Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:22
EVfan schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:22:
Heeft iemand kunnen vinden hoe lang het netsnoer is van de Plug-in battery?
Zie link onder specificaties.
https://www.homewizard.com/nl/shop/battery-pre-order/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:16
Devke schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:37:
[...]

1.5 meter dacht ik gelezen te hebben.
Ah, mooi dat is (net) genoeg voor de locatie die ik op het oog heb.
Dank je, had het zelf nog niet gevonden.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op zondag 28 juli 2024 @ 16:35:
[...]

Ah, mooi dat is (net) genoeg voor de locatie die ik op het oog heb.
Dank je, had het zelf nog niet gevonden.
Np. Ik dacht het gelezen te hebben in het topic over de batterij. Die is los getrokken van dit topic.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:58
Ik heb een standby verbruik van 2,5 kWh volgens de app.

We zijn nu echter een weekje op vakantie en heb de meeste stekkers eruit getrokken, los van witgoed en meterkast (domotica) en de app geeft een stroomverbruik van 3,3 kWh weer.

Kan ik ergens dat "geschatte" standby verbruik aanpassen naar bv die 3,3 wat meer reëel is?

Of is dat een gevalletje onthouden en verrekenen indien gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Over welke periode heb je dat volume kWh verbruik?
Per uur, per 24 uur, de week dat je op vakantie was,...... ?

[ Voor 44% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2024 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:20
IvoB2 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 17:36:
Over welke periode heb je dat volume kWh verbruik?
Per uur, per 24 uur, de week dat je op vakantie was,...... ?
Verandert dat iets aan het antwoord?
(Ik vermoed per dag)

@NeutraleTeun Is niet in te stellen. Wordt per dag bepaald door te kijken naar het basisverbruik tussen 0:00 en 06:00. Wel vreemd dat dit hoger uitvalt nu je er stekkers uit hebt gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09 17:35
Propheticus schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:30:
[...]

(Ik vermoed per dag)

@NeutraleTeun Is niet in te stellen. Wordt per dag bepaald door te kijken naar het basisverbruik tussen 0:00 en 06:00. Wel vreemd dat dit hoger uitvalt nu je er stekkers uit hebt gehaald.
Als dit verbruik per dag is dan is het verschil verwaarloosbaar, het is maar 33 w per uur extra

Het is de afgelopen dagen warmer dan wat het dit jaar tot nu toe geweest is. Een koelkast of vriezer die als gevolg daarvan wat vaker aanslaat is al voordoende als verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Propheticus schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:30:
[...]
Uiteraard want per uur is dat een aanzienlijk (verontrustend) verschil per 24 uur toch iets om naar te kijken (een diepvries of koelkast die niet open gaan tijdens afwezigheid gaan niet zoveel meer verbruiken in een afgesloten woning ook al is het buiten warmer) en als het de meetgegevens zijn over een hele week doet het verschil er niet zo toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
hanev001 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:55:
[...]
Als dit verbruik per dag is dan is het verschil verwaarloosbaar, het is maar 33 w per uur extra
Hangt ervan af met wat je het vergelijkt (wat is de normale referentie, 2,5 kWh per etmaal?).
Wanneer je bij aanwezigheid over 24 uur 2,5 kWh standbyverbruik hebt en je trekt alles uit behalve witgoed en domotica en je hebt dan een meerverbruik van 800 Wh per etmaal is dat toch niet normaal te noemen?
Minder aangesloten toestellen die dan nog eens niet gebruikt worden en waarvan de deuren niet open gaan verbruiken doorgaans minder, niet meer.

Of je eerste schatting zou een gok moeten geweest zijn en niet gebaseerd op metingen?
We weten niet wat er met witgoed bedoeld wordt (één frigo, een frigo en een diepvries,.........) noch met normale domotica (een routertje met wat HW meters of een serverpark dat blijft draaien?)

3,3 kWh in een tijdelijk niet bewoonde woning met wat witgoed en domotica vind ik veel maar is uiteraard afhankelijk van het aantal toestellen in standby. Zonder het individueel verbruik ervan te kennen weet je het uiteraard ook niet en blijft het gissen.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2024 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
De waardes zijn per dag.
Gewoon afgelezen in de app.
Bij standby staat 2,5 en bij verbruik staat 3,3.

Die 2,5 standby wordt dus (geschat?) adhv een rechte lijn over een bepaalde tijd.
Die 3,3 is het echte verbruik met de pieken die boven die rechte lijn uitschieten.

Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/k2Q4cpTY/Screenshot-20240728-213934.png

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/TyQP8WMr/Screenshot-20240728-213925.png

Kleine koelkast, grote koelkast, vriezer, droger/wasmachine, afzuiging.
Internet, switch, AP's, Hue systeem, NAS, KaKu, 3x Nest cams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NeutraleTeun schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:43:
De waardes zijn per dag.

Die 2,5 standby wordt dus (geschat?) adhv een rechte lijn over een bepaalde tijd.
Die 3,3 is het echte verbruik met de pieken die boven die rechte lijn uitschieten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan ligt het er ook aan waar bv je koelkasten en vriezer staan. Mijn vriezer staat op zolder. Die heeft nu toch wel wat meer verbruik. 1 kWh per dag lukt. Koelkast in een schuur staan? Moet er wellicht ook wat harder aan trekken. Misschien een tip om er eens wat plugs tussen te gooien zodat je meer inzicht in de diepte krijgt qua verbruik.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
IvoB2 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:59:
[...]

Uiteraard want per uur is dat een aanzienlijk (verontrustend) verschil per 24 uur toch iets om naar te kijken (een diepvries of koelkast die niet open gaan tijdens afwezigheid gaan niet zoveel meer verbruiken in een afgesloten woning ook al is het buiten warmer) en als het de meetgegevens zijn over een hele week doet het verschil er niet zo toe.
Dat was de vraag niet. De vraag was of het standbyverbruik in te stellen was. Antwoord: nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
NeutraleTeun schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:43:
De waardes zijn per dag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ah, dat verklaart. Ik dacht dat je waardes voor/tijdens de vakantie vergeleek. Vond de toename al zo vreemd.
Standby is het laagste (5 minuuts gemiddelde) verbruik tussen 0:00 en 06:00.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Devke schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:29:
[...]

Dan ligt het er ook aan waar bv je koelkasten en vriezer staan. Mijn vriezer staat op zolder. Die heeft nu toch wel wat meer verbruik. 1 kWh per dag lukt. Koelkast in een schuur staan? Moet er wellicht ook wat harder aan trekken. Misschien een tip om er eens wat plugs tussen te gooien zodat je meer inzicht in de diepte krijgt qua verbruik.
Heb ik al eens gedaan.
24h
Meterkast: 1kWh
Vriezer: 0,4kWh
Koelkast achter: 0,2kWh
Koelkast voor: 0,3kWh
TV boven: 0,1kWh
Ventilatie: 0,1kWh
(3w standby - 17w douchen)
CV ketel: 1,1kWh

Desktop: verwaarloosbaar (master/slave)
E-bike: 0,5kWh (per oplaadbeurt)
TV hoek: 10watt in standby / 250w aan
TV hoek slaapkamer: 4watt standby / 80w aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Propheticus schreef op zondag 28 juli 2024 @ 23:13:
[...]

Dat was de vraag niet. De vraag was of het standbyverbruik in te stellen was. Antwoord: nee.
En HM "meet" het standby verbruik ook niet, het slaat er een slag naar. Meet soms ook toestellen die niets met sluimer/standby verbruik te maken hebben.
Ik gebruik de waarden van HW dan ook nooit in de app zelf maar zet ze in een eigen excel.
Hen je eveneens een eigen database en geen opslag in de cloud dat zo maar kan verdwijnen na een jaar of wanneer de uitbater ermee stopt noch moet je voor die langdurig opslag extra bijbetalen.
En je trekt er de statistieken uit die je zelf wil.

Meer specifiek voor het standbyverbruik zal je dan sockets en/of kWh meters moeten plaatsen op iedere verbruiker/kring. Zoniet heb je geen inzicht in hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer je alleen witgoed aan hebt staan en de meterkast (wat je daar mee bedoelt weet ik niet want een meterkast an sich verbruikt niets na de meter of je zou er je domotica in de meterkast mee moeten bedoelen) en wat meetspul zit je nog maar aan de 2 kWh per etmaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als het een beetje warme nacht is wordt mijn airco gewoon meegenomen in het standby gebruik ;)

Het is (imo) een niet zo heel bruikbare statistiek.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Maar hier is het gemeten verbruik bij afwezigheid plots veel hoger dan bij aanwezigheid.
Hij kan normaliter dus minder vergissingen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 21:43
Ik krijg binnenkort een nieuwe slimme meter. Moet ik daar nog iets voor instellen in de app of gaat hij alles automatisch netjes bij elkaar optellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:33
IvoB2 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:28:
[...]

En HM "meet" het standby verbruik ook niet, het slaat er een slag naar. Meet soms ook toestellen die niets met sluimer/standby verbruik te maken hebben.
Ik gebruik de waarden van HW dan ook nooit in de app zelf maar zet ze in een eigen excel.
Hen je eveneens een eigen database en geen opslag in de cloud dat zo maar kan verdwijnen na een jaar of wanneer de uitbater ermee stopt noch moet je voor die langdurig opslag extra bijbetalen.
En je trekt er de statistieken uit die je zelf wil.

Meer specifiek voor het standbyverbruik zal je dan sockets en/of kWh meters moeten plaatsen op iedere verbruiker/kring. Zoniet heb je geen inzicht in hoe en wat.
Ik zou graag dit ook willen naar excell. Heeft iemand een exl sheet al zo gemaakt dat je de download van de data hier meteen hebt.

Want dit wat je download is voor mij niet overzichtelijk. Ik verneem.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:04

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kadoendra schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:35:
Ik krijg binnenkort een nieuwe slimme meter. Moet ik daar nog iets voor instellen in de app of gaat hij alles automatisch netjes bij elkaar optellen?
Ik heb bij mij even gekeken, omdat ik niets gemerkt heb, toen ik in april een nieuwe e-meter gekregen heb.
De app geeft eigenlijk alleen verschillen aan, dus die veranderen niet als je weer op nul begint.
Op de dag van de wisseling wordt het voor en na verbruik, gewoon automatisch opgeteld voor het dagtotaal. :)

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Waarom zou het wisselen van slimme meter invloed hebben op de wizzard. Zie het gewoon als even de stroom eraf, meer gebeurd er niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:38
Leoniq schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:40:
Waarom zou het wisselen van slimme meter invloed hebben op de wizzard. Zie het gewoon als even de stroom eraf, meer gebeurd er niet.
Beste, dit kan zeker invloed hebben, echter hebben wij onze software zo geschreven dat hij een nieuwe meter herkent en daarna de data weer correct zet. Onze backend werkt met meterstanden. Wat betekend dat als je een nieuwe meter krijgt, je ook nieuwe standen krijgt. Een van de redenen voor het werken met meterstanden is dat als je meter een keer een paar uur/dagen geen internet heeft bijvoorbeeld, deze nog steeds exact in de app toont wat het verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
HomeWizard_NL schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:07:
[...]

Beste, dit kan zeker invloed hebben, echter hebben wij onze software zo geschreven dat hij een nieuwe meter herkent en daarna de data weer correct zet. Onze backend werkt met meterstanden. Wat betekend dat als je een nieuwe meter krijgt, je ook nieuwe standen krijgt. Een van de redenen voor het werken met meterstanden is dat als je meter een keer een paar uur/dagen geen internet heeft bijvoorbeeld, deze nog steeds exact in de app toont wat het verbruik is.
Bedankt voor de snelle respons. Geldt dat ook voor jullie 3f kWh meter. Heb nu geen slimme meter. Mocht die er wel komen heeft dat dan ook geen consequenties?

Gebruik daar de 3f kWh van jullie als slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 09:14
Leoniq schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:50:
[...]

Bedankt voor de snelle respons. Geldt dat ook voor jullie 3f kWh meter. Heb nu geen slimme meter. Mocht die er wel komen heeft dat dan ook geen consequenties?

Lijkt me niet, deze meet puur V*A=W. Hoewel er zit wel een geijkte teller in.

[ Voor 5% gewijzigd door winwiz op 29-07-2024 18:26 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Leoniq schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:50:
[...]

De 3 fasen meter meet zelf, en leest daarmee geen andere meter uit dus is daarvan niet afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
@HomeWizard_NL

Maar bij vervangen van de slimme meter is het toch zo dat de teller op 0 komt.
Ik zit er namelijk ook aan het denken om een nieuwe meter aan te vragen bij Enexis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reaMoJ1qmMK8VFIYbhq7SaC9m4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n37ioDmwAykjZiCleq6MTsHM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
peterbier schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:37:
@HomeWizard_NL

Maar bij vervangen van de slimme meter is het toch zo dat de teller op 0 komt.
Ik zit er namelijk ook aan het denken om een nieuwe meter aan te vragen bij Enexis.

[Afbeelding]
De p1 meter ziet dat de meter vervangen is, en maakt een ''knip'' in de data zodat data van de oude meter niet verrekend wordt met de nieuwe. Je data is dan gewoon correct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-09 17:56
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:13:
[...]

De p1 meter ziet dat de meter vervangen is, en maakt een ''knip'' in de data zodat data van de oude meter niet verrekend wordt met de nieuwe. Je data is dan gewoon correct.
Dat kan ik bevestigen. Vorige week nieuwe 3 fase-meter (en ook gas) van Enexis gekregen en het verbruik wordt gewoon doorgerekend in HW. Wel zie je nu uiteraard de meterstanden van de nieuwe meter in de app, maar het “oude” verbruik blijft gewoon zichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
HomeWizard_NL schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:16:
[...]

De 3 fasen meter meet zelf, en leest daarmee geen andere meter uit dus is daarvan niet afhankelijk.
Ik denk dat de vraag was of het naadloos overgaan ook goed gaat als je nu een 3-fase kWh meter gebruikt en die vervangt door een P1-meter in een nieuwe slimmer meter (waar men nu een domme heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexflex1980
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22-09 16:18
@HomeWizard_NL is er inmiddels al iets meer bekend over het issue met de Growatt intergratie? Sinds enige weken staat deze regelmatig offline of krijgt geen data. Er staan dan ook een uitroepteken bij.
De Shinephone app toont wel goede data dus het lijkt ergens fout te gaan tussen Growatt en Homewizard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Mexflex1980 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:26:
@HomeWizard_NL is er inmiddels al iets meer bekend over het issue met de Growatt intergratie? Sinds enige weken staat deze regelmatig offline of krijgt geen data. Er staan dan ook een uitroepteken bij.
De Shinephone app toont wel goede data dus het lijkt ergens fout te gaan tussen Growatt en Homewizard?
Er zit een bug bij growatt, maar ze lijken nog niet heel goed te weten waar het probleem ligt. Wij hebben een eigen connectie met Growatt die onafhankelijk is van de shinephone app waar dit voorkomt (shinephone API ondersteund de hoeveelheid requests/min niet). Op dit moment komt er maar op ± 1 van de 5 requests een valide response terug uit de growatt server, hierdoor hebben wij al veel meer servers in moeten zetten om nog enigszins OK data te krijgen (op hun aanraden), afwachtende op een echte oplossing vanuit growatt waarin elke request gewoon netjes data teruggeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Propheticus schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:14:
[...]

Ik denk dat de vraag was of het naadloos overgaan ook goed gaat als je nu een 3-fase kWh meter gebruikt en die vervangt door een P1-meter in een nieuwe slimmer meter (waar men nu een domme heeft).
Dat is niet naadloos mogelijk helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-09 17:38

Arno

PF5A

Mexflex1980 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:26:
Is een F1 of F3 meter een optie voor je? Ik ben overgestapt naar een meter in de meterkast en krijg nu netjes zuivere data :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexflex1980
  • Laatst online: 22-09 16:18
Arno schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:58:
[...]

Is een F1 of F3 meter een optie voor je? Ik ben overgestapt naar een meter in de meterkast en krijg nu netjes zuivere data :)
Ja daar zit ik inderdaad ook over na te denken. De integratie is natuurlijk gemakkelijk (want geen installatie) maar er is nu al een aantal keer wat mee geweest, dus wellicht de betere optie inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-09 17:38

Arno

PF5A

En de installatie is < 10 minuten als je een beetje weet wat je doet :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-09 16:59
Onlangs de Home Wizard P1 meter geïnstalleerd op mijn telefoon, maar wat een tegenvaller, de app registreert alleen in detail als ik de telefoon permanent aan heb -niet bij standby- en de telefoon thuis laat liggen...
Heb ik nooit zó op de website van Homewizard gelezen, of werkte het wel goed met een abonnement?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
natural colour schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:17:
Onlangs de Home Wizard P1 meter geïnstalleerd op mijn telefoon, maar wat een tegenvaller, de app registreert alleen in detail als ik de telefoon permanent aan heb -niet bij standby- en thuis laat liggen...
Heb ik nooit zó op de website van Homewizard gelezen, of werkte het wel goed met een abonnement?
De dag/week en maand grafieken lopen gewoon door. De nu weergave is een soort 'live' en idd alleen als je de app opent (en dat werkt ook remote). Er wordt geen historie bijgehouden voor de nu weergave, in principe is dat de dagweergave met een wat groter bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Onlangs de Home Wizard P1 meter geïnstalleerd op mijn telefoon, maar wat een tegenvaller, de app registreert alleen in detail als ik de telefoon permanent aan heb -niet bij standby- en de telefoon thuis laat liggen...
Ik ken je verwachtingen niet helemaal, maar voor de duidelijkheid:

De "nu" weergave is een meting van vermogen en laat dus zien hoe het vermogen fluctueert. Deze weergave wordt niet opgeslagen.

De andere weergaves (tijdvak) zijn metingen van energie (vermogen * tijd) en worden aan de hand van de (cumulatieve) meterstanden opgeslagen en herleid naar tijdvak. Dit staat eigenlijk volledig los van de weergave van het huidige vermogen.

Wil je de vermogensmetingen opslaan en later inzien, dan kun je de lokale API benaderen en iedere seconde pollen en deze wegschrijven in bijv. Influx. Voor doorsnee gebruikers niet zo zinvol, maar het kán wel.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Nee, ook met een abonnement is het kleinste opgeslagen detailniveau de dagweergave met 5-minuuts gemiddeld vermogen (W = J/seconde).

Ietwat verwarrend kan zijn dat water en gas in de dagweergave het verbruik in het 5-minuuts blok tonen in plaats van het 'vermogen'/stroomsnelheid; deze tonen Liter en m^3 in plaats van 5-minuuts gemiddelde L /minuut en m^3/uur.

Nog verwarrender is het feit dat:
- Elektriciteit: datapunt 11:05 gaat over het tijdvak 11:05-11:10 (eerste datapunt 0:00, laatste 23:55 = hele dag)
- Water: datapunt 11:05 gaat ook over het tijdvak 11:05-11:10 (eerste datapunt 0:05, laatste 23:55 = we missen de eerste 5 minuten van de dag)
- Gas: datapunt 11:05 gaat over het tijdvak 11:00-11:05 (eerste datapunt 0:05, laatste 23:55 = we missen de laatste 5 minuten van de dag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:58
Onlangs de HomeWizard P1 meter geïnstalleerd op mijn telefoon, maar wat een tegenvaller, de app registreert alleen in detail als ik de telefoon permanent aan heb -niet bij standby- en de telefoon thuis laat liggen...
Even een dubbelcheck, welke telefoon heb je en exact welke app gebruik je om de data te lezen?

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 16:55

HE1

Dit is vreemd, de app speelt namelijk geen enkele rol in het registreren van data. De p1 meter registreert data van je slimme meter naar je HW account/cloud. De app leest deze data slechts weer uit je HW account/cloud om weer te geven. Je kan dus je hele app verwijderen van je telefoon en alles wordt nog steeds netjes geregistreerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Waarom zou je de telefoon thuis moeten laten liggen?
Je telefoon, pc, tablet, is gewoon een medium dat je data uitleest via de servers van HW.
Overal ter wereld waar er internet/4G verbinding is kan je die data dus, via de app of een website account, uitlezen.

Het uitlezen van je DM gaat ook niet via je telefoon maar via de HW dongle die in de P1 poort van je DM zit en die gegevens naar de servers van HW zendt.

Je hebt daar geen betalend abo voor nodig.
Dat heb je alleen nodig om de gegevens langer dan 12 maanden uit te kunnen lezen. Zonder abo worden de oude data anders gewist van de servers van HW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Onlangs de Home Wizard P1 meter geïnstalleerd op mijn telefoon, maar wat een tegenvaller,
Je moet de meter in de meterkast installeren, niet op je telefoon. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
HE1 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:18:
[...]

Dit is vreemd, de app speelt namelijk geen enkele rol in het registreren van data. De p1 meter registreert data van je slimme meter naar je HW account/cloud. De app leest deze data slechts weer uit je HW account/cloud om weer te geven. Je kan dus je hele app verwijderen van je telefoon en alles wordt nog steeds netjes geregistreerd.
@IvoB2 en anderen.

Duidelijk, ik mis dus nog iets aan het geheel.
Ik heb hier in mijn huis alleen maar mobiel internet van Odido middels een buitenantenne en een router met wifi, geen kabel of glas.
Als ik inlog op de website van Homewizard vindt daar alleen maar account gegevens maar geen data van het energie verbruik.
Ik ga het verder ook niet meer uitzoeken, het product is voor mij niet slim genoeg dat het gelijk alle beschikbare functie's laat zien.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
natural colour schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 07:53:
[...]

@IvoB2 en anderen.

Ik heb hier in mijn huis alleen maar mobiel internet van Odido middels een buitenantenne en een router met wifi, geen kabel of glas.
Als ik inlog op de website van Homewizard vindt daar alleen maar account gegevens maar geen data van het energie verbruik.
Ik ga het verder ook niet meer uitzoeken, het product is voor mij niet slim genoeg dat het gelijk alle beschikbare functie's laat zien.
De P1-dongel moet inderdaad wel verbonden blijven met WiFi.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:35

Ethirty

Who...me?

Als je geen P1 dongle geen internet heeft gaat het niet werken. Dat is geen beperking van het product.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Log eens in op https://hwenergy.app/

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hij of zij ging het verder niet meer uitzoeken en dat is zijn of haar goed recht.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Propheticus
IvoB2 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:02:
Hij of zij ging het verder niet meer uitzoeken en dat is zijn of haar goed recht.
a) wel wat voorbarig.
b) raar dat je dan wel je vraag/verhaal komt delen op een forum als je vervolgens niks van plan bent te doen met de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
c) voor andere lezers van dit topic kan het ook nuttige informatie zijn bij een vergelijkbare situatie.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:54
Ik heb een wat bijzondere situatie. Mijn stroomverbruik stijgt volgens HomeEnergy mee met de hoeveelheid zonnestroom die opgewekt wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4Mqi-J5BVnhxywI2lGqWkgCUE0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NFg9DygzALG10ZzrZMyo9g6i.png?f=user_large

Ik weet 100% zeker dat het verbruik hier niet klopt, want ik was toen op vakantie :+ De lijn die 's nachts loopt wordt netjes gevolgd als er geen zonnestroom wordt opgewekt.

Enig idee wat ik hier aan kan doen? Overigens komt de informatie van de panelen via Growatt, wellicht dat het daar mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Ethirty schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:50:
Als je geen P1 dongle geen internet heeft gaat het niet werken. Dat is geen beperking van het product.
De dongle heeft wifi, de router heeft wifi.. dat Wizard er verder niks mee kan of doet, dan houd voor mij ook op.
Ik heb vrijwel geen kennis van ICT, of 'software' ik ben een dummy op dat gebied, ik moet er dan echt iemand bij hebben.
Mijn originele vraag was dat mss een Abbo noodzakelijk is voor bepaalde uitlees functie's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@natural colour De P1 Meter is pas begonnen met registeren op moment dat je de dongle aan je meter hebt gehangen.

Wat verwacht je nu precies te kunnen aflezen dan, want dat is mij niet helemaal duidelijk.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
Knul schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:08:
Ik heb een wat bijzondere situatie. Mijn stroomverbruik stijgt volgens HomeEnergy mee met de hoeveelheid zonnestroom die opgewekt wordt:

[Afbeelding]

Ik weet 100% zeker dat het verbruik hier niet klopt, want ik was toen op vakantie :+ De lijn die 's nachts loopt wordt netjes gevolgd als er geen zonnestroom wordt opgewekt.

Enig idee wat ik hier aan kan doen? Overigens komt de informatie van de panelen via Growatt, wellicht dat het daar mee te maken heeft.
Deze vraag komt vaak voorbij. 3 pagina's geleden nog.
Propheticus in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
fout

[ Voor 99% gewijzigd door natural colour op 02-08-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
JanHenk schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:13:
@natural colour De P1 Meter is pas begonnen met registeren op moment dat je de dongle aan je meter hebt gehangen.

Wat verwacht je nu precies te kunnen aflezen dan, want dat is mij niet helemaal duidelijk.
Mijn eerste bericht paar dagen terug:
"Onlangs de Home Wizard P1 meter geïnstalleerd op mijn telefoon, maar wat een tegenvaller, de app registreert alleen in detail als ik de telefoon permanent aan heb -niet bij standby- én alleen als ik de telefoon thuis laat liggen...
Dat heb ik nooit zó op de website van Homewizard (en van Youtube filmpjes) begrepen, of werkte het wel goed met een abonnement?"

Als ik voor langere tijd in detail het vermogen per 10 seconden ofzo kan vastleggen, is het mogelijk om bijvoorbeeld "pendel" gedrag van de warmtepomp of koelkast te analyseren, nú geeft de Wizard app alleen maar het totale vermogen geleverd en terug geleverd van een bepaalde dag, dat kon ik met de verschillende KWh meters in de groepenkast óók al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
natural colour schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:11:
Mijn originele vraag was dat mss een Abbo noodzakelijk is voor bepaalde uitlees functie's
Op die originele vraag kreeg je al een antwoord: nee.
Jouw probleem ligt dus daar niet.
Steekt de HW wifi dongle in de P1 poort van je digitale meter en kleurt de ring op de dongle groen zodat hij verbinding heeft met je wifi netwerk?

Uiteraard kan je alleen de waarden uitlezen op een device waarop de HW app geïnstalleerd is of op een pc waarop de windows versie geïnstalleerd werd.

Dat is met alle apps en webapplicaties het geval.

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 02-08-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04:17
natural colour schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:38:
[...]

Mijn eerste bericht paar dagen terug:
"Onlangs de Home Wizard P1 meter geïnstalleerd op mijn telefoon, maar wat een tegenvaller, de app registreert alleen in detail als ik de telefoon permanent aan heb -niet bij standby- én alleen als ik de telefoon thuis laat liggen...
Dat heb ik nooit zó op de website van Homewizard (en van Youtube filmpjes) begrepen, of werkte het wel goed met een abonnement?"

Als ik voor langere tijd in detail het vermogen per 10 seconden ofzo kan vastleggen, is het mogelijk om bijvoorbeeld "pendel" gedrag van de warmtepomp of koelkast te analyseren, nú geeft de Wizard app alleen maar het totale vermogen geleverd en terug geleverd van een bepaalde dag, dat kon ik met de verschillende KWh meters in de groepenkast óók al.
Het helpt als je wat duidelijker bent in je omscbrijving. Een p1 meter installeer je niet op je telefoon. Daarmee is het ook maar gokken wat je gedaan hebt.

Meer en betere informatie zal je betere antwoorden geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

natural colour schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:11:
[...]

De dongle heeft wifi, de router heeft wifi.. dat Wizard er verder niks mee kan of doet, dan houd voor mij ook op.
Ik heb vrijwel geen kennis van ICT, of 'software' ik ben een dummy op dat gebied, ik moet er dan echt iemand bij hebben.
De dongle slaat gratis alles op in de cloud. De app leest dat gratis uit de cloud. Het enige dat je nodig hebt is een goede, stabiele verbinding voor de dongle.

Wifi != internet

Dus nee, je hebt geen abbo nodig voor de basis, maar iemand die je helpt met je internet. Of een andere lokale oplossing zoeken, maar daar heb je aanzienlijk meer ict kennis voor nodig.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Ethirty schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:12:
[...]

De dongle slaat gratis alles op in de cloud. De app leest dat gratis uit de cloud. Het enige dat je nodig hebt is een goede, stabiele verbinding voor de dongle.

Wifi != internet

Dus nee, je hebt geen abbo nodig voor de basis, maar iemand die je helpt met je internet. Of een andere lokale oplossing zoeken, maar daar heb je aanzienlijk meer ict kennis voor nodig.
Vet: precies dit.
Die kan mij ook helpen met het uitlezen van de Fronius PV omvormer.. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

[...]

De HomeWizard app en website geven in de grafieken alleen het gemiddelde per 5 minuten.
De detail grafiek van een P1-meter met gegevens per 5 seconden kun je daar niet uitlezen,
dan moet je naar een andere oplossing kijken, bijvoorbeeld Home Assistant, daar kun je grafieken zien zoals ze uit de meter komen.

HomeWizard website: https://hwenergy.app/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqXCq7Dj-TQmE_nCS7xQE1Ua538=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HOgChiB9I0iLcDPVf6rNI3y2.png?f=fotoalbum_large

Home Assistant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypeZwe9BJpwYuda36oZkRdkyeZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GeUw4bHQF1hA2TMChisF08GT.png?f=fotoalbum_large

De plotselinge of korte pieken zie je bij HomeWizard niet en bij Home Assistant wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
PeteSplit schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:35:
[...]

De HomeWizard app en website geven in de grafieken alleen het gemiddelde per 5 minuten.
De detail grafiek van een P1-meter met gegevens per 5 seconden kun je daar niet uitlezen,
dan moet je naar een andere oplossing kijken, bijvoorbeeld Home Assistant, daar kun je grafieken zien zoals ze uit de meter komen.

HomeWizard website: https://hwenergy.app/

[Afbeelding]

Home Assistant

[Afbeelding]

De plotselinge of korte pieken zie je bij HomeWizard niet en bij Home Assistant wel.
Bedankt! ik zal die van HA verder uit zoeken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Laatst online: 22:27
[...]
Als je dat soort gedrag wil spotten gaat een P1 meter je nergens brengen, dan moet je het apparaat specifiek meten IPV de hoofdmeter waar elke gebruiker in huis door gevoed wordt

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
natural colour schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:14:
Bedankt! ik zal die van HA verder uit zoeken :)
Je weet toch wat HA is?
No offence maar als je ICT kennis al niet toereikend is om een HW P1 dongle aan de praat te krijgen dan vrees ik toch dat HA wat te hoog gegrepen is.
Maar uiteraard zijn de wonderen de wereld nog niet uit.
Het is dan idd eenvoudiger om een energiesocket of kWh meter op de vereiste toestellen/kring aan te sluiten.
Kan je eveneens uitlezen in dezelfde HW app en in HA.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 02-08-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 16:55

HE1

[...]

@IvoB2 en anderen.

Kijkend naar je posts vindt ik het allemaal maar een vaag verhaal, je hebt internet thuis niet op orde, en een product wat internet nodig heeft ga je vervolgens beoordelen. Vervolgens doe je je voor als leek, en dan laat je blijken dat je wel even in HA gaat duiken.

Heel bijzonder. Succes, fijne dag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
HE1 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 02:20:
[...]

Kijkend naar je posts vindt ik het allemaal maar een vaag verhaal, je hebt internet thuis niet op orde, en een product wat internet nodig heeft ga je vervolgens beoordelen. Vervolgens doe je je voor als leek, en dan laat je blijken dat je wel even in HA gaat duiken.

Heel bijzonder. Succes, fijne dag!
Ik ken HA alleen bij naam, HA wordt op Tweakers vaak genoemd en gebruikt, dat mag ik als leek toch wel verder uitzoeken?
mss zijn er HA 'plug en play' oplossingen voor wat ik zoek.
De Wizard dongle is niet wat ik moet gebruiken.

Uiteindelijk is iedereen als leek begonnen, de één komt ver de andere niet...en wie weet dat van te voren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
natural colour schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:22:
[...]

Ik ken HA alleen bij naam, HA wordt op Tweakers vaak genoemd en gebruikt, dat mag ik als leek toch wel verder uitzoeken?

Uiteindelijk is iedereen als leek begonnen, de één komt ver de andere niet...en wie weet dat van te voren?
Je gaat niks meer 'plug en play' vinden dan Homewizard, wat schijnbaar al aan de moeilijke kant voor je is om werkend krijgen en je ogenschijnlijk al snel de handdoek in de ring gooit.. dus begrijp waar de scepsis hier vandaan komt

Let wel dat HA een home automation software is om slimme dingen mee te doen, maar dat het in veel gevallen leunt op / data krijgt van de hardware van bedrijven als Homewizard.
een andere optie naast HA: Domoticz, zeker nog minder plug en play, maar wellicht om uit te zoeken

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 03-08-2024 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Correct.
Maar de contradictie bij jou zit in het feit dat je na een paar pogingen om je te helpen bij een instapproduct voor leken- zoals de HW wifidongle - de handdoek zelf al in de ring gooit met als reden dat je ICT kennis niet ver genoeg reikt (wat voor de HW wifi dongle absoluut niet vereist is) maar dan wel de stap gaat zetten naar HA (en met welke hardware ga je je digitale meter dan om te beginnen uitlezen om te verwerken in de software van HA?).
Dat raakt dan kant noch want voor HA is wel wat meer kennis vereist dan voor HW producten die doorgaans wel plug and play zijn.
Mijn eerdere scepsis of je wel weet wat HA is blijkt dus terecht.
Dat HW bij jou niet werkt ligt dus niet aan het product maar ofwel bij jou ofwel bij je huiselijke omgeving waar er iets ontbreekt dat vereist is om HW te doen werken. En wat je nodig hebt om HW te doen werken wordt in de instructies, zelfs in beelden, tot in detail uitgelegd. En indien dat niet werkt kan je nog altijd bij de helpdesk van HW terecht of op allerlei fora.
Maar wanneer je niet wil luisteren en de handdoek al na enkele vragen in de handdoek gooit omdat het niets voor jou is dan is dat idd je goed recht en zoek je het verder zelf maar uit.
Wanneer HW niets voor jou is bij gebrek aan kennis of de wil om de weinige kennis die daartoe vereist is te verwerven dan is het van tevoren ook niet moeilijk te voorspellen dat die kennis er bij HA al zeker niet zal zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 03-08-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
[...]

Je zegt dat je de p1 meter van HomeWizard hebt aangesloten. Heb je dat volgens de handleiding van HomeWizard gedaan? Liep dat goed?

Je geeft aan dat je alleen mobiel internet plus wifi hebt van Odido. Heb je dat wel via een kastje van Odido of loopt dat via je telefoon?

Als je op 1 of andere manier de p1 meter of mobiel internet of wifi van je telefoon hebt gezet kan ik me voorstellen dat de boel niet werkt wanneer de telefoon niet thuis is.

Kortom, kan je iets meer vertellen over de stappen die je ondernomen hebt. Ik zie dat mensen nu van alles gaan interpreteren en invullen vanuit hun eigen ervaring en dat lijkt je niet verder te helpen vooralsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Sjamo schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:28:
[...]

Je zegt dat je de p1 meter van HomeWizard hebt aangesloten. Heb je dat volgens de handleiding van HomeWizard gedaan? Liep dat goed?

Je geeft aan dat je alleen mobiel internet plus wifi hebt van Odido. Heb je dat wel via een kastje van Odido of loopt dat via je telefoon?

Als je op 1 of andere manier de p1 meter of mobiel internet of wifi van je telefoon hebt gezet kan ik me voorstellen dat de boel niet werkt wanneer de telefoon niet thuis is.

Kortom, kan je iets meer vertellen over de stappen die je ondernomen hebt. Ik zie dat mensen nu van alles gaan interpreteren en invullen vanuit hun eigen ervaring en dat lijkt je niet verder te helpen vooralsnog.
Belangrijk is om HW goed te laten werken er een continue WiFi verbinding naar internet nodig is. De data kan dan continu opgeslagen worden op de servers van HW. Als alternatief kun je bijvoorbeeld zo'n setje nemen https://www.sossolutions....tarter-met-raspberry-pi3b Hier ben ik ook mee begonnen en werkt prima en draait nog steeds naast mijn HW. Je hebt hierbij geen externe servers en alles blijft lokaal. Je zult je ook hier moeten inlezen hoe je alles instelt en hoe je een dashboard kan maken en benaderen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Mensen. Zullen we eens niet op de man gaan spelen? Dat kan de bedoeling van een forum niet zijn. We kunnen een probleem aanhoren en oplossingen aandragen. Het is aan de persoon zelf of hij er dan wat mee doet wat je er zelf ook van vindt. Laten we het gewoon netjes houden. Besef dat geen reactie ook een reactie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
Sjamo schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:28:
[...]

Er is in huis een modem/ wifi router met externe 4G antenne voor het internet, PC is met UTP met de modem verbonden, de telefoon gaat in huis via wifi.
Ik heb de dongle volgens de handleiding geïnstalleerd, dat was na het vinden van de wifi-key niet moeilijk:
https://helpdesk.homewiza...leer-je-de-wi-fi-p1-meter

Mijn oorspronkelijke vraag is beantwoord, én er is mij op gewezen dat stroompieken met de Wizard dongle niet goed worden geregistreerd.
Ik ben voldoende geholpen, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
natural colour schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:24:
Mijn oorspronkelijke vraag is beantwoord, én er is mij op gewezen dat stroompieken met de Wizard dongle niet goed worden geregistreerd.
Wat bedoel je precies met stroompieken?

Kun je een screenshot van de daggrafiek @ https://hwenergy.app/ posten waar volgens jou het probleem zichtbaar is?

Je hebt ook losse HW kWh meters toch, werken die wel zoals je verwacht?
Of bedoel je gewoon dat je de data gedetailleerder dan per 5 minuten wilt zien?

[ Voor 31% gewijzigd door Olaf van der Spek op 03-08-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
natural colour schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:24:
[...]

Er is in huis een modem/ wifi router met externe 4G antenne voor het internet, PC is met UTP met de modem verbonden, de telefoon gaat in huis via wifi.
Ik heb de dongle volgens de handleiding geïnstalleerd, dat was na het vinden van de wifi-key niet moeilijk:
https://helpdesk.homewiza...leer-je-de-wi-fi-p1-meter

Ik ben voldoende geholpen, bedankt.
Die worden wel geregistreerd als je de lokale API gebruikt met andere software. Bijvoorbeeld HomeAssistant (HA).
De Homewizard app, die werk via 'de cloud', slaat echter (en toont) in de dag-weergave enkel de 5-minuuts gemiddelden op. De nu-weergave met 1-seconde detailniveau werkt alleen live en wordt niet opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Voor de leek HA = https://www.home-assistant.io/
Succes met installeren.😜
Ik heb het met volle tevredenheid op een Raspberry Pi draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:55:
[...]

Wat bedoel je precies met stroompieken?

Kun je een screenshot van de daggrafiek @ https://hwenergy.app/ posten waar volgens jou het probleem zichtbaar is?

Je hebt ook losse HW kWh meters toch, werken die wel zoals je verwacht?
Of bedoel je gewoon dat je de data gedetailleerder dan per 5 minuten wilt zien?
Stroompieken als gevolg van hoge inschakelstroom van de koelkast, voedingen, maar ook inzicht krijgen in de back-up verwarming van de warmtepomp (maar die zijn van langer duur)

Volgend jaar komt er een thuisaccu/ UPS van Victron.
Victron heeft met zijn inverters veel 'moeite' met hoge inschakelstromen (ik heb er één), wat tot storing van het energie opslag systeem kan leiden en die stroompieken wil dus in kaart brengen.

Mijn groepenkast is geheel van metaal, het signaal van WIFI KWh meters komt daar slecht doorheen, ik 'lees' ze nu uit via het display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:01
Dat soort pieken zit in de milliseconden. Dat kun je met een oscilloscoop zien, maar een P1 meter is daar niet geschikt voor. Die krijgt hooguit eens keer seconde een RMS waarde vanuit de kWh meter.

Reken ook voor de grap eens uit hoeveel data je krijgt als het een hele dag op wilt slaan met een sample rate van 1 ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:26:
Voor de leek HA = https://www.home-assistant.io/
Succes met installeren.😜
Ik heb het met volle tevredenheid op een Raspberry Pi draaien.
Leuk pakket idd. Draait op de NAS hier. Ik probeer wat te rekenen met wat getallen van metingen maar loop daar ff lekker te klooien nog. Zelf code schrijven is lastig. Echt een duidelijke NL site daarover met voorbeelden of een goed boek om de taal uit te leggen in NL kan ik niet vinden (nog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
natural colour schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:27:
Stroompieken als gevolg van hoge inschakelstroom van de koelkast, voedingen, maar ook inzicht krijgen in de back-up verwarming van de warmtepomp (maar die zijn van langer duur)
Voor dat soort stroompieken heb je andere meetapparatuur nodig denk ik.

Back-up verwarming zou je wel moeten kunnen zien in de 5 minuten gemiddelden.
Mijn groepenkast is geheel van metaal, het signaal van WIFI KWh meters komt daar slecht doorheen, ik 'lees' ze nu uit via het display.
Ah..
Verklaart nog niet waarom ie het soms wel en soms nit zou doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 03-08-2024 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik heb niets geinstalleerd. Ik heb het geprobeerd op mijn laptop, maar dat was mij te moeilijk en volgens de informatie van HA zou ik daar niet alles mee kunnen doen (VM).
Ik heb daarom een GREEN gekocht, aangezet, hij ziet HW, ja aanklikken en je hebt HW op HA.
Je kunt zelf een dashboard maken, maar bij de Historie kun je al de grafieken van de entiteiten zien.
Het enige nadeel van de GREEN is het geheugen voor de database. Je hebt 8 Gb en in HA staat standaard maar 10 dagen voor opslag. Je kunt het aantal dagen uitbreiden, bij mij (met mijn gegevens die ik bewaar) tot 2 maanden (is dan 6,5 Gb).

De HA GREEN is met kabel verbonden aan de router. Alle andere HW sockets en meters gaan over WiFi (ik heb er nu 12). Ik heb wel een nieuwe router en een extra toegangspunt gekocht voor de verbindingen van het lokale netwerk.

Voorbeeld van mijn oude vrieskast (hoge pieken) van vandaag op een HW socket, grafiek in HW en HA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dN0HwUTyVaou9xgT7gXgRv5s_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bm4JJk5tqbL4GLu4BoOmSmK2.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jm8BBaCcCTRXtLZRwhPy5gDySIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDZ9EqTKzwmcAWbPbQRXgdjJ.jpg?f=fotoalbum_large
Ik kan dus de inschakel pieken van de diepvries compressor goed zien met een HW socket.

Je kunt in de Historie een periode kiezen.
Hieronder van zojuist, de zonnepanelen (per 20 sec HA integratie)
en de Warmtepomp (koelen) en P1 meter (beide per 5 sec HW)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpG_XtLN4yHjNLz7-L-sbPqRC-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jj46oLvQn2ItFWTxIt7jZnw2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door PeteSplit op 03-08-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
natural colour schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:27:
[...]
Victron heeft met zijn inverters veel 'moeite' met hoge inschakelstromen (ik heb er één), wat tot storing van het energie opslag systeem kan leiden en die stroompieken wil dus in kaart brengen.
Ik werk al jaren met een MPII van Victron en ervaar geen enkel probleem met inschakelstromen (en alles is hier elektrisch waaronder twee warmtepompen, de meeste WP'en zijn ook van het invertertype en starten langszaam op ipv op vol vermogen te schakelen).

Indien je met Victron werkt op plant te werken heb je normaliter een energiemeter nodig die de totale energiestromen meer in detail meet dan de HW app en waarbij je alles kan uitlezen in de VRM (gratis Victron app). Maar ook daar heb je geen meting in ms. Daar heb je specifieke apparatuur voor nodig en dan nog, ga je de toestellen die piekstromen veroorzaken niet meer gebruiken eenmaal je een Victron systeem hebt geïnstalleerd?
Is ook niet nodig want Victron geeft dan, indien zo ingesteld, een alarmmelding en een cancelling van de alarmmelding wanneer de piekstroom voorbij is maar doet verder gewoon wat het moet doen.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 03-08-2024 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Devke schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:37:
[...]

Leuk pakket idd. Draait op de NAS hier. Ik probeer wat te rekenen met wat getallen van metingen maar loop daar ff lekker te klooien nog. Zelf code schrijven is lastig. Echt een duidelijke NL site daarover met voorbeelden of een goed boek om de taal uit te leggen in NL kan ik niet vinden (nog).
Je zou eens kunnen kijken onder instellingen apparaten helper.
Daarmee kun je leuke toevoegingen mee maken.
Lekker basic.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzspSfe6FZRszDqi4tmQyzADCLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rsu27EieQsM5LgNJfF8FnlDr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Ethirty schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:12:
[...]

Wifi != internet

Daar gaat het wel vaker mis, dan hebben mensen wel WIFI, maar alsnog geen internet, dus door te beweren dat dit gelijk is aan elkaar is niet altijd correct :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

maharens schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:31:
[...]

Daar gaat het wel vaker mis, dan hebben mensen wel WIFI, maar alsnog geen internet, dus door te beweren dat dit gelijk is aan elkaar is niet altijd correct :)
!= betekent "is niet gelijk aan", dus dat is precies wat ik aangaf ;)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Ethirty schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:20:
[...]

!= betekent "is niet gelijk aan", dus dat is precies wat ik aangaf ;)
Ok, dan is het goed :) , dan heb ik wat geleerd

Ik dacht dat dit het teken was: ≠ of <>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

maharens schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:27:
[...]

Ok, dan is het goed :) , dan heb ik wat geleerd

Ik dacht dat dit het teken was: ≠ of <>
offtopic:
Ook, maar ≠ is mobiel niet altijd even makkelijk

#team_UTC+1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-09 11:41
Zijn er meer mensen die sinds vandaag de app niet meer in komen? Of iemand bekend met deze error?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWwVQQUEkeBlVR-nF4tmRdFOpsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfRXOBComGWHtVUJeqHhEbiw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodummy
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-08 11:08
Tinkerer84 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 07:31:
Zijn er meer mensen die sinds vandaag de app niet meer in komen? Of iemand bekend met deze error?
[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde en ik kan ook niet meer direct bij homewizard.com/my-account inloggen.Daar staat dan:
HomeWizard account services are temporarily unavailable. Please try again later [authenticate]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
[Afbeelding]
Ja, hier hetzelfde.
Werd ook uitgelogd uit de app.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@Tinkerer84 Hier hetzelfde, krijg de app ook niet meer geopend. Ben wel eigenlijk benieuwd of de Homewizard plug nu wel werk.

De P1 en Watermeter lijken wel gewoon verbinding te hebben, de ring is groen.

Het Display geeft wel nog iets aan, echter worden de gegevens niet vernieuwd.

[ Voor 23% gewijzigd door Racer89 op 05-08-2024 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RisingSun
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:03
Vanochtend ging het nog prima, kom er nu ook niet meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De lokale windowsapp werkt nog wel gewoon.

Het is dus echt de verbinding met de cloud waar het probleem lijkt te zitten.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
502 is een algemene server failure.
Probleem zit dus bij HW en niet bij je thuisinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
502 Error. We zullen even geduld moeten hebben tot ze het hebben opgelost. De meters zelf werken nog. Ik zie ze in Homey normaal updaten (leest uit via API)

[ Voor 35% gewijzigd door winwiz op 05-08-2024 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-utger
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-09 14:59
Hier ook problemen met de app. Geen verbinding met de servers.

Intel i7 8700K / Z370 Maximus X Code / 16GB G-SKILL 3200 C14 / ASUS Strix 3090 / Lian Li O11 Dynamic / NZXT X62 / Samsung 970 EVO 500GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Display werkt inmiddels weer. Er zit dus schot in. De Webapp en Phoneapp nog niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WVSint
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-09 07:42
Beste Homewizard, waarom staat dit niet op jullie website ? Wel zo klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Hier werkt het weer. Snel opgelost zo :)
Pagina: 1 ... 123 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic