Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verwp01
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-04 23:27
Onderstaande vraag is een aantal weken geleden ook al gesteld maar ik heb nog geen antwoord hierop kunnen vinden.
Heeft iemand tips of trucs op deze vraag.

Kan ik in de app tijdstippen selecteren?
Ik zou graag willen weten hoeveel bv een piek in het gas bij douchen en stroom precies is. Nu moet ik de lijntjes en getallen handmatig optellen maar moet toch makkelijker kunnen ? (selecteren en slepen bv)?

20 x 260Wp, fabr. Qixin SL260CE-48MBlack, Omvormer Power One PVI 5000, Homewizard , deursensoren AMST-606,bewegingsmelders AWST-6000 en rookmelders Smartwares FA21RF. Amysoft C200 waterontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:39
@verwp01 Nee, dat kan (nog) niet. Heel simpel samengevat is het wel iets dat ergens op een lijst van @HomeWizard_NL staat, maar waar ze vanwege de geëxplodeerde vraag naar hun diensten nu geen prioriteit aan geven, omdat schaalbaarheid en stabiliteit voorrang krijgen.

Ik pleit er al voor sinds ik een P1-meter van ze heb, en het is een veelgehoorde wens. Geduld, zeg ik dan maar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gorac
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:29
Ja, dat kan. Als je op een grafiek tikt opent deze in landscape en kun je de waarde van de piek aflezen door aanwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.robers
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09-2024
fredhuizinga schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:05:
[...]

Hier nog een voorbeeldje, ik heb wat meer grafieken aan gezet.
[Afbeelding]
Misschien een domme vraag - en totaal niet relevant voor dit topic - hoe maak jij zo'n screenshot waarin je alles in één keer ziet? :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Gorac schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:01:
Ja, dat kan. Als je op een grafiek tikt opent deze in landscape en kun je de waarde van de piek aflezen door aanwijzen.
Je kunt de waarde op een moment inderdaad op die manier aflezen. Als je echter het verbruik gedurende een bepaalde periode wil weten (en ik denk dat @verwp01 dat bedoelt), dan zul je dat zelf moeten inschatten aan de hand van jouw manier.

Als je de oppervlakte onder een deel van de grafiek kon selecteren en dat aflezen, het je je verbruik gedurende die periode. Maar dat kan dus nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:27
m.robers schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:03:
[...]

Misschien een domme vraag - en totaal niet relevant voor dit topic - hoe maak jij zo'n screenshot waarin je alles in één keer ziet? :-)
Via android krijg je een optie met een pijltje naar beneden, dan scrolled hij steeds een stukje verder...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdkVCQV-B4D7q2Faarym-bE8SmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fy5p5EWXSMCH4NWYGH6twnXv.jpg?f=fotoalbum_large

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gorac
Ik interpreteer de waarde die daarbij wordt gegeven als voor de hele piek. Mijn verwarming van bijvoorbeeld 1000 watt kent alleen aan en uit. Als ik het verticale lijntje heen en weer schuif zie ik dat de piek bijvoorbeeld 10 minuten duurt met op het hoogste punt 350 watt.
Het is het niet helemaal en geen exacte wetenschap, maar voor mij goed genoeg.

Een periode selecteren zou inderdaad nog mooier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Gorac schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:10:
Ik interpreteer de waarde die daarbij wordt gegeven als voor de hele piek. Mijn verwarming van bijvoorbeeld 1000 watt kent alleen aan en uit. Als ik het verticale lijntje heen en weer schuif zie ik dat de piek bijvoorbeeld 10 minuten duurt met op het hoogste punt 350 watt.

Zo doe ik het nu dus ook. Maar zeker met gasverbruik zou ik een periodeselectie wel handig vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gorac
Helemaal eens.
Wat ik ook mis is de mogelijkheid een aantekening bij een piek te zetten. Nu weet ik nog wel dat ik gisteren met een zware boor in de weer ben geweest. Als ik over een maand terugkijk naar die piek weet ik dat vast niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dat lijkt me dan wel weer een mooie optie voor de betaalde variant (een screenshotje maken en daar een aantekening bij maken kan natuurlijk ook)?

Anyway, ideeën te over!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
fredhuizinga schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:08:
[...]

Via android krijg je een optie met een pijltje naar beneden, dan scrolled hij steeds een stukje verder...

[Afbeelding]
Potver. Apple, get your sh*t together _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gorac
Gramser schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:22:
......een screenshotje maken en daar een aantekening bij maken kan natuurlijk ook?.....
Da's een strak plan. Voorlopig maar even zo doen al heeft het wel een hoog hobbyniveau :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:50
Gramser schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:54:
[...]

Mogelijk een foute aanname... ik heb de producten vooraleerst voor inzicht (P1-meter) en schakelgemak (Socket met ingestelde tijdsschema's). Daar hangt een besparing aan vast, maar die zal ik niet zo gauw terugverdienen. Dat was mijn grootste doel ook niet. Bij mij is het eerder een bevestiging van zaken die ik al vermoedde.
Het is toch zeker wel de insteek en het verkooppraatje van Home Wizard ;)

En als je het echt enkel gebruikt voor schakelgemak, dan kan dit ook op goedkopere manieren. Wellicht heb jij het dus wel echt genomen daarvoor, maar het is niet de insteek van de meeste mensen en van Home Wizard zelf.

Bekijk even hun eerste kop op hun Homepage ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Wachten... op 13-10-2022 09:37 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:35
Gorac schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:10:

Dat is wel gek. Ik gebruik hier een Energy Saver van 500 watt als schakelaar voor een bijverwarming en die piekt keurig tot bijna 500 watt, houdt dat vast totdat hij weer afschakelt.

Zoals @Gramser al schreef: je ziet dan vooral vermogen en niet verbruik.

Overigens herken ik hierin vooral het "gesnuffel" in de eerste weken dat je de spullen in huis hebt. Wow, kijk eens wat een pieken. Zo'n boormachine is leuk om één keer te weten maar voor het jaarverbruik totaal oninteressant.
Daarna ga je je vooral op het continu/sluipverbruik concentreren. Kijk maar eens 's morgens terug naar je stroomgebruik gedurende de nacht. Ik zit inmiddels op 24 watt (vermogen) continu en dat is (nog steeds) 210 kWh per jaar bij een jaargebruik van ca 1500 kWh.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
henkzelf schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:36:
[...]

Dat is wel gek. Ik gebruik hier een Energy Saver van 500 watt als schakelaar voor een bijverwarming en die piekt keurig tot bijna 500 watt, houdt dat vast totdat hij weer afschakelt.

Zoals @Gramser al schreef: je ziet dan vooral vermogen en niet verbruik.

Overigens herken ik hierin vooral het "gesnuffel" in de eerste weken dat je de spullen in huis hebt. Wow, kijk eens wat een pieken. Zo'n boormachine is leuk om één keer te weten maar voor het jaarverbruik totaal oninteressant.
Daarna ga je je vooral op het continu/sluipverbruik concentreren. Kijk maar eens 's morgens terug naar je stroomgebruik gedurende de nacht. Ik zit inmiddels op 24 watt (vermogen) continu en dat is (nog steeds) 210 kWh per jaar bij een jaargebruik van ca 1500 kWh.
24 Watt als sluipverbruik? Heb jij geen Koelkast etc? Wat ik ook doe of probeer, echt onder de 140 Watt kom ik niet.

De grootste verbruikers zijn hier de koelkast, NAS, router, vloerverwarmingspomp en nog wat kleine losse spullen zoals een Raspberry Pi etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Wachten... schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:41:
[...]

24 Watt als sluipverbruik? Heb jij geen Koelkast etc? Wat ik ook doe of probeer, echt onder de 140 Watt kom ik niet.

De grootste verbruikers zijn hier de koelkast, NAS, router, vloerverwarmingspomp en nog wat kleine losse spullen zoals een Raspberry Pi etc.
Dan lijkt mij het vooral van belang om zo snel mogelijk die vloerverwarmingspomp achter een schakelaar te zetten (verkrijgbaar voor 4 a 5 tientjes, google maar). Niet alleen zijn dit notoire sluipverbruikers, maar wanneer er geen warmte geleverd wordt vanaf de CV halen ze juist warmte uit de vloer

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Wachten... schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:36:
[...]

Het is toch zeker wel de insteek en het verkooppraatje van Home Wizard ;)

En als je het echt enkel gebruikt voor schakelgemak, dan kan dit ook op goedkopere manieren. Wellicht heb jij het dus wel echt genomen daarvoor, maar het is niet de insteek van de meeste mensen en van Home Wizard zelf.

Bekijk even hun eerste kop op hun Homepage ;)
Je hebt helemaal gelijk hoor. Daarom schreef ik ook "mogelijk een foute aanname", waarmee ik bedoelde dat energiebesparing mogelijk niet voor iedereen de grootste drijfveer zou zijn. Maar natuurlijk begint het daarmee en is het logisch dat @HomeWizard_NL dat adverteert. Voor inzicht koop je niks, voor besparing wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
@Wachten... Dat is uiteraard exclusief de koelkast met zijn ca 80 watt. Noem ik geen sluipverbruik.
Kan jouw vloerverwarmingspomp niet uit 's nachts?
Mijn cv ketel neemt altijd 10 watt, ook als die 's nachts laag staat en geen warmtevraag heeft. Dus die gaat ook ca 8 uur lang helemaal plat via een timer op een energy socket1.
Socket nr 2 zit op de audiovisuele hoek. Was 30 watt (tv+KPN modem+ satelliet modem).
Die twee samen 8 uur uit is 116 kWh op jaarbasis.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gorac
Ik neem aan dat als ik de thermostaat (een stuk) hoger zet de grafiek er ook anders uitziet. Nu zijn het steeds korte pieken doordat de accumulatiesteen op temperatuur wordt gehouden. De piek is 's morgens breder als hij nog op temperatuur moet komen.
Dat "gesnuffel" is nu eenmaal nodig om te begrijpen wat er gebeurt en bij voorkeur ook waarom. De boormachine als gebruiker was een willekeurig voorbeeld. Het boeit me niets wat dat met mijn jaarverbruik doet. Dat is inderdaad niet de moeite.

Op continuverbruik valt op dit moment niets meer te beknibbelen, tenzij ik mijn aquarium de deur uit doe. Momenteel is dat zo'n 100 watt, maar is van de zomer rond 50 watt geweest. Simpel te verklaren doordat de verwarming van het aquarium inmiddels weer aan het werk is gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Wachten... schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:44:
Zijn er hier mensen die naast de P1 meter ook een aantal Energy Sockets hebben en gebruik maken van Energy+ (de betaalde functies)?

Mijn ouders hebben nu de P1 meter gekocht en van de P1 meter ik kan hier het nut nog wel van inzien, doordat je een goed overzicht krijgt van sluipverbruik.

Echter als je dit eenmaal gedaan hebt, dan vraag ik me af hoeveel nut het heeft om ten eerste de Energy+ te nemen, en daarnaast hoeveel voordelen een Energy Socket van Home Wizard nog heeft t.o.v. goedkopere sockets die beschikbaar zijn.

Ik ben benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken. Je neemt dit soort dingen tenslotte om te besparen, dus als je uiteindelijk meer kwijt bent aan de aanschaf en aan maandelijkse kosten, dan heeft het naar mijn idee weinig nut.
P1 meter + 3 socket ("bespaar" je op verzendkosten :) ).
De P1 meter om buitenhuis ook inzicht te hebben in het algemeen en real time e-verbruik en te zien of er iets mis gaat.
De sockets eerst om inzicht te krijgen in het verbruik van ieder toestel en eenmaal ik dit weet om inzicht te krijgen in het lopende verbruik van bepaalde toestellen (bv. de e-lader van de e-bikes).
Gewoon omdat meten = weten en ik weet graag vanalles.
Besparen doe je er idd niet mee. Ik had voordien al geen meters nodig om te weten dat als je geen overbodig sluipverbruik wenst je die toestellen gewoon van de stroom moet halen wanneer je ze niet nodig hebt. :+
Ik heb monofase aansluiting dus geen + abo want daar zag ik idd de meerwaarde ook niet van in. Toch niet wat er op dit ogenblik aangeboden wordt als meerwaarde. Ik heb ook geen gas dus gaslekken moet ik niet detecteren en het sluipverbruik meten via de P1 is meer een wilde gok dan accuraat meten.
Bij mijn weten heb ik ook geen sluipverbruik meer. Het noodzakelijk continue verbruik schommelt hier 's nachts tussen de 40 en 70/90 W. Voornamelijk veroorzaakt door 2 koel/vries combi's (eentje met een zaagtandpatroon 1-30W en af en toe een ontdooipiek van 150W en eentje een zaagtandpatroon 2- 64W) en de router/modem.
Geautomatiseerde schakeltijden heb ik ook niet nodig want ik heb geen vast klokpatroon waar ik naar leef en schakel een toestel gewoon manueel aan en uit naargelang reële behoefte.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 13-10-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Wachten... schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:41:
[...]

Ik zit op 50 a 60W. Ik noem het overigens ook geen sluipverbruik, maar basis- of rustverbruik. Sluipverbruik is in mijn optiek verbruik waarvan je je niet bewust bent, en dat onnodig is. Basis- of rustverbruik weet je wel, en schakel je niet zomaar uit. Je klokjes, je vvw-pomp, je vriezer, je TV etc etc.

Maar ook dat kun je verminderen, door er een tijdschakelaarop te zetten. Zo heb ik de TV, KPN-TV-box, en homecinemaset allemaal op een Socket geplaatst en er een tijdschema aan gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verwp01
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-04 23:27
@fredhuizinga , ik heb ook een android telefoon maar ik zie die optie niet die jij beschrijft met pijltjes.
Waar of hoe krijg ik die tevoorschijn?

20 x 260Wp, fabr. Qixin SL260CE-48MBlack, Omvormer Power One PVI 5000, Homewizard , deursensoren AMST-606,bewegingsmelders AWST-6000 en rookmelders Smartwares FA21RF. Amysoft C200 waterontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Gorac schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:20:
Helemaal eens.
Wat ik ook mis is de mogelijkheid een aantekening bij een piek te zetten. Nu weet ik nog wel dat ik gisteren met een zware boor in de weer ben geweest. Als ik over een maand terugkijk naar die piek weet ik dat vast niet meer
Kun je aantekeningen in de app zelf maken? Ik heb de app zelf niet hoor, maar ik kan dit dan even aan mijn ouders doorgeven. Die houden nu zelf nog wat dingen bij weet ik toevallig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Toby-Wan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:52:
[...]

Dan lijkt mij het vooral van belang om zo snel mogelijk die vloerverwarmingspomp achter een schakelaar te zetten (verkrijgbaar voor 4 a 5 tientjes, google maar). Niet alleen zijn dit notoire sluipverbruikers, maar wanneer er geen warmte geleverd wordt vanaf de CV halen ze juist warmte uit de vloer
De reden dat ik dit nog niet heb is het volgende.

Hoe gaat zo`n pomp er mee om als je CV s`nachts aanslaat omdat het te koud is?
Het lijkt me niet goed als je CV aanslaat omdat het te koud is beneden, maar dat je VV pomp niet aan staat.

Maar misschien heb ik er een totaal verkeerd beeld bij hoe z`n ding werkt.

Ik wilde dit zelf ooit instellen met Home Asistant en met slimme schakelaars. Dan creër je (lijkt mij) hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
henkzelf schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:55:
@Wachten... Dat is uiteraard exclusief de koelkast met zijn ca 80 watt. Noem ik geen sluipverbruik.
Kan jouw vloerverwarmingspomp niet uit 's nachts?
Mijn cv ketel neemt altijd 10 watt, ook als die 's nachts laag staat en geen warmtevraag heeft. Dus die gaat ook ca 8 uur lang helemaal plat via een timer op een energy socket1.
Socket nr 2 zit op de audiovisuele hoek. Was 30 watt (tv+KPN modem+ satelliet modem).
Die twee samen 8 uur uit is 116 kWh op jaarbasis.
Zie de reactie hierboven. Een vloerverwarming wil je nooit uitzetten (is mij geleerd). Als de temperatuur te laag wordt in huis, dan kost het de VV veel teveel stroom/gas om weer op temperatuur te komen. Het wordt hier dus nooit kouder dan 18 graden in huis.

Maar als er andere ideeën over zijn, of als dit soort verhalen verouderd zijn, dan hoor ik het graag. Bij ons verbruikt de CV ook standaard 8 Watt en de VV pomp 18 Watt. Dit is dus toch alweer 26 Watt gedurende de nacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

verwp01 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:01:
@fredhuizinga , ik heb ook een android telefoon maar ik zie die optie niet die jij beschrijft met pijltjes.
offtopic:
bij mijn Android heb ik na het maken van een screenshot de optie scrollen kort na het maken in beeld, naast versturen/delen

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!
franssie schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:24:
[...]

offtopic:
bij mijn Android heb ik na het maken van een screenshot de optie scrollen kort na het maken in beeld, naast versturen/delen
Geniaal ik heb ook weer wat geleerd d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPIU_qWFP1TQsht1kZXa6kTOU0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B89OqgJYJH6W9rQh7gIJf50O.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wachten... schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:11:
[...]

Kun je aantekeningen in de app zelf maken? Ik heb de app zelf niet hoor, maar ik kan dit dan even aan mijn ouders doorgeven. Die houden nu zelf nog wat dingen bij weet ik toevallig.
Neen, bij mijn weten niet.
Maar hij schrijft dan ook dat hij "het mist". :)
Ik maak gewoon aantekenen op mijn notepad van de tablet met een verwijzing naar datumuurgroep in de grafiek van de HW app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsZePa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 21:19
raymondw schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:17:
[...]

Het is niet dezelfde meter ondanks dat het 620 is....
Naast de plastic cover staat er bij mij : R400
Verder heb ik geen mogelijkheid om er schroeven in te draaien in het midden deel.
Heb op de beige plastic rand 2 schroef mogelijkheden, daarop zit de houder nu met 1 schroef vast.
Ik heb hetzelfde probleem. Zou jij voor mij een foto kunnen maken hoe hij bij jou zit? Ik zit nog even te piekeren hoe ik het zou moeten fixen en wil voorkomen dat het niet goed zit.

Alvast bedankt !

Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
verwp01 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:01:
offtopic:
Ik heb een samsung met android 12, misschien dat het bij een ander merk anders werkt. Dan zou ik even googlelen op rollende screenshot ofzoiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
Gramser schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:23:
[...]

offtopic:
bij apple zou het ook moeten kunnen trouwens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 13:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNc22_hDGpPQooOJGIhzYSr5qgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4YWycZBuTf2TH8X7tnKZE5B.jpg?f=fotoalbum_large

Geniaal dit!

Wil nog wel een 3fase kwh meter halen zodat ik mijn panelen netjes in HW kan bijhouden.

[ Voor 13% gewijzigd door Rainesh op 13-10-2022 11:18 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
  • Laatst online: 10:33
Ahoi,

Gebruik zelf p1mon van ztatz maar wil graag daarnaast ook verder uitbreiden met het homewizard eco systeem. Heb gezocht en gezocht maar voor zover ik kan vinden ontbreekt er toch (voor mij dan iig) een cruciale feature waardoor ik de stap nog niet heb genomen.

Heel homewizard draait om je een gedetaileerd inzicht te geven in al je verbruik en daarbij zijn de verbruiks kosten (voor mij) een belangrijk onderdeel. Voor zover ik kan vinden is het (nog steeds?) niet mogelijk om naast de kosten voor gas (m3) stroom (kWh) en water (L) de vaste leverinngskosten mee te nemen in de overzichten.

Code technisch zou dat geen breinkraker moeten zijn, Ik bedoel een vast bedrag terugrekenen tot de seconde,minuut,uur,dag,week,maand voor elk onderdeel om dit vervolgens samen met de verbruikskosten te displayen zodat je ook een daadwerkelijk kosten overzicht hebt.

Bottomline ik wil gewoon per uur kunnen zien wat het me daadwerkelijk heeft gekost (dus incl het uurdeel van de vaste leveringskosten)

Hopelijk heb ik dit mis en kan het inmiddels wel, Zou dat dan graag willen weten.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:59
Wachten... schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:44:
Zijn er hier mensen die naast de P1 meter ook een aantal Energy Sockets hebben en gebruik maken van Energy+ (de betaalde functies)?

Mijn ouders hebben nu de P1 meter gekocht en van de P1 meter ik kan hier het nut nog wel van inzien, doordat je een goed overzicht krijgt van sluipverbruik.

Echter als je dit eenmaal gedaan hebt, dan vraag ik me af hoeveel nut het heeft om ten eerste de Energy+ te nemen, en daarnaast hoeveel voordelen een Energy Socket van Home Wizard nog heeft t.o.v. goedkopere sockets die beschikbaar zijn.

Ik ben benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken. Je neemt dit soort dingen tenslotte om te besparen, dus als je uiteindelijk meer kwijt bent aan de aanschaf en aan maandelijkse kosten, dan heeft het naar mijn idee weinig nut.
Ik ben op dit moment mijn sluipverbruik aan het monitoren, ik heb daarvoor de TP-Link Tapo P115 vandaag binnen gekregen € 20,-. Dit vind ik een redelijk bedrag om het sluipverbruik op te sporen. Als dat achter de rug is kan ik met slimme stekkers (ik heb een redelijke voorraad liggen) het sluipverbruik reduceren. De TP-Link is ook een slimme stekker, dus die kan ik ook nog inzetten. Die € 20,- vind ik het zelf waard. Hoe secuur deze stekker is kan ik niets over zeggen, maar eerdere test over energiemeters (oudere modellen) kwam TP-Link toch als steeds als een van de betere hoog in de ranglijst naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@GM15 dat lijkt me lastiger dan het lijkt. Zo heb je een Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting die in 2022 EUR 681,63 bedraagt. Afhankelijk van je verbruik kan je dat pas achteraf per kwh toerekenen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
franssie schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:04:
@GM15 dat lijkt me lastiger dan het lijkt. Zo heb je een Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting die in 2022 EUR 681,63 bedraagt. Afhankelijk van je verbruik kan je dat pas achteraf per kwh toerekenen.
Ik heb in mijn energie contract keurig een onderverdeling in 'variabele' (kosten per kWh/m3) en 'vaste' kosten per tijdseenheid (dag/maand) waarin de leveringskosten zitten, vermindering energiebelasting,netbeheerkosten. In p1mon van ztatz kun je dat gewoon voor stroom/gas apart specificeren.

Het gaat mij er niet om dat de vaste kosten terug worden berekend naar de stuksprijs (kWh/m3) maar dat ze worden weergegeven in bv. een overzicht van wat ik het afgelopen uur/dag/week aan totale kosten heb gemaakt. Nu (voor zover ik weet) laat de app simpelweg de stuksprijzen zien (dus gemaakte kosten per kWh/m3) en dat is voor een dergelijke tool die voor 100% de focus heeft op inzicht in je verbruik een misser (vind ik)

Daarnaast lees ik net bij Homewizard zelf dat als je de tarieven aanpast hij dit doet over 'alle' (dus ook historische) data. Dat is echt bizar, als volgende maand mijn tarieven dus verhogen en ik dat aanpas in de app reflecteerd dat terug in de tijd, op die manier kun je dus niets met de daadwerkelijke kosten als vergelijk. Ik wil graag zien wat ik in Januari heb verbruikt aan gas/stroom met de prijzen die destijds actueel waren (variabel+vast). Maar goed ik heb niets van HW dus ga af op de docu en reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Wachten... schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:17:
[...]
Hoe gaat zo`n pomp er mee om als je CV s`nachts aanslaat omdat het te koud is?
Het lijkt me niet goed als je CV aanslaat omdat het te koud is beneden, maar dat je VV pomp niet aan staat.
de speciale vloerverwarmings-pomp-schakelaars hebben een temperatuurvoeler, waardoor ze aanslaan wanneer er warmwater geleverd wordt, en dus weer uitgaan wanneer CV dit niet meer doet (kamer op temperatuur). dit bespaart (1) elektraverbruik van de pomp (2) gas omdat er geen afgekoeld water meer door je vloer gepompd wordt waardoor je CV weer eerder aanslaat. Er zit ook een regeling in dat de pomp minimaal 1x per 24 uur even draait om vastlopen te voorkomen.

Dit met de temperatuur voeler is niet mogelijk moet Energy socket, al zou je ook kunnen kijken of je iets vergelijkbaars kan regelen als je een Energy Socket op je CV ketel zet (als Energy Socket 1 bepaalde stroom registreert wat inhoud dat CV warmte levert, dan springt Energy Socket 2 van vloerverwarmingspomp ook aan).
Dit is slechts een idee van mijn kant, maar zou mijns inziens wel mogelijk moeten zijn om in te stellen (heb zelf meerdere Energy sockets die kunnen elkaar opdrachten geven)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
fredhuizinga schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:13:
[...]

offtopic:
bij apple zou het ook moeten kunnen trouwens...
Ja, zat al te zoeken, maar lijkt alleen bij webpagina’s te lukken. Ah well…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:26
franssie schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:04:
Met de huidige teruggaves wordt dat nóg lastiger.
November en december €190, onder een bepaald inkomen €300 of €900 euro.

Maar dat is voor alle energie, daar wij stadwarmte hebben en de leveranciers geen uitleesmogelijkheden aanbieden is het één groot drama om al die vaste kosten en voordelen te berekenen in het totaal.

Volgens mij is de hele opzet van HWE nu dat als je in de app een grafiek opvraagt, dat hij real-life wordt gequeried op basis van alle data van toepassing voor de view.

Ik kan mij best voorstellen dat een uitbreiding van de mogelijkheden erg ingewikkeld wordt door de manier van opvragen.

Maar goed, wie weet in de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Toby-Wan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:47:
[...]

de speciale vloerverwarmings-pomp-schakelaars hebben een temperatuurvoeler, waardoor ze aanslaan wanneer er warmwater geleverd wordt, en dus weer uitgaan wanneer CV dit niet meer doet (kamer op temperatuur). dit bespaart (1) elektraverbruik van de pomp (2) gas omdat er geen afgekoeld water meer door je vloer gepompd wordt waardoor je CV weer eerder aanslaat. Er zit ook een regeling in dat de pomp minimaal 1x per 24 uur even draait om vastlopen te voorkomen.

Dit met de temperatuur voeler is niet mogelijk moet Energy socket, al zou je ook kunnen kijken of je iets vergelijkbaars kan regelen als je een Energy Socket op je CV ketel zet (als Energy Socket 1 bepaalde stroom registreert wat inhoud dat CV warmte levert, dan springt Energy Socket 2 van vloerverwarmingspomp ook aan).
Dit is slechts een idee van mijn kant, maar zou mijns inziens wel mogelijk moeten zijn om in te stellen (heb zelf meerdere Energy sockets die kunnen elkaar opdrachten geven)
Die vloerverwarmingspompen zijn hier speciaal voor gemaakt en werken out-of-the-box.

Sommige dingen moet je willen oplossen via een Tweakers manier, maar gewoon met een daarvoor bedoelde pomp 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
Tweak_ers schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:28:
[...]

Volgens mij is de hele opzet van HWE nu dat als je in de app een grafiek opvraagt, dat hij real-life wordt gequeried op basis van alle data van toepassing voor de view.
In de huidige opzet kun je met de gratis versie max een jaar terug. Dat is nou juist de toegevoegde waarde van dergelijke oplossingen. Mijn huidige p1mon doet dat al vanaf 2018. Nu is juist een van de toegevoegde waarden dat je naast het kWh verbruik en m3 verbruik daadwerkelijk historische data kunt vergelijken, nog interesanter is (voor mij) wat dat verbruik daadwerkelijk heeft gekost, dat is nu juist (zeker in de huidige tijd met deze prijzen) interessante data.

De huidige app laat je alleen tarieven voor de stuksprijs (1 kWh / 1 m3) invoeren en missen dus die additionele vaste kosten. Daarnaast is het dus blijkbaar zo dat als je de tarieven in de app aanpast (omdat je een nieuw contract hebt bv.) hij dit over alle historische data heen berekend. Dat is voor een energiemonitor echt een domper. Wanneer ik dan data van een jaar geleden opvraag zie ik de kosten van wat er op dit moment in de app is ingevoerd en dat is belachelijk. (https://helpdesk.homewiza...ieven-en-energiekosten-in)

Het is uiteraard leuk om je verbruik in grafiekjes te zien maar ik zou dan ook de daadwerkelijke kosten van dat verbruik erbij willen zien, dat is ten slotte wat er uit mn portomonee verdwijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Niets wat een eenvoudig en gratis digitaal rekenblad niet kan oplossen.
Ben je tevens zeker, ongeacht wat er met de firma en haar servers in de toekomst gebeuren, dat al je data altijd beschikbaar blijven.
Het is veel eenvoudiger om individueel alle parameters aan een individueel rekenblad toe te voegen dan dat een app al de verschillende parameters van alle eindklanten moet aankunnen.

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 13-10-2022 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
IvoB2 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:32:
Ben je tevens zeker, ongeacht wat er met de firma en haar servers in de toekomst gebeuren, dat al je data altijd beschikbaar blijven.
Het is veel eenvoudiger om individueel alle parameters aan een individueel rekenblad toe te voegen dan dat een app al de verschillende parameters van alle eindklanten moet aankunnen.
;) nee, daar ben ik zijn geheel niet zeker van. Daarbovenop heb ik een hekel aan wéér een abonnement. Ik ben ook nog geen homewizard bezitter. In de app store is het aantal 1,2 sterren overigens best wel groot. Fancy kleurtjes en schermpjes spreken me in die zin dan ook niet zo veel aan als de informatie daarin zo beperkt is (en dan doel ik op de kosten structuur en berekening). Wat me dan weer wel aanspreekt is het gehele eco systeem met (o.a.) aansturen van sockets in relatie met opbrengst zonnepanelen.

Voorlopig houd ik het dan ook nog gewoon bij m'n Pi + p1mon alles lokaal en in eigen beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik zou me in de praktijk niet teveel voorstellen van de economische voordelen van het aansturen van sockets via overproductie zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

GM15 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:41:
[...]

<>
Voorlopig houd ik het dan ook nog gewoon bij m'n Pi + p1mon alles lokaal en in eigen beheer.
Lijkt me dan het verstandigst. Je kan wel de lokale API uitlezen maar dat voegt van weinig toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
IvoB2 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:32:
Als het zo simpel is, kun je altijd de lokale API gebruiken 😉
GM15 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:41:
[...]

;) nee, daar ben ik zijn geheel niet zeker van. Daarbovenop heb ik een hekel aan wéér een abonnement. Ik ben ook nog geen homewizard bezitter. In de app store is het aantal 1,2 sterren overigens best wel groot. Fancy kleurtjes en schermpjes spreken me in die zin dan ook niet zo veel aan als de informatie daarin zo beperkt is (en dan doel ik op de kosten structuur en berekening). Wat me dan weer wel aanspreekt is het gehele eco systeem met (o.a.) aansturen van sockets in relatie met opbrengst zonnepanelen.

Ik ken inmiddels best wat gebruikers en eigenlijk is iedereen die ik ken juist wel tevreden.

Ik zelf overigens ook.

In de AppStore 17.000 beoordelingen en gemiddeld 4,7 sterren van de 5.

Best netjes!

[ Voor 3% gewijzigd door Tweak_ers op 13-10-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard1248
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-02-2024
Hallo, ik overweeg de aanschaf van de home wizard p1. Ik heb geen stopcontact in de meterkast. Kan het de apparaatje gevoed worden met een powerbank?

Dank voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Richard1248 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:45:
Hallo, ik overweeg de aanschaf van de home wizard p1. Ik heb geen stopcontact in de meterkast. Kan het de apparaatje gevoed worden met een powerbank?

Dank voor de hulp
Welke meter heb je? Als je een SMR 5 meter hebt dan heb je geen extra voeding nodig. zie ook site van HomeWizzard

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard1248
Ik heb geen smr 5 meter helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Laatst online: 13:39
Iemand voor elkaar gekregen om de hoogte van Voltage per Fase te tonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Richard1248 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:45:

Dank voor de hulp
5V kan je natuurlijk prima uit een powerbank halen omdat die daar op ontworpen zijn. Truuk is even uit te vinden hoe lang de powerbang het volhoud (als het kouder wordt in een buitenkast waarschijnlijk korter) zodat je op tijd je powerbank kan wisselen.
Je bent wel de eerste eigenaar van een meterkast die ik ontmoet waar geen enkel stopcontact in zit, maar soit, je schroeft de boel hiervoor ook niet open hoop ik (wel iets om rekening mee te houden wil je ooit een aanpassing in de meterkast).

Heb je ook geen verlichting in de meterkast? Dan kan je voor de schakelaar een wcd plaatsen (zonder randaarde waarschijnlijk maar dat heeft een USB voeding niet nodig, als je het WCD ook maar zonder uitvoert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-09 20:40
franssie schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:47:
[...]

5V kan je natuurlijk prima uit een powerbank halen omdat die daar op ontworpen zijn. Truuk is even uit te vinden hoe lang de powerbang het volhoud (als het kouder wordt in een buitenkast waarschijnlijk korter) zodat je op tijd je powerbank kan wisselen.
Je bent wel de eerste eigenaar van een meterkast die ik ontmoet waar geen enkel stopcontact in zit, maar soit, je schroeft de boel hiervoor ook niet open hoop ik (wel iets om rekening mee te houden wil je ooit een aanpassing in de meterkast).

Heb je ook geen verlichting in de meterkast? Dan kan je voor de schakelaar een wcd plaatsen (zonder randaarde waarschijnlijk maar dat heeft een USB voeding niet nodig, als je het WCD ook maar zonder uitvoert).
Mijn ouders hadden ook geen stopcontact. Die hebben een vertakking van de deurbel gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Samplex schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:39:
Iemand voor elkaar gekregen om de hoogte van Voltage per Fase te tonen?
Api aanzetten en met browser naar http://{IP address}/api/v1/telegram gaan. Output;
/Ene5\T210-D ESMR5.0 <- mocht dit lager dan 5.0 zijn, is het mogelijk dat je slimmer meter géén ondersteuning biedt.

-knip-

1-0:32.7.0(229.0*V)
1-0:52.7.0(230.0*V)
1-0:72.7.0(230.0*V)

-knip-
Of windows app door @Daveth gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Chris.nl op 13-10-2022 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard1248
Dank voor de reacties. Ik ga het proberen met de powerbank. Ik heb geen verlichting in de meterkast en ook geen deurbel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:59
Richard1248 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:31:
Dank voor de reacties. Ik ga het proberen met de powerbank. Ik heb geen verlichting in de meterkast en ook geen deurbel.
Ook geen modem/router met een usb poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:48

headout

Oi oi!

edit: overbodig.

[ Voor 93% gewijzigd door headout op 14-10-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Laatst online: 13:39
Chris.nl schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:44:
[...]

Api aanzetten en met browser naar http://{IP address}/api/v1/telegram gaan. Output;

[...]

Of windows app door @Daveth gebruiken.
Top, ik heb een DSMR 5 dus dat moet goedkomen. Is dit in HA toe te voegen op een of andere manier wanrt die integration die er in zit in HA heeft deze info niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BmanEnBman
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-01-2023
Wat ook nog ontbreekt in HW is ondersteuning voor dubbel tarief.
Lijkt mij niet zo heel ingewkkkeld om dit in te bouwen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:36
BmanEnBman schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:22:
Bedoel je normaal en daltarief? Dat kan je toch kwijt door het schuifje naar rechts te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
franssie schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:47:
[...]
Is dat standaard in NL om een stopcontact in de meterkast te hebben?
Ik heb hier in Vlaanderen nog geen enkele meterkast gezien waar een stopcontact in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

IvoB2 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:55:
[...]

Is dat standaard in NL om een stopcontact in de meterkast te hebben?
Ik heb hier in Vlaanderen nog geen enkele meterkast gezien waar een stopcontact in zit.
frappant verschil, ik heb er nog nooit een zonder gezien in Nederland, al is er geen verplichting waar ik van weet. In NL komt meestal ook telefoon/internet etc binnen op hetzelfde punt en dan is een stopcontact wel handig voor de router etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
BmanEnBman schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:22:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_e-Z-4d18lnK2Vf4nO8W8XttKC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0FVu5rPFNxZesy26xtJnXEi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
franssie schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:58:
[...]

frappant verschil, ik heb er nog nooit een zonder gezien in Nederland, al is er geen verplichting waar ik van weet. In NL komt meestal ook telefoon/internet etc binnen op hetzelfde punt en dan is een stopcontact wel handig voor de router etc.
Ik denk dat we het over iets totaal anders hebben. Telefoon en internet hebben hier niets met de meterkast (waarde P1 poort in zit) van de elektriciteit te maken.
De meterkast is hier de kast waar je DM of analoge meter in zit.
Waar zou dat stopcontact dan moeten zitten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rx7Ep_br-ODgggY85yGqd6PcdT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QnRbCGSnfE2eUOo6KahsuxpO.jpg?f=fotoalbum_large

Dat je zelf stopcontacten kan plaatsen in de buurt van je meterkast en de meterkast/automatenkast/router-modem kan groeperen daar ben ik het wel mee eens. Maar dat hangt dan niet van de meterkast af maar hoe de bewoner zijn technische ruimte heeft ingericht.

[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2022 11:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fredhuizinga
IvoB2 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:02:
[...]

Ik denk dat we het over iets totaal anders hebben. Telefoon en internet hebben hier niets met de meterkast (waarde P1 poort in zit) van de elektriciteit te maken.
[Afbeelding]
In Nederland is dit een beetje de gemiddelde groepenkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hh93lKnKTnr_mgqiq7LfS6Op3As=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8YHna92OJN3Rl6JLpSuudq3m.jpg?f=fotoalbum_large

(Inmiddels is ie al gefatsoeneerd hoor d:)b )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 13:07

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

IvoB2 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:02:
[...]

[Afbeelding]

Dat je zelf stopcontacten kan plaatsen in de buurt van je meterkast en de meterkast/automatenkast/router-modem kan groeperen daar ben ik het wel mee eens. Maar dat hangt dan niet van de meterkast af maar hoe de bewoner zijn technische ruimte heeft ingericht.
Da's dan de spraakverwarring, want in Nederland bedoelen we met 'meterkast' de technische ruimte waar gas, elektriciteit en vaak ook internet binnen komen.
Op jouw foto zie ik linksonderin een een dubbel buitenstopcontact (opbouw).

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
magic_nl schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:10:
[...]
Da's dan de spraakverwarring,
fredhuizinga schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:08:
[...]
In Nederland is dit een beetje de gemiddelde groepenkast:
Net zoals ik dacht, niet de meterkast maar de "groepenkast".
De meterkast komt van de netbeheerder en daar staat geen stopcontact in.
De "groepen"kast richt je zelf in en daar zet je uiteraard zelf in wat je wil, ook stopcontacten. :)

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:24

amphora

Websites & Fotografie

IvoB2 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:21:
[...]

[...]

Net zoals ik dacht, niet de meterkast maar de "groepenkast".
De meterkast komt van de netbeheerder en daar staat geen stopcontact in.
De "groepen"kast richt je zelf in en daar zet je uiteraard zelf in wat je wil, ook stopcontacten. :)
Dat is in Nederland meestal dezelfde kast. In bovenstaande foto zie je zowel de meter als de groepen.

[ Voor 6% gewijzigd door amphora op 14-10-2022 11:24 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Verschillende cultuur dus.
Hier staat dat al geruime tijd niet meer in een kast maar in de garage/technische ruimte: meterkast, automatenkast, modem, gasmeter => allemaal afzonderlijk tegen de muur, zelden nog in een kast. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rS8JeYtsYpzOdD3-zlCi6YWYqM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5tsoLi7C2eCFgXCzeQUi2M1q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-09 20:40
IvoB2 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:25:
Hier staat dat al geruime tijd niet meer in een kast maar in de garage/technische ruimte: meterkast, automatenkast, modem, gasmeter => allemaal afzonderlijk tegen de muur, zelden nog in een kast.
Ik zag een plaatje voorbij komen met % Slimme meters per land, in Duitsland praktisch 0%???

Wel off topic, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik weet niet waar je precies op doelt maar hier in Vlaanderen zijn er ook bijna geen slimme meters in gebruik.
Hier worden standaard alleen domme digitale meters geplaatst ter vervanging van de even domme analoge meters. Je kan zo'n digitale meter wel (zelf) simmer maken door er bijkomende hardware aan toe te voegen of op aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:24
[...]

Ik woon in Nederland (Breda) en heb ook geen stopcontact in mijn meterkast eigenlijk..
Ken genoeg woningen, in NL, zonder WCD in de meterkast eigenlijk.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkzelf
Ik moest in NL ook de zonnepanelen installateur extra koffie geven en toen heeft hij er even een stopcontact bij gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
IvoB2 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:25:
Hier staat dat al geruime tijd niet meer in een kast maar in de garage/technische ruimte: meterkast, automatenkast, modem, gasmeter => allemaal afzonderlijk tegen de muur, zelden nog in een kast. :)

[Afbeelding]
Ik dacht juist dat het hebben van een met een deur afsluitbare kast voor de elektriciteitsmeter, gasmeter en watermeter (dus de NL meterkast) een vereiste in het bouwbesluit was.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Samplex schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:56:
[...]

Top, ik heb een DSMR 5 dus dat moet goedkomen. Is dit in HA toe te voegen op een of andere manier wanrt die integration die er in zit in HA heeft deze info niet.
HA gebruik ik niet, maar als je zelf in de code kan frutten moet het te doen zijn? 't Zit in de api.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
coelho schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:42:
[...]

Ik dacht juist dat het hebben van een met een deur afsluitbare kast voor de elektriciteitsmeter, gasmeter en watermeter (dus de NL meterkast) een vereiste in het bouwbesluit was.
Geen idee van de specifieke voorschriften in NL.
In Vlaanderen in elk geval nooit van toepassing geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-09 02:58
Gramser schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:23:
[...]

https://9to5mac.com/2022/...ing-screenshot-on-iphone/

Ik heb het geprobeerd op de webpagina hwenergy.app maar dat lukt helaas niet.
Andoid - IOS > 1 - 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:01
coelho schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:42:
[...]

Meerdere website hebben soortgelijke info.
https://www.meterkastchec...en-en-meterkast-indeling/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 11:10
misschien een heel domme vraag, maar aangezien de dongle aangesloten is aan de elektriciteitsmeter, hoe kan die dan het gasverbruik te weten komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
pina schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:44:
misschien een heel domme vraag, maar aangezien de dongle aangesloten is aan de elektriciteitsmeter, hoe kan die dan het gasverbruik te weten komen?
Gasmeter communiceert (draadloos) met je stroommeter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard1248
reiniero schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:41:
[...]

Ook geen modem/router met een usb poort?
Ook geen modem of router met usb poort. Bovendien kan er geen modem in de kast staan, want er is geen stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Tweak_ers schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:50:
[...]

Gasmeter communiceert (draadloos) met je stroommeter.
in theorie wel - ben al drie jaar bezig met Liander om dat voor elkaar te krijgen ;-)

en deels offtopic maar ok wel on topic omdat ik met de HWE wil kunnen afwegen of verwarmen via gas of elec beter is met het plafond volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Laatst online: 02:01
[...]

Ik had standaard GEEN stopcontact in de meterkast en mijn internet/tv komt op een heel ander punt het huis binnen…

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Laatst online: 02:01
Enig idee wanneer eindelijk de app voor de Apple Watch wordt geüpdatet @HomeWizard_NL?
De NU weergave doet het nu echt al weken niet, dat was juist de functie die ik het meeste gebruikte.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Serena schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 06:13:
Enig idee wanneer eindelijk de app voor de Apple Watch wordt geüpdatet @HomeWizard_NL?
De NU weergave doet het nu echt al weken niet, dat was juist de functie die ik het meeste gebruikte.
Bij mij werkt die het prima op de Apple Watch. Nu weer even gekeken en ja, nu weergave doet het gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
franssie schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 23:38:
[...]

in theorie wel - ben al drie jaar bezig met Liander om dat voor elkaar te krijgen ;-)

en deels offtopic maar ok wel on topic omdat ik met de HWE wil kunnen afwegen of verwarmen via gas of elec beter is met het plafond volgend jaar.
Zo heeft Stedin bij mij de meter vervangen omdat hij alleen dal tarief meette. Ik had een 5.0 meter en heb er een 4.2 voor terug gekregen.

Ik kon laag of hoog springen, maar een nieuwe krijg ik niet.

Volgende vervanging komt de monteur pas binnen als hij hem vervangt voor 5.0. Ik had daar strakker op moeten zitten, achteraf krijg je het niet meer voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:15
Tweak_ers schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 06:26:
[...]

Zo heeft Stedin bij mij de meter vervangen omdat hij alleen dal tarief meette. Ik had een 5.0 meter en heb er een 4.2 voor terug gekregen.

Ik kon laag of hoog springen, maar een nieuwe krijg ik niet.

Volgende vervanging komt de monteur pas binnen als hij hem vervangt voor 5.0. Ik had daar strakker op moeten zitten, achteraf krijg je het niet meer voor elkaar.
Heb je toevallig alleen een E aansluiting? En als je wel Gas hebt, hebben ze die meter dan ook vervangen?