Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
renzo4000 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:10:
[...]

- Mediahoek (tv, receiver, switch, ps4, nvidia shield, mediabox) alles op standby > ik heb nog steeds niet de stap gemaakt om dit snachts met een socket volledig uit te zetten. Teveel gedoe met kleine kinderen die sochtends tv aan willen doen en het dan niet werkt ;)
*kuch* https://www.ikea.com/nl/n...opcontact-smart-90356166/ *kuch*
De afstandsbedening ligt op de TV kast. Makkelijk terugverdient en snappen onze kids ook, dus dat moeten de jouwe ook snappen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf91
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-04 03:19
bedanktjoh schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 07:15:
Heb nu 48u een P1, nu hebben we niet echt een energie zuinig huis en veel domotica.

Als alles “uit” staat gebruiken we volgens de app plusminus 300w. Wat is hierin gemiddelde? Ik zie in dit topic screenshots van gebruikers met bijna geen verbruik in de grafiek op sommige momenten, bij ons dus altijd 300w
Wij hebben nu ook sinds 2 dagen de P1 meter. Wij verbruiken in de nacht tussen de 80 en 140W. Volgens mij best netjes. We hebben sinds dit jaar ook een nieuwe vriezer en koelkast. Verder een standaard mediahoek die op standby staat, een quooker en wat smart home apparaten zoals Hue, Tado en wat wifipunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 14-06 22:40
IJsbeer schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:15:
[...]

*kuch* https://www.ikea.com/nl/n...opcontact-smart-90356166/ *kuch*
De afstandsbedening ligt op de TV kast. Makkelijk terugverdient en snappen onze kids ook, dus dat moeten de jouwe ook snappen :X
Jawel, maar ik werk met een Harmony Hub en activiteiten. Dus als alle devices nog niet "ready zijn" en ze drukken op een activiteit dan loopt het in de soep zal ik maar zeggen (ik heb het al eens geprobeerd namelijk ;)). Wellicht over een jaartje dat ze wat verder zijn en snappen dat ze even geduld moeten hebben.

Ik kan natuurlijk al wel een flow maken dat wanneer ik naar bed ga (die heb ik al voor de verlichting) dat ook de mediahoek uit gaat en dat ie sochtends om 06:00 weer aangaat (meestal op tijd voor dat het kleine grut ontwaakt :+). Dat scheelt toch weer iets.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:40

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Hier gaat bijna alles gaat van het stroom waardoor ik tussen de 20-30watt actueel verbruik zit. 2x per nacht de koelkast die aanslaat en dan naar 90watt springt. Vorig jaar zat ik op 2900kWh, verwachting nu is 2300 voor dit jaar. Sinds november vorig jaar gaan bijhouden met deze P1 meter en ik heb mijn (sluip) verbruik enorm terug gebracht. Enorm blij mee :)

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baf1982
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-06 13:27
renzo4000 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:30:
[...]

Jawel, maar ik werk met een Harmony Hub en activiteiten. Dus als alle devices nog niet "ready zijn" en ze drukken op een activiteit dan loopt het in de soep zal ik maar zeggen (ik heb het al eens geprobeerd namelijk ;)). Wellicht over een jaartje dat ze wat verder zijn en snappen dat ze even geduld moeten hebben.

Ik kan natuurlijk al wel een flow maken dat wanneer ik naar bed ga (die heb ik al voor de verlichting) dat ook de mediahoek uit gaat en dat ie sochtends om 06:00 weer aangaat (meestal op tijd voor dat het kleine grut ontwaakt :+). Dat scheelt toch weer iets.
Ik gebruik hier een master slave stekkerdoos in combinatie met de harmony voor de tv hoek, werkt al jaren perfect. Heb alleen wat vertragingen in de activiteiten moeten zetten, omdat eea moet opstarten en je moet er natuurlijk voor zorgen dat de hub niet spanningsloos gaat.

Verwarmen en koelen met Elga/Toshiba, Panasonic Z42-XKE en Innova 10HP, SSW met Atlantic Explorer V4 270LC, 9880 Wp Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:54
iworx schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:40:
Digitale gas & elektriciteitsmeter - gaan rechtstreeks naar netbeheerder. Daar kan ik ook netjes de kwartierresultaten bekijken. Hun cumul voor gisteren was 15.9 (afgerond 16) en HW op de DM zelf ziet maar 11.5 - Lijkt net of HW de nacht verbruiken er niet bij telt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt of of twee verschillende dagen zit te vergelijken (4 oktober met 5 oktober in HW?) Pieken van verbruik vallen niet op dezelfde plek.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:28
HomeWizard_NL schreef op zondag 13 juni 2021 @ 19:59:
[...]

Jammergenoeg is dit geen bug, apple en android staan maar een abonnement toe per app per account. Een tweede afsluiten moet dus altijd via een ander apple/google account.
Dag, is het nog steeds zo dat je geen abonnement kan hebben op 2 P1 meters in 1 account? (ik kan wel een andere woning aanmaken en daar zonder pro functionaliteiten makkelijk de 2 meters van mijn PAP en SAP zien). Maar ik kan op 1 telefoon dus niet 1 app van HomeWizard hebben en beide P1 meters (via een betaalde account) hebben??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Dat gaat dus ook niet opgelost worden, zoals je in de quote leest. Dat is geen beperking van HW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
IJsbeer schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:09:
Dat gaat dus ook niet opgelost worden, zoals je in de quote leest. Dat is geen beperking van HW.
Ja jammer, naja neem ik voor die een abonnement op www.slimmemeterportal.nl voor m'n SAP als tip gegeven eerder in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Sinds vandaag heb ik bij de gas grafiek opeens kartelrandjes boven in.
Ik heb vanmorgen de app geupdate.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAkoTL0UR7ab2zkS9WGv6gVXvL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x55ZQJrAHUN2ivlnpAU9tc23.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee hoe dit kan?
Het was hiervoor niet zo.
Ketel pendeld niet voor zo ver ik weet.
En de meter kan per uur uitlezen want versie dsmr 4.2

[ Voor 4% gewijzigd door 3dmazter op 08-10-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
3dmazter schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:25:
Sinds vandaag heb ik bij de gas grafiek opeens kartelrandjes boven in.
Ik heb vanmorgen de app geupdate.
[Afbeelding]

Iemand een idee hoe dit kan?
Het was hiervoor niet zo.
Ketel pendeld niet voor zo ver ik weet.
Nu al de ketel aan? Zo koud is het toch nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Nu online
Mijn vrouw denkt daar anders over...
Maar hij staat nu wel op max 19 graden ipv 21.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
3dmazter schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:36:
Mijn vrouw denkt daar anders over...
Maar hij staat nu wel op max 19 graden ipv 21.4
Haha, hier staat hij op 18, maar is nog niet aangegaan (label A huis ook).

Maar 21,4? Ik hoop dat je dan niet een trui aan hebt oid o<:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-05 16:43
Superblij met mijn p1 meter die ik verleden week heb ontvangen. Viel me wel gelijk aantal dingen op.

1) Sluipverbruik 128 watt 's nachts. Is dat veel? Dat moet dan echt van de standaard huishoudelijke spullen komen (en ja wat always on smarthome spullen, router, deco access points hue bridge e.d.). Verder loopt verbruik niet helemaal gelijk met mijn greenchoice app, die (uiteraard?) het allemaal net wat hoger noteert. Op de een of andere manier vertrouw ik de p1 meter beter.

2)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0GgP9IUQ5vD3kP_HMhY7r8DIyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnMTkxnu3pcNaUbfzKCAM4Aj.jpg?f=fotoalbum_large

Meest verbazende vind ik dit (zie grafiek). Vaak 's nachts een piek, en soms zelfs vaker, richting 2000watt van +/- 10 minuten. Ik zou het echt niet weten. Wat kan zoiets zijn? Da's echt niveau zware magnetron, wakerkoker e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-06 14:56
fry_35 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:18:
Superblij met mijn p1 meter die ik verleden week heb ontvangen. Viel me wel gelijk aantal dingen op.

1) Sluipverbruik 128 watt 's nachts. Is dat veel? Dat moet dan echt van de standaard huishoudelijke spullen komen (en ja wat always on smarthome spullen, router, deco access points hue bridge e.d.). Verder loopt verbruik niet helemaal gelijk met mijn greenchoice app, die (uiteraard?) het allemaal net wat hoger noteert. Op de een of andere manier vertrouw ik de p1 meter beter.

2)

[Afbeelding]

Meest verbazende vind ik dit (zie grafiek). Vaak 's nachts een piek, en soms zelfs vaker, van 2000watt. Ik zou het echt niet weten. Wat kan zoiets zijn? Da's echt niveau zware magnetron, wakerkoker e.d.
128 is niet echt hoog te noemen. Heb je misschien een warm water boiler? Zou de hoge piek kunnen verklaren.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
nee, 'gewone' combiketel. En ik slaapwandel ook niet, dat ik s nachts ineens wat in de magnetron stop ;-)

[ Voor 62% gewijzigd door fry_35 op 08-10-2022 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48

2)

[Afbeelding]

Meest verbazende vind ik dit (zie grafiek). Vaak 's nachts een piek, en soms zelfs vaker, richting 2000watt van +/- 10 minuten. Ik zou het echt niet weten. Wat kan zoiets zijn? Da's echt niveau zware magnetron, wakerkoker e.d.
Heb je een Ziggo Horizon tv kastje? Die dingen vreten stroom, ik dacht 60watt bij idle zelfs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Nu online
Whiskey48 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:59:
[...]

Ik zit altijd in T shirt.
Mijn vrouw is gekleed alsof ze de mount everest gaat beklimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 07:53
En alweer doet de NU-weergave het niet. Vind de apparaten echt te duur voor de geboden ondersteuning. Dit kan gewoon NIET…
Denk dat dit weer net zo’n farce wordt als het huissysteem een paar jaar geleden.
Ik ga het niet meer aanraden.

Edit: Ik kan nu zelfs al niet meer inloggen…

[ Voor 9% gewijzigd door Serena op 08-10-2022 10:41 ]

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Hier werkt de NU weergave als vanouds, nl. de app twee keer opstarten. De NU weergave heeft het hier nooit van de eerste keer gedaan.
edit: je hebt gelijk, een half uur geleden werkte het nog, na de recente (Android) update van de app blijft de NU weergave ook "hangen".
edit: Nu werkt weer. :+

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 08-10-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-06 11:54

2)

[Afbeelding]

De vaatwasser of wasmachine aan s`nachts?

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
nee echt niets van dat alles, heel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortanon
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-04-2023
HomeWizard_NL schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:24:
[ Zou ik deze 2 omvormers op een Homewizard "Wi-Fi kWh meter 3-fase MID" aan kunnen sluiten? Dan gebruik ik dus 2 van de 3 fase aansluitingen op deze kWh meter. ]

Dat kan, meer inzicht krijg je met 2 losse kwh meters, want dan zie je ook hoe goed welke omvormer presteert ipv het totaal bij elkaar gerekend. En is zoals eerder aangegeven ook iets goedkoper.
Dat is een heel interessant idee. Ik heb een vergelijkbare situatie.
@HomeWizard_NL Als ik beide omvormers aansluit op een 3-fase kWh-meter en een Energie+ abonnement met faseanalyse heb, kan ik dan beide omvormers op één fasediagram zien? Dan kan ik de som zien en tegelijkertijd de twee omvormers nog beter vergelijken >:)

[ Voor 13% gewijzigd door Mortanon op 08-10-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Edit: post gewist

[ Voor 88% gewijzigd door natural colour op 08-10-2022 18:57 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kar1
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Ik zit met een vraag die wellicht al een keer beantwoord is, maar voor mij dan nog steeds niet duidelijk is.

Ik zou zo graag willen zien wat mijn verbruik zou zijn zónder dat mijn zonnepanelen hierin meegenomen worden. Want je hebt niet alleen te maken met teruglevering, maar ook met direct verbruik van je panelen. En juist die laatste maakt het lastig, want als ik op enig moment minder stroom aan het verbruiken ben dan de panelen op dat moment terugleveren, dan zie ik in de app alleen dat er wordt teruggeleverd. Maar wat ik dan wil weten is wat er teruggeleverd zou worden als er op dat moment niets verbruikt zou worden (op het sluipverbruik na dan). Of, als je het omdraait, dat je kan zien wat je zou verbruiken als je de opbrengst / teruglevering van de panelen niet mee zou tellen.

Weet iemand of daar een oplossing voor is? Zonder dat je daarvoor ingewikkeld aan de pruts moet in je meterkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-utger
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-06 17:41
Kar1 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:37:
Ik zit met een vraag die wellicht al een keer beantwoord is, maar voor mij dan nog steeds niet duidelijk is.

Ik zou zo graag willen zien wat mijn verbruik zou zijn zónder dat mijn zonnepanelen hierin meegenomen worden. Want je hebt niet alleen te maken met teruglevering, maar ook met direct verbruik van je panelen. En juist die laatste maakt het lastig, want als ik op enig moment minder stroom aan het verbruiken ben dan de panelen op dat moment terugleveren, dan zie ik in de app alleen dat er wordt teruggeleverd. Maar wat ik dan wil weten is wat er teruggeleverd zou worden als er op dat moment niets verbruikt zou worden (op het sluipverbruik na dan). Of, als je het omdraait, dat je kan zien wat je zou verbruiken als je de opbrengst / teruglevering van de panelen niet mee zou tellen.

Weet iemand of daar een oplossing voor is? Zonder dat je daarvoor ingewikkeld aan de pruts moet in je meterkast?
Dit kan je toch vrij simpel uitrekenen?
Als je kan zien wat je zonnepanelen opwekken, dat vergelijk je met de P1 meter.
Dan weet je wat er door jou zelf direct verbruikt is?

Intel i7 8700K / Z370 Maximus X Code / 16GB G-SKILL 3200 C14 / ASUS Strix 3090 / Lian Li O11 Dynamic / NZXT X62 / Samsung 970 EVO 500GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Whiskey48 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:59:
[...]

Bij ons staat hij op 17 en nu al een paar euro per dag aan extra gasverbruik :+

Ben wel blij dat ik een P1-meter heb, want dat stelt me toch wel veel gerust. We komen tot nu toe consequent onder ons voorschot uit, waar we vorig jaar al eerder in het jaar meer verbruik hadden dan ingeschat.
Is afwachten hoe streng deze winter gaat zijn natuurlijk, maar in deze tijd toch heel blij dat ik kan zien wat we verbruiken en een mooi gemiddelde kan pakken tussen verbruik en leefbaarheid ipv alleen het tweede als stuurpunt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:51
R-utger schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:16:
[...]

Dit kan je toch vrij simpel uitrekenen?
Als je kan zien wat je zonnepanelen opwekken, dat vergelijk je met de P1 meter.
Dan weet je wat er door jou zelf direct verbruikt is?
Is dat zo?
In de HW app kan je dat niet zo 1 2 3 zien.
Want dan moet je eerst zien wat je verbruik is (paars) en je upload (groen) en dan in je app van de zonnepanelen kijken wat de totale opwek is. Daarna moet je gaan berekenen wat je van je opwek heb verbruikt, want dat laat de HW app dus niet zien, iig niet zonder speciale kwh meter.

En als de P1 meter live uit leest, dan zou je verwachten (simpel gedacht mischien) hij aan de hand van de meter ook zien wat je verbruik is van je eigen opwek.

Immers de app meet de upload, dan weet hij ook het verbruik van de opwek.

[ Voor 4% gewijzigd door vuurvreter63 op 08-10-2022 17:44 ]

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
vuurvreter63 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:40:
[...]

En als de P1 meter live uit leest, dan zou je verwachten (simpel gedacht mischien) hij aan de hand van de meter ook zien wat je verbruik is van je eigen opwek.

Immers de app meet de upload, dan weet hij ook het verbruik van de opwek.
@Kar1 Niet dus Je meter meet alleen wat over de meter gaat. Je directe verbruik van wat je opwekt gebeurt al voor de meter daar weet de meter dus niets van, alleen wat door de meter gaat afname of teruglevering kan worden gemeten.
Wat jij wil is een berekening obv een extra gegeven. dus rekenen. Gelukkig kan HomeWizard dat voor je doen als je hun kWh meter achter je zonnepanelen plaatst.
Energy kan extra grafieken voor u genereren als u de volgende profielen heeft.

Stroom Gebruik grafiek
Als u een Hoofdaansluiting-grafiek (P1 meter) en een Zonnepanelen grafiek (kWh-meter) heeft, genereert de app een extra grafiek, de Stroom Gebruik grafiek. In deze grafiek zie je het totale stroomverbruik van alle apparaten in huis, ook als je teruglevert aan het net.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kar1
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
ArjoK schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:49:
[...]

@Kar1 Niet dus Je meter meet alleen wat over de meter gaat. Je directe verbruik van watje opwekt gebeurt al voor de meter daar weet de meter dus niets van, alleen wat door de meter gaat afname of teruglevering kan worden gemeten.
Wat jij wil is een berekening obv een extra gegeven. dus rekenen. Gelukkig kan HomeWizard dat voor je doen als je hun kWh meter achter je zonnepanelen plaatst.

[...]
@ArjoK Kijk, dit lijkt inderdaad wat ik zoek. In de shop had ik dat apparaat wel gezien, maar niet eens de moeite genomen om aan te klikken omdat ik dacht dat het heel iets anders zou zijn. Tnx voor de ontblinding! ;) Nu nog even uit zien te vogelen of dat ding een beetje makkelijk te installeren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:37
Kar1 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:35:
[...]

@ArjoK Kijk, dit lijkt inderdaad wat ik zoek. In de shop had ik dat apparaat wel gezien, maar niet eens de moeite genomen om aan te klikken omdat ik dacht dat het heel iets anders zou zijn. Tnx voor de ontblinding! ;) Nu nog even uit zien te vogelen of dat ding een beetje makkelijk te installeren is.
Als je een KWh meter tussen de zonnepanelen zet zal deze de opbrengst van deze panelen meten, er komt dan een gafiek bij met totaal verbruik (som stroom totaal+opbrengst pannelen) wil je echter het directe verbruik van deze panelen weten dan zul je ,volgens mij, nog wel wat moeten rekenen de opbrengst wordt namelijk niet direct 1 op 1 weergegeven. Om het directe verbruik van de zonnepanelen op een bepaalde dag te krijgen moet je in de week weergave de groene balk, van de gewenste dag, verminderen op de opbrengst van de pannelen die dag
.
In het Energy overzicht van HA kun je wel directe verbruik zien maar dit werkt in blokken, ook dan is een meetpunt van de zonnepanelen nodig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obJVfifUSBWdX58gqJRzQU3HRq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EozAMnuGTexvZL7TQF35DAdH.jpg?f=fotoalbum_large

Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
bedanktjoh schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:00:
Klopt het dat je met 1x een P1 meter in je slimme elektrische tijd meter ook je gas verbruik kan meten? Ik lees dat maar snap dat niet. Zover ik weer zijn ze niet met elkaar verbonden?
De meeste slimme gasmeters in Nederland werken niet met een eigen 3G verbinding (want dat gebruikt veel stroom en gasmeters hebben niet inherent een stroomvoorziening) maar "liften mee" met de slimme electrische meter. De electrische meter heeft het datamodem en een ingebouwde voeding (aan de netkant, voor de meter, dus je betaalt daar niet voor), en de gasmeter heeft een 10-jaren batterij aan boord en geeft via BTLE regelmatig de stand door aan de electriciteitsmeter. Afhankelijk van het type anywhere van 1x per uur tot 1x per minuut IIRC. Toen ik mijn slimme meters aanvroeg moest ik vertellen of de gasmeter binnen 10 meter van de elctrticiteitsmeter hing, dat is dus blijkbaar de range. Wat ze doen als je een grotere afstand hebt weet ik niet zeker -- misschien een gasmeter die je verplicht aan de stroom moet hangen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
Tweak_ers schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:47:
[...]

Als je het leuk vind hele avonden te knutselen en code te kloppen, moet je voor de Pi gaan.

Ik werd gillend gek. SD kaartjes die corrupt raakten, geen back up, weer een avond prutsen.

Ik vond er niets aan.
Anderen vinden dat leuk 🤣
Mijn Homeassistant draait op een pi zonder SD kaartje maar met een oude SSD uit een vervangen PC in een extern USB3 doosje. Werkt wat dat betreft als een tierelier. De moderne Pi4 wordt gewoon geleverd met boot from USB aan zelfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper Janssen
olafmol schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:54:
[...]
Als we het toch over UX hebben: waarom is er geen "back/exit" optie in de ingezoomde/detail grafiek? Ik heb geen idee hoe ik terug kan komen in het "vandaag" overzicht.... ik roteer maar een beetje random mijn telefoon, meestal werkt dat maar soms ook niet. Geen idee of dat de "officiele" manier is?
Voor zo ver ik heb kunnen bepalen is roteren van landscape naar portrait inderdaad de manier om eruit te komen. Met name voor mijn 13" tablet: not a huge fan, tbh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Hmm, toch wel behoorlijk irritant dat je niet 2 x een P1 meter op een abonnement kan hebben.
Nu heb ik het abonnement op mijn eerste meter (PAP) maar opgezegd en een abonnement genomen op de tweede meter van mijn SAP (in dezelfde meterkast).

Dan maar geen histories gas of elektraverbruik van mijn huis maar kan ik wel m'n zonnepanelen per fase bijhouden en vergelijken over de jaren.

Heel jammer, ik hoop dat dit wel nog mogelijk wordt gemaakt, ik vind het eigenlijk wel best wel stom die beperking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Kar1 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:37:
Dan zal je, indien je het gemakkelijk en overzichtelijk wl, toch altijd met een kWh meter aan de AC-verbruikerszijde moeten werken.
Indien er nog plaats is in de kast voor een 1F of 3F meter is er ook niet veel ingewikkeld aan om dat te installeren. Maar je zal wel meer euro kwijt zijn dan de 30 € van de P1 meter.

Of je moet het telkens handmatig uitrekenen (of via een rekenblad) als je PV installatie al een eigen meting heeft. Heeft deze geen betrouwbare meting kan je evengoed een kWh meter plaatsen.

edit: blijkbaar al opgelost.

[ Voor 50% gewijzigd door IvoB2 op 09-10-2022 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:41
Whiskey48 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 08:50:
Hmm, toch wel behoorlijk irritant dat je niet 2 x een P1 meter op een abonnement kan hebben.
Nu heb ik het abonnement op mijn eerste meter (PAP) maar opgezegd en een abonnement genomen op de tweede meter van mijn SAP (in dezelfde meterkast).

Dan maar geen histories gas of elektraverbruik van mijn huis maar kan ik wel m'n zonnepanelen per fase bijhouden en vergelijken over de jaren.

Heel jammer, ik hoop dat dit wel nog mogelijk wordt gemaakt, ik vind het eigenlijk wel best wel stom die beperking.
Zoals in de helpdesk aangegeven (mocht je hier naar hebben gezocht), neem contact op via de klantenservice bij een tweede woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
HomeWizard_NL schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:28:
[...]

Zoals in de helpdesk aangegeven (mocht je hier naar hebben gezocht), neem contact op via de klantenservice bij een tweede woning.
Oh ... Excuus en bedankt voor de reactie!
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:59
Weet iemand hoe ik het Wifi-netwerk makkelijk kan wijzigen van reeds ingestelde P1 meter, 2 sockets en 3fase-KWH meter, zonder data historie te verliezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 17:41
Wenzel schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:12:
Weet iemand hoe ik het Wifi-netwerk makkelijk kan wijzigen van reeds ingestelde P1 meter, 2 sockets en 3fase-KWH meter, zonder data historie te verliezen?
De makkelijkste manier is bij instellingen > meters > ‘meter’ > opties (rechtsboven) > herconfigureer wifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-06 08:01
Whiskey48 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 08:50:

slimmemeterportal.nl iets voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 20:19
Over een paar weken krijg ik sleutel van nieuwbouw huis (lucht-warmte pomp)
In dit huis lijkt mij leuk om met de P1 aan de slag te gaan.
Ik heb ook 8 zonnepanelen en de omvormer zit boven op zolder (ik weet nog niet welk type).

Hoe werkt een P1 met de zonnepanelen? en wat meet hij? Kan ik dan precies zien wat ik oplever/teruglever? hoe gaat dit in zijn werk?
Ik heb verder geen uitleesmodule bij de omvormer genomen dus vraag mij af hoe de P1 dan data uit de omvormer haalt?

En kan ik ook de tarieven invullen in de app zodat ik kan zien wat ik per maand ga verbruiken/moet gaan betalen?

Ik ben vrij nieuw met nieuwe meterkast omdat ik nu in een jaren 30 huis woon met alles analoog :)

Als iemand andere tips heeft zijn die ook welkom natuurlijk.
Denk er ook over na om de watermeter te nemen, opzicht wel interessant om eens te zien hoeveel water je verbruikt als je bijv. gaat douchen/bad neemt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
@ChrisAB de HW P1 meter meet niet maar leest je meter uit. Wat je zonnepanelen opbrengen weet hij niet, wel wat je van het net inporteerd en wat je aan het net teruglevert. Je zpu voor je panelen een eigen kWh kunnen plaatsen. HW is bezig met intergratie van omvormers maar zover is het nog niet en welke dan ondersteunt worden weet ik niet.
Voor een compleet iverzicht in de HW app zit er niets anders op dan naast de P1 meter ook hun Kwh meter nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:06
Ook een P1 meter besteld
Ik heb nog een standaard, niet via HomeWizard betrokken,
Eastron SDM 230 meter in wifi uitvoering liggen, kan ik deze ook
gewoon koppelen en uitlezen dmv de app?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
#

[ Voor 100% gewijzigd door Chip2710 op 09-10-2022 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Kun je met een 3–phase kwh meter per phase uitlezen en weergeven in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-06 17:59
ChrisAB schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:58:
Over een paar weken krijg ik sleutel van nieuwbouw huis (lucht-warmte pomp)
In dit huis lijkt mij leuk om met de P1 aan de slag te gaan.
Ik heb ook 8 zonnepanelen en de omvormer zit boven op zolder (ik weet nog niet welk type).

Hoe werkt een P1 met de zonnepanelen? en wat meet hij? Kan ik dan precies zien wat ik oplever/teruglever? hoe gaat dit in zijn werk?
Ik heb verder geen uitleesmodule bij de omvormer genomen dus vraag mij af hoe de P1 dan data uit de omvormer haalt?

En kan ik ook de tarieven invullen in de app zodat ik kan zien wat ik per maand ga verbruiken/moet gaan betalen?

Ik ben vrij nieuw met nieuwe meterkast omdat ik nu in een jaren 30 huis woon met alles analoog :)

Als iemand andere tips heeft zijn die ook welkom natuurlijk.
Denk er ook over na om de watermeter te nemen, opzicht wel interessant om eens te zien hoeveel water je verbruikt als je bijv. gaat douchen/bad neemt etc.
Nee dan heb je een extra HW kWh meter nodig.
Chip2710 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:52:
Ook een P1 meter besteld
Ik heb nog een standaard, niet via HomeWizard betrokken,
Eastron SDM 230 meter in wifi uitvoering liggen, kan ik deze ook
gewoon koppelen en uitlezen dmv de app?
Dat denk ik niet.

Weet je zeker dat die meter WiFi heeft?

Zie bij Eastron alleen deze terug:
https://www.eastroneurope.com/products/view/sdm230modbus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 12:53
Chip2710 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:59:
Kun je met een 3–phase kwh meter per phase uitlezen en weergeven in de app?
Ja mits je het Energy+ abonnement hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Tweak_ers schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:13:
[...]

Nee dan heb je een extra HW kWh meter nodig.

[...]

Dat denk ik niet.

Weet je zeker dat die meter WiFi heeft?

Zie bij Eastron alleen deze terug:
https://www.eastroneurope.com/products/view/sdm230modbus
Klopt, zie net dat het eentje zonder wifi is. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick80
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-03 23:47
IvoB2 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:17:
[...]

Zou dat dan zoveel onderling schelen tussen koelkasten?
Onze eerste koelkast met vriesvak Koelkast Keuken 244/36 liter is negen jaar oud (en nog nooit uit de inbouw nis gehaald om te ontstoffen) en verbruikt in standby 2-3 W en als de motor draait 64 W
De losstaande koel/vriescombinatie met 2 compressors en twee deuren (234/107 liter) is een tweetal jaar
oud en heeft een zaagtand patroon tussen 1-30W met om de 3-4 dagen één uitschieter tot 150W die dan een 30 min. aanhoudt.
De eerste, toch ook al op leeftijd, verbruikt gemiddeld 551 Wh per etmaal en de tweede gemiddeld 485,7 Wh per etmaal.

[Afbeelding]
Bijzonder dat ze nog koelkasten verkopen met dubbele compressors. Zal geen A+++ zijn.
Beetje huidige koelkast heeft na verdamping in de vriezer als de koelkast koude vraagt. En als je de koelkast en vriezer apart kan instellen, zit er meestal een klep in die bepaald waar de koelgas heen moet.
Betreft je piek van 150W kan het zijn dat je een no-frost systeem hebt? dan gaat hij om de zoveel tijd een verwarming aanschakelen om een klein beetje te ontdooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick80
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-03 23:47
murky123 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 07:56:
[...]

tja. mijn koel vriescombinatie verbruikt nu werkelijk ongeveer 500kwh en de opgave is 275kwh. ik denk dat ik de kast maar eens uit de nis ga halen en de achterkant schoonmaken. misschien zit er wel een dikke laag stof over de elementen heen. de kast is 4 jaar oud. toen nieuw ingebouwd. en verder nooit meer achter de kast geweest.

Als ik het daar schoon maak dan zal de kast misschien wat efficiënter gaan werken met een lager energieverbruik

Toch wel leuk hoe die homewizard meters je kunnen helpen inzicht geven
Zit er wel een rooster onder en boven de koelkast? In mijn werk zie ik zo vaak dat dit niet is geplaatst.
Dit kost veel meer energie, omdat er geen natuurlijke flow/trek langs de condensor gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:47
LightStar schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:24:
[...]

Ja mits je het Energy+ abonnement hebt.
Als je de api gebruikt kan het ook zonder extra abbonnement

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dI1HeAyM8BOVhG8aVUlF0yGPGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CpFBVcxrHvcCTbQbw4gMjF2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
akatar schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 00:00:
[...]

Als je de api gebruikt kan het ook zonder extra abbonnement

[Afbeelding]
Hij vroeg in de app, dus ja dat kan maar met het Energy+ abbo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooz
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-03-2023
Zaterdag de P1 geïnstalleerd en met voldoende signaal na 1,5 dag nog steeds geen data uit kunnen lezen. Soms krijg ik een SQL error.
Is dit te wijten aan te weinig capaciteit bij HomeWizard en zo ja, wanneer komt hier verandering in?

Zo nee, hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn P1 meter wel data laat zien, hebben jullie nog tips wat ik kan nakijken? Via de helpdesk kom ik er helaas niet uit.

"The true sign of intelligence is not knowledge but imagination."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Patrick80 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:41:
[...]
Betreft je piek van 150W kan het zijn dat je een no-frost systeem hebt? dan gaat hij om de zoveel tijd een verwarming aanschakelen om een klein beetje te ontdooien.
Inderdaad, no frost.
Energielabel D (het vroegere A+++).
Dat van die dubbele compressor was dan waarschijnlijke een foute inschatting van mij. Dacht als (het is een tweedeurs combi) vriesdeel en koeldeel afzonderlijn in te stellen waren er 2 compressors aan boord waren.
Waar wat bijgeleerd uit je voorgaande uitleg. d:)b

[ Voor 120% gewijzigd door IvoB2 op 10-10-2022 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Jooz schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:45:
Zaterdag de P1 geïnstalleerd en met voldoende signaal na 1,5 dag nog steeds geen data uit kunnen lezen. Soms krijg ik een SQL error.
Is dit te wijten aan te weinig capaciteit bij HomeWizard en zo ja, wanneer komt hier verandering in?

Zo nee, hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn P1 meter wel data laat zien, hebben jullie nog tips wat ik kan nakijken? Via de helpdesk kom ik er helaas niet uit.
Dat lijkt mij sterk, dat waren slechts enkele momenten.

Wat lukt er precies niet bij de helpdesk?

Is de ring gewoon groen op de p1 meter?

Laat de app in geen enkele weergave iets zien? Nu weergave VS dag weergave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooz
Tweak_ers schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:33:
[...]

Dat lijkt mij sterk, dat waren slechts enkele momenten.

Wat lukt er precies niet bij de helpdesk?

Is de ring gewoon groen op de p1 meter?

Laat de app in geen enkele weergave iets zien? Nu weergave VS dag weergave?
Hij laat nergens data zien, bij geen enkel tabblad. Ook niet als ik de app opnieuw installeer en/of de P1 meter.

Meter geeft aan dat 76% WiFi sterkte zit, de kleur van de P1 kan ik vanavond controleren, maar volgens mij gewoon groen.

Over de helpdesk: op de pagina waar dit probleem besproken wordt vind ik de oplossing niet: https://helpdesk.homewiza...-no-data-wat-betekent-dit

Slimme meter: Kaifa MA105
P1 meter is met extra stroomadapter aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Jooz schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:49:
[...]

Hij laat nergens data zien, bij geen enkel tabblad. Ook niet als ik de app opnieuw installeer en/of de P1 meter.

Meter geeft aan dat 76% WiFi sterkte zit, de kleur van de P1 kan ik vanavond controleren, maar volgens mij gewoon groen.

Over de helpdesk: op de pagina waar dit probleem besproken wordt vind ik de oplossing niet: https://helpdesk.homewiza...-no-data-wat-betekent-dit

Slimme meter: Kaifa MA105
P1 meter is met extra stroomadapter aangesloten.
Ik zou ze even mailen/bellen evt met screenshots, want dit klinkt niet goed.

De p1 meter laat wel een groene ring zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:04
Ik heb nog niet kunnen vinden hoe het werkt met het aanpassen van de energietarieven. Als je je tarieven in de app aanpast, gaan de nieuwe tarieven dan in vanaf dat moment?

En verder snap ik niet hoe HomeWizard saldeert. Of saldeert de app helemaal niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-06 23:32
De tarieven worden ook toegepast op oude data.

Nee HW saldeert niet. HW registreert alleen

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:56

Argarath

MasterBlaster

Rainesh schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:43:

Is dat wel zo? Als ik kijk bij mijn verbruik zie ik dat mijn verbruik over een totale dag van mijn totale opwek wordt afgehaald. Dus in die zin saldeert HW toch wel?

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Waar zie jij dat verbruik zonder afzonderlijke kWh meter?
Met alleen een P1 meter zie ik in de totalen alleen de meterstanden voor afname (piek/dal) en injectie (piek/dal) en in de daggrafiek alleen hoeveel kWh er die dag van het net werd afgenomen en hoeveel op het net geïnjecteerd.
Totale verbruik is er dus niet te zien.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 10-10-2022 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:04
Rainesh schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:43:

2 keer jammer :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:27

franssie

Save the albatross

De app saldeert niet, dat doet de meter als er zowel wordt verbruikt en teruggeleverd. Dat is een onderdeel van het telegram waar de grafiek op gebasserd is.
Dit is dus het totaal verbruik aan de meter/het net.
Als je ook je panelen apart logt met een plug of rail meter, dan kan de app uitrekenen wat het totaal verbruik IN je huis is als je geen panelen gehad zou hebben, en dat doet ie dan ook.

Er zijn dus twee definities van totaal verbruik.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Twee definities van totaal verbruik?
Er is maar één totaal verbruik.
Je kan wel direct verbruik van zonnepanelen hebben en verbruik via het net maar slechts één totaal verbruik (de som van de eerste twee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:27

franssie

Save the albatross

IvoB2 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:58:
Twee definities van totaal verbruik?
Er is maar één totaal verbruik.
Je kan wel direct verbruik van zonnepanelen hebben en verbruik via het net maar slechts één totaal verbruik (de som van de eerste twee).
Nee. Jij kiest voor één van de definities. En dan krijg je spraakverwarring.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Vraag:
Ik wil met meerdere wifi KWh meters het opgenomen vermogen van mijn warmtepompen monitoren, dus het opgenomen vermogen en niet zozeer het verbruik over een bepaalde periode.
Dat laatste kan ik nu ook al (maar zonder koppeling naar pc of telefoon).
Hoe nauwkeurig is de uitlezing van het vermogen? dit is belangrijk voor mij en moet minimaal 0,01 KW zijn.
En zijn er in de app ook grafieken van het opgenomen vermogen?
Wat kan er nog meer getoond worden? zoals stroomsterkte en Power factor? (cosinus Phi).

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooz
Tweak_ers schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:19:
[...]

Ik zou ze even mailen/bellen evt met screenshots, want dit klinkt niet goed.

De p1 meter laat wel een groene ring zien?
Mijn aanname was foutief, de ring was rood en de stekker zat los. |:( Ik krijg nu in ieder geval data binnen, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 20:19
Dat is best jammer… aangezien tarieven nogal wijzigen/schommelen.. ga straks in nieuwbouw en weet dan wel vanaf dat moment tarieven maar vanaf 1 januari is weer via het prijsplafond tot 2900 kwh ivm l/l warmtepomp die ik he .. alles stroom dus.. had graag wat meer inzicht gekregen wat ik dan precies kwijt ben maar dat is nog niet zo makkelijk denk 😅

Ik zou graag straks willen zien wat ik verbruik.. wat ik opwek via zonnepanelen (ga nooit meer terugleveren dan wat ik verbruik weet ik al) en op basis van tarieven dan laten zien wat ik betaal/moet betalen..

Als ik die kwh meter heb moet dit allemaal kunnen en de P1 meter? Kan iemand mij dit laten zien aan de hand van voorbeelden/plaatjes?

[ Voor 26% gewijzigd door ChrisAB op 10-10-2022 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Zekers, staan genoeg voorbeelden in dit topic.

Over de disucssie met de prijzen: Staat op de site van HW: Prijzen zijn indicatief. Reden daarvoor staat ook al in dit topic.

Baal er nog steeds van dat de topicstarter weg is... genoeg aanvullingen te bedenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
IJsbeer schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:07:
Zekers, staan genoeg voorbeelden in dit topic.

Over de disucssie met de prijzen: Staat op de site van HW: Prijzen zijn indicatief. Reden daarvoor staat ook al in dit topic.

Baal er nog steeds van dat de topicstarter weg is... genoeg aanvullingen te bedenken...
Staat je vrij om een nieuw deeltje te beginnen hoor. Topic titel begint ook achterhaald te worden. Kan me indenken dat je in overleg met een mod wel een slotje op dit deel kan krijgen, of TS kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorest0rm
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-06 12:25
Om het energiegebruik op kantoor te meten heb ik de meter tijdelijk naar kantoor gebracht.

Hiervoor heb ik de meter verplaatst naar een ander "huis" maar ik zie dat alle grafieken doodleuk meeverhuizen. Is het mogelijk om dit te voorkomen? Ik wil natuurlijk niet dat het verbruik van kantoor bij mij thuis wordt opgeteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:56

Argarath

MasterBlaster

IvoB2 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:14:
Waar zie jij dat verbruik zonder afzonderlijke kWh meter?
Met alleen een P1 meter zie ik in de totalen alleen de meterstanden voor afname (piek/dal) en injectie (piek/dal) en in de daggrafiek alleen hoeveel kWh er die dag van het net werd afgenomen en hoeveel op het net geïnjecteerd.
Totale verbruik is er dus niet te zien.
Misschien begrijp ik de systematiek niet goed hoor, maar ik zie in mijn app bijvoorbeeld een positief "verbruik' gedurende afgelopen week van 132 kWh. Mijn Enphase app geeft een totale productie aan van 198,2 kWh. Dus die 132 kWh is dan toch de netto teruglevering (opbrengst - verbruik ongeacht tijdstip van verbruik)?

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-06 14:56
Argarath schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:26:
[...]

Misschien begrijp ik de systematiek niet goed hoor, maar ik zie in mijn app bijvoorbeeld een positief "verbruik' gedurende afgelopen week van 132 kWh. Mijn Enphase app geeft een totale productie aan van 198,2 kWh. Dus die 132 kWh is dan toch de netto teruglevering (opbrengst - verbruik ongeacht tijdstip van verbruik)?
Correct. Je hebt dus 198 - 132 = 66kw zon energie verbruikt.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
@worldfastest @Argarath Ik zeg bijna correct. Je kan niet stellen dat die energie van de zon verbruikt is, wel dat het is verbruikt plus verrekend. Zet bij de instellingen Grafieken de 'tel import en export op' uit, dan zie je wat je van het net hebt gebruikt en wat je hebt teruggelevert. Direct gebruik zon is Enphase waarde minus de teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-06 23:32
natural colour schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:19:
Vraag:
Ik wil met meerdere wifi KWh meters het opgenomen vermogen van mijn warmtepompen monitoren, dus het opgenomen vermogen en niet zozeer het verbruik over een bepaalde periode.
Dat laatste kan ik nu ook al (maar zonder koppeling naar pc of telefoon).
Hoe nauwkeurig is de uitlezing van het vermogen? dit is belangrijk voor mij en moet minimaal 0,01 KW zijn.
En zijn er in de app ook grafieken van het opgenomen vermogen?
Wat kan er nog meer getoond worden? zoals stroomsterkte en Power factor? (cosinus Phi).
Dus je realtime verbruik? Ja dat kan. Je kunt ze ook toevoegen aan Homey of HA en dan je opgenomen vermogen zien etc.

Het zijn MID gecertificeerde meters dus behoorlijk nauwkeurig.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LightStar
Ik weet niet of deze hier al bekend was maar kwam het toevallig tegen met het oriënteren op de watermeter: https://hwenergy.app deze laat de meters waarden zien op b.v. een normale desktop.

Helaas (zoals ik het kan zien) is mijn meter niet compatible met de watermeter, bij ons zit er een glas voor met ijzeren behuizing waardoor ik geen schroefpunten heb..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
ArjoK schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:41:
@worldfastest @Argarath Ik zeg bijna correct. Je kan niet stellen dat die energie van de zon verbruikt is, wel dat het is verbruikt plus verrekend. Zet bij de instellingen Grafieken de 'tel import en export op' uit, dan zie je wat je van het net hebt gebruikt en wat je hebt teruggelevert. Direct gebruik zon is Enphase waarde minus de teruglevering.
Ik zie dat toch anders. Daarom vond ik een kWh meter essentieel bij zonnepanelen.

Je verbruik is wat je thuis allemaal aan energie verbruikt. Dat is het totaal wat je verbruikt, ongeacht de bron van de energie.

Vooral met de transitie naar EV en warmtepompen kom je op een situatie dat veel mensen hun verbruik niet meer kunnen opwekken met zonnepanelen. Daarbij komt de salderingsregeling ten einde en gaat verbruik steeds meer meewegen. Dan is inzicht in je bruto verbruik essentieel om het mogelijk anders in te gaan delen. Zonder inzicht hierin is dat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
@Tweak_ers dan zitten we op dezelfde lijn....Wat ik in de post aangaf is hoe je het direct gebruik van je eigen opwek kan uitrekenen als alleen de P1 meter en geen kWh meter achtet je zonnepanelen hebt. Het totaal bruto verbruik waar jij het over hebt is dan weer het direct eigen gebruik plus de import vanuit het net. Dat is even wat rekenen, iets wat HW ook voor je kan doen als je hun kWh meter voor je zonnepanelen er tussen zet. Je krijg dan als bonus een extra grafiek met het bruto verbruik lees ik op hun site :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LightStar
ArjoK schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:34:
@Tweak_ers dan zitten we op dezelfde lijn....Wat ik in de post aangaf is hoe je het direct gebruik van je eigen opwek kan uitrekenen als alleen de P1 meter en geen kWh meter achtet je zonnepanelen hebt. Het totaal bruto verbruik waar jij het over hebt is dan weer het direct eigen gebruik plus de import vanuit het net. Dat is even wat rekenen, iets wat HW ook voor je kan doen als je hun kWh meter voor je zonnepanelen er tussen zet. Je krijg dan als bonus een extra grafiek met het bruto verbruik lees ik op hun site :)
Dat klopt dan krijg je onderstaande:

Bovenin de P1 meter, daaronder de Solar kWh en daaronder het daarwerkelijke gebruik in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJQ3t21dGfI-3ZWsK8OrXhqWBuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TtThiWSyLRXcnEA3uyCNpPgC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:32

JB

Cédric roelt!

Ik zou graag de standen uit willen lezen. Homey haalt deze gegevens bijvoorbeeld wel op/uit de meters van HW. Komt dat nog naar de GUI van HW zelf?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:47
In de app kun je bij "meters" de standen zien.
In de plus versie kun je csv bestanden exporteren.
Voor alle hardware kun je de lokale api aanzetten en zo die gegevens binnen halen.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@henkzelf klopt ja, maar lang niet zo gedetailleerd. Ik heb 3 fases, Homey laat dat mooi zien allemaal. Ook het dal/piek deel tussen vebruik en opwek enz.

Ik weet dat je de gegevens binnenhaalt met lokale API maar waarom laat HW het zelf niet allemaal "gewoon" zien?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
JB schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:16:
Ik zou graag de standen uit willen lezen. Homey haalt deze gegevens bijvoorbeeld wel op/uit de meters van HW. Komt dat nog naar de GUI van HW zelf?
Instellingen -> meters -> p1 meter = meterstanden kunnen zien
JB schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:36:

Ik weet dat je de gegevens binnenhaalt met lokale API maar waarom laat HW het zelf niet allemaal "gewoon" zien?
Omdat servers niet jaaaaren gratis kunnen draaien op eenmalige aanschaf van hardware van €29? Dan liever een abonnementsvorm van €0,99 pm om het toekomstbestendig te houden. Ben hier zelf iig tevreden mee qua inzicht in de 3 fasen. Homey optie kan altijd nog...

[ Voor 43% gewijzigd door Chris.nl op 12-10-2022 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Chris.nl schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:44:
[...]

Instellingen -> meters -> p1 meter = meterstanden kunnen zien

[...]

Omdat servers niet jaaaaren gratis kunnen draaien op eenmalige aanschaf van hardware van €29? Dan liever een abonnementsvorm van €0,99 pm om het toekomstbestendig te houden. Ben hier zelf iig tevreden mee qua inzicht in de 3 fasen. Homey optie kan altijd nog...
Zit zeker watt in :P Zie je daar ook het verschil tussen opwek/verbruik? Ik zie in Homey namelijk ook netjes hoeveel ik (nog) in de "min" sta qua kWh :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
JB schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:54:
[...]

Zit zeker watt in :P Zie je daar ook het verschil tussen opwek/verbruik? Ik zie in Homey namelijk ook netjes hoeveel ik (nog) in de "min" sta qua kWh :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1ruCdLw6xsyz8Hy8h0pAipvav8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7QYrl0iRIfLS62v4TFVALfxi.jpg?f=fotoalbum_large
Ik sta nog 410 in de plus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
Heb je daar een afbeelding van?

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:07
vuurvreter63 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:04:
[...]

Zie grafiek: 908 kWh - 498 kWh = 410 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
vuurvreter63 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:04:
[...]

Kan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1s88LBjZESgy7Qt5J6SpaD9Fco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9lBdu8fuBU3o4KWYnAVcCw8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Goed bezig!

Ik zit een flutje hoger maar ga de eerste winter met een wp en zonder gas tegemoet...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtvOT2JJ4G8uKLYvzQyWPlQMu54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z18ZvANep2O0wN7h7y8OFL2R.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Ronald.42 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:27:
[...]

Goed bezig!

Ik zit een flutje hoger maar ga de eerste winter met een wp en zonder gas tegemoet...

[Afbeelding]
Thnx... Ik mag het doen met 4 panelen van de woningbouw a €12pm. Omgerekend betaal ik 7cent per kWh (opbrengst). Knijp zodoende in m'n handjes.

Suc7 met de WP. Lijkt me dat je nog wat ruimte hebt 👌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Hier al 11 jaar zonder gas maar nog maar sinds juli een P1 HW meter.
Sinds juli, gemeten met de P1, 1064 kWh in de plus.
Het afgelopen jaar (1 oktober 21 - 1 oktober 22) afgerekend op 2498 kWh in de plus.
Van 1/1 tot heden: 2744 kWh in de plus (voorlopig kunnen we de leefruimte nog aangenaam op temp. houden via kernfusie).

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 12-10-2022 18:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:48
Hier nog een voorbeeldje, ik heb wat meer grafieken aan gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-TCgW_LeVFhgOCq-tBnioZ3hZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCFPrLeYBQgG1md3Z5TJmWAm.jpg?f=fotoalbum_large

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Chris.nl schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:51:
[...]

Thnx... Ik mag het doen met 4 panelen van de woningbouw a €12pm. Omgerekend betaal ik 7cent per kWh (opbrengst). Knijp zodoende in m'n handjes.

Suc7 met de WP. Lijkt me dat je nog wat ruimte hebt 👌
Niet verkeerd toch? Als je nu zelf een setje van 4 panelen plaatst op een pannendak ben je al gauw rond de 1200 euro kwijt. En dan moet je zelf plaatsen.

Om even ontopic te gaan Homewizard lijkt weer een beetje stabieler de laatste dagen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
Ik dacht eerst dat je wat anders bedoelde, maar dit is duidelijk.
Ik sta 2101 kWh in de plus :)

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Ronald.42 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:39:
[...]
Om even ontopic te gaan Homewizard lijkt weer een beetje stabieler de laatste dagen.
Viel mij idd ook al even op. Lijkt erop dat 't bijschalen succesvol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Zijn er hier mensen die naast de P1 meter ook een aantal Energy Sockets hebben en gebruik maken van Energy+ (de betaalde functies)?

Mijn ouders hebben nu de P1 meter gekocht en van de P1 meter ik kan hier het nut nog wel van inzien, doordat je een goed overzicht krijgt van sluipverbruik.

Echter als je dit eenmaal gedaan hebt, dan vraag ik me af hoeveel nut het heeft om ten eerste de Energy+ te nemen, en daarnaast hoeveel voordelen een Energy Socket van Home Wizard nog heeft t.o.v. goedkopere sockets die beschikbaar zijn.

Ik ben benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken. Je neemt dit soort dingen tenslotte om te besparen, dus als je uiteindelijk meer kwijt bent aan de aanschaf en aan maandelijkse kosten, dan heeft het naar mijn idee weinig nut.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Moet toch fijn voelen om in de plus uit te komen :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stKo7-jmbJOer-E3vQHyUw5N1Ps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3VfZUtBR9CuzMmpsmYZ7a4a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Laatst online: 15:55
Wachten... schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:44:

Je neemt dit soort dingen tenslotte om te besparen....
Mogelijk een foute aanname... ik heb de producten vooraleerst voor inzicht (P1-meter) en schakelgemak (Socket met ingestelde tijdsschema's). Daar hangt een besparing aan vast, maar die zal ik niet zo gauw terugverdienen. Dat was mijn grootste doel ook niet. Bij mij is het eerder een bevestiging van zaken die ik al vermoedde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gorac
  • Registratie: Februari 2021
Wachten... schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:44:
Zijn er hier mensen die naast de P1 meter ook een aantal Energy Sockets hebben en gebruik maken van Energy+ (de betaalde functies)?

......
Ik ben aan het spelen met de Energy+ functies. Eén plug gebruik ik voor het laden van de laptop. Die laat ik 'zichzelf' meten. Als het afgenomen vermogen daalt onder de 30 watt gedurende 2 minuten schakelt hij zichzelf uit. De accu van de laptop zit dan net boven de 80% lading.

Verder heb ik zowel in de keuken als in de woonkamer infraroodpanelen aan de muur hangen. Geen van allen is het zelfde.
Zowel in de keuken als in de woonkamer 1 met thermostaat en een zonder. In beide ruimtes gebruik ik de plaat met thermostaat als master en en andere als slave. Als de master x-tijd boven y-wattage komt schakelt hij de slave in. Uitschakelen als de master x-tijd onder y-wattage komt.

[ Voor 0% gewijzigd door Gorac op 13-10-2022 08:59 . Reden: Typo ]

Pagina: 1 ... 60 ... 140 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic