Hikvision gebruiker
Is niet te vergelijken ivm stoorzenders (veel wifi zenders buren etc)DeltaT schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:38:
Hoe goed is de wifi in de P1?
Wij hebben een buiten meter die op ongeveer 30 meter ligt.
Iemand in een vergelijkbare situatie?
Dankjewel!HomeWizard_NL schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:41:
[...]
Beste Stokertje, huidig volgt de EnergySocket dezelfde functies als de andere apparaten, en is daarmee op meterstand inderdaad niet resetbaar. Zoals je zelf al concludeerde kun je wel de grafieken resetten.
Het is natuurlijk uitzonderlijk meestal begint het om 23:00.
https://www.iculture.nl/n...ts-opladen-zonne-energie/Aanstaande zomer krijgt HomeWizard ondersteuning voor zonnepanelen-omvormers van SolarEdge, Goodwe en Growatt zodat je meer inzicht krijgt in je energie.
Volgens mij geeft de slimme meter dit zelf door via de P1.Kasper1985 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:36:
Ik heb vandaag de P1 meter binnen gekregen. Beetje aan het spelen met de app en instellingen. Hier in de regio begint het daltarief om 21:00. Ik zie niet echt waar ik dit in kan stellen. Is dit mogelijk? Ik zie het ook niet echt terug in de FAQ van homewizard.
Het is natuurlijk uitzonderlijk meestal begint het om 23:00.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Wat wil je precies weten, hier kun je filmpje zien, maar werkt volgens mij alleen bij de Energy Socket;Maxi.Maal schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:47:
Ik zag in een artikel van iCulture dat er een functie voor Zonnepanelen wordt toegevoegd van de zomer. Vraag me even af hoe dat precies gaat werken? Ik gebruik nu een kWh meter om het verbruik te meten.
[...]
https://www.iculture.nl/n...ts-opladen-zonne-energie/
HereIsTom in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Klopt. Bevestigd door support. Ik gebruikte voorheen een app zonder module aan de slimme meter. Daarin moest ik het handmatig instellen.HereIsTom schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:06:
[...]
Volgens mij geeft de slimme meter dit zelf door via de P1.
Dank
Wil je zeggen dat pas bij een bepaalde hoeveelheid wattage de andere fases gebruikt worden?IJsbeer schreef op zondag 15 mei 2022 @ 23:07:
De fases in de meterkast zijn standaard 25 of 35 ampere afgezekerd. Die kunnen wat meer hebben
Het is dan idd netjes als je eigen zekeringen verdeeld worden over de 3 fases, maar het hoeft niet perse. Iedere groep in je eigen meterkastgedeelte kan 16 Ampere trekken, dus inderdaad iets van 3600 Wh.
Maar de fase zelf is afgezekerd op minimaal 25 A, dus zo'n 5500 Wh. Je kan dus meer dan 3600Wh uit 1 fase halen.
Bedankt voor de duiding.IJsbeer schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:58:
Nee, zeker niet. Er komen 3 fases binnen in je woning. Die fases zijn afgeschermd met zekering van 25 of 35 ampere, in een gedeelte van de kast waar jezelf niet bij mag komen. Dan gaan de 3 fases naar je meterkast en komen ze uit bij de 16A zekeringen. Daar is het letterlijk de groepen verdelen over de fases met bekabeling, dus groepen automatishc laten wisselen kan simpelweg niet.
Het is dan idd netjes als je eigen zekeringen verdeeld worden over de 3 fases, maar het hoeft niet perse. Iedere groep in je eigen meterkastgedeelte kan 16 Ampere trekken, dus inderdaad iets van 3600 Wh.
Maar de fase zelf is afgezekerd op minimaal 25 A, dus zo'n 5500 Wh. Je kan dus meer dan 3600Wh uit 1 fase halen.
Stel ik doe een test in mijn keuken. Ik zet de 2 combiovens en de inductiekookplaat aan. Deze 3 installaties zullen meer dan 5500 W trekken samen denk ik dus dat kan niet op 1 fase zitten. Ik zou dan dus in de homewizzard app verbruik moeten zien op meerdere fases?
Zie ik dit niet dan is er nog een theoretische kans dat de apparaten toch op 1 fase zitten en onder die 5500 W zitten OF er gaat toch iets niet goed in de monitoring app...
@mathijshooi weet je zeker dat je wel een 3-fase aansluiting en groepenkast hebt? Dat hoeft namelijk helemaal niet zo te zijn. Bij een 1-fase installatie is het logisch dat je maar 1-fase terugziet in je statistieken.
Maak anders even een foto van je meterkast, liefst met de kap eraf zodat je de interne bedrading kunt zien.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Scherp, Wh is incorrect.Gizz schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:10:
Waarom schrijven jullie Wh? Vermogen gaat gewoon in wattsJa, als je een apparaat dat precies 3600W trekt een uur aan laat staan kom je op 3600Wh uit (en bij een half uur 1800Wh en bij 2 uur 7200Wh). Maar dat is hier niet interessant.
@mathijshooi weet je zeker dat je wel een 3-fase aansluiting en groepenkast hebt? Dat hoeft namelijk helemaal niet zo te zijn. Bij een 1-fase installatie is het logisch dat je maar 1-fase terugziet in je statistieken.
Maak anders even een foto van je meterkast, liefst met de kap eraf zodat je de interne bedrading kunt zien.
Voor zover ik weet heb ik een 3 fasen aansluiting. Of daarna de verschillende groepen ook op verschillende fasen zijn aangesloten weet ik eigenlijk niet.
:strip_exif()/f/image/flI3CTwUE4J4LdFUI4Agt08p.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s5La0sXyd1CWMIyXe7m87Foc.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus dat je 1 fase meet is correct
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Aders zijn voor mij een beetje alstig te volgen, vandaar.
@IJsbeer en @Gizz bedankt voor de hulp. Toch weer wat geleerd zo vandaag.Gizz schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:53:
En op de hoofdschakelaar zijn de fases doorgelust. Je hebt dus een installatie die 1 fase is (en qua hoofdschakelaar etc. voorbereid op 3-fase).
Dus dat je 1 fase meet is correct
Wel apart dat de vorige bewoner (ik woon hier nu een jaar) dit zo heeft laten installeren. Vanavond maar even een test met alle elektrische apparaten in de keuken aan en kijken of dat nog goed gaat dan (Quooker, 2 combi ovens, 2 koel-vries & inductieplaat).
Is het veel werk om bepaalde groepen toch op een andere fase te zetten?
In dit geval, ja. Want je hebt geen 3-fasemathijshooi schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:47:
Is het veel werk om bepaalde groepen toch op een andere fase te zetten?
Ik heb de 3 fase schakelaar verwijderd en een 1 fase hoofdschakelaar teruggeplaatst. Dit ivm ruimtegebrek.
Voor jouw groepenkast geldt,
Dit kan je niet zelf aanpassen. Dat moet het nutsbedrijf doen en ik zou dan een electricein de groepenkast aan laten passen. Dan weet je zeker dat het goed is.
Er is niets geks aan een 1-fase aansluiting. Voor het aansluiten van 3-fase moet de netbeheerder langskomen en dat kost tijd en geld. Dat er wel een 3-fase hoofdschakelaar is geïnstalleerd is erg slim, dat maakt het ooit overstappen naar 3-fase makkelijk en een 3-fase hoofdschakelaar kost toch niet zoveel.mathijshooi schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:47:
[...]
Wel apart dat de vorige bewoner (ik woon hier nu een jaar) dit zo heeft laten installeren.
Met welk doel wil je dit doen? Ga je een realistisch scenario nabootsen? Want én de Quooker die leeg is en liters water gaat koken én alle zones op je inductieplaat op maximaal én je twee ovens op standje voorverwarmen/grill, hoe vaak gebeurt je dat in de praktijk?Vanavond maar even een test met alle elektrische apparaten in de keuken aan en kijken of dat nog goed gaat dan (Quooker, 2 combi ovens, 2 koel-vries & inductieplaat).
Je hebt waarschijnlijk een 35A smeltzekering als hoofdzekering. Als je die laat klappen door overdreven veel apparatuur tegelijk aan te zetten kun je dat niet zelf repareren. Dan moet ook de netbeheerder langskomen, met bijbehorende kosten.
Ik begrijp niet zo goed waarom je wilt testen wanneer je hoofdzekering zegt dat het genoeg is
Er zijn genoeg mensen die op 1 fase / 35A elektrisch koken, elektrisch verwarmen (warmtepomp) etc. Een 35A hoofdzekering klapt ook niet meteen bij 1 seconde op 35,1A, een tijdje 40A of 50A kan prima.
[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 16-05-2022 14:11 ]
Haha, ok. Dan maar ff geen test doen met kans op dat risico. Ik ben echt een leek op elektrisch gebied. Niet goed opgelet op school.Gizz schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:07:
[...]
Er is niets geks aan een 1-fase aansluiting. Voor het aansluiten van 3-fase moet de netbeheerder langskomen en dat kost tijd en geld. Dat er wel een 3-fase hoofdschakelaar is geïnstalleerd is erg slim, dat maakt het ooit overstappen naar 3-fase makkelijk en een 3-fase hoofdschakelaar kost toch niet zoveel.
[...]
Met welk doel wil je dit doen? Ga je een realistisch scenario nabootsen? Want én de Quooker die leeg is en liters water gaat koken én alle zones op je inductieplaat op maximaal én je twee ovens op standje voorverwarmen/grill, hoe vaak gebeurt je dat in de praktijk?
Je hebt waarschijnlijk een 35A smeltzekering als hoofdzekering. Als je die laat klappen door overdreven veel apparatuur tegelijk aan te zetten kun je dat niet zelf repareren. Dan moet ook de netbeheerder langskomen, met bijbehorende kosten.
Ik begrijp niet zo goed waarom je wilt testen wanneer je hoofdzekering zegt dat het genoeg is
Er zijn genoeg mensen die op 1 fase / 35A elektrisch koken, elektrisch verwarmen (warmtepomp) etc. Een 35A hoofdzekering klapt ook niet meteen bij 1 seconde op 35,1A, een tijdje 40A of 50A kan prima.
Ik denk wel dat hier een deel van de verklaring zit waarom we toen we hier een jaar geleden nooit de twee ovens tegelijkertijd aan konden hebben. Iedere oven zat samen met een van de koelkasten op 1 groep. Desondanks klapte er wel tekens een aardlekschakelaar om wanneer we een tweede oven aan zetten.
Na wat probeerwerk met een elektricien is 1 van de ovens op een groep gezet met de vaatwasser (onder de aanname dat die 2 apparaten niet tegelijk aan staan), sindsdien kunnen we wel 2 ovens tegelijk gebruiken.
Ik had de vraag , ivm implementatie API, vorige week eens gesteld dat aan de makers van de EnergieID-app ( om meterstanden te noteren) en kreeg vandaag volgend antwoord:sanzut schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:50:
[...]
Helaas ook nog geen Ginlong/ Solis omvormers(volgens mij worden deze ook onder verschillende whitelabels aangeboden). Volgens mij is die API wel gratis. Mocht dat ook kunnen/komen houdt ik me aanbevolen als pilot!
Dag Jeroen,
We hebben al enkele keren gemaild naar Solis om extra info te krijgen ivm met de mogelijkheid om te koppelen.
We hebben jammer genoeg tot op heden nog geen antwoord gekregen. Ik verstuur zodra nog eens een mail.
Je kan ook altijd zelf eens een mail sturen met de vraag of ze een api hebben waarmee derden in naam van een gebruiker gegevens kunnen aanvragen.
Het kan helpen hen te wijzen op de GDPR art. 20.
Dus blijkbaar is Ginlong/Solis niet echt meewerkend….
Niks noppes nul 👎🏻👎🏻👎🏻
Nog 1 vraag hierover. Op mijn energienota staat wel dat ik vaste kosten heb voor een 3x25 ampere aansluiting. Lijkt mij dat ik dus al wel een 3 fase aansluiting heb en dus de netbeheerder niks hoeft te veranderen? Of betaal ik momenteel voor iets wat ik niet heb?Gizz schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:07:
[...]
Er is niets geks aan een 1-fase aansluiting. Voor het aansluiten van 3-fase moet de netbeheerder langskomen en dat kost tijd en geld. Dat er wel een 3-fase hoofdschakelaar is geïnstalleerd is erg slim, dat maakt het ooit overstappen naar 3-fase makkelijk en een 3-fase hoofdschakelaar kost toch niet zoveel.
[...]
Met welk doel wil je dit doen? Ga je een realistisch scenario nabootsen? Want én de Quooker die leeg is en liters water gaat koken én alle zones op je inductieplaat op maximaal én je twee ovens op standje voorverwarmen/grill, hoe vaak gebeurt je dat in de praktijk?
Excuses voor het off-topic zijn, hierna laat ik het hier bij...
https://www.liander.nl/uwtarieven/?ref=22677
Neem aan dat dat bij andere beheerders ook zo is.Dus feitelijk betaal je voor iets dat je niet hebt, maar de kosten zijn hetzelfde..
En als er een aardlek zomaar klapt zit er serieus wat mis... Dat een elektricien dat "weet op te lossen" door wat groepen te wisselen is meer geluk dan wijsheid dat hij daarmee de lekstroom heeft weten te verdelen.

Wat qua aansluiting op je rekening staat zegt ook niets. Of ze scharen alles onder dezelfde naam (aka, tot 3x25A) omdat het toch allemaal hetzelfde tarief is. Of ze hebben er serieus gewoon geen info over. Zeker bij oudere huizen vaker het geval dan je zou denken.
[ Voor 23% gewijzigd door Septillion op 16-05-2022 20:57 ]
In HomeAssistant kan het ook: https://github.com/hultenvp/solis-sensor (in alle eerlijkheid: ik heb de code niet bekeken of die API een beetje netjes is)Snakefoodjah schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:21:
[...]
Ik had de vraag , ivm implementatie API, vorige week eens gesteld dat aan de makers van de EnergieID-app ( om meterstanden te noteren) en kreeg vandaag volgend antwoord:
Dag Jeroen,
We hebben al enkele keren gemaild naar Solis om extra info te krijgen ivm met de mogelijkheid om te koppelen.
We hebben jammer genoeg tot op heden nog geen antwoord gekregen. Ik verstuur zodra nog eens een mail.
Je kan ook altijd zelf eens een mail sturen met de vraag of ze een api hebben waarmee derden in naam van een gebruiker gegevens kunnen aanvragen.
Het kan helpen hen te wijzen op de GDPR art. 20.
Dus blijkbaar is Ginlong/Solis niet echt meewerkend….
Zal dus ook wel gelden voor de daggrafiek, dat het verbruik van de laatste meetperiode van een dag meegenomen wordt bij de volgende dag...
OEPS
Gaat wel netjes in de HW app
gaat alleen nog fout in de grafieken van mijn Homey...
[ Voor 10% gewijzigd door emmerx op 16-05-2022 23:14 ]
Draadloos laden op onze Zon
De meeste netbeheerders installeren standaard 3 fase meters, scheelt extra kosten bij het overgaan naar 3 fase meterkast. (want dan hoeven ze geen goed werkende meter weg te doen, ze kunnen deze namelijk niet opnieuw gebruiken door de al geregistreerde meterstanden)Septillion schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:54:
[...]
In dit geval, ja. Want je hebt geen 3-faseWel bijzonder dat je een 3-fase meter hebt, dat wel. Maar zonder hulp van de netbeheerder krijg je dan geen 3-fase in je kast.
Het zou overigens prima kunnen dat de vorige bewoner 3 fase aan heeft laten leggen door de netbeheerder, maar de bewoner nooit de meterkast heeft laten aanpassen (dit doet liander zelf namelijk niet)
[ Voor 10% gewijzigd door HomeWizard_NL op 17-05-2022 09:21 ]
Kans dat het al 3-fase is acht ik 0 gezien het ontbreken van de draden. Dan zou iemand bewust na het omzetten naar 3-fase, wat alleen kan als je al een 3-fase hoofdschakelaar hebt, de boel weer doorgelust moeten hebben op 1-fase en de overige 2 fasedraden hebben afgeknipt / weggestopt.
Ik probeer mijn P1 meter toe te voegen aan Home Assistent. Alleen het probleem waar ik tegen aan loop is dat ik het IP niet kan vinden van de P1 meter. Ik heb gezocht in de modem maar kan het apparaatje niet vinden. De energysockets zie ik wel verschijnen. Enig idee hoe het IP te vinden van de p1 meter?
De P1 meter gedraagt zich niet anders dan de sockets vanuit het netwerk gezien. Zou gewoon in het modem moeten staan.
De P1 meter zit op hetzelfde netwerk als de energysockets, brand ook groen. Local API staat ook aan in de appIJsbeer schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:24:
Brand het lampje wel groen? Maw zit hij wel op de wifi? (en de juiste).
De P1 meter gedraagt zich niet anders dan de sockets vanuit het netwerk gezien. Zou gewoon in het modem moeten staan.
Hij staat er met een andere naam.
Nu ben ik niet thuis, dus ik kan je er nu niet mee helpen. Maar de naam is wel ergens in dit forum/draadje genoemd.
Mogelijk dat iemand het nog weet.
Hikvision gebruiker
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rHxE3F3Gl604XuVjJgQ9Ntij.jpg?f=user_large)
Hier vindt hij ook alleen maar de sockets.
Hikvision gebruiker
[ Voor 45% gewijzigd door DCSBL op 17-05-2022 17:05 ]
Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant
Hikvision gebruiker
Voorheen had ik Domoticz en Home Assistant op een thin client draaien, en daar kwam het gasverbruik wel prima in beeld
De meter registreert dit prima, in Domoticz en Home Assistant komt er wel data binnen over het gasverbruik. Als we gaan koken of douchen zie je dat gelijk in het verbruik, bij de Homewizard P1 blijft helaas de grafiek leeg.
Misschien even met een Android app Fing zoeken?ShadowStrider1 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:22:
Zojuist de P1 opnieuw zijn wifi ingesteld, opnieuw opgestart. Helaas nog steeds niet te zien. Met de documentatie van de API geprobeerd om de P1 te vinden:
[Afbeelding]
Hier vindt hij ook alleen maar de sockets.
In de router/modem kan ik ook geen p1 meter vinden.vuurvreter63 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:24:
Wat laat je router/modem zien?
Gasten netwerk staat uit dus dat kan t m niet zijnIJsbeer schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:25:
Ik zeg: p1 meter zit o phet gastennetwerk
Versie is 2.13, is er dan een hogere versie?DCSBL schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:03:
@ShadowStrider1 je kan het best even in de router kijken. Daarnaast moet de P1 meter ook up-to-date zijn. Je kan in de app zien of hij versie 2.13 of hoger heeft.
Heb je gezocht op de naam "expressif"?ShadowStrider1 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 23:04:
[...]
In de router/modem kan ik ook geen p1 meter vinden.
Hikvision gebruiker
Jep, ik zag 1 ip staan met "expressif" maar die is van Tado..
Mijn p1 meter zit wil vast aan de p1 splitter van Homewizard, weet niet of dat wat uitmaakt.
Hikvision gebruiker
MAC 3C39E72xxxx hoort bij Homewizard B.V
https://macvendors.com/
M'n P1 MAC start hiermee, zou die van jou ook moeten doen. Misschien helpt dat met de zoektocht.
Router eens herstarten in de hoop dat die dan wel in de lijst staat zou ook een brainfart kunnen zijn.
En nu dan?DarkShaDows schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:48:
Vandaag de Homewizard P1 aangesloten, mooie grafieken, alleen hij laat na 8 uur aangesloten te zijn nog steeds geen gasverbruik zien.
Voorheen had ik Domoticz en Home Assistant op een thin client draaien, en daar kwam het gasverbruik wel prima in beeld
De meter registreert dit prima, in Domoticz en Home Assistant komt er wel data binnen over het gasverbruik. Als we gaan koken of douchen zie je dat gelijk in het verbruik, bij de Homewizard P1 blijft helaas de grafiek leeg.
Anders leverancier verwittigen, en anders module terugsturen v.w gebrek
Blijkt dat de volgende dag er nu wel gasverbruik zichtbaar is in de app voor zowel gisteren als voor vandaagDeldenaar schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:17:
[...]
En nu dan?
Anders leverancier verwittigen, en anders module terugsturen v.w gebrek
Volgens de website van Enphase is gebruik van de api bij 10 hits per minute, of max 10,000 hits per month, gratisHomeWizard_NL schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:27:
[...]
Jammergenoeg kost de api van enphase meerdere euros per maand per gebruiker om aan te mogen spreken(net zoals bij SMA). Dat maakt de adoptie een heel stuk lastiger. Wij verwachten niet dat er heel veel mensen zijn die dit bedrag er bovenop energy+ voor over hebben. Maar we blijven kijken naar de mogelijkheden.
Bron:https://developer.enphase.com/plans
Overigens kunnen zowel Domoticz en Home Assistant de gegevens uitlezen via je lokale Envoy-S, misschien een tip voor Homewizard ?
Dus ze moeten flink betalen. Zeker ook omdat er nogal wat calls gedaan moeten worden om dit voor honderden/duizenden gebruikers zo realtime mogelijk te ondersteunen.
Lokale api heeft weinig zin. Ten eerste: hoe kom je daarbij (de P1 meter is niet krachtig genoeg om dit erbij te doen lijkt me), en ten tweede: wat als data niet aankomt op de servers van HW, waar ligt dan de fout, is nogal een grijs gebied met dito zorgen voor support.
So genoeg geleur om 'waarom ondersteunen jullei mijn omvormer niet'. Eerst maar eens zien waar ze mee komen, dat is ook nog niet duidelijk. Tevens zie ik de meerwaarde niet voor mensen die een losse kWh meter hebben, dus ben benieuwd waar ze mee komen.
jammergenoeg niet voor commercieel gebruik.DarkShaDows schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:28:
[...]
Volgens de website van Enphase is gebruik van de api bij 10 hits per minute, of max 10,000 hits per month, gratis
Bron:https://developer.enphase.com/plans
Overigens kunnen zowel Domoticz en Home Assistant de gegevens uitlezen via je lokale Envoy-S, misschien een tip voor Homewizard ?
EDIT: ijsbeer was me voor
Om alvast wat duidelijkheid te geven. Het is inderdaad vooral bedoeld als laagdrempelige instap indien je geen kWh meter kan of wil laten installeren (sowieso moeilijk om huidig installateurs te vinden die tijd hebben). Heb je al een kWh meter op je zonnepanelen dan is deze koppeling overbodig (je hebt minder gedetailleerde data en het is minder snel).
snelle rekensom voor enphase is per kwartier request = 96 requests op een dag (komt neer op gemiddeld 15ct per dag = €4,50 per maand aan alleen kosten van enphase, daar draaien onze servers nog niet voor)
[ Voor 39% gewijzigd door HomeWizard_NL op 18-05-2022 14:39 ]
Is het mogelijk om in de web weergave de paarse kleur van wattage aan te passen naar betere zichtbare kleur? (ik kijk op de pc)
Ik moet (als een wat oudere) de bril opzetten om te kunnen zien wat er staat.
En de groene cijfers zijn zonder bril heel goed leesbaar.
In mijn geval, gaat het dus echt alleen om de paarse kleur van de cijfers.
Er zullen vast meerdere (ouderen) hier last van hebben.
:strip_exif()/f/image/5s1bnOx453kwpg8Tcl8Rd02y.jpg?f=fotoalbum_large)
Hikvision gebruiker
meermarco schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:07:
Mijn betaling is de eerste keer mislukt.
Als ik het. U opnieuw probeer zegt ie: conflicting blabla error 409. Iemand een idee?
Ik heb dit probleem ook, error 409. Betaling is mislukt en ik kan niet opnieuw het maandelijkse abonnement aanschaffen. ik probeer dit te doen op een iphone en ipad. Wat kan ik doen om dit werkend te krijgen?
Probeer eens herstel aankopen onderin het energy+ scherm. (Alleen op ios)hnrlu schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:10:
[...]
[...]
Ik heb dit probleem ook, error 409. Betaling is mislukt en ik kan niet opnieuw het maandelijkse abonnement aanschaffen. ik probeer dit te doen op een iphone en ipad. Wat kan ik doen om dit werkend te krijgen?
Ik heb een PV-installatie met 2 1-fase omvormers. Tijdens de installatie kreeg ik te horen dat het systeem op 2 fasen produceert, maar ik verbruik op 3 fasen. Na het zien van de grafieken met de 3 fasen in de Homewizard-app, sta ik versteld van de volgende afbeelding en heb ik uw expertise nodig. Is het probleem met de weergave in de app of een probleem met mijn installatie? Waarom produceer ik 's nachts elektriciteit? Daarnaast laat de AI vreemde waardes zien voor de stand-by evaluatie. Idee vooruit kan het liegen?
Dit is de grafiek met de 3 fasen.
/f/image/VeO0lFYSbW6Q9k52DtD2rAnx.png?f=fotoalbum_large)
Dit is de chart zonder fase-evaluatie tegelijk.( 478W - 175W = 302W)
/f/image/r3tC9LdnzdCneDNxX46ItZxl.png?f=fotoalbum_large)
Dit is de chart voor stand-by gebruik
/f/image/Bbz4lAcXVu0F6otSOuzYBdKL.png?f=fotoalbum_large)
Ideeën?
Ik heb niet goed gelezen, sorry ..Mortanon schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:08:
Hallo, ik heb de P1-meter sinds 2 weken geïnstalleerd en ben er erg blij mee. Gisteren heb ik het Energie+ abonnement afgesloten omdat ik wilde zien hoe verbruik en teruglevering in de afzonderlijke fasen werken.
Ik heb een PV-installatie met 2 1-fase omvormers. Tijdens de installatie kreeg ik te horen dat het systeem op 2 fasen produceert, maar ik verbruik op 3 fasen. Na het zien van de grafieken met de 3 fasen in de Homewizard-app, sta ik versteld van de volgende afbeelding en heb ik uw expertise nodig. Is het probleem met de weergave in de app of een probleem met mijn installatie? Waarom produceer ik 's nachts elektriciteit? Daarnaast laat de AI vreemde waardes zien voor de stand-by evaluatie. Idee vooruit kan het liegen?
Dit is de grafiek met de 3 fasen.
[Afbeelding]
Dit is de chart zonder fase-evaluatie tegelijk.( 478W - 175W = 302W)
[Afbeelding]
Dit is de chart voor stand-by gebruik
[Afbeelding]
Ideeën?
Bedankt voor je antwoord. Wat bedoel je precies? Bedoelt u dat de netbeheerder de hoofdstroommeter verkeerd heeft aangesloten? Of dat de PV-installateur het PV-systeem verkeerd heeft aangesloten? Ik heb geen eigen kWh-meter.Je hebt de in en uit op de kWh meters verkeerd om gemonteerd.
Meest voor de hand liggende is dat de l2 uit je slimme meter data stuk is. (Slimme meter probleem) niet de eerste keer dat we dit zien overigens op l2 (als het misgaat is het ook altijd l2 in onze beperkte ervaring)Mortanon schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:34:
[...]
Bedankt voor je antwoord. Wat bedoel je precies? Bedoelt u dat de netbeheerder de hoofdstroommeter verkeerd heeft aangesloten? Of dat de PV-installateur het PV-systeem verkeerd heeft aangesloten? Ik heb geen eigen kWh-meter.
Gaat om de P1 meter, niet om de kWh meterY10 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:04:
[...]
Je hebt de in en uit op de kWh meters verkeerd om gemonteerd.
Dan rest de vraag: is dit slim om te melden? Want wat doen de meterstanden? Als je een continue 175W teruglevering hebt, ik zou er niet over klagen (hooguit de omvormer dan op een andere fase zetten).HomeWizard_NL schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:12:
[...]
Meest voor de hand liggende is dat de l2 uit je slimme meter data stuk is. (Slimme meter probleem) niet de eerste keer dat we dit zien overigens op l2 (als het misgaat is het ook altijd l2 in onze beperkte ervaring)
Gisteren, van 22.30 uur (in volledige duisternis) tot 00.30 uur, heb ik regelmatig de meterstanden voor de teruglevering gefotografeerd. Ze bewogen helemaal niet. De cijfers zijn nauwkeurig tot op 3 decimalen, maar er was geen verandering. De hoofdmeter telt dus geen terugleveringen tijdens de periodes waarin de app de teruglevering laat zien. Dat is heel vreemd en helaas heeft het abonnement mij op termijn geen meerwaarde (misschien maar één keer per jaar voor een export van de data)
Bedankt @IJsbeerIJsbeer schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:50:
Dan is het dus alleen de P1 gedeelte (wat het antwoord van HW ook al suggereert). Dat zou je natuurlijk bij de netbeheerder neer kunnen gooien om te vragen voor een wissel ivm defecte poort.
@HomeWizard_NL Wat heb je precies vaak waargenomen?
De datastroom van P1-poort bevat onjuiste gegevens voor L2 en dit zorgt ervoor dat de app de grafiek onjuist weergeeft (voedt zich met L3)?
Of duidt de nachtelijke injectie bij L3 op een ander probleem en geldt uw stelling alleen voor L2=0?
We hebben vaker gezien dat specifiek L2 altijd 0 meet bij sommige slimme meters. Het lijkt daarbij dat de slimme meter over deze aansluiting geen data doorstuurt via de p1 poort.Mortanon schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:45:
[...]
Bedankt @IJsbeer
@HomeWizard_NL Wat heb je precies vaak waargenomen?
De datastroom van P1-poort bevat onjuiste gegevens voor L2 en dit zorgt ervoor dat de app de grafiek onjuist weergeeft (voedt zich met L3)?
Of duidt de nachtelijke injectie bij L3 op een ander probleem en geldt uw stelling alleen voor L2=0?
[ Voor 8% gewijzigd door HomeWizard_NL op 24-05-2022 16:57 ]
En kan je de app ook gebruiken zonder de P1 meter?
Alvast bedankt
heb hem juist besteld door al deze reviews hier en wou graag zelf ook meer inzicht krijgen hierin.
Instellingen -> grafieken -> stroom (of hoe je um noemt) -> Toon fases in lijngrafieken ✅ aangevinkt?HardinxCore schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:20:
Ik heb een Energy+ abbo afgesloten, echter zie ik geen 3 fasen gemeten worden. Betekent dit dat ik een 1-fase aansluiting heb (of dat mijn slimme meter het doorgeven van 3fasen niet ondersteund)? Of moet ik nog iets in de App aanzetten/activeren?
Ja, en jaArtintel schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:23:
@HomeWizard_NL is het ook mogelijk om op het vermogen van een kWh meter een energy socket te schakelen of is dit alleen mogelijk op de opbrengst die de P1 poort registreert?
En kan je de app ook gebruiken zonder de P1 meter?
Alvast bedankt
Bovenstaande blijft toch fout gaan, ook in de Hw Energy App.emmerx schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:46:
Bij de grafiek voor gas valt het me op dat de waarde van het verbruik altijd een meetperiode (uur of 5 min) te laat wordt weergegeven. Het gasverbruik voor xx:xx-meetperiode tot xx:xx wordt op moment xx:xx doorgegeven en de balk van de grafiek loopt dan van xx:xx to xx:xx+meetperiode en is dus een meetperiode vertraagd ....
Zal dus ook wel gelden voor de daggrafiek, dat het verbruik van de laatste meetperiode van een dag meegenomen wordt bij de volgende dag...
OEPS
Gaat wel netjes in de HW app,
gaat alleen nog fout in de grafieken van mijn Homey...
:strip_exif()/f/image/vHlemJ2Rf1ReiEO0NnmvEWps.jpg?f=fotoalbum_large)
De douchebeurt van 11:05u wordt pas weergegeven in de balk 12-13u,
de daggrafiek voor gas loopt dus toch een meetperiode (5m of 1u) achter.
Gasverbruik van 23:00-23:59 wordt nu ook toegevoegd aan de volgende dag.
Oplossing:
meetwaarde 11-12u wordt pas op 12:00u ontvangen en moet dus de waarde zijn voor 'het uur ervoor'.
[ Voor 7% gewijzigd door emmerx op 29-05-2022 11:58 ]
https://hwenergy.app/ bestaat 👌Soppyscroll schreef op zondag 29 mei 2022 @ 00:16:
misschien domme vraag, Maar kan ik vanuit de pc via url ook de homewizard bekijken? ipv via app op ios
Dat was hem thanks,
kwam hem al eens voorbij vandaag maar kon het even niet vinden, zal gelijk opslaan
Deze is ook handig.Soppyscroll schreef op zondag 29 mei 2022 @ 00:27:
[...]
Dat was hem thanks,
kwam hem al eens voorbij vandaag maar kon het even niet vinden, zal gelijk opslaan
HomeWizard Wi-Fi P1 Meter Windows programma
Die keuze heb ik niet…Chris.nl schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 23:50:
[...]
Instellingen -> grafieken -> stroom (of hoe je um noemt) -> Toon fases in lijngrafieken ✅ aangevinkt?
/f/image/LcVQz41wBXyfLeU7LXKDkWth.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SB8O2nLC3uJ72dZnkvF6oIIp.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door HardinxCore op 29-05-2022 22:09 ]
Apart, dit zie ik op AndroidHardinxCore schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:08:
[...]
Die keuze heb ik niet…
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/KUOTIKX8F43a8rh9NV5WqPwO.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarschijnlijk is er een logische verklaring, maar ik weet het even niet 😬
Beste,HardinxCore schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:08:
[...]
Die keuze heb ik niet…
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het staat er niet bij, omdat je slimme meter het niet ondersteund (of je geen 3 fase aansluiting hebt). Je hebt hiervoor een SMR4 of 5 meter nodig met een 3 fase aansluiting.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
De oplossing is dan bijvoorbeeld in de meterkast een los stopcontact te maken en de plug daar te plaatsen. Of kijken of er een versie van het apparaat is die je buiten wilt aanslutien die dat kan.
Of als je ook ZigBee hebt: Osram heeft wel buitenstopcontacten die geschakeld kunnen worden.
[ Voor 7% gewijzigd door IJsbeer op 30-05-2022 09:32 ]
Komt er aan ...Broodro0ster schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:17:
Beste @HomeWizard_NL, hebben jullie ook plannen om slimme zekeringen te maken? Ik ben zeer tevreden van jullie Smart plugs, maar ik zou bijvoorbeeld onze buitenstopcontacten ook slim willen maken. Alleen kan ik daar niet werken met een plug omwille van de vochtigheid en dan lijkt een zekering me de oplossing.
https://blixt.tech/blixt-zero/
Bedankt voor jouw uitleg. Aan de oplossing met een smart plug in de meter kast heb ik al gedacht. Alleen niet de mooiste. Ik zag dat andere een andere fabriek iets gelijkaardig had, maar misschien is het geen zekering maar gewoon een smart switch in zekeringsformaat? Ik moet het nog eens verder bekijken, maar ik blijf het liefst bij 1 platform als het kan.IJsbeer schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:31:
Dat mag niet volgens de normering. De gedachte erachter: als de zekering door kortsluiting uitvalt, mag het niet weer via een (tijdgestuurde) manier aangezet worden. Of een ander scenario: je hebt de zekering bewust uitgezet omdat je met de electra buiten aan de gang gaat, dan is het 12:00, tijd volgens de tijdschakelaar om aan te gaan... Auch...
De oplossing is dan bijvoorbeeld in de meterkast een los stopcontact te maken en de plug daar te plaatsen. Of kijken of er een versie van het apparaat is die je buiten wilt aanslutien die dat kan.
Of als je ook ZigBee hebt: Osram heeft wel buitenstopcontacten die geschakeld kunnen worden.
Wat ik eigenlijk wil doen is het verbruik van het opladen van een wagen bijhouden zodat ik die kosten kan verrekenen. En uiteraard het stopcontact uitschakelen indien de wagen niet op de oprit staat zodat het stopcontact voor niks anders gebruikt kan worden.
Een laadpaal ga ik niet zetten want dat is niet gunstig met het capaciteitstarief dat er komt in België. Mijn jaar afrekening zou 1000 euro duurder zijn moest ik 1x per maand aan 11Kw laden. Gezapig laden aan 2-3kW wordt de boodschap voor de Belgen en dat is gelukkig wel genoeg om mijn woonwerkverkeer mee te dekken.
[ Voor 20% gewijzigd door Broodro0ster op 30-05-2022 09:52 ]
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Toch lees ik niet dat die kan schakelen. Je kan het interpreteren met de volgdende quote, maar het staat er volgens mij niet:
Ook deze quote over wat het product kan staat er niets over:Manages and controls all local energy sources, storage, and loads at a level far beyond today’s smart devices and home controllers
The Zero is designed as a 1P+N (not breaking N), 16A, 80-250V AC breaker, capable of measuring voltage, current, and zero crossings in real time, and equipped with a microcontroller and an Ethernet port for communication
[ Voor 25% gewijzigd door IJsbeer op 30-05-2022 10:11 ]
Dit is echt baanbrekende technologie gebaseerd op -inmiddels heel goedkope- MOSFETs en algoritmes.
Alles-in-één in de automatenkast: automaten (instelbaar vermogen en hersteltijd), energiemeting, beperken opstartstroompieken, spanningomvormers in AC en DC, EV-laders etc
[ Voor 48% gewijzigd door emmerx op 30-05-2022 14:23 ]
Hoi, waarom is jullie klantenservice niet/nauwelijks te vinden of te bereiken?HomeWizard_NL schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:03:
[...]
Beste,
Het staat er niet bij, omdat je slimme meter het niet ondersteund (of je geen 3 fase aansluiting hebt). Je hebt hiervoor een SMR4 of 5 meter nodig met een 3 fase aansluiting.
Ik heb een niet-werkende P1 splitter retour gestuurd maar nog niets vernomen.
Afgelopen week heb ik ze via de chat nog een bericht gestuurd en gewoon antwoord gehad.prothello schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:55:
[...]
Hoi, waarom is jullie klantenservice niet/nauwelijks te vinden of te bereiken?
Ik kom niet verder dan het achterlaten van m'n emailadres en ordernummer.prakka schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:58:
[...]
Afgelopen week heb ik ze via de chat nog een bericht gestuurd en gewoon antwoord gehad.
In het windows programma wordt naast vermogen ook stroomsterkte (ampère) en spanning (volt) getoond. Vooral dat laatste is heel handig om overbelasting van het net en problemen met zonnepanelen tijdig te detecteren.
Is het een idee om deze grafieken ook beschikbaar te maken in de officiële app?
Liefst ook met piek/dal waardes van alle grafieken om makkelijk te zien hoe dicht je die dag/week/maand bij de 253V bent geweest.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Beste,prothello schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:55:
[...]
Hoi, waarom is jullie klantenservice niet/nauwelijks te vinden of te bereiken?
In de rechteronderhoek op de website (op elke pagina) kan je met ons een gesprek starten. er is klantenservice aanwezig op alle werkdagen, onze maximale reactietijd ligt binnen 24 uur.
Hier zijn huidig geen concrete plannen voor. We zijn wel bekend met dit soort apparaten, meestal komen deze in Nederland niet door de NEN1010 eis, er zijn namelijk een aantal chinese varianten al op de markt maar die mogen hier niet verkocht worden.Broodro0ster schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:17:
Beste @HomeWizard_NL, hebben jullie ook plannen om slimme zekeringen te maken? Ik ben zeer tevreden van jullie Smart plugs, maar ik zou bijvoorbeeld onze buitenstopcontacten ook slim willen maken. Alleen kan ik daar niet werken met een plug omwille van de vochtigheid en dan lijkt een zekering me de oplossing.
Misschien is de 1 van de 'smart relais' uit de Shelly Pro lijn iets voor je?
Komt na de normale zekering (en voldoet dus aan norm), en het relais kan je via wifi schakelen.
@HomeWizard_NL toevallig plannen om in de toekomst iets soorgelijks uit te brengen?
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Wij zullen hier niet ingaan op mogelijke toekomstige ontwikkelingen tenzij hier eerder al iets over publiek is vermeld.Toby-Wan schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:31:
@Broodro0ster
Misschien is de 1 van de 'smart relais' uit de Shelly Pro lijn iets voor je?
Komt na de normale zekering (en voldoet dus aan norm), en het relais kan je via wifi schakelen.
@HomeWizard_NL toevallig plannen om in de toekomst iets soorgelijks uit te brengen?
Gisteren had ik een een mooi voorbeeld voor het nut van bovenstaande wens. Ik twijfelde of ik wel of niet de verwarming aan zou doen. 19 graden dus of extra trui of graadje verwarmen. Heb voor het laatste gekozen maar ben wel nieuwsgierig wat die drie uur lichtjes verwarmen me nu eigenlijk gekost hebben. Ja, ik zou van iedere 5 minuten het verbruik kunnen gaan optellen... Ja doei... En ik ben ook nog in bad geweest nadat ik de verwarming heb uit gedaan dus dag totaal heb ik niets aan en ben ook wel benieuwd wat dat bad me heeft gekost. Een tijdsperiode kunnen selecteren voor (sub)totalen zou zo fijn zijn! Dan kan je oprecht zeggen dat een P1 meter je inzicht geeft in je verbruik en waar je kan besparen.HomeWizard_NL schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:46:
[...]
Hoi Amphora,
De vraag is eerder waarom je zou willen weten wat gas je kost per uur. Dat is maar net afhankelijk van hoe warm het buiten is, want nu de binnen temperatuur is. Of de zon nu schijnt etc. Wat kun je met die data? Als je wil weten wat een uur gas je kost kun je waarschijnlijk beter je week kuub/bedrag delen door 168 (aantal uren in een week).
Wij hebben ook ideeën over hoe we een vorm van submeten/periode meting kunnen ondersteunen in energy, maar mogelijk sluiten de ideeën die we nu hebben niet aan met het specifieke doel wat jij wil bereiken. Vandaar de vraag voor welk doeleind je uur data zou willen weten. De vragen die ik stel zijn niet ter onze verdediging, maar interesse in wat de gebruikers willen bereiken
[ Voor 3% gewijzigd door amphora op 31-05-2022 10:19 ]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
gewoon nee.
ik ben niet gek ik ben een bakfiets :)
Volgens mij niet, de p1 grafiek geeft de data weer van je ‘slimme meter’. Zo zie je bijvoorbeeld ook niet hoeveel je zonnepanelen daadwerkelijk opwekken. Ik bekijk de data van de omvormer - teruggeleverde energie om te zien wat ik dan zelf gebruik van opgewekte stroom.Bloemstukje schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:44:
Ik ben aan het kijken om een P1 aan te schaffen icm de MID meter (voor auto laden), maar 1 ding is me niet helemaal duidelijk; kan ik een grafiek zien waar het verbruik van de MID meter afgetrokken wordt? Ik wil namelijk graag een grafiek zien van mijn verbruik waar het verbruik van mijn auto is afgetrokken, omdat het verbruik van mijn auto zakelijk betaald wordt, en dus voor mij totaal niet interessant is hoeveel die verbruikt. Wel wil ik graag zien wat mijn huis verbruikt.
Edit: de data van de omvormer zou ik ook kunnen weergeven in homewizard wanneer ik een MID er tussen zet. Maar de kosten dekken voor mij de baten niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Dashlane op 01-06-2022 21:44 ]
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic