Dat zou een prima oplossing kunnen zijnIvoB2 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:44:
[...]
Fair enough.
Daarom dat ik het probleem ook hier in de groep gooi.
Zo kan misschien toch iemand een werkbare oplossing aanrijken.
Ik onthoud tot heden dat powerlines (ander merk) repeaters, meshrouters niet de beste oplossing zijn.
Maar op een vrije UTP aansluiting in het midden van de woning (waar ik bijkomende sockets plan) een acces point met wifi de betere oplossing zou zijn?
Dat zou ik in jou situatie ook proberen. En dan gelijk met een apart (extra) SSID voor spul wat niet perongeluk met 'de powerlines' mag proberen te verbinden. Hoeft dan niet eens een ander netwerk te zijn (geen andere / afgeschermde DHCP pool) zodat de API eventueel ook makkelijk toegankelijk blijft.IvoB2 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:44:
[...]
Maar op een vrije UTP aansluiting in het midden van de woning (waar ik bijkomende sockets plan) een acces point met wifi de betere oplossing zou zijn?
Suc7!
Dat ligt maar net aan de situatie. Als jij maar genoeg mesh-ap’s hebt geplaatst dan hou je niet veel kanalen meer over voor je gewone draadloos. Zeker wanneer je op 5 ghz de dfs-kanalen niet wilt of kunt gebruiken.counter12 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:09:
[...]
@RiDo78 ik ben het met je eens dat bedraad de voorkeur heeft, echter HWE denkt daar anders over, uitsluitend via WiFi. Daarnaast sluit een Mesh bedraad en draadloos niet uit.
Klopt, vandaar dat ik juist meerdere netwerken heb. Een ‘algemeen’ netwerk op 2.4 en 5 ghz, een iot netwerk enkel op 2.4 en daarnaast per ap een uniek netwerk. Ik zeg bewust netwerken aangezien ze verschillende instellingen hebben qua handover en dergelijke. Maar het is wel zo dat de wifi-netwerken uitkomen op hetzelfde bedrade vlan (muv. het iot-wifi netwerk, die heeft zijn eigen).Maar ik wil voor de apparaten die uitsluitend via WiFi werken af van meerdere netwerken in huis. Waarbij niet altijd automatisch het sterkste signaal wordt opgepakt. Daarnaast wil ik mijn Ziggo router buiten gebruik stellen en in bridge mode gebruiken. Want m.i. veroorzaakt die heel veel problemen.
Gezien het 2.4 ghz bereik op elk van de beide ap’s voldoende is om de woning te dekken heb ik geen noodzaak om specifiek voor iot devices een apart netwerk per ap in te stellen.
Ik heb het gevoel dat de P1 meter in-house ontwikkeld is, de smartplug een white-label met custom firmware is en de kWh meter is sowieso van een ander merk (evt. met custom firmware). Nogmaals, het is een gevoel maar dat kan wel dergelijke verschillen verklaren. Misschien dat @HomeWizard_NL daar wat meer over kan/wil/mag vertellen.Maar de sterkte van het signaal en m.n. de onderlinge verschillen bij producten van HWE verbaast mij ook. Aangezien je daar bewust kiest voor een bepaald WiFi netwerk en de componenten slechts 40 cm van elkaar zijn verwijderd (in de meterkast in de hal) en router met WiFi AP in de woonkamer).
Ik heb hier nog ergens in een doos een oud accespoint gevonden (Linksys WAP300N) om te testen.Chris.nl schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:00:
[...]
Dat zou ik in jou situatie ook proberen. En dan gelijk met een apart (extra) SSID voor spul wat niet perongeluk met 'de powerlines' mag proberen te verbinden. Hoeft dan niet eens een ander netwerk te zijn (geen andere / afgeschermde DHCP pool) zodat de API eventueel ook makkelijk toegankelijk blijft.
Suc7!
Wanneer ik dat koppel aan de meer centraal gelegen UTP poort heb ik overal en rond het huis (waar het nodig is) een wifi signaal tussen de 80 en 100%.
Voorlopig probleem is dat - ingesteld als accespoint - dit een eigen netwerk opzet.
Dan zou ik de P1 en de sockets allemaal terug moeten koppelen met het nieuwe netwerk (voor tablets, pc en ander spul geen probleem want dan zie je het nieuwe netwerk en kan je gewoon kiezen) en daar had ik gisterenavond even geen zin in. Even uitproberen wat het geeft wanneer ik de Linksys als extender op het bestaande netwerk instel.
Als dat werkt kan de powerline er tussen uit en moet ik ook geen extra stroomverbruiker installeren.
Het is nu ook weer niet de bedoeling dat ik met de P1 en sockets veel meer stroom ga verbruiken dan zonder.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 13-07-2022 09:00 ]
Als jij ervoor zorgt dat je SSID (netwerknaam) en je WPA-key (netwerksleutel) gelijk aan elkaar zijn dan kun je op je Ziggo router je Wifi uitzetten en zal alles automatisch omschakelen naar je Linksys. (Al kan het een paar minuutjes duren voor ze op zoek gaan naar een ander AP met dezelfde instellingen).IvoB2 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:58:
[...]
Ik heb hier nog ergens in een doos een oud accespoint gevonden (Linksys WAP300N) om te testen.
Wanneer ik dat koppel aan de meer centraal gelegen UTP poort heb ik overal en rond het huis (waar het nodig is) een wifi signaal tussen de 80 en 100%.
Voorlopig probleem is dat - ingesteld als accespoint - dit een eigen netwerk opzet.
Dan zou ik de P1 en de sockets allemaal terug moeten koppelen met het nieuwe netwerk (voor tablets, pc en ander spul geen probleem want dan zie je het nieuwe netwerk en kan je gewoon kiezen) en daar had ik gisterenavond even geen zin in. Even uitproberen wat het geeft wanneer ik de Linksys als extender op het bestaande netwerk instel.
Als dat werkt kan de powerline er tussen uit en moet ik ook geen extra stroomverbruiker installeren.
Het is nu ook weer niet de bedoeling dat ik met de P1 en sockets veel meer stroom ga verbruiken dan zonder.
Maar dan moet je wel een mogelijkheid hebben om (bedraad) bij je Ziggo router te komen om je Wifi weer in te schakelen als iets onverhoopt niet werkt.
Wellicht ten overvloede, maar zowel je SSID en je WPA-key zijn hoofdlettergevoelig, dus let daarop bij het overnemen.
Ik neem aan dat je met de Ziggo-router de modem van de telecom operator bedoelt?
Dat is een 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) van Compal Broadband Networks, Inc.
Het centraal gelegen UTP aansluitpunt (waar ik nu de linksys inplug) heeft een bedrade verbinding met de modem van de operator (die nu in een hoek van de garage onder de automatenkast staat).
Eenmaal het linksys netwerk goed zou werken had ik er al aan gedacht om de wifi op de modem uit te schakelen. Maar niet aan gedacht om de SSID te hernoemen.
Pfiew, en ik die dacht even vlug een plug and play meetapparatuur op te zetten.
Dat is een 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) van Compal Broadband Networks, Inc.
Het centraal gelegen UTP aansluitpunt (waar ik nu de linksys inplug) heeft een bedrade verbinding met de modem van de operator (die nu in een hoek van de garage onder de automatenkast staat).
Eenmaal het linksys netwerk goed zou werken had ik er al aan gedacht om de wifi op de modem uit te schakelen. Maar niet aan gedacht om de SSID te hernoemen.
Pfiew, en ik die dacht even vlug een plug and play meetapparatuur op te zetten.
[ Voor 80% gewijzigd door IvoB2 op 13-07-2022 09:29 ]
Ik heb gisteren een P1-meter aangesloten, en zie gelijk al iets 'raars' bij mijn gasverbruik. Precies om de 2,5 uur wordt er een liter gasverbruik gemeten, terwijl er geen vraag is (water warm houden in de CV staat ook uit).
Zou dit een klein lekje kunnen zijn? Zodra ik thuis kom zet ik de gaskraan uit (deze zit achter de meter bij mij) om te zien of dit wat uitmaakt.
Zou dit een klein lekje kunnen zijn? Zodra ik thuis kom zet ik de gaskraan uit (deze zit achter de meter bij mij) om te zien of dit wat uitmaakt.
:strip_exif()/f/image/0n0z0jzHpcoaJeYw5wRJ3nLC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door Sjoan op 13-07-2022 09:56 ]
Zet cv maar op eco stand.Sjoan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:42:
Ik heb gisteren een P1-meter aangesloten, en zie gelijk al iets 'raars' bij mijn gasverbruik. Precies om de 2,5 uur wordt er een liter gasverbruik gemeten, terwijl er geen vraag is (water warm houden in de CV staat ook uit).
[Afbeelding]
Klopt, zag ik ook net. Straks even fixen.
Misschien kun je hem ook eens alleen aan de voeding zetten usb kijken of p1 meter wel klopt
Ben nog beetje nieuw in homeassistant. Hoe moet ik dit toevoegen?MitchVL schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:19:
Ik ben er in geslaagd om via home assistant de spanning uit HomeWizard P1 meter te halen.
Moest iemand het nuttig vinden, is hier de yaml config. Je hoeft net nog het ip adres te vervangen, en de local api aan te schakelen van de P1 meter.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 rest: - authentication: basic scan_interval: 5 resource: http://192.168.1.80/api/v1/telegram sensor: - name: "Voltage L1" value_template: "{{ (value|regex_findall_index('1\\-0\\:32\\.7\\.0\\([0-9.]*')).split('(',1)[-1].strip() }}" - name: "Voltage L2" value_template: "{{ (value|regex_findall_index('1\\-0\\:52\\.7\\.0\\([0-9.]*')).split('(',1)[-1].strip() }}" - name: "Voltage L3" value_template: "{{ (value|regex_findall_index('1\\-0\\:72\\.7\\.0\\([0-9.]*')).split('(',1)[-1].strip() }}"
Na alles uitgesloten te hebben , blijk ik een klein gaslekje te hebben. Zonder deze P1 meter was ik daar nooit achtergekomen.Sjoan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:42:
[Afbeelding]
@Sjoan Is het logisch dat je dan slechts elke 2.5 uur iets ziet of is dit de minimale hoeveelheid die geregistreerd kan worden?
Overigens schijnt de 'eco' warmwaterstand nog steeds gas te verbruiken dus als het op eco staat kun je ook helemaal uit nog testen.
Overigens schijnt de 'eco' warmwaterstand nog steeds gas te verbruiken dus als het op eco staat kun je ook helemaal uit nog testen.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Minimale registratie is 0,001 kuub. Komt overeen met zijn grafiek. Vermoedelijk een gaslekTermy schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:47:
@Sjoan Is het logisch dat je dan slechts elke 2.5 uur iets ziet of is dit de minimale hoeveelheid die geregistreerd kan worden?
Ik vind het nog wel meevallen.Teleluvr schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:56:
[...]
Heel tof, maar ik vind de investering (50 euro) pittig in verhouding tot mijn waterverbruik en potentiële besparing.
Vroeger met Domoticz een keer geïnvesteerd in een watermeter. Met korting voor €90 weten te kopen.
Zelfde systeem als deze van HomeWizard.
Dat was destijds de goedkoopste die ik kon vinden. Dan is deze toch bijna de helft van de prijs.
De investering zou ik er ook niet halen.Tweak_ers schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:52:
[...]
Ik vind het nog wel meevallen.
Vroeger met Domoticz een keer geïnvesteerd in een watermeter. Met korting voor €90 weten te kopen.
Zelfde systeem als deze van HomeWizard.
Dat was destijds de goedkoopste die ik kon vinden. Dan is deze toch bijna de helft van de prijs.
Ik heb allemaal domme apparaten waar ik slim gebruik van maak. Wat is eigenlijk de definitie van energiebesparing? Als deze is dat je bespaart op basis van je gebruik dan is bij mij de uitkomst om minder te gebruiken. Op het moment dat ik energie gebruik dan ga ik daar op dat moment slim mee om. Daar heb ik geen hulpmiddel bij nodig

Zelfbouw kost een wifi watermeter je een tientje. Een ESP en NPN sensor. Zie ook Is deze watermeter uitleesbaar?Tweak_ers schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:52:
[...]
In de meter van HomeWizard zal qua hardware niets anders zitten. Maar voor die 50 euro krijg je natuurlijk wel een nette behuizing, de mogelijkheid voor batterijen, adapter voor makkelijke montage en uitlijning, support. En je hoeft zelf niet een paar draadjes te solderen. Dus op zich geen gekke prijs
Als alternatief is er ook nog dit kleinschalige project: https://watermeterkit.nl/
Iets duurder, maar je hebt dan wel volledige toegang tot de software en kunt zelf firmware flashen als je wilt.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
vergeet niet dat onze watermeter op 0,3L nauwkeurig meet itt zelfbouw projecten. Visualisatie van grafieken, data opslag en ontwikkeling 👍🏻Gizz schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 07:48:
[...]
Zelfbouw kost een wifi watermeter je een tientje. Een ESP en NPN sensor. Zie ook Is deze watermeter uitleesbaar?
In de meter van HomeWizard zal qua hardware niets anders zitten. Maar voor die 50 euro krijg je natuurlijk wel een nette behuizing, de mogelijkheid voor batterijen, adapter voor makkelijke montage en uitlijning, support. En je hoeft zelf niet een paar draadjes te solderen. Dus op zich geen gekke prijs
Als alternatief is er ook nog dit kleinschalige project: https://watermeterkit.nl/
Iets duurder, maar je hebt dan wel volledige toegang tot de software en kunt zelf firmware flashen als je wilt.
[ Voor 4% gewijzigd door HomeWizard_NL op 15-07-2022 09:26 ]
Dat is ook een pluspunt, al vind ik zelf op de liter nauwkeurig genoeg.HomeWizard_NL schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:21:
[...]
vergeet niet dat onze watermeter op 0,3L nauwkeurig meet itt zelfbouw projecten.
Voor de doelgroep van de HomeWizard watermeter heel prettig. Voor de tweakers die wat meer willen (of dingen in eigen beheer willen) niet echt relevant, want die hebben alles in HA/Domoticz/GrafanaVisualisatie van grafieken, data opslag
Bovenstaande klinkt misschien negatief, maar zo bedoel ik het echt niet. Het is een mooi product met een prima prijs vind ik. Maar ik behoor met mijn zelfbouwprojecten op basis van ESPs en HA/Grafana gewoon niet tot de doelgroep
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik denk dat de meerderheid van de tweakers in dit topic de hw energy app gebruikt en dus hun cloud al gebruiken. Dan is 50 euro om ook inzicht in waterverbruik best een leuke toevoeging.Gizz schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:44:
[...]
Dat is ook een pluspunt, al vind ik zelf op de liter nauwkeurig genoeg.
[...]
Voor de doelgroep van de HomeWizard watermeter heel prettig. Voor de tweakers die wat meer willen (of dingen in eigen beheer willen) niet echt relevant, want die hebben alles in HA/Domoticz/GrafanaDus die gebruiken jullie cloud/app toch niet.
Bovenstaande klinkt misschien negatief, maar zo bedoel ik het echt niet. Het is een mooi product met een prima prijs vind ik. Maar ik behoor met mijn zelfbouwprojecten op basis van ESPs en HA/Grafana gewoon niet tot de doelgroep
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Kijk hier word ik nou vrolijk van! Miste nog een makkelijke optie om waterverbruik te meten zonder dat hele domotica circus op te tuigen.HomeWizard_NL schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:21:
[...]
vergeet niet dat onze watermeter op 0,3L nauwkeurig meet itt zelfbouw projecten. Visualisatie van grafieken, data opslag en ontwikkeling 👍🏻
Ik kan het niet meteen terugvinden op de officiële site: werkt deze meter ook zonder WiFi (dus met lokale opslag)? Dat ik om de week ‘m laat verbinden met hotspot van gsm en zodoende de gegevens van die week kan inzien?
Ik woon op appartement en onze tellers staan gezamenlijk in een kamer in de ondergrondse garage waar geen netwerk is.
Ik woon op appartement en onze tellers staan gezamenlijk in een kamer in de ondergrondse garage waar geen netwerk is.
De p1 meter? Nee, de app/data zal wel geüpdatet worden, maar je zal geen mooie week grafieken krijgen met historisch real-time verbruik. Dan gewoon een gemiddelde lijngrafiek vanaf vorige opslagpunt.Michiel95 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 09:50:
Ik kan het niet meteen terugvinden op de officiële site: werkt deze meter ook zonder WiFi (dus met lokale opslag)? Dat ik om de week ‘m laat verbinden met hotspot van gsm en zodoende de gegevens van die week kan inzien?
..
[ Voor 97% gewijzigd door WidgetTWW op 16-07-2022 12:40 ]
Op werkdagen voor 16:00 besteld wordt dezelfde dag verzonden, en dus in normale gevallen de volgende dag in huis.
[ Voor 5% gewijzigd door HomeWizard_NL op 16-07-2022 12:44 ]
Op het randje, 15:55 besteld, maar niet verzondenHomeWizard_NL schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:43:
[...]
Op werkdagen voor 16:00 besteld wordt dezelfde dag verzonden, en dus in normale gevallen de volgende dag in huis.
[ Voor 12% gewijzigd door WidgetTWW op 16-07-2022 13:01 ]
Het kan afhankelijk van de drukte/ tijd ophalen postnl/(vrijmibo 🤭) inderdaad ook bij ons net over het randje zijn.WidgetTWW schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:00:
[...]
Op het randje, 15:55 besteld, maar niet verzonden. We wachten t gewoon af. Wellicht dat jullie al aan de vrijdagmiddag borrel zaten
Soms staat postnl al om 10 over 4 klaar om op te halen. Dan kan het krap worden.
[ Voor 9% gewijzigd door HomeWizard_NL op 16-07-2022 13:22 ]
Zit vaak ook nog wat vertraging tussen bestellen, goedkeuring vd betaling en klaar staan in het systeem om te verpakkenWidgetTWW schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:00:
[...]
Op het randje, 15:55 besteld, maar niet verzonden. We wachten t gewoon af. Wellicht dat jullie al aan de vrijdagmiddag borrel zaten
En in de route die PostNL van verzender tot bestemmeling wenst te volgen.
Maar daar kan HW niets aan doen (buiten een andere koerierdienst de opdrachten toewijzen).
Maar daar kan HW niets aan doen (buiten een andere koerierdienst de opdrachten toewijzen).
Hallo hier,
ben enthousiast geworden door alle verhalen hier over de P1 van HWE.
Mooi gedaan @BlakHawk !
En ja, 'meten is weten' werkt verslavend. @Gramser en @IJsbeer
Zelf nu ook gekocht. Installeren was eenvoudig, mits je wifi-systeem wil meewerken. De P1 ziet bijv. channel 13 niet.
En HomeWizard Energy reageert vaak erg snel en goed;
en geduldig! @HomeWizard_NL
Afgelopen dagen alle 182 post doorgelezen, pfff.
Veel geleerd van vragen en antwoorden. Op het laatst ook meer van hetzelfde, maar dat krijg je bij zo'n langerlopend forum..
Nu heb ik dan zelf een vraag, zie de foto.
Ik heb nog geen zonnepanelen en toch zie ik in de P1 grafiek dat ik <Stroomexport dal 0,094 kWh> teruggeleverd zou hebben...
Waar kom dit vandaan en hoe kom ik daar vanaf?
Mooi gedaan @BlakHawk !
Zelf nu ook gekocht. Installeren was eenvoudig, mits je wifi-systeem wil meewerken. De P1 ziet bijv. channel 13 niet.
Veel geleerd van vragen en antwoorden. Op het laatst ook meer van hetzelfde, maar dat krijg je bij zo'n langerlopend forum..
Ik heb nog geen zonnepanelen en toch zie ik in de P1 grafiek dat ik <Stroomexport dal 0,094 kWh> teruggeleverd zou hebben...
Waar kom dit vandaan en hoe kom ik daar vanaf?
:strip_exif()/f/image/gMZ2YrN3zesJdZ5MsgKDQkdC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Ojohan op 16-07-2022 15:25 . Reden: lay-out + @ ]
Apparaten die een hoog blindvermogen kunnen produceren, zoals bijvoorbeeld pompen in een droger kunnen de stroom zo ver uit fase brengen dat dit geregistreerd wordt als teruglevering.Ojohan schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:37:
Hallo hier,
Mooi gedaan @BlakHawk !
Waar kom dit vandaan en hoe kom ik daar vanaf?[Afbeelding]
@HomeWizard_NL bedankt voor de snelle reactie.
> tjonge, blindvermogen: weer wat geleerd!
Met mijn abo op Energy+ kan ik niet herleiden waar dit blindvermogen vandaan komt.
Maar misschien dat iemand hier dat wel weet.
Ga zelf ook googlen en zoeken uiteraard.
Met mijn abo op Energy+ kan ik niet herleiden waar dit blindvermogen vandaan komt.
Blindvermogen is overigens vrij normaal 👍🏻 Grootste kanshebbers zijn drogers/aircosOjohan schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:48:
@HomeWizard_NL bedankt voor de snelle reactie.
[ Voor 4% gewijzigd door HomeWizard_NL op 16-07-2022 17:57 ]
@HomeWizard_NL net even gecheckt op onze slimme meter, en inderdaad, daar staan Teruglevering laag en Teruglevering hoog beide gewoon op 0000 (tot we onze PV's hebben uiteraard).
Blijkbaar raakt de P1 app uit balans bij constateren van blind vermogen.
Weten we ook weer.
Weten we ook weer.
Neehoor, je slimme meter toont dit gewoon niet onder de 1kwh, maar het is er wel, en dat laat de p1 meter zien.Ojohan schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:14:
@HomeWizard_NL net even gecheckt op onze slimme meter, en inderdaad, daar staan Teruglevering laag en Teruglevering hoog beide gewoon op 0000 (tot we onze PV's hebben uiteraard).
Weten we ook weer.
Goede avond,
Wat leuk dat ik dit forum ben tegengekomen!
Wel een paar vraagjes:
Kan het zijn dat er een soort storing is bij Homewizard? Bij mij werkt de nu stand van stroom niet altijd sinds vanmiddag 5 uur. Hij blijft laden of hij pakt af en toe bij laden de waarde, maar blijft daar op staan (rechte lijn). Dagtotaal grafiek werkt wel. update 21:30: het werkt weer!
Daarnaast wil ik wellicht in de toekomst het actueel opgewekte vermogen zien van mijn zonnepanelen. Alleen zijn de draden een beetje te kort in de meterkast. Of kan ik de kwh meter op de kop erin zetten?:strip_exif()/f/image/Tazv9Un41QfRgne0ZRFZ146L.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat leuk dat ik dit forum ben tegengekomen!
Wel een paar vraagjes:
Kan het zijn dat er een soort storing is bij Homewizard? Bij mij werkt de nu stand van stroom niet altijd sinds vanmiddag 5 uur. Hij blijft laden of hij pakt af en toe bij laden de waarde, maar blijft daar op staan (rechte lijn). Dagtotaal grafiek werkt wel. update 21:30: het werkt weer!
Daarnaast wil ik wellicht in de toekomst het actueel opgewekte vermogen zien van mijn zonnepanelen. Alleen zijn de draden een beetje te kort in de meterkast. Of kan ik de kwh meter op de kop erin zetten?
:strip_exif()/f/image/Tazv9Un41QfRgne0ZRFZ146L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kiIh3v5WINiJ0MGMEezqlxwE.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan je dat dan niet nakijken op het overzicht van je netbeheerder?Ojohan schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:14:
Weten we ook weer.
Dan kan je exact nagaan wanneer de teruglevering plaatsvond.
Ik weet niet hoe het in NL precies werkt maar hier in Vlaanderen toont de netbeheerder afname en teruglevering tot op de Wh nauwkeurig.
:strip_exif()/f/image/xjgX32slsePtvTJyKEISfTsh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 16-07-2022 20:23 ]
Ik had ook te korte kabels, en daarom de kwh-meter tussen aardlekschakelaar & installatie-automaat van de zonnepanelen gezet, dan kunnen te korte draden gewoon blijven zitten. Leek mij betere oplossing dan losse lasklemmen in de meterkastBerryGosie schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:53:
Daarnaast wil ik wellicht in de toekomst het actueel opgewekte vermogen zien van mijn zonnepanelen. Alleen zijn de draden een beetje te kort in de meterkast. Of kan ik de kwh meter op de kop erin zetten? [Afbeelding]
[Afbeelding]
WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
Bedankt voor je bericht!Toby-Wan schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:13:
[...]
Ik had ook te korte kabels, en daarom de kwh-meter tussen aardlekschakelaar & installatie-automaat van de zonnepanelen gezet, dan kunnen te korte draden gewoon blijven zitten. Leek mij betere oplossing dan losse lasklemmen in de meterkast
Praktische oplossing. Ik heb een aardlekautomaat dus dat gaat niet op. Alleen twijfel ik of het wel handig is om de kwh meter zomaar voor de automaat te zetten. (Dat zou ik dus kunnen doen). Als er wat gebeurd bij de kWh meter dan gaat de hoofdzekering er door. En weet ook niet of dit zo toegestaan is, wat ik wel weet is dat lasklemmen in de meterkast niet is toegestaan.
@HomeWizard_NL ben zeer onder de indruk van al jouw / jullie kennis!
Dan zit ik wel met deze vraag:
als de slimme meter een Teruglevering heeft geconstateerd die eigenlijk vals was, want op basis van blindvermogen, krijg ik dan een (minimale) saldering? In principe is dat onjuist.
Weten jullie daar ook iets van?
@IvoB2 bedankt voor het meedenken, maar hier in NL zie ik bij Enexis die info niet. Bovendien heb ik mij nog niet aangemeld voor Teruglevering want nog geen PV's.
als de slimme meter een Teruglevering heeft geconstateerd die eigenlijk vals was, want op basis van blindvermogen, krijg ik dan een (minimale) saldering? In principe is dat onjuist.
@IvoB2 bedankt voor het meedenken, maar hier in NL zie ik bij Enexis die info niet. Bovendien heb ik mij nog niet aangemeld voor Teruglevering want nog geen PV's.
[ Voor 10% gewijzigd door Ojohan op 16-07-2022 23:22 . Reden: verbetering ]
Het is geen false teruglevering, het is daadwerkelijke teruglevering. In jouw geval gaat het over 0,1kwh dat is een paar cent over meerdere jaren heen aan blindvermogen. Je energyleverancier rekent meestal niet door in je eindfactuur op een 10de kwh.Ojohan schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 23:18:
@HomeWizard_NL zeer bedankt voor je reactie - en dat nog wel op dit late uur! Maak je vandaag de dag (nacht) zelden mee.
[ Voor 1% gewijzigd door Ojohan op 17-07-2022 00:26 . Reden: verbetering ]
@HomeWizard_NL ik ben een tevreden gebruiker van de P1 meter en bijbehorende app met energy+ . Maar het volgende viel me op. Soms werkt de 'now' grafiek niet. Dit is meestal op te lossen door naar een andere tab te gaan en dan weer terug naar 'now';
:strip_exif()/f/image/ZgbmNA2DcSDk5lUew1SsTJ8T.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder werkt het maandoverzicht permanent niet goed. Dit ziet er bij mij altijd zo uit met de dagen 26/27/28.:strip_exif()/f/image/dnnzGj0EhidluemlbtApFCDR.jpg?f=fotoalbum_large)
Het dag, week en jaaroverzicht doen het wel goed.
Momenteel kan ik enkel mijn gecombineerde energieverbruik en oplevering zien via de P1 meter. Graag zou ik dit individueel willen inzien met de app. Kan dit als ik ook de kWh meter koop? Kan ik dan een separate grafiek maken van (P1 meting - kWh meting)?
:strip_exif()/f/image/ZgbmNA2DcSDk5lUew1SsTJ8T.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder werkt het maandoverzicht permanent niet goed. Dit ziet er bij mij altijd zo uit met de dagen 26/27/28.
:strip_exif()/f/image/dnnzGj0EhidluemlbtApFCDR.jpg?f=fotoalbum_large)
Momenteel kan ik enkel mijn gecombineerde energieverbruik en oplevering zien via de P1 meter. Graag zou ik dit individueel willen inzien met de app. Kan dit als ik ook de kWh meter koop? Kan ik dan een separate grafiek maken van (P1 meting - kWh meting)?
tvw
Dan werkt het in NL dus blijkbaar anders.Ojohan schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 23:18:
Hier in Vlaanderen moet je je gewoon aanmelden met je EAN nummer op de site van de hoofdnetwerkbeheerder (er is er maar één voor Vlaanderen).
Je moet wel zelf de P1 poort openstellen (want die staat standaard dicht) en toestemming geven tot het uitlezen van kwartierwaarden. Je krijgt dan een dagelijks overzicht van de kwartierwaarden, dag, week, maand, jaar tot op een Wh nauwkeurig.
Met het al dan niet bezitten van een PV installatie heeft dat niets te maken. De onlinewaarden zijn alleen de waarden uitgelezen door de digitale meter. Wanneer er teruggeleverd wordt via de DM wordt dat getoond ongeacht de bron. De bron zelf kan je dan alleen achterhalen door teruglevering (of aafname) te loggen op een tijdstip en na te gaan welk toestel er dan actief was.
Ik heb wel zonnepanelen maar die leveren 's nachts ook niets terug hoor.
Het enige nadeel van de stats van de netwerkbeheerder is dat er geen real time waarden getoond worden en je er een dag op moet wachten. Voordeel is dan weer dat ze tot op de Wh nauwkeurig zijn.
De HW P1 meter doet het eerste maar niet het tweede. Ze vullen elkaar, in Vlaanderen, dus goed aan.
Hier hebben we ook het esthetisch voordeel dat de P1 meter juist past achter de klep van de P1 poort van de DM en dus als het ware "ingebouwd" kan worden. Op het wifi-signaal heeft dat geen invloed.
@iets Ik stel regelmatig hetzelfde issue vast bij de "Nu" knop. Gewoon app afsluiten en terug opstarten en dan doet hij het terug. Ook dat bij overschakelen tussen 2 overzichttabs de nieuw opgevraagde tab dan blijft hangen. Hij blijft dan letterlijk "rondjes" draaien. Afsluiten en opstarten en alles werkt dan weer. blijkbaar op school gezeten bij windows.
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 17-07-2022 09:48 ]
Dat zijn weeknummers.iets schreef op zondag 17 juli 2022 @ 08:51:
Verder werkt het maandoverzicht permanent niet goed. Dit ziet er bij mij altijd zo uit met de dagen 26/27/28.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
In de maand view zie je de weken die in de maand vallen (de bars geven de complete weken aan, de cijfers alleen de som van de dagen die in de maand vallen). Volgende week komt week 29 er bij.iets schreef op zondag 17 juli 2022 @ 08:51:
@HomeWizard_NL ik ben een tevreden gebruiker van de P1 meter en bijbehorende app met energy+ . Maar het volgende viel me op. Soms werkt de 'now' grafiek niet. Dit is meestal op te lossen door naar een andere tab te gaan en dan weer terug naar 'now';
[Afbeelding]
Verder werkt het maandoverzicht permanent niet goed. Dit ziet er bij mij altijd zo uit met de dagen 26/27/28. [Afbeelding]
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Nee de app raakt niet uit balans. De slimme meter constateert de teruglevering. De P1 ‘meter’ van Homewizard is namelijk geen meter. Het geeft slechts de data door die de slimme meter op de P1 poort uitstuurt. De meter doet dat alleen nauwkeuriger dan dat hij op zijn display laat zien.Ojohan schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:14:
Ik kan een heel technisch verhaal ophangen over het meten van stromen die uit fase lopen met de spanning en hoe die ‘teruglevering’ dan geconstateerd wordt, maar daar wordt niemand vrolijk van. Dus neem het maar even voor waar aan dat sommige apparaten dat effect opwekken.Ojohan schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 23:18:
Een bekend voorbeeld zijn TL-balken. Die creëren een capacitieve last waardoor je in theorie in sommige gevallen met een analoge meter geen verbruik meet. Vandaar dat je in armaturen met twee TL-lampen altijd een inductieve last ziet om dat effect wat te dempen of tegen te gaan. Een analoge meter is namelijk niet in staat om inductieve of capacitieve lasten te meten en kreeg je dus ‘gratis’ licht.
De digitele meter (en dus ook de slimme meter) meten die lasten wel en kunnen in sommige gevallen een klein beetje teruglevering zien. Netbeheerders die weten dat en ik vermoed dat ze die ‘terugleveringen’ gewoon negeren. Het gaat immers om zulke kleine beetjes.
Wanneer die kleine beetjes groter zijn dan 1W worden die niet genegeerd maar gewoon bij elkaar opgeteld tot de eindsom bij de meterafrekening.
Ik heb nu een flinke set HWE spul liggen — P1, 7 stuks SKT, en sinds vandaag wordt mijn solar inverter gemeten met de SDM230. Maar ik mis nog een grafiek eigenlijk, namelijk een netto-grafiek die me laat zien wat er op dit moment gebruikt wordt maar dan alleen dingen die niet op een socket zitten. Wat ik nu dus heb is Power Usage die bestaat uit de P1 min de solar, maar wat ik eigenlijk ook nog zou willen is P1 min solar min al de sockets.
Staat zoiets al op de planning?
Edit to add: alleen al het feit dat ik twee koelkasten heb, die ieder circa 100W trekken wanneer ze draaien, en waarvan eentje heel vaak aan en uit schakelt en de ander veel minder vaak, zorgt ervoor dat mijn grafiek van 500W ish stand-by gebruik moeilijk te interpreteren wordt. Hoe meer van dat soort stoorzenders, hoe minder informatie je eruit kan halen. Sure, wanneer de boiler of de oven aan gaat, dat is prima te zien — maar kleiner verbruik heeft de neiging weg te vallen in the noise.
Edit to add: alleen al het feit dat ik twee koelkasten heb, die ieder circa 100W trekken wanneer ze draaien, en waarvan eentje heel vaak aan en uit schakelt en de ander veel minder vaak, zorgt ervoor dat mijn grafiek van 500W ish stand-by gebruik moeilijk te interpreteren wordt. Hoe meer van dat soort stoorzenders, hoe minder informatie je eruit kan halen. Sure, wanneer de boiler of de oven aan gaat, dat is prima te zien — maar kleiner verbruik heeft de neiging weg te vallen in the noise.
[ Voor 35% gewijzigd door Jasper Janssen op 18-07-2022 11:09 ]
Er staat wel iets soortgelijks op de planning, daar kan ik huidig niet meer duidelijkheid over geven.Jasper Janssen schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:30:
Ik heb nu een flinke set HWE spul liggen — P1, 7 stuks SKT, en sinds vandaag wordt mijn solar inverter gemeten met de SDM230. Maar ik mis nog een grafiek eigenlijk, namelijk een netto-grafiek die me laat zien wat er op dit moment gebruikt wordt maar dan alleen dingen die niet op een socket zitten. Wat ik nu dus heb is Power Usage die bestaat uit de P1 min de solar, maar wat ik eigenlijk ook nog zou willen is P1 min solar min al de sockets.
Ik overweeg ook een P1 met Energy Socket. Ik las hier dat de Energy Socket altijd rood gaat lopen knipperen wanneer er geen Wifi is. Is dat nog inmiddels opgelost dat je dit knipperlicht ook uit kunt zetten?
In de nacht gaat bij ons oa. het internet modem altijd uit tegen sluipverbruik. Met de omzetter (glas) is dit 50 Watt.
Anders wordt het hier alleen een P1, want liever iedere nacht geen disco thuis.
In de nacht gaat bij ons oa. het internet modem altijd uit tegen sluipverbruik. Met de omzetter (glas) is dit 50 Watt.
[ Voor 3% gewijzigd door Corrigan op 18-07-2022 14:42 ]
@HomeWizard_NL Ik heb juist besteld, en daarna de FAQ pas gelezen (goed bezig van mij
). Ik heb een 3-fase aansluiting van mijn huis. Ik heb hierboven een foto geplaatst van mijn kast. Maar nu lees ik in de FAQ:
Zelf hebben we dus 3x 220 binnen, waarin 1 fase voor de badkamer & keuken is, 1 fase voor de zolder waar een aparte kast staat, en 1 fase voor de rest van het huis. Heb ik dan 3x 1-Fase nodig? Of 1x 3 fase?Welke kWh meter je nodig hebt is afhankelijk van het aantal draden die verbonden moeten worden voor het volledig meten van het apparaat. Je huis kan aangesloten zijn op een 3 fase aansluiting, maar als het apparaat zelf maar 1 fase aangesloten is, heb je een 1 fase kWh meter nodig om het apparaat te meten.
Computers make very fast, very accurate mistakes.
Er worden geen grafieken bijgehouden als de apparaten offline zijn (Ook bij P1 meter). De apparaten kunnen dan namelijk geen data naar de servers sturen voor aggregatie. De meterstanden kunnen wel de totalen rechttrekken, maar je zal geen complete grafieken zien.Corrigan schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:41:
Ik overweeg ook een P1 met Energy Socket. Ik las hier dat de Energy Socket altijd rood gaat lopen knipperen wanneer er geen Wifi is. Is dat nog inmiddels opgelost dat je dit knipperlicht ook uit kunt zetten?
Als je een 3 fase aansluiting wil meten heb je ook een 3 fase meter nodig. Als je een aparte fase wil meten heb je een 1 fase meter nodig. Heb je een apart apparaat dat je wilt meten, en heeft dit apparaat een 1 fase aansluiting, kun je deze ook met een 1 fase meter meten, ongeacht van of je hoofdaansluiting 3 fase is.tc982 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:48:
@HomeWizard_NL Ik heb juist besteld, en daarna de FAQ pas gelezen (goed bezig van mij). Ik heb een 3-fase aansluiting van mijn huis. Ik heb hierboven een foto geplaatst van mijn kast. Maar nu lees ik in de FAQ:
[...]
Zelf hebben we dus 3x 220 binnen, waarin 1 fase voor de badkamer & keuken is, 1 fase voor de zolder waar een aparte kast staat, en 1 fase voor de rest van het huis. Heb ik dan 3x 1-Fase nodig? Of 1x 3 fase?
Ik denk niet dat de vraag was of de grafieken dan blijven lopen (lijkt me nogal logisch dat ze dat bij een socket niet doen als er geen verbinding is) maar eerder of de socketledring rood blijft aanlopen gedurende de tijd dat er geen wifi verbinding is.HomeWizard_NL schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:27:
[...]
Er worden geen grafieken bijgehouden als de apparaten offline zijn (Ook bij P1 meter). De apparaten kunnen dan namelijk geen data naar de servers sturen voor aggregatie. De meterstanden kunnen wel de totalen rechttrekken, maar je zal geen complete grafieken zien.
Gaat hij bij verlies signaal dan even branden om vervolgens te doven of blijft hij rood licht geven tot er (de volgende morgen) terug wifi signaal is?
Ik weet dat je de socketled op 0% kan zetten maar meende hier ook ergens gelezen te hebben dat ondanks de instelling van 0% de led wel rood gaat branden bij verlies wifi signaal.
Kortom: blijft dat (bij een ledinstelling per socket van 0%) rood pulseren zolang er geen wifi is of dooft dat signaal na x tijd?
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 18-07-2022 16:47 ]
Huidig is dit gedrag onveranderd, en zal deze rood pulseren.IvoB2 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:45:
[...]
Ik denk niet dat de vraag was of de grafieken dan blijven lopen (lijkt me nogal logisch dat ze dat bij een socket niet doen als er geen verbinding is) maar eerder of de socketledring rood blijft aanlopen gedurende de tijd dat er geen wifi verbinding is.
Gaat hij bij verlies signaal dan even branden om vervolgens te doven of blijft hij rood licht geven tot er (de volgende morgen) terug wifi signaal is?
Ik weet dat je de socketled op 0% kan zetten maar meende hier ook ergens gelezen te hebben dat ondanks de instelling van 0% de led wel rood gaat branden bij verlies wifi signaal.
Kortom: blijft dat (bij een ledinstelling per socket van 0%) rood pulseren zolang er geen wifi is of dooft dat signaal na x tijd?
@HomeWizard_NL @IvoB2 Thnx voor de verduidelijking.
Dan gelijk een feature request om bij een volgende software release het offline geknipper uit te kunnen zetten.
Het wordt dan anders uitkijken naar een alternatieve slimme stekker of aan de slag gaan met zwarte tape.
Dan gelijk een feature request om bij een volgende software release het offline geknipper uit te kunnen zetten.
Het wordt dan anders uitkijken naar een alternatieve slimme stekker of aan de slag gaan met zwarte tape.
Goedemiddag, ik heb een vraagje. Heb de energy app op mijn telefoon staan en werkt prima maar nu wil ik hem ook op mijn tablet hebben.
Ik heb de app geïnstalleerd en bij het aanmelden mijn e-mailadres gebruikt maar dit wordt geweigerd. Heeft iemand een idee hoe ik dat kan omzeilen. B.v.d.
Ik heb de app geïnstalleerd en bij het aanmelden mijn e-mailadres gebruikt maar dit wordt geweigerd. Heeft iemand een idee hoe ik dat kan omzeilen. B.v.d.
Vandaag een (ongewilde praktijktest) mogen meemaken.
Internet (vanuit de provider) voor meer dan een uur eruit.
Groene circel van de P1 meter dooft dan gewoon (en geen rood signaal).
Alle sockets blijven rood pulseren (met led sockets standaard ingesteld op 0%).
Wat het leuke was (en bijkomende praktijkinfo) was dat zodra er terug internetverbinding (en uiteraard wifi)
was de P1 en sockets onmiddellijk terug on line gingen (de rode socketled dooft en de P1 gaat terug pulseren) zonder zelf te moeten ingrijpen.
Ook de socket met 'maar' 34% wifi-ontvangst.
Mij stoort dat rode pulseren niet (zelf een extra indicatie dat er iets scheelt met de internet/wifi connectie want in de leefruimte staan de sockets in een kast en de P1 en de andere in de technische/koele ruimte.
Uiteraard is iedere bijkomende optie om zelf iets te kunnen instellen (of uitvinken) altijd welgekomen.
Internet (vanuit de provider) voor meer dan een uur eruit.
Groene circel van de P1 meter dooft dan gewoon (en geen rood signaal).
Alle sockets blijven rood pulseren (met led sockets standaard ingesteld op 0%).
Wat het leuke was (en bijkomende praktijkinfo) was dat zodra er terug internetverbinding (en uiteraard wifi)
was de P1 en sockets onmiddellijk terug on line gingen (de rode socketled dooft en de P1 gaat terug pulseren) zonder zelf te moeten ingrijpen.
Ook de socket met 'maar' 34% wifi-ontvangst.
Mij stoort dat rode pulseren niet (zelf een extra indicatie dat er iets scheelt met de internet/wifi connectie want in de leefruimte staan de sockets in een kast en de P1 en de andere in de technische/koele ruimte.
Uiteraard is iedere bijkomende optie om zelf iets te kunnen instellen (of uitvinken) altijd welgekomen.
Iemand ervaringen met setup van de P1 meter icm experiabox? Tijdens installatie ziet tijdens koppelen mijn eigen WiFi netwerk niet. Instellingen van router gecontroleerd en 2,4 ghz frequentie staat aan. Met wachtwoord beveiligd wifinetwerk, en handmatig netwerk geprobeerd toe te voegen.
[ Voor 17% gewijzigd door frankdaan op 19-07-2022 20:10 ]
Volgens mij zijn de kWh meters geschikt tot 100A (correct me if i'm wrong..) en zijn dus ook geschikt om een complete hoofdaansluiting te meten. In principe maakt het niet uit aan welke kant van installatie-automaat/alamat die zit (had dit ook besproken met Homewizard support).BerryGosie schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:48:
[...]
Bedankt voor je bericht!
Praktische oplossing. Ik heb een aardlekautomaat dus dat gaat niet op. Alleen twijfel ik of het wel handig is om de kwh meter zomaar voor de automaat te zetten. (Dat zou ik dus kunnen doen). Als er wat gebeurd bij de kWh meter dan gaat de hoofdzekering er door. En weet ook niet of dit zo toegestaan is, wat ik wel weet is dat lasklemmen in de meterkast niet is toegestaan.
Voor nieuwe set panelen zit kWh meter overigens wel na de automaat, maar dit is weer ingegeven door de geïntegreerde busboard in de ABB meterkast.
WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
Ik ben ook helemaal blij met mijn HWE p1 meter.
Nu wil ik graag meten wat mijn zonnepanelen opleveren met de HWE kWh meter. Nu heb ik 4 omvormers (elk ca 2000wp) elk op zijn eigen 230v groep en verdeeld over de fasen.
En om nu 4 apps te hebben om alles uit te lezen vind ik een gedoe.
Nu dacht ik: vanaf de hoofdschakelaar plaats ik de 3 fasen HWE kWh meter en daar achter zet ik de 230v groepen van de zonnepanelen ( 1 op L1, 1 op L2 en 2 op L3). En uiteraard zit de nul van alle groepen op N van de HWE kWh meter.
Nu wordt de KWh meter alleen beveiligd door de hoofdzekeringen (25C automaat).
Ik ben benieuwd of dit plaatje zo klopt en of dit mag.
Nu wil ik graag meten wat mijn zonnepanelen opleveren met de HWE kWh meter. Nu heb ik 4 omvormers (elk ca 2000wp) elk op zijn eigen 230v groep en verdeeld over de fasen.
En om nu 4 apps te hebben om alles uit te lezen vind ik een gedoe.
Nu dacht ik: vanaf de hoofdschakelaar plaats ik de 3 fasen HWE kWh meter en daar achter zet ik de 230v groepen van de zonnepanelen ( 1 op L1, 1 op L2 en 2 op L3). En uiteraard zit de nul van alle groepen op N van de HWE kWh meter.
Nu wordt de KWh meter alleen beveiligd door de hoofdzekeringen (25C automaat).
Ik ben benieuwd of dit plaatje zo klopt en of dit mag.
@HomeWizard_NL vraag over de weergave in Nu: in het bijgevoegde screenshot staat de Grafiek onder de 400 terwijl het Wattage 574 aangeeft.Hoe moet ik dit begrijpen?
In de https://hwenergy.app/ staat het wel goed.
:strip_exif()/f/image/3ottW1R8aHgvahnPXDhTpJ32.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Ojohan op 20-07-2022 00:55 . Reden: verduidelijking ]
@frankdaan met mijn Experia V10 lukte het goed, ook in Guest mode; alleen de Exp.box is wat ingewikkeld. Wat bedoel je met: Tijdens installatie ziet tijdens koppelen mijn eigen WiFi netwerk niet.frankdaan schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:03:
Iemand ervaringen met setup van de P1 meter icm experiabox? Tijdens installatie ziet tijdens koppelen mijn eigen WiFi netwerk niet. Instellingen van router gecontroleerd en 2,4 ghz frequentie staat aan. Met wachtwoord beveiligd wifinetwerk, en handmatig netwerk geprobeerd toe te voegen.
En heb je auto channel aangevinkt?
In de screenshot zie je het vermogen van twee fasen, +/- 195 over de ene en +/- 380 over de andere. Dit omdat je de Engery+ optie "Toon fases in lijngrafieken" aangevinkt hebt staan, bij je stroom grafiek instelling.Ojohan schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 00:41:
@HomeWizard_NL vraag over de weergave in Nu: in het bijgevoegde screenshot staat de Grafiek onder de 400 terwijl het Wattage 574 aangeeft.Hoe moet ik dit begrijpen?
[Afbeelding]
https://hwenergy.app/ heeft die fasen weergave optie niet en laat de grafiek zien als één totaal. Felici, beide zijn goed.
@Chris.nl bedankt, dat was het inderdaad. En weet je ook waarom de lijngrafiek dat doet en dus onder de 400 blijft?
@HomeWizard_NL
@HomeWizard_NL
[ Voor 20% gewijzigd door Ojohan op 20-07-2022 10:18 . Reden: verduidelijking ]
@Ojohan Omdat je, zoals Chris al zegt, de inputs hebt gesplitst in de losse fases. Deze zijn niet bij elkaar opgeteld maar overlappen elkaar zoals je in de grafiek ziet. Wil je het totaal zien dan moet je de fases niet meer splitsen.
@Chris.nl @HomeWizard_NL
Vraag: is in de Lijngrafiek fase 1 de onderste roze lijn en fase 2 het blauwe vlak en fase 3 het bovenste roze vlak? Want dan heeft onze elec. het verkeerd op papier gezet.
Vraag: is in de Lijngrafiek fase 1 de onderste roze lijn en fase 2 het blauwe vlak en fase 3 het bovenste roze vlak? Want dan heeft onze elec. het verkeerd op papier gezet.
[ Voor 4% gewijzigd door Ojohan op 20-07-2022 10:30 . Reden: verbetering ]
@Omisys bedankt. Oorzaak is dus de overlapping, heeft die opverlapping een technische reden?
@Ojohan Volgens mij denk je te ingewikkeld. Iedere fase heeft zijn eigen waarde en die wordt weergegeven in de grafiek, als ze L2 op L1 zouden plakken klopt de waarde van L2 toch niet meer?
@Omisys Volgens mij denk je te ingewikkeld
Dat zou goed kunnen, ben een techniek- geinteresseerde alpha in een Tweakers-wereld van bèta
Maar wat is dan de betekenis van de vertikale lijn met 0 100 200 300 400 enz. ?
Dat zou goed kunnen, ben een techniek- geinteresseerde alpha in een Tweakers-wereld van bèta
Maar wat is dan de betekenis van de vertikale lijn met 0 100 200 300 400 enz. ?
@Ojohan Misschien zie je het niet helder doordat de lijnen opgevuld zijn, hopelijk verduidelijkt dit plaatje het:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ey0Rl1RTncdqxCLpDakAozYz.png?f=user_large)
De verticale as geeft de waarde van de fase aan, er zijn gewoon 2 lijnen geplot in 1 grafiek. De grafiek van je energie is precies hetzelfde als hier in het plaatje, alleen is dan de onderkant van de lijn naar de horizontale as gekleurd ingevuld.
Het getal wat links bovenaan staat (de 500 nogwat Watt) is de som van de lijnen. De grafiek geeft de individuele waardes van de fases weer(Dus die 380 Watt en de 140 Watt of wat het mocht zijn).
Mocht je dit niet willen, dus de som in de grafiek willen zien in plaats van de gescheiden fases, dan kan je naar Instellingen -> Grafieken -> Stroom totaal -> Toon fases in lijngrafieken uitzetten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ey0Rl1RTncdqxCLpDakAozYz.png?f=user_large)
De verticale as geeft de waarde van de fase aan, er zijn gewoon 2 lijnen geplot in 1 grafiek. De grafiek van je energie is precies hetzelfde als hier in het plaatje, alleen is dan de onderkant van de lijn naar de horizontale as gekleurd ingevuld.
Het getal wat links bovenaan staat (de 500 nogwat Watt) is de som van de lijnen. De grafiek geeft de individuele waardes van de fases weer(Dus die 380 Watt en de 140 Watt of wat het mocht zijn).
Mocht je dit niet willen, dus de som in de grafiek willen zien in plaats van de gescheiden fases, dan kan je naar Instellingen -> Grafieken -> Stroom totaal -> Toon fases in lijngrafieken uitzetten.
[ Voor 10% gewijzigd door Omisys op 20-07-2022 10:53 ]
@Omisys er zijn gewoon 2 lijnen geplot in 1 grafiek.
aha, ik begin het te begrijpen. Van ong. 400 min ong. 100 = die 380 in de bovenste fase. Bedankt.
Weet je ook het antwoord op een eerdere vraag:
is in de Nu-lijngrafiek fase1 de onderste roze lijn en fase2 het blauwe vlak en fase3 het bovenste roze vlak? Want dan heeft onze elec. het verkeerd op papier gezet. Of heb ik het zelf niet goed overgenomen in mijn overzicht...
aha, ik begin het te begrijpen. Van ong. 400 min ong. 100 = die 380 in de bovenste fase. Bedankt.
Weet je ook het antwoord op een eerdere vraag:
is in de Nu-lijngrafiek fase1 de onderste roze lijn en fase2 het blauwe vlak en fase3 het bovenste roze vlak? Want dan heeft onze elec. het verkeerd op papier gezet. Of heb ik het zelf niet goed overgenomen in mijn overzicht...
@Ojohan De Nu grafiek heeft geen legenda maar als je de Dag grafiek opent van je stroom en je houdt je vinger op het scherm gedrukt verschijnt er bovenin je beeld de legenda welke kleur welke fase is.
@Omisys je hebt helemaal gelijk, had het al eens eerder gezien maar wist niet meer waar en zag toen ook L1,2,3 staan ipv fase1,2,3. Dus toen niet op gelet.
L1 staat dus voor Live 1 = fase 1.
nogmaals bedankt
L1 staat dus voor Live 1 = fase 1.
nogmaals bedankt
Wel grappig en niet dramatisch. Ik zit in Finland waar het één uur later is, te kijken of de omvormer thuis al wakker is. En ik zie dat de x-as tijdschaal één uur voorloopt. Pakt die de tijd van mijn telefoon?
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Sinds een maand heb ik een Home Wizard P1 meter.
Nu valt me een eigenaardigheid op in mijn verbruik
Zowat elke 10 minuten heb ik gedurende +/- 1,5 seconde, een plots piekverbruik van zowat 80 watt.
Waar kan dit vandaan komen?
1. omvormer PV
2. router wifi
3. G4 verbinding van de digitale meter
4. ??
Zowat elke 10 minuten heb ik gedurende +/- 1,5 seconde, een plots piekverbruik van zowat 80 watt.
1. omvormer PV
2. router wifi
4. ??
Vriezer / koelkast?einoj1 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:17:
Sinds een maand heb ik een Home Wizard P1 meter.
1. omvormer PV
2. router wifi
4. ??
Het lijkt me al eigenaardig dat je met de P1 meter om de tien minuten pieken van 1,5 seconden kan determineren?
Ik meet hier ook geen enkele vrieser noch koelkast met pieken die niet langer dan 1,5 seconde duren.
Zeker niet met een regelmatige interval van 10 minuten.
Ik meet hier ook geen enkele vrieser noch koelkast met pieken die niet langer dan 1,5 seconde duren.
Zeker niet met een regelmatige interval van 10 minuten.
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 21-07-2022 10:22 ]
...
[ Voor 98% gewijzigd door IvoB2 op 21-07-2022 11:53 ]
Het is niet de koelkast, (draait normaal wel een 2 uur continu, daarna 1 uur niet, maar sterk afhankelijk of je véél de deur opende...), die draaide bij piek 1 toevallig niet, maar wel tijdens piek 2
Een koelkast en vriezer maken inderdaad geen pieken om de 10 minuten. Die hebben een aan/uit zaagtandpatroon.
Afhankelijk van de leeftijd van het toestel is dat lang aan en lang uit tot kort aan kort uit maar dan op een lager vermogen wat per 24 uur resulteert in een lager totaalverbruik.
Het blijft wel moeilijk om op basis van de P1 meter (die niet continue logt maar gemiddelden toont uitgesmeerd over een periode van 5/15 minuten) gedrag naar een toestel te herleiden.
Heb zelf wel afzonderlijke meting op koelkast en vriezer/koelkast maar kan deze grafiek spijtig genoeg niet herleiden naar deze van de P1 meter (toont alleen het verschil tussen afname en teruglevering en dat resulteert op de P1 grafiek alleen in getoonde teruglevering).
Kan dus niet vergelijken hoe de zaagtandgrafiek van een individueel toestel wordt weergegeven op de P1 uitgesmeerde log.
Afhankelijk van de leeftijd van het toestel is dat lang aan en lang uit tot kort aan kort uit maar dan op een lager vermogen wat per 24 uur resulteert in een lager totaalverbruik.
Het blijft wel moeilijk om op basis van de P1 meter (die niet continue logt maar gemiddelden toont uitgesmeerd over een periode van 5/15 minuten) gedrag naar een toestel te herleiden.
Heb zelf wel afzonderlijke meting op koelkast en vriezer/koelkast maar kan deze grafiek spijtig genoeg niet herleiden naar deze van de P1 meter (toont alleen het verschil tussen afname en teruglevering en dat resulteert op de P1 grafiek alleen in getoonde teruglevering).
Kan dus niet vergelijken hoe de zaagtandgrafiek van een individueel toestel wordt weergegeven op de P1 uitgesmeerde log.
[ Voor 55% gewijzigd door IvoB2 op 21-07-2022 12:01 ]
Dat is bij een moderne inverter koelkast dus beslist niet het geval.IvoB2 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:57:
Een koelkast en vriezer maken geen pieken om de 10 minuten. Die hebben een aan/uit zaagtandpatroon.
Dan zie je een continue variabel vermogen met zo nu en dan een piekje.
Mijn laatste koel/vriescombinatie (1 jaar oud) vertoont ook een zaagtandgrafiek.
Inderdaad continue variabel => 0-30W. Wat uiteraard ook een zaagtand oplevert.
Bovenaan de nieuwe koelkast.
Onderaand een koelkast van 8 jaar oud.
Het blijft aan/uit maar voor de nieuwste versie op een lager piekvermogen en kortere onderbrekenigen en voor de oudere versie op een hoger piekvermogen en langere onderbrekingen.
Met als resultaat dat de nieuwe versie met een grotere netto inhoud minder verbruikt dan de oudere met een kleinere netto inhoud.
:strip_exif()/f/image/IkmmrsmR32hym7XB8NUpIloR.jpg?f=fotoalbum_large)
In detail:
:strip_exif()/f/image/ta8nUyD5sK2qtEsgv3ht53du.jpg?f=fotoalbum_large)
Inderdaad continue variabel => 0-30W. Wat uiteraard ook een zaagtand oplevert.
Bovenaan de nieuwe koelkast.
Onderaand een koelkast van 8 jaar oud.
Het blijft aan/uit maar voor de nieuwste versie op een lager piekvermogen en kortere onderbrekenigen en voor de oudere versie op een hoger piekvermogen en langere onderbrekingen.
Met als resultaat dat de nieuwe versie met een grotere netto inhoud minder verbruikt dan de oudere met een kleinere netto inhoud.
:strip_exif()/f/image/IkmmrsmR32hym7XB8NUpIloR.jpg?f=fotoalbum_large)
In detail:
:strip_exif()/f/image/ta8nUyD5sK2qtEsgv3ht53du.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7yB3EaTWMBP3Rn1xzg9vFuUK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 105% gewijzigd door IvoB2 op 21-07-2022 12:35 ]
Ik kan niet spreken voor jouw weer maar mijn zon heeft er vandaag super veel moeite mee. Je ziet ook dat jouw netto opwekking maar een paar honderd watt is. Het zou kunnen dat je inverters wat moeite hebben om correct aangeschakeld te blijven. Enphase heeft meestal ook eigen monitoring, hoe ziet die eruit?
Ik weet het niet zeker maar zie op de screenshot "Stroom totaal" staan.
Dat is dan toch de opwek minus eigen verbruik (dus de resterende injectie) en niet de energie opgewekt door de PV installatie?
Ik heb overigen (bij een SMA systeem) nog nooit zo'n teruglevergrafiek gehad.
De waarde van de P1 meter komt ook overeen met mijn andere metingen ook bij het huidige weerbeeld.
:strip_exif()/f/image/ZBdp84COFALfr9uVCOnb38LC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aqPSUGQ0sZlzj70ilPoSRWNG.jpg?f=fotoalbum_large)
Of heb je een afzonderlijke HWE kWh teller voor de productie?
Heeft, in dat geval, je injectiegrafiek dan ook zo'n zaagtandpatroon?
Dat is dan toch de opwek minus eigen verbruik (dus de resterende injectie) en niet de energie opgewekt door de PV installatie?
Ik heb overigen (bij een SMA systeem) nog nooit zo'n teruglevergrafiek gehad.
De waarde van de P1 meter komt ook overeen met mijn andere metingen ook bij het huidige weerbeeld.
:strip_exif()/f/image/ZBdp84COFALfr9uVCOnb38LC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aqPSUGQ0sZlzj70ilPoSRWNG.jpg?f=fotoalbum_large)
Of heb je een afzonderlijke HWE kWh teller voor de productie?
Heeft, in dat geval, je injectiegrafiek dan ook zo'n zaagtandpatroon?
[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 21-07-2022 17:02 ]
Ik zit momenteel aan een maandelijks variabel contract van Budget Energie. Dus elke maand pas ik de tarieven aan in de HomeWizard app voor de P1 meter. Echter voor zover ik zie worden dan ook de overzichten van afgelopen weken/maanden omgezet naar het laatst ingevoerde tarief. Naar mijn idee een tekortkoming in de app.
Is er een methode om dit te voorkomen? Op deze manier kun je geen zuiver overzicht houden. Ik heb op dit moment niet de betaalde versie, dus kan nu geen overzicht dumpen naar excel formaat.
Is er een methode om dit te voorkomen? Op deze manier kun je geen zuiver overzicht houden. Ik heb op dit moment niet de betaalde versie, dus kan nu geen overzicht dumpen naar excel formaat.
Je kan natuurlijk altijd zelf de dag, week, maand, jaar resultaten in een eigen excel tabel gieten.
Zo doe ik het al jaren.
Zonder betalende HWE versie ben je sowieso de resultaten van meer dan de laatste 12 maanden kwijt.
Wat op sich, volgens mij, ook niet echt een meerwaarde is. Via de netbeheerder heb je sowieso een langdurig overzicht van je verbruik en injectie (meer toont de P1 meter niet).
De P1 meter toont dan weer het real time verbruik en eventueel de real time injectie wat de meeste netbeheerders niet doen.
Ze vullen elkaar dus gewoon aan.
Wanneer ik het goed begrepen heb kan je de eerdere opgeslagen gegevens van een individuele socket ook niet terug naar 0 resetten. In elk geval kan het niet via de app.
Zo doe ik het al jaren.
Zonder betalende HWE versie ben je sowieso de resultaten van meer dan de laatste 12 maanden kwijt.
Wat op sich, volgens mij, ook niet echt een meerwaarde is. Via de netbeheerder heb je sowieso een langdurig overzicht van je verbruik en injectie (meer toont de P1 meter niet).
De P1 meter toont dan weer het real time verbruik en eventueel de real time injectie wat de meeste netbeheerders niet doen.
Ze vullen elkaar dus gewoon aan.
Wanneer ik het goed begrepen heb kan je de eerdere opgeslagen gegevens van een individuele socket ook niet terug naar 0 resetten. In elk geval kan het niet via de app.
[ Voor 59% gewijzigd door IvoB2 op 22-07-2022 12:37 ]
Ik denk dat ik het ook zo ga doen. Per maand kosten en verbruik in een bestandje opslaan. Op zich omslachtig en zou niet nodig hoeven zijn als HomeWizard het mogelijk maakt in de app om per dag 1 van een maand tot laatste dag van een maand een bepaald tarief te laten invoeren door een eindgebruiker. Mede om die reden kopen mensen zo'n meter lijkt me.
- Edit: dit blijkt ook lastig. Zit even te spelen om een excelsheetje te maken voor maandelijks verbruik en kosten. In die HWE app kan ik wel een totaalverbruik stroom van de afgelopen maanden zien, maar niet gesplitst op normaal/dal tarief. Dus wordt alsnog lastig om zelf een overzicht bij te houden zonder specifiek inzicht in splitsing normaal/dal.
Ik vraag me nu ook af hoe de HWE app dan de getoonde stroomkosten berekend van. Ik kan wel een normaal en daltarief in de app invullen, maar volgens mij nergens op welke tijdstippen die normaal/dal tarieven dan ingaan.
- Edit: dit blijkt ook lastig. Zit even te spelen om een excelsheetje te maken voor maandelijks verbruik en kosten. In die HWE app kan ik wel een totaalverbruik stroom van de afgelopen maanden zien, maar niet gesplitst op normaal/dal tarief. Dus wordt alsnog lastig om zelf een overzicht bij te houden zonder specifiek inzicht in splitsing normaal/dal.
Ik vraag me nu ook af hoe de HWE app dan de getoonde stroomkosten berekend van. Ik kan wel een normaal en daltarief in de app invullen, maar volgens mij nergens op welke tijdstippen die normaal/dal tarieven dan ingaan.
[ Voor 45% gewijzigd door jesco_white op 22-07-2022 15:01 ]
@jesco_white weet niet of het voor jou de moeite waard is om mee aan de slag te gaan, maar Home Assistant kan dat standaard. Daar vul je een nieuw tarief in en vanaf dat moment wordt er met het nieuwe tarief gerekend.
Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic