Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 92 Laatste
Acties:
  • 413.806 views

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36

Wijnands

Afbeeldingslocatie: https://i45.photobucket.com/albums/f81/wijnands/banner_AQT_zps4e4cc0ed.png

VORIGE DELEN

Het aquarium topic - Deel 7
Het aquarium topic - Deel 6
Het aquarium topic - Deel 5
Het aquarium topic - Deel 4
Het Aquarium topic - deel 3
[Pics] Aquarium topic - Deel 2
[Pics] Aquarium Topic

EEN AQUARIUM BEGINNEN
:? Denk na voor je begint!
Als je denkt dat aquarium houden een simpele hobby is dan heb je het mis, want er komt (helaas ;) ) meer bij kijken dan alleen het aquarium vullen, inrichten en af en toe de vissen eten geven. Het hoeft allemaal niet heel veel tijd te kosten, maar je moet wel regelmatig tijd hebben (maken) om je aquarium te onderhouden. Voor een goed draaiende beplante zoetwater bak kun je rekenen op een uurtje per week. Hou er ook rekening mee dat goed verzorgde vissen oud kunnen worden. 5-6 jaar voor een tetra is niet ongewoon en veel soorten meervallen kunnen 30 jaar of ouder worden.
Om het wat makkelijker te maken voor de (beginnende) aquariaan staat hieronder een soort van stappenplan om een tropisch zoetwater aquarium te starten en draaiende te houden.

In deze startpost gaan we het niet over zoutwater aquaria hebben, aangezien die door de flink hogere investering voor veel beginners niet bereikbaar is.

Een zoutwateraquarium beginnen ? >> DinX in "Het aquarium topic - Deel 5"

:? "Ok, ik ben een beginner, weet niks van vissen af dus laat ik om te beginnen maar een klein aquarium aanschaffen"
Een helaas veel gemaakte denkfout bij beginners. Het klinkt gek, maar het zit zo: stel je gooit een bepaalde hoeveelheid van stof X in een klein en een groot aquarium, dan zal stof X bij het kleine aquarium veel harder aankomen dan bij het grote, aangezien het kleine aquarium minder water heeft om stof X te verdunnen :) Daarnaast heb je met een kleine bak veel minder soorten vis om uit te kiezen.
Het is dus natuurlijk ook weer niet nodig om dan gelijk maar een bak van 2 meter neer te zetten :P , maar een aquarium van minimaal 80/100 cm breed is toch wel aan te raden om te beginnen. Heb je de ruimte niet overweeg dan een starter set van 60cm breed.

:? Nieuw of tweedehands?
Bij nieuwe bakken kan je er natuurlijk van verwachten dat ie helemaal in orde is, maar vul het aquarium toch altijd ff een keer voor de zekerheid met alleen water om te checken of hij echt niet lekt.
Bij tweedehands bakken kijk je het beste naar:
• De kitranden, check of de kit nog soepel zit en of er geen beschadigingen zijn. Het kan namelijk zo zijn dat wanneer het aquarium voor een langere tijd heeft 'droog' gestaan dat de kit wat harder wordt en niet meer zo goed gaat zitten, met lekkages als gevolg.
• Lichtkap, check of alles nog werkt en vraag hoe oud de tl-lampen zijn.
• Filters en verwarming moeten ook functioneren.
• Wees terughoudend met het aanschaffen van een aquarium inclusief vis. Vaak is dit een slecht samengesteld vissenbestand met een hoop problemen.
Als het kan check je het aquarium het beste bij de verkoper als hij nog gevuld is, dan weet je iig zeker dat ie niet lekt.

:? Goed, het aquarium is aangeschaft, maar waar kan ik hem nou het beste neerzetten?
Zet het aquarium in ieder geval
• Op een plaats waar géén direct zonlicht op valt. Er zullen dan zeer makkelijk alg problemen kunnen ontstaan.
• Op een plaats waar niet de hele dag mensen voorbij lopen. (stress voor de vissen) maar ook weer niet op een plek waar bijna nooit iemand komt, aangezien de vissen dan niet "aan je wennen".
• Op een plaats waar gewicht geen bezwaar is. Een beetje leeg aquarium weegt al snel 25kg. Daar komt dan nog 's 15kg aan zand en stenen bij en water a 1kg/liter.

:? Wat voor vissen kan ik allemaal nemen?
Dat ligt voor een groot gedeelte aan de grootte van je bak en natuurlijk aan je eigen voorkeur.
Het beste neem je vissen die allemaal van hetzelfde continent afkomstig zijn (of beter: uit hetzelfde biotoop/habitat) Dit puur omdat je dan niet zit met vissen die zeer verschillende waterwaarden* vereisen en omdat het zo het meest natuurgetrouw is. In de dierentuin zie je immers ook geen pinguins tussen de olifanten lopen.

Grof gezegd kan je het beste een keuze maken tussen vissen uit de volgende continenten:
• Afrika
• Azië
• Midden Amerika
• Zuid Amerika

Je kan eventueel om wat specifieker te gaan een biotoop of habitat uit dat continent nemen en die proberen na de bootsen in je aquarium (bijvoorbeeld een stukje van de Rio Negro rivier uit het continent Zuid Amerika om maar wat te noemen). Inspiratie voor een biotoop kun je o.a. vinden in de JBL biotoop wedstrijd (let ook op het commentaar van de jury in de kantlijn)
Hou bij een keuze ook rekening met je leidingwater. Nederlands water is vaak redelijk hard. Gevoelige soorten die uit een zacht water rivier komen kunnen moeite hebben om zich aan te passen. Vuistregels:
Als een vis in de bek van een andere past dan eindigt deze daar vroeg of laat ook
Voor een weinig actieve soort moet de bak 6x de volwassen lengte van de vis zijn, voor een actieve vis minstens 8-10 keer.

:? Ik weet nu welke vissen ik wil, hoe ga ik nu mijn bak nu inrichten?
Gebruikelijk is het om een achterwand in of op het aquarium te doen. Hierdoor trekt de inhoud van het aquarium de aandacht en niet het bloemenbehang erachter. Hiervoor zijn verschillende oplossingen mogelijk. Soms wordt er een poster bijgeleverd bij kleinere aquaria, wat onnatuurlijk kan ogen. Een donkerblauwe of zwarte poster heeft dit nadeel niet. Verder kun je achterwanden kopen bij de aquarium-speciaalzaken, van goedkoop tot bijna onbetaalbaar. Als je creatief bent, kun je de achterwand ook zelf maken.
Ok, we beginnen met de bodem bedekking. Je hebt inprincipe 2 keuzes: zand of grind.
Hier kan ik kan ik erg kort over zijn: kies voor zand.
Waarom zand?
• Natuurlijker, waar vind je in de natuur grind op de bodem???
• Door de fijne structuur van het zand, krijgt het vuil niet de kans om door de bodem te dringen. Het blijft er als het ware opliggen, waardoor het veel gemakkelijker is om het af te hevelen. Bij grind kan het vuil wel door de bodem met alle gevolgen van dien (rotting, dichtslibben). Indien men zand gebruikt neemt men rivierzand dat naast de kwaliteit nog zeer goedkoop is ook.
• Zand is ook vriendelijker voor bodembewoners, die graag in de bodem wroeten. Ze kunnen makkelijk verwondingen oplopen aan de scherpe kantjes van grind.
Rivierzand kun je bij de meeste bekende doe-het-zelf zaken kopen voor een paar euro per 25 kg. Dit zand wordt in de doe-het-zelf zaken 'metselzand' genoemd. Je moet het alleen wel goed wassen voordat je het in je aquarium gaat doen. Gewoon in een emmer uitspoelen tot het water helemaal helder is. Tegenwoordig kun je ook filterzand krijgen. Dit heeft een iets grotere korrel en is voorgewassen.
In de aquariumhandel betaal je voor hetzelfde soort zand minstends het driedubbele.
Een voedingsbodem kun je beter niet gebruiken onder zand. Onder grind kan het maar ga dan voor kwaliteit zoals Dennerle of Tetra. Voor zand zijn klei kogels zoals de JBL 7+13 een goede optie. Deze duw je in het zand onder de plant.

Ben je klaar met de bodem dan kan het aquarium gevuld worden en gaan we verder met inrichten. Wat voor decoratie je gebruikt hangt af van wat je probeert na te bootsen. Voor een Zuid Amerikaans biotoop bijv. kun je het beste (lees: meest natuurgetrouw) de bak inrichten met veel wortel/kienhout en eventueel enkele (kleine) ronde keien en wat plantjes.
Dan kan de techniek (filter, verwarming etc) worden aangesloten en is het inrichten zo goed als klaar.

:? Het aquarium is gevuld en ingericht, wat nu?
De vissen erin hoor ik je al denken :P Helaas zul je daar nog even mee moeten wachten, en wel hierom:
In een aquarium onstaan ammoniak en ammonium door vissen en ander dierlijk leven. In een goed ingedraaid aquarium zijn bacterien aanwezig die het schadelijke ammonium/ammoniak omzetten naar minder giftige stoffen zoals nitraat.

Deze omzetting van ammoniak en ammonium naar nitraat wordt ook wel nitrificatie genoemd. Het proces verloopt in twee stappen.
• 1e stap: omzetten ammonium in nitriet (NO2)
• 2e stap: omzetten nitriet in nitraat (NO3)
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e9/Aquarium_Nitrogen_Cycle.png/640px-Aquarium_Nitrogen_Cycle.png

Het probleem is echter dat bij een pas opgestart aquarium nog geen bacteriën aanwezig zijn om stap 2 uit te voeren. Als je meteen vissen in het aquarium doet, komen ze in aanraking met een te hoog ammonia gehalte en dat is zeer dodelijk voor vissen.

Je zult dus moeten wachten op de bacteriën. Deze bacteriën zullen zich vooral in het filter gaan nestelen dus het is belangrijk dat je zeker in het begin niet je filter gaat schoonmaken. Bacteriën kun je toevoegen uit een flesje of wachten tot ze spontaan langskomen. Toevoegen van plantjes helpt hierbij wel, vaak liften ze daar op mee. Water uit een draaiend aquarium toevoegen heeft weinig tot geen zin, daar zitten nauwelijks bacteriën in. Filter materiaal van een draaiende bak helpt wel enorm.
De traditionele Nederlandse methode van "indraaien" omvat het inrichten en beplanten van een aquarium, dan een week of 2 wachten en dan de eerste vissen erin. Omdat lang niet altijd er voldoende bacteriën zich gevestigd hebben wil dit nogal eens tot dode vissen leiden.
Uit het buitenland is nu een meer wetenschappelijke methode over gewaaid. Hiervoor heb je wat ammoniak nodig en een test setje. Je voegt genoeg ammoniak toe om tot 4mg/l te komen en die concentratie hou je ook aan en dan wacht je terwijl je elke paar dagen test. Na ongeveer anderhalve week begin je nitriet te meten, na 3-4 weken zul je zien dat die 4mg/l binnen 12 uur verdwijnt. Op dat moment doe je een 50-75 water wisseling en kun je vis toevoegen. Je hebt dan voldoende bacteriën gekweekt om de afvalstoffen van een vol aquarium te kunnen verwerken.

Is het aquarium ingedraaid en heeft het de goede waterwaarden*, dan kunnen de vissen erin.

:? Ok vertel nu maar wat je met waterwaarden bedoelt :P
Met waterwaarden wordt de hoeveelheid van in het wateropgeloste stoffen aangeven. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld de pH (zuurgraad), kH (hardheid) en de al eerder genoemde NO2 en NO3.
Elke vis heeft bepaalde eisen voor de waterwaarden, check dus altijd of je waterwaarden passen bij de vissen die je wilt kopen.
In elke aquarium-speciaalzaak kun je testsetjes kopen, waarmee je eenvoudig je waterwaarden kunt meten. Voor een vlugge indicatie zijn 6 in 1 strips goed genoeg, wil je de hobby enigszins serieus nemen dan heb je druppeltests nodig voor NH4, NO2 en NO3 en is GH en pH toch ook makkelijk. Colombo en JBL maken test sets die soms in de aanbedieding zijn. Op ebay vind je vaak de API master testkit voor een scherpe prijs.

:? Hoe vaak en hoeveel moet ik waterverversen?
Dat hangt er vanaf wat voor visbezetting je hebt en hoe groot je bak is, maar als basisregel kan je ongeveer 25-50% per 1 a 2 weken nemen.
Het is aan te raden als je gaat verversen met leidingwater, een waterbereider toe te voegen. Deze zorgt o.a voor de binding van zware metalen zodat het geschikt wordt voor het aquarium. Voorbeelden van waterbereiders zijn bijv. Aquasafe van Tetra of Prime van Seachem

ALGEMENE LINKS

DO IT YOURSELF LINKS

UPDATES EN PLANNEN
  • Layout aanpassen
  • links naar aquarium blogs van tweakers
  • zoutwater info uitbreiden
  • FAQ
Opmerkingen, suggesties, klachten, alles is welkom via een DM

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Topicstarter
De topic start van dit topic is gekopieerd van het vorige deel. Als je interesse hebt om deze aan te passen en / of te verbeteren, neem dan contact op met één van de topic starters of meld je bij één van de mods :).

[ Voor 93% gewijzigd door naitsoezn op 28-06-2016 18:59 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 06:17:
[...]

Hoe groot is je bak? Heb ze zelf ook (nou ja 1 van de drie soorten die er zijn) en meer is beter imho. Heb nu echter neon tetra. 35 op 240 liter. Had achteraf nog wel meer gekunt.
Bak wordt 2 meter lang, 60 diep en 65 hoog. Meer is inderdaad waarschijnlijk beter, maar ik kan ze altijd nog bijbestellen. Das beter dan er meteen 60 in gooien en dan concluderen dat dat teveel was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:50

Wildfire

Joy to the world!

toolkist schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 20:02:
[...]

Bak wordt 2 meter lang, 60 diep en 65 hoog. Meer is inderdaad waarschijnlijk beter, maar ik kan ze altijd nog bijbestellen. Das beter dan er meteen 60 in gooien en dan concluderen dat dat teveel was.
Visjes toevoegen is idd een heel stuk eenvoudiger dan ze weer uitvangen :P

Toen ik een paar weken mijn bak herinrichtte moest ik eerst alles uitvangen. Sommige vissen gaan nog wel, maar bv. pangio kuhlii's zijn een ramp :+

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:02
Nu je het over Kuhli's hebt, zie je deze vaak in je aquarium? Mijn kuhli's zijn namelijk vaak verstopt, ben benieuwd of ik de enige dat "probleem" heb.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-04 15:00
Ik zal hier mijn nieuwe aanwinst nog even showen:

Afbeeldingslocatie: http://www.riqy-online.nl/wp-content/gallery/Zeewater-130/DSC_0101.JPG

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Gynnad schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 04:17:
Nu je het over Kuhli's hebt, zie je deze vaak in je aquarium? Mijn kuhli's zijn namelijk vaak verstopt, ben benieuwd of ik de enige dat "probleem" heb.
Ze schijnen 's nachts wat actiever te zijn en overdag zich graag te verschuilen, maar ik zie ze overdag toch regelmatig langskomen. Zeker als er net gevoerd is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -BaJo-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-04 18:51

-BaJo-

N51 50.546 E004 22.186

Deel 8 alweer? Tijd voor een nieuwe foto.

Van de week wat planten en stenen bij gehaald, het is nog steeds niet helemaal naar m'n zin, maar anders is de lol er ook snel vanaf :+

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/29921322/Aqua28-06.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-04 20:03
Wat heb ik weer zin in een grotere bak :)
Heb nu 2 jaar mijn 12L nano bakje, eergisteren weer wat nieuwe garnaaltjes gehaald.
Er zijn voorzichtige verhuisplannen voor volgend jaar, als het goed is dan weer wat meer plaats :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
-BaJo- schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 10:30:
Deel 8 alweer? Tijd voor een nieuwe foto.

Van de week wat planten en stenen bij gehaald, het is nog steeds niet helemaal naar m'n zin, maar anders is de lol er ook snel vanaf :+

[afbeelding]
Mooi gedaan met die stenen "muur" aan de achterkant.

Ik heb zelf gisteren voor mn nieuwe bak de led verlichting besteld, van HVP aqua.
Vooralanog 2 rgb balkjes van 96cm en een controller waarmee je per uur in kan stellen hoe fel welke kleur moet branden. Zal nog wel wat aanklooien worden om een mooie zonsopgang en -ondergang ingesteld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:54
Is dit normaal voor een vis?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PJ1Kh4H.jpg?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6XY9cxI.jpg?1

Hij zit heel vaak in de bloemen :')

En nog een vraagje,

We hebben ook een zwarte sluiterstaart vis die heel veel alleen lijkt te zwemmen.
Meestal zitten alle andere vissen bij elkaar samen. Is dat goed/slecht of maakt het niet uit?

Update 22:47;

Blijkbaar is het slecht want hij is zojuist overleden. Rip 'zwarte vis'

Morgen even terug om na te vragen wat we verkeerd hebben gedaan of dat we pech hebben gehad. 4 of 5 dagen geleefd ofzo

[ Voor 26% gewijzigd door Aschtra op 02-07-2016 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:31

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Gisteren de eerste vissen voor mijn aquarium (60 liter, superfish 60 home) gekocht:
- 10 kardinaal tetra's
- 5 bijlzalmpjes

Aankomend weekend eens kijken voor wat crystal reds (garnalen)

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Aschtra schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 12:07:
Is dit normaal voor een vis?

[afbeelding]

[afbeelding]

Hij zit heel vaak in de bloemen :')

En nog een vraagje,

We hebben ook een zwarte sluiterstaart vis die heel veel alleen lijkt te zwemmen.
Meestal zitten alle andere vissen bij elkaar samen. Is dat goed/slecht of maakt het niet uit?

Update 22:47;

Blijkbaar is het slecht want hij is zojuist overleden. Rip 'zwarte vis'

Morgen even terug om na te vragen wat we verkeerd hebben gedaan of dat we pech hebben gehad. 4 of 5 dagen geleefd ofzo
Op de onderste foto lijkt het erop dat er nog veel glaswol tussen de wortels van je plant zit. Tis beter als je dat er voorzichtig allemaal tussenuit haalt met een pincet ofzo. Je wil niet dat het loskomt en een vis bedenkt dat het eetbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-04 15:29
Dit is wel redelijk normaal gedrag voor zieke/zwakke dieren. Die zoeken vaak een rustig/veilig plekje op om niet aangevallen te worden door andere dieren. In geval van ziekte zullen ze daar rustig sterven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Het gaat inderdaad verdomd goed met de vissen. De redcap die in de planten zat is nu dood. De rest, op een na, heeft witte stippen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Aschtra schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 10:23:
Het gaat inderdaad verdomd goed met de vissen. De redcap die in de planten zat is nu dood. De rest, op een na, heeft witte stippen.

-_-
Zeg je hier nou dat de vissen witte stippen hebben? If so... snel medicijnen halen!! --> http://www.hobbykwekers.n...tte-stip-ichthyopphtirius

En als de planten witte stippen hebben lijkt me er iets ook niet in orde...

[ Voor 8% gewijzigd door Wildfire op 08-07-2016 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
De vissen hebben witte stippen. Medicijnen zijn nu 2 dagen bezig. Vandaag derde dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:08
Ik heb zo'n idee dat mijn blauwe spat eerdaags zal overlijden. Hangt voornamelijk aan het oppervlak(al een aantal dagen), zwemt een stukje de diepte in om zich vervolgens weer naar het oppervlak te laten 'drijven'.
Ik zag dat ik in een eerder topic, in 2011, vermeldde dat ik ze kocht, oftewel de vis zal iets ouder dan 5 jaar zijn. Het zal dan wel ouderdom zijn?...

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Ik heb goed nieuws. De witte stippen zijn weg. Water ververst voor 50% en alle vissen zwemmen weer vrolijk rond.

Hoop dat nu stabiel blijft. 6 vissen momenteel er nog in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Aschtra schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 23:41:
Ik heb goed nieuws. De witte stippen zijn weg. Water ververst voor 50% en alle vissen zwemmen weer vrolijk rond.

Hoop dat nu stabiel blijft. 6 vissen momenteel er nog in
De meeste medicijnen moet je nog even door blijven gebruiken als nabehandeling, neem aan dat dat bij jou zo ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Aangezien er behoorlijk wat alg in mijn aquarium is gekomen en omdat het toch al de bedoeling was om er wat garnalen in te doen gisteren wat garnalen gehaald:
- 4 vuurgarnaaltjes (1 à 1,5 cm)
- 4 japonica's (ca. 3 cm)
- 1 blauwe waaierhand (ca. 8 cm)

Laatstgenoemde is sinds het loslaten nog niet weer gesignaleerd..

De vuurgarnaaltjes laten zich wel goed zien:

Vuurgarnaal

En de japonica's zijn wel gespot maar zitten gezellig met elkaar op een kluitje verscholen in de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

CAP-Team schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 09:17:

- 1 blauwe waaierhand (ca. 8 cm)
Laatstgenoemde is sinds het loslaten nog niet weer gesignaleerd..
Waaierhanden zijn ontzettend moeilijk te houden. Heb je in jouw bak een goede plek waar 'ie kan zitten met veel stroming, zodat er voldoende eten uit het stromende water gefilterd kan worden? Hou dat echt goed in de gaten. Is zo'n plek er niet (of vind de garnaal die plek niet) dan zal de garnaal overlijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Schuilplekken genoeg blijkbaar anders had ik 'm wel weergevonden ;) En er zit ook wel stroming in het water.
Ik lees juist dat waaierhanden juist heel makkelijk te houden zijn.

link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Gisteren is m'n bak bezorgd bij de aquarium zaak dus vandaag uiteraard even wezen kijken en vast wat foto's gemaakt. Komende woensdag gaat ie geplaatst worden, dus dan volgen er meer foto's.

De kast (200x60x60) met afklikbare frontjes (magneetjes):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wmo1qipme9Cy3IVql001BB8f/medium.jpg

Met aan de rechterkant wat schappen, zodat ik daar 't voer etcetera netjes op kan bergen. Rechts ervan komt 1 van de filters, helemaal links komt de andere.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kkqUEFTUx3KxRWeJ65RiGatt/medium.jpg

Achteraf gezien had ik wellicht beter 1 ipv 2 planken kunnen doen, wellicht dat ik dat nog verander.
Links van het midden ga ik zelf nog een plaat MDF of iets dergelijks vastzetten, zodat ik daar de verdeeldozen op vast kan zetten, en tevens de controller van de verlichting (LED).

De bak zelf (200x60x ik dacht 65, iig 55 waterhoogte)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OZJZDg1YHyTD3AriKl5KDTPL/medium.jpg

M'n bad ligt al een maandje vol met wat hout.
Er gaat meer hout in, maar dat ligt nog in m'n huidige aquarium 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xaaz5stsrypolDQYgCWWxrM1/medium.jpg

En afgelopen weekend vast een krat vol stenen gehaald hier in de buurt. Tot nu toe verreweg het goedkoopste onderdeel, 15 euro voor een kilo of 50 :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OH9vab4bcjijmhVuSIFZfhn0/medium.jpg

Vandaag vast m'n Juwel Vio 40 leeggehaald en schoongemaakt (oh wat vonden de maanvissen de vuurgarnaaltjes lekker }) ):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sBrtOHfDM3gr04NhimkwB5jM/medium.jpg

Onder de Vio zie je trouwens het rubber wat ik in m'n nieuwe bak ga leggen, als bescherming van de bodemplaat. Aangezien er een paar stevige stenen in gaan, wil ik niet het risico lopen dat er ergens een zandkorrel verkeerd ligt en die steen dan m'n bodemplaat vernielt.
Oh en mocht iemand interesse hebben in die Vio, hij gaat 1 dezer dagen Marktplaats op ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

CAP-Team schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 12:09:
Schuilplekken genoeg blijkbaar anders had ik 'm wel weergevonden ;) En er zit ook wel stroming in het water.
Ik lees juist dat waaierhanden juist heel makkelijk te houden zijn.

link
Nee, waaierhanden moet echt goed rekening mee worden gehouden in een aquarium. Ze zijn echt niet "heel makkelijk" te houden. Als je dat wil, kom je bij vuurgarnalen en japonica's enzo terecht, dus de kleinere garnalen.

Waaierhandgarnalen zijn namelijk echt afhankelijk van fijn voer dat door het water zweeft zodat ze dat, al in de stroming zittend, uit het water kunnen filteren. Krijgen ze op die manier niet genoeg voedsel, dan gaan ze met de waaierhanden in de bodem zoeken en daar kunnen de fijne haartjes van de waaierhanden niet tegen. Uiteindelijk gaan ze dan dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Inmiddels heb ik ook de LED balkjes en controller binnen, dus nu kan ik gaan spelen met de instellingen voor de verlichting. Ben bang dat het wel ff gaat duren voordat ik dat helemaal naar wens heb staan, zeker aangezien je de mogelijkheid hebt om per minuut, per kanaal, in te stellen hoe hard de verlichting moet branden:

Afbeeldingslocatie: http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/led-control.jpg

Geeft dus ook de gelegenheid om tijdens (een deel van) de nacht met nachtverlichting te werken :)

Tevens vast een stukje MDF op maat laten zagen en daarop 2 verdeeldozen vastgezet met tie wraps en bevestigingspunten voor de LED controller en trafo voorbereid, zodat ik dat allemaal mooi in de kast weg kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04:06

TNW

Even een berichtje wat van belang kan zijn voor aquariumhobbyisten:

Op 4 december 2015 heeft de Europese Commissie de Unielijst van invasieve exoten aangenomen. Deze lijst bevat 37 dier- en plantensoorten die op korte termijn niet meer in Europa mogen worden ingevoerd, verkocht, gefokt of gehouden. Niet door particulieren, niet door dierentuinen en niet door anderen. Reden hiervoor is dat de Europese Commissie van mening is dat deze soorten, wanneer zij in de natuur terechtkomen, schadelijk kunnen zijn en dus ieder risico dat dit gebeurd moet worden voorkomen.

Soorten die op de lijst staan zijn bijvoorbeeld de struikaster, de rode neusbeer, de wasbeer, de waterhyacint, de heilige ibis, verschillende soorten Amerikaanse rivierkreeften en de roodwang-, geelwang- en geelbuikschildpad.

http://www.huisdieren.nu/...st-van-invasieve-soorten/

Op de Unielijst staan ook vissen. Momenteel zijn er twee vissoorten welke onder de huidige verordening vallen maar dit kunnen er veel meer worden aangezien ze uit een grote database van voor de EU uitheemse diersoorten worden gehaald. Vissen die ergens in de EU in de natuur kunnen overleven kunnen zo tot invasieve exoot worden bestempeld en op de lijst komen, ook als ze in NL niet overleven.
De huidige lijst van verboden planten en dieren vind je hier.

In mijn ogen komt het er op neer dat de EU met harde hand probeert exoten uit te roeien, ook als ze door hobbyisten binnen worden gehouden en geen gevaar voor de natuur vormen. De NVWA neemt deze verordening van de EU 1:1 kritiekloos over.

Er is inmiddels ook een petitie tegen deze regelgeving opgestart.

[ Voor 7% gewijzigd door TNW op 21-07-2016 15:41 ]

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Inmiddels staat de bak en is ie gevuld oOo

De kast stond zo op zn plek:
Kast geplaatst

De bak erop was wat zwaarder, maar met zn vieren uiteindelijk ook zo geplaatst.
Bak erop

Totaalplaatje:
Totaal

Gevuld:
Gevuld

To-do:
- verlengsnoer voor led rechts aansluiten als ie binnenkomt, nu haalt ie de controller niet
- daarna het verlichtingsprogramma finetunen. Nu had ik gisteren ineens een roze/paarse bak _O-
Oepsie
- 2 of 3 echinodorus bleheri plaatsen. Zouden gisteren binnen zijn, maar wordt een weekje later.
- 1 van die maskers boven de bak naar rechts verplaatsen
-zooi om de bak heen opruimen ;)

Foto's van de vissen volgen zodra de verlichting in orde is. Zal ook kijken of ik dan een filmpje kan schieten.

Bestand is nu:
6x Pterophyllum scalare
8x Geophagus brachybrancus
44x Moenkhausia sanctaefilomenae
2x L-397
2x ander L-nummer, weet zo niet welke

Bak draait op 2 filters. Die uit mn oude bak en een nieuwe, waar ik de helft van het filtermateriaal uit mn andere filter in heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
Mooi! Strakke bak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:52

Sharky

Skamn Dippy!

TNW schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:29:

In mijn ogen komt het er op neer dat de EU met harde hand probeert exoten uit te roeien, ook als ze door hobbyisten binnen worden gehouden en geen gevaar voor de natuur vormen.
Hoe bedoel je dit precies? Als een dier zich makkelijk vermenigvuldigt en hier een invasieve soort wordt dan kunnen ze dat toch gewoon verbieden? Juist hobbyisten zijn gevaarlijk; iemand die geen zin meer heeft in z'n aquarium mikt hem leeg in de sloot en het gedonder begint.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Volgens mij zit de blauwe waaierhand garnaal vast in een ornamentje. Sinds vorige week woensdag toen we de garnaaltjes los lieten hebben we hem nog niet weer gespot.
Als we het ornamentje optillen kunnen we zien dat er wat in zit, maar dat krijg je er nooit meer uit zo :o

Dus die zal wel dood zijn.. denk ik.. aan de andere kant wil ik ook geen dingen doen waarmee ik hem juist mogelijk om zeep help..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04:06

TNW

Sharky schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 09:45:
[...]
Hoe bedoel je dit precies? Als een dier zich makkelijk vermenigvuldigt en hier een invasieve soort wordt dan kunnen ze dat toch gewoon verbieden? Juist hobbyisten zijn gevaarlijk; iemand die geen zin meer heeft in z'n aquarium mikt hem leeg in de sloot en het gedonder begint.
De wetgeving is voor de EU als geheel. Dit betekent dat dieren/planten die hier niet invasief kunnen worden (te koud voor overleving/voortplanting) toch verboden worden. Er wordt niet per dier/plant per regio bekeken wat het risico is. Dat betekent dat als een vis (of wat voor aquariumdier dan ook) in Spanje invasief is deze voor een NL aquariumhouder verboden kan worden. Zo is het ook met rood/geelwangen gegaan, deze planten zich in Spanje voort en zijn per 8 augustus in heel de EU verboden te houden, te verhandelen of te exporteren. NB: bestaande houders vallen onder een afvloeiregeling, dieren mogen tot hun dood gehouden worden.

Het is niet onvoorstelbaar dat bovenstaande met een doodgewone aquariumvis als de guppy gebeurt. Deze is net zoals de rood/geelwang als exoot in Spanje aanwezig en plant zich daar ook voort.

Een doodnormale waterplant als de waterhyacint wordt ook verboden. Watersla, ook een populaire drijfplant zal waarschijnlijk hetzelfde lot treffen. Beide soorten zijn in NL niet invasief want overleven de winter niet.
Ik heb gisteren maar snel een voordeelbak van deze planten bij de Intratuin gehaald :)

Onder hobbyisten versta ik trouwens serieuze dierenhouders, niet degenen die uit luiheid dieren in de sloot gooien.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayZeeTie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-04 18:44
Ik vroeg me al af hoe ik mijn aquarium zou aantreffen na 4 weken vakantie. Had er een voeder automaat op staan en de verlichting/CO2 met 2 uur gekort.

Kom je thuis... Euhhh zit hier nog iets levends in? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S8FUN0km6z85PIQdWSG7vRbi/full.jpg

Links was na wat poets werk met een oud pasje, rechts zoals ik het aantrof.

Grote waterwissel gedaan en alvast veel bladeren weg gehaald die onder baard alg zaten (Damn wanneer blijven ze nou eens weg :9 ).

Had nog geen zin om alles te kort wieken, daar ga ik me morgen aan wagen met de wekelijkse beurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Vanmorgen toch maar eens gekeken of we de dode blauwe waaier garnaal uit het ornamentje konden krijgen. Na enig geschud boven de wasbak (met water) liet hij los. Hij bleek nog te leven *O*
Het ornamentje maar uit het aquarium gehaald en een ander ornamentje waar hij mogelijk in kon verstoppen. En daarna weer terug gedaan. Hij weet zich wel goed te verstoppen... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 792005

Kom hier ook even vragen om advies. Tijde geleden verhuisd en toen is er een oud vierkant aquarium bovenwater gekomen van 30 Liter. Deze zou ik graag weer gebruiken. Nu heb ik al wel rondgekeken maar er staat zoveel informatie op het internet over kleine aquariums die elkaar tegenspreken.

Zou graag namelijk graag vissen en kreeftjes in mijn bak willen hebben. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Anoniem: 792005 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 20:26:
Kom hier ook even vragen om advies. Tijde geleden verhuisd en toen is er een oud vierkant aquarium bovenwater gekomen van 30 Liter. Deze zou ik graag weer gebruiken. Nu heb ik al wel rondgekeken maar er staat zoveel informatie op het internet over kleine aquariums die elkaar tegenspreken.

Zou graag namelijk graag vissen en kreeftjes in mijn bak willen hebben. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Eerst maar eens testen dat de kit nog goed is natuurlijk... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-04 15:17
Anoniem: 792005 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 20:26:

30 liter zou ik wat slakken en bijvoorbeeld vuurgarnalen in houden. Eigenlijk alle vissen hebben meer ruimte nodig.
Ik heb zelf ook een ~30l bak met nu Anentome Helenas en meer Vuurgarnalen dan ik kan tellen :+

En met hierboven, eerst testen of het een bak of een zeef is O-)

[ Voor 4% gewijzigd door N3oC op 03-08-2016 09:37 ]

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 792005

Gelukkig staat de bak nu al 2 daven vol met water dus ik kan hem gebruiken. Maar eigenlijk zijn er geen vissen die midden in de bak zwemmen die geschikt zijn voor een 30 liter aquarium?

Dan hier maar eens met vuurgarnalen gaan doen en dan overstappen op een 180 liter bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
Tegen al het advies van alle aquarianen in, heb ik best wel wat vissen in mijn 25L bak.
Water waardes zijn eigenlijk altijd stabiel (staat nu ruim een jaar), en heb nog bijna geen uitval gehad.
Ook geen last van alg enzo, en het water is altijd helder.

Maar of de vissen nu echt ongelukkig zijn? ik weet het niet, ze zwemmen iig lekker rond.
Want hoe ziet een ongelukkige vis er eigenlijk uit?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Kan zich bijvoorbeeld uiten door een groei achterstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Bv. Hemelse Pareldanio's zijn echt kleine visjes die qua maat prima zouden passen, maar in de praktijk blijkt dat ze toch echt beter tot hun recht komen in een groter aquarium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Gisteren eindelijk de planten in de bak kunnen doen, met dit als eindresultaat:

Met planten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:43
CAP-Team schreef op maandag 25 juli 2016 @ 00:03:
Vanmorgen toch maar eens gekeken of we de dode blauwe waaier garnaal uit het ornamentje konden krijgen. Na enig geschud boven de wasbak (met water) liet hij los. Hij bleek nog te leven *O*
Het ornamentje maar uit het aquarium gehaald en een ander ornamentje waar hij mogelijk in kon verstoppen. En daarna weer terug gedaan. Hij weet zich wel goed te verstoppen... :o
Heb zelf ook afrikaanse waaierhanden gehad.
Heb ze welgeteld 1x gezien... toen ik ze los liet. Verder altijd verstopt onder een steen, stronk of waar ze ook maar kunnen verstoppen. Dus dit verhaal verbaast me niets :+

heb nu maar een aziatische waaierhandgarnaal. Want die zie je wel zitten :D

Had enorm veel baardalg, en een beetje de boel verwaarloost (wel waterwissel etc, maar niet echt het nodige onderhoud/plantenvoeding etc). Dus gisteren het hele aquarium leeggehaald (nou ja, planten en takken). De baardalg verwijderd met een schuurmachine >:) van het hout, en een deel van de planten weer teruggeplaatst. Speciaal voor soorten gegaan die weinig licht en CO2 nodig hebben omdat ik een vrij hoge PH en KH heb.

Zodra het water wat is opgeklaard zal ik wel weer een fotootje plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansjo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-04 11:42
toolkist schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 21:22:
Inmiddels heb ik ook de LED balkjes en controller binnen, dus nu kan ik gaan spelen met de instellingen voor de verlichting. Ben bang dat het wel ff gaat duren voordat ik dat helemaal naar wens heb staan, zeker aangezien je de mogelijkheid hebt om per minuut, per kanaal, in te stellen hoe hard de verlichting moet branden:

[afbeelding]

Geeft dus ook de gelegenheid om tijdens (een deel van) de nacht met nachtverlichting te werken :)

Tevens vast een stukje MDF op maat laten zagen en daarop 2 verdeeldozen vastgezet met tie wraps en bevestigingspunten voor de LED controller en trafo voorbereid, zodat ik dat allemaal mooi in de kast weg kan werken.
Waar heb je deze besteld als ik vragen mag? Ik ben namelijk ook nog op zoek naar LED verlichting + controller voor mijn Ferplast Dubai 120 aquarium.

Zijn hier nog anderen met ervaringen of evt. tips hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Crap... extern filter begint opeens te ratelen. Vermoedelijk wat vuil bij de rotors... maar moet 'm nu wel uitzetten want anders wordt slapen nogal moeilijk. Niet fijn om het filter zo'n uurtje of tien uit te hebben staan, maar goed dat er nog een klein ingebouwd filter in het aquarium zit zodat er iig nog wat filtering actief blijft. Morgen maar eens goed schoonmaken en wat bacteriestarters in het filter gooien voordat ik 'm weer aansluit...

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 20-08-2016 00:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:20
Ansjo schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:22:
[...]

Waar heb je deze besteld als ik vragen mag? Ik ben namelijk ook nog op zoek naar LED verlichting + controller voor mijn Ferplast Dubai 120 aquarium.

Ik heb voor mijn bakje een tc420 controller besteld bij dx.com en led strips (balken) via aquariumforum.de, daar is een lid (noemt zich Waveman) die zo'n beetje maandelijks een groepsbestelling organiseert van strips die hij speciaal in China laat maken.

[ Voor 27% gewijzigd door ArwinV op 20-08-2016 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Wildfire schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 00:08:
Crap... extern filter begint opeens te ratelen. Vermoedelijk wat vuil bij de rotors... maar moet 'm nu wel uitzetten want anders wordt slapen nogal moeilijk. Niet fijn om het filter zo'n uurtje of tien uit te hebben staan, maar goed dat er nog een klein ingebouwd filter in het aquarium zit zodat er iig nog wat filtering actief blijft. Morgen maar eens goed schoonmaken en wat bacteriestarters in het filter gooien voordat ik 'm weer aansluit...
En daarom ben ik erg blij met mijn jbl ecoline filter. 3 hendeltjes overhalen en je kan het filter verschonen. Geen gedoe met slangen uit het water, waterballet in de kamer etc. Hiervoor had ik een sterker potfilter maar om die schoon te maken liep ik altijd te prutsen.

Nu is het 5 minuutjes werk om het filter schoon te maken. Ipv een half uur

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 20-08-2016 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Waah schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 10:41:
[...]

En daarom ben ik erg blij met mijn jbl ecoline filter. 3 hendeltjes overhalen en je kan het filter verschonen. Geen gedoe met slangen uit het water, waterballet in de kamer etc. Hiervoor had ik een sterker potfilter maar om die schoon te maken liep ik altijd te prutsen.

Nu is het 5 minuutjes werk om het filter schoon te maken. Ipv een half uur
Ik heb een Eheim eXperience 150 buitenfilter. Geen moeilijk gedoe met de slangen, die zitten op een module die je met een hendeltje kunt loskoppelen en dan kan ik de filterpot dus zo meenemen om te reinigen. Ik ga nu eerst ontbijten enzo en daarna ga ik het filter reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Wildfire schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 10:49:
[...]

Ik heb een Eheim eXperience 150 buitenfilter. Geen moeilijk gedoe met de slangen, die zitten op een module die je met een hendeltje kunt loskoppelen en dan kan ik de filterpot dus zo meenemen om te reinigen. Ik ga nu eerst ontbijten enzo en daarna ga ik het filter reinigen.
Dan snap ik niet zo goed waarom je het een nacht lang maar zo uit laat staan? Lijkt me vrij slecht voor je bacteriecultuur... En voor iets wat nauwelijks werk is.

Je geeft zelf aan dat een nacht zonder filter geen goed idee is, maar gaat pas einde ochtend er iets aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Waah schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 13:30:
[...]

Dan snap ik niet zo goed waarom je het een nacht lang maar zo uit laat staan? Lijkt me vrij slecht voor je bacteriecultuur... En voor iets wat nauwelijks werk is.

Je geeft zelf aan dat een nacht zonder filter geen goed idee is, maar gaat pas einde ochtend er iets aan doen?
's Nachts een minuut of twintig aan het rommelen zijn en riskeren dat ik anderen hier wek? Geen goed idee. Zoals ik al zei, de bak heeft nog een klein ingebouwd filter wat genoeg is om de bak stabiel te houden gedurende de nacht. Met het externe filter is het eigenlijk meer een luxe stromingspomp geworden, maar in dit geval is het fijn dat het dus ook gewoon nog een filter is. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Wildfire op 20-08-2016 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hmm, het viel me nu voor het eerst op dat het aquarium topic niet meer in mijn post history stond.. ;(

Ik heb een tweetal algeneters (volgens mij Ancistrus, lijkt een beetje op deze vissen) in mijn 80cm aquarium zitten. Ik heb ze ooit van mijn moeder gekregen die helaas vorig jaar december is overleden. Inmiddels zijn ze bijna 30cm dus ze groeien uit mijn bak. Tijden met de gedachte gespeeld om ze toch maar weg te doen, maar toch maar de beslissing genomen..

Om morgen een Jewel Vision 260 te gaan bestellen *O* Er moest wat ruimte voor gemaakt worden maar die is er gelukkig.

*verkapte terugvind post

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
Nog een plaatje van mijn zeewater bak:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14055087_1473659985994512_5900243138279097007_n.jpg?oh=d8221f4fcfbf444fdbf7dded5d48e13a&oe=5851635E

Draait ondertussen alweer ruim 2 maanden, er zit momenteel het volgende in:
- 4x heremiet kreeft (2 kleine en 2 wat grotere)
- 1x harlekein garnaal
- 1x boxerkrab
- 1x krab die meekwam uit de levend steen
- 1x Henkie
- 1x zandhapper
- Aantal kleine koraaltjes

Volgende stap is een "koppel" clownvisjes en mogelijk een anemoontje erbij _/-\o_

Tevens ondertussen nog met mijn bak van 150 bezig, wil hier een aquascape in gaan maken, blijf alleen twijfelen over de scape die ik wil gaan maken. Ga deze ook via de dry start methode opstarten, zodat de planten het mooiste groeien. Zodra daar binnenkort weer wat in zit, komen hier wel weer wat foto's langs :)

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Ansjo schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:22:
[...]

Die van mij komt bij Hvpaqua vandaan, Kitelight verkoopt vergelijkbaar spul.
De controller die hvp levert is overigens ook gewoon de tc420 die hier eerder genoemd werd.

[ Voor 10% gewijzigd door toolkist op 21-08-2016 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
toolkist schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 23:03:
[...]

Die van mij komt bij Hvpaqua vandaan, Kitelight verkoopt vergelijkbaar spul.
De controller die hvp levert is overigens ook gewoon de tc420 die hier eerder genoemd werd.
De controller van Kitelight ook trouwens :+

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Gisteren twee "zwangere" garnalen gespot in mijn aquarium. Een rode crystal red en een gele golden sunset.
Dus straks ini-mini garnalen in de bak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Resistor schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 07:24:
Sinds maandagavond zitten de rouwtetra's van The-Source in "Het aquarium topic - Deel 7" in mijn aquarium, en nu zie ik al jongen _O-

En ik vond de 8 oude visjes van hem al wat veel voor een redelijk vol 120l bakje, ik wilde nog wat meer soorten. Moet nog een algeneter bij, en wat garnalen. Als ik niet oppas heb ik een schoenlepel nodig om ze er bij te krijgen.
En een heel ruim jaar later zijn er nog 5 van de originele 8 vissen in leven. Volgens mij alleen de mannetjes.

En ze hebben gezelschap gekregen van een algeneter, 10 neontetra's en 10 rasbora's (weet alleen het juiste type niet, en dat boeit mij ook niet veel), en 2 appelslakken.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/RPTZMjz.jpg
Juwel Lido 120
De enige planten die echt goed groeien zijn de baardalgen, de rest is afgelopen week er in gezet. (behalve die hele grote, dat is een oude plant. Ik ben benieuwd hoe het er over een paar weken (als de planten echt aangeslagen zijn) is.

En dat Dennerle Mini-Flipper (gelijk bij de planten maar een Dennerle CO2 Bioset 120 besteld) is grappig om naar te kijken. Ik zit regelmatig CO2 belletjes te volgen :+ (heel grappig om te zien hoe ze groot onderin beginnen, en steeds kleiner worden naarmate ze hoger in de flipper komen)

Op de verlanglijst staan nog wat garnalen, maar eerst dit een beetje stabiel.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Riqy schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 21:13:
Nog een plaatje van mijn zeewater bak:

[afbeelding]

Draait ondertussen alweer ruim 2 maanden, er zit momenteel het volgende in:
- 4x heremiet kreeft (2 kleine en 2 wat grotere)
- 1x harlekein garnaal
- 1x boxerkrab
- 1x krab die meekwam uit de levend steen
- 1x Henkie
- 1x zandhapper
- Aantal kleine koraaltjes

Volgende stap is een "koppel" clownvisjes en mogelijk een anemoontje erbij _/-\o_

Tevens ondertussen nog met mijn bak van 150 bezig, wil hier een aquascape in gaan maken, blijf alleen twijfelen over de scape die ik wil gaan maken. Ga deze ook via de dry start methode opstarten, zodat de planten het mooiste groeien. Zodra daar binnenkort weer wat in zit, komen hier wel weer wat foto's langs :)
Nu al heel gaaf!
Zit er zelf over na te denken om in de toekomst mijn 240 liter om te bouwen naar zout water. Vind het toch heel erg mooi. Alleen de hoeveelheid werk + kosten houd me nog wat tegen.
Kan het wel betalen, maar wil ik het ook betalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Tegen baardalg helpt een Siamensis erg goed.
http://www.aquariumfans.nl/siamese-algeneter-koning/

Die heb ik ook in mijn vorige aquarium gehad toen ik veel last had van baardalg. Daarna nooit last meer van gehad. Ze zijn vis- en garnaal vriendelijk maar kunnen wel vrij groot worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Zag vandaag (nou ja, gisteren dan :P) dat één van m'n japonica garnalen vol eitjes zat. Jammer dat de eitjes nooit zullen uitkomen, rare beesten dat ze in brak water moeten opgroeien. :P

Nou ja... dan zijn de eitjes gewoon voer voor de rest van de bewoners. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
Waah schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 18:27:
[...]
Nu al heel gaaf!
Zit er zelf over na te denken om in de toekomst mijn 240 liter om te bouwen naar zout water. Vind het toch heel erg mooi. Alleen de hoeveelheid werk + kosten houd me nog wat tegen.
Kan het wel betalen, maar wil ik het ook betalen :+
Ik zat hier eerst voor mijn 150 bak aan te denken, maar na verdere navraag bij Rifwachter Aquaria in Hilversum werd mij dit afgeraden. Omdat je bij ombouw niet kan werken met een sump (tenzij je in je aquarium wilt boren voor doorvoer), zal dit nooit zo goed gaan draaien als een aquarium die speciaal gemaakt is voor zeewater.

Aantal dingen waar je voor ombouw rekening mee moet houden: Andere verlichting (zeewater is veel blauwer), eiwitafschuimer, koraal, levend zand, zeezout, osmose apparaat.

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Hier werd ook aangeraden om met een Sump te werken. Gezien de bak een jaar oud is, durfde hij nog wel te garanderen dat dat (met genoeg geduld) goed moet gaan met boren. Tenzij het gehard glas was, maar dat is het niet.

Sowieso heb ik straks even genoeg drukte in mijn leven dus ik wacht er sowieso nog mee. Maar als ik het doe wil ik het wel goed doen. Maar om 1000+ te betalen voor dezelfde glazen bak terwijl je voor zoet daar 250 voor betaald (en ik heb staan) vind ik wat zonde. (en mag graag eigenwijs zijn). Dan koop ik daarvoor liever een goede afschuimer en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

CAP-Team schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 22:23:
Tegen baardalg helpt een Siamensis erg goed.
http://www.aquariumfans.nl/siamese-algeneter-koning/

Die heb ik ook in mijn vorige aquarium gehad toen ik veel last had van baardalg. Daarna nooit last meer van gehad. Ze zijn vis- en garnaal vriendelijk maar kunnen wel vrij groot worden.
_O- Dat beest wat ik heb, wat ik als Siamese algeneter heb gekocht, en er ook zo uit ziet, heb ik nog nooit kunnen betrappen op een poging doen tot algen eten.

Het enige wat het (geen idee of het een mannetje of vrouwtje is) doet is vooraan zwemmen als er eten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -BaJo-

-BaJo-

N51 50.546 E004 22.186

Resistor schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 08:02:
[...]

_O- Dat beest wat ik heb, wat ik als Siamese algeneter heb gekocht, en er ook zo uit ziet, heb ik nog nooit kunnen betrappen op een poging doen tot algen eten.

Het enige wat het (geen idee of het een mannetje of vrouwtje is) doet is vooraan zwemmen als er eten is.
Heb je wel de goede dan? volgens Hobbykwekers zijn er 2 die erg op elkaar lijken: De Crossocheilus kallopterus lijkt sprekend op de Crossocheilus oblongus maar dit is geen goede algeneter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

-BaJo- schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 08:38:
[...]

Heb je wel de goede dan? volgens Hobbykwekers zijn er 2 die erg op elkaar lijken: De Crossocheilus kallopterus lijkt sprekend op de Crossocheilus oblongus maar dit is geen goede algeneter
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ELKxRAL.jpg?1
Dit lijkt toch echt op de vissen die ik met 'Crossocheilus Oblongus' kan vinden, maar de streep stopt voor de staart.

En hij 'staat' meer op de vinnen dan hij vastgezogen zit. Dat laatste heb ik hem maar een paar keer zien doen, paar 'hapjes', en dan weer verder wachten op 'normaal' voer.

Ach, dan maar met het grijpertje de grootste plukken baardalg weghalen, is wel bij te houden.

-edit-
Hmm... Nee, toch niet. Die van mij heeft geen 'rechte' streep tot de kop. Ik zal wel weer iets heel anders hebben :P

-edit2-
Ik denk dat het een Garra soort is, https://theaquariumwiki.com/Garra_cambodgiensis want gekocht bij een tuincentrum
Identification

This fish is often sold as the very popular Siamese algae eater or Flying fox by less knowledgeable aquarium shops. However its long bright line above the dark band and the fact the dark band does not go right up to the end of the caudal fin is the clue to its true identity. It's fins are tinted yellow.

[ Voor 24% gewijzigd door Resistor op 23-08-2016 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -BaJo-

-BaJo-

N51 50.546 E004 22.186

@Resistor, Hij is ook wel erg dik voor een Siamese algeneter.

Hij lijkit qua bouw erg veel op een Chinese algeneter, die ik ook gehad hebt en die vrat idd totaal geen alg :-P

Een Siamese is wat gestroomlijnder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik overweeg om in mijn nieuwe aquarium straks een PH controller te gaan gebruiken. Nu heb ik gewoon een CO2 set van Dennerle.

Zoiets overweeg ik: http://www.zooplus.nl/sho...uarium/co2/dennerle/71272

Volgens mij zou ik hiernaast ook nog een magneetventiel nodig hebben omdat dat er niet bij zit, weet iemand dat?

En werkt zoiets een beetje goed?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ik heb wel 2 siamese algeneters... en een dikke uitbraak van baardalg....
Misschien dat wildvang het wel eet en kweek niet of iets dergelijks. Maar er 100% op vertrouwen zou ik niet.
(hetzelfde zie je bij nemo-visjes. Wildvang verstopt zich in de annemoon. Nakweek zwemt gewoon als een stel guppen rond, niet omkijkend naar de annemonen. Soms is het aan te leren door een wildvang-soort...)

Maar het zijn leuke visjes, dus het is geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zit te denken om na jaren weer een aquarium te nemen.

Nu wil mijn vriendin een beetje een 'design'-ding.

Zijn hier mensen met ervaring met de Fluval Edge 2?
Met 48 liter is dat een van de grotere aquarium in dat segment en eigenlijk wil ik niet kleiner dan dat (om een fatsoenlijk aquarium te kunnen hebben en het ook nog leuk te houden voor de vissen).

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -BaJo-

-BaJo-

N51 50.546 E004 22.186

Biorb Heeft ook "design"aquaria van 60 en zelfs 105 liter, 48 liter is wel erg krap voor een vis.

BiOrb Orb 60 of 105 liter

biOrb Halo 60L

biOrb LIFE Portrait 60L MCR Zwart

• CAP-Team

CAP-Team

Inmiddels "zwangere" garnaal nummer 3 gespot. Weer een rode. Dus nu twee rode crystal reds en een golden sunset "zwanger". Hoe lang duurt het normaal voordat die eitjes uitkomen?

edit: ik lees drie tot vier weken :P straks een bak vol garnalen :D

[ Voor 16% gewijzigd door CAP-Team op 25-08-2016 00:37 ]

• frietsje
CAP-Team schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 00:34:
Inmiddels "zwangere" garnaal nummer 3 gespot. Weer een rode. Dus nu twee rode crystal reds en een golden sunset "zwanger". Hoe lang duurt het normaal voordat die eitjes uitkomen?

edit: ik lees drie tot vier weken :P straks een bak vol garnalen :D
Het kan hard gaan inderdaad. Ik ging ook in korte tijd van 11 naar 100 garnalen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Nog iemand tips om het aquarium af te koelen? Ik heb een paar dagen terug al een waterverversing gedaan dus dat ga ik nu niet nog een keer doen.

Ik dacht eerst, stapel ijsklontjes erin mikken. Maar dan gaan vissen er aan zitten en dan vriezen ze vast, dus da's geen optie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
Hoe warm is je bak nu en wat voor vissen heb je erin? Veel soorten kunnen wel tegen wat meer warmte, zolang het maar niet te lang is....

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggell
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-08-2024
Wildfire schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 13:42:
Nog iemand tips om het aquarium af te koelen? Ik heb een paar dagen terug al een waterverversing gedaan dus dat ga ik nu niet nog een keer doen.

Ik dacht eerst, stapel ijsklontjes erin mikken. Maar dan gaan vissen er aan zitten en dan vriezen ze vast, dus da's geen optie :P
ijsklontjes in een bakje (oid), kunnen de vissen er niet aan :)

Beter is/werkt koel elementen in je bioloog (als je dat hebt) of in het filter. Minder kans dat de vissen erbij kunnen. Of gewoon nog een keer water verversen met koel water. waarom zou je dat niet nog een keer doen?
Riqy schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 14:14:
Hoe warm is je bak nu en wat voor vissen heb je erin? Veel soorten kunnen wel tegen wat meer warmte, zolang het maar niet te lang is....
Mee eens.
Maar wat zie jij als lang? in de natuur warmt het water tenslotte ook gewoon op.

[ Voor 20% gewijzigd door freggell op 26-08-2016 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Ventilator op t water richten wil ook nog wel eens helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -BaJo-

-BaJo-

N51 50.546 E004 22.186

's nachts de klep open.
Zak met koud water erin hangen

Maar zolang het niet heel lang heel erg warm is (dus dat je water een week 30 graden is, terwijl het 24-26 moet zijn) doe ik er niets aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

De dag dat de warmte begon heb ik de verwarming uitgeschakeld, en volgens het thermometertje is het water nu 30°C

Maar ik heb nog wel de verlichting aan, en sinds gisteren reflectoren op de verlichting, dat scheelt dus veel, want gisteren was het nog 27°C met verlichting aan.

Ik denk dat ik maar even een oud horgordijn er overheen hang (met de zijkleppen er af), ik heb wel niet zulke springerige vissen, maar ik wil de gok niet wagen dat er 1 naast het aquarium ligt te rotten als ik morgen de hele dag weg ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:06
Hallo tweakers,

Ik zit er aan te denken om weer eens te beginnen met een aquarium. Maar voordat we er in springen eerste even wat onderzoek.
Ten eerste zijn er wat beperking : het is studentenkamer dus zit er niet zo lang, wat betekent dat de bak redelijk mobiele moet zijn daarnaast niet te groot. Zit te denk aan iets van 20 L a 30 L. Ik weet dat groter beter is maar zit er niet in ivm ruimte. Daarnaast staat bak op een kamer waar ik ook slaap dus 's nacht wil redelijk stil hebben.

Nu de inhoud, ik duik zelf, en krabben, kreeften en garnalen vind altijd erg interesse beesten. Nu zijn krabben en kreeften te groot dus die vallen af. Kom dan uit bij vuurgarnalen ofzo iets.
vraag: ze hebben op internet vaak er over dat je iets van 15 stuks moet hebben, past/werkt dat wel in bak van 20L?
In het verleden heb een 20 en 60 liter bak gehad maar in beide bakken last gehad van veel algengroei voornamelijk baardalg. De algemene tip uit het zonlicht houden weet ik wel maar zijn nog andere tips. Bepaalde apparatuur, vissen, garnalen (die natuurlijk wel werken in zo'n klein aquarium)

Zoals ik aangaf zal de filter waarschijnlijk uit moeten 's nacht. Ik begreep dat dat gesloten buitenfilter slecht uit kunnen. Welke filter kunnen wel uit? Of zijn erg stil.

Jullie advies wordt erg op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

marc1990 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 14:39:
Hallo tweakers,

Ik zit er aan te denken om weer eens te beginnen met een aquarium. Maar voordat we er in springen eerste even wat onderzoek.
Ten eerste zijn er wat beperking : het is studentenkamer dus zit er niet zo lang, wat betekent dat de bak redelijk mobiele moet zijn daarnaast niet te groot. Zit te denk aan iets van 20 L a 30 L. Ik weet dat groter beter is maar zit er niet in ivm ruimte. Daarnaast staat bak op een kamer waar ik ook slaap dus 's nacht wil redelijk stil hebben.

Nu de inhoud, ik duik zelf, en krabben, kreeften en garnalen vind altijd erg interesse beesten. Nu zijn krabben en kreeften te groot dus die vallen af. Kom dan uit bij vuurgarnalen ofzo iets.
vraag: ze hebben op internet vaak er over dat je iets van 15 stuks moet hebben, past/werkt dat wel in bak van 20L?
In het verleden heb een 20 en 60 liter bak gehad maar in beide bakken last gehad van veel algengroei voornamelijk baardalg. De algemene tip uit het zonlicht houden weet ik wel maar zijn nog andere tips. Bepaalde apparatuur, vissen, garnalen (die natuurlijk wel werken in zo'n klein aquarium)

Zoals ik aangaf zal de filter waarschijnlijk uit moeten 's nacht. Ik begreep dat dat gesloten buitenfilter slecht uit kunnen. Welke filter kunnen wel uit? Of zijn erg stil.

Jullie advies wordt erg op prijs gesteld.
Met 20 of 30 liter kom je echt niet verder dan wat vuurgarnalen of crystal reds. Visjes moet je er echt niet in willen doen, da's gewoon te klein.

Qua filter: je bak moet dag en nacht filtering hebben. Maar een beetje kwalitatief intern of extern filter hoor je niet. Ik heb zelf bij mijn Juwel Rekord 800 (110 liter) een Eheim eXperience 150 buitenfilter. Ook op vol vermogen hoor je die gewoonweg niet, hooguit wanneer je er letterlijk met je oor tegenaan zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayZeeTie
Ik heb zelf jaren naast een Juwel intern filter en Superfish 100 filter geslapen. Zolang je zorgt dat hij goed ontlucht is (Even je vinger op de uitstroom houden of indien een los filter even op zijn kop houden onderwater) is het prima te doen!

Ook zorgen dat je kabels vrij liggen van je kap.

Verder kun je prima veel garnalen in een kleiner bakje houden. Zelfs als je met bijvoorbeeld 10 vuurtjes begint heb je binnen notime 100 van die rakkers rond zwerven door je bak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-04 22:14

InFamous

excommunicado

Volgens mij ben ik hier de enige die blij is met deze temperaturen voor het aquarium, bak zit nu op een steady 30,4 graden met thermostaat uit.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Als je niet bang bent voor wat onhandig onderhoud:
Fluval Edge 23 liter. Erg mooi aquarium en heeft een prima filter. Wat mos en een mosbal erin en de garnalen kweken als een malle. Het zijn echte opruimers dus daarom is veel garnalen niet zo'n probleem. Eventueel KAN je er een microrasbora soort in houden. Die worden niet groter dan 1 a anderhalve cm (let op, dat is een bepaalde soort! Weet even niet welke). Al is dat kwa ruimte nog niet heel groot. Maar alleen garnalen zijn ook super.

Er zijn zelfs mensen die het ombouwen voor zout water met enkel lage dieren. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 27-08-2016 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
freggell schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 14:33:
Mee eens.
Maar wat zie jij als lang? in de natuur warmt het water tenslotte ook gewoon op.
Lang als in weken, in de natuur komen ook wel eens warme periodes voor, zelfs in de tropen. Hierdoor loopt de water temp in de natuur ook wel eens een paar graden op, maar dit is meestal maar een paar dagen of een week maximaal...

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
Waah schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 16:51:
Als je niet bang bent voor wat onhandig onderhoud:
Fluval Edge 23 liter. Erg mooi aquarium en heeft een prima filter. Wat mos en een mosbal erin en de garnalen kweken als een malle. Het zijn echte opruimers dus daarom is veel garnalen niet zo'n probleem. Eventueel KAN je er een microrasbora soort in houden. Die worden niet groter dan 1 a anderhalve cm (let op, dat is een bepaalde soort! Weet even niet welke). Al is dat kwa ruimte nog niet heel groot. Maar alleen garnalen zijn ook super.

Er zijn zelfs mensen die het ombouwen voor zout water met enkel lage dieren. 8)7
Deze heb ik ook :) prima ding, super stil en filter houd het water mooi helder en stabiel

Echter alleen de opening is wat aan de kleine kant maar hoef er toch bijna nooit in omdat alles stabiel is.

spoiler:
durf het haast niet te zeggen maar heb er naast garnalen zelfs nog wat vissen inzitten

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Tinusvolkel schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 23:27:
[...]

Deze heb ik ook :) prima ding, super stil en filter houd het water mooi helder en stabiel

Echter alleen de opening is wat aan de kleine kant maar hoef er toch bijna nooit in omdat alles stabiel is.

spoiler:
durf het haast niet te zeggen maar heb er naast garnalen zelfs nog wat vissen inzitten
Ik heb zelf naast red rili garnalen deze vriendjes erin: http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/item/boraras-brigittae
De bororas brigittae worden niet groter dan 2,5 cm (en dat halen ze vaak niet eens) en zijn dus ideaal voor een nanobakje. Vooral omdat zo ongeveer elke andere vis ze opeet omdat ze zo klein zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Waah schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 09:21:
[...]

Ik heb zelf naast red rili garnalen deze vriendjes erin: http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/item/boraras-brigittae
De bororas brigittae worden niet groter dan 2,5 cm (en dat halen ze vaak niet eens) en zijn dus ideaal voor een nanobakje. Vooral omdat zo ongeveer elke andere vis ze opeet omdat ze zo klein zijn.
De Hemelse Pareldanio wordt over het algemeen zelfs maar zo'n 1.5 tot 2 cm. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Wildfire schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 10:32:
[...]

De Hemelse Pareldanio wordt over het algemeen zelfs maar zo'n 1.5 tot 2 cm. :)
In de LFS waren zitten de bororas briggitae en de rasbora galaxy bij elkaar... Maar de galaxy was toch iets groter als de briggitae. Misschien moeten mijn briggitae nog groeien maar momenteel halen ze de 1cm niet eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayZeeTie
Mijn ervaring met de Galaxy's is dat ze erg schuw zijn in kleine bakken. Nadat de mijne overgingen van een Aqua40 naar Juwel Rekord 70 lieten ze zich ineens veel meer zien!

Nu zwemmen er nog wat overblijvers in de Vision 180. Binnenkort maar weer eens aanvullen. De ene groep is binnen een paar maanden kapot en de andere houd het 'jaren' uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

JayZeeTie schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 13:20:
Mijn ervaring met de Galaxy's is dat ze erg schuw zijn in kleine bakken. Nadat de mijne overgingen van een Aqua40 naar Juwel Rekord 70 lieten ze zich ineens veel meer zien!

Nu zwemmen er nog wat overblijvers in de Vision 180. Binnenkort maar weer eens aanvullen. De ene groep is binnen een paar maanden kapot en de andere houd het 'jaren' uit.
Daar heb je wel gelijk in. Ze zijn inderdaad lekker klein, maar in kleine bakken is hun gedrag heel anders dan in de grotere bakken. Bij mij zitten ze samen met wat andere vredelievende vissen in een 110 liter aquarium, dat scheelt wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:06
Bedankt voor jullie reacties. Zal de aankomende tijd eens inlezen over eventueel paar vissen. Zijn er ook nog soorten die baardalg lekker vinden? Daar had ik in verleden veel last van.
Nogmaals bedankt voor jullie snelle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

marc1990 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 15:12:
Bedankt voor jullie reacties. Zal de aankomende tijd eens inlezen over eventueel paar vissen. Zijn er ook nog soorten die baardalg lekker vinden? Daar had ik in verleden veel last van.
Nogmaals bedankt voor jullie snelle reacties.
Je moet niet van vissen uitgaan ter bestrijding van alg. De meeste zogenaamde algeneters eten geen tot weinig algen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayZeeTie
Zoals Wildfire ook aangeeft, vissen die alg eten bestaan niet. Althans niet in de hoeveelheid die wij willen :9

Algen moet je bij de oorzaak aanpakken. Bij baardalg moet je dan denken aan slechte doorstroming van het water en onstabiele CO2 waardes.

[ Voor 4% gewijzigd door JayZeeTie op 28-08-2016 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-04 22:14

InFamous

excommunicado

Gisteren de bak weer een opknapbeurt gegeven met een aantal nieuwe planten.

Nou maar hopen dat de bodem vissen de planten met rust laten :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/swNtL8ct88ioPHps12EawyVd/medium.jpg

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Damn, de slakken zijn echt veelvraten... ik dacht net, wat zitten er daar toch een hoop slakjes op een kluitje. Op iets wits... bleek een dode platy te zijn. Was al goed aangevreten...

Toch maar eruit gehaald. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Gisteren is mijn nieuwe aquarium afgeleverd *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WvOYnlCFSVSfJbi5GPr2ovMu/full.jpg

Jewel Vision 260 in donkerbruin. Is nu nog een beetje rommelig maar we gaan straks nog wel een klein beetje schuiven met plantjes. En de stenen liggen op het hout omdat dat begon te drijven :)

Voorzien van Juwel HeliaLux LED 1200 en bijbehorende controller. Verder zit er ook een Dennerle PH controller met CO2 set op aangesloten. Binnenkort maar ff een paar black molly's van het oude aquarium erin gooien om het indraaien wat te versnellen :p

* Glashelder is happy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Glashelder schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 21:46:
Gisteren is mijn nieuwe aquarium afgeleverd *O*

[afbeelding]

Jewel Vision 260 in donkerbruin. Is nu nog een beetje rommelig maar we gaan straks nog wel een klein beetje schuiven met plantjes. En de stenen liggen op het hout omdat dat begon te drijven :)

Voorzien van Juwel HeliaLux LED 1200 en bijbehorende controller. Verder zit er ook een Dennerle PH controller met CO2 set op aangesloten. Binnenkort maar ff een paar black molly's van het oude aquarium erin gooien om het indraaien wat te versnellen :p

* Glashelder is happy
Mooi bakkie! Benieuwd hoe het eruit ziet wanneer het uiteindelijk geheel klaar is :)

Wat voor vissen overweeg je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -BaJo-

-BaJo-

N51 50.546 E004 22.186

@glashelder

Zat die achterwand er al bij?

Want nu lijken het 2 dezelfde, maar meestal heb je een A en een B deel, die dan netjes in elkaar overlopen waardoor het er wat rustiger voor het oog uitziet. Of zitten ze in de verkeerde volgorde?

[ Voor 9% gewijzigd door -BaJo- op 04-09-2016 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Die achterwand heb ik er inderdaad door de winkel in laten zetten. Op de foto ziet het er een beetje raar uit maar als ik voor het aquarium zit vindt ik het wel meevallen. Het is net alsof er verschillende lagen rots over elkaar heen lopen :)
Wildfire schreef op zondag 04 september 2016 @ 10:49:
[...]

Mooi bakkie! Benieuwd hoe het eruit ziet wanneer het uiteindelijk geheel klaar is :)

Wat voor vissen overweeg je?
Uit mijn andere aquarium heb ik nog twee algeneters en wat black molly's. Verder wil ik er vier of vijf discussen in hebben. Die zijn zo mooi :9~

Vindt het maanlicht 's nachts ook mooi. Enig idee of dat algen gaat stimuleren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zp5CXrTttVzzrRIcKLOxQWDf/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Mijn "zwangere" garnalen lopen nu allemaal weer zonder eitjes rond.. Echter nog geen baby-garnaaltjes gezien. Zouden die nu zijn opgegeten of verstoppen die zich de eerste tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:43
CAP-Team schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:51:
Mijn "zwangere" garnalen lopen nu allemaal weer zonder eitjes rond.. Echter nog geen baby-garnaaltjes gezien. Zouden die nu zijn opgegeten of verstoppen die zich de eerste tijd?
Die kleine garnaaltjes zijn ook echt heel erg klein en verstoppen zich graag tussen de planten, bij mij zaten ze vooral tussen de wortels. Als je meer garnalen hebt en niet te veel grote vissen zullen ze al snel samen met de andere garnalen rondzwemmen.
Pagina: 1 2 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.