Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:45

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
Ik vind het ook 'eng dik'. In zo'n geval is dichtheidsvariatie in het schuim (iets dat je zelf amper kunt meten en waarover hier compleet gezwegen wordt) wellicht nog belangrijker dan die 2,5% variatie in dikte. Zelf ben ik in ieder geval nooit dikker gegaan dan 10mm (en dat was bij een 200 x 50 x 50 cm bak). M'n 80 cm bakje heeft gewoon zo'n grijs JBL onderlegplaatje van een paar mm dik.

André Huisman (www.new-line.nl)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:43

de Peer

under peer review

Mijn 720 liter bak (2 meter) staat op van die (kleine) meubelviltjes, een stuk of 12. Dat was meegeleverd vanuit fabrikant en verdeelt de druk blijkbaar goed genoeg.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:04

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

de Peer schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:03:
Mijn 720 liter bak (2 meter) staat op van die (kleine) meubelviltjes, een stuk of 12. Dat was meegeleverd vanuit fabrikant en verdeelt de druk blijkbaar goed genoeg.
Is dat alleen glas of ook een frame eronder?

Mijn bak heeft boven en onderin een aluminium frame. Staat op meegeleverd kastje, maar nergens direct op glas. Betekent wel dat de bodem zichzelf draagt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:43

de Peer

under peer review

NiGeLaToR schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:18:
[...]

Is dat alleen glas of ook een frame eronder?

Mijn bak heeft boven en onderin een aluminium frame. Staat op meegeleverd kastje, maar nergens direct op glas. Betekent wel dat de bodem zichzelf draagt.
Ja ook frame

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 02-04-2026 15:24 ]

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-04 09:51

HenkS

Da_king alias HenkS

Piepschuim zou ik niet doen, is ook spul wat kan scheuren en zeker als het niet gelijk is.
Beter een rubberen mat bestellen van 0.5 cm dik en die eronder leggen en is prima op maat te snijden. Kun je ook wel vaak bij de hornbach krijgen

• Wizard208
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:48
Ik heb intussen een aquarium onderlegger ontvangen in de maat van mijn aquarium. echter is het net iets te smal voor het leuk. Had achteraf een bredere moeten bestellen en hem dan af moeten snijden met het aquarium in positie.
De staande glas panelen zijn op sommige plekken nu net een mm niet ondersteund. :/
is het nog niet helemaal zo.

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Wizard208 schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:31:
Ik heb intussen een aquarium onderlegger ontvangen in de maat van mijn aquarium. echter is het net iets te smal voor het leuk. Had achteraf een bredere moeten bestellen en hem dan af moeten snijden met het aquarium in positie.
De staande glas panelen zijn op sommige plekken nu net een mm niet ondersteund. :/
is het nog niet helemaal zo.
Je kunt hem toch zeker wel een paar mm oprekken?

• Wizard208
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:48
HuismAndré schreef op zondag 5 april 2026 @ 18:49:
[...]

Je kunt hem toch zeker wel een paar mm oprekken?
nee helaas niet, hebt het al geprobeerd, maar het aquarium drukt nog niet hard genoeg om het vervolgens ook in die maat te houden. Tape hecht ook niet heel lekker.
uiteindelijk komt hij tegen de muur met een zijde, dus ik kan er niet meer aan trekken als ik het aquarium vul.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Zoals ik aangaf, een zwevende bodem mag NOOIT op piepschuim, rubber mat oid staan.
Dus als het glas niet direct op de grond ligt maar er iets boven (à la juwel bak), de hele bak rechtstreeks op de kast zetten, niks zachts eronder leggen.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

Update:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mbt3rkKeaG7Hi5GsdY5zJKhrtdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnJqNwWJQ3qlTBesL60CVqZp.jpg?f=fotoalbum_large

De waterwaarden zijn beter, helaas niet perfect (TDS: 400 ppm, GH: 8). De alg (als het alg is) wordt meer en meer. De garnalen lijken nergens last van te hebben, die jonken maar door. Maar ik word zelf een beetje verdrietig van de alg. Dragon stone is zo mooi en nu zit er zo'n vies laagje overheen.

Ik heb het lichtschema van de Chihiros B 30 aangepast. Het was 09:00-17:00 uur op 70% intensiteit. Dat heb ik nu op 10:00-17:00 op 20% gedaan. Hopelijk gaat dat wat zoden aan de dijk zetten.

Weet iemand welk soort alg dit is? Als ik het vergelijk met de meest voorkomende soorten kan ik geen match vinden.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Mog schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:41:
Update:

[Afbeelding]

De waterwaarden zijn beter, helaas niet perfect (TDS: 400 ppm, GH: 8). De alg (als het alg is) wordt meer en meer. De garnalen lijken nergens last van te hebben, die jonken maar door. Maar ik word zelf een beetje verdrietig van de alg. Dragon stone is zo mooi en nu zit er zo'n vies laagje overheen.

Ik heb het lichtschema van de Chihiros B 30 aangepast. Het was 09:00-17:00 uur op 70% intensiteit. Dat heb ik nu op 10:00-17:00 op 20% gedaan. Hopelijk gaat dat wat zoden aan de dijk zetten.

Weet iemand welk soort alg dit is? Als ik het vergelijk met de meest voorkomende soorten kan ik geen match vinden.
Echt raar. Je mos ziet er prachtig uit. Maar die alg op je drakensteen. Da's bijna niet te rijmen. Je zou haast denken dat het blauwalg is maar dat is normaliter veel giftiger van kleur én het stinkt als een dolle.

Ik zou de stenen eruit halen en ze goed schoonmaken (niet te hard borstelen want dan raakt het drakensteen z'n mooie karakter kwijt). Voorzichtig afborstelen en daarna in een zo strak mogelijk passend bak met (net voldoende) water waar je een flinke scheut waterstofperoxide aan toevoegt. Je hoort het dan vanzelf sissen en ziet het borrelen. Volgende dag nog een keer voorzichtig afborstelen en als het dan schoon genoeg is terugplaatsen in het aquarium.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@HuismAndré het zit zo te zien ook op het hout.
Lastig om zonder oorzaak zo in te grijpen: kans is dan toch groot dat het zo weer terug is?

Overigens met mijn blauwalg explosie ook zo gedaan als je stelt met wat stenen, in combinatie met veel geduld. Kokend water werkte ook, in alle gevallen ben je alle organismen in de steen kwijt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

Het is een bakje van 12 liter. Dan haal ik liever nieuwe dragon stone. Of een minder poreuze steen. Het mos ziet er inderdaad prachtig uit. Het groeit als een malle. Ik denk dat ik de bak opnieuw start (vers zand, verse stenen, bestaand water + filter.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:36:
@HuismAndré het zit zo te zien ook op het hout.
Lastig om zonder oorzaak zo in te grijpen: kans is dan toch groot dat het zo weer terug is?
Maar als het een onbalansprobleem is, zou je dat toch ook moeten zien aan het mos? Dat ziet er prachtig uit.

<<<

Overigens zie ik in de hoeken ook viezigheid (met gevangen luchtbelletjes of zo). Is echt niet goed. Geen idee wat hier aan de hand is maar ik zou overwegen helemaal opnieuw te beginnen. Moet je alleen tijdelijk een opvang vinden voor de garnaaltjes.

Enne... Overweeg het volgende: 12 liter is amper meer dan een vissekom. Je zou kunnen overwegen een iets groter garnalenbakje te nemen (is makkelijker in toom te houden en biedt mogelijkheid voor een paar hele kleine bodemvisjes of zo).

[ Voor 40% gewijzigd door HuismAndré op 06-04-2026 20:18 ]

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@HuismAndré ja er is duidelijk iets mis. De blauwalg ging niet op mijn planten zitten per se, wel overal anders op en over. Vind het icm de belletjes geen gekke theorie. Betekent vooral geduld, maar met 12 liter is opnieuw starten ook makkelijk.

@Mog stel je zou van MP een kleine superfish bak halen bijvoorbeeld en wat donorwater van een goed draaiende bak uit je buurt kunnen lenen dan zou je snel kunnen starten. Normaliter wil je niet in een steriel bak je garnalen gooien maar die hebben geen kast van je smurrie issue. Zoiets zou kunnen. Je wilt even geen dingen overhevelen van deze bak naar een ander.

Blijft bijzonder en vervelend. Heb nu zelf garnalen in een 24L bakje naast m’n 150L bak staan. Vrouwlief is blij met mij :+ gelukkig vinden de kinderen het ook leuk.

Edit: denk toch aan witte cyano / blauwalg.

Ms kun je closeup maken van de alg incl belletjes?

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-04-2026 20:31 ]

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Na 3 weken dark start heb ik afgelopen zaterdag mijn 60 L cube beplant met voornamelijk plantjes afkomstig van een ander aquarium van iemand uit de buurt. Ik hoop dat het helpt dat dit plantjes zijn die het goed doen op hetzelfde kraanwater.
Enkel Marsilea Hirsuta, Monte Carlo, Microsorum Petite en Juncus Repens komen uit de winkel.

Gisteren voor het eerst 6 uur licht (Chihiros WRGB2 Pro 30 op 20% intensiteit) en CO2 (1.5 bubbel p/s).

Volledige plantenlijst:
Marsilea Hirsuta
Monte Carlo
Limnobium leavigatum (Kikkerbeet; tijdelijk)
Hydrocotyle leukocephale (Braziliaanse klimop)
Lobelia cardinalis mini
Micranthenum umbrosum (parelkruid)
Lindernia rotundifolia
Ludwigia mini super red
Limnophila sessiliflora
Myriophyllum roraima
Cryptocoryne parva
Microsorum Petite
Juncus Repens

Voor de opstart heb ik tijdelijk een bos hoornblad uit mijn low-tech bakje toegevoegd.
Zodra het laagje op het hout weg is haal ik dit geleidelijk weg en voeg ik mos toe.

Als bewoners komen als alles goed gaat over een week of 2 vuurgarnalen, slakken en eventueel Amanos erin en een tijdje daarna een schooltje Hyphessobrycon amandae (vuur tetras) erbij.

Meningen en tips zijn altijd welkom 🙂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swINHim4BgZyWloZ9dUsoy--zR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3rlb8iUe7yLPHVzV0h4L13Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGrtWfeUEDaICLFB-A_lXEda2BI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMsZoJcp9nOcrCzU4m1MEwwx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENVU5H-7pd_ilkh_cUCZITfgxME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gg1pcyYsylpKuMeWJveL6mki.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDwORGTNC69mVWGs7ZT0kqYelEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J8NEmloiGpg1xwTBpC8ew9hh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CLLmfa5urbKqk4qZbyZbRMHDjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTTxftKsNxuQSPZvFd1Xfxao.jpg?f=fotoalbum_large

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@Ronster Ik zie geen borging bij de gasfles. Als dat inderdaad nog niet gebeurd is, doe het dan nog wel even.

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
HuismAndré schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:44:
@Ronster Ik zie geen borging bij de gasfles. Als dat inderdaad nog niet gebeurd is, doe het dan nog wel even.
Je bedoelt beveiliging tegen omvallen?
If so, dank voor het advies. Hij staat inderdaad inmiddels veilig tegen omvallen.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste