Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:15
Sjamo schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:53:
[...]

Ik heb altijd gedacht dat dingen als een Inkbird onzin waren. Maar dit klinkt wel heel zinnig. Nu hebben wij gelukkig nog nooit een kapotte heater gehad, maar 1x kan genoeg zijn.
Daarom raad ik ook degene aan uit mijn post, die heeft twee probes waarmee de temperatuur wordt gemeten, als er daar een verschil in zit dan slaat ie ook alarm (bijv. als 1 van de twee kapot zou zijn). Ik gebruik hem nu twee jaar al met veel plezier.

Ook handig in de zomermaanden om te monitoren of de bak niet te warm wordt (of met een waterwissel te koud).

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zojuist maar even de wintervacht eraf geschoren. Het was ook té ver doorgeschoten. Met deze temperaturen heb ik liever wat extra stroming aan het oppervlak.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZN-5J_454rlrH6bgu0jT75idlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6Q272hUJnMAImixKKGrRIWt.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQOyWXngkexwX4BvkRWXc4bHOO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5YQiSg9Tl9CwCl4VWQMJ7qXu.jpg?f=fotoalbum_large
Morgen tijdens de waterwissel even netter maken en de puntjes op de i zetten, nu wel betere dingen te doen met dit weer.

Ook de JBL ventilator maar weer even geïnstalleerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPZRc7JmU1F4AxfKnD1a5GKBsew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2NguNYAPJZTcu2VzIUg0fvB.jpg?f=fotoalbum_large
Ideaal ding, je stelt de maximum temperatuur in en hij begint te blazen als de temperatuur hoger komt. Door de auto top-off set wordt het verdampte water ook automatisch weer aangevuld.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kom ik thuis van de vakantie, is LINDA de zwaarddrager waarschijnlijk zwanger geweest van Jeroen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5oEzSy4Hu-fZqcC9jtQpvvgbcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Qo2bFwQGuewm3cWxI0qiSGn.jpg?f=fotoalbum_large

Telde er sowieso 6 tussen het javamos :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:03

Wildfire

Joy to the world!

Hmmm, temperatuur in het aquarium begint nu toch wel hoog te worden, 28 graden. Ik doe maar eens een gedeeltelijke waterwissel, twee vliegen in één klap.

En eens een nieuwe ventilator bestellen, had er eentje van JBL maar die is niet goed meer (hoop lawaai).

Ik denk dat ik morgen de filters van mijn extern filter maar eens een keer reinig. Is erg lang geleden bedacht ik me zojuist.

[ Voor 19% gewijzigd door Wildfire op 18-06-2022 21:50 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:57
Ik heb mijn osmose apparaat direct aan mijn aquarium gehangen. Maar net als hieronder met verwarmingen, kan het aansluiten van je osmose apparaat op je aquarium voor nogal grote en ernstige problemen zorgen.

Als er iets mis gaat dan zou er dus constant water blijven lopen. Datwel in je bak of over de grond. Aldus... We zijn Tweaker, en hebben de hele boel 6dubbel gezekerd.

Als iemand nog tips heeft dan hoor ik het graag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfUO1QXwreTYgdYbDdDzy46hulA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AfWXVq5EHsJxBIaTPXO0FQBr.png?f=fotoalbum_large

1. Kraan + Waterstop: Dit is een waterstop met sensor die heel het water afsluit als de sensor water meet. Mocht helemaal vooraan bij de kraan iets mis gaan, dan word alles stil gelegd.
2. Lekdetect: Mocht er onder het osmose apparaat water komen te staan dan zet de lekdetect van Apex het osmose apparaat en Magneetventiel2 uit.
3. Sens1: Als het water boven sens1 komt dat word het osmose apparaat en Magneetventiel2 uit gezet via de Apex.
4. Sens2: Als het osmose vak leeg is dan zet deze sensor het osmose apparaat weer aan via de Apex.
5. Vlotter1: Deze vlotter meet de waterstand in het osmose vak en als deze dicht gaat omdat het vak vol is, dan zet het osmose apparaat zichzelf uit.
6. Vlotter2: Vanuit het osmose vak loopt het water naar de sump via een vlotter zodat deze niet te vol kan lopen.
7. Sens3: Mocht Vlotter2 niet goed werken dan zet Sens3 het osmose apparaat uit en Magneetventiel1 uit.

Het idee is dat het osmose apparaat telkens het osmose vak vol pompt als deze bijna leeg is. DIt doe ik op basis van sensors omdat als ik het met een vlotter doe het osmose apparaat dan constant aan en uit gaat. Nu zal hij 1x in de 2 tot 3 dagen het vak weer vullen. Tevens kan er bij een grote storing dan enkel water vanuit het osmose vak naar het aquarium lopen. Dit is dan niet zo veel dat heel de bak kapot gaat.

Los hiervan zitten er her en der nog wat extra Lekdetectie sensoren die wat andere dingen uit zetten.

Ik hoop dat het duidelijk is.

@_ferry_ Kraambezoek? Beschuit met muisjes? Wenslijst voor kado?

Owja.. en ... ik heb nog nieuw speelgoed.
Apex Trident (autmatisch testen KH,MG,CA)
2x Apex Dose voor het doseren van vloeitstoffen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgoD7UYlNNjWPjnQlBz2iU3hojc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LvfapdagMlznYcqWjxZqeKaJ.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door World Citizen op 19-06-2022 11:54 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:36

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
HuismAndré schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:58:
Als extra veiligheid kun je zo'n slim stopcontactje gebruiken met ingebouwde energiemeter en die af laten schakelen als de heater bijvoorbeeld 1 uur achter elkaar aan staat.
@JME (en anderen), dit naar aanleiding van een PB van JME (liever via het forum, dan heeft iedereen er iets aan): Voorbeeld van zo'n smart socket is deze: https://www.amazon.de/-/nl/dp/B09RZCVZK9/

Via de Tuya app (die je dus even tijdelijk moet installeren) kun je daarna een automatisering programmeren, bijvoorbeeld eentje die het stopcontact afschakelt als de aangesloten last langer dan X tij Y Watt of meer verbruikt. Volgens mij kun je er zelfs voor kiezen dat je een mailtje krijgt wanneer dit gebeurt. Zelf doe ik het via Home Assistant in combinatie met de local tuya integratie (vandaar dat ik niet precies weet wat de eventuele beperkingen zijn in de Tuya app).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@World Citizen Je leunt erg op het Apex apparaat (als die verward raakt dan kan alles in het 100 lopen). Ik zou overwegen er nog een externe failsafe aan te hangen, bijvoorbeeld door een van de vlotters het geheel af te laten schakelen (via een simpel relais of zo). Eventueel daarbij nog een doormelding naar je telefoon o.i.d.

Zelf heb ik, naast de gebruikelijke veiligheid doordat er geen waterslangen de bak in of uit gaan, nog zo'n Shelly Flood naast het aquarium liggen. Mocht de vloer direct naast het aquarium (eronder kan niet, onderkant van de kast staat te dicht op de vloer) nat worden dan krijg ik direct een alarm op alle Home Nest apparaten (en mobieltjes). Wellicht is dat ook nog een optie. Die reageert dan pas als het fout gaat maar, zeker als je net als ik een plavuizen vloer hebt, wel vroeg genoeg om nog e.e.a. te kunnen redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
HuismAndré schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:08:
@World Citizen Je leunt erg op het Apex apparaat (als die verward raakt dan kan alles in het 100 lopen). Ik zou overwegen er nog een externe failsafe aan te hangen, bijvoorbeeld door een van de vlotters het geheel af te laten schakelen (via een simpel relais of zo). Eventueel daarbij nog een doormelding naar je telefoon o.i.d.

Zelf heb ik, naast de gebruikelijke veiligheid doordat er geen waterslangen de bak in of uit gaan, nog zo'n Shelly Flood naast het aquarium liggen. Mocht de vloer direct naast het aquarium (eronder kan niet, onderkant van de kast staat te dicht op de vloer) nat worden dan krijg ik direct een alarm op alle Home Nest apparaten (en mobieltjes). Wellicht is dat ook nog een optie. Die reageert dan pas als het fout gaat maar, zeker als je net als ik een plavuizen vloer hebt, wel vroeg genoeg om nog e.e.a. te kunnen redden.
Ja, ik wil inderdaad nog een anders syteem wat helemaal los staat van de Apex. Ik heb dit nu enkel op de hoofdwaterkraan middels die waterstop. Die zet de aanvoer van water dicht als hij met de sensor water meet. Dit is dus los van de APEX.

Ook zijn alle magneetventielen en stekkerdoos ingesteld op "normaly closed".

Ik zal die Shelly flood eens onderzoeken. Dat klinkt inderdaad ideaal. Ik heb er nu wel van diezelfde sensoren onder liggen (8 stuks), die gewoon gaan piepen als ze water detecteren. Middels een camera met mic kan ik dat geluid weer oppikken en een alarm generen, maar eigenlijk wil ik wat jij al zegt een Home Automation oplossing.

Thanks voor de tips!

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:19

de Peer

under peer review

World Citizen schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:49:
Ik heb mijn osmose apparaat direct aan mijn aquarium gehangen. Maar net als hieronder met verwarmingen, kan het aansluiten van je osmose apparaat op je aquarium voor nogal grote en ernstige problemen zorgen.

Als er iets mis gaat dan zou er dus constant water blijven lopen. Datwel in je bak of over de grond. Aldus... We zijn Tweaker, en hebben de hele boel 6dubbel gezekerd.

Als iemand nog tips heeft dan hoor ik het graag!

[Afbeelding]

1. Kraan + Waterstop: Dit is een waterstop met sensor die heel het water afsluit als de sensor water meet. Mocht helemaal vooraan bij de kraan iets mis gaan, dan word alles stil gelegd.
2. Lekdetect: Mocht er onder het osmose apparaat water komen te staan dan zet de lekdetect van Apex het osmose apparaat en Magneetventiel2 uit.
3. Sens1: Als het water boven sens1 komt dat word het osmose apparaat en Magneetventiel2 uit gezet via de Apex.
4. Sens2: Als het osmose vak leeg is dan zet deze sensor het osmose apparaat weer aan via de Apex.
5. Vlotter1: Deze vlotter meet de waterstand in het osmose vak en als deze dicht gaat omdat het vak vol is, dan zet het osmose apparaat zichzelf uit.
6. Vlotter2: Vanuit het osmose vak loopt het water naar de sump via een vlotter zodat deze niet te vol kan lopen.
7. Sens3: Mocht Vlotter2 niet goed werken dan zet Sens3 het osmose apparaat uit en Magneetventiel1 uit.

Het idee is dat het osmose apparaat telkens het osmose vak vol pompt als deze bijna leeg is. DIt doe ik op basis van sensors omdat als ik het met een vlotter doe het osmose apparaat dan constant aan en uit gaat. Nu zal hij 1x in de 2 tot 3 dagen het vak weer vullen. Tevens kan er bij een grote storing dan enkel water vanuit het osmose vak naar het aquarium lopen. Dit is dan niet zo veel dat heel de bak kapot gaat.

Los hiervan zitten er her en der nog wat extra Lekdetectie sensoren die wat andere dingen uit zetten.

Ik hoop dat het duidelijk is.

@_ferry_ Kraambezoek? Beschuit met muisjes? Wenslijst voor kado?

Owja.. en ... ik heb nog nieuw speelgoed.
Apex Trident (autmatisch testen KH,MG,CA)
2x Apex Dose voor het doseren van vloeitstoffen.
[Afbeelding]
Mooi systeem.
Als het mogelijk is kun je ook nog een overloop realiseren die overlopend water het riool in loost, of eventueel iets dat buffert (een emmer/bak ofzo)

En altijd goed bedenken wat er zou gebeuren bij stroomuitval en niet functioneren van je APEX.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
de Peer schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:06:
[...]

Mooi systeem.
Als het mogelijk is kun je ook nog een overloop realiseren die overlopend water het riool in loost, of eventueel iets dat buffert (een emmer/bak ofzo)

En altijd goed bedenken wat er zou gebeuren bij stroomuitval en niet functioneren van je APEX.
Een overloop doe ik inderdaad als ik een Acryl sump op de kop kan tikken. Maar ik weiger dit te laten maken of nieuw te kopen :D. Het is allemaal al veel te duur, en om voor dit kleine bakje een hele acryl sump te laten maken gaat me wat ver. Maar mocht ik er een kunnen vinden van 1 meter, dan boor ik er gelijk een overloop in.

Bij stroomuitval schieten er allemaal magneetventielen op "Normaly closed". Het is dan zaak dat ik die magneetventielen goed in de gaten houd, maar gezien er tussen de kraan en het aquarium 3 zitten, kan hoogstens het water wat nog in het osmoseapparaat zit, in het osmose vak en in de leidingen over de vloer lopen.

Ik heb de stekker er vandaag al een keer uitgetrokken om het te testen.

(overigens gaat uiteraard hetgeen stuk waar je niet aan gedacht had, dus ik zal echt wel eens een keer een probleem gaan vinden. )

[ Voor 5% gewijzigd door World Citizen op 19-06-2022 13:57 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

HuismAndré schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:55:
@JME (en anderen), dit naar aanleiding van een PB van JME (liever via het forum, dan heeft iedereen er iets aan): Voorbeeld van zo'n smart socket is deze: https://www.amazon.de/-/nl/dp/B09RZCVZK9/
Omdat ik het voor een compleet ander doel vroeg, wou ik het aquarium topic er niet mee vervuilen. Maar bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-08 15:02
Laatste tijd lekker door geklust en het meubel voor de 90P is af. Het geheel gronden, voor behandelen en 2x aflakken was wel wat werk.... :X
Maar het resultaat mag er zijn en uiteraard er ook wat kosten mee bespaard. Doorvoer gaten voor de kabels en slangen zoals ik het graag wilde hebben, goede verlichting, uitschuifbaar platform voor de filter en deuren die gemakkelijk van het meubel kunnen.

Afgelopen weekend bij Diebo geweest met een maat die nog wat hardscape nodig had en toen zelf de Oase 90P bak meegenomen :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7FgzYN5oSxHB4Ixtr54vgjIBuI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6k1fmRvgkgf9PAHZ7P4oJ7v9.jpg?f=user_large

Misschien dat iemand hier ervaring heeft met soil bewaren etc, maar heb een dichte zak soil gekregen van een maand of 6-7 oud. Heeft in een berging gelegen, maar de zak is nog volledig gesealed. Het lijkt alsof er toch iets van schimmelvorming heeft plaats gevonden. Het zit wel vooral aan de binnenkant van de verpakking lijkt het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKp9lW0ZC2DDQpenEUSZl5W-08A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HJiApofPpZhf2iMYCjHXfGKu.jpg?f=user_large

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Cooldevice schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:42:

[..]

Misschien dat iemand hier ervaring heeft met soil bewaren etc, maar heb een dichte zak soil gekregen van een maand of 6-7 oud. Heeft in een berging gelegen, maar de zak is nog volledig gesealed. Het lijkt alsof er toch iets van schimmelvorming heeft plaats gevonden. Het zit wel vooral aan de binnenkant van de verpakking lijkt het.
Wat het ook is - bij de geringste twijfel zou ik het absoluut niet in een aquarium gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun de Haas BV
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 20:43
Toch maar eens hier vragen...

Ik heb momenteel een cilindervormige nano aquarium à 6 liter met daarin een vijftal garnalen (neocaridina Super Red). Hoewel ze nog een beetje verlegen zijn en veel in de Rotala plantjes op de achtergrond verstopt zitten, lijkt het verder prima te gaan.

Ik zou graag willen uitbreiden, maar gezien de kleine inhoud van het aquarium vraag ik me af wat wijs is. Zou ik het aantal bijvoorbeeld naar 10 kunnen uitbreiden? De meningen verschillen nogal hoeveel garnalen per liter ideaal is. Of is er bijvoorbeeld een caridina die prima solo kan leven én tegen een stootje kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:41
hang er ook vanaf hoe het aquarium is ingericht. ik heb een 60 liter familie aquarium waar ik ooit eens 10 mini japonica garnalen tussen het visbestand gedaan had. 2 weken later dacht ik dat ze het niet overleeft hadden, inmiddels denk ik dat er serieus 200+ in zitten. Ze vermeerdere waar je bij staat.

Lokale vishandel al blij gemaakt, maar ze blijven door gaan en de vishandel wil ze ook niet meer hebben. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

@Beun de Haas BV Het zijn groepsdieren en 5 zou ik daarom sowieso wat krapjes vinden, hoe klein de bak ook is. Zoals @basjuhh al aangeeft, als ze het naar hun zin hebben dan worden het er vanzelf meer. De vraag is alleen of dat ook gebeurt als je basisgroep uit slechts 5 dieren bestaat. Volgens mij zijn ze dan wat minder "productief".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:20:
@Beun de Haas BV Het zijn groepsdieren en 5 zou ik daarom sowieso wat krapjes vinden, hoe klein de bak ook is. Zoals @basjuhh al aangeeft, als ze het naar hun zin hebben dan worden het er vanzelf meer. De vraag is alleen of dat ook gebeurt als je basisgroep uit slechts 5 dieren bestaat. Volgens mij zijn ze dan wat minder "productief".
Ik ben vorig jaar door het oog van de naald gegaan (vreemde ziekte, porseleinziekte of zo) en eindigde met 3 Crystal Red garnalen. Dat zijn er nu weer meer dan 1000. Geboren uit die 3 CR's (Adam en 2 Eva's of zo).

Dat is trouwens in een 125 liter aquarium (wel met een 50 x 25 x 5 cm HMF filter). Dus dat zou vergelijkbaar zijn met 50 in een 6 liter bakje. Dus 10 garnalen in 6 liter (de vraag van @Beun de Haas BV) lijkt me geen enkel probleem. 20 kan ook nog wel. Alleen is een 6 liter bakje sowieso een ramp om stabiel te houden (maar da's een ander verhaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun de Haas BV
Ok, helder: meer garnalen is duidelijk geen probleem. Alleen de vraag is of ik de natuur zijn gang laat gaan of er een beetje bij help door wat erbij te zetten. Maar garnalen fokken als konijnen inderdaad, dus ik wacht de populatiegroei even af.

Jullie verder nog tips voor slakken? Volgens mij is een Sulawesi en/of zebra wel goed te combineren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Beun de Haas BV Zebra is denk ik wel groot voor zo'n bakje. Clithon Corona's (Horned Nerite) blijven naar mijn weten iets kleiner. Is ook wel leuk om te zien, vaak een gestreepte variant met gewei.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Beun de Haas BV schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:19:
Ok, helder: meer garnalen is duidelijk geen probleem. Alleen de vraag is of ik de natuur zijn gang laat gaan of er een beetje bij help door wat erbij te zetten. Maar garnalen fokken als konijnen inderdaad, dus ik wacht de populatiegroei even af.

Jullie verder nog tips voor slakken? Volgens mij is een Sulawesi en/of zebra wel goed te combineren.
Je zou de dierenwinkel kunnen vragen of ze nog wat ongenode gasten hebben (willen ze vast wel vanaf). Posthoornslakjes, puntslakjes of zo dus. Ik zou er niet ook nog eens grote sierslakken bij doen. Als zo'n beestje dood gaat dan vergiftigt hij met een beetje pech je 6 liter bakje (als je even niet oplet). Bij alles moet je gewoon klein denken. Je hebt immers een uit de kluiten gewassen frisdrankfles. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

HuismAndré schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:52:
Je hebt immers een uit de kluiten gewassen frisdrankfles. ;-)
_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Beun de Haas BV schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:19:
Hebben die Sulawesi’s geen heel afwijkende waterwaarden nodig? Staat me iets van bij, maar weet niet meer wat. Gaat iemand vast wel aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

JME schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:13:
Ik hoop alleen dat de brigittae niet door de sleuven van het interne Juwel filter gaan..
Bovenstaande gebeurt vooralsnog niet. Maar potverdikkie, wat zijn die kleine opdonders gaaf in een grotere bak zeg!! Ik moet mezelf heel erg bedwingen om er niet een dozijn bij te doen. De bak is mooi in balans en hoe klein ze ook zijn, het is toch weer belasting. Alhoewel? Aaarrrggghhh! 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Hier besloten de eheim proxima 325 liter en de 20 liter drinkbak van de poes weg te doen.

De voornaamste oorzaak is dat ivm een blessure het onderhoud erg lastig is geworden.

We gaan nu over naar een eheim vivaline 126 liter. Die gaat dan tevens dienst doen als drinkbak.
De vivaline is besteld. We verwachten die over een week of 3 a 4 binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JME schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:53:
[...]

Bovenstaande gebeurt vooralsnog niet. Maar potverdikkie, wat zijn die kleine opdonders gaaf in een grotere bak zeg!! Ik moet mezelf heel erg bedwingen om er niet een dozijn bij te doen. De bak is mooi in balans en hoe klein ze ook zijn, het is toch weer belasting. Alhoewel? Aaarrrggghhh! 7(8)7
Volgens mij belasten ze het geheel nauwelijks. De 5 Amano's, slakken en 2 Oto's maken hier tig keer zoveel troep als +-50 Brigittae. En met een beetje filter kan dat toch prima erbij?

Ik ben nog wel steeds zoekende naar een dither fish, want wat zijn ze weer bang geworden allemaal. Er zit nauwelijks leven in de bak. Als ik stil voor de bak sta komen ze allemaal naar mij toe zwemmen (ja ja, eten...), maar verder zitten ze voornamelijk rondom het hout en de planten, weinig aan zo...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beun de Haas BV
HuismAndré schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:52:
[...]
Je hebt immers een uit de kluiten gewassen frisdrankfles. ;-)
Het gaat niet om de grootte, maar wat je ermee doet :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 21:35
Taro schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:27:
[...]

Ik ben nog wel steeds zoekende naar een dither fish, want wat zijn ze weer bang geworden allemaal. Er zit nauwelijks leven in de bak. Als ik stil voor de bak sta komen ze allemaal naar mij toe zwemmen (ja ja, eten...), maar verder zitten ze voornamelijk rondom het hout en de planten, weinig aan zo...
Ik begrijp je frustratie want ik zoek zelf ook nog naar een oplossing bij mij. Hier zitten ze in het donkerste hoekje tot het praktisch helemaal donker is buiten de bak.Natuurlijk gedrag, dat zal wel, maar vissen kijken zou toch een groot deel van de hobby moeten zijn. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Taro schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:27:
[...]
Achterkant en 1 zijkant zwart maken en kijken of het dan beter gaat. Helpt het niet dan kun je de folie er altijd weer afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 21:35
HuismAndré schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:27:
[...]

Achterkant en 1 zijkant zwart maken en kijken of het dan beter gaat. Helpt het niet dan kun je de folie er altijd weer afhalen.
Dat was bij mij dus het geval, vandaar "het donkerste hoekje". Ik heb nu de zijkant al afgehaald, maar dat is niet eenvoudig als de bak op zijn plaats staat. :P

Ik heb al geprobeerd ze uit de hoek te nudgen door een bruissteentje op een timer daar te zetten en dat helpt. Maar ik vermoed dat dit dan weer de minimale CO2 uit de bak drijft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• World Citizen
Sjamo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:29:
Hier besloten de eheim proxima 325 liter en de 20 liter drinkbak van de poes weg te doen.
_O- Ik kan hier de deurtjes ook niet open laten. Mijn katten weten feilloos het zoutwater te ontwijken en het osmose bakje te vinden. Geef ze de kans en ze hangen er in.

Ik heb een nieuwe aanwinst. Ik ging voor een ander stukje, en daarvan komen later foto's... maar ondanks dat ik niet een enorme fan ben van dit stuk... was hij wel heel erg mooi. Het is ook een makkelijk te stekken stukje, dus ik kan hem altijd klein houden en doorgeven in de hobby.

Caulastrea
Dit is een LPS koraal. Dat betekend dat ze grote poliepen hebben en een "steen" skelet hebben.
Je ziet ook dat het 2 ronde kopjes zijn. Dit zijn 2 dieren die op zichzelf staan. Ze maken een skelet en groeien langzaam omhoog. Uiteindelijk splists elk kopje zich weer en zo krijg je dus langzaam een boeket.
(op de foto zijn ze aan het splitsen.)

De tentakels die je ziet, zitten rond zijn mond. Als hij daarmee voer vangt dan buigen die tentakels naar het midden van het kopje. Hier zit de mond. Hij eet dan stukjes zweefvoer.

Koralen zijn soms fluoriserend. Deze is dat ook. Overdag als mijn lamp veel wit licht heeft krijg je de eerste foto. In de avond/nacht als er blauw licht is dan zie je ineens een fluogroene bonk van licht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNPIJTAH6e3nvDr8XpisD1w8PEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZvlcwOG47xRQv8eS4vIln6Fb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R08FCYsN5pOxKGyvWnv1fQMr1Js=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nADUuvZ63im63irHyZvjjTqp.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
World Citizen schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:24:
[...]

_O- Ik kan hier de deurtjes ook niet open laten. Mijn katten weten feilloos het zoutwater te ontwijken en het osmose bakje te vinden. Geef ze de kans en ze hangen er in.

Ik heb een nieuwe aanwinst. Ik ging voor een ander stukje, en daarvan komen later foto's... maar ondanks dat ik niet een enorme fan ben van dit stuk... was hij wel heel erg mooi. Het is ook een makkelijk te stekken stukje, dus ik kan hem altijd klein houden en doorgeven in de hobby.

Caulastrea
Dit is een LPS koraal. Dat betekend dat ze grote poliepen hebben en een "steen" skelet hebben.
Je ziet ook dat het 2 ronde kopjes zijn. Dit zijn 2 dieren die op zichzelf staan. Ze maken een skelet en groeien langzaam omhoog. Uiteindelijk splists elk kopje zich weer en zo krijg je dus langzaam een boeket.

De tentakels die je ziet, zitten rond zijn mond. Als hij daarmee voer vangt dan buigen die tentakels naar het midden van het kopje. Hier zit de mond. Hij eet dan stukjes zweefvoer.

Koralen zijn soms fluoriserend. Deze is dat ook. Overdag als mijn lamp veel wit licht heeft krijg je de eerste foto. In de avond/nacht als er blauw licht is dan zie je ineens een fluogroene bonk van licht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Onze kat met drinkbak :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDp7z_bGhnD7d0kOTaL1H_L5zpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0QBvd4PhvjoG0gG97PYriTNf.jpg?f=fotoalbum_large

En bij je foto moest ik hier aan denken :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWS95FXbNeo80eK-QccLSAdYLkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1g9H6vbsd2tQf5uOH7xU6dY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
World Citizen schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:24:
[...]

Caulastrea

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wauw dat ziet er gaaf uit met die poliepen zeg! :o

@Sjamo ik denk dat dat eerder een nudibranchi is. :+ Google die eens op afbeeldingen, je zal je verbazen wat een wonderlijke exemplaren er tussen zitten. Helaas niet in een aquarium te houden, maar ergens ook wel beter gezien ze daardoor niet gevangen worden.

[ Voor 6% gewijzigd door SmurfLink op 23-06-2022 07:43 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Nvt

[ Voor 99% gewijzigd door Sjamo op 23-06-2022 08:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Zojuist de pH controller geïnstalleerd *O*
De huidige pH bleek 6.6 (magneetventiel stond open sinds 12:00) wat bij mijn KH van 9 toch wel laag is. Controller nu eerst ingesteld op 6.8 en dan morgen rustig door naar de uiteindelijke doelwaarde van 7.0. Benieuwd!
En dan op zoek naar een antraciet buisje om 95% van die fluorescerend groene sensor mee af te dekken. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:19:
De huidige pH bleek 6.6 (magneetventiel stond open sinds 12:00) wat bij mijn KH van 9 toch wel laag is.
Kan het me haast niet voorstellen (65ppm+ CO2, alles zeker dood). Voor de zekerheid wellicht nog een andere KH test kopen?
En dan op zoek naar een antraciet buisje om 95% van die fluorescerend groene sensor mee af te dekken. Iemand tips?
Andere pH probe wellicht? Deze is erg onopvallend:
https://nl.aliexpress.com/item/682305183.html

PS: Heb je de boel wel gekalibreerd? En die kalibratie gecontroleerd met een externe meting?

[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 23-06-2022 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:19:
De huidige pH bleek 6.6 (magneetventiel stond open sinds 12:00) wat bij mijn KH van 9 toch wel laag is. Controller nu eerst ingesteld op 6.8 en dan morgen rustig door naar de uiteindelijke doelwaarde van 7.0. Benieuwd!
Waarom van 6.6 naar 6.8 naar 7.0?

6.6 werkt blijkbaar prima toch? Het belangrijkste is om goed naar je bak te kijken en niet random getalletjes nastreven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

@HuismAndré rare combi inderdaad. De pH sensor is net geijkt dus die zal ik maar vertrouwen. Eerste verdachte is dan inderdaad de KH test. Zal voor de grap straks nog eens checken en anders morgen maar even met een flesje water naar de LFS om bij hen zowel de pH als de KH te laten checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

de Peer schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:25:
Waarom van 6.6 naar 6.8 naar 7.0?

6.6 werkt blijkbaar prima toch? Het belangrijkste is om goed naar je bak te kijken en niet random getalletjes nastreven ;)
Op zich mee eens, maar die 6.6 is aan het einde van de dag. Ik moet de kans niet uitsluiten dat het allemaal erg schommelde tussen hoog in de ochtend en laag in de avond. Of ik dan 6.6 de hele dag door moet willen, vraag ik me af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@JME Flesje water is moeilijk dan je denkt. Water gast vrij snel uit dus voor je het weet is de pH een paar tienden opgelopen (zelf ondervonden). Als je het doet, vul het flesje dan tot de kop en doe gelijk de dop erop. En niet schudden en zo.

Het is niet verkeerd, zeker omdat de materie nieuw voor je is, om de metingen nog even te controleren met de testvloeistoffen. Dus probe uit het aquarium en nogmaals in de pH4, dan spoelen en daarna pH7 vloeistof (afgerond, werkelijke pH's hangen af van samenstelling testvloeistoffen). pH regelaar hoeft daarvoor niet in een speciale stand gezet te worden (is immers controle, niet afregeling).

[ Voor 9% gewijzigd door HuismAndré op 23-06-2022 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:43:
[...]

Op zich mee eens, maar die 6.6 is aan het einde van de dag. Ik moet de kans niet uitsluiten dat het allemaal erg schommelde tussen hoog in de ochtend en laag in de avond. Of ik dan 6.6 de hele dag door moet willen, vraag ik me af.
Het kan geen kwaad nee. Je komt er vanzelf achter wat het beste werkt.

Ik denk dat je ph en kh metingen gewoon correct zijn.

De co2 waarde is de onbekende. Die kun je niet zo maar nauwkeurig uit een tabel aflezen.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 23-06-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
de Peer schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:49:
[...]

Het kan geen kwaad nee. Je komt er vanzelf achter wat het beste werkt.

Ik denk dat je ph en kh metingen gewoon correct zijn.
Als hij iets in de bak heeft dat de pH stevig beïnvloedt (pH verlagende bodem of zo) dan zou het kunnen. Is dat niet het geval dan denk ik dat hij een stevige meetfout heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Daar zeg je zo wat! In een deel van de bak ligt Tropica soil en die is enigszins pH verlagend. Tsja, daar gaat je doelwaarde natuurlijk. Waar moet je dan nog op mikken, anders dan gewoon op een stabiele waarde die kennelijk goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Het CO2 gehalte kan nooit bepaald worden door middel van die tabel. Die is namelijk niet geschikt voor aquariumwater.

Alleen bij water waarbij het carbonaatevenwicht volledig verantwoordelijk is voor de pH, kun je zo'n tabel gebruiken. Dan heb je het over gedistilleerd water bijvoorbeeld, met wat bicarbonaat erin.

Ook is een KH test voor aquaria niet geschikt want die meet niet de juiste stoffen, simpel gezegd. Reageert niet alleen op carbonaten maar ook andere stoffen die de alkaliniteit beïnvloeden.

Zie ook deze post op ukaps, het tweede gedeelte vooral:
https://www.ukaps.org/for...oblems.65890/#post-652149

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 23-06-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:09:
Daar zeg je zo wat! In een deel van de bak ligt Tropica soil en die is enigszins pH verlagend. Tsja, daar gaat je doelwaarde natuurlijk. Waar moet je dan nog op mikken, anders dan gewoon op een stabiele waarde die kennelijk goed werkt?
Je kunt zo'n continu test kopen, als indicatie.

En wat ook veel gedaan wordt : laat wat aquariumwater 24 uur apart staan in een glas zodat alle co2 eruit gaat. Meet nu de pH. Stel die is 7.4. Dat is dan gemeten inclusief de andere zuren in je aquarium en is dus je referentie.

Een goede waarde voor je aquarium is dan 6.4
Dus 1 hele waarde lager. Maar ook dat is een startpunt. Uiteindelijk blijft het gewoon planten en vissen observeren en accepteren dat je de co2 concentratie niet kunt weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

En dat brengt ons weer bij…
de Peer schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:25:
Het belangrijkste is om goed naar je bak te kijken en niet random getalletjes nastreven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Vandaag ff geen getalletjes, maar ander leuk spektakel: de Cory’s zijn - ahum - actief… :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
JME schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:36:
Vandaag ff geen getalletjes, maar ander leuk spektakel: de Cory’s zijn - ahum - actief… :o
Binnenkort eieren rapen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Inmiddels meerdere gespot, maar ik laat ze gewoon liggen. Wat overleeft is welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:03

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Corne heeft een ander soort ph test. Verder geweldige bron van info.

https://www.tspt.nl/CO2/pH_drop.html

[ Voor 8% gewijzigd door NLKornolio op 25-06-2022 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@NLKornolio Interessante benadering. Ook de onmogelijkheid tot correcte KH meting bij gebruik van een soil blijft niet onbenoemd. Ook wordt aangegeven dat de methode alleen geschikt is voor KH < 6. Die KH zal je dan moeten meten van het nieuwe water, voordat dit het aquarium in gaat (sowieso niet verkeerd om alle parameters van het nieuwe water met enige regelmaat te controleren aangezien watermaatschappijen wel eens dingen aanpassen).

Eenmaal in het aquarium gaan er andere dingen spelen, zeker als je een soil gebruikt of er andere aanzurende maatregelen van toepassing zijn (bijvoorbeeld hoog humusgehalte vanwege rottende plantresten in een goed ingedraaide en stevig beplantte bak).

Ik heb in ieder geval zojuist een kopje water uit m'n bak gehaald (pH op dit moment 6.82) en ga deze morgen meten met de pH probe van m'n CO2 installatie. Aangezien ik mik op 20 ppm CO2 verwacht ik een verschil van rond de 0.6 pH punt (dus ergens rond de 7.4 pH).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NLKornolio schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:29:
Corne heeft een ander soort ph test. Verder geweldige bron van info.

https://www.tspt.nl/CO2/pH_drop.html
Is zeker een fijne bron van informatie, ik kijk er ook wel eens op.
Helaas gaat het wel mis als het op waterchemie aankomt.
Er wordt gesteld dat je 30 ppm in je water hebt bij een pH drop van 1.0. Dit is onjuist.
Het is namelijk afhankelijk van de KH, en die kunnen wij als particulieren niet betrouwbaar meten. Gevolg is dat wij dus blind zullen moeten varen.

de pH drop van 1.0 moet als een vuistregel gezien worden. Dit is een waarde die bij de meeste mensen met een vaak voorkomende pH en een vaak voorkomende KH een aardig resultaat geeft als startpunt. Vervolgens moet je naar je planten en vissen kijken en gaan bijstellen en zo ervaring opdoen.

Het is geen populaire boodschap, maar wij kunnen als particulieren niet eenvoudig het CO2 gehalte bepalen in het aquarium. Winkels verdienen goud geld met het verkopen van die illusie. mensen willen het graag geloven/horen. 'iets' meten geeft blijkbaar een gevoel van controle en daar betalen mensen voor.

Je kunt wel die CO2 indicatoren gebruiken. Die bevatten namelijk een oplossing met KH=4 (ja échte correcte KH). Binnen deze indicator kun je dus wel die pH/KH/CO2 tabel gebruiken en daar is de kleuring van de indicator ook op gebaseerd.
De indicator is beperkt houdbaar na plaatsing in het aquarium volgens mij, dus het resultaat wordt over loop van tijd minder betrouwbaar.
Ook is de aflezing lastig. Is ie nou groen, lichtgroen, gelig? Maar beter dan dit gaat het niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Enorm verhelderende info allemaal, dank aan iedereen! Ook hier staat inmiddels een kopje te ontgassen. Benieuwd waar die op uit komt.

Wat me nu nog niet helemaal duidelijk is, is die drop checker. Ik heb dat ding altijd gezien als een (niet zo) veredelde pH-meter, maar hij lijkt dus wel degelijk het “echte” CO2-niveau te meten. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:37:
Wat me nu nog niet helemaal duidelijk is, is die drop checker. Ik heb dat ding altijd gezien als een (niet zo) veredelde pH-meter, maar hij lijkt dus wel degelijk het “echte” CO2-niveau te meten. Klopt dat?
Ja zeker! En dat komt doordat hier een oplossing met bekende en correcte KH in zit. En de pH/KH/CO2 tabel kun je dan dus gebruiken. de pH is dus direct gecorreleerd aan het CO2 gehalte, omdat de KH vast staat.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 25-06-2022 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Er wordt me steeds meer duidelijk. Heb het altijd fout gedaan. Gestuurd op een absolute pH-waarde, niet op een pH relatief ten opzichte van de “natuurlijke staat” van de bak (dus zonder CO2). Nog fouter: omdat ik merkte dat de pH “gevaarlijk laag” leek te worden als ik een lichtgroene drop checker wou, ben ik gaan mikken op een donkerder kleur groen. Maar die pH an sich maakt dus een stuk minder uit?
Even kijken of ik het snap: pH in “ontgaste staat” meten, daar ca. 0,7 tot 1,0 punt vanaf halen (voor ordegrootte 20-30 ppm CO2) en op die waarde de pH-controller laten sturen. Controle of de drop checker lichtgroen wordt en “gas terugnemen” zodra je merkt dat je live stock zich gek gaat gedragen. Gekker dan de Cory’s momenteel tenminste ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:46:
Er wordt me steeds meer duidelijk. Heb het altijd fout gedaan. Gestuurd op een absolute pH-waarde, niet op een pH relatief ten opzichte van de “natuurlijke staat” van de bak (dus zonder CO2). Nog fouter: omdat ik merkte dat de pH “gevaarlijk laag” leek te worden als ik een lichtgroene drop checker wou, ben ik gaan mikken op een donkerder kleur groen. Maar die pH an sich maakt dus een stuk minder uit?
Even kijken of ik het snap: pH in “ontgaste staat” meten, daar ca. 0,7 tot 1,0 punt vanaf halen (voor ordegrootte 20-30 ppm CO2) en op die waarde de pH-controller laten sturen. Controle of de drop checker lichtgroen wordt en “gas terugnemen” zodra je merkt dat je live stock zich gek gaat gedragen. Gekker dan de Cory’s momenteel tenminste ;)
Klopt helemaal. Dit is ook wat je heel veel ziet gebeuren. De meeste hobbyisten bereiken dit punt van inzicht helemaal niet. Op internet circuleert vooral de pH waarde 6.7 of 6.8 als 'optimaal' dus veel mensen durven daar niet onder te gaan zitten. Terwijl als jij intussen baardalg en penseelalg krijgt, dat een teken van CO2 tekort is. Dan kun je gewoon rustig naar 6.5 gaan en eventueel de weken erna nog lager. Dat is wat ik bedoel met naar de bak kijken.

Een CO2 indicator kan ondertussen handig zijn om te kijken of je niet doorschiet (richting geel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Check! Dan wordt dat de nieuwe aanpak, ben benieuwd! En als de drop checker na verloop van tijd toch te geel wordt (of de vissen massaal bovenin gaan zitten) dan zijn er mogelijk pH-beïnvloedende en omstandigheden veranderd (bodem uitgewerkt?) en moet je bijsturen. Dat klinkt helemaal niet zo ingewikkeld eigenlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:54:
Check! Dan wordt dat de nieuwe aanpak, ben benieuwd! En als de drop checker na verloop van tijd toch te geel wordt (of de vissen massaal bovenin gaan zitten) dan zijn er mogelijk pH-beïnvloedende en omstandigheden veranderd (bodem uitgewerkt?) en moet je bijsturen. Dat klinkt helemaal niet zo ingewikkeld eigenlijk!
Ik heb zelf geen ervaring met een aanzurende bodem maar volgens mij klopt het wat je zegt. zowel pH als KH kunnen dan anders worden lijkt me. Waarschijnlijk zal zoiets heel geleidelijk gaan over de loop van vele maanden. Dus er is niet opeens een accute situatie.

Het bijsturen blijft altijd wel lastig vind ik. Zo van: nou ik heb nu een jaar lang op pH = 6.4 gezeten en de bak lijkt het wel aardig te doen, geen baardalg/penseelalg. Conclusie kan dan zijn dat je qua CO2 wel goed zit.
Soms kom ik dan in de verleiding om eens terug te gaan naar 6.5 of 6.6 (dat scheelt behoorlijk wat CO2). En dan weer een paar maanden kijken wat er gebeurt. Als er dan tóch baardalg ontstaat weet ik dat 6.4 toch de juiste waarde was en ga ik daar naar terug. Dat is een beetje hoe het bij mij gaat.

Wel zijn er altijd complicerende factoren. Zo merk ik dat als er eens een vis dood gaat en ik kan hem niet vinden (heb veel planten) dan gaat hij dus liggen rotten in de bak. Dat verstoort de boel behoorlijk.
Ook ververs ik zelf maar 1x per jaar mijn filter. Misschien heeft dat ook wel invloed wat betreft aanzuren.
Ook doe ik niet aan 'stofzuigen', wie weet hoopt zich ergens (in de bodem?) toch iets op.
Dat zijn zaken waar ik soms mee zit. Maar het is toch zaak niet te veel te veranderen want dan kun je onmogelijk achterhalen wat nu het effect van een bepaalde actie is.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 25-06-2022 11:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
JME schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:46:
Ph en co2 hangen samen, maar ze dienen een verschillend doel.

Voor planten is co2 een bouwstof, voeding. Voor bewoners is het in verschillende mate slecht (net als voor ons).

Het is zaak daar een goed evenwicht in te vinden, met bij voorkeur een zo laag mogelijk co2 gehalte waarbij de driehoek planten, licht en co2 in balans is.

Een ph van 6,8 zal in veel gevallen een, voor bewoners, acceptabel co2-niveau geven, niet persé in alle. Maar zelf vind ik het altijd belangrijk te kijken of het ook nodig is zo laag te gaan. Of mijn planten daadwerkelijk zoveel licht en co2 nodig hebben.

Ik hou er altijd rekening mee dat co2 eerder slecht kan zijn voor bewoners dan dat je signalen ziet.

Een co2 gehalte in de lucht van 2000ppm is voor ons ongezond en kan klachten geven, maar dat wil niet zeggen dat je al wat ziet aan ons gedrag.

Dat is ets wat ik soms probeer mee te geven, wanneer ik de uitdrukking weer voorbij zie komen dat je vooral goed moet kijken naar de bak en het gedrag van de vissen. Er is meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sjamo schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:02:
[...]

Ph en co2 hangen samen, maar ze dienen een verschillend doel.

Voor planten is co2 een bouwstof, voeding. Voor bewoners is het in verschillende mate slecht (net als voor ons).

Het is zaak daar een goed evenwicht in te vinden, met bij voorkeur een zo laag mogelijk co2 gehalte waarbij de driehoek planten, licht en co2 in balans is.

Een ph van 6,8 zal in veel gevallen een, voor bewoners, acceptabel co2-niveau geven, niet persé in alle. Maar zelf vind ik het altijd belangrijk te kijken of het ook nodig is zo laag te gaan. Of mijn planten daadwerkelijk zoveel licht en co2 nodig hebben.

Ik hou er altijd rekening mee dat co2 eerder slecht kan zijn voor bewoners dan dat je signalen ziet.

Een co2 gehalte in de lucht van 2000ppm is voor ons ongezond en kan klachten geven, maar dat wil niet zeggen dat je al wat ziet aan ons gedrag.

Dat is ets wat ik soms probeer mee te geven, wanneer ik de uitdrukking weer voorbij zie komen dat je vooral goed moet kijken naar de bak en het gedrag van de vissen. Er is meer :)
Ja helemaal mee eens. Ik moet eerlijk bekennen dat voor mij de planten op 1 staan en de vissen op 2.
Het is een lastig dilemma, want je moet haast wel kiezen. Ze willen eigenlijk het tegenovergestelde als het op CO2 aan komt.
Een bak zonder vissen zou een stuk makkelijker zijn want je hoeft weinig aan risicobeperking te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
de Peer schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:38:
[...]

Ja zeker! En dat komt doordat hier een oplossing met bekende en correcte KH in zit.
Zodra je de drop checker plaatst zal de KH van de dropchecker vloeistof, door diffusie, uiteindelijk richting de KH van het aquarium gaan. Hoe snel dat gaat hangt van diverse factoren af (denk in 1 tot 10 weken). Het beste meetmoment is vanaf zo'n 24 uur na plaatsing (dan is de CO2 concentratie in de vloeistof gelijk aan die in de bak en is de KH nog niet noemenswaardig veranderd). Ook kun je vanaf dan zien hoe het verloop van de CO2 is over de dag (a.h.v. de genoemde kleurverandering).

Overigens is het wel belangrijk de juiste drop checker te gebruiken. Ze zijn er voor bakken die mikken op 20 ppm en voor bakken die mikken op 30 ppm (verschil zit hem in het gebruikte water, uit het hoofd KH3 vs. KH4, de gebruikte pH indicator is elke keer hetzelfde). Er is ook vloeistof waar je zelf water aan toe moet voegen (waarbij het dus belangrijk is dat je de juiste KH water toevoegt; liefst ontstaan uit gedestilleerd water in combinatie met nauwkeurig afgewogen poederdosering).

Is de boel (na bijvoorbeeld een week) ingeregeld en gecontroleerd, mede dankzij de drop checker, ruim dat lelijke ding dan op, samen met die thermometer die ook altijd maar zo goed mogelijk de aandacht wegneemt van waar het om zou moeten gaan: beestjes en plantjes.

PS: Over het weggezette glas water. Ongeduldig als ik ben heb ik er nog een glas bij gepakt (omgespoeld in het aquarium) en ben ik nu bij elkaar al een minuut of 10 steeds de inhoud van het ene glas in het andere glas aan het gieten (doe dat maar eens bij koolzuurhoudende frisdrank, dan zie je gelijk hoe effectief dat is). Ik verwacht dus in de loop van de dag wel een betrouwbare CO2 pH test te kunnen doen.

Toevoeging: Zoals @Sjamo ook al zegt: Het is moeilijk te bepalen wat wel of niet schadelijk is voor vissen. Het is veel te simpel om maar te stellen "ze zwemmen nog gewoon dus het zal wel goed zijn". Bij twijfel of onduidelijkheid is het niet verkeerd om aan de veilige kant te gaan zitten. Als dat dan betekent dat je hier en daar een paar baardalgjes krijgt die je af en toe aanstipt of mechanisch verwijdert, dan is dat maar zo.

Voor mij in ieder geval is het doel niet een algenvrij aquarium maar een aquarium waar ik, gemiddeld genomen, meer plezier dan ellende van heb. Het toevoegen van CO2 helpt daar gigantisch bij (echt gigantisch) maar ook hier geldt: Doe het met mate. Zorg ook dat je stroming goed is, je verlichting niet te fel en/of te lang (of te kort) brandt en.. Zorg dat de hoeveelheid lol die je eraan beleeft groter is dan de hoeveelheid ellende die het je geeft (want anders wordt het een kortdurende hobby).

[ Voor 0% gewijzigd door HuismAndré op 29-06-2022 23:21 . Reden: Het blijkt resp 3dKH en 4dKH te zijn (en niet 4 en 5). ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
HuismAndré schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:13:
[...]

Zodra je de drop checker plaatst zal de KH van de dropchecker vloeistof, door diffusie, uiteindelijk richting de KH van het aquarium gaan. Hoe snel dat gaat hangt van diverse factoren af (denk in 1 tot 10 weken). Het beste meetmoment is vanaf zo'n 24 uur na plaatsing (dan is de CO2 concentratie in de vloeistof gelijk aan die in de bak en is de KH nog niet noemenswaardig veranderd). Ook kun je vanaf dan zien hoe het verloop van de CO2 is over de dag (a.h.v. de genoemde kleurverandering).

Overigens is het wel belangrijk de juiste drop checker te gebruiken. Ze zijn er voor bakken die mikken op 20 ppm en voor bakken die mikken op 30 ppm (verschil zit hem in het gebruikte water, uit het hoofd KH4 vs. KH5, de gebruikte pH indicator is elke keer hetzelfde). Er is ook vloeistof waar je zelf water aan toe moet voegen (waarbij het dus belangrijk is dat je de juiste KH water toevoegt; liefst ontstaan uit gedestilleerd water in combinatie met nauwkeurig afgewogen poederdosering).

Is de boel (na bijvoorbeeld een week) ingeregeld en gecontroleerd, mede dankzij de drop checker, ruim dat lelijke ding dan op, samen met die thermometer die ook altijd maar zo goed mogelijk de aandacht wegneemt van waar het om zou moeten gaan: beestjes en plantjes.

PS: Over het weggezette glas water. Ongeduldig als ik ben heb ik er nog een glas bij gepakt (omgespoeld in het aquarium) en ben ik nu bij elkaar al een minuut of 10 steeds de inhoud van het ene glas in het andere glas aan het gieten (doe dat maar eens bij koolzuurhoudende frisdrank, dan zie je gelijk hoe effectief dat is). Ik verwacht dus in de loop van de dag wel een betrouwbare CO2 pH test te kunnen doen.

Toevoeging: Zoals @Sjamo ook al zegt: Het is moeilijk te bepalen wat wel of niet schadelijk is voor vissen. Het is veel te simpel om maar te stellen "ze zwemmen nog gewoon dus het zal wel goed zijn". Bij twijfel of onduidelijkheid is het niet verkeerd om aan de veilige kant te gaan zitten. Als dat dan betekent dat je hier en daar een paar baardalgjes krijgt die je af en toe aanstipt of mechanisch verwijdert, dan is dat maar zo.

Voor mij in ieder geval is het doel niet een algenvrij aquarium maar een aquarium waar ik, gemiddeld genomen, meer plezier dan ellende van heb. Het toevoegen van CO2 helpt daar gigantisch bij (echt gigantisch) maar ook hier geldt: Doe het met mate. Zorg ook dat je stroming goed is, je verlichting niet te fel en/of te lang (of te kort) brandt en.. Zorg dat de hoeveelheid lol die je eraan beleeft groter is dan de hoeveelheid ellende die het je geeft (want anders wordt het een kortdurende hobby).
Ik moet lachen om wat je zegt over het opruimen van de drop checker :)

Wij gebruiken er normaal 2 (op 130cm maar straks ook op de 80cm).. En helaas kunnen we die niet opruimen :)

Wij gebruiken bio-co2, en daarbij vinden we continue controle van de hoeveelheid co2 (in elk geval bij benadering) essentieel.

Op dit moment gebruiken we minder bio-co2, omdat we de drop checkers weg hebben gedaan (1x een bijna dode vis in de drop checker, 2e keer een dode vis). Dus onze veiligheid is weg tot we andere drop checkers hebben helaas.

Straks met onze nieuwe bak weer opnieuw beginnen met inregelen, met een ander model.
Goed dat jullie het hier over hebben, ik zal ze meteen bestellen :)

Maar helaas, opruimen is er dus niet bij hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:13:
[...]

Ja, goede toevoeging.
Ja mee eens. Ik gebruik de dropchecker eigenlijk ook nooit meer. 1 x per jaar haal ik hem weer eens van stal, als een soort steekproef. Als de bak gewoon normaal en volgens vervwachting eruit ziet is het ook niet echt nodig.
ben benieuwd! Je zou hetzelfde ook met je kraanwater kunnen doen. Daar zou max iets van 8 ppm CO2 in mogen zitten. Misschien wel voor de zekerheid die ook eerst 24u laten acclimatiseren zodat hij in evenwicht is met de omgevingslucht, geen idee wat de invloed van waterleiding is.
Als je dan met je pH meting en 'KH-test' veel hoger uitkomt qua CO2, bevestigt dat ook dat die methode (met de tabel) dus niet bruikbaar is. Al zal het bij kraanwater waarschijnlijk beter kloppen dan bij aquariumwater.
Ja dit blijft gissen inderdaad. Ook best lastig om vissen te 'lezen' en idd wie zegt dat ze al gelijk afwijkend gedrag gaan vertonen bij milde klachten.
Zelf kies ik er voor om nét geen algenklachten te hebben. Dus ik kies voor de veilige kant wat betreft planten en aquariumonderhoud ;) maar ik kan niet uitsluiten dat dit een effect op de vissen heeft. Aan de andere kant heb ik ook geen bewijs dat mijn vissen er last van hebben en zijn er ook nog nooit ongelukjes met CO2 geweest bij mij.
Inderdaad, stroming wordt altijd veel onderschat, en is stiekem minstens zo belangrijk als CO2.

Bij een optimale stroming mag de CO2 concentratie ook iets lager zijn omdat je dan bijvoorbeeld overal 15-20 ppm hebt. Terwijl als je slechte stroming hebt moet je misschien wel 40 ppm aanhouden om in de 'dead spots' nog 0-10 ppm te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 25-06-2022 11:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Bij elkaar bijna een kwartier aan het overgieten geweest en uiteindelijk gemeten:

Aquariumwater: pH 6.8 (KH=4)
Ontgast water: pH 7.5 (KH=4)

In beide gevallen heb ik de KH gemeten met de dubbele hoeveelheid water (dus 10 ml). Ik had in beide gevallen 8 druppen nodig. Daarbij was bij het ontgaste water de overgang bij drup 8 iets maar dan ook iets duidelijker dan bij het verse aquariumwater. De CO2 regeling staat ingesteld op 6.75-6.85 (dus aan bij 6.85 en uit bij 6.75).

Bij pH=7.5 en KH=4 hoort een CO2 concentratie van ongeveer 4ppm. Dat is iets dat je kunt verwachten aangezien in ons huis momenteel echt alles openstaat en de CO2 concentratie in de lucht 480ppm is (actuele meetgegevens dankzij een Netatmo CO2 sensor in elke leefruimte (gedaan ivm WTW sturing via HASS)).

Als de meting bij ontgast water klopt (en volgens mij is dat het geval) dan is het niet vreemd aan te nemen dat de meting bij CO2 water ook klopt in, en da's belangrijk, mijn geval. Die KH zal dus vrij zeker 4 zijn. Ik zit dan dus op zo'n 20ppm CO2. Ik kan me daarbij niet goed meer herinneren wanneer ik voor het laatst de CO2 fles verwisseld heb (2kg) maar dat het meer dan een jaar geleden is, dat is zeker (onze herinnering ergens voorjaar 2021). Best zuinig dus.

Ik kom met een relatief lage CO2 dosering weg omdat ik weinig licht geef (rode planten redden het bij mij net niet (gaan na een maand of 3-4 versnotteren ondanks liefdevolle pilletjes bij de wortels en stevige dagelijkse waterkolomdosering)) en een pomp heb die ongehinderd zo'n 1000 liter water per uur rond kan pompen in mijn 125 liter (netto netto) aquarium. Vanwege m'n HMF is er geen sprake van remmend filtermedium en de totale slanglengte is 30cm. Van mij zou de stroming nog wel iets meer mogen. Komt trouwens overeen met dat van een extern filter met zeker 1500 l/h catalogusoutput.

Qua algjes zie ik wat penseelalgjes op de oudste Anubias bladeren (moet ik nog eens wegknippen) en wat verkleuring op m'n bijna 1 jaar geleden geplaatste drakenstenen (moet ik nog eens uit de bak halen en trakteren op een stevig waterstofperoxide badje). Maar dat is het dan ook wel. Inrichting draait sinds 21 augustus vorig jaar in ongewijzigde vorm zonder dat er tussendoor iets is verwijderd of schoongemaakt (behalve waterwissels en verwijderen of in de bodem drukken van plantenresten). Bodem is filterzand met hier en daar een Tetra plantastart brokje bij planten die dat nodig hebben).

Nog wel een tip: Aangezien ontgassen van water best snel gebeurt is het aan te raden na het scheppen van je water gelijk te gaan meten en rustig te werken met de injectiespuitjes. Als je die te fanatiek leegspuit dan zorgt ook dat weer onherroepelijk voor een gedeeltelijke ontgassing.

[ Voor 5% gewijzigd door HuismAndré op 25-06-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
HuismAndré schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:09:
Bij elkaar bijna een kwartier aan het overgieten geweest en uiteindelijk gemeten:

In beide gevallen heb ik de KH gemeten met de dubbele hoeveelheid water (dus 10 ml). Ik had in beide gevallen 8 druppen nodig. Daarbij was bij het ontgaste water de overgang bij drup 8 iets maar dan ook iets duidelijker dan bij het verse aquariumwater. De CO2 regeling staat ingesteld op 6.75-6.85 (dus aan bij 6.85 en uit bij 6.75).

Bij pH=7.5 en KH=4 hoort een CO2 concentratie van ongeveer 4ppm. Dat is iets dat je kunt verwachten aangezien in ons huis momenteel echt alles openstaat en de CO2 concentratie in de lucht 480ppm is (actuele meetgegevens dankzij een Netatmo CO2 sensor in elke leefruimte (gedaan ivm WTW sturing via HASS)).

Als de meting bij ontgast water klopt (en volgens mij is dat het geval) dan is het niet vreemd aan te nemen dat de meting bij CO2 water ook klopt in, en da's belangrijk, mijn geval. Die KH zal dus vrij zeker 4 zijn. Ik zit dan dus op zo'n 20ppm CO2. Ik kan me daarbij niet goed meer herinneren wanneer ik voor het laatst de CO2 fles verwisseld heb (2kg) maar dat het meer dan een jaar geleden is, dat is zeker (onze herinnering ergens voorjaar 2021). Best zuinig dus.

Ik kom met een relatief lage CO2 dosering weg omdat ik weinig licht geef (rode planten redden het bij mij net niet (gaan na een maand of 3-4 versnotteren ondanks liefdevolle pilletjes bij de wortels en stevige dagelijkse waterkolomdosering)) en een pomp heb die ongehinderd zo'n 1000 liter water per uur rond kan pompen in mijn 125 liter (netto netto) aquarium. Vanwege m'n HMF is er geen sprake van remmend filtermedium en de totale slanglengte is 30cm. Van mij zou de stroming nog wel iets meer mogen. Komt trouwens overeen met dat van een extern filter met zeker 1500 l/h catalogusoutput.

Qua algjes zie ik wat penseelalgjes op de oudste Anubias bladeren (moet ik nog eens wegknippen) en wat verkleuring op m'n bijna 1 jaar geleden geplaatste drakenstenen (moet ik nog eens uit de bak halen en trakteren op een stevig waterstofperoxide badje). Maar dat is het dan ook wel. Inrichting draait sinds 21 augustus vorig jaar in ongewijzigde vorm zonder dat er tussendoor iets is verwijderd of schoongemaakt (behalve waterwissels en verwijderen of in de bodem drukken van plantenresten). Bodem is filterzand met hier en daar een Tetra plantastart brokje bij planten die dat nodig hebben).

Nog wel een tip: Aangezien ontgassen van water best snel gebeurt is het aan te raden na het scheppen van je water gelijk te gaan meten en rustig te werken met de injectiespuitjes. Als je die te fanatiek leegspuit dan zorgt ook dat weer onherroepelijk voor een gedeeltelijke ontgassing.
Leuk om zo te lezen.

Ik merk dat ik het in dit topic bij veel postings jammer vind dat ik het niet naast een foto van het aquarium kan zien.

Verder, voor wat het waard is, wij hebben in het verleden eens verschillende algen in een bak gehad, waaronder baardalg etc. En hebben dat destijds goed van de anubias gekregen zonder te knippen.
Hebben de anubias een paar weken uit logeren gestuurd in een bak met weinig licht en veel easy carbo. Daarna, na terugplaatsing nooit geen baard/penseel algen er meer op gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:09:

Goed om te zien dat je inderdaad richting die 1.0 ph drop zit.
de KH is en blijft wel een onbekende, omdat de verkrijgbare testsetjes deze niet kunnen meten. Je KH zou dus ook 2 of 6 kunnen zijn.

KH testkits zijn eigenlijk alkaliniteit-testen en dat wordt vervolgens als maat gebruikt voor de KH. En het komt in de meeste gevallen wel een beetje in de goede richting, maar dan moet je denk ik meer aan een range denken. Dus gemeten = KH4 dan zal de werkelijke waarde misschien 2-6 zijn. Uiteraard compleet afhankelijk van de compositie van het aquariumwater. In dat geval zou de CO2 10-30 ppm zijn, als je de aanname doet dat je aquariumwater hebt waar het carbonaatevenwicht de pH volledig bepaalt.

Dus uiteindelijk heb je te maken met:
-Meten pH. Dit kan redelijk nauwkeurig maar kan natuurlijk ook wel een afwijking hebben van 0.1 pH. 0.1 wordt als het hoogst haalbare gezien. In de praktijk kan het bij onze probes die continu in relatief vies aquariumwater hangen prima een stuk slechter zijn.
-Meten KH. Dit kunnen we eigenlijk niet meten, maar we gokken er op dat een alkaliniteitstest een indicator is voor de KH
-Gebruik van de pH/KH/CO2 tabel, die eigenlijk alleen gebruikt kan worden als het carbonatenevenwicht volledig de pH bepaalt.

Al met al zijn dit forse aannames en in elke stap wordt er onnauwkeurigheid geïntroduceerd. Je kan dan eigenlijk niet anders concluderen dat het co2 gehalte op deze manier niet bepaald kan worden met de benodigde nauwkeurigheid. want die ligt misschien wel in de range van: 0-40 ppm, of 10-50 ppm, of 20-60 ppm. Daar kun je als aquariaan niets mee.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 25-06-2022 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
Sjamo schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:22:
[...]

Leuk om zo te lezen.

Ik merk dat ik het in dit topic bij veel postings jammer vind dat ik het niet naast een foto van het aquarium kan zien.

Verder, voor wat het waard is, wij hebben in het verleden eens verschillende algen in een bak gehad, waaronder baardalg etc. En hebben dat destijds goed van de anubias gekregen zonder te knippen.
Hebben de anubias een paar weken uit logeren gestuurd in een bak met weinig licht en veel easy carbo. Daarna, na terugplaatsing nooit geen baard/penseel algen er meer op gehad.
Je kunt op dit knopje klikken. Dan zie je alle foto's in het topic.
Dat is niet ideaal kwa tijdlijn, maar vaak zie je dan van elke user wel wat foto's van de bak voorbij komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOatnzDBBahJ6W0xjDobDd08s3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dxARKotEL7waGL3rUyuUEKSA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door World Citizen op 25-06-2022 12:55 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
World Citizen schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:54:
[...]

Dat is niet ideaal kwa tijdlijn, maar vaak zie je dan van elke user wel wat foto's van de bak voorbij komen.

[Afbeelding]
Sommigen van ons hebben een foto van de bak in het profiel staan. Ook handig ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

World Citizen schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:54:
[...]

[Afbeelding]
Je kunt bij de zoekbalk ook op gebruiker zoeken: in plaats van dit topic kies je dan dit topic (poster), dan krijg je alle posts van 1 gebruiker te zien, en vind je foto's ook wel snel.

Ik heb zelf in deel 9 nog geen foto's gepost. In deel 8 wel:
de Peer in "Het aquarium topic - Deel 8"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HuismAndré schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:59:
[...]

Sommigen van ons hebben een foto van de bak in het profiel staan. Ook handig ;-)
Dat is ook een optie idd :)

We kunnen van de regulars ook een foto van hun bak aan de topicstart toevoegen incl. evt. wat tech details?

Ik ben sowieso wel van het vaak gebruiken van afbeeldingen, maar in dit topic is het extra waardevol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Taro schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:09:
[...]

Dat is ook een optie idd :)

We kunnen van de regulars ook een foto van hun bak aan de topicstart toevoegen incl. evt. wat tech details?

Ik ben sowieso wel van het vaak gebruiken van afbeeldingen, maar in dit topic is het extra waardevol.
Ondanks alle andere, erg fijne suggesties, vind ik dat wel een erg leuk idee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Zoals ik eerder zei in dit topic gaan wij naar een kleiner aquarium.

Het aquarium, Eheim Vivaline 126 (plus een extra led-unit) is besteld, maar kan nog enkele weken duren voor het binnen is.
Ondertussen ben ik bezig met het maken van plannen natuurlijk.

Voor nu is het plan:
Bodem filterzand 0,7-1,2mm (zoals we gewoonlijk gebruiken omdat mijn man het kan meenemen van het werk :) ik ben nog aan het kijken naar iets als aqua della loire, maar dat weet ik nog niet.

Achterwand zonwerende folie

Decoratie hout in verschillende afmetingen. Een aantal kleine stukken met zuignap en bucephalandra's tegen de achter- en zijwand.

Qua planten vooral rode tijgerlotus, nu vooral laag ipv drijvend, bucephalandra's, crypto ('s), grote en kleine anubias, vallisneria (de krullende), Braziliaanse klimop, hoornblad, mos (oa fissidens). Nog wat andere lage plantjes maar niet veel.
Vooral makkelijke weinig vragende planten dus.

Visbestand, 1 van onze 2 dames ancistrus (we hebben geel albino en met blauwe ogen, die laatste houden we), we gaan van corydoras pygmeus naar habrosus, waarschijnlijk 9, en verder houden we zo'n 15 van onze ember tetra's. Deze gaan we tzt vervangen door kubotai, maar dat kan nog wel even duren. Vissen leven erg lang blijkbaar :)
Verder eigenlijk altijd posthoornslakken, en altijd garnalen gehad, waarschijnlijk houden we die wel :)

Filtratie Eheim classic 2217 met vooral blauwe spons en 0,5ltr sera siporax. In de zomer filteren we incidenteel bij met een aquael turbo 500 met filterwatten, wanneer de warmte onze planten plaagt)

1 a 2x mini-oxydator (vooral bij warmer weer)

Verlichting 1-2x Eheim classic led daylight 74cm (10,6W, 6500k, 1120 lumen)

Co2 wordt bio-co2 zoals we dat normaal gebruiken. Verspreiding via de spraybar. Spraybar gebruiken we nu laag voor mooie lage verspreiding co2, we zijn nog aan het nadenken of we dit zo willen houden. Mocht de bio-co2 teveel werk worden dan kunnen we overgaan naar de co2-installatie die we nu in combinatie met bio-co2 gebruiken, maar dat heeft niet onze voorkeur. Met de bio-co2 blijft onze co2 mooi stabiel.

2x drop checker voor controle co2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Sjamo schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 14:53:

1 a 2x mini-oxydator (vooral bij warmer weer)
Goeie kattenbel. Mijn mini oxydator stond in de onderkast stof te happen maar bij deze hoge temperaturen (en bij de overpopulatie aan garnalen die ik momenteel heb) kan het geen kwaad zo'n extra O2 bronnetje erbij te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Sjamo schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 14:53:
Co2 wordt bio-co2 zoals we dat normaal gebruiken. Verspreiding via de spraybar. Spraybar gebruiken we nu laag voor mooie lage verspreiding co2, we zijn nog aan het nadenken of we dit zo willen houden. Mocht de bio-co2 teveel werk worden dan kunnen we overgaan naar de co2-installatie die we nu in combinatie met bio-co2 gebruiken, maar dat heeft niet onze voorkeur. Met de bio-co2 blijft onze co2 mooi stabiel.
Via een spraybar verlies je waarschijnlijk ook wel flink wat CO2?

En blijft de CO2 ook stabiel als je kijkt naar periodes met en zonder licht? Kan het mij haast niet voorstellen?

Een goede CO2-set is eenmalig een uitgave, maar daarna betrouwbaarder, veel minder gedoe en het hervullen doe je minder vaak en kost relatief weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Taro schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:29:
[...]

Via een spraybar verlies je waarschijnlijk ook wel flink wat CO2?

En blijft de CO2 ook stabiel als je kijkt naar periodes met en zonder licht? Kan het mij haast niet voorstellen?

Een goede CO2-set is eenmalig een uitgave, maar daarna betrouwbaarder, veel minder gedoe en het hervullen doe je minder vaak en kost relatief weinig.
Zoals ik zei gebruiken we onze spraybar op dit moment laag. Op de gok zeg ik, 5 tot 10cm van de bodem af. Dit geeft ook erg weinig oppervlakte-beweging. Erg fijn voor onze gourami's (en embers), wel soms iets kaamlaag.

Dat geeft, zonder veel trammelant, een mooie verdeling van co2 daar waar ik het wil, op de bodem, bij de planten.

De co2 blijft stabiel dag en nacht. Ik heb de checkers vaak gecontroleerd, ook in de nacht (met grote witte lepel er achter en zaklamp op de checker, je komt altijd een hand tekort), maar het blijft stabiel op kleur. Of moet ik zeggen kleurtoon? Het blijft gelijk, in tegenstelling tot bij gebruik van alleen onze drukfles-installatie (zonder ph-sturing).

We gebruiken bio-co2 nu al zo'n 5 jaar denk ik, we hebben er veel over gelezen, met vallen en opstaan ons eigen systeem gecreëerd, en het werkt voor ons als een zonnetje :)

We hebben inmiddels een goede betrouwbare set voor drukflessen. We gebruiken het in combinatie, dus onze 3kg fles gaat nu al langer dan 2 jaar mee (ongeveer 40 bellen/minuut).
Maar eerlijk gezegd is onze bio-co2 op zich stabieler door de dag heen.

Aanvulling:
Bio-co2 is vreemd en heeft veel grillen. Daarmee is het bij uitstek onschikt (in mijn ogen) voor veel mensen die co2 willen gebruiken in hun aquarium. Het is lastig, nukkig ook :)
Wat mij betreft verhoudt bio-co2 zich tot drukflessen-co2 als rijden op een old timer motorfiets tov op een moderne motorfiets met al zijn charme en gemakken.
Ik raad het zelden mensen aan, tenzij in combinatie met drukfles-co2 op ph-sturing (teveel variabelen).

[ Voor 12% gewijzigd door Sjamo op 25-06-2022 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sjamo schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:48:
[...]

Zoals ik zei gebruiken we onze spraybar op dit moment laag. Op de gok zeg ik, 5 tot 10cm van de bodem af.
Hoe moet ik me dat voorstellen? De spraybar zit aan de achterwand en dan dicht bij de bodem? Of op een zijwand? En dan horizontaal gericht of iets naar boven/onder?

Meestal plaatst men hem iets onder de waterrand, aan de achterwand.
We hebben inmiddels een goede betrouwbare set voor drukflessen. We gebruiken het in combinatie, dus onze 3kg fles gaat nu al langer dan 2 jaar mee (ongeveer 40 bellen/minuut).
Maar eerlijk gezegd is onze bio-co2 op zich stabieler door de dag heen.
Ik heb ook wel eens over die combinatie nagedacht. Maar dan vooral met de gedachte dat ik bioCO2 dan zo'n 60-80% van de CO2 laat verzorgen en de rest met drukfles-CO2 met een ph-controller. Idee is dan dat de instabiliteit van de bioco2 gecompenseerd wordt door de drukfles CO2 die co2 aanvult tot de gewenste pH. Ah ik lees nu dat dat ook jouw gedachtengang was! :)
Uiteindelijk bleek (voor mij) dat drukfles CO2 qua verbruikskosten ongeveer gelijk lag aan bioCO2, dus voor het gemak ga ik dan liever voor 100% drukfles CO2. Geen omkijken meer naar. Alleen 1 x per 7-9 maanden de 10 Kg fles vervangen. Heb er 6 op voorraad nu in de garage :+

Ik gebruikte altijd champagnegist. Dat pruttelt net wat langer door. hoog alcoholpercentage. Maar wat een lucht soms joh :D

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 25-06-2022 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
de Peer schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:58:
[...]

Hoe moet ik me dat voorstellen? De spraybar zit aan de achterwand en dan dicht bij de bodem? Of op een zijwand? En dan horizontaal gericht of iets naar boven/onder?

Meestal plaatst men hem iets onder de waterrand, aan de achterwand.

[...]

Ik heb ook wel eens over die combinatie nagedacht. Maar dan vooral met de gedachte dat ik bioCO2 dan zo'n 60-80% van de CO2 laat verzorgen en de rest met drukfles-CO2 met een ph-controller. Idee is dan dat de instabiliteit van de bioco2 gecompenseerd wordt door de drukfles CO2 die co2 aanvult tot de gewenste pH. Ah ik lees nu dat dat ook jouw gedachtengang was! :)
Uiteindelijk bleek (voor mij) dat drukfles CO2 qua verbruikskosten ongeveer gelijk lag aan bioCO2, dus voor het gemak ga ik dan liever voor 100% drukfles CO2. Geen omkijken meer naar. Alleen 1 x per 7-9 maanden de 10 Kg fles vervangen. Heb er 6 op voorraad nu in de garage :+

Ik gebruikte altijd champagnegist. Dat pruttelt net wat langer door. hoog alcoholpercentage. Maar wat een lucht soms joh :D
De spraybar zit nu, in onze 130cm bak, op de achterwand.

We hebben totaal 5 jbl-spraybar-delen tegen de achterwand, zoals ik zei, op ongeveer 5 tot 10cm van de bodem.
3 links (met co2 via de drukfles-installatie/40b/m, inline diffuser). 2 rechts met op het 2e deel de inlaat voor de bio-co2.
De aanzuigen zitten kruislings om een betere verspreiding van oa co2 door de bak te geven.
Voor de inlaat van bio-co2 gebruiken we een ehhm venturi? Het ding wat op een aquael turbo 500 zit om zo gewenst luchtbellen in het aquarium te brengen.

Deze zuigt de bio-co2 uit de flessen, waardoor bellentellers ook niet meer betrouwbaar zijn.

Hier geen champagne-gist, niet nodig, gewone instantgist.
Wij gebruiken jbl-bio-co2 flessen. Verder hebben we ons eigen recept, wat hier een 3 tot 4 weken co2 afgeeft. Daar zijn (afhankelijk van seizoen en dus temperatuur met gemak 2 goede stabiele afgifte-weken uit te halen (we snijden begin en einde er vanaf. In de zomer loopt het iets harder natuurlijk. Dat is goed, want dan hebben de planten ook wat meer nodig. In de winter geeft het door iets lagere temperaturen wat minder opbrengst. Dat is goed, want door de iets lagere temperatuur hebben de planten ook wat minder co2 nodig.

Daarnaast geven de flessen in de nacht co2, maar weinig door een lagere temperatuur dan overdag. Dus net voldoende om in de nacht het co2 gehalte stabiel te houden.

Wij hebben dus in de loop van de tijd met de bijzondere eigenschappen van bio-co2 mee leren werken, ipv het als nadelen te zien.

En ik weet sowieso van 1 ander persoon die succesvol bio-co2 combineert met drukfles-co2 in een groot aquarium. Het scheelt in verbruik natuurlijk, bio-co2 kost bijna niets. Met ph-sturing maakt een onregelmatigheid in afgifte ook weinig uit, omdat het gereguleerd/gecorrigeerd wordt door de ph-meter.

Overigens was het gecombineerde gebruik niet ingegeven door de behoefte aan stabiliteit, geleverd door ph-sturing. Dat laatste hebben we ook niet. Maar ik weet dus van anderen die het wel zo gebruiken.

Wij hebben in al onze bakken tot nu toe altijd succesvol op alleen bio-co2 gedraaid, stabiel. We hadden alleen voor dit aquarium, onze trots, het idee dat we met de combinatie wat flexibeler zouden zijn, mochten we meer licht gaan gebruiken voor de bak.

Hoe enthousiast ik ook ben over bio-co2, ik zou het nooit op de manier waarop we dat nu doen, gebruiken voor een aquarium waar het co2-gehalte precies komt (hoog licht).
Het is, mijns inziens, beter geschikt voor de situatie dat je met de bio-co2 wat ruimte over houdt, of dat je eventuele onregelmatigheden kan compenseren met een ph-gestuurd co2-systeem.

[ Voor 17% gewijzigd door Sjamo op 25-06-2022 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Schiet mij maar lek. Zojuist de pH gemeten van een kopje aquariumwater dat een etmaal heeft staan “ontgassen”. Dit om de eventuele impact van de aanzurende bodem in kaart te brengen. Wat denk je? 8,1.. :?

Wat ik niet snap: als de pH in de bak op 6,6 zat dan is deze 1,5 punten lager. Dat zou door een concentratie CO2 moeten komen waar de drop checker bijna lichtgevend geel van zou moeten worden. Maar die hangt doodleuk donkergroen te zijn. Ik zal hem eens een dagje aan de andere kant hangen.

[ Voor 41% gewijzigd door JME op 26-06-2022 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op zondag 26 juni 2022 @ 08:47:
Schiet mij maar lek. Zojuist de pH gemeten van een kopje aquariumwater dat een etmaal heeft staan “ontgassen”. Dit om de eventuele impact van de aanzurende bodem in kaart te brengen. Wat denk je? 8,1.. :?

Wat ik niet snap: als de pH in de bak op 6,6 zat dan is deze 1,5 punten lager. Dat zou door een concentratie CO2 moeten komen waar de drop checker bijna lichtgevend geel van zou moeten worden. Maar die hangt doodleuk donkergroen te zijn. Ik zal hem eens een dagje aan de andere kant hangen.
Dat is wel wat opmerkelijk ja. Je zou dan haast denken dat de KH in werkelijkheid een stuk lager is dan jij hebt gemeten (je had het eerder over KH 8 of 9 dacht ik).
Voeg je toevallig nog bepaalde poeders toe aan je bak, los van bemesting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Fosfaat en nitraat obv poeders, Profito voor de micro’s, en 1x per maand een heel klein beetje GH+ tbv de ongewervelden.
NO3 15
PO4 1,5
KH 8-9
GH 10

[ Voor 11% gewijzigd door JME op 26-06-2022 09:50 . Reden: Waarden toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ok, dan zal dat niet zo veel invloed hebben denk ik.

Volgens mij gaat men er bij de pH drop methode overigens vanuit dat je degassed water rond de pH= 7,5 ligt.
van pH 7 naar pH 6 geeft volgens de ph/kh/co2 tabel zo'n 200 ppm erbij.
Echter ga je van 8,0 naar 7,0 dan is dat 'maar' 20 ppm.

De tabel kun je niet gebruiken om CO2 af te lezen maar dit verband kun je daar wel uit halen.

Bovendien komt de pH drop methode van Amerikaanse websites vandaan oorspronkelijk en de Nederlandse kraanwater compositie zal waarschijnlijk anders zijn.

Het blijft een vuistregel. als starter weet je dan in ieder geval dat je aardig wat CO2 toevoegt, wat in de meeste gevallen niet te veel en niet te weinig zal zijn om in de problemen te komen. De invloed van aanzurende soil ben ik zelf onbekend mee, maar dat gebruiken al die amerikanen ook volgens mij.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 26-06-2022 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Ik heb nog nooit afwijkend gedrag waargenomen als einde dag de pH 6,6 was. Dat lijkt hier dus een veilige waarde. Dan blijf ik de controller instellen op 6,7-6,8. Dan is de boel 24/7 stabiel op een kennelijk voldoende veilig niveau. En dan een poosje alles scherp in de gaten blijven houden. Bij mij komen de vissen op plaats 1, de planten zijn vervangbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:07:
Ik heb nog nooit afwijkend gedrag waargenomen als einde dag de pH 6,6 was. Dat lijkt hier dus een veilige waarde. Dan blijf ik de controller instellen op 6,7-6,8. Dan is de boel 24/7 stabiel op een kennelijk voldoende veilig niveau. En dan een poosje alles scherp in de gaten blijven houden. Bij mij komen de vissen op plaats 1, de planten zijn vervangbaar.
Dat kan geen kwaad. Besef wel dat 6,8 véél minder CO2 is dan 6,6. Vanwege de exponentiële schaal.
De drop checker is je beste indicatie. Als die donkergroen is kun je prima een stuk lager gaan met je pH.
De pH zelf is voor de vissen niet belangrijk. ik heb ook wel eens een tijdje op pH=5,9 gedraaid.

Afgelopen jaren zit ik altijd tussen de 6,2 en 6,5.

Einde van de dag is het risico op problemen sowieso kleiner, omdat er dan veel zuurstof in het water zit als je aardig wat planten hebt tenminste.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 26-06-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ik lees hier al het gedoe omtrent CO2 en denk bij mezelf, ik heb in al die jaren absoluut niets gedaan op dat gebied en mijn aquarium draait prima. Planten doen het goed, vissen doen het goed. In welke situaties zou je dan CO2 moeten gaan toevoegen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-08 15:02
Korte foto update dan maar ;)
Gister de standaard Oase in&outlet vervangen voor een setje van AquaRio. Uiteindelijk gelukt om ze aan de achterkant te plaatsen en redelijk uit het zicht. De flow lijkt prima maar dat hou ik de komende dagen in de gaten. Nog wat Trident en Japonica toegevoegd zover ik er bij kon, een waterwissel en dan kan die er weer een week tegen aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBAd1PSdqMTtIceWrp2rN93MT4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JMxIEJPtKHxKnKoCanSGPPNm.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen week ook mijn 'main piece' hardscape voor de 90P gevonden. Kwam twee stukken Azalea/rootwood tegen en toen was de keuze snel gemaakt >:) Via Instagram bij een aantal winkels gevraagd of er nog een bepaald stuk lag wat voldeed aan mijn schets en uiteindelijk een mooi stuk gevonden dat maandag binnen komt. Ga het combineren met Geo Rock in iets van een triangle opstelling, foto update volgt.

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wildfire schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:13:
Ik lees hier al het gedoe omtrent CO2 en denk bij mezelf, ik heb in al die jaren absoluut niets gedaan op dat gebied en mijn aquarium draait prima. Planten doen het goed, vissen doen het goed. In welke situaties zou je dan CO2 moeten gaan toevoegen?
Als je meer en wat lastigere (vaak mooiere) planten gaat houden en algenvrij wilt blijven. Gaat vaak gepaard met hogere belichting.

Maar low tech bakjes kunnen ook prima zijn natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 26-06-2022 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:56
Gisteren een 12 tal Congozalmen opgehaald, zijn al flinke jongens van 6 centimeter!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3BMir6vUwqe7lFkunTF5gWVKng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jOoW5isMea0EjBAOFemI8e4a.jpg?f=fotoalbum_large

Die komen wel tot hun recht in deze bak :9
Ze laten vooralsnog de Rasbora maculatus met rust.. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@Sjamo Betreffende kosten CO2. Ik betaal iets van 18 euro per fles en doe daar meer dan een jaar mee (125 liter bak). Met de laatste fles ben ik zelfs voorbij de 1,5 jaar as we speak. Ik kan me zo voorstellen dat je dan al heel wat bio CO2 flesjes hebt aangemaakt. Ik vraag me dan af of je er echt nog geld mee bespaart.

@de Peer Betreffende KH meetfout. Wat nu als ik aquariumwater pak, daar de KH van meet, daarna het water een kwartier kook en, na afkoelen, de KH nog een keer meet? Dan zou het verschil tussen die 2 toch de echte KH moeten zijn? Immers bij het koken strip je alle carbonaatzouten uit het water.

[edit]Gaat niet lukken. Je haalt met koken onder atmosferische druk niet alle carbonaten uit het water.

[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 26-06-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
HuismAndré schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:46:
@Sjamo Betreffende kosten CO2. Ik betaal iets van 18 euro per fles en doe daar meer dan een jaar mee (125 liter bak). Met de laatste fles ben ik zelfs voorbij de 1,5 jaar as we speak. Ik kan me zo voorstellen dat je dan al heel wat bio CO2 flesjes hebt aangemaakt. Ik vraag me dan af of je er echt nog geld mee bespaart.

@de Peer Betreffende KH meetfout. Wat nu als ik aquariumwater pak, daar de KH van meet, daarna het water een kwartier kook en, na afkoelen, de KH nog een keer meet? Dan zou het verschil tussen die 2 toch de echte KH moeten zijn? Immers bij het koken strip je alle carbonaatzouten uit het water.

[edit]Gaat niet lukken. Je haalt met koken onder atmosferische druk niet alle carbonaten uit het water.
De kosten zijn voor ons niet de reden om het te gebruiken. Dat is ook nooit de reden geweest om er mee te beginnen.
In de grote optelsom van kosten voor aanschaf en gebruik van een aquarium plus de bijkomende zaken is co2 niet de grootste post.
Overigens kostte het hier een jaar of 2 a 3 geleden al zo'n 25 euro voor 2kg om te hervullen.
Maar voor sommige mensen kan het misschien meetellen.

Maar onze gebruikskosten voor bio-co2 zijn ongeveer een kleine 5 euro per jaar denk ik. Een ruime 5kg aan suiker à 65ct/kg, en zo'n 27gr aan gist. En dan nog 32ltr water, maar de kosten daarvan durf ik verwaarloosbaar te noemen. Dit is dan voldoende voor, afhankelijk van benodigde hoeveelheid en wijze van verspreiden, ongeveer 60-120ltr aquariumwater.

De aanschaf van gebruikte apparatuur zal in grote lijnen iets, maar in ons geval niet veel verschillen. Wij hebben niet de cola-fles-route gekozen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjamo op 26-06-2022 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-09 09:52

D33F

Tweelingtemmer

Sinds 3/4 dagen eigenaar van een nieuwe Trofis Colisa A-1800 (700 liter).

Helaas zagen we vandaag dat een van de kitnaden er voor ons gevoel er niet helemaal fris mee uitzagen?

Ik hoop dat het enkel onder de categorie "niet goed afgewerkt valt", maar ik zie duidelijk gaten / stroken in de kit alsof er met een mes doorheen gesjeesd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9E8yHRcvJ9rL-QzbBvIL8-axIGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQ7UGxZ4qOasbi8QfhdtR1aD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNRecdg76atLBmP8uUhpYicZ7C8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5oQLs6Q2XYsDZ5xJqqZwqYwp.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig nog geen planten erin maar toch zuur om er nu pas achter te komen nadat de boel eindelijk goed en wel staat.

Foto's ook direct doorgestuurd naar de winkel en hoop dat er een passende oplossing wordt geboden :(.

Helaas neem ik geen risico met een bak van 700 liter als ik eerlijk ben. En nu maar hopen dat ik hem niet naar een ophaalpunt dien te sjouwen 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door D33F op 27-06-2022 19:03 ]

Lies are obvious to read because the truth is already written

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@D33F De foto's focussen toch vooral op de "rol" die bij het kitten buiten de kitnaad zelf ontstaat? Als dat het geval is: Die rol draagt niet bij aan de stevigheid. Waar het om gaat is de kit op het contactvlak tussen de glasplaten, niet om wat daarbuiten zit. Volgens mij zie ik daar weinig problemen behalve wat schoonheidsfouten in de vorm van een luchtbelletje hier en daar (maar die heeft volgens mij bijna iedereen wel ergens in z'n bak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik gebruikte altijd een Aquamedic algenmagneet, maar die was niet goed/sterk genoeg om punt-alg en hele hardnekkig alg op de ruiten (vaak in de hoekjes) weg te krijgen.

Het is een rib uit mijn lijf, maar mijn nieuwe magneet is echt geweldig!
Sowieso wat groter waardoor het bij mijn grote bak wat sneller gaat, maar het schrapertje wat erop zit maakt dat ik nu echt alles eenvoudig schoon krijg.

Er wordt een plastic en een RVS schrapertje meegeleverd. Met de plastic variant (bedoeld voor plexiglas aquaria) krijg ik de puntalgen niet weg overigens. Met RVS wel.

Ook kan ik dankzij de schraper dichter bij het zand komen, zonder bang te hoeven zijn dat er een zandkorrel tussen de magneten komt.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 27-06-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Altijd wat moeite met kleurenschalen hier. Wat zeggen jullie hiervan, gewoon volgroen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__u3ONrel-D8Zub9j9WpVfQRZXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ix1D5EADZvtZn2Pe3Dyyp1hF.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: je hoeft niet te zeggen dat het een butt ugly drop checker is, dat wist ik al ;)

[ Voor 8% gewijzigd door JME op 27-06-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:22:
Altijd wat moeite met kleurenschalen hier. Wat zeggen jullie hiervan, gewoon volgroen?
[Afbeelding]

Edit: je hoeft niet te zeggen dat het een butt ugly drop checker is, dat wist ik al ;)
Ik vind juist dat dit naar lichtgroen en een heel klein beetje gelig neigt...
Maarja het is sowieso lastig, zeker vanaf een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
[Afbeelding]

Voor mij geel met ergens een hint van groen er in.

Heb je de checker bovenin hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@JME Hangt deze drop checker al "even" in het aquarium of zo? Zo ja dan zou ik overwegen er even nieuwe vloeistof in te doen. Die kleur kan ik me herinneren uit de tijd dat ik een drop checker achter een afzuigschot had zitten en wel eens vergat. Hou er ook rekening mee dat de vloeistof na opening een niet onbeperkte houdbaarheid heeft. Daarom zijn die per stuk verpakte pipetten ook wel handig.

[ Voor 24% gewijzigd door HuismAndré op 27-06-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

@de Peer @Sjamo Hij hangt hier alleen even voor de foto, ik kreeg de hoek anders niet gemaakt met een neutrale achtergrond in beeld..
OK, dit lijkt dus ergens tussen geel en groen, check, thanx! Qua CO2 best mooi eigenlijk, maar dit is bij de oude pH van 6,6 en die zou ik graag net iets hoger hebben voor de clithons. Eens kijken wat ie gaat doen als ik naar 6,8 ga.
@HuismAndré de checker was hier net 1 of 2 dagen fris gevuld, maar het flesje is al wel vorig najaar voor het eerst geopend geweest. Te oud?

[ Voor 18% gewijzigd door JME op 27-06-2022 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@JME Volgens mij moet het toch wel een paar jaar goed blijven (mits goed afgesloten). Die van mij (pure vloeistof) was na ca. 5 jaar onbruikbaar. Zou het dan wellicht de afwezigheid van een witte achtergrond zijn die zo'n "raar" beeld geeft? Ik mis namelijk de "frisse" tint.

[ Voor 12% gewijzigd door HuismAndré op 27-06-2022 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
HuismAndré schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:59:
@JME Hangt deze drop checker al "even" in het aquarium of zo? Zo ja dan zou ik overwegen er even nieuwe vloeistof in te doen. Die kleur kan ik me herinneren uit de tijd dat ik een drop checker achter een afzuigschot had zitten en wel eens vergat. Hou er ook rekening mee dat de vloeistof na opening een niet onbeperkte houdbaarheid heeft. Daarom zijn die per stuk verpakte pipetten ook wel handig.
Wij hebben hier, voor wat het waard is :) De levensduur en betrouwbaarheid van de vloeistof lang gelijk kunnen houden door de fles onder de dop af te sluiten met een stuk huishoudfolie. De vloeistof halen we uit de fles met een inktnaald, dus nauwelijks blootstelling aan de lucht.
Ook makkelijk om de checker mee te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Dan denk ik dat de vloeistof nog wel goed is. Wat ik lastig vind bij het lezen van de kleur, is dat de neutrale tint niet frisgroen is. Ik zie hoe je kunt zien dat dit een gele tint is, maar als je knalgroen zou nemen met een tikkie blauw erin dan zou het voor mijn gevoel ook best op zoiets als dit uit kunnen komen. Maar bedankt voor alle aanvullende beelden, hier kan ik wel iets mee! En mochten er eenduidiger gekleurde versies zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

[Afbeelding]

Donkergeel. En idd, mag hopen dat je die ergens gratis bij hebt gekregen ;)

Pagina: 1 ... 8 ... 44 Laatste