Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timv37
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-05 16:03
Zijn er hier meer mensen die na updaten van de P1 meter naar v5.13 problemen hebben met uitlezen? Heeft 1,5 a 2 jaar naar volle tevredenheid gedraaid. Nu een dag of twee over op de nieuwe firmware en al meerdere malen een rode meter :-( Na resetten draait deze weer heel even (exacte tijd onbekend) om weer terug te gaan naar rood.

*edit; wifi verbinding ten alle tijden 100% volgens de app.

[ Voor 8% gewijzigd door Timv37 op 17-06-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Sinds het weekend heb ik een HWE-SKT-21-E energy socket. Die werkt prima wanneer ik hem verbind met mijn guest netwerk, maar doet helemaal niets met mijn iot netwerk. Ze zitten op hetzelfde AP, het is alleen een ander SSID.

De instellingen zijn ook iets anders, mijn guest netwerk ondersteunt naast 2.4 GHz ook 5 GHZ en wifi6. Het IoT netwerk heeft alleen ondersteuning voor 2.4 GHz wifi4/5. Beide netwerken hebben volledige internet toegang.

De P1 meter draait al tijden zonder problemen op het IoT netwerk.

Iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jillesv1980
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-03 14:37
Timv37 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:25:
Zijn er hier meer mensen die na updaten van de P1 meter naar v5.13 problemen hebben met uitlezen? Heeft 1,5 a 2 jaar naar volle tevredenheid gedraaid. Nu een dag of twee over op de nieuwe firmware en al meerdere malen een rode meter :-( Na resetten draait deze weer heel even (exacte tijd onbekend) om weer terug te gaan naar rood.

*edit; wifi verbinding ten alle tijden 100% volgens de app.
Hier ook hetzelfde probleem en ben eigenlijk blij dat ik dit lees. Afgelopen week is hier een warmtepomp aangesloten waarbij ook krachtstroom is toegevoegd aan de meterkast. Vanaf dat moment problemen met de Homewizard P1. Ik kon het al moeilijk rijmen dat het iets met de aanpassingen in de meterkast te maken zou kunnen hebben aangezien het “P1-gedeelte” verzegeld is. Maar ja het was het enige wat gewijzigd was.

Nu ik dit lees denk ik dat het dan toch met een update van het apparaatje zelf te maken heeft. Ik zal ook eens melding bij HomeWizard zelf gaan maken.

Zijn er nog meer mensen met gelijksoortige problemen?
Nog een andere vraag: is er ergens een firmware versie release date pagina en changelog?

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door jillesv1980 op 17-06-2024 20:57 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:20
Hallo allemaal,

We zien wat vragen en opmerkingen over de firmware van de producten langskomen, ik zal wat vragen beantwoorden in de hoop wat verduidelijking te scheppen.

- We hebben een klein probleem ontdekt in P1 Meter software versie 5.13 dat te maken heeft met een interne wifi-test. Deze test wordt niet juist uitgevoerd waardoor er vreemde dingen gebeuren zoals een verkeerd mac-adres of het volledig mislukken van de verbinding. De oorzaak en oplossing hebben we gevonden en stellen dit zo snel mogelijk beschikbaar. We vinden het vervelend dat dit probleem niet door onze interne test is ontdekt en hebben het proces verbeterd om dit eerder te ontdekken.

- Firmware updates zijn vaak voor het oplossen van bugs of het efficienter maken van onze cloud. Nieuwe functies worden soms ook meegenomen, maar deze zijn pas voor jullie bruikbaar als de cloud of apps zijn bijgewerkt. Daarom gaan de updates automatisch en bieden we geen changelogs aan, omdat dit we enkel teksten zoals “Bugfixes and other improvements” zal bevatten.

- Zijn er veranderingen in de API, dan plaatsen we die hier (https://api-documentation.homewizard.com/docs/changelog)

We zijn altijd aan het onderzoeken waar we dingen kunnen verbeteren en zullen de gegeven opmerkingen hierin meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-05 19:44
Gister avond heb ik op mijn PV groep een 1 fase KWH meter gemonteerd. Zo klaar, zo gekoppeld, geweldig ding. Echter zie ik dat deze in mijn Home Assistant als de panelen opwekken, een negatief getal wordt getoond. Prima, want het gaat hier in zekere zin om een teruglevering natuurlijk. Echter zitten er geen verbruikers achter deze meter, kan ik dit softwarematig omdraaien? Mijn victron en wat instellingen in Home Assistant willen graag de opwek zie als positief getal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
vanWalsum schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 07:56:
Gister avond heb ik op mijn PV groep een 1 fase KWH meter gemonteerd. Zo klaar, zo gekoppeld, geweldig ding. Echter zie ik dat deze in mijn Home Assistant als de panelen opwekken, een negatief getal wordt getoond. Prima, want het gaat hier in zekere zin om een teruglevering natuurlijk. Echter zitten er geen verbruikers achter deze meter, kan ik dit softwarematig omdraaien? Mijn victron en wat instellingen in Home Assistant willen graag de opwek zie als positief getal.
Dit is een typische vraag die je beter kan stellen bij een Home Assistant draadje of op het home assistant forum. Maar goed, nu we hier toch zijn:
Maak in Home Assistant een “Template helper” en gebruik deze template:

code:
1
2
# pas de sensornaam aan naar wat klopt
{{ states('sensor.zonnepanelen_active_power') | float * -1}}

Met deze truc kan je hem ook absoluut maken.

Vervolgvragen kan je het best ergens anders stellen. Aanpassen van de richting kan niet softwarematig bij HomeWizard.

[ Voor 3% gewijzigd door DCSBL op 18-06-2024 08:13 ]

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-05 19:44
DCSBL schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:12:
[...]

Dit is een typische vraag die je beter kan stellen bij een Home Assistant draadje of op het home assistant forum. Maar goed, nu we hier toch zijn:
Maak in Home Assistant een “Template helper” en gebruik deze template:

code:
1
2
# pas de sensornaam aan naar wat klopt
{{ states('sensor.zonnepanelen_active_power') | float * -1}}

Met deze truc kan je hem ook absoluut maken.

Vervolgvragen kan je het best ergens anders stellen. Aanpassen van de richting kan niet softwarematig bij HomeWizard.
Oke! Geweldig bedankt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Email van HomeWizard: "Onze grootste lancering ooit. Zet 25 juni in je agenda."

Iemand een idee wat dit is? Misschien iets met een batterij? :)

[ Voor 11% gewijzigd door user109731 op 18-06-2024 09:58 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:04
Afbeeldingslocatie: https://mcusercontent.com/f7fb8c750afa71d139f07f29c/images/778b2806-5c83-7bd8-49b6-0b601847a62e.gif

Er komt iets nieuws aan over een weekje :) zou het een accu zijn?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:08
HomeWizard_NL schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:01:
[...]

Het probleem bij de meeste omvormers waar dit voorkomt is dat de tijd zelf niet accuraat is. Waardoor je niet correct kan rekenen. 12:00:00 is bijvoorbeeld eigenlijk 12:04:34. Ookal zegt de omvormer dat het wel 12:00 is.
Kan het niet te maken hebben met zaken zoals bijv. Growatt die het punt 11:30 plot voor gegevens uit 5-minuuts tijdvak 11:27:30-11:32:30 terwijl HW het punt 11:30 plot voor gegevens tussen 11:30 en 11:35*?
De Growatt API stuurt gegevens in blokken van een kwartier, 3x 5-minuuts punten (11:30+11:35+11:40)/3 > is dus een gemiddelde over 11:27:30 t/m 11:42:30.
Hoe verrekent HW dit met de data uit de eigen grafiek terwijl er een 2m:30s verschuiving is?

*voor water net zo, maar voor gas is 11:30 dan weer het tijdvak 11:25-11:30 8)7
enkel voor elektriciteit is 0:00 het eerste datapunt van een dag, voor water/gas is dat dan weer 00:05.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
user109731 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:57:

Ik gok op een autolaadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:08
--Erik-- schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:11:
[...]

Ik gok op een autolaadpaal.
Dat zou er dan wel eentje zijn die vehicle to grid ondersteunt; zie het groene kleurtje overeenstemmend met de groene kleur van (zonne) teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:04

Arno

PF5A

user109731 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:57:

Geen mail gehad? Was het meer dan dat filmpje?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-05 21:03
Arno schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:35:
[...]

Geen mail gehad? Was het meer dan dat filmpje?
Nee dit is het. En ik gok ook dat het een accu is.

[ Voor 8% gewijzigd door alwind op 18-06-2024 10:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

alwind schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:40:
[...]

Nee dit is het. En ik gok ook dat het een accu is.
Op basis van de animatie in de mail 100% een thuisaccu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQ5qW2MmYbw6h-opBTl8A3IAEPo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/kfWNRCgQtMsB18WZlxEaYOaN.gif?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Wel leuk die speculatie nu.. ;)

Een thuisbatterij lijkt het inderdaad te zijn, maar ik vraag me af wie de aansturing gaat doen.

De thuisbatterijen die energieleveranciers zoals Zonneplan en Tibber leveren, handelen primair op de onbalansmarkt via die betreffende energiemaatschappijen. Dat is hét verdienmodel en dat kan alleen door aansturing door die leveranciers zelf. Het laden en ontladen op de epex is niet belangrijk..

Ik volg het graag. Wellicht is het toch wat anders.. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:21
HomeWizard Light Saber. *O*

Al denk ik ook een accu. Ben benieuwd.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Niet dat een thuisaccu nog zo iets vernieuwend is.
Een thuisaccu met bruikbare capaciteit voor de prijs van een paar honderd euro dat zou pas betekenen dat men iets nieuws in de markt kan zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 18-06-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:46

Osxy

Holy crap on a cracker

IvoB2 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:18:
Een thuisaccu met bruikbare capaciteit voor de prijs van een paar honderd euro dat zou pas betekenen dat men iets nieuws in de markt kan zetten.
Dat is alleen niet realistisch. Kostprijs van accu's is niet honderden euros voor een nuttige capaciteit.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000

Arno

PF5A

Ah ik krijg de mail nu ook binnen. Ben benieuwd volgende week :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kan een accu zijn maar die zal niet voor onbalans zijn. Ik heb al eens recent gevraagd aan @HomeWizard_NL waarom de grafieken niet zo lekker overweg kunnen met onbalans. Andere vormen zouden wel kunnen. Eigenverbruik etc. Als het accu is op basis van dayahead en eigenverbruik dan moet de prijs en de kwaliteit van dien aard zijn dat hij terug te verdienen is. Dat is nog geen 1 accu als je niet via onbalans gaat handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:58
Een accu zou een idee kunnen zijn, echter niet echt realistisch gezien de huidige prijzen van de accu`s.

Ik denk meer iets in het aansturen van je zonne productie, het begrenzen ervan, als je terug lever kosten wilt gaan verkomen. Instellen van een max hoeveelheid zelf te produceren zonnestroom van je omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:12
IvoB2 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:18:
Thuisaccu ter grootte van twee kratjes bier met een stekker, dat zou pas vernieuwend zijn. :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Op basis van de animatie zou je inderdaad verwachten dat het een thuisaccu is. Dit past echter tot nu toe niet echt binnen het bedrijfsmodel van HomeWizard. Tot nu toe hebben ze voornamelijk producten ontwikkeld die samenwerken met bestaande toepassingen.

Ik weet niet of het technisch mogelijk is, maar een soort “Energy Socket+”-module die je tussen je meterkast en je domme laadpaal kunt plaatsen om op te laden met bijvoorbeeld zonnestroom, of om terug te schakelen wanneer je huis meer vermogen opneemt, zou een interessante oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
FrankSpin schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:03:
Ik weet niet of het technisch mogelijk is, maar een soort “Energy Socket+”-module die je tussen je meterkast en je domme laadpaal kunt plaatsen om op te laden met bijvoorbeeld zonnestroom, of om terug te schakelen wanneer je huis meer vermogen opneemt, zou een interessante oplossing kunnen zijn.
Dat zou ik niet 'de grootste release ooit' noemen, verwacht iets dat een bredere doelgroep heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
grootste release zal wel heel letterlijk hun grootste apparaat zijn.

Een powerbank zou dat al zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 22:42
hoevenpe schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:45:
[...]

Thuisaccu ter grootte van twee kratjes bier met een stekker, dat zou pas vernieuwend zijn. :)
Goalzero bedoel je ? :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Osxy schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:21:
[...]

Dat is alleen niet realistisch. Kostprijs van accu's is niet honderden euros voor een nuttige capaciteit.
Uiteraard per kWh opslagcapaciteit.
Een 300 €/kWh zou vernieuwend zijn.
Zelf betaalde ik in 2022 een 425 €/kWh en sindsdien zijn de prijzen van de batterijen in vrije val.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 22:42
dinandus schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:41:
Een accu zou een idee kunnen zijn, echter niet echt realistisch gezien de huidige prijzen van de accu`s.

Ik denk meer iets in het aansturen van je zonne productie, het begrenzen ervan, als je terug lever kosten wilt gaan verkomen. Instellen van een max hoeveelheid zelf te produceren zonnestroom van je omvormer.
Ja, dat. Nieuwe integratie, niet zozeer fysiek product.

Lijkt me nu ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IvoB2 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:31:
[...]

Uiteraard per kWh opslagcapaciteit.
Een 300 €/kWh zou vernieuwend zijn.
Zelf betaalde ik in 2022 een 425 €/kWh en sindsdien zijn de prijzen van de batterijen in vrije val.
Persoonlijk merk ik daar nog weinig van. Bliq, GivEnergy (accuselect), Zonneplan etc. Prijzen dalen niet en dat mag toch best wel eens 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Daarom dat het tijd wordt dat je daar wel iets van merkt.
Met iets op de markt komen wat al ruimschoots aangeboden wordt is niet vernieuwend.
Dat was nu net het punt. :)

ps. Er is een groot verschil tussen de prijzen die je op de vrije markt al kan vinden en "all in one" aanbieders die ook hun extra aandeel in de verkoopprijs opeisen.
Soit, dat is hier (vooralsnog) off topic.

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 18-06-2024 13:09 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:39
FrankSpin schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:03:
Op basis van de animatie zou je inderdaad verwachten dat het een thuisaccu is. Dit past echter tot nu toe niet echt binnen het bedrijfsmodel van HomeWizard. Tot nu toe hebben ze voornamelijk producten ontwikkeld die samenwerken met bestaande toepassingen.

[...]
Dat dus!

Ik denk wel dat @HomeWizard_NL nu lachend al onze reacties en speculaties aan het lezen is _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ja, het zijn gewoon sockets met een gekleurd ledje dat op en af gaat. :+
Wanneer je geen speculaties wil moet je ook maar niet zo geheimzinnig doen.

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 18-06-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IvoB2 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:07:
Daarom dat het tijd wordt dat je daar wel iets van merkt.
Met iets op de markt komen wat al ruimschoots aangeboden wordt is niet vernieuwend.
Dat was nu net het punt. :)

ps. Er is een groot verschil tussen de prijzen die je op de vrije markt al kan vinden en "all in one" aanbieders die ook hun extra aandeel in de verkoopprijs opeisen.
Soit, dat is hier (vooralsnog) off topic.
Ben benieuwd. Als je handig bent is idd e.a. goedkoper te realiseren. Ben dat niet. Zeker niet op het gebied van werken met stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
St00mwals schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:16:
[...]

Dat dus!

Ik denk wel dat @HomeWizard_NL nu lachend al onze reacties en speculaties aan het lezen is _O-
De lat ligt wel hoog nu voor ze 😂😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:23

Tebbie

Homey Developer Homewizard app

Ben inderdaad ook benieuwd. Animatie lijkt op een charger/accu opladen, maar er zijn al spelers op de markt voor thuis batterij. Echter deze lat ligt al vrij hoog (aanschaf/rendabel). Ik gok meer een slimme toepassing waar hun kracht ligt met hun cloud platform en integratie / aansturing van dergelijke (3rd party) koppelingen zoals nu ook eerder de cloud based zonnepanelen die je kan koppelen met je account. Maar goed, nog even een weekje duimen draaien. :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:14
Check: https://duckduckgo.com/?q...rd+plug-in+battery&ia=web

De link doet het niet meer maar er staatstond ( :> HomeWizard) nog deze beschrijving:
"Met de HomeWizard thuisbatterij bewaar je gemakkelijk je duurzame zonnestroom voor een later moment. Geen installateur nodig!"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9yO_VeEC65NBLFBsjNEe1HOXfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MtilQND5lAfhUIwV7aI8e2gw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door catchingfire op 18-06-2024 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
catchingfire schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:30:

De link doet het niet meer maar er staat nog deze beschrijving:
"Met de HomeWizard thuisbatterij bewaar je gemakkelijk je duurzame zonnestroom voor een later moment. Geen installateur nodig!"
Als het een kleine, betaalbare, makkelijk zelf te ïnstalleren thuisbatterij wordt heb ik opzich wel interesse.

In grote thuisaccu's heb ik geen interesse maar wat sluipverbruik opvangen vindt ik dan wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markdejong
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:31
Caayn schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:34:
[...]
Als het een kleine, betaalbare, makkelijk zelf te ïnstalleren thuisbatterij wordt heb ik opzich wel interesse.
Als dat het is, dan lijkt het me een soort doos met stekker. In die doos een accu van 1 a 2 kilowatt die gaat opladen als je stroom over hebt en als je dan boven een bepaalde vermogen zit ( zoals met een wasmachine of droger...) dan levert het weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Geen installateur nodig klinkt erg interessant, gewoon een stekker in het stopcontact dus.
Benieuwd over het aantal kWh opslag en de prijs, over 3 jaar loopt mijn terugleverboete-vrije contract af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:44
Dat zou onverwacht zijn, maar ook erg interessant. Ik kijk uit naar volgende week :)

[ Voor 11% gewijzigd door Sjamo op 18-06-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:17
Dus als het waar is en ik het goed begrijp.
Lijkt het op een UPS zoals deze ook in mijn meterkast heb staan die de boel (router, raspberries ect ect) draaide kan houden gedurende 3 uren.
Enige wat er anders is is dat er wat andere/meer regel software achter zit om te laden met zonnestroom en ontladen wanneer jij dat wilt of als de stroom er niet is.

Opzich handig als de prijs meevalt om sluipverbruik in de nacht op te vangen.
Maar ook, kleine verbruikers zoals vriezer, koeling ect in de nacht van zonnestroom te voorzien.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Caayn schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:34:
[...]

In grote thuisaccu's heb ik geen interesse maar wat sluipverbruik opvangen vindt ik dan wel prima.
Sluipverbruik neemt normaal gezien maar een fractie voor zijn rekening van het totale verbruik.
Iedereen die al gebruik maakt van HW zou daar dan ook al inzicht in moeten hebben en de nodige maatregelen kunnen nemen om dat tot een terug minimum te brengen.
Het sluipverbruik (zonder PV en zonder thuisaccu want die verbruiken uiteraard ook extra energie) bedraagt nu een 50 W. Op jaarbasisis dat een 438 kWh of een netkostprijs van een 92 euro.
Een accu genereert uiteraard zelf geen extra gratis elektriciteit. Wanneer je bv. PV hebt en dit in je accu kan opslaan dan is de kostprijs daarvan een 7,5 cent + 20% = 9 cent/kWh. Wanneer de accu een extra sluimerverbruik van gemiddeld 20W genereert dan is dat op jaarbasis 175 kWh.
Dat kost je dan een 16€. Voor je oorspronkelijke 438 kWh betaal je dan 39€ ipv 92€.
Verhoog je dat met de extra energiekost van de accu zit je op 55 €.
Indien je inzet op besparing op sluimerverbruik heb je jaarlijks dus een besparing van een 37€ bereikt.
Wanneer je accu een 15 jaar meegaat is de totale besparing 555 €.
De thuisaccu mag je dan al niet meer dan 555 € kosten om break even te spelen op 15 jaar.

Een stekkeraccu zou idd tot de mogelijkheden kunnen behoren.
Ik woon in België en heb die mail niet ontvangen. Logisch want in België is een stekkeraccu tot op heden verboden.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 18-06-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
markdejong schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:47:
[...]

Als dat het is, dan lijkt het me een soort doos met stekker. In die doos een accu van 1 a 2 kilowatt die gaat opladen als je stroom over hebt en als je dan boven een bepaalde vermogen zit ( zoals met een wasmachine of droger...) dan levert het weer terug.
Hoeveel vermogen denk je dat een accu van 1 tot 2 kWh kan leveren.
Een wasmachine piekt doorgaans op 2,5 kW en verbruikt per cyclus een 400 tot 800 Wh.
Ik heb een accu van 15 kWh met een redelijk professionele afzonderlijke omvormer van 70A/48V/5kVA.
Deze kan maar een vermogen van een 3,6 tot 4 kW leveren.
Hoe lager de opslag in kWh hoe minder vermogen in kW een accu doorgaans kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
catchingfire schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:30:

De link doet het niet meer maar er staatstond ( :> HomeWizard) nog deze beschrijving:

[Afbeelding]
Nou @HomeWizard_NL nu maak het ook maar bekend ;-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
https://www.homewizard.com/nl/blog/thuisbatterij-wat-is-het/

Ze hadden al wel een hele blog geschreven over thuisbatterijen. 1 en 1 is in dit geval misschien dan wel 3. Ze bieden namelijk niks aan op dit gebied maar wel een blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:47:
Geen installateur nodig klinkt erg interessant, gewoon een stekker in het stopcontact dus.
Benieuwd over het aantal kWh opslag en de prijs, over 3 jaar loopt mijn terugleverboete-vrije contract af.
Inderdaad. Aansturing zou dan prima kunnen op basis van wat de P1 meter meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:07:
[...]

Sluipverbruik neemt normaal gezien maar een fractie voor zijn rekening van het totale verbruik.
Iedereen die al gebruik maakt van HW zou daar dan ook al inzicht in moeten hebben en de nodige maatregelen kunnen nemen om dat tot een terug minimum te brengen.
Het sluipverbruik (zonder PV en zonder thuisaccu want die verbruiken uiteraard ook extra energie) bedraagt nu een 50 W. Op jaarbasisis dat een 438 kWh of een netkostprijs van een 92 euro.
Een accu genereert uiteraard zelf geen extra gratis elektriciteit. Wanneer je bv. PV hebt en dit in je accu kan opslaan dan is de kostprijs daarvan een 7,5 cent + 20% = 9 cent/kWh. Wanneer de accu een extra sluimerverbruik van gemiddeld 20W genereert dan is dat op jaarbasis 175 kWh.
Dat kost je dan een 16€. Voor je oorspronkelijke 438 kWh betaal je dan 39€ ipv 92€.
Verhoog je dat met de extra energiekost van de accu zit je op 55 €.
Indien je inzet op besparing op sluimerverbruik heb je jaarlijks dus een besparing van een 37€ bereikt.
Wanneer je accu een 15 jaar meegaat is de totale besparing 555 €.
De thuisaccu mag je dan al niet meer dan 555 € kosten om break even te spelen op 15 jaar.

Een stekkeraccu zou idd tot de mogelijkheden kunnen behoren.
Ik woon in België en heb die mail niet ontvangen. Logisch want in België is een stekkeraccu tot op heden verboden.
Eens. Echter kan ik mijn sluipverbruik niet veel verder verlagen, ik zit op jaarbasis grofweg op 6 á 700 kWh.

Met een kleine accu, die maar met een laag vermogen kan ontladen dek ik dan al een enorm deel af. De wasmachine zal er niet opdraaien maar de momenten dat de wasmachine werkelijk ±2kw vermogen vraagt zijn maar een paar hele korte momenten die ik de investering en kosten van een zware accu niet waard vindt.

Ik dacht dat je in NL tot ongeveer 6~800wh op een gewone groep/stopcontact mag "terugleveren" . In ieder geval mag dat in Duitsland. Gezien hier ook zonnepanelen met stekker verkocht worden gok ik dat dat voor NL ook opgaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Caayn op 18-06-2024 17:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Het gaat er in eerste instantie bij een thuisaccu uiteraard niet om hoeveel vermogen je aan het net mag terugleveren maar hoeveel vermogen de accu kan leveren aan de verbruikers.

Hoe kleiner de accu hoe duurder doorgaans de kost per op te slagen kWh en hoe lager het vermogen dat kan geleverd worden aan verbruikers.
Wanneer een grotere accu niet rendabel is dan is de kans nog kleiner dat een kleinere accu ooit rendabel zal zijn.

Zonder accu zal je sluipverbruik ook lager zijn dan met accu. Afhankelijk van de efficiëntie van de accu en het standby vermogen verhoogt de accu het sluipverbruik met 15 tot 50 W.
Doorgaans zijn het ook niet de goedkoopste accu's welke een laag sluipverbruik hebben en het meest efficiënt werken.

Iedereen maakt uiteraard zijn eigen keuzes maar aan jezelf rijk rekenen op basis van aannames en/of verkoopspraatjes heb je finaal weinig voordeel.

[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 18-06-2024 17:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Idee: 'simulatie' in de app om inzichtelijk te maken hoeveel de batterij kan besparen. Zo kan je twijfelaars over de streep trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:44
hoevenpe schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:59:
Idee: 'simulatie' in de app om inzichtelijk te maken hoeveel de batterij kan besparen. Zo kan je twijfelaars over de streep trekken.
Dat lijkt me niet het beste idee om verkoop van een thuisbatterij te stimuleren :) Inzichtelijk maken wat je wel/niet kan besparen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markdejong
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:31
IvoB2 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:13:
[...]

Hoeveel vermogen denk je dat een accu van 1 tot 2 kWh kan leveren.
Een wasmachine piekt doorgaans op 2,5 kW en verbruikt per cyclus een 400 tot 800 Wh.
Ik heb een accu van 15 kWh met een redelijk professionele afzonderlijke omvormer van 70A/48V/5kVA.
Deze kan maar een vermogen van een 3,6 tot 4 kW leveren.
Hoe lager de opslag in kWh hoe minder vermogen in kW een accu doorgaans kan leveren.
Van mij hoeft de accu uit mijn verhaaltje niet een wasmachine te voeden! Hooguit de pieken uit het verbruik er af schaven... We hebben het over HomeWizard en dus over producten die je doorgaans in het stopcontact stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
hoevenpe schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:59:
Een "simulatie" app om het rendement van een thuisaccu correct weer te geven vraagt heel veel data en vooral juiste data. Een paar parameters verkeerd (ingeschat) of een paar te positieve aannames en je zit er al naast.
De parameters wijzigen dan ook nog eens om de haverklap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
markdejong schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:19:
[...]

Van mij hoeft de accu uit mijn verhaaltje niet een wasmachine te voeden! Hooguit de pieken uit het verbruik er af schaven... We hebben het over HomeWizard en dus over producten die je doorgaans in het stopcontact stopt.
Dan wordt het vermogen en de opslag van de accu nog belangrijker en deze moeten in verhouding staan tot de vermogenspieken.
Wie zonder accu al een lage piek heeft heeft weinig financieel voordeel aan een thuisaccu.
Wie wel hoge pieken trekt heeft dan weer weinig voordeel aan een (te) kleine accu.

Een thuisaccu levert allen maar voordeel op wanneer opslag, verbruik en eventueel productie zeer goed op elkaar zijn afgestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-05 23:14
Grootste lancering ooit en dan komen met een veredelde UPS die via de app dan wat leuke functionaliteit lijkt te bieden. Lijkt me toch niet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:36
Wat er nu voorbij komt is bijna allemaal speculatie... zullen we gewoon afwachten wat er werkelijk komt.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Een plug-in accu zal niet meer dan 600Wh mogen terugleveren (volgens mij). Althans vanaf 600W teruglevering is het verplicht dat je zonnepanelen op een aparte groep gezet worden. Dus als dit idd een plugin accu is (wat idd beter in het 'straatje' valt dan een echte accu van HomeWizard), dan is het puur bedoeld om standby verbruik in te dammen. Niet om je kookplaat of andere grootverbruikers af te dekken.

Klinkt overigens wel als interessante case hoor! Subtiele middenweg om je nachtverbruik te elimineren met zonneenergie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
IJsbeer schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:15:
Een plug-in accu zal niet meer dan 600Wh mogen terugleveren (volgens mij). Althans vanaf 600W teruglevering is het verplicht dat je zonnepanelen op een aparte groep gezet worden. Dus als dit idd een plugin accu is (wat idd beter in het 'straatje' valt dan een echte accu van HomeWizard), dan is het puur bedoeld om standby verbruik in te dammen. Niet om je kookplaat of andere grootverbruikers af te dekken.

Klinkt overigens wel als interessante case hoor! Subtiele middenweg om je nachtverbruik te elimineren met zonneenergie.
Zal je al snel een capaciteit van 2kWh moeten hebben voor alleen sluipverbruik. Zit hier op 1.7
Zou een 150 euro besparing zijn per jaar. Stel TVT 5 jaar. Prijs 750 euro. Dan spaar ik wel ff verder voor de grotere broertjes en een volledige batterij. Tis allemaal giswerk wat we doen. Dus zie bovenstaande dan ook maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
IvoB2 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:19:
Een "simulatie" app om het rendement van een thuisaccu correct weer te geven vraagt heel veel data en vooral juiste data.
Gewoon tonen hoeveel kWh zonnestroom dag, week, jaar extra direct verbruikt wordt. De rest kan iedereen zelf uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HdlbbQGTcWLJRGNVeomDI8YZWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otsZwIIrsUQTG7ec8xXafYQd.jpg?f=fotoalbum_large

Je krijgt wel saaie grafiekjes met een accu op dagen als vandaag…
Misschien dat ze daar nog iets voor bedenken hoewel ik verwacht dat ze accu’s van andere partijen niet gaan supporten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
hoevenpe schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:40:
[...]

Gewoon tonen hoeveel kWh zonnestroom dag, week, jaar extra direct verbruikt wordt. De rest kan iedereen zelf uitrekenen.
Dat is voor iedereen anders en afhankelijk van je productie en verbruik en de verhouding tussen die twee.
Het is ook niet zo dat zo'n thuisaccu door de dag niets verbruikt en alles kan opsparen voor de nacht.
Dat kan alleen met een accu met voldoende opslagvermogen.
Op een dag als vandaag, zwaar bewolkt en aanhoudende regen, kan het goed zijn dat een accu van maar 2 kWh opslag (die dan ook nog eens minstens 10% verliezen leidt bij ovoverslag niets over heeft voor de nacht.
Hier zit ik bv. op een direct verbruik van 25% zonder accu en, over 365 dagen gemeten, op een 92% met accu. Maar daar heb ik dan wel 15 kWh opslag voor nodig.

Om het verschil tussen direct verbruik met en zonder accu te berekenen heb je geen app nodig (want die kent je verhoudingen tussen productie en verbruik niet) maar eigen data over een langere periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Devke schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:39:
[...]

Zal je al snel een capaciteit van 2kWh moeten hebben voor alleen sluipverbruik. Zit hier op 1.7
Zou een 150 euro besparing zijn per jaar. Stel TVT 5 jaar. Prijs 750 euro. Dan spaar ik wel ff verder voor de grotere broertjes en een volledige batterij. Tis allemaal giswerk wat we doen. Dus zie bovenstaande dan ook maar zo.
Je kan het ook als aanvulling zien. De 'grote' accu voor handel op onbalans en deze voor de nacht.
Wordt wel interessant als de nacht lage tarieven hebt, d egrote gaat opladen en dan homewizard ziet: verbruik is hoog: ontladen maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tinusvolkel schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:43:
Je krijgt wel saaie grafiekjes met een accu op dagen als vandaag…
Energetisch en economisch vind ik een paarse "flatline" idd wel saai maar dat is nu eenmaal het doel van een thuisaccu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Dq2eZze6GDVeyNKRGZzJVkS3KU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XI2slDP69jXLWxBSNl72WCi3.jpg?f=fotoalbum_large

En het doel is niet om dat alleen op dagen als vandaag te doen maar op zoveel mogelijk dagen per jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsVm6lJPYE2p4EXR9ZODXVqscRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJyQF92LjI7upBfFMZ3QqT4Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 18-06-2024 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
IJsbeer schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:57:
[...]

Je kan het ook als aanvulling zien. De 'grote' accu voor handel op onbalans en deze voor de nacht.
Wordt wel interessant als de nacht lage tarieven hebt, d egrote gaat opladen en dan homewizard ziet: verbruik is hoog: ontladen maar!
Dat zou ik al helemaal weggegooid geld vinden.
Ietwat accu kan desnoods beiden.
(Laden via het net via de accu doe ik overigens nooit want economisch niet rendabel. De bedoeling is in de eerste plaats zelfvoorzienend te zijn via de accu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie

Tebbie

En wat dacht je van inzet accu (opladen) bij de fameuze 253v spanning waarbij omvormers uitvallen? Door bijvoorbeeld “thuisaccu” op te laden met zonnestroom zakt in je huis deze voltage en valt dus je omvormer niet uit. Zijn al heel wat mensen die bij zonnige dagen niks leveren omdat stroomnet vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:58
Misschien iets met je data verkopen voor de onbalansmarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
IvoB2 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:02:
[...]

Energetisch en economisch vind ik een paarse "flatline" idd wel saai maar dat is nu eenmaal het doel van een thuisaccu.
En het doel is niet om dat alleen op dagen als vandaag te doen maar op zoveel mogelijk dagen per jaar.
[Afbeelding]
Ik zat zelf meer te denken aan grafieken met accu percentages en charge / discharge grafieken.
En hoeveel kWh je op en ontladen hebt.

Heb zelf een accu systeem van growatt, en deze omvormer support homewizard al dus waarschijnlijk krijgen ze deze info al binnen.
@HomeWizard_NL dm mij maar als jullie opzoek zijn naar beta testers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Tebbie schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:06:
En wat dacht je van inzet accu (opladen) bij de fameuze 253v spanning waarbij omvormers uitvallen? Door bijvoorbeeld “thuisaccu” op te laden met zonnestroom zakt in je huis deze voltage en valt dus je omvormer niet uit. Zijn al heel wat mensen die bij zonnige dagen niks leveren omdat stroomnet vol zit.
Voltage is net toegevoegd, een interessante gedachte.

Hoop wel dat ze verschillende maten aanbieden, rond 3 kWh zou voor stand-by ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie

Tebbie

hoevenpe schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:09:
[...]

Voltage is net toegevoegd, een interessante gedachte.

Hoop wel dat ze verschillende maten aanbieden, rond 3 kWh zou voor stand-by ideaal zijn.
Klopt, voltage is recent via Energy+ toegevoegd en via P1 (mits je een slimme meter volt info heeft, kwh zou kunnen), maar de datapunten zijn bekend. Probleem is wel dat die 253v bij je omvormer gemeten wordt en die info is er niet altijd. Mijn st3ca power grid klapt er uit op 253v maar de kwh meter die er tussen zit meet lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tebbie schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:06:
Ik woon in Vlaanderen.
Daar moeten PV omvormers pas zichzelf uitschakelen vanaf 264,5 V.
Je moet al een heel beperkte PV installatie hebben om met een beperkte accu van een 2 kWh je zonnestroom in op te slaan.
Ik heb bv. "maar" een PV installatie van 5 kVA. Op een zonnige dag is die 2 kWh dus al op dertig minuten volgeladen. Wat doe je dan de overige uren wanneer je accu al een SoC van 100% heeft?
Zelf met 15 kWh opslag slaag ik er op een zonnige zomerdag niet in om alles te verbruiken + op te slaan in de accu. De productie ligt dan immers minstens rond de 30 kWh.

Terzijde, maar uitvallen zal mijn PV installatie idd niet wanneer er geen net beschikbaar is. De omvormer van de accu (en daar moet je al een omvormer voor hebben die hardwarematig je PV fysiek kan afschakelen van het grid en daarna via een zuiver sinussignaal deze terug opstarten in eilandmodus) zorgt daar immers voor. Maar zo'n hardware ga je niet vinden in een relatief goedkope accu met ingebouwde omvormer. Met zo'n beperkte opslagcapaciteit zou je PV dan ook al automatisch moeten terug schakelen in productie gezien ze deze niet meer kwijt kan in de accu zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Tinusvolkel schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:08:
[...]
Ik zat zelf meer te denken aan grafieken met accu percentages en charge / discharge grafieken.
En hoeveel kWh je op en ontladen hebt.

Heb zelf een accu systeem van growatt, en deze omvormer support homewizard al dus waarschijnlijk krijgen ze deze info al binnen.
@HomeWizard_NL dm mij maar als jullie opzoek zijn naar beta testers ;)
Begrijp ik niet.
Al deze info en veel meer haal je toch al uit de software van je accu.
Waarom zou je dan nog een extra accu van HW aanschaffen om de gegevens van je bestaande accu te kunnen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:01
Homewizard is toegankelijk en niet duur. Komen ze dan nu met een accu van €400 of wat mag zoiets kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Deef_K schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:42:
Homewizard is toegankelijk en niet duur. Komen ze dan nu met een accu van €400 of wat mag zoiets kosten?
Als je een 2kWh accu hebt en daar de nacht / stukje avond mee kunt afdekken dan bespaar je de TLB. Voor mij een 11 ct/kWh (verkeerd berekend in vorige post). Dag besparing is dan 22 ct. In een jaar 80 euro. Zo'n accu wil je wel er ruim uithalen. 5 jaar TVT zou op een 400 euro uitkomen dan. Is dat een gekke prijs? Denk het niet. Een 20 kWh zit al zeker op de 8k. Die accu's hebben ook wel vele mogelijkheden. Onbalans. Dayahead etc. Als dit idd de lancering wordt dan vind ik sws de capaciteit, prijs en mogelijkheden belangrijk. Het moet dan iets zijn waar je het leuk mee vind wat mee te experimenteren. Blijft gissen. Een tweaker is niet van in het stopcontact steken en klaar denk ik. Correct me if am wrong. Als het een accu is met een laagdrempelige instap qua kosten en wat mogelijkheden dan zie ik best een leuke kans voor @HomeWizard_NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Lees met spanning mee...
Als het een accu is, hopelijk wel met open API om er als Tweaker tegenaan te kunnen praten met HomeAssistant e.d.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
De nieuwe Energy Socket heeft onderstaand functie;

Oververhitting bescherming: De Energy Socket wordt automatisch uitgeschakeld wanneer de stekker of het stopcontact van het apparaat een onveilige hoeveelheid warmte genereert, wat wijst op slecht contact of aanhoudende maximale belasting

Iemand enig idee of je de temperatuur ergens vandaan kunt halen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
https://thuisbatterijnederland.nl/mygrid/

Enige stekker batterij te verkrijgen. Althans pre-order. 1.5kWh voor 1750 euro. Totaal niet interessant. Ff gegoogled wat er op de markt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:46

Osxy

Holy crap on a cracker

Niet lullig bedoeld maar het aanbod wat homewizard tot nu toe heeft zijn hardware technisch niet bijzonder en in sommige gevallen gewoon relabeled bestaande producten.
De kracht is vooral integratie en software, dus het kan al snel de grootste introductie ooit zijn.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik lach me een breuk als het gewoon een slimme thermostaat blijkt te zijn.

Maar als het een plug en play thuisbatterij blijkt te zijn die nom kan draaien.
Ben ik benieuwd naar de prijs per kwh.
Beetje alla sessy alleen dan kleiner en vooral goedkoper per kwh.

3x zeg 800 watt is ook 2400 watt.
Dan kun je leuk wat peak shaving doen en je nachten sluipverbruik weg werken..

Maar de prijs bepaald..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Ronald.42 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:48:
3x zeg 800 watt is ook 2400 watt.
Moet je ze wel op verschillende groepen inpluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:14:
[...]

Moet je ze wel op verschillende groepen inpluggen.
Mocht er zoiets komen voor een geschikte prijs dan mogen ze elk op een eigen fase.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Racer89 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:34:
De nieuwe Energy Socket heeft onderstaand functie;

Oververhitting bescherming: De Energy Socket wordt automatisch uitgeschakeld wanneer de stekker of het stopcontact van het apparaat een onveilige hoeveelheid warmte genereert, wat wijst op slecht contact of aanhoudende maximale belasting

Iemand enig idee of je de temperatuur ergens vandaan kunt halen?
API documentatie zegt hier niets over:

https://api-documentation.homewizard.com/docs/introduction

Zou het hardwired kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
SVMartin schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:28:
[...]

API documentatie zegt hier niets over:

https://api-documentation.homewizard.com/docs/introduction

Zou het hardwired kunnen zijn?
Dat zou best kunnen, ik had eigenlijk gehoopt dat er iets van een voeler in zou zitten. Dan kan ik namelijk de temperatuur in te gaten houden van de stekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:31
Haha ik zat precies hetzelfde te denken. Vroeger op de oude homewizard had je de heatlink:

uitvoering: HomeWizard Heatlink

Mijn eerste ingeving was 'misschien komt die weer terug'. Al slaan die groene ledjes in de mail dan nergens op natuurlijk :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• winwiz
Misschien wel "hoever staan wij onder water" meter, gezien al de regen van de laatste weken.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jillesv1980
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-03 14:37
HomeWizard_NL schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:27:
Hallo allemaal,

We zien wat vragen en opmerkingen over de firmware van de producten langskomen, ik zal wat vragen beantwoorden in de hoop wat verduidelijking te scheppen.

- We hebben een klein probleem ontdekt in P1 Meter software versie 5.13 dat te maken heeft met een interne wifi-test. Deze test wordt niet juist uitgevoerd waardoor er vreemde dingen gebeuren zoals een verkeerd mac-adres of het volledig mislukken van de verbinding. De oorzaak en oplossing hebben we gevonden en stellen dit zo snel mogelijk beschikbaar. We vinden het vervelend dat dit probleem niet door onze interne test is ontdekt en hebben het proces verbeterd om dit eerder te ontdekken.

- Firmware updates zijn vaak voor het oplossen van bugs of het efficienter maken van onze cloud. Nieuwe functies worden soms ook meegenomen, maar deze zijn pas voor jullie bruikbaar als de cloud of apps zijn bijgewerkt. Daarom gaan de updates automatisch en bieden we geen changelogs aan, omdat dit we enkel teksten zoals “Bugfixes and other improvements” zal bevatten.

- Zijn er veranderingen in de API, dan plaatsen we die hier (https://api-documentation.homewizard.com/docs/changelog)

We zijn altijd aan het onderzoeken waar we dingen kunnen verbeteren en zullen de gegeven opmerkingen hierin meenemen.
Hi HomeWizard_NL,

Allereerst bedankt voor je reactie.

Heeft dit probleem in de firmware ook de uitwerking dat het uitlezen van de P1 port stopt met werken en dit alleen hersteld kan worden (voor korte duur) door de HomeWizard Energy los te koppelen van de P1 port en weer terug te stoppen?

Is er een tijdlijn bekend wanneer er een fix komt voor dit probleem?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
jillesv1980 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:51:
[...]

Hi HomeWizard_NL,

Allereerst bedankt voor je reactie.

Heeft dit probleem in de firmware ook de uitwerking dat het uitlezen van de P1 port stopt met werken en dit alleen hersteld kan worden (voor korte duur) door de HomeWizard Energy los te koppelen van de P1 port en weer terug te stoppen?

Is er een tijdlijn bekend wanneer er een fix komt voor dit probleem?

Alvast bedankt!
Dit zou al verbeterd moeten zijn met de update die vanaf vandaag beschikbaar is (5.14).

De P1 Meter doet bij het opstarten een test of de voeding uit de meter ‘’goed genoeg’' is voor een stabiele wifi verbinding. Hier ging wat mis waardoor het maken van een verbinding daarna kon mislukken. Deze test wordt op elke boot gedaan (dus ook na een update of stroomuitval).

In de nieuwe update (5.14) het probleem opgelost. Daarnaast kan de P1 meter nu ook oranje knipperen als deze niet door de voeding test heen komt, zodat je als gebruiker beter ziet wat er gebeurd. De update wordt automatisch geïnstalleerd voor iedereen in de komende dagen, maar je kan deze ook handmatig starten via de app, volg de stappen hier (https://helpdesk.homewizard.com/nl/articles/9167578)

[ Voor 14% gewijzigd door HomeWizard_NL op 19-06-2024 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:31
HomeWizard_NL schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:14:
[...]

Dit zou al verbeterd moeten zijn met de update die vanaf vandaag beschikbaar is (5.14).
@HomeWizard_NL Net geupdate en na de eerste reboot had hij (volgens mij) het oude mac adres weer terug maar 1 reboot later (had het mac adres in mijn router weer aangepast) had hij weer de c4:de:e2 range. Had verwacht dat hij nu wel weer in de 5c:2f:af range zou zitten na de update of was dat een verkeerde aanname? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
unconnected schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:48:
[...]

@HomeWizard_NL Net geupdate en na de eerste reboot had hij (volgens mij) het oude mac adres weer terug maar 1 reboot later (had het mac adres in mijn router weer aangepast) had hij weer de c4:de:e2 range. Had verwacht dat hij nu wel weer in de 5c:2f:af range zou zitten na de update of was dat een verkeerde aanname? :P
ah lag dus niet aan mij dat hij van Mac adress switchte. Na de update gaf mijn Uptime kuma alarm dat device niet bereikbaar was. In HW app werkte het, keek in router: ander ip adres terwijl ik hem vast had laten zetten. In Homey was P1 meter ook niet beschikbaar. Dan maar opnieuw koppelen en kreeg weer alarm van Uptime kuma.... wtf... kijk in router ip is weer terug naar voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-05 12:28
Interessant die update. Mijn p1 meter zit nog op 4.19.

Hoe update je zo een meter?

Edit: al gevonden 😀

[ Voor 13% gewijzigd door asaki op 19-06-2024 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

Ik wil mijn hybride auto opladen als er genoeg zonopbrengst is overdag.
Hiervoor heb ik een taak aangemaakt en die werkt ook goed.

Maar eigenlijk wil ik als er niet genoeg zon is geweest, de wagen evengoed oplaad na 20:00 uur ofzo

Hoe kan ik dit instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:58
Timer taak van 20:00 aan en tot een gewenste tijd weer uit.
Of bedoel je dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
sambalbaj schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:06:
grootste release zal wel heel letterlijk hun grootste apparaat zijn.

Een powerbank zou dat al zijn.
Of een dinrail blok voor (kracht) groep.
Waarmee je uiteraard meting kan doen (wat ze al hebben) maar dan met schakelfunctie.
Om zo ook grotere vermogens te kunnen schakelen.
Maar is maar gissen ik heb geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

peterbier schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:27:
Timer taak van 20:00 aan en tot een gewenste tijd weer uit.
Of bedoel je dat niet.
Dus dan krijg je 2 taken

- Zonnetaak: aan bij 1800 watt gedurende 5 minuten
- Timertaak: aan om 20:00 en uit om 06:00

zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Speedy_Gonzalez schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:54:
[...]

Dus dan krijg je 2 taken

- Zonnetaak: aan bij 1800 watt gedurende 5 minuten
- Timertaak: aan om 20:00 en uit om 06:00

zoiets?
Ja zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HardinxCore
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-05 22:17
Ik lever op jaarbasis meer kWh terug dan ik verbruik. Dus na salderen geldt de terugleververgoeding (TLV). (Hoe) kan ik dit in HW app opgeven? Ik heb een vast contract.

Nu heb ik bij tarieven Stroom bij zowel Stroom als Teruglevering dezelfde vaste tarieven ingevuld voor daltarief en normaaltarief. Maar boven het jaarverbruik heb ik natuurlijk een TLV van (bij mij) 9 cent per /kWH.

HW weet dat/wanneer ik boven mijn jaarverbruik zit en kan dan toch automatisch de TLV berekenen/laten zien? Feature request?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kan het even niet meer vinden in het topic.
Is de socket ook te gebruiken om teruglevering aan het net te meten? Stel HW komt met een kleine leuke thuisbatterij via het stopcontact. Zou je dan een socket kunnen inzetten om ontlading en ladingen van de batterij inzichtelijk kunnen maken?

Ook zou het mooi zijn dan dat je kunt zien waar het laden vandaan komt (zonnepanelen of net dynamisch voordeliger avond bv). Dit is ver op de muziek vooruit lopen maar vroeg me af of het 1e sws technisch kan en mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-05 20:12
Je kan er teruglevering mee meten. Ik heb twee extra paneeltjes op het tuinhuisje liggen. Meet en verreken ik daar mee werkt perfect.

[ Voor 60% gewijzigd door Yamahaa op 19-06-2024 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtv1
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:01
[...]

Idem hier ook nog steeds 2 keer registratie van dezelfde meter oude en nieuwe mac @HomeWizard_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
[...]

mtv1 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:49:
[...]

Idem hier ook nog steeds 2 keer registratie van dezelfde meter oude en nieuwe mac @HomeWizard_NL
Willen jullie contact opnemen met onze klantenservice met een referentie naar dit bericht op tweakers, dan kunnen we even kijken of we zien wat er mis gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timv37
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-05 16:03
Na de v5.14 update nog steeds het probleem dat de meter regelmatig connectie verliest. Een reset (opnieuw in de P1 poort prikken) zorgt dat de meter aantal uren werkt. Zijn er hier meer mensen die nog steeds tegen deze problemen aanlopen?

@HomeWizard_NL Zou het eventueel helpen als ik een aparte voeding aansluit? Wat overigens wel gek zou zijn omdat deze probleemloos maanden gewerkt heeft op de oude firmware.

[ Voor 27% gewijzigd door Timv37 op 20-06-2024 09:33 ]

Pagina: 1 ... 114 ... 139 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic