@
JME Het ligt aan het platform denk ik

. Ik mijd alles behalve het T.net Aqua topic en een zeewaterforum. De meeste andere platformen zijn nogal emotievol zeg maar.
In zeewater is het niet anders. Je kunt prima een zeewateraquarium voor het raam zetten en enkel het dagelijkse zonlicht gebruiken. Je moet dan alleen geen koralen gaan houden die juist leven van zonlicht. Dat heeft verder niets met kleur te maken. Er is voldoende kleur te vinden wat onder zonlicht gewoon prima leeft.
Logischerwijs wil je vaak wel na een jaar wat meer en wat luxer. Je ziet dan een prachtig stukje koraal bij de winkel en wilt dat graag kopen. Helaas blijkt dat stukje dan voornamelijk te leven op licht en moet je afhaken. Dat gaat knagen en dan koop je alsnog een goede lamp :
Een update van een pruttelend bakje. Het is nog geen aquarium te noemen maar naast de intense groene aanslag gaat het prima zijn gang. Ik ben begonnen met het lijmen van de stekjes en ben nu op zoek naar het eerste nieuwe leven.
Wat niet goed lijkt te gaan:
- Ik heb een paarse Goniopora die besloten heeft niet meer helemaal open te gaan. Dit sinds ik hem een ander plekje heb gegeven. Ik snap het niet zo goed want nu ik hem terug heb naar zijn oude plek wil hij ook niet. Het is er eentje met hele lange tentakels, maar nu dus niet.
- Ik heb een Rode tepelanemoon die gisplitst is en die vind nu dat hij paars moet zijn. Niet een hele mooie paars maar een beetje donker. Dit ben ik niet gewend van rode tepelanemonen maar ik moet ook zeggen deze niet vaak gehouden te hebben.
- (fixed) Temperatuur. Kennelijk was mijn verwarming niet groot genoeg waardoor ik schomelingen kreeg van ruim 3 graden. Dit is nu opgelost met een nieuwe verwarming en nu is het verschil constant maar 0.2/0.3 graden.
Wat er wel goed lijkt te gaan:
- Alle andere koralen lijken hun schema te hebben gevonden. Nachtdieren staan open nadat het licht een uurtje uit is, en gaan weer langsaam dicht als het in de ochtende lichter word. Ik heb al een flinke tijd een teststukje SPS en dat begint nu onder de nieuwe lampen weer wat kleur te krijgen. Dit was er niet beter op geworden nadat ik het heb overgenomen van een medelid, maar is nu aan de sterkende kant.
- Filtering gaat voorlopig naar wens. Alles gaat door de filterroller en als ik de ramen schoon maak dan zet ik een uurtje of 2 de skimmer aan. Ik filter verder nergens overheen. Mocht ik Nitraat of Fosfaat problemen krijgen dan zal ik daar een wervelbedje voor inzetten, maar dat is nog niet nodig.
- Stroming lijkt aardig. Het is wat riskant door enkel met een opvoerpomp te werken, maar het ziet er niet slecht uit. Er zijn 2 plekken waar het gruis blijft liggen en dat kan ik dan makkelijk afzuigen.
Nieuwe dingen:
- Naso Elegans. Een vis die op de droomlijst stond. Voorlopig gaat het goed, maar je weet het niet met deze vissen. Hij heeft de quarantaine ronde doorlopen bij de LFS en zwemt nu in de bak. Ze zijn enorm gevoelig ondanks dat dit vaak niet gedacht word. Ik hoop dat hij het overleeft waardoor ik een exemplaar heb die het doet in Aquariums. Het is idee is dat ik een kleine varriant in dit aquarium langer dan een jaar in leven kan houden, en dan kijken we verder. Ik hoop dat het lukt.
- Nieuw heb ik een Red Sea Cover. Deze heb ik gelijk wit gespoten wat ik vond het niet mooi dat er een zwarte rand te zien was op een Optic White aquarium. Achteraf had ik er graag een verslagje van gemaakt maar het was al gebeurd voordat ik er aan dacht.
Wat zijn de openstaande klussen:
- Verder vastlijmen huidig koraal
- Eerste waterwissel (vandaag)
- Skimmer kopen die iets lager is zodat hij naar het linkse compartiment kan
Waterwaardes:
De waterwaardes die ik nu onder controle heb zijn die van het zout wat ik gebruik en van de omgeving waarin het aquarium staat. Ik ga voor wat er in de ProReef emmer zit, en PH is afhankelijk van de omgeving. Ik doseer niks om het op te hogen enkel om het op pijl te houden. PH is zoals het hier in huis is.
- Temp 25 Graden
- Zout 35 ppt
- PH 8.2
- KH 7.5
- CA 450
- MG 1325