Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 9 ... 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
(jarig!)
HuismAndré schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:10:
[...] schoonheidsfouten in de vorm van een luchtbelletje hier en daar (maar die heeft volgens mij bijna iedereen wel ergens in z'n bak).
Tijd geleden een Superfish Scaper 90 gehaald, die bleek lek te zijn, water spoot eruit. Daarna een ADA 60H gehaald, die heeft exact 0 luchtbelletjes :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:18

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
Taro schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:24:
[...]

Tijd geleden een Superfish Scaper 90 gehaald, die bleek lek te zijn, water spoot eruit. Daarna een ADA 60H gehaald, die heeft exact 0 luchtbelletjes :)
Bij zwarte kit zie je de foutjes volgens mij 100x beter dan bij transparante kit.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

(jarig!)
HuismAndré schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:26:
[...]

Bij zwarte kit zie je de foutjes volgens mij 100x beter dan bij transparante kit.
Bij de Superfish zag ik de luchtbelletjes zitten, bij de ADA alle naden vooraf grondig geïnspecteerd, zijn er echt 0. Doen ze goed.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Taro schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:28:
[...]

Bij de Superfish zag ik de luchtbelletjes zitten, bij de ADA alle naden vooraf grondig geïnspecteerd, zijn er echt 0. Doen ze goed.
Het is ook een beetje geluk hebben (N=1 en zo). Mijn vorige Aquatlantis (Evasion) had 2 kleine belletjes. Mijn huidige Aquatlantis (een wat voordeligere Fusion) heeft 0 belletjes (maar wel een paar stofjes). Zolang de belletjes niet in contact staan met de lucht of het water (dus ingesloten zijn) en in diameter niet significant zijn ten opzichte van de glasdikte zie ik er geen gevaar in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:03

D33F

Tweelingtemmer

Nog een update over mijn aquarium met de niet zo'n nette kitraden.

De winkel schreef als volgt:

Goedemorgen David,
Hebben dit ook even neergelegd bij de importeur. Zij zijn net als ons van mening dat dit absoluut geen kwaad kan.
Zie hieronder hun zienswijze en tip:
Ik heb dit even laten onderzoeken door de aquarium afdeling.
Zij geven aan het nog niet eerder gezien te hebben dat er zoveel kit aan de buitenkant zit.
Vooral op de ene foto lijkt er zelf wat aan bewerkt te zijn, je ziet daar dan ook allemaal strepen. (maar nogmaals, het lijkt en kan ook zijn dat dit al zo was bij binnenkomst!)
Overigens geven mijn collega’s aan dat dit verder geen probleem is, zolang het aan de binnenkant wel goed gekit is.
De resten aan de buitenkant kan je eenvoudig verwijderen met bijvoorbeeld een krabber voor keramische kookplaat.
Eventueel daarna netjes afkitten en gladstrijken met glad voorwerp.
Met vriendelijke groet,
"
Gelukkig heb ik ook nog een foto gevonden van de binnenkant van het aquarium toen het net pas gearriveerd was en nog in de doos zat. Hierop zien de binnenste kitranden ook erg slordig uit
Ik wacht nog even af totdat ik een derde partij over de vloer heb gehad die dit op locatie voor mij kan controleren en eventueel kan bevestigen dat dit inderdaad wel of niet veilig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufhWpZzgoPkKY0cWK_E7N9vcCpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iegdrM2OnJxBBvKsrjjQyqji.jpg?f=fotoalbum_large

Lies are obvious to read because the truth is already written

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:53

JME

zeg maar Jamie

Los van of je het vertrouwt of niet, als de leverancier aangeeft dat dit zo niet hoort dan zou ik hem gewoon onder garantie laten omruilen. Niet zelf mee aan het klooien gaan in ieder geval. En zeker niet met kit op kit gaan kitten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@D33F Ook op deze foto zie ik niets raars. Je zou kunnen stellen dat het onderin een beetje slordig is maar dit is volgens mij én aan de achterkant én onder de zandlijn. Je zou eventueel nog een slordigheidskorting kunnen bedingen (altijd het proberen waard). Ik zou deze bak zonder een seconde zorgen in mijn huis durven plaatsen (en ik ben, de laatste jaren in ieder geval, best voorzichtig ingesteld). Uiteraard wel een watermelder onder je bak leggen (want het is nooit de vraag óf een aquarium lek gaat maar wanneer).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:03

D33F

Tweelingtemmer

HuismAndré schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:35:
@D33F Uiteraard wel een watermelder onder je bak leggen (want het is nooit de vraag óf een aquarium lek gaat maar wanneer).
Gelijk er maar twee besteld ;)

Lies are obvious to read because the truth is already written

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:06
D33F schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:59:
[...]

Gelijk er maar twee besteld ;)
Je hebt ze ook smart, en ook smart zonder veel werk. Dan krijg je gewoon een push bericht op je GSM als hij af gaat. Ze kosten dan vanaf 20 euro, maar ideaal.

Ik heb een Goniopora koraal gevonden wat ik graag terug wilde. Niet bijzonder in het algemeen en hij is ook niet fluoriserend.

Ik had hem vroeger echter ook en vind het gewoon een prachtig koraal. Hij is paars en we noemen het een LPS koraal. Dit betekend dat hij Grote poliepen heeft met een stenen skelet (Large Polyp Stoney).

Dit koraal maakt een rond skelet en heeft daarin allemaal "Tentakels". In de eerste foto zie je dat deze helemaal ingetrokken zijn. Ze kunnen zelfs nog een klein beetje verder ingetrokken zijn.
In de tweede foto is hij wat meer uitgerekt. De lange poliepen zijn 15cm. Het is me voorlopig onduidelijk waarom enkele poliepen zo lang zijn en de rest niet. Dit probeer ik uit te vinden.

(ingetrokken poliepen. Je ziet het skelet zitten tussen de verschillende poliepen. Dit is vaak in de nacht of als er een snelle verandering in de bak is. Het koraal trekt dan compleet in en na een uurtje is hij er weer uit.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/joAyVfs9C6PuA-4Uo2Z-SbQg6ZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oICrkVElngvGSsiyfMdCNW5P.png?f=fotoalbum_large

(Uitgezet koraal. Verschillende lengtes poliepen.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8A1EKiynfElCARPSuLZdQKsi3og=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XTUR1sXsS2visPYdmWQOmc5N.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

(jarig!)
Vanochtend vlak voor de wekelijkse waterwissel wat planten uit het aquarium gehaald. Daar tussen zat de enorme Zebra Nerite slak die ik al vanaf de start van het aquarium heb. Ik wilde hem terug op een steen zetten, maar toen viel de binnenkant er uit...

Goed, ik weet nu ook hoe dat ruikt :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:46
Goedemorgen!

Een van de led balken van m'n Juwel Rio 125 is er mee opgehouden en daardoor doet de gehele verlichting het natuurlijk niet. Dit is nog de standaard verlichting die ik er bij aankoop van de bak bij kreeg. Nou lees ik op verschillende plekken commentaar op deze verlichting dat die te fel zou zijn en daardoor algen problemen zou kunnen veroorzaken.

Ik wil nu nieuwe bestellen maar zou graag wat meer uitgebalanceerde verlichting willen dan de standaard. Welke soorten licht of led balken zouden jullie aanraden?

Edit: ik heb de Helialux overwogen maar vind die iets te kostbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door HansAnders07 op 10-07-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:38

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

HansAnders07 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:46:
Goedemorgen!

Een van de led balken van m'n Juwel Rio 125 is er mee opgehouden en daardoor doet de gehele verlichting het natuurlijk niet. Dit is nog de standaard verlichting die ik er bij aankoop van de bak bij kreeg. Nou lees ik op verschillende plekken commentaar op deze verlichting dat die te fel zou zijn en daardoor algen problemen zou kunnen veroorzaken.

Ik wil nu nieuwe bestellen maar zou graag wat meer uitgebalanceerde verlichting willen dan de standaard. Welke soorten licht of led balken zouden jullie aanraden?

Je kan is op zijn site kijken, hij gebruikt Agroled. Blijkbaar goedkope bloemkweker planten met auper resultaat.
https://www.bart-laurens.nl/2-1-mijn-tropisch-aquarium/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Goedemorgen!

Ervaar je die problemen zelf ook? En staat je bak nu donker dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:46
JME schreef op zondag 10 juli 2022 @ 19:59:
[...]

Ervaar je die problemen zelf ook? En staat je bak nu donker dan?
Ja heb eindeloos last van algen. En ja hij staat nu donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Balen joh. Hopelijk heeft iemand snel advies voor je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Algemene tip: koop vooral wat je mooi vindt én wat voor jou betaalbaar is. Je kunt he-le-maal los gaan als je wilt. Maar dat is (bijna) allemaal smaak. En marketing :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat algen betreft, drijfplantjes. Ik heb ook een niet-dimbare lamp en had altijd zwarte bladen en draden eraan, sinds ik die drijfplantjes heb is alles mooi groen.

Enige wat je ervoor terugkrijgt is 2x per week micro aquariumbemesting moeten toevoegen en 2-3x per week de drijfplantjes uitdunnen :X.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:16
Onze bak draait, en is uiteraard anders geworden dan de planning was.

Dit is een foto van hoe hij er nu bijstaat, na, een kleine aanpassing vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQM42DbC6kXVmpCQHSjHo_IGzeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uwR3bkPDGQn0De5vYIEPgzH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

(jarig!)
@Sjamo Wat ben je van plan er voor livestock in te doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:36:
@Sjamo Wat ben je van plan er voor livestock in te doen?
:+ Nou ik hoop dat hij er gewoon waterdieren in doet en geen vee om te consumeren.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

(jarig!)
SmurfLink schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:54:
[...]

:+ Nou ik hoop dat hij er gewoon waterdieren in doet en geen vee om te consumeren.
Alles voor de views!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
:)
Er zitten onverwacht al 4 bewoners in plus slakken. 2 waaierhandgarnalen waarvan we niet wisten dat we die nog hadden. Zaten tussen de bucephalandra's toen we die hadden overgezet. Een rode neocaridina, en we hebben de ancistrus (lemon, zwartoog) vast overgezet ivm de ruzie die ze altijd heeft.

Toen we wisten dat de garnalen er in zaten moesten we toch al maatregelen nemen :)
We hebben polyfilter toegevoegd en gaan dan de komende maanden rustig afbouwen. Dan komt er geen of nauwelijks ammoniak en nitriet. Evengoed checken we elke dag nu.

Maar we gaan de waaierhandgarnalen terug aanvullen. We denken dat deze bak beter geschikt is. We gaan een groepje Indische modderkruipers toevoegen, en we gaan onze ember tetra's overzetten. Dat zijn er een stuk of 15 a 20 denk ik. Die gaan we op termijn vervangen door zo'n 20x microdevario kubotai. Denk ik. Ember tetra's blijven wel fantastische vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Met waaierhand garnalen is het handig om gewoon eens 1x in de week ergens door je bodem heen te woelen met een lepel ofzo. Niet meteen de hele bodem, maar steek je lepel in de bodem en draai hem een keer rond, of beweeg hem en keer op en neer.
Dan gaat er het een en ander zweven wat ze heerlijk vinden.

Dit deed ik vroeger toen ik Gorgonen had. Een beetje stof opwaaien en de poliepen gingen helemaal open staan.

Je kunt ook je binnenfilter of pot filter een keer schudden, of als je een sump/bioloog hebt even met een staafje erdoorheen roeren.

[ Voor 13% gewijzigd door World Citizen op 18-07-2022 22:18 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
World Citizen schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:13:
Met waaierhand garnalen is het handig om gewoon eens 1x in de week ergens door je bodem heen te woelen met een lepel ofzo. Niet meteen de hele bodem, maar steek je lepel in de bodem en draai hem een keer rond, of beweeg hem en keer op en neer.
Dan gaat er het een en ander zweven wat ze heerlijk vinden.

Dit deed ik vroeger toen ik Gorgonen had. Een beetje stof opwaaien en de poliepen gingen helemaal open staan.

Je kunt ook je binnenfilter of pot filter een keer schudden, of als je een sump/bioloog hebt even met een staafje erdoorheen roeren.
In zekere zin zullen we dat sowieso moeten nu. We hebben voor het eerst een erg fijne zandbodem genomen. Normaal gebruiken we filterzand 0,7-1,2mm. Nu dus 0,2-0,6mm. We houden de bodem betrekkelijk dun, maar hebben ook het voornemen geregeld met vingers of een eetstokje door de bodem te roeren in een poging bodemrot zoveel mogelijk tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Om dichtslaan van een zandbodem te voorkomen (of in ieder geval te minimaliseren) is een simpele vork je vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
HuismAndré schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:32:
Om dichtslaan van een zandbodem te voorkomen (of in ieder geval te minimaliseren) is een simpele vork je vriend.
We hebben het voornemen Indische modderkruipers in de bak te doen, een groepje. Ik denk dat ik met een vorkje bang zou zijn dat ik ze prik ofzo :) maar ja, we gaan zeker proberen de bodem wat open te houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• World Citizen
Ik heb een stukje Acantastrea (wat mogelijk ook een Micromussa kan zijn) gekocht!

Helemaal blij, want ik vind Acantastrea's erg mooi.
Normaal zijn ze al heel mooi maar deze heeft nog net wat meer kleur er in zitten.

Het is een LPS koraal. Dit betekend dat het een stenen skelet heeft met grote poliepen (Large Stoney Polyp).
Het is een rondje met in het midden een mondje en daaromheen tentakels. Het is een nachtdier, dus in de nacht staat hij helemaal wijd open. Ik heb hieronder een foto gemaakt bij schemering waarin hij een beetje open staat.

Deze foto is gemaakt onder wit en blauw licht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYCxWWWPb_U95MsJUMn0MCykeYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nbKvXxqZn5pz5uefCo4HYuqT.png?f=fotoalbum_large

Deze foto is onder puur blauw licht gemaakt. De tentakels zijn naar buiten aan het komen waardoor ook de binnenmond naar buiten komt. Als hij iets vangt met zijn tentakels dan brengt hij het met die tentakel naar zijn mond. Maar hij zuigt ook water in en uit zijn mond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0LPWaKSaw-KIzoLBrhYrYRdqaw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4nVTaw0m8CQ5iMYicfEDZgkr.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Sjamo schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:53:
[...]

We hebben het voornemen Indische modderkruipers in de bak te doen, een groepje. Ik denk dat ik met een vorkje bang zou zijn dat ik ze prik ofzo :) maar ja, we gaan zeker proberen de bodem wat open te houden.
Ik houd ze al 20 jaar, en ze hebben zich bij mij nog nooit in het zand ingegraven.
Wel in/onder planten die een matje vormen op de voorgrond.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
de Peer schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:20:
[...]

Ik houd ze al 20 jaar, en ze hebben zich bij mij nog nooit in het zand ingegraven.
Wel in/onder planten die een matje vormen op de voorgrond.
Daarnaast gebruik je de vork in dit geval niet om te prikken maar om te harken. In mijn geval heb ik daarmee nog nooit een Helena slak beschadigd (want die graven zich wél in).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
Dit was vanochtend toen het licht nog niet aan was.
Hier staan de poliepen helemaal wijd open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84m61CAkpPNTn0tZ5cjFkcR2034=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2SiY6nUnFLTWqqD7kZGQbYFB.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

(jarig!)
HuismAndré schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:21:
[...]

Daarnaast gebruik je de vork in dit geval niet om te prikken maar om te harken. In mijn geval heb ik daarmee nog nooit een Helena slak beschadigd (want die graven zich wél in).
Ik woel altijd gewoon met mijn vingers door de zandbodem, geen kans op krassen of dode dieren, werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:14
AL een tijdje niet gepost hier, omdat het het algemeen prima ging.
Helaas vanochtend 1 van mijn Diamond Gourami mannetje recht naar beneden aan de zijkant tussen glas en planten.
Helaas last van de zwemblaas :( heb hem nu in het grote schepnet boven in de bak, hopelijk lost het zo op, maar ben bang van niet. Zou wel jammer zijn, heb deze 2 al 4 jaar, en zijn dus ook mooi groot.
Voor de rest draait mijn 350 liter prima, zo'n voedingspomp heeft het leven een stuk gemakkelijker gemaakt :)
Moet alleen die pomp nog steeds eens fatsoenlijk monteren... :P

Helaas is mijn 80 liter wat in de hobbel. Enkele maanden terug wat in gesnoeid, want die deed het ook super. En daarna ging het mis, blauwalg... En kwam elke keer weer terug. En was er nu wel klaar mee, dus heb nog 1 poging gedaan. Alle planten er uit gehaald, volledig water verversen en zoveel mogelijk shit er uit gehaald. Planten er weer in (deels) en nog wat exit blue er ingedaan om de laatste restanten uit te roeien. Hopelijk gaat het straks weer goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Renegade666 op 23-07-2022 13:18 ]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-06 21:23
Goedemorgen!

Ik lees ook even mee. Ik vind de verlichting van mijn Juwel 125 Led ook wat te fel. Drijfplantjes helpen wel iets maar ik heb vissen die hier continue in paaien waardoor er weer andere algen ontstaan in de drijfplantjes. Ik ben ook op zoek naar een leuk geprijsd lampje voor boven mijn nano bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Iris1234 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:16:
[...]

Ik lees ook even mee. Ik vind de verlichting van mijn Juwel 125 Led ook wat te fel. Drijfplantjes helpen wel iets maar ik heb vissen die hier continue in paaien waardoor er weer andere algen ontstaan in de drijfplantjes. Ik ben ook op zoek naar een leuk geprijsd lampje voor boven mijn nano bak.
Het ligt aan wat je nodig hebt voor je planten, wat je eventueel toevoegt aan voeding en/of co2, en wat voor toeters en bellen je er op wil denk ik.

Mijn eigen ervaring met de standaard led van Juwel was erg slecht. Erg lastig in de hand te krijgen en te houden. Veel algen.

Momenteel gebruik ik de verlichting die standaard bij onze nieuwe bak zit. Eheim classic led. Ik heb er een 2e balk bijbesteld voor wanneer alles stabiel is maar ik moet zeggen dat dit licht me alles meevalt. Ik ben er erg blij mee.

De balk die we hebben bijbesteld was voor 80cm (een beetje verstelbaar), 13Watt, rond de 80 euro. 6500 kelvin dus betrekkelijk zacht licht.
Daar is ook een losse regelaar voor te verkrijgbaar voor dimmen dacht ik, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Ik zou dit licht graag blijven gebruiken terwijl ik geen fan ben van led-verlichting :)

Succes met je zoektocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Je kan het zo gek maken als je zelf wil. De crux zit erin dat je een evenwicht bereikt tussen hoeveelheden licht (twee variabelen: duur en intensiteit) en hoeveelheden voeding (macro en micro). Wat werkt verschilt per bak, dat moet je ondervinden. Mijn ervaring is dat het belangrijkste is dat je je licht kunt dimmen. En de rest is vooral smaak. Zelf heb ik bijvoorbeeld twee simpele witte Juwel Novolux balkjes, aangevuld met een merkloos RGB stripje voor de vissendisco, en dat alles kan ik dimmen en timen met een elcheapo TC420 controller. Plantenvoeding stem ik af op de behoefte van de bak. Sinds een poosje heb ik een werkbaar evenwicht bereikt en heb ik nauwelijks nog alg. Eigenlijk haast te weinig alg voor de clithon slakken. Het is ook nooit goed..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Iris1234 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:16:
[...]

Je kan naar de b-lijn van twinstar kijken voor nanobak kost kost maar paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
NLKornolio schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:01:
[...]

Je kan naar de b-lijn van twinstar kijken voor nanobak kost kost maar paar tientjes.
Dankje voor de tip.

Ik heb een low tech aquarium. Dat ging altijd prima totdat ik iets te veel vissen kreeg. Ik denk dan ook dat de oorzaak daar meer in ligt dan in de verlichting. Maar ik zou graag iets willen dat dimbaar is met zonsopgang en zonsondergang. Ik kan natuurlijk de helialux nemen maar vind die ook iets te prijzig in vergelijking tot het aquarium (het aquarium is goedkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Iris1234 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:19:
[...]

Dankje voor de tip.

Ik heb een low tech aquarium. Dat ging altijd prima totdat ik iets te veel vissen kreeg. Ik denk dan ook dat de oorzaak daar meer in ligt dan in de verlichting. Maar ik zou graag iets willen dat dimbaar is met zonsopgang en zonsondergang. Ik kan natuurlijk de helialux nemen maar vind die ook iets te prijzig in vergelijking tot het aquarium (het aquarium is goedkoper).
Als het low tech is lekker goedkoop ledstripje kopen. Bij twinstar moet je ook al heb je goedkope b lijn wel weer dure dimmer met functies kopen anders. Of naar tc420 kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Kan zijn dat Twinstar het niet doet met een TC420. Heb ik destijds ook naar gekeken en dat kon uitsluitend met hun eigen dimmer. Dat werd mij althans verteld door de verkoper van een achterlijk dure merkdimmer, dus dat kan er ook mee te maken hebben..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

(jarig!)
@JME & @Iris1234 De dimmer die men doorgaans voor Twinstar gebruikt kan 8 verschillende tijd + % combinaties aan, dus ook zonopkomst en zonsondergang.

Afbeeldingslocatie: https://files.ekmcdn.com/aquariumgardens/images/led-controller-dimmer-for-twinstar-lights-3615-p.jpg?w=800&h=9999&v=68557ef3-c311-409b-be08-54d99e19f3e5

Ik heb hem ook, bevalt prima. Als je via Google zoekt op Twinstar timer dan kom je hem ook tegen, het typenummer kan ik zo snel niet achterhalen. Volgens mij is de dimmer niet van Twinstar zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 26-07-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
Taro schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:35:
@JME & @Iris1234 De dimmer die men doorgaans voor Twinstar gebruikt kan 8 verschillende tijd + % combinaties aan, dus ook zonopkomst en zonsondergang.

[Afbeelding]

Ik heb hem ook, bevalt prima. Als je via Google zoekt op Twinstar timer dan kom je hem ook tegen, het typenummer kan ik zo snel niet achterhalen. Volgens mij is de dimmer niet van Twinstar zelf.
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• World Citizen
Dusss..... Ik zat te marktplaatsen en daar kwam een 120x50x50 volledig Optic White aquarium voorbij voor 100 euro.
Tjsa... voor 100 euro kan ik dat dus echt niet laten staan. Normaal zit je al rap aan de 800 euro voor zo een bak (enkel het glas).

Ik weet nog niet precies wat ik er mee ga doen, maar... ja @Taro 2 hours ... is iets langer geworden ;).

Wellicht een stekkenbak, wellicht quarantaine, maar mogelijk maak ik er toch het display aquarium van.
Ik heb al boren in huis gehaald voor de overloop, maar neem ruim de tijd er iets mee te doen.

:) hoe dan ook... ik ben serieus blij en voel me helemaal the bomb omdat ik dit zo goedkoop gescoord heb!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iguhxg8JA80HXx8Q8tAjpMtTk3c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ICBG1K63gjVAQOFLLvJW6cg1.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door World Citizen op 29-07-2022 20:50 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

(jarig!)
@World Citizen Multiple Tank Syndrome blijft inderdaad een groot probleem. Maar in plaats van je ertegen te verzetten kan je er beter aan toegeven zoals je nu hebt gedaan d:)b

Mooie maat, benieuwd hoe je hem in gaat richten.

Als onze hamster zijn houdbaarheidstermijn heeft overschreden (netjes verwoord toch?), dan kunnen zijn 100x50 kooi en mijn 60x45 aquarium samen plaatsmaken voor een 120x50x50 of 150x50x50 aquarium en meubel. Voldoende andere plekken, maar ik wil er echt geen zonlicht op hebben, dus dan zijn de opties qua plaatsing helaas beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Taro schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:34:
@World Citizen Multiple Tank Syndrome blijft inderdaad een groot probleem. Maar in plaats van je ertegen te verzetten kan je er beter aan toegeven zoals je nu hebt gedaan d:)b

Mooie maat, benieuwd hoe je hem in gaat richten.

Als onze hamster zijn houdbaarheidstermijn heeft overschreden (netjes verwoord toch?), dan kunnen zijn 100x50 kooi en mijn 60x45 aquarium samen plaatsmaken voor een 120x50x50 of 150x50x50 aquarium en meubel. Voldoende andere plekken, maar ik wil er echt geen zonlicht op hebben, dus dan zijn de opties qua plaatsing helaas beperkt.
En zo gaat het overal op en neer. Hier gaat deze week ergens onze 130x50x50 in de verkoop. En blij met onze 80x35x45 er voor terug :)
Wij zitten duidelijk in de neergaande lijn van mts :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Taro schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:34:
Als onze hamster zijn houdbaarheidstermijn heeft overschreden (netjes verwoord toch?),
Aah ja, hamsters. Die kunnen goed oud worden. Toen ik klein was had ik er ook een die wel een jaar of 6 geworden is. Wel veranderde z'n vacht elke 2 jaar een beetje. Heel apart was dat. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
World Citizen schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:22:
[...]

Dusss..... Ik zat te marktplaatsen en daar kwam een 120x50x50 volledig Optic White aquarium voorbij voor 100 euro.
Tjsa... voor 100 euro kan ik dat dus echt niet laten staan. Normaal zit je al rap aan de 800 euro voor zo een bak (enkel het glas).

Ik weet nog niet precies wat ik er mee ga doen, maar... ja @Taro 2 hours ... is iets langer geworden ;).

Wellicht een stekkenbak, wellicht quarantaine, maar mogelijk maak ik er toch het display aquarium van.
Ik heb al boren in huis gehaald voor de overloop, maar neem ruim de tijd er iets mee te doen.

:) hoe dan ook... ik ben serieus blij en voel me helemaal the bomb omdat ik dit zo goedkoop gescoord heb!

[Afbeelding]
Koraal kweekbak! :Y

:+ Maar hee, zolang je er de ruimte voor hebt. Niks mis met meerdere bakken toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

(jarig!)
HuismAndré schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:21:
[...]

Aah ja, hamsters. Die kunnen goed oud worden. Toen ik klein was had ik er ook een die wel een jaar of 6 geworden is. Wel veranderde z'n vacht elke 2 jaar een beetje. Heel apart was dat. :+
Wij dachten max 2-3 jaar en dat hij nu al in de verlenging zat. Mijn vrouw schrok toen ik nav je bericht 6 jaar benoemde ;) Wel een leuk beest overigens, krijgt ook iedere dag fruit, groente, noten, meelwormen, af en toe een gekookt ei, dus qua voeding moet hij die 6 jaar ook wel kunnen redden. Afijn, ik doe het nog wel even met dit kleinere aquarium :)

Ben overigens wel toe aan een rescape merk ik. De vissen zijn mooi, maar je ziet ze nauwelijks en daarnaast vind ik het backup aquarium op zolder dat gewoon bestaat uit een verzameling verschillende planten, met daarin Bloody Mary garnalen en wat slakken veel leuker om naar te kijken.

Misschien de bak maar eens leegtrekken, soil erin en wat meer richting een minder keurige en strakke layout dan ik nu heb. Ga ik eens over nadenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

(jarig!)
<Edit, iets aangepast, is geen reactie op een bovenstaand bericht, maar bedoeld als losstaand bericht> Ik heb gelukkig geen last van MTS, links is het backup aquarium, een primaire levensbehoefte voor iedere aquariaan. De bakken daarnaast zijn geen aquaria of "tanks", maar gewoon bakken met water. Ok? O-)

Goed, mijn peper kweektent is nu de pepers buiten in de zon staan getransformeerd tot een garnalen, aquariumplanten en Artemia kweektent :) Aangezien deze op zolder staat kan het er prima >35 graden worden, dus daarom constant 2 USB fans erop en een JBL Cooler die op basis van temperatuur ingrijpt. Gelukkig tot nu toe op max 24 graden weten te houden en nu een nette 20 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7cDVj2S6F4gr8uRUrc3zY7qR5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpIR6fGsQNwN1ZmtE8DTIw4e.jpg?f=fotoalbum_large

In het backup aquarium een tijdje geleden begonnen met 5 Bloody Mary garnalen, maar inmiddels de 50 stuks gepasseerd en heb er al een aantal verkocht. Behalve water topuppen met osmose en af en toe wat plantenvoeding erin doe ik hier verder niets aan. Geen onderhoud, geen eten voor de inwoners.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ne1NazDDnpKl5kDQOAMP42Y3pLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7AH9pQ8PbnGsymaHlPjkjdA.jpg?f=fotoalbum_large

Het snoeiafval van het aquarium beneden gooi ik per type in 1 van de bakken. Met allemaal sponsfilters erin is de flow op orde om de plantenvoeding te verspreiden en met de TL-balk erboven groeit alles lekker door. De kids verkopen via Marktplaats de planten per 5 stengels en de garnalen gaan daar binnenkort ook op. En het Weeping Moss bakje levert nog het meeste op, laatst iemand die voor 50 Euro heeft besteld omdat hij bomen met mos in zijn nieuwe aquarium wilde hebben. Zo financieren we de hobby en leren de kids ook nog wat handelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Taro schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:32:
Voor de volledigheid: Ik heb geen last van MTS, links is het backup aquarium, een primaire levensbehoefte voor iedere aquariaan. De bakken daarnaast zijn geen aquaria of "tanks", maar gewoon bakken met water. Ok? O-)

Goed, mijn peper kweektent is nu de pepers buiten in de zon staan getransformeerd tot een garnalen, aquariumplanten en Artemia kweektent :) Aangezien deze op zolder staat kan het er prima >35 graden worden, dus daarom constant 2 USB fans erop en een JBL Cooler die op basis van temperatuur ingrijpt. Gelukkig tot nu toe op max 24 graden weten te houden en nu een nette 20 graden.
[Afbeelding]

In het backup aquarium een tijdje geleden begonnen met 5 Bloody Mary garnalen, maar inmiddels de 50 stuks gepasseerd en heb er al een aantal verkocht. Behalve water topuppen met osmose en af en toe wat plantenvoeding erin doe ik hier verder niets aan. Geen onderhoud, geen eten voor de inwoners.
[Afbeelding]

Het snoeiafval van het aquarium beneden gooi ik per type in 1 van de bakken. Met allemaal sponsfilters erin is de flow op orde om de plantenvoeding te verspreiden en met de TL-balk erboven groeit alles lekker door. De kids verkopen via Marktplaats de planten per 5 stengels en de garnalen gaan daar binnenkort ook op. En het Weeping Moss bakje levert nog het meeste op, laatst iemand die voor 50 Euro heeft besteld omdat hij bomen met mos in zijn nieuwe aquarium wilde hebben. Zo financieren we de hobby en leren de kids ook nog wat handelen :)
Ow ja nee dat is heel anders inderdaad. Dat begrijp ik wel.

Ik bedoelde mijn opmerking over mts overigens als grapje, ik had geen idee of je meer dan 1 bak hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

(jarig!)
@Sjamo Het was niet bedoeld als reactie op jouw reactie. Ik vond het gewoon leuk om te laten zien, ook omdat @World Citizen aan het uitbreiden was :)

Vind dat sowieso wel mooi binnen dit topic, eens wat meer foto's laten zien van hoe iedereen met zijn aquaria en bijbehorende of bewust afwezige tech om gaat.

Waarom ben je overigens aan het downscalen? Want ik merk wel dat even los van dat je bijv. wat grotere waterwissels moet doen, of iets meer planten moet snoeien, dat de grootte van een aquarium niet direct enorme impact heeft op je werkzaamheden. Het is meer de keuzes die je maakt rondom inrichting, tech, de mate van vervuiling (alg/glas/bodem/etc.) die je tolereert en accepteert.

Of zie je dit anders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Taro schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:59:
@Sjamo Het was niet bedoeld als reactie op jouw reactie. Ik vond het gewoon leuk om te laten zien, ook omdat @World Citizen aan het uitbreiden was :)

Vind dat sowieso wel mooi binnen dit topic, eens wat meer foto's laten zien van hoe iedereen met zijn aquaria en bijbehorende of bewust afwezige tech om gaat.

Waarom ben je overigens aan het downscalen? Want ik merk wel dat even los van dat je bijv. wat grotere waterwissels moet doen, of iets meer planten moet snoeien, dat de grootte van een aquarium niet direct enorme impact heeft op je werkzaamheden. Het is meer de keuzes die je maakt rondom inrichting, tech, de mate van vervuiling (alg/glas/bodem/etc.) die je tolereert en accepteert.

Of zie je dit anders?
Ik vond het inkijkje in je bakken erg leuk :)

De reden om naar kleiner te schakelen is voornamelijk dat mijn man(degene die het onderhoud doet), door een blijvende blessure aan zijn schouder pijn krijgt bij het onderhoud. De bewegingen waren ongelukkig.
Bij de nieuwe, lagere bak is dit probleem grotendeels weg.

Verder is een kleinere bak toch minder onderhoud.

En verder was stroomverbruik ook een reden voor ons. Niet vanwege het geld, we hebben zonnepanelen en betalen zo nodig maar 13 cent per kW. Het ging meer om het grote deel dat de 2 bakken (de 325ltr plus een 20ltr bakje) uitmaakten van ons totale stroomverbruik. Het verbruikte ongeveer 800kW/jaar en dat was meer dan 1/3e van ons totale verbruik.

Inmiddels all electric. Nieuwe aquarium plus het kleine bakje verbruiken 250-300kW. In onze nieuwe setting 1/10e van ons totale stroomverbruik. Dat vind ik beter in balans.

Met de 500kW die jaarlijks overblijven nu van de bakken kunnen we ons complete warmwatervoorziening van energie voorzien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Kom je dan gratis een stukje halen voor je nieuwe zeeaquarium :+

@Taro Mooie setup! Toevallig heb ik gisteren een nieuwe kweek Artemia opgezet. Ik ga het weer proberen buiten in een emmer te doen.

Ik wil MTS toch wel vermijden. Ik zit wel te brainstormen of ik bijvoorbeeld in het meubel nog 2 extra bakken wil. 1 als refugium en 1 als stekkenbak. Alles aangesloten op 1 sump.
Maar losse systemen met eigen techniek en sumps... dat moet ik niet doen. Dat gaat me tegenstaan.

@Sjamo Een kleinere bak is vaak meer aandacht dan een grotere bak. Maar inderdaad, als je iets moet onderhouden in een grotere bak is dat vaak iets meer werk.

Maar mijn gouden stelregel is nog altijd "meer water = beter"
En dat komt dan omdat ik geloof in "1 ranja in een glas water proef je, maar 1 druppel ranja in een emmer water proef je niet".

Ofwel, als je meer water hebt dan gaan dingen minder snel fout.

Ik ben nu aan het nadenken over hoe ik gaten wil boren, en hoe ik het meubel wil maken. MITS ik hem doorzet.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
World Citizen schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:15:
[...]

Kom je dan gratis een stukje halen voor je nieuwe zeeaquarium :+
Ja die bak komt er echt ooit nog een keer. :+ Alleen moet ik er wel nog even flink voor gaan sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
SmurfLink schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:33:
[...]

Ja die bak komt er echt ooit nog een keer. :+ Alleen moet ik er wel nog even flink voor gaan sparen.
Je moet niet als uitgangspunt nemen wat ik doe. Het kan echt veeeeel goedkoper en dan kun je exact dezelfde koralen en dieren houden. Wat ik doe is enkel meer Nerd toevoegen, maar veranderd verder niet wat je aan koralen kunt houden.

Een stelregel is wel "Hoe meer tijd je hebt des te goedkoper het kan worden".

Ik vind het zelf bijvoorbeeld vervelend om regelmatig water te meten, of om elke dag het verdampte water aan te vullen. Dus ik koop apparaten die dat voor me doen. Maar dit voegt dus verder helemaal niks toe.

En... de 2e hands markt is echt goed in de zeewaterwereld. Het is echt een zonde om dingen nieuw te kopen. Ik koop zelf ook niks nieuw, ik lijk wel gek :D. Mensen kopen vaak een zeewateraquarium en stoppen er weer mee na een jaar of wat. Al die techniek gaat dan tegen dumpprijzen het internet op.

Het is dan top om hele dure A merken te kopen met enorme kortingen. Laat je ook niks wijsmaken op Marktplaats. Meestal als iemand iets te koop zet is het nog te duur. Dan wacht je 4 weken en koop je het voor de helft. Vrijwel iedereen in deze hobby denkt dat 2e hand nog goud oplevert, maar in praktijk geeft men er een habbekrats voor.

Je kunt het rustig verzamelen eventueel.

Ook iets belangrijks is dat op Instagram en Facebook (ben ik niet te vinden), het lijkt alsof je enkel de duurste techniek nodig hebt. Maar dat is onzin. Het is echt een gesloten wereld waarin je zit als je op Insta kijkt. Het lijkt net alsof " Ecotech Radion" lampen DE standaard zijn, terwijl die lampen eigenlijk juist heel erg in het ultra hoge segment zitten. Die lampen kosten bijvoorbeeld 500 euro terwijl er zat lampen van 200 euro zijn die evengoed presteren.

Kijk vooral niet naar het hippe internet :)

FreeReef.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-06 21:23
World Citizen schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:08:
[...]
Vrijwel iedereen in deze hobby denkt dat 2e hand nog goud oplevert, maar in praktijk geeft men er een habbekrats voor.
Ik heb nog niet zo lang geleden mijn gehele setup waarmee ik de hobby wilde ontdekken verkocht. Als ik kijk naar mijn lijst van wat ik heb betaald, mix van nieuwe en ook 2e hands. Heb ik ongeveer 40% van de aanschafwaarde ervoor teruggekregen (ik ging uit van 20-30%). Moet ik wel zeggen dat ik bepaalde gekochte 2e hands spullen ook voor dezelfde prijs weer heb verkocht. Ook waren de biedingen hoger op Instagram dan op Marktplaats. De SuperFish bak en Oase meubel leverde het minste op, nieuwe koper helemaal happy, dat is ook wat waard ;)

De nieuwe setup draait alweer een tijd en zit ongeveer op de helft van de darkstart fase. Behoorlijk wat fungus zoals verwacht maar verdwijnt nu ook weer razendsnel. Water was in de eerste week zowat donkerbruin en is nu redelijk helder, water waarden zijn netjes en de laatste paar dagen stabiel.

Door de kast zelf te bouwen samen met een 2e hands filter aardig wat geld bespaard tov de Oase scaper 90P setprijs. Al zullen de kosten nu wel oplopen aangezien ik helemaal verliefd ben geworden op de Skylight Hyperspot lamp O+

Foto van de bak met een budget Ikea lampje. Hardscape is Azalea wood, Geo rock en fungus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJWpVNNzxkihqUGdcSWNYgKEN-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GsVLSbm2FMqxV4lVZ9HgF74R.jpg?f=fotoalbum_large

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
World Citizen schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:08:
[...]

Je moet niet als uitgangspunt nemen wat ik doe. Het kan echt veeeeel goedkoper en dan kun je exact dezelfde koralen en dieren houden. Wat ik doe is enkel meer Nerd toevoegen, maar veranderd verder niet wat je aan koralen kunt houden.

Een stelregel is wel "Hoe meer tijd je hebt des te goedkoper het kan worden".

Ik vind het zelf bijvoorbeeld vervelend om regelmatig water te meten, of om elke dag het verdampte water aan te vullen. Dus ik koop apparaten die dat voor me doen. Maar dit voegt dus verder helemaal niks toe.

En... de 2e hands markt is echt goed in de zeewaterwereld. Het is echt een zonde om dingen nieuw te kopen. Ik koop zelf ook niks nieuw, ik lijk wel gek :D. Mensen kopen vaak een zeewateraquarium en stoppen er weer mee na een jaar of wat. Al die techniek gaat dan tegen dumpprijzen het internet op.

Het is dan top om hele dure A merken te kopen met enorme kortingen. Laat je ook niks wijsmaken op Marktplaats. Meestal als iemand iets te koop zet is het nog te duur. Dan wacht je 4 weken en koop je het voor de helft. Vrijwel iedereen in deze hobby denkt dat 2e hand nog goud oplevert, maar in praktijk geeft men er een habbekrats voor.

Je kunt het rustig verzamelen eventueel.

Ook iets belangrijks is dat op Instagram en Facebook (ben ik niet te vinden), het lijkt alsof je enkel de duurste techniek nodig hebt. Maar dat is onzin. Het is echt een gesloten wereld waarin je zit als je op Insta kijkt. Het lijkt net alsof " Ecotech Radion" lampen DE standaard zijn, terwijl die lampen eigenlijk juist heel erg in het ultra hoge segment zitten. Die lampen kosten bijvoorbeeld 500 euro terwijl er zat lampen van 200 euro zijn die evengoed presteren.

Kijk vooral niet naar het hippe internet :)
Oh als ik over ga op zeewater wil ik het ook goed doen. :+ Ik ben ook een nogal luie aquariaan dus dingen als water meten of aanvullen mag een apparaat ook wel voor me doen. Lijkt me heerlijk.

Scheelt dat ik geen Insta heb en facebook amper gebruik. Ik ben ook niet echt vatbaar voor reclame of peer pressure dus ik ga lekker m'n eigen gang. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

(jarig!)
Over multiple tank syndrome gesproken ;) Leuke video op Nederlandse bodem:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

Wat is jullie tip om van de zwarte alg af te komen?
Bak lijkt in balans, maar die zwarte baardalg blijft maar terugkomen.

Ik heb geen co2 installatie overigens noch de ruimte/budget om die weg te zetten.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
avotar schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:09:

Ik heb geen co2 installatie overigens noch de ruimte/budget om die weg te zetten.
Had ik zelf tot een jaar geleden ook last van. Ik heb ook nog altijd geen CO2.

In mijn geval heb ik drijfplanten aangeschaft, die dingen groeien in een week tijd de hele bak dicht, dus elke week trek ik er 75% uit. Verder overgestapt van flesjes voeding naar zelfgemaakte voeding met poeders van plantedbox.
Ik geef op dit moment 1x per week 5ml / 50l macro en 2x per week 7,5ml / 50l micro. Advies voor een bak zonder CO2 is 5ml/50l per week van beide, ik geef dus 3x zoveel micro als aanbevolen. Met minder micro groeien vnml de drijfplanten en gaan de bladeren van de javavaren en waterpest kapot.

Baardalg is volledig verdwenen, de garnalen hebben het stukgemaakt en opgeruimd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

avotar schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:09:

Co2 tekort. Dus dan maar het licht (de intensiteit) verminderen zodat de vraag naar co2 afneemt.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Het is best rustig in dit topic :D

Dus ik post maar wat.

Ik heb gratis een perfect ogend meubel op kunnen halen. Dit was inclusief sump (bioloog) en daar ging het me eigenlijk om.

Maar nu ik naar dat meubel kijk ziet hij er eigenlijk best wel tof uit. Dat zou me schelen dat ik een heel meubel zelf moet gaan maken.

Voor de grap heb ik het meubel ook eens midden in de huiskamer gezet. Dus niet tegen een muur maar echt vrij in de huiskamer.

WOW.. dat is gaaf :D. Ik begin spontaan te twijfelen of ik dat niet gewoon moet doen.

hmmm

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Hier gisteren de 3e kardinaal tetra dood in een jaar tijd, had er in eerste instantie 10, dat werden er 9, daarna 6 bijgekocht, heb er nu dus nog 13.
Tellen is lastig want ze vliegen van hot naar her als je ervoor gaat staan. Zag gisteren toevallig een garnaal met een half afgevreten vis door het aquarium slepen, anders had ik het niet eens gemerkt.
Waterwaardes verder in orde, temperatuur van de bak is ook prima, ik vermoed dat ie klem heeft gezeten achter de pomp, daar willen ze nml ook nog wel eens tussendoor zwemmen. Als het echt ziekte was zouden ze bij bosjes sterven en niet om de 4-5 maand eentje per keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-06 05:22
Heel per ongeluk iemand in dit topic die ruimte heeft voor 2 volwassen (man/vrouw) en 1 puber (man) ancistrus in de regio Delft/Den Haag?

Ik stop met mijn hobby, de overige vissen verkoop\geef ik weg via Marktplaats, maar met deze 3 heb ik gevoelsmatig net iets meer en hoop ik op iemand met een goed aquarium.

Vooral de dame, die is inmiddels tegen de 6-7 jaar, mannetje weet ik niet. En zoonlief is nu 2 jaar oud.

Ik hoef er niks voor te hebben, als ze maar naar een goede bak gaan.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

_JGC_ schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:29:
Hier gisteren de 3e kardinaal tetra dood in een jaar tijd, had er in eerste instantie 10, dat werden er 9, daarna 6 bijgekocht, heb er nu dus nog 13.
Tellen is lastig want ze vliegen van hot naar her als je ervoor gaat staan. Zag gisteren toevallig een garnaal met een half afgevreten vis door het aquarium slepen, anders had ik het niet eens gemerkt.
Waterwaardes verder in orde, temperatuur van de bak is ook prima, ik vermoed dat ie klem heeft gezeten achter de pomp, daar willen ze nml ook nog wel eens tussendoor zwemmen. Als het echt ziekte was zouden ze bij bosjes sterven en niet om de 4-5 maand eentje per keer.
Vissen gaan soms dood. Van neons heb ik wel eens gehoord dat die zo ontzettend doorgefokt zijn dat ze nog wel eens willen omvallen. Misschien hebben kardinalen dat ook? En anders toch nog even de waterwaarden en temperatuur checken: wat is voor jou “in orde” en “prima”?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
JME schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:37:
[...]

Vissen gaan soms dood. Van neons heb ik wel eens gehoord dat die zo ontzettend doorgefokt zijn dat ze nog wel eens willen omvallen. Misschien hebben kardinalen dat ook? En anders toch nog even de waterwaarden en temperatuur checken: wat is voor jou “in orde” en “prima”?
Prima als in:
0ppm nitriet
25-50ppm nitraat
PH rond de 7.5
GH rond de 8
Temperatuur 28 graden, bak krijgt geen direct zonlicht

Vast zitten achter de pomp kan, en mijn garnalen kennende vreten die ze dan levend op. Normaal zwemt zo'n vis dan weg, maar dan dus niet. Mijn garnalen duwen ook gewoon slakken om en vreten ze dan via de opening uit het huis.

Maargoed, eten en gegeten worden. Hoeveel jonge garnaaltjes gaan er wel niet hap slok weg zo de bek van een volwassen tetra in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@_JGC_ je zit met zowel je temperatuur als met je pH als ook met je GH aan de bovenkant van het aanbevolen spectrum voor kardinaal tetra’s. Misschien die combinatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
JME schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 07:14:
@_JGC_ je zit met zowel je temperatuur als met je pH als ook met je GH aan de bovenkant van het aanbevolen spectrum voor kardinaal tetra’s. Misschien die combinatie?
Thermostaat is vaste instelling op 28 graden helaas. Zou geen probleem moeten zijn.
Vanmorgen nog even getest (licht was net een halfuur aan), de PH kwam op 7.2. Verder is de KH met 6 aan de lage kant. Zal vanavond even verversen, dan gaat KH omhoog en PH iets omlaag.

Zal binnenkort nog wat extra javavaren planten en evt een extra stukje hout erin. Ik heb nu een tiental stengels waterpest, maar dat spul kan eigenlijk niet zo best tegen 28 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:03:
[...]

Thermostaat is vaste instelling op 28 graden helaas. Zou geen probleem moeten zijn.
Vanmorgen nog even getest (licht was net een halfuur aan), de PH kwam op 7.2. Verder is de KH met 6 aan de lage kant. Zal vanavond even verversen, dan gaat KH omhoog en PH iets omlaag.

Zal binnenkort nog wat extra javavaren planten en evt een extra stukje hout erin. Ik heb nu een tiental stengels waterpest, maar dat spul kan eigenlijk niet zo best tegen 28 graden.
Is er een specifieke reden dat die niet omlaag gaat? 28 graden is wel erg warm voor een gezelschapsbak. Als 't een discusbak is snap ik het.. maar verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

SmurfLink schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:17:
[...]

Is er een specifieke reden dat die niet omlaag gaat? 28 graden is wel erg warm voor een gezelschapsbak. Als 't een discusbak is snap ik het.. maar verder?
Inderdaad. En vooral in de winter ook een dure grap bij een wat grotere bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
SmurfLink schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:17:
[...]

Zat bij het aquarium en kan in het filter geschoven worden. Zal eens even kijken of er een instelbare variant is die ook past. Mag wat mij betreft wel naar beneden, zo warm hoeft een bak met slakken, garnalen en tetra's niet. 3 graadjes minder lijkt me prima.

Ben overigens even aan het zoeken, ik heb de Tetra HT50, die is tegenwoordig wel instelbaar. Wordt dus even een nieuwe halen in de dierenwinkel om te voorkomen dat ik een oud model zonder regeling opgestuurd krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:03:
[...]

Zat bij het aquarium en kan in het filter geschoven worden. Zal eens even kijken of er een instelbare variant is die ook past. Mag wat mij betreft wel naar beneden, zo warm hoeft een bak met slakken, garnalen en tetra's niet. 3 graadjes minder lijkt me prima.

Ben overigens even aan het zoeken, ik heb de Tetra HT50, die is tegenwoordig wel instelbaar. Wordt dus even een nieuwe halen in de dierenwinkel om te voorkomen dat ik een oud model zonder regeling opgestuurd krijg.
Je vissen, garnalen en je energierekening gaan je dankbaar zijn. Garnalen leven sneller bij hoge temperaturen (zijn meer actief) maar sterven ook flink sneller omdat ze soort van 'harder' door hun levenscyclus heen gaan. Dus die hebben ook baat bij temperaturen rond de 24 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
SmurfLink schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:21:
[...]

Je vissen, garnalen en je energierekening gaan je dankbaar zijn. Garnalen leven sneller bij hoge temperaturen (zijn meer actief) maar sterven ook flink sneller omdat ze soort van 'harder' door hun levenscyclus heen gaan. Dus die hebben ook baat bij temperaturen rond de 24 graden.
Meen me te herinneren dat ie 28 was, maar schijnt dus 25 te zijn met een redelijke afwijking naar boven (25 ondergrens, 27 bovengrens). Maargoed, voor paar tientjes heb ik een instelbare.

Niet dat het direct de temperatuur naar beneden brengt, thermostaat van de CV die dichtbij het aquarium hangt geeft met dit warme weer 26,5 graden aan, maar dat is met een waterverversing ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:53
Wie kan ik blij maken met een paar mooie vissen in de regio Tilburg?

We hebben 3 best wel mooie Botia lohachata van ca 2 jaar oud, die helaas alle garnalen hebben opgegeten (incl 5 grote waaierhand). Deze zitten nu al een tijdje in een apart aquarium met wat slakken als gezelschap.
Gezien we juist in beide aquariums garnalen willen is dit geen handige.

Ook hebben we in een 180 liter aquarium 5 vissen zitten die gekocht waren met slecht advies en na wat verder verdiepen in de soorten simpelweg te groot zijn voor dit aquarium.
3x een Siamese algeneter (Crossocheilus oblongus) en 2 Torpedobarbelen (Puntinus denisonii) allemaal ca 1,5 jaar oud, dus nu nog niet super groot, maar zover ik begrijp kunnen beiden soorten ca 10-15 cm worden wat natuurlijk niet ten goede komt voor ze.

Een groter aquarium zit er helaas niet in, dus dan liever deze ergens onderbrengen zodat ze meer ruimte hebben en enkel kleine scholenvissen nemen met een goede hoeveelheid garnalen.

Tips hoe ze specifiek te vangen zonder alles in de bak op te jagen zij btw ook welkom.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• World Citizen
Ik vind het best eng om hem midden de huiskamer te zetten, maar het is wel erg mooi. Als je de huiskamer binnenloopt kijk je er recht op, en vanuit de zithoek sluit hij mooi de ruimte een beetje af.

Ik ga het doen!

Overloop en opvoer ook in het midden zodat ik die ken bedekken met steen, en dan zie je dus geen enkele pomp of buis (of dat helemaal lukt is nog wel een uitdaging).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDI0MbG6lKdIDdM50DhiKZgni4k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LKN5lVM7cxNFq3bcJO3X3LmR.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUtiG6PyMyJIPyuTd701BKJJCxw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xmcDU8Jdx8DV1aMt9hVCKwwT.jpg?f=user_large

En de bak zoals hij nu is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzzFNf1gYIJ0LtSgQs6NoI6q6vM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SuixBdbDB7bx8DQ1kZ6sScnF.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KppSshM-ojYtDVsM5QwFPNSqHN0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p5hRBE2w1bUR4ttw9wdKb9Jc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FoMu9zWaDrIvRtlcNKsHRa0fBtY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5n5vMLqeMX0GABnZhN4AYC7Q.jpg?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door World Citizen op 07-08-2022 14:57 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@World Citizen Wel een betonnen vloer? Just checking..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
JME schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:48:
@World Citizen Wel een betonnen vloer? Just checking..
Yes, en ook dik genoeg. Het totale gewicht is ook maar 500 kilo, dus stel dat je een feestje houd met 10 mensen, dan moet de vloer dat ook kunnen hebben natuurlijk.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@World Citizen Meestal zet je een aquarium neer op een plaats waar er zo weinig mogelijk beweging is (zodat de vissen nog een beetje rust krijgen). Kan me zo voorstellen dat midden in de huiskamer bepaald niet de meest rustige plaats ooit is (helemaal als er ook nog geen achterkant en/of zijkanten geblindeerd worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
@HuismAndré

Klopt. Maar ik ben al 38 jaar lekker vrijgezel en zal dat ook blijven. Ik heb geen kinderen en mijn 2 katten negeren het aquarium.

Als ik een gezin had dan zou ik dit ook niet doen. En dan inderdaad omdat het te druk rond de bak is maar daarnaast zou ik het ook onveilig vinden.

Goed punt!, maar ik heb een heel rustig huis dus dit moet wel gaan.

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
Het dilema nu gaat over gaten boren,
Ik twijfel nu toch nog of ik 3 of 4 of 5 gaten wil.
Eigenlijk is 3 het beste omdat ik dan het minste ruimte verlies. Bij 4 of 5 word dat eigenlijk voor het oog iets te veel.

Voorbeelden.

1.Dit zijn 3 modellen. Het gaat om het witte gedeelte midden in het aquarium. Dat is de overloopbox.
Je ziet het niet echt op dit vooraanzicht, maar de boxen zijn hier alle 3 een andere maat. De middelste is het breedst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vv76vDILD8q2G--SsMrrMzDTYSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ef2yliYanc3glKzdBwZhGC8D.png?f=fotoalbum_large

2.Als je van boven kijkt dan zie je het iets beter
De linkse is het kleinst, de middelste het breedst, en de rechtse is heel diep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3S4-inismjsitSskUy2tsMbdzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ot81oQAK7V67ixCqv0iqGlG.png?f=fotoalbum_large

3.Het verschil zit het hem in hoe de opvoer en afvoeren zitten.
A.Dit is 3 buizen. De buitenste zijn afvoer, en de middelste is opvoer.
1x opvoer
2x afvoer
Voordeel: Het neemt weinig ruimte in beslag. Ik kan met steen de hele box bedekken en dan oogt het als een pilaar en geen muur.
Nadeel: lastiger stil te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mj5sE2rG3fU1-wbPv_uTeVsvDA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A1NFDneEvIwpTtolHbkhsGTO.png?f=fotoalbum_large

B.Dit is 4 buizen. De linkse is afvoer, die ernaast is opvoer, en de rechtse 2 zijn ook afvoer.
1x opvoer
3x afvoer
Voordeel: Veiliger met 3 overlopen, en waarschijnlijk stiller.
Nadeel: Breder, lijkt al een muur te worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTNTYi_V4kH06D3-dbqKgttReiM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QNGA1gZeXuHHq6bCxo8tbQNS.png?f=fotoalbum_large

C.Dit is 4 buizen. De onderste 3 zijn afvoer en de bovenste is opvoer.
1x opvoer
3x afvoer
Nadeel: Dieper dus weinig ruimte tot het glas aan de zijkanten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eA-TLkz06AVG6rR0a23790EgKiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/29TVxe1FQgUkjN9OfaU7b7UV.png?f=fotoalbum_large

Ik zou in het laatste ontwerp redelijk makkelijk nog een 2e opvoerbuis kunnen maken. Dat vind ik wel tof dus zou dat denk ik ook doen. Deze is echter niet ingetekend hierboven.

Aldus,
Optie A wil ik het liefst. Deze neemt weinig ruimte in beslag en is dus het beste te verwerken in een scape. Ik wil toch een aantal veiligheden inbouwen dat er bij problemen geen water over de vloer gaat, dus die 3 overloop heb ik niet perse nodig. Ik laat liever een opvoerpomp droog lopen dan dat er water over de vloer gaat bijvoorbeeld.

Desondanks de keuze stres heb ik wel al een mal gemaakt voor de 3 gaten.
Dat ziet er dan zo uit:

Meten!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-x2kuAUE17FzxtN0IJ5UAhJbcXg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/muxvXeI3C9Qovej7bzPi1Ew4.jpg?f=user_large

Boren!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqKrlEdaNNUS4VxXVpyxnD9mFjI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4JrFPag3y3MbaXbJQG1cNKUx.jpg?f=user_large

Passen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAWuo65_PCAW5_mwwrmnluRDFXs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tMBAwiFioOxYProbZBThtv2y.jpg?f=user_large

Visualiseren :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qy8FEjUcLyGalYOcowzXKQF6-1o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NnLEh5u6Ype41hbMbKdY01eA.jpg?f=user_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@World Citizen Waarom kan de box niet z'n eigen overloop zijn? Of, als dat niet kan, met een dikke aan- en/of afvoerbuis werken die vlak voor het oppervlak opgedeeld wordt in meerdere buisjes?

[ Voor 50% gewijzigd door HuismAndré op 09-08-2022 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
HuismAndré schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:08:
@World Citizen Waarom kan de box niet z'n eigen overloop zijn?
Hoe bedoel je precies? Dat ik er geen standpijpen in zet?

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
World Citizen schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:13:
[...]

Hoe bedoel je precies? Dat ik er geen standpijpen in zet?
Ik heb m'n reactie ondertussen nog iets aangepast.

Wellicht zou je kunnen werken met een (afvoer) doorvoer in de bodem waarna de box zelf fungeert als afvoerbuis. Als dat voor teveel valgeluiden zorgt dan zou je met 1 afvoerbuis kunnen werken die je, bijvoorbeeld, 20cm onder de waterlijn laat ophouden (dus nog steeds de box zelf als overloop gebruiken). Die laatste 20cm vul je dan met grof filterschuim om zo de valgeluiden te minimaliseren. Bij waterwissels kun je dat filterschuim dan, indien nodig, uitspoelen. Heb je gelijk een pre-filter ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
@HuismAndré Ahja,

Dit word bij zee anders gedaan. Achter deze link zitten de 3 methodes.
https://www.bulkreefsuppl...rbie-bean-animal-overflow

De eerste doe je nooit want dat is gevaarlijk.
De tweede en derde is wat ik ook in die voorbeelden heb ontworpen. Een Derbie of een Bean Animal methode.
Je regelt dan met een kogelkraan af dat het stil word.

De overflowbox zit er voornamelijk zodat er geen dieren in de afvoerbuizen kunnen komen. Bijvoorbeeld slakken, egels, zeesterren, anemonen of vissen. Een bijkomend voordeel is dat enkel het water uit die box wegloopt als er een doorvoer lek raakt (en je opvoervak).

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:50
HuismAndré schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:19:
[...]

Ik heb m'n reactie ondertussen nog iets aangepast.

Wellicht zou je kunnen werken met een (afvoer) doorvoer in de bodem waarna de box zelf fungeert als afvoerbuis. Als dat voor teveel valgeluiden zorgt dan zou je met 1 afvoerbuis kunnen werken die je, bijvoorbeeld, 20cm onder de waterlijn laat ophouden (dus nog steeds de box zelf als overloop gebruiken). Die laatste 20cm vul je dan met grof filterschuim om zo de valgeluiden te minimaliseren. Bij waterwissels kun je dat filterschuim dan, indien nodig, uitspoelen. Heb je gelijk een pre-filter ;-)
Heb een soortgelijke configuratie gehad in mijn zeebak destijds. Ook met een rechthoekige overloop in het midden (wel aan de achterwand) en had daar 1 main afvoerpijp en een noodoverloop. 1 tip wat ik heb kies bij de kraan om de fijnafstemming te regelen voor een hele goede die nauwkeurig is. Bij mij kwam de afstelling zo nauw dat een mm teveel ervoor zorgde dat er een waterval ontstond en een mm te weinig en de noodoverloop pakte alles op.

Kan me alleen maar herinneren dat ik mijzelf regelmatig vervloekt heb dat ik die configuratie niet beter/anders had laten maken. Want het heeft nogal wat frustraties opgeleverd.

Volgens mij had ik de opvoer bij mij niet door een doorvoer in de overloop lopen, maar dat weet ik niet 100% zeker meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:58
World Citizen schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:04:
Het dilema nu gaat over gaten boren,
Ik twijfel nu toch nog of ik 3 of 4 of 5 gaten wil.
Eigenlijk is 3 het beste omdat ik dan het minste ruimte verlies. Bij 4 of 5 word dat eigenlijk voor het oog iets te veel.

Voorbeelden.

1.Dit zijn 3 modellen. Het gaat om het witte gedeelte midden in het aquarium. Dat is de overloopbox.
Je ziet het niet echt op dit vooraanzicht, maar de boxen zijn hier alle 3 een andere maat. De middelste is het breedst.
[Afbeelding]

2.Als je van boven kijkt dan zie je het iets beter
De linkse is het kleinst, de middelste het breedst, en de rechtse is heel diep.
[Afbeelding]

3.Het verschil zit het hem in hoe de opvoer en afvoeren zitten.
A.Dit is 3 buizen. De buitenste zijn afvoer, en de middelste is opvoer.
1x opvoer
2x afvoer
Voordeel: Het neemt weinig ruimte in beslag. Ik kan met steen de hele box bedekken en dan oogt het als een pilaar en geen muur.
Nadeel: lastiger stil te krijgen.
[Afbeelding]

B.Dit is 4 buizen. De linkse is afvoer, die ernaast is opvoer, en de rechtse 2 zijn ook afvoer.
1x opvoer
3x afvoer
Nadeel: Breder, lijkt al een muur te worden.
[Afbeelding]

C.Dit is 4 buizen. De onderste 3 zijn afvoer en de bovenste is opvoer.
1x opvoer
3x afvoer
Nadeel: Dieper dus weinig ruimte tot het glas aan de zijkanten.
[Afbeelding]

Ik zou in het laatste ontwerp redelijk makkelijk nog een 2e opvoerbuis kunnen maken. Dat vind ik wel tof dus zou dat denk ik ook doen. Deze is echter niet ingetekend hierboven.

Aldus,
Optie A wil ik het liefst. Deze neemt weinig ruimte in beslag en is dus het beste te verwerken in een scape. Ik wil toch een aantal veiligheden inbouwen dat er bij problemen geen water over de vloer gaat, dus die 3 overloop heb ik niet perse nodig. Ik laat liever een opvoerpomp droog lopen dan dat er water over de vloer gaat bijvoorbeeld.

Desondanks de keuze stres heb ik wel al een mal gemaakt voor de 3 gaten.
Dat ziet er dan zo uit:

Meten!
[Afbeelding]

Boren!
[Afbeelding]

Passen
[Afbeelding]

Visualiseren :)
[Afbeelding]
Qua stil krijgen denk ik dat je bij 2 afvoerpijpen veel afstelwerk blijft houden. Ik heb dit een tijd gehad en de capaciteit van de pomp/filtersysteem gaan toch wel afnemen door het dichtslibben waardoor ik regelmatig de afstelling opnieuw moest maken. Na een schoonmaak ging die weer harder. Ook het rooster van de afvoer gaat natuurlijk dichtslibben en zal hierdoor minder wat doorlaten.

Je krijgt denk ik een open bak? Zo niet, vergeet dat niet de stroomkabels van de verlichting, deze wil je dan niet buitenlangs laten lopen lijkt me! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
@belly89

Ik overweeg nog steeds die 3e afvoer erbij te boren. Ik kan dan Bean Animal stijl gaan werken, en dat krijg je vaak wel makkelijk stil.

De lamp gaat volgens plan nu naar een stroompunt in het plafon. Die zit daar toevallig.

@Rostares Ik ga inderdaad voor een "gatevalve" en niet een "ballvalve". En die zijn inderdaad best prijzig, maar zeker de moeite waard.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rostares
World Citizen schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:46:
@belly89

@Rostares Ik ga inderdaad voor een "gatevalve" en niet een "ballvalve". En die zijn inderdaad best prijzig, maar zeker de moeite waard.
Hele verstandige keuze, had ik achteraf gezien ook moeten doen. Was wel een hoop werk nog steeds en ook 1 van de redenen om de bak de deur uit te doen. Blijft nog wel steeds kriebelen, 2 jonge mannetjes dus grote kans dat er minimaal 1 enthousiast is/wordt :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
@Rostares

Die grote winkel in Breda is een soort gratis dierentuin })

Als je daar rondloopt word je vanzelf enthousiast.

FreeReef.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fM64Xs0vR2Q2dFhMv2clr_pJgf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AQl1e0N6DKvgDhBaFngXykMy.png?f=fotoalbum_large

het bloed kruipt waar het niet gaan kan... :+ Oude liefde roest niet... en Smurf is weer terug bij d'r eerste liefde, de Trilli's. Toch maar eens gestopt met utistellen, de bak was zo stil, dus hop, weer cory's erin en ik ga kijken of ik ze weer aan de kweek krijg. Het zijn echt hele kleintjes dus dat zal wel een jaartje duren maar toch, schatjess. <3

Waaierhandjes had hij helaas niet, Afrikaanse zijn nagenoeg niet leverbaar gezien de leveranciers onbetrouwbaar waren, maar Moluccensis krijgt ie binnenkort wel weer. Ik wou juist overstappen op de Gabonensis omdat die blauw zijn en ik nu wel de maat bak ervoor heb, maar dat blijkt dus lastig te worden. Ik zou wellicht nog even de Rifwachter kunnen contacteren, k weet dat ik ze daar jaren geleden wel heb gezien. Maarja toen had ik nog een 80cm bak dus vond ik de Moluccensis beter passen.

En zal je altijd zien he. :+ Ik dacht dat de Oto's allang de pijp uit waren want ik zag ze nooti... zet ik net de Cory's erin... en jahoor, komt er een oto langs zwemmen. Sukkel! Had dat gisteren gedaan dan had je nu weer vriendjes gehad! :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:42
SmurfLink schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:18:
Waaierhandjes had hij helaas niet, Afrikaanse zijn nagenoeg niet leverbaar gezien de leveranciers onbetrouwbaar waren, maar Moluccensis krijgt ie binnenkort wel weer. Ik wou juist overstappen op de Gabonensis omdat die blauw zijn en ik nu wel de maat bak ervoor heb, maar dat blijkt dus lastig te worden.
Ruinemans heeft ze op voorraad, je zou kunnen kijken of een lfs deze voor jou kan bestellen.

Ook nog maar even fotootje van mijn bak :) Groep botia’s uitgebreid naar 17 stuks (via mp). Over een paar maanden komen mijn andere bakken vrij, en gaan de meeste niet botia’s er weer uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8osdiCF4q1a2gmmCzbpbmLFvNw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XvZcl77FOR31a2Zo5rPtQdNR.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 31% gewijzigd door Patatjemet op 10-08-2022 13:41 . Reden: Foto toegevoegd ]

- raid does not fix stupid -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik zie dat Utaka ze op voorraad heeft. Rifwachter heeft geen voorraad online staan. Misschien binnenkort maar eens richting 't zuiden afzakken danmaar. :+ Wordt wel even zoeken wanneer ik tijd heb maar goeie tip iig, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rostares
World Citizen schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:48:
@Rostares

Die grote winkel in Breda is een soort gratis dierentuin })

Als je daar rondloopt word je vanzelf enthousiast.
Oh ja ik ging altijd naar Dabrowski in Nijmegen, die had ook mooie spullen zitten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• World Citizen
Hoppa!

4 gaten rijker in mijn aquarium. Dat klinkt niet goed, maar ik ben helemaal blij :D

Het viel echt reuze mee. Ik heb een mal gemaakt zodat alle gaten precies uitkomen waar ik wil. Daarnaast is een mal gewoon handig omdat je boor niet gaat schuiven tijdens het boren.
Ik heb onder het aquarium een plank gelegd zodat er minimale kans is op "Blowout". Ik kan ook geen scherpe randjes of scherfjes vinden, dus dat lijkt gelukt te zijn.

Ieder die er tegenopziet... Doe dat niet. Het is echt heel simpel. Je zet de boor er op en wacht gewoon totdat hij er doorheenvalt.
De video is niet versneld of vertraagd. Het duurt dus echt niet lang. Het glas van mij aquarium was 1.5cm dik.

Ik ben voor 4 gaten gegaan. Op de foto hieronder zijn de bovenste 2 afvoer gaten, en daarna heb je het opvoer gat. Helemaal onderaan heb je dan nog een 3e afvoergat. Hierdoor kan ik dus Bean Animal gaan.

De kleine gaten die je ziet in de foto hieronder heb ik er pas in geboord nadat ik het glas had geboord. Ik heb dit gedaan zodat het water makkelijk weg kan lopen. Die gaten voegen dus verder niets toe aan het boren.

Wat je hier ziet is dus de houten mal die met tape vast zit aan de bodem. Ik sta rechts met de boor, en pa staat links met dingen mee vast te houden. We hebben beide staan glunderen van geluk omdat we niet hadden verwacht dat dit zo simpel was. Mijn pa restaureert auto's en ik bouw serverparken, maar beide hadden we nog nooit in glas geboord. Het was echt een toffe avond waarin we beide geleerd hebben en ook verbaasd waren :D

Het voowerk:
Boren. Ik heb dus een extra gat in de mal gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYIg73i4e8h-LTO5RHOB7R7ExW0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MtXYJNH4qzobCjiMAXCTyLjT.png?f=fotoalbum_large

Klaarleggen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YZvCI8yBkVdHh_Z6FtsaRBgqVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q9FAS6muZ33JQdqvkLFQod6w.png?f=fotoalbum_large

Dit is het resultaat. 4 gaten zoals ik ze wil !
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bjoM4c9kkkO_RVaI7Icc3NN4HA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvI0VWoyu6aSXVQd6feyroc8.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Scuderia110 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:20:
[Afbeelding]

Hij staat weer :), vissen afgelopen weekend weer opgehaald. Geen tijd om de bak in te draaien, maar met filtermateriaal uit 2 draaiende bakken komt dat ook wel goed.

Komt nog wel ander licht bij, nu te geel naar mijn smaak. En niet al het hout wilde zinken, dus 1 stuk ligt tijdelijk onder 2 zware stenen.
Korte update, een vd pearsei mannen is tijdens mijn vakantie gaan hemelen, gelukkig iemand die af en toe checkte want na 2 dgn stinkt je hele huis met zo'n vis van 38cm. Beestje was ca 8 jaar, en dus geen idee waaraan hij is bezweken.

Maar ook goed nieuws, de wildvang octo's hebben eindelijk eieren, dit zijn de enige overlevenden van een zending van een aantal jaren geleden en het zou echt mooi zijn als hier wat jongen van overblijven om te kunnen verspreiden. Goede kwaliteit van deze prachtige vis is erg schaars namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-05 16:45
World Citizen schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:40:
Ik heb een mal gemaakt zodat alle gaten precies uitkomen waar ik wil...
Ging dat goed met water en MDF?
Zet dat niet heel snel op? Of was je snel genoeg om dat opzetten/volzuigen voor te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Dr Pro schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:22:
[...]

Ging dat goed met water en MDF?
Zet dat niet heel snel op? Of was je snel genoeg om dat opzetten/volzuigen voor te zijn?
Zat vast geen water in anders was het een natte boel geworden😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-05 16:45
NLKornolio schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:48:
[...]

Zat vast geen water in anders was het een natte boel geworden😋
FIlmpje gezien? :D
Zit een tuinslang in welke het glas koelt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
@Dr Pro

Ja dat ging prima. Die gaten in het mdf heb ik er pas in geboord nadat de alle gaten in het glas zaten. Er bleef water in de bak staan dus toen heb ik gaten door het mdf geboord om dat weg te laten lopen.

De plank was nog niet uitgezet na het boren.
De plank heb ik er naderhand wel onderuit gehaald en is nu krom. Het was een afval plank dus dat is verder prima.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Checkvraagje. Ik bemest met KNO3 en KH2PO4 (poeders) en Profito. Nu vraag ik me af of ik daar nog K2SO4 bij zou moeten doen voor voldoende kalium, of dat de kalium in Profito al voldoende zou moeten zijn. En voegt die K in de KNO3 en KH2PO4 eigenlijk nog iets toe?
Reden voor mijn twijfel is dat ik wat symptomen zie die zouden kunnen worden veroorzaakt door K-tekort. Alleen dat kan ik niet meten, omdat er voor zover ik weet geen kaliumtesten voor de consumentenmarkt zijn. Wat is jullie K-beleid?

(ja, dat hebben ze bij ons op kantoor ook... :+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@JME In dit draadje (en/of in de voorganger) kun je lezen dat er meerdere mensen geweest zijn die een Kalium testset gebruikt hebben en daarbij tot de conclusie komen dat ze veel, heel veel meer Kalium in het water hebben zitten dan nodig is. Meer dan de testset kan meten! (Weggegooid geld zo'n Kaliumtest).

Ik heb in mijn mix vanwege de hoge kaliumconcentratie K2SO4 laten vervallen. Ik zou eerst MgSO4 ook laten vervallen maar voor de zekerheid hou ik die toch maar in de mix (magnesiumgebreken schijnen voor te kunnen komen). Daarnaast helpt MgSO4 de GH op peil houden. Mijn mix is dus:

KNO3: 30 gram
KH2PO4: 3 gram
MgSO4: 40 gram

Dat meng ik met 450ml water en 50ml Easy Carbo (voorkomt schimmel). Mix wordt 1 x per week aan het water toegevoegd (ca. 15ml op een 120 liter netto/netto bak). Daarnaast hanteer ik een dubbele dosis Profito (dagelijks toegediend behalve op de "Macro dag").

Kalium test (maar niet kopen, zonde geld).

[ Voor 6% gewijzigd door HuismAndré op 17-08-2022 20:40 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 43 Laatste