Planten in waterstofperoxide leggen om kruisbesmetting te voorkomen.. Niet het beste idee ooit tenzij je een hele lage concentratie gebruikt (maar dat is dan om eventuele algjes de nek om te draaien en niet om kruisbesmetting te voorkomen). Liever niet doen dus. Wat wel belangrijk is, is ze uit eventuele potjes te halen, loodjes te verwijderen, alle beschadigde bladeren te verwijderen, eventueel steenwol zeer voorzichtig te verwijderen, resten goed wegspoelen en daarna wortels afknippen tot zo'n 2 cm. En zorgen voor plantenvoeding (alles moet eten, ook plantjes).Jorgen schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 08:46:
[...]
Ik liet me in 2 winkels adviseren en de eerste verkoper gaf aan dat je 20 euro per maand extra stroomkosten kwijt bent en de tweede verkoper (=eigenaar) gaf aan dat hij geen enkele bak verwarmt omdat kamertemperatuur/winkeltemperatuur al meer dan voldoende was en hij zei dat het thuis ook probleemloos op kamertemperatuur kan.
Als een Betta of welk ander visje die temperatuur wél nodig heeft, zonder dat ik een gekke energierekening krijg, ga ik vanzelfsprekendheid wél verwarmen. Element zit ook gewoon erbij.
Goede tip van de steen! Ga ik doen!
Dan gaan we nog meer plantjes uitzoeken.
Een 50 liter bak (afgedekt) zal zo'n 80kWh per jaar gebruiken (bij 8 uur gebruik van matige intensiteit led verlichting, een binnenfilter (minder temperatuurverlies dan een buitenfilter) en een 25W verwarmingselement (is zat om de bak op 23 graden te houden tenzij je 's nachts de ruimte verlaagt naar 15 graden). Bij andere temperaturen geldt natuurlijk een ander resultaat (tip is de bak niet te heet op te stoken; zorgt er vaak hoofdzakelijk voor dat de diertjes "sneller" leven en eerder doodgaan).
Een 50 liter bak is alleen geschikt voor hele kleine visjes zoals Rasbora Galaxy (22-23 graden). Een andere optie is garnaaltjes. Vuurtjes zijn leuk om mee te beginnen, stellen weinig eisen aan het water en temperatuur van 22-23 graden is prima. Je hoeft dan dus nog amper bij te verwarmen aangezien de verlichting en de filterpomp al zo'n 5W ('s nachts) tot 10W (overdag) in het aquarium stoppen. Het is ook niet erg als een aquarium overdag oploopt tot 23 graden en 's nachts afkoelt naar 21 graden. Er zijn verdomd weinig zoetwatervisleefgebieden (galgje?) waar de temperatuur stabieler is dan dat.
Verder zou ik je adviseren om het topic eens rustig door te nemen (wellicht een tip die je zelf wel eens als moderator aan andere leden geeft).
André Huisman (www.new-line.nl)