Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:50
Een paar weken geleden schreef ik hier dat ik op zoek was naar een nieuwe verlichting voor mijn Juwel rio 125. Ik heb gekeken naar de Twinstar b-serie en dat zag er op zich goed uit maar dan zal ik toch de lichtkap aan moeten passen, waarvan ik het lastig vind dat netjes te krijgen. Naast mijn rio heb ik een Aquatic Nature cocoon v7 op het oog voor de studeerkamer. Ik vind het ontwerp met de afgeronde hoeken erg mooi. Plan is om er garnalen in te houden en wellicht in de toekomst een klein visje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kA3WD08_OuUAuyr0jODHPxTboew=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6pYkJU04nR3k7f5MbCyU9nCy.jpg?f=user_large

Voor dit aquarium heb ik nu een lamp van Hygger gekocht. Ik kende het merk nog niet maar de reviews online waren erg positief. Als het bevalt zag ik dat er ook mensen waren die hem op de rio 125 hebben geplaatst, dus wie weet is dat in de toekomst ook nog interessant. Eerst maar eens kijken hoe de planten het met deze lamp doen.

https://www.amazon.nl/hyg...d=pla-1414543957800&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:50
Ik heb dit deel doorzocht op "verlichting" maar nog geen antwoord kunnen vinden.
De andere delen heb ik het doorzocht.

Ik ben totaal niet thuis in aquariums, m'n vrouw wel en er staat een prachtig aquarium in de woonkamer, 70 liter geloof ik, tropisch met vissen, garnalen en planten.

Er zit standaard verlichting in, welke goed functioneert. Ik had daarnaast ook een goedkope ledstrip van de Action geplakt, wel in een buis overigens. Uiteraard is die niet waterdicht.
Deze gaf te weinig licht maar ik had e.a in Home Assistant geconfigureerd.
Eerst gaat de ledstrip aan, opbouwend tot het felst, dan na enige tijd de standaard lamp door middel van een slimme stekker, de ledstrip gaat dan uit. In de avond de ledstrip weer aan en de standaard lamp uit en na enige tijd bouwd de ledstrip ook af (blauw licht) totdat deze ook uit gaat.

Dit was een WIFI-ledstrip maar zoals gezegd, niet waterdicht en deze is nu ook stuk gegaan, wellicht druppels of geen idee, maar hij was nat in elk geval.

Ik zoek verlichting welke werkt op WIFI of Zigbee zodat ik dit kan integreren in Home Assistant. Ik dacht aan de outdoorstrip van de Action, echter is die 5 meter en kan volgens mij niet ingekort worden. Outdoor van Hue is mij te duur.
En uiteraard mag het niet teveel geld kosten.

Wat zijn jullie ideeen?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37

de Peer

under peer review

Ora et Labora schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:49:
Ik heb dit deel doorzocht op "verlichting" maar nog geen antwoord kunnen vinden.
De andere delen heb ik het doorzocht.

Ik ben totaal niet thuis in aquariums, m'n vrouw wel en er staat een prachtig aquarium in de woonkamer, 70 liter geloof ik, tropisch met vissen, garnalen en planten.

Er zit standaard verlichting in, welke goed functioneert. Ik had daarnaast ook een goedkope ledstrip van de Action geplakt, wel in een buis overigens. Uiteraard is die niet waterdicht.
Deze gaf te weinig licht maar ik had e.a in Home Assistant geconfigureerd.
Eerst gaat de ledstrip aan, opbouwend tot het felst, dan na enige tijd de standaard lamp door middel van een slimme stekker, de ledstrip gaat dan uit. In de avond de ledstrip weer aan en de standaard lamp uit en na enige tijd bouwd de ledstrip ook af (blauw licht) totdat deze ook uit gaat.

Dit was een WIFI-ledstrip maar zoals gezegd, niet waterdicht en deze is nu ook stuk gegaan, wellicht druppels of geen idee, maar hij was nat in elk geval.

Ik zoek verlichting welke werkt op WIFI of Zigbee zodat ik dit kan integreren in Home Assistant. Ik dacht aan de outdoorstrip van de Action, echter is die 5 meter en kan volgens mij niet ingekort worden. Outdoor van Hue is mij te duur.
En uiteraard mag het niet teveel geld kosten.

Wat zijn jullie ideeen?
toon volledige bericht
Ik denk dat Wifi/Zigbee + waterdicht + niet te duur een moeilijk verhaal gaat worden.

Ben je handig? Ik gebruik zelf een H801 Led dimmer waar ik Tasmota op gezet heb: https://www.inspectmygadg...er-with-tasmota-firmware/

Dus voor 10 euro had ik een Wifi-LED dimmer, en daar heb ik een ledstrip op aangesloten. Werkt al 5 jaar probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:10

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
Wat is precies het nut van de aquariumverlichting opnemen in je automatisering? Die verlichting doet toch elke dag precies hetzelfde?

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:26:
Wat is precies het nut van de aquariumverlichting opnemen in je automatisering? Die verlichting doet toch elke dag precies hetzelfde?
Ja klopt. voor mij zelf was het ook geen harde eis. Alleen tijdens het instellen is het wel even handig om realtime wat te kunnen fine-tunen via wifi. Daarna jaren niet meer aan gezeten.

In theorie zijn er wel veel meer mogelijkheden. Ik zou voor elke dag een ander lichschema en kleur kunnen kiezen. In de praktijk gebruik ik dat niet.

En de winter/zomer tijd gaat automatisch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:50
HuismAndré schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:26:
Eigenlijk alleen controle en invloed vanaf 1 centraal systeem en makkelijk te beheren/veranderen mocht er iets veranderd moeten worden en het grootste gedeelte is "nerd".
Het kan ook met dim-controllers maar die zijn ook redelijk prijzig.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
de Peer schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:28:
[...]
Die is dan wel weer interessant idd :) Hier maakt het niet zoveel uit omdat de CO2 pH gestuurd wordt, maar als je bijv. een mismatch krijgt tussen CO2 aan en licht aan (ene niet slim, ander wel slim) dan heeft dat wel wat gevolgen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
de Peer schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:28:
[...]

Net een nieuwe bak gekocht (Aquatlantis Splendid 80) dus gelijk maar op zoek naar 2-kanaals Wifi Tuya dimmer (want auto zomer-/wintertijd dat wil ik ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004

JME

zeg maar Jamie

Ora et Labora schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:29:
Het kan ook met dim-controllers maar die zijn ook redelijk prijzig.
Valt best mee: standaard versie nog geen drie tientjes https://www.ledstripxl.nl...ijd-controller-tc420.html en voor 15 euro meer heb je zelfs WiFi erop https://www.ledstripxl.nl...-led-tijd-controller.html
Geen idee of die WiFi variant ook synchroniseert met een tijdserver, maar anders moet je twee keer per jaar even zelf actie ondernemen. Wat een inspannende hobby hebben we toch :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Hoppa. 2-kanaals (Easy Led 2.0 is 2-kanaals, WW/CW) voor een tientje. Nog even 2 verloopjes scoren, key grabben (ivm local tuya) en klaar ben ik. Maar zien hoe dat gaat. Af en toe disco in de bak. Ik krijg nu al medelijden met die beestjes.

[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 19-08-2022 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Blijkt dat de Easyled 2.0 een common massa heeft (terwijl zo ongeveer alle dimmers ter wereld juist PWM op de massa doen omdat dit nu eenmaal het eenvoudigst is). Moet je dus een dimmer hebben die hakt in de 24V in plaats van in de massa. Dimmer en verloopjes weer geannuleerd. Moet nu eerst een exemplaar vinden die wat extra ruimte van binnen heeft voor de 2 extra transistoren zodat er gedimd wordt op de voedingslijn in plaats van op de massa.

[ Voor 31% gewijzigd door HuismAndré op 19-08-2022 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

HuismAndré schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:33:
Blijkt dat de Easyled 2.0 een common massa heeft (terwijl zo ongeveer alle dimmers ter wereld juist PWM op de massa doen omdat dit nu eenmaal het eenvoudigst is).
…zodat 99% van de consumenten de specifieke bijbehorende dimmer moet gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:52:
[...]

…zodat 99% van de consumenten de specifieke bijbehorende dimmer moet gebruiken?
Zeker weten. Of 1-kanaals dimmen (dan volstaat elke 1-kanaals PWM dimmer). Maar ja, als ze eindelijk gescheiden aangesloten zitten wil je ook WW en CW onafhankelijk van elkaar kunnen regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Als je gewoon een 1-kanaals ledstrip wilt kunnen dimmen dan volstaat deze prima. In veel gevallen zul je zelfs niet hoeven schroeven of solderen maar kun je de dimmer zo tussen de netadapter en het led balkje aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Even iets totaal anders. Ik heb hier een nog bijna volle literfles All-in-one van Planted Box staan. Doe ik niks meer mee omdat ik tegenwoordig op basis van poeders bemest. Iemand interesse? Mag voor een aardigheidje worden opgehaald in Veenendaal. We zijn hier bijvoorbeeld gek op Tony Chocolonely Karamel Zeezout..

Edit: aaaaaand it’s gone!

[ Voor 4% gewijzigd door JME op 21-08-2022 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik heb meer dan een jaar geleden 2 Otocinclussen aan het aquarium toegevoegd die het tot op de dag van vandaag prima met elkaar kunnen vinden en het prima doen. Ik zie echter sinds enkele weken dat 1 van de 2 geen witte bolle buik heeft, maar een wat dunnere blauwe buik (links op de foto). Gedraagt zich verder prima, is erg actief, maar het is anders dan voorheen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08kXAv-ly-aSC-p36XL0j-gFz-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6UoZ7VYdu29Sa9sVLmiJbMiP.jpg?f=fotoalbum_large

Ze redden zich altijd zonder voeding, maar eens in de week geef ik ze algen wafers. Heb ook weleens komkommer en courgette geprobeerd, maar dat laten ze links liggen.

Aangezien de ander wel een witte "bolle" buik heeft, ligt het denk ik ook niet aan de voeding. Heb ook weleens gelezen dat de vrouwtjes en mannetjes qua buik verschillen. Misschien is er niets aan de hand, maar ik vertrouw het niet helemaal. Herkent iemand dit?

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 20-08-2022 22:04 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:34
Leuke discussie over licht hieronder.

Zo overweeg ik ook een jaarcyclus op mijn aquarium te maken.

Bij zeewater kun je het exacte patroon van de zon en de maan nabootsen in je bak. Je kunt het ingewikkeld zelf maken maar je kunt het ook gewoon kopen.

Hoe dan ook gaat het niet enkel over zomer en wintertijd, maar over belachelijke details.

Als je de stand van de zon en maan exact kunt nabootsen in je zeeaquarium, dan krijg je 1x per jaar een spawn.

Normaal planten wij aquarianen onze koraal voort door het te splitsen. Dit doen we door het simpel doormidden te zagen.

Maar in de natuur laten koralen ook zaad los. Dit doen ze bij een bepaalde maanstand. 1x per jaar laten ze massaal zaad los en word er dus gepaard.

De discussie hieronder heeft het over licht en zomer/wintertijd. Ikzelf overweeg dus om de hele cyclus van de aarde na te gaan bootsen zodat ik 1x per jaar een spawn krijg.

De kans dat dit slaag is nihil gezien 1 avond met te veel licht al funest is. Als de koralen niet exact het juiste licht krijgen dan werkt het niet.

/random info

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
World Citizen schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:23:

Bij zeewater kun je het exacte patroon van de zon en de maan nabootsen in je bak. Je kunt het ingewikkeld zelf maken maar je kunt het ook gewoon kopen.

Hoe dan ook gaat het niet enkel over zomer en wintertijd, maar over belachelijke details.

Als je de stand van de zon en maan exact kunt nabootsen in je zeeaquarium, dan krijg je 1x per jaar een spawn.

Normaal planten wij aquarianen onze koraal voort door het te splitsen. Dit doen we door het simpel doormidden te zagen.

Maar in de natuur laten koralen ook zaad los. Dit doen ze bij een bepaalde maanstand. 1x per jaar laten ze massaal zaad los en word er dus gepaard.

De discussie hieronder heeft het over licht en zomer/wintertijd. Ikzelf overweeg dus om de hele cyclus van de aarde na te gaan bootsen zodat ik 1x per jaar een spawn krijg.

De kans dat dit slaag is nihil gezien 1 avond met te veel licht al funest is. Als de koralen niet exact het juiste licht krijgen dan werkt het niet.

/random info
toon volledige bericht
Ben je al eens achter de schermen van burgers ocean geweest? Dan kun je zaken vragen aan de experts, volgens mij (maar kan het me niet zeker herinneren) krijgen zij het namelijk wel voor elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
dragon2 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:25:
[...]

Ben je al eens achter de schermen van burgers ocean geweest? Dan kun je zaken vragen aan de experts, volgens mij (maar kan het me niet zeker herinneren) krijgen zij het namelijk wel voor elkaar.
Ik zou daar graag een vakantieweek in een hoekje willen gaan staan om te zien en horen :) .

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
World Citizen schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:23:

/random info
toon volledige bericht
Ik ben heel benieuwd of je dat gaat lukken. Weet je of het alleen met licht te maken heeft of ook met zaken als magnetisme of temperatuur bijvoorbeeld?

Ik heb zelf nu een lamp boven een kweekbakje die een 24-uurs cyclus nabootst. Ik vind het leuk om naar te kijken en ik zie dat de vissen niet schrikken van het aan of uitgaan van het licht, ook al is dat vast ook met normaal dimmen te bereiken. Of de (zoetwater) vissen er verder baat bij hebben is mij nog niet helemaal duidelijk, daarvoor heb ik de lamp ook nog niet lang genoeg. Het licht in de avond is trouwens blauw terwijl maanlicht volgens mij gewoon wit is, wellicht dat wat hogere kwaliteit lampen dat beter nabootsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgWlDLRMXAlQx97dEX_AWB1m9TI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjhiKgKUVUzuCdK9zE96u6jH.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is nu op dit moment het licht, over een minuutje of 10 is hij uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
World Citizen schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:31:
[...]

Ik zou daar graag een vakantieweek in een hoekje willen gaan staan om te zien en horen :) .
In de kerstvakantie is er meestal in de avond een opening waarbij je backstage kan rondlopen, dan lopen er ook verzorgers rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
.

[ Voor 99% gewijzigd door Iris1234 op 21-08-2022 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Iris1234 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:42:
Het licht in de avond is trouwens blauw terwijl maanlicht volgens mij gewoon wit is, wellicht dat wat hogere kwaliteit lampen dat beter nabootsen.

[Afbeelding]
Blauw is blauw, wat de kwaliteit van je lampen ook is. Als ik hier alleen blauw inschakel dan krijg ik ook dit beeld. Daarom vul ik het aan met de standaard witte balk, 1% daarvan kan al genoeg zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-06 21:23
Tijd voor een korte foto update maar weer. Gister grotendeels alle planten in de bak geplaatst. Voornamelijk: Echinodorus, Anubias, Crypts, Hygrophila, Buce en Microsorum. Het is nog even wachten tot de Microsorum Trident weer op voorraad is bij de lfs. Voor nu even de normale Microsorum uit de bak van boven om te kijken hoe dat bevalt maar hij is toch iets te grof. Verder gaat het uitstekende stuk hout helemaal links er ook waarschijnlijk uit, steek het ergens anders er wel weer tussen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNIC-q-XdgsjA1Hn1y57l73OuHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNR1bEkqey13uHR1D3sFa3g8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Cooldevice op 25-08-2022 19:19 ]

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@Cooldevice Herkenbare indeling! Je zou nog kunnen overwegen om iets te snoeien in het hout aan de linkerkant. Dan krijg je linksboven wat meer zwemruimte én wat meer een schuine kijklijn in je scape (van linksonder naar rechtsboven). Is maar een idee hoor, hij is zo ook heel mooi en smaken verschillen en zo… ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cooldevice
@JME suggesties zijn altijd welkom en uiteraard dan heb je altijd nog ieder zijn smaak. Maar het is geen gek idee!

Heb denk ik iets meer dan twee weken lang gescaped met het hout en steen, uiteindelijk het in de bak getest voor een paar dagen, of het beviel. Uiteindelijk zover als mogelijk alles verlijmd met elkaar en dan denk je... misschien had dat stuk toch ergens anders gemoeten |:(
Maar zal dit weekend eens in photoshop digitaal wat hout snoeien om te kijken hoe het staat ;)

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

• JME

JME

zeg maar Jamie

Cooldevice schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:59:
Maar zal dit weekend eens in photoshop digitaal wat hout snoeien om te kijken hoe het staat ;)
OMG, wat een idee!! Ik heb alles met trial and (heul veul) error gedaan destijds. Nooit in me opgekomen om te photoshoppen 8)7

• Taro
  • Niet online

Taro

@JME Er is ook software waarmee je vooraf digitaal je aquarium in kunt richten. GreenAqua heeft er weleens een video over gemaakt. Alle planten, hardscape, etc. kan je dan selecteren en plaatsen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MDtje
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-06 20:41
Gaaf om te zien wat jullie allemaal creëren, zowel de scapes als de hele bouwprojecten zoals die van @World Citizen .

Zo'n 6 weken into mijn eerste aquarium heb ik hem gisteren eindelijk gevuld met de kardinaal tetra's die ik vanaf het begin al op het oog had. Wat een gaaf gezicht hoe ze mooi in schooltje door het aquarium gaan.

Tot dusver is mijn aquarium nu gevuld met 5 ottocinculus, 8 amano garnalen en 20 kardinaal tetra's.
(mijn aanvankelijke doel was ook dat het hierbij blijft, maar nu ik bezig ben zien we wel wat de toekomst brengt :+ )

Nog genoeg te leren en genoeg wensen (licht schema's, ph controller, etc) , maar voor nu ben ik best tevreden hoe het gaat.

Helaas laten de vissen zich nog niet zo goed fotograferen, maar bij deze een impressie van mijn bak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVHzZqiyKcibCkZHbOjBgB2iu4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eEuTiz21QvOoggh6CkF9hVBK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cMgLjDneDvNkefg_lqeqBsb4wg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x6QdwmdtgYnjxT0eGCOkfJIM.jpg?f=fotoalbum_large

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:10

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Cooldevice schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:17:
Tijd voor een korte foto update maar weer. Gister grotendeels alle planten in de bak geplaatst. Voornamelijk: Echinodorus, Anubias, Crypts, Hygrophila, Buce en Microsorum. Het is nog even wachten tot de Microsorum Trident weer op voorraad is bij de lfs. Voor nu even de normale Microsorum uit de bak van boven om te kijken hoe dat bevalt maar hij is toch iets te grof. Verder gaat het uitstekende stuk hout helemaal links er ook waarschijnlijk uit, steek het ergens anders er wel weer tussen :P

[Afbeelding]
Heb vast nog wel trident in mijn bak. Wil toch in oktober bak opnieuw gaan doen. Omgeving rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooldevice
@MDtje ziet er goed uit! Ben zelf ook van plan om tetra's te nemen vanwege het groepsgedrag. Ga zelf voor de groene/valse/blauwe neon oftewel de Paracheirodon simulans. Die blijft vrij klein wat mooi past bij de scape en dan kunnen er ook makkelijk 25 in.

@NLKornolio Bedankt voor het aanbod maar ik heb ze gister online besteld. Wilde niet langer wachten :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Heb deze lay-out nu bijna anderhalf jaar en raak er een beetje op uitgekeken. De Rotala H'ra achterin recent teruggesnoeid, dus nu niet op zijn mooist en ook besloten te stoppen met het mos op de boomstammen ivm onderhoud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twhBgXWEi4v8Xb7tzH0l1bhn-Ao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wNdL5wDzzNUfw3ZRE1NX3mCa.png?f=fotoalbum_large

Oude foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64vmTs0Am4Sf1XYE2opSS6sHvWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qUgqyagxlNjWxLs3iSPyAcQA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KY_ljKxYVL01osVA2QixDX0t5aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JywayUu4Jw8pR53D6AaqIz4x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4xU01kVLRxK3hpgLUO4GyJIncA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5wspVyz9qYAlOHFJJxjGKjEn.jpg?f=fotoalbum_large

Op zolder heb ik een 2e aquarium staan met daarin een dikke laag aquasoil, een mengelmoes van verschillende planten, Red Root Floaters op het oppervlak, een dubbele sponsfilter, Bloody Mary garnalen en wat slakken. Daar doe ik nauwelijks iets aan, behalve water aanvullen en af en toe het glas schoonmaken. Maar dat vind ik ook wel iets hebben. Het heeft wel wat weg van een Walstad Method aquarium, al is dat natuurlijk niet hetzelfde.

Waar ik over na zit te denken is het volgende:
  • Alles eruit
  • Witte achtergrond vervangen door zwarte achtergrond
  • Een goede laag met poreuze kleine lavarock, daar bovenop een goede laag aquasoil. Mogelijk een laag zand om het geheel af te dekken, maar twijfel ik over.
  • Verschillende type planten, gewoon lekker random door elkaar heen
  • De Oase Biomaster 350 Thermo vervangen door niets, of evt. een sponsfilter en het aquarium zelf het werk laten doen (vandaar de poreuze kleine brokken lavarock en goede laag soil)
  • De garnalen en slak van zolder toevoegen. Aquarium op zolder opdoeken
Filter, CO2 & pH controller opbergen (niet wegdoen, ik weet hoe ik ben ;) ).

Niet exact het volgende, maar wel een impressie. Gewoon eens even helemaal een andere richting op, dus niet kunstmatig strak, maar gewoon lekker wild:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVgKnaEM0XKmdm7vkHrJHJhPjPs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ReLyPuiYXfG7nvH7Xf61U0UK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJAScekaY4uHZoccAFbRwBefkD8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bV6RAZAXNfXttouXrvUbUkCK.png?f=fotoalbum_large

Zoals eerder aangegeven staat er een hamsterkooi van 100 cm naast het aquarium, waardoor ik nog niet de breedte in mag en dat kan ook nog wel even duren, de hamster is nog in super goede conditie.

Hebben jullie ook dat je na enige tijd uitgekeken bent en het eens over een hele andere boeg wil gooien? :) Nog suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:10

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Taro schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:53:
Heb deze lay-out nu bijna anderhalf jaar en raak er een beetje op uitgekeken. De Rotala H'ra achterin recent teruggesnoeid, dus nu niet op zijn mooist en ook besloten te stoppen met het mos op de boomstammen ivm onderhoud:
[Afbeelding]

Oude foto's:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op zolder heb ik een 2e aquarium staan met daarin een dikke laag aquasoil, een mengelmoes van verschillende planten, Red Root Floaters op het oppervlak, een dubbele sponsfilter, Bloody Mary garnalen en wat slakken. Daar doe ik nauwelijks iets aan, behalve water aanvullen en af en toe het glas schoonmaken. Maar dat vind ik ook wel iets hebben. Het heeft wel wat weg van een Walstad Method aquarium, al is dat natuurlijk niet hetzelfde.

Waar ik over na zit te denken is het volgende:
  • Alles eruit
  • Witte achtergrond vervangen door zwarte achtergrond
  • Een goede laag met poreuze kleine lavarock, daar bovenop een goede laag aquasoil. Mogelijk een laag zand om het geheel af te dekken, maar twijfel ik over.
  • Verschillende type planten, gewoon lekker random door elkaar heen
  • De Oase Biomaster 350 Thermo vervangen door niets, of evt. een sponsfilter en het aquarium zelf het werk laten doen (vandaar de poreuze kleine brokken lavarock en goede laag soil)
  • De garnalen en slak van zolder toevoegen. Aquarium op zolder opdoeken
Filter, CO2 & pH controller opbergen (niet wegdoen, ik weet hoe ik ben ;) ).

Niet exact het volgende, maar wel een impressie. Gewoon eens even helemaal een andere richting op, dus niet kunstmatig strak, maar gewoon lekker wild:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals eerder aangegeven staat er een hamsterkooi van 100 cm naast het aquarium, waardoor ik nog niet de breedte in mag en dat kan ook nog wel even duren, de hamster is nog in super goede conditie.

Hebben jullie ook dat je na enige tijd uitgekeken bent en het eens over een hele andere boeg wil gooien? :) Nog suggesties?
toon volledige bericht
Was na een jaar al uitgekeken. Zit er alleen al anderhalf jaar tegen aan te hikken hoe ik alles vissen eruit moet halen. Liefst nog tijd heb voor dry-start. Ga in oktober maar naar vivarium en kijken of ik alle hardscape kan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
Leuk dat dit topic vol foto's stroomt! Prachtige bakken!

@Cooldevice Wow!. Prachtig. Net als bij @Taro zou ik daar enkel Brigitae in zetten. Dat word echt prachtig.
Regelmatig een foto update zou ik graag zien!

@MDtje Mooi hoor!, De boog in het midden met dat hout maakt het helemaal compleet. Op zich zou een mooi koppel Gourami niet misstaan, maar anderzijd is het eigenlijk ook niet nodig. Als die garnalen straks wat vermeerderen dan hoeft er eigenlijk niets bij. Wellicht een waaierhandgarnaal. Maar ook dat is eigenlijk niet nodig.

@Taro Je bent niet uitgekeken, je bent een Tweaker. Ofwel, het bouwen en finetunen is voor ons de helft van de fun. Daarna draait het aquarium en moeten we genieten :D. Tweakers willen liever weer aan het volgende project beginnen met uitdagingen. Althans... dat ken ik van mijzelf.

@HuismAndré Ik heb een heel bouwverslag met updates van mijn project op een ander forum. Is het een idee dat ik dit hier ook post, of hou je het topic liever meer een vraag en antwoord topic?

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
[ADAview] IAPLC2022 WORLD RANKINGS -The International Aquatic Plants Layout Contest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
World Citizen schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:17:
Is het een idee dat ik dit hier ook post, of hou je het topic liever meer een vraag en antwoord topic?
Uiteraard hier posten, dat vind ik het leukste in dit topic juist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

toolkist schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 15:52:
[...]

Uiteraard hier posten, dat vind ik het leukste in dit topic juist.
Eens, @World Citizen dat kan hier prima.

Vind ik ook mooi op YouTube, 95% van de aquarium kanalen toont nieuwe aquaria, maar bijv. The King of DIY is altijd lekker aan het klussen, nieuwe dingen aan het bedenken en dat inspireert wel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• World Citizen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ra_vUSC2vJgvY-hNoj8BiwUrIig=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OGPw8SJ3Ac4DmEGs0MpUY7PS.png?f=user_large

Free Reef!

Dat staat voor het vrij staan van dit aquarium. Hij staat nergens tegenaan en is dus van alle kanten te bekijken. We moesten een naam verzinnen, dus dit leek me wel wat. Het Vrije Rif.

Ik hoop over 2 maanden water er in te hebben, en het ontwerp is echt nog veranderlijk. De dingen die ik al kan maken of bouwen doe ik al en zal ik beschrijven, en ik hoop dat ik dan uiteindelijk alle knopen heb doorgehakt als het zo ver is. Maar ik heb tijd, geduld en vooral geen haast.

Het auqarium heeft geen achterwand of zoals bij een Peninsula een kopse achterwand. We maken in het midden een overloopvak en verder wil ik niks aan de zijkanten hebben. Het idee is er om ook de stromingspompen weg te werken zodat je die niet ziet, of op de bodem zitten.

Verder word het een gemengd rif wat redelijk veel open ruimte gaat hebben. In het midden rond de overloop komt steen met koraal, maar aan de zijkanten komt niets.

Vissen zijn niet de focus, maar ik uiteraard komt er wel een handvol van in. De vissen uit mijn huidige aquarium gaan mee en aanvullen zal nog even duren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLlY4QKJ-y1EiVrU7WRcv1VUgzE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YtQYMdfY1NnG9dXokoolOszi.png?f=user_large

We moeten echt nog een hoop bouwen. Het PVC ontwerp is ook nog niet helemaal klaar, maar we kunnen al wat dingen bouwen die sowieso gedaan moeten worden. Ik heb een meubel wat ik aan ga passen op een aantal manieren. Voorlopig zullen updates ook daarover gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SeZqrCsaSfSA8ryHap2Pg3V10g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KlWtKsA1fdFfIFpWmkOdghgo.png?f=fotoalbum_large

Ik zal elke onderdeel los behandelen en uitleggen waarom ik het wil of doe.

In het kort komt het er op neer dat ik 1 sump heb met techniek, en een 2e sump voor wier en/of stekken.
Beide sumps kun je eruit trekken. Ik wil dit omdat ik het erg vervelend vind om achterin mijn meubel iets te doen. Ik wil dus alles een stuk eruit kunnen trekken voor onderhoud.

In het display gedeelte komen de opvoer en afvoerbuizen in het midden van de bak. Dit omdat de bak dus vrij komt te staan en mij dit het mooiste lijkt.
De hele PVC indeling word nog veranderd omdat ik denk ik toch ergens nog een aftappunt wil en de techniek in de linkse sump krijgt een andere volgorde. Later meer daarover.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_h2cPPNVww-3TsAeDxnJiZX_Nlk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YCYh5Bb0sAy7Dicp2bE504p2.png?f=user_large

Heb je feedback, of zie je dat ik iets doms doe... schroom je niet en laat het weten. Dat mag ook bot en kortaf. Ik ben er altijd blij mee en erg dankbaar.
Ik hoop genoeg ervaring te hebben maar dagelijks leer ik nog dingen die ik niet wist.

Alvast dank en veel plezier!

Het eerste hoofdstuk was het boren van het glas dus die zal ik niet posten.(staat er al)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Kjv3ZTEsO2CLx9dbdX8Fa7FFd0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LucvGQpZVTVO5zAIbyoyUZsW.png?f=user_large

Ik heb van iemand gratis een meubel mogen overnemen.
Eigenlijk gebruik ik nooit dit soort meubels, en las ik liever een frame in elkaar wat ik afwerk met hout. Maar dit meubel zag er mooi uit, is ruim genoeg en het scheelt me een berg werk en geld. Na lang wikken en wegen denk ik niet dat ik er spijt van ga krijgen, en als dat wel is dan gaan we gewoon meteen een maatje groter :).

Het meubel is in prima staat echter had het een ingekitte onderlegger voor de sump. Dit stuk schuimplaat was met kit vastgezet, en dat gaat niet uitkomen met de uitschuifbare sumps die er in komen. Deze onderlegger moest er dus uit.

Dit was de ingekitte schuimplaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vRSObErlhpzhPBmsNJWtvGRKAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0w2pfXRc9bvAvKKom4YwrhP5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er dit eerst uitgetrokken, en afgestoken met een plamuurmes.
Daarna met nagellakremover de kitresten weggehaald.
Ik was... duizelig :D. Het is niet geheel handig om met je hoofd in het kastje flink aan de slag te gaan met nagellakremover.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RhUYU1XjmZzha4BwPvqBp8g0S4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sSckk7noLEWCoARs7vxquhaN.jpg?f=fotoalbum_large

Hierna is het dus prima schoon geworden. Uiteraar zie je nog wel wat vlekken her en der, maar er komt een plank in die dat weer bedekt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFp7T9KwqHVqIqU-8P5fD4i3K5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xB0dYdEbczKXQbkGxB13mBUP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7GZLecwX0kELA1eyroTGa64NAw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8ILkmrIRNReA5UM9VMi8jeiI.png?f=user_large

Ik heb een begin gemaakt aan de sump "lades". Dit zijn de planken die je naar buiten kunt trekken en waar de sumps op staan.

Dit maak ik van MDF en vuren hout. Uiteraard heeft dat een hoop nabewerking nodig. Ik moet 3 van dit soort dingen maken en zal er 1 beschrijven.

We moeten natuurlijk eerst meten en zagen. Ik heb een afkortzaag, tafelzaag en handcircelzaag die ik afhankelijk van de snede inzet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABT3OygoczaxZgbny4xTkAH996E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqhXsM6LnKibNdAM8kM5mMP8.jpg?f=fotoalbum_large

Het afwerken ervan gaat met een Tacker, houtlijm en schuurmachine.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1PjZAwzLj0QcKo_skmxgY5bfRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Ar0onSRrT1QxqsNLJ1TaZ0a.jpg?f=fotoalbum_large

Alle delen worden eerst ingesmeerd met houtlijm, en vervolgens met de tacker vastgezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ye8KceD-x-Sn_ybD1TXQuP4vhFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ec69i9bvPAj30b9l4s133Lzp.jpg?f=fotoalbum_large

Alles word gelijm en geklemd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRkKssxpV_KAtoGyXzOvxl9GekE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3HQvlxggIbRK6lZrB2WTd9m.jpg?f=fotoalbum_large

Dan worden alle naden gekit met overschilderbare kit. Dit heb ik vroeger nooit gedaan bij meubels die ik heb gebouwd, maar leek me geen overbodige luxe. De kit is niet duur, en tijd had ik voldoende.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhRCaT5lji5JwTMb5NpSSh9dsC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LeAk39gEwd3S9OhiFuC4o6ko.jpg?f=fotoalbum_large

Hierna worden uiteraard alle tacker gaatjes gevuld met plamuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqpYdYPIXL-zgfBath28tBLRaUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGJ3YHcLTebAKgMSkyOIDxeh.jpg?f=fotoalbum_large

De randen/ kopse kanten worden allemaal afgewerkt met sealer. Ik heb dit nooit gebruikt maar wilde dit eens doen. Normaal meng ik houtlijm of plamuur met wat water en smeer het daar mee in, maar ik wilde eens Proffesioneel sealer gebruiken dus heb dit aangeschaft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ok0D_7kdBOUUgMD4R9GFplktMoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S1qUoyGFSTnk6wkRIW9KTiWz.jpg?f=fotoalbum_large

Grondverf en Aflak zal volgen in een andere update maar, het resultaat is dan een plank in de kast die precies achter de deurtjes valt. Als de deurtjes dicht zijn zie je hem niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gr7s9XtdA9UBic6mH8FSHkbZPbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIJj1unll7rxPWefYpCYwhZS.jpg?f=fotoalbum_large

De plank kun je straks dus uittrekken wat er dan ongeveer zo uit ziet. De wieltjes die je ziet komen onder tegen de plank. Ik bevestig die als de plank straks in de lak staat.
In het kleine kastje links (waar het deurtje dicht is) komt eenzelfde plank.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VqqLvVA04VwSfZZEbdANqpHbhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsvTat8i3wpuuYZTv2WtE2IL.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cooldevice
@Cooldevice Wow!. Prachtig. Net als bij @Taro zou ik daar enkel Brigitae in zetten. Dat word echt prachtig.
Regelmatig een foto update zou ik graag zien!
Brigitae's waren mijn eerste aquarium vissen en die verblijven momenteel in de 45P. Voor de 90P zou het zeker ook niet misstaan. Maar er loopt hier een 3 jarige die unaniem bij elke lfs de neon tetra's blijft aanwijzen als mooiste vis. Dus de valse/groen neon's zijn dan een mooie match qua size en kleur. Hij blij, ik dubbel zo blij O+
Taro schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:53:
Ik begon de SuperFish bak met een poging tot een Iwagumi opzet. Paar stenen en volgens mij had ik er drie soorten planten in. Toen ik na 6 maanden nog steeds helemaal into de nieuwe hobby was. Heb ik een CO2 set aangeschaft. Binnen een maand of twee was de Iwagumi layout soort van verdwenen :+

In ander nieuws, vandaag kwamen er drie potjes Microsorum Trident binnen. Heb de andere soorten Microsorum er ook in laten zitten. Stuk hout wat links uitstak heb ik gebruikt om de Microsorum wortels wat te kunnen verbergen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpj-yjrbvDFKXqndiaXHf3MZs7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x15zBX50TWjYkb35p5mmvNcD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@Cooldevice lekker bezig! Vraagje: wat zit er rechtsonder vooraan voor ellipsvormig ding in je bak? Oja, en misschien even de zuignap van je drop checker aandrukken, of lijkt dat maar zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooldevice
@JME moest even goed kijken wat je zag rechtsvoor. Maar het is een zuignap die tijdelijk de filterslang van de outflow mooi op zijn plek houdt. Zal de dropchecker eens checken, thanks (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Cooldevice Heb je de Aquario Neo in-/outflow? Je kunt daar ook de optionele skimmer opzetten, dan kan de Eheim 350 achterwege blijven. Scheelt weer een stroomkabel, lelijk ding in de bak en schoonmaken. En ik heb er nog geen vissen door verloren, de Eheim 350 heeft hier behoorlijk wat dierenleed veroorzaakt.

Zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twhBgXWEi4v8Xb7tzH0l1bhn-Ao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wNdL5wDzzNUfw3ZRE1NX3mCa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cooldevice
@Taro klopt, die set had ik ook op de Superfish bak. Zet hem er binnenkort ook tussen, hopelijk ook met de nieuwe opzet die recentelijk is uitgekomen.

De Eheim hangt er sinds de darkstart in om vooral de kleine houtschilfers op te vangen. Maar heb hem er nog niet uitgehaald, het is me ook nog niet zo opgevallen. Zit nog in de fase dat details me nog niet boeien, alles is nog zo mooi nieuw :9

Bedacht me nog net, suggestie he. Je zou de huidige scape ook iets kunnen uitbouwen. Dus het 'eiland' idee verbouwen door de zijkanten ook dicht te bouwen met lava rock. Kun je achterin, alsin achter de stenen nog aquasoil toevoegen voor hoogte. Denk dat het mooi zou zijn als midden achterin dan lager ligt dan de zijkanten. Paar stukken dun hout die vanaf de achtergrond richting de voorgrond komen, over de stenen als soort van wortels bijvoorbeeld. De basis blijft en je hoeft ook niet alles af te breken. Maar goed, suggestie he d:)b

[ Voor 40% gewijzigd door Cooldevice op 28-08-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Cooldevice Thx voor het meedenken (y) Heb ik overwogen en een paar maanden geleden hier ook besproken. Maar, de stenen zitten aan elkaar vast en zijn eigenlijk weleens aan een schoonmaakbeurt toe. Ik heb er een aantal van iemand overgenomen en daar groeit bijv. ineens Fissidens mos op wat hij ook vaak gebruikt, maar ik niet heb toegevoegd ;) Dat heb ik geprobeerd te verwijderen, maar dat gaat niet zo makkelijk en overal zitten nu halfdode restanten. Daarnaast is de soil tussen de stenen intensief gebruikt en ik vraag mij af hoeveel voedingswaarde daar nog in zit. De Anubias' en Bucephalandra's doen het echt heel goed (waar ze uit het licht geplaatst zijn), maar alles wat verder achterin groeit wordt vrij snel bedekt met zwarte alg. Ik heb het licht inmiddels nog maar op 20% staan (is nog steeds mooi ivm goede lamp), maar ik zou dus ook eigenlijk met verse soil, nieuwe stenen en nieuwe planten willen beginnen, met een ander filter om geen sporen van algen over te nemen.

Ik weet dat algen niet te voorkomen zijn, maar die zwarte staghorn achtige alg vergalt wel echt mijn plezier. Ik zit er bovenop, knip het direct weg, maar ook de stemplanten krijgen het steeds. Knip ik de top eraf, herplant ik die, dan kan ik 1-2 weken later alles er weer uittrekken en alleen de toppen herplanten en de rest weggooien.

De waterwaarden van alles dat ik meet en kan meten zijn prima in orde. Maar de oorzaak kan ik dus niet vinden. CO2 is ook in orde. Ik heb ook weleens groene spot alg op de ruiten of bruine alg, maar daar kan ik dan prima mee dealen.

Hier 2 voorbeelden van de zwarte draadalg die overal op gaat zitten (negeer het plukje bruine alg):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bt9ajJmwVYKvEXgFqTfxf_8vQhE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4BKYwoaGIX0nFzYlZMNRtgB9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNkDjEzT2hKvN6UStAddzygKGgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gkqrFpkLuw0euC5WjR0ge2g9.jpg?f=fotoalbum_large

Suggesties zijn welkom :) Als ik die zwarte alg weet weg te krijgen, dan vind ik het leuk om de inrichting te verbouwen, anders begin ik liever opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59
@Taro Paar garnaaltjes erin en zorgen voor voldoende bemesting? Ik heb sinds het overstappen op zelfgemaakte bemesting met poeders van plantedbox eigenlijk nagenoeg geen alg meer. Garnalen krijgen vanzelf honger en ruimen alles op.

Weekje vakantie gehad, voor vertrek water ververst, bemest en gevoerd. Buurvrouw gevraagd halverwege de week 1x met mate te voeren.
Zit nu wat aanslag op het glas vanwege lichtinval, poets ik vanavond weg. Wel wat waterpest geel geworden door tekorten, maar dat trek ik er gewoon uit. Verder geen explosie van alg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@_JGC_ Er zitten 6 Japonica garnalen en 1 blauwe cherry in. Maar die doen daar niets mee. Ook de Horned Nerite's / Clithon Corona slakken kijken er niet naar om.

Voldoende bemesting: Ik heb een DD H2Ocean P4 doseerpomp Pro in gebruik die dagelijks Macro (Tropica), Fe+Micro, PO & Mg toevoegt. De waardes zijn hier eerder langsgekomen. Verder wekelijkse waterwissels van 50% (al probeer ik nu minder water te wisselen, want de waterwaarden zijn super stabiel, door de lage stocking levels schieten de waarden niet de pan uit. En ik ververs met deels osmose icm KH/GH plus. Water aanvullen gebeurt met auto top off icm osmose van 7 TDS. De totale TDS is nu +-200.

Voorin het aquarium, waar het kunstmatige licht nauwelijks komt, is er geen enkele alg zichtbaar. De lamp staat wat achterin en daar is veel alg zichtbaar. Licht versterkt het probleem, maar ik kan dus niet achterhalen waar die zwarte alg door ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Taro schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:13:
Voorin het aquarium, waar het kunstmatige licht nauwelijks komt, is er geen enkele alg zichtbaar. De lamp staat wat achterin en daar is veel alg zichtbaar. Licht versterkt het probleem, maar ik kan dus niet achterhalen waar die zwarte alg door ontstaat.
Herkenbaar. Ik heb er niet heel veel verstand van, maar ik vraag me af of het een eigenschap van LED kan zijn. Vroeger als je je lamp dimde dan werd volgens mij daadwerkelijk de intensiteit minder. En bereikte minder licht de bodem. Bij LED verlaag je bij dimmen alleen de frequentie van de flitsjes van de diode, maar blijft de intensiteit van ieder flitsje gelijk. En ieder flitsje dringt dus nog steeds even ver door in de bak. Zou het kunnen dat je bij LED veel méér moet dimmen dan vroeger voor een zelfde effect? Ik heb ook het idee dat je met LED best een eind omlaag moet met je % voordat je daar überhaupt een duidelijk effect van ziet. Klinkt dat logisch? Kan vast iemand met meer verstand van zaken iets over vertellen :)
En zou het ook nog iets met spreiding te maken kunnen hebben? Ik heb zelf twee super simpele Juwel Novolux balkjes erboven hangen, plus een no-name RGB-stripje. Als ik 1 Novolux balk op 85% zet dan heb ik in een mum van tijd alles recht daaronder onder de zwarte zooi zitten. Maar als ik de achterste op 55% zet en de voorste op 30% - dus samen even veel licht maar meer gespreid - dan zie ik qua licht geen verschil maar gaat het qua zwarte zooi wél goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooldevice
@Taro dan is helemaal opnieuw beginnen waarschijnlijk de beste maar ook leukste keuze. Weet niet of je naar Vivarium gaat maar wie weet loop je daar tegen een mooi stuk hardscape aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
@World Citizen hoe ga je de uitrijdbare sumps combineren met het buiswerk wat vast zit (gok ik) en tot lager dan de rand van het glas van je sump komt? Laatste stuk van het buiswerk niet lijmen ofzo?
Tevens zie ik op het buiswerk voor de opvoer wel een kraan maar niet bij het buiswerk je sump in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@HuismAndré Ik heb een heel bouwverslag met updates van mijn project op een ander forum. Is het een idee dat ik dit hier ook post, of hou je het topic liever meer een vraag en antwoord topic?
Is niet aan mij om dat te beslissen. Maar als het wel zo zou zijn dan zou ik zeggen "leef je uit".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Taro schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:46:
@Cooldevice Thx voor het meedenken (y) Heb ik overwogen en een paar maanden geleden hier ook besproken. Maar, de stenen zitten aan elkaar vast en zijn eigenlijk weleens aan een schoonmaakbeurt toe. Ik heb er een aantal van iemand overgenomen en daar groeit bijv. ineens Fissidens mos op wat hij ook vaak gebruikt, maar ik niet heb toegevoegd ;) Dat heb ik geprobeerd te verwijderen, maar dat gaat niet zo makkelijk en overal zitten nu halfdode restanten. Daarnaast is de soil tussen de stenen intensief gebruikt en ik vraag mij af hoeveel voedingswaarde daar nog in zit. De Anubias' en Bucephalandra's doen het echt heel goed (waar ze uit het licht geplaatst zijn), maar alles wat verder achterin groeit wordt vrij snel bedekt met zwarte alg. Ik heb het licht inmiddels nog maar op 20% staan (is nog steeds mooi ivm goede lamp), maar ik zou dus ook eigenlijk met verse soil, nieuwe stenen en nieuwe planten willen beginnen, met een ander filter om geen sporen van algen over te nemen.

Ik weet dat algen niet te voorkomen zijn, maar die zwarte staghorn achtige alg vergalt wel echt mijn plezier. Ik zit er bovenop, knip het direct weg, maar ook de stemplanten krijgen het steeds. Knip ik de top eraf, herplant ik die, dan kan ik 1-2 weken later alles er weer uittrekken en alleen de toppen herplanten en de rest weggooien.
...
Suggesties zijn welkom :) Als ik die zwarte alg weet weg te krijgen, dan vind ik het leuk om de inrichting te verbouwen, anders begin ik liever opnieuw.
Volgens mij wilde je toch al iets doen aan je inrichting. Wellicht zegt je aquarium tegen je dat het daar nu tijd voor is.

Overigens denk ik dat dit stroming gerelateerd is. Wellicht staan deze plantjes een beetje in de luwte qua stroming?

[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 29-08-2022 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HuismAndré schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:08:
[...]

Volgens mij wilde je toch al iets doen aan je inrichting. Wellicht zegt je aquarium tegen je dat het daar nu tijd voor is.
Dat kan idd zo zijn :)
Overigens denk ik dat dit stroming gerelateerd is. Wellicht staan deze plantjes een beetje in de luwte qua stroming?
In de hele bak is veel stroming. De Biomaster 350 doet 1.100 liter/uur, op een 118 liter aquarium is dat wat overkill. Kan het ook door teveel stroming komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
@HuismAndré Top!

@toolkist De laatste stukken die over het glas gaan zijn inderdaad los te halen. Ik twijfel nog of ik hier een koppeling tussen zet, of dat ik het laatste pijpje er gewoon in schuif en met een elastiek oid vast zet. Een koppeling neemt namelijk nogal wat ruimte in.. en dat zou ik liever niet willen.

Als ik beide sumps er tegelijk uit trek dan hoef ik die trouwens niet los te maken. Dan kan ik alles laten zitten en gewoon eruit trekken. Het laatste stukje van de afvoer en de opvoer is flexibele slang dus dat beweegt dan mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNQh1_5b8Vm6Rk6ibtAxLEf8FFE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jYK5VExvtUMfFggwbj8tm42f.png?f=user_large

Ik heb de techniek sump gekocht. Dit was ook mijn eerste fout. Dus ik heb in dit project nu in totaal 29.95 weggegooid.

Ik had de Hagen 60x30x30 bak gekocht van de Hornbach. Ik was alleen overmoedig, en kom niet weg met 60cm. Althans, de ruimte die ik heb is Exact 60cm, dus het glas van dat bakje zou tegen de wand van het meubel aan staan. Je kunt dan geen magneet meer kwijt, of een rekje voor je doseer slangen/ probes van bv je Apex.

Aldus, 60cm was te groot en ik ben terug gereden voor de 50cm. Dit is prima aan ruimte.

Deze is meteen voorzien van 2 gaten voor de doorvoeren. Na het boren van het grote aquarium, had ik toch nog wel wat schrik voor dit kleine aquarium. Het glas is namelijk maar 4mm dik. En dat blijkt "moeilijker" te zijn.

Achteraf... valt het reuze mee. Ik heb gewoon weer een mal gemaakt, de boor erop gezet, en 2 minuten gewacht. De boor zakt langsaam door het glas en klaar is kees.

2x40mm doorvoer (1 als drain, 1 als noodoverloop)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b10769ZuCX90h_ABcVQzXiEjDGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxAmjClWUHIjq93viWbcPghq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOPM9yQGgmux3ImXCgOHfohtBa4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhUdMYCfXCUaREUZV19Cc4gH.jpg?f=fotoalbum_large

In de 3d tekening is dit dus de linkse sump. Hierin komt de Clarisea, Skimmer en het UV filter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKymxzInIqXzxohKzdR-64DhBrk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/beU10uupsTVj1prV7nPT9mF8.png?f=user_large

Ik heb een rib gebroken! (Deze updat is wat ouder, en ondertussen is het herstel ingetreden.)

Ik wilde gaten boren in mijn nieuwe bovenblad en omdat de boor zo groot is hing ik met mijn hele gewicht op de boormachine. Halverwegen hoorde ik "KNAK", en dat was niet het blad wat ik aan het boren was. Helaas was het een rib die in 2 brak :).

Het doet zeer, maar verder heb ik er niet veel last van. Vanmiddag had ik de hik en dat was erg pijnlijk, maar voor de rest is het me de breuk waard.

Het bovenblad wat op het meubel zat had een gat voor de overloop van het aquarium dat er bij hoorde. Gezien ik dat anders wil hebben moest er dus een nieuw bovenblad komen.

Ik heb een meubelpaneel op maat laten zagen en moest dit zelf nog afkanten.

Ik heb dus kantenband gekocht en dit met het strijkijzer erop gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/989WGyqv9eoHVBSclQzuyOZmlss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/88lmH55DhgueI2Vgl8mkSprH.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna moesten er gaten in komen dus heb de boor erbij gepakt. Dit is de grootste die ik heb! Deze is 130mm diameter.

Tijdens het boren hing ik op het machien, en daar knapte een rib. Ik heb wel eens vaker een rib gebroken en weet dat je er neit veel aan kan doen, dus we zijn gewoon doorgegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BY34k5qgr5ZGHzZwmcRHZewB5aM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuqnwQJzvSdph3UJuUeVptyK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MR4gKV046189F7EfpSzDBxO7150=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yoANVuGx2PnWtEUDiZtcqAff.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dY20rrdY1hdXf5ktQzjmgfZgJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cqC6R1bhbwlr1H1j2emG80P1.jpg?f=fotoalbum_large

Het resultaat mag er zijn. Gaten voor alles wat ik nodig heb!

(afwerking is nog niet gedaan.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jb1h6Yj5xM38beNNSOzTl5n8Ak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XWJVfVRQS05iP3W7APfkRhpU.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:46
1100 liter per uur op een 118 l is zeker geen overkill. Zeker niet met een scape. Daarnaast is het een fabrieksopgave. Diffuser ertussen, wat opvoerhoogte en filtermedia knijpen behoorlijk. Ik heb een 900 l/uur op een 60l scape. De stroming is echt niet overdreven. 10x inhoud bak is lekker. 15x is nog lekkerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@World Citizen Ooit gehoord van je boor het werk laten doen? Je ribben breken bij het boren van een gat... je moet er maar zin in hebben :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
@World Citizen Hoe ga je er dan voor zorgen dat de in- en uitstroom gelijk zijn, en je overloop ook nog voldoende water bevat om geen 'waterval effect' te krijgen?
In mijn bioloog stuur in de instroom (de bak in) dmv de opvoerpomp, en voor de uitstroom heb ik een kraan om zo te proberen (nadruk op proberen) om de in- en uitstroom exact gelijk te krijgen.
Van wat ik zo begreep van de mannen van VKC die em kwamen leveren, is dat de gebruikelijke methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
@toolkist Ik ga exact hetzelfde doen maar dan met 3 afvoeren omdat je het dan iets stiller kan krijgen (Bean Animal Overflow).

Het water valt dus in de linkse kleine sump. Maar die sump staat hoger dan de rechtse sump. Het water loopt dan vanuit de links sump met zwaartekracht naar de rechtse sump. Middels wat schuine buizen is dat ook stil te krijgen.
Vanuit die rechtse sump gaat er dan inderdaad een opvoerpomp naar boven. In die rechtse sump zitten wel schotten, dus de waterhoogte zakt enkel in het vak waar de opvoerpomp in staat.
Dat vak word vervolgens weer automatisch gevuld met water als dat leger komt te staan. Verdamping word dus meteen bijgevuld.

Wat jij doet... doe ik ook. Dat waterval effect los ik op middels zo min mogelijk verval en schuine buizen.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
En in de overloop heb je je buizen dan redelijk hoog zitten om te voorkomen dat het daar gaat kletteren?
Verdamping is inderdaad wel een ding, ik had niet verwacht dat ik op een 370 liter bak (500nog wat incl bioloog) een volle emmer per 2 dagen toe zou voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
toolkist schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:34:
En in de overloop heb je je buizen dan redelijk hoog zitten om te voorkomen dat het daar gaat kletteren?
Verdamping is inderdaad wel een ding, ik had niet verwacht dat ik op een 370 liter bak (500nog wat incl bioloog) een volle emmer per 2 dagen toe zou voegen.
De standpijpen in de overloop
1 staat helemaal onder water en die heeft een kraan zoals bij jou
2 druppelt net wat water in via een herbie bocht
3 staat droog en is noodoverloop.

Verdampen doe ik ook veel. Zeker met dit weer. Ik heb er nu een ventilator op staan en dan verdamp ik op 170 liter al snel 2 liter per dag. Ik heb een vlotter in mijn opvoervak wat aangesloten is op een vat met osmose water. Als er water verdampt laat die vlotter dus weer water door.
Dat osmose vat word automatisch gevuld vanuit het osmose filter. 2 optische sensoren meten de waterstand en vullen dat vat bij. Zo hoef ik niets te doen en word verdamping per direct aangevuld.

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Damn @World Citizen :+ Je hebt wel bizar veel over voor je bak. Ik vind het prachtig om te lezen, maarreh, wees ff voorzichtig kerel! Ribben breken is nou weer niet de bedoeling!

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
SmurfLink schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:11:
Damn @World Citizen :+ Je hebt wel bizar veel over voor je bak. Ik vind het prachtig om te lezen, maarreh, wees ff voorzichtig kerel! Ribben breken is nou weer niet de bedoeling!
Ja dat was gewoon dom.

Ik leunde met mijn torso op de boor. Het ging me niet snel genoeg dus ik ging er met mijn hele gewicht op hangen. Maar ook dat duurde lang... dus ik trok met een arm nog extra aan, en dat was funest.

Ik heb met outdooractiviteiten vaker een rib gebroken. Dit is de 3e keer. Die andere 2 waren lager rond het middenrif. Dat was echt ellende. Elke adem die je neemt ga je stuk aan.

Nu is het helemaal bovenaan. Ik hing op de boor net onder het sleutelbeen. De bovenste rib is gescheurd. Het valt me echt reuze mee. Ademen is gewoon relatief pijnloos.

Hoe dan ook...

En voorproefje/Sneak Peak van het PVC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDBX12gFCCrLvHwDWFIkfgXOT7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eN3Wm9phvXAt2R0gDRLal4cF.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik kwam zojuist de Waterbox Frag 85.3 (90 cm) & 105.4 (120 cm) tegen in een YouTube video. Primair bedoeld voor zout, maar, het geheel spreekt mij wel aan voor zoetwater gebruik:
  • Overloop in het midden -> Dus geen slangen meer naast het aquarium en minder zichtbare inflow. Daardoor minder poetswerk.
  • Sump incl. leidingwerk & dedicated ATO gedeelte -> Dus geen filter meer uit de kast tillen en geen apart reservoir voor het auto top off water in de kast.
  • Iets verlaagd aquarium tov standaard dimensies -> Vind ik wel wat hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rV4VsJ_Xxxh481X1QcJfD24CoUI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Uhyhj9f78DZNGrwyZ9dgMPwj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wczTm56CB9POxmeWHNJsL8F_95A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lxmBEWImDxUgdTvJwsPMogqP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOubVDbv3D8IoqD_ZgqaRAm21bc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3H6ZzxAWNU6oQluQzdBrVbC6.png?f=fotoalbum_large

Is dus een mooie complete set, kleurkeuze voor wit of zwart. Zou een upgrade kandidaat kunnen zijn. Enige waar ik aan zou moeten wennen vanaf mijn huidige ADA aquarium zijn de zwarte randen. Maar met zwarte achtergrond & zwarte soil ipv witte achtergrond & wit zand zal dat ook wel minder opvallen.

Het aquarium is vanuit de naam gezien bedoeld voor fraggen, maar ik zie voldoende video's met een gewone inrichting langskomen. Zitten hier verder nog nadelen aan die ik als niet-sump gebruiker en zoetwater aquariaan niet kan overzien? Ik wil niet gaan hobbyen en dingen modificeren :)

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 30-08-2022 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Ik heb deze, dus eigenlijk ook een zoutwater bak die ik voor zoet gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://www.coralandfishstore.nl/18768-large_default/diamond-line-535-.jpg

Diamond Line 535 Wit heet ie. Kan met en zonder kap.

Bij mij werd een andere bioloog aangeraden, aangezien ik in het 1e vak geen skimmer nodig heb bv.
1e vak werd dus groter gemaakt voor sponzen, dan middelste vak keramiek en 3e vak opvoerpomp.
Ook heb je aan de onderin je bak waarschijnlijk geen vuil afzuiging, waardoor je of heel harde stroming nodig hebt of wel echt gericht moet gaan afzuigen met een slang tijdens waterwissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@toolkist Thx, goede suggestie. Dat aquarium is ook weer iets hoger. De Diamond Line 400 spreekt mij dan qua inhoud en afmetingen wel aan.

De bioloog is tov de kast wel erg breed, maar wel weer meer inhoud, een overweging.

Tijdens waterwissels gebruik ik nu ook een slang om het zand schoon te maken, dat is prima.

Neem ik mee in de selectie!

[ Voor 15% gewijzigd door Taro op 30-08-2022 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Een grote bioloog is, vind ik, alleen maar handig. Meer inhoud voor keramiek en meer water, dus makkelijker stabiel te maken/houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Taro schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:00:
Ik wil niet gaan hobbyen en dingen modificeren :)
_O- _O- _O-
(sorry ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Je kunt zo een aquarium prima inzetten voor zoet. Het bioloog zal inderdaad anders zijn kwa maat.
Op jou foto zie je die ronde gaten. Die zijn voor filtersokken. Dat zou voor zoet ook prima werken. Vaak hebben ze het zelfde aquarium ook zonder die ronde gaten zodat je er een rollermat in kunt zetten. Dat is minder onderhoud maar doet hetzelfde, water filteren.

De rest niks anders dan bij zoet.

Waterbox is verder een prima merk met nette afwerking en geen raar verleden met scheurende kitnaden.
Ik zou er zo een neerzetten.

"Fragbox" staat inderdaad vaak voor stekkenbak. Je kunt er dan makkelijker in werken omdat het glas niet zo hoog is. Voor de rest is er niets anders aan. Enkel dus lager.

Merken als Red Sea en AquaMedic hebben het ook. Bieden de meeste bakken aan in normaal en in laag "frag" formaat.

Kijk ook eens naar Aquaja bakken.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
De Diamond line die ik linkte is van Aquaja :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• World Citizen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UK6JIjtL2gdMWwjJOjrzGD-vu1k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/efUftClaYsfSZ1rrW9HoLz3c.png?f=user_large

Ik moet niet niesen, niet hoesten en ook niet de hik krijgen, maar ik kan kennelijk wel gewoon PVC spuiten :).
Dit stond eigenlijk wat later op de planning, maar gezien de omstandigheden kon ik het nu doen en ben er aan begonnen.

Ik had Witte PVC buis kunnen kopen. Of wellicht rood of blauw. Maar, ik wilde wat anders. Meestal maak ik ook alles wit, maar in dit geval leek het me wel leuk om eens een keer gek te doen.

De buizen worden dus Baby blauw. Dit omdat mijn vader zijn hobby ouw Alfa's zijn, en hij een Baby Blauwe Guilia Super heeft. Voor de grap heb ik dan iets in mijn hobby ook die kleur gespoten. Papa een blauwe Alfa, en ik een blauw PVC systeem.

We zijn begonnen met de opvoerpijp. Deze ziet er zo uit. (stukje van de foto mist gek genoeg)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBWEYPNgJqNXMeQ3CvyJNo5PbMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZ4jrejtCpPtwH4efJgTDY9i.jpg?f=fotoalbum_large

We schuren dan eerst alles een beetje dof.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFbq5YH5koFMbwomZYWUBtTbahM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZCWeYxmgv1XU3WUwqrxX6px.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens alles afplakken en dan gaat het in de Primer. (Tip, koop geen doorzichtige primer, daar heb ik spijt van want je ziet niet wat je doet).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rq2VwH7wpEb9olNiVlrzPMZCkkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/77W2U3EuEcgjzDHs9BFgIcsi.jpg?f=fotoalbum_large

Waarna het in de kleuren is gezet
- Ice Bleu voor de buizen
- Ice Green voor de koppelingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eS-smhI_4alkNcWRspbgHrDBTc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yRIqA1wHQO8zm0FYZ2SJKgYf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vKK9SW0MYeqSVIDvFRkHHe_ZZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLzNFvI4BzwbccFGQnyMt32y.jpg?f=fotoalbum_large

En als laatste gaat er dan een blanke lak overheen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5BgV-4AjZJ6n0OiQvARUbfT7Vw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9rNjNavagy1XjglPfBVdENZ.jpg?f=fotoalbum_large

En dan het resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDBX12gFCCrLvHwDWFIkfgXOT7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eN3Wm9phvXAt2R0gDRLal4cF.jpg?f=fotoalbum_large

Alle delen die met water in aanraking komen spuit ik uiteraard niet. Op de laatste foto zie je rechts bijvoorbeeld een deel waar een slang aan komt en dat is dus niet gespoten.

Nu moet ik nog 60 andere delen spuiten, en dan is dat ook weer gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FH_vzToEoy4DI5MMTZHcIgtDLLs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XbL2vXVTziJfuiTk0B2p9ECp.png?f=user_large

Ik wilde een extra schot in de grote sump. Dit is een 90cm sump wat al een vak had. Dat vak was 20cm, dus het nieuw gemaakt vak is ook 20cm.

Ik heb nu ruimte voor Wier-Stekken-Opvoer. Dat is dus van links naar rechts.

Ik heb dus een sump en een stukje glas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qExGMzu5dlwkNlfW1bWr760zjZA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/idr4V0HjLNWlASd6cVAiOrYt.jpg?f=user_large

Dat glas snijden we dan op maat met een gelijder en een glassnijder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVyfTNtB9CZt3pJ3zHnsGm4AmFw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5FVZaOjnZ6qkJd39oh4sccoW.jpg?f=user_large

Eerst zetten we een lijn met de snijder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JmiLJhEpFUwfqH4Na_5f48l-PM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/illsDfJM3EICmVEIu91w33KT.jpg?f=user_large

Daar leggen we iets onder en dan breken we het glas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBPamXp2Vu74ESOGqpdo7OB9Pvc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ESfYro2WzqOij7rjiyd708Ty.jpg?f=user_large

We tapen dan de bak af zodat we geen vieze kitranden krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJwhPpOFMZ7SRT74SzyFcHaNMac=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bXnUEb9HsTApMdriHXQ7HI3x.jpg?f=user_large

Dan klemmen we het glas erin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWsw4oErvO1PWJCcTj098JKrFVM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LGXysctD7RvEztX0Pre3AyXL.jpg?f=user_large

We kitten dan 1 kant af. In de foto is dat de onderkant de we hebben gekit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsVa27sqf3aYSsfTHhD8mAOfwac=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cn0mRYp7tQSothdSZh2X8K9R.jpg?f=user_large

Ik haal dan meteen de tape weg aan de kant die ik heb gekit. Ik laat het vervolgens zo 1 uur staan.
Na een uur kit ik de andere kant en haal ik de hele tape weg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4695Chl570nlMCjrNRvIEX6ICdk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xK42sS1QDXnjB6newyiqtSH7.jpg?f=user_large

En dat ziet er dan zo uit!
Geen dikke kitranden maar dun en effectief. Het zit muurvast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBUUq8Qms_8CpbFV42Xbkq0tGos=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EfbvXrIsH3Jqfk3mt10jnsBj.jpg?f=user_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooldevice
Heb vorige week 20 groene neon tetra's (Paracheirodon simulans) toegevoegd aan de 90P. Helaas nog niet echt een mooie foto kunnen schieten, maar neem van mij aan dat het een mooi gezicht is hoe de groep door de bak gaat. Foto houden jullie tegoed.

Ben nog wel aan het kijken voor een kleine groep om erbij te plaatsen. Misschien een paar corydora's julii, leuk met die kleine stippen en ook uit Zuid Amerika.
Zit bij verre van tegen de max aan qua stocking levels, volgens de AqAdviser zit ik op 31%. Met 8 Corydora's op 46%. Dat lijkt me dan ook wel prima zo, vooral voor de verhouding met de scape.

Iemand nog een leuke suggestie? Het liefst iets uit Zuid Amerika maar is geen harde eis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Cooldevice schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:41:
Heb vorige week 20 groene neon tetra's (Paracheirodon simulans) toegevoegd aan de 90P. Helaas nog niet echt een mooie foto kunnen schieten, maar neem van mij aan dat het een mooi gezicht is hoe de groep door de bak gaat. Foto houden jullie tegoed.

Ben nog wel aan het kijken voor een kleine groep om erbij te plaatsen. Misschien een paar corydora's julii, leuk met die kleine stippen en ook uit Zuid Amerika.
Zit bij verre van tegen de max aan qua stocking levels, volgens de AqAdviser zit ik op 31%. Met 8 Corydora's op 46%. Dat lijkt me dan ook wel prima zo, vooral voor de verhouding met de scape.

Iemand nog een leuke suggestie? Het liefst iets uit Zuid Amerika maar is geen harde eis.
De leukste suggestie heb je al. Al vind je waarschijnlijk de Trilineatus onder de naam Julii, gezien die laatste bijna niet geëxporteerd wordt. :+ Bekend fenomeen.

Cory's zijn echt de leukste visjes die er zijn, mooie schooiers. En ruimen je bak een beetje op.

Otocinclussen vind ik zelf ook erg leuk, ook Z.A.. En out of the box, garnalen erbij kan ook heel leuk zijn. Die heb je nu ook in alle kleuren en maten. Dan weer niet heel ZA maar oke :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Cory’s zijn super! Waarderen wel een bodem waarin ze lekker kunnen rotzooien. Gaan hier inderdaad erg goed samen met oto’s en garnalen (vuurgarnalen aangevuld met een paar japonica’s). En als je dan toch niet regiovast blijft, overweeg dan eens een groep Boraras Brigittae. Maar ik merk dat ik nu vooral mijn eigen bak aan het promoten ben.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cooldevice
@SmurfLink Ik kwam al vrij snel bij de Cory's uit aangezien ik een groepje pygmaeus in een andere bak heb. Leuk gedrag en verblijven voornamelijk wat lager in de bak. De Julii en nog iets van 8 andere soorten heb ik recentelijk gespot bij mijn lfs, misschien dit weekend maar eens langs.

@JME Boraras Brigittae's zijn ook leuke visjes, kan het weten want ze zitten samen met de pygmaeus in de andere bak ;) Qua zand heb ik bij het bouwen van de scape rekening gehouden dat er genoeg ruimte voor zou zijn. Heb tijdens het scapen al eens gedacht om de live stock uit de andere bak te verplaatsen en uit te breiden. Nu ik er over nadenk is het niet eens zo'n gek idee...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cougar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 18:56
Ik ben sinds kort ook begonnen met een voor mij nieuwe hobby! Een aquarium en ben er erg blij mee. Het is een vrij simpele, maar je moet ergens beginnen toch? 70 liter bak met wat leuke plantjes en ongeveer 10 kleine visjes (platys?) en ongeveer 10 vuurgarnaaltjes. Heb alles in één keer kunnen overnemen op marktplaats dus moet nog het een en ander leren, maar leuk is het zeker!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZBFZjMITDU0oj3ECl-DdISDUgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eE3eXud337JptDMbu9dA6bA4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCK_iDpoTcm5_2nugjxzHtnKwwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnxVUUm7EHMv7gKSEWqW86YH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzOYJ0zzc2Zf3Kg8UEmaY026nnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dT2rLlR3IdLjyh395OWiwWQ6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@Cougar welkom bij deze leuke hobby en vast veel lees- en kijkplezier gewenst!
Eerste tip alvast: als je die Echinodorus uit het potje haalt en in de bodem plant, dan ziet dat er veel natuurlijker uit. Kun je meteen de steenwol goed uit de wortels spoelen (onder de kraan!) want dat is niet zo fijn voor je bewoners.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Cougar schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 00:15:
ongeveer 10 kleine visjes (platys?)
Nog wel :+ Duurt niet heel lang.

Welkom in ieder geval. Ik zou even het waterniveau van je bak tot het streepje aanvullen :) Hebben je vissen extra water en kijk jij niet vol in 't licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
@World Citizen wat is de reden dat je de compartimenten beiden aan de onderkant dicht hebt? Nu kan water wat je bioloog in stroomt toch gewoon 'over' je middelste vak stromen zonder filtermateriaal of wat dan ook te raken? Ik zou verwachten 1x onderin een opening waar het water doorheen moet en 1x er 'overheen' zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:01

Wildfire

Joy to the world!

SmurfLink schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:31:
[...]

Nog wel :+ Duurt niet heel lang.
Dat had ik ook snel door toen ik lang geleden voor het eerst aan een aquarium begon, weliswaar met guppen. Die fokken als, tsja, guppen. Zeker als je aquarium goed is ingedraaid en goede waterkwaliteit heeft dan kun je op een gegeven moment het gewoon niet meer bijhouden.

Doet me er aan denken dat ik straks eens een bezoekje zal brengen aan de lokale dierenwinkel met aquariumafdeling. Eens kijken of er nog wat leuks bij kan in m'n aquarium. :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wildfire schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:14:
[...]

Dat had ik ook snel door toen ik lang geleden voor het eerst aan een aquarium begon, weliswaar met guppen. Die fokken als, tsja, guppen. Zeker als je aquarium goed is ingedraaid en goede waterkwaliteit heeft dan kun je op een gegeven moment het gewoon niet meer bijhouden.

Doet me er aan denken dat ik straks eens een bezoekje zal brengen aan de lokale dierenwinkel met aquariumafdeling. Eens kijken of er nog wat leuks bij kan in m'n aquarium. :P
Yep, ik ben ook met guppen begonnen. Stuk of 5 ofzo. En dan knipper je met je ogen en heb je d'r 500. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
toolkist schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:56:
@World Citizen wat is de reden dat je de compartimenten beiden aan de onderkant dicht hebt? Nu kan water wat je bioloog in stroomt toch gewoon 'over' je middelste vak stromen zonder filtermateriaal of wat dan ook te raken? Ik zou verwachten 1x onderin een opening waar het water doorheen moet en 1x er 'overheen' zeg maar.
Volgens mij word dat voornamelijk gebruik om belletjes uit je opvoerpomp te houden. Je plaatst dan 2 schotten achter elkaar zoals jij zegt inderdaad.

Ik denk dat ik dit niet nodig heb. Over het algemeen heb ik vroeger vaker schotten verwijderd uit biologen dan dat ik ze er bij plaatste. Ik gok erop dat er geen belletjes zijn die de opvoerpomp in kunnen schieten.

Ik ga er wel een kam op zetten zodat er geen wier van het eerste naar het 2e vak kan lopen.
De volgorde word - Wieren - stekkenbak - Opvoerpomp -.

Filtermaterialen gebruik ik (zeewater) verder niet. Hoogstens nog wat poreus steen of als je wilt bioballs. Maar geen watten of sponzen.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:01

Wildfire

Joy to the world!

SmurfLink schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:18:
[...]

Yep, ik ben ook met guppen begonnen. Stuk of 5 ofzo. En dan knipper je met je ogen en heb je d'r 500. :+
Ik ga het nu erger maken door platy's aan mijn aquarium toe te voegen :P

Ach, ik weet waar ik aan begin. I've been there before. :+

-- Edit: ik dacht zojuist, ik heb al een tijdje guppen, waar blijven de mini-guppen? Zojuist even gekeken bij het voeren en ja hoor, ik zie diverse mini-guppen rondzwemmen. Olé :)

[ Voor 20% gewijzigd door Wildfire op 09-09-2022 12:52 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hier zwemmen nu 2 (of meer?) Corydoras sterbai jonkies door de bak. Ze zijn inmiddels 1 cm groot en dus gaan ze het wel overleven. Erg leuk om ze te zien opgroeien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cougar
Ik heb het aquarium welke ik 2 dagen geleden heb gekocht schoongemaakt vandaag. Dat wil zeggen dat ik na de aankoop (auto vervoer) 20/30% water heb laten zitten, thuis helemaal aangevuld. En vandaag alle ramen van de binnenkant met zo’n schoonmaak sponsje gedaan. Daarnaast ook het hele filter schoongemaakt, maar begin nu eigenlijk echt pas te lezen in dit topic. Ik had niet alles moeten doorspoelen onder de kraan? Heb hem echt helemaal schoongemaakt. 😕Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4hrDW86dCuePmb6uXuZiWXrnmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SzvsbD14RRGpnDIDOgG27YRd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EFoUfMRrN9gI1LfuMnJn02OzlE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/czU0VXSGc6a9iSBtuSLV49Xt.jpg?f=fotoalbum_large

Het aquarium ziet er wel weer kraak helder uit. Alleen nu lees ik van alles dat ik hoogstwaarschijnlijk ook goede bacteriën etc heb weggedaan. 😕

[ Voor 5% gewijzigd door Cougar op 09-09-2022 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Cougar schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:05:
Ik heb het aquarium welke ik 2 dagen geleden heb gekocht schoongemaakt vandaag. Dat wil zeggen dat ik na de aankoop (auto vervoer) 20/30% water heb laten zitten, thuis helemaal aangevuld. En vandaag alle ramen van de binnenkant met zo’n schoonmaak sponsje gedaan. Daarnaast ook het hele filter schoongemaakt, maar begin nu eigenlijk echt pas te lezen in dit topic. Ik had niet alles moeten doorspoelen onder de kraan? Heb hem echt helemaal schoongemaakt. 😕[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het aquarium ziet er wel weer kraak helder uit. Alleen nu lees ik van alles dat ik hoogstwaarschijnlijk ook goede bacteriën etc heb weggedaan. 😕
een klein beetje subtiel spoelen was genoeg geweest inderdaad. 'schoon' is niet de bedoeling.
Maargoed een ramp is het ook weer niet. volgende keer beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Cougar schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:05:
Ik heb het aquarium welke ik 2 dagen geleden heb gekocht schoongemaakt vandaag. Dat wil zeggen dat ik na de aankoop (auto vervoer) 20/30% water heb laten zitten, thuis helemaal aangevuld. En vandaag alle ramen van de binnenkant met zo’n schoonmaak sponsje gedaan. Daarnaast ook het hele filter schoongemaakt, maar begin nu eigenlijk echt pas te lezen in dit topic. Ik had niet alles moeten doorspoelen onder de kraan? Heb hem echt helemaal schoongemaakt. 😕[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit kan potentiëel wel een 'oh shit' geval worden... Je bak had al een optater van de verhuizing (hoelang heeft dat filter stilgestaan? Vanaf ~3 kwartier kun je problemen krijgen), en nu heb jij je filter nog een optater gegeven. Dit kan een nitriekpiek opleveren, met dode vissen als gevolg...
Mijn advies:
Voor nu, afblijven.
Heel weinig voeren, zo min mogelijk, hooguit 1x een mini beetje om de dag.
Dagelijks nitriet meten (met een druppelset, vergeet strips en dierenwinkels die met strips testen)
Zie je de piek verschijnen (kan tot 2 a 3 weken duren) dan direct dagelijks ~70% water verversen (want nitriet is giftig/dodelijk voor je vissen).

Iets dat goed kan helpen nu is uit een draaiende bak filterschuim overplaatsen (liefst binnen een half uur/3 kwartier dus), of anders in je bak uitknijpen (je wilt die bruine drab ja).
Flesjes bacteriën uit de winkel zijn de verkeerde, die helpen niet (direct). Heb je toevalig zo'n flesje staan mik het er dan nu in, maar ga het niet kopen hiervoor.

En idd, blijf voortaan zoveel mogelijk van je filter af. Als de uitstroom duidelijk minder wordt dan mag je eventuele filterwatten vervangen en de rest 'een beetje' uitspoelen, liefst in een emmer aquariumwater. Niet de rest van je filtermateriaal vervangen (hooguit na ziekte of indien het echt uit elkaar valt van ouderdom, maar filterschuim bv gaat wel 20 jaar mee...).

Afbeeldingslocatie: https://aquainfo.nl/wp-content/uploads/2017/12/concentratie-verloop-tijdens-opstartfase-aquarium.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door dragon2 op 09-09-2022 18:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cougar
Ik heb het aquarium “draaiend” opgehaald, hier 15 minuten vandaan. Dus stilstaan heeft de bak uiteindelijk denk ik 30-45 minuten gedaan. Heb er gisteren wel 2 nieuwe plantjes in gedaan en er zit ook zo’n luchtpomp bij voor zuurstof etc. Hopelijk heeft het inderdaad niet teveel impact gehad op de bewoners. Ze leven allemaal nog, ook na verhuizing dus heb wel de stille hoop dat alles goed is gegaan. Maar al doende leert men, en zal het niet weer doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@Cougar zijn dat filterboxjes met poreuze steenachtige dingen erin? Dan niet teveel zorgen maken, die barsten van de bacteriën die je er echt niet zomaar allemaal uit spoelt. En dan zit er ook nog van alles in je bodem. Gewoon rustig aan doen nu, niet overvoeren, en een beetje op het gedrag van je vissen letten. Doen zij niets geks, dan zou ik dat ook niet doen. En verder als de bliksem je verder inlezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cougar
Het is inderdaad een filter met naast het “sponsje” ook in het onderste bakje allemaal kleine steentjes. Alles grondig schoongemaakt. Dus voor nu zal ik alles
Even met rust laten. 🤞 (en vooral van genieten, want dat doe ik enorm!).

[ Voor 11% gewijzigd door Cougar op 10-09-2022 01:03 ]

• Cougar
Hoe ziet bij jullie het onderhoud van het aquarium eruit? De vorige eigenaren van dit aquarium verversten eens per 2 weken voor 50 procent het water, en eens per 2 maanden helemaal. Dat wil zeggen alle vissen en bewoners eruit en alles grondig schoonmaken (naast het filter etc).

Nu lees ik ook over stofzuigers voor op de bodem en bij een aantal water wisselingen (2x bijvoorbeeld) per maand (20/30 procent) water verversen elke keer dat dit in combinatie met zo’n stofzuiger verder helemaal niet nodig is.

Ben ook hierin nog zoekende en hoop dat jullie mij input kunnen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:28

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Cougar schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:30:
Hoe ziet bij jullie het onderhoud van het aquarium eruit? De vorige eigenaren van dit aquarium verversten eens per 2 weken voor 50 procent het water, en eens per 2 maanden helemaal. Dat wil zeggen alle vissen en bewoners eruit en alles grondig schoonmaken (naast het filter etc).

Nu lees ik ook over stofzuigers voor op de bodem en bij een aantal water wisselingen (2x bijvoorbeeld) per maand (20/30 procent) water verversen elke keer dat dit in combinatie met zo’n stofzuiger verder helemaal niet nodig is.

Ligt eraan welke vissen erin zitten, hoe je bezig bent met voeren en met co2.
Dat heeft allemaal invloed op hoe vaak je iets moet schoon maken.

Ik kan mijn aquarium niet eens helemaal schoon maken, met 1000 liter is daar geen beginnen aan.
Dus die draait ondertussen al een jaar of 6.

Waterwissels, denk dat ik uitkom op 4x per jaar.
en 1x per 2 maanden wordt het filter schoongemaakt / vervangen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik doe eens in de 2 weken een 50% waterwissel met 50% kraanwater en 50% RO water met +-100 TDS.

Voorafgaand aan de waterwissel reinig ik de zandbodem, knip ik dode bladeren en bladeren met algen weg en poets ik het glas.

De filter maak ik eens in de 5-6 weken schoon. Dan vervang ik ook direct de transparante slangen en filter in-/outflow met een schone set.

Een aquarium leeghalen, incl. dieren heb ik nog nooit van gehoord, lijkt mij ook niet nodig en veel te grondig, nog even los van wat de dieren daar van vinden, die zullen er wel stress van krijgen. Pak gewoon iedere keer iets mee, maar de dieren eruit halen lijkt mij echt overbodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Elke week ververs ik 50% van mijn 720L aquarium. Dat gaat bijna volledig automatisch doordat ik het aquarium op het riool en de waterleiding heb aangesloten.

verder doe ik geen onderhoud. 1 x per jaar ververs ik het filter en ik knip wat planten bij natuurlijk.

bak leeg maken en alle vissen eruit is uit den boze. Dat mag je echt niet structureel doen, alleen voor noodgevallen zou ik zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 11-09-2022 00:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb een 54 liter bak, doe meestal 1x per 1 of 2 weken een waterwissel van 12 liter (groter is mijn emmer niet). Wekelijks de drijfplanten snoeien en uitdunnen en de losgeraakte stukken waterpest verwijderen. Water uit de bak halen doe ik met een Tetra GC30 bodemreiniger, die druk ik tijdens het aftappen van water hier en daar even voorzichtig in de bodem.

Laatst ruim 3 weken tussen de wissels, aan de waterwaardes en alg zag ik niks. Het was dat de drijfplanten gingen woekeren en het water wat bruin was geworden van het hout, maar anders had ik het nog langer kunnen uitstellen.

Verder voeg ik plantenvoeding toe, een oplossing met NPK en een oplossing met mineralen en sporenelementen. Die NPK doe ik na de waterwissel, de mineralen en sporenelementen doe ik 2x per week.

Bak volledig schoonmaken doe ik niet aan, daarvoor heb ik slakken, garnalen en een algenkrabber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hier een simpele 70 liter bak met intern spons filter. Ik wissel wekelijks op zaterdag ongeveer 20 liter, gewoon kraanwater. Tijdens het afhevelen zuig ik de zandbodem op de voorgrond een beetje af. De soil die achterin ligt is vrijwel volledig begroeid en daar doe ik verder niets aan. Plantjes knip ik bij (eh, af dus) als het waterpeil laag is, dat vind ik rustiger voor de vissen omdat ik dan met een lange aquariumschaar mijn handen boven de waterlijn kan houden. Aan het nieuwe water voeg ik een op ervaring gebaseerde hoeveelheid NO3 en PO4 toe (macrovoeding). Op zondag voeg ik Profito toe (microvoeding) en op dinsdag doe ik een kleine update NO3 en PO4 (om schommeling gedurende de week een beetje te nivelleren). De emmers met nieuw water zet ik op een verhoging naast de bak, zodat ik ook die eenvoudig kan hevelen. De filtersponsen (2 stuks) maak ik alleen “schoon” als ik merk dat de uitstroom van het filter trager wordt. In dat geval knijp ik er eentje uit in een emmer afgeheveld water net zolang totdat hij weer soepel voelt. De tweede spons doe ik de week erna. En meer is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

Ik poets met een tandenborstel de voorruit elke 1-2 weken gezien de zon daar nogal effect op heeft. Verversen doe ik eigenlijk nooit, ik vul af en toe wat water aan en eens per half jaar zet ik het filter eens onder de douche. Maar ik heb dan ook een vrij grote stabiele bak met veel planten.

Met een kleine bak zou ik elke week 10% verversen en absoluut NOOIT doen wat jouw vorige eigenaren deden. Nooit alles eruit halen, nooit grondig schoonmaken, nooit nooit nooit! Daarmee verziek je veel meer dan je goed zou doen. Filter alleen uitspoelen onder de kraan als deze minder doorstroomt, verder lekker met rust laten. Water verversen kan geen kwaad als je het filter met rust laat, 10-20% maakt op zich weinig uit. Laat je vissen verder wel met rust, die horen gewoon in de bak te blijven. Ze verplaatsen geeft echt onnodig veel stress en is helemaal nergens voor nodig.

En dat verversen kan je gewoon doen met een hevelslang en een emmer, lekker makkelijk. Emmertje kraanwater erbij (niet ijskoud maar opwarmen hoeft ook weer niet).

[ Voor 4% gewijzigd door SmurfLink op 11-09-2022 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@SmurfLink Heb je toevallig een TDS meter liggen? Vermoed van niet ;), maar ben wel benieuwd hoe hoog die oploopt als je nooit ververst.

Mijn 2e aquarium vul ik alleen aan met puur RO water, wissel nooit het water en heeft een TDS van 483. Heb nog 4 bakken met daarin alleen planten staan, die zitten nu allemaal rond de 1400-1500 TDS, misschien weer eens tijd die leeg te gooien en met vers water te beginnen.

Het primaire aquarium heeft nu een TDS van 209, na een waterwissel zo rond de 190, maar mijn kraanwater zit al rond de 210.

Waar die TDS uit is opgebouwd is natuurlijk wel belangrijk, het kan niet per se kwaad als die waarde hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Taro schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:35:
@SmurfLink Heb je toevallig een TDS meter liggen? Vermoed van niet ;), maar ben wel benieuwd hoe hoog die oploopt als je nooit ververst.

Mijn 2e aquarium vul ik alleen aan met puur RO water, wissel nooit het water en heeft een TDS van 483. Heb nog 4 bakken met daarin alleen planten staan, die zitten nu allemaal rond de 1400-1500 TDS, misschien weer eens tijd die leeg te gooien en met vers water te beginnen.

Het primaire aquarium heeft nu een TDS van 209, na een waterwissel zo rond de 190, maar mijn kraanwater zit al rond de 210.

Waar die TDS uit is opgebouwd is natuurlijk wel belangrijk, het kan niet per se kwaad als die waarde hoog is.
Ik zou m'n god niet eens weten wat TDS is... Evenmin als RO water. Maar ik weet wel dat ik echt niet de die hard aquariaan ben en dat zal ik ook nooit worden. Prima dat jij d'r een kick van krijgt met al die techniek en alles obsessief onder controle probeert te houden en te krijgen, maar dat heeft je al een keer de lol van de hobby gekost. En het zou voor mij een reden zijn om direct te stoppen als ik dat zou moeten doen. Voor mij is het juist de sport om de boel zo stabiel te krijgen dat onderhoud geminimaliseerd kan worden. Ik hoef daarvoor geen waarden te checken, gezien alles er goed bij staat is dat voor mij teken genoeg dat het goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@SmurfLink Ik krijg er geen kick van en het was gewoon een vraag hoor :) TDS staat voor Total Dissolved Solids en kan de "vuilheid" van water aangeven. Mijn 2 aquaria kunnen ook prima doordraaien zonder waterwissels, maar de plantenbakken bijv. niet, daar komen algen in als er teveel "nasties" in zitten. En dmv meten van TDS heb ik een idee over of ik teveel of te weinig plantenvoeding toevoeg, dus kan het helpen bij het besparen op plantenvoeding of het voorkomen van algen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Taro schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:58:
@SmurfLink Ik krijg er geen kick van en het was gewoon een vraag hoor :) TDS staat voor Total Dissolved Solids en kan de "vuilheid" van water aangeven. Mijn 2 aquaria kunnen ook prima doordraaien zonder waterwissels, maar de plantenbakken bijv. niet, daar komen algen in als er teveel "nasties" in zitten. En dmv meten van TDS heb ik een idee over of ik teveel of te weinig plantenvoeding toevoeg, dus kan het helpen bij het besparen op plantenvoeding of het voorkomen van algen.
Enige algen die ik heb zitten op de voorruit, en die zijn niet te voorkomen gezien de zon hier vol op de achterkant van 't huis staat. Zelfs met zonnescherm en lamellen blokkeer ik niet genoeg op het aquarium dat op de muur parallel aan de buitenmuur staat. :+ Vandaar de tandenborstel.

Plantenvoeding.. dat was ik alweer vergeten. Toen ik dat mos had gehaald weer een poging gedaan, braaf volgens de gebruiksaanwijzing dat spul en carbo toegevoegd.. maar nog steeds gaat het morsdood bij mij. :+ alle planten doen het, behalve tijgerlotus en mos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

SmurfLink schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:04:
[...]
Toen ik dat mos had gehaald weer een poging gedaan, braaf volgens de gebruiksaanwijzing dat spul en carbo toegevoegd.. maar nog steeds gaat het morsdood bij mij. :+ alle planten doen het, behalve tijgerlotus en mos.
Hier gaan de Anubias dood als ik regelmatig carbo toevoeg, De bladeren verslijmen dan helemaal vanaf de steel. En Vallisneria schijnt bijv. ook slecht tegen carbo te kunnen. Mos doet het hier echt heel goed. Apart dat dat zo verschilt :)

Tijgerlotus wil ik ook nog een keer proberen, mooie plant.

Pagina: 1 ... 10 ... 43 Laatste