Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Chris.nl schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:33:
[...]
Meterstanden worden geüpdatet en gemiste opslag wordt een gemiddelde lijn (dus minder gedetailleerd) over de gemiste tijd. An sich geen centje pijn. Ben wel benieuwd hoe lang die powerbank het doet en hoe je ninja swap skills zich de komende dagen ontwikkelen.
Ik schat dat ik met 10000 powerbank een week doe. Ik heb wel de eerste dag de app intensief gebruikt.
Gebruik van de app gaat via de server van HW, dus zou niet uit moeten maken voor je duur van je powerbankRichard1248 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:46:
[...]
Haha. Het is wel een gepriegel in een kast met weinig licht en zo'n micro usb kabel die ik altijd eerst er naast en dan andersom erin plug
![]()
, maar gaat lukken!!
Ik schat dat ik met 10000 powerbank een week doe. Ik heb wel de eerste dag de app intensief gebruikt.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ik wil de HomeWizard Kwh meter aansluiten zodat ik zowel de opbrengst van mijn zonnepanelen als het actuele stroomverbruik in huis kan zien (realtime). De P1 meter heb ik al aangesloten maar toont nu enkel de totale opbrengst - verbruik, maar ik wil zowel actuele opbrengst panelen als verbruik zien. Begrijp dat HomeWizard daar een mooie grafiek voor tovert wanneer je zowel de P1 als Kwh meter hebt aangesloten.
De groepenkast heeft een 3 fase aansluiting maar de PV Enphase Envoy S is op 1 fase aangesloten.
Kan iemand mij vertellen hoe ik de Kwh meter aan moet sluiten icm de Enphase Q relais en automaat?
Ik heb dit gelezen maar daar zie ik geen Q relais achter de automaat hangen.
En de vraag is of het in dat kastje past, of in de groepenkast ipv de BEL (die gebruik ik niet). Of beter zoiets aanschaffen?
Dank!
:strip_exif()/f/image/LqvkILlKdKU7LQD6YodbgSlg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cQPpxXIxdgmVC8P3FtNDIO85.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uNQ57XSL9jH4h32IPy6LkIOO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door TTZ op 19-10-2022 14:16 ]
Als je doelt op een grafiek als in de startpost, dat is van één meter.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e5WLqfvWsD4ZEE3WTLGz3dgi.jpg?f=user_large)
[ Voor 41% gewijzigd door Maasluip op 19-10-2022 14:10 ]
Signatures zijn voor boomers.
Die grafiek toont totaal na aftrek verbruik van oplevering, ik begrijp dat HW dus een nieuwe grafiek genereert wanneer je zowel P1 als Kwh meter hebt:Maasluip schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:09:
Apart verbruik en opwek meten kan niet met één meter. Met één meter meet je altijd het totaal, dus positief als de zonnepanelen niets doen of weinig opwekken en negatief als de zonnepanelen veel opwekken.
Als je doelt op een grafiek als in de startpost, dat is van één meter.
[Afbeelding]
Speciale grafieken
Energy kan extra grafieken voor u genereren als u de volgende profielen heeft.
https://helpdesk.homewiza...ken-kan-energy-laten-zienStroom Gebruik grafiek
Als u een Hoofdaansluiting-grafiek (P1 meter) en een Zonnepanelen grafiek (kWh-meter) heeft, genereert de app een extra grafiek, de Stroom Gebruik grafiek. In deze grafiek zie je het totale stroomverbruik van alle apparaten in huis, ook als je teruglevert aan het net.
Je hebt toch twee posities vrij in het witte kastje onder de Enphase unit?TTZ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:05:
Goedemiddag,
Ik wil de HomeWizard Kwh meter aansluiten zodat ik zowel de opbrengst van mijn zonnepanelen als het actuele stroomverbruik in huis kan zien (realtime). De P1 meter heb ik al aangesloten maar toont nu enkel de totale opbrengst - verbruik, maar ik wil zowel actuele opbrengst panelen als verbruik zien. Begrijp dat HomeWizard daar een mooie grafiek voor tovert wanneer je zowel de P1 als Kwh meter hebt aangesloten.
De groepenkast heeft een 3 fase aansluiting maar de PV Enphase Envoy S is op 1 fase aangesloten.
Kan iemand mij vertellen hoe ik de Kwh meter aan moet sluiten icm de Enphase Q relais en automaat?
Ik heb dit gelezen maar daar zie ik geen Q relais achter de automaat hangen.
En de vraag is of het in dat kastje past, of in de groepenkast ipv de BEL (die gebruik ik niet). Of beter zoiets aanschaffen?
Dank!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Ik denk niet dat het in het kastje met het Q relais past, gezien data de 2 vrije posities eigenlijk worden ingenomen door de ferriet ring. Ik zou dan eerder denken om de kWh meter aan te sluiten op de plek van de BEL en dus geschakeld tussen de aardlekschakelaar en de ferrietring.TTZ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:05:
En de vraag is of het in dat kastje past, of in de groepenkast ipv de BEL (die gebruik ik niet).
Toeval wil dat ik met 'eenzelfde' situatie zit, want krijg vrijdag extra panelen op Enphase geinstalleerd. I.v.m. type groepenkast moet bij mij de kWh meter na de installatieautomaat en zit in ik dubio waar de ferriet ring moet komen. Zowel panelen als envoy moeten na de ferriet ring, maar het liefst neem ik verbruik Envoy niet mee in meetdata van de panelen.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Dat het verbruik Envoy wordt meegenomen vind ik op zich geen issue, zal minimaal zijn. Dien ik de Kwh meter dan dus tussen de PV automaat en de Q relais te hangen? Dus Ferrietring -> Automaat -> Kwh meter -> Q relaisToby-Wan schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:34:
[...]
Ik denk niet dat het in het kastje met het Q relais past, gezien data de 2 vrije posities eigenlijk worden ingenomen door de ferriet ring. Ik zou dan eerder denken om de kWh meter aan te sluiten op de plek van de BEL en dus geschakeld tussen de aardlekschakelaar en de ferrietring.
Toeval wil dat ik met 'eenzelfde' situatie zit, want krijg vrijdag extra panelen op Enphase geinstalleerd. I.v.m. type groepenkast moet bij mij de kWh meter na de installatieautomaat en zit in ik dubio waar de ferriet ring moet komen. Zowel panelen als envoy moeten na de ferriet ring, maar het liefst neem ik verbruik Envoy niet mee in meetdata van de panelen.
Maar dat past niet in dit kastje denk ik...
Ik zie net pas dat de zekering in het kastje bij het Q relais een aarlekautomaat is (installatieautomaat + aardlekschakelaar), deze zit zeker gelijk achter de hoofdschakelaar op 1 van de 3 fases?TTZ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:46:
[...]
Dat het verbruik Envoy wordt meegenomen vind ik op zich geen issue, zal minimaal zijn. Dien ik de Kwh meter dan dus tussen de PV automaat en de Q relais te hangen? Dus Ferrietring -> Automaat -> Kwh meter -> Q relais
Ik weet niet of de kWh meter na de ferriet ring kan, daar heb ik (nog) geen ervaring mee (ga ik komende vrijdag ervaren..).
Om de kWh meter ipv de bel te doen, krijg de dus: Hoofdschakelaar -> kWh meter (ipv bel) -> ferrietring -> aardlekautomaat -> Q relais
@HomeWizard_NLMortanon schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:38:
[...]
Dat is een heel interessant idee. Ik heb een vergelijkbare situatie.
@HomeWizard_NL Als ik beide omvormers aansluit op een 3-fase kWh-meter en een Energie+ abonnement met faseanalyse heb, kan ik dan beide omvormers op één fasediagram zien? Dan kan ik de som zien en tegelijkertijd de twee omvormers nog beter vergelijken
Nogmaals vraag: Als ik 2 1-fase omvormers aansluit op een 3-fase kWh-meter (zoals je zegt dat het kan) kan ik de opbrengst voor beide zien in een fasediagram in de app als ik een Energie+ abonnement heb? Bedankt.
Los van dat de andere stekkers niet in de homewizardapp te zien zullen zijn, zijn er nog meer voor of nadelen?
Minder of meer nauwkeurig ofzo?
Vindt de homewizard app wel mooi om te zien, en ook wel fijn dat deze ook op de PC (windows) opgeroepen kan worden... Vraag me af of ik het heel storend ga vinden weer een aparte app te moeten hebben.
Benieuwd naar andere gebruikers en bevindingen?
Volgens mij ben ik er als ik deze bestel en daar alles in overplaats ipv het huidige kastje, met de Kwh meter tussen de automaat en de Enphase Q relais. Of zie ik iets over het hoofd?TTZ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:46:
[...]
Dat het verbruik Envoy wordt meegenomen vind ik op zich geen issue, zal minimaal zijn. Dien ik de Kwh meter dan dus tussen de PV automaat en de Q relais te hangen? Dus Ferrietring -> Automaat -> Kwh meter -> Q relais
Als je niet in de knoop komt met kabellengtes, of je deze zelf kan en wil vervangen, dan lijkt me dat een hele goede oplossing.TTZ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:11:
[...]
Volgens mij ben ik er als ik deze bestel en daar alles in overplaats ipv het huidige kastje, met de Kwh meter tussen de automaat en de Enphase Q relais. Of zie ik iets over het hoofd?
Life is not about specs, it is about joy!
Top, dank voor jullie hulp!bartvl schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:59:
[...]
Als je niet in de knoop komt met kabellengtes, of je deze zelf kan en wil vervangen, dan lijkt me dat een hele goede oplossing.
Let op de aansluitingen vam de kwh meter. Hier zit de fase aan een kant en de nul aan de andere. Dus extra lange kabels nodig om dit aan te sluiten!
Zo dus:Whiskey48 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:47:
[...]
Let op de aansluitingen vam de kwh meter. Hier zit de fase aan een kant en de nul aan de andere. Dus extra lange kabels nodig om dit aan te sluiten!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w8Dfhe5dnDpJ9FyKfkDo2uvd.jpg?f=user_large)
Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black
Ik controleer nu dus eerst hoeveel cijfers er achter de decimale punt zit voordat ik het omvorm naar kwH.
Dus dit ter info mocht iemand vreemd verbruik zien.
Ja idd, alleen gaan de getekende draadjes dus wel 1 per kant 2x zo lang worden om deze aan te kunnen sluiten aan enkel een boven of onderkant zeg maar.
Daar had mijn installateur geen rekening mee gehouden en waren de draden van de PV die binnen kwamen veel te kort, dan moet je creatief gaan worden om het netjes aan te sluiten.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
de P1 meter laat de opbrengst minus eigen gebruik zien.amphora schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:23:
Ik overweeg zonnepanelen en lees me nu in over de kWh meter maar ik snap niet zo goed wat het voordeel er van is. De P1 meter zelf laat toch ook al negatief verbruik zien? Op de site van HW zie ik niet zo snel wat er dan anders wordt aan de grafieken. Zou graag twee screenshots zien, eentje met kWh meter en een met alleen P1 bijvoorbeeld.
een kWh meter direct achter de omvormer laat het werkelijk opgewekte vermogen zien.
Ja, maar hoe dan? Hoe ziet dat er precies uit in de app?TomBraamhaar schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:27:
[...]
de P1 meter laat de opbrengst minus eigen gebruik zien.
een kWh meter direct achter de omvormer laat het werkelijk opgewekte vermogen zien.
Op de site van HW zie ik alleen deze afbeelding maar dat is toch wat je met alleen de P1 meter al ziet?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Je krijgt dan een extra grafiek met alleen de opgewekte energie.amphora schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:29:
[...]
Ja, maar hoe dan? Hoe ziet dat er precies uit in de app?
Op de site van HW zie ik alleen deze afbeelding maar dat is toch wat je met alleen de P1 meter al ziet?
[Afbeelding]
zoals dit idd:
Niet helemaal. Als je zonnepanelen 5kW opwekken en de wasmachine verbruikt 2kW, registreert de P1 meter maar 3kW injectie. Want je bent namelijk aan het verbruiken en de rest gaat het net op.amphora schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:29:
[...]
[Afbeelding]
Als je dan nog een kWh meter aan de zonnepanelen hangt, dan zie je dat wel 5kW aan het opwekken bent.
Aan de hand van het verbruik van die 2 meters kan je uitreken hoeveel % je zelf verbruik is bv.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Als toevoeging op de screenshot van @henkzelf, wil ik de volgende 2 punten nog noemen:amphora schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:29:
[...]
[Afbeelding]
1. met een combinatie van P1 meter & kWh meter op PV, maakt Homewizard zelf een extra grafiek "Stroomgebruik". dit is je daadwerkelijke stroomverbruik in je huis op elk moment, iets wat je bij zonnepanelen niet meer alleen uit je P1 meter kan halen
2. een kWh meter direct op je zonnepanelen is de meest correcte/nauwkeurige manier om je productie te meten. zo heb ik zelf een Solaredge omvormer, maar de productie opgave in de Solaredge app neemt niet het stroom verbruik van de omvormer zelf mee (in mijn geval toch 66 kWh op jaarbasis).
[ Voor 6% gewijzigd door amphora op 20-10-2022 13:07 ]
Hardware: een luchttemperatuur meter (die ik net als een energysocket in een vrij stopcontact duw en in de app kan uitlezen en gebruiken in schakelschema's.
Software: in Windows https://hwenergy.app/overview ook de meterstanden ergens zichtbaar om die makkelijker te kunnen over nemen in (ja) toch ook hie reen excel sheet.
Hebben niet kunnen ontdekken of er de mogelijkheid bestaat om de totalen te zien, zoals:
Hoog tarief / laag tarief: geleverd – teruggeleverd;
Gas totaal verbruik.
Kan iemand daar iets over vertellen?
Groet,
Michelle.
Via Instellingen naar Meters gaan en dan op HWE-P1 tikken enzmichelleqw schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:10:
Heb vorige week de Homewizzard P1 geïnstalleerd en we zijn er best tevreden mee.
Hebben niet kunnen ontdekken of er de mogelijkheid bestaat om de totalen te zien, zoals:
Hoog tarief / laag tarief: geleverd – teruggeleverd;
Gas totaal verbruik.
Kan iemand daar iets over vertellen?
Groet,
Michelle.
Weet dat ze ook bezig zijn met directe omvormer informatie integratie.Toby-Wan schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:05:
[...]
Als toevoeging op de screenshot van @henkzelf, wil ik de volgende 2 punten nog noemen:
1. met een combinatie van P1 meter & kWh meter op PV, maakt Homewizard zelf een extra grafiek "Stroomgebruik". dit is je daadwerkelijke stroomverbruik in je huis op elk moment, iets wat je bij zonnepanelen niet meer alleen uit je P1 meter kan halen
2. een kWh meter direct op je zonnepanelen is de meest correcte/nauwkeurige manier om je productie te meten. zo heb ik zelf een Solaredge omvormer, maar de productie opgave in de Solaredge app neemt niet het stroom verbruik van de omvormer zelf mee (in mijn geval toch 66 kWh op jaarbasis).
Dat weet ik, maar dat zal nooit zo nauwkeurig zijn als een kWh meter (zie bovengenoemde reden, 66 kWh afwijking op 3004 kWh = 2,2% onnauwkeurigheid)mathijshooi schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:30:
[...]
Weet dat ze ook bezig zijn met directe omvormer informatie integratie.
Is natuurlijk een persoonlijke afweging of dat de kosten van een extra kWh meter waard zijn. Voor mij wel
daarnaast geeft een HW kWh meter je de mogelijkheid om eventueel energy socket de schakelen op basis van je PV opbrengst
Meters van HW zijn gecerificeerd dus vrij nauwkeurig, heb zelf 5 HW stekkers en twee Aqara stekkers kan geen groot verschil in metingen vinden. Natuurlijk is een directe meting moeilijk omdat er verschillende omstandigheden meetellen. Zit je niet om elk watt-je te kijken zal het wel meevallen.tlam schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:11:
Sinds een week de P1, Nu wou ik ook de energysockets bestellen, maar naast dat ze de komende maand niet leverbaar zijn, vindt ik ze, in vergelijking met onder andere de 'bellife' ' shelly' of ' hombl ' variant ,ook vrij duur. (3x voor 90 euro vs 3 x voor 44 euro)
Los van dat de andere stekkers niet in de homewizardapp te zien zullen zijn, zijn er nog meer voor of nadelen?
Minder of meer nauwkeurig ofzo?
Vindt de homewizard app wel mooi om te zien, en ook wel fijn dat deze ook op de PC (windows) opgeroepen kan worden... Vraag me af of ik het heel storend ga vinden weer een aparte app te moeten hebben.
Benieuwd naar andere gebruikers en bevindingen?
Groot voordeel is de app met het integreren van de Pi en de stekkers, heb zelf twee stekkers op twee set zonnepanelen waardoor ik een overzicht heb van verbruik totaal en opbrengst panelen en de levering/teruglevering (p1) in 1 app. (of kWh meter gebruiken)
Aqara stekkers en andere merken zijn niet in de HW app zichtbaar en dus niet te schakelen met de app op bijv opbrengst zonnepanelen.
Wat mij opviel was, bij het verplaatsen van de stekkers, dat de HW stekkers gewoon weer online kwamen en ook ingeschakeld bleven. Dit was bij de Aqara stekkers niet het geval wel weer online maar uitgeschakeld, dus na een stroomstoring, gelukkig zeldzaam
Als je geheel om de HW app heen wilt gaan kun je de API van alles aanzetten en via bijv. Home Assistant
gebruiken, dit vraagt wel extra apperatuur en meer kennis maar dan kun je naar hartenlust combineren.
Het Energie-dashboard geeft een vergelijkbaar overzicht als de HW app.
Het grote voordeel van de HW app en platform is dat de data op de HW servers dus redelijk veilig
Ross
Hartelijk dank voor je reactie! Denk dat ik dan inderdaad maar gewoon wacht totdat de (helaas wat duurdere) HW stekkers weer beschikbaar zijn. Dat alles in 1 app zit + de extra nauwkeurigheid wint het dan van mogelijk goedkoper met wat mindere kwaliteit.Ross11 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:39:
[...]
Meters van HW zijn gecerificeerd dus vrij nauwkeurig, heb zelf 5 HW stekkers en twee Aqara stekkers kan geen groot verschil in metingen vinden. Natuurlijk is een directe meting moeilijk omdat er verschillende omstandigheden meetellen. Zit je niet om elk watt-je te kijken zal het wel meevallen.
Groot voordeel is de app met het integreren van de Pi en de stekkers, heb zelf twee stekkers op twee set zonnepanelen waardoor ik een overzicht heb van verbruik totaal en opbrengst panelen en de levering/teruglevering (p1) in 1 app. (of kWh meter gebruiken)
Aqara stekkers en andere merken zijn niet in de HW app zichtbaar en dus niet te schakelen met de app op bijv opbrengst zonnepanelen.
Wat mij opviel was, bij het verplaatsen van de stekkers, dat de HW stekkers gewoon weer online kwamen en ook ingeschakeld bleven. Dit was bij de Aqara stekkers niet het geval wel weer online maar uitgeschakeld, dus na een stroomstoring, gelukkig zeldzaam. moet je deze weer "aan" zetten. Als je dus even niet oplet en er is een storing kan je bijv. met een sponzige diepvries komen te zitten.
Als je geheel om de HW app heen wilt gaan kun je de API van alles aanzetten en via bijv. Home Assistant
gebruiken, dit vraagt wel extra apperatuur en meer kennis maar dan kun je naar hartenlust combineren.
Het Energie-dashboard geeft een vergelijkbaar overzicht als de HW app.
Het grote voordeel van de HW app en platform is dat de data op de HW servers dus redelijk veiligstaat terwijl HA lokaal is en dus moet blijven draaien en je zelf de Backups moet regelen om je data te behouden.
Over twee maanden en een verbruik volgens de watermeter van 8,0503 m3 meet de Homewizard watermetermeter 8,042 m3. Behoorlijk nauwkeurig dus 👍.
Wat voor certificering heb je het dan precies over? Voor zover mij bekend zijn alleen de 2 kWh meters (en die zijn niet van HW maar van Eastron) MID gecertificeerd (wat zoveel betekent dat je de data ervan mag opnemen in de boekhouding voor bv de belastingdienst, facturering). De HW stekkertjes hebben dat niet.Ross11 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:39:
[...]
Meters van HW zijn gecerificeerd dus vrij nauwkeurig, heb zelf 5 HW stekkers en twee Aqara stekkers kan geen groot verschil in metingen vinden. Natuurlijk is een directe meting moeilijk omdat er verschillende omstandigheden meetellen. Zit je niet om elk watt-je te kijken zal het wel meevallen.
Dit is correctGM15 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:33:
[...]
Wat voor certificering heb je het dan precies over? Voor zover mij bekend zijn alleen de 2 kWh meters (en die zijn niet van HW maar van Eastron) MID gecertificeerd (wat zoveel betekent dat je de data ervan mag opnemen in de boekhouding voor bv de belastingdienst, facturering). De HW stekkertjes hebben dat niet.
Ja correct dit is het totaal gebruik wat de P1 meter geeft. Als je echter ook los wilt meten wat je zonnepanelen opwekken dan heb je de kwh meter nodig.amphora schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:29:
[...]
[Afbeelding]
Dat ziet er als volgt uit.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WNTKQQfBAkIto5thyLEpDyLS.jpg?f=user_large)
Je krijgt er ook het daadwerkelijk verbruik bij.
:fill(white):strip_exif()/f/image/XOI4PM1cpIpBx63Hxg6lgrFG.png?f=user_large)
Edit: oh erg was nog een pagina

[ Voor 2% gewijzigd door Valor op 21-10-2022 09:27 . Reden: oh erg was nog een pagina |:( oeps ]
Je hebt gelijk dat de meters niet elk zijn gecertificeerd zit niks van een meetrapport of zo bij..GM15 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:33:
[...]
Wat voor certificering heb je het dan precies over? Voor zover mij bekend zijn alleen de 2 kWh meters (en die zijn niet van HW maar van Eastron) MID gecertificeerd (wat zoveel betekent dat je de data ervan mag opnemen in de boekhouding voor bv de belastingdienst, facturering). De HW stekkertjes hebben dat niet.
Had begrepen dat er een soort type certificering op zit
Hebben de kWh meters dan wel een certificering en wordt dit meegeleverd.?
Moet er nog 1 bestellen om mijn warmte pomp te meten, niet dat ik deze gebruik voor de belasting maar de gegevens moeten wel een beetje kloppen.
Ross
Het enige wat de socket hoeft te doen is aan gaan als de terug geleverde energie hoger wordt dan een ingesteld vermogen en uit gaat als deze er onder komt. Dit uiteraard continu.
Uit de Youtube film: YouTube: HomeWizard Energy: Slim schakelen met EnergySaver wordt het me niet duidelijk.
Is er een betere gebruiksaanwijzing over de socket of is er iemand die hier meer ervaring mee heeft en daar een mening over heeft?
Yep: MID certificering https://www.eastroneurope...astron_SDM230_Issue_4.pdfRoss11 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:23:
[...]
Hebben de kWh meters dan wel een certificering en wordt dit meegeleverd.?
Moet er nog 1 bestellen om mijn warmte pomp te meten, niet dat ik deze gebruik voor de belasting maar de gegevens moeten wel een beetje kloppen.
Heel strikt genomen lijkt dat certificaat niet op de wifi uitvoering van toepassing te zijn.GM15 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:44:
[...]
Yep: MID certificering https://www.eastroneurope...astron_SDM230_Issue_4.pdf
Dit certificaat is er ook voor de wifi variant. deze heeft eastron zelf niet op de website, omdat zij hem niet verkopen, enkel via ons. Op alle kwh meters staat ook een MID keurmerk, deze mag er niet op zonder een daadwerkelijke keuring, elk apparaat wordt hierop getest, er zijn inspecties die nagaan of alles volgens de richtlijnen wordt geproduceerd en uiteraard zijn hier ook kosten aan verbonden, vandaar dat de Sockets niet officieel het keurmerk dragen, maar wel naar dezelfde nauwkeurigheid eisen word gefabriceerd.bartvl schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:47:
[...]
Heel strikt genomen lijkt dat certificaat niet op de wifi uitvoering van toepassing te zijn.
[ Voor 35% gewijzigd door HomeWizard_NL op 21-10-2022 16:53 ]
Ik heb zelf geen zonnepanelen, maar dat is toch gewoon dit:michelleqw schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:16:
Zou een energie socket willen gaan gebruiken om een elektrische kacheltje mee aan te sturen.
Het enige wat de socket hoeft te doen is aan gaan als de terug geleverde energie hoger wordt dan een ingesteld vermogen en uit gaat als deze er onder komt. Dit uiteraard continu.
Uit de Youtube film: YouTube: HomeWizard Energy: Slim schakelen met EnergySaver wordt het me niet duidelijk.
Is er een betere gebruiksaanwijzing over de socket of is er iemand die hier meer ervaring mee heeft en daar een mening over heeft?
Meettaak:
/f/image/4Iyfp9OfrRF79i2G2B53JhVz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4g7R3ya6fyzZAIVItEIIgRFj.png?f=fotoalbum_large)
Die functie werkt alleen bij een betalend abo.michelleqw schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:16:
Zou een energie socket willen gaan gebruiken om een elektrische kacheltje mee aan te sturen.
Je hebt dan toch geen salderen meer want in dat geval heeft dat toch geen voordeel?
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 21-10-2022 18:52 ]
Niet te veel stroom verbruiken? Als in zeker weten dat 't kacheltje enkel op overschot draait (ook wanneer salderen afgebouwd wordt).IvoB2 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:48:
[...]
Die functie werkt alleen bij een betalend abo.
Je hebt dan toch geen salderen meer want in dat geval heeft dat toch geen voordeel?
Je gaat toch niet verwarmen omdat er bij momenten "te veel" productie is en de verwarming, indien wel nodig, niet aanschakelen omdat er onvoldoende productie is?
Die kant gaan we toch op, als salderen eraf gaat en je heel veel per kWh betaalt en weinig voor terugkrijgt. Dan ga je het gebruiken, of je thuis bent of niet, verwarm maar dat kacheltje. Kun je in de avond misschien door zonder verwarming.IvoB2 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:43:
Als het kacheltje moet dienen om in de woning een aangename temperatuur te handhaven lijkt me dat toch een zeer eigenaardige gedachtengang. Normaal verwarm je als dat nodig is en verwarm je niet als dat niet nodig is;
Je gaat toch niet verwarmen omdat er bij momenten "te veel" productie is en de verwarming, indien wel nodig, niet aanschakelen omdat er onvoldoende productie is?
Zie het kacheltje als bijverwarming, die de hoofdverwarming minder laat trekken.IvoB2 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:43:
Als het kacheltje moet dienen om in de woning een aangename temperatuur te handhaven lijkt me dat toch een zeer eigenaardige gedachtengang. Normaal verwarm je als dat nodig is en verwarm je niet als dat niet nodig is;
't Is niet hoe ik 't zelf doe, kan me er alleen dus wel iets bij indenken.
Is dit op het apparaat of in de app softwarematig in te stellen? Want hij kan prima bi-directioneel meten, maar de registratie in de app gaat alleen niet goed.
Wat voor kleur is hij bij de live weergave?
Probeer eens bij instellingen je meterprofiel op 'overige' te zetten.
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
Ja het is een niet zo’n effectieve manier. Terwijl een warmtepomp of een Warmtepompboiler ook aan te sluiten is op een homewizard en bij overschot het buffervat gaat ophogen in tempratuur. Dit is wel een mooi ‘thuisaccu’ systeem.Tweak_ers schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:55:
[...]
Die kant gaan we toch op, als salderen eraf gaat en je heel veel per kWh betaalt en weinig voor terugkrijgt. Dan ga je het gebruiken, of je thuis bent of niet, verwarm maar dat kacheltje. Kun je in de avond misschien door zonder verwarming.
Verkeerd aangesloten, hier zijn geen software instellingen voor om dit op te lossen wegens mid keuring. Correct aansluiten is de oplossing. Controleer of je profiel ook op zonnepanelen staat. De zonnepanelen horen op de onderkant van de meter zijn aangesloten.Blockchain schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 00:23:
Ik heb vandaag de Eastron 3-fase kWh meter laten installeren in de meterkast. Ik vermoed echter dat de installateur hem verkeerd heeft aangesloten. Bij de live weergave zie ik wel de opbrengst van de panelen, maar bij de dag weergave is het een paarse lijn die op 0 blijft. Het vermoeden is dus dat de panelen op de 'uitgang' zitten en dat de HomeWizard app hier niet mee overweg kan.
Is dit op het apparaat of in de app softwarematig in te stellen? Want hij kan prima bi-directioneel meten, maar de registratie in de app gaat alleen niet goed.
[ Voor 6% gewijzigd door HomeWizard_NL op 22-10-2022 09:01 ]
Ik weet niet hoe het in NL werkt maar hier in Vlaanderen zit ik al meer dan een jaar zonder saldering.Tweak_ers schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:55:
[...]
Die kant gaan we toch op, als salderen eraf gaat en je heel veel per kWh betaalt en weinig voor terugkrijgt. Dan ga je het gebruiken, of je thuis bent of niet, verwarm maar dat kacheltje. Kun je in de avond misschien door zonder verwarming.
Met de opbrengst van de kWh die ik in de zomer injecteer betaal ik ruimschoots de kWh die ik in de winter nog moet afnemen voor de verwarming. Uiteraard niet met een 1:1 verwarming.
Je installeert dan ook beter een verwarming/systeem dat gestuurd kan worden via dynamische tarieven.
Dan betaal je helemaal niet veel voor een kWh afname noch is de injectievergoeding laag. Integendeel.
Het is nu ook niet zo dat je tijdens het stookseizoen (dat hier pas in november begint) doorgaans teveel overproductie hebt die je met een 1:1 kachel kan verstoken wanneer er niemand in huis is. Lijkt me geen doordacht plan maar eerder een paniekreactie op iets dat je weet dat komen gaat. Neem dan die tijd te baat om je er terdege op voor te bereiden en structurele maatregelen te nemen.
[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 22-10-2022 10:21 ]
Ik gebruik die socket op mijn warmtepompboiler. Elke dag van 11.00 tot 17.00 uur. Mocht temp beneden drempelwaarde zijn verwarmt hij tot 58 graden. Zo voorkom ik dat ie s'avonds gaat opwarmen. Zelfs in de winter groite jans dat ie die 500 watt van overtollige stroom voorziet. Uiteraard kan dit ook met simpele timer maar dit monitoren geeft echt mijn voorkeur.Dashlane schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 07:59:
[...]
Ja het is een niet zo’n effectieve manier. Terwijl een warmtepomp of een Warmtepompboiler ook aan te sluiten is op een homewizard en bij overschot het buffervat gaat ophogen in tempratuur. Dit is wel een mooi ‘thuisaccu’ systeem.
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
Zeer behulpzaam, dat wordt erg gewaardeerd. De installateur is inmiddels geïnstrueerd om het te komen oplossen. Ik ga er zelf maar liever niet aankomen.HomeWizard_NL schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:00:
[...]
Verkeerd aangesloten, hier zijn geen software instellingen voor om dit op te lossen wegens mid keuring. Correct aansluiten is de oplossing. Controleer of je profiel ook op zonnepanelen staat. De zonnepanelen horen op de onderkant van de meter zijn aangesloten.
Hoe gekoppeld aan de temp?Leoniq schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:33:
[...]
Ik gebruik die socket op mijn warmtepompboiler. Elke dag van 11.00 tot 17.00 uur. Mocht temp beneden drempelwaarde zijn verwarmt hij tot 58 graden. Zo voorkom ik dat ie s'avonds gaat opwarmen. Zelfs in de winter groite jans dat ie die 500 watt van overtollige stroom voorziet. Uiteraard kan dit ook met simpele timer maar dit monitoren geeft echt mijn voorkeur.
Misschien wel. "mocht temp beneden drempelwaarde zijn........ ".Gramser schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:08:
Niet, lijkt me.
Temperatuur zal dan vast wel ergens ingesteld zijn.
De warmtepompboiler heeft een sensor die onder de 50 graden zowieso gaat opwarmen. (inderdaad de drempelwaarde op de unit). Laat hem standaard dan op warmen tot 58 graden. Hierbij houdt hij zelf rekening met een 5 graden verschil. Eens per week doet ie desinfect tot 70 graden. Alleen omdat ie nu geschakeld is over de socket en te voorkomen dat ie in de nacht gaat verwarmen moet ik de desinfect 1x per week nu handmatig doen. Dit is omdat het systeem dit automatisch doet 7 dagen nadat ie stroom heeft. Maar vindt het leuk om het zo te doen. Ga dit ook op mijn aquarium toepassen. Verwarmen alleen overdag met een backup, want met dieren neem ik geen risico.
Maar met het aquarium ga je toch geen desinnfect doen van 70 graden neem ik aan?Leoniq schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:22:
[...]
De warmtepompboiler heeft een sensor die onder de 50 graden zowieso gaat opwarmen. (inderdaad de drempelwaarde op de unit). Laat hem standaard dan op warmen tot 58 graden. Hierbij houdt hij zelf rekening met een 5 graden verschil. Eens per week doet ie desinfect tot 70 graden. Alleen omdat ie nu geschakeld is over de socket en te voorkomen dat ie in de nacht gaat verwarmen moet ik de desinfect 1x per week nu handmatig doen. Dit is omdat het systeem dit automatisch doet 7 dagen nadat ie stroom heeft. Maar vindt het leuk om het zo te doen. Ga dit ook op mijn aquarium toepassen. Verwarmen alleen overdag met een backup, want met dieren neem ik geen risico.
Ieder zijn methode maar persoonlijk vind ik het opwarmen van een boiler (ongeacht het type) tot een temperatuur boven de gebruikstemperatuur gewoon verloren energie. Ik heb nooit "overtollige" stroom. De energie die ik niet zelf direct kan verbruiken noch opslaan verkoop ik dan wel aan de buitenmarkt. Het is niet dat er daar teveel HE beschikbaar is.Leoniq schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:33:
[...]
Ik gebruik die socket op mijn warmtepompboiler. Elke dag van 11.00 tot 17.00 uur. Mocht temp beneden drempelwaarde zijn verwarmt hij tot 58 graden. Zo voorkom ik dat ie s'avonds gaat opwarmen. Zelfs in de winter groite jans dat ie die 500 watt van overtollige stroom voorziet. Uiteraard kan dit ook met simpele timer maar dit monitoren geeft echt mijn voorkeur.
Energie die je in water opslaat en niet bijna direct gaat verbruiken gaat deels ook terug verloren door verliezen.
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 23-10-2022 11:59 ]
Haha, nee dan heb ik bijna gekookte vis.mike123 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:37:
[...]
Maar met het aquarium ga je toch geen desinnfect doen van 70 graden neem ik aan?
Nee met onderstaande ga ik dat doen. Gebruik er nu een zonder timer. Overdag houdt de verlichting de bak binnen de schakeltemp va 1 graden.
:strip_exif()/f/image/rF6gWnL2dpiNeBNlErWBOwgr.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is dus puur een warmtepomp boiler. Alleen warm water voor douchen en keuken. AAls ie in de nacht aanslaat en wij in de avond gaan douchen is ie qua temp iets gezakt. Nu hij dit tot 1700 uur kan. Is er altijd ruim genoeg warm water aanwezig. En het is ook mijn hobby om zoveel mogelijk vermogen van de zonnepanelen te gebruiken. Weet ook dat ik nu nog kan salderen, is ook gewoon leuk.IvoB2 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:57:
[...]
Ieder zijn methode maar persoonlijk vind ik het opwarmen van een boiler (ongeacht het type) tot een temperatuur boven de gebruikstemperatuur gewoon verloren energie. Ik heb nooit "overtollige" stroom. De energie die ik niet zelf direct kan verbruiken noch opslaan verkoop ik dan wel aan de buitenmarkt. Het is niet dat er daar teveel HE beschikbaar is.
Energie die je in water opslaat en niet bijna direct gaat verbruiken gaat deels ook terug verloren door verliezen.
Ik heb 2 plug en play zonnepanelen liggen die ik beide achter een energie-socket wil zetten.
Is het mogelijk om de live grafieken van beide sockets samen te voegen tot 1 totaalwaarde?
Dubbelle stekker of stekkerdoos In energie socket.brilsmurf schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:57:
Ik heb ook een wifi p1 meter besteld en heb een vraag over de energie sockets.
Ik heb 2 plug en play zonnepanelen liggen die ik beide achter een energie-socket wil zetten.
Is het mogelijk om de live grafieken van beide sockets samen te voegen tot 1 totaalwaarde?
Ze liggen ver van elkaar aan beide kanten van het huis.🙂 Vandaar mijn vraag of het mogelijk is om ze in de app samen te voegen tot 1.3dmazter schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:42:
[...]
Dubbelle stekker of stekkerdoos In energie socket.
Ik gok dat dit niet kan.brilsmurf schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:14:
[...]
Ze liggen ver van elkaar aan beide kanten van het huis.🙂 Vandaar mijn vraag of het mogelijk is om ze in de app samen te voegen tot 1.
Hikvision gebruiker
Ik heb een DSMR 4.0 meter. Kan het daaraan liggen?
Die van de P1 meter. kWh meter moet nog worden aangesloten.Gramser schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:22:
Welke grafiek? Van een kWh-meter of P1-meter?
Die sensor heeft dan andere socket ofzo? Snap nog steeds niet hoe dit werkt.Leoniq schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:22:
[...]
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Nee dat is het niet. Ook op dagen waarop ik bv 6 kWh terug lever blijft de grafiek helemaal paars. Waar stel je het aantal fases in?Rainesh schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:14:
Op de P1 meter is het verbruik - opwek. Dus waarschijnlijk wek je net niet genoeg op om in de plus te komen. Heb je wel juiste aantal fase ingesteld op je P1?
Naar instellingen toe gaan, dan Meters en dan kies je je P1.GoEV6 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:25:
[...]
Nee dat is het niet. Ook op dagen waarop ik bv 6 kWh terug lever blijft de grafiek helemaal paars. Waar stel je het aantal fases in?
Edit: nu kan ik het niet eens vinden in mijn eigen app

[ Voor 9% gewijzigd door Rainesh op 23-10-2022 20:28 ]
Ik kan het daar ook niet vinden:Rainesh schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:26:
[...]
Naar instellingen toe gaan, dan Meters en dan kies je je P1.
Edit: nu kan ik het niet eens vinden in mijn eigen app
:strip_exif()/f/image/A3wTOqamitvZ5ujuKefmv9Aq.jpg?f=fotoalbum_large)
Druk eens op hoofdaansluitingGoEV6 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:31:
[...]
Ik kan het daar ook niet vinden:
[Afbeelding]
Je moet naar grafiek en dan 'tel import en export'.....GoEV6 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:25:
[...]
Nee dat is het niet. Ook op dagen waarop ik bv 6 kWh terug lever blijft de grafiek helemaal paars. Waar stel je het aantal fases in?
dus instellingen/grafieken/stroom totaal...
[ Voor 7% gewijzigd door maharens op 23-10-2022 20:34 ]
Dat staat al goed volgens mij:maharens schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:32:
[...]
Je moet naar grafiek en dan 'tel import en export'.....
dus instellingen/grafieken/stroom totaal...
/f/image/6VSxwMqQ3AlC5qvkSXJOxYWG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/PN1AIBqgScwYNcuNaBE6WPWY.png?f=fotoalbum_large)
Levert geen verschil op.maharens schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:35:
die moet je dan juist uitvinken
/f/image/8qrxZQDGVgqas36xlxsPXsH4.png?f=fotoalbum_large)
@HomeWizard_NL enig idee wat hier de oplossing voor is?
[ Voor 5% gewijzigd door GoEV6 op 23-10-2022 20:47 ]
De temperatuursensor zit in de boiler. Op het moment dat die weer om 1100 door de socket aan gaat controleert die sensor de dan heersende temperatuur. Het enige eat de home wizzard socket doet is een timer functie.mathijshooi schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:13:
[...]
Die sensor heeft dan andere socket ofzo? Snap nog steeds niet hoe dit werkt.
Nee ik heb 11,3 kwh teruggeleverd.maharens schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:38:
Als het geen verschil oplevert dan zou ik denken dat je verbruik op elk moment groter is dan je opgeleverde energie
Wel bijzonder
@GoEV6 wat staat er trouwens op https://hwenergy.app/ als je daar inlogt en dan even helemaal linksboven op "Mijn huis" klikt en je woning kiest. Vervolgens druk je op overzicht.
[ Voor 34% gewijzigd door Rainesh op 23-10-2022 21:16 ]
Maakt niet veel uit:Rainesh schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:49:
Ik zie bij mij netjes de momenten dat ik terug geleverd heb en als ik in de + uitkom dan komt er ook in het groen te staan hoeveel ik over heb van het leveren.
Wel bijzonder
@GoEV6 wat staat er trouwens op https://hwenergy.app/ als je daar inlogt en dan even helemaal linksboven op "Mijn huis" klikt en je woning kiest. Vervolgens druk je op overzicht.
/f/image/RTR4JqpBh79XJHgPsQElh4Wn.png?f=fotoalbum_large)
Waarschijnlijk heb je geen smr 4 meter, maar een veel oudere (aller eerste generatie). Wij zien heel soms hele oude meters die geen live teruglevering ondersteunen. Enige oplossing is bij je netbeheerder informeren voor vervanging.
[ Voor 6% gewijzigd door HomeWizard_NL op 23-10-2022 21:56 ]
Ok. Ik dacht afhankelijk van de temp en zonneproductie gaat de socket aan. Maar het is dus andersom.Leoniq schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:38:
[...]
De temperatuursensor zit in de boiler. Op het moment dat die weer om 1100 door de socket aan gaat controleert die sensor de dan heersende temperatuur. Het enige eat de home wizzard socket doet is een timer functie.
Ja dat kan en dat kost €72,65.
Kan via de website van liander aangevraagd worden.
Levertijd is wel lang omdat het druk is.
Zou dat het zijn? Ik heb net gekeken en heb een DSMR 2.2+.HomeWizard_NL schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:55:
[...]
Waarschijnlijk heb je geen smr 4 meter, maar een veel oudere (aller eerste generatie). Wij zien heel soms hele oude meters die geen live teruglevering ondersteunen. Enige oplossing is bij je netbeheerder informeren voor vervanging.
Klopt het dat je deze niet kunt schakelen? Ik heb een 3-fase groep vervangen voor de SDM630-wifi meter, maar om te kunnen schakelen heb ik ze dus allebei nodig?
De SDM630-wifi meter is nu verkeerd aangesloten (zonnepanelen op de uitgang in plaats van de ingang) en hij meet dus verbruik in plaats van opbrengst. Kan ik de meter straks resetten naar 0 als de installateur dit komt herstellen?
Heeft de elektricien die de energiemeter kwam plaatsen niet tegen je gezegd dat je er nu een groepenschakelaar aan het uithalen bent? Een energiemeter is geen veiligheidsvoorziening en een groepenschakelaar natuurlijk wel. Dat is wel iets wat je met de huiseigenaar dient te bespreken lijkt me. Zo op afstand via het forum komt het over als een wat merkwaardige gang van zaken.Blockchain schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:46:
Ik heb nog twee vragen over de SDM630-wifi.
Klopt het dat je deze niet kunt schakelen? Ik heb een 3-fase groep vervangen voor de SDM630-wifi meter, maar om te kunnen schakelen heb ik ze dus allebei nodig?
De SDM630-wifi meter is nu verkeerd aangesloten (zonnepanelen op de uitgang in plaats van de ingang) en hij meet dus verbruik in plaats van opbrengst. Kan ik de meter straks resetten naar 0 als de installateur dit komt herstellen?
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Het eerste hier ook hoor. En salderen kan al meer dan een jaar niet meer (eigen keuze).Leoniq schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:49:
[...]
En het is ook mijn hobby om zoveel mogelijk vermogen van de zonnepanelen te gebruiken. Weet ook dat ik nu nog kan salderen, is ook gewoon leuk.
Maar onze WP heeft een timer voor SWW en een WP schakelen op beschikbare zonne-energie vind ik persoonlijk niet zo'n goed idee. Een WP herhaaldelijk aan/uit schakelen is niet zo'n goed idee voor de levensduur en het rendement.
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic