Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 20:53

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
zAo schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:16:
Ik heb sinds een week een simpel 40L aquarium en vind het zelfs zonder vissen al leuk :) Wel ben nog erg zoekende.
Zo heb ik een simpel verwarmingselement (Superfish Eco Heater 100W) bij de pomp zitten, maar deze stopt er steeds na een paar minuten mee.
Het water voelt koud/lauw aan, terwijl het element op 24graden staat.

Iemand een idee wat ik verkeerd kan doen? Het element zit helemaal onder water.
Het zou kunnen dat je het verkeerde meetapparaat gebruikt. Temperatuur meten we meestal met een thermometer, niet met onze vingers. >:)

Dat een thermostaat elke zoveel minuten aan en uitgaat is de normaal, zodra de ingestelde temperatuur bereikt is. Zie ook hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dok1qAd7bxvZeagCZLE0r3TRNqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dM1cR0sbwK2k2JB828yY8FKJ.png?f=fotoalbum_large

Overigens is 100W in een 40 liter aquarium best zwaar (vandaar ook dat hij vaak aan en uitgaat). Als het 's nachts niet kouder wordt dan een graad of 15 (omgeving) dan kun je met de helft ook nog makkelijk toe (en wellicht ook nog wel met 25W in een aquarium met afdekkap). Ter info: Ik heb in mijn 150 liter bak een 50W heater (die dat bij een omgeving van 18 graden prima op temperatuur houdt (23 graden)).

[ Voor 32% gewijzigd door HuismAndré op 24-08-2025 18:28 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 06:04

zAo

GPLv2 Fanboy

Dank; dan zal het gewoon mijn vinger zijn :) Ik heb momenteel niets anders, op een oorthermometer na dan :P

Ik wil net als HuismAndré het in HomeAssistant hebben, maar ik heb nog geen keuze kunnen maken waar ik dat mee wil gaan doen. Wat gebruik jij hiervoor @HuismAndré ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het risico van een té zwaar verwarmingselement vs een bepaalde hoeveelheid water is ook dat als de thermostaat kapot gaat je vissen worden gekookt. Je kunt beter een iets kleiner element gebruiken, of 2 kleinere, dan 1 te zware.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
zAo schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:33:
Dank; dan zal het gewoon mijn vinger zijn :) Ik heb momenteel niets anders, op een oorthermometer na dan :P

Ik wil net als HuismAndré het in HomeAssistant hebben, maar ik heb nog geen keuze kunnen maken waar ik dat mee wil gaan doen. Wat gebruik jij hiervoor @HuismAndré ?
Het grafiekje dat je ziet is gewoon het gevolg van het hele aquarium in een slim stopcontactje pluggen. Aquarium zelf is 100% autonoom (zou niet weten waarom ik dat onder HA zou willen onderbrengen). Mooi zichtbaar is de heater, de curve van de verlichting en de CO2 momenten. De baseline wordt gevormd door de opvoerpomp achter m'n Hamburger Matten Filter. Al met al een vrij zuinig aquarium gezien de waterinhoud en het pompvermogen (800 liter/uur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:11

HenkS

Da_king alias HenkS

HuismAndré schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:23:
[...]

Het grafiekje dat je ziet is gewoon het gevolg van het hele aquarium in een slim stopcontactje pluggen. Aquarium zelf is 100% autonoom (zou niet weten waarom ik dat onder HA zou willen onderbrengen). Mooi zichtbaar is de heater, de curve van de verlichting en de CO2 momenten. De baseline wordt gevormd door de opvoerpomp achter m'n Hamburger Matten Filter. Al met al een vrij zuinig aquarium gezien de waterinhoud en het pompvermogen (800 liter/uur).
Interessant:)

Ik verbaas me ook wel over het geringe verbruik van mijn aquarium
Het is rond de 5kw per dag, wat veel lijkt maar:
750 liter aquarium
2 meter aan lamp erboven hangen die toch wel op 75% vermogen 8-10 uur per dag aan staat
300w verwarmingselement
Filter een Aquael 4500, dus in theorie kan er 4500 liter per uur door. In de praktijk met al het filter materiaal ligt dit rond de 3400 liter per uur ofzo
En dan nog een top off systeem om automatisch water bij te vullen
Zal heel weinig stroom verbruiken. Maar dat 30 liter vat is wel na 8 dagen leeg, dus blij dat dat automatisch gaat:)
Maar wat een heerlijke hobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:15
@HenkS je verwarmt naar ~ 26’c gok ik?

Mijn zoetwaterbakje staat nu op 23’c. Had ooit ~ 100l zout met led 4 x 8watt en diverse stromings- en filterpompen en dat zat ook een stuk hoger dan de zoetwaterbak nu. Zorgde voor significante bijverwarming in de huiskamer, zal bij jou in de winter ook niet snel koud zijn :)

Zeker heerlijke hobby, van wat je ons laat zien draait je aquarium ook geweldig.

Qua vocht: geen last van? Of goede circulatie die dat netjes af voert?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:18

JME

zeg maar Jamie

HuismAndré schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:23:
[...]

Precies dat. HA kun je inzetten voor monitoring en failsafe, niet voor sturing. Hier zitten de slimme stekkers op de pomp, heater en CO2. Pomp en heater kan ik zo eenvoudig onderbreken tijdens onderhoud, heater en CO2 kan ik monitoren op verbruik en in verdachte gevallen automatisch laten afslaan. Ik overweeg al een poosje om ook een check te bouwen op de pomp, het valt me namelijk op dat die soms wat meer en soms wat minder verbruikt. Als dat een relatie zou hebben met de vervuiling van het filter (nog te checken) dan zou ik daar bijvoorbeeld een schoonmaakherinnering op kunnen baseren. Niet omdat het moet, maar omdat het leuk is om mee te prutsen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
HenkS schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:45:
[...]

Interessant:)

Ik verbaas me ook wel over het geringe verbruik van mijn aquarium
Het is rond de 5kw per dag
Ai. Ik kom op 227 kWh voor 2024 (0,62kWh per dag gemiddeld). In de maand juli (bijna geen heater actie) kwam ik zelfs uit op 0,33kWh per dag. Ik denk dat in jouw geval de open bak behoorlijk wat verlies oplevert. Wel mooi om te zien natuurlijk, zo'n open bak. In ons geval (Maine Coon vuilnisbakkenraskat die niet vies is van een baantje zwemmen) zouden er alleen niet lang meer vissen in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

HuismAndré schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:51:
[...]

Ai. Ik kom op 227 kWh voor 2024 (0,62kWh per dag gemiddeld). In de maand juli (bijna geen heater actie) kwam ik zelfs uit op 0,33kWh per dag. Ik denk dat in jouw geval de open bak behoorlijk wat verlies oplevert. Wel mooi om te zien natuurlijk, zo'n open bak. In ons geval (Maine Coon vuilnisbakkenraskat die niet vies is van een baantje zwemmen) zouden er alleen niet lang meer vissen in zitten.
Haha dat wil ik wel eens zien zon kat in de bak
Wij hebben overigens ook een main coon mix met een vuilnisbak kat haha , en die was rood, dus nu een halve rode main coon..
Overigens lopen 2 van onze katten wel over/op het aquarium want er zitten glazen schotten iedere 75cm daar kunnen ze op zitten. Maar ze doen echt nooit iets met de vissen.

Maar on topic: ja 5 kw is wel vrij veel idd. Komt neer op 200w per uur.
De filter gebruikt rond de 36w , dan nog een top off systeem maar dat is echt 6w ofzo , nog wel een co2 fles met aansturing maar dst zal ook marginaal zijn
Maar er hangt ook 2 meter aan lamp (chihiros) boven die op 75% vermogen staat. Dat is ongeveer 60w gok ik
Dus dan hou je nog zon 90w gemiddeld over voor de heater.

Ach als ik het terug reken ivm onze stroomkosten (veel panelen en thuis accu) dan kost 5kw mij ongeveer 80 cent per dag. Dus 25 euro ofzo aan stroomkosten per maand voor het aquarium.
Is niet niks, maar het is ook een aquarium van 750 liter dus dsn weet je dat het niet gratis is :)

[ Voor 5% gewijzigd door HenkS op 26-08-2025 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

NiGeLaToR schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 07:17:
@HenkS je verwarmt naar ~ 26’c gok ik?

Mijn zoetwaterbakje staat nu op 23’c. Had ooit ~ 100l zout met led 4 x 8watt en diverse stromings- en filterpompen en dat zat ook een stuk hoger dan de zoetwaterbak nu. Zorgde voor significante bijverwarming in de huiskamer, zal bij jou in de winter ook niet snel koud zijn :)

Zeker heerlijke hobby, van wat je ons laat zien draait je aquarium ook geweldig.

Qua vocht: geen last van? Of goede circulatie die dat netjes af voert?
Ja 25-26 graden idd. Want veel chiclids in de bak
Sowieso een warm huis hier ivm goede isolatie
Vocht gaan we in de winter zien... nu in de zomer staan de tuindeuren altijd open en het aquarium staat er zowat naast.
Maar in de winter is de luchtvochtigheid stuk lager... voorheen had ik een lichtbevochtiger.. zal nu niet meer nodig zijn gok ik haha
Maar ook goede ventilatie in huis, alleen tzt kijken of ik die standaard niet 1 standje hoger moet zetten...

Maar aquarium draait als een tierelier nu een maand of 5, geen algen en nog 0 dooie vissen.. althans als ik alle baby vissen die steeds opgegeten worden niet meetel :) ...zwemmen nu weer 50 mini electric blue acaras rond..maar die zullen het wel weer niet overleven net zoals al hun voorgangers...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:42
Ik vind het wel bijzonder dat er niet meer Tweakers zijn met zeewater. In mijn ogen is juist zeewater de perfecte Tweaker hobby.
Het is precies zoals het onderhouden van een groot systeem. Ik beheer systemen op dezelfde manier als mijn aquaria. Je draait her en der aan knopjes en dan veranderd er wat. Hier en daar krijg je wat feedback en daar pas je op aan. Alles is een groot systeem wat samenhangt met elkaar.
Soms werkt iets niet totdat je ergens ver weg een poort open zet. Zoiets is zeewater ook. Een fix die je toepast kan zomaar iets anders omver helpen.

Hoe dan ook.
Ik wilde even showen. Ik maak niet zo vaak overzicht foto's schijnbaar, dus bij deze.
Eerste 2 zijn met een soort webcam omdat ik anders niet alles in focus krijgt. Laatste 2 met DSLR.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIJiKwvHMNVFqPal52Odq-78pqM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ONad6wUPFn7OyafEaN6dedwo.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhF_-QC-tIixuVftCJX8w7XPKyk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/c5G5xzCxLbVuMMD0tkC8Px1h.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9V0PyR7-E94QeZzxiiIv-sPTXIA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/i9Ptogku6JbrMhE75uUHJPP0.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLn_VIyu6-U5GhxMcr4psh4ffVw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lEuHeNPGfQqSSqgo8JTM3vY2.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 10% gewijzigd door World Citizen op 27-08-2025 20:13 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@World Citizen mooi man, verlang er zeker nog wel naar terug. Niet naar het onderhoud en de zorgen als er iets niet ging zoals je wilde en hoopte.

En dat is wellicht het antwoord: levens, ook in een bak water, geven verantwoordelijkheid. En denk dat veel tweakers dat niet licht nemen. Goed, of niet. En dus of zoals jouw bak, of.. niet.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

https://github.com/golles/ha-aquatlantis-ori *O*
Niet om te sturen, maar wel weer een extra failsafe mogelijk: if temp > X then switch off heater d:)b

Edit: hmm, hij leest hem niet uit, maar je moet je accountgegevens opgeven. Hou ik niet zo van.

[ Voor 24% gewijzigd door JME op 31-08-2025 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-09 20:29
Ik ben niet snel verrast, maar ik vond vanochtend een uitgedroogde amano op de vloer in de gang.
De gang is ongeveer 5/6m vanaf beide aquariums (beide geen deksel, hoewel met deksel er nog genoeg ruimte over is om te ontsnappen).

Bizar, misschien de ramen ook maar dicht houden voordat de vissen wegvliegen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Bossie schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:30:
Ik ben niet snel verrast, maar ik vond vanochtend een uitgedroogde amano op de vloer in de gang.
De gang is ongeveer 5/6m vanaf beide aquariums (beide geen deksel, hoewel met deksel er nog genoeg ruimte over is om te ontsnappen).

Bizar, misschien de ramen ook maar dicht houden voordat de vissen wegvliegen.
Dit heb ik gehad met een Waaierhandgarnaal die ik al jaren had.. meters verder in de woonkamer lag ie krokant te wezen 's ochtends ;(

Met grote garnalen altijd een deksel of glasplaat erop. En zorg dat alle gaten geblokkeerd zijn! Ik heb sponsjes en filterwatten achterin zitten om de boel dicht te houden nu.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
SmurfLink schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:51:
[...]

Dit heb ik gehad met een Waaierhandgarnaal die ik al jaren had.. meters verder in de woonkamer lag ie krokant te wezen 's ochtends ;(

Met grote garnalen altijd een deksel of glasplaat erop. En zorg dat alle gaten geblokkeerd zijn! Ik heb sponsjes en filterwatten achterin zitten om de boel dicht te houden nu.
Mijn bak in de woonkamer heeft een deksel, maar volledig afsluiten zal een behoorlijke klus zijn.
Mijn bakje in mijn werkkamer heeft ook deksel, maar daar groeien dusdanig veel planten uit dat deze ook niet afgesloten kan worden.

Ik neem het risico wel, daarnaast heeft mijn betta vandaag een xl-menu met krokante garnaal gehad.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Ik heb een open bak van 200x50x50 en die heb ik op maat laten maken en vlak onder de water spiegel zit een horizontale rand van 2cm langs de zijkant (aan de binnenkant logischerwijs)
zo kunnen vissen er niet uit springen, want die blijken langs het glas omhoog te zwemmen en zo 'vallen' ze er soms uit en met zon rand van 2cm lukt dat ze niet...

een garnaal kan er gewoon uitlopen haha, dus dat zal niet helpen :)
overigens mijn andere aquarium met 8 amano garnalen en wel 100 kleine garnalen heeft zo'n rand niet en geen deksel en daar heb ik nog nooit een garnaal op de grond zien liggen.... maar goed, ik heb ook katten dus kan ook zijn dat ze opgegeten zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ooit bij de LFS een amano zien vallen bij het uitvangen. Die was best snel een eind weg. Cool tikkend geluid ook wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:39
Mijn vissen beginnen best wel wat te graven, wat niet direct een probleem is, maar wel een probleem kan worden omdat ik aardig wat stenen in mijn aquarium heb liggen.

Nu zie ik wel eens aquaria waar ze een soort van honing graad op de bodem leggen en dan daar de stenen op. Is dat gewoon een standaard grindrooster wat je bij bijv de karwei kunt halen?

Iemand enige ervaring mee/advies?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:48

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Heb inderdaad grindrooster liggen maar je had ook iets voor lampen wat minder hoog was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:37

de Peer

under peer review

Gynnad schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:11:
Mijn vissen beginnen best wel wat te graven, wat niet direct een probleem is, maar wel een probleem kan worden omdat ik aardig wat stenen in mijn aquarium heb liggen.

Nu zie ik wel eens aquaria waar ze een soort van honing graad op de bodem leggen en dan daar de stenen op. Is dat gewoon een standaard grindrooster wat je bij bijv de karwei kunt halen?

Iemand enige ervaring mee/advies?
In de Amerikaanse bouwmarkt goedkoop te vinden als 'egg crate'.
in Nederland koop je het via Amazon ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

de Peer schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:21:
[...]

In de Amerikaanse bouwmarkt goedkoop te vinden als 'egg crate'.
in Nederland koop je het via Amazon ofzo.
Ik heb bij de hornbach Plexiglass gehaald, die hebben van die 50x50cm platen. Is in feite gewoon plastic wat ik over heel de bodem heb gelegd en daar stenen en grind overheen om mijn glas te beschermen.
Goedkope makkelijke oplossing en ook makkelijk bij te snijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

HenkS schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:54:
[...]

Ik heb bij de hornbach Plexiglass gehaald, die hebben van die 50x50cm platen. Is in feite gewoon plastic wat ik over heel de bodem heb gelegd en daar stenen en grind overheen om mijn glas te beschermen.
Goedkope makkelijke oplossing en ook makkelijk bij te snijden
Ik ken het als dit spul. https://www.azaqua.nl/ben...-supports-20x25cm-2-stuks

Maar dat is meer om hoogte te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

souljah1h schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:27:
[...]

Ik ken het als dit spul. https://www.azaqua.nl/ben...-supports-20x25cm-2-stuks

Maar dat is meer om hoogte te creëren.
Dat is heel wat anders :)
Ik heb van dat plexy / acrylspul op de bodem om onder stenen en grind te leggen zodat je het glas zeker niet beschadigd met zware stenen:
Bron: Hornbach https://share.google/G3GTC3veZ2LC7dWdX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Ik heb ooit 1cm dik piepschuim op de bodem gehad maar bij de laatste 3 inrichtingen doe ik er gewoon niks aan. Stenen rustig plaatsen (en zorgen dat er een matje tussen kast en glas ligt zodat eventuele tikken gedempt worden).

Maar ik maak geen hoge bouwwerken (hoogste is een rechtopstaande 18cm steen) en mijn stenen zijn vrij licht (drakensteen).

[ Voor 21% gewijzigd door HuismAndré op 09-09-2025 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

HuismAndré schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:33:
Ik heb ooit 1cm dik piepschuim op de bodem gehad maar bij de laatste 3 inrichtingen doe ik er gewoon niks aan. Stenen rustig plaatsen (en zorgen dat er een matje tussen kast en glas ligt zodat eventuele tikken gedempt worden).

Maar ik maak geen hoge bouwwerken (hoogste is een rechtopstaande 18cm steen) en mijn stenen zijn vrij licht (drakensteen).
Ja dan kan het wel..
Maar ik heb er een stuk hout van 75cm hoog in staan, zwaar hout en een drakensteen van 70cm lang in liggen en die is ook vrij breed... en die is tovh wel vrij zwaar :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• World Citizen
Eigenlijk hoor je het woord dierenarts en aquaria niet zo vaak samen. Het bestaat wel degelijk, dierenartsen die ook vissen behandelen. Maar in onze hobby zie je het niet zo vaak.

Ook ik heb er niet veel over nagedacht. Ik heb ooit via een veearts levamisol gekocht om wormen bij een maanvis te behandelen, maar voor de rest nooit bij stil gestaan om daar toch mijzelf in te schrijven.

In de Koi wereld zie je het iets vaker, en ik denk ook dat er bepaalde aquarianen zijn met speciale vissen die ook hun contacten hebben. Die contacten heb ik helaas zelf niet dus, ik heb een oud scoutinglid van me gebeld die dierenarts is geworden.

Het probleem is namelijk dat je bij Anemonen vaak leest dat mensen die behandelen met het antibiotica ciprofloxacin. Je kunt dit alleen onder recept verkrijgen. Als het ooit eens een keer nodig is dan ben ik te laat. Ik moet dat nu regelen zodat de dierenarts me kent en weet waarom ik er in de toekomst naar kan vragen.

Een beetje onwennig vroeg ik aan de dierenarts of ik me in kon schrijven met een anemoon, maar daar werd enthousiast op gereageerd. Toevallig werken ze daar ook wel eens met vissen dus een beetje een idee ervan hadden ze wel. Top!

Mocht het nou ooit zo zijn dat ik het nodig heb... dan kunnen we het netjes officieel regelen en staat de arts klaar met alle informatie al voorhanden.

Dus Tip: Schrijf jezelf in bij een dierenarts.

Als er ooit een probleem is, en je vind na 2 dagen googlen een oplossing waar je medicatie voor nodig hebt... dan ben je te laat.

Dit balletje kwam een beetje aan het rollen omdat ik een nieuwe anemoon heb die ik echt niet kwijt wil. Dit is bijzonder kwa kleur en ga ik niet snel meer vinden op deze saturatie. De prijs was 325 wat voor een anemoon gemiddeld is. De maat is echter heel groot, dus de prijs is relatief goedkoop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-ZmAKo7Tenba5ddhLULrGfWzm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2irpkuEJzHv3RtQLAgLmCAte.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bdrGB9RTk32gQXzsAlg1nZQrMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qR9jh9O3fDhNwgZ01OupIuZ1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QiGzeVgYROvSj8ozldOKCBmqyI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zx1ddE1fzPk84x9z6KO0R9hS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door World Citizen op 17-09-2025 22:05 ]

FreeReef.nl

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:30

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@World Citizen Dat ziet er prachtig uit!

Wij hebben van de week ons eerste aquarium gekocht: een Platy 50. Ik zou qua breedte mogelijk wel nog het dubbele kwijt kunnen, maar in verhouding met mijn kleine appartementje vind ik dit ook al een relatief groot item. Ik wil binnenkort beginnen met inrichten van het aquarium. De reeds gekochte waterplantjes heb ik nu even in een losse bak met water liggen (bakjes geheel onderwater, maar het groen maar deels). Ik heb een zak met bodemmateriaal erbij gekocht, maar dat is alleen maar grind. Als ik wat aquarium-start-filmpjes zie, dan moet er eigenlijk nog meer in, zoals aarde voor de plantjes. Daar heeft de verkoper het verder niet over gehad.

Inmiddels ben ik hier aan het lezen en kijken:
https://aquariumopstarten.nl/
https://www.youtube.com/@NickeyAquaria

Het aquarium is uiteindelijk voor mijn dochter. Natuurlijk om naar te kijken van te genieten, maar ik wil graag dat ze er ook wat van leert qua dierverzorging, plantverzorging, verantwoordelijkheid, enz. Ze zit nu in groep 8, dus ik wil graag een niet altijd te ingewikkeld aquarium voor haar maken voor nu. Haar droom is om er uiteindelijk ook een Betta in te hebben.

Ik begreep van de verkoper dat er veel vissen zijn die prima in een onverwarmd aquarium kunnen. (Ik stook in de winter tot circa 18 graden in huis en wil mijn aquarium niet als 'radiator voor de woning' gebruiken.)

Mocht iemand voor het begin wat tips hebben, zoals over de opbouw van de bodem, het neerzetten van de plantjes en de watertemperatuur en het leuk vinden om ons te helpen opstarten, dan hoor ik dat graag.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:42
@Jorgen Grind kan prima, afhankelijk van wat je er qua vis in wilt gaan houden. En er zijn zeker visjes die op kamertemperatuur kunnen, maar daar moet je wel even goed naar kijken. Zo worden guppen wel eens genoemd als geschikt voor koud water, maar dat zijn ze zeker niet.

Voorlopig is het echter eerst een kwestie van bak en filter indraaien. Dus inrichten, beetje voer verkruimelen, filter aan en een week of 6 laten draaien.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Aziraphale Dus de bodem bepaalt wat voor visjes erin kunnen? Dat is goed om te weten, want ik wist niet dat de bodem zoveel invloed had op je viskeuze.
Die Betta (man) uiteindelijk graag. En er werd me aangeraden om eerst met Platy's te beginnen en het langzaam qua visbestand op te bouwen. Het is een bak van 53 liter.
Als er mettertijd een stuk of 10 kleine visjes/diertjes in zitten, lijkt me dat an sich helemaal prima, zodat het voor mijn dochter een combinatie van verwondering en leren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Jorgen schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:31:
@Aziraphale Dus de bodem bepaalt wat voor visjes erin kunnen? Dat is goed om te weten, want ik wist niet dat de bodem zoveel invloed had op je viskeuze.
Die Betta (man) uiteindelijk graag. En er werd me aangeraden om eerst met Platy's te beginnen en het langzaam qua visbestand op te bouwen. Het is een bak van 53 liter.
Als er mettertijd een stuk of 10 kleine visjes/diertjes in zitten, lijkt me dat an sich helemaal prima, zodat het voor mijn dochter een combinatie van verwondering en leren is.
Platys kunnen wel in die bak, maar zijn ook niet echt koud water. Dan denk ik eerder aan Chinese Danio's oid. Een betta kan ook heel goed, maar dan heb je zeker een verwarmde bak nodig.

De bodem maakt in zoverre uit, dat je op grind geen Corydoras moet houden. Maar voor alles wat boven de grond blijft maakt het niet zoveel uit.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Aziraphale schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:46:
[...]

Platys kunnen wel in die bak, maar zijn ook niet echt koud water. Dan denk ik eerder aan Chinese Danio's oid. Een betta kan ook heel goed, maar dan heb je zeker een verwarmde bak nodig.

De bodem maakt in zoverre uit, dat je op grind geen Corydoras moet houden. Maar voor alles wat boven de grond blijft maakt het niet zoveel uit.
Dat lijken me wel leuke visjes. Zou je ook een combi kunnen maken?

Bijv een stukje steen (we hebben iets gekocht wat officieel een reptielen voederbak is, maar eruitziet als een mooi stenen plateau), stukje zand, stukje grind?

Over stroomverbruik: ChatGPT rekent me dit voor:
1. Vermogen verwarming

Bij een 50L-set zit meestal een 50 watt verwarmingselement.

50 watt betekent: als hij continu zou branden, verbruik je 0,05 kWh per uur → 1,2 kWh per dag → ca. €0,30 per dag → ± €9 per maand.

2. Werkelijkheid

In de praktijk draait een verwarming niet continu:

Als je je huis 18 °C hebt, hoeft het water maar 5 graden omhoog (naar 23 °C).

Een goed geïsoleerd aquarium verliest die warmte langzaam.

Vaak staat de verwarming maar 20–40% van de tijd aan.

Realistisch verbruik: €2–4 per maand.
Is dat een beetje realistisch?

En volgende vraag: we hebben nu maar 3 plantjes. Ik lees her en der dat wordt geadviseerd meteen met een boel planten te starten. Ik uiteindelijk zo min mogelijk met mijn handen in de bak zitten om de vissen en waterbalans niet te verstoren. Dus alles wat ik nu kan doen en straks niet hoef te doen, lijkt me meegenomen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik zag ook dat iemand om kruisbesmetting te voorkomen de plantjes een kwartierje in H2O2 legde. Doen jullie dat ook?

[ Voor 49% gewijzigd door Jorgen op 19-09-2025 00:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Jorgen schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:56:
[...]

Dat lijken me wel leuke visjes. Zou je ook een combi kunnen maken?

Bijv een stukje steen (we hebben iets gekocht wat officieel een reptielen voederbak is, maar eruitziet als een mooi stenen plateau), stukje zand, stukje grind?

Over stroomverbruik: ChatGPT rekent me dit voor:

[...]

En volgende vraag: we hebben nu maar 3 plantjes. Ik lees her en der dat wordt geadviseerd meteen met een boel planten te starten. Ik uiteindelijk zo min mogelijk met mijn handen in de bak zitten om de vissen en waterbalans niet te verstoren. Dus alles wat ik nu kan doen en straks niet hoef te doen, lijkt me meegenomen.
***members only***

Ik zag ook dat iemand om kruisbesmetting te voorkomen de plantjes een kwartierje in H2O2 legde. Doen jullie dat ook?
Op 50L kan je niet heel veel vis kwijt. Beslis dus van te voren wat je wil. Het klinkt wel alsof je tropische vissen wilt dus waarom je geen verwarmingselement haalt? Dan heb je een hoop meer keuze. Koud water is eigenlijk alleen hillstream bakken en goudvissen.. En die passen absoluut niet op 50L.

Test het stukje steen door er met schoonmaakazijn op te druppelen. Gaat het bubbelen? Ongeschikt voor het aquarium.

3 plantjes is vrij weinig. Als je ze gaat planten, haal ze uit de bakjes, haal het lood eraf en zet de stengels los in je bak. Die moet je inderdaad planten bij het indraaien van de bak. Met H2O2 behandelen heb ik werkelijk nog nooit van gehoord, dat doe ik absoluut niet. Wel spoel ik ze goed af onder de kraan ivm slakkeneitjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

SmurfLink schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 08:39:
[...]

Op 50L kan je niet heel veel vis kwijt. Beslis dus van te voren wat je wil. Het klinkt wel alsof je tropische vissen wilt dus waarom je geen verwarmingselement haalt? Dan heb je een hoop meer keuze. Koud water is eigenlijk alleen hillstream bakken en goudvissen.. En die passen absoluut niet op 50L.

Test het stukje steen door er met schoonmaakazijn op te druppelen. Gaat het bubbelen? Ongeschikt voor het aquarium.

3 plantjes is vrij weinig. Als je ze gaat planten, haal ze uit de bakjes, haal het lood eraf en zet de stengels los in je bak. Die moet je inderdaad planten bij het indraaien van de bak. Met H2O2 behandelen heb ik werkelijk nog nooit van gehoord, dat doe ik absoluut niet. Wel spoel ik ze goed af onder de kraan ivm slakkeneitjes.
Ik liet me in 2 winkels adviseren en de eerste verkoper gaf aan dat je 20 euro per maand extra stroomkosten kwijt bent en de tweede verkoper (=eigenaar) gaf aan dat hij geen enkele bak verwarmt omdat kamertemperatuur/winkeltemperatuur al meer dan voldoende was en hij zei dat het thuis ook probleemloos op kamertemperatuur kan.

Als een Betta of welk ander visje die temperatuur wél nodig heeft, zonder dat ik een gekke energierekening krijg, ga ik vanzelfsprekendheid wél verwarmen. Element zit ook gewoon erbij.

Goede tip van de steen! Ga ik doen!

Dan gaan we nog meer plantjes uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Jorgen 50 liter zou je zonder verwarming ook een garnalenbak van kunnen maken. Alleen heb ik hier de ervaring dat garnalen wel een stuk beter gaan op warmer water icm meer voedsel.

Heb hier in het verleden ook wel gratis planten weggegeven en sommige type vissen planten zich dusdanig snel voort dat sommige mensen ze gratis weggeven. Maar als budget een probleem is: Een heater doet op jaarbasis sowieso ook tientjes aan stroom, maar vlak onderhoud ook niet uit. Daarnaast wil je ook een lamp, filter, etc. Je moet voeding kopen, plantenvoeding, etc.

Het kan een heel goedkope hobby zijn, maar ook ongemerkt en indirect ook best wel duur worden als je alles nog moet aanschaffen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Jorgen je hoeft ook niet naar 27’c.
Vaak is 23’c al genoeg, verlies in de winter gaat je huis in en in de zomer slaat die nauwelijks aan. Denk dat dat relatief wel mee zal vallen.

Na half jaar adoptiebak te hebben draaien heb ik toch wat hulp nodig: de baardalg blijft hardnekkig. De achterwand zit grootendeels vol en het overwoekert ook hout en sommige planten. Weghalen helpt tijdelijk.

Nu zit ik ook met het dilemma dat ze normaal goed gaan op oa voedsel in het water, alleen zowel met de strip als lab kit gemeten is er geen nitraat, nitriet, of verder iets aanwezig. Wel hoge KH door/met kraanwater. Wat gek is: ik moet wekelijks m’n planten snoeien zo hard als ze groeien. Die geef ik alleen wat colombo planten mineralen om de week, wat zou helpen concurreren tegen algen. Er zit verder nergens echt alg op: raam nauwelijks, alleen die stomme haren zeg maar.

Pomp alleen grof filter om de week, verder volledige klei bodem. Dus daar komt in ieder genoeg voeding af voor de planten die erin staan.

Maargoed, probeer de route naar minder baardalg te vinden en dat mag best even duren.. maar moet wel een beter plan hebben.

Even wat erge fotos voor het idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dEyDRi4JU8LX8YJpoYtIRBmj5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwszyeJjrElo1d1zl8uGNnPQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPqWgNdQfA5Z6S4XIkSWAvdS5H8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86pRbFvSw8NioTF6qQwJFs7W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QplNcoWHFk-wrfYlRiOklZhXKa0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fBwTR0OiRHQeSaF9NpJ4BLe9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 86% gewijzigd door NiGeLaToR op 19-09-2025 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Jorgen schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:56:[...]

***members only***

Dat stroomverbruik is wel realistisch, maar wat ben je van plan mbt een filter, lamp, etc? Hier de ervaring dat je met heater, lamp, filter toch al wel snel naar een stuk hogere uitgaven gaat.

En je kunt ook met een tuinslang aan de slag, maar je ziet veel mensen dan toch naast plantenvoeding, visvoeding nog even een hevelslang, raamkrabber/spons, waterstofperoxide, pincetje, schaar, etc. halen en daar kan je in doorschieten (ervaring), of het allemaal zo lean en mean mogelijk doen. Is wel een mindset.

Persoonlijk zou ik als mijn budget zo klein was goed nadenken of je dit wel wil. Want al het geld dat je hier aan uitgeeft kan je niet meer aan andere zaken besteden en we hebben het wel over dierenwelzijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

NiGeLaToR schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 08:53:
Vaak is 23’c al genoeg, verlies in de winter gaat je huis in en in de zomer slaat die nauwelijks aan. Denk dat dat relatief wel mee zal vallen.
Dat klinkt ook logisch inderdaad.
Taro schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 08:47:
@Jorgen 50 liter zou je zonder verwarming ook een garnalenbak van kunnen maken. Alleen heb ik hier de ervaring dat garnalen wel een stuk beter gaan op warmer water icm meer voedsel.

Heb hier in het verleden ook wel gratis planten weggegeven en sommige type vissen planten zich dusdanig snel voort dat sommige mensen ze gratis weggeven. Maar als budget een probleem is: Een heater doet op jaarbasis sowieso ook tientjes aan stroom, maar vlak onderhoud ook niet uit. Daarnaast wil je ook een lamp, filter, etc. Je moet voeding kopen, plantenvoeding, etc.

Het kan een heel goedkope hobby zijn, maar ook ongemerkt en indirect ook best wel duur worden als je alles nog moet aanschaffen.
Ze wil heel graag een Betta, dus dan wordt het stoken ;)
Goede tip voor de gratis spullen. Elders zag/las ik dat mensen het dan weer afraden vanwege mogelijke besmetting. Misschien dat dat beter is als ik wat meer zicht heb op wat goed/niet goed is.

De bak die we nu hebben (Platy 50) lijkt helemaal compleet te zijn - op planten, bodem en vissen na. Ik heb ook al 2 flesjes met bacterie-snelstart en kraanwater-veiligmaker in huis.

Ik vind het niet erg als het íets kost, want dat kost elk huisdier. Als het maar geen onrealistisch dure hobby wordt ;)
Taro schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 08:59:
[...]

Dat stroomverbruik is wel realistisch, maar wat ben je van plan mbt een filter, lamp, etc? Hier de ervaring dat je met heater, lamp, filter toch al wel snel naar een stuk hogere uitgaven gaat.

En je kunt ook met een tuinslang aan de slag, maar je ziet veel mensen dan toch naast plantenvoeding, visvoeding nog even een hevelslang, raamkrabber/spons, waterstofperoxide, pincetje, schaar, etc. halen en daar kan je in doorschieten (ervaring), of het allemaal zo lean en mean mogelijk doen. Is wel een mindset.

Persoonlijk zou ik als mijn budget zo klein was goed nadenken of je dit wel wil. Want al het geld dat je hier aan uitgeeft kan je niet meer aan andere zaken besteden en we hebben het wel over dierenwelzijn.
Absoluut met je eens. Ik heb al mijn hele leven honden en die hebben het goed bij mij, dus daar maak ik me geen zorgen over. Voer, dierenarts, training, uitlaten vond ik geen probleem voor de hond, dus wat een vis nodig heeft krijgt ie ook :) Maar als ik niet goed voorgerekend ben in de dierenwinkels, kan ik dat beter hier horen, zodat ik er in elk geval beter rekening mee kan houden en niet voor verrassingen kom te staan.

[ Voor 93% gewijzigd door Jorgen op 19-09-2025 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Jorgen schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:06:

Ze wil heel graag een Betta, dus dan wordt het stoken ;)
Goede tip voor de gratis spullen. Elders zag/las ik dat mensen het dan weer afraden vanwege mogelijke besmetting. Misschien dat dat beter is als ik wat meer zicht heb op wat goed/niet goed is.

De bak die we nu hebben (Platy 50) lijkt helemaal compleet te zijn - op planten, bodem en vissen na. Ik heb ook al 2 flesjes met bacterie-snelstart en kraanwater-veiligmaker in huis.

Ik vind het niet erg als het íets kost, want dat kost elk huisdier. Als het maar geen onrealistisch dure hobby wordt ;)
Woon je in België? Anders heb je je 2 flesjes met onzin aan laten praten :X Dierenwinkels verkopen graag om het verkopen, advies zou ik daar niet vragen.

Voor een Betta wil je inderdaad 24-25 graden. Verder heb je niet superveel nodig, zo'n hevelslang is gewoon 1,5m waterslang en dat kost misschien een euro bij een tuincentrum of dierenwinkel. Om de ruit schoon te maken kan je een goedkope tandenborstel of een oud bankpasje/creditcard pakken.

[ Voor 3% gewijzigd door SmurfLink op 19-09-2025 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

SmurfLink schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:15:
[...]

Woon je in België? Anders heb je je 2 flesjes met onzin aan laten praten :X Dierenwinkels verkopen graag om het verkopen, advies zou ik daar niet vragen.

Voor een Betta wil je inderdaad 24-25 graden. Verder heb je niet superveel nodig, zo'n hevelslang is gewoon 1,5m waterslang en dat kost misschien een euro bij een tuincentrum of dierenwinkel. Om de ruit schoon te maken kan je een goedkope tandenborstel of een oud bankpasje/creditcard pakken.
O? In beide winkels en op veel websites hebben ze het over dat soort dingen. Wat gebruik jij dan om je water geschikt te maken?? - Woon in Nederland.

Wat ik nu heb is:
HS Aqua - Bacto Turbo
Tetra - AquaSafe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Jorgen schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:17:
[...]

O? In beide winkels en op veel websites hebben ze het over dat soort dingen. Wat gebruik jij dan om je water geschikt te maken?? - Woon in Nederland.

Wat ik nu heb is:
HS Aqua - Bacto Turbo
Tetra - AquaSafe
Opstarten van het aquarium kan door 2-3 weken te wachten, evt. een keer een heel kleine hoeveelheid vissenvoeding toe te voegen, nitriet te meten, als die nitrietpiek zichtbaar is geweest, niet meer meetbaar is én wel nitraat meetbaar is een waterwissel doen en dan heb je geen opstart bacteriën nodig. Waterverbeteraar hoeft ook in Nederland niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Taro schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:24:
[...]

Opstarten van het aquarium kan door 2-3 weken te wachten, evt. een keer een heel kleine hoeveelheid vissenvoeding toe te voegen, nitriet te meten, als die nitrietpiek zichtbaar is geweest, niet meer meetbaar is én wel nitraat meetbaar is een waterwissel doen en dan heb je geen opstart bacteriën nodig. Waterverbeteraar hoeft ook in Nederland niet.
Dan hebben ze slim bijverkocht. Nu kreeg ik op alle toebehoren/randdingen 50% korting dus dat scheelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Jorgen schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:31:
[...]

Dan hebben ze slim bijverkocht. Nu kreeg ik op alle toebehoren/randdingen 50% korting dus dat scheelt.
Geeft hopelijk ook een inkijkje in het commerciële belang dat men heeft. Veel vis- en dierenwinkels hebben echt wel betrokken mensen in dienst, maar er zijn er ook genoeg die voornamelijk omzetgedreven zijn. En dat moet ook om een bedrijf gezond te houden, maar als echt goede vis- en dierenwinkel stijgt je omzet vermoedelijk vele malen harder door goed en passend advies te geven waardoor mensen tevreden zijn, mond op mond reclame volgt en de klantenkring toeneemt ipv allemaal nutteloze dingen mee te verkopen of slecht advies voor dieren te geven.

Hoorde hier enige tijd geleden een verkoper zeggen dat een "Bettah" geen verwarming nodig heeft, tegenwoordig zit ik zo in elkaar dat ik er dan iets van zeg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 26-09 10:12

Na half jaar adoptiebak te hebben draaien heb ik toch wat hulp nodig: de baardalg blijft hardnekkig. De achterwand zit grootendeels vol en het overwoekert ook hout en sommige planten. Weghalen helpt tijdelijk.

Nu zit ik ook met het dilemma dat ze normaal goed gaan op oa voedsel in het water, alleen zowel met de strip als lab kit gemeten is er geen nitraat, nitriet, of verder iets aanwezig. Wel hoge KH door/met kraanwater. Wat gek is: ik moet wekelijks m’n planten snoeien zo hard als ze groeien. Die geef ik alleen wat colombo planten mineralen om de week, wat zou helpen concurreren tegen algen. Er zit verder nergens echt alg op: raam nauwelijks, alleen die stomme haren zeg maar.

Pomp alleen grof filter om de week, verder volledige klei bodem. Dus daar komt in ieder genoeg voeding af voor de planten die erin staan.

Maargoed, probeer de route naar minder baardalg te vinden en dat mag best even duren.. maar moet wel een beter plan hebben.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Blijkbaar zou bij hevige baardalgproblemen een black-out van 2-3 dagen helpen.
Dan moet je wel je bak volledig (= totaal = alles afdichten, dan testen of je in donkere kamer met verlichting bak aan nog licht uit bak ziet komen en indien nodig "lekken" afdichten , en dan gedurende gehele tijd niet snel even kijken) afdichten voor licht. Daarbij zorgen voor beluchting (luchtpompje) aangezien je planten in nachtmodus gaan en ook zuurstof zullen verbruiken ipv produceren.
Na 3 dagen zou de baardalg dermate afgezien moeten hebben dat ze begint te vedwijnen. Dan wel even je planten wat voeding geven, want ook deze hebben het niet zo fijn gehad in 3 dagen volledige duisternis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Taro schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:40:
[...]

Geeft hopelijk ook een inkijkje in het commerciële belang dat men heeft. Veel vis- en dierenwinkels hebben echt wel betrokken mensen in dienst, maar er zijn er ook genoeg die voornamelijk omzetgedreven zijn. En dat moet ook om een bedrijf gezond te houden, maar als echt goede vis- en dierenwinkel stijgt je omzet vermoedelijk vele malen harder door goed en passend advies te geven waardoor mensen tevreden zijn, mond op mond reclame volgt en de klantenkring toeneemt ipv allemaal nutteloze dingen mee te verkopen of slecht advies voor dieren te geven.

Hoorde hier enige tijd geleden een verkoper zeggen dat een "Bettah" geen verwarming nodig heeft, tegenwoordig zit ik zo in elkaar dat ik er dan iets van zeg :)
Heel goed dat je dat dan doet.

Het is ook niet voor niets dat ik op dit forum naar meer informatie zoek. Tweakers is naar mijn ervaring altijd een mooie mix tussen hobby-omdat-het-kan en nuchterheid en uitstekende informatie. En zoals gezegd; ik wil zorgvuldig met mijn geld omgaan én dat de dieren het goed hebben. Van die prachtige dure bakken die ik wel eens voorbij zie komen, die gaan het niet worden, dat is buiten mijn bereik. Maar een mooi, fijn én goed klein aquarium voor de vissen van mijn dochter, dat wil ik wel graag bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Jorgen schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:17:
[...]

Wat ik nu heb is:
HS Aqua - Bacto Turbo
Tetra - AquaSafe
Kraanwater. Je pakt een gieter, gooit het in je bak, klaar. Mocht je extreem hard water hebben kan je wat meer hout en catappa bladeren gebruiken, maar het is echt niet nodig.

In België kan er nog wel eens chloor in het water zitten, dat wil je eruit halen, maar in NL is het kraanwater even schoon als bronwater.

[ Voor 24% gewijzigd door SmurfLink op 19-09-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

SmurfLink schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:56:
[...]

Kraanwater. Je pakt een gieter, gooit het in je bak, klaar. Mocht je extreem hard water hebben kan je wat meer hout en catappa bladeren gebruiken, maar het is echt niet nodig.

In België kan er nog wel eens chloor in het water zitten, dat wil je eruit halen, maar in NL is het kraanwater even schoon als bronwater.
Dat dacht ik eigenlijk ook. Daarom liet ik me in de winkel adviseren haha. Nou ja... Het kan misschien geen kwaad om het op voorraad te hebben en ooit eens van pas komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Jorgen schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:45:
[...]

Heel goed dat je dat dan doet.

Het is ook niet voor niets dat ik op dit forum naar meer informatie zoek. Tweakers is naar mijn ervaring altijd een mooie mix tussen hobby-omdat-het-kan en nuchterheid en uitstekende informatie. En zoals gezegd; ik wil zorgvuldig met mijn geld omgaan én dat de dieren het goed hebben. Van die prachtige dure bakken die ik wel eens voorbij zie komen, die gaan het niet worden, dat is buiten mijn bereik. Maar een mooi, fijn én goed klein aquarium voor de vissen van mijn dochter, dat wil ik wel graag bereiken.
Ook een supermooie kleine bak kan - zelfs CO2 toediening kan heel goedkoop in een kleine bak, je hebt bijvoorbeeld supersimpele busjes met een dispenser dingetje die je geen tientallen of honderden euro's kosten. Werkte in m'n 24 liter guppenbak goed: planten groeiden de bak uit en .. tjah.. de guppen ook :X

Edit: en voor vissen kun je altijd op mp kijken. Ja er is risico op besmetting, maar serieus, dierenwinkel bakken zien er 9/10 keer minder uit dan de bak van een enthousiaste hobbyist.

@Anastanax thanks, ik ga mij daar in verdiepen. Klinkt als de moeite van het proberen waard.

[ Voor 12% gewijzigd door NiGeLaToR op 19-09-2025 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
@Jorgen Die Bacto is niet nodig, maar kwaad kan het ook niet. Dit is iets waar we allemaal in zijn getrapt toen we net begonnen en aangezien het nog steeds uitgebreid wordt verkocht is er een flinke markt voor.

En qua stroomkosten is het allemaal niet heel spannend en die bak wordt zeker geen verwarmingselement in je woonkamer als je hem op 23 graden zet. Let er wel op dat je je verlichting niet te lang aan laat staan, anders krijg je een algenexplosie.

Qua planten er wel meer dan 3 in zetten, maar dan (bijvoorbeeld) een paar bosjes zuurstofplantjes (waterpest etc) of Hydrocotyle. Dat is goedkoop spul en groeit snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

NiGeLaToR schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:12:
[...]

Ook een supermooie kleine bak kan - zelfs CO2 toediening kan heel goedkoop in een kleine bak, je hebt bijvoorbeeld supersimpele busjes met een dispenser dingetje die je geen tientallen of honderden euro's kosten. Werkte in m'n 24 liter guppenbak goed: planten groeiden de bak uit en .. tjah.. de guppen ook :X
Ik heb nu deze: https://hsaqua.eu/product/hs-aqua-platy/ (zie de Platy 50). Op de website staat 48 liter, op de doos 53.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Aziraphale schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:32:
@Jorgen Die Bacto is niet nodig, maar kwaad kan het ook niet. Dit is iets waar we allemaal in zijn getrapt toen we net begonnen en aangezien het nog steeds uitgebreid wordt verkocht is er een flinke markt voor.

En qua stroomkosten is het allemaal niet heel spannend en die bak wordt zeker geen verwarmingselement in je woonkamer als je hem op 23 graden zet. Let er wel op dat je je verlichting niet te lang aan laat staan, anders krijg je een algenexplosie.

Qua planten er wel meer dan 3 in zetten, maar dan (bijvoorbeeld) een paar bosjes zuurstofplantjes (waterpest etc) of Hydrocotyle. Dat is goedkoop spul en groeit snel.
Duidelijk! Tja, als iemand ervan kan leven, zullen ze er niet mee stoppen.

Warm gaan we doen dus :)

Ik ga hier snel in de buurt kijken wie er nog meer aquariumplantjes verkoopt. Ik zie ook online bijv ook allerlei starterspakketten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Jorgen schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:35:
[...]

Duidelijk! Tja, als iemand ervan kan leven, zullen ze er niet mee stoppen.

Warm gaan we doen dus :)

Ik ga hier snel in de buurt kijken wie er nog meer aquariumplantjes verkoopt. Ik zie ook online bijv ook allerlei starterspakketten
Welke omgeving zit je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Jorgen schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 08:46:
[...]

Ik liet me in 2 winkels adviseren en de eerste verkoper gaf aan dat je 20 euro per maand extra stroomkosten kwijt bent en de tweede verkoper (=eigenaar) gaf aan dat hij geen enkele bak verwarmt omdat kamertemperatuur/winkeltemperatuur al meer dan voldoende was en hij zei dat het thuis ook probleemloos op kamertemperatuur kan.

Als een Betta of welk ander visje die temperatuur wél nodig heeft, zonder dat ik een gekke energierekening krijg, ga ik vanzelfsprekendheid wél verwarmen. Element zit ook gewoon erbij.

Goede tip van de steen! Ga ik doen!

Dan gaan we nog meer plantjes uitzoeken.
Planten in waterstofperoxide leggen om kruisbesmetting te voorkomen.. Niet het beste idee ooit tenzij je een hele lage concentratie gebruikt (maar dat is dan om eventuele algjes de nek om te draaien en niet om kruisbesmetting te voorkomen). Liever niet doen dus. Wat wel belangrijk is, is ze uit eventuele potjes te halen, loodjes te verwijderen, alle beschadigde bladeren te verwijderen, eventueel steenwol zeer voorzichtig te verwijderen, resten goed wegspoelen en daarna wortels afknippen tot zo'n 2 cm. En zorgen voor plantenvoeding (alles moet eten, ook plantjes).

Een 50 liter bak (afgedekt) zal zo'n 80kWh per jaar gebruiken (bij 8 uur gebruik van matige intensiteit led verlichting, een binnenfilter (minder temperatuurverlies dan een buitenfilter) en een 25W verwarmingselement (is zat om de bak op 23 graden te houden tenzij je 's nachts de ruimte verlaagt naar 15 graden). Bij andere temperaturen geldt natuurlijk een ander resultaat (tip is de bak niet te heet op te stoken; zorgt er vaak hoofdzakelijk voor dat de diertjes "sneller" leven en eerder doodgaan).

Een 50 liter bak is alleen geschikt voor hele kleine visjes zoals Rasbora Galaxy (22-23 graden). Een andere optie is garnaaltjes. Vuurtjes zijn leuk om mee te beginnen, stellen weinig eisen aan het water en temperatuur van 22-23 graden is prima. Je hoeft dan dus nog amper bij te verwarmen aangezien de verlichting en de filterpomp al zo'n 5W ('s nachts) tot 10W (overdag) in het aquarium stoppen. Het is ook niet erg als een aquarium overdag oploopt tot 23 graden en 's nachts afkoelt naar 21 graden. Er zijn verdomd weinig zoetwatervisleefgebieden (galgje?) waar de temperatuur stabieler is dan dat.

Verder zou ik je adviseren om het topic eens rustig door te nemen (wellicht een tip die je zelf wel eens als moderator aan andere leden geeft). ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bossie
HuismAndré schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:59:
[...]

Planten in waterstofperoxide leggen om kruisbesmetting te voorkomen.. Niet het beste idee ooit tenzij je een hele lage concentratie gebruikt (maar dat is dan om eventuele algjes de nek om te draaien en niet om kruisbesmetting te voorkomen). Liever niet doen dus. Wat wel belangrijk is, is ze uit eventuele potjes te halen, loodjes te verwijderen, alle beschadigde bladeren te verwijderen, eventueel steenwol zeer voorzichtig te verwijderen, resten goed wegspoelen en daarna wortels afknippen tot zo'n 2 cm. En zorgen voor plantenvoeding (alles moet eten, ook plantjes).

Een 50 liter bak (afgedekt) zal zo'n 80kWh per jaar gebruiken (bij 8 uur gebruik van matige intensiteit led verlichting, een binnenfilter (minder temperatuurverlies dan een buitenfilter) en een 25W verwarmingselement (is zat om de bak op 23 graden te houden tenzij je 's nachts de ruimte verlaagt naar 15 graden). Bij andere temperaturen geldt natuurlijk een ander resultaat (tip is de bak niet te heet op te stoken; zorgt er vaak hoofdzakelijk voor dat de diertjes "sneller" leven en eerder doodgaan).

Een 50 liter bak is alleen geschikt voor hele kleine visjes zoals Rasbora Galaxy (22-23 graden). Een andere optie is garnaaltjes. Vuurtjes zijn leuk om mee te beginnen, stellen weinig eisen aan het water en temperatuur van 22-23 graden is prima. Je hoeft dan dus nog amper bij te verwarmen aangezien de verlichting en de filterpomp al zo'n 5W ('s nachts) tot 10W (overdag) in het aquarium stoppen. Het is ook niet erg als een aquarium overdag oploopt tot 23 graden en 's nachts afkoelt naar 21 graden. Er zijn verdomd weinig zoetwatervisleefgebieden (galgje?) waar de temperatuur stabieler is dan dat.

Verder zou ik je adviseren om het topic eens rustig door te nemen (wellicht een tip die je zelf wel eens als moderator aan andere leden geeft). ;)
50L is ook prima voor een betta icm met een paar corys en clean-up crew.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bossie schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:21:
[...]

50L is ook prima voor een betta icm met een paar corys en clean-up crew.
Ja, een common pleco ofzo ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfkMlTC7830OfV_oQLSIZRhbgs4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2nHbfqHgX5CwmSEgt2FnlIH4.jpg?f=user_large

Maar ook kleine Cory’s in 50 liter? Zou ik zelf niet doen. Slakken en garnalen wel. Oto’s vind ik ook discutabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Taro schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:25:
[...]

Ja, een common pleco ofzo ;)
[Afbeelding]

Maar ook kleine Cory’s in 50 liter? Zou ik zelf niet doen. Slakken en garnalen wel. Oto’s vind ik ook discutabel.
Klopt, maar er zijn weinig andere opties qua vissen icm 50L.
Om expliciet te zijn, ik doel op pygmy cories (zo heet de nano variant toch?), hoewel dat altijd even aftasten is icm een betta etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bossie schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:29:
[...]

Klopt, maar er zijn weinig andere opties qua vissen icm 50L.
Om expliciet te zijn, ik doel op pygmy cories (zo heet de nano variant toch?), hoewel dat altijd even aftasten is icm een betta etc.
Klopt, die gaan doorgaans prima samen, maar de Pygmy’s moet je wel in wat grotere groepen plaatsen en met bijv. 5-10 zit je wel echt boven de max van 50 liter.

Edit: net als Oto’s overigens, die wil je ook graag met >5 stuks toevoegen.

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 19-09-2025 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

HuismAndré schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:59:
[...]

Dat laatste doe ik ook zeker. Ik lees allerlei websites, kijk video's en blader door dit topic. Het is overweldigend veel én tegenstrijdig soms, maar gelukkig op veel plekken ook duidelijk advies gevonden.

Leek mij ook spannend met H2O2 inderdaad.

Ik wil binnenkort nog even naar een aquariumspeciaalzaak en dan beginnen met de bak opbouwen.
NiGeLaToR schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:12:
[...]

Edit: en voor vissen kun je altijd op mp kijken. Ja er is risico op besmetting, maar serieus, dierenwinkel bakken zien er 9/10 keer minder uit dan de bak van een enthousiaste hobbyist.

@Anastanax thanks, ik ga mij daar in verdiepen. Klinkt als de moeite van het proberen waard.
Daar moet ik me ook even over inlezen, wanneer ik CO2 nodig heb.

[ Voor 15% gewijzigd door Jorgen op 19-09-2025 18:58 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

@Jorgen ik woon in Delft en heb genoeg planten. Kun je gratis komen halen als je wilt.
Heb 3 aquaria kan ik je misschien ook wat tips geven.
Ik heb er 1 van 60 liter zonder verwarming met kleine vissen en wat garnalen in en veel planten
1 van 350 liter met enorm veel planten En gezelschapsvissen zoals Molly's, rode neus zalm, corrys, pleco. Deze is wel verwarmd op 25 graden
En nog een 700 liter aquarium ook met veel planten en chiclids zoals maanvissen, blue araca, corrys , aequiens diadema en nog vanalles wat. Deze is ook verwarmd op 25 graden
Ik kan dan planten voor je snoeien want ik gooi om de maand echt een kilo aan plant weg denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

HenkS schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:01:
@Jorgen ik woon in Delft en heb genoeg planten. Kun je gratis komen halen als je wilt.
Heb 3 aquaria kan ik je misschien ook wat tips geven.
Ik heb er 1 van 60 liter zonder verwarming met kleine vissen en wat garnalen in en veel planten
1 van 350 liter met enorm veel planten En gezelschapsvissen zoals Molly's, rode neus zalm, corrys, pleco. Deze is wel verwarmd op 25 graden
En nog een 700 liter aquarium ook met veel planten en chiclids zoals maanvissen, blue araca, corrys , aequiens diadema en nog vanalles wat. Deze is ook verwarmd op 25 graden
Ik kan dan planten voor je snoeien want ik gooi om de maand echt een kilo aan plant weg denk ik.
Wow, dat is een fantastisch leuk en aardig aanbod! O+ d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:48

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Jorgen schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:57:
[...]

Dat laatste doe ik ook zeker. Ik lees allerlei websites, kijk video's en blader door dit topic. Het is overweldigend veel én tegenstrijdig soms, maar gelukkig op veel plekken ook duidelijk advies gevonden.

Leek mij ook spannend met H2O2 inderdaad.

Ik wil binnenkort nog even naar een aquariumspeciaalzaak en dan beginnen met de bak opbouwen.

[...]

Daar moet ik me ook even over inlezen, wanneer ik CO2 nodig heb.
Je moet gewoon goed op de eisen van je planten en vissen letten. Stel de eisen van de vissen en planten op elkaar af.
Voeding, licht, zuurstof, temperatuur en zuurtegraad zijn hierbij de variablen waar je op gaat letten.

Begin bij planten met lage eisen en zorg dat je aquariumlamp niet voluit staat en zet deze om de 2 weken iets hoger en kijk wat het doet met je planten. Hier moet je gaan leren sturen op de variablen of je laat het licht onder de waarde dat je negatief resultaat krijgt.

Hoe kleiner de bak hoe moeilijker is om te sturen omdat je snel een tekort of overschot van de variablen krijgt. Verversen van water zorgt dat je de variablen verdunt door water wat altijd met dezelfde variablen uit de kraan komt.

• Bossie
NLKornolio schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:00:
[...]

Hoe kleiner de bak hoe moeilijker is om te sturen omdat je snel een tekort of overschot van de variablen krijgt. Verversen van water zorgt dat je de variablen verdunt door water wat altijd met dezelfde variablen uit de kraan komt.
Ik heb een 35l bak in mijn werkkamer, maar ik kan me niet herinneren dat de balans de afgelopen 1,5 jaar eens voor mijn langere periode goed is geweest.

De inwoners klagen overigens niet, maar ik kan aan de planten zien dat het steeds wat wisseld.
Volgend weekend weer eens meten en kijken of er bijgestuurd kan/moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Bossie schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:23:
[...]

Ik heb een 35l bak in mijn werkkamer, maar ik kan me niet herinneren dat de balans de afgelopen 1,5 jaar eens voor mijn langere periode goed is geweest.

De inwoners klagen overigens niet, maar ik kan aan de planten zien dat het steeds wat wisseld.
Volgend weekend weer eens meten en kijken of er bijgestuurd kan/moet worden.
Ik hoor vaak dat kleinere bakken moeilijker zijn omdat alles veel meer impact heeft op een klein ecoysteem. Logisch ook wel. Waar merk je het het meeste aan vwb je planten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
Jorgen schreef op zondag 21 september 2025 @ 19:30:
[...]

Ik hoor vaak dat kleinere bakken moeilijker zijn omdat alles veel meer impact heeft op een klein ecoysteem. Logisch ook wel. Waar merk je het het meeste aan vwb je planten?
Kleur (worden soms wat vergeeld groen ipv groen) icm groene alg aan de bladeren/wortels.
Ik verminder dan vaak het licht een tijdje (60% ipv 100%) icm wat alg bladeren weg te knippen etc.

De bak heeft wat aanpassingen gehad na de zomerperiode omdat nadat ik terugkwam van vakantie er een lekkere groen alg laag op de stenen zat. Het is nu veel minder, maar wel iets wat ff opgelost moet worden ipv dat het zich meer uitbreid.

Toen ik er nog wat floaters in had was dit probleem er niet, maar ben er een beetje klaar mee dat anders de bovenlaag in 2 week steeds weer helemaal vol gegroeid is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 06:04

zAo

GPLv2 Fanboy

Is er iemand die me wat tips kan geven? Ik sta een beetje op het punt om de handdoek in de ring te gooien voordat er ooit vissen zijn gekomen.
  • Ik heb een simpele Superfish van ~30L, welke ik 2ehands gekocht heb. De bak ik heb ik goed schoongemaakt, achteraf had ik de pomp ook schoon moeten maken aangezien er na een paar uur al groen in dreef :o
  • De stenen en het hout zijn nieuw uit de winkel, deze heb ik uitvoerig afgespoeld.
  • Het water is constant op ~24 graden
  • Het water ik heb de eerste week elke dag voor ~30% ververst. Omdat het een aantal keer compleet troebel was in de 2e en 3e week, heb ik al het water vervangen. Inmiddels vervang ik ~5% om de dag.
Inmiddels ben ik dik 5 weken verder en drijft er na een paar dagen een dunne laag drap (kaam?) op het water. Het water zelf blijft maar bruin worden. :X

[/li]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgAOfXoD35WNg7l0epKK3C0Wcgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8VZiyydQ1EGfVzygog1Bm1G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

zAo schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:46:
Is er iemand die me wat tips kan geven? Ik sta een beetje op het punt om de handdoek in de ring te gooien voordat er ooit vissen zijn gekomen.
  • Ik heb een simpele Superfish van ~30L, welke ik 2ehands gekocht heb. De bak ik heb ik goed schoongemaakt, achteraf had ik de pomp ook schoon moeten maken aangezien er na een paar uur al groen in dreef :o
  • De stenen en het hout zijn nieuw uit de winkel, deze heb ik uitvoerig afgespoeld.
  • Het water ik heb de eerste week elke dag voor ~30% ververst. Omdat het een aantal keer compleet troebel was in de 2e en 3e week, heb ik al het water vervangen. Inmiddels vervang ik ~5% om de dag.
Inmiddels ben ik dik 5 weken verder en drijft er na een paar dagen een dunne laag drap (kaam?) op het water. Het water zelf blijft maar bruin worden. :X

[/li][Afbeelding]
Dat bruine zijn opstartalgen, gaan vanzelf weg. Je kunt evt. ook slakken/garnalen toevoegen als opruimcrew. Dat het water zelf wat bruin wordt komt door het type en de hoeveelheid hout, wordt naar verloop van tijd wel minder.

De laag op het oppervlak heeft met van alles te maken, je kunt evt. een skimmer inzetten (let op met kleine vissen en garnalen dat ze daar niet dood in eindigen!). Zorg ervoor dat je dode plantresten verwijdert en er voldoende stroming is. Er komt vanzelf een evenwicht in. En zorg ook dat de planten goed groeien door voeding toe te voegen, dat gaat ook vanzelf beter als er dieren inzitten die afval produceren wat weer door de planten opgenomen kan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 22-09-2025 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
zAo schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:46:

[/li][Afbeelding]
Water wordt bruin vanwege je hout. Geeft verder niks, is hartstikke gezond voor planten en vissen (en er zijn zelfs darkwaterfans die jaloers op je zullen zijn). Verder zien je planten er helemaal niet zo hopeloos uit. Kaamlaag zal komen vanwege klagende plantjes (of rotzooi die nog uit het hout vrij moet komen). Controleer het hout nog wel even goed. Het moet HARD zijn. HARD. Als je het een beetje in kunt duwen dan kun je het als containerornament gebruiken (maar niet meer terug in de bak doen). Is het hout hard (en heb je geen gekke dingen gedaan zoals het uitkoken van hout) dan kan het weer terug in de bak.

Verder loop je de plantjes na en kijk je welke klant klaagt (gaatjes in blaadjes, lelijk blad, vervormd, stagnerende groei etc.). Van die plant zoek je op wat hij graag wil (veel licht, weinig licht, zuur, basisch, hard, zacht) en vergelijkt dat met jouw situatie. Klopt het niet dan gooi je die plant weg en koop je een plant die wel bij je bak past. Persoonlijk denk ik dat die naaldplantjes niet bij je bak passen (kan me vergissen maar die dingen zijn dol op CO2 en dat heb je niet). Varens achterin zijn wel prima (doen het bijna altijd zolang je maar niet in de bodem plant)!!! Ook zorg je ervoor het wateroppervlak een beetje beweegt (door de uitstroom van het filter aan te passen). Op die manier kun je gedeeltelijk een kaamlaag voorkomen (en in ieder geval verminderen).

Maar nog even ter geruststelling: Velen zullen blij zijn met een bakje zoals die op jouw foto. Dus no stress. Ga wel terug naar een normaal waterwisselregime (want het huidige raakt kant noch wal). Eens in de 2 weken de helft vervangen is prima. 30% elke week mag ook (komt ongeveer op hetzelfde neer).

[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 22-09-2025 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@HuismAndré ik heb een eind hout in de bak wat ik heb afgeborsteld na adoptie, maar om het nu keihard te noemen.. niet echt. Ik heb het geborsteld omdat er delen loslieten. Als ik je zo lees wordt het tijd voor een nieuw stuk hout dus? Zit er ± 5 jaar in, wellicht verteert het altijd over de tijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:38:
@HuismAndré ik heb een eind hout in de bak wat ik heb afgeborsteld na adoptie, maar om het nu keihard te noemen.. niet echt. Ik heb het geborsteld omdat er delen loslieten. Als ik je zo lees wordt het tijd voor een nieuw stuk hout dus? Zit er ± 5 jaar in, wellicht verteert het altijd over de tijd?
Klopt. Op een gegeven moment is de hardheid eruit (helemaal als je het al kapotgekookt hebt voor gebruik) en wordt het tijd het te vervangen. Volgens mij ga je dat op een gegeven moment ook zien aan een soort van witte waas die zich op het hout vormt (en een kaamlaag op het water als het hout echt begint te rotten). Verder niks engs natuurlijk (rotterij hoort bij de natuur) maar toch liever op tijd vervangen (of de zachte delen wegschrapen met een staalborstel/koperborstel en kijken of het daaronder nog "hard" is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 27-09 21:51
Ik zit zelf ook te kijken naar een setup met of 3/4x 60/80cm bakken (2 lagen of 1 grote en 2 kleine) en wil het liefste ook zo koud mogelijk blijven.

Ik zag dat bepaalde rode garnaaltjes die over het algemeen toch alleen moeten prima onverwarmd kunnen (Neocaridina Garnalen).
Ook kreeftjes zijn een optie (Cambarellus patzcuarensis).
Mocht je garnalen leuk vinden is dat dus een oplossing voor een onverwarmde en dus goedkoper Aquarium.

Verder zit ik voor de grotere bak te denken aan baby koi omdat er in de toekomst hier ook een vijver komt. Mocht je die leuk vinden kan je dat dus ook doen al zal je iedere paar jaar moeten roteren als ze te groot worden (verkopen/ruilen).

En iets simpels als een school voorntjes of baars kan ook al erg leuk zijn al is dat wat minder kleurrijk maar als je er een groene bak van maakt met veel planten kan je alsnog een mooie bak krijgen. Hoe je aan deze vissen moet komen heb ik wel opties voor maar helemaal legaal is dat natuurlijk lastig. Al zijn er een paar kwekers in het land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-09 10:55

avotar

P0werd by Black Coffee

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor mij was dit een paar jaar geleden dé reden om te stoppen met mijn aquarium hobby. Ik kreeg de baardalg maar niet onder controle en ik had voor mijn idee alles geprobeerd. Tot en met de blackout aan toe. Het wilde gewoon niet.

De laatste weken speel ik toch weer met het idee om wat kleins en simpels te beginnen. Een garnalenbakje, misschien met een betta erbij.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@avotar heb het nog nooit gehad maar tis inderdaad een lastig probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

mbt baardalg... ik vind het prima te doen... komt toch vaak voor in startende bakken.

Ik heb er ook echt mee getest en gekeken wat het beste werkt. ook nalv online onderzoeken die wat beter onderbouwd zijn dan mijn eigen gepruts haha
Maar:
- Baardalg komt vaak voor door een onstabiele co2 toevoer. ik heb een keer een kapotte schroefdraad gehad waardoor er co2 buiten mijn bak lekte en er weinig in het aquarium kwam, toen had ik meteen baardalg omdat de co2 niet consitent is. dit is echt een bekend probleem met baardalg. Toen ik de co2 consistent had, ging het ook snel weg
- Waterwissels lossen het nauwelijks op, baardalg gaat goed op instabiele omgevingen, en waterwissels helpen hier niet echt bij. in de zin van: ga niet 3x per week een waterwissel doen, vaak gaan mensen net meer met hun aquarium rommelen als er problemen komen, doe dit niet. max 1x per week een waterwissel
- algeneters helpen enorm, Crossocheilus oblongus (siamese algeneter) helpt enorm. bij meerdere soorten alg, ik had in mijn grote bak bij het opstarten best wat alg, doen ik 6 van deze vissen erin gooide, was het in 3 dagen volledig weg. Ze eten ook baardalg. let wel op dat je niet teveel voeding geeft aan je vissen bij alg, want dan eten ze voeding ipv alg. Dus maximaal 1x per 2 dagen je vissen voeden bij alg(baardalg), want deze vissen helpen enorm.

in mijn 3 bakken (60l, 350l, 750l) heb ik bij het opstarten baardalg en 'gewone' alg gehad. ik heb mijn licht gewoon aan gelaten (6-8 uur per dag), co2 stabiel in de 2 grote bakken, en ik heb in alle bakken veel planten en vissen. en dus die Crossocheilus oblongus rondzwemmen. uiteindelijk heb ik nauwelijks ingegrepen, niet teveel voeding gegeven en het lost zich vanzelf op. ga vooral niet teveel rommelen met je bak, daar gaat baardalg goed op :)

ter info: in mijn 2 kleinere bakken heb ik ook garnalen, dus die zullen ook wel helpen, in mijn grotere bak niet want die worden opgegeten door alle chiclids die er rondzwemmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Hoe gaan jullie om met vuil op de bodem? Elke twee weken doe ik een 20% verversing van het water en dan ga ik met een dunne slang zoveel mogelijk langs het vuil om het op te zuigen. Maar het is niet bij te houden. De vissen worden niet overvloedig gevoederd (foto is tijdens het voeren gemaakt, vandaar die krulletjes vlokvoer). Er zit wel veel hout in het aquarium, maar ook al 9 maanden.

Zou het aanpassen van de flow kunnen helpen? Maar zelfs bij sterke(re) flow houd je nooks & crannies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uu64mEjCTdsjUE-KoC4NrA1hqJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPNudj2DiOWSseVpm7wNIrCT.jpg?f=fotoalbum_large

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Mog schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:06:
Hoe gaan jullie om met vuil op de bodem? Elke twee weken doe ik een 20% verversing van het water en dan ga ik met een dunne slang zoveel mogelijk langs het vuil om het op te zuigen. Maar het is niet bij te houden. De vissen worden niet overvloedig gevoederd (foto is tijdens het voeren gemaakt, vandaar die krulletjes vlokvoer). Er zit wel veel hout in het aquarium, maar ook al 9 maanden.

Zou het aanpassen van de flow kunnen helpen? Maar zelfs bij sterke(re) flow houd je nooks & crannies.

[Afbeelding]
heb je veel planten?
ik laat alles liggen.... maar met veel planten heb je ook veel inname van (afval) stoffen. plus ik heb zoveel planten dat ik er niet eens bij kom.
dus bodem hoef je niet schoon te maken, mits je een goede natuurlijke cyclus hebt door oa genoeg planten en filter systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

HenkS schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:10:
[...]

heb je veel planten?
ik laat alles liggen.... maar met veel planten heb je ook veel inname van (afval) stoffen. plus ik heb zoveel planten dat ik er niet eens bij kom.
dus bodem hoef je niet schoon te maken, mits je een goede natuurlijke cyclus hebt door oa genoeg planten en filter systeem
Het is inderdaad meer cosmetisch. Want voor de rest draait de bak als een tierelier. Ik vind het gewoon niet mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Mog schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:20:
[...]

Het is inderdaad meer cosmetisch. Want voor de rest draait de bak als een tierelier. Ik vind het gewoon niet mooi.
ja dat snap ik, ik heb veel grind en planten en dan zie je het niet
zand heb ik achterin in een hoek voor de corrys en die hoek zie ik niet omdat er planten voor zitten, dus het cosmische deel heb ik geen last van.
maar anders is het idd lastig ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
HenkS schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:10:
[...]

heb je veel planten?
Ik haal de grote troep weg met een schepnet, nadat ik het met m'n hand omhoog wapper. Soms gebruik ik een turkey baster als alternatief voor de wapperende hand (bijvoorbeeld als ik in hoekjes moet komen). Ik moet de bodem hoofdzakelijk "reinigen" omdat overal draadjes javamos terechtkomen (is echt onkruid als je niet oppast, garnalen gaan er wel eens mee aan de sleep dus ligt het overal). Verder laat ik het aan de garnalen en de cory's over (die moeten ook wat te doen hebben). Maar ik heb wel zand, geen grind (in het verleden wel gehad maar vond dat maar niks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 27-09 21:51
Mog schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:06:

[Afbeelding]
Misschien een stroom water over de bodem laten gaan zodat de pomp het op kan zuigt uit het water en je filter het eruit filtert?
Als je water. Iet genoeg stroomt dan zal je veel bezinking krijgen. Leuk voor het minder vaak schoonmaken van je filter maar het blijft wel allemaal in je bak liggen. Als je een externe filter heb is het makkelijker om je filter alle drek op te laten zuigen en filteren.
Wat kan werken hangt natuurlijk af van je vissen en je gebruikte pomp/filter combinatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Qua opruimen, bij het hol van "Harry" mijn grote algeneter ligt altijd veel poep, dat zuig ik weg, evenals onder het aanzuigpunt van de pomp. De rest van het vuil wat tussen de stenen en planten komt woelen de corydoras wel op en om.

Verder draait het hier prima, laatst heb ik een kleine aanpassing gedaan aan de positie van het hout en wat planten, en heel veel zwaarddragers weggedaan. Het enige volwassen mannetje ging dood, en er waren 3 volwassen vrouwtjes en ongeveer 3 generaties aan kinderen. Ik dacht, voordat die gaan voortplanten breng ik ze weg. Dus nu alleen nog de 3 volwassen vrouwtjes. Eens nadenken wat ik er voor in de plaats wil. Bijlzalmpjes zouden nog goed kunnen zodat ook de bovenste waterlaag mooi vultet vis.
Verder nog wat vuurtetra's, corydoras, 2 sleutelgat cichliden, 1 dwerg cichliden en 5 algeneters, waarvan 3 "kids". Die inmiddels een mooie lange staart krijgen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BitcTJ9a103VHiH-7b-dFVOJEgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BiyuGTZ09tF9ghv04ja3Xil.jpg?f=fotoalbum_large

Overzichtje (straks even glas schoonmaken etc.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1P6OGfpF7eCHpbr43AhQjOfByc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwf4WeKTuasqiOqSOWgO5fD6.jpg?f=fotoalbum_large

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
_ferry_ schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:10:
Verder draait het hier prima, laatst heb ik een kleine aanpassing gedaan aan de positie van het hout en wat planten, en heel veel zwaarddragers weggedaan. Het enige volwassen mannetje ging dood, en er waren 3 volwassen vrouwtjes en ongeveer 3 generaties aan kinderen. Ik dacht, voordat die gaan voortplanten breng ik ze weg. Dus nu alleen nog de 3 volwassen vrouwtjes.
Zwaarddragers kunnen van geslacht veranderen als dat nodig is. Dus 1 van die 3 vrouwtjes zal na verloop van tijd een mannetje worden.

https://www.aquabilzen.be/Zwaarddragers

[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 24-09-2025 11:51 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

HuismAndré schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:50:
[...]
Zwaarddragers kunnen van geslacht veranderen als dat nodig is. Dus 1 van die 3 vrouwtjes zal na verloop van tijd een mannetje worden.

https://www.aquabilzen.be/Zwaarddragers
Ja, zoiets stond mij ook bij, ik had in het verleden al vrouwtjes die later alsnog een mannetje werden, maar toen waren ze nog relatief jong, en ik dacht eens gelezen te hebben dat dat een soort 3e geslacht was. Waarbij ze dus pas later de mannelijke kenmerken krijgen.
Anyway, mocht er 1 alsnog naar een mannetje transformeren gaan ze weg, met al die jonkies ben ik nu wel een beetje klaar :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-09 09:28
avotar schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:08:
[...]

Voor mij was dit een paar jaar geleden dé reden om te stoppen met mijn aquarium hobby. Ik kreeg de baardalg maar niet onder controle en ik had voor mijn idee alles geprobeerd. Tot en met de blackout aan toe. Het wilde gewoon niet.

De laatste weken speel ik toch weer met het idee om wat kleins en simpels te beginnen. Een garnalenbakje, misschien met een betta erbij.
Ik snap je heel goed. Aantal jaren geleden een tweedehands bak gekocht waar het ook al aanwezig was op de valisneria en op ornamenten. Nooit onder controle gekregen. Tussentijds ben ik ook gestopt met de hobby. Niet persee hierdoor maar hielp ook niet mee. Aquarium moest ruimte maken voor de box :P. Laatst kreeg ik ook planten aangeboden van iemand, maar ook dat zat onder baardalg. Toen heb ik het wel aangenomen maar niet in mijn aquarium gestopt om niet weer opnieuw te beginnen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Gisteren een medewerker tweaker ontmoet door dit topic. @Jorgen kwam gezellig langs kijken naar mijn aquarium en hem wat planten meegegeven:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

HenkS schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:31:
Gisteren een medewerker tweaker ontmoet door dit topic. @Jorgen kwam gezellig langs kijken naar mijn aquarium en hem wat planten meegegeven:)
Absoluut leuk om te doen en om je te ontmoeten! Nogmaals dank voor je gastvrijheid, uitleg en de planten!
En het moet gezegd worden: je aquariums zijn geweldig. Alles ziet er top uit. Goed verzorgd en veel mooie en gezonde vissen. Daar mag je zeker trots op zijn. Super!

Vandaag zijn we nog even bij Romberg geweest. Wat een boel aquariums en vissen hebben ze daar. Fijn advies gehad (en een alternatief voor de Dennerle soil gekregen - want die was op).

Morgenochtend gaan mijn dochter en ik lekker aan de slag met alle spullen :) <3 Vervolgens de boel laten indraaien en dan de volgende stap. :) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Jorgen schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:54:
[...]

Absoluut leuk om te doen en om je te ontmoeten! Nogmaals dank voor je gastvrijheid, uitleg en de planten!
En het moet gezegd worden: je aquariums zijn geweldig. Alles ziet er top uit. Goed verzorgd en veel mooie en gezonde vissen. Daar mag je zeker trots op zijn. Super!

Vandaag zijn we nog even bij Romberg geweest. Wat een boel aquariums en vissen hebben ze daar. Fijn advies gehad (en een alternatief voor de Dennerle soil gekregen - want die was op).

Morgenochtend gaan mijn dochter en ik lekker aan de slag met alle spullen :) <3 Vervolgens de boel laten indraaien en dan de volgende stap. :) :)
Leuk om te lezen en leuk dat je mijn aquaria zo mooi vind. Tnx
En al naar Romberg geweest. Lekker snel. Maar ik vind het een super goede zaak met kundige mensen en goed advies! Veel aan gehad toen ik begon met deze hobby.

Enjoy en als je nog vissen wilt komen halen let me know, want ze planten zich toch continue voort:)

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

HenkS schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:34:
[...]

Leuk om te lezen en leuk dat je mijn aquaria zo mooi vind. Tnx
En al naar Romberg geweest. Lekker snel. Maar ik vind het een super goede zaak met kundige mensen en goed advies! Veel aan gehad toen ik begon met deze hobby.

Enjoy en als je nog vissen wilt komen halen let me know, want ze planten zich toch continue voort:)
👍🏻👍🏻 Zal ik doen! Je hoort van me :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ik woon in Noord Holland en ging wel naar aquariumworldonline in Heerhugowaard, alleen is die plots verdampt. Welke winkel is een aanrader voor advies, benodigdheden, Co2 vulling? Er zit eigenlijk niets anders in de buurt dan een reguliere dierenwinkel zover ik kan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

NiGeLaToR schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:55:
Ik woon in Noord Holland en ging wel naar aquariumworldonline in Heerhugowaard, alleen is die plots verdampt. Welke winkel is een aanrader voor advies, benodigdheden, Co2 vulling? Er zit eigenlijk niets anders in de buurt dan een reguliere dierenwinkel zover ik kan zien.
In delft zit Romberg... niet super dichtbij maar mocht je niks anders vinden...
Super kundig, veel keus in spullen en ze vullen ook co2 bij .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glasscar
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:02
Je kunt eens langs Maui's in Wormerveer gaan. Ontzettend veel vissen, zoet en zoutwater. Maar ook veel benodigdheden en kundige mensen.

• NiGeLaToR
Glasscar schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:20:
[...]

Je kunt eens langs Maui's in Wormerveer gaan. Ontzettend veel vissen, zoet en zoutwater. Maar ook veel benodigdheden en kundige mensen.
Thanks, das idd eentje die nog enigszins op rij afstand zit. Dank voor alle tips zover!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ik woon in een aangrenzende wijk maar wtf is er met hun gebeurt? Van de ene op de andere dag weg. Zonder enige communicatie. Het voelt alsof ze op de vlucht zijn voor de belastingdienst ofzo.

Wel balen, nu is inderdaad Mauies in Wormerveer de dichtstbijzijnde winkel.

• NiGeLaToR
Mog schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:49:
[...]

Ik woon in een aangrenzende wijk maar wtf is er met hun gebeurt? Van de ene op de andere dag weg. Zonder enige communicatie. Het voelt alsof ze op de vlucht zijn voor de belastingdienst ofzo.

Wel balen, nu is inderdaad Mauies in Wormerveer de dichtstbijzijnde winkel.
Ik wilde er even heen gaan en zag de reviews op maps met diverse mensen die erover klaagden, dus kwam er ook zo achter. Website weg, mensen die zich zorgen maken over de vissen in de winkel, écht een vaag verhaal ja. Heb ook geen idee dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Vanochtend tijdens de waterwissel ook de pomp flink aangepakt. Eén spons was bijna massief van de drek. Nu is drek natuurlijk prima, maar de flow werd wel erg slapjes de laatste tijd. Rotor ook meteen gereinigd en alles draait weer als een zonnetje. Nu vroeg ik me al eerder af: zou je aan het energieverbruik van de pomp kunnen zien wanneer de flow minder wordt? En jawel hoor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7zdwwtCkjk8hplX1mbhcSPKSAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l89uzRHFry2ItFYpcvY3wxFe.jpg?f=fotoalbum_large
Ik had alleen verwacht dat het precies andersom zou zijn: meer verbruik als ie harder moet werken. Maar niet dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:45
JME schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:31:
Vanochtend tijdens de waterwissel ook de pomp flink aangepakt. Eén spons was bijna massief van de drek. Nu is drek natuurlijk prima, maar de flow werd wel erg slapjes de laatste tijd. Rotor ook meteen gereinigd en alles draait weer als een zonnetje. Nu vroeg ik me al eerder af: zou je aan het energieverbruik van de pomp kunnen zien wanneer de flow minder wordt? En jawel hoor:
[Afbeelding]
Ik had alleen verwacht dat het precies andersom zou zijn: meer verbruik als ie harder moet werken. Maar niet dus.
Nu dus even een automation maken dat wanneer het verbruik langer dan een uur onder de 6 watt is, dat je dan een notificatie krijgt om de pomp schoon te maken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@Flappie dat was precies het idee, ik had alleen nog de juiste drempelwaarde nodig :)
“Hey prutser, we stinken de bak uit, doe es iets! Alvast bedankt, Cory en Dora”

[ Voor 32% gewijzigd door JME op 27-09-2025 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:31:
[Afbeelding]
Hehe. Da's de centrifugaalpomp voor je. Als je die blokkeert dan heeft hij minder te doen en verbruikt hij ook minder energie. Daarom is het ook dikke prima om een filter te knijpen (liefst aan de uitgang).

[ Voor 9% gewijzigd door HuismAndré op 27-09-2025 16:49 ]

• World Citizen
Iemand vandaag toevallig bij Ocean and Lake geweest in Renswouden?

FreeReef.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• World Citizen
Ik heb eindelijk iets op film wat ik theoretisch wist, maar nooit zelf heb kunnen zien.

Ik mocht vandaag een lezing geven over zee-egels, en een onderdeel daarvan was het zicht wat een egel heeft.

Egels zien licht en donker. Ze zien niet zoals ons kleuren en scherpe definities, maar ze zien eigenlijk licht en schaduw. Ze gebruiken dit naast oriëntatie ook als verdediging. Als er roofdieren over een egel heen zwemmen, dan ziet de egel een donkere vlek boven zich langs gaan. Dit herkennen ze als gevaar omdat er best wat dieren zijn die wel een lekker egeltje lusten (ik ook).

Ik wilde die theorie op beeld hebben, dus was al weken en weken aan het wachten tot de egel eens een keer helemaal bovenaan het glas zat zodat ik schaduw kon maken op de egel.

Gisterenochtend ein-de-lijk gelukt. Net op tijd voor de lezing.

Het is niet het beste filmpje, want ik rende naar mijn GSM die snel op een statief moest. De volgende keer doe ik het met een echte camera.

Je ziet hier de egel tegen het glas zitten, en op een bepaald moment ga ik er met mijn hand bovenlangs. Tussen de egel en het licht zodat er wat schaduw op de egel valt.

Als je goed kijkt zie je dat de egel dan al zijn externe kenmerken uit steekt. Zijn naalden, voetjes en klauwtjes. Hij merkt dus gevaar en gaat in verdedigingsmodus.

So cool!

FreeReef.nl

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste