@
_ferry_ 
Leuk!
Ik had al eens een foto gepost van mijn zeester, maar dat is nogal een verhaal. Ik heb die namelijk gekocht zonder dat ik wist welke het exact was. De winkel gaf aan dat ze ook niet precies wisten wat hij was en hoe hij eet.
Ik moet dat eigenlijk niet doen, maar ik ben een fan van zee-egels en zeesterren, dus ik kon hem niet achterlaten in de winkel.
Ik weet nog steeds niet wat de exacte naam is, maar ben wel wat verder gekomen met zijn behoeftes. Zeesterren heb je in talloze soorten en bijvoorbeeld het voer scheelt enorm. De ene eet modder de ander koraal en sommige eten schaaldieren. Het is maar net welke ster je hebt.
Ik kan nog niet zeggen dat ik hem in leven kan houden want daar is het nog te vroeg voor, maar ik ben erachter dat mijn zeester schaaldieren eet. Ik voer hem nu mosselen en heb ook een sint Jacobs schelp geprobeerd. Dit lijkt hij heerlijk te vinden. Hij duikt er bovenop en smikkelt in een 12 uur tijd bijna een halve mossel op. Ik koop die dan vers (levend) en trek hem doormidden. Normaal doen zeesterren dat zelf, dus ik wil ook eens testen wat er gebeurd als ik hem een hele mossel geef.
Ik ben nu aan het onderzoeken hoe vaak ik hem moet voeren. Ik weet het niet, dus kijk naar het gedrag. Na het eten van een mossel is hij vaak 2 dagen rustig om daarna weer wat actiever te worden. Na een dag of 4 begint hij de voelers aan het einde van zijn poten uit te steken en krijg ik het idee dat hij echt naar voedsel aan het zoeken is. Het voer interval zit nu dus op 5 dagen, maar mogelijk moet dat iets korter.
Al bij al dus een uitzoekwerkje. Het is flink tweaken aan voedselsoorten en intervallen om te kijken wat hij fijn vind.
Hier zie je de voelers aan het einde van zijn pootjes. De sliertjes met witte uiteindes zijn voeten, en de sliertjes die op het einde geen witte uiteindes hebben zouden smaaktentakels zijn. Hiermee proef/ziet/ruikt hij voedsel.
Hier zit hij op een mossel. Hij lijkt zich met 1 tentakel vast te houden en zet dan zijn mond op de mossel om hem leeg te schrapen.
Dit is de hele ster.