Free Reef!
Dat staat voor het vrij staan van dit aquarium. Hij staat nergens tegenaan en is dus van alle kanten te bekijken. We moesten een naam verzinnen, dus dit leek me wel wat. Het Vrije Rif.
Ik hoop over 2 maanden water er in te hebben, en het ontwerp is echt nog veranderlijk. De dingen die ik al kan maken of bouwen doe ik al en zal ik beschrijven, en ik hoop dat ik dan uiteindelijk alle knopen heb doorgehakt als het zo ver is. Maar ik heb tijd, geduld en vooral geen haast.
Het auqarium heeft geen achterwand of zoals bij een Peninsula een kopse achterwand. We maken in het midden een overloopvak en verder wil ik niks aan de zijkanten hebben. Het idee is er om ook de stromingspompen weg te werken zodat je die niet ziet, of op de bodem zitten.
Verder word het een gemengd rif wat redelijk veel open ruimte gaat hebben. In het midden rond de overloop komt steen met koraal, maar aan de zijkanten komt niets.
Vissen zijn niet de focus, maar ik uiteraard komt er wel een handvol van in. De vissen uit mijn huidige aquarium gaan mee en aanvullen zal nog even duren.
We moeten echt nog een hoop bouwen. Het PVC ontwerp is ook nog niet helemaal klaar, maar we kunnen al wat dingen bouwen die sowieso gedaan moeten worden. Ik heb een meubel wat ik aan ga passen op een aantal manieren. Voorlopig zullen updates ook daarover gaan.
Ik zal elke onderdeel los behandelen en uitleggen waarom ik het wil of doe.
In het kort komt het er op neer dat ik 1 sump heb met techniek, en een 2e sump voor wier en/of stekken.
Beide sumps kun je eruit trekken. Ik wil dit omdat ik het erg vervelend vind om achterin mijn meubel iets te doen. Ik wil dus alles een stuk eruit kunnen trekken voor onderhoud.
In het display gedeelte komen de opvoer en afvoerbuizen in het midden van de bak. Dit omdat de bak dus vrij komt te staan en mij dit het mooiste lijkt.
De hele PVC indeling word nog veranderd omdat ik denk ik toch ergens nog een aftappunt wil en de techniek in de linkse sump krijgt een andere volgorde. Later meer daarover.
Heb je feedback, of zie je dat ik iets doms doe... schroom je niet en laat het weten. Dat mag ook bot en kortaf. Ik ben er altijd blij mee en erg dankbaar.
Ik hoop genoeg ervaring te hebben maar dagelijks leer ik nog dingen die ik niet wist.
Alvast dank en veel plezier!
Het eerste hoofdstuk was het boren van het glas dus die zal ik niet posten.(staat er al)
Ik heb van iemand gratis een meubel mogen overnemen.
Eigenlijk gebruik ik nooit dit soort meubels, en las ik liever een frame in elkaar wat ik afwerk met hout. Maar dit meubel zag er mooi uit, is ruim genoeg en het scheelt me een berg werk en geld. Na lang wikken en wegen denk ik niet dat ik er spijt van ga krijgen, en als dat wel is dan gaan we gewoon meteen een maatje groter

.
Het meubel is in prima staat echter had het een ingekitte onderlegger voor de sump. Dit stuk schuimplaat was met kit vastgezet, en dat gaat niet uitkomen met de uitschuifbare sumps die er in komen. Deze onderlegger moest er dus uit.
Dit was de ingekitte schuimplaat.
Ik heb er dit eerst uitgetrokken, en afgestoken met een plamuurmes.
Daarna met nagellakremover de kitresten weggehaald.
Ik was... duizelig

. Het is niet geheel handig om met je hoofd in het kastje flink aan de slag te gaan met nagellakremover.
Hierna is het dus prima schoon geworden. Uiteraar zie je nog wel wat vlekken her en der, maar er komt een plank in die dat weer bedekt.
Ik heb een begin gemaakt aan de sump "lades". Dit zijn de planken die je naar buiten kunt trekken en waar de sumps op staan.
Dit maak ik van MDF en vuren hout. Uiteraard heeft dat een hoop nabewerking nodig. Ik moet 3 van dit soort dingen maken en zal er 1 beschrijven.
We moeten natuurlijk eerst meten en zagen. Ik heb een afkortzaag, tafelzaag en handcircelzaag die ik afhankelijk van de snede inzet.
Het afwerken ervan gaat met een Tacker, houtlijm en schuurmachine.
Alle delen worden eerst ingesmeerd met houtlijm, en vervolgens met de tacker vastgezet.
Alles word gelijm en geklemd.
Dan worden alle naden gekit met overschilderbare kit. Dit heb ik vroeger nooit gedaan bij meubels die ik heb gebouwd, maar leek me geen overbodige luxe. De kit is niet duur, en tijd had ik voldoende.
Hierna worden uiteraard alle tacker gaatjes gevuld met plamuur.
De randen/ kopse kanten worden allemaal afgewerkt met sealer. Ik heb dit nooit gebruikt maar wilde dit eens doen. Normaal meng ik houtlijm of plamuur met wat water en smeer het daar mee in, maar ik wilde eens Proffesioneel sealer gebruiken dus heb dit aangeschaft.
Grondverf en Aflak zal volgen in een andere update maar, het resultaat is dan een plank in de kast die precies achter de deurtjes valt. Als de deurtjes dicht zijn zie je hem niet.
De plank kun je straks dus uittrekken wat er dan ongeveer zo uit ziet. De wieltjes die je ziet komen onder tegen de plank. Ik bevestig die als de plank straks in de lak staat.
In het kleine kastje links (waar het deurtje dicht is) komt eenzelfde plank.