Laad hier nu weer vlot.
In de Nu weergave wordt P1 meter nog niet elke seconde bijgewerkt , socket doet het wel weer...
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Dat heeft idd iedere thuisaccu maar het is wel relevant om je TVT nauwkeuriger te berekenen.peterbier schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:46:
[...]
Dat is Standby gebruik.
Je hebt altijd verliezen.
Bij het opladen en ook bij het ontladen.
Maar dat is naar mijn inziens niet relevant.
Dat heeft immers iedere thuisbatterij.
Aan je rijk rekenen op basis van marketingpraatjes heb je als klant verder niets.
Een standby verbruik van 1W is zeer sterk. Verliezen van 30% dan weer het andere uiterste.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 29-06-2024 14:02 ]
Een grote batterij en omvormer a la een Nexus hebben vast minder verlies.... maar moet je het standby verbruik daar eens zien. 20 kWh in de maand wordt door vele gehaald of meer zelfs. Tel dat eens op.IvoB2 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:59:
[...]
Dat heeft idd iedere thuisaccu maar het is wel relevant om je TVT nauwkeuriger te berekenen.
Aan je rijk rekenen op basis van marketingpraatjes heb je als klant verder niets.
Een standby verbruik van 1W is zeer sterk. Verliezen van 30% dan weer het andere uiterste.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
‘s ochtends en begin van de middag was de app een beetje traag, sloom met laden maar nu werkt naar behoren, waarschijnlijk storing.dannyvdb1997 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:44:
[...]
Ik zit nu wél op 5.16 (die kreeg ik eerst niet binnen) en die draait nu al twee dagen “stabiel”. Af en toe zie ik het in logboek van Home Assistant een foutmelding, maar HA en de P1 meter lijken zich dan vervolgens toch wel weer te vinden…
Verder zie ik nog steeds niet waarom ik naar 5.xx zou gaan, 4.19 werkt voor mij perfect
Hallo, wellicht een simpele verklaring voor, maar ik krijg een timertaak niet aan het werk.
Ik probeer een airco in te stellen om met laag dynamisch tarief te koelen en bij hoog tarief uit te staan.
Ik kan dit wellicht ook met de optie dynamisch tarief doen, is geactiveerd in mijn Energy+, maar ik wil er zeker van zijn dat deze airco minimaal 8 uur draait.
Dus eerst maar even simpel.
Maak de timertaak aan, aan 0900 uur, uit 1700 uur (die uren is in deze periode de stroom dagelijks het goedkoopst).
Gisteren aangemaakt, maar de airco draait ook vandaag in de uren buiten de timertaak van 0900 tot 1700 uur vrolijk door (dus vannacht en voor 0900 uur.. Zie de screenshot, en uiteraard zijn deze settings opgeslagen.
Doe ik iets fout, of hebben anderen hier ook een issue mee?
Dank voor jullie adviezen.
Ik probeer een airco in te stellen om met laag dynamisch tarief te koelen en bij hoog tarief uit te staan.
Ik kan dit wellicht ook met de optie dynamisch tarief doen, is geactiveerd in mijn Energy+, maar ik wil er zeker van zijn dat deze airco minimaal 8 uur draait.
Maak de timertaak aan, aan 0900 uur, uit 1700 uur (die uren is in deze periode de stroom dagelijks het goedkoopst).
Gisteren aangemaakt, maar de airco draait ook vandaag in de uren buiten de timertaak van 0900 tot 1700 uur vrolijk door (dus vannacht en voor 0900 uur.. Zie de screenshot, en uiteraard zijn deze settings opgeslagen.
/f/image/7AItVemAMhjZLJGehI4SI8sa.png?f=fotoalbum_large)
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Gaat niet helemaal lekker in de app, Maand overzicht Juni Zonverbruik staat op 0 en teruglevering is 58 te hoog. Hopelijk snel weer gefixt
PSN:Arijanonline Xbox:Arijanonline Twitch
[quote]Vale Ouwe schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:10:
Ik zag gisteren wel een vreemde grafiek voor gebruik.
Diverse keren 0 W midden op de dag.
Dat was natuurlijk niet zo.
Valt mij hier ook op heb 4 sockets die mijn zonnepanelen monitoren. Diverse malen geven deze een 0 waarde aan. Alle 4 tegelijk. De Kwh meter op de PV groep doet dit niet. Is iets van de laatsten tijd. Dacht eerst dat de panelen uitvielen maar dat is niet het geval. Geeft wat een verwarrend grafiekje.
Valt mij hier ook op heb 4 sockets die mijn zonnepanelen monitoren. Diverse malen geven deze een 0 waarde aan. Alle 4 tegelijk. De Kwh meter op de PV groep doet dit niet. Is iets van de laatsten tijd. Dacht eerst dat de panelen uitvielen maar dat is niet het geval. Geeft wat een verwarrend grafiekje.
:fill(white):strip_exif()/f/image/kVWQYRQ0rDurmNwI9RrsWpZn.png?f=user_large)
Ross
Maak eens een taak aan voor Airco aan EN een timer taak voor airco uit. Dus 2 aparte taken. Vlgs mij ging dat hier in 1 taak laatst ook mis. Wel op opslaan klikken daarna.EVfan schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:38:
Hallo, wellicht een simpele verklaring voor, maar ik krijg een timertaak niet aan het werk.
[Afbeelding]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Dank je. Wel een wat vreemde mogelijke oplossing toch?Devke schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:21:
[...]
Maak eens een taak aan voor Airco aan EN een timer taak voor airco uit. Dus 2 aparte taken. Vlgs mij ging dat hier in 1 taak laatst ook mis. Wel op opslaan klikken daarna.
Ik zal het wel eens proberen met bijvoorbeeld een gloeilamp, want de airco is wat betreft aan/uit schakelen geen dankbaar onderwerp.
@HomeWizard_NL , hebben jullie advies?
Helemaal met je eens. Hier ging het niet goed op een ander apparaat. Deed helemaal niks met de taak.EVfan schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:34:
[...]
Dank je. Wel een wat vreemde mogelijke oplossing toch?
Ik zal het wel eens proberen met bijvoorbeeld een gloeilamp, want de airco is wat betreft aan/uit schakelen geen dankbaar onderwerp.
@HomeWizard_NL , hebben jullie advies?
Helaas hier nog steeds problemen met 5.16 ook. P1 data stopt gewoon. @HomeWizard_NL wordt er op dit moment nog getest met een nieuwere versie om dit probleem op te lossen?dannyvdb1997 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:44:
[...]
Ik zit nu wél op 5.16 (die kreeg ik eerst niet binnen) en die draait nu al twee dagen “stabiel”. Af en toe zie ik het in logboek van Home Assistant een foutmelding, maar HA en de P1 meter lijken zich dan vervolgens toch wel weer te vinden…
ikookhier schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:04:
Gaat niet helemaal lekker in de app, Maand overzicht Juni Zonverbruik staat op 0 en teruglevering is 58 te hoog. Hopelijk snel weer gefixt
Zijn jullie naar 5.xx gegaan?Ross11 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:14:
[quote]Vale Ouwe schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:10:
Valt mij hier ook op heb 4 sockets die mijn zonnepanelen monitoren. Diverse malen geven deze een 0 waarde aan. Alle 4 tegelijk. De Kwh meter op de PV groep doet dit niet. Is iets van de laatsten tijd. Dacht eerst dat de panelen uitvielen maar dat is niet het geval. Geeft wat een verwarrend grafiekje. [Afbeelding]
Yep 5.16
PSN:Arijanonline Xbox:Arijanonline Twitch
Ik zou wachten tot een beetje stabiel draait…..
Is het ergens te zien wat de “verbeteringen” zijn van 5.16 tegenover 4.19?
[
Zijn jullie naar 5.xx gegaan?
[/quote]
De P1 zit op 5.16. De Kwh meters op 4.06 en de sockets op 4.08
[/quote]
Ross
Zelf heb ik geen KwH meters en/of sockets….Ross11 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:33:
[
[/quote]
Maar als je hier lezen dat de P1 update allen maar problemen veroorzaakt, ik snap het niet waarom iemand gaat updaten

Ik zit op versie 4.19Ross11 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:33:
[
[/quote]
Dat is bij mij vanzelf gegaan.chulin schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:51:
[...]
Zelf heb ik geen KwH meters en/of sockets….
Maar als je hier lezen dat de P1 update allen maar problemen veroorzaakt, ik snap het niet waarom iemand gaat updaten![]()
5.16 staat erop.
Maar ik heb geen problemen. (Meer)
/edit
[ Voor 97% gewijzigd door Ecological op 29-06-2024 19:02 ]
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Dan zit er toch echt wel een schroefje los, in ieder geval geen goed contact.[b]Ecological in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter".....Toen ik een duwtje gaf aan de Kw meter werktte het weer.....dit was bij beiden zo. Iemand enig idee!?
Kijk nog maar eens goed naar de gemaakte aansluiting van de bedrading naar de kWh-meter.
Het interessante was dat ik er vandaag helemaal niet heb aangezeten en de elektricien heeft ze vorige keer aangesloten. Ik vond het erg vreemd dat ze beiden dit rare gedrag vertoonden.Vale Ouwe schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:21:
[...]
Dan zit er toch echt wel een schroefje los, in ieder geval geen goed contact.
Kijk nog maar eens goed naar de gemaakte aansluiting van de bedrading naar de kWh-meter.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Uhmmmmmpeterbier schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:06:
[...]
Dat is bij mij vanzelf gegaan.
5.16 staat erop.
Verplichte update?
Net gekeken, bij mij v4.19 en geen update beschikbaar, niet dat ik het wil, maar toch
Nou ik zou dan die kast eens na (laten) kijken.Ecological schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:29:
[...]
Het interessante was dat ik er vandaag helemaal niet heb aangezeten en de elektricien heeft ze vorige keer aangesloten. Ik vond het erg vreemd dat ze beiden dit rare gedrag vertoonden.
Is alles wel met het juiste moment aangedraaid.
peterbier schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:46:
[...]
Nou ik zou dan die kast eens na (laten) kijken.
Is alles wel met het juiste moment aangedraaid.
Ik heb dit filmpje bekeken en ze opnieuw aangesloten. Hierbij zegt die ook dat de contacten een beetje gaar kunnen zijn.
Nu zijn ze weer helemaal netjes
Het had wel brand kunnen veroorzaken.Ecological schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:34:
[...]
[YouTube: Hoe plaats je zelf een HomeWizard 1 fase kwh meter..👍🏻]
Ik heb dit filmpje bekeken en ze opnieuw aangesloten. Hierbij zegt die ook dat de contacten een beetje gaar kunnen zijn.
Nu zijn ze weer helemaal netjes
Dat een installateur het niet met moment aandraait. (Wat een pruts werk)
Het is altijd belangrijk om het op moment vast te draaien wat de fabrikant voorschrijft.
Bij HomeWizard is dat niet helemaal duidelijk.
Ze geven aan (2.5 - 3Nm) ik heb daarom bij de 1 fase en de 3 fase kWh meter 2.8 gebruikt.
(Dat is behoorlijk vast)
Een controle na een week dat alles op moment zit is ook aan te raden. (Nieuwe groepen kast)
Nadraaien van de schroeven.
Kan de Energy Socket ook teruglevering laten zien, dus als je een PV via stekkerdoos hebt?
Hangt nu een simpele stekker aan met display en is natuurlijk leuker om het te kunnen loggen via Home Wizzard.
Hangt nu een simpele stekker aan met display en is natuurlijk leuker om het te kunnen loggen via Home Wizzard.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Ja dat kan.Uberprutser schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:17:
Kan de Energy Socket ook teruglevering laten zien, dus als je een PV via stekkerdoos hebt?
Zover ik begreep kan hij 2 kanten op meten. Heb het echter nog nooit geprobeerd. Mijn panelen hangt aan een eigen groep direct in de meterkast. Niet terug te vinden op HW site?Uberprutser schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:17:
Ook bij mij is 5.16 stabiel al een tijdje. Ik dacht eerst dat die ook moeilijk liep te doen icm HomeAssistant, maar dat kwam door mijn eigen gepruts in de DHCP server.peterbier schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:06:
[...]
Dat is bij mij vanzelf gegaan.
5.16 staat erop.
Leveren jouw lantarens terug 🤣. Grappig. Welk zijn het?peterbier schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:41:
@Uberprutser
Je zet gewoon de tussenstekker op zonnepanelen.
Zie bij mij lantaarn terras.
[Afbeelding]
Daarnaast ben ik wel benieuwd of je idd een grafiek krijgt bij de socket waarbij je ziet hoeveel terug geleverd is en hoeveel opgenomen is.
/f/image/Tp24bWDVEgdLXXk9jD24c2JZ.png?f=fotoalbum_large)
Vandaag wel heel leuk mijn zonnepanelen op mijn 4de kWh meter aangesloten. Erg leuk om het verbruik realtime te zien!
Mooi he. Je ziet dus je werkelijk verbruik. Heb hem hier er ook tussen zitten. Daarnaast nog een aantal sockets geplaatst omdat verbruik weer specifieker te maken. Zo zie je mooi bespaarpunten. Automatisch laten in en uitschakelen. Voila.Ecological schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:56:
[Afbeelding]
Vandaag wel heel leuk mijn zonnepanelen op mijn 4de kWh meter aangesloten. Erg leuk om het verbruik realtime te zien!
De tussenstekker meet dan ook maar een kant op dus het verbruik van de lantaarn meet hij niet meer.Devke schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:53:
[...]
Leveren jouw lantarens terug 🤣. Grappig. Welk zijn het?
Daarnaast ben ik wel benieuwd of je idd een grafiek krijgt bij de socket waarbij je ziet hoeveel terug geleverd is en hoeveel opgenomen is.
Als je de tussenstekker op batterij zal zetten meet die wel 2 kanten op.
:strip_exif()/f/image/xv0lS4YrjLBiTtIXzXhVN2W7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door peterbier op 29-06-2024 21:12 ]
Is volgens HW niet nodig op de batterij. Dan zie je in de app zelf al wat de batterij aan de buitenkant laad en wat ontlaad. Als het goed is zie je de soc ook.peterbier schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:11:
[...]
De tussenstekker meet dan ook maar een kant op dus het verbruik van de lantaarn meet hij niet meer.
Als je de tussenstekker op batterij zal zetten meet die wel 2 kanten op.
[Afbeelding]
Wil je evt omzettingsverlies meten tjaa dan is het ff wat rekenen.
Die functie is ervoor als je een batterij van een ander merk gebruikt en wil toevoegen in de HomeWizard app.Devke schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:20:
[...]
Is volgens HW niet nodig op de batterij. Dan zie je in de app zelf al wat de batterij aan de buitenkant laad en wat ontlaad. Als het goed is zie je de soc ook.
Wil je evt omzettingsverlies meten tjaa dan is het ff wat rekenen.
15 tot 18 W in standby en 30 W bij vol vermogen (maar daar draait dan ook 24/7 de volledige woning op.Devke schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:16:
[...]
Een grote batterij en omvormer a la een Nexus hebben vast minder verlies.... maar moet je het standby verbruik daar eens zien. 20 kWh in de maand wordt door vele gehaald of meer zelfs. Tel dat eens op.
Dat loopt op jaarbasis op maar daar staat tegenover dat je bijna al je vermogen en kWh uit PV en accu kan halen en niet alleen het nachtverbruik. Overproductie kost toch bijna niets.
Op jaarbasis haal ik 282 kWh uit het net en de overproductie betaalt ruim die netafname op jaarbasis + vaste kasten waardoor de afrekening telkens onder nul komt.
RTE bedraagt 90,3% voor 15 kWh opslag en 5000 VA vermogen bij 70A en 48V.
Dat zie ik me met een batterij van 2,7 kWh nog niet doen.
(En zoals gezegd, kan ook in eilandmodus verder werken en de eenheidsprijs per kWh is nog eens goedkoper ook).
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 29-06-2024 21:58 ]
Heb je het over de nexus? Daar is weinig huisverbruik te dekken. Die handelt op onbalansmarkt namelijk. Andere mogelijkheden zijn daar niet. Anders dan los van Zonneplan zelf prutsen (als dat al kan). We moeten wel ff oppassen dat we nu niet teveel offtopic gaan. Ik ben benieuwd naar de HW batterij. Eerder al een boekwerk hier overgeschreven dus zal niet in herhaling vallen 😜IvoB2 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:54:
[...]
15 tot 18 W in standby en 30 W bij vol vermogen (maar daar draait dan ook 24/7 de volledige woning op.
Dat loopt op jaarbasis op maar daar staat tegenover dat je bijna al je vermogen en kWh uit PV en accu kan halen en niet alleen het nachtverbruik. Overproductie kost toch bijna niets.
Op jaarbasis haal ik 282 kWh uit het net en de overproductie betaalt ruim die netafname op jaarbasis + vaste kasten waardoor de afrekening telkens onder nul komt.
RTE bedraagt 90,3% voor 15 kWh opslag en 5000 VA vermogen bij 70A en 48V.
Dat zie ik me met een batterij van 2,7 kWh nog niet doen.
(En zoals gezegd, kan ook in eilandmodus verder werken en de eenheidsprijs per kWh is nog eens goedkoper ook).
[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 29-06-2024 22:15 ]
De HomeWizard batterij kun je niet echt vergelijken met een "echte" thuisbatterij.
En helemaal niet als je off grid wil.
Ik vindt de HomeWizard batterij mooi als hobby en makkelijk mee te nemen naar een andere plek. (Bijvoorbeeld volgende woning)
Ik ga het proberen eentje maar veel te klein voor hier.
Als de salderingsregeling er af gaat in 2027 kijk ik wel even.
Dan zal het wel zoiets als Victron worden waarschijnlijk.
Maar misschien heeft tegen die tijd HomeWizard ook wel iets.
En helemaal niet als je off grid wil.
Ik vindt de HomeWizard batterij mooi als hobby en makkelijk mee te nemen naar een andere plek. (Bijvoorbeeld volgende woning)
Ik ga het proberen eentje maar veel te klein voor hier.
Als de salderingsregeling er af gaat in 2027 kijk ik wel even.
Dan zal het wel zoiets als Victron worden waarschijnlijk.
Maar misschien heeft tegen die tijd HomeWizard ook wel iets.
Dat klopt als dit niet zo is in de app de stekker als zonnepanelen selecteren.PeteSplit schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 22:47:
Ik heb twee zonnepanelen met een stekkeromvormer op een energy socket zitten.
Homewizard herkent automatisch dat het teruglevering is en zet de grafiek positief neer, met een negatieve waarde aan de zijkant.
[Afbeelding]
opbrengst vandaag
Ik gebruik dan de HomeWizard kWh meter voor in de meterkast.
:strip_exif()/f/image/Tk59xJHvKtH82MBUzPNfIrWw.jpg?f=fotoalbum_large)
[/quote]
Hier 4 sockets tussen mijn 4x2 panelen, kan ik via HA dit monitoren. Als de spanning te hoog word (+253v), wat soms op licht bewolkte dagen kan gebeuren. (dit geeft pieken in het vermogen tot soms wel 120% van de panelen en dus hoge spanning) . De 650W welke oost georiënteerd liggen schakelen dan uit waardoor de rest er gewoon in blijft.
Panelen liggen in mijn tuin en komen gewoon samen op een PV groep met Kwh meter.
[/quote]
Hier 4 sockets tussen mijn 4x2 panelen, kan ik via HA dit monitoren. Als de spanning te hoog word (+253v), wat soms op licht bewolkte dagen kan gebeuren. (dit geeft pieken in het vermogen tot soms wel 120% van de panelen en dus hoge spanning) . De 650W welke oost georiënteerd liggen schakelen dan uit waardoor de rest er gewoon in blijft.
Panelen liggen in mijn tuin en komen gewoon samen op een PV groep met Kwh meter.
/f/image/sS2PN1s10Sweu3syRFo6cJYq.png?f=fotoalbum_large)
Ross
Je gebruikt APS.?Ross11 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 23:09:
[/quote]
[Afbeelding]
Waarom dan niet de ECU-R i.p.v. die tussenstekkers.?
Updaten van de micro omvormers is ook belangrijk.
En het monitoren kun je dan beter doen.
:strip_exif()/f/image/q9x3FH8yoN7DMqnuh9Mo8ryS.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou je de HW batterij helemaal naar eigen behoefte kunnen sturen door hem aan een geemuleerde p1 poort hangen? Dus bijvoorbeeld als je wilt dat hij 300 Watt gaat laden, dus netinjectie van 300 Watt presenteren op de P1 poort.
Het zal dan wel een control loop moeten worden. Je moet dus eigenlijk meten welk vermogen de omvormer momentaan levert/ontvangt, het verschil met de gewenste waarde bepalen en dat verschil aanbieden als vermogensmeting op de P1 poort.
Het zal dan wel een control loop moeten worden. Je moet dus eigenlijk meten welk vermogen de omvormer momentaan levert/ontvangt, het verschil met de gewenste waarde bepalen en dat verschil aanbieden als vermogensmeting op de P1 poort.
Nee, ik heb het over mijn stand alone installatie (combinatie van Victron en BYD).Devke schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 22:05:
[...]
Heb je het over de nexus? Daar is weinig huisverbruik te dekken. Die handelt op onbalansmarkt namelijk. Andere mogelijkheden zijn daar niet. Anders dan los van Zonneplan zelf prutsen (als dat al kan). We moeten wel ff oppassen dat we nu niet teveel offtopic gaan. Ik ben benieuwd naar de HW batterij. Eerder al een boekwerk hier overgeschreven dus zal niet in herhaling vallen 😜
Ik handel niet op de onbalansmarkt noch op dynamische tarieven.
Mijn doel is een zo hoog mogelijke zelfvoorzieningsgraad te bereiken (zit dit jaar op een zelfverbruik van 46,9 % en een zelfvoorzienigheidsgraad van 92,9%).
Ben daar zelf al jaren mee bezig en beschik dus over alle data.
Daarom - maar iedereen zijn mening - dat ik vind dat een thuisaccu voldoende vermogen moet hebben en voldoende opslagcapaciteit in functie van het totale verbruik. Zoniet is het meer een hobbyproject (dat je als consument nauwelijks rendabel kan krijgen) ipv een energievervangend systeem.
Ook niets mis mee maar een totaal ander uitgangspunt.
Begrijp ook de functie niet van een hobbybatterij in een land waar er nog steeds gesaldeerd kan worden.
(Ik woon in Vlaanderen en de dag dat mijn thuisaccu operatoneel werd heb ik de salderng hier stopgezet. Dat is economisch rendabeler dan blijven hangen op saldering. Ter info: in vlaanderen kan je als prosument met zonnepanelen tot eind 2025 nog kiezen om te salderen of niet).
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 30-06-2024 09:04 ]
Oke die optie hebben we hier niet. Wel rekenen ze met TLB (TerugLeverBoete's) op de kWh's die het net ingaan weer. Ik zie het maar als een "verkapte afbouw van saldering al". Als de saldering compleet wegvalt dan haal ik de HW batterij wel uit. Ik vraag me wel af als jij bijna 93% zelfvoorzieningsgraad hebt en 47% eigen opwek verbruik waar dan die andere 50% naar toe gaat? Bij 93% zelfvoorziening verwacht ik ook 93% eigen verbruik dekking eerlijk gezegd. Wil je 100% eigen dekking hebben dan zal ik hier 3000 kWh per jaar moeten kunnen vangen om niks meer nodig te hebben uit het net. Dat is onbetaalbaar en verdien je never meer terug. Althans hier in NL onder de huidige regelingen. Puur als je het bekijkt aan TVT, investeringskapitaal benodigd etc.IvoB2 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:00:
[...]
Nee, ik heb het over mijn stand alone installatie (combinatie van Victron en BYD).
Mijn doel is een zo hoog mogelijke zelfvoorzieningsgraad te bereiken (zit dit jaar op een zelfverbruik van 46,9 % en een zelfvoorzienigheidsgraad van 92,9%).
Daarom - maar iedereen zijn mening - dat ik vind dat een thuisaccu voldoende vermogen moet hebben en voldoende opslagcapaciteit in functie van het totale verbruik. Zoniet is het meer een hobbyproject (dat je als consument nauwelijks rendabel kan krijgen) ipv een energievervangend systeem.
Begrijp ook de functie niet van een hobbybatterij in een land waar er nog steeds gesaldeerd kan worden.
(Ik woon in Vlaanderen en de dag dat mijn thuisaccu operatoneel werd heb ik de salderng hier stopgezet. Dat is economisch rendabeler dan blijven hangen op saldering. Ter info: in vlaanderen kan je als prosument met zonnepanelen tot eind 2025 nog kiezen om te salderen of niet).
Zijn twee verschillende begrippen. Zelfvoorziening is het deel van je totale verbruik dat je niet uit het stroomnet hebt geïmporteerd.Devke schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:29:
[...]
Ik vraag me wel af als jij bijna 93% zelfvoorzieningsgraad hebt en 47% eigen opwek verbruik waar dan die andere 50% naar toe gaat? Bij 93% zelfvoorziening verwacht ik ook 93% eigen verbruik dekking eerlijk gezegd.
Zelf verbruikte energie is het deel van je eigen opgewekte energie dat je niet hebt geëxporteerd.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Wat mij betreft is het net zoiets als het houden van een paar kippen voor de eitjes, waarbij ik totaal ongeveer 3 euro kwijt ben per dag aan afschrijving kippenhok, voer etc. Terwijl ik de gewenste eieren voor 84 cent per dag bij de winkel kan halen. Hobby.IvoB2 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:00:
[...]
Nee, ik heb het over mijn stand alone installatie (combinatie van Victron en BYD).
Het doel van een hobby is niet per definitie de kosten er uit halen of zelfs winst te maken.
Je redenatie zou mijns inziens betekenen dat je pas aquaria kan houden wanneer je daar in voldoende vis kweekt om te verkopen dat je de kosten er uit haalt of beter.
Ik denk dat in zo'n geval winst maken de hobby is, niet het aquarium zelf.
De reden (mijn reden) om voor een kleine batterij te kiezen heeft naar mijn mening ook te maken met een verschillende insteek.
Wanneer je insteek een zo hoog mogelijke zelfvoorziening is, liefst tegen de 100% aan, dan begrijp ik de voorkeur voor een grotere batterij.
Wanneer je in een situatie zit waarin grote batterijen per kWh significant goedkoper zijn dan kleine batterijen, wat lang zo was, dan snap ik ook die keuze.
Wanneer je wat meer direct verbruik wil behalen maar niet perse 100% zelfvoorziening nastreeft en er is een kleine batterij beschikbaar die qua prijs per kWh in de buurt komt van de grotere batterijen, dan vind ik zelf de kleine batterij de meest logische keuze.
Zoals ook bleek uit een gedraaide simulatie, ik dacht eerder in dit draadje, pak je met de eerste kWh's verhoudingsgewijs de meeste procenten qua zelfvoorziening en daarmee ook het meeste qua terugverdienen of minder verlies draaien. Alles er bovenop om meer zelfvoorziening te krijgen is minder efficient.
Wanneer ik in een situatie zit dat ik perse een batterij wil gaan gebruiken, en dat ik voor zowel de kleine als de grote batterij 500 euro betaal per kWh, dan is denk ik, de kleine batterij een betere keuze voor mij.
Terugleverboetes heb je hier, afhankelijk van de enerigeleverancier ook.Devke schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:29:
[...]
Oke die optie hebben we hier niet. Wel rekenen ze met TLB (TerugLeverBoete's) op de kWh's die het net ingaan weer. Ik zie het maar als een "verkapte afbouw van saldering al". Als de saldering compleet wegvalt dan haal ik de HW batterij wel uit. Ik vraag me wel af als jij bijna 93% zelfvoorzieningsgraad hebt en 47% eigen opwek verbruik waar dan die andere 50% naar toe gaat? Bij 93% zelfvoorziening verwacht ik ook 93% eigen verbruik dekking eerlijk gezegd. Wil je 100% eigen dekking hebben dan zal ik hier 3000 kWh per jaar moeten kunnen vangen om niks meer nodig te hebben uit het net. Dat is onbetaalbaar en verdien je never meer terug. Althans hier in NL onder de huidige regelingen. Puur als je het bekijkt aan TVT, investeringskapitaal benodigd etc.
Maar dan alleen voor wie nog wil salderen.
Maar een ietwat PV installatie (ik heb een relatief kleine installatie van 5 kVA en zelfs bij dit bewolkt weer genereert dat dan al tussen de 2 en 3 kW bij een verbruiksafname van een 100 W.
Met maximaal 800 W aan accuvermogen ga je dus ook niet veel terugleverboete voorkomen.
En de terugleverboete werkt hier ook totaal anders. Niet op teruggeleverde kWh maar forfaitair op het max. vermogen van de PV omvormer. Een accu zou dan nul effect hebben op terugleverboetes en prosumententarief (vergoeding op omvormervermogen om nog te moge salderen).
Maar met een accu ga je (hier) ook niet meer salderen en dan betaal je sowieso geen forfaitaire vergoeding voor salderen via PV noch terugleverboete.
Situatie in Nederland is nu anders omdat je nog kan salderen (geen idee of alle energieleeranciers al die terugleverboete aanrekenen, zoniet lijkt het me rendabeler om voor een leverancier te kiezen die dat niet doet ipv voor een mini thuisaccu).
Je weet dus nu ook niet hoe men in Nederland de situatie gaat aanpakken na het salderen. Dan is er, logisch gezien, voor de leveranciers ook geen enkele reden meer om nog terugleverboets te gaan aanrekenen. Dit was en is immers een maatregelen om het opgelegde salderen door de NL overheid te compenseren (net zoals men dat nu in Vlaanderen, welisaar op een iets andere wijze, ook al doet).
Zelfverbruik en zelfvoorzienigheidsgraad zijn twee uiteenlopende begrippen en staan los van elkaar.
Zelfverbruik is het percentage van je opgewekte energie die je zelf hebt verbruikt.
Wek je 1000 kWh op en je verbruikt er zelf 500 heb je een zelfverbruik van 50%
Zelfvoorzienigheidsgraad is het percentage van je verbruik dat je zelf hebt kunnen produceren zonder tussenkomst van het net.
Wek je 1000 kWh op en je verbruikt 500 kWh was je zelfvoorzienigheidsgraad in die periode 100% want je moest 0% van het net afnemen.
Op jaarbasis kan je moeilijk (met een relatief kleine PV installatie) 100% zelfverbruik en zelfvoorzienigheidsgraad bereiken. Je zou dan een mega grote opslag moeten hebben waar je zomerproductie zou opslaan voor winterafnale wat totaal onrendabel is. Je kan economisch beter inzetten op meer kWp productie (productiekost is immers veel goedkoper da opslagkost).
Om van 93 naar 100% zelfvoorzienigheidsgraad te komen moet ik bv. de opslagcapaciteit van 15 kWh (+ eventueel 77 kWh mobiele opslag) niet verhogen maar de productiecapaciteit van 5 naar 12 tot 15 kWp.
De opslagcapaciteit is nu reeds ruim voldoende voor 365 dagen per jaar het eigen verbruik te dekken maar de productie is in de maanden december en januari nog onvoldoende.
De overproductie die ik zelf niet verbruik gaat hier vooralsnog tegen een vergoeding van 7,5 cent/kWh terug het net in. Die vergoeding (op jaarbasis) is ruim voldoende om de vaste kosten voor aansluiting op het net en de resterende afname vanuit het net mee te betalen op jaarbasis.
Gezien ik niet saldeer betaal ik geen geen vergoeding voor PV aansluiting op het net noch een onbalansvergoeding aan de leverancier (terugleverboete). Gezien ik voldoende opslag heb betaal ik voor de resterende netafname ook geen kWh nutsvergoeding meer aan de netbeheerder en alleen nog maar een vaste kost van een 104€ per jaar vermogensvergoeding (capaciteitstarief op kW waar de facturatie al stopt na 2,5 forfaitair minimum capaciteit).
[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 30-06-2024 10:55 ]
Dan zou je verwachten dat je eigenopwek ook hoger moet zijn. Ik verbruik 3000 kWh per jaar. Wek er 3000 kWh op. Ik stop er ongeveer 2000 terug het net in om de mindere maanden te verbruiken.JanHenk schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:44:
[...]
Zijn twee verschillende begrippen. Zelfvoorziening is het deel van je totale verbruik dat je niet uit het stroomnet hebt geïmporteerd.
Zelf verbruikte energie is het deel van je eigen opgewekte energie dat je niet hebt geëxporteerd.
Stel ik ben 90% zelfvoorziend dan weet ik 2700 kWh zelf op te maken direct of op te slaan voor later verbruik. Stel ik kan 40% zelf verbruiken direct, niet het net in. 1200 kWh dus. Waar laat ik die overige 1500 dan? Overcapaciteit die het net bijvoorbeeld wel in gaat dus alleen nooit terug haal? Bedoel je dit?
Mee eens.Sjamo schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:02:
[...]
Wanneer ik in een situatie zit dat ik perse een batterij wil gaan gebruiken, en dat ik voor zowel de kleine als de grote batterij 500 euro betaal per kWh, dan is denk ik, de kleine batterij een betere keuze voor mij.
Verschillende uitgangspunten leveren verschillende oplossingen op.
Daarom dat iedereen zijn eigen rekening vanuit het eigen standpunt moet maken en zichzelf niet rijk moet rekenen op basis van onvolledige data of gunstige marketingpraat.
Wanneer het uitsluitend om een hobbyproject gaat maakt het laatste uiteraard ook niets uit want een hobby kost doorgaans idd best wat geld.
(terzijde: ik heb uiteraard geen energieverslindend aquarium noch jacuzzi maar wel een openlucht waterpartij groot genoeg om - indien nodig - eigen vis en gevogelte voor consumptie in te kweken waarbij dit gedierte zelfvoorzienend is tot het ogenblik van consumptie, dus geen afschrijvingskosten).
Uiteraard is de eigen productie op jaarbasis dan (veel) hoger dan het eigen verbruik.Devke schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:49:
[...]
Dan zou je verwachten dat je eigenopwek ook hoger moet zijn.
Ik produceer (afhankelijk van hoeveel kWh er naar de EV gaat) twee keer zoveel energie dan ik op jaarbasis zelf verbruik (direct + via opslag) en injecteer een factor 20 naar het net in verhouding tot de netafname.
Dat is eigen aan een combinatie van PV + accu. Wil je in de winter voldoende zelfvoorzienend zijn (schommelt nu rond de 80 tot 85%) heb je vanaf einde februari tot half november veel meer productie dan je zelf kan verbruiken en opslaan.
Zolang je daar een injectievergoeding voor krijgt gaat die overproductie 100% naar het net. Vanaf het ogenblik dat je daar voor moet gaan betalen laat je het systeem zijn productie afregelen op het ogenblikkelijk verbruik + opslagcapaciteit zodat er niets meer naar het net gaat.
Op een thuisaccu voorzien voor off grid is dat softwarematig heel eenvoudig in te stellen zodat dit geautomatiseerd afgeregeld wordt.
Een direct verbruik van 40% zonder eigen opslag is heel optimistisch gesteld. Zelf zit ik op jaarbasis op een direct verbruik (zonder accu) van een 25%. Het landelijk gemiddelde schommelt rond de 30%.
In deze periode schommelt het direct verbruikt tussen de 8 en 15% waarbij de zelfvoorziening constant 100% bedraagt.
Je uitgesteld verbruik van 1500 kWh komt uiteraard uit je batterij (of zou daar moeten uitkomen).
Bij een verbruik van 3000 kWh en een opslag van 2,7 kWh (minus 10% verliezen) een quasi onmogelijke opdracht. Bij een opslag van 15 kWh een koud kunstje* want dat behelst maar een 100 cycli per jaar.
*uiteraard is de productiecapaciteit dan een bepalende factor.
Op jaarbasis evenveel produceren dan verbruiken werkt alleen maar in een salderingssysteem waarbij men het net als een "virtuele batterij" gebruikt en niet zonder te salderen want dan zal je zelf voor je echte opslag moeten instaan en merken dat het net geen batterij is. De energieleveranciers merken dat nu al, vandaar de terugleverboete omdat zij uiteraard niet willen instaan voor de kosten van echte opslag die de prosument wil ontlopen. Daarom dat men hier in Vlaanderen ook niet de term "terugleverboete" hanteert maar de meer duidelijke omschrijving van "onbalansvergoeding". Wie in de zomer overtollige energie op het net zet die niemand wil en in de winter, wanneer de energie minder beschikbaar is en/of aan een hogere kostprijs die "gratis" terug wil, ontwricht het hele systeem. En iemand moet die kost betalen.
En wie afhankelijk is van derden en het laagste in de pikorde staat zal dan doorgaans de rekening betalen.
In dezelfde logica wordt een terugleverkost doorgaans ook alleen maar aangerekend bij een vast of variabel energiecontract en niet bij een dynamisch contract waar de kost/vergoeding in overeenstemming is met de vraag en aanbod.
[ Voor 112% gewijzigd door IvoB2 op 30-06-2024 13:15 ]
Ik merkte ook dat mijn wifi signaal ineens echt een stuk slechter was.peterbier schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:41:
Bij het slecht laden in de app kan ook duiden op een slecht wifi signaal.
Controleer dit ook even.
Mijn router staat in de meterkast dus zou 100% moeten zijn.
Echter had ik mijn router een s/w update gegeven en was de P1 meter naar een verder gelegen AP in het mesh netwerk gegaan.
Toen de router weer online was bleef hij daar opzitten (20%) bijzonder ik had wel verwacht dat hij terug zou gaan naar de router (mesh master)
Dat deed hij dus niet, met de hand het AP een reset gegeven en toen zat hij weer op de router en was wifi 100%
Geen idee waarom mesh dat niet afhandelde, maar het is iets om in het achterhoofd te houden.
Dit wordt op de client, in dit geval de p1 meter, geregeld, en niet op de (mesh) ap/router, nietwaar?frank_b schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:07:
[...]
Ik merkte ook dat mijn wifi signaal ineens echt een stuk slechter was.
Mijn router staat in de meterkast dus zou 100% moeten zijn.
Echter had ik mijn router een s/w update gegeven en was de P1 meter naar een verder gelegen AP in het mesh netwerk gegaan.
Toen de router weer online was bleef hij daar opzitten (20%) bijzonder ik had wel verwacht dat hij terug zou gaan naar de router (mesh master)
Dat deed hij dus niet, met de hand het AP een reset gegeven en toen zat hij weer op de router en was wifi 100%
Geen idee waarom mesh dat niet afhandelde, maar het is iets om in het achterhoofd te houden.
Hier ook last van kwam ik vanmiddag achter. Duurt zo'n 20-30 sec voor de waarde verandert..Devke schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:55:
[Afbeelding]
Veel te statisch. Er gaat ook met 5.16 nog iets niet goed hier. Meerdere mensen dit?
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal
Begrijp ik het goed dat voor gebruik van de HW batterij er een P1 HW wifi dongle moet aanwezig zijn voor communicatie/goede werking van de accu?
Met andere woorden de batterij wordt aangestuurd via een wifi signaal en niet via een vaste UTP bekabeling?
Met andere woorden de batterij wordt aangestuurd via een wifi signaal en niet via een vaste UTP bekabeling?
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 30-06-2024 17:28 ]
Hier ververst de live view ook nauwelijks, meter staat nog op de oude software versie, gok een bugje in de app..
In HA via de api ziet het er wel goed uit.
In HA via de api ziet het er wel goed uit.
[ Voor 16% gewijzigd door Nachtapotheker op 30-06-2024 18:17 ]
Klopt die lijkt daar dus niet goed mee om te gaanSVMartin schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:23:
[...]
Dit wordt op de client, in dit geval de p1 meter, geregeld, en niet op de (mesh) ap/router, nietwaar?
Dus niet bruikbaar voor appartementsbewoners (die normaliter meer voordeel uit een kleinere accu zouden kunnen halen dan een bewoner van een open bebouwing) waar de meters gegroepeerd in de kelderverdieping staan en je bv. op het tweede al geen wifi verbinding meer hebt met de meter?Vale Ouwe schreef op zondag 30 juni 2024 @ 17:36:
Dat klopt.
Appartementsbewoners moeten daaarom iets meer om de bocht denken. Je kan in de meterruimte een eigen simpele Wifi aanleggen, kosten ca. 10,- per maand. Als je die met twee of drie buren deelt, kunnen alle hun P1 meter verbindenIvoB2 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:40:
[...]
Dus niet bruikbaar voor appartementsbewoners (die normaliter meer voordeel uit een kleinere accu zouden kunnen halen dan een bewoner van een open bebouwing) waar de meters gegroepeerd in de kelderverdieping staan en je bv. op het tweede al geen wifi verbinding meer hebt met de meter?
Een wifi verbinding is wel een vereiste.
Maar dat geldt voor alle producten van HomeWizard (voor zover ik weet).
Ken jij er een die stabiel is?
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Geen ervaring mee, weet alleen dat het bestaat. Maar voor de geringe hoeveelheid data van de HomeWizard-meters zullen de meeste setjes wel voldoen verwacht ik.
Er staat duidelijk vermeld bij HomeWizard dat er wifi nodig is.
Dat het bij sommige situaties lastig is (meterkast ver weg) zal je een oplossing moeten zoeken.
Of voor een ander merk product gaan of whatever.
Dat het bij sommige situaties lastig is (meterkast ver weg) zal je een oplossing moeten zoeken.
Of voor een ander merk product gaan of whatever.
Ja en op meerdere fora zie je datzelfde probleem dan ook voorbij komen.Vale Ouwe schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:10:
Een wifi verbinding is wel een vereiste.
Voor een investering van een 30€ niet zo'n gigantisch probleem maar voor een meervoud ervan kan je maar beter op voorhand zeker zijn dat het foutloos werkt.
Dan moet je al een eigen stopcontact naast je DM hebben op hetzelfde circuit als de stekker van je ingeplugde accu. En geloof me, zelfs in nieuwbouw appartementen is dat niet zo vanzelfsprekend.
Ik heb bovendien wel ervaring met de combinatie HW producten en powerline en nog geen enkele van mijn HW sockets goed stabiel werkend gekregen op een powerline (en uiteindelijk de powerline terug in de doos gedan en vervangen door een bekabeld acces point binnen range van sommige sockets. De wifi in de modem/router van de provider was sterk genoeg voor de sockets in de technische ruimte, dus in dezelfde ruimte als de modem, goed genoeg voor belendende ruimte maar sockets 8 meter en twee kamers verder - doch op dezelfde verdieping gelegen - deden het al niet meer).
Niet moeilijk in een gelijkvloers open bebouwing waar al ethernetverbindingen in de ruimtes voorzien waren maar alweer niet zo vanzelfsprekend in een appartement met verschillende meters tussen technische ruimte en woonunits.
[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 30-06-2024 22:17 ]
Die powerline blokken (plc over lichtnet) moet je niet aan beginnen.IvoB2 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:12:
[...]
Dan moet je al een eigen stopcontact naast je DM hebben op hetzelfde circuit als de stekker van je ingeplugde accu. En geloof me, zelfs in nieuwbouw appartementen is dat niet zo vanzelfsprekend.
Ik heb bovendien wel ervaring met de combinatie HW producten en powerline en nog geen enkele van mijn HW sockets goed stabiel werkend gekregen op een powerline (en uiteindelijk de powerline terug in de doos gedan en vervangen door een bekabeld acces point binnen range van sommige sockets. De wifi in de modem/router van de provider was sterk genoeg voor de sockets in de technische ruimte, dus in dezelfde ruimte als de modem, goed genoeg voor belendende ruimte maar sockets 8 meter en twee kamers verder - doch op dezelfde verdieping gelegen - deden het al niet meer).
Niet moeilijk in een gelijkvloers open bebouwing waar al ethernetverbindingen in de ruimtes voorzien waren maar alweer niet zo vanzelfsprekend in een appartement met verschillende meters tussen technische ruimte en woonunits.
Maar als er al geen wcd in de meterkast zit is dit ook een probleem bij glasvezel.
Je glasvezelkastje heeft ook voeding nodig.
Die dingen hebben geen poe ondersteuning. (Zijn ook wel oplossingen voor)
Belangrijk is als je HomeWizard gebruikt je wifi netwerk op orde hebt.
En geen provider zooi gebruikt 😜
Powerline setjes kunnen behoorlijk storen op andere apparatuur, ik ben al meerdere klanten tegen gekomen waar de laadpaal voor een elektrische auto niet meer goed werkte door deze dingen.
Ik heb sinds gisteren rond 12.00 uur een constante rode ring op mijn P1-meter. Blijkt dus geen data verzonden te worden vanuit mijn slimme meter (DSMR 5 - Stedin). Even een testje gedaan met mijn Toon van Eneco. Deze ontvangt ook geen data meer via de poort.
Iemand dit eerder aan de hand gehad? Is dit spontaan een defect in mijn slimme meter?
Iemand dit eerder aan de hand gehad? Is dit spontaan een defect in mijn slimme meter?
Klopt en weet ik, daarom was ik benieuwd of hij er eentje kendie die wel stabiel isDaveth schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:52:
[...]
Powerline setjes kunnen behoorlijk storen op andere apparatuur, ik ben al meerdere klanten tegen gekomen waar de laadpaal voor een elektrische auto niet meer goed werkte door deze dingen.
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Dat of de splitter. Je kan hem eens direct aansluiten op de P1 poort en evt. direct met USB zelf voeden, dat kan ook nog wel eens helpen.Dutchy88 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:58:
Ik heb sinds gisteren rond 12.00 uur een constante rode ring op mijn P1-meter. Blijkt dus geen data verzonden te worden vanuit mijn slimme meter (DSMR 5 - Stedin). Even een testje gedaan met mijn Toon van Eneco. Deze ontvangt ook geen data meer via de poort.
Geen aanpassingen gedaan in je Wifi?
Inderdaad ook even zonder splitter aangesloten, zowel de P1-meter als de Toon ontvangen geen gegevens. Ook geen recente wijzigingen aan de WiFi. Ik ga maar eens contact opnemen met Stedin denk ik.IJsbeer schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:50:
[...]
Dat of de splitter. Je kan hem eens direct aansluiten op de P1 poort en evt. direct met USB zelf voeden, dat kan ook nog wel eens helpen.
Geen aanpassingen gedaan in je Wifi?
Misschien een beetje terug lezen?? Welke versie van de software staat er in je P1 meter?Dutchy88 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:58:
Meteen maar even een voortgang. Ik heb 3 weken hetzelfde gehad als bovenstaand, meerdere keren. Na het even losnemen ging en weer een paar uur goed, met of zonder P1 splitter. Verleden week maandag software versie 5.15 gekregen en sindsdien is het stabiel en blijft het tot nu toe werken. Ik heb de P1 splitter van HomeWizard er tussen.
Ik zie dat ik inmiddels op 5.16 zit
[ Voor 25% gewijzigd door winwiz op 01-07-2024 12:01 ]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
@HomeWizard_NL Is het misschien een mogelijkheid om in een volgende update op de NU pagina alle niet ondersteunde grafieken weg te halen.
Op de website werkt het al zo maar op de app nog niet.
Ik heb het voltage en een meter helemaal onderaan staan waardoor ik op de nu pagina moet scrollen terwijl dat zonder de nutteloze grafieken niet het geval zou zijn.
Ik heb het voltage en een meter helemaal onderaan staan waardoor ik op de nu pagina moet scrollen terwijl dat zonder de nutteloze grafieken niet het geval zou zijn.
Kan je niet gewoon de volgorde aanpassen als je dat wenst?computerjunky schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:21:
@HomeWizard_NL Is het misschien een mogelijkheid om in een volgende update op de NU pagina alle niet ondersteunde grafieken weg te halen.
Teruglezen heb ik uiteraard gedaan, alleen geeft het (ont)koppelen geen ander resultaat zowel met als zonder splitter en direct op de P1 poort.winwiz schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:53:
[...]
Misschien een beetje terug lezen?? Welke versie van de software staat er in je P1 meter?
Meteen maar even een voortgang. Ik heb 3 weken hetzelfde gehad als bovenstaand, meerdere keren. Na het even losnemen ging en weer een paar uur goed, met of zonder P1 splitter. Verleden week maandag software versie 5.15 gekregen en sindsdien is het stabiel en blijft het tot nu toe werken. Ik heb de P1 splitter van HomeWizard er tussen.
Ik zie dat ik inmiddels op 5.16 zit
En als de Eneco meter ook niet werkt ligt het naar mijn idee niet aan de software van de P1-meter.
[ Voor 3% gewijzigd door Dutchy88 op 01-07-2024 13:16 ]
dat kan altijd, maar @computerjunky heeft die volgorde natuurlijk voor een reden.Sjamo schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:08:
[...]
Kan je niet gewoon de volgorde aanpassen als je dat wenst?
Maar waarom grafieken laten "zien" met de mededeling "niet beschikbaar in de nu weergave"? Laat ze dan achterwege of geef een optie in de instellingen om ze in dat geval weg te laten.
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
@HomeWizard_NL
Wanneer komt er de mogelijkheid om kamers aan te maken.
Niet alls in een onduidelijke lijst.
Bijvoorbeeld de tussen stekkers in de keuken in kamer (keuken)
Van de wasmachine wasdroger diepvries die in de bijkeuken staan kamer (bijkeuken) enz.
Wanneer komt er de mogelijkheid om kamers aan te maken.
Niet alls in een onduidelijke lijst.
Bijvoorbeeld de tussen stekkers in de keuken in kamer (keuken)
Van de wasmachine wasdroger diepvries die in de bijkeuken staan kamer (bijkeuken) enz.
Ik weet niet hoe het in Nederland geregeld is maar in Vlaanderen is het (ook bij nieuwbouw) de gewoonte bij appartementen dat de digitale meters (met de P1 poort) gegroepeerd in de technische ruimte staan (doorgaans een betonnen kelderverdieping) en de router/modem in de technische ruimte van de woonunit zelf (met - afhankelijk van de verdieping - dus verscheidene kuub beton en staal tussen de twee).peterbier schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:27:
[...]
Die powerline blokken (plc over lichtnet) moet je niet aan beginnen.
Maar als er al geen wcd in de meterkast zit is dit ook een probleem bij glasvezel.
Je glasvezelkastje heeft ook voeding nodig.
Die dingen hebben geen poe ondersteuning. (Zijn ook wel oplossingen voor)
Belangrijk is als je HomeWizard gebruikt je wifi netwerk op orde hebt.
En geen provider zooi gebruikt 😜
Stopcontacten in de digitale meter zijn hier ook geen gewoonte. Je kan ze zelf naast de automatenkast plaatsen maar de automatenkast staat ook in de technische ruimte van de woonunit en niet naast de individuele digitale meters.
Of je nu eigen modem/router of "zooi" van de provider gebruikt maakt dus in deze weinig uit.
Wifi gaat normaal niet door meters beton en staal heen.
Maakt voorlopig niet veel uit gezien de HW accu's (voorlopig) toch niet technisch goedgekeurd zijn voor de markt in Vlaanderen.
Maar wat niet is kan nog komen en dan zie ik er persoonlijk wel een user case voor in nieuwbouwappartementen (pas geïnvesteerd in een eco nieuwbouwblok en dan zou een kleine stekkeraccu per woonunit daar wel een meerwaarde zijn maar dan moet ik iets vinden om het wifi probleem te overbruggen).
In woonunits voor de verhuur zal het dan wel blijven bij "de zooi" van de provider voor internetaansluiting.
Glasvezel is hier ook nog een zeldzaam gegeven. Waar ik nu woon is het bv. nog coax en glasvezel staat de volgende jaren niet op de planning. Geen idee of dat bij de nieuwbouwunits wel het geval zal zijn (Project is pas opgestart en gaat over 2 jaar tot oplevering en is aan stadsrand dus daar kan glasvezel een optie zijn. Ik neem het mee in de volgende onderhandelingen over de afwerking.)
ps. al mijn HW producten (sockets en P1 wifi module) werken al geruime tijd probleemloos op de wifi van de "providerzooi".
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 01-07-2024 13:48 ]
Ik zou al blij zijn met de mogelijkheid om de 'NU' pagina als opstart in de app te krijgen (voor android, voor Apple zou het wel al lang zo werken).computerjunky schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:21:
Nooit begrepen waarom de NU pagina, waar de bediening van al de sockets op staan, niet als eerste kan ingesteld worden. Geen onoverkomelijk probleem maar vanuit IT standpunt niet logisch dat je dat niet als eerste menu kan instellen wanneer daar de voornaamste handelingen in gebeuren. Of minstens dat je telkens de app kan herstarten op het scherm dat je als laatste gebruikt hebt (dan zou dat het luxeprobleem ook oplossen).
dat kan altijd, maar hij heeft die volgorde natuurlijk voor een reden.Sjamo schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:08:
[...]
Waarom grafieken laten "zien" met de mededeling "niet beschikbaar in de nu weergave". Laat ze dan achterwege of geef een optie in de instellingen om dit te bereiken.
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Precies ook een beetje mijn probleem. Maar ordenen van de grafieken werkt voor mij niet. In elk geval niet zoals de helpdesk heeft beschreven (instellingen —> grafieken —> wijzigen en dan slepen). Het slepen werkt niet, in elk geval krijg ik dit niet voor elkaar. En daarmee zijn 6 grafieken die in de “NU” weergave niets tonen, maar wel bovenaan staan erg onhandig.Sjamo schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:08:
[...]
Iemand een tip?
In de android app sleep je door in graphs edit te kiezen, en dan dmv vasthouden en wanneer je ziet dat hij beweegt, slepen van de 3 liggende streepjes de volgorde te wijzigen. Daarna done kiezen en terug.EVfan schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:51:
[...]
Precies ook een beetje mijn probleem. Maar ordenen van de grafieken werkt voor mij niet. In elk geval niet zoals de helpdesk heeft beschreven (instellingen —> grafieken —> wijzigen en dan slepen). Het slepen werkt niet, in elk geval krijg ik dit niet voor elkaar. En daarmee zijn 6 grafieken die in de “NU” weergave niets tonen, maar wel bovenaan staan erg onhandig.
Iemand een tip?
Of bedoel je iets anders?
Als je het verandert verandert het in alle overzichten. En in het dagelijkse overzicht wil ik andere dingen eerst zien die niet in het nu-overzicht kunnen.
Ik moet dus kiezen welke ik prioriteit geef. Maar als het opgelost wordt zoals op de website hoeft dat niet.
Ik moet dus kiezen welke ik prioriteit geef. Maar als het opgelost wordt zoals op de website hoeft dat niet.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Nee dat is het ongeveer, in de apple app ongeveer ook zo:Naar instellingen (tandwieltje rechtsboven), dan grafieken selecteren, en wijzig selecteren. Je kunt dat de betreffende grafiek wel selecteren (kleurt lichter), maar niet slepen. Zodra je sleept ga je weer terug naar het overzicht (halve pagina grafieken, halve pagina listing met selectie van menu.Sjamo schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:01:
[...]
In de android app sleep je door in graphs edit te kiezen, en dan dmv vasthouden en wanneer je ziet dat hij beweegt, slepen van de 3 liggende streepjes de volgorde te wijzigen. Daarna done kiezen en terug.
Of bedoel je iets anders?
Beats me.
Sleep je de grafiek of de 3 liggende streepjes rechts ervan? Want die moet je gebruiken om te slepen, niet de naam van de grafiek zelf.EVfan schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:21:
[...]
Nee dat is het ongeveer, in de apple app ongeveer ook zo:Naar instellingen (tandwieltje rechtsboven), dan grafieken selecteren, en wijzig selecteren. Je kunt dat de betreffende grafiek wel selecteren (kleurt lichter), maar niet slepen. Zodra je sleept ga je weer terug naar het overzicht (halve pagina grafieken, halve pagina listing met selectie van menu.
Beats me.
Dit is het scherm dat ik zie, geen liggende streepjes.Sjamo schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:23:
[...]
Sleep je de grafiek of de 3 liggende streepjes rechts ervan? Want die moet je gebruiken om te slepen, niet de naam van de grafiek zelf.
:strip_exif()/f/image/yCoLj5xNKcgIVgD0Zn3QST3J.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb ik dan het verkeerde scherm?
Jawel, helemaal rechts (niet erg goed zichtbaar).EVfan schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:29:
Dit is het scherm dat ik zie, geen liggende streepjes.
Dank, bij mij zijn die streepjes in het kader van het scherm niet zichtbaar, zie de screenshot. Maar als ik met de vinger feitelijk helemaal rechts naast het zichtbare kader het scherm aanklik dan kan ik plotseling de volgorde wel aanpassen.user109731 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:31:
[...]
Jawel, helemaal rechts (niet erg goed zichtbaar).
Iets met scherm resolutie o.i.d.. Wel lastig dus.
Dank voor jullie hulp.
Dit is hoe ik het zie, dus inderdaad helemaal rechts.EVfan schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:41:
[...]
Dank, bij mij zijn die streepjes in het kader van het scherm niet zichtbaar, zie de screenshot. Maar als ik met de vinger feitelijk helemaal rechts naast het zichtbare kader het scherm aanklik dan kan ik plotseling de volgorde wel aanpassen.![]()
Dank voor jullie hulp.
:strip_exif()/f/image/gJ0Ddd6OLWbP8c3JcMhaIM5e.jpg?f=fotoalbum_large)
geen resolutie probleem, om een of andere reden zijn bij jouw de streepjes nauwelijks zichtbaar.EVfan schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:41:
[...]
Dank, bij mij zijn die streepjes in het kader van het scherm niet zichtbaar, zie de screenshot. Maar als ik met de vinger feitelijk helemaal rechts naast het zichtbare kader het scherm aanklik dan kan ik plotseling de volgorde wel aanpassen.![]()
Dank voor jullie hulp.
Inderdaad vreemd, zowel op de iPad als de iPhone geen streepjes zichtbaar.HE1 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:00:
[...]
geen resolutie probleem, om een of andere reden zijn bij jouw de streepjes nauwelijks zichtbaar.
Bij jullie wel op de apple stuff?
Ik heb ingezoomd op jouw plaatje, er staan wel streepjes. Alleen heel donker. (Denk door de keuze van een thema of zo)EVfan schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:09:
[...]
Inderdaad vreemd, zowel op de iPad als de iPhone geen streepjes zichtbaar.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Inderdaad, wel heel sneakyArthurMorgan schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:10:
[...]
Ik heb ingezoomd op jouw plaatje, er staan wel streepjes. Alleen heel donker. (Denk door de keuze van een thema of zo)
denk dat ik het weet, jij hebt het lichte thema op je iDevice? Selecteer maar eens het donkere thema onder ios instellingen en je ziet de streepjes duidelijkEVfan schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:09:
[...]
Inderdaad vreemd, zowel op de iPad als de iPhone geen streepjes zichtbaar.
Inderdaad, ik heb het lichte thema.HE1 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:17:
[...]
denk dat ik het weet, jij hebt het lichte thema op je iDevice? Selecteer maar eens het donkere thema onder ios instellingen en je ziet de streepjes duidelijk
Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic