Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07:21
Uberprutser schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:08:
Ik kan het niet zo snel vinden maar kan je ook per fase (bij 3 fase aansluiting) zien wat het verbruik / productie is of alleen alles gecombineerd?
Via dit Windows programma die via de API werkt kan je het ook zien.
HomeWizard Wi-Fi P1 Meter Windows programma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

JB schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:03:
Inmiddels alvast aan de slag om " :9 verbruik " op te sporen. Meterkast doet goed mee, maar daar kan ik geen winst behalen omdat deze zaken altijd aan staan (NAS, router, FTU, Pi, APs, switches enz.) TV meubel doet met alle randapparatuur 13W in stand-by. Dan heb ik nog steeds eea op te sporen, kijkende naar de nacht met 350 Watt totaal (constant) in gebruik.

[Afbeelding]
Ik heb een stekkerdoos met knop om alles uit te schakelen achterop mijn tv en daar zit alles in behalve mijn telefoon en het kabelmodem.

Maar 62 W is volgens mij niet zo slecht, bij mij zit het tussen de 52 en 63W.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• schouwb
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 14:55
Zijn er hier mensen met ervaring met de 3fase kWh meter van HomeWizard bij gebruik van een 3x230V systeem zonder N?
Werkt dit zonder problemen?
We hebben ook zonnepanelen (eenfasig aangesloten) en een laadpaal (ook eenfasig aangesloten).
Ik ben van Belgïe en heb nog een analoge meter (omwille van combinatie met zonnepanelen). Anders had een P1 dongle waarschijnlijk voldoende geweest vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:24

Dennisb1

VCDS 058

Kan je de WiFi kWh meter nou ook de cloud functionaliteit op uitschakelen? Ik zoek vooral een kWh meter die gewoon lokaal zonder cloud werkt.

Vlan enzo, tja kan maar is een lapmiddel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:15
schouwb schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:14:
Zijn er hier mensen met ervaring met de 3fase kWh meter van HomeWizard bij gebruik van een 3x230V systeem zonder N?
De Eastron SDM-630 v2 3-fase meter kan het volgende meten volgens de folder:
  • 1 fase, 2 draden
  • 3 fase, 3 draden
  • 3 fase, 4 draden
https://www.eastroneurope.com/products/view/sdm630modbus
"The SDM630 Series is a three-phase multifunction 100A direct fed DIN rail mounted electricity meter. It can measure and display the characteristic of 1p2w ,3p3w and 3p4w supplies, "

Omdat de HW-meters sterk lijken op de Eastron meters, neem ik aan dat die hetzelfde werken.

[ Voor 19% gewijzigd door emmerx op 27-02-2022 23:21 ]

Draadloos laden op onze Zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:07
Begrijp ik goed dat de P1 dongle alleen via de lokale API de informatie over vermogen per fase geeft? En in de app alleen alles bij elkaar? Of is de app inmiddels uitgebreid?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
In de app is het alleen zichtbaar voor Energy+ klanten. De API is het idd vrij toegankelijk, onafhankelijk van je abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Dennisb1 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:36:
Kan je de WiFi kWh meter nou ook de cloud functionaliteit op uitschakelen? Ik zoek vooral een kWh meter die gewoon lokaal zonder cloud werkt.

Dat is al vaak zat voorbij gekomen in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:06
schouwb schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:14:
We hebben ook zonnepanelen (eenfasig aangesloten) en een laadpaal (ook eenfasig aangesloten).
Ik ben van Belgïe en heb nog een analoge meter (omwille van combinatie met zonnepanelen). Anders had een P1 dongle waarschijnlijk voldoende geweest vermoed ik.
Dit kan, je hebt hier huidig wel een andere firmware voor nodig op de kWh meter die door ons handmatig geïnstalleerd kan worden, en je dient dan je Fase 2 op de neutraal aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Dennisb1 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:36:

Het is nog niet mogelijk om deze op kWh meter niveau uit te schakelen, de kwh meter blijft wel gewoon werken als je deze van internet afsluit op andere manieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
!null schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:17:
Begrijp ik goed dat de P1 dongle alleen via de lokale API de informatie over vermogen per fase geeft? En in de app alleen alles bij elkaar? Of is de app inmiddels uitgebreid?
wat ijsbeer hierboven zegt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Er is vanaf vandaag ook een nieuw support portaal met kennis bank. je komt hier via de bestaande website of via deze link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schouwb
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 14:55
HomeWizard_NL schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:48:
[...]

Dit kan, je hebt hier huidig wel een andere firmware voor nodig op de kWh meter die door ons handmatig geïnstalleerd kan worden, en je dient dan je Fase 2 op de neutraal aan te sluiten.
Moeten jullie dit op voorhand weten? Meter is besteld en ondertussen ook verzonden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
schouwb schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:01:
[...]

Moeten jullie dit op voorhand weten? Meter is besteld en ondertussen ook verzonden..
Neehoor, gewoon achteraf als hij online is even contact opnemen. dan regelen we dat op afstand. Hij gaat gewoon aan, maar meet incorrect totdat hij omgezet wordt naar 3p3w.

[ Voor 11% gewijzigd door HomeWizard_NL op 28-02-2022 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

HomeWizard_NL schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:48:
[...]

Begrijp ik hiermee goed in simpele taal (voor mij) dat je dan een kWh meter hebt waar je 2 systemen mee kan meten en dus maar 1 kWh meter nodig hebt, waar je normaliter 2 losse voor gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rusl84
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-09 19:28
Hooi,

Weet iemand sinds wanneer s’nachts de zon schijnt? Het maakt verder niet uit, ik vind het prima;) of zal er een bug in zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GghwgD7C6USdL0Sd1-vyZDK1z20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WEmNlfWO5KP2hb1VanU6bLgS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Rusl84 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:47:
Hooi,

Weet iemand sinds wanneer s’nachts de zon schijnt? Het maakt verder niet uit, ik vind het prima;) of zal er een bug in zitten?

[Afbeelding]
Je kwh meter was offline tijdens die schuine lijn. Zodra deze online komt verbindt de grafiek de open lijnen. Je totaal boven de grafiek is intact, deze is op meterstanden, onafhankelijk van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Dennisb1 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:47:
[...]

Begrijp ik hiermee goed in simpele taal (voor mij) dat je dan een kWh meter hebt waar je 2 systemen mee kan meten en dus maar 1 kWh meter nodig hebt, waar je normaliter 2 losse voor gebruikt?
Het betekend dat je een 3 fasig systeem zonder neutraal lijn (blauwe draad) kan meten. Als er een blauwe draad aanwezig is raden wij wel aan deze te gebruiken.

De kwh meters kunnen wel stroom van 2 kanten meten (negatieve en positieve stroom) zoals op een hoofdaansluiting met zonnepanelen of een accu. Normale kwh meters kunnen dit niet.

[ Voor 15% gewijzigd door HomeWizard_NL op 28-02-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
Dennisb1 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:47:
[...]
Ik heb een (originele Eastron) 3-fase kWh-meter tijdelijk gebruikt om 2 losse 1-fase groepen te meten; werkte prima. Maar blijkt dus wel afhankelijk van de versie HW-firmware.
HomeWizard_NL schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:58:
[...]
De kwh meters kunnen wel stroom van 2 kanten meten (negatieve en positieve stroom) zoals op een hoofdaansluiting met zonnepanelen of een accu. Normale kwh meters kunnen dit niet.
Er zijn gelukkig inmiddels heel veel 'normale/nieuwe' kWh-meters die im- en export van energie kunnen meten. Niet zoveel daarvan met wifi ...

https://shelly.cloud/shel...home-automation-solution/
https://www.solar-nu-webs...ya-alexa-google-home.html

[ Voor 14% gewijzigd door emmerx op 01-03-2022 10:53 . Reden: wifi voorbeelden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

emmerx schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:02:
[...]

Er zijn gelukkig inmiddels heel veel 'normale/nieuwe' kWh-meters die im- en export van energie kunnen meten. Niet zoveel daarvan met wifi ...
Ik heb er nog geen enkele met WiFi kunnen vinden behalve die van HW, en dan bedoel ik niet 1 van China. AliE ga ik niet in mijn meterkast monteren.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennisb1 op 01-03-2022 10:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:46
@Dennisb1
Shelly heeft wifi kwh meters die in de meterkast ingebouwd kunnen worden.
Ik heb zelf een aantal PM meters waarvan de cloud functionaliteit uitstaat en alles lokaal in HA/Influx logt.
De hoofdmeter is een HW en dat blijft zo.

/edit op een edit

Eastron HQ

Zhejiang Eastron Electronic Co.,Ltd.
NO.1369 Chengnan Road, Jiaxing, Zhejiang, China
+86-573-83698881
+86-573-83698883
sales@eastrongroup.com
www.eastrongroup.com

[ Voor 29% gewijzigd door raymondw op 01-03-2022 10:17 ]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

raymondw schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:13:
@Dennisb1
Shelly heeft wifi kwh meters die in de meterkast ingebouwd kunnen worden.
Ik heb zelf een aantal PM meters waarvan de cloud functionaliteit uitstaat en alles lokaal in HA/Influx logt.
De hoofdmeter is een HW en dat blijft zo.

/edit op een edit

Eastron HQ

Zhejiang Eastron Electronic Co.,Ltd.
NO.1369 Chengnan Road, Jiaxing, Zhejiang, China
+86-573-83698881
+86-573-83698883
sales@eastrongroup.com
www.eastrongroup.com
Die Shelly Pro 1PM ziet er niet verkeerd uit.

Ik ben met je eens, alles komt uit China uiteindelijk maar ik koop liever bij een vertrouwd Europese fabrikant (wat dan wel made in China draagt) dan een Chinese fabrikant. Iets met verzekeringen en veiligheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Laatst online: 07:58
Volgens mij doe ik iets niet goed maar ik kom er even niet uit. Ik probeer een eerder gebruikte Energy Socket te resetten, om deze weer in gebruik te nemen. Maar, telkens als ik probeer te verbinden als de Socket blauw knippert, gaat de app weer een stap terug en zegt dat ik de knop opnieuw moet indrukken tot deze blauw oplicht.

Ik krijg dus wel de vraag of ik met de enegysocket wil verbinden, ik kies dan “ja” en vervolgens gaat hij dus een stap terug. Ik kom dan in een “loopje” terecht.

@HomeWizard_NL Wat doe ik verkeerd? Ik heb een iPhone 12 met alles updates en ook de HW Energy app is up to date.

[ Voor 10% gewijzigd door Gramser op 02-03-2022 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:57
Vandaag eens voor het eerst eens kunnen vergelijken tussen de 3 fase meter van Homewizard en de Solaredge app.

De homewizard fase meter geeft 28,5 kWh aan.
De app van solaredge 30,2 kWh. Vreemd.

Dus ergens een afwijking. Heb ergens gelezen dat dit in de solaredge zou kunnen zitten..

Edit: Zou het soms komen omdat de meter tot 3 cijfers achter de komma meet en de solaredge tot 2 cijfers? Dus afrondingsverschil.

[ Voor 17% gewijzigd door TheKerremenke op 02-03-2022 19:05 . Reden: Toevoeging. ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
TheKerremenke schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:41:
Vandaag eens voor het eerst eens kunnen vergelijken tussen de 3 fase meter van Homewizard en de Solaredge app.

De homewizard fase meter geeft 28,5 kWh aan.
De app van solaredge 30,2 kWh. Vreemd.

Dus ergens een afwijking. Heb ergens gelezen dat dit in de solaredge zou kunnen zitten..

Edit: Zou het soms komen omdat de meter tot 3 cijfers achter de komma meet en de solaredge tot 2 cijfers? Dus afrondingsverschil.
Verschil is dat de omvormer aan de dc kant meet en een gok doet over het ac stuk.mogelijk extra verlies over de afstand van de kabel tussen de omvormer en de kwh meter. En dat omvormers niet gekalibreerd worden (en dus veel meer afwijking hebben in de meting)

https://helpdesk.homewiza...t-metingen-in-andere-apps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:32
En het verbruik van de omvormer.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Gramser schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:03:
Volgens mij doe ik iets niet goed maar ik kom er even niet uit. Ik probeer een eerder gebruikte Energy Socket te resetten, om deze weer in gebruik te nemen. Maar, telkens als ik probeer te verbinden als de Socket blauw knippert, gaat de app weer een stap terug en zegt dat ik de knop opnieuw moet indrukken tot deze blauw oplicht.

Ik krijg dus wel de vraag of ik met de enegysocket wil verbinden, ik kies dan “ja” en vervolgens gaat hij dus een stap terug. Ik kom dan in een “loopje” terecht.

@HomeWizard_NL Wat doe ik verkeerd? Ik heb een iPhone 12 met alles updates en ook de HW Energy app is up to date.
Niemand…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Hoi gramser, wij zijn niet bekend met dit probleem, stuur anders even een schermopname naar onze support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinterklaas1975
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-09 14:13
Sinds gisteren ligt ineens mijn P1 Home Wizard eruit in Home Assistant. Op de app zelf (iOS Energy app) krijg ik gegevens binnen en hij brand ook nog altijd groen in de meterkast.

Echter in Home Assistant krijg ik ineens "Opnieuw proberen in te stellen: unknown error connecting with Energy Device at 192...."? Alle andere devices in Home Assistant werken wel nog allemaal. Ik heb HA al gerestart en integratie opnieuw geladen.

Enig idee?

WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
HomeWizard_NL schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:36:
[...]

Hoi gramser, wij zijn niet bekend met dit probleem, stuur anders even een schermopname naar onze support.
Ik ga het straks nog een keer proberen, maar als het dan weer optreedt, ga ik dat doen. Ik volg wel de juiste reset-procedure?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Gramser schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:16:
[...]

Ik ga het straks nog een keer proberen, maar als het dan weer optreedt, ga ik dat doen. Ik volg wel de juiste reset-procedure?
Ok, ik deed niks verkeerd, maar mijn telefoon duidelijk wel. Na een keertje opnieuw opstarten ging de procedure wel zoals verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
Ik kom er net achter dat als je de sockets zelf in de app hebt ingeschakeld dat ze na een stroomstoring weer uit staan.
Lijkt me wel iets om rekening mee te houden als je er 1 op de koelkast of vriezer hebt.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-09 11:17
Dat is niet handig. Zou een instelbare keuze moeten zijn. Dus "Wat moet er gebeuren na stroomuitval? Socket aan of uit?" oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
ron321 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:42:
Ik kom er net achter dat als je de sockets zelf in de app hebt ingeschakeld dat ze na een stroomstoring weer uit staan.
Lijkt me wel iets om rekening mee te houden als je er 1 op de koelkast of vriezer hebt.
Schakelende apparaten mogen na een stroomstoring niet aan staan volgens de europese CE wetgeving. Als je het apparaat op Schakelslot hebt staan, is deze wel aan na een stroomstoring omdat we dan geen schakelend element meer hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kok36935
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-07-2024

kok36935

Zwolle, Overijssel

In mijn jaaroverzicht zie ik de maand maart niet meer. Overzicht begint met december?, vervolgens januari en februari, springt dan naar april. Hebben hier meer mensen last van?
Inmiddels contact hierover gehad met de helpdesk HW en het zou er aan kunnen liggen dat ik mij momenteel in een andere tijdzone bevind. Gaan het verder onderzoeken. Top dat men zo snel reageerde!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHq7hGCIaD61RLGytCY-n_q_gkw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vNbXZPe1jYGfX4v5FIBZK636.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door kok36935 op 03-03-2022 19:35 . Reden: Nieuws van hw ]

Men moet hooien als de zon schijnt. 19 panelen a 260 WP = 4940 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
HomeWizard_NL schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:19:
[...]

Schakelende apparaten mogen na een stroomstoring niet aan staan volgens de europese CE wetgeving. Als je het apparaat op Schakelslot hebt staan, is deze wel aan na een stroomstoring omdat we dan geen schakelend element meer hebben :)
Ik snap het waarom.
Het is alleen een waarschuwing voor degene die hem gebruiken voor een koelkast of vriezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
ron321 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:33:
[...]

Ik snap het waarom.
Het is alleen een waarschuwing voor degene die hem gebruiken voor een koelkast of vriezer.
Als het goed is zet je op een koelkast op vriezer schakelslot aan, en komt dit niet voor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
HomeWizard_NL schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:34:
[...]

Als het goed is zet je op een koelkast op vriezer schakelslot aan, en komt dit niet voor ;)
Ik snap het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
@kok36935 Bij mij staat het goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-09 14:15
ron321 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:35:
[...]

Ik snap het.
Waarvoor wil je waarschuwen? De functie schakelslot is bij de installatie aangeboden en uitgelegd, en beschikbaar juist voor dit soort type apparaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuxoZYFgbAg2XwX6pw8DPHutVfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRpkSc9CTNjnNRGxcsVLZW5D.jpg?f=fotoalbum_large

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron321
Pffff............ laat maar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dwizzy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-09 12:54

dwizzy

Weaponised confusion

DCSBL schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:51:
[...]

Waarvoor wil je waarschuwen? De functie schakelslot is bij de installatie aangeboden en uitgelegd, en beschikbaar juist voor dit soort type apparaten.

[Afbeelding]
Er zou in dat scherm, wat mij betreft, expliciet bij kunnen dat je schakelaar met dat schakelslot automatisch aan gaat/blijft na stroomuitval en dat het standaardgedrag is dat hij uit blijft na stroomuitval. Ik denk niet dat de gemiddelde gebruiker dat er nu uit haalt.

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Laatst online: 07:22
[...]

Dus even kort door de bocht.
Software zoals bv Homey en HA zijn in overtreding.
Of anders bv Fibaro, slimme stekkers en dimmers.
Daar zit een optie in die ingeschakeld kan worden dat de slimme stekker weer teruggaat naar de oude stand voordat de spanning is weggevallen als de spanning weer terugkomt.
Ik kan het niet zo snel vinden maar vallen slimme stekkers onder dezelfde apparaten als bv een boormachine, bandschuurmachine en een slijptol.
Die apparaten zijn dus wel beveiligd tegen opnieuw inschakelen nadat de spanning er weer op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
mike123 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:48:
[...]

Dus even kort door de bocht.
Software zoals bv Homey en HA zijn in overtreding.
Of anders bv Fibaro, slimme stekkers en dimmers.
Daar zit een optie in die ingeschakeld kan worden dat de slimme stekker weer teruggaat naar de oude stand voordat de spanning is weggevallen als de spanning weer terugkomt.
Ik kan het niet zo snel vinden maar vallen slimme stekkers onder dezelfde apparaten als bv een boormachine, bandschuurmachine en een slijptol.
Die apparaten zijn dus wel beveiligd tegen opnieuw inschakelen nadat de spanning er weer op komt.
Heeft er ergens ook mee te maken dat handgereedschap zoals een slijpapparaat en boormachine veel meer gevaar op letsel opleveren dan een koelkast of diepvries. Ga maar eens een dagje mee kijken op de eerste hulp van een ziekenhuis. :X

Bij de eerste wil je juist niet dat deze zich automatisch inschakelen na een stroom onderbreking. Bij de tweede juist wel.

Of slimme stekker automatisch onder handgereedschap vallen durf ik zo niet te zeggen.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Als ik de slimme stekker niet in het stopcontact heb zitten en mijn gereedschap direct in het stopcontact heb schakelt deze ook direct aan na een stroomstoring.
Dus de regels zijn we weer erg rubbertegel achtig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

DCSBL schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:51:
[...]

[Afbeelding]
In dat screenshot staat wel een hele grote tikfout.. 'advice' met een C is geen werkwoord. @HomeWizard_NL zijn jullie hier van op de hoogte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-09 11:17
[...]

Ik twijfel er niet aan dat dit zo is, maar bij de smart plug van Hue kun je wel aangeven of ie aan (of naar laatste status) moet na stroomuitval. Vreemd dat dat blijkbaar wel mag, en een vergelijkbare schakelaar als de WHE socket niet.

Toevoeging: @mike123 verteld eigenlijk hetzelfde verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
robkrekel schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:25:
[...]
Ik twijfel er niet aan dat dit zo is, maar bij de smart plug van Hue kun je wel aangeven of ie aan (of naar laatste status) moet na stroomuitval. Vreemd dat dat blijkbaar wel mag, en een vergelijkbare schakelaar als de WHE socket niet.

Toevoeging: @mike123 verteld eigenlijk hetzelfde verhaal.
Hoi Rob, WIj weten in iedergeval dat het volgens de huidige CE regelgeving niet mag. Misschien dat er hier andere regels gelden omdat ze worden aangestuurd via gateways. Of gaan ze om de regelgeving heen door dit achteraf via een update aan te bieden (wat overigens ook niet mag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
TheKerremenke schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:24:
[...]

Heeft er ergens ook mee te maken dat handgereedschap zoals een slijpapparaat en boormachine veel meer gevaar op letsel opleveren dan een koelkast of diepvries. Ga maar eens een dagje mee kijken op de eerste hulp van een ziekenhuis. :X

Bij de eerste wil je juist niet dat deze zich automatisch inschakelen na een stroom onderbreking. Bij de tweede juist wel.

Of slimme stekker automatisch onder handgereedschap vallen durf ik zo niet te zeggen.
Ik hoef niet mee te lopen op de SEH, 2 familieleden werken in het ziekenhuis. Zelf werk ik met oa met bovengenoemd gereedschap dus weet er een beetje van
Al het elektrisch gereedschap met draaiende delen die ze op de zaak aanschaffen is beveiligd tegen inschakelen nadat de spanning weer terugkomt na een stroomonderbreking.
Oud gereedschap had die funktie niet.

Ik vroeg mij dus ook af of een slimme stekker dus valt onder de regelgeving van electrische apparaten. Vandaar.
Maar misschien is dit niet iets voor dit topic.
En de functie zit dus wel in de stekker maar je moet het dus wel even zelf inschakelen.
De slimme stekkers die ik heb gaan na een spanningsonderbreking ook weer aan en kunnen ook niet uit via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09 13:11
Is er iemand al in geslaagd om de inhoud van de het telegram uit te splitsen?
Krijg het niet goed voor elkaar door een gebrek aan CSS selectors of HTML-headers.
Wil de waardes als sensor in Home-Assistant krijgen, desnoods via Node-Red maar kom er nog niet lekker uit.

Mocht iemand er in slagen hoor ik het graag, makkelijkst zou natuurlijk zijn als de data uit het telegram in de reguliere api beschikbaar komt.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-09 21:26
makkelijkst zou natuurlijk zijn als de data uit het telegram in de reguliere api beschikbaar komt.
+1

Ik heb ook op github, bij de integratie van homewizard als officiële geintegreerde home assistant integratie, als opmerking gegeven dat niet alle telegram informatie beschikbaar is, en dat dat toch wel wenselijk zou zijn, maar de ontwikkelaars van Home Assistant hebben dat van tafel geveegd omdat het volgens hen niet direct een code review was, terwijl er toch wel een pak informatie van het telegram verloren gaat op deze manier.

Spijtig dat men er voor kiest om onvolledige data te gaan integreren als HA officiële integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb alweer de derde SDM230 kWh meter aangekoppeld, ging allemaal prima, is in de app te zien en ik heb de lokale API aangezet, maar als ik naar de url van de API browse vraagt hij mij een usernaam en wachtwoord. Mijn twee andere kWh meters doen dat niet.
Wat gaat daar mis?

PEBCAK...

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 06-03-2022 19:44 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dappzor
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05:01
Even een vraagje, ik weet dat het mogelijk is om homewizard te koppelen aan google. Maar is het ook mogelijk om het actuele verbruik te zien op de Google hub?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:49
In zowel de app als in de web-versie zou de maand-weergave beter mogen.

Dagweergave: verdeling in uren
Weekweergave: verdeling ma t/m zondag
Maandweergave: zie ik ineens de weken voorbij komen. Terwijl de maand halverwege de week begint.
Beter is hier om de 1e t/m de 31e weer te geven

Jaarweergave: verdeling per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Walker1974 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:47:
In zowel de app als in de web-versie zou de maand-weergave beter mogen.

Dagweergave: verdeling in uren
Weekweergave: verdeling ma t/m zondag
Maandweergave: zie ik ineens de weken voorbij komen. Terwijl de maand halverwege de week begint.
Beter is hier om de 1e t/m de 31e weer te geven

Jaarweergave: verdeling per maand.
Hoi Walker, dit is een bewuste keuze omdat er geen 62 balken passen op kleine schermen met import en export (leesbaarheid). Ook zegt een weektotaal je snel hoe je gemiddeld gebruik is, omdat de meeste mensen bijvoorbeeld een dag in de week wassen/drogen maar niet persee op dezelfde dag. Je kan in stroom gebruik in onze opinie beter trends spotten in weken dan in dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Je zou eventueel ook gewoon de volledige maand per dag kunnen laten zien maar dat je dan de dagen heen en weer kan scrollen. Dus bv 20 dagen in beeld en dan van links naar rechts slepen zodat je een overzicht hebt op welke dagen je meer stroomverbruik hebt.
Maar of dat in de app past weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
HomeWizard_NL schreef op zondag 6 maart 2022 @ 00:26:
[...]

Hoi Walker, dit is een bewuste keuze omdat er geen 62 balken passen op kleine schermen met import en export (leesbaarheid). Ook zegt een weektotaal je snel hoe je gemiddeld gebruik is, omdat de meeste mensen bijvoorbeeld een dag in de week wassen/drogen maar niet persee op dezelfde dag. Je kan in stroom gebruik in onze opinie beter trends spotten in weken dan in dagen.
Voor mensen die dat overzicht wel nuttig vinden de 31 balken maken met boven de 0-lijn de balk met import en de exportbalk eronder, als negatieve balken?
Weekeindedagen in afwijkende kleur(gradatie), laag hoog tarief ook?

Bijzondere opinie, dat van die week. Zou best interessant kunnen zijn voor analyse.
Dan misschien toevoegen aan de lijst met views: bv laatste 3 maanden in 13 weekbalken.

[ Voor 3% gewijzigd door emmerx op 06-03-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCSBL
mbbs1024 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 13:49:
[...]

+1

Ik heb ook op github, bij de integratie van homewizard als officiële geintegreerde home assistant integratie, als opmerking gegeven dat niet alle telegram informatie beschikbaar is, en dat dat toch wel wenselijk zou zijn, maar de ontwikkelaars van Home Assistant hebben dat van tafel geveegd omdat het volgens hen niet direct een code review was, terwijl er toch wel een pak informatie van het telegram verloren gaat op deze manier.

Spijtig dat men er voor kiest om onvolledige data te gaan integreren als HA officiële integratie.
Je hebt inderdaad tijdens de review van de code gevraagd om een feature. En de developers hebben (terecht) benoemd dat we dit niet in de PR moeten overleggen.
Voor mij is het onhandig om de telegram te parsen omdat dit dan een uitzondering is tegenover de socket en kWh meter. Als later de datapunten beschikbaar zijn moet ik daar weer een migratie voor schrijven. Ik wacht liever tot de extra datapunten beschikbaar zijn, dan gaat het in één keer goed.
Maasluip schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:04:
Ik heb alweer de derde SDM230 kWh meter aangekoppeld, ging allemaal prima, is in de app te zien en ik heb de lokale API aangezet, maar als ik naar de url van de API browse vraagt hij mij een usernaam en wachtwoord. Mijn twee andere kWh meters doen dat niet.
Wat gaat daar mis?
Dit zou niet moeten kunnen, weet je zeker dat je het goede IP adres hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

DCSBL schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:10:
[...]

Dit zou niet moeten kunnen, weet je zeker dat je het goede IP adres hebt?
Eh nee. Ik dacht dat ik 100% zeker was maar ik ben denk ik misleid door de netwerknaam HF-LPT230.
Ik had het verkeerde IP adres. :$

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:49
HomeWizard_NL schreef op zondag 6 maart 2022 @ 00:26:
[...]

Maar ik zou juist het netto verbruik willen zien, dus verbruik en PV-levering. En dan is de trend over de dagen ineens wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheduke
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-12-2024
Vraagje: ik wil mijn injectie zo laag mogelijk houden (omdat we daar in België zeer weinig voor vergoed worden) en wil dus zo veel mogelijk zelf mijn eigen stroom verbruiken. Nu was ik mij al een tijd aan het baseren op de het cijfer van de P1 meter in de app, om deze zo goed mogelijk rond de 0 te krijgen.

Bij een analyse van de API zie ik nu echter 2 getallen,
de 1.7.0 (de ogenblikkelijke afgenomen vermogen) en
de 2.7.0 (het ogenblikkelijk geïnjecteerd vermogen).
Ik leid af dat de app deze 2 getallen aftrekt en samen 1 getal geeft.
1.7.0 = 1,707 kW
2.7.0 = 1,106 kW
P1 in app = 601 W
zonnepanelen in app = 2631 W
Nu vraag ik me toch af hoe mijn injectie berekend wordt, de 2.8-waardes dus. Heeft iemand hier verstand van?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMEPEXjlCZ5n2g1yhgMl5cG3pXI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8tsFylElnpTHQ3zqZPUNFF0B.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hM3xnU1dgPuDGnCwPOTtMsiVyU8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gYgdkgS4MKt5fNRL2LKe4FVz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emmerx
2.8 (energie) is 2.7 (vermogen) geïntegreerd over de tijd.
Je kWh-meter meet dus steeds het teruggeleverde vermogen x de tijdsduur ervan.

Over een periode (bv dag) kun je zowel afnemen (bv nacht) als terugleveren (overdag met PV)

Een gelijktijdige 1.7 én 2.7 (beiden vermogen) in je P1 bericht is wel bijzonder: op hetzelfde moment neem je af én lever je terug? Die kende ik nog niet.

[edit]
Wel bij 3-fasen, maar dan ziet het P1-bericht er anders uit (langer) en heeft 1.7 en 2.7 ook individuele waarden voor alle 3 fasen.
1.7.0 wordt dan aangevuld met 21.7.0 41.7.0 61.7.0
2.7.0 wordt dan aangevuld met 22.7.0 42.7.0 62.7.0

De meest interessante velden voor elektra uit de P1 bericht standaard:
0-0:96.1.1 Equipment identifier
1-0:1.8.1 Meter Reading electricity delivered to client (low tariff) in 0,001 kWh
1-0:1.8.2 Meter Reading electricity delivered to client (normal tariff) in 0,001 kWh
1-0:2.8.1 Meter Reading electricity delivered by client (low tariff) in 0,001 kWh
1-0:2.8.2 Meter Reading electricity delivered by client (normal tariff) in 0,001 kWh
0-0:96.14.0 Tariff indicator electricity. (1=low 2=normal)
1-0:1.7.0 Actual electricity power delivered (+P) in 1 Watt resolution
1-0:2.7.0 Actual electricity power received (-P) in 1 Watt resolution
1-0:21.7.0.255 Instantaneous active power L1 (+P)
1-0:41.7.0.255 Instantaneous active power L2 (+P)
1-0:61.7.0.255 Instantaneous active power L3 (+P)
1-0:22.7.0.255 Instantaneous active power L1 (-P)
1-0:42.7.0.255 Instantaneous active power L2 (-P)
1-0:62.7.0.255 Instantaneous active power L3 (-P)

Gelukkig wordt voor het salderen bij 3 fasen gewoon het totaal (2.8.1 en 2.8.2) van alle fasen gebruikt.
Anders zou je 25ct moeten betalen voor geïmporteerde kWh op fase1 en maar 8ct terugkrijgen voor je gelijktijdig geëxporteerde kWh op fase2 ....

[ Voor 98% gewijzigd door emmerx op 09-03-2022 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:34

sanzut

It's always christmas time

Heeft dat misschien niet te maken met een 3 fase aansluiting waarop op 1 fase wordt teruggeleverd, en op een andere wordt verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Bij 3 fase had ik 3 standen verwacht en geen 2. Wel goed punt though!
Denk dat hoog en laag tarief zijn. Het is nl. ook een andere meetwaarde kWh ipv kW. Zijn dus de meterstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
HomeWizard_NL schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:11:
[...]

Willen we zelf ook graag toevoegen, staat ook zeker op de planning, maar is een veel groter project dan het lijkt, jammergenoeg.
Hebben jullie inmiddels een idee wanneer dergelijke functionaliteit mogelijk toegevoegd kan worden?

“Wanneer wordt het mogelijk om in de app de meting van drie afzonderlijke kWh meters, die ieder één PV installatie meten, bij elkaar op te tellen zodat je de totaal opbrengst van je PV installaties inzichtelijk kan maken?”

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:47

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@HomeWizard_NL Wat ik ook in de nieuwste app versie nog steeds moet missen is een mogelijkheid
om in de dagview het energieverbruik tussen twee tijdstippen te laten meten via integratie van de vermogenswaardes. Verder zou een zoommogelijkheid in de dagview de app goed doen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
@dunklefaser : Die vraag is vaker voorbij gekomen. Staat op de backlog, geen hoge prio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:47

dunklefaser

Point Of KnowReturn

IJsbeer schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:50:
@dunklefaser : Die vraag is vaker voorbij gekomen. Staat op de backlog, geen hoge prio.
@HomeWizard_NL
Als deze vraag hier vaker? voorbijkomt is er blijkbaar een bepaalde behoefte.
Als ik wil weten wat apparaten zoals een koelkast/vrieskast in een inbouwkeuken of met anderszins "ontoegankelijke" stopcontacten per dag verbruiken zou de P1 meterdongle met de boven geschetste
opties een bruikbare methode zijn om daar achter te komen.
Ik snap echt niet dat zoiets in de app nog steeds ontbreekt (en in de "backlog"blijft staan)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCSBL
-

[ Voor 100% gewijzigd door DCSBL op 09-03-2022 14:41 . Reden: Verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheduke
Gelukkig wordt voor het salderen bij 3 fasen gewoon het totaal (2.8.1 en 2.8.2) van alle fasen gebruikt.
Anders zou je 25ct moeten betalen voor geïmporteerde kWh op fase1 en maar 8ct terugkrijgen voor je gelijktijdig geëxporteerde kWh op fase2 ....
[/quote]

Dank je voor je bericht. Ik hoop inderdaad dat je gelijk hebt en dat het salderen gebeurt op basis van de optelsom en niet van de fases apart...
Heb een getest door de API enkel minuten achter elkaar te verversen en te kijken naar de wijzigende cijferes:
Momenteel geeft mijn P1-meter in volle zon een 1000W injectie, op de API zie ik steeds een +/-400W afname en +/-1400W 'injectie', toch zie ik enkel de waardes voor injectie dagtarief verhogen, oef

@HomeWizard_NL Hoop dat jullie dit ook kunnen bevestigen

[ Voor 4% gewijzigd door rcheduke op 09-03-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Volgens mij haal je nog steeds de dingen door elkaar. 2.8 zijn meterstanden. Dat heeft niet direct met de afname / ' injectie' te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0C0
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-09 15:21
Sinds vandaag in mijn apps leeg, Zie allen staan Today/Now. Net geüpgraded naar 1.7.0 op IOS.

Ja, het is de update. Nu ook gedaan op iPad, zelfde na versie 1.7.0.

[ Voor 27% gewijzigd door C0C0 op 09-03-2022 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03:50
C0C0 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:12:
Sinds vandaag in mijn apps leeg, Zie allen staan Today/Now. Net geüpgraded naar 1.7.0 op IOS.
Volgens mij liggen de servers te zonnen, hier ook al een knipperlichtrelatie met de app vandaag. Van vage request error meldingen tot helemaal blanco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
We voeren vandaag een migratie uit van data naar nieuwe back end services tezamen met een nieuwe app die hierop geschreven is. Dit lijkt inderdaad niet bij iedereen goed te gaan, bij het grootste gedeelte gebruikers wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
rcheduke schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:02:
[/quote]

Dank je voor je bericht. Ik hoop inderdaad dat je gelijk hebt en dat het salderen gebeurt op basis van de optelsom en niet van de fases apart...
Heb een getest door de API enkel minuten achter elkaar te verversen en te kijken naar de wijzigende cijferes:
Momenteel geeft mijn P1-meter in volle zon een 1000W injectie, op de API zie ik steeds een +/-400W afname en +/-1400W 'injectie', toch zie ik enkel de waardes voor injectie dagtarief verhogen, oef

@HomeWizard_NL Hoop dat jullie dit ook kunnen bevestigen
het salderen gebeurd op je meterstanden, en niet op je actieve vermogens. Overigens hoort een van je twee actieve waardes altijd 0 te zijn, je kan niet gebruiken en terugleveren tegelijkertijd (fysiek onmogelijk) omdat dit gebruik voor de slimme meter al gebeurd in het huis, de slimme meter kan dit niet meten.

[ Voor 9% gewijzigd door HomeWizard_NL op 09-03-2022 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheduke
@HomeWizard_NL De discussie was net dat ik in de API toch tegelijkertijd zowel een positief als een negatief vermogen zag:
1.7.0 = 1,707 kW
2.7.0 = 1,106 kW
In app bij het uitlezen van de P1-meter = 601 W
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMEPEXjlCZ5n2g1yhgMl5cG3pXI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8tsFylElnpTHQ3zqZPUNFF0B.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
rcheduke schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:42:
@HomeWizard_NL De discussie was net dat ik in de API toch tegelijkertijd zowel een positief als een negatief vermogen zag:
1.7.0 = 1,707 kW
2.7.0 = 1,106 kW
In app bij het uitlezen van de P1-meter = 601 W
[Afbeelding]
Wat voor meter is dit? Hij lijkt in ieder geval niet de SMR standaard te volgen. Want van deze twee hoort er altijd een 0 te zijn. Versie nummer is ook raar met 202020 etc. Waarschijnlijk moet dat 20 zijn (2.0) enige gok die ik kan maken is een eerste generatie slimme meter is (hier zaten wel meer fouten in) en dat wat je ziet je actieve gebruikende fasen en terugleverende fasen totalen zijn, (bij meerfase systeem) maar dit is niet hoe het hoort.

UPDATE: ik heb jou log even vergeleken met andere slimme meters. Jouw type meter (Sibelga) komt in onze logs voor bij ongeveer voor bij één op de 5000 gebruikers.

[ Voor 30% gewijzigd door HomeWizard_NL op 09-03-2022 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Laatst online: 28-09 12:22
P1 meter sinds maandelijkse tarieven minder geschikt dan voorheen, mss iets voor de ontwikkelaars om te kijken naar enige aanpassingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy

dwizzy

Weaponised confusion

Deldenaar schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:50:
P1 meter sinds maandelijkse tarieven minder geschikt dan voorheen, mss iets voor de ontwikkelaars om te kijken naar enige aanpassingen
Misschien ben ik een slechte lezer, maar ik weet niet zo goed wat je zegt.
Als ik hem drie keer lees, maar nu ga ik vrij interpreteren: bedoel je dat als je een flexibel energiecontract hebt, jje elke maand een ander tarief betaalt? En dat je daarbij niet de app elke keer kan vertellen wat de tarieven voor die maand zijn, waardoor je niet kan zien dat je in december met tarief X totaal €30 betaalde en in januari met tarief Y, totaal €50 betaalde?

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:17

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Deldenaar schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:50:
Wat dacht je van uurprijzen. ?? Gelukkig hebben we ook nog HomeAssistant. Die kan overweg met uurprijzen en HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Laten we de discussie over prijzen niet weer aanslingeren. Lijkt simpel, maar is complex. En kan per energieleverancier verschillen.Vandaar dat ook duidelijk op de site van HW staat: Prijzen zijn INDICATIEF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
dwizzy schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 00:55:
[...]

Misschien ben ik een slechte lezer, maar ik weet niet zo goed wat je zegt.
Als ik hem drie keer lees, maar nu ga ik vrij interpreteren: bedoel je dat als je een flexibel energiecontract hebt, jje elke maand een ander tarief betaalt? En dat je daarbij niet de app elke keer kan vertellen wat de tarieven voor die maand zijn, waardoor je niet kan zien dat je in december met tarief X totaal €30 betaalde en in januari met tarief Y, totaal €50 betaalde?
Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy

dwizzy

Weaponised confusion

sideriusj schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:04:
[...]
Wat dacht je van uurprijzen. ?? Gelukkig hebben we ook nog HomeAssistant. Die kan overweg met uurprijzen en HomeWizard
Mijn eerste reactie was: 'dat hebben we toch helemaal niet in Nederland', maar blijkbaar bestaat er in NL (en in Be) een handvol aanbieders van 'dynamische energiecontracten'. Spannend!
Dat verwerken in HW Energy klinkt als een ruime verdubbeling van de rekenlast aan hun servers.

Bij Home Assistant.heb ik gezien dat de prijs een waarde is die je ergens vandaan kan halen, maar ik zou eerlijk niet weten hoe je die online koppelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:17

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

dwizzy schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:17:
[...]

Mijn eerste reactie was: 'dat hebben we toch helemaal niet in Nederland', maar blijkbaar bestaat er in NL (en in Be) een handvol aanbieders van 'dynamische energiecontracten'. Spannend!
Dat verwerken in HW Energy klinkt als een ruime verdubbeling van de rekenlast aan hun servers.

Bij Home Assistant.heb ik gezien dat de prijs een waarde is die je ergens vandaan kan halen, maar ik zou eerlijk niet weten hoe je die online koppelt.
Er zijn een paar integraties die dit kunnen. Er is een integratie voor Zonneplan en een voor Frank.energie

het grote day ahead energie prijzen topic. hier vind je veel info.

[ Voor 6% gewijzigd door sideriusj op 10-03-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Ok, even inlezen op bovenstaande topic, klinkt interessants

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emmerx
IJsbeer schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:04:
Volgens mij haal je nog steeds de dingen door elkaar. 2.8 zijn meterstanden. Dat heeft niet direct met de afname / ' injectie' te maken.
Volgens mij begrijpt hij inmiddels heel goed wat het 'probleem' is.

Zijn (non-compliant) DSMR meter is 3-fase, maar geeft in het P1-bericht niet de complete dataset door.
2.7.0 gaat over geïnjecteerd (teruggeleverd) vermogen (in kW),
1.8.1 1.8.2 over geleverde/ geïmporteerde/ gekochte energie en
2.8.1 2.8.2 over teruggeleverde/ geëxporteerde/ geïnjecteerde energie

Enige verwarrende is dus het -incomplete- bericht uit die hele specifieke meter.

1.7.0 en 2.7.0 kunnen dus gelijktijdig groter dan 0 zijn: bij een 3 fase meter

Of gelijktijdige levering en teruglevering leidt tot in de meter gesaldeerde waarden blijft nog onduidelijk?
Dat zou gunstig zijn voor PV-eigenaren met een 3-fasen aansluiting.
In het P1-bericht ken ik de x.8 waarde niet per fase, maar misschien kunnen netbeheerders meer uitlezen.
Heb het nagevraagd, maar nog niemand durft een hard antwoord te geven:
het lijkt bizar genoeg afhankelijk te zijn van merk/type meter ???

[ Voor 31% gewijzigd door emmerx op 14-03-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycoontje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-07 12:59
emmerx schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:57:
[...]
Zijn (non-compliant) DSMR meter is 3-fase, maar geeft in het P1-bericht niet de complete dataset door.
Version information is een beetje vreemd, maar verder aardig compliant volgens de Belgische minimale dataset (https://www.fluvius.be/si...19-12/e-mucs_h_ed_1_3.pdf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Tycoontje schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:57:
[...]

Version information is een beetje vreemd, maar verder aardig compliant volgens de Belgische minimale dataset (https://www.fluvius.be/si...19-12/e-mucs_h_ed_1_3.pdf)
Deze meter lijkt niet op een belgische SMR/ e-mucs versie meter. hoe deze meter om gaat met meerfasen in de 1.7.0 en 2.7.0 klopt niet met de standaard. Bij een belgische meter krijg je additionele registers voor de 3 losse fasen. Hier hebben ze geprobeerd om deze in registers te stoppen waar deze niet horen.

Is over het algemeen wel een van de uitdagingen met p1 meter data, er zijn enorm veel verschillende slimme meters, en bijna geen enkele meter houd zich aan de exacte standaard 8)7. Zo heb je bij veel meters afwijkingen in wat bepaalde registers er zijn en welke data erin staat zo ook bij gasmeters. En zijn er ook gewoon slimme meters met bugs...

[ Voor 22% gewijzigd door HomeWizard_NL op 10-03-2022 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-09 20:42
Hoi allemaal Wat een hoop info is hier te vinden Super gaaf om alles zo een beetje door te lezen.

Nu heb ik zelf afgelopen jaar zonnepanelen aangeschaft en heb ik hier een super mooie app voor.
Maar jammer genoeg krijg ik steeds vaker storingen en uitvallen van de app (goodwe).
Vandaar dat ik nu een kwh meter van homewizzard aangeschaft heb.
Nu zit ik met een probleempje door het lezen weet ik nu niet goed hoe ik deze moet gaan aansluiten.
ik heb nu een hager miniverdeel kastje naast de groepenkast. deze word vervangen voor een ander kastje met een kwalitatief iets betere aardlekschakelaar (hager) en daarnaast wil ik dus de homewizzard plaatsen.
Bovenste foto is de bestaande situatie de emat aardlek met bovenin de kabels van de zonnepanelen en onderin de kabels die rechtstreeks naar de hoofdschakelaar gaat.
Is er iemand die op de 2e foto een klein schetjes kan maken voor me hoe ik dit nu het beste kan gaan aansluiten ?
Mijn dank zou zeer groot zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVrDP5XlpQwQT_LnwQgYVcTDJ1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/94BYFt89KJFqAgEvnRUCwuPM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqcRGJoka1TdxHQRF6ldy2jWg58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kuT1HXka6gpv6jeTKr1vbWLV.jpg?f=fotoalbum_large

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08-2022
...

[ Voor 99% gewijzigd door RobAkm op 10-03-2022 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
camel1987 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:57:
Hoi allemaal Wat een hoop info is hier te vinden Super gaaf om alles zo een beetje door te lezen.

Nu heb ik zelf afgelopen jaar zonnepanelen aangeschaft en heb ik hier een super mooie app voor.
Maar jammer genoeg krijg ik steeds vaker storingen en uitvallen van de app (goodwe).
Vandaar dat ik nu een kwh meter van homewizzard aangeschaft heb.
Nu zit ik met een probleempje door het lezen weet ik nu niet goed hoe ik deze moet gaan aansluiten.
ik heb nu een hager miniverdeel kastje naast de groepenkast. deze word vervangen voor een ander kastje met een kwalitatief iets betere aardlekschakelaar (hager) en daarnaast wil ik dus de homewizzard plaatsen.
Bovenste foto is de bestaande situatie de emat aardlek met bovenin de kabels van de zonnepanelen en onderin de kabels die rechtstreeks naar de hoofdschakelaar gaat.
Is er iemand die op de 2e foto een klein schetjes kan maken voor me hoe ik dit nu het beste kan gaan aansluiten ?
Mijn dank zou zeer groot zijn

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je alamat en kWh meter even omdraaien, dan loopt de bekabeling wat mooier.
En aansluiten volgens het plaatje van de HW site:
Afbeeldingslocatie: https://homewizard.intercom-attachments-1.com/i/o/461371442/011e7d05f65c16727737af01/image.png

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
henkNL schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:09:
[...]

[Afbeelding]
jaja dus ik had het in eerste instantie wel goed de zonnepaneel kabel gaat dus eerst de khw meter in en vanuit de kwh meter de aardlek in.
Zo had ik het in eerste instantie ook aangesloten maar wist niet of het goed zat.
Dus de onderstaande foto klopt de bruine draad van de zonnepanelen gaat bovenin de khw meter in de blauwe onderin en dan vanuit de aardlek richting de hoofdschakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGaq6vofMc1ab8BIHkxBlm2kmoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJzmgvhSa0zyFg5vsYkBTXw4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy

dwizzy

Weaponised confusion

henkNL schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:09:
[...]

[Afbeelding]
domme vraag van iemand die zelf geen zonnepanelen heeft: zit er een knop of zo op de omvormer waarmee je de spanning er af haalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• camel1987
Normaal gesproken zit er na de omvormer volgens mij bij elke installatie wel een werkschakelaar.
Volgens mij is dit ook wel verplicht maar zeker weten doe ik het ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
camel1987 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:34:
[...]

jaja dus ik had het in eerste instantie wel goed de zonnepaneel kabel gaat dus eerst de khw meter in en vanuit de kwh meter de aardlek in.
Zo had ik het in eerste instantie ook aangesloten maar wist niet of het goed zat.
Dus de onderstaande foto klopt de bruine draad van de zonnepanelen gaat bovenin de khw meter in de blauwe onderin en dan vanuit de aardlek richting de hoofdschakelaar.

[Afbeelding]
Helemaal goed
dwizzy schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:42:
[...]

domme vraag van iemand die zelf geen zonnepanelen heeft: zit er een knop of zo op de omvormer waarmee je de spanning er af haalt?
Als de omvormer geen 230v heeft aan de zijde groepenkast, schakelt hij zichzelf uit, en ze hebben ook een aan/uit schakelaar.
Een werkschakelaar is nog wel de beste optie, volgens mij ook verplicht, maar weet niet waar dat staat (nen1010?)

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
henkNL schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:52:
[...]

Helemaal goed

[...]

Als de omvormer geen 230v heeft aan de zijde groepenkast, schakelt hij zichzelf uit, en ze hebben ook een aan/uit schakelaar.
Een werkschakelaar is nog wel de beste optie, volgens mij ook verplicht, maar weet niet waar dat staat (nen1010?)
Volgens mij is die werk schakelaar inderdaad verplicht geadviseerd, vanuit de brandverzekering/brandweer. Tenminste dat zei de installateur twee weken geleden.

Vandaar dat deze bij nieuwe installaties geplaatst wordt. Zal vast ook een NEN norm voor gelden.

Edit: Via de NEN 1010, NEN-EN-IEC 60204-1 en NPR 5310. Het is trouwens een lastscheider. Weer wat geleerd. ;)

https://www.werkenmetnen1...-omvormer-pv-installaties

[ Voor 18% gewijzigd door TheKerremenke op 10-03-2022 23:08 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtrip
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 09:37
Heeft iemand hier ervaring mee.

Ik wil HomeWizard aanschaffen om de opbrengst van 2 kleinere zonnepaneel groepen inzichtelijk te maken. Kan iemand mij vertellen of deze in de app in 1 grafiek te tonen zijn?

Ik twijfel nu namelijk of ik 1 HomeWizard (enkele fase) kWh meter voor beide zonnepaneel groepen moet instaleren. Of 1 kWh (enkele fase) meter per zonnepaneel groep. Deze laatste wil ik alleen doen als de app dit de totaal opbrengst op een overzichtelijke manier toont.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of kan je een in-app screenshot van de opbrengst van meer dan 1 zonnepaneel groep tonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:20
HomeWizard_NL schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:42:
We voeren vandaag een migratie uit van data naar nieuwe back end services tezamen met een nieuwe app die hierop geschreven is. Dit lijkt inderdaad niet bij iedereen goed te gaan, bij het grootste gedeelte gebruikers wel.
Ik heb in de Android app nog steeds dat er bij Today geen data te zien is. In de web-app zie ik daar wel data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Daftz schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:55:
[...]

Ik heb in de Android app nog steeds dat er bij Today geen data te zien is. In de web-app zie ik daar wel data.
Neem even contact op via onze support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Robtrip schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:14:
Heeft iemand hier ervaring mee.

Ik wil HomeWizard aanschaffen om de opbrengst van 2 kleinere zonnepaneel groepen inzichtelijk te maken. Kan iemand mij vertellen of deze in de app in 1 grafiek te tonen zijn?

Ik twijfel nu namelijk of ik 1 HomeWizard (enkele fase) kWh meter voor beide zonnepaneel groepen moet instaleren. Of 1 kWh (enkele fase) meter per zonnepaneel groep. Deze laatste wil ik alleen doen als de app dit de totaal opbrengst op een overzichtelijke manier toont.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of kan je een in-app screenshot van de opbrengst van meer dan 1 zonnepaneel groep tonen?
Als ze op dezelfde fase zitten kun je een kwh meter voor de twee automaten zetten om met een kwh meter alletwee te meten. Anders met twee kwh meters. Huidig krijg je dan 2 grafieken. Er zijn nog geen groep grafieken

[ Voor 5% gewijzigd door HomeWizard_NL op 13-03-2022 16:27 ]

Pagina: 1 ... 36 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic