Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:43

JME

zeg maar Jamie

OK, daar gaan we!
NLKornolio schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:02:
Voordeel weer dat je eigen licht ken kiezen ipv toegevoegde lampen die niet geschikt zijn voor aquascaping.
ALLE verlichting is geschikt voor aquascaping.

Kom maar kom maar kom maar... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
JME schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:32:
OK, daar gaan we!

[...]

Eens, want aquascaping is een te brede term. Je kunt ook scapen met enkel stenen. (malawi)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:18

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

OK, daar gaan we!

[...]

Ken je alleen maar gelijk geven, een aquascape met waterpest zal het vast ook doen met een gloeilamp. Helaas is de verlichting die bij de aquaria wordt geleverd vaak noet voldoende. Hier eheim 60 diep en hoog maar de standaard lampen komen niet diep genoeg. Ze komen niet diep genoeg voor planten die hoge lichtintensiteit nodig hebben om dan maar iets precieser te zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door NLKornolio op 16-11-2022 19:35 ]

• JME

JME

zeg maar Jamie

En ik maar denken: nu barst de discussie los! Maar jullie hebben helemaal gelijk hoor. Het is meer dat toen er een opmerking over standaard meegeleverde verlichting werd gemaakt, ik dacht dat het richting de andere kant van het spectrum zou gaan. De door tech (en marketing?) gedomineerde kant, zeg maar. En dan kan ik het vaak niet nalaten om even een lans te breken voor die standaard meegeleverde verlichting. Want ik denk dat die vaak meer dan prima kan voldoen voor heel veel hobbyisten met niet al te exotische planten in hun al dan niet gescapete gezelschapsbak. Bij dezen alsnog gedaan dus :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
@JME Het ligt aan het platform denk ik :). Ik mijd alles behalve het T.net Aqua topic en een zeewaterforum. De meeste andere platformen zijn nogal emotievol zeg maar.

In zeewater is het niet anders. Je kunt prima een zeewateraquarium voor het raam zetten en enkel het dagelijkse zonlicht gebruiken. Je moet dan alleen geen koralen gaan houden die juist leven van zonlicht. Dat heeft verder niets met kleur te maken. Er is voldoende kleur te vinden wat onder zonlicht gewoon prima leeft.

Logischerwijs wil je vaak wel na een jaar wat meer en wat luxer. Je ziet dan een prachtig stukje koraal bij de winkel en wilt dat graag kopen. Helaas blijkt dat stukje dan voornamelijk te leven op licht en moet je afhaken. Dat gaat knagen en dan koop je alsnog een goede lamp :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TSpLIQlPjvo4tlBM71_X0iXZhQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CTbUjIWKOhrpOiuDIV9mryTn.png?f=user_large

Een update van een pruttelend bakje. Het is nog geen aquarium te noemen maar naast de intense groene aanslag gaat het prima zijn gang. Ik ben begonnen met het lijmen van de stekjes en ben nu op zoek naar het eerste nieuwe leven.

Wat niet goed lijkt te gaan:

- Ik heb een paarse Goniopora die besloten heeft niet meer helemaal open te gaan. Dit sinds ik hem een ander plekje heb gegeven. Ik snap het niet zo goed want nu ik hem terug heb naar zijn oude plek wil hij ook niet. Het is er eentje met hele lange tentakels, maar nu dus niet.
- Ik heb een Rode tepelanemoon die gisplitst is en die vind nu dat hij paars moet zijn. Niet een hele mooie paars maar een beetje donker. Dit ben ik niet gewend van rode tepelanemonen maar ik moet ook zeggen deze niet vaak gehouden te hebben.
- (fixed) Temperatuur. Kennelijk was mijn verwarming niet groot genoeg waardoor ik schomelingen kreeg van ruim 3 graden. Dit is nu opgelost met een nieuwe verwarming en nu is het verschil constant maar 0.2/0.3 graden.

Wat er wel goed lijkt te gaan:

- Alle andere koralen lijken hun schema te hebben gevonden. Nachtdieren staan open nadat het licht een uurtje uit is, en gaan weer langsaam dicht als het in de ochtende lichter word. Ik heb al een flinke tijd een teststukje SPS en dat begint nu onder de nieuwe lampen weer wat kleur te krijgen. Dit was er niet beter op geworden nadat ik het heb overgenomen van een medelid, maar is nu aan de sterkende kant.
- Filtering gaat voorlopig naar wens. Alles gaat door de filterroller en als ik de ramen schoon maak dan zet ik een uurtje of 2 de skimmer aan. Ik filter verder nergens overheen. Mocht ik Nitraat of Fosfaat problemen krijgen dan zal ik daar een wervelbedje voor inzetten, maar dat is nog niet nodig.
- Stroming lijkt aardig. Het is wat riskant door enkel met een opvoerpomp te werken, maar het ziet er niet slecht uit. Er zijn 2 plekken waar het gruis blijft liggen en dat kan ik dan makkelijk afzuigen.

Nieuwe dingen:

- Naso Elegans. Een vis die op de droomlijst stond. Voorlopig gaat het goed, maar je weet het niet met deze vissen. Hij heeft de quarantaine ronde doorlopen bij de LFS en zwemt nu in de bak. Ze zijn enorm gevoelig ondanks dat dit vaak niet gedacht word. Ik hoop dat hij het overleeft waardoor ik een exemplaar heb die het doet in Aquariums. Het is idee is dat ik een kleine varriant in dit aquarium langer dan een jaar in leven kan houden, en dan kijken we verder. Ik hoop dat het lukt.
- Nieuw heb ik een Red Sea Cover. Deze heb ik gelijk wit gespoten wat ik vond het niet mooi dat er een zwarte rand te zien was op een Optic White aquarium. Achteraf had ik er graag een verslagje van gemaakt maar het was al gebeurd voordat ik er aan dacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uM2-ndmryCwvmgzMge7dym6F4HQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MDRz17tVoqvTY6vdYGgu6JTJ.png?f=user_large

Wat zijn de openstaande klussen:

- Verder vastlijmen huidig koraal
- Eerste waterwissel (vandaag)
- Skimmer kopen die iets lager is zodat hij naar het linkse compartiment kan

Waterwaardes:

De waterwaardes die ik nu onder controle heb zijn die van het zout wat ik gebruik en van de omgeving waarin het aquarium staat. Ik ga voor wat er in de ProReef emmer zit, en PH is afhankelijk van de omgeving. Ik doseer niks om het op te hogen enkel om het op pijl te houden. PH is zoals het hier in huis is.

- Temp 25 Graden
- Zout 35 ppt
- PH 8.2
- KH 7.5
- CA 450
- MG 1325

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtwdhkGG6Yrdhl__9ufQ6Zrneio=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1GRaSoWvDOGCeU31EeLaKTd5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2b4VZSpd-b3dvu9Zs4TkoTglco=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ipJCD17yOMQHAMBUbo5jQpQ7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qDI2f5rjwZ47jWTMw5jqkU-XHI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/npvNl05GMJlRhK60liZmxXNE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1uBTjjlI_tpwZrXOIIptl0dEjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dPEMT9qtEFzL4LVyU7iihDfm.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Op zolder heb ik in een kweektentje (met waterdichte bodem ;)) al jaren een 20 liter aquarium staan met daarin inmiddels een leuke groep Bloody Mary garnalen. Ik wil afscheid gaan nemen van de kweektent en durf dit aquarium dat al >3,5 jaar oud en van slechte kwaliteit is niet op het bureau te zetten. Ik heb al eerder een lekkend aquarium (nieuwe Superfish Scaper 45) op zolder gehad en dat vindt de houten vloer niet zo fijn. Aangezien ik afspraken met de LFS heb gemaakt rondom het ruilen van garnalen voor bijgevulde CO2-flessen en ik inmiddels wekelijks voor een leuk bedrag aan mos verkoop, heb ik besloten een goede kwaliteit 45P aan te schaffen om de garnalen heen te verhuizen en ze wat meer ruimte te geven.

Het nieuwe aquarium is inmiddels binnen en het doel is om er geen filter op te plaatsen. En, als deze eenmaal stabiel is, ook geen waterwissels meer uit te voeren. Het huidige 20 liter aquarium heeft wel een sponsfilter, maar doe ik eigenlijk geen onderhoud en nauwelijks waterwissels op.

Op de bodem heb ik 2 kg aan crushed lavarock gelegd en daar bovenop +-6kg aan Tropica aquasoil dat ik nog had liggen. Inmiddels ook met water gevuld en even een nachtje aankijken of er geen lekkage optreedt. Dan de komende dagen de planten toevoegen en laten indraaien. Ik ga wat Red Root Floaters uit mijn andere aquarium toevoegen om de overtollige voeding uit de aquasoil op te nemen, maar verder geen bestaande media toevoegen om het indraaien te versnellen. Ik wil schoon beginnen.

Zouden jullie tijdens het indraaien wel bijv. een sponsfiltertje toevoegen om beweging in het water te krijgen, of het water gewoon stil laten staan? Normaal gesproken zorgen vissen en bijv. garnalen in een aquarium zonder filter voor waterbeweging, maar daar wacht ik natuurlijk nog een aantal weken mee :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus32
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 00:45
OK, daar gaan we!

[...]

Ok ik hap. Hangt natuurlijk van je definitie van 'geschikt' af, maar bepaalde planten hebben bepaalde hoeveelheid licht van een bepaalde frequentie nodig. Dus hangt een beetje van de needs van je planten af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Truus32 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:07:
[...]

Ok ik hap. Hangt natuurlijk van je definitie van 'geschikt' af, maar bepaalde planten hebben bepaalde hoeveelheid licht van een bepaalde frequentie nodig. Dus hangt een beetje van de needs van je planten af :)
Ff terughappen: je kunt ook je plantkeuze afstemmen op je beschikbare licht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus32
JME schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:14:
[...]

Ff terughappen: je kunt ook je plantkeuze afstemmen op je beschikbare licht :+
Ja dat kan maar als je gaat aquascapen ga ik er toch wel vanuit dat de plantkeuze leidend is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Taro schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:35:

Zouden jullie tijdens het indraaien wel bijv. een sponsfiltertje toevoegen om beweging in het water te krijgen, of het water gewoon stil laten staan? Normaal gesproken zorgen vissen en bijv. garnalen in een aquarium zonder filter voor waterbeweging, maar daar wacht ik natuurlijk nog een aantal weken mee :)
Hoe meer beweging het water heeft, hoe meer de bacteriën zich kunnen verspreiden. En die gaan natuurlijk ook in het filter zitten en zich daar vermenigvuldigen. Dus dit zal zeker wel helpen met de indraai.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

SmurfLink schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:49:
[...]

Hoe meer beweging het water heeft, hoe meer de bacteriën zich kunnen verspreiden. En die gaan natuurlijk ook in het filter zitten en zich daar vermenigvuldigen. Dus dit zal zeker wel helpen met de indraai.
Dat idee had ik ook, maar ik wil aan de andere kant voorkomen dat bijv. het merendeel op het sponsfilter gaat zitten die ik dus later weg ga halen. Maar afijn, dan is het aquarium inmiddels ingedraaid en kunnen ze zich daarna ergens anders gaan settelen. Heb er toch nog een aantal liggen en de luchtpomp staat toch al aan ivm Artemia en het andere aquarium, dus kleine moeite om er even één op te zetten.

Edit: Ik kan natuurlijk ook een sponsfilter zonder spons of een klein pompje plaatsen dat ik toch nog heb liggen. Dan beweegt het water wel, zonder dat er veel oppervlak is.

Edit 2: Heb een oude Eheim 350 skimmer excl. bovenkant toegevoegd, that should do the job.

[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 18-11-2022 19:23 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-06 20:55
@World Citizen Ik ben stiekem altijd jaloers op die mooie zeeaquaria. Ik heb heel lang een zoetwaterbak gehad, maar nooit de stap durven zetten naar zout.
Om de een of andere reden vond ik de drempel voor de overstap altijd te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Truus32 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:30:
[...]

Ja dat kan maar als je gaat aquascapen ga ik er toch wel vanuit dat de plantkeuze leidend is :+
Ging ook van de wat moeilijke planten uit un mijn hoofd maar je jan echt wel een mooie scape maken met buceps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
205Gutmann schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:33:
@World Citizen Ik ben stiekem altijd jaloers op die mooie zeeaquaria. Ik heb heel lang een zoetwaterbak gehad, maar nooit de stap durven zetten naar zout.
Om de een of andere reden vond ik de drempel voor de overstap altijd te groot.
Ik zou er niet bang voor zijn. Je moet het wel heel bewust doen. Als je van jezelf weet dat je de kantjes eraf loopt met zoetwater dan is zout nog steeds geschikt voor je, maar moet je niet het meest exclusieve koraal willen wat er is. Dan zal het fout gaan en zal er wel eens wat sterven.

Er zijn gewoon echt talloze koralen die prima leven onder gemiddelde omstandigheden. Je hoeft dan echt niet allerlei fancy poedertjes of apparatuur te gebruiken. Ook de kleur van die koralen is prima.
Het is alleen wel zo dat het mooiste en het meest bijzondere leven wat eisen stelt. Je zult dus vanzelf hogerop willen en dat betekend dat je ook veel aandacht moet besteden aan waterkwaliteit en andere zaken.

Daarentegen is voor alles wel een oplossing te kopen. Zo heb ik weinig zin om constant watertests te doen. Ik heb daar een apparaat voor gekocht (900 euro). Dat hoeft dus niet. Als jij netjes elke week je watertestjes wil doen, en soms iets vaker dan 1x per week... dan is het prima.
Zo zijn er talloze voorbeelden waar je tijd en moeite kunt afkopen. Dit is aan jezelf. Als ik met pensioen was had ik het ook lekker handmatig allemaal gedaan.

Maar.. ik ben de laatste die iemand aanraad te beginnen, al hoop ik wel dat je het doet :D

@Taro Nieuw bakje *O*

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik heb zeewater ook even overwogen toen ik in 2009 mijn 300liter kocht. Maar durfde het enerzijds niet aan, waarschijnlijk ben ik niet gedisiplineerd genoeg om wekelijks water te testen, bij mijn zoetwater deed ik dat na de opstart weken ook maar zelden en dat was ook niet nodig. Anderzijds zijn de kosten voor zout ook een totaal andere niveau. Ik had destijds de techniek (aquarium, meubel, licht, pomp, verwarming) voor zo'n 900,- volgens mij had ik toen uitgerekend dat zout snel richting de 2-2,5K gaat en de vissen zijn ook nog eens een stuk duurder.

Het werdt dus een Amazone bak, niet echt origineel maar goed :P

[ Voor 5% gewijzigd door Chaoss op 19-11-2022 11:38 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
@Chaoss Ja.. het is wel echt duurder. De aanschaf is wel afhankelijk van hoe veel tijd je wilt besteden.
Ik had het over dat watertesten, maar er zijn meer van die dingen.

Zo
- kun je handmatig het verdampte water aanvullen, maar ook automatisch.
- kun je handmatig doseren voor dure koralen, maar ook automatisch.
- kun je met filtersokken werken, maar ook met een filterroller
- kun je lampen kopen voor normaal koraal, of voor extra super fancy SPS koraal
- kun je alle hardware in de aanbieding kopen, of je wilt alles van 1 merk zodat het geïntegreerd is in een app
- kun je handmatig kijken of je verwarming stuk is, of je krijgt er een push notificatie van

Etc :D

Ik kan niet zien hoe jullie leven eruit ziet. Ik moet zelf lekker hard werken en lang op vakantie gaan. Dus ik wil wel sensoren hebben die de boel in gaten houden. Camera's, computers, alarmen... noem het maar op.

Maar als ik goedkopere koralen had, of met pensioen was zou ik het heel anders doen.

FreeReef.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

De lektest is vannacht succesvol doorstaan, dus zojuist de planten aan het nieuwe aquarium toegevoegd.

Gisteren eerst begonnen met een laag lavasplit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umcnhbrKoVqaiTkDLQKNB2pvcf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PqOnIlQlDOFwIgTgny1hNtED.png?f=fotoalbum_large

Daar een goede laag soil overheen gedaan en zojuist de volgende in vitro planten toegevoegd:
  • Hygrophila lancea 'Araguaia'
  • Hydrocotyle tripartita
  • Cryptocoryne parva
  • Myriophyllum mattogrossense
  • Cryptocoryne wendtii 'Green'
Op het "hoofdaquarium" heb ik Twinstar verlichting, maar ik wilde ook graag eens Chihiros testen, dus in dit geval de budget variant Chihiros AII 451 met app-bediening gekozen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dp_SOgSaz_nf5FxnhdE1mHx9diY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZigKskY6pujSaCNZ0Ik3o4zd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDbDd9wYUCtDi3HiAbhw5FbP4zQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wkEeJlA5WKKesuJffgxsIRZg.png?f=fotoalbum_large

De 45-P (45x27x30) a 34 liter vervangt dus dit oude 20 liter aquarium:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ne1NazDDnpKl5kDQOAMP42Y3pLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7AH9pQ8PbnGsymaHlPjkjdA.jpg?f=fotoalbum_large

Het bovenstuk van de skimmer haal ik er morgen af, die mag nu eerst even de losgekomen bladeren en troep uit de aquasoil verzamelen en daarna dienst doen als simpel indraai pompje. Dan kan ik daarna veilig de Red Root Floaters uit het andere aquarium toevoegen die én wat goede bacteriën meenemen én overtollige voeding die vrijkomt uit de aquasoil opnemen. Tijdelijk ook een heater toegevoegd, omdat het vat met osmose water in een niet-geïsoleerde garage staat en het water zo rond de 5-8 graden was, ik vermoed dat de planten dat niet kunnen waarderen.

Na het plaatsen van de Nymphaea lotus'en in het hoofdaquarium heb ik daar ineens een knalrode Ramshoorn slak in ontdekt, gelukkig is het er één, dus die mag blijven. Maar misschien wordt dat wel de eerste bewoner voordat ik daarna de garnalen over ga zetten.

Nu eerst indraaien, de verschillende periodes met algen doorstaan (dat went inmiddels wel ;) ) en als er voldoende voedsel / biofilm aanwezig is ga ik de garnalen overzetten. Het doel is niet er een smetteloze bak van te maken, maar een filterloos ecosysteem zonder waterwissels, vandaar ook de laag lavasplit en dikke laag aquasoil. Benieuwd :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPSMUOTjAHH_CCaxhdb2URF8UTI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WpcbaAcOIBruvsajIjFfRdj7.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus32
Succes Taro, ziet er goed uit. Ken je de Walstadt-methode? Wellicht kan je daar nog wat handige tips uithalen voor jouw doelen met je bak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Truus32 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:13:
Succes Taro, ziet er goed uit. Ken je de Walstadt-methode? Wellicht kan je daar nog wat handige tips uithalen voor jouw doelen met je bak.
d:)b

Ja, de Walstad-methode ken ik, interessante materie. In principe komt dat neer op een forse laag "ouderwetse" voedingsbodem zonder toevoegingen (dus geen moderne aquasoil), geen filter, geen CO2 toevoegen, geen voedingsstoffen toevoegen en veel en snelgroeiende planten gebruiken als filter, waarbij de dieren en bodem voor de plantenvoeding en CO2 zorgen.

Ik heb daar zeker wat inspiratie uit opgedaan, net als vele YouTube video's, en zie dit maar even als de moderne versie ervan ;)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
@Taro Mooi begin! Die lampjes zijn echt reten strak. De laatste keer dat ik zoet had werkte ik nog met de dikke TL balken. Deze strips zijn echt bloedmooi!

* World Citizen maakt zich zorgen of ik hier te veel post en mensen er aanstoot aan nemen. Laat het dan vooral weten want dat vind ik niet leuk. Dan post ik minder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QXyGUPn2j4qyPJrp4a6vcuUi-8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nzPiVcC3mkxak17teyqdONBY.png?f=user_large

Ik heb mijn camera terug. Die is een half jaar op reis geweest, maar eindelijk heb ik hem weer terug. Het is even wennen want de laatste keer dat ik foto's heb gemaakt van een Aquarium was dik 10 jaar geleden.

Verbetering komt nog wel, maar hij doet het tenminste een stuk beter dan mijn GSM.

Canon D250
18x55 kitlens
Overwegend Wit licht in het aquarium
Geen oranje filter
Onderbelicht geschoten met aan lage sluitertijd.

Als eerste mijn nieuwste aanwinst: Pictichromis porphyrea

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4ymSEjUhUlOgzY_5VtwlZ8GeeE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GQEZ0V0HX53Eh9qQVGtY7CID.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSgvfJy1EsbCx8Vo7iCYFFlH9h8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2DYfwigf7anmyBrphDTuknDR.png?f=fotoalbum_large

Dan mijn Zebrasoma Veliferum

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tf8ddvK5Sw4s73JP4N-9NwdK-C4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CvJEyXSiSKYWyYV8JZnEW3rE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVM0GT085OO7_MUfHXJfrEt8xj0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FOdGrviWF6OMr3J47r2gKr2d.png?f=fotoalbum_large

En wat stukjes koraal als test.

Cyphastrea

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AD0M8eRNOmX-NhoOv0IsvPWCBus=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jiXZnHuw4Xj3n9C9vWrD9syG.png?f=fotoalbum_large

Alveopora

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cat7as91XLEAYP-Rca0KnRcq2ow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xrSCjRmBZxLM7FhtRIxGQUqW.png?f=fotoalbum_large

Discosoma

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-K5M0EV0Le2S_S65PeDi7J-TwsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sQQiCMwb4ng2R7baPEp19Qa1.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@World Citizen Lekker tempo, gewoon zo doorgaan (y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exo81
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:38
World Citizen schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:14:
@Taro Mooi begin! Die lampjes zijn echt reten strak. De laatste keer dat ik zoet had werkte ik nog met de dikke TL balken. Deze strips zijn echt bloedmooi!

* World Citizen maakt zich zorgen of ik hier te veel post en mensen er aanstoot aan nemen. Laat het dan vooral weten want dat vind ik niet leuk. Dan post ik minder.

[Afbeelding]

Ik heb mijn camera terug. Die is een half jaar op reis geweest, maar eindelijk heb ik hem weer terug. Het is even wennen want de laatste keer dat ik foto's heb gemaakt van een Aquarium was dik 10 jaar geleden.

Verbetering komt nog wel, maar hij doet het tenminste een stuk beter dan mijn GSM.

Canon D250
18x55 kitlens
Overwegend Wit licht in het aquarium
Geen oranje filter
Onderbelicht geschoten met aan lage sluitertijd.

Als eerste mijn nieuwste aanwinst: Pictichromis porphyrea

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan mijn Zebrasoma Veliferum

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En wat stukjes koraal als test.

Cyphastrea

[Afbeelding]

Alveopora

[Afbeelding]

Discosoma

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik ben maar een lurker, maar vind jouw posts (net als de posts hier van andere tweakers over hun projecten zoals @Taro ) erg leuk en leerzaam. Een aantal jaar terug was hier ook een tweaker die een mega bak in zijn woonkamer had met roggen en ik meen een arawana. Hij poste zo nu dan dan een foto/filmpje en dat was mooi. Dus wat mij betreft lekker doorgaan d:)b !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
Nou dan eentje van mijn nieuwe Goniopora. Ik had al eens een foto geplaatst van mijn paarse Gonio, maar hier een roze.

Het grote verschil is dat deze roze fluoriserend is. Onder blauw licht (in de ochtend een uur en in de avond een uur) geeft hij licht.

Onder wit licht is hij echter gewoon knal en knal roze. De foto hieronder is onder wit licht.
Dit is een stekje te grote van een button. Ik kan dit straks ook weer stekken een doorgeven aan andere liefhebbers. Je betaald voor dit stukje 145 euro, maar het is dan ook wel iets bijzonderders dan wat je normaal tegenkomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bzk-RaKLALxH7sb0DjfDzBFIhG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zZA1BvoaSAp7jgThpYvYtObJ.png?f=fotoalbum_large

Klein beetje blauw licht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fisjm-wxibXzh8RHLGiFI3TwgsA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bbHADQtN0g1rsPMlVtAtEOYB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door World Citizen op 21-11-2022 20:59 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:37

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
SmurfLink schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:49:
[...]

Niet alleen bacteriën. Ook voedingsstoffen kunnen zich beter verspreiden en als je zorgt voor een kleine rimpel aan het oppervlak heb je én een kleinere kans op een kaamlaag én een betere CO2 opname via gasuitwisseling aan het wateroppervlak.

Stilstaand water is eigenlijk nooit goed.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HuismAndré schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:00:
[...]

Niet alleen bacteriën. Ook voedingsstoffen kunnen zich beter verspreiden en als je zorgt voor een kleine rimpel aan het oppervlak heb je én een kleinere kans op een kaamlaag én een betere CO2 opname via gasuitwisseling aan het wateroppervlak.

Stilstaand water is eigenlijk nooit goed.
Heb ook nog even rondgekeken. Ik ben geen fan van een open aquarium met sponsfilter, omdat er regelmatig water naast het aquarium belandt, niet zo fijn op een bureau.

Kwam de Aquael Pat Mini - Aquariumfilter - 400 L/u tegen, een kleine filter die ook icm garnalen werkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOkj3TOwWsPpPuSwnvOrzWDh4uA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JkdOFqg3gGCgjQcsjP6yOQym.webp?f=user_large

Misschien zoiets maar een keer proberen als er problemen in het aquarium optreden, ik geef het eerst een kans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-06 18:54
Hmm,en dan lees dit:

https://www.telegraaf.nl/...ampaign=seeding-telegraaf

En dan denken dat mensen zo'n vis in een klein kommetje hebben..

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Renegade666 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:41:
Hmm,en dan lees dit:

En dat er nog steeds mensen zijn die die vissen verkopen zonder controle of mensen enig idee hebben hoe groot ze worden. :') Dat mensen ze kopen en totaal onwetend zijn vind ik ook al kwalijk, maar dat er mensen zijn die het ook nog verkopen... kansloos. Maarja dat krijg je als je overal gewoon vissen mag verkopen zonder enige vorm van kwaliteitscontrole.

Kommen zijn gelukkig wel verboden nu om op de aquariumafdeling te hebben, dus als mensen die willen moeten ze even naar de vazenafdeling. Nu nog die idioot kleine plastic bakjes die nog niet eens geschikt zijn voor kweekbakjes.

[ Voor 3% gewijzigd door SmurfLink op 22-11-2022 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

SmurfLink schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:45:
[...]

En dat er nog steeds mensen zijn die die vissen verkopen zonder controle of mensen enig idee hebben hoe groot ze worden. :') Dat mensen ze kopen en totaal onwetend zijn vind ik ook al kwalijk, maar dat er mensen zijn die het ook nog verkopen...
Vooral dat laatste, imho moet je in een dierenwinkel betrouwbare info kunnen krijgen over het houden en verzorgen van dieren. Ik begon in 2008/2009 met mijn eerste aquarium en toen heb ik een stuk of 6 dieren(vis)winkels bezocht je wil niet weten hoeveel verschillende maar ook tegenstrijdige info je dan krijgt. Logisch dat je dan als beginner fouten gaat maken.

Ook ik ben door schade en schande wijzer geworden. :P of aquarium fora lees je net zo goed tegenstrijdige info maar wel minder. Beste is inderdaad thuis je visbestand uitzoeken, of in de winkels de namen noteren en dan thuis de 'specs' opzoeken. Heb overigens ook meegemaakt dat vissen in de winkels een verkeerde naam hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hmm,en dan lees dit:

In het artikel zelf staat al dat dit geen gewone goudvis is. Mee eens dat je die natuurlijk ook niet in een kommetje of klein aquarium moet houden, maar dit lijkt me niet helemaal het voorbeeld waarom dat zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Hmm,en dan lees dit:

Goudvissen worden wel groot (ik heb weleens plaatjes gepost hier), maar niet zo groot als deze. Dit is een karper, koi karper of kruising. Maar geen goudvis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
dragon2 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:17:
[...]

Goudvissen worden wel groot (ik heb weleens plaatjes gepost hier), maar niet zo groot als deze. Dit is een karper, koi karper of kruising. Maar geen goudvis.
psst, koi betekent letterlijk karper in het Japans :+ Dus een karper is een koi en een koi karper is net zo dubbel op als een shiba inu hond of witte sneeuw. Dit specifieke type wordt ook wel aangeduid als nishikigoi of brokaatkarper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Chaoss schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:48:
[...]

Vooral dat laatste, imho moet je in een dierenwinkel betrouwbare info kunnen krijgen over het houden en verzorgen van dieren. Ik begon in 2008/2009 met mijn eerste aquarium en toen heb ik een stuk of 6 dieren(vis)winkels bezocht je wil niet weten hoeveel verschillende maar ook tegenstrijdige info je dan krijgt. Logisch dat je dan als beginner fouten gaat maken.

Ook ik ben door schade en schande wijzer geworden. :P of aquarium fora lees je net zo goed tegenstrijdige info maar wel minder. Beste is inderdaad thuis je visbestand uitzoeken, of in de winkels de namen noteren en dan thuis de 'specs' opzoeken. Heb overigens ook meegemaakt dat vissen in de winkels een verkeerde naam hebben :P
Het zal allemaal best. Als webshopeigenaar sta ik aan de andere kant van het hekje. Wat ik in de jaren voorbij heb zien komen waren zeer veel mensen die, niet gehinderd door enige kennis, vooral hun eigen mening etaleerden én bevestigd wilden zien. Mensen die mij kennen weten dat dit botst als een dolle (met vaak als gevolg een zeer zeer boze ex klant).

Dus: Laat de consument toch ook zeker even een hand in eigen boezem steken. Het is immers de consument die elke keer voor het goedkoopste gaat. Het is de consument die voor de gelikte marketing gaat en het is de consument die voor de stroopsmeerder gaat. En de goedwillende winkelier? Die behoort tot een uitstervend ras!

Neemt niet weg dat er inderdaad ook waardeloze winkels zijn waar men totaal niets weet van de materie.

[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 22-11-2022 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:12
@HuismAndré Nee verkopen durft men vaak niet.

Ik kwam bij een winkel om twee kleine visjes voor de verjaardag van mn zoontje van 6... een paar sluierstaartjes ofzo.

Het eerste wat ik kreeg te horen was dat een ronde kom niet verstandig was, ik kon wel een vierkante bak met wat plantjes krijgen. Toen ik aangaf dat ik geen zin had in wekelijks verschonen werd dat een 12 liter bakje met pomp, een bosje planten en 2 sluierstaarten.

Ik weet zeker dat jij me bij de eerste vraag direct al het idee van visjes voor een kind van 6 uit mijn hoofd had gepraat. Zo niet, dan had je me met hooguit 8-10 garnaaltjes en een 30 liter bak de winkel laten verlaten, maar zeker weten had ik geen sluierstaart meegekregen en al helemaal niet in 12 liter.

Maargoed, als je alleen kleine bakjes en sluierstaartjes en goudvisjes verkoopt, omdat je die eigenlijk voor vijvers verkoopt ipv aquaria, dan gaat die klant wel elders shoppen waar ze dat wel zonder gedoe verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
Ik denk dat het hebben van veel wateroppervlakte beweging of ander vormen van water wat turbulent in aanraking komt met lucht erg onderbelicht is.

Dit samen met een verse bron van lucht is iets waar ik heel erg mee bezig ben. Ook al met zoet.

Zo zie ik de PH waarde van mijn aquarium enorm stijgen en zakken als er mensen binnen zijn of niet. De Co2 die wij en onze huisdieren uitademen heeft direct effect op je PH waarde. Je kunt dus meten dat de lucht in je omgeving invloed heeft op je aquarium.

Op dezelfde manier kun je meten hoe effectief al die turbulentie en oppervlakte beweging van je water is. Als je thuis komt en het duurt bijvoorbeeld 8 uur voordat je het PH ziet zakken, dan zou dat sneller zijn met heel veel oppervlakte beweging.

@HuismAndré had het al over de kaamlaag die ook echt funest kan zijn. Je sluit alles op in je water en zeker als je dan nog een potfilter of intern filter hebt (geen bioloog), dan is er haast geen gasuitwisseling. En nogmaals, onderschat die gasuitwisseling niet, want het is meetbaar en best heftig.

Een zuurstofsteentje word vaak afgedaan als nutteloos, maar ondanks dat het wellicht niet de beste methode is... werkt het wel. In zoutwater heb je een apparaat wat we "Skimmer" noemen. Dat is effectief gewoon een grote bruissteen.
Wederom zie ik in metingen het PH stijgen en dalen als ik hem aan of uit zet.

Aldus:
In mijn nieuwe aquarium heb ik luchtslang achter de plinten getrokken en komt al de verse lucht van buiten. Uiteraard de oppervlakte uitwisseling niet, maar mijn "skimmer" trekt verse lucht.
Ook heb ik de pompjes zo afgesteld dat er bijna TE veel oppervlakte beweging is. Het klotst net niet.

Ik -denk- dat het hebben van verse lucht een van de meest onderbelichte dingen is met aquaria. Zeker met aquariums in een huis met 4 bewoners, en ook nog eens een dichte kap....

/betoog

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:04

de Peer

under peer review

World Citizen schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:57:

Zo zie ik de PH waarde van mijn aquarium enorm stijgen en zakken als er mensen binnen zijn of niet. De Co2 die wij en onze huisdieren uitademen heeft direct effect op je PH waarde. Je kunt dus meten dat de lucht in je omgeving invloed heeft op je aquarium.
Dit lijkt me onmogelijk. Co2 in je woonkamer ligt tussen de 400 (laag) en 3000 (hoog) ppm. Dat gaat het water echt niet significant aanzuren tenzij het echt nul buffercapaciteit heeft (RO water?). Over wat voor een daling heb jij het?

Met pure co2 moeten we al veel moeite doen om het opgelost te krijgen in het water om de pH een beetje te laten zakken.
Was het maar zo makkelijk ;)

Verder is oppervlaktebeweging prima, al kost het je wel Co2.
Maargoed ik redeneer vanuit het perspectief van de planten, die graag voldoende co2 krijgen.

Ik doe het in ieder geval anders. Zo min mogelijk oppervlaktebeweging (vanwege co2 verlies). De planten produceren dusdanig veel zuurstof dat het water zelfs oververzadigd is ermee.

Voeg je niet actief co2 toe dan gaat deze vlieger niet op. Dan is meer beweging juist gunstig.

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 22-11-2022 22:46 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
@de Peer Het klinkt inderdaad raar, maar je zou eens moeten zoeken naar "Co2 Aquarium PH".

Er worden zelfs Co2 "scrubbers" ingezet. Die scrubben de lucht die door onze skimmers gaat. Hiermee probeer je de schommeling te stabiliseren.

Zeewater heeft ideaal een PH van zo 8.2 to 8.4. Als je visite hebt van wat meer mensen zakt dit al snel naar de 7.8.

Let op dat de PH schaal logaritmisch is. Zoet water heeft een lager PH waardoor het dus enorm scheelt.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

World Citizen schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:18:
@de Peer Het klinkt inderdaad raar, maar je zou eens moeten zoeken naar "Co2 Aquarium PH".

Er worden zelfs Co2 "scrubbers" ingezet. Die scrubben de lucht die door onze skimmers gaat. Hiermee probeer je de schommeling te stabiliseren.

Zeewater heeft ideaal een PH van zo 8.2 to 8.4. Als je visite hebt van wat meer mensen zakt dit al snel naar de 7.8.

Let op dat de PH schaal logaritmisch is. Zoet water heeft een lager PH waardoor het dus enorm scheelt.
ah ja 8.2-8.4 is een ander verhaal inderdaad. Dan zit je met een heel ander evenwicht dan 'wij' normaal gesproken hebben in onze zoetwaterbakken met planten, waar je juist extra co2 toevoegt om rond de 6.5 uit te komen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Zou het helpen om een paar kamerplanten a la Spathyplyllum in de buurt van het aquarium te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Als dat zo was dan had de LFS die al lang in het assortiment gehad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:17:
Als dat zo was dan had de LFS die al lang in het assortiment gehad :+
Nou ja als je dus blijkbaar effect hebt met CO2 uitademen dan zouden planten die er om bekend staan veel CO2 op te nemen in theorie moeten helpen toch? :+ Als die lekker actief die extra CO2 weer opnemen blijft de lucht die boven het aquarium hangt dan redelijk stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus32
@Taro Ziet er goed uit. Mooie plexiglas bak zo te zien?

Wat voor garnalen heb je? Ben benieuwd hoe die op een relatief algloos-bestaan gaan in een Walstadt-achtig ecosysteem, al vinden ze vast wat te eten (as usual).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SmurfLink schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:05:
Zou het helpen om een paar kamerplanten a la Spathyplyllum in de buurt van het aquarium te zetten?
Overdag wel ;) . een klein beetje.
Maar juist in de avond en nacht produceren die juist CO2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Heb je een bak zonder gedoe met planten, zet je ze er omheen en krijg je daar weer gedoe met planten. Zouden ze daar voedingspoeders voor hebben? Specialistische ledlampen? Oeh, en extra CO2 voor als je een keer niet thuis bent! Sorry, ik sla weer door.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
Ik haal overigens het voorbeeld Co2 aan omdat ik dat kan meten.

In de kern bedoel ik niet enkel Co2. Ik wil zeggen dat gasuitwisseling op zichzelf heel belangrijk is. Naast Co2 wisselt er nog veel meer maar ik weet niet hoe ik dat kan meten.

Binnenkort kan ik wel zuurstof meten want ik heb een Orp meter besteld.

FreeReef.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:59
Taro schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:08:
[...]

Heb ook nog even rondgekeken. Ik ben geen fan van een open aquarium met sponsfilter, omdat er regelmatig water naast het aquarium belandt, niet zo fijn op een bureau.

Kwam de Aquael Pat Mini - Aquariumfilter - 400 L/u tegen, een kleine filter die ook icm garnalen werkt:

[Afbeelding]

Misschien zoiets maar een keer proberen als er problemen in het aquarium optreden, ik geef het eerst een kans :)
Ik heb dit pompje in een opkweekbak en moet zeggen dat ik erg tevreden over ben. Hij kan behoorlijk wat water verplaatsen, bubbeltjes blazen en maakt weinig geluid. Ik heb hem nu even met enkel Sponsfilter draaien maar meestal zit er een dubbel sponsfilter op, wat gemakkelijk zelf te doen is.

Qua verlichting kan ik trouwens de volgende lamp aanraden: https://www.amazon.nl/dp/..._487767311_302_E_DDE_dt_1

De ingebouwde zonsopgang en zonsondergang werken erg mooi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srbF_iDJ8zz2mjNB0-gukkyELFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFvhiONLyJPqVb31ONsd96xr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_AWDzKjCbethwCSop8le9Nl1Og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5ZxWWmuN7fsvGgtvvrSSnUP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-06 18:54
Gisteravond ook iets vreemd.
Zat te tv kijken, opeens wat herrie uit de 350 bak. dus ik kijken, waar de maanvissen als gekken in het donker door de bak aan schieten.. En daarna ook weer opgehouden.

Maar achterin lag helaas mijn Diamand gourami op de bodem, toen nog wat in leven, dus er uitgehaald en in een bakje gedaan, maar helaas na 30 min overleden..

Weet niet wat er gebeurd is, leek wel wat een aanval of zo.. beetje vreemd. :(
maar helaas mijn langst zittende vis nu ook weg. Het mannetje was laatst al dood door de zwemblaas, en nu deze dus ook :(

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Truus32 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:38:
@Taro Ziet er goed uit. Mooie plexiglas bak zo te zien?
Thx. Nee, een ADA 45P met optic white glas.
Wat voor garnalen heb je? Ben benieuwd hoe die op een relatief algloos-bestaan gaan in een Walstadt-achtig ecosysteem, al vinden ze vast wat te eten (as usual).
Bloody Mary garnalen. Ze redden zich in het huidige aquarium ook prima zonder bij te voeden, maar dat doe ik wel 2-3x per week omdat de populatie dan sneller groeit. In dit aquarium blijf ik ze ook bijvoeden.
Iris1234 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:40:
[...]
Ik heb dit pompje in een opkweekbak en moet zeggen dat ik erg tevreden over ben. Hij kan behoorlijk wat water verplaatsen, bubbeltjes blazen en maakt weinig geluid. Ik heb hem nu even met enkel Sponsfilter draaien maar meestal zit er een dubbel sponsfilter op, wat gemakkelijk zelf te doen is.
Top, goed om te horen, de pomp komt binnenkort binnen, incl. nieuw/extra opzetstukje dat speciaal bedoeld is om de kleinste garnalen tegen te houden.
Qua verlichting kan ik trouwens de volgende lamp aanraden: https://www.amazon.nl/dp/B091KB6QVG

De ingebouwde zonsopgang en zonsondergang werken erg mooi.
Ik heb er al een Chihiros AII 451 op zitten, die heeft ook een dergelijke optie. Fijne app ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
@Taro doe je zo ook selecteren op kleur en de beste doorkweken? Of is het gewoon een bakje voor erbij?

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

World Citizen schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:58:
@Taro doe je zo ook selecteren op kleur en de beste doorkweken? Of is het gewoon een bakje voor erbij?
Ik ga alleen de mooiste in de nieuwe bak zetten, de anderen verkoop ik via Marktplaats of geef ik weg aan anderen.

Vanaf dat punt wissel ik iedere X maanden een aantal dat ik zelf niet wil houden in voor bijgevulde CO2 flessen bij de LFS. Hangt ook van de aantallen af. Maar ik vind het vooral leuk om naar te kijken, kweken is niet het hoofddoel, want dan had ik wel een enorm en goedkoop 2e hands aquarium op een andere plek in huis gezet.

Dus ja, ik ga uitselecteren. Ik verkoop op dit moment voor zo'n 20 Euro per week aan planten via Marktplaats (het alternatief is ze in de GFT bak donderen, dat kan ik niet ;) ), daar komen in de toekomst vast ook wel garnalen bij die verkocht kunnen worden als de aantallen toenemen.

Sprak laatst al iemand die de hele kolonie wilde overnemen, toen even getwijfeld of ik door wilde gaan of niet, maar uiteindelijk besloten ze te houden.

Bij mijn LFS kosten Bloody Mary garnalen overigens 6,95 Euro per stuk... Ze kopen ze in voor 1-1,50 Euro per stuk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
@Taro ja cool! Ik vind het leuk daarover te lezen dus als je eens iets te vertellen hebt dan hoor ik het graag.

En :) ik zou nog een bakje opzetten waarin je ze gaat kruisen met een citroen garnaaltje. Als er dan een Geel Rode uitkomt kun je hem als Tweaker adverteren!

FreeReef.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Tweakergarnalen!! Voor je het weet gaan ze zelf de verlichting en CO2 afstellen.. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
@JME :o

Ik mis dat heel erg in de zeehobby. We zijn daar net op het punt dat nakweek een beetje begint te werken. Selectief kweken op kleur is nog jaren en jaren weg.
Je ziet het hoogstens bij een koraal wat door elkaar word gemengd. “Crafted Montipora” is iets wat een beetje voet aan de grond krijgt. Ze proberen dan 2 kleuren montipora koraal in elkaar te laten groeien.

Maar echt kleur kweken is er nog lang niet.

FreeReef.nl

• JME

JME

zeg maar Jamie

Even een baardalgbestrijdingsvraagje. Af en toe zit er op mijn hardscape een plukje baardalg dat ik met wat gerichte waterstofperoxide (6% Sochting vloeistof) wel weg krijg. Maar nu zit er ook iets in een groepje Bucephalandra en een Anubias mini. Kan ik daar veilig een dosis H2O2 overheen gooien of gaat dan ook de plant zelf eraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JME schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:45:
Maar nu zit er ook iets in een groepje Bucephalandra en een Anubias mini. Kan ik daar veilig een dosis H2O2 overheen gooien of gaat dan ook de plant zelf eraan?
Mijn ervaring is dat het betreffende blad er zelf ook niet goed tegen kan, daarom knip ik de betreffende bladeren zelf ook weg. De hele plant zal er niet door doodgaan, tenzij het natuurlijk op de stam ipv blad terechtkomt.

Maar anders probeer je het even op 1 blad? Misschien valt het mee en werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Het zit dus op de stam en rizoom..
Zou een stoot carbo (ondanks chemische zooi) misschien toch veiliger zijn dan een stoot waterstofperoxide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:46:
Het zit dus op de stam en rizoom..
Zou een stoot carbo (ondanks chemische zooi) misschien toch veiliger zijn dan een stoot waterstofperoxide?
Indien mogelijk de plant er even uithalen (inclusief hout of steen waar het op zit) en in een mooi passend bakje met een stevige dosering easy carbo doen (zeg 10 x de normale dosering). Na een uurtje eruit halen en goed afspoelen. Werkt bij mij best redelijk als de wortelstok zwart uitslaat. Aangetaste blaadjes knip je gewoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Mijn hardscape bestaat uit een megastronk met lavarots. Uiteraard gaat de baardalg lekker op de planten op die stronk zitten. Er uit halen is geen optie, ik moet in de bak behandelen. Vandaar dat ik huiverig ben voor easycarbo. Nu is daar tegenwoordig ook een bio versie van, maar geen idee of dat ook tegen alg werkt. Dieren gaan hier boven planten. Blijft over H2O2 denk ik. En een schietgebedje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Over aquaria met stilstaand water gesproken, ik kwam zojuist deze tegen:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Stagnant Water Aquarium! Can your fishtank work without water circulation and surface agitation?

Wel mooi, na enkele minuten wijst hij echter naar een filter ;) Outflow in het water, inflow op hout + mos, maar goed, doet natuurlijk wel iets.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
Totaal shot zaterdag?

Gezien de closeups nog een beetje kaal zijn....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VINWJSs_b0Ax3jzt-TpwRvNHE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vVxYBQPO3bl04J2fE0OlGTLS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKDW66nInNzaaAYXLNLY7CNMkto=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qB2cpWSsMbgZp4GEhnkl0qwP.png?f=fotoalbum_large

En nog een kleine vis shotje.
Halichoerus Chrysus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmxq-ayG9wT7NORa49JMrPeiHks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/101KnTk3Vf5YsxZjyXXASALp.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus32
Taro schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:46:
[...]

Ik ga alleen de mooiste in de nieuwe bak zetten, de anderen verkoop ik via Marktplaats of geef ik weg aan anderen.

Vanaf dat punt wissel ik iedere X maanden een aantal dat ik zelf niet wil houden in voor bijgevulde CO2 flessen bij de LFS. Hangt ook van de aantallen af. Maar ik vind het vooral leuk om naar te kijken, kweken is niet het hoofddoel, want dan had ik wel een enorm en goedkoop 2e hands aquarium op een andere plek in huis gezet.

Dus ja, ik ga uitselecteren. Ik verkoop op dit moment voor zo'n 20 Euro per week aan planten via Marktplaats (het alternatief is ze in de GFT bak donderen, dat kan ik niet ;) ), daar komen in de toekomst vast ook wel garnalen bij die verkocht kunnen worden als de aantallen toenemen.

Sprak laatst al iemand die de hele kolonie wilde overnemen, toen even getwijfeld of ik door wilde gaan of niet, maar uiteindelijk besloten ze te houden.

Bij mijn LFS kosten Bloody Mary garnalen overigens 6,95 Euro per stuk... Ze kopen ze in voor 1-1,50 Euro per stuk.
toon volledige bericht
Wel tof dat je LFS garnalen inkoopt. Heb uberhaupt geen goede LFS in de buurt helaas. Zelf af en toe wat blue bolts op marktplaats voor 3 eu per stuk, ook wel lekkere beermoney.

Ps, mooie bak @World Citizen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ik heb vorige week een nano aquarium (38 x 26.5 x 39.5 cm) gekocht. Inmiddels al veel gelezen over het inrichten en onderhoud, maar ik kom er maar niet uit wat nu een goede/geschikte bodem is.

het is de bedoeling dat er een Betta in komt (vinden de kinderen een mooie vis en schijnt ook nog eens goede vis te zijn voor een klein aquarium). Daarnaast nog enkele algeneters of garnalen (nog niet besloten wat het word)

[list]
• Bij zandbodems heb je kans op bodemrot en mag de bodem niet dikker dan 3-4 cm zijn ivm bodemrot. Dan kan je dus geen oplopend terras maken?
• Aquasoils zijn een stuk duurder en dat gaat iets boven mijn budget.
• Dan heb je nog voedingsbodems, maar die gaan dus maar ~2 jaar mee, waarna je die dus moet vervangen. Op diverse blogs lees ik dan weer dat een voedingsbodem niet echt nodig is.
[/list]

Ik ben op zoek naar een geschikte bodem voor de planten en voor de potentiële grond bewoners en wil er niet al te veel aan uitgeven. Ik had al gezien dat er aquasoils zijn voor >40 Euro en dat is mij toch echt iets te veel van het goede voor een bodem. kan iemand mij advies geven?

Ik had eerst de startpost moeten lezen |:( Zand dus, nu nog even kijken waar ik in de buurt donker filterzand kan halen.

[ Voor 5% gewijzigd door chrisO op 29-11-2022 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
chrisO schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:08:
Ik heb vorige week een nano aquarium (38 x 26.5 x 39.5 cm) gekocht. Inmiddels al veel gelezen over het inrichten en onderhoud, maar ik kom er maar niet uit wat nu een goede/geschikte bodem is.

het is de bedoeling dat er een Betta in komt (vinden de kinderen een mooie vis en schijnt ook nog eens goede vis te zijn voor een klein aquarium). Daarnaast nog enkele algeneters of garnalen (nog niet besloten wat het word)
  • Bij zandbodems heb je kans op bodemrot en mag de bodem niet dikker dan 3-4 cm zijn ivm bodemrot. Dan kan je dus geen oplopend terras maken?
  • Aquasoils zijn een stuk duurder en dat gaat iets boven mijn budget.
  • Dan heb je nog voedingsbodems, maar die gaan dus maar ~2 jaar mee, waarna je die dus moet vervangen. Op diverse blogs lees ik dan weer dat een voedingsbodem niet echt nodig is.
Ik ben op zoek naar een geschikte bodem voor de planten en voor de potentiële grond bewoners en wil er niet al te veel aan uitgeven. Ik had al gezien dat er aquasoils zijn voor >40 Euro en dat is mij toch echt iets te veel van het goede voor een bodem. kan iemand mij advies geven?
Zand is prima, zolang je filterzand oid gebruikt en bijv slakken hebt om het luchtig te houden. Aquasoils zijn vooral voor scapes, niet voor gezelschapsbakken. Voedingsbodems zijn ook eigenlijk niet nodig.

In zo'n klein aquarium zijn er eigenlijk geen algeneters die passen, daar is het bakje te klein voor. Je Betta zal het wel erg kunnen waarderen als je hem luxe levend voer gaat geven (de garnalen). Als je budget klein is zou ik het gewoon bij granulaat houden. :+ Of je moet de garnalen flink gaan kweken maar dat lijkt me niet je plan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

chrisO schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:08:
Zand dus, nu nog even kijken waar ik in de buurt donker filterzand kan halen.
Mocht je bij de zoektocht het volgende tegenkomen: JBL Sansibar Dark is bijv. donker aquarium zand, maar die vond ik té fijn en de "schilfers" gingen overal tussen zitten. Ik weet niet wat de ervaring van anderen is, maar die zou ik persoonlijk overslaan.

Edit: en een Betta heeft een heater nodig, niet vergeten! Niet afgaan op de adviezen van bijv. een viswinkel dat dat niet nodig is, dat is wel nodig. En ze worden vaak in zeer kleine aquaria getoond, dat betekent niet dat ze in zeer kleine aquaria horen te leven. Ze willen voornamelijk weinig stroming, maar hoe groter het aquarium hoe beter.

[ Voor 27% gewijzigd door Taro op 29-11-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
In zo'n klein bakje zou ik het echt houden bij de genoemde garnalen (dus geen vissen). Kan ook heel leuk zijn voor kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Inderdaad een betta is juist een van de meest avontuurlijke vissen die ik heb gehad. Ze gaan echt elke vierkante mm van het aquarium ontdekken. Superleuk om te zien, toch alles beter als die kleine potje of aquaria waar ze in verkocht worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
Is als vervanging voor die algeneter een mooie slak wellicht een optie? Ik herinneren me Appelslakken… die zijn wel mooi.

Maar mijn kennis van zoet is roestig dus het is niet echt een advies :)

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Even plaatjes gekeken in dit topic hoe een mooi aqaurium er okal weer uit moet zien :+

Mooi werk @World Citizen

De mijne had de laatste tijd wat issues, er waren 7 zwaarddragers geboren wat het totaal op 22 vissen bracht in een 60L bak, ververste wat te weinig, nitraat liep nogal op, dus de hoeveelheid alg ook. Dat van de verlichting een deel van de rode leds uitviel hielp wellicht ook niet mee. Dat nu gefixt.
Ook had ik ooit 4 garnalen, maar je zag ze zelfden, en in de loop der tijd zijn ze alle 4 verdwenen.

Het gekke is ook wel dat bijvoorbeeld het mos en andere kleine plantjes langzaam wegkwijnen. Maar de zwaardplant bleef groeien als een malle. Die is echt sterk.

Zit nu een beetje in dubio, sowieso ververs ik nu meer water. Maar de echte oplossing is natuurlijk wat vissen weg doen, of een groter aquarium. Ik zit nog een beetje in dubio daartussen, een groter bak (zoals een aqua Rio 125) heeft wel meer te kijken, en geeft ook de mogelijkheid om wat mooiere/grotere vissen te nemen. Maar het kost ook allemaal wel weer tijd en energie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Water waardes blijven in een grotere bak ook stabieler. Qua onderhoud denk ik dat je weinig verschil merkt qua tijd.

Ik ben ooit van een 80l naar een 300l gegaan en dat is qua onderhoud wel merkbaar, iets meer water verversen, iets meer schoonmaken en snoeien maar de bak was veel stabieler veel minder last van alg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
Chaoss schreef op woensdag 30 november 2022 @ 00:28:
Water waardes blijven in een grotere bak ook stabieler.
Whoah :)

Ik ben het altijd in essentie hier enorm mee eens geweest totdat iemand mij (ergens afgelopen half jaar) iets vertelde waar ik zo over ben na gaan denken dat ik in de war ben.

Die stelling uit je quote gaat 2 kanten op.

Ik heb altijd geroept "meer water is beter". :+
Dit omdat je een druppel ranja niet proeft in een emmer water maar wel in een glas water.

Het probleem is alleen dat die stelling 2 kanten op gaat.
"Als je Witte stip hebt blijft het stabieler in een grotere bak"

Ik vind dat een enorm interessante stelling. Het hebben van meer water zorgt ervoor dat het oplossen van een probleem relatief groter is.

Ik ben er nog niet over uit.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Totdat de populatie toenam was het ook allemaal wel stabiel, geen alg, geen ziektes, en plantjes lekker groen. Vooral toen ik (lichtjes) co2 ging doseren.

En bij een grote bak zie je minder snel dat er een visje ergens dood ligt. Aan de andere kant heeft dat bij een kleine bak weer een groter effect als hij dan toch ergens ligt weg te rotten zeg maar.

Het zou bij mij vooral voor het zicht zijn, meer om naar te kijken :) Ik heb ook al jaren een Trigion 190 op zolder staan, gekregen van iemand. Helaas geen goede plek om die in huis neer te zetten, alle hoeken zijn al benut :+

[ Voor 24% gewijzigd door _ferry_ op 30-11-2022 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Laatst online: 13:23
World Citizen schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:30:
Totaal shot zaterdag?

Gezien de closeups nog een beetje kaal zijn....
Erg tof om de bak zo in de kamer te hebben staan. Doet wel weer jeuken hoor. Heb denk ik 15 jaar aquaria gehouden, verschillende biotopen. Maar de energie rekening staat me tegenwoordig erg tegen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
_ferry_ schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:43:

Zit nu een beetje in dubio, sowieso ververs ik nu meer water. Maar de echte oplossing is natuurlijk wat vissen weg doen, of een groter aquarium. Ik zit nog een beetje in dubio daartussen, een groter bak (zoals een aqua Rio 125) heeft wel meer te kijken, en geeft ook de mogelijkheid om wat mooiere/grotere vissen te nemen. Maar het kost ook allemaal wel weer tijd en energie.
Zwaarddragers in een grote bak is wel VEEL leuker! Dan gaan ze racen met elkaar, dus da's wel een pluspunt voor grotere bak. :+ En als je dan wat grotere vissen erbij neemt kunnen die de baby's weer opeten, hou je je populatie in evenwicht, ik hoor hier een win/win situatie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Wat je ook doet, grote bak of kleine bak, zorg er altijd voor dat het een geschikte huisvesting is voor de dieren die je erin stopt. In een 30 liter bakje kun je eigenlijk alleen garnaaltjes (en wat slakjes) houden. Wil je ook (kleine) visjes houden dan heb je toch wel 60 liter of meer nodig. En let erop dat het er bij vissen niet om gaat hoe groot ze zijn als je ze koopt maar hoe groot ze onder normale omstandigheden kunnen worden.

En stop ook niet te veel diertjes in je bak. Een handige tool daarbij is de inmiddels bejaarde (en wat moeilijk te gebruiken maar super handige) AqAdvisor: https://aqadvisor.com/AqAdvisor.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:43
Ik ben een kleine 4-6 weken terug ook begonnen met een klein aquarium (60L, betta icm een paar otto’s/garnalen). Na de eerste waterverversing explodeerde de plantgroei opeens heb ik tijdens de tweede waterverversing afgelopen weekend alle plantjes “gesnoeid”

Inmiddels is de bovenlaag met drijfplaten ook vrijwel dichtgegroeid muv waterstroom filter en voerring.
Mijn vraag is of dit een probleem aangezien de garnalen/betta zeer regelmatig in de wortels van de drijfplanten zitten lijkt me dit prima maar anderzijds krijgt de achterkant van het aquarium nu erg weinig licht.

Iemand advies hierover, ik heb online bijvoorbeeld al een paar gezien dat dit getackeld werd met bijvoorbeeld een grote drijvende ring om een opening te houden.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Gewoon kijken hoe het gaat. Veel vissen houden wel van schaduw en schuiplekkes tussen de wortels. Anderzijds klopt het inderdaad dat de planten onderin je bak minder ligt krijgen. Planten die veel licht nodig hebben (sowieso rode planten) kunnen hierdoor afsterven.

Ik heb wel eens een oplossing gezien door een strip in het midden van de bak te plaatsen op waterhoogte om zo de drijfplanten aan 1 kant van de bak te houden.

Je kunt regelmatig wat drijfplanten verwijderen en de planten onderin in de gaten houden als de groei stagneerd kan het door te weinig ligt komen, of te weinig CO2 of te weinig voeding :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Er zijn planten die er tegen kunnen en planten die het prima vinden. Bij mij is het gros van het oppervlak bedekt door Vallisneria en wat drijfplantjes, daar heb ik m'n planten op aangepast, Echinodorus en Crypto soortjes vinden het allemaal wel best. Mos kan ik hier echter niet in leven houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDtje
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-06 23:03
Je kunt in ieder geval met transparante CO2 slang eventueel heel mooi een drijvende circel maken om planten in het gareel te houden. Zo doe ik het in ieder geval, nu moeten mijn drijfplanten het alleen nog wat beter gaan doen.

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
SmurfLink schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:21:
[...]

Zand is prima, zolang je filterzand oid gebruikt en bijv slakken hebt om het luchtig te houden. Aquasoils zijn vooral voor scapes, niet voor gezelschapsbakken. Voedingsbodems zijn ook eigenlijk niet nodig.

In zo'n klein aquarium zijn er eigenlijk geen algeneters die passen, daar is het bakje te klein voor. Je Betta zal het wel erg kunnen waarderen als je hem luxe levend voer gaat geven (de garnalen). Als je budget klein is zou ik het gewoon bij granulaat houden. :+ Of je moet de garnalen flink gaan kweken maar dat lijkt me niet je plan.
Ben nu op zoek naar filterzand, ik vond deze https://www.hornbach.nl/p/aquariumzand-zwart-5-kg/7166119/, maar dat is dus gekleurd zand en dus naar mijn mening niet natuurlijk, maar ik lees overal dat de kleuren van garnalen beter tot hun recht komen op een donkere/zwarte ondergrond en dat ze dat ook fijner vinden...Is dat zo? Want ik vind een zandkleur persoonlijk natuurlijker/mooier.
Taro schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:54:
[...]
Mocht je bij de zoektocht het volgende tegenkomen: JBL Sansibar Dark is bijv. donker aquarium zand, maar die vond ik té fijn en de "schilfers" gingen overal tussen zitten. Ik weet niet wat de ervaring van anderen is, maar die zou ik persoonlijk overslaan.

Edit: en een Betta heeft een heater nodig, niet vergeten! Niet afgaan op de adviezen van bijv. een viswinkel dat dat niet nodig is, dat is wel nodig. En ze worden vaak in zeer kleine aquaria getoond, dat betekent niet dat ze in zeer kleine aquaria horen te leven. Ze willen voornamelijk weinig stroming, maar hoe groter het aquarium hoe beter.
Een heater is al besteld. En de JBL Sansibar stond al op mijn lijst van mogelijke kandidaten voor de ondergrond en nu dus niet meer.
World Citizen schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:23:
Is als vervanging voor die algeneter een mooie slak wellicht een optie? Ik herinneren me Appelslakken… die zijn wel mooi.

Slakken is een dingentje... We hebben zomers veel slakken in de tuin en die eten veel van onze aardbeien / planten op, mijn vrouw heeft dus een hekel aan die dieren...
HuismAndré schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:00:
En stop ook niet te veel diertjes in je bak. Een handige tool daarbij is de inmiddels bejaarde (en wat moeilijk te gebruiken maar super handige) AqAdvisor: https://aqadvisor.com/AqAdvisor.php
Ik heb die tool gebruikt om te kijken welke vissen er passen in mijn ~35L bak en volgens de tool is er weinig keuze qua vissen, maar de Betta staat in het lijst. mooie v/d tool is dat die waarschuwingen geeft als iets niet goed matched, bijvoorbeeld garnalen + Betta. Misschien dan toch maar een paar slakken als optie overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
chrisO schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:22:
[...]

Ben nu op zoek naar filterzand, ik vond deze https://www.hornbach.nl/p/aquariumzand-zwart-5-kg/7166119/, maar dat is dus gekleurd zand en dus naar mijn mening niet natuurlijk, maar ik lees overal dat de kleuren van garnalen beter tot hun recht komen op een donkere/zwarte ondergrond en dat ze dat ook fijner vinden...Is dat zo? Want ik vind een zandkleur persoonlijk natuurlijker/mooier.
Ik vind het zelf ook niet natuurlijk dus heb eigenlijk altijd 'normaal' filterzand gehad. Ik haalde het bij de Wildkamp maar ik kan het niet meer op de site vinden nu, dus wellicht verkopen ze het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05-06 15:48
chrisO schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:22:

Een heater is al besteld. En de JBL Sansibar stond al op mijn lijst van mogelijke kandidaten voor de ondergrond en nu dus niet meer.
Mijn JBL Sansibar dark van +- 2j geleden is een prima afgeronde korrel en gaat prima hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Heb ook jbl zand geen problemen mee erg mooi zand ook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JBL Sansibar Dark (vroeger heette het Sansibar Black maar mensen klaagden dat het niet zwart maar grijs was) is niet afgerond. Pak maar een handje en wrijf het tussen je polsen. Je gaat dat niet lang vol houden. Een ander nadeel is de vrij kleine korrel met grote variatie in korrelgrootte (0.2 - 0.5). En het uitspoelen, laten we het niet hebben over het uitspoelen.. Maar het ziet er wel prachtig uit (had het in m'n eerste 80cm inrichting en heb het nog steeds ergens in een krat bewaard).

Filterzand is wel afgerond (en dat voel je gelijk als je de polstest doet). Zeker de 0.4 - 0.8 variant is erg prettig in gebruik én in aanschafprijs (het kost bijna niks, zeker als je het bij een Wildkamp filiaal kunt afhalen). De garnalen komen er wat minder mooi op uit (vind ik). Corydora's laten wel optimaal hun gedrag zien (tot aan de ogen gaan ze erin).

Het zwarte Hornbach zand dat al eerder aangehaald werd heb ik nu liggen voor m'n volgende inrichting. Als enige van de 3 is dit zand met een zwarte epoxy coating eromheen. Het zand is erg rond, wel vrij licht van (soortelijk) gewicht (zal door de coating komen) en ziet er, zo op het eerste oog, erg mooi uit. Ik was wat bang dat die coating een nep uiterlijk zou geven maar da's echt niet het geval. In Maart volgend jaar weet ik of het een miskoop was of niet. Duur was het wel (maar dat was Sansibar Dark ook).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oS4hACcgbQ4Sm2OubzbXtgpgwZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJPbDYdIAWu0WKMXmbPrLAyJ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MF9579IFe6aZ_2dwA55IcsxMYAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fyQAOYOBlnGHMYeM9LLkG7Bd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 01-12-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
SmurfLink schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:30:
[...]

Ik vind het zelf ook niet natuurlijk dus heb eigenlijk altijd 'normaal' filterzand gehad. Ik haalde het bij de Wildkamp maar ik kan het niet meer op de site vinden nu, dus wellicht verkopen ze het niet meer.
https://www.wildkamp.nl/z...Box&SearchTerm=filterzand

Ninja search skills! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
:+ Ik heb gezocht op Filterzand.. geen idee waarom ik het niet terug kreeg.. maar die dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
World Citizen schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:23:

Appelslakken zijn momenteel verboden om door dierenwinkels verkocht te mogen worden, dit had er mee te maken volgens de verkoper bij mij om de hoek dat er een grote plaag is in Spanje o.i.d.

Zelf heb ik vorige week mijn aquarium naar de kringloop gebracht. Na twee jaar was ik er klaar mee, ik had er telkens problemen mee. Waarschijnlijk lag het aan het licht wat niet goed was. had een superfish start 100.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik heb nav eerdere berichten hier ivm energieverbruik een aantal smart plugs gekoppeld aan Home Assistant en op o.a. de aquarium verlichting en verwarming geplaatst. Heb er nog een paar over om bijv. ook CO2 aan/uit te monitoren, maar komt wel.

De 200 Watt heater, die ik vanaf nu alleen tijdens daltarief aan ga zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgIZyiN7jkRxQDBIZyJ9yqKTU_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xzczWRiPu8EBH5Ni8lxSduKq.png?f=fotoalbum_large

De temperatuur van het water staat op 21 24 graden ingesteld, overdag is het vaak tussen de 19-21,5 graden in huis, dus als dat een keer wat zakt is dat niet zo erg, de dieren kunnen ook met bijv. 20 graden overweg (Edit: Al is die delta met 24 wel vrij groot). Ik heb ook nog een temperatuursensor liggen die ik aan moet sluiten, dan kan ik daar een slimme combinatie van gaan maken met bijv. een té lage temperatuur trigger om dan wel tijdens piektarief in te schakelen. De thermostaat zelf bepaalt uiteraard de ingestelde temperatuur, niet de domotica.

En de verlichting, puur om even te monitoren, maar daar laat ik de timer uiteraard het werk doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JeeiCE04jVlYoekR98neFuSNDZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g249sjaPNAruSjsmqYBnhi3F.png?f=fotoalbum_large

0 Watt, terwijl die wel aan staat op +-5% vermogen, zal wel door de combinatie met dimmer komen waardoor het niet goed wordt gemeten.

Een dashboard, waarbij de 2 iconen rechts ook als aan/uit knop dienen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAU-RgyKIhM8v0u8HqdM-_Iu1cg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CQbICffZAcvKGFYNSvhXlWBW.png?f=user_large

Afijn, leuk om te monitoren en te gaan optimaliseren :)

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 01-12-2022 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Taro schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:59:
De temperatuur van het water staat op 21 graden ingesteld,
Leuk om te lezen, ben benieuwd wat je nog meer gaat doen.
Echter, 21 graden lijkt me echt wel wat aan de frisse kant toch? Dat vissen het overleven is wellicht niet genoeg om die keuze te rechtvaardigen.

Ik heb op mijn regeling in ieder geval een absoluut minimum van 23 graden ingesteld, terwijl de heater zelf op 24.5 staat afgesteld. Als er een langere periode goedkope stroom is, is de bak dus een stuk warmer.

Nu is het wel zo dat het moelijk is goede informatie hierover te vinden, want hoe bepaal je nu wat wel en niet kan?

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 01-12-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

de Peer schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:07:
[...]
Echter, 21 graden lijkt me echt wel wat aan de frisse kant toch? Dat vissen het overleven is wellicht niet genoeg om die keuze te rechtvaardigen.
Oeps, nee staat op 24 ingesteld en is in de praktijk 23,5 als ik het meet.

Dan is de delta dus wel vrij hoog, maar geen idee hoe snel het water afkoelt. Zal dat wel eerst monitoren voordat ik de switch daadwerkelijk maak naar dal/piek.
Ik heb op mijn regeling in ieder geval een absoluut minimum van 23 graden ingesteld, terwijl de heater zelf op 24.5 staat afgesteld. Als er een langere periode goedkope stroom is, is de bak dus een stuk warmer.

Nu is het wel zo dat het moelijk is goede informatie hierover te vinden, want hoe bepaal je nu wat wel en niet kan?
De schommeling moet ook niet te groot worden idd. In ieder geval al leuk om inzicht te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Taro schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:15:
[...]

Oeps, nee staat op 24 ingesteld en is in de praktijk 23,5 als ik het meet.

Dan is de delta dus wel vrij hoog, maar geen idee hoe snel het water afkoelt. Zal dat wel eerst monitoren voordat ik de switch daadwerkelijk maak naar dal/piek.
oh haha dat klinkt al een stuk beter.

Bij mij gaat het afkoelen best hard als de kamertemperatuur ook wat lager is in de nacht. Goede stroming in de bak versnelt die afkoeling ook nog eens helaas.

Ik heb wel eens het idee dat ik mijn woonkamer beter warm kan houden met de warmtepomp, dan dat ik het flink af laat koelen waardoor mijn aquarium weer met die COP=1 verwarming de boel op moet stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Ik heb nav eerdere berichten hier ivm energieverbruik een aantal smart plugs gekoppeld aan Home Assistant en op o.a. de aquarium verlichting en verwarming geplaatst. Heb er nog een paar over om bijv. ook CO2 aan/uit te monitoren, maar komt wel.

De 200 Watt heater, die ik vanaf nu alleen tijdens daltarief aan ga zetten:
[Afbeelding]

De temperatuur van het water staat op 21 24 graden ingesteld, overdag is het vaak tussen de 19-21,5 graden in huis, dus als dat een keer wat zakt is dat niet zo erg, de dieren kunnen ook met bijv. 20 graden overweg (Edit: Al is die delta met 24 wel vrij groot). Ik heb ook nog een temperatuursensor liggen die ik aan moet sluiten, dan kan ik daar een slimme combinatie van gaan maken met bijv. een té lage temperatuur trigger om dan wel tijdens piektarief in te schakelen. De thermostaat zelf bepaalt uiteraard de ingestelde temperatuur, niet de domotica.

En de verlichting, puur om even te monitoren, maar daar laat ik de timer uiteraard het werk doen:
[Afbeelding]

0 Watt, terwijl die wel aan staat op +-5% vermogen, zal wel door de combinatie met dimmer komen waardoor het niet goed wordt gemeten.

Een dashboard, waarbij de 2 iconen rechts ook als aan/uit knop dienen:
[Afbeelding]

Afijn, leuk om te monitoren en te gaan optimaliseren :)
toon volledige bericht
Dit doe ik precies zo. Ik verwarm in daltarief ook iets warmer zodat hij nooit aan slaat met normaal tarief. Werkt in HA perfect! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Taro schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:15:
[...]

De schommeling moet ook niet te groot worden idd. In ieder geval al leuk om inzicht te hebben.
Ja geen idee of dat echt zo is. in de natuur zal het ook best vaak voorkomen dat er schommelingen zijn, en bij het verversen laat ik de temp ook wel aardig dalen soms.

het kan maar zo een fabeltje zijn, waar we er al veel van hebben in de aquariumwereld ;)
belly89 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:18:
[...]

Dit doe ik precies zo. Ik verwarm in daltarief ook iets warmer zodat hij nooit aan slaat met normaal tarief. Werkt in HA perfect! :)
ja handig he, met dynamische tarieven zijn de verschillen nog veel groter. De prijs is 's nachts soms onder de 10 cent en overdag rond de 40 cent per kWh. dan is dit een mooie manier om te bezuinigen.

[ Voor 32% gewijzigd door de Peer op 01-12-2022 14:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

de Peer schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:18:
[...]
Ik heb wel eens het idee dat ik mijn woonkamer beter warm kan houden met de warmtepomp, dan dat ik het flink af laat koelen waardoor mijn aquarium weer met die COP=1 verwarming de boel op moet stoken.
Ik heb nog een lucht -> water warmtepomp staan voor het zwembad met 38/50 mm aansluiting, die is in deze periode toch buiten gebruik, zal eens kijken of ik daar wat mee kan doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Die stopcontactjes hebben een ondergrens waaronder ze niets waarnemen. Ergens rond de 5 Watt begint het te leven. Is geen onnauwkeurigheid maar een bewuste keuze volgens mij (want kleine variaties van 1W of minder worden keurig geregistreerd zolang het totaal maar meer dan die 5W is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HuismAndré schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:59:
[...]

Die stopcontactjes hebben een ondergrens waaronder ze niets waarnemen. Ergens rond de 5 Watt begint het te leven. Is geen onnauwkeurigheid maar een bewuste keuze volgens mij (want kleine variaties van 1W of minder worden keurig geregistreerd zolang het totaal maar meer dan die 5W is).
Lijkt inderdaad een ondergrens in te zitten, maar wel interessant om te zien dat de lamp van 52 Watt dus nu tussen de 4-5 Watt verbruikt, wat wel redelijk overeenkomt met de 10% waarop deze staat ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inbj7Zd8s_W7HjUr3HGn2z54p2c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HMZbDTwkxOdkSNRHsKWXi3Nd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
Ik heb denk ik hetzelfde als ik je goed begrijp @Taro

Ik heb een computer die het ook meet (Apex), en die geeft ook een verbruik van 0 aan terwijl er dan een paar laag verbruik apparaten aan hangen.
Toch schiet de meting ineens omhoog als de verwarming aangaat. Ik vermoed ook dat er een ondergrens in zit.

Ik moet het binnenkort eens exact gaan meten. Ik ben echter bang dat ik rond de 180kWh zit per maand.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Interessant:
  • Verlichting in 8 uur tijd maar 32 Wh. Op zich wel logisch, maar had meer verwacht
  • 200 Watt verwarming voor 118 liter in 8 uur tijd x 3 = 1,13 kWh per dag, maar 's nachts wel wat meer omdat de kamer kouder is, dus gok zo'n 1,25 kWh/dag. Morgen weet ik dat exact.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_fhhbv0cq4bTGknUYDrZBvJ5MQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lO4P5p5ufj5CVZ9qV7YXx0TK.png?f=user_large

De CO2, pH-controller, doseerpomp, auto topoff systeem en filter ook maar eens bekijken. Gokje totaal: 1,5 kWh x 365 dagen = 550 kWh/jaar voor een 60x45x45 cm 118 liter high tech zoetwater aquarium @ 24 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Taro schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:32:
Interessant:

[list]
• Verlichting in 8 uur tijd maar 32 Wh. Op zich wel logisch, maar had meer verwacht
Dat kan niet kloppen. Je verlichting is toch geen 4 Watt?

Mijn aquariumverlichting doet 3000 Wh op een dag (10h 300 Watt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

de Peer schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:42:
[...]

Dat kan niet kloppen. Je verlichting is toch een 4 Watt?

Mijn aquariumverlichting doet 3000 Wh op een dag (10h 300 Watt)
Dit zijn de specs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CqwmgiFeHyRT8_7Pj9OaJhrO7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A6NGDFTYL8TTvhW3GhaCkbIV.png?f=user_large

Heb er een dimmer tussen zitten die op 10% staat. 10% van 52 Watt = 5,2 Watt x 8 uur = 41,6 Wh. Blijkbaar gebruikt hij dus niet 5,2 Watt op 10%, maar nog wat minder: +-3,2 Watt.

Klopt dus volgens mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Taro schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:46:
[...]

Dit zijn de specs:
[Afbeelding]

Heb er een dimmer tussen zitten die op 10% staat. 10% van 52 Watt = 5,2 Watt x 8 uur = 41,6 Wh. Blijkbaar gebruikt hij dus niet 5,2 Watt op 10%, maar nog wat minder: +-3,4 Watt.

Klopt dus volgens mij wel.
Oh wow dat had ik niet verwacht. Ik dacht dat je veel hoger in je licht zat.
Wel lekker zuinig 😋

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

de Peer schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:49:
[...]

Oh wow dat had ik niet verwacht. Ik dacht dat je veel hoger in je licht zat.
Wel lekker zuinig 😋
Dit is 10% :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pF2HPOjuYZwJoApSXooGv0a0uQA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sUSm6BJu96xUfmwr1t2i9EZE.png?f=user_large

Pagina: 1 ... 13 ... 43 Laatste