Ik zou natuurlijk nooit zeggen dat het product geen support meer krijgen in de toekomst
Maar voor hetzelfde geld wordt het een flop en gaan ze failliet na 2 jaar. Dan is het gedaan met de jaren support.
HomeWizard heeft ook al mooie dingen bijigebouwd in hun soft de afgelopen tijd. Ik verwacht dat hun batterij ook slimmer zal worden in de toekomst.
Maar los daarvan zou ik de studenten hun batterij nooit willen gebruiken om te gaan spelen met dynamische tarieven. En dit is waarom:
2000euro voor 1.5kWh. 6000 cycli levensduur of 9000kWh. Dat maakt een prijs van 0,222euro/kWh bovenop de dynamische all-in prijs voor stroom die uit de batterij afgenomen wordt. De stroom moet dus al heeeeel goedkoop zijn daar voordeel mee te doen want de batterij stroom is gewoon al duur.
Zelfs als ik deze zou laden met zonnestroom komt dit duurder uit dan injecteren en laten terug afnemen aan een duurder tarief.
En met 1.5kWh spring je niet ver. Je kunt er uiteraard meer kopen, maar ik doe me alleen maar verlies als ik zo'n batterij zou kopen.
Stel dat HomeWizard ook dynamische tarieven gaat ondersteunen of ze gooien de API open naar read/write zodat je het via Home Assistant kan gaan sturen.
Dan krijg je deze berekening:
2.7kWh voor 1450euro. 6000 cycli = 16200kWh. Dat maakt een van 0,0895euro/kWh bovenop de dynamische prijs voor stroom die via de batterij verbruikt wordt. Hier is de batterij stroom een stuk goedkoper dan in het vorige voorbeeld en het wordt dus een stuk sneller rendabel.
Met zonnestroom wordt zo'n batterij al een stuk voordeliger en met dynamische tarieven op het nippertje. In België zit de ruwe stroomprijs nu op 10cent/kWh incl. BTW, maar zonder nettarieven en accijns die je altijd betaald. In mijn geval zou de ruwe stroomprijs incl. BTW dus 0 of negatief moeten zijn om er voordeel uit te halen.
En als de stroom negatief is op zonnige momenten, laden de batterijen op PV energie op. Enkel in de winter op winderige dagen in het weekend haal je daar mogelijks een beetje voordeel uit.
Ik kan beter mijn warmtepomp wat harder laten werken of mijn EV laten laden als de prijzen laag zijn dan het te bufferen in een batterij waardoor mijn winst verdampt wordt door afschrijving op de batterij.
En zo'n stopcontactje is leuk, maar wanneer ga je dit gebruiken? Je betaalt voor die extra features wat de prijs/kWh omhoog drijft waardoor de primaire business case niet meer voordelig is.