Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:01
Jasper Janssen schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:35:
[...]

In Nederland is dat niet optioneel maar verplicht. IIRC ergens sinds de jaren 90 bij nieuwbouw.

Er moet dan een kast zijn met een minimumgrootte van iets van een meter breed, maximaal een paar meter van de buitendeur, en daar moeten verplicht (wanneer aanwezig) de electriciteitsmeter, de groepenkast, de gasmeter, het isra van de koperen telefoonlijn, het abonnee overnamepunt van de coaxkabel, en de FTU van de glasvezel zitten. Mag je letterlijk niet ergens anders neerzetten.
https://gathering.tweaker...message/73133554#73133554

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:26
Blurk62 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:24:
[...]

Die gruwelijke hekel begrijp ik helemaal. Ze buiten bij mij in de wijk hun monopolie-positie al jaren uit.
Toch kun je je afvragen of zij er nu ‘last‘ van hebben dat ze je meterstanden niet kunnen uitlezen of dat het jammer is dat je jezelf het overzicht niet gunt. Nadat ik jaren de slimme elektriciteitmeter heb tegengehouden vanwege “hekel aan” ben ik uiteindelijk toch overstag gegaan en vind ik het eigenlijk best lollig dat ik mijn verbruik in detail kan zien.
Met deze leeskop schijn je overigens zelf aan de slag te kunnen, dus HW zou ook zoiets moeten kunnen maken lijkt mij.
Zij zullen ieder jaar weer iemand langs moeten sturen. Zoals gezegd, op afspraak. Gaat ze voor één klant veel tijd en geld kosten.

Dit is een bewuste keuze geweest van Eneco, het is ook een bewuste keuze om hier geen prio aan te geven. Dan ga ik het ze niet makkelijk maken.

Dat overzicht verandert niets bij stadswarmte. Ons verbruik is al ontiegelijk laag. Alles valt of staat met de douchetijden en thermostaat voor de vloerverwarming.

Ik heb de ontwikkelaars van de warmtemodule gesproken. Of ten minste, de Product Owner ervan.

Ik vroeg, waarom kan die meter niet net als bij gas, met de elektriciteitsmeter praten?

Ja de netbeheerders hebben geld gestoken in het DSMR protocol en dan moeten we licentiekosten betalen en dat willen we niet.

De mogelijkheid is er dus gewoon om het zonder extra kastjes op te lossen. Volledig binnen de E meter te houden, net als bij gas. Maar omdat Eneco het vertikt om extra licentiekosten af te dragen, zitten wij met een niet uitleesbare oplossing, die ook nog eens (tegenwoordig) dure stroom weg eet van de klant. Onbegrijpelijk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02:01
Tweak_ers schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 06:23:
[...]

Bij mij werkt die het prima op de Apple Watch. Nu weer even gekeken en ja, nu weergave doet het gewoon.
Met watchOS 9?

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• catserv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 11:06
Na al die maanden van klachten zou je toch beginnen verwachten dat ze een beetje opschalen, gisteren miste is van 4 van de 10 meters vanaf 16:00 de rest van de grafiek terwijl ze wel het totale verbruik doorgeven,
Deze morgen heel vaak weer serverproblemen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apBMiMWNweUrzJpZxW6OCIII3hA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HaW5CdpGCaU8HkeHTd97qXLM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
catserv schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:37:
Na al die maanden van klachten zou je toch beginnen verwachten dat ze een beetje opschalen, gisteren miste is van 4 van de 10 meters vanaf 16:00 de rest van de grafiek terwijl ze wel het totale verbruik doorgeven,

[Afbeelding]
Hier hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 13:32

Valor

yummie spam

[Afbeelding]
Het lijkt elk weekend wel raak te zijn. Hier hetzelfde probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:16
Tweak_ers schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:01:

[...]

Klopt, alleen Elektra en Stadswarmte.
SMR5 bestaat al jaren dus wel vreemd dat ze nog DSMR 4.2 plaatsen. Is dit recent?

Powered by KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bora
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-02 22:38

[Afbeelding]
Had ik ook even uitgelogd en weer ingelogd toen deed hij het weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-09 21:47
bora schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:07:
[...]

Had ik ook even uitgelogd en weer ingelogd toen deed hij het weer
Hier geen verbetering na opnieuw inloggen helaas.

[ Voor 12% gewijzigd door GoEV6 op 16-10-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Idem, volledige black out (letterlijk zwart scherm bij HW app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Packardhell schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:50:
[...]

SMR5 bestaat al jaren dus wel vreemd dat ze nog DSMR 4.2 plaatsen. Is dit recent?
2021

Stelling van Stedin: we werken met voorraden slimme meters in de bussen. Dat zijn oude en nieuwe varianten. We hebben geen invloed op het type dat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Durf het bijna niet te zeggen, maar hier werkt alles naar behoren 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:25
Na 2 weken feilloos werken is het systeem niet meer toegankelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFvoAGYAFS1K2y29UkFkui_E2_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLJPhgpVGA3Y9Mn8MraZXP11.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Falg5rXUz1mf18_Ewz1xUmvd4Lg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AwwczcoPBompSgCqGf4dvdZB.jpg?f=fotoalbum_large

Denk dat er weer veel extra mensen erbij zijn gekomen.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 10:09

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tweak_ers schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:29:
[...]

2021

Stelling van Stedin: we werken met voorraden slimme meters in de bussen. Dat zijn oude en nieuwe varianten. We hebben geen invloed op het type dat je krijgt.
Snap nu wel waarom Stedin als een van de weinige geen issues hadden om nieuwe meters te plaatsen. Schijnbaar nog lading oude meters liggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Leoniq schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:38:
Commercieel gezien lijkt het me geen al te goed idee meer hardware te blijven verkopen dan je technisch kan opvolgen.
Oude klanten hebben nog het idee van "het heeft altijd goed gewerkt en is een tijdelijk probleem dus even afwachten tot het terug in orde komt".
Recente klanten (en zeker doorsnee klanten die niet een forum als dit volgen) krijgen nu een indruk van "het is alle dagen wel wat". :+
En je bouwt tegenwoordig (sociale media) als bedrijf vlugger een reputatie van onbetrouwbaarheid op dan dat je een goede reputatie kan blijven hoog houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linda73
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-10-2023
Leoniq schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:38:
Na 2 weken feilloos werken is het systeem niet meer toegankelijk.

Hier zelfde probleem. App is helemaal blanco, geen verbruiksgetallen, de P1 meter niet zichtbaar onder Mijn Energy apparaten... Beetje jammer. En ik heb het systeem pas vanaf dinsdag in gebruik, was er erg blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-09 16:56
Hier ook hetzelfde probleem, blanco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bora
Helaas was dus voor even, hier ook weer plat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EeePC
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-08 13:46
Hier ook een timeout nu ja…. Heb er al maanden last van dat vooral in het weekend het zeer onbetrouwbaar werkt.. Gelukkig gebruik ik HomeWizard alleen maar voor monitoren, met 1 kWh meter voor zonnepanelen (sinds gisteren) en 2x socket. Als ‘t werkt is het een topsysteem. Maar het wordt nu wel echt eens tijd dat ze de issues onder controle gaan krijgen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-utger
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-09 14:59
And it’s gone….
Meestal weinig problemen, soms wat traag. Nu werkt niks meer.

Intel i7 8700K / Z370 Maximus X Code / 16GB G-SKILL 3200 C14 / ASUS Strix 3090 / Lian Li O11 Dynamic / NZXT X62 / Samsung 970 EVO 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Het ligt er nu echt goed uit. Erger dan andere keren. Zelfs https://hwenergy.app/ werkt niet..

Edit: lijkt weer te werken.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrytasker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
EeePC schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:53:
Hier ook een timeout nu ja…. Heb er al maanden last van dat vooral in het weekend het zeer onbetrouwbaar werkt.. Gelukkig gebruik ik HomeWizard alleen maar voor monitoren, met 1 kWh meter voor zonnepanelen (sinds gisteren) en 2x socket. Als ‘t werkt is het een topsysteem. Maar het wordt nu wel echt eens tijd dat ze de issues onder controle gaan krijgen…
Misschien een beetje off-topic, maar kan je die 2x enegie socket uitzetten via de app, buiten het aanmaken van een energysaver task. Dus hetzelfde als de fysieke knop aan/uit. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EeePC
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-08 13:46
harrytasker schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:09:
[...]

Misschien een beetje off-topic, maar kan je die 2x enegie socket uitzetten via de app, buiten het aanmaken van een energysaver task. Dus hetzelfde als de fysieke knop aan/uit. 8)7
Ja precies, heb ik eventjes gebruikt voor verdeeldoos bij tv meubel. Maar als de app dus niet werkt, kun je helemaal niks aan/uit zetten.. :P
Voor een tvkast niet zo’n ramp. Maar als je je keuken/badkamerboiler ermee schakelt ofzo… Is het op dit moment gewoon niet betrouwbaar genoeg voor lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:25
Ik wil ook terugkoppelen, denk dat home wizzard team dit ook leest. Maar nu is alles bij mij althans weer on-line.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XoV3q5BEBTrX9zhRBUtz6ViJz9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8RGge3i2i3DCWay2Sijset0O.jpg?f=fotoalbum_large

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
En dit is waarom je dit soort dingen gewoon niet in de cloud wil hebben draaien. Tis ook gewoon idioot dat als in je eigen huis zit, en je stekker aan of uit wil schakelen, je afhankelijk bent van de cloud servers van een bedrijf. Onzin ontwerp man :')

Ben erg blij dat deze apparatuur ook gewoon een lokale API heeft. Ik heb alles hier in Home Assistant hangen en dat werkt nog steeds prima, inclusief schakelen. De Energy app zelf is echt een ramp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrytasker
  • Niet online
EeePC schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:24:
[...]

Ja precies, heb ik eventjes gebruikt voor verdeeldoos bij tv meubel. Maar als de app dus niet werkt, kun je helemaal niks aan/uit zetten.. :P
Voor een tvkast niet zo’n ramp. Maar als je je keuken/badkamerboiler ermee schakelt ofzo… Is het op dit moment gewoon niet betrouwbaar genoeg voor lijkt het.
Bedankt voor je reactie, maar ik kan sowieso niks uitzetten via die app, ongeacht er verbinding met server is of niet. Ik bedoel dus gewoon aan/uit zetten via de app.
Ik kijk ontieglijk scheel of die functie zit er niet in 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door harrytasker op 16-10-2022 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:35
In de "nu" weergave zie je bij de energy sockets een schuifje staan, tenzij je het schakelslot geactiveerd hebt. Dat zet je bij instellingen/meters aan of uit voor de individuele energy sockets.
Met het soft knopje op de meter zelf kun je deze ook aan of uit zetten.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Ik moest inderdaad ook erg zoeken naar het schuifje in de app om de socket te kunnen schakelen. Via de hulp op de Homewizard website kwam ik er inderdaad achter dat dit alleen in de NU weergave kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrytasker
  • Niet online
Stokertje schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:48:
Ik moest inderdaad ook erg zoeken naar het schuifje in de app om de socket te kunnen schakelen. Via de hulp op de Homewizard website kwam ik er inderdaad achter dat dit alleen in de NU weergave kan.
Bedankt voor jullie reactie. Staat inderdaad alleen bij NU, en ik heb hem altijd op DAG staan vandaar dat ik het schuifje niet zag. Zondag zullen we maar zeggen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Weergave probleem blijkbaar weer van de baan.
Eigenaardige is wel dat blijkbaar de individuele grafieken van de sockets er normaal uitzien.
Dus eerder een probleem van weergaveverbinding dan van logging? In het laatste geval zou er toch geen logging van de individuele sockets kunnen geweest zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catserv
TigerXtrm schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:33:
En dit is waarom je dit soort dingen gewoon niet in de cloud wil hebben draaien. Tis ook gewoon idioot dat als in je eigen huis zit, en je stekker aan of uit wil schakelen, je afhankelijk bent van de cloud servers van een bedrijf. Onzin ontwerp man :')

Ben erg blij dat deze apparatuur ook gewoon een lokale API heeft. Ik heb alles hier in Home Assistant hangen en dat werkt nog steeds prima, inclusief schakelen. De Energy app zelf is echt een ramp
Ik gebruik ook de Home Assistant die op mijn NAS draaid, ik heb tussen de airco's en andere apparaten die homewizard sockets zitten op plaatsen waar ik niet makkelijk bij kom, dus wel zo makkelijk dat je ze ook in kan schakelen al die tijden dat homewizard daar zelf in faalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Als je sockets en metingen doet om energie te besparen heeft het op het einde van de rit uiteraard weinig zin om daarvoor extra hardware voor een HA te gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catserv
IvoB2 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:27:
Als je sockets en metingen doet om energie te besparen heeft het op het einde van de rit uiteraard weinig zin om daarvoor extra hardware voor een HA te gaan draaien.
hij draaid bij mij in een Virtuele omgeving op mijn NAS die toch altijd aanstaat,
en je zou er van staan kijken wat de multisplit airco's gebruiken als ze "uit" staan :P
en dat geld voor vele apparaten

[ Voor 3% gewijzigd door catserv op 16-10-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik log zowat alles dus ik sta nog maar van weinig "verbruik" te kijken. :)
Ik heb trouwens zowel een split L/L - L/W WP en een L/L WP en het totale continue nachtverbruik van de woning (met beide vorige toestellen steeds online) schommelt hier tussen de 40 en 70 W. En het grootste deel van het verbruik is dan toe te schrijven aan 2 koel/vriescombi's. Met het sluimerverbruik van de WP's valt het dus nogal mee (beide toestellen kunnen nooit echt uit want het zijn geen stekkertoestellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-09 13:38
Bij het vergelijken van diverse maand-scherm afbeeldingen viel mij op dat deze veranderd zijn. Dit is voor de maanden okt 2021 tot en met maart 2022 het geval. Het totaal verbruik van die maand wordt niet meer correct aangegeven. Het opgewekte vermogen en direct verbruik wordt niet maar verrekend in de tabel.
Hebben meer hier last van.?
Is wel erg vervelend om op die manier verbruiken per maand met elkaar te kunnen vergelijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKCrw8wNWQe8VQSGwJ8W8zI2hBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PP8FK2iPpy8wwfEkb8AqyIQk.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bq-nIjeFNze3_4uhghWEIwFRddc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYV5yZ65myat0lMZuNBRbrlf.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk niet naar de bedragen want die kloppen zoals bekend niet meer na eeen tarief wijzeging :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ross11 op 16-10-2022 16:04 ]

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catserv
IvoB2 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:44:
Ik log zowat alles dus ik sta nog maar van weinig "verbruik" te kijken. :)
Ik heb trouwens zowel een split L/L - L/W WP en een L/L WP en het totale continue nachtverbruik van de woning (met beide vorige toestellen steeds online) schommelt hier tussen de 40 en 70 W. En het grootste deel van het verbruik is dan toe te schrijven aan 2 koel/vriescombi's. Met het sluimerverbruik van de WP's valt het dus nogal mee (beide toestellen kunnen nooit echt uit want het zijn geen stekkertoestellen).
Dat is zeeeeer weinig, ik voor mijn 2 onder 1 kapper met klein werkplaatsje een nachtverbruik van 180-250 watt. Ook 2 koelvriescombies, hotfill close in, mesh systeem met meerdere accespoints camera, meerdere switches, nas en nog een hoop spul dat altijd aan staat

Mijn multisplit daikin en toshiba vragen “uit” zo’n 230 watt per dag

[ Voor 4% gewijzigd door catserv op 16-10-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
catserv schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:08:
[...]
Mijn multisplit daikin en toshiba vragen “uit” zo’n 230 watt per dag
Dat is nog geen 10Wh. Toch geen verbruik om van achterover te vallen?
Mijn WP'n verbruiken ook continue energie. Maar niet in de orde om er veel op te kunnen besparen.
Zeker de L/W unit niet want die zit op het SWW en de pomp van de CV die er op aangesloten zit moet ook regelmatig een korte tijd draaien. Bovendien is het sowieso niet aan te raden de buitenunit van een L/W WP zonder stroom te zetten.

De grootste energiebesparing die ik nog zou kunnen doen is in de winter (tussen half februari en half oktober is er genoeg productie op overschot) één vries/koelkast combi in de berging uit te schakelen (we hebben tenslotte jaren zonder gekund) maar dan boeten we onnodig in op (luxe) comfort.
De jaarrekening voor energie zit sowieso al ver onder nul dus dat gunnen we ons wel. :)

Het enige dat 's nachts en bij afwezigheid blijft draaien zijn de 2 vries/koelkasten, internetmodem/router (anders valt de HW e.a. meetapparatuur zonder verbinding :) - acces point in de leefruimte gaat dan wel van de stroom), 2 WP'en en wat meetapparatuur.
De laatste besparing die we gerealiseerd hebben (hier geleerd) is het continue van de stroom halen van de buitenverlichting (een 37-tal ledlampen) tussen oktober en maart. Bleek continue in totaal een 20-30 W te verbruiken in de uit-stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25

Heeft niks met cloud te maken. Een Amazon AWS cloud is bv meer betrouwbaar dan een eigen datacenter. Gaat om het software en ontwerp van de gebruiker van de cloud die het onbetrouwbaar maakt.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 15:49

SideShow

Administrator

Hallo, heb de homewizard nu van vrijdag in gebruik.

Hoe houdt die app precies het verbruik bij over de tijd heen?

Als ik de API van de P1 dongle rechtstereeks bevraag, heb ik (nacht + dag) 11 kWh gebruikt in bijna 3 dagen.
"total_power_import_t1_kwh":2.148,"total_power_import_t2_kwh":9.158

Als ik dan kijk in de app, dan staat er bij deze week een verbruik van 8kWh. Er zijn dus 3 kWh "verdwenen".... ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De app houdt helemaal niets bij.
De P1 meter leest gewoon de meter uit waarmee hij verbonden is, stuurt dat via je internetverbinding naar de servers van HW die het resultaat vervolgens in de app tonen.

[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 16-10-2022 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow

SideShow

Administrator

IvoB2 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:47:
De app houdt helemaal niets bij.
De P1 meter leest gewoon de meter uit waarmee hij verbonden is, stuurt dat via je internetverbinding naar de servers van HW die het resultaat vervolgens in de app tonen.
Waarom zou die data eerst naar de servers van HW worden verstuurd?

Hoe dan ook, het is verkeerd dus, want heb een verbruik van 11kwH terwijl de app spreekt van 8.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-DgFCuQBBzet1oWPJ2JEHLKeDM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gjjXCb12MF2tNSSdHj9fVU1Z.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4OaFQjaDKc9W3XfFWrBrd8veMw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mN0V7GD7qhxBlQOgmaTA3zoN.png?f=user_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:39

Als ik mijn stekker aan of uit wil hebben ben ik echt niet afhankelijk van de cloud. Of je moet te beroerd zijn om op te staan en naar de stekker te lopen om het knopje in te drukken.

Laten we het nou ook niet groter maken dan het is. Het lijkt soms wel alsof iedereen hier continu in die app loopt te staren en zit te springen om te kunnen melden dat-ie het niet doet. Nou whoepdidoehee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvl
  • Laatst online: 09:55

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

SideShow schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:12:
[...]

Hoe dan ook, het is verkeerd dus, want heb een verbruik van 11kwH terwijl de app spreekt van 8.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaat naar de servers omdat daar de opslag- en verwerkingscapaciteit zit. De dongle is enkel een doorgeefluik.
Ik heb ook het idee dat de getallen die je noemt simpelweg de meterstanden zijn.
11.582kWh is de totaalmeterstand van telwerk 1 en telwerk 2 samen. Elfduizendvijfhonderdtweeëntachtig.
Dat is een ander getal dan het verbruiksgetal van de p1 meter per dag.

Lokaal uit de API haal je ofwel de actuele meterstanden (kWh), ofwel het actuele vermogen (W). Dan zul je dus zelf (of middels eigen domotica) op de juiste momenten de meterstanden moeten bevragen om het verbruik van een x-aantal dagen te weten.

[ Voor 19% gewijzigd door bartvl op 16-10-2022 18:44 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Omdat dit nu eenmaal de werkwijze van HW is.
Er wordt standaard lokaal niets opgeslagen maar wel op de servers van HW.
En de servers van HW verzamelen gewoon de data uit je meter en tonen die dan in de app.
Nou nee, je vergelijkt gewoon twee totaal andere zaken.
De app toont wat je 'deze week" van het net hebt afgenomen.
De 180 stand in je DM toont je totale verbruik tot op de dag dat je een foto hebt gemaakt van stand 180.

Je moet, om hetzelfde te doen, de 180 meterstand op je meter vergelijken met de totale meterstand in de app: Wieltje Instellingen/Meters/P1 meter/Meterstanden => stroomimport normaal + stroomimport dal (of deze vergelijken met de standen 181 en 182).

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 16-10-2022 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:47

franssie

Save the albatross

[...]

Kan prima als je meter al 3 kWh gemeten had voordat de p1 monitor werd aangesloten?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
bartvl schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:40:
[...]
Gaat naar de servers omdat daar de opslag- en verwerkingscapaciteit zit. De dongle is enkel een doorgeefluik.
Ik heb ook het idee dat de getallen die je noemt simpelweg de meterstanden zijn.
11.582kWh is de totaalmeterstand van telwerk 1 en telwerk 2 samen. Elfduizendvijfhonderdtweeëntachtig.
Als de DM in NL hetzelfde werkt als in Vlaanderen lees je het "punt" niet als een duizendtal voor kWh maar is het wel degelijke een "komma", dus 11,582 kWh => 11 kWh en 582 Wh of 11.582 Wh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Tegelijkertijd ken ik dan geen meter die dag-, week-, maand- of jaarstaten bijhoudt. Alleen totalen sinds installatie/activering. Maar, dat wil niet zeggen dat die er niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow

SideShow

Administrator

IvoB2 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:00:
[...]

Omdat dit nu eenmaal de werkwijze van HW is.
Er wordt standaard lokaal niets opgeslagen maar wel op de servers van HW.
En de servers van HW verzamelen gewoon de data uit je meter en tonen die dan in de app.

[...]

Nou nee, je vergelijkt gewoon twee totaal andere zaken.
De app toont wat je 'deze week" van het net hebt afgenomen.
Ik heb de digitale meter + de P1 dongle en app allemaal op dezelfde dag (uur) geinstalleerd én geactiveerd.
Dat was vrijdagmiddag. Dus deze week nog; de week gaat t.e.m. zondag in de app.

Blijft me een vraag waar die 3kwh heen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow

SideShow

Administrator

franssie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:01:
[...]

Kan prima als je meter al 3 kWh gemeten had voordat de p1 monitor werd aangesloten?
Neen, de meter begon vanaf nul. Het is een nieuwe installatie van vrijdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Gramser schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:30:
Tegelijkertijd ken ik dan geen meter die dag-, week-, maand- of jaarstaten bijhoudt. Alleen totalen sinds installatie/activering. Maar, dat wil niet zeggen dat die er niet zijn.
De digitale meter zoals uitgerold in Vlaanderen. Tot op kwartierniveau.
Het enige "nadeel" is dat het voor de uitlezing op dagniveau of lager met een dag vertraging gebeurt.
Voordeel is dan weer dat het tot op de W nauwkeurig getoond wordt en je tot op een kwartier deelverbruiken kan aanvinken. Twee zaken die bij HW wel gemeten maar niet getoond kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ElruRMR8aKZNdnkUDcIwwrLzok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dBQRF91q9hsRWoiw1M9TSnYd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 100% gewijzigd door IvoB2 op 16-10-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
SideShow schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:45:
[...]

Ik heb de digitale meter + de P1 dongle en app allemaal op dezelfde dag (uur) geinstalleerd én geactiveerd.
Dat was vrijdagmiddag. Dus deze week nog; de week gaat t.e.m. zondag in de app.

Blijft me een vraag waar die 3kwh heen is.
En wat tonen de totalen in de app en de meter nu?
Normaal gezien kan er geen verschil zijn want de app is gewoon een onrechtstreekse weergave van de meterstand zelf.
Er is een voor de hand liggend antwoord. Nu nog uitpluizen welk. :)
Er zijn dit WE ook aanhoudende problemen geweest met de servers. Misschien heb je juist een screenshot gemaakt op het ogenblik dat de app niet gesyncroniseerd was met de servers/meter?
Wanneer er een tijdelijk probleem is met de verbinding gaat de server nadien de meterstand via de dongle terug ophalen en de stand in de app bijstellen naar de nieuw gelezen waarden.
(Zo was er bv. laatst iemand die de meterstand en de stand in de app op 2 verschillende data vergeleek.)

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 16-10-2022 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow

SideShow

Administrator

Nee, denk niet dat het een sync issue is, is reeds de gehele dag dat ik zie dat er 3kwh "weg" is.
Zal het even verder opvolgen de komende dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Laatst online: 09:55

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

In de app kun je ook de huidige meterstanden zien. Wat geeft die aan?
Instellingen/Meters/p1-meter

[ Voor 17% gewijzigd door bartvl op 16-10-2022 20:46 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow

SideShow

Administrator

Die geeft het t1 en t2 tarief aan zoals op de DM zelf af te lezen valt. (gecombineerd dus die 11 waarvan ik spreek)

[ Voor 22% gewijzigd door SideShow op 16-10-2022 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peat-reputed
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-09 21:33
Gramser schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:27:
[...]

Als ik mijn stekker aan of uit wil hebben ben ik echt niet afhankelijk van de cloud. Of je moet te beroerd zijn om op te staan en naar de stekker te lopen om het knopje in te drukken.

Laten we het nou ook niet groter maken dan het is. Het lijkt soms wel alsof iedereen hier continu in die app loopt te staren en zit te springen om te kunnen melden dat-ie het niet doet. Nou whoepdidoehee.
Afhankelijk in absolute zin: nee. Maar in de praktijk zorgen de storingen in de app ervoor dat een aantal slimme stekkers hier in huis niet gebruikt kunnen worden op de meest energiezuinige manier.

Een aantal slimme stekkers zit hier thuis op plekken waar je niet eenvoudig bij kunt. Dat, samen met een “volledig uit tenzij nodig” beleid (hardcore, ik weet het *O*), zorgt voor de noodzaak om de stekkers via de app te bedienen (tijdschema’s heb je met zo’n beleid immers niets aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
bartvl schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:45:
In de app kun je ook de huidige meterstanden zien. Wat geeft die aan?
Instellingen/Meters/p1-meter
Gewoon totalen van wat er ooit door de slimme meter is gelopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7DI0z82QvGDCNuVvS3QRZSTsXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVfY1monR9dj5L6l99pCqqOe.jpg?f=fotoalbum_large

- edit - O, wacht dat was waarschijnlijk geen losse vraag, maar opmerkingen in reactie op @SideShow.... Mogguh

[ Voor 13% gewijzigd door Chris.nl op 17-10-2022 06:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak_ers
peat-reputed schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 23:28:
[...]

Afhankelijk in absolute zin: nee. Maar in de praktijk zorgen de storingen in de app ervoor dat een aantal slimme stekkers hier in huis niet gebruikt kunnen worden op de meest energiezuinige manier.

Een aantal slimme stekkers zit hier thuis op plekken waar je niet eenvoudig bij kunt. Dat, samen met een “volledig uit tenzij nodig” beleid (hardcore, ik weet het *O*), zorgt voor de noodzaak om de stekkers via de app te bedienen (tijdschema’s heb je met zo’n beleid immers niets aan).
Snelle acties en Siri opdrachten werken hier eigenlijk altijd door, óók wanneer hè schuifje in de app niet beschikbaar was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/162xdOltD8aeKP1m4rYrKT22OPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pz9IwskDsE5ZTiWyyfBcQ7Tk.jpg?f=fotoalbum_large

Voor schakelen gebruik ik eigenlijk alleen nog maar snelle opdrachten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLQoK0KpQnozit8bUyGP7KIlX7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yXRjMSLdIrOZluK7sh0nkdxa.jpg?f=fotoalbum_large

Icoontje ingedrukt houden en aangeven welke stekker je wil schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers

Zie hierboven, schakelen heeft op deze manier bij mij altijd gewerkt. Ook op momenten dat de app het schuifje niet weergaf.

Verder ben ik het écht oneens met je. Laat het maar lekker elders staan, dan dat ik mij zorgen moet maken over backups en beschikbaarheid.
Ben ooit wel eens begonnen met Domoticz voor energie meten. Kwam ik er opeens achter dat Domoticz al 2 weken niet meer draaide. Dan mis je gewoon 2 weken data.

Ondanks alle issues bij HWE is de data nog altijd compleet in alle totalen.

Tuurlijk ben ik het met je eens dat het feilloos zou moeten werken, ze zijn er hard mee bezig en we hebben nu 3 weekenden gehad dat het op bepaalde momenten niet echt lekker gaat. Ik kan mij er niet heel erg druk om maken om eerlijk te zijn.

Over data bij jezelf. Ik ga vandaag maar een videodeurbel installeren waar de data lekker niet meer op mijn nas hoeft te staan.

De beveiligingscamera houdt mijn nas wakker. Die verbruikt zo’n 50 Watt continu. Dat is 438kWh per jaar. Terwijl ik dat ding normaal alleen gebruik voor foto’s. 1 keer per maand. Met huidige tarieven praten we over €350 per jaar aan stroom kosten.

Nee joh, data lekker in de cloud, alle documenten in one drive bij Office 365 voor heel het gezin. 2TB abbo voor het hele gezin erbij voor alle telefoon backups.

Ik hoef alles echt niet terug in eigen beheer. En dit soort energie zaken al helemaal niet. Ben blij dat die Pi uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 16:56
Er lijkt iets niet goed te gaan bij PVOutput of ik snap het niet. Zie dit screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OE5W52qh4ny8nIlfCPmdnrjrswU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8dfsPngTqT4jsq9oZzgn2GLD.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik even het koffiezet apparaat aangezet vanmorgen en net op dat moment liep de apicall. Nu zegt hij dus dat ik al over de 2,5kwh heb verbruikt, terwijl mijn Energy app en ook als ik de total_powerimport bereken, maar op 1,2kwh in totaal uitkom. Dat waren dus even piek momentjes. Wat mis ik hier?

Het lijk er op dat hij het op dat moment Active power optelt bij de total energy used i.p.v. dat het een actuele meterstand verbruik per die dag is.

Edit: Het lijkt inderdaad erop dat de active power per 5 minuten bij de kwH wordt opgeteld. Ik gebruik V3 als Totale meter capaciteit en V4 als active power

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQ5LWmNuF_YTqdQ56rbaNel3n_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0OCIaFijZewyX6xsE70RIlyC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 222% gewijzigd door ZFLaSH op 17-10-2022 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Tweak_ers schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 06:38:
[...]

Snelle acties en Siri opdrachten werken hier eigenlijk altijd door, óók wanneer hè schuifje in de app niet beschikbaar was.

[Afbeelding]

Voor schakelen gebruik ik eigenlijk alleen nog maar snelle opdrachten:
[Afbeelding]

Icoontje ingedrukt houden en aangeven welke stekker je wil schakelen.
Dit wist ik niet eens. Handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlam
  • Laatst online: 16-04 15:34
Heb sinds kort de P1, wou nu ook 1, of enkele energysockets/slimme stekkers kopen.
Ze zijn echter tot iig 20 november niet leverbaar en in vergelijk met enkele andere merken in verhouding iets duurder. Ik vraag me nu af, of een ander merk ook ' gezien' wordt binnen de homewizzard app?
Of andersom, dat de p1 ook in een andere soortgelijke app gezien kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
tlam schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:15:
Heb sinds kort de P1, wou nu ook 1, of enkele energysockets/slimme stekkers kopen.
Ze zijn echter tot iig 20 november niet leverbaar en in vergelijk met enkele andere merken in verhouding iets duurder. Ik vraag me nu af, of een ander merk ook ' gezien' wordt binnen de homewizzard app?
Of andersom, dat de p1 ook in een andere soortgelijke app gezien kan worden?
Nee, helaas.
Aan de andere kant vind ik de accurate meting ook wat waard.

Ze kunnen écht tot 16A en zijn erg accuraat. Ooit een keer begrepen dat ze in principe als MID gekeurd Device zijn ontwikkeld, maar dan zonder de daadwerkelijke keuring, omdat dat ze nog duurder zou maken.

Ik heb hiervoor anderen gehad en die bleken toch wat af te wijken.

Heb er nog wel wat liggen, zal ze eens vergelijken met elkaar…. Als ik tijd heb 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
  • Laatst online: 10:14
Tweak_ers schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:15:
[...]

Ze kunnen écht tot 16A en zijn erg accuraat. Ooit een keer begrepen dat ze in principe als MID gekeurd Device zijn ontwikkeld, maar dan zonder de daadwerkelijke keuring, omdat dat ze nog duurder zou maken.
Alleen de kWh meters zijn MID approved en komen van Estron (die maakt HW niet zelf). V.w.b. de sockets die , zien er uit als een willekeurige made-in-china variant met een custom firmware sausje (niets verkeerds mee overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
GM15 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:31:
[...]

Alleen de kWh meters zijn MID approved en komen van Estron (die maakt HW niet zelf). V.w.b. de sockets die , zien er uit als een willekeurige made-in-china variant met een custom firmware sausje (niets verkeerds mee overigens)
Niettemin staat de bewering van @Tweak_ers mij ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein245
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14-12-2022
Ik heb mijn watermeter genoteerd en een dag later opnieuw. Het verbruik vergeleken met de homewizzard Watermeter en het verschil was/is behoorlijk groot dus wil ik de meter kalibreren :

Als u merkt dat uw metingen niet nauwkeurig zijn nadat u bovenstaande punten in overweging heeft genomen, moet deze mogelijk opnieuw worden gekalibreerd met uw analoge watermeter. U kunt de functie voor opnieuw kalibreren in de app gebruiken. Ga naar instellingen > meters > ''Watermeter'' > opties ••• > sensoren kalibreren.

Maar ik heb deze optie niet.
Ik heb staan "Kalibreer apparaat".

Dus ?????
Verder staat nergens precies hoe gekalibreert moet worden. Sensoren kalibreren , Ja en ???
Zal wel aan mij liggen maar de uitleg is wel erg summier of niet compleet ???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Gramser schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:35:
[...]

Niettemin staat de bewering van @Tweak_ers mij ook bij.
Ik denk hierom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@Chris.nl Check!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein245
De watermeter moet gekalibreerd worden (zie mijn vorige post) maar dat heeft toch geen betrekking op tijd ?
Want 's nachts wordt er (behalve een mogelijk toiletbezoek) echt geen water gebruikt.
Maar hoe kan het dan dat de watermeter de volgende grafiek laat zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyW03Fn0gzd5e7w73lvdYzNdgTs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9NVwei73SRzeFtOUCFzrASlV.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:16
Klein245 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:49:
De watermeter moet gekalibreerd worden (zie mijn vorige post) maar dat heeft toch geen betrekking op tijd ?
Want 's nachts wordt er (behalve een mogelijk toiletbezoek) echt geen water gebruikt.
Maar hoe kan het dan dat de watermeter de volgende grafiek laat zien

[Afbeelding]
Misschien een vaatwasser die snachts draait?

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein245
Misschien een vaatwasser die snachts draait?
[/quote]

Nee die stond niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein245
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqHOiWs_lR0oQu2lhneS2MX7FBk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RMOxaHxgYxTikNdPuGQkQ8k3.jpg?f=user_large

Hier nog één. Iemand een idee? Ik heb werkelijk geen idee wat dit kan zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Nagaan welke apparaten je in huis hebt die water kunnen verbruiken. Stortbak toilet functioneert wel?

De piek lijkt me ook vrij hoog... 137L is niet niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein245
Gramser schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:14:
Nagaan welke apparaten je in huis hebt die water kunnen verbruiken. Stortbak toilet functioneert wel?

De piek lijkt me ook vrij hoog... 137L is niet niks.
Tja, alles staat 's nachts uit. en 137 liter !!! Lijkt wel een grote lekkage maar dan zou dat constant moeten zijn. Of iemand zit m'n water af te tappen maar ik heb geen buitenansluiting ;)

Of het is de watermeter ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Het is wel moeilijk af te lezen hoeveel liter er daadwerkelijk is verbruikt. Je eerste screenshot laat 54L zien, waarschijnlijk is dat een piek van 54L per uur. Maar de piek heeft geen uur geduurd, dus je hebt dat ook niet verbruikt. Dat zal ook gelden voor die 137L.

Toch maar nagaan welke apparaten in je huis water verbruiken. Heb je een elektrische boiler, ofzo, die iets doet met vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
GM15 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:31:
[...]

Mijn Athom pluggen voor ESPHome hebben best een goeie meetchip erin zitten, maar desondanks kunnen ze met de standaard firmware niet meten onder de 3W (en de comments zeggen dat dat is omdat het onnauwkeurig is. Ik kan het dus wel aanzetten, maar of dat nou verstandig is...). De pluggen van HWE claimen in ieder geval veel kleinere vermogens nauwkeuriger te kunnen meten.

En dat is eigenlijk veel interessanter dan of ze een belasting van 3000W goed kunnen zien, want, uh, dat is niet zo moeilijk, en of het nou 2980 is of 3030 is ook niet eens zo heel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 13:21
@Klein245 Heb je toevallig een waterontharder?

Die van mij spoelt 1x in de week namelijk.

[ Voor 45% gewijzigd door Rainesh op 17-10-2022 15:29 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Gramser schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:23:
Het is wel moeilijk af te lezen hoeveel liter er daadwerkelijk is verbruikt. Je eerste screenshot laat 54L zien, waarschijnlijk is dat een piek van 54L per uur. Maar de piek heeft geen uur geduurd, dus je hebt dat ook niet verbruikt. Dat zal ook gelden voor die 137L.

Toch maar nagaan welke apparaten in je huis water verbruiken. Heb je een elektrische boiler, ofzo, die iets doet met vullen?
De watermeter grafiek (net als het gas trouwens) meet in liters per 5 min, niet per uur. In principe is er dus inderdaad in 5 minuten ruim een vol ligbad aan water gedetecteerd. Ik heb vandaag een piek van max 20 liter staan en dat is consistent over de afgelopen dagen, 15-20 liter piek.

Ik denk dat het een goed idee zou zijn om een paar keer fotootjes van de meterstand te nemen om eens te kijken of je voor dat soort verbruiken ook daadwerkelijk gefactureerd gaat worden. Daarna weet je of je aan de slag moet voor een defecte watermeter en/of gigantische maar intermittent lekkages, of met HWE. Het is niet toevallig een appartement waar zomaar een naastgelegen appartement de badkraan erop aangesloten zou kunnen hebben?

Boilers zijn, of ze nou open of dicht zijn (en in nederland zijn ze zo goed als altijd dicht), eigenlijk altijd zo ingeregeld dat water dat eruit afgenomen wordt ook onmiddelijk vervangen wordt. Bij een open systeem zou de vlotter daar misschien een liter verschil in kunnen maken oid maar dat is in nederland super ongebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Laatst online: 08:50

Bravo

Second Best

Hier ook onverklaarbare verbruikspieken via de watermeter gezien op momenten dat we thuis waren, maar we zelf geen water zouden moeten verbruiken (geen toilet, wasmachine of vaatwasser aan). Gisteren de meterstand maar weer genoteerd om te kunnen vergelijken. Eerste inschatting is dat hij er al 0.6 kuub naast zit (en dat op een gemeten verbruik van 3 kuub water)

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
Klein245 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:19:
[...]

Tja, alles staat 's nachts uit. en 137 liter !!! Lijkt wel een grote lekkage maar dan zou dat constant moeten zijn. Of iemand zit m'n water af te tappen maar ik heb geen buitenansluiting ;)

Of het is de watermeter ???
Maar je baseert dit 'spook-verbruik' op wat die HW-sensor doorgeeft? Heb je al eens naar de daadwerkelijke watermeter standen gekeken om te zien of er idd wel zoveel liter 'kwijt' raakt? Meest logische lijkt me dat die sensor niet doet wat je er van zou verwachten

[ Voor 7% gewijzigd door GM15 op 17-10-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:09
@HomeWizard_NL en andere gebruikers.

Vorige week vrijdag is de slimme meter (elektra) vervangen i.v.m. aanpassen van de aansluiting naar 3 fasen.

Sindsdien laat HomeWizard app "No data" zien bij gas.

Volgende reeds gecheckt:
  1. Gasmeter is correct gekoppeld met elektrometer.
  2. Gas meterstand in HomeWizard app komt exact overeen met meterstand op de gasmeter.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GM15
nMad schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:16:
@HomeWizard_NL en andere gebruikers.

Vorige week vrijdag is de slimme meter (elektra) vervangen i.v.m. aanpassen van de aansluiting naar 3 fasen.

Sindsdien laat HomeWizard app "No data" zien bij gas.

Volgende reeds gecheckt:
  1. Gasmeter is correct gekoppeld met elektrometer.
  2. Gas meterstand in HomeWizard app komt exact overeen met meterstand op de gasmeter.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Al eens gekeken wat de API aangeeft bij een call naar: api/v1/data en het telegram: api/v1/telegram dan kun je iig checken of de gas meting wordt doorgegeven.

Sorry niet goed gelezen. Data wordt dus wel goed opgehaald (app) maar blijkbaar niet goed doorgestuurd naar HW

[ Voor 7% gewijzigd door GM15 op 17-10-2022 19:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Chris.nl schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:14:
[...]

Meten is weten toch?

'k Heb net vlak voor installatie een foto genomen van de meterstand.
[Afbeelding]
Da's 118,446 m³

Even later volgens de app 11 liter verbruikt.
[Afbeelding]

Foto meterstand.
[Afbeelding]
118,457 m³ (klopt nog met afronding zonder decimalen)

Nu is één meting over 11 liter géén meting, maar wanneer ik discrepanties merk na een paar kuub zal ik het laten weten.
In navolging van m'n installatie op 25 augustus. Toen was de meterstand 118,446m³.

Vandaag een nieuwe foto gemaakt op 123,813m³
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kg72e7NPfLQSAhVVc_Y4kxCuLGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJ0EfBorme7KBdDom9OXpDLj.jpg?f=fotoalbum_large
Dit maakt een verbruik van 5367 liter.

Volgens de HW watermeter heb ik 5369 liter verbruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O149EFcbE4EeA143OtQlP4vNwTY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iuuTCXws6TlneMvcfh9QkFfo.jpg?f=user_large

Dus slechts 2 liter verschil op 5367.

Ik reken um goed 👌
Bravo schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:44:
Hier ook onverklaarbare verbruikspieken via de watermeter gezien op momenten dat we thuis waren, maar we zelf geen water zouden moeten verbruiken (geen toilet, wasmachine of vaatwasser aan). Gisteren de meterstand maar weer genoteerd om te kunnen vergelijken. Eerste inschatting is dat hij er al 0.6 kuub naast zit (en dat op een gemeten verbruik van 3 kuub water)
Ik begrijp dat jij een grote afwijkingen bemerkt, dit kan ik uiteraard niet weerleggen. Feit is wél dat mijn ervaring positief is.

[ Voor 13% gewijzigd door Chris.nl op 17-10-2022 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solid67
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-08 15:58
Wel bijzonder dat een aantal mensen problemen hebben terwijl het bij mij nu vanaf juni naadloos werkt zonder hiccups of zwarte schermen. Ik kijk ook elke dag even hoe het ervoor staat.

Zouden er nog andere oorzaken kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:01
solid67 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 07:26:
Wel bijzonder dat een aantal mensen problemen hebben terwijl het bij mij nu vanaf juni naadloos werkt zonder hiccups of zwarte schermen. Ik kijk ook elke dag even hoe het ervoor staat.

Zouden er nog andere oorzaken kunnen zijn?
Je leest vooral hier dat het soms niet werkt en dat is lang niet bij iedereen zo.
De afgelopen maanden ook geen problemen gehad.
Maar vorige week ook ineens vanaf een uur of 17:00 ook geen info meer. 's Avonds stond alles er weer.
En het zijn vooral opslag / service problemen zoals ze zelf aangeven. https://gathering.tweaker...message/72936592#72936592

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
En ook na de app update doet de nu-weergave op de Apple Watch het nog steeds niet. Zucht…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:06

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

@HomeWizard_NL na de update van de app op Android (Xiaomi Mi 9T, Android 11) van vandaag vertoont de app vervelend gedrag:

Wanneer ik vanuit het startscherm op een grafiek klik om meer info te zien blijft het scherm heen een weer springen tussen portrait en landscape, tenzij ik en mn telefoon in landscape houd vóór ik op de grafiek klik. Ook de telefoon eerst in portrait houden en dan terug naar het startscherm willen leidt tot een eindeloos heen en weer springen tussen portrait en landscape.

De enige manier om dit te stoppen is om als een gek op de home knop of de app-switcher knop te rammen tot ik danwel het homescreen zie, danwel de app-switcher.

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Je kunt ze beter even mailen hierover. Support via Tweakers is geen zekerheidje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 13:19

Xymox

Determinism rulez !

Wow. Mijn complimenten voor de laatste update.
Nu op mijn tablet (android) houden de schermen zich aan portrait en landscape weergave.

Super.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Verrek, op iOS ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bora
Ja en op kruisje klikken ga je weer terug naar mormale modus idd een mooie verbetering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorac
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06:28
BdK9001 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:30:
@HomeWizard_NL na de update van de app op Android (Xiaomi Mi 9T, Android 11) van vandaag vertoont de app vervelend gedrag:

Wanneer ik vanuit het startscherm op een grafiek klik om meer info te zien blijft het scherm heen een weer springen tussen portrait en landscape, tenzij ik en mn telefoon in landscape houd vóór ik op de grafiek klik. Ook de telefoon eerst in portrait houden en dan terug naar het startscherm willen leidt tot een eindeloos heen en weer springen tussen portrait en landscape.

......
Hier op een Mi Note 10 pro, Android 12, geen enkel probleem. Ik heb normaal automatisch roteren uit staan en bij detailweergaven van een grafiek ging en gaat hij keurig naar landscape weergave en bij het overzicht van de grafieken naar portrait.
Als autorotate aan staat volgt de app keurig de stand van het toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGrandoNeuso
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:43
Serena schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:26:
En ook na de app update doet de nu-weergave op de Apple Watch het nog steeds niet. Zucht…
Hier doet hij het na de update weer. Ms nog een keer handmatig van je Watch verwijderen en opnieuw installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:06

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Gorac schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:47:
[...]

Hier op een Mi Note 10 pro, Android 12, geen enkel probleem. Ik heb normaal automatisch roteren uit staan en bij detailweergaven van een grafiek ging en gaat hij keurig naar landscape weergave en bij het overzicht van de grafieken naar portrait.
Als autorotate aan staat volgt de app keurig de stand van het toestel.
BdK9001 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:30:

De enige manier om dit te stoppen is om als een gek op de home knop of de app-switcher knop te rammen tot ik danwel het homescreen zie, danwel de app-switcher.
Oorzaak gevonden! Mijn dpi-instellingen stonden te klein, heb in de developer options de smallest width van 560 naar 475 gezet, dan gaat het wel goed.

Vrees alleen dat het toch de auto-rotate workaround gaat worden, alle items op het scherm zijn nu belachelijk groot voor mn gevoel op 600 werkt t wel weer goed, dan kan ik de bejaarden stand nog even bewaren tot ik daadwerkelijk bejaard ben :p

[ Voor 3% gewijzigd door BdK9001 op 18-10-2022 22:01 ]

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard1248
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-02-2024
Ik heb mijn home wizard wifi p1 meter aangesloten op een powerbank, omdat er geen stopcontact is. Mijn vraag is wat er met de historische gegevens gebeurt als ik de powerbank loskoppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Die zitten niet in je P1-meter noch in de app maar op de servers van HW.
De app laat je de historische gegevens zien die bewaard blijven op de servers (12 maanden zonder abo).

[ Voor 95% gewijzigd door IvoB2 op 18-10-2022 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard1248
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-02-2024
IvoB2 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:55:
Die zitten niet in je P1-meter noch in de app maar op de servers van HW.
De app laat je de historische gegevens zien die bewaard blijven op de servers (12 maanden zonder abo).
Ja, dat dacht ik al. Als ik direct na het loskoppelen een nieuwe, volgeladen powerbank aansluit, worden de data dan toegevoegd aan de bestaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Richard1248 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:08:
[...]

Ja, dat dacht ik al. Als ik direct na het loskoppelen een nieuwe, volgeladen powerbank aansluit, worden de data dan toegevoegd aan de bestaande?
Meterstanden worden geüpdatet en gemiste opslag wordt een gemiddelde lijn (dus minder gedetailleerd) over de gemiste tijd. An sich geen centje pijn. Ben wel benieuwd hoe lang die powerbank het doet en hoe je ninja swap skills zich de komende dagen ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Richard1248 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:08:
[...]

De P1 meter geeft meterstanden door, op basis van die meterstanden plot hij een grafiek.

Dus stel je P1 meter zit een week zonder stroom en je sluit weer een nieuwe aan. Dan kloppen je dag-totalen niet, maar de week totalen, maand totalen en jaar totalen kloppen gewoon. Dat trekt hij vanzelf bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Chris.nl schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:33:
[...]

Meterstanden worden geüpdatet en gemiste opslag wordt een gemiddelde lijn (dus minder gedetailleerd) over de gemiste tijd. An sich geen centje pijn. Ben wel benieuwd hoe lang die powerbank het doet en hoe je ninja swap skills zich de komende dagen ontwikkelen.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
ElGrandoNeuso schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:49:
[...]

Hier doet hij het na de update weer. Ms nog een keer handmatig van je Watch verwijderen en opnieuw installeren?
Dat had ik dus al gedaan, maar ik zal het nog een keer proberen.

Edit: Verwijderd, watch herstart en opnieuw geinstalleerd. Helaas, alles doet het, behalve de nu-weergave.

[ Voor 15% gewijzigd door Serena op 19-10-2022 08:40 ]

Pagina: 1 ... 62 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic