Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Bij mij bleef het kroos gewoon oneindig terugkomen... tot op een zekere dag, nog steeds geen idee wat er is veranderd, maar het was allemaal dood en kwam ook niet meer terug. :X Zal wel iets in het water zijn geweest maar m'n vissen en garnalen hadden nergens last van.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:03

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

@Taro nee had alleen in mijn hoofd hoe ken een skimmer nou 130x60 aan kroos gaan opzuigen. Maar nu ik het allemaal heb verwijderd zou het misschien wel kunnen.
Heb alleen ervaring met een skimmer van een hangon filter deze vakjes tussen de inlet waren te klein voor zelfs een kroosje.

Ik ga er wel een aanschaffen als ik het weer zie terugkomen.

[ Voor 10% gewijzigd door NLKornolio op 04-04-2022 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
NLKornolio schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:19:
@Taro nee had alleen in mijn hoofd hoe ken een skimmer nou 130x60 aan kroos gaan opzuigen. Maar nu ik het allemaal heb verwijderd zou het misschien wel kunnen.
Heb alleen ervaring met een skimmer van een hangon filter deze vakjes tussen de inlet waren te klein voor zelfs een kroosje.

Ik ga er wel een aanschaffen als ik het weer zie terugkomen.
Ik heb er in het verleden een Eheim 350 Skimmer voor gebruikt. Je moet inderdaad niet op die manier het volledige oppervlak willen schoonmaken, maar als het om de laatste restjes gaat, dan werkt dat prima omdat ze in de interne spons blijven zitten en niet in een filter of opnieuw in de waterkolom terugkomen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:10

de Peer

under peer review

Taro schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:21:
[...]

Ik heb er in het verleden een Eheim 350 Skimmer voor gebruikt. Je moet inderdaad niet op die manier het volledige oppervlak willen schoonmaken, maar als het om de laatste restjes gaat, dan werkt dat prima omdat ze in de interne spons blijven zitten en niet in een filter of opnieuw in de waterkolom terugkomen.
Ja precies. Werkt erg goed.

Kroos krijg je alleen weg als je álle blaadjes weghaalt. dat bereik je door

-Grote schoonmaak actie, alles verwijderen (meestal blijkt het maar 99% te zijn)
-Na 1 of 2 dagen herhalen, je haalt dan weer 99% weg.
-Herhalen zo lang als nodig.

Vooral niet 2 weken wachten, want dan kun je opnieuw beginnen.

Een skimmer is ideaal want die zuigt eventuele nieuwe blaadjes direct op, zodat ze zich niet kunnen vermenigvuldigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:03

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Wow gister echt niks meer kunnen vinden. Vandaag ken ik weer scheppen, waar komen die dingen vandaan 🤣 skimmer wordt besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:36

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
de Peer schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:56:
[...]

Ah zo. Ja het beste is gewoon de slangetjes boven het wateroppervlak te houden. Dan kan er nooit iets mis gaan.
Nadeel daarvan is dat e.e.a. boven water uit kan drogen/kristalliseren. Bij toediening onder water heb je dat niet. Terugslagklepjes kosten weinig dus wellicht kan het in sommige gevallen een handige optie zijn.

Daarnaast zijn dit soort pompjes (zeker in de prijsklasse waarin wij ze gebruiken) niet perfect. Als de vloeistof een meter hoog opgevoerd moet worden dan heb je zeker kans dat de vloeistof enigszins terugloopt nadat de pomp gestopt is. De terugslagklep voorkomt dat.

[ Voor 23% gewijzigd door HuismAndré op 04-04-2022 13:29 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:26:
[...]

Nadeel daarvan is dat e.e.a. boven water uit kan drogen/kristalliseren. Bij toediening onder water heb je dat niet. Terugslagklepjes kosten weinig dus wellicht kan het in sommige gevallen een handige optie zijn.
Ja dat kan ik bevestigen. Mijn slangetjes slibben soms dicht waardoor ik ze af en toe schoon moet maken. Doe ik dat niet dan kan elders een slang los schieten.
Tot nu toe heb ik alleen bij Profito dat probleem gehad.

Oplossing is dus misschien om ze nét in het water te laten hangen. Geen probleem met uitdroging en in geval van hevel zal de schade beperkt blijven.
Daarnaast zijn dit soort pompjes (zeker in de prijsklasse waarin wij ze gebruiken) niet perfect. Als de vloeistof een meter hoog opgevoerd moet worden dan heb je zeker kans dat de vloeistof enigszins terugloopt nadat de pomp gestopt is. De terugslagklep voorkomt dat.
Zou kunnen, dan is er geen juiste combinatie van pomp+ slang gebruikt, of de slang is stug geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScorpionNL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 16:27
Bij mijn Jebao doseerpomp liep de vloeistof ook heel langzaam terug zonder terugslagklep in de slangen. Nu met terugslagklep draait het bij mij inmiddels al een jaar zonder problemen, met de slangen net boven het wateroppervlak. Hij doseert bij mij Carbo en Profito. De Profito heb ik wel verdund (1 deel op 3 delen water) zodat ik nauwkeuriger kan doseren. Nog geen problemen gehad met dichtslibben. Ik vind het echt ideaal!

Niet de moeite waard om te vermelden ^__^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HuismAndré schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:26:
[...]
Ik vond 349 Euro anders niet weinig, daar verwacht je wel iets voor...

Factoren die volgens mij meespelen:
  • Slang met een kleinere diameter gebruiken. De precisie wordt dan hoger en de massa in de slang lager.
  • De pomp zo hoog mogelijk plaatsen om de kolom zo laag mogelijk te krijgen
  • Pomp met een goede aansluiting gebruiken om lekkage tegen te gaan.
  • Regelmatig iets minder ipv alles ineens doseren, zodat de kans op uitdroging tussendoor kleiner wordt
De DD pomp die ik hiervoor had, had een slang met een grotere diameter en andere manier van bevestigen en lekte aan de onderkant. De DD Pro 4 pomp die ik nu heb, heeft dunnere diameter (2 mm) slangen en een andere manier van bevestigen, zodat er preciezer gedoseerd kan worden en de kans op lekkage kleiner is. Vooralsnog werkt dat inderdaad prima.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ScorpionNL schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:45:
Bij mijn Jebao doseerpomp liep de vloeistof ook heel langzaam terug zonder terugslagklep in de slangen. Nu met terugslagklep draait het bij mij inmiddels al een jaar zonder problemen, met de slangen net boven het wateroppervlak. Hij doseert bij mij Carbo en Profito. De Profito heb ik wel verdund (1 deel op 3 delen water) zodat ik nauwkeuriger kan doseren. Nog geen problemen gehad met dichtslibben. Ik vind het echt ideaal!
hmm ik heb ook Jebao doseerpomp en geen terugloop problemen. Het zou niet moeten eigenlijk.

Profito verdunnen zou ik persoonlijk niet aandurven omdat je dan niet weet of er iets in gaat groeien en/of de formulering nog 'goed' blijft.
Verdunnen is wel een goede oplossing idd tegen dichtslibben en voor nauwkeuriger doseren.

'kolom' of hoogtverschil tussen aquarium en pomp is bij dit type pompen niet relevant. Een slangenpomp heeft niet echt een opvoerhoogte.
Bij een lekkende (niet goed afsluitende slangenpomp) kan dit wel een factor zijn natuurlijk, maar dat mag (eigenlijk) niet voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScorpionNL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 16:27
de Peer schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:14:
[...]

Profito verdunnen zou ik persoonlijk niet aandurven omdat je dan niet weet of er iets in gaat groeien en/of de formulering nog 'goed' blijft.
Verdunnen is wel een goede oplossing idd tegen dichtslibben en voor nauwkeuriger doseren.
Volgens de fabrikant kun je zonder problemen verdunnen:

https://www.easylife.nl/p...er/plantenvoeding/profito

Zie onderaan

Niet de moeite waard om te vermelden ^__^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ScorpionNL schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:19:
[...]

Volgens de fabrikant kun je zonder problemen verdunnen:

https://www.easylife.nl/p...er/plantenvoeding/profito

Zie onderaan
Ja maar dat gaat (vermoedelijk) over verdunnen vlak voor het doseren, niet over maandenlange opslag als stock-oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
de Peer schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:02:
[...]

Ja maar dat gaat (vermoedelijk) over verdunnen vlak voor het doseren, niet over maandenlange opslag als stock-oplossing.
Maar ook bij pure Profito vraag ik me af of de componenten van de voeding echt 100% gemengd blijven bij langdurig stilstaan. Fabrikant zelf zegt dat schudden niet hoeft maar ik vraag me af of ze dat ook vinden in de wetenschap dat de fles neergezet wordt en nooit meer bewogen wordt in het geval van een doseersysteem. Ik zou de flessen/jerrycans in ieder geval sowieso bij de waterwissel even schudden.

[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 04-04-2022 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:48:
[...]

Maar ook bij pure Profito vraag ik me af of de componenten van de voeding echt 100% gemengd blijven bij langdurig stilstaan. Fabrikant zelf zegt dat schudden niet hoeft maar ik vraag me af of ze dat ook vinden in de wetenschap dat de fles neergezet wordt en nooit meer bewogen wordt in het geval van een doseersysteem. Ik zou de flessen/jerrycans in ieder geval sowieso bij de waterwissel even schudden.
Ik vertrouw er maar op..
ik doseer direct uit de 5 liter profito jerrycan met een doseerpomp. Ik doe daar een jaar mee, zonder schudden.

Ik zie geen probleem, maar weet natuurlijk niet hoe de bak eruit gezien zou hebben met schudden.

Volgens mij zou schudden ook inderdaad niet nodig moeten zijn. Opgelost is opgelost. Moleculen zinken niet.
En bezinksel (neergeslagen zouten) zullen in het aquarium ook niet meer oplossen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Bij veel (kamer)plantenvoeding zie je wel degelijk de opmerking "goed schudden voor gebruik" staan. Ik kan me zo voorstellen dat kamerplantenvoeding niet echt heel erg anders is dan Profito. Ook de maker van All in One adviseert dat je, zeker bij neerslag op de bodem, de fles even moet schudden voor gebruik.

Bezinksel in de fles kan in het aquarium (en zelfs in de fles dmv schudden) wellicht alsnog oplossen vanwege de veel lagere concentratie (zeker als de concentratie in de fles tegen verzadiging aan zit). Schudden kan in ieder geval zeker geen kwaad, niet schudden waarschijnlijk ook niet (zeker gezien de perfecte staat van het aquarium van @de Peer).

Als je Profito (o.i.d.) gaat verdunnen en bang bent voor schimmels e.d. dan kun je altijd overwegen om (bijvoorbeeld) 10ml per 500ml water easy carbo toe te voegen (is prima schimmeldoder). Voor nauwkeurigheid hoef je dat verdunnen niet te doen. Immers er zijn ook mensen die slechts 1 x per week een hele sloot voeding in hun bak kieperen (dus als je dosering wat wiebelt dan is dat niet boeiend als het gemiddeld maar voldoende is).

[ Voor 11% gewijzigd door HuismAndré op 04-04-2022 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:27:
Bij veel (kamer)plantenvoeding zie je wel degelijk de opmerking "goed schudden voor gebruik" staan. Ik kan me zo voorstellen dat kamerplantenvoeding niet echt heel erg anders is dan Profito. Ook de maker van All in One adviseert dat je, zeker bij neerslag op de bodem, de fles even moet schudden voor gebruik.

Bezinksel in de fles kan in het aquarium (en zelfs in de fles dmv schudden) wellicht alsnog oplossen vanwege de veel lagere concentratie (zeker als de concentratie in de fles tegen verzadiging aan zit). Schudden kan in ieder geval zeker geen kwaad, niet schudden waarschijnlijk ook niet (zeker gezien de perfecte staat van het aquarium van @de Peer).

Als je Profito (o.i.d.) gaat verdunnen en bang bent voor schimmels e.d. dan kun je altijd overwegen om (bijvoorbeeld) 10ml per 500ml water easy carbo toe te voegen (is prima schimmeldoder). Voor nauwkeurigheid hoef je dat verdunnen niet te doen. Immers er zijn ook mensen die slechts 1 x per week een hele sloot voeding in hun bak kieperen (dus als je dosering wat wiebelt dan is dat niet boeiend als het gemiddeld maar voldoende is).
Ja ik denk ook dat het uiteindelijk allemaal weinig uitmaakt.
Heb wel eens overwogen, aangezien ik toch alles automatiseer, om voor het doseren de profito te laten doorborrelen met een luchtpomp om zo toch een beetje te mengen /schudden.
Maar toch niet gedaan. Is de moeite waarschijnlijk niet waard en risico op schuimvorming en dus overstroming van de jerrycan.

Ik bedenk me nu dat er misschien wel een kwalijk effect kan zijn van nooit schudden. Vroeg of laat voeg je dan geconcentreerde smurrie toe, zeker als je op de bodem aanzuigt. Zou schadelijk kunnen zijn voor garnalen bijvoorbeeld.

(Amano) Garnalen blijven momenteel niet in leven in mijn bak. Vond ik vreemd . Misschien is dit de oorzaak wel.

Aan de andere kant. Het schud advies kan ook marketing zijn. Consument observeert dan altijd hetzelfde en gaat niet twijfelen aan het product. En je hoeft geen vragen te beantwoorden of klachten te weerleggen.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 04-04-2022 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Toch maar elke maand even kort schudden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:53:
Toch maar elke maand even kort schudden dan?
Ja misschien. Als experiment. Maar dan misschien maar gelijk wekelijks. En dan weer 5 garnalen nemen als 'test'.

Zo blijven we aanmodderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Scheelt ook dat aquariumbemesting voor 99% bestaat uit water, dus verdunnen kan geen kwaad. Conserveermiddelen zitten er al in.

Ik heb hier 2 literflessen zelfgemaakte oplossing, schud het altijd wel even (fles op de kop). Bezinksel nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
HuismAndré schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:48:
[...]

Na een paar jaar (ik had een grote, doe er heel lang mee want ik vergat het nogal vaak) zat er onder echt wel wat aankoeking en hoorde je wat flinters als je schudde. Dus het slaat wel neer ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SmurfLink schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 07:37:
[...]

Na een paar jaar (ik had een grote, doe er heel lang mee want ik vergat het nogal vaak) zat er onder echt wel wat aankoeking en hoorde je wat flinters als je schudde. Dus het slaat wel neer ja.
zeker slaat het neer ja. De vraag is alleen of dat een probleem is. Iets wat neergeslagen is lost meestal sowieso niet of nauwelijks meer op en kan dus al als verloren beschouwd worden. Wat geen probleem is want profito is sowieso zeer rijk en geconcentreerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Een gedeelte van die neerslag zal bestaan uit onderlinge reacties tussen de diverse metaalzouten die in de vloeistof zijn opgelost. Kan zijn dat sommige van die neerslagverbindingen niet prettig zijn. Als dat dan in relatief grote concentraties in je bak terecht komt (omdat je aanzuigslang nu eenmaal ergens op de bodem hangt) dan kan dat wellicht negatieve gevolgen hebben voor de zwakkere diertjes. Met regelmatig schudden verlaag je die kans wellicht. Ben je lui/vergeetachtig dan kun je zelfs zo'n magnetische stirrer gebruiken op een timer (heb je er geen omkijken meer naar).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORJN4MQrVceAzIzYFr0TMDsdxvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GH86c6nkYxhEQ4hZEzb3mHBW.jpg?f=fotoalbum_large

Als je profito binnen een half jaar opgebruikt (zoals Easy Life graag ziet) dan zal dit wellicht allemaal totaal niet aan de orde zijn. Maar voor mensen die een 5 liter can neerzetten, daar een slang in hangen en er dan (meer dan) een jaar niet naar omkijken kan het wellicht een ander verhaal zijn.

Een mogelijke andere optie is de aanzuigslang voorzien van een drijvertje zodat deze altijd vlak onder het oppervlak oppikt. Zaak is dan wel om op tijd te stoppen met het gebruik van de jerrycan (dus voordat de sludge bereikt wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Zou bovenstaande ook de reden zijn dat de pijpjes in de doseercontainers niet helemaal tot de bodem gaan, maar tot een paar cm erboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Taro schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:27:
Zou bovenstaande ook de reden zijn dat de pijpjes in de doseercontainers niet helemaal tot de bodem gaan, maar tot een paar cm erboven?
Geen idee. Ik zie ook wel andere doseercontainers die er juist prat op gaan dat ze vanaf de bodem afzuigen (zodat er "niets verloren gaat"). Anderen hebben weer draaischoepjes waarmee je de vloeistof af en toe kunt omroeren. Geen echt duidelijke consensus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:50

JME

zeg maar Jamie

We hebben hier in het verleden wel eens over led strips en controllers gekletst. Daar zaten ook wat technische Tweakers tussen, dus wellicht kunnen die weer helpen..
De laatste tijd flitst mijn RGB stripje af en toe met 1 kleur (lijkt vaak/meestal/altijd blauw). Duurt een fractie van een seconde dus je moet het maar net zien, maar als het mij al iedere paar dagen 1 of 2 keer opvalt dan zal het vast wel meerdere keren per dag gebeuren. Wat is de eerste verdachte in zo’n geval? De TC420 controller, de verbindingen, de led strip zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@JME De TC420 is een mooi ding (zeker voor het geld) maar is volgens mij niet geheel vrij van bugs. Ook hier doet de TC420 af en toe rare dingen. Dit geldt voor m'n eerste TC420 (met groen display) maar ook voor de huidige (met wit display). Ik denk dus dat het een bug (of feature) is van de TC420 zelf.

Onlangs hier trouwens alle stappen eens nagelopen (ivm verhoging van max output naar 60% wegens wegkwijnend rood plantje). Daarbij gelijk alle stappen op fade gezet. Kan me sterk vergissen maar volgens mij heeft hij sindsdien niet meer raar gedaan. Dus wellicht je programma eens nalopen (en alle stappen op fade zetten of zo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:13:
We hebben hier in het verleden wel eens over led strips en controllers gekletst. Daar zaten ook wat technische Tweakers tussen, dus wellicht kunnen die weer helpen..
De laatste tijd flitst mijn RGB stripje af en toe met 1 kleur (lijkt vaak/meestal/altijd blauw). Duurt een fractie van een seconde dus je moet het maar net zien, maar als het mij al iedere paar dagen 1 of 2 keer opvalt dan zal het vast wel meerdere keren per dag gebeuren. Wat is de eerste verdachte in zo’n geval? De TC420 controller, de verbindingen, de led strip zelf?
Heb ik ook wel eens. Heb ook tc420.
ik dacht zelf altijd dat er dan een kort stroompiekje (of dipje) is en zocht er verder niets achter. Lijkt me onschuldig als het daar bij blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:13
Heeft iemand ervaring met dichtslibbende sponsfilters? Ik knijp al regelmatig de sponsfilters uit, maar merk dat hij na een tijdje vacuüm trekt waardoor de stroming ook nagenoeg 0 wordt. Ik gebruik hem in combinatie met een Aquael Pat mini en de sponsen zijn inmiddels iets minder dan een jaar in gebruik. Wellicht dat ze toe zijn aan vervanging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Amps schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:28:
Heeft iemand ervaring met dichtslibbende sponsfilters? Ik knijp al regelmatig de sponsfilters uit, maar merk dat hij na een tijdje vacuüm trekt waardoor de stroming ook nagenoeg 0 wordt. Ik gebruik hem in combinatie met een Aquael Pat mini en de sponsen zijn inmiddels iets minder dan een jaar in gebruik. Wellicht dat ze toe zijn aan vervanging?
Het kan zijn dat het filter uitgedroogd is (dan wordt het stug en valt als het ware in elkaar of brokkelt zelfs af). Maar onder water gebeurt dat eigenlijk pas na jaren.

Als je wast in aquariumwater (zoals zo vaak wordt aangeraden) dan wordt filterschuim "soort van schoon". Echt schoon wordt het pas als je ze goed heet uitwast (gewoon heet water uit de kraan). Dit omdat veel eiwitten het anders verdommen om los te komen van het schuim. Daarbij vermoord je echter wel je bacteriekolonie.

Een mogelijke optie om dat gedeeltelijk te voorkomen is deze: Doe een liter aquariumwater in een mooi passend bakje (met wel iets overhead, je hand moet er ook nog bij in passen). Stop daar het vieze filterschuim in en knijp meerdere keren uit totdat het water er onprettig uitziet. Zet het bakje daarna even aan de kant en spoel het filterschuim goed af onder een hete kraan. Dat duurt echt fiks langer dan je denkt (ik doe dat bijna 5 minuten lang maar da's dan wel met een grote lap vanwege m'n HMF).

Als je klaar bent met uitspoelen dan spoel je de filterspons na met water dat qua temperatuur ongeveer gelijk is aan je aquariumwater. Als laatste stop je de mooie schone spons in het vieze smerige bakje aquariumwater en knijp je deze nogmaals een aantal keren uit zodat de spons veel van de troep in het water op kan nemen (en dus weer bacteriën opneemt).

Als je bij deze handeling relatief veel "draadjes" van het filterschuimmateriaal los ziet komen dan is de spons waarschijnlijk toch te ver uitgedroogd (weekmakers verdwenen) en zul je deze TZT moeten vervangen. Wacht daar echter nog even mee totdat het huidige schuim weer helemaal ingezaaid is met bacteriën (dus een week of 2) en hanteer dan de methode hierboven (waarbij je het nieuwe schuim inzaait met het prutbakje dat je met het oude schuim gemaakt hebt).

En, zoals altijd bij het klooien met je filter, aquarium goed in de gaten houden gedurende de eerste 2 weken na het verwisselen/schoonmaken van het filterschuim. Zie je raar gedrag, vervang dan gelijk de helft van het aquariumwater en doe, als je dat hebt, een nitriettest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@HuismAndré @de Peer dank voor de ervaringen! Ik denk dat de TC420 dan de eerste verdachte is. Maar als het vaker voorkomt dan zal vervanging vrij zinloos zijn. Ik ga het programma maar eens helemaal opnieuw invoeren, de TC420 een factory reset geven, en dan het nieuwe programma opnieuw inladen. Zijn we weer een avond van de straat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:51:
@HuismAndré @de Peer dank voor de ervaringen! Ik denk dat de TC420 dan de eerste verdachte is. Maar als het vaker voorkomt dan zal vervanging vrij zinloos zijn. Ik ga het programma maar eens helemaal opnieuw invoeren, de TC420 een factory reset geven, en dan het nieuwe programma opnieuw inladen. Zijn we weer een avond van de straat :)
"Nee, da's geen bug, da's een speciale bewolkingssimulatorfeature"! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Meer bliksem hier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Dan heb je vast de meest recente firmware (mazzelaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Special edition!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Amps schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:28:
Ik heb hier op het backup aquarium bewust een dubbele sponsfilter met biomedia erin, dan kan je als een spons niet meer te redden is gewoon om en om (of indien nodig tegelijk) de sponzen vervangen, zonder dat je direct het risico loopt dat je bacteriekolonie 100% dood is. Mocht ik ooit voor de situatie komen te staan dat bijv. de filter van het andere aquarium niet meer werkt en er opnieuw opgestart moet worden, dan heb ik nog wat ingedraaide media liggen.

Daar heb je nu natuurlijk niets aan, maar kan een overweging zijn :)

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3KpsgobZAK5FsF2-HkKAwYX57I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zdBOc92Bq97KY79hPC8jjO9b.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:13
@HuismAndré @Taro Thanks voor de tips! Ik heb een dubbele spons op een 35L (bruto) bakje met alleen garnaaltjes. Heb dus nog een buffer van de andere spons en een relatief lage bioload.

Voor nu heb ik één spons uitgeknepen en met heet water gespoeld (en weer met het 'vuile' water weer geconditioneerd). Hopelijk slibt hij nu niet zo snel dicht. Dacht dat het door Bacter AE kwam (stofvoer), maar zonder slibde hij ook dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Amps schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:06:
@HuismAndré @Taro Thanks voor de tips! Ik heb een dubbele spons op een 35L (bruto) bakje met alleen garnaaltjes. Heb dus nog een buffer van de andere spons en een relatief lage bioload.

Voor nu heb ik één spons uitgeknepen en met heet water gespoeld (en weer met het 'vuile' water weer geconditioneerd). Hopelijk slibt hij nu niet zo snel dicht. Dacht dat het door Bacter AE kwam (stofvoer), maar zonder slibde hij ook dicht.
Aah, dubbele spons. Kan niet mooier (zal een gemodificeerde Aquael Pat mini zijn, die van mij heeft namelijk maar één sponsje). Elke maand 1 van de 2 uitspoelen met heet water zou voldoende moeten zijn. Hoef je ook niet opnieuw te enten (die andere heeft voldoende bacteriën).

[ Voor 5% gewijzigd door HuismAndré op 06-04-2022 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

De Rotala H'ra en Proserpinaca palustris in mijn aquarium blijven een beetje aanrommelen. Als ik de toppen herplant dan duurt het echt >1 maand voordat er wat groei in komt. De onderste bladeren worden dan al snel lelijk en eenmaal op 3/4e van de hoogte van het aquarium gaan ze echt los en groeien ze mooi door. Ook de Hygrophila pinnatifida heeft het moeilijk onderin het aquarium. Omdat het aquarium 60x45x45 is bereikt relatief weinig licht de bodem, dus moet de lamp mogelijk wat meer power krijgen, deze staat nu op +-35%, dus er is voldoende ruimte. Maar als ik dat doe, dan gaat het type alg dat ik eerder heb laten zien (zwart, op bladeren en stenen) ook in de versnelling. De CO2 is nu al enige tijd stabiel op pH 6.8 en de plantenvoeding/waterwaarden zijn allemaal in orde.

Ik zou graag mooiere, sneller groeiende en rodere planten krijgen. Dus de verlichting moet waarschijnlijk omhoog. 2 punten hebben echter mijn aandacht:
  1. De TDS (Total Dissolved Solids) waarde is standaard vanuit de kraan 195, na een wekelijkse 50-60% waterwissel 275 en vlak voor een waterwissel +-335. Dat is naar mijn idee erg hoog. Gisteren de Kaliumwaarde gemeten, deze was boven de 20, ook hoog. Nou heb ik vorige week de JBL P voeding (met K) vervangen door EasyLife P (zonder K) om de K waarde omlaag te krijgen.
  2. De KH is 6 en GH 12 na een waterwissel en GH richting de 13-14 vlak voor een waterwissel.
Ik kijk al enige tijd met een schuin oog naar osmosewater. Dus TDS van 0-10, aanvullen met KH/GH tot de gewenste hoogte van bijv. 150 TDS en veel aquarianen geven aan daardoor een betere plantengroei te zien en minder problemen met alg te ervaren omdat het water minder hard is en lagere waarden van bepaalde stoffen bevat.

Wat zijn jullie ervaringen met een TDS van 275-335, osmose (RO/DI) en het zelf aanvullen tot een bepaalde TDS met KH/GH? En welke ervaring hebben jullie met KH6/GH12-14 en stemplanten die er niet super uitzien? Ze floreren niet, terwijl de Anubias, Bucephalandra en mos het prima doen. De Hydrocotyle Tripartita doet het op zich wel prima, maar de iets oudere bladeren worden al snel bruin. De Hygrophila pinnatifida deed het in het begin prima, maar floreert ook niet meer en maakt geen nieuwe "runners" aan. Zou dit door de hogere TDS of hardheid kunnen komen (die niet extreem hoog is, maar ook niet heel laag)? Benieuwd naar de ervaringen. Kan morgen wel even wat foto's toevoegen, maar die zijn hier al eerder langsgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@Taro Hier heel blij met 50/50 RO/Kraanwater. In eerste instantie gedaan om de KH (die hier rond de 10 ligt) omlaag te krijgen (is nu dus 5). Bleek echter voor de vissen en garnalen ook zeer goed uit te pakken. GH verhoog ik van 5 (50/50 RO/Kraan) naar 9 met GH Plus. 100% osmose is in mijn geval onnodig (en onnodig duur). Voeding is Profito en een macro mix van KNO3, KH2PO4, K2SO4 en MgSO4 (volgens oud advies aquariumbemesting.nl).

Ook mijn Rotala is onderin minder mooi maar volgens mij is dat in de natuur ook het geval. Onderin is nu eenmaal véél minder licht (zeker als de bos redelijk dicht is). Als je verder je rode planten in leven kunt houden (iets dat mij nét niet lukt met de huidige lichtinstelling) dan lijkt het me dat je voldoende licht geeft.

Mijn meest recente waterwaarden zijn:
pH: 6.8
KH: 5
GH: 9
tds: 210
Fe: 0.2
NO3: 20
PO4: 1.5
Temp: 23

pH meting doe ik eens in de zoveel tijd om te kijken of m'n pH probe nog binnen spec zit (toevalig vorige week gedaan voor het eerst in 4-5 maanden). Alle planten doen het goed (genoeg) behalve de Alternanthera rosanervig, die is nagenoeg compleet opgevreten door de garnalen en kwijnt weg (waarschijnlijk te weinig licht of te hongerige garnalen) en de nieuw bladeren van de Belgisch groen (lijkt op vraat, ik voer wellicht te weinig voor het aantal garnalen (500+)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@HuismAndré Omdat je het mixed: Voeg je beide achter elkaar in het aquarium toe om daarna de GH te verhogen, of mix je dit vooraf in bijv. een ton, verhoog je dan de GH en voeg je het daarna toe aan het aquarium? Met pure osmose moet je dit sowieso vooraf doen, maar met eerst kraanwater en daarna osmose kan ik mij voorstellen dat dit mogelijk wel in het aquarium zelf kan? Of is ook die schok te groot voor de dieren?

Ik zal waarschijnlijk nooit overstappen op pure osmose, maar een mix dus wel. Ik geef overigens mijn kamerplanten al jaren regenwater (ook lage TDS) + driedelig plantenbemesting, die staan er altijd prachtig bij. Maar ik wil het water dat ik van het dak afvang in een ton niet in mijn aquarium hebben omdat er ook van alles op dat dak ligt waar de vissen niet blij van worden :)

Er zijn 3 & 4-fase osmoseapparaten als ik het goed heb, waarbij de 4e ook een harsfilter (DI) heeft om silicaten te verwijderen. Die 4-fase doet dus RO/DI en is the way to go? Verder verschilt het aantal liters/dag, daar kom ik uiteraard wel uit (en ik ben er bekend mee dat dat met temperatuur en druk te maken heeft). Als ik voor het huidige aquarium 60 liter/week heb tbv 50/50 dan is dat al ruim voldoende ;)

Gooi je het restwater weg, of zijn daar ook nog mooie doelen voor te vinden?

Heb je goede ervaring met een merk/type osmoseapparaat? De uitkomst zal doorgaans ongeveer hetzelfde zijn, maar de cartridges zijn mogelijk wel van een andere prijs/kwaliteit verhouding, of is dat allemaal vergelijkbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@Taro Ik mix het van tevoren in de bijkeuken. Heb daar een mooie kar voor (geen drempels tussen bijkeuken en huiskamer dus ideaal). Osmose zet ik de nacht van tevoren aan (rond 23:00). 60 liter can is dan volgende ochtend rond 10:00 half gevuld. Dan GH+ en wekelijke Macro toevoegen aan de jerrycan, water aanvullen met kraanwater van rond de 26 graden (zodat gemiddelde 23 graden is) en dompelpomp plaatsen. Die pompt het een half uurtje rond (dus uitgang pomp gaat retour in het andere gat van de jerrycan). Dompelpomp (eigenlijk een waterpompje voor een caravan) wordt ook gebruikt voor het toedienen van het water aan het aquarium. Heel blij met deze procedure (gebruik het dan ook al een jaar of 6), hoef niks te tillen.

De andere jerrycan op onderstaande foto is voor het afvoerwater (en die wordt via dezelfde opvoerpomp geleegd in de bijkeuken (en 's zomers in de plantenbakken in de tuin).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skp4KlLBsPoSiNvlakE4aDkVf3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRt0vc3FFmLA2jaTUqju8yOJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kom ik weer aan... ik heb zelf nooit begrepen waarom mensen RO-water gebruiken. Ik zou zeggen probeer eens een paar maanden op 100% kraanwater. Ik verwacht geen verschil in plantengroei. KH10 is toch ideaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@HuismAndré Ah, die oplossing herken ik nog :)

Ik voer nu het water af naar 20 liter emmers, dan kan ik ook zien of ik een vis of garnaal heb meegenomen of niet, daarna kieper ik die in de zomer op het gras en in de winter in de gootsteen.

Het nieuwe water komt nu vanuit de kraan direct in een 20 liter emmer die in de gootsteen staat, daarin heb ik een thermometer en pomp zitten, die ik met een Hue stopcontact kan bedienen. Als de emmer bijna vol is en de juiste temperatuur heeft druk ik op de knop terwijl ik naast het aquarium sta (ik jaag altijd de vissen vooraf even weg bij de inlet, anders schieten die alle kanten op door de schrik van de luchtbellen) en dan vult het aquarium zich gaandeweg verder. Dat systeem zou ik met een langere slang ook vanuit de bijkeuken of garage kunnen gebruiken, om dan daar inderdaad een en ander al te mixen. Evt. met de avond ervoor ook een verwarmingselement erin, zodat het al de gewenste temperatuur heeft.

Heb jij een 3 of 4-fase apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Bah, sinds de verhuizing niet meer aan gedacht om het slangengedeelte af te stoppen met watten.

En vanochtend vond ik m'n 10 jaar oude waaierhandgarnaal op de vloer van de woonkamer. ;w Daar baal ik best wel behoorlijk van.. Had dat beest al zo lang, altijd leuk om 'm te zien... RIP Wapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SmurfLink schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:44:
Bah, sinds de verhuizing niet meer aan gedacht om het slangengedeelte af te stoppen met watten.

En vanochtend vond ik m'n 10 jaar oude waaierhandgarnaal op de vloer van de woonkamer. ;w Daar baal ik best wel behoorlijk van.. Had dat beest al zo lang, altijd leuk om 'm te zien... RIP Wapper.
ahhh dat is zuur zeg. Jammer!
Hoe oud kunnen ze wel niet worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:46:
[...]

ahhh dat is zuur zeg. Jammer!
Hoe oud kunnen ze wel niet worden?
Ik heb oprecht geen idee, de 2e is al jaren de pijp uit. Moet ze ergens rond 2011-2012 gekocht hebben, toen ik net weer begon met de hobby. Van de 60 naar de 80 naar de 120 meeverhuisd. :X De laatste verhuizing in de planten. Ik kon hem niet vinden, dacht die is pleite, kwam ie in de emmer met vallisneria tevoorschijn. Daar zat gelukkig nog genoeg water in en was maar half uurtje op het droge, maar toch. Avonturiertje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
de Peer schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:09:
Kom ik weer aan... ik heb zelf nooit begrepen waarom mensen RO-water gebruiken. Ik zou zeggen probeer eens een paar maanden op 100% kraanwater. Ik verwacht geen verschil in plantengroei. KH10 is toch ideaal?
Niet voor Crystal Red garnalen (tenzij je wilt zien hoe snel ze uitsterven in je bak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Taro schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:10:
@HuismAndré Ah, die oplossing herken ik nog :)
Heb jij een 3 of 4-fase apparaat?
4-fase. Voor het aquarium is een 3-fase voldoende. We gebruiken het RO apparaat echter ook voor de koffie (lekkerder en machine hoeft nog maar 1 x per jaar een ontkalkingsroutine), voor het wassen van de ramen, de strijkbout, het soldeerstation en nog een paar andere dingen die ik vergeet. RO zit weggebouwd in het keukenblok in de bijkeuken (met zo'n Shelly vochtmelder eronder), met z'n eigen kraantje boven de spoelbak (en een 6 liter druktankje als buffer).

Afzuigen en toedienen doe ik achter het HMF. Tegenwoordig wonen daar ook veel garnalen dus doe ik het afzuigen tegenwoordig maar via een sponsje.

https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B08Y6TMHQC/

[ Voor 15% gewijzigd door HuismAndré op 09-04-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:03:
[...]

Niet voor Crystal Red garnalen (tenzij je wilt zien hoe snel ze uitsterven in je bak).
hmm in het verleden heb ik die ook altijd gehouden, zonder problemen, op kraanwater. Maar zou wel kunnen dat ze ook op kraanwater gekweekt waren bij de kweker waar ik ze kocht.

RO-water drinken? Dat zou ik persoonlijk niet aandurven. Is het apparaat daar geschikt voor? Ik doel dan met name op mogelijke bacteriegroei in het filter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
de Peer schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:18:
[...]
RO-water drinken? Dat zou ik persoonlijk niet aandurven. Is het apparaat daar geschikt voor? Ik doel dan met name op mogelijke bacteriegroei in het filter.
Vraag me af of deze bacteriegroei zo anders is dan in een waterleiding die een dag niet gebruikt is. Het systeem is immers compleet licht- en luchtdicht (en wordt bij elke filterwissel ontsmet met, daar is ie weer, waterstofperoxide). Maar zelfs als er een paar bacteriën zouden nestelen, dan overleven ze het kookproces in de koffieautomaat toch niet.

De RO installatie in kwestie is juist bedoeld voor gebruik in drinkwaterinstallaties (vandaar de 4e trap die een extra actieve koolfilter inhoudt). Set is trouwens 5-traps volgens de fabrikant:

https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B01MXV9O3J/

[ Voor 5% gewijzigd door HuismAndré op 09-04-2022 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:21:
[...]

Vraag me af of deze bacteriegroei zo anders is dan in een waterleiding die een dag niet gebruikt is. Het systeem is immers compleet licht- en luchtdicht (en wordt bij elke filterwissel ontsmet met, daar is ie weer, waterstofperoxide). Maar zelfs als er een paar bacteriën zouden nestelen, dan overleven ze het kookproces in de koffieautomaat toch niet.

De RO installatie in kwestie is juist bedoeld voor gebruik in drinkwaterinstallaties (vandaar de 4e trap die een extra actieve koolfilter inhoudt). Set is trouwens 5-traps volgens de fabrikant:

https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B01MXV9O3J/
Oke, ja dat is een nette installatie. Ik heb zelf zo'n goedkoop RO-ding van 50 euro waarbij mijn enige doel is om het kalk er uit te halen. Maar dat is niet te vergelijken met wat jij hebt inderdaad.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Inmiddels heb ik een aantal dingen geregeld/geprobeerd om het aquarium binnenkort 16 dagen zelfredzaam te laten zijn tijdens mijn vakantie.

Voor het vis- en garnalenvoer heb ik de Grässlin Rondomatic 400 getest en dat werkt prima. Met 27 bakjes en een tijdschakelaar kan je hier 1 tot 5 momenten per dag aangeven waarop er wordt gevoerd. In mijn geval ga ik voor 2x per dag een zeer kleine hoeveelheid en dus voor 14 dagen in totaal. Normaal gesproken voer ik 1x per dag Artemia en als een nieuwe dosis Artemia opstart tijdelijk 2 dagen micropallets. Nu dus alleen micropallets afgewisseld met garnalenvoer en dit is tot nu toe het enige voerapparaat dat met deze kleine voeding om kan gaan.

De plantenvoeding heb ik geregeld met de DD H2Ocean P4 doseerpomp pro, erg tevreden over.

Resteert het automatisch aanvullen van het water. Hiervoor heb ik in eerste instantie 2 Superfish Auto top-up blokjes besteld die je op een PET-fles kunt monteren. Dit werkt op zich prima, maar, ik moet normaal gesproken 1 liter per dag aanvullen, dan zou ik 16 liter nodig hebben en daarmee 8x2 liter flessen op de rand parkeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ha2UnxLEdBTzWwR0anZJXFBIW18=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/41ScBE4nAsQ7PvZUq1QKMW8Z.jpg?f=user_large

Eergisteren kwam ik toevallig de DD H2Ocean compact ATO tegen, dat is een sensor met een pompje. Die in de winkelmand gegooid en zojuist geïnstalleerd en getest. Vooralsnog werkt dit prima en ik kan dus gewoon een 20 liter emmer naast het aquarium zetten voor 16x1 liter. In de sensor zitten meerdere checks ingebouwd om overstromen te voorkomen. In de slang zit ook een verbindingsstuk om hevelen uit het aquarium tegen te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_rd04bu2DSZz4LMHUmBsWjjcV8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qTiOPsydgB9dDIThmMbeUMRr.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T03SnvkYIb7DJwCZRic2erxmu4E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v8DL8CtPufcGjUBFx7M316M4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-K35xgdrV98gQMcnqbZ3oXg0b0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z9tUimyZdbkam8fNRKxzeoKa.jpg?f=user_large

Eerst testen met een klein reservoir :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lu8G5aebu6PSd7cOynQUqkKZ0Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BetSkJPxfAid2jVX6GkiOaOy.jpg?f=user_large

De komende 2 weken even proefdraaien. Hopelijk werkt het prima en kan ik hier iemand versneld mee op weg helpen voor een soortgelijke situatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietz0r
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Dag aquarium vrienden,
Wat is jullie mening over 'goedkoop' visvoer?
Ik ben op zoek naar voer voor mijn cichliden (oscars/geos) en naast vers wil ik graag een goede pallet of stick bijvoeren.
Ik zie vaak eigen merk voorbij komen van diverse winkels. Maar is dat net zo goed als bijv een hikari/sera/fluval ? Scheelt in prijs behoorlijk. Ben benieuwd of iemand ervaring heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

pietz0r schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:40:
Dag aquarium vrienden,
Ik ben op zoek naar voer voor mijn cichliden (oscars/geos) en naast vers wil ik graag een goede pallet of stick bijvoeren.
Ik zie vaak eigen merk voorbij komen van diverse winkels. Maar is dat net zo goed als bijv een hikari/sera/fluval ? Scheelt in prijs behoorlijk. Ben benieuwd of iemand ervaring heeft
Ik ben altijd geneigd om voor goedkoop en eigen merk te gaan. Bij merken betaal je uiteraard voor de naam en marketing afdeling.

Ik zou best 20% extra willen betalen als het aantoonbaar beter is. Maar de praktijk is dat je soms 200% meer betaalt voor mini-potjes met 'premium' voer waarvan ik de toegevoegde waarde niet zie.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 13-04-2022 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
pietz0r schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:40:
Dag aquarium vrienden,
Voor zover ik weet maakt het echt geen of nauwelijks verschil, zolang je het juiste type voer hebt (dus geen drijfdingen voor goudvissen en niet alleen algen voor omnivoren). Ik voer al jaren eigen merk dingen, random dingen die ik op het Vivarium heb gekregen en dingen van webshops. Nog nooit enig probleem met de vissen gemerkt verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietz0r
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:47:
[...]

Ik zou best 20% extra willen betalen als het aantoonbaar beter is. Maar de praktijk is dat je soms 200% meer betaalt voor mini-potjes met 'premium' voer waarvan ik de toegevoegde waarde niet zie.
Dat idee heb ik dus ook maar de reacties zijn heel wisselend.
Ik heb eens wat besteld, kijken of het bevalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:54

kaanmijo

Picobello B.V.

Ik heb een vraagje. 2 maanden geleden ben ik, samen met m'n vriendin, enthousiast naar de Intratuin gegaan om een aquarium te kopen met een paar visjes. We hebben ons daar laten informeren over hoe en wat voor ons het beste zou zijn. Daar is Superfish Aquarium Start 30 Tropical Kit Retro Led 25 l uitgekomen, met een 4-tal sluierstaart vissen, 1 telescoopoog en 3 "normale".

1 week na de inwerkperiode van 2 weken (dus 3 weken na aanschaf van het aquarium, 1 na aanschaf van de vissen) die we hebben aangehouden voor het aquarium begon de ongein al: de eerste vis (een "normale") was dood. Kan gebeuren, dachten we. Misschien was de vis ziek, of is er iets anders mee aan de hand. Sindsdien zwemmen er 3 visjes zonder problemen (voor zover ik kan zien) in ons aquarium rond.

Vandaag was ik bij een andere winkel om een plantje te kopen voor het aquarium. Na wat doorvragen van de medewerker daar blijkt dat dit aquarium veel en veel te klein is voor 1 sluierstaart, laat staan 3. Ik baal hier ontzettend van; ik dacht mezelf goed voorgelicht te hebben bij de Intratuin. Ik wil niet dat de visjes pijn hebben of zich niet fijn voelen in het aquarium.

Mijn vraag is dan ook: wat kan ik nu het beste doen? Een groter aquarium is eigenlijk geen optie: er is simpelweg geen ruimte in huis voor een aquarium van 150 liter (wat ze nodig hebben volgens het internet, 50 liter per visje). Van mensen hoor ik ook dat vissen zich aanpassen aan hun leefomgeving, als in: ze stoppen gewoon met groeien. Volgens mij klopt dit niet toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@kaanmijo Visjes weg doen. Die horen in een 500 liter bak.

[edit]: In jouw bakje passen, nadat deze netjes 2-3 weken is ingedraaid, wat garnalen en slakjes. Eigenlijk geen visjes. Wil je dat toch koste wat kost, neem dan de kleinste soorten die je kunt vinden. Dus Rasbora Galaxy visjes (eigenlijk pas vanaf 45 liter) en Corydoras Pygmeus (tenzij je scherp grind hebt, dan is dat laatste geen optie).

[ Voor 71% gewijzigd door HuismAndré op 13-04-2022 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:56
Ik vind het persoonlijk dierenmishandeling, maar goed. Wellicht gewoon guppen?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
kaanmijo schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:24:
Ik heb een vraagje. 2 maanden geleden ben ik, samen met m'n vriendin, enthousiast naar de Intratuin gegaan om een aquarium te kopen met een paar visjes. We hebben ons daar laten informeren over hoe en wat voor ons het beste zou zijn. Daar is Superfish Aquarium Start 30 Tropical Kit Retro Led 25 l uitgekomen, met een 4-tal sluierstaart vissen, 1 telescoopoog en 3 "normale".

1 week na de inwerkperiode van 2 weken (dus 3 weken na aanschaf van het aquarium, 1 na aanschaf van de vissen) die we hebben aangehouden voor het aquarium begon de ongein al: de eerste vis (een "normale") was dood. Kan gebeuren, dachten we. Misschien was de vis ziek, of is er iets anders mee aan de hand. Sindsdien zwemmen er 3 visjes zonder problemen (voor zover ik kan zien) in ons aquarium rond.

Vandaag was ik bij een andere winkel om een plantje te kopen voor het aquarium. Na wat doorvragen van de medewerker daar blijkt dat dit aquarium veel en veel te klein is voor 1 sluierstaart, laat staan 3. Ik baal hier ontzettend van; ik dacht mezelf goed voorgelicht te hebben bij de Intratuin. Ik wil niet dat de visjes pijn hebben of zich niet fijn voelen in het aquarium.

Mijn vraag is dan ook: wat kan ik nu het beste doen? Een groter aquarium is eigenlijk geen optie: er is simpelweg geen ruimte in huis voor een aquarium van 150 liter (wat ze nodig hebben volgens het internet, 50 liter per visje). Van mensen hoor ik ook dat vissen zich aanpassen aan hun leefomgeving, als in: ze stoppen gewoon met groeien. Volgens mij klopt dit niet toch?
Ehm, tja. Er staat hier nog ergens een heel verhaal van iemand die hetzelfde overkwam, al had die ze gekregen.

Waar te beginnen..? Indraaien is minimaal 3 weken, mits je de nitrietpiek in de gaten houdt dus dagelijks meten. Heb je daar geen zin in dan beter 4 of meer weken aanhouden voor de eerste vis erin gaat.

Een klein bakje is moeilijker dan een grote. Eigenlijk is een bakje kleiner dan 80cm gewoon een gevorderden bak.
En wat jij hebt gekocht noemen we een nano bak, dat is al helemaal voor gevorderden. En idd in verreweg de meeste gevallen niet geschikt voor vissen. Dit zijn garnalen bakjes. Of desnoods 1 kempvis, al vind ik dat ook wel zielig in 25 liter.

150 liter voor 3 goudvissen (ook al zijn het de dikke misvormde vormen hiervan) is wel zwaar minimaal. Weet je hoe groot ze kunnen worden??? En ja, ze groeien altijd door, of het nu in de bak past of niet. Puur dierenmishandeling want ze vergroeien dan aan de binnenkant, dus alles wordt scheef en in de knoop (een ervaren aquariaan herkent direct een goudvis die te klein heeft gezeten aan de kromme ruggengraat enzo, echt zielig).

Voorbeeldje van 1 die wel de ruimte heeft gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://aquaforum.nl/attachments/rtxl007-950x646-jpg.207096/

[ Voor 4% gewijzigd door dragon2 op 13-04-2022 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@kaanmijo Hierboven is al voldoende gezegd, maar, dit probleem zal altijd blijven bestaan als dergelijke winkels gewoon onzin blijven verkopen. Je kunt de wereld niet veranderen, maar even contact met ze zoeken en ze wijzen op dit superslechte advies zou ik persoonlijk wel doen.

Alle kleine beetjes helpen, 1 extra verkoper met een beetje verstand van zaken kan jaarlijks tientallen soortgelijke problemen voorkomen. En de omzet hoeft er niet onder te lijden, door een goed advies krijg je meer klandizie en daarnaast kan je ook kleinere vissen verkopen die wél in zo'n bakje kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

@HuismAndré @DiedX @dragon2 @Taro Duidelijk, bedankt voor de reacties. De visjes gaan zaterdag naar het Vissenasiel, waar ze hopelijk normaal kunnen opgroeien.

Ik was wel van plan om even naar de winkel wat te sturen, hopelijk dat het wat leed bespaart in de toekomst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Taro schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:11:
@kaanmijo Hierboven is al voldoende gezegd, maar, dit probleem zal altijd blijven bestaan als dergelijke winkels gewoon onzin blijven verkopen. Je kunt de wereld niet veranderen, maar even contact met ze zoeken en ze wijzen op dit superslechte advies zou ik persoonlijk wel doen.

Alle kleine beetjes helpen, 1 extra verkoper met een beetje verstand van zaken kan jaarlijks tientallen soortgelijke problemen voorkomen. En de omzet hoeft er niet onder te lijden, door een goed advies krijg je meer klandizie en daarnaast kan je ook kleinere vissen verkopen die wél in zo'n bakje kunnen.
Ik dacht eigenlijk dat dit ook niet meer mocht: ik meende begrepen te hebben van een medewerkster hier van de petsplace/boerenbond vorig jaar, dat dierenverkopers tegenwoordig verplicht een cursus moeten doen.
Ze had er ook aardig verstand van moet ik zeggen, ik was positief verrast :)
Was wel een zeg maar basiscursus, bv weinig over voeding enzo, maar ik meen wel dat dit soort 'ouderwets domme' verkooppraatjes daar in behandeld werden. Dan zou dit toch niet meer moeten mogen voorkomen :|

Of denk ik nu te rooskleurig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
kaanmijo schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:14:
@HuismAndré @DiedX @dragon2 @Taro Duidelijk, bedankt voor de reacties. De visjes gaan zaterdag naar het Vissenasiel, waar ze hopelijk normaal kunnen opgroeien.

Ik was wel van plan om even naar de winkel wat te sturen, hopelijk dat het wat leed bespaart in de toekomst :)
Goed bezig 👍

En wat ga je met je nano bakje doen? Als je er een hoop tijd en moeite in wil steken (zeker als beginner) en geld dan kun je daar wel erg leuke scapes van maken.

Afbeeldingslocatie: https://www.amazonasmagazine.com/wp-content/uploads/2016/11/DSC_0723_cropped_sharpened_background_fixed_1600w.jpg

YouTube: Twenty-Nine Of the Best Nano Aquascapes In America

[ Voor 16% gewijzigd door dragon2 op 13-04-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@kaanmijo Misschien kan je ze een linkje naar YouTube: Fish Tank Review opsturen. Daar staan "prachtige" voorbeelden tussen van hoe het niet moet. Kunnen ze nog wat van leren, mits ze uiteraard enig gevoel hebben voor ironie en sarcasme, anders gaan ze nog denken dat dat de standaard is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

dragon2 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:20:
[...]

Goed bezig 👍

En wat ga je met je nano bakje doen? Als je er een hoop tijd en moeite in wil steken (zeker als beginner) en geld dan kun je daar wel erg leuke scapes van maken.

[Afbeelding]

YouTube: Twenty-Nine Of the Best Nano Aquascapes In America
Dat weten we nog niet. Het filmpje wat je linkt is wel ontzettend mooi, maar dat lijkt me erg tijd- en geldrovend. Misschien dat we de bak maar gelijk bij het Vissenasiel achter laten als donatie, misschien dat zij er nog wat mee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
dragon2 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:17:
[...]
Ik dacht eigenlijk dat dit ook niet meer mocht: ik meende begrepen te hebben van een medewerkster hier van de petsplace/boerenbond vorig jaar, dat dierenverkopers tegenwoordig verplicht een cursus moeten doen.
Ze had er ook aardig verstand van moet ik zeggen, ik was positief verrast :)
Naast die verplichte cursus hebben ze ook nog een informatieplicht:
Verkoop van dieren
Verkopers mogen geen huisdieren verkopen aan personen onder de 16 jaar. Dieren mogen niet in een etalage staan. En een verkoper moet schriftelijke informatie afgeven aan een klant over het verkochte dier.

bron: https://www.rijksoverheid.../dierenwelzijn-huisdieren
Die schriftelijke informatie wordt schijnbaar lang niet overal netjes meegegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
HuismAndré schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:45:
[...]

Naast die verplichte cursus hebben ze ook nog een informatieplicht:

[...]

Die schriftelijke informatie wordt schijnbaar lang niet overal netjes meegegeven.
Eh, ik heb nog nooit zoiets meegekregen 👀
Toevallig gisteren 2 sarassas en wat mosselen gehaald voor de vijver, 0 info over meegekregen (zat ik ook niet op te wachten, maar toch lol).

Ik heb wel jaaaren geleden eens moeten uitleggen of ik wel heel goed wist wat ik aanschafte: ik wilde namelijk een paar vlindervissen, voor m'n CONGO ROOFVISSEN BAK _O-
En diezelfde winkel had Oscars, een longvis, een arowana en vuuralen, maar dat was allemaal geen probleem 8)

Maar goed, als die informatieplicht voorkomt dat mensen mini bakjes met goudvissen kopen, roodstaartmeervallen kopen zonder dat ze een verwarmde vijver hebben, brakwater/zeevissen zoals zilverblad en argusvissen voor een zoetwater bak kopen, enz, dan ben ik helemaal voor 👍

Je moet mensen ook wel kunnen tegenhouden vind ik. Heb ik vroeger wel gedaan: ik heb meermaals geweigerd mensen reptielen te verkopen. En ik heb ook weleens bewust kinderen onder de 16 reptielen verkocht, daar had ik namelijk WEL vertrouwen in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hier gaat het heel hard de laatste tijd. Van 1x per week bij de waterverversing drijfplantjes uitdunnen nu 2x per week uitdunnen. Verder heb ik de micro plantenvoeding opgevoerd van 1x per week 5ml naar 2x per week 5ml. Ik merk dat de javavaren daardoor eindelijk fatsoenlijk gaat groeien. Macro nog steeds 1x per week 5ml, aangezien ik voldoende vissen en garnalen in de bak heb voor de benodigde nitraat.

Verder een hele mooie circle of life:
- planten nemen voeding en afvalstoffen op
- slakken eten plantenresten
- garnalen vreten slakken en troepjes op
- garnalen fokken als konijnen
- kardinaal tetra's vreten de pasgeboren garnaaltjes

Afgelopen zaterdag de kardinaal tetra's uitgebreid van 9 stuks naar 15 stuks. Geeft net even wat meer leven in de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Versie 2 van de Aquario Neo flow premium set met skimmer is inmiddels verkrijgbaar bij Green Aqua. Vorige week vrijdag besteld en zojuist binnengekomen. Jammer dat de NL webshops er niet zo vlot mee zijn...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRrzE5WRAKycw90zn9jLvtzkKIA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NP6d0kMOZ89mqIileWlH4H6r.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

JME schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:13:
Update: het probleem is verdwenen sinds ik een andere versie van Pled heb geïnstalleerd. Eigenlijk gedaan omdat ik foutmeldingen kreeg als ik in de oude versie een bestaand schema ging editen, maar bijvangst lijkt vooralsnog dat ook het flitsprobleem is opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 22:25:
[...]

Update: het probleem is verdwenen sinds ik een andere versie van Pled heb geïnstalleerd. Eigenlijk gedaan omdat ik foutmeldingen kreeg als ik in de oude versie een bestaand schema ging editen, maar bijvangst lijkt vooralsnog dat ook het flitsprobleem is opgelost!
Het is maar net of je kijkt terwijl hij de fout in gaat. Zo kan het zo maar zijn dat je weken (tot maanden) geen fout ziet en dan ineens weer een paar in een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
HuismAndré schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:27:
...

(zeker gezien de perfecte staat van het aquarium van @de Peer).
de Peer? De Peer? Aah, naam veranderd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Taro schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:29:
Versie 2 van de Aquario Neo flow premium set met skimmer is inmiddels verkrijgbaar bij Green Aqua.
Heb je nog steeds een skimmer nodig? Als alles lekker stabiel draait (en er een beetje beweging is in het oppervlak) dan is zo'n skimmer toch overbodig in een zoetwaterbak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-08 15:02
HuismAndré schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:30:
[...]

Heb je nog steeds een skimmer nodig? Als alles lekker stabiel draait (en er een beetje beweging is in het oppervlak) dan is zo'n skimmer toch overbodig in een zoetwaterbak?
Ik heb zelf vanaf de start van mijn bak ook de Neo Flow skimmer dobberen en het oppervlakte blijft zo wel mooi schoon. Ik zie een groot verschil met wanneer ik de skimmer een dag of 2 er niet op heb zitten, ondanks de prima flow en stabiele waardes. Het vangt ook mooi nog wat restant snoeiwerk op van de dag ervoor.
Maar het grootste pluspunt blijft toch wel dat heerlijke geluid wanneer het waterlevel is gezakt 8)7

@Taro ben benieuwd of het een flinke verbetering is van de V1 versie.

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

HuismAndré schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:26:
[...]

Het is maar net of je kijkt terwijl hij de fout in gaat. Zo kan het zo maar zijn dat je weken (tot maanden) geen fout ziet en dan ineens weer een paar in een week.
Ik zag het meerdere keren per week, soms meerdere keren per dag. Vrij structureel was de flits rond 22:00 uur in een verder zwak verlichte kamer. Die zie ik nu al 2 weken niet meer, precies sinds ik de andere software versie ben gaan gebruiken. Het zou natuurlijk kunnen, maar is mij net iets te toevallig. Ik hoop dat je ongelijk hebt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:57
Ik ben momenteel geen aquarium aan het kopen :+

Update: met de verwarming op 27 (hint) naar huis.

[ Voor 36% gewijzigd door World Citizen op 30-04-2022 19:21 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:14
World Citizen schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:15:
Ik ben momenteel geen aquarium aan het kopen :+

Update: met de verwarming op 27 (hint) naar huis.
Dan moet je mijn ex in de auto hebben als het op 27c moet staan :+

Maar een aquarium gekocht en direct de vissen meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
BurnerT schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:34:
[...]

Dan moet je mijn ex in de auto hebben als het op 27c moet staan :+

Maar een aquarium gekocht en direct de vissen meegenomen?
Overgenomen van iemand. Er zat nog een handvol levende haven in. Ik had mijzelf eigenlijk verboden weer te beginnen voor mijn pensioen….

Maar deze deal was top. Hij was in paniek om er zsm vanaf te raken. Ik was toevallig op bezoek en riep een belachelijk bod. Maar hij ging akkoord… dus tsja. Zo geschied.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
World Citizen schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:46:
[...]

Overgenomen van iemand. Er zat nog een handvol levende haven in. Ik had mijzelf eigenlijk verboden weer te beginnen voor mijn pensioen….

Maar deze deal was top. Hij was in paniek om er zsm vanaf te raken. Ik was toevallig op bezoek en riep een belachelijk bod. Maar hij ging akkoord… dus tsja. Zo geschied.
Welkom terug :+ We hebben je gemist!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
World Citizen schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:46:
[...]

Tjah dan op zijn minst toch maar weer proberen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
@SmurfLink :) thanks!

@BurnerT ik hou mijzelf voor dat ik de bak even aan het redden ben. Tijdelijk. /not

Alles staat binnen en de levende haven staat op temp in een ton tot morgen.

Nu alles opbouwen en morgen proberen bij iemand met spoed een kilo zout op te halen. Ik kon niet al het water meenemen dus moet met spoed wat aanmaken. Fijn ook dat de winkels morgen niet open zijn.
Kennelijk zijn er wel winkels open! Mooi, dan kan ik gewoon water halen ipv zout. Hoef ik ook niet 10 uur osmose te draaien.

Ik heb zin in morgen!!!

[ Voor 13% gewijzigd door World Citizen op 30-04-2022 22:39 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
World Citizen schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:03:
@SmurfLink :) thanks!

@BurnerT ik hou mijzelf voor dat ik de bak even aan het redden ben. Tijdelijk. /not

Alles staat binnen en de levende haven staat op temp in een ton tot morgen.

Nu alles opbouwen en morgen proberen bij iemand met spoed een kilo zout op te halen. Ik kon niet al het water meenemen dus moet met spoed wat aanmaken. Fijn ook dat de winkels morgen niet open zijn.
Kennelijk zijn er wel winkels open! Mooi, dan kan ik gewoon water halen ipv zout. Hoef ik ook niet 10 uur osmose te draaien.

Ik heb zin in morgen!!!
Je begint ook direct weer met zout :+ Lekker bezig kerel. Ben heel benieuwd naar het bakje, dus als 't staat met de inhoud wel foto's natuurlijk he! Hopelijk lukt het alles levend te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
SmurfLink schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:14:
[...]

Je begint ook direct weer met zout :+ Lekker bezig kerel. Ben heel benieuwd naar het bakje, dus als 't staat met de inhoud wel foto's natuurlijk he! Hopelijk lukt het alles levend te houden.
Het heeft de nacht overleefd. Ik moet even een meubel maken en dan kan het uit de ton. Hopende ergens vandaag fotos te hebben.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Ik ga de boel maar weer eens een keer leeg trekken. Na 2 jaar is de bodem een beetje gaar denk ik. Ik heb sinds 4 maand last van groene cyano en het wil maar niet weg.

Begonnen met handmatig verwijderen + blackout. Geen effect.
Verhogen van nitraat en weer handmatig verwijderen. Geen effect
Toen weer een algehele blackout gedaan (karton rondom en afgedekt). Geen effect.
Blue exit van Easy-life. Geen effect

Heb enkel enkel een zwakke led balk (die bij het aquarium zat) nu nog aan en de felle al maanden uit maar ik krijg het niet weg. Dus alles trek ik eruit haal ik wat mooie grijszwarte stenen nieuwe bodem en dan maak ik een mooie iwagumi style bak.

Hieronder de bak in de dagen dat hij mooi was (zeker een jaar zo prachtig geweest)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oiLyxVU19olO5Qm-MQOuj0whnbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4XfTgg1GMQIQLPGnKNWZOxPn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
BurnerT schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:46:
Ik ga de boel maar weer eens een keer leeg trekken. Na 2 jaar is de bodem een beetje gaar denk ik. Ik heb sinds 4 maand last van groene cyano en het wil maar niet weg.

Begonnen met handmatig verwijderen + blackout. Geen effect.
Verhogen van nitraat en weer handmatig verwijderen. Geen effect
Toen weer een algehele blackout gedaan (karton rondom en afgedekt). Geen effect.
Blue exit van Easy-life. Geen effect

Heb enkel enkel een zwakke led balk (die bij het aquarium zat) nu nog aan en de felle al maanden uit maar ik krijg het niet weg. Dus alles trek ik eruit haal ik wat mooie grijszwarte stenen nieuwe bodem en dan maak ik een mooie iwagumi style bak.

Hieronder de bak in de dagen dat hij mooi was (zeker een jaar zo prachtig geweest)

[Afbeelding]
Wat voor bodem ga je voor? Ik twijfel ook om die van mij te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
HansAnders07 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:50:
[...]

Wat voor bodem ga je voor? Ik twijfel ook om die van mij te vervangen.
Amazonia V2 gaat er er weer in. Twijfel nog of ik van dat substraat eronder ga doen. (had voorheen van die substraat brokjes eronder zitten dit werkte super tot voor een tijd geleden de blauw alg kwam. (al weet ik niet of dit door de bodem komt)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• World Citizen
Sneak peak

Het meubel en alles staat. Vanavond en vannacht water maken en morgen alles erin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYUv90GquBegUJOI-pGOuK7s7Cg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tYz1flShgJo8VdeuYNzCyUbO.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gardien
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-08-2023
Ha mede-tweakers,

Kortgeleden enthousiast gemaakt voor een eigen aquarium, dus zie hier de eerste stapjes..
Wat vinden jullie van deze scape?

Ik zat te denken aan een een paar grotere leuk gekleurde scholen vissen..
Iemand tips? :) :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhh5wejtd-WMJo7DBcnBjNQHPYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lyVryuzf7B40DtcQwVwHUjFn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter

[Afbeelding]
Dan doe je het toch gewoon nog een keer op dezelfde manier? Ik heb het ook dat na een jaar of 2-3 de fut eruit is in de bak. Gewoon alle levende have even een paar dagen in een speciekuip en overnieuw beginnen. Zolang je zorgt dat je filter geënt blijft kun je dit straffeloos doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• World Citizen
Ziet er tof uit! Wellicht links achter voor de pompslangen een grote steen zetten?
Ik zou namelijk niet voor witte slangen of voor die glazen "slangen" gaan. Die gaan toch vol alg zitten. Althans, als je zin hebt ze elke 2 weken schoon te maken kan het, maar anders zou ik de slangen lekker groen laten en proberen te verbergen.

Je kunt er ook een grote plant voor zetten, maar ik vermoed dat dat niet de inrichting is die gaat maken.

Staat die verwarming wel eens aan?
Je kunt ook geen voedingsbodem doen en bijvoorbeeld voedingbollen/tabletten in de grond steken op strategische plekken. Dan zit je niet met een hele voedingsbodem en kun je altijd na een periode weer een nieuwe bol/tablet in de grond steken waar nodig.

Sneak Peak 2. Alles draait, de sump gaat vanavond in werking dus alleen hangt de techniek er nog omheen. Alles leeft nog, maar we moeten natuurlijk niet te vroeg juichen. De komende 3 dagen zijn cruciaal.

Een verslag komt er uiteraard later nog over :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZ_8JH93l1HoFByWHHpKgITj3-s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NNkzJ67OIAZ0trEiUzqjzk9Q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door World Citizen op 02-05-2022 19:29 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
HuismAndré schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:52:
[...]

Dan doe je het toch gewoon nog een keer op dezelfde manier? Ik heb het ook dat na een jaar of 2-3 de fut eruit is in de bak. Gewoon alle levende have even een paar dagen in een speciekuip en overnieuw beginnen. Zolang je zorgt dat je filter geënt blijft kun je dit straffeloos doen.
Dan is het dus niet door mij dat de fut eruit is. :p Ik heb enkel hele kleine visjes dus een speciekuip / ikea opbergbak is voldoende om alles in kwijt te kunnen. Verbouwen it is dan :)
World Citizen schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:06:

Je kunt ook geen voedingsbodem doen en bijvoorbeeld voedingbollen/tabletten in de grond steken op strategische plekken. Dan zit je niet met een hele voedingsbodem en kun je altijd na een periode weer een nieuwe bol/tablet in de grond steken waar nodig.

[Afbeelding]
Helaas gaat dat niet met die montecarlo op grind of andere bodem wat niet clay based is. (tevens in amazonia v2 zit niet echt veel voeding in)

Maar als ik zo naar die zoutbak kijk poeh kan zo iets zonder glas te snijden? Heb nog wel een bakje waar de huidige vissen in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gardien
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-08-2023
[quote]World Citizen schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:06:
[...]

Ziet er tof uit! Wellicht links achter voor de pompslangen een grote steen zetten?
Ik zou namelijk niet voor witte slangen of voor die glazen "slangen" gaan. Die gaan toch vol alg zitten. Althans, als je zin hebt ze elke 2 weken schoon te maken kan het, maar anders zou ik de slangen lekker groen laten en proberen te verbergen.

Je kunt er ook een grote plant voor zetten, maar ik vermoed dat dat niet de inrichting is die gaat maken.

Staat die verwarming wel eens aan?

[...]

Danku! :)

Ik ga wel voor de optie om er een paar grote plantjes voor te zetten! Nee die verwarming gaat nooit aan. Vandaag even een zwarte sticker aan de achterkant plakken, zie je die ook niet meer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• World Citizen
Kleine update:

Het staat. Alles moet nog mooi weggewerkt worden, maar het staat :). Ik ben bek af van het sjouwen maar erg blij met het voorlopig resultaat.

De kabels hangen nu los, en dat werk ik pas weg als ik tevreden ben over de werking. En het is even behelpen met foto's maken. Hier komt verbetering in.
Overigens ben ik zelf geen fan van blauwe aquariums zodat alles fluoriserend te zien is. Ja het is heel mooi al die felle kleuren, maar je huis lijkt wel een BlauweBuurt. Dus de foto's nu lijken wat weinig kleur te hebben... en dat komt doordat ik niet in RAW kan fotograferen.

Side Note: De Zebrasoma zal er uit moeten, maar ook de Kauderni gezien ik daar geen school van wil.
De Ptereleotris zal er ook uit moeten gezien die in scholen leven en te groot gaat worden.
Al bij al had de vorige eigenaar precies het verkeerde gekocht :D.
Het Amphiprion koppel (snowflake) vind ik eigenlijk spuug lelijk. Ik vind de normale originele vele malen mooier. Nu kan ik dit koppel verkopen en een origineel koppel zoeken, maar dat zien we nog wel.

De hele setup:
- Crystal Clear Blue Marine 200
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgVUT8ZM59UvTrmsgPRMESa2t0Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0nXOEz6cl6W2Nz5CjdXoY0ox.png?f=fotoalbum_large

Dit was al het steen wat er bij zat, dus ik zal wat bij moeten halen. De inrichting is ook nog niet vastgelijmd gezien ik eerst wat meer steen wil voor een mooie opzet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmK02-s95tUb7aUe9sUuAVdwis0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qNpHWJ3BHyUZVKI2LyVSvk2w.png?f=fotoalbum_large

De techniek. Later een verslag daarover maar voor nu zit er in
- Skimmer
- UV Filter
- Verwarming
- Opvoerpomp
- 2x stromingspomp
- Auto topoff voor osmose water
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzUY_M2KIHCn4Rjl6lFV3FgbNY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LfyNfJtfaPU7oBm1oKi2NA5A.png?f=fotoalbum_large

Een zijaanzicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XxQNOg064gnfJeOfl7zOBX5jdM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sFU2vVOYHuocaua2xN9ARplZ.png?f=fotoalbum_large

Het Amphiprion koppel wat zijn anemoon gevonden heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fS2VdWbvtAdMKDSWgOw8OS5U7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ulSfo2IhIZhw5GlhsUg7jguR.png?f=fotoalbum_large

@BurnerT Hoe bedoel je dat met dat glas snijden?

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:24

Boullie

Da Bulster

Boullie schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:01:
Ik heb besloten om met de aquariumhobby te gaan kappen. Heb echter nog wel vissen die een ander huis zoeken. Als iemand daarom belang heeft bij 5 keizertetra's, 5-6 Zwarte Neontetra's, siamese algeneter een Lnummer(vraag me niet welke) van 10-12 cm en\of langslangenvisje die ik bijna nooit zie.
Stuur dan effe een PM. Hoef er niks voor maar wil wel dat ze een goed thuis krijgen, vandaar dat ik ze hier aanbiedt ipv op marktplaats.
Zodra het levende grut weg is ga ik de rest aanbieden(Juwel vision 180 met leds, JBL pomp, CO2 en verwarming)

Edit: Ophalen in de omgeving Nieuwegein
Bovenstaande is nog steeds beschikbaar.
Heb even wat foto's gemaakt:

Het L-Nummer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qy2ecJDUkS890RvRWHaR75Kjmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLTRfSHpR3cBICdnoExixRFA.jpg?f=fotoalbum_large

Keizer Tetra's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/st8puGvcOL42PqqNYIuEH5dcDZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43oMR064a0QW9cYDwclVFNdy.jpg?f=fotoalbum_large

Siamese Algeneter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzJUi96fk7gFMnOsl40LD0yjNUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EuxLcm2UQClv2cCRGbyjUB0e.jpg?f=fotoalbum_large

Boullie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik ben inmiddels terug van vakantie, zowel het automatisch voeren, automatisch water aanvullen als automatisch toevoegen van de plantenvoeding hebben goed gewerkt. De set-up zoals hier 3 weken geleden gepost werkt dus in de praktijk prima d:)b

Inmiddels is ook het RO gebeuren binnen, vandaag begonnen met zogenaamd "RO-cutting": kraanwater en RO water mixen. De TDS van het aquariumwater was ivm 2 weken geen waterwissels opgelopen naar 389 PPM. Normaal gesproken is dat vlak voor de wekelijkse waterwissel +-335 en vlak daarna +-265.

Vanochtend tijdens de waterwissel om te beginnen 7 liter RO-water toegevoegd welke ik gisteren van 7 PPM naar 150 PPM heb opgehoogd door KH+/GH+ toe te voegen. Zojuist de KH & GH waarden gemeten in het aquarium, de GH is van 12 naar 11 gedaald en de KH van 6 naar 5,5/6. Het verdampte water vul ik vanaf nu aan met RO water en bij de volgende waterwissel voeg ik een hoger percentage RO-water toe en zo bouw ik het gaandeweg verder op zodat de dieren langzaam kunnen acclimatiseren.

Ik weet dat de meningen over en noodzaak van RO verdeeld zijn, maar ik vind het erg leuk en interessant om te leren en experimenteren. De RO-unit wordt vanaf nu ook voor het stoomstrijkijzer gebruikt en bijv. het wassen van de ramen binnen, dus is sowieso geen weggegooid geld ;)

Vanochtend ook de Aquario Neo Flow Premium v2 geïnstalleerd die vlak voor de vakantie binnen was gekomen. De skimmer is wat hoger en kan dus met meer verschillende waterniveaus omgaan dan v1. De 2 langere bouten om het geheel aan de aquariumhouder te bevestigen zijn ook beter dan v1. Ik zou dus v2 aanraden, al voldoet v1 hier ook prima. Ik kreeg laatst nog de vraag of ik nog een skimmer nodig heb: Zonder skimmer en met het toevoegen van Mg/PO/Fe+/NO3 ontstaat eens in de zoveel weken toch een klein laagje op het water. Als ik dan de skimmer aanzet wordt dat laagje omgezet in witte vlokken/slierten die het water in worden geblazen. Lijkt dus niet per se afkomstig te zijn van planten/dieren, maar mogelijk iets met Mg/NO3. Afijn, voor mij werkt het zo en het is maar een klein onopvallend skimmertje dat op de inflow zit zonder stroomkabel of onderhoud of iets dergelijks, dus ik vind het prima.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• World Citizen
10 jaar is het me gelukt om niet meer een bak neer te zetten, maar het is toch zover gekomen. Ik ga weer beginnen.

Een decennium geleden had ik een zeewater aquarium en dat ging prima. Door omstandigheden hield dit op en was ik pas van plan weer te beginnen als ik met pensioen ging. Dat laatste duurt echter nog 30 jaar... en Ik kan zo lang niet wachten.

Ik wil weer beginnen!

Voorlopig iets kleiner dan de vorige keer maar dat moet de pret niet drukken. De hobby is flink wat duurder geworden dus het verzamelen van mooie stukken kan wel even gaan duren. Uiteindelijk dromen we allemaal van een grotere bak, en dat is hier niet anders. Ik weet wat ik echt wil en dat komt vanzelf wel een keer.

Voor nu een Blue Marine 200L aquarium zodat de geur weer door het huis gaat.

------
Video vorig aquarium (geluid is ivm copyright weg dus zet zelf een lekker muziekje op)
Foto's vorig aquarium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cqqFYq0yePq2pQtnLsR8nTwYOg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3sQezf4E0SDr9ju3PBfopCZi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgSCFSmPd03H-Zt4E3pQYdSGMZ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WjA0xFerN67dmKnqeh60BAcU.jpg?f=fotoalbum_tile
------

Aquarium Overgenomen:

Ik heb van iemand dit aquarium inclusief inhoud overgenomen. Deze kon door omstandigheden die nou eenmaal geboren worden niet meer voor de bak zorgen... en om nou die kleine op marktplaats te zetten ging hem ook wat ver. Aldus, de bak moest er uit.

In de bak zat een zandbodem van een dikke CM die ik niet mee heb genomen omdat ik niet verwacht daar veel voordeel uit te halen. Wat ik belangrijker vond was het steen. Dit is onderwater vervoerd naar huis en weer de bak in gegaan. Ik hoop dat dit voldoende gekweekt was om een gigantische piek in gevaarlijke stoffen te voorkomen. Alles is in 1 rit mee naar huis gegaan en de levende haven heeft daarna 48 uur in een ton gedraaid zodat ik het meubel kon maken. We zijn nu 2 weken verder en voorlopig heeft alles het overleefd. Het is nog te vroeg om te zeggen dat alles blijft leven, maar voorlopig zijn de signalen prima.

Meubel:

Materiaal: Ik ben geen vrienden met spaanplaat. Ik heb dus het meubel gelaten voor wat het is en heb zelf van vurenhout een frame gemaakt. Ik gebruik deze methode altijd omdat ik dan een modulair meubel heb. Ik krijg wel eens commentaar over het gebruik van hoekbeugels, maar ik vind het ideaal werken. Ik kan elke balk er tussenuit schroeven (eerst stutten natuurlijk) als ik ergens bij moet of iets wil veranderen. Daarnaast kun je in het frame schroeven om dingen op te hangen. Er is niks mis met andere meubels, maar ik doe het graag op deze manier.

Het is dus van vurenhout met metalen beugels in elkaar gezet. Alles is voorgeboord en uiteindelijk ruw in de witte verf gezet.

Isoleren: Ik ben het nu aan het isoleren voor temperatuur maar vooral ook geluid. Er komt piepschuim rondom met daartegenaan eiermatten voor het geluid. Dit klusje in nu in de maak dus binnenkort het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CL6OeOYNLTC6vIDJUfhRIPNsqg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VDuKasw0vKUoyfI0e2nsWlr8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIrM7CDxMtqyZQwcOTXCJWKH_lM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qvr0yoVw3MUdzRhHJBqtYnAA.png?f=fotoalbum_large

Techniek:

Skimer: Red Sea Reefer skimmer. Deze zat er bij, functioneert tot nu toe prima buiten dat ik vind dat de pomp teveel herrie maakt.

Opvoerpomp: Aqua Medic DC Runner 2.2. Prima pomp, maar ik wil uiteindelijk graag de Ecotech Vectra. Voor nu voldoet hij prima.

Verwarming: Hygger 300W verwarming. Deze zat er bij en zal voorlopig in de bak blijven.

Lamp: Blue Marine Maxled 160W. Deze zal tzt vervangen worden voor een Ecotech setup. Ik vind deze lamp er niet mooi uitzien en de LED indeling is niet top. Er zitten aan de buitenkant witte LED's en in het midden Blauwe. Ik zie dit liever verdeeld. (en de kabel is te kort en daar irriteer ik me helemaal groengeel aan. Stom ontwerp)

Stromingspomp: Ecotech MP10QD. Hier komt nog een 2e van bij.

Doseerpompen: Niet aanwezig. Die zullen volgen als dat nodig gaat zijn. Ik verwacht over 6 maanden hieraan te moeten beginnen. Deze wil ik dan ook van Ecotech

Gafzakken: Niet aanwezig. Ik vind er niks mis mee, maar ik ga proberen om het zonder te doen. Ik accepteer al jullie argumenten om het wel te doen en mogelijk verander ik nog van keuze maar voorlopig doe ik het niet. Ik vind zweefvuil daarnaast ook niet zo erg. Ik vind het eigenlijk wel mooi. Het moet natuurlijk niet een zandstorm lijken, maar kleine deeltjes die opgepikt worden door vissen of poliepen is mooi gedrag. Uiteindelijk blijf ik ook fan van Gorgonen, dus dat is dan enkel een voordeel.

Ik heb de techniek op een plankje gemonteerd, maar gezien de wijzigingen in techniek die eraan komen zal dat maar tijdelijk zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qi1VFL_u-Bb_uUSMxzPefnnWh3A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a7SWo0OES5R8ngORzspsONok.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7CxeoWcrVJnToz5hk11BiwQn9Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NKNhuYhdO9QVb7wjaYF84P56.png?f=fotoalbum_large

Tijdelijke UV en Actieve Kool: Ik heb er tijdelijk een UV filter en actieve kool op staan. Ik verwacht een doorstart van de bak met mogelijk nitraat pieken en bijvoorbeeld witte stip. Voor de komende periode blijft dit er dus inzitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjL8Ulre1K829Rc4LPClm6cCJik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zsVNcRqy9zwG8hEvKLyy4tOl.png?f=fotoalbum_large

Levende Haven:

Er kwam wat levende haven mee van de vorige bewoner. Ik zal voor het een en ander een beter huis moeten zoeken want sommige dingen kunnen gewoon niet in zo een kleine bak. De eerste advertentie staat hier al op het forum voor een eenzame Ptereleotris Zebra. Het doet gewoon pijn als ik hem zie zwemmen.. althans... als je het zwemmen mag noemen.

Uiteraard geld dat ook voor de Veliferum. Hiervan baal ik dan wel weer want het is een prachtige vis. Maar ook deze zal na een tijdje mijn bak moeten verlaten.

De Kauderni is ook maar alleen. Ik wil geen Kauderni's dus die moet ook weg. Hij heeft alleen een zo het lijkt wat schade aan zijn rugvin. Ik hou dat liever even in de gaten voor ik hem van de hand doe.

- 1x Zebrasoma Veliferum (Gaat er uit)

- 1x Labroides Dimidiatus (Overweeg ik eruit te halen)

- 1x Pterapogon Kauderni (Gaat er uit)

- 1x Ptereleotris Zebra (Gaat er uit)

- 2x Amphiprion Ocellaris Snow-achtig-iets. Dit koppel is eigenlijk niet wat ik graag wil. Ik zie veel liever de normale originele variant. Wellicht, mogelijk, misschien ruil ik ze ooit met iemand die liever dit soort Snow achtige varianten mooi vind. Klagen zal ik voorlopig niet, maar eigenlijk wil ik liever de normale soort.

- 1x Rode tepelanemoon die wat groen in het hart heeft. Het huis van het koppel Ocellarissen

- 1x Sarcophyton Ehrenbergi. Deze lijkt het wat zwaarder te hebben. Hij wil nu ondertussen wel open, maar hij is nog wat verlegen.

- 1x Sarcophyton onbekend. Ik moet nog even zoeken welke het is. Niks bijzonders verder. Hij is aan het splitsen en mag voorlopig blijven.

- 2x Ricordea. Hele kleintjes nog.

- 2x Discosoma. Rood en groen. De groene vind ik niet zo mooi en gaan mogelijk weg. De rode doet het wel mooi onder blauw licht, maar ik ben niet zo fan van al dat blauw van tegenwoordig. Hoe dan ook zijn een paar van die rode oren niet slecht dus die blijven.

- 2x Buttons. Onder blauw licht prachtig. 1 soort fel oranje, en de andere heeft nog wat meer kleur erin. Maar wederom... enkel mooi onder blauw licht, en dat is dus niet mijn ding. Waarschijnlijk gaat iemand er helemaal wild van worden, maar ik ben ze over een tijdje graag kwijt.

- 1x Beschadigd stukje Apenhaar met veel sponzen en glasanemonen. Whohoo. Gelukkig ben ik niet vies van glasanemonen en bestrijden we die zonder problemen. Wellicht kan ik het stuk nieuw leven in blazen, maar dat is maar even te bezien. Ik vermoed dat hij ongunstig heeft gelegen op de vorige locatie.

Eerste Foto's:

Helaas nog met GSM en ik zal proberen vanavond beter foto's te maken. Dit is alleen lastig ivm de plaatsing van de bak en het zonlicht momenteel. Beter foto's gaan komen als ik mijn SLR terug heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIvdpLF7wlzsCYMl5uAziS2RR8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/57fmWChmtNaz2oEi5XSX9wIa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1iJ1JeWB8oLighlSe8O5Er3jrs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mPJSJpdTcdx0GSPkRcZgiQvM.png?f=fotoalbum_large

Agenda:

Laten we voorlopig maar even helemaal niks doen. Wellicht wat techniek aanpassingen. Mogelijk leg ik nog wat extra levend steen in de sump of zoek ik wat wier. Veel meer wil ik voorlopig niet doen zodat alles mooi stabiel kan worden. Ik zou graag de lampen en opvoerpomp vervangen voordat ik verder bouw... maar dat zal in praktijk wel weer veranderen.

Tot Slot:

Ik ben blij :). Eindelijk weer een aquarium!

[ Voor 100% gewijzigd door World Citizen op 08-05-2022 21:08 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

World Citizen schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:17:
Agenda:

Laten we voorlopig maar even helemaal niks doen.
Sure ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ahKiqBm_0sxNCG8eba9yhLqJCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z9XDakGCqXV8Gs2Ak8LFdrAc.jpg?f=fotoalbum_large

Maar leuk om het enthousiasme te zien!

[ Voor 45% gewijzigd door Taro op 08-05-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Taro schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:54:
Ik weet dat de meningen over en noodzaak van RO verdeeld zijn, maar ik vind het erg leuk en interessant om te leren en experimenteren. De RO-unit wordt vanaf nu ook voor het stoomstrijkijzer gebruikt en bijv. het wassen van de ramen binnen, dus is sowieso geen weggegooid geld ;)
Vergeet ook niet je koffiezetter. Wij willen niet anders meer in onze Jura F50 (die onderhand de 20 jarige leeftijd aantikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Taro schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:50:
[...]

Sure ;)

[Afbeelding]

Maar leuk om het enthousiasme te zien!
:+ Jij kent @World Citizen ook al langer dan vandaag dus?

Pagina: 1 ... 6 ... 44 Laatste