Met hierboven! En als je geen zin hebt in Marktplaats, breng hem dan naar de kringloop of zo. Heeft een ander er nog wat aan.
Done, maar niemand heeft interesse lijkt hetSmurfLink schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:05:
[...]
Zet 'm op marktplaats! Zo heb ik mijn bak jaren geleden ook opgehaald bij iemand die te veel reisde en dus geen tijd meer had voor de bak. Vroeg er 50 euro voor ofzo, koopje.
Heb er helaas geen ruimte voor om er een 2e bij te zetten.
Marktplaats gaat ook niet al te best met bakken, helaas. Ik zou hem graag van je overnemen, ware het niet dat ik vrees voor een huwelijkscrisis als ik er nog een bak bij zet...
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Paar maand geleden eens mijn aquarium getoont hier. Ondertussen verhuisd en bij het verhuizen is er een stuk glas afgebroken
nieuw aquarium dus.
Ik merk echter dat er zich iets afzet aan de kant waar de filter en luchtsteen is. Is dit iets dat ik kan tegenhouden, of wat is de oorzaak hiervan? Momenteel is er nog geen bovenplaat en ben nog niet zeker of ik uberhaupt 1 wil, alhoewel ik lees dat betta's springers zijn.
Het is een 70l aquarium met 1 betta, 7 corydora pygmy's, 8 vuurtetras, 4 amano's, tal van neocaridina's, trompetslakken, posthoornslakken en hier en daar een bladdersnail (blaashoren?).
Nog 1 bijkomstige vraag, hoe best die afzet van het water kuisen aan de bovenrand van het aquarium?
Ik merk echter dat er zich iets afzet aan de kant waar de filter en luchtsteen is. Is dit iets dat ik kan tegenhouden, of wat is de oorzaak hiervan? Momenteel is er nog geen bovenplaat en ben nog niet zeker of ik uberhaupt 1 wil, alhoewel ik lees dat betta's springers zijn.
Het is een 70l aquarium met 1 betta, 7 corydora pygmy's, 8 vuurtetras, 4 amano's, tal van neocaridina's, trompetslakken, posthoornslakken en hier en daar een bladdersnail (blaashoren?).
![]() | ![]() | ![]() |
Lijkt gewoon wat kalk ofzo te zijn. Schone doek, beetje nat maken en poetsen maar. Vooral geen middeltjes erbij gebruiken
@Ruitenwisser Heb je rechts vooraan Anubias op een steen staan, of met de wortels in de bodem? Dat laatste is niet aan te raden, maar twijfel of ik er ook een steen zie liggen
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Ze staan op een steenTaro schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:49:
@Ruitenwisser Heb je rechts vooraan Anubias op een steen staan, of met de wortels in de bodem? Dat laatste is niet aan te raden, maar twijfel of ik er ook een steen zie liggen
Voor de rest aan het wachten tot de planten vanachter groter worden.
[ Voor 6% gewijzigd door Ruitenwisser op 07-03-2026 18:18 ]
Zie ik links achterin wat snotterigheid zitten?Ruitenwisser schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:37:
Paar maand geleden eens mijn aquarium getoont hier. Ondertussen verhuisd en bij het verhuizen is er een stuk glas afgebrokennieuw aquarium dus.
[Afbeelding]
Nog 1 bijkomstige vraag, hoe best die afzet van het water kuisen aan de bovenrand van het aquarium?
Kalkafzetting kun je prima verwijderen met azijn. Als je een paar drupjes morst dan is dat geen probleem (azijn is een vrij zwak zuur).
André Huisman (www.new-line.nl)
Ik heb gisteren afscheid genomen, simpelweg geen tijd meer. Ik kijk wel weer zodra de kids uit huis zijn of ik met pensioen ben.G_Dragon schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:19:
Wij hebben een paar weken geleden afscheid genomen van ons aquarium, maar heeft gelukkig wel een nieuw goed huisje gevonden. Dat geeft toch wel rust, want je verkoopt het niet zomaar aan zomaar iemand.
Heb de boel laten ophalen door https://www.vissenasiel.nl/, schaamde me wel een beetje voor de hoeveelheid algen en de bodem had ook iets schoner kunnen zijn.
Idee was initieel om de boel natuurlijk te laten uitsterven. Maar toen de twee scholen Corydora's gereduceerd waren tot beide 1 vis.. Vond ik het zielig worden.. De school Fantoom Zalmen en Kardinalen bleven het ook gewoon veel langer uithouden dan ik verwacht had; bleef natuurlijk wel goed voor ze zorgen.
Kan ze nog een keer gaan bekijken ook, want het assiel zit in ons dorp
Met snotterigheid bedoel je die blaren van planten die er wat belabberd uitzien? Ja inderdaad.HuismAndré schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:15:
[...]
Zie ik links achterin wat snotterigheid zitten?
Kalkafzetting kun je prima verwijderen met azijn. Als je een paar drupjes morst dan is dat geen probleem (azijn is een vrij zwak zuur).
Dank voor de tip van azijn.
@Ruitenwisser Aan het wateroppervlak. Die luchtbellen lijken gevangen in een slijmerige substantie. Wellicht eiwitten van niet blije plantjes. Zorg dat je ook in dat soort hoekjes enige stroming hebt (anders wordt het een vuilverzamelplek met gratis kans op blauwalg).
Wij hebben vandaag twee goudvissen cadeau gekregen. Ze zitten in een bakje water van 16 liter. Dit leek ons wat klein en na er wat meer over gelezen te hebben, lijkt dit ook te kloppen. Nu hebben wij bewust geen huisdieren, maar worden nu wel geconfronteerd met het welzijn van twee goudvissen. Het liefst doen we er zo snel mogelijk afstand van zodat ze verder kunnen leven in de juiste omstandigheden.
Ik wacht al op antwoord van goudvis opvang. Ik zag ook dat er een vissen asiel is in Sliedrecht waar ik contact mee op wil nemen morgen. Maar als ik zelf een plek kan vinden is dat natuurlijk helemaal mooi. Mijn directe vraag voor hier nu zou zijn, heeft er iemand plek voor twee goudvissen?
Ik wacht al op antwoord van goudvis opvang. Ik zag ook dat er een vissen asiel is in Sliedrecht waar ik contact mee op wil nemen morgen. Maar als ik zelf een plek kan vinden is dat natuurlijk helemaal mooi. Mijn directe vraag voor hier nu zou zijn, heeft er iemand plek voor twee goudvissen?
Groetjes
Zet er even een foto bij? Want sommige soorten goudvissen moeten echt in een vijver, en sommige (de meer doorgefokte zeg maar) soorten gaan dat niet redden, die moeten in een flink aquarium.yrew schreef op zondag 8 maart 2026 @ 23:25:
Wij hebben vandaag twee goudvissen cadeau gekregen. Ze zitten in een bakje water van 16 liter. Dit leek ons wat klein en na er wat meer over gelezen te hebben, lijkt dit ook te kloppen. Nu hebben wij bewust geen huisdieren, maar worden nu wel geconfronteerd met het welzijn van twee goudvissen. Het liefst doen we er zo snel mogelijk afstand van zodat ze verder kunnen leven in de juiste omstandigheden.
Fijn dat je je realiseert dat goudvissen ruimte nodig hebben.yrew schreef op zondag 8 maart 2026 @ 23:25:
Veel mensen realiseren zich dit niet. Een goudvis heeft voor zon vis echt veel ruimte nodig plus het zijn echt enorme vervuilers ivm ontlasting. Vaak niet de beste vissen om te houden idd
@yrew Wat is je locatie? Ik heb nog wel plek in mijn vijver.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
@yrew leuk zo’n “cadeau”. Compliment voor hoe je dit oppakt!
@dragon2 Goed idee
:strip_exif()/f/image/n5VVGF5KeHXj6X28Otjf5KtU.jpg?f=fotoalbum_medium)
@HenkS Ja, ik schrok er eerlijk gezegd een beetje van hoeveel ruimte ze nu echt nodig hebben. Vroeger ook wel een vissenkom gehad, maar dit was nieuwe info voor ons.
@Aziraphale Dat zou heel fijn zijn. Mijn lokatie is Rotterdam.
@JME Thanks, die visjes kunnen er ook niks aan doen.
:strip_exif()/f/image/n5VVGF5KeHXj6X28Otjf5KtU.jpg?f=fotoalbum_medium)
@HenkS Ja, ik schrok er eerlijk gezegd een beetje van hoeveel ruimte ze nu echt nodig hebben. Vroeger ook wel een vissenkom gehad, maar dit was nieuwe info voor ons.
@Aziraphale Dat zou heel fijn zijn. Mijn lokatie is Rotterdam.
@JME Thanks, die visjes kunnen er ook niks aan doen.
Groetjes
@yrew Ik zit in Drenthe, dus dat wordt lastig...
Toevallig rijden wij donderdag naar Groningen. Dus dat zou misschien niet eens zo lastig hoeven zijn.
Groetjes
En donderdag is mijn vrije dag, dus ze zijn van harte welkomyrew schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:16:
Toevallig rijden wij donderdag naar Groningen. Dus dat zou misschien niet eens zo lastig hoeven zijn.
Soms kan het zo makkelijk gaan. Hartelijk dank. We hebben ook even contact gezocht met de bedenker van het cadeau, het kwam namelijk wel uit een goed hart en dan voelt het ook wat gek hun niet zelf de kans te geven een passende oplossing te bedenken. Zodra daar wat meer duidelijkheid over is, laat ik je dat weten.Aziraphale schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:57:
[...]
En donderdag is mijn vrije dag, dus ze zijn van harte welkom
Je aanbod wordt hier heel erg op prijs gesteld.
Groetjes
Schijnbaar zijn er dus nog steeds verkopers die niet checken wat de klant met de vissen wil. Of de klant liegt natuurlijk.HenkS schreef op maandag 9 maart 2026 @ 06:45:
[...]
Fijn dat je je realiseert dat goudvissen ruimte nodig hebben.
Veel mensen realiseren zich dit niet. Een goudvis heeft voor zon vis echt veel ruimte nodig plus het zijn echt enorme vervuilers ivm ontlasting. Vaak niet de beste vissen om te houden idd
Maar zelfs bij de Hornbach heb ik meerdere keren gezien dat mensen geen vissen meekregen, en dan vooral toch de goudvissen, Je zou bijna zeggen dat we mss helemaal moeten stoppen met het massaal verkopen van die "ozo makkelijke" goudvis.
Ja eens, eigenlijk zou er een verbod op moeten komen. Een aquarium is nauwelijks of niet schoon te houden met die vissen en ze kunnen behoorlijk groot worden.DutchHammer schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:41:
[...]
Schijnbaar zijn er dus nog steeds verkopers die niet checken wat de klant met de vissen wil. Of de klant liegt natuurlijk.
Maar zelfs bij de Hornbach heb ik meerdere keren gezien dat mensen geen vissen meekregen, en dan vooral toch de goudvissen, Je zou bijna zeggen dat we mss helemaal moeten stoppen met het massaal verkopen van die "ozo makkelijke" goudvis.
Nadeel is dat ze altijd zo leuk in tekenfilms in kommen zitten. Dus voor kinderen een 'die wil ik vis'.
Ik verbaas me ook wel vaak op fora dat mensen een vis kopen en dan vragen: hoe verzorg ik die vis.....
Beetje verkeerde volgorde
Maar goed, we kunnen ons niet overal druk om maken
Ik zoek ideeen voor een main-character vis voor mijn 240 liter aquarium. Het is een bak met hout, planten en een lichte zandbodem. Ingedraaid en momenteel alleen een schooltje jonge coridoras (peru gold stripe). Een goede lokale kweker heeft VEEL cichliden zitten, maar vaak lastig verlicht dus moeilijk inschatten hoe ze er 'echt' uit zien.
Iemand tips? Ik vind bijv. apistogramma's vaak mooi, maar ja: zijn wel 'klein'.
Iemand tips? Ik vind bijv. apistogramma's vaak mooi, maar ja: zijn wel 'klein'.
Ik herken de twijfel. Had tot vorige week een 80cm bak met alleen een schooltje corydoras trilineatus en een schooltje hasemania nana. Mooi rustig geheel, maar ergens misschien een beetje té rustig. De kinderen wilden al langer meer afwisseling, wat eyecatchers die je ook goed kunt herkennen (en een naam geven
) in plaats van een anonieme scholenvis, dat soort dingen. Ik ging aanvankelijk niet zo mee in die “vervuiling van mijn mooi onderhouden onderwaterwereld”, maar toen zelfs mijn vrouw die wereld degradeerde tot een “fraaie sfeerlamp” ben ik toch maar overstag gegaan 
Tijdens de zoektocht naar iets afwisselenders zijn ook apistogramma’s de revue gepasseerd. Ik heb die heel bewust *niet* gekozen omdat ze nogal agressief naar de cory’s kunnen worden en die hebben voor mij absolute rechten boven alles en iedereen. Uiteindelijk gekozen voor een zestal afwisselend gekleurde solisten waarvan ik de soortnaam hier niet durf te noemen, maar die tot grote feestvreugde bij de rest van het gezin hebben geleid. En stiekem vind ik ze zelf toch ook wel mooi nu ze erin zitten..
Tijdens de zoektocht naar iets afwisselenders zijn ook apistogramma’s de revue gepasseerd. Ik heb die heel bewust *niet* gekozen omdat ze nogal agressief naar de cory’s kunnen worden en die hebben voor mij absolute rechten boven alles en iedereen. Uiteindelijk gekozen voor een zestal afwisselend gekleurde solisten waarvan ik de soortnaam hier niet durf te noemen, maar die tot grote feestvreugde bij de rest van het gezin hebben geleid. En stiekem vind ik ze zelf toch ook wel mooi nu ze erin zitten..
@JME ik heb guppen. Maak me gek.
Wel voordeel: de volwassen zwarte tetra's die ik overgehouden heb aan de overname houden de populatie in stand. Ik vermoed dat ze korte metten maken met de aanwas, want had hiervoor in m'n 24 liter bakje eerst 8 guppen, toen 18, toen 88. En dat gebeurt nu niet meer
Wel voordeel: de volwassen zwarte tetra's die ik overgehouden heb aan de overname houden de populatie in stand. Ik vermoed dat ze korte metten maken met de aanwas, want had hiervoor in m'n 24 liter bakje eerst 8 guppen, toen 18, toen 88. En dat gebeurt nu niet meer
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.
@NiGeLaToR in één keer goed 
Kweken zal hier ook wel meevallen, het zijn allemaal kerels. En ja, daar mag iedereen van alles van vinden (guppen houden maar van één ding en juist dat kunnen ze nu niet) maar je kunt je ook afvragen of het alternatief zoveel visvriendelijker is voor het andere geslacht. Voor nu lijken ze zich uitstekend te vermaken in hun nieuwe habitat
Kweken zal hier ook wel meevallen, het zijn allemaal kerels. En ja, daar mag iedereen van alles van vinden (guppen houden maar van één ding en juist dat kunnen ze nu niet) maar je kunt je ook afvragen of het alternatief zoveel visvriendelijker is voor het andere geslacht. Voor nu lijken ze zich uitstekend te vermaken in hun nieuwe habitat
"fraaie sfeerlamp"JME schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:11:
Ik herken de twijfel. Had tot vorige week een 80cm bak met alleen een schooltje corydoras trilineatus en een schooltje hasemania nana. Mooi rustig geheel, maar ergens misschien een beetje té rustig. De kinderen wilden al langer meer afwisseling, wat eyecatchers die je ook goed kunt herkennen (en een naam geven) in plaats van een anonieme scholenvis, dat soort dingen. Ik ging aanvankelijk niet zo mee in die “vervuiling van mijn mooi onderhouden onderwaterwereld”, maar toen zelfs mijn vrouw die wereld degradeerde tot een “fraaie sfeerlamp” ben ik toch maar overstag gegaan
Sja, ook weer zowat: volgens de cichliden kweker hier in de buurt die best goed bekend staat, zouden apistogramma's zonder probleem in mijn bak kunnen, want die is lekker groot: 120cm breed, en zou prima samen kunnen met coridoras die rondzwwemmen... maar wat je zegt: ben er ook bang voor. Kweenie, deze werd ook geadviseerd: Nannacara anomala.
Ik blijf wel rondkijken, liefst heb ik iets met veel/opvallende kleuren en 10-15 cm formaatje, wat dus met planten kan / Zuid Amerikaans...
@JME de jacht op vrouwtjes is in onze back inderdaad een continu proces. De soort is ook echt enorm hard, in het aquarium in de klas van mijn zoon zwemt ook een berg nageslacht en die houden het al een schooljaar vol. Eten, waterverversing, gebeurt allemaal door enthousiaste kinderen. Heb er wel verwarming in gehangen en een thermometer, want ik vond 15-18'c niet echt ideaal voor ze. En er hangt een minuscuul filterpompje in in combinatie met een zwik van de goedkoopste planten. Meester had er nog wat kleurrijke mollies bijgegooid.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.
Hmm, weet niet of nannacara’s nou de meest kleurrijke alternatieven zijn..mikkelnl schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:37:
[...]
"fraaie sfeerlamp"![]()
Sja, ook weer zowat: volgens de cichliden kweker hier in de buurt die best goed bekend staat, zouden apistogramma's zonder probleem in mijn bak kunnen, want die is lekker groot: 120cm breed, en zou prima samen kunnen met coridoras die rondzwwemmen... maar wat je zegt: ben er ook bang voor. Kweenie, deze werd ook geadviseerd: Nannacara anomala.
Ik blijf wel rondkijken, liefst heb ik iets met veel/opvallende kleuren en 10-15 cm formaatje, wat dus met planten kan / Zuid Amerikaans...
Volgens de LFS hier moesten apisto’s ook kunnen, maar ik lees iets teveel andere verhalen om de gok te durven wagen.
@mikkelnl En Sleutelgatchicliden? Of Bujurquina Vittata?
Mja, kweenieAziraphale schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:07:
@mikkelnl En Sleutelgatchicliden? Of Bujurquina Vittata?
Belang bij amatitlania altoflava? Mijn koppeltje heeft na meerdere nestjes nu eindelijk kroost wat de eerste weken heeft overleefd. Hier een filmpje van bijna een maand geleden, inmiddels bijna 2 cm lang:
https://imgur.com/gallery/baby-amatitlania-altoflava-yntvPlJ
https://imgur.com/gallery/baby-amatitlania-altoflava-yntvPlJ
Mijn groep maanvissen is de afgelopen maanden flink aan het puberen geslagen. Ze stoeien onophoudelijk, en er begonnen in ieder geval 2 duidelijke paartjes te ontstaan in de groep van 7. Vorige week hebben beide paartjes een dag na elkaar eitjes afgezet. Ze moeten nog wel een beetje oefenen, want beide broedsels waren na minder dan een dag alweer verdwenen.
De groep Altispinosus doet het ook goed, en ik heb ondertussen wat van de nakomelingen van een batch eitjes een half jaar geleden, die ik in een klein extra aquarium heb op laten groeien, toegevoegd aan de groep. Op de laatste foto zwemt er één voor de Hoplisoma, tussen mama (links) en papa (voorgrond).
:strip_exif()/f/image/r4w5EZIsA2qgBtiVBoma2kD0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K5ia8H22Yuk1rX95CRFf2vSw.jpg?f=fotoalbum_large)
De groep Altispinosus doet het ook goed, en ik heb ondertussen wat van de nakomelingen van een batch eitjes een half jaar geleden, die ik in een klein extra aquarium heb op laten groeien, toegevoegd aan de groep. Op de laatste foto zwemt er één voor de Hoplisoma, tussen mama (links) en papa (voorgrond).
:strip_exif()/f/image/r4w5EZIsA2qgBtiVBoma2kD0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K5ia8H22Yuk1rX95CRFf2vSw.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zat met precies dezelfde keuze hier. Aardig wat mooie Apistogramma's gezien maar ik wil toch niet dat mijn Cory's verjaagd worden. Ben nog steeds wel op zoek naar iets voor erbij maar voor nu laat ik het even zo. Ben voor een oude miniliefde gegaan, de dwarsbandsnoekjes.JME schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:52:
[...]
Hmm, weet niet of nannacara’s nou de meest kleurrijke alternatieven zijn..
Volgens de LFS hier moesten apisto’s ook kunnen, maar ik lees iets teveel andere verhalen om de gok te durven wagen.
I have stability. The ability to stab.
Trichogaster chuna (honinggoerami) gaat ook goed met corydoras, moet je alleen geen garnalen bij hebben (al gaat dat laatste vanzelf..
)
Ik heb alleen maar mini’s in mijn 75lSmurfLink schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:47:
[...]
Ik zat met precies dezelfde keuze hier. Aardig wat mooie Apistogramma's gezien maar ik wil toch niet dat mijn Cory's verjaagd worden. Ben nog steeds wel op zoek naar iets voor erbij maar voor nu laat ik het even zo. Ben voor een oude miniliefde gegaan, de dwarsbandsnoekjes.Dus dat is iets te duur voer voor een Apistogramma. Weet nog niet wat ik er wel bij ga zetten als grotere eyecatcher, maar voor nu laat ik het lekker even zitten tot de boel opgegroeid is. De Sterbai baby's zijn nu bijna even groot als de volwassen Trilli's
gaat best snel.
Geen idee of ik het met volgende bak weer zou doen, maar tot nu toe erg tevreden.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Je hebt volgens mij ook soorten geophagus die in een 120cm bak kunnen (was toch 120?) Maar die kunnen heel mooi zijn. Alleen even goed uitzoeken welke wel kunnen in dat formaatmikkelnl schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:47:
[...]
Mja, kweenieMag van mij wel beetje meer opvallen... Lastig lastig
Corrys worden tovh niet snel verjaagd?SmurfLink schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:47:
[...]
Ik zat met precies dezelfde keuze hier. Aardig wat mooie Apistogramma's gezien maar ik wil toch niet dat mijn Cory's verjaagd worden. Ben nog steeds wel op zoek naar iets voor erbij maar voor nu laat ik het even zo. Ben voor een oude miniliefde gegaan, de dwarsbandsnoekjes.Dus dat is iets te duur voer voor een Apistogramma. Weet nog niet wat ik er wel bij ga zetten als grotere eyecatcher, maar voor nu laat ik het lekker even zitten tot de boel opgegroeid is. De Sterbai baby's zijn nu bijna even groot als de volwassen Trilli's
gaat best snel.
Althans als je ze niet met andere bodem vissen plaatst
Ik heb ze samen zitten met heel wat chiclids oa 2 blue acaras , 6 maanvissen en 2 royal acara en met een choclat chiclid van dik 30cm . Maar de corrys zwemmen gewoon gezellig rond.
Ik heb er ook 2 grotere bristlenose plecos in zitten maar die bewegen alleen maar als er eten wordt gegeven
Ik heb wel enorm veel planten hout en stenen wat veel bescherming biedt en zorgt dat heel die bak vrij rustig is.
[ Voor 5% gewijzigd door HenkS op 10-03-2026 22:27 ]
Ja ik nu ookBossie schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:49:
[...]
Ik heb alleen maar mini’s in mijn 75l![]()
Geen idee of ik het met volgende bak weer zou doen, maar tot nu toe erg tevreden.
Laten Apistogramma's nou ook bodemvissen zijnHenkS schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:26:
[...]
Corrys worden tovh niet snel verjaagd?
Bij mij ging t goed met apisto's en Cory's.
Zelf toen de apistogramma cacatoides kleintjes hadden.
Wel een Blackwater aquarium met veel schuilmogelijkheden en takjes e.d. die t zicht breken.
Zelf toen de apistogramma cacatoides kleintjes hadden.
Wel een Blackwater aquarium met veel schuilmogelijkheden en takjes e.d. die t zicht breken.
Mijn Otto’s, kuhlies en 2-3 amano’s zijn mijn grootste bewoners, de rest zijn allemaal nanos (pearl danio, ringbandsnoekjes pigmy cories en Rashbora iets (kleine rode visjes).SmurfLink schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:50:
[...]
Ja ik nu ookDit alles zit op 1.2m, met kerritetra's, Otocinclussen, 2 hele schuwe waaiertjes en een zooi blauwe garnalen. Vind het stiekem wel leuk om een grote school kleintjes te hebben. Maar had graag 2-3 eyecatchers erbij voor het contrast. Hiervoor had ik 2 Crossocheilus Siamensis, maar die zijn uit ouderdom vlak na elkaar overleden. Uiteindelijk wel beter voor de garnalenpopulatie die sindsdien is geëxplodeerd. Maar dan moet ik dus niet nieuwe garnalenjagers terugzetten. En ze hadden alle vrouwtjes van de dwarsbandjes ook opgevroten jaren terug. Daarom heb ik die nu weer terug haha, oude liefde roest niet.
Onlangs wel 10 gele danios (aanbieding lfs)en 10 raccoon garnalen er bij gezet.
Misschien binnenkort de pigmy cories weer eens aanvullen, hoewel het momenteel druk genoeg is. Met deze kleine bewoners blijven bezoekjes aan de lfs ook altijd goedkoop
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Zo, dat was een flinke reis voor de goudvissen maar ze zijn aangekomen bij @Aziraphale. Wij zijn heel blij met deze oplossing. Ze gaan het daar zoveel fijner hebben als bij ons. En zoals ik ook tegen @Aziraphale zei, wat is tweakers toch een fijne plek met serieuze mensen als het aankomt op dit soort dingen.
Groetjes
Ze zwemmen inmiddels vrolijk rond en altijd leuk om weer een mede-Tweaker te ontmoeten!
Waar andere vissen wel doorhebben dat er zones zjjn waar ze niet moeten komen hebben cory's dat totaal niet.HenkS schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:26:
[...]
Corrys worden tovh niet snel verjaagd?
Ze worden wel degelijk even verjaagd maar komen daarna net zo snel weer terug alsof er niks gebeurd is.
Sorry voor de ietwat late reactie. We hadden inderdaad wat luchtbellen aan de bovenkant. Ik wist niet wat het was maar deze lijkt nu volledig weg te zijn. Misschien dat de plant die dit veroorzaakte volledig afgestorven is nu.HuismAndré schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:13:
@Ruitenwisser Aan het wateroppervlak. Die luchtbellen lijken gevangen in een slijmerige substantie. Wellicht eiwitten van niet blije plantjes. Zorg dat je ook in dat soort hoekjes enige stroming hebt (anders wordt het een vuilverzamelplek met gratis kans op blauwalg).
Ik heb maar 1 filter en 2 luchtstenen. Momenteel maar 1 luchtsteen want de pump stuurt zowel de filter als de luchtsteen aan (en heeft maar 2 uitgangen). Het lijkt me wat moeilijk om in elke hoek wat stroming te hebben of ik moet een extra pomp aankopen en 2 luchtstenen in de 2 achterhoeken plaatsen en de filter wat meer in het midden denk ik dan.
@RuitenwisserIk zie dat je een Betta hebt dus veel stroming is dan sowieso geen optie. Vandaar wellicht ook de keuze voor een luchtaangedreven filter? Alles goed schoonhouden in dat geval.
Geophagus brachybranchus worden niet heel groot, maar zou ik nog steeds niet in een 120cm bak doen.HenkS schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:23:
[...]
Je hebt volgens mij ook soorten geophagus die in een 120cm bak kunnen (was toch 120?) Maar die kunnen heel mooi zijn. Alleen even goed uitzoeken welke wel kunnen in dat formaat
De geo's die ik in m'n 2m bak had hadden zeer regelmatig eitjes en dan was een aanzienlijk deel van de bodem 'no go area' voor de rest.
Steurisoma aureus al overwogen? Pure algeneters, hielden bij mij de boel echt prima schoon. Geen super actieve zwemmers (waardoor ze ook prima in 1.2 kunnen ookal worden ze met die lange staart 20+cm) , maar ze zaten wel echt zeer regelmatig op de 'zichtplekken' op m'n kienhout waardoor je ze dus wel heel vaak zag.SmurfLink schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:50:
[...]
Ja ik nu ookDit alles zit op 1.2m, met kerritetra's, Otocinclussen, 2 hele schuwe waaiertjes en een zooi blauwe garnalen. Vind het stiekem wel leuk om een grote school kleintjes te hebben. Maar had graag 2-3 eyecatchers erbij voor het contrast. Hiervoor had ik 2 Crossocheilus Siamensis, maar die zijn uit ouderdom vlak na elkaar overleden. Uiteindelijk wel beter voor de garnalenpopulatie die sindsdien is geëxplodeerd. Maar dan moet ik dus niet nieuwe garnalenjagers terugzetten. En ze hadden alle vrouwtjes van de dwarsbandjes ook opgevroten jaren terug. Daarom heb ik die nu weer terug haha, oude liefde roest niet.
Oh verrek dat is een goeie zeg! Die vond ik al tof toen ik nog niet de bak er voor had. Dat zou een prima duo zijn!toolkist schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:21:
[...]
Steurisoma aureus al overwogen? Pure algeneters, hielden bij mij de boel echt prima schoon. Geen super actieve zwemmers (waardoor ze ook prima in 1.2 kunnen ookal worden ze met die lange staart 20+cm) , maar ze zaten wel echt zeer regelmatig op de 'zichtplekken' op m'n kienhout waardoor je ze dus wel heel vaak zag.
[Afbeelding]
Wel 1 advies, als je de thermostaat of uitstroom in de hoek van je bak hebt, zorg dat ze met geen mogelijkheid in die hoek kunnen komen.SmurfLink schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:24:
[...]
Oh verrek dat is een goeie zeg! Die vond ik al tof toen ik nog niet de bak er voor had. Dat zou een prima duo zijn!
Zo is er bij mij ooit 1 gaan hemelen (uiteraard net toen ik een weekendje weg was, anders had ik em vast nog wel kunnen redden), die zat klem tegen de thermostaat en kwam niet meer weg.
Ja inderdaad. De bedoeling van de tank was een soort community tank met visjes die niet agressief zijn om geen problemen te vormen voor de betta. De enige die agressief zijn, zijn eigenlijk de amano garnalen die met het eten van de corydora's ervan doorgaan.HuismAndré schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:00:
@RuitenwisserIk zie dat je een Betta hebt dus veel stroming is dan sowieso geen optie. Vandaar wellicht ook de keuze voor een luchtaangedreven filter? Alles goed schoonhouden in dat geval.
Ik heb ook een grondlaag van 5cm en de luchtfilter was eigenlijk een extraatje om zeker te zijn dat de nitraten en nitrieten afgebroken worden. Die luchtsteen heb ik erbij gesmeten omdat die bij de pomp zat maar moet mij daar nog eens over verdiepen wat dit precies doet (kort denk ik gewoon voor zuurstof toe te voegan aan het water) en of het daadwerkelijk nodig is.
Nadeel ervan kan zijn is dat het, naar mijn weten, CO2 niveaus kan verlagen en daarmee de plantgroei kan beperken.Ruitenwisser schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:56:
[...]
Die luchtsteen heb ik erbij gesmeten omdat die bij de pomp zat maar moet mij daar nog eens over verdiepen wat dit precies doet (kort denk ik gewoon voor zuurstof toe te voegan aan het water) en of het daadwerkelijk nodig is.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Luchtsteentje voegt amper zuurstof toe aan het water (vanuit zichzelf) maar zorgt wel voor beweging van het oppervlak (en dát is wel goed voor de gasuitwisseling). Wel zou ik overwegen het luchtsteentje alleen aan te doen als het licht in het aquarium uit is. Overdag wil je namelijk geen CO2 verliezen (en de beweging van het oppervlak zorgt daar wél voor) en de zuurstof wordt overdag geregeld door je plantjes.Ruitenwisser schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:56:
[...]
Ja inderdaad. De bedoeling van de tank was een soort community tank met visjes die niet agressief zijn om geen problemen te vormen voor de betta. De enige die agressief zijn, zijn eigenlijk de amano garnalen die met het eten van de corydora's ervan doorgaan.
Ik heb ook een grondlaag van 5cm en de luchtfilter was eigenlijk een extraatje om zeker te zijn dat de nitraten en nitrieten afgebroken worden. Die luchtsteen heb ik erbij gesmeten omdat die bij de pomp zat maar moet mij daar nog eens over verdiepen wat dit precies doet (kort denk ik gewoon voor zuurstof toe te voegan aan het water) en of het daadwerkelijk nodig is.
Dit lijkt bij mijn aquarium toch niet zo te zijn. Heb afgelopen vrijdag bij de wekelijkse waterwissel de 200W heater weer vervangen voor de 100W en het resultaat zie je hieronder. Maar goed, ook op basis van de andere reacties hier (net na de kerstdagen) hou ik de 100W er voorlopig in en is de 200W mijn backup. Zeker voor de zomermaanden is die 100W voldoende in een Rio 125.JME schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:30:
Als je voor een zo constant mogelijke temperatuur wil gaan, dan zou ik bij die 100W blijven. Hoger wattage + kleinere bak = grotere kans op wiebelig gedrag. 100W zou in principe ruim genoeg moeten zijn in jouw geval.
Waarom zou je de temperatuur zo super constant willen hebbben? Gebeurt in de natuur ook niet, sterker nog, temperatuur wisselingen zorgen er vaak juist voor dat vissen eitjes af gaan zetten.
Hoi!
Groot aquarium fan hier
In het verleden een groter aquarium gehad, sinds 6 jaar een 30L garnalenbakje en sinds gisteren een 60L UNS 40C cube opgestart. Groter komt er helaas niet in (vrouwen, zucht).
De cube laat ik een week of 3 a 4 zonder lamp laten draaien voordat de planten erin gaan.
Nu zit er aquasoil, sierzand, hout en steen in met een Oase Filtosmart Thermo 100.
Heb ik mooi de tijd om een lamp en een CO2 systeem uit te zoeken.
Ik heb echter een vraag. Het bakje staat op dezelfde muur als de tv. Daarom ben ik op zoek naar een lamp die niet in je ogen schijnt als je op de bank zit. De lamp zal op zo'n 130cm van de grond komen.
Ik zag bijvoorbeeld de Chihiros C2 waar je zijpanelen bij kan kopen, maar ik vind niet zo snel hoe dat eruit ziet en of dat voorkomt dat je in de lamp kan kijken.
Heeft iemand toevallig tips en/of ervaring met dit vraagstuk?
Groot aquarium fan hier
In het verleden een groter aquarium gehad, sinds 6 jaar een 30L garnalenbakje en sinds gisteren een 60L UNS 40C cube opgestart. Groter komt er helaas niet in (vrouwen, zucht).
De cube laat ik een week of 3 a 4 zonder lamp laten draaien voordat de planten erin gaan.
Nu zit er aquasoil, sierzand, hout en steen in met een Oase Filtosmart Thermo 100.
Ik heb echter een vraag. Het bakje staat op dezelfde muur als de tv. Daarom ben ik op zoek naar een lamp die niet in je ogen schijnt als je op de bank zit. De lamp zal op zo'n 130cm van de grond komen.
Ik zag bijvoorbeeld de Chihiros C2 waar je zijpanelen bij kan kopen, maar ik vind niet zo snel hoe dat eruit ziet en of dat voorkomt dat je in de lamp kan kijken.
Chihiros A II kun je kantelen, dan kantel je hem iets de richting muur.Ronster schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:04:
Hoi!
Groot aquarium fan hier
Wat @TukkerTweaker ook zegt, je kunt zoeken op [merknaam] + shade
bijvoorbeeld Chiriros + Shade (dit is wat anders dan kantelen), maar dan krijg je dit soort zaken die hiervoor zijn:
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
bijvoorbeeld Chiriros + Shade (dit is wat anders dan kantelen), maar dan krijg je dit soort zaken die hiervoor zijn:
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Wel eens interessant om te delen, maar ook benieuwd naar bij jullie...
Stroomverbruik van jullie aquarium.
Ik moet zeggen, het is bij mij wel echt hoog (en ik vind het niet erg) want hobby's kosten geld... en we hebben veel panelen en een thuisaccu.. dat scheelt enorm.
maar mijn grote aquarium verbruikt gemiddeld 6kw per dag. Ik meet dat met zo'n shelly plug.
Hoe komt dit:
200x60x50 bak zonder kap, maw verdamping en warmteverlies
Aquarium staat wel in een warme woonkamer (altijd wel 21 graden) want zeer goed geisoleerd huis
Watertemp staat op 26.5 ivm veel Chiclids in de bak
1000W heater erin, al valt het mee hoe vaak die aan gaat
2 Chihiros lampen aan elkaar gekoppeld (120cm en 80cm). Dit zijn in de basis wel de groot verbruikers
1 Aquael 4500 ultramax pomp (geen idee wat die verbruikt, moet ik eens apart gaan meten)
1 wavemaker, die zit gemiddeld op 40w
Auto top off systeem met een 30liter vat onder het aquarium ivm verdamping automatisch aanvullen (kost geen drol aan stroom, vooral wekelijks 30 liter aanvullen:))
Een milwauki ph controler met een co2 systeem op aangesloten (zal ook verwaarloosbaas zijn qua stroom)
MAW: Ik wist dat het een dure hobby zou zijn, zeker hoe ik hem invul met alles op en aan. Maar het stroomverbruik verrast me nog wel het meest. (maar mag de pret niet drukken)
Stroomverbruik van jullie aquarium.
Ik moet zeggen, het is bij mij wel echt hoog (en ik vind het niet erg) want hobby's kosten geld... en we hebben veel panelen en een thuisaccu.. dat scheelt enorm.
maar mijn grote aquarium verbruikt gemiddeld 6kw per dag. Ik meet dat met zo'n shelly plug.
Hoe komt dit:
200x60x50 bak zonder kap, maw verdamping en warmteverlies
Aquarium staat wel in een warme woonkamer (altijd wel 21 graden) want zeer goed geisoleerd huis
Watertemp staat op 26.5 ivm veel Chiclids in de bak
1000W heater erin, al valt het mee hoe vaak die aan gaat
2 Chihiros lampen aan elkaar gekoppeld (120cm en 80cm). Dit zijn in de basis wel de groot verbruikers
1 Aquael 4500 ultramax pomp (geen idee wat die verbruikt, moet ik eens apart gaan meten)
1 wavemaker, die zit gemiddeld op 40w
Auto top off systeem met een 30liter vat onder het aquarium ivm verdamping automatisch aanvullen (kost geen drol aan stroom, vooral wekelijks 30 liter aanvullen:))
Een milwauki ph controler met een co2 systeem op aangesloten (zal ook verwaarloosbaas zijn qua stroom)
MAW: Ik wist dat het een dure hobby zou zijn, zeker hoe ik hem invul met alles op en aan. Maar het stroomverbruik verrast me nog wel het meest. (maar mag de pret niet drukken)
In 2025 heeft mijn 80cm bakje 243 kWh verbruikt. Gemeten met een NOUS A5T stekkerdoos. Temperatuur staat op 23 graden, filter is een HMF met een 1000 l/h opvoerpompje, verlichting Aquatlantis Easyled met TC420 sturing.
Ook even gekeken, afgelopen jaar heeft mijn aquarium 850 kWh verbruikt. Afmetingen: 160x70x70 cm, temperatuur tussen de 24 en 25 graden. Led verlichting, 2 filters en 2 stromingspompen.
Ja alleen, ik ga dus uitkomen op 2100W met 6w per dag...
Wel een groot verschil met jou @belly89 want met mijn 200x60x50 heb ik 600 liter en jij hebt met 160x70x70 meer liters, 784 als het goed is.
Ik heb hem dan wel 1.5 graad hoger staan, maar voor de rest hebben we niet veel verschil.
ik moet bijna op ieder device eens losse meters gaan zetten, want als je die 850kWh af zet tegen 2100 bij mij, is dat een enorm verschil.
Wel een groot verschil met jou @belly89 want met mijn 200x60x50 heb ik 600 liter en jij hebt met 160x70x70 meer liters, 784 als het goed is.
Ik heb hem dan wel 1.5 graad hoger staan, maar voor de rest hebben we niet veel verschil.
ik moet bijna op ieder device eens losse meters gaan zetten, want als je die 850kWh af zet tegen 2100 bij mij, is dat een enorm verschil.
Daarbij: kijk naar de schaal, de schommeling blijft binnen een graad, dat valt reuze mee. Zal eerder de hysterese van de thermostaat zijn dan het vermogen van de heater zelf.toolkist schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:09:
Waarom zou je de temperatuur zo super constant willen hebbben? Gebeurt in de natuur ook niet, sterker nog, temperatuur wisselingen zorgen er vaak juist voor dat vissen eitjes af gaan zetten.
Ja toen ik jouw bericht las schrok ik ook even en was ik meteen getriggerd om te kijken hoe het bij mij is. Ik heb de bak wel aan de zij- achter- en onderkant in de isolatie zitten. Tevens is de bak met een kap afgesloten aan de bovenkant, jij hebt hem open gaf je aan. Mijn woonkamer is denk ik wel kouder, schommelt meer tussen de 18 en 21 graden.HenkS schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:37:
Ja alleen, ik ga dus uitkomen op 2100W met 6w per dag...
Qua lampen verbruiken die van mij maar iets van 50 watt (9 led strips van +/-150cm), daar zit denk ik het grootste verschil samen met de open kap. (1000 watt heater is trouwens ook wel veel, ik heb 300 watt en die krijgt het makkelijk warm.)
Mijn 80cm heeft afgelopen kalenderjaar tenminste 170 kWh verbruikt: 129,5 kWh voor de heater (kamer 18,5 en bak 23 graden), 37,5 kWh voor de pomp en bijna 3 kWh voor het CO2 magneetventiel. Daar komt de pH controller nog bij, maar die heeft geen eigen slimme stekker, vandaar dat ik “tenminste” schrijf.
En ik ontdek net dat ik dacht een 120L bak te hebben maar dat 80x40x50 toch iets meer is
Na een schoonmaak en bodem wijzig actie dit weekend wel wat problemen met naar adem happende vissen gehad. Heb een cm of 8 kleikorrels gekregen in de adoptie bak en wilde wat zand introduceren. Vermoedelijk te veel rommel in het water terecht gekomen (uitscheppen kleikorrels) en na een etentje om 23:00 nog een forse waterwissel staan doen & luchtpomp erin gehangen. Meeste hebben het vooralsnog gered, paar kardinaal tetras nu even in een eigen bakje bijkomen. Waterwaarden wel prima, maar zuurstof blijkbaar uit het water.
Baal er dan enorm van dat dat gebeurt. Al zo lang aquaria gehad en dan weer zoiets stoms.
Edit: ah shit volgende keer zuig ik het gewoon op met waterwissel. Duh.
Na een schoonmaak en bodem wijzig actie dit weekend wel wat problemen met naar adem happende vissen gehad. Heb een cm of 8 kleikorrels gekregen in de adoptie bak en wilde wat zand introduceren. Vermoedelijk te veel rommel in het water terecht gekomen (uitscheppen kleikorrels) en na een etentje om 23:00 nog een forse waterwissel staan doen & luchtpomp erin gehangen. Meeste hebben het vooralsnog gered, paar kardinaal tetras nu even in een eigen bakje bijkomen. Waterwaarden wel prima, maar zuurstof blijkbaar uit het water.
Baal er dan enorm van dat dat gebeurt. Al zo lang aquaria gehad en dan weer zoiets stoms.
Edit: ah shit volgende keer zuig ik het gewoon op met waterwissel. Duh.
[ Voor 17% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-03-2026 18:51 ]
120x60x70 bak op 25 graden, 780kwh in 2025 volgens de HW Socket. Valt nog mee als ik jullie getallen lees.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ja eensbelly89 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:00:
[...]
Ja toen ik jouw bericht las schrok ik ook even en was ik meteen getriggerd om te kijken hoe het bij mij is. Ik heb de bak wel aan de zij- achter- en onderkant in de isolatie zitten. Tevens is de bak met een kap afgesloten aan de bovenkant, jij hebt hem open gaf je aan. Mijn woonkamer is denk ik wel kouder, schommelt meer tussen de 18 en 21 graden.
Qua lampen verbruiken die van mij maar iets van 50 watt (9 led strips van +/-150cm), daar zit denk ik het grootste verschil samen met de open kap. (1000 watt heater is trouwens ook wel veel, ik heb 300 watt en die krijgt het makkelijk warm.)
Mijn chihiros lampen zitten samen rond de 150-200w
En geen kap erop dus meer heater
Dan zit je met lampen en heater op zon 100w per uur verschil wat al snel het dubbele is op jaarbasis...
Maar ik ga toch eens overal meters op zetten, heb er toch genoeg liggen
Tnx
Voor mijn aquarium van 2 meter (720 liter) gebruik ik in het geheel geen verwarmingselement meer.
Ik heb ledverlichting met waterkoeling en dat warmt de bak voldoende op. 26 graden momenteel. Zakt 1 graad in de nacht.
Mijn bak wordt dus geheel verwarmd met restwarmte van de verlichting
Ik heb ledverlichting met waterkoeling en dat warmt de bak voldoende op. 26 graden momenteel. Zakt 1 graad in de nacht.
Mijn bak wordt dus geheel verwarmd met restwarmte van de verlichting
[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 16-03-2026 19:28 ]
@Depeer zoutwater?
Wat voor ledverlichting is dat?
Heb zelf een Fluval ledbalk maar dat geeft niet veel warmte af.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Klinkt idd als een hoop licht voor zoet, had het meer verwacht bij koralen zeg maar
https://www.ledaquaristik.de/en/Lighting/LED-bars/PRO2/hoevenpe schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:34:
[...]
Wat voor ledverlichting is dat?
Heb zelf een Fluval ledbalk maar dat geeft niet veel warmte af.
Deze heb ik al een jaar of 8.
300 Watt in totaal
Thanks voor het meedenken. Het interessante is dat er in de plantenwand al een aparte pomp (met aansturing zit) die ik 1 x per week aan zet. Het is zo bedacht dat het water dat overtollig is automatisch weer (gefilterd) in de waterbak terecht komt. Wordt geregeld door 4 relaitjes waarmee je afzonderlijk pomp, led lamp, filter en ventilator van de wand kunt bedienen.HenkS schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 23:01:
[...]
Je kunt eens op ato systemen aquarium zoeken (auto top off). Die gebruik ik om mijn aquarium van 700 liter bij te vullen ivm verdamping
Is ongeveer 3 liter per dag. En omder mijn aquarium heb ik een vat van 30 liter staan en daar ligt een pompje op de bodem (nu los maar kun je ook op de bodem plakken)
Je hebt hele dure systemen maar een simpele zou al moeten voldoen:
Niveauregeling / ATO voor aquariums, zeeaquariums & aquaria https://share.google/0Qth40rXqucgymMJF
Ik heb deze, alleen dan een enkele. Dit is een dubbele (kon de enkele zo even niet vinden)
AutoAqua Smart ATO DUO | Niveauregeling / ATO https://share.google/Go67BeDtbikaTTunw
Ps: let wel even op:een ato systeem gaat aan of uit op basis van een sensor die de water hoogte meet in je aquarium. Dat gaat in jouw geval niet werken, dus ik weet niet op basis van wat jij je pomp aan of uit zet. Maar deze pompjes kunnen in ieder geval op de bodem van een reservoir liggen
:strip_exif()/f/image/35jrpiHeb441QQMSZrq8xZkR.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ondertussen nog verder gezocht en ben bij H.O. Michielsen uitgekomen op deze: https://www.ho-michielsen...rfilter-intern-c-1000-uvc
Ook weinig bekend over het merk, maar het komt in ieder geval beter over dan die Coospider met een @hotmail en een @gmail adres op de doos vermeld.
Op de socials zie ik de laatste tijd veel van die filmpjes voorbijkomen waar mensen een mini aquarium maken van zo'n enorme glazen pot bijvoorbeeld en dat zonder zuurstof laten werken. Planten erin, slakken, garnalen en soms hele kleine visjes.
Wat is jullie ervaring hiermee of mening over? Ik ben altijd wat sceptisch over dit soort filmpjes
vaak is het voor mijn gevoel eventjes zo gemaakt voor de views en is het niet werkbaar.
Wat is jullie ervaring hiermee of mening over? Ik ben altijd wat sceptisch over dit soort filmpjes
dat denk ik ook ja, en sowieso niet tof om te experimenteren met dieren. Denk dat het vaak uiteindelijk slecht afloopt.De_Bastaard schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:59:
Op de socials zie ik de laatste tijd veel van die filmpjes voorbijkomen waar mensen een mini aquarium maken van zo'n enorme glazen pot bijvoorbeeld en dat zonder zuurstof laten werken. Planten erin, slakken, garnalen en soms hele kleine visjes.
Wat is jullie ervaring hiermee of mening over? Ik ben altijd wat sceptisch over dit soort filmpjesvaak is het voor mijn gevoel eventjes zo gemaakt voor de views en is het niet werkbaar.
Ik maak soms van die dingen met planten in een afgesloten pot. Zonder dieren. Je creëert in feite een soort van oneindige cirkel in de natuur. (In hoeverre dat kan in een pot). Moet m alleen 1x per jaar open maken om te snoeien anders is heel de pot een plant geworden.De_Bastaard schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:59:
Wat is jullie ervaring hiermee of mening over? Ik ben altijd wat sceptisch over dit soort filmpjesvaak is het voor mijn gevoel eventjes zo gemaakt voor de views en is het niet werkbaar.
Ik denk dat er in principe prima garnalen in zouden kunnen want planten genereren biolfilm en vergaan, en dat is voor garnalen voldoende voedsel.
Maar tot nu toe doe ik het dierloos en dat kan prima
Ik begin wat algen in mijn 12 liter garnalen bak te krijgen. Het lijkt een soort donkergroen vlies op een deel van de dragon stones. Garnaal van 25mm ter referentie.
:strip_exif()/f/image/tg7FB4GCnv2925jGFGoOFP0g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E9NjfJB6zWAn8JcjQsE3gFzx.jpg?f=fotoalbum_large)
De bak draait nu +/- 2 maanden, waarvan krap een maand met 15 Neocardina garnalen. Ze leven alle 15 nog en er is 1 jong bijgekomen.
pH: 7,5-8,0
KH: 8
NO2: 0,0 mg/l
NO3: 0 mg/l
GH: 11
NH3: 0,0 mg/l
PO4: 0,0 mg/l
TDS-3: 887 ppm
Temp: 22,9 °C
TDS is veel te hoog. GH ook aan de hoge kant. Kraanwater bij mij meet ik op 420 ppm.
Ik gebruik Dennerle garnalensticks 5mm om de dag. Maar op het label staat niet wat erin zit behalve “minerals”.
Mijn plan is om het verdampte water in ieder geval voorlopig aan te vullen met osmose water om de TDS omlaag te krijgen. Daarna een mix tussen osmose en kraanwater.
En wellicht kijken naar andere voeding zonder mineralen.
Feedback op dit plan?
:strip_exif()/f/image/tg7FB4GCnv2925jGFGoOFP0g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E9NjfJB6zWAn8JcjQsE3gFzx.jpg?f=fotoalbum_large)
De bak draait nu +/- 2 maanden, waarvan krap een maand met 15 Neocardina garnalen. Ze leven alle 15 nog en er is 1 jong bijgekomen.
pH: 7,5-8,0
KH: 8
NO2: 0,0 mg/l
NO3: 0 mg/l
GH: 11
NH3: 0,0 mg/l
PO4: 0,0 mg/l
TDS-3: 887 ppm
Temp: 22,9 °C
TDS is veel te hoog. GH ook aan de hoge kant. Kraanwater bij mij meet ik op 420 ppm.
Ik gebruik Dennerle garnalensticks 5mm om de dag. Maar op het label staat niet wat erin zit behalve “minerals”.
Mijn plan is om het verdampte water in ieder geval voorlopig aan te vullen met osmose water om de TDS omlaag te krijgen. Daarna een mix tussen osmose en kraanwater.
En wellicht kijken naar andere voeding zonder mineralen.
Feedback op dit plan?
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Hoe groot zijn je waterwissels en hoe vaak doe je ze?
Daar zou ik het eerder in zoeken dan osmose water toevoegen.
TDS van 400 (je kraanwater) is in ieder geval helemaal niet erg voor je garnalen.
TDS van 400 (je kraanwater) is in ieder geval helemaal niet erg voor je garnalen.
Voordat er garnalen inzaten heb ik het volgens een schema steeds ververst (50-25%). Nu niet meer, ik zou zeggen dat 10-15% elke week verdampt. Dat vul ik sowieso wekelijks bij.toolkist schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:34:
Hoe groot zijn je waterwissels en hoe vaak doe je ze?
Vul je bij met RO water of met kraanwater? Indien dat laatste: Dat is een zeer suboptimaal idee. Daardoor loopt de TDS namelijk automatisch op omdat het water dat verdampt geen TDS bevat (uiteraard) terwijl het water dat je toevoegt wel TDS bevat (Total Dissolved Substances). Dus gewoon netjes om de week 50% vervangen (mag met kraanwater bij jouw soort garnaaltjes) en aanvullen van verdampt water liefst met RO (Reverse Osmosis) water.Mog schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:42:
[...]
Voordat er garnalen inzaten heb ik het volgens een schema steeds ververst (50-25%). Nu niet meer, ik zou zeggen dat 10-15% elke week verdampt. Dat vul ik sowieso wekelijks bij.
Verder geef je niet aan hoeveel je voert. Gezien de enorme laag alg op je drakensteen zou je kunnen overwegen dat wat te minderen zodat de garnalen wat meer gedwongen worden deze zachte alg op te ruimen (ziet er trouwens wel wat snotterig uit; meestal is het gewoon mosgroen).
[ Voor 17% gewijzigd door HuismAndré op 19-03-2026 13:02 ]
@HuismAndré Is 50% op 12 liter niet veel te heftig voor die beestjes?
Ik vul inderdaad bij met kraanwater. Maar dan verhoog ik de TDS alleen maar natuurlijk. Nooit bij stilgestaan.
Ik vul inderdaad bij met kraanwater. Maar dan verhoog ik de TDS alleen maar natuurlijk. Nooit bij stilgestaan.
[ Voor 44% gewijzigd door Mog op 19-03-2026 13:03 ]
Een andere optie is 25-30% elke week. Dan kom je ongeveer op hetzelfde uit. Zeker de komende tijd is dat wel aan te raden (om de TDS naar beneden te krijgen). Als dat gelukt is (en je verdampt water aanvult met RO water) dan kun je gaan kijken hoe het TDS verloop dan wordt (en wellicht minder vaak of minder veel water verversen).Mog schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:02:
En die voeding oid, waarom om de dag? Dat klinkt als best veel, maar weet niet precies waar het voor dient?Mog schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:02:
Dank voor je advies. Dat zal ik gaan doen.HuismAndré schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:37:
[...]
Een andere optie is 25-30% elke week. Dan kom je ongeveer op hetzelfde uit. Zeker de komende tijd is dat wel aan te raden (om de TDS naar beneden te krijgen). Als dat gelukt is (en je verdampt water aanvult met RO water) dan kun je gaan kijken hoe het TDS verloop dan wordt (en wellicht minder vaak of minder veel water verversen).
Op de verpakking staat één stick van 5 mm op 20 garnalen per dag. Ik heb er 15. Dus ik doe om de dag. Dus iets te kort. Ik zie ze genoeg op het hout en de treurmos zitten. Dus ik ga er vanuit dat ze meer te eten krijgen dan alleen het voer.NiGeLaToR schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:29:
[...]
En die voeding oid, waarom om de dag? Dat klinkt als best veel, maar weet niet precies waar het voor dient?
@Mog ah dat lijkt dan niet echt te veel. Zit ook niet in je waterwaarden op zich
Zijn er hier mensen met een osmose apparaat met boosterpomp? En zo ja, waar in het systeem zit die pomp?
Boosterpomp zit na de 3 voorfilters en vlak vóór het RO membraan.
Ik heb maar 2 voorfilters (OsmoPure 50BA), dus dan zou ik hem na het koolstoffilter moeten plaatsen? En is iedere diafragmapomp bruikbaar? Ik heb namelijk nog een MistKing liggen die overgebleven is van mijn terrarium hobby.HuismAndré schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:32:
Boosterpomp zit na de 3 voorfilters en vlak vóór het RO membraan.
De pomp moet iets van 5 bar kunnen leveren zo uit het hoofd. Daarnaast heb je nog een afschakelrelais nodig (of de boosterpomp moet dat zelf regelen). Eigenlijk zou ik er niet mee om gaan klooien tenzij je een echt lage waterdruk heb. Als je een hogere output nodig hebt dan is het wellicht efficiënter om het membraan te vervangen door een high output variant. Als het je te doen is vanwege het waterverlies dan vraag ik me af of dit opweegt tegen de kosten van de aanschaf en het energieverbruik van de pomp. Eventueel zou je het afvalwater op kunnen vangen en gebruiken voor de tuin of zo.Aziraphale schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:28:
[...]
Ik heb maar 2 voorfilters (OsmoPure 50BA), dus dan zou ik hem na het koolstoffilter moeten plaatsen? En is iedere diafragmapomp bruikbaar? Ik heb namelijk nog een MistKing liggen die overgebleven is van mijn terrarium hobby.
Ik heb even gekeken wat die OsmoPure 50BA is. Zoiets ben ik ook ooit mee begonnen maar nu toch wel blij met m'n 3-beker systeem met tankje en kraan door het aanrecht. Met zoiets als hieronder ben je in een keer klaar: https://www.amazon.nl/-/nl/dp/B01BH0492Q/
Let wel op dat je een systeem neemt met als nafilter een koolfilter (Post Carbon Filter) en niet een filter die weer zouten aan het water toevoegt. Dat laatste is wellicht leuk voor drinkwater maar niet voor een aquarium (of voor je koffiezetter, strijkbout, soldeerbout, ramenlapper).
@HuismAndré Op zich heb ik hier genoeg aan voor wat ik nodig heb aan osmose, de reden voor de pomp is puur dat ik hem heb liggen en het mooi zou zijn wanneer hij de efficiëntie en snelheid iets zou kunnen verhogen. Het is een pomp die 9 bar met een output van 0,55 l/m kan leveren. Een booster van OsmoPure doet 1 l/m en 9 bar, maar die kan tot 75 gpd aan.
En waarom heb ik een afschakelrelais nodig? Ik trek toch gewoon de stekker er uit als ik de kraan dicht draai?
En waarom heb ik een afschakelrelais nodig? Ik trek toch gewoon de stekker er uit als ik de kraan dicht draai?
@Aziraphale Kan ook natuurlijk. En zolang het goed gaat zal het goed gaan.
Wat kan er fout gaan? Overstroming?HuismAndré schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:45:
@Aziraphale Kan ook natuurlijk. En zolang het goed gaat zal het goed gaan.
Ik heb er in ieder geval voor de zekerheid een zigbee flood dectector onder liggen. Ik vind het allemaal nogal gammel die dunne slangetjes met rubberen insteekkoppelingen. En dan in jouw geval ook nog een boosterpomp ertussen die de druk nog verder omhoog brengt... Brr..
Gelukkig komt de mijne in de bijkeuken boven een putje en een tegelvloer.HuismAndré schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:50:
[...]
Ik heb er in ieder geval voor de zekerheid een zigbee flood dectector onder liggen. Ik vind het allemaal nogal gammel die dunne slangetjes met rubberen insteekkoppelingen. En dan in jouw geval ook nog een boosterpomp ertussen die de druk nog verder omhoog brengt... Brr..
Net zo heftig als 50% op 150 literMog schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:02:
Zonder gekheid: er zijn mensen die wekelijks 50% waterwissels doen ivm een populaire plantenvoedingsmethodiek. De beestjes kunnen dat best aan, ik zou er alleen in de winter geen 50% ijs- en ijskoud kraanwater bij doen, maar een beetje voorverwarmen.
:strip_exif()/f/image/RYQHQhjF6HoPzsRRi9CVPwL4.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/hBK3aYTJRYKjwH8GGxQL6sIR.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/jbV1bumLPR9llOQnmRzV5ke3.jpg?f=fotoalbum_tile)