Bijna waar?Reaper.JA2 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:45:
[...]
Kun je de PH-controller waardes ook naar HA gooien? Dan ben je er bijna?
Postje hiervoor zegt het ook al, maar ik weet dat zeker hiermee geldt dat je krijgt wat je erin steekt. Ik verwacht dus ook geen verpletterende bak te krijgen met een cheapo boodschappenlijstjeElve1984 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:53:
[...]
Let wel op dat "low-budget" instappen bij een zeeaquarium vaak net niet is. Je loopt dan meestal tegen issues aan. Voor zeeaquarium is de verlichting wel een belangrijk ding, beetje afhankelijk van de soorten koralen die je wil gaan houden. Spectrum is belangrijk maar ook het aantal Lumen. Sommige koraal soorten hebben meer licht nodig dan anderen.
Volgens mij kan het nog net (en anders een minimaal tikje verder open zetten). Wellicht dat je het bij kunt houden in een duty cycle grafiekje?JME schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:20:
Oeh, HA-plaatjes!!![]()
Hieronder die van mij, ook van drie dagen. Ik twijfel al langer of ik mijn naaldventiel niet teveel knijp, maar als ik zie hoe vol het wateroppervlak met drijvende bellen ligt tijdens een run, dan denk ik niet dat nog meer CO2 snel genoeg zou oplossen. Bovendien heeft een lagere CO2 toevoer ook minder kans op overdosering. Maar ik laat me graag adviseren en bij voldoende argumenten sta ik zelfs open voor corrigeren!![]()
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/QKgGddlgC6Om4HLvimBSU9WX.png?f=user_large)
YAML:
Aangestuurd door:1
2
3
4
5
6
7
8
9
| type: statistics-graph title: CO₂ Klep Duty Cycle per dag entities: - entity: sensor.co2_klep_duty_cycle_r days_to_show: 14 chart_type: bar stat_types: - mean period: day |
YAML:
Gebruik het zelf nog maar net.
1
2
3
4
5
6
7
8
| - platform: history_stats name: "CO2 Klep Duty Cycle" unique_id: "co2_klep_duty_cycle" entity_id: binary_sensor.co2_klep state: "on" type: ratio start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}" end: "{{ now() }}" |
[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 20-02-2026 17:04 ]
André Huisman (www.new-line.nl)
Ik heb naast de on/off indicator al een “aantal uren per dag” tellertje. Die staat rond de 15 uur per dag, maar fluctueert best wat vanwege de lange runs. Zou kunnen dat de Milwaukee controller met een vrij ruime hysteresis werkt, geen idee.
Ik heb bij die van mij (merkloze Chinees) vandaag de hysterese van 0.05 (waar hij al sinds jaar en dag op stond) aangepast naar 0.07 vanwege onderstaand gedrag:JME schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:25:
Ik heb naast de on/off indicator al een “aantal uren per dag” tellertje. Die staat rond de 15 uur per dag, maar fluctueert best wat vanwege de lange runs. Zou kunnen dat de Milwaukee controller met een vrij ruime hysteresis werkt, geen idee.
/f/image/pC0CHbDQeyzVKjr5bviGE6iq.png?f=fotoalbum_large)
Aan de laatste 3 kun je zien dat het geholpen heeft. Geen idee wat dit vreemde gedrag veroorzaakt heeft (is iets dat ik zonder monitoring waarschijnlijk nooit gemerkt zou hebben).
Ben me ook aan het orrienteren op CO2 toevoegen, en er zijn een aantal mogelijkheden, zo zit ik nu te denken aan een DIY oplossing met Citroenzuur en Bicarbonaat, iemand hier ervaring mee ?Anastanax schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:07:
Mijn aquarium heeft een CO2 systeem, en ik voeg plantenvoeding (met o.a. ijzer) toe.
De planten groeien in elk geval merkbaar beter met CO2.
Ik heb even een periode gehad zonder CO2 (ik had initieel maar 1 fles, en had die daarenboven niet onmiddelijk laten hervullen), en dan was de platengroei minder, en sommige planten zouden het volgens mij zelfs niet overleven op langere termijn.
Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice
Laagdrempelig en goedkoop om er zo mee te beginnen qua vaste kosten. Wel duur in gebruik (Variabele kosten). Voor de lange termijn is CO2-fles + ph-elektrode het meest kostenefficient, maar dan moet je wel zeker weten dat je er 5-10 jaar gebruik van gaat maken.Pimmetje651 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:10:
[...]
Ben me ook aan het orrienteren op CO2 toevoegen, en er zijn een aantal mogelijkheden, zo zit ik nu te denken aan een DIY oplossing met Citroenzuur en Bicarbonaat, iemand hier ervaring mee ?
Agh ik kan via via voor weinig aan grondstoffen komen dus die kosten bijna niks .de Peer schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:27:
[...]
Laagdrempelig en goedkoop om er zo mee te beginnen qua vaste kosten. Wel duur in gebruik (Variabele kosten). Voor de lange termijn is CO2-fles + ph-elektrode het meest kostenefficient, maar dan moet je wel zeker weten dat je er 5-10 jaar gebruik van gaat maken.
Aangezien het nu over CO2 en Home assistent gaat, heeft iemand ervaring met een aquarium PH Elektrode die te integreren is in Home assistent. Om aan de hand van die waarde een slimme stekker met het magneet ventiel te aansturen.
Kan, maar dan ga je feitelijk een pH controller nabouwen. Als je HA uitvalt dan gaan of je planten of je vissen eraan. Zelf denk ik best of both worlds te hebben met een standalone pH controller en via HA een failsafe op de slimme stekker onder het magneetventiel. Keuze natuurlijk.
Ik zou dan eerder kiezen voor een ESPHome (of Arduino) oplossing die én de CO2 meet én de daadwerkelijke klep open en dicht doet (zodat het ook werkt als je Wifi een keer op z'n gat ligt). EN dan ook gelijk maar een thermometer functie erbij die de heater aan en uit doet (waarbij je de thermostaat van de daadwerkelijke heater 2 graden hoger zet voor het geval je eigen oplossing een keer een vastloper heeft).Elve1984 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:51:
Aangezien het nu over CO2 en Home assistent gaat, heeft iemand ervaring met een aquarium PH Elektrode die te integreren is in Home assistent. Om aan de hand van die waarde een slimme stekker met het magneet ventiel te aansturen.
Oftewel: Rapportage naar Home Assistant is dikke prima maar het daadwerkelijke regelen zou ik toch vooral lokaal willen houden.
Ik zie je reactie op mijn post nu pasHuismAndré schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:26:
[...]
En toch is het ook bij een pH gestuurd CO2 systeem aan te raden een punt te zoeken waarbij er voldoende snel CO2 wordt toegevoegd maar niet extreem snel. Een handige manier om dat te kunnen bepalen is door een slim stopcontactje te gebruiken bij de klep (mits deze op 230V werkt). Je kunt dan aan de verhouding 'aanwezig/afwezig' zien of je niet te 'snel' CO2 toevoegt (want in dat geval staat de klep maar korte tijd open). Je wilt ook niet dat de klep te lang open staat (want dan kun je een zonnige dag o.i.d. wellicht niet meer opvangen qua CO2 opname door de planten). Ergens tussen de 20%-50% aantijd (aka duty cycle) is prima. Het verbruik meten van de CO2 klep is helaas meestal geen optie. Zo'n klep neemt 2-3W en vaak is dat lager dan de registratie van zo'n slim stopcontactje aankan.
Waarom is dit aan te raden? Ten eerste omdat de schommelingen dan wat minder zijn maar meest belangrijk: Als de CO2 installatie defect raakt waarbij de klep continu open staat dan is de kans dat de dieren het overleven een stuk hoger bij een systeem dat niet overdreven snel CO2 toevoegt (immers een verhoging van 20 naar 50ppm zullen ze wellicht voldoende lang overleven voordat je het opmerkt terwijl een verhoging van 20 naar 100ppm waarschijnlijk zal zorgen voor een hogere sterfte onder je vissen.
Want... Alles gaat stuk. Altijd! De vraag is alleen wanneer. Dus is het altijd goed om bij alles wat je doet rekening te houden met 'what if'.
PS: Er wordt vaak gezegd "'s nachts hoef je geen CO2 toe te voegen". Nou... Als ik kijk naar het gedrag van _mijn_ CO2 klep dan zie ik die 's nachts minder lang openstaan dan overdag maar de verschillen zijn niet wereldschokkend (een factor 2 verschil of zo). Komt waarschijnlijk omdat ik relatief weinig vis heb, veel stroming in de bak heb en een redelijke rimpel aan het wateroppervlak (dus redelijk veel gasuitwisseling).
Quizvraag. Kun je in de CO2 klep 'grafiek' hieronder ook zien wanneer de waterwissel is geweest?
[Afbeelding]
Maar daar heb je een punt, de sturing kan inderdaad kapot. En nu is dit in combinatie met mijn ph controler maar op mijn andere bak heb ik alleen een timer op mijn magneetventiel. Kan natuurlijk het ventiel ook kapot.
Van de andere kant, ik heb op beide flessen het aantal bubbels niet heel hoog staan, op de 680liter bak wel hoger dan de 300litrr bak. Maar mocht ie altijd open staan door een fout, dan denk ik niet dat het schadelijk is omdat de hoeveelheid co2 nog te doen is.
Maar zou zijn er wel meer dingen waar ik over twijfel. Ik heb mijn hele aquarium op een slimme stekker zitten om het verbruik te meten (5kw per dag.....) en stel die stekker gaat kapot. In de basis moet hij stroom blijven leveren. En ik kan ook instellen (shelly) dat die bij offline gaan of reset, altijd de status 'aan' krijgt. Maar ja... het zou maar eens fout gaan...
Kan ik hier iemand blij maken met mijn oude bak? 120b,60h,40d, alleen het stabilisatie glazen plaatje wat bovenin zit moet je even lijmen. Hij is twee jaar 'oud' en staat mij nu in de weg :)
Om het CO2 toevoegen wat toegankelijker te maken, heb ik gelezen over de Bio CO2 optie van Dennerle (deze). Na wat reviews gelezen te hebben lijkt het vrij straightforward, zonder instellingen én niet gek geprijsd (€5 navulling voor ~40 dagen).
Is er hier iemand die het al geprobeerd heeft? Het klinkt wel aanlokkelijk eerlijk gezegd om op deze manier klein te beginnen.
Is er hier iemand die het al geprobeerd heeft? Het klinkt wel aanlokkelijk eerlijk gezegd om op deze manier klein te beginnen.
"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards
Ik heb vroeger een hele tijd gewerkt met Bio CO2, maar dan gewoon colaflessen, suiker & gist. Zoiets als dit https://www.aquascaping-blog.com/562/bio-co2-aquarium/Reaper.JA2 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:31:
Om het CO2 toevoegen wat toegankelijker te maken, heb ik gelezen over de Bio CO2 optie van Dennerle (deze). Na wat reviews gelezen te hebben lijkt het vrij straightforward, zonder instellingen én niet gek geprijsd (€5 navulling voor ~40 dagen).
Dan kan je met een paar euro een systeem hebben draaien & testen.
Hoe was het resultaat voor jou? En heb je een vergelijking van bio-co2 vs fles-co2?belly89 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:48:
[...]
Ik heb vroeger een hele tijd gewerkt met Bio CO2, maar dan gewoon colaflessen, suiker & gist. Zoiets als dit https://www.aquascaping-blog.com/562/bio-co2-aquarium/
Dan kan je met een paar euro een systeem hebben draaien & testen.
Toverwoord voor een mooie bak is stabiliteit. Dan zou ik nog eerder voor low-tech zonder CO2 dan voor bio-CO2 gaan. Maar ieder z’n hobby natuurlijk, ik oordeel niet hoor!
Helemaal mee eens. Ik heb CO2 gehad en ben er weer mee gestopt. Je moet het goed in de gaten houden, want anders krijg je gegarandeerd onbalans en ellende. Nu een low-maintenance Amazone bak en die draait probleemloos.JME schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:53:
Toverwoord voor een mooie bak is stabiliteit. Dan zou ik nog eerder voor low-tech zonder CO2 dan voor bio-CO2 gaan. Maar ieder z’n hobby natuurlijk, ik oordeel niet hoor!
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Heb hier een JBL Flora Advanced Bio CO2 set in een SuperFish Home 85.
Dit geeft echt heel erg weinig CO2 af. Als je wilt kan ik een filmpje maken van de hoeveelheid CO2 bubbels.
Ik heb ook een CO2 indicator vloeistof. Die moet groen worden bij voldoende CO2. Maar bij mij blijft het blauw en heb het nog nooit groen gezien. Zit nu zelf te denken aan een CO2 cylinder met regelaar erop.
Dit geeft echt heel erg weinig CO2 af. Als je wilt kan ik een filmpje maken van de hoeveelheid CO2 bubbels.
Ik heb ook een CO2 indicator vloeistof. Die moet groen worden bij voldoende CO2. Maar bij mij blijft het blauw en heb het nog nooit groen gezien. Zit nu zelf te denken aan een CO2 cylinder met regelaar erop.
Ik heb er vroeger ook mee geklooid, toen had ik daar nog tijd voor. Zou het nu nooit meer doen. Te veel gesmeer, vieze gist/alcohol lucht en vooral te veel gedoe. En niet stabiel, vooral rond de wisseling van fles.Reaper.JA2 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:31:
Verkeerde bezuiniging. Terwijl het (uitgedrukt per kg co2) nog duurder is ook
Zie / lees ook een variant met (hier)Citroenzuur en Bicarbonaat , als je hier beetje over doorzoekt en leest zijn er toch best aantal die hiermee werken..de Peer schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:05:
[...]
Ik heb er vroeger ook mee geklooid, toen had ik daar nog tijd voor. Zou het nu nooit meer doen. Te veel gesmeer, vieze gist/alcohol lucht en vooral te veel gedoe. En niet stabiel, vooral rond de wisseling van fles.
Verkeerde bezuiniging. Terwijl het (uitgedrukt per kg co2) nog duurder is ook
Ja dat is ook een ander verhaal. Dat is chemisch. Dit in tegenstelling tot gist. Levend organisme, stank, en temperatuurgevoelig procesPimmetje651 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:45:
[...]
Zie / lees ook een variant met (hier)Citroenzuur en Bicarbonaat , als je hier beetje over doorzoekt en leest zijn er toch best aantal die hiermee werken..
Ja opzich wel goed. Ik had 2 flessen die ik iets liet overlappen waardoor er altijd productie was. Ik was nog jong en had veel tijd. Werkte met een omgekeerd bakje waardoor er nooit teveel toegevoegd kon worden.Reaper.JA2 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:47:
[...]
Hoe was het resultaat voor jou? En heb je een vergelijking van bio-co2 vs fles-co2?
Daarna wel overgestapt naar flessen met ph meter. Toen de bak groter werd ook maar direct voor een 10kg fles waardoor ik maar 1x per 5/6 maanden de fles moest vervangen.
Inmiddels al paar jaar geen co2 meer, heb mijn licht intensiteit verlaagd en mijn planten keuze hierop afgestemd.
Als je een redelijk kleine bak hebt (denk tot 120 liter), dan is het goed te doen. Heb je het geld liggen dan is een professionele opstelling wel makkelijker
Nou ronde 2 van de aanvulling is afgerond. Na de vorige maand de Cories en de Kerritetra's te hebben aangevuld heb ik nu de Otocinclussen bijgevuld (waren vorige keer op), ik ben weer terug bij de Pseudepiplatys Annulatus (man wat zijn ze nog klein
) en ze hadden de Afrikaanse waaiertjes op voorraad dus daar heb ik er ook 2 van bij, die van mij zijn veel te schuw dus hopelijk ga ik ze wat vaker zien nu.
Zag vandaag de Apistogramma Agassizii fire red in de winkel. Denk dat dat mijn laatste aanvulling gaat worden, mooi visje, contrasteert mooi met de groene bak en blauwe scholenvis. Maar eerst maar even kijken hoe de bende nu gaat. Lang geleden dat ik zoveel vis in de bak had, na jaren van opvang voor andermans vissen te zijn gewest voelt het toch wel lekker om nu weer zelf m'n vissen uit te zoeken.
Blijft toch mooi, schlep op de ruit.
/f/image/PztzdLZobVpIXBd8Rp6nRrI2.png?f=fotoalbum_large)
hoe minuscuul deze annulatusjes nog zijn
Ging er bijna een bij een Kerritetra naar binnen toen ik net voerde, OI da's niet de bedoeling! Gelukkig konden ze wegkomen.
Zag vandaag de Apistogramma Agassizii fire red in de winkel. Denk dat dat mijn laatste aanvulling gaat worden, mooi visje, contrasteert mooi met de groene bak en blauwe scholenvis. Maar eerst maar even kijken hoe de bende nu gaat. Lang geleden dat ik zoveel vis in de bak had, na jaren van opvang voor andermans vissen te zijn gewest voelt het toch wel lekker om nu weer zelf m'n vissen uit te zoeken.
Blijft toch mooi, schlep op de ruit.
/f/image/PztzdLZobVpIXBd8Rp6nRrI2.png?f=fotoalbum_large)
hoe minuscuul deze annulatusjes nog zijn
[ Voor 13% gewijzigd door SmurfLink op 25-02-2026 17:07 ]
I have stability. The ability to stab.
Inmiddels opgestart, en AI wat vragen gesteld. Samenvatting daarvan:robkrekel schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:24:
Beste tweakers,
Ik ben compleet nieuw in aquariumland. (heel verhaal)
Op zich gaat het nog prima met het bakje, maar ik kwam met AI in gesprek met wat vragen over mijn plantjes. En van het een komt het anderAquarium: 60 Liter Tetra-bak
1. Verlichting (Automatisering via Homey)
• Schema: Totaal 9,5 uur licht met een middagpauze.
o 07:30 – 11:00: AAN
o 11:00 – 14:00: UIT (Pauze voor CO2-herstel en tegen algen)
o 14:00 – 20:00: AAN
• Doel: Voorkomen dat planten verbleken en algen de overhand krijgen door een tekort aan CO2 tijdens de fotoperiode.
2. Beluchting & Filter
• Luchtbelletjes: UIT laten (alleen aanzetten bij nood/happen naar lucht).
• Oppervlakte: De filteruitloop (4 gaatjes) net onder het oppervlak laten rimpelen voor zuurstofopname zonder CO2-verlies.
• Filteronderhoud: Niet tegelijk met een grote waterverversing doen om bacteriën te sparen.
3. Plantenvoeding & CO2
• Flora Grow: Wekelijks toevoegen, maar start met een halve dosering zolang de planten nog aanpassen.
• Tetra CO2 Plus: Dagelijks een kleine hoeveelheid (ca. 1 ml) toevoegen wanneer het licht aangaat. Dit geeft de planten de nodige koolstofbouwstenen.
• Verzorging: Knip verslijmde bladeren weg zodat de energie naar nieuwe uitlopers gaat.
4. Visbezetting & Waterkwaliteit (10 Neons + 7 Kardinalen)
• Temperatuur: Stabiel op 23°C (de perfecte veilige middenweg voor beide soorten).
• Voeren: Zeer matig voeren (alles moet binnen 1 minuut op zijn).
• Waterverversing: De komende 2 weken elke week 25-30% verversen. Gebruik altijd Colombo Aqua Start in de emmer.
• Testen: Gebruik de 6-in-1 strips om de dag. Kleurt NO2 (Nitriet) roze? Direct 50% water verversen.
5. Onderhoud
• Gebruik de mulmzuiger bij elke waterwissel om poep en voerresten uit de bodem te halen. Dit ontlast je filter enorm bij deze volle bezetting.
Nu twee weken ingedraaid, en een week 10 neons er in dus 3 weken verder. Gister heeft mijn vriendin nog ergens 7 kardinaal tetra's ('het zijn echt neons hoor') gekregen, dus zit nu op 17 totaal. Kan net.
Maar goed, klopt bovenstaande een beetje?
7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
het klopt wel aardig en geeft in ieder geval goede handvatten om goed op te kunnen starten.robkrekel schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:53:
[...]
Inmiddels opgestart, en AI wat vragen gesteld. Samenvatting daarvan:
[...]
Op zich gaat het nog prima met het bakje, maar ik kwam met AI in gesprek met wat vragen over mijn plantjes. En van het een komt het ander![]()
Nu twee weken ingedraaid, en een week 10 neons er in dus 3 weken verder. Gister heeft mijn vriendin nog ergens 7 kardinaal tetra's ('het zijn echt neons hoor') gekregen, dus zit nu op 17 totaal. Kan net.
Deze klopt niet helemaal. In jouw geval gaat het andersom zijn denk ik. die rimpeling zorgt juist voor opname van CO2 (van de lucht naar jouw aquariumwater). Dus hoe meer rimpeling, hoe meer co2 in je water.Oppervlakte: De filteruitloop (4 gaatjes) net onder het oppervlak laten rimpelen voor zuurstofopname zonder CO2-verlies.
Overdag dan, 's nachts is het inderdaad andersom.
tsja. Vloeibare CO2 bestaat niet (in de context van het aquarium). Dus dit is een marketingpraatje.Tetra CO2 Plus: Dagelijks een kleine hoeveelheid (ca. 1 ml) toevoegen wanneer het licht aangaat. Dit geeft de planten de nodige koolstofbouwstenen.
Of en wat het dan wel doet, is de vraag. Meestal is het een biocide, dus een middeltje (gif) dat algen doodt, waardoor je planten net iets beter groeien.
Rimpeling op het oppervlak van het water zorgt voor (betere/meer) uitwisseling met de lucht erboven.
Dit wil zeggen dat de concentratie aan gassen in je water sneller naar de concentratie van gassen in de lucht zal evolueren.
Dus bij veel CO2 zal je CO2 verliezen aan de lucht, bij weinig CO2 zal er CO2 opgenomen worden.
Zelfde verhaal voor zuurstof.
Aangezien je dergelijke uitwisseling wel nodig hebt, is het een quasi must.
Wat je zou willen vermijden (als je CO2 toevoegt) is dat deze uitwisseling al te snel gebeurd, voordat je CO2 opgenomen kan worden door je planten.
Om die reden wordt afgeraden om, als je CO2 toevoegt via de filteruitlaat, om deze filteruitlaat boven het wateroppervlak in fijne straaltjes in je water te laten spuiten, aangezien je in deze fijne straaltjes zeer veel contact met de lucht hebt, je dus zeer snel een evenwicht van CO2 concentratie met de lucht zal bereiken, en dus in feite al je CO2 verloren gaat.
Dit wil zeggen dat de concentratie aan gassen in je water sneller naar de concentratie van gassen in de lucht zal evolueren.
Dus bij veel CO2 zal je CO2 verliezen aan de lucht, bij weinig CO2 zal er CO2 opgenomen worden.
Wat je zou willen vermijden (als je CO2 toevoegt) is dat deze uitwisseling al te snel gebeurd, voordat je CO2 opgenomen kan worden door je planten.
Om die reden wordt afgeraden om, als je CO2 toevoegt via de filteruitlaat, om deze filteruitlaat boven het wateroppervlak in fijne straaltjes in je water te laten spuiten, aangezien je in deze fijne straaltjes zeer veel contact met de lucht hebt, je dus zeer snel een evenwicht van CO2 concentratie met de lucht zal bereiken, en dus in feite al je CO2 verloren gaat.
precies, met de aanvulling dat de vraagsteller geen CO2 toevoegt, ondanks dat er druppeltjes een een tetramiddeltje toegevoegd worden, dit betreft geen CO2.Anastanax schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:17:
Rimpeling op het oppervlak van het water zorgt voor (betere/meer) uitwisseling met de lucht erboven.
Wat, na een week al vissen erin? Tenzij je een compleet ingedraaid filter uit een andere bak hebt getrokken (heb ik dat gemist?) is dat echt not done 😕robkrekel schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:53:
[...]
[...]
Op zich gaat het nog prima met het bakje, maar ik kwam met AI in gesprek met wat vragen over mijn plantjes. En van het een komt het ander![]()
Levensgevaarlijk voor je vissen. Wie heeft je dat aangeraden
En 10 neon's is al veel voor 60l. Kardinalen hebben een andere temperatuur nodig en zeker 80cm baklengte.
[ Voor 5% gewijzigd door dragon2 op 26-02-2026 10:57 ]
Van wat ik terugvind is Tetra CO2 Plus ook Glutaaraldehyde, net als EasyCarbo.
Dus geen echte CO2, maar door de planten als tussenstap te gebruiken voor het vormen van cellulose (normaal start die synthese bij CO2, over iets vergelijkbaar als glutaaraldehyde over suiker tot cellulose).
Dit is giftig voor algen, dus helpt op die manier algen te bestrijden.
In hogere doses ook schadelijk voor andere levensvormen.
Slakken en garnalen zouden er vrij gevoelig voor zijn, dus zeker niet overdoseren.
Dus geen echte CO2, maar door de planten als tussenstap te gebruiken voor het vormen van cellulose (normaal start die synthese bij CO2, over iets vergelijkbaar als glutaaraldehyde over suiker tot cellulose).
Dit is giftig voor algen, dus helpt op die manier algen te bestrijden.
In hogere doses ook schadelijk voor andere levensvormen.
Slakken en garnalen zouden er vrij gevoelig voor zijn, dus zeker niet overdoseren.
Echt ik kan hier kwaad om worden. Je bent een beginner, je zit in een aquariumdraadje, en je gaat je druk maken om plantjes en co2.robkrekel schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:53:
[...]
[...]
Terwijl je de basis en de basis kennis over vissen, je weet wel levende dieren, duidelijk mist.
Je bent nu op koers al je vissen te doden, door je eigen schuld. En als ze het overleven passen ze dus niet in 60 liter.
Basiskennis aquariumopstarten:
:strip_exif()/f/image/L1wyp2Jn43HyXBXXV7F1qJrd.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus je moet nu dagelijks meten (daar lees ik bij jou niks over 😕, en meten moet met vloeistof, NIET MET TESTSTRIPS), die grafiek uittekenen, en bij een nitrietpiek DIRECT dagelijks 50% water gaan verversen. Niet vantevoren, je filter moet zoveel mogelijk de kans krijgen op te starten, voor over mogelijk nu nog...
En op zoek naar een aquariaan met een draaiend filter waar je filtermateriaal (binnen een uur) van kan overnemen voor jouw filter, dat is het enige dat helpt de nitrietpiek in te dammen (geen flesjes gaan kopen).
De veiligste oplossing is al je vis eruit. Terug naar de winkel oid. Kardinalen moeten er sowieso uit uiteindelijk of over naar grotere bak, en een grotere bak is ook veel makkelijker voor een beginner.
Stoppen nu met co2 en dergelijke, en voorlopig kappen met AI totdat je weet wat je aan het doen bent. Dit is geen technisch verhaal, maar gaat over levende wezens. Je hebt nu een typisch beginners bakje met alle fouten die je kunt maken (klein bakje, niet opstarten, te veel vis, verkeerde vis), met wellicht dode vissen toto gevolg, en dat was allemaal nergens voor nodig want je had hier goed advies kunnen krijgen.
/rant over
Dan had je een maand terug ook moeten reageren met je commentaar. Ik heb 2 weken ingedraaid ( Zoals aangegeven Anastanax in "Het aquarium topic - Deel 9") en dat teststrips blijkbaar niet afdoende zijn heb ik niet gelezen na mijn vraagdragon2 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:11:
[...]
Echt ik kan hier kwaad om worden. Je bent een beginner, je zit in een aquariumdraadje, en je gaat je druk maken om plantjes en co2.
Terwijl je de basis en de basis kennis over vissen, je weet wel levende dieren, duidelijk mist.
Je bent nu op koers al je vissen te doden, door je eigen schuld. En als ze het overleven passen ze dus niet in 60 liter.
Basiskennis aquariumopstarten:
[Afbeelding]
Dus je moet nu dagelijks meten (daar lees ik bij jou niks over 😕, en meten moet met vloeistof, NIET MET TESTSTRIPS), die grafiek uittekenen, en bij een nitrietpiek DIRECT dagelijks 50% water gaan verversen. Niet vantevoren, je filter moet zoveel mogelijk de kans krijgen op te starten, voor over mogelijk nu nog...
En op zoek naar een aquariaan met een draaiend filter waar je filtermateriaal (binnen een uur) van kan overnemen voor jouw filter, dat is het enige dat helpt de nitrietpiek in te dammen (geen flesjes gaan kopen).
De veiligste oplossing is al je vis eruit. Terug naar de winkel oid. Kardinalen moeten er sowieso uit uiteindelijk of over naar grotere bak, en een grotere bak is ook veel makkelijker voor een beginner.
Stoppen nu met co2 en dergelijke, en voorlopig kappen met AI totdat je weet wat je aan het doen bent. Dit is geen technisch verhaal, maar gaat over levende wezens. Je hebt nu een typisch beginners bakje met alle fouten die je kunt maken (klein bakje, niet opstarten, te veel vis, verkeerde vis), met wellicht dode vissen toto gevolg, en dat was allemaal nergens voor nodig want je had hier goed advies kunnen krijgen.
/rant over
Ik probeer er alles aan te doen om niet helemaal alles verkeerd te doen en vraag (en vroeg!) hier dus om raad, waarna ik zo te kakken gezet wordt.. Nee, lekkere hulp ben je.
Ik zou een cursus opbouwende kritiek gaan volgen als ik jou was, en tot je die gedaan hebt niemand meer adviseren over wat dan ook.
7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
@robkrekel Wacht inderdaad nog even een aantal weken met visjes. Eigenlijk kun je alleen versneld visjes toevoegen al je een filter hebt dat "geënt" is met rotzooi uit een goed draaiend filter. Heb je dat niet gedaan dan zul je de hierboven genoemde cyclus af moeten wachten (dus een week of 4). Je kunt de cyclus een beetje op gang helpen door wat visvoer in het aquarium te doen of, als je het aandurft, een paar druppies ochtendurine. Alles om de bacteriën op gang te brengen. Voeg ook niet alle vissen in één keer toe maar doe soort voor soort (bij zo'n kleine bak zul je het wellicht bij 1 of 2 soorten houden; overweeg dan om extra veel waterwissels toe te passen nadat je de vis toegevoegd hebt en laat het filter die tijd zeker met rust tenzij de stroming duidelijk afneemt).
Betreffende schoonmaken filter. In het water zitten niet zo gek veel bacteriën (die zetten zich vooral vast aan oppervlakten en water is een oppervlak behalve aan het oppervlak). Belangrijk is om het filter niet te schoon te maken. Simpelweg het filterschuim een paar keer uitknijpen in water dat je uit het aquarium haalt tijdens de waterwissel is voldoende.
Betreffende gasuitwisseling. Hoe groter de rimpel op het oppervlak, hoe beter de uitwisseling van ALLE gassen tussen aquarium en omgevingslucht. Dus zuurstof, stikstof EN CO2. Er is geen sweet spot rimpel waarbij wel zuurstof wordt uitgewisseld maar geen CO2. Sowieso zou ik overwegen om de rimpel te minimaliseren en, als de vissen 's morgens niet blij zijn, 's nachts het zuurstofsteentje waar je over sprak aan te zetten. Dat zuurstofsteentje zorgt namelijk voor een stevige oppervlakterimpel en dát zorgt weer voor een goede uitwisseling van alle gassen. Een uurtje voordat het licht aangaat zet je het weer uit.
Betreffende schoonmaken filter. In het water zitten niet zo gek veel bacteriën (die zetten zich vooral vast aan oppervlakten en water is een oppervlak behalve aan het oppervlak). Belangrijk is om het filter niet te schoon te maken. Simpelweg het filterschuim een paar keer uitknijpen in water dat je uit het aquarium haalt tijdens de waterwissel is voldoende.
Betreffende gasuitwisseling. Hoe groter de rimpel op het oppervlak, hoe beter de uitwisseling van ALLE gassen tussen aquarium en omgevingslucht. Dus zuurstof, stikstof EN CO2. Er is geen sweet spot rimpel waarbij wel zuurstof wordt uitgewisseld maar geen CO2. Sowieso zou ik overwegen om de rimpel te minimaliseren en, als de vissen 's morgens niet blij zijn, 's nachts het zuurstofsteentje waar je over sprak aan te zetten. Dat zuurstofsteentje zorgt namelijk voor een stevige oppervlakterimpel en dát zorgt weer voor een goede uitwisseling van alle gassen. Een uurtje voordat het licht aangaat zet je het weer uit.
Naast vragen stellen (waarbij niemand verplicht is je van een antwoord te voorzien aangezien ze niet op je loonlijst staan) is het natuurlijk ook je eigen verantwoordelijkheid om je te verdiepen in de materie (bijvoorbeeld door het begin van dit topic door te lezen waarin het opstarten wel degelijk wordt uitgelegd).robkrekel schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:39:
[...]
Dan had je een maand terug ook moeten reageren met je commentaar. Ik heb 2 weken ingedraaid ( Zoals aangegeven Anastanax in "Het aquarium topic - Deel 9") en dat teststrips blijkbaar niet afdoende zijn heb ik niet gelezen na mijn vraag
Als je nu al visjes in het aquarium hebt, overweeg dan om minstens elke week de helft van het water te vervangen (gedurende zeker een week of 4-5 na de opstart van het aquarium). Hou je ook in qua schoonmaak (en snoei minimaal). Laat de ruiten maar lekker vies worden (mooi oppervlak voor bacteriën). Als na een week of 4-6 na de opstart de kringloop helemaal op gang is gekomen kun je alsnog alles mooi maken.
[ Voor 22% gewijzigd door HuismAndré op 26-02-2026 11:50 ]
Nogmaals, het gaat om levende dieren. Die jij nu in een levensgevaarlijke situatie hebt gebracht.robkrekel schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:39:
[...]
Dan had je een maand terug ook moeten reageren met je commentaar. Ik heb 2 weken ingedraaid ( Zoals aangegeven Anastanax in "Het aquarium topic - Deel 9") en dat teststrips blijkbaar niet afdoende zijn heb ik niet gelezen na mijn vraag
Ik probeer er alles aan te doen om niet helemaal alles verkeerd te doen en vraag (en vroeg!) hier dus om raad, waarna ik zo te kakken gezet wordt.. Nee, lekkere hulp ben je.
Ik zou een cursus opbouwende kritiek gaan volgen als ik jou was, en tot je die gedaan hebt niemand meer adviseren over wat dan ook.
Dat je hier toevallig geen direct antwoord hebt gekregen is zoals gewoonlijk niet voldoende en een zwaktebod, alle info staat al lang in dit draadje had je zelf kunnen opzoeken. Het is des tweakers dat wordt verwacht dat je dat ook doet. Dit is zulke basiskennis. Snap wel dat mensen daar niet (weer) op aanslaan als zoiets langskomt, ook dat is des tweakers. Deze info is ook niet nieuw ofzo, weten we al decennia, dus nogmaals wie heeft je in vredesnaam verteld dat 2 weken indraaien voldoende is, en dat kardinalen in 60cm kunnen. We hebben niet voor niks de LFS allemaal cursussen laten volgen, die zouden niet meer zulk slecht advies moeten geven. Als dat wel is gebeurd, klacht indienen.
Als je zelf via AI hebt lopen prutsen, klacht indienen bij jezelf. Want AI geeft slecht tot zelfs soms levensgevaarlijk advies over dieren (slecht advies over kippen tot egels, vanalles al voorbij zien komen).
En er vanalles bij trekken, co2 enzo, doe je toch echt zelf. Eerst lopen dan rennen. Want dit zijn levende wezens en jouw fouten worden al decennia lang gemaakt door beginners.
Maar nogmaals,
Ga het nu direct, vandaag, fixen, anders heb je kans op je hele visbestand dood. Nitriet is giftig. Je zit nu echt midden in de gevarenzone.
Klopt, niemand is verplicht tot antwoorden. Maar reageer dan ook niet als het kwaad blijkbaar al geschied is en ik alles weg zou moeten kiepen, want zo wordt het wel gesteld hierboven.HuismAndré schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:47:
[...]
Naast vragen stellen (waarbij niemand verplicht is je van een antwoord te voorzien aangezien ze niet op je loonlijst staan) is het natuurlijk ook je eigen verantwoordelijkheid om je te verdiepen in de materie (bijvoorbeeld door het begin van dit topic door te lezen waarin het opstarten wel degelijk wordt uitgelegd).
Als je nu al visjes in het aquarium hebt, overweeg dan om minstens elke week de helft van het water te vervangen (gedurende zeker een week of 4-5 na de opstart van het aquarium). Hou je ook in qua schoonmaak (en snoei minimaal). Laat de ruiten maar lekker vies worden (mooi oppervlak voor bacteriën). Als na een week of 4-6 na de opstart de kringloop helemaal op gang is gekomen kun je alsnog alles mooi maken.
Ik heb overigens de ts gelezen, en daar staat letterlijk in:
Maar dat is blijkbaar niet afdoende. Als beginner ben je snel geneigd om dat wel te doen als het er zo staat, zeker als je ze toch al hebt.In elke aquarium-speciaalzaak kun je testsetjes kopen, waarmee je eenvoudig je waterwaarden kunt meten. Voor een vlugge indicatie zijn 6 in 1 strips goed genoeg
Ik zal je tips volgen gaan, en heb gister al een liter of 4 vervangen, en moet het toevoegen wat plantenvoeding erbij gedaan.
Verder lijken de visjes het prima naar hun zin te hebben en eten ze ook direct als het aangeboden wordt. totaal geen teken dat het niet goed met ze gaat dus.
Nitriet is dermate giftig dat het ineens pats boem over en uit is met je (hele) visbestand.robkrekel schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:59:
[...]
Klopt, niemand is verplicht tot antwoorden. Maar reageer dan ook niet als het kwaad blijkbaar al geschied is en ik alles weg zou moeten kiepen, want zo wordt het wel gesteld hierboven.
Ik heb overigens de ts gelezen, en daar staat letterlijk in:
[...]
Maar dat is blijkbaar niet afdoende. Als beginner ben je snel geneigd om dat wel te doen als het er zo staat, zeker als je ze toch al hebt.
Ik zal je tips volgen gaan, en heb gister al een liter of 4 vervangen, en moet het toevoegen wat plantenvoeding erbij gedaan.
Verder lijken de visjes het prima naar hun zin te hebben en eten ze ook direct als het aangeboden wordt. totaal geen teken dat het niet goed met ze gaat dus.
Dus vissen er vandaag nog uit dan overleven ze het 100%. Dat is echt mijn advies. Zo niet, dagelijks meten, grafiek tekenen en er bovenop zitten.
En ingedraaid filtermateriaal gaan zoeken bij een aquariaan in de buurt. Uitknijpen van een vieze spons in je filter doet wonderen en kan net voldoende zijn je visbestand te redden.
Blijf verder helemaal van je filter af. Vooral NIET het advies van de fabrikant op volgen, dus niks gaan vervangen zeker niet het eerste half jaar. Ook niks uitspoelen. Tenzij je filter echt niet meer doorlopt, kom dan weer hier terug voor advies en zeg welk filter je hebt en wat erin zit.
Kappen met co2, en plantenvoeding nu. Echt.
En NIET VOEREN als je je vissen er toch in laat zitten. Je filter krijgt het alleen maar lastiger. Ze kunnen rustig een week zonder voer. En zeker beginners voeren vaak veel te veel. Gewoon niks in je water gooien nu.
@robkrekel Goed dat je de komende tijd extra water gaat verversen (gezien de hoeveelheid visjes is dat echt een must nu de kringloop nog niet volledig is opgestart). Plantjes helpen ook (want die kunnen via de korte kringloop (een gedeelte van) de uitwerpsels van je vissen afbreken). Controleer meerdere keren per dag hoe de visjes zich gedragen en hoe de kieuwen eruit zien (felle kleuren duiden op problemen).
Voor het bepalen of je te veel vis in je aquarium doet is er nog een handige tool: https://aqadvisor.com/AqAdvisor.php
Vul die tool wel altijd eerlijk in. Dus kies niet voor juvenile, geef een realistische capaciteit van je pomp (ca. 1/3 van de door de fabrikant opgegeven waarde), werk met de netto waterinhoud van je aquarium (dus glas, lucht en bodem niet meetellen bij de maatvoering)).
Persoonlijk zou ik overwegen die kardinaaltjes terug te brengen (die worden namelijk nog een aardig stukje groter dan een neon tetra zijn eigenlijk net te groot voor je aquarium en en gewoon een hele andere vis) en er, over een paar weken, wellicht nog een paar neon tetra's bij te halen (of een ander klein blijvend visje zoals corydoras habrosus). Een groepje van 10 tetra's is gewoon prima.
Voor het bepalen of je te veel vis in je aquarium doet is er nog een handige tool: https://aqadvisor.com/AqAdvisor.php
Vul die tool wel altijd eerlijk in. Dus kies niet voor juvenile, geef een realistische capaciteit van je pomp (ca. 1/3 van de door de fabrikant opgegeven waarde), werk met de netto waterinhoud van je aquarium (dus glas, lucht en bodem niet meetellen bij de maatvoering)).
Persoonlijk zou ik overwegen die kardinaaltjes terug te brengen (die worden namelijk nog een aardig stukje groter dan een neon tetra zijn eigenlijk net te groot voor je aquarium en en gewoon een hele andere vis) en er, over een paar weken, wellicht nog een paar neon tetra's bij te halen (of een ander klein blijvend visje zoals corydoras habrosus). Een groepje van 10 tetra's is gewoon prima.
Je doet alsof ik niks gedaan heb, dat is niet zo. Ik heb me wel geprobeerd in te lezen, zoals ik in mijn eerste post al zeg 'Ik heb begrepen eerst de inrichting van de bak. Maar als ik die kant op ga googlen kom ik weer zoveel verschillende dingen tegen....'dragon2 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:54:
[...]
Nogmaals, het gaat om levende dieren. Die jij nu in een levensgevaarlijke situatie hebt gebracht.
Dat je hier toevallig geen direct antwoord hebt gekregen is zoals gewoonlijk niet voldoende en een zwaktebod, alle info staat al lang in dit draadje had je zelf kunnen opzoeken. Het is des tweakers dat wordt verwacht dat je dat ook doet. Dit is zulke basiskennis. Snap wel dat mensen daar niet (weer) op aanslaan als zoiets langskomt, ook dat is des tweakers. Deze info is ook niet nieuw ofzo, weten we al decennia, dus nogmaals wie heeft je in vredesnaam verteld dat 2 weken indraaien voldoende is, en dat kardinalen in 60cm kunnen. We hebben niet voor niks de LFS allemaal cursussen laten volgen, die zouden niet meer zulk slecht advies moeten geven. Als dat wel is gebeurd, klacht indienen.
Als je zelf via AI hebt lopen prutsen, klacht indienen bij jezelf. Want AI geeft slecht tot zelfs soms levensgevaarlijk advies over dieren (slecht advies over kippen tot egels, vanalles al voorbij zien komen).
En er vanalles bij trekken, co2 enzo, doe je toch echt zelf. Eerst lopen dan rennen. Want dit zijn levende wezens en jouw fouten worden al decennia lang gemaakt door beginners.
Maar nogmaals,
Ga het nu direct, vandaag, fixen, anders heb je kans op je hele visbestand dood. Nitriet is giftig. Je zit nu echt midden in de gevarenzone.
Een cm per vis per liter water is het toch? Nou, daar zit ik nog wel onder.
Verder heb ik nog niks met het AI verhaal gedaan, alleen gegenereerd en hier nagevraagd of dat een beetje klopt, omdat ik weet dat er soms geen kloot van waar is wat er gegenereerd wordt. Dat zou je toch juist toe moeten juichen, dat ik niet alles van AI als waarheid aanneem.
Het hele CO2 verhaal komt omdat ik mijn plantjes nou nog niet geweldig zie worden, dus dan ga je eens googlen en kom je wat tegen. En ga je verder zoeken, en vraag je het ter bevestiging na.
Als ik iemand kon met een aquarium had ik dat wel gedaan, dat was al een reactie op mijn eerste post. Ik zal het voeren beperken. Vissen er uit zal niet gaan, dat ga ik onmogelijk voor maandag redden.dragon2 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:09:
[...]
Nitriet is dermate giftig dat het ineens pats boem over en uit is met je (hele) visbestand.
Dus vissen er vandaag nog uit dan overleven ze het 100%. Dat is echt mijn advies. Zo niet, dagelijks meten, grafiek tekenen en er bovenop zitten.
En ingedraaid filtermateriaal gaan zoeken bij een aquariaan in de buurt. Uitknijpen van een vieze spons in je filter doet wonderen en kan net voldoende zijn je visbestand te redden.
Blijf verder helemaal van je filter af. Vooral NIET het advies van de fabrikant op volgen, dus niks gaan vervangen zeker niet het eerste half jaar. Ook niks uitspoelen. Tenzij je filter echt niet meer doorlopt, kom dan weer hier terug voor advies en zeg welk filter je hebt en wat erin zit.
Kappen met co2, en plantenvoeding nu. Echt.
En NIET VOEREN als je je vissen er toch in laat zitten. Je filter krijgt het alleen maar lastiger. Ze kunnen rustig een week zonder voer. En zeker beginners voeren vaak veel te veel. Gewoon niks in je water gooien nu.
Welke No2 test raad je me aan?
Je hebt no2, no3 en po4 nodig, dus meestal koop je dan een compleet koffertje. Colombo, jbl, tetra voldoen allemaal. Wat je LFS maar heeft.robkrekel schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:26:
[...]
Je doet alsof ik niks gedaan heb, dat is niet zo. Ik heb me wel geprobeerd in te lezen, zoals ik in mijn eerste post al zeg 'Ik heb begrepen eerst de inrichting van de bak. Maar als ik die kant op ga googlen kom ik weer zoveel verschillende dingen tegen....'
Verder heb ik nog niks met het AI verhaal gedaan, alleen gegenereerd en hier nagevraagd of dat een beetje klopt, omdat ik weet dat er soms geen kloot van waar is wat er gegenereerd wordt. Dat zou je toch juist toe moeten juichen, dat ik niet alles van AI als waarheid aanneem.
Het hele CO2 verhaal komt omdat ik mijn plantjes nou nog niet geweldig zie worden, dus dan ga je eens googlen en kom je wat tegen. En ga je verder zoeken, en vraag je het ter bevestiging na.
[...]
Als ik iemand kon met een aquarium had ik dat wel gedaan, dat was al een reactie op mijn eerste post. Ik zal het voeren beperken. Vissen er uit zal niet gaan, dat ga ik onmogelijk voor maandag redden.
Ik zie ze niet zo snel met "morgen bezorgd", dus beter zelf gaan halen.
Zoiets dus:
https://www.bol.com/nl/nl...ocialshare_pdp_androidapp
PS die cm vis per liter is b***. Kan natuurlijk ook nooit kloppen als je er logisch over nadenkt. Gewicht per liter zou al logischer zijn dan 😅robkrekel schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:26:
[...]
Je doet alsof ik niks gedaan heb, dat is niet zo. Ik heb me wel geprobeerd in te lezen, zoals ik in mijn eerste post al zeg 'Ik heb begrepen eerst de inrichting van de bak. Maar als ik die kant op ga googlen kom ik weer zoveel verschillende dingen tegen....'
[...]
Als ik iemand kon met een aquarium had ik dat wel gedaan, dat was al een reactie op mijn eerste post. Ik zal het voeren beperken. Vissen er uit zal niet gaan, dat ga ik onmogelijk voor maandag redden.
Iig is voor een 60cm bakje 10 neon's en 6-8 Corydoras hadrosus OF koppel of 1m 2v Apistogramma borelli een goed bestand, passen in de bak en hebben alledrie dezelfde (lagere) temperatuur nodig.
Geen Cory + Apistogramma in dezelfde bak dat wordt ruzie.
60cm is gewoon een moeilijk maat, past amper wat in qua vis(soorten) en is lastiger stabiel te houden. Kardinalen moeten er dus sowieso uit. Een 80cm bak is een veel betere beginnersbak. Een meter of 1,2m is nog beter 😉
80 cm krijg ik er voorlopig niet in.dragon2 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:40:
[...]
PS die cm vis per liter is b***. Kan natuurlijk ook nooit kloppen als je er logisch over nadenkt. Gewicht per liter zou al logischer zijn dan 😅
Iig is voor een 60cm bakje 10 neon's en 6-8 Corydoras hadrosus OF koppel of 1m 2v Apistogramma borelli een goed bestand, passen in de bak en hebben alledrie dezelfde (lagere) temperatuur nodig.
Geen Cory + Apistogramma in dezelfde bak dat wordt ruzie.
60cm is gewoon een moeilijk maat, past amper wat in qua vis(soorten) en is lastiger stabiel te houden. Kardinalen moeten er dus sowieso uit. Een 80cm bak is een veel betere beginnersbak. Een meter of 1,2m is nog beter 😉
Ik moest ff googlen wat LFS betekend, en je komt eerst ergens anders op uit, maar ik rij zo wel even langs de intratuin die je suggestie op voorraad zou moeten hebben.
cm/l vs gewicht per liter snap ik natuurlijk ook. 1 vis van 20 cm zou namelijk volgende de cm/L moeten kunnen, maar dat gaan we natuurlijk niet doen.
Het is een richtlijn, maar richtlijnen (net als AI
Vissen moet ook nog qua gedrag en bakomstandigheden dwz inrichting, temperatuur, hardheid enz bij elkaar passen. Hier kun je passende visbestanden vinden:robkrekel schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:48:
[...]
80 cm krijg ik er voorlopig niet in.
Ik moest ff googlen wat LFS betekend, en je komt eerst ergens anders op uit, maar ik rij zo wel even langs de intratuin die je suggestie op voorraad zou moeten hebben.
cm/l vs gewicht per liter snap ik natuurlijk ook. 1 vis van 20 cm zou namelijk volgende de cm/L moeten kunnen, maar dat gaan we natuurlijk niet doen.
Het is een richtlijn, maar richtlijnen (net als AI) altijd letterlijk nemen is niet zo handig
https://aquaforum.nl/thre...er-bakmaat-herzien.92992/
In jouw geval zit je dus in de 60 cm en 22C hoek (ook een reden waarom kardinalen niet kunnen in jouw bak):
"Visbestanden 60 cm (vanaf 54 liter):
Zuid-Amerika:
10x Nannostomus marginatus
2x Apistogramma borelli
Zandbodem met veel structuur elementen, 22 graden
10x Hyphessobrycon amandae
6x Corydoras panda
Zandbodem, dichte randbeplanting, gedimd licht, 22 graden
10x Paracheirodon inessi
8x Corydoras habrosus
Zandbodem, dichte randbeplanting, gedimd licht, 22 graden
10x Axelrodia riesei
8x Corydoras pygmeus
Zandbodem, verticale bladeren, 22 graden
Azië:
3x Trichopsis pumila
15x Celestichthys margaritatus
5x Anatome helena
10x Caridina multidentata
Drijfplanten, 20 graden
2x Colisa chuna
10x boraras brigittae
3x Dario dario
5x Neritina zebra
Drijfplanten, structuurobjecten op de bodem, 20 graden
Afrika:
6x Lamprologus multifasciatus
Zandbodem bedekt met slakkenhuizen, 24 graden
12x Aplocheilichthys normani
3x Pseudepiplatys annulatus
Veel (drijf)planten, 20 graden
6x Hymenochirus boettgeri
Dicht beplant, 24 graden
Papua Nieuw Guinea:
-6x Tateurndina ocellicauda
Met veel schuilplaatsen laten ze zich vaker zien, holen zijn nodig voor voortplanting, 22 graden"
Echter, de concentratie is dusdanig laag dat het geen zoden aan de dijk zet.Anastanax schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:56:
Van wat ik terugvind is Tetra CO2 Plus ook Glutaaraldehyde, net als EasyCarbo.
Dus geen echte CO2, maar door de planten als tussenstap te gebruiken voor het vormen van cellulose
Dus deze argumentatie wordt puur gebruikt om het 'CO2' of bouwsteen te kunnen noemen, terwijl de dosering te laag is om daadwerkelijk iets bij te dragen.
Beetje vergelijkbaar met 'aardbeienfruitdrank' waar dan 0,2 gram aardbeien in zit.
Ik wil toch even reageren op bovenstaande 'discussie'.
Je kunt een aquarium zeker ook indraaien met vissen erin, dat hoeft niet visloos.
Je moet dan wel weten wat je doet, want je bacteriën zijn nog niet opgang. Dus met weinig vissen beginnen, weinig voeren, regelmatig waterverschonen en logischerwijs genoeg filter capaciteit hebben.
Ik draai mijn bakken altijd in met vis erin, want als je weet wat je doet kun je prima balans hebben zonder pieken die schadelijk zijn
Ik heb dit op mijn 350litrt, 70litrr en 700 liter bak gedaan en geen vis die is overleden. Wel meet ik dan 2x per week, weinig voer en enorm veel planten in de bak.
Je kunt dit als beginner niet zomaar doen, zeker omdat mensen moeten weten met welke vissen je kunt beginnen en mensen hebben nogal snel de neiging teveel te voeren, wat niet kan bij een indraaiende bak met vis erin
Je kunt een aquarium zeker ook indraaien met vissen erin, dat hoeft niet visloos.
Je moet dan wel weten wat je doet, want je bacteriën zijn nog niet opgang. Dus met weinig vissen beginnen, weinig voeren, regelmatig waterverschonen en logischerwijs genoeg filter capaciteit hebben.
Ik draai mijn bakken altijd in met vis erin, want als je weet wat je doet kun je prima balans hebben zonder pieken die schadelijk zijn
Ik heb dit op mijn 350litrt, 70litrr en 700 liter bak gedaan en geen vis die is overleden. Wel meet ik dan 2x per week, weinig voer en enorm veel planten in de bak.
Je kunt dit als beginner niet zomaar doen, zeker omdat mensen moeten weten met welke vissen je kunt beginnen en mensen hebben nogal snel de neiging teveel te voeren, wat niet kan bij een indraaiende bak met vis erin
Gister getest, en er bleken inderdaad wel wat waardes aan de hoge kant. Halve waterwissel gedaan, en toen werd het al puur beter. De komende dagen elke dag maar even kijken wat er gebeurd.
Qua waterwissel, kan ik kraanwater verwarmen met gekookt water uit de waterkoker? Als ik 8 liter koud met 1.5 liter gekookt meng, kom ik ongeveer op 23-24 graden uit (zie berekening), wat het water in de bak ook is. Uiteraard meng ik het wel goed voor het de bak in gaat, en voel ik ook of het niet te warm aanvoelt.
Berekening: ((8x12)+(1.5x90))/10= 23.85.
De grote dip in temperatuur was het moment van de waterwissel, de thermometer hing niet in het water op dat moment
Qua waterwissel, kan ik kraanwater verwarmen met gekookt water uit de waterkoker? Als ik 8 liter koud met 1.5 liter gekookt meng, kom ik ongeveer op 23-24 graden uit (zie berekening), wat het water in de bak ook is. Uiteraard meng ik het wel goed voor het de bak in gaat, en voel ik ook of het niet te warm aanvoelt.
Berekening: ((8x12)+(1.5x90))/10= 23.85.
De grote dip in temperatuur was het moment van de waterwissel, de thermometer hing niet in het water op dat moment
[ Voor 34% gewijzigd door robkrekel op 27-02-2026 12:07 ]
Ik wissel altijd een beetje op gevoel met water uit de keukenmengkraan. Wel liever iets te koud dan te warm. Daarna trekt via de thermostaat de bak wel weer bij. En de cory's zijn dol op een frisse beurt en geven dan elkaar graag ook een.. tsja..
Ik verwarm uit principe geen water met gas, behalve douchewater. Een waterkoker is bij kleine hoeveelheden veel goedkoper.JME schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:30:
Ik wissel altijd een beetje op gevoel met water uit de keukenmengkraan. Wel liever iets te koud dan te warm. Daarna trekt via de thermostaat de bak wel weer bij. En de cory's zijn dol op een frisse beurt en geven dan elkaar graag ook een.. tsja..
Maar een waterkoker doet iets met de kalkhuishouding van het water (vandaar ook de afzetting van ketelsteen in je waterkoker). Het heeft een stevige invloed op de KH (niet verkeerd) en een wat minder stevige invloed op de GH (gelukkig maar). Op zich klinkt dat best redelijk (maar check het nog wel even).robkrekel schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:51:
[...]
Ik verwarm uit principe geen water met gas, behalve douchewater. Een waterkoker is bij kleine hoeveelheden veel goedkoper.
[ Voor 9% gewijzigd door HuismAndré op 27-02-2026 13:55 ]
Los van de vraag of het nu uit principe is of voor je portemonnee, wat voegt dit toe aan de vraag rond aquariumwaterwissels?robkrekel schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:51:
[...]
Ik verwarm uit principe geen water met gas, behalve douchewater. Een waterkoker is bij kleine hoeveelheden veel goedkoper.
Ik probeer te vertellen hoe ik het doe. Doe het vooral anders als je wilt, maar draag dan bij door dát te vertellen. Nu loop je alleen maar kans op een principediscussie, dat moet je volgens mij helemaal niet willen. Succes!
Mengkraan iets van het koud af, hoe groter de bak des te minder je over dat soort dingen hoeft na te denken.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Binnen twee jaar staat er een 120cm bak, eenmaal verslaafd is je partner kansloos...robkrekel schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:48:
80 cm krijg ik er voorlopig niet in.
Waar ik onlangs tegen aanliep. Ik ben verhuisd en heb een warmtepomp met voorraadvat van 300 liter die van binnen volledig van koper is.
Ik had me niet gerealiseerd dat dit een serieus risico is voor de vissen (en vooral garnalen). Met name als ik mijn legionellarun (62 graden) uit voer dan lost er als het goed is aardig wat koper op, zeker als het water er lang in zit op die temperatuur.
Ik doe altijd grote waterwissels (50%) vanwege estimative index strategie en dat is dus allemaal niet zo handig.
Zijn hier misschien ervaringen mee?
mijn bak is 720L dus echte alternatieven dan dit zie ik niet:
-Alleen verversen als de boiler 40 graden of kouder is
-vaker verversen, met alleen koud water. (maar dat is arbeidsintensief en kost meer stroom).
-Hogere koper accepteren en kijken wat er gebeurt (heb momenteel geen garnalen)
Ik had me niet gerealiseerd dat dit een serieus risico is voor de vissen (en vooral garnalen). Met name als ik mijn legionellarun (62 graden) uit voer dan lost er als het goed is aardig wat koper op, zeker als het water er lang in zit op die temperatuur.
Ik doe altijd grote waterwissels (50%) vanwege estimative index strategie en dat is dus allemaal niet zo handig.
-vaker verversen, met alleen koud water. (maar dat is arbeidsintensief en kost meer stroom).
Leuk om je bak van een tijd terug weer te zien, had hierboven net 5 Crossocheilus Reticulatus gekocht om mijn algen over controle te krijgen.hoevenpe schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:28:
Tijd voor een update: planten groeien als kool, vissen ook.
Anderhalf jaar later, nul alg en die schuwe visjes van 3cm zijn obese veelvraten van 10-15cm geworden. Bij aankoop niet over nagedacht, wel leuk:
Ze zijn nog gezellig samen zo te zien! Leuk! Hou ze wel in de gaten (gaat vanzelf natuurlijk) want als ze wat groter zijn dan kunnen ze soms flink territoriaal worden
Geen ervaring mee maar wellicht is Tetra Aquasafe een optie? Het bindt namelijk onder andere koper. Maar is de concentratie zo hoog dat je vissen gevaar lopen? Garnalen zijn er super gevoelig voor (vandaar dat je met nieuwe planten op moet passen vanwege het koper in slakkendodend middel) maar bij vissen valt dat toch wel mee?de Peer schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:02:
Waar ik onlangs tegen aanliep. Ik ben verhuisd en heb een warmtepomp met voorraadvat van 300 liter die van binnen volledig van koper is.
Is het ook niet zo dat het vat na verloop van tijd van binnen een aanslag krijgt die verder oplossen van de binnenwand voorkomt?
Of is werken met Osmose nog een optie?
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden
Hoeft niet natuurlijk. Hier zijn we nooit verder gegaan dan 80cm (en dat al een jaar of 12). Komt ook omdat ik liever lui dan moe ben (en dit al genoeg werk vind).hoevenpe schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:55:
[...]
Binnen twee jaar staat er een 120cm bak, eenmaal verslaafd is je partner kansloos...
Ja aquasafe gaan toevoegen is ook nog wel een goede beheersmaatregel, al weet ik dus niet of het echt nodig is. Het is niet dat de vissen accuut dood gaan, maar mogelijk leven ze wel korter.HuismAndré schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:36:
[...]
Geen ervaring mee maar wellicht is Tetra Aquasafe een optie? Het bindt namelijk onder andere koper. Maar is de concentratie zo hoog dat je vissen gevaar lopen? Garnalen zijn er super gevoelig voor (vandaar dat je met nieuwe planten op moet passen vanwege het koper in slakkendodend middel) maar bij vissen valt dat toch wel mee?
Is het ook niet zo dat het vat na verloop van tijd van binnen een aanslag krijgt die verder oplossen van de binnenwand voorkomt?
Garnalen zouden wel het loodje kunnen leggen.
Oh haha Aquasafe zou met de standaard dosering 7 euro kosten per keer dat ik mijn aquarium ververs. Dat gaan we niet doen natuurlijk. Dat is bijna duurder dan al mijn andere aquariumkosten bij elkaar
Mensen wordt ook geadviseerd om zo min mogelijk water uit een boiler te drinken, dus dat zegt al wel genoeg natuurlijk.
Klopt idd dat er een laagje ontstaat, waardoor de hoeveelheid die afgegeven wordt minder wordt, maar dat schijnt dus alsnog wel significant te zijn.
Ik denk dat ik eerst eens ga kijken of ik het meetbaar kan maken. Als uit een (betrouwbare) test blijft dat de koper echt te hoog is ga ik maatregelen nemen, anders niet.
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 27-02-2026 15:44 ]
Niet echt. voor 720L is dat nogal veel werk en arbeidsintenstief. Ik had juist een low-maintenance aquarium.Kees_frl schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:36:
Of is werken met Osmose nog een optie?
Ik zit zo eens te lezen maar ook heet water uit een CV ketel kan koper bevatten. Hmm. Zou dat verklaren waarom de laatste jaren de aanwas van garnalen hier aardig lager is? Ik dacht dat het door mijn ziekte kwam (en daardoor minder grondig onderhoud dan voorheen) maar een kleine 3 jaar geleden hebben we een nieuwe CV ketel neergehangen (met koperen warmtewisselaar terwijl de oude een alu wisselaar had). Toch maar scheutje aquasafe door het water in het vervolg.
Koop een paar waterkokers 
*duikt snel weg*
*duikt snel weg*
Ik gebruik uit principe alleen aardgas om mijn water te verwarmen (uitgezonderd in m'n Jura).
Qua werk valt het wel mee, water eruit gaat met een filterafvoer met 5 meter tuinslang eraan direct de tuin in. Alleen daarna een paar emmers extra vullen...HuismAndré schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:36:
Hier zijn we nooit verder gegaan dan 80cm (en dat al een jaar of 12). Komt ook omdat ik liever lui dan moe ben (en dit al genoeg werk vind).
Superleuk om te zien! Ik heb die vissen 15 jaar gehad tot ze vorig jaar helaas beiden vlak na elkaar overleden, waarschijnlijk ouderdom. Hele leuke beestjes, kwamen altijd gedag zeggen en ze herkenden m'n moeder ook (die ze voerde als ik met vakantie was).hoevenpe schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:04:
[...]
Leuk om je bak van een tijd terug weer te zien, had hierboven net 5 Crossocheilus Reticulatus gekocht om mijn algen over controle te krijgen.
Anderhalf jaar later, nul alg en die schuwe visjes van 3cm zijn obese veelvraten van 10-15cm geworden. Bij aankoop niet over nagedacht, wel leuk:
[Afbeelding]
Het is dat ik nu wat kleinere visjes wil proberen, die had ik vroeger ook al maar verdwenen in de bek van die twee monsters dus dat was geen optie meer. Ik zie m'n garnalen ook veel meer nu. Ach ja, misschien ooit weer.
Op alle plaatjes online hebben ze een heel platte buik, maar deze zijn een beetje teveel op het baasje gaan lijken...SmurfLink schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:26:
Hele leuke beestjes, kwamen altijd gedag zeggen en ze herkenden m'n moeder ook (die ze voerde als ik met vakantie was).
hoevenpe schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:28:
[...]
Op alle plaatjes online hebben ze een heel platte buik, maar deze zijn een beetje teveel op het baasje gaan lijken...
Ik heb ook een 700 liter bak met chiclids erin dus temp rond de 25.8 graden staan.de Peer schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:02:
Ik doe 40% wissel, maar ik doe t gewoon met de tuinslang vanaf buiten. Wat ik doe: ik zet de slang niet te hard aan zodat het water er langzaam bij komt en ik heb 1 heater van 1000w erin hangen , en ik zet de wavemaker dan een stuk harder zodat het water sneller mengt. Het water zakt dan 3-4 graden maximaal maar is redelijk snel weer op temperatuur.
En die drop in temperatuur is helemaal niet erg, zolang je niet te laag gaat.
Op die manier is het super makkelijk en geen gedoe met warm water.
@HenkS ben net overgestapt op water verwarmen met een element inderdaad, soortgelijke manier. Onze cooker is net zo ‘efficient’ maar had ook twijfels bij water uit een vat en wilde wat anders dan kraanwater toevoegen omdat ons kraanwater erg hard is. Enige waterwaarde die tegen de max aan zit, rest is altijd vrijwel niet(s).
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!
Volgens mij kan ik wat advies gebruiken. Sinds ~2 maand weer aan de hobby begonnen, na een hiatus van ~10 jaar. Destijds student en met weinig geld en opties een hobby van gemaakt, nu wil ik het beter aanpakken.
De bak (in opbouw);
- 80 x 40 x 50 -= 160 liter,
- Draait sinds 8 weken,
- Grind + voedingsbodem,
- Vissen sinds ~3 weken. Eerst 10 Neons, dan 5 corydoras en één algeneter toegevoegd,
- De bedoeling is straks een gezelschapsbak in jungle thema
De aanpak:
- Wekelijkse waterwissel van 15%,
- Licht van 07u tot 15u (8u); twee LED-balken waarvan één voor planten met RGB,
- Filter is met capaciteit van 250L sterk genoeg,
Het resultaat:
- Vissen lijken gezond,
- Alg is redelijk onder controle,
- Waterwaardes zijn goed volgens Sera teststrip,
- Water is nog wat wittige waas wat kan duiden op bacterie-explosie,
- Planten lijken niet goed te groeien -> zie de valisneria rechtsachter in de hoek, en de Eikenbladeren worden ook wat bruinig. Terwijl dit over het algemeen vrij makkelijke planten zouden zijn. De stam lijkt wat bruin en slap te worden.
Een aantal opties:
- Minder / meer licht,
- Toevoegingen voor planten geven (ijzer of complete pakketten),
- CO2 toevoegen
Wat denken jullie dat de handigste stap is om te planten te laten opleven?
De bak (in opbouw);
- Draait sinds 8 weken,
- Grind + voedingsbodem,
- Vissen sinds ~3 weken. Eerst 10 Neons, dan 5 corydoras en één algeneter toegevoegd,
- De bedoeling is straks een gezelschapsbak in jungle thema
De aanpak:
- Wekelijkse waterwissel van 15%,
- Licht van 07u tot 15u (8u); twee LED-balken waarvan één voor planten met RGB,
- Filter is met capaciteit van 250L sterk genoeg,
Het resultaat:
- Vissen lijken gezond,
- Alg is redelijk onder controle,
- Waterwaardes zijn goed volgens Sera teststrip,
- Water is nog wat wittige waas wat kan duiden op bacterie-explosie,
- Planten lijken niet goed te groeien -> zie de valisneria rechtsachter in de hoek, en de Eikenbladeren worden ook wat bruinig. Terwijl dit over het algemeen vrij makkelijke planten zouden zijn. De stam lijkt wat bruin en slap te worden.
Een aantal opties:
- Minder / meer licht,
- CO2 toevoegen
Even los van de plantenvoeding, daar weten anderen veel meer van dan ik, maar cory’s op grind is vrij sneu voor de beestjes
Er werd mij vanuit meerdere bronnen gezegd dat het met rond en zacht grind goed moet kunnenJME schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:57:
Even los van de plantenvoeding, daar weten anderen veel meer van dan ik, maar cory’s op grind is vrij sneu voor de beestjes
Ze houden van grondelen, zand door de kieuwen spoelen, en dat lukt niet met grover grind. Ze kunnen dus hun natuurlijke gedrag niet vertonen.
De planten de tijd geven en niet na een paar weken meteen al dingen gaan veranderen.Reaper.JA2 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:47:
Als dit de buitenmaten zijn dan is de bak eerder rond de 125 liter (glas, en bodem moet je nu eenmaal niet meerekenen).Reaper.JA2 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:47:
Volgens mij kan ik wat advies gebruiken. Sinds ~2 maand weer aan de hobby begonnen, na een hiatus van ~10 jaar. Destijds student en met weinig geld en opties een hobby van gemaakt, nu wil ik het beter aanpakken.
De bak (in opbouw);
Een 250 liter (per uur) filter zal in de praktijk soms maar de helft halen (mits alles goed onderhouden wordt, anders is 10% ook geen uitzondering). Eigenlijk wil je 3x+ de inhoud oftewel een pomp die zo'n 400 liter/uur kan (dus een 600+ liter/uur pomp volgens de folder). Het kan dan ook zijn dat je niet voldoende stroming krijgt om de voeding voor de planten goed te verdelen. Zelf heb ik een 1000 liter/uur opvoerpompje achter m'n HMF (dus amper verlies in slangen) in mijn 80cm bak (en echt niet het idee dat ik idioot veel stroming heb).- Filter is met capaciteit van 250L sterk genoeg,
Te weinig licht is bijna niet mogelijk tenzij het rode planten zijn. Naast lichtduur gaat het ook om intensiteit natuurlijk. Maar na zo'n korte tijd kun je nog gewoon last hebben van de bij een opstart horende bruinalg (diatomen). CO2 toevoegen is altijd een goede optie (maar dan wel CO2 en geen glutaaraldehyde). En overige plantenvoeding uiteraard. Denk daarbij zowel aan de micro's (ijzer, boron e.d.) en aan de macro's (fosfaat, nitraat, kalium e.d.). Alles in een kan maar zelf dokteren kan ook. Of een tussenvorm zoals sommigen doen: Profito voor de micro's en zelf poeders mengen voor de macro's.Een aantal opties:
- Minder / meer licht,
- CO2 toevoegen
Belangrijk: verander elke keer maar één ding. Als je namelijk meerdere dingen tegelijk doet dan weet je nooit waar de verandering (goed of slecht) door gekomen is. Geef veranderingen dus ook flink de tijd om zich te bewijzen (zeker meerdere weken).
[Afbeelding]
[/quote]
Strakke bak. Ik zou nog wel overwegen het grind te vervangen door zand. Anders mis je het grondelen van je corydoras (en da's nou juist zo'n mooi gezicht). En de techniek hoeft niet per se in het zicht (verstopt achter iets schijnt het ook te werken).
Heeft iemand hier ervaring met de goedkope co2 magneetventielen?
Die van JBL of Eheim kosten al snel rond de 80 euro of meer.
Op Amazon staan magneet ventielen voor 15 tot 20 euro. Wat is het verschil?
Gebruik hier een Oase biomaster 250 ( max 900 l/u) lijkt me toch wel voldoende op een 125l bak ? (even ter soort van controle)HuismAndré schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:28:
[...]
Als dit de buitenmaten zijn dan is de bak eerder rond de 125 liter (glas, en bodem moet je nu eenmaal niet meerekenen).
[...]
Een 250 liter (per uur) filter zal in de praktijk soms maar de helft halen (mits alles goed onderhouden wordt, anders is 10% ook geen uitzondering). Eigenlijk wil je 3x+ de inhoud oftewel een pomp die zo'n 400 liter/uur kan (dus een 600+ liter/uur pomp volgens de folder). Het kan dan ook zijn dat je niet voldoende stroming krijgt om de voeding voor de planten goed te verdelen. Zelf heb ik een 1000 liter/uur opvoerpompje achter m'n HMF (dus amper verlies in slangen) in mijn 80cm bak (en echt niet het idee dat ik idioot veel stroming heb).
[...]
Te weinig licht is bijna niet mogelijk tenzij het rode planten zijn. Naast lichtduur gaat het ook om intensiteit natuurlijk. Maar na zo'n korte tijd kun je nog gewoon last hebben van de bij een opstart horende bruinalg (diatomen). CO2 toevoegen is altijd een goede optie (maar dan wel CO2 en geen glutaaraldehyde). En overige plantenvoeding uiteraard. Denk daarbij zowel aan de micro's (ijzer, boron e.d.) en aan de macro's (fosfaat, nitraat, kalium e.d.). Alles in een kan maar zelf dokteren kan ook. Of een tussenvorm zoals sommigen doen: Profito voor de micro's en zelf poeders mengen voor de macro's.
Belangrijk: verander elke keer maar één ding. Als je namelijk meerdere dingen tegelijk doet dan weet je nooit waar de verandering (goed of slecht) door gekomen is. Geef veranderingen dus ook flink de tijd om zich te bewijzen (zeker meerdere weken).
[Afbeelding]
[/quote]
Strakke bak. Ik zou nog wel overwegen het grind te vervangen door zand. Anders mis je het grondelen van je corydoras (en da's nou juist zo'n mooi gezicht). En de techniek hoeft niet per se in het zicht (verstopt achter iets schijnt het ook te werken).
[ Voor 2% gewijzigd door Pimmetje651 op 01-03-2026 13:12 . Reden: hyperlink toegevoegd ]
Klopt, maar als de planten 4 weken lang bergafwaarts gaan en er geen nieuwe uitlopers komen klinkt het wel als tijd om in te grijpen.toolkist schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:10:
[...]
De planten de tijd geven en niet na een paar weken meteen al dingen gaan veranderen.
---
Dankje, van die tips ga ik gebruik makenHuismAndré schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:28:
[...]
Een 250 liter (per uur) filter zal in de praktijk soms maar de helft halen (mits alles goed onderhouden wordt, anders is 10% ook geen uitzondering). Eigenlijk wil je 3x+ de inhoud oftewel een pomp die zo'n 400 liter/uur kan (dus een 600+ liter/uur pomp volgens de folder). Het kan dan ook zijn dat je niet voldoende stroming krijgt om de voeding voor de planten goed te verdelen. Zelf heb ik een 1000 liter/uur opvoerpompje achter m'n HMF (dus amper verlies in slangen) in mijn 80cm bak (en echt niet het idee dat ik idioot veel stroming heb).
[...]
Te weinig licht is bijna niet mogelijk tenzij het rode planten zijn. Naast lichtduur gaat het ook om intensiteit natuurlijk. Maar na zo'n korte tijd kun je nog gewoon last hebben van de bij een opstart horende bruinalg (diatomen). CO2 toevoegen is altijd een goede optie (maar dan wel CO2 en geen glutaaraldehyde). En overige plantenvoeding uiteraard. Denk daarbij zowel aan de micro's (ijzer, boron e.d.) en aan de macro's (fosfaat, nitraat, kalium e.d.). Alles in een kan maar zelf dokteren kan ook. Of een tussenvorm zoals sommigen doen: Profito voor de micro's en zelf poeders mengen voor de macro's.
[ Voor 66% gewijzigd door Reaper.JA2 op 01-03-2026 14:29 ]
Die 900 l/uur is de theoretische max vermoed ik? Door de filtermedia, dichtslibben, etc. blijft er waarschijnlijk minder dan de helft van over. Heb die zelf ook gehad, de 350 ook en op dag 1 was de doorvoersnelheid beter dan de jaren daarna, ondanks intensief schoonmaken en volledig uit elkaar halen.Pimmetje651 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:12:
[...]
Gebruik hier een Oase biomaster 250 ( max 900 l/u) lijkt me toch wel voldoende op een 125l bak ? (even ter soort van controle)
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Een aquarium moet ook een balans vinden. Veel oude bladeren sterven vaak af, geef het wat tijd. Zorg er wel voor dat je dood/verrot materiaal snel uit de bak verwijdert ivm algengroei.Reaper.JA2 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:27:
[...]
Klopt, maar als de planten 4 weken lang bergafwaarts gaan en er geen nieuwe uitlopers komen klinkt het wel als tijd om in te grijpen.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Heb een biomaster 2, daarvan zegt men dat het debiet 25% beter / hoger is dan bij een 1. Maar idd die 900 l/u is een maxTaro schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:27:
[...]
Die 900 l/uur is de theoretische max vermoed ik? Door de filtermedia, dichtslibben, etc. blijft er waarschijnlijk minder dan de helft van over. Heb die zelf ook gehad, de 350 ook en op dag 1 was de doorvoersnelheid beter dan de jaren daarna, ondanks intensief schoonmaken en volledig uit elkaar halen.
Week vakantie, oppas die vaker opgepast heeft, heeft de bak in een week tijd zo overvoerd dat er diverse vissen dood zijn en de bak naar riool stinkt. Nu dus waterwissel & zuurstof toevoegen. Alle vissen happen naar adem. Omg.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!
Balen, erg klote... Helaas wel een klassiek iets dat je vaker hoort. Daarom stond er bij mij altijd een mobiele Ubiquiti camera op het aquarium gericht tijdens vakanties, 1-2x per dag even kijken of alles nog in orde is. En uiteindelijk de stap gezet richting auto-top off systeem met autofeeder icm iemand die om de dag even kwam kijken, maar niets hoefde te doen.NiGeLaToR schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:56:
Week vakantie, oppas die vaker opgepast heeft, heeft de bak in een week tijd zo overvoerd dat er diverse vissen dood zijn en de bak naar riool stinkt. Nu dus waterwissel & zuurstof toevoegen. Alle vissen happen naar adem. Omg.
Die autofeeder was zo'n ronde met bakjes (Rondomatic 400), dus daar kon ook weinig mee verkeerd gaan.
[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 01-03-2026 17:01 ]
Thanks @Taro dat ga ik anders doen vd zomer want dit is wel echt naadje.
Denk dan toch van je ziet toch dat die zooi blijft liggen op de bodem?
Edit spraybar doet nu even o2 infusie en wat niet dood is zwemt inmiddels weer.
Ze zijn écht dik
Ze zijn écht dik
[ Voor 26% gewijzigd door NiGeLaToR op 01-03-2026 17:14 ]
Inderdaad en bij andere hobbies ruim je vervolgens even op, maar huisdieren die overlijden...NiGeLaToR schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:13:
Een ander zal dat helaas niet linken aan bijv. een nitrietpiek en dode dieren tot gevolg. Daarom maar uitgaan van het ergste en proberen te voorkomen dat anderen ze voer geven.Denk dan toch van je ziet toch dat die zooi blijft liggen op de bodem?
Is mij ook een keer gebeurd. Hele bak naar de ***. Nu laat ik de vissen niet meer voeren als ik een week of minder weg ga. Veel veiliger.NiGeLaToR schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:56:
Moet ik wel laten voeren dan leg ik per bak het goede droogvoer in porties klaar, en laat ik om de dag voeren. Want "maximaal een halve theelepel van dit voer per dag" is blijkbaar niet op te volgen. Ofzo.
Of we moeten hier een vakantie service beginnen, stuk meer vertrouwen in
Tip voor de volgende keer: Maak wat voorgedoseerde gripzakjes klaar en zeg tegen de oppas dat elke dag 1 zakje gegeven mag worden (of een ander regime als je dat prettiger vindt; als je het maar simpel houdt voor de ander).NiGeLaToR schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:56:
Thanks voor het medeleven en de tips. Nuttig, heb dat duidelijk onderschat.
Heb nu wat vers water in de opwarmstand en deels al vervangen, heb voorfilter uitgespoeld, dat hoeft normaal elke maand of langer en was voor de vakantie gedaan maar stroming was helemaal geblokkeerd. In dat filter ontploft dus ook van alles met teveel voedsel.
Overtollige troep afgezogen, 50% wissel en nu nog de spraybar die spettert tot rest vh water warm is. Wellicht Co2 maar even uitstellen, zal even kijken wanneer ik die weer aan zet.
Heb nu wat vers water in de opwarmstand en deels al vervangen, heb voorfilter uitgespoeld, dat hoeft normaal elke maand of langer en was voor de vakantie gedaan maar stroming was helemaal geblokkeerd. In dat filter ontploft dus ook van alles met teveel voedsel.
Overtollige troep afgezogen, 50% wissel en nu nog de spraybar die spettert tot rest vh water warm is. Wellicht Co2 maar even uitstellen, zal even kijken wanneer ik die weer aan zet.
Groter hoeft zeker niet meer onderhoud te zijn, ligt net aan je inrichting.HuismAndré schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:36:
[...]
Hoeft niet natuurlijk. Hier zijn we nooit verder gegaan dan 80cm (en dat al een jaar of 12). Komt ook omdat ik liever lui dan moe ben (en dit al genoeg werk vind).
Ik had een 2m bak en toen ik daar Uarus in had zitten (planten eters, dus geen planten in de bak) was het onderhoud echt minimaal.
Eventueel water niveau nu even wat lager (lager dan de spray bar doen) doen zodat het water van de spray bar naar beneden valt en voor meer verstoring van het oppervlak zorgt. En net ff ietsje kouder water kan ook helpen, kouder water bevat meer zuurstof dan warmer water.NiGeLaToR schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:13:
Ze zijn écht dik
Deze is helemaal prima: https://www.amazon.de/-/e...-Aquariums/dp/B08VJJKZKF/Flappie schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:47:
Heeft iemand hier ervaring met de goedkope co2 magneetventielen?
Is niet zo goedkoop als waar jij naar kijkt maar wel een betrouwbaar merk.
Wij hebben een paar weken geleden afscheid genomen van ons aquarium, maar heeft gelukkig wel een nieuw goed huisje gevonden. Dat geeft toch wel rust, want je verkoopt het niet zomaar aan zomaar iemand.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Teveel werk? 🙂G_Dragon schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:19:
Wij hebben een paar weken geleden afscheid genomen van ons aquarium, maar heeft gelukkig wel een nieuw goed huisje gevonden. Dat geeft toch wel rust, want je verkoopt het niet zomaar aan zomaar iemand.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden
Nee we waren er na jaren echt helemaal op uitgekeken en moesten gaan kijken naar meer ruimte in de woonkamer vanwege onze dochter, de kast van 2 meter waarop het aquarium stond moest namelijk ook weg. Nu hebben we een kleinere hogere kast van 90cm en een leuk speelhoekje voor haar
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Vroeger kon ook me daar ook druk over maken, tegenwoordig zo'n voederautomaat van een tientje erop en lekker op vakantie.HuismAndré schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:27:
Tip voor de volgende keer: Maak wat voorgedoseerde gripzakjes klaar en zeg tegen de oppas dat elke dag 1 zakje gegeven mag worden (of een ander regime als je dat prettiger vindt; als je het maar simpel houdt voor de ander).
Afkloppen, gaat al jaren goed zelfs 3,5 week naar Australië. Kans dat de oppas iets verkeerd doet is imo groter dan dat ze doodgaan van wat minder voer.
Daarom mijn vraag, want ik ben me bewust dat het water wat ontkalkt.HuismAndré schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:54:
[...]
Maar een waterkoker doet iets met de kalkhuishouding van het water (vandaar ook de afzetting van ketelsteen in je waterkoker). Het heeft een stevige invloed op de KH (niet verkeerd) en een wat minder stevige invloed op de GH (gelukkig maar). Op zich klinkt dat best redelijk (maar check het nog wel even).
Ow, dat was niet de bedoeling, komt misschien wat anders over dan ik wou.JME schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:29:
[...]
Los van de vraag of het nu uit principe is of voor je portemonnee, wat voegt dit toe aan de vraag rond aquariumwaterwissels?![]()
Ik probeer te vertellen hoe ik het doe. Doe het vooral anders als je wilt, maar draag dan bij door dát te vertellen. Nu loop je alleen maar kans op een principediscussie, dat moet je volgens mij helemaal niet willen. Succes!
inderdaad, de risico's van wel (laten) voeren zijn groter dan die van niet of nauwelijks voeren.hoevenpe schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:38:
[...]
Vroeger kon ook me daar ook druk over maken, tegenwoordig zo'n voederautomaat van een tientje erop en lekker op vakantie.
Afkloppen, gaat al jaren goed zelfs 3,5 week naar Australië. Kans dat de oppas iets verkeerd doet is imo groter dan dat ze doodgaan van wat minder voer.
Voor 1 of 2 weken doe ik niets: vissen kunnen het prima uitzingen, zeker in een grote bak met veel planten.
Langer dan 2 weken: dan stel ik wel een voederautomaat in die elke dag kleine hoeveelheden voedert. Bovendien probeer ik de vissen voorafgaand aan deze periode goed vet te mesten, met veel en gevarieerd diepvriesvoer.
Ik ben een keer 6 weken op vakantie geweest. Heb toen een voederautomaatje ingesteld die (denk ik) na ongeveer 3 weken wel leeg was. Ik kwam terug en ze waren uiteraard blij om me te zien, maar alles was in prima staat.
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 02-03-2026 08:57 ]
@hoevenpe & @de Peer snap het dus ook niet, al had ik nu wel pleco tabletten in de mix klaargezet en daar lagen er wel een zwik van op de bodem. Die geef je normaal per stuk zeg maar. Tot nu toe ging zoals bij @SmurfLink maar voeder automaat gaat er wel komen. Als ze tijdje minder eten wordt je filter ook niet vol.
Beetje gekke vraag, maar ik denk dat hier de juiste kennis zit
.
Ik heb een z.g.n. Greenwall, een plantenwand met een tank van 80L om hem geautomatiseerd water te kunnen geven. Om dat water fris te houden heeft de leverancier hem voorzien van een pomp met UV-filter, origineel vanuit Zuid Korea de JUP-02. Die pomp ligt onderin de waterbak, en moet je volgens de instructies 1u per dag laten draaien. Er zit ook een slangetje aan om zuurstof toe te voegen aan het water.
Nu is de originele pomp stuk en probeer ik een verangende pomp te vinden. De uitdaging is dat die pomp moet liggen, omdat de tank naarmate je water geeft natuurlijk leeg raakt. De meeste aquarium uv-filterpompen moeten hangen, en zijn daarom misschien ongeschikt? Ik kom bijvoorbeeld een Aqauel tegen, maar die mag niet liggen volgens de handleiding.
Ik heb een vervangende pomp van hetzelfde type gevonden op Amazon, maar eenmaal binnen krijg ik daar nogal Ali-express kriebels van. En ik wil liever iets wat lang mee gaat en tevens veilig is.
Hebben jullie tips voor een UV-lamp-filter-pomp die liggend gemonteerd kan worden onderin de watertank? Denk dat de verdere specs wel los lopen, d.w.z. bij minder through-put laat ik hem langer draaien. Of zijn jullie toevallig bekend met het merk "Coospider" dat de JUP-02 maakt, en kunnen jullie bevestigen dat die (on)-betrouwbaar is?
Ik heb een z.g.n. Greenwall, een plantenwand met een tank van 80L om hem geautomatiseerd water te kunnen geven. Om dat water fris te houden heeft de leverancier hem voorzien van een pomp met UV-filter, origineel vanuit Zuid Korea de JUP-02. Die pomp ligt onderin de waterbak, en moet je volgens de instructies 1u per dag laten draaien. Er zit ook een slangetje aan om zuurstof toe te voegen aan het water.
Nu is de originele pomp stuk en probeer ik een verangende pomp te vinden. De uitdaging is dat die pomp moet liggen, omdat de tank naarmate je water geeft natuurlijk leeg raakt. De meeste aquarium uv-filterpompen moeten hangen, en zijn daarom misschien ongeschikt? Ik kom bijvoorbeeld een Aqauel tegen, maar die mag niet liggen volgens de handleiding.
Ik heb een vervangende pomp van hetzelfde type gevonden op Amazon, maar eenmaal binnen krijg ik daar nogal Ali-express kriebels van. En ik wil liever iets wat lang mee gaat en tevens veilig is.
Hebben jullie tips voor een UV-lamp-filter-pomp die liggend gemonteerd kan worden onderin de watertank? Denk dat de verdere specs wel los lopen, d.w.z. bij minder through-put laat ik hem langer draaien. Of zijn jullie toevallig bekend met het merk "Coospider" dat de JUP-02 maakt, en kunnen jullie bevestigen dat die (on)-betrouwbaar is?