Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 02:38

HE1

Hallo , even een vraag over koppelen van Growatt omvormer aan HW. Een kennis van mij die HW wil gebruiken krijgt een huurwoning waar een growatt omvormer hangt. Voor die koppeling is een api token nodig maar de vorige huurder heeft geen idee.

Kunnen we een api token straks zelf genereren op basis van een serienummer die op de omvormer staat of hoe werkt dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:38
Señor Sjon schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:54:
[...]

[Afbeelding]

Welkom bij de energietransitie waarbij je omvormer uitschakelt vanwege te hoge netspanning en binnen een minuut weer actief wordt.
Het lijkt meer op een storing op de servers dan dat de spanning te hoog oploopt.
Ik heb ook een strakke streep in de grafiek en de panelen zaten nog lang niet op hun Max en het volage was niet hoger geweest dan 240V.
Dan zouden meerdere mensen die dit gemeld hebben dit ook ineens hebben gehad, een te hoge spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:52

Arno

PF5A

HE1 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:45:
Hallo , even een vraag over koppelen van Growatt omvormer aan HW. Een kennis van mij die HW wil gebruiken krijgt een huurwoning waar een growatt omvormer hangt. Voor die koppeling is een api token nodig maar de vorige huurder heeft geen idee.

Kunnen we een api token straks zelf genereren op basis van een serienummer die op de omvormer staat of hoe werkt dit?
Toen ik dat nog deed werkte dat gewoon zonder API token. Maar ik ben geswitcht naar een kWh meter vanwege de stabiliteit van de API. Nu heb ik gewoon zuivere info vanuit de meterkast :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 02:38

HE1

Arno schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:55:
[...]

Toen ik dat nog deed werkte dat gewoon zonder API token. Maar ik ben geswitcht naar een kWh meter vanwege de stabiliteit van de API. Nu heb ik gewoon zuivere info vanuit de meterkast :)
ja dat heb ik zelf ook :) Geen idee hoe dat zit bij een huurwoning en of je die er uberhaupt op mag zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door HE1 op 09-09-2025 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
HE1 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:58:
[...]

ja dat heb ik zelf ook :) Geen idee hoe dat zit bij een huurwoning en of je die er uberhaupt op mag zetten.
Weet het niet maar ik heb het ook zelf gedaan in onze huurwoning. 1-fase HW kWh meter.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 14:11
Ik heb mijn hele installatie op een huurwoning geplaatst en de gehele meterkast eruit getrokken jaren geleden en vervangen. Zelfs de keuken moest eraan geloven.
Als ne nergens heen gaat komende jaren gaat niemand daar wat van zeggen. Het maakt de woning zelfs meer waard.
Mijn growatt koppeling is wchter ook gewoon met het account dat ik gemaakt heb. Helaas kan je dit niet standaard doen dan heb je idd een token nodig maar als je met de regio speelt bij het maken van je account heb je die ineens niet meer nodig. Volgens mij staat mijn account ingesteld alsof ik in Tonga woon. Mijn installateur had me ook geen token gegeven dus als je even googled kan je gewoon een account aanmaken als je een WiFi stick hebt. Het koppelen van die stick in de app is echter wel om te huilen. (Shinephone app).

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:36
Iemand ook al paar dagen problemen dat P1 meter zon verbruik niet registreert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matje70
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:30
hortens9273 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:37:
Iemand ook al paar dagen problemen dat P1 meter zon verbruik niet registreert
Hier ook het geval. Goodwe inverter is volgens eigen app online en grafiek laat inkomend vermogen zien, maar HW P1 geeft Goodwe offline. Geprobeerd met de AI wizard van HW de vraagtestellen voor een oplossing. Deze geeft suggesties, die niets oplossen. Lijkt iets fout te zijn gegaan bij laatste update van P1. Hopelijk wordt dit door HW snel opgelost.

EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Hier werkt de koppeling met GoodWe ( SEMS ) ook niet. Krijg geen data binnen. Het is inderdaad ook al sinds een paar dagen. Soms werkt het wel, nu geeft hij weer offline aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
P1 registreert geen zonnepanelen energie dat doet de cloud.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
EVfan schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:14:
[...]

@meesje
Ik zie sinds vrijdagmiddag iets soortgelijks. Al meer dan een handvol keren. Kan geen correlatie vinden met een P1 meter update, en in de NU weergave zie je geen gekke dingen. Dus ik denk issues met de cloud opslag.
Zie de grafiek, waarin op twee perioden van een uur oid de P1 meter niets lijkt te registreren, wat later weer wordt geëxtrapoleerd, vandaar de rechte lijnen. Ik zie dit in alle grafieken van sockets en kWh meters, dus geen enkel device probleem. Maar of de P1 meter of de cloud.

[Afbeelding]

Ik heb voor de zekerheid een usb voeding aan de P1 meter aangesloten en ga zien of dit het verhelpt (alhoewel de HW P1 extender al wordt gevoed met een USB voeding, dus zou niet nodig moeten zijn).
Ben benieuwd.
Even mezelf quoten, om de voortgang te melden.
Sinds ik maandagavond de P1 meter van een USB voeding voorzien heb zien de “dag” plaatjes van al mijn HW sensoren er weer netjes uit. Daarmee is niet uitgesloten dat de oorzaak bij de cloud opslag van HW lag, sterker nog, dit blijft de waarschijnlijke oorzaak, gegeven dat anderen hier soortgelijke waarnemingen hebben gepost, dus . . .
Zal straks de voeding er weer af halen en nog enkele dagen testen.
Wordt vervolgd.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:35
(RSH) schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:59:
[...]

Dit is vermoedelijk het issue dat de nieuwe (beta) firmware voor de P1 moet oplossen.
Ik denk van niet.
De nieuwe beta (6.0206) lost een probleem in de nog niet volledig uitgerolde 6.0205 op.
Mijn P1 draait nog op 6.0203 & anderen missen ook data op 8 sept omstreeks dezelfde tijden. Lijkt me een probleem server side en niet client side.

[ Voor 8% gewijzigd door Propheticus op 10-09-2025 13:06 ]

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

matje70 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:44:
[...]

Hier ook het geval. Goodwe inverter is volgens eigen app online en grafiek laat inkomend vermogen zien, maar HW P1 geeft Goodwe offline. Geprobeerd met de AI wizard van HW de vraagtestellen voor een oplossing. Deze geeft suggesties, die niets oplossen. Lijkt iets fout te zijn gegaan bij laatste update van P1. Hopelijk wordt dit door HW snel opgelost.
Ook hier geen data van de Goodwe inverter(s), melding no data op het standaard dashboard bij standby usage, Goodwe en Power usage.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:18
EVfan schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:18:
[...]

Even mezelf quoten, om de voortgang te melden.
Sinds ik maandagavond de P1 meter van een USB voeding voorzien heb zien de “dag” plaatjes van al mijn HW sensoren er weer netjes uit. Daarmee is niet uitgesloten dat de oorzaak bij de cloud opslag van HW lag, sterker nog, dit blijft de waarschijnlijke oorzaak, gegeven dat anderen hier soortgelijke waarnemingen hebben gepost, dus . . .
Zal straks de voeding er weer af halen en nog enkele dagen testen.
Wordt vervolgd.
Ik heb sinds maandagavond ook geen 'problemen' meer in de grafieken. Zelf heb ik niks gewijzigd aan mijn HW-installatie, dus bij mij is het 'spontaan' opgelost

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Maandagmiddag was hier wel het GoodWe SEMS portal korte tijd offline.
Kort hierna stopte de P1 meter ook met registreren.
Toen het SEMS portal weer online kwam duurde het nog wel een tijdje voordat de P1 meter weer ging registreren.

Is het niet gewoon een DHCP leasetime?
Of anders het opnieuw registreren van een certificaat?

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
St00mwals schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:24:
[...]

Ik heb sinds maandagavond ook geen 'problemen' meer in de grafieken. Zelf heb ik niks gewijzigd aan mijn HW-installatie, dus bij mij is het 'spontaan' opgelost
Dus het lijkt erop dat het probleem bij HW lag.
Kan de usb voeding er weer af.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-09 15:58
blitzkrieg schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:09:
[...]

Ook hier geen data van de Goodwe inverter(s), melding no data op het standaard dashboard bij standby usage, Goodwe en Power usage.
Bij mij hetzelfde probleem me de Goodwe GW2000sx omvormer, via SEM portal van Goodwe werkt alles normaal maar de link met HW is offline, zo ook de integratie met home asssistant.

lijkt erop dat zowel HW als HA geen contact kunnen krijgen met Goodwe platform online.

Grt skywalker.

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Hier ook al een paar dagen geen verbining met de Goodwe omvormer in de HW app, terwijl de integratie tussen Goodwe en Homey nog prima werkt. Integratie in Homey verloopt op dezelfde manier, dus lijkt iets tussen HQ en Goodwe te zijn.

• sky_walker
Dipsausje schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:10:
Hier ook al een paar dagen geen verbining met de Goodwe omvormer in de HW app, terwijl de integratie tussen Goodwe en Homey nog prima werkt. Integratie in Homey verloopt op dezelfde manier, dus lijkt iets tussen HQ en Goodwe te zijn.
loopt de verbinding tussen Homey and Goodwe ook via de cloud van goodwe of rechtstreeks met de omvormer in je huis?

Homewizard werkt momenteel ook niet met goodwe, via de cloud.

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
sky_walker schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:15:
[...]

loopt de verbinding tussen Homey and Goodwe ook via de cloud van goodwe of rechtstreeks met de omvormer in je huis?

Homewizard werkt momenteel ook niet met goodwe, via de cloud.
Bij Homey werkt het ook door je SEMS login gegevens in te vullen. Vandaar mijn conclusie dat de Goodwe API niet offline is.

• sky_walker
Dipsausje schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:22:
[...]

Bij Homey werkt het ook door je SEMS login gegevens in te vullen. Vandaar mijn conclusie dat de Goodwe API niet offline is.
Noted, ja SEMS portal werkt ook gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:01

elsinga

=8-)

Dipsausje schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:10:
Bij mij draait de Goodwe koppeling onverminderd als een zonnetje [pun intended]. Geen onderbrekingen in de rafiek, display toont juiste data. Misschien ligt het er aan dat ik een PiB heb en wellicht op hun nieuwe cloud platform draai.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
elsinga schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:48:
[...]

Bij mij draait de Goodwe koppeling onverminderd als een zonnetje [pun intended]. Geen onderbrekingen in de rafiek, display toont juiste data. Misschien ligt het er aan dat ik een PiB heb en wellicht op hun nieuwe cloud platform draai.
Hier ook een PiB, maar geen Goodwe koppeling. Geen idee of ik kan zien welk cloud platform ik draai.
Ik heb iig de vraag gemeld bij HomeWizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
Mbt Goodwe omvormer API, ik heb een update gedraaid in Home Assistant van de Goodwe integratie en nu werkt de koppeling weer.

Dus nu enkel nog HomeWizard koppeling nog, dit ligt dus wss bij HW om op te lossen middels een update.

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:01

elsinga

=8-)

Teleluvr schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:05:
[...]

Hier ook een PiB, maar geen Goodwe koppeling. Geen idee of ik kan zien welk cloud platform ik draai.
Ik heb iig de vraag gemeld bij HomeWizard.
Inmiddels toonde gisteren ook bij mij de Goodwe koppeling No Data.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-09 22:45
Hier ook al dagen niet of nauwelijks data van Goodwe. Vaak aan het eind van de dag wel een waarde die overeenkomt komt de SEMS portal, maar soms ook niet. Vraag me af of de totalen per maand en per jaar dan wel gaan kloppen.
Toevallig heb ik ook een Solax omvormer, waarvan de koppeling al meer dan een maand op z'n gat ligt. Weinig meerwaarde zo, van het betaalde abonnement.

@HomeWizard_NL Is er een prognose te geven wanneer dit is opgelost?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:15
Mensen, dit is geen support kanaal van HW. Heb je problemen ga dan naar hun gebruikelijke support ingang.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Out.of.Control schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:40:
Hier ook al dagen niet of nauwelijks data van Goodwe. Vaak aan het eind van de dag wel een waarde die overeenkomt komt de SEMS portal, maar soms ook niet. Vraag me af of de totalen per maand en per jaar dan wel gaan kloppen.
Toevallig heb ik ook een Solax omvormer, waarvan de koppeling al meer dan een maand op z'n gat ligt. Weinig meerwaarde zo, van het betaalde abonnement.

@HomeWizard_NL Is er een prognose te geven wanneer dit is opgelost?
Als je alle issues met omvormer koppeling erop na leest, zit er heel veel met Goodwe en nagenoeg niks met een solaredge of enphase. Dus wellicht te kort door de bocht om de schuld bij HW te leggen.
Een andere oplossing is een kWh meter, dan ben je gelijk van je issues af

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Out.of.Control
Tebbie schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:05:
Mensen, dit is geen support kanaal van HW. Heb je problemen ga dan naar hun gebruikelijke support ingang.
Zeker, en dat heb ik ook allang gedaan. Maar verder dan chatten met een bot op de website waarbij je kunt vragen om een reactie van een echt mens (die je vervolgens niet krijgt) kom ik niet. Of ik moet heel kippig zijn, maar een telefoonnummer of een andere manier om rechtstreeks contact op te nemen heb ik niet kunnen vinden.
En dan ga je toch proberen om op een andere manier een reactie te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
Toby-Wan schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:27:
[...]

Als je alle issues met omvormer koppeling erop na leest, zit er heel veel met Goodwe en nagenoeg niks met een solaredge of enphase. Dus wellicht te kort door de bocht om de schuld bij HW te leggen.
Ik weet niet waar het probleem precies zit, dat klopt. Misschien zit het bij Goodwe, bij Solax, bij HW of bij een combinatie daarvan. Maar aangezien er in de HW-app bij de Solax omvormer staat dat er actief aan een oplossing wordt gewerkt, geeft mij de indruk dat een deel van het probleem (of in ieder geval een deel van de oplossing) bij HW ligt.
En er wordt nog steeds mee geadverteerd op de pagina met het Energy+ abonnement, dan mag je toch ook verwachten dat het werkt. En dat je ook op de hoogte wordt gehouden als het niet werkt.
Dat er iets een keer stuk gaat heb ik alle begrip voor. Maar HW kan prima zien welke klanten gebruik maken van de cloud-koppeling. Dan zou het wel netjes zijn om die klanten op de hoogte te houden, als er een storing is die al bijna 2 maanden duurt en waar je je klanten voor laat betalen.
Een andere oplossing is een kWh meter, dan ben je gelijk van je issues af
Die heb ik gehad, twee zelfs (één voor de Goodwe omvormer en één voor de Solax omvormer). Maar om een aantal redenen heb ik die enkele maanden geleden eruit gehaald. Het voordeel van realtime kunnen zien wat de zonnepanelen doen woog voor mij niet meer op tegen de nadelen. Een enigszins vertraagde weergave is wat mij betreft goed genoeg. Sterker nog, alleen een dag-stand zou voor mij al voldoende zijn. Maar dat werkt dus niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:57
Out.of.Control schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:09:
[...]

Ik weet niet waar het probleem precies zit, dat klopt. Misschien zit het bij Goodwe, bij Solax, bij HW of bij een combinatie daarvan. Maar aangezien er in de HW-app bij de Solax omvormer staat dat er actief aan een oplossing wordt gewerkt, geeft mij de indruk dat een deel van het probleem (of in ieder geval een deel van de oplossing) bij HW ligt.
En er wordt nog steeds mee geadverteerd op de pagina met het Energy+ abonnement, dan mag je toch ook verwachten dat het werkt. En dat je ook op de hoogte wordt gehouden als het niet werkt.
Dat er iets een keer stuk gaat heb ik alle begrip voor. Maar HW kan prima zien welke klanten gebruik maken van de cloud-koppeling. Dan zou het wel netjes zijn om die klanten op de hoogte te houden, als er een storing is die al bijna 2 maanden duurt en waar je je klanten voor laat betalen.

[...]

Die heb ik gehad, twee zelfs (één voor de Goodwe omvormer en één voor de Solax omvormer). Maar om een aantal redenen heb ik die enkele maanden geleden eruit gehaald. Het voordeel van realtime kunnen zien wat de zonnepanelen doen woog voor mij niet meer op tegen de nadelen. Een enigszins vertraagde weergave is wat mij betreft goed genoeg. Sterker nog, alleen een dag-stand zou voor mij al voldoende zijn. Maar dat werkt dus niet meer.
Welke nadelen heb jij ervaren met een kWh meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
meesje schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:18:
[...]

Welke nadelen heb jij ervaren met een kWh meter?
Sluipverbruik, ruimte in de groepenkast en met name de schroefverbindingen.
Toen ik laatst wat componenten ging verplaatsen in de kast, viel me op hoe makkelijk de schroefverbinding van de kWh meter los gingen. Bij andere componenten moet je wat kracht zetten om de schroef los te draaien, maar bij de kWh meter hoef je maar iets te bewegen en hij zit los. En ja, alles is op moment vast gezet met een momenschroevendraaier.
Dat heb ik een tijdje in de gaten gehouden, maar het gaf mij toch een onbehaaglijk gevoel, vooral om het een component is waar langdurig veel stroom loopt.
En daarom heb ik besloten om ze eruit te halen. Dan maar geen real time meting van de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik zie inmiddels wel weer in grafiek in Homewizard vanuit het SEMS portal, maar nog geen teruglevering in kWh.
Pagina: 1 ... 142 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic