Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je gaf aan die al te hebben. Je hebt idd een losse kWh meter nodig voor je panelen, zoals op de productpagina van HW staat en in dit topic al meermals voorbij is gekomen :)
De P1 meter heeft geen zicht op je daadwerkelijk verbruik. De kWh meter levert jou dus twee grafieken op:
- Opwek panelen
- Daadwerkelijk verbruik (wat dus een berekening is van de kWh meter + p1 meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
RobAkm schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 21:21:
TV kijken op mijn gsm lijkt me ook geen "iedere 10 minuten een call", dat is een live stream van eoa server.
Mijn homesecurity is ook een live stream net als RING van de deurbel en komen vanaf een cloud.
Maar als ik terug lees krijgen de mensen telkens weer te horen van HW "op dit moment hebben andere functies prioriteit".
Kijk je dan live tv via een widget op je homescreen?

Volgens mij als je zo verslaafd bent aan de status van je grafiekjes kan je beter de app openen zodat je daar de wel de live data ziet.
Het zou mij een worst wezen dat de grafiek op mijn homescreen wat achterloopt.
Ik open de app en ik heb de juiste gegevens.

Daarbij is het vergelijk met de PLC wereld ook een beetje overdreven.
Je koopt een kastje van 3 tientjes met gratis software en verwacht dat deze net zo veel kan monitoren als een highspeedcounter kaart van een paar honderd euro ex licentie. 8)7
Laat staan dat dit out of the box op je telefoon te monitoren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:57
Had het inderdaad niet handig opgeschreven, mea culpa :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06-07 22:02
hoevenpe schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:04:
[...]

Dank, beter zoeken dus :)

(ga binnenkort een aparte kWh meter voor mijn panelen kopen, kan zijn dat ik het daarom nu nog niet zie)
dat klopt, de slimme meter weet niet hoeveel er van je opgewekte stroom al gebruikt is voordat deze bij de slimme meter terecht komt, het daadwerkelijke gebruik in huis kun je daarom alleen monitoren als je een P1 en een kWh meter hebt op je zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Maasluip schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:27:
[...]

Hmm. Heb ik ook. Elke keer als ik de app afsluit en daarna krijg ik het "aan de slag" beginscherm.
Ik heb er ook maar een ticket voor ingelegd. Erg vervelend want het wachtwoord wordt automatisch gegenereerd en kan ik niet onthouden.
Ik heb uiteindelijk een nieuwe gekregen, geinstalleerd en deze werkte ONMIDDELIJK perfect. Ik verwacht meer early adopters alhier waarvan de p1 kapot zal gaan.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het is niet zozeer het apparaat wat niet werkt. Ik heb alleen een SDM-230 aan homewizard en die doet het tot nog toe zonder problemen. Alleen doet de app elke keer alsof hij vergeten is dat de app al ingesteld is en moet ik elke keer doen alsof ik hem opnieuw moet instellen.
Maar als ik mailadres en wachtwoord ingeef dan zijn alle settings er wel.

Maar goed, die app is leuk, ik heb het vooral voor de wifiverbinding en dat ik zelf kan loggen wat mijn PV omvormer doet.

[ Voor 15% gewijzigd door Maasluip op 07-07-2021 11:38 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 21:55
Ik krijg over een week of 2 mijn zonnepanelen geleverd. Ik wil graag een overzicht van hetgeen ik opwek, direct gebruik, gebruik van het net en teruglever aan het net.

Als ik alles goed gelezen heb, moet bovenstaande kunnen middels de combinatie P1 meter en 3-fase kWh meter (want 3-fase omvormer), correct?

Wat de aansluiting van de 3-fase kWh meter betreft, welke draden komen er bovenin? Degene die van de panelen af komen of degene die van de meter afkomen? De schematische tekening is me niet geheel duidelijk.

En tot slot, zijn er nog ergens combi-deals te vinden van de P1 en 3-fase kWh, kortingscodes of andere manieren om iets voordeel te pakken? Ik blijf tenslotte een echter Nederlander ;)

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08-2022
Door niks te kopen pakt je het grootste voordeel.
Hoeveel kWh moet je terug leveren eer je je investering terug hebt verdient ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• coelho
RobAkm schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:59:
Door niks te kopen pakt je het grootste voordeel.
Hoeveel kWh moet je terug leveren eer je je investering terug hebt verdient ?
Die opmerking is erg makkelijk natuurlijk. Je kunt er ook voor kiezen je data niet te bekijken, of gebruik te maken van gratis alternatieven en een rekenmachine. Als iedereen zo zou denken dan heeft zo'n product geen toegevoegde waarde.

Ik zou juist straks ook met een Energy Socket erbij gaan kijken waar ik nog kan besparen aan sluipverbruik. Zou helemaal mooi zijn als zo'n Energy Socket samen met de app als een soort klik aan klik uit zou werken, zodat je bepaalde verbruikers kunt programmeren om volledig uit te schakelen op vaste tijden.

Maar goed, je concrete vraag: P1 is 30 euro, 3-fase kWh is 130 euro, samen 160. Bij een kWh prijs van 20 cent (is te laag, maar maak een ruime tvt schatting), is dat 800kWh. Dat is met mijn installatie een extra tvt van iets minder dan 40 dagen. Lijkt me te overzien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
En daarnaast is het gewoon leuk om alles real-time te volgen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Welkom in dit verslavende topic :)
Maar je aanname is goed. Als je een 3fase omvormer hebt moet je een 3 fase kWh meter kopen. De P1 meter erbij en je hebt het complete beeld (verbruik, opwek en wat er 'over de lijn gaat'). Zowel nu, per dag, week, maand.
Mocht je een 1 fase omvormer hebben dan kun je gewoon een 1 fase kWh meter kopen (ook al heb je 3 fase aansluiting)
De socket kun je (eenvoudige) tijdschakelaars mee instellen. Ik gebruik hem momenteel om de pomp van de zwembad te schakelen.

Aansluitingen zie de installatiehandleiding.

[ Voor 11% gewijzigd door IJsbeer op 09-07-2021 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
IJsbeer schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:58:
Welkom in dit verslavende topic :)
Maar je aanname is goed. Als je een 3fase omvormer hebt moet je een 3 fase kWh meter kopen. De P1 meter erbij en je hebt het complete beeld (verbruik, opwek en wat er 'over de lijn gaat'). Zowel nu, per dag, week, maand.
Mocht je een 1 fase omvormer hebben dan kun je gewoon een 1 fase kWh meter kopen (ook al heb je 3 fase aansluiting)
De socket kun je (eenvoudige) tijdschakelaars mee instellen. Ik gebruik hem momenteel om de pomp van de zwembad te schakelen.

Aansluitingen zie de installatiehandleiding.
De socket is alleen nog niet publiekelijk verkrijgbaar volgens mij? Kan 'm namelijk niet in de shop vinden.

Bij de 1fase kWh meter staat er in de installatietekening netjes aan welke kant de panelen moeten en aan welke kant 'de meterkast', maar bij de 3fase kWh meter staat dit niet zo duidelijk. Daar staat alleen aan de bovenkant L1, L2, L3 en N in, en aan de onderkant uit. Volgens mij zou de volgorde zo moeten zijn, maar had graag bevestiging. Wellicht van @HomeWizard_NL ?

Zonnepanelen --> 3fase omvormer --> IN bovenkant 3fase kWh meter --> UIT onderkant 3fase kWh meter --> meterkast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
coelho schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:00:
[...]

De socket is alleen nog niet publiekelijk verkrijgbaar volgens mij? Kan 'm namelijk niet in de shop vinden.

Bij de 1fase kWh meter staat er in de installatietekening netjes aan welke kant de panelen moeten en aan welke kant 'de meterkast', maar bij de 3fase kWh meter staat dit niet zo duidelijk. Daar staat alleen aan de bovenkant L1, L2, L3 en N in, en aan de onderkant uit. Volgens mij zou de volgorde zo moeten zijn, maar had graag bevestiging. Wellicht van @HomeWizard_NL ?

Zonnepanelen --> 3fase omvormer --> IN bovenkant 3fase kWh meter --> UIT onderkant 3fase kWh meter --> meterkast
bovenkant is je ''230v''/ meterkast kant, onderkant is dat wat je wil meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:43:
[...]

bovenkant is je ''230v''/ meterkast kant, onderkant is dat wat je wil meten.
Bedankt, dus mijn omvormer aan de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:34
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:29:
[...]

Firmware 2.11, vanaf de laatste app versie (1.5.0) heb je de mogelijkheid om de api voor de kwh meter in te schakelen vanuit de app instellingen > meters > kwh meter > Lokale API
Moet je nog steeds als tester aangemeld worden voor de nieuwe firmware?
Meter is vandaag geinstalleerd, maar de local api knop kan niet omgezet worden....

HWM-SDM230
Software : 1.50

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
raymondw schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 20:36:
[...]

Moet je nog steeds als tester aangemeld worden voor de nieuwe firmware?
Meter is vandaag geinstalleerd, maar de local api knop kan niet omgezet worden....

HWM-SDM230
Software : 1.50
Neem even contact op via pb met een vermelding van je homewizard account. Ik vermoed dat je kwh meter nog geen update heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
P1 meter is geïnstalleerd. Nu nog 2 weken wachten op mijn panelen en het in gebruik nemen van mijn kWh meter. Hoe kan ik me aanmelden voor de sockets?

Ik zie dat mijn P1 meter een delay heeft van een seconde of 5, is dat normaal?
Verder is het gelukt om mijn tarieven in te voeren.

In dit topic al eerder ter sprake gekomen, maar wat mij betreft ook een must have is de mogelijkheid om straks als ik van energiecontract ga overstappen (jaarlijks), aan te geven wat de einddatum van deze tarieven is en de ingangsdatum van de nieuwe tarieven en dus een exacte calculatie te krijgen.

Daarbij ook de mogelijkheid om te salderen én teruglevertarief vooor overproductie in te voeren, evenals het meenemen van de afbouw van salderen in NL vanaf 2023. Deze opties mogen best advanced of energy+ zijn, maar zijn mijns inziens wel nodig voor optimale beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
@coelho
Als ze de panelen nog komen installeren bestel dan nu een kWh meter en vraag de instellateur deze gelijk te plaatsen.

Wil dat nu achteraf nog doen en heb geen ruimte in de meterkast (din rail vol op de plek waar de nieuwe PV schakelaar zit). Alleen voor een stukje extra inzicht de meterkast verbouwen twijfel ik nog over.

Edit: begrijp dat je die al hebt liggen... was nog vroeg :)

[ Voor 8% gewijzigd door hoevenpe op 11-07-2021 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
hoevenpe schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:12:
@coelho
Als ze de panelen nog komen installeren bestel dan nu een kWh meter en vraag de instellateur deze gelijk te plaatsen.

Wil dat nu achteraf nog doen en heb geen ruimte in de meterkast (din rail vol op de plek waar de nieuwe PV schakelaar zit). Alleen voor een stukje extra inzicht de meterkast verbouwen twijfel ik nog over.

Edit: begrijp dat je die al hebt liggen... was nog vroeg :)
Heb een 2x12 nieuwe kast besteld omdat mijn oude vol zat en de elektricien er toch is. En inderdaad, ik heb de meter al liggen en zal 'm direct laten inbouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06-07 14:29
Een snelle vraag, voor ik alle pagina`s ga doorzoeken; als er niet veel zon is, zeg 260W, en de wasmachine draait, geeft de meter dan 0 aan? Ik weet dat de PV energie levert maar hij staat regelmatig een paar uur op 0!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Een paar uur lang precies evenveel verbruiken als opwekken, dat is mij te toevallig. @cwrm63

[ Voor 5% gewijzigd door hjs op 11-07-2021 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Als het water van de wasmachine opgewarmd wordt dan zal er ~2000W getrokken worden, maar als het water warm is en alleen de motor draait (of afpompt) dan maar >250W, dus ja het verbruik tov van je opwekking kan enige tijd op ~0 staan.,,,,maar echt nul, denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06-07 14:29
RobAkm schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:28:
Als het water van de wasmachine opgewarmd wordt dan zal er ~2000W getrokken worden, maar als het water warm is en alleen de motor draait (of afpompt) dan maar >250W, dus ja het verbruik tov van je opwekking kan enige tijd op ~0 staan.,,,,maar echt nul, denk het niet.
Ik heb net gekeken en de droger loopt via de PV-verdeler. De kWh meter geeft dan +430W aan. en de SMA omvormer geeft 343W aan als teruglevering. Zodra ik echter de droger op pauze zet, loopt de kWh meter direct naar -343. Dus hij werkt wel en gebruikt dus direct stroom van de panelen en +/- 400 W haalt hij uit het net.
Ben blij dat hij het wel doet. Had het al eens eerder gemerkt, als ik niet thuis was maar nu was het vrouwtje de gehele dag aan het wassen.
Bedankt voor jullie reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
coelho schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:57:
P1 meter is geïnstalleerd. Nu nog 2 weken wachten op mijn panelen en het in gebruik nemen van mijn kWh meter. Hoe kan ik me aanmelden voor de sockets?

Ik zie dat mijn P1 meter een delay heeft van een seconde of 5, is dat normaal?
Verder is het gelukt om mijn tarieven in te voeren.

In dit topic al eerder ter sprake gekomen, maar wat mij betreft ook een must have is de mogelijkheid om straks als ik van energiecontract ga overstappen (jaarlijks), aan te geven wat de einddatum van deze tarieven is en de ingangsdatum van de nieuwe tarieven en dus een exacte calculatie te krijgen.

Daarbij ook de mogelijkheid om te salderen én teruglevertarief vooor overproductie in te voeren, evenals het meenemen van de afbouw van salderen in NL vanaf 2023. Deze opties mogen best advanced of energy+ zijn, maar zijn mijns inziens wel nodig voor optimale beleving.
De ''delay'' van je p1 meter is afhankelijk van je slimme meter. dsmr versie 2 en 4 hebben elke 5/10 seconde. en dsmr 5 elke seconde.

Een exacte calculatie is zo goed als niet te doen om in te vullen als klant :-( . Wij kiezen er daarom bewust voor om de prijzen meer als een indicatie te houden dan 100% gelijk aan je afrekening. Ook voor als gebruikers de Energy app aanhouden als waarheid en zelf een invulfout hebben gemaakt. Voor het overgrote deel van de gebruikers is zelfs het huidige tarieven al te complex en worden er veel fouten gemaakt, met vervolgens verontwaardigde gebruikers als resultaat(dit vraagt ook veel van de klantenservice).
linkje naar hele artikel op onze website over tarieven

Tegenwoordig is het zelfs zo dat er bij sommige energieleveranciers anders wordt gerekend (per telwerk, per totalen of eerst tegen dal en dan tegen normaal tarief) afhankelijk van hoeveel je gebruikt hebt. 8)7 dus ze maken het er zelf ook niet makkelijk op. Net zoals bij teruglevering bij sommige leveranciers je tot X meer dan je jaar teruglevering mag salderen. Ook gelden er in andere landen ook weer andere regels bij energieleveranciers (zoals bijvoorbeeld België en duitsland). Hierdoor is het aantal instellingen en ''edge cases'' enorm als je een accurate calculatie wil doen.

We zijn het met je eens dat tarieven ''uitgebreider'' zou moeten kunnen, algemeen nederland lijkt hier alleen nog niet klaar voor te zijn :X

[ Voor 28% gewijzigd door HomeWizard_NL op 12-07-2021 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-07 19:44
En misschien nog een aanvulling voor over 2 jaar; dan salderen je tot een bepaald percentage dat jaarlijks daalt...

De echte winst zit in het inzicht in je verbruik (en aanpassen van leefstijl) en regelmatig overstappen van leverancier (de overstapbonus wordt overigens natuurlijk betaald door mensen die niet overstappen).

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
@HomeWizard_NL
Gaat de P1 module ook het warmteverbruik tonen na het plaatsen van de 'slimme warmtemodule'?

Dat lijkt me vergelijkbaar met gas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-07 13:45
Ik vraag me af waarom er een verschil te zien is in de opbrengst (realtime of near realtime).

Nu kijk ik bijvoorbeeld naar de omvormer en die geeft aan: Generating 4170W.

Als ik in de app kijk van Energy, dan geeft de Nu grafiek van de Zonnepanelen waar ik de WiFi kWh meter voor heb: 4100W.

Het verschil wat ik opmerk is altijd tussen de 50 a 70W.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Daar zijn verschillende oorzaken voor:
- De omvormer meet aan de DC kant (dus eigen verbruik moet daar nog vanaf, en voel maar eens hoe warm dat ding wordt, dat kost een hoop vermogen)
- Leidingverliezen naar de meterkast (minimaal)
- De kWh meter is MID gecertificeerd, dus correct meetwaarde. De omvormer niet (en heeft belang bij een 'hogere' afwijking).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
hoevenpe schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:41:
@HomeWizard_NL
Gaat de P1 module ook het warmteverbruik tonen na het plaatsen van de 'slimme warmtemodule'?

Dat lijkt me vergelijkbaar met gas...
Zover nu bekend is dit een compleet losgekoppeld systeem van de slimme meter... met andere woorden, de module praat direct met Eneco, geen netleverancier ertussen (en ook geen p1 poort of andere uitlees poort)

onderstaande quote van Eneco's ontwikkelpartner:
“De grote uitdaging van dit programma was dat het een echte innovatie betrof, een technische toepassing die nieuw is voor Eneco én nieuw in de markt. Op afstand uitleesbare meters zijn er natuurlijk al wel, maar met de slimme warmtemodule hebben we bewust voor een compleet nieuwe oplossing gekozen”, aldus Eelco van Hemmen, programmamanager Verslimmen.

“Deze oplossing hebben we zelf ontworpen, ontwikkeld en geïmplementeerd. Dit hebben wij gedaan binnen de hele keten, van klantenservice via operations tot en met monteursorganisatie, zonder dat op voorhand de benodigde kennis en ervaring voor handen was.”

[ Voor 38% gewijzigd door HomeWizard_NL op 12-07-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno Stam
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-07-2021
Voor de account wordt wel je wachtwoord via email verstuurd.
Dit kan eigenlijk niet meer anno 2021 https://plaintextoffenders.com/

Denk dus goed na of en welke informatie je aan ze geeft. Ze gaan hier wat mij betreft niet zorgvuldig genoeg mee om.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_hNAnCXj1xjHsY7v6uaIdci8RM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SwOmCKw3VRkjuqrtnHMsxnMB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Euhm, dat is een gegenereerd wachtwoord. Niet het wachtwoord dat jij ooit hebt ingegeven.
Als je wilt impliceren dat ze het wachtwoord niet encrypted opslaan, dat weet je dus helemaal niet op basis van deze gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maar een wachtwoord in plain text sturen is geen goed idee, en dat is waar plaintextoffenders over gaat.

Dit is ook als je vanuit de app het wachtwoord reset, dan krijg je dit gegenereerde wachtwoord. Je kunt via de website een eigen wachtwoord instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Dat is niet wat ik begrijp uit die site. Ook geven ze nu niet aan hoe het dan wel zou moeten.
Of je nu een gegenereerd wachtwoord krijgt of een link in de mail die 'uniek' is, is mijns inziens hetzelfde. Ik zie hier geen security issue in.

Wat ik van HW tot nu toe heb gezien zou het me ten zeerste verbazen dat ze ww plaintext zouden opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IJsbeer schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:29:
Dat is niet wat ik begrijp uit die site.
https://plaintextoffenders.com/about/
"Emailing your password to you even without the website actually storing it on their servers can be just as bad. Email is not a secure medium. It was never designed to be one. It’s susceptible to Man In The Middle (MITM) attacks and a slew of other issues.

We’re tired of websites abusing our trust and storing our passwords in plain text or emailing our passwords to us, exposing us to danger. Here we put websites we believe to be practicing this to shame."

Dus ook een wachtwoord genereren en plain text naar je toesturen is geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudVisser
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-01 11:49
BlakHawk schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:55:
Zo kwam het pakketje binnen, via brievenbuspost, dus het moest wel een klein apparaatje zijn...

[Afbeelding]

Met het openen van de PostNL doos, kwam een nog kleiner doosje tevoorschijn

[Afbeelding]

Snel uitpakken dan maar, want na gesteggel met Domoticz en een defecte P1 kabel, was ik toch wel heel benieuwd naar deze iplossing van HomeWizard.

[Afbeelding]

In de verpakking een meter en een stroomadapter. Nu weet ik niet of de stoomadapter standaard wordt meegeleverd, of omdat men wist dat ik een oudere slimme meter heb. Vanaf DSMR 5 meters is geen aparte stroomadapter meer nodig!

[Afbeelding]

Het is echt een klein apparaatje met een simpele knop met led licht erom heen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Koppelen via de app was appeltje eitje, de app geeft alle instructies noodzakelijk en ik zou het zo aan mijn ouders of zelfs schoonouders 😉 kunnen geven. Een kind kan de was doen!

Daar zit hij dan!

[Afbeelding]

In de app heb je vervolgens direct inzicht!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wij hebben overigens geen gasaansluiting thuis, uiteraard meet de meter deze wel indien je slimme meter ook gas meet!
Wij hebben achter de zonnepanelen ook precies deze Landis GYR+ E350. Op de foto lijkt er een voeding te zijn aangesloten. Heb je daar verplicht een extra voeding voor nodig of kan de slimme meter genoeg stroom leveren over de P1 kabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Op de meter staat DSRM 4.2.. dan kan dat niet. Pas vanaf 5.x levert de poort voldoende stroom.

Van de website van HW:
Let op!: Als je een slimme meter hebt met een SMR versie van 5.0 of hoger geeft deze genoeg stroom voor werking zonder een adapter. (je vind de SMR versie op je slimme meter) Bij oudere slimme meters met een lagere SMR versie heb je een Micro USB adapter nodig.

[ Voor 62% gewijzigd door IJsbeer op 15-07-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Weet iemand of je in de app ergens kunt zien wat de maximale up en down wattage op een dag/week/etc. is?

Zie dat in de live data als ik toevallig kijk maar als ik naar de dag grafiek kijk toont deze op een tijdstip een afgerond gemiddelde wat lager ligt dan de pieken die ik de live data zie. (wil zien of en wanneer ik in de buurt van de grenzen van mijn 1 fase aansluiting kom)

[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 16-07-2021 21:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
De pieken in dag/uur overzicht zijn gemiddeldes. Geen idee wat de echte getallen zijn (staat wel ergens in dit topic), maar laten we stellen dat de dag-grafiek een gemiddelde is van 5 minuten. Dan kan het best zijn dat je een piek hebt gehad van 4kWh, en de rest maar 100 Wh, dus dan staat het puntje nog steeds heel laag. Met andere woorden: de pieken zie je niet.
Voor zover ik weet is het ook niet mogelijk in de app om je max verbruik terug te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:10
Weet iemand op welke pool de kWh meter eigenlijk de stroom meet? De kWh meter heeft aansluitingen voor Lin, Luit, Nin en Nuit. Ik vraag me af of het echt nodig is om de gebruiker op Luit en Nuit aan te sluiten.

Omdat ik een gebruiker met een groot vermogen meet zou ik wat warmte kunnen besparen als de N van de gebruiker direct op de automaat zou kunnen in plaats van op Nuit van de kWh meter. Ik begrijp dat ik Nin moet aansluiten om de kWh meter van energie te voorzien.

Voor de duidelijkheid bedoel ik dus zo. Dat scheelt 2 verbindingen naar de eindverbruiker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyQTrG4zAYNYqON384eG4w-XY2o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5JLDbpnlNRELsebtDYk2Xr9I.png?f=user_large

Bij de sdm120 mag dat trouwens wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vPgp6QauRmmir3i2U0zpHP7xVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQJ4EonjSdKtwVFac2nCjbA8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door WVL_KsZeN op 18-07-2021 15:46 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
WVL_KsZeN schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:58:
Weet iemand op welke pool de kWh meter eigenlijk de stroom meet? De kWh meter heeft aansluitingen voor Lin, Luit, Nin en Nuit. Ik vraag me af of het echt nodig is om de gebruiker op Luit en Nuit aan te sluiten.

Omdat ik een gebruiker met een groot vermogen meet zou ik wat warmte kunnen besparen als de N van de gebruiker direct op de automaat zou kunnen in plaats van op Nuit van de kWh meter. Ik begrijp dat ik Nin moet aansluiten om de kWh meter van energie te voorzien.

Voor de duidelijkheid bedoel ik dus zo. Dat scheelt 2 verbindingen naar de eindverbruiker.
[Afbeelding]

Bij de sdm120 mag dat trouwens wel:
[Afbeelding]
Ja dat kan :) (exact als in je voorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
HomeWizard_NL schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:20:
[...]

Verdurrie! Had dat direct in de handleiding gezet :P

Even de schroevendraaier gepakt en Bam! Scheelt weer 2 keer overgangsweerstand naar de omvormer van de zonnepanelen en maar 1x stroom door de kWh meter in plaats van 2x..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyO1Qj2meh-GP7_96yg3zRrdb50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWSYj0z1LXuD9XvfE7DvsJwQ.jpg?f=fotoalbum_large

En het draait weer..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5K8IOdmgZs7eE75PMuP0k9dP0x8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DL3htJbQjKupUtfhZ6hhKmwO.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien nog een verbeterpuntje : die kooien van de Eastron vind ik maar vervelende dingen. Ze worden niet opengehouden/geduwd door een veer. Soms schuift de kooi dicht als je een verbinding wil maken en is het prutsen om de draad er goed in te krijgen. Die van ABB zijn echt veel fijner en meer foolproof.

[ Voor 11% gewijzigd door WVL_KsZeN op 18-07-2021 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martgom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-01 21:46
HomeWizard_NL schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:20:
[...]

Dat was inderdaad een goede toevoeging aan de handleiding 😜
Zijn er ook alternatieve aansluitmogelijkheden voor de 3fase meter? Heb nu alles toch al omgelegd maar mocht ik er nog eentje nodig hebben…

99x TS-165C2 | ZO | 16,33 kWp | SolarEdge SE15K 3 Fase | NIBE F2040-16 | SMO20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
WVL_KsZeN schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:16:
[...]

Verdurrie! Had dat direct in de handleiding gezet :P

Even de schroevendraaier gepakt en Bam! Scheelt weer 2 keer overgangsweerstand naar de omvormer van de zonnepanelen en maar 1x stroom door de kWh meter in plaats van 2x..

[Afbeelding]

En het draait weer..
[Afbeelding]

Misschien nog een verbeterpuntje : die kooien van de Eastron vind ik maar vervelende dingen. Ze worden niet opengehouden/geduwd door een veer. Soms schuift de kooi dicht als je een verbinding wil maken en is het prutsen om de draad er goed in te krijgen. Die van ABB zijn echt veel fijner en meer foolproof.
Je kan de kooi er relatief makkelijk af klikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-07 21:49
Is er al meer bekend over wanneer de homewizard stekker beschikbaar komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
rolandmegens schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:02:
Is er al meer bekend over wanneer de homewizard stekker beschikbaar komt?
Zodra we hier meer over kunnen zeggen laten we het weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happylife
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-05 13:10
Sinds vanmiddag krijg ik steeds de melding dat de P1 meter 'offline' is, ik zie echter dat hij is verbonden met een access point, goed bereik heeft en constant internet activiteit heeft. Ik heb al geprobeerd om de meter opnieuw te verbinden met mijn WiFi, maar helaas blijft dit probleem zich voordoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 04-07 21:09
@happylife ik keek nu net ook even in de app. Er worden helemaal geen gegevens getoond. Ik zie bij de settings wel dat de p1 meter online is. Wellicht problemen @HomeWizard_NL ?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:26
Misschien een domme vraag maar ik wil ook heel graag een p1 meter installeren voor mijn verbruiken beter te monitoren.
Ik heb alleen een hele oude meter waarvan de beschermkap ook nog verzegeld is kan ik dit aansluiten of niet ?
Foto als voorbeeld Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sr18eAdU81qxTz-4gsLHyYwARE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6yJ2ZebkjR5UJmigvuJ1QzKg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Philtjens Om een P1 meter te kunnen gebruiken moet je wel een kWh-meter hebben met een P1 aansluiting. Dat zit alleen op de zogenaamde slimme meters met DSMR 4 of hoger.

Jij hebt nog een oude draaischijfmeter, daar zit dat dus niet op.

Je kan wachten tot je een slimme meter krijgt (of betalen om deze eerder te krijgen). Een andere oplossing kan zijn om zelf een extra kWh-meter te kopen, die je dan na de meter van de netbeheerder kan plaatsen.

Zo te zien heb je maar 1 fase, dus je zou deze kunnen gebruiken, maar er bestaan natuurlijk ook andere merken.

Als je geen verstand hebt van elektriciteit dan moet je er niet zelf mee gaan lopen knutselen, maar dit door iemand laten doen die daar wel verstand van heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:26
JeroenE schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 07:29:
@Philtjens Om een P1 meter te kunnen gebruiken moet je wel een kWh-meter hebben met een P1 aansluiting. Dat zit alleen op de zogenaamde slimme meters met DSMR 4 of hoger.

Jij hebt nog een oude draaischijfmeter, daar zit dat dus niet op.

Je kan wachten tot je een slimme meter krijgt (of betalen om deze eerder te krijgen). Een andere oplossing kan zijn om zelf een extra kWh-meter te kopen, die je dan na de meter van de netbeheerder kan plaatsen.

Zo te zien heb je maar 1 fase, dus je zou deze kunnen gebruiken, maar er bestaan natuurlijk ook andere merken.

Als je geen verstand hebt van elektriciteit dan moet je er niet zelf mee gaan lopen knutselen, maar dit door iemand laten doen die daar wel verstand van heeft.
Dat dacht ik al.

Dan wacht ik nog voorlopig tot ik de nieuwe meter krijg vroeger aanvragen ga ik ook niet doen.

Heb pas vorog jaar mijn panelen geplaatst en wil zo lang mogelijk mijn terug draaiende meter behouden.

Toch bedankt voor het meedenken van mijn situatie 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Vandaag zijn mijn nieuwe panelen geplaatst. De 3fase kWh meter is erin gezet en ik had al een P1. Het lijkt echter nog niet te werken zoals het hoort. Daarom aan jullie de vraag wat er mis gaat.

De situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ekLyF1x5VaeOj9YAH0cyLb5R8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IH0VcINqjT0zuNci49mT9s5r.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals te zien geeft de kWh meter keurig 3 fasen weer op de meter.

In de app zie ik echter het volgende:

Nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2psrPT8VK8XO-V5Zbh-aTkDeks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4NBfYrT8GWOKxGzE5Ql1tZw.jpg?f=fotoalbum_large

Het is alsof mijn panelen niks opleveren, terwijl ze momenteel zo'n 6000W aan het opwekken zijn. Bij stroomgebruik blijft dat dingetje maar ronddraaien. Stroom totaal laat volgens mij de som van (opwekking - gebruik) zien. Met een wasmachine aan kan dat wel kloppen.

Vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GddVmLgnXduxQ9_6FDG_Vj6ls4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QUx5xfkD5DoNchbmQFq4VjWa.jpg?f=fotoalbum_large

Wederom is het net alsof ik geen opbrengst van de panelen heb. Nogmaals, de meter zelf laat wel opbrengst zien zoals op de eerste foto te zien is. Verder is stroomgebruik en stroom totaal hier nog steeds hetzelfde. Zoals ik de omschrijving begrijp, zouden beiden iets anders moeten laten zien dus ook andere totalen hebben.

Kortom, gevoelsmatig klopt er iets niet. Met name omdat ik volgens de grafiek geen opbrengst van mijn panelen heb, geen actueel stroomverbruik heb en bij 'vandaag' de onderste twee grafieken dezelfde opbrengst laten zien. Gaat er iets mis, en zo ja, wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
HomeWizard_NL schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:47:
[...]

Je kan de kooi er relatief makkelijk af klikken.
Je bedoelt het klepje. Ik bedoel de kooi zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
coelho schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:12:
Vandaag zijn mijn nieuwe panelen geplaatst. De 3fase kWh meter is erin gezet en ik had al een P1. Het lijkt echter nog niet te werken zoals het hoort. Daarom aan jullie de vraag wat er mis gaat.

De situatie:
[Afbeelding]

Zoals te zien geeft de kWh meter keurig 3 fasen weer op de meter.

In de app zie ik echter het volgende:

Nu:
[Afbeelding]

Het is alsof mijn panelen niks opleveren, terwijl ze momenteel zo'n 6000W aan het opwekken zijn. Bij stroomgebruik blijft dat dingetje maar ronddraaien. Stroom totaal laat volgens mij de som van (opwekking - gebruik) zien. Met een wasmachine aan kan dat wel kloppen.

Vandaag:
[Afbeelding]

Wederom is het net alsof ik geen opbrengst van de panelen heb. Nogmaals, de meter zelf laat wel opbrengst zien zoals op de eerste foto te zien is. Verder is stroomgebruik en stroom totaal hier nog steeds hetzelfde. Zoals ik de omschrijving begrijp, zouden beiden iets anders moeten laten zien dus ook andere totalen hebben.

Kortom, gevoelsmatig klopt er iets niet. Met name omdat ik volgens de grafiek geen opbrengst van mijn panelen heb, geen actueel stroomverbruik heb en bij 'vandaag' de onderste twee grafieken dezelfde opbrengst laten zien. Gaat er iets mis, en zo ja, wat?
Hij zit dan verkeerd om aangesloten. Omdat de kwh meter bi directioneel is, is deze richtingsgevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 18:25:
[...]

Hij zit dan verkeerd om aangesloten. Omdat de kwh meter bi directioneel is, is deze richtingsgevoelig.
Chips, heb ik het de monteur laten doen omdat ik er zelf geen kaas van gegeten heb, is het nog niet goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
coelho schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 18:34:
[...]

Chips, heb ik het de monteur laten doen omdat ik er zelf geen kaas van gegeten heb, is het nog niet goed...
De monteur zal de handleiding dan wel niet gelezen hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-07 18:09
Rond 17:30 p1 n kwh meter offline. De p1 meter kwam af en toe weer op en dan weer down. Lijkt nu up te blijven maar kwh meter blijft offlline. KWeet iemand hoe je dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:55
Ik heb momenteel een rpi met domoticz (naar influxdb, naar grafana) draaien om mijn verbruik te monitoren. Dat werkt opzich prima, ondanks dat ik niet heel veel kaas heb gegeten van programmeren.

Sinds gisteren liggen er zonnepanelen, dus ik zoek een oplossing voor het monitoren van het daadwerkelijke verbruik. Homewizard i.c.m. hun p1 en kwh meter lijkt me hier een meer dan geschikte oplossing voor.

Het probleem zit hem echter in mijn meterkast, ik heb nog maar plek voor 2x1 automaat (niet naast elkaar helaas).
Ik heb de laatste pagina's doorgelezen, en gezocht in het topic, maar ik kom er niet uit of er ook kWh meters zijn die maar 1 automaat breed zijn, en ook werken met Homewizard.
Het aansluiten moet wel lukken, en anders moet ik de installateur van de zonnepanelen vragen of hij 1 groep kan verplaatsen zodat er plaats komt voor de kwh meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Bij mij zit de groep van de panelen en de kWh meter gewoon in een apart 'kastje'naast de meterkast.. werkt prima. Eerste hit uit Google: https://www.elektramat.nl...modules-146x180-mm-gd106e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:55
Thanks, wist niet of het ook geinstalleerd kan/mag worden separaat van de centrale kast, maar wel dus :)

Dus als ik het goed begrijp: lege kast ophangen nabij de omvormer, groep van de panelen uit de centrale kast en vervolgens: omvormer -> kwh meter* -> groep zonnepanelen* -> aardlek centrale kast, waarbij * in de separate kast zitten?

Anyway, dat wordt waarschijnlijk toch werk voor een elektricien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
De aardlek hoeft waarschijnlijk ook niet. Vaak wordt een alamat geplaatst bij de zonnepanelen (= zekering + aardlek in 1). Maar de rest klopt.
Plaatje: https://gathering.tweaker...bookmark/2002754/66140658
Het enige verschil is dan dat de grijze kabels tussen de kasten lopen en je die dus niet ziet (en het dan ook geen buitenkabels zijn :D) . Maar laat dat over aan de mensen die de panelen installeren, die hebben dat vaker gedaan.
Wellicht wel melden dat je de kWh meter geinstalleerd wilt hebben en dat ze dan een extra kast meenemen. Maar kan me voorstellen dat ze die standaard in de bus hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-06 17:02
Heb Energy+ en kan dus naar excel of dergelijke exporteren. Met het capaciteitstarief in gedachten (voor België), vroeg ik me af of je op één of andere manier de maximale piekvermogen kan aflezen? Als ik naar 'mains" meter naar excel exporteer zie ik enkel waardes per 15 min mbt import een getalletje en mbt export een getalletje.

Dus ik veronderstel dat die cijffers reeds een gemiddelde verbruik weergeeft van dat kwartier? Klopt dit? Ben ik daar iets mee? Gaat Fluvius in de toekomst ook zo meten dus vb kijken wat er gemiddeld gebruikt wordt in kwartier 9u00 tot 9u15, dan volgende kwartier van 9u15 tot 9u30, etcetc?

(PS: heb nog analoge meter, dus kan niet op website van Fluvius zelf gaan zien, maar wil wel al graag inzicht hebben hierin. Heb daarom dus een 3 fase kWh metre)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Leffunk schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:03:
Heb Energy+ en kan dus naar excel of dergelijke exporteren. Met het capaciteitstarief in gedachten (voor België), vroeg ik me af of je op één of andere manier de maximale piekvermogen kan aflezen? Als ik naar 'mains" meter naar excel exporteer zie ik enkel waardes per 15 min mbt import een getalletje en mbt export een getalletje.

Dus ik veronderstel dat die cijffers reeds een gemiddelde verbruik weergeeft van dat kwartier? Klopt dit? Ben ik daar iets mee? Gaat Fluvius in de toekomst ook zo meten dus vb kijken wat er gemiddeld gebruikt wordt in kwartier 9u00 tot 9u15, dan volgende kwartier van 9u15 tot 9u30, etcetc?

(PS: heb nog analoge meter, dus kan niet op website van Fluvius zelf gaan zien, maar wil wel al graag inzicht hebben hierin. Heb daarom dus een 3 fase kWh metre)
Hoi leffunk,

De data die fluvius (netbeheerder belgie) hiervoor gaat gebruiken is hetzelfde. Anders zou een piek van een seconde je hele maand bepalen. Overigens is er geen data met hogere resolutie beschikbaar via p4 (de data die de netbeheerder krijgt) fluvius zal dus de tarieven gaan bepalen op basis van je gemiddelde kwartier.

[ Voor 4% gewijzigd door HomeWizard_NL op 01-08-2021 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Vraagje @HomeWizard_NL

Hebben jullie weleens een functie overwogen om data te delen met 'vrienden' zoals bij www.mindergas.nl?
Mijn buurman en ik zijn beide fanatiek en hebben jullie meter. We leggen nu vaak de telefoons naast elkaar maar een soort overlay met een andere kleur zouden we tof vinden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXoSuiKvTb-CYUwI2zzpecURlXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aBQzgWdOpgofCU2rMIslZRY7.png?f=fotoalbum_largeIn de laatste update van Home Assistant zit een nieuw Energy Dashboard. Hier worden diverse devices gecombineerd om zo een totaal energiebeeld te krijgen, bijv wordt de P1 meter van HomeWizard ondersteund samen met de API van SolarEdge waardoor je niet een aparte meter nodig hebt om het "echte" verbruik te monitoren (al is die wel wat meer secuur, zoals je in bovenstaande grafiek ziet klopt het niet helemaal rond 11 uur).

Ook zou je hier de individuele devices in kunnen toevoegen maar die van HomeWizard zitten hier niet bij, zit toevallig de ontwikkelaar hiervan ook in dit forum of weet iemand hoe je deze toch toe kan voegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Iets minder secuur? Als ik kijk wat mijn SE omvormer per dag oplevert en wat de kWh meter oplevert zit ongeveer 10% verschil in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
IJsbeer schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:30:
Iets minder secuur? Als ik kijk wat mijn SE omvormer per dag oplevert en wat de kWh meter oplevert zit ongeveer 10% verschil in..
Heeft dit niet te maken met dat de kWh meter ook de omvormer meeneemt?

In de grafiek lijkt het totaal wel redelijk te kloppen maar denk dat het verschil in de grafiek komt doordat de timestamps van de SE API wellicht net niet overeen komen met de timestamps van de P1 meter en hierdoor de waardes een uur later zetten bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
IJsbeer schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:30:
Sinds ik mijn omvormer van zolder naar de meterkast beneden heb verplaats (+- 1.5 kabel tussen omvormer en meterkast) is het verschil bij mij redelijk klein geworden, maar alsnog significant.

Opbrengst vandaag volgens SolarEdge is 11,82kWh, volgens homewizard 11,5kWh.

Gisteren 13.82 vs 13,4kWh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
De SE meet aan de DC kant.. dus idd het verlies van de omvormer zit er niet bij. En de kWh meter is gecertificeert, de SE niet (en heeft belang bij een hogere afronding)... Dat er vershil is, is niet gek dus.
Dat de tijd 1 uur verschilt zou ik wel veel vinden. De 'huidige' waarde kan wel flink afwijken, gezien de SE maar 1 keer per x minuten een stand doorgeeft...
Dat verschil heb je overigens ook bij de P1 en kWh meter, of ze moeten met een servertijd syncrhonisatie werken.. Maar binnen de seconde is dat een klein verschil lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13:29
martgom schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:28:
Zit toevallig de ontwikkelaar hiervan ook in dit forum of weet iemand hoe je deze toch toe kan voegen?
Met versie 0.8.2 of hoger van de onofficiële integratie kan je de P1 meter en kWh meters toevoegen aan dit dashboard. Installeren kan je het best via HACS doen. Lees hier hoe. Voor verdere vragen hiervan kan je beter op het HA forum zijn.

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martgom
DCSBL schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 23:04:
[...]

Met versie 0.8.2 of hoger van de onofficiële integratie kan je de P1 meter en kWh meters toevoegen aan dit dashboard. Installeren kan je het best via HACS doen. Lees hier hoe. Voor verdere vragen hiervan kan je beter op het HA forum zijn.
Thx, dit was inderdaad de oplossing, ik draaide nog op 0.7.2, dacht dat deze automatisch updates installeerde. Heb nu de kWh meters ook toe kunnen voegen.

• YoupDeBoer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-06 12:16
Ik heb de Energy+ optie genomen op de P1-meter. Onder andere om de data te exporteren, bewaren en bewerken op de pc. Misschien beetje brutale vraag, maar heeft er toevallig al iemand een mooi format in Excel in elkaar geknutseld waarbij je enkel de csv data hoeft te verversen en dan diverse grafieken krijgt?
Anders ga ik er eens mee aan het stoeien wanneer de dagen weer korter en kouder worden.

• RobAkm
<knip>

Niet behulpzaam

[ Voor 93% gewijzigd door Septillion op 16-08-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.robers
  • Laatst online: 13-09-2024
Ik ben een Beta tester en heb 2 Energy Sockets, kWH meter en 2x P1 meter. Nu wilde ik Energy+ proberen en als advies kreeg ik eerst de gewone app (iOS) te installeren, de subscription te doen en dan de beta app weer te installeren. Dat laatste lukt mij dus niet meer; die kan ik nergens meer vinden.

Iemand enig idee hoe ik die weer terug krijg? Nu werken beide sockets namelijk niet meer :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCSBL
@m.robers, je zou de beta app moeten kunnen vinden in de TestFlight app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.robers
DCSBL schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 07:29:
@m.robers, je zou de beta app moeten kunnen vinden in de TestFlight app.
Dat had ik ook verwacht, echter staat hij daar niet meer tussen. Wel nog mijn eerdere beta test app van Tado, maar niet meer van Energy :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCSBL
Je zou dan even in je mail terug moeten zoeken naar de uitnodiging. Anders werkt een mail naar HomeWizard Support vast 👍.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Stingray.nl schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:57:
[...]

Ik heb inmiddels voor elkaar dat de homewizard energy zijn data elke 5 minuten naar PVOutput post.
Ik heb nu in 1 overzicht mijn opbrengst van mijn PV installatie en mijn import aan elektriciteit uit het net.
Hieronder een paar voorbeelden van vandaag ter illustratie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb dat voor elkaar gekregen door een Unix scriptje te draaien op mijn Synology nas. Dit scriptje draait elke 5 minuten via de taakplanner op de Synology.

Het script maakt eerst een tijdelijke dir aan in een folder op de nas om zijn output op te slaan waarna het
via de API van de HW energy de json data ophaalt. Uit de json string wordt gelijk de juiste waarde gehaald.
Variabelen voor de tijd en datum worden gevuld en hierna wordt alles geüpload naar de PVOutput server. Als laatste wordt de tijdelijke directory weer opgeruimd inclusief tijdelijke bestanden.

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
# place output on the temp directory (to overcome writing in root folfer)
cd /
cd volume1/homes/YOURDIR/tmp
mkdir pvoutput
cd pvoutput

# get most recent webdata Energy meter
content=$(wget http://YOURIPADRES/api/v1/data -q -O - | sed -e 's/,/\n/g' | grep -e "active_power_w" | cut -d: -f2 | sed 's/"//g')

# Set variables
today=`date '+%Y%m%d'`
minute=`date '+%H:%M'`

# post power value to pvoutput site
postdatastring="sid=PVOUTPUT_SID_NR&key=YOUR_PVOUTPUT_API_KEY&v4=$content&t=$minute&d=$today"
wget https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?$postdatastring 

# Clear temp dirictory (to remove unwanted disk space)
cd ..
rm -rf pvoutput
cd /

Ik hoop dat ik hier weer een paar mensen op ideeen heb gebracht met een implementatie voor de API van de HW Energy.
Ik ben aan het stoeien met Synology om mijn P1 uit te lezen en te laten uploaden naar pvoutput. Nu krijg ik echter de volgende foutmelding, waarbij ik geen idee heb hoe nu verder:

Taak: Meterstanden
Starttijd: Mon, 16 Aug 2021 15:55:02 GMT
Stoptijd: Mon, 16 Aug 2021 15:55:04 GMT
Huidige status: 0 (Normaal)
Standaard uitvoer/fout:
Will not apply HSTS. The HSTS database must be a regular and non-world-writable file.
ERROR: could not open HSTS store at '/var/services/homes/admin/.wget-hsts'. HSTS will be disabled.
--2021-08-16 15:55:03-- https://pvoutput.org/serv...4=-240&t=15:55&d=20210816
Resolving pvoutput.org... 45.56.66.169
Connecting to pvoutput.org|45.56.66.169|:443... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 400 Bad Request
2021-08-16 15:55:04 ERROR 400: Bad Request.

Enig idee waar die Bad Request vandaan komt? Ik heb jouw script ge-copy-paste en alleen de ontbrekende variabelen ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@coelho in die link staat sowieso geen geldig API code (die moet je er nog inplakken op de plek "MIJN_API")

edit: bedenk me nu dat je dit zelf nu expres hebt gedaan wellicht om dit af te schermen 8)7 .

[ Voor 30% gewijzigd door renzo4000 op 16-08-2021 16:33 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
renzo4000 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:32:
@coelho in die link staat sowieso geen geldig API code (die moet je er nog inplakken op de plek "MIJN_API")

edit: bedenk me nu dat je dit zelf nu expres hebt gedaan wellicht om dit af te schermen 8)7 .
Exact dat ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m.robers
DCSBL schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:24:
Je zou dan even in je mail terug moeten zoeken naar de uitnodiging. Anders werkt een mail naar HomeWizard Support vast 👍.
Ik had die mail helaas niet meer, maar support heeft mij fantastisch (en snel) geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-07 22:30
Gouden tip!
Ik heb precies hetzelfde als eerder genoemde issue.
om het uur waterverwarmen (minimaal).
Energie merk ik soms wat piekjes. Denk dat dit ligt aan de vriezer / koelkast die hun temperatuur willen behouden. Tussendoor ook gebruik gemaakt van de flessenwarmer voor de kleine.

Sinds gister in het bezit van de homewizard p1 meter. Echt heel handig apparaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LTE92hFiqgNG1Y3HQEgFhpnAr-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3HXtEFgtxrE5n4Z0IM2M4nFa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Wat was jouw gas vannacht aan het doen? Je zou bijna pendelgedrag van je ketel eruit opmaken..?

Edit: of was dit die comfortinstelling van de ketel? Oeps :+

[ Voor 25% gewijzigd door Gramser op 18-08-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:11
Dat is redelijk normaal als je een ketel hebt toch? Ik heb hetzelfde patroon..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfI0vqpaoY-8wjI-ubpAsq4xZ6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/os55MM1yR3q4Qjl5BTg93Dke.jpg?f=fotoalbum_large

Het stroom verbruik is wel wat onrustig snachts, bij mij ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toLt4mmhk5_yQOpvm94qKm-9K5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8OH2entuUyUIYbWUhT9bMCn.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe is dat bij anderen, ben wel benieuwd..

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Bij mij is gas ' s nachts gewoon flat, 0. Alleen als ik ga douchen zie ik hem terug, of de verwarming aan heb staan maar die staat nu gewoon uit. Comfort stand staat uit op de ketel. Misschien dat dat het is? Ketel is minstens 10 jaar oud.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
Veel mensen hebben een comfort (of equivalent) mode aan staan. Veelal een kleine boilertje oid die een beetje warm water op temperatuur houdt zodat je niet zo lang hoeft te wachten op warm water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKB86GmNai7d4gAA0dhjIUJb0pI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wTw0UIG1xuhGjOr3emyui2vN.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij staat de ketel uit. Kort douchen is 0,1 m³, ietsje langer douchen of na elkaar 0,2 tot 0,3 m³.

In stroom;
Nachtpiekjes blauw is vaatwasser. Door de nacht heen Quooker en koelkast en in de ochtend magnetron. In de avond inductie plaat.
Edit: standby verbruik is 42 watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07 17:54
Toml83 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:47:
[...]

Gouden tip!
Ik heb precies hetzelfde als eerder genoemde issue.
om het uur waterverwarmen (minimaal).
Energie merk ik soms wat piekjes. Denk dat dit ligt aan de vriezer / koelkast die hun temperatuur willen behouden. Tussendoor ook gebruik gemaakt van de flessenwarmer voor de kleine.

Sinds gister in het bezit van de homewizard p1 meter. Echt heel handig apparaat.

[Afbeelding]
Je cv staat op comfort stand. Zet je die uit dan heb je op termijn je energie meter terug verdient

Andere vraag. Hoe staat het met de DIM keuring van de 3 fase kwh meter? Ik heb er 1 nodig voor het verrekenen van de kwh voor zakelijke auto, en de homewizard app bevalt me wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Noxa op 18-08-2021 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
fredhuizinga schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:15:
Dat is redelijk normaal als je een ketel hebt toch? Ik heb hetzelfde patroon..

[Afbeelding]

Het stroom verbruik is wel wat onrustig snachts, bij mij ziet het er zo uit:

[Afbeelding]

Hoe is dat bij anderen, ben wel benieuwd..
Dat geschommel van elektra in de nacht is hier ook. Zo rond de 50-60W “in rust”. Gas doet niks ‘s nachts, tenzij de temperatuur in de koudere maanden onder de ingestelde thermostaatwaarde komt. Maar nu staat de ketel in zomerstand. Mocht-ie er een keer onder schieten, slaat-ie alsnog niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
50/60 in rust?! Hell only i can dream of. Is hier eerder 150 watt of meer ;). Moet wel zeggen dat we echte slechte (en luie) stanby killer. Daar valt nog een hoop winst te behalen. We hebben al een hoop smarthome/domotica waaronder slimme stekkers. Misschien toch maar eens een paar bij gaan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik heb gewoon niet veel apparaten, en de keukenapparatuur is allemaal zo’n 2 jaar oud. Weinig standbyverbruik…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yeBxP3FL-TXmvxtclRJWCoMlToY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWiERT0YiqQFgMNgTjhDlPwk.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ziet het er bij mij uit vandaag. Beetje gas is van douchen van m’n zoontje en beetje afwas dat niet in de machine gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-07 22:30
Noxa schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:54:
[...]

Je cv staat op comfort stand. Zet je die uit dan heb je op termijn je energie meter terug verdient

Andere vraag. Hoe staat het met de DIM keuring van de 3 fase kwh meter? Ik heb er 1 nodig voor het verrekenen van de kwh voor zakelijke auto, en de homewizard app bevalt me wel.
Warmwater instelling van Hot naar eco en energiebesparing van off naar on. Verder zag ik een YouTube filmpje waar de kwh en pomp toerental fors naar beneden wordt afgesteld. Ik heb beneden vloerverwarming, 1e verdieping 4 radiatoren waarvan alleen 1 aanstaat voor de kleine en op zolder 2. Is het dan verstandig om de kwh en toerental te verlagen? Verder zie ik bij vloerverwarming 40 graden cv water temperatuur. Volgens mij staat deze bij mij op max... Wat is wijsheid - verlagen?
Cv ketel: nefit trendline ii

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fplvZ7Ca0cRepGy9ZZyxyO4TUc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbAF4puwe0CYCMPVJ65q0dHW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0MsNKow13t_GFeBnOQA_XHp4Eo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BushLtsDcVxCYUqnkqP0YkMX.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 39% gewijzigd door Toml83 op 18-08-2021 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07 17:54
renzo4000 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:49:
50/60 in rust?! Hell only i can dream of. Is hier eerder 150 watt of meer ;). Moet wel zeggen dat we echte slechte (en luie) stanby killer. Daar valt nog een hoop winst te behalen. We hebben al een hoop smarthome/domotica waaronder slimme stekkers. Misschien toch maar eens een paar bij gaan plaatsen.
Hier ook veel standby gebruik. Moet dat ook eens uitzoeken eigenlijk. Kan in ieder geval de quooker, NAS, router met PoE en alle smart lampen op het lijstje zetten. Niet echt veel dingen waar op te bezuinigen valt.

• coelho
Ik ben zoals gezegd bezig om de data uit de api van zowel de P1 als de 3-fase kWh meter te gebruiken om pvoutput mee te vullen. Ik ben inmiddels zo ver dat uit de api van kWh meter de parameter "active_power_w" gehaald wordt en deze wordt als parameter v2 (Power Generation) naar pvoutput gepusht.

Nu had ik de parameter "active_power_w" van mijn P1 gebruikt om de parameter v4 (Power Consumption) naar pvoutput te sturen.

Wat er nu echter mis gaat, is dat de "active_power_w" van de P1 volgens mij alleen laat zien hoeveel W ik op een bepaald moment van het net haal, en dus niet mijn totale energiegebruik is.

Met andere woorden, ik zie nu in pvoutput mijn zo goed als netto opbrengst van de panelen meet (er zit een 5% verschil tussen hetgeen mijn omvormer meet en ik meet met de kWh meter, ik vermoed dat dit het verbruik van de omvormer is). En ik zie in pvoutput mijn netto gebruikte stroom zoals afgenomen van het net.

Wat ik niet zie, is de hoeveelheid energie die ik totaal gebruikt heb gedurende de dag. Mijn consumed energy in pvoutput is een onderschatting van de totale hoeveelheid consumed energy omdat hetgeen dat buiten de meter om geleverd wordt niet meegeteld wordt.

Iemand een suggestie hoe ik die gegevens uit de api van P1 en/of kWh meter kan vissen en in mijn python script naar voorbeeld van @Stingray.nl kan verwerken? Ik zit zelf te denken aan iets als:

Energy Consumption = (opbrengst panelen - teruglevering) + afgenomen stroom.

@HomeWizard_NL Volgens mij is Stroom Gebruik in jullie app exact wat ik zoek, namelijk het totale gebruik van alle apparaten in huis, ongeacht waar deze stroom vandaan komt.
Kan ik ergens zien hoe jullie app dat berekent en/of is het mogelijk om informatie beschikbaar te krijgen voor PVoutput?

[ Voor 9% gewijzigd door coelho op 19-08-2021 00:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@coelho Het daadwerkelijk verbruik is de waarde van de kWh-meter van de netbeheerder plus de waarde van de kWh-meter van je zonnepanelen.

Stel je levert 1 kW op:
- als de netbeheerder dan een verbruik van 1 kW meet is je daadwerkelijke verbruik 1 + 1 = 2 kW.
- als de netbeheerder dan een teruglevering van 0,5 kW meet is je daadwerkelijke verbruik -0,5 + 1 = 0,5 kW.

Volgens mij krijg je uit de P1 van de kWh-meter van de netbeheerder alleen positieve getallen dus je kan inderdaad zoals je in jouw berekening ook doet dit 'goed' krijgen door (verbruik - opwekking) te doen. Als je verbruikt is dat bijvoorbeeld (1 - 0) = 1 en als je teruglevert bijvoorbeeld (0 - 0,5) = -0,5.

Je kan dit niet uit 1 van beide meters halen omdat je die waardes zelf moet combineren. De kWh-meter van de netbeheerder weet niet wat je opwekt en de kWh-meter bij de zonnepanelen weet niet wat je verbruikt (of teruglevert).

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Noxa schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:54:
[...]

Mijn ketel laat elke ongeveer 4 uur de pomp draaien en de gasbrander stoken, ook met de comfortmodus uit (d.w.z., bij mij is dat een draaiknop en die staat op de laagste stand). Kost me zo'n 0,15 m3 gas per dag.

• Gramser
Maasluip schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:09:
[...]

Mijn ketel laat elke ongeveer 4 uur de pomp draaien en de gasbrander stoken, ook met de comfortmodus uit (d.w.z., bij mij is dat een draaiknop en die staat op de laagste stand). Kost me zo'n 0,15 m3 gas per dag.
Is dat een instelling die je bewust hebt gekozen, of kan die ketel niet anders? Indien het eerste, waarom zo gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gramser schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:14:
[...]

Is dat een instelling die je bewust hebt gekozen, of kan die ketel niet anders? Indien het eerste, waarom zo gekozen?
Nee, ketel kan niet anders. Mijn punt is dat je soms niets te kiezen hebt.
Ik kan me indenken dat een ketel regelmatig even moet draaien om niet te verstoffen/dicht te slibben/whatever, maar het zou fijn zijn als dat maar een keer per dag was en dat gewoon gebruik ook daarvoor zou tellen.
Die van mij doet dat gewoon elke ongeveer 4 uur (6-7x per dag).

• Gramser
Niets te kiezen is soms ook wel eens prettig. Misschien heb je wel een punt qua dichtslibben, maar misschien telt heet water uit de kraan ook wel. Bij mij ketel zit de zomerstand er denk ik wel met een reden op, dus die CV-run zal niet per se nodig zijn.
Pagina: 1 ... 22 ... 140 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic