Goedemorgen, ben nieuw in dit draadje omdat 31 mei mijn zonnepanelen geplaatst zijn. Via de Website van Stedin eigenlijk gewezen op dit soort producten.
Mijn situatie is dat ik 12 zonnepanelen met totaal zo'n 4380 WattPiek vermogen heb met een GoodWe converter. Daarnaast rijdt ik een EV van de zaak welke met een eigen laadpaal op 3 fasen geladen wordt.
Mijn ideale configuratie zou dus een P1 meter, een kWh meter (1 fase) bij de zonnepanelen en een kWh meter (3 fase) voor de laadpaal zijn.
De kosten van het laden van de auto worden apart doorgestuurd naar EVbox en die krijg ik dus maandelijks vergoed. Momenteel tegen 0.45c/kWh.
Mijn huidige tarief is (nog) hoog 0.36 en laag 0.33. Door de EV is de Oxxio app niet zo heel duidelijk meer qua verbruikscijfers. Ik heb welliswaar geactiveerd dat ze een gedetailleerde indeling maken, maar ik neem toch aan dat dat voor een groot deel gegokt wordt, want echt kunnen zien wat wat verbruikt kunnen ze toch niet (natuurlijk het laden van de EV is duidelijk te onderscheiden, dat gaat op (max.) 11 kWh).
Ik vind de prijs van de P1 meter prima, de kWh 1 fase meter OK, maar de 3 fase is toch echt wel een heel stuk duurder dan de 1 fase versie. Totaal zou ik toch zo'n 250 euro kwijt zijn aan de bovengenoemde configuratie.
Ik denk dat ik dus eerst maar even start met alleen de P1 meter.
Nu heb ik ook load-balancing voor mijn laadpaal. Ik heb dit destijds geëist bij plaatsing want men kon mij bij EVBox niet garanderen dat de hoofdzekering er nooit uit zou vliegen als ik tegelijk zou laden en veel apparaten in huis aan zou hebben.
Voor de load-balancing zit er dus een EV optimizer 25 al aangesloten op mijn (gloednieuwe) slimme meter, dus ik heb een splitter nodig.
Nu had ik toen ik de laadpaal net kreeg nog Toon in huis en daarvan had ik een splitter voor de P1 poort overgehouden van het merk Iungo (zie foto's). Ik neem aan dat ik deze ook kan gebruiken met de HWE p1 meter ? Ik weet niet of dat Master/Slave gebeuren nog invloed heeft, en op welke poort zou ik wat moeten aansluiten of maakt dat niet uit ?
Oh ja, en mijn meter is gloednieuw (eergisteren vervangen ivm storing in communicatie) dus ik hoef geen externe voeding voor de HWE meter te gebruiken, maar geldt dat ook nog als ik deze verdeler gebruik ?
[
Voor 3% gewijzigd door
AA42 op 03-06-2022 10:05
]