• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:45
ikookhier schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:18:
[...]

Dat zie ik dus ook, maar dan met oranje bolletjes 8)7
Inderdaad een beetje suf.

Wat mij ook verbaast, is dat voor mijn iPhone de update beschikbaar is, maar voor iPad nog niet.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik vind het percentage zonverbruik verwarrend.

In mijn beleving is dat het percentage van de opgewekte energie die je zelf hebt verbruikt. Dus, zonverbruik delen door opgewekte energie. In Home Assistant wordt dat genoemd "zelf verbruikte zonne-energie". Dat is wat ik verwacht bij een percentage zonverbruik.

In de app is het percentage dat wordt weergegeven naast zonverbruik echter het percentage zelfvoorzienend. Oftewel zonverbruik delen door totale verbruik. In Home Assistant is dat het percentage "Zelfvoorziening".

Een rekenvoorbeeld om te verduidelijken:
Opwek: 6000 kWh
Teruglevering: 2000 kWh.
Import: 3000 kWh.

Zelf verbruikt is wat is opgewekt en niet is teruggeleverd. Dus opwek minus teruglevering, dus 4000 kWh.
Totaal verbruik is dus 4000 kWh direct (zon)verbruik + wat is geïmporteerd van het net, 3000, dus totaal 7000 kWh.

Zonverbruik is (in mijn beleving) 4000 / 6000, dus 67%.
Zelfvoorzienend is hier (in mijn beleving) 4000 / 7000, dus 57%.

In de nieuwe HomeWizard app is het percentage dat naast zonverbruik staat in dit geval dus de 57%. Ik zou daar liever de 67% zien. En eventueel een apart percentage voor zelfvoorzienend.

(Voorbeeld wordt bij een batterij nog wat complexer, want HomeWizard telt het verlies van de batterij op bij het totale verbruik. Kun je ook nog over debatteren...)

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 08-12-2025 15:41 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• JanHenk
  • Niet online
Overigens ben ik ook een paar weken 'kwijt' bij de grafiek "Stroomverbruik", welke een resultante is van import, teruglevering en opwek. Ergens tussen december 2024 en januari 2025 klopt er iets niet in de grafieken en totalen. Heeft iemand anders dat ook? Ik zie wel een totaal, maar de grafiek zegt 'geen data'. Halverwege week 5 van dit jaar komen ineens de balken weer tevoorschijn.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-12 09:17
Het is inderdaad het percentage zelfvoorzienend en ik zou het fijn vinden als de tekst werd aangepast naar deze gangbare term.
Zelfverbruik zegt me erg weinig: Ik zit op 100% (want ik heb maar één paneel) en ik koop toch xxx kWh bij per mand, rara.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• JanHenk
  • Niet online
henkzelf schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:53:
Het is inderdaad het percentage zelfvoorzienend en ik zou het fijn vinden als de tekst werd aangepast naar deze gangbare term.
Zelfverbruik zegt me erg weinig: Ik zit op 100% (want ik heb maar één paneel) en ik koop toch xxx kWh bij per mand, rara.
Ja, dat verschilt natuurlijk per situatie. In jouw geval zegt die 100% weinig inderdaad.

Maar de kop "Zonverbruik" is wél in overeenstemming met het aantal kWh bij zonverbruik. Alleen het percentage hoort niet bij die term. Als je de term aanpast naar zelfvoorzienend, is dat weer niet in overeenstemming met het aantal kWh dat ernaast staat.

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

IJsbeer schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:30:
[...]

Geen idee wat de plannig is. Met vorige betas zat er niet heel veel tijd tussen de beta en de release (dagen), maar dit is wel een 2.0, dus geen idee of dat anders is.

Dat update gedrag herken ik oveirgens niet mer de normale app. Die gaat bij mij gewoon via de play store.
De 2.0 is live. Zie screenshot wat ik bedoel met de update. Die krijg ik zodra ik de app open.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUbkjcvFHf3PebbHXU7Mo_lcjEc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8T1ppAEbzksdvZOm0a8O4GKr.png?f=fotoalbum_large

@HomeWizard_NL Verder ook in v2 is bij slimme taak nog een bug aanwezig wat bij de vorige versie er ook al in zat. 15 minuten kan die niet weergegeven zie { tekst }, wel als je doorklikt zie screenshot 2.

Deze bug is al meer dan een jaar aanwezig (gebruik hem als luxe tijdschakelaar).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gag0xFF4J9VMNv-KbF9TmpuRjSI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v64mO2CMNYqYvqvjHvubjIp2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9PYds-omXOT9BqIaMJfPNF2dpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C8Bl0lzfD7YArEcYEuYUKd39.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door RobbyTown op 08-12-2025 23:19 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-12 18:39
Winkiller schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:38:
[...]

Volgens hun readme is dat omdat er geen zonnepanelen gekoppeld zijn.
Water niet zichtbaar omdat er geen zonnepanelen gekoppeld zijn?
Ik zie het verband niet?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• henkzelf
JanHenk schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:58:
[...]

Ja, dat verschilt natuurlijk per situatie. In jouw geval zegt die 100% weinig inderdaad.

Maar de kop "Zonverbruik" is wél in overeenstemming met het aantal kWh bij zonverbruik. Alleen het percentage hoort niet bij die term. Als je de term aanpast naar zelfvoorzienend, is dat weer niet in overeenstemming met het aantal kWh dat ernaast staat.
Juist wel dat schrijf je zelf al eerder.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:59

Winkiller

De Mopperpot

ron321 schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:10:
[...]

Water niet zichtbaar omdat er geen zonnepanelen gekoppeld zijn?
Ik zie het verband niet?
Fysiek niet aanwezig zijn :)

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Dus omdat je geen zonnepanelen hebt zie je geen waterverbruik?

Makes sense…

• ron321
Wat bedoel je daarmee?
Ik heb 24 zonnepanelen die gemeten worden door een 1 fase kWh meter, 3 fase kWh meter en een socket.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• henkzelf
ron321 schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:19:
[...]

Wat bedoel je daarmee?
Ik heb 24 zonnepanelen die gemeten worden door een 1 fase kWh meter, 3 fase kWh meter en een socket.
Zijn dat Homewizard meters en sockets en hebben die het profiel "zonnepanelen"?

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:59

Winkiller

De Mopperpot

Ik ben het kwijt, laat maar. Ik begreep dat je waterverbruik en gasverbruik ziet in het huisje (in de App) als je geen zonnepanelen hebt.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik moet nu naar onderen scrollen om m'n totale verbruiksgrafiek goed te zien, bovenin staat een gigantisch huis met veel lege ruimte... Iemand enig idee of dat kleiner kan? Ze hebben nu een fancy plaatje met animatie gemaakt, maar dit neemt 60% van het scherm in beslag.

• ron321
henkzelf schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:22:
[...]

Zijn dat Homewizard meters en sockets en hebben die het profiel "zonnepanelen"?
Klopt.

• JanHenk
  • Niet online
henkzelf schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:11:
[...]

Juist wel dat schrijf je zelf al eerder.
Ik denk niet dat we elkaar begrijpen, maar maakt niet uit.

De term zonverbruik is goed, het aantal kWh dat erbij staat is ook (in absolute zin) je zonverbruik. Dus dat is daarmee in overeenstemming. Maar het percentage dat wordt uitgerekend, hoort naar mijn mening niet bij zonverbruik.

• ron321
Winkiller schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:24:
Ik ben het kwijt, laat maar. Ik begreep dat je waterverbruik en gasverbruik ziet in het huisje (in de App) als je geen zonnepanelen hebt.
Ik zie het nu bij de instellingen.
Je kan kiezen tussen water + gas of solar.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:26
Ik had dus niet geüpdatet maar de bars zijn wel veranderd. Vind het zoals gewoonlijk dus geen vooruitgang maar een achteruitgang. De groene bars zijn minder zichtbaar zeker met licht op je scherm door de slecht gekozen kleur en de gradiënt die niets toevoegt maar wel wat weg neemt in zichtbaarheid.

En dat terwijl de growatt koppeling na 2 jaar nog steeds niet fatsoenlijk werkt.

Maargoed toch maar de update gedaan in de hoop dat het beter te maken is met opties (one can dream...) En dan heb je zon groot top menu gemaakt en dan kan het water en gas verbruik niet eens erbij in 1 overview? Kom op zeg dat zijn 2 getalletjes op een half scherm dat in gebruik is... Die bende gaat dus uit omdat het alles minder ipv meer overzichtelijk maakt. Gemiste kans!

Ook nog steeds €0.00 bij prijzen als je geen tarief ingesteld hebt ipv dat het gewoon van je scherm verdwenen is. Ik heb totaal geen interesse in me druk maken over de kosten, dat is slecht voor je gezondheid en het is wat het is.

Verder start de app significant trager en krijg ik 4 a 5 seconden lang en melding met "updating widgets". Deze melding hoeven we niet te zien en kan gewoon naar de achtergrond verdwijnen.

• henkzelf
Ik ben juist blij met iets meer contrast en een beter leesbaar lettertype.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Kan die ongein ook uit?
Moet nu naar beneden scrollen en dat is irritant.

What's next?
Advertenties voor de gratis gebruikers?

Edit;
Hoe personaliseer ik mijn huisoverzicht?
Je past het huisoverzicht aan via Instellingen > Grafieken. Hier vind je:

Huisoverzicht tonen
Schakel het huisoverzicht in of uit.
Blijkbaar moet je meer lezen over nieuwe functies ook al boeien ze je niet.
Maar goed, het kan dus uit

[ Voor 54% gewijzigd door sambalbaj op 08-12-2025 18:06 ]

• meesje
JanHenk schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:39:
Ik vind het percentage zonverbruik verwarrend.

In mijn beleving is dat het percentage van de opgewekte energie die je zelf hebt verbruikt. Dus, zonverbruik delen door opgewekte energie. In Home Assistant wordt dat genoemd "zelf verbruikte zonne-energie". Dat is wat ik verwacht bij een percentage zonverbruik.

In de app is het percentage dat wordt weergegeven naast zonverbruik echter het percentage zelfvoorzienend. Oftewel zonverbruik delen door totale verbruik. In Home Assistant is dat het percentage "Zelfvoorziening".

Een rekenvoorbeeld om te verduidelijken:
Opwek: 6000 kWh
Teruglevering: 2000 kWh.
Import: 3000 kWh.

Zelf verbruikt is wat is opgewekt en niet is teruggeleverd. Dus opwek minus teruglevering, dus 4000 kWh.
Totaal verbruik is dus 4000 kWh direct (zon)verbruik + wat is geïmporteerd van het net, 3000, dus totaal 7000 kWh.

Zonverbruik is (in mijn beleving) 4000 / 6000, dus 67%.
Zelfvoorzienend is hier (in mijn beleving) 4000 / 7000, dus 57%.

In de nieuwe HomeWizard app is het percentage dat naast zonverbruik staat in dit geval dus de 57%. Ik zou daar liever de 67% zien. En eventueel een apart percentage voor zelfvoorzienend.

(Voorbeeld wordt bij een batterij nog wat complexer, want HomeWizard telt het verlies van de batterij op bij het totale verbruik. Kun je ook nog over debatteren...)
Ik vind het percentage ook niet duidelijk. In mijn geval (zie onderstaand screenshot) zou ik een zonverbruik percentage verwachten van 75% en niet van 10%. Dus 0,9/1,2=0,75. De 0,9 kWh staat onder het woord zonverbuik, wat m.i. wel juist is. Alleen dat percentage…. Als ik het goed heb is dit percentage dus zonverbruik gedeeld op de som van opwek en ‘net’ (wat ik afneem van het net). Dus of het percentage anders berekenen, of het percentage een ander label geven. Anders bereken lijkt me het handigst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8mkSF3zef0bTU6rEMcng5qSJTI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z8jQGfvewvoSPBQJVKYkBJ6z.png?f=fotoalbum_large

• henkzelf
sambalbaj schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:58:
Kan die ongein ook uit?

What's next?
Next is even de lees-meer lezen. Daar staat ook dat je het kunt uitzetten.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Kan die ongein ook uit?

What's next?
Moest even zoeken, maar:

Tandwiel rechtsboven
Graphs / Grafieken
Home overview uitschakelen

• meesje
Kan die ongein ook uit?

What's next?

Edit;

[...]

Blijkbaar moet je meer lezen over nieuwe functies ook al boeien ze je niet.
Maar goed, het kan dus uit
Wat betreft advertenties: dat zie ik niet zo snel gebeuren. Ik vind het al heel netjes dat ze, in tegenstelling tot bv Ring of Hue, in de app geen reclame maken voor hun eigen produkten. Zoiets vind ik echt niet chique.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:57
meesje schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:14:
[...]

Wat betreft advertenties: dat zie ik niet zo snel gebeuren. Ik vind het al heel netjes dat ze, in tegenstelling tot bv Ring of Hue, in de app geen reclame maken voor hun eigen produkten. Zoiets vind ik echt niet chique.
dat maken ze wel, alleen niet zo opzichtig en agresief als andere dat doen.
Bij de "whats new" staan vaak producten aangeprezen, dat is de definitie van reclame.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:32
tcw82 schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:06:
[...]

dat maken ze wel, alleen niet zo opzichtig en agresief als andere dat doen.
Bij de "whats new" staan vaak producten aangeprezen, dat is de definitie van reclame.
Maar je bent er zelf bij om “what’s new” aan te klikken. Maw het wordt in mijn ogen niet zo opgedrongen als standaard advertenties.

[ Voor 9% gewijzigd door TheKerremenke op 08-12-2025 19:08 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• tcw82
Hier een vraagje over dat zonneverbruik/eigenverbruik. (hoe we het noemen maakt me niet uit).
Hier thuis hangt een 3fase kwh meter die als "aanduiding" "solar" heeft. Die meet ook "in het groen".

Ik heb al die zonne-energie opgevroten vandaag, want het was maar weinig. Echter, mijn zonneverbruik (eigenverbruik) is 0 % voor mijn gevoel klopt dat niet.

Of is het 0 % omdat het zo ontzettend weinig was? ik zou juist 100% verwachten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuD5rfkgDqsVgAoSyw9FQq-yMhE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C29bigERgeOCJ0CeC03eSvfy.png?f=fotoalbum_large

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:51
De eerste update van de update heb ik ook al, nu versie 2.0.1 (126)
Wel leuk om nu ook widgets te hebben, al heb ik bij de batterij widget alleen de import en export. Geen percentage.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

• ikookhier
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:29

ikookhier

>hijdiehieris<

#update De oranje stippen zijn nu ook verdwenen. (y)

PSN:Arijanonline Xbox:Arijanonline Twitch

• meesje
Ik irriteer me dat er nog geen update is voor de iPad.

• ron321
tcw82 schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:10:
Hier een vraagje over dat zonneverbruik/eigenverbruik. (hoe we het noemen maakt me niet uit).
Hier thuis hangt een 3fase kwh meter die als "aanduiding" "solar" heeft. Die meet ook "in het groen".

Ik heb al die zonne-energie opgevroten vandaag, want het was maar weinig. Echter, mijn zonneverbruik (eigenverbruik) is 0 % voor mijn gevoel klopt dat niet.

Of is het 0 % omdat het zo ontzettend weinig was? ik zou juist 100% verwachten

[Afbeelding]
Ik dacht eerst ook net als jij maar de opwekte energie is dus 0% van je totaal benodigde energie.

• meesje
ikookhier schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:17:
#update De oranje stippen zijn nu ook verdwenen. (y)
Top! Ik vond het al vreemd dat er geen reden werd aangegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door meesje op 08-12-2025 19:19 ]

• meesje
TheKerremenke schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:07:
[...]

Maar je bent er zelf bij om “what’s new” aan te klikken. Maw het wordt in mijn ogen niet zo opgedrongen als standaard advertenties.
Dat vind ik inderdaad een groot verschil. In de HW app ben ik nog niet tegen gekomen dat op het hoofdscherm reclame voor eigen produkten wordt gemaakt. Bij Ring en Hue heb ik wel deze ervaring. Overigens niet altijd. Zo heb ik nu in de Ring app geen reclame op het hoofdscherm.

• tcw82
ron321 schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:18:
[...]

Ik dacht eerst ook net als jij maar de opwekte energie is dus 0% van je totaal benodigde energie.
Dan klopt het nog niet.
1,4 kwh is 0,63% van 45 kwh.
Het schermt toon 0,0 (1 cijfer achter de komma) daarmee verwacht ik nog altijd 0,6 % en niet ... 0 .

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:58
Ziet er wel leuk uit maar de update werkt niet naar behoren.
Bijna alle plugs hebben een draaiende cirkel.
Is dit een bekend probleem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukfZmC1VAiSEiHgXJJAUHtd3K2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/leEK07rDXAiCMn8yQr73gwpO.jpg?f=fotoalbum_large

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:45

Termy

valt er nog wat te fragge?

Leuk hoor, die opfrisbeurt, maar het zou nog leuker zijn als functionaliteit niet kapot ging. In het overzicht zie ik 3 fasen apart van m'n 3-fasen kWhmeter op de zonnepanelen maar als ik er op klik dan is het alleen het totaal. Die optie in de instellingen uit-/aanzetten doet niks.

Dus ipv nu ook 3 fasen apart te kunnen inzien in het bruto verbruik (power usage) is het juist weg bij de zonnepanelen :(.

Edit: dit geldt zo te zien gewoon voor alle grafieken, niet alleen die van de 3-fasen kWhmeter :/.

Dit is echt bijzonder matig.

[ Voor 14% gewijzigd door Termy op 08-12-2025 20:59 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Waarom is er niet één knop om te checken voor updates van al je apparatuur in de app?

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:04
Vind de update er best goed uitzien, maar had wel gehoopt op batterijsturing (no charge, no discharge, no charge&discharge, NOM) in te stellen via slimme taken.

Heb een paar kleine bugs in de UI gevonden.
In de netafname/teruglevering grafiek (hoofdaansluiting):
Met "tel import en export totalen op" UIT, toont de fullscreen variant alsnog de nettowaarde ipv de losse im- en exportwaardes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5CzHELsuAQeRsLub8zvDfpaSQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0gC7PoPBLeNtk0iqCkZCMsj.jpg?f=fotoalbum_large
In de voltages grafiek
De fasekleuren van de maximale dagwaardes van L1 en L2 zijn verwisseld.
L1 is in de grafiek roze maar in de max waarde linksboven paars, L2 vice versa.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_9fWd5P2Y9Ht9IUmwJiZroyilQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FC7OLToYpDcFuLKvRXDQgO5x.jpg?f=fotoalbum_large

Zie in de webversie op https://hwenergy.app trouwens dat de grafieken paars, roze, blauw en paars, roze, lichtblauw zijn. Dus welke van de twee nu verwisseld is? Beide grafieken op de mobiel tonen op de grafiek zelf in ieder geval consistent roze, paars, lichtblauw.

Positief: de fasekleuren komen nu overeen in beide grafieken, lichtblauw voor L3 is een stuk beter zichtbaar t.o.v paars dan donkerblauw was in de hoofdaansluiting grafiek. (y)

[ Voor 8% gewijzigd door Propheticus op 09-12-2025 13:12 ]

• Gramser
  • Nu online
Ik snap eigenlijk geen bal van dat getal en percentage "zonverbruik". Hoe moet ik die nou lezen? Ik heb teruglevering, maar daarvoor heb ik echt wel wat van de opwek afgesnoept alvorens ik de rest heb teruggeleverd. Vaag.

• RRHDWK
  • Laatst online: 23:04
Gramser schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:53:
Ik snap eigenlijk geen bal van dat getal en percentage "zonverbruik". Hoe moet ik die nou lezen? Ik heb teruglevering, maar daarvoor heb ik echt wel wat van de opwek afgesnoept alvorens ik de rest heb teruggeleverd. Vaag.
Het zonverbruik wordt uitgedrukt als een % van je totale verbruik over dezelfde periode

VVM310 | F2120-20 | Hygiënevat 180L | Enphase 12.500 Wp | Volvo phev

• Propheticus
RRHDWK schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:03:
[...]

Het zonverbruik wordt uitgedrukt als een % van je totale verbruik over dezelfde periode
En dat noemen we normaal (percentage) zelfvoorzienend, niet zonverbruik.
Zonverbruik is normaal hoeveel van je opgewekte zonnestroom zelf hebt verbruikt (en opgeslagen) / totale opwek.

• Gramser
  • Nu online
Daarom snap ik het ook niet. Het is niet zo dat ik niks heb opgewekt en meteen heb verbruikt. Toch raar, op een totale netafname van slechts 6kWh, en een opwek van meer dan 2kWh. Er is zo’n kWh teruggeleverd dus zal ik ook ongeveer een kWh direct hebben verbruikt. Zou toch een fiks percentage moeten laten zien dan. Maar: de Goodwe koppeling is al maanden kapot. Het zou niet moeten uitmaken, maar zou dat ermee te maken kunnen hebben?

Edit: ik maak volgens mij een denkfout? De P1-meter weet niet wat er is opgewekt, alleen wat er is afgenomen vs ingevoed. Dirext verbruik weet hij niet zonder koppeling of kWh-meters. Correct?

[ Voor 18% gewijzigd door Gramser op 09-12-2025 17:53 ]

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01:17
Ik heb maar weinig met deze app-update, nutteloos plaatje wat mij betreft. Zou mooi zijn als er een optie is om het optioneel wel of niet te tonen in de app.
Gramser schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:51:
Die is er: onder grafieken kun je het schuifje ervoor uitzetten.
Tnx @Gramser Dat ik daar overheen heb gekeken 8)7

[ Voor 43% gewijzigd door ArjoK op 09-12-2025 18:05 ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• Gramser
  • Nu online
Die is er: onder grafieken kun je het schuifje ervoor uitzetten.

• meesje
Als je een batterij hebt van een ander merk en deze koppel je met een HW Energy stekker, zie je deze dan als batterij in het woning overzicht?

• computerjunky
Gramser schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:47:
Daarom snap ik het ook niet. Het is niet zo dat ik niks heb opgewekt en meteen heb verbruikt. Toch raar, op een totale netafname van slechts 6kWh, en een opwek van meer dan 2kWh. Er is zo’n kWh teruggeleverd dus zal ik ook ongeveer een kWh direct hebben verbruikt. Zou toch een fiks percentage moeten laten zien dan. Maar: de Goodwe koppeling is al maanden kapot. Het zou niet moeten uitmaken, maar zou dat ermee te maken kunnen hebben?

Edit: ik maak volgens mij een denkfout? De P1-meter weet niet wat er is opgewekt, alleen wat er is afgenomen vs ingevoed. Dirext verbruik weet hij niet zonder koppeling of kWh-meters. Correct?
Hij gebruikt idd de data van de koppeling of kWh meters.

Ik heb net na zitten rekenen en de procenten zijn inderdaad hoeveel procent van je totale dag verbruik uit je panelen komt afgerond naar boven of beneden en kan dus een procent afwijking laten zien omdat hij zowel dag verbruikt, data eigen verbruik en procenten afrond. Als dat 3x de verkeerde kant op afgerond wordt komt er dus een procent verschil in.

Eigenlijk zou alles gewoon op 2 getallen achter de comma moeten gebeuren en weergegeven moeten worden voor accurate data weergave.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ron321 schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:33:
Ik zie overigens ook geen waterverbruik bij het huis zoals in het plaatje van IJsbeer.
Ik heb trouwens android.
Als je naar Instellingen - Grafieken gaat. Heb jehem daar op Gas & Water staan of Solar Power? Het lijkt een of of keuze te zijn.

• meesje
IJsbeer schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:11:
[...]

Als je naar Instellingen - Grafieken gaat. Heb jehem daar op Gas & Water staan of Solar Power? Het lijkt een of of keuze te zijn.
Het is inderdaad een of of keuze. Alleen het bovenste deel van het woning overzicht wordt overigens aangepast. Het onderste deel blijft electra.

• Propheticus
Propheticus schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:00:
...

Heb een paar kleine bugs in de UI gevonden.
In de netafname/teruglevering grafiek (hoofdaansluiting):
Met "tel import en export totalen op" UIT, toont de fullscreen variant alsnog de nettowaarde ipv de losse im- en exportwaardes.
..
In de voltages grafiek
De fasekleuren van de maximale dagwaardes van L1 en L2 zijn verwisseld.
L1 is in de grafiek roze maar in de max waarde linksboven paars, L2 vice versa.
..
Ok dat was snel. Nieuwe update fixt bovenstaande grotendeels.
Voor de meelezende dev: De legendabolletjes in de voltagegrafiek kloppen nu, de max waardes erboven nog niet.

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:58
peterbier schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:41:
Ziet er wel leuk uit maar de update werkt niet naar behoren.
Bijna alle plugs hebben een draaiende cirkel.
Is dit een bekend probleem.
[Afbeelding]
Ik quote mij zelf ff.
Het lijkt nu opgelost met een update.👍
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vj3sk-fmLxR-MhmjCGqaPa878Z8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6F3D1BpD0r9g7DRVzUBCGmf7.jpg?f=fotoalbum_large

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:47
Beste allen,

Sinds gister een HW P1 meter, na een jaar lang de Tibber pulse te hebben gehad. Nu weg bij Tibber, dus is de pulse niet handig meer, tevens wil ik meer info loggen.

Ik moet zeggen: misschien moet ik even wennen, maar de HW valt me tot nu toe een beetje tegen.
Absoluut handige info, maar tegelijkertijd mis ik wat:
- Er is geen handig overzicht in een blik: Wat is m'n power nu (dus total power now), hoeveel heb ik vandaag opgewekt/gebruikt/verkocht/gekocht. Het staat op verschillende pagina's/grafieken wel, maar dat is gezoek.
- de Total Power now: heel handig en mooi weergegeven, maar elke keer dat hij hem laadt, begint hij pas te meten.
Nu als voorbeeld: Zie ik in Now een excessief hoog verbruik (auto verkeer gaan laden, bijv), moet ik in Today gaan kijken wanneer het ongeveer begon, maar die is vrij grof. en wil ik dan weer terug naar Now, dan begint hij weer met een lege grafiek weer te geven.

Misschien ben ik onterecht aan het vergelijken met Tibber, maar die hadden het wel heel praktisch in één scherm weergegeven, waar je door de hele dag heen kon scrollen.
Ik had van HW eigenlijk meer verwacht. Hoe zien jullie dit? Of moet ik anders instellen? Of gewoon uiteindelijk in HA gaan uitlezen (die HA komt er ws wel)?

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 00:40
Nu weer draaiende circkels.

HW 1 stap vooruit is 2 stappen achteruit

[ Voor 80% gewijzigd door Rbb-lwdn op 10-12-2025 11:55 ]

20kWh eigenbouw accu's met 2 powerstreams.

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Het is fijn dat ze blijven verbeteren en dingen uitproberen. Het overzicht in de app is wel een mooie toevoeging. Ik had alleen eerst gekeken naar de huidige problemen, en daar even wat meer energie ingestoken. I.p.v. een hele nieuwe app uitrol en de problemen die er waren, gewoon zo te laten...

• IJsbeer
  • Niet online
Aeien schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:31:
Beste allen,

Sinds gister een HW P1 meter, na een jaar lang de Tibber pulse te hebben gehad. Nu weg bij Tibber, dus is de pulse niet handig meer, tevens wil ik meer info loggen.

Ik moet zeggen: misschien moet ik even wennen, maar de HW valt me tot nu toe een beetje tegen.
Absoluut handige info, maar tegelijkertijd mis ik wat:
- Er is geen handig overzicht in een blik: Wat is m'n power nu (dus total power now), hoeveel heb ik vandaag opgewekt/gebruikt/verkocht/gekocht. Het staat op verschillende pagina's/grafieken wel, maar dat is gezoek.
- de Total Power now: heel handig en mooi weergegeven, maar elke keer dat hij hem laadt, begint hij pas te meten.
Nu als voorbeeld: Zie ik in Now een excessief hoog verbruik (auto verkeer gaan laden, bijv), moet ik in Today gaan kijken wanneer het ongeveer begon, maar die is vrij grof. en wil ik dan weer terug naar Now, dan begint hij weer met een lege grafiek weer te geven.

Misschien ben ik onterecht aan het vergelijken met Tibber, maar die hadden het wel heel praktisch in één scherm weergegeven, waar je door de hele dag heen kon scrollen.
Ik had van HW eigenlijk meer verwacht. Hoe zien jullie dit? Of moet ik anders instellen? Of gewoon uiteindelijk in HA gaan uitlezen (die HA komt er ws wel)?
Die now is idd altijd pas op het moment van klikken. Als je het witl zien heb je de dag grafiek. Daar kun je dat van vandaag zien.
Die NOW wordt gewoon niet op de server opgeslagen en is idd op het moment van klikken wordt die 'stream' open gezet met de data. Die kun je gebruiken door bijv. een apparaat aan/uit te zetten en te kijken wat die doet op het verbruik. Daar gebruik ik hem voor.

Ik ken tibber niet, maar ik snap eigenlijk niet wat je mist, je ziet toch wat hij vandaag gedaan heeft in de 'Dag' tab?
En toevoegen in HA, als je die hebt draaien, lijkt me zobiezo een no-brainer ;)

• meesje
Rbb-lwdn schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:47:
Nu weer draaiende circkels.

HW 1 stap vooruit is 2 stappen achteruit
Heb ik geen last van.
Voor storingen in de app is er overigens een apart topic: Storing Homewizard app?

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-12 18:18
Als je wilt zien wanneer een grootverbruik is begonnen, moet je de telefoon een kwart slag draaien en tikken op de grafiek die je wilt zien. Het scherm verandert een beetje, en je kan met je vinger over het scherm vegen als cursor. Je ziet dan een dun lijntje met tijd en verbruik op dat moment.

• Gramser
  • Nu online
... maar NOG STEEDS NIET de functionaliteit om een deel van de grafiek te selecteren om zo te zien hoeveel verbruik of opwek je in een bepaalde tijdsspanne had. Dat blijft gewoon jammer.

• IJsbeer
  • Niet online
@Gramser : Relax, man! Gooi een blokje hout op de kachel en geniet van het vuurtje ;)
(of dit het verkeerde topic daarvoor :P)

• meesje
Uitleg over de nieuwe functionaliteit (huisoverzicht) in de HW app.
https://helpdesk.homewiza...cht-en-hoe-pas-ik-dit-aan

• Aeien
IJsbeer schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:10:
[...]

Die now is idd altijd pas op het moment van klikken. Als je het witl zien heb je de dag grafiek. Daar kun je dat van vandaag zien.
Die NOW wordt gewoon niet op de server opgeslagen en is idd op het moment van klikken wordt die 'stream' open gezet met de data. Die kun je gebruiken door bijv. een apparaat aan/uit te zetten en te kijken wat die doet op het verbruik. Daar gebruik ik hem voor.

Ik ken tibber niet, maar ik snap eigenlijk niet wat je mist, je ziet toch wat hij vandaag gedaan heeft in de 'Dag' tab?
En toevoegen in HA, als je die hebt draaien, lijkt me zobiezo een no-brainer ;)
Ik denk eigenlijk dat ik ws grotendeels tevreden ben, alleen de total power now onzinnig vind weggestopt. Alle grafieken vallen weg als je naar now gaat, behalve die. Waarom dan dat getalletje niet gewoon continu actief in beeld bij today? Het huis lijkt namelijk wel snel te schakelen tussen teruglever/kopen, dus het getalletje zit wel ergens lijkt me.
meesje schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:40:
Als je een batterij hebt van een ander merk en deze koppel je met een HW Energy stekker, zie je deze dan als batterij in het woning overzicht?
Ik heb drie accu's staan met elk een hw dinrail kwh meter maar die zie ik niet terug.
Nochtans staan de meters als batterij geselecteerd in de app.
Dus die informatie is er op zich wel.

Maar ik zie geen manier om het in het huisje te krijgen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• IJsbeer
  • Niet online
Helemaal in het begin begon je ook op het Now scherm. Dat hebben ze op een gegeven moment aangepast omdat het NOW scherm gewoon teveel load op het serverpark genereerde in de tijd dat het product populair begon te worden.
Dus dat zal nog steeds de reden zijn dat dat getal niet in de dag weergave getoond wordt (en ook raar, want het is geen 'dag' info, het is nu info). Dus kan ook verwarring veroorzaken, dus ook 'load' voor de helpdesk :P
Waarom het huis icoon het idd wel impliceert idd wel dat het eenvoudiger moet zijn dan toendertijd.

• meesje
Aeien schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:06:
[...]

Ik denk eigenlijk dat ik ws grotendeels tevreden ben, alleen de total power now onzinnig vind weggestopt. Alle grafieken vallen weg als je naar now gaat, behalve die. Waarom dan dat getalletje niet gewoon continu actief in beeld bij today? Het huis lijkt namelijk wel snel te schakelen tussen teruglever/kopen, dus het getalletje zit wel ergens lijkt me.
Bedankt voor je reactie. Dit komt dus overeen met wat in de support pagina (zie mijn reactie hiervoor) wordt beschreven. Alleen auto (via kwh meter) en fiets (via kWh meter of Energy socket) worden getoond. Volgens mij is de support pagina niet helemaal volledig, want ik had ook gelezen dat bv ook een airco en warmtepomp getoond kunnen worden.

• meesje
Nu we het toch over support pagina’s hebben. Ik ben benieuwd of en wanneer HW HomeKit gaat ondersteunen. In hun support pagina staat het volgende: Homekit ondersteunt geen energiemeting, daarom is deze functionaliteit momenteel niet beschikbaar.
https://helpdesk.homewiza...app-apple-homekit-of-siri
Dit mag ondertussen bijgewerkt worden, want sinds OS 26 is middels EnergyKit wel ondersteuning voor HomeKit.

• IJsbeer
  • Niet online
meesje schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:16:
[...]

Bedankt voor je reactie. Dit komt dus overeen met wat in de support pagina (zie mijn reactie hiervoor) wordt beschreven. Alleen auto (via kwh meter) en fiets (via kWh meter of Energy socket) worden getoond. Volgens mij is de support pagina niet helemaal volledig, want ik had ook gelezen dat bv ook een airco en warmtepomp getoond kunnen worden.
Airco wordt idd ondersteund, zie een plaatje daarvan in een eerdere post van mij.

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:15
Er is weer een nieuwe update voor de P1 meter, maar ik krijg een timeout en de update wordt dus niet geïnstalleerd.
P1 start wel weer op en werkt.
Verder hier meer met een timeout melding tijdens de update?

Het is al opgelost, ik had de adapter maar weer aangesloten, en toen ik weer keek bij updates kreeg ik de melding geen updates en staat er nu versie 6.0303

[ Voor 27% gewijzigd door ivo1969 op 10-12-2025 17:12 ]

• Gramser
  • Nu online
IJsbeer schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:50:
@Gramser : Relax, man! Gooi een blokje hout op de kachel en geniet van het vuurtje ;)
(of dit het verkeerde topic daarvoor :P)
Hahaha, is een beetje m’n stokpaardje. Maar ik verlies er geen slaap over hoor. App dient voor mij z’n doel wel.

• henkzelf
Aeien schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:06:
[...]

Bij mij vallen alleen de grafiek voor gas en zonverbruik weg in de NU weergave. De grafiek met het hoogspanningsmast symbool (P1-hoofdaansluiting) laat volgens mij de door jou bedoelde power now, zien ook met een getal in watt. (of kW). Als je die grafiek omhoog verplaatst onder het huisje, dan heb je denk ik toch een aardig overzicht.

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Gas is geen realtime uitlezing, volgens mij worden deze maar elke 5 minuten uitgelezen. Hierdoor heb je geen NU weergave. Tenminste bij de Elektra / Gas combinatie wat ik hier thuis heb.

Dit is ook om de batterij in de gasmeter te sparen.

• Aeien
Waarschijnlijk voor de meesten bekend, maar wellicht voor sommigen nieuw:
Je hebt voor je windowsbrowser dus ook een HW-app. Hierin kun je zelf dashboards aanmaken met max 3 grafieken per dashboard, welke je wel individueel op now - dag - maand -jaar in kan stellen.

Niet m'n hobby alles vanaf PC te doen, maar toch, it's something.

Iets anders: ik wil komend jaar dus data loggen om zo te bepalen wat piekbelasting is, voor hoelang, sluip/basisverbruik, etc., om na einde salderen beter inzicht te hebben in wat voor capaciteit batterij ik nodig zou hebben.

Ik heb geprobeerd de data van HW te exporteren naar CSV, maar wordt er maar marginaal wijs uit. Alleen total-power is volgens mij te exporteren. En dan zie ik alleen T1 en T2 import en export, wat mij (nog) weinig zegt.

Ik had gedacht met HW al m'n data te hebben, zoals per moment productie-PV, powerconsumption, overschot ja/nee/hoeveel. Eigenlijk de export van de solar-grafiek, om daar analyse op los te kunnen laten.
Is er een manier/programma/integratie waarmee je langdurig terug kan kijken naar je HW-data waarbij deze parameters wel duidelijk worden?

[ Voor 3% gewijzigd door Aeien op 10-12-2025 22:59 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:39

Onbekend

...

@Aeien
Je kunt in principe zo vaak de data van de P1-meter opvragen als je wilt door deze url op te vragen:
http://<ip-adres>/api/v1/data

Er zijn wel verschillende mensen die zelf een tooltje iets hebben gemaakt om de data op te vragen en op te slaan, maar tot zover ik weet is er geen standaard programma beschikbaar die continu alle data voor je ophaalt en ergens opslaat.
Zelf gebruik ik overigens een Raspberry Pi om de data op te halen en op te slaan. Vervolgens kan ik de data van de Raspberry Pi gebruiken om grafieken mee te maken.

Overigens heb je alleen de waarden nodig die beginnen met "total_power" en "total_gas". Om het verbruik tussen 2 perioden te bepalen, neem je gewoon het verschil tussen die waarden. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:32
theboy30 schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:01:
Beste,

Ik loop op tegen een probleempje aan met het aansluiten van de HomeWizard Watermeter.
Wij hebben onderstaande watermeter en ik heb alle adapters al geprobeerd maar geen enkle lijkt te passen.
Hebben jullie enig idee welke ik moet hebben?

[Afbeelding]

Alvast bedankt! :)
Heb je dit al werkend gekregen? Ik heb ook de Sensus 420 en op de site van homewizard staat dat dit plastic kapje gedraaid zou moeten kunnen worden, maar ik krijg er geen beweging in. Er staat ook water achter het glaswerk. is dit normaal ? deze is net geplaatst.

opzich past het plaatje wel zoals die op de Sensus versie 2 op de site van HW staat, maar dat plastic ding van de watermeter zit in de weg.

Nu kan ik een stuk van het plastic van de homewizard adapter afknippen?

[ Voor 4% gewijzigd door saken op 11-12-2025 00:57 ]

• Aeien
Onbekend schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:01:
@Aeien
Je kunt in principe zo vaak de data van de P1-meter opvragen als je wilt door deze url op te vragen:
http://<ip-adres>/api/v1/data

Er zijn wel verschillende mensen die zelf een tooltje iets hebben gemaakt om de data op te vragen en op te slaan, maar tot zover ik weet is er geen standaard programma beschikbaar die continu alle data voor je ophaalt en ergens opslaat.
Zelf gebruik ik overigens een Raspberry Pi om de data op te halen en op te slaan. Vervolgens kan ik de data van de Raspberry Pi gebruiken om grafieken mee te maken.

Overigens heb je alleen de waarden nodig die beginnen met "total_power" en "total_gas". Om het verbruik tussen 2 perioden te bepalen, neem je gewoon het verschil tussen die waarden. :)
Oh kijk, deze informatie is inderdaad waar het mee begint, thanks :)

Maar als ik echt wil spelen met "welke batterijgrootte geeft welke toename eigen verbruik", dan:
- moet ik weten hoeveel PV ik overhoud per dag
- wat op die dag m'n afname van het net was (om de scheve verhouding zomer/winter mee te kunnen nemen)
- weet ik liefst nog piekvermogen van het verbruik (om evt met 2-3 stekkerbatterijen af te kunnen).

@Onbekend : wil je evt via PB wat meer uitleg geven over het loggen met de raspberryPi? Klinkt alsof ik dan voor nu heb wat ik wil, en van daar kan nadenken over analyse.

En mss maak ik het ook gewoon veel te moeilijk. HW lijkt te suggereren dat m'n standby verbruik 4.2kWh is over de dag. Wellicht dus gewoon obv daarvan voor ~5-8 kWh batterij gaan.

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06:44
IJsbeer schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:47:
[...]

Airco wordt idd ondersteund, zie een plaatje daarvan in een eerdere post van mij.
Ik zie wel een warmtepomp verschijnen maar ik zie er alleen stroom naar toe gaan als ik mijn auto oplaadt. Met andere woorden mijn warmtepomp/airco krijgt geen paars streepje.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• BelgianStar
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11-12 16:33
Leanderr schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:32:
[...]

Ik zie wel een warmtepomp verschijnen maar ik zie er alleen stroom naar toe gaan als ik mijn auto oplaadt. Met andere woorden mijn warmtepomp/airco krijgt geen paars streepje.
Ik vrees ervoor dat als je Airo/wp stroom vraagt dat deze niet zichtbaar is in de app.
Dingen die tot nu toe live worden weergegeven in het huisje is; Opwek van de zonnepanelen naar beneden, PIB's laden en ontladen rechts (weliswaar met omgewisselde kleuren, groen is opladen terwijl in de grafieken groen ontladen is. Paars is ontladen, terwijl paars in de grafieken opladen is..., Auto of E-bike rechts.

Alle andere toestellen die visueel kunnen worden weergegeven zoals de Airco/WP krijgen geen lijntje dus mijn inziens geen live weergave. :(

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06:44
BelgianStar schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:32:
[...]

Ik vrees ervoor dat als je Airo/wp stroom vraagt dat deze niet zichtbaar is in de app.
Dingen die tot nu toe live worden weergegeven in het huisje is; Opwek van de zonnepanelen naar beneden, PIB's laden en ontladen rechts (weliswaar met omgewisselde kleuren, groen is opladen terwijl in de grafieken groen ontladen is. Paars is ontladen, terwijl paars in de grafieken opladen is..., Auto of E-bike rechts.

Alle andere toestellen die visueel kunnen worden weergegeven zoals de Airco/WP krijgen geen lijntje dus mijn inziens geen live weergave. :(
Ja, ik zat ook even te kijken met de kleuren van de PIB in de App. Het is gewoon een beetje verwarrend want het lijntje naar links loopt eigenlijk tussen de warmtepomp en de auto, maar het lijntje is alleen voor de auto.

Dit is denk de opmaak voor een uitgebreidere app met meer leuke streepjes.

Moet zeggen dat er nog wel eens een bug inzit. De ene keer heeft mijn huis wel een warmtepomp en de andere keer niet.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• computerjunky
Gramser schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:06:
... maar NOG STEEDS NIET de functionaliteit om een deel van de grafiek te selecteren om zo te zien hoeveel verbruik of opwek je in een bepaalde tijdsspanne had. Dat blijft gewoon jammer.
Dit en het aanpassen van incorrecte data zijn inderdaad 2 punten die ik bloed irritant vind. Zeker gezien het feit dat de Growatt koppeling gewoon ruk is terwijl ik de data wel real time krijg van Growatt. Dit lijkt dus al 2 jaar bij Homewizzard of de Growatt API te liggen maar niemand die er wat aan wil doen blijkbaar.
Pagina: 1 ... 146 147 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic