Zakelijk gezien een puur logische reactie. En je hebt deels gelijk, een echte ROI is lastig te bepalen.Teleluvr schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:56:
[...]
Heel tof, maar ik vind de investering (50 euro) pittig in verhouding tot mijn waterverbruik en potentiële besparing.
Maar ik heb zelf problemen gehad met een gesprongen waterleiding die enkele weken behoorlijk wat water in de vloer heeft laten lopen. Dat kwam mede doordat het onder mijn laminaat gebeurde en mijn benedenburen elk jaar 6 maanden overwinteren in een land ten zuiden van de evenaar. Dus het werd pas opgemerkt toen er vochtplekken in het plafond van de mensen daar weer onder kwamen. Het enige waar wij het (achteraf gezien) van konden merken is een langzaam maar zekere muffere lucht in huis, een kamer die altijd koud bleef en uiteindelijk vochtoptrekking in een muur.
Had ik meer op mijn watermeter gelet (wat je natuurlijk niet dagelijks doet) of had ik deze app gehad dan had dat mij veel ellende bespaard:
- Meerdere hotelovernachtingen om de waterleiding en alle bijkomende schade te herstellen
- Beschimmelde ondervloer vervangen
- Laminaat in 1 kamer was te veel door de schimmel aangevroten en moest vervangen worden
- Gedoe met de buren. Zij hadden door het hele huis schade en ze hadden geluk dat ze voor vertrek altijd de hele meterkast van de stroom haalden. Want die was ook he-le-maal verzopen.
Zo kan ik nog even doorgaan. Natuurlijk voorkomt die sensor niet dat een leiding springt, maar hoe sneller je er bij bent, hoe minder de schade. En geloof mij, die 50 euro die had ik er al dubbel en dwars uit gehaald als ik eerder een seintje van een waterlek had gekregen.
Ik heb deze meter in elk geval meteen besteld en (gezien het feit dat de website het lastig had) ben ik zeker niet de enige. Daarnaast heb ik een P1 meter op de hoofdaansluiting voor het meten van elektra en gas, een enkelfasige KWh meter op de groep van de zonnepanelen en een paar losse stekkers op slurpende apparaten.
Haal ik daar een besparing uit die groot genoeg is om de aanschaf daarvan te bekostigen? Nee, waarschijnlijk niet. Maar ik ben mij wel meer bewust van het verbruik en dat werkt door op lange termijn.
Zo hebben wij ons aangeleerd om vooral overdag te wassen en de vaatwasser te laten draaien. Dan profiteren wij namelijk meer van de zonne-energie. Zelfs op bewolkte dagen. We zien ook het effect van het lager draaien van de thermostaat, dus we dragen wat dikkere kleding in de winter. En ook het effect van isolatie is duidelijk zichtbaar.