Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:38
Sjamo schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 07:24:
[...]

Leuk dat je de waterkoker noemt. Wij hebben dus een waterkoker gekocht die verwarmt op 800W, waarmee we op zondagochtend bijna altijd met ons thee- en koffiewater binnen eigen opwek vallen :)
We hebben specifiek een eboiler gekozen die verwarmt op 1000 tot 1100W.

Beide niet omdat het grid het niet aan zou kunnen, maar omdat we daarmee meer direct verbruik krijgen, dus minder afname van het net.
Onze nieuwe wasmachine (miele) maakt beslist minder hoge pieken in het verbruik. Erg praktisch voor minder belasting van het net.

Technische haalbaarheid is niet altijd het doel.

En wederom zeg je dat dit geen echte accu is. Ik vind het als zeggen dat wat in mijn zaklamp zit geen echte batterij is. Als zeggen dat een fiat 500 geen echte auto is omdat hij minder snel optrekt dan een Porsche (in de meeste gevallen?).
Cool, daar hebben wij echt niet aan gedacht bij de aanschaf van onze apparatuur.
Je gaat naar een experience center en daar kies je vooral functies en opties.

Maar wat je zegt, aansluitwaarde zal steeds belangrijker worden. Ook voor netbeheerders is er heel slecht te anticiperen op kortstondige pieken. Natuurlijk maakt die ene piek bij jou thuis weinig uit. Maar bij iedereen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:33

HE1

Chris.nl schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:22:
Wanneer ik 's avonds wat ledlampen aan heb en TV kijk trek ik zo'n 260 / 300 watt (ligt eraan of de koelkast actief is of niet). Dus 800watt heeft voor mij een usecase voor een paar uur.

Kop koffie zetten, de magnetron aan of een wasje draaien gaat hem zelfstandig niet worden natuurlijk.
Het idee van overdag "bijspringen" tijdens zo'n intensief gebruikmoment (wat m'n 4 zonnepanelen ook sowieso niet trekken) is dan wél weer interessant.

'k Denk er nog even over na. Ben ook benieuwd naar eventuele terugverdientijd / berekeningen die erop losgelaten worden.
2,7kwh gedeeld door 0,3kw is niet een paar uur maar 9u...wellicht langer als s'nachts het verbruik b.v. naar 120watt gaat. Draai je de hele avond en nacht op de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:42
Tweak_ers schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 07:35:
[...]

Nou ja, wij hadden Stedin over de vloer voor de overgang naar 3x25A en die vertelde dat er steeds meer meldingen komen dat er fases uit zijn geklapt. Als ik mijn eigen rijtje erbij pak:
- 16A laadpaal
- 16A oven
- 16A oven combi
- 16A Kookplaat
- 16A Kookplaat
- 10A Quooker
- 10A vaatwasser
- 10A wasmachine

Dan heb ik nu al 2 fases op 40A en 1 fase op 26A gedimensioneerd, waarbij ik dus met overige verbruikers, drogers, (spel)computers, airco’s en warmtepompen nog geen rekening heb gehouden.

Ik vond de verdeling echt een puzzel. Je wil niet moeten zeggen: vaatwasser en oven 1 mogen nooit tegelijk aan.
Of alle tv’s en (spel)computers moeten uit als de wasmachine en de over tegelijk aanstaan.

Ik zie echt hele grote meerwaarde op langduriger op lager vermogen verwarmen.

Onze ovens hebben dat ook en die heb ik nu dus samen met de kookplaat over 2 fases verdeeld. De snel verwarmen functie vraagt 16A en de normaal verwarmen functie zo’n 10A. Daar zitten dus twee verwarmingselmenten in. Als we de kookplaat en de oven tegelijk gebruiken, zet ik snel verwarmen altijd uit.

Ik heb dat eerst allemaal met HomeWizard sockets gemeten en daarna de verdeling gedaan over de fases.
Ik heb om die reden en mijn gemoedsrust 3x32A genomen ipv 25A. In België betaal je 1x voor de aansluiting en jaarlijks vastrecht hebben wij niet zoals in Nederland. Dat koste me eenmalig 200 of 300euro extra geloof ik.

Maar ik log alles netjes en af en toe ga ik eens naar de grafiekjes kijken. Volgens mij zijn wij nog nooit boven de 25A gegaan op een fase. Wij verwarmen zelfs met een warmtepomp die monofase. Dus ik denk dat je je teveel zorgen maakt.
Een TV en spelcomputer zijn nu ook niet de grote verbruikers. Wasmachine, vaatwasser etc draaien wij sowieso al overdag om zoveel mogelijk zon te verbruiken want wij salderen al een tijdje niet meer. Wat je uit de zon haalt, belast je net aansluiting ook niet.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:52

Pixelmagic

Ubergeek

reiniero schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:33:
[...]

Daar ben ik ook benieuwd naar. In een extreem geval kan bijvoorbeeld de boiler aan gaan 1 seconde na het meetmoment, dan heeft hij 9 seconden geen stroom van de accu omdat die niet weet dat de boiler aan is. Andersom natuurlijk ook, als de boiler uit gaat net na een meetmoment.
Nou valt dat in het totale verbruik vast wel mee maar je krijgt zo wel vreemde pieken en dalen in je verbruik.
Als je maar eens per 10 seconde een meetmoment hebt gaat dat zeker het geval zijn, pieken en dalen net als nu, maar wel anders. Ik heb ook nog een "oude slimme" meter die elke 10 sec en begrijp dat een nieuwere me gewoon €170 kost helaas.

Verder ben ik van mening dat exact 0 op de meter nooit het geval gaat zijn en ook geen doel zou moeten zijn. De batterij gaat je helpen daar in de buurt te komen maar ook een klein gaatje in de wolken die ineens 6000W oplevert voor 15 sec blijft een piek die de nul-stand beïnvloed.

Tenslotte verrassend hoe sommige mensen dit eerste initiatief in de grond weten te praten gebaseerd op een aantal papieren specs en geen enkele daadwerkelijke gebruiker, voornamelijk op zaken die er niet in zitten maar met een software aanpassing zondermeer mogelijk zijn. Probeer het eens te zien als mogelijkheid tot verbetering, geef feedback waar de makers iets mee kunnen. En als je al besloten hebt dat het écht niets is voor je, prima maar dan is het nog steeds niet nodig iets af te fikken.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank_b
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-06 08:26
Tweak_ers schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 07:35:
[...]

Nou ja, wij hadden Stedin over de vloer voor de overgang naar 3x25A en die vertelde dat er steeds meer meldingen komen dat er fases uit zijn geklapt. Als ik mijn eigen rijtje erbij pak:
- 16A laadpaal
- 16A oven
- 16A oven combi
- 16A Kookplaat
- 16A Kookplaat
- 10A Quooker
- 10A vaatwasser
- 10A wasmachine

Dan heb ik nu al 2 fases op 40A en 1 fase op 26A gedimensioneerd, waarbij ik dus met overige verbruikers, drogers, (spel)computers, airco’s en warmtepompen nog geen rekening heb gehouden.

Ik vond de verdeling echt een puzzel. Je wil niet moeten zeggen: vaatwasser en oven 1 mogen nooit tegelijk aan.
Of alle tv’s en (spel)computers moeten uit als de wasmachine en de over tegelijk aanstaan.

Ik zie echt hele grote meerwaarde op langduriger op lager vermogen verwarmen.

Onze ovens hebben dat ook en die heb ik nu dus samen met de kookplaat over 2 fases verdeeld. De snel verwarmen functie vraagt 16A en de normaal verwarmen functie zo’n 10A. Daar zitten dus twee verwarmingselmenten in. Als we de kookplaat en de oven tegelijk gebruiken, zet ik snel verwarmen altijd uit.

Ik heb dat eerst allemaal met HomeWizard sockets gemeten en daarna de verdeling gedaan over de fases.
Ik heb een soort gelijk lijstje en ga nu ook naar 3x25 voor de laadpaal.
Maar je moet ook kijken naar wanneer je iets gebruikt.
bv de wasmachine en vaatwasser staan nooit aan wanneer we koken dus daar kan je wat mee.

Het enige probleem wat er is dat mijn kookplaat 2 fase 16A pakt en ik ook een combi oven en losse oven heb.
eentje kan dus voor problemen zorgen wanneer alles aan.

Nu komt dat gelukkig niet zo vaak voor, vaak maar 1 oven, maar dan moet je idd opletten met hoe zwaar je belast. (en de kookplaat ook meestal niet alle pitten.)

De laadpaal zoekt het zelf wel uit met de loadbalancer dus die vergeet ik gewoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laats
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 25-09-2024
HomeWizard geeft de laatste maanden af en toe vreemde data weer. Ik heb 8 panelen van 350wp die op een goede dag 18/19 kWh opwekken. Het opwekken van 30,6 en 51,3 en 29,4 kWh zoals HomeWizard aangeeft kan m.i. niet kloppen. De stroomafname die HomeWizard laat zien op deze dagen is ook veel te hoog. Gemiddeld verbruiken we zo tussen de 6 -14 kWh per dag. Afhankelijk van gebruik wasmachine, droger etc.
De totalen lijken in HW-app wel te kloppen en komen overeen met de waarden die Enelogic laat zien (deze data komt van de netbeheerder/slimme meter).

Wat opvalt:
- Het verschil tussen rij 2&3 en rij 4&5 komt wel overeen.
- In de screenshots van 15 en 31 mei en 10 juni is te zien dat voor de pieken vaak een dag 0 op te teller staat. De totalen kloppen die dagen wel.
- Growatt app levert ook niet altijd waarden die betrouwbaar lijken. Zoals op 11 mei 30,6 kWh, 30 mei 0. Ik heb de Growatt connectie met de app al gereset.

Ik gebruik de P1 meter en heb de HW app gekoppeld met de Growatt omvormer.

Ik snap niet goed waar de fouten in de meting/weergave ontstaan. Wellicht dat iemand een idee heeft waar het mis gaat.

Dit zijn de data van de verschillende meetinstrumenten:

Meter/datum10 maart 11-mei12-mei15-mei30 mei 31-mei10-jun
HW afname31,929052,8024,232,5
HW Zonnepanelen20,830,6051,3021,729,4
HW totaal afname11,87,4865,48,45,9
HW totaal Zonnepanelen0,6910,94,58,55,92,8
Meting Growatt (shinephone) opwekken4,530,614,57,8021,75,7
Enelogic afname11,757,417,965,975,418,394,77
Enelogic terugleveren0,64910,924,468,455,8611,77

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SU6umZiI2NlmhS9QPU8LUZlg7xU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DKrzhP3pmsAlRZZ30Z7xgJ3S.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLzhPdO1Wb96BZJ7jDzQEpV_gyE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRKhO6T0MREYW3VzzMf44zuX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4d8e51ZepXq-SiAzcFdETcu1EO0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnHCst2eyTzCYzDAqybl0YAm.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 0% gewijzigd door Laats op 26-06-2024 13:38 . Reden: Foutje in waarde ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:25
Laats schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:17:
HomeWizard geeft de laatste maanden af en toe vreemde data weer. Ik heb 8 panelen van 350wp die op een goede dag 22/23 kWh opwekken.
Ik heb 8 panelen van 395 en op een goede dag haal ik 18.1 kWh. Is dat een typo en moest het 450 zijn of wat is je ligging en heb je een dag grafiekje zodat ik pieken en dergelijke kan zien? Ik vermoed al meer als een jaar dat mijn panelen niet goed zijn.

Verder zie ik in de dagen daarvoor een NUL gerapporteerd en dit lijkt dus samen met de huidige dag gerapporteerd. Er gaat dus of iets mis met de API waardoor date niet doorgestuurd word.

Ik heb dit met growatt deze week ook met growatt gehad :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opEKenz9-Eg66S86u397bqFo_Lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4tkcSRRraRpwobRBsVrmbulN.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRdsFfzggEXMQ5sRB-A7gC1V5uo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQr91iPxrozHq1aXgcTirXPF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou even kijken naar de signaal sterkte van je wifi naar de omvormer toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:38
frank_b schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:58:
[...]

Ik heb een soort gelijk lijstje en ga nu ook naar 3x25 voor de laadpaal.
Maar je moet ook kijken naar wanneer je iets gebruikt.
bv de wasmachine en vaatwasser staan nooit aan wanneer we koken dus daar kan je wat mee.

Het enige probleem wat er is dat mijn kookplaat 2 fase 16A pakt en ik ook een combi oven en losse oven heb.
eentje kan dus voor problemen zorgen wanneer alles aan.

Nu komt dat gelukkig niet zo vaak voor, vaak maar 1 oven, maar dan moet je idd opletten met hoe zwaar je belast. (en de kookplaat ook meestal niet alle pitten.)

De laadpaal zoekt het zelf wel uit met de loadbalancer dus die vergeet ik gewoon :)
Wij hebben een Bora en die kun je ook 3 fase aansluiten. Echter, wat veel mensen niet weten, wanneer de dat doet, kook je nog altijd op 2 fasen. De derde fase wordt bij Bora gebruikt voor de afzuiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laats
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 25-09-2024
computerjunky schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:58:
[...]

Ik heb 8 panelen van 395 en op een goede dag haal ik 18.1 kWh. Is dat een typo en moest het 450 zijn of wat is je ligging en heb je een dag grafiekje zodat ik pieken en dergelijke kan zien? Ik vermoed al meer als een jaar dat mijn panelen niet goed zijn.

Verder zie ik in de dagen daarvoor een NUL gerapporteerd en dit lijkt dus samen met de huidige dag gerapporteerd. Er gaat dus of iets mis met de API waardoor date niet doorgestuurd word.

Ik heb dit met growatt deze week ook met growatt gehad :

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik zou even kijken naar de signaal sterkte van je wifi naar de omvormer toe.
Excuus, je hebt gelijk 22/23 was wat optimistisch, het is 18/19. Het zijn er echt 8 van 350, liggen wel mooi op het zuiden. Ik zal de verbinding eens controleren.

Telt Growatt de gemiste dagen dan bij elkaar op? Of doet HomeWizard dit?

Dit is de grafiek van gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhDfJol9Tx9c3uYAWk1rrbTcjxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TE57N2hxdE32czLpBBHZeVcN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:25
Laats schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:45:
[...]

Excuus, je hebt gelijk 22/23 was wat optimistisch, het is 18/19. Het zijn er echt 8 van 350, liggen wel mooi op het zuiden. Ik zal de verbinding eens controleren.

Telt Growatt de gemiste dagen dan bij elkaar op? Of doet HomeWizard dit?

Dit is de grafiek van gisteren:

[Afbeelding]
Growatt verdeeld de gemiste dagen als een gemiddelde over de laatste actieve dag plus de gemiste dagen en stuurt meteen een totaal data pakket naar homewizzard en die zit het dan als 1 dag. Als je op de gemiste dag niets aan homewizzard rapporteert dan komt er nul te staan. Dat wordt nooit meer ingevuld behalve dus bij de eerst volgende rapportage.

Als je in de growatt app dus de gemiste dagen plus de dag erna op teld en dan in homewizzard kijkt naar het hoge nummer moeten die overeen komen.

Onder de streep klopt het getal dus wel maar je hebt geen accurate dagen meer.

En jij hebt dus met minder vermogen meer op de piek. Ik zat op de top gisteren op net 2000w.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-cUo-WSr-4Yq_c96Rwiswu4Lek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihnIbTXPZDS7imYChc7uDRb3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door computerjunky op 26-06-2024 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:59

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

reiniero schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:00:
[...]

En daarnaast, verschillende telefoons proberen. Bij de ene lukt het heel soepel in 1x,bij een ander is het niet of bijna niet voor elkaar te krijgen.
^Dit mag echt met grote letters op de Supportpagina komen van Homewizard zeg!

De foutmelding 'Kan niet verbinden met wifi' terwijl ik de Energiesockets gewoon live data zie verbruiken in UniFi Network is ook nogal misleidend.

Thnx voor je tip!

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
peterbier schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:43:
[...]

Kunnen we een hele discussie over maken.
Het is echt totaal anders.
Een ups is gewoon een backup voor apparatuur die op de ups aangesloten apparaten. (Voor heel tijdelijk)
De HomeWizard batterij pakt het overtollige zonnestroom en gebruikt dit voor later.
Je mag dit echt niet zien als een soort powerbank.
Totaal verschillende producten.
Een thuisaccu kan uiteraard beiden gelijktijdig (indien zo geconfigureerd).
Slaat in de eerste plaats de overproductie op voor later gebruik en bij uitval net en/of overspanning op het net schakelt de batterijomvormer zich van het net af, gaat in eilandmodus, alle kringen in huis (of de kringen die in back up modus zijn geschakeld) nemen hun energie van de accu af, schakelt de omvormer van de PV terug aan zodat PV terug rechtstreeks energie kan leveren aan de verbruikers en de SoC van de accu op peil kan houden. En dat moet per kWh heus niet meer kosten (ik betaalde in 2021 netto een 422 €/kWh opslag).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Broodro0ster schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:22:
[...]

Net mijn afrekening van Ecopower gehad. 27.5cent/kwh all in als ik het uitreken (zonder injectie te verrekenen) met 3.6kW facturatiepiek. Das factor 3.5x.
Na verrekening van de injectie betaal ik 18.7cent/kwh all-in. Wij injecteren iets meer dan dat we afnemen.
Een thuis klassieke thuisbatterij is voor mij niet rendabel. Teveel afname in de winter en te weinig is de zomer. Een 3kWh batterij is wel interessant voor mij moest ik ze zelf kunnen installeren. Met installatie kost weer te duur per kWh.
Klopt.
Maar dat komt waarschijnlijk omdat jij nog geen thuisaccu hebt met voldoende opslagcapaciteit en daardoor op jaarbasis nog relatief veel stroom uit het net moet halen.
Ik draai al jaren op PV + thuisaccu waardoor ik nog maar heel weinig stroom uit het net moet halen (een 250 tot 300 kWh op jaarbasis) waardoor ik onder de max. factuur voor netkosten val.
Daardoor betaal ik GEEN netkosten meer op afgenomen kWh (wat al 4,6 cent/kWh scheelt).
Bovendien is het capaciteitstarief - onafhankelijk van de werkelijk getrokken vermogenspiek die hier tot 9,2 kW via het net kan oplopen - dan beperkt tot het forfaitaire maximum (dat gelijk is aan het forfaitaire minimum) van 2,5 kW.
Inclusief installatie, back up (eilandmodus) van alle kringen in en rond de woning, inclusief keuring en inclusief 6% BTW betaalde ik een 422 €/kWh in 2021.
Uiteraard aangesloten op zijn eigen vast aansluitpunt met handmatige nulswitch voor backup en netmodus (in back up modus gaan bij netuitval binnen 20 ms alle verbruikers automatisch over op accu, je ziet het licht niet eens flikkeren en bv. pc's gaan gewoon door alsof er niets aan de hand is, en PV omvormer schakelt zich automatisch af (in België wettelijk verplicht bij netonderbrekening) en gaat terug online (na ontvangst zuiver sinussignaal van omvormer accu) binnen 30 tot 60 seconden (tijd voor de relais om af en aan te schakelen).

Een "sport" die me naast gratis energievoorziening voor de woning, gratis energievoorziening voor mobiliteit ook nog eens duizenden euro extra cash per jaar oplevert vind ik ook niet erg. :)

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 26-06-2024 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Oon schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 04:19:
[...]
Het is juist super dat deze apparaten dat niet doen en gewoon heel efficient hun energie gebruiken wanneer nodig en daarna uit gaan. Daar zijn ze expliciet voor ontworpen en is verreweg de beste keuze.
Als je zelf een echte thuisaccu hebt die gewoon 2-5kW kan leveren is dat ook totaal geen probleem.
Mag maar zelfs dat moet niet.
Draai zo'n toestel op de uren dat je PV maximaal produceert en je moet maar een accu hebben die af en toe een dipje door een wolkje kan compenseren.
Een vaatwasser/wasmachine draait hoogsten een twintigtal minuten op het hoogste vermogen (opwarmfase water) en dat is dan rond de 2 tot 2,5 kW. De rest van de cycli draaien rond de 100 W met nog een kleinere piek voor de droogfase bij de vaatwasser en de droogzwierder bij de wasmachine.
Indien je een HW socket gebruikt kan je die pieken tijdens de cyclus ook perfect timen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:19
Pixelmagic schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:52:
[...]

Als je maar eens per 10 seconde een meetmoment hebt gaat dat zeker het geval zijn, pieken en dalen net als nu, maar wel anders. Ik heb ook nog een "oude slimme" meter die elke 10 sec en begrijp dat een nieuwere me gewoon €170 kost helaas.
Ik had een oude slimme meter en die is kostenloos vervangen voor een nieuwe, samen met een nieuwe gasmeter die de standen aan de elektrameter doorgeeft.
Afspraak ook nog binnen een maand, het vervangen van de 3 hoofdzekeringen 35 A naar 3 automaten 35A kost wel 362,23 euro, en uitvoering geschat in september.
In Nederland dan.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:52
Teijgetje schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:33:
[...]

Ik had een oude slimme meter en die is kostenloos vervangen voor een nieuwe, samen met een nieuwe gasmeter die de standen aan de elektrameter doorgeeft.
Afspraak ook nog binnen een maand, het vervangen van de 3 hoofdzekeringen 35 A naar 3 automaten 35A kost wel 362,23 euro, en uitvoering geschat in september.
In Nederland dan.
Dat zou dan 3 automaten van c40 zijn. (In iedergeval heb ik)
Welke netbeheerder heb je.?
Ik heb ook nog een meter van 1x per 10 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:48
[...]

In Nederland dan.
Hoe heb je dat kunnen regelen? Op de site van enexis staat dat het inderdaad geld kost:
Vervanging slimme meter door slimme meter met hogere ESMR-waarde € 209,68

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:40
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:38:
[...]

Wij zeggen zelf ''op eigen groep kan dit ontgrendeld worden'' je kan ze inderdaad handmatig ontgrendelen. Doorsnee gebruiker wilden we hier niet over na laten denken, vandaar dat wij zelf zeggen 'enkel op een eigen groep'. Technisch gezien zou je natuurlijk ook twee verschillende groepen gebruiken kwa veiligheid. Maar bewuste keuze dit niet zo te communiceren om verwarring te voorkomen. Het is daarom niet iets wat we adviseren, maar wel kan.
Zou je dus in theorie 4 batterijen op 1 aparte groep kunnen plaatsen om zo 3200kwh terug te kunnen leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Laatst online: 00:07
0xygen500 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:48:
[...]

Zou je dus in theorie 4 batterijen op 1 aparte groep kunnen plaatsen om zo 3200kwh terug te kunnen leveren?
3200W ipv 3200kWh bedoel je denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Laatst online: 22:40
Simple mind schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:14:
[...]

3200W ipv 3200kWh bedoel je denk ik?
Ja klopt 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plopobiel
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 20:20
0xygen500 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:48:
[...]

Beste keuze bij een jaarlijks verbruik en teruglevering boven 4000 kWh.
10,8 kWh opslag · 3200 watt laden · 3200 watt ontladen.
Installatie op eigen zekeringgroep vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
peterbier schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:50:
[...]

Dat zou dan 3 automaten van c40 zijn. (In iedergeval heb ik)
Welke netbeheerder heb je.?
Ik heb ook nog een meter van 1x per 10 seconden.
reiniero schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:21:
[...]

Hoe heb je dat kunnen regelen? Op de site van enexis staat dat het inderdaad geld kost:
Vervanging slimme meter door slimme meter met hogere ESMR-waarde € 209,68
Wij hebben Eneco, die heb ik gebeld omdat ik niets kon vinden over meterwissel naar SMR5 en hoger.
Uitgelegd dat ik in verband met onze zonnepanelen een meter nodig had die de overspanning per fase registreerde.
Dat snapte hij, heeft me doorverwezen naar Stedin (die gaan daar over) en die maakte gelijk een afspraak.
Over kosten heb ik Stedin niet gehoord, ook niet in de bevestigingsmail van 7/6.
Maandag jl. vervangen.

En nu registreert mijn P1 meter ook de overspanning.

Bij Stedin moest ik wel eerst betalen voordat ze je in gaan plannen (wordt veel later dan oorspronkelijke opties, nu 29 september "misschien". 8)7 ) voor de hoofdzekering-automaten.
Staat wel ook een tweede aanvraag in het klantportaal op huisnummer die "misschien" 6 september gepland is. :?
Over 40A automaten heb ik dan weer niets gehoord, ik wil niet nog meer vastrechtkosten betalen dan nu.

Ben nu inderdaad benieuwd of voor de meterwissel een rekening gaat komen............
Enige wat ik vind bij Eneco is : Meestal is het laten vervangen van je oude meter door een slimme meter gratis. Soms kost het wel geld. Bijvoorbeeld als je een bepaald type slimme meter nodig hebt, zoals voor zonnepanelen of een elektrische auto.
Ik weet dus niet of de oude slimme meter als oude wordt gezien, wel hebben wij een zakelijk MKB contract.

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 26-06-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4iMCL6dxrovzKa0qscgps1azFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QAlu776FF4mn4yL3XF7zqDxM.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen week de pluggen op zolder opnieuw moeten koppelen aan wifi. Nu net deze 2. Waren allebei offline. Zitten 9 meter van een wifipunt. Zolder zit ook binnen paar meter een wifipunt. Meer mensen die dit ervaren?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyjopje
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:08
[quote]computerjunky schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:15:
[...]

Growatt verdeeld de gemiste dagen als een gemiddelde over de laatste actieve dag plus de gemiste dagen en stuurt meteen een totaal data pakket naar homewizzard en die zit het dan als 1 dag. Als je op de gemiste dag niets aan homewizzard rapporteert dan komt er nul te staan. Dat wordt nooit meer ingevuld behalve dus bij de eerst volgende rapportage.

Dit is bij mij 8x385wp op Oost op 25-6 gedaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vi7-OinQud078gJHCYtS-mIIIoY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x7WXZ2bJHFCrBi4x996GcCUn.png?f=fotoalbum_large

volvo v70 2.4 '03,atag i36ezc 12-20,3080wp oost 8-21,hewalex 300l 6m2 West 12-21, 2x 5kw lg split 6-22, 2460wp Noord 10-23..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Teijgetje schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:58:
[...]

[...]

Wij hebben Eneco, die heb ik gebeld omdat ik niets kon vinden over meterwissel naar SMR5 en hoger.
Uitgelegd dat ik in verband met onze zonnepanelen een meter nodig had die de overspanning per fase registreerde.
Dat snapte hij, heeft me doorverwezen naar Stedin (die gaan daar over) en die maakte gelijk een afspraak.
Over kosten heb ik Stedin niet gehoord, ook niet in de bevestigingsmail van 7/6.
Maandag jl. vervangen.

Bij Stedin moest ik wel eerst betalen voordat ze je in gaan plannen (wordt veel later dan oorspronkelijke opties, nu 29 september "misschien". 8)7 ) voor de hoofdzekering-automaten.
Staat wel ook een tweede aanvraag in het klantportaal op huisnummer die "misschien" 6 september gepland is. :?
Over 40A automaten heb ik dan weer niets gehoord, ik wil niet nog meer vastrechtkosten betalen dan nu.

Ben nu inderdaad benieuwd of voor de meterwissel een rekening gaat komen............
Enige wat ik vind bij Eneco is : Meestal is het laten vervangen van je oude meter door een slimme meter gratis. Soms kost het wel geld. Bijvoorbeeld als je een bepaald type slimme meter nodig hebt, zoals voor zonnepanelen of een elektrische auto.
Ik weet dus niet of de oude slimme meter als oude wordt gezien, wel hebben wij een zakelijk MKB contract.
Ik ben van 3x63A naar 3x35A gegaan.
En kreeg 3x40A netbeheerder is hier Enexis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWkBbVM9_aj-edCugz7SflJWSSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCdAxnKGJkVoaMOObW1T1kra.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

[...]

In Nederland dan.
Ook NL hier, had een tijd geleden Enexis aan de lijn gaven aan dat de meter ( een Iskra MT382) wel vervangen moet gaan worden maar nog geen planning. Ik kon eerder aanvragen maar dat kost dus €170 ex btw.

Ik ga er binnenkort nog maar eens een belletje aan wagen, tenzij ik de meter kan overtuigen dat hij defect is... :+

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

[...]

[...]

Maandag jl. vervangen.

Ik snap je niet helemaal, Eneco is je energie leverancier, die doet niets met je meter behalve bepalen hoeveel je gebruikt. Enexis lijkt je netbeheerder te zijn, net als bij mij. Die zijn de eigenaar van de kabels én meter.

Als ik het zo lees vrees ik dat je een rekening gaat krijgen voor beide zaken, een nieuwe meter op eigen verzoek en vervangen van je zekeringen. Waarom wilde je dat overigens ? (Gewoon benieuwd)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Pixelmagic schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:53:
[...]

Ook NL hier, had een tijd geleden Enexis aan de lijn gaven aan dat de meter ( een Iskra MT382) wel vervangen moet gaan worden maar nog geen planning. Ik kon eerder aanvragen maar dat kost dus €170 ex btw.

Ik ga er binnenkort nog maar eens een belletje aan wagen, tenzij ik de meter kan overtuigen dat hij defect is... :+
Er gaan wel meer "oude" meters vervangen worden.
Omdat gprs uitgefaseerd wordt.
Daarom vindt ik die extra kosten dan ook belachelijk.
https://www.bnnvara.nl/ka...n-5-jaar-vervangen-worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

peterbier schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:01:
[...]

Er gaan wel meer "oude" meters vervangen worden.
Omdat gprs uitgefaseerd wordt.
Daarom vindt ik die extra kosten dan ook belachelijk.
https://www.bnnvara.nl/ka...n-5-jaar-vervangen-worden
Helemaal met je eens, maar begreep dat regulier vervangen voor 2029 moet gebeuren, en dat is best nog even weg... :)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:49
Had het niet te maken met het afschakelen van 2G. De providers geven eind 2025 aan of blijft het lijntje voor de netbeheerders langer open?

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Microstar schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:21:
Had het niet te maken met het afschakelen van 2G. De providers geven eind 2025 aan of blijft het lijntje voor de netbeheerders langer open?
GPRS is een opvolger van 2G.
2,5G maar het is niet zo belangrijk.
Het is eigenlijk belangrijk dat de slimme meters met GPRS communicatie kosteloos moeten vervangen worden. (Vindt ik)
Als een klant een aanvraag zal doen.
En geen 200 euro in rekening brengen.
Dit is belangrijk voor de data 1 seconden i.p.v. eens om de 10 seconden.
Dit heeft invloed op de HomeWizard thuis batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Pixelmagic schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:58:
[...]

Ik snap je niet helemaal, Eneco is je energie leverancier, die doet niets met je meter behalve bepalen hoeveel je gebruikt. Enexis lijkt je netbeheerder te zijn, net als bij mij. Die zijn de eigenaar van de kabels én meter.

Als ik het zo lees vrees ik dat je een rekening gaat krijgen voor beide zaken, een nieuwe meter op eigen verzoek en vervangen van je zekeringen. Waarom wilde je dat overigens ? (Gewoon benieuwd)
Wat valt er niet te snappen?
Ik zal het even dik voor je maken dan. ;)
Over kosten heb ik Stedin niet gehoord, ook niet in de bevestigingsmail van 7/6.(7 juni 2024)

Dus bij Stedin liepen twee aanvragen, de meterwissel, en de hoofdzekeringwissel.

Voor de meterwissel kreeg ik een bevestigingsmail en geen rekening opgestuurd vooraf, dat werd gewoon ingepland en gedaan.

Voor de hoofdzekeringwissel kreeg ik eerst offerte, en na betalen werd het pas ingepland en dit bevestigd per mail, waarbij gelijk vermeld werd dat het veel later zou worden dan de opties die ze aangaven toen ik het aanvroeg.

Inmiddels zie ik in mijn klantenportaal bij Stedin dat er nog twee aanvragen open staan, beide betreffen de 35A zekeringen, waarbij de afspraak op het huisnummer op 6 september staat ingepland, en die op naam van de contractant (bij Eneco) pas op 29 september. En beide met een dikke disclaimer dat het indicatiedata zijn welke nog gewijzigd kunnen.

Dus of er nog een rekening voor de SMR 5 meter en nieuwe gasmeter komen weet ik niet.
Daar is door Stedin of Eneco niet over gecommuniceerd.
Inmiddels staan wel de oude meterstanden in het klantportaal van Eneco (doorgegeven door Stedin), de nieuwe meters beginnen op 0.

Hopelijk begrijp je het zo beter?

Het waarom:
De meterwissel om de overspanning via de P1 meter te kunnen zien en te bepalen of de regelmatige uitval van onze omvormer aan de netspanning ligt of dat het probleem in ons zonneveld cq aansluiting daarvan zit.
Wij hebben een zonneveld van 108 panelen op 200 meter afstand van de boerderij.
Met datalogging had ik Stedin kunnen vragen om de netspanning iets te verlagen als bleek dat onze 86 panelen voor 253V zorgde op het net en daardoor onze omvormer uitschakelt.
De buurvrouw die op hetzelfde veld 22 panelen heeft, op 216 meter afstand van de woning, heeft geen uitval.

De automaten wil ik ivm met de zonnepanelen en het feit dat er 6 woningen en een showroom over deze ene meterkast lopen.
Mocht er nu een fase uitslaan dan is dat weer aan te zetten zonder extra wachttijd op een monteur.
Bovendien is dan aan de automaten te zien of het een algehele of gedeeltelijke stroomstoring is.
Ik heb namelijk ook een keer gehad dat er een fase bleek uit te liggen terwijl door toevalligheden het leek alsof de hoofdzekering er ui geslagen werd.
En ik ivm dat vermoeden het zegel verbroken had omdat stroom op die fase op dat moment belangrijk was.

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 26-06-2024 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
@Teijgetje

Je kunt de oude meter ook uitlezen via HomeWizard P1 meter API naar Home Assistant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1lVhEj9cQf5sW0l6qaRwqcdZTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3X7u896ZXsEukDbLrFGYTGT.jpg?f=fotoalbum_large
Daar kun je de hoogspanning fouten zien.
Ik had geen zonnepanelen toen.
Contact met Enexis gehad en hebben het een trap lager gezet. (10v per fase)
Zelf ook meting gedaan in onder verdeler en foto,s naar Enexis gemaild.
Afwisselend per fase meting en boven de wettelijke toegestane spanning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRPCXdr6Bchu7zrPs8-QvpeRAS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hXDW67a6UXlyFvMmu7Ga6Nd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 96% gewijzigd door peterbier op 27-06-2024 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Om de overspanning met Homewizzard P1 meter uit te kunnen lezen heb je een meter met SMR 5 of hoger nodig.
Ik heb een SDM630MCT V2 elektrameter voor de PVgroep zitten die per fase de stroom aangeeft, ik kan dus altijd al 24/7 zien wat de exacte spanning is.
Alleen dat dan uitlezen op het exacte moment dat de omvormer uit gaat is wat anders.

Dat gaat op jouw manier ook niet.
Pas als je alles logt kun je het vergelijk leggen.

Maar dank je, de meter is inmiddels vervangen. Gemak dient de mens.

[ Voor 47% gewijzigd door Teijgetje op 27-06-2024 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Teijgetje schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 00:03:
[...]

Om de overspanning met Homewizzard P1 meter uit te kunnen lezen heb je een meter met SMR 5 of hoger nodig.
Klopt het kan ook anders zie mijn eerder bericht.
Ik heb mijn bericht aangepast omdat U ook de HomeWizard P1 gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door peterbier op 27-06-2024 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@peterbier
Ik had mijn post ook aangepast nadat ik zag dat je hem veranderd had.

Ik vraag me af of dat wel hetzelfde is, de voltage swells, de pieken, zijn bij jou 447V, 481V en 303V.
Hoe ga je daar met 10V verlaging mee aan de max 253V komen om de omvormer aan de praat te houden?

Lijken me sowieso geen gezonde waarden binnen een 230V installatie.
Of zijn het de waarden tussen de fasen R,S, en T, de werkelijke krachtstroomwaarde?
Ik moet de waarde tussen R en nul, S en nul en T en nul hebben/loggen, die liggen tussen de 210V en 253V, al schommelt het hier rond de 230-235 V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Teijgetje schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 00:03:
[...]

Ik heb een SDM630MCT V2 elektrameter voor de PVgroep zitten die per fase de stroom aangeeft, ik kan dus altijd al 24/7 zien wat de exacte spanning is.
Alleen dat dan uitlezen op het exacte moment dat de omvormer uit gaat is wat anders.

Dat gaat op jouw manier ook niet.
Pas als je alles logt kun je het vergelijk leggen.

Maar dank je, de meter is inmiddels vervangen. Gemak dient de mens.
Als de spanning bij de hoofdmeter van de netbeheerder te hoog is kun je er wat mee.
Dat zijn ook de gegevens die ik net gaf van mijn (oude) slimme meter.
I.i.g. heeft de netbeheerder Enexis het hier aangepast in de straatkast.

Let hierbij wel op dat het verlies over de bekabeling naar de omvormer te dunne of te lange kabels de spanning zal oplopen bij de omvormer.

Op mijn manier ging het vorig jaar prima.
De log heb ik met een Fluke meter gedaan.
En die gegevens (screenshot) en foto,s door gestuurd naar Enexis.
2 maand later werd het hier aangepast door Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Teijgetje schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 00:25:
@peterbier
Ik had mijn post ook aangepast nadat ik zag dat je hem veranderd had.

Ik vraag me af of dat wel hetzelfde is, de voltage swells, de pieken, zijn bij jou 447V, 481V en 303V.
Hoe ga je daar met 10V verlaging mee aan de max 253V komen om de omvormer aan de praat te houden?

Lijken me sowieso geen gezonde waarden binnen een 230V installatie.
Of zijn het de waarden tussen de fasen R,S, en T, de werkelijke krachtstroomwaarde?
Ik moet de waarde tussen R en nul, S en nul en T en nul hebben/loggen, die liggen tussen de 210V en 253V, al schommelt het hier rond de 230-235 V.
Dit is report telling dus een 1tje erbij is de spanning ruim boven de 253 volt.
Dit is na de verlaging door Enexis vorig jaar niet hoger geworden.
Dus bij de slimme meter van de netbeheerder geen foutspanning meer gehad. (Deze teller standen staan nu nog hetzelfde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:53
peterbier schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:44:
[...]

Ja ik heb de HomeWizard P1 meter uit Home Assistant gegooid en de configuratie opnieuw erin gezet.

Maar ik had ook een probleem na de update dat de P1 de verste accesspoint pakte.
Dus ook ff wifi signaal na kijken.
Uiteindelijk blijft bij mij de P1 meter z’n connectie met HomeAssistant verliezen na de update. Wifi al opnieuw ingesteld, configuratie verwijderd en opnieuw toegevoegd, maar probleem blijft bestaan. Iemand dezelfde ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mesmer_
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-08 21:57
Pixelmagic schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:03:
[...]

Helemaal met je eens, maar begreep dat regulier vervangen voor 2029 moet gebeuren, en dat is best nog even weg... :)
Ik kreeg een tijdje terug van Enexis te horen dat ze vanaf 2025 beginnen met het vervangen van de oude slimme gprs meters. Ik ga ze begin volgend jaar dus eens vragen of ik wat eerder op de lijst kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jillesv1980
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 21:16
jillesv1980 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:35:
[...]

@HomeWizard_NL , Helaas zijn mijn bevindingen met Firmware 5.14 niet positief. De P1 data stopt gemiddeld 2x per dag en dan kleurt de LED rood. Dit gebeurd zowel met als zonder voeding.

Is dit bij jullie bekend en wordt er gewerkt aan dit specifieke probleem?
@HomeWizard_NL , is er al meer bekend over dit probleem. Ik begreep dat er een 5.15 firmware wordt getest? Hoe gaat het daarmee en is er een verwachting wanneer deze released wordt?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dannyvdb1997 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 07:43:
[...]

Uiteindelijk blijft bij mij de P1 meter z’n connectie met HomeAssistant verliezen na de update. Wifi al opnieuw ingesteld, configuratie verwijderd en opnieuw toegevoegd, maar probleem blijft bestaan. Iemand dezelfde ervaring?
Yes, ook na de update na 5.16 blijft dit probleem helaas bestaan. Ze zijn ervan op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IJsbeer schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:40:
[...]

Yes, ook na de update na 5.16 blijft dit probleem helaas bestaan. Ze zijn ervan op de hoogte.
Heb gister ook 2 sockets opnieuw moeten verbinden met wifi. Vorige week ook 1. Maar dat was een andere dan die van gister.

@HomeWizard_NL misschien helpt deze info in jullie zoektocht.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyvdb1997
[...]

Hier zit ik nog op 5.14, 5.16 krijg ik vooralsnog niet binnen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Handjes
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-09 10:30
[...]

[...]
Maandag jl. vervangen.
Hier hetzelfde, maar rechtstreeks met Stedin gebeld. De nog maar 10 jaar oude slimme meter kon vervangen worden. Kostenloos en op vrij korte termijn. Waar vind je dat nog.

Het schijnt dat half Nederland een nieuwe meter gaat krijgen, omdat die oude meter toch niet zo slim was.

[ Voor 5% gewijzigd door Handjes op 27-06-2024 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesmer_
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-08 21:57
Handjes schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:09:
[...]

Hier hetzelfde, maar rechtstreeks met Stedin gebeld. De nog maar 10 jaar oude slimme meter kon vervangen worden. Kostenloos en op vrij korte termijn. Waar vind je dat nog.

Het schijnt dat half Nederland een nieuwe meter gaat krijgen, omdat die oude meter toch niet zo slim was.
Die oude slimme meters zijn best heel slim, alleen communiceren ze via het gprs netwerk en dat gaat er uit. Alle gprs meters zullen daarom vanaf volgend jaar vervangen worden voor een meter met 4G ( wat er over 10 tot 15 jaar ook uit gaat..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:44

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Handjes schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:09:
[...]

Ik zit bij Enexis in het zuiden en daar hebben ze er geen last van, omdat ze voor het LTE netwerk gekozen hadden. Ik kan mijn meter nog erg lang gebruiken.

Er worden nu al meters gemaakt, waarbij je de communicatie module kunt uitwisselen, zodat niet de hele meter vervangen hoeft te worden. Wanneer en of deze ook in Nederland geplaatst gaan worden, stond er niet bij.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 08:19
[...]

Ik heb maandag 5.15 erop gekregen van ze en tot nu toe (afkloppen) loopt hij zonder problemen op een Landys + gyr SMR 5.0 Daarvoor was het een brok ellende met 5.13 en 5.14

[ Voor 7% gewijzigd door winwiz op 27-06-2024 11:01 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
dannyvdb1997 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 07:43:
[...]

Hier geen probleem werkt goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:44
peterbier schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:15:
@Teijgetje

Je kunt de oude meter ook uitlezen via HomeWizard P1 meter API naar Home Assistant.
[Afbeelding]
Daar kun je de hoogspanning fouten zien.
Ik had geen zonnepanelen toen.
Contact met Enexis gehad en hebben het een trap lager gezet. (10v per fase)
Zelf ook meting gedaan in onder verdeler en foto,s naar Enexis gemaild.
Afwisselend per fase meting en boven de wettelijke toegestane spanning.
[Afbeelding]
Kan hier ook mee, hoef je niet helemaal te gaan verdiepen in Home assistant
https://gathering.tweaker...message/75368760#75368760

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Daveth schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:10:
[...]

Dat is ook een mogelijkheid.
Ik heb Home Assistant toch al draaiend voor de meeste domotica toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timv37
  • Laatst online: 14-09 15:10
winwiz schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:00:
[...]

Ik heb maandag 5.15 erop gekregen van ze en tot nu toe (afkloppen) loopt hij zonder problemen op een Landys + gyr SMR 5.0 Daarvoor was het een brok ellende met 5.13 en 5.14
Zelfde meter hier en van v5.14 naar 5.16 gezet via een helpdesk ticket.. draaide langere tijd (als in dag) goed maar nu helaas weer geen connectie. Helpdesk opnieuw geïnformeerd en afwachten maar weer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mheuzen
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-05 10:34
Timv37 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:37:
[...]

Zelfde meter hier en van v5.14 naar 5.16 gezet via een helpdesk ticket.. draaide langere tijd (als in dag) goed maar nu helaas weer geen connectie. Helpdesk opnieuw geïnformeerd en afwachten maar weer..
Ik had precies hetzelfde, na 5.16 weer contact opgenomen.. nog niks op gehoord maar zie nu wel dat ik versie 4.19 erop heb gekregen 🫣 draait overigens daarmee wel weer als een zonnetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
[...]

Al moet ik zeggen dat hij vandaag weer netjes online is gebleven in home assistant.Ik zie mijn DHCP server ook maar 1 lease meer, dus dat lijkt hoopvol met 5.16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Huh, v5.xx ?
Ik heb hier 4.19 zonder beschikbare update, is v5 alleen in beta beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Ik heb me idd wel aangemeld voor de beta, maar dat is bij mijn weten alleen voor de app. (en ik draai momenteel de normale versie van de app). Als ik naar meters ga -> P1 Meter staat daar echt ij mij Software 5.16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Wat een gepruts met firmware.
Home Assistant gaf weer geen waardes weer.
Wat blijkt dat ik nu in een keer 5.16 heb.
Mac adres is nu ook hetzelfde als id zoals het hoort.
Een reboot van Home Assistant was nu alleen voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Daveth schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:10:
[...]

Inderdaad is dit ook handig als je geen Home Assistant hebt/gebruikt.👍
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SMzsdB33A9Ro9KuAjLKyBcNL2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IFnHi4jVnN2Ty5A1j3XER6nx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HE1

HE1

Ik heb een simulatie gedraaid voor één en twee HW accu's (2,7 of 5,4kwh dus) op basis van export HW van de p1 gegevens.

1. over jan-jun 2024
2. verbruik in huis (import + zonverbruik) = 2177kwh (12kwh / dag)
3. import = 1452kwh (8kwh / dag)
4. zonneopwek= 1222kwh
5. zonneverbruik= 725kwh

Per dag berekend wat een 2,7kwh en 5,4kwh batterij zou besparen aan import, uitgaande van 1 volledige cyclus, als dat al mogelijk is natuurlijk, want sommige dagen laad je niet geheel op, en sommige dagen ontlaad je ook niet geheel omdat er dan minder dan 2,7kwh import is.

Vandaar de berekening van import besparing van een dag is : MINSTE_VAN ( 2,7 ; export ; import)
uitleg formule: je kan 10kwh terugleveren maar als je maar 1kwh importeerd is besparing van de accu 1kwh
je kan 10kwh importeren maar als je maar 1kwh exporteerd is besparing ook 1kwh.
Altijd met een maximum van de 2,7kwh.

Totale import besparing half jaar is dan voor één accu: 336 kwh
twee accu's: 458kwh.

Tweede accu levert minder op omdat er % veel meer dagen zijn dat je geen 5,4 teruglevert, OF geen 5,4 importeerd (m.n. de zonnige dagen niet).

Als ik dit doortrek naar een heel jaar, uitgaande van een kwh prijs van 0,3€ in mijn geval is de terugverdien tijd zonder salderen:
6,9 jr voor één accu
10,2 jr voor twee accu's

Belangrijke factoren hierin:
- prijs van kwh kan uiteraard veel verschil maken
- één volledige cyclus is denk ik aardig representatief, zou je 2 volledige cycli kunnen doen met één batterij kom je in feite op 2 accu's (met ieder 1 cyclus) uit en je ziet dat het voordeel dan behoorlijk afneemt qua percentage, omdat er niet veel dagen zijn procentueel dat je zowel 5,4kwh teruglevert EN 5,4kwh importeerd.

Mijn eindconclusie voor mezelf:
a. Over de gehele leeftijd van de accu, die langer is dan de terugverdientijd, gaat hij je geld opleveren. Na 6000 cycli is de capaciteit nog 70% dus zolang die batterij meegaat blijf je aan het besparen.
b. je helpt in zekere mate mee aan balans van het net.
c. Rijk wordt je er niet van, blij wel, want je bespaart en je hebt er een mooie gadget in HW erbij.

[ Voor 31% gewijzigd door HE1 op 28-06-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:57
HE1 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:44:
Ik heb een simulatie gedraaid voor één en twee HW accu's (2,7 of 5,4kwh dus) op basis van export HW van de p1 gegevens.

1. over jan-jun 2024
4. zonneopwek= 1222kwh
5. zonneverbruik= 725kwh

Per dag berekend wat een 2,7kwh en 5,4kwh batterij zou besparen aan import, uitgaande van 1 volledige cyclus, als dat al mogelijk is natuurlijk, want sommige dagen laad je niet geheel op, en sommige dagen ontlaad je ook niet geheel omdat er dan minder dan 2,7kwh import is.

Vandaar de berekening van import besparing van een dag is : MINSTE_VAN ( 2,7 ; export ; import)
uitleg formule: je kan 10kwh terugleveren maar als je maar 1kwh importeerd is besparing van de accu 1kwh

Tweede accu levert minder op omdat er % veel meer dagen zijn dat je geen 5,4 teruglevert, OF geen 5,4 importeerd (m.n. de zonnige dagen niet).

Als ik dit doortrek naar een heel jaar, uitgaande van een kwh prijs van 0,3€ in mijn geval is de terugverdien tijd zonder salderen:
6,9 jr voor één accu
10,2 jr voor twee accu's

- één volledige cyclus is denk ik aardig representatief, zou je 2 volledige cycli kunnen doen met één batterij kom je in feite op 2 accu's (met ieder 1 cyclus) uit en je ziet dat het voordeel dan behoorlijk afneemt qua percentage, omdat er niet veel dagen zijn procentueel dat je zowel 5,4kwh teruglevert EN 5,4kwh importeerd.

a. Over de gehele leeftijd van de accu, die langer is dan de terugverdientijd, gaat hij je geld opleveren. Na 6000 cycli is de capaciteit nog 70% dus zolang die batterij meegaat blijf je aan het besparen.
c. Rijk wordt je er niet van, blij wel, want je bespaart en je hebt er een mooie gadget in HW erbij.
Goed om te zien dat de terugverdientijd korter is dan de gebruiksduur. Als de energie prijzen omhoog gaan zal dit natuurlijk nog korter worden.

De berekening die je doet is ruwweg wel in orde maar in praktijk zoals je extra export op dag 1 nog kunnen wegstrepen tegen import op dag 2. Ik zou wel eens willen weten wat er gebeurt als je bijvoorbeeld per uur exporteert en dan de continue lading van de accu mee neemt.

Helaas bij mij is de meter pas een week of 2 aangesloten dus nog niet genoeg data om de berekening te doen over langere periodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

Philip Ross schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:25:
[...]

Goed om te zien dat de terugverdientijd korter is dan de gebruiksduur. Als de energie prijzen omhoog gaan zal dit natuurlijk nog korter worden.

De berekening die je doet is ruwweg wel in orde maar in praktijk zoals je extra export op dag 1 nog kunnen wegstrepen tegen import op dag 2. Ik zou wel eens willen weten wat er gebeurt als je bijvoorbeeld per uur exporteert en dan de continue lading van de accu mee neemt.
Maakt nauwelijks uit, de dagen dat ik 2,7kwh niet kan leegtrekken door mindere import dan 2,7kwh zijn op anderehalve hand te tellen over een half jaar.

5,4kwh niet kunnen leegtrekken in mijn geval is een stuk lastiger, dat is zo ongeveer de hele zomer gezien zonneverbruik. En in de andere helft van het jaar krijg je die 5,4kwh lastig vol omdat er na je zonneverbruik geen 5,4kwh teruglevering meer overblijft.

Denk dat het voor mijn geval aardig accuraat gaat zijn...kleine afwijkingen in de praktijk werken vaak 2 kanten op en effent zich uit.

[ Voor 14% gewijzigd door HE1 op 28-06-2024 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:21
d. Minder afhankelijk van wispelturige overheid, danwel rare fratsen van energieleveranciers / netbeheerders

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

[ Voor 67% gewijzigd door HE1 op 28-06-2024 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
HE1 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:40:
[...]

Maakt nauwelijks uit, de dagen dat ik 2,7kwh niet kan leegtrekken door mindere import dan 2,7kwh zijn op anderehalve hand te tellen over een half jaar.

5,4kwh niet kunnen leegtrekken in mijn geval is een stuk lastiger, dat is zo ongeveer de hele zomer gezien zonneverbruik. En in de andere helft van het jaar krijg je die 5,4kwh lastig vol omdat er na je zonneverbruik geen 5,4kwh teruglevering meer overblijft.

Denk dat het voor mijn geval aardig accuraat gaat zijn...kleine afwijkingen in de praktijk werken vaak 2 kanten op en effent zich uit.
Ik denk ook dat het aardig accuraat is maar als je bijvoorbeeld een dag hebt met veel wolken kan je gebruik/opwek wel flink fluctueren.

Heb voor mijzelf even een excel gemaakt van afgelopen 2 weken en per kwartier gekeken wat het gebruik/opwek was en de actuele energie in een potentiële accu opgeslagen.

Zal als ik thuis ben eens kijken of ik een template kan uploaden hier.

Edit: Berekening per kwartier en dag bijgewerkt.
Verschil is 27,26 kWh vs 26,98

[ Voor 24% gewijzigd door Philip Ross op 28-06-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 08:19
Zit er ook bij berekend dat je eventueel in een lagere staffel komt omdat je minder terug levert overdag. Even op de sigarendoos 250 dagen a 2 kW is toch minimaal 500 kW minder teruglevering. Dit kan toch €50 per jaar minder kosten opleveren.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

Philip Ross schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:52:
[...]

Ik denk ook dat het aardig accuraat is maar als je bijvoorbeeld een dag hebt met veel wolken kan je gebruik/opwek wel flink fluctueren.
Primaire opdracht voor die batterij is natuurlijk de avond en nacht doorkomen met 2,7kwh en dat zal aardig lukken.

Wat die batterij overdag nog extra kan leveren boven op 1 cyclus door wat te pendelen tussen opladen en ontladen overdag, om daarna alsnog 2,7kwh vol zijn voor avond en nacht is wellicht een reden dat mijn prognose nog wat positiever kan, maar ik denk dat dat erg meevalt qua extra % (<5%) opbrengst over een heel jaar.

Bekijk maar eens de zonverbruik grafieken per dag, komt bij mij maar af en toe voor dat er een paars piekje boven het turqoise uitkomt op zonnige dagen. Die paarse piekjes zou de accu dan met 800w verlagen op die momenten, die relatief tov 24u iig bij mij kort zijn. Mocht zo'n piek een uur duren levert de accu 0,8kwh extra op, maar dan moet hij daarna alsnog vol worden tot 2,7kwh om positief bij te dragen tov van mijn berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
HE1 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:29:
[...]

Primaire opdracht voor die batterij is natuurlijk de avond en nacht doorkomen met 2,7kwh en dat zal aardig lukken.

Wat die batterij overdag nog extra kan leveren boven op 1 cyclus door wat te pendelen tussen opladen en ontladen overdag, om daarna alsnog 2,7kwh vol zijn voor avond en nacht is wellicht een reden dat mijn prognose nog wat positiever kan, maar ik denk dat dat erg meevalt qua extra % (<5%) opbrengst over een heel jaar.

Bekijk maar eens de zonverbruik grafieken per dag, komt bij mij maar af en toe voor dat er een paars piekje boven het turqoise uitkomt op zonnige dagen. Die paarse piekjes zou de accu dan met 800w verlagen op die momenten, die relatief tov 24u iig bij mij kort zijn. Mocht zo'n piek een uur duren levert de accu 0,8kwh extra op, maar dan moet hij daarna alsnog vol worden tot 2,7kwh om positief bij te dragen tov van mijn berekening.
Het verschil gaat denk ik vooral zitten in als dag 1 heel zonnig is en je in de nacht niet de accu leeg trekt en dag 2 is bewolkt dat je het overschot van dag 1 niet mee telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:26
HE1 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:29:
Rond de 7-8 jaar TVT voor een eerste versie is heel netjes, als in 2027 'onze' driejarige contracten aflopen is er hopelijk meer keus en capaciteit voor hetzelfde of minder geld.

Het grote voordeel is wat mij betreft een apparaat waar overheid en energiemaatschappijen niets tegen kunnen doen, alles wat achter de meter gebeurd is relatief veilig voor accijns, boetes en BTW.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

winwiz schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:16:
Zit er ook bij berekend dat je eventueel in een lagere staffel komt omdat je minder terug levert overdag. Even op de sigarendoos 250 dagen a 2 kW is toch minimaal 500 kW minder teruglevering. Dit kan toch €50 per jaar minder kosten opleveren.
Nee, maar terecht punt.

De berekening die ik gedaan heb is puur op mijn vaste contract met vaste prijzen en geen teruglever kosten.

Helemaal terecht wat je zegt, dit zijn allemaal complexere factoren waardoor er nooit één juiste berekening is voor iedereen, maar zul je voor iedere situatie een eigen berekening moeten maken die zo complex kan worden dat je je kan afvragen hoe nauwkeurig die gaat zijn.

Een jaar praktijk, dan kan je het achteraf narekenen voor jezelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:35
scatman schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:40:
@HomeWizard_NL hier in België hebben we ook (sinds kort) een digitale watermeter, welke met de digitale electriciteitsmeter in verbinding staat en ook zijn verbruik ook zo doorstuurt.

De p1 meter vangt deze data ook al op: de water meter lijkt deze elke 5 minuten te communiceren
Is het ook deze mogelijk om deze data in de grafieken en de app etc. beschikbaar te maken.

De data ziet er zo uit:
Via "api/v1/data"
[Afbeelding]
En als json:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
"external": [
    {
      "unique_id": "1111111111111111111111111111", /* 28 numeric digits */
      "type": "water_meter",
      "timestamp": 240623183133, /* yyMMddHHmmSS */
      "value": 51.13, /* gecumuleerd verbruik: dit telt dus alleen maar op (iedere 5 minuten) */
      "unit": "m3"
    }
  ]

En via api/v1/telegram:
[Afbeelding]

Hierbij is
[...]
de "unique_id"
en
[...]

het tijdstip en verbruik.
@HomeWizard_NL wsl is dit een beetje ondergesneeuwd geraakt met jullie batterij aankondiging, maar zouden jullie enige feedback kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1. over jan-jun 2024
4. zonneopwek= 1222kwh
5. zonneverbruik= 725kwh

6,9 jr voor één accu
10,2 jr voor twee accu's

Heb je die simulatie gedraaid met een eerder gedeelde link hier? Die geeft bij bij als resultaat server error 500. Zou namelijk het met mijn data ook wel eens willen checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

Devke schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:51:
[...]

Heb je die simulatie gedraaid met een eerder gedeelde link hier? Die geeft bij bij als resultaat server error 500. Zou namelijk het met mijn data ook wel eens willen checken.
nee gewoon export gemaakt van eigen p1 data en met excel aan de slag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
@HomeWizard_NL
De vraag heb ik in dit topic al gesteld maar geen duidelijk antwoord op.
Als je een slimme meter hebt die eens om de 10 seconden de data verstuurd.
Hoe werkt dit met de zonnepanelen en batterij en verbruik.?
Je wijkt af van een rail time meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

Philip Ross schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:32:
[...]

Het verschil gaat denk ik vooral zitten in als dag 1 heel zonnig is en je in de nacht niet de accu leeg trekt en dag 2 is bewolkt dat je het overschot van dag 1 niet mee telt.
heel normaal en gemiddeld zou zijn over een heel jaar per dag voor een volle batterij:

s'avonds 4u lang 400w (tijdens winters langer, tijdens zomers korter)
s'nachts 8u lang 100w

dan zit je al op 1,6kwh + 0,8 kwh = 2,4kwh

Natuurlijk gaat dat per huishouden en per dag alle kanten op, moraal van het verhaal is die 2,7kwh kan gemiddeld genomen makkelijk verbruikt worden per etmaal. Uitzonderingen van dagen als je er niet bent zijn er natuurlijk....kracht van statistieken over een heel jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:52

Arno

PF5A

HE1 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:43:
ziet er dan zo uit bij mij:

linker grote cirkel: p1 meter realtime
rechter display grote circel: p1 meter dagtotaal (gesaldeerd)
linker kleine circel boven: airco realtime
rechter display: airco dagtotaal
linker kleine circel onder: zonnepanelen realtime
rechter display: zonnepanelen dagtotaal

Rechts onderin totaal stroomverbruik realtime(zonneverbruik+import)
en rechter display rechtsonder: totaal stroomverbruik dagtotaal (zonneverbruik+import).

Beide halen stroom uit de monitor, waar ze onder staan, met het meegeleverde usb naar usb-c kabeltje.

Btw realtime voor het display betekent elke 5s verversing van de waardes van de cirkels op het linker display.

[Afbeelding]
Ik heb intussen mijn setup (nu ik de Wi-Fi kWh meter heb geinstalleerd) ook zo, ik heb alleen geen airco, dus daar zit mijn werkkamer op :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Na mijn niet al te enthousiaste ontmoeting met de bot op de HW site vlot de volgende dag reactie via de mail van Homewizard.
Na een test/tip van HW de meter spanningsvrij gemaakt en weer opgestart. (Dit had ik overigens eerder ook al geprobeerd maar baat het niet dan schaad het niet) vrij snel hetzelfde euvel.
Screenshotje en stukje tekst van mijn kant.
Een dag later een nieuwe kwh meter in de bus inmiddels geïnstalleerd en alles lijkt weer goed.

De oude zit inmiddels in de doos van de nieuwe enkel nog een retourlabel erop en dan is het weer klaar.

Snelle service van @HomeWizard_NL

Nu hopen dat de thuisbatterij ook eerder dan November arriveert O-)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HE1 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:32:
[...]

nee gewoon export gemaakt van eigen p1 data en met excel aan de slag....
Wil je die eventueel delen of liever niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Philip Ross schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:25:
De bedoeling van een thuisaccu lijkt me nu net om nog zo weinig mogelijk energie uit het net te halen en/of op de goedkoopste ogenblikken.
Energie kost nu al bijna niets (tegenwoordig is de energiecomponent door de week al meerdere uren negatief).
Waarom zouden energieprijzen de eerste jaren dan duurder worden.
Wanneer men dat nastreeft gaat de energietransitie zeker niet lukken en blijven consumenten zolang mogelijk vasthangen aan fossiel.

Wanneer ik van een heel positief uitgangspunt vertrek kom ik tot volgende berekening:
2,7 kWh per dag opslaan.
Minus 10% verliezen geeft 2,43 kWh bruikbare energie.
Op jaarbasis geeft dat (zeer positief gesteld) 887 kWh opgeslagen energie.
Eigen extra verbruik van de batterijinstallatie (vind hier geen cijfers van terug dus ik ga maar uit van een zeer positief gemiddelde van 15 W => 131 kWh extra verbruik.
Blijft 756 kWh.
Bij een gemiste terugleververgoeding van 7,5 cent/kWh en een all in afnameprijs van 21 cent/kWh (mijn prijzen, ieder moet voor zich maar de rekening volgens eigen contract maken, hier geen saldering meer maar in Nederland vooralsnog wel nog) geeft dat een winst van 102 € per jaar.
Reken maar uit de TVT in jaren. :)

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 28-06-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:03

1. over jan-jun 2024
4. zonneopwek= 1222kwh
5. zonneverbruik= 725kwh

6,9 jr voor één accu
10,2 jr voor twee accu's

Circa 10% omzettingsverliezen mee genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
mathijshooi schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:19:
[...]

Circa 10% omzettingsverliezen mee genomen?
En liefst ook het eigen verbruik van het systeem, dat draait nl. zelden op lucht. :)
Een performant batterijsysteem draait in standby rond de 15 tot 18W en bij vollast kan dat oplopen tot 50W (al zou dat bij een batterij met zo'n laag vermogen minder moeten zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IvoB2 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:29:
[...]

En liefst ook het eigen verbruik van het systeem, dat draait nl. zelden op lucht. :)
Een performant batterijsysteem draait in standby rond de 15 tot 18W en bij vollast kan dat oplopen tot 50W (al zou dat bij een batterij met zo'n laag vermogen minder moeten zijn).
Vlgs HW 1 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Dat is Standby gebruik.
Je hebt altijd verliezen.
Bij het opladen en ook bij het ontladen.
Maar dat is naar mijn inziens niet relevant.
Dat heeft immers iedere thuisbatterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:46:
[...]

Dat is Standby gebruik.
Je hebt altijd verliezen.
Bij het opladen en ook bij het ontladen.
Maar dat is naar mijn inziens niet relevant.
Dat heeft immers iedere thuisbatterij.
Klopt. Omzettingsverlies tussen de 10 en 30% volgens de FAQ. Afhankelijk van vermogen dat je vraagt. 30 vind ik wel fors. Hopelijk begrijp ik hem dan verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Devke schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:54:
[...]

Klopt. Omzettingsverlies tussen de 10 en 30% volgens de FAQ. Afhankelijk van vermogen dat je vraagt. 30 vind ik wel fors. Hopelijk begrijp ik hem dan verkeerd.
Ik ga het zien als ik hem heb in November.
Stop er sowieso een meter tussen.
Ik ga het waarschijnlijk net redden met 6 van deze units.
Eerst maar kijken wat het is en kan.
2027 zie ik wel weer.
Dit systeem of wat anders. (Prijzen zijn dan aanzienlijk anders als nu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:04:
[...]

Ik ga het zien als ik hem heb in November.
Stop er sowieso een meter tussen.
Ik ga het waarschijnlijk net redden met 6 van deze units.
Eerst maar kijken wat het is en kan.
2027 zie ik wel weer.
Dit systeem of wat anders. (Prijzen zijn dan aanzienlijk anders als nu)
Precies. Heb er ook 1 besteld. Puur ervaring opdoen met TB. Hang jij hem echt aan een gecertificeerde kWh meter? Plug van HW kan er ook tussen. Geeft misschien een indicatie maar is minder nauwkeurig denk ik. De interne kWh's na en voor omzetting kun je zien in de app als het goed is. Dan is verlies ook te bepalen.

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 28-06-2024 23:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:39
Devke schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:07:
[...]

Precies. Heb er ook 1 besteld. Puur ervaring opdoen met TB. Hang jij hem echt aan een gecertificeerde kWh meter? Plug van HW kan er ook tussen. Geeft misschien een indicatie maar is minder nauwkeurig denk ik. De interne kWh's na en voor omzetting kun je zien in de app als het goed is. Dan is verlies ook te bepalen.
Je hoeft er geen meter tussen te zetten, dat heeft de batterij allemaal al intern. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:43:
[...]

Je hoeft er geen meter tussen te zetten, dat heeft de batterij allemaal al intern. :P
Maar ik wil wel direct weten wat daar tussen gebeurt.
Maar mooi dat er ook deze functie aan board zit.
Dit had ik al wel verwacht.
Heeft U nog een antwoord op mijn vraag over de slimme meter eens om de 10 seconden data hoe dit gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
peterbier schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:47:
[...]

Heeft U nog een antwoord op mijn vraag over de slimme meter eens om de 10 seconden data hoe dit gaat.
Er zit een ingebouwde meter direct op de uitgang, dus je ziet precies wat er in en uitgaat in tegenstelling tot andere systemen die liever niet laten zien hoe efficient ze echt zijn.. ik zal geen namen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:49:
[...]

Er zit een ingebouwde meter direct op de uitgang, dus je ziet precies wat er in en uitgaat in tegenstelling tot andere systemen die liever niet laten zien hoe efficient ze echt zijn.. ik zal geen namen noemen.
Oke duidelijk maar graag een antwoord op mijn vraag over de slimme meter.
Mijn meter doet het om de 10 seconden data aan de p1 meter door geven.
Moet ik een nieuwe aanvragen bij Enexis a200 euro.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
peterbier schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:47:
[...]

Met 10 seconden data heb je minder frequente data om op te sturen, per definitie kun je dan inderdaad minder gericht sturen. In de praktijk lijkt de impact hiervan mee te vallen, en we zijn dit nog verder aan het optimaliseren, maar een snellere slimme meter geeft inderdaad iets betere resultaten. We verwachten begin volgend jaar ook de homewizard kwh meter als ‘sturing’ voor de batterij te ondersteunen, voornamelijk voor mensen zonder slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:55:
[...]

Met 10 seconden data heb je minder frequente data om op te sturen, per definitie kun je dan inderdaad minder gericht sturen. In de praktijk lijkt de impact hiervan mee te vallen, en we zijn dit nog verder aan het optimaliseren, maar een snellere slimme meter geeft inderdaad iets betere resultaten. We verwachten begin volgend jaar ook de homewizard kwh meter als ‘sturing’ voor de batterij te ondersteunen, voornamelijk voor mensen zonder slimme meter.
Oke dat had ik al verwacht.
De zonnepanelen lees ik nu ook uit met HomeWizard 1fase dinrail meter.
De kracht meter van HomeWizard heb ik al voorbereid in deze onderverdeler. (Toekomst meer panelen)
Het fijne hiervan is per seconde uit te lezen.
Die slimme meter van Enexis vindt ik een doorn in t oog met de 10 seconden. (Laat ik vervangen denk ik)

Ps wat mijn APSystems systeem laat zien wat de zonnepanelen doen komt overeen met de HomeWizard meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1vzp3Nd_Jn8Cn6RFRZA2CgnnYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpBQ02WTRDQn3LnJrDwF6cWZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbfClXMLDsYfrss5MVELkYj20w0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRSHsRrJVMY5G62t9dtjbuuU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door peterbier op 29-06-2024 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gaat bij meer mensen het laden van grafieken ontzettend langzaam in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
Devke schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:05:
De web app werkt bij mij in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
prakka schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:06:
[...]

De web app werkt bij mij in ieder geval niet.
Nee deze geeft helemaal geen reactie. De app zelf is erg traag met zijn data laden. Vast een storing dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvooiC1QPywu6T33cPJ6fN_p73w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BfOq3JU4NbWoq0orLsL1AiZj.jpg?f=fotoalbum_large

Deze statische flatliner zie ik ook vaker. Normaal gesproken ververst dat echt iedere seconde wel. Nu vaker dit. Ligt dat ook aan de firmware van de p1 meter waar op dit moment aangesleuteld wordt? Dit is de tab "Nu" verbruik uiteraard. Stroom totaal klopt dus dan ook niet meer.

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 29-06-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19:26
Ik zag gisteren wel een vreemde grafiek voor gebruik.
Diverse keren 0 W midden op de dag.
Dat was natuurlijk niet zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDghuvgrnYRpg5_WOBeICrZ2Sug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVJDhmjaX2A2zHt2sIvNcKMG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
winwiz schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:00:
[...]

Ik zit nu wél op 5.16 (die kreeg ik eerst niet binnen) en die draait nu al twee dagen “stabiel”. Af en toe zie ik het in logboek van Home Assistant een foutmelding, maar HA en de P1 meter lijken zich dan vervolgens toch wel weer te vinden…

[ Voor 3% gewijzigd door dannyvdb1997 op 29-06-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Bij het slecht laden in de app kan ook duiden op een slecht wifi signaal.
Controleer dit ook even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Laatst online: 01:07
Devke schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:05:
Idem vanochtend, inmiddels helemaal geen response meer.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArjoK schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:54:
[...]

Idem vanochtend, inmiddels helemaal geen response meer.
Wifi is eerste wat ik check. Het ligt er hier ook uit. Over 5G even geprobeerd maar ook geen resultaten.

Pagina: 1 ... 119 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic