HuismAndré schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:08:
@
Taro Je zou ook een 3-weg afsluiter in de afzuiging van je aquarium kunnen zetten. Stukje slang eraan, afzuigklokje eraan, vullen met filterwatten om de garnalen te beschermen en klaar ben je. Dan zorg je er gelijk voor dat het "afval" (wat eigenlijk gewoon onderdeel is van jouw mini ecosysteem) gelijk daar terechtkomt waar het hoort (in het bio gedeelte van je reeds aanwezige filter). Maar of het nodig is...
Volgens mij hoef je dat eigenlijk alleen te doen bij achterstallig onderhoud (maar dat heb jij niet volgens mij) of in een zwaar overbevolkt aquarium (maar dat heb jij niet volgens mij). Als onderdeel van het regelmatige onderhoud volstaat het met de vork door het zand gaan (ivm dichtslaan) en het wegscheppen van grotere stukken plantresten met een schepnetje. De rest moet het mini ecosysteem maar oplossen.
Achterstallig onderhoud is er inderdaad niet, ik hou het netjes bij. Behalve onder/achter het hout, daar kan ik niet bij komen, of ik moet het hout eruit halen en dat voorkom ik liever omdat ik dan de planten overhoop trek.
Soms willen we wel eens een beetje te "schoon" zijn. Rommel aan de oppervlakte willen we niet (dus pakken we een skimmer) en ook de bodem moet brandschoon zijn, dus zuigen we die ook maar af. De stabiliteit die een draaiend aquarium heeft, ontstaat echter niet doordat alles brandschoon is (want dan zou een nieuwe bak het meest stabiele aquarium ooit zijn) maar doordat er allemaal natuurlijke processen plaatsvinden die we lang niet allemaal volledig bevatten.
Eens. Alleen op het witte zand voorin zie je van alles, vandaar dat ik die eens per week goed wil schoonmaken.
Betreffende je algjes. Ik zie ook vervormd blad. Eigenlijk zie ik met name vervormd blad daar waar de alg zit. Of dat het gevolg of de oorzaak is van je algjes is uit een foto niet te halen. Maar vervormde bladeren kunnen een gevolg zijn van een gebrek. Je hebt immers stevig licht boven je bak dus gebreken liggen altijd op de loer.
Je bedoelt bij de Bucephalandra? Klopt, die zijn 3 weken geleden pas uit in-vitro potjes gekomen waarin ze wat zaten opgevouwen

De alg op je foto's lijkt een beetje op staghorn (en die kun je krijgen als je ineens na lange tijd in je bodem gaat woelen). Maar of dat ook echt de reden is. Ik heb een maand geleden bij een snoeibeurt al m'n crypto's eruit getrokken (met meters, meters en meters wortel) waarbij een kwart van de zandbodem meekwam en weer neerdwarrelde. Gevolg was een idioot troebele bak (gedurende een uur of 6) dus echt alles wat daar in de bodem zat kwam in de waterkolom. Ik heb daar NUL algjes aan overgehouden. Dus nee, je bodem overhoop halen is niet de enige reden; wellicht is het meer een trigger. Sowieso ziet je Bucephalandra er niet blij uit (veel ellende aan de bladrand en algehele kleur is ook een beetje "meh"). Wellicht toch veroorzaakt door een gebrek?
Ik vond het inderdaad ook meer op staghorn of black hair algae dan op black brush/beard algae lijken. En de oorzaak die je noemt is dus voor mij ook reden om de zandbodem op een andere manier te gaan schoonmaken dan omwoelen.
Wat betreft jouw voorbeeld: ik kan mij voorstellen dat je door zo'n eenmalige situatie niet direct op de lange termijn hinder ondervindt. Maar ik doe/deed dit dus wekelijks. En niet met een vork, maar gewoon met mijn vingers de volledige zandbodem omwoelen. Het is ook maar 0,5 tot max 1 cm hoog, dus ik trek geen kilo's zand overhoop, maar licht zand wordt gewoon al snel zichtbaar vies.
Aangezien je nu al zoveel dingen op orde hebt zou ik, in plaats van zo'n bodemsysteem wat je volgens mij geen soelaas gaat bieden, overwegen om de CO2 installatie geregeld te maken (dus met een pH regeling). Stabiele CO2 staat toch wel aan de basis van zo ongeveer elk aquarium waar stevig licht boven staat. Als ik zie hoe bij mij de CO2 toediening echt afhankelijk is van de hoeveelheid licht dan kan ik me bijna niet voorstellen dat het zonder pH regeling echt stabiel kan werken. Nadeel van zo'n pH regeling (naast de kosten) is wel dat je eens per 6-12 maanden de probe moet ijken en eens per 2-4 jaar de probe moet vervangen. En het is weer een ding dat je moet zien te verstoppen in het aquarium.
Daar was ik ook al naar aan het kijken inderdaad. Maar als ik zie hoe lang het opstarten van de CO2 met die inline diffusor duurt vraag ik mij af hoe goed dat bijsturen met een pH regeling gaat verlopen. Zit daar dan geen enorme vertraging in? Hoe werkt dat bij jou? Want ik start de CO2 inmiddels om 7:00 op om rond 14:00 als het licht aan gaat voldoende te hebben. Het alternatief is dat ik via het naaldventiel nog geen 0,1 graad verder draai en dan kan ik veel later opstarten, maar neigt de dropchecker al heel snel naar geel ipv lichtgroen.
[edit]Betreffende het "wanneer meten". Daar hebben we het al eens over gehad. Als je op zoek wilt naar een overschot dan meet je vlak na het toevoegen (immers dan is de concentratie het hoogst). Ben je op zoek naar een gebrek dan meet je vlak vóór het toevoegen (immers dan is de concentratie het laagst). Aangezien bijna alle ellende komt door tekorten meten we dus alle concentraties vlak voordat we het weer toe gaan voegen.
Ik meet inderdaad vóór het toevoegen en dan moet dus ook de fotosynthese nog starten, op dat moment zitten de waarden dus op het gewenste niveau.
Welke CO2 pH regelaar zou je aanraden?
Voor de volledigheid: Ik geniet dagelijks van het aquarium en de hobby. Maar ik ben iemand die moeilijk stil kan zitten, altijd bij wil leren, de hele dag kan rommelen, het leuk vindt om dingen uit te proberen en automatiseren, etc. Dat doe ik ook met mijn andere hobby's. En dan zie ik die net nieuwe en recent geplaatste Bucephalandra (die ook niet gratis was...) al binnen een maand onder de alg zitten en dan wil ik dat gewoon graag oplossen/voorkomen, vandaar.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen