André Huisman (www.new-line.nl)
Nope. irritante is dat het ook uit het niets is gekomen.HuismAndré schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:19:
[...]
Zon staat laag deze tijd van het jaar. Wellicht schijnt deze af en toe in je bak?
Geen aanpassingen hardware toen de alg opkwam.
Zelfde dosering CO2, Zelfde dosering voeding, geen dode vissen of planten afval.
Zelfde uren/tijden verlichting.
Dus nog beetje raadsel waar het vandaan komt. En om er weer vanaf te komen is dan ook niet binnen 1 dag met alg.

/f/image/IEugLDcASnJpEHRJwhmfoz4h.png?f=fotoalbum_large)
Zo de nieuwe plantjes zijn ook binnen. Stap 1 van van de Vallisneria afkomen. Hoop dat het een beetje wil groeien, mos is bij mij altijd lastig geweest, maar nu heb ik niet veel drijfplanten dus hopelijk werkt dat wel.
Kwam er wel achter dat er rechts heel weinig zand ligt en links vrij veel. Heb al wat verplaatst maar het wordt hoog tijd voor Cory's om de boel weer lekker om te woelen.
/f/image/XgdlojlkKEm5RTRAymoMMbUi.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door SmurfLink op 28-01-2022 15:39 ]
I have stability. The ability to stab.
Plantmassa stilletjes aan toegenomen (groei) zonder dat je de plantvoeding hierop hebt aangepast? Waterparameters veranderd? Het kraanwater zelf verandert immers ook wel eens (bijvoorbeeld wanneer er een andere zuiveringsmethode gebruikt wordt).Paulus07 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:36:
[...]
Nope. irritante is dat het ook uit het niets is gekomen.
Zelfde dosering CO2, Zelfde dosering voeding, geen dode vissen of planten afval.
Dus nog beetje raadsel waar het vandaan komt. En om er weer vanaf te komen is dan ook niet binnen 1 dag met alg.
Ik denk dat alg nooit uit het niets komt. Er is eigenlijk altijd een reden voor.Paulus07 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:36:
[...]
Nope. irritante is dat het ook uit het niets is gekomen.
Yup maar dit keer is de oorzaak nog niet gevonden.Sjamo schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:55:
[...]
Ik denk dat alg nooit uit het niets komt. Er is eigenlijk altijd een reden voor.
In alle voorgaande 20 jaren was er altijd wel iets terug te vinden zodra er alg kwam.
Nu is het nog een beetje een raadsel wat de oorzaak is.
Maar ook van deze alg komen we wel weer af
Meestal helpt het om een week of 3 à 4 terug te kijkenPaulus07 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:00:
[...]
Yup maar dit keer is de oorzaak nog niet gevonden.
In alle voorgaande 20 jaren was er altijd wel iets terug te vinden zodra er alg kwam.
Nu is het nog een beetje een raadsel wat de oorzaak is.
Maar ook van deze alg komen we wel weer af
Sterkte.
Nu er hier toch redelijk wat over alg gesproken wordt heb ik een positieve ervaring met een bepaalde vissoort.
Een aquarium hebben is altijd leuk geweest (nog steeds), echter loop/ liep ik er altijd ertegenaan dat wij na een bepaalde tijd last krijgen/ kregen van baard alg en bruine aanslag op de ramen. In de loop der tijd diverse algeneters gehad en diverse middeltjes geprobeerd maar nooit met succes (algeneters heb ik nooit het gevoel bij gehad dat ze echt alg eten, en dus schoonmaken).
Nu heb ik bij mijn vrij recente nieuwe aquarium na enige tijd (denk nu ongeveer 6 weken tot 2 maanden in bezit) ook last van baard alg en bruine aanslag op de ramen. Nu komt het:
Ik kon van iemand 4 borstelneusjes overnemen en ik had deze eigenlijk voor de gezelligheid erbij geplaatst. De volgende dag (ja letterlijk 1 dag) waren de ramen brandschoon. Toen mijn vrouw van mijn werk thuiskwam bedankte ik haar dat ik het zo lief vond dat ze de ramen had schoongemaakt. Zij gaf aan dat ze dit helemaal niet gedaan had. Toen dacht ik meteen, dit kan toch niet waar zijn. Zouden deze vissen dan echt...?
Weer een dag later zei mijn vrouw tegen mij wat leuk om te zien dat je nu hebt doorgepakt en de ornamenten zo schoon hebt gemaakt, geen baard alg meer te zien. Je raad het al, ik had dit helemaal niet gedaan maar de ornamenten zagen er weer heel mooi uit.
Deze vissen zijn wat mij betreft dus ook echt een wonder en blijken daadwerkelijk alg te eten.
Ik geef natuurlijk geen garantie dat jullie dezelfde ervaring ermee gaan hebben maar ik wou mijn ervaring wel even delen.
Hebben meer mensen positieve ervaringen met borstelneusjes?
Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl
Wat bedoel je ermee, Ancistrus cf. cirrhosus?knorde schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:42:
Hebben meer mensen positieve ervaringen met borstelneusjes?
Dat zijn inderdaad algeneters en die schrapen nog wel eens wat van ruiten. Maar het is geen volledig anternatief voor zelf je ruiten schoonmaken. Hoe goed je bak ook draait, de ruiten zullen altijd vies worden, daar ontkom je niet aan. Gewoon eens in de zoveel tijd met een tandenborstel even er overheen en 't is weer schoon.
Ancistrussen eten overigens geen algen maar de beestjes ertussen, de algen worden dus van de ruit verplaatst. Ze hebben ook gewoon dierlijk eiwit nodig dus vergeet ze niet bij te voeren.
[ Voor 14% gewijzigd door SmurfLink op 29-01-2022 15:02 ]
What the fish is dat voor bak??Scuderia110 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:13:
De mijne staat ook weer, aansluiten en inrichten en dan mn vissen weer ophalen na 8 mnd logeren.
2 koppels Pearsei F1 Rio Lacanjah
Trio synspilum F2 Rio Grande Chiapas
1 koppel Octofasciatum wildvang Rio La vente
[ Voor 24% gewijzigd door Scuderia110 op 30-01-2022 14:46 ]
Nieuwsgierig naar dat blok links, zit daar het filter? En zo ja, waarom niet ergens in die heerlijk grote ruimte onderin?
Hij is inderdaad op maat gemaakt, je kunt hem helemaal naar eigen wens ontwerpen, als het technisch mogelijk is dan maken ze het voor je. Bak is van Aqualife, echt mooi spul, met helaas ook een mooi prijskaartje. Er zit een binnenfilter is, supereenvoudig, geen water buiten de bak dus kans op een boze vrouw is er alleen als ie klapt. Ik heb ergens foto's, als alles een beetje op orde is zoek ik die wel even op.JME schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:29:
Gaaf hoor! Is dit een custom made aquarium of koop je dit zo van de plank?
Nieuwsgierig naar dat blok links, zit daar het filter? En zo ja, waarom niet ergens in die heerlijk grote ruimte onderin?
:strip_exif()/f/image/TMl0PCmGTL6W8NjwQ2tZBBsM.gif?f=fotoalbum_large)
Dit is het principe van het binnenfilter, alleen ander filtermateriaal. En ik heb er 2 pompen in staan voor de zekerheid.
[ Voor 5% gewijzigd door Scuderia110 op 31-01-2022 16:54 ]
Vervolgens naar een aquarium speciaalzaak, en daar "Fittonia White" gekocht.
Zit ik online te kijken, en blijkt dat dus ook een terrarium plant te zijn. Echt

Ik aat hem nog even staan, kijken hoe het gaat, maar hij verliest al wat blad.
Volgende keer bestel ik dan maar bij aquaplantsonline, dan kan ik zelf kijken wat geschikt is in plaats van advies door noobs.
Slechte aquariumspeciaalzaak dan zeg!_ferry_ schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:43:
Lekker dan, ik had dus eerst bij de Intratuin een miskoop door een Chamaedorea te kopen welke dus geen aquarium plant is. (Staat nu in het raamkozijn)
Zit ik online te kijken, en blijkt dat dus ook een terrarium plant te zijn. Echt![]()
Volgende keer bestel ik dan maar bij aquaplantsonline, dan kan ik zelf kijken wat geschikt is in plaats van advies door noobs.

APO is een prima zaak, ik heb er in het verleden regelmatig plantjes besteld. Wordt altijd netjes verpakt.
Https://Aquarium-planten.com_ferry_ schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:43:
Lekker dan, ik had dus eerst bij de Intratuin een miskoop door een Chamaedorea te kopen welke dus geen aquarium plant is. (Staat nu in het raamkozijn)
Zit ik online te kijken, en blijkt dat dus ook een terrarium plant te zijn. Echt![]()
vijvermandje?JME schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:14:
Meedenkers gezocht. Ik wil ergens achterin wat plantjes poten op een plek waar eigenlijk te weinig substraat ligt (zit een grote steen onder). Er staat wel een flinke stronk voor, maar als ik het substraat verder ophoog dan valt het om de stronk heen. Omdat de stronk wel veel aan het zicht onttrekt, zou ik er best een zwart mandje of iets dergelijks gevuld met substraat achter kunnen zetten. Bestaat zoiets? Soort aquariumbloempotje maar dan wat groter en fijnmaziger?
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
[ Voor 12% gewijzigd door Taro op 06-02-2022 21:58 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik heb een 54 liter bak waar ik wekelijks 1 dag na de verversing nitraat en fosfaat toevoeg. Ben nu een week of 6 verder, alle planten knalgroen, algen weg en vissen en garnalen lijken gezond. Als ik echter een teststrip in de bak steek wordt die meteen roze en na minuutje zit dat ergens tussen 50 en 100, wat volgens stripje te hoog is.
Ik overweeg nu om gewoon minder te doseren, of een oplossing te maken met minder nitraat.
Rond de 50 is prima, maar hoge doses nitraat is giftig voor je vissen. Minder doseren is in dat geval nuttig. Al zijn, zoals je vraag al doet vermoeden, teststrips niet heel nauwkeurig. Ze geven een indicatie, maar je kan bijvoorbeeld niet zeggen dat je waarde 50 of 100 is. Met druppels kan je nauwkeuriger werken._JGC_ schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:12:
Hoe betrouwbaar zijn teststripjes en in hoeverre is nitraat schadelijk?
Ik heb een 54 liter bak waar ik wekelijks 1 dag na de verversing nitraat en fosfaat toevoeg. Ben nu een week of 6 verder, alle planten knalgroen, algen weg en vissen en garnalen lijken gezond. Als ik echter een teststrip in de bak steek wordt die meteen roze en na minuutje zit dat ergens tussen 50 en 100, wat volgens stripje te hoog is.
Ik overweeg nu om gewoon minder te doseren, of een oplossing te maken met minder nitraat.
Volgens mij is daar geen bewijs voor, hooguit anekdotisch en dan blijft vaak dat men eigenlijk ammonium (NH4+) aan het meten was.SmurfLink schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:20:
[...]
Rond de 50 is prima, maar hoge doses nitraat is giftig voor je vissen.
Uiteraard is alles giftig op een gegeven moment, maar ik heb nooit data gezien waaruit blijft dat dat zich al in de range van 50-300 mg/L voordoet.
Los daarvan is het natuurlijk prima om 50 als max aan te houden.
Meten wat de concentratie is doe je vlak vóór je water gaat verversen. Je weet dan namelijk wat je minimum is. Af en toe kun je ook nog een paar uur na het toevoegen/verversen gaan meten om zo te zien wat je beginwaarde is (bijvoorbeeld 30ppm na toevoegen, 15ppm 1 week later; opname is dan 15ppm per week). Onthoudt daarbij ook dat een net gesnoeide bak vaak minder dan de helft aan plantmassa bevat van een paar weken niet gesnoeide bak.
Nitraat tussen de 50 en 100 ppm is echt onnodig hoog tenzij het een of andere aquascape is met heel veel licht en amper tot geen vissen. Watervlooien schijnen al effect te laten zien vanaf 50ppm (*). Voor een gezelschapsbak met normale verlichting is een minimum van 10-20 prima (en een maximum van 20-40).
PS: Wat is je fosfaatwaarde?
(*) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3925426/
Hier staat ook het e.e.a. over nitraat.
Geen lange termijn effect gevonden voor volwassen vissen bij 440 ppm, en wel bij 2200 ppm.
Maar niet duidelijk wat de kwaliteit van dit onderzoek is.
Ik ga de dosis halveren, planten hebben duidelijk niet alles nodig wat erin gaat. Nu is 5ml van die oplossing al aan de conservatieve kant voor een CO2-loze bak, maar methode gaat uit van 50% waterverversing, daar kom ik niet aan met mijn wekelijkse verversing (eerder 25%).
Gisteren overigens voor het eerst in tijden gesnoeid. Drijfplantjes van 3 weken oud heb ik wortels ingekort, waterpest heb ik de bruine stelen afgeknipt en de uitlopers van 20cm opnieuw vastgezet.
Heb nu een bak met alleen knalgroene planten, de bruine zooi die ik heb weggeknipt is van voordat ik begon met deze voeding.
Het gaan sowieso stengelplanten worden, moet nog kijken welke precies. Maar die moeten dus wel in de grond, vandaar.HuismAndré schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:44:
@JME Welke plant(en)? Niet elke plant heeft immers voeding via de grond nodig. Sterker nog, niet elke plant heeft grond/substraat nodig. Een paar mooie Javavarens kun je bijvoorbeeld prima aan dat stuk hout bevestigen.
[ Voor 59% gewijzigd door JME op 07-02-2022 13:52 ]
Ik maak gebruik van RVS S haakjes. Je kan stengelplanten hier makkelijk in klemmen en zorgen ervoor dat ze op hun plek blijven staan. Ik druk ze niet eens in het zand.JME schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:00:
@HuismAndré Dat was inderdaad het begin van mijn zoektocht
"An innovative combination of in-line diffusers and traditional diffusers."
Voor mij zou het een mooie oplossing zijn aangezien ik geen ruimte heb voor een atomizer in de kast met de huidige setup.
Maar graag wel wat minder techniek in de bak wil hebben hangen. Heb laatst nog één van de test tubes van de Aquario diffuser proberen te buigen zodat deze voor de outflow zou komen te hangen maar dat gaat gewoon niet (mooi) werken. De NeoMixer zou een mooie oplossing zijn mits het een beetje schoon is te houden en ik niet een hele nieuwe set hoef aan te schaffen (waarschijnlijk wel).
![]() | ![]() |
“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”
Heeft iemand hier inmiddels ervaring met die Aquario Neo skimmer op de aquarium inlet icm kleine vissen en garnalen? Ik ben echt heel benieuwd of ze hun rug breken door die 90 graden hoek icm sterke stroming.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yrKpfCVYwtOsplBmCUVJ3ZT5.jpg?f=user_large)
Er zit ook wat baardalg op de oudere bladeren van de planten achterin, daar dus ook maar weer eens even doorheen en de algloze toppen herplanten.
Komend weekend de in- & outlet & slangen vervangen en een goede snoeibeurt uitvoeren, want dit kan echt niet meer
:strip_exif()/f/image/TnyfmsuThPsSVMveY3wyOVo7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6KbpwEwe1OSDujntRQO214kZ.jpg?f=fotoalbum_large)
De CO2 lijkt nu op orde te zijn, start maar liefst 5 uur eerder op dan de verlichting. De CO2 fles is ook bijna leeg, dus vervang ik maar direct samen met de slangen omdat ik dan toch de inline diffusor moet overzetten. Wordt een aardig klusje, niet de leukste wat mij betreft, al is het resultaat er wel altijd naar
1.5 week verder, helaas pech gehad met Oase FiltoSmart Thermo 200, Ik hag nog een Eheim pro 4 350t liggen, beetje overkill, maar qua flow staat die op 50%, Perfect na mijn mening.Hamed schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:31:
[...]
Ik heb de flex 57 aan mijn neefje gegeven, hij is er blij mee, leuke smoes voor mij om een nieuwe bak te halen!
Dennerle Nano Scaperstank 70 L
Twinstar Light S-line III - Type : 450SA
Oase FiltoSmart Thermo 200
Co2
Zal hier mijn voortgang poosten.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/BM1r4bW7VZvo5E2azL6B1cgb.jpg?f=fotoalbum_large)
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Ik val er zo halverwege in sorryTaro schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:15:
Inmiddels de dode zone ivm baardalg opnieuw bepland met Bucephalandra Red (In-vitro, dus moet nog op kleur komen en wordt nog groter) en Anubias Nana/Mini:
[Afbeelding]
Er zit ook wat baardalg op de oudere bladeren van de planten achterin, daar dus ook maar weer eens even doorheen en de algloze toppen herplanten.
Komend weekend de in- & outlet & slangen vervangen en een goede snoeibeurt uitvoeren, want dit kan echt niet meer
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De CO2 lijkt nu op orde te zijn, start maar liefst 5 uur eerder op dan de verlichting. De CO2 fles is ook bijna leeg, dus vervang ik maar direct samen met de slangen omdat ik dan toch de inline diffusor moet overzetten. Wordt een aardig klusje, niet de leukste wat mij betreft, al is het resultaat er wel altijd naar
En leuk, bucephalandra, wanneer ze aanslaan groeien ze snel is mijn ervaring
Succes met je project.
Combinatie van een aantal factoren:Sjamo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:59:
[...]
Ik val er zo halverwege in sorryMaar hoe kom je aan alle baardalg die je noemt?
En leuk, bucephalandra, wanneer ze aanslaan groeien ze snel is mijn ervaring
Succes met je project.
- In die hoek zat de CO2-diffusor
- Traag groeiende planten op de stenen naast de diffusor die vol in het licht stonden
- Filterkop (Oase) die even grondig gereinigd moest worden om de flow weer op het originele niveau te krijgen
Nu lijkt het onder controle te zijn, dus weer planten geplaatst. Heb er nu een inline diffusor op zitten, de CO2 verspreid zich beter door de bak en wordt ook beter opgenomen.
In de rest van de bak zit o.a. Bucephalandra Kedagang & Bucephalandra Godzilla. Dit is dus een iets afwijkende Bucephalandra variant, maar die heb ik ook in het backup aquarium zitten en blijven wat kleiner.
En verschillende groottes Anubias afhankelijk van de plek.
Zelfde probleem hier. Echt overal baardalg....Taro schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:08:
[...]
Combinatie van een aantal factoren:Alle Bucephalandra en Anubias op de betreffende plek moeten weggooien. Daarna enige tijd lang iedere keer de alg op de stenen behandeld met waterstofperoxide. En overal waar het op de bladeren zat de bladeren afgeknipt.
- Traag groeiende planten op de stenen naast de diffusor die vol in het licht stonden
- Filterkop (Oase) die even grondig gereinigd moest worden om de flow weer op het originele niveau te krijgen
Nu lijkt het onder controle te zijn, dus weer planten geplaatst. Heb er nu een inline diffusor op zitten, de CO2 verspreid zich beter door de bak en wordt ook beter opgenomen.
In de rest van de bak zit o.a. Bucephalandra Kedagang & Bucephalandra Godzilla. Dit is dus een iets afwijkende Bucephalandra variant, maar die heb ik ook in het backup aquarium zitten en blijven wat kleiner.
Begint eigenlijk een soort van challenge te worden nu, zoveel mogelijk algen in mijn aquarium te krijgen. Lange rare draden. Baardalg. Blauwalg. Een soort grijze vreemde 'zwabbertjes'...
Zucht... Argh. Snap nu wel dat op een gegeven moment mensen het aquarium ook weer meteen wegdoen

Ondertussen wel een dosseerpomp voor de plantenvoeding geplaatst. Heb ik wat meer tijd om onderhoud te plegen. Zal later even een foto plaatsen.
En blijf stug volhouden, ondanks dat ik ondertussen gemiddeld 3 uur per week kwijt ben aan onderhoud. Wel eindelijk pc's binnen gekregen en mijn ultrastofzuiger werkend. En alle diertjes doen het nog goed en dat is het belangrijkste zullen we maar zeggen...
Every magical journey begins with a single step
Ik ken het. In 2019 heb ik het gehad in een bak met slecht licht, gecombineerd met een slecht functionerende co2-installatie. Gelukkig na de tijd nooit geen last meer van gehad. Gewoon weer terug naar bio-co2, bevalt ons beter.Taro schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:08:
[...]
Combinatie van een aantal factoren:Alle Bucephalandra en Anubias op de betreffende plek moeten weggooien. Daarna enige tijd lang iedere keer de alg op de stenen behandeld met waterstofperoxide. En overal waar het op de bladeren zat de bladeren afgeknipt.
Ik heb toen trouwens alle planten zonder snoeien baardalg-vrij gekregen door ze buiten de bak een poosje een easy-carbo overdosis te geven, gecombineerd met matig licht. Werkte snel en goed, geen uitval gehad.
Op deze foto zie je nog een restje in het mos dat ik naar deze bak had gebracht, moest dus ook nog ontalgd worden
:strip_exif()/f/image/EczD56Emv0UgyqoKcvgGrdMK.jpg?f=fotoalbum_large)
Met andere woorden te veel/intensief licht?Sjamo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:38:
[...]
Ik ken het. In 2019 heb ik het gehad in een bak met slecht licht, gecombineerd met een slecht functionerende co2-installatie. Gelukkig na de tijd nooit geen last meer van gehad. Gewoon weer terug naar bio-co2, bevalt ons beter.
Ik heb toen trouwens alle planten zonder snoeien baardalg-vrij gekregen door ze buiten de bak een poosje een easy-carbo overdosis te geven, gecombineerd met matig licht. Werkte snel en goed, geen uitval gehad.
Op deze foto zie je nog een restje in het mos dat ik naar deze bak had gebracht, moest dus ook nog ontalgd worden![]()
[Afbeelding]
Zit er nog over na te denken om de heliolux verlichting van Juwel aan te schaffen om iets minder vel licht te kunnen hebben...
Ik ken jouw bak niet, en de situatie in en om de bak. Maar alg, en vooral meervoudige alg, is vaak een complex geheel van verschillende factoren.Bowen_HAFX schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:59:
[...]
Met andere woorden te veel/intensief licht?
Zit er nog over na te denken om de heliolux verlichting van Juwel aan te schaffen om iets minder vel licht te kunnen hebben...
Wanneer het geheel klopt, dan kan het onderhoud erg eenvoudig zijn. Natuurlijk afhankelijk van hoe lastig je het jezelf hebt gemaakt wat betreft inrichting
Maar het is vooral belangrijk dat zaken bij elkaar passen. Dat is belangrijker dan hoe of wat van de afzonderlijke onderdelen.
Maar dat is mijn mening.
Ik heb hem nu 3 weken. Ben er heel tevreden over. Visjes in de skimmer heb ik nog niet gehad. De zuiging is ook niet dusdanig dat een vis daar snel in zal komen. Ik heb 7x Epiplatys annulatus. Dat zijn toch behoorlijke oppervlaktevissen. Ze zwemmen rond zonder problemen te hebben met de skimmer. Ik maak me over dat "rugbreken" dan ook geen zorgen. Het enige dat ik minder vind is de daadwerkelijke outflow. Ik heb nu een ali lilypipe uiteinde besteld. Op dit moment doe ik het met een profito maatbekertje. De bijgeleverde outflow is niet toereikend om de stroming te krijgen die ik wil hebben.Taro schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:04:
@Cooldevice Leuke pragmatische oplossing, maar ziet er wel wat amateuristisch uit.
Heeft iemand hier inmiddels ervaring met die Aquario Neo skimmer op de aquarium inlet icm kleine vissen en garnalen? Ik ben echt heel benieuwd of ze hun rug breken door die 90 graden hoek icm sterke stroming.
Edit: Besteld, ga het proberen. De aquarium outflow is ook langer dan de huidige outflow, dus komt dichter bij de bodem. Benieuwd of daar dan ook minder troep blijft liggen. En je kunt de aquarium inflow richten, dus ik kan hem verder naar achteren plaatsen. De huidige lilypipe moet ik recht op het aquarium bevestigen, dus automatisch helemaal aan de voorkant plaatsen, anders stroomt het water direct tegen de planten aan.
[ Voor 46% gewijzigd door Taro op 09-02-2022 22:48 ]
De standaard verlichting die geleverd wordt bij een juwel 180 rio:Taro schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:05:
@Bowen_HAFX Welke verlichting heb je nu dan? En hoeveel uur staat die aan?
https://www.aquastorexl.n...m-led-voor-rio-180-t.html
Dus een 'day' en 'nature' lamp
Lampen staan 8 uur per dag aan.
Mijn verlichting start op met 25%, 30 minuten later naar 45% gedurende 7 uur, daalt dan naar 25% voor 30 minuten en dan uit. Die 45% is in mijn geval al erg fel, moet er niet aan denken dat die alleen op 100% zou kunnen, dan kan je mij wegdragen ivm onderhoud
Ik lees hier op een ander forum ook dat blijkbaar de lampen niet de juiste spectrum geven en te intens zijn?Taro schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:52:
@Bowen_HAFX Ah, niet dimbaar idd. Dan kan dat een goede optie zijn om te vervangen. Zoals hier al eerder langskwam: Teveel licht zal evt. problemen alleen maar erger maken, dus dat iets dimmen kan in jouw geval niet verkeerd zijn.
Mijn verlichting start op met 25%, 30 minuten later naar 45% gedurende 7 uur, daalt dan naar 25% voor 30 minuten en dan uit. Die 45% is in mijn geval al erg fel, moet er niet aan denken dat die alleen op 100% zou kunnen, dan kan je mij wegdragen ivm onderhoud
De ene led lamp geef 6500K en de andere 9000K. En niet dimbaar inderdaad. Misschien dat dit alle problemen veroorzaakt. Iemand die hier iets over kan en wil zeggen?
Veel LED-lampen zijn instelbaar, of hebben meerdere verschillende kleuren LED's die altijd branden (Die van mij wit, blauw, rood en groen in een bepaalde verhouding).
Een dimbare lamp, 6500K only of een qua kleur instelbare LED om bijv. groen/rood tinten te accentueren, zou mijn voorkeur hebben. En vooral dat kunnen dimmen gaat je helpen, waarbij je waarschijnlijk wel nog steeds het achter-/onderliggende probleem zult moeten oplossen. Het zal je problemen waarschijnlijk verminderen, maar niet 100% wegnemen.
Enige nadeel is dat die dingen lange wortels maken. Afgelopen zondag alles gesnoeid, zitten nu alweer wortels van 15cm aan.
Maargoed, nogal wiedes... nitraat, fosfaat en micro genoeg, bakken met licht en bladen boven water dus ook genoeg CO2...
Ben er op zich wel blij mee, die wortels zijn makkelijk snoeien. Slakken, garnalen en vissen zijn er dol op.
Overigens ook oplossing gevonden voor het voeren van de garnalen. Ik heb nu nog 2 open plekken in de bak links en rechts. Ik gooi in de ene plek vlokvoer voor de vissen bij de pomp, wacht even tot de vissen knettergek worden en dan aan de andere kant van de bak garnalenvoer laten afzinken.
Ik heb vrijwel dezelfde bak (Juwel vision 180) en precies dezelfde verlichting, in het begin (eerste driekwart jaar) ook veel last van algen gehad, waaronder ook baardalg en bruine alg, en werd ook bijna wanhopig, maar nu, na ruim een jaar, is alle alg onder controle en vrijwel afwezig. Dat ging vrij plotseling, binnen een paar weken, nadat we de verlichting hadden teruggebracht tot 7,5 uur en we drijfplanten hadden aangeschaft, die ongeveer een kwart van het wateroppervlak bedekken. Planten en vissen doen het nu prima.Bowen_HAFX schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:58:
[...]
Ik lees hier op een ander forum ook dat blijkbaar de lampen niet de juiste spectrum geven en te intens zijn?
De ene led lamp geef 6500K en de andere 9000K. En niet dimbaar inderdaad. Misschien dat dit alle problemen veroorzaakt. Iemand die hier iets over kan en wil zeggen?
We gaan nu andere, dimbare verlichting aanschaffen, niet omdat deze zo slecht is, maar omdat we de vissen graag mooie zonsopgangen en zonsondergangen gunnen...
Oke, dan haal ik een dimbare lamp op. Nu te veel tijd, energie en geld in geïnvesteerd om nog langer zo aan te klooien...prijk schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:58:
[...]
Ik heb vrijwel dezelfde bak (Juwel vision 180) en precies dezelfde verlichting, in het begin (eerste driekwart jaar) ook veel last van algen gehad, waaronder ook baardalg en bruine alg, en werd ook bijna wanhopig, maar nu, na ruim een jaar, is alle alg onder controle en vrijwel afwezig. Dat ging vrij plotseling, binnen een paar weken, nadat we de verlichting hadden teruggebracht tot 7,5 uur en we drijfplanten hadden aangeschaft, die ongeveer een kwart van het wateroppervlak bedekken. Planten en vissen doen het nu prima.
We gaan nu andere, dimbare verlichting aanschaffen, niet omdat deze zo slecht is, maar omdat we de vissen graag mooie zonsopgangen en zonsondergangen gunnen...
Ik heb ook drijfplantje erin overigens.
Heb nu min of meer hetzelfde probleem met mijn kleine aquarium op mijn kantoor. Heb daar een 60l open bak staan met een hele felle lamp er boven (alleen wit licht). Maar heel veel last van blauwalg. Krijg het daar nog niet onder controle helaas. Binnenkort maar eens drijfplanten proberen te gebruiken.
Vlotvarentjes hebben kortblijvende worteltjes. Nadeel van de vlotvarentjes is weer dat ze zo klein zijn dat er altijd een aantal aan je arm blijven zitten. Ik stop ze daarom tijdens het onderhoud even in een ander bakje (anders word je er gek van). Een andere optie die redelijk werkt (als het echt goed wil groeien) is kikkerbeet waarbij je elke keer de groter wordende planten weggooit en de jonkies bewaart (die hebben nog relatief korte wortels). Kikkerbeet heeft sowieso veel kortere en minder ontwikkelde wortels dan bijvoorbeeld mosselplantjes. Maar als het puur gaat om het tegenhouden van licht dan zijn vlotvarentjes je vriend._JGC_ schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:18:
Ik heb ook een veel te felle niet dimbare lamp, maar sinds ik drijfplanten heb is dat probleem opgelost.
Enige nadeel is dat die dingen lange wortels maken. Afgelopen zondag alles gesnoeid, zitten nu alweer wortels van 15cm aan.
Kikkerbeet kortere wortels?HuismAndré schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:22:
[...]
Vlotvarentjes hebben kortblijvende worteltjes. Nadeel van de vlotvarentjes is weer dat ze zo klein zijn dat er altijd een aantal aan je arm blijven zitten. Ik stop ze daarom tijdens het onderhoud even in een ander bakje (anders word je er gek van). Een andere optie die redelijk werkt (als het echt goed wil groeien) is kikkerbeet waarbij je elke keer de groter wordende planten weggooit en de jonkies bewaart (die hebben nog relatief korte wortels). Kikkerbeet heeft sowieso veel kortere en minder ontwikkelde wortels dan bijvoorbeeld mosselplantjes. Maar als het puur gaat om het tegenhouden van licht dan zijn vlotvarentjes je vriend.
Heb nu die Phyllanthus Fluitans die Taro me aanraadde, en die blijven inderdaad aan je arm hangen.
... waarbij je elke keer de groter wordende planten weggooit en de jonkies bewaart.SmurfLink schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:42:
[...]
Kikkerbeet kortere wortels?Jij grapjas.
Zo onduidelijk had ik het niet geschreven toch?
Als je de plant z'n gang laat gaan dan worden het joekels (met bladeren van 10cm in diameter en wortels van een halve meter of langer). Maar als je netjes de groter wordende plantjes weggooit (of, in mijn geval, aan een buurman met een vijver geeft) dan heb je er een plant aan met kortere en minder ontwikkelde wortels dan bij bijvoorbeeld de mosselplant. De langste versies hier hebben wortels van ca. 7-8cm lang.
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
[ Voor 98% gewijzigd door Hamed op 10-02-2022 10:51 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Ik heb er op dit moment kikkerbeet in, en die wortelen best lang voor een bak van 54 liter (30x30x60).HuismAndré schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:22:
[...]
Vlotvarentjes hebben kortblijvende worteltjes. Nadeel van de vlotvarentjes is weer dat ze zo klein zijn dat er altijd een aantal aan je arm blijven zitten. Ik stop ze daarom tijdens het onderhoud even in een ander bakje (anders word je er gek van). Een andere optie die redelijk werkt (als het echt goed wil groeien) is kikkerbeet waarbij je elke keer de groter wordende planten weggooit en de jonkies bewaart (die hebben nog relatief korte wortels). Kikkerbeet heeft sowieso veel kortere en minder ontwikkelde wortels dan bijvoorbeeld mosselplantjes. Maar als het puur gaat om het tegenhouden van licht dan zijn vlotvarentjes je vriend.
Maargoed, gewoon wekelijks snoeien... ik heb ze 3 weken met rust gelaten, toen zaten ze tot aan de bodem. Heb afgelopen zondag van de waterpest alles wat niet knalgroen was weggeknipt en stelen opnieuw geplant in de bodem, die zijn nu ook weer laag en vast in de bodem (heb sommige planten halverwege doormidden geknipt en 2 stelen geplant), dreven tot zondag ook gewoon overal en nergens door de bak.
Ziet ie er van boven uit als een denneappel (openstaande schubben)? dan is het buikwaterzucht en vrijwel altijd einde verhaal volgens mij.boomr schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:10:
Mijn beta is erg opgezwollen. Ik hoop dat deze wat constipatie heeft en een paar dagen vasten het oplost, maar ik maak me wel stevige zorgen. Hij heeft nog wel interesse in voedsel, minder dan normaal maar hij komt er wel op af, zwemt nog (wat minder dan normaal maar ligt niet helemaal stil) en ziet er verder nog prima uit, behalve dat hij inneens erg dik is....:(
Gebruik de skimmer al vanaf de start van mijn scape, nog nooit is er een garnaal of nano visje naar binnen gezogen. Sinds een maand gebruik ik ook het langere intake skimmer pijpje waardoor het allemaal wat dieper onder het water oppervlakte hangt. Ik zie soms wel een aantal Brigittae's in die hoek hangen maar ze zwemmen er zonder problemen langs. De kleinere garnalen heb ik nog nooit erop zien zitten maar een aantal grotere zitten wel eens op het gedeelte van de outflow, waar deze de 90 graden hoek maakt (net voor de skimmer). Maar erin gezogen worden ze niet, wellicht zuigt het ook veel minder hard dan wanneer het op de intake zitTaro schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:04:
@Cooldevice Leuke pragmatische oplossing, maar ziet er wel wat amateuristisch uit.
Update van mijn bak (foto is van vorige week). Op de Rotala linksachterin na is alles alweer tot het oppervlakte gegroeid. Vanavond maar weer eens de boel trimmen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ejGDN6eHHobx3Kg6Ad2uNx3Y.jpg?f=user_large)
“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”
Als je last van algen hebt, kun je dan niet beter groen zoveel mogelijk weglaten uit het spectrum? Planten kunnen er niks mee, maar algen "vreten" alles.Taro schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:13:
Een dimbare lamp, 6500K only of een qua kleur instelbare LED om bijv. groen/rood tinten te accentueren, zou mijn voorkeur hebben.
Ik heb 6500K lampen die ik voor de hoofdverlichting gebruik (standaard Juwel Novolux, daarom 2 stuks en met wat dimmen kom ik dan netto op zo'n 1,5 stuks) en ik zorg voor wat kleur met een RGB-stripje. Van die RGB gebruik ik overdag alleen de R en de B. Behalve wat makkelijk bij te houden groene spotjes op de ruit en af en toe wat minimale baardalg op een bladrandje, heb ik niet of nauwelijks alg.
Zowel algen als planten kunnen fotosynthese bedrijven op basis van groen licht. Dit was 1 van de hoofdstukken uit mijn PhD onderzoekJME schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:02:
[...]
Als je last van algen hebt, kun je dan niet beter groen zoveel mogelijk weglaten uit het spectrum? Planten kunnen er niks mee, maar algen "vreten" alles.
Ik heb 6500K lampen die ik voor de hoofdverlichting gebruik (standaard Juwel Novolux, daarom 2 stuks en met wat dimmen kom ik dan netto op zo'n 1,5 stuks) en ik zorg voor wat kleur met een RGB-stripje. Van die RGB gebruik ik overdag alleen de R en de B. Behalve wat makkelijk bij te houden groene spotjes op de ruit en af en toe wat minimale baardalg op een bladrandje, heb ik niet of nauwelijks alg.
Maargoed, lichtkleur is verder niet erg belangrijk in een aquarium, kies wat je mooi vindt.
Maar niet erg efficiënt toch? Aangezien ze (groene planten) het groene licht stevig reflecteren. Hetzelfde kan dan gezegd worden voor rode planten en rood licht. Daarnaast heeft de verhouding van diverse golflengtes invloed op de vorm waarin de plant groeit. Veel rood lichtaandeel, dan zal de plant vrij langgerekt groeien. Veel blauw lichtaandeel, dan zal de plant wat meer gedrongen groeien.de Peer schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:45:
[...]
Zowel algen als planten kunnen fotosynthese bedrijven op basis van groen licht. Dit was 1 van de hoofdstukken uit mijn PhD onderzoek![]()
Maargoed, lichtkleur is verder niet erg belangrijk in een aquarium, kies wat je mooi vindt.
https://www.canna.nl/het-...-ontwikkeling-van-planten
[ Voor 24% gewijzigd door HuismAndré op 10-02-2022 17:20 ]
Op dit moment het volgende lichtprofiel ingesteld.
Laat maar weten wat de experts ervan vinden.
:strip_exif()/f/image/LyRNP9Fdpyf35NrixXshcYtl.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit is mijn plantvoeding pompje en buisjes
:strip_exif()/f/image/6evQ6j0nBgwnEnZUpOXUEGc5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4bpaYjjdz9HxG0H0XvVKgiTl.jpg?f=fotoalbum_large)
En om iedereen een gerust gevoel te geven betreft de hoeveelheid baardalg om je eigen bak, voor uw leedvermaak:
:strip_exif()/f/image/wKiolokUq85xcGCHNWVjfXm7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qAGIkVFpl6VoNZzeSgZPCgow.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/23sHCGDTUHtiskdVYctzqqY4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat dit nu een van je belangrijkste tools gaat zijn:

Om zoveel mogelijk baardalg te verwijderen. Het is niet leuk, maar de bladeren waar baardalg op zit moeten er af om los van de bron, ook verdere verspreiding te voorkomen.
Ik krijg het niet duidelijk op de foto, sorry, maar weet je zeker dat het baardalg is en geen staghorn?Bowen_HAFX schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:56:
K, nieuwe lamp vanmiddag opgehaald bij Zoo en zo.
Op dit moment het volgende lichtprofiel ingesteld.
Laat maar weten wat de experts ervan vinden.
[Afbeelding]
En dit is mijn plantvoeding pompje en buisjes
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En om iedereen een gerust gevoel te geven betreft de hoeveelheid baardalg om hun eigen bak, voor uw leedvermaak:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder zag ik een eerdere foto van je bak en het lijkt er op dat je een lastige scape hebt gekozen qua circulatie van het water.
Vaak ontstaan algen, zeker bij verschillende soorten, eerder wanneer er een hoge organische belasting is tov de filtercapaciteit, en er veel vuil in de bak, het water en de bodem blijft. Kan dat spelen bij jou?
Toen wij hier verschillende algsoorten hadden hebben we de filtercapaciteit verdubbeld, filters tijdelijk vaker schoongemaakt (alle sponzen en biologisch materiaal uitspoelen, zeker maandelijks) en daarmee was het grootste gedeelte van de alg weg.
Bedankt voor je suggestie!Ik heb al een Oase Biomaster 650 als filter, precies om er zeker van te zijn dat er voldoende filter capaciteit zou zijn, wat eigenlijk al een beetje overkill zou moeten zijn.Sjamo schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:23:
[...]
Ik krijg het niet duidelijk op de foto, sorry, maar weet je zeker dat het baardalg is en geen staghorn?
Verder zag ik een eerdere foto van je bak en het lijkt er op dat je een lastige scape hebt gekozen qua circulatie van het water.
Vaak ontstaan algen, zeker bij verschillende soorten, eerder wanneer er een hoge organische belasting is tov de filtercapaciteit, en er veel vuil in de bak, het water en de bodem blijft. Kan dat spelen bij jou?
Toen wij hier verschillende algsoorten hadden hebben we de filtercapaciteit verdubbeld, en daarmee was het grootste gedeelte van de alg weg.
Daarnaast zou nu Co2 zou nu goed moeten zijn met de inline diffuser en betreft de plantenvoeding, daar heb ik een maand boven opgezeten. Daarnaast ook de slakken, otto en garnalen populatie uitgebreid. En de standaard Oase spraybar vervangen door een langere met minder gaatjes om meer stroming te realiseren. Tijdens mijn wekelijks onderhoud zal ik even goed door de plantjes wapperen en de bodem om zeker te zijn dat alles zoveel mogelijk weggefilterd kan worden. Dit kan het gewoon niet meer zijn in mijn beleving...
Na verschillende berichten te hebben gelezen van zelfde soort ervaringen met de standaard juwel verlichting door mede-Tweakers en op een paar willekeurige andere fora, hoop ik dat het nu beter wordt. En anders weet ik het ook niet meer

Ik zal de blaadjes even verwijderen @Taro. Wederom bedankt voor je zeer gewaardeerde advies!
De pigmenten voor groen licht absorptie zijn gewoon aanwezig en functioneel, maar in kleinere hoeveelheden dan die voor rood en blauw licht absorptie. Ik heb maanden lang algen in reactoren gekweekt op 100% groen licht (550nm) en die groeiden prima.HuismAndré schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:13:
[...]
Maar niet erg efficiënt toch? Aangezien ze (groene planten) het groene licht stevig reflecteren. Hetzelfde kan dan gezegd worden voor rode planten en rood licht. Daarnaast heeft de verhouding van diverse golflengtes invloed op de vorm waarin de plant groeit. Veel rood lichtaandeel, dan zal de plant vrij langgerekt groeien. Veel blauw lichtaandeel, dan zal de plant wat meer gedrongen groeien.
https://www.canna.nl/het-...-ontwikkeling-van-planten
De fotosynthetische efficiëntie (ná absorptie van het groene licht) ligt in tussen die van rood en blauw licht:
/f/image/EBDPesgbdo2WHkClGSQ1BzP3.png?f=fotoalbum_large)
Blauw is 400 nm, groen is 550nm, rood is 650 nm.
Maar wat je bedoelt is dat ze maar weinig absorberen. Ja dat klopt. 1 individuele plant zal veel groen licht doorlaten of reflecteren. een 'bos' met planten zal wel al het groene licht absorberen en dan gaat het dus om de efficientie (na absorptie) zoals hierboven weergegeven.
Het is dus nog behoorlijk moeilijk om te vergelijken, omdat je het op veel verschillende manieren kan uitdrukken: per eenheid geabsorbeerd licht, of per eenheid gedoseerd licht.
Maar nu het leuke/interessante. Bij zeer hoge lichtintensiteiten, bijvoorbeeld een plant vlak onder de lichtbron, is een plant snel oververzadigd met licht. Vooral in geval van rood en blauw licht want dat absorberen ze (te) goed. In die situaties is juist groen licht het meest efficiënt omdat de plant dan minder energie verspilt (omzet in warmte).
Lang verhaal kort. Wil je algen of planten kweken bij zeer hoge lichtintensiteiten, dan geeft groen licht de hoogste opbrengst per eenheid geabsorbeerd licht.
Rood en blauw worden té goed geabsorbeerd waardoor de plant licht in warmte om gaat zetten, wat dus verspilling is.
In de context van het aquarium houden is dit allemaal niet relevant natuurlijk. In het aquarium zijn vooral lage lichtintensiteiten aanwezig en dan wordt elke kleur licht ongeveer even efficiënt gebruikt.
En inderdaad, lichtkleur heeft wel veel invloed op vorm (lengte/breedte groei) van de plant. zeker! Ook kun je er bij veel planten bloei (bloemvorming) mee triggeren of juist uitstellen.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 10-02-2022 18:42 ]
Nou, als alles goed is in je bak zal de alg wel snel minder wordenBowen_HAFX schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:30:
[...]
Bedankt voor je suggestie!Ik heb al een Oase Biomaster 650 als filter, precies om er zeker van te zijn dat er voldoende filter capaciteit zou zijn, wat eigenlijk al een beetje overkill zou moeten zijn.
Daarnaast zou nu Co2 zou nu goed moeten zijn met de inline diffuser en betreft de plantenvoeding, daar heb ik een maand boven opgezeten. Daarnaast ook de slakken, otto en garnalen populatie uitgebreid. En de standaard Oase spraybar vervangen door een langere met minder gaatjes om meer stroming te realiseren. Tijdens mijn wekelijks onderhoud zal ik even goed door de plantjes wapperen en de bodem om zeker te zijn dat alles zoveel mogelijk weggefilterd kan worden. Dit kan het gewoon niet meer zijn in mijn beleving...
Na verschillende berichten te hebben gelezen van zelfde soort ervaringen met de standaard juwel verlichting door mede-Tweakers en op een paar willekeurige andere fora, hoop ik dat het nu beter wordt. En anders weet ik het ook niet meer.
Ik zal de blaadjes even verwijderen @Taro. Wederom bedankt voor je zeer gewaardeerde advies!
Succes.
En nu we toch zo fijn aan het helpen zijn, ik vraag me al een tijdje het volgende af:
* Als mijn meest lichtbehoevende planten achterin staan en mijn ledbalken hangen midden onder de kap, heeft het dan nog zin om ze een beetje naar achteren te draaien, of dringt er dan juist minder licht door het wateroppervlak omdat ze niet meer recht omlaag stralen?
* Je leest vaak dat je beter een dag tussen het toedienen van PO4 en micro's kunt aanhouden, omdat de een de ander neutraliseert. Maakt het daarbij uit welke je op dag X en welke op dag X+1 toedient?
ja, exact.JME schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:05:
Dank voor alle aanvullende info! Vat ik het goed samen als ik zeg dat er weliswaar een klein verschil is in de mate waarin de planten iets kunnen met verschillende kleuren licht, maar dat het op de schaal van een aquarium geen drol uitmaakt en je gewoon moet kleuren wat je mooi vindt?
ja dat is een lastige. Voor die planten zal het zeker helpen, maar de rest krijgt minder en er belandt misschien ook meer licht op je achterwand?En nu we toch zo fijn aan het helpen zijn, ik vraag me al een tijdje het volgende af:
* Als mijn meest lichtbehoevende planten achterin staan en mijn ledbalken hangen midden onder de kap, heeft het dan nog zin om ze een beetje naar achteren te draaien, of dringt er dan juist minder licht door het wateroppervlak omdat ze niet meer recht omlaag stralen?
Nee dat maakt niet uit. Volgens mij is het zelfs zo dat het niet per se op verschillende dagen hoeft, maar dat er gewoon minimaal een uur (ofzo) tussen moet zitten. Maar voor het gemak is dan gekozen om het om de dag te doen omdat dat beter in het leefschema past.* Je leest vaak dat je beter een dag tussen het toedienen van PO4 en micro's kunt aanhouden, omdat de een de ander neutraliseert. Maakt het daarbij uit welke je op dag X en welke op dag X+1 toedient?
Micro/macro. Inderdaad liever niet tegelijk. Een uur of 4 schijnt voldoende te zijn. Zelf heb ik ervoor gekozen om ma-za micro's te doen en op zondag de macro's (de ene week bij de waterwissel, de andere week gewoon "los").
[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 10-02-2022 19:10 ]
Bak is 230x60x70 en bevat de volgende vissen:
20x Corydoras Adolfoi
20x Hyphessobrycon Columbianus
4x Apistogramma Baenschi
2x Aequidens sp. Jenaro Herrera
2x Bujurquina oenolaemus
2x Blue Acara Electric
10x Otocinclus Affinis
4x Farlowella Acus
:strip_exif()/f/image/Y5p4VRURE64Z5mYRJGzP2TeE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Gynnad op 10-02-2022 19:19 ]
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Ik vind het prachtig dat je bij jou het formaat van de bak ziet, als je snapt wat ik bedoel.Gynnad schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:15:
Afgelopen week mijn aquarium anders ingedeeld, straalt nu toch wat meer rust uit. Misschien alleen nog wat meer hout aan de rechterkant, maar was door mijn hout voorraad heen..
Bak is 230x60x70 en bevat de volgende vissen:
20x Corydoras Adolfoi
20x Hyphessobrycon Columbianus
4x Apistogramma Baenschi
2x Aequidens sp. Jenaro Herrera
2x Bujurquina oenolaemus
2x Blue Acara Electric
10x Otocinclus Affinis
4x Farlowella Acus
[Afbeelding]
Bij ons is dat op dit moment helemaal weg.
We hebben onze bak omgewerkt naar low maintenance, en dat is het ook, maar we zullen toch wat moeten met de planten, het is uit verhouding.
Dit is waar we begonnen
:strip_exif()/f/image/odke8BIi21kToHVm8NkGtEd7.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar nu zitten we aan deze bossage
:strip_exif()/f/image/Yi5XuY0ngyJtakf0PKIViaFj.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus wij mogen er binnenkort ook aan geloven.
@Bowen_HAFX Niet opgeven! Ik kan me je foto's uit de vorige editie van dit topic herinneren. Je hebt een mooie scape neergezet, zou zonde zijn.
Ik kan waarschijnlijk al vrij snel mijn ervaring met de Aquario NeoMixer delen. Heb vanavond de Green Aqua giveaway voor de NeoMixer op Instagram gewonnen.
Heb vanavond tijdens de schoonmaak sessie uiteraard nog wel netjes de huidige Aquario neo set schoongemaakt
Welke plant is dat rechts met die grote rode bladeren?Sjamo schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:57:
[...]
Ik vind het prachtig dat je bij jou het formaat van de bak ziet, als je snapt wat ik bedoel.
We hebben onze bak omgewerkt naar low maintenance, en dat is het ook, maar we zullen toch wat moeten met de planten, het is uit verhouding.
Dit is waar we begonnen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Dat lijkt me de Tijgerlotus (Nymphea lotus)avotar schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:16:
[...]
Welke plant is dat rechts met die grote rode bladeren?
Het is een knolletje dat je half moet ingraven, maar dat zich ook prima op een stuk hout laat lijmen. Als ie het naar z'n zin heeft dan maakt ie aan de lopende band uitlopertjes met nieuwe knolletjes en dat kan erg groot worden. Ik heb hier inmiddels een paar van die uitlopers als drijfplantje in de garnalenbak op zolder gemikt. Lijken het vooralsnog ook op die manier prima te doen!
Ik heb zelf een paar regels proberen aan te houden (al lukt dat zeker niet altijd), maar merkte daardoor wel dat de inrichting wat beter werd dan wat het al was.Sjamo schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:57:
[...]
Ik vind het prachtig dat je bij jou het formaat van de bak ziet, als je snapt wat ik bedoel.
Dit is waar we begonnen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
1. Zand omhoog laten lopen richting de achterwand
2. Gebruik maken van de Gulden snede: https://www.aquascaping-blog.com/1620/aquarium-gulden-snede
3. Plaats grote stenen/takken vooraan en kleine achteraan;
4. Maak gebruik van “straatjes” in je aquarium;
Heb verschillende posts gelezen over inrichting van je aquarium, o.a. https://www.aquascaping-b...6/diepte-aquarium-creeren
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Ziet er wel gaaf uit. Ben nu voor het eerst aan het experimenteren met knolplantjes, Apogenoton, die Tijgerlotus ziet er wel uit als een mooie vervanging voor mn Vallisneria hoek!JME schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:04:
Yep, dat is een tijgerlotus. Ze kunnen ook groen zijn met rode vlekjes, ook erg decoratief.
Het is een knolletje dat je half moet ingraven, maar dat zich ook prima op een stuk hout laat lijmen. Als ie het naar z'n zin heeft dan maakt ie aan de lopende band uitlopertjes met nieuwe knolletjes en dat kan erg groot worden. Ik heb hier inmiddels een paar van die uitlopers als drijfplantje in de garnalenbak op zolder gemikt. Lijken het vooralsnog ook op die manier prima te doen!
Achteraf heb ik die tijgerlotus al eens eerder gehad, maar tot 2 keer toe wilde hij niet pakken.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Ik gooi ze elke maand in de prullenbakavotar schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:33:
Is er nou een gouden tip voor die knolletjes.
Achteraf heb ik die tijgerlotus al eens eerder gehad, maar tot 2 keer toe wilde hij niet pakken.
Maarja gewoon de basis he: voeding en licht. meer is er niet nodig.
Mocht je er binnenkort een paar overhebben zou ik ze graag tegen een kleine vergoeding van je overnemende Peer schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:43:
[...]
Ik gooi ze elke maand in de prullenbak. groeit als een gek.
Maarja gewoon de basis he: voeding en licht. meer is er niet nodig.
Of ruilen tegen een gigantische bos Vallisneria Gigantae mocht je daar interesse in hebben.

Ik zal er wel een paar opsparen. prima.SmurfLink schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:41:
[...]
Mocht je er binnenkort een paar overhebben zou ik ze graag tegen een kleine vergoeding van je overnemen![]()
Of ruilen tegen een gigantische bos Vallisneria Gigantae mocht je daar interesse in hebben.Da's mijn onkruid.
Vallisneria hoef ik niet, is hier ook onkruid haha.
Iets zegt me dat die 30 jonge garnalen en al die slakjes al genoeg nitraat maken.
Ik heb 40 Chili Rasbora's, 6 Amano garnalen, 2 Otocinclus en 4 slakken in +-118 liter, maar voeg dagelijks nitraat toe en direct na de waterwissel zelfs 5 ml extra om dat niveau op peil te kunnen houden.
De aquarium inflow / filter outflow kan je op 2 manieren plaatsen, de lange of korte kant kan buiten of in het aquarium. Ik wil niet direct de lange kant verkorten, dus deze buiten het aquarium geplaatst en de korte kant erin. De hoogte is prima en de flow is veel harder dan met de lilypipe die ik had. Tot zover allemaal prima. Maar als je de skimmer wil plaatsen moet je OF het waterniveau verhogen, of de lange kant verkorten en in het aquarium plaatsen, zodat de skimmer ver genoeg onder water komt. Ik heb eerst het waterniveau verhoogd. De skimmer kan vrij bewegen en het waterniveau ligt voldoende boven het skimmer pijpje. Hij blijft echter constant lucht aantrekken en het water in blazen. Als ik de skimmer zelf er even af haal is er een enorme vortex zichtbaar in het pijpje, de flow lijkt dus te sterk. De enige oplossing die ik mij kan voorstellen is dus de lange kant in het aquarium plaatsen, deze verkorten en dusdanig ver onder water plaatsen icm het langere skimmer pijpje om die enorme vortex te voorkomen?
Iemand anders hier ervaring mee? Kan morgen wel even wat foto's plaatsen.
[ Voor 13% gewijzigd door Taro op 11-02-2022 19:42 ]