over het algemeen prima opzet volgens mij, maar otocinclus is echt een scholenvis. Kijk maar eens op youtube. Dan zie je mooie filmpjes van duizenden oto's die in school zwemmen in de rivieren.
Dus ik zou er daar veel meer van nemen.
over het algemeen prima opzet volgens mij, maar otocinclus is echt een scholenvis. Kijk maar eens op youtube. Dan zie je mooie filmpjes van duizenden oto's die in school zwemmen in de rivieren.
Stuk of 6/8 dan, en vooral niet in het begin in de tank duwen...de Peer schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:17:
[...]
Dus ik zou er daar veel meer van nemen.
Je huidige voorstel is prima en leuk. Sterbai's, tetra's, oto's en cacatuoides.skank schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:24:
[...]
Stuk of 6/8 dan, en vooral niet in het begin in de tank duwen...
Nog vissoorten die erbij passen? Al wil ik niet volduwen...
Mmm schrap maar, is aziatischskank schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:27:
Dwarf gourami's zijn ook mooi, als het kan nog 2 van deze, maar dan is het echt max denk ik
[ Voor 5% gewijzigd door skank op 14-07-2026 16:40 ]
daar is je bak dan weer te klein voor. of nouja, aan de krappe kant.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 14-07-2026 16:44 ]
[ Voor 95% gewijzigd door ZieMaar! op 14-07-2026 19:40 ]
Dat klopt , maar ik toets het al spelenderwijs ook met ai af en corrigeer waar nodigde Peer schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:47:
AI kan zoveel zeggen. Zelf even je brononderzoek doen.
Maanvissen en tetras kan goed gaan maar kan ook heel duur voer blijken
[ Voor 67% gewijzigd door ZieMaar! op 14-07-2026 19:41 ]
Mooie,JacobsT schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:54:
[Afbeelding]
Door de hitte toch moeten overgaan tot de installatie van een chiller. Nog mooi kastje erover met plant erop en gaat wel netjes zijn dan.
Geen plek in de kast met al de tech erin en sowieso beter voor ventilatie.
Zelfs al draait je bak al jaren, er zal altijd een gedeelte van de oto's doodgaan (is wildvang). Als je een aquarium hebt met wat zachter water dan kan het lonen met de LFS door te nemen dat hij ze niet uit de transportzak haalt en in z'n eigen (vrijwel altijd kraanwater) aquaria gooit. Scheelt weer een fikse klap.NLKornolio schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:07:
Ai zegt pas na 3 maanden ottos in het aquarium
André Huisman (www.new-line.nl)
@skank Even van elke vis opzoeken wat de wensen en gedragingen zijn. Als je dan die Apistogramma cacatuoides opzoekt dan lees je:- 25 tal Kardinaaltetra's (schoolvissen)
- 6 tal Corydoras sterbai (op de bodem)
- 2 tal Otocinclus (algeneters)
- 1 koppel Apistogramma cacatuoides (blikvanger)
Dat wil je die lieve corydora's toch zeker niet aandoen? Die zijn zo liever dan lief voor alles en iedereen dat ze helemaal niks snappen van agressieve vissen.https://aquainfo.nl/artikel/apistogramma-cacatuoides/
Apistogramma cacatuoides kunnen pittige vissen zijn, vooral als ze een nestje hebben. Houdt hiermee rekening met het inrichten van de bak en het kiezen van medebewoners. Combineren met andere bodemgerichte soorten kan mis gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 14-07-2026 19:57 ]
Ik weet dat ik ze eerst moet laten wennen, en stelselmatig water v h aquarium moet bijgieten, laten wennen, en dan pas de zak legen.HuismAndré schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:16:
[...]
Zelfs al draait je bak al jaren, er zal altijd een gedeelte van de oto's doodgaan (is wildvang). Als je een aquarium hebt met wat zachter water dan kan het lonen met de LFS door te nemen dat hij ze niet uit de transportzak haalt en in z'n eigen (vrijwel altijd kraanwater) aquaria gooit. Scheelt weer een fikse klap.
Dat is een Incpiria 430.
Jij bent ook overal aanwezigHuismAndré schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:55:
Ik zou sowieso niet met een te groot of te klein aquarium beginnen. 80-100cm is prima, heb je de handen al vol aan (dus groter dan een rio 180 als beginner... Ik zou het niet doen).
[...]
@skank Even van elke vis opzoeken wat de wensen en gedragingen zijn. Als je dan die Apistogramma cacatuoides opzoekt dan lees je:
[...]
Dat wil je die lieve corydora's toch zeker niet aandoen? Die zijn zo liever dan lief voor alles en iedereen dat ze helemaal niks snappen van agressieve vissen.
En oto's inderdaad verhogen naar een stuk of 7 (als je ze kunt vinden; het is wildvang die al maanden uitverkocht is bij de 2 belangrijkste visgroothandels die Nederland kent (Ruinemans en Jarathana).
Voor bovenin, overweeg nog een groepje (7 stuks of zo) marmerbijlzalmpjes. Zijn zo leuk en wél lief voor andere vissen.
[ Voor 7% gewijzigd door skank op 14-07-2026 20:39 ]
Zwart verven aan de achterkant / zwarte sticker plakken. Geeft enorm veel diepte.skank schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:58:
Wat zouden jullie aanraden van background?
En ken je goeie shops voor het hout en de stenen?
[ Voor 23% gewijzigd door toolkist op 14-07-2026 20:50 ]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+
[ Voor 38% gewijzigd door HuismAndré op 14-07-2026 21:11 ]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+
Ze hebben binnen een jaar het visvoer ontdekt en hangen vanaf dan alleen nog voor de vorm aan het glas en aan de planten. Maar da's ook al leuk genoeg. ;-)Aziraphale schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:10:
@HuismAndré Daar heb je volledig gelijk in, al heb ik geen hoge pet op van het algenetende karakter van de arnoldi. Kun je veel beter wat Neritina slakken ik je bak gooien.
Echt ? Verven? Oei... Ik snap wel dat er gezegd wordt dat die 3d fancy dingen meer water "afpakken". Ik zou dan eerder voor folie gaan ipv verven?Aziraphale schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:56:
@skank Ik zou qua background de achterkant zwart verven met schoolbordverf.
Verder zijn oto's wel te krijgen (Ruinemans heeft ze gewoon), maar meestal idd wildvang. Apisto's met cory's kan prima goed gaan, maar ze kunnen agressief worden als er een nestje komt. Vraag is wel of je nestjes wilt, want waar moet je in de lieve vrede met de jongen heen?
Je zou ook kunnen denken aan een flinke school groene neons (de Simulans), groepje Cory's op de bodem, Nannostomus bovenin en dan als blikvanger Apisto's of Boliviaanse Ramirezi.
Verven aan de buitenkant... de folie ook?HuismAndré schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:04:
@Aziraphale De versie die Ruinemans heeft is de Cocama. Da's én een visje van ongeveer 15-20 euro per stuk én een visje dat, in tegenstelling tot z'n familieleden, hoofdzakelijk een vleeseter is. Dus ja, je hebt gelijk. Ik had moeten zeggen 'de betaalbare algetende otocinclus arnoldi' e.d. Die zijn al vele maanden uitverkocht.
https://www.ruinemansgroup.com/zoeken?search=otocinclus
https://aquainfo.nl/artik...-cocama-otocinclus-zebra/
@skank Achtergrond inderdaad verven of plakken. Verven heeft als voordeel dat het prachtig dekt. Heeft als nadeel dat het totaal niet krasvast is (voor de goede orde, de verf komt aan de buitenkant van het aquarium). Een andere optie is plakfolie. Is een stuk krasbestendiger maar je krijgt wel eens luchtbubbels, zelfs als je wat water met een drupje zeep op het glas spuit. Ook weet je nooit zeker of de achterkant (want dat is de kant die vanuit het aquarium ziet) zwart is. Zelf heb ik voor én én gekozen. Dus én zwart schilderen én daaroverheen zwarte folie.
Dat lijkt me zo amateuristisch verven..HuismAndré schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:14:
@skank Dat verven doe je dus aan de buitenkant van het aquarium. Kan heel mooi met schoolbordenzwart. Kun je er zo weer afkrabben als je dat zou willen. Vandaar ook dat ik er nog eens folie overheen plak (zie ook berichtje hier vlak boven).
Wordt anders heel veel gedaan, gewoon met schoolbordverf. Veel makkelijker dan folie plakken, al heb ik er zelf een zwart geschilderde plaat achter zitten. Achterwanden kunnen mooi zijn, maar nemen gewoon onnozel veel ruimte in.skank schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:17:
[...]
Dat lijkt me zo amateuristisch verven..
Ik heb er wel wat schrik van...
Ik zal es wat filmpjes zoeken, bedankt voor de tip !Aziraphale schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:20:
[...]
Wordt anders heel veel gedaan, gewoon met schoolbordverf. Veel makkelijker dan folie plakken, al heb ik er zelf een zwart geschilderde plaat achter zitten. Achterwanden kunnen mooi zijn, maar nemen gewoon onnozel veel ruimte in.
Yep. En als je beiden doet dan ga je dus eerst schilderen (met de roller natuurlijk). 2 laagjes, uurtje of 2 wachten tussen de lagen (en niet te lang over dezelfde plek rollen; dan lost de oude laag weer op). Dan dagje drogen, nat spuiten met water en drupje zeep in een plantenspuit. Folie erop en met spatel water en luchtbubbels wegvegen. Dan laten drogen en met scheermesje mooi strak langs het glas afsnijden. Strakker dan strak.
Of ze graven een kuiltje, gebruiken en klein stukje hout wat afgebroken is, een steen, etc etc. Per saldo eindigen ze vaak precies midden in je bak met hun nestje 😂skank schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:13:
[...]
Echt ? Verven? Oei... Ik snap wel dat er gezegd wordt dat die 3d fancy dingen meer water "afpakken". Ik zou dan eerder voor folie gaan ipv verven?
Ja ik hoef geen jongen, maar lees toch dat het wel moet kunnen gaan apisto's met cory's. De apisto's maken nestjes aan hout.. alks ik links en rechts hout zet, en in het midden plaats laat, kunnen de apisto's een kant kiezen en de cory's nog "vluchten" als ze opgejaagd worden als ze te dichtbij komen...
Of ik moet 2 vrouwtjes hebben, al betwijfel ik of dat kan .. en of de winkel dit onderscheid uberhaupt kan maken.
Ik vind die bijzalmen wel toffe visjes, ipv de nannostomus
Ik ben ook aan het denken om mijn achterwand zwar te maken.toolkist schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:03:
Overigens, als je geen zin hebt om te verven gewoon alleen folie plakken. Een luchtbelletje ofzo ga je echt niet zien eens je bak vol is.
Zolang je het maar niet beschadigt.
Folie aan de buitenkant plakken en de zuignappen aan de binnenkant.Ronster schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:44:
[...]
Ik ben ook aan het denken om mijn achterwand zwar te maken.
Ik heb nu melkglas folie, maar omdat de zuignappen van de filter in- en uitflow niet op de folie plakken heb ik er gaten in gesneden. Heb je daar toevallig een oplossing voor? Ik neem aan dat ze ook niet plakken op de zwarte folie?
I have stability. The ability to stab.
Ik zit wel te denken, al ben ik het niet van plan, wat als ik de bak wil verkoprn... geschilderd wordt moeilijk...HuismAndré schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:36:
[...]
Yep. En als je beiden doet dan ga je dus eerst schilderen (met de roller natuurlijk). 2 laagjes, uurtje of 2 wachten tussen de lagen (en niet te lang over dezelfde plek rollen; dan lost de oude laag weer op). Dan dagje drogen, nat spuiten met water en drupje zeep in een plantenspuit. Folie erop en met spatel water en luchtbubbels wegvegen. Dan laten drogen en met scheermesje mooi strak langs het glas afsnijden. Strakker dan strak.
Ik had vroeger een simpele zwarte poster (van folie) met 4 eindjes tape aan de buitenkant bevestigd. Kon er in 5 seconden zonder sporen na te laten af, en ik vond het persoonlijk veel mooier (meer natuurlijk en meer diepte) dan wat mijn vrouw er later voor in de plaats hing (een blauwige poster, wellicht een impressie van de dieptes van een meer of zee).skank schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:11:
[...]
Ik zit wel te denken, al ben ik het niet van plan, wat als ik de bak wil verkoprn... geschilderd wordt moeilijk...
Heb ook zitten kijken naar de maanvis winkel in Nl... beetje ver 2.5u rijden...
Maar ze hebben.blijkbaar wel veel keuze
Goede tip voor een nieuwe bak. Deze ga ik onthouden.SmurfLink schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:56:
[...]
Folie aan de buitenkant plakken en de zuignappen aan de binnenkant.
Hoezo dat? Die zuignappen kan je toch gewoon verplaatsen?Ronster schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:40:
[...]
Goede tip voor een nieuwe bak. Deze ga ik onthouden.
Voor mijn draaiende bak is dat wat lastiger helaas
Ach ik lees niet goed... Ik las folie aan de binnenkantSmurfLink schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:48:
[...]
Hoezo dat? Die zuignappen kan je toch gewoon verplaatsen?
Yep mooie winkel, maar imo geen 2.5u enkele reis waard.skank schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:11:
[...]
Ik zit wel te denken, al ben ik het niet van plan, wat als ik de bak wil verkoprn... geschilderd wordt moeilijk...
Heb ook zitten kijken naar de maanvis winkel in Nl... beetje ver 2.5u rijden...
Maar ze hebben.blijkbaar wel veel keuze
[ Voor 8% gewijzigd door toolkist op 15-07-2026 12:33 ]
Lily pipes naar de zijkant?Ronster schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:08:
[...]
Ach ik lees niet goed... Ik las folie aan de binnenkant![]()
Helaas zitten de zuignappen op de HS Aqua lily pipes fixed. Deze kun je niet verplaatsen. Zou ook weer extra ruimte in beslag nemen, wat voor een 40cm cube niet ideaal is.
Als de volgende eigenaar een achterwand in het aquarium plaatst dan zie je jouw folie niet meer. Alleen als de nieuwe eigenaar ook de buitenkant wil schilderen/beplakken in een andere kleur dan de jouwe dan zal de verf/folie verwijderd moeten worden. Folie gaat super snel (paar minuten), verf duurt wat langer maar moet binnen een half uurtje te doen zijn. Verf hecht immers amper op glas.skank schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:11:
[...]
[ Voor 15% gewijzigd door skank op 15-07-2026 20:29 ]
Licht hout wordt onder water na enige tijd sowieso vaak donkerder, ook licht spiderwood.skank schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:49:
Het zal moeilijk kiezen worden denk ik, ofwel lichte spiderwood, donkere spiderwood of drijfhout.
Bovenin het topic zie je een aantal iconen, waaronder die met een afbeelding. Als je daar op klikt zie je alleen berichten met afbeeldingen erin.Is er hier trouwens een showcase van de aquariums? OF zitten ze echt in alle 9 delen verstopt
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Ik kan Poison d'Or wel aanbevelen, zeker een bezoek waard! Hout en andere hardscape vind je er per container bij wijze van spreken. Al de rest ook trouwens.skank schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:49:
Vandaag 2 zaken bezocht, om es te kijken naar het hout en de visjes =:)
Het zal moeilijk kiezen worden denk ik, ofwel lichte spiderwood, donkere spiderwood of drijfhout.
Ik vond mn goesting niet in het spiderwoodlangs alle kanten gedraaid ,maar de meeste kwamen chaotisch over.
Is er hier trouwens een showcase van de aquariums? OF zitten ze echt in alle 9 delen verstopt
[ Voor 6% gewijzigd door Bubble-BE op 16-07-2026 14:07 ]
Een uurke rijden voor mij, dat valt goed mee ! Dat is even ver als ik gisteren reed.Bubble-BE schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:05:
[...]
Ik kan Poison d'Or wel aanbevelen, zeker een bezoek waard! Hout en andere hardscape vind je er per container bij wijze van spreken. Al de rest ook trouwens.
Hout en hardscape is afrekenen per kg, dus geen €50 voor een wat langer stuk.
Vooral controles en failsafes via Automations obv slimme stekkers. Als de heater of de CO2 langer dan X tijd per dag aan staat, dan geforceerd uit voor de rest van de dag. Dat soort dingen. Ik zou nooit actief zaken gaan regelen via HA, dat laat ik de systemen liever standalone doen.skank schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:41:
As jullie koppelen met HA , wat is dat dan vooral?
specs : wil je niet weten
22 jaar ! Ik had graag een pleco gehad, maar met mijn zandbodem gaat dat niet goedkomen.dijkmane schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:16:
Ik deel even een foto van mijn Plectosaurus, zoals ik m noem.
Dat beest is echt best wel groot. Laat zich zelden zo zien, zit meestal verborgen onder het houtblok en komt vaak tevoorschijn als t licht uit is. Kwam nu toevallig op de voorruit, net voor ik de bak ging schoonmaken.
Hoe oud worden die vissen, weet iemand dat ?
Deze heb ik ooit overgenomen van een buurman, die deed zijn hele bak weg, heeft toen een tijdje in een kleinere bak rondgezwommen en is na onze verhuizing in de 180l gekomen.
die verhuizing was in het voorjaar van 2006, dus deze vis is zeker 22 jaar oud.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/2ia7Uag3CVB5VziFvgpswbF1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FIoeAqATl5aoPQ9RL9lcTBNN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gGGzOZE4f6L6zUBPh7GEcico.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QPJiDzTkNEiAW8avr7oAZdxP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 24-07-2026 19:46 ]
Ooit eens gelezen dat ze 35 kunnen wordendijkmane schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:16:
Ik deel even een foto van mijn Plectosaurus, zoals ik m noem.
Dat beest is echt best wel groot. Laat zich zelden zo zien, zit meestal verborgen onder het houtblok en komt vaak tevoorschijn als t licht uit is. Kwam nu toevallig op de voorruit, net voor ik de bak ging schoonmaken.
Hoe oud worden die vissen, weet iemand dat ?
Deze heb ik ooit overgenomen van een buurman, die deed zijn hele bak weg, heeft toen een tijdje in een kleinere bak rondgezwommen en is na onze verhuizing in de 180l gekomen.
die verhuizing was in het voorjaar van 2006, dus deze vis is zeker 22 jaar oud.
[Afbeelding]
9.700Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 75kwh EV(Tesla), sigenergy 54kwh Tibber 2x Easee 22kw + 1x DC25kw Sigenergy
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
[ Voor 6% gewijzigd door knorde op 26-07-2026 12:33 ]
Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
:strip_exif()/f/image/M3rlb8iUe7yLPHVzV0h4L13Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Het licht begint 14.00 (met sun rise) en is 15.00 volledig aan. Om 22.00 laten we het veranderen naar donkerblauw (de nacht modus) en dit is volledig om 23.00. Om 01.00 gaat het licht volledig uit.JME schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:47:
CO2 alleen is zinloos. Planten hebben CO2, voeding en licht nodig, en die drie moeten soort van in balans zijn (de meningen verschillen over wel/geen vaste verhoudingen, maar wat je in ieder geval niet moet hebben zijn tekorten).
Als je die kant op wilt dan zijn er complete CO2-sets die je grotendeels ontzorgen. Al moet je dan ook die set zelf onderhouden. Maar laten we eerst eens kijken hoeveel voeding je toevoegt en hoeveel uur per dag je hoeveel licht aan hebt staan. En heb je een testset voor je waterwaarden?
Wij hebben het vooral los liggen op de bodem en aan de aanzuigslang van het filter. De stenen en planten hebben er eigenlijk geen/amper last van.NiGeLaToR schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:27:
Naast wat @JME al uitlegt nog een n=1 ervaring: met initieel af en toe agressief met waterstofperoxide te hebben gewerkt ben ik inmiddels na 1,5 jaar ongeveer 90% van alle baardalg kwijt. Ik had een bak geadopteerd die volledig onder de blauwalg zat en toen ik dat het opgelost volledig onder de baardalg kwam te zitten. Maar na genoeg stabiliteit en aandacht is het nu niet meer aanwezig op stenen en planten, alleen op de achterwand. Als ik zin heb pluk ik er wat af maar het is marginaal dus laat het een beetje met rust. Het breidt niet meer uit.
Aka: als je ermee aan de slag gaat is geduld aan schone zaak. Waterstof peroxide had ik voor de blauwalg, maar werkt ook op de baardalg. Vooral op de planten en stenen gebruikt.
Voeding is de voeding voor de planten. Je voeding voor de vissen speelt daar ergens wel in mee natuurlijk (wat de vissen al of niet eten komt op een of andere manier wel in het water terecht, en een deel daarvan zal als voeding voor je planten dienen). Maar de balans is in wezen tussen licht, CO2 en plantenvoeding. Als er van één of ander teveel of te weinig is, zorgt dit voor problemen.knorde schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:44:
[...]
Voeding doen we om de dag, wat vlokvoer en een tablet voor de algeneters.
Ik lees veel op internet dat co2 tekort vaak het probleem is, maar als ik het goed begrijp zal dat dus niet bijdragen aan minder baardalg?
[...]
Wij voeden de planten nooit, ook nooit gedaan in het verleden. Begrijp ik het goed dat er daardoor baardalg kan ontstaan?Anastanax schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:59:
[...]
Voeding is de voeding voor de planten. Je voeding voor de vissen speelt daar ergens wel in mee natuurlijk (wat de vissen al of niet eten komt op een of andere manier wel in het water terecht, en een deel daarvan zal als voeding voor je planten dienen). Maar de balans is in wezen tussen licht, CO2 en plantenvoeding. Als er van één of ander teveel of te weinig is, zorgt dit voor problemen.
Aangezien je last hebt van baardalg is plantenvoeding waarschijnlijk het probleem niet. Integendeel zelfs, baardalg is vaak een gevolg van ofwel wisselende CO2, ofwel te weinig CO2. En aangezien het eigenlijk altijd om een evenwicht CO2-voeding-licht gaat wil "te weinig CO2" soms ook zggen "teveel voeding". Als er meer voeding (voor je planten) in het water tegenover de aanwezige CO2, dan kunnen je planten deze voeding niet verwerken (hebben ze licht en CO2 voor nodig). Dit overschot aan voeding zal algengroei stimuleren. Waterwissel kan helpen deze overmaat aan voedingsstoffen te verwijderen, maar van wat ik lees moet je dit met mate doen (10%), omdat grote waterwissels het evenwicht verstoren, en het probleem erger kan worden.knorde schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:36:
[...]
Wij voeden de planten nooit, ook nooit gedaan in het verleden. Begrijp ik het goed dat er daardoor baardalg kan ontstaan?
Kun je een foto posten van de baardalg? Baardalg is eigenlijk nooit los maar zit altijd ergens aan vast. Verder is baardalg rood/bruin (soms heb je even een goede zaklamp nodig om die kleur te kunnen zien) en ziet het eruit als een baard (dat zal ook de reden van de naam zijn). Zou zo maar kunnen dat je een andere soort alg hebt (vandaar dus de vraag om een foto).knorde schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:44:
[...]
Wij hebben het vooral los liggen op de bodem en aan de aanzuigslang van het filter. De stenen en planten hebben er eigenlijk geen/amper last van.
[ Voor 26% gewijzigd door HuismAndré op 28-07-2026 14:01 ]
Ah ok, dan is het duidelijk dat het in ieder geval geen plantenvoedingsprobleem is.Anastanax schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:59:
[...]
Aangezien je last hebt van baardalg is plantenvoeding waarschijnlijk het probleem niet. Integendeel zelfs, baardalg is vaak een gevolg van ofwel wisselende CO2, ofwel te weinig CO2. En aangezien het eigenlijk altijd om een evenwicht CO2-voeding-licht gaat wil "te weinig CO2" soms ook zggen "teveel voeding". Als er meer voeding (voor je planten) in het water tegenover de aanwezige CO2, dan kunnen je planten deze voeding niet verwerken (hebben ze licht en CO2 voor nodig). Dit overschot aan voeding zal algengroei stimuleren. Waterwissel kan helpen deze overmaat aan voedingsstoffen te verwijderen, maar van wat ik lees moet je dit met mate doen (10%), omdat grote waterwissels het evenwicht verstoren, en het probleem erger kan worden.
Hierbij de foto van de baardalg en de teststrip.HuismAndré schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:59:
[...]
Kun je een foto posten van de baardalg? Baardalg is eigenlijk nooit los maar zit altijd ergens aan vast. Verder is baardalg rood/bruin (soms heb je even een goede zaklamp nodig om die kleur te kunnen zien) en ziet het eruit als een baard (dat zal ook de reden van de naam zijn). Zou zo maar kunnen dat je een andere soort alg hebt (vandaar dus de vraag om een foto).

Ik zou beginnen met meer planten plaatsen, je hebt meer schip dan plant :)knorde schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:41:
[...]
Ah ok, dan is het duidelijk dat het in ieder geval geen plantenvoedingsprobleem is.
[...]
Hierbij de foto van de baardalg en de teststrip.
De kleuren kunnen met een foto een beetje vertekenen maar alle tests zitten binnen de gestelde normen en zijn goed. Getest met een Tetra teststrip.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Wizard208 op 28-07-2026 15:31 ]
Wij zijn absoluut niet te beroerd om extra planten te kopen, echter hebben wij dat al vaker gedaan en het meeste sterft eigenlijk volledig af. Qua looks hoeft het niet perse van ons maar wij zouden het ook niet erg vinden. Wij ervaren wel dat de plantengroei slecht is waardoor eigenlijk alles iedere keer weer afsterft en daarom hebben wij ook een minimum aan planten erin staan. Het is ook lastiger stofzuigen met de bodemreiniger als er allemaal planten in de weg staan maar als dit echt beter is proberen we dat nog een keer.Wizard208 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:29:
[...]
Ik zou beginnen met meer planten plaatsen, je hebt meer schip dan plant :)
Meer planten zullen meer voedingsstoffen uit het water halen, er blijft dan minder over voor alg.
Tevens ziet een voller aquarium er veel leuker uit toch?!, het ziet er nu best kaal uit, of is dat de look waar je voor wilt gaan?
15 euro aan planten is goedkoper dan een hele co2 installatie, dus ik zou daar beginnen.
[ Voor 12% gewijzigd door knorde op 28-07-2026 16:28 ]
Chips. Da's baardalg. Op je grind... Echt nog nooit gezien (nou zijn de meeste aquaria die ik zie voorzien van zand en niet van grind).knorde schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:41:
[...]
Ah ok, dan is het duidelijk dat het in ieder geval geen plantenvoedingsprobleem is.
[...]
Hierbij de foto van de baardalg en de teststrip.
De kleuren kunnen met een foto een beetje vertekenen maar alle tests zitten binnen de gestelde normen en zijn goed. Getest met een Tetra teststrip.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module
Zo dan wat een prachtig bakje is dit zeg!Ronster schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:21:
Hier hoe mijn 40cm cube er nu bij staat.
Erg tevreden met de vorderingen.
In mei heb ik er 15 Bloody Mary’s ingezet, nu zijn het er minstens 100. Ze voelen zich er blijkbaar behoorlijk OK![]()
Qua opstart eigenlijk geen problemen gehad. Heel klein beetje staghorn, maar dat was het dan ook.
Ik blijf tweaken, want nog niet helemaal tevreden, maar het is vooral genieten van het kleine bakje.
16 april:
[Afbeelding]
Nu:
[Afbeelding]
Als je planten haalt, zorg dan dat je ze loshaalt van het loodje, de glaswol zoveel mogelijk verwijdert onder een stromende kraan, zodat je elk plantje los kan planten. Die bosjes je bodem in schuiven zorgt er deels voor dat die planten niet lang leven. Daarnaast kan het helpen af en toe een tabletje met voeding de bodem in te schuiven of wat vloeibare plantenvoeding te gebruiken. Maar als je bak enorm uit balans is ga je dat eerst op moeten lossen, vooral naar nitraat en fosfaat kijken of die een beetje in verhouding zijn.knorde schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:39:
[...]
Wij zijn absoluut niet te beroerd om extra planten te kopen, echter hebben wij dat al vaker gedaan en het meeste sterft eigenlijk volledig af. Qua looks hoeft het niet perse van ons maar wij zouden het ook niet erg vinden. Wij ervaren wel dat de plantengroei slecht is waardoor eigenlijk alles iedere keer weer afsterft en daarom hebben wij ook een minimum aan planten erin staan. Het is ook lastiger stofzuigen met de bodemreiniger als er allemaal planten in de weg staan maar als dit echt beter is proberen we dat nog een keer.
Hoeveel planten zouden wij erbij moeten zetten, en moeten wij dan ook planten voeden of is dat niet nodig i.v.m. het overschot aan voeding (waardoor nu de algen groeien)?
Kunnen wij ook nog een bepaalde vissoort hiervoor inzetten of is dat niet effectief genoeg?
EDIT
Ik heb chat ook nog gevraagd, die geeft aan dat wij de felheid van het licht echt moeten verlagen en ook de duur dat het aanstaat. Ook extra planten wordt geadviseerd. Ik ga met die 2 dingen beginnen en kijken hoe het zich ontwikkeld.
Thanks! 😊SmurfLink schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 17:30:
[...]
Zo dan wat een prachtig bakje is dit zeg!![]()
Kost het nou veel werk qua onderhoud voor de plantjes?
Oh dat valt me nog behoorlijk mee!Ronster schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:21:
[...]
Thanks! 😊
Elke week doe ik een 25% waterwissel en snoei ik wat, maar omdat dit bakje niet zo groot is valt dat reuze mee. Maximaal een uurtje ben ik wel klaar met alles.
Ik zou inderdaad het aantal lichturen terugschroeven, de bodem (vaker) stofzuigen en (consequent) beginnen met spot treatment met Easycarbo (kijk uit met overdoseren). Zou met deze combinatie een tijdje aankijken hoe het gaat. Dit heeft bij mij in ieder geval geholpen.knorde schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:39:
[...]
Wij zijn absoluut niet te beroerd om extra planten te kopen, echter hebben wij dat al vaker gedaan en het meeste sterft eigenlijk volledig af. Qua looks hoeft het niet perse van ons maar wij zouden het ook niet erg vinden. Wij ervaren wel dat de plantengroei slecht is waardoor eigenlijk alles iedere keer weer afsterft en daarom hebben wij ook een minimum aan planten erin staan. Het is ook lastiger stofzuigen met de bodemreiniger als er allemaal planten in de weg staan maar als dit echt beter is proberen we dat nog een keer.
Hoeveel planten zouden wij erbij moeten zetten, en moeten wij dan ook planten voeden of is dat niet nodig i.v.m. het overschot aan voeding (waardoor nu de algen groeien)?
Kunnen wij ook nog een bepaalde vissoort hiervoor inzetten of is dat niet effectief genoeg?
EDIT
Ik heb chat ook nog gevraagd, die geeft aan dat wij de felheid van het licht echt moeten verlagen en ook de duur dat het aanstaat. Ook extra planten wordt geadviseerd. Ik ga met die 2 dingen beginnen en kijken hoe het zich ontwikkeld.
Ik kom hier nog even op terug. De lange runs kunnen ook overshoots zijn en dan is de oplossing misschien juist om het ventiel wat verder dicht te draaien. We gaan na de vakantie maar eens aan de pruts.JME schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:48:
Bij mij slaat de CO2 steeds 2 uur aan en weer 2 uur uit, dat is nog steeds te wisselend en zorgt nog steeds voor wat baardalg. Ik wil gaan experimenteren met de toevoer verder open in de hoop meer kortere runs te creëren. Eens zien of dat stabieler is.
Bij mij wordt de interval heel erg beïnvloed door de heater. De CO2 springt dus mee aan zodra de heater aan gaat. Nu het zomer is (en de heater uit staat) zie je duidelijk het verschil. Waar het eerst overdag ongeveer 15m om 15m was (ik mik op een duty cycle van 50% overdag) is het nu ongeveer 1u om 1u. Dit was niet altijd zo dus het kan zijn dat het óf door het vervangen van de pH probe is gekomen (en wellicht zelfs zo simpel als 2 kabels die langs elkaar lopen over een grotere afstand dan voorheen het geval was).JME schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:17:
[...]
Ik kom hier nog even op terug. De lange runs kunnen ook overshoots zijn en dan is de oplossing misschien juist om het ventiel wat verder dicht te draaien. We gaan na de vakantie maar eens aan de pruts.
[ Voor 10% gewijzigd door HuismAndré op 29-07-2026 12:36 ]
Dat had ik dus gedaan zoals je kunt lezen in mijn bericht hierboven. Deze wijkt alleen nogal afJME schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:23:
Als je een simpele thermometer zoekt, kijk dan vooral eens náást het digitale schap
Geen probleem hoor :)JME schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 23:03:
Je hebt gelijk, die had ik gemist, las denk ik vooral de voorkeur voor een usb voeding. Maar succes met zoeken!
Deze kan alleen niet in het aquarium (alleen de sonde).Flappie schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 23:08:
Ik gebruik een TFA Dostman type nr 30.1066.01
De externe sensor is waterdicht en hangt in mijn aquarium.
Volgens mij is hij redelijk betrouwbaar. Wat dat betreft is TFA wel een bekend merk.
Hang hem eens aan de andere kant van het aquarium (verst van de heater verwijderd). Wellicht krijg je dan een waarde die beter bij je verwachting past.knorde schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 23:26:
[...]
Geen probleem hoor :)
[...]
Deze kan alleen niet in het aquarium (alleen de sonde).
Ik zoek er een die compleet in het aquarium kan.
Maar ik denk dat ik morgen met deze terug naar de winkel ga (en hoop dat ze hem terug nemen) en dan vergelijken met anderen en dan het exemplaar meeneem die 2 a 3 graden lager is.
Dit had ik al getest, schuin tegenover de verwarming (meest ver) en recht tegenover de verwarming (waar ik hem wou). Echter uit het aquarium alle thermometers naast elkaar gaf (wat ik hierboven ook aangegeven had) dezelfde afwijking.HuismAndré schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:53:
[...]
Hang hem eens aan de andere kant van het aquarium (verst van de heater verwijderd). Wellicht krijg je dan een waarde die beter bij je verwachting past.
Zelfs als je goede stroming hebt dan is een temperatuurverschil van 1 graad tussen de uiterste kanten heel normaal.
[ Voor 10% gewijzigd door HuismAndré op 01-08-2026 16:47 ]
Wij vinden het juist wel fijn dat het in het zicht hangt om snel even de temperatuur af te kunnen lezen. Moet natuurlijk niet heel je zicht belemmeren maar een dunne thermometer aan de zijkant heb je niet zoveel last van. Wij hebben hem bewust aan de binnenkant omdat wij juist allergisch zijn voor dit soort dingen aan de buitenkant te plaatsen hahaHuismAndré schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 16:45:
@knorde Zelf ben ik allergisch voor techniek in het zicht. Om toch de temperatuur te kunnen monitoren gebruik ik deze:
https://www.amazon.nl/-/nl/dp/B0FCG8N5NC
Werkt via Zigbee. Home Assistant geeft dan een melding als de temperatuur te hoog zou worden (iets dat ook nog via de vermogensrapportage van de slimme stekkerdoos gemonitord wordt).
Maar in deze tijd van het jaar... Heb ik gewoon de stekker van de heater eruit (24,1 graden as we speak).
[ Voor 7% gewijzigd door knorde op 01-08-2026 17:21 ]
:strip_exif()/f/image/7VBdkvPCbe6RqEWdN7SxigQZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OQ3rno3pmerFQmbd3JEC4tGm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XMz2on6J9YrBqCNTxZfhSnz1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Kkit46rTba4VsGepyrWJJ5yc.jpg?f=fotoalbum_large)