Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 51 52 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:17

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
Ik zou sowieso niet met een te groot of te klein aquarium beginnen. 80-100cm is prima, heb je de handen al vol aan (dus groter dan een rio 180 als beginner... Ik zou het niet doen).
- 25 tal Kardinaaltetra's (schoolvissen)
- 6 tal Corydoras sterbai (op de bodem)
- 2 tal Otocinclus (algeneters)
- 1 koppel Apistogramma cacatuoides (blikvanger)
@skank Even van elke vis opzoeken wat de wensen en gedragingen zijn. Als je dan die Apistogramma cacatuoides opzoekt dan lees je:
https://aquainfo.nl/artikel/apistogramma-cacatuoides/
Apistogramma cacatuoides kunnen pittige vissen zijn, vooral als ze een nestje hebben. Houdt hiermee rekening met het inrichten van de bak en het kiezen van medebewoners. Combineren met andere bodemgerichte soorten kan mis gaan.
Dat wil je die lieve corydora's toch zeker niet aandoen? Die zijn zo liever dan lief voor alles en iedereen dat ze helemaal niks snappen van agressieve vissen.

En oto's inderdaad verhogen naar een stuk of 7 (als je ze kunt vinden; het is wildvang die al maanden uitverkocht is bij de 2 belangrijkste visgroothandels die Nederland kent (Ruinemans en Jarathana).

Voor bovenin, overweeg nog een groepje (7 stuks of zo) marmerbijlzalmpjes. Zijn zo leuk en wél lief voor andere vissen.

[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 14-07-2026 19:57 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:39
HuismAndré schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:16:
[...]

Zelfs al draait je bak al jaren, er zal altijd een gedeelte van de oto's doodgaan (is wildvang). Als je een aquarium hebt met wat zachter water dan kan het lonen met de LFS door te nemen dat hij ze niet uit de transportzak haalt en in z'n eigen (vrijwel altijd kraanwater) aquaria gooit. Scheelt weer een fikse klap.
Ik weet dat ik ze eerst moet laten wennen, en stelselmatig water v h aquarium moet bijgieten, laten wennen, en dan pas de zak legen.

Is bij vijvervissen ook zo.

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:05
skank schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:59:
[...]

Mooie,

Welke tank heb je en hoe groot is die?
Dat is een Incpiria 430.

430 liter dus :)

• skank
HuismAndré schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:55:
Ik zou sowieso niet met een te groot of te klein aquarium beginnen. 80-100cm is prima, heb je de handen al vol aan (dus groter dan een rio 180 als beginner... Ik zou het niet doen).

[...]

@skank Even van elke vis opzoeken wat de wensen en gedragingen zijn. Als je dan die Apistogramma cacatuoides opzoekt dan lees je:

[...]

Dat wil je die lieve corydora's toch zeker niet aandoen? Die zijn zo liever dan lief voor alles en iedereen dat ze helemaal niks snappen van agressieve vissen.

En oto's inderdaad verhogen naar een stuk of 7 (als je ze kunt vinden; het is wildvang die al maanden uitverkocht is bij de 2 belangrijkste visgroothandels die Nederland kent (Ruinemans en Jarathana).

Voor bovenin, overweeg nog een groepje (7 stuks of zo) marmerbijlzalmpjes. Zijn zo leuk en wél lief voor andere vissen.
Jij bent ook overal aanwezig :)
Grappig.
Wordt de rio 180 dan.
Die zalmpjes kende ik niet, oh precies vliegende visjes lol.

Jammer dat we hier in BE niet zo'n grote zaken hebben, of tis echt in het binnenland..
Qua background , wat doen?

[ Voor 7% gewijzigd door skank op 14-07-2026 20:39 ]

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
skank schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:58:
Wat zouden jullie aanraden van background?

En ken je goeie shops voor het hout en de stenen?
Zwart verven aan de achterkant / zwarte sticker plakken. Geeft enorm veel diepte.

edit: en vele malen goedkoper dan al die fancy achterwanden die uiteindelijk gewoon ook nog een aantal van je liters water 'opsnoepen' (er kunnen dus minder liters in)

[ Voor 23% gewijzigd door toolkist op 14-07-2026 20:50 ]

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:44
@skank Ik zou qua background de achterkant zwart verven met schoolbordverf.

Verder zijn oto's wel te krijgen (Ruinemans heeft ze gewoon), maar meestal idd wildvang. Apisto's met cory's kan prima goed gaan, maar ze kunnen agressief worden als er een nestje komt. Vraag is wel of je nestjes wilt, want waar moet je in de lieve vrede met de jongen heen?

Je zou ook kunnen denken aan een flinke school groene neons (de Simulans), groepje Cory's op de bodem, Nannostomus bovenin en dan als blikvanger Apisto's of Boliviaanse Ramirezi.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@Aziraphale De versie die Ruinemans heeft is de Cocama. Da's én een visje van ongeveer 15-20 euro per stuk én een visje dat, in tegenstelling tot z'n familieleden, hoofdzakelijk een vleeseter is. Dus ja, je hebt gelijk. Ik had moeten zeggen 'de betaalbare algetende otocinclus arnoldi' e.d. Die zijn al vele maanden uitverkocht.

https://www.ruinemansgroup.com/zoeken?search=otocinclus
https://aquainfo.nl/artik...-cocama-otocinclus-zebra/

@skank Achtergrond inderdaad verven of plakken. Verven heeft als voordeel dat het prachtig dekt. Heeft als nadeel dat het totaal niet krasvast is (voor de goede orde, de verf komt aan de buitenkant van het aquarium). Een andere optie is plakfolie. Is een stuk krasbestendiger maar je krijgt wel eens luchtbubbels, zelfs als je wat water met een drupje zeep op het glas spuit. Ook weet je nooit zeker of de achterkant (want dat is de kant die vanuit het aquarium ziet) zwart is. Zelf heb ik voor én én gekozen. Dus én zwart schilderen én daaroverheen zwarte folie.

[ Voor 38% gewijzigd door HuismAndré op 14-07-2026 21:11 ]

• Aziraphale
@HuismAndré Daar heb je volledig gelijk in, al heb ik geen hoge pet op van het algenetende karakter van de arnoldi. Kun je veel beter wat Neritina slakken ik je bak gooien.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Aziraphale schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:10:
@HuismAndré Daar heb je volledig gelijk in, al heb ik geen hoge pet op van het algenetende karakter van de arnoldi. Kun je veel beter wat Neritina slakken ik je bak gooien.
Ze hebben binnen een jaar het visvoer ontdekt en hangen vanaf dan alleen nog voor de vorm aan het glas en aan de planten. Maar da's ook al leuk genoeg. ;-)

Ging me vooral om de extreem hoge prijs van die Cocama. Wel mooi beestje om te zien.

• skank
Aziraphale schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:56:
@skank Ik zou qua background de achterkant zwart verven met schoolbordverf.

Verder zijn oto's wel te krijgen (Ruinemans heeft ze gewoon), maar meestal idd wildvang. Apisto's met cory's kan prima goed gaan, maar ze kunnen agressief worden als er een nestje komt. Vraag is wel of je nestjes wilt, want waar moet je in de lieve vrede met de jongen heen?

Je zou ook kunnen denken aan een flinke school groene neons (de Simulans), groepje Cory's op de bodem, Nannostomus bovenin en dan als blikvanger Apisto's of Boliviaanse Ramirezi.
Echt ? Verven? Oei... Ik snap wel dat er gezegd wordt dat die 3d fancy dingen meer water "afpakken". Ik zou dan eerder voor folie gaan ipv verven?

Ja ik hoef geen jongen, maar lees toch dat het wel moet kunnen gaan apisto's met cory's. De apisto's maken nestjes aan hout.. alks ik links en rechts hout zet, en in het midden plaats laat, kunnen de apisto's een kant kiezen en de cory's nog "vluchten" als ze opgejaagd worden als ze te dichtbij komen...

Of ik moet 2 vrouwtjes hebben, al betwijfel ik of dat kan .. en of de winkel dit onderscheid uberhaupt kan maken.

Ik vind die bijzalmen wel toffe visjes, ipv de nannostomus

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@skank Dat verven doe je dus aan de buitenkant van het aquarium. Kan heel mooi met schoolbordenzwart. Kun je er zo weer afkrabben als je dat zou willen. Vandaar ook dat ik er nog eens folie overheen plak (zie ook berichtje hier vlak boven).

• skank
HuismAndré schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:04:
@Aziraphale De versie die Ruinemans heeft is de Cocama. Da's én een visje van ongeveer 15-20 euro per stuk én een visje dat, in tegenstelling tot z'n familieleden, hoofdzakelijk een vleeseter is. Dus ja, je hebt gelijk. Ik had moeten zeggen 'de betaalbare algetende otocinclus arnoldi' e.d. Die zijn al vele maanden uitverkocht.

https://www.ruinemansgroup.com/zoeken?search=otocinclus
https://aquainfo.nl/artik...-cocama-otocinclus-zebra/

@skank Achtergrond inderdaad verven of plakken. Verven heeft als voordeel dat het prachtig dekt. Heeft als nadeel dat het totaal niet krasvast is (voor de goede orde, de verf komt aan de buitenkant van het aquarium). Een andere optie is plakfolie. Is een stuk krasbestendiger maar je krijgt wel eens luchtbubbels, zelfs als je wat water met een drupje zeep op het glas spuit. Ook weet je nooit zeker of de achterkant (want dat is de kant die vanuit het aquarium ziet) zwart is. Zelf heb ik voor én én gekozen. Dus én zwart schilderen én daaroverheen zwarte folie.
Verven aan de buitenkant... de folie ook?

• skank
HuismAndré schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:14:
@skank Dat verven doe je dus aan de buitenkant van het aquarium. Kan heel mooi met schoolbordenzwart. Kun je er zo weer afkrabben als je dat zou willen. Vandaar ook dat ik er nog eens folie overheen plak (zie ook berichtje hier vlak boven).
Dat lijkt me zo amateuristisch verven..

Ik heb er wel wat schrik van...

• Aziraphale
skank schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:17:
[...]

Dat lijkt me zo amateuristisch verven..

Ik heb er wel wat schrik van...
Wordt anders heel veel gedaan, gewoon met schoolbordverf. Veel makkelijker dan folie plakken, al heb ik er zelf een zwart geschilderde plaat achter zitten. Achterwanden kunnen mooi zijn, maar nemen gewoon onnozel veel ruimte in.

• skank
Aziraphale schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:20:
[...]

Wordt anders heel veel gedaan, gewoon met schoolbordverf. Veel makkelijker dan folie plakken, al heb ik er zelf een zwart geschilderde plaat achter zitten. Achterwanden kunnen mooi zijn, maar nemen gewoon onnozel veel ruimte in.
Ik zal es wat filmpjes zoeken, bedankt voor de tip !

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
skank schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:16:
[...]

Verven aan de buitenkant... de folie ook?
Yep. En als je beiden doet dan ga je dus eerst schilderen (met de roller natuurlijk). 2 laagjes, uurtje of 2 wachten tussen de lagen (en niet te lang over dezelfde plek rollen; dan lost de oude laag weer op). Dan dagje drogen, nat spuiten met water en drupje zeep in een plantenspuit. Folie erop en met spatel water en luchtbubbels wegvegen. Dan laten drogen en met scheermesje mooi strak langs het glas afsnijden. Strakker dan strak.

• toolkist
  • Niet online
skank schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:13:
[...]

Echt ? Verven? Oei... Ik snap wel dat er gezegd wordt dat die 3d fancy dingen meer water "afpakken". Ik zou dan eerder voor folie gaan ipv verven?

Ja ik hoef geen jongen, maar lees toch dat het wel moet kunnen gaan apisto's met cory's. De apisto's maken nestjes aan hout.. alks ik links en rechts hout zet, en in het midden plaats laat, kunnen de apisto's een kant kiezen en de cory's nog "vluchten" als ze opgejaagd worden als ze te dichtbij komen...

Of ik moet 2 vrouwtjes hebben, al betwijfel ik of dat kan .. en of de winkel dit onderscheid uberhaupt kan maken.

Ik vind die bijzalmen wel toffe visjes, ipv de nannostomus
Of ze graven een kuiltje, gebruiken en klein stukje hout wat afgebroken is, een steen, etc etc. Per saldo eindigen ze vaak precies midden in je bak met hun nestje 😂
2 vrouwtjes zou ik niet doen, ik zou gewoon kiezen tussen een koppeltje/harem apistos of een groepje corydoras.
Ik zou het overigens wel weten persoonlijk, een groep(je) scharrelende cory's is enorm leuk om te zien en geeft zoveel minder stress in de bak qua territoriaal gedrag.

• toolkist
  • Niet online
Overigens, als je geen zin hebt om te verven gewoon alleen folie plakken. Een luchtbelletje ofzo ga je echt niet zien eens je bak vol is.
Zolang je het maar niet beschadigt.

• Ronster
  • Laatst online: 03-08 13:46
toolkist schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:03:
Overigens, als je geen zin hebt om te verven gewoon alleen folie plakken. Een luchtbelletje ofzo ga je echt niet zien eens je bak vol is.
Zolang je het maar niet beschadigt.
Ik ben ook aan het denken om mijn achterwand zwar te maken.
Ik heb nu melkglas folie, maar omdat de zuignappen van de filter in- en uitflow niet op de folie plakken heb ik er gaten in gesneden. Heb je daar toevallig een oplossing voor? Ik neem aan dat ze ook niet plakken op de zwarte folie?

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ronster schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:44:
[...]

Ik ben ook aan het denken om mijn achterwand zwar te maken.
Ik heb nu melkglas folie, maar omdat de zuignappen van de filter in- en uitflow niet op de folie plakken heb ik er gaten in gesneden. Heb je daar toevallig een oplossing voor? Ik neem aan dat ze ook niet plakken op de zwarte folie?
Folie aan de buitenkant plakken en de zuignappen aan de binnenkant.

I have stability. The ability to stab.

• skank
HuismAndré schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:36:
[...]

Yep. En als je beiden doet dan ga je dus eerst schilderen (met de roller natuurlijk). 2 laagjes, uurtje of 2 wachten tussen de lagen (en niet te lang over dezelfde plek rollen; dan lost de oude laag weer op). Dan dagje drogen, nat spuiten met water en drupje zeep in een plantenspuit. Folie erop en met spatel water en luchtbubbels wegvegen. Dan laten drogen en met scheermesje mooi strak langs het glas afsnijden. Strakker dan strak.
Ik zit wel te denken, al ben ik het niet van plan, wat als ik de bak wil verkoprn... geschilderd wordt moeilijk...

Heb ook zitten kijken naar de maanvis winkel in Nl... beetje ver 2.5u rijden...

Maar ze hebben.blijkbaar wel veel keuze

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10:23
Vroeger had ik als achtergrond een zwarte "poster/folie" buiten aan de achterkant bevestigd. Ik vond dat heel mooi, gaf veel diepte. Mijn vrouw vond dat daarentegen wat minder. Nu heb ik een zelfgemaakte 3D achterwand, gemaakt door met aquarium landscaping foam. Foam op achterwand en 1 zijwand in dunne laag aangebracht, met verschillende soorten zand "overgoten", overtol zand verwijderd, en dan met botenlak behandeld. Ik heb er ook een paar kleine bloemkorfjes in verwerkt om plantjes in te kunnen plaatsen (slechts 1 daarvan kan ik uiteindelijk gebruiken door hardscape achteraf). Toen het klaar was zag het er werkelijk vreselijk uit. Maar na ingebruikname (onderwater en wat begroeiing) valt het erg goed mee, en ben ik tevreden van het resultaat. Het is wat werk, en kost wat aan materiaal. Voordeel is dat ik mijn filterinlaat er volledig in weggewerkt heb.

• Anastanax
skank schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:11:
[...]

Ik zit wel te denken, al ben ik het niet van plan, wat als ik de bak wil verkoprn... geschilderd wordt moeilijk...

Ik had vroeger een simpele zwarte poster (van folie) met 4 eindjes tape aan de buitenkant bevestigd. Kon er in 5 seconden zonder sporen na te laten af, en ik vond het persoonlijk veel mooier (meer natuurlijk en meer diepte) dan wat mijn vrouw er later voor in de plaats hing (een blauwige poster, wellicht een impressie van de dieptes van een meer of zee).

• Ronster
SmurfLink schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:56:
[...]

Folie aan de buitenkant plakken en de zuignappen aan de binnenkant.
Goede tip voor een nieuwe bak. Deze ga ik onthouden.
Voor mijn draaiende bak is dat wat lastiger helaas :)

• SmurfLink
  • Niet online
Ronster schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:40:
[...]

Goede tip voor een nieuwe bak. Deze ga ik onthouden.
Voor mijn draaiende bak is dat wat lastiger helaas :)
Hoezo dat? Die zuignappen kan je toch gewoon verplaatsen?

• Ronster
SmurfLink schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:48:
[...]

Hoezo dat? Die zuignappen kan je toch gewoon verplaatsen?
Ach ik lees niet goed... Ik las folie aan de binnenkant :F
Helaas zitten de zuignappen op de HS Aqua lily pipes fixed. Deze kun je niet verplaatsen. Zou ook weer extra ruimte in beslag nemen, wat voor een 40cm cube niet ideaal is.

• toolkist
  • Niet online
[...]

Yep mooie winkel, maar imo geen 2.5u enkele reis waard.
Helaas is Aquabeek in Boekel ermee gestopt, anders had je daar langs kunnen gaan. Dat was de 2.5 u wel waard, zo lang kon je daar ook makkelijk rondkijken zonder alle vissen gezien te hebben.
Bij de Maanvis ben je met een half uurtje wel uitgekeken en dan zou je al heel langzaam zijn ;)

[ Voor 8% gewijzigd door toolkist op 15-07-2026 12:33 ]

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 11:33
Ronster schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:08:
[...]

Ach ik lees niet goed... Ik las folie aan de binnenkant :F
Helaas zitten de zuignappen op de HS Aqua lily pipes fixed. Deze kun je niet verplaatsen. Zou ook weer extra ruimte in beslag nemen, wat voor een 40cm cube niet ideaal is.
Lily pipes naar de zijkant?

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
[...]

Als de volgende eigenaar een achterwand in het aquarium plaatst dan zie je jouw folie niet meer. Alleen als de nieuwe eigenaar ook de buitenkant wil schilderen/beplakken in een andere kleur dan de jouwe dan zal de verf/folie verwijderd moeten worden. Folie gaat super snel (paar minuten), verf duurt wat langer maar moet binnen een half uurtje te doen zijn. Verf hecht immers amper op glas.

• skank
Vandaag 2 zaken bezocht, om es te kijken naar het hout en de visjes =:)

Het zal moeilijk kiezen worden denk ik, ofwel lichte spiderwood, donkere spiderwood of drijfhout.

Ik vond mn goesting niet in het spiderwood :p langs alle kanten gedraaid ,maar de meeste kwamen chaotisch over.

Is er hier trouwens een showcase van de aquariums? OF zitten ze echt in alle 9 delen verstopt :p

[ Voor 15% gewijzigd door skank op 15-07-2026 20:29 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
skank schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:49:
Het zal moeilijk kiezen worden denk ik, ofwel lichte spiderwood, donkere spiderwood of drijfhout.
Licht hout wordt onder water na enige tijd sowieso vaak donkerder, ook licht spiderwood.
Is er hier trouwens een showcase van de aquariums? OF zitten ze echt in alle 9 delen verstopt :p
Bovenin het topic zie je een aantal iconen, waaronder die met een afbeelding. Als je daar op klikt zie je alleen berichten met afbeeldingen erin.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:29
Ik heb helaas die foto,s niet meer

Wel nog andere maar niet die

Mvg

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-08 14:41
skank schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:49:
Vandaag 2 zaken bezocht, om es te kijken naar het hout en de visjes =:)

Ik vond mn goesting niet in het spiderwood :p langs alle kanten gedraaid ,maar de meeste kwamen chaotisch over.

Ik kan Poison d'Or wel aanbevelen, zeker een bezoek waard! Hout en andere hardscape vind je er per container bij wijze van spreken. Al de rest ook trouwens.

Hout en hardscape is afrekenen per kg, dus geen €50 voor een wat langer stuk.

[ Voor 6% gewijzigd door Bubble-BE op 16-07-2026 14:07 ]

• skank
Bubble-BE schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:05:
[...]

Ik kan Poison d'Or wel aanbevelen, zeker een bezoek waard! Hout en andere hardscape vind je er per container bij wijze van spreken. Al de rest ook trouwens.

Hout en hardscape is afrekenen per kg, dus geen €50 voor een wat langer stuk.
Een uurke rijden voor mij, dat valt goed mee ! Dat is even ver als ik gisteren reed.

Afrekenen per kg is interessant idd, anders is het direct 50 euro.
Hopelijk daar wat keuze

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:29

JME

zeg maar Jamie

Ik vroeg me al een poosje af waarom ik nooit meer eitjes van de corydoras in de bak zie, terwijl de dames en heren toch regelmatig knus in een T’tje liggen. Zie ik zojuist een cory met ei rondzwemmen, minutenlang op zoek naar het perfecte plekje, met in haar kielzog een koperzalm. Eitje wordt uiteindelijk netjes weggeplakt, koperzalm vliegt eropaf, hoppa!! Ah..

• skank
As jullie koppelen met HA , wat is dat dan vooral? Moet ik nog zaken bijkopen?

Zijn er must haves zoals kromme schaar ofzo? Andere zaken?

• JME

JME

zeg maar Jamie

skank schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:41:
As jullie koppelen met HA , wat is dat dan vooral?
Vooral controles en failsafes via Automations obv slimme stekkers. Als de heater of de CO2 langer dan X tijd per dag aan staat, dan geforceerd uit voor de rest van de dag. Dat soort dingen. Ik zou nooit actief zaken gaan regelen via HA, dat laat ik de systemen liever standalone doen.

• aquabio
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-07 15:10
Voor checks op de temperatuur van aquariums en de luchtvochtigheid (dat mijn appartement niet verandert in een tropische kas) gebruik ik raspberry pi's en arduino's, maar dingen die gewoon moeten werken gebruik ik tijdklokken. Dus verlichting en luchtpompen schakel ik met tijdklokken. Ik heb vroeger ook wel met pi's of arduino's voer gegeven mbv servos's en ik maakte soms van afstand filmpjes met pi's zodat ik schuwe vissen kon zien. Op mijn gezelschapsbakje staat nu een raspberry pi met een camera die ieder uur een filmpje maakt. Dit is zo'n filmpje:
Een kennis van mij wou ooit een aquarium maken waarbij alles geschakeld is met een raspberry pi maar mij lijkt dat vooral erg onhandig, tijdklokken zijn betrouwbaar en simpel, dadelijk loopt die pi vast of is er iets anders mee aan de hand.

Zag al flink wat mooie plaatjes van aquariums voorbij komen, ik ben zelf geen ster in aquascapen en het gaat mij vooral om de vissen. Ik kweek een paar soorten en die aqauriums zien er nog lelijker uit dan deze, haha, maar de vissen vinden het hopelijk prima. In dit gezelschapsbakje zitten guppen en Corydoras sterbai, misschien die laatste weer eens aanvullen, het is er nu nog maar 1. De guppen heb ik al jarenlang, als kweekstam. Misschien ook nog wat vissen erbij met wat kleur, maar het zit al aardig vol dit aquarium. Had er ooit wel Aphyosemion australe bijgedaan en ook een keer Aphyosemion nigerianus.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:23
Mijn zelfbouw T420 led-verlichting loopt aardig op de laatste benen. Het werkt nog, maar soms met flikkering. En heb eigenlijk geen zin en tijd in een nieuw hobbyproject.

Zijn er mensen met ervaring met Fluval Aquasky? Of andere "drop in" led-verlichting?

Ik heb mbuna's en geen planten. Dus het is puur visueel. De Fluval leek we interessant want makkelijk aan te sluiten, app voor programma's en nachtverlichting e.d.

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:12

dijkmane

biertje ?

Ik deel even een foto van mijn Plectosaurus, zoals ik m noem.

Dat beest is echt best wel groot. Laat zich zelden zo zien, zit meestal verborgen onder het houtblok en komt vaak tevoorschijn als t licht uit is. Kwam nu toevallig op de voorruit, net voor ik de bak ging schoonmaken.

Hoe oud worden die vissen, weet iemand dat ?

Deze heb ik ooit overgenomen van een buurman, die deed zijn hele bak weg, heeft toen een tijdje in een kleinere bak rondgezwommen en is na onze verhuizing in de 180l gekomen.

die verhuizing was in het voorjaar van 2006, dus deze vis is zeker 22 jaar oud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I09naGrHpNdSN1JkWv_jghTWykM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W8M2phUWJ5g7cDcQqvlRRH0E.jpg?f=fotoalbum_large

specs : wil je niet weten

• Anastanax
dijkmane schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:16:

Dat beest is echt best wel groot. Laat zich zelden zo zien, zit meestal verborgen onder het houtblok en komt vaak tevoorschijn als t licht uit is. Kwam nu toevallig op de voorruit, net voor ik de bak ging schoonmaken.

Deze heb ik ooit overgenomen van een buurman, die deed zijn hele bak weg, heeft toen een tijdje in een kleinere bak rondgezwommen en is na onze verhuizing in de 180l gekomen.

[Afbeelding]
22 jaar ! Ik had graag een pleco gehad, maar met mijn zandbodem gaat dat niet goedkomen.

• Anastanax
Ik lees dat ze normaal tot 15 jaar kunnen gaan, sommigen wel 20, en er zijn uitzonderlijke gevallen van 30-40 jaar.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:23
Wauw die is mooi oud!

Hier juist het bestand wat aangevuld. Had een klap jongen, dus maar niet uitgebreid nog maar die jongen zijn opgepeuzeld.... Mbuna's blijven agressieve vissen.

2 nieuwe vissen. En eentje is opeens van kleur veranderd. Blijkbaar vind die zichzelf opeens het mannetje en is die van grijs naar fel gele strepen gegaan.

Mijn nieuwe favoriet, zag hem zwemmen en dacht die gaat mee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PJt6Iw4TBZxCBRojflGzyiNE4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ia7Uag3CVB5VziFvgpswbF1.jpg?f=fotoalbum_large

Een kleintje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKb62ZonNpxHvMF2zWAXs2rrW0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIoeAqATl5aoPQ9RL9lcTBNN.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is van kleur veranderd. Van bijna volledig grijs naar dit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyBrnAPCAPLFQDCP02-BKQ2gAFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGGzOZE4f6L6zUBPh7GEcico.jpg?f=fotoalbum_large

En het geheel. Al zie je niet alles want veel zit tussen de stenen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1C2BDKqOPqUtrVtr-ZeZVOcFW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPJiDzTkNEiAW8avr7oAZdxP.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe zuignappen zijn onderweg, komt verwarming nog in de slang IPV in de bak. En nieuwe verlichting is de planning. Dan is alles weer netjes.

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 24-07-2026 19:46 ]

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 22:30

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

dijkmane schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:16:

[Afbeelding]
Ooit eens gelezen dat ze 35 kunnen worden

Mijn pleco is minimaal 17 op dit moment en die kan nog wel een tijdje door.

Helaas is zijn maatje rond de minimaal 15 overleden. Die werd ineens ziek en toen was het snel over.

9.700Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 75kwh EV(Tesla), sigenergy 54kwh Tibber 2x Easee 22kw + 1x DC25kw Sigenergy

• SmurfLink
  • Niet online
Heb hier een ander L nummer zitten (panaque maccus) ook al een jaar of 16 :+ Die zat daarvoor ook al wat jaartjes bij die LFS dus ik heb 'm uit medelijden geadopteerd, dus eigenlijk geen flauw idee hoe oud het beestje werkelijk is. Ben heel benieuwd hoe oud ze gaat worden (Koos Naamloos bleek een vrouwtje te zijn, oeps).

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:59

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Mijn adoptie pleco was helaas niet zo oud toen die besloot te stoppen met eten en te overlijden. Heb hem zelf een jaar gehad en daarvoor is ie 5 jaar in een matig verzorgde bak geweest. Hij was al groter toen die erin ging dus tis niet duidelijk hoe oud hij toen was. Maar wel zonde, was een mooi beest.. Had geen extern zichtbare problemen, maar at gewoon niet meer.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:31
Wij hebben een Oase StyleLine 85 Set Zwart 75 liter met een Fluval Plant 3.0, LED-verlichting voor zoetwateraquaria, 38-61 cm, 22 W. JBL Buitenfilter voor aquaria van 40-120 liter, CristalProfi e402 greenline.

Hier zitten een paar algeneters in, enkele neon tetra's en wat guppy's en een paar kleine garnalen.

Nu hebben wij deze al jaren en ondanks dat de vissen het prima doen hebben wij vanaf het begin al last van baardalg. We hebben al veel geprobeerd, zoals Siamese algeneters, licht korter aan (nu maximaal 8 uur per dag, waar sun rise ook in is opgenomen).

De planten blijven ook niet altijd even mooi en groeien niet het allerbeste.
Gek genoeg doen de vissen het prima!

Nu lees ik veel over co2 systemen. Ik vind het alleen niets als ik dit zelf in de gaten moet houden (bang om per ongeluk de verkeerde keuzes te maken waardoor de vissen dood gaan).

Nu zie ik ook dat er systemen bestaan die zelf de co2 regelen.
Hebben jullie tips voor ons hoe wij dit goed kunnen aanpakken en of een co2 systeem een goede keuze kan zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door knorde op 26-07-2026 12:33 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

• JME

JME

zeg maar Jamie

CO2 alleen is zinloos. Planten hebben CO2, voeding en licht nodig, en die drie moeten soort van in balans zijn (de meningen verschillen over wel/geen vaste verhoudingen, maar wat je in ieder geval niet moet hebben zijn tekorten).

Als je die kant op wilt dan zijn er complete CO2-sets die je grotendeels ontzorgen. Al moet je dan ook die set zelf onderhouden. Maar laten we eerst eens kijken hoeveel voeding je toevoegt en hoeveel uur per dag je hoeveel licht aan hebt staan. En heb je een testset voor je waterwaarden?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:59

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Naast wat @JME al uitlegt nog een n=1 ervaring: met initieel af en toe agressief met waterstofperoxide te hebben gewerkt ben ik inmiddels na 1,5 jaar ongeveer 90% van alle baardalg kwijt. Ik had een bak geadopteerd die volledig onder de blauwalg zat en toen ik dat het opgelost volledig onder de baardalg kwam te zitten. Maar na genoeg stabiliteit en aandacht is het nu niet meer aanwezig op stenen en planten, alleen op de achterwand. Als ik zin heb pluk ik er wat af maar het is marginaal dus laat het een beetje met rust. Het breidt niet meer uit.

Aka: als je ermee aan de slag gaat is geduld aan schone zaak. Waterstof peroxide had ik voor de blauwalg, maar werkt ook op de baardalg. Vooral op de planten en stenen gebruikt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Ronster
Hier hoe mijn 40cm cube er nu bij staat.
Erg tevreden met de vorderingen.
In mei heb ik er 15 Bloody Mary’s ingezet, nu zijn het er minstens 100. Ze voelen zich er blijkbaar behoorlijk OK :*)

Qua opstart eigenlijk geen problemen gehad. Heel klein beetje staghorn, maar dat was het dan ook.
Ik blijf tweaken, want nog niet helemaal tevreden, maar het is vooral genieten van het kleine bakje.

16 april:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swINHim4BgZyWloZ9dUsoy--zR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3rlb8iUe7yLPHVzV0h4L13Y.jpg?f=fotoalbum_large

Nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XfJWzXe9tUAgDM1hqjC8V4m6g0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wVgSwTO6NMCGX9F6CCDCMbkR.jpg?f=fotoalbum_large

• knorde
JME schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:47:
CO2 alleen is zinloos. Planten hebben CO2, voeding en licht nodig, en die drie moeten soort van in balans zijn (de meningen verschillen over wel/geen vaste verhoudingen, maar wat je in ieder geval niet moet hebben zijn tekorten).

Als je die kant op wilt dan zijn er complete CO2-sets die je grotendeels ontzorgen. Al moet je dan ook die set zelf onderhouden. Maar laten we eerst eens kijken hoeveel voeding je toevoegt en hoeveel uur per dag je hoeveel licht aan hebt staan. En heb je een testset voor je waterwaarden?
Het licht begint 14.00 (met sun rise) en is 15.00 volledig aan. Om 22.00 laten we het veranderen naar donkerblauw (de nacht modus) en dit is volledig om 23.00. Om 01.00 gaat het licht volledig uit.

Voeding doen we om de dag, wat vlokvoer en een tablet voor de algeneters.

Testset hebben we wel, maar is alweer even geleden dat we dat gedaan hebben. Zal ik straks even doen en dat laat ik nog weten.

Ik lees veel op internet dat co2 tekort vaak het probleem is, maar als ik het goed begrijp zal dat dus niet bijdragen aan minder baardalg?
NiGeLaToR schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:27:
Naast wat @JME al uitlegt nog een n=1 ervaring: met initieel af en toe agressief met waterstofperoxide te hebben gewerkt ben ik inmiddels na 1,5 jaar ongeveer 90% van alle baardalg kwijt. Ik had een bak geadopteerd die volledig onder de blauwalg zat en toen ik dat het opgelost volledig onder de baardalg kwam te zitten. Maar na genoeg stabiliteit en aandacht is het nu niet meer aanwezig op stenen en planten, alleen op de achterwand. Als ik zin heb pluk ik er wat af maar het is marginaal dus laat het een beetje met rust. Het breidt niet meer uit.

Aka: als je ermee aan de slag gaat is geduld aan schone zaak. Waterstof peroxide had ik voor de blauwalg, maar werkt ook op de baardalg. Vooral op de planten en stenen gebruikt.
Wij hebben het vooral los liggen op de bodem en aan de aanzuigslang van het filter. De stenen en planten hebben er eigenlijk geen/amper last van.

• Anastanax
knorde schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:44:
[...]

Voeding doen we om de dag, wat vlokvoer en een tablet voor de algeneters.

Ik lees veel op internet dat co2 tekort vaak het probleem is, maar als ik het goed begrijp zal dat dus niet bijdragen aan minder baardalg?

[...]
Voeding is de voeding voor de planten. Je voeding voor de vissen speelt daar ergens wel in mee natuurlijk (wat de vissen al of niet eten komt op een of andere manier wel in het water terecht, en een deel daarvan zal als voeding voor je planten dienen). Maar de balans is in wezen tussen licht, CO2 en plantenvoeding. Als er van één of ander teveel of te weinig is, zorgt dit voor problemen.

• knorde
Anastanax schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:59:
[...]

Voeding is de voeding voor de planten. Je voeding voor de vissen speelt daar ergens wel in mee natuurlijk (wat de vissen al of niet eten komt op een of andere manier wel in het water terecht, en een deel daarvan zal als voeding voor je planten dienen). Maar de balans is in wezen tussen licht, CO2 en plantenvoeding. Als er van één of ander teveel of te weinig is, zorgt dit voor problemen.
Wij voeden de planten nooit, ook nooit gedaan in het verleden. Begrijp ik het goed dat er daardoor baardalg kan ontstaan?

• JME

JME

zeg maar Jamie

Baardalg ontstaat vooral door wisselende CO2-niveaus gedurende de dag. Waarbij een pH-controller kan helpen, maar ook niet de heilige graal is. Bij mij slaat de CO2 steeds 2 uur aan en weer 2 uur uit, dat is nog steeds te wisselend en zorgt nog steeds voor wat baardalg. Ik wil gaan experimenteren met de toevoer verder open in de hoop meer kortere runs te creëren. Eens zien of dat stabieler is.

• Anastanax
knorde schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:36:
[...]

Wij voeden de planten nooit, ook nooit gedaan in het verleden. Begrijp ik het goed dat er daardoor baardalg kan ontstaan?
Aangezien je last hebt van baardalg is plantenvoeding waarschijnlijk het probleem niet. Integendeel zelfs, baardalg is vaak een gevolg van ofwel wisselende CO2, ofwel te weinig CO2. En aangezien het eigenlijk altijd om een evenwicht CO2-voeding-licht gaat wil "te weinig CO2" soms ook zggen "teveel voeding". Als er meer voeding (voor je planten) in het water tegenover de aanwezige CO2, dan kunnen je planten deze voeding niet verwerken (hebben ze licht en CO2 voor nodig). Dit overschot aan voeding zal algengroei stimuleren. Waterwissel kan helpen deze overmaat aan voedingsstoffen te verwijderen, maar van wat ik lees moet je dit met mate doen (10%), omdat grote waterwissels het evenwicht verstoren, en het probleem erger kan worden.

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
knorde schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:44:
[...]
Wij hebben het vooral los liggen op de bodem en aan de aanzuigslang van het filter. De stenen en planten hebben er eigenlijk geen/amper last van.
Kun je een foto posten van de baardalg? Baardalg is eigenlijk nooit los maar zit altijd ergens aan vast. Verder is baardalg rood/bruin (soms heb je even een goede zaklamp nodig om die kleur te kunnen zien) en ziet het eruit als een baard (dat zal ook de reden van de naam zijn). Zou zo maar kunnen dat je een andere soort alg hebt (vandaar dus de vraag om een foto).

[ Voor 26% gewijzigd door HuismAndré op 28-07-2026 14:01 ]

• knorde
Anastanax schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:59:
[...]

Aangezien je last hebt van baardalg is plantenvoeding waarschijnlijk het probleem niet. Integendeel zelfs, baardalg is vaak een gevolg van ofwel wisselende CO2, ofwel te weinig CO2. En aangezien het eigenlijk altijd om een evenwicht CO2-voeding-licht gaat wil "te weinig CO2" soms ook zggen "teveel voeding". Als er meer voeding (voor je planten) in het water tegenover de aanwezige CO2, dan kunnen je planten deze voeding niet verwerken (hebben ze licht en CO2 voor nodig). Dit overschot aan voeding zal algengroei stimuleren. Waterwissel kan helpen deze overmaat aan voedingsstoffen te verwijderen, maar van wat ik lees moet je dit met mate doen (10%), omdat grote waterwissels het evenwicht verstoren, en het probleem erger kan worden.
Ah ok, dan is het duidelijk dat het in ieder geval geen plantenvoedingsprobleem is.
HuismAndré schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:59:
[...]

Kun je een foto posten van de baardalg? Baardalg is eigenlijk nooit los maar zit altijd ergens aan vast. Verder is baardalg rood/bruin (soms heb je even een goede zaklamp nodig om die kleur te kunnen zien) en ziet het eruit als een baard (dat zal ook de reden van de naam zijn). Zou zo maar kunnen dat je een andere soort alg hebt (vandaar dus de vraag om een foto).
Hierbij de foto van de baardalg en de teststrip.
De kleuren kunnen met een foto een beetje vertekenen maar alle tests zitten binnen de gestelde normen en zijn goed. Getest met een Tetra teststrip.
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/baardalg1.jpgAfbeeldingslocatie: https://kene.nl/baardalg2.jpgAfbeeldingslocatie: https://kene.nl/baardalg4.jpgAfbeeldingslocatie: https://kene.nl/baardalg3.jpg

• Wizard208
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:50
knorde schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:41:
[...]

Ah ok, dan is het duidelijk dat het in ieder geval geen plantenvoedingsprobleem is.

[...]

De kleuren kunnen met een foto een beetje vertekenen maar alle tests zitten binnen de gestelde normen en zijn goed. Getest met een Tetra teststrip.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou beginnen met meer planten plaatsen, je hebt meer schip dan plant :)
Meer planten zullen meer voedingsstoffen uit het water halen, er blijft dan minder over voor alg.

Tevens ziet een voller aquarium er veel leuker uit toch?!, het ziet er nu best kaal uit, of is dat de look waar je voor wilt gaan?

15 euro aan planten is goedkoper dan een hele co2 installatie, dus ik zou daar beginnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wizard208 op 28-07-2026 15:31 ]

• knorde
Wizard208 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:29:
[...]

Ik zou beginnen met meer planten plaatsen, je hebt meer schip dan plant :)
Meer planten zullen meer voedingsstoffen uit het water halen, er blijft dan minder over voor alg.

Tevens ziet een voller aquarium er veel leuker uit toch?!, het ziet er nu best kaal uit, of is dat de look waar je voor wilt gaan?

15 euro aan planten is goedkoper dan een hele co2 installatie, dus ik zou daar beginnen.
Wij zijn absoluut niet te beroerd om extra planten te kopen, echter hebben wij dat al vaker gedaan en het meeste sterft eigenlijk volledig af. Qua looks hoeft het niet perse van ons maar wij zouden het ook niet erg vinden. Wij ervaren wel dat de plantengroei slecht is waardoor eigenlijk alles iedere keer weer afsterft en daarom hebben wij ook een minimum aan planten erin staan. Het is ook lastiger stofzuigen met de bodemreiniger als er allemaal planten in de weg staan maar als dit echt beter is proberen we dat nog een keer.

Hoeveel planten zouden wij erbij moeten zetten, en moeten wij dan ook planten voeden of is dat niet nodig i.v.m. het overschot aan voeding (waardoor nu de algen groeien)?

Kunnen wij ook nog een bepaalde vissoort hiervoor inzetten of is dat niet effectief genoeg?

EDIT

Ik heb chat ook nog gevraagd, die geeft aan dat wij de felheid van het licht echt moeten verlagen en ook de duur dat het aanstaat. Ook extra planten wordt geadviseerd. Ik ga met die 2 dingen beginnen en kijken hoe het zich ontwikkeld.

[ Voor 12% gewijzigd door knorde op 28-07-2026 16:28 ]

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
knorde schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:41:
[...]

[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Chips. Da's baardalg. Op je grind... Echt nog nooit gezien (nou zijn de meeste aquaria die ik zie voorzien van zand en niet van grind).

Je zou bijna zeggen dat daar wat mee aan de hand is. Algen zijn dol op gebreken waar planten aan onderdoor gaan en zij niet. Heb je dat grind nieuw uit de aquariumwinkel gekocht of komt het ergens anders vandaan? Ik zou sowieso overwegen om het grind er in (4) porties uit te halen, even stevig de kook erover te gooien, goed naspoelen totdat het schoon is (en weer de temperatuur van het water heeft) end dan weer terugdoen in het aquarium. En als je nog geen plantenvoeding gebruikt, begin daar dan mee (zuinig gedoseerd omdat je nog maar weinig planten hebt) en overweeg pas extra plantjes te kopen als je de huidige een beetje in leven kunt houden.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb ook veel last van baardalg en helaas ook in mijn grind, heel irritant

Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module

• SmurfLink
  • Niet online
Ronster schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:21:
Hier hoe mijn 40cm cube er nu bij staat.
Erg tevreden met de vorderingen.
In mei heb ik er 15 Bloody Mary’s ingezet, nu zijn het er minstens 100. Ze voelen zich er blijkbaar behoorlijk OK :*)

Qua opstart eigenlijk geen problemen gehad. Heel klein beetje staghorn, maar dat was het dan ook.
Ik blijf tweaken, want nog niet helemaal tevreden, maar het is vooral genieten van het kleine bakje.

16 april:
[Afbeelding]

Nu:
[Afbeelding]
Zo dan wat een prachtig bakje is dit zeg! :D

Kost het nou veel werk qua onderhoud voor de plantjes?

• SmurfLink
  • Niet online
knorde schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:39:
[...]

Wij zijn absoluut niet te beroerd om extra planten te kopen, echter hebben wij dat al vaker gedaan en het meeste sterft eigenlijk volledig af. Qua looks hoeft het niet perse van ons maar wij zouden het ook niet erg vinden. Wij ervaren wel dat de plantengroei slecht is waardoor eigenlijk alles iedere keer weer afsterft en daarom hebben wij ook een minimum aan planten erin staan. Het is ook lastiger stofzuigen met de bodemreiniger als er allemaal planten in de weg staan maar als dit echt beter is proberen we dat nog een keer.

Hoeveel planten zouden wij erbij moeten zetten, en moeten wij dan ook planten voeden of is dat niet nodig i.v.m. het overschot aan voeding (waardoor nu de algen groeien)?

Kunnen wij ook nog een bepaalde vissoort hiervoor inzetten of is dat niet effectief genoeg?

EDIT

Ik heb chat ook nog gevraagd, die geeft aan dat wij de felheid van het licht echt moeten verlagen en ook de duur dat het aanstaat. Ook extra planten wordt geadviseerd. Ik ga met die 2 dingen beginnen en kijken hoe het zich ontwikkeld.
Als je planten haalt, zorg dan dat je ze loshaalt van het loodje, de glaswol zoveel mogelijk verwijdert onder een stromende kraan, zodat je elk plantje los kan planten. Die bosjes je bodem in schuiven zorgt er deels voor dat die planten niet lang leven. Daarnaast kan het helpen af en toe een tabletje met voeding de bodem in te schuiven of wat vloeibare plantenvoeding te gebruiken. Maar als je bak enorm uit balans is ga je dat eerst op moeten lossen, vooral naar nitraat en fosfaat kijken of die een beetje in verhouding zijn.

• Ronster
SmurfLink schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 17:30:
[...]

Zo dan wat een prachtig bakje is dit zeg! :D

Kost het nou veel werk qua onderhoud voor de plantjes?
Thanks! 😊

Elke week doe ik een 25% waterwissel en snoei ik wat, maar omdat dit bakje niet zo groot is valt dat reuze mee. Maximaal een uurtje ben ik wel klaar met alles.

• SmurfLink
  • Niet online
Ronster schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:21:
[...]

Thanks! 😊

Elke week doe ik een 25% waterwissel en snoei ik wat, maar omdat dit bakje niet zo groot is valt dat reuze mee. Maximaal een uurtje ben ik wel klaar met alles.
Oh dat valt me nog behoorlijk mee!

• Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:22
knorde schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:39:
[...]

EDIT

Ik zou inderdaad het aantal lichturen terugschroeven, de bodem (vaker) stofzuigen en (consequent) beginnen met spot treatment met Easycarbo (kijk uit met overdoseren). Zou met deze combinatie een tijdje aankijken hoe het gaat. Dit heeft bij mij in ieder geval geholpen.

Een filmpje van deze methode:

YouTube: Eliminate Black Beard Algae 🧔🏻‍♂️🌱 and Prevent Its Return: A Compreh...

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:40
Ik zou eens beginnen met snelgroeiende planten toe te voegen zoals waterpest.

Dat neemt voedingsstoffen op zodat die niet gebruikt kunnen worden door alg.

Gebruik je niet toevallig een waterontharder? Dat is ook funest en verwijdert juist de voeding die de planten nodig hebben.

Plantjes idd uit elkaar halen en dan poten in de bodem.

Gebruik je eventueel vloeibare CO2? Ook ooit geprobeerd hier maar de planten werden er helemaal slijmerig van en gingen er juist aan kapot. Ga niet klooien met Bio CO2 systemen te duur en werkt slecht. Dan beter direct een cylinder en regelaar kopen.

Ik gebruik S7, V30 en E15 als plantvoeding. Is eventueel als set te koop.

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Als algen worden veroorzaakt door een overschot aan voedingsstoffen dan zou elke EI aquariumeigenaar een rampenbak moeten hebben (want die bakken zwemmen in de voedingsstoffen). Dat is niet het geval. Het is dus meestal niet een kwestie van een overschot maar veel vaker een kwestie van een gebrek (een onbalans). Dat gebrek los je niet op door meer planten toe te voegen (in tegendeel, je maakt het alleen maar erger).

Het gebrek los je op door toe te voegen wat er ontbreekt. Daarbij is de lichtintensiteit (en lichtduur) het gaspedaal. Geef je veel gas dan vlieg je door de brandstof (en begint de ellende). Pas de hoeveelheid licht dus aan aan de omstandigheden (en in de praktijk betekent dat in bijna alle gevallen minder lang en/of minder intens tenzij je CO2 toevoegt (en micro's en macro's)). De helft is vaak al veel meer dan nodig is voor een goede plantonwikkeling (uitgezonderd rode planten dus laat die mooi in de winkel liggen). En zorg voor goede plantenvoeding en voldoende visjes die je goed te eten geeft.

Hierover is trouwens al heel erg vaak gesproken in dit draadje en in de voorgangers maar ook in diverse aquariumboeken (dus het kan een optie zijn e.e.a. er nog eens op na te slaan).

• Ronster
Er is heel veel lees en kijkvoer te vinden over aquaria en algen.
Zoals hierboven ook al geschreven zijn er een aantal variabelen die in balans moeten zijn.

Er bestaat geen 1 juiste manier, maar zoek iemand met ruime ervaring en kies dit als jouw waarheid.
Zo heb ik onze medelander MJ Aquascaping als mijn guru gekozen. Als je je goed voorbereid door veel te lezen/kijken en een duidelijk plan hebt voordat je begint, is de kans van slagen behoorlijk groot. Bij aquaria doe je liever voorkomen dan genezen.
Gebruik daarbij uiteraard ook altijd je eigen verstand. Mijn ervaring is dat vragen in groepen en fora zoveel verschillende meningen oplevert dat je er uiteindelijk niet veel aan hebt.

Hier MJ’s playlist over algen.

• JME

JME

zeg maar Jamie

JME schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:48:
Bij mij slaat de CO2 steeds 2 uur aan en weer 2 uur uit, dat is nog steeds te wisselend en zorgt nog steeds voor wat baardalg. Ik wil gaan experimenteren met de toevoer verder open in de hoop meer kortere runs te creëren. Eens zien of dat stabieler is.
Ik kom hier nog even op terug. De lange runs kunnen ook overshoots zijn en dan is de oplossing misschien juist om het ventiel wat verder dicht te draaien. We gaan na de vakantie maar eens aan de pruts.

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:17:
[...]

Ik kom hier nog even op terug. De lange runs kunnen ook overshoots zijn en dan is de oplossing misschien juist om het ventiel wat verder dicht te draaien. We gaan na de vakantie maar eens aan de pruts.
Bij mij wordt de interval heel erg beïnvloed door de heater. De CO2 springt dus mee aan zodra de heater aan gaat. Nu het zomer is (en de heater uit staat) zie je duidelijk het verschil. Waar het eerst overdag ongeveer 15m om 15m was (ik mik op een duty cycle van 50% overdag) is het nu ongeveer 1u om 1u. Dit was niet altijd zo dus het kan zijn dat het óf door het vervangen van de pH probe is gekomen (en wellicht zelfs zo simpel als 2 kabels die langs elkaar lopen over een grotere afstand dan voorheen het geval was).

Op de stabiliteit heeft het verder vrij weinig invloed volgens mij. Moet er wel bij zeggen dat het aquarium al een jaar of 7 onveranderd draait en nu toch wat tekenen van ouderdom begint te vertonen qua plantbezetting. Ik begin nu toch wat algjes hier en daar te zien (en verdorie, zelfs een baardalgrandje op een van de bladeren van m'n Gymnocoronis spilanthoides). Tijd om het nieuwe aquarium (dat al dik 2 jaar in de loods staat te wachten) maar eens in gebruik te gaan nemen (dit jaar toch wel)..

PS: Je kunt de intervals ook beïnvloeden door de delta/hysterese van je CO2 computer aan te passen. Ik heb deze op 0,05pH staan (dus vrij kleine delta).

[ Voor 10% gewijzigd door HuismAndré op 29-07-2026 12:36 ]

• JME

JME

zeg maar Jamie

Als je controller die optie heeft dan wel.. ;)

• knorde
Even een vraagje, helaas is mijn digitale thermometer overleden.
Een deel van de leds zijn stuk.

Ik dacht simpel even een nieuwe te bestellen maar dit valt erg tegen.
Die ik had is niet meer leverbaar.

Ik zoek er een voor in het aquarium (dus niet aan de buitenkant).
Deze was USB gevoed, dit zou wel de voorkeur hebben maar geen vereiste.

Helaas nergens kunnen vinden.

Nu heb ik bij de pets place een superfish analoge glas thermometer gekocht maar deze wijkt erg af. Het viel me al op in de winkel dat ze allemaal een andere waarde aangaven. Hij wijkt zo ongeveer 2 a 2,5 graden af. Ik heb dit getest met 3 andere thermometers die ik heb geleend van iemand en met mijn overleden thermometer.

Is het momenteel echt zo'n drama om gewoon een simpele thermometer te kopen en de temperatuur te kunnen aflezen zonder grote afwijkingen?

• JME

JME

zeg maar Jamie

Als je een simpele thermometer zoekt, kijk dan vooral eens náást het digitale schap ;)

• knorde
JME schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:23:
Als je een simpele thermometer zoekt, kijk dan vooral eens náást het digitale schap ;)
Dat had ik dus gedaan zoals je kunt lezen in mijn bericht hierboven. Deze wijkt alleen nogal af :)

• JME

JME

zeg maar Jamie

Je hebt gelijk, die had ik gemist, las denk ik vooral de voorkeur voor een usb voeding. Maar succes met zoeken! :)

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:40
Ik gebruik een TFA Dostman type nr 30.1066.01

De externe sensor is waterdicht en hangt in mijn aquarium.

Volgens mij is hij redelijk betrouwbaar. Wat dat betreft is TFA wel een bekend merk.

• knorde
JME schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 23:03:
Je hebt gelijk, die had ik gemist, las denk ik vooral de voorkeur voor een usb voeding. Maar succes met zoeken! :)
Geen probleem hoor :)
Flappie schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 23:08:
Ik gebruik een TFA Dostman type nr 30.1066.01

De externe sensor is waterdicht en hangt in mijn aquarium.

Volgens mij is hij redelijk betrouwbaar. Wat dat betreft is TFA wel een bekend merk.
Deze kan alleen niet in het aquarium (alleen de sonde).
Ik zoek er een die compleet in het aquarium kan.
Maar ik denk dat ik morgen met deze terug naar de winkel ga (en hoop dat ze hem terug nemen) en dan vergelijken met anderen en dan het exemplaar meeneem die 2 a 3 graden lager is.

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
knorde schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 23:26:
[...]

Geen probleem hoor :)

[...]

Deze kan alleen niet in het aquarium (alleen de sonde).
Ik zoek er een die compleet in het aquarium kan.
Maar ik denk dat ik morgen met deze terug naar de winkel ga (en hoop dat ze hem terug nemen) en dan vergelijken met anderen en dan het exemplaar meeneem die 2 a 3 graden lager is.
Hang hem eens aan de andere kant van het aquarium (verst van de heater verwijderd). Wellicht krijg je dan een waarde die beter bij je verwachting past.

Zelfs als je goede stroming hebt dan is een temperatuurverschil van 1 graad tussen de uiterste kanten heel normaal.

• knorde
HuismAndré schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:53:
[...]

Hang hem eens aan de andere kant van het aquarium (verst van de heater verwijderd). Wellicht krijg je dan een waarde die beter bij je verwachting past.

Zelfs als je goede stroming hebt dan is een temperatuurverschil van 1 graad tussen de uiterste kanten heel normaal.
Dit had ik al getest, schuin tegenover de verwarming (meest ver) en recht tegenover de verwarming (waar ik hem wou). Echter uit het aquarium alle thermometers naast elkaar gaf (wat ik hierboven ook aangegeven had) dezelfde afwijking.

Ik heb hem vandaag teruggebracht en de winkel gaf aan dat dit een bekend verschijnsel is bij deze glazen thermometers. Ik heb het geld teruggekregen. Daarna bij een andere winkel een Flamingo thermometer gekocht, ik moet eerlijk zeggen dat ik in het schap ook verschil zag in metingen. Ik had 1 van de 3 andere thermometers mee om te vergelijken en heb degene gekozen die overeenkwam met de andere 3 wat volgens mij heel dicht bij de werkelijke temperatuur komt. Voordeel aan de Flamingo is ook dat deze duidelijker af te lezen is.

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@knorde Zelf ben ik allergisch voor techniek in het zicht. Om toch de temperatuur te kunnen monitoren gebruik ik deze:

https://www.amazon.nl/-/nl/dp/B0FCG8N5NC

Werkt via Zigbee. Home Assistant geeft dan een melding als de temperatuur te hoog zou worden (iets dat ook nog via de vermogensrapportage van de slimme stekkerdoos gemonitord wordt).

Maar in deze tijd van het jaar... Heb ik gewoon de stekker van de heater eruit (24,1 graden as we speak).

[ Voor 10% gewijzigd door HuismAndré op 01-08-2026 16:47 ]

• knorde
HuismAndré schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 16:45:
@knorde Zelf ben ik allergisch voor techniek in het zicht. Om toch de temperatuur te kunnen monitoren gebruik ik deze:

https://www.amazon.nl/-/nl/dp/B0FCG8N5NC

Werkt via Zigbee. Home Assistant geeft dan een melding als de temperatuur te hoog zou worden (iets dat ook nog via de vermogensrapportage van de slimme stekkerdoos gemonitord wordt).

Maar in deze tijd van het jaar... Heb ik gewoon de stekker van de heater eruit (24,1 graden as we speak).
Wij vinden het juist wel fijn dat het in het zicht hangt om snel even de temperatuur af te kunnen lezen. Moet natuurlijk niet heel je zicht belemmeren maar een dunne thermometer aan de zijkant heb je niet zoveel last van. Wij hebben hem bewust aan de binnenkant omdat wij juist allergisch zijn voor dit soort dingen aan de buitenkant te plaatsen haha :)

Overigens doet de heater bij ons niets ook al zit hij in het stopcontact.
Water is met deze warme dagen erg warm (rond de 27 a 28 graden).
Thermostaat staat ingesteld op 25 graden.

[ Voor 7% gewijzigd door knorde op 01-08-2026 17:21 ]

• Aziraphale
Ik stuur mijn Schego heaters aan met een Inkbird ITC-306A en kijk dagelijks als ik voer pak op het schermpje dat mooi verstopt in mijn kast hangt. Ideaal en ook nog met een beveiliging voorhet geval er een kapot gaat. Aquariumthemometers kloppen nooit, maar het komt qua temperatuur ook niet op een graad.

• Aziraphale
Iemand ervaring met de Ziss Aqua Artemia Blender?

Pagina: 1 ... 51 52 Laatste