Caayn schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:34:
[...]
Als het een kleine, betaalbare, makkelijk zelf te ïnstalleren thuisbatterij wordt heb ik opzich wel interesse.
In grote thuisaccu's heb ik geen interesse maar wat sluipverbruik opvangen vindt ik dan wel prima.
Sluipverbruik neemt normaal gezien maar een fractie voor zijn rekening van het totale verbruik.
Iedereen die al gebruik maakt van HW zou daar dan ook al inzicht in moeten hebben en de nodige maatregelen kunnen nemen om dat tot een terug minimum te brengen.
Het sluipverbruik (zonder PV en zonder thuisaccu want die verbruiken uiteraard ook extra energie) bedraagt nu een 50 W. Op jaarbasisis dat een 438 kWh of een netkostprijs van een 92 euro.
Een accu genereert uiteraard zelf geen extra gratis elektriciteit. Wanneer je bv. PV hebt en dit in je accu kan opslaan dan is de kostprijs daarvan een 7,5 cent + 20% = 9 cent/kWh. Wanneer de accu een extra sluimerverbruik van gemiddeld 20W genereert dan is dat op jaarbasis 175 kWh.
Dat kost je dan een 16€. Voor je oorspronkelijke 438 kWh betaal je dan 39€ ipv 92€.
Verhoog je dat met de extra energiekost van de accu zit je op 55 €.
Indien je inzet op besparing op sluimerverbruik heb je jaarlijks dus een besparing van een 37€ bereikt.
Wanneer je accu een 15 jaar meegaat is de totale besparing 555 €.
De thuisaccu mag je dan al niet meer dan 555 € kosten om break even te spelen op 15 jaar.
Een stekkeraccu zou idd tot de mogelijkheden kunnen behoren.
Ik woon in België en heb die mail niet ontvangen. Logisch want in België is een stekkeraccu tot op heden verboden.
[
Voor 5% gewijzigd door
IvoB2 op 18-06-2024 17:14
]