Taro schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:07:
[...]
O.a. om deze reden en bijkomende algenproblemen heb ik dus nu een pH-controller die de CO2 stuurt. Niet meer pielen met aan/uit, plus/min, tijden afstemmen op de verlichting, etc. maar gewoon stabiel.
Klopt. Ik vind dat een pH-controller ook veel toegevoegde waarde heeft. Geeft veel controle en kan een stuk veiliger zijn.
Helemaal zaligmakend vind ik het ook weer niet, omdat de pH niet rechtstreeks gekoppeld kan worden aan het CO2 gehalte.
Ik log het aantal minuten per dag dat mijn magneetventiel open is. Dit is dus een maat voor de hoeveelheid CO2 die toegevoegd wordt. Dit werkt alleen als je daarna niet meer speelt met naaldventiel want dat verandert dan ook het aantal minuten per dag uiteraard.
Wat ik dan in de praktijk zie is dat ik iets boven de 100 minuten per dag zit. Uit ervaring weet ik dat ik dan volledig algenvrij ben en goede plantengroei heb.
Echter, soms begint het opeens te dalen (zie Februari tot April). In April begin ik me dan wat zorgen te maken. Wat kan de reden zijn? vermoedelijk wordt de bak opeens zuurder doordat:
-Het filter te lang niet is schoongemaakt?
-Er zich te veel organisch materiaal in de bak bevindt?
-Bodemrot? evt in combinatie met een (niet door mij gevonden) dode vis.
Echter wat ook kan is dat er minder oppervlaktebeweging is in verloop van tijd bijvoorbeeld doordat het filter dichtslibt of doordat de stroming in de bak verandert door flinke plantengroei tot het oppervlak.
Ook kan de pH-elektrode problemen hebben.
Meestal neem ik op zo'n moment veel maatregelen tegelijk (pH elektrode schoonmaken, flinke schoonmaakbeurt, planten kort knippen, ruiten goed schoon, bodem beetje loswoelen etc) en dan zie ik dat het geholpen heeft: het aantal minuten per dag gaat de weken erna weer omhoog. Echter weet ik dan niet goed wat de oorzaak geweest is. Oftewel er is (vermoedelijk) minder aanzuring vanuit de bak zelf waardoor er weer meer CO2 nodig is om de benodigde pH te behalen.
Nu ga ik weer richting de 200 minuten per dag, wat denk ik onnodig veel is.
Zo blijf ik mezelf wel bezig houden. Ik hoop uiteindelijk verbanden te kunnen leggen en nog meer controle te krijgen.
je ziet ook mijn wekelijkse waterwissel overigens. elke week is er een piek want na een 50% waterwissel moet er extra veel CO2 toegevoegd worden om de gewenste pH weer te bereiken.
[
Voor 3% gewijzigd door
de Peer op 04-06-2022 14:45
]