Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 7 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
SmurfLink schreef op zondag 8 mei 2022 @ 21:04:
[...]

:+ Jij kent @World Citizen ook al langer dan vandaag dus?
Nee, maar mijn voelsprieten zijn goed ontwikkeld en na een paar berichten te hebben gelezen weet ik voldoende ;)

Herken het overigens ook wel bij mijzelf hoor... Ik blijf ook maar verbeteren, bijkopen, uitbreiden, etc. Wil niet weten hoeveel iedere kubieke decimeter (niet liter, want die kost niet zoveel :) ) mij inmiddels heeft gekost.
HuismAndré schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:32:
[...]

Vergeet ook niet je koffiezetter. Wij willen niet anders meer in onze Jura F50 (die onderhand de 20 jarige leeftijd aantikt).
Interessant, Jura E8 hier, voer je nog wel het ontkalkingsprogramma uit maar dan zonder tablet? Of negeer je die? Want los van de smaak bespaar je dan jaarlijks ook wel iets, dat geld kan weer richting het aquarium ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Taro op 08-05-2022 21:48 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:51

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
Taro schreef op zondag 8 mei 2022 @ 21:14:
[...]

Interessant, Jura E8 hier, voer je nog wel het ontkalkingsprogramma uit maar dan zonder tablet? Of negeer je die? Want los van de smaak bespaar je dan jaarlijks ook wel iets, dat geld kan weer richting het aquarium ;)
Ik doe net alsof ik het zachts mogelijke water heb. Komt ongeveer neer op 1-2 ontkalkingen per jaar. Dikke prima, gewoon voor de zekerheid.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:57
@Taro @SmurfLink

:+ Ja maar zo werkt het toch in deze hobby. Je wilt niks doen... maar alles komt op je pad. Toevallig.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:06
Onlangs heb ik besloten om weer een aquarium te starten. Graag wil ik hobbymatig wat vuurgarnalen houden en kweken. Gisteren heb ik een aquarium gekocht via MP (60x30 en slechts 20 cm hoog) en vandaag heb ik filterzand gehaald voor op de bodem. Verder heb ik nog een stuk aquariumhout liggen dat ik kan gebruiken ook heb ik wel ergens een netje en wat slangmateriaal. Nu wilde ik ook een aantal dingen gaan bestellen en ik wil graag een complete bestelling maken, zodat ik maar 1 keer verzendkosten hoef te betalen. Ik weet echter niet precies wat ik allemaal nodig heb.

Zelf dacht ik eraan om een sponsfilter te gaan gebruiken en dat ik dus een sponsfilter en luchtpomp nodig heb.
Eheim 100 luchtpomp (schijnt behoorlijk stil te zijn)
Aqua Nova NSF-R100L sponsfilter (zou moeten passen in de beperkte hoogte)
Daarnaast wilde ik nog een voerbakje oppikken.

Als planten wilde ik wat Javamos of iets dergelijks via MP oppikken hetzelfde geldt voor de garnalen, maar de garnalen komen pas over een paar weken.

Betreffende het voer zie ik door de bomen het bos niet meer. Daar kan ik wel wat advies voor gebruiken. Het liefst start ik met een simpel granulaat. Daarnaast kan ik ze op zijn tijd mee laten eten met de verse groenten die wij eten (doperwten, spinazie e.d.).

Daarnaast lees ik ook dat er mensen actief de waterwaarden meten met druppel kits en apparatuur. Is dat ook aan te bevelen of is dat niet perse nodig? En mis ik dan verder nog dingen? Het aquarium heeft bijvoorbeeld geen verlichting, maar wat ik begreep is dat Javamos en de garnalen het ook zonder verlichting goed kunnen doen.

Betreffende de bestelling gaat het mij voornamelijk om de producten die je bij de aquarium speciaal zaak haalt die je het beste direct kunt aanschaffen. Mocht het prima zijn om bijvoorbeeld later verlichting toe te voegen dan zie ik dat je via Amazon leuke led setjes hebt voor (mijn inziens) schappelijke prijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Bumpy_NL Wat is je doel? Garnalen kweken? Of een leuk aquarium om naar te kijken? Dat heeft invloed op de benodigdheden.

Ik heb een backup bak staan met daarin alleen Bloody Mary garnalen en een paar slakken, naast soil en wat planten, stenen en mos. Die redden zich met:
  • Een sponsfilter
  • Wat licht (2x Superfish 1.5 Watt Led) en voeding (restanten van het hoofdaquarium) voor de planten. Mos doet het op zich ook wel met wat omgevingslicht, maar ik neem aan dat je ook naar de garnalen wil kijken?
  • En 1x in de maand voor de diversiteit wat Sera garnalenvoer. Dat doe ik dan in een glazen schaaltje van +-3 cm diameter. Ze redden zich in mijn geval eigenlijk wel 100% met de laag die zich op de planten, stenen, glas en soil vormt, maar dat zal niet altijd zo zijn.
Wat je aanvullend naast een lampje zou kunnen bestellen:
  • Hevel set voor de waterwissels
  • Een schoonmaakspons voor het glas, bijv. Dennerle of een simpel keuken sponsje
In die bak doe ik eens in de 2 maanden een 10% waterwissel en meet ik verder niets, maar die is dan ook super stabiel met weinig bioload.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 11-05-2022 22:35 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Helemaal eens met @Taro , maar.... :)

Als we het enkel over vuurgarnalen hebben dan kun je zelfs in een ton in de tuin kweken. Of een vijver. Met wat diepte overleven ze zelfs de vorst.

Voer? Alles wat er in waait/rot/rondzwerft.
Planten? Een paar zuurstof plantjes.

Vuurgarnalen zijn veel eenvoudiger dan andere garnalen. Kraantjes water en regenwater is prima.

Wel goed laten wennen als ze uit een bak op temperatuur komen.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Taro Die slakken blijven bij jou wel leven? Hier vreten de garnalen de huisjes leeg. Gewoon wachten tot ze groot genoeg zijn om naar binnen, met z'n tweetjes de slak op zijn kant kiepen en dan met de hele ploeg smullen. Als ze pech hebben gaat een tetra er vervolgens mee vandoor.
Heb inmiddels een kerkhof aan lege huisjes op de bodem, probeer met de waterwissel wel weg te krijgen maar lukt niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

_JGC_ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:34:
@Taro Die slakken blijven bij jou wel leven? Hier vreten de garnalen de huisjes leeg. Gewoon wachten tot ze groot genoeg zijn om naar binnen, met z'n tweetjes de slak op zijn kant kiepen en dan met de hele ploeg smullen. Als ze pech hebben gaat een tetra er vervolgens mee vandoor.
Heb inmiddels een kerkhof aan lege huisjes op de bodem, probeer met de waterwissel wel weg te krijgen maar lukt niet altijd.
In de backup bak heb ik 1 grote Neritina Pulligera, die red zich prima. En >50 poelslak-achtigen die ooit met een plantje mee zijn gekomen en lekker doorkweken. Voor zover ik kan zien blijven de garnalen daar (helaas) ook af, die zijn natuurlijk een stuk kleiner.

In het hoofdaquarium heb ik 5 Amano's en 1 blauwe cherry (ooit per ongeluk meegekomen met de 5 Bloody Mary's vanuit de winkel). In dat aquarium zit 1 supergrote Zebra Nerite (echt een enorme unit) en 3 Clithon Corona's, die worden door de Amano's ook allemaal met rust gelaten.

Kortom: heb hier nog nooit ervaren wat je aangeeft, ook in vorige aquaria niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:59

JME

zeg maar Jamie

Amano’s kunnen wel echte rovers zijn, in mijn vorige bak plukten ze op een gegeven moment de oto’s van de ruit. Nou waren die amano’s ook wel echt enorm geworden. In de huidige bak lijken ze kleiner te blijven en gaat het wel goed, ook met de clithons.
Met de clithons zelf weet ik niet of het helemaal goed gaat. Het middelpunt van de huisjes is een stuk lichter dan de rest, ik hoop niet dat ze aan het oplossen zijn. Ook zitten er twee telkens op elkaar en beginnen ze overal witte eitjes af te zetten. Dat was niet helemaal het plan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Tijdens mijn vakantie heb ik een 20 liter emmer naast het aquarium gezet voor de auto top-off (ATO) van het water. Nou kon die daar natuurlijk niet voor altijd blijven staan en dus ben ik op zoek naar een ATO-container. De kast is 60x45 en staat al behoorlijk vol, ik vind wel verschillende oplossingen:

2,5 gallon container. Maar omdat deze rond is met een te grote diameter is dit niet handig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4_lE4GRIHAvwJEBBvo87zYYoKU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ndhbj7cMChly1VmJmDePydk0.jpg?f=user_large

Een rechthoekige en hoge container is veel handiger, bijv.:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqXTUenDNjGffD7OQ0fn3xAsK8g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VdeaN8wG7rLxjZddmPuGWFpI.jpg?f=user_large
Deze zijn er in verschillende maten, bijv. 10x18x30 (3L) (69 Euro) of 10x30x30 (6L) (79 Euro). Ik denk dat die laatste net kan passen en 3L vind ik te weinig. Ik ben niet vies van geld uitgeven, maar 79 Euro voor 6 aan elkaar geplakte stukjes kunststof gaat mij echt té ver. Ik heb al een ATO-unit en ik hoef dus geen luxe, als er maar ruimte is of gemaakt kan worden voor de waterslang en kabel.

Kent iemand een mooie oplossing die max 15 cm breed is, 20-30 cm diep, 30-45 cm hoog, bij voorkeur rechthoekig ipv rond die nog een beetje betaalbaar is en minimaal zo'n 5-6 liter. Dat is precies voldoende voor een week en dan kan ik deze eenmaal per week vullen. Ik wil overigens niet zelf aan de slag met acryl en silicone/lijm ;)

Edit: Mag overigens ook een jerrycan achtige oplossing zijn die vooral heel hoog is, dat is ook prima, het uiterlijk doet er niet toe.

Edit 2: Inmiddels deze gevonden a 5 liter voor 11,95 Euro, geen verzendkosten, dat komt al meer in de buurt :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQ_XBrqvXTUPScQj1ACiYaZz6cU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfi8L5GymTw3dwRWwVHJ5BzI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Taro op 12-05-2022 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
@Taro Wellicht dat ik of iemand nog iets beters vind, maar ik was ooit naar zoiets op zoek en kennelijk zijn voercontainers dat soort maten.

Je hebt ze in verschillende liters, en over het algemeen zijn ze ongeveer de vorm die je zoekt.
Curver heeft er genoeg.

Sla me dood waar ik het voor nodig had maar deze is bv 28x27x11: https://www.bol.com/nl/nl...pNGQ.2_40.45.ProductImage

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@World Citizen Dat is toevallig :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2MvUs1axB4ozKqAJnU9FYhX4Ds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ra9KY3ABPB68ApouDjA6XKRa.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Voor 12,95 de 5 liter jerrycan besteld, zonder bezorgkosten. Die past prima, de dop is breed genoeg voor de ATO-unit, eens kijken of ik het een weekje red met 5 liter. En anders vul ik hem iets vaker bij.

[ Voor 20% gewijzigd door Taro op 12-05-2022 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
@Taro "Toevallig".

Kun je het thuis niet voor elkaar krijg om een sump neer te zetten met het argument dat je geld uitspaart op stroom? :+

Met een sump kun je er een bak op zetten die gewoon met een vlotter leeg loopt. Dat scheelt je weer een pompje.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@World Citizen De hamster heeft hier naast het aquarium een paleisje van 100 cm breed op de enige plek waar hier beneden geen zon op valt. Als de hamster niet meer onder ons is, dan mag ik van mijn vrouw nog steeds niet upgraden naar een 120-180 cm aquarium, maar ik ga dat dan "stiekem" toch wel doen. Op dat moment is een sump zeker een optie.

Geld op stroom besparen is hier niet van toepassing, met de 25 zonnepanelen dekken we het jaarlijkse verbruik + elektrische auto en ze zijn al afbetaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Taro schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:40:
[...]

In de backup bak heb ik 1 grote Neritina Pulligera, die red zich prima. En >50 poelslak-achtigen die ooit met een plantje mee zijn gekomen en lekker doorkweken. Voor zover ik kan zien blijven de garnalen daar (helaas) ook af, die zijn natuurlijk een stuk kleiner.

In het hoofdaquarium heb ik 5 Amano's en 1 blauwe cherry (ooit per ongeluk meegekomen met de 5 Bloody Mary's vanuit de winkel). In dat aquarium zit 1 supergrote Zebra Nerite (echt een enorme unit) en 3 Clithon Corona's, die worden door de Amano's ook allemaal met rust gelaten.

Kortom: heb hier nog nooit ervaren wat je aangeeft, ook in vorige aquaria niet.
In de winkel hadden ze het ook nog nooit gezien. Feit is dat die poelslakjes zijn gaan fokken als konijnen toen de sluierstaarten dood waren (hap slok weg voer, met huis en al) en sinds ik garnalen heb verdwijnen ze.
Had in het begin 3 japonica garnalen en 9 vuurgarnalen, heb later nog wat extra vuurgarnalen gehaald, de japonica's heb ik nog een paar keer gezien en zijn daarna verdwenen.

Het is niet dat er geen voer voor die beesten is, vissen en garnalen worden tegelijk 3x per week gevoerd. Eerst de vissen aan de ene kant van de bak en direct daarna de garnalen aan de andere kant. Verder hangen ze de hele dag ondersteboven aan de wortels van de drijfplantjes te poetsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
Taro schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 23:58:
@World Citizen De hamster heeft hier naast het aquarium een paleisje van 100 cm breed op de enige plek waar hier beneden geen zon op valt. Als de hamster niet meer onder ons is, dan mag ik van mijn vrouw nog steeds niet upgraden naar een 120-180 cm aquarium, maar ik ga dat dan "stiekem" toch wel doen. Op dat moment is een sump zeker een optie.

Geld op stroom besparen is hier niet van toepassing, met de 25 zonnepanelen dekken we het jaarlijkse verbruik + elektrische auto en ze zijn al afbetaald :)
Ik gun je een sump. Zeg maar tegen je vrouw dat je heel liev bent geweest online en dat je van ons een sump mag. Dan kan die cavia wel tijdelijk even in de strijkkamer.

Stroom besparen is me bij dit nieuwe aquarium een doel geworden. Mijn stroom is ook niet duur en de baas betaald de elektrische auto, maar toch. Ik vind het een uitdaging om zo min mogelijk stekkers te hebben.

Ik heb nu dus ook mijn UV en koolstoffilter op mijn opvoerpomp aangesloten. Dat scheelt me dus 1 pomp.
En mijn stormingspompen heb ik ook kunnen verminderen met 1.
Nu is het nog zaak om mijn lamp zuiniger te krijgen en dan hoop ik dus met 5 stekkers klaar te zijn. Uiteindelijk 6 als ik een doseerpomp meereken.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Iemand nog tips/aanraders mbt een terugslagventiel welke ook geschikt is voor vloeistof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Paulus07 Ik gebruik hier nu al een tijdje een precisie terugslagventiel 2/3 mm voor vloeistof. Voor de CO2 set heb ik een ADA terugslagventiel en als backup een RVS-terugslagventiel die ook tegen hogere druk kan en de laatste 2 zijn geschikt voor de gangbare slang met grotere diameter. Volgens mij een kwestie van gewoon bij een goede webshop kopen en kijken of deze voor zowel vloeistof als CO2/lucht wordt aanbevolen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Recent dus een 5 liter jerrycan besteld om in de kast te plaatsen met auto top off icm osmosewater. Toen ik de jerrycan binnenkreeg had ik in eerste instantie het idee dat ik verkeerd had gemeten, maar ze hadden per ongeluk een 16 liter versie opgestuurd :) Netjes afgehandeld, die mocht ik houden en vandaag alsnog de 5 liter versie binnengekregen.

Zojuist geplaatst en nu hoef ik dagelijks niets meer te doen, behalve de vissen eten geven.

Toen ik terugkwam van vakantie zag ik relatief veel black hair algae, maar het lijkt steeds beter te gaan. De bak is stabiel qua voedingswaarden, CO2, waterkwaliteit, etc. Hopelijk zie ik de alg de komende tijd steeds verder weg blijven.

De kast zit nu wel echt helemaal vol...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHqVk3oUNjeuz38_N4UOVWgU8zY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qzHr7ZiCYkllZFIba6G4IAeh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPBTebM6dQOsKHPO2MwkhKCym80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cCr1LoWkCmeHfTklfAOFfTmD.jpg?f=fotoalbum_large

Op het hout kan je ook de black hair algae zien, wel tijdens de afgelopen waterwissel behandeld met een tandenborstel icm EasyCarbo, dus dat is al aan het afsterven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UO3EIxjTR3Q5Uv24ImE2bjykfII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OzPcqyAdqKFd4PQ0SU9jM0wK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:05

de Peer

under peer review

Ik bestel in Duitsland altijd 5L profito jerrycans voor 40 euro. Dus als die leeg zijn heb ik er automatisch een gratis jerrycan bij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@de Peer Ik heb ook wel wat 5 liter jerrycans liggen, maar daarbij kan het pompje niet door de hals. Nou is dat geen vereiste, je kunt dat gedeelte natuurlijk ook breder maken of verwijderen, maar nu is het gewoon prima opgelost voor 12,95 Euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11-09 20:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZu0_bWASrfTdmVMsbqW_TnUbTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LlWHHXqnc3X5Arvna65bt8ph.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb van een vriendin die gestopt is met haar aquarium een mosbal gekregen maar deze heeft wat kale plekken. Ik denk dat deze te weinig gedraaid is en die kant vooral op de bodem heeft gelegen. Weet iemand of dit nog te herstellen is? Of kan ik beter de kale plekken eraf knippen en vervolgens weer een nieuwe bal proberen te rollen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@AnnaAnjo Het dode materiaal kun je het beste wegknippen. Daarna met visdraad een nieuwe bal binden (het visdraad kun je er na een maand of zo weer voorzichtig uithalen).

[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 19-05-2022 20:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
Taro schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:50:
[...]

Sure ;)

[Afbeelding]

Maar leuk om het enthousiasme te zien!
Meh, het is 2 weken geworden :).

Maar, dit was een harde eis. Ik wilde niet meer beginnen zonder de hele boel compleet plat te automatiseren met alle mogelijk tech die kan voorkomen dat ik niet door heb dat er iets mis gaat. Want gegarandeerd gaat het een keer mis, maar als ik het weet komt het vaak wel goed.

Dus.. .vandaag een rondje gedaan en opgepikt

- Apex Neptune met een lading flowmeters, lekkagemeters en optische sensoren.
--- Dit apparaat is een computer waarmee je een beetje op de IFTTT mehode regels kunt programmeren. Ik heb de set overgenomen van iemand die hem al aangevuld had met een set aan sensoren.

- Hanna Checkers
--- De eerste 2 van de hele set die ik wil

- Refractometer
--- Ik heb er eentje maar ik kan die kennelijk niet goed aflezen.

- Seneye Reef
--- Hiermee kun je Temperatuur, nitraat en PH meten. Handig om los van het Apex systeem nog een dubbelcheck te hebben.
Maar het belangrijkste van dit ding is dat het een PAR meter is. Hiermee kun je lichtsterkte meten, en dat is een must met koraal vind ik.

Nu morgen lekker klooien :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4v3CA55msmW66R8iAJZ1ZhBuD4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GsTeERSzzlInVfVhZ7D4nd30.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8r5gQAiOD0zv_XE7IhEpEKOAR9w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bqMUGvZFBAuHf4He0u1QeyuG.jpg?f=user_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
Kleine techniek update!
(Het is nog niet klaar. Dit is de technische opzet. Afwerking volgt.)

Ik heb de Apex controller aangesloten en de techniek toch maar onder het meubel uitgehaald en aan de zijkant gemonteerd. Hierdoor heb ik veel meer werkruimte en daar word ik altijd heel vrolijk van :+ .

Ik kon de sump kennelijk ook een kwartslag draaien waardoor hij nu eigenlijk overdwars in het meubel staat. Dan heb ik links of rechts meer ruimte. De sump staat op wielen dus kan altijd naar links of rechts worden geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6WJIY78h4s2xs4Gj82nIEiz4jA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fuLMWpbg5tU5ZTCzqO9QspAP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLlUQL_CSoA01Z40OiwHKKHpW9w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AizzN6mdqh1YDIprP6dgsP7H.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuW6hi9janetL4D9hl1n-1UL6fk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oRabw0IXpMBzRM2GxYqUhUmh.jpg?f=user_large

Ik heb momenteel de volgende alarmen ingesteld die via de App en mail binnen komen.

- Skimmer beker die vol loopt = Alarm
- Osmosevat wat leeg loopt = Alarm
- Opvoerpompvak wat leeg loopt = Alarm
- Aquarium wat te vol loopt = Alarm
- Sump wat lekt = Alarm
- Aquarium wat lekt = Alarm
En
- Een flowmeter op het UV filter zodat ik de flow kan regelen.

Bij elk alarm gaat er ook een rode lamp branden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPYIrdks_se0zW9NRXujzNBehic=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qYcOtZOV42G5JHCPYhwrvWSk.jpg?f=user_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Gelukkig, dan heb je extra ruimte voor nog meer controllers :) Je gaat ook al richting de x00 Euro per kubieke decimeter als ik het zo zie....

Maar mooi om de resultaten en techniek te zien d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Nou ik werd vriendelijk door Liander eraan herinnerd dat het tijd was voor de halfjaarlijkse filterreiniging. Oke iets later dan een half jaar geworden maarja de doorstroming was nog prima.

Maarja, als de stroom er een uur afligt moet ie toch wel schoon. Wat blijft het een fascinerend smerige drab die van die filtermatten afkomt. :+ Ik dacht dat de bovenste blauw waren en de onderste zwart... bleken allebei blauw te zijn! Nu maar even een klein filtertje met watten erbij gezet om alle zweefvuil er weer uit te halen die nog in de kop zat.

Moet nog steeds de cory's eens gaan halen. Misschien morgen maar richting Ferrytale dan.

[ Voor 7% gewijzigd door SmurfLink op 27-05-2022 12:51 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Voorheen zag de Rotala H'ra er slecht uit, de oudere bladeren leken wel geknakt, alleen de nieuwe waren mooi. In de tussentijd een pH-controller ivm CO2 (6.8) en de plantenvoeding met een autodoser (DD4Pro) toe gaan voegen. Een paar weken geleden ook gestart met osmosewater. 6 weken geleden alle Rotala H'ra getopt en opnieuw gepland. Nu staat het er zo bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KY_ljKxYVL01osVA2QixDX0t5aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JywayUu4Jw8pR53D6AaqIz4x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGqsfSni12v9VzTgxVDf8dAGKC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rwCBbiD89FIqA5hOyyt6Ol7B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJomGyQAv27510iJzjib3O2XKTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XJPUBpFHwaNYYimA99kubBR.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen maar eens snoeien ;)

De verlichting heb ik iets omhoog gegooid zodat de Rotala H'ra rood wordt ipv groen blijft.

Eergisteren overigens weer een rondje met waterstofperoxide gedaan, de alg rechts onderin is nu rood/dood en verwijder ik morgen tijdens de waterwissel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-08 15:02
Voor de geïnteresseerde een update van beide scapes. De home office scape heeft de darkstart doorlopen met de nodige fungus en alg aangezien ik het hout niet had laten voorweken. Maar allemaal prima schoon te krijgen met een tandenborstel, turkey baster en twee slakken. Gister de eerste plantjes ontvangen: Anubias nana, Microsorum Trident, Pinnatifida en Parva. Nu wachten op de rest en een setje Aquario neo pipes om het af te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zz2meeN6ue5x9dqQWG7YUH1gnSw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A0Vh7Iy3Xg5ii52T4BwQxMHw.jpg?f=user_large

De bak beneden doet het erg goed en ik moet om de week er aardig met de schaar doorheen. Maar niet voor lang aangezien de hele setup in de verkoop gaat om plaats te maken voor een 90P. Er is nog aardig wat muur ruimte over en mijn vrouw zag een kleine uitbouw van 40cm wel zitten ;)
De kast ga ik zelf bouwen aangezien me dat wel leuk lijkt om te doen. Heb een aantal mede scapers in de omgeving die zelf ook erg mooie kasten hebben gebouwd. Uiteraard wordt het een kopie van de ADA kastjes :9 Maar dan met eigen indeling naar wens en voor een zachter prijsje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mf7zfCWbDojLuRO97XlpFOENPn4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WyVUI64hcBS9L7JOa3pubPJZ.jpg?f=user_large

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mooie bakken hierboven! :)

Bij mij merk ik dat de plantjes niet zo hard meer groeien, behalve de Echinodorus Bleheri.
Maar overal groeit ook een dun laagje alg op de bladeren.
Draait nu een half jaar ofzo, geen co2, wel dagelijks een scheut flora grow. en met de wekelijkse verversing vloeibare meststof erbij.

Twijfel nu een beetje of het een tekort of juist een overschot aan (mest)stoffen is, of dat het gewoon simpelweg Co2 tekort is. Misschien ook omdat de dagen nu lang zijn en er dus meer licht aanwezig is.

Oja, pH iets van 7,5 en KH rond de 6, dus volgens https://dennerle.com/nl/r...ing/welk-co2-gehalte-goed is dat wel duidelijk een laag Co2 gehalte. Dan toch maar eens kijken voor een klein Co2 setje.

[ Voor 23% gewijzigd door _ferry_ op 04-06-2022 09:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@_ferry_ Als je geen CO2 toevoegt moet je daar met de hoeveelheid licht en plantenvoeding op inspelen. Dus ik vermoed dat je de hoeveelheid plantenvoeding moet bijstellen én omdat het inderdaad nu lichter is in de zomer en het nu optreedt, heeft licht dus ook invloed. CO2 is de beperkende factor, die wil je niet opschroeven, dus gaan spelen met de andere factoren.

Als ik jou was zou ik even NO3, Fe, Mg en andere zaken meten met een testkit. Dan kan je zien of er een tekort of overvloed aan is. En daarmee de plantenvoeding aanpassen op deze omstandigheden. Mogelijk de lichtintensiteit ook iets terugschroeven omdat er al meer omgevingslicht is, zodat de hoeveelheid licht ongeveer hetzelfde blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Omgevingslicht is een bitch ja. Hier begon ik opeens weer puntalg op de ruit en een roodwierachtige op sommige blaadjes te krijgen, alles in een prachtige lijn schuin door de bak heen. Heeft even geduurd voor ik me realiseerde dat ‘s ochtends tussen 7 en 8 de zomerzon precies daar een streepje door de bak trekt! CO2 staat om die tijd nog niet aan, en meteen gedoe. Bizar! Overigens nu de CO2 ook rond die tijd even ingesteld, eens kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dan zal dat de schuldige wel zijn ja. Geen direct zonlicht maar wel groot raam op het zuiden en ook gewoon veel meer zonuren.
Was bij de Hornbach en daar een CO2 setje aangeschaft (500gr wegwerp fles), hopelijk worden de plantjes er blij van ;) ruilsysteem is natuurlijk voordeliger, maar dat kan altijd nog als ik het als hobby voor de lange termijn oppak. Dan komt er ook een groter aquarium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@_ferry_ hoeveel liter is je bak? Hier heb ik netto zo’n 60 liter en met 500gr CO2 doe ik een maand of drie. Zou een dure hobby worden met wegwerpflesjes. Als is hervullen bij 500gr flesjes ook relatief duur. Achteraf beter voor 2kg gegaan, maar ja..

[ Voor 45% gewijzigd door JME op 04-06-2022 12:48 . Reden: Gewicht gecheckt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

JME schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:40:
@_ferry_ hoeveel liter is je bak? Hier heb ik netto zo’n 60 liter en met 500gr CO2 doe ik een maand of drie. Zou een dure hobby worden met wegwerpflesjes. Als is hervullen bij 500gr flesjes ook relatief duur. Achteraf beter voor 2kg gegaan, maar ja..
Hmm hier ook 60L, had gehoopt op een half jaar.
We gaan het zien. Voor een hervulbare fles moet ik de kast denk ik ook aanpassen, die zijn nog wat hoger schat ik en dit pastte net. Ooit wel een 2kg fles met regelaar en magneet klep en de hele rambam gehad, maar toen op een gegeven moment gestopt met de hobby en die set toen weer verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

De eerste periode ben je aan het klooien met afstellen, dan doe je er wat korter mee. Tweede en latere flessen kun je 3-4 maanden mee halen, mits je de boel niet 24 uur per dag aan hebt staan en je verlichting niet op standje zonnebank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
_ferry_ schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:55:
[...]

Hmm hier ook 60L, had gehoopt op een half jaar.
We gaan het zien. Voor een hervulbare fles moet ik de kast denk ik ook aanpassen, die zijn nog wat hoger schat ik en dit pastte net. Ooit wel een 2kg fles met regelaar en magneet klep en de hele rambam gehad, maar toen op een gegeven moment gestopt met de hobby en die set toen weer verkocht.
Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel je gaat gebruiken, en hoe goed (lekvrij?) je ibstallatie draait. Wij hebben momenteel een bijzonder zuinige combinatie blijkbaar :)
Wij gebruiken zo'n 40 b/m, 8 uur per dag, en doen nu miv mei dit jaar 2 jaar met een fles van 3kg.

Daarvoor hadden we een installatie waarbij we met zo'n 80 b/m zo'n 2 a 3 maanden deden met een fles van 2kg.
Die installatie hebben we dan ook snel weggedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

En hoeveel oppervlaktebeweging je hebt, daar verlies je echt heel veel CO2 mee 24/7.
Volgens mij is dat de belangrijkste factor, daarna komt pas 'verbruik' door planten, wat eigenlijk niet eens zo veel is.
Ik zie in CO2-verbruik bijvoorbeeld nauwelijks verschil of mijn bak zeer volgeplant is of als het net volledig kortgewiekt is.

denk maar aan een glas cola op tafel. dat verlies ook best snel zijn prik. In een aquarium ben je dat continu aan het aanvullen om de 'prik' te behouden.

[ Voor 84% gewijzigd door de Peer op 04-06-2022 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JME schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:05:
CO2 staat om die tijd nog niet aan, en meteen gedoe. Bizar! Overigens nu de CO2 ook rond die tijd even ingesteld, eens kijken of dat helpt.
O.a. om deze reden en bijkomende algenproblemen heb ik dus nu een pH-controller die de CO2 stuurt. Niet meer pielen met aan/uit, plus/min, tijden afstemmen op de verlichting, etc. maar gewoon stabiel.

Ben er erg blij mee, is natuurlijk wel weer een extra investering, maar door al dat gepiel schuift het genieten van de hobby soms ook te ver naar de achtergrond, daarom was het het voor mij meer dan waard.

Ik doe overigens zo'n 3-4 maanden met een CO2 fles van 2 kg op 120 liter water. Niet koud bijgevuld, dus zal effectief +-1,5 kg in zitten.

@de Peer Dat speelt inderdaad ook mee. Ik heb veel oppervlaktebeweging door een Aquario Neo Skimmer op de inlet die dus altijd actief is, daarnaast de inlet ook iets omhoog gericht. Hierdoor nooit meer biofilm problemen, wel iets meer CO2 verbruik.

[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 04-06-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Taro schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:07:
[...]

O.a. om deze reden en bijkomende algenproblemen heb ik dus nu een pH-controller die de CO2 stuurt. Niet meer pielen met aan/uit, plus/min, tijden afstemmen op de verlichting, etc. maar gewoon stabiel.
Klopt. Ik vind dat een pH-controller ook veel toegevoegde waarde heeft. Geeft veel controle en kan een stuk veiliger zijn.

Helemaal zaligmakend vind ik het ook weer niet, omdat de pH niet rechtstreeks gekoppeld kan worden aan het CO2 gehalte.

Ik log het aantal minuten per dag dat mijn magneetventiel open is. Dit is dus een maat voor de hoeveelheid CO2 die toegevoegd wordt. Dit werkt alleen als je daarna niet meer speelt met naaldventiel want dat verandert dan ook het aantal minuten per dag uiteraard.

Wat ik dan in de praktijk zie is dat ik iets boven de 100 minuten per dag zit. Uit ervaring weet ik dat ik dan volledig algenvrij ben en goede plantengroei heb.

Echter, soms begint het opeens te dalen (zie Februari tot April). In April begin ik me dan wat zorgen te maken. Wat kan de reden zijn? vermoedelijk wordt de bak opeens zuurder doordat:
-Het filter te lang niet is schoongemaakt?
-Er zich te veel organisch materiaal in de bak bevindt?
-Bodemrot? evt in combinatie met een (niet door mij gevonden) dode vis.

Echter wat ook kan is dat er minder oppervlaktebeweging is in verloop van tijd bijvoorbeeld doordat het filter dichtslibt of doordat de stroming in de bak verandert door flinke plantengroei tot het oppervlak.

Ook kan de pH-elektrode problemen hebben.

Meestal neem ik op zo'n moment veel maatregelen tegelijk (pH elektrode schoonmaken, flinke schoonmaakbeurt, planten kort knippen, ruiten goed schoon, bodem beetje loswoelen etc) en dan zie ik dat het geholpen heeft: het aantal minuten per dag gaat de weken erna weer omhoog. Echter weet ik dan niet goed wat de oorzaak geweest is. Oftewel er is (vermoedelijk) minder aanzuring vanuit de bak zelf waardoor er weer meer CO2 nodig is om de benodigde pH te behalen.

Nu ga ik weer richting de 200 minuten per dag, wat denk ik onnodig veel is.

Zo blijf ik mezelf wel bezig houden. Ik hoop uiteindelijk verbanden te kunnen leggen en nog meer controle te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYo-0jsCPPVUFbhtYhhKHxUoEL4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YB2j102Th4PcNEHG8Fbz3kGE.jpg?f=user_large

je ziet ook mijn wekelijkse waterwissel overigens. elke week is er een piek want na een 50% waterwissel moet er extra veel CO2 toegevoegd worden om de gewenste pH weer te bereiken.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 04-06-2022 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
de Peer schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:01:
En hoeveel oppervlaktebeweging je hebt, daar verlies je echt heel veel CO2 mee 24/7.
Volgens mij is dat de belangrijkste factor, daarna komt pas 'verbruik' door planten, wat eigenlijk niet eens zo veel is.
Ik zie in CO2-verbruik bijvoorbeeld nauwelijks verschil of mijn bak zeer volgeplant is of als het net volledig kortgewiekt is.

denk maar aan een glas cola op tafel. dat verlies ook best snel zijn prik. In een aquarium ben je dat continu aan het aanvullen om de 'prik' te behouden.
Ik zat nog te denken over hoe lang onze fles meegaat, maar ik denk dat dit hier inderdaad een grote factor is. Wij hebben niet alleen geen oppervlaktebeweging, we hebben nauwelijks stroming in de bovenste helft van onze bak. En dat zal daar een groot onderdeel in zijn.

Wij merken dus inderdaad een duidelijk verschil in verbruik van co2 bij meer of minder plantengroei, ook na snoei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sjamo schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:46:
[...]

Ik zat nog te denken over hoe lang onze fles meegaat, maar ik denk dat dit hier inderdaad een grote factor is. Wij hebben niet alleen geen oppervlaktebeweging, we hebben nauwelijks stroming in de bovenste helft van onze bak. En dat zal daar een groot onderdeel in zijn.

Wij merken dus inderdaad een duidelijk verschil in verbruik van co2 bij meer of minder plantengroei, ook na snoei.
Klopt, en ik denk dat een lichtkap daarbij ook nog eens zou kunnen helpen, in de lucht boven je aquarium zit dan relatief veel CO2, wat voor minder ontsnapping vanuit het aquarium zorgt. Een soort bufferzone dus.
Dit in tegenstelling tot de situatie met een ventilator erboven, wat sommige mensen doen in de zomer). dan gaat het nog harder met CO2 ontsnappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik zie de voordelen van een pH controller wel, zeker als ik dit soort openingsduren lees. Scheelt een bak CO2 dan! Maar ik vind het ook een beetje spannend om het lot van m’n huisdieren in de handen van een stukje made in China elektronica te leggen. Voordeel van een magneetventiel is “uit is dicht” maar zo’n controller kan ook spontaan volcontinu aan staan. Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:36:
Ik zie de voordelen van een pH controller wel, zeker als ik dit soort openingsduren lees. Scheelt een bak CO2 dan! Maar ik vind het ook een beetje spannend om het lot van m’n huisdieren in de handen van een stukje made in China elektronica te leggen. Voordeel van een magneetventiel is “uit is dicht” maar zo’n controller kan ook spontaan volcontinu aan staan. Toch?
Klopt.
Kun je wel wat tegen doen:
- Het naaldventiel niet te ver open zetten. Dit betekent dat het langer duurt om CO2 toe te voegen en om het pH setpoint te bereiken, maar tegelijkertijd kan het daardoor ook minder snel uit de hand lopen en heb je meer tijd om door te hebben dat er iets mis gaat.
- In mijn geval heb ik het magneetventiel ook nog op een smart switch (Sonoff) zitten. Dus als er meer dan 250 minuten per dag CO2 wordt toegevoegd, laat ik het ventiel ook automatisch dicht gaan en wordt er een bericht naar mijn telefoon gestuurd.

Ik heb het tot nu toe (12 jaar met dezelfde pH controller) nog nooit meegemaakt dat er iets verkeerd ging.

je verwarming kan ook op hol slaan he :P
Voor alles is eventueel een controlesysteem te plaatsen, maar dan moet je handig zijn of veel geld willen uitgeven.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 04-06-2022 19:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:36:
Stel de installatie zo af dat zelfs als de klep 24/7 open staat de CO2 niet gevaarlijk hoog kan komen (richting de 30-40ppm kan nog net). In de praktijk betekent dit dat je op een duty cycle van rond de 50% uit zult komen (dus klep zal zo'n 50% van de tijd open staan om rond de 20-25ppm te komen). Zo heb je én een installatie die zichzelf met de pH regelaar goed stabiel kan houden én een installatie die, mocht de boel vast komen te zitten, niet gelijk je vissen vergast.

Idem bij de heater. Ook die kan op hol slaan. Vaak is de heater veel te veel te veel te zwaar. Ik heb een 50W element op een 130 liter aquarium. Die staat ongeveer een kwart van de tijd aan bij een watertemperatuur an 23,5 graden en een huiskamertemperatuur van 18-20 graden. Ik kan die heater dus nog wel halveren naar 25W. En dan te bedenken dat mijn bak af fabriek geleverd wordt met een 200W heater.

Ook hier is dus meten is weten. Gaat super handig met slimme stopcontactjes met ingebouwde verbruikmeters.

[ Voor 20% gewijzigd door HuismAndré op 04-06-2022 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Grappig contrast. In zoetwater had ik ook een mooi setje Co2. Er kon maar niet genoeg Co2 de bak in gaan.

Met zout ...precies andersom. Ik heb nu een luchtslang naar buiten getrokken omdat daar minder Co2 in de lucht zit dan binnen. Hierdoor komt er minder Co2 in het water en dan stijgt de PH. Het is tegenwoordig zelfs veel voorkomend dat met een Co2 Scrubber plaatst. Die is een filter die de lucht ook nog eens scrubed van de mogelijk Co2 die er aanwezig is. We hopen dan een PH van rond 8.3/8.4 te krijgen.

Omgekeerde wereld :D .

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Misschien toch maar eens rondkijken voor zo’n pH/CO2 controller. Met de tips hierboven lijkt het risico prima te overzien. Thanx!
Zijn nog best prijzige dingen trouwens, goedkoopste lijkt de Milwaukee MC122 te zijn. Iemand daar ervaring mee? Of beter doorsparen voor een stapje hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tsja het is eigenlijk doodsimpele apparatuur. Op Aquaforum zijn ze hier ook wel over te spreken:
https://nl.aliexpress.com/i/33003336383.html

Maar ik kan me voorstellen dat Milwaukee MC122 meer vertrouwen geeft.

Achja wat is 120 euro als het 15 jaar mee gaat... Enige is dat je er vertrouwen in moet hebben dat je de hobby blijft uitvoeren.

[ Voor 43% gewijzigd door de Peer op 05-06-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

World Citizen schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:49:
Grappig contrast. In zoetwater had ik ook een mooi setje Co2. Er kon maar niet genoeg Co2 de bak in gaan.

Met zout ...precies andersom. Ik heb nu een luchtslang naar buiten getrokken omdat daar minder Co2 in de lucht zit dan binnen. Hierdoor komt er minder Co2 in het water en dan stijgt de PH. Het is tegenwoordig zelfs veel voorkomend dat met een Co2 Scrubber plaatst. Die is een filter die de lucht ook nog eens scrubed van de mogelijk Co2 die er aanwezig is. We hopen dan een PH van rond 8.3/8.4 te krijgen.

Omgekeerde wereld :D .
Huh maakt dat echt zo'n verschil dan? Buiten zul je tegenwoordig gemiddeld 500 ppm CO2 hebben, en binnen 600-2000 ppm. Dat beïnvloedt je pH toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

de Peer schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:27:
Tsja het is eigenlijk doodsimpele apparatuur. Op Aquaforum zijn ze hier ook wel over te spreken:
https://nl.aliexpress.com/i/33003336383.html

Maar ik kan me voorstellen dat Milwaukee MC122 meer vertrouwen geeft.

Achja wat is 120 euro als het 15 jaar mee gaat... Enige is dat je er vertrouwen in moet hebben dat je de hobby blijft uitvoeren.
Dat laatste zit zeker iets in!
Die versie van Ali scheelt in prijs nauwelijks met de Milwaukee, dan is die keuze voor mij snel gemaakt. Maar waar hebben ze die voor 120 euro?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• World Citizen
@de Peer

Yes. Ik zie in mijn PH grafiek pieken en dalen. Bij een zeewaterbak heb je een Skimmer als filter. Dit is een apparaat wat heel veel belletjes door het water heen blaast. Dit apparaat pakt dus lucht en blaast dat door het water.

Toen ik de luchtslang van dat apparaat nog in huis had hangen zag je precies aan de PH waarde dat ik thuis kwam of dat ik ging werken. Ik had als ik thuis was een PH van 7.8 en als ik aan het werk was een PH van 8.2.

Nu ik die luchtslang buiten heb hangen is dat golven van de PH een stuk minder geworden. Nu is hij als ik thuis ben 8.27 en als ik aan het werk ben 8.35. Dat kleine beetje golven komt doordat er ook gasuitwisseling is aan het wateroppervlakte van je aquarium. Als ik dus thuis kom dan stijgt het Co2 in huis en zal je PH alsnog een heeeel klein beetje zakken.

Je ziet het ook bij visite, voor elke persoon visite in huis zakt mijn PH met 0.1 punt ongeveer.

Hier een grafiek van hoe het nu is. De pieken zijn dus 8.35 en de dalen zijn 8.27. Dat is al veel beter dan het was. En gezien ik alleen woon en dus niet zoveel Co2 creeer is het voor mij minder belangrijk om ook nog een Co2 scrubber te kopen. een waarde van 8.27 tot 8.35 is meer dan goed en voor vele aquarianen met een heel gezin en honden een droom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DClY7wARuwN_U0GKokU2JfxlBOY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QIDKNlK103oVbMDcGcXwORnn.jpg?f=user_large

Zelf heb ik maar geïnvesteerd in een beter Osmose apparaat. Overgenomen van iemand en eerst maar gereviseerd. Wat een Top ding!.
Hij heeft automatische spoelfuncties, automatisch stoppen als het vat vol zit en 3 TDS meters zodat je elke filter apart in de gaten kan houden.
Die kan mooi helemaal automatisch straks het verdampte water aanvullen en waterwissels verzorgen! Whoho
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlonAU3O3BMOAl2uGza3X4xI540=/800x/filters:strip_exif()/f/image/snKuYIvJIVHWNhoOZxGYDycn.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:02:
[...]

Dat laatste zit zeker iets in!
Die versie van Ali scheelt in prijs nauwelijks met de Milwaukee, dan is die keuze voor mij snel gemaakt. Maar waar hebben ze die voor 120 euro?
Geen idee, ik had iets te vluchtig gekeken denk ik. nou ja 140 euro dan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

World Citizen schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:05:
@de Peer

Yes. Ik zie in mijn PH grafiek pieken en dalen. Bij een zeewaterbak heb je een Skimmer als filter. Dit is een apparaat wat heel veel belletjes door het water heen blaast. Dit apparaat pakt dus lucht en blaast dat door het water.

Toen ik de luchtslang van dat apparaat nog in huis had hangen zag je precies aan de PH waarde dat ik thuis kwam of dat ik ging werken. Ik had als ik thuis was een PH van 7.8 en als ik aan het werk was een PH van 8.2.

Nu ik die luchtslang buiten heb hangen is dat golven van de PH een stuk minder geworden. Nu is hij als ik thuis ben 8.27 en als ik aan het werk ben 8.35. Dat kleine beetje golven komt doordat er ook gasuitwisseling is aan het wateroppervlakte van je aquarium. Als ik dus thuis kom dan stijgt het Co2 in huis en zal je PH alsnog een heeeel klein beetje zakken.

Je ziet het ook bij visite, voor elke persoon visite in huis zakt mijn PH met 0.1 punt ongeveer.

Hier een grafiek van hoe het nu is. De pieken zijn dus 8.35 en de dalen zijn 8.27. Dat is al veel beter dan het was. En gezien ik alleen woon en dus niet zoveel Co2 creeer is het voor mij minder belangrijk om ook nog een Co2 scrubber te kopen. een waarde van 8.27 tot 8.35 is meer dan goed en voor vele aquarianen met een heel gezin en honden een droom.

[Afbeelding]

Zelf heb ik maar geïnvesteerd in een beter Osmose apparaat. Overgenomen van iemand en eerst maar gereviseerd. Wat een Top ding!.
Hij heeft automatische spoelfuncties, automatisch stoppen als het vat vol zit en 3 TDS meters zodat je elke filter apart in de gaten kan houden.
Die kan mooi helemaal automatisch straks het verdampte water aanvullen en waterwissels verzorgen! Whoho
[Afbeelding]
Leuke data!
En goh, dat dat zo'n invloed heeft zeg. Dan heeft het water blijkbaar totaal geen buffercapaciteit.

Wel een mooie reden om niet de hele familie te hoeven uitnodigen bij een feest. Dan zuurt mijn aquarium te veel aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hier misschien nog keer kijken voor een nieuwe dosserpomp. De huidige en oude GHL begint weer wegvallende pixels te krijgen op het schermpje wat aflezen wat lastiger maakt met eventueel dingen aanpassen. Nieuwe unit is altijd best prijzig + gaat dan weer stuk na x tijd. Vorige toen al vervangen met nieuwe unit van GHL inl bedieningspaneel (was 1 geheel).

Maar nieuwe unit moet dan weer minimaal 3 pompen hebben + eventueel te besturen via wifi/web/browser.
Echter zal dat ook weer de prijs omhoog gaan gooien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Boullie

Da Bulster

** Het is niet toegestaan producten aan te bieden op het forum. Dat mag in dit geval op Vraag & Aanbod overig of op een ander platform. **

[ Voor 117% gewijzigd door Taro op 05-06-2022 17:45 ]

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Paulus07 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:24:
Hier misschien nog keer kijken voor een nieuwe dosserpomp. De huidige en oude GHL begint weer wegvallende pixels te krijgen op het schermpje wat aflezen wat lastiger maakt met eventueel dingen aanpassen. Nieuwe unit is altijd best prijzig + gaat dan weer stuk na x tijd. Vorige toen al vervangen met nieuwe unit van GHL inl bedieningspaneel (was 1 geheel).

Maar nieuwe unit moet dan weer minimaal 3 pompen hebben + eventueel te besturen via wifi/web/browser.
Echter zal dat ook weer de prijs omhoog gaan gooien :P
Ik kan je de Kamoer / DD H2Ocean P4 (Pro) echt aanraden. Ik had dus eerst (heb hem nog steeds liggen, denk dat ik hem voor de 1x per week NO3 na de waterwissel ga gebruiken ;) ) de DD 1, en die App werkte alleen via Bluetooth. Nu met de 4 Pro via Wifi en daardoor kan je overal in huis monitoren en bijstellen. Daarnaast krijg ik geen disconnect meldingen meer als ik wegloop na de app te hebben gebruikt.

De Pro versie is niet per se nodig, de normale 4 is ook prima, maar de Pro is net even wat nauwkeuriger. Met het oog op de toekomst....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Het water in de CO2 bellenteller verdampt steeds en komt in de rest van de slang terecht. Nou heb ik gelezen dat (plantaardige) Glycerine olie een goed alternatief is. Het blijft netjes in de bellenteller zitten en mocht het wel in het water terechtkomen, dan kan het daar geen kwaad. Op https://www.bol.com/nl/nl...-110-ml/9200000007071274/ zie ik een goedkope optie staan en daarnaast wat alternatieven.

Waar ik alleen van schrok bij een aantal producten is dat er stond dat het ook als weekmaker voor plastics wordt gebruikt. Ik heb altijd begrepen dat je daar ver van weg moet blijven. Mijzelf kennende bestel ik dit uiteindelijk toch en probeer ik het gewoon, maar ik kan zo snel nergens bij de echte aquarium webshops een goed alternatief vinden.

Is dit een goede optie of zijn er betere alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Taro schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:44:
[...]

Ik kan je de Kamoer / DD H2Ocean P4 (Pro) echt aanraden. Ik had dus eerst (heb hem nog steeds liggen, denk dat ik hem voor de 1x per week NO3 na de waterwissel ga gebruiken ;) ) de DD 1, en die App werkte alleen via Bluetooth. Nu met de 4 Pro via Wifi en daardoor kan je overal in huis monitoren en bijstellen. Daarnaast krijg ik geen disconnect meldingen meer als ik wegloop na de app te hebben gebruikt.

De Pro versie is niet per se nodig, de normale 4 is ook prima, maar de Pro is net even wat nauwkeuriger. Met het oog op de toekomst....
met een pH controller heb je toch ook helemaal geen bellenteller meer nodig? Ik niet in ieder geval.

En ja weekmakers bij uit de buurt blijven, maar in dit geval gaat het waarschijnlijk om zulke minimale hoeveelheden dat het weinig kwaad kan. Sowieso moet het eerst nog in je water belanden, met misschien een paar druppels per maand.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 05-06-2022 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

de Peer schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:03:
[...]
met een pH controller heb je toch ook helemaal geen bellenteller meer nodig? Ik niet in ieder geval.
Jawel:
  1. Zoals @HuismAndré aangaf is het wel fijn om het aantal bellen relatief laag te houden en de gebruikstijd hoog. Mocht er iets misgaan met de pH-controller, dan kan je de schade enigszins beperken.
  2. De bellenteller zit in mijn geval in de CO2 regelaar ingebouwd. Die is dus altijd aanwezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Taro schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:11:
[...]

Jawel:
  1. Zoals @HuismAndré aangaf is het wel fijn om het aantal bellen relatief laag te houden en de gebruikstijd hoog. Mocht er iets misgaan met de pH-controller, dan kan je de schade enigszins beperken.
  2. De bellenteller zit in mijn geval in de CO2 regelaar ingebouwd. Die is dus altijd aanwezig :)
Klopt, maar dat 1e kan ook zonder bellenteller. Gewoon naaldventiel aandraaien als je vindt dat de regeling te snel gaat. Dat is hoe ik het doe. Bellenteller heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Alleen op de dag van instellen ben je dan direct klaar, maar daarna is het toch set and forget.

Ook kun je visueel wel behoordelen hoe snel CO2 wordt toegevoegd aan je bak, als de toevoeging zelf zichtbaar is (in de reactor, of bij diffusor).

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 05-06-2022 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@de Peer In mijn geval een inline diffusor, dus lastig zichtbaar. Alleen door de fijne belletjes in het water, met als achtergrond zwarte lavasteen, anders zie je ze nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Taro schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:24:
@de Peer In mijn geval een inline diffusor, dus lastig zichtbaar. Alleen door de fijne belletjes in het water, met als achtergrond zwarte lavasteen, anders zie je ze nauwelijks.
ah ja inline diffusor is het lastig ja.

Toch kan het dan ook wel zonder bellenteller. Bijvoorbeeld na een 50% verversen eens kijken hoe lang het duurt voordat je pH setpoint weer bereikt is. Afhankelijk daarvan het naaldventiel aandraaien of losser draaien.

Maargoed, met bellenteller kan ook gewoon natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@de Peer Laat ik het zo zeggen: Ik zou hem nu niet kopen, maar omdat het onderdeel is van het geheel dat ik al heb wil ik hem wel graag gebruiken/benutten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Dat als er 1 lamp kapot is je ook de andere T5 moet vervangen snap ik, maar het is toch even zoeken waarom je helemaal geen licht in de bak hebt...

Beide lampen dus tegelijkertijd kapot. Goede kwaliteit, lekker consistent. (maar 8 jaar is wel netjes)

Kan ik vast op zoek naar LED verlichting omdat ik eindelijk, na 5 jaar in de kast liggen, de reserve lampen heb gebruikt :P

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Resistor schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:06:
Dat als er 1 lamp kapot is je ook de andere T5 moet vervangen snap ik
Omdat de winkelier dan 2 x kan cashen ipv 1x. Dat is de enige reden ;)
Maar 8 jaar is zeker netjes.

Misschien heeft iets (een stroompiek/dip) ze het laatste zetje gegeven ofzo waardoor ze tegelijk gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 05-06-2022 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

In kantoorpanden vervang je alle tl-buizen ineens preventief omdat dat voordeliger is dan reactief alleen de defecte buizen te vervangen. In de thuissituatie is per stuk vervangen altijd economischer.

[ Voor 0% gewijzigd door JME op 05-06-2022 19:17 . Reden: Tikfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

.

[ Voor 99% gewijzigd door JME op 05-06-2022 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

de Peer schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:11:
[...]

Omdat de winkelier dan 2 x kan cashen ipv 1x. Dat is de enige reden ;)
Maar 8 jaar is zeker netjes.

Misschien heeft iets (een stroompiek/dip) ze het laatste zetje gegeven ofzo waardoor ze tegelijk gaan.
Juwel maakt het dus nog erger:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OW0N5kJ.jpg?1

Maar goed, nu iedere dag een stuiver opzij leggen om over 5 jaar een LED lichtbalk in de kast te kunnen leggen :+
(ik zie het nut niet van nu TL lampen die ook warm worden te vervangen door LED + een verwarming die opeens veel harder moet werken)

Heeft iemand al isolatie op de bak geplakt? Ik wil dat bij het eerstkomende grote onderhoud (waarbij de bak leeg genoeg is om iets naar voren te schuiven) op de achterkant en een paar hele kleine stukjes van de zijkanten (die niet zichtbaar zijn) plakken om de warmteverliezen (al is een Δt van hoogstens 7°C niet veel) nog wat te beperken.

Ik heb er wel naar gezocht, maar ik kan er niet veel informatie over vinden of het nou goed is of niet. Ik heb het hier al liggen voor de 3d printer, maar als er mensen met argumenten komen om het niet op een aquarium te plakken doe ik het niet. Deksel heeft al een stuk radiatorfolie met waterbestendige dubbelzijdige tape :)

[ Voor 4% gewijzigd door Resistor op 05-06-2022 20:11 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Resistor schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:04:
[...]

Juwel maakt het dus nog erger:
[Afbeelding]

Maar goed, nu iedere dag een stuiver opzij leggen om over 5 jaar een LED lichtbalk in de kast te kunnen leggen :+

Heeft iemand al isolatie op de bak geplakt? Ik wil dat bij het eerstkomende grote onderhoud (waarbij de bak leeg genoeg is om iets naar voren te schuiven) op de achterkant en een paar hele kleine stukjes van de zijkanten (die niet zichtbaar zijn) plakken om de warmteverliezen (al is een Δt van hoogstens 7°C niet veel) nog wat te beperken.

Ik heb er wel naar gezocht, maar ik kan er niet veel informatie over vinden of het nou goed is of niet. Ik heb het hier al liggen voor de 3d printer, maar als er mensen met argumenten komen om het niet op een aquarium te plakken doe ik het niet. Deksel heeft al een stuk radiatorfolie met waterbestendige dubbelzijdige tape :)
hmm ik denk dat het weinig gaat doen. Je kunt uiteindelijk hooguit 1/3 van je bak ermee afplakken ofzo. Dat zet niet echt zoden aan de dijk. En idd kleine delta T.
En de warme die wel 'lekt' uit je aquarium warmt tenminste je kamer nog een beetje op, dus compleet verlies is ook niet echt sprake van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Taro schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:11:
[...]

Jawel:
Mijn (kunststof) bellenteller heeft het nog geen week uitgehouden toen ik overschakelde naar een atomizer en de druk opvoerde naar 3,5 bar. Dat is nu een jaar of 10 geleden. Dus nee, je hebt geen bellenteller nodig. Je kunt het gewoon op het oog doen door te kijken hoeveel procent van de tijd de CO2 aan staat (of via zo'n handig slim stopcontactje). Bij mij is het overdag (net even gecontroleerd in Home Assistant) ongeveer 40 minuten aan en dan 1,5 uur uit. Ik zou de CO2 dus nog iets kunnen knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Resistor schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:06:
Dat als er 1 lamp kapot is je ook de andere T5 moet vervangen snap ik, maar het is toch even zoeken waarom je helemaal geen licht in de bak hebt...

Beide lampen dus tegelijkertijd kapot. Goede kwaliteit, lekker consistent. (maar 8 jaar is wel netjes)

Kan ik vast op zoek naar LED verlichting omdat ik eindelijk, na 5 jaar in de kast liggen, de reserve lampen heb gebruikt :P
Bij kleinere aquaria staan de 2 T5 buisjes in serie. Als 1 stuk gaat dan gaat de ander ook uit. Niet omdat hij stuk is maar omdat er geen stroom meer kan lopen. Neemt niet weg dat samen vervangen evengoed wel het beste is (ze zijn immers even oud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik heb sinds vandaag een 100 liter "regenton" in de garage staan voor het osmosewater. Het afvoerwater van het osmose apparaat gaat naar een 250 liter regenton met overloop, die weer met een dompelpomp kan worden gebruikt voor het bewateren van de tuin.

Nou ben ik op zoek naar een economische oplossing voor een pomp die:
  1. De bodem van het vat tot de rand van het vat
  2. Daarna +-20 meter slang
  3. Vanaf de vloer zo'n 1,30 meter hoog het aquarium in
... kan overbruggen. Nou zit hier natuurlijk een uitdaging in: Een krachtige pomp met hoge opvoerhoogte vereist ook vaak weer een dikkere en dus veel duurdere slang. Om eerlijk te zijn maakt de snelheid mij niet zo heel veel uit. Natuurlijk is het bijvullen na een waterwissel met een osmoseslang weer een uiterste qua tijd, dat duurt te lang. Maar met een beetje krachtige pomp die de hoogte en afstand kan overbruggen heb je al een 19 mm of meer slang nodig en zit je zo op de >75 Euro voor alleen de slang. Ik wil het water in het vat al op temperatuur brengen en verhogen naar de juiste TDS/KH/GH. Met een slimme stekker kan ik dan gewoon de slang uitrollen, in het aquarium hangen, met de app de stekker aanzetten en het aquarium vullen.

Ja, ik heb mooie creatieve oplossingen met jerrycans en karretjes gezien, maar, ik wil het graag met een pomp oplossen. Iemand suggesties voor een slimme en economische oplossing?

Ps. de huidige situatie werkt natuurlijk ook door het water op een andere manier te verplaatsen, zo deed ik dat voorheen ook, maar ik wil het makkelijker maken :)

Edit: Een logische kandidaat is de bestaande dompelpomp, maar, die hangt in een ton met vuil water, lijkt mij niet slim die iedere keer te wisselen...

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 08-06-2022 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@Taro Zelf gebruik ik een opvoerpomp voor campers en caravans. Zijn leverbaar in veel uitvoeringen, meestal 12V (dus lekker veilig). Deze heeft een max druk van 1,1 bar en pomp max 19 liter per minuut: https://www.amazon.de/dp/B0013DVW0A/

Kan gewoon een 12/16 (binnen/buiten) aan (oftewel een erg standaard aquariumslang). Neem er wel een stevige voeding bij want dit soort pompen nemen wel een paar ampère. Volgens reviews 35W maar ik zo voor de zekerheid zeker een 4A voeding nemen (5A mag ook nog wel).

[ Voor 10% gewijzigd door HuismAndré op 08-06-2022 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@HuismAndré Bedankt, overbrugt die ook de hoogte van de regenton -> 20-25 meter over de grond -> de hoogte van de grond naar het aquarium? Toevallig ook een voorbeeld voor een passende voeding?

Heb overigens van Sera een 25 meter 16/22 slang gevonden voor <60 Euro, dan ben ik compleet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@Taro De genoemde Reich 514-0419E dompelpomp haalt dik 1 bar.

https://reich-web.com/produkte/wasserpumpen/tauchpumpen/

Da's een opvoerhoogte van ruwweg 10 meter zo uit het hoofd. Dat is dus wel iets anders dan de aquariumpompen waar wij aan gewend zijn (die halen vaak de 2 meter al niet). Zo haalt de Tunze Silence 1073.020 (30W/2400 l/h) precies de 2 meter (en da's al een serieuze pomp).

Er is natuurlijk ook een groot verschil in uitgangspunt van het ontwerp. Een aquariumpomp kan jaren 24/7 gebruikt worden, die caravanpompjes halen dat bij lange na niet en zijn bedoeld voor periodiek gebruik. Overigens laat ik die van mij altijd zeker 1-2 uren draaien om de tank goed te mengen. En dat doe ik al een jaar of 10 met hetzelfde pompje (maar da's opgeteld dan nog geen 3 weken).

Ik denk dat de pomp die ik noemde eigenlijk al te zwaar voor je is. Zou zo maar kunnen dat je aan de 514-0412 (mijn pompje) ook al genoeg hebt (of iets er tussenin). Als ik zie wat deze verstouwt terwijl ik de slang boven mij hou (dus ca. 2 meter opvoerhoogte). Die 20 meter extra slang (over de grond) vormt een kleine extra weerstand (maar niet echt idioot veel). Qua slang kun je gewone tuinslang gebruiken maar liever natuurlijk drinkwatergeschikte slang zodat je zeker weet dat er geen kwalijke stofjes loskomen uit de slang. Te herkennen aan de kleur (blauw) en/of aan symbooltjes op de slang én aan de prijs (...).

Deze valt nog mee: https://www.amazon.de/Var...%A4sserung/dp/B09TWTH4KF/

Simpel voedingkje: https://www.amazon.de/dp/B0871TVVRR/

Als je een lichtere pomp neemt dan kun je ook een lichtere voeding nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Je hoeft die hoogte niet letterlijk te rekenen @Taro.

Als de pomp onderin je regenton zit dan heb je al waterdruk van al het water in de ton. Vervolgens heb je 0 kracht nodig om de hoogte van je regenton te halen. Dus als de ton 1 meter hoog is en je aquarium is 1.3 meter, dan is je opvoerhoogte bij een volle ton maar 0.3 meter.

Je hebt dus 1 meter minder nodig dan je denkt, en daarnaast heb je nog eens de waterdruk van al het water in de regenton.

Dat red je met elke dompelpomp.

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Vandaag 3 extra Clithon Corona "geweislakken" binnengekomen. Deze keer na de bestelling een mailtje gestuurd dat ik dan ook graag daadwerkelijk slakken met een gewei wilde ontvangen in tegenstelling tot de vorige keer. Daar hebben ze netjes voor gezorgd!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hp6VlOm16TIKRJNudA5hjn_u0qY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HUNBb1BjWFP83Gk7E2usgYxL.jpg?f=user_large

Naast wat andere dingen ook eens wat Shrimp Lollies besteld. Het is nog erg licht dus de garnalen zijn dan wat schuw, maar ze kunnen het toch niet weerstaan :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_IPJ4aNDxQBJFTO6-5ddx9lxDg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c0fPrhF6orEne6lhL6qLaqx5.jpg?f=user_large

@World Citizen Thx, ben er inmiddels uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Oh man die Brigittae... ik blijf dat schitterend vinden. Als ik meer tijd had dan zou ik er gewoon een speciaal bakje bij zetten voor die visjes.

@Taro Mooi!!!!

FreeReef.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@World Citizen Thx, zijn echt wel leuke visjes. Heb er denk ik zo'n 50 stuks in zitten. Helaas wel wat schuw sinds de neefjes enige tijd geleden besloten keihard op het aquarium te moeten bonzen...

Ze krijgen hier 5 dagen per week Artemia en 2 dagen per week Hikari micro pellets, zijn ook mooi op kleur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJhixx-nQyzEzOanSDizPLRxIoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WA7sRWPkRCljWB9fKcV4wonb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik zit me nog wat in te lezen over die pH controllers. Nu lijkt het erop dat heel veel mensen sturen op pH 6,8. Volgens de pH/KH tabel is dat bij een KH tussen de 3 en de 5 ideaal, maar hebben al die mensen dan een KH in die range? Mijn KH is zo rond de 8-9 dus volgens mij zou bij mij dan een pH van 7 veel logischer zijn om op te sturen. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@JME Ik heb idd 6.8 ingesteld omdat ik met kraanwater KH 6 heb en nu met aanvullend osmosewater op +-5 uitkom. Met een hogere KH moet je inderdaad op een andere pH sturen. De Dennerle controller die ik heb biedt bijv. ook de optie om dit automatisch voor je te regelen door de KH waarde in te voeren ipv de gewenste pH waarde.

Of het dan in jouw geval pH 7 moet zijn durf ik niet te zeggen, daar zijn wel tabellen voor (die je zo te zien al geraadpleegd hebt ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:00:
Ik zit me nog wat in te lezen over die pH controllers. Nu lijkt het erop dat heel veel mensen sturen op pH 6,8. Volgens de pH/KH tabel is dat bij een KH tussen de 3 en de 5 ideaal, maar hebben al die mensen dan een KH in die range? Mijn KH is zo rond de 8-9 dus volgens mij zou bij mij dan een pH van 7 veel logischer zijn om op te sturen. Toch?
Hier KH 5-7 en pH meestal rond de 6.3-6.4

Die tabel is alleen een richtlijn om voor de allereerste keer te weten waar je moet starten. Daarna gewoon goed naar de bak kijken en eventueel een continue co2 test aanvullend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
World Citizen schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:22:
Je hoeft die hoogte niet letterlijk te rekenen @Taro.

Als de pomp onderin je regenton zit dan heb je al waterdruk van al het water in de ton. Vervolgens heb je 0 kracht nodig om de hoogte van je regenton te halen. Dus als de ton 1 meter hoog is en je aquarium is 1.3 meter, dan is je opvoerhoogte bij een volle ton maar 0.3 meter.
Alleen als de ton nooit leeggemaakt wordt (en volgens mij is dat nu net juist wél wat de dompelpomp moet doen).

@Taro Het is mooi weer dus ik ben zo gek geweest om een 20 meter lange tuinslang te pakken, m'n dompelpompje aan te sluiten en te kijken wat de praktijk zal zijn bij een 0,5 bar 14 l/m pompje (15W). Daarbij heb ik de slang zo hoog gehouden als mijn verticaal gedaagde (horizontaal gezegende) lichaam aankon (die 2,5 meter was nodig omdat het beginpunt al ca. 80cm hoog was). De output was meer dan indrukwekkend voor zo'n 10 jaar oud klein rotpompje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3veITmJu-Tx4XfbnSkTmsEih2XI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwQgrpkL90BrYXm4ZpFUcAbi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOg85hkocGpmixoIefcSPYaT3G8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OXxXPYIZ2kmnsZ3q8aoyhgNz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:00:
Ik heb voor een KH van 5-6 gekozen aangezien dit goed past bij mijn vissen en CR garnalen (garnalen jongen als idioten en de Helena slakken eten gelukkig de honderden Corydoras eitjes die mijn 2 leggrage Venezuela Orange dames produceren). De pH volgt dan automatisch die KH waarde (in mijn geval inderdaad 6.8 om rond de 20-30 ppm CO2 te komen). Een lagere KH kan ook maar dan wordt het allemaal wel wat kritischer (en duurder aangezien ik dan niet meer toe kan met 50% kraanwater en 50% RO water). Belangrijk is wel dat je GH niet al te laag wordt (garnalen, vissen en slakken hebben wel wat kalk nodig voor hun schild, graten en huisjes). Ik vul daarom de 50/50 Kraan/RO aan met GH+ om zo een GH rond de 8-9 te krijgen.

Hoe zijn deze waarden gekozen? Door heel veel te lezen en uit alles wat je leest een soort van "optimaal gemiddelde" te halen. Idem bij NO3 (10-15) en PO4 (1-1.5). Daarbij moet je ook rekening houden met de tolerantie in je metingen. Vooral bij de KH mag je er vanuit gaan dat je er 1 punt naast zit (dus als je 5 meet kan het net zo goed 4 of 6 zijn). pH meten gaat al wat nauwkeuriger maar ook daar zul je met een afwijking van 0.1 tot 0.2 moeten rekenen. Als je die bandbreedte dan meeneemt dan zie je gelijk dat je in de basis niet te idioot dicht bij de max moet gaan zitten (want laat je dan een scheet dan zit je aan de verkeerde kant van veilig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HuismAndré schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:11:
[...]

Alleen als de ton nooit leeggemaakt wordt (en volgens mij is dat nu net juist wél wat de dompelpomp moet doen).

@Taro Het is mooi weer dus ik ben zo gek geweest om een 20 meter lange tuinslang te pakken, m'n dompelpompje aan te sluiten en te kijken wat de praktijk zal zijn bij een 0,5 bar 14 l/m pompje (15W). Daarbij heb ik de slang zo hoog gehouden als mijn verticaal gedaagde (horizontaal gezegende) lichaam aankon (die 2,5 meter was nodig omdat het beginpunt al ca. 80cm hoog was). De output was meer dan indrukwekkend voor zo'n 10 jaar oud klein rotpompje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
_/-\o_ d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

HuismAndré schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:29:
Ik heb voor een KH van 5-6 gekozen aangezien dit goed past bij mijn vissen en CR garnalen (garnalen jongen als idioten en de Helena slakken eten gelukkig de honderden Corydoras eitjes die mijn 2 leggrage Venezuela Orange dames produceren). De pH volgt dan automatisch die KH waarde (in mijn geval inderdaad 6.8 om rond de 20-30 ppm CO2 te komen). Een lagere KH kan ook maar dan wordt het allemaal wel wat kritischer (en duurder aangezien ik dan niet meer toe kan met 50% kraanwater en 50% RO water). Belangrijk is wel dat je GH niet al te laag wordt (garnalen, vissen en slakken hebben wel wat kalk nodig voor hun schild, graten en huisjes). Ik vul daarom de 50/50 Kraan/RO aan met GH+ om zo een GH rond de 8-9 te krijgen.
KH is hier zonder ingrepen stabiel op 8-9 (kraanwater) en GH krik ik lichtjes omhoog naar de 10 ivm de garnalen (vuurtjes) en slakken (clithons). Echt geweldig jongen doen de vuurtjes niet, maar ik heb nu en dan jongen en de populatie blijft gewoon stabiel. De clithons daarentegen plakken de hele bak vol met witte puntjes, terwijl ze dat helemaal niet zouden horen te doen. Iemand tips om dat fokgedrag te wisselen tussen die twee?
Ik heb nu alleen een bellenteller en een handmatig instelbaar naaldventiel. Ik merk dat minder dan een millimeter draaien al een enorme invloed op de bellen heeft. Eenmaal ingesteld blijf ik daar dus liever vanaf, want bij het minste of geringste ligt de hele CO2-voorziening overhoop. Eigenlijk zou dat voor mij nog de grootste winst van een pH-controller zijn: geen zorgen meer over die bellen. Gewoon instellen op 7,0 en gáán. Misschien moest ik het maar gewoon doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:05:
[...]

KH is hier zonder ingrepen stabiel op 8-9 (kraanwater) en GH krik ik lichtjes omhoog naar de 10 ivm de garnalen (vuurtjes) en slakken (clithons). Echt geweldig jongen doen de vuurtjes niet, maar ik heb nu en dan jongen en de populatie blijft gewoon stabiel. De clithons daarentegen plakken de hele bak vol met witte puntjes, terwijl ze dat helemaal niet zouden horen te doen. Iemand tips om dat fokgedrag te wisselen tussen die twee?
Ik heb nu alleen een bellenteller en een handmatig instelbaar naaldventiel. Ik merk dat minder dan een millimeter draaien al een enorme invloed op de bellen heeft. Eenmaal ingesteld blijf ik daar dus liever vanaf, want bij het minste of geringste ligt de hele CO2-voorziening overhoop. Eigenlijk zou dat voor mij nog de grootste winst van een pH-controller zijn: geen zorgen meer over die bellen. Gewoon instellen op 7,0 en gáán. Misschien moest ik het maar gewoon doen..
Klopt, dat vind ik ook een heel groot voordeel. je hebt een extra laag controle. Ik probeer het naaldventiel ook in het geheel niet aan te raken, zelfs bij een fleswissel. Meestal lukt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@JME Hier hoef ik alleen het naaldventiel al maar iets proberen te draaien en het lijkt alsof er 2x zoveel bellen uitkomen. Het is niet echt heel fijn afstemmen, maar best wel grof. 1 tikje lager = als het licht aan gaat terwijl de pH op bijv. 6.84 staat, dan schiet de pH uit de bocht richting >6.95 omdat er meer wordt verbruikt dan er aan CO2 in gaat. 1 tikje verder zou zonder controller tot een licht gele dropchecker leiden. Een gulden middenweg zou fijn zijn, maar met de controller erbij gaat dit perfect. Ik heb ook de trigger aangepast van 0,1 naar 0,05 afwijking, zodat deze eerder start en eerder stopt, dan wordt de druk beter vastgehouden en krijg je minder brede uitslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:05:
[...]
De clithons daarentegen plakken de hele bak vol met witte puntjes, terwijl ze dat helemaal niet zouden horen te doen. Iemand tips om dat fokgedrag te wisselen tussen die twee?
Zorgen dat de garnalen beter bij het voer kunnen dan de slakken (bijvoorbeeld door te werken met een voederschaaltje icm een voerbuis).
Ik heb nu alleen een bellenteller en een handmatig instelbaar naaldventiel. Ik merk dat minder dan een millimeter draaien al een enorme invloed op de bellen heeft. Eenmaal ingesteld blijf ik daar dus liever vanaf, want bij het minste of geringste ligt de hele CO2-voorziening overhoop.
Je kunt kijken of je met het veranderen van de druk de output beter kunt bijsturen. Ook ik probeer het naaldventiel zoveel mogelijk met rust te laten (heb zelfs wel overwogen deze vast te lijmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Taro schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:06:
@JME Hier hoef ik alleen het naaldventiel al maar iets proberen te draaien en het lijkt alsof er 2x zoveel bellen uitkomen. Het is niet echt heel fijn afstemmen, maar best wel grof. 1 tikje lager = als het licht aan gaat terwijl de pH op bijv. 6.84 staat, dan schiet de pH uit de bocht richting >6.95 omdat er meer wordt verbruikt dan er aan CO2 in gaat.
Als dat al uit de bocht schieten is, ik zou met een afwijking van 0,1 al meer dan tevreden zijn :)
HuismAndré schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:50:
[...]

Zorgen dat de garnalen beter bij het voer kunnen dan de slakken (bijvoorbeeld door te werken met een voederschaaltje icm een voerbuis).
Zou het een kwestie van voeren zijn? De garnalen en slakken worden nu niet apart gevoerd, die eten gewoon met de pot mee.
HuismAndré schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:50:
Je kunt kijken of je met het veranderen van de druk de output beter kunt bijsturen. Ook ik probeer het naaldventiel zoveel mogelijk met rust te laten (heb zelfs wel overwogen deze vast te lijmen).
Of een groter stuurwiel erop plakken, dan kun je misschien beter zien wanneer ie in welke stand staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

de Peer schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:06:
[...]

Geen idee, ik had iets te vluchtig gekeken denk ik. nou ja 140 euro dan. ;)
En de waarheid ligt alsnog in het midden. Normaal 138,50 en deze week met 5% extra korting ivm vakantie.
Om iedere schijn van reclame te vermijden, mag je zelf de site + kortingscode erbij zoeken. Niet zo moeilijk, ze zijn de enige met die prijs en de extra kortingscode krijg je meteen in een popup op de hoofdpagina :)

En ja, ik ben dus overstag...

[ Voor 3% gewijzigd door JME op 14-06-2022 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Gisteren met het warme weer een extra check gedaan op de temperatuur van het garnalenbakje op de thuiswerkzolder. En dat was maar goed ook: ze hadden het vast niet heel lang volgehouden bij 34 (!!) graden!! En het einde was nog niet in zicht want de heater stond nog aan ook. Snel de heater eruit en een flinke waterwissel en dan maar hopen dat het goed komt. Inmiddels ontdekt dat de heater defect is, is van binnen ook vochtig. Lekker dan, dat ding is amper 2 jaar oud. Ze kosten ook geen drol natuurlijk, maar dit zijn geen grappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:14:
Gisteren met het warme weer een extra check gedaan op de temperatuur van het garnalenbakje op de thuiswerkzolder. En dat was maar goed ook: ze hadden het vast niet heel lang volgehouden bij 34 (!!) graden!! En het einde was nog niet in zicht want de heater stond nog aan ook. Snel de heater eruit en een flinke waterwissel en dan maar hopen dat het goed komt. Inmiddels ontdekt dat de heater defect is, is van binnen ook vochtig. Lekker dan, dat ding is amper 2 jaar oud. Ze kosten ook geen drol natuurlijk, maar dit zijn geen grappen.
Oei, dat is vervelend zeg.
Ik zou zelf denk ik niet een waterwissel gedaan hebben maar de bak langzaam laten afkoelen. En dan de dag erna misschien een waterwissel.
Je zou altijd iets van een alarmpje kunnen overwegen dat gaat piepen boven de 30 graden. Is vast wel goedkoop te krijgen vanuit China.

Hopelijk geen slachtoffers!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:49
Inkbird WLAN ITC-306A i.c.m. Schego titanium heater werkt hier prima. Op de Inkbird kun je minimale en maximale temperatuur instellen, wanneer ie daaronder of daarboven komt krijg je een melding op je telefoon en de inkbird begint een irritant piepend geluid te maken. Dus zowel als je thuis bent of ergens anders kun je de temperatuur in de gaten houden.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Tsja, langzaam laten afkoelen op een zolder waar het ook al 25 graden was.. ;)
Uiteindelijk heb ik een rigoureuzer besluit genomen. Ik ben de hele bak aan het legen en de bewoners aan het overdruppelen naar de grote bak in de woonkamer. Geen slachtoffers gevonden! Beneden hebben ze meer ruimte, kan ik de doel beter in de gaten houden, en hoef ik 1 bak minder te onderhouden. In het begin leek het heel leuk op zolder, maar ik merk dat als ik aan het werk ben ik ook echt aan het werk ben en weinig naar de bak keek. Dan is dit nu beter. Ik hoop alleen dat de brigittae niet door de sleuven van het interne Juwel filter gaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Gynnad schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:10:
Inkbird WLAN ITC-306A i.c.m. Schego titanium heater werkt hier prima. Op de Inkbird kun je minimale en maximale temperatuur instellen, wanneer ie daaronder of daarboven komt krijg je een melding op je telefoon en de inkbird begint een irritant piepend geluid te maken. Dus zowel als je thuis bent of ergens anders kun je de temperatuur in de gaten houden.
Klinkt geinig, maar het was nu juist de heater die kapot was. Als de basisfunctie van zo’n ding (al zo snel!) stuk kan, dan weet ik niet of ik wil koersen op een extra gimmick die daarin is gebouwd. Al snap ik ook wel dat je het zo niet moet zien, het is een extra signaal en als je er zelf niet bovenop zit dan kan het zeker levens redden. Bedankt voor het meedenken!
Edit: verkeerd gelezen, het zijn gescheiden devices!

[ Voor 3% gewijzigd door JME op 18-06-2022 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:13:
Tsja, langzaam laten afkoelen op een zolder waar het ook al 25 graden was.. ;)
Uiteindelijk heb ik een rigoureuzer besluit genomen. Ik ben de hele bak aan het legen en de bewoners aan het overdruppelen naar de grote bak in de woonkamer. Geen slachtoffers gevonden! Beneden hebben ze meer ruimte, kan ik de doel beter in de gaten houden, en hoef ik 1 bak minder te onderhouden. In het begin leek het heel leuk op zolder, maar ik merk dat als ik aan het werk ben ik ook echt aan het werk ben en weinig naar de bak keek. Dan is dit nu beter. Ik hoop alleen dat de brigittae niet door de sleuven van het interne Juwel filter gaan..
Ja een zolder is eigenlijk niet geschikt denk ik vanwege de zomertemperaturen. Dat is toch iets dat elk jaar terug komt. Binnenkomt komen de discussies, vragen weer over: hoe houd ik mijn bak koel? :P

Inkbird is inderdaad een éxtra veiligheid dus je loopt er nooit meer risico door, maar juist minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Gynnad schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:10:
Ik heb altijd gedacht dat dingen als een Inkbird onzin waren. Maar dit klinkt wel heel zinnig. Nu hebben wij gelukkig nog nooit een kapotte heater gehad, maar 1x kan genoeg zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Het is sowieso aan te raden een zo klein mogelijke heater te nemen. Voor een 80cm bak in een 18 graden kamer, ingesteld op 23 graden, is 50W vaak al meer dan voldoende.

Als extra veiligheid kun je de stekker van de heater eruit trekken zodra de R uit de maand is (veel aquaria met gesloten kap halen uit de verlichting en omgevingstemperatuur vaak al een graad of 23-24 gemiddeld; prima voor veel gezelschapsbakken).

Als extra veiligheid kun je zo'n slim stopcontactje gebruiken met ingebouwde energiemeter en die af laten schakelen als de heater bijvoorbeeld 1 uur achter elkaar aan staat.

En als laatste kan preventief vervangen een optie zijn. Heaters zijn niet zo gek duur en de rubbers die ze waterdicht moeten maken hebben niet het eeuwige leven. Dus eens per 3 jaar (of zo) vervangen kan een optie zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@Sjamo Techniek kan stuk. De vraag is of je dat wilt opvangen met méér techniek. Kan immers ook weer stuk ;)
Volgens mij is die Inkbird ook een thermostaat, maar dan eentje die geen heater maar een appsignaal aanstuurt. De kans dat beide thermostaten tegelijk falen is een stuk minder groot, dus daarin zit m.i. de toegevoegde waarde.
Pagina: 1 ... 7 ... 44 Laatste