André Huisman (www.new-line.nl)
Is dat alleen glas of ook een frame eronder?de Peer schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:03:
Mijn 720 liter bak (2 meter) staat op van die (kleine) meubelviltjes, een stuk of 12. Dat was meegeleverd vanuit fabrikant en verdeelt de druk blijkbaar goed genoeg.
Mijn bak heeft boven en onderin een aluminium frame. Staat op meegeleverd kastje, maar nergens direct op glas. Betekent wel dat de bodem zichzelf draagt.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.
Ja ook frameNiGeLaToR schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:18:
[...]
Is dat alleen glas of ook een frame eronder?
Mijn bak heeft boven en onderin een aluminium frame. Staat op meegeleverd kastje, maar nergens direct op glas. Betekent wel dat de bodem zichzelf draagt.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 02-04-2026 15:24 ]
Beter een rubberen mat bestellen van 0.5 cm dik en die eronder leggen en is prima op maat te snijden. Kun je ook wel vaak bij de hornbach krijgen
De staande glas panelen zijn op sommige plekken nu net een mm niet ondersteund.
is het nog niet helemaal zo.
Je kunt hem toch zeker wel een paar mm oprekken?Wizard208 schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:31:
Ik heb intussen een aquarium onderlegger ontvangen in de maat van mijn aquarium. echter is het net iets te smal voor het leuk. Had achteraf een bredere moeten bestellen en hem dan af moeten snijden met het aquarium in positie.
De staande glas panelen zijn op sommige plekken nu net een mm niet ondersteund.![]()
is het nog niet helemaal zo.
nee helaas niet, hebt het al geprobeerd, maar het aquarium drukt nog niet hard genoeg om het vervolgens ook in die maat te houden. Tape hecht ook niet heel lekker.HuismAndré schreef op zondag 5 april 2026 @ 18:49:
[...]
Je kunt hem toch zeker wel een paar mm oprekken?
uiteindelijk komt hij tegen de muur met een zijde, dus ik kan er niet meer aan trekken als ik het aquarium vul.
Zoals ik aangaf, een zwevende bodem mag NOOIT op piepschuim, rubber mat oid staan.
Dus als het glas niet direct op de grond ligt maar er iets boven (à la juwel bak), de hele bak rechtstreeks op de kast zetten, niks zachts eronder leggen.
:strip_exif()/f/image/vnJqNwWJQ3qlTBesL60CVqZp.jpg?f=fotoalbum_large)
De waterwaarden zijn beter, helaas niet perfect (TDS: 400 ppm, GH: 8). De alg (als het alg is) wordt meer en meer. De garnalen lijken nergens last van te hebben, die jonken maar door. Maar ik word zelf een beetje verdrietig van de alg. Dragon stone is zo mooi en nu zit er zo'n vies laagje overheen.
Ik heb het lichtschema van de Chihiros B 30 aangepast. Het was 09:00-17:00 uur op 70% intensiteit. Dat heb ik nu op 10:00-17:00 op 20% gedaan. Hopelijk gaat dat wat zoden aan de dijk zetten.
Weet iemand welk soort alg dit is? Als ik het vergelijk met de meest voorkomende soorten kan ik geen match vinden.
Steam: RanoNL • Switch: SW-7213-3040-4357 • PlayStation: AmanoNL
Echt raar. Je mos ziet er prachtig uit. Maar die alg op je drakensteen. Da's bijna niet te rijmen. Je zou haast denken dat het blauwalg is maar dat is normaliter veel giftiger van kleur én het stinkt als een dolle.Mog schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:41:
Update:
[Afbeelding]
De waterwaarden zijn beter, helaas niet perfect (TDS: 400 ppm, GH: 8). De alg (als het alg is) wordt meer en meer. De garnalen lijken nergens last van te hebben, die jonken maar door. Maar ik word zelf een beetje verdrietig van de alg. Dragon stone is zo mooi en nu zit er zo'n vies laagje overheen.
Ik heb het lichtschema van de Chihiros B 30 aangepast. Het was 09:00-17:00 uur op 70% intensiteit. Dat heb ik nu op 10:00-17:00 op 20% gedaan. Hopelijk gaat dat wat zoden aan de dijk zetten.
Weet iemand welk soort alg dit is? Als ik het vergelijk met de meest voorkomende soorten kan ik geen match vinden.
Ik zou de stenen eruit halen en ze goed schoonmaken (niet te hard borstelen want dan raakt het drakensteen z'n mooie karakter kwijt). Voorzichtig afborstelen en daarna in een zo strak mogelijk passend bak met (net voldoende) water waar je een flinke scheut waterstofperoxide aan toevoegt. Je hoort het dan vanzelf sissen en ziet het borrelen. Volgende dag nog een keer voorzichtig afborstelen en als het dan schoon genoeg is terugplaatsen in het aquarium.
Lastig om zonder oorzaak zo in te grijpen: kans is dan toch groot dat het zo weer terug is?
Overigens met mijn blauwalg explosie ook zo gedaan als je stelt met wat stenen, in combinatie met veel geduld. Kokend water werkte ook, in alle gevallen ben je alle organismen in de steen kwijt.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.
Steam: RanoNL • Switch: SW-7213-3040-4357 • PlayStation: AmanoNL
Maar als het een onbalansprobleem is, zou je dat toch ook moeten zien aan het mos? Dat ziet er prachtig uit.NiGeLaToR schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:36:
@HuismAndré het zit zo te zien ook op het hout.
Lastig om zonder oorzaak zo in te grijpen: kans is dan toch groot dat het zo weer terug is?
<<<
Overigens zie ik in de hoeken ook viezigheid (met gevangen luchtbelletjes of zo). Is echt niet goed. Geen idee wat hier aan de hand is maar ik zou overwegen helemaal opnieuw te beginnen. Moet je alleen tijdelijk een opvang vinden voor de garnaaltjes.
Enne... Overweeg het volgende: 12 liter is amper meer dan een vissekom. Je zou kunnen overwegen een iets groter garnalenbakje te nemen (is makkelijker in toom te houden en biedt mogelijkheid voor een paar hele kleine bodemvisjes of zo).
[ Voor 40% gewijzigd door HuismAndré op 06-04-2026 20:18 ]
@Mog stel je zou van MP een kleine superfish bak halen bijvoorbeeld en wat donorwater van een goed draaiende bak uit je buurt kunnen lenen dan zou je snel kunnen starten. Normaliter wil je niet in een steriel bak je garnalen gooien maar die hebben geen kast van je smurrie issue. Zoiets zou kunnen. Je wilt even geen dingen overhevelen van deze bak naar een ander.
Blijft bijzonder en vervelend. Heb nu zelf garnalen in een 24L bakje naast m’n 150L bak staan. Vrouwlief is blij met mij
Edit: denk toch aan witte cyano / blauwalg.
Ms kun je closeup maken van de alg incl belletjes?
[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-04-2026 20:31 ]
Enkel Marsilea Hirsuta, Monte Carlo, Microsorum Petite en Juncus Repens komen uit de winkel.
Gisteren voor het eerst 6 uur licht (Chihiros WRGB2 Pro 30 op 20% intensiteit) en CO2 (1.5 bubbel p/s).
Volledige plantenlijst:
Marsilea Hirsuta
Monte Carlo
Limnobium leavigatum (Kikkerbeet; tijdelijk)
Hydrocotyle leukocephale (Braziliaanse klimop)
Lobelia cardinalis mini
Micranthenum umbrosum (parelkruid)
Lindernia rotundifolia
Ludwigia mini super red
Limnophila sessiliflora
Myriophyllum roraima
Cryptocoryne parva
Microsorum Petite
Juncus Repens
Voor de opstart heb ik tijdelijk een bos hoornblad uit mijn low-tech bakje toegevoegd.
Zodra het laagje op het hout weg is haal ik dit geleidelijk weg en voeg ik mos toe.
Als bewoners komen als alles goed gaat over een week of 2 vuurgarnalen, slakken en eventueel Amanos erin en een tijdje daarna een schooltje Hyphessobrycon amandae (vuur tetras) erbij.
Meningen en tips zijn altijd welkom 🙂
:strip_exif()/f/image/M3rlb8iUe7yLPHVzV0h4L13Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RMsZoJcp9nOcrCzU4m1MEwwx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Gg1pcyYsylpKuMeWJveL6mki.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J8NEmloiGpg1xwTBpC8ew9hh.jpg?f=fotoalbum_large)
Je bedoelt beveiliging tegen omvallen?HuismAndré schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:44:
@Ronster Ik zie geen borging bij de gasfles. Als dat inderdaad nog niet gebeurd is, doe het dan nog wel even.
If so, dank voor het advies. Hij staat inderdaad inmiddels veilig tegen omvallen.
Ik heb ooit blauwalg gehad (nadat mijn vrouw diepvriesvoer had ontdekt).Mog schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:41:
Update:
[Afbeelding]
De kleur was wel "blauwer", dus niet zeker wat jij daar hebt, maar bij ons vormde het een vergelijkbare laag over de stenen (en sommige planten).
Dat hebben we bestreden door met een injectiespuit zuurstofwater onder de alg (tussen steen en alg) te spuiten.
De alg ging dood, maar de dode alg vormt natuurlijk een organische belasting op het ecosysteem, waardoor je weer bij af bent. Dus gecombineerd met frequente en grote waterwissels.
Het heeft een eeuwigheid geduurd voordat de bak weer een gezond evenwicht had (maanden, als ik me goed herinner).
Ik heb al nieuwe filtersponzen besteld (grof en fijn), omdat ik ze nog niet heb vervangen. De beste manier om ze te vervangen is om ze één voor één te vervangen en dan een week te wachten voordat je de volgende vervangt, toch? Om de bacteriën de kans te geven zich naar de nieuwe spons te verplaatsen. Hopelijk is dat de oplossing. Anders kan ik proberen de sifon/stofzuiger in het compartiment te steken waar de pomp en de verwarming zitten, om te kijken of daar vuilophoping is. Maar dat is veel kleiner, dus ik weet niet zeker of ik er wel bij kan.
Een ander punt waar ik over nadenk, is dat ik te veel van die fijne, witte, pluizige "katoentjes" bovenop gebruik (het soort dat je wekelijks vervangt). Toen ik het aquarium kocht, kocht ik een nieuw pak van Juwel, maar later kocht ik een enorm pak van een namaakmerk. Ik knip de stukjes op de juiste maat (20x10cm), maar ik vouw de strook dubbel (10x10cm) omdat die pads van Juwel dikker leken. Dat fijne, pluizige spul vervang ik dus wekelijks, omdat het bijna helemaal bedekt raakt met vuil, dus ik weet niet zeker of het dunner maken van die laag de doorstroming zal verbeteren of dat het enkel minder vuil gaat opvangen.
Sponzen filter in principe nooit vervangen. Hooguit na een ziekte. Laten zitten dus.grizzlywilde schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:22:
Heeft iemand ervaring met een Juwel Rio aquarium? Ik heb sinds eind oktober 2025 een Juwel Rio 125 met de standaard BioFlow M 3.0 filterbox. De laatste paar maanden merk ik dat de stroming in mijn aquarium erg zacht is. Ik heb de pomp eruit gehaald en schoongemaakt. Er zat een beetje bruine aanslag op, maar ik zou niet zeggen dat hij verstopt was. Daarna heb ik de filtersponzen afgespoeld, zat diezelfde bruine troep op. Ik heb ze alleen in een emmer aquariumwater uitgeknepen en de buitenkant afgespoeld. Ik heb ook de bodem van de filterbox een beetje gestofzuigd, maar ik kan niet goed zien of er viezigheid op de bodem zit. Na ongeveer een week leek de stroming weer net zo zacht als voorheen.
Ik heb al nieuwe filtersponzen besteld (grof en fijn), omdat ik ze nog niet heb vervangen. De beste manier om ze te vervangen is om ze één voor één te vervangen en dan een week te wachten voordat je de volgende vervangt, toch? Om de bacteriën de kans te geven zich naar de nieuwe spons te verplaatsen. Hopelijk is dat de oplossing. Anders kan ik proberen de sifon/stofzuiger in het compartiment te steken waar de pomp en de verwarming zitten, om te kijken of daar vuilophoping is. Maar dat is veel kleiner, dus ik weet niet zeker of ik er wel bij kan.
Een ander punt waar ik over nadenk, is dat ik te veel van die fijne, witte, pluizige "katoentjes" bovenop gebruik (het soort dat je wekelijks vervangt). Toen ik het aquarium kocht, kocht ik een nieuw pak van Juwel, maar later kocht ik een enorm pak van een namaakmerk. Ik knip de stukjes op de juiste maat (20x10cm), maar ik vouw de strook dubbel (10x10cm) omdat die pads van Juwel dikker leken. Dat fijne, pluizige spul vervang ik dus wekelijks, omdat het bijna helemaal bedekt raakt met vuil, dus ik weet niet zeker of het dunner maken van die laag de doorstroming zal verbeteren of dat het enkel minder vuil gaat opvangen.
Die bruine drab zijn je bacteriën. Nooit het hele filter in 1 x schoonmaken.
Witte watten wekelijks moeten vervangen is VEEL te vaak. Wat is je vis bestand? En hoeveel en hoe vaak ververs je water? Klinkt eerder dat je filter (veel) te onderbemeten is, dan moet er een external filter bij (of een hoop vis weg). Bv bij een cichlidenbak voldoet een intern filter eigenlijk nooit, dan moet je direct al een (flink) extern filter erbij.
Witte watten vervang je op het moment dat de filteruitstroom duidelijk minder is. Dat zou pas na enkele maanden zo mogen zijn.
Maar, doe eens een foto van je bak, en je bestand?
10 neon tetraJME schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:35:
Vertel eens hoe je filter nu is opgebouwd, dus welke soort spons of ander materiaal op welke positie. Daarnaast hoeveel bewoners van welke soort in je bak zitten. Dan kun je waarschijnlijk veel gerichter advies krijgen.
8 Corydoras panda
2 honing goerami
1 ancistrus (bristlenose pleco)
5 amano garnalen
En een hele zooi slakken.
Recente foto van de bak:
:strip_exif()/f/image/6RjgkeZaG6A7jtEzVwlS4umi.jpg?f=fotoalbum_large)
Juwel Rio 125, met BioFlow 3 M pomp en filterbox. Het onderste compartiment bevat een bakje keramische ringetjes en daar boven een fijne spons. Het bovenste compartiment bevat een fijne spons en een grove spons, met daar boven die filter watten. Deze zijn niet zo duur (ik knip ze zelf uit) en deze vervang ik dan ook elke week. Ze zijn dan helemaal bruin.
De flow is sinds ik wat wijzigingen heb gedaan nu weer prima. Eerst zaten er onderin naast de keramische ringetjes 2 fijne sponzen en bovenin 2 grove sponzen en die watten, maar dat is dus te veel van het goede. Ik dacht: meer oppervlak voor bacteriën is schoner water, maar dat is blijkbaar slecht voor de flow.
Die watten kun je ook om de paar weken uitknijpen in plaats van steeds vervangen, dat is beter voor je bak, je portemonnee en het milieu (win win win!). Die bruine smurrie wil je zoveel mogelijk houden, tenzij de flow echt te laag wordt. Maar ook dan is uitknijpen beter dan vervangen.
Je bezetting is in principe niet te groot, tenzij die “hele zooi slakken” er echt heul heul veul zijn want dan wordt het wel een belasting voor je filter. Zo op het oog lijkt het mee te vallen. Ook je water oogt helder. Plantjes zien er schoon uit, al lijkt er redelijk wat (aangetast?) blad weggesnoeid.
Al met al een nette bak hoor.
Beste is gewoon beginnen met een super grove filtersponzen, dan iets minder grof en steeds kleiner.
Keramisch materiaal kan, maar doet wel veel minder toevoegen dan filtersponzen.
Ik moet dat artikel eens opzoeken maar het is wetenschappelijk onderzocht dat filtersponzen vele malen effectiever zijn dan welk filtermateriaal dan ook. (Keramisch, plastic, noem maar op) dus beste is gewoon filtersponzen gebruiken.
Verstopt wel wat sneller maar als je een filter met een voorfilter hebt en alleen je voorfilter 1x per maand goed schoon maakt dan hoef je vaak weinig verder te doen
In dat licht zou ik namelijk de visstand als belangrijke benoemen: ik heb teveel vissen, dus heb een te grote druk op filter en biotoop. Veel plantjes, groot filter, goed schoonhouden werkt goed, maar met minder vissen had het nog beter geweest.
@grizzlywilde heeft je filter geen voorfilter die je van spons kan maken ipv watten?
Had op m’n zout aquarium sump ook een wattenbakje gemaakt: werkte wel heel goed maar is ook heel onderhoudsgevoelig. En ook daar zaten voor het mooie iets te veel vissen in
Je kunt hier een houder kopen voor een inline pH elektrode (zelf geen ervaring mee):holygame schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:23:
Heeft iemand ervaring (of is het überhaupt mogelijk) met een inline pH sensor? Ik probeer namelijk zo min mogelijk techniek zichtbaar te hebben. Via Google vind ik een DIY-topic uit 2007, maar mij lijkt dat zoiets wel zou moeten bestaan inmiddels?
https://www.co2reactor.nl...-voor-inline-ph-electrode
Niet de moeite waard om te vermelden ^__^
Deze heb ik, inclusief de reactor. Kan niet anders zeggen dan topding! Kost wel wat, maar is echt de moeite waard. Ik heb vrijwel geen techniek in het zicht (hoewel die anders achter de alg ook wel weer verstoptScorpionNL schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:26:
[...]
Je kunt hier een houder kopen voor een inline pH elektrode (zelf geen ervaring mee):
https://www.co2reactor.nl...-voor-inline-ph-electrode
[Afbeelding]
Ik zal binnenkort even een fotootje maken
[ Voor 3% gewijzigd door leejoow op 05-05-2026 13:13 ]
Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module
Top, vroeg mij nog wel af welke Ph sensor erin past. Welke heb jij?leejoow schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:12:
[...]
Deze heb ik, inclusief de reactor. Kan niet anders zeggen dan topding! Kost wel wat, maar is echt de moeite waard. Ik heb vrijwel geen techniek in het zicht (hoewel die anders achter de alg ook wel weer verstopt)
Ik zal binnenkort even een fotootje maken
Nee, ik heb gewoon die standaard Juwel interne filterbox. Ik zie die watten als het voorfilter.NiGeLaToR schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:01:
@grizzlywilde heeft je filter geen voorfilter die je van spons kan maken ipv watten?
Verder goed om te weten:
- Filter met keramiek en spons,
- Wekelijkse waterwissel van 20%,
- Aantal vissen lijkt me niet te hoog,
- Geen CO2 en verlichting van 07.00 tot 16.00, de bak blijft algenvrij en planten groeien goed.
De witte was is normaal een bacterie-explosie door het toevoegen van vissen, maar dat al enkele maanden niet meer gedaan. Het filter functioneert goed en de doorstroming is ook goed genoeg (?).
Heeft iemand hier advies wat er hier gebeurd?
"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards
Elke maand lijkt me te veel. Of ik begrijp iets anders onder uitspoelen? Dit moet enkel als de flow merkbaar minder wordt.Reaper.JA2 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:52:
Voor het filteren zit er een Eheim Professional 2 op met een pompvermogen van 700 liter, die wordt maandelijks met eigen aquarium water uitgespoeld.
Ik durf niet de oorzaak te gokken, maar ik vermoed dat Seachem Purigen hier perfect zou werken.Reaper.JA2 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:52:
Heeft iemand hier advies wat er hier gebeurd?![]()
[Afbeelding]
Anubias misschien een optie? Die zijn vrij sterk en het enige wat hoog wordt is de bloemknop.JME schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:34:
Plantje gezocht! Op zoek naar een laagblijvend plantje voor aan de voet van een stuk hout met wat overhangende mossen. Dat betekent weinig licht en gevoelig voor randjes baardalg. Er staat nu schismatoglottis prietoi en dat groeit op deze plaats te langzaam: ik moet aangetaste bladeren (die langzaamgroeiers meestal toch wel krijgen) sneller wegknippen dan dat nieuwe bladeren aangroeien. Het wordt dus steeds kaler. Bucephalandra wil om die reden ook niet. Iemand suggesties?
I have stability. The ability to stab.
Het is echt een lastig plekje en ik moet enige algvorming accepteren. Dat vind ik geen probleem, ik snoei het wel weg, maar als het wegsnoeien van blad sneller gaat dan het aangroeien van blad, dan is het plantje op enig moment “op”. Ik zoek dus een redelijke groeier bij weinig licht. Dat klinkt tegenstrijdig, maar misschien is er iets dat op het randje zit?
Ik had al weken dat de plantengroei gewoon niet lekker ging.
Ja de lotus groeit altijd prima, maar alle crypto deed weinig, zon snel groeiend plantje deed ook niet veel. En nieuwe plantjes gingen dood.
Extra water verversen, goed gedoseerd qua meststoffen, co2 niet anders dan anders.
Tot ik gisteren denk; het water voelt wel wat koud.
Thermometer gepakt, nieuwe batterijen er in en meet
24.3, iets te laag. Zal de verwarming wat hoger zetten dan.
Maar nu in de ochtend zonder zonlicht en warmte van de lampen, is het gedaald naar 22.6
De verwarming is dus stuk
Vroegahh zag ik dat wel op de uitlezing van de electriciteitsmeter, van die blokvormen van 200 watt. Maar sinds we een thuisaccus hebben zie je alleen nog maar een rechte lijn
Note to myself; toch eens vaart maken met die temperatuur/tds/pH sensor met esphome waarvoor ik de onderdelen al een jaar of 2 heb liggen
Nee maar misschien de variatie in temperatuur wel? Ik weet het ook niet maar iets anders kan ik niet echt aanwijzen qua groei. Co2 licht en meststof dosering zijn niet veranderd maar normaal kon ik er elke week wel een bos aan groen uithalen omdat het anders teveel ging woekeren. Nu groeit alleen de lotus en wat mos wat helemaal bovenaan het kienhout tegen het wateroppervlak groeit.toolkist schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:29:
Die iets lagere temperatuur zou niet de oorzaak moeten zijn van de mindere plantgroei. Vanaf mei/juni haalde ik de stekker van de thermostaat altijd uit het stopcontact, nergens voor nodig dan. In de tropen is het ook niet elke dag precies 26 graden.
De rest sterft eigenlijk net zo hard als dat het nieuwe blaadjes aanmaakt.
Nice. Deel dat wel even met ons stervelingen (want ook ik zit daar al jaren tegenaan te hikken MAAR denk steeds 'wat nou als het hele bestand uitmoord door onkundig programmeren'._ferry_ schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:02:
Note to myself; toch eens vaart maken met die temperatuur/tds/pH sensor met esphome waarvoor ik de onderdelen al een jaar of 2 heb liggen
VWB de watertemperatuur. Als 23 graden een probleem zou zijn voor planten dan zou ik geen planten meer hebben (want da's mijn standaard temperatuur).
Oh maar ik wil er vooral op meten, dus dat is niet heel spannend. Maar wil het best delen natuurlijk!HuismAndré schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:39:
[...]
Nice. Deel dat wel even met ons stervelingen (want ook ik zit daar al jaren tegenaan te hikken MAAR denk steeds 'wat nou als het hele bestand uitmoord door onkundig programmeren'.
VWB de watertemperatuur. Als 23 graden een probleem zou zijn voor planten dan zou ik geen planten meer hebben (want da's mijn standaard temperatuur).
co2 gaat gewoon in de ochtend aan en eind van de dag weer uit. Ik heb niet echt de behoefte om dat op pH te doen, een paar tienden afwijking qua pH zorgt er dan voor dat je echt een hoop meer co2 er in pompt. Terwijl oo eigenlijk altijd een belletje per 3 seconde doe, en daarmee groeide het gewoon prima.
Misschien nog eens 3 pompjes aansturen die de meststoffen doseren. Scheelt mij weer handmatig een 30ml maatbekertje vullen.
De lotus kan inderdaad een hoop licht wegnemen, elke week een blad of 7 er uit ok het een beetje in het gareel te houden
[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 12-05-2026 16:53 ]
Dankje - dit ga ik eens proberenmikkelnl schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:23:
[...]
Ik durf niet de oorzaak te gokken, maar ik vermoed dat Seachem Purigen hier perfect zou werken.
"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards
Laatste tijd begint het weer te kriebelen. Dit komt eigenlijk omdat we vorig jaar een klein aquarium voor de kids hebben gekocht (nog geen 20L). Als je daar dan mee bezig bent wil je er toch meer mee doen, maar daar is het gewoon veel te klein voor.
Nu ben ik aan het uitdenken/ontwerpen wat ik wil. Ondertussen ben ik natuurlijk een paar jaar ouder, dus meer ruimte en meer budget. Oog is nu gevallen op een Juwel Rio 450, als room divider naast het zitgedeelte.
Voorheen had ik voornamelijk guppy’s/tetra’s/platy’s/molly’s. Nu lijkt het me leuk om 1 specifieke soort guppy’s te houden, aangevuld met platy’s/cory’s/garnalen en een wat grotere vis. GPT geeft Boesemani als suggestie, maar daar ben ik nog niet uit. Weet alleen nog niet hoe ik het ga doen, ik wil wel mannetjes en vrouwtjes, maar ik ben ook bang dat het aquarium dan binnen een paar maanden vol zit. Alleen mannetjes zijn ook mooi, maar vind het ook leuk om jongen te krijgen…
Anyway, had gewoon even zin om dit te posten, voor de rest ken ik geen aquarium liefhebbers, dus wil het toch ergens kwijt
Heb nu garnalen in de kleine bak want die groeiden niet op in de grote bak. Ook de guppen eten baby garnalen. Je bent al snel voer als je klein bent in een aquarium
Met zo’n grote bak kun je wel wat moois maken!
Boesemani's zijn dol op baby guppen, dus dat helpt elkaar in ieder geval wel.Black Eagle schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 23:34:
Ik ga binnenkort deze hobby ook weer oppakken. Vroeger aquaria gehad, maar beide keren gestopt en verkocht omdat ik ging verhuizen. Deze waren redelijk klein (~50L).
Laatste tijd begint het weer te kriebelen. Dit komt eigenlijk omdat we vorig jaar een klein aquarium voor de kids hebben gekocht (nog geen 20L). Als je daar dan mee bezig bent wil je er toch meer mee doen, maar daar is het gewoon veel te klein voor.
Nu ben ik aan het uitdenken/ontwerpen wat ik wil. Ondertussen ben ik natuurlijk een paar jaar ouder, dus meer ruimte en meer budget. Oog is nu gevallen op een Juwel Rio 450, als room divider naast het zitgedeelte.
Voorheen had ik voornamelijk guppy’s/tetra’s/platy’s/molly’s. Nu lijkt het me leuk om 1 specifieke soort guppy’s te houden, aangevuld met platy’s/cory’s/garnalen en een wat grotere vis. GPT geeft Boesemani als suggestie, maar daar ben ik nog niet uit. Weet alleen nog niet hoe ik het ga doen, ik wil wel mannetjes en vrouwtjes, maar ik ben ook bang dat het aquarium dan binnen een paar maanden vol zit. Alleen mannetjes zijn ook mooi, maar vind het ook leuk om jongen te krijgen…
Anyway, had gewoon even zin om dit te posten, voor de rest ken ik geen aquarium liefhebbers, dus wil het toch ergens kwijt.
Jaar of 5 gehad > 10 jaar geledentumtum100 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:03:
Zijn er hier ook tweakers bij die een zoutwater aquarium hebben? Volgende week komt mijn aqua medic armatus 500xd binnen
Was heel gaaf! Klinkt als een fantastische bak!
Ga je voor steen & koraal?
Zoek maar eens naar de posts van @World Citizen in dit topic. Die heeft/had een mooie zoutwater bak en ook heel erg mooie plaatjes ervan.tumtum100 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:03:
Zijn er hier ook tweakers bij die een zoutwater aquarium hebben? Volgende week komt mijn aqua medic armatus 500xd binnen
Yes ik ga voor steen en koraal, wat is de rede dat je gestopt bent?NiGeLaToR schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:00:
[...]
Jaar of 5 gehad > 10 jaar geleden![]()
Was heel gaaf! Klinkt als een fantastische bak!
Ga je voor steen & koraal?
De angst om het te verwaarlozen.tumtum100 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:02:
[...]
Yes ik ga voor steen en koraal, wat is de rede dat je gestopt bent?
Had een ~ 100L kubus en de koralen groeiden er letterlijk uit, deed netjes elke paar weken wisseltje en de mineralen aanvullen adv labtests.
Maar omdat niets automatisch ging was het évht kwestie van gedisciplineerd meten en aanvullen. Op het hoogtepunt besloten alles te verkopen en te stoppen, had toen net baby en zag het in een toekomst mis gaan en dat wilde ik niet.
Dus tjah, geen slechte ervaringen, alleen maar goede
Heb toen de hobby een tijdje bekostigd met verkoop van stekjes.
Aha begrijpelijk. Dat kan inderdaad een valkuil zijn. Ik probeer zoveel mogelijk te automatiseren maar ik ga het rustig opbouwen. (Financieel ook beter😱)NiGeLaToR schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:12:
[...]
De angst om het te verwaarlozen.
Had een ~ 100L kubus en de koralen groeiden er letterlijk uit, deed netjes elke paar weken wisseltje en de mineralen aanvullen adv labtests.
Maar omdat niets automatisch ging was het évht kwestie van gedisciplineerd meten en aanvullen. Op het hoogtepunt besloten alles te verkopen en te stoppen, had toen net baby en zag het in een toekomst mis gaan en dat wilde ik niet.
Dus tjah, geen slechte ervaringen, alleen maar goede![]()
Heb toen de hobby een tijdje bekostigd met verkoop van stekjes.
Ja tis er niet goedkoper op geworden. Veel is zeker 2 x zo duur geworden.tumtum100 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:33:
[...]
Aha begrijpelijk. Dat kan inderdaad een valkuil zijn. Ik probeer zoveel mogelijk te automatiseren maar ik ga het rustig opbouwen. (Financieel ook beter😱)
Wel was de community erg vriendelijk; heb m’n eerste montiplaat en aantal leders gekregen en lekker laten groeien en weer gestekt en toen in forse stukken kunnen verkopen.. en soms ook weer aan een starter gegeven
Leuk als je het proces beetje kunt delen, tis toch weer helemaal anders dan zoetwater.
:strip_exif()/f/image/Lkq0D7qB2a369yQqDDbLfUgv.jpg?f=fotoalbum_large)