Homer-Simpson schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:06:
Ik heb sinds gisteren zonnepanelen waarvan ik de opbrengst monitor met een 3 fase meter van Homewizard. Deze zonnepanelen zitten aangesloten op een separate elektriciteitsmeter van de netbeheerder. Op de andere elektriciteitsmeter heb ik de P1 monitor aangesloten.
Nu doet de opmerkelijke situatie zich voort dat alle opgewekte stroom als extra verbruik wordt weergegeven op de P1 monitor. Iemand of @
HomeWizard_NL enig idee wat hier mis gaat (qua settings)?
[Afbeelding]
Je hebt dus een P1 meter, die meet je verbruik, en een kwH meter, die meet je opbrengst, en je opbrengst zit niet in je huisverbruik, want aparte meter. Dat is op zich natuurlijk prima, maar het is niet de situatie waar HWE van uit gaat. De app gaat uit van een P1 meter en dan *daarachter* een zonnepanelen generator. Dus als je zegt dat iets een zonne bron is, dan maakt hij voor die panelen een opwekkingsgrafiek (waarbij polariteit geflipt wordt, omdat generatie anders onder de 0 zit en dat is lelijk), je had al je Total Power grafiek (gebaseerd op de P1 meter), en hij maakt er een nieuwe grafiek bij die heet Power Usage die bestaat uit "Total Power min Solar generation". Daar hoor je dus te kunnen zien "wat je huis zou verbruiken als je geen zonnepanelen zou hebben". Wat je dus moet doen is even in de Graphs instellingen die grafiek uitzetten, want die is bij jou geen zinnig stukje berekening.
Hier is hoe het er bij mij uit ziet:
De dingen die ik meet zijn de 2e en 3e grafiek, en de eerste wordt daaruit samengesteld. Wat er bij jou gemeten wordt is effectief de 1e en 3e grafiek, en de 2e kun je niet makkelijk krijgen in HWE. Ik weet niet of dat nou ook zo heel interessant is. Met een aparte meter zul je sowieso niet aan saldering kunnen doen denk ik? Of in ieder geval kun je niet stroom gebruiken *voordat* hij het net opgaat en daarmee de saldering gewoon overslaan, dus het zijn in feite aparte systemen waarvoor je niet per se een gecombineerde grafiek kan gebruiken.
[
Voor 22% gewijzigd door
Jasper Janssen op 31-07-2022 14:19
]