Gramser schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:05:
Ben ik met je eens. Kunnen slechts afwachten, maar vooralsnog lijken de P1-meter en bijbehorende oplossingen vrij toekomstbestendig, gezien nieuwe features die worden geïntroduceerd. Maar in het verleden behaalde resultaten.... tsja.
Heb 10-11 jaar geleden geïnvesteerd om mijn hele woning te voorzien van EvoHome, het zone-verwarmingssysteem van Honeywell. Het werkt nog steeds, maar daar is alles mee gezegd. De huidige versie is veel gebruiksvriendelijker en heeft veel meer opties. Overschakelen kan wel, maar dan moet een groot deel van de investering opnieuw gedaan worden.
Hetzelfde geldt voor mijn alarmsysteem van Woonveilig, destijds een voorloper want draadloos. Inmiddels kun je met restverkopen nog wat oude sensoren krijgen, maar is alles geupgrade en nieuw is niet compatible met oud.
Wat de aanschaf van sockets betreft, ben ik aan het tellen hoeveel ik er nodig zou hebben en waar ik besparingen kan doen. De TV-hoek heeft nu nog 6 stopcontacten in de muur, waarvan er 4 in gebruik zijn (TV, decoder, Chromecast, PlayStation). Dat betekent dat ik naast een investering voor een socket, ook een investering voor een goede stekkerblok moet terugverdienen. Uiteraard goedkoper dan sockets voor alle losse apparaten, maar de kosten lopen wel voor de baten vooruit.
Gezien het leefpatroon hier in huis kan de TV structureel van ongeveer 02:00 tot 06:30 uitgeschakeld worden. De vraag zal zijn of je voor die ene keer dat er op een werkdag overdag gekeken wordt, geen schema gaat inschakelen. Kun je het schema met een schakelaar eenvoudig in- en uitschakelen en is die schakelaar ook eventueel als widget beschikbaar zodat de kids eenvoudig de schakelaar om kunnen zetten en dan een minuut later de TV aan kunnen zetten?
Tot slot: Is het een optie dat mensen in dit topic ook delen welke apparaten ze gedurende een bepaalde tijdsperiode volledig uitschakelen? Dingen als diepvriezers en koelkasten uiteraard niet, maar wat te doen met een Quooker? Is het aan laten staan zodat het water met beperkte pulsen op temperatuur wordt gehouden uiteindelijk goedkoper dan uitschakelen en vervolgens bij inschakeling het verlies aan temperatuur weer goed moeten maken? Dat lijkt me dezelfde discussie als de vraag of je je vloerverwarming als hoofdverwarming 's nachts terugzet naar 15 om 's ochtends weer op te warmen naar 20, of dat je deze op 19-20 laat staan zodat het alleen maar op temperatuur gehouden hoeft te worden. Lastig wat nu goedkoper/beter is...