Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Taro schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:09:
[...]

Hier gaan de Anubias dood als ik regelmatig carbo toevoeg, De bladeren verslijmen dan helemaal vanaf de steel. En Vallisneria schijnt bijv. ook slecht tegen carbo te kunnen. Mos doet het hier echt heel goed. Apart dat dat zo verschilt :)

Tijgerlotus wil ik ook nog een keer proberen, mooie plant.
Vallisneria en Anubias zijn hier juist niet kapot te krijgen. Net weer nieuwe bloem van de Anubias :+ Ik vermoed dat het aan het zachte water hier ligt, dat mos liever harder water wenst of iets dergelijks. Kalk is nou net iets wat ik nauwelijks in het water heb :P

Ben nu aan het experimenteren met verschillende soorten Echinodorus. Tot zover lijkt wel/geen plantenvoeding ze niet veel uit te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door SmurfLink op 11-09-2022 18:13 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
SmurfLink schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:12:
[...]

Vallisneria en Anubias zijn hier juist niet kapot te krijgen. Net weer nieuwe bloem van de Anubias :+ Ik vermoed dat het aan het zachte water hier ligt, dat mos liever harder water wenst of iets dergelijks. Kalk is nou net iets wat ik nauwelijks in het water heb :P

Ben nu aan het experimenteren met verschillende soorten Echinodorus. Tot zover lijkt wel/geen plantenvoeding ze niet veel uit te maken.
Echininodorus haalt z'n voeding uit z'n wortels, dus kleibolletjes nodig. Idem voor Tijgerlotus.
Wel apart is dat Vallisneria dat meestal.ook doet, vroeger stopten we er een krijtje bij dus kalk vinden ze dacht ik ook juist fijn 🤷

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:43

JME

zeg maar Jamie

Nog nooit de TDS gemeten, zou niet eens weten hoe dat moet. Plantenvoeding meet ik “gewoon” af en toe met druppeltests voor NO3 en PO4 (macro) en nog veel minder vaak voor Fe (als soort van meetbaar onderdeel van micro). Algenrisico bepaal ik gewoon op basis van aanwezigheid :+
Tijgerlotus gaat hier trouwens als een malle. Niet eens uit te roeien als ik het zou willen (been there!) die komt gewoon weer terug vanuit allemaal verstopte uitlopertjes. Stiekem ook wel weer grappig, ik gun hem deze keer een wat langer verblijf. Bladeren mochten wel wat kleiner blijven alleen, die gaan richting de 10cm doorsnee en dan laat ik ze nog niet eens tot de oppervlakte doorgroeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
dragon2 schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:17:
[...]

Echininodorus haalt z'n voeding uit z'n wortels, dus kleibolletjes nodig. Idem voor Tijgerlotus.
Wel apart is dat Vallisneria dat meestal.ook doet, vroeger stopten we er een krijtje bij dus kalk vinden ze dacht ik ook juist fijn 🤷
Ja ik heb kleibolletjes, maar m'n vallisneria boeit het echt niet, dat groeit constant die bak uit. Al is het na de laatste snoeibeurt wat rustiger gelukkig. Als het goed is zouden die bolletjes het een half jaar doen, bij de lotus had ik ook kleibolletjes maar leek niks te doen. Ik heb ook aponogeton geprobeerd (2 typen) maar die stierven ook enorm snel af, zelfs met klei en vloeibare voeding. :+ Dus ik denk dat mijn bak gewoon raar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
SmurfLink schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:12:
[...]

Ah, vandaar. Hier dus juist veel kalk in het water, met als gevolg o.a. veel witte aanslag op het glas en dat bepaalde planten het juist weer minder goed doen en dus mos weer juist beter. Vandaar ook het gebruik van osmosewater (RO) om het harde water minder hard te maken ;)

Anubias doen het hier ook erg goed (voeg niet vaak carbo toe), net als de Bucephalandra, nu 2 bloemen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-AaktkP2aObPJJgbujYTXL0-i4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pIEUZgL6L56FP29J69TE1EYz.png?f=fotoalbum_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Paar nieuwe aanwinsten. Ze lijken zich gelijk goed thuis te voelen.
3 vuurkeelcichliden
5 tijger steenkruipers
4 zwaarddragers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AaQpinTwnOdwQBgeD22fbBe0_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LiGVAfcsOaJqUeEj1U4qiMTT.jpg?f=fotoalbum_large

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@de Peer vuur, tijger, zwaard.. themabak?? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-06 18:54
JME schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:51:
@de Peer vuur, tijger, zwaard.. themabak?? :+
Zijn waakvissen😅😇

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik heb ooit van mijn oudste dochter een “ik waak voor mijn baas” bordje voor op de deur van mijn werkkamer gekregen, met een afbeelding van een vuurgarnaal erop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
de Peer schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:49:
Paar nieuwe aanwinsten. Ze lijken zich gelijk goed thuis te voelen.
3 vuurkeelcichliden
5 tijger steenkruipers
4 zwaarddragers.

[Afbeelding]
Als dat een eigen foto is.., nice.
Ik zou hem graag aantikken met photoshop, maar zoals hij nu is... prima.

Dankjewel!

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

World Citizen schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:51:
[...]

Als dat een eigen foto is.., nice.
Ik zou hem graag aantikken met photoshop, maar zoals hij nu is... prima.

Dankjewel!
Ja gewoon eigen foto direct vanaf de telefoon :)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
de Peer schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:58:
[...]

Ja gewoon eigen foto direct vanaf de telefoon :)
Op een iPhone kun je DNG foto's maken. Ik weet niet hoe je dat op Android doet.

Als je me een DNG foto of equivalent stuurt.... Dan maak je me daar blij mee. Ik Photoshop hem dan voor je en ja mag er mee doen wat je wilt.
Ik zet hem in mijn personlijke database.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

World Citizen schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:10:
[...]

Op een iPhone kun je DNG foto's maken. Ik weet niet hoe je dat op Android doet.

Als je me een DNG foto of equivalent stuurt.... Dan maak je me daar blij mee. Ik Photoshop hem dan voor je en ja mag er mee doen wat je wilt.
Ik zet hem in mijn personlijke database.
Helaas. Ik heb alleen een jpeg. Was ook maar een snelle snapshot uit de losse pols. Maar doe ermee wat je wilt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
1 van die dozen is voor mij 8)

https://www.instagram.com/p/CicKlnUB5L6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-06 21:23
Nice! Ik heb me moeten inhouden om hem ook niet meteen te bestellen toen die in de webshop verscheen.
Ga nog even wachten op de eerste reviews en ervaringen.

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
ja was hier nu wel klaar met de oude GHL doser en dat brakke display wat opnieuw dood is met pixels.
Had al een andere gekocht (jebao 3.4 wifi doser) 2 dagen voor chihiros met de mail kwam, dus die is ook retour gegaan :P en zodra het in de shop kwam die besteld. Gewoon de hele set incl de flessen en slangetjes etc.

gewoon in 1 keer klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cougar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 18:56
Ik heb vandaag mijn “bodemstofzuiger” en water wissellaar binnen gekregen welke ik op aanraden van iemand op YouTube heb gekregen. Te weten de resun gravel vacuüm cleaner. Ideaal ding om m’n bodem schoon te maken (poep van de vissen etc 😅), en eens in de twee weken het water te verversen / cq. Leeg te pompen tot een X aantal niveau in een emmer.

Dank jullie allemaal voor de nodige input! Blijf dit topic volgen omdat ik helemaal enthousiast ben. Haha.

En zou iemand mij de naam van deze visjes kunnen noemen? Heb al gezocht, maar kan ze niet vinden. Ze zijn naast de platy’s en wat garnaaltjes enkel met z’n tweeën en vind ze zo mooi dat ik er wel 2 of 3 bij zou willen hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlHbrRZCnWxE71H_YtVOiB-RzjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Byw4mdRI4xwFTFkv5ryHQZB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Cougar op 13-09-2022 23:27 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TB7kANseC8VTtDK2WhhVtXluAsg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vna8xLZflaiR6YLe4ntDuibr.png?f=user_large

Ik heb de lades voor de sumpen klaar. Ze waren al gemaakt in een vorige update, maar nu staan ze in de verf en hebben ze wieltjes.

Ik ben weer eens voor een ander kleurtje gegaan "Moon Rock Grey".
Dit zijn de lades ingeschoven. Je ziet ook de inham die ik heb gemaakt in het middenschot. Hier komen straks de buizen voorlangs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99nDpypKLIKNK4zVAhRXdqUUlkQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/56gJnGxG3S3vcLdFt8hULgfk.jpg?f=user_large

Uitgetrokken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0V73Y34CzF3gma3AdiEx9CcgB4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6bVPAJ4SB8Aw9G76Hre7neeg.jpg?f=user_large

De Wieltjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXIclMdXPXdIRtm8pJFjQbMYJ30=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/olJUPFshRYSlDp1ed7MigFUS.jpg?f=user_large

Op de linkse sump heb ik een verhoging gemaakt zodat deze iets hoger staat dan de rechtse sump. Zo kan het water dus doorlopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_9DdoiiuHqXWsucEtPFKBsZTbo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/43LZJ8HN6MJmsYRSyl2FsdOP.jpg?f=user_large

Dit is die sump. De 2 buizen gaan dus voorlangs door dat gat in het middenschot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G01NyuY_cQd7RcZ1CFOPhlqo52w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WAyqUDTm31Gx0ogl07CC8Eo1.jpg?f=user_large

En als laatste een impressie van het technisch ontwerp :D.
Ik ga regelmatig langs mijn vader om even snel wat schetsen te overleggen. Uiteraard onder het genot van den Hertog.
Je ziet hier het ontwerp van de PVC ophangbeugels en het techniekvak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PileMuSCbH4T9q6oYUnuR0RK-Fk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u5fEMU3CgkCAgD7vMtHX7HXk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRhvnj29-QvtsEmGLbEijcj3KhI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QnF0PKpcPWSNw9FALRYWNRZA.png?f=user_large

Er gebeurd nog voldoende, alleen zijn werkzaamheden wisselend per onderdeel. Ik doe nu dus 5 dingen tegelijk, maar 1 is er afgerond.

De electraplank. In tegenstelling tot het andere aquarium wil ik niet een hele kast met heel veel ruimte voor alle electronica. Ik wil juist eens een keer alles helemaal weggewerkt hebben. In praktijk raak je de een Apex, opvoerpomp of temperatuurregelaar amper aan. Zeker niet als je alles kunt schakelen met je Apex.

Ik heb er dus voor gekozen het in het pafon van het meubel te plaatsen. Hier is een ruimte tussen de dragers van de bovenplaat, en daar heb ik nu een "luik" in gemaakt.

Allereerst een stuk hout gezocht in stijl van het meubel en die afgekant met kantenband
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QR98aQIQ-hWesRPNMythMhmmzec=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8u4TGC5MpTyMiKpJReow7hXY.jpg?f=user_large

Daar komen dan scharniertjes tegenaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4COyEBshNoC0mnV4qbPT7Vv9wwM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JAKSXgk82G9jAvfkeejXksaX.jpg?f=user_large

En dan monteer ik hem bovenin het meubel. Hier zie je hem dicht zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcaHzLmpFq6TPXzGwIvaDOZnGxw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5UxvIoGQDLQO1awEpRxSsiYb.jpg?f=user_large

En hier hangt hij open. Op deze plank komt dus de electronica, en dan klap je hem weer omhoog het meubel in. Je ziet er dan niets van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jqvffw99KZyPfi-qbx-BcAs47A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ljuHmIjrTrqGNo98RDZbpJ4Y.jpg?f=user_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:21
Cougar schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:08:
Ik heb vandaag mijn “bodemstofzuiger” en water wissellaar binnen gekregen welke ik op aanraden van iemand op YouTube heb gekregen. Te weten de resun gravel vacuüm cleaner. Ideaal ding om m’n bodem schoon te maken (poep van de vissen etc 😅), en eens in de twee weken het water te verversen / cq. Leeg te pompen tot een X aantal niveau in een emmer.

Dank jullie allemaal voor de nodige input! Blijf dit topic volgen omdat ik helemaal enthousiast ben. Haha.

En zou iemand mij de naam van deze visjes kunnen noemen? Heb al gezocht, maar kan ze niet vinden. Ze zijn naast de platy’s en wat garnaaltjes enkel met z’n tweeën en vind ze zo mooi dat ik er wel 2 of 3 bij zou willen hebben.

[Afbeelding]
Lijkt op een sumatraan of vijfstreepbarbeel maar kan het niet heel goed zien.

• Cougar
belly89 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:38:
[...]

Lijkt op een sumatraan of vijfstreepbarbeel maar kan het niet heel goed zien.
Ik heb ook de vorige eigenaren gecontact en die reageerden toevallig zojuist ook. Het zijn blijkbaar vijfstreepbarbelen. Mijn dochter vindt die het mooist wat er nu in het aquarium zit en we zullen er 3 bijkopen dit weekend.

Het vissenbestand is dan in 70 liter:

- 10 platys
- 10 vuurgarnaaltjes
- nu 2 vijfstreepbarbelen en straks 5.

Heb ook gelezen dat het een scholen vis is. Liever 5 a 6 stuks. Volgens mij is dat alles nog wel houdbaar in een 70 liter bak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Cougar schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:23:
[...]

Heb ook gelezen dat het een scholen vis is. Liever 5 a 6 stuks. Volgens mij is dat alles nog wel houdbaar in een 70 liter bak.
Zorg dat je dan wel echt vijfstreepbarbelen krijgt en geen sumatraantjes. Dat zijn echte pestkoppen in kleinere bakken. :X Ben ik vaak genoeg voor gewaarschuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:21
Cougar schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:23:
[...]

Ik heb ook de vorige eigenaren gecontact en die reageerden toevallig zojuist ook. Het zijn blijkbaar vijfstreepbarbelen. Mijn dochter vindt die het mooist wat er nu in het aquarium zit en we zullen er 3 bijkopen dit weekend.

Het vissenbestand is dan in 70 liter:

- 10 platys
- 10 vuurgarnaaltjes
- nu 2 vijfstreepbarbelen en straks 5.

Qua bestand moet dat zeker kunnen, wellicht kan je ook nog wel iets meer barbelen toevoegen (8-10 stuks moet kunnen lijkt me)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cooldevice
Zou nog een foto delen van de groene neon's en hoe deze zo mooi door de bak heen zwommen als groep.
Wil het niet dat ze de dag erna besloten om daarmee te stoppen en vooral achterin te verblijven.
Prima, wel jammer :')

Nu heb ik mijn andere scape afgebroken, deels omdat de vissen anders niet waren te vangen. Maar ook om even aan te kijken hoeveel tijd ik kwijt ben aan het onderhoud van de grote bak en of een tweede dan niet te veel wordt met alle andere hobby's en verplichtingen.

Grote kans dat ik inspiratie opdoe tijdens Vivarium en hem weer in gebruik neem ;)
Paar plantjes heb ik herbruikt en de rest heb ik weggegeven.

Uit de kleine bak kwam ook een klein groepje Cory Pygmaeus, heb er hiervan een paar bij gekocht en deze beneden erbij geplaatst. In de kleinere bak zag je ze vaak samen maar nu is het helemaal mooi om het grotere groepje door de bak te zien gaan. Wil het niet dat gisteravond tijdens de waterwissel en onderhoud de tetra's ook weer begonnen. Op de vin gevolgd door de Pygmaeus. De Echinodorus die ik aan het verplaatsen was even los gelaten en snel een foto gemaakt met de smartphone.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z08szQtXAIV4szYWKgV082zN1bo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zyjuU4MLNOsZEF5zThytKp6.jpg?f=fotoalbum_large

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cougar
ik heb vanochtend voordat ik naar werk ging een enorme fout gemaakt. Heb me vergist in de hoeveelheid voer en gooi zo per ongeluk een derde van de hele pot in de bak. Half uur lopen scheppen en hoopte dat na m’n werk alles weer oké zou zijn. Nou niet dus. Hele filter zat vol / verstopt en het water in het aquarium was oranje achtig. En heel wazig. Net meteen voor 60% al het water (weer) ververst en met de “”bodem” stofzuiger het meeste weg kunnen halen. Gelukkig geen echte temperatuur schommelingen gehad. Nu hopen dat het goed is gegaan en iedereen blijft leven.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjAkXB96EYpyoFU69MUICSjF3nQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YwxobCxa7M2yWK7anEnbFRqc.png?f=user_large

Het PVC is klaar. Wellicht dat er na de eerste watertest nog wat moet veranderen, maar ik hoop dat dit prima werkt en geen gorgelen of klotsen geeft.

Enkel de uitstroombuisjes moeten er nog op, maar dat zijn de laatste stukje van elke pijp. Deze wil ik pas lijmen als ik het heb getest. Vaak is het draaien van een bocht voldoende om klotsen op te lossen, dus dat lijmen we straks na de zoetwatertest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0ir5W1c1aoz-m7Vw2_i1zVaVEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OQOeQbLCx8Bc0qCCbXNeGYSW.png?f=fotoalbum_large

De kogelkraan bovenaan is nog te gebruiken voor bijvoorbeeld het aftappen van water bij waterwissels, of als bypass van de filterroller.
De buizen vooraan onder zijn de doorgangen naar de 2e sump. Ik kan die los maken als ik 1 sump naar voren wil trekken. Het was passen en meten, maar dit moet gaan werken.
1 Nadeel is dat de onderste buis waarschijnlijk vol met water blijft staan. Dit word de noodoverloop, dus dat is niet het grootste probleem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aw1mY-SIDwgCmOZzLklORQJDOIU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kZjTEe0ctm4FvMKoUHB7OAMQ.png?f=fotoalbum_large

Om de hoek gaan ze dus de 2e sump in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNPbb2-CcQnr8ULYm7Sa6OTfXVk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8mJ6gn1erXreBSvPfJOqn0Vq.png?f=fotoalbum_large
Helemaal links staat dan de opvoerpomp die het weer omhoog pompt. De zwarte kunstof flexibele slang zit er zodat ik de sump dus naar voren kan trekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBtDnCrMl68SWUihiQWmRAe_6ac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ekuErW1zOJDwCd7HuPlspkw1.png?f=fotoalbum_large

De Herbie overloop heeft nog 2 extra buizen. 1 voor een beetje overloop en 1 als noodoverloop. Deze komen meteen in de 2e sump uit. Er komen nog eindpijpjes op die koppelingen, maar ik wil dat dus eerst testen met water erin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJjmpUFzJFHKSR-McQG457Fjelg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LkRB4KTZLet79768QwsOPiOl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4s8QkOoX_CgtUWCOAYOBv3_iwto=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Vauoq2VrEKQmOqSYtHjACwYi.png?f=user_large

De overloop is klaar. Inclusief de standpijpen. Eventueel met de zoetwatertest kan er ergens nog een stukje ingekort worden, maar uitgerekend zou dit moeten werken.

Ik heb dit gemaakt van oud acryl wat als balkonrand werd gebruikt. Dit is beschadigd, maar lekker dik en ik heb er heel veel van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smChPs_OcckXYq8geulbuhzT6sw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IpJV9IAG7wh1GUXh4G3Cwz3a.png?f=fotoalbum_large

Daar maken we dan de 4 zijdes van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3qhdDVJPGTSFzfjwG1qbZ2dadU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2PvJQ7L9CfM015KY0yjyo5Oz.png?f=fotoalbum_large

Alles schoonmaken met alcohol en dan kitten met aquaium kit. Ik heb het eerst getest en het werkte prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMfbGraYv8zWpYafVMOcrcUkA44=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c8XWlPUvaUMiEEg4t4n8OVV2.png?f=fotoalbum_large

Ik kit de kopse kanten eerst, en dan kit ik een strook aan de zijkant zoals bijvoorbeeld in je keuken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rE_sVAKggY47viyAJNvVoWt11i8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bPzCRbqIHFiJJjcbWptcoWvv.png?f=fotoalbum_large

Hier is de onderkant gekit, de bovenkant ligt er nog los op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIItNKxW7PMmGvnPok-7CT5uUIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U7hjsvn6CNBUdW0G5rFB9wIm.png?f=fotoalbum_large

Ik heb overlooprooster gehaald, en die zitten met secondelijm vast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyVTcb2Ov9fU5oxT0NursaIgPlE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6OkdGJVcbu1M4f5aP3iIWps0.png?f=fotoalbum_large

Toen was het tijd om de herbie overflow te maken.
- 1e van Links full drain
- 2e van links druppel drain
- 3e van Links opvoer
- 4e van links nooddrain.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_x3E4BX542N2B2ymKQstkAthwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YCAR50lJWt1ujW0AyWi8bQJJ.png?f=fotoalbum_large

En dan kan het er in gekit worden.! (opvoer word nog ingekort)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsTR8m4P59hNKy7y7wWLezmvkJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lZlJSxShN1lVicnO7lIAVzQt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nADXC_8CeX8hIlCWPRpKIHmxpp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eHA2D0mv87yv13LkHRI9VK3y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSWCtmocpjsmZZK1dknktHEEYgk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2xFVtB0s3cFIk4eUDv1RE00p.png?f=fotoalbum_large

Dit weekend lektesten!

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Cougar schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:50:
ik heb vanochtend voordat ik naar werk ging een enorme fout gemaakt. Heb me vergist in de hoeveelheid voer en gooi zo per ongeluk een derde van de hele pot in de bak.
Strooi je rechtstreeks uit de pot? Bij die paar visjes zou ik verwachten dat je een ieniemienie beetje tussen duim en wijsvinger neemt en dat ook nog eerst verkruimelt voordat het de bak in gaat. Hoe je bij wijze van “vergissing in de hoeveelheid” dan 1/3 pot erin kunt gooien ontgaat me volledig ;) Maar in hoop voor je dat het allemaal goed komt!

• Cougar
JME schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 08:08:
[...]

Strooi je rechtstreeks uit de pot? Bij die paar visjes zou ik verwachten dat je een ieniemienie beetje tussen duim en wijsvinger neemt en dat ook nog eerst verkruimelt voordat het de bak in gaat. Hoe je bij wijze van “vergissing in de hoeveelheid” dan 1/3 pot erin kunt gooien ontgaat me volledig ;) Maar in hoop voor je dat het allemaal goed komt!
Ik schoot uit toen ik vanuit de bank voer gaf. Het is gelukkig goed gegaan. 2x water wissel gedaan en bodem schoongemaakt. Dit was een gevalletje van 1x nooit weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik wil graag deze Duitse webshop onder de aandacht brengen: https://www.aquaristic.net

Als je wat groter inkoopt, kun je hier echt heel goedkoop slagen voor visvoer en plantenbemesting.

Ik koop hier bijvoorbeeld 5 Liter Profito Jerrycans voor 37 euro (vorig jaar was het nog 34 euro)

Of bijvoorbeeld een hele liter vipachips voor 10 euro: https://www.aquaristic.ne...rch&searchparam=Vipachips

Kilo filterwatten 8 euro.

En je kunt ook gelijk wat waterplantjes mee bestellen edit: oh dat doen ze niet meer inmiddels blijkbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 17-09-2022 17:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Vandaag een 2kg CO2-fles aangeschaft. Was na een jaar wel klaar met iedere 10-12 weken een hervulling van 500gr te laten doen, waarbij de servicekosten hoger waren dan de CO2 zelf :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Qq4qClWayDUri_ANTYsg5R67OQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4smYZReJOy5bXse6SSwtFMeF.png?f=user_large

2 kleinere dingen.

Een plank waarop de flessen komen te staan met doseervloeistof. Tegen de achterwand van de kast komen de doseer apparaten (Apex DOS), en op de plank komen dan de flessen te staan. Helemaal rechts komt er nog een osmose vak op de plank te staan. Deze loopt dan via zwaartekracht en een vlotter de bak in. Het osmose vak word automatisch gevuld, maar ik wil niet het osmose apparaat direct aan het aquarium hebben hangen. Vandaar dat er een op die plank een acryl bakje komt met osmose water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sk4fJrwNb8MyNRFVSefGZzCk10E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LJFxpQZAYnneQtLA5JBY2Atl.png?f=fotoalbum_large

En 4 stopcontacten die ieder een eigen kabel naar de Apex computer hebben. Deze contactdozen zijn dus aangesloten op de Apex stekkerdoos zodat ik ze kan schakelen met de software.
Het idee hier is dat ik apparaten zoals de Clarisea/ skimmer/ UV uit het stopcontact kan trekken voor onderhoud, en het apparaat er meteen uit kan pakken. De kabels zitten dus niet door gootjes. De kabelgoot zit op de foto nog niet dicht. Dat doe ik pas als ik er niet meer in hoef te zijn want ik krijg ze niet heel makkelijk open :D.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwzPcs-t_xGYhhK7WZ6YVDT31MI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I3IeMpccuQBGS76Avc6bdW3V.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:18

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

de Peer schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:58:
Ik wil graag deze Duitse webshop onder de aandacht brengen: https://www.aquaristic.net

Als je wat groter inkoopt, kun je hier echt heel goedkoop slagen voor visvoer en plantenbemesting.

Ik koop hier bijvoorbeeld 5 Liter Profito Jerrycans voor 37 euro (vorig jaar was het nog 34 euro)

Of bijvoorbeeld een hele liter vipachips voor 10 euro: https://www.aquaristic.ne...rch&searchparam=Vipachips

Kilo filterwatten 8 euro.

En je kunt ook gelijk wat waterplantjes mee bestellen edit: oh dat doen ze niet meer inmiddels blijkbaar.
Denk dat aqua inkopen sowieso wat goedkoper is in duitsland. Blijkt bv met eheim aquaria dat er maar 1 leverancier is in nederland en deze door zijn positie niet daalt met prijzen. Eheim aquaria zijn honderden euros goedkoper in duitsland. Deze levert zelfs gratis in NL http://www.aquarium-wilhelmi.de/, moet wel mailen want alleen fysieke shop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 21:08
JME schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:34:
Vandaag een 2kg CO2-fles aangeschaft. Was na een jaar wel klaar met iedere 10-12 weken een hervulling van 500gr te laten doen, waarbij de servicekosten hoger waren dan de CO2 zelf :)
Liep daar ook tegen aan. Elke keer de fles koud bij de shop aanleveren. Lukte vaak niet.

Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij een bierleverancier. Daar betaal ik eenmalig 120 euro statiegeld voor 2kg. Als de fles leeg is, ruil ik hem om voor 22 euro. Geen gedoe met koud aanleveren, keuren van de fles en goedkoper dan bij onze shop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@Signs Dat vind ik best duur. Hier betaal ik 89 euro voor een volle hervulbare fles, dat is ruim minder dan die 120 euro statiegeld. Die fles is en blijft vervolgens van mij, dus ik weet precies wat er mee gebeurt. Navullen kost 5 euro handling plus 8 euro per kg. Ook dat is net iets goedkoper dus. Blijft over dat koud aanleveren, geen idee hoeveel dat toevoegt maar heb ik nog nooit gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

JME schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:07:
@Signs Dat vind ik best duur. Hier betaal ik 89 euro voor een volle hervulbare fles, dat is ruim minder dan die 120 euro statiegeld. Die fles is en blijft vervolgens van mij, dus ik weet precies wat er mee gebeurt. Navullen kost 5 euro handling plus 8 euro per kg. Ook dat is net iets goedkoper dus. Blijft over dat koud aanleveren, geen idee hoeveel dat toevoegt maar heb ik nog nooit gedaan.
Ik denk dat @Signs ietsje goedkoper uit is ;) , want hij hoeft nooit een keuring uit te laten voeren en hij hoeft nooit een nieuwe fles te kopen. die 120 euro krijgt hij (ooit) nog terug, terwijl verkopen lastiger is, zeker richting de keuringsdatum.

Maargoed jullie kosten zijn ongeveer wel gelijk.

Als je naar 10kg flessen gaat ga je pas echt goedkoper uit zijn. Maar dan moet je daar wel ruimte voor hebben. Mijn 10Kg fles staat in de meterkast en ik heb 10 m CO2 slang door de kruipruimte naar het aquarium liggen.

10 kg vulling kost mij ongeveer 35 euro en daar doe ik 7-9 maanden mee. Maar daar komen dan verzendkosten bij. Daarom heb ik de laatste keer 6 of 7 flessen tegelijk besteld :D , om de kosten per fles zo laag mogelijk te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 18-09-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
JME schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:07:
Mijn LFS zit op een stukje rijden en zij willen de fles ijskoud (vriezer) aangeleverd hebben. Die 2kg past sowieso niet in onze vriezer en ik krijg hem niet ijskoud daar. Daarnaast zijn ze duurder.

Ik vind het wel relaxed dat ik de fles bij de leverancier zo kan omruilen. Verder geen gedoe er omheen. Geen keurigen niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
de Peer schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:21:
[...]

Ik denk dat @Signs ietsje goedkoper uit is ;) , want hij hoeft nooit een keuring uit te laten voeren en hij hoeft nooit een nieuwe fles te kopen. die 120 euro krijgt hij (ooit) nog terug, terwijl verkopen lastiger is, zeker richting de keuringsdatum.

Als je naar 10kg flessen gaat ga je pas echt goedkoper uit zijn. Maar dan moet je daar wel ruimte voor hebben. Mijn 10Kg fles staat in de meterkast en ik heb 10 m CO2 slang door de kruipruimte naar het aquarium liggen.

10 kg vulling kost mij ongeveer 35 euro en daar doe ik 7-9 maanden mee. Maar daar komen dan verzendkosten bij. Daarom heb ik de laatste keer 6 of 7 flessen tegelijk besteld :D , om de kosten per fles zo laag mogelijk te houden.
Precies! Jammer dat 10kg niet in mijn kast past. Die kost hier ook iets van 35 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
Ik heb ooit in mijn zoetwatertijd gezocht naar Co2, en het blijkt kennelijk zo te zijn dat er verschillende soorten Co2 zijn. Althans... het een is meer vervuild dan het ander.

Van en bier leverancier lijkt me prima gezien het "Foodgrade" zal zijn, maar let dus een beetje op met waar je het vandaan haalt. Random Co2 wat eventueel onzuiver is zou ik niet gebruiken.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

World Citizen schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:01:
Ik heb ooit in mijn zoetwatertijd gezocht naar Co2, en het blijkt kennelijk zo te zijn dat er verschillende soorten Co2 zijn. Althans... het een is meer vervuild dan het ander.

Van en bier leverancier lijkt me prima gezien het "Foodgrade" zal zijn, maar let dus een beetje op met waar je het vandaan haalt. Random Co2 wat eventueel onzuiver is zou ik niet gebruiken.
Er is CO2 dat voor lassen wordt gebruikt. Geen idee of dat een andere kwaliteit heeft. Ik zou het zelf wel aandurven. Er kan niet veel misgaan denk ik. Want wat zou er aan vervuiling in kunnen zitten wat ook nog eens goed oplost in je water.

Maar inderdaad, de meeste mensen halen het bij de slijter en dat zit je sowieso safe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

de Peer schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:21:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik ben best een planner, maar als ik zo ver vooruit moet kijken voor een klein kostenverschil dan wint bij mij de 30 euro voordeel in het nu-moment. Maar ik zie ook zeker de voordelen van een ruilsysteem!
10 kilo komt hier niet voorbij de WAF. En het verschil tussen 500gr en 2kg is voor mij ook al een mooie stap.
Iemand nog interesse in een zgan 500gr fles toevallig? Heb er eentje ter overname :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik heb 2 x 2 KG CO2 flessen a volgens mij 79-89 Euro per stuk. Als de ene leeg is wissel ik ze om, in de weken daarna neem ik de lege CO2 fles 's ochtends mee naar de LFS (om 7:00 al open), laat de fles daar achter, zij leggen hem in de vriezer. Ik rij door naar mijn werk en op de terugweg haal ik voor 12 Euro weer een gevulde fles op. Op deze manier grijp ik nooit mis en 2 KG is voldoende voor +-4 maanden, dus de jaarlijkse kosten zijn ook nog wel te overzien.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cougar
Ik heb met mijn dochter dit weekend het vissenbestand aangevuld met vijf vissen. Te weten 3 vijfstreepbarbelen (nu hebben we er 5), en 2 guppy’s. 1 vrouwtje en 1 mannetje. 😊.

Wat ons wel is opgevallen is dat een vijfstreepbarbeel een garnaal heeft gedood / deels opgegeten. Wist niet dat ze dit ook deden, maar goed. Inmiddels zijn er al 10 kleine garnalen dus dat is gewoon de natuur.

Ben nog zoekende waar ik het beste de lucht pomp kan plaatsen. Want op de ene plek resoneert hij erg veel en zoals nu dat hij los hangt is hij gewoon stil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ghGbmCJOVy_R7XWCDU5mjBIbCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1Jjdj27LqptIiSJ2Uftw13s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlFssI6MuyuFLb98Ue_exPVgjxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QS8IpkJMZTwXYDvdoj321hNv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZU5Qwsu_SJcosWz5vTyxRZDQJIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEljMrwWj8yTsYeItenfyY8b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6TnMJomDbEpG5JYSiFZ-8ifyiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5kpo0w65OCnK69xT9dP2FOUB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Cougar op 19-09-2022 00:24 . Reden: Ik vind de nieuwe gup wel erg mooi. Mooi mannetje ook uitgekozen dus hopelijk binnenkort een mooie mix erbij. 😅 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@Cougar heb je die luchtpomp ergens voor nodig?
Enne, die echinodorus moet nog steeds uit dat potje hoor ;)

[ Voor 38% gewijzigd door JME op 18-09-2022 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cougar
Geen idee of die luchtpomp noodzakelijk is. Ik kreeg deze er gratis bij. Heb begrepen dat het voor extra zuurstof zorgt voor de vissen. En ja, klopt. Heb de planten al wel wat gesnoeid, maar zal morgen het potje weghalen waarin in die zit. Haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Cougar schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:47:
Geen idee of die luchtpomp noodzakelijk is.
Als er voldoende beweging aan het wateroppervlak is door bijv. een skimmer of water inflow vanuit het filter, dan is dat niet echt nodig. Op heel warme dagen kan het water minder zuurstof bevatten, maar richting herfst en winter is dat niet zo relevant, pas richting de warme zomer weer. Ik zou dat achterwege laten.

In mijn geval heb ik ook geen kap op het aquarium, zuurstof bellen spatten op het wateroppervlak uiteen, waardoor ze rondom het aquarium ook "neerslag" geven, daarom ben ik er zelf ook terughoudend mee. Met een kap boven het aquarium kan je dat aspect negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:12
@Cougar Is idd de natuur. Andersom zal uiteindelijk ook een keer gebeuren. Ik heb hier garnalen die slakken vermoorden en leeg eten, die dingen worden hier nooit groot. Enige tijd geleden vis dood, was dat ik 2 garnalen met een vis zag slepen die schitterde in het licht, anders had ik 'm gewoon nooit gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cougar
Ik blijf leren en aandachtig meelezen in dit topic!

Edit:

Ik heb nu bijvoorbeeld de luchtpomp even uitgezet en kijk de stroming in het aquarium. 70 liter bak en 200 liter pomp / per uur. Heb zo’n pomp waar je de uitstroom van het filter kan instellen (niet alleen hoeveelheid stroming, maar ook waar de uitstroom naartoe gaat). Dus de planten in de bak gaan wel heen en weer, behalve in de andere hoek tegenover het filter. Aan het oppervlak zie ik nu weinig stroming meer, met de luchtfilter dus uit, waar dat met die luchtfilter altijd wel was (waarschijnlijk door de luchtbubbels).

Moet de stroming uit het filter juist naar beneden staan of naar boven aan het oppervlak? Zoveel vragen wanneer ik het juiste doe. Haha. Gelukkig is er nog geen sterfte qua vissenbestand dus waarschijnlijk doe ik wel iets goed. 😅

[ Voor 91% gewijzigd door Cougar op 18-09-2022 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Cougar schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:57:
Ik blijf leren en aandachtig meelezen in dit topic!

Edit:

Ik heb nu bijvoorbeeld de luchtpomp even uitgezet en kijk de stroming in het aquarium. 70 liter bak en 200 liter pomp / per uur. Heb zo’n pomp waar je de uitstroom van het filter kan instellen (niet alleen hoeveelheid stroming, maar ook waar de uitstroom naartoe gaat). Dus de planten in de bak gaan wel heen en weer, behalve in de andere hoek tegenover het filter. Aan het oppervlak zie ik nu weinig stroming meer, met de luchtfilter dus uit, waar dat met die luchtfilter altijd wel was (waarschijnlijk door de luchtbubbels).

Moet de stroming uit het filter juist naar beneden staan of naar boven aan het oppervlak? Zoveel vragen wanneer ik het juiste doe. Haha. Gelukkig is er nog geen sterfte qua vissenbestand dus waarschijnlijk doe ik wel iets goed. 😅
Idealiter zet je de uitstroom van je filter net onder het wateroppervlak schuin naar voren/boven gericht. Op die manier krijg je de meeste stroming ervan. Hangt natuurlijk ook wel een beetje van je pomp af maar die van jou klinkt niet extreem sterk dus dan is dit prima. Is de pomp te sterk dan gooi je 'm tegen de ruit aan zodat de ruit al een deel van de stroming dempt.

Waarom heb je trouwens Guppen gehaald als je al Platy's hebt? Heb je een plan wat je met de idiote hoeveelheid nageslacht gaat doen? :+ Je hebt nu 2 sets levendbarenden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cougar
SmurfLink schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:03:
[...]

Idealiter zet je de uitstroom van je filter net onder het wateroppervlak schuin naar voren/boven gericht. Op die manier krijg je de meeste stroming ervan. Hangt natuurlijk ook wel een beetje van je pomp af maar die van jou klinkt niet extreem sterk dus dan is dit prima. Is de pomp te sterk dan gooi je 'm tegen de ruit aan zodat de ruit al een deel van de stroming dempt.

Waarom heb je trouwens Guppen gehaald als je al Platy's hebt? Heb je een plan wat je met de idiote hoeveelheid nageslacht gaat doen? :+ Je hebt nu 2 sets levendbarenden...
Daar zit wel een gedachte achter. Haha. Mijn dochter van bijna 11 jaar oud is ook helemaal enthousiast geworden over het aquarium, en wil / krijgt er ook een bij mijn ex vriendin. Dus straks gaan er wat guppy’s (die vindt ze het allermooiste) en platys die kant op. Ze is om het weekend hier en door de weeks bij mijn ex vriendin. 👌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Cougar schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:26:
[...]

Daar zit wel een gedachte achter. Haha. Mijn dochter van bijna 11 jaar oud is ook helemaal enthousiast geworden over het aquarium, en wil / krijgt er ook een bij mijn ex vriendin. Dus straks gaan er wat guppy’s (die vindt ze het allermooiste) en platys die kant op. Ze is om het weekend hier en door de weeks bij mijn ex vriendin. 👌
Ik denk dat je onderschat hoe hard die beesten kweken. :+ Levendbarenden zijn de konijnen van de onderwaterwereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cougar
SmurfLink schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:37:
[...]

Ik denk dat je onderschat hoe hard die beesten kweken. :+ Levendbarenden zijn de konijnen van de onderwaterwereld.
Het zijn er nu nog maar 2, we gaan het zien. 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Cougar schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:43:
[...]

Het zijn er nu nog maar 2, we gaan het zien. 😂
Je bent bekend met het fenomeen "exponentiële groei"? :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cougar
Taro schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:27:
[...]

Je bent bekend met het fenomeen "exponentiële groei"? :7
Nee? De verkoper bij de hornbach zei wel dat qua voortplanting, dit de konijntjes zijn onder de vissen. Haha.

Maar goed. Mijn dochter is met 3 weken jarig en sowieso gaan Nemo en Dory (die namen heeft ze gegeven aan de twee guppy’s), mee naar Nijmegen. Dus we gaan het zien of het hier uitbreid of daar bij haar. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-06 23:03
Helaas is hier na mijn aanwinst (Kardinaal tetra's) nagenoeg mijn hele visbestand verdwenen. Al snel na toevoeging van de vissen kregen ze witte stip (volgens mijn diagnose). Helaas was ik er niet heel snel bij en was het voor velen te laat.

Nu binnenkort maar weer rustig kijken of ik weer wat vissen kan toevoegen.

Zojuist wel nieuw leven ontdekt, maar geen idee wat het is. Heeft iemand een idee wat dit is (witte bewegende stip) op onderstaande beelden?

https://youtube.com/shorts/xGbpMuQm7Zk?feature=share

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
MDtje schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:56:
Helaas is hier na mijn aanwinst (Kardinaal tetra's) nagenoeg mijn hele visbestand verdwenen. Al snel na toevoeging van de vissen kregen ze witte stip (volgens mijn diagnose). Helaas was ik er niet heel snel bij en was het voor velen te laat.

Zojuist wel nieuw leven ontdekt, maar geen idee wat het is. Heeft iemand een idee wat dit is (witte bewegende stip) op onderstaande beelden?

Zoek eens op Planaria? Wellicht zit ie daar tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

MDtje schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:56:

Dat lijkt me een mosseldiertje.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Cougar schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:36:
[...]

Nee? De verkoper bij de hornbach zei wel dat qua voortplanting, dit de konijntjes zijn onder de vissen. Haha.

Maar goed. Mijn dochter is met 3 weken jarig en sowieso gaan Nemo en Dory (die namen heeft ze gegeven aan de twee guppy’s), mee naar Nijmegen. Dus we gaan het zien of het hier uitbreid of daar bij haar. 😂
Mocht ze in Nijmegen nog eens wat willen toevoegen aan haar aquarium, ff naar de Maanvis gaan. Daar geven ze goede adviezen ipv alleen maar aan verkopen te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
toolkist schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:51:
[...]

Mocht ze in Nijmegen nog eens wat willen toevoegen aan haar aquarium, ff naar de Maanvis gaan. Daar geven ze goede adviezen ipv alleen maar aan verkopen te denken.
Hornbach is ook wel redelijk, alhoewel je maar net de juiste verkoper moet treffen. Was daar een tijd terug en kwam een gezinnetje "oh die sluierstaartjes zijn leuk, die willen we!". Gesprek even meegeluisterd:
"hoe groot is jullie bak?"
"30 liter"
"dan krijgen jullie deze vissen niet mee, veel te klein"

Maargoed, misschien was het ook wel upsellen om een aquarium van 1,20 meter te verkopen... iig hebben ze bij Hornbach genoeg leuke visjes die wel in 30 liter zouden passen (alhoewel... met de kennis van nu zou ik het beperken tot wat garnaaltjes of slakken).

Bij de Welkoop gaven ze me gewoon een 12 liter bakje met 2 sluierstaarten mee :X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

toolkist schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:51:
[...]

Eens, zeer goede ervaringen met De Maanvis in Nijmegen. Huidige aquarium, verlichting, filter, etc. daar gekocht en ook met een paar garantiezaken goed geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cougar
Weten jullie toevallig wat dit is? Wat voor algen? Heb het op 2 plantjes zitten sinds 2 dagen en lijkt te groeien. Is dit iets om zorgen te maken? Of gewoon die 2 stengels eraf knippen en hopen dat het niet bij andere plantjes gebeurd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tF0g6gXixPkRNX3lTYW1qyl7Q0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0R0cmF0km5FlBhUIrdaAJ4I0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Cougar schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:46:
Weten jullie toevallig wat dit is? Wat voor algen? Heb het op 2 plantjes zitten sinds 2 dagen en lijkt te groeien. Is dit iets om zorgen te maken? Of gewoon die 2 stengels eraf knippen en hopen dat het niet bij andere plantjes gebeurd?

[Afbeelding]
Staghorn lijkt het op. meestal duidt het op CO2 gebrek.

algen zijn niet 'besmettelijk'. als je de oorzaak niet aanpakt krijg je er meer van.

kan ook zijn dat ze groeien op delen van planten die dood aan het gaan zijn waardoor ze suikers lekken. in dat geval helpt afknippen wel.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 25-09-2022 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Cougar schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:46:

[Afbeelding]
Zoals @de Peer aangeeft lijkt het idd Staghorn te zijn. Maar ik zie op een aantal andere bladeren dezelfde, maar ook andere alg. Staat je verlichting te hoog en is de plantenvoeding en zijn de waterwaarden in orde? Je hebt het aquarium toch van iemand overgenomen? Enorme aanname, maar ik vermoed dat die klaar was met de alg, de besmette bladeren heeft afgeknipt en de boel weggedaan heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Heb nog even wat foto's bekeken, ik zie op eerdere foto's beroerd groeiende waterpest. Ik gok op teveel licht en te weinig voeding. Als waterpest niet fatsoenlijk wil groeien is er idd wel wat aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cougar
Ik heb inderdaad het aquarium overgenomen van iemand. (Minder dan 1 jaar oud). De waterwaarden zijn in orde. Gecontroleerd met van die test strips. Heb de planten waarop deze zaten zojuist gesnoeid. En zal het in de gaten houden. co2 tekort lijkt me sterk aangezien het filter het prima doet en daarnaast een luchtpomp aanwezig is.

En inderdaad, plantenvoeding heb ik nog niet aan het aquarium toegevoegd. Wellicht dat dit nog een idee is. Deze week even langs de dierenwinkel.

[ Voor 18% gewijzigd door Cougar op 25-09-2022 17:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Luchtpomp zou ik eruit halen, die drijft juist de CO2 uit het water. Zo'n ding heb je vooral in bakken met plastic plantjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Cougar schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:32:
De waterwaarden zijn in orde. Gecontroleerd met van die test strips. Heb de planten waarop deze zaten zojuist gesnoeid. En zal het in de gaten houden. co2 tekort lijkt me sterk aangezien het filter het prima doet en daarnaast een luchtpomp aanwezig is.

En inderdaad, plantenvoeding heb ik nog niet aan het aquarium toegevoegd. Wellicht dat dit nog een idee is. Deze week even langs de dierenwinkel.
Als de plantenvoeding niet in orde is én de verlichting te hoog staat, dan winnen de algen het van de planten. Door de juiste verhouding plantenvoeding (micro+macro) toe te voegen afgestemd op CO2 en verlichtingsniveaus voorkom je onbalans, groeien de planten goed en maak je het algen moeilijk.

Met teststrips meet je én onnauwkeurig én niet de juiste waarden. Eigenlijk kijk je alleen of er gevaarlijke niveaus nitriet of nitraat aanwezig zijn, niet of de condities voor planten in orde zijn.

Grote kans dat er te weinig plantenvoeding met teveel verlichting en te lage CO2 niveaus is, waardoor je algen krijgt. Laatst werd hier al aangegeven dat de luchtpomp geen toegevoegde waarde had, daarnaast verdrijft deze inderdaad de aanwezige CO2. Ik vermoed dat je niet van plan bent om CO2 toe te gaan voegen, dat hoeft ook niet, maar dan moet je qua verlichting wel "dimmen".

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 25-09-2022 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cougar
Heb zojuist de luchtpomp uitgezet, de blaadjes waar dit gaande was dus gesnoeid en zal even zien wat het komende week doet.

Iemand nog een tip qua plantenvoeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Mocht je je verlichting niet kunnen dimmen: drijfplanten en voldoende voeding, en dan wekelijks snoeien/weggooien. Doe je dat laatste niet groeit je bak dicht en sterft de boel af vanwege te weinig licht.

Drijfplantjes vangen CO2 boven water, dus die trekken je bak leeg onder invloed van de overvloed aan licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Cougar schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:50:
Heb zojuist de luchtpomp uitgezet, de blaadjes waar dit gaande was dus gesnoeid en zal even zien wat het komende week doet.

Iemand nog een tip qua plantenvoeding?
Heb je je echinodorus nu uit dat bakje gehaald en gewoon in de grond gestopt? Dat kan namelijk ook nogal helpen in het niet doodgaan van de bladeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cougar
Ja, bakje er omheen is niet meer in de bak aanwezig. Was nog wel een dingetje want er zaten veel wortels in en omheen! Haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Bakje weg is prima begin! Dan de steenwol tussen al die wortels weg plukken/spoelen en je plant(en!) opdelen in meerdere porties. En die een stukje uit elkaar inplanten. Check?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cougar
Ja, dat heb ik inderdaad gedaan. Het ziet er uiteindelijk een stuk rustiger uit. En zeker zonder de bubbels (luchtpomp er nu echt uit gehaald), echt wel beter uit. Lijkt ook wel alsof de vissen meer actief zijn nu, en heb nog niemand sinds vanmiddag naar lucht zien happen aan het oppervlak. Dus dat zal wel goed zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melst90
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:11
Hallo,

Wel al langer lid maar nog niet van het aquarium topic.
Leuk om alles te lezen, zal nog wel wat terug lezen.

Heb wel gelijk een vraagje.
Ik heb een mannelijke betta in de bak. alles ging goed, waterwaardes goed. Nu heb ik er 5 Albino Corydorassen toegevoegd. Voor op de bodem, lekker stofzuigen. Alleen zie ik ze door heel de bak heen zwemmen en zijn erg druk. Dit schijnt het gedrag te zijn voor de eerste 2a3weken om de bak te verkennen. Allemaal prima en gezellig.

Ik heb alleen het idee dat de Betta het minder leuk vind. Kan ik hier iets aan doen? Of is het even volhouden.
Er zijn genoeg schuilmogelijkheden en drijfplanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
melst90 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:49:
Hallo,

Wel al langer lid maar nog niet van het aquarium topic.
Leuk om alles te lezen, zal nog wel wat terug lezen.

Heb wel gelijk een vraagje.
Ik heb een mannelijke betta in de bak. alles ging goed, waterwaardes goed. Nu heb ik er 5 Albino Corydorassen toegevoegd. Voor op de bodem, lekker stofzuigen. Alleen zie ik ze door heel de bak heen zwemmen en zijn erg druk. Dit schijnt het gedrag te zijn voor de eerste 2a3weken om de bak te verkennen. Allemaal prima en gezellig.

Ik heb alleen het idee dat de Betta het minder leuk vind. Kan ik hier iets aan doen? Of is het even volhouden.
Er zijn genoeg schuilmogelijkheden en drijfplanten.
Daar kan je weinig aan doen, dat gaat inderdaad vanzelf weg. Je betta zal het zeker niet leuk vinden, die is gesteld op z'n rust. Maar uiteindelijk gaat het weg en trekt alles weer bij. Zolang hij z'n drijfplantjes heeft kan hij daar in schuilen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cougar
Heb een kleine “her” inrichting gedaan in mijn aquarium. De luchtpomp is er nu volledig uit en heb mijn filter (uitstroom) nu in de lengte richting schuin naar boven geplaatst. Je ziet nu heel mooi dat het heel aquarium in beweging is.

Daarnaast de plant waar zoveel alg op zat er volledig uitgehaald en een nieuwe Alternanthera Cardinals gehaald vanwege de mooie kleur en niet alleen maar groen in het aquarium. Heb al drie stekjes van die plant gemaakt en op korte termijn zal het potje waar die in zat ook weg gaan. Ieder blad wat wortels of een aftakking heeft knip ik af en zet ik in de grond. Leuk om zo bezig te zijn! Oh ja, en ik heb plantenvoeding gehaald (Flora Grow Colombo).

Volgende stap is even de kabels wat netter wegwerken. 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCUoLWXGU_-JHPp1AnwbnIEI-24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/saFOVGfQRYAosR2ZCIHc27WY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Cougar op 28-09-2022 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Hier ook even flink bezig geweest. Zal je altijd zien, 't filter is er klaar mee op een moment dat het behoorlijk NIET uitkomt. :') Ik ga zaterdagochtend op vakantie, morgen en overmorgen na werk volle bak drukte, en dan zie je op woensdagavond opeens groene meuk.. da's bij mij het signaal het filter eens te gaan verschonen. Gok dat de laatste keer februari/maart was dus past wel binnen de halfjaarlijkse cyclus. :') Had het niet vorige week kunnen zijn toen ik alle tijd had ofzo?

Nou ja, ding onder de douche gegooid, alle matten weer blauw gemaakt ipv zwart en de zwarte drab uit de rest gedouched. De ruit was ook fiets, dus dan gaan we maar even met de tandenborstel aan de slag. Huh? Dit water klopt niet, veel te koud! :') zal toch niet dat de thermostaat kapot is.. thermometer gaf 21 graden aan. Ja hier in huis is het nu 19 dus dat betekent niet verwarmd.
Thermostaat maar erbij gepakt, was wel even nadenken hoe je kon checken of ie werkte :+ even wat algen eraf schrapen.. en als ik 28 graden aantik springt ie aan. Bij 24 is het ON lampje weer OFF. :F Maar de bak is geen 24 graden vriend. Nou ja, voor nu maar even op 28 gezet en de thermometer morgen maar in de gaten houden of ie 24 wordt, dan kan de thermostaat ietsje lager. Gok dat er intern nu iets afwijkt in z'n eigen thermometer ofzo. Of het ding gaat kapot, dat zou wel flinke baggertiming zijn.

Wel kwam ik opeens nog 3 Oto's tegen die me heel beledigd aankeken. Ja die zaten altijd in het Vallisneriabos wat ik gesloopt heb. :+ Ik had ze al een jaar niet gezien dus wist niet dat ze er nog waren. Paar maanden terug de vallisneria flink weggesnoeid ten faveure van Echinodorussen, maar dei zijn nog niet zo groot dat ze net zo lekkere verstopplekken zijn. :P Oeps, sorry.

[ Voor 3% gewijzigd door SmurfLink op 28-09-2022 20:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Cougar schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:18:
Heb al drie stekjes van die plant gemaakt en op korte termijn zal het potje waar die in zat ook weg gaan.
Sorry dat ik in herhaling verval, maar waarom zet je ook deze weer eerst met het potje in de bak? Het lijkt een bewuste keuze te zijn. Los van hoe het eruit ziet (dat is maar een mening) geeft het ook risico's. Je vissen kunnen aan de steenwol gaan plukken wat niet goed voor ze is, en je hebt meer kans op ongewenste meelifters. Mijn advies: kopen, uit elkaar halen, schoonplukken/spoelen en in de bodem zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

JME schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:39:
[...]

Sorry dat ik in herhaling verval, maar waarom zet je ook deze weer eerst met het potje in de bak? Het lijkt een bewuste keuze te zijn. Los van hoe het eruit ziet (dat is maar een mening) geeft het ook risico's. Je vissen kunnen aan de steenwol gaan plukken wat niet goed voor ze is, en je hebt meer kans op ongewenste meelifters. Mijn advies: kopen, uit elkaar halen, schoonplukken/spoelen en in de bodem zetten.
Dat staalwol zit ook helemaal met voeding vol gepropt.

• Cougar
Ik haal dat potje ook wel weg, zodra ik ongeveer 5 stekjes heb. Begrijp wel dat het beter is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Cougar schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:29:
Ik haal dat potje ook wel weg, zodra ik ongeveer 5 stekjes heb. Begrijp wel dat het beter is.
Maar waarom dan pas? Normaliter doe je dat voor je de plant in je aquarium doet. Het steenwol is namelijk flink makkelijker te verwijderen onder een stromende kraan. Nu heb je kans dat de wortels al door het potje gaan en je die breekt door het potje eruit te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

En dat is alleen nog maar vanuit de plant gedacht. Daarnaast verhoog je het risico op slakken, chemische troep in je water, zieke vissen (of erger). Ik snap het gewoon niet. Leuk dat tuinieren, maar je werkt ook met dieren :X
@SmurfLink het is steenwol ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik vind dat winkels of kwekers hierin ook een verantwoordelijkheid hebben.
Als gemiddelde consument is het best logisch om de plant met bak en al in het water te zetten.

Er zou een kaartje bij moeten zitten ofzo, of een waarschuwingssticker oid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
En binnen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVJgJLtzhpHG5CTt7NuK63Y3-vY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NaJvLUBQ3OQHAo4JU64wGJQk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Morgen naar Vivarium, 1,5 uur rijden, hopelijk de moeite waard d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Taro schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:16:
Morgen naar Vivarium, 1,5 uur rijden, hopelijk de moeite waard d:)b
Ga zo de deur uit met de familie. Hopelijk wat hardscape score voor rescape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Inmiddels terug van Vivarium, heb mijzelf goed in kunnen houden om niet weer met allemaal mooie extra zooi thuis te komen. Grootste aankoop waren een paar Nymphaea Lotus, dus schade is te overzien :)

Was redelijk druk, maar prima te doen en wel voor herhaling vatbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Taro schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:39:
Inmiddels terug van Vivarium, heb mijzelf goed in kunnen houden om niet weer met allemaal mooie extra zooi thuis te komen. Grootste aankoop waren een paar Nymphaea Lotus, dus schade is te overzien :)

Was redelijk druk, maar prima te doen en wel voor herhaling vatbaar.
Was inderdaad echt druk, niet verwacht eigenlijk. Heb wat hardscape gehaald helaas niet echt veel grote stenen kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooldevice
Ben ook vandaag geweest en heb mij ook in kunnen houden qua aankopen.
NLKornolio schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:39:
[...]
Heb wat hardscape gehaald helaas niet echt veel grote stenen kunnen vinden.
Dat viel inderdaad tegen tov van al het hout dat er lag. Maar je moet de middelen er maar voor hebben om een bak stenen mee te kunnen nemen en het er neer te kunnen zetten. Maar voor een eerste keer heb ik me er prima vermaakt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
Vivarium maar overgeslagen gezien we nog druk aan het bouwen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EaifMB-VKMPeeR4yfxkZ1Se9-Dk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aVi3C8KYvz57DRi1rIheBbsq.png?f=user_large

Het was even zweten, er zijn wat kleine foutjes gemaakt die weer hersteld moesten worden.. maar... het lijkt erop dat de techniek in de onderbouw klaar is. Het zit erin, het werkt en is zover ik me kan bedenken klaar.

Er moet straks als er zout water in zit nog een klein stukje kabelgoot in, maar dat kan pas als ik definitief weet hoe lang een bepaalde kabel van een sensor moet worden.

Voor nu
- Doseerpompen hangen en zijn aangesloten
- Apex, Verwarming, Sensorsmodules, 1Link module en stekkerdoos gemonteerd.
- Probes en doseerslangen aangebracht
- Verlichting, stroom, netwerk en alarm aangebracht

En er staat zowaar water in het overloopvak om de eerste waterlek testen te doen. Ik doe dit geleidelijk dus de komende 3 a 4 dagen ben ik aan het testen met zoet water. Ik hoop aan het einde van dit weekend te weten of alles lekdicht is en of ik nergens slurpende of gorgelende geluiden heb. De eerste lektest van vandaag ziet er al veelbelovend uit.

Deze foto is met het elektronica luik dicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6q7mTMDijS7X98YkNs5pnH3UwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JbX1ulXo45HGGFa9LpR3m6Q9.jpg?f=fotoalbum_large

En deze is met het luik open. En hele wereld aan kabels, apparatuur en sensoren. Zelfs tegen het onderblad zit het eea gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEMgL89cKnwNnfpVqlYsMbSpoE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ieSSdCemtgUMuEB03DRH53On.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/la9f5CZjmx8xhRBbR_fdLoBEstc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j3GECHCfwNWecu07YHZPMDwn.png?f=user_large

De lampen hangen. 2x Radion G5 XR30. Na lang wikken en wegen kon ik ze voordelig kopen dus ik heb de knoop maar doorgehakt.

Ik heb eerst een frame tegen het plafon geschroeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbifoQKXpKq9zVeu2VcU5Xioqjo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JCcAheaY0tCWh8EMNkIfWodR.png?f=fotoalbum_large

Vervolgens heb ik daar een bak omheen gemaakt waarin de adapters liggen. Je schuift deze bak er overheen. Ik moet nog dopjes halen voor de schroeven en een afwerkdoosje voor de kabel. De rookmelder word ook nog verplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCewytlJzKBnIfclINWqnLIYOHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O58nL08hI0tNoRPWEaEjYzEM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLChw68zSAyBT9uHTisjGOPtX7w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kWgXkITLHI5o067HRQMqaFQJ.png?f=user_large

Oops! Je moet geen stroomtest doen als de verwarming er in zit en het aquarium droog staat. Zeker een verwarming met kunsstof omhuizing gaat nogal ernstig roken.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckM9VfLM7XD65ovqcMJdm7JQ2tA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBeKrRc8vShiyR3iZEzV7jTV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door World Citizen op 02-10-2022 11:00 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
Gezien het een tikje rustig is in dit topic...

Ik heb een sneakpeak.

Er komt nog een update over wat er mis is gegaan ( ;( ) maar, ondertussen, zit er zout water in en draait het puur technisch. Niks levends.

Deze foto is net voor het vullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdWPKtxpcUBgk6-dMMcYbxqAMyY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/imsWyy9io72v02BdAFXSkDo0.jpg?f=user_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
World Citizen schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:56:
Gezien het een tikje rustig is in dit topic...

Ik heb een sneakpeak.

Er komt nog een update over wat er mis is gegaan ( ;( ) maar, ondertussen, zit er zout water in en draait het puur technisch. Niks levends.

Deze foto is net voor het vullen.

[Afbeelding]
Gaaf! Ik vind het echt tof dat je alle stappen zo laat zien, volg het met alle interesse.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
@SmurfLink Thanks! Daar doen we het voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w--9uQ8vQ-qoOo3AnD4cDbnzWhM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8G3CS4wGlRfp8ndzGfKhlrEN.png?f=user_large

Whohooo! Er staat zout water in en we zijn begonnen met de inrichting.

Er zit zout water in en de verarming staat aan. De scape is nog niet helemaal klaar, maar het steen is op. Geen haast, ik vind wel ergens een stukje de komende tijd en dan kunnen de laatste gaatjes ingevuld worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKjwGmRwW8Qsd6CgLRcZ-np-Rbo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/43AHYDkJGACR8DeubC9L9Jgt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-Z3JXWJsQtUIc1GVJY6qDi2S0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VPKrOxPVmgRIG79AAbWS97bP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hg8wCNq7HDX2vULfU0-gBPi0zLM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YXRKxIO939eTR6rE38u8piJ7.png?f=user_large

Het heeft nog wat voeten in de aarde gekost want ik had een lek. 1 PVC lijmverbinding was niet goed. Ik vermoed en weet haast zeker dat dit komt omdat ik daar een stukje PVC van de Bouwmarkt heb gebruikt. PVC van de bouwmarkt is niet dezelfde 40mm als PVC van de bekende aquarium winkels. Bij de bouwmarkt is de wand iets dikker, maar de diamter is ~40mm. Bij een aquariumwinkel is de diameter exact 40mm en de wand is iets dunner.

Aldus: Koop je PVC bij de aquariumwinkel en niet bij de bouwmarkt.

Hierdoor heb ik een kleine week lang geprobeerd het lek dicht te krijgen, maar uiteindelijk besloten de buis eruit te zagen. Gelukkig was het de alle moeilijkst bereikbare buis... dus wat hebben we een lol gehad (niet dus).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aA_tIUiSxro5wLh31gIsijA9_y0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JIIsJgQeUgPWkLmPb9p8UNXV.jpg?f=user_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:29
World Citizen schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:44:
@SmurfLink Thanks! Daar doen we het voor.

[Afbeelding]

Whohooo! Er staat zout water in en we zijn begonnen met de inrichting.

Er zit zout water in en de verarming staat aan. De scape is nog niet helemaal klaar, maar het steen is op. Geen haast, ik vind wel ergens een stukje de komende tijd en dan kunnen de laatste gaatjes ingevuld worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het heeft nog wat voeten in de aarde gekost want ik had een lek. 1 PVC lijmverbinding was niet goed. Ik vermoed en weet haast zeker dat dit komt omdat ik daar een stukje PVC van de Bouwmarkt heb gebruikt. PVC van de bouwmarkt is niet dezelfde 40mm als PVC van de bekende aquarium winkels. Bij de bouwmarkt is de wand iets dikker, maar de diamter is ~40mm. Bij een aquariumwinkel is de diameter exact 40mm en de wand is iets dunner.

Aldus: Koop je PVC bij de aquariumwinkel en niet bij de bouwmarkt.

Hierdoor heb ik een kleine week lang geprobeerd het lek dicht te krijgen, maar uiteindelijk besloten de buis eruit te zagen. Gelukkig was het de alle moeilijkst bereikbare buis... dus wat hebben we een lol gehad (niet dus).

[Afbeelding]
Ik snap dat je dit heel graag gewoon netjes hebt en dus de boel gewoon vervangt.

Maar nog een tip voor als je ergens anders een lek hebt of beschadiging (niet een aquarium):
https://www.femm.be/plamuur-polyesterharsen/aquakit

Ongelofelijk gaaf spul

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cougar
Vandaag weer even het aquarium schoongemaakt. Elke week 20% water vervangen, binnenkant glas schoonmaken etc. Nu heb ik de bodem ook schoongemaakt (filter eens per maand, nu niet gedaan). Zie wel een kleine witte waas, maar heb ook de vorige keer gezien dat het met een paar uurtjes weg is getrokken. Daarnaast alle planten even gesnoeid en eindelijk al die dierenzaak “potjes” weggehaald. Oh ja, en filter iets meer naar de oppervlakte verplaatst, zodat er wat meer oppervlakte verplaatsing is. Planten lijken het beter te doen na het weghalen van het lucht (belletjes) apparaat, en vissen vinden het prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hb4LOdSmRQHxL5kH3muStmhAXQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMQdtlr0mXHY1Zv6O1TJnFcR.jpg?f=fotoalbum_large

Zo zag het er gister nog uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qhtn5Q0W4dbfyNbcSlGRgoOHF8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ReJ9rtR0hpcITclEufgdz69.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Cougar op 14-10-2022 18:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:25
Na het advies om toch maar de hele bak leeg te trekken (blauwalg infestatie) de eerste voorbereidingen maar vast getroffen. Wat grotere stenen was wellicht mooi geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1LxUsd6EXEuhq1mYVWO6fIuNVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKZVtZXICePPdNJj9SoVpzGj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80lisZB52NX0w_WIM9pkEDTlwsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/na9rB2iwy440pyGjdNwsG0Fs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:29
BurnerT schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:27:
Na het advies om toch maar de hele bak leeg te trekken (blauwalg infestatie) de eerste voorbereidingen maar vast getroffen. Wat grotere stenen was wellicht mooi geweest.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je nog iets kunt aanpassen, dan verder lezen. Anders hier stoppen.

Ik zou het paadje niet precies in het midden doen, maar op de gulden snede.
Wikipedia: Gulden snede

Ik weet niet of het de foto is, of daadwerkelijk het gat tussen de stenen in het midden lijkt te zitten.

Ondanks vrij veel blauwalg in mijn bak, is het mij gelukt de boel weer onder controle te krijgen door middel van CO2 afstelling, licht, speciaal spul van het bekende Japanese merk, afplakken en handmatig schoonmaken.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-06 18:54
Ik heb in mijn kleine bak ook blauw alg. Heb nu bijna alles wel geprobeerd. Ik zal morgen nogmaals schoon maken, en dan een paar dagen in donker zetten denk ik. Als het niet werkt, doe ik de vissen er uit en doe ze in de 350 en hopelijk dat ze geen voer worden...
En de bak gaat dan weg.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Bowen_HAFX schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:47:
[...]

Als je nog iets kunt aanpassen, dan verder lezen. Anders hier stoppen.

Ik zou het paadje niet precies in het midden doen, maar op de gulden snede.
Wikipedia: Gulden snede

Ik weet niet of het de foto is, of daadwerkelijk het gat tussen de stenen in het midden lijkt te zitten.

Ondanks vrij veel blauwalg in mijn bak, is het mij gelukt de boel weer onder controle te krijgen door middel van CO2 afstelling, licht, speciaal spul van het bekende Japanese merk, afplakken en handmatig schoonmaken.
Ik heb hem nog leeg staan sta er al een dag tegenaan te kijken zo na vele revisies is dit mijn release candidate :p (ik zal even opmeten of het paadje exact in het midden is). Maar de blauwalg was echt na 6 maanden stoeien met verschillende kuurtjes en daarna h2o2 (maar waterstofperoxide verhoogd ph extreem waardoor er weer baardalg ontstaat)

Ik heb meer dan een jaar kunnen genieten van een prachtbak waarna het noodlot toesloeg met die blauwalg en heb dat met geen mogelijkheid weg kunnen krijgen. Toen van hier (Andre) de tip gekregen dat de bodem wel een keer uitgeput raakt.

En ach een keer wat verandering kan geen kwaad :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Mooie stenen, dat eerst!
Verder mee eens om dat paadje op ongeveer 1/3 in plaats van 1/2 te zetten. Heb je in al je gepuzzel ergens gekeken naar de mogelijkheid om de twee wat hogere rotspartijen te switchen? Dus de rechtse rotsen in het midden plaatsen (in het verlengde van de platte stenen helemaal links) en de middelste rotspartij naar rechts? Gewoon nieuwsgierig hoe dat zou staan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BurnerT
JME schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:51:
Mooie stenen, dat eerst!
Verder mee eens om dat paadje op ongeveer 1/3 in plaats van 1/2 te zetten. Heb je in al je gepuzzel ergens gekeken naar de mogelijkheid om de twee wat hogere rotspartijen te switchen? Dus de rechtse rotsen in het midden plaatsen (in het verlengde van de platte stenen helemaal links) en de middelste rotspartij naar rechts? Gewoon nieuwsgierig hoe dat zou staan :)
Thanks _/-\o_ Ik heb die hoge partij van links daar zo schuin staan omdat dit de mooie kant is van de steen. als ik ze rechts neer zet kijk ik tegen een "lelijke" kant aan vanaf de zithoek (waar de bank / tv staat).

Helaas hebben ze nog niet bij alle aquaria zaken een hoekje waar je een testscape kan maken. (bij aqua beek wel maar hier hebben ze weer niet zo'n uitgebreid stenen assortiment. Deze heb ik bij Coenen (best) gehaald helaas was de bak bijna leeg met alle mooiere stenen.

Dit is overigens mijn laatste (semi grote) zoetwater scape. Er is iemand in dit topic die mijn zoutwaterantennes triggert ghehe.
Pagina: 1 ... 11 ... 43 Laatste