ppaulv schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:54:
Vraagje aan iedereen over 'normaal' stroomgebruik van een gemiddelde koel-vries combinatie van 2m hoog, een derde vriezen, twee derde koelen.
Het apparaat in kwestie heb ik nu een aantal dagen aan een socket gehangen.
Het ding heeft gescheiden circuits, dus 2 compressoren, voor koelen en vriezen. Deze staan ingesteld op 6 en -18 graden. Heel normaal denk ik?
Ik zie dat beide compressoren typisch 90 watt gebruiken. En ik zie in de nacht als er geen deur open gaat met grote regelmaat (eens per uur) een piek van 90 watt opkomen van ongeveer 15 minuten lang. En een andere piek van net zo lang maar om de 1.15 uur. Ik kan nu niet zien welke piek van welke compressor komt maar ik denk dat het patroon inderdaad is dat de ene om de 4 kwartier inpikt en de ander om de 5 kwartier.
Totaal verbruik per dag ongeveer 1.25 KWh
Klinkt dit als normaal ? Of heb ik een heel slecht geïsoleerd apparaat staan? Wat is het verbruik van soortgelijke apparaten bij jullie thuis?
Combi diepvriezer-koelkast K234/D107 liter. +7°C/-18°C (koel en vriesgedeelte nofrost):
gemiddeld etmaalverbruik: 485,7 Wh - hoog: 500 Wh - laag: 380 Wh
Hoogste 15' piekgemiddelde: 0,138 kW
Continue verbruik: 1-30 W
En om de drie dagen komt er idd eens een hogere eenmalige piek tot 140W voorbij.
Als vergelijking een toestel dat 6 jaar ouder is:
Ingebouwde koelkast Keuken K244/D36 liter +5°C. (1 compressor - koelgedeelte nofrost)
Etmaalverbruik 551Wh/24 uur- hoog: 610Wh - laag: 480 Wh
Hoogste 15' piekgemiddelde: 0,240 kW
bij motor motor draaien: 64 W
Continue verbruik: 2-3 W
Hoger continue verbruik maar geen pieken in het verbruik.
Om echt te kunnen vergelijken heb je uiteraard andere criteria nodig dan 2 m en 1/3 voor vriezen.
In de gebruiksaanwijzing en/of typeplaatje vind je het aantal liter per sectie.
Ook is het gebruiksprofiel van belang. Deuren die vaak of minder vaak en lang en minder lang opengaan, omgevingstemperatuur waar het toestel staat, seizoen,.......
De toestellen in mijn voorbeeld zijn bv. beiden om en nabij de 2 meter groot maar geen verdeling van 1/3.
Ik vermoed dat het eerste toestel het dichts bij het jouwe in de buurt komt.
[
Voor 63% gewijzigd door
IvoB2 op 08-08-2022 18:57
]