Bowen_HAFX schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:14:
Mooi dat het goed gaat @
Taro . Ik heb nog steeds problemen de boel onder controle te krijgen.
Mijn Gamma tijdklok van de CO2 had het begeven (had gloeiende gloeiende al expres niet de goedkoopste genomen). Ben ik te laat achter gekomen, want de CO2 indicator begon al heel geel te worden (bleef hangen). Gelukkig thuis aan het werk toen ik het zag, maar kreeg zowat een hartaanval..
Maar krijg het ook heel erg moeilijk stabiel met de inline CO2 diffuser. Beetje minder, resultaat blauw, beetje meer, zeer licht groen. Het lijkt hyper gevoelig te zijn

.
Oeh, dat is wel balen ja. Je zou er bijna 2 achter elkaar schakelen
En dat niet stabiel krijgen had ik ook, iets minder = donkerblauw, iets meer = licht geel. Toen heb ik dus besloten om niet meer aan het naaldventiel te zitten, maar de CO2 nog een uurtje eerder op te starten.
Daarnaast begin ik nu ook behoorlijk last van baardalg. Eigenlijk door de hele bak heen. Afgelopen weekend behoorlijk zitten snoeien, maar krijg het niet goed onder controle.
Daarnaast wil de blauw alg ook nog niet echt verdwijnen, hoewel het in ieder geval ook niet erger wordt.
Hier is de blauwalg helemaal verdwenen sinds ik de plantenvoeding op orde heb. Daarnaast het filter iets getweaked voor de stroming.
Volgende week komen er overigens 3 voorfilterbuizen voor de Oase Biomaster binnen. Ik ga daar extra gaatjes in boren ter hoogte van het midden van de voorfilter sponzen. Op dat punt hebben ze de filter echt slecht ontworpen, want de stroming neemt af door het beperkte aantal gaatjes. En die gaatjes zitten in veel gevallen ook net aan de bovenkant, onderkant of tussen de voorfiltersponzen in, waardoor het water daarlangs zijn weg gaat zoeken en de stroming snel afneemt. Ik heb er bewust 3 besteld om altijd een origineel te hebben liggen en verschillende keren te kunnen proberen/testen

Pfffff, begint vermoeiend te worden. Ik denk dat ik er sowieso nog wat extra clithon slakken een plaatjes geef in mijn onderwater wereld. Met de garnalen gaat gelukkig alles wel goed afgelopen periode.
Hier de ervaring dat die je er echt niet mee gaan helpen, niet fijn om te horen, maar wel de waarheid. Je zult het echt bij de oorzaak op moeten lossen. Misschien moeten we, rekening houdend met de coronamaatregelen

, een meeting bij je thuis organiseren om met zijn allen de oorzaak te kunnen achterhalen
Door de verschillende tips hier heb ik nagenoeg alle uitdagingen op kunnen lossen. En die baardalg blijft hier ook terugkomen, maar iedere keer als ik het ergens zie zitten haal ik het direct weg door het blad af te knippen, of met waterstofperoxide aan de slag te gaan (bedankt voor die top tip @
HuismAndré! Veel beter dan met gifstoffen zoals zogenaamde "CO2 booster" aan de slag te gaan).
En op het werk is het ook 1 stress bende. Aaaaaaaaaaaargh. Darf....
Alles komt altijd tegelijk. Heel herkenbaar. En het gevoel dat als je het nu niet oplost of aanpakt en het daardoor morgen weer iets erger is helpt daar ook niet aan mee. Maar probeer wat afstand te nemen door het te relativeren, dat helpt mij in ieder geval heel erg: Het is maar een bak met water, met vervangbare planten en dieren die niet snel dood zullen gaan van die alg. Je hebt het probleem waar de garnalen mee kampten achter je gelaten. In het ergste geval begin je helemaal opnieuw of neem je een time-out.
Bij mijn vorige aquarium (de eerste) had ik een mindset waar ik last van kreeg, ik zat echt in doemscenario's te denken. Toen alles weggedaan, een time-out genomen en opnieuw begonnen met de opgedane kennis in het achterhoofd. En nu sta ik er heel anders in: Zo lang de dieren goed verzorgd worden doe ik verder mijn best, maar het blijft een bak met water met vervangbare planten. Gaat het echt mis trek je hem leeg en neem je of afscheid of begin je fris overnieuw. En tot die tijd gewoon je best doen, maar wel naar de oorzaak zoeken en die wegnemen/oplossen, anders gaat het je op termijn opbreken omdat je de oorlog gaat verliezen.
Misschien handig om nog wat waterwaarden te plaatsen, foto's van het aquarium, etc.? Dan kunnen we meehelpen. En wat betreft de baardalg: Die wordt waarschijnlijk minder als je de CO2 onder controle hebt, hopelijk helpt bovenstaande daarmee.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen