Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:49

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Heb je met zo'n open bak er geen last van dat in de zomer de luchtvochtigheid enorm oploopt oor verdamping? Ik vind het wel mooi maar ben toch wat bang voor extreme luchtvochtigheid zeker als het om een 300-400 liter bak gaat :+ daarnaast kunnen bijlzalmpjes springen wanneer ze schrikken dus dat is ook lniet ideaal.

Maar zoiets maken is wel erg vet:

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Chaoss schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:25:
Heb je met zo'n open bak er geen last van dat in de zomer de luchtvochtigheid enorm oploopt oor verdamping? Ik vind het wel mooi maar ben toch wat bang voor extreme luchtvochtigheid zeker als het om een 300-400 liter bak gaat :+ daarnaast kunnen bijlzalmpjes springen wanneer ze schrikken dus dat is ook lniet ideaal.
Nee, nooit last van gehad en we ventileren ook voldoende. In de zomer staat er hier ook vaak een aquarium ventilator op als de temperatuur te ver oploopt, daardoor verdampt het nog sneller. Het auto top off systeem vult het automatisch weer aan met osmose water.

Op dit moment vul ik het 6 liter vat 1x per 2-3 weken bij, in de zomer is dat 1x per week.

Bij dit aquarium in 1,5 jaar tijd 1 vis verloren. Bij het vorige aquarium een paar meer en ook wat garnalen. Maar je zou het waterniveau iets kunnen laten zakken.

MD volg ik al jaren op YouTube, doet hij goed :)

[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 02-12-2022 22:31 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+22 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-07 16:43
Ik verdamp 5 liter in 2 dagen. Maar de oppervlakte beweging is wel extreem hier.

Ik merk het wel in huis. Als ik de ventilatie dicht hou merk je het als je binnen loopt. Hou ik de ventilatie gewoon op een normale stand dan is er geen enkel probleem.

Bepaalde planten zijn het wel beter gaan doen in huis. Bv de hippe monstera is helemaal blij met al dat vocht.

Voor de springende vissen hebben we een net over het aquarium. Ik heb een “Red Sea Cover”

Maar volgens mij zijn springende vissen bij zout een groter probleem dan zoet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDZu7t2p6xVs88XEC3mCoeycyR4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RGeNgGR0TAEyqZ5yz4ho6Oeg.png?f=user_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

World Citizen schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:00:
Maar volgens mij zijn springende vissen bij zout een groter probleem dan zoet.
Hangt ook van het soort vis af. Betta's en Killifish staan er bijv. om bekend vaak te springen.

De Chili Rasbora's die ik heb springen eigenlijk nooit, maar ze vinden het wel leuk om in de opwaartse stroming van mijn filter verticaal omhoog te zwemmen en ik vermoed dat die ene uit de bocht is gevlogen.

Net als de garnaal die ik ooit naast het vorige aquarium vond, die had zichzelf waarschijnlijk gelanceerd tijdens de aanval van een Kardinaal Tetra.

Heb wel glazen covers liggen, maar gebruik ze alleen als ik bijv. tijdelijk een luchtpompje toevoeg om te voorkomen dat er opspattend water op de grond belandt.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+22 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-07 22:24
Na tijden vechten met blauwalg, heb ik het opgegeven. 80 liter Bak is geleegd en schoon gemaakt en staat te koop.
Heb nu alleen nog een 350 liter, die doet het prima, weinig onderhoud nodig, dus die blijft wel staan.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Sinterklaas belde gisteren aan, want hij kon de schoorsteen niet vinden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbrFRO9ZhHqoFQkw1q8i4R4sJbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGezALpOBS5H0DLBm7crw1lj.jpg?f=fotoalbum_large
Rio 125.

(Het plankje er onder verf ik nog zwart, maar het kastje is antiek, dus ik wou het gewicht goed verdelen en kromming in het blad zo goed mogelijk opvangen, ook nog een 5e pootje er onder gemaakt.)

Edit:
Viel mij trouwens nog op dat het licht echt wel heel wit/blauw is, de ene lamp is mooi qua kleur, de andere imho erg wit. Dus heb ik nu een extra RGBW strip er in gezet, met wat rood er bij kleurt het een stuk vriendelijker en gaan de zwaarddragers een stuk mooier uit de verf komen ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6OtlwlTVQpZcfmcq8Y9ji2C8OA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4xQ25suRLqMV7DDXsHKjdVwa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door _ferry_ op 04-12-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:31
Gisteren bij het schoonmaken van het filter (Eheim Prof 3 250T) de rode release knop en schuif waarmee je de flow kan regelen vernield. Ik krijg de snelkoppeling nu niet meer uit de kop en de flow is nu minimaal.
Ik heb gezocht op internet over hoe te repareren. Maar blijkt dat de rode knop alleen te verkrijgen is bij Eheim zelf. Nu besloten om zsm een ander filter aan te schaffen en de Eheim daarna maar te repareren en te verkopen.

Heb nu een Oase biomaster thermo 350 besteld. Hopelijk krijg ik deze dinsdag. Maar lees toch wel wisselende verhalen over zowel de flow als over mogelijke luchtbellen in het filter. Ik wil net als hiervoor een co2 diffusor op de outflow slang monteren. Maar ik lees dat dat soms niet goed werkt omdat daar dan luchtbellen in verzamelen.

Eheim is eigenlijk altijd foolproof geweest (tot gisteren dan).

Wat zijn jullie ervaringen met Oase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-07 14:53
Hier ook een Biomaster thermo 350 ook met een diffuser op de outflow. Werkt voor mij prima op een 160L aquarium. Ik moet zeggen dat ik ben begonnen met een 250 maar deze flow vond ik toch wel heel minimaal op mijn aquarium, maar dat was wel te verwachten.

Ik ben pas dit jaar begonnen met mijn aquarium dus heb verder geen vergelijkingsmateriaal, maar ik moet zeggen dat het in mijn ogen allemaal erg degelijk aanvoelt. Stevig plastic, goede koppelingen. Naar mijn mening ook niet erg lawaaiig, staat hier in de woonkamer en niet op een stille slaapkamer ofzo.

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• World Citizen
@_ferry_ :) Leuk!

Ik had al eens een foto gepost van mijn zeester, maar dat is nogal een verhaal. Ik heb die namelijk gekocht zonder dat ik wist welke het exact was. De winkel gaf aan dat ze ook niet precies wisten wat hij was en hoe hij eet.
Ik moet dat eigenlijk niet doen, maar ik ben een fan van zee-egels en zeesterren, dus ik kon hem niet achterlaten in de winkel.

Ik weet nog steeds niet wat de exacte naam is, maar ben wel wat verder gekomen met zijn behoeftes. Zeesterren heb je in talloze soorten en bijvoorbeeld het voer scheelt enorm. De ene eet modder de ander koraal en sommige eten schaaldieren. Het is maar net welke ster je hebt.

Ik kan nog niet zeggen dat ik hem in leven kan houden want daar is het nog te vroeg voor, maar ik ben erachter dat mijn zeester schaaldieren eet. Ik voer hem nu mosselen en heb ook een sint Jacobs schelp geprobeerd. Dit lijkt hij heerlijk te vinden. Hij duikt er bovenop en smikkelt in een 12 uur tijd bijna een halve mossel op. Ik koop die dan vers (levend) en trek hem doormidden. Normaal doen zeesterren dat zelf, dus ik wil ook eens testen wat er gebeurd als ik hem een hele mossel geef.

Ik ben nu aan het onderzoeken hoe vaak ik hem moet voeren. Ik weet het niet, dus kijk naar het gedrag. Na het eten van een mossel is hij vaak 2 dagen rustig om daarna weer wat actiever te worden. Na een dag of 4 begint hij de voelers aan het einde van zijn poten uit te steken en krijg ik het idee dat hij echt naar voedsel aan het zoeken is. Het voer interval zit nu dus op 5 dagen, maar mogelijk moet dat iets korter.

Al bij al dus een uitzoekwerkje. Het is flink tweaken aan voedselsoorten en intervallen om te kijken wat hij fijn vind.

Hier zie je de voelers aan het einde van zijn pootjes. De sliertjes met witte uiteindes zijn voeten, en de sliertjes die op het einde geen witte uiteindes hebben zouden smaaktentakels zijn. Hiermee proef/ziet/ruikt hij voedsel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJDyjb5-7F97yox4ZLX2TrcaYcg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wpQM8nT0Oo9aV5LhyczRG7d1.png?f=fotoalbum_large

Hier zit hij op een mossel. Hij lijkt zich met 1 tentakel vast te houden en zet dan zijn mond op de mossel om hem leeg te schrapen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGEyI55FivH8clcIZYUo1UI252g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vwaWCzOpfeTN0bc7s9voElub.png?f=fotoalbum_large

Dit is de hele ster.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pzVDEqdQIBy9nQ-yyw3lT3Q1YQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l3hU8wKmjYzPIFptTDRrPJtT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sC0CU6Q0sC2XoyYfEjYlfbT-Se4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mfNEeSLWPN8YUR3zHf7tbo7S.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

peppie71 schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:22:
Wat zijn jullie ervaringen met Oase?
Op mijn vorige aquarium een Thermo 250 gehad, op de huidige een Thermo 350. De 45 ppi voorfilter sponzen zijn bij mij na 2-3 weken dusdanig verzadigd dat de flow nagenoeg nihil is. Met de 30 ppi sponzen werkt dat wel 5-6 weken. En die handeling is heel simpel, binnen 5 minuten heb je die gereinigd. Mocht dit echt een probleem vormen, dan kan je die sponzen ook achterwege laten, maar dan moet je eens in de x maanden het hele filter schoonmaken.

De 250 & 350 hebben naar mijn weten geen problemen met lucht, de 600/850 naar mijn weten wel, maar de 350 niet.

De kwaliteit is super. Wat mij betreft dus zeker een aanrader, maar overweeg wel even goed welke voorfilter sponzen je wil gaan gebruiken.

Edit: Hier ook een CO2 inline diffusor erop, werkt prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 04-12-2022 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
Ik lees wel eens dat sponzen of filters steeds nauwer worden als ze vol gaan zitten. Dat zie je vaak als argument op zee fora.

Het idee is dat een grofmazig filter vanzelf dichtslipt en het fijne materiaal ook tegen gaat houden.
Ze kopen dan een iets grover filtermateriaal en laten het iets langer zitten.

Of het klopt weet ik niet maar het word veel gedaan.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
World Citizen schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:46:

Ik had al eens een foto gepost van mijn zeester, maar dat is nogal een verhaal. Ik heb die namelijk gekocht zonder dat ik wist welke het exact was. De winkel gaf aan dat ze ook niet precies wisten wat hij was en hoe hij eet.
Ik moet dat eigenlijk niet doen, maar ik ben een fan zee-egels en zeesterren, dus ik kon hem niet achterlaten in de winkel.

Ik weet nog steeds niet wat de exacte naam is, maar ben wel wat verder gekomen met zijn behoeftes. Zeesterren heb je in talloze soorten en bijvoorbeeld het voer scheelt enorm. De ene eet modder de ander koraal en sommige eten schaaldieren. Het is maar net welke ster je hebt.

Ik kan nog niet zeggen dat ik hem in leven kan houden want daar is het nog te vroeg voor, maar ik ben erachter dat mijn zeester schaaldieren eet. Ik voer hem nu mosselen en heb ook een sint Jacobs schelp geprobeerd. Dit lijkt hij heerlijk te vinden. Hij duikt er bovenop en smikkelt in een 12 uur tijd bijna een halve mossel op. Ik koop die dan vers (levend) en trek hem doormidden. Normaal doen zeesterren dat zelf, dus ik wil ook eens testen wat er gebeurd als ik hem een hele mossel geef.

Ik ben nu aan het onderzoeken hoe vaak ik hem moet voeren. Ik weet het niet, dus kijk naar het gedrag. Na het eten van een mossel is hij vaak 2 dagen rustig om daarna weer wat actiever te worden. Na een dag of 4 begint hij de voelers aan het einde van zijn poten uit te steken en krijg ik het idee dat hij echt naar voedsel aan het zoeken is. Het voer interval zit nu dus op 5 dagen, maar mogelijk moet dat iets korter.

Al bij al dus een uitzoekwerkje. Het is flink tweaken aan voedselsoorten en intervallen om te kijken wat hij fijn vind.

Hier zie je de voelers aan het einde van zijn pootjes. De sliertjes met witte uiteindes zijn voeten, en de sliertje die op het einde zonder die witte uiteindes zouden zijn smaaktentakels zijn. Hiermee proef/ziet/ruikt hij voedsel.
[Afbeelding]

Hier zit hij op een mossel. Hij lijkt zich met 1 tentakel vast te houden en zet dan zijn mond op de mossel om hem leeg te schrapen.
[Afbeelding]

Dit is de hele ster.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Appart ding, zo'n ster😅

Maar wel cool dat soort beestjes. Is wel wat anders dan een standaard aquarium.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:13

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Gelijk wat diepte in de scape door zo'n zeester op de ruit 😆

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Laatst online: 24-07 21:07
World Citizen schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:46:

Ik moet dat eigenlijk niet doen, maar ik ben een fan van zee-egels en zeesterren, dus ik kon hem niet achterlaten in de winkel.

Hier zie je de voelers aan het einde van zijn pootjes. De sliertjes met witte uiteindes zijn voeten, en de sliertje die op het einde zonder die witte uiteindes zouden zijn smaaktentakels zijn. Hiermee proef/ziet/ruikt hij voedsel.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is de hele ster.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn complimenten voor dit verhaal. Had er allemaal nog nooit van gehoord maar het leest leuk weg.

Ben benieuwd naar het vervolg van Harry de zee-egel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

World Citizen schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:02:
Ik lees wel eens dat sponzen of filters steeds nauwer worden als ze vol gaan zitten. Dat zie je vaak als argument op zee fora.

Het idee is dat een grofmazig filter vanzelf dichtslipt en het fijne materiaal ook tegen gaat houden.
Ze kopen dan een iets grover filtermateriaal en laten het iets langer zitten.

Of het klopt weet ik niet maar het word veel gedaan.
Klopt. Des te voller de gaten in de spons worden, des te kleiner materiaal ze tegen gaan houden, maar het water gaat dan ook ivm de weg van de minste weerstand de route via andere plaatsen zoeken. Daarom heb ik in de voorfilter buis extra gaten geboord, waardoor het water extra routes kan volgen. Je zag op sommige plaatsen dat de ronde voorfilter sponzen op bijv. 2 duidelijke plekken helemaal vies en dichtgeslibd waren en verder nog helemaal schoon waren.

Ik gebruik daarom ook 30 ppi voorfilter, 40 ppi als volgende spons, dan 2 lades met biomedia en daarna nog een 30 ppi spons om afval uit de biomedia tegen te houden. Ga je met 45 of 60 ppi aan de slag, dan blijf je bezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

15 dagen geleden heb ik het extra aquarium opgestart, eergisteren zag ik voor het eerst wat sporen van nitriet en vandaag was er overduidelijk nitriet aanwezig. Komende week komt het mini filtertje binnen met extra garnalen sponzen, tot die tijd laat ik de Eheim 350 Skimmer het werk doen.

De crypts zijn zoals verwacht helemaal verpieterd, die komen als het goed is snel weer mooi tot leven met nieuwe bladeren. De Ramshoorn slak moet wel tegen iets nitriet kunnen, maar ondanks dat hij ooit ongewenst in huis is gekomen hebben we inmiddels een goede band opgebouwd ;) en het nitriet niveau is nu wel heel hoog, dus ik heb hem even tijdelijk in een ander aquarium gezet.

De Red Root Floaters zitten, voor zover het paste, in een aantal houders zodat de skimmer ze niet opvreet. Onder deze verlichting worden ze al mooi rood.

Over een paar dagen is als het goed is de cycle voltooid en ga ik beginnen met een paar garnalen over te zetten. Als dat goed gaat volgt de rest en dan doek ik het 2e aquarium op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJ051gbQdplSIVsbupok73NAZt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UKQrMOiCbqwI0FcWzf0rKEZY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Y2nAU7XIyBHR1syjhbrZuCkaWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PvbCvEnBae8eqRffWTBBkaNZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Hgf0-oim_WwqD1347QlTEwPoEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6noDf5T4gtOBNY5zvFgYyWtK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hk9rtptVUkBoNzIQ3zNR5NupiBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxPPPbLDJoqGJJWrMai3BScI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxSlw2fkXRjBZZgq6C1UM5FSk9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVXomTOGLzgoxI2afUdFKcbl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZ_vzrImpBwd20AB6Em3j3smu68=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qXn7QVAHXXkYmyO6CvJUNt2e.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7W4YA2_sv8XpkVxTArR_XOOCdw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vD5xu04rrvNr5dg7VW6PHWYK.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Leuk om te lezen @Taro. Al die details en diepgaande dingen zijn erg leerzaam. Ik zou er bijna weer een zoet bakje bij willen zetten!

Ik lees het graag!

[ Voor 5% gewijzigd door World Citizen op 05-12-2022 00:40 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:11

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
@Taro Waarom niet gewoon enten met prut uit het bestaande aquariumfilter?

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HuismAndré schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:56:
@Taro Waarom niet gewoon enten met prut uit het bestaande aquariumfilter?
De filtersponzen in het aquarium dat ik wil vervangen zitten vol met slakken eitjes.

In mijn andere aquarium zitten die niet, maar dat filter eruit halen had ik geen trek in. Ik heb wel de Red Root Floaters uit dat aquarium over gezet, dus er zullen wel een paar bacteriën zijn meegekomen. Verder geen haast en het kost geen extra moeite, we zijn er al bijna ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:57

JME

zeg maar Jamie

@Taro slakkeneitjes, breek me de bek niet open! Clithons zouden maar 1 eitje per keer leggen?? Hahaha, humor.. -O-
Sorry, even spuien. En weer door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:08
NLKornolio schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:57:
Inderdaad een betta is juist een van de meest avontuurlijke vissen die ik heb gehad. Ze gaan echt elke vierkante mm van het aquarium ontdekken. Superleuk om te zien, toch alles beter als die kleine potje of aquaria waar ze in verkocht worden.
Idd, ik heb mijn betta nog niet zo lang maar idd elke hoekje moet dagelijks gechecked worden inclusief de hoekjes waar hij eigenlijk niet helemaal goed door kan :+

En waar hij ook gaat, je ziet dat zijn medebewoners altijd keurig plaats voor hem maken.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@JME In mijn grootste aquarium heb ik +-4 Clithon Corona's en daar heb ik nog maar 1x in 1,5 jaar eitjes gezien. In dat 20 liter aquarium dat ik nu wil vervangen heb ik van die kleine slakken die zijn meegelift met een plant en daar zitten tientallen kleine slakken in, die waarschijnlijk dagelijks eitjes leggen.

Voorheen had ik Zebra Nerites, daar zag ik wekelijks eitjes, maar met Clithon Corona's valt het hier gelukkig heel erg mee.

Maar balen, sterkte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Zo ziet mijn hardscape eruit met 3 Clithonslakken..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0S0wBQgJRcLeLh-v5EZx20xgJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ClrxGGCPU3aqxY9piX6IXumW.jpg?f=fotoalbum_large
(sorry, snelle foto..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JME schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:46:
Zo ziet mijn hardscape eruit met 3 Clithonslakken..
[Afbeelding]
(sorry, snelle foto..)
Pfoe, daar zou ik idd ook ongelukkig van worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Heb in het verleden is wel o wel eens een slakkenplaag gehad, waarschijnlijk via plantjes uit de winkel. Paar anatome helena erin gedaan en die hebben alle slakken opgeruimd :P ook nog eens een leuk beestje om te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Chaoss schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:09:
Heb in het verleden is wel o wel eens een slakkenplaag gehad, waarschijnlijk via plantjes uit de winkel. Paar anatome helena erin gedaan en die hebben alle slakken opgeruimd :P ook nog eens een leuk beestje om te zien
yep :+ hier ook. Flink wat poelslakken, paar Helena's gehaald via marktplaats en nooit meer last gehad. Die helena's zitten er nog steeds maar kweken langzaam nu er geen slakken meer zijn als voer.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:29
Ik heb in een 2e aquarium bewust poelslakjes gedaan. Die gebruik ik als voer voor de helena's in mijn grote aquarium. En in t 2e aquarium zitten nog 3 appelslakken, die smikkelen ook af en toe van de poelslakeitjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Die slakken zijn in zoet en zout eigenlijk wel handig. Ik heb er ook een setje van.
In zout aquaria zet je die heel doelbewust in. Sommige slakken eten algen en anderen eten anemonen.
Als je dus een plaag hebt van bijvoorbeeld "Glasanemonen", dan koop je een handvol Berghia naaktslakken.

Heb je echter last van Vermitedslakken, dan zet je Bijenslakken in.

In zoet kun je slakken denk ik ook functioneel inzetten. In zout is het soms een verplichting.
Ik heb nu 3 soorten slakken.
- Bruine Alg etende
- Groende Alg etende
- Rottend materiaal etende

Voor het echte grove algenwerk zetten we een Zeeegel in, maar dat.... volgt later :)

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb hier 2 soorten slakjes:
- puntige blaashoren, heb hier heel veel van. Ooit als plaagslakje meegekomen met planten
- posthoren, heb hier nog maar 3 stuks van

De puntslakjes hangen eigenlijk allemaal aan het glas ivm algen op de achterwand en onder aan de drijfplantjes. De posthorens ruimen vnml dood plantmateriaal op. Vooral waterpest zitten ze veel aan.

Die puntslakjes fokken als konijnen, die beesten kunnen zichzelf bevruchten. De posthorens gaan minder hard, die kunnen dat niet.

Maargoed, met 30 vuurgarnalen die geen overvloed aan voer krijgen leven die slakjes niet lang... garnalen zijn dol op slakken. Is ook de reden waarom ik nog maar 3 posthorens heb. Bodem ligt geregeld vol met lege slakkenhuisjes.
Vraag alleen waar al die garnaaltjes blijven, want het blijft bij 30 en zie regelmatig nieuwe aanwas zitten. Zou inmiddels al een bak vol moeten hebben. Misschien dat ik met de 2 tot 3-wekelijkse waterverversing toch allemaal jong spul meeneem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

_JGC_ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 00:50:
Vraag alleen waar al die garnaaltjes blijven, want het blijft bij 30 en zie regelmatig nieuwe aanwas zitten. Zou inmiddels al een bak vol moeten hebben. Misschien dat ik met de 2 tot 3-wekelijkse waterverversing toch allemaal jong spul meeneem.
Ik wissel nauwelijks water in de garnalenbak, maar als ik dat wel doe dan altijd met een 2 liter maatbeker waarmee ik aan de bovenkant gewoon wat water eruit schep. Dat doe ik in een witte emmer die ik daarna een dagje laat staan, nogmaals controleer op kleine garnalen en pas daarna leeg maak. De jongste zijn echt heel klein en vaak ook nog doorzichtig.

Heb ooit bij een ander aquarium de Oase voorfilter schoongemaakt met een vaag tintelend/kriebelend gevoel, bleken er tientallen kleine garnalen in te zitten die alle kanten opsprongen, je zag ze nauwelijks en de filter inlet had echt hele dunne gaatjes.

Mocht je dus bijv. de bodem schoonmaken bij de waterwissel, dan vermoed ik dat je er onbewust best wel veel afvoert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Taro schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:27:
[...]

Ik wissel nauwelijks water in de garnalenbak, maar als ik dat wel doe dan altijd met een 2 liter maatbeker waarmee ik aan de bovenkant gewoon wat water eruit schep. Dat doe ik in een witte emmer die ik daarna een dagje laat staan, nogmaals controleer op kleine garnalen en pas daarna leeg maak. De jongste zijn echt heel klein en vaak ook nog doorzichtig.

Heb ooit bij een ander aquarium de Oase voorfilter schoongemaakt met een vaag tintelend/kriebelend gevoel, bleken er tientallen kleine garnalen in te zitten die alle kanten opsprongen, je zag ze nauwelijks en de filter inlet had echt hele dunne gaatjes.

Mocht je dus bijv. de bodem schoonmaken bij de waterwissel, dan vermoed ik dat je er onbewust best wel veel afvoert...
Die bodem is juist de reden dat ik water wissel. Komt altijd heel veel rotzooi omhoog zodra ik de bodemzuiger ook maar een klein beetje in de steentjes druk. Verder heb ik een stuk hout in de bak, dus water is ook altijd wel wat bruin gekleurd daardoor.

Meeste kleine garnaaltjes worden in het filter gezogen en leven daar samen met wat kleine puntslakjes van de rotzooi die daar in het filter zit. Als dat filter uiteindelijk vol genoeg zit met rotzooi loopt het water eroverheen en klimmen ze naar de andere kant. Bodem van het filter ligt vol lege slakkenhuisjes en heb heel vaak garnalen in de uitstroom van het filter (best grote ook nog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Laatst online: 09:13

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Taro schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:27:
[...]

Ben altijd 30 minuten bezig met filter schoonmaak. Vervolgens 3 uur om de garnalen eruit te vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
_JGC_ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:45:
Verder heb ik een stuk hout in de bak, dus water is ook altijd wel wat bruin gekleurd daardoor.
Je kunt dat eventueel eruit krijgen met actieve kool of met ozon. Ik weet niet hoe ozon in zoetwater werkt, maar in zout krijg je er echt kraak en kraak helder water van. Als je eenmaal ozon hebt gezien in zoutwater wil je nooit meer zonder.

Maar actieve kool werkt dus ook perfect tegen kleur. Het heeft alleen wat bijwerkingen zoals het filteren van bepaalde stoffen. Als dat geen probleem is dan is actieve kool prima.
Je kunt het in een zakje los in het water hangen of in je filter steken. Als je het los in je aquarium hangt verdubbel je de dosering ten opzicht van in je filter steken.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Over garnalen gesproken, ik had er ooit 4, 1 ging er dood, van de resterende 3 de laatste weken niets meer gezien.
Afgelopen week al 2 stenen en een decostuk uit het water gehad, en het mos opzij gehad, geen vuurgarnaal.

Kijk ik net, opeens een garnaal. Wtf. Waar die zich al die tijd verstopt heeft, geen idee. Dan zijn er alsnog 2 weg/dood, maar die ene die ik nu dus zag kon ik vangen en alvast verhuizen naar het nieuwe aquarium. Meer ruimte en dus rust.
Ik zag ze zelden, waarschijnlijk teveel drukte in de oude bak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
World Citizen schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:30:
[...]

Je kunt dat eventueel eruit krijgen met actieve kool of met ozon. Ik weet niet hoe ozon in zoetwater werkt, maar in zout krijg je er echt kraak en kraak helder water van. Als je eenmaal ozon hebt gezien in zoutwater wil je nooit meer zonder.

Maar actieve kool werkt dus ook perfect tegen kleur. Het heeft alleen wat bijwerkingen zoals het filteren van bepaalde stoffen. Als dat geen probleem is dan is actieve kool prima.
Je kunt het in een zakje los in het water hangen of in je filter steken. Als je het los in je aquarium hangt verdubbel je de dosering ten opzicht van in je filter steken.
Het nadeel van kool is dan weer dat het ook de voedingsstoffen filtert. Ik gooi er wekelijks nitraat/fosfaat bij en 2x per week mineralen en sporenelementen. Planten groeien als kool daardoor. Drijfplanten vorige week geknipt, hebben nu alweer wortels tot de bodem.

Ik heb een Tetra filter met van die 250/300 filter inzetjes erin, ik koop bewust niet de C250/300 versie, en van de C250/300 die ik had heb ik eerst het kool eruit gekiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
_JGC_ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:42:
[...]

Het nadeel van kool is dan weer dat het ook de voedingsstoffen filtert. Ik gooi er wekelijks nitraat/fosfaat bij en 2x per week mineralen en sporenelementen.
Ja, dat is bij zout ook. In zout wil je ook meetbaar nitraat en fosfaat, en we moeten dat meestal ook bewust bijvoeren. Soms haal je het door al het vissenvoer en koraalvoer wat je er in gooit, maar over het algemeen moeten wij ook nitraat en fosfaat doseren.

De kunst is dat de bezetting van je aquarium precies genoeg voer nodig heeft waardoor het nitraat en fosfaat op peil blijft. Dit is lastig...

Sporenelementen is een hoofdstuk apart, maar doseer ik ook als dat nodig is straks (nu nog niet).

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
World Citizen schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:50:
[...]

Ja, dat is bij zout ook. In zout wil je ook meetbaar nitraat en fosfaat, en we moeten dat meestal ook bewust bijvoeren. Soms haal je het door al het vissenvoer en koraalvoer wat je er in gooit, maar over het algemeen moeten wij ook nitraat en fosfaat doseren.

De kunst is dat de bezetting van je aquarium precies genoeg voer nodig heeft waardoor het nitraat en fosfaat op peil blijft. Dit is lastig...

Sporenelementen is een hoofdstuk apart, maar doseer ik ook als dat nodig is straks (nu nog niet).
De pest is dat ik veel te veel licht heb, daarvoor heb ik die drijfplanten. Die hebben een overvloed aan licht, halen de CO2 uit de lucht en trekken de voeding uit de bak. Als ik dan niet regelmatig toevoeg krijg ik misvormde drijfplantjes en javavaren met doorzichtige puntjes.

Ik maak die voeding zelf met poeders in literflessen, kan meer dan een jaar met zo'n fles. Hoef gelukkig geen dure flesjes te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
_JGC_ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:00:
Ik maak die voeding zelf met poeders in literflessen, kan meer dan een jaar met zo'n fles. Hoef gelukkig geen dure flesjes te kopen.
Netjes! Zelf gemaakt is altijd beter en leuker :).

Die flesjes zijn inderdaad allemaal duur. Ik ben er zelf niet helemaal fan van maar kan het ook niet negeren. Ik weet niet of ze in zoetwater wel eens ICP testen doen, maar dat is tegenwoordig bij zout heel hip. Je krijgt dan een rapport van je water over meer dan 50 stoffen. Denk dan aan stoffen als Mangaan, Strontium, Tin, Kalk, Iodine etc etc... een scheikundige test. Men probeert dan middels doseren van die stoffen de zee na te bootsen.

Dat gaat allemaal wel erg ver. Voor een normaal zeeaquarium is dat niet perse nodig mits je af en toe wat water wisselt.

Ik twijfel nog of ik de ICP kant op ga met mijn huidige aquarium.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
World Citizen schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:11:
[...]

Netjes! Zelf gemaakt is altijd beter en leuker :).

Die flesjes zijn inderdaad allemaal duur. Ik ben er zelf niet helemaal fan van maar kan het ook niet negeren. Ik weet niet of ze in zoetwater wel eens ICP testen doen, maar dat is tegenwoordig bij zout heel hip. Je krijgt dan een rapport van je water over meer dan 50 stoffen. Denk dan aan stoffen als Mangaan, Strontium, Tin, Kalk, Iodine etc etc... een scheikundige test. Men probeert dan middels doseren van die stoffen de zee na te bootsen.

Dat gaat allemaal wel erg ver. Voor een normaal zeeaquarium is dat niet perse nodig mits je af en toe wat water wisselt.

Ik twijfel nog of ik de ICP kant op ga met mijn huidige aquarium.
Is gewoon zo'n doosje met wat zakjes van Plantedbox. Foldertje erbij met hoeveel erin moet en wat je wel en niet mag mixen. Had hiervoor voeding van Tetra of Easylife. Het hoofdingrediënt is water... en dan blijkt er uiteindelijk geen fosfaat in te zitten en groeien je planten nog steeds niet...

Het kan nog veel goedkoper, maar zo'n doosje met poeders is 35 euro en doe je je leven lang mee. Een flesje profito spoel je binnen een halfjaar door je aquarium en is 10 euro. Hoe groter je aquarium hoe sneller dat uit kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

_JGC_ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:42:
Het nadeel van kool is dan weer dat het ook de voedingsstoffen filtert.
Probeer anders eens Purigen. Haalt wel de zooi eruit, maar niet de voedingsstoffen. Ideaal. Nog idealer: accepteer de verkleuring, zie het als een toegevoegde waarde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
JME schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:25:
[...]

Probeer anders eens Purigen. Haalt wel de zooi eruit, maar niet de voedingsstoffen. Ideaal. Nog idealer: accepteer de verkleuring, zie het als een toegevoegde waarde ;)
Dat laatste...

Dat het water minder bruin wordt na verversing is een leuke bijkomstigheid. Ik doe het vnml vanwege de slakkenstront op de bodem.

Ben ook niet heel consequent met verversen overigens, sla gerust 3-4 weken over als ik er geen zin in heb. Wel pas ik dan de dosering nitraat/fosfaat aan. Wat je er niet uithaalt moet je ook niet extra toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Vanochtend een zeer tegenstrijdig beeld tijdens het voeren:
- een gele garnaal helemaal vol met eitjes :)
- een gele garnaal dood in een hoekje die opgegeten werd door twee rode garnalen

Ik heb er meerdere soorten inzitten, maar toch zijn het steeds gele als ik dode vind.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
JME schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:25:
[...]

Hier nog een fan van Purigen. Ik heb 2 zakjes. 1 ligt altijd klaar in een bakje water (na 2 x regeneren met 100% dunne bleek gevolgd door chloor neutraliseren met waterstofperoxide), het andere zit altijd in de bak. Elke 3 maanden verwissel ik het zakje. Belangrijk schijnt wel te zijn dat het zakje altijd onder water zit (ook het zakje dat je op dat moment niet gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Hier ook voorstander van "Purigen" al gebruik ik dan "Chemi Pure".

Als bijvoorbeeld blijkt dat een magneetje gescheurd is, een propellor van een pomp stuk is of een verwarming kapot is gegaan dan gaat er meteen Chemi Pure in.

De zware metalen en andere chemische stoffen die daarbij vrij komen filter je er perfect uit.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Ik ben een tijdje terug deze hobby gestart met een superfish qubix pro 60 liter, maar eigenlijk wil ik upgraden naar een iets groter (>60 & <100) aquarium.

Hier zijn verschillende redenen voor aangezien ik een paar starters-foutjes wil corrigeren, inrichting helemaal anders wil doen, een deksel wil en gelijktijdig iets wil dat beter in het interieur past dan mijn huidige lompe blok :)

Probleem is dat ik in deze categorie vrijwel alleen maar redelijk smalle aquariums zie (gemiddeld 30cm) breed van bijvoorbeeld superfish (met zeer wisselende reviews). Waardoor de opties vaak juist of iets breder/lager worden of juist breder hoger met varianten van 70 en 100 liter terwijl just een tussenmaat 80/90L met een breedte tussen 30-40 is wat ik zoek.

Iemand suggesties, ik heb dadelijk 3 weken vrij dus dit lijkt me ook meteen leuk mini-projectje om tussendoor op te pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Bossie Bedoel je met smal en breed de lengte of de diepte? Ik wilde zelf ook wat meer volume dan bijv. een standaard 60x30x36 (60P maat, 60 liter inhoud), ben daarom voor een 60x45x45 gegaan met +-118 liter inhoud. Ik ben niet thuis in de aquaria met deksels, maar je hebt voor de rimless aquaria wel altijd covers die je erop kunt leggen. Dat zou je ook nog kunnen overwegen, want daarin zijn zeer veel verschillende maten verkrijgbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peppie71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTqbAj-bqnMdKwAzMgBDLzPD0lA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBo7PWstTAIfFAsRfmq7BlkN.jpg?f=fotoalbum_large

Na wat puzzelen past het filter. Vind de flow zeker niet te heftig voor een 60l bak. @Taro bedankt voor de tips qua indeling en tweaken van het filter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Visjes overgezet :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doPVA0ceCZYyJ7EqN-fSq4rWn-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSZS4GCgp1PP1LZlSeiOLJkt.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen de Corydoras nog niet want ik ben bang dat die de jonge plantjes meteen uit het zand woelen.

De zwaarddragers zwemmen iig een stuk relaxter rond, en ook de ene garnaal laat zich goed zien, dus misschien moet ik er daar weer een stel van kopen. Al wil ik ook nog Corydoras en algeneters kopen. Maar eerst even een eventuele nitrietpiek afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
Taro schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:18:
@Bossie Bedoel je met smal en breed de lengte of de diepte? Ik wilde zelf ook wat meer volume dan bijv. een standaard 60x30x36 (60P maat, 60 liter inhoud), ben daarom voor een 60x45x45 gegaan met +-118 liter inhoud. Ik ben niet thuis in de aquaria met deksels, maar je hebt voor de rimless aquaria wel altijd covers die je erop kunt leggen. Dat zou je ook nog kunnen overwegen, want daarin zijn zeer veel verschillende maten verkrijgbaar.
Ik had vanmiddag een afspraak dichtbij de lokale aquarium specialist en lang verhaal kort, ze bellen morgen om de bezorging af te stemmen :)

Ik laat het hierbij, post binnenkort wel een paar foto’s als het setje geïnstalleerd is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Even iets anders. Ik voer van alles door elkaar: vlokvoer, tabletten, granulaat, maakt niet uit. Nu heb ik het idee dat de boraras brigittae niet altijd aan hun trekken komen. Zelfs het granulaat (HS Aqua O.S.I. Red Power granules XS) is ondanks de XS maat aan de grove kant en het zinkt ook nog eens erg snel. Leuk voor de corydoras, minder voor de boraras. Iemand een tip voor fijn klein voer dat wel een poosje bovenin blijft hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:02:
Even iets anders. Ik voer van alles door elkaar: vlokvoer, tabletten, granulaat, maakt niet uit. Nu heb ik het idee dat de boraras brigittae niet altijd aan hun trekken komen. Zelfs het granulaat (HS Aqua O.S.I. Red Power granules XS) is ondanks de XS maat aan de grove kant en het zinkt ook nog eens erg snel. Leuk voor de corydoras, minder voor de boraras. Iemand een tip voor fijn klein voer dat wel een poosje bovenin blijft hangen?
Ik wrijf dan vlokvoer heel erg fijn tussen m'n duim en wijsvinger, heb 1 vuurtetraatje ooit geadopteerd en die krijgt dat meestal wel te pakken tussen alle voergeweld in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JME schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:02:
Ik voer de Brigittae 4 soorten:
  • Hikari Micro Pallets
  • Hikari Fancy Guppy (sinds een paar dagen, heb nu ook 5 Endler Guppen erbij om de boel wat actiever te krijgen. Maar dat voer is nog wat kleiner en drijft prima)
  • Oase Organix Daily Flakes
En natuulijk (4) Artemia, maar dat blijft niet bovenin hangen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peppie71
Bij mij eten de Brigittae :

Hikari Micro Pallets
Dr Basleer biofood baby/micro
Witte muggenlarven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dank voor de tips! Ik ga binnenkort eens kijken wat de LFS hiervan heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Was gisteren bij een maat met een koralenkwekerij.. nondeju da's mooi spul zeg... :X Het begint toch wel echt enorm te jeuken om over te gaan op zout water. Ooit op een dag gaat het er wel echt van komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:24
Ik wil wat stenen (lavasteen) aan elkaar lijmen en in een eerder deel van dit forum heb ik gelezen dat Bison Siliconenkit Glas geschikt is voor in het aquarium, kan je hiermee ook stenen aan elkaar lijmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

chrisO schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:58:
Ik wil wat stenen (lavasteen) aan elkaar lijmen en in een eerder deel van dit forum heb ik gelezen dat Bison Siliconenkit Glas geschikt is voor in het aquarium, kan je hiermee ook stenen aan elkaar lijmen?
Je kunt er ook gewoon wat aquariumplanten lijm voor gebruiken met bijv. een stukje uit een wattenschijfje ertussen om het hechtoppervlak te vergroten. Tijdens het drogen wat gruis van de lavarock erop om de kleur hetzelfde te krijgen en daarmee te verbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bij mijn LFS gaven ze aan dat o.a. de Discus voorraad eindig is, ze verkochten de huidige voorraad, maar veel groothandels waren inmiddels failliet gegaan, of stopten ermee door met name de energieprijzen. Nieuwe voorraad van bepaalde veeleisende soorten zal er waarschijnlijk nauwelijks komen. Een grote naam die genoemd werd was Stendker. Stendker is naar mijn weten een grote speler binnen de Discus hobby, veel YouTubers en bekende aquascapers halen hun Discus' bij Stendker, maar die hebben eerder ook al aangegeven te stoppen ivm familieopvolging.

Een aquarium op 28 graden houden is niet goedkoop, kan mij voorstellen dat die kweker dat in zijn prijzen kan verwerken, maar blijkbaar zijn nog maar weinig mensen bereid die meerprijs en de hogere prijs voor het onderhoud te betalen.

Benieuwd waar dit de komende jaren nog meer toe zal leiden.

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 10-12-2022 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Taro
Mooi he, het beleid van onze regering. Alles gaat zo kapot. Dus ook hobbies :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Zullen we die discussie elders voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Hier is de LFS ook gestopt. Was een opzichzelf staande winkel, man kon geen opvolger vinden maar was wel een aquarium specialist. Enige wat er nu nog zit is een Pets&co mer een aqua afdeling maar die is erg matig.

Echt grote speciaalzaken ken ik hier in het noorden ook niet maar dat heeft weinig met de energie crisis te maken. Voor een betere of grotere zaak moet ik nu naar Groningen of Leeuwarden rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Chaoss
Het is idd wat beperkt bij ons. Ik ga nog af en toe naar Pets&co in drachten, Voornameljk om CO2. Dat had jonkman makkelijk, even vullen en weer verder. Maar vond de winkel van Jonkman een oude bende. oude bakken etc. Ook niet veel spul weggehaald. Pets&co is ook beperkt. Meest word online besteld.

evt zou je nog eens bij Azauqa kunnen kijken in steenwijk.is nog te rijden. Maar is maar een kleine winkel. En voornamleijk op scapes gericht. Dus beperkt in vissen, maar wel genoeg anders spul en planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Renegade666 schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:31:
@Chaoss
Het is idd wat beperkt bij ons. Ik ga nog af en toe naar Pets&co in drachten, Voornameljk om CO2. Dat had jonkman makkelijk, even vullen en weer verder. Maar vond de winkel van Jonkman een oude bende. oude bakken etc. Ook niet veel spul weggehaald. Pets&co is ook beperkt. Meest word online besteld.

evt zou je nog eens bij Azauqa kunnen kijken in steenwijk.is nog te rijden. Maar is maar een kleine winkel. En voornamleijk op scapes gericht. Dus beperkt in vissen, maar wel genoeg anders spul en planten.
Heb het er wel eens met Jonkman over gehad maar hij was al jaren met opvolging bezig en wou daarom ook niet meer investeren. Toen ik 12 jaar geleden met mijn Aquarium begon was het een nette winkel. Pets&co ben ik al jaren niet meer geweest, maar vond ik destijds matig.

Kom je wel eens in het aquariumhuis Leeuwarden? Schijnt sinds een aantal jaar een nieuwe eigenaar te hebben die wel serieus met de aquarium afdeling omgaat. Jumper Leeuwarden schijnt ook wel een redelijk grote aqua afdeling te hebben maar daar ben ik nog nooit geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Chaoss schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:02:
Hier is de LFS ook gestopt. Was een opzichzelf staande winkel, man kon geen opvolger vinden maar was wel een aquarium specialist. Enige wat er nu nog zit is een Pets&co mer een aqua afdeling maar die is erg matig.

Echt grote speciaalzaken ken ik hier in het noorden ook niet maar dat heeft weinig met de energie crisis te maken. Voor een betere of grotere zaak moet ik nu naar Groningen of Leeuwarden rijden.
Die man die jarenlang op mp advertenties has staan in Zwolle kan ik niet vinden nu. Woonhuis (flat), in Zwolle. Kwam er af en toe toen ik nog een stuk Noordelijker woonde.

Zie wel dat er in Zwolle een nieuwe zaak zit The World of Fish, en Matavi in Meppel heb ik weleens wat besteld (nooit geweest).
Geen idee of dat Noordelijk genoeg is, misschien leuk voor een uitstapje een keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Chaoss
Pets & Co is ansich wel goed. vorige jaar allemaal "nieuwe" bakken gekregen. Zit er verder wel netjes uit nu.
Hoe het 12 jaar terug was, weet ik niet :) Toen had ik geen aquarium.

In aquariumhuis leeuwarden wel eens geweest. Heeft het qua vissen etc wel goed voor elkaar. Qua materiaal vond ik beperkt. Maar is ook alweer een 1.5 jaar terug dat ik er geweest ben.
Jumper LWD ben ik niet geweest.

Moet al snel 30+ rijden voor lwd, dus rij er niet 1.2.3 heen..

@dragon2
Zwolle is voor Chaos en voor mij (woon niet ver onder zijn woonplaats), al snel 45 min rijden naar het zuiden :P
Dus, niet noordelijk genoeg :P O-)

Maar misschien eens leuk om te kijken. dat zeker.

[ Voor 18% gewijzigd door Renegade666 op 11-12-2022 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-07 14:53
Zijn er hier ook mensen met ervaring met Intaqo controllers? Ik ben wat opzoek naar in ieder geval temperatuur monitoring en een ph controller. Dat er een doseerpomp bij zit is alleen maar mooi meegenomen. Qua prijs t.o.v het aantal features lijkt niets echt in de buurt te komen van Intaqo. Ergens klinkt een Raspberry Pi met reef-pi ook wel interessant, maar ik ben toch bang dat daar weer iets teveel tijd in gaat zitten. Of misschien weten jullie nog andere leuke alternatieven die niet direct 500+ euro's opslurpen.

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik had in de garage nog een nanocube staan. Na een flinke poetsbeurt was die weer toonbaar, zakje bodem erin en een stukje hout, staat sinds vanmiddag te draaien. Moet uiteraard nog wel planten in :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5oYoM-ol2jxXCYBWA0nn6P2fgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wss5p7LvoB2bKWfMYoqJzvjl.jpg?f=fotoalbum_large
Vanmiddag even geweest, wat een treurige boel. Vieze bakken, veel alg, bij sommige kon je amper naar binnen kijken. Plantenbakken zaten vol met bruine alg.

[ Voor 26% gewijzigd door Chaoss op 11-12-2022 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Chaoss
Dat is dan iig 1 die ik kan overslaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Renegade666 schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:50:
@Chaoss
Dat is dan iig 1 die ik kan overslaan
Ik kom regelmatig bij beide in Leeuwarden, voor mijn gevoel is het vooral kwaliteit (aquariumhuis) versus kwantiteit (Jumper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Nu ik de nano opstart ben ik benieuwd wat jullie methode is.

-opstart bacteriën gebruiken ja/nee?
-waterwissels in de eerste weken en zoja hoevaak en hoeveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chaoss schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:19:

Een beetje voer erin verkruimelen en verder helemaal niets doen, minstens 3 weken lang. Opstartbacteriën uit een flesje zijn zonde van je geld. Heb je nog een andere bak kan je daar filtermateriaal even in laten draaien voor je het in je nano overzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Chaoss schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:19:

Sowieso geen geld aan besteden. Of inderdaad media uit een ander bestaand aquarium gebruiken, of afwachten.

Op zaterdag 19 november heb ik een nieuw aquarium opgestart, gisteren was er nog nitriet aanwezig en vandaag niet meer. Heeft dus in dit geval 23 dagen geduurd voordat de cycle voltooid werd.

De eerste periode zou ik sowieso geen waterwissels doen, laat de verontreiniging maar lekker opbouwen. Toen het nitriet op de meetstrip door het dak schoot heb ik iedere dag 10% waterwissels gedaan, waarschijnlijk helemaal niet nodig, maar was een kleine moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Gebruik ze inderdaad ook niet, dat het geld kost... Nahja dure hobby is het toch al. Maar heb eens een test gelezen dat het opstarten er nagenoeg niet sneller van gaat.

Heb inderdaad wat voet toegevoegd, vandaag 40% waterwissel gedaan. Ga vanaf nu om de dag 25-30% doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Taro schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:13:
[...]

Sowieso geen geld aan besteden. Of inderdaad media uit een ander bestaand aquarium gebruiken, of afwachten.

Op zaterdag 19 november heb ik een nieuw aquarium opgestart, gisteren was er nog nitriet aanwezig en vandaag niet meer. Heeft dus in dit geval 23 dagen geduurd voordat de cycle voltooid werd.

De eerste periode zou ik sowieso geen waterwissels doen, laat de verontreiniging maar lekker opbouwen. Toen het nitriet op de meetstrip door het dak schoot heb ik iedere dag 10% waterwissels gedaan, waarschijnlijk helemaal niet nodig, maar was een kleine moeite.
Hoe groot was dat aquarium?

Ik heb mijn nieuwe gisteren gestart, maar ik heb ook 20L uit mijn huidige gehaalt en beide vervolgens weer aangevuld.

Ben van plan hetzelfde over ongeveer een week te herhalen (20 uit nieuwe halen, aanvullen met 20l uit nieuwe) en vervolgens een week later nogmaals inclusief alle visbeesten.

Ik doe dit voor het eerst, maar mijn betta zit al steeds erg nieuwsgierig te kijken naast de grotere bak naast zijn huidige bak :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nukar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 12:59
In Noord Nederland ga ik meestal naar Beilen https://www.koicompagnie.nl/ of Dalen https://www.gdaquarium.nl/. Matavi in Meppel heb ik wisselede ervaring mee.

"Today is the worst day since yesterday"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Hmm, Naadje, kom thuis, geen verlichting in de 350 bak. nu hebben we zondag op maandag 3 uur stroomstoring gehad. en gisteren niet gezien dat het licht het niet, maar doet het niks meer.. Kijken als ik snel de juiste adapter kan vinden en morgen krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bossie schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:26:
[...]

Hoe groot was dat aquarium?
In dit geval maar 34 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Zoals hier weleens eerder vermeld kon ik destijds niet breder gaan met het aquarium dan 60 cm omdat er een hamsterkooi van +-110 cm naast stond. Alle andere plekken beneden hebben zonlicht, dus zijn geen optie. De hamster ging al richting de 3 jaar, maar is helaas gisteren overleden.

Mijn vrouw vindt aquaria maar niets. En ik heb altijd gezegd dat als de hamster er niet meer is dat ik er graag een 120-150 cm aquarium neer zou willen zetten. Het is ook een lullig klein bakje water zo als je de lege ruimte ernaast ziet zonder de grote hamsterkooi ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OANjF_Qc41i2OrJBBrU5fSdrAdI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zEbKpCvCgUG2HSAdV03ClF7G.png?f=fotoalbum_large

Moet ook eerlijk zeggen dat na +-1,5 jaar de lol van de inrichting van dit aquarium aan het afnemen is. Heb vorige week 5 Endler guppen toegevoegd als "dither fish" om de Brigittae wat uit de tent te lokken en minder schuw te maken. Dat lukt, maar eergisteren is 1 van de 5 guppen overleden en gisterochtend vond ik een ander op de grond. Ik was er op tijd bij, snel in het aquarium teruggezet, na 2 minuten kwam hij weer op gang en doet nu weer mooi mee met de 3 anderen. Direct het waterniveau maar wat verlaagd.

Ik vind het opstarten van de garnalen bak op zolder weer super leuk, dus beneden moet ook een nieuwe impuls komen, maar even de opties overwegen en afstemmen wat daar het plan gaat worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:29
Bossie schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:26:
[...]
Ben van plan hetzelfde over ongeveer een week te herhalen (20 uit nieuwe halen, aanvullen met 20l uit nieuwe) en vervolgens een week later nogmaals inclusief alle visbeesten.
Op zich prima.

Je kunt t filter van het oude aquarium ook eens lichtjes uitknijpen in het nieuwe aquarium en dan in beide een keer geen waterwissel doen. In t water zitten naar verhouding niet zo veel bacteriën. In het filtermedia veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JulesvH schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:03:
[...]
Je kunt t filter van het oude aquarium ook eens lichtjes uitknijpen in het nieuwe aquarium en dan in beide een keer geen waterwissel doen. In t water zitten naar verhouding niet zo veel bacteriën. In het filtermedia veel meer.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier zelf terughoudend mee ben geweest omdat ik "bang" was om extra sporen van algen mee te nemen. Mijn aquarium beneden heeft in het verleden staghorn/black beard achtige algen gehad, die nu eindelijk weg zijn omdat ik de verlichting heb verlaagd. Als ik de verlichting weer opvoer komen ze direct terug. Ik had dus bijv. ook water of biomedia kunnen gebruiken om het andere aquarium sneller op te starten. Maar heb ervoor gekozen om schoon te beginnen en het lot niet te tarten. Maar algen verschijnen toch wel als de omstandigheden niet goed zijn, dus of het ook maar enig voordeel heeft weet ik niet :)

Houden jullie daar rekening mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
JulesvH schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:03:
[...]

Op zich prima.

Dat is een ook een optie, de laatste wissel ook bedoeld om het makkelijk te maken de vis/shrimps etc te vangen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Taro schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:01:

Moet ook eerlijk zeggen dat na +-1,5 jaar de lol van de inrichting van dit aquarium aan het afnemen is. Heb vorige week 5 Endler guppen toegevoegd als "dither fish" om de Brigittae wat uit de tent te lokken en minder schuw te maken. Dat lukt, maar eergisteren is 1 van de 5 guppen overleden en gisterochtend vond ik een ander op de grond. Ik was er op tijd bij, snel in het aquarium teruggezet, na 2 minuten kwam hij weer op gang en doet nu weer mooi mee met de 3 anderen. Direct het waterniveau maar wat verlaagd.

Ik vind het opstarten van de garnalen bak op zolder weer super leuk, dus beneden moet ook een nieuwe impuls komen, maar even de opties overwegen en afstemmen wat daar het plan gaat worden...
Even goed overwegen wat je visbestand gaat worden dus. Beetje activiteit in de bak is wel leuk zolang het maar in harmonie is. In een 120-150cm bak ga je in ieder geval een stuk meer opties hebben. Mooie scholenvis in de middenlaag. Leuke groep bodemvissen die niet al te schuw is. Etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:10

Oekol

waka waka hey hey

dragon2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:41:
[...]

Die man die jarenlang op mp advertenties has staan in Zwolle kan ik niet vinden nu. Woonhuis (flat), in Zwolle. Kwam er af en toe toen ik nog een stuk Noordelijker woonde.

Zie wel dat er in Zwolle een nieuwe zaak zit The World of Fish, en Matavi in Meppel heb ik weleens wat besteld (nooit geweest).
Geen idee of dat Noordelijk genoeg is, misschien leuk voor een uitstapje een keer?
Matavi in Meppel kan ik wel aanraden. Oud klasgenoot geweest en kwam vroeger veel over de vloer bij hem en z'n ouders. Z'n vader is echt een fanaat en had een weet ik hoeveel meter aquarium in de woonkamer echt huge. Dat is er bij de zoon dus met de paplepel ingegoten en heeft het goed voor elkaar met z'n winkel!

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Zoals hier weleens eerder vermeld kon ik destijds niet breder gaan met het aquarium dan 60 cm omdat er een hamsterkooi van +-110 cm naast stond. Alle andere plekken beneden hebben zonlicht, dus zijn geen optie. De hamster ging al richting de 3 jaar, maar is helaas gisteren overleden.
Gecondoleerd.
Mijn vrouw vindt aquaria maar niets. En ik heb altijd gezegd dat als de hamster er niet meer is dat ik er graag een 120-150 cm aquarium neer zou willen zetten. Het is ook een lullig klein bakje water zo als je de lege ruimte ernaast ziet zonder de grote hamsterkooi ;)
[Afbeelding]
Hahaha, stiekem ook een beetje doelredenering natuurlijk. Ik snap je hoor, maar je kunt daar ook iets anders neerzetten waardoor je bak er minder lullig uit ziet. Want het is beslist een mooie maat! Over de inrichting zullen smaken altijd verschillen, maar voordat ik dit allemaal zou vervangen.. poeh!
Moet ook eerlijk zeggen dat na +-1,5 jaar de lol van de inrichting van dit aquarium aan het afnemen is. Heb vorige week 5 Endler guppen toegevoegd als "dither fish" om de Brigittae wat uit de tent te lokken en minder schuw te maken.
Werkt goed hè? Hier gaan de brigittae de hele bak door, ondanks twee springende kids in de kamer. En dat allemaal door een paar wat grotere I-don’t-give-a-blub-vissen erbij.
Heb je overwogen om de bak die je nu hebt opnieuw in te richten? Plantjes kun je prima hergebruiken en er is vast een mooie nieuwe scape te verzinnen. Scheelt je een nieuwe bak, nieuwe lamp, nieuw meubel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JME schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:16:
[...]
Hahaha, stiekem ook een beetje doelredenering natuurlijk. Ik snap je hoor, maar je kunt daar ook iets anders neerzetten waardoor je bak er minder lullig uit ziet. Want het is beslist een mooie maat! Over de inrichting zullen smaken altijd verschillen, maar voordat ik dit allemaal zou vervangen.. poeh!
Doe ik ook echt niet zomaar. Heb op dit moment helaas ook even wat andere prioriteiten dan een nieuw aquarium kopen.
Werkt goed hè? Hier gaan de brigittae de hele bak door, ondanks twee springende kids in de kamer. En dat allemaal door een paar wat grotere I-don’t-give-a-blub-vissen erbij.
Ze gedragen zich nog niet zoals toen ik ze kocht, maar zijn wel iets makkelijker.
Heb je overwogen om de bak die je nu hebt opnieuw in te richten? Plantjes kun je prima hergebruiken en er is vast een mooie nieuwe scape te verzinnen. Scheelt je een nieuwe bak, nieuwe lamp, nieuw meubel..
Jazeker, ik kijk even hoe de garnalen bak bevalt. Dan maak ik mogelijk iets soortgelijks, wat simpeler en minder clean.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Taro schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:30:
Jazeker, ik kijk even hoe de garnalen bak bevalt. Dan maak ik mogelijk iets soortgelijks, wat simpeler en minder clean.
Als je je brigittae wilt houden (tip: die kunnen waarschijnlijk wel een poosje in je garnalenbakje) en je wilt ze wat vaker zien, dan zou ik in de nieuwe inrichting zorgen voor meer zwemruimte tussen en boven de planten en boven een donker deel van de bodem. Nu heb je eigenlijk alleen open zwemruimte boven lichte bodem - want je eiland gaat meteen de hoogte in - en dat vinden lang niet alle vissen fijn. Beetje dichtere begroeiing doet vermoedelijk de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-07 20:41
Tijd voor weer eens een korte (foto) update van mijn beide bakken.
De 45P op mijn thuiskantoor doet het goed, heb sinds kort er een aantal Brigittae's en Galaxy's er in rond zwemmen. Zoals verwacht hadden vooral de Crypto's last van wat opstart problemen maar eenmaal uit die fase groeit het allemaal mooi vol. Heb er een mooi setje Aquario in/outflow opzitten, echter met een waterwissel heb ik laatst het inflow opzetstuk weggespoeld.
Voor nu een lelijke zwarte versie van Oase, maar zal niet lang duren voordat het verdwijnt achter de planten. De red floaters ga ik deze week even uitdunnen want die bedekken ruim de helft van de bak. Het enige zoals verwacht is mijn grastapijt voorin dat nog niet zo hard gaat. Maar we wachten geduldig af ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Np-C1vLIXLnQ3GrgdWGOxG-YGg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qYpzLxyZNckFlI5PI8kV62Fu.jpg?f=user_large

De Amazon bak beneden had kort wat last van BBA vanwege een defecte CO2 regelaar, maar was er snel bij en met een week of twee is de groei ervan gestopt. Heb vooral achterin aardig wat weg gesnoeid om die reden, maar dat groeit alweer mooi terug. Voorin is het mooi compact en wild aan het groeien, nu achterin nog en dan is mijn beoogde idee behaald. Qua visbestand zit ik op 60% capaciteit met een groep groene neon's, groep Corry's en koppeltje Apisto's. Dat ga ik zo laten, mooie verdeling in lagen van activiteit en zover je het kunt zien is iedereen happy.

Heb mezelf voor mijn verjaardag een dosingpomp van Chihiros cadeau gedaan. Was het nodig, nee niet echt :P Maar de BF prijs was scherp en een weekendje weg kan nu ook zonder iemand te vragen om wat planten voeding in mijn bak te gooien. Leuke gadget, enorm veel opties qua dosing maar vooral fijn dat er geschat wordt wanneer de fles voeding op is. Kan ik mooi doorgeven om de hoeveel maanden ik een nieuwe fles wil ontvangen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJKiIIVfDpKlWXDbyCgSR8KKapA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/35Y3w0dEWPJDWyjnxH6Pui7J.jpg?f=user_large

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Taro schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:08:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier zelf terughoudend mee ben geweest omdat ik "bang" was om extra sporen van algen mee te nemen. Mijn aquarium beneden heeft in het verleden staghorn/black beard achtige algen gehad, die nu eindelijk weg zijn omdat ik de verlichting heb verlaagd. Als ik de verlichting weer opvoer komen ze direct terug. Ik had dus bijv. ook water of biomedia kunnen gebruiken om het andere aquarium sneller op te starten. Maar heb ervoor gekozen om schoon te beginnen en het lot niet te tarten. Maar algen verschijnen toch wel als de omstandigheden niet goed zijn, dus of het ook maar enig voordeel heeft weet ik niet :)

Houden jullie daar rekening mee?
Bacteriën en algen krijg je gewoon binnen via de lucht en via het kraanwater. Hoef je niets voor te doen en kun je ook niet voorkomen. Je kunt alleen proberen te zorgen dat ze niet de overhand krijgen (en dat lukt vaak maar niet altijd). Dus knijp gerust je hele filtermedia leeg in het nieuwe filter (of zet een van de sponzen over). Of je last krijgt van algen heeft daar niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Moet ook eerlijk zeggen dat na +-1,5 jaar de lol van de inrichting van dit aquarium aan het afnemen is.
Dat is een dip die we allemaal wel eens hebben. Moet je gewoon even doorheen. Velen doen dat door een grotere bak te nemen (en heel vaak is dat dan ook gelijk het begin van het einde). Dus bezint eer ge begint. Het aquarium wat naar rechts verplaatsen en een mooie grote plant ernaast is ook een optie natuurlijk.

Edit: In jouw geval zou een maatje breder natuurlijk nog wel een optie zijn. :9

[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 14-12-2022 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Mooie bak. Heb je geen last van strooilicht? Waarom heb je het licht er zo hoog boven hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-07 20:41
HuismAndré schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:24:
[...]

Mooie bak. Heb je geen last van strooilicht? Waarom heb je het licht er zo hoog boven hangen?
Thanks en heb zeker strooilicht maar het is niet echt een last. De lamp hangt nu een 33cm boven de bak, ben van plan om hem nog lager te hangen. Maar nu de bak weer mooi bijkomt van de BBA uitbraak wil ik even zo min mogelijk veranderen. Zal misschien niet eens kwaad kunnen, maar mijn gevoel zegt... laat het even nog een periode voor wat het is.

Moet zeggen dat het lichtspel op de vloer en muur soms best aangenaam is ;)

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HuismAndré schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:20:
[...]

Dat is een dip die we allemaal wel eens hebben. Moet je gewoon even doorheen. Velen doen dat door een grotere bak te nemen (en heel vaak is dat dan ook gelijk het begin van het einde). Dus bezint eer ge begint. Het aquarium wat naar rechts verplaatsen en een mooie grote plant ernaast is ook een optie natuurlijk.

Edit: In jouw geval zou een maatje breder natuurlijk nog wel een optie zijn. :9
Het gaat mij persoonlijk niet per se om het grotere aquarium, maar de optie om dan voor wat grotere leuke bewoners te kunnen gaan :) De suggestie om er bijv. een plant naast te zetten is geen verkeerde.

Qua onderhoud heb ik er geen omkijken meer naar, wissel eens in de 4 weken wat water, eens in de 8 weken de slangen en als de stroming afneemt maak ik het filter schoon. Dat is in ieder geval prima behapbaar. Als ik er wat aan zou doen, dan zou ik dezelfde aanpak als de garnalen bak hanteren, veel soil & planten en niet te complex qua inrichting.

Zojuist overigens 2 garnalen overgezet naar hun nieuwe aquarium. Even kijken hoe dat gaat, over een paar dagen zet ik dan de anderen ook over.

• Taro
  • Niet online

Taro

De afgelopen dagen 8 mooie Bloody Mary garnalen overgezet van het oude naar het nieuwe aquarium, tot zover nog geen problemen of uitval, de komende dagen zet ik er dagelijks weer een aantal over. Ik zie nog wel heel veel pasgeborenen in het oude aquarium van echt maar een paar millimeter, dat wordt nog een langdurige klus ;)

De minder mooie geef ik aan iemand anders, zodat de kwaliteit in stand blijft.

Mannetje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMHJzGvkXN1mMJBrJ0L-P5rQoN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wC2Q4rblmQ5y24eQ1olKU5Jb.jpg?f=fotoalbum_large

Vrouwtje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MtsqwLXTIQXU9J5MVlS7Q8J4dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FX0Gb2g2mlmB7FKDMi3G38dC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:18
Blijkbaar is er zojuist een groot aquarium (1 miljoen liter) in een hotel in Berlijn gesprongen: https://twitter.com/nikla...S659hqO_ievYUlTa7QjA&s=19

NOS nieuwsbericht: https://nos.nl/l/2456579

Dit is hoe het er eerst uitzag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TICA1gwHvnnx2UKXCdHh6sAJABk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhNopBAXgySoObA6X5Zj9yOR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Gynnad op 16-12-2022 08:59 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Zonde :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Laatst online: 24-07 11:22
Zonde vooral voor de 1500 vissen

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wat een nachtmerrie.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-07 23:08
Men mag echt blij zijn dat dit niet overdag is geweest met een volle lobby. Dan had je ongetwijfeld veel doden gehad.

Benieuwd wat de reden is van het instorten.. En of ze dit opnieuw gaan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Taro schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:01:
De afgelopen dagen 8 mooie Bloody Mary garnalen overgezet van het oude naar het nieuwe aquarium, tot zover nog geen problemen of uitval, de komende dagen zet ik er dagelijks weer een aantal over. Ik zie nog wel heel veel pasgeborenen in het oude aquarium van echt maar een paar millimeter, dat wordt nog een langdurige klus ;)

De minder mooie geef ik aan iemand anders, zodat de kwaliteit in stand blijft.

Mannetje:
[Afbeelding]

Vrouwtje:
[Afbeelding]
Mooie foto's om te zien, ook duidelijk verschil tussen vrouwtjes en mannetjes. Zat gisteren nog even in mijn aquarium te kijken na uitdunnen en snoeien van de drijfplanten, veel jong grut zit er nu in. Viel me op dat ik zowel dikke als gekromde garnalen had, maar dat zijn dus de vrouwtjes en de mannetjes.

Vriendin heeft alleen weer te rigoreus gesnoeid... komt nu weer teveel licht binnen, dus komende week weer allemaal zwarte punten op de javavaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ZveenT schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:50:
Benieuwd wat de reden is van het instorten..
Vermoed dat ze vergeten zijn een matje onder het geheel te leggen, grote kans dat er nog een zandkorreltje onder lag en het glas daardoor is gesprongen.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 17-12-2022 09:00 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 44 Laatste