Doen clithons aan winterslaap? Als een clithon al een week niet van z’n plek komt, is het dan tijd om je zorgen te maken? Standaard diagnose methode bij slakken is om even te ruiken, maar als meneer/mevrouw/whatever de voordeur potdicht houdt dan valt er weinig te snuffelen.
@JME Rustperiodes langer dan een week heb ik bij slakken nog niet gezien (maar da's wel een N=1 constatering). Zolang de schelp nog goed dichtzit is er weinig aan de hand. Als de schelp een beetje open gaat staan moet je er rap bij zijn. Verder kun je, als je een gesloten kap hebt, goed ruiken als je de kap 's morgens opendoet. Een dood diertje zorgt voor een duidelijk andere geur dan normaal.
André Huisman (www.new-line.nl)
Ik kijk het nog wel even aan. De slak zelf zit gewoon dicht, kan het zijn dat ie daarachter al dood is of stond dan de deur wel open?
Je kunt bij twijfel de slak even uit het water halen en ruiken. Als hij dood is dan ruik je dat gelijk. Ruik je niets raars, leg hem dan weer terug. Het lijkt mij dat de klep een beetje open gaat staan als de slak dood is (verslappen van de sluitspier en/of vanwege overdruk door gassen die vrijkomen bij de verrotting).JME schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:35:
Ik kijk het nog wel even aan. De slak zelf zit gewoon dicht, kan het zijn dat ie daarachter al dood is of stond dan de deur wel open?
@Tessa vd Heide Netjes een heater erin, water komt niet dicht bij de bovenkant ivm eruit springen + afdek erop, echte planten, volgens mij prima zo!
Let wel op dat er niet teveel stroming is, maar door de spraybar (als ik dat goed zie?) verdeel je dat waarschijnlijk al goed.
Wat ligt er overigens onder de toplaag, is dat soil?
Let wel op dat er niet teveel stroming is, maar door de spraybar (als ik dat goed zie?) verdeel je dat waarschijnlijk al goed.
Wat ligt er overigens onder de toplaag, is dat soil?
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 11-03-2022 13:16 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Dat ziet er mooi uit zegTessa vd Heide schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:07:
[Afbeelding]
Mijn eerste aquarium! Dennerle nanocube 30L, nog aan het indraaien. Wordt uiteindelijk voor een Siamese kempvis. Nog tips/advies/feedback?
Krijg je een langvinnige betta? Zoja, heb je gecheckt of alles in het aquarium geen rafels/scherpe punten/kanten heeft? Inclusief het hout, de stenen en de spraybar? Betta's schuren graag langs, onder en achter dingen. Bij scherpe punten/kanten kunnen er beschadigingen aan hun vinnen komen, wat kan gaan zorgen voor narigheid.
Heb je met iets als azijn geprobeerd of de stenen kalk bevatten? Als dat zo is heb je kans dat je waterwaardes meer gaan schommelen.
Betta's bevinden zich graag vaak bovenin het water. De vorige reageerder had het ook al over de stroming. Je zou de gaatjes van de spraybar naar beneden of bijna beneden kunnen richten, zodat er bovenin minder stroming is. Dat vinden ze erg fijn. Het zijn geen goede zwemmers, en vooral de langvinnigen niet. Ze worden snel te moe, waardoor ze eerder vatbaar raken voor ziektes.
Verder doe je betta's een groot plezier met drijfplantjes. Daarbij is het goed om te zorgen dat je altijd een stukje vrij houd van drijfplantjes, zodat de betta daar kan ademhalen wanneer hij of zij dat wil. Ook een anubias (met niet al te klein blad) zou je met een zuignap en een bandje bijvoorbeeld, halfweg het aquarium kunnen plakken (qua hoogte). Zo heeft de betta bladeren hoog bovenin de bak waar hij lekker op kan rusten.
Kijk uit met (droog) voer. Een betta's eet snel teveel (ze houden ervan om te bedelen) en met droog voer (vlokken/korrels) kan dat een probleem vormen. Met levend voer/diepvriesvoer (bijvoorbeeld muggelarven, watervlooien etc) heb je dat niet, en het is ook gezond voor ze.
Ik hoop dat je, wanneer je bak is ingedraaid, erg veel plezier met en van je betta gaat krijgen
Leuke setups! Zijn dit de white glass varianten?Hamed schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:57:
Een maand later. Ik heb ook een tweede tank gehaald voor de fun![]()
Tank 1 = 4 weken oud
Tank 2 = 2 weken oud
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Thanks, Ja het gaat om de white glass versie.Amps schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:42:
[...]
Leuke setups! Zijn dit de white glass varianten?
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
@Hamed Ben wel een beetje jaloers! Toen ik mijn 35L scaper's tank kocht waren de white glass aquariums nog niet op de markt. Zou nu zo (tegen meerprijs) een optiwhite aquarium halen als dat kon. Zo'n groene tint van normaal glas blijft toch nog aanwezig.
Ik vind het normale glas toch echt een stuk mooier, zie je veel beter de prachtige diepe kleuren van bijvoorbeeld alg.Amps schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:50:
@Hamed Ben wel een beetje jaloers! Toen ik mijn 35L scaper's tank kocht waren de white glass aquariums nog niet op de markt. Zou nu zo (tegen meerprijs) een optiwhite aquarium halen als dat kon. Zo'n groene tint van normaal glas blijft toch nog aanwezig.
Ondertussen was bij mij 1 van de leidingen met plantenvoeding losgeschoten van de dosseerpomp.... Een grote shit show, uur bezig geweest met opruimen en nieuwe plantenvoeding aanmaken. Oprecht, alles wat maar verkeerd kan gaan met een aquarium wordt hier ervaren...
Every magical journey begins with a single step
Balen! Hoe krijg je dat voor elkaar? Daar staat toch geen druk op?Bowen_HAFX schreef op zondag 13 maart 2022 @ 08:30:
Ondertussen was bij mij 1 van de leidingen met plantenvoeding losgeschoten van de dosseerpomp....
Ik heb wel eens gehad dat het einde van de slang dichtslibt doordat daar telkens de plantenvoeding indikt en aankoekt. Dan is er dus wel druk op.JME schreef op zondag 13 maart 2022 @ 08:36:
[...]
Balen! Hoe krijg je dat voor elkaar? Daar staat toch geen druk op?
Tegenwoordig heb ik een reminder staan op 1 x per 2 maanden die slang aan het uiteinde schoon te maken.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Ik begrijp niet dat iedereen hier van die problemen heeft. Bij mij gaat dit perfect, schoonmaken is hier ook echt niet nodigde Peer schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:38:
[...]
Ik heb wel eens gehad dat het einde van de slang dichtslibt doordat daar telkens de plantenvoeding indikt en aankoekt. Dan is er dus wel druk op.
Tegenwoordig heb ik een reminder staan op 1 x per 2 maanden die slang aan het uiteinde schoon te maken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ghi1a8Ida6X75QvmkZR15d8e.jpg?f=user_large)
Heb het idee dat de druk van de vloeistof die tot 1,5 meter hoger in de slang zit te hoog wordt en daardoor aan de onderkant lekt. Dat kristalliseert weer. Gelukkig nog geen verstopping van de slang gehad, sinds de installatie nooit losgemaakt, misschien wel weer eens een goed idee.
Heb de doseerpomp wel in een plantenschotel staan met keukenrol erin voor de zekerheid. En al een aantal keren gehad dat het uiteinde van de slang in het aquariumwater zat, waardoor het water uit het aquarium werd afgeheveld
Leuke hobby...
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Zou een terugslagklep (vlak voor het hoogste punt) geen optie zijn? Voorkomt hevelen én teruglopende vloeistof. Zo'n 1 euro ding lijkt me hier zeer geschikt voor.Taro schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:36:
[...]
En al een aantal keren gehad dat het uiteinde van de slang in het aquariumwater zat, waardoor het water uit het aquarium werd afgeheveld
https://www.amazon.nl/-/nl/dp/B072N2P2Z2/?th=1
[ Voor 5% gewijzigd door HuismAndré op 13-03-2022 12:40 ]
Ik heb tegenwoordig de u-buis over het voetje van de lamp heen hangen om die iets te verhogen tov het waterpeil. En daaronder aanvullend 2 kleine opgestapelde stukjes vilt. Nu overkomt mij het niet meer, maar een terugslagklep zou nog wel een optie kunnen zijn idd om de druk te verminderen.HuismAndré schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:39:
[...]
Zou een terugslagklep (vlak voor het hoogste punt) geen optie zijn? Voorkomt hevelen én teruglopende vloeistof. Zo'n 1 euro ding lijkt me hier zeer geschikt voor.
Heb er nog een paar liggen, zou het kwaad kunnen om er op 1/3e en 2/3e een toe te voegen?
Ik zou de terugslagklep vlak onder het hoogste punt plaatsen (gewoon één). Die wordt volgens mij snel genoeg dichtgetrokken zodra het pompje stopt. Je zou zelfs kunnen experimenteren door de uitstroom onder de waterlijn uit te laten komen (zodat er ook niets opdroogt of aankoekt).Taro schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:42:
[...]
Ik heb tegenwoordig de u-buis over het voetje van de lamp heen hangen om die iets te verhogen tov het waterpeil. En daaronder aanvullend 2 kleine opgestapelde stukjes vilt. Nu overkomt mij het niet meer, maar een terugslagklep zou nog wel een optie kunnen zijn idd om de druk te verminderen.
Heb er nog een paar liggen, zou het kwaad kunnen om er op 1/3e en 2/3e een toe te voegen?
Testen kun je dan het beste doen met de vloeistof waarvan de kleur het meeste afwijkt van de kleur van het water (dus waarschijnlijk de micro). Dan zie je gelijk of het continue contact met het water ervoor zorgt dat de vloeistof achter de klep verdund wordt door het aquariumwater.
Overigens is ook dat laatste weer een dingetje dat zichzelf nivelleert (immers alleen de eerste keer krijg je een grote afwijking vanwege de nieuwe situatie). Als je de uitloop boven de waterlijn houdt dan heb je kans dat er rond de terugslagklep uitdroging gaat optreden (en dan verplaats je dus alleen maar het probleem).
Daarom heb ik het toevoegen van de voeding verspreid over 5 momenten op de dag, dan loopt het niet te ver terug en droogt niet uit.HuismAndré schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:50:
[...]
Als je de uitloop boven de waterlijn houdt dan heb je kans dat er rond de terugslagklep uitdroging gaat optreden.
Heb de slang hier voor de plantenvoeding met 2 kleine witte tiewraps aan de glazen "outflow" van het filter gedaan. En dan boven het wateroppervlak ivm hevelen van water. En het wordt zo ook tijdens doseren door de bak geblazen.
Met onderhoud aquarium dan keer tegen het uiteinde tikken om eventuele ophoping/uitdroging aan het eind eraf te halen.
Werkt prima en simpel en het ziet er subtiel uit dus geen storend element aan de rand van je bak
Met onderhoud aquarium dan keer tegen het uiteinde tikken om eventuele ophoping/uitdroging aan het eind eraf te halen.
Werkt prima en simpel en het ziet er subtiel uit dus geen storend element aan de rand van je bak
Ik heb het alleen bij profito. Die is zeer geconcentreerd en bevat 'deeltjes'.Taro schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:36:
[...]
Ik begrijp niet dat iedereen hier van die problemen heeft. Bij mij gaat dit perfect, schoonmaken is hier ook echt niet nodig
[Afbeelding]
Heb het idee dat de druk van de vloeistof die tot 1,5 meter hoger in de slang zit te hoog wordt en daardoor aan de onderkant lekt. Dat kristalliseert weer. Gelukkig nog geen verstopping van de slang gehad, sinds de installatie nooit losgemaakt, misschien wel weer eens een goed idee.
Heb de doseerpomp wel in een plantenschotel staan met keukenrol erin voor de zekerheid. En al een aantal keren gehad dat het uiteinde van de slang in het aquariumwater zat, waardoor het water uit het aquarium werd afgeheveld
Leuke hobby...
Inderdaad altijd voorkomen dat het uiteinde in het water hangt ivm hevel.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Denk dat een slang (deels) los is gegaan tijdens geklooi met de CO2. Vervolgens is dus de slang leeggelopen en heeft het pompje twee maal gewoon in m'n aquariumkast zitten pompen.
Inderdaad een leuke hobby
Inderdaad een leuke hobby

Update van de 45P voor de geïnteresseerde.
Vorige week een rondje aquariumzaken gedaan voor hardscape en in het weekend wat verschillende opstellingen gebouwd (15+ creaties
). Aangezien ik nog een lading lavasteen in de tuin had liggen, besloten om deze te combineren met driftwood. Uiteindelijk tevreden over 2 stukken en deze vast gemaakt met tiewraps en lijm. Het linker stuk hangt op 3 lavastenen en bestaat uit 7 verschillende stukken hout. Het rechter stuk bestaat uit 2 grotere stukken lavasteen en is opgebouwd uit 5 stukken hout en voor heel kort ook met mijn duim. Tijdens het aandrukken van twee stukken hout niet gezien dat het ook contact maakte met mijn duim 
Twijfel nog tussen het maken van een oplopend zandpad naar boven richting het open gedeelte tussen de twee stukken of de opstelling wat meer horizontaler te verdelen. Qua beplanting heb ik waarschijnlijk een leuke samenwerking waar ik dan een aantal plantjes krijg gesponsord, even afwachten wat voor opties dat biedt en hier de layout op afstemmen verder.
Foto van de basis zoals die nu vast gelijmd is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WxOjwjJXFibgMQXQwkISA1re.jpg?f=user_large)
Iemand een idee of suggestie hoe het zandpad omhoog kan worden opgebouwd? Mini lava rock als opvulling of iets van Volcano mix? Wil liever geen soil gebruiken voor op de ophoging ervan.
Vorige week een rondje aquariumzaken gedaan voor hardscape en in het weekend wat verschillende opstellingen gebouwd (15+ creaties

Twijfel nog tussen het maken van een oplopend zandpad naar boven richting het open gedeelte tussen de twee stukken of de opstelling wat meer horizontaler te verdelen. Qua beplanting heb ik waarschijnlijk een leuke samenwerking waar ik dan een aantal plantjes krijg gesponsord, even afwachten wat voor opties dat biedt en hier de layout op afstemmen verder.
Foto van de basis zoals die nu vast gelijmd is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WxOjwjJXFibgMQXQwkISA1re.jpg?f=user_large)
Iemand een idee of suggestie hoe het zandpad omhoog kan worden opgebouwd? Mini lava rock als opvulling of iets van Volcano mix? Wil liever geen soil gebruiken voor op de ophoging ervan.
[ Voor 6% gewijzigd door Cooldevice op 14-03-2022 12:00 . Reden: Vergeten te vragen (: ]
“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”
Wij hebben sinds oktober een aquarium. Helaas blijft deze steeds groen worden. Water tests laten doen en dit blijkt in orde te zijn. Het aquarium staat niet in het zonlicht en krijgt inmiddels 5 uur licht. Dit op aanraden van de aquarium winkel. Inmiddels hebben we al het water er uit gehaald, de grote platen en de vissen om te kijken of het weer groen wordt….en ja helaas 🤨 iemand nog een goede tip?
:strip_exif()/f/image/kjyFz0BWebpcR2U89ZO9SCZg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kjyFz0BWebpcR2U89ZO9SCZg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ojorRq4SIzcRkRHacsatvLF5.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je bij de watertesten ook je fosfaat en je CO2 niveau getest? Het is veelal een overschot tussen voedingstoffen, teveel licht en of tekort aan CO2, dan gaan de planten het minder doen en overwinnen de algen.gerwinf schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:04:
Wij hebben sinds oktober een aquarium. Helaas blijft deze steeds groen worden. Water tests laten doen en dit blijkt in orde te zijn. Het aquarium staat niet in het zonlicht en krijgt inmiddels 5 uur licht. Dit op aanraden van de aquarium winkel. Inmiddels hebben we al het water er uit gehaald, de grote platen en de vissen om te kijken of het weer groen wordt….en ja helaas 🤨 iemand nog een goede tip?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@gerwinf Ik zie dat je relatief weinig planten hebt die voedingsstoffen uit de waterkolom halen. Wat je eens zou kunnen proberen is drijfplanten toevoegen die een deel van het licht tegenhouden, geen CO2 nodig hebben en veel afvalstoffen aan het water onttrekken.
Wat zijn dat overigens voor stenen? Maken die het water niet erg hard?
Je voorgestelde oplossing klinkt op zich prima.Cooldevice schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:57:
En succes met het herstel van je duim
Ja dat was allemaal in orde. Enkel het water was iets te hard. Dank voor de suggestie.Bennie2k2 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:19:
[...]
Heb je bij de watertesten ook je fosfaat en je CO2 niveau getest? Het is veelal een overschot tussen voedingstoffen, teveel licht en of tekort aan CO2, dan gaan de planten het minder doen en overwinnen de algen.
We hebben er nu tijdelijk wat planten uitgehaald. Ik had het vermoeden dat deze wellicht de oorzaak waren. Deze waren zo explosief gegroeid dat we door de planten niks meer zagen.Taro schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:28:
@gerwinf Ik zie dat je relatief weinig planten hebt die voedingsstoffen uit de waterkolom halen. Wat je eens zou kunnen proberen is drijfplanten toevoegen die een deel van het licht tegenhouden, geen CO2 nodig hebben en veel afvalstoffen aan het water onttrekken.
@gerwinf Maar je hebt er voornamelijk grote bodemvoeders uitgehaald als ik het goed zie. Dus daarmee blijft mijn opmerking nog steeds relevant 
En de 2 witte stenen zullen wel veel kalk aan het water afgeven (zoals de watertest bevestigt), dat lijkt me niet wenselijk.
En de 2 witte stenen zullen wel veel kalk aan het water afgeven (zoals de watertest bevestigt), dat lijkt me niet wenselijk.
Veel verversen kan helpen, maar die alg heeft iets nodig om te groeien, dus moet iets zijn zoals genoemd.
Goed plan, we gaan het morgen proberen! Een uv lamp is ook nog een optie, maar beetje jammer omdat het een gloednieuw aquarium is met meegeleverde lampen.Taro schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:56:
@gerwinf Maar je hebt er voornamelijk grote bodemvoeders uitgehaald als ik het goed zie. Dus daarmee blijft mijn opmerking nog steeds relevant
De suggestie voor drijfplanten is een goede, dat hielp mij ook om de alg te verminderen, achteraf bleek mijn CO2 en Ferro waardes na harde groei van de planten niet in balans. Het verbeteren van de CO2 waarde met vloeibare co2 en ijzer hielp om de alg te verwijderen en de planten weer te laten groeien.gerwinf schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:50:
[...]
We hebben er nu tijdelijk wat planten uitgehaald. Ik had het vermoeden dat deze wellicht de oorzaak waren. Deze waren zo explosief gegroeid dat we door de planten niks meer zagen.
In een aquarium winkel adviseerde ze om een weekend black-out te proberen waarin je een weekend geen licht toe dient en de alg vanzelf afsterft. Heb ik niet geprobeerd maar opdat kan je ook nog proberen.
Hier de bak een klein beetje verwaarloosd de laatste tijd, is nu ook redelijk groen van de alg. Vanavond nog even meetstripje erin, ik meet nagenoeg geen nitraat meer. Nu is het ook anderhalve week terug dat ik nitraat+fosfaat en micro heb toegevoegd na de waterverversing, maar waar ik voorheen >50ppm meet is het nu gewoon weg.
Wat er is veranderd de laatste tijd: ik heb de strookjes ductape van de LED lamp afgehaald omdat ik sinds een tijdje drijfplantjes heb. Die drijfplantjes groeien zo gigantisch hard dat ze alle voedingsstoffen uit de bak trekken. Zal morgen een waterverversing doen en dan weer voedingsstoffen toevoegen. Heb afgelopen weekend al ruim de helft van de drijfplantjes weggegooid en twee weken terug de helft weggegeven aan iemand die het in de vijver gaat gebruiken. Die dingen zitten zo vol voeding dat ze in de prullenbak gewoon verder groeien
.
Baardalg heb ik overigens al weken niet meer
Edit: vanmorgen 30% ververst, water ook niet meer bruin (heb een stuk hout erin sinds week of 2), vervolgens macro en vanavond micro voeding erin. Bak weer helder, plantjes kunnen weer groeien.
Drijfplanten zuigen de hele bak leeg nu de LED balk voluit staat zonder afgeplakte ledjes, dus voeding ook iets opgehoogd. De tijd van >50ppm nitraat meten is voorbij, mag nu na een week blij zijn met een hele lichte roze verkleuring.
Wat er is veranderd de laatste tijd: ik heb de strookjes ductape van de LED lamp afgehaald omdat ik sinds een tijdje drijfplantjes heb. Die drijfplantjes groeien zo gigantisch hard dat ze alle voedingsstoffen uit de bak trekken. Zal morgen een waterverversing doen en dan weer voedingsstoffen toevoegen. Heb afgelopen weekend al ruim de helft van de drijfplantjes weggegooid en twee weken terug de helft weggegeven aan iemand die het in de vijver gaat gebruiken. Die dingen zitten zo vol voeding dat ze in de prullenbak gewoon verder groeien

Baardalg heb ik overigens al weken niet meer
Edit: vanmorgen 30% ververst, water ook niet meer bruin (heb een stuk hout erin sinds week of 2), vervolgens macro en vanavond micro voeding erin. Bak weer helder, plantjes kunnen weer groeien.
Drijfplanten zuigen de hele bak leeg nu de LED balk voluit staat zonder afgeplakte ledjes, dus voeding ook iets opgehoogd. De tijd van >50ppm nitraat meten is voorbij, mag nu na een week blij zijn met een hele lichte roze verkleuring.
[ Voor 18% gewijzigd door _JGC_ op 15-03-2022 19:44 ]
Dit vind ik persoonlijk een erg fijne website:gerwinf schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:04:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://greenaqua.hu/en/a...uA_ZZF1NrKUBoCaboQAvD_BwE
Hier staat de mogelijke problemen beschreven en oplossingen:
Green Water
Green Water is caused by floating algae. It can be composed of multiple types of organisms, from real green algae like Chlorella to flagellates. It appears very quickly and it is difficult to get rid of it. It is caused by an Ammonia spike, nutrient-level problems or low CO2. It is generally triggered by some kind of water quality problem - for example the Ammonia released in the water after you disturbed the substrate. Improving water quality (with water changes for example) will not solve the problem. Once the algae have bloomed they will survive even in low-nutrient conditions. You can do a 4-day blackout to solve the problem but bear in mind that the algae that have been killed might cause Ammonia spikes. Always ensure good aeration with blackouts. Using UV filters is also highly efficient against Green Water. The third option is the usage of a diatom filter that will clean these algae from your water in hours and they will not produce any Ammonia that might cause further trouble. Making a diatom filter is easy, just get some Diatomaceous earth (diatomite) and use it temporarily in your filter. There are other chemical solutions that might seem easy to apply but they are far from ideal because they might kill algae but they can be of adverse effects to your sensitive fish or plants.
The cloudy but not green water is caused by floating ciliates (also known as infusoria among aquarists). Some of these tiny creatures will possess chlorophylls so they can use light and thrive in low-nutrient conditions too. You will have to perform a blackout combined with a UV filter treatment and diatom filter. Green Water has its own advantages in the aquarium hobby: you can use that as food for hatching Artemia and Cladoceras (water fleas).
Dat gezegd hebbende, ik had ook extreem last van algen en planten die als ik idioot groeide. Van alles geprobeerd en kreeg het niet onder controle. Uit meerdere bronnen gelezen dat de standaard verlichting van de Juwel aquaria gewoon niet goed was: lees te intensief en niet dimbaar. Daarom maar de heliolux aangeschaft (if you want to be a bear, he a grizzly). Lampen behoorlijk gedimd en nu eindelijk begint het erop te lijken.
Je hebt een behoorlijke hoeveelheid energie en relatief weinig planten, geen CO2 (waardoor de planten dus weinig voedingstoffen verbruiken) gecombineerd met mogelijk een NH3 spike en dat kan dus dit opleveren.
Blijkbaar is een het toevoegen van een speciaal soort zand in je filter om de algen eruit te filteren een mogelijke oplossing.
Of een black out met veel water verversing en want de algen die dood gaan kunnen ook weer een NH3 piek geven en dan begin je weer van voor af aan.
Ik heb dit overigens nooit gehad, dus neem het met een korreltje zout.
Dit is dus allemaal goed gekomen. Maar nu, ben ik hem kwijt... Ik heb hem al 3 weken niet gezien. Ik kan moeilijk de hele bak overhoop halen in 1x, maar heb alles 1 voor 1 opgetild, niks. Dus of hij is echt verstoppertje aan het spelen, of hij is weg. Ik heb gisteren komkommer neergelegd, daar kwam hij meteen op af, nu niks.PWM schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:52:
Ik heb iets doms gedaan bij de verhuizing. Slijmpie zoals we hem noemen kwam vast te zitten in het netje. Na een kwartier hebben we de strijd opgegeven en het netjes geknipt. Weet ook niet of dat handig was.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vet zielig. Iemand tips hoe dit te doen. Het zit echt vast, lijken beetje weerhaken.
Ik heb 30 garnalen in de bak. Zou het op 1 of andere manier kunnen dat na het dood gaan zij hem helemaal hebben weggewerkt? Voor mijn gevoel moet er toch wel IETS over blijven?
30 garnalen gaan zo'n vis echt niet in no-time oppeuzelen. Dat duurt weken (en voor die tijd gaat het al stevig meuren). Daarnaast blijft het geraamte zeker nog een aantal weken/maanden vindbaar. Overigens wel een mooi gezicht zo'n schoongemaakt geraamte (alleen ging het bij mij om een relatief kleine otocinclus in een bak met ca. 1000 garnalen).PWM schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:46:
[...]
Dit is dus allemaal goed gekomen. Maar nu, ben ik hem kwijt... Ik heb hem al 3 weken niet gezien. Ik kan moeilijk de hele bak overhoop halen in 1x, maar heb alles 1 voor 1 opgetild, niks. Dus of hij is echt verstoppertje aan het spelen, of hij is weg. Ik heb gisteren komkommer neergelegd, daar kwam hij meteen op af, nu niks.
Ik heb 30 garnalen in de bak. Zou het op 1 of andere manier kunnen dat na het dood gaan zij hem helemaal hebben weggewerkt? Voor mijn gevoel moet er toch wel IETS over blijven?
Ok, dank. Dan moet ik ze zoektocht toch maar even voorzetten dit weekend in combinatie met een grote schoonmaak
Ancistrussen zijn ook harnasmeervallen toch? Ik heb vaak genoeg dode Corydorassen opgegeten zien worden en daar blijft het pantser van over, duurt behoorlijk lang voor dat vergaat, het wordt niet opgegeten. Dus ik zou verwachten dat je bij een Ancistrus ook een flink wit stuk moet kunnen terugvinden.PWM schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:46:
[...]
Dit is dus allemaal goed gekomen. Maar nu, ben ik hem kwijt... Ik heb hem al 3 weken niet gezien. Ik kan moeilijk de hele bak overhoop halen in 1x, maar heb alles 1 voor 1 opgetild, niks. Dus of hij is echt verstoppertje aan het spelen, of hij is weg. Ik heb gisteren komkommer neergelegd, daar kwam hij meteen op af, nu niks.
I have stability. The ability to stab.
Hier hebben 30 garnalen zo'n 24 uur nodig om een soortgenoot op te vreten. Voor een grote vis duurt het idd wel langer.HuismAndré schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:47:
[...]
30 garnalen gaan zo'n vis echt niet in no-time oppeuzelen. Dat duurt weken (en voor die tijd gaat het al stevig meuren). Daarnaast blijft het geraamte zeker nog een aantal weken/maanden vindbaar. Overigens wel een mooi gezicht zo'n schoongemaakt geraamte (alleen ging het bij mij om een relatief kleine otocinclus in een bak met ca. 1000 garnalen).
Ik heb hier enige tijd terug de bak opnieuw ingericht waardoor een grote open ruimte voor was. Garnalen moesten nieuwe schuilplek vinden, is 2 stuks fataal geworden. Ik verdenk een van de kardinaal tetra's ervan dat ie eitjes steelt bij de garnalen als ie de kans krijgt. Heb overigens nog geen dood spul weer gezien sindsdien.
@gerwinf Voedingsbodem + licht (en geen planten). Wat anders dan alg zou je daarmee kunnen kweken? ;-)
Is het een optie om een heel specifiek het stappenplan op te schrijven dat je gebruikt hebt bij het in gebruik nemen van het aquarium. Want ergens zal het niet goed gegaan zijn (en maar wat prijsschieten in het wilde weg is dan niet de beste optie ooit). Aan de hand van je stappenplan kunnen we dan wellicht zien waar het fout gegaan is.
En als je nog geen stappenplan gevolgd hebt dan is het nu een goed moment dat alsnog te doen (en ook dan te beginnen met het opschrijven ervan).
Is het een optie om een heel specifiek het stappenplan op te schrijven dat je gebruikt hebt bij het in gebruik nemen van het aquarium. Want ergens zal het niet goed gegaan zijn (en maar wat prijsschieten in het wilde weg is dan niet de beste optie ooit). Aan de hand van je stappenplan kunnen we dan wellicht zien waar het fout gegaan is.
En als je nog geen stappenplan gevolgd hebt dan is het nu een goed moment dat alsnog te doen (en ook dan te beginnen met het opschrijven ervan).
Ik denk dat ik er overheen gelezen heb. Heb je groene alg op het glas (oa), of heb je groen water?gerwinf schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:58:
Dank nogmaals voor alle reacties. Als test heb ik de bak gevuld met enkel de voedingsbodem. Dit blijkt, zover ik kan zien, de oorzaak van de groene alg.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb vooral groen water. Met of zonder planten.Sjamo schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:18:
[...]
Ik denk dat ik er overheen gelezen heb. Heb je groene alg op het glas (oa), of heb je groen water?
De visjes doen het goed en de water testen zijn ook ok.
Heb je ook de reacties gelezen op je vraag?gerwinf schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:07:
[...]
Ik heb vooral groen water. Met of zonder planten.
De visjes doen het goed en de water testen zijn ook ok.
Er zijn suggesties gedaan over de mogelijke oorzaak, over een mogelijke behandeling, en er is je gevraagd, (vrij vertaald, in de tekst staat het beter) om een overzicht te geven van wat je gedaan hebt eerder.
Dat lijkt me al heel wat, kan je er wat mee?
Mijn eigen reactie is, een aquarium draait alleen min of meer probleemvrij/arm wanneer er een balans is tussen veel zaken.
Planten zijn daar een belangrijk onderdeel van, en algen zijn ook planten.
Bij groen water is het goed om te kijken naar zowel oorzaak als symptoom. Voor jou voelt waarschijnlijk je groene water als probleem, terwijl dat alleen een symptoom is.
Blijkbaar is je bak niet in balans. Blijkbaar heb je voldoende voeding in je bak om de algen te laten groeien. Dat kan te maken hebben met je bodem (zelf geen ervaring mee maar wel vaker gelezen over dat het problemen kan geven, heb je je in het begin gehouden aan een waterwisselschema zo dat gewenst was?). Het kan ook te maken hebben met het toedienen van teveel (planten)voeding, met een bak en/of filter dat niet voldoende schoongehouden wordt of onvoldoende filtercapaciteit ten opzichte van de belasting in vissen en/of planten.
Planten kunnen positief werken wanneer ze het goed doen, maar ze kunnen ook veel afval gaan geven, en daarmee voeding in het water, wanneer ze het slecht doen.
Wat betreft het symptoom, daar is ook al wat over gezegd denk ik. Je kan de oorzaak wegnemen (eerste prioriteit), je kan ook uv-verlichting gebruiken, je kan je aquarium een poos helemaal donker maken met vuilzakken, je kan bijvoorbeeld een binnenfilter bijplaatsen (Aquael turbo 500 is een optie) met alleen maar filterwatten er in, welke je minimaal dagelijks schoonmaakt of vervangt.
Chemische middelen zou ik zelf niet aanraden, maar het is een optie.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met je aquarium.
Succes.
Ultieme test of je clithon nog wel thuis is achter een gesloten operculum: leg ‘m op z’n zij in een bak waar ook garnalen in zitten! Weet je in no time waar je aan toe bent
Hier eindelijk maar eens de algen op het glas aangepakt. Slakjes en garnalen is leuk, maar ze zijn nogal selectief...
Vanmiddag een Tetra GS45 schraper binnengekregen, direct de hele filmlaag van het glas geschraapt. Tandenborstels en de magneet kregen het er nml niet meer vanaf.
Hele bak vol groene slierten, heb het meeste eruit gevist met een kunststof vleestang, wat er nog ligt zijn de garnalen druk mee.
Na tijden tegen groene rommel aankijken nu eindelijk weer plezier van helder glas met daarachter visjes, garnalen, slakken, planten en een stuk hout.
Verder zijn de drijfplanten explosief aan het groeien... woensdag ruim de helft weggegooid en wortels gekortwiekt, vanavond alweer het hele oppervlak vol.
Felle lamp en genoeg voeding. Liever elke week de helft van de drijfplanten weggooien dan baardalg zien groeien in de bak door CO2 tekort (baardalg is nu ruim een maand weg door voldoende voeding en filteren van licht dmv drijfplantjes).
Vanmiddag een Tetra GS45 schraper binnengekregen, direct de hele filmlaag van het glas geschraapt. Tandenborstels en de magneet kregen het er nml niet meer vanaf.
Hele bak vol groene slierten, heb het meeste eruit gevist met een kunststof vleestang, wat er nog ligt zijn de garnalen druk mee.
Na tijden tegen groene rommel aankijken nu eindelijk weer plezier van helder glas met daarachter visjes, garnalen, slakken, planten en een stuk hout.
Verder zijn de drijfplanten explosief aan het groeien... woensdag ruim de helft weggegooid en wortels gekortwiekt, vanavond alweer het hele oppervlak vol.
Felle lamp en genoeg voeding. Liever elke week de helft van de drijfplanten weggooien dan baardalg zien groeien in de bak door CO2 tekort (baardalg is nu ruim een maand weg door voldoende voeding en filteren van licht dmv drijfplantjes).
@_JGC_ Ik gebruik zelf altijd een Dennerle Cleanator reinigingsspons. Voor als het echt niet wil heb ik een Oase Aquarium ruitenreiniger achter de hand, maar die heb ik al een jaar niet meer gebruikt. De Dennerle spons doet het prima, die ook al eens geprobeerd?

[ Voor 24% gewijzigd door Taro op 19-03-2022 22:32 ]
@Taro Nee nooit een spons geprobeerd. Die magfloat magneet wens ik niet meer te gebruiken ivm krassen, zal voor regulier schoonmaken zo'n spons overwegen.
Schraper had het maar zo schoon, alleen naast de kitranden zit nu nog een baan van paar mm breed, schraper heeft een plastic randje zodat je niet per ongeluk de kit snijdt.
Schraper had het maar zo schoon, alleen naast de kitranden zit nu nog een baan van paar mm breed, schraper heeft een plastic randje zodat je niet per ongeluk de kit snijdt.
Oud bankpasje werkt ook prima (en kost ook nog eens niks).
Die gebruik ik voor de absolute bodem tot +-1 cm boven het zand om krassen te vermijden. Maar daarboven vind ik een spons veel fijner.HuismAndré schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:38:
Oud bankpasje werkt ook prima (en kost ook nog eens niks).
Ik maak de ramen altijd gewoon schoon met filterwatten. werkt prima
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Bijkomend voordeel is dat die wit zijn, waardoor je goed kan zien wat je aan het doen bent.Renegade666 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 09:41:
Ik maak de ramen altijd gewoon schoon met filterwatten. werkt prima
Aansturen via Home Assistant?
Yup. Puur om te kijken of het werkt en benieuwd om te zien wat de PH doet in een dag/week.
En mocht het werken zou ik nog in theorie the schakelaar aan de co2 ermee kunnen uit/inschakelen etc.
Maar eerst kijken of alles werkt.
Meer voor de fun dus
Weet ook niet hoelang het leuk blijft om tegen zo'n ding aan te kijken in de bak
Nieuw groepje clithons gaat inmiddels lekker de hele bak door. Wat me wel opvalt is dat het middelpunt van hun huisje vrij kleurloos is. Is dat gebruikelijk?
Met het ziekbed en daaropvolgend overlijden van mijn vader heb ik lange tijd helemaal geen onderhoud aan mijn aquarium meer gepleegd. Godzijdank dat het aquarium dusdanig stabiel is dat de waterkwaliteit maar een beetje achteruit is gegaan in die tijd. Wel meer algen.
Kortom, het wordt vandaag hoog tijd om eens aktie te ondernemen. De ruiten reinigen, intern filter reinigen (dus filtersponzen uitknijpen in een emmer aquariumwater) en een gedeeltelijke waterwissel. Zal fijn zijn om daarna weer tegen een opgefrist aquarium te kunnen aankijken plus ook een stuk fijner voor de aquariumbewoners zelf natuurlijk!
Het externe filter reinig ik volgende week wel. Anders wordt het teveel in één keer.
In een tijdelijke bak zitten 8 corydora's en 12 japonica garnalen te wachten tot ze mogen verhuizen naar het grote aquarium. Fijn dat die niet al te lang meer hoeven te wachten.
Kortom, het wordt vandaag hoog tijd om eens aktie te ondernemen. De ruiten reinigen, intern filter reinigen (dus filtersponzen uitknijpen in een emmer aquariumwater) en een gedeeltelijke waterwissel. Zal fijn zijn om daarna weer tegen een opgefrist aquarium te kunnen aankijken plus ook een stuk fijner voor de aquariumbewoners zelf natuurlijk!
Het externe filter reinig ik volgende week wel. Anders wordt het teveel in één keer.
In een tijdelijke bak zitten 8 corydora's en 12 japonica garnalen te wachten tot ze mogen verhuizen naar het grote aquarium. Fijn dat die niet al te lang meer hoeven te wachten.
[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 25-03-2022 14:49 ]
Heb dat zojuist mogen aanschouwen met een posthoornslak, de oudste die nog leefde, verder heb ik alleen maar hele kleine slakjes en vooral veel lege huisjes.JME schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:17:
Ultieme test of je clithon nog wel thuis is achter een gesloten operculum: leg ‘m op z’n zij in een bak waar ook garnalen in zitten! Weet je in no time waar je aan toe bent
Beest lag op de zij en 4 garnalen waren er druk mee bezig. Garnalen weggejaagd en huisje weer rechtop gezet, nog geen 10 tellen later duwt een garnaal dat ding weer om. Gok dat ik te laat was...
Edit: inmiddels is het huisje leeg. De garnalen wachten tot de slak groot genoeg is om in het huis te komen, duwen het huis om en gaan dan aan de slag. Verklaart waarom ik alleen nog maar kleine slakjes heb, ligt dus niet aan de waterkwaliteit (rotzooi in de bodem).
[ Voor 17% gewijzigd door _JGC_ op 27-03-2022 12:12 ]
Vandaag de scape verder afgebouwd en op een klein stukje hout na dat opnieuw gelijmd moet worden. Is de tank nu klaar voor de dark start fase. Lang overwogen om een HOB filter te nemen. Uiteindelijk een Filtosmart 100 gekozen om iets meer flow controle te hebben.
Smartphone foto geeft helaas iets minder mooi de opgebouwde diepte weer. Maar toch
Smartphone foto geeft helaas iets minder mooi de opgebouwde diepte weer. Maar toch
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OcFUzLQEmcoDpZdLZCBP7Qve.jpg?f=user_large)
“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”
@Cooldevice Leuke scape, benieuwd naar de planten. Hoe heb je dat nu met het pad opgelost?
Persoonlijk vind ik het jammer dat ze het Strideways logo niet zo stijlvol hebben gemaakt. Het rode valt teveel op, te schreeuwerig, maar dat zal wel aan mij liggen
Had hem denk ik zelf aan de achterkant geplaatst.
Persoonlijk vind ik het jammer dat ze het Strideways logo niet zo stijlvol hebben gemaakt. Het rode valt teveel op, te schreeuwerig, maar dat zal wel aan mij liggen
@Taro merci! Het pad is deels opgebouwd met lava split (pumice) en verder met soil. Halverwege met de grotere siersteentjes een dam gemaakt. Stukje filterslang bovenop de soil berg, trechter gevuld met zand en de zwaartekracht het werk laten doen 
Qua beplanting: achterin hoog en vol om de witte achtergrond boven het pad eruit te laten springen. In het midden iets van Java ferns en voorin wat kleine Anubias en Buce. Maar daar ga ik me de komende weken eens over buigen
Qua beplanting: achterin hoog en vol om de witte achtergrond boven het pad eruit te laten springen. In het midden iets van Java ferns en voorin wat kleine Anubias en Buce. Maar daar ga ik me de komende weken eens over buigen
Dat logo krijg je er af met een suikerklontje als je wilt. Gewoon flink schuren met het klontje over het logo.
De suiker is scherper en harder dan het logo, maar niet hard genoeg om het glas te krassen. (wel altijd testen aan de achterkant natuurlijk).
De suiker is scherper en harder dan het logo, maar niet hard genoeg om het glas te krassen. (wel altijd testen aan de achterkant natuurlijk).
FreeReef.nl
Beste Tweakers,
Ik overweeg om de verlichting van mijn aquarium te wisselen met Philips HUE. Want; leuk en goed te automatiseren.
Aquarium is 300L (50cm waterhoogte)
Bevat goudvissen, witte bodembedekking, zwarte achterwand en was stenen. Geen planten.
Huidige verlichting is een vidaXL Aquarium LED-lamp 100-110 cm aluminium IP67 van 28W. Onbekend voor mij is het aantal Lumen.
Gewenste verlichting Philips Hue Outdoor Lightstrip 2 meter - White en Color Ambiance - Wit - 19W. ~800 Lumen.
Wat random leesvoer op het internet leert mij dat ik eigenlijk 20 Lumen per liter moet rekenen en dus met die HUE lamp een donkere bak over ga houden.
Gezien de bak in het verlengde van de eettafel staat zou een donkere bak wat deprimerend zijn.
Wat is jullie ervaring / advies?
Ik overweeg om de verlichting van mijn aquarium te wisselen met Philips HUE. Want; leuk en goed te automatiseren.
Aquarium is 300L (50cm waterhoogte)
Bevat goudvissen, witte bodembedekking, zwarte achterwand en was stenen. Geen planten.
Huidige verlichting is een vidaXL Aquarium LED-lamp 100-110 cm aluminium IP67 van 28W. Onbekend voor mij is het aantal Lumen.
Gewenste verlichting Philips Hue Outdoor Lightstrip 2 meter - White en Color Ambiance - Wit - 19W. ~800 Lumen.
Wat random leesvoer op het internet leert mij dat ik eigenlijk 20 Lumen per liter moet rekenen en dus met die HUE lamp een donkere bak over ga houden.
Gezien de bak in het verlengde van de eettafel staat zou een donkere bak wat deprimerend zijn.
Wat is jullie ervaring / advies?
@STWA Als je de Hue lightstrips nog moet aanschaffen zou ik je bijv. een Chihiros aquariumlamp aanraden van 90 cm die als het goed is opgerekt kan worden tot 100-110 cm. Dan krijg je een mooie lamp, hoef je niet te klussen en kan je met een app de kleurtemperatuur, zonsopkomst + ondergang regelen en de helderheid afstemmen. En dus eindig je sowieso niet met een donkere bak.
Je kunt natuurlijk ook voor goedkopere varianten of andere merken gaan.
Mocht je een aquarium met kap hebben dan wordt het een ander verhaal, maar dat lees ik niet uit je bericht terug.
Je kunt natuurlijk ook voor goedkopere varianten of andere merken gaan.
Mocht je een aquarium met kap hebben dan wordt het een ander verhaal, maar dat lees ik niet uit je bericht terug.
@Taro dank voor je antwoord.
Ik hoopte volledig te zijn, helaas
Het aquarium heeft een deksel en een stel dekruiten. Ik was van plan de strip aan het deksel te bevestigen of te laten rusten op de dekruiten.
Edit: foto zegt mogelijk ook nog wel iets
Ik hoopte volledig te zijn, helaas
Het aquarium heeft een deksel en een stel dekruiten. Ik was van plan de strip aan het deksel te bevestigen of te laten rusten op de dekruiten.
Edit: foto zegt mogelijk ook nog wel iets
:strip_exif()/f/image/bQl3lNejOglrs7BNbvwQpH1I.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 49% gewijzigd door STWA op 27-03-2022 16:04 . Reden: Foto ]
@STWA Ik vraag me af of je de bestaande VidaXL lamp niet gewoon met een TC420 kunt aansturen (of met de TC421, de Wifi versie van de TC420). Het lijkt erop dat de standaard dimmer van deze VidaXL lamp ook gewoon een PWM dimmer is (als het tenminste die versie is met een 12V netadapter en een regelbare dimmer die vastzit aan de kabel naar de ledbalk).
Dan is het wellicht een kwestie van controller eraf knippen, stekker eraf knippen en alles vastschroeven aan de juiste aansluitingen (nadat je de polariteit van de draadjes even gecontroleerd hebt; door schade en schande heb ik zeer recent nog geleerd dat rood in China soms de min is).
Dan is het wellicht een kwestie van controller eraf knippen, stekker eraf knippen en alles vastschroeven aan de juiste aansluitingen (nadat je de polariteit van de draadjes even gecontroleerd hebt; door schade en schande heb ik zeer recent nog geleerd dat rood in China soms de min is).
Ik heb wel sterk voorkeur voor HUE als sta ik ook open voor ZigBee alternatieven. Alle secundaire verlichting is hier met HUE naar grote tevredenheid (wife accepted) ingericht. Dynamische scènes, routines etc.
Dus toch de root vraag; wat is aan te raden qua Lumen voor deze bak?
Uiteraard wel dank voor het actief meedenken aan een alternatieve oplossing. Erg fijn dat er verder gedacht wordt.
Edit: ik realiseer me dat ik zoek naar een bevestigend antwoord 'het kan wel met die HUE' in de hoop dat de rest van het internet advies foutief is. Ik moet gewoon het minimum van 20Lumen/liter accepteren
Dus toch de root vraag; wat is aan te raden qua Lumen voor deze bak?
Uiteraard wel dank voor het actief meedenken aan een alternatieve oplossing. Erg fijn dat er verder gedacht wordt.
Edit: ik realiseer me dat ik zoek naar een bevestigend antwoord 'het kan wel met die HUE' in de hoop dat de rest van het internet advies foutief is. Ik moet gewoon het minimum van 20Lumen/liter accepteren
[ Voor 37% gewijzigd door STWA op 27-03-2022 17:28 . Reden: Dankwoord & Reflectie ]
Die 20 lumen per liter is de vuistregel voor beplante bakken. Maar die heb jij niet. Correct me if I’m wrong, maar volgens mij moet jij gewoon op zoek naar de hoeveelheid licht die jij mooi vindt. Benieuwd hoe de deskundigen hier in het topic daar tegenaan kijken.
Edit: die WAF waar je het over hebt, doet misschien minder ter zake. Aquarium verlichting is een kwestie van afstellen en daarna zo min mogelijk meer aankomen.
Edit: die WAF waar je het over hebt, doet misschien minder ter zake. Aquarium verlichting is een kwestie van afstellen en daarna zo min mogelijk meer aankomen.
[ Voor 23% gewijzigd door JME op 27-03-2022 17:41 ]
Ja precies. Die goudvissen zitten liever zo donker Mogelijk. Dus het is zoeken naar een compromis.JME schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:40:
Die 20 lumen per liter is de vuistregel voor beplante bakken. Maar die heb jij niet. Correct me if I’m wrong, maar volgens mij moet jij gewoon op zoek naar de hoeveelheid licht die jij mooi vindt. Benieuwd hoe de deskundigen hier in het topic daar tegenaan kijken.
Mooie bak!Paulus07 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:19:
Gisteren de schaar in de rotalas gezet voor een flinke snoei sinds november. Kunnen ze weer opnieuw vol terug groeien. En hopelijk dit keer wel in rood en oranje etc ipv alles groen....
![]()
[Afbeelding]
Sinds ik er een andere lamp in heb gezet, waarbij de intensiteit wel kon regelen en behoorlijk naar beneden had geschroefd door de hele algen problematiek, zijn mij rotalas ook groen geworden, terwijl ze ervoor als een dolle groeiden en knal rood waren. Afgelopen week de intensiteit weer een stukje omhoog gezet, maar dat leek mij persoonlijk geen toeval.
Maar het zou aan duizend en 1 dingen kunnen liggen weet ik ondertussen uit ervaring
Ik heb ondertussen weer voldoende zelfvertrouwen gekregen om morgen weer eens een foto update te doen
Ik heb besloten om met de aquariumhobby te gaan kappen. Heb echter nog wel vissen die een ander huis zoeken. Als iemand daarom belang heeft bij 5 keizertetra's, 5-6 Zwarte Neontetra's, siamese algeneter een Lnummer(vraag me niet welke) van 10-12 cm en\of langslangenvisje die ik bijna nooit zie.
Stuur dan effe een PM. Hoef er niks voor maar wil wel dat ze een goed thuis krijgen, vandaar dat ik ze hier aanbiedt ipv op marktplaats.
Zodra het levende grut weg is ga ik de rest aanbieden(Juwel vision 180 met leds, JBL pomp, CO2 en verwarming)
Edit: Ophalen in de omgeving Nieuwegein
Stuur dan effe een PM. Hoef er niks voor maar wil wel dat ze een goed thuis krijgen, vandaar dat ik ze hier aanbiedt ipv op marktplaats.
Zodra het levende grut weg is ga ik de rest aanbieden(Juwel vision 180 met leds, JBL pomp, CO2 en verwarming)
Edit: Ophalen in de omgeving Nieuwegein
[ Voor 3% gewijzigd door Boullie op 31-03-2022 20:16 ]
Boullie
Ik heb in het verleden een aantal verschillende autofeeders (o.a. Superfish, Oase & Eheim) geprobeerd, maar ze gingen allemaal erg slecht om met micro pellets (bijv. van Hikari). De kleinste dosis was evenveel als ik in >2 weken zou voeren.
Heeft iemand ervaring met autofeeders die ook met zeer klein voer in kleine hoeveelheden om kunnen gaan?
Edit: De Rondomatic 400 lijkt een goede optie te zijn, die ga ik even testen.
Heeft iemand ervaring met autofeeders die ook met zeer klein voer in kleine hoeveelheden om kunnen gaan?
Edit: De Rondomatic 400 lijkt een goede optie te zijn, die ga ik even testen.

[ Voor 17% gewijzigd door Taro op 31-03-2022 22:31 ]
Die heb ik ook, prima apparaatje! Wel even opletten dat ie de eerste 24 uur niks doet en pas vanaf dag 2 daadwerkelijk gaat draaien en bakjes omkieperen. Dat is geen defect, dat is zo ontworpen. Ja, suf ontworpen, maar geen defect. Verder een prachtig ding waarbij je nooit per ongeluk teveel voert. Je bepaalt namelijk zelf wat je in de bakjes stopt. Je kunt zelfs variëren met verschillende soorten voer.
Ziet er goed uit inderdaad. Heb je een idee hoe groot het gat ongeveer moet zijn in de kap om het voer er goed doorheen te gooien?JME schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:55:
Die heb ik ook, prima apparaatje! Wel even opletten dat ie de eerste 24 uur niks doet en pas vanaf dag 2 daadwerkelijk gaat draaien en bakjes omkieperen. Dat is geen defect, dat is zo ontworpen. Ja, suf ontworpen, maar geen defect. Verder een prachtig ding waarbij je nooit per ongeluk teveel voert. Je bepaalt namelijk zelf wat je in de bakjes stopt. Je kunt zelfs variëren met verschillende soorten voer.
Ik ben ook benieuwd. Binnenkort weekje vakantie en heb ook zo'n ding nodig
Vissen kunnen prima een week zonder visvoer hoor dus doe geen moeite.Bowen_HAFX schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:24:
Ik ben ook benieuwd. Binnenkort weekje vakantie en heb ook zo'n ding nodig
Mijn record staat op 5 weken zonder visvoer. Ze waren wel erg blij me te zien toen ik terug kwam van vakantie.
Zeker in een bak met veel planten vinden de meeste vissen wel wat te eten.
Ik voer sowieso maar 2x in de week, dus als ik op vakantie ga missen ze niet gigantisch veel. Vorige week was ik weg, toen ik terugkwam gevoerd en niemand leek extreem hongerig ofzo. Nou ja, behalve de katten.
Maar die hebben tussendoor wel voer gekregen.
Dat het kan is voor mij geen reden om de grenzen op te zoeken. Maar ieder z’n keuzes natuurlijk
Mee eens, maar een week zonder visvoer is niet een grens opzoeken, maar gewoon een normale periode zonder (aanvullend) voer.JME schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:47:
Dat het kan is voor mij geen reden om de grenzen op te zoeken. Maar ieder z’n keuzes natuurlijk
We moeten een vis niet als een mens zien.
Ik denk dat de meeste mensen eerder te veel dan te weinig voeren.
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 01-04-2022 14:06 ]
Bij een maand zou ik me lichtjes zorgen gaan maken, maar inderdaad een week is in de natuur ook niet bijzonder vreemd. Een week maak ik me niet druk om, mijn vissen zo te merken ook niet. Ga ik 3 weken vraag ik wel mijn moeder even elke week wat te voeren, maar verder maak ik me er niet heel erg druk om. Genoeg troep in de bak voor ze.de Peer schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:05:
[...]
Mee eens, maar een week zonder visvoer is niet een grens opzoeken, maar gewoon een normale periode zonder (aanvullend) voer.
We moeten een vis niet als een mens zien.
Ik denk dat de meeste mensen eerder te veel dan te weinig voeren.
Elke dag voeren is juist een grens opzoeken, de grens van overvoeren.
Ik reageerde vooral op de genoemde 5 weken. Ik vind daar iets van, maar ik ken de betreffende bak niet, dus ieder z’n keuze. Ik zou het alleen niet als algemeen toepasbaar opvatten.
Nee dat klopt. Dat kun je zeker niet vertalen naar bijvoorbeeld een lege bak met 4 goudvissen erin.JME schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:14:
Ik reageerde vooral op de genoemde 5 weken. Ik vind daar iets van, maar ik ken de betreffende bak niet, dus ieder z’n keuze. Ik zou het alleen niet als algemeen toepasbaar opvatten.
In mijn geval ging het om een bak met zéér veel planten. En ik heb de vissen de weken vooraf ook goed vetgemest met veel diepvriesvoer zodat ze in goede conditie waren voor de vastperiode.
De bak is een ecosysteem op zich en bevat voldoende voedsel. Je ziet ook dat de vissen zich aanpassen en meer alg en plantenresten gaan eten.
In dit geval ga ik 16 dagen weg, dat vond ik echt te lang om niets te geven. We hebben wel iemand geregeld die af en toe even komt kijken naar de andere dieren, de planten, etc. maar die wilde ik niet lastigvallen met bijv. water top-uppen, vissen eten geven en plantenvoeding toedienen.
Uiteindelijk gisteren besteld:
Uiteindelijk gisteren besteld:
- Rondomatic 400 tbv visvoeding
- 2 water top-uppers van Superfish, waar je een PET-fles op kunt zetten. Ik voeg normaal 1 liter per dag toe, dus 2x2 liter is te weinig voor 16 dagen, maar om de 3-4 dagen kunnen ze die flessen of het aquarium dan even handmatig bijvullen. Na 2-3 dagen gaat de skimmer al luchthappen, dat wil ik voorkomen.
- DD H2Ocean P4 doseerpomp pro. Ik had nu een enkele DD pomp, maar iedere dag voeg ik handmatig P, Mg en Fe+micro toe, daar was ik ook wel klaar mee. Dus nu een goede doseerpomp met app & wifi en aanvullend 4 x 0,6 liter containers voor de plantenvoeding
Ik heb ook een voermachine, maar mijn vissen hadden bedacht dat als ze tegen de deksel springen dat er dan wat uitvalt, en dat klopte ook, totdat ze hem verschoven hadden en er dus niks meer in de bak kwam
Chihiros komt binnenkort ook met een light/LED background, incl. app ondersteuning. In eerste instantie een witte variant, maar later kleur. Wel benieuwd of je daar ook patronen op kunt tonen vanuit de app, of alleen via een overlay.
Misschien op termijn ook maar eens naar kijken als die beschikbaar is
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubePreview Chihiros LED background
Misschien op termijn ook maar eens naar kijken als die beschikbaar is
Vandaag is de Kamoer/DD H2Ocean P4 doseerpomp pro binnengekomen met wat toebehoren en 4 doseer containers. Ik heb dit moment maar direct benut om de chaos in de kast om te zetten naar een overzichtelijker geheel. Het heeft wat uurtjes gekost, maar ben blij met het resultaat. Het voor de eerste keer boren/schroeven in het meubel vond ik wel even een dingetje, maar uiteindelijk is het toch maar aan de binnenkant en een gebruiksvoorwerp 
Voor:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nU4SWDnxJRZNChc9UE7twrPz.jpg?f=user_large)
Na, waarbij ik de slangen en het ophangsysteem nog even in het zicht wil hebben totdat ik zeker weet dat er niets lekt en alles goed gaat. Dan verplaats ik dat naar de achterkant van het aquarium. Aangezien daar folie op zit zie je de slangen/kleuren niet. En voor de uitstraling het laatste stukje met witte siliconenslang uitgerust (2mm) met bijbehorende terugslagkleppen. De containers plaats ik bij de volgende filterschoonmaak naar achteren, achter het filter, en dan werk ik die slangen ook wat mooier weg.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IVogBBos331QqcWz1UY1OFeH.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WZ2Iq8iZ4SG203AyM1VgmgP8.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AkpFE6Kfg0noLJuYXjChDGfL.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Q8w0aQii0EfFLzW1IrCqOmNx.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nu de enkele DD doseerpomp over, kijken of ik daar nog een nuttige bestemming voor kan vinden.
Morgen even de slangen en in-/outlet schoonmaken en vervangen en dan staat het er weer prachtig bij
Voor:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nU4SWDnxJRZNChc9UE7twrPz.jpg?f=user_large)
Na, waarbij ik de slangen en het ophangsysteem nog even in het zicht wil hebben totdat ik zeker weet dat er niets lekt en alles goed gaat. Dan verplaats ik dat naar de achterkant van het aquarium. Aangezien daar folie op zit zie je de slangen/kleuren niet. En voor de uitstraling het laatste stukje met witte siliconenslang uitgerust (2mm) met bijbehorende terugslagkleppen. De containers plaats ik bij de volgende filterschoonmaak naar achteren, achter het filter, en dan werk ik die slangen ook wat mooier weg.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IVogBBos331QqcWz1UY1OFeH.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WZ2Iq8iZ4SG203AyM1VgmgP8.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AkpFE6Kfg0noLJuYXjChDGfL.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Q8w0aQii0EfFLzW1IrCqOmNx.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nu de enkele DD doseerpomp over, kijken of ik daar nog een nuttige bestemming voor kan vinden.
Morgen even de slangen en in-/outlet schoonmaken en vervangen en dan staat het er weer prachtig bij
@Taro Wellicht voor een volgende keer: Je kunt ook een montagepaneel maken waar je alles op monteert en die je daarna in de achterkant van je kast fixeert (bijvoorbeeld met Neodymium magneetjes). Op die manier hou je de kast vrij van gaten. Probeer geen 230V dingen op de bodem van de kast te leggen maar leg er nog wel even een waterdetector neer. Bij pompen is het nooit de vraag óf ze gaan lekken maar wanneer ze gaan lekken.
Hoe bevalt het werken met terugslagklepjes?
Hoe bevalt het werken met terugslagklepjes?
Zou idd een optie zijn, neem ik de volgende keer mee als de hamster niet meer leeft en ik dus voor een 90-120 cm aquarium kan gaan omdat die ruimte beschikbaar komt.HuismAndré schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:46:
@Taro Wellicht voor een volgende keer: Je kunt ook een montagepaneel maken waar je alles op monteert en die je daarna in de achterkant van je kast fixeert (bijvoorbeeld met Neodymium magneetjes). Op die manier hou je de kast vrij van gaten.
Het witte blokje achter de rechter container is een watermelderProbeer geen 230V dingen op de bodem van de kast te leggen maar leg er nog wel even een waterdetector neer. Bij pompen is het nooit de vraag óf ze gaan lekken maar wanneer ze gaan lekken.
Het geheel hangt nu nog geen uur, maar ben wel blij dat ze erop zittenHoe bevalt het werken met terugslagklepjes?
Ik vraag me vooral af waarom terugslagkleppen?
peristaltische pompen hebben dat niet nodig. Als dat wel het geval is, is er iets mis met de pomp.
Aan de andere kant. Kwaad kan het ook niet, zolang ze niet verstopt raken.
peristaltische pompen hebben dat niet nodig. Als dat wel het geval is, is er iets mis met de pomp.
Enige tijd geleden is dat hier besproken ivm het raken van het wateroppervlak en het daarmee uit het aquarium hevelen van het water via de slangen van de doseerpomp. In dit geval heb ik ze op de automatische piloot mee besteld (ivm afwijkende slangdiameter) én bevindt het houdertje zich dusdanig hoog boven het waterniveau dat die kans nihil is. Maar vandaar de keuze. Of het nu dus nog steeds nut heeft weet ik niet, maar ik hou het in de gaten.de Peer schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:59:
Ik vraag me vooral af waarom terugslagkleppen?
Ah zo. Ja het beste is gewoon de slangetjes boven het wateroppervlak te houden. Dan kan er nooit iets mis gaan.Taro schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:08:
[...]
Enige tijd geleden is dat hier besproken ivm het raken van het wateroppervlak en het daarmee uit het aquarium hevelen van het water via de slangen van de doseerpomp. In dit geval heb ik ze op de automatische piloot mee besteld (ivm afwijkende slangdiameter) én bevindt het houdertje zich dusdanig hoog boven het waterniveau dat die kans nihil is. Maar vandaar de keuze. Of het nu dus nog steeds nut heeft weet ik niet, maar ik hou het in de gaten.
Een slangenpomp sluit de slang volledig af, maar als er iets mis gaat tussen de pomp en het aquarium kan het daar alsnog hevelen vanuit het aquarium.
Iemand nog toevallig een oplossing voor kroos ? Weer is 3 uur lopen scheppen hopelijk heb ik nou alles 😭
Ja: niet aan beginnenNLKornolio schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:04:
Iemand nog toevallig een oplossing voor kroos ?
Een skimmer helptNLKornolio schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:04:
Iemand nog toevallig een oplossing voor kroos ? Weer is 3 uur lopen scheppen hopelijk heb ik nou alles 😭
Ik heb het graag. Maar het verdwijnt hier altijd snel... Goudvissen resp. Congozalmen resp. mbuna en poef weg.NLKornolio schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:04:
Ik heb het weg gekregen door de uitstroom van mijn filter naar boven te zetten en zo heel veel stroming aan de oppervlakte te creëren. Kroost kwam door de stroming de hele tijd even onder water en stierf uiteindelijk af.NLKornolio schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:04:
Mijn bak is iets te groot om het kroos onderwater te krijgen. Heb wel de stromingpomp naar boven gericht om alles een beetje naar een kant te verdrijven.
Ga wel is kijken voor een gratis goudvis in de buurt 😅
Als het deze keer weer terug komt ga ik de hele bak leeg halen en opnieuw inrichten. Het is toch een keer tijd na 2 jaar.
Ga wel is kijken voor een gratis goudvis in de buurt 😅
Als het deze keer weer terug komt ga ik de hele bak leeg halen en opnieuw inrichten. Het is toch een keer tijd na 2 jaar.
@NLKornolio Maar heb je al eens een skimmer gebruikt? Want dat werkt prima tegen kroos... Of wil je gewoon je tank opnieuw indelen en was het meer een uiting van frustratie?