Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 51 52 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:30

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
Ik zou sowieso niet met een te groot of te klein aquarium beginnen. 80-100cm is prima, heb je de handen al vol aan (dus groter dan een rio 180 als beginner... Ik zou het niet doen).
- 25 tal Kardinaaltetra's (schoolvissen)
- 6 tal Corydoras sterbai (op de bodem)
- 2 tal Otocinclus (algeneters)
- 1 koppel Apistogramma cacatuoides (blikvanger)
@skank Even van elke vis opzoeken wat de wensen en gedragingen zijn. Als je dan die Apistogramma cacatuoides opzoekt dan lees je:
https://aquainfo.nl/artikel/apistogramma-cacatuoides/
Apistogramma cacatuoides kunnen pittige vissen zijn, vooral als ze een nestje hebben. Houdt hiermee rekening met het inrichten van de bak en het kiezen van medebewoners. Combineren met andere bodemgerichte soorten kan mis gaan.
Dat wil je die lieve corydora's toch zeker niet aandoen? Die zijn zo liever dan lief voor alles en iedereen dat ze helemaal niks snappen van agressieve vissen.

En oto's inderdaad verhogen naar een stuk of 7 (als je ze kunt vinden; het is wildvang die al maanden uitverkocht is bij de 2 belangrijkste visgroothandels die Nederland kent (Ruinemans en Jarathana).

Voor bovenin, overweeg nog een groepje (7 stuks of zo) marmerbijlzalmpjes. Zijn zo leuk en wél lief voor andere vissen.

[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 14-07-2026 19:57 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:24
HuismAndré schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:16:
[...]

Zelfs al draait je bak al jaren, er zal altijd een gedeelte van de oto's doodgaan (is wildvang). Als je een aquarium hebt met wat zachter water dan kan het lonen met de LFS door te nemen dat hij ze niet uit de transportzak haalt en in z'n eigen (vrijwel altijd kraanwater) aquaria gooit. Scheelt weer een fikse klap.
Ik weet dat ik ze eerst moet laten wennen, en stelselmatig water v h aquarium moet bijgieten, laten wennen, en dan pas de zak legen.

Is bij vijvervissen ook zo.

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:11
skank schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:59:
[...]

Mooie,

Welke tank heb je en hoe groot is die?
Dat is een Incpiria 430.

430 liter dus :)

• skank
HuismAndré schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:55:
Ik zou sowieso niet met een te groot of te klein aquarium beginnen. 80-100cm is prima, heb je de handen al vol aan (dus groter dan een rio 180 als beginner... Ik zou het niet doen).

[...]

@skank Even van elke vis opzoeken wat de wensen en gedragingen zijn. Als je dan die Apistogramma cacatuoides opzoekt dan lees je:

[...]

Dat wil je die lieve corydora's toch zeker niet aandoen? Die zijn zo liever dan lief voor alles en iedereen dat ze helemaal niks snappen van agressieve vissen.

En oto's inderdaad verhogen naar een stuk of 7 (als je ze kunt vinden; het is wildvang die al maanden uitverkocht is bij de 2 belangrijkste visgroothandels die Nederland kent (Ruinemans en Jarathana).

Voor bovenin, overweeg nog een groepje (7 stuks of zo) marmerbijlzalmpjes. Zijn zo leuk en wél lief voor andere vissen.
Jij bent ook overal aanwezig :)
Grappig.
Wordt de rio 180 dan.
Die zalmpjes kende ik niet, oh precies vliegende visjes lol.

Jammer dat we hier in BE niet zo'n grote zaken hebben, of tis echt in het binnenland..
Qua background , wat doen?

[ Voor 7% gewijzigd door skank op 14-07-2026 20:39 ]

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
skank schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:58:
Wat zouden jullie aanraden van background?

En ken je goeie shops voor het hout en de stenen?
Zwart verven aan de achterkant / zwarte sticker plakken. Geeft enorm veel diepte.

edit: en vele malen goedkoper dan al die fancy achterwanden die uiteindelijk gewoon ook nog een aantal van je liters water 'opsnoepen' (er kunnen dus minder liters in)

[ Voor 23% gewijzigd door toolkist op 14-07-2026 20:50 ]

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
@skank Ik zou qua background de achterkant zwart verven met schoolbordverf.

Verder zijn oto's wel te krijgen (Ruinemans heeft ze gewoon), maar meestal idd wildvang. Apisto's met cory's kan prima goed gaan, maar ze kunnen agressief worden als er een nestje komt. Vraag is wel of je nestjes wilt, want waar moet je in de lieve vrede met de jongen heen?

Je zou ook kunnen denken aan een flinke school groene neons (de Simulans), groepje Cory's op de bodem, Nannostomus bovenin en dan als blikvanger Apisto's of Boliviaanse Ramirezi.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@Aziraphale De versie die Ruinemans heeft is de Cocama. Da's én een visje van ongeveer 15-20 euro per stuk én een visje dat, in tegenstelling tot z'n familieleden, hoofdzakelijk een vleeseter is. Dus ja, je hebt gelijk. Ik had moeten zeggen 'de betaalbare algetende otocinclus arnoldi' e.d. Die zijn al vele maanden uitverkocht.

https://www.ruinemansgroup.com/zoeken?search=otocinclus
https://aquainfo.nl/artik...-cocama-otocinclus-zebra/

@skank Achtergrond inderdaad verven of plakken. Verven heeft als voordeel dat het prachtig dekt. Heeft als nadeel dat het totaal niet krasvast is (voor de goede orde, de verf komt aan de buitenkant van het aquarium). Een andere optie is plakfolie. Is een stuk krasbestendiger maar je krijgt wel eens luchtbubbels, zelfs als je wat water met een drupje zeep op het glas spuit. Ook weet je nooit zeker of de achterkant (want dat is de kant die vanuit het aquarium ziet) zwart is. Zelf heb ik voor én én gekozen. Dus én zwart schilderen én daaroverheen zwarte folie.

[ Voor 38% gewijzigd door HuismAndré op 14-07-2026 21:11 ]

• Aziraphale
@HuismAndré Daar heb je volledig gelijk in, al heb ik geen hoge pet op van het algenetende karakter van de arnoldi. Kun je veel beter wat Neritina slakken ik je bak gooien.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Aziraphale schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:10:
@HuismAndré Daar heb je volledig gelijk in, al heb ik geen hoge pet op van het algenetende karakter van de arnoldi. Kun je veel beter wat Neritina slakken ik je bak gooien.
Ze hebben binnen een jaar het visvoer ontdekt en hangen vanaf dan alleen nog voor de vorm aan het glas en aan de planten. Maar da's ook al leuk genoeg. ;-)

Ging me vooral om de extreem hoge prijs van die Cocama. Wel mooi beestje om te zien.

• skank
Aziraphale schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:56:
@skank Ik zou qua background de achterkant zwart verven met schoolbordverf.

Verder zijn oto's wel te krijgen (Ruinemans heeft ze gewoon), maar meestal idd wildvang. Apisto's met cory's kan prima goed gaan, maar ze kunnen agressief worden als er een nestje komt. Vraag is wel of je nestjes wilt, want waar moet je in de lieve vrede met de jongen heen?

Je zou ook kunnen denken aan een flinke school groene neons (de Simulans), groepje Cory's op de bodem, Nannostomus bovenin en dan als blikvanger Apisto's of Boliviaanse Ramirezi.
Echt ? Verven? Oei... Ik snap wel dat er gezegd wordt dat die 3d fancy dingen meer water "afpakken". Ik zou dan eerder voor folie gaan ipv verven?

Ja ik hoef geen jongen, maar lees toch dat het wel moet kunnen gaan apisto's met cory's. De apisto's maken nestjes aan hout.. alks ik links en rechts hout zet, en in het midden plaats laat, kunnen de apisto's een kant kiezen en de cory's nog "vluchten" als ze opgejaagd worden als ze te dichtbij komen...

Of ik moet 2 vrouwtjes hebben, al betwijfel ik of dat kan .. en of de winkel dit onderscheid uberhaupt kan maken.

Ik vind die bijzalmen wel toffe visjes, ipv de nannostomus

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@skank Dat verven doe je dus aan de buitenkant van het aquarium. Kan heel mooi met schoolbordenzwart. Kun je er zo weer afkrabben als je dat zou willen. Vandaar ook dat ik er nog eens folie overheen plak (zie ook berichtje hier vlak boven).

• skank
HuismAndré schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:04:
@Aziraphale De versie die Ruinemans heeft is de Cocama. Da's én een visje van ongeveer 15-20 euro per stuk én een visje dat, in tegenstelling tot z'n familieleden, hoofdzakelijk een vleeseter is. Dus ja, je hebt gelijk. Ik had moeten zeggen 'de betaalbare algetende otocinclus arnoldi' e.d. Die zijn al vele maanden uitverkocht.

https://www.ruinemansgroup.com/zoeken?search=otocinclus
https://aquainfo.nl/artik...-cocama-otocinclus-zebra/

@skank Achtergrond inderdaad verven of plakken. Verven heeft als voordeel dat het prachtig dekt. Heeft als nadeel dat het totaal niet krasvast is (voor de goede orde, de verf komt aan de buitenkant van het aquarium). Een andere optie is plakfolie. Is een stuk krasbestendiger maar je krijgt wel eens luchtbubbels, zelfs als je wat water met een drupje zeep op het glas spuit. Ook weet je nooit zeker of de achterkant (want dat is de kant die vanuit het aquarium ziet) zwart is. Zelf heb ik voor én én gekozen. Dus én zwart schilderen én daaroverheen zwarte folie.
Verven aan de buitenkant... de folie ook?

• skank
HuismAndré schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:14:
@skank Dat verven doe je dus aan de buitenkant van het aquarium. Kan heel mooi met schoolbordenzwart. Kun je er zo weer afkrabben als je dat zou willen. Vandaar ook dat ik er nog eens folie overheen plak (zie ook berichtje hier vlak boven).
Dat lijkt me zo amateuristisch verven..

Ik heb er wel wat schrik van...

• Aziraphale
skank schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:17:
[...]

Dat lijkt me zo amateuristisch verven..

Ik heb er wel wat schrik van...
Wordt anders heel veel gedaan, gewoon met schoolbordverf. Veel makkelijker dan folie plakken, al heb ik er zelf een zwart geschilderde plaat achter zitten. Achterwanden kunnen mooi zijn, maar nemen gewoon onnozel veel ruimte in.

• skank
Aziraphale schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:20:
[...]

Wordt anders heel veel gedaan, gewoon met schoolbordverf. Veel makkelijker dan folie plakken, al heb ik er zelf een zwart geschilderde plaat achter zitten. Achterwanden kunnen mooi zijn, maar nemen gewoon onnozel veel ruimte in.
Ik zal es wat filmpjes zoeken, bedankt voor de tip !

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
skank schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:16:
[...]

Verven aan de buitenkant... de folie ook?
Yep. En als je beiden doet dan ga je dus eerst schilderen (met de roller natuurlijk). 2 laagjes, uurtje of 2 wachten tussen de lagen (en niet te lang over dezelfde plek rollen; dan lost de oude laag weer op). Dan dagje drogen, nat spuiten met water en drupje zeep in een plantenspuit. Folie erop en met spatel water en luchtbubbels wegvegen. Dan laten drogen en met scheermesje mooi strak langs het glas afsnijden. Strakker dan strak.

• toolkist
  • Niet online
skank schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:13:
[...]

Echt ? Verven? Oei... Ik snap wel dat er gezegd wordt dat die 3d fancy dingen meer water "afpakken". Ik zou dan eerder voor folie gaan ipv verven?

Ja ik hoef geen jongen, maar lees toch dat het wel moet kunnen gaan apisto's met cory's. De apisto's maken nestjes aan hout.. alks ik links en rechts hout zet, en in het midden plaats laat, kunnen de apisto's een kant kiezen en de cory's nog "vluchten" als ze opgejaagd worden als ze te dichtbij komen...

Of ik moet 2 vrouwtjes hebben, al betwijfel ik of dat kan .. en of de winkel dit onderscheid uberhaupt kan maken.

Ik vind die bijzalmen wel toffe visjes, ipv de nannostomus
Of ze graven een kuiltje, gebruiken en klein stukje hout wat afgebroken is, een steen, etc etc. Per saldo eindigen ze vaak precies midden in je bak met hun nestje 😂
2 vrouwtjes zou ik niet doen, ik zou gewoon kiezen tussen een koppeltje/harem apistos of een groepje corydoras.
Ik zou het overigens wel weten persoonlijk, een groep(je) scharrelende cory's is enorm leuk om te zien en geeft zoveel minder stress in de bak qua territoriaal gedrag.

• toolkist
  • Niet online
Overigens, als je geen zin hebt om te verven gewoon alleen folie plakken. Een luchtbelletje ofzo ga je echt niet zien eens je bak vol is.
Zolang je het maar niet beschadigt.
Pagina: 1 ... 51 52 Laatste