Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kon mij niet inhouden bij de viswinkel... Ehhh aquariumwinkel afgelopen week, en heb een ancistrus koppeltje gekocht. Albino, en het mannetje is wat groter met mooie lange vinnen en veel snor. Echt een eindbaas :7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpKjGE7Lae9osDMhFmuJe9qKz2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdIpEA0i1MTDBYrswYVk3fjp.jpg?f=fotoalbum_large

Ligt volgens mij het grootste deel van de dag in zn hol, en zodra het licht uit gaat komt hij er uit. Dus ik zal het lichtschema eens aanpassen zodat er nog een half uurtje dimlicht is ofzo. Dan is hij wat beter te bekijken.

Gisteravond een stukje komkommer in het water gedaan en daar zijn nog steeds alle vissen lekker van aan het smikkelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:17
Taro schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:01:
De afgelopen dagen 8 mooie Bloody Mary garnalen overgezet van het oude naar het nieuwe aquarium, tot zover nog geen problemen of uitval, de komende dagen zet ik er dagelijks weer een aantal over. Ik zie nog wel heel veel pasgeborenen in het oude aquarium van echt maar een paar millimeter, dat wordt nog een langdurige klus ;)

De minder mooie geef ik aan iemand anders, zodat de kwaliteit in stand blijft.

Mannetje:
[Afbeelding]

Vrouwtje:
[Afbeelding]
Dit gaat ook mijn probleem worden, mijn nieuwe bak staat al een week te draaien naast mijn oude waardoor wat meubilair ff tijdelijk verplaatst is. Het plan is zodra het water het het toelaat wat nieuwe bewoners te introduceren om vervolgens later de bewoners van mijn huidige aquarium te "migreren".

Echter zag ik eerder deze week een mini-garnaaltje zitten (5mm) die ik alleen door zijn kleur had opgemerkt, daarnaast heb ik inmiddels een leuk aantal garnalen met eitjes geteld.

Waarschijnlijk laat ik de oude na het mieren nog even 2-3 weken doordraaien om te zien of nog meer klein spul zichtbaar word.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Toen ik mijn vorige aquarium verkocht kwam ik er achter dat er >100 mini garnalen tussen de planten en op de bodem zaten. Heb dat aquarium uiteindelijk incl. een laag water erin verkocht aan de volgende eigenaar, want dat is in een gemiddelde winkel toch >150 Euro waard :)

Ik weet niet hoeveel ze in 2-3 weken tijd groeien, maar de hoeveelheid water verminderen, wat voer neerleggen en een goede lamp erbij brengt je al redelijk ver. Ik heb hopelijk inmiddels >80% overgezet, de volgende stap is het verwijderen van steen en planten, benieuwd hoeveel ik er dan nog tegenkom.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-06 09:19
Ik heb een nieuwe vis <3

Een van de allermooiste vissen die "normaal houdbaar" zijn in een "redelijk formaat" zeeaquarium.

De Cirrhitichthys falco!
Whoa... ik ben echt blij! Kennelijk was hij minder makkelijk te vinden dan dat ik het van vroeger kende. Maar... ik heb er eentje! Whoop!.

Ik heb hem nu even, maar je weet het nooit. Het kan zomaar fout gaan.
Voorlopig eet hij prima, lijkt lekker onbehouden te zijn en komt dus naar me toe als ik in de buurt ben. Hij is dominant.

Dat betekend dus ook mooie foto's :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LKcbDOlAumMoQkm1-OCd8hdv2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EHaDmCmbWueCQnuoWRSagI9V.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aypm2qESC9l2lTbOVImuNjz7-4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/abSinxBlZn4CYrVuTiepNIH4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15f-92dosbcxGUWNFnlI4m6B68Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AVaIxmc0BipaUuuo6DpEtIxQ.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
World Citizen schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:04:
Ik heb een nieuwe vis <3

Een van de allermooiste vissen die "normaal houdbaar" zijn in een "redelijk formaat" zeeaquarium.

De Cirrhitichthys falco!
Whoa... ik ben echt blij! Kennelijk was hij minder makkelijk te vinden dan dat ik het van vroeger kende. Maar... ik heb er eentje! Whoop!.

Voorlopig eet hij prima, lijkt lekker onbehouden te zijn en komt dus naar me toe als ik in de buurt ben. Hij is dominant.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een prachtbeestje zeg! O+

I have stability. The ability to stab.

• World Citizen
Die sprietjes op zijn rugvinnen O+

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

World Citizen schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:04:
Ik heb een nieuwe vis <3

De Cirrhitichthys falco!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice! Niet nodig om paartjes of er meerdere te houden? En wat voor voer geef je hem/haar?

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

World Citizen schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:17:
[...]

Lijken wel allemaal Crystal Red garnalen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vy6ca868vy1OymHLfraY6wguElg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tnWlYzdZAdahIWNGSSA4rj60.jpg?f=fotoalbum_large

• World Citizen
Taro schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:33:
[...]

Nice! Niet nodig om paartjes of er meerdere te houden? En wat voor voer geef je hem/haar?
Ik ben me niet bekend met mensen die hem als paartje houden. Ik zal eens rondvragen of dat iets is wat gebeurd. Zover ik ooit heb gelezen worden ze solitair gehouden.

Voer is eigenlijk vooral vleesvoer als in diepvriesvoer en levendvoer. Ik voer dan graag Mysis, Artemia, Copepods.

Ik merk dat andere vissen graag aan dode mossel of garnaal eten. Ik voer dat aan mijn anemonen en soms valt er iets uit de anemoon wat de vissen dan opeten. Ik zal eens kijken of deze Falco dat ook doet.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
World Citizen schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:17:
[...]

Lijken net pluimpjes! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Iemand nog tips mbt automatiseren van aan/uit zetten aquarium lampen op configureerbare tijden ?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:05
Bossie schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:50:
Iemand nog tips mbt automatiseren van aan/uit zetten aquarium lampen op configureerbare tijden ?
Weet niet of je LED hebt, maar ik gebruik zelf de TC420 LED time controller.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:41

de Peer

under peer review

wil je dimmen of aan/uit. dat is vraag 1 denk ik.
en dan kun je gewoon een goedkope tijdschakelaar nemen van de action, of bijvoorbeeld een wifi-smart switch.

zoveel mogelijkheden.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
de Peer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:55:
[...]

wil je dimmen of aan/uit. dat is vraag 1 denk ik.
en dan kun je gewoon een goedkope tijdschakelaar nemen van de action, of bijvoorbeeld een wifi-smart switch.

zoveel mogelijkheden.. :)
Aan/uit, heb nu twee stekkers/schakelaars

Zal eens bij de action kijken morgen, en voor de lange termijn eens kijken wat de opties zijn mbt “beter” licht inclusief schakelings opties maar met minder stekkers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik heb 'm op een digitale tijdsschakelaar zitten, is iets minder gedoe met zomer/wintertjd dan die palletjes. Maar verder zijn die analoge oudjes ook nog prima.

Je zou 'm inderdaad ook op een slimme schakelaar kunnen zetten zoals die van IKEA, die zijn dan in de app te bedienen of te koppelen aan een tijdsschema. Mijn gewone verlichting zit hier wel op (gekoppeld aan de zonsondergang) maar alleen voor een aquarium zou ik het niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
SmurfLink schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:46:
Ik heb 'm op een digitale tijdsschakelaar zitten, is iets minder gedoe met zomer/wintertjd dan die palletjes. Maar verder zijn die analoge oudjes ook nog prima.

Je zou 'm inderdaad ook op een slimme schakelaar kunnen zetten zoals die van IKEA, die zijn dan in de app te bedienen of te koppelen aan een tijdsschema. Mijn gewone verlichting zit hier wel op (gekoppeld aan de zonsondergang) maar alleen voor een aquarium zou ik het niet halen.
Ik heb de action variant gehaald, ga er morgen ff mee aan slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Mijn Nano draait nu bijna 3 weken na 2 weken was er een kleine verhoging NO2 meetbaar, v andaag weer gemeten en nu was een flinke NO3 piek, gaat dus de goede kant op. Gelijk nog even een 35% waterwissel gedaan, over een week maar weer eens meten hopelijk kunnen dan de garnalen er in.

Ik meet met JBL scan strips, werkt plezierig moet ik zeggen, wel leuk dat de metingen opgeslagen worden in de app.

[ Voor 5% gewijzigd door Chaoss op 30-12-2022 18:27 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Welke lamp betreft het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Is dit niet iets dan? https://www.petsplace.nl/...ichting-4010052338866-pps.

Staat ook bij: "Kleurkeuze en vooraf ingestelde dagscenario's" en "Stuurt maximaal zes HighLine Premium LEDs gelijktijdig aan". Mogelijk ook dimmen tov de normale aan/uit schakelklokken. Anders staat de lamp standaard op 100%, weet niet of dat wenselijk is?

Flink aan de prijs tov andere oplossingen, maar wel van dezelfde leverancier en meerdere opties.

[ Voor 26% gewijzigd door Taro op 30-12-2022 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Taro schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:32:
[...]

Is dit niet iets dan? https://www.petsplace.nl/...ichting-4010052338866-pps.

Staat ook bij: "Kleurkeuze en vooraf ingestelde dagscenario's" en "Stuurt maximaal zes HighLine Premium LEDs gelijktijdig aan". Mogelijk ook dimmen tov de normale aan/uit schakelklokken. Anders staat de lamp standaard op 100%, weet niet of dat wenselijk is?

Flink aan de prijs tov andere oplossingen, maar wel van dezelfde leverancier en meerdere opties.
Idd, ik schijn nu de highline classic led te hebben (2x wit licht (een stand) met elk een schakelaar), de meer uitgebreide opties zijn idd niet goedkoop (https://www.oase.com/nl-n...e-premium-led-45-int.html) maar als het allemaal prima werkt etc dan sta ik door eventueel wel voor open.

Later deze week maar eens in de winkel de opties doornemen.
Vanmiddag even geweest, de bovenstaande set gekocht alleen het smart gedeelte moest worden nabesteld.

[ Voor 5% gewijzigd door Bossie op 31-12-2022 17:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• World Citizen
Ik trap hem af dit jaar :)

Beste Wensen aan al jullie visjes!!!!

Hier gestaagd het nieuw jaar in. Alles gaat naar wens.

Ik ben wat aan het spelen met een UV zaklampje om te kijken of het leuk is om foto's onder UV te maken. Ik vond het wel mooi dus ga eens op zoek naar een beter UV lampje.

(koraal vuurwerk)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwNQA24onCGoq2N-XfDz_Qlk_Xc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GjjgUgaBo8LhlsTjgIa0HXTj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unBcH6y_4HuyuQ3jzoLed7toTCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zMh2GeVoqhK5o0mkgekCLST7.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:16
Ik zag net een maanvis met dit.
Had dit nog niet gezien. En het is de enige die heeft. Andere maanvissen zijn schoon.

Is het beestje/ziekte of is het vechtschade?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9pvtyGY/20230102-192218.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZBr6HW3/20230102-192221.jpg

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-06 23:10
Aangezien bloed kruipt waar het niet gaan kan , en ik een leuke advertentie tegenkwam heb ik een 2e hands Superfish Panorama 35 op de kop getikt. Dus nu zoek ik inrichtingstips

Plan:
leuke beplant bakje met wat stukjes hout en garnalen en heel misschien ene paar boraras merah of borara brigittae.

ik heb een paar keuzes te maken en wil graag jullie hulp:

De bodem:
- zwart zand/grind
- voedingsbodem
- garnalenbodem
- aquasoil (kleibolletjes?)

voedingsbodem
- Sommige gaan lang mee (jaren, Denerle zegt zelfs tot 8 jaar)
- goede plantengroei
- mag niet mengen met je grind (lijkt me onmogelijk)
- drama om er ooit uit te halen

zand
- makkelijk
- geen voedingsstoffen
- planten wortelen soms lastig

Aquasoil
- kleur kiezen
- voedzaam
- moet eigenlijk wel vervangen worden na een tijdje, lijkt me lastig in een draaiend aquarium

Garnalenbodem
Idem aan aquasoil maar dan zonder het voedzame gedeelte voor de planten

als die keuze gemaakt is een paar plantjes:
vanzelfsprekend wat Mos (javamos) en of mosballen

verder:

Vooraan als bodembedekker:
Micranthemum sp. Monte Carlo makkelijk groeiende bodembedekker OF Hemianthus callitrichoides
met wat:
Lilaeopsis novaezelandiae

Midden:
Anubias Nana (Gold) omdat die nooit dood gaat :-) eventueel op hout
Rotalla SP Colorata (maar twijfels, want ik wil geen CO2 gaan toevoegen)
Bacopa Monnieri omdat deze wat de hoogte in gaat

achter:
Vallisneria (recht of krul) of Eleocharis sp. "montevidensis"
Limnophilla sessiliflora maar deze kreeg ik in het verleden niet echt mooi die hadden vaak teveel stengel en te weinig plant

en dan ben ik volgens mij wel een eindje?

tips of toevoegingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Reloader Vallisneria zou ik zelf niet in een kleiner aquarium plaatsen. Tenzij het een kleine soort is. In een kleiner aquarium kan je beter met kleinere planten werken ivm de schaal. En anders is ook binnen no-time het wateroppervlak bedekt, Vallisneria komt naar mijn idee het beste tot zijn recht in hogere en/of grotere bakken, tenzij het dus een kleine versie is met smallere bladeren.

Monte Carlo kan voeding uit het water halen, maar als je echt een mooie mat wil hebben, dan zou ik zeker voor een voedingsbodem gaan. Er zijn voldoende voedingsbodems te krijgen die speciaal voor garnalen zijn en de pH iets verlagen. Het gaat echt wel enkele jaren mee en anders kan je altijd voedingscapsules in de bodem toevoegen. Daarnaast ook nog zand gebruiken zou ik in een aquarium met dit bodemoppervlak niet doen.

Mosballen vind ik persoonlijk té kunstmatig (moet ik zeggen met mijn mooie witte strand om het eiland heen... maar toch ;) )

Voor de Brigittae heb je een heater nodig, voor de garnalen (afhankelijk van het soort) niet. Dat kan nog een overweging zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Taro op 02-01-2023 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Renegade666 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:27:
Ik zag net een maanvis met dit.
Had dit nog niet gezien. En het is de enige die heeft. Andere maanvissen zijn schoon.

Is het beestje/ziekte of is het vechtschade?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vreemde wond, ook omdat deze deels boven en onder het oog doorloopt en direct links van het oog dieper lijkt te zijn en er ook een kras op het oog zelf zit (of is dat reflectie?). Misschien ergens van geschrokken en tegen bijv. een stuk hout aangezwommen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Taro
Dat zou kunnen. De manen zij wel eens wat agressief tegen elkaar. Maar geschrokken kan ook.
Dat witte durf ik zo niet te zeggen dat het reflectie is. Gok het niet omdat de foto's van 2 hoeken is genomen en de het streepje ophetzelfde plek zit.
Zal morgen eens goed kijken als het weer licht is. Evt er maar even uithalen en de 80 liter bak weer vullen zodat hij daar in kan.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Ik heb ook een vraag, mijn nieuwe bak draait nu ongeveer een mond en ik heb er bij opstarten 3 nerite/zebraslakken in gedaan.

Ik had gelezen dat deze zich langzaam voortplanten en daarvoor brak water nodig hebben echter lijk ik er nu inmiddels 5-10 kleine slakjes te hebben.

Heb ik het verkeerd gelezen en zijn het geen zebra’s maar konijnen en kan ik beter de populatie verminderen/terugbrengen naar de winkel.

Of heb ik het juist gelezen en heb ik misschien wat bonus gekregen verstopt tussen de nieuwe beplanting etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bossie schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:44:
Ik heb ook een vraag, mijn nieuwe bak draait nu ongeveer een mond en ik heb er bij opstarten 3 nerite/zebraslakken in gedaan.

Ik had gelezen dat deze zich langzaam voortplanten en daarvoor brak water nodig hebben echter lijk ik er nu inmiddels 5-10 kleine slakjes te hebben.

Heb ik het verkeerd gelezen en zijn het geen zebra’s maar konijnen en kan ik beter de populatie verminderen/terugbrengen naar de winkel.

Of heb ik het juist gelezen en heb ik misschien wat bonus gekregen verstopt tussen de nieuwe beplanting etc?
Nerite's kunnen zich niet voortplanten in kraanwater. Je hebt inderdaad een bonus meegekregen, net als de meesten van ons :)

Edit: Daarom heb ik mijn aquariums ook alleen maar beplant met in-vitro planten, been there, done that. Dat ging goed, tot ik iets op Vivarium kocht.... >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 02-01-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Taro schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:31:
@Reloader Vallisneria zou ik zelf niet in een kleiner aquarium plaatsen. Tenzij het een kleine soort is. In een kleiner aquarium kan je beter met kleinere planten werken ivm de schaal. En anders is ook binnen no-time het wateroppervlak bedekt, Vallisneria komt naar mijn idee het beste tot zijn recht in hogere en/of grotere bakken, tenzij het dus een kleine versie is met smallere bladeren.

Monte Carlo kan voeding uit het water halen, maar als je echt een mooie mat wil hebben, dan zou ik zeker voor een voedingsbodem gaan. Er zijn voldoende voedingsbodems te krijgen die speciaal voor garnalen zijn en de pH iets verlagen. Het gaat echt wel enkele jaren mee en anders kan je altijd voedingscapsules in de bodem toevoegen. Daarnaast ook nog zand gebruiken zou ik in een aquarium met dit bodemoppervlak niet doen.

Mosballen vind ik persoonlijk té kunstmatig (moet ik zeggen met mijn mooie witte strand om het eiland heen... maar toch ;) )

Voor de Brigittae heb je een heater nodig, voor de garnalen (afhankelijk van het soort) niet. Dat kan nog een overweging zijn.
thanks, ik was al uitgegaan van een heatertje dus dat is opzich niet zon probleem, maar met het huidige energie beleid wel t overwegen waard natuurlijk.

heb je nog een tip voor een goede bodem?

over de denerle 10 in 1 bodem moet namelijk wel grind volgens Denerle

of zou zoiets beter zijn:
https://www.aquaplantsonl...l-8-liter-korrel-1-4.html

ik haal de valisneria uit mijn lijstje die wordt inderdaad snel groot daar had ik niet over nagedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Taro schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:49:
[...]

Nerite's kunnen zich niet voortplanten in kraanwater. Je hebt inderdaad een bonus meegekregen, net als de meesten van ons :)

Edit: Daarom heb ik mijn aquariums ook alleen maar beplant met in-vitro planten, been there, done that. Dat ging goed, tot ik iets op Vivarium kocht.... >:)
Hmm, dan is het idd in de gaten houden of het er niet meer worden en of het idd Nerites zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Reloader schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:04:
[...]

thanks, ik was al uitgegaan van een heatertje dus dat is opzich niet zon probleem, maar met het huidige energie beleid wel t overwegen waard natuurlijk.

heb je nog een tip voor een goede bodem?

over de denerle 10 in 1 bodem moet namelijk wel grind volgens Denerle

of zou zoiets beter zijn:
https://www.aquaplantsonl...l-8-liter-korrel-1-4.html

ik haal de valisneria uit mijn lijstje die wordt inderdaad snel groot daar had ik niet over nagedacht
Wat betreft de heater: Die gebruikt hier voor 118 liter water zo'n 1 kWh/dag = 365 kWh/jaar = met de huidige stroomprijzen >200 Euro per jaar. Voor 35 liter zal dat grofweg 1/3e zijn, dus ga uit van >80-100 Euro/jaar.

Ik gebruik zelf Tropica aquasoil, maar uit een recente test van MJ Aquascaping (YouTube) kwam ook Fluval Stratum goed uit de test. Hij heeft de aquasoil van Dennerle ook getest (wordt ook door ze gesponsord), zoek maar even op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bossie schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:17:
[...]

Hmm, dan is het idd in de gaten houden of het er niet meer worden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tA9ITGHoZB2GeNGCwSXCREOvusg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kiVIGPC2J7AraOkc50iSy0r6.jpg?f=user_large
en of het idd Nerites zijn.
Helaas, been there, done that ;) Je kunt ze beter zo snel mogelijk verwijderen als je wil voorkomen dat het er nog meer worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
Taro schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:19:
[...]

Wat betreft de heater: Die gebruikt hier voor 118 liter water zo'n 1 kWh/dag = 365 kWh/jaar = met de huidige stroomprijzen >200 Euro per jaar. Voor 35 liter zal dat grofweg 1/3e zijn, dus ga uit van >80-100 Euro/jaar.
Dit is wel een leuke.
Paar weken terug is de adapter van mijn licht stuk gegaan heb toen de lampen die ik had er even in gezet. 1 lamp was wat hoger dan de klep, dus de klep stond open op de bak.
Dat was ook terug te zien in de stroomverbruik van de verwarming. Die sloeg een stuk vaker aan. Nu is de bak weer gewoon dicht. En het verbruik is weg.

Dus een dichte bak is voor de warmte wel een belangrijk iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Renegade666 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:24:
[...]
Dat zal inderdaad ook een belangrijke factor zijn. Bovenstaande geldt dus voor een open bak. Die Superfish 35 is een dichte, dus zal minder verbruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:45

JME

zeg maar Jamie

Hangt ook af van je baktemperatuur. En natuurlijk van de verschiltemperatuur met de kamer, je huidige energieverbruik is niet echt representatief voor de zomer bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lunaticz0r
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-12-2024
Hallo,nieuw hier :)

Wat een mooie bakken zie ik voorbij komen, echt insane!

Vroeg mij af of er plek hier of elders is waar ik mijn eerste aquarium kan plaatsen voor feedback :-)

Aanleiding:

Mijn vriendin en ik hebben een 250L vijver in de tuin waar we vorig jaar 2 goudvissen in hebben gedaan, de tuin werd opeens nog leuker en mooier, met hagedissen en kikkers zelfs! Helaas recent een van de twee vissen dood gevonden. Dus nog 1 over, en het werd steeds kouder, we besloten een aquarium te kopen om de vis in te doen tot hij weer met een nieuw maatje de vijver in kon.

Niet wetende dat je dus niet simpelweg een bak met water vult...dus een paar dagen later zijn wij eigenaar van een tweedehands tank van 100Liter met filter pompje en al. Van de dierenzaak hier in de buurt vandaan waar wij regelmatig katten spullen kopen.

Nu hebben wij in onze domme ''hype'' eerst water er in gedaan en wat stenen. Direct zagen wij dat het er niet uit zag lol...dus poging twee: naar de Hornbach, ''driftwood'' kopen en wat stenen, en daar staan we nu.

Helemaal leuk, komen we thuis en lezen we dat het weer niet voorspellend voor vrieskou is, dus voor nu kan de vis gewoon in de tuin blijven....maar we hebben wel een bak staan nu |:(

Ziet er naar uit dat we huismaatjes moeten gaan kopen die bij de scape en aquarium passen :)

Huidige situatie:

Wat ''scaping'' videos gekeken, tot een resultaat gekomen niet geheel ontevreden (we moeten nog wat mos kopen om aan te kleden) maar weten dat het vast ''lelijk'' kan zijn voor een ervaren scaper. Daarom hopen wij wat hulp of tips te krijgen.

Bijgevoegd heb ik een foto serie van hoe het nu is en waar we nog groen willen toevoegen (aangegev in...groen).

Alvast bedankt en een fijn nieuwjaar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvTPiPWDQxkbidrI2V27Ku3CjgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FbBSLzCMyJ6QgRDCNmmHNZ5r.jpg?f=fotoalbum_large

Voorkant, links plaats voor groene vloer(mos), rechts een doorgang naar achterkant. Bestrating van lavasteen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zhz-ZEn7HqpfLy9hy9G4sVcBm7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fD19xwO9V0RhIsbnUsCGkyDj.jpg?f=fotoalbum_large

Voorbeeld waar we groene vloer willen planten/groeien. Loopt door links naar achter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QnZpuudtIFIGzw6_6hguAen3JA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRdnPkJwr9aOI9hP80CpXIBM.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqTb8tNmt7KzjtV7voVr37C8OrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSgqW1K3KRBIivC77t0tTXVM.jpg?f=fotoalbum_large

Twee fotos va achterkant, daar leek het ons leuk een soort afgesloten rustplek te maken.

That's it! We hebben nog geen idee welke vis we er in willen doen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:55

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
Taro schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:29:
[...]

Dat zal inderdaad ook een belangrijke factor zijn. Bovenstaande geldt dus voor een open bak. Die Superfish 35 is een dichte, dus zal minder verbruiken
Ter indicatie. Het totale verbruik van mijn 80cm Aquatlantis Fusion dichte bak met led verlichting en intern filter (HMF) was in 2022 219kWh aan energie. Ik schat dat ongeveer de helft daarvan voor rekening van de verwarming kwam, (zodra het warmer wordt is de "warmte" van de verlichting voldoende om de bak op gemiddeld 23 graden te houden. Huiskamertemperatuur is 's winters 18-19,5 graden (vloerverwarming).

Controle van die schatting: In juni, juli en augustus 2022 nam de bak 9,4kWh per maand (dat is dan alleen verlichting, CO2 en pomp). Op jaarbasis is dat dan 113kWh zodat de verwarming goed zal zijn voor de overige 106 kWh (oftewel 290W per dag gemiddeld).

Dichte bak lijkt me een stuk zuiniger dan een open bak. Minder warmte die kan ontsnappen, minder water dat verdampt (kost ook energie) en verlichting zit dichter op de waterkolom (door de bank genomen).

[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 03-01-2023 10:03 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Taro schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:19:
[...]

Ik gebruik zelf Tropica aquasoil, maar uit een recente test van MJ Aquascaping (YouTube) kwam ook Fluval Stratum goed uit de test. Hij heeft de aquasoil van Dennerle ook getest (wordt ook door ze gesponsord), zoek maar even op.
poah, ergens in mijn achterhoofd zwerft de gedachten dat ik eigenlijk graag een nieuwe dressoir wil hebben met een 400 liter bak erin met malawi's maar voor 3kw per dag ga ik dat toch maar uit mijn hoofd laten :)

ik ga even wat lezen en kijken bij MJ en dan wat spulletjes bestellen :) bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Taro schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:33:
[...]

Vreemde wond, ook omdat deze deels boven en onder het oog doorloopt en direct links van het oog dieper lijkt te zijn en er ook een kras op het oog zelf zit (of is dat reflectie?). Misschien ergens van geschrokken en tegen bijv. een stuk hout aangezwommen?
Hij heeft de nacht iig niet overleeft. Vanmorgen dood in de bak :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

lunaticz0r schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 00:49:
Hallo,nieuw hier :)

Wat een mooie bakken zie ik voorbij komen, echt insane!

Vroeg mij af of er plek hier of elders is waar ik mijn eerste aquarium kan plaatsen voor feedback :-)

Aanleiding:

Mijn vriendin en ik hebben een 250L vijver in de tuin waar we vorig jaar 2 goudvissen in hebben gedaan, de tuin werd opeens nog leuker en mooier, met hagedissen en kikkers zelfs! Helaas recent een van de twee vissen dood gevonden. Dus nog 1 over, en het werd steeds kouder, we besloten een aquarium te kopen om de vis in te doen tot hij weer met een nieuw maatje de vijver in kon.

Niet wetende dat je dus niet simpelweg een bak met water vult...dus een paar dagen later zijn wij eigenaar van een tweedehands tank van 100Liter met filter pompje en al. Van de dierenzaak hier in de buurt vandaan waar wij regelmatig katten spullen kopen.

Nu hebben wij in onze domme ''hype'' eerst water er in gedaan en wat stenen. Direct zagen wij dat het er niet uit zag lol...dus poging twee: naar de Hornbach, ''driftwood'' kopen en wat stenen, en daar staan we nu.

Helemaal leuk, komen we thuis en lezen we dat het weer niet voorspellend voor vrieskou is, dus voor nu kan de vis gewoon in de tuin blijven....maar we hebben wel een bak staan nu |:(

Ziet er naar uit dat we huismaatjes moeten gaan kopen die bij de scape en aquarium passen :)

Huidige situatie:

Wat ''scaping'' videos gekeken, tot een resultaat gekomen niet geheel ontevreden (we moeten nog wat mos kopen om aan te kleden) maar weten dat het vast ''lelijk'' kan zijn voor een ervaren scaper. Daarom hopen wij wat hulp of tips te krijgen.

Bijgevoegd heb ik een foto serie van hoe het nu is en waar we nog groen willen toevoegen (aangegev in...groen).

Alvast bedankt en een fijn nieuwjaar!

[Afbeelding]

Voorkant, links plaats voor groene vloer(mos), rechts een doorgang naar achterkant. Bestrating van lavasteen.

[Afbeelding]

Voorbeeld waar we groene vloer willen planten/groeien. Loopt door links naar achter.

[Afbeelding] [Afbeelding]

Twee fotos va achterkant, daar leek het ons leuk een soort afgesloten rustplek te maken.

That's it! We hebben nog geen idee welke vis we er in willen doen,
Goudvissen kunnen prima in de winter in de vijver blijven, dan zwemmen ze maar wat dieper. In het wild gaat dat ook goed. Maar als je ze dan toch naar binnen wilt halen, kijk dan even of je echt een uitgebreid gescapete bak wilt hebben. Kans ze dat ze alles slopen, zeker als ze al wat groter zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Inmiddels 11 baby slakjes gevangen, maar dat is alleen wat ik aan de voorkant kon zien. Gelukkig blijken ze vooral actief op mijn twee vaste voederplekken.

Gebaseerd op het screenshot in dit topic, zijn het bladder snails.
https://www.reddit.com/r/...ladder_snail_have_a_tiny/

Edit: 15 inmiddels, heb ze vandaag nog niet gezien

[ Voor 7% gewijzigd door Bossie op 04-01-2023 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunaticz0r
JME schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:10:
[...]

Goudvissen kunnen prima in de winter in de vijver blijven, dan zwemmen ze maar wat dieper. In het wild gaat dat ook goed. Maar als je ze dan toch naar binnen wilt halen, kijk dan even of je echt een uitgebreid gescapete bak wilt hebben. Kans ze dat ze alles slopen, zeker als ze al wat groter zijn..
Thanks, we hebben besloten kleine vissen te kopen en de goudvis lekker te laten zwemmen in de tuin (met wat nieuw substraat en planten om hem blij te houden haha)

edit: wat meer donker substraat toegevoegd en de boog over de tunnel weggehaald!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/peLNTuttwck-FnOTOiTAorP9xTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8YdU8MZzlfrDKepP9loITBj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door lunaticz0r op 03-01-2023 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Even voor de zekerheid: ik ga er vanuit dat je vijver om te beginnen al diep genoeg is voor goudvissen, volgens mij zo’n 80-90cm. Als dat niet zo is, dan kan een flinke winter toch lastig worden. En hadden ze er eigenlijk überhaupt niet in gemoeten.
En dan nog een laatste vervelende vraag: ik zie dat er nog geen water in je bak zit. Heb je getest of het hout voldoende is ingewaterd en dus beneden blijft als je de boel vult? Just checking..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunaticz0r
JME schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:15:
Even voor de zekerheid: ik ga er vanuit dat je vijver om te beginnen al diep genoeg is voor goudvissen, volgens mij zo’n 80-90cm. Als dat niet zo is, dan kan een flinke winter toch lastig worden. En hadden ze er eigenlijk überhaupt niet in gemoeten.
En dan nog een laatste vervelende vraag: ik zie dat er nog geen water in je bak zit. Heb je getest of het hout voldoende is ingewaterd en dus beneden blijft als je de boel vult? Just checking..
Ja we wisten dus niet of de vijver diep genoeg zou zijn, maar de dierenzaak zei dat het moest lukken met onze vijver :)

tweede punt: daar zijn we gelukkig via youtube videos achter gekomen voor we ze gingen plaatsen! Hebben inderdaad al onder water gelegen in een krat zodat ze zinken :)

edit: En ik zag net een leuke truck om de voorkant minder lelijk te maken (dat je de verschillende lagen ziet) door de zandlaag aan de voorkantwat lager te leggen dan de achterkant, zag ergens hier in de pages een mooie pagina daar over, weer enorm handig dit topic!

[ Voor 13% gewijzigd door lunaticz0r op 03-01-2023 23:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
lunaticz0r schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:51:
[...]

Ja we wisten dus niet of de vijver diep genoeg zou zijn, maar de dierenzaak zei dat het moest lukken met onze vijver :)

tweede punt: daar zijn we gelukkig via youtube videos achter gekomen voor we ze gingen plaatsen! Hebben inderdaad al onder water gelegen in een krat zodat ze zinken :)

edit: En ik zag net een leuke truck om de voorkant minder lelijk te maken (dat je de verschillende lagen ziet) door de zandlaag aan de voorkantwat lager te leggen dan de achterkant, zag ergens hier in de pages een mooie pagina daar over, weer enorm handig dit topic!
Um, algemene vissenwelzijnstip: geloof nooit zomaar een dierenwinkel (LFS). Je wilt niet weten hoe vaak die onzin verkopen, namelijk 😒 altijd beter hier vragen tenzij die winkel Verduijn Cichliden is, bijvoorbeeld, dwz een goede aquarium speciaalzaak.

Een vijver moet minimaal 80 cm diep zijn en een stukje ijsvrij hebben voor vissen in de winter. Dus als je filterpomp (die heb je hopelijk?) dat niet redt, dan met een ijsvrij houder luchtpompje de bovenste 25 a 30 cm ijsvrij houden, NIET het bodem water laten mixen met het oppervlaktewater dus niet te diep hangen.
En als dat nog niet vorstvrij blijft, zoals met de strenge vorstweek, dan met een pannetje heet water een gat in het ijs smelten zodra dicht.

Ik vermoed toch heel sterk dat een 250l mini vijver 80 cm diepte nooit gaat halen 😐
Een 500l mini vijver in de vorm van een speciekuip is namelijk de kleinste vijver die ik ooit heb gezien die 80 cm diep is.

Maar zomaar nu nog een vis naar binnen halen kan ook niet: die bak moet 3 a 4 weken ingedraaid zijn (filter, water en bodem) en het temperatuurverschil met een bak op kamertemperatuur is te groot.

[ Voor 3% gewijzigd door dragon2 op 04-01-2023 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Renegade666 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:24:
[...]

Dit is wel een leuke.
Paar weken terug is de adapter van mijn licht stuk gegaan heb toen de lampen die ik had er even in gezet. 1 lamp was wat hoger dan de klep, dus de klep stond open op de bak.
Dat was ook terug te zien in de stroomverbruik van de verwarming. Die sloeg een stuk vaker aan. Nu is de bak weer gewoon dicht. En het verbruik is weg.

Ik had in de zomer de verwarming losgekoppeld, nergens voor nodig toen. In september weer terug, toen had ik inmiddels ook de app van Engie voor dagelijks verbruik. hmmm, was even 'schrikken'. . Ik twijfel nu heel erg of ik mn 2 meter bak ga houden als m'n energie contract af loopt eind februari.
Of iets wat geen 26 graden maar 20 nodig heeft zodat ik het hele jaar zonder verwarming kan maar ja kan nog niks interessants vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@toolkist
Heb net even gekekn, hier slaat hij voornamelijk snachts even aan. is ook altijd maar even. Ik heb een inline verwarmer en een dichte bak. Dus in het algemeen weinig verlies.
Ook help het huis wel mee, uit zomer 21, dus goed geisoleerd en vloerverwarming :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Bij mij continu, ook is mn appartement best goed geïsoleerd.

Dus, iemand suggesties voor leuke vissen, liefst niet allemaal enorm klein, die prima het jaar rond op 20 (winter)- 23 (zomer) kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
goudvissen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Heb ik serieus over na zitten denken,, maar denk dat ik er snel op uitgekeken ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
toolkist schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:44:

Dus, iemand suggesties voor leuke vissen, liefst niet allemaal enorm klein, die prima het jaar rond op 20 (winter)- 23 (zomer) kunnen?
Paradijsvissen, guppen, weeralen, Apistogramma borellii, Chinese danio, shiners. Maar een constante temperatuur is beter. Paradijs vis mannetjes bv worden flink agressief bij hogere temperaturen.
Sowieso maar 1 man houden, per bak, minimaal 80cm bak maar 1m is beter.
Chinese danio wil graag veel stroming.
Shiners grote bak nodig, zijn super actieve scholenvisjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Heb 2m dus bak zal er groot genoeg voor zijn 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
toolkist schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:57:
Heb 2m dus bak zal er groot genoeg voor zijn 🙃
Jammer dat zonnebaars niet meer mag... Al is dat dan weer te warm denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dat lukt hier gewoon met boraras brigittae, corydoras trillineatus/julii/mixachtigiets, otocinclus en een kudde vuurgarnalen. Mocht je iets grotere visjes dan de brigittae willen hebben en/of nog wat kouder, dan kun je ook naar Chinese danios kijken, eventueel de gouden variant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Soms kun je blij zijn met iets groots, soms met iets kleins, en soms met iets kleins dat net even iets groter is: ik ben helemaal happy met mijn nieuwe aquariumschaar van 45cm. Zo, wou ik ff delen. Jullie mogen weer verder.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• World Citizen
Tijdens de opstart van een zeewateraquarium heb je verschillende fases. Eentje daarvan is dat er wat harige groene en bruine algen gaan groeien. Dat stopt vanzelf met groeien. Je wilt dan natuurlijk wel dat alles wat er gegroeid is ook weer weg gaat. Dit kun je handmatig plukken, maar een zee-egel doet dat ook. Die komt niet in elk kiertje en gaatje, maar met een week of 4 moet de bak wel grootendeels leegegeten zijn.

Aldus een zee-egel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHhgxR5wXE9rL7DR3Ik3sz2zNYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KaTEI5pblLdNrw118TrH8xfb.png?f=fotoalbum_large

Ook heb ik een kappersgarnaal gevonden. Hij is nog wat schuw maar betere foto's gaan er zeker komen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HA_vvMciZVRRbYu5kApWBcZ1qU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UOrouJTK7gnoJfMPEtTISHFc.png?f=fotoalbum_large

En nog een Extra UV foto van een Wasroos. Prachtig dier wat onder normaal licht ook mooi is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VuyXfOfKprI5sEhQlRvnH6IdNKU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hod31Wjnm6lSPLnuR2CMfIxa.png?f=fotoalbum_large

En een zijaanzicht van het geheel. Het oogt nu wat bruinig door die fase van algen. Over 2 weken is het steen weer mooi wit of paarsig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iT1my2X-vrJvE7YlVG_7Ma04ChU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eZERihFJKvmtre214NQLPuSF.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Fluval bodem besteld, plantjes besteld. als alles binnen is eens aankleden en kijken of ik er wat van kan maken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
toolkist schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:44:

Corydoras Paleatus en Chinese Danio staan er om bekend dat die prima gedijen zonder verwarming binnenshuis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Laatst online: 11-06 12:09
World Citizen schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:04:
Tijdens de opstart van een zeewateraquarium heb je verschillende fases. Eentje daarvan is dat er wat harige groene en bruine algen gaan groeien. Dat stopt vanzelf met groeien. Je wilt dan natuurlijk wel dat alles wat er gegroeid is ook weer weg gaat. Dit kun je handmatig plukken, maar een zee-egel doet dat ook. Die komt niet in elk kiertje en gaatje, maar met een week of 4 moet de bak wel grootendeels leegegeten zijn.

Aldus een zee-egel.
[Afbeelding]

Ook heb ik een kappersgarnaal gevonden. Hij is nog wat schuw maar betere foto's gaan er zeker komen!
[Afbeelding]

En nog een Extra UV foto van een Wasroos. Prachtig dier wat onder normaal licht ook mooi is.
[Afbeelding]

En een zijaanzicht van het geheel. Het oogt nu wat bruinig door die fase van algen. Over 2 weken is het steen weer mooi wit of paarsig.

[Afbeelding]
Ik heb eigenlijk nooit algen gehad in mijn opstart fase. Gebruik jij leven steen, want dat heb ik afgezworen

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
SmurfLink schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:47:
[...]

Corydoras Paleatus en Chinese Danio staan er om bekend dat die prima gedijen zonder verwarming binnenshuis. :)
Veel te klein alleen voor een 2meter bak. Dan moet ik er van beiden 50-80 in doen ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
toolkist schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:02:
[...]

Veel te klein alleen voor een 2meter bak. Dan moet ik er van beiden 50-80 in doen ofzo
Lijkt me ergens wel heel tof :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Als ik dat zou doen zou ik voor een grote school barbeeltjes gaan. Of toch maar iets verwarmen in de winter en dan bodem vol lege slakkenhuizen en wat multis erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
SnowDude schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:18:
[...]

Ik heb eigenlijk nooit algen gehad in mijn opstart fase. Gebruik jij leven steen, want dat heb ik afgezworen
Hier eigenlijk altijd eerst de fel groene aanslag dan soms wat flap en daarna de harige groene en bruine algen. Daarna is het meestal voorbij als alles in orde is voor de rest.
Ik ben opgestart met dood steen wat ooit levend steen was (jaar buiten gelegen en daarna in zoetwater gespoeld), en geen opstartbactieren. Ik ben voor de verandering eens heel steriel opgestart. Al het leven is ook door quarantaine gegaan en steksteentjes zijn niet mee de bak in gegaan.

Ik ben gisteren met een tandenborstel aan de gang gegaan, maar waarschijnlijk was het voldoende geweest om even met een pompje over de stenen te blazen. Al het alg is al dood en laat gelijk los. De bak staat er nu al beter bij dan vandeweek, maar ik weet zeker dat het nog 1.5 week duurt voordat hij echt algvrij is

Kweken hier mensen zelf Artemia? Ik doe dit altijd buiten in een ton, maar heb voor de grap eens een kweekschaal gekocht om mee te klooien. Uiteindelijk blijft die ton buiten makkelijker maar ik ben benieuwd hoe veel sneller het binnen gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door World Citizen op 06-01-2023 09:04 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Hmm, wellicht dat een groepje (6-7 max) ranchu's wel een opte is...
Of anders weer terug naar de aardeters, gymnogeophagus rhabotus past qua teperatuur range prima. geophagus brasiliensis ook maar daar lees ik teveel 'mannetje wordt te aggressief naar de rest vd bak" en "kweken als konijnen" berichten van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

World Citizen schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:03:
[...]

Kweken hier mensen zelf Artemia? Ik doe dit altijd buiten in een ton, maar heb voor de grap eens een kweekschaal gekocht om mee te klooien. Uiteindelijk blijft die ton buiten makkelijker maar ik ben benieuwd hoe veel sneller het binnen gaat.
Ja, ik heb 2x een JBL Artemia houder met reservoir. Ik vul deze om en om met heet water (lage temperatuur) uit het koffiezetapparaat. Daarna aanvullen tot 500 ml met koud kraanwater, dan is de gemiddelde temperatuur net iets boven de 20 graden. 2 schepjes zout erin, dan 0,5/0,75 maatschepje Artemia eitjes erin en aansluiten op de luchtpomp. Na 36-48 uur kan je de eerste lichting eruit halen. Dat doe ik niet via de onderkant, maar met een turkey baster om te voorkomen dat er niet uitgekomen eitjes meekomen. De dag daarna nog een goede hoeveelheid en de derde dag zie je dat de energie er wel uit is, die voer ik nog en dan gooi ik het weg. Dan start ik de andere houder met reservoir op (nooit zin om het direct schoon te maken ;) ). Daarna 2-3 dagen droog voer geven totdat de volgende lading gereed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Taro schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:16:
[...]

Ja, ik heb 2x een JBL Artemia houder met reservoir. Ik vul deze om en om met heet water (lage temperatuur) uit het koffiezetapparaat. Daarna aanvullen tot 500 ml met koud kraanwater, dan is de gemiddelde temperatuur net iets boven de 20 graden. 2 schepjes zout erin, dan 0,5/0,75 maatschepje Artemia eitjes erin en aansluiten op de luchtpomp. Na 36-48 uur kan je de eerste lichting eruit halen. Dat doe ik niet via de onderkant, maar met een turkey baster om te voorkomen dat er niet uitgekomen eitjes meekomen. De dag daarna nog een goede hoeveelheid en de derde dag zie je dat de energie er wel uit is, die voer ik nog en dan gooi ik het weg. Dan start ik de andere houder met reservoir op (nooit zin om het direct schoon te maken ;) ). Daarna 2-3 dagen droog voer geven totdat de volgende lading gereed is.
Ik heb een een "schaal" van "hobby". Het idee van die schaal is dat er in het midden en gat zit waar licht in valt. Artemia komt af op licht dus ze komen naar dat gat toe. In dat gat zit dan een zeefje waar je ze mee uitschept.

Het werkt, want op kamertemperatuur komen na 24 uur de eerste naupoli uit. Ze zwemmen inderdaad naar het midden.

Het probleem wat ik heb is dat ik ze niet kan uitgroeien in die schaal. Naupoli is prima voer voor koraal, maar minder voor vissen. Vissen hebben liever iets grotere Artemia.

De ton in de tuin geeft met volwassen Artemia heel het jaar door. Ik weet nog niet of ik de kweekschaal aan ga houden want koraalvoer kan ik ook gewoon in poedervorm kopen.

Afbeeldingslocatie: https://c-ol.niceshops.com/upload/image/product/large/default/4130_159d4cea.512x512.jpg

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@World Citizen Ik heb ook weleens overwogen die Hobby schaal te kopen en er destijds ook wat reviews over gekeken. Schijnt een prima ding te zijn. Ik zie alleen graag wat er gebeurt en daar zijn die JBL houders prima voor.

Heb ook Artemia voeding staan, dan groeien ze langer door en worden ze idd groter. Paar keer geprobeerd, maar de Brigittae prefereren kleiner voer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Taro schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:28:
@World Citizen Ik heb ook weleens overwogen die Hobby schaal te kopen en er destijds ook wat reviews over gekeken. Schijnt een prima ding te zijn. Ik zie alleen graag wat er gebeurt en daar zijn die JBL houders prima voor.

Heb ook Artemia voeding staan, dan groeien ze langer door en worden ze idd groter. Paar keer geprobeerd, maar de Brigittae prefereren kleiner voer.
Brigittae *O* <3 *; :) Je weet dat ik er enorme fan van ben. Ik geniet ook altijd van je foto's ervan (hint).

Ik deed het vroeger inderdaad ook met zo een jbl ding. Dat werkte inderdaad top. Ik ben nu voor die schaal gegaan omdat er kennelijk geen lucht bij hoeft. En zoals het lijkt klopt dat ook. Ik heb het ergens voor een raam gezet en blijkbaar werkt het dan in stilstaand water. De ton buiten is ook stilstaand, dus ik had het kunnen weten, maar alle setjes die je koopt hebben vaak een luchtslang nodig.

Hoe dan ook klooi ik gewoon verder met die schaal en ga eens kijken of ik binnen een passief aquarium op kan zetten voor volwassen artemia.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

World Citizen schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:51:
[...]
Brigittae *O* <3 *; :) Je weet dat ik er enorme fan van ben. Ik geniet ook altijd van je foto's ervan (hint).
Morgen gaat er weer een dosis Artemia in de bak, dat betekent altijd mooie foto's schieten :)
Ik deed het vroeger inderdaad ook met zo een jbl ding. Dat werkte inderdaad top. Ik ben nu voor die schaal gegaan omdat er kennelijk geen lucht bij hoeft. En zoals het lijkt klopt dat ook. Ik heb het ergens voor een raam gezet en blijkbaar werkt het dan in stilstaand water. De ton buiten is ook stilstaand, dus ik had het kunnen weten, maar alles setjes die je koopt hebben vaak een luchtslang nodig.
Ik heb een Eheim luchtpomp draaien met 6x splitter erop voor een aantal plantenbakken met sponsfilters erin, die extra luchtslang is dus in mijn geval geen extra moeite. Ik heb altijd begrepen dat de eitjes door de lucht zowel zuurstof krijgen, als maximaal met het water in aanraking komen, waardoor ze sneller uitkomen. Zonder de lucht zakken ze naar de bodem en verstikken ze elkaar.
Hoe dan ook klooi ik gewoon verder met die schaal en ga eens kijken of ik binnen een passief aquarium op kan zetten voor volwassen artemia.
Welke voeding geef je de Artemia zelf? En hoe haal je ze uit die grote bak? Er is zeer fijn filterdoek beschikbaar waardoor je groot en klein uit elkaar zou kunnen houden, maar vermoed dat de combinatie van groot en klein prima is voor je aquarium?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
@Taro

Wat ik buiten doe wil ik binnen proberen.

Ik zet (niet midden in de winter) buiten een ton neer van 100 liter zoutig water. Dat laat ik 4 weken staan zodat er een berg alg in groeit.
Ik mik er dan 3 potjes artemia eieren in en neger de hele boel weer een week of 4.

Dan schep ik er met een schepnetje van panty de rondzwemmende artemia uit.
Ik gooi er wellicht 1x in de 2 weken een eetlepel vlokvoer in. Ik weet niet of dat nodig is, maar de hele cultuur blijft de niet winterdagen prima overleven en voortplanten.

Je moet het verdampte water wel aanvullen.

Ik wil dat binnen doen maar heb dan dus niet de buitenlucht met aanvoer van "rotzooi" wat in het water komt. Ik denk dat er vanaf buiten een hoop zooi aangewaaid komt wat omvormt in voedsel voor de naupoli.
Aldus... ik klooi maar wat aan. Ik weet het namelijk ook niet ;).

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@World Citizen Klinkt als een leuke test. Ik heb nog wat 10 liter bakjes staan, ga ik eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-06 18:30
Was vandaag op zoek gegaan naar zwarte lavasteen, maar helaas niet kunnen vinden bij Zoo&zo in Ede en in een LFS in Amersfoort hadden ze kleine rotsjes voor €5 per stuk.

Heeft iemand tips waar je in regio Het Gooi (goedkope) zwarte lavastenen kunt halen? Wat is de gangbare prijs voor lavastenen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Amps schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:21:
Was vandaag op zoek gegaan naar zwarte lavasteen, maar helaas niet kunnen vinden bij Zoo&zo in Ede en in een LFS in Amersfoort hadden ze kleine rotsjes voor €5 per stuk.

Heeft iemand tips waar je in regio Het Gooi (goedkope) zwarte lavastenen kunt halen? Wat is de gangbare prijs voor lavastenen?
Neem je ook de kosten voor brandstof/elektriciteit mee in je afweging? Ik zie soms mensen vele liters brandstof of vele kWh's verspillen om iets ergens voor 2 Euro goedkoper aan te schaffen. Je kunt bij vele webshops ook lavarock per KG bestellen.

En anders een tuincentrum?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Over Artemia gesproken, dit is dus de set-up die ik gebruik:

JBL Artemia set, bovenkant met luchtslang verwijderd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SB51dQEoQJNIWPZCYmAbDWUgfEo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tQ7t7Knr6l5UfODrjz7PYsxk.jpg?f=user_large

Ikea USB-lamp met powerbank om de Artemia onderin te krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4M2Nrw4EIZNxPMklwOrlQz7CuE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w3FI3exKN88Gz5WOzLYcS9NL.jpg?f=user_large

Turkey baster & JBL Artemia zeef:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vVDWvYBc5Ox9zNM-pynTGlrKZw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uNIvEHRxyjqm7LLqEAW0xN6J.jpg?f=user_large

Met de turkey baster een dosis Artemia eruit en op de zeef:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnLF_bK9qrjaKe4vyoCEslTG080=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lzlUbdJT4d3C0maxGsbI6X4s.jpg?f=user_large

En die daarna in het aquarium:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqXZlDs-YO30hSBqKZ55neEaz7o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fNgo4ajyeEFEZApZ9UysauTe.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNlZCzE9SFfU-6dDRohZI8O6j08=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sEreDKAGBNwKlGsu44MjpuZM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AV8d21Et5ATalvE54ZcnYm6Jh0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QJwRZhyyDni5h6P93acTDH6U.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0O4j3-PpBZRv6oOV45MjCynCMqM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5cjBKr7NmHsdrqvKmQM5I67k.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cULWYhjlT_C4D6DOTKhCZodNqTw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MicjoEep93nHrODUjUdqpOe8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFEzlCxbi_ph5ns8FEuzlOLoSO8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lTb61mQf5WtqvLAw8SXTVCkz.jpg?f=user_large

De onderkant van de JBL set kan je gewoon openen, met zeef en reservoir eronder, maar dan komen ook de niet uitgekomen eitjes mee. Dat vervuilt je aquarium & filter, daarnaast stinkt het enorm ;)

Het geheel is leuker om te zien dan de standaard droge voeding uit pot, wel iets meer werk, maar qua voedingstoffen een goede aanvulling voor de vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-06 18:30
Taro schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:57:
[...]

Neem je ook de kosten voor brandstof/elektriciteit mee in je afweging? Ik zie soms mensen vele liters brandstof of vele kWh's verspillen om iets ergens voor 2 Euro goedkoper aan te schaffen. Je kunt bij vele webshops ook lavarock per KG bestellen.

En anders een tuincentrum?
Het vinden van die stenen is überhaupt lastig afgezien van de prijs. Je zoekt toch al gauw naar bepaalde groottes en vormen. Het tripje naar Ede was ook een soort uitstapje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Tuincentrum is een goede tip, maar heeft vaker rode dan zwarte lavasteen. Euro per kilo of zo, lachen!
Zoo & Zo heeft een aardige aquariumafdeling, maar ik heb wisselende ervaringen met hun vissen. Meerdere keren uitval in de eerste week, wat ik bij mijn LFS thuis nooit heb. Wel groot fan van hun 1-2-grow koelkast! Heten ze inmiddels al Pet’s Place? Zouden per 1-1 worden overgenomen meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Bah, zag zojuist weer 3 baby slakjes en een paar plekken met slakken-eitjes.
Dadelijk maar weer even op slakken-jacht.

Anders later deze week maar eens kijken of ik een natuurlijk roofdier kan introduceren dat geen invloed heeft op mijn betta/shrimps. Desnoods even tijdelijk mijn Zebra’s isoleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bossie schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:33:

Anders later deze week maar eens kijken of ik een natuurlijk roofdier kan introduceren dat geen invloed heeft op mijn betta/shrimps. Desnoods even tijdelijk mijn Zebra’s isoleren.
vanwaar die haat tegen slakken eigenlijk? Bij mij zijn ze van harte welkom.
Ze zijn erg nuttig ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
de Peer schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:35:
[...]

vanwaar die haat tegen slakken eigenlijk? Bij mij zijn ze van harte welkom.
Ze zijn erg nuttig ook.
Nuttig misschien, maar ze zijn waarschijnlijk meegekomen met mijn planten. Heb vorige week al =>15 gevangen. Zoals ik het lees is het gevaar dat ze zich in razend tempo voortplanten en zodra de balans verstoord is dat ze een zeer negatieve invloed hebben.

Afhankelijk van de soort uiteraard, echter laat ik me graag corrigeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:32

Wildfire

Joy to the world!

Bossie schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:33:

De Anentome Helena slak (de slaketende slak).

Deze slak eet, zoals de naam het al zegt, andere slakken. Ze planten zich zelf niet als konijnen voort (1 eitje per keer) dus je zult van deze slak geen plaag krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Wildfire op 08-01-2023 13:56 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Gelezen idd, het gaat er vooral om welke opties er idd ook hier lokaal te kopen zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:32

Wildfire

Joy to the world!

Bossie schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:56:
[...]

Gelezen idd, het gaat er vooral om welke opties er idd ook hier lokaal te kopen zijn :)
In mijn ervaring is die vrij algemeen te verkrijgen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bossie schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:38:
[...]

Nuttig misschien, maar ze zijn waarschijnlijk meegekomen met mijn planten. Heb vorige week al =>15 gevangen. Zoals ik het lees is het gevaar dat ze zich in razend tempo voortplanten en zodra de balans verstoord is dat ze een zeer negatieve invloed hebben.

Afhankelijk van de soort uiteraard, echter laat ik me graag corrigeren :)
Is complete onzin. Zijn leuke beestjes en ze verstoren de balans niet. Het kunnen er alleen veel worden als je overvoert. Ze herstellen dan dus juist de balans.

Ik vind het ideale opruimers. En leuk om te zien.
Ik heb het aquarium omdat ik het een leuk ecosysteem vind, met alles wat daar bij hoort.

Je maakt het jezelf ook een stuk makkelijker als je ze gewoon accepteert :P

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 08-01-2023 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
Wildfire schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:57:
[...]

In mijn ervaring is die vrij algemeen te verkrijgen.
Idd, heb vanmiddag eentje gehaald bij de lokale shop.

@de Peer
Goed punt, ik neem je opmerkingen mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SnowDude
Vlak voor de kerst vakantie een rollermat filter in mijn sump gezet. Wat een verademing, nooit meer filter sokken vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_EphDA8OAYSSU6obEhDMwABTtU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60FxKFLZZuFjhjY03508DV5I.jpg?f=fotoalbum_large

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
Altijd leuk om de filtering van zoutwater te zien, halve fabriek onder de bak :D

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SnowDude
Renegade666 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:18:
Altijd leuk om de filtering van zoutwater te zien, halve fabriek onder de bak :D
Valt wel mee toch? O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjtcFU8_AwlDnfnuvSsPLrqjkMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xm3VzeLs8IAuv1z9fyONw4QG.jpg?f=fotoalbum_large

Op de linker wand mijn vaste power blok met daaronder 6 uitgangen van de Neptune Apex computer, en daaronder de computer zelf.
Aan de voorkant zit een input blok van de computer, hierop zitten de vlotter sensoren (een voor de osmose water voorraad en een op de opvangbak van de skimmer) en de deur sensoren aangesloten.

Op de achterwand van links naar rechts: De controller van de linker stromingspomp (verstopt achter de roller filter), daarnaast de controller van de gyre stromingspomp (de cirkel die net achter de roller filter vandaan komt). Dan de controller van de opvoerpomp en dan de controller van de pomp van het UV filter.

Op de rechter zijwand: 6 extra uitgangen van de computer en mijn UV filter.

Links van de sump een CO2 filter (ik heb wat last van lage PH), met, in het roze, daarboven een CO2 sensor maar die is tijdelijk.

De sump zelf dit zijn eigenlijk maar 3 vakken waarvan het laatste vak helemaal los staat van de eerste twee, in het eerste vak: roller filter, met daarnaast op het glas de sensoren van de computerL temperatuur, zoutgehalte, PH en Redux (ORP) dan komt de skimmer, en verstopt daarachter zit de 200W verwarming.
In het tweede vak zit de opvoerpomp en de pomp van het UV filter.
In het laatste vak zit osmose water (zoetwater genoemd voor mijn vader die de vakantie oppas is :+ )

Aan de voorkant: op de grond een lekkage sensor, een spuit met osmose water voor het schoonmaken van de ruit aan de buitenkant. en de doseerpomp met van links naar rechts ATI Pro 1 en ATI Pro 2 (voor waterhardheid, calcium en magnesium) dan reef fuel, dit is eigenlijk een soort alcohol om de bacterie cultuur te voeden om nitraat (nu 5ppm) en fosfaat (nu 0.02 ppm) laag te houden. Daarnaast een lege fles en als laatste een fles AB+ dit is voer voor de koralen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYeMkJy_FxXT2ggYuFy_LdQwFQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/noGfLGno68GiJ3hID61GzM8b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02HNyylxG2v7z2PqgYXthAXRnYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujnYfDFun4sPUEJIRXHM8sB7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3b1rVxD72OumegoJlnMh0wTfbbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/leUiINMt0un7N1A0MgJZAqLr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@SnowDude

Dat bedoel ik :D

Ik heb 2 filters, CO2 fles, voedingspomp en wat stroom :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Mooie ikea voorraadpotten @SnowDude :+

Blijft een prachtige bak zeg. Echt supermooi! <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
SmurfLink schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:05:
Mooie ikea voorraadpotten @SnowDude :+

Blijft een prachtige bak zeg. Echt supermooi! <3
Die Ikea potten werken goed, ze bevatten bijna anderhalve liter, en je kan ze bijvullen zonder ze los te koppelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• World Citizen
Mooie bak @SnowDude. Handig om te weten dat er meer Tweakers met een Apex zijn.
Heb je een Trident overwogen of ga je daar niet voor.

Mocht je je dashboard willen laten zien vind ik dat altijd leuk.
Hier de mijne

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ln0f9TK7AT-AftVscWUMmi5hw9s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m04PB6lvBBrTu73AslATu12A.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7zjTvT7XNBqxiiAFIA_DQgAPvE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bxe1LmaF04MbrXqox9A3ISlu.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
World Citizen schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:39:

Hier de mijne

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee ik zie momenteel (nog) niet de meerwaarde van de Trident vanwege de dagelijkse kosten (meer dan een euro per dag) Dagelijks Ca en Mg meten is wat mij betreft ook overkill. En ik ben dan eigenlijk alleen geinteresseerd in de Kh waarde Ik heb overwogen om een Reef Factory Kh Keeper Plus aan te schaffen om meermaals per dag de Kh te meten, maar het nadeel is dat verbinding tussen de Kh Keeper en de doseer pompen cloud based is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
World Citizen schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:39:

Hier de mijne

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wel cool zo'n dashboard :)

en is het normaal dat zeewater zo'n "hoge" ph heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
SnowDude schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:15:
[...]

Nee ik zie momenteel (nog) niet de meerwaarde van de Trident vanwege de dagelijkse kosten (meer dan een euro per dag) Dagelijks Ca en Mg meten is wat mij betreft ook overkill. En ik ben dan eigenlijk alleen geinteresseerd in de Kh waarde Ik heb overwogen om een Reef Factory Kh Keeper Plus aan te schaffen om meermaals per dag de Kh te meten, maar het nadeel is dat verbinding tussen de Kh Keeper en de doseer pompen cloud based is.
Ah, ja eens! vandaar ook dat ik er een custom schema in heb zitten. Ik meet nu 2x per dag KH en 1x per dag MG en CA. Dit halveert die kosten die je aangeeft.
Het doel is om straks als het verbruik een beetje bekend is dit 1x in de 2 dagen te doen waardoor het dus nogmaals halveert in kosten.

Nu is het dus 50cent per dag, en straks wil ik naar 25cent per dag.
Hiervoor moet je de Trident wel "Tweaken" maar dat houd echt niks bijzonders in. Super simpel.
Renegade666 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:30:
[...]

Ja. De normale waardes liggen zo rond de 8.15 tot 8.2, maar men doet er alles aan om die hoger te krijgen. Hierdoor is skeletvorming beter te doen voor de koralen (dat is althans de theorie).
Middels Co2 scrubbers (dat is die linkse pot met witte korrels in deze afbeelding van @SnowDude ) proberen ze de Co2 uit de lucht te halen. Doordat er minder Co2 in zit gaat het PH stijgen. Vaak zie je dan dat ze op 8.3 uit willen komen. Ik zie echter zelfs voorbeelden van 8.4.

Ikzelf probeer die korels (nog) niet te gebruiken. Ik heb nu luchtslangen van buitens huis getrokken waardoor de lucht dus van buiten komt. Deze bevat minder Co2 dan lucht binnen (mensen en dieren doen het Co2 stijgen in huis).

Door die lucht van buiten ben ik van 8.15 naar ronde de 8.25 gegaan gemiddeld.
Met die korrels is dat veel makkelijker maar dat kost een paar euro.

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnowDude
Renegade666 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:30:
[...]

Ja boven de 8 is zeker aan te raden. De combinatie van Ph, Kh en calcium niveau zijn bepalend hoe makkelijk een steenkoraal de calcium uit het water kan opnemen voor de skelet groei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
@SnowDude Mag ik vragen hoe je die Co2 scrubber hebt aangesloten?

Je hebt een Red Sea RSK300 skimmer zo het lijkt? Ik heb die zelf ook en wil gaan spelen met Ozone, en mogelijk ooit toch met een Co2 scrubber.

Nu heeft die Red Sea een silencer met 2 luchtaansluitingen. Ik heb een heel schema gemaakt met ventielen die dan lucht zou kunnen schakelen tussen

- Enkel Lucht
- Enkel Lucht met Ozone
- Enkel Lucht met Co2 scrubber
- Lucht samen met Co2 scrubber en Ozone

Ik heb dan voor ogen dat ik middels de Orp sensor, PH sensor en de ventielen het PH 24/7 stabiel kan houden.

Maar ik kan nergens vinden hoe de 2 nippels te gebruiken op de silencer van de skimmer.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
World Citizen schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:53:
@SnowDude Mag ik vragen hoe je die Co2 scrubber hebt aangesloten?

Je hebt een Red Sea RSK300 skimmer zo het lijkt? Ik heb die zelf ook en wil gaan spelen met Ozone, en mogelijk ooit toch met een Co2 scrubber.

Nu heeft die Red Sea een silencer met 2 luchtaansluitingen. Ik heb een heel schema gemaakt met ventielen die dan lucht zou kunnen schakelen tussen

- Enkel Lucht
- Enkel Lucht met Ozone
- Enkel Lucht met Co2 scrubber
- Lucht samen met Co2 scrubber en Ozone

Ik heb dan voor ogen dat ik middels de Orp sensor, PH sensor en de ventielen het PH 24/7 stabiel kan houden.

Maar ik kan nergens vinden hoe de 2 nippels te gebruiken op de silencer van de skimmer.
Die scrubber is stiller dan de originele silencer. Die heb ik daarom ik helemaal weg gelaten. Ik heb gewoon een siliconen slang rechtstreeks tussen scrubber en skimmer inlaat zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
SnowDude schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:00:
[...]

Die scrubber is stiller dan de originele silencer. Die heb ik daarom ik helemaal weg gelaten. Ik heb gewoon een siliconen slang rechtstreeks tussen scrubber en skimmer inlaat zitten
Draai je die scrubber 24/7? Dat is wel tof denk ik. Wat haal je aan PH?

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
ik zit nu aan de 8.2 maar ik heb het vermoeden dat mijn sensor een beetje op aan het gaan is. Ik zal hem binnenkort eens controleren met een calibratie vloeistof

Pagina: 1 ... 15 ... 43 Laatste