Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y10
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-09 13:01

Y10

Kroontje03 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:11:
Ik zou graag wat advies willen voor het aansluiten van de HomeWizard kWh meter.
Mijn warmtepomp zit aangesloten op 2 losse groepen, deze zou ik graag met 1 kWh meter willen uitlezen, zodat ik het totaal verbruik kan meten.

Mijn vraag is of dit überhaupt kan en zo ja, of ik dan genoeg heb aan de 1-fase kWh meter.
Als ik het forum doorlees heb ik het idee dat dit kan maar zie geen concreet voorbeeld, hoe de draden aan te sluiten, wanneer het 2 groepen betreft.

Het gaat om groep(en) 11 in onderstaande foto.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt een ABB kast, die heeft een busboard waarmee de groepen gevoed worden.
Je hebt deze in 1 en 3 fasen uitvoering, die jij hebt is drie fasen, die zijn verdeeld over je groepen, zo heb je bij je groep voor je warmtepomp twee verschillende fasen en is dit niet uit te meten met één 1 fase kWh meter.
De enige oplossing is achter beide groepen een 1 fase kWh meter zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:09
Blijf het gaar vinden dat je niet tussentijds je tarieven kan veranderen zonder al je data kwijt te raken of tegen de nieuwe tarieven te zien.

Sinds 1-7 heb ik een nieuw energiecontract met andere tarieven.
Kan ik daarvoor dan de p1 verwijderen en weer als nieuw toevoegen met de nieuwe tarieven?

Maar ff screenshot gemaakt sowieso per 1-7

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:47
Je kunt toch gewoon de nieuwe tarieven invullen?
Of zie ik het nu verkeerd?

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
vuurvreter63 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:00:
Je kunt toch gewoon de nieuwe tarieven invullen?
Of zie ik het nu verkeerd?
Ja, maar dat tarief geldt dan niet vanaf ingevoerde of te kiezen datum maar ook met terugwerkende kracht. Dat steekt @Qosmic. Historische kosten / opbrengst wordt zo om zeep geholpen en je krijgt wanneer je halverwege het jaar van tarief wisselt, geen sluitend kostenplaatje van voorgeschoteld.

Ik geloof dat hier in het verleden al e.e.a. over gezegd is... 'k Weet de strekking niet meer, alleen dat het is, wat het is. 'k Heb zelf ivm een 3 jarig contract vanaf september '21 besloten voor het halve jaartje de BTW korting niet in te voeren.

Ik zie de tarieven optie meer als toevoeging op de verbruiksmeting, dan als hoofdfunctie. Voor het (historische) kostenplaatje open ik de app van Essent. Kan me indenken dat wie meer hopt van leverancier / contract een meer uitgebreide tarieven optie zeer welkom is.

[ Voor 55% gewijzigd door Chris.nl op 07-07-2022 20:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-09 19:56
svkaster schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:00:
[...]

Thanks, heb de app afgesloten en opnieuw geopened en krijg dan inderdaad mijn nieuw toegevoegde adapters :)

Ok met het telegram commando kan ik de voltage wel krijgen:

1-0:32.7.0(239.0*V)
1-0:52.7.0(241.0*V)
1-0:72.7.0(243.0*V)

maar zou dit toch graag kunne zien in de app bij een volgende release.

bedankt
Eens, @HomeWizard_NL voltage per fase implementeren zou bovenaan de backlog moeten staan. Laat al het werk vallen en verzorg dit asap.

Het is nu namelijk nog mooi weer en lopen mensen tegen voltage problemen aan. 99% van de mensen weet niet hoe dit in te kunnen zien. Jullie zouden hiermee een unique selling point hebben en ik weet zeker dat de verkoop zal stijgen. Men is namelijk panisch over uitvallende omvormers.

Maar wees dus snel want over paar weken is het mooie weer over en is het te warm voor de panelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tarieven zijn indicatief zoals op de website staat. Iedere maatschappij heeft eigen tarieven en de opbouw is ook anders. Denk ook aan: tot 1000kWh terugleveren levert je x per kWh op, daarboven minder. En die regels verschillen per maatschappij.Of denk aan de grappen met het langzaam verdijwnen van salderen.
Ook zijn er bedrijven die tarieven per uur aanbieden....

@mathijshooi Je kan ze toch inzien in de api? Daarnaast niet iedere P1 meter geeft die data. Daarnaast voegt die info niet veel toe voor hetgeen je schetst. Dat zie ik in de app ook wel dat d epanelen uitgeschakeld zijn. In de app van de fabrikant staat dan een foutmelding: spanning te hoog.. snap niet wat hw daar meer aan toe kan voegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:46
Stokertje schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:52:
[...]

Dat kan inderdaad als de voeding van beide zijden van de kookgroep van 1 en dezelfde fase komt, als deze van 2 verschillende fasen gevoed wordt is het niet mogelijk.
Als 1 en hetzelfde apparaat gevoed word door 2 verschillende fasen gaat er volgens mij iets niet helemaal goed.
Waarschijnlijk wel via een kookgroep maar niet met 2 onafhankelijke automaten.

[ Voor 8% gewijzigd door mike123 op 07-07-2022 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
mike123 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:58:
[...]

Als 1 en hetzelfde apparaat gevoed word door 2 verschillende fasen gaat er volgens mij iets niet helemaal goed.
Volgens mij mag dat niet.
Het zijn 2 apparaten met elk een eigen stekker, alleen als er in 1 van beide iets mis gaat worden beide uitgeschakeld door de koppeling van de automaten.

Volgens mij is het zelfs een voordeel een kookgroep in een 3 fasenkast te voeden van 2 verschillende fasen, je kan dan niet 32 ampere trekken over een 25A hoofdzekering, maar maximaal 16, wat de selectiviteit ten goede komt.

Hoe het regeltechnisch precies zit weet ik niet, ben geen elec.

Op een krachtgroep krijgt 1 apparaat zelfs voeding van 3 verschillende fasen🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
Stokertje schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:11:
[...]

Het zijn 2 apparaten met elk een eigen stekker, allen als er in 1 van beide iets mis gaat worden beide uitgeschakeld door de koppeling van de automaten.

Volgens mij is het zelfs een voordeel een kookgroep in een 3 fasenkast te voeden van 2 verschillende fasen, je kan dan niet 32 ampere trekken over een 25A hoofdzekering, maar niet meer dan 16, wat de selectiviteit ten goede komt.

Hoe het regeltechnisch precies zit weet ik niet, ben geen elec.

Op een krachtgroep krijgt 1 apparaat zelfs voeding van 3 verschillende fasen🙂
Had het bericht net nog aangepast. Beide automaten moeten wel gekoppeld zijn.
Een krachtgroep heeft ook maar 1 automaat of 1 schakelaar.
2 stekkers kan natuurlijk ook maar dan moeten het ook onafhankelijke apparaten van elkaar zijn.
Dat als je er een stekker uittrekt dat er geen spanning van het ene deel naar de andere loopt.
Zodat je alsnog een schok krijgt als je met een apparaat gaat werken.

[ Voor 18% gewijzigd door mike123 op 07-07-2022 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-09 09:52
Heb sinds gisteren 2 plugs en een p1 meter. Maar zie nu dat de p1 verbruik minder aangeeft dan de 2 plugs samen. Ik heb meer apparaten dan allen die 2 plugs. Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-09 13:01

sanzut

It's always christmas time

Toevallig zonnepanelen die eigen verbruik opwekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Laatst online: 24-09 09:52
Dat is het. Heb het even gecheckt en zelf met volledig bewolking nu om 7:30 - 8:00 blijkbaar wat opgeleverd. Dat had ik niet verwacht.
Maakt het uitlezen en vergelijken wel wat lastig. Ben vooral mijn energie verbruik aan het onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Laatst online: 26-09 11:17
Panelen even uitzetten dus >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
mike123 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:13:
[...]

Had het bericht net nog aangepast. Beide automaten moeten wel gekoppeld zijn.
Een krachtgroep heeft ook maar 1 automaat of 1 schakelaar.
2 stekkers kan natuurlijk ook maar dan moeten het ook onafhankelijke apparaten van elkaar zijn.
Dat als je er een stekker uittrekt dat er geen spanning van het ene deel naar de andere loopt.
Zodat je alsnog een schok krijgt als je met een apparaat gaat werken.
Begrijp wat je bedoeld idd. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Als newbe homewizard gebruikers even een paar vraagjes die waarschijnlijk al beantwoord zijn (ik beloof als ik even tijd heb het gehele topic door te nemen maar wil deze vragen even zeker weten):

- Wanneer je een reeds gekoppelde socket uit de stroom trekt en dan elders in een ander stopcontact terug insteekt blijft hij dan zijn wifi connectie behouden?
M.a.w. kan ik een socket op een willekeurig stopcontact eenmalig koppelen aan mijn wifinetwerk en het dan bv. 'Tester' benoemen zodat ik er iedere dag een ander toestel mee kan meten zonder steeds de hele wifi koppeling procedure te moeten herbeginnen?

- Wanneer een gekoppelde socket zonder wifi verbinding valt zal hij, naar ik aanneem, niets meer meten en doorgeven aan de app. Maar blijft de stroomvoorziening dan gewoon verder werken? Ik wil nl. niet dat bij een onstabiele wifiverbinding bv. mijn diepvriezer zonder stroom wordt gezet. Dat er dan geen meetgegevens meer doorkomen is het minste van mijn zorgen.

- Ik heb nu de P1 app en drie sockets (diepvriezer, vaatwas en wasmachine) met enige moeite aan de Wifi gekoppeld (internetsignaal wordt onmiddellijk opgepikt maar het kost wat tijd en zweet voor de app en iedere socket de toegangscode tot het Wifi netwerk wil aanvaarden.
Ik loop nu tegen het issue dat de app en de sockets schijnbaar wel rechtstreeks tot de wifi van de router willen verbinden maar niet willen verbinden met de powerline versterker (op 2.4 GHz) in de rest van de woning.
Resultaat is uiteraard dat op verder dan 5 meter van de garage (waar de router staat) het nog moeilijk is om sockets met de wifi te verbinden en al helemaal niet wanneer het gewenste stopcontact afgeschermd wordt door een toestel (ik denk bv. aan een ingebouwde koelkast waar het stopcontact achter de toestellen staat).
Is daar een oplossing voor of doe ik iets verkeerd?
Bij voorbaat dank voor alle info.

ps. Met geen enkel ander toestel heb ik problemen om te verbinden naar de powerline wifi boosters.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 08-07-2022 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymel
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 16:25

barrymel

BarryMel

IvoB2 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:36:
Als newbe homewizard gebruikers even een paar vraagjes die waarschijnlijk al beantwoord zijn (ik beloof als ik even tijd heb het gehele topic door te nemen maar wil deze vragen even zeker weten):

- Wanneer je een reeds gekoppelde socket uit de stroom trekt en dan elders in een ander stopcontact terug insteekt blijft hij dan zijn wifi connectie behouden?
M.a.w. kan ik een socket op een willekeurig stopcontact eenmalig koppelen aan mijn wifinetwerk en het dan bv. 'Tester' benoemen zodat ik er iedere dag een ander toestel mee kan meten zonder steeds de hele wifi koppeling procedure te moeten herbeginnen?

eenmaal aan de wifi gekoppeld blijft deze gekoppeld, je zou inderdaad een tester socket kunnen maken

- Wanneer een gekoppelde socket zonder wifi verbinding valt zal hij, naar ik aanneem, niets meer meten en doorgeven aan de app. Maar blijft de stroomvoorziening dan gewoon verder werken? Ik wil nl. niet dat bij een onstabiele wifiverbinding bv. mijn diepvriezer zonder stroom wordt gezet. Dat er dan geen meetgegevens meer doorkomen is het minste van mijn zorgen.

zonder wifi blijft de socket aanstaan, bij bijvoorbeeld een vriezer kan je ook de optie schakeslot aanzetten dan is deze socket ook niet meer uit te zetten , dan kan het ook nooit per ongeluk gebeuren, als er geen wifi is blijven ze wel doormeten dus de dag statistieken zouden wel bewaard moeten blijven zoals ik het heb begrepen zodra der weer verbinding is dan komt dat binnen

- Ik heb nu de P1 app en drie sockets (diepvriezer, vaatwas en wasmachine) met enige moeite aan de Wifi gekoppeld (internetsignaal wordt onmiddellijk opgepikt maar het kost wat tijd en zweet voor de app en iedere socket de toegangscode tot het Wifi netwerk wil aanvaarden.
Ik loop nu tegen het issue dat de app en de sockets schijnbaar wel rechtstreeks tot de wifi van de router willen verbinden maar niet willen verbinden met de powerline versterker (op 2.4 GHz) in de rest van de woning.
Resultaat is uiteraard dat op verder dan 5 meter van de garage (waar de router staat) het nog moeilijk is om sockets met de wifi te verbinden en al helemaal niet wanneer het gewenste stopcontact afgeschermd wordt door een toestel (ik denk bv. aan een ingebouwde koelkast waar het stopcontact achter de toestellen staat).
Is daar een oplossing voor of doe ik iets verkeerd?
Bij voorbaat dank voor alle info.

geen idee hoe het met een powerline wifi zit, het zou moeten werken, misschien toch een te zwak signaal hier van ?

ps. Met geen enkel ander toestel heb ik problemen om te verbinden naar de powerline wifi boosters.

BarryMel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
barrymel schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:54:
eenmaal aan de wifi gekoppeld blijft deze gekoppeld, je zou inderdaad een tester socket kunnen maken
(y)
zonder wifi blijft de socket aanstaan, bij bijvoorbeeld een vriezer kan je ook de optie schakeslot aanzetten dan is deze socket ook niet meer uit te zetten , dan kan het ook nooit per ongeluk gebeuren, als er geen wifi is blijven ze wel doormeten dus de dag statistieken zouden wel bewaard moeten blijven zoals ik het heb begrepen zodra der weer verbinding is dan komt dat binnen
(y)
De functie schakelklok ken ik maar dat is alleen om te voorkomen dat je manueel op de knop van de socket drukt waardoor hij zonder stroom valt. Dat is geen probleem want dan grijp je zelf in. Over wifi verbinding heb je niet altijd controle maar ik begrijp dat hij ook zonder wifi stroom blijft doorgeven (zolang je niet op de fysieke knop op de socket drukt).
Dat hij zonder wifi zou blijven doormeten begrijp ik niet. Heeft de socket dan een intern geheugen?
Ik dacht dat alle meetgegevens gewoon bij HW in de cloud werden opgeslagen en niet lokaal?
En dat je daarom bij HW+ per maand moest betalen gezien je dan meer HW cloudopslag benut.
Waar slaat de socket de meetgegevens bij wegvallen wifiverbinding dan tijdelijk op?
Dat de app na uitval wifi na terug verbinding te hebben terug kan doorgeven begrijp ik wel want hij zou dan de gemiste info gewoon uit de DM terug kunnen ophalen en naar de app verzenden.
geen idee hoe het met een powerline wifi zit, het zou moeten werken, misschien toch een te zwak signaal hier van ?
Een te zwak signaal via de powerline kan het niet zijn want ik heb de powerline al tot op 2 meter van de socket ingeplugd en alle andere toestellen halen tot 100% signaal van de powerline tot 10 m afstand.
Hij pikt de powerline gewoon niet op. Ik zie dat ook duidelijk aan de afstand tot de router. De P1 dongle, op 40 cm van de router) heeft 100% en zo verder je een socket van de router plaatst (ook al is er een powerline vlak in de buurt) hoe lager het %-signaal.
Ik kon de P1 dongle ook pas aan de wifi koppelen nadat ik de powerlines had uitgeschakeld. Daarvoor zag hij mijn internet wel maar kon pas met via de wifi code met de router connecteren nadat de powerline op non actief werd gezet (heeft me een half uur gekost voor ik daar achter kwam).

thx voor de info. Dat van de wifi moet ik dus nog verder uitvlooien.

De "testsocket" is uiteraard een voorlopige maatregel.
Ik wil eerst bij alle toestellen die ik constant wil meten uittesten of er voldoende wifiontvangst is (zeker bij de ingebouwde keukentoestellen) voordat ik sockets ga bijbestellen. Het heeft weinig zin sockets te kopen die toch geen wifiverbinding hebben.

Edit:
Dit bericht doet bij mij ook een belletje rinkelen ivm vorig issue om te koppelen aan mjn wifi netwerk.
Mijn powerlines zijn idd ook 2.4 en 5.0 GHz (en geen idee hoe ik de 5.0 GHz kan uitschakelen).
Misschien een antwoord waarom ik de P1 en sockets alleen kan koppelen aan min wifi netwerk wanneer ik de powerline uitzet (en ze alleen koppelen rechtstreeks aan de wifi van de router?)
WVL_KsZeN schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:35:
Eindelijk gelukt om ook de kWh meter te registreren in de app. Lukte niet op twee telefoons, maar uiteindelijk wel via een oude tablet.

Volgens mij zit de oorzaak in het mesh WiFi day ik thuis heb. 2.4gHz en 5ghz hebben dan dezelfde SSID en ik kan niet een frequentie niet los uitzetten op de router. Ook op de telefoons kan ik niet kiezen voor 2.4 of 5ghz. Als ik probeer een meter toe te voegen zit ik dus altijd op het 5ghz netwerk...

De tablet heeft alleen 2.4ghz en daarmee lukte het in 1 keer.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 09-07-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-09 19:56
IJsbeer schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:53:
Tarieven zijn indicatief zoals op de website staat. Iedere maatschappij heeft eigen tarieven en de opbouw is ook anders. Denk ook aan: tot 1000kWh terugleveren levert je x per kWh op, daarboven minder. En die regels verschillen per maatschappij.Of denk aan de grappen met het langzaam verdijwnen van salderen.
Ook zijn er bedrijven die tarieven per uur aanbieden....

@mathijshooi Je kan ze toch inzien in de api? Daarnaast niet iedere P1 meter geeft die data. Daarnaast voegt die info niet veel toe voor hetgeen je schetst. Dat zie ik in de app ook wel dat d epanelen uitgeschakeld zijn. In de app van de fabrikant staat dan een foutmelding: spanning te hoog.. snap niet wat hw daar meer aan toe kan voegen
Jij behoort tot die andere 1%. Er zijn zoveel mensen die geen benul hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ja man, vandaag blijft de "Nu" tab al de hele tijd blanco.
Terwijl de Dag/week/maand grafiek wel gewoon doorloopt en alle koppelingen "online" staan.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 09-07-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:18
IvoB2 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:03:
Ja man, vandaag blijft de "Nu" tab al de hele tijd blanco.
Terwijl de Dag/week/maand grafiek wel gewoon doorloopt en alle koppeling "online" staan.
Ook op de web pagina is de NU weergave niet te bekijken, zal wel gewoon een capaciteit probleem zijn van de server "Te veel kijker tegelijk :) "

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Thx.
Is nog maar pas dag 2 van mijn installatie en nog volop aan het experimenteren.
Dus goed om te weten dat het niet aan mijn installatie ligt en ik niet moet blijven zoeken naar de oorzaak.
Gisteren verliep de "Nu" wel vlot dus had geen idee waar ik de oorzaak moest zoeken (temeer daar alle sockets online stonden en de dag wel normaal opschoot).

edit: sinds 17:15 doet hij het weer.

Nog een issue waar ik nu tegenaan loop.
Is er geen auto portrait/landscape modus in de Energy app (dat het scherm automatisch meedraait met de richting van de tablet)?
Start (in tablet modus) altijd in portrait op. Sommige schermen kan je wel in landscape draaien en sommige schermen verspringen van portrait naar landscape als je je op het scherm klikt voor een detail.

Ik gebruik de Energy app voorlopig op een Samsung Galaxy Tab S7 met laatste beschikbare Android update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Ik gebruik de app Rotation Control daarvoor. Dan krijg je wel normaal beeld in landscape mode.
Dit werkt met de meeste andere apps ook prima.
Alleen bv Strava vind het niet fijn om oa de hartslag en snelheid goed weer te geven.
Dan moet de tablet toch weer even naar portrait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het is nu niet echt een probleem.
Ik vroeg me alleen af waarom in tablet modus de ene keer het getoonde scherm niet meedraait met fysieke richtingswijziging van de tablet en de andere keer, bv. bij tikken op het scherm voor een detail, ongevraagd wel van richting veranderen zodat je dan de tablet fysiek moet draaien om het te kunnen lezen.
Vond het alleen een beetje een bizar uitgangspunt.

Gelukkig heb ik DeX modus waardoor ik de app altijd in landscape kan bekijken en dat werkt in de praktijk voor mij uitstekend. Alle schermen staan dan altijd in landscape. 99% van de tijd werk ik in landscape, het is tenslotte een tablet en geen smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:05
IvoB2 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:26:
Het is nu niet echt een probleem.
Ik vroeg me alleen af waarom in tablet modus de ene keer het getoonde scherm niet meedraait met fysieke richtingswijziging van de tablet en de andere keer, bv. bij tikken op het scherm voor een detail, ongevraagd wel van richting veranderen zodat je dan de tablet fysiek moet draaien om het te kunnen lezen.
Vond het alleen een beetje een bizar uitgangspunt.

Gelukkig heb ik DeX modus waardoor ik de app altijd in landscape kan bekijken en dat werkt in de praktijk voor mij uitstekend. Alle schermen staan dan altijd in landscape. 99% van de tijd werk ik in landscape, het is tenslotte een tablet en geen smartphone.
Je kan ook de web interface gebruiken, via de browser. En dan een shortcut zodat je hem als app opstart. Dan heb je wel gewoon landscape overal. d:)b

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ja, inderdaad.
Maar in DeX modus heeft dat weinig zin want het resultaat is hetzelfde.
Maar idd eveneens een goede workaround.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 09-07-2022 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:30:
Fluvius zal nooit realtime data gaan aangeven. Op zijn best eens per dag elk kwartier. Hier in nl zien we eerder dat het eens per 3 dagen elk kwartier is. Wij tonen op de dag weergave gemiddelden van 5 minuten. Dus 3x zo hoge resolutie, en dan realtime.
Fluvius geeft idd geen realtime data weer maar wel degelijk per kwartier, dag, week, maand, jaar en, tot op heden, zijn die gegevens onlne (Mijn Fluvius) beschikbaar met een halve tot een hele dag vertraging.
Je moet als gebruiker dan wel online de kwartierwaarden aanvragen (wat op jaarbasis 1 € kost).
De enige reden om (in Vlaanderen) een P1-meter te installeren is dat je real time inzicht hebt en de dagwaarden onmiddellijk beschikbaar zijn ipv een dag later.
De kWh sockets geven uiteraard wel een inzicht dat je via de DM en Mijn Fluvius nooit kan bekomen. _/-\o_

En als ik het goed begrepen heb is de HWE ook geschikt voor de Vlaamse markt?
En dan wordt vanaf 1/1/23 inzicht krijgen in de hoogste klokkwartierwaarden wel heel belangrijk.
Het zou zelfs nuttig kunnen zijn om te bepalen wel toestel piekwaarden genereert en op welk tijdstip van zijn cyclus (ik weet dat dit waarschijnlijk te ver gaat in uitwerking maar technisch zou het wel kunnen gezien er per seconde gelogd wordt en de piekwaarden het gemiddelde van een klokkwartier zijn.
De DM houdt deze waarden immers ook bij want de facturatie zal er op worden gebaseerd.

Wel grappig het inzicht dat je krijgt in individuele toestellen (met de sockets).
Ik ging er tot nu toe altijd van uit dat mijn wasmachine per beurt een verbruik zou hebben van één kWh.
Blijkt dit, op 40°C/zwiersnelheid 1400T/water in 21,2°C, net geen 400 Wh te zijn en een vermogenspiek tot 2261 W gedurende 10 minuten. Of een "kostprijs" van nog geen 11 c€ _/-\o_
Bij eenzelfde programma onder dezelfde omstandigheden maar op 20°C ligt het verbruik tussen de 120 en 125 Wh en een vermogenspiek tot 344 W.
Blijkt meteen dat je op zo'n toestel weinig kan terugwinnen door te investeren in een sturing op zonne-stroom.

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 10-07-2022 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:30
Sowieso heeft die zonschakelfunctie (noem ik het maar) weinig nut voor veel apparaten ben ik bang. Het begint al met een apparaat dat niet van slag moet raken als hij plotseling wordt uitgeschakeld. Mijn wasmachine zou bij opnieuw aanschakelen gewoon weer gaan wachten op een actie van mij (programma etc.). Ik heb al zitten peinzen wat hier handig zou zijn, maar eigenlijk heb ik niks… ook geen lader voor een elektrische fiets. Misschien de acculaders van tuin- en klusgereedschap, maar dat is het dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik doelde niet zozeer op de zonschakelfunctie (die tenslotte maar een 12 € per jaar kost en inderdaad bij gewone elektrische toestellen is het niet altijd aangeraden de gestarte cyclus te gaan onderbreken volgens de stand van de zon en wolken) maar op de meerprijs van geavanceerde huishoudtoestellen (waardoor je volgens de energieregulator in Vlaanderen na invoeren capaciteitstarief geld zou kunnen besparen door gespreid gebruik van de toestellen) die daarvoor ontworpen zijn.
Het sop is meestal de kool niet waard.
het enige waar ik van vermoed dat het enigzins de moeite waard is dat is een weerstandsboiler die je, naargelang de teruglevering, gaat aan- en uitschakelen. Maar dat is an sich al een voorbijgestreefd toestel.

Ik had altijd hetzelfde vermoeden dan jij maar door nu ieder toestel te meten (alleen nog een oplossing vinden voor ingebouwde toestellen want achter een kast heb ik geen wifi ontvangst) toont het al aan dat ht in de praktijk nog minder de moeite waard is.
Straks eens de vaatwasser uitmeten.

Ik vind het overigens ook een beetje een gemiste kans dat de meetresutlaten op dagniveau maar één digit na de komme geven en op weekniveau 2. Om echt juist te kunnen meten (hij zal het wel meten maar door de gemiste digits zie je de exacte meetresultaten niet) zou men drie digits achter de komma moeten zetten.
Verbruikt een toestel nu 0,100 kWh, 0,150 kWh of 0,199 kWh?
Toch eigenaardig dat men een meetverbruik van 1 tot 3500 W opgeeft en het dan maar toont in stappen van 100W? Om heb ik ergens een instelling gemist?
PiB schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:30:
[...]

Ik heb geen boilers of quookers getest. Maar daar kun je ook wel wat winst behalen door ze 's nachts uit te schakelen. Die stekker heb je dan "zo" terugverdiend.

Dit principe zou bij de koelkast ook prima kunnen werken als ik zie hoe vaak de aanslaat.
Over dat laatste heb ik toch mijn twijfels.
Ik heb de koelvriescombi van 234/107 liter uitgemeten en daar schommelt het vermogen tussen 1 en 30 W met een etamaalverbruik van 400 Wh. Dat temperatuurverlies bij periodiek uitschakelen zal dan ook terug moeten ingehaald worden.

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 10-07-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchVL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-11-2024
svkaster schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:00:
[...]

Thanks, heb de app afgesloten en opnieuw geopened en krijg dan inderdaad mijn nieuw toegevoegde adapters :)

Ok met het telegram commando kan ik de voltage wel krijgen:

1-0:32.7.0(239.0*V)
1-0:52.7.0(241.0*V)
1-0:72.7.0(243.0*V)

maar zou dit toch graag kunne zien in de app bij een volgende release.

bedankt
Graag had ik ook meer informatie betreffende de spanning gehad. Wij zitten hier soms met spanning tot 260V, maar dat zijn momentopnames die ik dus graag geplot had willen zien.

En als die dan ook nog beschikbaar kunnen gemaakt worden via de lokale API, dan kan ik het ook in home assistant gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
PiB schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:30:
[...]

Ik heb geen boilers of quookers getest. Maar daar kun je ook wel wat winst behalen door ze 's nachts uit te schakelen. Die stekker heb je dan "zo" terugverdiend.

Dit principe zou bij de koelkast ook prima kunnen werken als ik zie hoe vaak de aanslaat.
Over dat laatste heb ik toch mijn twijfels.
Ik heb de koelvriescombi van 234/107 liter uitgemeten en daar schommelt het vermogen tussen 1 en 30 W met een etamaalverbruik van 400 Wh. Dat temperatuurverlies bij periodiek uitschakelen zal dan ook terug moeten ingehaald worden.
Hem langdurig (of om de x tijd) uitmeten kan wel nut hebben om te kijken of het verbruik oploopt en het nuttig is om het toestel door een zuiniger te vervangen of bij een koelkast met geen nofrostfunctie om na te gaan of het tijd is om de boel eens te ontdooien en ijsvrij te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inmiddels nog steeds niet kunnen uitvlooien waarom de sockets geen Wifi-verbinding met de powerline kunnen maken.
- 5.0 GHz uitgeschakeld op de modem en de powerline en overal 2.4 GHZ ingesteld en auto swicht gedeactiveerd.
- Powerline in- en uitgeschakeld.
- Herstart van de modem gedaan.
- Modem en powerline op 1 kanaal geplaatst.
- Modem en powerline op verschillende kanaal geplaatst.

Nog eens dubbel gecontroleerd op de instellingen van de provider: de P1 en alle sockets zijn gekoppeld aan mijn modem in de garage.
Alle andere toestellen (tablet, pc, smartphone) zijn gekoppeld aan de powerline in de leefruimte.

Wat ik ook doe, de sockets verbinden alleen maar op de Wifi van de modem (met als nadeel dat ik alleen maar sockets kan gebruiken binnen de range van de providermodem).
Het is trouwens het enig toestel met Wifi waar ik dat voorheb. Alle andere smartphones, tablets, pc's verbinden automatisch met de powerline of met de modem indien binnen range.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 10-07-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Je zou eens support van @HomeWizard_NL kunnen mailen hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ga ik doen wanneer ik hier geen tips meer krijg en ik zelf alle voor de hand liggende mogelijkheden heb uitgeprobeerd.
Ben nog maar aan p. 96 146 van dit topic dus nog enkele uren doorlezen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 11-07-2022 10:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:12
vuurvreter63 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:22:
Ik zag deze tweet voorbij komen, ik ben benieuwd _/-\o_

"
@HomeWizard_NL
gaat deze zomer gekoppeld worden aan de SolarEdge, Goodwe en Growatt omvormers voor directe toegang tot meer informatie over je omvormer en panelen. #superprodukt"
Kwam dit net nog tegen.
@HomeWizard_NL
Zijn er plannen voor Huawei omvormers toe te vroegen ?

Info api:
https://kennisbank.wattkr...sionSolar-API-handleiding
https://www.google.com/ur...Vaw1T-RqajV2q2x_L9iPUfZ4Q

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 19:08
Huawei is relatief weinig voorkomend kwa omvormers. We kijken na introductie van de eerste omvormers hoe deze ontvangen worden, mogelijk met een enquette voor meest gevraagde volgende modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:32
HomeWizard_NL schreef op zondag 10 juli 2022 @ 23:00:
[...]

Huawei is relatief weinig voorkomend kwa omvormers. We kijken na introductie van de eerste omvormers hoe deze ontvangen worden, mogelijk met een enquette voor meest gevraagde volgende modellen.
Zonneplan gebruikt Huawei omvormers. Is denk ik toch de grootste aanbieder in NL, of een van de?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylvesterb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-07 15:17
Weet iemand hoe je alle data kan verwijderen van een P1 meter? Ik heb de P1 meter een tijdje bij mijn ouders getest omdat ik gebruik maakte van Enelogic. Als ik de P1 meter nu aansluit en koppel aan mijn account, neem hij de historie van mijn ouders mee binnen het maand en week verbruik.

Ik heb mijn account van Homewizard al verwijderd en een nieuwe aangemaakt. Ook dan neemt hij de data mee. Hopelijk kunnen jullie me iets verder helpen.

Is er hier toevallig nog iemand overgestapt vanaf enelogic naar HomeWizard? Zo ja, wat heb je gedaan met je historie? Dit is namelijk niet over te zetten begreep van van support.

PSN & R* Social: Sylvesterb001

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:25:
[...]
Door veel gebruikers worden meer decimalen als onrustig ervaren maar we begrijpen dat sommige gebruikers (met name tweakers) hier een andere mening over kunnen hebben.
Dat kan je toch niet menen?
Je schaft net zo'n product aan om nauwkeurig inzicht te krijgen in je verbruik. En al helemaal met de e-socket zodat je inzicht krijgt in het verbruik van een afzonderlijk toestel. Je kan meten tot op 1W nauwkeurig maar gaat dan afronden tot op 50W/99W (?) nauwkeurig? 8)7
Als ik ergens onrustig van zou worden is het de landscape/portrait modus die je zelf niet kan sturen maar werkt volgens het eigen "inzicht" van de app. Kan wel werken op een smartphone maar is bizar op een tablet met toetsenbord. Gelukkig heb ik voor dat laatste een tablet met een work around (die voor jullie app perfect werkt wat niet voor alle app's het geval is.
Maar totalen tonen met minstens 2 decimalen (en liefst drie) vind ik voor zo'n app die inzicht moet verschaffen gewoon een no brainer. Zeker voor toestellen aangesloten op de sockets.
Ik word nl. heel onrustig wanneer ik niet zie wat er exact verbruikt is. :) en ik ben helemaal geen Tweaker.
Net daarom dat is zo'n eenvoudig bruikbaar toestel heb aangeschaft. Maar dat wil daarom nog niet zeggen dat ik geen nauwkeurige info kan waarderen (terwijl hij het wel kan meten).
IJsbeer schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:50:
Denk het niet: Ik denk dat de klikkerdeklikkers meer dan 90% van de omzet genereren...
In eerste instantie maar zouden zij ook overschakelen op een betalend + abo wat op termijn inkomsten blijft genereren?
Geef dan tenminste meer detailinzicht bij het betalend abo. Zou voor mij een reden zijn om over te schakelen naar de + versie (nu kan ik niet onmiddellijk een goede reden bedenken welke meerwaarde de + voor mij zou betekenen).

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 11-07-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:49
@IvoB2 gokje iets met automatisering, als in zodra app Energy is geopend, blokkeer de orientatievergrendeling en hetzelfde voor het afsluiten? Iets wat ikzelf voor de app van Netatmo heb gedaan. Die op eenzelfde manier werkt.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hey bedankt voor de info maar voor de oriëntatie heb ik al een workaround ingesteld.
In 99% van de gevallen werk ik op de tablet met een toetsenbord (fysiek draaien is dus geen werkbare oplossing) en dan staat deze in DeX modus (softwarematig geforceerd naar Windows lay out).
Deze oplossing werkt goed bij de HWE app. Staat nu altijd in landscape en alle info is leesbaar en bereikbaar.
Maar deze methode is uiteraard alleen bruikbaar wanneer je DeX kan instellen.
Anders zou ik de workaround via de wepaplicatie op internet gebruiken.
Ipv een extra kWh meter voor de PV gebruik ik al een app die real time) inzicht geeft in teruglevering, verbruik, productie (ET112). In landscape kan ik deze app en HWE ook netjes naast elkaar plaatsen voor een totaaloverzicht (en desnoods streamen naar een breedbeeld scherm/TV).
Dus voor mij is dat niet meer zo'n item.
Vond het, als "domme" gebruiker wel een bizar uitgangspunt. Maar volgens mijn vrouw, IT'er, blijkt dat goede redenen te kunnen hebben om het zo te ontwikkelen. :X

Ziet er in DeX-modus dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKBu41q-hJhTL1-IGfd3AEsv1YA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22v0Le6zPJsg57kVREMI0e4W.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 11-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:39
Zijn er gebruikers die een p1 meter en kWh meter dichtbij elkaar in de meterkast hebben zitten? Zo ja, wat geeft beide meters in de app aan bij WiFi kwaliteit? Mijn KWh meter is namelijk offline en geeft aan 50%, terwijl mijn p1 meter 40 cm verder zit en 78% aangeeft. Heeft de kWh meter een mindere WiFi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
JB schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:05:
Grrr ik krijg het sluipverbruik niet laag genoeg vind ik maar wellicht moet ik me er bij neer gaan leggen.

Wat schakelt men hier met name met de Energy Socket(s)?

Heb er nu 1 op de lucht/lucht WP die constant 10W gebruikt maar schakelen is heel vervelend omdat de binnenunits na stroomloos gemaakt, gaan knipperen als ze weer op stroom worden gezet.

Verder zit er nog eentje op de ventilatie (Itho) die 16W continue doet. Deze schakel ik tussen 0:00-7:00 uit.

Wat schakelen jullie allemaal af ikv sluipverbruik :?
Sorry voor de schijnbaar "late reactie" maar ben in 3 dagen tijd 178 paginas aan het doorworstelen.

Tot op heden schakel ik niets met de sockets. Ik gebruik ze gewoon om inzicht in een bepaald toestel te krijgen (nu koelvries combi, vaatwas en wasmachine).
De koelvries heeft sowieso continue stroom nodig (zie persoonlijk het financieel voordeel niet om dat 's nachts uit te schakelen en 's morgens terug op tempertuur te brengen) en de vaatwas en wasmachine zijn standaard al uitgerust met een uitgestelde startfunctie. Bovendien zijn ze al enkele jaren oud (8) en houden ze er niet van om, bv. volgens injectie, voortduren op en van de stroom gehaald te worden. Eenmaal een programma gestart kan je ook beter de volledige cyclus voltooien. En dan nog wat ga je er mee besparen?
Een wasmachine heeft (op 40°C) slechts één piekverbruik van een tiental minuten en een vaatwas één grote piek van een 15 min. en een kleinere van een 5-tal minuten (op auto 45-65°C).
Klinkt in theorie allemaal leuk dat geschakel maar in de praktijk is het sop meestal de kool niet waard.
Ik heb wel een 24/7 eenvormig stroomtarief en woon in Vlaanderen waar vanaf 2023 het grootste verschil tussen dal- en piektarief toch wordt afgeschaft. Dus schakelen tussen piek en dal is ook niet echt een optie meer (om voordeel mee te doen).
Alle echte sluipverbruikers die niet continue stroom nodig hebben (TV, pc, muziekinstallatie,...) worden hier sowieso al jaren bij (langdurig) niet gebruik door middel van een knopje op de stekkerblok stroomloos gezet.
Dat zou met de sockets wel met een tijdslot geautomatiseerd kunnen worden (maar dan moet ik ook volgens die automatisatie gaan leven) maar om daar nu per aansluiting 30 € aan uit te geven? :?
Tenminste (en dat is bij ons al niet het geval) wanneer iedere stekker in of achter een kast nog Wifi bereik zou hebben.
Het enige wat hier, buiten de continue gebruikers, 's nachts niet stroomloos gaat is de internetverbinding en wifi op de modem. Want dan werken de HWE-sockets ook niet. :+

Nachtverbruik zit hier tussen de 50-100 W. En dat komt voornamelijk door de internetverbinding, koelkast, vrieskoelcombinatie en batterijmanager die sowieso niet van de stroom kunnen.
Batterijen van telefoons en tablets laden we zeker 's nachts niet op. Alles wordt zoveel mogelijk door de dag (PV) opgeladen.
Warmtepomp gaat nooit van de stroom want daat zit een programma op dat om de x uur en afhankelijk van de buitentemperatuur de circulatiepomp een vijftal minuten doet draaien.
Inductie gaat ook niet uit want is geen stekkerverbinding maar een vaste verbinding.
De laadpaal gaat bij langdurige afwezigheid gewoon van de stroom (display) en wordt voornamelijk door de dag gebruikt (PV) en niet 's nachts.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 11-07-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Chris.nl schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:18:
[...]

Ik denk dat je slimme meter die batterij ziet als een stroomgroep die energie kan vragen en leveren. Niet als een batterij. Zo'n batterij zal wellicht slimmer zijn dan de meter en via ook via P1 informatie vanuit de meterkast (of internet verbinding etc) beslissen wat ie doet (opladen of leveren).

Maar ik volg jou denkwijze ook. Sowieso kan ik jaloers worden op het idee van een thuisbatterij (zeker als salderen ooit afgebouwd is). Ik zou ooit ook wel zo'n ding willen.
Afhankelijk van het soort batterij/omvormer, maar een normale batterij is niet gekoppeld aan je stroommeter noch P1 poort. De meter toont alleen wat je van het net afneemt en er terug opsteekt, dus nadat de batterij en zijn omvormer heeft ingegrepen. Om inzicht te krijgen in je batterij (tov huisverbruik, teruglevering en netafname) heb je een afzonderlijke meetmodule nodig (ik gebruik daar bv. de ET112 energiemeter voor).
Jonazzty schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:55:
[...]
Dus als ik de info van mijn thuisbatterij wil "monitoren" of "loggen" zal ik alsnog een tweede app nodig hebben? :) Jammer wel. Dit had het echt compleet gemaakt. Maar het zal me niet tegenhouden om straks eentje te bestellen :)
Inderdaad. Hoe ga je anders de instellingen van je batterij beheren?
Kan je moeilijk verwachten van een metertje + app van 30 €. :)
Moesten ze dat voor die prijs kunnen ontwikkelen en compatibel zijn met alle soorten batterijen en omvormers zouden ze de bestellingen niet meer aangesleept kunnen krijgen. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 11-07-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:05
@counter12
P1: 68%
kwh1: 66%
kwh2: 72%

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:12:
[...]
Alle echte sluipverbruikers die niet continue stroom nodig hebben (TV, pc, muziekinstallatie,...) worden hier sowieso al jaren bij (langdurig) niet gebruik door middel van een knopje op de stekkerblok stroomloos gezet.
Dat zou met de sockets wel met een tijdslot geautomatiseerd kunnen worden (maar dan moet ik ook volgens die automatisatie gaan leven) maar om daar nu per aansluiting 30 € aan uit te geven? :?
Met HomeWizard kun je een meettaak aanmaken die de apparaten uitschakelt als het stroomverbruik gedurende een bepaalde tijd onder (of boven) een bepaalde waarde gekomen is. Dus als je TV tijdens standby (ik noem maar wat) 3W gebruikt en in bedrijf 90W, dan stel je dat gewoon in.

Zo wordt bij ons de droger uitgeschakeld, 5 minuten nadat hij klaar is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYnWateTNKdNFM70EO7DrKOt9ZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oAUDVKkJVtaFxV4m25OfELIi.jpg?f=fotoalbum_large

Om in te schakelen druk je even op de knopje op de plug...
Dus eigenlijk leef je al volgen die automatie, alleen wordt nu het uitschakelen door de plug zelf gedaan op basis van het actuele verbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door RiDo78 op 11-07-2022 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• counter12
@ron321 bedankt. Wat ik al dacht bijna geen verschil tussen p1 en kWh meter. Bij mij een verschil van 28%. Lijkt me teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:02:
[...]

Afhankelijk van het soort batterij/omvormer, maar een normale batterij is niet gekoppeld aan je stroommeter noch P1 poort. De meter toont alleen wat je van het net afneemt en er terug opsteekt, dus nadat de batterij en zijn omvormer heeft ingegrepen. Om inzicht te krijgen in je batterij (tov huisverbruik, teruglevering en netafname) heb je een afzonderlijke meetmodule nodig (ik gebruik daar bv. de ET112 energiemeter voor).

[...]

Inderdaad. Hoe ga je anders de instellingen van je batterij beheren?
Kan je moeilijk verwachten van een metertje + app van 30 €. :)
Moesten ze dat voor die prijs kunnen ontwikkelen en compatibel zijn met alle soorten batterijen en omvormers zouden ze de bestellingen niet meer aangesleept kunnen krijgen. ;)
Je zou kunnen overwegen om HomeAssistant te installeren. HomeWizard integreert daar goed in (tegenwoordig zitten de HW modules in HA Core). Daarnaast is er veel (al dan niet community-based) ondersteuning in HA voor verschillende batterijen. Je kunt je hele energiehuishouding (evt. exclusief je batterij) via de HomeWizard meters in HA kunnen monitoren en vervolgens je batterij aansturen.

HomeAssistant zelf kost niets, wel heb je een VM of een hardwareoplossing nodig om het 24/7 op te draaien. Hier draait hij naar volle tevredenheid op een Raspberry Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
RiDo78 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:44:
[...]

Met HomeWizard kun je een meettaak aanmaken die de apparaten uitschakelt als het stroomverbruik gedurende een bepaalde tijd onder (of boven) een bepaalde waarde gekomen is. Dus als je TV tijdens standby (ik noem maar wat) 3W gebruikt en in bedrijf 90W, dan stel je dat gewoon in.

Zo wordt bij ons de droger uitgeschakeld, 5 minuten nadat hij klaar is.
[Afbeelding]

Om in te schakelen druk je even op de knopje op de plug...
Dus eigenlijk leef je al volgen die automatie, alleen wordt nu het uitschakelen door de plug zelf gedaan op basis van het actuele verbruik.
Ik zeg ook niet dat het niet kan.
Ik schrijf alleen dat het meestal weinig praktisch nut heeft.
Je schakelt je droger uit om een standby van een paar W over enkele uren (tot je terug thuis bent) te besparen? Want nadat hij zijn programma gebruikt hebt tot fysiek van de stroom verbruikt hij nauwelijks nog iets.
Als er nu één elektrisch toestel is dat ik nooit (moest ik het in gebruik hebben maar is hier al een aantal jaren de deur uit) onbeheerd in gebruik zou nemen is het wel de droogkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:58:
[...]

Ik zeg ook niet dat het niet kan.
Ik schrijf alleen dat het meestal weinig praktisch nut heeft.
Je schakelt je droger uit om een standby van een paar W over enkele uren (tot je terug thuis bent) te besparen? Want nadat hij zijn programma gebruikt hebt tot fysiek van de stroom verbruikt hij nauwelijks nog iets.
Als er nu één elektrisch toestel is dat ik nooit (moest ik het in gebruik hebben maar is hier al een aantal jaren de deur uit) onbeheerd in gebruik zou nemen is het wel de droogkast.
Onze droger heeft de neiging om na zijn programma in anti-kreuk modus te gaan. Daarmee draait de trommel om de zoveel tijd een paar slagen. Vrij nutteloos aangezien iets wat niet mag kreuken hier simpelweg niet in de droger gaat. (Niets mis met een ouderwets wasrek, zeker in de zomer heeft dat vele voordelen). Daarnaast is een droger inderdaad een usual suspect als het om binnen-branden gaat.

Het gaat zeker niet om een paar watt standby op 1 apparaat te besparen want de energysocket zelf verbruikt ook iets. Dus die winst is nagenoeg verwaarloosbaar. Maar als je meerdere apparaten met 1 socket kunt uitschakelen dan is het al interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
RiDo78 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:54:
[...]

Je zou kunnen overwegen om HomeAssistant te installeren. HomeWizard integreert daar goed in (tegenwoordig zitten de HW modules in HA Core). Daarnaast is er veel (al dan niet community-based) ondersteuning in HA voor verschillende batterijen. Je kunt je hele energiehuishouding (evt. exclusief je batterij) via de HomeWizard meters in HA kunnen monitoren en vervolgens je batterij aansturen.

HomeAssistant zelf kost niets, wel heb je een VM of een hardwareoplossing nodig om het 24/7 op te draaien. Hier draait hij naar volle tevredenheid op een Raspberry Pi.
Kan, maar daar zie ik persoonlijk ook niet meteen de meerwaarde van in.
De thuisbatterij is standaard al volledig geïntegreerd in het huishouden en de PV-installatie. Dat is nu net het uitgangspunt van een (goede) thuisaccu. De app die dat monitort heeft naast het algemene overzicht meer overzichtstabellen en widgets dan ik, als niet tweaker die wel graag overzicht heeft, kan gebruiken.

Het enige wat je niet hebt is alles in één app. Zit nu in 2 apps. Maar die kan je gelijktijdig gedeeld laten lopen op tablet/pc/tv dus voor mij de moeite niet om nog een RPI e.a. te laten draaien (met extra energieverbruik) en zelf allerlei scripts te gaan schrijven (want dat is mijn hobby niet).

Ik ben juist bij HWE uitgekomen omdat ik graag, zonder zelf veel kennis te moeten hebben, inzicht wil verwerven in het energieverbruik van ieder programma van ieder huishoudtoestel.
Niet omdat ik graag scripts schrijf voor HA. :)
Dat dit voor anderen een leuke hobby is begrijp ik wel maar dat is mijn doelstelling niet.

Moet toegeven, vanuit mijn uitgangspunt, dat ik eigenlijk de P1 meter niet nodig heb (want met enige vertraging geeft de log van de netbeheerder juist dezelfde info) maar eerder baat heb bij de energiesockets om afzonderlijke toestellen te meten. Maar voor die 30 € was dat er vlug bijgenomen.
Ik ging er wel vanuit dat je het verbruik tot op de Wh nauwkeurig kon zien. Dat is (nog) niet zo maar hoop doet leven. Het real time verbruik zien voorbijscrollen per toestel is leuk voor even maar na een paar dagen is het nieuwe er ook wel vanaf. Nadat je ieder toestel grondig geanalyseerd hebt (en voor een koelkast/vriezer duurt dat wat langer dan voor een vaatwas of wasmachine) weet je het na een tijdje ook wel.

Sluimerverbruik kan je maar eenmalig en tot een bepaalde ondergrens gaan analsyeren en verhelpen. Daarna weet je het ook wel en stopt het doel van metingen (voor mij).

Ik noteer al 10 jaar al de gemeten gegevens in een excel bestand en daar worden grafieken uit getrokken (vanuit een viertal apps). Lokaal en in de clous opgeslagen. dus nooit geen risico op dataverlies omdat een of andere uitbater van een app ermee stopt of er een ander verdienmodel aan koppelt.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 11-07-2022 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:34
Ik had mijn oog laten vallen op de HomeWizard Wi-Fi kWh meter 3-fase MID. Ik wilde deze gebruiken als groep voor de laadpaal van de auto. Maar ik dacht dat dit op zichzelf ook een groep was met een meter er in.

Maar net bij de installatie handleiding zag ik dus dat dit als "toevoeging" op een groep is. Dus ik zal een 3fase groep moeten installeren en daarnaast de homewizard 3-fase Wifi kWh meter. Hetzelfde wilde ik gaan doen voor de warmtepomp en zonnepanelen.

Maar helaas heb ik niet zoveel ruimte meer in mijn meterkast, en heb ik nog net plek voor een 2x een 3 fase groep, en 1x 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
RiDo78 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:05:
[...]

Onze droger heeft de neiging om na zijn programma in anti-kreuk modus te gaan. Daarmee draait de trommel om de zoveel tijd een paar slagen. Vrij nutteloos aangezien iets wat niet mag kreuken hier simpelweg niet in de droger gaat. (Niets mis met een ouderwets wasrek, zeker in de zomer heeft dat vele voordelen). Daarnaast is een droger inderdaad een usual suspect als het om binnen-branden gaat.

Het gaat zeker niet om een paar watt standby op 1 apparaat te besparen want de energysocket zelf verbruikt ook iets. Dus die winst is nagenoeg verwaarloosbaar. Maar als je meerdere apparaten met 1 socket kunt uitschakelen dan is het al interessanter.
Inderdaad, iedere gebruiker zijn uitganspunt en oplossing. Daar heb ik geen probleem mee.
Met dat antikreukprogramma geen rekening gehouden. Wij drogen alles gewoon op een droogmolen als de zon schijnt en bij wisselvallig weer onder een dak dat automatisch sluit wanneer het begint te regenen.
Verbruikt, in vergelijking met een droogkast, veel minder energie en is brandveiliger (kan dus wel bij afwezigheid) :)
Iedereen zijn oplossingen dus.

Evenzo voor meerdere toestellen op één socket. Vaatwas, wasmachine, koelkast, koelvries, staan hier sowieso niet in dezelfde ruimte en al zeker niet op hetzelfde stopcontact/groep. Bots je overigens ook op de 16A begrenzer van de socket (moest je meerdere dergelijke verbruikers op één socket aansluiten/aansturen).

De enige die ik daarvoor zie is de combi TV/DVD en de muziekinstallatie. Niet dat het moet want deze zitten nu al op een blok met een goed bereikbare schakelknop. Niet kijken/luisten = van de stroom door een druk op de knop. Via de socket zou iets meer luxe zijn maar bij ons toch (nog) niet van toepassings wegens niet te koppelen aan de wifi (buiten bereik modem).

Een Raspberry Pi is meer iets voor de WAF. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Senaxx schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:07:
Ik had mijn oog laten vallen op de HomeWizard Wi-Fi kWh meter 3-fase MID. Ik wilde deze gebruiken als groep voor de laadpaal van de auto. Maar ik dacht dat dit op zichzelf ook een groep was met een meter er in.

Maar net bij de installatie handleiding zag ik dus dat dit als "toevoeging" op een groep is. Dus ik zal een 3fase groep moeten installeren en daarnaast de homewizard 3-fase Wifi kWh meter. Hetzelfde wilde ik gaan doen voor de warmtepomp en zonnepanelen.

Maar helaas heb ik niet zoveel ruimte meer in mijn meterkast, en heb ik nog net plek voor een 2x een 3 fase groep, en 1x 1 fase.
Als je een foto van je meterkast maakt dan zijn er vast mensen die je daarin kunnen adviseren. Het is namelijk in veel gevallen mogelijk om de meterkast uit te breiden met een extra kastje waar je een of meer modulen in kunt zetten. Ook kan het zijn dat je zonnepanelen hun eigen 'kastje' hebben waar je wat in kunt monteren.

Bij ons hebben ze namelijk de groep van de wasmachine (die op zolder staat) gebruikt om de PV op aan te sluiten. Om dat te doen zit er een kastje met daarin een hoofdschakelaar, twee 16A automaten en twee stopcontacten. Een van de stopcontacten heb ik eruit gehaald en vervangen door een kWh meter. Elektrisch gezien is die tussen de hoofdschakelaar en de PV automaat geplaatst en die meet dus enkel het opgewekte vermogen van de PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Loek92 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:41:
[...]

Is het niet zo dat dat water altijd wordt verwarmd tot 'heet', en dan wordt gemengd met koud water om de juiste temperatuur te krijgen? Minder warm douchen heeft in dat geval geen nut, toch?
Neen, hangt er gewoon vanaf hoe je het SWW instelt.
Hier wordt, afhankelijk van het benodigde water de boiler standaard opgewarmd tussen de 40 en 45°C (en om de legionella heisa te voorkomen sporadish eens tot 60°C).
Het is echt niet nodig 24/7 je boiler tot "heet" te verwamen. Ten eerste hogere stilstandsverliezen en zoals jezelf zegt ga je daarna weer afkoelen voor gebruik door te mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Daveth schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:28:
@HomeWizard_NL Ik heb zelf geen elektrische auto maar ik werk zeer veel met laders, als jullie deze koppeling "slim schakelen met EnergySaver!" maken in combinatie met 1 van de grote laadpalen leveranciers zoals bijvoorbeeld Alfen, Ecotap of EVBox dan gaan er zeer veel mensen dit gebruiken.
Ik krijg zeer vaak de vraag of de auto in laad vermogen geschakeld kan worden door wat er terug geleverd word aan het net door o.a zonnepanelen, eigenlijk wat jullie als voorbeeld geven als een elektrisch fiets.
Ik verwacht dat al die partijen op zoek zijn naar een goede oplossing die jullie al grootste gedeelte hebben liggen.
Leuk idee maar ik denk dat producenten van laadpalen daar niet op zitten te wachten.
Ik heb zowel een EV als een Alfen laadpaal en schakelen op zon is blijkbaar tegen de bedrijfsfilosofie van Alfen. Ze willen dat hun laadpaal altijd op max. vermogen schakelt. |:(
En dan zou, wil je dat via de P1 doen, het al via een HW kWh meter op de groep moeten (een Alfen heeft sowieso al een kWh meter maar waarschijnlijk niet compatibel met HW P1).
En via een socket zal het niet werken want een laadpaal zit meestal niet op een stopcontact en heeft een hoger vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gramser schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:45:
Je zou eens support van @HomeWizard_NL kunnen mailen hiervoor?
Is inmiddels gebeurd.
Spijtig genoeg zijn blijkbaar mijn Powerline adapters niet compatibel met de HWE producten (zijn de standaard toestellen van de telecom provider).
Dan stopt het, voor mij, wat betreft uitbreiding HWE, hier uiteraard. De 3 sockets die ik nu in gebruik heb en uiteraard de P1 meter die boven de modem hangt, zitten nog net binnen bereik van de wifi uit de telecommodem.
Of ik moest zeker kunnen weten welke powerline adapters en/of mesh netwerk wel goede resultaten geeft met HWE. Ik ga die niet vervangen vooraleer ik zekerheid heb dat ze compatibel zijn want HWE is het enige product dat niet wil samenwerken met mijn huidige powerline adapters en dat daarna al mijn andere WIfi toestellen nog op het netwerk blijven werken. Maar daar zal wel weer een ander topic op tweakers over gaan. :)

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 11-07-2022 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
Ik ben trouwens ook wel benieuwd met welke mesh netwerkproducten HWE goed samenwerkt. Lees in het forum diverse koppelingsproblemen met diverse netwerkproducten. Heb zelf nu een verbindingsprobleem met de kWh meter en ben op zoek naar een vervangende router Mesh die het bereik wat verbetert in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DeltaT schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:38:
Hoe goed is de wifi in de P1?
Wij hebben een buiten meter die op ongeveer 30 meter ligt.
Iemand in een vergelijkbare situatie?
Bij mij zit het bereik binnenshuis na een 8 meter nog op 20% en na een tiental meter doet ie niks meer.
Dus, afhankelijk van je buitenmuren en glas (hier geraakt wifi niet buiten en 4G niet binnen), vrees ik er toch voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
@IvoB2 en @counter12 : Ik heb zelf Ubiquiti apparatuur en op de standaard-instellingen verbinden de HWE apparaten probleemloos op 2.4 Ghz. Al heb ik (bewust) geen mesh-netwerk en daar ook geen ervaring mee. Naar mijn mening is een mesh-netwerk een prima oplossing voor netwerken met weinig data, zoals Zigbee of Bluetooth Low Energy maar niet voor Ethernet. En sowieso vind ik dat netwerken met veel data via een kabel moeten.

Dus bij mij lopen er een ethernet kabels naar de woonkamer (TV + STB + Hue bridge), slaapkamer (TV) en zolder (Werkplek en AP). Wifi clients kunnen verbinden met een van de 4 netwerken:
- Algemeen (2,4 of 5 Ghz),
- IoT (2.4 Ghz)
- Beneden (5 Ghz)
- Zolder (5 Ghz).

Het IoT netwerk is waar de HWE apparatuur mee verbind en wordt door de router (Ubiquiti Dream Machine) in de meterkast en de AP (Ubiquiti UAP-AC-Pro) uitgezonden en beide AP's kunnen elk het hele huis bereiken (al is de signaalsterkte van de UDM wel erg laag als je op zolder zit). Maar als een van de AP's niet werkt dan schakelt de HWE apparatuur na enige tijd om naar het andere AP. Zodra de dichtstbijzijnde AP weer terug komt dan schakelen ze na enige tijd ook weer daar naar toe terug. Ik heb er dus geen omkijken naar en het gebeurd zelden dat er een meter offline is.

Maar voor je naar de winkel rent om Ubiquiti apparatuur aan te schaffen: het is echt apparatuur voor de thuisprofessional/hobbyist. Dus het werkt prima en je kunt er heel veel mee instellen. Maar door dat laatste kun je het dus ook heel simpel verkloten. Lees je daarom goed in en check reviews om te beoordelen of dat voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik heb alleen een UTP aansluting tot in de woonkamer (waar vroeger de TV aanzat) en die is centraal gelegen.
Geen zolder in gebruik noch verdiepingen dus in se eenvoudig bereik.
Alleen zit de telecom modem op een ongelukkige plaats (helemaal in de hoek van de woning kant straat ipv centraal en nog eens naar buiten gericht ipv naar binnen maar daar kan ik niets meer aan veranderen want zo geplaatst door de telecominstallateur) waardoor de Wifi die vanuit de woning vertrekt niet de gehele woning bestrijkt en al helemaal niet sockets achter inbouwtoestellen.
Daar zou ik dus wel nog een wifi op kunnen aansluiten (?) indien compatibel met HWE.
Om nu alleen voor wat HWE sockets te gaan breken en UTP-kabels te gaan trekken vind ik er toch echt wat over.
Al mijn andere toestellen hebben, ook buiten, geen probleem met de huidige powerline verbinding.
Dus daar was ik, tot op heden, best tevreden over.
En ik ben helemaal geen telecom nerd noch hobbyist. Eigenlijk dus echt wel de doelgroep van HW.
Maar als je daardoor je hele thuis wifi netwerk moet gaan verbouwen schiet men aan dat doel voorbij.
Ik zoek dus "plug and play" speelgoed en geen semi professionele hobby. :)
Ik werd al onrustig doordat het me een paar uur gekost heeft om de bestaande P1 en 3 sockets aan de wifi verbonden te krijgen. :+
HereIsTom schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:38:
[...]

Over 2,5 jaar gaat het salderen er al af!
De HW P1 werkt ook samen met de 5.0 DM in Vlaanderen.
En daar is, toch voor iedereen met een digitale meter/P1 poort het salderen al meer dan een jaar einde verhaal.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 11-07-2022 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
vuurvreter63 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:19:
Je moet iig niet zoeken op P1 o.i.d.
Hij staat er met een andere naam.
Nu ben ik niet thuis, dus ik kan je er nu niet mee helpen. Maar de naam is wel ergens in dit forum/draadje genoemd.

Mogelijk dat iemand het nog weet.
Hij staat er niet altijd bij naam in hoor.
Bij mij is de P1 naamloos en slechts 2 van de 3 sockets zijn benoemd als energysocket.
Het MAC adres vind je op de App onder meters (het meter ID = MAC-adres).
En via het MAC naar het IP-adres.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 11-07-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:05
IvoB2 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:27:
[...]
Spijtig genoeg zijn blijkbaar mijn Powerline adapters niet compatibel met de HWE producten (zijn de standaard toestellen van de telecom provider).
Ik liep een beetje achter met lezen en kom nu jouw berichten tegen waarin ik pakweg 20 keer het woord powerline heb zien staan maar helaas niet één keer om welke adapter het ging. Wil je dat nog even delen zodat iemand anders niet in dezelfde val trapt?
Als ik het goed begrepen heb bevatten powerline adapters chips van ofwel QualComm, of van Broadcom.
Dat wil meestal al niet combineren en het zou ook zomaar kunnen dat de HWE stekkers niet met een van beide type adapters (meerdere merken) wil connecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:24

Termy

valt er nog wat te fragge?

counter12 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:35:
Ik ben trouwens ook wel benieuwd met welke mesh netwerkproducten HWE goed samenwerkt. Lees in het forum diverse koppelingsproblemen met diverse netwerkproducten. Heb zelf nu een verbindingsprobleem met de kWh meter en ben op zoek naar een vervangende router Mesh die het bereik wat verbetert in de meterkast.
Werkt hier prima met Asus AImesh.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Blurk62 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:01:
[...]

Ik liep een beetje achter met lezen en kom nu jouw berichten tegen waarin ik pakweg 20 keer het woord powerline heb zien staan maar helaas niet één keer om welke adapter het ging. Wil je dat nog even delen zodat iemand anders niet in dezelfde val trapt?
Als ik het goed begrepen heb bevatten powerline adapters chips van ofwel QualComm, of van Broadcom.
Dat wil meestal al niet combineren en het zou ook zomaar kunnen dat de HWE stekkers niet met een van beide type adapters (meerdere merken) wil connecten.
Het is de standaard Powerline adapter meegeleverd door mijn telecom operator (Telenet Vlaanderen).
Het betreft de Powerline PG-9072LG-TN. Als ik op het MAC adres zoek kom ik uit bij de fabrikant Comtrend Corporation. Een frequent voorkomende powerline in Vlaanderen dus.
Dus een goede waarschuwing voor kandidaat kopers uit Vlaanderen.
Ik heb op de website van HW gemist dat hun producten niet compatibel zijn met Powerline adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
counter12 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:22:
Zijn er gebruikers die een p1 meter en kWh meter dichtbij elkaar in de meterkast hebben zitten? Zo ja, wat geeft beide meters in de app aan bij WiFi kwaliteit? Mijn KWh meter is namelijk offline en geeft aan 50%, terwijl mijn p1 meter 40 cm verder zit en 78% aangeeft. Heeft de kWh meter een mindere WiFi?
Hier 86% op de 3 fasen kWh meter en 76% op de P1 meter. Zit ook maximaal 40cm tussen. Beide in meterkast, wifi router in woonkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Stokertje schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:58:
[...]

Hier 86% op de 3 fasen kWh meter en 76% op de P1 meter. Zit ook maximaal 40cm tussen. Beide in meterkast, wifi router in woonkamer.
Hier beide in de meterkast en beide 100%

Maar de router hangt er ook gelijk naast :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:09
@HomeWizard_NL

Is het mogelijk dat als je in je settings tel import en export totalen uitzet. Dat je dan alsnog ziet of je netto terug geleverd hebt of afgenomen.
Dus je ziet dan je afname, teruglevering, en bv een plus of min en dan het getal.

Lijkt mij wel handig. Als ik ze nu bij elkaar laat optellen zie Ik alleen m'n netto terug levering, maar zou ook wel willen zien wat ik afgenomen heb.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
RiDo78 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:05:
[...]

De droger draait hier thuis ook niet als er niemand thuis is. En de anti-kreuk functie is hier ook waardeloos. Blijft 10 seconden stilstaan en draait dan weer 30 seconden. En dat een uur lang.
Alleen die cyclus zit ook een paar keer in het programma. Dus uitschakelen vanaf een bepaald wattage en tijd lukt niet.
Ikzelf gebruik een Homey en een slimme stekker en dan lukt het wel.
Programma klaar en na ca 5 seconden de melding dat de droger klaar is.
Maar we zetten hem zelf uit. Een apparaat wat zoals de wasmachine of droger tijdens het draaien van de spanning afhalen vinden ze meestal niet leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 20:53
Stokertje schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:58:
[...]

Hier 56% op de P1 en 94% op de 1 fase kWh meter. Beide in de hal meterkast en 4 meter naar het wifi punt. Best wel een groot verschil. De drie energysavers tussen 94 en 54%. Alle drie in de woonkamer met het wifi punt maar eentje in een nis achter de vaatwasser.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Waarom vertonen de grafieken in de dagtab en detailtab andere max. waarden?
Ik meet bv. een wasmachine.
In de dagtab gaat de hoogste piek dan naar 900 W.
In dezelfde detailtab naar 2261 W.

Worden de pieken dan over een bepaalde uitgevlakt (bv. over een periode het gemiddelde van 5 minuten?)
Maar in het laatste geval zou dat betekenen dat een wasmachine maar heel kort een piek van +2000W bereikt want anders zou er over 5 minuten niet teruggerekend kunnen worden van 2261 naar 900 W?

En hoe kan ik in de grafieken dan berekenen hoeveel bv. de gemiddelde piek over 15 minuten was?
In de detailgrafiek (met de schuivende lijn) kan ik immers maar de ogenblikkelijke waarde zien waar de lijn staat waaruit ik onmogelijk kan afleiden hoeveel W er binnen een bepaalde periode werd verbruikt (bv. binnen de 15 minuten).

Of is dat gewoon niet mogelijk omdat het vermogen niet afgezet wordt tegen een tijdschaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8tQaduXXVU_qjuiawtiyHjk0L8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9H3xTZTUzXHtTJIv4F4s3PB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Sr6bYJxdjBOHOSxoLonp4GbEnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ro6JevkcLSVEM71eIj51Gs8z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 12-07-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@IvoB2 5 vs 15 mins integratie idd. Levert leuke patroontjes op bij m'n socket op de vriezer :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wat bedoel je met 5 vs 15 mins?

Een vaatwas heeft 2 pieken en een wasmachine 1. Die worden dan blijkbaar hard afgevlakt per 5 of 15 minuten (?) op de daggrafiek.

De vriezer heeft een redelijk vlak ononderbroken patroon (hier tussen de 1 en 30W) dus heeft ook geen pieken die echt afgevlakt worden. De pieken van 30W zijn dus zowel in dag als in detail te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHKB9uvbVj-DZb93ymh50xqFI_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nAUgTYcz2KK7EcXvt7U7rr1P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Lt-K8dHsM3vuHQX-F2C90soVdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hb5WIIKXhXboFyiVhrmsOGQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 12-07-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:18
henkzelf schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 07:40:
[...]

Hier 56% op de P1 en 94% op de 1 fase kWh meter. Beide in de hal meterkast en 4 meter naar het wifi punt. Best wel een groot verschil. De drie energysavers tussen 94 en 54%. Alle drie in de woonkamer met het wifi punt maar eentje in een nis achter de vaatwasser.
Heb hier diverse AP van Ubiquiti over het huis verdeeld, bij een herstart of update komen deze niet tegelijk weer online.
Hierdoor zoeken de meters een Wifi AP punt welke als eerste uitzend of nog online is, dit is niet altijd het sterkste AP is mij gebleken. Blijven dan verbonden met het dit eerste AP welke weer online komt. :) In het overzicht van verbonden apparaten met de AP is deze voorkeur te zien, herstarten en opnieuw pairen van de stekker heeft helaas niet altijd een goed resultaat

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@IvoB2 Er wordt of gemiddeld over 5 of over 15 mins, afhankelijk van of je in het detail bekijkt of het overzicht. Dan vlakken pieken idd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
Wie weet de oplossing? Mijn KWh meter is nu een paar dagen offline. Ik heb hem geprobeerd opnieuw te koppelen, maar dat is niet gelukt. Het lijkt er op dat ik de koppel toets op de meter 10 sec heb ingedrukt gehouden en volgens de handleiding zijn dan je inloggegevens gewist. Wat de handleiding echter niet aangeeft hoe je vervolgens opnieuw kan inloggen. De normale installatiehandleiding geeft ook geen uitsluitsel. Als ik de koppeltoets ingedrukt houdt verschijnt wel "AP" maar het gaat niet knipperen zoals in de handleiding staat. Wie weet de oplossing. De communicatie met de helpdesk van HWE verloopt moeizaam. Moet ik de meter in de software soms verwijderen en vervolgens opnieuw toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
RiDo78 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:52:
@IvoB2 en @counter12 : Ik heb zelf Ubiquiti apparatuur en op de standaard-instellingen verbinden de HWE apparaten probleemloos op 2.4 Ghz. Al heb ik (bewust) geen mesh-netwerk en daar ook geen ervaring mee. Naar mijn mening is een mesh-netwerk een prima oplossing voor netwerken met weinig data, zoals Zigbee of Bluetooth Low Energy maar niet voor Ethernet. En sowieso vind ik dat netwerken met veel data via een kabel moeten.

Dus bij mij lopen er een ethernet kabels naar de woonkamer (TV + STB + Hue bridge), slaapkamer (TV) en zolder (Werkplek en AP). Wifi clients kunnen verbinden met een van de 4 netwerken:
- Algemeen (2,4 of 5 Ghz),
- IoT (2.4 Ghz)
- Beneden (5 Ghz)
- Zolder (5 Ghz).

Het IoT netwerk is waar de HWE apparatuur mee verbind en wordt door de router (Ubiquiti Dream Machine) in de meterkast en de AP (Ubiquiti UAP-AC-Pro) uitgezonden en beide AP's kunnen elk het hele huis bereiken (al is de signaalsterkte van de UDM wel erg laag als je op zolder zit). Maar als een van de AP's niet werkt dan schakelt de HWE apparatuur na enige tijd om naar het andere AP. Zodra de dichtstbijzijnde AP weer terug komt dan schakelen ze na enige tijd ook weer daar naar toe terug. Ik heb er dus geen omkijken naar en het gebeurd zelden dat er een meter offline is.

Maar voor je naar de winkel rent om Ubiquiti apparatuur aan te schaffen: het is echt apparatuur voor de thuisprofessional/hobbyist. Dus het werkt prima en je kunt er heel veel mee instellen. Maar door dat laatste kun je het dus ook heel simpel verkloten. Lees je daarom goed in en check reviews om te beoordelen of dat voor je is.
@RiDo78 ik ben het met je eens dat bedraad de voorkeur heeft, echter HWE denkt daar anders over, uitsluitend via WiFi. Daarnaast sluit een Mesh bedraad en draadloos niet uit.
Maar ik wil voor de apparaten die uitsluitend via WiFi werken af van meerdere netwerken in huis. Waarbij niet altijd automatisch het sterkste signaal wordt opgepakt. Daarnaast wil ik mijn Ziggo router buiten gebruik stellen en in bridge mode gebruiken. Want m.i. veroorzaakt die heel veel problemen.
Maar de sterkte van het signaal en m.n. de onderlinge verschillen bij producten van HWE verbaast mij ook. Aangezien je daar bewust kiest voor een bepaald WiFi netwerk en de componenten slechts 40 cm van elkaar zijn verwijderd (in de meterkast in de hal) en router met WiFi AP in de woonkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Termy schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:32:
@IvoB2 Er wordt of gemiddeld over 5 of over 15 mins, afhankelijk van of je in het detail bekijkt of het overzicht. Dan vlakken pieken idd uit.
Ik heb nu hetzelfde dagverloop vergeleken tussen de app (screenshots zie je hiervoor) en via de windows website. Op de windowswebsite kloppen de grafieken wel (gelijke piekwaarden dan op detailwaarde).
Volgens mij klopt er dus iets niet met de waarden (Wh) aan de rechterzijde van de daggerafieken op een android tablet.
Op dezelfde grafiek - maar in windwows, worden wel de juiste Wh waarden getoond.

In de windows tabel wordt de marker ook (verticale witte streep) behouden wanneer je de vinger (of muiscursor) van de marker wegneemt. In de app verdwijnt de marker wanneer je je vinger (of S-pen) van de marker wegneemt. Ttz, in de app verdwijnt de marker niet maar na loslaten verdwijnt de waarde onder het toestellabel dat dan terug verschijnt en de markerwaarde afdekt.

Hier een screenshot van "Wasmachine" dd 09/07/2022 via de HWE app (in DeX modus en in zuivere tablet modus is er geen verschil, beiden getest):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NroO-Hz7ShPiz5st8O2KegemCgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blg1nAaECnGDsn93QnnCNybW.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een screenshot van "Wasmachine" dd 09/07/2022 via de website (windows 10):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XoNkmWM1WfRE4ifmLm4Ju7MqFhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CS17jODtZdwoq8XVfUZF3Ol.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet duidelijk dat de schaal aan de rechterzijde verschillend is.
De schaal via windows is de juiste, via de app verkeerd.

Lijkt me een beetje eigenaardig gezien het ontwikkeld is voor de app en de windows versie een naontwikkelde betaversie is :?

En, juist getest, het is ook geen eenmalig feit. Het zelfde fenomeen (verschil in schaalwaarde Y-as tussen windows en android) doet zich bij alle drie de sockets voor en bij verschillende metingen binnen de socket.

@HomeWizard_NL ?

[ Voor 64% gewijzigd door IvoB2 op 12-07-2022 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:05
IvoB2 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:47:
[...]

Het is de standaard Powerline adapter meegeleverd door mijn telecom operator (Telenet Vlaanderen).
Het betreft de Powerline PG-9072LG-TN. Als ik op het MAC adres zoek kom ik uit bij de fabrikant Comtrend Corporation. Een frequent voorkomende powerline in Vlaanderen dus.
Dus een goede waarschuwing voor kandidaat kopers uit Vlaanderen.
Ik heb op de website van HW gemist dat hun producten niet compatibel zijn met Powerline adapters.
Dezelfde powerline adapters werden in NL ook (ooit) door Ziggo geleverd. In oude topics o.a. hier op tweakers lees ik dat Telenet er custom firmware op heeft gezet. Dat zal misschien de oorzaak van het probleem zijn.
Ik heb net een paar testjes gedaan met een Devolo dLAN 1200+ WiFi ac powerline adapter die ik zelf nog had liggen en daar verbinden de HWE sockets probleemloos mee. Verbinden met een FRITZ!Repeater 1750E en een (tweede) Fritz!box als Mesh repeater is ook geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Thx.
Dus op zoek naar een nieuwe powerline adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:09:
[...]

Je ziet duidelijk dat de schaal aan de rechterzijde verschillend is.
De schaal via windows is de juiste, via de app verkeerd.

Lijkt me een beetje eigenaardig gezien het ontwikkeld is voor de app en de windows versie een naontwikkelde betaversie is :?
Heel verhaal, maar het klopt wel. Is al vaker voorbij gekomen (maar nog niet in topicstart beland). Is een bewuste keuze ivm aantal meetpunten wat je kwijt kan op een tablet/telefoon. Dan gaat het dus om verbruik per x tijd, waaarbij x langer is, dus je verbruik lager (mits je de hele tijd x dat verbruik zou hebben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ik begrijp wel dat men de grafiek in uitzicht moet aanpassen maar toch niet de benoemde waarden?
Nu krijg je op de app gewoon een verkeerde grafiek.
De x-as geeft het tijdsverloop aan.
De y-as geeft het vermogen op een bepaald tijdstip aan (en niet het verbruik)
De totalen links boven geven het verbruik aan: kWh.
De waarden op de Y-as zijn dus, op de app, verkeerd want ze geven op een bepaald punt op de y-as een verkeerde waarde aan. De waarden op de x-as (tijd) en de totalen (verbruik kWh) zijn dus correct maar niet op de Y-as (Vermogen W). Op de website gaat het overigens wel goed voor x, y en totaal.
Nu toont de app bv. een verloop tot waarde 900W terwijl de werkelijke waarde op dat tijdspunt 2400W moet zijn.
Pas dan de cijfers op de Y-as aan.
Nu krijg je gewoon een mooi gekleurd grafiekje maar zonder waarden van betekenis.
Wat heb je, als interpretatie, aan een grafiek met een benoemde waarde van nul tot 900 terwijl de werkelijke waarde nul tot 2400 is? Of, bij een kleinere meting, een grafiek op de Y-schaal van nul tot 150 terwijl de werkelijke waarde nul tot 300 is?
Het toestel heeft wel degelijk gedurende een bepaalde tijd 2400 W vermogen nodig en geen 900.

Ik heb dit ook bij geen enkele andere app die verbruik en vermogens meet en in grafieken toont.

En dan is dit een app ontwikkeld voor non tweakers? Een non tweaker gaat er nu gewoon vanuit dat zijn toestel max. 900 W vermogen afneemt en geen 2400W.
Vanaf 2023 trouwens een heel belangrijk inzicht voor klanten uit Vlaanderen.
Daar is dan niet het inzicht totaal verbruik van een toestel primordiaal maar in de eerste plaats het afgenomen piekvermogen (over 15 minuten klokwaarde).

Ontwikkel de app dan zo dat hij default in landscape opent. Dan heb je dat probleem ook niet.
Zou ook veel logischer zijn. Een tablet kan een toetsenbord hebben (en het is dan onzin om default in portrait te openen zonder te kunnen heroriënteren). Een smartphone heeft zelden een toestenbord dus deze kanje zonder probleem draaien wanneer de app in landscape opent.

Nu krijg je dat je op een identieke tablet niet via de app gaat kijken maar gewoon de weblink bekijkt.
Zelfde tablet, zelfde gegevens maar wel met een correcte Y-as schaal.
Omgekeerde wereld dus.

[ Voor 63% gewijzigd door IvoB2 op 12-07-2022 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylvesterb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-07 15:17
Sylvesterb schreef op maandag 11 juli 2022 @ 08:07:
Weet iemand hoe je alle data kan verwijderen van een P1 meter? Ik heb de P1 meter een tijdje bij mijn ouders getest omdat ik gebruik maakte van Enelogic. Als ik de P1 meter nu aansluit en koppel aan mijn account, neem hij de historie van mijn ouders mee binnen het maand en week verbruik.

Ik heb mijn account van Homewizard al verwijderd en een nieuwe aangemaakt. Ook dan neemt hij de data mee. Hopelijk kunnen jullie me iets verder helpen.

Is er hier toevallig nog iemand overgestapt vanaf enelogic naar HomeWizard? Zo ja, wat heb je gedaan met je historie? Dit is namelijk niet over te zetten begreep van van support.
Vandaag antwoord gekregen van support:

"Goedemorgen Sylvester, het klopt dat de gegevens van je ouders nog zichtbaar zullen zijn. De meetgegevens zijn namelijk gekoppeld aan je specifieke P1 meter en kunnen daarom niet verwijderd worden. Deze kunnen dus niet verwijdert worden uit de app."

Jammer dat je niet gewoon alle data kan wissen en de P1 meter op een ander adres kan gebruiken. Dit is bij een verhuizing ook niet ideaal.

PSN & R* Social: Sylvesterb001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
En de totaalwaarden van de sockets kunnen blijkbaar ook niet gewist worden.
Ook eigenaardig voor een losse stekker die je in no time van plaats en toestel kan (of zou kunnen) wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick v
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12-07-2022
Kan ik twee telefoons laten werken op een p1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Patrick v schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:57:
Kan ik twee telefoons laten werken op een p1
Ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
IvoB2 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:39:
Ik begrijp wel dat men de grafiek in uitzicht moet aanpassen maar toch niet de benoemde waarden?
Nu krijg je op de app gewoon een verkeerde grafiek.
Nu toont de app bv. een verloop tot waarde 900W terwijl de werkelijke waarde 2400W moet zijn.
Pas dan de cijfers op de Y-as aan.
Nu krijg je gewoon een mooi gekleurd grafiekje maar zonder waarden van betekenis.
Wat heb je, als interpretatie, aan een grafiek met een benoemde waarde van nul tot 900 terwijl de werkelijke waarde nul tot 2400 is? Of, bij een kleinere meting, een grafiek op de Y-schaal van nul tot 150 terwijl de werkelijke waarde nul tot 300 is?
Het toestel heeft wel degelijk gedurende een bepaalde tijd 2400 W verbruikt en geen 900.

Ik heb dit ook bij geen enkele andere app die verbruik en vermogens meet en in grafieken toont.

En dan is dit een app ontwikkeld voor non tweakers? Een non tweaker gaat er nu gewoon vanuit dat zijn toestel max. 900 W verbruikt en geen 2400W.

Ontwikkel de app dan zo dat hij default in landscape opent. Dan heb je dat probleem ook niet.
Zou ook veel logischer zijn. Een tablet kan een toetsenbord hebben (en het is dan onzin om default in portrait te openen zonder te kunnen heroriënteren). Een smartphone heeft zelden een toestenbord dus deze kanje zonder probleem draaien wanneer de app in landscape opent.
Ik zou het wat dat betreft ook nog eens fijn vinden als er een mogelijkheid komt om ook het verbruik van een deel van de grafiek inzichtelijk te maken. Je ziet nu alleen verbruik/opwek op een bepaald tijdstip, maar als ik een deel van de grafiek kon selecteren, zag ik ook deelverbruik/opwek.

Niettemin ben ik erg tevreden over wat dit allemaal biedt: het gaat voor mij niet zozeer om de hoogte van de pieken, maar meer om het "overall" beeld. Maar ik ben het met je eens dat die nauwkeurigheid er best zou mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Als het aleen om het "overal" beeld gaat moet je ook geen grafieken laten zien (die toch een verkeerd beeld geven).
Dan kan je net zo goed alle grafieken op "miniem" zetten en dan zie je alleen de totalen en niet de grafiek.

Nu komt het een beetje knullig over.
Ik zou bijna schrijven wel willen maar niet kunnen maar dat is niet correct want ze kunnen het wel via de weblink en op hetzelfde tablet scherm.

Bovendien eens met de mogelijkheid tot deelwaarden.
+ getoonde totaalwaarden per Watt, dus drie digits achter de komma (zie geen reden om dat niet te tonen wanneer het toch al gemeten wordt. De info is er dus kan ook getoond worden.
+ kiezen tussen portrait en landscape mode en al helemaal niet de ene keer wel en de andere keer niet.
+ de verschillende meters een vaste plaats op het overzicht kunnen toewijzen (het kan wel voor grafieken waarom dan niet voor de meters?).
+ sockets naar nul kunnen resetten wanneer je een socket voor de uitmeting van een ander toestel gaat gebruiken.

Dan zijn we er zo'n beetje en is het, zeker voor die prijs, een topproduct.
Nu blijft het een beetje op gadget niveau steken terwijl het technisch echt wel beter kan. De gegevens zijn er.
Kan het niet voor die prijs voeg het dan als extra toe aan een abo.
Wat je nu in de abo als meerwaarde krijgt is niet echt een meerwaarde: wie totalen langer dan 12 maanden kan zien heeft wel andere (gratis) mogelijkheden. Het sluimerverbruik is niet echt sluimerverbruik maar slaat er een beetje een slag naar.

Gewoon mijn gedacht hoor.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 12-07-2022 16:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
IvoB2 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:19:
Als het aleen om het "overal" beeld gaat moet je ook geen grafieken laten zien (die toch een verkeerd beeld geven).
Dan kan je net zo goed alle grafieken op "miniem" zetten en dan zie je alleen de totalen en niet de grafiek.

Nu komt het een beetje knullig over.
Ik zou bijna schrijven wel willen maar niet kunnen maar dat is niet correct want ze kunnen het wel via de weblink en op hetzelfde tablet scherm.

Bovendien eens met de mogelijkheid tot deelwaarden.
+ getoonde totaalwaarden per Watt, dus drie digits achter de komma (zie geen reden om dat niet te tonen wanneer het toch al gemeten wordt. De info is er dus kan ook getoond worden.
+ kiezen tussen portrait en landscape mode en al helemaal niet de ene keer wel en de andere keer niet.
+ de verschillende meters een vaste plaats op het overzicht kunnen toewijzen (het kan wel voor grafieken waarom dan niet voor de meters?).
+ sockets naar nul kunnen resetten wanneer je een socket voor de uitmeting van een ander toestel gaat gebruiken.

Dan zijn we er zo'n beetje en is het, zeker voor die prijs, een topproduct.
Nu blijft het een beetje op gadget niveau steken terwijl het technisch echt wel beter kan. De gegevens zijn er.
Kan het niet voor die prijs voeg het dan als extra toe aan een abo.
Wat je nu in de abo als meerwaarde krijgt is niet echt een meerwaarde: wie totalen langer dan 12 maanden kan zien heeft wel andere (gratis) mogelijkheden. Het sluimerverbruik is niet echt sluimerverbruik maar slaat er een beetje een slag naar.

Gewoon mijn gedacht hoor.
De hoogste piek plotten in een tijdsbestek is meetgewijs gezien incorrect, in de overzicht weergave op tablet/mobile is er gemiddeld per 15 minuten. Als we daar de piek zouden laten zien zeg je dat er 15 minuten lang 2400w was, dat is al helemaal incorrect in vergelijking met een gemiddelde. Op de volledigscherm weergave is dit 5 minuten. (Web heeft geen fullscreen en daarom altijd 5 min) de grafieken kunnen ook negatief, dus naar pieken “biassen” mis je veel teruglevering. Aangezien je niet elke seconde kan plotten. Gebruik je hiervoor gemiddelden. Anders zou ook een hoge piek van 1 seconde op een dag je hele grafiek in elkaar drukken. Ook je sluipverbruik bias je dan omhoog naar de hoogste meting in 5 of 15 minuten, dat klopt gewoon niet. Dit is waarom wij gemiddelden van periodes gebruiken, en niet de maximale piek.

[ Voor 4% gewijzigd door HomeWizard_NL op 12-07-2022 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Blurk62 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:19:
[...]

Dezelfde powerline adapters werden in NL ook (ooit) door Ziggo geleverd. In oude topics o.a. hier op tweakers lees ik dat Telenet er custom firmware op heeft gezet. Dat zal misschien de oorzaak van het probleem zijn.
Ik heb net een paar testjes gedaan met een Devolo dLAN 1200+ WiFi ac powerline adapter die ik zelf nog had liggen en daar verbinden de HWE sockets probleemloos mee. Verbinden met een FRITZ!Repeater 1750E en een (tweede) Fritz!box als Mesh repeater is ook geen enkel probleem.
Meest bekende merk voor powerline ‘devolo’ werkt. Ik zou niet weten waarom jouw powerline adapters niet zouden werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:07:
[...]

Meest bekende merk voor powerline ‘devolo’ werkt. Ik zou niet weten waarom jouw powerline adapters niet zouden werken?
De vraag is waarom powerline adapters van Telenet (een van de twee grootste providers in Vlaanderen) dan niet werken met producten van HWE?
Ik ga in Vlaanderen heus niet de enige met zo'n powerline adapter zijn want ze worden standaard door de provider geleverd om wifi uit te breiden op hun modem.
Het antwoord aan mij van jullie support was dat het lag aan de niet compabiliteit met de gebruikte powerline en dat HWE dat, buiten retour, daar verder niets meer in kon betekenen.
Dan vind ik het toch belangrijk dat zo'n issue naar klanten in Vlaanderen duidelijk wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:37:
[...]

De hoogste piek plotten in een tijdsbestek is meetgewijs gezien incorrect, in de overzicht weergave op tablet/mobile is er gemiddeld per 15 minuten. Als we daar de piek zouden laten zien zeg je dat er 15 minuten lang 2400w was, dat is al helemaal incorrect in vergelijking met een gemiddelde. Op de volledigscherm weergave is dit 5 minuten. (Web heeft geen fullscreen en daarom altijd 5 min) de grafieken kunnen ook negatief, dus naar pieken “biassen” mis je veel teruglevering. Aangezien je niet elke seconde kan plotten. Gebruik je hiervoor gemiddelden. Anders zou ook een hoge piek van 1 seconde op een dag je hele grafiek in elkaar drukken. Ook je sluipverbruik bias je dan omhoog naar de hoogste meting in 5 of 15 minuten, dat klopt gewoon niet. Dit is waarom wij gemiddelden van periodes gebruiken, en niet de maximale piek.
Wat laten jullie dan zien, het gemiddelde verbruik in Wh per 15 minuten/ 5min. en op de detailplot (per 5 minuten neem ik aan) het gemiddeld verbruik per 5 minuten voorafgaand aan de tijdslijn?
Of het gemiddeld vermogen (W) over 15 minuten (dat op het dagoverzicht gezien de schaal van de x-as niet te bepalen is en het gemiddeld vermogen (W) per 5 minuten op de detailas? Tijdstip voorafgaand aan de cursorlijn?

Ik vermoed het gemiddelde vermogen want een gemiddeld verbruik van 1600 Wh over 15 minuten kan niet want dan zou je op dat kwartier een piekverbruik van 6,4 kW hebben wat meer dan het dubbele is dat een wasmachine aankan.

Of anders gesteld, wanneer een (was)machine op de daggrafiek (per 15 min) over de hele cyclus als hoogste gemiddeld vermogen 1600 W laat zien kan je daaruit besluiten dat het specifiek toestel op een kwartier geen hogere piek dan 1,6 kW heeft?

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 12-07-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
IvoB2 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:44:
[...]

Wat laten jullie dan zien, het gemiddelde verbruik in Wh per 15 minuten/ 5min. en op de detailplot (per 5 minuten neem ik aan) het gemiddeld verbruik per 5 minuten voorafgaand aan de tijdslijn?
Of het gemiddeld vermogen (W) over 15 minuten (dat op het dagoverzicht gezien de schaal van de x-as niet te bepalen is en het gemiddeld vermogen (W) per 5 minuten op de detailas? Tijdstip voorafgaand aan de cursorlijn?

Ik vermoed het gemiddelde vermogen want een gemiddeld verbruik van 1600 Wh over 15 minuten kan niet want dan zou je op dat kwartier een piekverbruik van 6,4 kW hebben wat meer dan het dubbele is dat een wasmachine aankan.
We maken gemiddelden van de gemeten actieve waardes in watt. Voor 5 minuten voorafgaand aan de plot.

Betreft de powerlines, we hebben al tienduizenden klanten in vlaanderen, en dit is de eerste keer dat ik van dit probleem hoor. Kan het ook een configuratie verschil zijn? Zoals jij aangeeft zou er veel meer klachten over moeten binnenkomen?

[ Voor 5% gewijzigd door HomeWizard_NL op 12-07-2022 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Geen idee.
Ik gebruik de powerline al meerdere jaren en dit is de eerste keer dat er een toestel is dat NIET kan verbinden met de wifi van de powerline.
Het is jullie support die me zegt dat het probleem bij de powerline ligt.
Ik kan ook moeilijk de powerline terug binnen doen bij Telenet en inruilen omdat hij niet werkt want dat doet hij met ieder ander toestel wel.

Ik vermoed ook dat de meerderheid van je klanten een P1 meter heeft staan en geen sockets.
En velen zullen er eerder een wifi booster dan een powerline gebruiken.
De P1 meter heeft hier ook geen probleem en een verbinding van 100% maar met de modem. Meestal staat de modem het dichtst bij de elektriciteitskast.
Ik heb ook geen probleem met de sockets in de garage (waar de modem staat) maar met uitbreiding van sockets in andere ruiltes (keuken e.a.) want zo ver komt het bereik van de wifi uit de modem niet.
Vandaar een powerline in de keuken en de leefruimte (en daar willen de sockets niet aan).

Ik zie dat ook heel duidelijk aan de MAC adressen van de sockets en de P1. Allen verbinden aan de modem.
Al staat de modem op 8 meter en de powerline op 1 tot 2 meter van de desbetreffende socket.

Ik weet niet wat je bedoelt met een configuratieverschil.
Ik heb alles al uitgeprobeerd. 5 GHz op de powerline en op de modem uitgeschakeld. Modem en powerline ipv auto op zelfde kanaal gezet....... Niets helpt.
We maken gemiddelden van de gemeten actieve waardes in watt. Voor 5 minuten voorafgaand aan de plot.
OK, vermogen dus en geen verbruik.
Voor alle duidelijkheid:
In de detailgrafiek gemiddeld vermogen gemeten over 5 min. voorafgaand aan de plotlijn.
In de daggrafiek gemiddeld vermogen gemeten over 15 min (ergens rond de tijdlijn op de x-as).

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 12-07-2022 20:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheKerremenke
@IvoB2 Misschien moet je erover nadenken om de producten van Homewizard te retourneren. Ik lees hier de laatste paar pagina’s alleen maar klachten van jouw kant uit. Terwijl de support vanuit HW volgens mij ruim voldoende is.

Sowieso is het gebruik van power lines vragen om problemen. Genoeg ervaringen hierover te vinden op het internet. Daarom als het kan, altijd een utp kabel gebruiken. Maar daarmee dwalen we af in dit topic.

My 2 cents.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MitchVL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-11-2024
Ik ben er in geslaagd om via home assistant de spanning uit HomeWizard P1 meter te halen.
Moest iemand het nuttig vinden, is hier de yaml config. Je hoeft net nog het ip adres te vervangen, en de local api aan te schakelen van de P1 meter.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
rest:
  - authentication: basic
    scan_interval: 5
    resource: http://192.168.1.80/api/v1/telegram
    sensor:
      - name: "Voltage L1"
        value_template: "{{ (value|regex_findall_index('1\\-0\\:32\\.7\\.0\\([0-9.]*')).split('(',1)[-1].strip() }}"
      - name: "Voltage L2"
        value_template: "{{ (value|regex_findall_index('1\\-0\\:52\\.7\\.0\\([0-9.]*')).split('(',1)[-1].strip() }}"
      - name: "Voltage L3"
        value_template: "{{ (value|regex_findall_index('1\\-0\\:72\\.7\\.0\\([0-9.]*')).split('(',1)[-1].strip() }}"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
TheKerremenke schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:14:
@IvoB2 Misschien moet je erover nadenken om de producten van Homewizard te retourneren. Ik lees hier de laatste paar pagina’s alleen maar klachten van jouw kant uit. Terwijl de support vanuit HW volgens mij ruim voldoende is.
Waarom zou ik retourneren?
Ik zoek oplossingen.
Dat lijkt me juist het doel van een (specifiek) forum: de voor- en de nadelen van een product afwegen en proberen problemen op te lossen.
Als iedereen zou zeggen: joepie geen probleem het werkt of het werkt niet we sturen het terug heeft geen enkele discussie meerwaarde.
En de mogelijke verbeteringen die ik hiervoor aanhaalde zijn al meermaals voorbij gekomen.
Daar kan een fabrikant volgens mij iets mee (of hij het wil uitvoeren is iets anders).
Als iedereen zegt: het is goed zoals het is daar heb je niets aan.

Ik heb nu een P1 meter en drie sockets en die werken op de wifi van de modem.
Dus voor mij geen reden om te retourneren.
Ik zoek juist een oplossing voor verdere verbindingen alvorens ik er bij aankoop. Of als ik het probleem niet kan oplossen niet.
Sowieso is het gebruik van power lines vragen om problemen. Genoeg ervaringen hierover te vinden op het internet. Daarom als het kan, altijd een utp kabel gebruiken. Maar daarmee dwalen we af in dit topic.
Tja enerzijds krijg ik nu info dat powerlines altijd problemen geven en anderzijds dat het zou moeten werken en een zeldzaam voorkomend probleem is. Tot op heden ook nog geen problemen ondervonden met andere toestellen. Was dat het geval geweest was de powerline al terug ingeleverd.
Dus tot op heden nog geen nood geweest om het internet daarnaar af te speuren. Daarom dat ik het probleem nu ter sprake breng.
Werkt het niet met powerlines (?) of is dat om problemen vragen dan is dat duidelijk. Dan kan HW dat beter ook aangeven zodat iedereen daar voor de aankoop rekening mee kan houden.
En dan kan ik de powerline afschrijven en naar een beter werkende wifi oplossing zoeken.

Het gaat om sockets op wifi. Sockets staan normaal over gans je huis. Een UTP kabel is voor de sockets noch de P1-meter een oplossing.

[ Voor 45% gewijzigd door IvoB2 op 12-07-2022 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
Nee maar met utp kabels kun je doorheen je huis op meerdere plekken access points aanleggen. Hetgeen het gebruik van power lines overbodig maakt. En het WiFi signaal overal voldoende. Dus win win indien je de mogelijkheid hebt.

Voor het aansluiten van de p1 meter of de sockets inderdaad niet zelf relevant. Maar voor het verbeteren van de WiFi dekking des te meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
IvoB2 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:20:
[...]

Waarom zou ik retourneren?
Ik zoek oplossingen.
Dat lijkt me juist het doel van een (specifiek) forum: de voor- en de nadelen van een product afwegen en proberen problemen op te lossen.
Als iedereen zou zeggen: joepie geen probleem het werkt of het werkt niet we sturen het terug heeft geen enkele discussie meerwaarde.
En de mogelijke verbeteringen die ik hiervoor aanhaalde zijn al meermaals voorbij gekomen.
Daar kan een fabrikant volgens mij iets mee (of hij het wil uitvoeren is iets anders).
Als iedereen zegt: het is goed zoals het is daar heb je niets aan.

Ik heb nu een P1 meter en drie sockets en die werken op de wifi van de modem.
Dus voor mij geen reden om te retourneren.
Ik zoek juist een oplossing voor verdere verbindingen alvorens ik er bij aankoop. Of als ik het probleem niet kan oplossen niet.

[...]

Tja enerzijds krijg ik nu info dat powerlines altijd problemen geven en anderzijds dat het zou moeten werken en een zeldzaam voorkomend probleem is. Tot op heden ook nog geen problemen ondervonden met andere toestellen. Was dat het geval geweest was de powerline al terug ingeleverd.
Dus tot op heden nog geen nood geweest om het internet daarnaar af te speuren. Daarom dat ik het probleem nu ter sprake breng.
Werkt het niet met powerlines (?) of is dat om problemen vragen dan is dat duidelijk. Dan kan HW dat beter ook aangeven zodat iedereen daar voor de aankoop rekening mee kan houden.
En dan kan ik de powerline afschrijven en naar een beter werkende wifi oplossing zoeken.

Het gaat om sockets op wifi. Sockets staan normaal over gans je huis. Een UTP kabel is voor de sockets noch de P1-meter een oplossing.
Over het algemeen is wel bekend dat powerlines, repeaters en meshrouters minder stabiel zijn dan bekabeld in alle omstandigheden, bijde zijn het pleister middelen om “makkelijk” het netwerk te vergroten. Dit zou echter nog niet moeten betekenen dat het helemaal niet werkt. Jammergenoeg hebben we geen ervaring met wat hier voor jou de oplossing is om het koppelen te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
TheKerremenke schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:33:
Nee maar met utp kabels kun je doorheen je huis op meerdere plekken access points aanleggen. Hetgeen het gebruik van power lines overbodig maakt. En het WiFi signaal overal voldoende. Dus win win indien je de mogelijkheid hebt.

Voor het aansluiten van de p1 meter of de sockets inderdaad niet zelf relevant. Maar voor het verbeteren van de WiFi dekking des te meer.
Tja wanneer ik nog eens helemaal opnieuw zou bouwen zou dat geen punt zijn. :)
De powerlines zijn er in de eerste plaats gekomen omdat ik dan ook buiten wifi heb (stroomkabels lopen er, UTP niet).
Ik zoek een oplossing voor een bestaand probleem/woning.
En om nou overal te gaan breken om nieuwe UTP te leggen om een paar sockets bij te kunnen plaatsen gaat me persoonlijk iets te ver.

Misschien een acces point erbij in het midden van de leefruimte (daar is nog een UTP aansluiting vrij) en de powerline behouden voor buiten?

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 12-07-2022 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:38:
[...]

Over het algemeen is wel bekend dat powerlines, repeaters en meshrouters minder stabiel zijn dan bekabeld in alle omstandigheden, bijde zijn het pleister middelen om “makkelijk” het netwerk te vergroten. Dit zou echter nog niet moeten betekenen dat het helemaal niet werkt. Jammergenoeg hebben we geen ervaring met wat hier voor jou de oplossing is om het koppelen te laten werken.
Fair enough.
Daarom dat ik het probleem ook hier in de groep gooi.
Zo kan misschien toch iemand een werkbare oplossing aanrijken.
Ik onthoud tot heden dat powerlines (ander merk) repeaters, meshrouters niet de beste oplossing zijn.
Maar op een vrije UTP aansluiting in het midden van de woning (waar ik bijkomende sockets plan) een acces point met wifi de betere oplossing zou zijn?
Pagina: 1 ... 45 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic