Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15-06 23:38
peligro2k schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:41:
Kan iemand me vertellen wat het voordeel is van de Homewizard t.o.v een P1 USB Kabel + RPI? Uiteraard moet de RPI af en toe worden bijgewerkt, en heeft het een stopcontact nodig. Nog andere zaken?
Als je het leuk vind hele avonden te knutselen en code te kloppen, moet je voor de Pi gaan.

Ik werd gillend gek. SD kaartjes die corrupt raakten, geen back up, weer een avond prutsen.

Ik vond er niets aan.
Anderen vinden dat leuk 🤣

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-06 12:18

Xymox

Determinism rulez !

HomeWizard_NL schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:54:
[...]
Wij zijn van mening dat de meeste apps die iets met periodes selecteren en grafieken doen, dit vaak een vrij slechte UX heeft en niet makkelijk te bedienen is.
Nou ja, meteen een rechtvaardiging om het juist wel te doen en je te onderscheiden van de concurrentie door een UI te verzinnen die geen slechte UX heeft.

Zeker nu, waar men massaal extreem op verbruik gaat letten en elk detail aan informatie voordeel oplevert en er dus blijkbaar een run is op producten die verbruik inzichtelijk maken en een run op producten die het verbruik kunnen verminderen.

Ik mis inderdaad informatie waarbij ik makkelijk kan vergelijken. Een periode van X instellingen van een apparaat vergelijken met Y instellingen.
Het aanschaffen van product X als vervanging van product Y, hoeveel verbruik per periode.

Vergelijken van dagen waarbij je makkelijk de grafieken of onder elkaar of geïntegreerd in elkaar laat zien.
Dit geldt ook voor weekoverzichten.

Als producent van een product welke zeker nu zeer veel aandacht heeft en interesse van zeer veel mensen is het van belang om je product er goed uit te laten komen. Een duidelijke UI maar met een goede set aan vergelijkingsmethodes horen daar bij.

En vergeet de ergonomie niet voor tablets (portrait/landscape). Ik heb hier al 3 klanten die mede hierdoor het product een lagere beoordeling heeft gegeven.

Ik ben verder redelijk tevreden over het product, maar ik mis een beetje de ambitie om het beste eruit te halen wat er daadwerkelijk wel inzit.

[ Voor 4% gewijzigd door Xymox op 04-10-2022 16:26 ]

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:35
Die ambitie is denk ik een beetje weggedrukt door het willen bijbenen van de vraag. Want steeds nieuwe dingen introduceren terwijl je basis niet op orde is, is funest. Ik denk dat @HomeWizard_NL de focus goed legt, alleen is het jammer voor degenen die er al vroeg bij waren en de "beloofde"(bij gebrek aan een beter woord) functionaliteit nog niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:28
Een idee voor de functie om de kosten voor een deel van de grafiek te berekenen.

Stel dat je een zoom functie maakt in de grafiek (pinch) en dat je dan links en rechts swipen kan om van het schermvullende deel van de grafiek als een totaal prijs te zien. (links boven in)
Zodra je dit doet komt er een kruis rechtsboven waar je op kan klikken zodat je weer op het normale scherm komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:49
In feite zit de optie er al in om verbruik per periode te bekijken. De periode is nu alleen een dag een week of een maand. Het toevoegen van een periode van 1u zou mij al erg helpen. Een vrij in te stellen periode is natuurlijk nog mooier.
[...]

We hebben hier wel wat ideeën over hoe we dit in de toekomst kunnen doen. Wij zijn van mening dat de meeste apps die iets met periodes selecteren en grafieken doen, dit vaak een vrij slechte UX heeft en niet makkelijk te bedienen is. Huidig ligt onze prioriteit door de drukte alsnog bij het opschalen van de services dat dit geen hele hoge prioriteit heeft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:23
Xymox schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:49:
[...]

Nou ja, meteen een rechtvaardiging om het juist wel te doen en je te onderscheiden van de concurrentie door een UI te verzinnen die geen slechte UI heeft.

Zeker nu, waar men massaal extreem op verbruik gaat letten en elk detail aan informatie voordeel oplevert en er dus blijkbaar een run is op producten die verbruik inzichtelijk maken en een run op producten die het verbruik kunnen verminderen.

Ik mis inderdaad informatie waarbij ik makkelijk kan vergelijken. Een periode van X instellingen van een apparaat vergelijken met Y instellingen.
Het aanschaffen van product X als vervanging van product Y, hoeveel verbruik per periode.

Vergelijken van dagen waarbij je makkelijk de grafieken of onder elkaar of geïntegreerd in elkaar laat zien.
Dit geldt ook voor weekoverzichten.

Als producent van een product welke zeker nu zeer veel aandacht heeft en interesse van zeer veel mensen is het van belang om je product er goed uit te laten komen. Een duidelijke UI maar met een goede set aan vergelijkingsmethodes horen daar bij.

En vergeet de ergonomie niet voor tablets (portrait/landscape). Ik heb hier al 3 klanten die mede hierdoor het product een lagere beoordeling heeft gegeven.

Ik ben verder redelijk tevreden over het product, maar ik mis een beetje de ambitie om het beste eruit te halen wat er daadwerkelijk wel inzit.
Helemaal correct,We weten zeker dat er veel functies zijn die gebruikers graag zouden zien en dat er nog veel moois toegevoegd kan worden. Echter ligt de focus nu op dat iedereen zijn app goed en snel werkt. Een trage slecht werkende app met mooie nieuwe functies heb je ook niet veel aan ;) . Door de enorme run op dit soort producten is het bijna onmogelijk om zowel nieuwe functies te introduceren als mee te groeien met de vraag aangezien de het aantal gebruikers in grote getallen toeneemt elke dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-06 22:11
[...]

We hebben hier wel wat ideeën over hoe we dit in de toekomst kunnen doen. Wij zijn van mening dat de meeste apps die iets met periodes selecteren en grafieken doen, dit vaak een vrij slechte UX heeft en niet makkelijk te bedienen is. Huidig ligt onze prioriteit door de drukte alsnog bij het opschalen van de services dat dit geen hele hoge prioriteit heeft.
Overigens, als (ex) UX'er, lijkt me dat het vrij eenvoudig is dit te implementeren:

- bij een (extra) long-press/press-and-hold gesture in de grafiek, toon een bounding box die je kunt slepen over de gewenste periode, en de totale stroom/gas waarde (sum), en de periode laat je bovenin erbij zien, gewoon rechts naast waar nu timestamp en value staan. Als je weer loslaat verdwijnt het weer. Zo kan een gebruiker in ieder geval snel voor een specifieke periode op de grafiek een range selecteren en de totale waarde zien.

Als we het toch over UX hebben: waarom is er geen "back/exit" optie in de ingezoomde/detail grafiek? Ik heb geen idee hoe ik terug kan komen in het "vandaag" overzicht.... ik roteer maar een beetje random mijn telefoon, meestal werkt dat maar soms ook niet. Geen idee of dat de "officiele" manier is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Uiteraard kan je het implementeren dat je deelwaarden zonder enig probleem kan opvragen.
Het zit gewoon niet in de HW en als de fabrikant er niet aan wil zal je als klant daar je conclusies uit moeten trekken. Ze vinden daar bv. ook dat hun klanten "in de war geraken" als ze meer dan één digit achter de komma te zien krijgen. Blijkbaar hebben ze geen al te hoge pet op van hun klanten. :)

Ik gebruik bv. al jaar en dag een ET112 icm de VRM app om het totaal van de PV-productie, verbruik etc. te monitoren en daar kan je tot in detail alles opvragen via preselecties of door zelf handmatig een tijdsinterval in te stellen.
Het kost dan ook iets meer dan 30 €. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qf9gjivZplONsflUDGHm7Hohucw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MizIR5GMbrHg8enBvfQexcmg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelS1981
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
wellicht is ie al een keer langs gekomen, dan heb ik er overheen gelezen, maar ik heb ook een "probleem"

Ik ben erg tevreden met de P1 meter + Socket. Echter heb ik het probleem dat als ik mijn meterstanden wil bekijken in de app, dat alles op 0 staat. App geeft aan dat alles wel "online" is. Dit gebeurd wel regelmatig trouwens. Ik heb mijn collega ook zover gekregen dat ie een p1 meter heeft aangeschaft, die heeft het probleem ook.

Heeft dit te maken met drukte op een server ofzo, want regelmatig is het zo dat na een half uur de standen wel te bekijken zijn.

Als dit probleem zich voordoet, geeft de NU stand trouwens ook geen Wattage weer. Wel de grafiek, maar niet in tekst hoeveel Watt er verbruikt word.

Iemand een idee ?

En ja ik kan natuurlijk ook ff naar de meterkast lopen om de standen te noteren, maar daarvoor zijn we tweakers toch :P

10x 295 Wp DMEGC 215 graden ZZW + 9x 450Wp DMEGC op NO - SMA Sunnyboy 4.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Je hebt er idd overheen gelezen, al ging het de laatste dagen over bijna niets anders :)
Meer klanten dan de servers voorlopig 24/7 aankunnen.
Als tweaker zou je ook via de API lokaal kunnen gaan werken en zo de servers omzeilen.

[ Voor 48% gewijzigd door IvoB2 op 04-10-2022 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:00
IvoB2 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:45:
...
Dit dus. Ik heb het idee dat mensen veel te veel verwachten voor het aanschafbedrag. Koppel dat ding aan HA en eventueel in combinatie met grafana kun je in principe alles zelf instellen qua weergave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
dhrto schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:32:
[...]

Dit dus. Ik heb het idee dat mensen veel te veel verwachten voor het aanschafbedrag.
Ik sponsor met abonnementje, vind het best fijn wanneer alles smooth is in de app
Koppel dat ding aan HA en eventueel in combinatie met grafana kun je in principe alles zelf instellen qua weergave.
Ben tevreden met de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 12:53
Vraagje (ik kan het niet vinden namelijk) is er ook een manier om op een socket de Import kWh te resetten na 0 ? Ik heb vandaag een plug gekocht via marktplaats en deze staat op 436 kWh (de history heb ik kunnen resetten en heb de plug zelf ook gereset door de on/off knop tien seconden in gedrukt te houden) alleen de waarde import blijft staan in de app ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik vanavond de wp maar weer eens aangeslingerd en wat met de instellingen gerommeld dat hij wat langer door pruttelt.
Ik denk laat mij eens even zien hoe het gaat, ding staat mooi te pruttelen dus even kijken wat er de afgelopen uren gebeurd is....

Grafiek van de dag is stuk vanaf 17:50 maar de nu weergave doet het wel...
Begin onderhand jeuk te krijgen van HW

2 sockets
1 driefasen meter
1 enkelfase meter
Watermeter
En de p1 meter

Toch een aardig bedragje dat niet het gewenste resultaat geeft afgelopen tijd...
Abbo gaat er deze maand in ieder geval uit tot het weer eens wat stabieler wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqGmzVAhN3rjaI9PPOZ2fdJ7i5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eirecV894oX6JQLmtD1lquAa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CykBIuOZ1oArBr9rvTteYwCCBwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hamrYGc1NLVJW0gEQBqkBqXN.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik heb op mijn slimme meter een p1 kabel naar usb, die gebruikte ik icm met een raspberry. Echter ik wil nu een homewizard gaan gebruiken, helaas krijg ik de p1 kabel niet uit de slimme meter. Door de hoek kan ik er ook niet goed bij. Kan ik de usb connector gewoon afknippen en de kabeltjes in de juiste volgorde in een vrouwelijk poortje leggen om te verbinden met de homewizard of gaat er dan iets mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
groggy schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:18:
Ik heb op mijn slimme meter een p1 kabel naar usb, die gebruikte ik icm met een raspberry. Echter ik wil nu een homewizard gaan gebruiken, helaas krijg ik de p1 kabel niet uit de slimme meter. Door de hoek kan ik er ook niet goed bij. Kan ik de usb connector gewoon afknippen en de kabeltjes in de juiste volgorde in een vrouwelijk poortje leggen om te verbinden met de homewizard of gaat er dan iets mis?
Heb je er al eens een foto van gemaakt waar die blijft hangen ? Kan best zijn dat het lipje ergens klemt..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:49
[...]

Maar we kopen toch allemaal zo’n meter om te zien hoeveel gas een douchebeurt kost, wat de waterkoker gebruikt voor 1 liter water. Hoeveel de cv gebruikt in een ochtend na nachtverlaging van vloerverwarming. Dit soort inzichten willen we toch en dan willen we toch juist per uur of nog nauwkeuriger. Een gebruik per dag, maand en jaar haal ik ook uit de app van de energieleverancier en uit online energiemeters zoals umeter. Die dag week maand jaar grafieken zijn toch juist helemaal niet zo relevant. Of zijn er mensen die daar juist blij van worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
LightStar schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:31:
[...]

Heb je er al eens een foto van gemaakt waar die blijft hangen ? Kan best zijn dat het lipje ergens klemt..
Dat lukt dus niet ivm te kleine ruimte.. Waardoor ik geen scherpte foto kan maken om de situatie te bepalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:19
olafmol schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:54:
[...]

Overigens, als (ex) UX'er, lijkt me dat het vrij eenvoudig is dit te implementeren:

- bij een (extra) long-press/press-and-hold gesture in de grafiek, toon een bounding box die je kunt slepen over de gewenste periode, en de totale stroom/gas waarde (sum), en de periode laat je bovenin erbij zien, gewoon rechts naast waar nu timestamp en value staan. Als je weer loslaat verdwijnt het weer. Zo kan een gebruiker in ieder geval snel voor een specifieke periode op de grafiek een range selecteren en de totale waarde zien.
Eerst maar eens zorgen dat de balk van nu, Dag week maand jaar niet over de waarde heenvalt als je met je vinger over het scherm beweegt om de waarde te bekijken.
Dat is al te moeilijk.

Maar je idee is goed.

En vandaag van 17:50 tot 21:00 een strakke lijn zonder ook maar 1 wiebeltje. Servers plat geweest?

Edit: en je je vinger van het scherm afhaalt, dan komt de balk naar beneden. En de waarde is weg.

[ Voor 9% gewijzigd door mike123 op 05-10-2022 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Laatst online: 13:28
En vandaag van 17:50 tot 21:00 een strakke lijn zonder ook maar 1 wiebeltje. Servers plat geweest?

Ik dacht dat het aan mij lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:55
mike123 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:25:
[...]

Eerst maar eens zorgen dat de balk van nu, Dag week maand jaar niet over de waarde heenvalt als je met je vinger over het scherm beweegt om de waarde te bekijken.
Dat is al te moeilijk.

Maar je idee is goed.

Bij vasthouden gebeurt dat bij mij niet en de waarde staat bovenaan leesbaar.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
gebruiker001 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:47:
[...]

Maar we kopen toch allemaal zo’n meter om te zien hoeveel gas een douchebeurt kost, wat de waterkoker gebruikt voor 1 liter water. Hoeveel de cv gebruikt in een ochtend na nachtverlaging van vloerverwarming. Dit soort inzichten willen we toch en dan willen we toch juist per uur of nog nauwkeuriger. Een gebruik per dag, maand en jaar haal ik ook uit de app van de energieleverancier en uit online energiemeters zoals umeter. Die dag week maand jaar grafieken zijn toch juist helemaal niet zo relevant. Of zijn er mensen die daar juist blij van worden?
Alles in één app bevalt mij wel. Umeter en Essent lopen bij mij standaard 2 dagen achter.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[...]

Ik begrijp de huidige prio. Maar als gebruiker mis ik met name het kunnen isoleren (ringfencen) van een start en eind tijd met sliders in de grafiek. Dat zou niet al te moeilijk te maken moeten zijn op basis van de aanwezige meter/socket standen waardes. Dat dat eventueel alleen voor plus abonnementen beschikbaar is kan ik ook begrijpen. Maar het is een essentiële toevoeging om te zien wat je verbruik was tussen hh.mm_0 en hh.mm_1 om zo je wasje of je douchebeurt te kunnen isoleren. Nu is dat niet mogelijk (wellicht via de csv export van het plus abbo).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
IvoB2 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:45:
Uiteraard kan je het implementeren dat je deelwaarden zonder enig probleem kan opvragen.
Het zit gewoon niet in de HW en als de fabrikant er niet aan wil zal je als klant daar je conclusies uit moeten trekken. Ze vinden daar bv. ook dat hun klanten "in de war geraken" als ze meer dan één digit achter de komma te zien krijgen. Blijkbaar hebben ze geen al te hoge pet op van hun klanten. :)

Ik gebruik bv. al jaar en dag een ET112 icm de VRM app om het totaal van de PV-productie, verbruik etc. te monitoren en daar kan je tot in detail alles opvragen via preselecties of door zelf handmatig een tijdsinterval in te stellen.

[Afbeelding]
Nou ja, ik volg hun Facebook berichten nog wel eens en ik ben bang dat dit een stuk meer voorkomt dan jij nu denkt.

De gemiddelde Tweaker is absoluut niet gelijk aan de gemiddelde gebruiker van HWE.
LightStar schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:37:
Vraagje (ik kan het niet vinden namelijk) is er ook een manier om op een socket de Import kWh te resetten na 0 ? Ik heb vandaag een plug gekocht via marktplaats en deze staat op 436 kWh (de history heb ik kunnen resetten en heb de plug zelf ook gereset door de on/off knop tien seconden in gedrukt te houden) alleen de waarde import blijft staan in de app ?
Dit is ook niet toegestaan voor MID-goedgekeurde meters. Die van HW zijn MID gekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
[...]

Ik moet zeggen dat ik juist een wasbeurt meet, de vaatwasser, koelkast. Ook een douchebeurt.

Dat werkt vrij simpel met Energy sockets. Vaatwasser gaat hier sowieso pas in de nacht aan. Dus in de ochtend zie ik exact het verbruik van de vaatwasser (programma duurt 4 uur).

Wasmachine idem dito. Met meerdere wassen wil ik nog wel eens de socket tussen een wasbeurt door uitlezen. Stand onthouden en tweede was aanzetten.

Met douchen kijk ik ook vaak tussen douchebeurten in op de app.

Werkt wel prima. Want het is achteraf niet te achterhalen hoe laat persoon 1 uit de douche is gestapt en persoon 2 erin, als er een paar minuten tussen zit maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
henkzelf schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:10:
[...]

Bij vasthouden gebeurt dat bij mij niet en de waarde staat bovenaan leesbaar.
Er moest nog iets bij, sorry.
Als je je vinger weer van het scherm afhaalt valt de balk naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Tweak_ers schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 01:05:

Dit is ook niet toegestaan voor MID-goedgekeurde meters. Die van HW zijn MID gekeurd.
Alleen de kWh meters zijn toch MID goedgekeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:45
@HomeWizard_NL Is er enige indicatie wanneer de Energy sockets binnenkomen?
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:19
[...]

Als je toch een keer gemeten hebt wat een douche beurt / waterkoker kost per gebruik is dat toch niet meer relevant om te herhalen? En ja, je zal in de huidige versie van de app dit even handmatig moeten checken maar nadien heb je die kennis dan toch. Ik persoonlijk vindt het prettiger om verbruik over langere periode te monitoren.

Ook de kwaliteit van de data vindt ik belangrijk. Mijn energieleverancier loopt altijd een paar dagen achter en er zijn dagen dat er geen data wordt opgenomen. Deze data wordt dan bij een ander dag opgeteld 8)7 Als mijn contract volgend jaar afloopt en ik stap over dan vindt ik het ook fijn dat mijn data niet verloren gaat. Ook Umeter valt wat mij betreft ‘af’. Deze is inderdaad zeer uitgebreid, wellicht iets te wat mij betreft (less is more geldt voor mij in dit geval). Kijk je naar de updates die ze dagelijks versturen is het niet meer zoals het was, veelal komen deze een paar dagen later of zelfs helemaal niet.

Ik vind een stabiel werkende app (vooral nu) belangrijker dan het toevoegen van extra functionaliteit die met wat handmatig rekenwerk ook te verkrijgen is in de app. Bovendien zet je met hoofdrekenen je brein weer aan het werk, wellicht dat je lichaamstemperatuur hierdoor ietwat verhoogd ;) Uiteindelijk ben ik ook voor om wat meer functionaliteit in de app, zoals zelf tijdframes kunnen bepalen, maar ik vindt het voor nu belangrijker dat data bewaard blijft en consequent bijgehouden wordt. Op dit moment is dat zelfs al een ongemak dus goed dat ze hier voor nu prioriteit aan geven.

btw ik wordt niet gesponsord door HW :+

[ Voor 3% gewijzigd door Crawl NL op 05-10-2022 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
[...]

Nou ja, ik volg hun Facebook berichten nog wel eens en ik ben bang dat dit een stuk meer voorkomt dan jij nu denkt.

De gemiddelde Tweaker is absoluut niet gelijk aan de gemiddelde gebruiker van HWE.

[...]

Dat staat niet specifiek gemeld bij de normale sockets, wel bij de kWh meter's waarbij ook apart vermeld staat dat je die niet kunt retouneren als ze gebruikt zijn
code:
1
Niet van toepassing op kWh-meters die in gebruik zijn genomen, omdat het niet mogelijk is om MID-gecertificeerde meters terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.

nu staat hierbij niet de socket dus je verwacht dat ze terug na 0 kunnen, niet dat het een hele grote ramp is gezien je wel de history kunt wissen alleen het aantal kWh zelf niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:56:
[...]

De socket voldoet aan dezelfde richtlijnen als een MID gekeurde meter (en meet zelfs iets accurater dan MID vereist). We verwachten niet dat veel mensen op basis van de socket facturatie nodig hebben. ook hier zullen de officiële MID keuring enkel kosten toevoegen aan het product (jaarlijkse herkeuringen, fabrieks audits en certificaten) vandaar het huidige standpunt om deze niet officieel MID te keuren.
Ze voldoen dus wel aan de MID richtlijnen, ze zijn alleen niet gekeurd uit kosten oogpunt.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
henkzelf schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:22:
[...]

Alles in één app bevalt mij wel. Umeter en Essent lopen bij mij standaard 2 dagen achter.
Klopt, dat is hier ook zo.
Maar als je dag, week, maand, enz. wil zien kan je dat dus één tot twee dagen later ook via de netbeheerder.
En als je (hier in Vlaanderen) 1 € extra per jaar betaalt krijg je zelfs inzicht per klokkwartier. En tot op de W nauwkeurig weergegeven.
Ik heb de P1 meter bv. gekocht om real time inzicht te krijgen en om inzicht te krijgen op de toestand in de woning wanneer ik niet in de woning ben. Maar, ook omdat men reclame maakt dat de P1 en sockets tot 1W nauwkeurig meten, ik had dan wel verwacht dat de weergave in de app dan ook tot op 1 W nauwkeurig zou zijn en dat is verre van dat. Met er wat omheen te werken kan je wel tot twee cijfers nauwkeurig te zien krijgen (meestal maar tot één cijfer na de komma) maar zelfs dan klopt de som van de weken niet met de totaal weergegeven som. Moet je alsnog alles manueel gaan natellen. Tenminste als je het verbruik in een bepaalde periode nauwkeurig wenst te zien (tot op één W kan overigens nooit).
Wanneer de hardware het kan en doet maar de sofware het niet toont vind ik dat gewoon een gemiste kans.
zie hieronder een vb: ik moet al naar het maandoverzicht gaan en dan de grafiek selecteren om dan te "zien" dat in de maand september er 2,5 kWh werd verbruikt terwijl de afzonderlijke weken opgeteld zelf al 2,68 kWh geven. En dan werd er nog eens afgerond ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsAvom70PS0K_xsMrFdAbpITEg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CayUTTb0lH91lmL3GaScWH1n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxQO6t_DGlRmmlFCVQi41xdibgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqxPoGiMH5o1NIpoxAujxodX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 05-10-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:01
LightStar schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:38:
dus je verwacht dat ze terug na 0 kunnen
Waarom zou je na 0 nog verder terug willen: een negatieve stand ingeven? Wat heb je daar aan?

[ Voor 23% gewijzigd door Simple mind op 05-10-2022 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Crawl NL schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:15:
[...]

Ook de kwaliteit van de data vindt ik belangrijk. Mijn energieleverancier loopt altijd een paar dagen achter en er zijn dagen dat er geen data wordt opgenomen. Deze data wordt dan bij een ander dag opgeteld 8)7 Als mijn contract volgend jaar afloopt en ik stap over dan vindt ik het ook fijn dat mijn data niet verloren gaat.
Je data gaat helemaal niet verloren want wordt opgeslagen door de netbeheerder. Tot op de W nauwkeurig (toch bij mijn netbeheerder).
En om de data in HW niet verloren te laten gaan dien je wel een betalend abo te nemen.
Het enig voordeel - vond ik - van de HW apparatuur is dat je individuele toestellen kan meten. Maar dan valt het, voor mij, toch tegen dat dit hardwarematig wel kan maar softwarematig niet nauwkeurig getoond wordt.
Maar voor 30 € is dat idd een detail. Maar zelf zal ik dan ook pas naar een betalend HW abo overstappen als er een echte meerwaarde is => bv. tonen van tijdsintervallen en tonen meting tot 1W nauwkeurig. Dan kan de "doorsnee" HW gebruiker bij de gratis app blijven en de "tweaker (wat ikzelf niet eens ben) overschakelen naar een betalend abo (indien echte meerwaarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Simple mind schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:23:
[...]

Waarom zou je na 0 nog verder terug willen: een negatieve stand ingeven? Wat heb je daar aan?
Terug naar nul resetten zou handig zijn als je bv. één socket gebruikt om het verbruik van meerdere toestellen te meten. Als je alleen een socket gebruikt om doorlopend één en dezelfde verbruiker te meten heeft het idd weinig zin.
De sockets meten overigens ook in twee richtingen Dus eventueel ook injectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
IvoB2 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:34:
[...]

Je data gaat helemaal niet verloren want wordt opgeslagen door de netbeheerder. Tot op de W nauwkeurig (toch bij mijn netbeheerder).
Kan je opgebouwde historie (per dag/week/maand) dan inzien bij jou netbeheerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Dan geef je de klant toch gewoon de optie om zelf het aantal zichtbare digits in te stellen. Desnoods in de + versie. Standaard geleverd, zoals nu, met één digit (om standaard mensen niet in verwarring te brengen :+ ) en zelf in te stellen tot drie digits.
Wat voor zin heeft het hardwarematig een toestel op de markt te brengen dat tot 1W nauwkeurig kan meten (waarvoor proficiat) en daar dan ook nog eens mee uit te pakken maar dat dan gewoon niet kan tonen?

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 05-10-2022 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
Simple mind schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:23:
[...]

Voor mij in dit geval omdat ik deze via Marktplaats aangekocht had en dus niet helemaal nieuw is, deze laat dus de waarden zien van de vorige eigenaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Laatst online: 18:01
IvoB2 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:37:
[...]

Terug naar nul resetten zou handig zijn als je bv. één socket gebruikt om het verbruik van meerdere toestellen te meten. Als je alleen een socket gebruikt om doorlopend één en dezelfde verbruiker te meten heeft het idd weinig zin.
De sockets meten overigens ook in twee richtingen Dus eventueel ook injectie.
Naar 0 resetten: ok dat begrijp ik.
Maar wat het nut is om na 0 nog verder terug te stellen daar kan ik mij niks bij voorstellen.

Edit: LightStar je wilt dus naar 0 en niet na 0.....

[ Voor 6% gewijzigd door Simple mind op 05-10-2022 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Crawl NL schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:41:
[...]

Kan je opgebouwde historie (per dag/week/maand) dan inzien bij jou netbeheerder?
Inderdaad, van kwartier, dag, week, maand, jaar.
Enkele voorbeelden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjO6x7WBGXfiOvKiCOfkPPgyWYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0bcSntAQs9l3hhcD0xZ7a9A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Csd2D3Wwm-OH6FBVDiNz4X4fSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8NGbiVlSUQry5AhAFE4pkMC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBw0TNuX7gSLz6owC82AFWkYB8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JboQ7J7bnL6RUkyPqkux9Bvs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJmDOGnv9mDm3TpI6ewdDXdhwYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNK8p40MGYkqZ4mhRG7ClYya.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gh7a9wlBOP3HlfW9Wyz4CDrdn0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1fIsR0t1KgYsYwNZa11VU5K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 05-10-2022 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
Simple mind schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:47:
[...]

Naar 0 resetten: ok dat begrijp ik.
Maar wat het nut is om na 0 nog verder terug te stellen daar kan ik mij niks bij voorstellen.

Edit: LightStar je wilt dus naar 0 en niet na 0.....
"Na" is "Naar".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
IvoB2 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:55:
[...]

Inderdaad, van kwartier, dag, week, maand, jaar.
Enkele voorbeelden:
Dat is mooi. Net even ingelogd maar bij mij netbeheerder kan ik dit niet vinden (wellicht kijk ik verkeerd). Jij zit zeker niet in Liander gebied ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nee, netbeheerder Vlaanderen (Fluvius).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
IvoB2 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:23:
Nee, netbeheerder Vlaanderen (Fluvius).
Dat verklaart een hoop, en je rukt dus mijn standpunt, vanuit mijn perspectief, uit de context ;)

Ik kan via mijn netbeheerder niet mijn historie bekijken. Blijft dus overeind dat ik het prettig vindt dat mijn data bewaard blijft bij HW, mocht ik overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ook niet via je energieleverancier?
Dat gaat hier ook (mits toestemming van de klant) maar dan wel enkel tot op uurniveau:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtbA2PBi4KOoQop644H-PrJWzq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hbAL0bfOXaB6p0sWn8U40Rs5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsmtBsLWIEjBtgvAru49DbB1LWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BSZ8TbZ7wredhiKnKkq0JzSC.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe weet je dan - als je meter stuk zou gaan - wat je verbruik was tot het ogenblik van stukgaan?
Gaat men er in NL (of bij jouw netbeheerder) er dan automatisch vanuit dat iedereen dagelijks zijn meterstanden noteert of zelf extra hardware aankoopt om dat bij te houden?

Wanneer je online geen toegang hebt tot de gegevens van de netbeheerder/leverancier is een P1 meter (of dergelijke) idd bijna een noodzakelijkheid (als je niet iedere dag naar de meter wil om te noteren).
Ik ging er dus idd verkeerdelijk vanuit dat je bij iedere netbeheerder gewoon toegang had tot de opgeslagen gegevens.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 05-10-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
IvoB2 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:14:
Ook niet via je energieleverancier?
Dat gaat hier ook (mits toestemming van de klant) maar dan wel enkel tot op uurniveau:
Mijn energieleverancier loopt altijd een paar dagen achter en er zijn dagen dat er geen data wordt opgenomen. Deze data wordt dan bij een ander dag opgeteld. Daar gaat dus je inzicht op dag niveau.
Hoe weet je dan - als je meter stuk zou gaan - wat je verbruik was tot het ogenblik van stukgaan?
Gaat men er in NL (of bij jouw netbeheerder) er dan automatisch vanuit dat iedereen dagelijks zijn meterstanden noteert of zelf extra hardware aankoopt om dat bij te houden?
Via mijn netbeheerder (Liander) wordt je zelfs doorverwezen naar energie managers. Bij Liander zelf kan ik geen verbruik gegevens opvragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EPrgMmiXeIlGbsxcl01XVwtBzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgfmc0pLI5agPTLDh27cdI4l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Crawl NL schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:27:
[...]

Mijn energieleverancier loopt altijd een paar dagen achter en er zijn dagen dat er geen data wordt opgenomen. Deze data wordt dan bij een ander dag opgeteld. Daar gaat dus je inzicht op dag niveau.
Dan hebben ze nog werk aan de winkel of wordt het een chaos als ze ooit per uur willen gaan afrekenen. :)

Van de netbeheerder begrijp ik het dan nog. Tenminste als ze dan geen kost voor databeheer aanrekenen.
(hier krijg je de info maar krijg je sowieso de databeheerkost aangerekend van ong. 14 € per jaar en, facultatief, 15 € tot op kwartierniveau).

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 05-10-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
mike123 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:59:
[...]

Alleen de kWh meters zijn toch MID goedgekeurd?
Sorry, lees nu dat het een socket betreft!
Verkeerd begrepen.

Ik begreep wel dat de setup in principe gelijk is aan die van de kWh meter. Dat alleen de daadwerkelijke keuring niet wordt afgenomen, omdat dat de prijs zou verhogen zonder grote meerwaarde.

Het lijkt mij een software dingetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
IvoB2 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:34:
[...]

En om de data in HW niet verloren te laten gaan dien je wel een betalend abo te nemen.
Het enig voordeel - vond ik - van de HW apparatuur is dat je individuele toestellen kan meten. Maar dan valt het, voor mij, toch tegen dat dit hardwarematig wel kan maar softwarematig niet nauwkeurig getoond wordt.
Maar voor 30 € is dat idd een detail. Maar zelf zal ik dan ook pas naar een betalend HW abo overstappen als er een echte meerwaarde is => bv. tonen van tijdsintervallen en tonen meting tot 1W nauwkeurig. Dan kan de "doorsnee" HW gebruiker bij de gratis app blijven en de "tweaker (wat ikzelf niet eens ben) overschakelen naar een betalend abo (indien echte meerwaarde).
De nu weergave is toch ook op de Watt nauwkeurig?

Waarom zou ik een meting op de Watt nauwkeurig willen.

Ik vind het nuttig om te weten dat programma A van de vaatwasser zuiniger is dan programma B.

Als A 1,2kWh weergeeft en B 0,8kWh, dan weet ik meer dan genoeg.

Als ze beide 0,8 aangeven, is het voorbij duidelijk dat het niet zo veel uitmaakt en let op het resultaat en tijdsduur. Dat er misschien nog maximaal 0,08kWh verschil in zou zitten, doet er voor mij niet toe. Dan heb je het tegen mijn huidige tarief over 1 eurocent verschil.

Bij de totalen kloppen ze overigens wél gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tweak_ers schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:23:
[...]

De nu weergave is toch ook op de Watt nauwkeurig?
Klopt.
Maar daar kan je helemaal niet uit afleiden wat het verbruikstoestel gedurende zijn gebruikstijd verbruikt heeft. Of het zou een toestel met een constant vermogen moeten zijn waar je met een stopwatch naast gaat staan. Maar daar heb je dan ook geen energiesocket voor nodig.
Waarom zou ik een meting op de Watt nauwkeurig willen.

Ik vind het nuttig om te weten dat programma A van de vaatwasser zuiniger is dan programma B.

Als A 1,2kWh weergeeft en B 0,8kWh, dan weet ik meer dan genoeg.
Daarin verschillen we dan van consumentenprofiel.
Ik begrijp best dat het sommige mensen niet boeit hoeveel een toestel in bepaalde omstandigheden exact heeft verbruikt. Er zijn er nog meer die het totaal niet boeit en nooit iets meten. :)
Maar uit verschillende reacties (alleen hier al) valt toch op te maken dat er toch een aantal mensen zijn die er wel meer uit willen halen.

Het is ook niet zo dat klanten die meer uit een product willen halen de klanten in de weg staan die het minder boeit. :) Desnoods bedien je, omdat het hardwarematig toch al geen probleem vormt, de eerste groep dan door er extra voor te laten betalen.

Het punt in deze blijft dat je een toestel op de markt brengt dat hardwarematig correcte metingen uitvoert maar dat je er dan softwarematig met de pet naar gaat gooien of de hardwarematige mogelijkheden softwarematig gaat beperken.
Meestal is de hardware de rem en niet de software.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 05-10-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Ik ben opzoek naar een verklaring voor dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHGlCZvADewoyzTGwqOgxV6KJaA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ITrSLO494c8LJf7nsF7U6Giw.png?f=user_large

Elke dag om 06:00 tot 06:10 en om 07:25 tot 07:35 zie ik deze piekjes in gasverbruik.
Ik heb een Remeha Calenta.

Het is zeer weinig verbruik, maar ik vraag mij af wat dit nu is.

Verwarming staat uit, geen andere gasverbruikers die ik weet welke aanstaat.
Ik sta altijd om 06:30 op dus zeker weten dat ik niet stiekem iets aanzet.

Kan het dit zijn?

1) Warm houden van iets zoals een buffervat. Maar dan verwacht ik meer gas verbruik.
2) Het automatisch testen van de gasontsteker (de Calenta heeft geen continue waakvlam).
3) Ergens gas verlies welke contant maar zeer klein is zodat de meter dit pas na X uur bij elkaar opgeteld gaat registreren (een mini gaslekje ofzo)

Iemand enig idee?

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:26
Xymox schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:53:

[Afbeelding]

Elke dag om 06:00 tot 06:10 en om 07:25 tot 07:35 zie ik deze piekjes in gasverbruik.

Kan het dit zijn?

1) Warm houden van iets zoals een buffervat. Maar dan verwacht ik meer gas verbruik.
2) Het automatisch testen van de gasontsteker (de Calenta heeft geen continue waakvlam).
3) Ergens gas verlies welke contant maar zeer klein is zodat de meter dit pas na X uur bij elkaar opgeteld gaat registreren (een mini gaslekje ofzo)

Iemand enig idee?
Comfortstand van je CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Calenta staat op ECO stand. CV op 58 graden en tapwater op 55 graden.

Als het de comfort stand zou zijn dan is het wel heel weinig gas (denk ik).
Probleem is hier dat ik dus niet het totaal verbruik kan zien omdat er 0.0m3 staat en ik significantie mis.

Tevens altijd elke dag op exact dezelfde tijd, ik zou verwachten dat het warmhouden niet zo regelmatig optreedt.

[ Voor 44% gewijzigd door Xymox op 05-10-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:26
Xymox schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:01:
[...]

Calenta staat op ECO stand. CV op 58 graden en tapwater op 55 graden.

Als het de comfort stand zou zijn dan is het wel heel weinig gas (denk ik).
Probleem is hier dat ik dus niet het totaal verbruik kan zien omdat er 0.0m3 staat en ik significantie mis.
En wat is je verbruik als je de ECO stand uitzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

GoEV6 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:03:
[...]

En wat is je verbruik als je de ECO stand uitzet?
Dat kan ik idd testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiepie001
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08-06 15:33
Xymox, hebben we ook bij onze nieuwe Bosch in eco-stand.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jSX8l7mxw4ZGzL6pmTiMTsNB7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UqrpiRPxC8p5cZ0Ne5AsYjx1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door Jiepie001 op 05-10-2022 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger7435
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08-06 17:51
Tweak_ers schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:47:
[...]

Als je het leuk vind hele avonden te knutselen en code te kloppen, moet je voor de Pi gaan.

Ik werd gillend gek. SD kaartjes die corrupt raakten, geen back up, weer een avond prutsen.

Ik vond er niets aan.
Anderen vinden dat leuk 🤣
Hier precies hetzelfde verhaal. Ongeveer 1,5 jaar zelf met een RPi gedraaid en meermaals opnieuw moeten installeren, data kwijt, spontaan niet meer werken, etc.
Uiteindelijk dus maar naar de HW P1 geswitched en geen gezeur meer 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
SD-kaartjes zijn nou eenmaal niet geschikt voor veelvuldig / continu schrijven. Dat is vaak het probleem (kaart raakt corrupt) en niet zozeer de RPi zelf. Draai al jaren VM's op sata en nvme SSD's en werkt prima. Ideaal ff snel een snapshot maken, voor een grote update, dan is deze snel teruggezet mocht het fout gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
dhrto schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:14:
SD-kaartjes zijn nou eenmaal niet geschikt voor veelvuldig / continu schrijven. Dat is vaak het probleem (kaart raakt corrupt) en niet zozeer de RPi zelf. Draai al jaren VM's op sata en nvme SSD's en werkt prima. Ideaal ff snel een snapshot maken, voor een grote update, dan is deze snel teruggezet mocht het fout gaan.
En voor €30 al dat programmeer werk uitbesteden, al die avonden Pi installeren en onderhouden.

Ik vind het een koopje.

Maar goed, ik heb ook een hekel aan programmeren. Leuk als het werkt, maar dat fouten uit de code halen vind ik gewoon niet leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrto
Dan moet je het zeker ook niet doen en lekker uitbesteden.

Ik vind het leuk en erg leerzaam, en daarom niet erg om er wat tijd in te steken. Overigens valt er weinig te onderhouden, als het draait draait het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
dhrto schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:36:
Dan moet je het zeker ook niet doen en lekker uitbesteden.

Ik vind het leuk en erg leerzaam, en daarom niet erg om er wat tijd in te steken. Overigens valt er weinig te onderhouden, als het draait draait het.
Ik heb andere ervaring met Domoticz in ieder geval. Dat bleef niet zomaar draaien. In het begin wel, daarna allemaal probleempjes. Toen het Domoticz process zelf, of dat van de webserver er telkens om onverklaarbare redenen mee stopte, heb ik die hele pi eraf getrokken.

Overigens toen ook nog uitgerekend wat een pi aan stroom kost. 40kWh per jaar. Met een stroom prijs van 75 cent per kWh heb je de p1 meter van HWE er in een jaar uit. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:23

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Xymox schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:53:

[Afbeelding]

Kan het dit zijn?

Iemand enig idee?
Hier ook een Calenta eigenaar, die van ons doet het net wat anders, die geeft iedere maandagnacht 3 kleine piekjes. Hij staat in eco-stand, het lijkt mij een antilegionella programma. Wat ik bij onze Calenta Ace 40C raar vind, die heeft geen buffervat, maar misschien dat het bij een platenwisselaar ook zin heeft?

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:09
Ik weet dat de kosten in de app slechts een indicatie zijn en het bijvoorbeeld volgens een eerdere reactie van @HomeWizard_NL geen prioriteit heeft om meerdere tariefplannen na elkaar te kunnen gebruiken (bij bijvoorbeeld wissel naar een nieuw contract), maar met de huidige prijzen en het aankomende overheidsingrijpen middels een plafond lijken juist verbruikskosten en besparingen daarop op dit moment van groot belang.

Persoonlijk zou ik (naast het opschalen, wat prioriteit schijnt te hebben) er dan ook voor willen pleiten dat een uitgebreider kostenstructuur. Dat hoeft niet op 3 cijfers achter de komma te kloppen, maar ik zou wel in een oogopslag willen zien waar ik binnen het plafond zit, en of ik de gas/elektrische kachel nog een paar uur kan aanzetten of dat ik inmiddels boven de grenswaarden zit. Ook salderen en teruglevertarieven zouden hier wmb in meegenomen mogen worden.

De hardware is gebouwd om te monitoren met volgens mij als secundair doel kostenbesparingen eenvoudiger te maken, dan lijkt mij een goede kostenstructuur essentieel. Sterker, als dit alleen een premium functie zou zijn, dan zou ik er die module best voor een euro per maand bij willen kopen (bovenop mijn huidige premium).

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
@coelho Zolang er nog per jaar gesaldeerd wordt heb je wel erg veel zicht op de toekomstige maanden nodig om enigszins betrouwbaar te voorspellen wat je kosten gaan worden op de afrekendatum.
Voor gas zijn er natuurlijk de graaddagen maar ook dat meerjaars gemiddelde weet niet of de volgende winter streng wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
coelho schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:38:
Ik weet dat de kosten in de app slechts een indicatie zijn en het bijvoorbeeld volgens een eerdere reactie van @HomeWizard_NL geen prioriteit heeft om meerdere tariefplannen na elkaar te kunnen gebruiken (bij bijvoorbeeld wissel naar een nieuw contract), maar met de huidige prijzen en het aankomende overheidsingrijpen middels een plafond lijken juist verbruikskosten en besparingen daarop op dit moment van groot belang.

Persoonlijk zou ik (naast het opschalen, wat prioriteit schijnt te hebben) er dan ook voor willen pleiten dat een uitgebreider kostenstructuur. Dat hoeft niet op 3 cijfers achter de komma te kloppen, maar ik zou wel in een oogopslag willen zien waar ik binnen het plafond zit, en of ik de gas/elektrische kachel nog een paar uur kan aanzetten of dat ik inmiddels boven de grenswaarden zit. Ook salderen en teruglevertarieven zouden hier wmb in meegenomen mogen worden.

De hardware is gebouwd om te monitoren met volgens mij als secundair doel kostenbesparingen eenvoudiger te maken, dan lijkt mij een goede kostenstructuur essentieel. Sterker, als dit alleen een premium functie zou zijn, dan zou ik er die module best voor een euro per maand bij willen kopen (bovenop mijn huidige premium).
Lijkt me onhaalbaar om iets algemeen te implementeren gebaseerd op zoiets individueel als verschillende tariefplannen, verschillende indexen om dat te berekenen, wel of niet salderen, verschillende injectietarieven, wisselende verbruiksprofielen per maand niet gerelateerd aan de verbruikskost van die maand,.....
Maak dan gewoon een rekenblad gebaseerd op jouw persoonlijke situatie en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Laatst online: 11:41
Zijn er hier mensen die de home energy wizard producten offline hebben staan sinds afgelopen nacht? bij mij zijn zowel de P1 als de wifi kwh meter gelijktijdig offline gegaan en ik kreeg ze vanmorgen niet meer aan de gang voor ik naar het werk ging

Internet van KPN Experia V10A modem maar ik kan zo niet direct vinden of die ene update heeft gehad afgelopen nacht.

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
Fantastic_fox schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:16:
Zijn er hier mensen die de home energy wizard producten offline hebben staan sinds afgelopen nacht? bij mij zijn zowel de P1 als de wifi kwh meter gelijktijdig offline gegaan en ik kreeg ze vanmorgen niet meer aan de gang voor ik naar het werk ging

Internet van KPN Experia V10A modem maar ik kan zo niet direct vinden of die ene update heeft gehad afgelopen nacht.
Geen problemen hier met exact hetzelfde modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:09
IvoB2 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:15:
[...]

Lijkt me onhaalbaar om iets algemeen te implementeren gebaseerd op zoiets individueel als verschillende tariefplannen, verschillende indexen om dat te berekenen, wel of niet salderen, verschillende injectietarieven, wisselende verbruiksprofielen per maand niet gerelateerd aan de verbruikskost van die maand,.....
Maak dan gewoon een rekenblad gebaseerd op jouw persoonlijke situatie en klaar.
Plafondwaarden zijn bekend, is/wordt landelijk geregeld.

Verder hoeven het mijns inziens alleen maar de velden piek/dal betalen en piek/dal ontvangen te zijn tot aan het plafond en voorbij het plafond, met de mogelijkheid om start/stop data van een bepaald tarief vast te leggen.

Uiteraard kan ik met Excel aan de gang, maar actuele verbruikskosten lijken me juist iets wat in een oogopslag in een app zichtbaar zou moeten kunnen zijn.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
coelho schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:33:
[...]

Verder hoeven het mijns inziens alleen maar de velden piek/dal betalen en piek/dal ontvangen te zijn tot aan het plafond en voorbij het plafond, met de mogelijkheid om start/stop data van een bepaald tarief vast te leggen.

Uiteraard kan ik met Excel aan de gang, maar actuele verbruikskosten lijken me juist iets wat in een oogopslag in een app zichtbaar zou moeten kunnen zijn.
En wat weet je dan meer? Je kunt dan naar dagkosten (en maand en jaar) kijken gedurende je contractjaar. Maar nooit vooruit.
Ons gasverbruik varieert een factor 10 tussen een zomermaand en een wintermaand. Onze afrekening gebeurt eind mei. Na 4 halleluja maanden begint het stoken daarna pas echt. In Excel kijk ik natuurlijk naar de winterscore van de stookmaanden in de afgelopen vier jaar (maar ook dat helpt me uiteindelijk niet de brug over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
coelho schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:33:
[...]

Wil je dan dat HW een versie ontwikkelt voor Vlaanderen en voor Nederland? Want de berekeningen zijn wel degelijk verschillend tussen beide landen. Binnen Vlaanderen verschillen de nettarieven dan ook nog eens van subnetbeheerder tot subnetbeheerder en van energieleverancier tot energieleverancier.
Hoe het in Nl werkt weet ik ook weer niet maar in Vlaanderen komen bv. het verbruik binnen een bepaald tijdsbestek helemaal niet overeen met de afrekening binnen een bepaalde periode. Je jaarverbruik wordt immers bij de volgende meteropname (en afsluiting afrekening) getotaliseerd en nadien volgens het Real Load Profile 0 Normalized terug verdeeld volgens een gewogen gemiddelde van iedere maand en niet afgerekend volgens het werkelijk verbruik van iedere specifieke maand. Je kan dus nooit in één oogopslag de werkelijke afrekening zien. Of je zou de RLP0N profiel- of wat ze elders gebruiken - al in de app moeten verwerken voor iedere regio. afzonderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:03
Iemand al grote (50%) verschillen gezien tussen de dagstatistieken van HW en de netbeheerder?

Ik keek vandaag toevallig in de app van Luminus (mijn leverancier) en zag 15.9kWh verbruik. De HW app geeft voor diezelfde dag 11.5kWh verbruik.

Ga eens manueel beginnen noteren -- maar hier zit het toch wel echt scheef, ergens.

This space intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Heb je het dan over een specifieke kWh meter om je verbruik te meten of over de resultaten tussen je energieleverancier en de P1-meter van HW? Heb je PV?

Hier geen enkel verschil want de P1-meter meet niets en leest alleen de gegevens van de digitale meter uit, stuurt deze gegevens van de DM naar de servers van HW welke je dan opvraagt in de HW app. Het is tevens de basis waarop ook mijn afrekening door de energieleverancier gebeurt. En mijn energieleverencier leest ook gewoon op afstand, via de netbeheerder, de DM uit, dus er kan dan toch nooit een verschil opzitten?
Op basis van wat rekent jouw energieleverancier?

Indien je geen specifieke kWh meter op het verbruik hebt staan (en zonnepanelen hebt) is het verbruik wat je in de app ziet het netverbruik zonder het direct verbruik van PV mee in rekening te brengen.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 06-10-2022 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
Digitale gas & elektriciteitsmeter - gaan rechtstreeks naar netbeheerder. Daar kan ik ook netjes de kwartierresultaten bekijken. Hun cumul voor gisteren was 15.9 (afgerond 16) en HW op de DM zelf ziet maar 11.5 - Lijkt net of HW de nacht verbruiken er niet bij telt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-TR7lYSqwN8scHU8d5KoUxxgHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ymko5CGo875Vkri9i4usmUsa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYMY6BmOGg_2qYSx0860p6QKF3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vg3n9dcsVf1YaYKRke4Khzrp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
iworx schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:19:
Iemand al grote (50%) verschillen gezien tussen de dagstatistieken van HW en de netbeheerder?

Ik keek vandaag toevallig in de app van Luminus (mijn leverancier) en zag 15.9kWh verbruik. De HW app geeft voor diezelfde dag 11.5kWh verbruik.

Ga eens manueel beginnen noteren -- maar hier zit het toch wel echt scheef, ergens.
Nee dat herken ik absoluut niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
olafmol schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:48:
[...]

Nee dat herken ik absoluut niet....
Hebben jullie ook een dag/nacht tarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Wat jij ziet is de P1 waarden, het geen wat je mist is rechtstreeks je eigen woning in gegaan en dus nooit geëxporteerd.

Edit ik zie dat je geen zonnepanelen hebt ?

[ Voor 18% gewijzigd door LightStar op 06-10-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
iworx schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:26:
[...]

Ja ik geloof ik wel. Zit bij Coolblue energie en daar heb je geen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:35
Maandenlang de P1 lezer zonder problemen gebruikt, wilde ik gisteren een demo aan de buren geven. Bleek dat de P1 lezer sinds vorige week niks meer uitlas en een rode knipperled toonde. Teruggezet naar fabrieksinstellingen, en de firmware werd bijgewerkt van 2.31 naar 3.nogwat.

Nu doet ie het weer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:31

Bravo

Second Best

iworx schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:40:
Digitale gas & elektriciteitsmeter - gaan rechtstreeks naar netbeheerder. Daar kan ik ook netjes de kwartierresultaten bekijken. Hun cumul voor gisteren was 15.9 (afgerond 16) en HW op de DM zelf ziet maar 11.5 - Lijkt net of HW de nacht verbruiken er niet bij telt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet niet wanneer je het screenshot gemaakt hebt, maar 'Yesterday' ten opzichte van vandaag is 5 oktober. Het overzicht van de netbeheerder is van 4 oktober.

Dat zou ook verklaren waarom het verbruik gedurende de dag niet helemaal hetzelfde lijkt te zijn, het zijn verschillende dagen.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:15
Kan iemand me vertellen wat het voordeel is van de Homewizard t.o.v een P1 USB Kabel + RPI? Uiteraard moet de RPI af en toe worden bijgewerkt, en heeft het een stopcontact nodig. Nog andere zaken?
Nee, het doet precies hetzelfde, maar dan zonder afhankelijkheid van een externe cloud of een app. Maar die moet je dan wel weer zelf regelen en onderhouden. Als je al iets hebt draaien, bv een home-assistant, dan ben je snel klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
coelho schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:38:

Dit is zo lastig per maand of dag te extrapoleren.
Mijn energie maatschappij probeert aan de hand van mijn verbruik, een verdeling te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_vgqCuUY_nr68t144ooTqDCk_U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TIAL6VrBFMAA9iL9jukusogg.png?f=fotoalbum_large

Het totaal verbruik in september was 635kWh.
Greenchoice probeert slim in te schatten obv de slimme meter, maar doordat ze niet weten wát wanneer veel gebruikt, falen ze hard!

Ze komen voor de koelkast op 2kWh per dag uit, terwijl het 0,9kWh per dag is.

Voor verlichting komt Greenchoice op een belachelijke 2,5kWh per dag uit. Alles is LED en gaat enkel in het donker aan.

Wat ik bedoel te zeggen, zonder dat je een doel van verbruik hebt, kun je onmogelijk inschatten hoe wel iemand nog kan gebruiken.

HW kan niet voorspellen of jij deze winter de open haard aanzet, de CV laat draaien, een elektrische kachel aanzet, of een infrarood paneel gebruikt om te verwarmen.

Daarnaast is de isolatie van een huis van uiterst belang voor schattingen in de toekomst.

Ik verwacht hier op zijn vroegst in november pas te gaan verwarmen. Maar ik ken mensen waar de verwarming al heeft aangestaan, omdat het 18 graden in huis was. Ter vergelijk, de verwarming heeft nog nooit aangestaan dit seizoen en het is nog altijd 22 graden hier binnen.

Dit soort informatie is van uiterst belang om te voorspellen, omdat je gas verbruik piekt in de winter, maar je voor het plafond wel moet uitsmeren over een jaar. Onmogelijke opgave zonder historische data en zonder meer informatie over wijzigingen in wijze van verwarmen en temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:12
olafmol schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:52:
[...]

Ja ik geloof ik wel. Zit bij Coolblue energie en daar heb je geen keuze.
Dat is wel echt k*t want dan salderen ze dus op 2 meters en in de avond uren heb je bijzonder weinig teruglevering (alleen in de zomer) en dus kan je sowieso bijbetalen op je nacht tarief, zelfs als je overschot hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Gman schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:49:
[...]

Dat is wel echt k*t want dan salderen ze dus op 2 meters en in de avond uren heb je bijzonder weinig teruglevering (alleen in de zomer) en dus kan je sowieso bijbetalen op je nacht tarief, zelfs als je overschot hebt.
Tja I know. Weet iemand trouwens of het überhaupt legaal is om klanten GEEN enkel tarief aan te bieden als ze daarom vragen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak_ers
Een mooie app.
Een kabel die gewoon werkt.
SAAS
Geen geknutsel, gescript.
Mooie lay-out in de app.
Mogelijkheden om dingen te schakelen op basis van zonnestroom met taken.
Met de komst van de kWh meter, sockets en watermeter een totaal oplossing die gewoon werkt.

Ik geef direct toe, ik ben hier niet objectief in. Ik had zo veel problemen met mijn Pi, dat het echt niet representatief zal zijn geweest. Het begon al met de p1 kabel die ik goedkoop op MP kocht. Goedkoop is dan echt duurkoop, want die werkte 2 maanden en was toen kapot, kon ik alsnog veel geld aan zo’n kabel besteden.

Ik heb die tijd echt een aversie tegen Domoticz ontwikkelt, al probeerde ik er veel meer mee (ook verlichting te schakelen).

Dat was geen succes met een zeer instabiele installatie van Domoticz.

Dus ik ben volledig voor werkende oplossingen gegaan waar ik niets meer voor hoef te doen. Het hele huis is inmiddels Hue voor verlichting en HWE voor energiemeters.

Dan nog een stukje HomeKit voor zaken waar ik iets meer controle over wil hebben.

Maar ik ben echt voor het iets meer betalen als het mij daarna avonden vrije tijd oplevert 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
iworx schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:26:
[...]

Dat maakt toch niet uit.
Of je nu een dag of nachttarief hebt of niet, de netbeheerder (en DM) laat altijd dag en nacht zien (of eigenlijk piek en dal). De app dus ook (want die toont de waarden 181-182/281-282.

En blijkbaar geen PV en lees je alles gewoon uit via de P1?

Komt de huidige totaalmeterstand in de app (P1) overeen met de waarden op je digitale meter (181-182/281-282)?

[ Voor 61% gewijzigd door IvoB2 op 06-10-2022 16:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blurk62
  • Laatst online: 14-06 17:47
Via een dienst als slimmemeterportal.nl kun je het verbruik ook per kwartier bekijken. Dat levert een gedetailleerder overzicht op dan de HW Energy app, alleen niet het actuele verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat is toch maar gewoon een externe partij die je toestemming geeft om via de netbeheerder de gegevens van je digitale meter op te vragen. Waarom dan die gegevens niet rechtstreeks op het portaal van de netbeheerder inzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:38

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Blurk62 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:59:
Via een dienst als slimmemeterportal.nl kun je het verbruik ook per kwartier bekijken. Dat levert een gedetailleerder overzicht op dan de HW Energy app, alleen niet het actuele verbruik.
Ik zie het in de app per vijf minuten. En inderdaad ook evt het actuele verbruik. Tevens met de losse kWh-, socket- en watermeter geeft het een mooi totaal overzicht (te koppelen met Home assistent). Voor mij voldoende reden om daarvoor te kiezen ipv een slimmemeterportal of gelijkwaardig.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
IvoB2 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:05:
Dat is toch maar gewoon een externe partij die je toestemming geeft om via de netbeheerder de gegevens van je digitale meter op te vragen. Waarom dan die gegevens niet rechtstreeks op het portaal van de netbeheerder inzien?
Inderdaad een externe partij en daar zijn er volgens mij zelfs meerdere van. De gegevens zijn niet bij mijn netbeheerder (Stedin) in te zien maar wel bij de energieleverancier (Eneco), echter alleen per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
bartvl schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:06:
[...]

Ik zie het in de app per vijf minuten. En inderdaad ook evt het actuele verbruik. Tevens met de losse kWh-, socket- en watermeter geeft het een mooi totaal overzicht (te koppelen met Home assistent). Voor mij voldoende reden om daarvoor te kiezen ipv een slimmemeterportal of gelijkwaardig.
In de app inderdaad per 5 minuten maar evengoed lastig om te zien wat er in een bepaald tijdsbestek gebruikt is. Het is niet dat ik regelmatig op dat slimmemeterportal kijk of in "mijn Eneco", maar in beide portalen zie je bijvoorbeeld als je op een maand klikt alle dagen van die maand. Dat je in de HW app alleen de weektotalen ziet, is wat mij betreft een gemis.
Alle gegevens zijn vast prachtig in HA of Grafana oid weer te geven maar dat moet je dan wel 'even' kunnen bouwen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• iworx
Bravo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:15:
[...]

Ik weet niet wanneer je het screenshot gemaakt hebt, maar 'Yesterday' ten opzichte van vandaag is 5 oktober. Het overzicht van de netbeheerder is van 4 oktober.

Dat zou ook verklaren waarom het verbruik gedurende de dag niet helemaal hetzelfde lijkt te zijn, het zijn verschillende dagen.
Kan me wel voor de kop slaan. Spot on.
Data van de netbeheerder lopen achter … niet op de datum gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bedanktjoh
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-04 05:05
Heb nu 48u een P1, nu hebben we niet echt een energie zuinig huis en veel domotica.

Als alles “uit” staat gebruiken we volgens de app plusminus 300w. Wat is hierin gemiddelde? Ik zie in dit topic screenshots van gebruikers met bijna geen verbruik in de grafiek op sommige momenten, bij ons dus altijd 300w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

bedanktjoh schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 07:15:
Heb nu 48u een P1, nu hebben we niet echt een energie zuinig huis en veel domotica.

Als alles “uit” staat gebruiken we volgens de app plusminus 300w. Wat is hierin gemiddelde? Ik zie in dit topic screenshots van gebruikers met bijna geen verbruik in de grafiek op sommige momenten, bij ons dus altijd 300w
Je kan beter op zoek gaan waarom je dat verbruikt dan een excuus zoeken ;)

Lees het topic van electra besparen maar een door

Serieus elektriciteit besparen

[ Voor 5% gewijzigd door hjs op 07-10-2022 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2

Eén ding is zeker, als alles uit staat is het verbruik nul.
Conclusie: alles staat zeker niet uit en wat er nog aanstaat verbruikt continue (in totaal) 300W.
Wat overigens best een hoog continue verbruik is.
Een gemiddelde kan je niet geven want ieder huis is anders en hoe de bewoners met energie omgaan is nog meer bepalend. Om je een idee te geven: hier (2 personen, thuiswerk) is het continue afgenomen vermogen tussen de 70-150 W en 's nachts wanneer alles uitstaat wat niet nodig is tussen de 50 en 100 W. Dan draaien alleen nog 2 koelkast/diepvries combi's, de modem/router, de pomp van de L/W WP, 2 omvormers en wat meetapparatuur. In totaal over 8 uur nacht dus een 500 Wh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
Domotica kan hard gaan met energieverbruik. Zeker als je bijvoorbeeld permanente displays hebt hangen met het bedieningsdashboard o.i.d.

Maar denk ook aan ander apparatuur zoals Wifi AP's, netwerkswitches, camera's.
En daarnaast ook nog de mechanische ventilatie box die continu aan staat.

Wij zitten hier ook op een idle verbruik van tussen de 300-400 W, waarvan al 200 W+ aan de 2 servers en netwerkapparatuur in de meterkast. Tijd om te downsizen... alleen waar / in welk comfort ga je knippen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-06 21:53
Hier ook een idle verbruik van circa 300 watt. Waarvan mijn desktop (staat 24/7 aan) en NAS ongeveer 100watt verbruiken. Mijn "meterkast" trekt continue 65 watt.

Wat mij opgevallen is, is dat 2 lichtschakelaars continu 15watt gebruiken. Lampen staan uit maar ik zie in mijn Homey dat ze nog stroom verbruiken.

Gaat om deze dingen

https://www.hornbach.nl/s...ira/10473742/artikel.html

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alleyoopie
  • Laatst online: 11-05-2023
Heel tevreden van de P1 en de bijbehorende app maar bij de web versie op pc blijft alles blanco, moet ik ergens rechten verlenen of doe ik iets fout?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZB4KF3GaX--tHZD7grE8j8lZM-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4kri7UeDVrNYuZ4BMuowb3H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
Rainesh schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:37:
Hier ook een idle verbruik van circa 300 watt. Waarvan mijn desktop (staat 24/7 aan) en NAS ongeveer 100watt verbruiken. Mijn "meterkast" trekt continue 65 watt.

Wat mij opgevallen is, is dat 2 lichtschakelaars continu 15watt gebruiken. Lampen staan uit maar ik zie in mijn Homey dat ze nog stroom verbruiken.

Gaat om deze dingen

https://www.hornbach.nl/s...ira/10473742/artikel.html
Die schakelaars blijven stroom vragen vanwege Z-Wave. Ze moeten natuurlijk wel draadloos verbinding houden met de hub. Alhoewel ik 15 W voor 2 schakelaars best wel veel vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-06 21:53
dhrto schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:45:
[...]

Die schakelaars blijven stroom vragen vanwege Z-Wave. Ze moeten natuurlijk wel draadloos verbinding houden met de hub. Alhoewel ik 15 W voor 2 schakelaars best wel veel vind.
Ja inderdaad. 15watt per schakelaar is best wat. Alhoewel ik wel de dimmer versies heb, maar nog steeds fors is.

Al met al ben ik wel erg tevreden met de HW producten en ben van plan om meer stekkers te kopen zodra ze weer op voorraad zijn.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 07:55

Mwoah, ik zit hier ook tussen de 200-250 watt in de nacht, an sich niet zo gek als ik bedenk:

- 2 koel/vriescombinaties
- Router, modem, 3x powerlines
- NAS
- Buitenlamp
- Mediahoek (tv, receiver, switch, ps4, nvidia shield, mediabox) alles op standby > ik heb nog steeds niet de stap gemaakt om dit snachts met een socket volledig uit te zetten. Teveel gedoe met kleine kinderen die sochtends tv aan willen doen en het dan niet werkt ;)
- Google nest hub, 4x nest mini
- Homey / ICS2000
- nog een hoop ander los spul wat aan het stroom hangt al dan niet in standby

Kan het zuiniger? Ja absoluut! Heb ik daar zin in? Nee nog niet :+

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Pagina: 1 ... 59 ... 140 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic