Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
SmurfLink schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:33:
[...]

Valse Neon ofwel Paracheirodon simulans.
Dat was hem, thanks!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:10

de Peer

under peer review

NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:28:
Ik hoorde steeds vreemde geluiden uit m’n bak maar heb de daders op video!

***members only***

De gestreepte botia, kwamen er twee van mee met de bak. Mooie vissen en dus lawaaierige eters!
ja klopt, gek he. die kunnen een soort tikkende geluiden maken.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 13:34
de Peer schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:37:
[...]

ja klopt, gek he. die kunnen een soort tikkende geluiden maken.
Ik ken dat wel van de mantis schrimp zeg maar in zout water, maar van zoetwater aquarium vissen kende ik het nog niet.

Denk dat het de tanden of kaken zijn als je ziet wanneer dat geluid ontstaat.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:40:
[...]

Ik ken dat wel van de mantis schrimp zeg maar in zout water, maar van zoetwater aquarium vissen kende ik het nog niet.

Denk dat het de tanden of kaken zijn als je ziet wanneer dat geluid ontstaat.
Ik heb Raphael doornmeervallen gehad die konden flink herrie maken, en Afrikaanse zwarte mesvissen kunnen er ook wat van dat hoor je een kamer verderop:

YouTube: noisy Xenomystus

• Wizard208
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-02 22:18
@Ted038 lijkt op een "blauwe neon tetra" aangezien hij helemaal niks roods heeft.

Edit: zie dat er al op gereageerd was, maar dat stond op de volgende pagina :'(

[ Voor 33% gewijzigd door Wizard208 op 10-01-2026 18:15 ]

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-02 22:24
Wizard208 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:59:
Morgen wordt mijn nieuwe aquarium geleverd, het wordt een 160x60x60 tank. Voor ik hem kan vullen moet ik nog een paar dingen uitzoeken:
-Verlichting
-Opvoerpomp
-Hardscape
Mooi formaat! Ik heb zelf een 180 x 60 x 60 cm, snelle foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gf93T_ii036UKr26iA6bZr3bcMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uqVs06vCfExcnrT9E0Qi59NF.jpg?f=fotoalbum_large

Voor verlichting gebruik ik een EHEIM powerLED+ fresh daylight, heb zelf niet zoveel licht nodig dus gebruik de 1349 mm maar je hebt ze in van allerlei maten. Ik draai op maximaal 60%. Gebruik ook een LedControl+ voor zonsop- en ondergang simulatie. Ik ben ook fan van Eheim pompen, zijn niet goedkoop in de aanschaf maar gaan wel enorm lang mee en hebben vaak relatief laag energieverbruik.

Qua bodem gebruik ik een mix van verschillende korrelgroottes filterzand van de Wildkamp, 25 kilo voor 16 euro. Stenen heb ik bij een lokaal bedrijf voor bestratingen gekocht, geloof moraine- of maaskeien ongeveer 0,50 euro per kilo. Voordeel is dat ze een grote voorraad hebben en je dus voldoende keuze hebt. Kienhout heb ik in de loop der jaren verzameld, meestal via marktplaats.

- raid does not fix stupid -

• Wizard208
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-02 22:18
@Patatjemet bedankt voor jou reactie, heel tof zo'n groot aquarium met school clownbotia's

ik kon het vrij moeilijk vinden in tuin centra. maar als je zoekt op bestrating winkels, of de exacte naam van de stenen die je noemt kom je meteen in een konijnen gang terecht, thanks.

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:32

JME

zeg maar Jamie

Ik heb een Juwel Bioflow M binnenfilter met daarin een Juwel Aquaheat Pro 100W heater. Deze heater schakelt steeds enkele minuten aan, enkele minuten uit, aan, uit, etc. Ook na een waterwissel doet ie dat op die manier, hij staat dus nooit continu te loeien, ook niet als het water bijvoorbeeld anderhalve graad moet opwarmen. Op basis van dat gedrag heb ik in Home Assistant een failsafe op de slimme stekker van de heater gezet: als deze een uur aaneengesloten aan staat, dan gaat 5 minuten de stroom eraf om de bimetaal een schopje te geven en krijg ik een melding. Die failsafe had nog nooit gevuurd, tot afgelopen week. Op zich werkt het: na het schopje laat de heater weer zijn bekende gedrag zien. Maar inmiddels staat de teller van de failsafe op 3. Ik vermoed daarom dat de bimetaal thermostaat op overlijden staat, maar dat is dan wel verdraaid snel: de heater is net een jaar oud.
Twee vragen:
- wat is normaal gedrag voor een heater? Schakelt die van mij veel te vaak en slijt de thermostaat daardoor zo snel?
- wat is een kwalitatief betere heater die fysiek in een Bioflow M filter past?

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:07

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
JME schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:13:
Ik heb een Juwel Bioflow M binnenfilter met daarin een Juwel Aquaheat Pro 100W heater. Deze heater schakelt steeds enkele minuten aan, enkele minuten uit, aan, uit, etc. Ook na een waterwissel doet ie dat op die manier, hij staat dus nooit continu te loeien, ook niet als het water bijvoorbeeld anderhalve graad moet opwarmen. Op basis van dat gedrag heb ik in Home Assistant een failsafe op de slimme stekker van de heater gezet: als deze een uur aaneengesloten aan staat, dan gaat 5 minuten de stroom eraf om de bimetaal een schopje te geven en krijg ik een melding. Die failsafe had nog nooit gevuurd, tot afgelopen week. Op zich werkt het: na het schopje laat de heater weer zijn bekende gedrag zien. Maar inmiddels staat de teller van de failsafe op 3. Ik vermoed daarom dat de bimetaal thermostaat op overlijden staat, maar dat is dan wel verdraaid snel: de heater is net een jaar oud.
Twee vragen:
- wat is normaal gedrag voor een heater? Schakelt die van mij veel te vaak en slijt de thermostaat daardoor zo snel?
- wat is een kwalitatief betere heater die fysiek in een Bioflow M filter past?
Goed kijken wat de huidige stand van de thermostaat is, paar keer omhoog en omlaag draaien (dan reinig je het contact), terugzetten naar de ingestelde waarde en klaar ben je. Overigens heb je dit wel vrij snel, bij Tetra zie ik dit na een jaar of 3 (en gooide ik ze voorheen weg totdat ik erachter kwam dat paar keer heen en weer draaien de thermostaat weer keurig in het gareel krijgt).

POC:

Yikes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5NoeVaMQ9ri3YsIPHY7y22UFnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8JSBqoYgWeAojYRwi9n0wCAo.png?f=fotoalbum_large

Dikke prima:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nr0FXXuV7T7bY1m8_jnJG7TxL_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OejsJEDoHknibc08jvKuxmnl.png?f=fotoalbum_large

Ook ik kreeg op 6 januari een melding van HA dat ik het Aquarium moest controleren. Automatisering daarvoor is vrij eenvoudig:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
alias: Aquarium
description: Schakelt licht na 0:00 uit, USB aan. CO2 en pomp gekoppeld
triggers:
  - entity_id: switch.aquarium_pomp
    to: "off"
    for: "00:15:00"
    id: Pomp-Weer-Aan
    trigger: state
  - entity_id: switch.aquarium_co2
    from: "on"
    id: CO2-Uit
  - entity_id:
      - switch.aquarium_co2
      - switch.aquarium_pomp
    from: "off"
    to: "on"
    id: Alles-aan
  - at: "00:00:00"
    id: Licht-Uit
    trigger: time
  - entity_id: sensor.aquarium_power
    above: 40
    for: "02:00:00"
    id: Aquarium-defect
    trigger: numeric_state
  - entity_id: sensor.aquarium_power
    below: 5
    for: "02:00:00"
    trigger: numeric_state
  - at: "06:00:00"
    trigger: time
  - entity_id: event.aquarium_switch_action
    attribute: event_type
    to: "on"
    to: brightness_move_to_level
    id: Pomp-Uit
    to: move_to_saturation
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: Pomp-Weer-Aan
          - condition: state
            entity_id: switch.aquarium_co2
            state: "on"
        sequence:
          - target:
              entity_id: switch.aquarium_pomp
            action: switch.turn_on
          - action: tts.speak
            data:
              media_player_entity_id: media_player.huiskamer_nest
            target:
              entity_id: tts.edge_say
      - conditions:
        sequence:
          - target:
              entity_id:
                - switch.aquarium_co2
                - switch.aquarium_pomp
            action: switch.turn_off
            data:
            target:
      - conditions:
          - condition: time
            after: "04:05:00"
        sequence:
          - target:
              entity_id:
                - switch.aquarium_licht
                - switch.aquarium_co2
                - switch.aquarium_pomp
          - target:
              entity_id: switch.aquarium_usb
      - conditions:
        sequence:
          - target:
              entity_id: switch.aquarium_usb
          - target:
              entity_id: switch.aquarium_licht
      - conditions:
        sequence:
          - repeat:
              count: 600
              sequence:
                  data:
                    media_player_entity_id:
                      - media_player.huiskamer_nest
                      - media_player.nest_hub_mapa
                  target:
                - delay:
                    minutes: 10
      - conditions:
            id: Pomp-Uit
        sequence:
          - target:
              entity_id: switch.aquarium_pomp
            data:
            target:
mode: restart

Zitten ook nog een paar andere dingetjes in. Zo zet ik de trafo van de verlichting uit als we slapen (en wordt de TC gevoed via USB op die momenten omdat, zo heb ik meegemaakt, hij anders wel eens z'n programma verliest).

André Huisman (www.new-line.nl)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik had afgelopen 2 weken 3 dode vuurtetras. Die heb ik ook al wat jaren, en ze zijn allemaal wat krom, wat afgestompte vinnen etc. Dus ik denk dat het ouderdom is. Volgens het WWW worden ze 3-4 jaar. Dus dat klopt wel. Eens rustig aan nadenken wat ik er tzt voor in de plaats wil.

Overigens wel leuk, ik had de lotus flink terug gesnoeid, vooral qua zijscheuten. Daardoor kon de hoofdplant weer lekker groeien, lange stengels met groot blad, en nu zelfs een bloem in aantocht;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWjb3KeBM9Hh9dOEdY48XPtsxUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pq13z3f18RFUUyREBKxyI9Rx.jpg?f=fotoalbum_large

Schijnt alleen dat die in de nacht open gaat, en met de kap ga je er sowieso niet veel van zien :P

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:53
Ik loop al een tijdje met het idee om mijn aquarium opnieuw op te bouwen, en wil dat de vissen niet aandoen, kan ik hier iemand blij maken met:
  • 2x maanvissen (een Gold en een Red-Devil die vooral wit/goud is met een beetje zwart)
  • 5x blauwe kongozalm
  • 1x regenboogvis (maakt inmiddels deel uit van de school kongozalmen)

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:02

HenkS

Da_king alias HenkS

_ferry_ schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:52:
Ik had afgelopen 2 weken 3 dode vuurtetras. Die heb ik ook al wat jaren, en ze zijn allemaal wat krom, wat afgestompte vinnen etc. Dus ik denk dat het ouderdom is. Volgens het WWW worden ze 3-4 jaar. Dus dat klopt wel. Eens rustig aan nadenken wat ik er tzt voor in de plaats wil.

Overigens wel leuk, ik had de lotus flink terug gesnoeid, vooral qua zijscheuten. Daardoor kon de hoofdplant weer lekker groeien, lange stengels met groot blad, en nu zelfs een bloem in aantocht;
[Afbeelding]

Schijnt alleen dat die in de nacht open gaat, en met de kap ga je er sowieso niet veel van zien :P
Wat een gave plant! maar ff benieuwd, krijg je dan niet te weinig licht onder die grote bladeren?
ik heb een vallisneria in mijn bak, die groeit wel 30cm per maand, enorm gaaf als die boven drijft qua looks, maar het beperkt mijn licht dan enorm, dus ik knip die soms enorm terug.

mbt je vissen qua idee: roodkoopzalm vind ik super leuk, mooie vis en echte schoolvis, ziet er heel gaaf uit als je er bv 20 van hebt (die heb ik in mijn 300l bak)

en als je een grotere bak hebt, dan vind ik bleeding heart tetra echt fantastisch als schoolvis, die heb ik in mijn grotere bak, kunnen prima met mijn chiclids samen zonder opgegeten te worden :) maar echte schoolvis en heel mooi:
https://aquainfo.nl/en/ar...gma-bleeding-heart-tetra/

• NiGeLaToR
@HenkS sinds ik Co2 en wat micro nutriecienten voer aan de planten moet ik ook uiterlijk elke 2 weken 2/3 van de drijvers en 1/3 van de bodemgroeiende planten snoeien om een totale black-out te voorkomen. Was eerst nog heel voorzichtig, maar het gaat gewoon erg rap.

Heb overigens nog geen bijzondere planten, vooral degene die de baard alg epidemie overleefd hebben. Sprak de vriend van wie ik de bak overgenomen/gekregen heb: zegt ie zo, ja voor alles blauw werd had ik inderdaad overal die baard alg zitten. Mooie erfenis :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

NiGeLaToR schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:50:
@HenkS sinds ik Co2 en wat micro nutriecienten voer aan de planten moet ik ook uiterlijk elke 2 weken 2/3 van de drijvers en 1/3 van de bodemgroeiende planten snoeien om een totale black-out te voorkomen. Was eerst nog heel voorzichtig, maar het gaat gewoon erg rap.

Heb overigens nog geen bijzondere planten, vooral degene die de baard alg epidemie overleefd hebben. Sprak de vriend van wie ik de bak overgenomen/gekregen heb: zegt ie zo, ja voor alles blauw werd had ik inderdaad overal die baard alg zitten. Mooie erfenis :+
haha lekker dan, maar met stabiele Co2 en geduld gaat baardalg wel weg is mijn ervaring. ik heb er ook co2 inzitten en geef redelijk veel plantenvoeding ivm enorm veel planten. heb ook veel planten uit het aquarium groeien, en die gebruiken veel voedingsstoffen.
maar goed, beter te hard groeien dan niet groeien :)

• NiGeLaToR
@HenkS ik vertrouw op het proces en zie steeds meer baard alg op de bodem liggen of in de pomp verdwijnen. De achterwand was 100% bedekt en nu nog maar 30%. Soms als ik mij verveel ga ik wat plukken :+

Het zit overigens nauwelijks meer op de planten, hier en daar nog een pluk op stenen. Wel jammer van m'n gepruts met die PH-meter, dan zie je het meteen weer oplaaien. Maargoed, geduld.

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

NiGeLaToR schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:55:
@HenkS ik vertrouw op het proces en zie steeds meer baard alg op de bodem liggen of in de pomp verdwijnen. De achterwand was 100% bedekt en nu nog maar 30%. Soms als ik mij verveel ga ik wat plukken :+

Het zit overigens nauwelijks meer op de planten, hier en daar nog een pluk op stenen. Wel jammer van m'n gepruts met die PH-meter, dan zie je het meteen weer oplaaien. Maargoed, geduld.
ja idd , even onregelmatige co2 daar is baardalg heel gevoelig voor.
ik heb er nu een ph sensor aan toegevoegd, op basis waarvan de co2 toevoer aan/uit gaat, want ik heb een 700liter bak en dan is co2 toevoer enorm lastig in te schatten.
alleen grappige is nu, dat ik de ph op 6.6 heb ingesteld, en die nauwelijks stijgt als de co2 uit staat, waardoor er bijna geen co2 toegevoegd hoeft te worden)

• NiGeLaToR
@HenkS wat voor methode van toevoegen heb je?

Ik gebruik een inline diffusor alleen als de co2 dan aan staat heb je een miljoen kleine bellen door je bak.

Dacht dat ik veel co2 gebruikte maar de fles is net voor het eerst bijgevuld, bijna een jaar mee gedaan op ph 6.85 ongeveer.

Is er een reden dat je ph die waarde heeft? Specifieke vis of garnaal?

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

NiGeLaToR schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:21:
@HenkS wat voor methode van toevoegen heb je?

Ik gebruik een inline diffusor alleen als de co2 dan aan staat heb je een miljoen kleine bellen door je bak.

Dacht dat ik veel co2 gebruikte maar de fles is net voor het eerst bijgevuld, bijna een jaar mee gedaan op ph 6.85 ongeveer.

Is er een reden dat je ph die waarde heeft? Specifieke vis of garnaal?
In de basis heb ik gewoon een complete co2 set, wel met een 2kg fles, dus zoiets:
https://planted-box.com/p...IWdZ9mQqZvBBoCL1kQAvD_BwE

Alleen omdat bellen tellen in mijn optiek niks zegt, want je KH waarde bepaald hoe goed co2 wordt opgenomen, bij een hoge kh moet je 2x zoveel co2 toevoegen, dan bij een lage kh. En in the end beinvloed co2 ook de PH, en dat is de belangrijkste factor om stabiel te houden.
Dus ik heb nu een ph controller van milwaukee gekocht en die rond de 6.6 staan. waarom: vissen bestand zit ongeveer in deze range en bij een iets lagere ph, wordt er meer co2 mijn bak ingestuurd, wat wat beter is voor mijn planten. als ik de ph op 7.0 zet, gaat die fles bij mij nooit open (doe ik er wel lang mee haha). dus het is ook beetje forceren dat er af en toe co2 bij komt.

bellen tellen is in mijn optiek te doen in een kleinere bak, maar 700l meet ik liever op ph of het stabiel is

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:13
OK here we go, na ongeveer 2 jaar geleden besloten te hebben om mijn zeewater aquarium op te ruimen, begint het nog toch weer beetje te kriebelen. Maarrr nee we gaan geen zout meer doen, en komen dus bij de zoetwater variant. Omdat we niet meteen all-in willen gaan (ik ken mezelf) zijn we beetje aan het oriënteren naar een bak ter grote van 80 x40 cm. Nu zien we oa de Juwel Rio/Primo en de Eheim Aquaproled . wat we willen gaan houden zal een combinatie van wat vis met garnalen en zeker wat planten worden. Niks al te geks / moeilijks in iedergeval. Nu ben ik benieuwd wat jullie advies zijn worden om een keuze te maken welke bak enz we gaan aanschaffen ?

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Pimmetje651 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:18:
OK here we go, na ongeveer 2 jaar geleden besloten te hebben om mijn zeewater aquarium op te ruimen, begint het nog toch weer beetje te kriebelen. Maarrr nee we gaan geen zout meer doen, en komen dus bij de zoetwater variant. Omdat we niet meteen all-in willen gaan (ik ken mezelf) zijn we beetje aan het oriënteren naar een bak ter grote van 80 x40 cm. Nu zien we oa de Juwel Rio/Primo en de Eheim Aquaproled . wat we willen gaan houden zal een combinatie van wat vis met garnalen en zeker wat planten worden. Niks al te geks / moeilijks in iedergeval. Nu ben ik benieuwd wat jullie advies zijn worden om een keuze te maken welke bak enz we gaan aanschaffen ?
tja het is vooral je budget denk ik
in de basis allemaal prima bakken hoor, het zit meer in de afwerking, Juwel is goedkoper dan Eheim en dat zit in kleine dingen, kwaliteit van het meubel eronder bijvoorbeeld (ikea niveau vs echt meubel uit een meubel winkel).
Eheim ziet er net wat strakker uit en wat beter afgewerkt, maar in the end is Juwel ook prima
ze hebben beide een binnenfilter en beide zijn prima. Persoonlijk ben ik meer fan voor een buitenfilter, toch meer power, makkelijker schoon te maken en je hebt niks in je aquarium hangen, maar dat kun je ook nog altijd achteraf toevoegen.
maar je hebt met al deze bakken geen miskoop hoor

• Pimmetje651
HenkS schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:26:
[...]

tja het is vooral je budget denk ik
in de basis allemaal prima bakken hoor, het zit meer in de afwerking, Juwel is goedkoper dan Eheim en dat zit in kleine dingen, kwaliteit van het meubel eronder bijvoorbeeld (ikea niveau vs echt meubel uit een meubel winkel).
Eheim ziet er net wat strakker uit en wat beter afgewerkt, maar in the end is Juwel ook prima
ze hebben beide een binnenfilter en beide zijn prima. Persoonlijk ben ik meer fan voor een buitenfilter, toch meer power, makkelijker schoon te maken en je hebt niks in je aquarium hangen, maar dat kun je ook nog altijd achteraf toevoegen.
maar je hebt met al deze bakken geen miskoop hoor
Ik vermoed dat ik idd snel de binnen filter zal vervangen door een buiten variant

• NiGeLaToR
Pimmetje651 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:45:
[...]

Ik vermoed dat ik idd snel de binnen filter zal vervangen door een buiten variant
En evt eentje van mp?

• Pimmetje651
Ik ken mezelf gelukkig goed genoeg om te zeggen: nee dat moet ik niet doen. Want dan ben ik er en zie ik een krasje ofzo en nee daar ga ik spijt van krijgen.
Ookal weet ik dat die thuis bij nieuwe bak ook komen (maar dan tenminste zelf gedaan) 🧐😆

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

@HenkS ja de grote bladeren kunnen veel licht wegnemen, maar ik trek er elke week een stuk of 5-10 uit. Ja dat gaat wel door :P

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-02 22:24
...aan het oriënteren naar een bak ter grote van 80 x40 cm. Nu ben ik benieuwd wat jullie advies zijn worden om een keuze te maken welke bak enz we gaan aanschaffen ?
Ik stond recent voor dezelfde keuze en ben uiteindelijk voor een Oase Styleline 175 set gegaan, misschien is dat voor jou ook een kijkje waard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ug7THj_QvKdVapMBHHztYsExYy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nb1yNdUzGmZca0kMbXliWfwP.jpg?f=fotoalbum_large

De bak zelf is van goede kwaliteit en netjes gebouwd. Ook de lichtkap en de dekruiten zijn van glas, wat ik zelf erg prettig vindt.

De bijgeleverde verlichting is voor mijn doel ruim voldoende, al is het wel jammer dat het niet dimbaar is.

- raid does not fix stupid -

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:30
Beste tweakers,

Ik ben compleet nieuw in aquariumland. Van een vriend een bakje van 60 liter gekregen, met wat aanverwant spul:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIVOtpQckVG259yTFtwFsv6d5rc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nbw0BcX68yR9HVDmzXNFSS81.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JwmNTKODuKBP9260XCl7eXikBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ffEezmQ9jq7GAAEi4u7As5Os.jpg?f=fotoalbum_large
Nu herken ik wel wat spul, het filter, de verwarming zie ik. Dat gele ding, geen idee 8)7

Verder ook voeding voor tetra's, dat komt mooi uit, want die (de neon variant) wil ik er ook in gaan doen. Een stuk of 10 op zo'n bakje begrijp ik. Eigenlijk wou ik goudvissen/sluierstaarten, maar daar is een bakje van 60 liter eigenlijk te klein voor begrijp ik langzamerhand.

Is er iemand die me kort en bondig, en niet zoals overal op internet rond gaat in pagina lange verhalen met 128 uitzonderingen, wat wat is?

En hoe ik een beginnend bakje kan starten?
Ik heb begrepen eerst de inrichting van de bak. Maar als ik die kant op ga googlen kom ik weer zoveel verschillende dingen tegen....

Welke bodembedekker, welke plantjes, en wat zouden de waterwaarden ongeveer moeten zijn, en welke temperatuur zou ik ongeveer aan moeten houden?

Vragen, vragen vragen. Wie kan me een zet in de goede richting geven? Min dank (en die van mijn dochter van 7) zou groot zijn _/-\o_

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• JME

JME

zeg maar Jamie

De Primo raad ik af. De kap is plastic fantastic en moet er altijd helemaal af om ergens bij te kunnen. Dat is altijd gedoe met condenswater. De Rio is de standaard instapbak van Juwel, daar kun je je eigenlijk geen buil aan vallen. Toch heb ik zelf iets anders gekozen wat nog niet op je shortlist staat: de Aquatlantis Splendid Ultra. Vooral de levering inclusief dimbare RGBW verlichting is een plus. Filter houdt niet over, maar afhankelijk van je plannen hoeft dat geen onoverkomelijk probleem te zijn.

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10:51
robkrekel schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:24:

Nu herken ik wel wat spul, het filter, de verwarming zie ik. Dat gele ding, geen idee 8)7

Verder ook voeding voor tetra's, dat komt mooi uit, want die (de neon variant) wil ik er ook in gaan doen. Een stuk of 10 op zo'n bakje begrijp ik. Eigenlijk wou ik goudvissen/sluierstaarten, maar daar is een bakje van 60 liter eigenlijk te klein voor begrijp ik langzamerhand.

En hoe ik een beginnend bakje kan starten?
Ik heb begrepen eerst de inrichting van de bak.

Welke bodembedekker, welke plantjes, en wat zouden de waterwaarden ongeveer moeten zijn, en welke temperatuur zou ik ongeveer aan moeten houden?
Het gele ding is om verontreiniging van je bodem af te hevelen.
Je stopt het grote stuk in je bak, net boven de bodem, houdt het andere eind boven een emmer, en aan dat andere eind boven de emmer zuig je dan snel wat water in. Truc is dat je er genoeg opzuigt zodat het begint te stromen, maar niet zoveel dat je er in je mond, maag, longen... krijgt :)
Het water zal in de emmer lopen, en intussen beweeg je met het grote ding over de bodem van het aquarium om vervuiling mee op te zuigen.

Goudvissen zijn inderdaad geen optie in een kleine bak. Eigenlijk heb je voor goudvissen echt een zeer zeer grote bak nodig.
Neons : goede keuze.
Mijn vrouw heeft ook Pygmee Coridoras (aanrader, zeer leuke visjes) en garnalen (op zicht zou dat mogelijk moeten zijn met je filter, dat hij ze niet opzuigt) in haar 40 liter bak.

Zoals je zelf aangeeft : eerst decoratie (bodem, stenen, hout...) en planten.
Dan je bak een twee à drie weken laten "indraaien" om ervoor te zorgen dat er zich een biologisch evenwicht in kan stellen (kan je kickstarten met vb. filtermateriaal uit een al ingedraaid aquarium, maar als je hier basic vragen post ga ik ervan uit dat je niet iemand in je nabije kenniskring hebt die dat kan leveren). Dan kunnen er vissen in.

Bodem : je moet in wezen kiezen tussen zand of grint.
Zand is wat minder ideaal voor planten, maar voor de meeste vissen beter en voor sommigen zelfs aan te raden.
Grind is beter voor planten (maar soort afhankelijk), en laat ook toe dat je eronder een voedingslaag voor planten legt (met zand zal dat vermengen en problemen geven van oververzadiging van je water met voedingsstoffen).
Mijn advies : kijk voor zand, en geeft je planten elke week vloeibare bemesting, maar grint kan in wezen evengoed.

Temperatuur : tussen 23°C en 25°C (beetje lager en hoger kan, maar is voor sommige vissen minder ideaal).

Wat voor planten : ik durf in elk geval Anubias soorten aanraden. Cryptocorine soorten zijn ook vrij makkelijk en komen in vele varianten.
Ik zou geen rode planten nemen. Ze hebben strengere vereisten met betrekking tot voeding, licht, afstand tot wateroppervlak...
Maar er zitten hier op dit forum leden die je daar veel beter in kunnen adviseren.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Anastanax schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:18:
Je stopt het grote stuk in je bak, net boven de bodem, houdt het andere eind boven een emmer, en aan dat andere eind boven de emmer zuig je dan snel wat water in. Truc is dat je er genoeg opzuigt zodat het begint te stromen, maar niet zoveel dat je er in je mond, maag, longen... krijgt :)
Nog een truc is om het brede eind een paar keer snel op en neer te bewegen in het water, dan kun je de stroming ook op gang brengen zonder risico op een mond vol vuil water. Zie bijvoorbeeld hier vanaf 7:15: YouTube: Onderhoud in Aquarium, Stap voor Stap. verversen, snoeien & afhevele...

• Anastanax
JME schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:31:
[...]

Nog een truc is om het brede eind een paar keer snel op en neer te bewegen in het water, dan kun je de stroming ook op gang brengen zonder risico op een mond vol vuil water. Zie bijvoorbeeld hier vanaf 7:15: YouTube: Onderhoud in Aquarium, Stap voor Stap. verversen, snoeien & afhevele...
Aha, bedankt, dat zal me een hoop hoesten en proesten besparen :)

• JME

JME

zeg maar Jamie

Precies. Het vereist wel enige oefening, ik kan het niet uitleggen maar je voelt het wanneer je het goed doet.
Nog een tip: hou je vinger bij de uitstroom, dan kun je snel stoppen als er een nieuwsgierige bewoner te dicht bij de instroom komt. Of als je per ongeluk de bodem zelf begint op te zuigen..

• Anastanax
JME schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:01:
Precies. Het vereist wel enige oefening, ik kan het niet uitleggen maar je voelt het wanneer je het goed doet.
Nog een tip: hou je vinger bij de uitstroom, dan kun je snel stoppen als er een nieuwsgierige bewoner te dicht bij de instroom komt. Of als je per ongeluk de bodem zelf begint op te zuigen..
Ja, doe ik altijd.
Nu is met die tool minder gevaar op opzuigen van een vis.
De stroming is minder groot (want grotere doorsnee dan een simpele slang) en er zit een filter vlak voor de aansluiting met de slang.
Nu heb ik wel ooit, met enkel een slang, dus niet de tool, een indische modderkruiper die zich tussen het vuil op bodem had verstopt tot halfweg de slang opgezogen voordat ik het debiet kon stoppen. Heb dan het uiteinde omhoog gehouden en de inhoud van de slang, inclusief botia, terug in de bak laten lopen. Zonder twijfel een stresserende ervaring voor het beestje, maar behalve "het verschot" heeft hij er niks aan overgehouden.

• Pimmetje651
Patatjemet schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:58:
[...]

Ik stond recent voor dezelfde keuze en ben uiteindelijk voor een Oase Styleline 175 set gegaan, misschien is dat voor jou ook een kijkje waard.

[Afbeelding]

De bak zelf is van goede kwaliteit en netjes gebouwd. Ook de lichtkap en de dekruiten zijn van glas, wat ik zelf erg prettig vindt.

De bijgeleverde verlichting is voor mijn doel ruim voldoende, al is het wel jammer dat het niet dimbaar is.
Deze variant was ik toevallig recent ook tegenaan gelopen.
Dimbaar led is voor mij toch wel een redelijk must eigenlijk (ben nogal wat fancy dingen / aansturingen gewend vanuit mijn zeewater tijd)
Eens kijken wat deze kost, en of deze ook zonder onderkast te vinden is

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:06
Patatjemet schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:58:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb de Styleline 85 als nano-vis bak. Je kan voor de upgrade gaan mbt controller/led lampen maar er zijn ongetwijfeld goedkopere oplossingen om het dimbaar te maken.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:24

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Anastanax schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:18:
[...]

Het water zal in de emmer lopen, en intussen beweeg je met het grote ding over de bodem van het aquarium om vervuiling mee op te zuigen.

Goudvissen zijn inderdaad geen optie in een kleine bak. Eigenlijk heb je voor goudvissen echt een zeer zeer grote bak nodig.
Neons : goede keuze.
Mijn vrouw heeft ook Pygmee Coridoras (aanrader, zeer leuke visjes) en garnalen (op zicht zou dat mogelijk moeten zijn met je filter, dat hij ze niet opzuigt) in haar 40 liter bak.

Zoals je zelf aangeeft : eerst decoratie (bodem, stenen, hout...) en planten.
Dan je bak een twee à drie weken laten "indraaien" om ervoor te zorgen dat er zich een biologisch evenwicht in kan stellen (kan je kickstarten met vb. filtermateriaal uit een al ingedraaid aquarium, maar als je hier basic vragen post ga ik ervan uit dat je niet iemand in je nabije kenniskring hebt die dat kan leveren). Dan kunnen er vissen in.

Bodem : je moet in wezen kiezen tussen zand of grint.
Zand is wat minder ideaal voor planten, maar voor de meeste vissen beter en voor sommigen zelfs aan te raden.
Grind is beter voor planten (maar soort afhankelijk), en laat ook toe dat je eronder een voedingslaag voor planten legt (met zand zal dat vermengen en problemen geven van oververzadiging van je water met voedingsstoffen).
Mijn advies : kijk voor zand, en geeft je planten elke week vloeibare bemesting, maar grint kan in wezen evengoed.

Temperatuur : tussen 23°C en 25°C (beetje lager en hoger kan, maar is voor sommige vissen minder ideaal).

Wat voor planten : ik durf in elk geval Anubias soorten aanraden. Cryptocorine soorten zijn ook vrij makkelijk en komen in vele varianten.
Ik zou geen rode planten nemen. Ze hebben strengere vereisten met betrekking tot voeding, licht, afstand tot wateroppervlak...
Maar er zitten hier op dit forum leden die je daar veel beter in kunnen adviseren.
3 à 4 weken maar eigenlijk 4 om veilig te zijn. Zeker voor en beginnende aquariaan. Gooi klein beetje voer erin om de bacteriecultuur te voeden.

• mikkelnl
Mijn Ciano-aquarium van 2 jaar en 2 maanden oud gaf afgelopen vrijdag ineens een raar geluid bij de kap. De verstevigingsplaat bovenin, die voor- en achterruit verbindt, was losgeraakt, waardoor de bak ongeveer een centimeter bol ging staan.

Ik heb meteen de winkel gebeld waar ik ’m gekocht heb. In overleg het aquarium leeggemaakt; ik vertrouw de constructie niet meer. De winkel heeft de vissen van me overgenomen en ik heb de hele bak leeggehaald. Reparatie of vervanging is sowieso nodig, maar eerlijk gezegd vertrouw ik nu geen enkele kit- of lijmnaad meer.

Best heftig om na ruim twee jaar alles in één klap af te moeten breken…

De winkel is erg behulpzaam en heeft contact met de vertegenwoordiger/leverancier. Zij vinden dit ook veel te snel voor zo’n defect. Online lees ik dat het vaker voorkomt, maar na 2 jaar en 2 maanden vind ik het wel erg kort.

Nu is het afwachten. Ik weet niet wat ik qua oplossing kan verwachten en baal nog steeds enorm. Twijfel zelfs of ik nog wel verder wil. Tegelijkertijd wil ik eigenlijk wél doorgaan, misschien met een herinrichting en cichliden. Maar het idee dat dit zomaar kan gebeuren, zit me nog flink dwars.

• NiGeLaToR
@mikkelnl omg, moet er niet aan denken als het water incl de bewoners in ene door de woonkamer komt.

• Anastanax
mikkelnl schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:37:

Nu is het afwachten. Ik weet niet wat ik qua oplossing kan verwachten en baal nog steeds enorm. Twijfel zelfs of ik nog wel verder wil. Tegelijkertijd wil ik eigenlijk wél doorgaan, misschien met een herinrichting en cichliden. Maar het idee dat dit zomaar kan gebeuren, zit me nog flink dwars.
Ik kan me inbeelden dat je daar flink van geschrokken bent, en dat je vertrouwen in dergelijke constructie nu even volledig weg is.
Mijn bak heeft ook dergelijke plaat die bovenaan de twee zijkanten verbindt.
Tweedehands gekocht, geen idee hou oud hij is, doet het nog steeds goed.

• mikkelnl
NiGeLaToR schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:51:
@mikkelnl omg, moet er niet aan denken als het water incl de bewoners in ene door de woonkamer komt.
Dat... maar hele weekend loop je rond met gek gevoel; ineens is dat ding LEEG nadat je er dik twee jaar elke week tijd in steekt. Heel raar!
Anastanax schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:52:
[...]
Ik kan me inbeelden dat je daar flink van geschrokken bent, en dat je vertrouwen in dergelijke constructie nu even volledig weg is.
Mijn bak heeft ook dergelijke plaat die bovenaan de twee zijkanten verbindt.
Tweedehands gekocht, geen idee hou oud hij is, doet het nog steeds goed.
Het is 'gangbaar' maar komt niet veel voor. Het is een van de eerste dingen die schijnbaar kunnen gebeuren. Gewoon goed in gaten houden!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Vraagje.
Ik heb een SuperFish Home 85 met een een JBL Proflora CO2 Basic Bio Set voor de CO2.
Heb echter het idee dat dit veel te weinig CO2 afgeeft.

Ten eerste: hoe kan ik zien of er genoeg CO2 wordt afgegeven?
Heb wel eens gehoord van de bellen tellen. Maar wat is nu echt een goede indicatie hiervoor?
En kan ik misschien beter overgaan naar een CO2 cylinder fles. Zo ja, welke dan?
Een complete set? Of losse onderdelen?

• Pimmetje651
Iemand ervaringen met een Ciano Emotions Pro 80 ?

• mikkelnl
Pimmetje651 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:27:
Iemand ervaringen met een Ciano Emotions Pro 80 ?
Ik heb de 120... maar ik zou nu even niet mijn mening vragen hahaha (zie paar posts naar boven).

• mikkelnl
Flappie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:27:
Vraagje.
Ik heb een SuperFish Home 85 met een een JBL Proflora CO2 Basic Bio Set voor de CO2.
Heb echter het idee dat dit veel te weinig CO2 afgeeft.

Ten eerste: hoe kan ik zien of er genoeg CO2 wordt afgegeven?
Heb wel eens gehoord van de bellen tellen. Maar wat is nu echt een goede indicatie hiervoor?
En kan ik misschien beter overgaan naar een CO2 cylinder fles. Zo ja, welke dan?
Een complete set? Of losse onderdelen?
Zoiets, even in verdiepen waar je 'm plaatst enz, maar werkt simpel: https://www.aquastorexl.nl/aquastorexl-co2-indicator.html

• Pimmetje651
mikkelnl schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:58:
[...]

Ik heb de 120... maar ik zou nu even niet mijn mening vragen hahaha (zie paar posts naar boven).
Oei da's ff spannend ja, maar kan ook pure pech zijn misschien.
Netjes als ze in iedergeval voor je oplossen (onder garantie)

En een fluval flex (123L), vind het systeem wat ze hebben en de bolle ruit wel goed /degelijk uitzien

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
mikkelnl schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:00:
[...]

Zoiets, even in verdiepen waar je 'm plaatst enz, maar werkt simpel: https://www.aquastorexl.nl/aquastorexl-co2-indicator.html
Is dit ook voor gewone aquaria? Ik dacht altijd dat het meer voor aquascaping aquaria was met heel veel planten. Ik heb gewoon wat standaard plantjes die gewoon goed moeten groeien.

Ik heb er toevallig als test ook vandaag 1 in gehangen maar de vloeistof is nog blauw.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
mikkelnl schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:37:
Mijn Ciano-aquarium van 2 jaar en 2 maanden oud gaf afgelopen vrijdag ineens een raar geluid bij de kap. De verstevigingsplaat bovenin, die voor- en achterruit verbindt, was losgeraakt, waardoor de bak ongeveer een centimeter bol ging staan.

Ik heb meteen de winkel gebeld waar ik ’m gekocht heb. In overleg het aquarium leeggemaakt; ik vertrouw de constructie niet meer. De winkel heeft de vissen van me overgenomen en ik heb de hele bak leeggehaald. Reparatie of vervanging is sowieso nodig, maar eerlijk gezegd vertrouw ik nu geen enkele kit- of lijmnaad meer.

Best heftig om na ruim twee jaar alles in één klap af te moeten breken…

De winkel is erg behulpzaam en heeft contact met de vertegenwoordiger/leverancier. Zij vinden dit ook veel te snel voor zo’n defect. Online lees ik dat het vaker voorkomt, maar na 2 jaar en 2 maanden vind ik het wel erg kort.

Wauw, ik heb dus exact dit gehad, ook met een Ciano aquarium. Wel wat ouder, jaar of 5, maar ook dat die plaat aan de voorkant losraakte. Ik heb het waterniveau verlaagd en op advies van de aquariumzaak hier de boel opnieuw gekit. Met een flinke laag kit. Een spanband om de bovenkant bak waar de kitrand liep en aanspannen tegen de bolling van de bak en om de kit goed te laten hechten. Wel voorzichtig spannen uiteraard en niet te strak.

Bijzonder dat het dus vaker gebeurt, wellicht zwakke plek, of wordt daar andere kit voor gebruikt?

De rest van mijn bak is overigens nog steeds prima, en nu een jaar later zit de nieuwe kit nog steeds (heb wel echt idioot veel gebruikt, dus het "leunt" nu ook op een kitrand voor extra stabiliteit. Ben er flink van geschrokken en was ook wel echt even in paniek, maar uiteindelijk lijkt het allemaal gewoon weer goed te gaan dus ik hou het zo.

I have stability. The ability to stab.

• mikkelnl
SmurfLink schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:22:
[...]

Wauw, ik heb dus exact dit gehad, ook met een Ciano aquarium. Wel wat ouder, jaar of 5, maar ook dat die plaat aan de voorkant losraakte. Ik heb het waterniveau verlaagd en op advies van de aquariumzaak hier de boel opnieuw gekit. Met een flinke laag kit. Een spanband om de bovenkant bak waar de kitrand liep en aanspannen tegen de bolling van de bak en om de kit goed te laten hechten. Wel voorzichtig spannen uiteraard en niet te strak.

Bijzonder dat het dus vaker gebeurt, wellicht zwakke plek, of wordt daar andere kit voor gebruikt?

De rest van mijn bak is overigens nog steeds prima, en nu een jaar later zit de nieuwe kit nog steeds (heb wel echt idioot veel gebruikt, dus het "leunt" nu ook op een kitrand voor extra stabiliteit. Ben er flink van geschrokken en was ook wel echt even in paniek, maar uiteindelijk lijkt het allemaal gewoon weer goed te gaan dus ik hou het zo.
Sja, als ik de winkel moet geloven gebeurt het bij alle merken, en komt het ook gerust voor dat de producent voor dat plaatje goedkopere kit gebruikt dan voor de rest.

Ik weet het niet wat ik er van moet vinden. Ik ken aquaria die 20 jaar oud zijn en geen enkel probleem hebben. Ik denk dat het iets is van 'deze tijd' maar het accepteren is lastig. Het vooruitzicht dat dit dus random kan gebeuren: vreselijk.

Voorlopig heb ik nog niks gehoord over een eventuele oplossing vanuit Ciano. Zelf gaan repareren doe ik liever niet: ik vind 'm VEEL te jong (2 jaar en paar weken) en wil eigenlijk dat ze 'm dan HELEMAAL nalopen. En als ik heel eerlijk ben zou ik een vervanging niet raar vinden gezien de leeftijd... maar dat zal wel niet.

Vooralsnog elke dag tot 10 tellen, en geduld proberen te hebben. Afgelopen vrijdag speelde alles, dus ben benieuwd wanneer ik er achteraan moet bellen... :(

• mikkelnl
Flappie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:11:
[...]

Is dit ook voor gewone aquaria? Ik dacht altijd dat het meer voor aquascaping aquaria was met heel veel planten. Ik heb gewoon wat standaard plantjes die gewoon goed moeten groeien.

Ik heb er toevallig als test ook vandaag 1 in gehangen maar de vloeistof is nog blauw.
Volgens mij kan dit gewoon in alle aquaria ja. Blauw is te weinig CO2, maar kan echt uren duren. Ook kan de plaatsing een rol spelen, dus zorg voor voldoende stroming zodat e co2 overal komt.

• Pimmetje651
Heb nog geen bak gekocht (kan niet kiezen), ben me wel al aan het orrienteren voor de bodem, nu heb ik via Amazon 2 soorten laten komen om eens te kijken wat het is : Amtra zand&grind 1,6 - 2 mm of/en veel fijner meer zand 0,3-0,9 mm: Amtra

Wil beetje een gemengde bak gaan maken met wat spul op de grond (garnalen/corydora) en 10tal kardinaal tetra's enz, en dan wat planten erin
Wat is jullie advies hierin ? (of kwestie van mengen)

[ Voor 17% gewijzigd door Pimmetje651 op 04-02-2026 14:57 ]

• Anastanax
Pimmetje651 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:55:
Heb nog geen bak gekocht (kan niet kiezen), ben me wel al aan het orrienteren voor de bodem, nu heb ik via Amazon 2 soorten laten komen om eens te kijken wat het is : Amtra zand&grind 1,6 - 2 mm of/en veel fijner meer zand 0,3-0,9 mm: Amtra

Wil beetje een gemengde bak gaan maken met wat spul op de grond (garnalen/corydora) en 10tal kardinaal tetra's enz, en dan wat planten erin
Beide links gaan naar de 0,3 - 0,9 mm doorsnede.
Corydoras hebben in elk geval zand nodig.
Ik zie in de beschrijvingen dat beide door jou overwogen types veilig zijn voor "armoured catfish" aka harnasmeervallen. Ze zeggen niks over pantsermeervallen (corydoras), maar aangezien het afgerond zand/grind is, zou dat in orde moeten zijn.
Ik zou voor de fijnere gaan voor de zekerheid, maar planten zullen wellicht beter wortelen in de grovere.

• Yadas
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-02 21:10
Pimmetje651 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:55:

Persoonlijk vind ik zand mooier. Gewoon filterzand van wildkamp bv ook niet zo kostbaar voor een flinke zak( even goed uitspoelen met de tuinslang in de tuin) . Corydoras gaan daar heerlijk met hun kop in. ( Deze laten het leuks gedrag zien met een flinke groep trouwens)

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Yadas schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:56:
[...]

Persoonlijk vind ik zand mooier. Gewoon filterzand van wildkamp bv ook niet zo kostbaar voor een flinke zak( even goed uitspoelen met de tuinslang in de tuin) . Corydoras gaan daar heerlijk met hun kop in. ( Deze laten het leuks gedrag zien met een flinke groep trouwens)
Ik was nagenoeg hetzelfde aan het typen :D

• NiGeLaToR
Ik heb m'n bak gekregen met een forse laag van die kleibolletjes. Overweeg binnenkort een make-over te doen en dan is zand ook wel een leuk(er) idee.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
toolkist schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:58:
[...]

Ik was nagenoeg hetzelfde aan het typen :D
Me three. Ook zand van de wildkamp hier, uit m'n hoofd de 0.4-0.6 maar kan ook nog een maatje grover zijn. De Cory's hier scharrelen er heerlijk op, de helenaslakken graven zich er volledig in in.

I have stability. The ability to stab.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Me four. 16 euro voor 25 kilo, echt een no-brainer. Moet er wel een vestiging van Wildkamp in de buurt zitten, want met 25 kilo zijn de verzendkosten niet mals. Ik meen 50 euro of zo.

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Je kunt ook gewoon zand bij de hormbach halen. Ik heb hier een 2 meter bak dus wilde ook niet teveel geld aan vele kilos zand kwijt zijn.
Enige nadeel is dat zand moet je vrij lang uitspoelen voordat het helder is, maar ik heb een specikuip erbij gekocht voor 15 euro zand erin gegooid tuinslang erin en laten lopen tot het helder was (duurde wel even)
Maar dan heb je en prima zand en voor een goede prijs.
Grind en stenen heb ik ook gewoon bij de hornbach buiten afdeling gehaald. Stukken goedkoper:)

• Pimmetje651
Yadas schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:56:
[...]

Met zand bedoel je ook de kleur zand ? Het leek mij juist mooi (en lees ook) dat zwart op de bodem . Zeker ook met blauwe garnalen enz

• Pimmetje651
JME schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:58:
Me four. 16 euro voor 25 kilo, echt een no-brainer. Moet er wel een vestiging van Wildkamp in de buurt zitten, want met 25 kilo zijn de verzendkosten niet mals. Ik meen 50 euro of zo.
Hebben we wildkamp hier in de buurt / regio (Breda - Roosendaal) , maar bij Hornbach of creanebroek

Ook lees ik het en der goede verhalen over vdl zand, maar dit is weer stuk grover.

Of eventueel deze aangezien het grotere zakken zijn van JBL
Mijn sterke voorkeur zal uitgaan naar een donkere (zwarte) bodem om de andere kleuren te laten "knallen"

[ Voor 16% gewijzigd door Pimmetje651 op 05-02-2026 10:24 ]

• mikkelnl
Korte update van mijn Ciano aquarium (zie paar posts terug)...

Werd net gebeld door de winkel in kwestie; Ciano gaat een heel nieuwe bak leveren, gratis. En het is een nieuwe versie, waar ze geen glazenplaat in het midden boven meer hebben maar zijn overgestapt op een aluminium band boven rond het aquarium (ik geloof onder de kap/lijsten). Weekje wachten maar prima service dus!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
SmurfLink schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:22:
[...]

Ik denk ook dat zo'n steun vooral vanwege de optiek is. Het is immers een raar gezicht om je voorruit een beetje te zien opbollen (vooral als je er van boven naar kijkt). Zoveel druk staat er ook weer niet op (kijk maar naar een gemiddeld buitenzwembadje; daar houdt een stukje folie het water binnenboord terwijl de hoogte daarvan vaak meer is dan dat van een gemiddeld aquarium).

• mikkelnl
HuismAndré schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:36:
[...]

Ik denk ook dat zo'n steun vooral vanwege de optiek is. Het is immers een raar gezicht om je voorruit een beetje te zien opbollen (vooral als je er van boven naar kijkt). Zoveel druk staat er ook weer niet op (kijk maar naar een gemiddeld buitenzwembadje; daar houdt een stukje folie het water binnenboord terwijl de hoogte daarvan vaak meer is dan dat van een gemiddeld aquarium).
Nee, het is echt een structureel element wat volgens de fabrikant niet mag falen. Zonder die verbinding is de druk veel hoger op de lijmranden van de vier wanden. Dit zal niet direct klappen maar ze zijn er niet op gemaakt en het is dus een verhoogd risico. Hoe andere merken het zien weer ik niet, maar Ciano greep i.i.g. duidelijk en direct in, zelfs na 2 jaar en 2 maanden.

• Anastanax
HuismAndré schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:36:
[...]

Ja, maar zo een zwembadje is rond, waardoor de kracht helemaal anders verdeeld is.

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Anastanax schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:26:
[...]

Ja, maar zo een zwembadje is rond, waardoor de kracht helemaal anders verdeeld is.
Als we de rechthoekige zwembaden negeren dan heb je helemaal gelijk ;-)

Maar da's best veel werk, al die rechthoekige zwembaden negeren.

https://www.google.com/se...mbad+rechthoekig&ie=UTF-8

• Pimmetje651
De kogel is door de kerk , de Juwel rio 125 in het grijs is besteld ..(zaterdag binnen).
Nu meteen doorpakken en een externe filter eraan hangen, hoe denken jullie over die Oase Filtosmart thermo 200, of een JBL Cristal Profi E902

• mikkelnl
HuismAndré schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:12:
[...]

Als we de rechthoekige zwembaden negeren dan heb je helemaal gelijk ;-)

Maar da's best veel werk, al die rechthoekige zwembaden negeren.

https://www.google.com/se...mbad+rechthoekig&ie=UTF-8
Zo'n plastic wand is 1 geheel, of iig aan andere soort verbinding dan een aquarium waar 4 glazen aan elkaar zijn gelijmd met een paar millimeter raakvlak.

Maar hey, zo'n doorbuigend aquarium kan best nog 10 jaar staan natuurlijk. Maar geen enkele fabrikant zal het adviseren.

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-02 16:37
Pimmetje651 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:18:
De kogel is door de kerk , de Juwel rio 125 in het grijs is besteld ..(zaterdag binnen).
Nu meteen doorpakken en een externe filter eraan hangen, hoe denken jullie over die Oase Filtosmart thermo 200, of een JBL Cristal Profi E902
Ik heb geen ervaring met de Filtosmart serie, Maar ik heb sinds een jaartje of zo een Oase Biomaster2 thermo 600 op mijn Juwel Rio 300 staan. Ben er erg tevreden mee. De manier waarop dit filter gemaakt is maakt schoonmaken erg makkelijk. Je kunt het voor filter apart eruit halen om te reinigen zonder heel het filter uit elkaar te moeten halen.

• Lamith
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12:20
Mijn Filtosmart 100 is na 1,5 jaar lek gegaan. Teruggebracht naar de verkoper en die had toevallig net een andere lekke staan. Ik koop er in ieder geval geen weer.

• Pimmetje651
Lamith schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:29:
Mijn Filtosmart 100 is na 1,5 jaar lek gegaan. Teruggebracht naar de verkoper en die had toevallig net een andere lekke staan. Ik koop er in ieder geval geen weer.
Maar onder garantie wel nieuwe gehad ?
En belangrijker, (los van het lek raken) hoe werkt en bevalt deze op een 125 liter bak ?

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Lamith schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:29:
Persoonlijk zou ik altijd voor een aquael gaan. Ik heb ook vanalles gehad incl eheim wat ook prima was. Maar merk toch wel dat aquael gewoon echt goed is, incl goede voorfilters en makkelijk bereiken en openen van een voorfilter
Ik heb de aquael 4500 hypermax nu hier op een 650liter bak en de 2000 op een 300liter bak. Heel soms voorfilter schoonmaken en thats it.

Op een kleinere bak kun je ook eens kijken voor de 1000 ultramax van aquael

• Pimmetje651
HenkS schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 07:47:
[...]

Persoonlijk zou ik altijd voor een aquael gaan. Ik heb ook vanalles gehad incl eheim wat ook prima was. Maar merk toch wel dat aquael gewoon echt goed is, incl goede voorfilters en makkelijk bereiken en openen van een voorfilter
Ik heb de aquael 4500 hypermax nu hier op een 650liter bak en de 2000 op een 300liter bak. Heel soms voorfilter schoonmaken en thats it.

Op een kleinere bak kun je ook eens kijken voor de 1000 ultramax van aquael
Deze kende ik nog niet, als ik ff snel kijk zie ik zo 1.2.3 als grootste probleempje dat er geen thermostaat in kan worden gezet (kan dat lelijke ding ook uit het zicht)

• Bossie
mikkelnl schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:16:
Korte update van mijn Ciano aquarium (zie paar posts terug)...

Werd net gebeld door de winkel in kwestie; Ciano gaat een heel nieuwe bak leveren, gratis. En het is een nieuwe versie, waar ze geen glazenplaat in het midden boven meer hebben maar zijn overgestapt op een aluminium band boven rond het aquarium (ik geloof onder de kap/lijsten). Weekje wachten maar prima service dus!
Prima service inderdaad, maar ik had ook niet anders verwacht om eerlijk te zijn. Nou ja, misschien moet ik zeggen dat ik het ook niet anders had geaccepteerd.

Ondanks dat ze het aquarium vervangen, lijkt me de “migratie” nog een behoorlijke klus?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• mikkelnl
Bossie schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:39:
[...]

Prima service inderdaad, maar ik had ook niet anders verwacht om eerlijk te zijn. Nou ja, misschien moet ik zeggen dat ik het ook niet anders had geaccepteerd.

Ondanks dat ze het aquarium vervangen, lijkt me de “migratie” nog een behoorlijke klus?
Ik ging er ook wel van uit van zo'n oplossing, was al voorbereid op 'strijd' maar valt alles mee :)

Migratie:nee, ik start opnieuw. I was de inwoners sowieso niet aan het aanvullen, en de paar vissen die ik nog had wilde de winkel voor me huisvesten toen ik vorige week het probleem ontdekte. Nadeel is wel dat alle planten en bodem weg zijn nu, dat gaat wat geld kosten dus.

Ik had veel planten, en ben daar even op uitgekeken. Nu aan het verdiepen in cichliden, en dan in een bak met stenen, hout en een paar stevige/eenvoudige planten. Is allemaal nieuw voor me, dus nog weekje inlezen.

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Pimmetje651 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:24:
[...]

Deze kende ik nog niet, als ik ff snel kijk zie ik zo 1.2.3 als grootste probleempje dat er geen thermostaat in kan worden gezet (kan dat lelijke ding ook uit het zicht)
Klopt, maar ik vind dat geen probleem omdst ik zoveel planten heb, dat je dat ding nooit ziet :)

• Pimmetje651
HenkS schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:49:
[...]

Klopt, maar ik vind dat geen probleem omdst ik zoveel planten heb, dat je dat ding nooit ziet :)
Het is ook geen echt "probleem" maar meer iets waarvan ik weet dat ik me aan ga irriteren.
Dus als ik dat weet kan ik het beter voor zijn

• Bossie
mikkelnl schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:38:
[...]

Ik ging er ook wel van uit van zo'n oplossing, was al voorbereid op 'strijd' maar valt alles mee :)

Migratie:nee, ik start opnieuw. I was de inwoners sowieso niet aan het aanvullen, en de paar vissen die ik nog had wilde de winkel voor me huisvesten toen ik vorige week het probleem ontdekte. Nadeel is wel dat alle planten en bodem weg zijn nu, dat gaat wat geld kosten dus.

Ik had veel planten, en ben daar even op uitgekeken. Nu aan het verdiepen in cichliden, en dan in een bak met stenen, hout en een paar stevige/eenvoudige planten. Is allemaal nieuw voor me, dus nog weekje inlezen.
Wij zijn aan het rondkijken voor een nieuwe woning en het “migreren” van mijn aquarium lijkt me het meest vervelende klusje van een eventuele verhuizing. Hoewel, ik probeer het een beetje richting een nieuwe aquarium te sturen en dan simpelweg later mijn huidige vissen overzetten.

• Pimmetje651
Pimmetje651 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:24:
[...]

Heb een Fluval 307 besteld, een kijken wat is het . Alles wat ik lees moet deze lekker stil zijn enz.
Nu de bodem nog 😅

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:43
Pimmetje651 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:38:
[...]

Heb een Fluval 307 besteld, een kijken wat is het . Alles wat ik lees moet deze lekker stil zijn enz.
Nu de bodem nog 😅
Daar kan toch ook geen heater in? Los daarvan: Prima keuze, ik ben zelf erg fan van Fluval en snap niet waarom dat merk hier niet groter is.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Pimmetje651
Aziraphale schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:54:
[...]

Daar kan toch ook geen heater in? Los daarvan: Prima keuze, ik ben zelf erg fan van Fluval en snap niet waarom dat merk hier niet groter is.
Klopt helemaal, daarom ga ik denk ik of een inline heater zoeken, of toch iets bijleggen en voor een Oase oplossing.
Was ook al op èèn van Superfish gekomen, maar wat ik ervan terug kon lezen/vinden ja dat die vaak als "luidruchtig" gezien werd.

• Pimmetje651
Anastanax schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:21:
[...]

Beide links gaan naar de 0,3 - 0,9 mm doorsnede.
Corydoras hebben in elk geval zand nodig.
Ik zie in de beschrijvingen dat beide door jou overwogen types veilig zijn voor "armoured catfish" aka harnasmeervallen. Ze zeggen niks over pantsermeervallen (corydoras), maar aangezien het afgerond zand/grind is, zou dat in orde moeten zijn.
Ik zou voor de fijnere gaan voor de zekerheid, maar planten zullen wellicht beter wortelen in de grovere.
Zal het een idee zijn om de verschillende afmetingen te mixen ? Dus 0,3-0,9 mm met 1,6 - 2 mm

• Anastanax
Pimmetje651 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:59:
[...]

Zal het een idee zijn om de verschillende afmetingen te mixen ? Dus 0,3-0,9 mm met 1,6 - 2 mm
Geen idee, heb daar nog nooit van gehoord.
Daarom vermoed ik dat het geen voordelen heeft.

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

[...]

ik zou het grovere zand onderop doen, beter voor wortelen planten idd en het fijnere zand eroverheen voor je cory's
wat ik zelf heb gedaan: fijn grind op de bodem en daar zand overheen, planten wortelen beter in grind, ook al zakt het zand ook wel in het grind hoor, maar dat werkt anders ook prima en daar gewoon fijn zand overheen

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
[...]

Is niet het beste idee ooit helaas. Het zand met de kleinere diameter heeft een hoger soortelijk gewicht (want minder lucht tussen de korrels) en zakt langzaam naar beneden. Dus uiteindelijk eindig je met het grove zand bovenop het fijnere zand.

Een goede test om te bepalen of het zand echt veilig is voor corydora's is door een beetje tussen je polsen te doen en dan de polsen over elkaar heen en weer bewegen. Als dat pijn doet (of als er zelfs wondjes ontstaan) dan is het zand niet geschikt.

Goed zand voor cory's is filterzand van Wildkamp:
https://www.wildkamp.nl/p...0-mm-zak-a-25-kg/15584653

En gecoat zand van Hornbach:
https://www.hornbach.nl/p/aquariumzand-zwart-5-kg/7166119/

Veel zand claimt afgeronde korrels te hebben (maar vaak kun je dat met een scherp korreltje zand nemen). Sowieso is 0.3 .. 0.9 mm een erg groot verloop (factor 3 tussen grootste en kleinste korrel). Bij het hierboven genoemde zand is de korrel 0.4 .. 0.8 mm (een factor 2 tussen grootste en kleinste korrel en dus uniformer).

[ Voor 79% gewijzigd door HuismAndré op 11-02-2026 10:42 ]

• Bockelaar
  • Laatst online: 11-02 20:56
wij hebben dat zand van Wildkamp en onze cory's doen het er al jaren prima op

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Pimmetje651
HuismAndré schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:34:
[...]

Is niet het beste idee ooit helaas. Het zand met de kleinere diameter heeft een hoger soortelijk gewicht (want minder lucht tussen de korrels) en zakt langzaam naar beneden. Dus uiteindelijk eindig je met het grove zand bovenop het fijnere zand.

Een goede test om te bepalen of het zand echt veilig is voor corydora's is door een beetje tussen je polsen te doen en dan de polsen over elkaar heen en weer bewegen. Als dat pijn doet (of als er zelfs wondjes ontstaan) dan is het zand niet geschikt.

Goed zand voor cory's is filterzand van Wildkamp:
https://www.wildkamp.nl/p...0-mm-zak-a-25-kg/15584653

En gecoat zand van Hornbach:
https://www.hornbach.nl/p/aquariumzand-zwart-5-kg/7166119/

Veel zand claimt afgeronde korrels te hebben (maar vaak kun je dat met een scherp korreltje zand nemen). Sowieso is 0.3 .. 0.9 mm een erg groot verloop (factor 3 tussen grootste en kleinste korrel). Bij het hierboven genoemde zand is de korrel 0.4 .. 0.8 mm (een factor 2 tussen grootste en kleinste korrel en dus uniformer).
Ben dat filterzand van Wildkamp vaker tegen gekomen idd, naar wil eigenlijk een zwarte bodem

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Pimmetje651 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:54:
[...]

Ben dat filterzand van Wildkamp vaker tegen gekomen idd, naar wil eigenlijk een zwarte bodem
Hornbach heeft zwart filterzand.

• Pimmetje651
dragon2 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:07:
[...]

Hornbach heeft zwart filterzand.
Ben op de site aan het zoeken, en kom alleen dit filterzand tegen. Is misschien iets wat alleen op locatie is ?

• JME

JME

zeg maar Jamie

Zie de link van André vlak hierboven voor het zwarte filterzand bij Hornbach. Tientje per 5kg dus ruim 3x zo duur als Wildkamp. Maar wel zwart!

• Pimmetje651
JME schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:36:
Zie de link van André vlak hierboven voor het zwarte filterzand bij Hornbach. Tientje per 5kg dus ruim 3x zo duur als Wildkamp. Maar wel zwart!
Aha, ok heb het gezien in de winkel maar het zand van Amtra is "zwarter" zo lijkt het , en dan minimaal duurder.
Net het testje gedaan zoals @HuismAndré gedaan, en heb er geen wondjes of dergelijk aan overhgehouden maar echt heel lekker voelt het niet ... misschien toch het zeker voor het onzekere nemen en het zand van de Hornbach kiezen

• mikkelnl
Zo, gloednieuw aquarium net opgehaald (de vervanger voor mijn kapotte, zie eerdere posts) ;)

Volgende opgave: kiezen wat te doen. Ik neig naar minder planten: grote stenen en stukken hout en daar tussen paar mooie planten klemmen/plakken. En dan de hoofdvraag: gezelgschapsbak (had ik, maar wil iets nieuws, of paar cichliden die met planten om kunnen gaan (zuid amerika kom je dan uit dacht ik), of - en dat is discutabel - discussen.

Discusvissen in een 240 liter is nogal een discussie merk ik. Ik dacht dat het niet kan, tot ik her en der lees en hoor (bij een lokale kweker) dat het wel zou kunnen: ca. 5 stuks. Maar, dan 2x per week 50% waterwissel. De ander zegt: 5 vissen en 1x per week 30% waterwissel. Weer een ander zegt: 4-5 keer per dag voeren. De volgende: 2x per dag voeren is prima.

Als ik het goed begrijp is de discus makkelijker als hij in NL gekweekt is enz, dan is de pH alvast gewend enz.

Maar goed, pas als ik de vissoort gekozen heb, dan kan ik de planten en inrichten er op afstemmen. Dus moet nog ff goed over nadenken...

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:25
Wat is hier de mening over nacht / maanverlichting eigenlijk? Je leest er weinig over.

Omdat we max 8/9u per dag het licht aan willen laten vanwege algengroei, missen we dus een groot deel van de tijd het zien van de bak. Om toch nog iets te zien is nachtverlichting wel aardig. Hieronder met een Philips Hue stripje 'nagemaakt' om met de kleuren en intensiteit te kunnen spelen, maar het is best wel aardig.

Hoe pakken jullie het aan om de niet-verlichte tijd de bak toch te laten zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Xy19P1hFM_xSNmfiafUKUy4KPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2DhGztx347cprCZRuxYXcVF4.jpg?f=fotoalbum_large

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

• de Peer

de Peer

under peer review

Reaper.JA2 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:24:
Wat is hier de mening over nacht / maanverlichting eigenlijk? Je leest er weinig over.

Omdat we max 8/9u per dag het licht aan willen laten vanwege algengroei, missen we dus een groot deel van de tijd het zien van de bak. Om toch nog iets te zien is nachtverlichting wel aardig. Hieronder met een Philips Hue stripje 'nagemaakt' om met de kleuren en intensiteit te kunnen spelen, maar het is best wel aardig.

Hoe pakken jullie het aan om de niet-verlichte tijd de bak toch te laten zien?

[Afbeelding]
Hier ook maanverlichting idd van 22 tot 23u ofzo.

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:25
de Peer schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:30:
[...]

Hier ook maanverlichting idd van 22 tot 23u ofzo.
En s'ochtends? Als je om 22u stopt met reguliere verlichting gaat het waarschijnlijk tegen 12/13/14u aan en heb je tot dan alsnog geen verlichting (?).

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

• Pimmetje651
He hè de bak is eindelijk binnen 😉 en inmiddels ook een Fluval 207 en een 307 ..(307 was een Amazon return deal, en net zo "duur" als de 207). Maar als ik goed kijk is dan de 307 niet een beetje ruig/groot voor een 125L aquarium?
Ohhh ja en die achterwand plakken met posterfix ..is niet mijn favoriete bezigheid....😬

• de Peer

de Peer

under peer review

Reaper.JA2 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:04:
[...]

En s'ochtends? Als je om 22u stopt met reguliere verlichting gaat het waarschijnlijk tegen 12/13/14u aan en heb je tot dan alsnog geen verlichting (?).
Ja van 12 tot 22 bij mij inderdaad. In de ochtend heb ik geen extra verlichting. dan is hij gewoon donker. Het is niet anders.

• JME

JME

zeg maar Jamie

‘s Ochtends donker, om 12:30 begint het morgenrood en vanaf 13:00 is het dag. Dat duurt tot 20:30 waarna langzaam de zonsondergang inzet en om 22:30 is het uit met de pret. 10 uur licht dus waarvan 7:30 volle bak (wat hier nog steeds maar zo’n 30% is van wat de lamp eigenlijk zou kunnen leveren).

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
de Peer schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:01:
[...]

Ja van 12 tot 22 bij mij inderdaad. In de ochtend heb ik geen extra verlichting. dan is hij gewoon donker. Het is niet anders.
Dimmercurve geen optie? Immers licht op 5% is meer dan genoeg om in de bak te kijken maar draagt amper bij aan het totaal qua fotosynthese.

• de Peer

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:32:
[...]

Dimmercurve geen optie? Immers licht op 5% is meer dan genoeg om in de bak te kijken maar draagt amper bij aan het totaal qua fotosynthese.
Ja dat is eigenlijk wel een aardig idee!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Heb wel eens gelezen dat “maanlicht” of andere minimale verlichting de kans op algen zou vergroten. Achterliggend idee is dat de planten er niks meer mee kunnen, maar algen nog wel. Geen idee of dat waar is. Ervaringen?

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 07:18:
Heb wel eens gelezen dat “maanlicht” of andere minimale verlichting de kans op algen zou vergroten. Achterliggend idee is dat de planten er niks meer mee kunnen, maar algen nog wel. Geen idee of dat waar is. Ervaringen?
Nee dat is niet waar. Er zijn heel veel van dat soort fabeltjes in de aquariumwereld.

Ik heb in ieder geval al 10-15 jaar maanverlichting en mijn bak is bijna altijd algenvrij.

• JME

JME

zeg maar Jamie

@de Peer dat hoopte ik al :)
Pagina: 1 ... 47 48 Laatste