Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Tweede lichting is onderweg

Het inrichten en alles moet nog komen en ik moet nog lenzen en een soort kap oid om de balk maken want nu kijk je er recht in. En 1 koud witte led is niet goed gegaan, verbrand (productiefout of vuil op de led denk ik) maar doet het nog maar moet nog wel vervangen worden (is onderweg) Misschien wat lagere houders maken, hij staat erg hoog (15cm vanaf de rand vh aquarium)
De voeding is een oude PC voeding, 6 led drivers, een serie leds per driver. Driver houder en beugels met een lasersnijder gemaakt. Leuk geknutsel
8 koud witte 5W, 6 warm witte 5W en 3 blauwe 3 W leds.
Foto's:

Hij brand sinds vanmorgen half 11 en de balk is iets warm maar lang niet te, de drivers worden wel aardig warm en zitten met hotglue vast..wil ze niet te permanent vastmaken ivm vervangen maar is misschien toch beter.
Het hout schimmelt nog steeds aardig paar maanden later, het water is ook goed geel/bruin dus qua lichtkleur nog niet zoals het moet zijn. Ben zoo benieuwd of dit samen met een DIY Co2 set mooi gaat.
[ Voor 7% gewijzigd door Mutatie op 22-09-2016 17:04 ]
Gelukkig is mijn vrouw dan ook meteen zo enthousiast dat er ook echt iets groots mag komen. Nu staat er dus een bak van150x50x60. Omdat het een tweedehands bak is zag hij er niet fantastisch meer uit, vooral het fineer dat erop zat paste totaal niet in ons huis. Daarom zijn we met plakfolie aan het stoeien geweest en ik moet zeggen dat het resultaat er toch prima uitziet. Nu nog netjes alle electra een aansluitingen voor het licht afwerken en dan kunnen we echt beginnen met inrichten.
Ik las dat je een schijfje komkommer in het aquarium kan leggen wat de slakken aantrekt. Kan dit kwaad voor de andere vissen en vooral garnalen?
Of hebben jullie nog andere tips? Het is dus voornamelijk een garnalen bak met ook jonge garnalen erbij van een paar mm groot. Slak etende vissen zijn dus geen optie.
Komkommer kan prima in het water, wel voor de zekerheid van tevoren even goed schoonspoelen. De andere vissen en garnalen eten er net zo vrolijk van mee, het is namelijk een lekkernij voor ze. Wat ik wel doe is eerst het plakje komkommer blancheren. Het beste is biologische komkommer, dit in verband met eventuele aanwezigheid van minieme restanten bestrijdingsmiddelen.CAP-Team schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 19:55:
Bij een van de planten in het aquarium zijn helaas slakken(eitjes) meegekomen die zich nu explosief aan het vermenigvuldigen zijn.
Ik las dat je een schijfje komkommer in het aquarium kan leggen wat de slakken aantrekt. Kan dit kwaad voor de andere vissen en vooral garnalen?
Of hebben jullie nog andere tips? Het is dus voornamelijk een garnalen bak met ook jonge garnalen erbij van een paar mm groot. Slak etende vissen zijn dus geen optie.
Sowieso zijn slakken in een aquarium eigenlijk best welkom, zolang het maar niet uit de hand loopt. Bij mij kruipen er ook diverse slakken in de bak maar het houdt zich prima in evenwicht, mooi want de slakken dragen toch ook bij aan het opruimen van rotzooi in de bak.
Damn, die linkerhoek staat echt vlak bij je kachel. Geen fijn idee, die kant warmt dan significant meer op dan de rest van het aquarium en dat wordt onnodige stress op het glas van je aquarium...Niconing schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:50:
Ik mag me hier nu ook melden als officieel aquarium bezitter. Na een aantal jaar stoeien met een kleine garnalen bak heb ik nu eindelijk mijn vrouw zover weten te krijgen dat er een groot aquarium mocht komen.
Gelukkig is mijn vrouw dan ook meteen zo enthousiast dat er ook echt iets groots mag komen. Nu staat er dus een bak van150x50x60. Omdat het een tweedehands bak is zag hij er niet fantastisch meer uit, vooral het fineer dat erop zat paste totaal niet in ons huis. Daarom zijn we met plakfolie aan het stoeien geweest en ik moet zeggen dat het resultaat er toch prima uitziet. Nu nog netjes alle electra een aansluitingen voor het licht afwerken en dan kunnen we echt beginnen met inrichten.
[ Voor 40% gewijzigd door Wildfire op 07-10-2016 20:06 ]
Dat klopt wel, gelukkig staat deze kachel zelden aan en dan enkel als extra verwarming. Maar ik zal het zeker in de gaten houden.Wildfire schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 20:02:
[...]
Damn, die linkerhoek staat echt vlak bij je kachel. Geen fijn idee, die kant warmt dan significant meer op dan de rest van het aquarium en dat wordt onnodige stress op het glas van je aquarium...
Bedankt voor het opmerken.

4 zichtbaar bij het filter, 1 zit er nog buiten (linksboven bij de uitstroomopening), en ik vermoed dat de overige 4 ook wel in het filterhuis zitten want ik zie ze nooit.
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Via Marktplaats wat stenen voor een prikkie op de kop getikt en eens wat gaan spelen. Maar ik blijf het lastig vinden, aan de ene kant wil ik heel graag gewoon een lekkere Hollandse planten bak maar aan de andere kant ook een mooie 'lege' scape met enkel wat mos en een voorgrond gras/HC. (Ja een 2e bak zou de oplossing zijn, maar geen zin, tijd en ruimte voor
Voor mijn idee heb ik een best aardig compromis weten te sluiten tussen de scape en beplanting.
Ben erg benieuwd hoe het staat als alles weer een beetje ingegroeid is

Door het snoeien van wat fijndradige mosplantjes ligt er best veel afval op de bodem en het met de hand weg halen lukt niet overal.
Doen bij een water verversing?Marc_22 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 10:21:
Hebben mensen hier ervaring met een 'stofzuiger' voor de bodem?
Door het snoeien van wat fijndradige mosplantjes ligt er best veel afval op de bodem en het met de hand weg halen lukt niet overal.
een hevel buis gebruiken. Of een 0,5L fles aanpassen (boden eraf en "tandjes maken")
Edit: Eigen ervaring met de stofzuigers is dat ze het geld niet waard zijn.
Eeste 2x lijkt het nog te werken en daarna gebruik je ze niet meer omdat het niet goed werkt.
Heb er 1 gehad die beter werkte, alleen was dit meer een afhevel systeem.
Als e afheveld en het water door een zeef laat gaan (of filter watten) en daarna het water terug het aquarium in pompt (giet) heb je hetzelfde effect
[ Voor 31% gewijzigd door freggell op 10-10-2016 11:32 ]
In deze video
YouTube: HOW TO: Making a Crystal Red Shrimp Planted Breeding Aquarium
zie je dat ze wat van die platte stenen rechtop zetten en dat weer opvullen, om zo een plateau te creëren, dat lijkt mij ook wel wat. Heeft iemand een idee waar je dat soort stenen zou kunnen kopen?
Ziet er een beetje uit als leisteen. Vermoedelijk zelf op maat gemaakt.CAP-Team schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 11:31:
Het lijkt me leuk om mijn garnalenbak wat te gaan aanpassen door wat hoogteverschil aan te brengen.
In deze video
zie je dat ze wat van die platte stenen rechtop zetten en dat weer opvullen, om zo een plateau te creëren, dat lijkt mij ook wel wat. Heeft iemand een idee waar je dat soort stenen zou kunnen kopen?
Kan je bijna overal wel krijgen, volgens mij ook gewoon bij de bouwmarkt
Dat kan je inderdaad gewoon bij Hornbach of Intratuin halen. Veel dieren speciaalzaken hebben dit ook maar daar betaal je dan het drie dubbele voor. Het is dat je uit het noorden komt, heb hier nog een aantal stukken liggen en die had je zo mogen hebben.CAP-Team schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 11:31:
Het lijkt me leuk om mijn garnalenbak wat te gaan aanpassen door wat hoogteverschil aan te brengen.
In deze video
Formerly known as Ragdoll
Lol zat net een email te lezen over een adres uit Groningen

Ach, kogelvisje stond nog op het verlanglijstje

Die eitjes kan je er toch zo weghalen?Resistor schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 08:17:
Ik dacht dat mijn 2 appelslakken beide van het zelfde geslacht waren, maar nu heb ik toch eitjes
Ik probeer juist om ze te fokken. Maar nope, sinds ik led heb wordt het boven water blijkbaar niet meer warm genoeg om ze eitjes te laten leggen. Een andere verklaring heb ik er niet voor.
Ik heb ook een klein bakje staan van 45x30x30 met wat vuurgarnalen, boven de bak hangt een 20w led bouwlamp en dat werkt wel aardig moet ik zeggen
Die ga je ook wel nodig hebben.. appelslakken planten zich zo bizar snel voort. Nog erger dan guppenResistor schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 08:17:
Ik dacht dat mijn 2 appelslakken beide van het zelfde geslacht waren, maar nu heb ik toch eitjes

Ik had er op een gegeven moment volgens mij een stuk of 25 in een 80cm bak

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Alsof er iemand vanuit Spanje Appelslakken zou gaan importeren
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Net als de waterhyacint, als je die in het voorjaar in de sloot gooit heb je aan het einde van de herfst toch een probleem, en helemaal als ze niet doodvriezen.
Ik heb zes discussen die naar lucht lopen te happen maar er is niets mis met het water. Geen NO2, 10mg/l NO3, PH 6,75, CO2 20mg/l, Geen ammoniak.. zuurstofniveau nagenoeg 100%. WTF
Temperatuur iets aan de lage kant (27,5) dus iets omhoog bijgesteld.. I don't get it.
Wellicht een of andere ziekte?Glashelder schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 13:11:
Wat kan een aquarium zo nu en dan toch frustrerend zijn..
Ik heb zes discussen die naar lucht lopen te happen maar er is niets mis met het water. Geen NO2, 10mg/l NO3, PH 6,75, CO2 20mg/l, Geen ammoniak.. zuurstofniveau nagenoeg 100%. WTF
Temperatuur iets aan de lage kant (27,5) dus iets omhoog bijgesteld.. I don't get it.
Vermoed dat de verwarming toch niet goed genoeg is. Zal er eentje extra bijhangen.
Misschien een nieuw plantje erin gedaan of stenen van kunsthars? Andere materialen die stoffen kunnen afgeven in water? Nieuw grind, zand? Randen gekit?Glashelder schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 14:07:
Tsja, deze vissen zijn net nieuw dus het zou kunnen.. maar het lijkt mij toch sterk. De vissen zien er verder goed uit. Alleen hun gedrag is raar.
Vermoed dat de verwarming toch niet goed genoeg is. Zal er eentje extra bijhangen.
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Herinner me nu wel dat er nog actieve kool in het filter zit. Zal dat er zomenteen eens uit halen. Dat is nu toch niet meer nodig.
De wetgeving heet de Unielijst van invasieve exoten, een gezellig stukje kortzichtige EU wetgeving. Dieren en planten die hier in NL absoluut geen schade veroorzaken zijn zo verboden geworden.Glashelder schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:40:
Dat klopt inderdaad.. Omdat het een probleem is aan een kant van de EU wordt het gelijk overal verboden..
Alsof er iemand vanuit Spanje Appelslakken zou gaan importeren
Dat leidt nu al tot omzetsverlies bij bedrijven welke partijen planten moeten vernietigen, terwijl de bewuste plant in NL de winter niet overleeft.
Het zou me niks verbazen als doodgewone guppies op de lijst terechtkomen, want net zoals bijv. roodwangen hebben deze zich in Zuid-Europa gevestigd en planten deze zich daar voort.
De EU heeft het in documenten ook letterlijk over "eradication" (zie pagina 15). Dat wordt lachen, gaan ze straks de halsbandparkieten uit de bomen schieten of roodwangen uit sloten proberen te vissen?
Ik lees dat appelslakken sinds 2012 binnen de EU verboden zijn, maar deze soort lijkt niet op de Unielijst te staan. Op marktplaats is de handel in deze dieren behoorlijk levendig
Thanks! Ben er ook erg blij meeGrote Smurf schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:29:
Prachtig! Ik ben gek op de jungle stijl.
Geweldig! Ik kan alleen hopen dat het bij mij straks ook zo mooi begroeiduseruser schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 11:35:
Bakje! (kutfoto met phone, sorry!)
[afbeelding]
Wat heb je aan techniek?
Bak zelf is 180x60x60 op een zelfgemaakt meubel. Verlicht door 100watt LED. Filter is een Fluval FX5 (3500l/h) plus een stromingspompje van 4000l/h.Mutatie schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 19:07:
[...]
Geweldig! Ik kan alleen hopen dat het bij mij straks ook zo mooi begroeid
Wat heb je aan techniek?
Oke! Zelf ga ik een 100l bak opzetten met zelf gemaakte ledlamp van zon 70-80 watt dus ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken.useruser schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:50:
[...]
Bak zelf is 180x60x60 op een zelfgemaakt meubel. Verlicht door 100watt LED. Filter is een Fluval FX5 (3500l/h) plus een stromingspompje van 4000l/h.
Heb je ook een co2 installatie?
70watt op 100l is extreem veel, kun je wel eens last krijgen met algen... Heb bio-co2 met natriumbicarbonaat en citroenzuur in 2 cola flessen.Mutatie schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:13:
[...]
Oke! Zelf ga ik een 100l bak opzetten met zelf gemaakte ledlamp van zon 70-80 watt dus ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken.
Heb je ook een co2 installatie?
Heb het idee dat dit noodzakelijk is om een goed draaiende plantenbak te krijgen, hoe kijk jij daar tegen aan?useruser schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:30:
[...]
70watt op 100l is extreem veel, kun je wel eens last krijgen met algen... Heb bio-co2 met natriumbicarbonaat en citroenzuur in 2 cola flessen.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Voeding en co2 is veel belangrijker dan veel licht. Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar over het algemeen hebben mensen veel te veel licht boven de bak hangen. Wanneer je genoeg voeding/co2 boven de bak hebt hangen, dan komen die planten vanzelf wel. Maar met alleen veel licht en een gebrek aan voeding zul je voornamelijk algen kweken.Gynnad schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:37:
[...]
Heb het idee dat dit noodzakelijk is om een goed draaiende plantenbak te krijgen, hoe kijk jij daar tegen aan?
Uitzonderingen zoals hele lage voorgrond beplanting daargelaten...
[ Voor 23% gewijzigd door useruser op 08-11-2016 21:54 ]
Dat vermoeden heb ik ook, maar ik kan ze nog lager afstellen. Dus even zien hoe dat uitpakt. Paar jaar geleden had ik er tl lampen op, dacht 40W maar de bodemplanten deden het er niet goed op, dus ik dacht meeerrrr Wattsuseruser schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:30:
[...]
70watt op 100l is extreem veel, kun je wel eens last krijgen met algen... Heb bio-co2 met natriumbicarbonaat en citroenzuur in 2 cola flessen.
Zelf ben ik ook van plan bio co2 op te zetten. Met gist heb ik ervaring maar nu eens kijken naar citroenzuur inderdaad. Ik ga me vooral op planten richten dus co2 voeding en licht in balans zien te krijgen
[ Voor 17% gewijzigd door Mutatie op 08-11-2016 22:15 ]
Mwah, zit zelf nu op 650 liter met 100 watt. Planten doen het uitstekendMutatie schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:08:
[...]
Dat vermoeden heb ik ook, maar ik kan ze nog lager afstellen. Dus even zien hoe dat uitpakt. Paar jaar geleden had ik er tl lampen op, dacht 40W maar de bodemplanten deden het er niet goed op, dus ik dacht meeerrrr Watts
Zelf ben ik ook van plan bio co2 op te zetten. Met gist heb ik ervaring maar nu eens kijken naar citroenzuur inderdaad. Ik ga me vooral op planten richten dus co2 voeding en licht in balans zien te krijgen
Meer licht = hardere potentiele groei = meer voedingstoffen nodig. Wanneer je hier niet aan voldoet, gaan andere organismen wel aan fotosynthese doen. De geliefde algen dus
Matig licht (maar niet te weinig!) = rustigere groei van planten, makkelijker bij te houden qua voeding. Minder last van algen.
Bio CO2 met gist heb ik ook heel lang gebruikt, maar vond dat toch altijd lastig met doseren. Door NAHCO3 met citroenzuur druppelsgewijs te mengen kun je beter en langzamer CO2 doseren. Je leest vaak over 2 of 3 BPS (bubbels per seconde), wat naar mijn mening erg veel is. Wellicht weer voldoende als je een enorme bak licht er boven hebt hangen, maar ik gebruik ongeveer 5 bubbels per minuut en dat is genoeg.
Een mooi aquarium heeft tijd nodig en daar kun je m.i. niet omheen.
[ Voor 18% gewijzigd door useruser op 09-11-2016 07:28 ]
Hoe doe je dat met co2 snachts? Ik ben van plan een T splitsing te maken met magneetventiel zodat de co2 snachts buiten de bak vrijkomt
Gewoon 's nachts laten doordraaien. Wanneer je niet op de maximale dosis CO2 zit is dat geen enkel probleem. Heb mijn 4000l/h stromingspomp ook langs het oppervlakte stromen, dus er is altijd wel beweging aan het wateroppervlak. Vissen happen nooit naar lucht, geen uitstaande kieuwen e.d., zelfs met visjes die wel wat lucht waarderen zoals gobies en regenboogvissen.Mutatie schreef op woensdag 09 november 2016 @ 12:08:
Ik wou inderdaad eens een "high energy" bak proberen. Veel licht voeding en co2. Begin nu wel te denken dat mn lamp overkill is, maar valt zoals ik zei aan te passen. Ik hoop hem komende maand te kunnen gaan inrichten en dan zal ik hier de resultaten wel posten
Hoe doe je dat met co2 snachts? Ik ben van plan een T splitsing te maken met magneetventiel zodat de co2 snachts buiten de bak vrijkomt
Wauw! Heel indrukwekkend!useruser schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 11:35:
Bakje! (kutfoto met phone, sorry!)
[afbeelding]
Have a wheelie good weekend!
Je kan em beter s'nachts gewoon afsluiten met een magneetventiel, je wilt je huis echt niet vol met CO2 hebben... En ten tweede doe je er langer mee als je em afsluit, zou em gewoon meeschakelen met je verlichting, dat had ik zelf ook op mijn vorige bakMutatie schreef op woensdag 09 november 2016 @ 12:08:
Ik wou inderdaad eens een "high energy" bak proberen. Veel licht voeding en co2. Begin nu wel te denken dat mn lamp overkill is, maar valt zoals ik zei aan te passen. Ik hoop hem komende maand te kunnen gaan inrichten en dan zal ik hier de resultaten wel posten
My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Ontploft zon PET fles dan niet?? Het gaat om DIY bio of citroenzuur co2. Zou dat echt teveel co2 in huis pompen?Riqy schreef op donderdag 10 november 2016 @ 11:08:
[...]
Je kan em beter s'nachts gewoon afsluiten met een magneetventiel, je wilt je huis echt niet vol met CO2 hebben... En ten tweede doe je er langer mee als je em afsluit, zou em gewoon meeschakelen met je verlichting, dat had ik zelf ook op mijn vorige bak

Misschien kan ik anders een slangetje naar buiten leggen (nog zien hoe)
Lang geleden liet ik het 24h per dag lopen maar wou het nu netjes dag nacht maken.
[ Voor 12% gewijzigd door Mutatie op 10-11-2016 11:32 ]
Google eens op swim bladder disorder? Dat komt goed in de buurt voor dit type vis denk ik (als ik op mijn geheugen afga).
Redelijk makkelijk te fixen.
[ Voor 4% gewijzigd door Darkangle op 12-11-2016 15:16 ]
Heb eventueel een verwarming om op te warmen
Ik zie in je film geen filter maar ik zie ook niet de hele bak dus misschien heb je die wel? Een filter met grote capaciteit is een must met zoveel vissen die zo groot kunnen worden nl. En wat planten voor de zuurstof voorziening zullen ze ook fijn vinden.
Je vis zwemt dus op zijn kop omdat hij problemen heeft, deze problemen worden veroorzaakt door het feit dat ze verkeerd gehouden worden. Ik wil je niet aanvallen maar je zou je even wat beter in moeten lezen zodat je je vissen de juiste verzorging kunt geven.
Een sluierstaart kan zonder verwarming gehouden worden, ze zwemmen ook vaak in vijvers (niet elke soort is daar geschikt voor).
Ik heb hier e.e.a. opgezocht voor je:
http://www.aquariumfans.nl/sluierstaart-goudvissen-aquarium/
https://aquafora.nl/viewtopic.php?t=7534
https://aquafora.nl/viewtopic.php?f=24&t=7250&hilit
Ik was het wel van plan samen met m'n vrouw lekker kijken en smullen van alles. Wij gaan op zondag.Gynnad schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 12:27:
Meer mensen die komend weekend naar Vivarium gaan?
Ik ga zondag met een collega van me. Heb al een lijstje gemaakt omdat ik anders de helft ga vergeten.Gynnad schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 12:27:
Meer mensen die komend weekend naar Vivarium gaan?
Boullie
Ik ga voor de eerste keer, nog tips wat eventueel op een lijstje zou 'moeten' staan?Boullie schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 13:59:
[...]
Ik ga zondag met een collega van me. Heb al een lijstje gemaakt omdat ik anders de helft ga vergeten.
Ik heb op mijn lijstje staan wat ik mee moet nemen die kant op, bijvoorbeeld een tas voor flyermateriaal e.d. Vroeger kreeg je deze namelijk bij de ingang maar ze mogen geen gratis tasjes meer uitdelen.Gynnad schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 15:20:
[...]
Ik ga voor de eerste keer, nog tips wat eventueel op een lijstje zou 'moeten' staan?
Tevens wat ik graag wil hebben/kopen, dit jaar zijn het plantjes, vissen, waterwisselaar die je aan de kraan kunt hangen en materiaal voor (Bio)CO2.
Ik weet zeker dat ik minimaal 1 ding vergeet als ik het niet op een lijstje zet
Boullie
20x Neocaridina davidi var. "Bloody mary"

10x Caridina Japonica

2x Pomacea bridgesii

Gezellig
Er zat een groot binnen filter in de heb ik vervangen door een Oase Heated 100 buitenfilter.
Er zitten guppies, 1 black molly, 2 algen knagers en 1 slakken eter in ook nog 5 visjes die ik nog niet heb kunnen identificeren
Alles opnieuw ingericht, planten ook nieuw.. Denk dat ik dit een hele leuke hobby ga vinden
Even kijken of ik ergens een foto kan dumpen om te laten zien hier
[ Voor 12% gewijzigd door oldsmelly op 02-12-2016 13:41 ]
MuziekLiefhebbert
Ook opnieuw ingericht naar een wat lichter en minimalistisch thema

Visjes voelen zich er redelijk goed bij, en de Gibbiceps zwemt nu ook rond i.p.v. zich altijd te verstoppen en komt af en toe eens kijken wat ik doe
Wel sterven een paar van de black molly's aan een genetisch defect omdat ze vooral inteelt zijn

Het is een Fluval Edge 2 met daarin veel vuurgarnalen, twee waaierhandgarnalen, drie japonicas, flink wat torenslakken, een Anatome Helena en een schooltje van acht rasbora galaxy.
Daarnaast een flink stuk hout en wat plantjes. Ik zou het vervelend vinden om al het leven in het aquarium op te ruimen, maar ik neem aan dat degene die hem koopt er zelf iets mee wil gaan doen aangezien het qua aquascape niet meer zoveel voorstelt.
Dat het een Fluval Edge is maakt het er ook niet makkelijker op om alles eerst te vangen en dan weg te geven.
Wat zouden jullie doen?
Een gibbiceps kan tegen een halve meter worden, dat is toch veel te groot voor dat aquarium?CDA441 schreef op zondag 4 december 2016 @ 11:50:
Ik heb eindelijk alle MTS uit mijn bak kunnen scheppen, eindelijk geen lelijke slakjes meer die overal plakken
Ook opnieuw ingericht naar een wat lichter en minimalistisch thema
[afbeelding]
Visjes voelen zich er redelijk goed bij, en de Gibbiceps zwemt nu ook rond i.p.v. zich altijd te verstoppen en komt af en toe eens kijken wat ik doe
Wel sterven een paar van de black molly's aan een genetisch defect omdat ze vooral inteelt zijn
---
Ik ben eigenlijk wel op zoek naar zo'n soort vis voor mijn aquarium. Maar zou dan een kleinblijvende soort moeten zijn. Iemand nog een idee? (voor een 110 liter aquarium dus vandaar een kleinblijvende soort)
Jep die kan een halve meter worden, maar deze had echt een groeispurt gehadWildfire schreef op zondag 4 december 2016 @ 14:17:
[...]
Een gibbiceps kan tegen een halve meter worden, dat is toch veel te groot voor dat aquarium?
---
Ik ben eigenlijk wel op zoek naar zo'n soort vis voor mijn aquarium. Maar zou dan een kleinblijvende soort moeten zijn. Iemand nog een idee? (voor een 110 liter aquarium dus vandaar een kleinblijvende soort)
Als deze 50cm wordt sta ik versteld. Ze kunnen wel 15 jaar worden
Ik zou gewoon eens alles compleet op internet knallen, eens kijken of er iemand interesse heeft.SaN schreef op zondag 4 december 2016 @ 12:05:
Ik denk er over om, na een jaar of vier, mijn aquarium te verkopen. Hoe doen de meeste mensen dit?
Het is een Fluval Edge 2 met daarin veel vuurgarnalen, twee waaierhandgarnalen, drie japonicas, flink wat torenslakken, een Anatome Helena en een schooltje van acht rasbora galaxy.
Daarnaast een flink stuk hout en wat plantjes. Ik zou het vervelend vinden om al het leven in het aquarium op te ruimen, maar ik neem aan dat degene die hem koopt er zelf iets mee wil gaan doen aangezien het qua aquascape niet meer zoveel voorstelt.
Dat het een Fluval Edge is maakt het er ook niet makkelijker op om alles eerst te vangen en dan weg te geven.
Wat zouden jullie doen?
Anders heb ik wel interesse in je Rasbora's (Geen idee waar je woont
Ik had alle planten uit de bak gehaald om hem schoon te maken, net als met het filter. Normaal gesproken ziet de bak er ongeveer zo uit. Plantjes en indeling varieer ik nog wel eens mee.ErikG2 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 08:24:
Ik wil niet de boeman spelen maar ik ga er toch e.e.a. over zeggen. Zo te zien is je bak veel te klein voor zoveel sluiers. De minimale maat voor 1 sluier is 1 meter (liefst groter). Een sluier kan 25 cm groot worden!
Ik zie in je film geen filter maar ik zie ook niet de hele bak dus misschien heb je die wel? Een filter met grote capaciteit is een must met zoveel vissen die zo groot kunnen worden nl. En wat planten voor de zuurstof voorziening zullen ze ook fijn vinden.
Je vis zwemt dus op zijn kop omdat hij problemen heeft, deze problemen worden veroorzaakt door het feit dat ze verkeerd gehouden worden. Ik wil je niet aanvallen maar je zou je even wat beter in moeten lezen zodat je je vissen de juiste verzorging kunt geven.
Een sluierstaart kan zonder verwarming gehouden worden, ze zwemmen ook vaak in vijvers (niet elke soort is daar geschikt voor).
Ik heb hier e.e.a. opgezocht voor je:
http://www.aquariumfans.nl/sluierstaart-goudvissen-aquarium/
https://aquafora.nl/viewtopic.php?t=7534
https://aquafora.nl/viewtopic.php?f=24&t=7250&hilit

'De vis zwemt zo omdat deze problemen heeft, die veroorzaakt worden omdat ze niet juist worden gehouden'
Deels waar, in dit geval had deze vis last van lucht in zijn zwemblaas omdat we voer hadden dat bleef drijven (van die vlokken) Deze gebruikte we even omdat het zinkende voer op was.
Vis is toen 3 dagen apart gelegd zonder eten en doet het sinds die tijd weer prima.
Dus ja bak is misschien te klein voor zoveel vissen. Maar ze doen et allemaal prima en de bak wordt goed onderhouden imo.
Wij hebben zelf 12 jaar lang een goudvis compleet verkeerd verzorgd en op het moment dat we hem goed gingen verzorgen (grote bak, goede filter enz.) ging hij dood

Nu ik dan soms nog goudvissen in een te kleine bak zie wil ik daar toch altijd wat over zeggen zodat onze fout minder gemaakt gaat worden, hoe meer mensen het weten hoe je goudvissen moet houden hoe beter
Maar te klein zitten ze wel, je vissen zullen wel gaan vergroeien helaas.
Echter zit ik te worstelen met mijn waterwaardes. Mijn carbonaat hardheid blijft steevast rond de 14 dH hangen; de totale hardheid zit op 16 dH. pH ligt rond de 7.9. Ik heb een flesje pH/kH minus aangeschaft, welke ik geregeld toevoeg; maar echt veel wil het allemaal niet uitmaken. Is er een andere manier om de kH naar beneden te brengen? Ik lees veel over turf in het filter, maar dat krijgt het aquariumwater een gele kleur van? En is dit dan wel een structurele oplossing?
Je kunt af en toe water verversen met osmosewater. Of gedemineraliseerd water.Viccers schreef op maandag 5 december 2016 @ 14:22:
Ben een kleine drie maanden geleden begonnen met een aquarium (60L inhoud). Alles loopt redelijk goed; heb wat last van algengroei maar dat probeer ik nu onder controle te krijgen. Een paar vuurneons, klein schooltje neon tetra's en vijf dwergcory's zitten er momenteel in, die het op het oog redelijk goed hebben.
Echter zit ik te worstelen met mijn waterwaardes. Mijn carbonaat hardheid blijft steevast rond de 14 dH hangen; de totale hardheid zit op 16 dH. pH ligt rond de 7.9. Ik heb een flesje pH/kH minus aangeschaft, welke ik geregeld toevoeg; maar echt veel wil het allemaal niet uitmaken. Is er een andere manier om de kH naar beneden te brengen? Ik lees veel over turf in het filter, maar dat krijgt het aquariumwater een gele kleur van? En is dit dan wel een structurele oplossing?
Ik heb zelf altijd een paar jerrycans demiwater van de bouwmarkt staan. Eens in de zoveel tijd ververs ik met demiwater ipv kraanwater.
[ Voor 6% gewijzigd door Wildfire op 05-12-2016 14:33 ]
Wildfire schreef op maandag 5 december 2016 @ 14:32:
[...]
Je kunt af en toe water verversen met osmosewater. Of gedemineraliseerd water.
Ik heb zelf altijd een paar jerrycans demiwater van de bouwmarkt staan. Eens in de zoveel tijd ververs ik met demiwater ipv kraanwater.
Een ancistrus of een van de soorten daarvan. Een Hypancistrus is ook wel leuk.Wildfire schreef op zondag 4 december 2016 @ 14:17:
[...]
Een gibbiceps kan tegen een halve meter worden, dat is toch veel te groot voor dat aquarium?
---
Een Panaque? zijn erg mooie dieren van bv de LDA001
Om echt met een idee te komen heb je toch iets meer info nodig
Waarom deCDA441 schreef op zondag 4 december 2016 @ 14:30:
[...]
Jep die kan een halve meter worden, maar deze had echt een groeispurt gehadbinnen 2 jaar van 4cm naar 25cm.
Als deze 50cm wordt sta ik versteld. Ze kunnen wel 15 jaar worden
Die vissen kunnen zeker wel hoge leeftijden bereiken. Die wij hebben zitten gaat richting de 10 jaar en die zwemt nog steeds erg vrolijk rond. Ik heb laatst ook nog de laatste van onze ancistrussen gezien (wist niet dat die nog leefde) en die is ook al minimaal 8 jaar (eigen kweek).
De gibbiceps zal zeker alle andere vissen uitleven (de platy's en molly's zijn al 3de generatie).
Zou alleen niet weten wat ik met de gibby moet doen mocht ik mijn aquarium ergens anders naartoe verhuizen. Die zijn zo groot en sterk, en mag je niet met een netje vangen.
Ahhh, ik interpreteerde dat als ongeloofCDA441 schreef op maandag 5 december 2016 @ 14:53:
Is gewoon een uitdrukking van huilen van het lachen (welja, gebruik ik toch zo)
Gewoon met de hand vangen. Of anders iet van een vissenval gebruiken. Heb je wel een grote val nodig maar kan zeker werken.De gibbiceps zal zeker alle andere vissen uitleven (de platy's en molly's zijn al 3de generatie).
Zou alleen niet weten wat ik met de gibby moet doen mocht ik mijn aquarium ergens anders naartoe verhuizen. Die zijn zo groot en sterk, en mag je niet met een netje vangen.
Persoonlijk zoe ik het met de hand proberen. Zo vang ik de meeste grote vissen of vissen die je niet met een net kan/mag doen
Bedankt voor de tip! Ik zie dat je al 5L voor minder dan een euro kan krijgen, dat is nog wel te doen! Regenwater gaat niet lukken aangezien ik in een flat woonWildfire schreef op maandag 5 december 2016 @ 14:32:
[...]
Je kunt af en toe water verversen met osmosewater. Of gedemineraliseerd water.
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Zwemmen nu weer vrolijk in het aquarium zelf rond en de intake nog wat beter afgeschermd.
Dat heb ik regelmatig met guppen. Zelfs al een keer een corrydoras baby er in gehad toen mijn corrydoras nog "actief" waren en ik kleintjes kon fokkenWildfire schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:47:
Extern filter maar weer eens schoongemaakt. En wat trof ik aan in het extern filter? Twee baby platy's die blijkbaar toch hun weg naar het extern filter hadden gevonden
Zwemmen nu weer vrolijk in het aquarium zelf rond en de intake nog wat beter afgeschermd.

Ik wil overigens al heel lang een aquarium monitor/controller bouwen. Ik heb vroeger wel wat werkende prototypes gehad en dat is een beetje blijven hangen. Ik heb een microcontroller besteld en die ga ik aan mijn domotica systeem koppelen zodat ik altijd alles kan bekijken/aansturen. Updates volgen. Ik weet overigens niet of ik die hier mag plaatsen of dat ik dit op elektronica forum moet plaatsen?
[ Voor 4% gewijzigd door foekie01 op 08-12-2016 08:57 ]
dit is de stand van zaken van 2 dagen geleden, planten moeten nog even goed ingroeien om een mooi tapijtje te vormen. Zal tegen de tijd dat het hopelijk mooi begroeid is weer een nieuwe video plaatsen van het resultaat.
Vissen in de bak zijn nu 8 vuurtetra's (ben nog op zoek naar 4-6 voor erbij)
Ben wel erg benieuwd hoe je dat gaat doen, ben zelf ook wat aan het kijken naar een DIY monitoring systeempje, liefst ook met aansturingfoekie01 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 08:57:
[...]
Ik wil overigens al heel lang een aquarium monitor/controller bouwen. Ik heb vroeger wel wat werkende prototypes gehad en dat is een beetje blijven hangen. Ik heb een microcontroller besteld en die ga ik aan mijn domotica systeem koppelen zodat ik altijd alles kan bekijken/aansturen. Updates volgen. Ik weet overigens niet of ik die hier mag plaatsen of dat ik dit op elektronica forum moet plaatsen?
My iRacing
Bij mij gaat er 1 (groot genoeg om het halve aquarium te vullen

Ben er niet echt rouwig om, iets te groot geworden. Was nog onervaren toen ik die plant kocht.
Heb echter geen enkele kennis of ervaring op dit gebied, ben dus echt een totale beginner.
Ik zou ook geen vissenkom willen maar gelijk een mooi formaat, liever wat minder in een grote bak dan een te kleine bak volproppen.
Voordat ik verder kijk is mijn eerste vraag of jullie ervaring hebben met een Aquarium in combinatie met katten?
Van de 3 katten die ik heb zullen er twee braaf kijken en wel interesse tonen maar de derde is volgens mij echt in staat de lichtkap eraf te slopen en erin te duiken..
Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache
Ik heb zelf 2 jonge katten (nu 2,5 jaar oud), maar deze krijgen echt niks voor elkaar met de lichtkappen van mijn bakken (heb een Juwel bak gehad en nu een Aquatlantis bak). De lichtkappen zijn stevig genoeg om het gewicht van je kat te dragen, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.Skimovic schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 19:26:
Voordat ik verder kijk is mijn eerste vraag of jullie ervaring hebben met een Aquarium in combinatie met katten?
Van de 3 katten die ik heb zullen er twee braaf kijken en wel interesse tonen maar de derde is volgens mij echt in staat de lichtkap eraf te slopen en erin te duiken..
My iRacing
Dat is dus precies wat er gebeurde bij 1 van mijn waterwissels. Ik sta bodem af te zuigen en mijn kat springt via het tv-meubel zo het aquarium in.Skimovic schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 19:26:
Sindsdien zet ik de kat uit de woonkamer bij alle onderhoud aan de tank.
Boullie
Ik heb hier ook 2 jonge katten rond huppelen (iets ouder dan een jaar) echt heel veel interesse is er niet voor het aquarium. Verder dan de water schittering op de vloer 's avonds is het niet boeiendSkimovic schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 19:26:
Mooie bak en leuk ingericht! Echter zou ik persoonlijk daar geen vissen in plaatsen maar het enkel op garnalen houden.Gh0stw4lk3r schreef op maandag 12 december 2016 @ 19:06:
heb sinds kort een nieuwe klein bakje van 35 liter, een Dennerle scaper's tank. Met zo'n productnaam moet ik ook maar een poging tot scapen gaan doen
dit is de stand van zaken van 2 dagen geleden, planten moeten nog even goed ingroeien om een mooi tapijtje te vormen. Zal tegen de tijd dat het hopelijk mooi begroeid is weer een nieuwe video plaatsen van het resultaat.
Vissen in de bak zijn nu 8 vuurtetra's (ben nog op zoek naar 4-6 voor erbij)
[video]
Wat adviseren jullie? Gewoon zoetwater bak.
Is zo'n schuine ruit goed schoon te maken met een scheermesje? Of heb je veel risico op krasjes?
[ Voor 14% gewijzigd door Tennisbal op 26-12-2016 15:45 ]
Wat Linkjes
Mijn YouTube kanaal: YouTube: Anton Post
Mijn Instagram pagina: https://www.instagram.com/p0st.nl/
Mijn Facebook pagina: https://www.facebook.com/dutchreefer/

🐠 Reef Tank @ Instagram 🖥️ x570 \\ 5950x \\ RTX3070
Welke methode draai je? En valt mn op dat je erg veel stroming heb wat natuurlijk fijn is! Op welk programma draait je pomp en op hoeveel %. Kijken of ik het zelfde kan bereiken.
ThanksRemco Tr schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 00:01:
Erg mooie bak!
Welke methode draai je? En valt mn op dat je erg veel stroming heb wat natuurlijk fijn is! Op welk programma draait je pomp en op hoeveel %. Kijken of ik het zelfde kan bereiken.
Op zicht valt dat nog wel mee hoor qua stroming, het is wel mooie brede stroming die de Gyre genereert. Hij draait op Pulse/Wave en dan op 60% met ongeveer 1,5 seconde ertussen. Het is een Gyre XF150 trouwens.
🐠 Reef Tank @ Instagram 🖥️ x570 \\ 5950x \\ RTX3070
Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt mij niet tof werken, die scheermesjes-op-een-stokje zijn nou niet echt flexibel.Tennisbal schreef op maandag 26 december 2016 @ 15:44:
Ik wil mijn aquarium hobby weer gaan starten en ben aan het orienteren voor een nieuwe bak. De Juwell Vison lijn trekt mij erg. Ik twijfel nog tussen de 260 en 450. 450 lijkt mij erg groot, ik hoef niet per een discuss bak dus wss is 260 ook prima.
Wat adviseren jullie? Gewoon zoetwater bak.
Is zo'n schuine ruit goed schoon te maken met een scheermesje? Of heb je veel risico op krasjes?
Toen ik, lang, lang, lang geleden nog een Aqua 40 had, gebruikte ik altijd een oude plastic card, werkte ook prima.
Al hoort alg natuurlijk niet echt een probleem te zijn, bij mijn bak volstaat eens in de maand krabben.
Mijn bak is overigens bijzonder saai, het draait gewoon. Geen gekke problemen met plots opkomende algen, planten die niet of teveel groeien, zieke vissen of wat dan ook. Het draait al 3 jaar prima, zonder dat ik echt iets speciaals doe. Gewoon zo doorgaan dus met niks speciaals doen
People as things, that’s where it starts.
Nu zit ik alvast vooruit te denken naar de uitbreiding van mijn vissenbestand (er van uit gaande dat ik mijn bak eindelijk naar de goede waarden krijg). Momenteel bestaat deze uit:
- 5x vuurneons
- 7x kardinaaltetra's (iets kleiner dan de normale kardinalen; aparte kweek van de LFS)
- 3x corydas habrosus
Ik wil sowieso de cory's uitbreiden tot een stuk of zes; er is er laatst een dood gegaan (kreeg witte schimmel, maar bleef ook achter qua groei met de anderen dus er was meer aan de hand). Vind dit zeer leuke beestjes qua gedrag en activiteit.
De kardinaaltjes doen het goed en laten af en toe schoolgedrag zien. De vuurneons zien er ook goed uit, al is het een klein schooltje. Vergeleken met de kardinalen en de cory's zijn de vuurneons wel echte vetzakken.
Als algeneter had ik bij de start van mijn bak drie otocinclus affinis; ook erg leuke visjes, maar wel erg gevoelig. Deze zou ik er ook graag weer in mijn aquarium hebben, en dan is de bodem al vrij drukbevolkt met de oto's en de cory's.
Daarnaast zou ik ook nog graag een echte uitblinker in mijn aquarium willen hebben, het liefst een vis die solitair of als koppeltje in een 60 cm bak kan. Hebben jullie suggesties? De tandkarper familie-achtigen zien er mooi uit, maar die lijken mij nog vrij moeilijk als beginner en zijn waarschijnlijk ook iets de aggressief tegenover mijn andere kleine vissen...
Tijdens mijn afwezigheid heeft de uitstroom tegen de MDF afdekkap gespoten en is nu helemaal beschimmeld (was al de verkeerde keus om mee te beginnen).

Ook was de verwarming kapot(?) want de temperatuur was 8-9°C gedropt
De pasvorm van de canopy is nu 1000x beter en is eindelijk waterdicht. Ook wat lichter dan de MDF versie ervan.
De buitenkant heb ik geverfd met buitenmuurverf omdat die ook waterbestendig is.
Het enige wat ik nog moet bijkopen is een RGBW ledstrip kopen of de oude connector opnieuw solderen aan de restjes.
Ik heb zo even gekeken naar het verwarmingselement en die was totaal gesmolten aan z'n plastic kooi.InFamous schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 19:13:
Jij ook al een kapotte verwarming, hier ook al. Bak was ineens nog maar 26 graden i.p.v 30 graden. Dat was overigens een Tetra HT300 van nog geen jaar oud. Verwarming word nog wel warm maar krijgt de bak niet hoger dan 26 graden. Nu maar een jäger erin gedaan en hopen dat deze wat langer heel blijft.

Zo even ook nog de restjes RGB strip aan de oude connector gesoldeerd en mooi vastgeplakt. Hopelijk laat de lijm niet los

Gat gemaakt voor de verluchting want ik had hier niet aan gedacht, en deze ochtend was alles onder de condensatie.
Hier dan ook een ventilator van een oude server op geplakt (op 12v maakt die veel herrie), maar versnelt het proces wel

Ook de LED strip vast kunnen plakken. Ik vertrouw de plakstrip niet, dus heb ik op strategische plaatsen wat ducttape geplakt, want dat is ook waterproof
Ik heb er zo bizar veel.. nog even en ze verdwijnen straks in kokend water
Dit topic is gesloten.