Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:53

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 20:00

Wijnands

Vorige delen

Het aquarium topic - Deel 8
Het aquarium topic - Deel 7
Het aquarium topic - Deel 6
Het aquarium topic - Deel 5
Het aquarium topic - Deel 4
Het Aquarium topic - deel 3
[Pics] Aquarium topic - Deel 2
[Pics] Aquarium Topic

Een aquarium beginnen

Denk na voor je begint!
Als je denkt dat aquarium houden een simpele hobby is dan heb je het mis, want er komt (helaas ;) ) meer bij kijken dan alleen het aquarium vullen, inrichten en af en toe de vissen eten geven. Het hoeft allemaal niet heel veel tijd te kosten, maar je moet wel regelmatig tijd hebben (maken) om je aquarium te onderhouden. Voor een goed draaiende beplante zoetwater bak kun je rekenen op een uurtje per week. Hou er ook rekening mee dat goed verzorgde vissen oud kunnen worden. 5-6 jaar voor een tetra is niet ongewoon en veel soorten meervallen kunnen 30 jaar of ouder worden.
Om het wat makkelijker te maken voor de (beginnende) aquariaan staat hieronder een soort van stappenplan om een tropisch zoetwater aquarium te starten en draaiende te houden.

In deze startpost gaan we het niet over zoutwater aquaria hebben, aangezien die door de flink hogere investering voor veel beginners niet bereikbaar is.

Een zoutwateraquarium beginnen? >> DinX in "Het aquarium topic - Deel 5"

"Ok, ik ben een beginner, weet niks van vissen af dus laat ik om te beginnen maar een klein aquarium aanschaffen"
Een helaas veel gemaakte denkfout bij beginners. Het klinkt gek, maar het zit zo: stel je gooit een bepaalde hoeveelheid van stof X in een klein en een groot aquarium, dan zal stof X bij het kleine aquarium veel harder aankomen dan bij het grote, aangezien het kleine aquarium minder water heeft om stof X te verdunnen :) Daarnaast heb je met een kleine bak veel minder soorten vis om uit te kiezen.
Het is dus natuurlijk ook weer niet nodig om dan gelijk maar een bak van 2 meter neer te zetten :P , maar een aquarium van minimaal 80/100 cm breed is toch wel aan te raden om te beginnen. Heb je de ruimte niet overweeg dan een starter set van 60cm breed.

Nieuw of tweedehands?
Bij nieuwe bakken kan je er natuurlijk van verwachten dat ie helemaal in orde is, maar vul het aquarium toch altijd ff een keer voor de zekerheid met alleen water om te checken of hij echt niet lekt.
Bij tweedehands bakken kijk je het beste naar:
• De kitranden, check of de kit nog soepel zit en of er geen beschadigingen zijn. Het kan namelijk zo zijn dat wanneer het aquarium voor een langere tijd heeft 'droog' gestaan dat de kit wat harder wordt en niet meer zo goed gaat zitten, met lekkages als gevolg.
• Lichtkap, check of alles nog werkt en vraag hoe oud de tl-lampen zijn.
• Filters en verwarming moeten ook functioneren.
• Wees terughoudend met het aanschaffen van een aquarium inclusief vis. Vaak is dit een slecht samengesteld vissenbestand met een hoop problemen.
Als het kan check je het aquarium het beste bij de verkoper als hij nog gevuld is, dan weet je iig zeker dat ie niet lekt.

Goed, het aquarium is aangeschaft, maar waar kan ik hem nou het beste neerzetten?
Zet het aquarium in ieder geval
• Op een plaats waar géén direct zonlicht op valt. Er zullen dan zeer makkelijk alg problemen kunnen ontstaan.
• Op een plaats waar niet de hele dag mensen voorbij lopen. (stress voor de vissen) maar ook weer niet op een plek waar bijna nooit iemand komt, aangezien de vissen dan niet "aan je wennen".
• Op een plaats waar gewicht geen bezwaar is. Een beetje leeg aquarium weegt al snel 25kg. Daar komt dan nog 's 15kg aan zand en stenen bij en water a 1kg/liter.

Wat voor vissen kan ik allemaal nemen?
Dat ligt voor een groot gedeelte aan de grootte van je bak en natuurlijk aan je eigen voorkeur.
Het beste neem je vissen die allemaal van hetzelfde continent afkomstig zijn (of beter: uit hetzelfde biotoop/habitat) Dit puur omdat je dan niet zit met vissen die zeer verschillende waterwaarden* vereisen en omdat het zo het meest natuurgetrouw is. In de dierentuin zie je immers ook geen pinguins tussen de olifanten lopen.

Grof gezegd kan je het beste een keuze maken tussen vissen uit de volgende continenten:
• Afrika
• Azië
• Midden Amerika
• Zuid Amerika

Je kan eventueel om wat specifieker te gaan een biotoop of habitat uit dat continent nemen en die proberen na de bootsen in je aquarium (bijvoorbeeld een stukje van de Rio Negro rivier uit het continent Zuid Amerika om maar wat te noemen). Inspiratie voor een biotoop kun je o.a. vinden in de JBL biotoop wedstrijd (let ook op het commentaar van de jury in de kantlijn)
Hou bij een keuze ook rekening met je leidingwater. Nederlands water is vaak redelijk hard. Gevoelige soorten die uit een zacht water rivier komen kunnen moeite hebben om zich aan te passen. Vuistregels:
Als een vis in de bek van een andere past dan eindigt deze daar vroeg of laat ook
Voor een weinig actieve soort moet de bak 6x de volwassen lengte van de vis zijn, voor een actieve vis minstens 8-10 keer.

Ik weet nu welke vissen ik wil, hoe ga ik nu mijn bak nu inrichten?
Gebruikelijk is het om een achterwand in of op het aquarium te doen. Hierdoor trekt de inhoud van het aquarium de aandacht en niet het bloemenbehang erachter. Hiervoor zijn verschillende oplossingen mogelijk. Soms wordt er een poster bijgeleverd bij kleinere aquaria, wat onnatuurlijk kan ogen. Een donkerblauwe of zwarte poster heeft dit nadeel niet. Verder kun je achterwanden kopen bij de aquarium-speciaalzaken, van goedkoop tot bijna onbetaalbaar. Als je creatief bent, kun je de achterwand ook zelf maken.
Ok, we beginnen met de bodem bedekking. Je hebt inprincipe 2 keuzes: zand of grind.
Hier kan ik kan ik erg kort over zijn: kies voor zand.
Waarom zand?
• Natuurlijker, waar vind je in de natuur grind op de bodem???
• Door de fijne structuur van het zand, krijgt het vuil niet de kans om door de bodem te dringen. Het blijft er als het ware opliggen, waardoor het veel gemakkelijker is om het af te hevelen. Bij grind kan het vuil wel door de bodem met alle gevolgen van dien (rotting, dichtslibben). Indien men zand gebruikt neemt men rivierzand dat naast de kwaliteit nog zeer goedkoop is ook.
• Zand is ook vriendelijker voor bodembewoners, die graag in de bodem wroeten. Ze kunnen makkelijk verwondingen oplopen aan de scherpe kantjes van grind.
Rivierzand kun je bij de meeste bekende doe-het-zelf zaken kopen voor een paar euro per 25 kg. Dit zand wordt in de doe-het-zelf zaken 'metselzand' genoemd. Je moet het alleen wel goed wassen voordat je het in je aquarium gaat doen. Gewoon in een emmer uitspoelen tot het water helemaal helder is. Tegenwoordig kun je ook filterzand krijgen. Dit heeft een iets grotere korrel en is voorgewassen.
In de aquariumhandel betaal je voor hetzelfde soort zand minstends het driedubbele.
Een voedingsbodem kun je beter niet gebruiken onder zand. Onder grind kan het maar ga dan voor kwaliteit zoals Dennerle of Tetra. Voor zand zijn klei kogels zoals de JBL 7+13 een goede optie. Deze duw je in het zand onder de plant.

Ben je klaar met de bodem dan kan het aquarium gevuld worden en gaan we verder met inrichten. Wat voor decoratie je gebruikt hangt af van wat je probeert na te bootsen. Voor een Zuid Amerikaans biotoop bijv. kun je het beste (lees: meest natuurgetrouw) de bak inrichten met veel wortel/kienhout en eventueel enkele (kleine) ronde keien en wat plantjes.
Dan kan de techniek (filter, verwarming etc) worden aangesloten en is het inrichten zo goed als klaar.

Het aquarium is gevuld en ingericht, wat nu?
De vissen erin hoor ik je al denken :P Helaas zul je daar nog even mee moeten wachten, en wel hierom:
In een aquarium onstaan ammoniak en ammonium door vissen en ander dierlijk leven. In een goed ingedraaid aquarium zijn bacterien aanwezig die het schadelijke ammonium/ammoniak omzetten naar minder giftige stoffen zoals nitraat.

Deze omzetting van ammoniak en ammonium naar nitraat wordt ook wel nitrificatie genoemd. Het proces verloopt in twee stappen.
• 1e stap: omzetten ammonium in nitriet (NO2)
• 2e stap: omzetten nitriet in nitraat (NO3)
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e9/Aquarium_Nitrogen_Cycle.png/640px-Aquarium_Nitrogen_Cycle.png

Het probleem is echter dat bij een pas opgestart aquarium nog geen bacteriën aanwezig zijn om stap 2 uit te voeren. Als je meteen vissen in het aquarium doet, komen ze in aanraking met een te hoog ammonia gehalte en dat is zeer dodelijk voor vissen.

Je zult dus moeten wachten op de bacteriën. Deze bacteriën zullen zich vooral in het filter gaan nestelen dus het is belangrijk dat je zeker in het begin niet je filter gaat schoonmaken. Bacteriën kun je toevoegen uit een flesje of wachten tot ze spontaan langskomen. Toevoegen van plantjes helpt hierbij wel, vaak liften ze daar op mee. Water uit een draaiend aquarium toevoegen heeft weinig tot geen zin, daar zitten nauwelijks bacteriën in. Filter materiaal van een draaiende bak helpt wel enorm.
De traditionele Nederlandse methode van "indraaien" omvat het inrichten en beplanten van een aquarium, dan een week of 2 wachten en dan de eerste vissen erin. Omdat lang niet altijd er voldoende bacteriën zich gevestigd hebben wil dit nogal eens tot dode vissen leiden.
Uit het buitenland is nu een meer wetenschappelijke methode over gewaaid. Hiervoor heb je wat ammoniak nodig en een test setje. Je voegt genoeg ammoniak toe om tot 4mg/l te komen en die concentratie hou je ook aan en dan wacht je terwijl je elke paar dagen test. Na ongeveer anderhalve week begin je nitriet te meten, na 3-4 weken zul je zien dat die 4mg/l binnen 12 uur verdwijnt. Op dat moment doe je een 50-75 water wisseling en kun je vis toevoegen. Je hebt dan voldoende bacteriën gekweekt om de afvalstoffen van een vol aquarium te kunnen verwerken.

Is het aquarium ingedraaid en heeft het de goede waterwaarden*, dan kunnen de vissen erin.

Ok vertel nu maar wat je met waterwaarden bedoelt :P
Met waterwaarden wordt de hoeveelheid van in het wateropgeloste stoffen aangeven. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld de pH (zuurgraad), kH (hardheid) en de al eerder genoemde NO2 en NO3.
Elke vis heeft bepaalde eisen voor de waterwaarden, check dus altijd of je waterwaarden passen bij de vissen die je wilt kopen.
In elke aquarium-speciaalzaak kun je testsetjes kopen, waarmee je eenvoudig je waterwaarden kunt meten. Voor een vlugge indicatie zijn 6 in 1 strips goed genoeg, wil je de hobby enigszins serieus nemen dan heb je druppeltests nodig voor NH4, NO2 en NO3 en is GH en pH toch ook makkelijk. Colombo en JBL maken test sets die soms in de aanbedieding zijn. Op ebay vind je vaak de API master testkit voor een scherpe prijs.

Hoe vaak en hoeveel moet ik waterverversen?
Dat hangt er vanaf wat voor visbezetting je hebt en hoe groot je bak is, maar als basisregel kan je ongeveer 25-50% per 1 a 2 weken nemen.
Het is aan te raden als je gaat verversen met leidingwater, een waterbereider toe te voegen. Deze zorgt o.a voor de binding van zware metalen zodat het geschikt wordt voor het aquarium. Voorbeelden van waterbereiders zijn bijv. Aquasafe van Tetra of Prime van Seachem.

Algemene links

Do it yourself links

Updates en plannen

• Layout aanpassen (1-1-22: begin gemaakt)
  • links naar aquarium blogs van tweakers
  • zoutwater info uitbreiden
  • FAQ
Opmerkingen, suggesties, klachten, alles is welkom via een DM

[ Voor 117% gewijzigd door HuismAndré op 22-03-2023 10:11 . Reden: Links toegevoegd, aangepast en dode links verwijderd. ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter

Changelog

• 1-1-2022: Links gecontroleerd (dode links verwijderd), toegevoegd en aangepast naar https. oude tabellenopmaak verwijderd.
  • 23-3-2023: Link naar licg toegevoegd.

[ Voor 88% gewijzigd door HuismAndré op 22-03-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:41
#9 alweer, in 6 jaar valt mee :D

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ja, gaat vlot, nauwelijks bij te houden :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:02
Wellicht is aquainfo.nl nog een goede link om toe te voegen aan de openingspost. Vind het zelf een fijne site.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Gynnad schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:14:
Wellicht is aquainfo.nl nog een goede link om toe te voegen aan de openingspost. Vind het zelf een fijne site.
Toegevoegd. Er stond een oude link naar een andere site die onderhuids al doorverwees naar een foto op aquainfo. Daarvoor in de plaats heb ik nu de algemene link gezet (en gelijk de dode links verwijderd en waar mogelijk aangepast naar https).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:20
Even een postje om hem in 'mijn topics' te krijgen :)

Heb het idee dat mijn planten het niet (goed) doen op alleen Profito (zonder aquasoil). Binnenkort maar eens kijken of ik wat macrovoeding kan halen bij de lfs. Zelfs de javavaren sterven langzaam af (bladeren worden bruin). De rotala gaat ook niet echt lekker (groeit niet), maar de pearl grass gaat op zich wel oké.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:03
Gratis en voor niks af te halen in omgeving Arnhem. Uiteindelijk niet nodig gehad voor de inrichting van het aquarium.

Kow loon stenen gekocht bij Zoo en Zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZi8am-WSKyevcVxUf68Zkyfj9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWlL9IGHjidqQ5ez9m1ixFOg.jpg?f=fotoalbum_large

Bij Interesse, graag een pm :).

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik heb iets doms gedaan bij de verhuizing. Slijmpie zoals we hem noemen kwam vast te zitten in het netje. Na een kwartier hebben we de strijd opgegeven en het netjes geknipt. Weet ook niet of dat handig was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_VtqieYSCpghq7xXIQjx7atzIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xVge4qwrZ4E0XIg4LNp9euC3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0S_jdTwkGSmKxsfAGDZNDAGD6Ng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTP1J0TShUQexHkLsjweM09z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eq3nBCto8u3JmvTfNH7Dc-yLliw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qpT2hrnOIqrGKm9h8FTAmEgN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdPBfGrHgzdRGWMeef4oycSfpzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ZXvj5qI510CgYoZCQ09MiV3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjyC4pNWJDXFsbX2cYnK0G10IVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TaUhfD3jNfcX6lTFiCfwEKs1.jpg?f=fotoalbum_large

Vet zielig. Iemand tips hoe dit te doen. Het zit echt vast, lijken beetje weerhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@PWM Ik zou het een tijdje aanzien maar wel goed in de gaten houden of hij niet vast komt te zitten vanwege dit stukje stof. Wie weet bevrijdt hij zichzelf uit het stukje stof. Mocht dat na een paar uur nog niet gebeurd zijn dan kun je hem wellicht uit het water halen om de stof nogmaals proberen los te halen (en bijknippen als loshalen niet lukt). Het materiaal zal polyester zijn dus wachten totdat het verteert is er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:48

de Peer

under peer review

Ja eventueel iets kleiner knippen als dat mogelijk is zonder te veel stress.
anders afwachten. Mij lijkt dat het na een tijdje los komt aangezien de cellen zich op den duur vernieuwen. dan groeit het los zeg maar.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Helaas geconstateerd dat sommige guppy's witte stip hebben. In het verleden als een keer gehad. Gelukkig nog medicatie binnen handbereik. Benieuwd of het bij 2 vissen blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:33
Super zielig, slijmpie met zijn netje. Ik zou er vanaf blijven en het even aanzien. Hij is waarschijnlijk al heel erg gestresst door het netje en de verhuizing, wellicht kan hij het er zelf afschuren. Naar mijn mening zijn ze vrij sterk, mijn slijmpie is alweer 10 jaar oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-03-2024
HuismAndré schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:12:
[...]

Is die achterste plant een javavaren? Het lijkt alsof die in de bodem geplant is. Dat is bij een javavaren niet de bedoeling. De plant zal het prima doen als je deze vastbindt aan een steen of stuk hout (met de wortelstronk boven de grond) maar zal verrotten als deze in de grond geplant wordt.
Verhipt! Je hebt helemaal gelijk. Dacht dat je ze ook prima in de grond kon stoppen. Ga ik dit weekeinde even fixen. Moet je het binden? Of kun je hem ook lijmen?
Even een update vanuit het vorige topic. Javavaren lijmen is super simpel en hij lijkt het goed te doen, hij groeit nu al als kool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

Benieuwd hoe het met Slijmpie gaat.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Naj_Geetsrev schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:42:
[...]

[...]

Even een update vanuit het vorige topic. Javavaren lijmen is super simpel en hij lijkt het goed te doen, hij groeit nu al als kool.
Naast nieuwe bladeren ga je vanzelf een uitloper zien ontwikkelen met een babyplantje. Die kan je laten zitten, maar je kan ze ook loshalen (wortel mag gewoon doormidden) en elders opbinden/plakken. Ze krijgen ook uitlopers via de bladeren, die kan je gewoon afscheuren en ook weer ergens neerzetten. :)

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
ARGH!

Ik snap dat veel mensen hun aquarium hobby al vrij snel na het opstarten van een aquarium weer opgeven.

De winkel gecontacteerd waar we de goerami hadden gekocht en die schatte in dat het toch een beschadiging was van vechten of iets anders. Het plekje lijkt ook alweer iets beter te worden, dus dat is positief.

Het NEGATIEVE is dat ik er zojuist achterkom dat de groene 'folie' achtige alg die ik regelmatig aan het verwijderen ben waarschijnlijk blauwalg is.... Ik zit erover na te denken om de ADA phyton git plus aan te schaffen, want het zit al op meerdere plekjes. Waarschijnlijk nog een restant van de oude spraybar en een korte tijd te weinig NO3.

Iemand nog een opbeurende tip in plaats van het hele aquarium te resetten? :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Bowen_HAFX schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:58:
ARGH!

Ik snap dat veel mensen hun aquarium hobby al vrij snel na het opstarten van een aquarium weer opgeven.

De winkel gecontacteerd waar we de goerami hadden gekocht en die schatte in dat het toch een beschadiging was van vechten of iets anders. Het plekje lijkt ook alweer iets beter te worden, dus dat is positief.

Het NEGATIEVE is dat ik er zojuist achterkom dat de groene 'folie' achtige alg die ik regelmatig aan het verwijderen ben waarschijnlijk blauwalg is.... Ik zit erover na te denken om de ADA phyton git plus aan te schaffen, want het zit al op meerdere plekjes. Waarschijnlijk nog een restant van de oude spraybar en een korte tijd te weinig NO3.

Blauwalg oplossen met 'anti alg' flesjes is m.i. alleen symptoombestrijding. De *oorzaak* moet weg, anders blijf je tot in lengte der dagen dit spul moeten toevoegen (als het al werkt, ik ken dat hele spul niet)...

Zeg ik, met een vijver vol met #@€&* draadalg 🙁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
dragon2 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:06:
[...]

Blauwalg oplossen met 'anti alg' flesjes is m.i. alleen symptoombestrijding. De *oorzaak* moet weg, anders blijf je tot in lengte der dagen dit spul moeten toevoegen (als het al werkt, ik ken dat hele spul niet)...

Zeg ik, met een vijver vol met #@€&* draadalg 🙁
Goed punt. Heb de stroming hopelijk verbeterd, NO3 waarden zijn hoger en heb zojuist de CO2 een tikje omhoog gezet (misschien een beetje aan de lage kant). Hopelijk heb ik daar de oorzaak grotendeels mee weggenomen.

De bruin alg is wel ondertussen helemaal verdwenen _/-\o_ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
ARGH!

Er is niets mis met een "great reset" af en toe. Gewoon een 2e hands bakje kopen dat nét groot genoeg is voor de tijdelijke opvang van je visjes, filter enten met prut uit je eigen filter, na een week je vissen overzetten en opnieuw beginnen in je grote bak. Zelfs als je het nu niet doet dan is het nog geen verkeerd idee om, als je de opslagruimte en het budget hebt, te zorgen voor zo'n backup systeempje.

Overigens ben je blauwalg snel kwijt. Zorgen voor goede stroming en gebreken voorkomen. Mechanisch de resten zoveel mogelijk verwijderen en een paar weken later ben je ervan verlost. Bij veel andere algjes heb je een veel langere adem nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Sinds ik de extra plantenvoeding ben gaan toevoegen en het CO2 niveau heb verhoogd moet ik om de dag een skimmer aanzetten omdat het hele oppervlak vol ligt met CO2 bellen die zich soms zelfs ophopen tot bergen wit schuim. De lilypipe trekt de bellen wel onder water, maar ze gaan niet kapot en ze komen weer gewoon vlak onder het oppervlak te liggen. Gedurende de nacht verdwijnt 75% en ik zie geen olieachtige film, maar als de CO2 aan gaat dan hoopt het zich weer op.

De bellen zitten vlak onder het oppervlak, niet erop. Gisteren nog een grote waterwissel gedaan en toen ik zojuist thuis kwam lag het hele oppervlak alweer vol.

Met de Eheim 350 Skimmer is het binnen een paar seconden verdwenen, maar daarna zit de spons wel vol met wit schuim. Het lijkt mij sterk dat na 1 dag en een sterke flow het oppervlak al 100% bedekt kan zijn met een dergelijke laag, de planten doen het verder goed, er ligt niets te rotten.

Ik vind het overigens geen probleem om de skimmer permanent in het aquarium te hangen met een timer erop en de extra Skim Insert ivm het voorkomen dat kleine vissen er in komen, maar vanuit het verleden heb ik daar geen 100% vertrouwen in, dus los liever de oorzaak op.

Zag overigens een nieuwe skimmer van Oase, iemand hier al bekend mee? (Edit: Is nog niet verkrijgbaar zie ik). Stuwt het water ook naar onderen ipv naar de zijkant, dat is nog wel interessant. Maar ook hier geen 100% vertrouwen in de intake icm kleine Boraras Brigittae :)

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
OASE | CrystalSkim seasonal introduction 2021/22 | EN

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bowen_HAFX schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:09:
[...]

Goed punt. Heb de stroming hopelijk verbeterd, NO3 waarden zijn hoger en heb zojuist de CO2 een tikje omhoog gezet (misschien een beetje aan de lage kant). Hopelijk heb ik daar de oorzaak grotendeels mee weggenomen.
PO4 ook op orde? De blauwalg is hier helemaal verdwenen nu ik dagelijks extra P(O4) toevoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Taro schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:52:
[...]

PO4 ook op orde? De blauwalg is hier helemaal verdwenen nu ik dagelijks extra P(O4) toevoeg.
Ja, PO4 is ook goed. Ik heb al een standaard glazen skimmer. Toen ik deze een paar dagen niet aan had, zag ik overigens ook een witte schuim ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Taro schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:40:
Sinds ik de extra plantenvoeding ben gaan toevoegen en het CO2 niveau heb verhoogd moet ik om de dag een skimmer aanzetten omdat het hele oppervlak vol ligt met CO2 bellen die zich soms zelfs ophopen tot bergen wit schuim.

....

Met de Eheim 350 Skimmer is het binnen een paar seconden verdwenen, maar daarna zit de spons wel vol met wit schuim.
Wit schuim? Geen last van een overschot aan eiwit in het water (afkomstig uit visvoer of zo)? Een skimmer zou in een zoetwaterbak helemaal niet nodig moeten zijn, zeker omdat je ook nog een lilly pipe hebt die, mits goed afgesteld, eventuele biofilm weer terug in de waterkolom duwt.

Overigens kun je overwegen om een Atomizer te nemen. Neem dan wel de goede van Up-Aqua en schaf deze alleen aan als je CO2 installatie de benodigde 3 bar (voor een echt 100% bulletproof werking) kan leveren. Met zo'n atomizer heb je een output die uit zeer fijne belletjes bestaan die, bij mij in ieder geval, door de stroming verder naar beneden gedrukt worden. Mede hierdoor doe ik fiks langer dan een jaar met een 2kg fles.

[ Voor 8% gewijzigd door HuismAndré op 03-01-2022 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HuismAndré schreef op maandag 3 januari 2022 @ 23:14:
[...]

Wit schuim? Geen last van een overschot aan eiwit in het water (afkomstig uit visvoer of zo)?

Overigens kun je overwegen om een Atomizer te nemen. Neem dan wel de goede van Up-Aqua en schaf deze alleen aan als je CO2 installatie de benodigde 3 bar (voor een echt 100% bulletproof werking) kan leveren. Met zo'n atomizer heb je een output die uit zeer fijne belletjes bestaan die, bij mij in ieder geval, door de stroming verder naar beneden gedrukt worden. Mede hierdoor doe ik fiks langer dan een jaar met een 2kg fles.
Ik zal er morgen wel even een foto van maken.

Geef regelmatig periodes Artemia, maar ik zie het ook als ik alleen periodes Hikari Micro pellets geef met tussendoor meerdere waterwissels.

Heb de CO2art pro-se dual stage regulator, die kan 3 bar aan. Via Amazon.nl kan ik de Up-Aqua relatief goedkoop vinden, maar zie daar de slangdiameter niet vermeld. Vind hem wel op andere sites. Heb voorheen de JBL 16/22 Inline diffusor gehad in een ander aquarium, daar was ik niet heel tevreden over, deze werkt dus beter of heb je daar geen ervaring mee?

Edit: Besteld, had laatst al besloten niet voor een CO2-reactor te gaan ivm verlaagde stroming, dus ga dit wel eens proberen. Hopelijk daardoor ook minder lokale baardalg problemen, ga nu een complete Anubias weggooien die helemaal kaal is geknipt en vlak naast de diffusor zit.

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 03-01-2022 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Taro schreef op maandag 3 januari 2022 @ 23:31:
[...]

Ik zal er morgen wel even een foto van maken.

Geef regelmatig periodes Artemia, maar ik zie het ook als ik alleen periodes Hikari Micro pellets geef met tussendoor meerdere waterwissels.

Heb de CO2art pro-se dual stage regulator, die kan 3 bar aan. Via Amazon.nl kan ik de Up-Aqua relatief goedkoop vinden, maar zie daar de slangdiameter niet vermeld. Vind hem wel op andere sites. Heb voorheen de JBL 16/22 Inline diffusor gehad in een ander aquarium, daar was ik niet heel tevreden over, deze werkt dus beter of heb je daar geen ervaring mee?

Edit: Besteld, had laatst al besloten niet voor een CO2-reactor te gaan ivm verlaagde stroming, dus ga dit wel eens proberen. Hopelijk daardoor ook minder lokale baardalg problemen, ga nu een complete Anubias weggooien die helemaal kaal is geknipt en vlak naast de diffusor zit.
Laat je even weten hoe die bevalt? Ik ben ook niet tevreden met de CO2 diffuser en dacht aan een CO2 reactor. Moet ik wel mijn mooie bellen teller constructie aanpassen, maar dat zie ik dan wel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@Taro De B08514MZ2P (zie URL) is een 12/16. De B084ZWG9G7 is een 16/22. Even "nl" door "de" vervangen in de URL dan krijg je een betere omschrijving. Overigens vind ik ze bij Amazon nog stevig aan de prijs. Ik heb voor die van mij destijds $19,99 betaald (mei 2020, via Ebay). Overigens was dat in 2020 wel een goede prijs aangezien ik voor de versie die ik in 2012 had gekocht $25,00 betaald had. Die "2012" versie was na 8 jaar onderwater een beetje CO2 gaan lekken langs een van de lijmnaden.

De "2020" versie (die Amazon ook verkoopt) kan uit elkaar gehaald worden. Overigens zie ik het nut daarvan niet helemaal aangezien je er gewoon een slangenborstel doorheen kunt halen. De CO2 kant is in al die jaren brandschoon gebleven aangezien er alleen zeer schoon water door het keramische pijpje in de CO2 kamer kan komen. Wel zeer voorzichtig doen met de CO2 aansluiting. Handvast draaien en geen zijdelingse krachten (want dan sloop je hem zo maar). Dichtheid van het geheel is te controleren door het geheel even (onder druk) onder water te houden (of met een CO2 meter in een afsloten kast).

Toevoeging: Mocht je een bellenteller hebben, controleer dan goed of deze ook die 3 bar aan kan (die van mij niet, scheurde open). Idem bij de retourbeveiliging. Die laatste is nodig, die eerste kun je ook doen door goed te kijken naar de duty cycle van je CO2 installatie. Als je rond de 50% zit overdag dan zit je goed (uitgaande van pH gestuurde setup). Bellentellen zal sowieso totaal anders zijn dan bij andere systemen (vanwege de hogere druk). Als je hem goed tweakt (dus 3 bar werkdruk en afknijpen met je naaldventiel) dan eindig je niet met belletjes maar met een soort van "mist" die je alleen goed ziet als je vlak voor het aquarium zit.

[ Voor 22% gewijzigd door HuismAndré op 04-01-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

ARGH!

Bij mij werkte Blue Exit na 2 kuren.
Gebruik het nu ook preventief, al werkt het dan weer niet tegen die zwarte baardalg.

----
Ik ben zelf aan het sukkelen met m'n filter (Tetra EX600). Hij lijkt ergens valse lucht te pakken, want ik krijg steeds lucht in mijn uitlaat. Alleen ik vind niet waar. alles lijkt goed door te stromen, zelfs slangen vervangen, maar ik lijk ergens iets te missen.
Zou het de rotor kunnen zijn die je ook verwisseld.
Gisteren toen ik hem "schoonmaakte" zat daar behoorlijk wat viezigheid.

[ Voor 16% gewijzigd door avotar op 04-01-2022 08:41 ]

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
avotar schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:38:
[...]
Ik ben zelf aan het sukkelen met m'n filter (Tetra EX600). Hij lijkt ergens valse lucht te pakken, want ik krijg steeds lucht in mijn uitlaat. Alleen ik vind niet waar. alles lijkt goed door te stromen, zelfs slangen vervangen, maar ik lijk ergens iets te missen.
Niet alleen de slangen nalopen maar ook de koppelingen, knikstukken e.d. Die hebben vaak gietranden waarlangs valse lucht in het systeem kan komen (via de aanzuigende kant vanwege de onderdruk). Waar nodig die gietranden voorzichtig verwijderen. Tevens het rubber van de filterkop voorzichtig verwijderen, alle randen goed schoonmaken en controleren op krassen en scheurtjes, rubber controleren op scheurtjes en indien nodig vervangen. Bij het plaatsen het rubber altijd even insmeren met wat zuurvrije vaseline (liefst rubber loshalen, insmeren en terugplaatsen zodat het hele rubber een jasje heeft gekregen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Ik heb die foto nog eens bekeken in het vorige topic en het lijkt erop dat je én groene draadalg hebt én hier en daar wat blauwalg (dat laatste zie je eigenlijk pas goed als je inzoomt op de foto; het zijn de donkere plekjes op de plant).

Die blauwalg moet toch vrij makkelijk te verwijderen zijn? Is slijmerig en laat vrij makkelijk los. Daarbij afzuigen met een hevel (eventueel met filterwatten om te voorkomen dat je diertjes meezuigt). Die draadalg die er ook zit zal moeilijker te verwijderen zijn én zorgt wellicht voor omstandigheden waarin de blauwalg weer de kop op kan steken (slechte doorstroming). Ik zou overwegen om, als na een week of 4 de alg nog niet weg is, de plant in z'n geheel te verwijderen en te vervangen door iets anders. En de stroming (weer) nalopen natuurlijk. Waar mogelijk hout en stenen ook even verwijderen en een waterstofperoxide behandeling geven.

En hou er rekening mee dat je altijd algjes hebt in je aquarium (da's natuuuur). Zo zag ik onlangs een plukje baardalg op m'n achterglas (dacht eerst dat het een jong helena slakje was maar werd door vrouwdin vriendelijk gewezen op het feit dat ik zonder bril echt stekeblind ben). Het doel is dan ook de alg in toom te houden, dus aanpakken als ze echt de kop opsteken en schouders ophalen als je hier en daar iets kleins ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
avotar schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:38:
[...]

Bij mij werkte Blue Exit na 2 kuren.
Gebruik het nu ook preventief, al werkt het dan weer niet tegen die zwarte baardalg.

----
Ik merk wel, dat als je iets met het filter doet, bijv. prefilter sponzen schoonmaken, je dus meteen alweer lucht introduceert. Aangezien mijn filter op een glijrails staat, kan ik ongeveer 1 minuut het filter op en neer bewegen en gedurende deze tijd komt er nog steeds constant lucht uit het filter. Daarna lijkt het redelijk eruit te zijn. Daarna geen luchtscheetjes meer, wat ik in het begin wel vrij veel had met m'n biomaster 600.

Blue exit ziet er interessant uit. Is dit niet schadelijk voor de filter bacteriën?

[ Voor 3% gewijzigd door Bowen_HAFX op 04-01-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Als je filtersponzen schoonmaakt, doe de laatste stap dan onder water. Op die manier knijp je de lucht eruit en zuigt de spons zich gelijk vol met water. Doe je dit in een bakje dan kun je daarna het bakje met water en spons meenemen naar de pomp zodat het geen kliederboel wordt. Plaats je droge sponzen terug dan kan het wel een dag duren voordat de pomp weer stil wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:22
Iemand hier ervaring met deze in/outflow:

https://www.azaqua.nl/inf...premium#/83-diameter-13mm

Recensies zijn goed.

Ik ben een beetje klaar met glazen versies. Altijd opletten qua breekbaarheid. Lastig om de bochten schoon te maken. Daarnaast heeft deze een ingebouwde skimmer op de outflow. Dus geen kans om dieren in het filter te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Laatst online: 15-05 09:38
peppie71 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:55:

Recensies zijn goed.

Ik ben een beetje klaar met glazen versies. Altijd opletten qua breekbaarheid. Lastig om de bochten schoon te maken. Daarnaast heeft deze een ingebouwde skimmer op de outflow. Dus geen kans om dieren in het filter te krijgen.
Die skimmer op de outflow lijkt me wel een prima oplossing voor kleine vissen en garnalen. Ik heb vaak garnalen teruggevonden in mijn filter. Meestal overleven ze het wel en kan ik ze terugzetten, maar prettig is anders.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HuismAndré schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:31:
@Taro De B08514MZ2P (zie URL) is een 12/16. De B084ZWG9G7 is een 16/22. Even "nl" door "de" vervangen in de URL dan krijg je een betere omschrijving. Overigens vind ik ze bij Amazon nog stevig aan de prijs. Ik heb voor die van mij destijds $19,99 betaald (mei 2020, via Ebay). Overigens was dat in 2020 wel een goede prijs aangezien ik voor de versie die ik in 2012 had gekocht $25,00 betaald had. Die "2012" versie was na 8 jaar onderwater een beetje CO2 gaan lekken langs een van de lijmnaden.

De "2020" versie (die Amazon ook verkoopt) kan uit elkaar gehaald worden. Overigens zie ik het nut daarvan niet helemaal aangezien je er gewoon een slangenborstel doorheen kunt halen. De CO2 kant is in al die jaren brandschoon gebleven aangezien er alleen zeer schoon water door het keramische pijpje in de CO2 kamer kan komen. Wel zeer voorzichtig doen met de CO2 aansluiting. Handvast draaien en geen zijdelingse krachten (want dan sloop je hem zo maar). Dichtheid van het geheel is te controleren door het geheel even (onder druk) onder water te houden (of met een CO2 meter in een afsloten kast).

Toevoeging: Mocht je een bellenteller hebben, controleer dan goed of deze ook die 3 bar aan kan (die van mij niet, scheurde open). Idem bij de retourbeveiliging. Die laatste is nodig, die eerste kun je ook doen door goed te kijken naar de duty cycle van je CO2 installatie. Als je rond de 50% zit overdag dan zit je goed (uitgaande van pH gestuurde setup). Bellentellen zal sowieso totaal anders zijn dan bij andere systemen (vanwege de hogere druk). Als je hem goed tweakt (dus 3 bar werkdruk en afknijpen met je naaldventiel) dan eindig je niet met belletjes maar met een soort van "mist" die je alleen goed ziet als je vlak voor het aquarium zit.
toon volledige bericht
d:)b Ik had dus de verkeerde besteld, ik dacht dat ik de goede had gekozen omdat ze die ook in een bundel met een 16/22 product aanboden. Gelukkig kunnen annuleren en de ander besteld, komt donderdag binnen.

De reden dat ik overigens ook wat terughoudend ben met inline gebeuren: Bij de JBL inline diffusor heb ik ooit het dopje te strak aangedraaid, waardoor deze daarna nauwelijks meer perfect aansloot en je met 1 mm linksom/rechtsom al lekkage kreeg. Daarom heb ik het nu mooi gescheiden, maar ik ga er gewoon voor. Heb toch sowieso al voor de zekerheid watermelders in en achter de kast liggen :)

De bellenteller zit geïntegreerd in de regelaar, dus die kan er tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48mXt4NlH2QEd87dmXb2c0eQjBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1W0yqUu8VXs4Prl0Qd4rwU7V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Recensies zijn goed.

Ik wilde hem ook aanschaffen na vele reviews te hebben bekeken, maar, ik vermoed dat als een vis of garnaal in die skimmer terechtkomt, dat die daarna alsnog zijn rug breekt door de hoge flow die ineens onder een 90 graden hoek op het lichaam komt te staan. Maarja, een kwestie van proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-03 17:07
Paar weken terug wat garnaaltjes gehaald via marktplaats de eerste week vielen er helaas wat uit. Nu zijn er ondertussen al heel veel babies. Zo leuk om te zien.

Ik ben wel een platy kwijt (deze was al oud en zal wel van ouderdom gestorven zijn) kan het zijn dat de garnalen deze helemaal opgegeten hebben aangezien ik totaal geen restjes kan vinden. Maar gelijk waterwissel gedaan al waren de waterwaarden nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
AnnaAnjo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:37:
Paar weken terug wat garnaaltjes gehaald via marktplaats de eerste week vielen er helaas wat uit. Nu zijn er ondertussen al heel veel babies. Zo leuk om te zien.

Ik ben wel een platy kwijt (deze was al oud en zal wel van ouderdom gestorven zijn) kan het zijn dat de garnalen deze helemaal opgegeten hebben aangezien ik totaal geen restjes kan vinden. Maar gelijk waterwissel gedaan al waren de waterwaarden nog prima.
Ja dat is gratis voedsel :+ Garnalen zijn prachtige opruimers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Zojuist een foto gemaakt van de bellen op het oppervlak. Morgen komt de inline diffusor binnen.

De rechterkant van de stenen is inmiddels helemaal kaal, kan ik hopelijk weer goed herplanten als de baardalg niet meer bij de diffusor opduikt ivm de inline diffusor. Of het verspreidt zich nog verder, we zien wel... :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCbS_GgGTXvDOHW8qlWy-tHmtgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTdNhrh3DMIxRDnlkQX6aYCW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@Taro Zit jouw lily pipe wel goed? Ik zie helemaal geen vortex vlak voor de uitstroming.

YouTube: Top 4 Filter outflows!

Verder doet het schuim wel een beetje eiwit achtig aan. Als er veel afvalstoffen in de waterkolom zitten dan kunnen deze zich binden aan de CO2 belletjes en daarmee naar het oppervlak komen (met als gevolg schuim). Erg zorgwekkend ziet het er allemaal niet uit trouwens.

https://dier-en-natuur.in...-schuim-op-de-vijver.html

[ Voor 9% gewijzigd door HuismAndré op 05-01-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HuismAndré schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:30:
@Taro Zit jouw lily pipe wel goed? Ik zie helemaal geen vortex vlak voor de uitstroming.

YouTube: Top 4 Filter outflows!

Verder doet het schuim wel een beetje eiwit achtig aan. Als er veel afvalstoffen in de waterkolom zitten dan kunnen deze zich binden aan de CO2 belletjes en daarmee naar het oppervlak komen (met als gevolg schuim). Erg zorgwekkend ziet het er allemaal niet uit trouwens.
Die vortex is er als deze laag niet op het oppervlak ligt. Klinkt heel vreemd, maar de stroming op het oppervlak is tig keer groter als er geen laag op ligt, het lijkt erop dat de stroming er nu onderdoor gaat en de vortex het oppervlak niet meer naar beneden kan krijgen. Als er maar een paar belletjes zijn, dan zie je duidelijk dat ze in de kelk komen, daar rondspinnen en de kelk weer verlaten. De vissen hebben dat inmiddels ook afgeleerd. Maar daarom wil ik het ook oplossen, want het wordt dus exponentieel erger als het eenmaal begint. Zo durf ik overigens ook niet op vakantie voor bijv. 2 weken :)

Wat zou ik overigens verkeerd kunnen doen aan het plaatsen van de lilypipe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Zou het overigens ook kunnen zijn dat ik de kop van de Biomaster 350 filter een keer uit elkaar moet halen en dat de stroming de afgelopen 7-8 maanden sinds het begin ongemerkt is verminderd? Ik maak het pre-filter iedere 2 weken schoon en de rest van het filter iedere 6 weken, maar dat is dan nauwelijks vies. Heb al even wat uitgezocht en zal komend weekend een grote schoonmaak uitvoeren.

De flow zou overigens ruim voldoende moeten zijn voor dit aquarium, maar het zou ook wel een en ander verklaren rondom de baardalg die lokaal voorkomt als de stroming is verminderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Taro schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:24:
Zou het overigens ook kunnen zijn dat ik de kop van de Biomaster 350 filter een keer uit elkaar moet halen en dat de stroming de afgelopen 7-8 maanden sinds het begin ongemerkt is verminderd? Ik maak het pre-filter iedere 2 weken schoon en de rest van het filter iedere 6 weken, maar dat is dan nauwelijks vies. Heb al even wat uitgezocht en zal komend weekend een grote schoonmaak uitvoeren.

De flow zou overigens ruim voldoende moeten zijn voor dit aquarium, maar het zou ook wel een en ander verklaren rondom de baardalg die lokaal voorkomt als de stroming is verminderd.
Heb jij in het hoogste treetje/bakje van je filter geen fijne filter wol zitten, samen met een purigen zakje? Bij green aqua werd aangeraden het fijne filter wol om de twee weken te vervangen. Dat is volgens mij wel een beetje overdreven, maar na vier weken is het wel een smurrie kan ik je vertellen (in ieder geval bij mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Bowen_HAFX Nee, ik heb 5x45 ppi voorfilter sponzen, daarna 2 trays 25 ppi, daarna 2 trays met biomedia en daarna 1 dunne tray 30 ppi. Purigen is hier niet nodig, het water is enorm helder.

Maar de hoeveelheid livestock en waste zijn in jouw aquarium ook aanzienlijk meer. Met +-30 mini Chili Rasbora's, 4 slakken, 6 garnalen en 2 Oto's heb ik er nauwelijks iets inzitten en voer ik ook weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Taro schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:45:
[...]

Als je de lilypipe te diep plaatst, dan zal het vortex ook niet sterk genoeg zijn om de vrije vloeistof oppervlak te bereiken.

[ Voor 48% gewijzigd door Bowen_HAFX op 05-01-2022 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bowen_HAFX schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:58:
[...]

Als je de lilypipe te diep plaatst, dan zal het vortex ook niet sterk genoeg zijn om de vrije vloeistof oppervlak te bereiken.
Klopt, maar dat zit wel goed. Ik vul iedere dag 1 liter water bij omdat het waterniveau dan net onder de bovenkant van de lilypipe is gedaald. Maar zelfs dan worden die bellen niet kapot geslagen, hij spuugt ze gewoon weer uit :)

Denk inderdaad eiwitten ivm voedsel. Afijn, filter maar even helemaal uit elkaar halen en inline diffusor plaatsen.

Heb ook weleens gedacht over een upgrade naar de Biomaster 600 Thermo wat in theorie tov de 350 nog meer overkill zou zijn voor 118 liter. Maar dan kan ik de voorfilter niet meer verwijderen ivm hoogte van de kast en moet ik iedere keer het filter loskoppelen. Stukje gemak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Taro schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 00:03:
[...]

Klopt, maar dat zit wel goed. Ik vul iedere dag 1 liter water bij omdat het waterniveau dan net onder de bovenkant van de lilypipe is gedaald. Maar zelfs dan worden die bellen niet kapot geslagen, hij spuugt ze gewoon weer uit :)

Denk inderdaad eiwitten ivm voedsel. Afijn, filter maar even helemaal uit elkaar halen en inline diffusor plaatsen.

Heb ook weleens gedacht over een upgrade naar de Biomaster 600 Thermo wat in theorie tov de 350 nog meer overkill zou zijn voor 118 liter. Maar dan kan ik de voorfilter niet meer verwijderen ivm hoogte van de kast en moet ik iedere keer het filter loskoppelen. Stukje gemak :)
Een 600 voor 118 liter lijkt mij ook overkill. De 600 voor mijn 160 liter vind ik al een beetje overkill.

Maaaaar als je het toch zou willen, ik ben zeer tevreden over mijn gamma rails systeem waarmee ik het filter moeiteloos in en uit het kast kan rollen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Taro schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:54:
@Bowen_HAFX Nee, ik heb 5x45 ppi voorfilter sponzen, daarna 2 trays 25 ppi, daarna 2 trays met biomedia en daarna 1 dunne tray 30 ppi. Purigen is hier niet nodig, het water is enorm helder.

Maar de hoeveelheid livestock en waste zijn in jouw aquarium ook aanzienlijk meer. Met +-30 mini Chili Rasbora's, 4 slakken, 6 garnalen en 2 Oto's heb ik er nauwelijks iets inzitten en voer ik ook weinig.
Als ik vragen mag, waarom heb je gekozen voor de setup? Ik zie niet het nut van 2 grovere sponzen na je fijne pre filter sponzen. En daarna nog weer een 30 als laatste?

Ik had een beetje rond gelezen, gekeken en gevraagd en dit vond ik nog de meest logische set-up.

De pré filter sponzen 45ppi.

Alle tredes biomedium (Seachem Matrix was blijkbaar het 'beste') en veel effectiever dan sponzen in het huisvesten van bacteriën.

Laatste trede een fijne filter wol, die je relatief makkelijk kunt vervangen want zit bovenin het filter, die alle kleine rommeltjes eruit haalt.

Uiteindelijk maakt het waarschijnlijk niet veel uit, maar goed...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-05 09:13

Recensies zijn goed.

Ik heb deze set in mijn bak hangen, overall ben ik er tevreden mee! Het is gemakkelijk schoon te maken en zal wat meer kunnen verdragen dan een glazen variant. Al heb ik wel recentelijk het schroefje te strak aangedraaid waardoor het montage blokje kapot sprong. Maar dat was prima te lijmen en doet zijn werk weer.

De skimmer heeft wel wat afstelwerk nodig zodat hij niet lucht blijft aanzuigen of juist als extra outflow gaat dienen, kwestie van draaien aan het insert pijpje. Doet zijn werk verder prima, oppervlakte blijft vrij van schuim of film. Ik heb sinds kort wel een extra skimmer die ik gebruik tijdens onderhoud en voor de snoei sessies, want daar helpt de Aquario neo flow niet bij ;)
In mijn 50cm bak is het een mooi compact en valt het amper op, zolang ze mooi schoon zijn natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ozlo7sIr4SovPuVIhXTIX8MCk0M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zJFgZubc7IZJV21izIjH0Nek.jpg?f=user_large

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Taro schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:24:
Te hoog of te laag plaatsen. Schijnt redelijk kritisch te zijn. Daarnaast moet de doorstroming goed zijn.
Zou het overigens ook kunnen zijn dat ik de kop van de Biomaster 350 filter een keer uit elkaar moet halen en dat de stroming de afgelopen 7-8 maanden sinds het begin ongemerkt is verminderd?
Ik maak het inwendige van de pomp elke 1-2 maanden schoon. Doe ik dat niet dan zorgt de biofilm in pomp en slang op een gegeven moment toch wel voor een fiks merkbare verlaging van de doorstroming. Doordat ik een HMF heb is het schoonmaken erg simpel en is het totale slangengebeuren beperkt tot 35cm. Dat zal bij jou aanzienlijk langer zijn (en dus ook meer werk).

Eigenlijk zou je een flowmeter moeten hebben die je dan via HA uit kan lezen of zo. Lekker hoog tweakgehalte. En anders toch wel voor de zekerheid elke 4 maanden of zo de pompkop én de slangen goed schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:08:
Ik maak het inwendige van de pomp elke 1-2 maanden schoon. Doe ik dat niet dan zorgt de biofilm in pomp en slang op een gegeven moment toch wel voor een fiks merkbare verlaging van de doorstroming.
Oei daar zou ik toch niet aan moeten denken. Bij vorige pompen merkte ik die achteruitgang ook wel. Met mijn FX6 van Fluval niet. Het Inwendige heb ik nog nooit schoongemaakt (4 a 5 jaar nu) en ga ik ook niet doen. Blijft een zeer krachtig filter.
Ik vind 1 x per jaar de sponzen uitknijpen wel genoeg :P

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bowen_HAFX schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:38:
[...]

Als ik vragen mag, waarom heb je gekozen voor de setup? Ik zie niet het nut van 2 grovere sponzen na je fijne pre filter sponzen. En daarna nog weer een 30 als laatste?

Ik had een beetje rond gelezen, gekeken en gevraagd en dit vond ik nog de meest logische set-up.

De pré filter sponzen 45ppi.

Alle tredes biomedium (Seachem Matrix was blijkbaar het 'beste') en veel effectiever dan sponzen in het huisvesten van bacteriën.

Laatste trede een fijne filter wol, die je relatief makkelijk kunt vervangen want zit bovenin het filter, die alle kleine rommeltjes eruit haalt.

Uiteindelijk maakt het waarschijnlijk niet veel uit, maar goed...
toon volledige bericht
Is een combinatie van factoren: Ik heb ooit eerder in dit topic aangegeven dat de standaard tray volgorde waarmee Oase filters verkocht worden nergens op slaat. Maar die 30 ppi eindspons heeft als doel om deeltjes van de biomedia en evt. bacterieresten op te vangen. Eigenlijk dus vuil uit het filter zelf tegenhouden zodat dit niet weer in het aquarium terechtkomt.

De 2x 20/25 ppi sponzen hebben in theorie geen nut omdat die 45 ppi's ervoor zitten, maar het nadeel van het prefilter is dat het water zijn weg zoekt naar de gaatjes in de buis die in het prefilter zitten tussen de prefilter sponzen door. Kijk ook maar naar waar het vuil zich daar ophoopt, dat is altijd waar een gaatje het dichtste bij de rand van een spons zit. Daardoor komt ongemerkt toch vrij veel troep alsnog in het filter terecht. Ik heb die 20/25 ppi sponzen al een aantal keer vervangen.

Ik zou 1x 20/25 ppi kunnen vervangen door 1x fijne filterwol en dan zou ik die vóór de biomedia plaatsen, omdat ik daar zo schoon mogelijk water langs zou willen leiden.

Verder heb ik nu al 2 volle trays (+-3 kg?) vol met biomedia, 75% Seachem Matrix en 25% Neo Media Pure (was destijds een cadeautje van De Maanvis uit Nijmegen), meer biomedia lijkt mij geen toegevoegde waarde hebben ivm de livestock die ik heb.

Dus ik zou of bijv. een tray gewoon leeg moeten laten, of ergens een spons vervangen door fijne filterwol, maar het water is al kristalhelder.

Zal ik dit anders eens proberen om te kijken of het de flow helpt? Prefilter - 1x 20/25 spons - 2x media - 1x filterwatten - 1 grote tray leeg - 1 kleine tray leeg. Ik heb ook weleens 30 ppi prefilter sponsen gebruikt om te kijken wat dat met de flow deed, maar dat effect was niet/nauwelijks zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HuismAndré schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:08:
[...]
Eigenlijk zou je een flowmeter moeten hebben die je dan via HA uit kan lezen of zo. Lekker hoog tweakgehalte. En anders toch wel voor de zekerheid elke 4 maanden of zo de pompkop én de slangen goed schoonmaken.
Weleens eerder aan gedacht idd, maar een flowmeter zelf verlaagt toch ook weer de flow? :)

De slangen zijn doorzichtig en wissel ik iedere 3-4 weken als ze bruin worden, samen met in-/outflow, dus het beperkt zich echt tot de pompkop. Gisteravond ingelezen hoe je die schoonmaakt, dus ga ik doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Taro schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:21:
[...]

Weleens eerder aan gedacht idd, maar een flowmeter zelf verlaagt toch ook weer de flow? :)

De slangen zijn doorzichtig en wissel ik iedere 3-4 weken als ze bruin worden, samen met in-/outflow, dus het beperkt zich echt tot de pompkop. Gisteravond ingelezen hoe je die schoonmaakt, dus ga ik doen.
Hier heb ik ook wel eens overnagedacht. Flowmeter doe ik liever niet idd vanwege de weerstand.
Maar een drukmeter lijkt me wel erg interessant, dat zou niet veel weerstand hoeven op te leveren.

Je kunt ook gewoon kijken hoe ver de water straal komt vanuit je spraybar bijvoorbeeld, tijdens een waterwissel als het water laag staat.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 06-01-2022 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Flowmeters zijn er in alle soorten en maten. Sommigen zijn niet meer dan een stukje pijp met daarop een elektromagnetische sensor of een ultrasone sensor. Die hebben 0 weerstand maar zijn wel aan de prijs. Er moet vast een low budget flowmeter te vinden zijn (net zoals er low budget doseerpompjes zijn) maar ik heb ze nog niet gevonden.

https://flowmeters.nl/

Een andere optie is met een pedaalemmerzak (vuilniszak bij een echt zware pomp): Zak goed dicht om de uitstroom monteren en in het aquarium laten drijven. Dan de pomp één minuut aan en weer uit (en gelijk zak dichtknijpen). Dan zak eruit, in een plastic bak doen, wegen met tarra functie en uitkomst x 60 om flow per uur te vinden. Bij een 1000 liter pomp zit je op ca. 17 liter per minuut (dus dat kan nog een pedaalemmerzak). Hoop geklooi maar wel goedkoop. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
de Peer schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:13:
[...]

Oei daar zou ik toch niet aan moeten denken. Bij vorige pompen merkte ik die achteruitgang ook wel. Met mijn FX6 van Fluval niet. Het Inwendige heb ik nog nooit schoongemaakt (4 a 5 jaar nu) en ga ik ook niet doen. Blijft een zeer krachtig filter.
Ik vind 1 x per jaar de sponzen uitknijpen wel genoeg :P
Ik denk dat pompen vanaf een bepaalde grootte ook niet meer zo malen om de biofilm. Het maakt ook nogal uit of je een 40W pomp gebruikt of een 4W pompje. Mijn vorige pompje was zo'n 4W exemplaar. Die wilde na een paar maanden simpelweg niet meer opstarten na een waterwissel tenzij ik de hele boel schoongemaakt had. Vandaar dat hier het eens per 1-2 maanden schoonmaakregime erin is geslopen (moest wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:01:
[...]

Ik denk dat pompen vanaf een bepaalde grootte ook niet meer zo malen om de biofilm. Het maakt ook nogal uit of je een 40W pomp gebruikt of een 4W pompje. Mijn vorige pompje was zo'n 4W exemplaar. Die wilde na een paar maanden simpelweg niet meer opstarten na een waterwissel tenzij ik de hele boel schoongemaakt had. Vandaar dat hier het eens per 1-2 maanden schoonmaakregime erin is geslopen (moest wel).
Ja precies, dat zal het zijn. Grotere diameter slang zul je waarschijnlijk relatief minder last hebben van biofilm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
de Peer schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:19:
[...]

Ja precies, dat zal het zijn. Grotere diameter slang zul je waarschijnlijk relatief minder last hebben van biofilm.
Oppervlak gaat in het kwadraat, omtrek lineair. Dus de invloed van de wand neemt af met grotere slangdiameter zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:22
Cooldevice schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:08:
[...]

Ik heb deze set in mijn bak hangen, overall ben ik er tevreden mee! Het is gemakkelijk schoon te maken en zal wat meer kunnen verdragen dan een glazen variant. Al heb ik wel recentelijk het schroefje te strak aangedraaid waardoor het montage blokje kapot sprong. Maar dat was prima te lijmen en doet zijn werk weer.

De skimmer heeft wel wat afstelwerk nodig zodat hij niet lucht blijft aanzuigen of juist als extra outflow gaat dienen, kwestie van draaien aan het insert pijpje. Doet zijn werk verder prima, oppervlakte blijft vrij van schuim of film. Ik heb sinds kort wel een extra skimmer die ik gebruik tijdens onderhoud en voor de snoei sessies, want daar helpt de Aquario neo flow niet bij ;)
In mijn 50cm bak is het een mooi compact en valt het amper op, zolang ze mooi schoon zijn natuurlijk.

[Afbeelding]
Bedankt voor je reactie! Ik ga hem ook bestellen. Deze skimmer voldoet voor mij prima. Tijdens de snoeisessies voldoet een schepnetje voor mij.

Heb je al eens meegemaakt dat een visje of garnaal verdween in de skimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Nu we twee toch bezig zijn. Ik zoek nog een goede lange borstel voor zowel glazen instroomstuk met skimmer als de slangen >1.5m. had eentje gekocht maar die was te kort en kon er mijn glaswerk niet mee schoonmaken (te stug). Dus net van alles niks dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Heb zojuist de filterkop even schoongemaakt. De propellor zag er nog prima uit O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRJEahPNZzrySLwQ3PrH0xkcsvo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JHpCpXoJvARaiZ8GkAy3GLzZ.jpg?f=user_large

En direct het volgende gedaan:
  • Voorfilter: 5x 30 ppi vervangen door 5x 45 ppi
  • Tray 1: Blauwe 20/25 ppi -> Filterwatten
  • Tray 2: Blauwe 20/25 ppi -> Niets
  • Tray 3 & 4: Biomedia
  • Tray 5: 30 ppi -> Niets
De inline diffusor is helaas niet binnengekomen, als die binnen is vervang ik tegelijk de slangen en het glaswerk weer even. Maar er is in ieder geval weer een betere vortex zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyuqxDhGWbTY1vwxA6Zx0O4xNwc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E6845BW2s0wgdxkPu5jwW9KZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BCa4n7eVzvyvsQvU6rJgY7nccA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oaZS6ahM4C9tn0UdNY3VYhBM.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@Taro Filterwatten slaan veel te snel dicht (als in binnen dagen tot een paar weken) en zijn ook niet nodig om een kraakhelder aquarium te krijgen. In het aquarium waar ik nu naar kijk moet alles gedaan worden door een 5cm dikke laag van 20ppi schuim (50x25x5cm HMF filterschuim). Kraakhelder en brandschoon (alleen zwemt er wel eens een garnaaltje doorheen die dan langere tijd achter het filter moet leven).

Oftewel: Ik zou overwegen om die laatste laag toch maar weer gewoon filterschuim te maken. Anders ben ik bang dat je over een paar weken klaagt over een gebrek aan stroming (met alle ellende die daarbij hoort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@HuismAndré Ik monitor het even, over 2 weken als ik toch weer het voorfilter schoonmaak check ik hoe de filterwatten ervoor staan en als ik al eerder minder stroming zie vervang ik het eerder al. En voor hetzelfde geld gaat het prima, weet ik ook weer hoe dat uitpakt en had toch nog tig kilo liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-05 09:13
peppie71 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:58:
[...]

Heb je al eens meegemaakt dat een visje of garnaal verdween in de skimmer?
Nee ik heb nog nooit gezien dat er één van mijn boraras of amano's door de skimmer werd opgezogen. Al denk ik dat de boraras niet eens er doorheen passen, vanavond tijdens het schoonmaken nog eens goed gekeken en deze kunnen inprincipe wel door de skimmer heen. Heb het alleen nog nooit zien gebeuren, alles groter dan een nano visje gaat er niet doorheen kunnnen.

De inflow zal voor de kleinere garnaaltjes wel gevaarlijk zijn maar dit kun je oplossen met een beetje diy.
Nog een tip: plaats eerst alles in je bak en neem wat marge voor je skimmer pijpje qua diepte. Mocht je de hoofd pijp willen inkorten dat je deze niet te krap afzaagt waardoor je skimmer bij een beetje waterverdamping al begint aan te zuigen omdat deze niet genoeg speling heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door Cooldevice op 06-01-2022 22:31 . Reden: Onjuiste aanname, nanovissen paar wel door de skimmer ]

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:14
Hierbij even een update over de recente "verhuizing" van de vissen naar een nieuw (groter) aquarium waarbij ik geleerd heb dat ik het de volgende keer anders moet doen.

Gelukkig kan ik mededelen dat mede dankzij jullie tips (zie mijn vraag vanaf hier en de reacties daarop) alle vissen het overleefd hebben tot nu toe.
Ook de waterwaardes zijn gelukkig goed gebleven (ik heb wel regelmatig ververst).
Extra aandacht aan de nitriet gegeven, deze is gelukkig niet hoog geworden (hij geeft bij zowel de druppeltest als de teststrip steeds 0, ok aan).

Ik heb na jullie tips ook de lamp vervangen (te klein) voor deze (warning sticker is er inmiddels af en ik moest hem een beetje aanpassen zodat hij in mijn aquarium past. Normaal zet je hem op de randen): https://www.amazon.nl/Flu...id=1639725039&sr=8-3&th=1
Afbeeldingslocatie: https://www.kene.nl/lampaquarium.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door knorde op 07-01-2022 17:59 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

De verbeterde vortex heeft geen invloed gehad op de schuimlaag. Gisteren de skimmer aangehad en toen ik zojuist thuiskwam zag het er weer zo uit (Zie bijv. rechtsonderin de schuimophoping):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcRH0WChjNdFSW1Qfspl1aA1OF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22S8Zk6UtFe3M62NI4cKb0WP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2fszJahKFaAzlhm9jDMteVJlRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f4A4QhPLBkrGynZhfOnditRP.jpg?f=fotoalbum_large

Maaaaaaaarrrrr: De inline CO2 diffusor is binnengekomen en zojuist gemonteerd. Tegelijkertijd de slangen en het glaswerk vervangen door schone versies.

Het aquarium ziet er nu cleaner uit zonder aparte CO2-diffusor. De dropchecker laat ik nog even zitten totdat ik het aantal bellen per seconde goed heb staan voor deze methode, de komende dagen maar even finetunen.

Inderdaad een zeer fijne mist en staat op 3.0 bar ingesteld. Heel benieuwd!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZRMYp5jQ336P4egBMUqF8iJsUg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/59BrenKMfsUQAgU06UK0nMRC.jpg?f=user_large

Thx voor het advies @HuismAndré!

Edit: De planten beginnen ook al te pearlen. Ja, ik weet dat het beter is om dan iets terug te schroeven :)

[ Voor 46% gewijzigd door Taro op 07-01-2022 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@Taro Bijkomend voordeel: Weer een stuk techniek minder in het aquarium. Blijf je de skimmer wel gebruiken of is die er ook uitgehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HuismAndré schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:33:
@Taro Bijkomend voordeel: Weer een stuk techniek minder in het aquarium. Blijf je de skimmer wel gebruiken of is die er ook uitgehaald?
De skimmer had ik er niet permanent in zitten, gebruikte ik alleen tijdelijk even ivm verwijderen schuimlaag. Hopelijk kan ik hem na vandaag in de kast laten liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Taro schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:56:
De verbeterde vortex heeft geen invloed gehad op de schuimlaag. Gisteren de skimmer aangehad en toen ik zojuist thuiskwam zag het er weer zo uit (Zie bijv. rechtsonderin de schuimophoping):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maaaaaaaarrrrr: De inline CO2 diffusor is binnengekomen en zojuist gemonteerd. Tegelijkertijd de slangen en het glaswerk vervangen door schone versies.

Het aquarium ziet er nu cleaner uit zonder aparte CO2-diffusor. De dropchecker laat ik nog even zitten totdat ik het aantal bellen per seconde goed heb staan voor deze methode, de komende dagen maar even finetunen.

Inderdaad een zeer fijne mist en staat op 3.0 bar ingesteld. Heel benieuwd!
[Afbeelding]

Thx voor het advies @HuismAndré!

Edit: De planten beginnen ook al te pearlen. Ja, ik weet dat het beter is om dan iets terug te schroeven :)
toon volledige bericht
Hoe tune jij nu je CO2 dan? Kan me voorstellen dat je het nu weer iets terug moet schroeven, aangezien de CO2 nu effectiever/beter 'oplost' in het water dan met een diffuser?

Maakt het nog uit dat je de terugslagklep na de bellen teller hebt in plaats van ervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bowen_HAFX schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:15:
[...]

Hoe tune jij nu je CO2 dan? Kan me voorstellen dat je het nu weer iets terug moet schroeven, aangezien de CO2 nu effectiever/beter 'oplost' in het water dan met een diffuser?

Maakt het nog uit dat je de terugslagklep na de bellen teller hebt in plaats van ervoor?
Klopt, het zou nu beter op moeten lossen, dus moet je minder toevoegen. Ik hou de CO2 dropchecker in de gaten qua groene kleur. Wordt het donkergroen dan schroef ik het op, wordt die felgroen of (té) geel, dan schroef ik het iets terug.

Ik wil niet dat het water uit de filterslang in de bellenteller komt, vandaar dat ik daartussen een terugslagventiel heb toegevoegd. In de CO2 regulator zelf zit deze ook al ingebouwd, zodat het niet terug de CO2 fles in gaat. Zo heb ik het naar mijn idee dubbelop en mooi opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:38

JME

zeg maar Jamie

Dus hier zitten jullie! Updateje gemist geloof ik :)
Taro schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:56:
De planten beginnen ook al te pearlen. Ja, ik weet dat het beter is om dan iets terug te schroeven :)
Hier begint vandaag na een waterwissel spontaan de bucephalandra (!!!) te pearlen. Wut??
Taro schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:36:
Ik hou de CO2 dropchecker in de gaten qua groene kleur. Wordt het donkergroen dan schroef ik het op, wordt die felgroen of (té) geel, dan schroef ik het iets terug.
Goed plan! Alleen niet te vaak en te veel ineens doen, wisselende CO2-niveaus schijnen net zo goed tot algen te kunnen leiden als "gewoon" tekort. En aanvullend de visjes in de gaten houden. Zodra ze het hogerop beginnen te zoeken, zou ik voor de zekerheid wat terugdraaien. Zelfs als de dropchecker iets anders zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JME schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:15:
Dus hier zitten jullie! Updateje gemist geloof ik :)
d:)b
Hier begint vandaag na een waterwissel spontaan de bucephalandra (!!!) te pearlen. Wut??
Heb ik ook vaak na een waterwissel, er is meer zuurstof in het water aanwezig, dus vormen er zich ook eerder bellen die opstijgen.
Goed plan! Alleen niet te vaak en te veel ineens doen, wisselende CO2-niveaus schijnen net zo goed tot algen te kunnen leiden als "gewoon" tekort. En aanvullend de visjes in de gaten houden. Zodra ze het hogerop beginnen te zoeken, zou ik voor de zekerheid wat terugdraaien. Zelfs als de dropchecker iets anders zegt.
Klopt, maar ik heb dat morgen alweer voor elkaar vermoed ik. Daarna is het dus stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Taro schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:18:
Heb ik ook vaak na een waterwissel, er is meer zuurstof in het water aanwezig, dus vormen er zich ook eerder bellen die opstijgen.
Snap ik, ben het alleen niet zo gewend van de tergendlangzaamgroeiers. De stengelplanten doen het wel vaker en de bladeren van de lotus gaan zelfs wel eens omhoog staan door alle bellen die eronder hangen. En inderdaad, alleen net na een waterwissel. Maar de buce? What's next, de anubias? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JME schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:29:
[...]
What's next, de anubias? ;)
De bloemen van Anubias pearlen hier doorgaans wel :)

Of als je een blad afknipt (zegt een ervaringsdeskundige gedurende de afgelopen maand ivm baardalg...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Baardalg kan een gevolg zijn van wisselende CO2-niveaus... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JME schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:33:
Baardalg kan een gevolg zijn van wisselende CO2-niveaus... ;)
Klopt, maar daarom ben ik dus vandaag op een inline diffusor overgestapt en heb ik naar de flow gekeken en gisteren de filterkop schoongemaakt waardoor de flow weer iets is toegenomen :)

Alle planten dichtbij de CO2 diffusor heb ik inmiddels verwijderd, alle anderen hebben er nauwelijks last van, alleen de heel oude bladeren van bijv. >6 maanden oud.

Ik ben dus juist bezig met het verhelpen van de oorzaak, daarom vandaag/morgen even fluctueren ivm nieuwe situatie, met als doel het niveau stabiel te krijgen door het gehele aquarium.

Heb ook al geprobeerd om ipv wekelijks 2-wekelijks water te wisselen en daardoor minder CO2 fluctuaties te krijgen, maar dat lijkt averechts te werken. Dus ik ga weer wekelijks wisselen.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 07-01-2022 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Taro schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:36:
[...]

Klopt, het zou nu beter op moeten lossen, dus moet je minder toevoegen. Ik hou de CO2 dropchecker in de gaten qua groene kleur. Wordt het donkergroen dan schroef ik het op, wordt die felgroen of (té) geel, dan schroef ik het iets terug.

Ik wil niet dat het water uit de filterslang in de bellenteller komt, vandaar dat ik daartussen een terugslagventiel heb toegevoegd. In de CO2 regulator zelf zit deze ook al ingebouwd, zodat het niet terug de CO2 fles in gaat. Zo heb ik het naar mijn idee dubbelop en mooi opgelost.
Werkt het goed? Anders bestel ik er nu ook eentje. Helemaal klaar met die diffuser..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Laatst online: 28-03-2024
Mijn woonkamer aquarium heeft sinds ik een half jaar geleden ben verhuisd niet veel liefde en aandacht gekregen. Na de verhuizing was het niet veel meer dan een bak met grind, water en wat plantjes.

Nou deden de RCS het voorheen ook al aardig. Maar de populatie is compleet geëxplodeerd de afgelopen maanden.

Heb de voeding al een beetje terug geschroefd. Ga er een zooi verhuizen naar een andere bak. Maar wat kan ik er aan doen om de populatie een beetje ik check te houden.

In de bak zitten nu:
10 kegelvlekkes
2 blauwe gourami's
Paar otto's
En 5 Cory's

En dus een stuk of honderd RCS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Naj_Geetsrev Een gedeelte via Marktplaats verkopen? En misschien wat minder planten waarin de kleintjes kunnen schuilen, zodat bijv. de Gourami's er wat van opeten? Veel meer kan je denk ik niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bowen_HAFX schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:01:
[...]

Werkt het goed? Anders bestel ik er nu ook eentje. Helemaal klaar met die diffuser..
Ja, geen schuimlaag meer voor het eerst in weken/maanden. Ben nog wel de hoeveelheid aan het finetunen, maar dat hoort erbij.

Daarnaast minder om schoon te maken en minder visuele afleiding in het aquarium zelf. Vertrouw de bouwkwaliteit ook wel, het is één geheel in tegenstelling tot vele andere inline diffusors. Heb dus voorheen de JBL variant ook gehad.

Heb hem nu op +-3/3.1 bar staan en zie geen CO2 mist in het water, behalve met de lavarock als donkere achtergrond.

Kijk dus wel even naar de maximale druk die je CO2 regulator aan kan. Op de verpakking staat een minimaal advies van 36 psi (=2,48 bar), maar 3 bar geeft dus nog fijnere bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Naj_Geetsrev schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:11:
Mijn woonkamer aquarium heeft sinds ik een half jaar geleden ben verhuisd niet veel liefde en aandacht gekregen. Na de verhuizing was het niet veel meer dan een bak met grind, water en wat plantjes.

Nou deden de RCS het voorheen ook al aardig. Maar de populatie is compleet geëxplodeerd de afgelopen maanden.

Heb de voeding al een beetje terug geschroefd. Ga er een zooi verhuizen naar een andere bak. Maar wat kan ik er aan doen om de populatie een beetje ik check te houden.

In de bak zitten nu:
10 kegelvlekkes
2 blauwe gourami's
Paar otto's
En 5 Cory's

En dus een stuk of honderd RCS.
toon volledige bericht
Wat zijn RCS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Red Cherry Shrimp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Sinds wanneer spreken we hier opeens Engels? Gewoon vuurgarnalen dus?

@Naj_Geetsrev
Vuurtjes kweken sowieso wel als konijnen maar 't kan geen kwaad als je er (te)veel hebt, kan gewoon op Marktplaats anders. Maar het zijn geen grootvervuilers ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hier net maar deze besteld: https://www.devisvoerwebw...-val-glas-3-ingangen.html

Eens kijken of we er wat mee kunnen gaan vangen. Met de hand is niet te doen in ene 120P aquarium :P

Net wel weer lading Hygrophila pinnatifida uit de bak geknipt. Onkruid dat het is :P
Nog wel keer kijken voor wat Bucephalandra als aanvulling in de bak (of mocht iemand nog snoeisels ervan overhouden, stuur een PM ;) )

Volgende week weer onderhoud en dan ook het glaswerk schoonmaken. Kwam nog een piepschuim box tegen met een glazen in/uitflow dit ik nog had (te veel ooit gekocht....) Dus dat gaat gewoon een wissel klusje worden en klaar. Dan de huidige in bakje bleek leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:37
Ik hou me ook aanbevolen voor wat snoeiresten als mensen daar vanaf willen. Heb m'n planten behoorlijk uitgedund.

Heb vandaag m'n hele bak onder handen genomen, interne filter eruit, omgebouwd naar een extern filter. Bleef gezeik houden met vuil ophopingen. Doorstroming is nu echt vele malen beter omdat de capaciteit gewoon veel hoger is van deze pomp. Hopelijk blijft dit beter gaan.

Heb echt maanden lopen rommelen met algen. Nu een andere plek gegeven met veel minder licht van buiten, gordijnen opgehangen etc etc. Nu maar afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
HansAnders07 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:39:
Ik hou me ook aanbevolen voor wat snoeiresten als mensen daar vanaf willen. Heb m'n planten behoorlijk uitgedund.
Gisteren net 3/4 van m'n Cryptocoryne wendtii compact weggegooid. Mooie kleine crypto maar groeit hier als een dolle (wat nou traag groeiende moerasplant). Overigens heb je geen woonplaats in je profiel staan volgens mij (dus geen idee of je wat aan m'n melding had gehad als ik deze eerder geplaatst had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
Mijn oude vrouwtjes Ancistrus is ineens extreem dik. Zou ze ziek zijn of eitjes willen leggen? Ik heb er geen mannetje bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbzhPIUl8nyZS7RXz64wi5w6NkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZoDZFAro415Xdpxjr8YhOyR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMqQUfHRhQKcecOuT_8eKh__7jw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G4X70Ea1TJqmDXTIGsFxZEb1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:17
Ik heb 3 relatief kleine maanvissen in mijn 350 l bak. 1 is erg dominant en bijt naar de andere 2. Heb ik de fout gemaakt door niet 5 maanvissen (of meer) te kopen? De verkoper gaf aan dat 3 wel kon.

Kan ik iets anders aan dit agressieve gedrag doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
TweakerVincent schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:43:
Ik heb 3 relatief kleine maanvissen in mijn 350 l bak. 1 is erg dominant en bijt naar de andere 2. Heb ik de fout gemaakt door niet 5 maanvissen (of meer) te kopen? De verkoper gaf aan dat 3 wel kon.

Kan ik iets anders aan dit agressieve gedrag doen?
Bij maanvissen is het normaal een koppel danwel harem te nemen, of een groep. Als je ipv een harem 2 mannen en 1 vrouw hebt gaat dat niet zomaar goedkomen, die mannen zullen elkaar bevechten om het vrouwtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:17
SmurfLink schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:58:
[...]

Bij maanvissen is het normaal een koppel danwel harem te nemen, of een groep. Als je ipv een harem 2 mannen en 1 vrouw hebt gaat dat niet zomaar goedkomen, die mannen zullen elkaar bevechten om het vrouwtje.
ah dus dat verklaard het, oplossing dus 2 vissen erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
TweakerVincent schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:03:
[...]

ah dus dat verklaard het, oplossing dus 2 vissen erbij?
Als het in de bak past kan dat helpen, mits ze niet ook allebei man zijn natuurlijk (al delen ze dan wel in het geweld). Als het niet past 1 van de heren omwisselen voor een dame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:27

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Iris1234 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:40:
Mijn oude vrouwtjes Ancistrus is ineens extreem dik. Zou ze ziek zijn of eitjes willen leggen? Ik heb er geen mannetje bij.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ancistrussen worden niet zo dik van eitjes vast houden.

Dus er is echt wel iets mis met deze vis.
Kan eigenlijk maar 2 dingen bedenken:
Buikwaterzucht.
of een verstopping.

Beiden zijn moeilijk of niet te genezen.

Een verstopping is echt nasty, heb wel eens een vis gehad die uiteindelijk is opengesprongen, dat was gewoon te zielig :'(

Zelf heb ik momenteel ook een zieke vis, maar hij is nog te actief en ik krijg hem gewoon niet gevangen.... Dat is echt een nadeel van een te groot aquarium.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzwaXeQW5eFLYL8ozrhLUrTy-xU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2jPovM6NuMXls2Qe3d3F9Sgv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Smuggler op 10-01-2022 20:18 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
@Smuggler dankje voor je reactie. Ik kijk het voorlopig maar even aan. De komende dagen voer ik haar maar even niet, ik las dat je dat bij een verstopping beter niet kon doen. En ik kijk het verder maar even aan.

Ik heb de laatste tijd wat pech helaas en veel uitval. Een paar maanden geleden heb ik mijn groep Corydoras uitgebreid en daar zat helaas een zieke bij. Ondertussen is bijna mijn hele groep Corydoras al overleden. De overige vissen leken tot nu toe nergens last van te hebben. Erg sneu, want ik heb deze vis al meer dan 10 jaar. Ik hoop toch dat er iets minder ernstigs aan de hand is.

Jouw visje ziet er ook niet gezond uit, weet je wat er aan de hand is?

[ Voor 5% gewijzigd door Iris1234 op 10-01-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:27

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Iris1234 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:30:
@Smuggler dankje voor je reactie. Ik kijk het voorlopig maar even aan. De komende dagen voer ik haar maar even niet, ik las dat je dat bij een verstopping beter niet kon doen. En ik kijk het verder maar even aan.

Ik heb de laatste tijd wat pech helaas en veel uitval. Een paar maanden geleden heb ik mijn groep Corydoras uitgebreid en daar zat helaas een zieke bij. Ondertussen is bijna mijn hele groep Corydoras al overleden. De overige vissen leken tot nu toe nergens last van te hebben. Erg sneu, want ik heb deze vis al meer dan 10 jaar. Ik hoop toch dat er iets minder ernstigs aan de hand is.

Jouw visje ziet er ook niet gezond uit, weet je wat er aan de hand is?
Lijkt op verwondingen na een gevecht, samen met een schimmel infectie.
maar zolang ik hem niet kan vangen, kan ik er weinig mee.
Medicatie doe ik liever op 3 liter water dan op 1000 liter water, scheelt nogal in de kosten.
Alle andere vissen lijken in orde, ook de andere 40+ L144 in de bak.
Dus ik maak mij momenteel geen grote zorgen. met zoveel vis is het niet meer dan logisch als er af en toe 1 uitvalt.
Zouden ze allemaal 10 worden, dan moet er minimaal elke week 1 uitvallen, en zelfs dat gebeurd niet.
denk dat ik afgelopen jaar op 5 of 6 vissen zit, over het hele jaar in totaal.

Hoop eigenlijk dat 3 vissen ooit eens het lootje gaan leggen, dan kan ik van vissen bestand veranderen :).
Maar dat kan nog wel eens 20 jaar gaan duren >:)

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinb81
  • Laatst online: 01-06 09:47
Nou, over vissen die erg oud worden gesproken. Ik heb een siamees en een borstelneus harnasmeerval die na 10 jaar echt te groot worden voor mijn aquarium (Juwel Lido 120). Om ze leefruimte te geven ben ik 5 jaar geleden al gestopt om andere vissen erbij te doen (er zitten nu nog 4 jonge zwaarddragers bij na natuurlijke sterfte), maar ik vind het steeds zieliger worden, vooral voor de siamees die nog echt vitaal met hoge snelheid zou willen zwemmen.

Ik heb geen ruimte voor een groter aquarium.. Hebben jullie nog tips om goede adoptieouders te vinden met een grote bak?

Via Marktplaats heb ik geprobeerd, maar na doorvragen kom ik er achter dat ze: Een net zo'n klein of nog steeds niet groot genoeg aquarium hebben, of al veel te veel vis erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:01
@justinb81
Over wat voor voor formaat vissen hebben we het? En welke regio?

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinb81
  • Laatst online: 01-06 09:47
Ze zijn beiden zo'n 10-12cm. Regio Zuid-Holland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:01
@justinb81
Jammer dat het voor mij ver weg is, anders hadden ze er wel bij in gekunt.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:02
Kijk eens op aquaforum, daar kun je ze ook aanbieden en zitten over het algemeen wat meer echte liefhebbers.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik zou het ook meer op fora en dergelijke zoeken dan Marktplaats. Mijn Lnummer is inmiddels alweer een jaar of 20-25 (ze weten niet hoe lang hij al in de zaak zat), die beesten kunnen echt heel oud worden.

Pagina: 1 2 ... 43 Laatste