Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
@Taro Ik heb 10 kardinaal tetra's, stuk of 30 vuurgarnalen en stuk of 50 slakken in een 54 liter bak.

Planten is 2 bosjes gras (waarvan 1 door de bodem het hele aquarium door gaat), 20 stengels waterpest, een javavaren en 75% van het oppervlak bedekt met kikkerbeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@_JGC_ Ah, dacht alleen garnalen :) Grote kans dat o.a. de kikkerbeet wel veel nitraat opneemt, maar dat allemaal samen zal ook wel redelijk wat nitraat genereren idd.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:00

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
_JGC_ schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:26:
Hier toch maar een nieuwe stockoplossing maken zonder nitraat met alleen fosfaat. Net even de handleiding erbij gepakt, wat ik doseer moet goed zijn voor 7ppm nitraat en 1ppm fosfaat. Stripjes meten 50ppm nitraat, dat kan onmogelijk alleen van de voeding komen, maar hoeft ook niks bij.

Iets zegt me dat die 30 jonge garnalen en al die slakjes al genoeg nitraat maken.
Ik heb duizend+ garnalen in een 125 liter aquarium met keurige nitraat- en fosfaatwaarden (20-2). Wellicht zit het nitraat al in je water. Of misschien voer je gewoon vrij veel (en is dat ook de reden waarom je zoveel slakken hebt). Echt zeker weet je de waterwaarden pas als je met druppeltests gaat meten (en meet dan ook gelijk fosfaat en ijzer).

[ Voor 5% gewijzigd door HuismAndré op 11-02-2022 20:23 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-06 21:23
Taro schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:38:
.....De enige oplossing die ik mij kan voorstellen is dus de lange kant in het aquarium plaatsen, deze verkorten en dusdanig ver onder water plaatsen icm het langere skimmer pijpje om die enorme vortex te voorkomen?

Iemand anders hier ervaring mee? Kan morgen wel even wat foto's plaatsen.
Herkenbaar probleem aangezien ik dit ook heb gehad. Voor mij was het een kwestie van goed afmeten en de boel inkorten. Wanneer het waterpeil nu iets zakt is er genoeg marge om het zuig effect te voorkomen inclusief het irritante geluid. De juiste draai / hoek van het skimmer pijpje kan soms ook nog even zoeken zijn. Heb een keer gehad tijdens het water verversen dat deze een mooie straal er bovenuit spoot zo op de vloer |:(

Ik zou zeggen "measure twice, cut once"

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Cooldevice schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:56:
[...]
Ik zou zeggen "measure twice, cut once"
* Taro bestelt alvast een nieuw pijpje

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Last van een no2 piek, althans de vissen lijken er nog geen last van te hebben, maar de (oude, dus misschien niet geheel accurate) tester geeft p
0.6 aan.
Gisteren en vandaag 15% ververst, Easy start toegevoegd.

Nu heb ik evt nog een extern filter staan, vol met van die keramiek buisjes. Zal ik die bijschakelen?
Kost vast ook tijd om die te laten starten qua bactererien, maar sowieso wou ik eigenlijk al over naar extern, staat een stuk mooier dan dat zwarte blok, en makkelijker reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 12:03
Zohh weer een ritje aquabeek gedaan. Waarom moet dat ding nou net 4km van men huis zitten....

15 stuks corydoras habrosus
5 otos
En een ancistrus temminckii vrouw voor bij men mannetje.

Weer wat te doen komende uren haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@_ferry_ Extern is vaak mooier, geeft een betere flow en biedt meer opties tot mechanische en biologische filtratie. Persoonlijk zou ik dat altijd doen, sowieso als je die optie toch al hebt staan.

Inderdaad goed blijven monitoren en verversen :)

@BurnerT Foto's? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 12-02-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
HuismAndré schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:03:
[...]

Ik heb duizend+ garnalen in een 125 liter aquarium met keurige nitraat- en fosfaatwaarden (20-2). Wellicht zit het nitraat al in je water. Of misschien voer je gewoon vrij veel (en is dat ook de reden waarom je zoveel slakken hebt). Echt zeker weet je de waterwaarden pas als je met druppeltests gaat meten (en meet dan ook gelijk fosfaat en ijzer).
Ik had een bak vol baardalg vanwege fosfaat tekort en teveel licht. Qua voeren heb ik niet het idee dat ik teveel geef, om de dag wat tetramin vlokken tussen duim en wijsvinger versnipperen en een paar bolletjes garnalenvoer.
Garnalen zouden geen baardalg eten... laat ik zo zeggen, het is weg en ik heb amper zelf wat verwijderd. De garnalen hingen continu in de baardalg te prutsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BurnerT
@Taro As requested :p (ze zitten nog in de zak te aclimatiseren. elke 10 min een shotglaasje water erbij om ze aan mijn vrij rigoreuze water te laten wennen (pure osmose met gh+/kh+)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izMV42skD6a6KSEISRS7QooPhek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOIfXz1Y1C2sPel5stePVizF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isZPMawraOYy5MNiAuzqWr0-O7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIRvQmduSIXuM9Mda9uLoCGn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R47fFZg8sNP_0vnz0qEpu4I5enQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KpkclxGaf63ODpinKJliWl34.jpg?f=fotoalbum_large
_JGC_ schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:41:
[...]

Ik had een bak vol baardalg vanwege fosfaat tekort en teveel licht. Qua voeren heb ik niet het idee dat ik teveel geef, om de dag wat tetramin vlokken tussen duim en wijsvinger versnipperen en een paar bolletjes garnalenvoer.
Garnalen zouden geen baardalg eten... laat ik zo zeggen, het is weg en ik heb amper zelf wat verwijderd. De garnalen hingen continu in de baardalg te prutsen.
De troepjes die in die algen blijven hangen vinden ze wel weer lekker hoor :p

#edit
Ik moet trouwens over 2 weekjes terug dan komen als het goed is de neretina hoornslakjes weer binnen en uit quarantaine :o

[ Voor 20% gewijzigd door BurnerT op 12-02-2022 16:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:02
Bakje weer ingericht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CWHJgh0sZCotTYleFzmWXYtafY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iuPg1LuLAnTXjSARUWYn1DRz.jpg?f=fotoalbum_large

De plantjes.
Limnophila sessiliflora
Barclaya longifolia
Nymphaea zenkeri
Hygrophila corymbosa
Cryptocoryne walkerii
Cryptocoryne balansae
Micranthemum monte carlo
Ceratopteris thalicroides
Hydrocotyle leucocephala
Microsorum pteropus

Voornamelijk ZO Azië zag ik achteraf. En toevallig mijn oude liefdes tegen gekomen in de LFS, Trichopodus microlepis en Desmopuntius pentazona. Ik denk dat het visbestand al gekozen is samen met een groot aantal kuhli's en aan de oppervlak Aplocheilus panchax, als ik die laatste ooit te pakken krijg..

ZO- Azië wordt het dus zeer waarschijnlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:54
BurnerT schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:23:
Zohh weer een ritje aquabeek gedaan. Waarom moet dat ding nou net 4km van men huis zitten....

5 otos

Altijd mooi om even naar Aquabeek te gaan, topzaak!

Enige wat ze zouden kunnen verbeteren is wat meer info over de vissen bij het aquarium te zetten, gelukkig biedt internet vaak de uitkomst.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:19

de Peer

under peer review

BurnerT schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:23:

5 otos

En ringbandsnoekjes?? of zwemmen die buiten de zak op de foto?

Ik vind het erg leuke visjes. Slecht verkrijgbaar in Nederland vind ik.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:48:
[...]

Heb ze een tijd gehad, kreeg ze altijd wel bij Diervoeders Ronald.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BurnerT
Gynnad schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:03:
[...]

Altijd mooi om even naar Aquabeek te gaan, topzaak!

Enige wat ze zouden kunnen verbeteren is wat meer info over de vissen bij het aquarium te zetten, gelukkig biedt internet vaak de uitkomst.
Als je op een rustig moment gaat (dus niet zaterdag middag xD ) geven ze je graag deskundig advies. Er zitten echte liefhebbers bij die daar werken.
[...]

Die zitten buiten de zak :p Heb er 4 ofzo gekocht en heb er nog 2 uit eigen kweek. Bij aquabeek hadden ze er voldoende zitten. Ook de prijs valt reuze mee voor zulke leuke visjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:54
BurnerT schreef op zondag 13 februari 2022 @ 02:39:
[...]
Als je op een rustig moment gaat (dus niet zaterdag middag xD ) geven ze je graag deskundig advies. Er zitten echte liefhebbers bij die daar werken.
Dat klopt inderdaad, het advies is zeer goed daar valt zeker niets van te zeggen.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:06
Kleine update vanuit mijn aquarium.

Heb dus de Juwel Helialux 1000 aangeschaft (voor een Rio 180). Bij AquastoreXL was de combinatie van de LED balk en Smart control slechts E314,-. Kreeg bij Zoo en Zo in Ede, 50 euro korting en kon deze dan direct ophalen vanuit mijn werk, dus dat maar gedaan, ook al was het dan nog steeds duurder.

Beetje apart dat de lamp en controller nog duurder is dan het hele aquarium, maar goed. Ik ben er wel erg blij mee. Allereerst is het licht echt veel mooier. De andere balken waren echt FEL. Nu een veel mooier, voller licht. De Simulans komen er veel mooier uit. Daarnaast is het ook gewoon mooi dat wanneer de lampen 'uit' zijn, ik deze op 10% blauw licht heb ingesteld ('maanlicht') en dan nog steeds een beetje m'n diertjes en planten kan bewonderen. Bij de vorige was het gewoon donker en praktisch niks te bekijken.

Daarnaast is ook de zonsopgang en ondergang een stuk mooier en lijkt mij ook fijner voor de vissen.

En zoals hier vaak gezegd wordt, de wens is de vader van de gedachte, maar na drie dagen een andere lamp heb ik oprecht het idee dat de algen een heel stuk minder snel groeien en dat de garnalen en otto's het beter bij kunnen houden. Ook hoefte ik vanavond niet een enorme hoeveelheid blauwalg uit het aquarium te hengelen. Daarnaast heb ik met wat waterstof peroxide en easy carbo verschillende anubias kunnen behandelen tijdens de waterverversing gisteren. De algen zijn nu rood aan het worden.

Dus op dit moment eigenlijk alleen maar spijt dat ik niet eerder de lampen vervangen heb. Bedankt voor alle morele support en rijke bron van kennis (al vaker gezegd, maar zonder jullie was deze hobby nu allang hopeloos mislukt).

Zal binnenkort nog eens weer een foto posten als het een beetje alg vrij is.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elve1984
  • Laatst online: 16:38
[...]

Ik heb er afgelopen zaterdag nog zien zitten bij Aquarent in Rosmalen. Volgens mij heeft Aquarium Centrum Helmond er ook nog zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:20
Intratuin heeft ze ook vaak. Daar zijn ze ook relatief goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Maanvis in Nijmegen zag ik ze ook gisteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cooldevice
Gisteravond de NeoMixer van Aquario geinstalleerd. Mooi compacte oplossing en scheelt weer minder techniek in de bak (soort van). Ik verwacht dat deze opzet het verbruik ook (iets) ten goede zal komen maar daar kan ik nu nog weinig over zeggen aangezien de CO2 pas net weer loopt. De CO2 mengt zich mooi in een fijne mist ipv de kleine belletjes uit de oude diffusor. Alles oogt een stuk rustiger en macro foto's schieten is ook een stuk makkelijker geworden.

Smartphone foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLu0mdbesR-vVdLl9ZgU313ia0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4C3NnVN2pdoV0fj7370eDjge.jpg?f=fotoalbum_large

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Cooldevice Is die compatible met de bestaande oplossing op dat elleboogje na? Benieuwd naar je ervaringen de komende periode.

Ik heb inmiddels de inlet verkort (in één keer goed ;) en kan hem nog wat lager plaatsen) en de Aquario Neo Skimmer geïnstalleerd. Werkt nu prima met het langere pijpje tov de korte waarmee constant lucht werd aangezogen. Benieuwd of ik morgenochtend een stapeltje dode vissen op de bodem aantref of dat het meevalt :)

Ik kijk het even een dagje aan. Als het dan nog goed gaat verplaats ik hem weer naar achterin het aquarium bij de outlet en werk ik het slangetje van de voeding weer mooi weg. Dan heb ik op de in- en outlet geen apparatuur meer in het aquarium én kan ik op vakantie zonder kans op een laag op het oppervlak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64vmTs0Am4Sf1XYE2opSS6sHvWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qUgqyagxlNjWxLs3iSPyAcQA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWCVD4ftHsTk3aJgSuSmfddI_ws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phoUwsexRDACfrisW8hlJyTv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Heb een paar dagen geleden de Oase prefilter buisjes binnengekregen en daar extra gaatjes in geboord. Ook direct de voorfiltersponzen schoongemaakt dus had iets extra flow tov voor het maken van de gaatjes en het lijkt nu een paar dagen later gewoon dezelfde snelheid te zijn. Wel benieuwd of de flow minder snel afneemt.

Ik heb bij iedere spons, precies in het midden, 2 kleinere gaatjes in de buis geboord. Daardoor hoop ik dat als de sponzen waarvan de zijkant van de spons dicht bij een gaatje zit als eerste vervuilen en daarna het water zich een weg zoekt naar de nieuwe lastiger te bereiken gaatjes. Normaal gesproken was maar 5-10% van iedere voorfilter spons vies, nu hoop ik dat dat richting de 50% gaat en dat zou betekenen dat de snelheid langer goed blijft en het schoonmaak interval van bijv. 2 naar 5-6 weken kan. De rest van de filter hoeft nauwelijks schoongemaakt te worden door de voorfilter. Ik laat binnenkort wel even weten of het toegevoegde waarde heeft om extra gaatjes te boren, of dat je het beter achterwege kunt laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooldevice
@Taro yes, alles is compitable met elkaar. Je krijgt twee keer een bocht stuk met de uitsparing voor de diffusor, wat netjes is aangezien ik verwacht dat die het snelst smerig wordt. Verder één mini diffusor en één keer het ronde eindstuk. De opzetstukken daarvoor om de flow te tweaken zitten er niet bij, wat jammer is wanneer je bijvoorbeeld de basis NeoFlow set aanschaft en de NeoMixer. Dan mis je die stap om te kunnen tweaken met de flow.

Ik ben gisteravond van het langere skimmer pijpje overgestapt op de kortere om wat beter kunnen zien hoe de flow en verdeling van CO2 zou uitpakken. Heb alleen een uur geleden aan de CO2 noodrem moeten trekken, was vergeten de bubble counter wat terug te draaien. Deze stond nog ingesteld op de diffuser setup tegenover de outflow opstelling |:(

Ik durf nu wel te zeggen dat de NeoMixer zorgt voor een betere verdeling van CO2 en dus minder verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 15:31
de Peer schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:46:
[...]

Ziet ie er van boven uit als een denneappel (openstaande schubben)? dan is het buikwaterzucht en vrijwel altijd einde verhaal volgens mij.
In het begin was dat niet het geval, 2 dagen later helaas wel. Flink wat gegoogled. Waterwaarden gecontroleerd, allemaal netjes, waterwissels gedaan (kleine om de stress niet te verhogen), gezocht naar medicatie maar lees daar erg wisselende verhalen over. Sommige zeggen doen, anderen zeggen dat dit het erger kan maken of dat het toch al te laat is.

Betta is helaas overleden. Zit er best wel mee:(

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

boomr schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:46:
[...]

In het begin was dat niet het geval, 2 dagen later helaas wel. Flink wat gegoogled. Waterwaarden gecontroleerd, allemaal netjes, waterwissels gedaan (kleine om de stress niet te verhogen), gezocht naar medicatie maar lees daar erg wisselende verhalen over. Sommige zeggen doen, anderen zeggen dat dit het erger kan maken of dat het toch al te laat is.

Balen zeg. Mijn ervaring is dat aan buikwaterzucht weinig te doen is en dat het vaak een kwestie van pech is.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:24
boomr schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:46:
[...]

Balen zeg, ik had het laatst ook met mijn Ancistrus, die heeft het helaas ook niet overleefd. Zielig om te zien hoe zo’n visje aftakelt. In het vervolg als nog een vis buikwaterzucht heeft zou ik hem wel euthanaseren.

Ik heb ondertussen nog maar één Corydoras, de rest is helaas allemaal overleden doordat ik een ziek visje had. Verder alleen nog regenboogvissen zwemmen, die vermaken zich prima. Ik twijfel nog of ik binnenkort een paar ga verkopen. Ik vind wat meer variatie wel leuk qua vissen maar weet niet zo goed wat ik er bij wil. Na dat drama met de Corydoras heb ik de zandbodem ook vervangen door grind dus dat wordt het sowieso niet. En de regenboogvissen zijn qua gedrag een stuk zelfverzekerder nu ze met bijna 20 zijn, dus dat is ook wel weer leuk om te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/StHUHJ9S875SpbloKE-BhHuTf3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEB7RH2SLVaajXqrM3kjWFdk.jpg?f=fotoalbum_large

Jonkie van afgelopen mei:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmNgoFJbQ6SDz_LFWX_glDwarKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9bkAnk8xbKzvMG1ICSYR7RH.jpg?f=fotoalbum_large

Volwassen mannetje (deze is al 5+ jaar), qua vorm begint hij er echt oud uit te zien nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRGi0-bVPzqkOLNXhtmJg8M_a4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HVIKwBgtMGSuP16FoEsn3QcQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Ik zat erover na te denken om misschien nog blauwe Posthoorn slakjes toe te voegen aan het aquarium.

Verschillende verhalen en ervaringen gelezen. Iemand hier er ook ervaring mee? Is het zo dat op een gegeven moment ze oncontroleerbaar voortplanten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
Bowen_HAFX schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:35:
Ik zat erover na te denken om misschien nog blauwe Posthoorn slakjes toe te voegen aan het aquarium.

Verschillende verhalen en ervaringen gelezen. Iemand hier er ook ervaring mee? Is het zo dat op een gegeven moment ze oncontroleerbaar voortplanten?
Ik heb zelf rode posthoornslakjes en vind het prima beheersbaar. Ik merk dat als ik veel voer het er inderdaad rap meer worden, maar met matig voeren is het prima onder controle te houden. Ze helpen goed mee met het schoonmaken van blaadjes en ruiten.

Ik heb zelf trouwens een aantal nerites (die zich niet in zoetwater voort kunnen planten) die ik erg mooi getekend vind. Hieronder de bruinige varianten, ik heb ook een felrode maar geen idee waar die verstopt zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9Gd8Cwc47xaKn01CIfbQNQvgso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCi7TWfxgQinTV9M8RrldGUA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtEfet-Q_mlVoycmSbNqqDwgot4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJtxNemQwLk22quRheMkC58b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Tijd om met de schaar te spelen, water te verversen. En *$&#*#( alg te verwijderen op bladeren etc. Begint langzaam wat minder te worden. Maar blijft ^$*$(*# :P

Crappy telefoon foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGpdClW1cFf_v1oiaRoSH_PevVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v2QfviydBavcXF0snyn4GRhf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Paulus07 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:53:
Tijd om met de schaar te spelen, water te verversen. En *$&#*#( alg te verwijderen op bladeren etc. Begint langzaam wat minder te worden. Maar blijft ^$*$(*# :P

Crappy telefoon foto:

[Afbeelding]
Prachtig! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:47

JME

zeg maar Jamie

Iris1234 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:46:
Ik heb zelf trouwens een aantal nerites (die zich niet in zoetwater voort kunnen planten) die ik erg mooi getekend vind. Hieronder de bruinige varianten, ik heb ook een felrode maar geen idee waar die verstopt zit.
Die eerste vind ik gaaf! Heb je met nerites niet dat ze je hele bak vol met keiharde witte eitjes volplakken?
Ik zou best een paar slakjes willen, maar ben de ideale nog niet tegengekomen. Ze hebben allemaal wel iets waar ik niet op zit te wachten:
- ze fokken als konijnen op steroïden
- en/of ze plakken de bak vol met eitjes
- en/of ze vreten de verkeerde planten op
- en/of ze zijn domweg lelijk :)
Wat is de ideale slak en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Paulus07 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:53:

Crappy telefoon foto:

[Afbeelding]
Hoeveel Otto's zwemmen daar rond Paulus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
JME schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:31:
[...]

Die eerste vind ik gaaf! Heb je met nerites niet dat ze je hele bak vol met keiharde witte eitjes volplakken?
Ik zou best een paar slakjes willen, maar ben de ideale nog niet tegengekomen. Ze hebben allemaal wel iets waar ik niet op zit te wachten:
De corona clithon is bijvoorbeeld een erg handige slak.

Plant zich enkel voort in brak water. Eet enkel algen en geen planten.

Redelijk mooi om te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
[...]

Nee ik heb nog geen enkele keer eitjes gevonden. Misschien heb ik geluk en 3 mannetjes, ik weet eigenlijk niet eens of ze tweeslachtig zijn. Vroeger had ik een appelslak, die plakte de hele lichtkap vol, maar met nerites eigenlijk nog nooit lastgehad van eitjes. Die nadelen die jij noemt vind ik ook bij veel soort slakken. Die nerites die ik heb zijn er in allerlei kleuren en patronen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTMnawq1R7JAcxnegzNfdPWszfQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xXFjgVXuE5wxNCIyPQLcBo0z.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Bowen_HAFX schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:32:
[...]

Hoeveel Otto's zwemmen daar rond Paulus?
ergens rond de 12 a 15 zijn het er denk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

[...]

Ik heb 1 Zebra Nerite en 3 Clithon Corona's in mijn aquarium en tot nu toe nauwelijks eitjes gezien. In de vorige bak had ik +-3 Zebra Nerite's en die bak zat helemaal vol met eitjes. In het backup aquarium 1 Neritina Pulligera zitten, geen eitjes, harde werker.

Wat mij betreft zijn Clithon Corona's de beste keuze. Planten zich niet voort in dit water, geen/nauwelijks eitjes, laten zich regelmatig zien (de Nerite alleen 's nachts), harde werkers (in tegenstelling tot Nerite's) en mooi om te zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 20-02-2022 16:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Niet echt de tijd om Corona in huis te halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JME schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:01:
Ja, die naam is in deze periode niet heel erg handig... Maar juist als je extra tijd thuis doorbrengt (ik heb er 3 weken geleden 2,5 weken door thuisgezeten) kan je er extra van genieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Vond die transparante buizen van jullie aquascape ook wel mooi, vooral aangezien het filter wat ik heb nogal erg grote bochten heeft. Dus heb nog wat 10/14mm buis liggen van mijn waterkoeling, en dan kan ik dit mooi vervangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yroINWpSk3sV5h8ul6tNzDGWl1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aEJsuFccR2z742lWHiveQ9rD.jpg?f=fotoalbum_large

Verder wel meer flow door het 2e filter, merk ook dat de tetras daardoor meer in een schooltje bij elkaar blijven :)

Zaterdag dat 2e filter bijgezet, 1 mandje met keramische buisjes, en 1 mandje met fijn blauw schuim en witte watten. Zaterdag was nitriet nog iets van 0.4 of meer, zondag 0.3, en vandaag zo rond de 0 a 0.1 :D wat een verschil.

[ Voor 13% gewijzigd door _ferry_ op 21-02-2022 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:01:
Gekroonde clithon slakken dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Ik heb even wat advies nodig.

De korte samenvatting is alvast: Ik zoek een CO2 systeem :)

Ik heb een Juwel Vision 180. Hierin zit nog het interne filter en ik ben niet van plan deze te vervangen als dat neit nodig is. Ik heb namelijk de 3d achtergrond, die dus ook op mijn filter zit. Ik heb hier eigenlijk ook geen problemen mee. Tevens heb ik het standaard licht al vervangen door de Juwel Helialux verlichting. Dit heeft al heel veel problemen verholpen dus ben hier erg blij mee.

Ik heb wel moeite met het goed laten groeien van mijn planten en het mooi van kleur houden van de rode planten. Tevens heel klein beetje last van alg. Maar niet iets waar ik mij heel erg aan stoor.

Ik ben dus op zoek naar een CO2 systeem voor mijn aquarium alleen is er dusdanig veel aanbod dat ik niet goed weet welke nou het meest geschikt is en of alle benodigde onderdelen ook daadwerkelijk in een compleet pakket zitten. En wat daar dan de kwaliteit van is.
Ik heb, voor zover ik het goed heb, een systeem met een diffuser nodig.

Ik kwam hierbij onder andere de volgende systemen tegen:
- https://planted-box.com/product/complete-aquarium-co2-set/
- https://www.aquastorexl.n...-set-co2.html?id=57031691
- https://www.aquastorexl.n...co2-carbo-start-m200.html
- https://www.aquastorexl.n...co2-carbo-power-m400.html
- https://www.aquastorexl.n...i-set-voordeelbundel.html

Bovenstaande lijst is ook een beetje wat ze hier lokaal verkopen en zijn sowieso de systemen die ze bijna overal wel verkopen.

Ik ben dus benieuwd wat nou het beste is en of dusdanig systemen goed genoeg zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Geen van allen. Gewoon zelf de boel bij elkaar zoeken. Als je in de buurt een drankengroothandel hebt dan kun je daar wellicht een ruilfles CO2 halen (2kg fles kost 120 euro statiegeld en ca. 15-20 euro per vulling; statiegeld krijg je weer terug als je de fles inlevert). Drukregelaar kun je prima merkloos nemen. Idem bij de afsluiter. Let bij de afsluiter wel op het verbruik (want sommigen nemen meer dan een paar Watt en kunnen aardig warm worden). Als je met een atomizer wilt gaan werken dan is het ook belangrijk een regelaar te nemen die tot ca. 3 bar gaat.

Prima regelaar:
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B01EJU66JA/

Prima afsluiter:
https://www.amazon.de/dp/B08VJJKZKF/

Fles haal je bij de drankenboer. Statiegeld fles raakt nooit over datum (dus nooit geld weg, alleen tijdelijk "elders").

De Juwel pomp heeft volgens mij geen mooie ronde aansluiting aan de aanzuigkant (is een ruitje als ik me niet vergis). Dus in-line aan de aanzuigkant kun je wel vergeten. Je kunt wel een atomizer (zoals die van Up Aqua) in de uitstroom zetten (mag gewoon onder water, heb ik ook) alleen moet je het ding dan nog wel weten te verstoppen (wellicht heb je nog een stukje 3d achterwand over).

Het kan trouwens wel zijn dat je de regelknop moet vervangen of aanpassen om tot 3 bar te kunnen regelen (moest bij die van mij wel in ieder geval). Enige verschil tussen de originele knop en de vervanger was de binnenkraag. Die was bij de 5 bar knop korter zodat je dieper in kon draaien (kun je dus ook zelf doen door de binnenkraag een beetje af te slijpen).

[ Voor 37% gewijzigd door HuismAndré op 21-02-2022 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:19
The_Ghost16 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:42:
Ik heb even wat advies nodig.

De korte samenvatting is alvast: Ik zoek een CO2 systeem :)

Ik heb een Juwel Vision 180. Hierin zit nog het interne filter en ik ben niet van plan deze te vervangen als dat neit nodig is. Ik heb namelijk de 3d achtergrond, die dus ook op mijn filter zit. Ik heb hier eigenlijk ook geen problemen mee. Tevens heb ik het standaard licht al vervangen door de Juwel Helialux verlichting. Dit heeft al heel veel problemen verholpen dus ben hier erg blij mee.

Ik heb wel moeite met het goed laten groeien van mijn planten en het mooi van kleur houden van de rode planten. Tevens heel klein beetje last van alg. Maar niet iets waar ik mij heel erg aan stoor.

Ik ben dus op zoek naar een CO2 systeem voor mijn aquarium alleen is er dusdanig veel aanbod dat ik niet goed weet welke nou het meest geschikt is en of alle benodigde onderdelen ook daadwerkelijk in een compleet pakket zitten. En wat daar dan de kwaliteit van is.
Ik heb, voor zover ik het goed heb, een systeem met een diffuser nodig.

Ik kwam hierbij onder andere de volgende systemen tegen:
- https://planted-box.com/product/complete-aquarium-co2-set/
- https://www.aquastorexl.n...-set-co2.html?id=57031691
- https://www.aquastorexl.n...co2-carbo-start-m200.html
- https://www.aquastorexl.n...co2-carbo-power-m400.html
- https://www.aquastorexl.n...i-set-voordeelbundel.html

Bovenstaande lijst is ook een beetje wat ze hier lokaal verkopen en zijn sowieso de systemen die ze bijna overal wel verkopen.

Ik ben dus benieuwd wat nou het beste is en of dusdanig systemen goed genoeg zijn.
toon volledige bericht
Wij gebruiken deze set en zijn daar erg tevreden over.

https://www.devisvoerwebw...-2000-gram-123558349.html

Je kan een aantal opties zelf kiezen.

Bij alleen een intern filter zou ik er rekening mee houden dat je of een aanvullend extern filter, of een stromingspompje nodig gaat hebben om de co2 voldoende door je aquarium te verspreiden.

Wat je er sowieso nog bij nodig hebt is 1, liefst 2 continu-checkers met een flesje vloeistof (de 20mg-vloeistof).
Dit is vaak het makkelijkst om de hoeveelheid co2 in het water in de gaten te houden. Met 2 checkers kan je zien of het ook goed verspreid zit.

Onregelmatige co2, bijvoorbeeld door slechte distributie, kan algproblemen geven.

[ Voor 9% gewijzigd door Sjamo op 21-02-2022 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hier ook een Aqua-Noa setje, deze: https://www.huisdierenspe...lbaar-bemestingssysteem-1
Enkele drukmeter om de flesdruk in de gaten te houden, de rest regel je met de hand met naaldventiel en dropchecker. Meegeleverde diffuser is geweldig! Ja, het is een lelijk plastic ding, maar hij is klein dus makkelijk weg te werken, inclusief bellenteller en terugslagventiel, en bovenal: hij maakt echt superfijne mist. De dropchecker lijkt op het plaatje onder aan de diffuser vast te zitten, maar kan los worden geplaatst.
Nee, geen aandelen, wel een tevreden gebruiker :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@The_Ghost16 Als aanvulling op bovenstaande: Hou ook evt. rekening met een backup fles, al dan niet met wat minder inhoud. Als de fles leeg is wil je niet enkele dagen zonder zitten (= grote kans op algen) en je hebt niet altijd direct tijd om hem opnieuw te laten vullen.

Zorg inderdaad voor voldoende flow, zodat de CO2 overal in de bak komt. Vergeet verder ook geen bellenteller te bestellen.

Zelf heb ik 2x 2 KG flessen bij De Maanvis gehaald voor 79 Euro/stuk (eigendom) die ik hier lokaal voor 12-15 Euro laat bijvullen. Zo heb ik altijd een aantal maanden om ze weer te laten vullen en kan ik direct als de fles leeg is wisselen. Verder een CO2Art Pro-SE regelaar met ingebouwde bellenteller en tot 3.0 bar. En tegenwoordig een inline diffusor (Zie link van @HuismAndré hierboven). En een passende steeksleutel is wel handig voor het monteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Bedankt allemaal voor de info.

Voor zover ik het nu lees zijn het meer externe zaken die belangrijk zijn ten opzichte van het co2 systeem zelf. Ik kies liever voor een kant en klaar oplossing dan dat ik zelf onderdelen bij elkaar moet gaan zoeken. Zal misschien wat prijsverschil in zitten maar dat maakt niet zoveel uit.

Naast het systeem met een diffuser heb ik een bellenteller nodig, deze zit niet standaard bij ieder 'compleet' pakket.
Een tweede fles is geen overbodige luxe. Zal hiervoor even bij mijn overbuurman langs gaan. Hij heeft een horeca groothandel en ik weet dat hij de nodige koolzuurflessen heeft voor biertaps en zo. Weet alleen niet of dat alleen hele grote zijn. Maar anders kan hij wel wat regelen denk ik.
Is een 2kg fles direct aan te raden of kan een 500 gram fles ook om mee op te starten?

Daarnaast goed de flow in mijn bak in de gaten houden omdat je het interne filter ook niet echt goed kan richten en het een redelijk eenzijdig pijpje is. Misschien met de tijd een extra extern filter er bij maar in eerste instantie lijkt een stromingspompje mij voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Ik heb een 2kg fles voor dagelijks gebruik (120 euro statiegeld) en een 0,5kg fles als backup (is vreemd genoeg maar iets van 20 euro statiegeld). Dus beginnen met een 0,5kg fles kan prima (zeker als je een ruilfles neemt (statiegeld)). Maar qua vulling is de 0,5kg fles verhoudingsgewijs wél duurder dan de 2kg fles.

En als je overbuurman een drankenhandel is dan is een compleet systeem inclusief fles kopen echt wel het laatste dat je moet willen. Daarnaast zie je bij samengestelde setjes vaak onderdelen die sub optimaal zijn (zoals een weggooi terugslagklep die je helaas pas echt weggooit nadat deze je regelaar gesloopt heeft omdat er water doorheen is gegaan). Je buurman zal waarschijnlijk zo'n fabrieksfles die bij een setje zit niet willen vullen (onbekende herkomst en zo).

Informeer ook eens bij een aquariumvereniging bij je in de buurt. Allemaal mensen die je kunnen helpen met info uit je eigen regio. Je hoeft echt niet gelijk lid te worden of zo.

[ Voor 6% gewijzigd door HuismAndré op 22-02-2022 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
HuismAndré schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:27:
Ik heb een 2kg fles voor dagelijks gebruik (120 euro statiegeld) en een 0,5kg fles als backup (is vreemd genoeg maar iets van 20 euro statiegeld). Dus beginnen met een 0,5kg fles kan prima (zeker als je een ruilfles neemt (statiegeld)). Maar qua vulling is de 0,5kg fles verhoudingsgewijs wél duurder dan de 2kg fles.

En als je overbuurman een drankenhandel is dan is een compleet systeem inclusief fles kopen echt wel het laatste dat je moet willen. Daarnaast zie je bij samengestelde setjes vaak onderdelen die sub optimaal zijn (zoals een weggooi terugslagklep die je helaas pas echt weggooit nadat deze je regelaar gesloopt heeft omdat er water doorheen is gegaan). Je buurman zal waarschijnlijk zo'n fabrieksfles die bij een setje zit niet willen vullen (onbekende herkomst en zo).

Informeer ook eens bij een aquariumvereniging bij je in de buurt. Allemaal mensen die je kunnen helpen met info uit je eigen regio. Je hoeft echt niet gelijk lid te worden of zo.
Ik vind dit erg negatief over de set die ik linkte. Op een ander forum heb ik van veel mensen gelezen die deze set met veel plezier gebruikten, en ik heb zelden minder goede verhalen gehoord. Wat betreft het vullen van de flessen, ik heb werkelijk nog nooit gehoord van vulbedrijven die gekeurde flessen weigeren te vullen.

Ik vind dit zelf een onnodig angstzaaiende post. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door HuismAndré op 22-02-2022 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Sjamo schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:45:
[...]

Ik vind dit erg negatief over de set die ik linkte. Op een ander forum heb ik van veel mensen gelezen die deze set met veel plezier gebruikten, en ik heb zelden minder goede verhalen gehoord. Wat betreft het vullen van de flessen, ik heb werkelijk nog nooit gehoord van vulbedrijven die gekeurde flessen weigeren te vullen.

Wat ik niet helemaal begrijp is dat je hier op dit forum komt om advies, dit vervolgens krijgt van één van de in mijn ogen meest ervaren aquarium hobbyist (@HuismAndré) die goede tips gaf en dit vervolgens zo op deze manier aan de kant schuift.

Dat vind ik nu jammer.

Als je het zo goed weet hoe die set werkt en er veel over gelezen hebt, vraag hier dan niet om een mening die je blijkbaar niet wilt horen. En als je het dan toch beter weet, zeg dan in ieder geval vriendelijk bedankt voor je tijd en moeite en doe lekker wat jezelf goed lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Zal je altijd zien, koop je een product en dan komt kort daarna versie 2 uit :) Gelukkig moest ik nog een 2e set bestellen, dus ik wacht even tot V2 verkrijgbaar is.

Review van de Aquario Neo Flow incl. Skimmer V2 + CO2 Neo Mixer optie die @Cooldevice hierboven al noemde:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
MY FAVORITE FILTER PIPES JUST GOT BETTER! + A Very Special CO2 Diffuser!

Ik ben overigens erg tevreden over V1, heb voor het eerst in enige tijd niet om de dag de losse skimmer hoeven te gebruiken. Wel heb ik de CO2 iets op moeten schroeven. Bij V2 is de skimmer wat beter geworden en kan deze met wat meer hoogteverschil in water omgaan, bijv. door verdamping, dat is mooi meegenomen. En er is een nieuw eindstuk voor de filter intake, om ook met kleine garnalen om te kunnen gaan.

[ Voor 34% gewijzigd door Taro op 22-02-2022 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik heb me inmiddels wat ingelezen en ik zie die clithon slakken wel zitten. Final check: hoe voorzichtig zijn die beesten, baggeren die straks mijn zorgvuldig getrimde (ahum…) Monte Carlo overhoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Sjamo schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:45:
[...]

Toch maar even kort dan. Je voelt je schijnbaar nogal aangevallen. Ik zou niet weten waarom. Ik heb het niet eens over jouw specifieke set gehad. Overigens dacht ik, net als @Bowen_HAFX volgens mij, in eerste instantie dat je de vraagsteller was (vandaar m'n eerdere reactie die ik later weer verwijderd heb toen ik zag dat je niet de vraagsteller was).

Vraagsteller woont tegenover een drankengroothandel. Dat is vaak geen algemeen vulstation maar een bedrijf dat drank verkoopt (en daarbij hoort ook koolzuurgas voor de biertap). Zij werken vaak met een ruilsysteem. Bij mijn drankenboer (foox) hoef ik niet met een vreemde fles aan te komen. Ze vullen niet waar je bij staat maar ruilen je fles om voor een ander (en dat doen ze dus alleen als je fles een fles van "hun" is).

Zo'n buitenkansje (een drankenboer als overbuurman) moet je niet laten lopen door te kiezen voor een fabrieksfles uit een set tenzij je zeker weet dat je bij de overbuurman terecht kunt met die fles (even vragen kan geen kwaad uiteraard).

Enne. De regelaar waar ik naar linkte is letterlijk de regelaar die ook in de vele samengestelde setjes zit waarin recent gelinkt is. Idem bij de afsluiter. Alleen in mijn geval kies je dus voor een statiegeldfles (met volgens mij een niet onbelangrijke reden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@JME Ze zijn erg voorzichtig. Enige wat ik ze hier weleens zie doen is via het zij glas vlak onder het zandniveau kruipen. Ze gaan niet als een onderzeeër de bak door en woelen niets om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Overigens interessant om de verschillende type aquarianen in dit topic andere afwegingen te zien maken.

Het is natuurlijk niet 100% zwart/wit, maar: De een zoekt comfort, wil weinig gedoe, geeft liever wat meer uit en maakt zich waarschijnlijk iets sneller druk om problemen of een plukje algen. De ander is creatief in de oplossingen, is bereid daar wat meer tijd aan te besteden, let op de kosten en maakt zich minder snel ergens druk om.

Als ik bijv. lees dat ik een nieuwe CO2 regelaar moet gaan modificeren denk ik direct: Als dat maar goed gaat met die hoge druk en dan moet ik weer aan de klus. Ik geef dan liever iets meer uit voor een kant en klaar geschikte oplossing waarvan ik zeker weet dat die werkt. Maar aan de andere kant lijkt het mij ook fijn om zo te redeneren en dat zelf te fixen.

Voor alles is iets te zeggen, maar mooi om die 2 stromen door elkaar heen te zien lopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Bowen_HAFX schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:44:
[...]

Wat ik niet helemaal begrijp is dat je hier op dit forum komt om advies, dit vervolgens krijgt van één van de in mijn ogen meest ervaren aquarium hobbyist (@HuismAndré) die goede tips gaf en dit vervolgens zo op deze manier aan de kant schuift.

Dat vind ik nu jammer.

Als je het zo goed weet hoe die set werkt en er veel over gelezen hebt, vraag hier dan niet om een mening die je blijkbaar niet wilt horen. En als je het dan toch beter weet, zeg dan in ieder geval vriendelijk bedankt voor je tijd en moeite en doe lekker wat jezelf goed lijkt.
Joh, je doet alsof ik in jouw ogen de aquariumgoeroe beledig :)

Ik vroeg geen advies, ik deelde een ervaring die ik heb met de set die ik gebruik.

Verder gaf ik aan dat het vreemd is een goede, goedkope set in een negatief daglicht te stellen zonder goede redenen.

Peace, veel plezier en succes met je aquariumbeleving!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Taro schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:10:
Zal je altijd zien, koop je een product en dan komt kort daarna versie 2 uit :) Gelukkig moest ik nog een 2e set bestellen, dus ik wacht even tot V2 verkrijgbaar is.

Review van de Aquario Neo Flow incl. Skimmer V2 + CO2 Neo Mixer optie die @Cooldevice hierboven al noemde:
[YouTube: MY FAVORITE FILTER PIPES JUST GOT BETTER! + A Very Special CO2 Diffuser!]
Ik ben overigens erg tevreden over V1, heb voor het eerst in enige tijd niet om de dag de losse skimmer hoeven te gebruiken. Wel heb ik de CO2 iets op moeten schroeven. Bij V2 is de skimmer wat beter geworden en kan deze met wat meer hoogteverschil in water omgaan, bijv. door verdamping, dat is mooi meegenomen. En er is een nieuw eindstuk voor de filter intake, om ook met kleine garnalen om te kunnen gaan.
Leuke video. Hier ga ik me binnenkort ook eens in verdiepen.

We hebben nu 2x een metalen aanzuig gecombineerd met skimmer, zoals ze ook in glas hebben. Glas vind ik te fragiel, maar het metaal is ook een tussenoplossing ivm de roest die ontstaat.

Misschien is dit een mooie oplossing voor ons. We hebben een tijdje de neo diffuser gebruikt in het verleden, en alhoewel minder geschikt (ivm de bio-co2), vond ik het erg goed spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Nog heel even over die clithon corona slak: sinds ik CO2 toevoeg zit mijn pH ergens tussen de 6,5 en 7. Deze slakken zouden tenminste 7 nodig hebben. Gaan ze dat overleven? Of is er een manier om de pH te verhogen zonder concessies te doen aan het CO2 niveau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:43:
Nog heel even over die clithon corona slak: sinds ik CO2 toevoeg zit mijn pH ergens tussen de 6,5 en 7. Deze slakken zouden tenminste 7 nodig hebben. Gaan ze dat overleven? Of is er een manier om de pH te verhogen zonder concessies te doen aan het CO2 niveau?
Je ziet vrij snel waar het fout gaat. Bij mij vielen bij de appelslakken gaten in het slakkenhuis (en daarna gingen de garnalen te keer met de zachte binnenkant en was het snel gebeurd met de slakken). Dat was bij een pH van 6.8, een KH van 5 en een GH van 8 (die laatste gok ik, kan ook zijn dat ik toen nog geen GH+ toevoegde en dat dit de reden was waarom ze bij mij dood gingen). Check dus hoe hoog je GH is. Ergens boven de 8 lijkt me toch wel aan te raden als je slakken hebt (ze hebben echt kalk nodig). GH kun je verhogen zonder pH en KH te beïnvloeden dmv GH+. Let wel goed op want er zijn ook GH boosters die wel degelijk de KH verhogen.

[ Voor 8% gewijzigd door HuismAndré op 23-02-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JME schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:43:
Hier KH van 6, GH van 10-12 met pH van 6.8, ze doen het hier prima en de huisjes zien er perfect uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-06 01:06

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

HuismAndré schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:52:
[...]

Je ziet vrij snel waar het fout gaat. Bij mij vielen bij de appelslakken gaten in het slakkenhuis (en daarna gingen de garnalen te keer met de zachte binnenkant en was het snel gebeurd met de slakken). Dat was bij een pH van 6.8, een KH van 5 en een GH van 8 (die laatste gok ik, kan ook zijn dat ik toen nog geen GH+ toevoegde en dat dit de reden was waarom ze bij mij dood gingen). Check dus hoe hoog je GH is. Ergens boven de 8 lijkt me toch wel aan te raden als je slakken hebt (ze hebben echt kalk nodig). GH kun je verhogen zonder pH en KH te beïnvloeden dmv GH+. Let wel goed op want er zijn ook GH boosters die wel degelijk de KH verhogen.
Gaten in slakkenhuizen zou je tegen kunnen gaan met calcium toevoegen. Zelf keer gehad bij helena slakken. De gaten zelf zullen bij mij vast een andere reden gehad hebben dan gh waardes

• JME

JME

zeg maar Jamie

Is dat niet hetzelfde? GH+ bestaat uit calcium- en magnesiumzouten?

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:20:
Correct.

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:20:
Fabrikanten doen er nogal geheimzinnig over maar op de verpakking van mijn Sera Mineral Salt Mineral Plus (GH+) staat met bolletjes min of meer aangegeven wat erin zit. Als de grootte van de bolletjes een indicatie is dan is dat dus (van veel tot weinig): Mg (Magnesium), K (Kalium), Ca (Calcium), Mn (Mangaan), I (Jodium), Se (Seleen) en Zn (Zink). Nog best veel verschillende mineralen dus.

https://www.sera.de/nl/pr...uarium/sera-mineral-salt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De meeste planten in mijn bak gaan best okee (doe geen co2, dus ik verwacht geen wonderen). De valisnera al wat moeten snoeien, en heeft al 2 stekjes gemaakt. En de zwaardplant heeft veel nieuw en groen blad gemaakt.

Alleen de kleine cryptocoryne doet het niet zo lekker, hij maakt best al een stel uitlopers/stekjes, maar de hoofdplanten hebben veel van het oude blad verloren, wel wat nieuwe blaadjes, maar het ziet er wat troosteloos uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hzRHCLP_rS4U1LUGjYqExDb1so=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JjIIzs1WHq8RDp2L20NnPO40.jpg?f=fotoalbum_large

Nu spitten de corydoras ook wel een hoop zand weg bij de wortels, dat zal misschien ook niet zo bevorderlijk zijn voor de ontwikkeling. idem bij dat bodemkruipertje op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Zojuist maar weer eens de waterwaarden gemeten, dat was alweer 2 maanden geleden. Inmiddels is de plantenmassa behoorlijk toegenomen, tussendoor weer teruggesnoeid (en dus voeding op gevoel teruggeschroefd), etc. dus even hereiken op basis van de huidige situatie wat ik dagelijks ga toedienen.

De planten doen het erg goed, op de onderste oude bladeren van de Hygrophila pinnatifida na, die vertonen gaatjes en worden geel/bruin, daarnaast verspreiden die zich niet meer, ze maken geen "runners" aan. Ik blijf nog wel hier en daar black hair algae terug zien komen, het is naar mijn idee geen black brush/beard algae.

Zojuist heb ik het volgende gemeten, waarbij de voedingspomp vandaag al 0,5 van de 2,4 ml automatisch heeft toegevoegd, maar ik nog niet de dagelijkse handmatige dosis P, Mg en Fe+Micro heb toegevoegd:
  • NO3: 17,5
  • Mg: 7-8
  • Fe: 0,25
  • PO4: 0,25
  • pH: 7.0 (CO2 is om 8:00 gestart, maar heeft nog nog even nodig tot 14:00 als de verlichting start)
  • KH: 6
  • GH: 12
Normaal gesproken zou ik nu Mg, P en Fe+Micro hebben toegevoegd. Op basis van bovenstaande zie ik dat P toevoegen sowieso wenselijk is. Maar de fotosynthese moet nog beginnen, wat is nu wijsheid? Moeten de waarden voordat het licht aan gaat in de gewenste range zitten, of aan de bovenkant van de range zodat ze tijdens de fotosynthese naar de onderkant van de range gaan?

Want met het schema dat ik tot nu toe heb aangehouden zitten de overige waarden redelijk in de goede bandbreedte, op basis daarvan hoef ik voor mijn gevoel op dit moment geen extra Mg en Fe+Micro toe te voegen. Maar vanavond na de fotosynthese zijn die waarden dan mogelijk te laag.

Hopelijk is helder wat ik bedoel, met andere woorden: Moeten de voedingswaarden buiten of binnen de fotosynthese op het gewenste niveau zitten, of altijd? Want het huidige schema is dus prima voor de Mg en Fe+Micro waarden, normaal zou ik die nu echter ook nog handmatig toevoegen, en dan schiet ik er nu misschien overheen, maar morgenochtend zijn ze dus weer op dit niveau en daarmee netjes. Maar dan de komende uren mogelijk iets te hoog. Ik weet het, het is geen exacte wetenschap, maar dan zou ik ipv 3 pompjes bijv. 2 pompjes kunnen geven en zit dus tijdens de fotosynthese de waarde op/boven het gewenste niveau en morgenochtend voor de fotosynthese eronder. Ik lees hier en daar dat P en Fe mogelijk ook de oorzaak van de black hair algae kunnen zijn, dus als ik het hierdoor wat kan finetunen zou dat fijn zijn.

Morgenochtend is het weer tijd voor de wekelijkse waterwissel, de GH zal dan wel weer iets dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

_ferry_ schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:02:
Alleen de kleine cryptocoryne doet het niet zo lekker, hij maakt best al een stel uitlopers/stekjes, maar de hoofdplanten hebben veel van het oude blad verloren, wel wat nieuwe blaadjes, maar het ziet er wat troosteloos uit:
Crypts melten eigenlijk altijd. De meeste aquascapers knippen de bladeren er bij het planten daarom ook alvast af om dat proces over te kunnen slaan. Als het goed is zie je snel nieuwe bladeren verschijnen. Dit gebeurt overigens ook vaak als je ze van bak naar bak, of zelfs binnen dezelfde bak verplaatst. Ze zijn daar heel erg gevoelig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Als aanvulling op bovenstaande 2 foto's van de alg. De betreffende Bucephalandra is op 9-2 gepland.

Op de Alternanthera reineckii mini:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6sLgwCtMY1L_mVqh1Ry_WEVLWo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OmzbG8YoDyZyCNPCDZPc1ILr.jpg?f=user_large

Bucephalandra:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJQg8cbXQV7bEpyRCTSz0dOO4QA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UnHUNvpkIXxmy8FQmpLXoTnR.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
_ferry_ schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:02:
De meeste planten in mijn bak gaan best okee (doe geen co2, dus ik verwacht geen wonderen). De valisnera al wat moeten snoeien, en heeft al 2 stekjes gemaakt. En de zwaardplant heeft veel nieuw en groen blad gemaakt.

[Afbeelding]

Nu spitten de corydoras ook wel een hoop zand weg bij de wortels, dat zal misschien ook niet zo bevorderlijk zijn voor de ontwikkeling. idem bij dat bodemkruipertje op de achtergrond.
Crypto's willen graag wat voeding bij de wortels (het zijn moerasplantjes). Ik heb goede ervaringen met Tetra Crypto pilletjes: https://www.tetra.net/nl-nl/producten/tetra-crypto

Verder zal de plant moeten wennen aan het onderwaterleven als je deze net gekocht hebt (worden namelijk bovenwater gekeweekt). Als gevolg hiervan zullen moerasplanten binnen een aantal weken al hun bladeren vervangen door onderwatervarianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Iemand ervaring met de Eden 501 (is hetzelfde als de Oase Filtosmart 60) als gravel cleaner (Amazon link)?

Ik woel nu iedere week het zand om voor/tijdens de waterwissel, maar daardoor vervuil je indirect het resterende water. Ik gebruik nu een el cheapo slang + pijpje + handmatige pomp om het water af te voeren richting een 20 liter emmer die ik in de gootsteen leeg. Zo voorkom ik dat een eventuele garnaal direct in de afvoer belandt. Maar ik vind het ook wel wat hebben om het gefilterde water direct weer in het aquarium terug te laten komen, waardoor je geen CO2/voeding/etc. afvoert en dus ook langer en beter kunt schoonmaken. Ik kan dan een kleinere waterwissel doen en verder deze oplossing gebruiken. Ook als je het mos snoeit kan je deze ernaast houden en voorkom je daarmee dat het afgeknipte mos overal in het aquarium terechtkomt. Voor 36 Euro is de schade nog wel te overzien.

Laatst kwam hier ook een inventieve oplossing langs, die werkte volgens mij ook met een soort pompje en hergebruikte het water?

De Eden 501 in werking:

Unboxing:

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Eden 501 Gravel cleaner part 1

Gebruik:

Bekijk op YouTube
Eden 501 Gravel Cleaner part 2

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 27-02-2022 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@Taro Je zou ook een 3-weg afsluiter in de afzuiging van je aquarium kunnen zetten. Stukje slang eraan, afzuigklokje eraan, vullen met filterwatten om de garnalen te beschermen en klaar ben je. Dan zorg je er gelijk voor dat het "afval" (wat eigenlijk gewoon onderdeel is van jouw mini ecosysteem) gelijk daar terechtkomt waar het hoort (in het bio gedeelte van je reeds aanwezige filter). Maar of het nodig is...

Volgens mij hoef je dat eigenlijk alleen te doen bij achterstallig onderhoud (maar dat heb jij niet volgens mij) of in een zwaar overbevolkt aquarium (maar dat heb jij niet volgens mij). Als onderdeel van het regelmatige onderhoud volstaat het met de vork door het zand gaan (ivm dichtslaan) en het wegscheppen van grotere stukken plantresten met een schepnetje. De rest moet het mini ecosysteem maar oplossen.

Soms willen we wel eens een beetje te "schoon" zijn. Rommel aan de oppervlakte willen we niet (dus pakken we een skimmer) en ook de bodem moet brandschoon zijn, dus zuigen we die ook maar af. De stabiliteit die een draaiend aquarium heeft, ontstaat echter niet doordat alles brandschoon is (want dan zou een nieuwe bak het meest stabiele aquarium ooit zijn) maar doordat er allemaal natuurlijke processen plaatsvinden die we lang niet allemaal volledig bevatten.

Betreffende je algjes. Ik zie ook vervormd blad. Eigenlijk zie ik met name vervormd blad daar waar de alg zit. Of dat het gevolg of de oorzaak is van je algjes is uit een foto niet te halen. Maar vervormde bladeren kunnen een gevolg zijn van een gebrek. Je hebt immers stevig licht boven je bak dus gebreken liggen altijd op de loer.

De alg op je foto's lijkt een beetje op staghorn (en die kun je krijgen als je ineens na lange tijd in je bodem gaat woelen). Maar of dat ook echt de reden is. Ik heb een maand geleden bij een snoeibeurt al m'n crypto's eruit getrokken (met meters, meters en meters wortel) waarbij een kwart van de zandbodem meekwam en weer neerdwarrelde. Gevolg was een idioot troebele bak (gedurende een uur of 6) dus echt alles wat daar in de bodem zat kwam in de waterkolom. Ik heb daar NUL algjes aan overgehouden. Dus nee, je bodem overhoop halen is niet de enige reden; wellicht is het meer een trigger. Sowieso ziet je Bucephalandra er niet blij uit (veel ellende aan de bladrand en algehele kleur is ook een beetje "meh"). Wellicht toch veroorzaakt door een gebrek?

Aangezien je nu al zoveel dingen op orde hebt zou ik, in plaats van zo'n bodemsysteem wat je volgens mij geen soelaas gaat bieden, overwegen om de CO2 installatie geregeld te maken (dus met een pH regeling). Stabiele CO2 staat toch wel aan de basis van zo ongeveer elk aquarium waar stevig licht boven staat. Als ik zie hoe bij mij de CO2 toediening echt afhankelijk is van de hoeveelheid licht dan kan ik me bijna niet voorstellen dat het zonder pH regeling echt stabiel kan werken. Nadeel van zo'n pH regeling (naast de kosten) is wel dat je eens per 6-12 maanden de probe moet ijken en eens per 2-4 jaar de probe moet vervangen. En het is weer een ding dat je moet zien te verstoppen in het aquarium.

[edit]Betreffende het "wanneer meten". Daar hebben we het al eens over gehad. Als je op zoek wilt naar een overschot dan meet je vlak na het toevoegen (immers dan is de concentratie het hoogst). Ben je op zoek naar een gebrek dan meet je vlak vóór het toevoegen (immers dan is de concentratie het laagst). Aangezien bijna alle ellende komt door tekorten meten we dus alle concentraties vlak voordat we het weer toe gaan voegen.

[ Voor 6% gewijzigd door HuismAndré op 27-02-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HuismAndré schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:08:
@Taro Je zou ook een 3-weg afsluiter in de afzuiging van je aquarium kunnen zetten. Stukje slang eraan, afzuigklokje eraan, vullen met filterwatten om de garnalen te beschermen en klaar ben je. Dan zorg je er gelijk voor dat het "afval" (wat eigenlijk gewoon onderdeel is van jouw mini ecosysteem) gelijk daar terechtkomt waar het hoort (in het bio gedeelte van je reeds aanwezige filter). Maar of het nodig is...

Volgens mij hoef je dat eigenlijk alleen te doen bij achterstallig onderhoud (maar dat heb jij niet volgens mij) of in een zwaar overbevolkt aquarium (maar dat heb jij niet volgens mij). Als onderdeel van het regelmatige onderhoud volstaat het met de vork door het zand gaan (ivm dichtslaan) en het wegscheppen van grotere stukken plantresten met een schepnetje. De rest moet het mini ecosysteem maar oplossen.
Achterstallig onderhoud is er inderdaad niet, ik hou het netjes bij. Behalve onder/achter het hout, daar kan ik niet bij komen, of ik moet het hout eruit halen en dat voorkom ik liever omdat ik dan de planten overhoop trek.
Soms willen we wel eens een beetje te "schoon" zijn. Rommel aan de oppervlakte willen we niet (dus pakken we een skimmer) en ook de bodem moet brandschoon zijn, dus zuigen we die ook maar af. De stabiliteit die een draaiend aquarium heeft, ontstaat echter niet doordat alles brandschoon is (want dan zou een nieuwe bak het meest stabiele aquarium ooit zijn) maar doordat er allemaal natuurlijke processen plaatsvinden die we lang niet allemaal volledig bevatten.
Eens. Alleen op het witte zand voorin zie je van alles, vandaar dat ik die eens per week goed wil schoonmaken.
Betreffende je algjes. Ik zie ook vervormd blad. Eigenlijk zie ik met name vervormd blad daar waar de alg zit. Of dat het gevolg of de oorzaak is van je algjes is uit een foto niet te halen. Maar vervormde bladeren kunnen een gevolg zijn van een gebrek. Je hebt immers stevig licht boven je bak dus gebreken liggen altijd op de loer.
Je bedoelt bij de Bucephalandra? Klopt, die zijn 3 weken geleden pas uit in-vitro potjes gekomen waarin ze wat zaten opgevouwen :)
De alg op je foto's lijkt een beetje op staghorn (en die kun je krijgen als je ineens na lange tijd in je bodem gaat woelen). Maar of dat ook echt de reden is. Ik heb een maand geleden bij een snoeibeurt al m'n crypto's eruit getrokken (met meters, meters en meters wortel) waarbij een kwart van de zandbodem meekwam en weer neerdwarrelde. Gevolg was een idioot troebele bak (gedurende een uur of 6) dus echt alles wat daar in de bodem zat kwam in de waterkolom. Ik heb daar NUL algjes aan overgehouden. Dus nee, je bodem overhoop halen is niet de enige reden; wellicht is het meer een trigger. Sowieso ziet je Bucephalandra er niet blij uit (veel ellende aan de bladrand en algehele kleur is ook een beetje "meh"). Wellicht toch veroorzaakt door een gebrek?
Ik vond het inderdaad ook meer op staghorn of black hair algae dan op black brush/beard algae lijken. En de oorzaak die je noemt is dus voor mij ook reden om de zandbodem op een andere manier te gaan schoonmaken dan omwoelen.

Wat betreft jouw voorbeeld: ik kan mij voorstellen dat je door zo'n eenmalige situatie niet direct op de lange termijn hinder ondervindt. Maar ik doe/deed dit dus wekelijks. En niet met een vork, maar gewoon met mijn vingers de volledige zandbodem omwoelen. Het is ook maar 0,5 tot max 1 cm hoog, dus ik trek geen kilo's zand overhoop, maar licht zand wordt gewoon al snel zichtbaar vies.
Aangezien je nu al zoveel dingen op orde hebt zou ik, in plaats van zo'n bodemsysteem wat je volgens mij geen soelaas gaat bieden, overwegen om de CO2 installatie geregeld te maken (dus met een pH regeling). Stabiele CO2 staat toch wel aan de basis van zo ongeveer elk aquarium waar stevig licht boven staat. Als ik zie hoe bij mij de CO2 toediening echt afhankelijk is van de hoeveelheid licht dan kan ik me bijna niet voorstellen dat het zonder pH regeling echt stabiel kan werken. Nadeel van zo'n pH regeling (naast de kosten) is wel dat je eens per 6-12 maanden de probe moet ijken en eens per 2-4 jaar de probe moet vervangen. En het is weer een ding dat je moet zien te verstoppen in het aquarium.
Daar was ik ook al naar aan het kijken inderdaad. Maar als ik zie hoe lang het opstarten van de CO2 met die inline diffusor duurt vraag ik mij af hoe goed dat bijsturen met een pH regeling gaat verlopen. Zit daar dan geen enorme vertraging in? Hoe werkt dat bij jou? Want ik start de CO2 inmiddels om 7:00 op om rond 14:00 als het licht aan gaat voldoende te hebben. Het alternatief is dat ik via het naaldventiel nog geen 0,1 graad verder draai en dan kan ik veel later opstarten, maar neigt de dropchecker al heel snel naar geel ipv lichtgroen.
[edit]Betreffende het "wanneer meten". Daar hebben we het al eens over gehad. Als je op zoek wilt naar een overschot dan meet je vlak na het toevoegen (immers dan is de concentratie het hoogst). Ben je op zoek naar een gebrek dan meet je vlak vóór het toevoegen (immers dan is de concentratie het laagst). Aangezien bijna alle ellende komt door tekorten meten we dus alle concentraties vlak voordat we het weer toe gaan voegen.
Ik meet inderdaad vóór het toevoegen en dan moet dus ook de fotosynthese nog starten, op dat moment zitten de waarden dus op het gewenste niveau.

Welke CO2 pH regelaar zou je aanraden?

Voor de volledigheid: Ik geniet dagelijks van het aquarium en de hobby. Maar ik ben iemand die moeilijk stil kan zitten, altijd bij wil leren, de hele dag kan rommelen, het leuk vindt om dingen uit te proberen en automatiseren, etc. Dat doe ik ook met mijn andere hobby's. En dan zie ik die net nieuwe en recent geplaatste Bucephalandra (die ook niet gratis was...) al binnen een maand onder de alg zitten en dan wil ik dat gewoon graag oplossen/voorkomen, vandaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@Taro Jouw systeem is de halve dag bezig een achterstand in te halen. Mijn systeem is de hele dag bezig een variatie van 0.1 pH weg te regelen. Totaal anders dus. Zie ook bijgevoegde grafiek, afkomstig uit Home Assistant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtRUe63-wN5RemqHABya00wTUb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HUzdji6mfo7uRADldEsFgDlq.jpg?f=fotoalbum_large

Enige uitleg: In deze grafiek zie je het gecombineerde verbruik van het verwarmingselement (ca. 50W), de pomp (ca. 5,7W continu) en de afsluiter van de CO2 regeling (ca. 2,5W). Alles is dus te onderscheiden. Te zien is dat overdag minder warmte nodig is (én omdat onze huiskamer overdag een kleine 2 graden warmer is dan 's nachts én omdat de verlichting ook warmte bijdraagt; gisteren was het zelfs zo zonnig dat onze huiskamer opwarmde tot 22,5 graden zodat het verwarmingselement vele uren niet is aangesprongen). Daarnaast zie je dus de 5,7W baseline van de waterpomp én je ziet heel duidelijk het aan/uit schakelen van de CO2 regeling. Dat gebeurt dus 10x per dag. Je ziet nooit hele lange "uit" tijden, je ziet ook nooit hele lange "aan" tijden. Dus er is nooit sprake van een "inhaalslag" of een "overshoot" (want dan zou lang aan of lang uit wel voorkomen). Oftewel: De regeling doet keurig z'n werk. Wel op 3 bar uiteraard.

(Saillant detail: Duidelijk is te zien dat er 's nachts ook CO2 toegevoegd wordt. Niet omdat de plantjes erom vragen (want dat doen ze niet) maar omdat je CO2 uitdrijft via het wateroppervlak. Dat moet weer aangevuld worden om de pH constant te houden).

Bij jou loopt de atomizer in de nacht (de 10 uren dat hij uit staat) vol met water (kijk er maar eens met een zaklamp in, voordat de CO2 weer aanspringt). Dat weer "leegduwen" duurt uren. In die tijd staat de CO2 wel aan maar er komt niets uit je atomizer (zul je zelf ook gezien hebben). Bij mij wordt de atomizer elke 2-3 uren wel een keer ontdaan van water (dus die leegloopperiode is bij mij veel korter). Daarnaast kijkt de regeling daar niet naar maar alleen naar de pH waarde van het water. Dankzij die monitoring kun je wel mooi zien hoe stabiel dit allemaal is. En geen drop checker in het aquarium, geen bellenteller in de CO2 leiding. Is allemaal niet nodig.

Tip voor een regelaar heb ik niet. Is allemaal N=1 werk dus heb je niks aan. Ik heb zelf de goedkoopste Chinees die ik op Ebay kon vinden maar die wel voorzien was van Schuko netstekkers. Doet het al 8 jaar (€ 35,50, in juni 2013 gekocht) probleemloos. Ik gebruik wel een redelijk goede pH probe. Dus niet die van 5 euro maar die van 15 euro. Als tweaker kun je ook nog overwegen het met een Arduino oplossing te regelen. Overigens staan er op Marktplaats ook nog diverse occasions die je wellicht voor een paar tientjes kan kopen (doe maar zonder pH probe, die wil je toch zelf kiezen én nieuw kopen). Bijvoorbeeld:

https://www.marktplaats.n...h-controller-zonder-sonde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@HuismAndré Helder, thx, dan weet ik wat mij te doen staat :)

Edit: Wat zijn die sondes in veel gevallen relatief groot, of lijkt dat maar zo? Welk merk/type is relatief klein en valt het minste op?

Edit 2: Dennerle PH-Controller Evolution DeLuxe incoming, kan hem morgen in de buurt ophalen.

[ Voor 71% gewijzigd door Taro op 27-02-2022 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Taro schreef op zondag 27 februari 2022 @ 16:04:
@HuismAndré Helder, thx, dan weet ik wat mij te doen staat :)

Edit: Wat zijn die sondes in veel gevallen relatief groot, of lijkt dat maar zo? Welk merk/type is relatief klein en valt het minste op?

Edit 2: Dennerle PH-Controller Evolution DeLuxe incoming, kan hem morgen in de buurt ophalen.
Ik heb tegenwoordig deze: https://nl.aliexpress.com/item/1996834576.html

Maar aangezien deze bij mij achter het HMF zit heb ik hem liever lang dan kort (meet ie wat dieper in het relatief stilstaande water achter de HMF). De eerste die ik kocht zat in het zicht en in de uitstroom en was de korte versie van bovenstaande probe (was maar iets van 6cm lang en 10mm diameter).

Deze is ook erg klein: https://www.ebay.nl/itm/175084896453

[ Voor 8% gewijzigd door HuismAndré op 27-02-2022 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
En als je wat wil knutselen is dit nog eventueel iets: https://github.com/mlauhalu/esphome-phsensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Dat is sowieso interessant om te onderzoeken. Maar voor dit soort zaken kies ik graag voor kant en klare oplossingen omdat ik geen fouten wil maken met bijv. teveel CO2 toevoegen.

Heb overigens wel HomeAssistant draaien met o.a. een temperatuursensor die ik ook in het aquarium zou kunnen plaatsen. Wie weet ga ik dat geheel binnenkort wel uitbreiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Mijn vermogenssensor is gewoon zo'n Tuya stopcontactje, uitgelezen via LocalTuya. Verdomd handig bij het afstellen van de CO2. Een complete Arduino oplossing (inclusief aansturing verlichting) staat nog wel op de planning voor "ooit eens een keer".

[ Voor 32% gewijzigd door HuismAndré op 27-02-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

De Dennerle PH Controller geijkt en geïnstalleerd. pH bleek rond dit tijdstip 6.68 te zijn, met KH6 dus richting de avond iets teveel CO2 opgebouwd (+-40). De dropchecker was overigens nog mooi lichtgroen door de 2 uur achterstand. Nu de pH op 6.9 ingesteld, waarmee de CO2 waarde op 24 uit zou komen. Met 6.8 is dat 30. Dat is natuurlijk ook een optie, zou dat een merkbaar effect hebben behalve dat je meer CO2 verbruikt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5J3ZxVb_cjtDdTAmlhi-VjydEPE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vO1yx1fa97tmm5CLv5FcKuwR.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Taro schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:06:
De Dennerle PH Controller geijkt en geïnstalleerd. pH bleek rond dit tijdstip 6.68 te zijn, met KH6 dus richting de avond iets teveel CO2 opgebouwd (+-40). De dropchecker was overigens nog mooi lichtgroen door de 2 uur achterstand. Nu de pH op 6.9 ingesteld, waarmee de CO2 waarde op 24 uit zou komen. Met 6.8 is dat 30. Dat is natuurlijk ook een optie, zou dat een merkbaar effect hebben behalve dat je meer CO2 verbruikt?
[Afbeelding]
Je merkt het vanzelf. Goed naar de bak kijken. Hoe hoger de pH, des te eerder zul je op de plekken met slechte stroming baardalg krijgen. Bij 6.9 dus iets eerder/meer dan bij 6.8

Co2 gehalte alleen bepalen via de continutest of door naar de bak te kijken.

Co2 op basis van pH en kh metingen heb je weinig aan. Hooguit als ruwe indicatie. Getallen als 24 en 30 wekken de schijn dat je het nauwkeurig kunt bepalen maar dat is absoluut niet het geval. Eerder 'ergens tussen 0 en 20' en 'ergens tussen 20 en 40' en dat is eigenlijk nog te optimistisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@taro. Ik zou voor de zekerheid wat hoger gaan zitten (dus op 6.8). Je bent nogal wat op en neer gegaan de laatste tijd. Dan is het beter wat hoger te gaan zitten. Probeer de hoeveelheid CO2 (dus de snelheid van toevoegen) wel zo in te stellen dat de CO2 (overdag) minstens een kwart van de tijd aan staat. Even monitoren met een powermetertje of zo.

[ Voor 5% gewijzigd door HuismAndré op 28-02-2022 20:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Thx, 6.8 it is.

Ik heb de bellen/minuut voor nu even iets verlaagd, dan staat hij gemiddeld langer aan en mocht de sensor om wat voor reden dan ook niet goed werken, dan kan het geheel niet binnen zeer korte tijd enorm uit de bocht vliegen. Ben de komende dagen overdag niet thuis, dus kan het helaas niet monitoren, zekerheid voor alles.

Vandaag via Amazon een RVS CO2 terugslagklep binnengekomen en gisteren uiteindelijk toch besloten de Eden 501 te bestellen, ook omdat ik hem voor andere zaken in kan zetten. Zojuist even getest en werkt erg goed, de vissen merken het niet eens op als je 1 cm naast ze het zand opzuigt en er blijft toch nog relatief veel vuil in achter.

Volgens mij nu een kwestie van geduld hebben, heel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

MJ leest hier volgens mij ook mee ;)

Bekijk op YouTube
SUPER SIMPLE DIY AQUARIUM VACUUM CLEANER! MOSS TRIMMING HACK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
tijd terug had die er ook al een video over toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Harde werkers, die clithons. Helaas alleen op de ruiten en die kon ik zelf ook nog wel doen. Maar hardscape of groen, ho maar… :)

[ Voor 3% gewijzigd door JME op 01-03-2022 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
JME schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:42:
Harde werkers, die clithons. Helaas alleen op de ruiten en die kon ik zelf ook nog wel doen. Maar hardscape of groen, ho maar… :)
In het begin bij mij ook, maar gaan vanzelf het aquarium in, zeker als je zelf zo nu en dan even de ruiten schoonmaakt ;).

Ik zojuist een dode Otto gevonden :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
Bowen_HAFX schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 06:56:
[...]

In het begin bij mij ook, maar gaan vanzelf het aquarium in, zeker als je zelf zo nu en dan even de ruiten schoonmaakt ;).

Ik zojuist een dode Otto gevonden :'(
Oto's vallen in m'n main tank ook altijd om nu in men secundaire tank doen ze het gelukkig een stuk beter.
Zal de beschuit met muisjes ook vast klaarzetten. Zag in het holletje van mijn Ancistrus temminckii een drukte van jewelste. Het mannetje is druk bezig alle jonkies te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

De pH-controller nu 3 dagen in gebruik en inmiddels de juiste variabelen gevonden. Standaard staat de Hys-optie op de aanbevolen 0.1 trigger, stel je de pH in op 6.8, dan gaat boven de 6.8+0.1 = 6.9 de CO2 aan en bij 6.8-0.1 = 6.7 uit. Dat werkt op zich prima als het licht uit staat, maar als het licht aan staat en er dus veel CO2 wordt verbruikt, dan gaat bij 6.9 de CO2 aan, moet de druk nog opbouwen en pas rond 6.98 begint het oplopen van de pH af te remmen. Als het naaldventiel dan laag staat ingesteld is de toegevoegde CO2 onvoldoende om met het licht aan de pH weer te verlagen en vliegt die waarde dus steeds verder uit de bocht, tot het licht weer uit gaat.

Eergisteren via het naaldventiel meer CO2 toegevoegd, daardoor liep de pH uiteindelijk iets minder hoog op, maar de 6.9 en daarmee 6.8, kwam niet meer in zicht. Gelukkig gisteravond gezien dat de Hys ook op 0.05 kan worden ingesteld en het naaldventiel nog iets hoger ingesteld. Nu fluctueert de pH dus niet meer tussen de 6.7 en 7.03, maar tussen de 6.75 en 6.85. Omdat dit verschil ook kleiner is, slaat hij weer eerder aan en sneller af, dus er hoeft ook minder druk opgebouwd te worden, waardoor de pH waarde minder uit de bocht vliegt.

Interessant om te zien hoe snel CO2 verdwijnt / pH oploopt als de verlichting aan staat, al staat die zelfs maar op maximaal 35% van het vermogen ingesteld :)

Edit: 84 bellen CO2/minuut op 118 liter water, best fors. Maar is natuurlijk een korte boost en niet bijv. 8-10 uur lang achter elkaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 03-03-2022 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@Taro Als het wegduwen van het water te lang duurt dan zou ik overwegen de druk op te voeren. 3,5 bar is voor de slang en atomizer geen probleem (wel even checken of terugslagklep en/of bellenteller ertegen kan). Ik zou ook checken of je ergens lekkage hebt. Wellicht dat er ergens CO2 weglekt waardoor de druk na afschakelen snel afneemt (en de kamer dus makkelijker vol water loopt). Als je de druk verhoogt dan zul je dat wel weer moeten compenseren door het naaldventiel iets dicht te draaien.

Als je meer CO2 toevoegt (door naaldventiel verder open te draaien) dan wordt de CO2 meer zichtbaar (7-up), staat korter aan, geeft meer variatie en zorgt voor absolute ellende mocht de boel om wat voor reden dan ook nooit afschakelen vanwege een defect. Vandaar dat het wel aan te raden is ergens een instelling te vinden die stabiele CO2 geeft met een rustige toevoer.

Heb je wellicht gewoon wat te veel licht erboven staan? Het optimum ligt toch ergens waarbij de rode planten nét voldoende licht krijgen?

Oto's: Het zal toeval zijn. Vorige week hier ook een Oto overleden. Was een jaar of 7 oud (dus ouderdom). CR's en Helena's waren al aan de gang gegaan (maar kwamen niet verder dan de kop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@HuismAndré Het duurt niet per se lang, maar bij de 6.9 gaat die dus pas aan en de hoeveelheid CO2 die er dan bij komt is onvoldoende om de verhoging af te remmen. Het is niet zo dat het uren duurt voordat er daadwerkelijk CO2 in het aquarium komt, maar de toegevoegde hoeveelheid vs verbruik is niet voldoende.

Het zijn verder gewoon fijne en nauwelijks zichtbare belletjes. Heb hem wel iets teruggeschroefd om te kijken hoe het morgen gaat. De regelaar kan hoger dan de ingestelde 3.0, maar in de specs staat tot 3.0, dus ik laat hem hier nog even op staan. De terugslagklep van RVS moet ik nog plaatsen, maar die moet dat wel aankunnen.

Wat betreft de verlichting: De bak heeft wat vreemde afmetingen met 60x45x45, hij is vrij hoog voor de totale omvang/inhoud. De planten op de bodem groeien relatief traag, pas als ze een stuk zijn gegroeid gaan ze ineens in de versnelling omdat ze dichter bij de verlichting komen. Mooi rood worden doen ze niet, maar dat heeft waarschijnlijk ook met NO3 en Fe te maken, volgens mij moet je beide wat terugschroeven om een tekort te creëren waardoor planten icm de juiste verlichting mooi rood worden. Voor de volledigheid: De Alternantara reinecki mini is altijd rood, de Rotala H'ra & Proserpinaca palustris alleen de bovenste 2-3 cm.

Hoe bepaal ik of de verlichting té hoog staat? Dit zijn de specs, heb de verlichting op maximaal 35% ingesteld en alleen de Hydrocotyle Tripartita Japan heeft hier en daar een zuurstofbelletje op het blad, verder niets. Echt pearlen zie ik niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBIFi_wGh4xe9Ymot4O86E-4kXY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2xlPIiFMhLmpkYbhBZ5dbzKz.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Als je Rotala van groen naar rood verloopt dan zit je volgens mij niet te hoog met je licht. Dus dan zal het inderdaad geweest zijn dat je te weinig CO2 toevoegde. Uiteraard moest het naaldventiel wel verder open dan vóór je die pH regeling in gebruik ging nemen. Waar je uiteindelijk naartoe regelt is dat de sturing overdag ongeveer een derde van de tijd aan staat (dan heb je nog wat ruimte naar boven over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik kijk het morgen even aan met de iets lagere naaldventiel instelling. Als de pH waarde ook terwijl het licht aan staat terug kan lopen, hoe langzaam ook, dan is het prima.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:02
Een maand later. Ik heb ook een tweede tank gehaald voor de fun :)

Tank 1 = 4 weken oud
Tank 2 = 2 weken oud

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGdS5r1PtVDLSdyrvOTqCxlByoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qa3AuisV1kvdsZRQimb0Lffy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRFM6SGy9a_qpQb8h9j-SxGQsuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nkwxWW6hlE2MFBnBoTYKesFB.jpg?f=fotoalbum_large

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cooldevice
Mooie tanks @Hamed!
Hier begon het ook te kriebelen om nog een tank te nemen. Nu mijn thuiskantoor is verplaatst is er ook meer ruimte op mijn bureau ontstaan. Dus plek voor een tweede tank, uiteraard wel in een nano formaat :)

Kreeg de tip om eens te kijken naar de Strideways tanks, in combinatie met een twinstar lamp zeer scherp geprijsd. Nu maar eens nadenken over de inrichting. Heb alvast een uitvouwbare dojo gemaakt om gemakkelijk mee te kunnen nemen naar verschillende winkels.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DexEG-uHD9ltfs4ikj2FbynDK6E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pbTPYe6fF8eplYpgpTTjT4ye.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:02
Van dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uI87kMfSTnRYMO-c-KNEBXDcHR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWhiDo60m59obc0vhTzDTVGN.jpg?f=fotoalbum_large

En een maandje verder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRuRMRWFqSMcb7vDzsHQWD_GNK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ffHx1fmuuSsxdtFtUKhyATA3.jpg?f=fotoalbum_large

Een paar veranderingen doorgevoerd zoals een externe co2 reactor en 2 hvp ledstripjes bijgeplaatst. De (dure!) Helialux spectrum laat toch te wensen over qua lichtintensiteit. Eigenlijk wist ik dit al want ik doe er alweer bijna 2 jaar mee. Wel leuk om met effecten te spelen maar voor de uitbundige plantengroei hoef je het niet te doen. Verder de Juwel thermostaat vervangen voor een Eheim en hier en daar wat extra plantjes toegevoegd om te proberen onder de Juwel verlichting.

Vorige week 21 cherrybarbeeltjes los gelaten en gisteren een 40 tal mix garnalen, blauwe, rode en gele. Je vindt ze nu alleen niet terug wat te wijten is aan bakgroote.. :+

En vandaag vond ik het een goed idee om een 15 tal Boraras maculatus los te laten in 1,5 meter :z Dat wordt nog een dingetje want als dat goed gaat met deze 15 zullen deze toch wel uitgebreid worden naar 50 zoiets. Blijft leuk nanovisjes in een te grote bak O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

De Aquario Neo in-/outflow met skimmer nu een aantal weken in gebruik, tijd voor een update: Sinds de installatie geen andere skimmer meer nodig gehad, die ik anders om de 2-3 dagen even gebruikte om het oppervlak schoon te maken. Tot nu toe geen garnalen of kleine vissen (Boraras Brigittae/Chili Rasbora's) in de skimmer gehad waar ik vooraf wel enigszins rekening mee hield.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwM7-lWtr1Z1eXuGa8u6qFYTjsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d289eYHqRZOhJ6U9FACqH8Kh.jpg?f=fotoalbum_large

Heel erg tevreden over deze oplossing. Ik wacht even tot versie 2 beschikbaar komt met een verbeterde skimmer die met een grotere afwijking in het waterniveau kan omgaan, dan haal ik die als 2e set. De 2 sets VIV glazen in-/outflow met lilypipe verkoop ik. De flow van de Aquario is logischerwijs een stuk hoger omdat de stroming minder wordt verdeeld tov een lilypipe. Bijkomend voordeel: De aquarium outflow kan een stuk lager worden geplaatst waardoor zich minder vuil op de bodem verzamelt in een hoger aquarium. Op de afbeelding lijkt dit niet mogelijk, maar je kunt de buizen tussen in- en outflow wisselen en daarmee is deze bijv. ook voor een 50 cm diep aquarium geschikt om tot de bodem te komen.

De CO2 nu ook stabiel met iets minder bellen per minuut. Morgen even een snoeibeurt, algenrestjes verwijderen en wat nieuw zand toevoegen.

Ben overigens vorige week aan het 2e potje Artemia eitjes begonnen, waar bij het 1e potje een groot gedeelte van de eitjes niet uitkwam (30-40%?) komt bij dit potje nagenoeg 100% uit. Daar had ik geen rekening mee gehouden, dus voer de vissen nu maar even 2x per dag en bij de volgende kweek gebruik ik 1/3e van de hoeveelheid die ik voorheen gebruikte :) Wat een verschil, heeft waarschijnlijk met de tijd en temperatuur van de opslag bij de leverancier te maken.

Binnenkort maar eens even de lay-out veranderen. Ik begin mij steeds meer te irriteren aan de beperkte ruimte achter het hout en wil de lavarocks niet meer als een eiland tegen de achterkant positioneren, maar tegen de zijkant links en rechts. Dus meer als een "strand" dan een "eiland". Dan is er achterin meer ruimte voor snelgroeiende mooiere "stemplants" en krijgt de bak een mooiere uitstraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
@Taro Ik heb destijds bij aquabeek een halve kilo van die eitjes gehaald en heb ze zelf geportioneerd in zakjes (met vacuummachientje). En telkens als men bakje leeg is doe ik die weer aanvullen met een gevacumeerd zakje.

Een halve kg is werkelijkwaar voor 400l aan aquariums een 5jaarvoorraad ofzo als je om de dag artemia voert haha.

Heb eigenlijk nooit dat er veel eitjes blijven liggen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RB7v27txh7vcSOQc-6KUX98e2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BWHHtemO5UnBMQU2HAaO7Ij9.jpg?f=fotoalbum_large

Hij staat weer :), vissen afgelopen weekend weer opgehaald. Geen tijd om de bak in te draaien, maar met filtermateriaal uit 2 draaiende bakken komt dat ook wel goed.

Komt nog wel ander licht bij, nu te geel naar mijn smaak. En niet al het hout wilde zinken, dus 1 stuk ligt tijdelijk onder 2 zware stenen.

[ Voor 11% gewijzigd door Scuderia110 op 07-03-2022 20:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Wat foto's gevonden van mijn oude bak :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBf_mNjb_AAPkuqkCIqOrua0-Ek=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/s8ntMPZVAtEKgoK9T7Jc875I.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJMFW682SPoYgrYonriHEoL7NSM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/J5aQ3hgDMZaQYGyUjRfW5WJJ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGcifxx_rAGUvQO8pN00_6NkPTE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ClIgCgyfOT4lER3u4scIMdFo.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAZGPF_EkJAaSn8LLH9twlEe4d4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PAzFJZdC51bMC0lic1GNznrS.png?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1 ... 4 ... 43 Laatste