Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:50

JME

zeg maar Jamie

BurnerT schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:39:
..en daarna h2o2 (maar waterstofperoxide verhoogd ph extreem waardoor er weer baardalg ontstaat)
Serieus? Nooit geweten. Ik val hier de baardalg juist aan met waterstofperoxide! Op de hard scape dan. Wordt zo’n baardje heel mooi rood van. Maar dat is niet meer dan 2 spuitjes van 3ml à 6% H2O2 op een bak(je) van 70 liter. En altijd tijdens een waterwissel dus dan schommelt de pH sowieso al wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:10

de Peer

under peer review

Nee, het klopt niet. waterstofperoxide is een zwak zuur.
Echter, in de hoeveelheden die wij maximaal durven toe te voegen aan ons aquarium, is het effect op de pH verwaarloosbaar.

https://techiescientist.com/ph-of-hydrogen-peroxide/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:14
Bij mij gaat er enkel RO water in dus is veel zuurder dan 7 :p .

Wat mij opviel is dat het blauwalg er dood van ging (voor zo ver het zicht en zo lang het h2o2 zijn werk deed natuurlijk) Maar hiervoor kwam van die bruine baardalg direct terug. Dit trok later wel weer weg die baardalg maar de blauwalg weer zo hard terug.

Ik voer mijn vissen echt minimaal. Daglicht probeer ik zoveel mogelijk met de rolluiken te sturen en ook niets aan mijn standaard handelswijze is niks veranderd. In de 13 - 15 jaar dat ik aquaria heb nog nooit zoveel last er van gehad als met deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BurnerT schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:40:
Bij mij gaat er enkel RO water in dus is veel zuurder dan 7 :p .

Wat mij opviel is dat het blauwalg er dood van ging (voor zo ver het zicht en zo lang het h2o2 zijn werk deed natuurlijk) Maar hiervoor kwam van die bruine baardalg direct terug. Dit trok later wel weer weg die baardalg maar de blauwalg weer zo hard terug.

Ik voer mijn vissen echt minimaal. Daglicht probeer ik zoveel mogelijk met de rolluiken te sturen en ook niets aan mijn standaard handelswijze is niks veranderd. In de 13 - 15 jaar dat ik aquaria heb nog nooit zoveel last er van gehad als met deze.
Logisch. H202 vernietigt alles maar de oorzaak van je probleem blijft aanwezig, dus het is een tijdelijk lapmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
Heeft er iemand ervaring met aquariumplantenshop.nl? Op Vivarium heb ik daar wat planten gekocht. 1 javavaren, die doet het prima. 5 Anubias die nagenoeg allemaal compleet weggesmolten zijn. Toen ik thuis kwam van de beurs en de plantjes in het water zette (en ik ben van de beurs direct naar huis gegaan) kwam er al blaadjes los. Vervolgens elke dag wel een paar blaadjes drijvend. Gisteren de planten goed bekeken en nagenoeg alle anubias is helemaal weg gesmolten. Blaadjes laten los zodra je ze aanraakt, ryzome (of hoe we die in het nl ook noemen) is zit en verslijmt.
Ik heb op de beurs nog 2 potjes Tropic 1-2-grow Buce Kedagang gekocht. Die doen het erg goed in dezelfde bak.
Wellicht was goedkoop in dit geval ook duurkoop, maar alle 5 dood vind ik wel een beetje karig:S

Morgen langs de lokale winkel om nieuwe te halen. Dit keer weer Tropica. Tot op heden prima ervaringen mee.

p.s., ik heb voldoende stroming door de hele bak, wekelijks Tropica plantenvoeding, meer dan voldoende licht en gebruik geen CO2 (lijkt me voor deze planten ook niet heel hard nodig).

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:03

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

boomr schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:57:
Heeft er iemand ervaring met aquariumplantenshop.nl? Op Vivarium heb ik daar wat planten gekocht. 1 javavaren, die doet het prima. 5 Anubias die nagenoeg allemaal compleet weggesmolten zijn. Toen ik thuis kwam van de beurs en de plantjes in het water zette (en ik ben van de beurs direct naar huis gegaan) kwam er al blaadjes los. Vervolgens elke dag wel een paar blaadjes drijvend. Gisteren de planten goed bekeken en nagenoeg alle anubias is helemaal weg gesmolten. Blaadjes laten los zodra je ze aanraakt, ryzome (of hoe we die in het nl ook noemen) is zit en verslijmt.
Ik heb op de beurs nog 2 potjes Tropic 1-2-grow Buce Kedagang gekocht. Die doen het erg goed in dezelfde bak.
Wellicht was goedkoop in dit geval ook duurkoop, maar alle 5 dood vind ik wel een beetje karig:S

Morgen langs de lokale winkel om nieuwe te halen. Dit keer weer Tropica. Tot op heden prima ervaringen mee.

p.s., ik heb voldoende stroming door de hele bak, wekelijks Tropica plantenvoeding, meer dan voldoende licht en gebruik geen CO2 (lijkt me voor deze planten ook niet heel hard nodig).
Je hebt waarschijnlijk boven water gekweekte planten gekocht. Als de ryzomen niet rotten en de stam er nog is komt er vanzelf weer nieuw blad.

Koop zelf altijd mijn planten bij https://www.aquarium-planten.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Renegade666 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:25:
Ik heb in mijn kleine bak ook blauw alg. Heb nu bijna alles wel geprobeerd. Ik zal morgen nogmaals schoon maken, en dan een paar dagen in donker zetten denk ik. Als het niet werkt, doe ik de vissen er uit en doe ze in de 350 en hopelijk dat ze geen voer worden...
En de bak gaat dan weg.
YouTube: A basic guide on how to remove Cyanobacteria (Blue green algae,slime...

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:49
@Bowen_HAFX
Saai reclame filmpje voor ADA... :P

Maar ik zal mijn CO2 en Flow even aanpassen, kijken als dat effect heeft.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Laatst online: 09-09 18:41
NLKornolio schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 21:42:
[...]

Je hebt waarschijnlijk boven water gekweekte planten gekocht. Als de ryzomen niet rotten en de stam er nog is komt er vanzelf weer nieuw blad.

Koop zelf altijd mijn planten bij https://www.aquarium-planten.com/
Dat is vaak het geval. Ook de Tropica planten worden boven water gekweekt. En wat blaadjes die loslaten (hoewel ik dat nagenoeg nooit bij Anubias heb gehad) is prima, maar in dit geval was de hele plant verslijmt. Alle bladeren los en de ryzome verrot :(

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Rizoom niet toevallig in het substraat? Just checking, je zou niet de eerste zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@boomr Ik heb gemerkt dat als ik gedurende enkele weken regelmatig EasyCarbo toevoeg dat eerst de bladeren van de Anubias vanuit de nerf verweken en als je dan niet stopt met toedienen, de rizoom daarna ook volgt.

Misschien hebben ze vlak voor de beurs even een goede dosis nep CO2 gegeven om de planten algenvrij te maken ;)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• World Citizen
  • Laatst online: 07:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhCGbOArZBhMBOW0rcFi97L4Vr8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fa9fWHVWqLZDDyIbYVtqnP75.png?f=user_large
Ik heb moeten vissen. Met een valletje natuurlijk :).

Ik wil de vissen in een quarantaine rondje doen. Ik hou ze een tijdje op een koper verrijkt water en dan gaan ze naar het grote zwembad.

Vissenval:
Het s een kunststof bakje met een glazen deur die naar beneden zakt als je aan het draadje trekt. Je kunt in het geribbelde kokertje voer stoppen zodat de vissen erin zwemmen.
Ik plaatste hem rond 18:00 uur en de dag erop in de ochtend zaten ze er gewoon af en toe even in. Ik heb toen weer wat voer erin gedaan en binnen een half uur had ik alle 5 de vissen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-veP4j1qOWUcWhfgxSh2DCVNOZI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nOpYUo7ztDz9TuSGfnIulp89.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Cy5PaYAPnTDmKiwpg8MvqTzSV8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qJHShQJeIgnxEEifC1hbvBRl.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door World Citizen op 19-10-2022 22:42 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• World Citizen
Een foto van een Cirrhipathes spiralis.

Het is een koraal wat groeit in een ronddraaiende sliert. Op die slier zitten allemaal poliepen. Dat zijn die kleine uitsteeksels die je op de foto ziet.

Er is niet -heel- erg veel bekend over dit koraal. Ik ben dan ook aan het zoeken naar hoeveel licht hij wil en wat hij fijn vind aan voer.

Ik ben een beetje in de buurt van wat het moet zijn, en daardoor staan alle poliepen mooi open. Dit is het leuke van koraal. Je ziet binnen een uur of hij iets lekker vind of niet. Het zijn dieren... dus je kunt ze verwennen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKNar-Y87P7l4N1YEetRBhWSPq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j1PJpscb6CfYtfXkaQlAwOm2.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-09 20:22
heeft iemand hier nog belang bij een aquarium van 150x50x40?
ik zou m als kweekbak gebruik eventueel omdat er toch wel wat krassen in t glas zitten, komt met deksel kap maar zonder verlichting. ook het deksel is wel flink geleefd zal ik maar zeggen.

Gratis af te halen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cougar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 18:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oL1aCF8P0IXbEXMySfCpsSjLfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPCkhewlLNXZe4osBykYqSC0.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen week even getest of keramiek invloed heeft op de vissen, waterkwaliteit etc. Maar gaat gelukkig goed. Ben voornemens om begin december het aquarium aan de rechterkant te verbouwen naar een kerstdorp. 🎄 Zin in! 🎄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Cougar schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:35:
[Afbeelding]

Afgelopen week even getest of keramiek invloed heeft op de vissen, waterkwaliteit etc. Maar gaat gelukkig goed. Ben voornemens om begin december het aquarium aan de rechterkant te verbouwen naar een kerstdorp. 🎄 Zin in! 🎄
Waarom in vredesnaam? Het is een aquarium he, een huis voor jouw vissen, levende wezens die je verzorgt. Geen etalage van de bijenkorf.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cougar
SmurfLink schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:44:
[...]

Waarom in vredesnaam? Het is een aquarium he, een huis voor jouw vissen, levende wezens die je verzorgt. Geen etalage van de bijenkorf.
Niet? 😂🎄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik heb het me al eerder afgevraagd, maar: serieus??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Avond allen! Ik heb een bak met guppen, maar nu gaan er steeds een paar dood. Grootste deel is sterk en gezond, maar nu weer twee die raar gedrag vertonen:
-schommelend/raar zwemmen
-veel stil liggen op de bodem
-niet eten
-gekke rare witte sliert uit het poep gat

Ik heb al 2x behandeld met HS Camacell en 2x met Esha 2000. Maar het blijft af en toe voorkomen.

Nou weet ik dat de guppen ook zwak zijn en doorgefokt, maar dit is misschien niet guppy eigen maar iets anders. Hopelijk weet iemand wat..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-08 15:02
Alweer een tijd geleden sinds een (foto) update van mijn kant.

Laatste keer vermeld dat ik 45P had leeggehaald om te kijken of de grote bak beneden niet genoeg werk en voldoening gaf. Maar zoals verwacht tijdens Vivarium en online genoeg inspiratie op gedaan om hem toch maar weer op te starten. Aangezien de hobby al duur zat is, besloten om te kijken wat ik nog kon bouwen van de oude hardscape materialen. Deze waren op veel plekken verlijmd en hadden bij het afbreken ook wat lelijke plekken opgelopen.

Met een middagje zagen de stukken veel kleiner gemaakt om a. makkelijker lelijke zijdes weg te kunnen werken en b. om de scape vooral klein te houden. Het idee was om onderhoud zo makkelijk mogelijk te maken door de zijkanten vrij te houden. Uiteindelijk een paar avonden gewerkt met het hout dat ik nog had en een opstelling gemaakt die naar wens was. Op dat moment had ik het idee dat ik alle 9 stukjes hout redelijk goed had verlijmd met elkaar.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrsgISV9IDZenm9CEpdPZYlC2OI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebTgd500DGMEW7uxGqzYb3fp.jpg?f=fotoalbum_large

Maar helaas :( Tijdens het verplaatsen naar het kantoor boven het geweldig idee gekregen om de hardscape iets meer in een hoek te plaatsen. Met alle gevolgen van dien, bij de derde keer optillen viel alles uit elkaar :'( Had er op dat moment aardig de pest in en het lukte me ook niet om het te herbouwen. Dus al het hout eruit, in de krat met overige hardscape geflikkerd en een week er niet meer naar om gekeken.

Een week later tijdens de lunch pauze even bij de aquazaak om de hoek naar binnen gelopen. Hebben aardig wat hardscape maar niks wat meteen in het oog springt. Tot ik zie dat het per gewicht gaat en niet per stuk. Een kilo hout voor 10 euro, say no more >:) Was uiteindelijk 45min later terug dan mijn collega's maar ik had wel een tas vol voor 13,80 :P

Paar avondjes verder, wat meer lijm en toen ik eenmaal tevreden was het gelaten zoals het was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5NhKYPI00NPHNaB2FWaeS3HNCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w00qUYqyW8Fc9jzHxZ397zWD.jpg?f=fotoalbum_large

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
@Cooldevice Ziet er mooi uit! Ik ben benieuwd!

FreeReef.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• World Citizen
Een Anemoon.

Dat is 1 dier. Het heeft een voet waarmee hij rond kan lopen, en met zijn tentakels vangt hij vissen/garnalen en ander leven. Hij brengt dat met zijn tentakels naar zijn mond en slikt het in. Ik zal dat wel eens filmen ooit.

Anemoonvissen (Nemo), leven in anemonen. Die sabbelen aan de tentakels en raken resistent tegen het gif. ENKEL mijn 2 wit/oranje anemoonvissen kunnen de anemoon aanraken. Alle andere vissen zouden er een wondje aan overhouden of opgegeten worden. De anemoonvissen zorgen voor voedsel rondom de anemoon waardoor de anemoon soms wat eten krijgt. Dit is de symbiose van deze dieren.
De anemoon beschermt de anemoonvis, en de anemoonvis zorgt voor voer.

Anemonen kunnen "uitklappen" en "inklappen". Ze zuigen zich dan vol met water of laten zich leeglopen.
Toevallig kreeg ik dit op foto. Helaas geen betere camera voorhanden.

De eerste foto is een anemoon helemaal ingeklapt. En de laatste is vrijwel uitgeklapt. Hij zou nog iets groter kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuRyu3uSQze54LcBBtxmSGrD4Pc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HlI78iurn6FP1g49C5pv8pJ5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJKK0biqjK7D9aYsidGdVRdnpCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A1sVmlb9rALBCKahUHTP3eOy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oqhhd_oUWq9TZqITryGUWQYLlCU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3U753RMj2UsiN5gaxZXXE3an.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EG9I9RmXavJXoxsmNz_omLzRpF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xvVVaDzEC1CoZ9C1irHBYMCq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9o25WyZvy1B6MQgfEDHzcZF4-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7V0vfxurH55P5u8hYOWFd2MQ.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
@World Citizen watvoor type anemoonvis is die op de laatste foto? Wat een gaaf patroon heeft die zeg! :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• World Citizen
SmurfLink schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:34:
@World Citizen watvoor type anemoonvis is die op de laatste foto? Wat een gaaf patroon heeft die zeg! :D
Ik denk Snow Onix. Maar om eerlijk te zijn vind de ik de originele oranje mooier, en vind ik dit soort designer vissen (doorgefokt op kleur) niet echt tof.

Desondanks hou ik ze omdat ik ze bij het aquarium kreeg. Ik verkoop liever geen vissen, dus ze mogen blijven.

Het is een koppel. De bovenste is het mannetje, maar ze zijn nog jong dus het vrouwtje is nog niet zo heel groot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwmTQHCpQABF6ptOgH5t-_hYjdk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8LDx4r7urqQUE7LH2ERXqGpb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door World Citizen op 02-11-2022 18:54 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
World Citizen schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:49:
[...]

Ik denk Snow Onix. Maar om eerlijk te zijn vind de ik de originele oranje mooier, en vind ik dit soort designer vissen (doorgefokt op kleur) niet echt tof.

Desondanks hou ik ze omdat ik ze bij het aquarium kreeg. Ik verkoop liever geen vissen, dus ze mogen blijven.
Gaaf. De originele zijn wel mooier ja, al vind ik die in de Rode Zee ook wel erg leuk.

:+ Nou ja mocht je 'm kwijt willen mag je best hier nog zo'n project opzetten hoor. Dan adopteer ik 'm met bak en al wel. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
SmurfLink schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:54:
[...]

Gaaf. De originele zijn wel mooier ja, al vind ik die in de Rode Zee ook wel erg leuk.

:+ Nou ja mocht je 'm kwijt willen mag je best hier nog zo'n project opzetten hoor. Dan adopteer ik 'm met bak en al wel. :D
Dat zou een ideale startersbak zijn. Een anemoon met 2 anemoonvissen, 2 garnalen, 2 hermietkreeftje, 4 slakken en wellicht wat Discosoma koraal. Dat is prima stand te houden en dan gaan ze ook broeden.

Heel leuk om te doen. Ik wil hem wel voor je bouwen :D

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
World Citizen schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:55:
[...]

Dat zou een ideale startersbak zijn. Een anemoon met 2 anemoonvissen, 2 garnalen, 2 hermietkreeftje, 4 slakken en wellicht wat Discosoma koraal. Dat is prima stand te houden en dan gaan ze ook broeden.

Heel leuk om te doen. Ik wil hem wel voor je bouwen :D
Moet toch eens die loterij gaan winnen dan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
SmurfLink schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:02:
[...]

Moet toch eens die loterij gaan winnen dan. :+
Het voordeel van zo een aquarium is dat je overal niet zo duur hoeft te zijn. Je hebt bijvoorbeeld geen bovengemiddeld dure lamp nodig. Eigenlijk werkt alles wel wat geschikt is voor zeewater. Ook omdat je niet heel veel vissen hebt zou je niet eens perse een skimmer nodig hebben.
Gezien er geen steenkoralen in zitten heb je ook geen extra stromingspompjes nodig.
Ik zou ook niet eens een Sump doen maar een AllinOne met een dubbele achterwand.

Dus je hebt dan wel nodig.
- Glas aquarium
- Kastje
- Verwarming
- Lamp
- Opvoerpomp

Je kunt dan echt nog wel 1 of 2 hele kleine visjes erbij zetten en je kunt ook nog wel wat ander eenvoudig koraal (wat ook gewoon hele mooie kleuren heeft).

Voor de techniek zou je 2e hand wellicht 500 euro kwijt zijn en dan heb je het gewoon echt goed. Voor 350 heb je het denk ik ook al.

Dan nog het leven maar alles wat ik heb opgenoemd is geen tientallen euro's. En je moet het niet ineens kopen.

Zoek bijvoorbeeld op Marktplaats naar de
- Aqua Medi Blenny
- Aqua Medic Cubicus
- Red Sea Nano

Ik zeg niet dat het goedkoop is, maar mensen denken snel dat alles perse duizenden euro's moet kosten. Maar dat is eigenlijk enkel als je Steenkoraal wilt, en ironisch gezien willen mensen dat vaak aan het begin helemaal niet.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
World Citizen schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:17:
[...]

Het voordeel van zo een aquarium is dat je overal niet zo duur hoeft te zijn. Je hebt bijvoorbeeld geen bovengemiddeld dure lamp nodig. Eigenlijk werkt alles wel wat geschikt is voor zeewater. Ook omdat je niet heel veel vissen hebt zou je niet eens perse een skimmer nodig hebben.
Gezien er geen steenkoralen in zitten heb je ook geen extra stromingspompjes nodig.
Ik zou ook niet eens een Sump doen maar een AllinOne met een dubbele achterwand.

Dus je hebt dan wel nodig.
- Glas aquarium
- Kastje
- Verwarming
- Lamp
- Opvoerpomp

Je kunt dan echt nog wel 1 of 2 hele kleine visjes erbij zetten en je kunt ook nog wel wat ander eenvoudig koraal (wat ook gewoon hele mooie kleuren heeft).

Voor de techniek zou je 2e hand wellicht 500 euro kwijt zijn en dan heb je het gewoon echt goed. Voor 350 heb je het denk ik ook al.

Dan nog het leven maar alles wat ik heb opgenoemd is geen tientallen euro's. En je moet het niet ineens kopen.

Zoek bijvoorbeeld op Marktplaats naar de
- Aqua Medi Blenny
- Aqua Medic Cubicus
- Red Sea Nano

Ik zeg niet dat het goedkoop is, maar mensen denken snel dat alles perse duizenden euro's moet kosten. Maar dat is eigenlijk enkel als je Steenkoraal wilt, en ironisch gezien willen mensen dat vaak aan het begin helemaal niet.
Mja ik wil niet meer terug naar kleine bakjes, als ik het doe dan doe ik het goed ook. Die 1.20 die er nu staat is eigenlijk precies de goeie maat. Nou zou ik in theorie in plaats van de Kallax achter me ook een lage kast kunnen neerzetten, dan heb ik nog zo'n 2 meter vrij daarop. Ik gebruik het gros van de ruimte in de kallax toch niet dus de mogelijkheid is er. Maar ik weet niet of ik zowel zoet als zout tegelijkertijd wil onderhouden.

Maar stiekem zo'n nanobakje op m'n werkbureau... zou ook wel vet zijn. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

SmurfLink schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:26:
Maar ik weet niet of ik zowel zoet als zout tegelijkertijd wil onderhouden.
Je kan ze ook om en om doen.. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
Niemand lekker geklust dit weekend en een paar mooie pics?

Ik heb zelf zitten stoeien met een sensor die niet wil werken. Kennelijk zorgt iets er voor dat ik een vreemd zoutgehalte meet met een bepaalde meter. Alle logica loopt vast dus heb het maar even gelaten voor wat het is.

@SmurfLink Dan zou ik even doorbijten en wachten tot je het zoetaqarium om kan bouwen. Anders moet je alles 2x kopen. Maar, welkom aan boord :D

FreeReef.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

World Citizen schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:22:
Niemand lekker geklust dit weekend en een paar mooie pics?
Ik heb 2,5 uur besteed aan o.a.:
  • Waterwissel, nu eens per 3 weken ipv wekelijks
  • Filter volledig schoonmaken
  • In-/outflow en slangen wisselen
  • Zand aangevuld
  • Etc.
Ziet er nu weer fris uit :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bDHsqUOa47maSx_suac277OZr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUi62aFjyxIzMWkzGeCNWmXE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fp1_T61Y1YvgY_RaldDO_LrHw_c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/92dYqp9pPPMRsTQWzuEMeDnw.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZKlD2W6LeVl8nmwqYk-Oz2lgxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Th0lH985oJaiJVstx21QUYuc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8wM-lGIz8lnDC2Z9Zp5AO7VKpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyQ4CjHLgPBZoFUD0VGxTD8G.jpg?f=fotoalbum_large

En de Lotus (2 stuks op Vivarium gekocht) doet het ook erg goed. De Hygrophila Pinnatifida die ik laatst heb toegevoegd (rechts) heeft het 2 weken heel goed gedaan met tig runners en begon daarna weer af te sterven (gaten in het blad). Mijn aquarium heeft een haat/liefde verhouding met bepaalde planten. In die hoek dus nu 1 van de Lotussen geplaatst en je ziet de resten van de lijm en Hygrophila Pinnatifida nog, die haal ik komende week weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGFehO5RglG4SUCMLS_2WcbtAjI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PAeZA9WdzjEbOFk46IT30eI0.jpg?f=user_large

De hamster die een kooi naast het aquarium heeft leeft overigens nog steeds, ik verlang wel steeds meer naar het gebruik van de extra ruimte die zijn maar liefst 100 cm brede kooi inneemt, maar ik gun hem nog een lang leven en wacht geduldig af ;)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Mooie groene lotus! Ik heb ooit een rode gekocht die stiekem toch een groene bleek. Schitterend patroon op het blad, maar ergens blijft de wens om een rode (erbij?) te plaatsen. Wel in de gaten houden en tijdig terugsnoeien, want die van mij denkt dat ie Groot Hoefblad is of zo. Zeker in een 60cm bak is dat al snel teveel van het goede...
Je lijkt tegenwoordig aardig algvrij te zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door JME op 07-11-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@JME Heeft dat ook niet met de hoeveelheid licht te maken? Ik ga het wel zien :)

Het aquarium is inderdaad algen vrij. Heb uiteindelijk de verlichting van 25% -> 10% aangepast en de CO2 nog iets verhoogd (pH staat nu op 6.7 ipv 6.8 ingesteld). Daarnaast minder waterwissels gaan doen om de CO2 minder te laten fluctueren. Kan ook prima, er zitten geen grote vervuilers in de bak, er is eerder een tekort aan bijv. nitraat dan een overschot. Door deze acties verdween de alg eindelijk.

10% is met deze lamp nog steeds meer dan voldoende. Kan er nu gelukkig ook weer van genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Taro schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:59:
@JME Heeft dat ook niet met de hoeveelheid licht te maken? Ik ga het wel zien :)
Ja inderdaad, dit lijkt me een rode lotus die te weinig licht krijgt en daardoor groen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Taro schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:59:

Het aquarium is inderdaad algen vrij. Heb uiteindelijk de verlichting van 25% -> 10% aangepast en de CO2 nog iets verhoogd (pH staat nu op 6.7 ipv 6.8 ingesteld). Daarnaast minder waterwissels gaan doen om de CO2 minder te laten fluctueren. Kan ook prima, er zitten geen grote vervuilers in de bak, er is eerder een tekort aan bijv. nitraat dan een overschot. Door deze acties verdween de alg eindelijk.

10% is met deze lamp nog steeds meer dan voldoende. Kan er nu gelukkig ook weer van genieten.
Ik heb het vergelijken van waarden maar losgelaten. Hier staat de pH inmiddels op 6,5. In combinatie met een KH van 9 zou de bak een hoger CO2-gehalte dan Spa Rood moeten bevatten, maar de drop checker en bovenal de vissen zeggen van niet. Het zal. Hetzelfde geldt voor licht in percentages (verschilt sowieso enorm per lichtbron). Ik heb op het oog niet superveel licht in de bak, maar ik weet dat als ik de percentages opschroef ik binnen no time zwarte randjes langs de bladeren krijg. Dat moet ik dus niet doen, zelfs niet bij die hoge (??) CO2-concentratie en plenty voedingsstoffen. Dus omlaag met dat licht en dus ook de voeding. Nadeel is kennelijk wel dat...
de Peer schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:31:
Ja inderdaad, dit lijkt me een rode lotus die te weinig licht krijgt en daardoor groen is.
...dat dus. Het zou dus kunnen dat ik toch een rode lotus heb maar dat ie groen blijft door te weinig licht? Wel vaag dan dat ie groeit als onkruid, hij lijkt het hartstikke naar z'n zin te hebben. Allemaal uitlopers met nieuwe knolletjes en heel veel blad dat - als ik het niet tijdig wegsnoei - met gemak doorgroeit tot wel 10-15cm doorsnede. Sommige bladeren komen ook boven in de bak en krijgen dus meer licht, maar ook dan worden ze niet rood. Anyway, het is een heel decoratief plantje, dat zeker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JME schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:23:
[...]

Ik heb het vergelijken van waarden maar losgelaten. Hier staat de pH inmiddels op 6,5. In combinatie met een KH van 9 zou de bak een hoger CO2-gehalte dan Spa Rood moeten bevatten, maar de drop checker en bovenal de vissen zeggen van niet. Het zal. Hetzelfde geldt voor licht in percentages (verschilt sowieso enorm per lichtbron). Ik heb op het oog niet superveel licht in de bak, maar ik weet dat als ik de percentages opschroef ik binnen no time zwarte randjes langs de bladeren krijg.
Wat betreft de CO2: Als ik de pH-controller en een pH-pen beide tegelijkertijd kalibreer met dezelfde vloeistof, dan geven ze dezelfde waarde weer. Test ik het water in het aquarium, dan wijken ze 0,1 af... Dus ik neem het ook allemaal met een korreltje zout.

En het percentage licht is ook relatief. Als ik de verlichting bij bijv. Green Aqua op YouTube zie, dan staat dat met dezelfde lamp minimaal op 75% ipv mijn 10%. Maar 10% is hier nog ruim voldoende. Alle waarden zijn ook prima in orde, voldoende CO2, en dan toch alg met >20% verlichting. Afijn, ik vind het helemaal prima zoals het nu is en daar gaat het om: De balans in je eigen aquarium vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cougar
Ik heb hier alvast de kerstsfeer in huis gebracht! 🎄🏠 rest van de plantjes weg gedaan, maar komen deze week wel weer nieuwe in. Water waardes zijn goed en kerstspulletjes zijn van keramiek. De lichte witte waas komt doordat ik alles heb ververst vanmiddag. Zal zo wel wegtrekken (filter niets mee gedaan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxcKjs3YdoTsKSGG6eArrJuLGvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ISdykREdBqbtEvdkZMQ8qx8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Cougar Natuurlijk prima dat je zelf zoveel waarde aan Kerst hecht, maar volgens mij waren de eerdere reacties hier op je plannen ook al wel helder: Dat hoort niet in een aquarium met levende dieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
@Taro Die Brigittae! Een bom van kleur. Ik blijf het een van de mooiste zoetwaterwvissen vinden.

Mooi bakje hoor!

Grappig om die waterwaardes te zien. Bij mij is het

Temp - 25C
PH - 8.25 als ik niet thuis ben en 8.13 als ik wel thuis ben
KH - 7.7

Aquarianen die helemaal gefocused zijn op groei van koraal will hun PH liever naar 8.4 en hun KH soms naar 12.
Ik persoonlijk vind een ander pad fijner. Ik zit dus wat lager.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cougar
Taro schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:02:
@Cougar Natuurlijk prima dat je zelf zoveel waarde aan Kerst hecht, maar volgens mij waren de eerdere reacties hier op je plannen ook al wel helder: Dat hoort niet in een aquarium met levende dieren.
Niemand heeft nog geklaagd en de waterwaardes zijn goed. Zie het probleem niet, behalve dat ik voor Sinterklaas al kerst accessoires in huis haal. 👍😇🎄

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Cougar De waterwaarden van de stoffen die je meet kunnen goed zijn. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat er door de toevoeging van die beeldjes een andere ongewenste stof in het water komt die je niet meet, maar die wel schadelijk voor bijv. garnalen kan zijn. Daarnaast haal je nu ook planten weg die bijv. nitraat opnamen, die waarde kan dus de komende dagen toenemen.

Afijn, ik zou dit zelf nooit doen en het risico dus ook niet nemen. Ik baal er al van als er een vis naast het aquarium ligt, of een slak vast zit in de filter inflow, ik zou het risico niet bewust gaan verhogen of opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cougar
Ik zorg voor m’n visjes. In de 3 maanden nu dat ik het aquarium heb is er een gestorven en heb 15 baby platy’s verkocht. Anders zou het over bevolkt zijn. Dus met die waardes lijkt het wel goed te gaan. 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7Cudi1BxNa2thIu2FRk8k05iMo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/724YU6ZzlRmOMJ48FC0cz0mI.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cougar
Cougar schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:28:
Ik zorg voor m’n visjes. In de 3 maanden nu dat ik het aquarium heb is er een gestorven en heb 15 baby platy’s verkocht. Anders zou het over bevolkt zijn. Dus met die waardes lijkt het wel goed te gaan. 😉
@Taro

Ieder z’n ding toch. Zorg echt wel voor mijn huisdiertjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Cougar schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:40:
Zorg echt wel voor mijn huisdiertjes.
Ik heb moeite om je woorden en daden met elkaar te rijmen. En meer ga ik er niet meer over zeggen. Fijne kerst alvast.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Cougar schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:40:
[...]

@Taro

Ieder z’n ding toch. Zorg echt wel voor mijn huisdiertjes.
Ja je zorgt er voor. Maar ons doel is er goed voor te zorgen, dan doe je dingen vanuit het perspectief van je dieren. En dat mist hier. Je maakt hun huis kapot door de planten weg te halen, je gooit het vol met mogelijk giftig afval(voor een vis is het echt niet meer dan dat), hoe is dit precies zorgen voor je dieren? Volgens mij zorg je vooral voor jezelf en je eigen vermaak hier en niet goed voor je vissen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Iemand overigens nog een idee voor een fatsoenlijke 50W verwarmer?
Tijdje terug mijn statische 25 graden thermostaat die uitschiet tot 28 vervangen door een instelbare en die op 22 graden gezet. Vanmorgen dreef er een dode vis in het aquarium en toen ik die eruit viste was het water aangenaam warm... naar mijn idee meer dan 22 graden. Lampje van de verwarmer staat ook non-stop aan.
Ik heb vanmorgen dus de verwarming uitgezet waardoor de bak nu dus langzaam naar kamertemperatuur gaat. Wil niet nog meer visjes en garnalen koken.

Als ik achteraf de reviews van dat Tetra ding lees ben ik niet de eerste en zeker niet de laatste die z'n visjes kookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:04:
Tijdje terug mijn statische 25 graden thermostaat die uitschiet tot 28 vervangen door een instelbare en die op 22 graden gezet. Vanmorgen dreef er een dode vis in het aquarium en toen ik die eruit viste was het water aangenaam warm... naar mijn idee meer dan 22 graden. Lampje van de verwarmer staat ook non-stop aan.
Ik heb vanmorgen dus de verwarming uitgezet waardoor de bak nu dus langzaam naar kamertemperatuur gaat. Wil niet nog meer visjes en garnalen koken.

Als ik achteraf de reviews van dat Tetra ding lees ben ik niet de eerste en zeker niet de laatste die z'n visjes kookt.
Wat je kan doen is zo'n 'reptielen' thermostaat gebruiken, dan heb je zowel de thermostaat van je verwarming als die van de losse thermostaat.

Moet je er 1 zoeken met waterdichte voeler.

Zoiets: https://www.avonturiashop.nl/exo-terra-thermostat-100w.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:02
Taro schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:02:
Waar staat die regel precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:02
SmurfLink schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:50:
[...]

Ja je zorgt er voor. Maar ons doel is er goed voor te zorgen, dan doe je dingen vanuit het perspectief van je dieren. En dat mist hier. Je maakt hun huis kapot door de planten weg te halen, je gooit het vol met mogelijk giftig afval(voor een vis is het echt niet meer dan dat), hoe is dit precies zorgen voor je dieren? Volgens mij zorg je vooral voor jezelf en je eigen vermaak hier en niet goed voor je vissen...
Jij houdt je vissen niet voor eigen vermaak?
Hij zegt toch dat de planten weer terug komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Bouke-p schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:17:
[...]

Jij houdt je vissen niet voor eigen vermaak?
Hij zegt toch dat de planten weer terug komen?
Ik hou mijn vissen op een manier die voor mijn vissen het beste is. Dan haal ik er ook plezier uit dat ik goed voor mijn dieren zorg. Ik ga mijn katten ook niet leipe kerstpakjes aantrekken, dat is wat mij betreft exact dezelfde onzin die niet in de dierverzorgingswereld thuishoort.

Leuk dat die planten terugkomen, maar wat hebben de vissen daar nu aan? Er staat mogelijk giftige troep in hun huis in plaats van planten... Dit heeft niets maar dan ook niets met de aquariumhobby te maken. Prima als je kerstdingen in je huis wil hebben, maar hou het lekker buiten het aquarium. Of doe het in een bak zonder vissen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bouke-p schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:15:
[...]

Waar staat die regel precies?
Welke regel? De reacties bedoel je neem ik aan? Zie de reacties onder dit eerdere bericht: Cougar in "Het aquarium topic - Deel 9" Ik heb mij daar op dat moment ingehouden en niet gereageerd, maar deel wat anderen daar hebben aangegeven.

Er zit een verschil tussen "vermaak", "zorgen" en "goed verzorgen". Dat een dier blijft leven omdat de waterwaarden niet slechter worden betekent niet dat hij het naar zijn zin heeft of dat je er goed voor zorgt. Het enige dat je op dat moment doet is je inzetten voor het niet doodgaan van de dieren met als doel jezelf te vermaken met Kerstversiering. Vissen en garnalen ervaren stress als je de planten eruit trekt, veel met je handen in het water gaat, andere dingen in de bak zet, troebel water creëert, etc. Je verandert hun leefomgeving. Dat ze blijven leven betekent niet dat er goed voor ze wordt gezorgd en dat er rekening wordt gehouden met wat er voor hen belangrijk is. Persoonlijk geluk wordt in dit geval boven dierenwelzijn geplaatst.

Persoonlijk vind ik het woord "vermaak" ook niet goed in deze context passen. Wel in de context van: jezelf en de hond vermaken door buiten op een veldje met een bal te spelen. Maar je vermaken door een aquarium zo op te tuigen neigt eerder naar eigenbelang dan het hoog hebben zitten van dierenwelzijn in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:36

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:04:

Zeer tevreden over de Tetra heaters. Had toevallig een paar weken geleden m'n eerste kapotte Tetra ooit (thermoswitch maakte geen goed contact meer, heater wilde dus niet verwarmen).

Als je visjes dood zijn omdat je bak te heet wordt als je verwarmingselement niet meer uit gaat dan heb je eigenlijk een te groot verwarmingselement in je bak. Ter info: In mijn bak (130 liter netto dus Juwel zou het al snel over een 150 liter bak hebben) hangt een 50W heater en die doet meer dan genoeg (staat zo'n 25% van de tijd aan in de nachtelijke uren als het hier 18 graden is; eigenlijk zou ik dus wel toekunnen met een 25W element). Vaak zie ik in 40 liter bakjes zo'n 50W ding hangen (en da's bijna altijd veel te veel te veel tenzij je huis 's nacht echt heel erg koud is).

Dus wellicht overwegen om een 25W heater te nemen? Welk merk? Tetra is prima. Wil je echt geen Tetra meer dan kun je ook een Jäger nemen (onderdeel van Eheim) maar die is echt niet beter dan een Tetra en heeft ook nog eens een onhandig dikke aansluitkabel.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@HuismAndré Ding staat sinds vanmorgen 8 uur uit, het water is nog steeds warm.
Betreft een 54 liter bak. Waarom jij altijd 50W verwarmers ziet hangen in zulke bakjes?

HT25: 10-25 liter
HT50: 25-60 liter
HT75: 60-100 liter

Het is dus Tetra zelf die dat voorschrijft, en klanten kopen dat...

Maargoed, als een HT25 voldoende is koop ik die. Ik denk nml stiekem dat mensen die visjes koken omdat het ding idd te groot en te zwaar is voor 54 liter. Water staat wel boven de minimum markering, maar het houdt niet veel over. Een HT50 is 28cm lang, een HT25 is 25cm lang. Mijn 54 liter bak is 60x30x30 en water staat niet strak tot de bovenrand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Nieuwe heaters zou ik eventjes ijken. Hier wijkt de werkelijke watertemperatuur meerdere graden af van de ingestelde temperatuur op de heater, maar de afwijking is constant dus mits je het weet is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:20:
Nieuwe heaters zou ik eventjes ijken. Hier wijkt de werkelijke watertemperatuur meerdere graden af van de ingestelde temperatuur op de heater, maar de afwijking is constant dus mits je het weet is er niks aan de hand.
Tetra heaters kun je niet ijken. De schaal zit vast (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de heaters van Jäger). Gewoon niet teveel op letten, beginnen met 22 graden en meten met een normale thermometer (een dag later of zo). Voor de meeste gezelschapsbakken is 23-24 graden helemaal prima.

Fabrikanten gaan bij hun opgaven vaak uit van "worst case". Dus externe pomp (met veel slangen), open bak (met veel warmteverlies) en lage omgevingstemperatuur. Voor mijn bakje adviseren ze 200W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Temperatuur is net als pH: Afhankelijk van waar je het mee meet krijg je een andere waarde ;)
  • Oase 200 Watt heater in Biomaster 350 Thermo is ingesteld op 23 graden
  • Digitale thermometer geeft 22,5 graden weer
  • ADA glazen thermometer geeft 21 graden weer
  • Dennerle glazen thermometer geeft 22 graden weer
Ijken is dus zeker belangrijk, maar wel benieuwd hoe je die dan daadwerkelijk goed ijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Taro schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:34:
Temperatuur is net als pH: Afhankelijk van waar je het mee meet krijg je een andere waarde ;)
  • Oase 200 Watt heater in Biomaster 350 Thermo is ingesteld op 23 graden
  • Digitale thermometer geeft 22,5 graden weer
  • ADA glazen thermometer geeft 21 graden weer
  • Dennerle glazen thermometer geeft 22 graden weer
Ijken is dus zeker belangrijk, maar wel benieuwd hoe je die dan daadwerkelijk goed ijkt?
Ik gebruik zo'n IR thermometer en meet op een stuk of 5 plaatsen in de bak (doe ik trouwens alleen aan het einde van de zomer aangezien hier van april t/m september de stekker van de heater niet eens in het stopcontact zit). Desondanks meet ik dan al een verschil van bijna 1 graad (terwijl de stroming dankzij een 1000 liter netto pompje echt wel voldoende is). Gewoon op je gevoel een beetje uitmiddelen. In de natuur komen ook verschillen voor.

Voor grotere bakken is er echt iets te zeggen voor het werken met meerdere heaters. Ten eerste is de kans dat ze allebei tegelijk kapot gaan minimaal (dus diertjes koken is nagenoeg onmogelijk) maar ook kun je bij 2 heaters kiezen voor een betere warmteverdeling.

Heb je home automation (Home Assistant of zo), overweeg dan om een slim stopcontactje op je aquarium te zetten. Die kun je dan gebruiken om een alarm te geven als gedurende een lange tijd het verbruik hoog is (want dat zou betekenen dat de thermostaat van de heater vast zit).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik verwarm het aquarium nu alleen nog op de goedkoopste uurtjes van de dag. Meestal is dat snachts.

Deze dagen is de stroomprijs 's nachts lager dan 10 cent per kWh. (dynamisch stroomcontract, uurtarieven)

Ik heb wel een ondergrens ingesteld zodat de bak nooit te ver kan afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

HuismAndré schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:30:
Tetra heaters kun je niet ijken. De schaal zit vast (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de heaters van Jäger).
Foute woordkeuze van mij. Ik bedoelde met ijken de afwijking vaststellen en daarmee rekening houden bij het instellen van de temperatuur op de heater.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MDtje
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 00:02
Vandaag hier eindelijk weer 5 Kardinaal tetra's toegevoegd. Eigenlijk veel te weinig op mijn grote bak, maar na mijn eerdere ervaring waar ik helaas mijn tetra's kwijt geraakt ben door witte stip vind ik dit voor nu wel zo veilig. Met 5 stuks kan ik ze nog goed in de gaten houden. Met een beetje goed begroeide bak is het niet heel lastig om ergens een zieke of niet meer levende tetra over het hoofd te zien.

Hoewel het er maar 5 zijn vind ik het nu alweer een stuk gezelliger. Ze zijn nog niet helemaal op hun gemak, maar blijven daardoor nu wel heel mooi in een schooltje bijelkaar zwemmen. (Behalve als je een foto maakt :+ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10GjJCrFvZmO_xx6Fg9fOzQRLCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1da6cgQs5sa7hnCTF0H7cef9.jpg?f=fotoalbum_large

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
@MDtje Op zich snap ik de gedachte om met een paar te beginnen. Echter is er ook een nadeel: Je moet straks nog een keer (en hebt daarbij nogmaals de kans een ziekte binnen te halen die de visjes die je nu hebt dan ook zal besmetten). Beter is het dan toch maar om gelijk het hele groepje te halen (wellicht hebben ze nog visjes uit dezelfde voorraad).

Een andere optie (kan nu niet meer maar wel in de toekomst en sowieso als algemene tip) is vragen of de aquariumwinkel jouw visjes apart wil houden af kweker. Vanaf 10 visjes is dat vaak geen probleem (meestal zitten de kleinere visjes toch al per 10 of 20 in een zakje). Op die manier heb je alleen nog maar een kans de ziekte van de kweker mee te krijgen (en die kans is héél erg klein).

Bij grotere aquaria werk je vaak met een losse quarantainebak om op die manier te voorkomen dat de nieuwe visjes de bestaande have besmetten.

Werken met medicijnen: Ik heb daar nog nooit succes mee gehad die 2x dat ik het nodig had. Maar wellicht hebben anderen er wel succes mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-08 15:02
Kreeg dit advies ook bij een vrij nieuwe winkel hier in de regio. Was er toen nog niet helemaal over uit wat het moest worden qua soort. Een week later de keuze gemaakt.

Op dat moment hadden ze er wel wat. Maar er werd toen netjes aangeboden of ik nog een week wilde wachten op een nieuwe levering. Zo kon ik er 25 meenemen die gecheckt waren op uitval bij binnenkomst en ook minder kans op ziektes, want >
HuismAndré schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:23:
@MDtjeOp die manier heb je alleen nog maar een kans de ziekte van de kweker mee te krijgen (en die kans is héél erg klein).
Ze hadden me ook gewoon die week de vissen uit de bak kunnen verkopen, denk dat er zeker wel 20 nog inzaten. Hierdoor hebben ze er wel een trouwe klant bij, uiteraard de rest van het visbestand er ook gekocht.
(vooral ook door eerst advies, meedenken en dan pas verkopen)

[ Voor 4% gewijzigd door Cooldevice op 09-11-2022 15:45 ]

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
Inderdaad ging die gedachte ook door mijn hoofd, wel twee keer de kans om een ziekte mee te nemen. Aan de andere kant was de vorige keer ook wel weer heel zuur dat ik niets van mijn nieuwe vissen heb kunnen redden.

Ik zal voor de volgende keer met de winkelier overleggen of hij wat apart wil houden, dat klinkt als een mooie optie waar ik zelf nog nooit over nagedacht had.

Eigenlijk moeten ze inderdaad eerst in quarantaine, maar daar weer een tweede bak voor neerzetten is ook weer zo'n gedoe. Voor nu is deze weg gekozen en hopelijk gaat alles voorspoedig. Ondertussen probeer ik hun weerstand een beetje te helpen door wat voogle easy-life toe te voegen.

[ Voor 5% gewijzigd door MDtje op 09-11-2022 18:37 ]

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Hier inmiddels verse bewoners vanuit een import uit de VS, 10x F1 Robertsoni. Zijn nog klein, cm of 6, maar die groeien vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:19
@_JGC_ Ik zou kijken naar een Aquael Ultraheater of een Fluval E. Die werken niet met een bi-metaal en hebben daardoor minder kans op vastlopers. Het allermooiste is een InkBird 306a thermostaat met een 75w Schego staaf, maar dat is wel een vrij prijzige oplossing voor een 54l bakje.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Aziraphale schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:10:
@_JGC_ Ik zou kijken naar een Aquael Ultraheater of een Fluval E. Die werken niet met een bi-metaal en hebben daardoor minder kans op vastlopers. Het allermooiste is een InkBird 306a thermostaat met een 75w Schego staaf, maar dat is wel een vrij prijzige oplossing voor een 54l bakje.
Heb er nu een Tetra HT25 ingezet. Schakelt veel minder vaak in dan de HT50 die erin zat. Past ook veel beter in deze bak qua hoogte.

• Aziraphale
_JGC_ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:35:
[...]

Heb er nu een Tetra HT25 ingezet. Schakelt veel minder vaak in dan de HT50 die erin zat. Past ook veel beter in deze bak qua hoogte.
Hopelijk krijg je hem daarmee op temperatuur. 25 w is weinig voor 54 liter.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Aziraphale schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:42:
[...]

Met 20 graden kamertemperatuur overdag en ingesteld op 22 graden?

Als ie naar 28 graden moest was het een ander verhaal, dan is het warmteverlies veel groter.

Edit: U-waarde van enkelglas is 5,7W/m2K hooguit. Oppervlakte zijkanten is (0,6+0,3)*2 * 0,30 = 0,54m2. Zit je met 2 graden verschil op 6,2W verlies via de zijwanden. Onderkant is een hardhouten meubel en zal weinig verliezen. Bovenkant is een kunststof kap, hangt verlichting in wat de helft van de dag zo'n 10W aan warmte genereert.
Zal wat langer duren voor de bak op de juiste temperatuur is na een waterverversing, maar ik zou niet weten waarom 25W het niet trekt in een 54liter bakje...

[ Voor 40% gewijzigd door _JGC_ op 10-11-2022 09:32 ]

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:22:
[...]

Als ie naar 28 graden moest was het een ander verhaal, dan is het warmteverlies veel groter.

Edit: U-waarde van enkelglas is 5,7W/m2K hooguit. Oppervlakte zijkanten is (0,6+0,3)*2 * 0,30 = 0,54m2. Zit je met 2 graden verschil op 6,2W verlies via de zijwanden. Onderkant is een hardhouten meubel en zal weinig verliezen. Bovenkant is een kunststof kap, hangt verlichting in wat de helft van de dag zo'n 10W aan warmte genereert.
Zal wat langer duren voor de bak op de juiste temperatuur is na een waterverversing, maar ik zou niet weten waarom 25W het niet trekt in een 54liter bakje...
De vuistregel is aantal liters = aantal W, maar dat houdt uiteraard geen rekening met zaken als een heel klein temperatuurverschil of juist bv een onverwarmde schuur.

• Aziraphale
_JGC_ schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:22:
[...]

Dat soort berekeningen heb ik er nog nooit op los gelaten, maar met 2 graden verschil zou het mogelijk wel lukken. Mijn verschillen zijn wat groter en ik zou het met die verhouding absoluut niet gaan redden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 19:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik heb hier in mijn 1000 liter bak 2 verwarming elementen zitten.
Geen van beiden trekken het op de bak op te stoken (24/25 graden, daarmee moeten ze samenwerken).
Als er 1 uitvalt, kom ik op 22 graden max volgens mij.
Mijn woonkamer is 18°C.
Veilig beiden kanten op. :).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• SmurfLink
  • Niet online
Ik heb volgens mij een 75 of een 100 er in m'n 120cm bak zitten. Houdt de bak nog goed op temperatuur, al is de woonkamer nu weer rond de 18-19 graden, de bak is 24. Al is de interne thermostaat wel wappie, ik moet 'm op 28 graden instellen om de bak 24 graden te krijgen, dus deze zal ook wel aan 't einde van z'n latijn zijn. Zit nogal wat condens in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Aziraphale schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:42:
[...]

Hier het schakelgedrag van een 50W element in een 130-135 liter (netto-netto) 80cm Aquatlantis bak. Zoals je ziet staat die ('s nachts) nog niet een kwart van de tijd aan. Wat je ook leuk kan zien is dat overdag de warmte van de LED verlichting (die zo'n 15W zal verstoken van 12:00 tot 17:00) al voldoende is voor mijn 130-135 liter bak. 's Nachts daalt de temperatuur hier tot 18,5 graden. Overdag loopt het op tot 20 graden (vloerverwarming).

Andere dingen die je leuk kunt zien op deze plot: De CO2 die zo'n 7 x per dag aan gaat (met name overdag maar dus ook wel een beetje 's nachts) en de sturing van de verlichting met z'n mooie bell curve. En als de output meer dan 60 minuten boven de 40W komt dan gaat er via Home Assistant een alarm op alle Google nest schermpjes (want dat zou betekenen dat de heater vast zit). Een soortgelijk iets moet ik nog eens bedenken voor de CO2 afsluiter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7P2PfXeC7XRZ2MeEv64J0AocRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4RxbgsWRHA6YytosIOxWes7x.png?f=fotoalbum_large
En let niet op die pulsjes hier en daar. De WiFi ontvangst is erg slecht waar het aquarium staat (ondanks dat het dichtstbijzijnde Unifi AP letterlijk aan de andere kant van de muur zit).

[ Voor 6% gewijzigd door HuismAndré op 10-11-2022 13:29 ]

• JME

JME

zeg maar Jamie

SmurfLink schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:15:
Ik heb volgens mij een 75 of een 100 er in m'n 120cm bak zitten. Houdt de bak nog goed op temperatuur, al is de woonkamer nu weer rond de 18-19 graden, de bak is 24. Al is de interne thermostaat wel wappie, ik moet 'm op 28 graden instellen om de bak 24 graden te krijgen, dus deze zal ook wel aan 't einde van z'n latijn zijn. Zit nogal wat condens in.
Ik zou een preventieve vervanging overwegen. Maar ja, ik ben dan ook niet zo van de vissoep..

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:12:
[...]

Ik zou een preventieve vervanging overwegen. Maar ja, ik ben dan ook niet zo van de vissoep..
Hij stond eerder te koud dan te warm, daarom durf ik het wel aan. Maar wel goed punt, kan beter alvast een nieuwe bestellen. Maar eens zoeken of ik nog kan achterhalen hoeveel W die is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• World Citizen
Nou, toevallig.

Ik had dus een te kleine verwarming in mijn nieuwe aquarium. Deze was 50 watt, en daar kreeg ik een enorme golf van in mijn temperatuur. Het scheelde dik 3 graden van piek naar dal.
Hierna heb ik er een zwaardere in gezet en het verschil is nu nog maar 0.3 graden.
Ik heb nu een 150 watt.

Hier de grafiek. Links is met de oude verwarming, en rechts is met de nieuwe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcRlnSkG9tQpzbSUPxqAlWvzBx0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9UYiL9L1eNabTBEwP91a2l7v.png?f=fotoalbum_large

In de grafiek hieronder zie je het verbruik erbij. Hij spring dus constant aan naar 0.7A. Hiermee verwarmt hij dus 0.3 graden en gaat weer uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMRU1EH3GyMpjd1eHk_CLMIlTzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VgoqzfnNcMmrrjKbOv7odAU3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwwNNc5khafaQ9PKyB7qkBefVeI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IBHSfo4LGYPOV1X4PY7spHPX.png?f=user_large

(Als bijsluiter: Een zeeaquarium kun je net als bij zoet op talloze manieren starten. Ik doe het hier op een niet normale manier. Ik ga er vanuit dat ik 6 maanden bezig ben met de eerste opstart en daarna 1.5 jaar met uit stabiliseren. )

30 dagen zitten we er in. Althans, met een beetje biologie erbij. Kaal water tel ik even niet mee.

Dat betekend dat ik had verwacht nu een harige boel te hebben. Alles vol met harige bruine en groene algen. Het lijkt er alleen op dat deze opstart iets anders gaat dan ik gewend ben. Ik doe het normaal met levendsteen en ent de bak met iets uit een andere bak, maar ik ben deze keer redelijk klinisch te werk gegaan. Geen levend steen en geen bacteriën uit flesjes. De aller hipste EDNA is bij mij waarschijnlijk 0.

Wat ik nu heb is groene aanslag. Normaal krijg ik dit pas veel later. Laten we zeggen na dik 2 maanden slaat de bruine aanslag om in groene aanslag. Ik heb echter al een dikke week pure groene aanslag. De bodem is nog wat bruin omdat ik het niet schoon heb gemaakt, maar de ruiten zijn fel groen.

Ik ben daar blij mee. Ik zie die aanslag graag want normaal ebt dit Langzaam weg naar een stabielere bak. Uiteraard is hij over 2 jaar pas een beetje echt stabiel, maar de bloei van algen stopt meestal na de groene fase (zoals ik het gewend ben).

Al hier dan ook rauwe foto's van het geheel. Ik maak om de 3 dagen de ruiten schoon en dit is wat het na 3 dagen is. Lekker groen en broeierig.
Niet mooi, wel fijn!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnt7QkUDHrNcpt0U7VrvqQfFqg0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SrmNEm8nZqevfjwaPg8JSRfH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jJH9Hc8dyCZ1bKaZoy2HEfY4xU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XT0DFo2lc51gU4FuT7d5Qr8Z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgADRg6o5Aey5_h0wA0Pkjvo7Z0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kUq3bu5P2bJLQI9Uhyt4Nx33.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDtje
@World Citizen Dat klinkt als iets voor de lange adem. Mag ik vragen wat je precies bedoelt met stabiel? Waar uit zich dat in? Algen groei, water waarden, het kunnen hebben van bepaalde vissen/annemonen/planten?

En waarom start je met een 'lege' bodem, is het bij zout water ook niet zo dat in de bodem een hoop nuttige bacteriën vestigen? Is het een smaak kwestie? Of start je zo eerst met bacteriën in het gesteente en ga je nog een bodembedekking toevoegen.

Ik kom nog maar net om de hoek kijken met mijn zoetwater aquarium, laat staan dat ik weet wat er benodigd is voor zoutwater.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:50
Gisteren zijn we naar Centro geweest in Oberhausen. Vandaar uit is Zoo Zajac maar 11 km. Mega grote winkel. Echt Van alles te vinden qua dieren toebehoren. Ook een mega grote aquariumafdeling. Echt wel een aanrader om een keer te kijken mocht je in de buurt zijn. Sommige artikelen goedkoper dan in Nederland. Veel aanbod van vissen, maar wat een prijzen. Dario Dario vrouw koste 10 euro. Eplatus Annulatus ook 10 euro. Oftewel daarvoor hoef je er niet heen te gaan. Maar zeker een keer de moeite waard om te kijken mocht je in de buurt zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
@MDtje

Stabiel

Nou.. het is nogal een onvriendelijk wereld wat betreft hoe je het moet doen. De een zijn methode word helemaal afgeschoten door de ander. Er zijn heel veel manieren om het te doen en de emoties lopen nogal eens op :).

Als je een zeeaquarium opzet vul je die met zout water en dan kun je kiezen of je droog dood steen wilt gebruiken of bijvoorbeeld steen wat uit de zee komt of uit iemand anders zijn aquarium. Op dat steen zit dan leven zoals sponzen, algen, kleine schelpdiertjes etc etc.

In beide gevallen moet het steen zich herstellen. Er gaan dingen dood en andere dingen komen tot leven op het steen. Vooral bij levend steen kun je het niet exact terug plaatsen zoals het uit de oude situatie komt. Sommige delen krijgen dus ineens licht en andere delen juist weer donker. Ook de stroming rond de steen veranderd dus filterdieren zullen afsterven of verplaatsen.

Dat betekend dus je wat pieken gaat krijgen van afvalstoffen. Meestal worden die stoffen dan weer gegeten door algen. Je krijgt dus een algenbloei.
Die alg sterft weer af waardoor er weer stoffen in het water komen. Daar gaat dan weer iets anders van leven.
Die schommelingen van pieken en dalen in bepaalde stoffen moet even stabiliseren. Meestal na een maand of 3 is het wel weg. Maar zonder dat je het ziet gaat het wel nog een tijdje door.

Een zeaaquarium leeft dus eigenlijk in zijn geheel. Het steen is een orgaan wat vol zit met leven dat het water "filtert". We proberen dat "stabiel" te krijgen.

Heel veel koraal interesseert het niet zo veel of het stabiel is. Uiteraard moet het wel binnen de perken blijven maar vaak maakt het daarvoor niet uit. Er zijn echter steenkoralen die het niet prettig vinden. Die kunnen bij een schommeling in waterwaardes binnen uren dood zijn. Dat worden ook vaak de moeilijk koralen genoemd puur omdat je dus stabiel moet blijven. Een dip in je KH kan dus funest zijn.

Bodem

Ook hier zij de meningen gigantisch verdeeld, maar beide werkt. Een bodem is mooi en is inderdaad ook een plek waar veel leven en chemische reacties zit. Ook zijn er best veel dieren die er in leven en mooi zijn. Bepaalde vissen graven bijvoorbeeld schuilplekken en bepaalde lipvissen slapen er in. Als je die dieren wilt houden dan moet je een bodem hebben.
Een nadeel van een bodem is dat er vuil in kan ophopen en kan rotten. Je kunt dan slakken en zandzevende zeesterren inzetten die het zand een beetje in beweging houd, of je zuigt zo af en toe wat af met een stofzuiger.
Ook heb je parasieten en plagen die bepaalde stadiums in het grind leven. Bijvoorbeeld witte stip. Die heeft een larffase die in het grind zit. Dat is niet zo fijn, en een reden om niet voor een bodem te kiezen.
Ikzelf doe het liever niet omdat ik het grind niet kan "meten". Ik weet niet wat er gebeurd of wat er in leeft en ophoopt. Als ik er doorheen woel kan het zomaar zijn dat ik onbalans creëer omdat je een kolonie van bepaald leven stoort. Het voordeel dat er leven in leeft en het water filtert, is meteen een nadeel als je dat verstoort.

Hoe dan ook moet het je niet afschrikken. Het heeft niets te maken met "beter". Beide is goed.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:44

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

peppie71 schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:48:
Gisteren zijn we naar Centro geweest in Oberhausen. Vandaar uit is Zoo Zajac maar 11 km. Mega grote winkel. Echt Van alles te vinden qua dieren toebehoren. Ook een mega grote aquariumafdeling. Echt wel een aanrader om een keer te kijken mocht je in de buurt zijn.
Ook eens voor de deur gestaan maar toen waren ze dicht i.v.m een of andere vage Duitse feestdag :P. Gelukkig waren we al in Duisburg voor een Aquarium beurs dus we hadden er niet een stuk voor (om-)gereden. Die beurs in Duisburg was ook wel de moeite maar geloof niet dat die nog bestaat.

Zijn aquaria ook goedkoper in Duitsland? Als ik zo wat rondkijk op internet heb ik niet het idee dat het veel scheelt.

Heb zelf iets van 10 jaar lang van 2009 tot 2019 een 300 liter aquarium gehad, toen verkocht ivm ruimte en tijd gebrek. Inmiddels zijn de kids wat ouder en woon ik in een huis met een flink grotere woonkamer. Ben stiekem wat aan het rondkijken voor een nieuw aquarium maar dat is toch wel een stuk duurder geworden dan in 2009 :p

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 19:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Chaoss schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:12:
[...]

Ook eens voor de deur gestaan maar toen waren ze dicht i.v.m een of andere vage Duitse feestdag :P. Gelukkig waren we al in Duisburg voor een Aquarium beurs dus we hadden er niet een stuk voor (om-)gereden. Die beurs in Duisburg was ook wel de moeite maar geloof niet dat die nog bestaat.

Zijn aquaria ook goedkoper in Duitsland? Als ik zo wat rondkijk op internet heb ik niet het idee dat het veel scheelt.

Heb zelf iets van 10 jaar lang van 2009 tot 2019 een 300 liter aquarium gehad, toen verkocht ivm ruimte en tijd gebrek. Inmiddels zijn de kids wat ouder en woon ik in een huis met een flink grotere woonkamer. Ben stiekem wat aan het rondkijken voor een nieuw aquarium maar dat is toch wel een stuk duurder geworden dan in 2009 :p
Geen idee hoe dat momenteel zit, mijn aquarium komt uit 2017.

ik heb mijn aquarium 1000 liter. toen hier op maat laten maken:
https://deinaquarium.de/

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Chaoss schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:12:
[...]

Mijn eheim was 600,- goedkoper. Komt vooral omdat we maar 1 leverancier hier hebben. Eigenaar vertelde mij dat elk jaar Eheim prijzen bijsteld maar daar in NL is dat niet gebeurd. Blijft vreemd dat eheim hier zelf niet levert. Bij mij werd het aquarium gratis thuis bezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

@Smuggler Thnx zal die site eens doorspitten

@NLKornolio waar heb je je Eheim besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
peppie71 schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:48:
Gisteren zijn we naar Centro geweest in Oberhausen. Vandaar uit is Zoo Zajac maar 11 km. Mega grote winkel. Echt Van alles te vinden qua dieren toebehoren. Ook een mega grote aquariumafdeling. Echt wel een aanrader om een keer te kijken mocht je in de buurt zijn. Sommige artikelen goedkoper dan in Nederland. Veel aanbod van vissen, maar wat een prijzen. Dario Dario vrouw koste 10 euro. Eplatus Annulatus ook 10 euro. Oftewel daarvoor hoef je er niet heen te gaan. Maar zeker een keer de moeite waard om te kijken mocht je in de buurt zijn.
Volgende keer kun je ook langs hobbyzoo neudorf, kwartiertje van zoo zajac vandaan. Een van weinige winkels in europa met kwalitatief echt goede kwaliteit cichliden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Chaoss schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:13:
@Smuggler Thnx zal die site eens doorspitten

@NLKornolio waar heb je je Eheim besteld?
http://www.aquarium-wilhelmi.de/ echt soort familiebedrijf. Alleen eigenaar spreekt engels kan hierdoor soms even duren met reactie.
Had ze gemailt en was geen probleem met bezorging. Was toch huiverig om bijna 2k over te maken omdat ze geen moderne site hebben. Ben uiteindelijk maar langs gereden om vertrouwen te krijgen. Superdrukke winkel met veel aanbod. Vandaar waarschijnlijk geen reden gehad voor een online strategie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0CiHFceXwFVvkQSZyATHH2iJUg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ep5JYY35bFY5qdwOILnefSq5.png?f=fotoalbum_large

Zag op facebook dat er eindelijk weer waaierhandjes waren, dus gelijk richting Ferrytale gegaan. :+ Ze zijn echt nog ieniemienie! En spierwit van de stress. Ben benieuwd of ze daadwerkelijk blauw gaan worden maar blij dat ik ze eindelijk heb. Heb ook een Sturisoma Aureum meegenomen, die leek me al zo lang een mooie aanvulling. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
@Chaoss Ik weet de prijzen niet zo goed, maar ik heb een Trofis Optic White aquarium gekocht wat eigenlijk zoetwater was. De prijs daarvan vond ik best laag in verhouding tot wat maatwerk aquariums kosten.

Dit is wel mijn eerste ervaring met Trofis dus veel kan ik er niet over zeggen.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

@World Citizen Trofis is inderdaad vriendelijk geprijsd 1000 euro voor een 1m50. Jammer genoeg zijn die maar 42cm diep. Ik had vroeger een 50cm en dat is wat mij betreft wel het minimale, zeker als je er een 3d achterwand in plakt.

Bij van Wolferen hier in nl koop je voor 900,- euro een 130x50x60, das dan incl dibond lichtkap maar excl led verlichting.

[ Voor 28% gewijzigd door Chaoss op 16-11-2022 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Onder het motto, niet geschoten altijd mis.

Ik heb 2 aquariums draaien en beide hebben DIY CO2 flessen. Werkt best prima.
Maar op beide heb ik een Twinstar CO2 diffusor medium zitten. Maar er komt een piepend geluid af. Elk bubbeltje is een piepje en is best irritant. Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen? Of moet ik gewoon een grotere diffuser erop hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Xavier Herkenbaar, had ik hier ook. Tegenwoordig een inline diffusor, dus geen last meer van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Taro schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:00:
@Xavier Herkenbaar, had ik hier ook. Tegenwoordig een inline diffusor, dus geen last meer van :)
Werkt dat ook met homemade CO2 flessen?

En als ik dat toch ga doen. Ik heb nu slangen die krijg ik met heel veel moeite van mijn aquariumpomp af. Dat waren goedkopen slangen van HS Aqua.
Ik heb elke keer het idee dat niet de slang losgaat van mijn pomp, maar dat de uit/ingang gewoon afbreekt.
Nogal lastig die slangen schoonmaken. Is dat met iets betere slangen ook meteen opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Xavier Je moet even weten met welk soort beweging dat het makkelijkst gaat. Vaak werkt het zelfs beter om de slang er eerst nog even iets verder op te drukken en daarna pas eraf te halen. En als je ze bevestigt dan helpt het om ze eerst even nat te maken, of zelfs iets te verwarmen dmv warm water of kort met bijv. een föhn of heatgun.

Voor een inline diffusor heb je een hogere druk nodig, dus vermoed niet dat DIY CO2 daarvoor geschikt is.

Ik heb 3 setjes slangen en 3 Oase verbindingsstukken. Zo kan ik die altijd al voorbereiden en daarna ook rustig los- & schoonmaken wanneer ik er zin in heb.

Sommige slang is stugger dan andere, daarnaast wordt de slang na verloop van tijd ook steeds stugger. Zo af en toe vervangen is dus wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Chaoss schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:01:
@World Citizen Trofis is inderdaad vriendelijk geprijsd 1000 euro voor een 1m50. Jammer genoeg zijn die maar 42cm diep. Ik had vroeger een 50cm en dat is wat mij betreft wel het minimale, zeker als je er een 3d achterwand in plakt.

Bij van Wolferen hier in nl koop je voor 900,- euro een 130x50x60, das dan incl dibond lichtkap maar excl led verlichting.
Voordeel weer dat je eigen licht ken kiezen ipv toegevoegde lampen die niet geschikt zijn voor aquascaping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Zal ik het doen of zal ik het niet doen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
JME schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:41:
Je moet ook groter gaan dan je denkt ;)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik ben bang dat vooral de discussie groter wordt als ik uitspreek wat ik denk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

JME schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:41:
Als je er gelukkig van wordt dan zeg ik doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JME schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:12:
Ik ben bang dat vooral de discussie groter wordt als ik uitspreek wat ik denk ;)
Zout?

Pagina: 1 ... 12 ... 44 Laatste