Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:47

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Devke schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:50:
[...]

Niet helemaal met je eens. Ik heb eens gekeken hier. Alle weken van het jaar lever ik op 5 weken na genoeg terug voor de accu. Ik heb dan ook eerst maar eens 1 besteld. Dus zelfs zonder epex zou het in mijn geval gewoon door blijven moeten werken.
Goed punt, dit zal ook van ieders eigen situatie afhangen. Zowel qua opbrengst als verbruik.

Heb ook wat maanden teruggekeken om te zien wat ik terugleverde (3080Wp op zuidoost):
  • November 2023: 29kWh
  • December 2023: 8kWh
  • Januari 2024: 38kWh
  • Februari 2024: 32kWh
Hierbij was januari mijn 'topmaand' met gemiddeld 1,22kWh teruglevering per dag. Daar krijg ik de accu nog niet eens halfvol mee. En in de andere maanden was het nog dramatischer.

Het zou voor mij heel waardevol zijn om al deze maanden de batterij te kunnen vullen met elektriciteit met een lage hoeveelheid CO2 per kWh (lees: in de praktijk windenergie op rustige momenten, zoals 's nachts).

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 25-06-2024 15:04 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Oon schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:56:

Daarnaast wordt ook de omvormer van 800W als een positief iets gezien, alsof een omvormer van 2000W die een paar procent verliest door niet op vol vermogen te draaien slechter zou zijn. Mooi marketingpraatje om goed te praten dat je met een plug-in accu maar 800W aan vermogen terug je stroomnet in mag pompen.
Hij mag volgens de wetgeving niet meer dan 800watt doen als je hem in een stopcontact wilt prikken, dus dat is de beperkende factor.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:14

Remco2001

Ehm, ok...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Daarnaast wordt ook de omvormer van 800W als een positief iets gezien, alsof een omvormer van 2000W die een paar procent verliest door niet op vol vermogen te draaien slechter zou zijn. Mooi marketingpraatje om goed te praten dat je met een plug-in accu maar 800W aan vermogen terug je stroomnet in mag pompen.
Grofweg 8 maanden per jaar heb je meer opwek dan verbruik, in die tijd is 2,7 kWh voor veel mensen ruim voldoende om het avond/nacht sluipverbruik op te vangen. voor grote huizen is 5,4 kWh een optie, met 2800 euro nog steeds goedkoper dan een Sessy.

Die overige 4 maanden heb je weinig aan een grotere batterij met meer vermogen, dan wekken je panelen te weinig op om ze op te kunnen laden.

[ Voor 9% gewijzigd door hoevenpe op 25-06-2024 15:08 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:21
Dat is gewoon objectief gezien niet waar; om echt te kunnen sturen zou je voor minstens twee dagen aan energie moeten kunnen opslaan,
en waar komt deze 'objectieve' wijsheid vandaan als ik vragen mag?
Het doel van de batterij is om zonne-energie die nu geexporteerd wordt nuttig in huis te gebruiken totdat de volgende dag de batterij weer opgeladen wordt. dus de batterij is letterlijk geoptimaliseerd om de nacht te overbruggen.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:30
Jammer dat HomeWizard, die normaal altijd gewoon hele mooie producten met een overduidelijke waarde, nu met marketing moet gaan rommelen om het interessant te laten klinken.

Het gemiddelde huishouden in Nederland gebruikt zo'n 7,5kWh per dag, maar HW geeft in hun marketing aan dat een accu van gemiddelde capaciteit te groot zou zijn. Dat is gewoon objectief gezien niet waar; om echt te kunnen sturen zou je voor minstens twee dagen aan energie moeten kunnen opslaan, dan zou zelfs een Sessy van 5kWh nog te klein zijn (daar heb je er 3 van nodig).
De absurd lage capaciteit van 2,7kWh is gewoon niet interessant.

Mooi ding, leuke prijs, en er zijn vast wel usecases te bedenken voor het niet gewoon professioneel laten aansluiten van een accu (ondanks dat je voor net iets meer dan 2x de prijs wel gewoon 2x de capaciteit kunt hebben zónder alle limitaties van deze accu).
Maar heel erg jammer dat HomeWizard nu echt gewoon bullshit marketing gebruikt in plaats van dat ze het op de feiten houden :'(
Je verkondigt veel zaken die blijkbaar voor jou gelden als algemeen feit. Dat klopt niet persé. Misschien ben je met jouw wensen en behoeften misschien niet de doelgroep voor deze batterij?

Ik denk dat de opslagcapaciteit voor veel mensen precies doet wat Homewizard beweert. Ik denk dat veel mensen prima uitkomen met dit vermogen. Of anders kopen ze er 2?
Voor mij geldt bijvoorbeeld al dat beide gelden (goede opslagcapaciteit en vermogen), en ik heb er dan ook 1 besteld.

Waarom zou je gaan concurreren tegen een lading andere batterijen die meer opslagcapaciteit en vermogen hebben, een vaste installatie vragen en die meer en ingewikkelde opties hebben, terwijl je blijkbaar zo'n mooie prijs kan bieden voor een range batterijen waar blijkbaar behoefte aan is, en waar blijkbaar nog niet zo'n goed aanbod voor is.

Ik vind dit juist een goede slimme insteek en zo verschillen we vast allemaal van mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:54
Sonero schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:34:
[...]

En dit is wat de meeste consumenten doen. Zolang de politiek rondom salderen labiel is, zijn de markten er omheen zoals accu's, zonnepanelen, warmtepompen, elektrisch rijden net zo labiel.

Als er een voorstel zou komen zoals: max. 2500 kWh per jaar op het net invoeren bij max 800 W dan weet je waar je aan toe bent. En kan je op basis daarvan knopen doorhakken.

Voor de komende 2 jaar wordt het voor bovengenoemde branches een spannende tijd.
Er zijn nog al wat verschillen
Dat electrisch rijden heeft mij afgelopen 4 jaar alleen maar voordeel en comfort gelevert. zelfde geldt voor de warmtepomp en ook het millieu is er bij gebaat door significant minder CO2 uitstoot.
.
De Accu is een ander ding: De consument investeert maar wordt er financieel vooralsnog niet wijzer van. En vanuit milleu oogpunt bespaart het niets, het is slechts opslag van jou groene energie voor later ipv dat je buurt het direct gebruikt. Daarmee dus enkel de verschuiving naar mijn opwek is mijn verbruik. (niet dat ik dat verkeerd vind)

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:33

HE1

HomeWizard_NL schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:27:
[...]

Hoi!

Het zijn beide afzonderlijke batterijen die een eigen contact/stekker hebben. De P1 Meter is verantwoordelijk voor het aansturen van de batterijen naar de vraag in huis.

Betreft wanneer welke batterij prioriteit krijgt. We sturen hier op de hoogste efficientie op omvormer niveau. In praktijk zal dit betekenen dat bij 800W vraag (zowel + als -) er één batterij aan staat, zodra de vraag over de 800W heen gaat (en een tweede nodig is) zal verdeeld worden over 2 omvormers van twee batterijen om de beste efficientie te halen (hoger is doorgaans beter). In werkelijkheid zal het nog iets complexer liggen door mee te nemen hoeveel cycli elke batterij heeft gedraait en wat de huidige temperatuur en laadniveau is. Maar dit is wel de basis waar je vanuit mag gaan.

Betreft de app, batterijen vormen bij elkaar een grafiek in de app. Dus gezamelijk input/output en % vol.

Ik hoop dat dat je vraag beantwoord.
thx voor het anwoord! En ik ben tevreden over hoe eea opgelost is!

Mooie oplossing om beide losse accu's functioneel wel gecombineerd te zien in één grafiek!

@HomeWizard_NL
Hoe ziet die grafiek eruit van de accu...heb je daar al voorbeeld screenshots van?
1. stel me voor dat die eruit ziet als de p1 grafiek op dag-grafiek? qua import / export naar de accu?
2. en zie je dan ook het totaal kwh import en export van die dag van/naar de accu?
3. Is er dan ook nog een soort zonneverbruik dag-grafiek waar je de turquoise grafiek uitsplitst over "echt" verbruik en laden van de accu (misschien een idee voor de toekomst). :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:39
Jammer dat HomeWizard, die normaal altijd gewoon hele mooie producten met een overduidelijke waarde, nu met marketing moet gaan rommelen om het interessant te laten klinken.

Het gemiddelde huishouden in Nederland gebruikt zo'n 7,5kWh per dag, maar HW geeft in hun marketing aan dat een accu van gemiddelde capaciteit te groot zou zijn. Dat is gewoon objectief gezien niet waar; om echt te kunnen sturen zou je voor minstens twee dagen aan energie moeten kunnen opslaan, dan zou zelfs een Sessy van 5kWh nog te klein zijn (daar heb je er 3 van nodig).

Mooi ding, leuke prijs, en er zijn vast wel usecases te bedenken voor het niet gewoon professioneel laten aansluiten van een accu (ondanks dat je voor net iets meer dan 2x de prijs wel gewoon 2x de capaciteit kunt hebben zónder alle limitaties van deze accu).
Maar heel erg jammer dat HomeWizard nu echt gewoon bullshit marketing gebruikt in plaats van dat ze het op de feiten houden :'(
Hoi Oon, je vergeet dan mee te rekenen dat je zonnepanelen ook nog X uur per dag al genoeg leveren binnen die 7.5kWh. Elke kWh die stilstaat per dag, heeft natuurlijk ook geen ecologisch of financieel nut. Jouw stelling is eerder om te draaien naar 'die absurd grote batterijen die niet elke dag leeg gaan zijn gewoon niet interessant'.

Ik denk dat je onderschat hoeveel verlies er is binnen omvormers bij lage vermogens. Een 2000W omvormer die 200W moet leveren gaat niet over enkele procenten, eerder tientallen.

Wil je toch die hoge vermogens, schalen we nog beter mee dan de concurrentie (en ook nog eens efficienter). 4 batterijen op een eigen groep is namelijk alsnog 3200W vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-sto
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:15
@HomeWizard_NL
Hoe gaat de batterij om met overvoltage?
In plaats van dat de micro-omvormers af schakelen bij 252V, kan de batterij die energie opslaan voordat er afgeschakeld wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:22
Ik begrijp niet waarom Nederlanders die product zouden kopen als je kan salderen. Terugverdienen duurt lang, en duurzaam is het zeker niet. Je maakt immers een product met grondstoffen om de energie bij jezelf op te slaan, ipv dat die anders lokaal in de straat wordt verbruikt

Voor Belgen met digitale meter is dit wel een erg interessant product, want 2.7 kWh is een lage capaciteit dus die kan je mogelijks meerdere keren per dag vol-leeg trekken. Maar dan leveren ze niet naar België... (o.a. door wetgeving)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
@HomeWizard_NL
Suggestie:

Een algoritme dat voorspeld dat het voltage die dag naar 253V gaat (tijdstip, weersvoorspelling, etc), als je batterij dan vol gaat laden dempt dat het voltage bij je omvormer zodat niet die van jou maar die van de buurman afschakeld... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
J-sto schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:16:
@HomeWizard_NL
Hoe gaat de batterij om met overvoltage?
In plaats van dat de micro-omvormers af schakelen bij 252V, kan de batterij die energie opslaan voordat er afgeschakeld wordt?
Laden doet de batterij altijd. De batterij stopt met ontladen als de netspanning te hoog wordt om de apparaten in jouw huis te beschermen (EN 50549-1/2). Omdat de thuisbatterij voornamelijk ‘s nachts zal ontladen als de netspanning lager is, komt dit in de praktijk nauwelijks voor dat deze niet kan ontladen (zeker s' nachts). technisch gezien verlaagd de batterij natuurlijk ook tijdelijk het netvoltage. Maar dit is met een batterij in jouw wijk natuurlijk niet noemenswaardig. (wel met heel veel batterijen natuurlijk)

[ Voor 13% gewijzigd door HomeWizard_NL op 25-06-2024 15:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gizz schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:01:
[...]

Goed punt, dit zal ook van ieders eigen situatie afhangen. Zowel qua opbrengst als verbruik.

Heb ook wat maanden teruggekeken om te zien wat ik terugleverde (3080Wp op zuidoost):
  • November 2023: 29kWh
  • December 2023: 8kWh
  • Januari 2024: 38kWh
  • Februari 2024: 32kWh
Hierbij was januari mijn 'topmaand' met gemiddeld 1,22kWh teruglevering per dag. Daar krijg ik de accu nog niet eens halfvol mee. En in de andere maanden was het nog dramatischer.

Het zou voor mij heel waardevol zijn om al deze maanden de batterij te kunnen vullen met elektriciteit met een lage hoeveelheid CO2 per kWh (lees: in de praktijk windenergie op rustige momenten, zoals 's nachts).
Zal ook mijn referentiegetallen delen voor die maanden:

November 2023 87 kWh
December 2023 35 kWh
Januari 2024 97 kWh
Februari 2024 75 kWh

Voor vullen zal dus een 81 kWh per maand nodig zijn. December is dus de lastigste maand waar ik het dus over heb. Februari 2022 was beter dan 2023. Maar zit dus dichtbij. Maart 2024 was alweer 222 kWh. Hier ligt 3320 wp op zuidwest. Jaaropbrengst altijd boven de 3000 kWh.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Alleen als je teruglevert aan het net neem ik aan?
Of ook instelbaar rond 12u in de middag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
hoevenpe schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:21:
[...]

Alleen als je teruglevert aan het net neem ik aan?
Of ook instelbaar rond 12u in de middag?
met altijd werd hier bedoeld ''ook als het voltage boven 253V is'' als je teruglevert. Voor nu kijken we nog naar het algoritme om de hoogste efficientie te halen. Maar we kunnen ons goed voorstellen dat er gebruikers zijn die hun ''piek'' omlaag willen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blockchain
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-01 12:03
@HomeWizard_NL levert de accu ook terug aan het net? Dus als je de accu niet zelf leeg kunt trekken, maar je wilt 's ochtends wel een lege accu?

Verder zou ik het wel interessant vinden als de accu een korte periode van schaduw zou kunnen overbruggen waarbij je hem wellicht dus meerdere keren per dag oplaadt en ontlaadt. Volle zon van 10.00 tot 11.00 uur, dan laadt de accu op. Vervolgens schaduw van 11.00 tot 12.00 uur dan ontlaadt de accu. Klopt het dat het zo werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
@HomeWizard_NL
Ik heb er eentje besteld om te testen.
Wat ik mij nog af vraag zit er ook een inverter in.?
Voorbeeld zonnepanelen leveren 2000watt
Huis verbruikt 2200watt.
Gaat de HomeWizard batterij dan 200watt bij springen.

Nog een vraag hoe gaat het met een slimme meter die eens per 10 seconden de stand door geeft.
Ik heb namelijk nog zo,n oude slimme meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Blockchain schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:26:
@HomeWizard_NL levert de accu ook terug aan het net? Dus als je de accu niet zelf leeg kunt trekken, maar je wilt 's ochtends wel een lege accu?

Verder zou ik het wel interessant vinden als de accu een korte periode van schaduw zou kunnen overbruggen waarbij je hem wellicht dus meerdere keren per dag oplaadt en ontlaadt. Volle zon van 10.00 tot 11.00 uur, dan laadt de accu op. Vervolgens schaduw van 11.00 tot 12.00 uur dan ontlaadt de accu. Klopt het dat het zo werkt?
Betreft je bovenste vraag, hier zijn huidig geen plannen voor, intern gebruiken is altijd ''voordeliger'' dan terugleveren. Maar als je echt teveel opslag hebt staan is dit natuurlijk een voor de hand liggende vraag. Maar dan ligt het probleem eerder in dat je veel te veel opslag hebt staan :9

Ja een batterij kan meer dan 1x per dag vol. Bijvoorbeeld in de ochtend opladen, smiddag eitje bakken waar de batterij weer bijspringt, en vervolgens weer volladen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door HomeWizard_NL op 25-06-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:22
Blockchain schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:26:
Dit is een idioot plan, lijkt me dus gek dat het erin zit
Uiteraard, dat is net de bestaansreden van het product.. Als er injectie is op het net, zal de batterij opladen. Als er stroom wordt afgenomen, zal de batterij leveren.

[ Voor 7% gewijzigd door Kakola op 25-06-2024 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

niet helemaal met je eens, ik verbruik zoals gister 9kwh. Hiervan was 5,6 zonneverbruik en import van het net was 3,4kwh. Dan kom je met 2,7kwh al een eind als je uitgaat van 1 cyclus. De batterij kan echter meerder cycli maken op een dag door bijspringen als je overdag een grootverbruiker aanzet, of als ineens erg bewolkt wordt waardoor hij bijspringt.

Rijk zal je er niet van worden, blij wordt ik er wel van.

Qua prijs vindt ik het ineens wel erg laagdrempelig worden en als homewizard fan wordt dit dan al gauw een erg leuk product.

Uitbreiden naar 2 voor 5,4kwh is ook makkelijk. Capaciteit daarboven dan kom je al gauw in de zone "zomerse dag niet leeg te krijgen, winterse dag niet vol te krijgen".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
HE1 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:32:
Uitbreiden naar 2 voor 5,4kwh is ook makkelijk. Capaciteit daarboven dan kom je al gauw in de zone "zomerse dag niet leeg te krijgen, winterse dag niet vol te krijgen".
@HomeWizard_NL unlocken van twee batterijen voor 1600/1600, is dat iets in de app wat je zelf kunt doen? Eentje op zolder en de ander op een andere groep onder de trap en je hebt het netjes geregeld. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:47

Klopt niet helemaal. Als je maar 7.5kWh per dag verbruikt, moet je echt geen 15kWh aan batterijen hebben staan. Je hebt ook nog direct verbruik tijdens de dag. En hoe meer capaciteit je plaatst, hoe langer de terugverdientijd wordt. Reserve capaciteit hebben staan voor die paar keer op een jaar dat je nodig hebt, kost veel te veel geld.

Ik heb het zelf al even gesimuleerd via de tool die ik eerder gepost heb en 3-5kWh verdien ik veel sneller terug dan een 10kWh terwijl ik een vrij grote verbruiker ben (9000kWh/jaar).
Ik hoef geen 20kWh hebben staan voor in december een koude nacht door te komen met de warmtepomp. Ik krijg die batterij nooit vol op zonnestroom en in de zomer gaat die nooit leeg gaan. Idealiter kun je het nachtverbruik dekken om een maximaal rendement te hebben volgens mij.

Vaatwasser, wasmachine, droger, SSW run doen wij allemaal overdag zodat elke kWh zonne energie gewoon direct verbruikt wordt. Buiten de zonne uren is het enkel sluimerverbruik, TV kijken en game PC die elektriciteit verbruikt. Dan hebben we 3kWh afname per dag.
In de winter kijken we nergens naar, dan zetten we de apparaten aan wanneer het uitkomt want we moeten toch veel elektriciteit inkopen. Mijn injectie in december bedroeg 33kWh en in januari 91kWh. Gemiddeld 1 tot 3kWh per dag dus. En de afname is dan gemiddeld 30kWh per dag. Dan heeft zo'n toren van 15kWh want raakt nooit opgeladen. Tenzij je met dynamische tarieven aan de slag gaat, maar dan moeten ze heel goedkoop zijn want de energie uit de batterij is ook niet gratis.

Kortom, de meeste gezinnen gaat met 1 of 2 van die HomeWizard blokjes de beste TVT hebben.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Andere optie:
Nee, ik heb nog drie jaar contract zonder terugleverkosten, dus financieel helemaal niet interessant voor mij.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
hoevenpe schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:35:
[...]

@HomeWizard_NL unlocken van twee batterijen voor 1600/1600, is dat iets in de app wat je zelf kunt doen? Eentje op zolder en de ander op een andere groep onder de trap en je hebt het netjes geregeld. :)
Wij zeggen zelf ''op eigen groep kan dit ontgrendeld worden'' je kan ze inderdaad handmatig ontgrendelen. Doorsnee gebruiker wilden we hier niet over na laten denken, vandaar dat wij zelf zeggen 'enkel op een eigen groep'. Technisch gezien zou je natuurlijk ook twee verschillende groepen gebruiken kwa veiligheid. Maar bewuste keuze dit niet zo te communiceren om verwarring te voorkomen. Het is daarom niet iets wat we adviseren, maar wel kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Exocet schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:38:
[...]

Andere optie:
Nee, ik heb nog drie jaar contract zonder terugleverkosten, dus financieel helemaal niet interessant voor mij.
= geen interesse. :)

Ik dacht met 10 opties wel genoeg keuze voorhanden te hebben. :P ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Remco2001 op 25-06-2024 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 23:18

Canis Lupus

Vosbot

Net 1 besteld, levertijd staat inmiddels op MAART 8)7

Voor mij is het vooral om stukje groen bij te dragen, niet perse financieel rendabel.
En het gevoel om in ieder geval grootste deel van het jaar mijn nachtverbruik uit de accu te kunnen halen (heb ANWB dynamisch contract, dus nog geen terugleververgoeding).

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Dat is echt anders, wie een 3 jarig contract zonder TLB heeft is geinteresseerd maar besteld pas in 2027. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Remco2001 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:39:
[...]

= geen interesse. :)

Ik dacht met 10 opties wel genoeg keuze voorhanden te hebben. :P ;)
Klopt, maar toch een kleine nuance, want het spreekt mij zeker wel aan (dus interesse), maar kan het gewoon niet verantwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyjopje
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:08
Ook hier 2stuks in de pre order staan...levering maart idd

volvo v70 2.4 '03,atag i36ezc 12-20,3080wp oost 8-21,hewalex 300l 6m2 West 12-21, 2x 5kw lg split 6-22, 2460wp Noord 10-23..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
@HomeWizard_NL
Volgens mij is het vanavond tijd voor een fles bubbels, jullie hebben een nieuwe markt aangeboord... _/-\o_

Thuisbatterij voor de gewone man (m/v) met panelen, door de gemiddelde schoonmoeder te installeren. Hadden jullie deze stormloop verwacht of zelf ook nog aan met de ogen aan het knipperen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Canis Lupus schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:41:

Voor mij is het vooral om stukje groen bij te dragen, niet perse financieel rendabel.
En het gevoel om in ieder geval grootste deel van het jaar mijn nachtverbruik uit de accu te kunnen halen (heb ANWB dynamisch contract, dus nog geen terugleververgoeding).
Idem...

Al moet ik wel zeggen dat ik bewust heb gewacht tot de levering naar Maart versprong (met dank aan @Gizz en @phYzar voor de heads-up). En dat heeft wel vooral met het financiele te maken:
- Mijn contract zonder TLV loopt in Februari af
- Ik moet nog zien of hij in de winter wel 'vol' genoeg komt. Mijn panelen hebben afgelopen November 63 kWh opgeleverd waarvan ik er 42 zelf heb gebruikt. Dus over de hele maand heb ik 21 kWh 'over' tegen een import van 222 kWh. Verwaarloosbaar dus. Vanaf maart begonnen ik weer meer terug te leveren dan ik uit het net trok.
- Nieuwe producten kennen vaak kinderziektes. Laat anderen maar als testkonijn fungeren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Thx site was eerder offline denk door all tweakers die aan het kijken waren :+

Edit: Even gekeken maar de capaciteit is erg laag voor de prijs en de garantie is twijfelachtig te noemen.

gaat je batterij in jaar 3 t/m 7 stuk? Geen zorgen, wat er ook stuk is gegaan, wij komen de batterij bij jou thuis ophalen en vervangen hem voor een thuisbatterij die nieuwer is dan degene die je had. Dit kost €329.

Ik vraag me af of dat wettelijk correct en legaal is gezien de te verwachte levensduur van het apparaat. 2 jaar gaan ze gewoon wettelijk niet mee weg komen al vind ik het dapper dat ze het proberen. Ik pas er hard voor iig. Die boete die je betaalt voor vervangen alleen al duurt me 3+ jaar om terug te verdien. En ik heb 2 dan die dingen nodig om genoeg te hebben. Dat is 2800 euro en dat is gewoon onacceptabel veel voor een thuisaccu.

Dat is een terugverdientijd van 25 jaar. Die levensduur hebben ze niet en dus niet rendabel en dan hebben we het niet eens over de gemiste rente van ruim 2500 over 25 jaar.

Ook de verspilling van stroom van 20% (ongeveer 100 kWh in mijn geval dus 23 euro x25 zou het nog slechter maken. Je kan letterlijk beter je geld op de bank zetten en met rente een deel van je e stroom rekening betalen.

Deze thuisaccu heeft dus hetzelfde probleem als alle andere. Jammer en wederom geen optie behalve als je niets om je geld geeft en alleen het probleem van rijke directeurtjes die niet geïnvesteerd hebben wil oplossen.

Het idee van een losse omvormer blijf ik interessant vinden dus hoop dat ze daar mee aan de slag gaan. (Of iemand anders)

[ Voor 67% gewijzigd door computerjunky op 25-06-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Remco2001 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:04:
Poll: De Homewizard Thuisbatterij. Heb jij 'm al besteld?
Na een uurtje met deze poll al 35 bestelde batterijen. Zegt natuurlijk weinig over hoeveel er daadwerkelijk besteld zijn, maar leuk om dit in te zien. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-09 20:18
Ik snap dat @HomeWizard_NL aangeeft dat je hem niet op commando kunt ontladen om met stroom te handelen. Maar ik vind het wel jammer dat je hem in de winter niet op het goedkoopste moment via het net kunt volladen en dan rustig over de hele dag op kunt gebruiken. Dan gebeurd er in die maanden tenminste ook wat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Ik was ook kritisch vanmorgen even. Bekijk het eens vanuit een andere invalshoek. Voorbeeld.

Ik verbruik gemideld een 8 kWh per dag. Daarvan haal ik in de avond en nacht altijd rond de 2 a 2.5 kWh uit het net. Die avond en nachturen dek ik nu af met de batterij van HW. Overdag springt hij bij als het bijvoorbeeld even bewolkt is en vrouwlief staat te koken of wassen. Komt het zonnetje terug of minder bewolking laden we gewoon weer bij. Maanden vol te houden. December is een wat lastigere maand. In de zomermaanden gaat er genoeg het net nog in. Nu kan ik daar een accu neerzetten van 10 kWh. Die is met 1 dag vol en zal ik nooit op verbruiken. Zeker omdat al omgeveer 30% van de opwek direct verbruikt wordt. Dat grote is leuk maar dan zal je moeten gaan handelen op onbalans. Anders haal je het er never nooit niet uit. Dit is voor mij even een leuke manier om ermee te spelen. De beste oplossing voor dit idee. Prijs. Ja had wat goedkoper gemogen. Somd moet je jezelf gewoon wat gunnen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-09 14:11
alwind schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:17:
Ik snap dat @HomeWizard_NL aangeeft dat je hem niet op commando kunt ontladen om met stroom te handelen. Maar ik vind het wel jammer dat je hem in de winter niet op het goedkoopste moment via het net kunt volladen en dan rustig over de hele dag op kunt gebruiken. Dan gebeurd er in die maanden tenminste ook wat.
Inderdaad dit lijkt me toch een fijne reden om een thuis batterij te gebruiken in de winter periode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Hopelijk kan dit ook snel naar België komen. Ik heb eigenlijk geen grote batterij nodig voor maximaal rendement, maar als je zoiets laat installeren, kost dat gewoon veel geld incl. de uren van de installateur en terug een extra keuring.
Met zo'n klein batterij'tje kan ik m'n nacht verbruik dekken in de zomer en de overtollige injectie opvangen in de winter. En doordat ik het zelf kan installeren, is de geïnstalleerde prijs/kWh niet te duur.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Broodro0ster schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:19:
Hopelijk kan dit ook snel naar België komen.
Hebben jullie geen P1 poort in de slimme meter?
Als de HomeWizard P1 meter werkt werkt deze batterij denk ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djneo-nl schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:19:
[...]

Inderdaad dit lijkt me toch een fijne reden om een thuis batterij te gebruiken in de winter periode
De capaciteit niet te groot nemen. Zonnepanelen zouden het moeten redden hier. Ligt ook een beetje per huishouding denk ik. Verbruik kun je sturen. Opbrengst zonnepanelen. Tjaaa was dat ook maar zo'n feest 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoevenpe schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:20:
[...]

Vanwege regelgeving nog niet naar België heb ik gelezen. Komt nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Maart.

Tsja dan wacht ik wel tot volgend jaar.
Wilde er 2 pre-orderen en november was nog te overzien.
Maart wordt daarvoor gewoon te lang.

Waarschijnlijk is er over een jaar wel gewoon voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

De rest van de producten geeft ondersteuning voor HA, zal hier toch ook wel voor komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
hoevenpe schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:20:
[...]

Jawel hoor. De HomeWizard P1 meter gebruik ik al bijna 2 jaar naar volle tevredenheid.
Maar in België zijn batterijen/zonnepanelen met een stopcontact verboden. Alles moet aangesloten worden op de meterkast en daarna verplicht gekeurd en aangegeven worden bij de netbeheerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:00
Maart duurt te lang. Bovendien is hij eigenlijk nog gewoon te duur. Ik lever van november t/m februari minder dag 30kWh terug per maand. Dat was nog zonder warmtepomp die ik inmiddels wel heb.... dus nu zal het nog minder zijn. In ga ik gemiddeld de accu dus niet elke dag vol krijgen.

Ik ga er nu vanuit dat ik 180 dagen per jaar de accu vol zou kunnen laden met zon en weer kan ontladen. Stel dat saldering weg is dan verdien ik daar misschien 15 cent per kWh op. Dat is dus nog geen 100 euro per jaar besparing. Nog geen business case dus.

Er zit een accu in die kostprijs zo'n 200 euro kost. Omvormer ook zo'n 100-150 euro. Dus een faire prijs om in de markt te zetten zou zo'n 500-600 euro zijn. Met zo'n bedrag begint het interessant te worden, nu niet.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Broodro0ster schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:29:
[...]

Jawel hoor. De HomeWizard P1 meter gebruik ik al bijna 2 jaar naar volle tevredenheid.
Maar in België zijn batterijen/zonnepanelen met een stopcontact verboden. Alles moet aangesloten worden op de meterkast en daarna verplicht gekeurd en aangegeven worden bij de netbeheerder.
Geldt dat niet vooral/alleen als je ook teruglevert met de batterij?

Met deze batterij blijft alles achter de meter en lijkt de netbeheerder er dus ook feitelijk niks mee te maken te hebben.

Ik heb er verder geen kennis over of ervaring mee. Maar dat is wel het grote verschil met bijna alle andere batterijen.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
ArthurMorgan schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:32:
[...]

Geldt dat niet vooral/alleen als je ook teruglevert met de batterij?

Met deze batterij blijft alles achter de meter en lijkt de netbeheerder er dus ook feitelijk niks mee te maken te hebben.

Ik heb er verder geen kennis over of ervaring mee. Maar dat is wel het grote verschil met bijna alle andere batterijen.
Volgens mij zijn de regels van toepassing zodra het aan het net gekoppeld is.
Op een 3 fase aansluiting ga je altijd gaan terug leveren naar het net om de algemene afname/injectie in balans te houden.
Ook duurt het altijd even voordat de batterij reageert. Als je net de TV uitzet, zal de batterij mogelijks pas reageren na 10 seconden en heb je dan even geinjecteerd op het net.

Ik vrees dat er versoepeling moet komen van uit de overheid/netbeheerder voordat deze toestellen toegelaten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Broodro0ster schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:38:
Ook duurt het altijd even voordat de batterij reageert. Als je net de TV uitzet, zal de batterij mogelijks pas reageren na 10 seconden en heb je dan even geinjecteerd op het net.
Maar je hebt toch ook panelen?
Dan valt die minimale teruglevering niet op naast je PV teruglevering.

Vermoed dat een hoop kaaskoppen naar de geest van de regel kijken en gewoon bestellen... :P

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
hoevenpe schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:03:
@HomeWizard_NL
Volgens mij is het vanavond tijd voor een fles bubbels, jullie hebben een nieuwe markt aangeboord... _/-\o_

Thuisbatterij voor de gewone man (m/v) met panelen, door de gemiddelde schoonmoeder te installeren. Hadden jullie deze stormloop verwacht of zelf ook nog aan met de ogen aan het knipperen?
Tja, we hadden er een hoop van verwacht, anders ga je een jarenlang ontwikkeltraject niet in. Maar dit hadden wij zeker niet op de eerste dag verwacht. :+

De langere levertijd is voornamelijk de toelevering van grondstoffen. Hoe meer pre-orders, hoe meer we kunnen anticiperen op de vraag. De verwachting is dan ook dat als ze eindelijk direct uit voorraad leverbaar zijn, ze ook weer heel snel uitverkocht zijn. Met een pre-order heb je hem natuurlijk altijd eerder dan afwachten.

[ Voor 21% gewijzigd door HomeWizard_NL op 25-06-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:54
Canis Lupus schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:41:

Helaas is het geen bijdrage aan een stukje groen. Je neemt er een produkt bij met ecologische footprint van 900 kg CO2
Die groene opwek die je niet direct zelf gebruikt wordt nu in je buurt gebruikt. De batterij zorgt niet voor een toename van groene energie.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben benieuwd ik was er op tijd bij voor de November levering.

Net overigens proberen contact te maken met de klantenservice.
Die chat bot is echt mijn ding niet. _O-
Morgen reactie via de mail geloof ik..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat de batterij voor impact heeft op b.v. de zonverbruik grafiek. Daar zie je nu het paarse deel voor import van net....als dit door de accu wordt geleverd hoe ziet het er dan uit? een ander kleurtje en evt gecombineerd met import indien nodig? of valt het paarse deel simpelweg weg?

Ook voor het turquise deel, wordt deze grafiek simpelweg hoger voor het laden van de accu of ga je dit apart zien in deze grafiek?

@HomeWizard_NL zijn hier screenshots van te delen of is dit nog niet helemaal uit ontworpen nog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
De batterij staat er al wel tussen.
Ik ben benieuwd helaas pas in November.
Ook wat uit te lezen is in Home Assistant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Si6hdLgRl5hscGDPbmc3xfG9W0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJU7qwYNybLnEKHZfbaAaKAt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:06
ArjoK schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:07:
[...]

Helaas is het geen bijdrage aan een stukje groen. Je neemt er een produkt bij met ecologische footprint van 900 kg CO2
Die groene opwek die je niet direct zelf gebruikt wordt nu in je buurt gebruikt. De batterij zorgt niet voor een toename van groene energie.
Je persoonlijke voetprint was een uitvinding van BP. Ik doe het zodat ik voor een leuke prijs een leuke backup heb van mijn belangrijkste apparaten in huis.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvanderploeg
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-08 15:31
Ecological schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:32:
[...]

Je persoonlijke voetprint was een uitvinding van BP. Ik doe het zodat ik voor een leuke prijs een leuke backup heb van mijn belangrijkste apparaten in huis.
Hij is helaas niet te gebruiken als backup:
Wat gebeurt er als de stroom uitvalt?
Als de stroom in je woning uitvalt, schakelt de batterij óók uit ter beveiliging. Dit is om te voorkomen dat bij werkzaamheden alsnog stroom op de installatie staat. De batterij kan – zoals de meeste thuisbatterijen – niet gebruikt worden als een noodstroomvoorziening. Batterijen gebruiken als noodstroomvoorziening is in veel woningen kostbaar en complex omdat deze enkel als maatwerk per woning geïnstalleerd kunnen worden met de juiste beveiligingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

peterbier schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:31:
De batterij staat er al wel tussen.
Ik ben benieuwd helaas pas in November.
Ook wat uit te lezen is in Home Assistant.
[Afbeelding]
Hopelijk komt er voor die tijd al een (gebruikers)review (Ketel Klets?). Er zijn blijkbaar tenslotte al beta-testers die ‘m in juli al ontvangen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:25
RaymondD schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:31:

Er zit een accu in die kostprijs zo'n 200 euro kost. Omvormer ook zo'n 100-150 euro. Dus een faire prijs om in de markt te zetten zou zo'n 500-600 euro zijn. Met zo'n bedrag begint het interessant te worden, nu niet.
Dus jij gaat ook bij de bakker klagen omdat het deeg van zijn brood en de kosten om het te bakken samen veel lager dan de prijs van het brood in de winkel zijn? Ontwikkelkosten, marktonderzoek, productie van de shell, service, support, personeel, marketing etc. moeten ook allemaal betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
basvanderploeg schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:36:
[...]

Hij is helaas niet te gebruiken als backup:

[...]
Oh….. damn! UPSen zijn best wel goedkoop, ik hoop dat ze dit nog toevoegen.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ecological schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:50:
[...]

Oh….. damn! UPSen zijn best wel goedkoop, ik hoop dat ze dit nog toevoegen.
Ook voor dit soort vermogens?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Ik ben wel benieuwd hoe deze batterij het gaat afvlakken.
Dat de P1 meter op 0 komt.
Bij mij is dat de P1 meter het eens in de 10 seconden door geeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vYL1jXYWEDmeAhVvLqJ7h7A0Y0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fAZCKaPomYeA71BrDCj1NMxC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

peterbier schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:57:
[Afbeelding]
@peterbier
Je levert nu ca. 2100 W terug en verbruikt 1100 W, dus met twee accu’s kun je dit prima aan, toch?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie altijd dat het een beetje na ijlt.
Als de zon er door komt heb je even een piek in het verbruik, althans ik in ieder geval..
Die piek van 3000 watt in onderstaande screenshot van nu is er helemaal niet.
Op de één of andere manier hobbelt die data wat achter elkaar aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zV2HPgUN4modd5vnfu6iYSexfNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8S9C9ULiaYoSQ5sln1NPJBb4.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Hippe Lip schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:59:
[...]

@peterbier
Je levert nu ca. 2100 W terug en verbruikt 1100 W, dus met twee accu’s kun je dit prima aan, toch?
Helaas.
Nacht verbruik ongeveer 10kw.
Totaal dag verbruik ruim 20kw. (Zonder panelen)
Dat is heel zuinig voor hier.
Zwembad in de kelder heb ik uit gezet.
Zeer groot huis.
Deze batterij is voor mij een beetje hobby.
Zonnepanelen wil ik nog 20 bij leggen. (Installeer ik zelf)
Ik heb er nu 10 in bedrijf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4Oz2ENGFrnH_slmPLNVZLY7lZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zL3LtjZIIe6vHeJetQdR4LjW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door peterbier op 25-06-2024 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
Hippe Lip schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:55:
[...]

Ook voor dit soort vermogens?
De UPS die nu naast mijn computer staat was ongeveer 130 euro, kan 1200w aan. Ik had hier zelfs nog wel wat meer voor betaald. Ik hoef niet terug te leveren, maar gewoon werken met een stopcontact zou al top zijn.

@peterbier Je doet je naam eer aan met het kratje bier. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Ecological op 25-06-2024 18:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
peterbier schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 18:06:
[...]

Helaas.
Nacht verbruik ongeveer 10kw.
Totaal dag verbruik ruim 20kw. (Zonder panelen)
Dat is heel zuinig voor hier.
Zwembad in de kelder heb ik uit gezet.
Zeer groot huis.
Deze batterij is voor mij een beetje hobby.
Zonnepanelen wil ik nog 20 bij leggen. (Installeer ik zelf)
Ik heb er nu 10 in bedrijf.
[Afbeelding]
Je verbruikt 2,5 keer zoveel als het gemiddelde. Dus niet heel raar dat je hier niets aan hebt.
Een continue verbruik van 1kWh is uitzonderlijk, niet gek dat je daar ook 'uitzonderlijke' producten voor nodig hebt. Niet de markt die homewizard probeert te bedienen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:52

Pixelmagic

Ubergeek

RaymondD schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:31:
Maart duurt te lang. Bovendien is hij eigenlijk nog gewoon te duur. Ik lever van november t/m februari minder dag 30kWh terug per maand. Dat was nog zonder warmtepomp die ik inmiddels wel heb.... dus nu zal het nog minder zijn. In ga ik gemiddeld de accu dus niet elke dag vol krijgen.

Ik ga er nu vanuit dat ik 180 dagen per jaar de accu vol zou kunnen laden met zon en weer kan ontladen. Stel dat saldering weg is dan verdien ik daar misschien 15 cent per kWh op. Dat is dus nog geen 100 euro per jaar besparing. Nog geen business case dus.

[sarcasm=on]
Dan zie ik graag jouw website tegemoet en koop er dan ook graag een bij jou, blijkbaar snap je er meer van dan de mensen van HomeWizard, dat zijn geldwolven die de prijs 2-3 keer over de kop gooien...[/off]

Natuurlijk zal het goedkoper kunnen, zeker als er meerdere aanbieders zijn met een vergelijkbaar product. Als ik zie wat er vandaag met deze intro gebeurd krijg ik de indruk dat er geen anderen zijn, mogelijk wel met delen die je zelf moet samenstellen maar niet een stekker-er-in-en-klaar product. Ik ben benieuwd of anderen het ook aan gaan bieden en of die wel snel kunnen leveren. De batterij markt lijkt wat over verhit dus iedereen zal willen kopen en weinig kunnen leveren, dat doet iets met de prijs.

Ik ben er vandaag ingestapt in ieder geval, niet voor de tvt maar gewoon omdat het kan en ik het leuk vind. Ben erg benieuwd naar opkomende integraties in b.v Home Assistant en de mogelijkheid zelf te gaan bepalen wanneer er geladen gaat worden.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
IJsbeer schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 18:12:
[...]

Je verbruikt 2,5 keer zoveel als het gemiddelde. Dus niet heel raar dat je hier niets aan hebt.
Een continue verbruik van 1kWh is uitzonderlijk, niet gek dat je daar ook 'uitzonderlijke' producten voor nodig hebt. Niet de markt die homewizard probeert te bedienen.
Dat die batterij niet de juiste capaciteit heeft voor mijn installatie houdt niet in dat HomeWizard niet geschikt is.
Het is een prima product.
Zo zijn deze kWh meters ook prima te gebruiken.
En misschien wel 6 van deze batterijen verdeeld per 2 batterijen op elke fase.
Ik zie dit nu als een hobby en heb er 1 besteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2h1Fr7DmQWPGl_WsrqMudlznl2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQ9uh9gX7yGngptO6UCjmNff.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door peterbier op 25-06-2024 18:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19:26
Ingetekend voor drie stuks, elke fase één.

Wederom een mooi en handig product om je energieverbruik beter naar je hand te zetten.
Geen haast aan deze zijde, nog twee jaar salderen is nog altijd het voordeligst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johndoe73
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 19:54
Moeten we dit topic weer proberen te beperken tot de P1 meter en de thuis batterij bespreken op Het HomeWizard Plug-In Battery topic ?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
johndoe73 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 18:43:
Moeten we dit topic weer proberen te beperken tot de P1 meter en de thuis batterij bespreken op Het HomeWizard Plug-In Battery topic ?
Waarom?

Vond dit meer "Het grote Homewizard topic", lekker handig alles bij elkaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tijd voor een titel change op dit topic inderdaad

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• johndoe73
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 19:54
Wat mij betreft ook prima om dit topic te hernoemen en wat te verruimen. Maar nu is het wat verwarrend met een los topic voor de batterij en een topic voor de P1 waar het nu vooral over de batterij gaat/

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Ik zou het in één topic proberen te houden.

Het grote homewizard energie monitoring en opslag topic.

Of iets in die trend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Ecological schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 18:12:
[...]

De UPS die nu naast mijn computer staat was ongeveer 130 euro, kan 1200w aan. Ik had hier zelfs nog wel wat meer voor betaald. Ik hoef niet terug te leveren, maar gewoon werken met een stopcontact zou al top zijn.

Een ups is natuurlijk een heel ander apparaat als de HomeWizard batterij.
Een ups zit vaak een loodaccu in en die is klein.
Het is dan een backup voor een computer.
De tijd dat een pc kan werken is beperkt. (Op een ups bij stroomuitval)
Voordeel van een ups dat deze ook overspanning kan afvangen.
En bij dippen bij kan schakelen.
Ik heb dan voor mijn Synology ds1520+ ook een ups voor staan.
Dat is een kleine van 900watt.
Maar daar zit maar een 7 ampère loodaccu in.
Dat een ups dat vermogen kan leveren is maar voor hooguit een paar minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Broodro0ster schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:36:
Als jullie kwartier data kunnen exporteren van de digitale meter, dan kun je mogelijks deze website gebruiken om TVT te berekenen: https://mijn-thuisbatterij.be/

Voor België werkt het in ieder geval. In België betalen we wel geen boete om stroom terug te leveren, maar wij salderen hier ook niks meer. Alle afgenomen elektriciteit betaal je aan vol tarief en voor injectie krijg je een peulschil.

In mijn geval zou de TVT van zo'n kleine HW batterij 8-9 jaar zijn aan de huidige stroomprijzen. In de zomer zou deze batterij mijn nacht verbruik dekken en in het tussen seizoen de helft van m'n nacht verbruik.
Alleen jammer dat dit nog niet voor Belgen verkocht wordt. Maar ik denk dat het niet ook niet mag?
In België mag je om te beginnen al geen stekkerbatterij parallel aansluiten met het net.
Ik woon ook in België (en saldeer al jaren niet meer maar dat is een eigen keuze want wie nog PV heeft en een analoge meter mag wel nog zijn eigen opwek op jaarbasis salderen en wie een digitale meter heeft saldeert niet maar betaalt ook geen terugleverboetes) en de stroom die ik nog afneem van het net kost een 14 cent (een 21 cent all in) en die ik terug zet op het net levert me netto 7,5 cent/kWh op.
Dat zou ik nu niet precies een peulschil noemen. Voor iedere 3 kWh die ik tussen maart en november op het net zet kan ik tussen november en maart een kWh terug van het net halen (momenteel lever ik op jaarbasis 4,4 meer stroom aan het net terug dan dat ik ervan afneem, dat zit dus wel goed).

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 25-06-2024 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
peterbier schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:47:
[...]

Een ups is natuurlijk een heel ander apparaat als de HomeWizard batterij.
Een ups zit vaak een loodaccu in en die is klein.
Het is dan een backup voor een computer.
De tijd dat een pc kan werken is beperkt. (Op een ups bij stroomuitval)
Voordeel van een ups dat deze ook overspanning kan afvangen.
En bij dippen bij kan schakelen.
Ik heb dan voor mijn Synology ds1520+ ook een ups voor staan.
Dat is een kleine van 900watt.
Maar daar zit maar een 7 ampère loodaccu in.
Dat een ups dat vermogen kan leveren is maar voor hooguit een paar minuten.
En ik vind het jammer dat de homewizard batterij op dit moment deze functionaliteit niet heeft. Het klopt niet dat het heel ander apparaat is, kijk maar naar Anker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:48
peterbier schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:57:
[Afbeelding]
Daar ben ik ook benieuwd naar. In een extreem geval kan bijvoorbeeld de boiler aan gaan 1 seconde na het meetmoment, dan heeft hij 9 seconden geen stroom van de accu omdat die niet weet dat de boiler aan is. Andersom natuurlijk ook, als de boiler uit gaat net na een meetmoment.
Nou valt dat in het totale verbruik vast wel mee maar je krijgt zo wel vreemde pieken en dalen in je verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
Ecological schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:27:
[...]

En ik vind het jammer dat de homewizard batterij op dit moment deze functionaliteit niet heeft. Het klopt niet dat het heel ander apparaat is, kijk maar naar Anker.
Kunnen we een hele discussie over maken.
Het is echt totaal anders.
Een ups is gewoon een backup voor apparatuur die op de ups aangesloten apparaten. (Voor heel tijdelijk)
De HomeWizard batterij pakt het overtollige zonnestroom en gebruikt dit voor later.
Je mag dit echt niet zien als een soort powerbank.
Totaal verschillende producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 09:03

3raser

⚜️ Premium member

Ecological schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 18:12:
[...]

Beetje offtopic, maar ik zag toevallig van de week deze Fossibot F2400 accu met ups functie. Maar dat doet natuurlijk niets aan je energieverbruik, tenzij je zelf de stekker eruit trekt en hem op de accu laat draaien. Het zijn totaal verschillende doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
IvoB2 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:12:
[...]

In België mag je om te beginnen al geen stekkerbatterij parallel aansluiten met het net.
Ik woon ook in België (en saldeer al jaren niet meer maar dat is een eigen keuze want wie nog PV heeft en een analoge meter mag wel nog zijn eigen opwek op jaarbasis salderen en wie een digitale meter heeft saldeert niet maar betaalt ook geen terugleverboetes) en de stroom die ik nog afneem van het net kost een 14 cent (een 21 cent all in) en die ik terug zet op het net levert me netto 7,5 cent/kWh op.
Dat zou ik nu niet precies een peulschil noemen. Voor iedere 3 kWh die ik tussen maart en november op het net zet kan ik tussen november en maart een kWh terug van het net halen (momenteel lever ik op jaarbasis 4,4 meer stroom aan het net terug dan dat ik ervan afneem, dat zit dus wel goed).
Net mijn afrekening van Ecopower gehad. 27.5cent/kwh all in als ik het uitreken (zonder injectie te verrekenen) met 3.6kW facturatiepiek. Das factor 3.5x.
Na verrekening van de injectie betaal ik 18.7cent/kwh all-in. Wij injecteren iets meer dan dat we afnemen.
Een thuis klassieke thuisbatterij is voor mij niet rendabel. Teveel afname in de winter en te weinig is de zomer. Een 3kWh batterij is wel interessant voor mij moest ik ze zelf kunnen installeren. Met installatie kost weer te duur per kWh.

Maar ik weet dat zo’n stekker dingen bij ons niet zijn toegelaten. Ik wacht de toekomst af, voorlopig klaag ik niet. Ik ben 50% zelfvoorzienend en mijn vergoeding voor de EV dekt ruim mijn jaarafrekening. En dat zonder er een sport van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
hoevenpe schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:41:
[...]

Maar je hebt toch ook panelen?
Dan valt die minimale teruglevering niet op naast je PV teruglevering.

Vermoed dat een hoop kaaskoppen naar de geest van de regel kijken en gewoon bestellen... :P
Maar ze zien dan wel in de zomer dat je amper nog afname hebt. Geen idee als je dan controle zou krijgen, maar er staan allesinds boetes op.
Ik ga in ieder geval het risico niet lopen en wacht rustig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:32:
[...]

Betreft je bovenste vraag, hier zijn huidig geen plannen voor, intern gebruiken is altijd ''voordeliger'' dan terugleveren. Maar als je echt teveel opslag hebt staan is dit natuurlijk een voor de hand liggende vraag. Maar dan ligt het probleem eerder in dat je veel te veel opslag hebt staan :9

Ja een batterij kan meer dan 1x per dag vol. Bijvoorbeeld in de ochtend opladen, smiddag eitje bakken waar de batterij weer bijspringt, en vervolgens weer volladen ;)
Top, deze vraag had ik ook, maar dus al beantwoord. Dat zal ook de afname voor mij in de normale (niet dal-) uren minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:44

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Lees ik net in het andere topic dat er in België (door Leuvense studenten) een batterij verkocht wordt die wel een AC (en USB) aansluiting heeft en dan als power station gebruikt kan worden.
Ook plug en play van 800 W. Voor 1750 euro (P1 meter 50 euro)

https://www.mygrid.energy/shop

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@HomeWizard_NL een vervolgvraag hierop, in het onderstaande voorbeeld was het begin avond, laatste beetje licht/zon en m’n vriendin was aan het strijken met de stoomgenerator, elke keer als ze de knop van dat ding indrukt schiet het verbruik omhoog (en zou dan de accu gaan bijspringen straks) is dit korte aan en afschakelen slecht of schadelijk voor de omvormer of accu’s?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FD_tbpKL3RJdBQD5OoRLAb7NLZM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F9an6LrtsYtZ6WBoJHCY4AXl.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door gise op 25-06-2024 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
PeteSplit schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:00:
Lees ik net in het andere topic dat er in België (door Leuvense studenten) een batterij verkocht wordt die wel een AC (en USB) aansluiting heeft en dan als power station gebruikt kan worden.
Ook plug en play van 800 W. Voor 1750 euro (P1 meter 50 euro)

https://www.mygrid.energy/shop
Wel maar 1.5kWh ipv 2.7kWh. Prijs per kWh is dus een stuk duurder. En hoe vaak heb je een UPS nodig? Zeker als die maar 800W kan leveren, kan je er weinig mee denk ik.

Als je het als UPS wil gebruiken, kun je best een professionele installatie laten plaatsen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Broodro0ster schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:12:
[...]

Wel maar 1.5kWh ipv 2.7kWh. Prijs per kWh is dus een stuk duurder. En hoe vaak heb je een UPS nodig? Zeker als die maar 800W kan leveren, kan je er weinig mee denk ik.

Als je het als UPS wil gebruiken, kun je best een professionele installatie laten plaatsen denk ik.
Belangrijker ljkt me de quote: studenten. Van deze accu kun je ervan uitgaan dat ie nog jaren support krijgt en nog allerlei features erbij komen (EPEX bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Wanneer ik 's avonds wat ledlampen aan heb en TV kijk trek ik zo'n 260 / 300 watt (ligt eraan of de koelkast actief is of niet). Dus 800watt heeft voor mij een usecase voor een paar uur.

Kop koffie zetten, de magnetron aan of een wasje draaien gaat hem zelfstandig niet worden natuurlijk.
Het idee van overdag "bijspringen" tijdens zo'n intensief gebruikmoment (wat m'n 4 zonnepanelen ook sowieso niet trekken) is dan wél weer interessant.

'k Denk er nog even over na. Ben ook benieuwd naar eventuele terugverdientijd / berekeningen die erop losgelaten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Chris.nl schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:22:
Wanneer ik 's avonds wat ledlampen aan heb en TV kijk trek ik zo'n 260 / 300 watt (ligt eraan of de koelkast actief is of niet). Dus 800watt heeft voor mij een usecase voor een paar uur.

Kop koffie zetten, de magnetron aan of een wasje draaien gaat hem zelfstandig niet worden natuurlijk.
Het idee van overdag "bijspringen" tijdens zo'n intensief gebruikmoment (wat m'n 4 zonnepanelen ook sowieso niet trekken) is dan wél weer interessant.

'k Denk er nog even over na. Ben ook benieuwd naar eventuele terugverdientijd / berekeningen die erop losgelaten worden.
Misschien beter investeren in meer panelen indien mogelijk.
Zodat je eigen gebruik overdag op mindere zon dagen ook opwekt.
Een ideetje.
(Je moet niet alleen kijken wat het op de piek doet op een zonnige dag)

[ Voor 4% gewijzigd door peterbier op 25-06-2024 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
IJsbeer schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:20:
[...]

Belangrijker ljkt me de quote: studenten. Van deze accu kun je ervan uitgaan dat ie nog jaren support krijgt en nog allerlei features erbij komen (EPEX bijvoorbeeld).
Ik zou natuurlijk nooit zeggen dat het product geen support meer krijgen in de toekomst 8)7
Maar voor hetzelfde geld wordt het een flop en gaan ze failliet na 2 jaar. Dan is het gedaan met de jaren support.
HomeWizard heeft ook al mooie dingen bijigebouwd in hun soft de afgelopen tijd. Ik verwacht dat hun batterij ook slimmer zal worden in de toekomst.

Maar los daarvan zou ik de studenten hun batterij nooit willen gebruiken om te gaan spelen met dynamische tarieven. En dit is waarom:

2000euro voor 1.5kWh. 6000 cycli levensduur of 9000kWh. Dat maakt een prijs van 0,222euro/kWh bovenop de dynamische all-in prijs voor stroom die uit de batterij afgenomen wordt. De stroom moet dus al heeeeel goedkoop zijn daar voordeel mee te doen want de batterij stroom is gewoon al duur.
Zelfs als ik deze zou laden met zonnestroom komt dit duurder uit dan injecteren en laten terug afnemen aan een duurder tarief.
En met 1.5kWh spring je niet ver. Je kunt er uiteraard meer kopen, maar ik doe me alleen maar verlies als ik zo'n batterij zou kopen.

Stel dat HomeWizard ook dynamische tarieven gaat ondersteunen of ze gooien de API open naar read/write zodat je het via Home Assistant kan gaan sturen.
Dan krijg je deze berekening:
2.7kWh voor 1450euro. 6000 cycli = 16200kWh. Dat maakt een van 0,0895euro/kWh bovenop de dynamische prijs voor stroom die via de batterij verbruikt wordt. Hier is de batterij stroom een stuk goedkoper dan in het vorige voorbeeld en het wordt dus een stuk sneller rendabel.
Met zonnestroom wordt zo'n batterij al een stuk voordeliger en met dynamische tarieven op het nippertje. In België zit de ruwe stroomprijs nu op 10cent/kWh incl. BTW, maar zonder nettarieven en accijns die je altijd betaald. In mijn geval zou de ruwe stroomprijs incl. BTW dus 0 of negatief moeten zijn om er voordeel uit te halen.
En als de stroom negatief is op zonnige momenten, laden de batterijen op PV energie op. Enkel in de winter op winderige dagen in het weekend haal je daar mogelijks een beetje voordeel uit.
Ik kan beter mijn warmtepomp wat harder laten werken of mijn EV laten laden als de prijzen laag zijn dan het te bufferen in een batterij waardoor mijn winst verdampt wordt door afschrijving op de batterij.

En zo'n stopcontactje is leuk, maar wanneer ga je dit gebruiken? Je betaalt voor die extra features wat de prijs/kWh omhoog drijft waardoor de primaire business case niet meer voordelig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Chris.nl schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:22:

Kan het zijn dat je kWh verwart met kW?
Deze batterij heeft 800W vermogen, maar hij heeft 2,7kWh opslag. Zeg dat je daar zo'n 2,4kWh effectief van kan gebruiken (omzettingsverlies), dan heb je daar nog voldoende aan om die 260 tot 300W een uur of 8 a 9 te gebruiken. Er vanuit gaande dat het gevraagde vermogen in de nacht wat lager gaat worden, blijft er meer ruimte over.

Misschien heb ik je bericht verkeerd gelezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Sjamo schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 01:09:
[...]

Kan het zijn dat je kWh verwart met kW?
Deze batterij heeft 800W vermogen, maar hij heeft 2,7kWh opslag. Zeg dat je daar zo'n 2,4kWh effectief van kan gebruiken (omzettingsverlies), dan heb je daar nog voldoende aan om die 260 tot 300W een uur of 8 a 9 te gebruiken. Er vanuit gaande dat het gevraagde vermogen in de nacht wat lager gaat worden, blijft er meer ruimte over.

Misschien heb ik je bericht verkeerd gelezen :)
Ik had me idd deels even verwart met opslag/vermogen.

'k Doelde vooral op maximale vermogen. Een paar minuten koffie zetten kost bijvoorbeeld niet veel opslag, maar ivm maximale vermogen van 800w kan je dit maar deels vanaf zo'n batterij doen. (Terwijl lampen en TV+koelkast aan 100% met zo'n batterij afgevangen kan worden).

Zelfde voor 's avonds een wasje draaien, kost +/- 1kWh maar maxinaal gevraagde vermogen tijdens verwarmen water is meer dan 800watt. Maar doe ik wasje of koffie zetten terwijl de zon schijnt, dan kan ie (mooi) bijspringen waar m'n 4 zonnepanelen dat ook niet 100% trekken.

Met terugverdientijd doelde ik dan of/wanneer het loont zo'n ding in huis te halen.

[ Voor 9% gewijzigd door Chris.nl op 26-06-2024 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Laatst online: 20:38
reiniero schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:33:
[...]

Daar ben ik ook benieuwd naar. In een extreem geval kan bijvoorbeeld de boiler aan gaan 1 seconde na het meetmoment, dan heeft hij 9 seconden geen stroom van de accu omdat die niet weet dat de boiler aan is. Andersom natuurlijk ook, als de boiler uit gaat net na een meetmoment.
Nou valt dat in het totale verbruik vast wel mee maar je krijgt zo wel vreemde pieken en dalen in je verbruik.
Dat zijn oude slimme meters, dat is een kwestie van tijd tot ze allemaal vervangen zijn.

Vervelend voor de personen die er nog één hebben, maar dit probleem wordt iedere dag kleiner.
Broodro0ster schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 00:26:
[...]

Ik zou natuurlijk nooit zeggen dat het product geen support meer krijgen in de toekomst 8)7
Maar voor hetzelfde geld wordt het een flop en gaan ze failliet na 2 jaar. Dan is het gedaan met de jaren support.
HomeWizard heeft ook al mooie dingen bijigebouwd in hun soft de afgelopen tijd. Ik verwacht dat hun batterij ook slimmer zal worden in de toekomst.

Maar los daarvan zou ik de studenten hun batterij nooit willen gebruiken om te gaan spelen met dynamische tarieven. En dit is waarom:

2000euro voor 1.5kWh. 6000 cycli levensduur of 9000kWh. Dat maakt een prijs van 0,222euro/kWh bovenop de dynamische all-in prijs voor stroom die uit de batterij afgenomen wordt. De stroom moet dus al heeeeel goedkoop zijn daar voordeel mee te doen want de batterij stroom is gewoon al duur.
Zelfs als ik deze zou laden met zonnestroom komt dit duurder uit dan injecteren en laten terug afnemen aan een duurder tarief.
En met 1.5kWh spring je niet ver. Je kunt er uiteraard meer kopen, maar ik doe me alleen maar verlies als ik zo'n batterij zou kopen.

Stel dat HomeWizard ook dynamische tarieven gaat ondersteunen of ze gooien de API open naar read/write zodat je het via Home Assistant kan gaan sturen.
Dan krijg je deze berekening:
2.7kWh voor 1450euro. 6000 cycli = 16200kWh. Dat maakt een van 0,0895euro/kWh bovenop de dynamische prijs voor stroom die via de batterij verbruikt wordt. Hier is de batterij stroom een stuk goedkoper dan in het vorige voorbeeld en het wordt dus een stuk sneller rendabel.
Met zonnestroom wordt zo'n batterij al een stuk voordeliger en met dynamische tarieven op het nippertje. In België zit de ruwe stroomprijs nu op 10cent/kWh incl. BTW, maar zonder nettarieven en accijns die je altijd betaald. In mijn geval zou de ruwe stroomprijs incl. BTW dus 0 of negatief moeten zijn om er voordeel uit te halen.
En als de stroom negatief is op zonnige momenten, laden de batterijen op PV energie op. Enkel in de winter op winderige dagen in het weekend haal je daar mogelijks een beetje voordeel uit.
Ik kan beter mijn warmtepomp wat harder laten werken of mijn EV laten laden als de prijzen laag zijn dan het te bufferen in een batterij waardoor mijn winst verdampt wordt door afschrijving op de batterij.

En zo'n stopcontactje is leuk, maar wanneer ga je dit gebruiken? Je betaalt voor die extra features wat de prijs/kWh omhoog drijft waardoor de primaire business case niet meer voordelig is.
Je moet toch oppassen om de huidige situatie met dynamische tarieven te verwerken in je business case.

Er zitten in de zakelijke markt heel wat grote batterij projecten in het verschiet die in één klap een einde maken aan grote verschillen in de stroom prijs. Als consument ga je daar niet meer tussen komen!

https://nos.nl/artikel/24...-aan-gratis-elektriciteit

Als je dat ene park bedenkt, 7% van Nederland. Dat is immens groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Chris.nl schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 01:45:
[...]

Ik had me idd deels even verwart met opslag/vermogen.

'k Doelde vooral op maximale vermogen. Een paar minuten koffie zetten kost bijvoorbeeld niet veel opslag, maar ivm maximale vermogen van 800w kan je dit maar deels vanaf zo'n batterij doen. (Terwijl lampen en TV+koelkast aan 100% met zo'n batterij afgevangen kan worden).

Zelfde voor 's avonds een wasje draaien, kost +/- 1kWh maar maxinaal gevraagde vermogen tijdens verwarmen water is meer dan 800watt. Maar doe ik wasje of koffie zetten terwijl de zon schijnt, dan kan ie (mooi) bijspringen waar m'n 4 zonnepanelen dat ook niet 100% trekken.

Met terugverdientijd doelde ik dan of/wanneer het loont zo'n ding in huis te halen.
Apparaten moeten ook anders ontwikkelt gaan worden!

Mijn vaatwasser draait 4 uur, maar toch kortstondig op 2000Watt. Beter zou langer op een lager vermogen zijn!

Of een Quooker Combi plus slaat meerdere keren per uur voor een seconde of 6 aan, direct op 2200 Watt. Totaal kansloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Tweak_ers schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 03:37:
[...]

Apparaten moeten ook anders ontwikkelt gaan worden!

Mijn vaatwasser draait 4 uur, maar toch kortstondig op 2000Watt. Beter zou langer op een lager vermogen zijn!

Of een Quooker Combi plus slaat meerdere keren per uur voor een seconde of 6 aan, direct op 2200 Watt. Totaal kansloos
Je zou dus willen dat je vaatwasser voor langere periode stroom gaat opslaan op een eigen accu, en die eigen accu gebruikt om de piek op te vangen? Met andere woorden nog meer extra onderdelen, nog meer dat kapot kan gaan, nog meer dat slijt (zeker een kleine accu die een paarhonderd watt op kan slaan en bij iedere cyclus volledig ontladen wordt is niet bepaald slijtagevast).

Het is juist super dat deze apparaten dat niet doen en gewoon heel efficient hun energie gebruiken wanneer nodig en daarna uit gaan. Daar zijn ze expliciet voor ontworpen en is verreweg de beste keuze.
Als je zelf een echte thuisaccu hebt die gewoon 2-5kW kan leveren is dat ook totaal geen probleem.

Als je er voor kiest om wél een luxe Quooker te hebben maar dan voor zo'n tussenoplossing als deze te gaan dan ben je gewoon fout bezig. Deze plug-in accu is ideaal voor mensen die geen volwaardige thuisaccu kunnen aansluiten, maar is echt geen vervanging daarvan, want je zit gewoon met een bij wet bepaald limiet omdat deze niet op een eigen groep in de meterkast zit aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Tweak_ers schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 03:37:

Waarom is dat een probleem?

2000W voor 6 minuten of 200W een heel uur geeft grofweg dezelfde ontlading, voor je directverbruik maakt het weinig uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
Oon schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 04:19:
[...]

Je zou dus willen dat je vaatwasser voor langere periode stroom gaat opslaan op een eigen accu, en die eigen accu gebruikt om de piek op te vangen? Met andere woorden nog meer extra onderdelen, nog meer dat kapot kan gaan, nog meer dat slijt (zeker een kleine accu die een paarhonderd watt op kan slaan en bij iedere cyclus volledig ontladen wordt is niet bepaald slijtagevast).

Het is juist super dat deze apparaten dat niet doen en gewoon heel efficient hun energie gebruiken wanneer nodig en daarna uit gaan. Daar zijn ze expliciet voor ontworpen en is verreweg de beste keuze.
Als je zelf een echte thuisaccu hebt die gewoon 2-5kW kan leveren is dat ook totaal geen probleem.

Als je er voor kiest om wél een luxe Quooker te hebben maar dan voor zo'n tussenoplossing als deze te gaan dan ben je gewoon fout bezig. Deze plug-in accu is ideaal voor mensen die geen volwaardige thuisaccu kunnen aansluiten, maar is echt geen vervanging daarvan, want je zit gewoon met een bij wet bepaald limiet omdat deze niet op een eigen groep in de meterkast zit aangesloten.
Ik gok dat hier niet een vaatwasser met een accu bedoeld werd maar een vaatwasser of wasmachine die niet 1 minuut 2000W verbruikt maar bijvoorbeeld 4 minuten 500W.
Het grote voordeel daarvan is dat het verbruik overdag veel eerder gedekt wordt door eigen opwek, maar ook dat het makkelijker binnen het vermogen van een thuisbatterij valt.

En een thuisbatterij met een vermogen van 800W is in mijn ogen niet minder echt dan 1 met 2000W.

Ik heb begrepen dat de 800W niet alleen als voordeel heeft dat het apparaat via een stekker ingeplugd kan worden, maar ook dat het minder verlies draait wanneer je op een laag vermogen draait dan een batterij met een vermogen van 2000W. Ik vind dat een fors voordeel.

Wij verbuiken in de nacht een groot deel van het jaar niet meer dan 70W tot 125W (afhankelijk van de koelkast en vriezer).
Een totaal verbruik over de nacht van tussen 1 en 2kWh. Voor ons is deze batterij perfect. En ik denk dat veel mensen in de buurt zitten van ons verbruik.

Ik meen dat het gemiddeld verbruik per jaar op rond de 3500kWh zit in Nederland?
Dat hier op Tweakers verhoudingsgewijs veel mensen zitten met een jaarverbruik van 10.000kWh en soms bijna het dubbele, maakt dat niet de norm. Bovendien denk ik dat mensen met zo'n hoog verbruik vaak ook wel de weg kennen naar batterijen met specificaties die beter bij hun situatie passen. Deze batterij lijkt nou juist ontworpen voor een compleet andere doelgroep, en ik vind het super.

Ik had grote twijfels bij wat gisteren gepresenteerd zou worden, zowel qua specificaties als prijs, maar op beide gebieden heeft deze batterij mijn verwachtingen overtroffen. Nu nog hopen dat het apparaat in de praktijk net zo goed is als, wat mij betreft op papier :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Sjamo schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 06:11:
[...]

Ik gok dat hier niet een vaatwasser met een accu bedoeld werd maar een vaatwasser of wasmachine die niet 1 minuut 2000W verbruikt maar bijvoorbeeld 4 minuten 500W.
Het grote voordeel daarvan is dat het verbruik overdag veel eerder gedekt wordt door eigen opwek, maar ook dat het makkelijker binnen het vermogen van een thuisbatterij valt.
Heel leuk, maar een vaatwasser heeft nou eenmaal bepaalde dingen (zoals water verwarmen) die die 2000W nodig hebben, dus het is vele malen efficienter om dan gewoon even 2000W erin te pompen dan om dat over lagere periode op 500W te doen, en voor veel dingen zou je alleen toch hetzelfde effect kunnen behalen door dan een accu in de vaatwasser te bouwen die over langere tijd genoeg enervie verzamelt om even die 2000W te kunnen gebruiken.

Letterlijk het enige nadeel van hoe het nu werkt is dat je een tijdelijke piekbelasting hebt; alles, maar dan ook écht álles is hier op voorbereid; zolang die piekbelasting niet te lang aanhoudt kun je flink wat vermogen even afvangen.

De enige situatie waar dit niet in kan is als je deze piek volledig wil afvangen met een omvormer die hier niet voor gemaakt is (bijv. een micro-omvormer in zo'n plug-in batterij, of als je volledig off-grid woont maar gewoon dom genoeg bent geweest om hier geen rekening mee te houden).

We hebben het over letterlijk minder dan een paar cent aan verbruik dat je dan toch even van het net plukt om die piek op te vangen, ik zou zeggen wees blij dat we in Nederland zo'n degelijk stroomnet hebben en dat gewoon kan. Volledig off-grid gaan we allemaal voorlopig toch nog niet, en dat is ook totaal niet het doel van deze accu (want als je volledig off-grid wil heb je heel wat meer capaciteit nodig dan de max. die deze op kunnen slaan).

Neemt niet weg dat het leuk zou zijn om ook zo'n piek op te vangen, maar dan moet je maar gewoon een echte accu installeren. Het probleem zit 'm echt niet in de wasmachine die even een hogere piek heeft, er is nou eenmaal door de natuur bepaald dat het efficienter is om een korte piek te hebben om iets aan te zwengelen dan dat over een langere tijd te verspreiden. Er zijn wel wasmachines en zelfs drogers die gemaakt zijn voor campers en hier rekening mee houden, maar die zijn duur, klein, en heel veel minder efficient hierdoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
hoevenpe schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 06:06:
[...]

Waarom is dat een probleem?

2000W voor 6 minuten of 200W een heel uur geeft grofweg dezelfde ontlading, voor je directverbruik maakt het weinig uit.
Omdat een uur lang 200Watt veel beter is af te vangen met een accu.
Deze accu van HomeWizard kan 800Watt afgeven.

Maar een Quooker kan geen enkele accu normaal op schakelen. 6 seconden 2200 Watt. Welk nut heeft dat?
Zet dan de thermostaat iets lager en zet dat element iets langer aan.

Of een dubbel element. Één van 1600Watt en één van 500Watt.

Gebruik je die van 500Watt om water op temperatuur te houden.
En beide als men kokend water tapt. Maar dat gebeurt maar een paar keer per dag.

Ik merk ook dat sinds we naar 3 fase zijn gegaan dit meespeelt met de verdeling per fase. Al die piek belastingen moet je verdelen. Maar je ontkomt niet aan het overdimensineren per fase. Ben blij dat de condensdroger van 2500Watt is vervangen door een WP droger van 700Watt. Duurt wat langer, maar liever langer een lagere belasting, dan hogere pieken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjamo
Oon schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 07:12:
[...]

Heel leuk, maar een vaatwasser heeft nou eenmaal bepaalde dingen (zoals water verwarmen) die die 2000W nodig hebben, dus het is vele malen efficienter om dan gewoon even 2000W erin te pompen dan om dat over lagere periode op 500W te doen, en voor veel dingen zou je alleen toch hetzelfde effect kunnen behalen door dan een accu in de vaatwasser te bouwen die over langere tijd genoeg enervie verzamelt om even die 2000W te kunnen gebruiken.

Letterlijk het enige nadeel van hoe het nu werkt is dat je een tijdelijke piekbelasting hebt; alles, maar dan ook écht álles is hier op voorbereid; zolang die piekbelasting niet te lang aanhoudt kun je flink wat vermogen even afvangen.

De enige situatie waar dit niet in kan is als je deze piek volledig wil afvangen met een omvormer die hier niet voor gemaakt is (bijv. een micro-omvormer in zo'n plug-in batterij, of als je volledig off-grid woont maar gewoon dom genoeg bent geweest om hier geen rekening mee te houden).

We hebben het over letterlijk minder dan een paar cent aan verbruik dat je dan toch even van het net plukt om die piek op te vangen, ik zou zeggen wees blij dat we in Nederland zo'n degelijk stroomnet hebben en dat gewoon kan. Volledig off-grid gaan we allemaal voorlopig toch nog niet, en dat is ook totaal niet het doel van deze accu (want als je volledig off-grid wil heb je heel wat meer capaciteit nodig dan de max. die deze op kunnen slaan).

Neemt niet weg dat het leuk zou zijn om ook zo'n piek op te vangen, maar dan moet je maar gewoon een echte accu installeren. Het probleem zit 'm echt niet in de wasmachine die even een hogere piek heeft, er is nou eenmaal door de natuur bepaald dat het efficienter is om een korte piek te hebben om iets aan te zwengelen dan dat over een langere tijd te verspreiden. Er zijn wel wasmachines en zelfs drogers die gemaakt zijn voor campers en hier rekening mee houden, maar die zijn duur, klein, en heel veel minder efficient hierdoor.
Leuk dat je de waterkoker noemt. Wij hebben dus een waterkoker gekocht die verwarmt op 800W, waarmee we op zondagochtend bijna altijd met ons thee- en koffiewater binnen eigen opwek vallen :)
We hebben specifiek een eboiler gekozen die verwarmt op 1000 tot 1100W.

Beide niet omdat het grid het niet aan zou kunnen, maar omdat we daarmee meer direct verbruik krijgen, dus minder afname van het net.
Onze nieuwe wasmachine (miele) maakt beslist minder hoge pieken in het verbruik. Erg praktisch voor minder belasting van het net.

Technische haalbaarheid is niet altijd het doel.

En wederom zeg je dat dit geen echte accu is. Ik vind het als zeggen dat wat in mijn zaklamp zit geen echte batterij is. Als zeggen dat een fiat 500 geen echte auto is omdat hij minder snel optrekt dan een Porsche (in de meeste gevallen?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Oon schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 07:12:
[...]

Nou ja, wij hadden Stedin over de vloer voor de overgang naar 3x25A en die vertelde dat er steeds meer meldingen komen dat er fases uit zijn geklapt. Als ik mijn eigen rijtje erbij pak:
- 16A laadpaal
- 16A oven
- 16A oven combi
- 16A Kookplaat
- 16A Kookplaat
- 10A Quooker
- 10A vaatwasser
- 10A wasmachine

Dan heb ik nu al 2 fases op 40A en 1 fase op 26A gedimensioneerd, waarbij ik dus met overige verbruikers, drogers, (spel)computers, airco’s en warmtepompen nog geen rekening heb gehouden.

Ik vond de verdeling echt een puzzel. Je wil niet moeten zeggen: vaatwasser en oven 1 mogen nooit tegelijk aan.
Of alle tv’s en (spel)computers moeten uit als de wasmachine en de over tegelijk aanstaan.

Ik zie echt hele grote meerwaarde op langduriger op lager vermogen verwarmen.

Onze ovens hebben dat ook en die heb ik nu dus samen met de kookplaat over 2 fases verdeeld. De snel verwarmen functie vraagt 16A en de normaal verwarmen functie zo’n 10A. Daar zitten dus twee verwarmingselmenten in. Als we de kookplaat en de oven tegelijk gebruiken, zet ik snel verwarmen altijd uit.

Ik heb dat eerst allemaal met HomeWizard sockets gemeten en daarna de verdeling gedaan over de fases.
Pagina: 1 ... 118 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic