Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
@Jorgen Het klinkt misschien gek, maar bij een gestressde betta (ook vaak als ie dat niet is, overigens) gooi ik graag rooibos in het aquarium.

Gewoon biologische rooibos zonder toevoegingen in een theezakje, "koud" een uurtje in het aquariumwater laten trekken. De theorie (met de waarschuwing dat ik er voor vissen geen enkele wetenschappelijke onderbouwing van heb gezien) is dat de thee een lichte anti-bacteriële/schimmel werking heeft zonder de biofilters te schaden, het immuunsysteem stimuleert, en dat de betta zich prettiger vertoeft in het donkerdere water.

Ook geschikt om rustgevend kopje van te brouwen voor de bezorgde baasjes, overigens.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
AnonymousGerbil schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:30:
@Jorgen Het klinkt misschien gek, maar bij een gestressde betta (ook vaak als ie dat niet is, overigens) gooi ik graag rooijbos in het aquarium.

Gewoon biologische rooijbos zonder toevoegingen in een theezakje, "koud" een uurtje in het aquariumwater laten trekken. De theorie (met de waarschuwing dat ik er voor vissen geen enkele wetenschappelijke onderbouwing van heb gezien) is dat de thee een lichte anti-bacteriële/schimmel werking heeft zonder de biofilters te schaden, het immuunsysteem stimuleert, en dat de betta zich prettiger vertoeft in het donkerdere water.

Ook geschikt om rustgevend kopje van te brouwen voor de bezorgde baasjes, overigens.
Ik zou het dan liever veilig houden en catappa bladeren halen, of gesteriliseerd eikenblad.

I have stability. The ability to stab.

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:29

JME

zeg maar Jamie

Allelopathie. Nooit van gehoord dus mijn grote vriend Google maar eens gevraagd..
Geinig hoe de natuur soms werkt. Maar of het in het redelijk gesloten systeem van een aquarium nog veel uitmaakt of je plantjes netjes bij elkaar houdt, ik weet het niet. Ik tuinier maar wat aan en soms doet een plantje het niet. Allelopathie? Kan. Maakt het uit? Mwoah. Maar interessant om eens te lezen, dat wel. Dus dank daarvoor!
Ik heb mijn bodemplanten (meest crypto en rotala) redelijk in groepjes staan, maar die groepjes groeien ook weer vanzelf in elkaar over. Het hout is overwoekerd door mos en daar steekt hier en daar van alles doorheen: bucephalandra’s, hygrophila, schismatoglottis, anubias, you name it! Soms dun ik het mos stevig uit en kom ik opeens weer iets tegen. Allelopathie? Dachtutnie d:)b

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:03

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@AnonymousGerbil Zomaar rooibos erin doen lijkt me heel spannend...
Zit nu te kijken wat ik tegen de algen kan gaan doen.

Voor wie naast deze hobby ook van Lego houdt: Eerste beelden LEGO Icons 10366 Tropical Aquarium · BrickTastic https://www.bricktastic.n...-aquarium-eerste-beelden/

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:00
Rooibos is geen enkel probleem en merken je vissen niet van. Maar catappa, elzenproppen oid wil ook prima.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:48
Zijn er hier mensen die eiken bladeren uit het bos halen, koken en dan in het aquarium doen? Ik heb voorheen alleen gekochte bladeren in het aquarium gedaan maar lees her en der dat mensen ook eiken bladeren in het aquarium doen. Benieuwd of mensen er hier ervaring mee hebben.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• Aziraphale
Gynnad schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:46:
Zijn er hier mensen die eiken bladeren uit het bos halen, koken en dan in het aquarium doen? Ik heb voorheen alleen gekochte bladeren in het aquarium gedaan maar lees her en der dat mensen ook eiken bladeren in het aquarium doen. Benieuwd of mensen er hier ervaring mee hebben.
Ik kook ze nooit en gooi ze er gewoon in. Liefst wel van de boom geplukt.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:17

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
Aziraphale schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:50:
[...]

Ik kook ze nooit en gooi ze er gewoon in. Liefst wel van de boom geplukt.
Ik zou ze toch even afspoelen (en van de grond rapen is al helemaal niet aan te raden tenzij ze er net liggen nadat je de boom stevig hebt geschud). Als je ziet hoeveel roetdeeltjes er in veel regio's door de lucht zweven (zeker in deze tijd van het jaar waarin de houtkachels en open haarden weer gevuld worden met veel te vochtig hout).. Dan is goed afspoelen zeker geen slecht idee.

Koken daarentegen zou ik niet doen (dan sloop je té veel van de goede eigenschappen van het blad). Als je bang bent voor virussen en/of bacteriën, doe ze dan een paar minuten in heet kraanwater (60 graden is voldoende voor de meeste bacteriën en virussen). Is een beetje een balans tussen de koudwater en kokend water oplossing.

André Huisman (www.new-line.nl)

• Aziraphale
HuismAndré schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:20:
[...]

Ik zou ze toch even afspoelen (en van de grond rapen is al helemaal niet aan te raden tenzij ze er net liggen nadat je de boom stevig hebt geschud). Als je ziet hoeveel roetdeeltjes er in veel regio's door de lucht zweven (zeker in deze tijd van het jaar waarin de houtkachels en open haarden weer gevuld worden met veel te vochtig hout).. Dan is goed afspoelen zeker geen slecht idee.

Koken daarentegen zou ik niet doen (dan sloop je té veel van de goede eigenschappen van het blad). Als je bang bent voor virussen en/of bacteriën, doe ze dan een paar minuten in heet kraanwater (60 graden is voldoende voor de meeste bacteriën en virussen). Is een beetje een balans tussen de koudwater en kokend water oplossing.
Afspoelen, ok, dat nog wel. En schone bladeren en nooit zomaar van de grond, idd. Maar gaat eigenlijk altijd wel goed. Ik gebruik ook vaak takken met bladeren van mijn beukenhaag (wel echte beuk en geen haagbeuk) en elzenproppen uit het bos

• Gynnad
Wel interessant, heb zelf nog nooit eikenblad gebruikt, maar plukken van de boom en afspoelen kan dus prima?

• Aziraphale
Gynnad schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 23:03:
Wel interessant, heb zelf nog nooit eikenblad gebruikt, maar plukken van de boom en afspoelen kan dus prima?
Ja hoor, geen enkel probleem.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-11 19:20

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMoZhnX1n9NAAlLaRwMXgEqDVeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ch2FFVEL5I7YRnDuT1Eixnf.jpg?f=fotoalbum_large

Net of ik een anemoon heb in mijn zoetwater aquarium. Nog nooit zo'n algje gezien.

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

NLKornolio schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:45:
[Afbeelding]

Net of ik een anemoon heb in mijn zoetwater aquarium. Nog nooit zo'n algje gezien.
Ook niet eerder gezien. Lijken wel kleine wormpjes.

[ Voor 8% gewijzigd door souljah1h op 21-10-2025 18:53 ]

• Barin
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:24
NLKornolio schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:45:
[Afbeelding]

Thorea Hispida, sommigen doen er moeite voor het te krijgen. Helaas zit al mijn hout en de hoeken van mijn aquarium ook onder deze alg.
https://www.ukaps.org/for...ea-hispida-i-think.74010/

• MDtje
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-11 10:19
Hier ook wat op mijn hout en planten, nu weet ik dus wat het is! Ik heb het behandeld door wat easy carbo direct met een spuitje op erop te spuiten. Dat heeft wel effect, maar helaas ook een negatief effect op een van mijn amano garnalen. Verder had ik ook een erg sterk schommelende ph-waarde dus dat ook direct aangepakt. Alles bijelkaar lijkt het nu wel onder controle. Hier en daar zit nog een beetje maar ik ben wat huiverig om nog meer easy carbo in te zetten. Het lijkt nu niet meer toe te nemen.

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

• NLKornolio

NLKornolio

Barin schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:46:
[...]

Thorea Hispida, sommigen doen er moeite voor het te krijgen. Helaas zit al mijn hout en de hoeken van mijn aquarium ook onder deze alg.
https://www.ukaps.org/for...ea-hispida-i-think.74010/
Thank had deze al gezien. Die van mij lijkt wel stukke dikker en niet zo rood.
We zien het wel of het zich uitbreid. Heb toch een refresh van de scape voor na de vivarium beurs gepland.

• grizzlywilde
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-11 13:52
Hoi aquarianen. Leuk om te zien dat er hier op GoT ook een bescheiden community is. Ik ben net gestart (of nou ja, eigenlijk nog niet echt) met de hobby, na het al jaren op mijn bucket list te hebben. Dochter is inmiddels 9 en sloopt niet meer (zomaar) vanalles in huis, dus het leek me wel veilig nu.

Heb een tweedehands Juwel Rio 125 gekocht met de standaard filterpomp en verwarmingselement, maar met Heliolux lamp en Smart Control en een zuurstof pompje. Mijn doel is een simpel bakje (de hobby is al ingewikkeld genoeg) dus voor nu wil ik het liefst Co2-apparaten vermijden. Mijn plan is een soort Amazone gezelschapsbak, met als hoofdgroep kardinaal tetra's, op de bodem wat cordydoras (ik dacht aan de panda soort, maar een medewerker bij Aquariumexpert Zoetermeer raadde me dat af), wat amano garnalen en een aantal cherry shrimp. Ik wilde eigenlijk nog als blikvanger een koppel honinggoerami's, maar dan moet ik wel zorgen dat de garnaaltjes voldoende schuilplekken hebben. Tenslotte een paar neritina slakken of misschien torenslakken voor het graven in de ondergrond (maar ben bang voor een plaag). Qua planten wil ik graag gemakkelijke planten, zodat ik de tank niet complexer maak dan ik aan kan. De meeste onderdelen van dit plan heb ik gemaakt met behulp van ChatGPT en Gemini, en uiteraard andere bronnen.

Ik heb wat voedingsbodem en heel fijn grind al gekocht bij de net genoemde speciaalzaak. Wat hout en stenen heb ik online besteld, ik hoop natuurlijk op vormen waar ik wat mee kan. De planten koop ik pas in de winkel als ik klaar ben met de hardscape en de eerste visjes gaan er pas in als de tank een paar weken draait. Ben heel benieuwd of ik de waterkwaliteit op orde krijg.

Oh en ik heb een zigbee temperatuur sensor gekocht om te integreren in HomeAssistant.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

@grizzlywilde Waarom werden de Panda's afgeraden, ivm de inhoud van het aquarium neem ik aan? Want je hebt ook verschillende kleinere Corydora varianten. Alsnog moet je dan wel overbevolking voorkomen, maar je moet er ook niet een té kleine groep van nemen, altijd een lastig dilemma. Bij Nerite's heb je het voordeel dat ze zich niet voortplanten in zoetwater, wel evt. last van de eitjes op hout, planten en het glas.

Leuk, veel succes en benieuwd naar het resultaat!

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• grizzlywilde
Die eitjes maak ik me niet zo'n zorgen over, die kan ik wel verwijderen (worden ze niet opgegeten door één van de andere bewoners?). Met eventuele torenslakken (wel beter voor mijn bodem) maak ik me meer zorgen voor overbevolking. Daarom kies ik voor de neritina's.

De panda's werden afgeraden omdat ze kennelijk wat iffy zijn qua robuustheid. Ik vind ze wel enorm leuk er uit zien. Ik moet nog bedenken welk alternatief ik dan kies. De pygmeus zijn zo klein.

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
grizzlywilde schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:37:
Die eitjes maak ik me niet zo'n zorgen over, die kan ik wel verwijderen (worden ze niet opgegeten door één van de andere bewoners?). Met eventuele torenslakken (wel beter voor mijn bodem) maak ik me meer zorgen voor overbevolking. Daarom kies ik voor de neritina's.

De panda's werden afgeraden omdat ze kennelijk wat iffy zijn qua robuustheid. Ik vind ze wel enorm leuk er uit zien. Ik moet nog bedenken welk alternatief ik dan kies. De pygmeus zijn zo klein.
Klein maar fijn. Naar mijn mening zijn het, wat gedrag in een schooltje betreft, absolute toppertjes.

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
grizzlywilde schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:37:
Die eitjes maak ik me niet zo'n zorgen over, die kan ik wel verwijderen (worden ze niet opgegeten door één van de andere bewoners?).
Nee, daarvoor zijn ze véél te hard.
Dan neem je de Habrosus. Die zijn net wat groter dan de Pygmeus.

https://aquainfo.nl/artikel/corydoras-habrosus/

• JME

JME

zeg maar Jamie

Of mijn favoriet: trilineatus!! Meestal verkocht onder de naam julii.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:47

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik heb panda's in mijn huidige aquarium en ook jaren in mijn vorige aquarium gehad doen het prima.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• grizzlywilde
Wat een leuke ideeën, die zien er ook enorm mooi uit! Bedankt!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:06

reaL_G

G

grizzlywilde schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:46:
Hoi aquarianen. Leuk om te zien dat er hier op GoT ook een bescheiden community is. Ik ben net gestart (of nou ja, eigenlijk nog niet echt) met de hobby, na het al jaren op mijn bucket list te hebben. Dochter is inmiddels 9 en sloopt niet meer (zomaar) vanalles in huis, dus het leek me wel veilig nu.
mijn beste advies: elke bak is anders, wat voor de 1 een no go is, werkt bij de ander mogelijk wel.

ik zou die cherry shrimps persoonlijk niet doen, icm gouramis. deze zijn vrij klein en een makkelijke prooi, bij een volle bak, die amano/ japonicas heb ik vroeger nooit problemen mee gehad (zijn ook goede schoonmakers/opruimers)

met goede stroming/ rimpels op het wateroppervvlak hebbje echt geen zuurstofpomp nodig. simpel wil je toch?

qwa corrys had ik altijd de black venuzuelas.
vond deze wel apart.

grote school tetras is altijd mooi om naar te kijken.
vooral in verschillende kleuren.

en met simpel regelmatige waterwissels kan je veel reguleren. deed altijd 2 wekelijks 100l op een 350l tank. gewoon kraanwater.
bij nieuwe dingen toevoegen altijd veel testen.

GiTS

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000

HenkS

Da_king alias HenkS

reaL_G schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:29:
[...]

mijn beste advies: elke bak is anders, wat voor de 1 een no go is, werkt bij de ander mogelijk wel.

ik zou die cherry shrimps persoonlijk niet doen, icm gouramis. deze zijn vrij klein en een makkelijke prooi, bij een volle bak, die amano/ japonicas heb ik vroeger nooit problemen mee gehad (zijn ook goede schoonmakers/opruimers)

met goede stroming/ rimpels op het wateroppervvlak hebbje echt geen zuurstofpomp nodig. simpel wil je toch?

qwa corrys had ik altijd de black venuzuelas.
vond deze wel apart.

grote school tetras is altijd mooi om naar te kijken.
vooral in verschillende kleuren.

en met simpel regelmatige waterwissels kan je veel reguleren. deed altijd 2 wekelijks 100l op een 350l tank. gewoon kraanwater.
bij nieuwe dingen toevoegen altijd veel testen.
Eens elke bak is anders
Ik heb overigens heel veel kleine garnalen en 3 vrij grote gouramis en dat gaat heel goed samen...
Althans... ging haha want is 2 jaar goed gegaan tot....mijn Molly's echt veel te veel baby's gingen maken, heb ik er een kleiner soort chiclid bij gezet... baby's zijn er nog maar alle garnalen zijn foetsie ...

• grizzlywilde
reaL_G schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:29:
[...]
Mag ik vragen hoe je dit deed? Ik heb een 17l emmer met tuit gekocht, zodat ik in 2x emmeren comfortabel 30l kan wisselen. Maar ik loop er dan mee naar de plee om het weg te gooien en daarna naar de keuken om het bij te vullen. Met jouw hoeveelheid lijkt me dat nauwelijks te doen.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik vervang soms tot zo'n 60-70 liter. Het eruit halen combineer met het schoonzuigen van de bodem dmv een stukje tuinslang. Ik gebruik een gewone 10l emmer die ik in de spoelbak in de keuken kieper.

Bij het vullen zet ik de emmer op het aanrecht onder de kraan die open staat. En dan met een dompelpompje en een slang van een paar meter vul ik het aquarium zonder heen en weer te hoeven lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Chaoss op 26-10-2025 21:17 ]

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

grizzlywilde schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:53:
[...]

Mag ik vragen hoe je dit deed? Ik heb een 17l emmer met tuit gekocht, zodat ik in 2x emmeren comfortabel 30l kan wisselen. Maar ik loop er dan mee naar de plee om het weg te gooien en daarna naar de keuken om het bij te vullen. Met jouw hoeveelheid lijkt me dat nauwelijks te doen.
Waarom niet met een slang? Bij de hornbach heb je van die zwarte stugge slangen die kosten per meter niet veel en kun je gewoon op lengte daar afsnijden wat je wilt hebben...
Kun je ook 20 meter doen indien nodig:)
Gaat enorm hard omdat ze wat breder zijn. Ik haal zo 100 liter uit mijn 600 liter bak. Denk 5 min ofzo

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Kan wel foto van de slang maken als je wilt.
Vullen is wel lastiger idd. Ik doe dat vanuit buiten met de tuinslang die kan ik 15 meter uitrollen en dan vanuit daar. Is wel super makkelijk, hoef ik niks voor aan de sluiten. Leg ik in het aquarium en met een klem vast en klaar is kees. Vanuit een binnenkraan is het toch lastiger.

[ Voor 39% gewijzigd door HenkS op 26-10-2025 22:27 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

[...]

Vullen: Zette hier een 20l emmer in de gootsteen, temperatuur sensor erin, pompje erin met slimme stekker. Slang naar het aquarium. Emmer vol laten lopen en gevoel krijgen bij de temperatuur. Bij het aquarium zat een afvoerpijpje van een Eheim filter op de slang, die zette ik in een plastic beker die op de bodem stond. Dan met de mobiele telefoon de slimme stekker aan zodat de pomp aanging. En dan bij de emmer zorgen dat de temperatuur van het aanvoerwater in lijn bleef met de temp in het aquarium.

Afvoer, 2 opties: #1 Hevelslang richting emmer, met een opzetstuk het zand netjes schoonmaken. #2 Pompje met lange slang naar het gras. Wel altijd even iets om de invoer van de pomp doen ter bescherming van kleinere vissen, garnalen, etc.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Aziraphale
Ik hang voor het leeghalen een opvoerpomp in mijn bakken en pomp dan met een tuinslang de boel naar buiten of naar het putje in de bijkeuken. Vullen is dezelfde tuinslang aan de kraan en met een Gardena broes de boel weer vullen. Niks geen gedoe met kijken naar de temperatuur van het water, dat dat in de bak een paar graden omlaag gaat is echt geen enkel probleem.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Aziraphale schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 22:44:
Niks geen gedoe met kijken naar de temperatuur van het water, dat dat in de bak een paar graden omlaag gaat is echt geen enkel probleem.
Eens, iets omlaag niet, maar in mijn situatie kon de temperatuur enorm verschillen afhankelijk van de snelheid waarmee het water uit de kraan komt en de temperatuur hendel is ook erg gevoelig. Met een kleine aanpassing in de stand/snelheid van de kraan zat er zo 15+ graden bovenop :) Als je een 50% waterwissel doet met 30+ graden water ipv 18 graden dan voelt dat niet ok.

• Aziraphale
Taro schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 22:52:
[...]

Eens, iets omlaag niet, maar in mijn situatie kon de temperatuur enorm verschillen afhankelijk van de snelheid waarmee het water uit de kraan komt en de temperatuur hendel is ook erg gevoelig. Met een kleine aanpassing in de stand/snelheid van de kraan zat er zo 15+ graden bovenop :) Als je een 50% waterwissel doet met 30+ graden water ipv 18 graden dan voelt dat niet ok.
Ook mee eens, daarom gaat bij mij er ook altijd koud water in. De kraan die ik gebruik (ivm Gardena koppeling) heeft ook überhaupt geen mogelijkheid voor warm water.

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Ik gooi er ook koud water in. Mijn 600l bak is 25 graden ivm chiclids..ik doe max 25% wissel en dan zakt de temp maximaal 1.5 graad. Maar is ook zo weer op temperatuur . Kan prima gewoon koud water alleen geen 50% of meer in 1x wisselen dan

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:20
Hoe vaak vervangen jullie water en met welke reden?

Ik meet het regelmatig en als de waarden prima zijn voel ik geen urgentie te wisselen. Heb geen osmose filter meer dus krijg met kraanwater ook weer nieuwe toevoegingen, althans, met zoutwater gebruik je geen ongefilterd kraanwater in ieder geval.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

@NiGeLaToR Voor een klein aquarium dat ik op zolder had staan deed ik geen waterwissels. Het aquarium beneden met wit zand, glazen lillypipes, etc. had wel iedere 2 weken een poetsbeurt nodig om er weer fris uit te zien. Op dat moment dus altijd even met zo'n afhevelslang en mondstuk aan de slag om het zand weer schoner te maken. Maar voor de waterkwaliteit was het dan nog niet echt nodig, het was meer om de vervuiling van het zand en evt. wat groene alg van het glas niet te lang in het water rond te laten zweven.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hoeveel je wisselt is van allerlei dingen afhankelijk, zelfs als je in percentages rekent. Denk aan (over)bevolking, plantenvoedingsregime (full estimative index?), filtercapaciteit, etc. Ik vervang wekelijks zo’n 25% en mijn plantenvoeding heb ik daarop afgestemd.
Concreet voorbeeld: mijn bak is 149 liter, haal daar 10% af voor inrichting en je houdt 130-135 liter netto over. Ik heb drie witte (handig, je ziet alles!) bouwemmers van 12 liter van de Gamma. Die hevel ik wekelijks bijna vol met aquariumwater en vul ik daarna weer onder de keukenkraan met koud water. Met een reserve filterpomp (die ik toch altijd beschikbaar wil hebben) waaraan ik een slang heb gemonteerd vul ik vervolgens het aquarium weer. Wel even de emmer op de kast naast de bak zetten, anders trekt het pompje het niet. Als ik haast heb lukt dat in een kwartiertje, maar meestal ben ik wel een uurtje zen aan het watertuinieren.

• NiGeLaToR
@Taro heb een 125l bak + extern filter en merk dat het water niet echt vies word. Gebruik voor de loss rommel vooral de circulatie zelf en heb een waterstofzuigertje.

Heb wel overbevolking en nog steeds baard alg, dus ben nog niet helemaal tevreden. Waterkwaliteit blijf ik meten en doe nu eens in de 6-8 weken een 30L wissel ongeveer, maar om te zeggen ik heb er een andere ratio achter dan ik woel dan wat rommel op en zuig dat af is er niet. Met dichte kap verdampt er ook nauwelijks wat, ook prettig.

De baard alg lijkt overigens de wedstrijd heel langzaam te verliezen. Het groeit langzamer terug dan dat ik het weghaal of het wordt opgegeten. Gaat in dit tempo nog lang duren, maar de meeste planten beginnen te winnen en de achterwand begint steeds zicht-baard-er te worden. Tis soms ook een kwestie van veel geduld.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• grizzlywilde
Grappig om te lezen dat iedereen het toch net anders doet, bedankt voor jullie best practices. Ik stel me zo voor dat ik gewoon 2x die 17l emmer vul (heb een afhevel-handpompje met stofzuigertje besteld), dat water gebruik om de filters even voorzichtig te spoelen en dan weg kieper. Daarna de emmer 2x met kraanwater vullen (goed idee om die al meer in de buurt van de 25 graden van het aquarium te krijgen dan helemaal koud denk, al hoeft het vast geen exacte wetenschap te zijn en is 20 graden misschien zelfs wel veiliger) en het pompje andersom gebruiken. Moet die emmer wel hoger zijn dan het aquarium bedenk ik me, hmm.. Misschien ook maar een tweede filterpompje aanschaffen.

Speaking of, hebben jullie allemaal een extra filterpompje, verwarmingsbuisje, lampen? Of valt het mee hoeveel je op voorraad nodig hebt? En een quarantaine-tank?

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Voor vervanging van water heb ik met wat kogelkranen een gardena koppeling. Tuinslang eraan, kraantje open en leeg laten lopen de badkamer in. Vervolgens tuinslang aan de koppeling op de badkraan en weer vullen :)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• JME

JME

zeg maar Jamie

grizzlywilde schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:33:
Speaking of, hebben jullie allemaal een extra filterpompje, verwarmingsbuisje, lampen? Of valt het mee hoeveel je op voorraad nodig hebt? En een quarantaine-tank?
Pomp wel, want die is van levensbelang. De rest is me veel te duur om dubbel aan te schaffen en de bak kan best een paar dagen zonder. Worst case: kerstavond valt op donderdag en net dan gaat ie stuk, dan kun je maandag pas weer naar de winkel. Die kans accepteer ik.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

NiGeLaToR schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 07:42:
Hoe vaak vervangen jullie water en met welke reden?
Elke week 50%. Reden: volgen van de estimative index methode.
2 meter bak (720 liter), aangesloten op het riool+waterleiding (gat in vloer woonkamer) dus dat is lekker makkelijk.
Ik meet het regelmatig en als de waarden prima
de meeste metingen zijn onbetrouwbaar en zou ik geen conclusies uit durven trekken.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 27-10-2025 12:07 ]

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:06

reaL_G

G

[...]

een lange (tuin)slang ene kant in de tank, de andere kant in de badkamer, handmatig aanzuigen en als het loopt hoef je niks te doen behalve toekijken.
is echt een werk van niks. (ook met gardena snelkoppelingen aan de kraan om daarna te vullen).
alleen je positie van de slang in de tank moet hoger zijn dan de rest van de slang (afvoer).

emmertjes lopen is inderdaad niet te doen.

oude tank:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWpc6xFcH21JsrVkoS20lkcRClg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdJaCbfO8wbcjmH39y01hxEd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door reaL_G op 27-10-2025 12:00 ]

GiTS

• NiGeLaToR
Interessante toevoeging @peer
Ga ik mij op inlezen.

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
[...]

Ik vervang zo'n 60 liter per keer (120 liter netto netto bak) en doe dat met een karretje met daarop 2 jerrycans van 60 liter en een dompelpomje zoals die in caravans gebruikt worden (12V, lekker veilig). In de "nieuwe" zit 50% RO water en 50% kraanwater. Zouten e.d. voeg ik toe bij het aanmaken (waarbij het dompelpompje fungeert als rondpomper door pomp en slang in dezelfde tank te doen (elk in hun eigen opening). Het oude water wordt met zo'n aquariumhevel (met handpompje om het op gang te brengen) afgevoerd naar de "oude tank". Tegenwoordig zet ik de kar trouwens naast het aquarium (staat ie niet zo in de weg) bij het wisselen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skp4KlLBsPoSiNvlakE4aDkVf3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRt0vc3FFmLA2jaTUqju8yOJ.jpg?f=fotoalbum_large

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:09
de Peer schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:43:
[...]

Elke week 50%. Reden: volgen van de estimative index methode.
2 meter bak (720 liter), aangesloten op het riool+waterleiding (gat in vloer woonkamer) dus dat is lekker makkelijk.

[...]

de meeste metingen zijn onbetrouwbaar en zou ik geen conclusies uit durven trekken.
Precies hetzelfde. volledige geautomatiseerde water verversing, 1x per week 50%, ongeveer 350 liter. Werk ook met de EI methode.

Daarnaast merk ik ook dat sinds ik meer ververs de bak ook schoner blijft. :) De meeste bacteriën zitten in pomp, bodem, etc., dus raak je met verversen niet kwijt. Door de balans in de bak en veel schoon water hevel bijna nooit af (2x per jaar ofzo bij groot onderhoud)

• JME

JME

zeg maar Jamie

Luie zondagochtendoverpeinzing: zou er een manier zijn om de stand van de analoge drukmeter van de CO2-installatie in Home Assistant te krijgen?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

JME schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:59:
Luie zondagochtendoverpeinzing: zou er een manier zijn om de stand van de analoge drukmeter van de CO2-installatie in Home Assistant te krijgen?
Lastig denk ik. Maar wellicht met een klein cameraatje

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14-11 13:15
Ik heb een bak met ongeveer 300 liter nuttig volume.
En bij mij is het emmers vullen, lopen, legen ...
Ik heb daarvoor 20 liter emmers gekocht.
Is een hoop gezeul, en als ik de waterleidingen eens opnieuw moet doen dan kijk ik wel of ik afvoer en toevoer vlakbij de bak kan maken (afvoer zal niet zo eenvoudig zijn). Maar eens ik eraan begin gaat dat eigenlijk vlot vooruit.

• grizzlywilde
Trip report (nog bedankt voor de tips). Inmiddels heb ik afgelopen donderdag mijn tank opgestart en ziet het er best aardig uit. Ik ben bang dat ik niet alle planten goed (diep genoeg) geplant heb, of dat ze niet op de juiste plek staan. Maar tot zo ver ziet het er prima uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fE8lYdSwq9sEfJEBjvb_FQDeIyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbaXD6hqREF7bErLuVNVfZvy.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was van plan de tank een paar weken te laten draaien voor ik met bewoners zou beginnen, maar de aquariumexpert die ik sprak zegt dat dat niet nodig is: zolang je rustig aan begint met een klein aantal bewoners. Echter... Zojuist zag ik iets bewegen in het water tussen het hout. Ik dacht dat het een oud blaadje was, maar opeens zwom het naar het glas van de tank toe. Het gekke is dus dat ik vanaf donderdag niks heb gezien, tot nu. Het moet met de plantjes meegelift zijn, al heb ik die zielig genoeg een paar uur in zakjes laten staan toen ik met de hardscape bezig was, tot ik aan de planten toe kwam. De plantjes waren al helemaal koud toen ik er mee begon. En ik heb uiteraard ook tot nu toe geen visvoer gegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1PO769F1Q4gx4flVPry2coh2Vk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qiF9OiXpIVmsJm6vwKfTAHzA.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens Google Lens is het een Bristlenose Pleco. Kan iemand dat bevestigen? Ik was deze soort eigenlijk niet van plan in mijn tank, ook omdat ik zie dat deze 10cm groot kan worden. Heeft deze soort een school nodig? Dan zal het beestje nu wel gestresst zijn. Kan ik hem in zijn eentje houden met de andere visjes (Neontetra, corydoras, misschien honinggourami, misschien otocinclus) of heeft hij echt soortgenoten nodig? In dat geval kan ik hem beter terugbrengen, of mijn hele plan omgooien. Als er iemand advies heeft: graag! Even uitzoeken wat dit beestje eet en of ik het al in huis heb.

• SmurfLink
  • Niet online
grizzlywilde schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:10:
Trip report (nog bedankt voor de tips). Inmiddels heb ik afgelopen donderdag mijn tank opgestart en ziet het er best aardig uit. Ik ben bang dat ik niet alle planten goed (diep genoeg) geplant heb, of dat ze niet op de juiste plek staan. Maar tot zo ver ziet het er prima uit.

[Afbeelding]

Ik was van plan de tank een paar weken te laten draaien voor ik met bewoners zou beginnen, maar de aquariumexpert die ik sprak zegt dat dat niet nodig is: zolang je rustig aan begint met een klein aantal bewoners. Echter... Zojuist zag ik iets bewegen in het water tussen het hout. Ik dacht dat het een oud blaadje was, maar opeens zwom het naar het glas van de tank toe. Het gekke is dus dat ik vanaf donderdag niks heb gezien, tot nu. Het moet met de plantjes meegelift zijn, al heb ik die zielig genoeg een paar uur in zakjes laten staan toen ik met de hardscape bezig was, tot ik aan de planten toe kwam. De plantjes waren al helemaal koud toen ik er mee begon. En ik heb uiteraard ook tot nu toe geen visvoer gegeven.

[Afbeelding]

Volgens Google Lens is het een Bristlenose Pleco. Kan iemand dat bevestigen? Ik was deze soort eigenlijk niet van plan in mijn tank, ook omdat ik zie dat deze 10cm groot kan worden. Heeft deze soort een school nodig? Dan zal het beestje nu wel gestresst zijn. Kan ik hem in zijn eentje houden met de andere visjes (Neontetra, corydoras, misschien honinggourami, misschien otocinclus) of heeft hij echt soortgenoten nodig? In dat geval kan ik hem beter terugbrengen, of mijn hele plan omgooien. Als er iemand advies heeft: graag! Even uitzoeken wat dit beestje eet en of ik het al in huis heb.
Ja dat is een Ancistrus Cirrhosus, primair planteneter maar wil ook graag af en toe wat vlees. Je hebt specifieke Pleco tabs die je hiervoor kan halen, die voor Corydorassen zijn ook prima, da's ook een mix van spirulina (algen) en vlees.
Een komkommertje op z'n tijd vindt ze ook erg lekker!

De Echinodorus (plant helemaal rechtsachter) kan nog wat groeien, dus die zou ik iets verder uit de hoek halen zodat die de ruimte heeft. Verder ziet het er prima uit. Hou wel rekening met dat je bak niet is ingedraaid en je visvoer en Ancistrus dus wel de boel flink sneller vervuilen. Die zgn aquariumexpert vind ik best kwalijk dat hij je risico wil laten lopen met levende dieren terwijl je met een beetje geduld het risico compleet vermijdt. Maargoed, je hebt haar er al inzitten dus goed je waterwaardes in de gaten houden en als de nitraat oploopt beginnen met water verversen! Je kan haar nog een holletje kado doen waar ze in zal liggen, of met stenen zelf wat bouwen.

• grizzlywilde
De aquariumexpert zei dat het goed is om klein te beginnen en je ecosysteem zo mee te laten groeien ofzo. Heb zelf op zich prima geduld. Als het maar goed gaat met kleine Kirby (mijn dochter heeft haar/hem al een naam gegeven).

Maar zeg nou zelf, het is wel een leuk beestje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Zxj7LizP3XzzpK2XK1E6Hj3ao8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puOz5aVJxFfXSolpF8JadWkW.jpg?f=fotoalbum_large

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

grizzlywilde schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:52:
De aquariumexpert zei dat het goed is om klein te beginnen en je ecosysteem zo mee te laten groeien ofzo. Heb zelf op zich prima geduld. Als het maar goed gaat met kleine Kirby (mijn dochter heeft haar/hem al een naam gegeven).

Maar zeg nou zelf, het is wel een leuk beestje:

[Afbeelding]
Ik zou serieus overwegen deze vis terug te brengen. Daar ga je in een kleinere bak (dacht ik?) Alleen maar last van krijgen.
Lees onderstaande maar eens. Komt van een betrouwbare website. En natuurlijk is iedere vis anders. Maar gemiddeld genomen is deze soort best groot en daarmee ook vervuilend. En kan ook best tertoriaal zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0shISFW8EECnxsTrf0NlU8lGOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n08CQIyuJZ7RMjVlMPqHbueb.jpg?f=fotoalbum_large

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:40
HenkS schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:03:
[...]

Ik zou serieus overwegen deze vis terug te brengen. Daar ga je in een kleinere bak (dacht ik?) Alleen maar last van krijgen.
Lees onderstaande maar eens. Komt van een betrouwbare website. En natuurlijk is iedere vis anders. Maar gemiddeld genomen is deze soort best groot en daarmee ook vervuilend. En kan ook best tertoriaal zijn:

[Afbeelding]
Probleem met dit soort vissen bij een aquariumwinkel is dat het erg verschillende soorten kunnen zijn die op elkaar lijken. Zo heb ik zoiets gehad dat inderdaad richting de 20cm ging... aardig groot voor een 120cm bak. Heb ik naar een vriend gebracht met een terrarium waar die alle ruimte heeft.

Vervolgens naar een speciaalzaak gegaan en daar ook zoiets meegekregen, met de belofte dat die niet zo groot zou worden. En na een jaar zijn die nog steeds klein... waar die vorige na een jaar gigantisch was.

Als je exact weet welke soort het is kan je goed opzoeken hoe groot die echt word.....

Borstelneus kan inderdaad wel 20cm worden. Maar een Parotocinclus spilosoma (golden spot dwarf pleco) wordt niet groter dan 5cm... en als baby lijken ze erg op elkaar. Zwart met wit/gele stippen.

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 03-11-2025 22:36 ]

• Aziraphale
Een Ancistrus cf Cirrhossus 20cm? Hou het maar op 13 als je een grote hebt. En met 1 exemplaar heb je niet snel problemen, maar probeer te voorkomen dat je een koppel hebt...

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

grizzlywilde schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:52:
De aquariumexpert zei dat het goed is om klein te beginnen en je ecosysteem zo mee te laten groeien ofzo.
Een aquarium expert zal nooit adviseren op dag 1 levende dieren aan je aquarium toe te voegen. Die zal je adviseren daar even mee te wachten, bijv. 2-3 weken terwijl je het water test, om pas na de nitrietpiek dieren toe te voegen.

De enige reden die ik kan bedenken waarom een "expert" dat zegt is dat hij je weer nieuwe vissen kan verkopen als die andere dood zijn gegaan tijdens de nitrietpiek.

• NLKornolio

NLKornolio

Ze eerste tijd is vast niet erg in een kleiner aquarium. Probleem ia dat je een groter exemplaar vast nergens kwijt kan.
Het zijn wel erge vervuilers dus let op nitriet piek. Je wilt hem toch extra voeden omdat die normaal van algen leeft die je nog niet hebt.

• SmurfLink
  • Niet online
1 Ancistrus is echt geen probleem in zo'n bak. Heb ook nog nooit gezien dat er een 20cm werd..

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
SmurfLink schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:18:
1 Ancistrus is echt geen probleem in zo'n bak. Heb ook nog nooit gezien dat er een 20cm werd..
Sommige soorten Ancistrus kunnen inderdaad 20cm worden (onder gunstige omstandigheden):
https://www.google.com/se...um+size+ancistrus+catfish

Maar die soorten zul je niet snel in een winkel tegenkomen.

@grizzlywilde Terugbrengen naar de dierenwinkel lijkt me de beste optie. Maar aangezien het beestje nog steeds leeft zou je, ook voor je dochter, kunnen overwegen dat over een week of 2 te doen (en dan een paar (met nadruk op weinig) andere visjes daarvoor in de plaats te nemen). Belangrijke tip daarbij is vooraf uit te zoeken welke soort geschikt is voor je aquarium (qua afmetingen, temperatuur e.d.). Voer de vis ondertussen niet te veel (want je aquarium heeft nog niet een bacteriecultuur die de vissenpoep kan verwerken). Wel fijn dat hij een stukje hout heeft (hebben ze nodig om te schrapen).

[ Voor 42% gewijzigd door HuismAndré op 04-11-2025 10:00 ]

• NiGeLaToR
HuismAndré schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:52:
[...]

Sommige soorten Ancistrus kunnen inderdaad 20cm worden (onder gunstige omstandigheden):
https://www.google.com/se...um+size+ancistrus+catfish

Terugbrengen naar de dierenwinkel lijkt me de beste optie.
Ik heb er eentje van 20cm in mijn 120L bak. Kwam met de inboedel, hij heet Gerard. Het werkt, maar ziet er niet enorm gelukkig uit. Ik las al even over bijvoeren van 'vlees', dat is nieuw voor mij, zal daar even naar kijken.

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

NiGeLaToR schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:54:
[...]

Ik heb er eentje van 20cm in mijn 120L bak. Kwam met de inboedel, hij heet Gerard. Het werkt, maar ziet er niet enorm gelukkig uit. Ik las al even over bijvoeren van 'vlees', dat is nieuw voor mij, zal daar even naar kijken.
Wat je kunt doen is chiclid voer kopen. Is voor vissen die groen en dierlijk voer nodig hebben .
Daar zit meer proteïne in oa.

• grizzlywilde
Nou de meningen over het houden of weg doen van de pleco lopen nogal uiteen. Als het écht een Bristlenose is zou 'ie zo te lezen rond de 10-15 cm max moeten worden. Dat is denk nog wel te doen en sowieso houd ik hem dan solo en gaan er geen andere pleco's bij. Alleen een schooltje Neontetra's, wat Corydoras en amano- en vuurgarnaaltjes. Ik wilde eerst nog in een later stadium Otocinclus toevoegen, maar die ecologische rol pakt de pleco dan nu maar. Deze bezetting zou moeten kunnen op deze tank als ik even wacht tot deze goed ingedraaid is en gefaseerd toe voeg.

Dat lijkt overigens nog niet het geval te zijn. Het is nog te hard en de pH lijkt te hoog. Enig idee wat ik daar aan kan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tuspyz3w5UuHmOO8t34MmQBqU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AAtJzoSYDRZj56dtnisnNBEs.jpg?f=fotoalbum_large

Heb zojuist ook mijn eerste waterwissel gedaan (sinds donderdag) van ongeveer 30-40% en dat vond ik best spannend. Ik heb een industriële emmer met tuitje gekocht, die ik 3x tot op 3/4 ofzo vol heb laten lopen en dat door de wc gespoeld, daarna het vullen met kraanwater was wel een gedoe om dat precies op 25 graden Celcius te krijgen. Ik had de (Zigbee) thermometer even uit het aquarium gehaald daarvoor. Maar het is goed gelukt zo te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8So0AfMJH7sZs21E436HLazG_lQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1YPKgpubvMH6QEFiqZ6SXE2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook op advies van een ander forum de Java varens op het hardscape geplakt. Die had ik per ongeluk in de substraat gezet en blijkbaar gaan de wortels dan dood. Een kleintje, die er niet zo best uit zag.heb ik maar weggegooid. Heb er nu nog wel een stukje hout bij gelegd, omdat ik daar de grootste varen op kon plakken. Ik moest de linker steen ook even uit het aquarium halen, want die met die lijm op de plant en dan onder water 20 seconden tegen de hardscape aan houden ging niet. Ik vind het er zo een stuk rommeliger uit zien, dus ik weet nog niet of ik later nog wat ga veranderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NnF2xAA9p6sZ04k7XANtwbEk7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qiihLTA4Dwdmf36lAiqNXt4i.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat ik vanavond ergens een teken van leven van de pleco krijg. Die zit volgens mij onder dat grote stuk hout en ik heb het natuurlijk een beetje lopen bewegen vanmiddag. Overigens heeft 'ie dus gisteravond tot vanochtend komkommer kunnen eten en intussen heb ik een pakketje binnen waar vermoedelijk de pleco tabletten in zitten. dus dan krijgt ie ook wat vitamines en vezels binnen. Ik zal heel licht voeren (een of twee tabletjes, afhankelijk van de grootte), omdat de pleco nog klein is en ik geen nitraatpiek wil.

• JME

JME

zeg maar Jamie

grizzlywilde schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:26:
Ik zal heel licht voeren (een of twee tabletjes, afhankelijk van de grootte), omdat de pleco nog klein is en ik geen nitraatpiek wil.
Ik heb vergelijkbare tabletjes voor de Cory’s. Die krijgen met z’n tienen een halve..
Overigens geef ik deze tabletten niet vaak. Ze lijken ze heerlijk te vinden, maar de tabletten vallen snel uiteen en gaan dan met de stroming de hele bak door.

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:41:
[...]

Ik heb vergelijkbare tabletjes voor de Cory’s. Die krijgen met z’n tienen een halve..
Overigens geef ik deze tabletten niet vaak. Ze lijken ze heerlijk te vinden, maar de tabletten vallen snel uiteen en gaan dan met de stroming de hele bak door.
Ik denk dat we het over Tetra Tabimin hebben?
https://www.tetra.net/nl-nl/producten/tetra-tabimin-1

Mijn cory's (Venezuela Orange) krijgen met z'n 8'en een halve per dag (kwartje links en kwartje rechts voor het optimale stereo effect) en moeten daar nog een fiks gedeelte van delen met de honderden garnalen. Kans om uit elkaar te vallen krijgt het niet.

Één zo'n jonge pleco heeft genoeg aan een 1/8e Pleco tablet per dag (hooguit).

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
M.b.t. automatisch verversen, ik doe ipv 50% per week elke dag 2x een beetje. Koud water, ca 5 minuten loopt er vers water in en via een overloop loopt er water zo het riool in, dit 2x per dag.

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UyXqdyPeW0YrcuAPk6F_iXgdI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8tdFSg8ZNSw8VRIjBLkSYNO.jpg?f=fotoalbum_large

Denk dat ik hem al eens geplaatst heb, maar voor de liefhebbers.

• SmurfLink
  • Niet online
@grizzlywilde ik zou niet zo veel moeite doen met waterwissels, zolang het geen ijskoud water is is het wel prima. Kouder water geeft meer zuurstof en in het wild krijgen ze ook regen op hun dak. Als je 10-20% verschoond maakt dat echt weinig verschil met de constante temperatuur. Wat ik zelf doe is een beetje op gevoel aanvoelen of het water niet te koud is, beetje lauw, en dat gooi ik er direct in. Helemaal temperaturen en alles is echt niet nodig.

• Aziraphale
Ik check zelfs niet of het lauw is. Gewoon +/- 20% er uit en tuinslang aan de koude kraan er in. Ik heb ook wel met regenwater ververst en toen ging dat ook in de winter er zo in. Nog nooit een vis door verloren.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Bij grotere aquaria en grotere waterwissels (zoals 50%) is dat wel een dure grap want dat koude water moet allemaal weer elektrisch verwarmd worden. Dan gebruik ik liever de warmtepomp (of cv ketel als je die hebt).

Maar voor kleinere bakken maakt het niet zo veel uit.

• SmurfLink
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:03:
Bij grotere aquaria en grotere waterwissels (zoals 50%) is dat wel een dure grap want dat koude water moet allemaal weer elektrisch verwarmd worden. Dan gebruik ik liever de warmtepomp (of cv ketel als je die hebt).

Maar voor kleinere bakken maakt het niet zo veel uit.
Ik heb zonnepanelen :+ Stuk goedkoper dan gas in mijn geval. Dus dat hangt ook wel weer af van je situatie.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
SmurfLink schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:09:
@grizzlywilde ik zou niet zo veel moeite doen met waterwissels, zolang het geen ijskoud water is is het wel prima. Kouder water geeft meer zuurstof en in het wild krijgen ze ook regen op hun dak. Als je 10-20% verschoond maakt dat echt weinig verschil met de constante temperatuur. Wat ik zelf doe is een beetje op gevoel aanvoelen of het water niet te koud is, beetje lauw, en dat gooi ik er direct in. Helemaal temperaturen en alles is echt niet nodig.
Ligt aan je vissen. Riviervissen trekken dat wel, en worden er soms ook extra actief van.
Maar de vissen uit de diepe meren trekken temperatuurverschillen en zeker koud water veel slechter. Malawi, Tanganyika enz dus geen koud water verversen. Dan kunnen je vissen in shock komen.

• JME

JME

zeg maar Jamie

SmurfLink schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:27:
[...]

Ik heb zonnepanelen :+ Stuk goedkoper dan gas in mijn geval. Dus dat hangt ook wel weer af van je situatie.
Dan wel ‘s ochtends verversen, tenzij je ook een thuisbatterij hebt :+

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-11 10:15
treurig bericht, mijn malawi bestand is bijna helemaal uitgestorven, er zit iets in de bak maar de LFS en ik zelf krijgen het niet gevonden. Ik heb ondertussen al kuren gedaan tegen wormen, parasieten, Esha 2000. alle vissen zijn op kleur, ze eten niet of nauwelijks en van het ene op het andere moment sterven ze. na het sterven blijven tot mijn verbazing de ogen helder en is er niets te zien aan de vissen.

er zijn geen uiterlijke verwondingen, ze zijn alleen wat " langzaam" en ze eten dus niet of nauwelijks.

mocht iemand nog een tip hebben dan hoor ik het graag, maar helaas nog maar 3 levenden momenteel :'(

(vanzelfsprekend water getest, dat is gewoon onveranderd ten opzichte van de laatste jaren) d.w.z. geen afwijkende PH, geen Amonniak eigenlijk geen verhogingen van wat dan ook

[ Voor 12% gewijzigd door Reloader op 05-11-2025 13:23 ]

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14-11 13:15
Reloader schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:22:
treurig bericht, mijn malawi bestand is bijna helemaal uitgestorven, er zit iets in de bak maar de LFS en ik zelf krijgen het niet gevonden. Ik heb ondertussen al kuren gedaan tegen wormen, parasieten, Esha 2000. alle vissen zijn op kleur, ze eten niet of nauwelijks en van het ene op het andere moment sterven ze. na het sterven blijven tot mijn verbazing de ogen helder en is er niets te zien aan de vissen.

er zijn geen uiterlijke verwondingen, ze zijn alleen wat " langzaam" en ze eten dus niet of nauwelijks.

mocht iemand nog een tip hebben dan hoor ik het graag, maar helaas nog maar 3 levenden momenteel :'(

(vanzelfsprekend water getest, dat is gewoon onveranderd ten opzichte van de laatste jaren) d.w.z. geen afwijkende PH, geen Amonniak eigenlijk geen verhogingen van wat dan ook
Helemaal niks te zien aan de vissen?
Uitgaande van je beschrijving ga ik ervan uit dat er het een ziekte is.
Tuberculose lijkt een kandidaat, gezien verlies eetlust en mortaliteit, maar dan zouden er (volgens google) witte vlekken op de vissen moeten te zien zijn.

• dragon2
  • Niet online
Reloader schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:22:

Veelvoorkomende oorzaken van dode malawi zijn malawi bloat (vrijwel altijd veroorzaakt door mbuna gewoon/omnivoren voer of zelfs voer voor roofvissen te voeren, ipv alleen voer voor herbivoren) en het tumoren virus lymphocystis (deze tumoren kunnen ook intern zitten).

Deze beide oorzaken al onderzocht?

Dan is vergiftiging ook verdacht. Bv giftige aquarium decoratie van temu/aliexpress is recent in het nieuws geweest, die uitrekbare tuinslangen zijn niet veilig, honden/katten vlooienproducten zijn vrijwel altijd gevaarlijk voor water leven idem insecticide sprays voor kamerplanten, verder andere giftige aquarium inrichting zoals rubber of stenen met iets verkeerd erin.

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-11 10:15
bedankt voor jullie reacties, ik heb niets veranderd aan het aquarium, dus decoratie kan het niet zijn.
Bij Malawi bloat door slecht voer zou de vis opgezet moeten zijn en dat is niet het geval. Witte vlekken is ook niet het geval.

de 3 vissen die nog over zijn doen het prima. ze zijn vooral erg goed verstopt heel de dag. maarja ze zitten ook "alleen" in een groot aquarium.
het bijzondere is dat ik zojuist 3 jonge visjes gespot heb van ongeveer 2cm. die lijken het verder ook goed te doen. ik kijk het zo nog maar even aan voor een paar weken.

wat ik vandaag wel ontdekt heb is dat mijn Juwel voerautomaat flink onder de witte schimmel zit, ik heb die dan ook meteen weggehaald en moet morgen even mailen naar juwel want dit is een designfout. het warme water condenseert op de automaat, daardoor blijft eten plakken en dat gaat schimmelen. Misschien hebben de vissen de afgelopen weken wel beschimmeld voer binnen gekregen en zijn ze daardoor ziek geworden.

de automaat komt in iedersgeval niet meer terug (120 euro in t putje gegooid en een hoop dooie vissen :( )

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Gaan er nog mensen naar Vivarium? Wordt dit jaar voor de laatste keer georganiseert.

Ik ben de laatste 2 jaar geweest, leuke beurs maar het is voor mij dik 200km rijden. En ik zit deze week alweer 1100km in de auto :P dus ondanks dat het de laatste keer is ga ik maar niet.

Benieuwd of het gat in de toekomst opgevuld wordt door een nieuwe beurs

• NLKornolio

NLKornolio

Chaoss schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:58:
Gaan er nog mensen naar Vivarium? Wordt dit jaar voor de laatste keer georganiseert.

Ik ben de laatste 2 jaar geweest, leuke beurs maar het is voor mij dik 200km rijden. En ik zit deze week alweer 1100km in de auto :P dus ondanks dat het de laatste keer is ga ik maar niet.

Zeker, aquarium kan wel een nieuwe scape gebruiken. Oh vrouw zegt dat het morgen is 🤣

• dragon2
  • Niet online

Ja, voor mij eerste keer in autotron. Voor mij veel te ver/lang rijden ivm chronisch ziek en pendelbusje enzo is ook niks, maar heb m'n ouders gevraagd taxi te spelen want laatste keer en ik mis het wel heel erg... Nieuwegein ging ik elk jaar.

• Gynnad
Yes, morgen gaan we erheen. Laatste keer dat ik er ben geweest was in 2023, daarvoor 1x eerder in Autotron geweest en 1x in Nieuwegein.

Leuke beurs om rond te snuffelen en vaak mooie stukken hout gekocht voor een leuke prijs. Alleen onlangs bij Aquabeek al 2 grote stukken hout gekocht tegen 40% korting, dus ik ben wel voorzien qua hout.

Geen speciale zaken die ik nodig heb, maar omdat het de laatste keer is toch even rond kijken.

Volgens mij was er 1 stand in 2023 die heel goedkoop roodkopzalmen verkocht, mocht die er dit jaar ook staan dan overweeg ik om er een 50-tal te halen, zou mooi passen in mijn bak van 230cm.

• dragon2
  • Niet online
dragon2 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:47:
[...]

Ja, voor mij eerste keer in autotron. Voor mij veel te ver/lang rijden ivm chronisch ziek en pendelbusje enzo is ook niks, maar heb m'n ouders gevraagd taxi te spelen want laatste keer en ik mis het wel heel erg... Nieuwegein ging ik elk jaar.
Dusz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWl7flyoOC6SWa_h9gjNmwtls30=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/H3iLZhRqqp0mAjqHl5CL8wYV.jpg?f=user_large

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Veel plezier voor de mensen die gaan.

Idd altijd wel leuke koopjes wat planten, hout en decoratie betreft. Ik had opzich nog wat plantjes kunnen gebruiken maar om daar nu 420km voor te rijden...

Zijn er eigenlijk andere beursen in Nederland die de moeite zijn? Ik weet dat er in Duitsland wel een aantal zijn maar daar mag sowieso geen vis verkocht worden.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ik ga morgen. Zin in. Eerste keer.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Ben ook 2x op Vivarium geweest, erg leuk om rond te kijken. Zal nooit vergeten dat ik mijn aquarium volledig slakkenvrij had weten te houden (op de Nerite's na) tot het moment dat ik daar besloot een paar Nymphaea Lotus bollen te kopen🥲

Maar kan mij ook wel voorstellen dat zoiets tegenwoordig eigenlijk niet meer uit kan. Of was er een andere reden om te stoppen?

Naar mijn weten zijn er in Nederland geen andere soortgelijke beurzen.

[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 08-11-2025 11:08 ]

• NLKornolio

NLKornolio

Het is vanaf snelweg stapvoets in de file

• JME

JME

zeg maar Jamie

Veel plezier aan alle beursgangers!

• dragon2
  • Niet online
Het was DRUK. Tip voor morgen: koop GEEN eticket want dan mag je aan de rechterkant de hele rij inhalen }:|

Verder vooral cash meenemen, want pinnen kan lang niet overal (bv aquabeek niet).

Niet alles gescoord wat op m'n lijstje stond, wel m'n laatste visjes ooit bij Aquabeek gescoord (die gaan sluiten :|), wat mbuna en slakkenhuiscichlides. Wat terrariumplanten gescoord maar niet alles had "beurs prijzen". Levend voer gehaald, ook voor m'n kippen dus die ook weer helemaal blij.
Een springspinnetje van Jurre Corbee voor m'n lege bak, en iets wat al 30 jaar op m'n verlanglijst stond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGn-gUlUmEU_We3HXtAU-MWLaiU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bQ4O4AkqDMPmGK1bffc9QxDj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITlw9Gth3LwSSpH8rwy2srRVlkE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/em84D9riHGG0ANvR84np9nM0.jpg?f=user_large

Meet Mango, een 2 maanden jonge wimpergecko O+

En Draco O+ , 8 maanden oud mannetje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuFew6OrgMefx2BJ5cn_HgnGtFs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/X67DezykCxjCEkPTu1gimpIX.jpg?f=user_large

Ben alleen compleet vergeten droog visvoer te kopen 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door dragon2 op 08-11-2025 20:13 ]

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:07
In mij aquarium heb ik eenzame neocardina rondzwemmen die waarschijnlijk nog een overlever is van mijn vorige aquarium.

Het vreemde is echter dat deze een zwart/donkerblauw lichaam heeft met een gele/koperachtige gekleurde streep van boven.

Heeft iemand een idee welke soort dit is en waar ik eventueel meer kan halen om de populatie wat uit te breiden want alleen is ook niet gezellig lijkt me.

Ik heb in mijn eerste aquarium toendertijd uit onwetendheid wat verschillende soorten/kleuren bij elkaar gedaan. Hierdoor weet ik dus even niet of dat een specifieke soort is, of simpelweg een “bastard” die hieruit ontstaan is.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Lamith
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-11 08:17
Bossie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:24:
In mij aquarium heb ik eenzame neocardina rondzwemmen die waarschijnlijk nog een overlever is van mijn vorige aquarium.

Het vreemde is echter dat deze een zwart/donkerblauw lichaam heeft met een gele/koperachtige gekleurde streep van boven.

Heeft iemand een idee welke soort dit is en waar ik eventueel meer kan halen om de populatie wat uit te breiden want alleen is ook niet gezellig lijkt me.

Ik heb in mijn eerste aquarium toendertijd uit onwetendheid wat verschillende soorten/kleuren bij elkaar gedaan. Hierdoor weet ik dus even niet of dat een specifieke soort is, of simpelweg een “bastard” die hieruit ontstaan is.
Als je weet dat het een neocaridina is, dan heb je zeer waarschijnlijk de neocaridina davidi. De standaard vuurgarnaal zeg maar. Daar kun je zo een groepje van bijzetten, ze vinden het inderdaad leuk met zn 10en. 100 kan ook xD. A

ls je een andere kleur neemt dan wat je nu hebt. is de kans groot dat het nageslacht wel weer een andere kleur wordt. Uiteindelijk zullen ze allemaal teruggaan naar hun wilde kleur, als je er niet actief minder gekleurde uithaalt. Persoonlijk vind ik dat mooi, al die verschillende fenotypen maar dat is persoonlijk.

• Gynnad
Afgelopen weekend op Vivarium gekregen, mocht je nog planten nodig hebben doe er je voordeel mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9p1QIL1ub050JcMfcQPaMDSbQxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMjKLpKEQvoTtfem19NHEU70.jpg?f=fotoalbum_large

• Bossie
Lamith schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:46:
[...]

Als je weet dat het een neocaridina is, dan heb je zeer waarschijnlijk de neocaridina davidi. De standaard vuurgarnaal zeg maar. Daar kun je zo een groepje van bijzetten, ze vinden het inderdaad leuk met zn 10en. 100 kan ook xD. A

ls je een andere kleur neemt dan wat je nu hebt. is de kans groot dat het nageslacht wel weer een andere kleur wordt. Uiteindelijk zullen ze allemaal teruggaan naar hun wilde kleur, als je er niet actief minder gekleurde uithaalt. Persoonlijk vind ik dat mooi, al die verschillende fenotypen maar dat is persoonlijk.
Ik had zelf ook nog even gezocht en kwam onder andere dit plaatje tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDtGgLBDnwMU34PVzWMSDrBRf_Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E8W0fVGJF3c9PeOXwOtTW8pW.webp?f=fotoalbum_large

Had gisteren al meermaals geprobeerd een foto te maken, maar door het licht en reflecties lukte dat niet echt.

Zal binnenkort eens rondkijken, ik hou me alleen bezig met de kleur bij aanschaf maar daarna doe ik niets met uitselecteren etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Bossie op 12-11-2025 10:07 ]

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Lamith
Bossie schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:06:
[...]

Ik had zelf ook nog even gezocht en kwam onder andere dit plaatje tegen:
[Afbeelding]

Had gisteren al meermaals geprobeerd een foto te maken, maar door het licht en reflecties lukte dat niet echt.

Zal binnenkort eens rondkijken, ik hou me alleen bezig met de kleur bij aanschaf maar daarna doe ik niets met uitselecteren etc.
Ik vind 'm prachtig haha! Mooi die racestreep erop.

• Bossie
Lamith schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:16:
[...]

Ik vind 'm prachtig haha! Mooi die racestreep erop.
Vandaar de vraag idd, als ik een paar nieuwe ga halen, dan bij voorkeur meer van deze :)

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hier zijn alle vuurgarnalen knalrood. Af en toe zit er eentje tussen die tegen het zwarte aan zit, maar uitselecteren? Ik zou het niet eens kunnen, het zijn levende wezens.. :$

• Bossie
JME schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:17:
Hier zijn alle vuurgarnalen knalrood. Af en toe zit er eentje tussen die tegen het zwarte aan zit, maar uitselecteren? Ik zou het niet eens kunnen, het zijn levende wezens.. :$
Ik heb twee tanks, als ik het zou doen dan zou het natuurlijke selectie worden door mijn betta.
Uiteraard zitten de neo’s en mijn betta gescheiden, hoewel de betta regelmatig een beetje boos naar de amano’s kijkt :+

• Lamith
JME schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:17:
Reden voor een extra aquarium toch? Mooi skittles tankje erbij hahah

• JME

JME

zeg maar Jamie

Lamith schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:11:
Reden voor een extra aquarium toch? Mooi skittles tankje erbij hahah
Tijdens corona een tweede tankje opgestart op de thuiswerkplek, maar bleek daar toch meer last dan lol van te ervaren. Ieder z’n ding :)

• Bossie
JME schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:15:
[...]

Tijdens corona een tweede tankje opgestart op de thuiswerkplek, maar bleek daar toch meer last dan lol van te ervaren. Ieder z’n ding :)
Hier staat een Dennerle nano setje van 35l op de hoek van bureau.
Het kleinere bakje is idd lastigerer dan mijn grotere tank, maar eigenlijk wel leuker.

• NLKornolio

NLKornolio

Mijn betta liet alle garnalen met rust tot ik er een keer red crystals in had gezet. Die waren binnen een avondje weg.
Pagina: 1 ... 45 46 Laatste