Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankdaan
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-05-2024
Goedemorgen, ik ben op dit forum nieuw, ( wel al meer dan een jaar op ander tweakers forum ).
Heb sinds een paar dagen de P1 meter van homewizzard, het valt me op dat ik kleine piekjes heb in mijn gasverbruik ( of een bug in mijn gasmeter) .
Zijn er meer mensen die kleine gaspiekjes zien terwijl ze zeker weten geen verbruik te hebben.
Het lijkt er op dat met een vaste regelmaat van ongeveer een uur dit optreed , ik heb een Nefit gasketel zonder boilervat. (anders zou ik dit nog kunnen verklaren). Ps heb uiteraard de zoekfunctie geprobeerd maar zonder resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/metKetrY03JV7KeBqmUNMyngyCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fq5yEpnZoDP0FC5IaA6hRi2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Broodro0ster schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:44:
[...]
Ik zag dat andere een andere fabriek iets gelijkaardig had, maar misschien is het geen zekering maar gewoon een smart switch in zekeringsformaat?
Voor wat jij wil is een relais voldoende, je wilt immers alleen de boel aan en uit kunnen zetten. Een slim stopcontact is ook geen zekering :)

Als je zoekt op DIN + relay kom je een heel eind. Zo zijn er meerdere modellen op basis van Zigbee. In de wifi-hoek komt Shelly met DIN-relais. Heb je een 3D-printer (of ken je iemand met een 3D-printer), dan zijn er ook veel simpele projecten om niet-DIN relais toch netjes op de DIN-rail te kunnen hangen, bijvoorbeeld deze voor Shelly 1 en 2.5.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:21
@frankdaan
Misschien een warmhoud functie voor warmwater ingesteld, zodat je sneller warm water krijgt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-09 20:15
Gizz schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:06:
[...]

Voor wat jij wil is een relais voldoende, je wilt immers alleen de boel aan en uit kunnen zetten. Een slim stopcontact is ook geen zekering :)

Als je zoekt op DIN + relay kom je een heel eind. Zo zijn er meerdere modellen op basis van Zigbee. In de wifi-hoek komt Shelly met DIN-relais. Heb je een 3D-printer (of ken je iemand met een 3D-printer), dan zijn er ook veel simpele projecten om niet-DIN relais toch netjes op de DIN-rail te kunnen hangen, bijvoorbeeld deze voor Shelly 1 en 2.5.
Dankjewel voor de tip. Ik heb me verkeerd verwoord en het woord zekering gebruikt terwijl de correcte term een relais is voor DIN-rail. Ik was ondertussen ook Shelly tegengekomen, maar moet dit nog wat verder uitdokteren.

Het had leuk geweest moest HomeWizard dit ook aanbieden, want ik zou graag hun P1 module kopen zodra we verhuizen naar onze nieuwe woning en dat zit het allemaal binnen hetzelfde ecosysteem.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReinierGeers
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-09 16:10
Iemand een idee hoe je er mee communiceert ? Ik programmeer met codesys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Broodro0ster schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:38:
[...]
Het had leuk geweest moest HomeWizard dit ook aanbieden, want ik zou graag hun P1 module kopen zodra we verhuizen naar onze nieuwe woning en dat zit het allemaal binnen hetzelfde ecosysteem.
Ik kan me goed voorstellen dat je alles in het ecosysteem van HomeWizard wil hebben, maar het productgamma van HomeWizard is natuurlijk wel erg smal. Daardoor loop je snel tegen grenzen aan als je wat meer wilt dan iets meten in je meterkast of een slimme stekker schakelen. Dat hebben ze simpelweg niet en met hun app kun je ook geen apparatuur van andere merken aansturen.

Andersom werkt het gelukkig wel, HomeWizard speelt prima samen met iets als Home Assistant zodat je in één omgeving al je HomeWizard-metingen hebt, maar ook je lampen kunt aansturen, de verwarming kunt regelen, muziek kunt laten starten als je thuiskomt (en nog een miljoen dingen meer).

Maar als je uitgangspunt is dat je alles in de app van HomeWizard wil kunnen bedienen, dan ben je vrij snel uitgespeeld qua mogelijkheden :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
frankdaan schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:40:
Goedemorgen, ik ben op dit forum nieuw, ( wel al meer dan een jaar op ander tweakers forum ).
Heb sinds een paar dagen de P1 meter van homewizzard, het valt me op dat ik kleine piekjes heb in mijn gasverbruik ( of een bug in mijn gasmeter) .
Zijn er meer mensen die kleine gaspiekjes zien terwijl ze zeker weten geen verbruik te hebben.
Het lijkt er op dat met een vaste regelmaat van ongeveer een uur dit optreed , ik heb een Nefit gasketel zonder boilervat. (anders zou ik dit nog kunnen verklaren). Ps heb uiteraard de zoekfunctie geprobeerd maar zonder resultaat.
[Afbeelding]
Heb je de tapwater functie op ketel of thermostaat aan staan, dan verklaart dan de piekjes.
Wij hebben deze functie helemaal uit gezet, dan heb je nog steeds warm water, maar je gasvebruik is wel een paar m3 minder per maand.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-09 20:15
Gizz schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:47:
[...]

Ik kan me goed voorstellen dat je alles in het ecosysteem van HomeWizard wil hebben, maar het productgamma van HomeWizard is natuurlijk wel erg smal. Daardoor loop je snel tegen grenzen aan als je wat meer wilt dan iets meten in je meterkast of een slimme stekker schakelen. Dat hebben ze simpelweg niet en met hun app kun je ook geen apparatuur van andere merken aansturen.

Andersom werkt het gelukkig wel, HomeWizard speelt prima samen met iets als Home Assistant zodat je in één omgeving al je HomeWizard-metingen hebt, maar ook je lampen kunt aansturen, de verwarming kunt regelen, muziek kunt laten starten als je thuiskomt (en nog een miljoen dingen meer).

Maar als je uitgangspunt is dat je alles in de app van HomeWizard wil kunnen bedienen, dan ben je vrij snel uitgespeeld qua mogelijkheden :)
Het is wel de bedoeling dat alles aan Home Assistant wordt gekoppeld. Dat heb ik nu al gedaan met m'n HomeWizzard stopcontacten. Hun online service interesseert me vooral als fallback, vandaar dat ik eens wou polsen maar hun toekomstplannen maar dat wordt dus afwachten. Alhoewel ik deze week ook aan de slag ben gegaan met InfluxDB waar HA alles naar wegschrijft, dus dat maakt me minder afhankelijk van een clouddienst. Ik ga me dit weekend maar eens inlezen in Shelly.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankdaan
Kroonkurk schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:09:
@frankdaan
Misschien een warmhoud functie voor warmwater ingesteld, zodat je sneller warm water krijgt ?
Zag na je tip nog 1 functie aanstaan van de ketel “snel warm water” deze nu ook uitgezet, eerder niet gezien, laat weten of het resultaat heeft. Bedankt 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankdaan
HereIsTom schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:48:
[...]

Heb je de tapwater functie op ketel of thermostaat aan staan, dan verklaart dan de piekjes.
Wij hebben deze functie helemaal uit gezet, dan heb je nog steeds warm water, maar je gasvebruik is wel een paar m3 minder per maand.
👍 zie eerdere reactie op tip medeforumlid, bedankt voor op het juiste spoor zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 20:53
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:41:
[...]

Beste Stokertje, huidig volgt de EnergySocket dezelfde functies als de andere apparaten, en is daarmee op meterstand inderdaad niet resetbaar. Zoals je zelf al concludeerde kun je wel de grafieken resetten.
Eigenlijk wel raar want de socket is toch niet gecertificeerd (als kWh meter). Heeft ook weinig zijn want stekker in stekker en dan haal je hem er zo tussenuit. Ook voor mijn plannetjes zou het welkom zijn als nulstelling bij de sockets wel mogelijk was.
Ik heb de video over de sockets bekeken en ben erg onder de indruk van alle regel opties.
Ik wil namelijk mijn solar overschot elektrisch gaan opstoken.
Daarvoor zou een temperatuur meter ook erg handig zijn> Komt die ooit of zijn er omwegen?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:18
henkzelf schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:43:
[...]

Eigenlijk wel raar want de socket is toch niet gecertificeerd (als kWh meter). Heeft ook weinig zijn want stekker in stekker en dan haal je hem er zo tussenuit. Ook voor mijn plannetjes zou het welkom zijn als nulstelling bij de sockets wel mogelijk was.
Ik heb de video over de sockets bekeken en ben erg onder de indruk van alle regel opties.
Ik wil namelijk mijn solar overschot elektrisch gaan opstoken.
Daarvoor zou een temperatuur meter ook erg handig zijn> Komt die ooit of zijn er omwegen?
De nieuwe opties zijn zeker mooi maar zolang de salderingsregeling nog 100% is maakt het financieel niks uit. We zijn wel zo op de toekomst voorbereid natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-09 09:13
@frankdaan

Ik heb iedere anderhalf uur een kleine piek van 0.005 m3 gas. Sneltapwater staat uit, ik vermoed dat het een controle functie van de ketel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Laatst online: 10:57
@Dashlane Je zou het kunnen testen met de gaskraan onder de ketel een tijdje dicht.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
mathijshooi schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:29:
[...]

De nieuwe opties zijn zeker mooi maar zolang de salderingsregeling nog 100% is maakt het financieel niks uit. We zijn wel zo op de toekomst voorbereid natuurlijk.
Ik had net de jaarrekening binnen en mijn kleine overschot werd á 0,05 ct opgeslokt. Dat gaat me geen tweede keer gebeuren.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:18
henkzelf schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:24:
[...]

Ik had net de jaarrekening binnen en mijn kleine overschot werd á 0,05 ct opgeslokt. Dat gaat me geen tweede keer gebeuren.
Dat maakt bij 100% saldering dus niet uit. Je verplaatst dan alleen verbuik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:29
coelho schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:59:
[...]

Ik ben aan het stoeien met Synology om mijn P1 uit te lezen en te laten uploaden naar pvoutput. Nu krijg ik echter de volgende foutmelding, waarbij ik geen idee heb hoe nu verder:

Taak: Meterstanden
Starttijd: Mon, 16 Aug 2021 15:55:02 GMT
Stoptijd: Mon, 16 Aug 2021 15:55:04 GMT
Huidige status: 0 (Normaal)
Standaard uitvoer/fout:
Will not apply HSTS. The HSTS database must be a regular and non-world-writable file.
ERROR: could not open HSTS store at '/var/services/homes/admin/.wget-hsts'. HSTS will be disabled.
--2021-08-16 15:55:03-- https://pvoutput.org/serv...4=-240&t=15:55&d=20210816
Resolving pvoutput.org... 45.56.66.169
Connecting to pvoutput.org|45.56.66.169|:443... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 400 Bad Request
2021-08-16 15:55:04 ERROR 400: Bad Request.

Enig idee waar die Bad Request vandaan komt? Ik heb jouw script ge-copy-paste en alleen de ontbrekende variabelen ingevuld.
Ben ook bezig geweest met het synology script en krijg precies dezelfde melding. Wat is de oplossing geweest om dit te fixen?

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
mathijshooi schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:35:
[...]

Dat maakt bij 100% saldering dus niet uit. Je verplaatst dan alleen verbruik.
Je hoeft mij niet te geloven. :) Kijk maar even bij Essent. Verder is dit hier offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankdaan
Dashlane schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:47:
@frankdaan

Ik heb iedere anderhalf uur een kleine piek van 0.005 m3 gas. Sneltapwater staat uit, ik vermoed dat het een controle functie van de ketel is.
Bij mij was het opgelost na functie snel warm water uit te zetten in de app van Neftit. Heb je alle instellingen mbt warm water gechecked en heb je een intern boilervat in je HR ketel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
mathijshooi schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:29:
[...]

Over 2,5 jaar gaat het salderen er al af!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:08
HereIsTom schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:38:
[...]

Over 2,5 jaar gaat het salderen er al af!
je bedoelt dat er dan begonnen wordt met afbouwen van de salderingsregeling. Als het tegen die tijd alsnog niet weer is aangepast trouwens..

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Hopjesvla79 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:05:
[...]

je bedoelt dat er dan begonnen wordt met afbouwen van de salderingsregeling. Als het tegen die tijd alsnog niet weer is aangepast trouwens..
Ja het eerste jaar gelijk met 36% en afgebouwd in 5 jaar, maar hopelijk wordt het inderdaad weer uitgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
frankdaan schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:29:
[...]

Zag na je tip nog 1 functie aanstaan van de ketel “snel warm water” deze nu ook uitgezet, eerder niet gezien, laat weten of het resultaat heeft. Bedankt 👍
bij mij kun je ook nog tijdstippen instellen, dat je dat wel wilt. Misschien bij jou ook?. Het maakt namelijk, bij mij althans, veel verschil. Of warm water na 30 seconden of 40 seconden met de functie uit (lange onlogisch liggende leidingen). Dus de tijden dat ik hem mogelijk gebruik, heb ik de functie aan. Het gasverbruik is dan uiterst minimaal. Laat eens weten wat je bevindingen zijn.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:03
Goedemorgen, ben nieuw in dit draadje omdat 31 mei mijn zonnepanelen geplaatst zijn. Via de Website van Stedin eigenlijk gewezen op dit soort producten.
Mijn situatie is dat ik 12 zonnepanelen met totaal zo'n 4380 WattPiek vermogen heb met een GoodWe converter. Daarnaast rijdt ik een EV van de zaak welke met een eigen laadpaal op 3 fasen geladen wordt.

Mijn ideale configuratie zou dus een P1 meter, een kWh meter (1 fase) bij de zonnepanelen en een kWh meter (3 fase) voor de laadpaal zijn.

De kosten van het laden van de auto worden apart doorgestuurd naar EVbox en die krijg ik dus maandelijks vergoed. Momenteel tegen 0.45c/kWh.

Mijn huidige tarief is (nog) hoog 0.36 en laag 0.33. Door de EV is de Oxxio app niet zo heel duidelijk meer qua verbruikscijfers. Ik heb welliswaar geactiveerd dat ze een gedetailleerde indeling maken, maar ik neem toch aan dat dat voor een groot deel gegokt wordt, want echt kunnen zien wat wat verbruikt kunnen ze toch niet (natuurlijk het laden van de EV is duidelijk te onderscheiden, dat gaat op (max.) 11 kWh).

Ik vind de prijs van de P1 meter prima, de kWh 1 fase meter OK, maar de 3 fase is toch echt wel een heel stuk duurder dan de 1 fase versie. Totaal zou ik toch zo'n 250 euro kwijt zijn aan de bovengenoemde configuratie.

Ik denk dat ik dus eerst maar even start met alleen de P1 meter.

Nu heb ik ook load-balancing voor mijn laadpaal. Ik heb dit destijds geëist bij plaatsing want men kon mij bij EVBox niet garanderen dat de hoofdzekering er nooit uit zou vliegen als ik tegelijk zou laden en veel apparaten in huis aan zou hebben.

Voor de load-balancing zit er dus een EV optimizer 25 al aangesloten op mijn (gloednieuwe) slimme meter, dus ik heb een splitter nodig.

Nu had ik toen ik de laadpaal net kreeg nog Toon in huis en daarvan had ik een splitter voor de P1 poort overgehouden van het merk Iungo (zie foto's). Ik neem aan dat ik deze ook kan gebruiken met de HWE p1 meter ? Ik weet niet of dat Master/Slave gebeuren nog invloed heeft, en op welke poort zou ik wat moeten aansluiten of maakt dat niet uit ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_vUgQzCc1MWWvvMurD9J7E6-Yc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fS0HUYEIS8tJB2cGWISIyG8O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ki9EesUAdeECldxdXMrw1jmcnJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BtkrHAU2c60j14nDRqqooxdf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4XjyDyzSZXVJyEYujP3LmYYUME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1szzS5snyAibvhH3LE2wJ2A8.jpg?f=fotoalbum_large

Oh ja, en mijn meter is gloednieuw (eergisteren vervangen ivm storing in communicatie) dus ik hoef geen externe voeding voor de HWE meter te gebruiken, maar geldt dat ook nog als ik deze verdeler gebruik ?

[ Voor 3% gewijzigd door AA42 op 03-06-2022 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankdaan
Zuinig schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:39:
[...]
bij mij kun je ook nog tijdstippen instellen, dat je dat wel wilt. Misschien bij jou ook?. Het maakt namelijk, bij mij althans, veel verschil. Of warm water na 30 seconden of 40 seconden met de functie uit (lange onlogisch liggende leidingen). Dus de tijden dat ik hem mogelijk gebruik, heb ik de functie aan. Het gasverbruik is dan uiterst minimaal. Laat eens weten wat je bevindingen zijn.
Zoals het er nu uitziet verbruik gehalveerd, zie foto’s hieronder, duurt iets langer voor ik warm water heb dus kost wel meer water …
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yoR7CoocrjGh_jysQmBpWZ1Pdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMnn6XlzbCCtoh2IFApC4ySt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jKVQl0gsUOYxf3c90r_RHkRbDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rgw8mrSyzglH2cMaxWAaANDl.jpg?f=fotoalbum_large
Kan inderdaad tijdstippen instellen, nadeel is dat hij dan regelmatig de settings terugzet. Ik heb de ketel nu op vakantiestand gezet voor voorlopig een jaar, ik verwarm mijn huis met airco’s. Alleen bij strenge vorst zet ik de ketel bij .

[ Voor 7% gewijzigd door frankdaan op 03-06-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
frankdaan schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:49:
[...]

Zoals het er nu uitziet verbruik gehalveerd, zie foto’s hieronder, duurt iets langer voor ik warm water heb dus kost wel meer water …
Klopt, het kost meer water. Maar naast de vaste lasten waterschapsbelasting kost water per kuub slechts zo'n €0,70.

Het zou volgens mij een ruimte schatting zijn als je 2 kuub water meer gaat verbruiken ivm de wachttijd voor warm water. De besparing op gas is imo groter dan de extra kosten aan water.

Mileu en waterbesparing is een dingetje, ik heb bijvoorbeeld wel een zuinige douchekop van 5L/min en let echt op het verbruik. Maar hier ook de confortstand van de CV/Ketel uitgeschakeld vs. waterbesparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan inderdaad tijdstippen instellen, nadeel is dat hij dan regelmatig de settings terugzet. Ik heb de ketel nu op vakantiestand gezet voor voorlopig een jaar, ik verwarm mijn huis met airco’s. Alleen bij strenge vorst zet ik de ketel bij .
Ja dat scheelt je op jaarbasis al zo’n 110m3 gas en water is gelukkig (nog) niet zo duur ;)
Hier verwarmen we ook met Airco en dus alleen nog gas voor warm water en dat is met die eco stand uit nu >50m3 per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 17:25
Wicked-Game schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:01:
[...]

Ben ook bezig geweest met het synology script en krijg precies dezelfde melding. Wat is de oplossing geweest om dit te fixen?
Geen idee meer. Heb even mijn script vergeleken met het script van @Stingray.nl en zie dat er op nuances verschillen in zitten. Maar of dat het is? Je zou onderstaande kunnen proberen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
# place output on the temp directory (to overcome writing in root folder)
cd /
cd volume1/homes/YOURDIR/tmp
mkdir pvoutput
cd pvoutput

# get most recent webdata Energy meter
content=$(wget http://YOURIP/api/v1/data -q -O - | sed -e 's/,/\n/g' | grep -e "active_power_w" | cut -d: -f2 | sed 's/"//g' | tr -d '-')

# Set variables
today=`date '+%Y%m%d'`
minute=`date '+%H:%M'`

# post power value to pvoutput site
postdatastring="sid=PVOUTPUT_SID_NR&key=PVOUTPUT_API&v2=$content&t=$minute&d=$today"
wget https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?$postdatastring 

# Clear temp dirictory (to remove unwanted disk space)
cd ..
rm -rf pvoutput
cd /

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
coelho schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:38:
[...]

Geen idee meer. Heb even mijn script vergeleken met het script van @Stingray.nl en zie dat er op nuances verschillen in zitten. Maar of dat het is? Je zou onderstaande kunnen proberen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
cd /
mkdir pvoutput
cd pvoutput

content=$(wget http://YOURIP/api/v1/data -q -O - | sed -e 's/,/\n/g' | grep -e "active_power_w" | cut -d: -f2 | sed 's/"//g' | tr -d '-')

# Set variables
today=`date '+%Y%m%d'`

postdatastring="sid=PVOUTPUT_SID_NR&key=PVOUTPUT_API&v2=$content&t=$minute&d=$today"

cd ..
rm -rf pvoutput
cd /
Thanks ik ga er even induiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klinkt goed. Jammer dat de timer functie, wat moeilijk doet bij jou. Ik vind 40 seconden toch echt te lang ( in mijn geval). Af en toe vang ik het water op wat er te veel door de afvoer gaat in een bloemengieter >:). Waterverspilling is er wel meer inderdaad maar dat is veel goedkoper dan gas. Ik schaam me dat ik dat moet zeggen, want water is eigenlijk (laat het de overheid niet horen), belachelijk goedkoop.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
frankdaan schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:36:
[...]

Bij mij was het opgelost na functie snel warm water uit te zetten in de app van Neftit. Heb je alle instellingen mbt warm water gechecked en heb je een intern boilervat in je HR ketel ?
Duurde wat langer, ik moest evohome afkoppelen en Qsense koppelen. Het systeem bleek inderdaad op automatisch en daarmee vermoedelijk op comfort te staan. Nu teruggezet naar ECO en kijken wat het gaat doen. Ooit wel naar ECO gezet, maar daarna een gerommeld met Evohome.

Terug naar de topic, nu het gasverbruik en verschil weer monitoren met de P1 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-09 23:12

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

AA42 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:01:

I

Nu had ik toen ik de laadpaal net kreeg nog Toon in huis en daarvan had ik een splitter voor de P1 poort overgehouden van het merk Iungo (zie foto's). Ik neem aan dat ik deze ook kan gebruiken met de HWE p1 meter ? Ik weet niet of dat Master/Slave gebeuren nog invloed heeft, en op welke poort zou ik wat moeten aansluiten of maakt dat niet uit ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Oh ja, en mijn meter is gloednieuw (eergisteren vervangen ivm storing in communicatie) dus ik hoef geen externe voeding voor de HWE meter te gebruiken, maar geldt dat ook nog als ik deze verdeler gebruik ?
Met de splitter van Iungo moet het wel werken. Ik heb zelf de Iungo splitter achter een andere splitter en dan werkt het ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
coelho schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:38:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
cd /
mkdir pvoutput
cd pvoutput

# Set variables
today=`date '+%Y%m%d'`

cd ..
rm -rf pvoutput
cd /
Thanks nog voor de code. Het lijkt nu goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:23
Ik heb geen Sluimerverbruik en totaal verbruik meer in de app staan
(en natuurlijk dan ook niet op de browser versie)
Hebben meer mensen hier last van?
De rest werkt allemaal nog wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb hem net in mijn meter geprikt.
Werkt prima alleen ik loop vast met dat energie plus abbo.
Krijg het niet voor elkaar met betalen.
Nu zegt ie dat er al een bestelling bezig is en kom ik helemaal niet meer verder. :( :?

Vanavond de driefasen meter er tussen knutselen kijken of dat beter gaat

Is iets eerder geworden hij hangt er al tussen.
Kan nu mooi zien wat de zonnepanelen doen en wat ik gebruik.
Plus wat ik dan nog extra terug lever.

Nu alleen dat abbo nog zien te regelen voel me net zo'n digibeet als dat niet lukt :X

Inmiddels ook geslaagd d:)b

[ Voor 30% gewijzigd door Ronald.42 op 08-06-2022 14:36 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkentrophy
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-07 13:35
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:17:
[...]

Zoals vermeld hebben andere functies op dit moment hogere prioriteit, we zijn dit overigens wel met je eens :Y
Zojuist mijn HomeWizard P1 meter ontvangen, werkt lekker simpel: plug en play en de app spreekt voor zich! Hier kunnen nog veel bedrijven iets van leren.

Wel vroeg ik mij af hoe het staat met bovenstaande - de Android Widget.
Ik zou graag mijn waarden onder mijn SolarEdge widget zien 8) .
Ik neem aan dat er na een jaar wel 'ruimte' is geweest in de ontwikkeling hiervoor? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tot zover werkt het hier prima, is er ook een mogelijkheid om de spanning per fase te zien?
Zou wel erg handig zijn met het groeiende aantal zonnepanelen op de buurt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:11
Dat kan met het Homewizard Stats Windowsprogramma van @Daveth. Het zou wel fijn zijn als @HomeWizard_NL dit ook kon tonen in de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Toen ik daarstraks de app opende zag ik dit?
Er mist dus een hele nacht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fH7dAjlG9vlrNwnSnfLFHdv_2Xw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AexdkUmoDMUo4wjxeyJaA5ud.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:50
HereIsTom schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:24:
Toen ik daarstraks de app opende zag ik dit?
Er mist dus een hele nacht?

[Afbeelding]
Bij mij hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Laatst online: 10:57
Hier alleen bij de sockets.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuinig
Ik dacht al dat het bij mijn internetprovider zat.

Begint het net nu al op hol te slaan 7(8)7

[ Voor 31% gewijzigd door Zuinig op 09-06-2022 13:58 ]

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kalm aan zeg :) Gebeurd zelden dat ik data mis of (tijdelij) niet beschikbaar is.
Ik heb de nachtdata van afgelopen nacht wel gewoon staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortanon
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-04-2023
Bij mij hetzelfde. Geen daggrafiek.

@HomeWizard_NL Is het probleem al bekend? Helaas reageert de support niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deatheyee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:51
Mortanon schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:47:

Bij mij zijn de ontbrekende data inmiddels wel weer bekend. Ik miste in eerste instantie ook de data van gisteravond en vannacht. Maar nu is dat alsnog te zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 10:17
Mortanon schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:47:

Beste, Probleem is bekend, sommige meters hebben geen data opslag gedaan vannacht op de primaire server. Probleem is opgelost en we zijn al bezig met het terugzetten van data uit de backup databases. (een moment geduld aub :) )

de webapp kijkt naar een andere database dus die zou voor de meeste gebruikers wel volledig inzicht moeten geven.

[ Voor 11% gewijzigd door HomeWizard_NL op 09-06-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:50
Deatheyee schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:22:
[...]

Bij mij zijn de ontbrekende data inmiddels wel weer bekend. Ik miste in eerste instantie ook de data van gisteravond en vannacht. Maar nu is dat alsnog te zien.
Ook bij mij ook de data weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
HomeWizard_NL schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:23:
[...]

Beste, Probleem is bekend, sommige meters hebben geen data opslag gedaan vannacht op de primaire server. Probleem is opgelost en we zijn al bezig met het terugzetten van data uit de backup databases. (een moment geduld aub :) )

de webapp kijkt naar een andere database dus die zou voor de meeste gebruikers wel volledig inzicht moeten geven.
Dank u, hier is alles weer in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortanon
Ik kan het helaas niet bevestigen. Mijn data tussen 00:00 en 03:40 zijn verder weg (App & Web).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEvIwYIG7TbnAfOunqfTYKwlhpc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9m40p4XigyZM2RNyrIudlRew.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier zat er eerst ook een gat tussen gisteravond en vanmorgen.
Maar in de loop van vandaag is die data weer bijgekomen.
Dikke prima. 👍
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5O8dznLSYo3MmYYHeL_Nmva2TOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7YviShcVbRBR6cZdYafXYA9i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victenn
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:40
Bij mij was de data van gisteravond en vanmorgen ook weg maar is ondertussen weer beschikbaar.

Bedankt voor de uitleg en oplossing HomeWizard en fijn dat deze data niet verloren is gegaan.

Last FM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortanon
Ronald.42 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:16:
Hier zat er eerst ook een gat tussen gisteravond en vanmorgen.
Maar in de loop van vandaag is die data weer bijgekomen.
Dikke prima. 👍
[Afbeelding]
Mijn gegevens in de 3-fasen grafiek zijn er ook. De gegevens zonder de 3 fasen zijn weg.
Heb je gecontroleerd of de gegevens in orde zijn zonder de 3-fasen-Chart?

@HomeWizard_NL Zullen de gegevens worden hersteld of voor altijd verloren gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cl_K5F64Deo7Wn9qPx2FcVyA-0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UugG5DIZjv2LCMDP1LeocQWC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3oU80SyK1c9_31u_jUItzKzeaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q9XsD6KoSBnnDFc88Avgbjyc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mortanon schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:04:
[...]

Mijn gegevens in de 3-fasen grafiek zijn er ook. De gegevens zonder de 3 fasen zijn weg.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Idd zonder de driefasen mist er nog een stukje.
Op zich wel raar want het is uiteindelijk maar een totaal van de info die wel beschikbaar is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVJ7v1bEDSVhMXRkzAjcLIbkJgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rf92iZfzt74vlRWchFNTOGxz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Ik zie zelfs tijds verschil in het ontbreken tussen electra en gas.

NB:Afbeelding webweergave toegevoegd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoCGTLcokQfjsSCbBwihoZTJXfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMu1hcBU3gTvDv9ABXvaEkEK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door vuurvreter63 op 10-06-2022 17:24 ]

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Mortanon schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:04:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Neem even contact op via onze support met je homewizard account dan kunnen we hier naar kijken. 1 fase en 3 fase data is overigens totaal andere data (ook op slimme meter niveau). de gecombineerde grafiek wordt niet gemaakt vanuit de data van de drie losse fasen op data niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:56:
[...]

Neem even contact op via onze support met je homewizard account dan kunnen we hier naar kijken. 1 fase en 3 fase data is overigens totaal andere data (ook op slimme meter niveau). de gecombineerde grafiek wordt niet gemaakt vanuit de data van de drie losse fasen op data niveau.
Ah verkeerde aaname van mij dus. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik snap hier trouwens geen biet van.
Alles is uit in huis de zonnepanelen pieken even en ik heb ook ineens een stroomverbruik van 4Kw...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ox1JbQUxGvh3cquRYaMboF1Z6-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLWeD4qH0Sss21Ii9HKgmYK1.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een paar kiekjes van hetzelfde fenomeen.
Verbruik lijkt te reageren op het pieken van de solar opbrengst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZARO6x2kk1mXKHhsKARymZT3AGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5P8FAcPrOgrYcYaUhfvrm0W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtbmfgYS5A-gpCAV8GzZvKrHZs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XcWGbXZurNzBBmtt4yPNvIsE.jpg?f=fotoalbum_large

Er staat hier niks aan dat zoveel stroom kan gebruiken :?

[ Voor 47% gewijzigd door Ronald.42 op 10-06-2022 14:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Ronald.42 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:01:
Ik snap hier trouwens geen biet van.
Alles is uit in huis de zonnepanelen pieken even en ik heb ook ineens een stroomverbruik van 4Kw...[Afbeelding]
Omdat deze grafiek een combinatie is uit meerdere meters die met elkaar verrekend worden, is aan een afbeelding ook moeilijk te zien wat er gebeurd. als je contact opneemt via support kunnen we mogelijk iets. In de meeste gevallen loopt de data synchroon en is dit geen probleem, maar bij oudere slimme meters loopt soms de p1 poort iets achter waardoor je synchronisatie afwijkingen kan zien tussen de p1/ zonnepaneel data. (waarschijnlijk is dit ook wat er bij jouw aan de hand is, maar is moeilijk te controleren aan een foto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
vuurvreter63 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:09:
Ik zie zelfs tijds verschil in het ontbreken tussen electra en gas.

NB:Afbeelding webweergave toegevoegd
[Afbeelding]
@HomeWizard_NL
Bij mij ontbreekt het eerste uur van de meting in de webweergave.
Ik zie dat dit al langer speelt, terwijl de gas weergave elke dag om 00.05 uur start.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoCGTLcokQfjsSCbBwihoZTJXfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMu1hcBU3gTvDv9ABXvaEkEK.jpg?f=fotoalbum_large

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-09 22:17
Bij mij op 4 juni 12.00 uur gestopt en nog geen verse data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-09 23:00
Vorige week mijn slimme meter laten installeren en ben naar de mogelijkheden aan het kijken geweest om mijn verbuik te visualiseren.

Idealiter zou ik graag mijn nas gebruiken om de data te verzamelen. Maar mijn nas staat in de living en de meterkast in de garage. Iemand die weet of er een manier zou zijn zonder de nas te moeten verhuizen?

Was dan aan het kijken voor de rpi oplossing tot ik dit tegenkwam. Zijn de mogelijkheden van dit toestel dan evenwaardig als wanneer ik een raspberry pi zou gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:21
P1 meter in de slimme meter en vanaf de Nas via een scriptje de API uitlezen.
Kan je alle gegevens op je Nas opslaan en ermee doen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@pina Heb je de mogelijkheid een netwerkkabel naar de meter aan te leggen? Dan zou je evt m.b.v. https://www.ebay.co.uk/itm/265584390825 de meter direct door (een script op) je NAS uit kunnen laten lezen over het netwerk.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Raven schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:28:
@pina Heb je de mogelijkheid een netwerkkabel naar de meter aan te leggen? Dan zou je evt m.b.v. https://www.ebay.co.uk/itm/265584390825 de meter direct door (een script op) je NAS uit kunnen laten lezen over het netwerk.
Router ligt aan de meter, dus dat is in principe geen probleem. Dus dan zou dat toestel aan de meter moeten hangen? Maar kan de meter dan via ethernet worden aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dit lijkt me een apart topic te moeten worden. Mocht je toch bij de P1 meter uit gaan komen, dan hier verder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Hier vandaag ook de P1 meter besteld, komt morgen binnen. Voornaamste reden, volgens de Greenchoice app verbruik ik 's nachts altijd zo tussen de 140 en 220 watt. Ik heb zelf ook al wel eens op de slimme meter gekeken als ik naar bed ging en het actuele verbruik zit dan inderdaad altijd wel rond de 180 watt. En dat moet wat mij betreft toch echt omlaag kunnen.

Wat de beste aanvliegroute om sluipverbruik te gaan uitzoeken? Ik zat zelf te denken aan om beurten stekkers eruit te halen om te kijken hoe het actuele verbruik dan omlaag gaat.

Maar ik zag ook dat als je het abonnementje van 99 cent neemt, er ook een analyse van sluipverbruik mogelijk is? Is dat nog een beetje zinvol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Mwah, die analyse van sluipverbruik vind ik niet zo heel zinvol. Je zou energysockets kunnen overwegen, die je ook kunt schakelen en programmeren om die ene sluipverbruiker (ik vind dat vaak een verkeerd woord, eerder standby-verbruiker, of rustverbruik) te elimineren als je hem niet nodig hebt.

Jouw stekkermethode werkt natuurlijk ook (maar dan moet je niet hebben dat net de koelkast aanspringt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Ik ben bang dat het niet één grote 'sluip/standby' verbruiker is, maar dat het vele kleintjes zijn door het hele huis heen. En dan wordt het geautomatiseerd schakelen/programmeren nogal een duur dingetje voor elk individueel stopcontact.

Maar wie weet haal ik er een paar uit die de moeite waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
De eerste kanshebber maar direct benoemen: pomp van de vloerverwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

pina schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:05:
[...]

Router ligt aan de meter, dus dat is in principe geen probleem. Dus dan zou dat toestel aan de meter moeten hangen? Maar kan de meter dan via ethernet worden aangesloten?
Jup, P1-poort op de UART-pinnen aansluiten, andere kant met netwerkkabel aan je netwerk hangen, module met de bijgeleverde (Windows only) configtool instellen als TCP serial server (baudrate e.d. matchen met de P1-poort) en dan dit in python doen:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
import socket

P1IP = "192.168.x.x"
P1poort = poortnummer

with socket.socket(socket.AF_INET, socket.SOCK_STREAM) as s:
        s.connect((P1IP, P1poort)) 
        telegram = s.recv(1024)

Daarna checksum controle om te kijken of het telegram goed is en dan kun je 'm verwerken.

Mocht je meter geen 5V leveren via P1 poort, wel even 5V voeding erbij pakken, ding trekt volgens docs "120~200mA".

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:12
Gramser schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:09:
Mwah, die analyse van sluipverbruik vind ik niet zo heel zinvol. Je zou energysockets kunnen overwegen, die je ook kunt schakelen en programmeren om die ene sluipverbruiker (ik vind dat vaak een verkeerd woord, eerder standby-verbruiker, of rustverbruik) te elimineren als je hem niet nodig hebt.

Jouw stekkermethode werkt natuurlijk ook (maar dan moet je niet hebben dat net de koelkast aanspringt).
Ik had nog 9 Blitzwolf slimme stekkers voor de verlichting van ons vorige huis (met wattage op logger). Wat goedkoper in aanschaf en kon ik mooi gebruiken om het gemiddelde verbruik op te zoeken van 9 stekkers tegelijk!
... Kan een idee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
hars73 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:24:
Ik ben bang dat het niet één grote 'sluip/standby' verbruiker is, maar dat het vele kleintjes zijn door het hele huis heen. En dan wordt het geautomatiseerd schakelen/programmeren nogal een duur dingetje voor elk individueel stopcontact.

Maar wie weet haal ik er een paar uit die de moeite waard zijn.
Of draadloze schakelaars gebruiken of stekkerdoos, kun je alles wat je niet gebruikt mee uit zetten.

Zi ziet hier het verbruik eruit als alles wat uit kan van de stroom is;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWNYf-PvEc6pCjpJ4qT_EmwAMbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6uHdc7i5YvRjiqjsX8pGHyz.jpg?f=fotoalbum_large

Maar met een Energy Socket kun je het precies per apparaat meten.

[ Voor 28% gewijzigd door HereIsTom op 13-06-2022 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:46
Gramser schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:53:
De eerste kanshebber maar direct benoemen: pomp van de vloerverwarming?
Zou ook zeker een versterker niet vergeten. Mijn Onkyo trekt gewoon 32W als hij gewoon nutteloos staat te zijn. Dat is toch 768 Wh per dag, 280 kWh per jaar.
En momenteel gebruik ik hem alleen nog maar voor Grandprix radio. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
mike123 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:19:
[...]

Zou ook zeker een versterker niet vergeten. Mijn Onkyo trekt gewoon 32W als hij gewoon nutteloos staat te zijn. Dat is toch 768 Wh per dag, 280 kWh per jaar.
Met de huidige energieprijzen is dat al snel € 140,- per jaar! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
hars73 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:44:
Hier vandaag ook de P1 meter besteld, komt morgen binnen. Voornaamste reden, volgens de Greenchoice app verbruik ik 's nachts altijd zo tussen de 140 en 220 watt. Ik heb zelf ook al wel eens op de slimme meter gekeken als ik naar bed ging en het actuele verbruik zit dan inderdaad altijd wel rond de 180 watt. En dat moet wat mij betreft toch echt omlaag kunnen.

Wat de beste aanvliegroute om sluipverbruik te gaan uitzoeken? Ik zat zelf te denken aan om beurten stekkers eruit te halen om te kijken hoe het actuele verbruik dan omlaag gaat.

Maar ik zag ook dat als je het abonnementje van 99 cent neemt, er ook een analyse van sluipverbruik mogelijk is? Is dat nog een beetje zinvol?
Ik heb ongeveer één zelfde sluipverbruik. Ik ben met energie app de groepen om gaan zetten om te kijken wat er gebeurt. Het sluipverbruik zit door de groepen heen. Mechanische ventilatie, ketel, twee koelkasten, boiler, netwerken. Alles los valt het mee, maar samen is het toch een hoop.

Een stille vreter kan een vloerverwarmingspomp zijn. Zeker in de warme dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Dashlane schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 06:55:
[...]

Ik heb ongeveer één zelfde sluipverbruik. Ik ben met energie app de groepen om gaan zetten om te kijken wat er gebeurt. Het sluipverbruik zit door de groepen heen. Mechanische ventilatie, ketel, twee koelkasten, boiler, netwerken. Alles los valt het mee, maar samen is het toch een hoop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZIQuKn8uoOSjFKOKCUFHsrEUsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/371NfPQyOwlK8tav2adFQtXB.jpg?f=fotoalbum_large
Zeker, zie mijn gemeten verbruik (zonder mechanische ventilatie, dat is idd 50watt non-stop aan).

Een vloerverwarming pompschakelaar aanschaffen idd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Dashlane schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 06:55:
[...]

Vloerverwarming hebben we niet.
Het zal waarschijnlijk een optelsom zijn van wekkerradio's, een aantal TP-Link switches, TP link deco setje, mechanische ventilatie, CV ketel, close-in keukenboiler, een vijverpompje/UV lamp van 7 watt en een inbouwkoelkast. En misschien wat USB-opladers, tv's en Xbox360's op standby.

Veel meer kan ik op dit moment nog niet bedenken, maar ik ga ruimte voor ruimte wel eens uitzoeken.
Al krijg ik het 20 of 30 watt omlaag door wat (tijdsgestuurde) schakelstekkers ertussen te zetten ofzo. Of misschien kan er ergens een switch tussenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-09 15:32
mike123 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:19:
[...]

Even tussenkomen hier:
Heb je toevallig "Zone 2" aan staan terwijl dat niet nodig is?
Dan ging die van mij ook naar zo'n standbyverbruik.

Nu dat uit staat is het standbyverbruik van de receiver + subwoofer naar 11W gegaan.
(En ook dat wordt momenteel automatisch 's nachts uitgeschakeld. Die slimme stekker is aan de huidige prijzen na enkele maanden al terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
FORZAM schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:02:
[...]

Even tussenkomen hier:

Nu dat uit staat is het standbyverbruik van de receiver + subwoofer naar 11W gegaan.
(En ook dat wordt momenteel automatisch 's nachts uitgeschakeld. Die slimme stekker is aan de huidige prijzen na enkele maanden al terugverdiend.
Bij mij gaat zone 2 ook altijd vanzelf aan, heel irritant.
Ik heb de versterker ingesteld dat die na 2uur uit gaat. (dan stopt Netfilx even, maar zone 1 staat aan, dan kan je netflix gewoon weer op "play" drukken).

... toch maar een keer uitzoeken waarom die Zone 2 altijd aan gaat, eigenlijk best irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
hars73 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:52:
[...]

Vloerverwarming hebben we niet.
Het zal waarschijnlijk een optelsom zijn van wekkerradio's, een aantal TP-Link switches, TP link deco setje, mechanische ventilatie, CV ketel, close-in keukenboiler, een vijverpompje/UV lamp van 7 watt en een inbouwkoelkast. En misschien wat USB-opladers, tv's en Xbox360's op standby.

Veel meer kan ik op dit moment nog niet bedenken, maar ik ga ruimte voor ruimte wel eens uitzoeken.
Al krijg ik het 20 of 30 watt omlaag door wat (tijdsgestuurde) schakelstekkers ertussen te zetten ofzo. Of misschien kan er ergens een switch tussenuit.
Misschien nog wel een leuke tip voor het sluipverbruik. Ik heb zelf de switch, chromecast ultra, xiaomi stick achter een master/slave stekkerdoos. Schakel ik de tv (master), dan gaat de rest van de stekkerdoos aan. Ik merkte dat de chromecast ultra voeding altijd heet was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
hoe interpreteren jullie of bv het nachtverbruik hoog ligt of eerder normaal? Bestaat er een mogelijkheid om te vergelijken?

[ Voor 23% gewijzigd door pina op 14-06-2022 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
pina schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:24:
hoe interpreteren jullie of bv het nachtverbruik hoog ligt of eerder normaal? Bestaat er een mogelijkheid om te vergelijken?
Dat ligt aan de apparaten die je in huis hebt en echt aan moeten staan, zoals koelkast en vriezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:02
Ik miste afgelopen maandag bij het Energy + het weekoverzicht over mijn stroomverbruik, het gasverbruik was wel netjes gemeld. (Verschil in verbruik ten opzichte van de week ervoor)
Iemand idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:46
FORZAM schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:02:
[...]

Even tussenkomen hier:

Zone 2 staat uit. Maar er zit nu al een hele tijd een slimme stekker tussen.
Met de app of een kaku afstandbediening zet ik hem aan als ik hem nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
Vandaag het vroege Vaderdag pakketje binnen. Duurde even omdat de kWh meter in back order stond. Aansluiten van de P1 en de energy sockets ging vlot. Ik moest wel bij twee energysockets (nr 2 en 3) mijn telefoon even via Android/wifi instellingen verbinden met de socket en daarna liep het hele connecten wel door.
Nr 1 liep wel netjes zelf door.
De eerste bespaarkandidaat al gevonden: 30 watt voor tv + kpn tuner + satelliet tuner.

Maar nou die kWh meter nog plaatsen. Klusjesmannen zijn niet te vinden. Iemand in de buurt van 5272 die even live kan coachen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Nou hier de eerste nacht gehad:

1. Er lijkt elk half uur een periode te zijn van zo'n 30 minuten op 120W en dan een periode van zo'n 20 minuten zo rond de 200W. Dit zou zomaar eens de inbouw koelvriescombi in de keuken kunnen zijn?

2.Er zijn 3 hele korte pieken zichtbaar om de 3 uur (00.00u, 03.00u en 06.00u) die kort naar zo'n 700W gaan. Zou dit iets van de CV-combiketel kunnen zijn? Er is op die momenten geen gasverbruik zichtbaar.

Verdere dingen die me tot nu toe al opgevallen zijn is dat als ik de koelkast open doe, het verbruik direct 30W omhoog gaat. Dat zullen de twee lampjes zijn die erin zitten? Koelvriescombi is trouwens nu zo'n 15 jaar oud denk ik. Misschien in ieder geval maar eens ledlampjes in gaan zetten.

En de 8 inbouw halogeenspotjes in de keuken die op een dimmer zitten, zorgen ook voor een behoorlijk verbruik. Had de 20W lampjes al eens vervangen door 10W lampjes. Misschien eens uitzoeken of dit door ledjes vervangen kan worden, echter is dat met een halogeendimmer misschien wel wat gedoe. Misschien dat er nog ergens 5W halogeen bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Als je koelvriescombi nu 15 jaar is, is-ie denk ik sowieso al niet zuinig. Overweeg vervanging naar een A-klasse apparaat, en laat het wisselen van die lampjes lekker voor wat het is. Maar: met een volledige overgang naar LED kun je een hele hoop energie besparen. Denk ook aan buitenlampen die automatisch aangaan bij donker en/of beweging.

Kan het zijn dat er in je combiketel een kleine elektrische boiler zit, tbv tapwater..? Ik weet niet of dat bestaat hoor. Of heb je een close-in boiler ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Gramser schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:59:
Als je koelvriescombi nu 15 jaar is, is-ie denk ik sowieso al niet zuinig. Overweeg vervanging naar een A-klasse apparaat, en laat het wisselen van die lampjes lekker voor wat het is. Maar: met een volledige overgang naar LED kun je een hele hoop energie besparen. Denk ook aan buitenlampen die automatisch aangaan bij donker en/of beweging.

Kan het zijn dat er in je combiketel een kleine elektrische boiler zit, tbv tapwater..? Ik weet niet of dat bestaat hoor. Of heb je een close-in boiler ergens?
De combiketel heeft geen boiler, maar wel een instelling voor tapcomfort die de warmtewisselaar wel/niet/slim warm houdt. Maar die stond volgens mij uit. Nu in ieder geval wel. Dus dat kijk ik nog even een nacht aan nu. En ja, zit een close-in boiler (nieuwe, vorig jaar aangeschaft) in de keuken. Die zou het ook nog kunnen zijn. Ga ik nog uitschakelen voor een nacht om te testen.

Qua lampen heb ik eigenlijk alles in huis en buiten rondom huis op LED zitten, behalve de halogeen inbouwspots in de badkamer (5x10W), toilet (gedimd 3x10W) en keuken (gedimd 7x10W). En dus die 2 lampjes in de koelkast.

En die koelkast, tja.. vervangen is ook weer niet heel goedkoop, terwijl ie nog prima doet wat ie moet doen. Ik zal binnenkort wel eens gaan onderzoeken wat ie eigenlijk verbruikt over langere periode.

EDIT: vorig jaar net voor de zomer de tarieven voor 3 jaar vastgezet, dus nu nog zo'n 2.5 jaar voor €0,18731 (normaal tarief) en €0,16714 (daltarief). Dus we zitten nog gunstig de komende tijd, waardoor de terugverdientijd voor een nieuwe koelvriescombi vermoedelijk nog best lang is. :) Eerst de overige zaken maar eens proberen te optimaliseren.

[ Voor 10% gewijzigd door hars73 op 15-06-2022 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Als je een EnergySocket daarop aansluit, weet je het zo (als je er makkelijk bij kunt, dan). Met de huidige energieprijzen zal de terugverdientijd van een nieuwe koelvriescombi korter zijn dan je verwacht, wellicht.

Ja zeg, met jouw edit slaat mijn suggestie natuurlijk nergens meer op O-)

[ Voor 15% gewijzigd door Gramser op 15-06-2022 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09 12:50
hars73 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:44:

Kun je dan niet beter een stekkertje van HomeWizard Energy erbij bestellen? Dan zie je ook wat een bepaald apparaat of stekkerdoos per dag trekt.

Werkt super simpel in de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Gramser schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:28:
Als je een EnergySocket daarop aansluit, weet je het zo (als je er makkelijk bij kunt, dan). Met de huidige energieprijzen zal de terugverdientijd van een nieuwe koelvriescombi korter zijn dan je verwacht, wellicht.

Ja zeg, met jouw edit slaat mijn suggestie natuurlijk nergens meer op O-)
Die sockets geven sowieso een leuk inzicht.

Koelkast verbruikte in mei meer dan de wasmachine, geheel tegen mijn verwachting in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAtUNhoEhlKc1HlJgXqfN6wUk2Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1NEUXx9t9oHeSknWCPjSRyXA.png?f=fotoalbum_large

Koelkast is continu aanslaan, uitslaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qvJnpxGQkESG6dqPNbpPmru40U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nMKsAU8TaWrMAmraktUwtx5m.png?f=fotoalbum_large

Mijn zoon verbruikt met 1,5 uur PlayStation per dag een stuk meer, dan ik met 100% thuiswerken 😱
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kINR7j9K_ctcmdr8t5TFBNNSHF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8VFaYWvypAg1f9ILNrvavQTT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
henkzelf schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:34:
Vandaag het vroege Vaderdag pakketje binnen. Duurde even omdat de kWh meter in back order stond. Aansluiten van de P1 en de energy sockets ging vlot. Ik moest wel bij twee energysockets (nr 2 en 3) mijn telefoon even via Android/wifi instellingen verbinden met de socket en daarna liep het hele connecten wel door.
Nr 1 liep wel netjes zelf door.
De eerste bespaarkandidaat al gevonden: 30 watt voor tv + kpn tuner + satelliet tuner.

Maar nou die kWh meter nog plaatsen. Klusjesmannen zijn niet te vinden. Iemand in de buurt van 5272 die even live kan coachen?
Lukt het niet met de handleiding?
Ik heb het uiteindelijk zelf gedaan omdat de elektricien steeds uitstelde. Uiteindelijk viel het wel mee en ik ben zeker niet heel erg elektrisch onderlegd.

Zo lang de hoofdschakelaar maar uitstaat terwijl je aan de gang gaat is het gewoon een doorgeefluik. Draadje 1 bij de ene naar binnen, bij de ander naar buiten.

Het is voor mij al een tijdje geleden, maar als je wat foto’s plaatst, kunnen we misschien meekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
Tweak_ers schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:00:
[...]

Lukt het niet met de handleiding?
Ik heb het uiteindelijk zelf gedaan omdat de elektricien steeds uitstelde. Uiteindelijk viel het wel mee en ik ben zeker niet heel erg elektrisch onderlegd.

Zo lang de hoofdschakelaar maar uitstaat terwijl je aan de gang gaat is het gewoon een doorgeefluik. Draadje 1 bij de ene naar binnen, bij de ander naar buiten.

Het is voor mij al een tijdje geleden, maar als je wat foto’s plaatst, kunnen we misschien meekijken?
Dank je. Vanmorgen vroeg en fris wakker en na een half uurtje was het gepiept. Hij is ook al gekoppeld en hij registreert ook al in de App. Alleen op zijn eigen display staan nog veel nullen. Ben al aan aan het googlen of er misschien toch iets verkeerd om zit.

Perfect ook dat na de powerdown de P1 meter en de drie energy sockets keurig weer opkomen en verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biglia
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-07 17:10
Er lijkt me momenteel een storing voor te doen: de live weergave werkt niet meer in de app en de website. Er komt geen realtime data binnen. (bij mij althans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

biglia schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:05:
Er lijkt me momenteel een storing voor te doen: de live weergave werkt niet meer in de app en de website. Er komt geen realtime data binnen. (bij mij althans)
Het viel mij net ook al op. De live weergave staat stil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Live doet het bij mij ook niet..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
is bekend wordt aan gewerkt

10:00: probleem is verholpen

[ Voor 37% gewijzigd door HomeWizard_NL op 16-06-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1
  • Laatst online: 28-03 13:42
Sinds gisteren (avond) heb werkt mijn Wifi P1 meter, sinds 10u komt de data weer per seconde binnen en zie je ook de injectie van elektriciteit (3351 W momenteel)
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• humpus
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-08 09:22
Ik heb nu de P1 meter en ik twijfel om de 3-fase kwh meter erbij te kopen, maar als ik het goed begrijp kan de data van de kwh meter niet geïntegreerd worden in de algemene overzichten (nu - dag - week - maand - jaar). Ik wil eigenlijk 2 lijnen zien: netto (wat de P1 meter nu al geeft) en bruto (wat zouden mijn zonnepanelen opwekken als er geen verbruik was)

Nog iets: kan ik ook monofase zaken meten met mijn driefasemeter? Kan ik hem bv eens voor mijn monofase omvormer hangen, en dan eens wisselen naar mijn algemene driefaseaansluiting om te kijken hoeveel elke fase verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
henkzelf schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:04:
[...]

Dank je. Vanmorgen vroeg en fris wakker en na een half uurtje was het gepiept. Hij is ook al gekoppeld en hij registreert ook al in de App. Alleen op zijn eigen display staan nog veel nullen. Ben al aan aan het googlen of er misschien toch iets verkeerd om zit.

Perfect ook dat na de powerdown de P1 meter en de drie energy sockets keurig weer opkomen en verbinden.
Moest ik wel even op het juiste knopje drukken om door de diverse schermpjes te scrollen. O.a. import, export en power. 8)7

Pagina: 1 ... 42 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic