de Peer schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:58:
[...]
Hoe moet ik me dat voorstellen? De spraybar zit aan de achterwand en dan dicht bij de bodem? Of op een zijwand? En dan horizontaal gericht of iets naar boven/onder?
Meestal plaatst men hem iets onder de waterrand, aan de achterwand.
[...]
Ik heb ook wel eens over die combinatie nagedacht. Maar dan vooral met de gedachte dat ik bioCO2 dan zo'n 60-80% van de CO2 laat verzorgen en de rest met drukfles-CO2 met een ph-controller. Idee is dan dat de instabiliteit van de bioco2 gecompenseerd wordt door de drukfles CO2 die co2 aanvult tot de gewenste pH. Ah ik lees nu dat dat ook jouw gedachtengang was!
Uiteindelijk bleek (voor mij) dat drukfles CO2 qua verbruikskosten ongeveer gelijk lag aan bioCO2, dus voor het gemak ga ik dan liever voor 100% drukfles CO2. Geen omkijken meer naar. Alleen 1 x per 7-9 maanden de 10 Kg fles vervangen. Heb er 6 op voorraad nu in de garage
Ik gebruikte altijd champagnegist. Dat pruttelt net wat langer door. hoog alcoholpercentage. Maar wat een lucht soms joh

De spraybar zit nu, in onze 130cm bak, op de achterwand.
We hebben totaal 5 jbl-spraybar-delen tegen de achterwand, zoals ik zei, op ongeveer 5 tot 10cm van de bodem.
3 links (met co2 via de drukfles-installatie/40b/m, inline diffuser). 2 rechts met op het 2e deel de inlaat voor de bio-co2.
De aanzuigen zitten kruislings om een betere verspreiding van oa co2 door de bak te geven.
Voor de inlaat van bio-co2 gebruiken we een ehhm venturi? Het ding wat op een aquael turbo 500 zit om zo gewenst luchtbellen in het aquarium te brengen.
Deze zuigt de bio-co2 uit de flessen, waardoor bellentellers ook niet meer betrouwbaar zijn.
Hier geen champagne-gist, niet nodig, gewone instantgist.
Wij gebruiken jbl-bio-co2 flessen. Verder hebben we ons eigen recept, wat hier een 3 tot 4 weken co2 afgeeft. Daar zijn (afhankelijk van seizoen en dus temperatuur met gemak 2 goede stabiele afgifte-weken uit te halen (we snijden begin en einde er vanaf. In de zomer loopt het iets harder natuurlijk. Dat is goed, want dan hebben de planten ook wat meer nodig. In de winter geeft het door iets lagere temperaturen wat minder opbrengst. Dat is goed, want door de iets lagere temperatuur hebben de planten ook wat minder co2 nodig.
Daarnaast geven de flessen in de nacht co2, maar weinig door een lagere temperatuur dan overdag. Dus net voldoende om in de nacht het co2 gehalte stabiel te houden.
Wij hebben dus in de loop van de tijd met de bijzondere eigenschappen van bio-co2 mee leren werken, ipv het als nadelen te zien.
En ik weet sowieso van 1 ander persoon die succesvol bio-co2 combineert met drukfles-co2 in een groot aquarium. Het scheelt in verbruik natuurlijk, bio-co2 kost bijna niets. Met ph-sturing maakt een onregelmatigheid in afgifte ook weinig uit, omdat het gereguleerd/gecorrigeerd wordt door de ph-meter.
Overigens was het gecombineerde gebruik niet ingegeven door de behoefte aan stabiliteit, geleverd door ph-sturing. Dat laatste hebben we ook niet. Maar ik weet dus van anderen die het wel zo gebruiken.
Wij hebben in al onze bakken tot nu toe altijd succesvol op alleen bio-co2 gedraaid, stabiel. We hadden alleen voor dit aquarium, onze trots, het idee dat we met de combinatie wat flexibeler zouden zijn, mochten we meer licht gaan gebruiken voor de bak.
Hoe enthousiast ik ook ben over bio-co2, ik zou het nooit op de manier waarop we dat nu doen, gebruiken voor een aquarium waar het co2-gehalte precies komt (hoog licht).
Het is, mijns inziens, beter geschikt voor de situatie dat je met de bio-co2 wat ruimte over houdt, of dat je eventuele onregelmatigheden kan compenseren met een ph-gestuurd co2-systeem.
[
Voor 17% gewijzigd door
Sjamo op 25-06-2022 17:03
]