Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Dean Martin schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:24:
[...]

Ik heb buiten de P1 meter geen andere teller.

Maar als ik dan de ZP opbrengst pak (die 49.6) en ik trek daar vanaf wat ik niet heb verbruikt (38.4), dan heb ik toch mijn netto verbruik, of niet ?
Plus daarbij de afname (die 3.8).
Hoe tel je dan die 49,6 kWh productie?
Is dat een schatting of gemeten met een kWh -teller?

En op basis van wat doet je energieleverencier de berekening?
Deze rekent toch niet je volledig verbruik aan maar alleen wat je afname van het net?
Dus eigenlijk het paarse getal op de P1 app en niet de berekening die je zelf maakt om je totale verbruik te kennen.

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 03-08-2022 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:53:
[...]

Die info komt van de Zonnepanelen app (Enphase).
Ja, in zoverre heb ik dan 2 meters, sorry voor de verwarring. Ik dacht dat je doelde op een andere Homewizard o.i.d.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Dit is mijn homewizard van gister.

De werkelijke opbrengst van de panelen zie je dus niet terug bij de leverancier alleen via een eigen meter.

Met daaronder mijn leverancier van gister.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67VCE41Kg8QE21lYMboUfGLLEEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ZfJbvVLeS45VSROgnI6AG5I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bDqQNvqaniDlBh62JrzjCp5Q5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qs2aXg13s2mk4eNyMa8Pl3gH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald.42 op 03-08-2022 15:00 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dean Martin schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:58:
[...]

Die info komt van de Zonnepanelen app (Enphase).
Ja, in zoverre heb ik dan 2 meters, sorry voor de verwarring. Ik dacht dat je doelde op een andere Homewizard o.i.d.
Blijkbaar werkt het in Nl anders. :$
Hier in Vlaanderen krijg je een afrekening voor kWh injectie (groen) en voor kWh afname (paars).
Het eigen verbruik (rekening houdende met de productie) kent de netbeheerder en de e-leverancier niet (want er is geen vergoeding voor voorzien).
Je berekening (met de kWh teller van je PV) is dan correct en geeft je echte verbruik weer.
Maar de leverancier (toch in Vlaanderen) houdt alleen rekening met de groene en blauwe getallen (netafname en netinjectie) en niet met eigen verbruik.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 03-08-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:02:
[...]

Blijkbaar werkt het in Nl anders. :$
Hier in Vlaanderen krijg je een afrekening voor kWh injectie (groen) en voor kWh afname (paars).
Het eigen verbruik (rekening houdende met de productie) kent de netbeheerder en de e-leverancier niet (want er is geen vergoeding voor voorzien).
Je berekening (met de kWh teller van je PV) is dan correct en geeft je echte verbruik weer.
Maar de leverancier (toch in Vlaanderen) houdt alleen rekening met de groene en blauwe getallen (netafname en netinjectie) en niet met eigen verbruik.
Ik snap je punt. Hier ziet de netbeheerder juist alleen het netto verbruik (dus opbrengst - direct verbruik). Maar ik wil mijn bruto verbruik monitoren.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dan heb je een kWh meter nodig van HW die ook uit te lezen valt in de HW app.
Of zoals je nu al sporadisch doet (en ik ook doe) gewoon de waarden van de PV-meter in een excel gieten en dan berekent dit rekenblad (met de formule die je zelf gaf) je totale dag/week/maand/jaar.... verbruik.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 03-08-2022 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:03
Dean Martin schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:06:
[...]

Ik snap je punt. Hier ziet de netbeheerder juist alleen het netto verbruik (dus opbrengst - direct verbruik). Maar ik wil mijn bruto verbruik monitoren.
al bij instellingen > grafieken > stroom totaal > ''tel import en export totalen op'' geweest? als je dit uit zet splitst de app deze in een afgenomen en teruggeleverd totaal ipv een opgeteld totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Just_A_User schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:01:
[...]

Ik heb dit ding ook besteld, maar volgens mij al een maand of 2 geleden. Toen stond er verwachte levering 'medio augustus', en dat staat er nu nog steeds op de website. Ik heb echter 0 updates meer gekregen qua verwachte levering, dus ik ga nog steeds uit van medio augustus.

Wanneer heb jij 'm besteld? Want ik neem aan dat ze de bestellingen in afwerken in de volgorde dat ze zijn binnen gekomen.
We leveren nu al watermeters uit in volgorde van bestellingen, de laatste zullen inderdaad medio augustus worden uitgeleverd zoals aangegeven bij de bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:08:
Dan heb je een kWh meter nodig van HW die ook uit te lezen valt in de HW app.
Of zoals je nu doet (en ik ook doe) gewoon de waarden van de PV-meter in een excel gieten en dan berekent dit rekenblad je totale verbruik.
Ik heb er geen moeite mee om 1x per maand dit manueel te doen. De vraag is, of mijn berekening die ik hiervoor poste dan correct is.

Want als ik dan kijk naar de maand juli (heb de ZP pas sinds 29 juli):
ZP opbrengst: 102.5 (ZP app)
ZP stroom teruglevering: 90 (Homewizard en energie leverancier)
Overig stroom verbruik: 614 (homewizard en energie leverancier)

Dus zou ik zeggen bruto verbruik is (102.5-90)+614 = 626.5
Maar als ik dan het bruto stroom verbruik 626.5 zie, zou mijn logische beredenering zeggen dat ik de ZP teruglevering ervanaf zou moeten trekken om tot het netto verbruik te komen wat ik moet betalen. Maar dan klopt de som niet.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
HomeWizard_NL schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:09:
[...]

al bij instellingen > grafieken > stroom totaal > ''tel import en export totalen op'' geweest? als je dit uit zet splitst de app deze in een afgenomen en teruggeleverd totaal ipv een opgeteld totaal.
Ja, maar mijns inziens heb je dan nog steeds niet je bruto verbruik. Je directe 'zonnestroom' gaat immers af van de opwekking die de app toont.

Want in mijn voorbeeld wek ik bruto meer op, dan de HomeWizard me zal tonen. Immers toont de HomeWizard me de opwekking-gebruik.

[ Voor 13% gewijzigd door Dean Martin op 03-08-2022 15:16 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:53:
[...]

Is dat een schatting of gemeten met een kWh -teller?

En op basis van wat doet je energieleverencier de berekening?
Deze rekent toch niet je volledig verbruik aan maar alleen wat je afname van het net?
Dus eigenlijk het paarse getal op de P1 app en niet de berekening die je zelf maakt om je totale verbruik te kennen.
De leverancier rekent inderdaad puur het paarse getal ja.
Maar ik vebruik toch bruto meer dan dat? Want ik vebruik het paarse getal plus daarbij de 'zonnestroom' (en die 'zonnestroom is mijns inziens te berekenen door de opbrengst van de panelen minus de teruglevering te pakken).

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ja dat klopt.
HW toont, zonder HW kWh teller, twee zaken:
Je afname van het net (paars) en je injectie in het net (groen).
Of het verschil tussen die twee (injectie minus afname).
Het toont, zonder HW kWh teller, niet je productie.
Daaroor moet jij dan je productiemeter gebruiken en de berekening, zoals je deed manueel uitvoeren.
Uiteraard over dezelfde tijdspanne.

Je echte verbruik is de waarde van de PV kWh teller minus injectie (groen) plus verbruik (paars).

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 03-08-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:24:
Ja dat klopt.
HW toont, zonder HW kWh teller, twee zaken:
Je afname van het net (paars) en je injectie in het net (groen).
Of het verschil tussen die twee (injectie minus afname).

Je echte verbruik is de waarde van de PV kWh teller minus injectie (groen) plus verbruik (paars).
Okay, dan denk ik daar correct.
Waar mijn denken (volgens mij) dan nog fout gaat:

Mijn energie leverancier zegt:
In juli 614 kWh netto verbruikt, dus 614 kWh betalen.
Mijn ZP app zegt dat ik 102.5 kWh heb opgewekt (panelen pas 2 dagen). waarvan 90 kWh terug geleverd is geworden.

Zou mijn netto verbruik dan niet 614 + (102.5-90) kWh - 90 kWh moeten zijn?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wat je leverancier zegt is correct want dat is wat je van het net hebt afgenomen.

Je eerste berekening over totaal verbruik is ook correct: (PVproductie - PVinjectie) + afname net.
Pvproductie minus injectie is het direct verbruik van de PV.
Wat je daarboven nog van het net moet afnemen heb je uiteraard ook verbruikt.

Waarom zou je die 90 twee keer aftrekken? Je injecteert maar één keer.
Dus zou ik zeggen bruto verbruik is (102.5-90)+614 = 626.5
Maar als ik dan het bruto stroom verbruik 626.5 zie, zou mijn logische beredenering zeggen dat ik de ZP teruglevering ervanaf zou moeten trekken om tot het netto verbruik te komen wat ik moet betalen. Maar dan klopt de som niet.
Nee je moet je direct verbruik van het totale verbruik aftrekken. Dat is de som die je moet betalen. Je direct verbruik betaal je niet.
626,5 - (102,5-90) = 626,5 - 12,5 (DV) = 614 (afname en te betalen).

[ Voor 62% gewijzigd door IvoB2 op 03-08-2022 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:47:
Wat je leverancier zegt is correct want dat is wat je van het net hebt afgenomen.

Je eerste berekening over totaal verbruik is ook correct: (PVproductie - PVinjectie) + afname net.

Ik snap wat je zegt, en het klopt ook, maar mijn logica laat me even in de steek.
Ik zie niet waar het 'terugstroomt'.

Je bruto verbruik is (PVproductie - PVinjectie) + afname, die snap ik.
Maar de ik zie even niet waar de injectie terug komt in mijn netto verbruik.

Want met bovenstaande meet je het stukje bruto verbruik, maar die injectie verbruik je niet, en komt ook niet terug in mindering op je netto verbruik. Ik mis even een schakel 8)7

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Blijkbaar hebben onze berichten elkaar gekruist =>
Je moet je direct verbruik van het totale verbruik aftrekken. Dat is de som die je moet betalen. Je direct verbruik betaal je niet. Je direct verbruik is 12,5 kWh. Dat is de opwek minus injectie. Daar komt de injectie terug in de berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:00:
Blijkbaar hebben onze berichten elkaar gekruist =>
Je moet je direct verbruik van het totale verbruik aftrekken. Dat is de som die je moet betalen. Je direct verbruik betaal je niet. Je direct verbruik is 12,5 kWh. Dat is de opwek minus injectie. Daar komt de injectie terug in de berekening.
Snap ik. Maar die teruglevering komt nu toch niet terug in het kostenplaatje?
Ik weet even niet goed hoe ik het duidelijk moet verwoorden wat ik bedoel.

Van de zonnestroom (ik noem het maar even zo) verbruik ik direct 12.5kWh. Uiteraard is dat kosteloos. Die 614kWh die ik extra heb verbruikt betaal je. Duidelijk.

Die 90kWh die overbleven gebruik ik niet dus teruglevering en wordt op jaarbasis weggestreept tegenover mijn verbruik. Maar die stromen in deze berekening toch niet terug?

Die 90 kWh komt wel terug in de bovenstaande berekening maar alleen om mijn bruto verbruik te bepalen.

[ Voor 8% gewijzigd door Dean Martin op 03-08-2022 16:09 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:21

Oekol

waka waka hey hey

De meter is binnen en zo ben ik er al even mee aan het spelen geweest.
Waar ik heel benieuwd naar was, is hoeveel de mechanische afzuiging van de badkamer, wc beneden en keuken verbruikt. Nou dat bleek in stand 1 zo'n 25-30watt te zijn en in stand twee minimaal het tweevoud hiervan.

25 watt en kosten per jaar kwam uit op dit:
25 watt / 1000 (24 uur * 365 dagen) / 1000 = 219 kilowatt per jaar. Bij een kWh-Prijs van €0,20 komen de jaarlijkse kosten op €43,80
Wat al niet meer helemaal van deze tijd is, de 0,20 eurocent. I know. We krijgen vanaf augustus een variabel contract a 42 eurocent uit mijn hoofd. Echter hebben we ook het dak vol liggen met zonnepanelen en zat (ruim 3000) kWh over.

Nu is het als volgt, het is een inpandige badkamer dus de enige optie om te ventileren is die mechanische afzuiging. Zouden jullie hem dag en nacht aan laten staan zoals nu het geval is? Het irritante aan die afzuiging is dat de schakelaar in de keuken hangt, dus voordat je gaat douchen kan je hem niet aan doen en eer je beneden bent ga je ook al bijna binnen 10 minuten de deur uit.

Zit een beetje in dubio. Of ik hem weer uit ga doen en vrijwel niet ga gebruiken zoals we eerder deden en gewoon de deur open laten. Zeker niet goed, want het schimmelt dan wel op de kitranden, maar dat doet het nu met mechanische ventilatie ook wel. Het is toch ruim 60-80 euro met de huidige prijzen op jaarbasis. Dat laat je twijfelen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Oekol schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:30:
Waar ik heel benieuwd naar was, is hoeveel de mechanische afzuiging van de badkamer, wc beneden en keuken verbruikt. Nou dat bleek in stand 1 zo'n 25-30watt te zijn en in stand twee minimaal het tweevoud hiervan.

[...]

Wat al niet meer helemaal van deze tijd is, de 0,20 eurocent. I know. We krijgen vanaf augustus een variabel contract a 42 eurocent uit mijn hoofd. Echter hebben we ook het dak vol liggen met zonnepanelen en zat (ruim 3000) kWh over.

Nu is het als volgt, het is een inpandige badkamer dus de enige optie om te ventileren is die mechanische afzuiging. Zouden jullie hem dag en nacht aan laten staan zoals nu het geval is? Het irritante aan die afzuiging is dat de schakelaar in de keuken hangt, dus voordat je gaat douchen kan je hem niet aan doen en eer je beneden bent ga je ook al bijna binnen 10 minuten de deur uit.

Zit een beetje in dubio. Of ik hem weer uit ga doen en vrijwel niet ga gebruiken zoals we eerder deden en gewoon de deur open laten. Zeker niet goed, want het schimmelt dan wel op de kitranden, maar dat doet het nu met mechanische ventilatie ook wel. Het is toch ruim 60-80 euro met de huidige prijzen op jaarbasis. Dat laat je twijfelen.
waarom in dubio: je heb stroom over van je zonnepanelen, dus wat is het probleem? Ja als je het uitzet heb je nog meer over, maar mogelijk op termijn meer problemen (schimmel) erbij. Lekker laten draaien zou ik zeggen. Hoef je er ook niet aan te denken. Zolang salderen er nog is sowieso nog niet...

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dean Martin schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:29:
Waar gaat mijn denken fout?

[Afbeelding]

Bovenstaande de dag van gister.
De Enphase app geeft aan dat ik gister 49,6 kWh bruto heb opgewekt.
P1 meter geeft netto 38,4kWh aan, plus een verbruik van 3.8 kWh.

Als ik mijn echte stroomverbruik wil meten is de berekening dan niet:
(49.6-38.4)+3.8 = 15 kWh ?

Als ik dat namelijk op de maand toepas, kom ik totaal niet uit qua getallen bij de energie leverancier.
Vergeet ook niet dat je Enphase een stuk optimistischer is. Die meet DC zijde. Dan het verlies van de omvormer en kabellengte, en dat kan zo 10% afwijken... TEnminste dat is wel wat ik zie als i het vergelijk met de SolarEdge app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:46
IvoB2 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:47:

[...]

Nee je moet je direct verbruik van het totale verbruik aftrekken. Dat is de som die je moet betalen. Je direct verbruik betaal je niet.
Je directe verbruik vwat je zonnepanelen leveren hoef je niet bij het verbruik van de leverancier op te tellen.
Dat met hij niet.
Je hebt van de leverancier een hoeveelheid x afgenomen. Die moet je betalen. Maar daar moet die 90 kWh die je terug hebt geleverd nog wel af, want die heb je teruggeleverd.
En sommige leveranciers doen dat per jaar en sommigen per maand.
Maar het kan maar zo zijn dat die 90 kWh er al af is maar dat moet toch echt ergens staan of de afrekening van de maand.
Er moet ook ergens staan wat je het teruggeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

Oekol schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:30:

[...]

Wat je moet doen is een nieuwe ventilatiebox kopen met DC motor die 3 W in de basistand trekt (comfofan S zoals ik heb bv) en naar een Eneco modelcontract met je stroomcontract zodat je 61 ct/kWh voor je overschot krijgt.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
mike123 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:43:
[...]

Je directe verbruik vwat je zonnepanelen leveren hoef je niet bij het verbruik van de leverancier op te tellen.
Dat met hij niet.
Je hebt van de leverancier een hoeveelheid x afgenomen. Die moet je betalen. Maar daar moet die 90 kWh die je terug hebt geleverd nog wel af, want die heb je teruggeleverd.
En sommige leveranciers doen dat per jaar en sommigen per maand.
Maar het kan maar zo zijn dat die 90 kWh er al af is maar dat moet toch echt ergens staan of de afrekening van de maand.
Er moet ook ergens staan wat je het teruggeleverd.
Dit is wat ik bedoel ja. ED laat zien dat ik per maand nu bijv 800kWh verbruik, maar meld niet dat ik die ook teruglever. Daardoor lijkt het alsof mijn voorschot veel te laag is.

Zij (ED) verrekenen dat alleen op de jaarafrekening.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-06 23:47
Dean Martin schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:29:
Waar gaat mijn denken fout?

[Afbeelding]

Bovenstaande de dag van gister.
De Enphase app geeft aan dat ik gister 49,6 kWh bruto heb opgewekt.
P1 meter geeft netto 38,4kWh aan, plus een verbruik van 3.8 kWh.

Als ik mijn echte stroomverbruik wil meten is de berekening dan niet:
(49.6-38.4)+3.8 = 15 kWh ?

Als ik dat namelijk op de maand toepas, kom ik totaal niet uit qua getallen bij de energie leverancier.
Zijn die enphase dingen MID gekeurd?
Is het geen optie een HW kWh meter ertussen te plaatsen? Dan weet je het precies.

Al die apps en dingen van leveranciers zijn wel vaker heel optimistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Tweak_ers schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:41:
[...]

Zijn die enphase dingen MID gekeurd?
Is het geen optie een HW kWh meter ertussen te plaatsen? Dan weet je het precies.

Al die apps en dingen van leveranciers zijn wel vaker heel optimistisch.
Wij kennen geen enkele omvormer die mid is gekeurd. De meeste hebben een afwijking van zon 5%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
De watermeter gisteren opgehaald bij HomeWizard en geplaatst en het werkt wel goed hoor.

Vooral ook het “nu” verbruik. Lijkt mij heel lastig om aan de hand van hoe hard een metertje draait, direct het verbruik weer te geven. Vooral als je daarin fluctueert in verbruik. Dat doet hij best aardig moet ik zeggen 👍

Wat ik heb gedaan, tijdens het douchen van mijn dochter, beneden de kraan open gezet. Hardere, zachter. WC doortrekken, kraan zachter. Al die aanpassingen in waterverbruik pakt hij best snel op in de “nu” weergave.

Je ziet dat hij als minimale waarde 1l/minuut pakt in de “nu” weergave. Dus als ik de kraan laat druppelen, zie je 0 verbruik.

Maar na een avond zie je dat verbruik wél terug in de dagtotalen. Dus echt heel tevreden mee!

[ Voor 16% gewijzigd door Tweak_ers op 04-08-2022 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:02

paQ

Ik zie in mijn homewizard app beduidend lagere teruglever kW, dan bij mijn energieleverancier retour komen.
Hoe is dat mogelijk?

Voorbeeld:
30/7 HW 38, Leverancier 43
31/7 HW 12, Leverancier 21
1/8 HW 12, Leverancier 23
2/8 HW 30, Leverancier 39
3/8 HW 39, Leverancier 47

soms is het verschil 5 kWh, soms 11 :?

Welk totaal klopt er hier nou niet

energieleverancier zegt op 30/7
Stroomverbruik 5
teruglevering 43

HW zegt 38 totaal retour

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3xngsr4Q2GnMcaIARMvorS1wPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0c5gR5hNpKfp9OMVrrkAWx0n.jpg?f=fotoalbum_large

43-5=38
Ik heb die dag natuurlijk veel meer stroom verbruikt dan 5, vandaar het totaal.
Volgens de ZP apps, 56,2 kWh
De energieleverancier kan toch niet zien hoeveel ik precies opwek? Als ik bijv 2.5 kWh verbruik en wek op dat moment 7 op, dan lever ik nog steeds 4,5 terug.

m'n hoofd doet zeer

[ Voor 65% gewijzigd door paQ op 04-08-2022 09:27 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

paQ schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:16:
Ik zie in mijn homewizard app beduidend lagere teruglever kW, dan bij mijn energieleverancier retour komen.
Hoe is dat mogelijk?

Voorbeeld:

Stroomverbruik 5
teruglevering 43

HW zegt 38 totaal retour

[Afbeelding]

43-5=38
De energieleverancier kan toch niet zien hoeveel ik precies opwek? Als ik bijv 2.5 kWh verbruik en wek op dat moment 7 op, dan lever ik nog steeds 4,5 terug.

m'n hoofd doet zeer
HW laat hier het totaal zien, dus je teruglevering - wat je van het net getrokken hebt. Dat kan je ook uitsplitsen in de opties en dan zal het weer overeenkomen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tweak_ers
Bij HomeWizard in de showroom stond trouwens een dashboard opstelling waarmee ze aan testen zijn. Ik vond dit wel cool. Dashboards waren zelf te bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Vzp29e0YWWXjS4YDYNNbGGFWPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvvzWcSfg6jUoxG4pWjc5C2i.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Tweak_ers op 04-08-2022 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Termy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:41:
[...]

HW laat hier het totaal zien, dus je teruglevering - wat je van het net getrokken hebt. Dat kan je ook uitsplitsen in de opties en dan zal het weer overeenkomen.
M.a.w., waar mijn energieleverancier zegt: je hebt 5 kWh verbruikt, dat zou het paars moeten zijn naast het groen in de HW app

edit: juist. ik heb de totalen optellen uitgeschakeld. Geeft me toch een beter beeld. lees: hetzelfde als bij de energieleverancier.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 04-08-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Kun je met een P1-meter ook een setup met zonnepanelen gewoon via de slimme meter uitlezen, of moet je dan een losse meter op je omvormer of zo'n inbouw in je groepenkast hebben?

Mijn ouders hebben zonnepanelen en ik ga binnenkort e.e.a. daar neerzetten, maar wil wel een beetje in het oog houden dat ik ze niet extra kosten laat maken voor mijn verbruik. Daarom plaats ik er een HW socket tussen om het verbruik van mijn apparaten te meten, maar ik zou ze ook graag zelf inzicht willen geven in wat hun zonnepanelen verbruiken enzo.

Ze hebben volgens mij een SolarEdge omvormer en gebruiken de app daarvan om te zien wat ze opwekken, maar de interface van HomeWizard is toch wel een stuk fijner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 20:20
paQ schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:16:
Hoe is dat mogelijk?

Voorbeeld:

Stroomverbruik 5
teruglevering 43

HW zegt 38 totaal retour

[Afbeelding]

43-5=38

m'n hoofd doet zeer
het klopt toch precies? je hebt 43 kWh teruggeleverd, 5 kWh afgenomen, dus netto 38kWh teruggeleverd. De rest van je verbruikt (opwek - 43) is direct uit je panelen gekomen en dus niet langs de meter gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

borft schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:11:
[...]

het klopt toch precies? je hebt 43 kWh teruggeleverd, 5 kWh afgenomen, dus netto 38kWh teruggeleverd. De rest van je verbruikt (opwek - 43) is direct uit je panelen gekomen en dus niet langs de meter gekomen.
Ja, maar omdat ik "totalen optellen" in de HW app had aangevinkt, was ik compleet de weg kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Oon schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:51:
Kun je met een P1-meter ook een setup met zonnepanelen gewoon via de slimme meter uitlezen, of moet je dan een losse meter op je omvormer of zo'n inbouw in je groepenkast hebben?

Mijn ouders hebben zonnepanelen en ik ga binnenkort e.e.a. daar neerzetten, maar wil wel een beetje in het oog houden dat ik ze niet extra kosten laat maken voor mijn verbruik. Daarom plaats ik er een HW socket tussen om het verbruik van mijn apparaten te meten, maar ik zou ze ook graag zelf inzicht willen geven in wat hun zonnepanelen verbruiken enzo.

Ze hebben volgens mij een SolarEdge omvormer en gebruiken de app daarvan om te zien wat ze opwekken, maar de interface van HomeWizard is toch wel een stuk fijner
Het hoeft natuurlijk niet, zonder extra kWh meter zie je je netto verbruik op de meter.

Als je een extra kWh meter plaatst bij de panelen, zie je extra grafieken met je werkelijke opwekking en een extra grafiek met je werkelijk verbruik.

Je meter ziet niet het gedeelte dat je direct verbruikt van je opwek. KWh meter biedt dit extra inzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 20:20
Oon schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:51:

de slimme meter "ziet" niet wat de opwek is van de zonnepanelen, omdat het directe, eigen verbruik, niet langs de meter komt. Als je de productie van de zonnepanelen wilt weten moet je ofwel de omvormer uitlezen, of direct achter de omvormer een kWh meter installeren.

Overigens hoop ik niet dat de zonnepanelen uberhaupt iets verbruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Tweak_ers schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:16:
[...]

Het hoeft natuurlijk niet, zonder extra kWh meter zie je je netto verbruik op de meter.

Als je een extra kWh meter plaatst bij de panelen, zie je extra grafieken met je werkelijke opwekking en een extra grafiek met je werkelijk verbruik.

Je meter ziet niet het gedeelte dat je direct verbruikt van je opwek. KWh meter biedt dit extra inzicht.
borft schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:17:
[...]

de slimme meter "ziet" niet wat de opwek is van de zonnepanelen, omdat het directe, eigen verbruik, niet langs de meter komt. Als je de productie van de zonnepanelen wilt weten moet je ofwel de omvormer uitlezen, of direct achter de omvormer een kWh meter installeren.

Overigens hoop ik niet dat de zonnepanelen uberhaupt iets verbruiken ;)
Moeten ze dan toch zo'n meter die direct in de meterkast zit aangesloten (op de groep), of kan HW bijv. met een tweede P1-meter op de omvormer één grafiek opbouwen? Voor zover ik weet heeft de omvormer wel een P1-poort namelijk

Uiteindelijk wil ik graag zo'n groen-blauwe grafiek als veel mensen hier hebben zodat verbruik en opbrengst tegen elkaar worden opgeteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Oon schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:21:
[...]

[...]

Moeten ze dan toch zo'n meter die direct in de meterkast zit aangesloten (op de groep), of kan HW bijv. met een tweede P1-meter op de omvormer één grafiek opbouwen? Voor zover ik weet heeft de omvormer wel een P1-poort namelijk

Uiteindelijk wil ik graag zo'n groen-blauwe grafiek als veel mensen hier hebben zodat verbruik en opbrengst tegen elkaar worden opgeteld
Nee het gaat echt om een kWh meter.
Deze sluit je aan op een din rail. Deze vind je vaak in de meterkast inderdaad. Al moet ik zeggen dat ik bij mijn offertetraject stopcontacten meeneem en eigenlijk een soort stoppenkastje bij de omvormer wil. Daar een iets groter formaat din rail kast en dan gooi ik hem liever naast de panelen, denk ik.

Volgens mij heeft de P1 meter een limiet van maximaal 1 per huis.

[ Voor 3% gewijzigd door Tweak_ers op 04-08-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Tweak_ers schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:26:
[...]

Nee het gaat echt om een kWh meter.
Deze sluit je aan op een din rail. Deze vind je vaak in de meterkast inderdaad. Al moet ik zeggen dat ik bij mijn offertetraject stopcontacten meeneem en eigenlijk een soort stoppenkastje bij de omvormer wil. Daar een iets groter formaat din rail kast en dan gooi ik hem liever naast de panelen, denk ik.

Volgens mij heeft de P1 meter een limiet van maximaal 1 per huis.
Dat is jammer, mijn ouders zijn van het type dat het niet erg vindt om een paar tientjes extra uit te geven maar ook geen moeite wil doen :+
Had dus gehoopt daar gewoon een P1-meter neer te hangen en meteen zo'n grafiekje te krijgen, maar dat gaat 'm niet worden.

Misschien iets voor de toekomst dan, bedankt voor het bevestigen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koploper
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:20
Tweak_ers schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:16:
[...]

Als ik het goed begrijp kan het binnenkort ook zonder extra kWh meter:
vuurvreter63 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:22:
Ik zag deze tweet voorbij komen, ik ben benieuwd _/-\o_

"
@HomeWizard_NL
gaat deze zomer gekoppeld worden aan de SolarEdge, Goodwe en Growatt omvormers voor directe toegang tot meer informatie over je omvormer en panelen. #superprodukt"
Ik heb zelf nog geen HomeWizard P1 meter, maar toen ik dit voorbij zag komen maakt het wel gelijk een stuk interessanter en goedkoper. Dan hoef ik ook geen extra kWh meters te plaatsen in de meterkast.
Wij hebben hier thuis namelijk een Goodwe en een Solaredge omvormer draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Koploper schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:04:
[...]

Als ik het goed begrijp kan het binnenkort ook zonder extra kWh meter:

[...]

Ik heb zelf nog geen HomeWizard P1 meter, maar toen ik dit voorbij zag komen maakt het wel gelijk een stuk interessanter en goedkoper. Dan hoef ik ook geen extra kWh meters te plaatsen in de meterkast.
Wij hebben hier thuis namelijk een Goodwe en een Solaredge omvormer draaien.
Als je duizenden euro’s aan zonnepanelen uitgeeft kan die €60 voor een kWh meter er toch ook wel bij?

Voor mij echt een non-issue.

Maar goed ik heb er ook een achter de laadpaal staan, gewoon omdat ik het leuk vond om dat inzicht in de app te hebben. NewMotion heeft ook tataaloverzichten. Maar ik heb het liever in de Energy app staan allemaal

[ Voor 17% gewijzigd door Tweak_ers op 04-08-2022 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Dean Martin schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:07:
[...]
Die 90 kWh komt wel terug in de bovenstaande berekening maar alleen om mijn bruto verbruik te bepalen.
Daar kan ik je niet bij helpen.
Ik ken de finesse van de NL saldering niet.
Hier in Vlaanderen is het eenvoudiger (maar daarom niet voordeliger).
- Je direct verbruik betaal je uiteraard ook niet.
- De afname betaal je (eenmaal per jaar bij de afreking*) aan de kWh prijs (is de paarse waarde in HW).
- De injectievergoeding ontvang je (eenmaal per jaar bij de afrekening*) aan de kWh prijs (de groene HW waarde).

*Of je moest bij een zeer grote energleleverancier zitten en de optie genomen hebben voormaandelijkse afrekening.

Bij HW zie je de afname en injectie dus onmiddellijk.
Bij de netbeheerder zie je dezelfde waarden 12 tot 24 uur later (maar in tegenstelling tot HW dan weer wel tot op de W nauwkeurig).
Bij de energieleverancier is de afrekening pas een hele tijd later (een aantal weken nadat de netbeheerder de waarden heeft doorgegeven aan de e-leverancier. Deze laatste heeft geen toegang tot je DM-waarden (of je zou er zelf toestemming voor gegeven hebben, bv. voor een dynamisch contract op basis van kwartierwaarden).

Hoe het er in NL in detail aan toegaat weet ik dus niet.
Maar de berekening voor je totale verbruik (al dan niet verrekend bij een e-leverancier) blijft overal hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry1989
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:31
Tweak_ers schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:44:
Bij HomeWizard in de showroom stond trouwens een dashboard opstelling waarmee ze aan testen zijn. Ik vond dit wel cool. Dashboards waren zelf te bouwen.

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit!
Weet je er toevallig wat meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Ferry1989 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:22:
[...]

Ziet er mooi uit!
Weet je er toevallig wat meer over?
Was echt een intern dashboard, voor intern een beetje te testen en spelen denk ik.

Zo gaat dat in ontwikkeling toch. Kijken of iets kan en werkt. Helaas bereikt niet altijd alles productie status.

Ik heb ook genoemd dat ik het erg gaaf vond.

Weet overigens nu achteraf niet of ik de foto ervan mocht delen 😅😅😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

Tweak_ers schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:10:
[...]
Als je duizenden euro’s aan zonnepanelen uitgeeft kan die €60 voor een kWh meter er toch ook wel bij?
Ik snap alleen niets van elektra en zie mezelf niet zo'n ding in de meterkast monteren.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
amphora schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:49:
[...]

Ik snap alleen niets van elektra en zie mezelf niet zo'n ding in de meterkast monteren.
Ik heb ook geen verstand van elektra, maar met de hoofdschakelaar uit en de handleiding is het gelukt om zelf te doen.

Lees soortgelijke verhalen n het topic hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

Tweak_ers schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Ik heb ook geen verstand van elektra, maar met de hoofdschakelaar uit en de handleiding is het gelukt om zelf te doen.

Lees soortgelijke verhalen n het topic hier.
Maar dat homewizard direct informatie uit omvormers kan halen vind ik wel fijn, gaat mij niet om die 60 euro voor meter maar als het niet nodig is waarom moeilijk doen?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
mike123 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:43:
[...]

Dat met hij niet.
Maar dat is het punt helemaal niet.
Zoals reeds meermaals geschreven:
- Je betaalt aan de e-leverancier wat je afneemt (paars in HW)
- Je krijgt van de e-leverancier wat je injecteert (groen in HW).

Maar om je totale verbruik te meten (de kostprijs van de stroom doet er dan niet toe) moet je wel degelijk je direct verbruik optellen bij de netafname. Dat eerste heb je immers (niet betalend) ook verbruikt.
Ik neem aan dat Dean toch dit bedoelt met bruto verbruik?
En je direct verbruik bekom je door de injectie van de productie af te trekken.
En daar heb je, om het juist te doen en zoals ik in het begin al schreef, inderdaad een kWh teller voor nodig. Hoe de app van Emphase de productie berekent weet ik uiteraard niet. Is deze niet correct kan Dean nooit exact zijn totale verbruik berekenen. Dan zal hij een (HW) kWh-teller op de productie moeten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
amphora schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:53:
[...]

Maar dat homewizard direct informatie uit omvormers kan halen vind ik wel fijn, gaat mij niet om die 60 euro voor meter maar als het niet nodig is waarom moeilijk doen?
Uiteraard, als ik al een installatie zou hebben en dat het plaatsen van een kWh meter bemoeilijkt, zou ik het ook niet doen.

Maar als ik toch bezig ben met de zonnepanelen offertes, neem ik liever de kWh meter mee. Deze is veel accurater (mid gekeurd).

Als ik alles al zou hebben en geen ruimte voor een kWh meter, lijkt mij de koppeling ideaal.

Hangt dus net vanaf of de situatie het toelaat.

Voorkeur voor kWh meter, omdat het gewoon accuraat is.
Als het niet anders kan, te veel gedoe, dan wachten op de koppeling met de grote merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-06 13:02
Tweak_ers schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

Was echt een intern dashboard, voor intern een beetje te testen en spelen denk ik.

Zo gaat dat in ontwikkeling toch. Kijken of iets kan en werkt. Helaas bereikt niet altijd alles productie status.

Ik heb ook genoemd dat ik het erg gaaf vond.

Weet overigens nu achteraf niet of ik de foto ervan mocht delen 😅😅😅
Ik zou al heel blij zijn als ik de in de app bestaande grafieken op mijn Win10 PC te zien kan krijgen. Is daar iets simpels/makkelijks/standaard voor ?
Die app op m'n telefoon is handig maar m'n telefoonscherm de hele tijd aan laten niet.

One cookie a day keeps the doctor away !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:00
ppaulv schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:24:
[...]

Ik zou al heel blij zijn als ik de in de app bestaande grafieken op mijn Win10 PC te zien kan krijgen. Is daar iets simpels/makkelijks/standaard voor ?
Die app op m'n telefoon is handig maar m'n telefoonscherm de hele tijd aan laten niet.
https://hwenergy.app/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Interessant !

8)7 mijn normale login werkt daar niet, enig idee hoe ik daaraan kom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
ppaulv schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:34:
[...]

Interessant !

8)7 mijn normale login werkt daar niet, enig idee hoe ik daaraan kom?
Zelfde login als de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
ppaulv schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:24:
[...]

Of deze: https://hwenergy.app/

Edit: sorry dubbel, oud scherm open.

[ Voor 4% gewijzigd door henkzelf op 04-08-2022 16:38 ]

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Got it! Moest m'n wachtwoord wijzigen ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:21

Oekol

waka waka hey hey

Even checken of ik het goed begrijp. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtS8Bc1EuJ0BPzvGa2o6BJ0PBfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FqzN3QOofXGdXIvJqZTCwyw7.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn verbruik van vandaag tot nu toe. Stroom gebruik is 3,7kWh en stroomopbrengst is 23,3kWh volgens de P1 meter. Mijn GoodWe omvormer en app geven 27,6kWh aan tot nu toe. Betekent dit dat ik 4,3kWh heb gebruik ten tijde dat de zon scheen en deze niet via de meters is gegaan?

Onze nachtverbruik lag vannacht op 300 tot 400 watt steady. Wel met 1 airco aan. Zal eens terugbladeren wat het verbruik hier een beetje gemiddeld is.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Oekol schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:54:
Even checken of ik het goed begrijp. [Afbeelding]

Dit is mijn verbruik van vandaag tot nu toe. Stroom gebruik is 3,7kWh en stroomopbrengst is 23,3kWh volgens de P1 meter. Mijn GoodWe omvormer en app geven 27,6kWh aan tot nu toe. Betekent dit dat ik 4,3kWh heb gebruik ten tijde dat de zon scheen en deze niet via de meters is gegaan?
Omvormers rekenen over het algemeen iets in hun voordeel (er gaat watt verloren bij het omzetten) maar globaal gezien is het antwoord "Ja", imo zeker mogelijk als er aardige verbruiker op dezelfde stroomgroep zit.
Onze nachtverbruik lag vannacht op 300 tot 400 watt steady. Wel met 1 airco aan. Zal eens terugbladeren wat het verbruik hier een beetje gemiddeld is.
Hier mijn gemier om tot 26watt te komen, denk niet dat het representatief is voor de gemiddelde Tweaker.

[ Voor 3% gewijzigd door Chris.nl op 04-08-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Hier nog 70 Watt waarvan zo'n 35 onverklaard. Ben nog aan het zoeken met de drie energysockets.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49
Voordat het zometeen een opsomtopic wordt omdat iedereen hier z’n sluipverbruik gaat posten: daar zijn andere topics voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:34
amphora schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:49:
[...]

Herkenbaar. Maar als je toch al zonnepanelen laat leggen dan kun je gewoon de installateur de kWh meter mee laten installeren. Kleine moeite voor die mannen en wie betaald bepaald toch. Heb ik hier ook laten doen. Zelf weinig problemen met elektra, maar in de meterkast blijf ik er liever vanaf. ;)

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Chris.nl schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:08:
[...]
Omvormers rekenen over het algemeen iets in hun voordeel (er gaat watt verloren bij het omzetten) maar globaal gezien is het antwoord "Ja", imo zeker mogelijk als er aardige verbruiker op dezelfde stroomgroep zit.
Kan maar of dat algemeen is durf ik toch te betwijfelen.
Mijn SMA omvormer rekent bv. iedere dag iets minder productie aan dan de 2 MID kWh meters die eraan gekoppeld zijn (en deze 2 kWh meters geven hetzelfde aan).

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 05-08-2022 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 12:59
Ik heb sinds 3 dagen de kwh meter geinstalleerd maar deze geeft vanaf vandaag niets meer weer in de app.
Als ik bij meters kijk is deze online en de lokale api werkt wel dus ik zou zeggen dat de meter in orde is.

Zijn er meer mensen die op dit moment geen data van de kwh meter krijgen in de app?

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Axewi schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:57:
Ik heb sinds 3 dagen de kwh meter geinstalleerd maar deze geeft vanaf vandaag niets meer weer in de app.
Als ik bij meters kijk is deze online en de lokale api werkt wel dus ik zou zeggen dat de meter in orde is.

Zijn er meer mensen die op dit moment geen data van de kwh meter krijgen in de app?
Wekken ze wel wat op? Hier is het zwaar bewolkt namelijk.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
Dean Martin schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:03:
[...]

Wekken ze wel wat op? Hier is het zwaar bewolkt namelijk.
Ja op het moment 3kw/h het is hier zonnig.
De p1 meter werkt wel in de app het is puur de kwh meter die niets weergeeft

Edit:
Het display gaf maar 54w weer ipv de 3000w die opgewekt werd.
Heb de meter even stroomloos gemaakt en weer opgestart. Nu meet die helemaal niets meer.
Ik ben bang dat de meter defect is.

[ Voor 24% gewijzigd door Axewi op 05-08-2022 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:34
Axewi schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:14:
[...]

Ja op het moment 3kw/h het is hier zonnig.
De p1 meter werkt wel in de app het is puur de kwh meter die niets weergeeft

Edit:
Het display gaf maar 54w weer ipv de 3000w die opgewekt werd.
Heb de meter even stroomloos gemaakt en weer opgestart. Nu meet die helemaal niets meer.
Ik ben bang dat de meter defect is.
Niet verkeerd om geïnstalleerd? Puur om uit te sluiten of het daar aan zou kunnen liggen.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Axewi schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:57:

Laadpaal is een kWh meter, werkt prima hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDvwUKpXMzPUOWwjeWu6IPqkWFc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xg8lR2CdrBPQ8uanbWwv0B4I.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
TheKerremenke schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:18:
[...]

Niet verkeerd om geïnstalleerd? Puur om uit te sluiten of het daar aan zou kunnen liggen.
Heeft 3 dagen gewerkt en is aangesloten volgens de diagram die erbij geleverd is.
Heb inmiddels contact gehad met homewizard en ze sturen netjes een nieuwe op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein187
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-06 18:59
Is de water meter toevallig net duurder geworden, of vergis ik mij?

"Op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Afgelopen maand heb ik de 3 fase kWh meter geïnstalleerd. Wellicht zie ik iets over het hoofd, maar ik krijg op de meter niet het totale verbruik te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSyUMqkmPzYrqv_AsesUK1OVZYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zTRSS2CwU9Tz3VxidoQWxNHv.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is wat ik nu zie en dat is het verbruik van gisteren. Ik ik heb geen idee wat de 0001 betekent en hoe ik andere info kan zien. Is dit wel mogelijk?

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:38
leejoow schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:56:
Afgelopen maand heb ik de 3 fase kWh meter geïnstalleerd. Wellicht zie ik iets over het hoofd, maar ik krijg op de meter niet het totale verbruik te zien.

[Afbeelding]

Dit is wat ik nu zie en dat is het verbruik van gisteren. Ik ik heb geen idee wat de 0001 betekent en hoe ik andere info kan zien. Is dit wel mogelijk?
Ben even naar de meterkast gelopen en ook 0001 met daaronder een getal die ik niet herken. In de app wordt wel alles correct weergegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Wenzel schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:10:
[...]

Ben even naar de meterkast gelopen en ook 0001 met daaronder een getal die ik niet herken. In de app wordt wel alles correct weergegeven.
Ik denk dat ik het moet lezen als 112,84 kWh, dat komt overeen met wat ik uit de api krijg. Als dat zo is, is het niet het meest duidelijk weergave ;) . Daarnaast is sowieso het scherm wat anders dan ze op de website hebben staan.

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
leejoow schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:56:

[Afbeelding]

Als je op de pijltjes toetsen drukt, krijg je dan wel andere waarden te zien zoals, fase spanning L1, L2, L3, amperages etc? Zo niet, dan kan je via support op de HoweWizard website de Beta software erin laten zetten, dan kan je dat allemaal wel uitlezen.

Ik heb de Beta er wel in, maar het lijkt erop dat ik ook de totale kWh niet kan zien op het display, wel in de app.Zie bij doorlopen schermpjes op de meter in ieder geval geen kWh waarde die overeenkomt met het totaal in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Stokertje schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:29:
[...]

Als je op de pijltjes toetsen drukt, krijg je dan wel andere waarden te zien zoals, fase spanning L1, L2, L3, amperages etc? Zo niet, dan kan je via support op de HoweWizard website de Beta software erin laten zetten, dan kan je dat allemaal wel uitlezen.

Ik heb de Beta er wel in, maar het lijkt erop dat ik ook de totale kWh niet kan zien op het display, wel in de app.Zie bij doorlopen schermpjes op de meter in ieder geval geen kWh waarde die overeenkomt met het totaal in de app.
Oh, bij nader inzien denk ik dat je gelijkt hebt. Van links naar rechts lezen dus, bovenaan beginnen. Dan komt het bij mij ook overeen.Het is dus neergezet als 6 cijferig telwerk maar past blijkbaar niet achter elkaar op display...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVChrdQ6oXNdxGGuRvvSO5lBVkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUYVSWEe8OFJv42tVX7a7bnL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVklecdqNlQR_SldGWLNkYYVogs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LP6djC9VbXSakXOaDPK2nE65.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:38
[/quote]
leejoow schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:11:
[...]

Ik denk dat ik het moet lezen als 112,84 kWh, dat komt overeen met wat ik uit de api krijg. Als dat zo is, is het niet het meest duidelijk weergave ;) . Daarnaast is sowieso het scherm wat anders dan ze op de website hebben staan.
Je zou wel gelijk kunnen hebben. Kijk naar mijn kWh meter en de app: Maar dan vind ik het heel erg knullig. Er er wordt tijd dat ze een handleiding maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mcSYWYJPlEePq13sIkb69714o4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNmQCffnleuky6GwDCCLtsIX.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmEP-Ulb4Y9LEQ8TBmwIWHQaoWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eebjfw3VfZyKTlmfhBCVOKoM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

[...]

Verder geen problemen met de beta software? Wellicht dat ik die maandag dan ook eens ga aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
leejoow schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:39:
[...]

Verder geen problemen met de beta software? Wellicht dat ik die maandag dan ook eens ga aanvragen.
Nee, volgens mij niet, lijkt tot nu toe goed te werken.

Toen ik de unit installeerde was ik erg verbaasd dat ik al die gegevens niet kon uitlezen op het display, dat was grotendeels de reden dat ik hem gekocht had. Ik ging er vanuit dat ie hetzelfde kon weergeven op het display als de originele Eastron meter. Was dus heel blij dat dit met de Beta software wel kon. (Anders had ik hem verwijderd en vervangen door een "gewone" Eastron sdm630.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Stokertje schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:51:
[...]

Nee, volgens mij niet, lijkt tot nu toe goed te werken.

Toen ik de unit installeerde was ik erg verbaasd dat ik al die gegevens niet kon uitlezen op het display, dat was grotendeels de reden dat ik hem gekocht had. Ik ging er vanuit dat ie hetzelfde kon weergeven op het display als de originele Eastron meter. Was dus heel blij dat dit met de Beta software wel kon. (Anders had ik hem verwijderd en vervangen door een "gewone" Eastron sdm630.
Kun je zeggen of die info ook via de api is uit te lezen?

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
henkNL schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:12:
[...]

Kun je zeggen of die info ook via de api is uit te lezen?
Kan even het IP van de unit niet terugvinden, in de devices list van mijn router zie ik hem niet ondanks dat ie verbonden is, had hem de vorige keer in de router een naampje gegeven, en met een IP scanner vind ik alles op het netwerk wel, maar er staat gaat naam bij, dus dan weet ik nog niet wat wat is. Mac adres kan ik in de groepenkast ook zo niet zien, anders had ik daar een match mee kunnen maken.

Zou mooi zijn als @HomeWizard_NL het IP van elk device laat zien in de app. (Instellingen->meters)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer je het MAC adres van alle aangelogde apparaten op je router kan zien kan je met een https://macvendors.com/ de fabrikant opsnorren. Daar kan je meestal ook al het een en ander uit determineren en uitsluiten.
Het MAC adres van ieder toestel kan je in de app van HW wel zien.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 05-08-2022 23:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Idd, alle Homewizard devices beginnen met: 3C:39:E7:2*:**:**

Het lokale ip adres in de app zou een nice tot have zijn :)

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
IvoB2 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 23:46:
Wanneer je het MAC adres van alle aangelogde apparaten op je router kan zien kan je met een https://macvendors.com/ de fabrikant opsnorren. Daar kan je meestal ook al het een en ander uit determineren en uitsluiten.
Het MAC adres van ieder toestel kan je in de app van HW wel zien.
Ik zie het nu inderdaad ook dat ik het MAC adres kan zien in de app, had het gister niet herkend als MAC omdat ze het ID noemen, en er geen scheidings streepjes staan op de plekken waar je die gewend bent te zien in een MAC.

Het nummer komt ook overeen met wat Henk NL aangeeft.

Maar ip in de app zou beter zijn. En ook op de meter zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:46
Ik zag net op de website van Homewizard dat als je nu de watermeter besteld dat hij donderdag geleverd word.
Neem aan dat ik hem dan ook krijg, 30 Juni al besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
mike123 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:54:
Ik zag net op de website van Homewizard dat als je nu de watermeter besteld dat hij donderdag geleverd word.
Neem aan dat ik hem dan ook krijg, 30 Juni al besteld.
Hier gaat iets mis. De huidige levertijd voor nieuwe bestellingen is eind augustus. Bedankt voor de melding

[ Voor 12% gewijzigd door HomeWizard_NL op 06-08-2022 23:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ppaulv
Mensen van HomeWizard, ik neem aan dat er goed is nagedacht over de opbouw van de plaatjes van de apps die het verbrui/ de productie laten zien.
Wat mij echter stoort en wat ik zeer verwarrend vind, is de onlogische richting in de stroomgrafiek.
Daarin wordt opgewekte stroom, in het groen, weergegeven met een pijl omhoog. Dat vind ik logisch in termen van donwload en upload. Prima.
Maar in de grafiek gaat de opgewekte stroom omlaag, onder de streep, negatief. Die grafiek gaat over de stroom die wordt verbruikt, en opgewekte stroom zie je als negatieve afname, dat klopt natuurlijk, maar toch is dit zeer onlogisch.
Dan zou ik de groene pijl ook omlaag tekenen. Maar beter nog, de grafiek omdraaien. Verbruik in paars onder de streep en productie/levering boven de streep.
Is het een idee om dit configureerbaar te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Y3sKuIY3TF3rChP4QMoauOGG8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zGq1hdExFiB2ISyJXc0rCsWM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tja, je kan dat vanuit verschillende standpunten bekijken en HW moet ergens een keuze maken.

Persoonlijk vind ik het logisch zo:
- Wat betreft de grafiek: je hebt een nullijn met verbruik boven nul (afname paars) en verbruik onder nul (injectie groen).
- Wat betreft de pijltjes: de stroom gaat richting net (groen, opwaarts) of komt van het net naar jou (paars, neerwaarts).

Alles persoonlijk configureren is voor de klant uiteraard de beste optie.
Graag had ik de gemeten waarden ook visueel correct voorgesteld gekregen (drie digits achter de komma ipv 1 zoals ook de DM het zelf aangeeft) en dat heeft men ook niet zo standaard uitgevoerd en is optioneel niet aan te passen.
Of de oriëntatie van de schermen. De app kiest nu zijn eigen oriëntatie en dat is ook niet te personaliseren.

Vermoed dat dit voor 30€ net iets teveel gevraagd is.
Waarom het in de betalende versie dan niet kan vraag ik me ook af.
Geef tenminste daar extra opties zodat je als klant een goede reden hebt om naar de betalende versie over te stappen. Ook maar een persoonlijke suggestie hoor.
Als klant willen we meestal iets anders dan de producent/verkoper. :)

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 08-08-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
ppaulv schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 06:58:
Mensen van HomeWizard, ik neem aan dat er goed is nagedacht over de opbouw van de plaatjes van de apps die het verbrui/ de productie laten zien.
Wat mij echter stoort en wat ik zeer verwarrend vind, is de onlogische richting in de stroomgrafiek.
Daarin wordt opgewekte stroom, in het groen, weergegeven met een pijl omhoog. Dat vind ik logisch in termen van donwload en upload. Prima.
Maar in de grafiek gaat de opgewekte stroom omlaag, onder de streep, negatief. Die grafiek gaat over de stroom die wordt verbruikt, en opgewekte stroom zie je als negatieve afname, dat klopt natuurlijk, maar toch is dit zeer onlogisch.
Dan zou ik de groene pijl ook omlaag tekenen. Maar beter nog, de grafiek omdraaien. Verbruik in paars onder de streep en productie/levering boven de streep.
Is het een idee om dit configureerbaar te maken?
Ik vind het eigenlijk ook wel logisch. De app is immers gericht om je inzicht te geven in je verbruik. Dus alles wat je verbruikt wordt aan de bovenzijde van de grafieken weergegeven. Keer je dat om dan moet je ook gas en water omdraaien om het consistent te houden en krijg je dus vooral negatieve grafieken te zien. Dat is ook niet heel handig.

De pijltjes die upload en download voorstellen die vind je zelf ook logisch, dus die zou ik ook niet veranderen.

Het enige wat ik (als ik de ontwikkelaar zou zijn) configureerbaar zou maken is dat de teruggeleverde energie OOK op de positieve as wordt gezet. Zo kun je een grotere schaal hanteren en is in 1 oogopslag inzichtelijk of een verbruikspiek hoger of lager is dan een terugleverpiek. Alleen dat kan weer verwarrend zijn omdat je dan de kleur moet gebruiken om te zien of je verbruikt of teruglevert. Dus vandaar dat ik het configureerbaar zou maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppaulv
RiDo78 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:00:
[...]

Ik vind het eigenlijk ook wel logisch. De app is immers gericht om je inzicht te geven in je verbruik. Dus alles wat je verbruikt wordt aan de bovenzijde van de grafieken weergegeven. Keer je dat om dan moet je ook gas en water omdraaien om het consistent te houden en krijg je dus vooral negatieve grafieken te zien. Dat is ook niet heel handig.

De pijltjes die upload en download voorstellen die vind je zelf ook logisch, dus die zou ik ook niet veranderen.

Het enige wat ik (als ik de ontwikkelaar zou zijn) configureerbaar zou maken is dat de teruggeleverde energie OOK op de positieve as wordt gezet. Zo kun je een grotere schaal hanteren en is in 1 oogopslag inzichtelijk of een verbruikspiek hoger of lager is dan een terugleverpiek. Alleen dat kan weer verwarrend zijn omdat je dan de kleur moet gebruiken om te zien of je verbruikt of teruglevert. Dus vandaar dat ik het configureerbaar zou maken.
Denk dat je een beetje voorbij gaat aan het punt dat ik wil maken.
De twee zaken afzonderlijk gezien zijn ook logisch voor mij. Maar als je ze samen ziet, en dat doe je dus in de grafieken, dan wordt het verwarrend omdat de omhoog wijzende pijl verwijst naar de omlaag getekende grafiek, en andersom. Dus in samenhang gezien is het vervelend, verwarrend en nogal gebruiksonvriendelijk.
En aangezien deze twee fenomenen steeds bij elkaar getoond worden zou ik dit graag veranderd zien.

[ Voor 3% gewijzigd door ppaulv op 08-08-2022 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
RiDo78 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:00:
[...]

Maar zo werkt de HW P1 meter standaard toch niet (je krijgt alleen inzicht in je echte verbruik met een extra (HW) kWh meter op de productielijn, niet standaard).

Standaard toont de grafie van de P1 meter helemaal niet je verbruik maar voortdurend het verschil op de tijdlijn (de som) tussen injectie en afname. Niet het verbruik.
Bij een groene gafiek was er op dat punt van de tijdslijn meer injectie dan afname.
Bij een paarse grafiek was er op dat punt van de tijdslijn meer afname dan injectie.
Zoals het nu geconfigureerd is zie je dus in één oogopslag wanneer er meer verbruik dan injectie was en wanneer meer injectie dan verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:11
@HomeWizard_NL is het mogelijk dat jullie wat inzicht geven hoe het 'standby verbruik' bepaald wordt? Sinds terugkomst van vakantie merk ik iets raars aan het 'geschatte' standby verbruik die door de app wordt aangegeven. Ik heb een P1 meter + kWh meter op mijn zonnepanelen + Energy+ abbo.

De hele vakantie had ik een standby verbruik van 1.4 kWh. bij terugkomst overdag veel wassen etc. & gaat snachts de airco aan in de slaapkamer.

Nu geeft de app aan dat mijn standby verbruik gelijk of zelfs hoger is dan het eigenlijk gemeten stroomverbruik, dit lijkt mij in principe onmogelijk.
Het lijkt erop dat het algoritme 's nachts (geen zon) een minimale verbruik neemt en dat over de volledige dag extrapoleert, maar ik zou verwachten dat wanneer ik extra investeer in meer meetapparatuur (kWh op PV om werkelijk stoomgebruik te krijgen) dat het algortime deze extra data meeneemt.

Daarnaast zou de app niet een 'opvallend verbruik' notificatie moeten als binnen een dag het standby verbruik met factor 7 stijgt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvKHkfKsjIMgugW2Skk9rX_nHnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrQOuDzJOGSNWUEM08pEhwoE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvPJVKIysnAVeKSg1G5VFrCa1fU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AR5VS0htjubLSctnNgedvzfj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhNDTGLZbKL-y97sKSq4JNXxIxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zBSVHahOgxODmMvRMUpGriA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 08-08-2022 13:52 ]

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
ppaulv schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:50:
[...]

Denk dat je een beetje voorbij gaat aan het punt dat ik wil maken.
De twee zaken afzonderlijk gezien zijn ook logisch voor mij. Maar als je ze samen ziet, en dat doe je dus in de grafieken, dan wordt het verwarrend omdat de omhoog wijzende pijl verwijst naar de omlaag getekende grafiek, en andersom. Dus in samenhang gezien is het vervelend, verwarrend en nogal gebruiksonvriendelijk.
En aangezien deze twee fenomenen steeds bij elkaar getoond worden zou ik dit graag veranderd zien.
Ik snap het punt wat jij wilt maken en ik denk dat we het er over eens zijn dat de richtingen van de pijlen logisch is, als je ze vergelijkt met up- en downloaden.

Dan wil jij de grafiek 'passend' maken naar de richting van de pijl. Als je het enkel over die ene grafiek hebt, je dus geen gas en water meet dan begrijp ik jouw volledig. Echter hebben we ook te maken met situaties waarbij gas en/of water gemeten wordt en dan neem ik aan dat je die ook consistent wilt houden? Dus moeten de afnames van gas en water ook aan de onderzijde van de grafiek getekend worden. En aangezien niemand gas of water terug levert zal iedereen zich afvragen waarom die grafieken 'op zijn kop' staan.

Vandaar dat ik zeg dat je de inkomende en uitgaande stromen beter los van elkaar kunt zien en die allebei op de positieve kant van de grafiek te tekenen. De pijltjes (en hun kleur) is dan duidelijker te herkennen als een legenda. Het maakt dan duidelijk of je energie 'download' of 'upload'. Al kan dat op zich ook weer verwarring opleveren.
IvoB2 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:38:
[...]

Maar zo werkt de HW P1 meter standaard toch niet (je krijgt alleen inzicht in je echte verbruik met een extra (HW) kWh meter op de productielijn, niet standaard).

Standaard toont de grafie van de P1 meter helemaal niet je verbruik maar voortdurend het verschil op de tijdlijn (de som) tussen injectie en afname. Niet het verbruik.
Bij een groene gafiek was er op dat punt van de tijdslijn meer injectie dan afname.
Bij een paarse grafiek was er op dat punt van de tijdslijn meer afname dan injectie.
Zoals het nu geconfigureerd is zie je dus in één oogopslag wanneer er meer verbruik dan injectie was en wanneer meer injectie dan verbruik.
Tuurlijk, daar heb je helemaal gelijk in. En vandaar dat ik dat ook als configureerbaar zou willen zien. Want het is maar net hoe je het ziet.

In mijn ogen zijn het gewoon twee stromen met een bepaalde stroomsterkte, alleen tegengesteld in richting. Ik kan aan de kleur wel afleiden over welke stroom (inkomend of uitgaand) het gaat. Maar door de uitgaande stroom niet negatief te maken kun je de nul-lijn in de grafiek naar onderen verplaatsen waardoor je een betere schaal kunt toepassen.

Eigenlijk is dat ook hoe de meeste energiemeters werken. Je hebt 2 of 4 telwerken waarvan 1 of 2 voor afgenomen energie en 1 of 2 voor terug geleverde energie. Echter toont HW het op een manier alsof je een teruglopende meter hebt. Dat kan, daar is niets mis mee.

Van mij hoeft het ook niet zozeer te veranderen, mijn reactie was vooral op @ppaulv zijn suggestie om de hele grafiek om te keren. En dat vind ik nog minder logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Toby-Wan schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:49:
Het lijkt erop dat het algoritme 's nachts (geen zon) een minimale verbruik neemt en dat over de volledige dag extrapoleert
Dat gevoel had ik inderdaad ook al een tijdje.

Je hebt overigens wel een heel mooi voorbeeld van verkeerde aannames gevonden. ;)

Aannemen dat 's nachts het minste energie wordt verbruikt klinkt op zich niet zo gek natuurlijk, maar gevaarlijk is het wel. Beter zou zijn dat de sluipverbruik-energie dan vervangen wordt door een melding dat het sluipverbruik niet kon worden vastgesteld.

Ook zou het handig zijn dat je als gebruiker de mogelijkheid hebt om aan te geven dat bepaalde energy-sockets niet meetellen in het sluipverbruik. Dus als je airco plots 2kW gaat vragen in de nacht, dat HW dat niet meer ziet als sluipverbruik maar als actief verbruik.

Maar eigenlijk ga je dan worstelen met de definitie van 'sluipverbruik'. Want eens je weet dat je TV 20 watt aan energie trekt als hij uit staat, kun je dat dan nog sluipverbruik noemen?? Zo niet, dan zou je kunnen stellen dat sluipverbruik het verbruik is waarvan je niet weet waar het vandaan komt. Met andere woorden, alle energie die wordt afgenomen, plus de energie die wordt opgewekt, minus het totale verbruik wat door de energy-sockets wordt geregistreerd.

Dus die sluipverbruik-grafiek, hoe goed bedoeld ook en welk algoritme er ook achter zit... je moet hem altijd met een korrel zout nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
@RiDo78
Tuurlijk, daar heb je helemaal gelijk in. En vandaar dat ik dat ook als configureerbaar zou willen zien. Want het is maar net hoe je het ziet.
Mee eens.
En kunnen configureren naar eigen wens is uiteraard altijd een goede optie.
Dus die sluipverbruik-grafiek, hoe goed bedoeld ook en welk algoritme er ook achter zit... je moet hem altijd met een korrel zout nemen.
Volledig mee eens.
Het is eerder een goed bedoeld gadget dan iets dat echt bruikbaar is.
Je meet om te achterhalen wat alles individueel verbruikt.
Vervolgens heb je de keuze om op bepaalde tijdstippen dat verbruik uit te schakelen of te laten lopen omdat je het nuttig vindt. Dan is het gekend verbruik dat je bewust ingeschakeld laat en geen sluipverbruik meer.

Sluipverbruik dat je niet kan achterhalen en bepalen en dat bovendien het resultaat van een gok is ipv een juiste meting is in de praktijk weinig bruikbaar.

Wanneer je al je gekende verbruikers optelt en aftrekt van het totale verbruik weet je ook exact hoeveel de onbekende verbruikers nog verbruiken. Daar moet dan geen algorimte een slag naar gaan slaan.

Is natuurlijk een mooie theorie en in de praktijk meestal niet toepasbaar via de sockets van HW.
Niet iedereen heeft tot elke hoek van het huis wifibereik om de sockets te laten meten.
Noch plaats in de meterkast om aan elke kring een kWh-meter te hangen. :)

Wat wel praktischer zou zijn en toepasbaar, vanuit het standpunt van de consument, is dat je een socket terug op nul zou kunnen schakelen wanneer je zijn identifictienaam wijzigt.
Wanneer je hem nu een naam geeft en koppelt aan de wifi blijft hij altijd daar op doorlopen.
Begrijpelijk vanuit het standpunt van de koper (je verkoopt er meer sockets door) maar een beetje sneu voor de consument die niet alleen met één socket één vast toestel wil meten maar ook dezelfde socket als meettoestel voor verschillende verbruikers zou willen inzetten.

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 08-08-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
voorheen hield ik mijn verbruik bij via enelogic met een Youless op de P1 poort. Enelogic maakt ook een schatting van de sluipverbruik gebaseerd op je verbruik 's nachts, dit geven ze ook duidelijk aan, dus weet je met welke aannames je te maken hebt. Vandaar ook mijn vraag om verduidelijking.

Echter bij Homewizard heb je veel meer soorten meters en dus de mogelijkheid om hier iets mee te doen. Het feit dat ik een kWh meter op mijn zonnepanelen heb i.c.m. met mijn P1, maakt dat Homewizard automatisch een extra grafiek maakt van je werkelijke 'stroomgebruik', echter dit lijkt dus compleet genegeerd te worden in de bepaling van de standby verbruik. Hoe kan anders je standby verbruik hoger zijn dan je werkelijk gemeten stroomgebruik..
(@HomeWizard_NL klopt deze op mijn grafieken gebaseerde aanname van mij?)
RiDo78 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:39:
[...]
Dus als je airco plots 2kW gaat vragen in de nacht, dat HW dat niet meer ziet als sluipverbruik maar als actief verbruik.

Maar eigenlijk ga je dan worstelen met de definitie van 'sluipverbruik'. Want eens je weet dat je TV 20 watt aan energie trekt als hij uit staat, kun je dat dan nog sluipverbruik noemen??
Hoezo worstelen? Als de airco continue 2W vraagt (temperatuurmeting, verbonden met wifi) is dat sluipverbruik, wanneer die aan gaat en 2kW vraagt, is het geen sluipverbruik meer. Als een TV 20 W vraagt in uit stand & 140 W wanneer aan, dan is de minimale/continue waarde 20W en is dat dus je sluipverbruik. Dit is gewoon te meten met de kWh meters/energy sockets.
Je zou verwachten dat in bepaling van sluipverbruik er ook een 'historisch / meer dagen' component in zit en dat je sluipverbruik niet in binnen 1 dag een factor 7 hoger kan zijn.
RiDo78 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:39:
[...]
Dit is zelfs voor mij vanzelfsprekend :+ het gaat erom wat je doet met de data die je meet. Als je kijkt naar de mogelijkheden voor het schakelen met de energy sockets, daar is echt heel goed over nagedacht & daarvoor hulde @HomeWizard_NL . Echter, dit geeft wel nogal een contrast met de bepaling van het standby verbruik.

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
@Toby-Wan
Hoezo worstelen? Als de airco continue 2W vraagt (temperatuurmeting, verbonden met wifi) is dat sluipverbruik, wanneer die aan gaat en 2kW vraagt, is het geen sluipverbruik meer. Als een TV 20 W vraagt in uit stand & 140 W wanneer aan, dan is de minimale/continue waarde 20W en is dat dus je sluipverbruik. Dit is gewoon te meten met de kWh meters/energy sockets.
Gaat erom welke definitie je aan sluipverbruik wenst te geven.
Als een TV 20W vraagt in uitstand staat hij niet echt uit maar in standby stand zodat je hem met de afstandsbediening kan aanzetten. Dan is dat gekend en gekozen verbruik in die stand. Wanneer hij echt uit staat (bv. via de HW socket of een ander handmatig te bedienen contact) is er geen sluipverbruik want 0W.
Een koelkast of diepvries die continue ('s nachts) doorwerken noem je toch ook geen sluipverbruik. Het verbruik is inherent aan het verbruik van dat type toestel (wat soms ook 1 tot 3 W is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
IvoB2 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:39:
@Toby-Wan

[...]

Gaat erom welke definitie je aan sluipverbruik wenst te geven.
Als een TV 20W vraagt in uitstand staat hij niet echt uit maar in standby stand zodat je hem met de afstandsbediening kan aanzetten. Dan is dat gekend en gekozen verbruik in die stand. Wanneer hij echt uit staat (bv. via de HW socket of een ander handmatig te bedienen contact) is er geen sluipverbruik want 0W.
Een koelkast of diepvries die continue ('s nachts) doorwerken noem je toch ook geen sluipverbruik. Het verbruik is inherent aan het verbruik van dat type toestel (wat soms ook 1 tot 3 W is).
Oke, kan er inderdaad over discussieren wat wel/geen sluipverbruik is, maar dat doet er niks aan af dat het op dit moment niet correct bepaald wordt, terwijl je (in principe) wel voor de functie betaald (want onderdeel van Energy+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Vraagje aan iedereen over 'normaal' stroomgebruik van een gemiddelde koel-vries combinatie van 2m hoog, een derde vriezen, twee derde koelen.
Het apparaat in kwestie heb ik nu een aantal dagen aan een socket gehangen.
Het ding heeft gescheiden circuits, dus 2 compressoren, voor koelen en vriezen. Deze staan ingesteld op 6 en -18 graden. Heel normaal denk ik?
Ik zie dat beide compressoren typisch 90 watt gebruiken. En ik zie in de nacht als er geen deur open gaat met grote regelmaat (eens per uur) een piek van 90 watt opkomen van ongeveer 15 minuten lang. En een andere piek van net zo lang maar om de 1.15 uur. Ik kan nu niet zien welke piek van welke compressor komt maar ik denk dat het patroon inderdaad is dat de ene om de 4 kwartier inpikt en de ander om de 5 kwartier.
Totaal verbruik per dag ongeveer 1.25 KWh
Klinkt dit als normaal ? Of heb ik een heel slecht geïsoleerd apparaat staan? Wat is het verbruik van soortgelijke apparaten bij jullie thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Toby-Wan schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:06:
[...]

Oke, kan er inderdaad over discussieren wat wel/geen sluipverbruik is, maar dat doet er niks aan af dat het op dit moment niet correct bepaald wordt, terwijl je (in principe) wel voor de functie betaald (want onderdeel van Energy+).
Mee eens.
Maar het is en blijft een schatting.
Voor mij dan ook geen meerwaarde om voor de app een jaarabbo af te sluiten.
En eigenlijk zit er momenteel niets in de betalende versie waar ik extra voor zou willen betalen.
Maar dat is een persoonlijke afweging.
Dat de gegevens langer dan 1 jaar bewaard worden geeft voor mij ook geen meerwaarde.
Dat doet de site van de netbeheerder ook, met eveneens overzichten volgens deelperiodes en meer in detail.
Dat kost me dan geen 1 € per maand maar per jaar. :)
Ik heb me laten vangen door de werving dat de sockets en de app tot 1W nauwkeurig meet.
Dat doen ze idd maar ik ben er dan verkeerdelijk vanuit gegaan dat dit ook zo in de overzchten getoond zou worden.
Maar hoop doet leven. :)

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 08-08-2022 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ppaulv schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:54:
Vraagje aan iedereen over 'normaal' stroomgebruik van een gemiddelde koel-vries combinatie van 2m hoog, een derde vriezen, twee derde koelen.
Het apparaat in kwestie heb ik nu een aantal dagen aan een socket gehangen.
Het ding heeft gescheiden circuits, dus 2 compressoren, voor koelen en vriezen. Deze staan ingesteld op 6 en -18 graden. Heel normaal denk ik?
Ik zie dat beide compressoren typisch 90 watt gebruiken. En ik zie in de nacht als er geen deur open gaat met grote regelmaat (eens per uur) een piek van 90 watt opkomen van ongeveer 15 minuten lang. En een andere piek van net zo lang maar om de 1.15 uur. Ik kan nu niet zien welke piek van welke compressor komt maar ik denk dat het patroon inderdaad is dat de ene om de 4 kwartier inpikt en de ander om de 5 kwartier.
Totaal verbruik per dag ongeveer 1.25 KWh
Klinkt dit als normaal ? Of heb ik een heel slecht geïsoleerd apparaat staan? Wat is het verbruik van soortgelijke apparaten bij jullie thuis?
Combi diepvriezer-koelkast K234/D107 liter. +7°C/-18°C (koel en vriesgedeelte nofrost):
gemiddeld etmaalverbruik: 485,7 Wh - hoog: 500 Wh - laag: 380 Wh
Hoogste 15' piekgemiddelde: 0,138 kW
Continue verbruik: 1-30 W

En om de drie dagen komt er idd eens een hogere eenmalige piek tot 140W voorbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ml7kQ6l77l5PYTbg63mBGcz8yyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5PeDiuTHifuC30NmjPcBYCB.jpg?f=fotoalbum_large

Als vergelijking een toestel dat 6 jaar ouder is:
Ingebouwde koelkast Keuken K244/D36 liter +5°C. (1 compressor - koelgedeelte nofrost)
Etmaalverbruik 551Wh/24 uur- hoog: 610Wh - laag: 480 Wh
Hoogste 15' piekgemiddelde: 0,240 kW
bij motor motor draaien: 64 W
Continue verbruik: 2-3 W

Hoger continue verbruik maar geen pieken in het verbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2sRcqpVnojkyElfVYpEPXV49c4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2QFWaLtgNR9tdehPknfTHWA.jpg?f=fotoalbum_large

Om echt te kunnen vergelijken heb je uiteraard andere criteria nodig dan 2 m en 1/3 voor vriezen. :)
In de gebruiksaanwijzing en/of typeplaatje vind je het aantal liter per sectie.
Ook is het gebruiksprofiel van belang. Deuren die vaak of minder vaak en lang en minder lang opengaan, omgevingstemperatuur waar het toestel staat, seizoen,.......

De toestellen in mijn voorbeeld zijn bv. beiden om en nabij de 2 meter groot maar geen verdeling van 1/3.
Ik vermoed dat het eerste toestel het dichts bij het jouwe in de buurt komt.

[ Voor 63% gewijzigd door IvoB2 op 08-08-2022 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:28
Is het mogelijk op de P1 meter, het gasverbruik helemaal te verwijderen, gebruik geen gas meer, meter wordt binnenkort weggehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:28
Ckriek schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:10:
Is het mogelijk op de P1 meter, het gasverbruik helemaal te verwijderen, gebruik geen gas meer, meter wordt binnenkort weggehaald
O sorry net gezien, bij grafieken uit te zetten
Pagina: 1 ... 48 ... 140 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic