Wizard208 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:53:
Nu zit ik met een schuin oog naar een zout water aquarium te kijken, kan ik dat ook draaiende houden met minimale input? Ik vermoed dat @
World Citizen hier meer over kan vertellen.
zou ik dat alleen kunnen laten voor drie maanden? of heeft dat echt heel veel meer input nodig?
Nou ja gezien het hier Tweakers.net is... zeg ik, ja dat kan. 3 maanden moet lukken als er af en toe iemand langs komt.
Het is alleen heeeel duur. Ik heb meer geld in Techniek dan in koraal en vissen maar dat is dus omdat ik ook op vakantie wil en vaak weg ben. 3 maanden is lang, maar technisch gezien moet het lukken. Iemand zou dan af en toe een fles moeten vullen en je moet je vissenbestand zo uitkiezen dat je geen dievriesvoer of levendvoer moet voeren.
Maar bij mij gaat alles automatisch incl waterwissel en ik kan alles op afstand regelen en ingrijpen. Er hangen ook 4 camera's op die met alarmen en dergelijke werken. De hele boel is getweaked zodat ik zo min mogelijk hoef te doen.
Maar reken dan op 5000 euro voor alleen die techniek. Dat is dus zonder bak/lampen/meubel en het leven.
Hoe vaker iemand langs kan komen en hoe meer die wil doen, des te goedkoper het word.
Er zijn ook verschillende methodes. De ene methode heeft 1 fles wat je moet doseren, en de andere heeft er 25.
Bij sommige methodes moet je waterwissels doen, en bij andere weer niet.
Als je 2 weken gaat, dan is alles prima te doen. Maar op een periode van 3 maanden zou het dus kunnen zijn dat jouw methode een waterwissel moet doen. Dat word ingewikkeld voor iemand die langs komt, maar is met 1000 euro dus wel te automatiseren.
Ik zou het dan eigenlijk anders doen. Dat je eerst een test doet met een kubus en kijkt of je huiszitter of verzorger er ook mee uit de voeten kan. Pak je hele simpele dingen en test je of je concept van die lange vakanties goed lukt.
Als praktijkvoorbeeld een van mijn aqua maatjes. Die is 4 maanden voor een opleiding weggeweest en een huisgenoot van hem deed dingen onderhouden. Maar ook hij heeft wel veel geautomatiseerd. Dus daar zat wel wat geld in die bak.
Dat is wel inderdaad zoals @
AvK schrijft, het hele niveau is op een andere hoogte.
Ik ben systeembeheerder, en zie dit als een van mijn meest complexe systemen. Letterlijk alle problemen uit een grote serveromgeving kun je 1 op 1 vertalen naar zoutwater. Je kunt dezelfde tools en monitoring gebruiken als bij computers... dus als je dat leuk vind, is zeewater 100% voor je geschikt.