Nou de meningen over het houden of weg doen van de pleco lopen nogal uiteen. Als het écht een Bristlenose is zou 'ie zo te lezen rond de 10-15 cm max moeten worden. Dat is denk nog wel te doen en sowieso houd ik hem dan solo en gaan er geen andere pleco's bij. Alleen een schooltje Neontetra's, wat Corydoras en amano- en vuurgarnaaltjes. Ik wilde eerst nog in een later stadium Otocinclus toevoegen, maar die ecologische rol pakt de pleco dan nu maar. Deze bezetting zou moeten kunnen op deze tank als ik even wacht tot deze goed ingedraaid is en gefaseerd toe voeg.
Dat lijkt overigens nog niet het geval te zijn. Het is nog te hard en de pH lijkt te hoog. Enig idee wat ik daar aan kan doen?
Heb zojuist ook mijn eerste waterwissel gedaan (sinds donderdag) van ongeveer 30-40% en dat vond ik best spannend. Ik heb een industriële emmer met tuitje gekocht, die ik 3x tot op 3/4 ofzo vol heb laten lopen en dat door de wc gespoeld, daarna het vullen met kraanwater was wel een gedoe om dat precies op 25 graden Celcius te krijgen. Ik had de (Zigbee) thermometer even uit het aquarium gehaald daarvoor. Maar het is goed gelukt zo te zien:
Ik heb ook op advies van een ander forum de Java varens op het hardscape geplakt. Die had ik per ongeluk in de substraat gezet en blijkbaar gaan de wortels dan dood. Een kleintje, die er niet zo best uit zag.heb ik maar weggegooid. Heb er nu nog wel een stukje hout bij gelegd, omdat ik daar de grootste varen op kon plakken. Ik moest de linker steen ook even uit het aquarium halen, want die met die lijm op de plant en dan onder water 20 seconden tegen de hardscape aan houden ging niet. Ik vind het er zo een stuk rommeliger uit zien, dus ik weet nog niet of ik later nog wat ga veranderen.
Ik hoop dat ik vanavond ergens een teken van leven van de pleco krijg. Die zit volgens mij onder dat grote stuk hout en ik heb het natuurlijk een beetje lopen bewegen vanmiddag. Overigens heeft 'ie dus gisteravond tot vanochtend komkommer kunnen eten en intussen heb ik een pakketje binnen waar vermoedelijk de
pleco tabletten in zitten. dus dan krijgt ie ook wat vitamines en vezels binnen. Ik zal heel licht voeren (een of twee tabletjes, afhankelijk van de grootte), omdat de pleco nog klein is en ik geen nitraatpiek wil.