Zet het hout eerst gewoon een tijdje onder water in een grote emmer waarin je het water af en toe ververst. Het moet toch nog inzinken waarschijnlijk, en dat zou best eens een week of wat kunnen duren. Daarmee spoel je het hout dan ook wel schoon en hoef je er geen (bijna) kokend water ofzo overheen te gooien.
Hij is toegekomen ! Zalig !
Vraagje, Hebben jullie zaken ge3dprint voor de aquarium? Ik zie tools, maar vraag me af of ze handig zijn of beter gewoon echte tools koop...
Maar ook zaken als een hose holder om water te wisselen.
Daar wil ik inderdaad iets handigs voor... ik wil ook dat het vullen, niet alles om zeep helpt, ik hoor graag tips
Zijn er overigens mensen die een zandweg hebben middenin bv de aquasoil?
Hoe doe je dit exact zonder dat bv de vissen dit door elkaar gooien?
Ik kan wel gedeeltelijk afboorden met stenen maar zeker niet alles...
Vraagje, Hebben jullie zaken ge3dprint voor de aquarium? Ik zie tools, maar vraag me af of ze handig zijn of beter gewoon echte tools koop...
Maar ook zaken als een hose holder om water te wisselen.
Daar wil ik inderdaad iets handigs voor... ik wil ook dat het vullen, niet alles om zeep helpt, ik hoor graag tips
Zijn er overigens mensen die een zandweg hebben middenin bv de aquasoil?
Hoe doe je dit exact zonder dat bv de vissen dit door elkaar gooien?
Ik kan wel gedeeltelijk afboorden met stenen maar zeker niet alles...
[ Voor 24% gewijzigd door skank op 16-09-2026 19:34 ]
Wat betreft een zandpaadje: mijn ervaring is dat alles wat door elkaar kan gaan ook door elkaar zal gaan. Hier is de hele bodem van filterzand, zou nooit meer anders willen. Aquasoil is mij teveel gedoe, maar ieder z’n ding natuurlijk
Tja ik heb de aquasoil al dus ja.JME schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:47:
Wat betreft een zandpaadje: mijn ervaring is dat alles wat door elkaar kan gaan ook door elkaar zal gaan. Hier is de hele bodem van filterzand, zou nooit meer anders willen. Aquasoil is mij teveel gedoe, maar ieder z’n ding natuurlijk
Hoezo teveel gedoe
Ja van alles. Filterkorfjes, stukjes buis. Verloopjes.skank schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:30:
Hij is toegekomen ! Zalig !
Vraagje, Hebben jullie zaken ge3dprint voor de aquarium?
Alles wat niet te koop (of duur) is in de winkel. Internet staat er vol mee, en anders zelf even iets in elkaar klikken.
Geen PLA gebruiken, dat breekt af in aquariumwater...
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 17-09-2026 20:11 ]
Volgens mij heb je daar speciale posterlijm voor, maar dan nog tape je de randen best even af want anders krult het zo weer los. Heb je een kleur of een afbeelding?
Gezien het gewenste wauw effect van de inrichting ga ik uit van / hoop ik op een egaal zwarte achtergrond.
@skank achterwand vochtig maken met wat water (en een beetje afwasmiddel erin), poster erop, en dan met een bankpasje oid voorzichtig de luchtbellen naar de dichtstbijzijnde zijkant werken.
@skank achterwand vochtig maken met wat water (en een beetje afwasmiddel erin), poster erop, en dan met een bankpasje oid voorzichtig de luchtbellen naar de dichtstbijzijnde zijkant werken.
[ Voor 6% gewijzigd door toolkist op 19-09-2026 15:13 ]
Er bestaat idd lijm. Dus geen lijm? Idd een egaal zwarte...toolkist schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 15:09:
Gezien het gewenste wauw effect van de inrichting ga ik uit van / hoop ik op een egaal zwarte achtergrond.
Zeker geen lijm he?
Dus geen lijm maar water?
Je kunt 6 euro voor een tube 'posterfix' oid betalen, of nagenoeg niks voor wat water en een paar druppels afwasmiddel. Ik zou het wel weten (geen poster maar schoolbord verf, maar goed dat was de keuze niet 😇)skank schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 15:21:
[...]
Er bestaat idd lijm. Dus geen lijm? Idd een egaal zwarte...
Zeker geen lijm he?
Dus geen lijm maar water?
ik heb het met alleen water gedaan, zit prima
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Ga ik ook proberen thx, ik veronderstel dat ik 3 stopcontacten nodig heb : verlichting water en verwarming, en ik best een timer steek tussen de verlichting?
je kan er van alles aan knopen, timers, esp32's of hele uitgebreide kwaliteit als deze https://www.ledaquaristik.de/en/Lighting/
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
ik denk gewoon een verdeelblok te gebruiken en daarop een timer dan, hij zit dan wel niet inha maar toch ..
Ik heb maar 2 stopcontacten aan het meubel en 1 daarvan is voor mijn subwoofer. dus eigenlijk maar 1 vrij.. of ik ik moet de subwoofer in een verdeelblok steken samen met mijn pomp en verwarming en dan de het ander stopcontact mn slimme stekker gebruiken en daar de verlichting op steken...
Ik gebruik overigens de verlichting van de jewel zelf..
Hoe vaak moet die verlichting aan per dag?
De pomp en verwarming mag nooit uit neem ik aan?
Ik heb maar 2 stopcontacten aan het meubel en 1 daarvan is voor mijn subwoofer. dus eigenlijk maar 1 vrij.. of ik ik moet de subwoofer in een verdeelblok steken samen met mijn pomp en verwarming en dan de het ander stopcontact mn slimme stekker gebruiken en daar de verlichting op steken...
Ik gebruik overigens de verlichting van de jewel zelf..
De pomp en verwarming mag nooit uit neem ik aan?
bij mij zitten beide pompen op altijd aan. de verwarming zit een shelly tussen en laat ik in HA aangaan bij 22C en weer uit bij 23C. De temp meet ik met een esp32 met een water-tempsensor en gaat naar HA. De stromingspomp in de bak staat ook altijd aan trouwens. De UVC lamp zit tussen een van de pompen en de uitstroom en staat ook altijd aan.
De verlichting komt bij ons van die duitse site met controller en alles. Die gaat rond 12 uur aan met een sunrise beleving en bouwt door de dag heen op naar 70% licht. In de namiddag bouwt hij weer af en in de avond doet hij een sunset routine en gaat ie uit rond 21:00 uur.
Meet licht is meer plantengroei maar ook meer algenkans. De balans zoeken is dus key.
Voeren doen we dan weer wel handmatig, want dat is gewoon leuk om te doen
De verlichting komt bij ons van die duitse site met controller en alles. Die gaat rond 12 uur aan met een sunrise beleving en bouwt door de dag heen op naar 70% licht. In de namiddag bouwt hij weer af en in de avond doet hij een sunset routine en gaat ie uit rond 21:00 uur.
Meet licht is meer plantengroei maar ook meer algenkans. De balans zoeken is dus key.
Voeren doen we dan weer wel handmatig, want dat is gewoon leuk om te doen
Niet meer dan 2 blokken zou ik doen. Idealiter gewoon 1skank schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:17:
Pomp altijd aan, alleen uit tijdens onderhoud (en dat niet te vaak doen).De pomp en verwarming mag nooit uit neem ik aan?
Temperatuur maakt voor de bak zelf minder uit, zo snel koelt het niet af. Weet niet of je zonnepanelen hebt maar je zou dan zelfs kunnen overwegen om thermostaat alleen overdag aan te doen.
Welk materiaal is wel geschikt? Want ABS wordt ook afgeraden.de Peer schreef op donderdag 17 september 2026 @ 20:10:
[...]
Geen PLA gebruiken, dat breekt af in aquariumwater...
André Huisman (www.new-line.nl)
PETG gaat bij mij goed in het waterHuismAndré schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 21:07:
[...]
Welk materiaal is wel geschikt? Want ABS wordt ook afgeraden.
Ik heb de achterwand gekleed, en dan met tape de randen vastgehangen.. (met water erop gekleefd).
Nu deze morgen de tape eraf gehaald maar hij komt dus aan de randen los helaas..
Nu hij blijft wel hangen, maar toch ff de lijm gaan halen voor de randen...
Nu deze morgen de tape eraf gehaald maar hij komt dus aan de randen los helaas..
Nu hij blijft wel hangen, maar toch ff de lijm gaan halen voor de randen...
Ik mosbollen kopen, hier en daar stukje plakken aan wat takken voor decor en de garnalen, blijkt dat de meest woekerende soort in m'n aquarium te worden. Kan het eraf halen en nieuwe mosbollen maken uiteraard, maar.. wat doen jullie met je mosgroei? Plukken, knippen, weggooien? Heb geen mos-bol-centriguge, dus heb vooral mos-bos en echt een mooi bol kan ik er niet van maken.
IOTDomotica op YT. Podcast bij Kophi: ook op YT.
Knippen en tegelijk afzuigen, idealiter met 2 personen.NiGeLaToR schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:47:
Ik mosbollen kopen, hier en daar stukje plakken aan wat takken voor decor en de garnalen, blijkt dat de meest woekerende soort in m'n aquarium te worden. Kan het eraf halen en nieuwe mosbollen maken uiteraard, maar.. wat doen jullie met je mosgroei? Plukken, knippen, weggooien? Heb geen mos-bol-centriguge, dus heb vooral mos-bos en echt een mooi bol kan ik er niet van maken.
@TukkerTweaker kan het gewoon uitpakken, het is vrij dicht. Heb al wat afgeknipt en dat is een eigen leven gaan leiden elders in de bak. Garnalen vinden het geweldig.
Ik heb vele jaren 3 mosbollen gehad (ooit begonnen als 2 stuks, opgedeeld, bijgeknipt; zeker een jaar of 10 gehad). Nooit last. Lagen rechts voorin. Op een gegeven moment naar linksachter verplaatst (vlak bij het HMF). In no-time (paar maanden) zaten ze in het filterschuim (vonden we er wel leuk uitzien) en vlak daarna in het javamos (en toen was het 'oh-oh'...). Half jaar geleden de mosbollen weggegooid en zoveel mogelijk stukjes verwijderd. Nu eindelijk aan de winnende hand. Hier komen mosbollen (die niets met mos te maken hebben maar een vorm van draadalg zijn) er _nooit_ meer in.TukkerTweaker schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 17:37:
[...]
Knippen en tegelijk afzuigen, idealiter met 2 personen.
Mos groeit bij mij op de hardscape, uithalen is geen doen.NiGeLaToR schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 18:32:
@TukkerTweaker kan het gewoon uitpakken, het is vrij dicht. Heb al wat afgeknipt en dat is een eigen leven gaan leiden elders in de bak. Garnalen vinden het geweldig.
@HuismAndré dat verklaart een hoop: vond het al meer op draadalg lijken dan.. mos. Ik ga het beter bijhouden.
Heb nu 3 maanden een pla geprint rooster in mijn (zout) aquarium nadat ik ergens las dat dat prima kon in de praktijk. Zie daar nog helemaal niks aan degradatie ofzo. Nog geen jaren dus maar so far so good.HuismAndré schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 21:07:
[...]
Welk materiaal is wel geschikt? Want ABS wordt ook afgeraden.
Ohhi - Familie foto's delen via een europees prive sociaal netwerk - Blubhub - IOS app om je aquarium bij te houden
Eerste jaar ging bij mij ook goed, daarna viel alles uit elkaarKoetjeboe schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:32:
[...]
Heb nu 3 maanden een pla geprint rooster in mijn (zout) aquarium nadat ik ergens las dat dat prima kon in de praktijk. Zie daar nog helemaal niks aan degradatie ofzo. Nog geen jaren dus maar so far so good.
Hoi
Mijn hardscape is done.
Eigenlijk wel tevreden mee.
Hoe trekken jullie trouwens foto's van je aquarium, het ding weerspiegeld zo...
Hout is vastgelijmd aan de stenen, en voedingssupplementen in de aquasoil.
Morgen om de plantjes..
Ik dacht aan deze lijst:
Heb ik nog zaken nodig?
Ik denk aan:
- schaar (welke?)
- pincet om plantjes erin te duwen/planten?
- thermometer?
- hoe ga ik mn waardes checken alvorens de vissen erin te steken? Wat meedoen?
- iets om over de aquarium te hangen om te vullen/ledigen?
- iets om de bodem te kuisen?
Ik hoor graag tips...
Mijn hardscape is done.
Eigenlijk wel tevreden mee.
Hout is vastgelijmd aan de stenen, en voedingssupplementen in de aquasoil.
Morgen om de plantjes..
Ik dacht aan deze lijst:
| Bacopa caroliniana | ±10–15 stengels | Achter hout |
| Vallisneria nana | ±6–8 rozetten | Rechtsachter/filter |
| Cryptocoryne wendtii 'Green' | ±6–8 | Rond hout/overgang |
| Eleocharis parvula | ±1 grote portie / meerdere kleine | ±35–45 cm rechtervoorgrond |
| Christmas moss | 2–3 kleine porties | Beperkt op hout |
Ik denk aan:
- schaar (welke?)
- thermometer?
- hoe ga ik mn waardes checken alvorens de vissen erin te steken? Wat meedoen?
- iets om over de aquarium te hangen om te vullen/ledigen?
- iets om de bodem te kuisen?
Ik hoor graag tips...
In het donker. Dus licht uit, gordijnen dicht.skank schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 16:04:
Hmm, dan kan je dus niet meer het ene er uit halen zonder het andere of gewoon verleggen.skank schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 16:04:
Hout is vastgelijmd aan de stenen
Een setje van bij Ali doet het hier prima.- schaar (welke?)
Ik heb geen aparte thermometer meer. Mijn externe verwarming doet het prima als ik die aanschakel.- thermometer?
Een testkit, een koffertje met druppeltesten dus. Zelf vind ik wat strips ook wel handig om even snel te checken of waardes van de ene op de andere dag wat schommelen.- hoe ga ik mn waardes checken alvorens de vissen erin te steken? Wat meedoen?
Als je een externe filter hebt, kan je een T-splitsing maken in je aanzuig.- iets om over de aquarium te hangen om te vullen/ledigen?
Ik neem gewoon een lijmklem om de slang aan de bovenkant vast te houden tijdens het vullen.
Hi all,
Misschien zoekt een mede-tweaker nog een groot aquarium tegen een laag prijsje?
Spijtig genoeg moet ik mijn aquarium weg doen omdat wij 6 weken Lang een hele grote verbouwing hebben. Ivm omvang en gewicht kan ik dit ding nergens tijdelijk neerzetten. Alle opties overwogen maar ik ga de vissen en planten in een tijdelijke koi opvang bak doen van 700 liter op zolder en als de nieuwe vloer en keuken erin zit ga ik een nieuw aquarium bestellen .
Ik zal heel weinig vragen voor de bak zelf. Het meubel mag iemand gratis hebben maar ik denk dat daar geen interesse in is. Zelf gebouwd , super stevig maar ook zwaar. En anders gaat het meubel de container op
.
enige wat optioneel erbij kan worden gekocht zijn de lampen van chihiros wrgb want er hangt een 120cm en 60cm lamp boven.
Filter hou ik zelf want die moet op de tijdelijke opvangbak blijven draaien.
Aquarium is 200x60x60 , wel zeker 4 mensen nodig (minimaal) om te tillen.
Ps lampen zijn echt net aangegaan vandaar nog op ochtendkleur:)
:strip_exif()/f/image/vBykZjIP83bv2rfa9EPV6XWn.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien zoekt een mede-tweaker nog een groot aquarium tegen een laag prijsje?
Spijtig genoeg moet ik mijn aquarium weg doen omdat wij 6 weken Lang een hele grote verbouwing hebben. Ivm omvang en gewicht kan ik dit ding nergens tijdelijk neerzetten. Alle opties overwogen maar ik ga de vissen en planten in een tijdelijke koi opvang bak doen van 700 liter op zolder en als de nieuwe vloer en keuken erin zit ga ik een nieuw aquarium bestellen .
Ik zal heel weinig vragen voor de bak zelf. Het meubel mag iemand gratis hebben maar ik denk dat daar geen interesse in is. Zelf gebouwd , super stevig maar ook zwaar. En anders gaat het meubel de container op
enige wat optioneel erbij kan worden gekocht zijn de lampen van chihiros wrgb want er hangt een 120cm en 60cm lamp boven.
Filter hou ik zelf want die moet op de tijdelijke opvangbak blijven draaien.
Aquarium is 200x60x60 , wel zeker 4 mensen nodig (minimaal) om te tillen.
Ps lampen zijn echt net aangegaan vandaar nog op ochtendkleur:)
:strip_exif()/f/image/vBykZjIP83bv2rfa9EPV6XWn.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet de LFS waar ie tijdelijk ff kan staan ofzo?
Zeker weten dat als ik m'n bak destijds even ergens had moeten stallen, zij wel mee hadden willen denken.
Zeker weten dat als ik m'n bak destijds even ergens had moeten stallen, zij wel mee hadden willen denken.
Ik heb in een vergelijkbare situatie hem bij de aannemer in de loods gestald.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+
Misschien even goede toevoeging: hij past straks niet meer in de woonkamer. 200 cm is te lang met onze nieuwe meubels.
Dus ik wil voor een andere afmeting gaan in een hoek bijvoorbeeld 120x120x70 hoog.
Maar goed, eerst deze kwijt raken
Dus ik wil voor een andere afmeting gaan in een hoek bijvoorbeeld 120x120x70 hoog.
Geef je weinig kans. Weinig vraag naar grote bakken.HenkS schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 14:49:
Misschien even goede toevoeging: hij past straks niet meer in de woonkamer. 200 cm is te lang met onze nieuwe meubels.
Weet niet hoe je LFS erin staat waar je je nieuwe bak wil halen, wellicht kun je een deal met ze maken dat ze je huidige bak als showroom bak overnemen oid en jij dan korting krijgt op je nieuwe bak?
Ik had geen zin in het gedoe om de mijne zelf af te voeren of door wildvreemden, dus heb hem aan de LFS "gedoneerd" als showroombak waarbij ze em zelf op kwamen halen incl afkoppelen en leeghalen en alles.
Voor hun natuurlijk een prima deal, maar ik was blij dat ik er zo zonder gedoe vanaf was dus uiteindelijk voor mij ook. En toen ik later nog een klein bakje wilde inrichten kreeg ik die voor de inkoopprijs mee incl inrichting en techniek.
Ah, nou snap ik hem. Je hebt gewoon ergens verkeerde keuzes gemaakt.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+
Haha nee hoor, heb m bijna 2 jaar staan en super blij mee. Alleen door de verbouwing en nieuwe inrichting kan t gewoon niet meer. Wel balen maar goed is wat het isAziraphale schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 16:45:
Ah, nou snap ik hem. Je hebt gewoon ergens verkeerde keuzes gemaakt.
Hey dat is wel een goeie want idd in the end wil ik geen gedoe en krijg ik er toch bijna niks meer voortoolkist schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 16:45:
[...]
Geef je weinig kans. Weinig vraag naar grote bakken.
Weet niet hoe je LFS erin staat waar je je nieuwe bak wil halen, wellicht kun je een deal met ze maken dat ze je huidige bak als showroom bak overnemen oid en jij dan korting krijgt op je nieuwe bak?
Ik had geen zin in het gedoe om de mijne zelf af te voeren of door wildvreemden, dus heb hem aan de LFS "gedoneerd" als showroombak waarbij ze em zelf op kwamen halen incl afkoppelen en leeghalen en alles.
Voor hun natuurlijk een prima deal, maar ik was blij dat ik er zo zonder gedoe vanaf was dus uiteindelijk voor mij ook. En toen ik later nog een klein bakje wilde inrichten kreeg ik die voor de inkoopprijs mee incl inrichting en techniek.
Voor de Nieuwjaarsbeurs 2027 in Oosterhout zijn we op zoek maar standhouders, lijkt jou dat wat? Meld je dan aan via: -knip- werving is hier niet toegestaan
[ Voor 36% gewijzigd door DexterDee op 03-10-2026 13:51 ]
Onderhoud is hier altijd erg regelmatig, tegelijk met de wekelijkse waterwissel. Dus dat is het niet. Maar kun je me uitleggen wat de link met de GH in je advies is?HuismAndré schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:55:
@JME Ik heb ook een tijdje last gehad van baardalg (onregelmatig onderhoud wegens gezondheidsomstandigheden). Maar nu ik alles weer een beetje op de rit heb verdwijnt de baardalg ook vanzelf weer (is trouwens nooit problematisch geweest maar een randje hier en daar was wel te zien). Dus: Kan het zijn dat de regelmaat er ook bij jou een beetje uit is (geweest)?
Mocht je CO2 willen verhogen (hoewel volgens mij alles boven de 20 ppm niet voor een gebrek kan zorgen mits er goede stroming is en niet absurd veel verlichting boven de bak aanwezig is) en mocht je de pH niet verder willen laten zakken dan zou je nog kunnen overwegen de GH te verhogen (bijvoorbeeld door vaker water te verversen of het water aan te harden met GH+). Of de guppen vervangen door visjes die een wat lagere pH kunnen waarderen..
Voor jou een vergelijkbare vraag, kun je hier iets meer over vertellen? Waarom lees je bij informatie over vissoorten vrijwel altijd een pH-range als dat in werkelijkheid niets zou uitmaken? Niet dat ik je niet geloof, maar ik wil graag snappen wat ik doe.de Peer schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:38:
[...]
Gaan we weer fabeltjes onkrachten. pH is weinig relevant voor vissen. Je kunt guppen prima op pH van 5 houden. Er is dus geen sprake van op het randje.
verhoog gewoon dagelijks de co2 een beetje. Als de conclusie dan is dat je pH 6,0 is, dan is dat zo.
En nu we het over pH hebben: het schijnt dat de stabiliteit van de pH minstens zo belangrijk is als de hoogte van de pH. Ik probeer dat te rijmen met het gebruik om de CO2 ‘s nachts uit te zetten en dat lukt me niet echt. Verstand van?
Is er iemand die toevallig 1l aquasoil amazonia ver2 over heeft?
Ik kom ietsje tekort en wil geen hele zak moeten kopen.
Ik kom ietsje tekort en wil geen hele zak moeten kopen.
Die pH range is vaak simpelweg de pH die ze gemeten hebben in het natuurlijke leefgebied volgens mij.Voor jou een vergelijkbare vraag, kun je hier iets meer over vertellen? Waarom lees je bij informatie over vissoorten vrijwel altijd een pH-range als dat in werkelijkheid niets zou uitmaken? Niet dat ik je niet geloof, maar ik wil graag snappen wat ik doe.
De pH zelf is weinig belangrijk, het gaat er veel meer om waardoor die pH een bepaalde waarde heeft. Is dat door humuszuren en veel co2 of door een zoutzuur fabriek in de buurt.
pH is maar een meting, gewoon omdat het kan. Voor de vissen is de waterkwaliteit veel belangrijker.
Tegen algen kan het belangrijk zijn dat het niet fluctueert. Voor de vissen maakt het niet echt uit.En nu we het over pH hebben: het schijnt dat de stabiliteit van de pH minstens zo belangrijk is als de hoogte van de pH. Ik probeer dat te rijmen met het gebruik om de CO2 ‘s nachts uit te zetten en dat lukt me niet echt. Verstand van?
Foutje. Moet KH zijn. Als je de CO2 wilt verhogen zonder de pH nog verder te verlagen dan kun je de CO2 verhogen én de KH verhogen (pH blijft dan gelijk).JME schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 10:24:
[...]
Onderhoud is hier altijd erg regelmatig, tegelijk met de wekelijkse waterwissel. Dus dat is het niet. Maar kun je me uitleggen wat de link met de GH in je advies is?
https://aquariumscience.org/15-6-2-kh-ph-co2-relationships/