Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
jesco_white schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:09:
Ik denk dat ik het ook zo ga doen. Per maand kosten en verbruik in een bestandje opslaan. Op zich omslachtig en zou niet nodig hoeven zijn als HomeWizard het mogelijk maakt in de app om per dag 1 van een maand tot laatste dag van een maand een bepaald tarief te laten invoeren door een eindgebruiker. Mede om die reden kopen mensen zo'n meter lijkt me.
Ja dat zou een oplossing voor jouw probleem zijn maar ik volg momenteel bv.de EPEX-DA tarieven dus dat zou dan ook weer niet veel uitmaken. Je kan van een toestel + app van 30 € niet verwachten dat ze met al die individuele wensen rekening gaan houden.
Dus gewoon al die loggers inzetten waar ze goed voor zijn en voor een algemeen overzicht zelf aan de slag lijkt me nog de beste garantie voor individuele resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solid67
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-04 11:41
]Ik heb een vraag over de P1 meter. Ik zag een vrij hoge verbruik terwijl bijna alles uitstond. Vanochtend even de gehele installatie stroomloos gemaakt en zag dat de P1 meter nog steeds 150 en later 276 watt aangaf terwijl de hoofdschakelaar uit stond en de slimme meter zelf 0,000 kWh aangaf..😵‍💫

Homewizard geeft aan dat ik even bij de leverancier moet vragen over de P1 poort. De meter leest alleen uit wat de P1 poort weergeeft.

Heeft iemand anders hier nog ervaringen mee?

Video: YouTube: Homewizard P1 & Meterkast

[URL="https://tweakers.net/i/Nn_cGP3GXKaeQFOIBaSTMf30gXU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HZMRqreRF3vWTQiBiYI1gapu.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLtLIsSHW1DRsxbsqqBNcoBY71U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZMRqreRF3vWTQiBiYI1gapu.jpg?f=fotoalbum_large[/URL

[ Voor 3% gewijzigd door solid67 op 22-07-2022 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:16
solid67 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:04:
]Ik heb een vraag over de P1 meter. Ik zag een vrij hoge verbruik terwijl bijna alles uitstond. Vanochtend even de gehele installatie stroomloos gemaakt en zag dat de P1 meter nog steeds 150 en later 276 watt aangaf terwijl de hoofdschakelaar uit stond en de slimme meter zelf 0,000 kWh aangaf..😵‍💫

Homewizard geeft aan dat ik even bij de leverancier moet vragen over de P1 poort. De meter leest alleen uit wat de P1 poort weergeeft.

Heeft iemand anders hier nog ervaringen mee?
Hoe moet de P1 meter iets doorgeven als jij het netwerk uitschakelt 8)7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQPAqpxkM5u3chBmkDHHWJz2Q3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5nxowbj2M9WiBBc7IkxcSSto.jpg?f=fotoalbum_large Wat zegt de rode tekst die verschijnt nadat je je stroom afsluit? Dat je p1-meter offline is, er wordt dus niets gesynchroniseerd. Hoe je dan toch aan een cosmetisch verbruik komt is mij een raadsel.

Ergens begrijp ik je vraag, maar ergens ook weer niet. Je verbruikt in app klopt met wat de meter zegt vlak voordat je um uitschakelt, dus dat is iig ok.

De vraag waarom je installatie een sluipverbruik heeft van 276 watt staat los van de werking van de HW app en p1 meter. Je zal toch echt alle stekkers (één voor één) los moeten trekken om de boosdoener te vinden.

Dat de app 276watt blijft aangeven terwijl er geen data gesynchroniseerd wordt is wellicht bijzonder. Maar omdat de p1 meter simpelweg de daadwerkelijke meterstanden synchroniseert wanneer ie kan, zal de info uit de app uiteindelijk géén spookwaarden bevatten.

[ Voor 32% gewijzigd door Chris.nl op 22-07-2022 16:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toniii
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-05 20:14
Jasper Janssen schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:28:
Ik kan niet spreken voor jouw weer maar mijn zon heeft er vandaag super veel moeite mee. Je ziet ook dat jouw netto opwekking maar een paar honderd watt is. Het zou kunnen dat je inverters wat moeite hebben om correct aangeschakeld te blijven. Enphase heeft meestal ook eigen monitoring, hoe ziet die eruit?
Ik denk dat je gelijk had. Het was de slechtste dag die ik tot nu toe heb gehad vanaf installatie in april. De inverters zullen aan/uit switchen. Vandaag flink aan het wassen/drogen en airco staat aan. De zon komt vanaf nu het gunstigste te staan. Je ziet nu wel een mooie rechte lijn in de homewizard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3BIRvBtmm9dgjCh4LrLTkHLOXo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dSIssVK5qe6klwFB6YDpQzyq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8htDebWUgkys0sB-sv32u-FTqHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GB5JesWcWMDDU5W72ntKxHZe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kL0iRbIeWKQaeQoAz7qEcbIuQTU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yrTHatCbSBayBi67NpB74AdM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Toniii schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:23:
[...]

Ik denk dat je gelijk had. Het was de slechtste dag die ik tot nu toe heb gehad vanaf installatie in april. De inverters zullen aan/uit switchen. Vandaag flink aan het wassen/drogen en airco staat aan. De zon komt vanaf nu het gunstigste te staan. Je ziet nu wel een mooie rechte lijn in de homewizard.
Ter vergelijking, hier is mijn grafiek van die oorspronkelijke slechte dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7ebG2kS2Tf_SkmdzePy-7duuk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEWYNmrRUKIOxJLBS5LG0NoR.jpg?f=fotoalbum_large

3680W nominaal in 14 panelen over een 3000W Goodwe string inverter. Tot 17:00 kwam er zo goed als niks uit — in de home assistant versie van de grafiek zie ik zelfs dat hij vaker -20W genereerde (dat is blijkbaar het verbruik van de inverter zelf die gevoed wordt uit de grid side) dan dat er iets positiefs uit kwam. Blijkbaar was het zo grijs en betrokken dat de hoeveelheid zon eigenlijk niet over de drempel heen kwam bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GL6-DEnQ3N_fSlqF31mRCEkuRZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yXwVNuHW4lXR7n4mqkUwoCZ8.jpg?f=fotoalbum_large
En ingezoomd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfRwleNUlOIuoz-NLe4pYTEyip4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CSuEHa5iIMJ5cWz15piMusu0.jpg?f=fotoalbum_large

(Let op, negatief is leveren in deze grafiek)

Ik denk dat de pieken naar trekken uit het grid bestaan uit momenten dat de condensatoren leeg waren en dat hij gedeeltelijk of volledig afgeschakeld is geweest zoals hij ‘s nachts doet.

En een normalere dag (gisteren):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppx_kmOtwShHJxy5yaVNQkpv4tE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJlHIrE8oIXUMiNakuoTNbib.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PwMz6YscJ-hr7BqAealo4wFUzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gsEK5ND1D5fBFjmkEPIpkyUe.jpg?f=fotoalbum_large

Hij kan het normaal gesproken wel dus ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Jasper Janssen op 24-07-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toniii
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-05 20:14
Jasper Janssen schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:24:
[...]

Ter vergelijking, hier is mijn grafiek van die oorspronkelijke slechte dag:
[Afbeelding]

3680W nominaal in 14 panelen over een 3000W Goodwe string inverter. Tot 17:00 kwam er zo goed als niks uit — in de home assistant versie van de grafiek zie ik zelfs dat hij vaker -20W genereerde (dat is blijkbaar het verbruik van de inverter zelf die gevoed wordt uit de grid side) dan dat er iets positiefs uit kwam. Blijkbaar was het zo grijs en betrokken dat de hoeveelheid zon eigenlijk niet over de drempel heen kwam bij mij.

[Afbeelding]
En ingezoomd:
[Afbeelding]

(Let op, negatief is leveren in deze grafiek)

Ik denk dat de pieken naar trekken uit het grid bestaan uit momenten dat de condensatoren leeg waren en dat hij gedeeltelijk of volledig afgeschakeld is geweest zoals hij ‘s nachts doet.

En een normalere dag (gisteren):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hij kan het normaal gesproken wel dus ;)
Nice! Gister had ik ook een opbrengst van 21.9kwh
(10 x 380 paneel, zuid/west)

Hoe krijg je die grafiek uit je homewizard dat hij alleen de opbrengst pakt? Of kan dat alleen icm een kWh meter? Of betaald energy+ account?
Ik kijk nu bij enphase hoeveel m'n opbrengst is en bij HW zie ik m'n totale opbrengst - (direct) verbruik.

Zou graag ook nog 2 extra losse grafieken willen hebben; 1 opbrengst 2 verbruik 3 totaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper Janssen
Toniii schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:58:
Nice! Gister had ik ook een opbrengst van 21.9kwh
(10 x 380 paneel, zuid/west)

Hoe krijg je die grafiek uit je homewizard dat hij alleen de opbrengst pakt? Of kan dat alleen icm een kWh meter? Of betaald energy+ account?
Ik kijk nu bij enphase hoeveel m'n opbrengst is en bij HW zie ik m'n totale opbrengst - (direct) verbruik.

Zou graag ook nog 2 extra losse grafieken willen hebben; 1 opbrengst 2 verbruik 3 totaal.
Die grafiek met direct de opbrengst is inderdaad de meerwaarde van toen ik de kWh meter geïnstalleerd heb bij m’n inverter :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3EwWF94z5k6N_0ZGSUL2wND4FE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oW4WHIREysOgy4GuFxU8pmS5.jpg?f=fotoalbum_large

Al moet ik zeggen dat ik die grafieken ook al uit de goodwe app kan krijgen, (…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mf8dO0WheQlYMv4R1OEWuK-L1fQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BC103NA1Td0gH8MlaqOWzqqg.jpg?f=fotoalbum_large
…),
dus wat mij betreft is die grafiek wel mooi dat het in de ene homewizard app zit (en hoeveel beter is die homewizard app niet dan die van goodwe!), maar de *echte* meerwaarde voor mij zit ‘m erin dat je automatisch een grafiek erbij krijgt die de grid meting van de meter en de productie van je inverter van elkaar aftrekt — waarmee je dus weet wat je echt zelf verbruikt, ipv alleen maar je ‘netto’ stroom heen en weer door de meter heen.

Als ik het goed heb kan je binnenkort enphase direct aan de hwe app gaan koppelen en dan hoef je er dus niet een apart apparaat voor te hebben. Aan de andere kant, heel duur is het ding nou ook weer niet, en hij werkt echt als een zonnetje. Het enige dat het bij mij moeilijk maakte was dat de Solar verdeler slecht toegankelijk was en geen ruimte had voor 2 extra units — dus ik heb de spullen in een nieuw groter kastje moeten overzetten.

[ Voor 16% gewijzigd door Jasper Janssen op 24-07-2022 23:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:52
En misschien van de opbrengst van de pv even een nieuw snoertje halen voor de cv ketel. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:23
Mijn situatie:
Ik heb een Home Wi-Fi kWh meter en die data stuur ik naar PVOutput met onderstaande script.
Het script draait op een Odroid met HomeAssistant OS.

Ik verstuur alleen v1 en v3 data. Actuele Net Power word dan berekend door PVOutput.
"--no-hsts" weggelaten uit de geleende code. Dit stukje werkte niet mee op HASSIO.

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
#!/bin/sh
# name: pvoutput-upload.sh
# description: upload  HomeWizard Wi-Fi KwH meter energy data to PVOutput.org website
# location: /config/shell

youripaddress=""
#yourportnr=
yoursid=""
yourapikey=""
logfile="/config/shell/pvoutput.log"

# get current energy data from KwH Meter, convert kWh meter data to Wh (remove decimal point)
energydata=$(wget http://"$youripaddress"/api/v1/data -qO-)
currentpower=$(echo "$energydata" | sed 's/,/\n/g' | grep "active_power_w"| cut -d: -f2)
import1=$(echo "$energydata" | sed 's/,/\n/g' | grep "total_power_import_t1_kwh" | cut -d: -f2 | tr -d '.')
export1=$(echo "$energydata" | sed 's/,/\n/g' | grep "total_power_export_t1_kwh" | cut -d: -f2 | tr -d '.')

# P1 Meter drops trailing decimal zero's, so add them back and after cut excess zero's if preset (cut to 7 digits)
v3="$import1"000
v3="${import1:0:6}"
v1="$export1"000
v1="${export1:0:6}"

# set date and time variables
datestamp=`date '+%Y%m%d'`
timestamp=`date '+%H:%M'`

# save output to logfile
echo date: $datestamp, time: $timestamp, export_meter: $v1, import_meter: $v3, power: $currentpower >> $logfile 2>&1

# post energy and power value to PVOutput site, save response to logfile and add linefeed
# the c1=1 flag sets energy as lifetime value, consumption and generation energy is reset to 0 at the start of the day
postdatastring="sid=$yoursid&key=$yourapikey&d=$datestamp&t=$timestamp&v1=$v1&v3=$v3&c1=1"
wget https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?$postdatastring -qO- >> $logfile 2>&1
echo >> $logfile 2>&1

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06 23:49

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Vraagje over de verversingssnelheid. Is het mogelijk om dit aan te passen? Mijn meter geeft electriciteit 1x per 10 seconden door. Dan zie je maar een minuutje op je scherm staan tijdens "Nu". Ik wil hier 10 minuten tot een uur van maken. Kan dat?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-06 11:58
Ik zag zojuist in de changelog van de app updates iets over een Watermeter. Heeft iemand deze al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-06 03:10
Devaqto schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:34:
Ik zag zojuist in de changelog van de app updates iets over een Watermeter. Heeft iemand deze al?
Zijn pas beschikbaar vanaf medio augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solid67
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-04 11:41
Chris.nl schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:53:
[Afbeelding] Wat zegt de rode tekst die verschijnt nadat je je stroom afsluit? Dat je p1-meter offline is, er wordt dus niets gesynchroniseerd. Hoe je dan toch aan een cosmetisch verbruik komt is mij een raadsel.

Ergens begrijp ik je vraag, maar ergens ook weer niet. Je verbruikt in app klopt met wat de meter zegt vlak voordat je um uitschakelt, dus dat is iig ok.

De vraag waarom je installatie een sluipverbruik heeft van 276 watt staat los van de werking van de HW app en p1 meter. Je zal toch echt alle stekkers (één voor één) los moeten trekken om de boosdoener te vinden.

Dat de app 276watt blijft aangeven terwijl er geen data gesynchroniseerd wordt is wellicht bijzonder. Maar omdat de p1 meter simpelweg de daadwerkelijke meterstanden synchroniseert wanneer ie kan, zal de info uit de app uiteindelijk géén spookwaarden bevatten.
Dank voor reacties. De P1 meter wordt gevoed door de slimme meter. Mijn aanname was dat als ik de hoofdschakelaar uitschakel ik in ieder geval elk verbruik annuleer waar ook in het huis.

Het lijkt erop na een paar keer proberen dat de P1 de laatste waarde “vasthoudt” van het moment voordat ik de hoofdschakelaar omzet. Naderhand ook logisch omdat de WiFi wordt uitgeschakeld, ook van de P1. 🫢🥴

De rode tekst geeft dan ook aan dat de homewizard spullen offline zijn.

Als ik de hoofdschakelaar aanzet leest P1 in ieder geval dezelfde waarde af als de slimme meter.

Ik ga nu alle groepen uitschakelen en/of alle stekkers eruit trekken en intussen ervoor zorgen dat de WiFi blijft werken.

Ik ga dus verder op zoek naar het sluip verbruik. Ik heb nu de meeste grote gebruikers zoals ook ook mijn koelkasten via de stekkerplug gemonitord. Maar opgeteld blijft er nog steeds ca 100W continue gebruikt worden zonder dat ik daar nog een concreet apparaat aan kan koppelen.

Ik heb ook nog homewizard gesproken. Die gaven aan dat ik bij de energieleverancier kon vragen naar de status van de P1 poort, maar bij oxxio kwam ik ook niet veel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
100W is stiekem niet heel veel als je alles wat je hebt bij elkaar optelt. Digitaal klokje van de oven, wekkerradio, CV ketel, pomp vloerverwarming, mechanische ventilatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nou dat is dan toch 2,4 kWh sluipverbruik per etmaal of 876 kWh per jaar en dat vind ik best veel.
De klok van de oven staat hier trouwens standaard uit, de pomp van de WP gaat, buiten het verwarmingsseizoen, hier maar één keer per dag een paar minuten draaien.
De grootste continue verbruikers zijn de 2 koel/vriescombinaties (450 + 590 Wh per etmaal). Wat dus nog maar de helft is van wat je "niet heel veel" niet te detecteren sluipverbruik benoemt.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 26-07-2022 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
solid67 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:20:
[...]
Ik ga dus verder op zoek naar het sluip verbruik. Ik heb nu de meeste grote gebruikers zoals ook ook mijn koelkasten via de stekkerplug gemonitord. Maar opgeteld blijft er nog steeds ca 100W continue gebruikt worden zonder dat ik daar nog een concreet apparaat aan kan koppelen.
Meten is weten zegt men altijd. Maar dat gaat niet altijd op. Als je iets meet, dan moet je de meetresultaten ook kunnen interpreteren en in perspectief plaatsen.

In het geval van sluipverbruik zijn we snel geneigd om alles wat 'uit' staat voor 0 watt aan te rekenen. Maar, bijna alles heeft een adapter of transformator in zich, behalve misschien een klassieke waterkoker. Al die adapters/trafo's die verbruiken stroom zodra ze worden aangesloten. Je kunt bijna wel stellen dat als een apparaat niet met een grote schakelaar wordt uitgezet, hij sluipverbruikt Alleen als de 230 volt aansluiting naar de trafo wordt onderbroken is een apparaat echt uit. Voor al de rest: standby met sluipverbruik.

Natuurlijk is er verschil in 'standby' modus. Een PC heeft verschillende standby modi, bijvoorbeeld een waar de harde schijven uit gaan, een waarbij ook de insteekkaarten, videokaart uit gaan, eentje waarbij alles uitgaat behalve de CPU, geheugen en vooraf ingestelde apparaten (voor WOL bv). Tot slot eentje waarbij de PC alles stopt en dan 'echt uit' is. Tenminste, wij noemen dat vaak 'echt' uit. In de praktijk staat de voeding van de PC nog onder stroom en produceert die 5 volt op 1 van de draden (5vsb) zodat je de PC weer makkelijk kunt inschakelen.

Dus al deze sluipverbruikers bij elkaar opgeteld, kom je al snel aan 100 Watt of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Alles wat niet continue gebruikt moet worden (pc, smartphone, TV....) kan aan een stekker met een eenvoudige aan/uit knop zodat bij uitschakelen er geen sluipverbruik meer is.
Vaatwas en wasmachine hebben bv. al geen sluipverbruik. Eenmaal uitgeschakeld gaan ze naar 0 W verbruik.
Mijn grootste continue "sluip"verbruikers zijn de internet/wifi modem en de omvormer en BMS van de batterij (maar die werken het grootste deel van het jaar dan nog eens op PV).

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 26-07-2022 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
IvoB2 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:47:
Nou dat is dan toch 2,4 kWh sluipverbruik per etmaal en dat vind ik best veel.
De klok van de oven staat hier trouwens standaard uit, de pomp van de WP gaat, buiten het verwarmingsseizoen, hier maar één keer per dag een paar minuten draaien.
De grootste continue verbruikers zijn de 2 koel/vriescombinaties (450 + 590 Wh per etmaal). Wat dus nog maar de helft is van wat je "laag" niet te detecteren sluipverbruik benoemt.
Klopt hoor. Ik zit zelf op zo'n 60W rustverbruik. Geen sluipverbruik, dat duidt in mijn ogen ongewenst gebruik aan, maar rustverbruik is wat je apparaten vragen waarvan je bewust wil dat ze aan blijven. Ik wil maar aangeven dat met een aantal apparaten waar je misschien niet aan denkt, die 100W zo gehaald kan zijn. Vandaar dat ik een aantal voorbeeldjes gaf, je hoeft het niet meteen naar je eigen situatie te vertalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sluipverbruik van 100 W (niet gewenst) of rustverbruik van 100 W (bewust) moet toch niet zo moeilijk te detecteren zijn. Dat is echt geen display van een oven of zo dat je even over het hoofd ziet.
Indien bewust (rustverbruik) moet je er al niet naar op zoek want je bent je bewust van dat toestel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Ik geef ook aan dat het volgens mij dus niet om één enkel apparaat gaat. maar een combinatie van apparaten waar je wellicht niet zo gauw aan denkt, en misschien ook geen socket tussen kunt hangen.

Ikzelf spreek van rustverbruik, omdat ik me bewust ben van die apparaten. En ik heb dus vrede met die 60W. Maar ik vermoed dat @solid67 nog op zoek is naar de apparaten die bij elkaar die 100W verklaren. En dat hoeft dan uiteindelijk geen sluipverbruik te zijn, dat is aan hem.

En je snapt toch gewoon prima wat ik bedoel @IvoB2? Het klinkt alsof je een discussie wil voeren, maar ik probeer @solid67 slechts te helpen met een andere manier van denken, die hij misschien nog niet geprobeerd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:27

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik heb mijn PC met alle monitoren en speakers etc nu op de energy socket zitten en in volledige standby/uit trekt dat een whopping.. 3 W. Daar ga ik niet moeilijk voor doen om het aan/uit te zetten.

Ik ben ondertussen bijna het hele huis door geslopen met de energy socket en er zijn gewoon een hoop apparaten die een paar W trekken waar ik 0 behoefte aan heb om die achter een schakelaar te zetten (router, tv, Hue en Tradfri bridge, etc). De grootste verbruikers lijken de 2 VVWpompen te zijn die iets van 8 W per stuk pakken, constant. Deze mogen schijnbaar ook absoluut niet voedinggeschakeld te worden dus dat maakt het wat lastig om daarvan het verbruik te beperken buiten het stookseizoen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-01 21:46
Termy schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:50:
Ik heb mijn PC met alle monitoren en speakers etc nu op de energy socket zitten en in volledige standby/uit trekt dat een whopping.. 3 W. Daar ga ik niet moeilijk voor doen om het aan/uit te zetten.

Ik ben ondertussen bijna het hele huis door geslopen met de energy socket en er zijn gewoon een hoop apparaten die een paar W trekken waar ik 0 behoefte aan heb om die achter een schakelaar te zetten (router, tv, Hue en Tradfri bridge, etc). De grootste verbruikers lijken de 2 VVWpompen te zijn die iets van 8 W per stuk pakken, constant. Deze mogen schijnbaar ook absoluut niet voedinggeschakeld te worden dus dat maakt het wat lastig om daarvan het verbruik te beperken buiten het stookseizoen.
Ik heb hetzelfde gedaan en hadden het er vandaag hier over, wil je de Sonos lader er bijv uit gaan halen maar elke keer een lege speaker als je hem net nodig hebt is ook niet handig, zo zijn er best wat dingen die we uiteindelijk toch maar gewoon laten zitten voor een beetje woongenot.
Ik kwam uiteindelijk ook op de VV pompen en heb deze toch achter een stekker gezet, heb er in totaal 4 waarvan 2 al wat ouder en best wat stroom gebruiken. Het heeft totaal geen nut dat deze in de zomer de hele dag draaien dus heb nu ingesteld dat ze automatisch aangaan zodra de pomp van de Warmtepomp aanslaat, alleen dan wordt er water door de leidingen gepompt. Misschien dat ik ze ook nog instel dat ze elke week een kwartier ofzo draaien zodat ze niet te lang stilstaan.

99x TS-165C2 | ZO | 16,33 kWp | SolarEdge SE15K 3 Fase | NIBE F2040-16 | SMO20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@martgom Ja, dat laatste wil je zeker doen anders wordt het een koude winter.

Mijn pompen zijn erg nieuw/modern dus trekken gelukkig niet veel maar kunnen ook niet aan een simpele pompschakelaar, helaas.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-01 21:46
Termy schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:25:
@martgom Ja, dat laatste wil je zeker doen anders wordt het een koude winter.

Mijn pompen zijn erg nieuw/modern dus trekken gelukkig niet veel maar kunnen ook niet aan een simpele pompschakelaar, helaas.
Ik heb 2 nieuwe pompen die 9W trekken bij stand 1, middels de NIBE API check ik of de pomp van de Warmtepomp aanslaat en dan de pompen ook aangaan, heb je geen pompschakelaar voor nodig. Heb je ook een warmtepomp? Anders zou je het eventueel nog mee kunnen laten sturen op buiten temperatuur oid.

99x TS-165C2 | ZO | 16,33 kWp | SolarEdge SE15K 3 Fase | NIBE F2040-16 | SMO20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcied
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:53
Ik heb al een jaar de p1 meter, en daar nu sinds een week 2 3-fase kwh meter bij aan gesloten voor de 2 omvormers van de zonnepanelen.

Hierdoor is er nu een extra grafiek bij gekomen voor het verbruik. Als de zonnepannelen constant leveren gaat dit helemaal goed.

Alleen als het bewolkt is en er dus erge pieken en dalen in de productie zijn, of in het weekend als 1 van de 2 omvormers uit gaat op te hoog voltage (dit is alleen in het weekend een probleem, er zal dan wel te weinig afname zijn op het net) klopt er van de grafiek voor verbruik helemaal niets meer. er zitten dan ineens erg hoge pieken in het verbruik die er helemaal niet zijn. zie onderstaande afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcSasezsF6cb3RSI4IyCNvo1yhc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cvaLuuzHVU1k7Tt6sikEkCYN.png?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat hier iets mis gaat met het maken van de grafiek, want in de NU grafieken komen deze rare waardes niet voor. dan klopt het verbruik wel ongeveer met wat ik schat dat er verbruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

martgom schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:45:
[...]

Ik heb 2 nieuwe pompen die 9W trekken bij stand 1, middels de NIBE API check ik of de pomp van de Warmtepomp aanslaat en dan de pompen ook aangaan, heb je geen pompschakelaar voor nodig. Heb je ook een warmtepomp? Anders zou je het eventueel nog mee kunnen laten sturen op buiten temperatuur oid.
Ah, ok, ja dat klinkt wel mooi. Toch moeten pompen niet maanden stil staan want daar slaan ze door vast. Klassieke pompschakelaars laten ze ook elke dag een minuut draaien of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:30
mcied schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:55:
Ik heb al een jaar de p1 meter, en daar nu sinds een week 2 3-fase kwh meter bij aan gesloten voor de 2 omvormers van de zonnepanelen.

Hierdoor is er nu een extra grafiek bij gekomen voor het verbruik. Als de zonnepannelen constant leveren gaat dit helemaal goed.

Alleen als het bewolkt is en er dus erge pieken en dalen in de productie zijn, of in het weekend als 1 van de 2 omvormers uit gaat op te hoog voltage (dit is alleen in het weekend een probleem, er zal dan wel te weinig afname zijn op het net) klopt er van de grafiek voor verbruik helemaal niets meer. er zitten dan ineens erg hoge pieken in het verbruik die er helemaal niet zijn. zie onderstaande afbeelding.

[Afbeelding]

Ik vermoed dat hier iets mis gaat met het maken van de grafiek, want in de NU grafieken komen deze rare waardes niet voor. dan klopt het verbruik wel ongeveer met wat ik schat dat er verbruikt wordt.
Dit had ik gisteren ook ineens, voorheen niet.
@HomeWizard_NL enig idee wat er fout gaat?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y10
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-03 21:27

Y10

[Afbeelding]

Ik heb exact datzelfde, op zonnige dagen.
Zodra er een wolk voor de zon drijft lijkt het stroomverbruik omhoog te schieten.
Ik denk eerder dat het aan de elektriciteitsmeter ligt, dan aan de HW P1 meter. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kceaMFs3DKYilJFEViBuxstF--0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yw5Gvk8yXWYmrZ2NkXyisrOe.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is het wat duidelijker te zien, zodra de PV-panelen minder produceren (bovenste grafiek) zie je het verbruik (onderste grafiek) omhoog gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-A9NvOoxQEpNXEoxB_iZwrwJo-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/av997fqDZbiOAMasacGdHt0g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik heb nu al geruime tijd een issue met de app zelf.
Je kan niet altijd vlot schakelen tussen de tabs week, dag, nu.
Regelmatig moet je, om te schakelen, de app eerst afsluiten en terug opstarten voor je bv. van dag naar nu of naar week wenst te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:15
Iemand hier ervaring met een energy socket bij een autolader?
Mijn PHEV laadt met maximaal 3,7 kWh.

Nou kan de energy socket dat ook aan, maar ook voor langere tijd?
Vaak schakelt de autolader al best snel terug in vermogen, maar ik moet natuurlijk geen kortsluiting krijgen door een smeltende socket. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:34
FabianGTI schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:18:

Vaak schakelt de autolader al best snel terug in vermogen, maar ik moet natuurlijk geen kortsluiting krijgen door een smeltende socket. :+
Wil je veilig en goed slapen --> gebruik deze: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:21
FabianGTI schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:18:

Nee, dat gaat niet. Bij mij althans niet. Na 5 minuten gaat de socket op rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Bedankt voor de tip!
Zo te zien is het ook nog redelijk makkelijk aan te sluiten, ik zal eens kijken of ik er nog plek voor heb (ik ben niet bepaald een elektricien :+ ).
Ik zou hem eventueel ook nog in de laadkast kunnen maken natuurlijk.

Zoals @Wenzel ook al aangeeft klapt hij er dus na 5 minuten al uit, ik was er al een beetje bang voor dat die 3,7 kWh enkel een piek is en niet langdurig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Je geeft zelf aan dat je PHEV max. laadt aan 3,7 kW.
Wat houdt je tegen om hem thuis aan minder vermogen te laden?
Zelf laden we ons BEV maar tussen de 2.3 en 3.9 kW (waarbij 3.9 eerder de uitzondering is).
Bij een PHEV kan laden aan een lager vermogen dus zeker geen probleem zijn?
De socket gaat overigens ook niet smelten want er zit een overbelastingsveiligheid op. Hij schakelt zichzelf gewoon uit om "smelten" tegen te gaan.

[ Voor 58% gewijzigd door IvoB2 op 27-07-2022 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcied
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:53

[Afbeelding]

Om hier nog even op terug te komen,

Ik heb contact gehad met de support van HomeWizard, ze gaven aan het probleem gevonden te hebben maar er moet een flinke herstructurering van de backend gebeuren om dit op te lossen. Ze gingen het oppakken maar wanneer was nog niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
IvoB2 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:28:
Je geeft zelf aan dat je PHEV max. laadt aan 3,7 kW.
Wat houdt je tegen om hem thuis aan minder vermogen te laden?
Zelf laden we ons BEV maar tussen de 2.3 en 3.9 kW (waarbij 3.9 eerder de uitzondering is).
Bij een PHEV kan laden aan een lager vermogen dus zeker geen probleem zijn?
De socket gaat overigens ook niet smelten want er zit een overbelastingsveiligheid op. Hij schakelt zichzelf gewoon uit om "smelten" tegen te gaan.
Minder vermogen kan inderdaad ook prima hoor, ik ben nog nieuw in PHEV land dus moet het allemaal nog een beetje uitzoeken.

Ik kan de lader zelf op 100% of 50% zetten, vaak heb ik hem op 50% staan wanneer ik overdag aan het laden ben (in verband met zonnepanelen).
In de nacht laden heb ik nog niet gedaan. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
In de nacht laden doe ik alleen wanneer echt nodig en de Solcast API voor de volgende dag voldoende zonneproductie voorspelt. HW komt er dan niet aan te pas. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:16
Ik heb sinds gisteren zonnepanelen waarvan ik de opbrengst monitor met een 3 fase meter van Homewizard. Deze zonnepanelen zitten aangesloten op een separate elektriciteitsmeter van de netbeheerder. Op de andere elektriciteitsmeter heb ik de P1 monitor aangesloten.
Nu doet de opmerkelijke situatie zich voort dat alle opgewekte stroom als extra verbruik wordt weergegeven op de P1 monitor. Iemand of @HomeWizard_NL enig idee wat hier mis gaat (qua settings)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hw2jdya0Caj2Ax8sw-pStHXNhks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5mivCeDn2H8MlIknbtU0ebA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deatheyee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:05
IvoB2 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:14:
Ik heb nu al geruime tijd een issue met de app zelf.
Je kan niet altijd vlot schakelen tussen de tabs week, dag, nu.
Regelmatig moet je, om te schakelen, de app eerst afsluiten en terug opstarten voor je bv. van dag naar nu of naar week wenst te gaan.
Ik ervaar dezelfde problemen. Ook het 90 graden draaien van het scherm om de grafieken beter te kunnen bekijken, en vervolgens weer terug te draaien lijkt niet lekker te werken. Ook dan moet ik de app geregeld opnieuw opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik dacht dat het draaien geen issue is maar standaard zo ingebouwd.
Opstarten = portraitmodus en klikken op detailis auto naar landscape.
Je kan dus zelf de draairichting niet wijzigen naargelang je de tablet draait.

Wel gezien dat er gisteren een update van de app was.
Na installatie van de update lijkt het probleem met schakelen tussen de verschillende tabs nu wel goed te werken (ook al stond het issue niet in de release notes). Hopelijk is dit geen toeval en dus daadwerkelijk opgelost.

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deatheyee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:05
IvoB2 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:56:
Ik dacht dat het draaien geen issue is maar standaard zo ingebouwd.
Opstarten = portraitmodus en klikken op detailis auto naar landscape.
Je kan dus zelf de draairichting niet wijzigen naargelang je de tablet draait.

Wel gezien dat er gisteren een update van de app was.
Na installatie van de update lijkt het probleem met schakelen tussen de verschillende tabs nu wel goed te werken (ook al stond het issue niet in de release notes). Hopelijk is dit geen toeval en dus daadwerkelijk opgelost.
Ik gebruik de app op mijn telefoon en verwacht eigenlijk dat ik de app gewoon kan draaien zoals ik wil, dat is vrij standaard bij de meeste apps. Overigens lijkt het nu wel gewoon te werken sinds de update, heb het net even geprobeerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik verwacht dat ook maar het is zo ingesteld door de ontwikkelaar dus geen issue maar een welbepaalde keuze van de ontwikkelaar.

Schakelen tussen de tabs kan ik blijkbaar na de update van gisteren nu ook probleemloos maar het meedraaien van de scherminstelling met de oriëntatie van de tablet werkt nog altijd zoals voorheen: zoals ingesteld volgens de ontwikkelaar en niet volgens de oriëntatie van de tablet.
Bij een smartphone zou ik het overigens nog kunnen begrijpen maar bij een tablet (met toetsenbord) is het gewoon zo contra-productief dat je als tabletgebruiker een work around moet verzinnen.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2022 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
@Homer-Simpson Even een paar berichten boven je terug lezen op deze pagina, er zijn er meer die er last van hebben. Er schijnt aan gewerkt te worden.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
ron321 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:10:
@Homer-Simpson Even een paar berichten boven je terug lezen op deze pagina, er zijn er meer die er last van hebben. Er schijnt aan gewerkt te worden.
Ik meende dat het probleem dat ik ervaar anders is dan net boven me werd gepost. Anyway, hoop dat @HomeWizard_NL snel met een update komt.
Voor de zekerheid zal ik de meter zelf ook even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 23:28
Hi Tweakers,

De P1 van homewizard komt niet door de Adguard DNS beveiliging geen. Op een gegeven moment heb ik geen verbinding meer. Zet ik Adguard uit dan werkt het weer naar behoren. Zijn er hier gebruikers die ditzelfde probleem ervaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
StormRider schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:24:
Hi Tweakers,

De P1 van homewizard komt niet door de Adguard DNS beveiliging geen. Op een gegeven moment heb ik geen verbinding meer. Zet ik Adguard uit dan werkt het weer naar behoren. Zijn er hier gebruikers die ditzelfde probleem ervaren?
Probleem komt ws. doordat de software keihard met de Google DNS wilt praten, als je dat verkeer blocked werkt heit niet meer. Is helaas niet in te stellen, en is al sinds het begin zo.
In mijn firewall heb ik gewoon al het DNS verkeer geredirect naar mijn lokale DNS server, dan denkt de HW app dus dat hij met de google DNS praat, maar is neit zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
IvoB2 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:43:
Ik verwacht dat ook maar het is zo ingesteld door de ontwikkelaar dus geen issue maar een welbepaalde keuze van de ontwikkelaar.

Schakelen tussen de tabs kan ik blijkbaar na de update van gisteren nu ook probleemloos maar het meedraaien van de scherminstelling met de oriëntatie van de tablet werkt nog altijd zoals voorheen: zoals ingesteld volgens de ontwikkelaar en niet volgens de oriëntatie van de tablet.
Bij een smartphone zou ik het overigens nog kunnen begrijpen maar bij een tablet (met toetsenbord) is het gewoon zo contra-productief dat je als tabletgebruiker een work around moet verzinnen.
Bij het gebruik van een tablet is landscape inderdaad makkelijker als er een toetsenbord aanzit.
Maar ga je met je vinger over het scherm zie je de waarde van dat moment. Haal je je vinger van het scherm dan valt de bovenste balk er weer overheen.
Ze willen ook niet dat je de app makkelijk kan gebruiken geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jrrooster
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Sind ik de 3f kWh meter er tussen heb, krijg ik idd ook van die vreemde grafieken bij het verbruik als de zonnepanelen stroom opwekken. Het kWh saldo bij het verbruik lijkt wel juist te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
@Homer-Simpson @jrrooster weten jullie zeker dat de 3 fasen meter correct is aangesloten?

Staat me iets bij dat wanneer je het verkeerdom doet de opbrengst als verbruik wordt gezien, wat de P1 meter qua kWh saldo wel weer rechttrekt omdat die simpelweg de meter uitleest (die de opbrengst uiteraard wél juist ziet).

'k Heb zelf niet zo'n 3 fasen meter, en kan zijn dat ik er naast zit, maar dit issue is volgens mij vaker voorbij gekomen in dit topic. Zoek maar eens op het woord 'verkeerdom' bijvoorbeeld deze. En hier een voorbeeld van verkeerdom waar verbruik juist als opbrengt werd geregistreerd.

[ Voor 14% gewijzigd door Chris.nl op 28-07-2022 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
mike123 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:15:
[...]

Bij het gebruik van een tablet is landscape inderdaad makkelijker als er een toetsenbord aanzit.
Maar ga je met je vinger over het scherm zie je de waarde van dat moment. Haal je je vinger van het scherm dan valt de bovenste balk er weer overheen.
Ze willen ook niet dat je de app makkelijk kan gebruiken geloof ik.
Correct.
Het eerste heb ik opgevangen door de tabletmodus uit te schakelen en in een virtueel windows desktop te gebruiken.
Het tweede kan je voorkomen door niet de app te gebruiken maar de internetversie. Dan blijf je de actuele aangeduide waarde wel zien zonder dat bij lossen de balk er overheen valt.
Maar dat laatste issue eruit halen en wat betreft de oriëntatie de gebruiker de keuze laten zou het idd makkelijker in gebruik maken. Voor 30 € kan ik daar mee leven. Maar het is wel geen incentive om er abo kosten voor te gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Chris.nl schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:43:
@Homer-Simpson @jrrooster weten jullie zeker dat de 3 fasen meter correct is aangesloten?

Staat me iets bij dat wanneer je het verkeerdom doet de opbrengst als verbruik wordt gezien, wat de P1 meter qua kWh saldo wel weer rechttrekt omdat die simpelweg de meter uitleest (die de opbrengst uiteraard wél juist ziet).

'k Heb zelf niet zo'n 3 fasen meter, en kan zijn dat ik er naast zit, maar dit issue is volgens mij vaker voorbij gekomen in dit topic. Zoek maar eens op het woord 'verkeerdom' bijvoorbeeld deze. En hier een voorbeeld van verkeerdom waar verbruik juist als opbrengt werd geregistreerd.
Ik heb dat probleem ook maar het zit hier goedom.
Het had te maken met het synchroniseren van de beide meters dacht ik.
Als de solar hier piekt dan piekte het verbruik ook.
Soms tot wel 6Kw verbruik terwijl ik hier niks met zulke vermogens doe.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06 23:49

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61bd8Ry1_DBT4jkJgz5OXdcURJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AV6MSF73RxPgPoVvO9CwaURj.jpg?f=fotoalbum_large

:D Wat gebeurd er nu. 2X een spike van 3000watt, terwijl er niets abnormaal aanstaat. Kan dit komen door storingen bij de P1/slimme meter? :X

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Chris.nl schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:43:

Zojuist gecontroleerd. Zonnepanelen zitten aan onderzijde van de meter aangesloten, conform instructie van Homewizard. Dus toch een software fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
Hier gaat het sinds vandaag weer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
mike123 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 06:51:
[...]

En misschien van de opbrengst van de pv even een nieuw snoertje halen voor de cv ketel. 😉
Die staat nog op de planning :)

Overigens is het snoertje expres zo, niet per ongeluk of door slijtage -- ik had een plek nodig om een paar extra CTs aan te hangen destijds voor testen. Alleen heb ik die hele monitoring opplossing (eMonTX) voorlopig niet meer nodig, heb het ook nooit goed aan de praat gekregen. Homewizard is goedkoper en heeeeel veel makkelijker installeren en gebruiken.

Enige wat ik nog wel mis zijn "meetstekker" equivalente modules bedoeld voor inbouw -- zeg maar een Shelly met homewizard firmware, dat idee. Dus als jullie nog een hardwareprojectje zochten bij homewizard... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-utger
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-06 19:46
Meer mensen hier last van? Mijn dagen in de week kloppen niet meer.
Het is vandaag toch echt zaterdag maar de app zegt vrijdag.
In mijn agenda staat de start van de week gewoon op de maandag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWTR9iPxqL0DhVrYhx1y6sX950U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgvoserFdUvMDduDfei5wGD8.jpg?f=fotoalbum_large

Intel i7 8700K / Z370 Maximus X Code / 16GB G-SKILL 3200 C14 / ASUS Strix 3090 / Lian Li O11 Dynamic / NZXT X62 / Samsung 970 EVO 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:41
R-utger schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:56:

[Afbeelding]
Hier is het normaal :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPrE4d7tw447HDs8oo6qMGByGsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upkkkgnQfd1kiHjZQW9a4DrS.jpg?f=fotoalbum_large

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laroil
  • Laatst online: 07-06 13:42
Wie kan mij helpen?
Net een P-1 meter aangeschaft en wel kunnen verbinden op internet (groen pulseren) maar na zo’n 10 seconden gaat de ring rood branden. Volgens de webpagina is er na geen connectie met de slimme meter. Al gechecked of verbinding niet goed zit enzo.
Ik woon in NL en heb een Kaifa slimmemeter.

Geen hulp mogelijk van Homewizzard in weekend en ik probeer het maar hier na lang deze draad te hebben doorgezocht. Alvast bedankt voor tips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je hem USB powered aangesloten? Zo nee, probeer dat eens.
De rode ring is verbinding met wifi verloren overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:47
Hier zelfde meter en had hetzelfde probleem.
Oplossing is de P1 meter hoger hangen dan de P1 poort.
Heeft het stekkertje waarschijnlijk een betere connectie.
Door het gewicht van de P1 meter komt het stekkertje schijnbaar iets los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laroil
IJsbeer schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:45:
Heb je hem USB powered aangesloten? Zo nee, probeer dat eens.
De rode ring is verbinding met wifi verloren overigens.
Bedankt voor de tip.
Ja, verbonden met usb power. Volgens gebruiksaanwijzing is rode ring knipperen dat de verbinding wifi is verloren. App geeft netjes online aan en sterkte van wifi signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laroil
Kroonkurk schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:20:
Geprobeerd, maar helaas ook geen oplossing.
Bedankt voor de tip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
Kroonkurk schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:20:
Heeft het stekkertje wel "klik" gedaan toen je hem in de meter deed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laroil
mike123 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:13:
[...]

Heeft het stekkertje wel "klik" gedaan toen je hem in de meter deed?
Ja duidelijk klik. Zou het kunnen zijn dat bij de slimmemeter de P-1 poort dicht staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
Weet iemand wat de reden zou kunnen zijn dat ik de melding "Aankoop mislukt Het product is niet beschikbaar in de playstore" krijg wanneer in Energy+ aantik in de homewizard energy app (Android).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:37

Oekol

waka waka hey hey

Ik heb een oudere slimme meter waarbij ik moet voeden. Heb nog oude Oneplus laders liggen, kan ik die gebruiken ipv lader bijbestellen?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Oekol schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:39:
Ik heb een oudere slimme meter waarbij ik moet voeden. Heb nog oude Oneplus laders liggen, kan ik die gebruiken ipv lader bijbestellen?
Zolang er minimaal 5v 1000mAh stroom geleverd wordt, lijkt me dit geen probleem.
Gewoon doen. De p1 zal veel minder stroom verbruiken dan dat, géén 5watt maar minder dan 1watt.

[ Voor 13% gewijzigd door Chris.nl op 31-07-2022 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
Laroil schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:26:
[...]

Ja duidelijk klik. Zou het kunnen zijn dat bij de slimmemeter de P-1 poort dicht staat?
Maar je hebt ook na het plaatsen van de P1 meter het juiste wifi netwerk gekozen en juiste ww ingevuld?
Of een poort dicht gezet kan worden weet ik niet. Poort kan ook defect zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Het is me ontgaan of @Laroil In Vlaanderen of in NL woont. Maar in Vlaanderen moet je het openzetten van de P1 poort zelf activeren en/of aanvragen bij de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laroil
mike123 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:59:
[...]

Maar je hebt ook na het plaatsen van de P1 meter het juiste wifi netwerk gekozen en juiste ww ingevuld?
Of een poort dicht gezet kan worden weet ik niet. Poort kan ook defect zijn.
De app geeft aan dat die online is, dan neem ik aan dat ww enzo juist is. Zijn er methodes on te checken of poort niet defect is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGpnh0WOTi_DkAHIvCHG09bkgRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wyRsXyJaaD5sogqZf7a9hig.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laroil
IvoB2 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:18:
Het is me ontgaan of @Laroil In Vlaanderen of in NL woont. Maar in Vlaanderen moet je het openzetten van de P1 poort zelf activeren en/of aanvragen bij de netbeheerder.
Woon in NL, poort zou standaard open moeten staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik heb sinds kort zonnepanelen, en nu lijkt het alsof de homewizard alleen nog maar het netto verbruik laat zien (heb in de instellingen optellen uitgezet). Ik zou juist graag willen zien wat ik totaal aan stroom heb vebruikt en opgewekt, zonder verrekening met elkaar. Kan dat niet?

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Dean Martin schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:58:
Ik heb sinds kort zonnepanelen, en nu lijkt het alsof de homewizard alleen nog maar het netto verbruik laat zien (heb in de instellingen optellen uitgezet). Ik zou juist graag willen zien wat ik totaal aan stroom heb vebruikt en opgewekt, zonder verrekening met elkaar. Kan dat niet?
Dan moet je een aparte meter tussen je solar en je meterkast hangen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
Homer-Simpson schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:06:
Ik heb sinds gisteren zonnepanelen waarvan ik de opbrengst monitor met een 3 fase meter van Homewizard. Deze zonnepanelen zitten aangesloten op een separate elektriciteitsmeter van de netbeheerder. Op de andere elektriciteitsmeter heb ik de P1 monitor aangesloten.
Nu doet de opmerkelijke situatie zich voort dat alle opgewekte stroom als extra verbruik wordt weergegeven op de P1 monitor. Iemand of @HomeWizard_NL enig idee wat hier mis gaat (qua settings)?
[Afbeelding]
Je hebt dus een P1 meter, die meet je verbruik, en een kwH meter, die meet je opbrengst, en je opbrengst zit niet in je huisverbruik, want aparte meter. Dat is op zich natuurlijk prima, maar het is niet de situatie waar HWE van uit gaat. De app gaat uit van een P1 meter en dan *daarachter* een zonnepanelen generator. Dus als je zegt dat iets een zonne bron is, dan maakt hij voor die panelen een opwekkingsgrafiek (waarbij polariteit geflipt wordt, omdat generatie anders onder de 0 zit en dat is lelijk), je had al je Total Power grafiek (gebaseerd op de P1 meter), en hij maakt er een nieuwe grafiek bij die heet Power Usage die bestaat uit "Total Power min Solar generation". Daar hoor je dus te kunnen zien "wat je huis zou verbruiken als je geen zonnepanelen zou hebben". Wat je dus moet doen is even in de Graphs instellingen die grafiek uitzetten, want die is bij jou geen zinnig stukje berekening.

Hier is hoe het er bij mij uit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnKNpc-jgjl-sJMS2lUrATGl7xo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Jga8WlwP830rJI20TKh636w.jpg?f=fotoalbum_large

De dingen die ik meet zijn de 2e en 3e grafiek, en de eerste wordt daaruit samengesteld. Wat er bij jou gemeten wordt is effectief de 1e en 3e grafiek, en de 2e kun je niet makkelijk krijgen in HWE. Ik weet niet of dat nou ook zo heel interessant is. Met een aparte meter zul je sowieso niet aan saldering kunnen doen denk ik? Of in ieder geval kun je niet stroom gebruiken *voordat* hij het net opgaat en daarmee de saldering gewoon overslaan, dus het zijn in feite aparte systemen waarvoor je niet per se een gecombineerde grafiek kan gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door Jasper Janssen op 31-07-2022 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Jasper Janssen schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:11:
[...]

Je hebt dus een P1 meter, die meet je verbruik, en een kwH meter, die meet je opbrengst, en je opbrengst zit niet in je huisverbruik, want aparte meter. Dat is op zich natuurlijk prima, maar het is niet de situatie waar HWE van uit gaat. De app gaat uit van een P1 meter en dan *daarachter* een zonnepanelen generator. Dus als je zegt dat iets een zonne bron is, dan maakt hij voor die panelen een opwekkingsgrafiek (waarbij polariteit geflipt wordt, omdat generatie anders onder de 0 zit en dat is lelijk), je had al je Total Power grafiek (gebaseerd op de P1 meter), en hij maakt er een nieuwe grafiek bij die heet Power Usage die bestaat uit "Total Power min Solar generation". Daar hoor je dus te kunnen zien "wat je huis zou verbruiken als je geen zonnepanelen zou hebben". Wat je dus moet doen is even in de Graphs instellingen die grafiek uitzetten, want die is bij jou geen zinnig stukje berekening.

Hier is hoe het er bij mij uit ziet:

[Afbeelding]

De dingen die ik meet zijn de 2e en 3e grafiek, en de eerste wordt daaruit samengesteld. Wat er bij jou gemeten wordt is effectief de 1e en 3e grafiek, en de 2e kun je niet makkelijk krijgen in HWE. Ik weet niet of dat nou ook zo heel interessant is. Met een aparte meter zul je sowieso niet aan saldering kunnen doen denk ik? Of in ieder geval kun je niet stroom gebruiken *voordat* hij het net opgaat en daarmee de saldering gewoon overslaan, dus het zijn in feite aparte systemen waarvoor je niet per se een gecombineerde grafiek kan gebruiken.
Correct, alhoewel ik de 2e grafiek wel interessant vind omdat dit uiteindelijk het vermogen is wat mijn hoofdaansluiting passeert. Hoop toch dat dit softwarematig nog aan te passen is. Hopelijk leest @HomeWizard_NL mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
Laroil schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:10:
[...]

De app geeft aan dat die online is, dan neem ik aan dat ww enzo juist is. Zijn er methodes on te checken of poort niet defect is?
[Afbeelding]
Ik weet niet of je de lokale API ook nog moet inschakelen.
Heb ik wel ivm gebruik van een Homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laroil
mike123 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 22:52:
[...]

Ik weet niet of je de lokale API ook nog moet inschakelen.
Heb ik wel ivm gebruik van een Homey.
Lokale API is toch alleen voor third party toepassingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroonkurk
Klopt, maar je kan er wel mee in je webbrowser de realtime data opvragen.
Of te wel controleren of de poort niet defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laroil
Kroonkurk schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:44:
Klopt, maar je kan er wel mee in je webbrowser de realtime data opvragen.
Of te wel controleren of de poort niet defect is.
Ok, welk adres moet ik dan invoeren in de browser? Ik ben niet zo handig met netwerken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroonkurk
http://{IP address}/api/v1/telegram

Het IP adressen is dus het IP adres van jouw P1 meter.

[ Voor 45% gewijzigd door Kroonkurk op 01-08-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-utger
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-06 19:46
R-utger schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:56:

[Afbeelding]
Kom er achter dat de weken en maanden ook niet kloppen… het jaar begint met december en augustus bestaat niet meer… ;w

Intel i7 8700K / Z370 Maximus X Code / 16GB G-SKILL 3200 C14 / ASUS Strix 3090 / Lian Li O11 Dynamic / NZXT X62 / Samsung 970 EVO 500GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Hier kloppen zowel de weken en de maanden nog (maar nog geen 12 maanden in gebruik).
Nadat het na de vorige update een dag goed had gewerkt (toeval?) wel weer het issue dat ik niet kan overschakelen tussen tab Nu, dag, week,... zonder telkens de app terug te moeten aflsuiten en heropstarten.

Door de afronding op 1 digit (100 W) kom ik er nu ook achter dat je met de sockets niet echt het verbruik van toestellen kan meten met een kortstondig verbruik (bv. een waterkoker van 2 kW die 2:15' nodig heeft om 1L van 22 naar 70°C te brengen).
Het verbruik van de 7 leds op de waterkoker wordt in de Nu tab ook als 0 W gemeten (continue verbruik minder dan 1 W?).
Ik blijf het een verloren kans vinden dat je een toestel ontwikkelt dat tot op 1W nauwkeurig kan meten maar deze meting dan slechts tot op 50 tot 100W nauwkeurig weergeeft.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 01-08-2022 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 15:03
R-utger schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:06:
[...]

Kom er achter dat de weken en maanden ook niet kloppen… het jaar begint met december en augustus bestaat niet meer… ;w
Dit is een bekende bug die voorkomt als je vanuit sommige andere landen naar de app kijkt op sommige toestellen. Als je terug in nederland bent, is dit weer normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Homer-Simpson schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:38:
[...]

Correct, alhoewel ik de 2e grafiek wel interessant vind omdat dit uiteindelijk het vermogen is wat mijn hoofdaansluiting passeert. Hoop toch dat dit softwarematig nog aan te passen is. Hopelijk leest @HomeWizard_NL mee
Hier is jammergenoeg geen software matige aanpassing voor, jouw toepassing met een hoofdmeter die niet de zonnepanelen ook meet is vrijwel afwijkend van de standaard in Nederland en België. De zonnepanelen zijn doorgaans nooit op een losse aansluiting met meter die niet door de hoofdmeter passeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
Jeujh, de watermeter is onderweg.. Helaas ben ik pas maandag weer thuis, kan niet wachten om te installeren.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZeroNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 09:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTaYYY_NEf2qqSqo9d3Dn439rkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQyE1ReXJ0AKfydR9uWxwh0T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4A3maQGER_rXhxrp15jsraU-Vy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9OpXctGhfpGpMwbPQHxc4FL.jpg?f=fotoalbum_large

Watermeter binnen.

Installatie is appeltje eitje! Pasvorm vast schroeven (heb het plastic scharniertje op de meter zelf weggezaagd anders kan de pasvorm er niet op), USB aangesloten en watermeter geplaatst. Config in de app en testen door een kraan te laten lopen.

Tip: draai de schroeven in de pasvorm niet te ver door! Dat deed ik wel bij 1 en daar is de kop nu vanaf...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
ZeroNL schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:43:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Watermeter binnen.

Installatie is appeltje eitje! Pasvorm vast schroeven (heb het plastic scharniertje op de meter zelf weggezaagd anders kan de pasvorm er niet op), USB aangesloten en watermeter geplaatst. Config in de app en testen door een kraan te laten lopen.

Tip: draai de schroeven in de pasvorm niet te ver door! Dat deed ik wel bij 1 en daar is de kop nu vanaf...
je hoeft niet te zagen, je kan de buitenring gewoon draaien :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Vandaag de hele namiddag problemen met de P1 meter. Gaat offline. Dan weer een tijdje onlne met 100% signaal. Even later weer offline enz.
De sockets in dezelfde ruimte blijven gewoon onlne. Aan het wifi signaal kan het dus niet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Waar gaat mijn denken fout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLnq6X00v9IqrKyKzjM7DPeLSEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TaULA6enS2DmyUrdDUmFtg7d.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaande de dag van gister.
De Enphase app geeft aan dat ik gister 49,6 kWh bruto heb opgewekt.
P1 meter geeft netto 38,4kWh aan, plus een verbruik van 3.8 kWh.

Als ik mijn echte stroomverbruik wil meten is de berekening dan niet:
(49.6-38.4)+3.8 = 15 kWh ?

Als ik dat namelijk op de maand toepas, kom ik totaal niet uit qua getallen bij de energie leverancier.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 14:36
ZeroNL schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:43:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Watermeter binnen.

Ik heb dit ding ook besteld, maar volgens mij al een maand of 2 geleden. Toen stond er verwachte levering 'medio augustus', en dat staat er nu nog steeds op de website. Ik heb echter 0 updates meer gekregen qua verwachte levering, dus ik ga nog steeds uit van medio augustus.

Wanneer heb jij 'm besteld? Want ik neem aan dat ze de bestellingen in afwerken in de volgorde dat ze zijn binnen gekomen.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
@Dean Martin Je hebt gisteren 3,8 kWh van het net afgenomen en 38,4 kWh in het net geïnjecteerd.
En wat was je eigen direct verbruik van PV?
Heb je buiten de P1 meter ook een afzonderlijke kWh teller voor PV?
De 38,4 kWh is juist de hoeveel productie die je NIET zelf hebt verbruikt.

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 03-08-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:16
Hallo,

Ik heb een vraag maar het gaat fout in mijn hoogd ( ik denk te moeilijk waarschijnlijk ) .

Binnenkort uitbreiding van de groepenkast dus kan ik mooi de KWh metingen erbij prikken van homewizard.

Ik heb 2 PV installaties, 1 op een 1fase alamat, en 1 op een 3fase alamat. Dus ik heb een 1 en 3 fase KWh meter nodig. Als ik alles dan inzichtelijk wil hebben heb ik dan ook nog de p1 meter nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:01:
@Dean Martin Je hebt gisteren 3,8 kWh van het net afgenomen en 38,4 kWh in het net geïnjecteerd.
En wat was je eigen direct verbruik van PV?
Heb je buiten de P1 meter ook een afzonderlijke kWh teller voor PV?
De 38,4 kWh is juist de hoeveel productie die je NIET zelf hebt verbruikt.
Ik heb buiten de P1 meter geen andere teller.

Maar als ik dan de ZP opbrengst pak (die 49.6) en ik trek daar vanaf wat ik niet heb verbruikt (38.4), dan heb ik toch mijn netto verbruik, of niet ?
Plus daarbij de afname (die 3.8).

[ Voor 3% gewijzigd door Dean Martin op 03-08-2022 10:28 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Worden de meterstanden van de P1-meter (itt de nieuwe watermeter) uitgelezen van de slimme meter, of lokaal opgeteld?

Met andere woorden, kan ik deze data gebruiken om weer andere dingen op te baseren (bijv. invoeren in Tado), of moet ik hiervoor toch naar de website van mijn energieleverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylvesterb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 31-05 01:53
Is er ook iemand die een opstelling heeft waarbij je live op eens scherm in huis je verbruik en opbrengst ziet? Natuurlijk kan dit met een tablet, maar zou dit graag anders zien. Dit weergeven op bijvoorbeeld een google home zou ideaal zijn.

PSN & R* Social: Sylvesterb001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Oon schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:27:
Worden de meterstanden van de P1-meter (itt de nieuwe watermeter) uitgelezen van de slimme meter, of lokaal opgeteld?

Met andere woorden, kan ik deze data gebruiken om weer andere dingen op te baseren (bijv. invoeren in Tado), of moet ik hiervoor toch naar de website van mijn energieleverancier?
Het is een weergave van de afname en injectie die door de digitale meter gaat.
Lokaal wordt er niets opgeslagen.
Je betrekt die info van de servers van HW waar de info, bij de niet betalende versie, voor de laatste 12 maanden wordt bijgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sylvesterb schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:07:
Is er ook iemand die een opstelling heeft waarbij je live op eens scherm in huis je verbruik en opbrengst ziet? Natuurlijk kan dit met een tablet, maar zou dit graag anders zien. Dit weergeven op bijvoorbeeld een google home zou ideaal zijn.
Ja.
Maar lokaal zichtbaar op een display in de technische ruimte en elders te volgen op een tablet, smartphone, pc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFYxU5SSH6qasV3syTsNPBQsgrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pfMh4KvjTBQKQANfoTt34dkW.jpg?f=fotoalbum_large

Je zou het display in de technische ruimte ook in de leefruimte kunnen hangen maar daar zie ik persoonlijk de meerwaarde niet van in. Je kan de info ook in een hoek van je tablet pinnen wanneer je het voortdurend wil zien. :)

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 03-08-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

IvoB2 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:26:
[...]

Het is een weergave van de afname en injectie die door de digitale meter gaat.
Lokaal wordt er niets opgeslagen.
Je betrekt die info van de servers van HW waar de info, bij de niet betalende versie, voor de laatste 12 maanden wordt bijgehouden.
Even voor de duidelijkheid, het gaat mij om dit scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plpA3ZFxmiAIGTn4Kz4jJvuHwME=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fWIcUxqOqj7j4UGtL2ewGzdC.png?f=fotoalbum_large

De meterstanden die ik hier zie wijken een klein beetje af van wat ik op de website van Greenchoice zie, maar niet heel veel. Daarnaast is het wel veel meer dan alleen het stuk dat ik verbruikt heb sinds ik mijn P1-meter heb aangesloten.

Ik vroeg me dus af of deze data direct uit de meter komt, of via een andere weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Als ik het goed voorheb is greenchoise een e-leverancier en niet de netbheerder.

De waarden van de P1 meter komen bij mij exact overeen met de waarden van de netbeheerder (dat is dus diegene die over de DM gaat en niet de e-leverancier).

De waarden worden dus direct via de P1 poort uit de meter zelf gelezen, verzonden naar HW en vervolgens zichtbaar gemaakt in de HW app.

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 03-08-2022 14:51 ]

Pagina: 1 ... 47 ... 139 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic