coelho schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:38:
Ik weet dat de kosten in de app slechts een indicatie zijn en het bijvoorbeeld volgens een eerdere reactie van @
HomeWizard_NL geen prioriteit heeft om meerdere tariefplannen na elkaar te kunnen gebruiken (bij bijvoorbeeld wissel naar een nieuw contract), maar met de huidige prijzen en het aankomende overheidsingrijpen middels een plafond lijken juist verbruikskosten en besparingen daarop op dit moment van groot belang.
Persoonlijk zou ik (naast het opschalen, wat prioriteit schijnt te hebben) er dan ook voor willen pleiten dat een uitgebreider kostenstructuur. Dat hoeft niet op 3 cijfers achter de komma te kloppen, maar ik zou wel in een oogopslag willen zien waar ik binnen het plafond zit, en of ik de gas/elektrische kachel nog een paar uur kan aanzetten of dat ik inmiddels boven de grenswaarden zit. Ook salderen en teruglevertarieven zouden hier wmb in meegenomen mogen worden.
De hardware is gebouwd om te monitoren met volgens mij als secundair doel kostenbesparingen eenvoudiger te maken, dan lijkt mij een goede kostenstructuur essentieel. Sterker, als dit alleen een premium functie zou zijn, dan zou ik er die module best voor een euro per maand bij willen kopen (bovenop mijn huidige premium).
Dit is zo lastig per maand of dag te extrapoleren.
Mijn energie maatschappij probeert aan de hand van mijn verbruik, een verdeling te maken.
Het totaal verbruik in september was 635kWh.
Greenchoice probeert slim in te schatten obv de slimme meter, maar doordat ze niet weten wát wanneer veel gebruikt, falen ze hard!
Ze komen voor de koelkast op 2kWh per dag uit, terwijl het 0,9kWh per dag is.
Voor verlichting komt Greenchoice op een belachelijke 2,5kWh per dag uit. Alles is LED en gaat enkel in het donker aan.
Wat ik bedoel te zeggen, zonder dat je een doel van verbruik hebt, kun je onmogelijk inschatten hoe wel iemand nog kan gebruiken.
HW kan niet voorspellen of jij deze winter de open haard aanzet, de CV laat draaien, een elektrische kachel aanzet, of een infrarood paneel gebruikt om te verwarmen.
Daarnaast is de isolatie van een huis van uiterst belang voor schattingen in de toekomst.
Ik verwacht hier op zijn vroegst in november pas te gaan verwarmen. Maar ik ken mensen waar de verwarming al heeft aangestaan, omdat het 18 graden in huis was. Ter vergelijk, de verwarming heeft nog nooit aangestaan dit seizoen en het is nog altijd 22 graden hier binnen.
Dit soort informatie is van uiterst belang om te voorspellen, omdat je gas verbruik piekt in de winter, maar je voor het plafond wel moet uitsmeren over een jaar. Onmogelijke opgave zonder historische data en zonder meer informatie over wijzigingen in wijze van verwarmen en temperaturen.