Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:47
kazzzdafke schreef op zondag 9 november 2025 @ 00:36:
Onze CV is op gas zoals ik zei, samen met vloerverwarming, en het warm water inderdaad. Dus daar zal het niet aan liggen.

Morgen zijn we hele dag weg, en ga ik de usual suspects eens uittrekken (koffiezet, compressor, ..)
Als je compressor midden in de nacht aan slaat zal je dat wel horen lijkt me....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:24
Bwa, die staat in de garage.. en die ligt een 15m achter het huis.

Never ever financial advice...

• kazzzdafke
Ondertussen even gekeken vanop afstand, maar comp en koffie zijn het niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0U8xxo_RApVHQE0E7d88bndtq0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U45hV7rzK4Nvr0aMwXl2pC9g.png?f=fotoalbum_large

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:47
kazzzdafke schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:05:
Ondertussen even gekeken vanop afstand, maar comp en koffie zijn het niet.

[Afbeelding]
Je kunt wel blijven posten, maar je zult toch echt zelf moeten zoeken.
Er zitten vast geen 100 groepen op die fase. Je kunt toch eenvoudig één voor één een tijdje een groep die op die fase zit uitschakelen en dan kijken of het stopt? Dan weet je al welke groep het is.
Als je die groep dan wat langer uit laat gaat er vast iets opvallen. Het is allemaal echt niet zo ingewikkeld.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:16
Andrehj schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:13:
[...]

Je kunt wel blijven posten, maar je zult toch echt zelf moeten zoeken.
Er zitten vast geen 100 groepen op die fase. Je kunt toch eenvoudig één voor één een tijdje een groep die op die fase zit uitschakelen en dan kijken of het stopt? Dan weet je al welke groep het is.
Als je die groep dan wat langer uit laat gaat er vast iets opvallen. Het is allemaal echt niet zo ingewikkeld.
Dat kun je wel stellen... Maar eigenlijk moeten wij het voor hem (m/v) oplossen... >:) :+ :+

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:17

elsinga

=8-)

Of individueel gaan meten met energy sockets. Hoef je niet een hele groep een tijd af te schakelen.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• tcw82
elsinga schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:07:
Of individueel gaan meten met energy sockets. Hoef je niet een hele groep een tijd af te schakelen.
Dat kan, maar de beste had voor zover we hiermee krijgen geen enkele benul wat het zou kunnen zijn. Dan is de groep misschien iets meer een vernauwing naar het doel.

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:56
@kazzzdafke
Heb je toevallig een oude koelkast of vriezer in huis/schuur staan.?
Bij een bijna defecte koeling heb je dit gedrag ook weleens.
De compressor (van de koeling) schakelt in maar draait niet.
Het gevolg zeer hoge piek in verbruik.
Dan schakelt naar een tijd de thermische beveiliging in.
Vaak is dit een teken dat de aanloop condensator defect is.

[ Voor 32% gewijzigd door peterbier op 10-11-2025 00:03 ]

• kazzzdafke
Oud is relatief, maar we hebben hier wel een koelkast/diepvriescombi staan waar onderaan regelmatig wat bevroren water te vinden is. Dat zou eventueel de boosdoener kunnen zijn.

Voor de anderen die denken dat ze het in mijn plaats moeten oplossen: dat is niet de bedoeling. Ik vroeg enkel om tips om de zoektocht wat te kunnen verkleinen, en om wat meer inzicht te krijgen aangezien ik weinig verstand heb van elektrotechniek.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:33
kazzzdafke schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:27:
Oud is relatief, maar we hebben hier wel een koelkast/diepvriescombi staan waar onderaan regelmatig wat bevroren water te vinden is. Dat zou eventueel de boosdoener kunnen zijn.

Voor de anderen die denken dat ze het in mijn plaats moeten oplossen: dat is niet de bedoeling. Ik vroeg enkel om tips om de zoektocht wat te kunnen verkleinen, en om wat meer inzicht te krijgen aangezien ik weinig verstand heb van elektrotechniek.
Dan zou ik (als je in het homewizard ecosysteem wil blijven) een energy socket aanschaffen en die er tussen drukken. Dan weet je het vrijwel direct

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:12
Situatiebeschrijving
Ik heb geen plug-in batterij, maar wel een HomeWizard KWH-meter en een P1-meter. Ik ben echter volledig in de war geraakt en hoop dat jullie mij kunnen helpen verduidelijken 😊

Oude opstelling:
Raspberry Pi Zero leest de omvormer uit via Bluetooth (Active Power in Watt en energie in kWh).

HomeWizard KWH-meter meet import en export van het elektriciteitsnet.

Nieuwe opstelling:
HomeWizard P1-meter is aangesloten op de slimme meter en meet import/export van het net (Active Power + kWh).

HomeWizard KWH-meter is nu aangesloten op de omvormer (Active Power + kWh).

Observaties
In Home Assistant heb ik alles aangepast en de grafieken en waarden lijken correct.

In de HomeWizard Energy app zie ik echter alleen negatieve Watt-waarden van de KWH-meter (ingesteld als 'solar').

Hierdoor krijg ik een negatieve grafiek in plaats van een positieve opbrengstgrafiek. Wanneer er geen zonopbrengst is, zie ik een vlakke lijn rond -6 W — wat vermoedelijk het eigen verbruik van de omvormer is. Bij zon verwacht ik juist een grafiek die oploopt tot ongeveer 2000 W.

Ook zie ik geen actueel huisverbruik in de Energy app.

Verwarring
Op basis van de feedback van HomeWizard-support lijkt het ineens anders te werken dan ik had verwacht. In mijn ogen is alles wat van de meter naar mij toe komt import, en wat van de meter naar buiten gaat export. Maar zodra het over zonnepanelen gaat, lijkt dat ineens anders te zijn — althans, zo voelt het voor mij.

Mijn gevoel zegt dat HomeWizard bij een 'solar'-instelling negatieve Watt-waarden verwacht als zonne-opbrengst, terwijl ik in Home Assistant import-kWh heb ingesteld voor de KWH-meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyfS-WqSP4ABYEufEReMvWPUc30=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/n9dNl0vvb8skJOMkaN4WdDC4.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hfm46yBHF9BawbDHQN0qFMDoGZ4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8MOFwsccxqXFoSreQiUnYxFQ.png?f=fotoalbum_tile

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:38

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• Darsstar
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:56
@royalt123
Kun je tekenen hoe je kWh meter is aangesloten? Voor een enkel fase meter hoort het net links aangesloten te zijn en je zonnepanelen rechts. De voor mij meest logisch klinkende oorzaak is dat de meter verkeerd is aangesloten.
https://helpdesk.homewiza...de-wi-fi-kwh-meter-1-fase

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:40
Mijn laadplan voor aankomende nacht, helemaal vol laden vanaf 01:45 uur voor minder dan 15 cent per kWh:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCRzSLkxQOwRNiaz8YsPEI4Yg34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/laGhgnVoP8smWs5PJ8HwUEYa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Ferdinand Oeinck op 12-11-2025 14:46 ]

https://solar.bigroses.net

• kazzzdafke
Even een update ivm mijn spikes:

Koelkast en diepvries getest met de energy socket, deze zijn het niet.
Volgende is de CV ketel, boiler, ... .

We maken progessie :)

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:35
kazzzdafke schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:43:
Even een update ivm mijn spikes:

Koelkast en diepvries getest met de energy socket, deze zijn het niet.
Volgende is de CV ketel, boiler, ... .

We maken progessie :)
je noemt de usual suspect al
stilstandsverlies moet gecompenseerd worden, dus boiler springt periodiek aan (op vol vermogen)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• tcw82
Racer89 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:36:
@tcw82 Wellicht kleine kanttekening. L1 bruin, L2 zwart en L3 grijs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gED76mnPtmz9ce1XLVJmHPfnNnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUAWjtgk0hhFAhk8wlHUGW5g.jpg?f=fotoalbum_large

;)
Pagina: 1 ... 145 146 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic