Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:14
Devke schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:14:
Beste @HomeWizard_NL ,

Als je een thuisbatterij hebt die bijvoorbeeld via de onbalansmarkt handeld krijg je veel kWh's die worden geladen en ontladen. Ik heb gelezen dat deze batterijen de HW Metingen overhoop gaan gooien m.b.t. je eigenverbruik of opwek bij zonnepanelen. Je eigen werkelijk verbruik is dan niet meer goed te achterhalen o.a. Zijn jullie ermee bezig om HW zo in te richten dan een thuisbatterij dit niet meer kan veroorzaken?
Huidig zijn hier geen plannen voor, het aantal consumenten met batterijen die handelen op de onbalansmarkt is zeer klein. Wij verwachten persoonlijk ook dat dit voor consumenten ook steeds minder lucratief wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:47:
[...]

Huidig zijn hier geen plannen voor, het aantal consumenten met batterijen die handelen op de onbalansmarkt is zeer klein. Wij verwachten persoonlijk ook dat dit voor consumenten ook steeds minder lucratief wordt.
Beste @HomeWizard_NL ,

Dank voor jullie antwoord. M.b.t. onbalansmarkt helder. Er is ook een dayahead markt. Nog niet rendabel voor de terugverdientijd maar hier ontstaat denk ik hetzelfde probleem. Of wat als de batterij alleen ingezet wordt om eigen opwek op te vangen en een evt overschot alsnog via dayahead te verkopen, zodat de volgende dag de accu weer kan opladen met overschot vd opwek.
Mag ik het zo interpeteren dat Homewizard dan niks gaat doen rondom de thuisbatterij in welke vorm deze dan ook wordt ingezet door de consument en zo de juiste info rondom de energiestromen in de woning correct te blijven weergeven?

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 08-06-2024 21:37 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Devke schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:33:
[...]

Beste @HomeWizard_NL ,

Dank voor jullie antwoord. M.b.t. onbalansmarkt helder. Er is ook een dayahead markt. Nog niet rendabel voor de terugverdientijd maar hier ontstaat denk ik hetzelfde probleem. Of wat als de batterij alleen ingezet wordt om eigen opwek op te vangen en een evt overschot alsnog via dayahead te verkopen, zodat de volgende dag de accu weer kan opladen met overschot vd opwek.
Mag ik het zo interpeteren dat Homewizard dan niks gaat doen rondom de thuisbatterij in welke vorm deze dan ook wordt ingezet door de consument en zo de juiste info rondom de energiestromen in de woning correct te blijven weergeven?
Betreft de batterij is er geen ‘one size fits all’ met betrekking tot weergave, dat is namelijk afhankelijk van hoe de batterij gebruikt wordt en wat je wilt zien. Gebruik je nu een batterij om met zon of day ahead op te laden, en te ontladen op eigen gebruik dan zijn de grafieken correct. Gebruik je deze voor handelen op onbalans, zijn deze ook correct maar veroorzaken wel ruis in het inzicht van het verbruik in huis. Dat we hier niks mee gaan doen kan ik huidig niet zeggen. Dat is afhankelijk van hoe de markt zich gaat ontwikkelen, zeker als het gaat om handelen en energie belastingen.

Of handelen voor consumenten rendabel blijft is onderandere afhankelijk van hoe teruggeleverde stroom belast is. Huidig kun je door saldering verkopen tegen dezelfde prijs als je inkoopt, er is voor consumenten geen garantie dat dit zo blijft met het uitfaseren van saldering, maar ook het aantal zakelijke grote batterijen welke mee gaan handelen op onbalans op de korte termijn.

[ Voor 11% gewijzigd door HomeWizard_NL op 08-06-2024 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
22:50 kleine aanpassing

[ Voor 97% gewijzigd door HomeWizard_NL op 08-06-2024 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Sjamo schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:29:
[...]

Misschien heb je hier iets aan? Hier kan je denk ik zien wat er gebeurt.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ons totale verbruik volgens deze grafiek is 5,6kWh, te zien in Power usage. Afgenomen van het net 0,7kWh te zien Total power.
In de grafiek Solar consumption kan je dan zien waar de 5,6kWh uit is opgebouwd, de 0,7kWh (paars) afname net en 4,9kWh solar consumption (blauw).

De eerste dag dat ik de zonnepanelen toevoegde bleef power consumption op 0 staan.
Ook @henkzelf

Ik heb het vermoeden dat het bij mij mis gaat omdat ik 3x een 1 fase omvormer heb waarvan er 2 niet gelinkt zijn in HW. Misschien dat HW daardoor alsnog gaat 'salderen'? En aangezien ik nogal wat overproductie heb in deze periode laat hij maar 0 zien ofzo...
Nou ja, op de grafiek 'stroomtotaal' is in elk geval het verbruik van het net wel af te lezen, ik denk dat ik de grafiek 'stroomverbruik' maar gewoon uitschakel, die voegt niet zo veel meer toe eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:23:
[...]

Betreft de batterij is er geen ‘one size fits all’ met betrekking tot weergave, dat is namelijk afhankelijk van hoe de batterij gebruikt wordt en wat je wilt zien. Gebruik je nu een batterij om met zon of day ahead op te laden, en te ontladen op eigen gebruik dan zijn de grafieken correct. Gebruik je deze voor handelen op onbalans, zijn deze ook correct maar veroorzaken wel ruis in het inzicht van het verbruik in huis. Dat we hier niks mee gaan doen kan ik huidig niet zeggen. Dat is afhankelijk van hoe de markt zich gaat ontwikkelen, zeker als het gaat om handelen en energie belastingen.

Of handelen voor consumenten rendabel blijft is onderandere afhankelijk van hoe teruggeleverde stroom belast is. Huidig kun je door saldering verkopen tegen dezelfde prijs als je inkoopt, er is voor consumenten geen garantie dat dit zo blijft met het uitfaseren van saldering, maar ook het aantal zakelijke grote batterijen welke mee gaan handelen op onbalans op de korte termijn.
De ruis die veroorzaakt wordt geeft verstoring in eigenverbruik dus. Misschien denk ik te makkelijk hoor dus corrigeer me als ik het verkeerd zie.

Als je een kWh meter plaatst tussen de batterij en je meter zou je op die kWh meter van jullie moeten kunnen zien hoeveel er de batterij in gaat en uitgaat. Die plaatjes heb ik ook gezien. Zelf heb ik een kWh meter geplaatst tussen de omvomer van de zonnepanelen en de meter. Deze geeft in HW mooi overzicht van de opbrengst van de zonnepanelen, wat het net terug in gaat en wat ik zelf verbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lW0vQWfehsRRlIclxPXzQ1MQw08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tq9ovPsAHNRGeQHG462WjTrJ.jpg?f=fotoalbum_large. Prachtig overzicht.

Met de constructie batterij erbij kun je HW toch ook de rekensom dan laten maken zoals je bij zonnepanelen ook doet? Of gaat het hier mis omdat je op je telwerk in de meter een 2 teruglevering (dag/dal) en 2 opname uit net telwerken hebt? Terug leveren batterij wordt dan gezien als teruglevering zonnepanelen?

Probeer het even technisch te begrijpen @HomeWizard_NL .

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:43

The Legend

*Plop*

@HomeWizard_NL is het mogelijk om de maandgrafiek per dag weer te geven ipv per week? Het zal aan mij liggen, maar ik vind het fijn om in de maandgrafiek de ‘flow’ te kunnen zien en dat valt m.i. helemaal weg in de weergave per week. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat vindt, maar kun je dan niet gewoon een toggle krijgen om te kiezen welke weergave je wilt? Dat is nog het enige waar ik Enelogic beter in vind.

[ Voor 6% gewijzigd door The Legend op 09-06-2024 10:51 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
The Legend schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:50:
@HomeWizard_NL is het mogelijk om de maandgrafiek per dag weer te geven ipv per week? Het zal aan mij liggen, maar ik vind het fijn om in de maandgrafiek de ‘flow’ te kunnen zien en dat valt m.i. helemaal weg in de weergave per week. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat vindt, maar kun je dan niet gewoon een toggle krijgen om te kiezen welke weergave je wilt? Dat is nog het enige waar ik Enelogic beter in vind.
Hier is voornamelijk niet voor gekozen, omdat we ook grafieken hebben met 3 balken per periode. (Afname, teruglevering, zonverbruik bijv.) met een maand grafiek in dagen krijg je hier 93 balken. Wat eigenlijk gewoon onleesbaar wordt voor veel gebruikers. Op een desktop prima, maar aangezien we primair per telefoon inzicht geven is hier een andere keuze gemaakt door een grotere periode te kiezen (week).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 18:43

The Legend

*Plop*

HomeWizard_NL schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:36:
[...]

Hier is voornamelijk niet voor gekozen, omdat we ook grafieken hebben met 3 balken per periode. (Afname, teruglevering, zonverbruik bijv.) met een maand grafiek in dagen krijg je hier 93 balken. Wat eigenlijk gewoon onleesbaar wordt voor veel gebruikers. Op een desktop prima, maar aangezien we primair per telefoon inzicht geven is hier een andere keuze gemaakt door een grotere periode te kiezen (week).
Daar kan ik nog inkomen, maar ik zoek dit juist voor de grafieken met maar 1 set data (opwek totaal, opwek set 1, opwek set 1, verbruik WP, verbruik airco, verbruik totaal). Daarnaast, waarom zou je gebruikers niet de keuze geven? Snap dat je het niet als default instelt, maar als je kunt kiezen zou dat mooi zijn. Zelf gebruik ik de ‘web app’ veel meer dan de echte.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
The Legend schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:54:
[...]

Daar kan ik nog inkomen, maar ik zoek dit juist voor de grafieken met maar 1 set data (opwek totaal, opwek set 1, opwek set 1, verbruik WP, verbruik airco, verbruik totaal). Daarnaast, waarom zou je gebruikers niet de keuze geven? Snap dat je het niet als default instelt, maar als je kunt kiezen zou dat mooi zijn. Zelf gebruik ik de ‘web app’ veel meer dan de echte.
Als we voor elke functie een optie zouden maken, zou de app enkel nog bruikbaar zijn voor tweakers. Nog los van de hoeveelheid extra support, kwaliteits testen en extra ontwikkeltijd voor nieuwe functies omdat je rekening moet houden met elke optie variabele en de combinatie hiervan. Ik zeg niet dat het nooit komt, we proberen altijd zo goed mogelijk te kijken naar wat voor iedereen zo bruikbaar mogelijk is.

[ Voor 10% gewijzigd door HomeWizard_NL op 09-06-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:57
Heb een defecte meter voor mijn zonnepanelen die onder garantie is vervangen. Nu vraag ik mij af of er een methode is om de meterstand van de vorige meter door te laten tellen in de app.
Aangezien de meter MID gekeurd is kan de meter dat zelf niet verwacht ik, dat zou namelijk nog mooier zijn als het wel kan.
Iemand die daar een truc voor heeft?

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
HomeWizard_NL schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:36:
[...]

Ik ben het wel met @The Legend eens en stoor mij ook aan de staafgrafieken. En vind het '93 balken'-argument niet veel hout snijden. Je kunt prima terug grijpen naar een lijn-grafiek zoals bij de Nu en Dag weergaves, dat werkt ook prima met de drie verschillende metingen per periode.

Nu begrijp ik best dat de keuze op staafgrafieken gevallen is; dat is zeker de meest logische keuze als je wilt tonen hoe het verbruik verschilt met de vorige periodes. Alleen is het maar net met wat voor doel je die grafieken bekijkt. Zeker de 'week' grafieken kun je mooi als lijngrafiek tonen waarbij je als het ware 7 dag-grafieken achter elkaar plakt. Natuurlijk heb ik geen inzicht in jullie code, maar de functies om lijngrafieken te maken hebben jullie al. Het enige wat je moet testen is of die lijngrafieken meer data aan kunnen. En je zult wellicht wat informatie moeten samenvatten om alles op het scherm te laten passen. Dus zo onmogelijk is dat niet.

En nu we het er toch over hebben, de volgende aanpassingen zou ik fijn vinden om te zien:
- ik zou graag grafieken van verschillende perioden 'over elkaar heen' kunnen leggen
- ook zou ik graag zien dat de periode-grafieken aansluiten zijn. Dus vandaag (maandag) staat alleen in zijn eigen (verder lege) weekgrafiek. Ik zou graag naar links kunnen scrollen om zondag, zaterdag, vrijdag enz. zichtbaar te maken. De pijltjes-knoppen mogen voor mij dan ingesteld worden op de vorige periode die uiterst links staat (dus naar de vorige woensdag, als woensdag uiterst links staat of naar de 10de van de vorige maand... enz).
- Tot slot zou ik graag op de dag-grafieken kunnen inzoomen.
Maar als je het over ontwikkeltijd, testen en dergelijke hebt dan snap ik dat deze aanpassingen redelijk tijdrovend en duur zijn om te realiseren, dus even goede vrienden als dat niet gebeurd. Maar mensen de mogelijkheid bieden om van een staafgrafiek een lijngrafiek te maken? Dat lijkt me niet zo'n groot punt. Zeker niet als je je beperkt tot de liggende weergave. Dan kun je vast wel ergens een toggle-knopje in de layout kwijt.

Afin, de keuzes over welke functionaliteit er wanneer gebouwd gaat worden ligt volledig bij jullie @HomeWizard_NL, dat is niet aan ons. Maar zie deze post (en andere soortgelijke, zoals die van The Legend) dan ook vooral als suggesties waar je je voordeel mee kunt doen. Ik red me wel met af en toe een exportje draaien en dan in Excel de grafieken bouwen die ik nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zooi4niek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:17
Heb gebruik gemaakt van de vaderdagaanbieding om de Energy Display te kopen. Leuk/handig ding, maar zou graag zien dat er wat meer mogelijkheden in zitten voor het instellen.

Wat me ook opviel is dat het laminaat van de display al een stukje had losgelaten. Dit was al toen ik de Display uit de doos haalde. Nog iemand die dit probleem heeft?

Heb het probleem aangemeld via de chatbot van Home Wizard, kreeg na 2 dagen de volgende reactie:

Onze oprechte excuses voor de vertraging in de reactie op je support verzoek. Vanwege een groot aantal aanvragen lukt het ons momenteel niet om je probleem snel op te lossen.

Om onze achterstand te verminderen, zullen we dit support ticket voorlopig sluiten. Maak je echter geen zorgen, we blijven je graag helpen. Reageer gerust op dit bericht als je nog steeds hulp nodig hebt of als je probleem niet is opgelost. We openen je ticket dan opnieuw en geven het prioriteit.

We begrijpen dat dit frustrerend kan zijn en we waarderen je geduld. We werken hard aan het verbeteren van onze responstijden en service.

Bedankt voor je begrip en nogmaals onze excuses.

Bijzonder manier van omgaan met een klacht. Dit terwijl op de site ook staat dat je binnen 7 dagen moet reageren wanneer je een defect product hebt ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:29

Arno

PF5A

Bedoel je de beschermlaag? Die haal ik er altijd gelijk af :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 22:24
@HomeWizard_NL Zijn er plannen om het huidige dynamisch tarief en dat van de komende uren (dag) zichtbaar te maken op het display?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zooi4niek
Arno schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:28:
Bedoel je de beschermlaag? Die haal ik er altijd gelijk af :)
Nee, uiteraard niet de beschermlaag, zie onderaan display:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBk3XAcy6j0HIfRzw1gPEQ1KuO0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z2ytimgunLMVBsiVyXZ27A4g.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-09 22:00
zooi4niek schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:34:
[...]

Nee, uiteraard niet de beschermlaag, zie onderaan display:

[Afbeelding]
Ik heb exact hetzelfde. Ook recent ontvangen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_sPNLh-M3x6jlzNM0ij36RPP7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOOPhwGMiqZmWh8WUIiAGwFx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Rik! op 10-06-2024 18:57 ]

7560 Wp op ZZO + 1790 Wp op WZW - Midden Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zooi4niek
Rik! schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:55:
[...]

Ik heb exact hetzelfde. Ook recent ontvangen.[Afbeelding]
HomeWizard medewerker heeft inmiddels contact opgenomen, heb foto gestuurd. Wacht op beoordeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-09 22:00
zooi4niek schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:14:
[...]

HomeWizard medewerker heeft inmiddels contact opgenomen, heb foto gestuurd. Wacht op beoordeling.
Ik wacht jouw melding wel even af, hij werkt verder prima maar het ziet er niet echt fraai uit inderdaad.

7560 Wp op ZZO + 1790 Wp op WZW - Midden Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 21:35
3 meter afstand tot activering scherm werkt niet. Moet er echt wel 1-1.5 meter vanaf staan om scherm te activeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank_b
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-06 08:26
BabyRattle schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:52:
3 meter afstand tot activering scherm werkt niet. Moet er echt wel 1-1.5 meter vanaf staan om scherm te activeren
Staat je gevoeligheid goed? Die kan op 1, 3 of 6 meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zooi4niek
Rik! schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:30:
[...]

Ik wacht jouw melding wel even af, hij werkt verder prima maar het ziet er niet echt fraai uit inderdaad.
Display gaat omgeruild worden *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 21:35
frank_b schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 08:10:
[...]

Staat je gevoeligheid goed? Die kan op 1, 3 of 6 meter.
Ja die staat goed. Staat ingesteld op 6 meter. Maar ook dat haal ik niet... 1 meter pakt ie en meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
zooi4niek schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:48:
[...]

Display gaat omgeruild worden *O*
Oké, vandaag die van mij ook binnen gekregen met dezelfde schade. Meteen contact opgenomen omdat ik je bericht al had gezien voor ontvangst. Ben benieuwd hoeveel dezelfde kwaal hebben.
Ik wacht wel met het ingebruik nemen van het apparaat, als die wordt omgeruild heb ik nog wel even geduld. :)

[ Voor 8% gewijzigd door BlackthunderAwf op 11-06-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tis een top apparaatje. Persoonlijk vind ik hem wat aan de kleine kant. Liefst zou ik iets ter grote van een tablet ofzo hebben. Aan de muur bevestigen en zo zicht houden op. Oude tablet van mijn vrouw eens gepakt daarvoor maar daar wordt de HW app niet meer ondersteund.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Devke schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:04:
Tis een top apparaatje. Persoonlijk vind ik hem wat aan de kleine kant. Liefst zou ik iets ter grote van een tablet ofzo hebben. Aan de muur bevestigen en zo zicht houden op. Oude tablet van mijn vrouw eens gepakt daarvoor maar daar wordt de HW app niet meer ondersteund.
Je kan de website ook openen op de tablet?

https://hwenergy.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Starck schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:16:
[...]

Je kan de website ook openen op de tablet?

https://hwenergy.app
Klopt. Had het gezien. Toch bedankt.

Edit: op deze tablet werkt dat niet. Na inloggen foutmeldingen. "Oops that didn't work". Op mijn (nieuwere) tablet werkt het wel. Jammer. Had gehoopt die tab s2 nog te kunnen inzetten 😊

[ Voor 30% gewijzigd door Devke op 11-06-2024 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j10
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:36

j10

Vandaag hadden we hier ong, 2uur geen stroom door onderhoud door energieleverancier delta.
In de dagweergave van HW staat zowel bij de warmtepomp en stroomgebruik [ met socket] wel stroomgebruik
in die periode.
Iemand een idee ? Zie ik iets verkeerd ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
j10 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:28:
Iemand een idee ? Zie ik iets verkeerd ??
Toevallig een kaarsrechte lijn?
Geen stroom (of WiFi) betekent geen metingen en daar kunnen de grafieken slecht mee omgaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Olaf van der Spek op 12-06-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Devke schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:20:
Had gehoopt die tab s2 nog te kunnen inzetten 😊
Is er geen alternatief ROM voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ROM (Read Only Memory)? Andere vorm ken ik niet. Weet ook niet wat je er dan mee zou bedoelen 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Devke schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:49:
ROM (Read Only Memory)? Andere vorm ken ik niet. Weet ook niet wat je er dan mee zou bedoelen 🙈
Alternatief OS bedoeld @Olaf van der Spek hiermee. Dus iets als LineageOs oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:30
Devke schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:20:
Had gehoopt die tab s2 nog te kunnen inzetten 😊
Custom ROM voor S2

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 12-06-2024 10:07 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j10
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:36

j10

klopt zo goed als rechte lijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Laatst online: 19:27
j10 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:36:
klopt zo goed als rechte lijn .
De app plot gewoon een lijn tussen de laatst bekende meterstand voor uitval en de eerst bekende stand na uitval. Daar tussenin heeft hij niks kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:57
Emacee schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:57:
Heb een defecte meter voor mijn zonnepanelen die onder garantie is vervangen. Nu vraag ik mij af of er een methode is om de meterstand van de vorige meter door te laten tellen in de app.
Aangezien de meter MID gekeurd is kan de meter dat zelf niet verwacht ik, dat zou namelijk nog mooier zijn als het wel kan.
Iemand die daar een truc voor heeft?
Ben ik echt de eerste met dit probleem? Ik krijg nu het waarschuwingsdriehoekje te zien totdat ik de meter verwijder, dan ben ik dat echter ook kwijt in m'n overzichten van alle opwek. Heb dat verwijderen dus ook niet aangedurfd maar ik wil wel graag van dat waarschuwingsicoontje afkomen :P .
Zou mooi zijn als er via de backoffice een fix in mijn database kan plaatsvinden O-)

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:22
HomeWizard_NL schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:20:
[...]

Er is nu nog beperkt voorraad, vandaar dat deze nog niet groot is aangekondigd. Het verschil is voornamelijk het formaat (54% kleiner), en dat deze een oververhittingsbeveiliging heeft. Beiden kunnen ze 16A. De vorige kon bij slecht contact of langdurig hoog vermogen heet worden. De nieuwe schakelt bij een te hoge temperatuur af ter beveiliging. De nieuwe blijft ook koeler onder hetzelfde vermogen als de vorige. Dus zeker geen downgrade ;)
Weet je zeker dat de oude niet contine 16A/3680W kan? Ik zoek een socket voor een 3500W saunakachel, dus de SKT-21 voldoet niet. Als ik jouw post volg, zou ook de SKT-11 te heet worden. Maar.... Ik gebruik ook een oude om op afstand een 16A EV-lader te schakelen/meten. Deze zit nota bene ingebouwd achter een wandcontactdoos, en wordt niet te heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obro651
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 26-08 10:25
Devke schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:04:
Kloppen bij jou de gegevens op het Display wèl? Bij mij zie ik de waarde van ‘totaal verbruik vandaag’ fluctueren. Heb er een nieuw topic voor aangemaakt en vraag me af of ik de enige ben…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Gramser schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:57:
[...]

De app plot gewoon een lijn tussen de laatst bekende meterstand voor uitval en de eerst bekende stand na uitval. Daar tussenin heeft hij niks kunnen meten.
Eigenlijk zou ie dan gewoon een constant (0) verbruik moeten tonen in plaats van een rechte lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Olaf van der Spek schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:22:
[...]

Eigenlijk zou ie dan gewoon een constant (0) verbruik moeten tonen in plaats van een rechte lijn.
Mee eens. Ik zit ook te denken of wat ik zeg wel klopt. Want bij stroomuitval is er geen verschil tussen laatst bekende en eerstvolgende meterstand… die is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:23
firecaps30 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:28:
[...]

Hier ook 4.18. Ik heb updaten geprobeerd en inderdaad hetzelfde probleem..

Homewizard vanmorgen al via de chat op de website een bericht gestuurd maar vandaag geen reactie gehad. Hopelijk morgen.
Ik stond op 4.19. Zelfde gehad als jullie beschrijven. Oplossing was een powercycle doen en nog eens proberen. Toen geupdate naar 5.13
Ben wel benieuwd naar de changelogs, iemand een idee waar deze te vinden zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
obro651 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:15:
[...]

Kloppen bij jou de gegevens op het Display wèl? Bij mij zie ik de waarde van ‘totaal verbruik vandaag’ fluctueren. Heb er een nieuw topic voor aangemaakt en vraag me af of ik de enige ben…
Oh sorry ik heb hem niet. Ik had de afmetingen bekeken op internet. Daar basseerde ik mijn mening op. Excuus voor de onduidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tikje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-08 19:41
austin_77 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:24:
[...]
Ik stond op 4.19. Zelfde gehad als jullie beschrijven.
FYI: hier ging de update van 4.19 naar 5.13 wel goed, duurde ongeveer 1 minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:43
Ik zit op 4.18 en krijg met updaten steeds een time-out foutmelding en moet ik de P1 meter opnieuw starten voor hij weer werkt. @HomeWizard_NL is dit een bekend probleem met deze versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Had ik ook, P1 meter losgehaald en daarna in 1x de update gedraaid.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Arno schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:28:
Had ik ook, P1 meter losgehaald en daarna in 1x de update gedraaid.
Los, even wachten, er weer in, en als deze online is in de app de update draaien? Dan begint ie en krijg ik de time out melding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
En als je het andersom doet? Eerst los, dan update, dan weer online zetten?

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

firecaps30 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:42:
[...]

Los, even wachten, er weer in, en als deze online is in de app de update draaien? Dan begint ie en krijg ik de time out melding..
Zo werkte het bij mij gisteren :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
RobWest schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:44:
En als je het andersom doet? Eerst los, dan update, dan weer online zetten?
Hoe bedoel je? Je kunt toch alleen via de Homewizard app updaten, maar dan moet de p1 meter daar wel online voor zijn lijkt mij.

Of kan het ook anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
Ik was iets te snel, ik dacht dat je bedoelde dat je de app wilde updaten. Zit je app wel op de 1.21.2?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Versie van de app: Energy 1.21.4 (456)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdVe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:17
De update naar 5.13 is bij mij nu weg.
Ik kreeg eerst ook time out met upgrade van 4.19 naar 5.13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:07
Hier staat bij de P1 meter dat er een update beschikbaar is, echter wordt deze niet ingeladen.
Het LED kleurt rood, oftewel geen verbinding meer. Opnieuw erin na even gewacht te hebben geeft de pulserende groene ring, en vervolgens online, maar blijft 4.19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
dinandus schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:56:
Hier staat bij de P1 meter dat er een update beschikbaar is, echter wordt deze niet ingeladen.
Het LED kleurt rood, oftewel geen verbinding meer. Opnieuw erin na even gewacht te hebben geeft de pulserende groene ring, en vervolgens online, maar blijft 4.19.
Hier precies hetzelfde! Met v4.18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 08:55
:/ na de update naar 5.13 heeft mijn P1 meter ineens een ander mac-address. Was in de 5c2faf reeks en nu c4dee2. Mochten er mensen dus DHCP binding hebben aangezet in hun router, je krijgt ineens een ander ip address...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:07
Als ik de berichten hier zo lees, dan wacht ik nog wel even met 'op de update knop' te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:07
Is er hier trouwens iemand met een (zee)-aquarium?
Ben wel eens benieuwd wat dat aan stroom verbruikt/kost.

Mijn buren hebben zo'n ding van 1,5-2m3 inhoudt en daar zitten nogal wat pompjes, verlichting en verwarmings apparaten achter. Volgens mij moet dat een vermogen aan stroom kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

St00mwals schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:22:

Mijn buren hebben zo'n ding van 1,5-2m3 inhoudt en daar zitten nogal wat pompjes, verlichting en verwarmings apparaten achter. Volgens mij moet dat een vermogen aan stroom kosten.
Denk dat je die vraag het beste in het grote Aquarium topic kwijt kan ;)

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Hoi Tweakers,

We zien bij de laatste update dat sommige P1 meters niet willen updaten naar 5.13. We zijn aan het onderzoeken wat de oorzaak is van de mislukte update, daarvoor hebben we jullie hulp nodig.

Heeft jouw P1 meter niet firmware versie 5.13 en lukt het niet om te updaten (instellingen > meters > p1 meter > opties ••• > Controleer op updates) neem dan contact op met onze klantenservice (www.homewizard.nl en druk op het blauwe chat bolletje rechts onder) en verwijs naar dit bericht op tweakers, dan krijg je een aangepaste firmware om te kijken of dit het probleem wel verhelpt.

bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:02
Gedaan maar de ai app vraagt welke foutmelding ik krijg. Wanneer ik het opnieuw probeer geeft de app aan dat ik op de nieuwste firmware zit. (4.19)
UPDATE:
Vandaag (24 uur later) in de app gekeken en blijkt de p1 te zijn geüpdatet naar 5.13.

[ Voor 24% gewijzigd door chippie777 op 15-06-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Beetje vreemd. Ik heb eerder gepost over het niet meer kunnen koppelen van de P1-meter aan wifi. Gisteren nog wat gerommeld, het blijkt aan mijn wifi-config te liggen - verbinden naar hotspot op mijn telefoon werkt feilloos, maar naar mijn wifi-verbinding verrekt ie het. Denk dat het te maken heeft met mijn nieuwe Ubiquiti gateway, maar ik heb geen idee wat er mis mee zou zijn. Iemand met meer netwerkkennis dan ik een idee?

Voor de volledigheid, het netwerk zoals het nu ingesteld is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A45BcCD0JmgBfVFqgHOsNuftwIk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/jCytqqJHM68KdvEt8LuIXa2N.png?f=fotoalbum_medium

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Bra-Jo schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:31:
Beetje vreemd. Ik heb eerder gepost over het niet meer kunnen koppelen van de P1-meter aan wifi. Gisteren nog wat gerommeld, het blijkt aan mijn wifi-config te liggen - verbinden naar hotspot op mijn telefoon werkt feilloos, maar naar mijn wifi-verbinding verrekt ie het. Denk dat het te maken heeft met mijn nieuwe Ubiquiti gateway, maar ik heb geen idee wat er mis mee zou zijn. Iemand met meer netwerkkennis dan ik een idee?

Voor de volledigheid, het netwerk zoals het nu ingesteld is:
[Afbeelding]
Ik gok dat je moet zoeken in de hoek van wireless isolation / client isolation.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:47
St00mwals schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:22:

Ik heb een tropisch aquarium. 720L.
Op jaarbasis zit je gauw op 2500 KWh verbruik.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucko
  • Laatst online: 19:33

Yucko

One clown to rule them all !

hier ook net de P1 meter geupdate naar 5.13 en ook hier een verandering van MAC adres.
Op zich niet erg, maar wel raar, temeer omdat in de app (meters > P1 meter bovenin gewoon nog 5c2faf... staat)

Afbeeldingslocatie: https://vrtmmn.nl/tweakers/images/p1.jpg

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:08
firecaps30 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:36:
Ik zit op 4.18 en krijg met updaten steeds een time-out foutmelding en moet ik de P1 meter opnieuw starten voor hij weer werkt. @HomeWizard_NL is dit een bekend probleem met deze versie?
EDIT: Sorry reactie voor een andere forum

[ Voor 11% gewijzigd door Daveth op 15-06-2024 10:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:22
Daveth schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 09:50:
[...]

Wat zeg de log als de de update fout gaat, kan je dat hier posten?
Wij gebruiken al zo'n 3,5 jaar een p1-meter. Nooit geweten dat die worden ge-update.
Soms is onwetendheid helemaal prima wat mij betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:01:
[...]

Wij gebruiken al zo'n 3,5 jaar een p1-meter. Nooit geweten dat die worden ge-update.
Soms is onwetendheid helemaal prima wat mij betreft :)
Je krijgt ook geen melding dat er een update is. Misschien is dat wel handig @HomeWizard_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Devke schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:49:
[...]

Je krijgt ook geen melding dat er een update is. Misschien is dat wel handig @HomeWizard_NL
Waarom zou je dat willen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Sjamo schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:50:
[...]

Hoe moet je anders weten dat er een update is?
Het is dat jullie het erover hebben dat ik eens in de app ging zoeken en zowaar. :P
(en dan ga ik ervan uit dat er een reden is voor een update, dat je 9 van de 10 keer beter af ben)

[ Voor 15% gewijzigd door hjs op 15-06-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:50:
[...]

Om up to date te blijven met je software misschien?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjamo
Devke schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:35:
[...]

Om up to date te blijven met je software misschien?
Waarschijnlijk het verkeerde topic/forum voor mijn instelling :)

Als het werkt werkt het. Er zijn gerust zaken waarbij ik aandacht geef aan updates, maar nee, ik hou me er niet actief mee bezig of de talloze "slimme" voorwerpen in ons huis ge-update moeten worden of wanneer. Het draait eigenlijk vanzelf. Wat mij betreft energie die elders beter besteed is. Ik geniet er juist van dat het allemaal vanzelf gaat.

Voor mij blinkt Homewizard tot nu toe uit in gebruiksgemak. Gisteren heeft mijn partner een Homewizard kWh-meter geinstalleerd voor 1 van onze pv-systemen. Na plaatsing kan je een qr-code scannen en de rest gaat bijna vanzelf.
Als ik de behoefte zou hebben alles zelf doorlopend te monitoren en te sturen zou ik waarschijnlijk eerder voor iets als Home-assistant kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
hjs schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:15:
[...]

Hoe moet je anders weten dat er een update is?
Het is dat jullie het erover hebben dat ik eens in de app ging zoeken en zowaar. :P
(en dan ga ik ervan uit dat er een reden is voor een update, dat je 9 van de 10 keer beter af ben)
Helaas wordt niet aangegeven welke reden er is voor een update. Als het verder goed werkt hoef je in principe dus niet te updaten. Voor beide meningen is wat te zeggen dus.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:45:
[...]

Waarschijnlijk het verkeerde topic/forum voor mijn instelling :)

Als het werkt werkt het. Er zijn gerust zaken waarbij ik aandacht geef aan updates, maar nee, ik hou me er niet actief mee bezig of de talloze "slimme" voorwerpen in ons huis ge-update moeten worden of wanneer. Het draait eigenlijk vanzelf. Wat mij betreft energie die elders beter besteed is. Ik geniet er juist van dat het allemaal vanzelf gaat.

Voor mij blinkt Homewizard tot nu toe uit in gebruiksgemak. Gisteren heeft mijn partner een Homewizard kWh-meter geinstalleerd voor 1 van onze pv-systemen. Na plaatsing kan je een qr-code scannen en de rest gaat bijna vanzelf.
Als ik de behoefte zou hebben alles zelf doorlopend te monitoren en te sturen zou ik waarschijnlijk eerder voor iets als Home-assistant kiezen.
Dan fietsen we langs elkaar op denk ik. Homewizard update niet automatisch en geeft ook geen melding dat er een "betere" update beschikbaar is voor bijvoorbeeld de p1 meter. Vandaar mijn opmerking. Ik ben ook van alles moet zelf lopen maar als er verbeteringen zijn hoor ik graag van een leverancier.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Devke schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:33:
[...]

Dan fietsen we langs elkaar op denk ik. Homewizard update niet automatisch en geeft ook geen melding dat er een "betere" update beschikbaar is voor bijvoorbeeld de p1 meter. Vandaar mijn opmerking. Ik ben ook van alles moet zelf lopen maar als er verbeteringen zijn hoor ik graag van een leverancier.
Er zijn regelmatig automatische updates. Soms om nieuwe meters of app functies te ondersteunen, maar ook vaak optimalisaties om onze backend beter te laten functioneren met de continu groeiende groep aan gebruikers. Zo zorgen we dat het platform voor iedereen stabiel, betaalbaar en snel blijft.

We bieden de optie om de onze cloud helemaal uit te zetten via de lokale api en dan krijg je ook geen updates. Mocht je daar interesse in hebben als tweaker.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:30
Meubelmaker schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:10:
[...]

Helaas wordt niet aangegeven welke reden er is voor een update. Als het verder goed werkt hoef je in principe dus niet te updaten. Voor beide meningen is wat te zeggen dus.
Persoonlijk vind ik dat een instelling uit......1979?
Er zijn zat voorbeelden waar dingen prima werken maar waar een beveiligingslek in ontstaan is door toenemende hackersskills en snellere computers.

Als je systeem niet met internet verbonden is zou je theoretisch niet hoeven te updaten, maar is de hele opzet van HW niet juist dat alles op afstand in te zien is?

Een melding dat er een update is zou sowieso wel fijn zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 15-06-2024 13:25 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Laatst online: 19:30
Het voordeel van de nieuwe HW apparatuur is dat je geen basis station/centrale hub hebt. Het nadeel daarmee is gelijk dat elke apparaat een eigen verbinding moet hebben met het internet (en de cloud van HW), als je de boel via HW wilt uitlezen. De instapdrempel is lager zonder centrale hub, maar als je veel HW apparaten hebt is een centrale hub weer efficienter.

Persoonlijk ben ik van de (ouderwetse?) kant dat smart home spullen geen directe toegang zouden moeten hebben met internet. Hier draait alle smarthome op een aparte vlan zonder internet toegang in elk geval. Uitlezen doe ik met een alternatieve centrale hub (Homeassistant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtv1
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:10
Yucko schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 06:20:
hier ook net de P1 meter geupdate naar 5.13 en ook hier een verandering van MAC adres.
Op zich niet erg, maar wel raar, temeer omdat in de app (meters > P1 meter bovenin gewoon nog 5c2faf... staat)

[Afbeelding]
Hier ook

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfIzoehPWYS5K2OdFOLCv-zeZ50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5vBNMuxzK3lku0FuaXRojHg.jpg?f=fotoalbum_large
@HomeWizard_NL enig idee waarom mac wordt aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:49
Ik ben op vakantie en mijn grafiek ziet er vandaan en gisteren als volgt uit…enorme pieken maar ook terug naar 0. Totaalverbruik lijkt wel te kloppen en is standaard sluipverbruik, denk ik. Iemand die weet wat dit is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMiZqCbps_vU5G9HCSsxkKlzUZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FbfBFThYDqf87rNQSjHEaDqb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
Dersan schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:12:
Ik ben op vakantie en mijn grafiek ziet er vandaan en gisteren als volgt uit…enorme pieken maar ook terug naar 0. Totaalverbruik lijkt wel te kloppen en is standaard sluipverbruik, denk ik. Iemand die weet wat dit is?
Aangezien je niet vertelt wat voor apparatuur er allemaal in je in huis aan staat en de kristallen bol net gisteren kapot gevallen is: Nee. Zonder meer info is hier natuurlijk geen zinnig woord over te zeggen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Dersan schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:12:

[Afbeelding]
Toevallig zonnepanelen gekoppeld?
Kijk naar de grafiek van je gekoppelde omvormer. Bij iedere scherpe dip daar zie je een piek in de verbruiksgrafiek. Dit gebeurt bij snel wisselende omstandigheden qua bewolking, zoals de afgelopen dagen.
Oorzaak: resolutie van de koppeling is per kwartier en middelt meer en loopt dus achter op de P1-meter. Die laatste ziet sneller meer afname van het net (/minder teruglevering) dan dat de afgenomen zonopbrengst zichtbaar is: dus 'meer verbruik'. Andersom zie je dus ook dips naar 0 in je berekende verbruik als de wolk weer plots voor de zon wegschuift.

De oplossing zou zijn om de p1 waardes net zo te middelen als de omvormer statistieken dat doen voordat men deze met elkaar verrekent. (En hetzelfde tijdvak. Dus bijvoorbeeld niet het punt 10:15 bij de een een middeling laten zijn van 10:00-10:15 en bij de ander 10:07:30-10:22:30)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Propheticus schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:46:
[...]

Toevallig zonnepanelen gekoppeld?
Kijk naar de grafiek van je gekoppelde omvormer. Bij iedere scherpe dip daar zie je een piek in de verbruiksgrafiek. Dit gebeurt bij snel wisselende omstandigheden qua bewolking, zoals de afgelopen dagen.
Oorzaak: resolutie van de koppeling is per kwartier en middelt meer en loopt dus achter op de P1-meter. Die laatste ziet sneller meer afname van het net (/minder teruglevering) dan dat de afgenomen zonopbrengst zichtbaar is: dus 'meer verbruik'. Andersom zie je dus ook dips naar 0 in je berekende verbruik als de wolk weer plots voor de zon wegschuift.

De oplossing zou zijn om de p1 waardes net zo te middelen als de omvormer statistieken dat doen voordat men deze met elkaar verrekent. (En hetzelfde tijdvak. Dus bijvoorbeeld niet het punt 10:15 bij de een een middeling laten zijn van 10:00-10:15 en bij de ander 10:07:30-10:22:30)
Het probleem bij de meeste omvormers waar dit voorkomt is dat de tijd zelf niet accuraat is. Waardoor je niet correct kan rekenen. 12:00:00 is bijvoorbeeld eigenlijk 12:04:34. Ookal zegt de omvormer dat het wel 12:00 is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
mtv1 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:11:
[...]

Hier ook

[Afbeelding]
@HomeWizard_NL enig idee waarom mac wordt aangepast?
Dat is vreemd, dat moeten we even onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05:49
Nu we toch met updates bezig zijn:

Ik zie dat de software van de energy sockets verschillend is, nl. de ene heeft versie 4.07 en de ander 4.08. Het lijkt erop dat het oude model socket een hogere softwareversie heeft t.o.v. het nieuwe model socket.
En allen geven aan dat er geen nieuwe update beschikbaar is.

Ervaren jullie dit ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
MrSweety66 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:56:
Nu we toch met updates bezig zijn:

Ik zie dat de software van de energy sockets verschillend is, nl. de ene heeft versie 4.07 en de ander 4.08. Het lijkt erop dat het oude model socket een hogere softwareversie heeft t.o.v. het nieuwe model socket.
En allen geven aan dat er geen nieuwe update beschikbaar is.

Ervaren jullie dit ook?
Ik heb dat ook, maar zou niet van een “ervaring” durven spreken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 07:41
Staat er ergens ondersteuning voor de digitale watermeters die in België uitgerold worden op de planning ? Data wordt ook verstuurd via de electriciteitsmeter, en zou normaal ook via de P1 poort te capteren zijn?

iRacing Profiel Racing, competing is in my blood....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoEelco
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-11-2024
Hoe kan je de leverkosten, Terugleverkosten en terugleververgoeding in de Energy app ingeven? Tot voor kort had ik hier niet mee te maken maar ik zie niet hoe en waar ik de Terugleverkosten kwijt kan in de Energy app?

Iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EelcoEelco schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:26:
Hoe kan je de leverkosten, Terugleverkosten en terugleververgoeding in de Energy app ingeven? Tot voor kort had ik hier niet mee te maken maar ik zie niet hoe en waar ik de Terugleverkosten kwijt kan in de Energy app?

Iemand hier een oplossing voor?
Tandwieletje in de app aanklikken en dan tarieven. Daar kun je ook de teruglevertarieven invoeren. Soort contract. Even dan verder naar beneden srollen bij Tarieven dus.

[ Voor 12% gewijzigd door Devke op 17-06-2024 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Laatst online: 15-09 15:56
Ik heb sinds 4 juni al 3 keer gehad dat de P1 meter zijn wifi verbinding kwijt raakte (ring rood) Het gebeurde op 4, 8 en 16 juni. Je hebt het niet altijd meteen in de gaten. Ik heb de eerste keer het access point even uit gehad om te kijken of hij daarna weer automatisch verbinding zou gaan maken (ik was niet thuis, maar kan dat remote doen (Ubiquity)) maar dat hielp niet. Ik moest hem even loskoppelen van de P1 poort, daarna ging het weer goed tot de volgende uitval. Ik zit nu op firmware 5.13. Alle andere HW apparaten houden zonder problemen hun verbinding (Display, watermeter, 4x energy socket). Ik weet niet wanneer op de P1 meter de nieuwe firmware is gekomen maar ik heb voor 4 juni precies een jaar lang 0 problemen gehad en kan dus ook niet bepalen of het hier mee te maken heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door winwiz op 17-06-2024 12:04 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:53
Ik had al een hele tijd last van homewizard apparaten die regelmatig geen data meer doorgaven. Nu begon ineens de wifi verbinding op mijn laptop en iPad ook kuren te vertonen. Bleek de router te zijn, nieuwe router bij Telenet gehaald en alle problemen verdwenen. Ik denk dat de oude langzaamaan stuk aan het gaan was (problemen werden stelselmatig erger), die was waarschijnlijk ook al meer dan 10 jaar oud.

De homewizzard apparaten waren de kanarie in de koolmijn, doordat ze continu data doorgeven zie je onmiddellijk in de grafieken als er wat mis gaat door de mankerende data. Daar zag ik dus al meer dan 6 maanden problemen voordat het zo erg was dat het duidelijk werd op andere apparaten en ik de oorzaak achterhaalde. Ik dacht die hele tijd dat het aan homewizard software stabiliteit lag, maar homewizard is volledig vrijgesproken in de zaak 🙂

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@winwiz voed je je dongle extern? Zelf heb ik een DSMR5 meter die in theorie mijn SlimmeLezer+ (geen HomeWizard, maar intern is het allemaal ESP-spul) via de P1 van voldoende voeding moet kunnen voorzien. Maar het lukte soms net niet, waarna ik de dongle eerst moest ontkoppelen voordat hij weer goed wilde starten. Nu met een aparte usb-c voeding is hij 100% stabiel.

Kan natuurlijk best dat in nieuwe firmware iets is aangepast waardoor hij net een fractie meer energie verbruikt dan voorheen en hij het via de P1 niet helemaal redt.

Dat je andere HW-hardware wel goed werkt is dan ook verklaarbaar; dat zijn allemaal direct gevoede apparaten.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Laatst online: 15-09 15:56
Gizz schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:24:
@winwiz voed je je dongle extern? Zelf heb ik een DSMR5 meter die in theorie mijn SlimmeLezer+ (geen HomeWizard, maar intern is het allemaal ESP-spul) via de P1 van voldoende voeding moet kunnen voorzien. Maar het lukte soms net niet, waarna ik de dongle eerst moest ontkoppelen voordat hij weer goed wilde starten. Nu met een aparte usb-c voeding is hij 100% stabiel.

Kan natuurlijk best dat in nieuwe firmware iets is aangepast waardoor hij net een fractie meer energie verbruikt dan voorheen en hij het via de P1 niet helemaal redt.

Dat je andere HW-hardware wel goed werkt is dan ook verklaarbaar; dat zijn allemaal direct gevoede apparaten.
Goeie tip. Ik heb er een actieve splitter tussen, die eigenlijk geen extra voerding nodig zou moeten hebben. Werkt ook al een jaar zonder problemen tot sinds kort dus. Heb er nu een voeding aan gehangen, kijken of het helpt.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoEelco
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-11-2024
Devke schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:07:
[...]

Tandwieletje in de app aanklikken en dan tarieven. Daar kun je ook de teruglevertarieven invoeren. Soort contract. Even dan verder naar beneden srollen bij Tarieven dus.
Jatten zo ver ben ikop de hoogte en doe dit ookal zolang dit mogelijk is. Ik bedoel echter hoe doen jullie dat nu je DRIE tarieven hebt? Je kan alleen maar levertarief en teruglever tarief kwijt in de Energy app niet de Terugleverkosten per kWh……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

winwiz schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:05:
[...]

Goeie tip. Ik heb er een actieve splitter tussen, die eigenlijk geen extra voerding nodig zou moeten hebben.
Ik kan me voorstellen dat de koek een keer op is. HomeWizard kan wel zeggen dat je die splitter lekker kan voeden vanuit de P1, maar als je vervolgens weer 2 of 3 andere apparaten gaat voeden via die splitter.. Er zijn genoeg P1-poorten die al moeite hebben met één apparaat goed voeden, laat staan als het er (inclusief splitter) 3 of 4 zijn. Dat 'power budget' is niet onbeperkt :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Gizz schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:33:
[...]

Ik kan me voorstellen dat de koek een keer op is. HomeWizard kan wel zeggen dat je die splitter lekker kan voeden vanuit de P1, maar als je vervolgens weer 2 of 3 andere apparaten gaat voeden via die splitter.. Er zijn genoeg P1-poorten die al moeite hebben met één apparaat goed voeden, laat staan als het er (inclusief splitter) 3 of 4 zijn. Dat 'power budget' is niet onbeperkt :)
Ah jammer, ik wou mijn laadpaal net via de P1 poort gaan voeden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wellicht al bekend hier, maar ik moest het even opzoeken. DSMR 5 doet maximaal 250mA bij 5V. Daar zit je al aan met één ESP die lekker via WiFi aan het kletsen is.

Dus leuk die actieve splitter van HW, maar als je daar een reguliere P1-dongle aan hebt hangen en nog eentje extra (voor bijvoorbeeld de loadbalancing van een laadpaal), dan blijft er minder dan 125mA per ESP over. Dat gaat echt niet lekker werken. En dan heeft die splitter zelf ook nog leuke ledjes om de status aan te geven, daar gaat weer een paar mA :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unconnected
Gizz schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:42:
Wellicht al bekend hier, maar ik moest het even opzoeken. DSMR 5 doet maximaal 250mA bij 5V. Daar zit je al aan met één ESP die lekker via WiFi aan het kletsen is.

Dus leuk die actieve splitter van HW, maar als je daar een reguliere P1-dongle aan hebt hangen en nog eentje extra (voor bijvoorbeeld de loadbalancing van een laadpaal), dan blijft er minder dan 125mA per ESP over. Dat gaat echt niet lekker werken. En dan heeft die splitter zelf ook nog leuke ledjes om de status aan te geven, daar gaat weer een paar mA :P
Bij mij red de Homewizard P1 meter het samen met de Energylink (oude homewizard) zonder extra voeding. In elk geval nu nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@unconnected is dat dit ding? Kan me best voorstellen dat het daarmee wel lukt, zit geen hongerige wifi-chip in :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unconnected
Gizz schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:59:
@unconnected is dat dit ding? Kan me best voorstellen dat het daarmee wel lukt, zit geen hongerige wifi-chip in :)
Yes! Communiceert over 868mhz met de homewizard. Deze:

https://td-er.nl/2013/10/...rd-je-huis-automatiseren/

Ding draait al sinds 2012 and still going strong. HW maakt zijn producten te goed :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EelcoEelco schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:30:
[...]

Jatten zo ver ben ikop de hoogte en doe dit ookal zolang dit mogelijk is. Ik bedoel echter hoe doen jullie dat nu je DRIE tarieven hebt? Je kan alleen maar levertarief en teruglever tarief kwijt in de Energy app niet de Terugleverkosten per kWh……
Bij terugleverkosten je kosten per kWh extra opvoeren bij teruglevering. Dus eigenlijk je terugleververgoeding per kWh verlagen met de kosten per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
HomeWizard_NL schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:39:
[...]
Dat is vreemd, dat moeten we even onderzoeken.
Dit gaat over een nieuw mac adres na de update naar de laatste versie.

Ik hoopte dat dit ook mijn probleem was, omdat mijn dhcp server geen ip-adressen uitdeelt aan voor hem onbekende mac adressen, maar helaas.

Ik heb dus een p1-meter op versie 4.19, die draait al een jaar of 2 denk ik. Ik update hem nooit met de hand, maar heb voor vaderdag een energy socket gekregen, dus was er mee bezig. Ik zag dat er een update is en lees hier nu dat het naar versie 5.x gaat. Dat krijg ik dus niet voor elkaar, telkens blijft hij ergens hangen, dan zie ik hem rood knipperen. Even eruit en er weer in, en hij start weer vrolijk op met versie 4.19.

Ik zie geen dhcp requests voorbij komen tijdens de (falende) update; hoe kan ik dit troubleshooten? Is er nog een andere manier om te updaten? (een API call met in de body de firmware file ofzo?)
Pagina: 1 ... 113 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic