Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 92 Laatste
Acties:
  • 415.854 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-02 11:22
Glashelder schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 18:15:
Heeft er iemand interesse in gratis black molly's?

Ik heb er zo bizar veel.. nog even en ze verdwijnen straks in kokend water :+
Ik breng de mijne altijd naar de lokale dierenwinkel. Heb zo al mijn black mollies en platies terug verdiend, en heb dan ook geld over om leuke spulletjes te kopen.
Krijg per black molly 1€ ;)

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:55
Ik heb sinds kort een juwel rio 180 staan.
Deze staat nu een week en ik heb er een aantal planten in staan. Ik heb al het een en ander aan lees werk gedaan maar ik lees verschillende tips over het water. Hier moet je geduld mee hebben alleen heeft de een het over geen water wissels tijdens deze periode en de ander juist wel water wisselen.
Moet ik nou juist niet of wel water wisselen?
Wanneer er vissen in zitten dan snap ik het :)
Water testen heb ik nog niet gedaan, is het maar mijn idee nog veel te vroeg voor.
Ik ben niet helemaal nieuw want ik help mijn zoon regelmatig met zijn bak (zelfde bak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:28
Tijdens de indraai periode geen waterwissels doen, lekker 3 tot 4 weken laten draaien (4 is beter). Eenmaal met vissen in de bak elke week een verversing doen (hoeveelheid hangt van de bezetting af maar meestal is 25% voldoende)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Dat dacht ik al. Met vissen weet ik, dat komt wel goed. Het ging meer om de opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-04 15:00
Ik denk dat het nog beter is om de eerste 2 maanden geen grote waterwissels doen, zodat de bioloog zichzelf goed kan indraaien

[ Voor 8% gewijzigd door Riqy op 09-01-2017 09:22 ]

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
tlpeter schreef op maandag 9 januari 2017 @ 08:38:
Dat dacht ik al. Met vissen weet ik, dat komt wel goed. Het ging meer om de opstart.
Doe vooral ook rustig aan met de opstart qua vissen. Dus niet heel je vissenbestand in 1 keer, maar soort voor soort met bijvoorbeeld een week ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Dat was ik ook al van plan, dat lees je overal :)
Ik heb de tijd en neem deze ook want ik heb geen zin in allerlei ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
Vandaag even een waterwissel gedaan van 50%, had het al 2 weken geleden moeten doen, maar de visjes doen het nog goed.
Vreemd genoeg lag er héél weinig poep in de bak, dus ik vraag me af waar dat zou gebleven zijn. Ik heb geeneens echte planten in mijn aquarium zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Dat zit hopelijk in je filter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKnight
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:18
Heb nu ook al geruime tijd een rio 180 draaien.

Zitten momenteel een aantal Kardinaaltetras in en drietal glasmeervallen, tweetal kuhlii's en daarnaast nog een 20+ kersengarnalen en 10+ Japonica garnalen, waaierhandgarnaal.
Tevens zwemt er nog een ancistrus rond, die komt meestal alleen in de avond te voorschijn.

Hier stond het aquarium net een aantal uren te draaien.
Afbeeldingslocatie: https://i1149.photobucket.com/albums/o596/alex_jager1/Aquariumdag1_zpscc9mmxc6.jpg

Hier groeit alles lekker!
Afbeeldingslocatie: https://i1149.photobucket.com/albums/o596/alex_jager1/Aquariumdag6_zpsbfs2kbsl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i1149.photobucket.com/albums/o596/alex_jager1/Aquariumdag4_zpsryfxd04c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i1149.photobucket.com/albums/o596/alex_jager1/Aquariumdag5_zpsfquaatjo.jpg
(Incl Aziatische waaierhandgarnaal)

Hoe het er momenteel bij staat:
Afbeeldingslocatie: https://i1149.photobucket.com/albums/o596/alex_jager1/Aquariumdag7_zpsh5lgugye.jpg

(Heb wel aardig lopen knippen afgelopen tijd..)

Op een rare wijzen groeien mijn planten een stuk minder dan voorheen, komen gaten in..
Waterwaardes zijn goed, heb af en toe last van een kaamlaag. Daarvoor zet ik af en toe een luchtpomp aan.

Gok zelf dat ik te kort aan co2 heb en meer moet toevoegen, kan dat gewoon met easycarbo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Yep. Wel met beleid, teveel tegelijk houden je garnalen niet van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:17

InFamous

excommunicado

Zoals mijn bovenbuurman al aangeeft, met beleid. Halve dosering van wat er op de fles staat, ik heb al 1 waaierhand garnaal verloren door de aanbevolen dosering.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:50
Langzaam opbouwen scheelt al een hoop, voor mijn bak was 10ml de aanbevolen hoeveelheid en zat op 20ml in een 4 weken tijd. Werkte fantastisch voor de planten en de vissen leken er ook geen last van te hebben. Niet gek boven zwemmen of iets.
Planten haden er veel profijt van, alles groeide als een gek.

Hoevaak verversen jullie je water? Ik deed elke 2 a 3 weken 30% alleen door drukte was het erbij ingeschoten en was het een goede 8weken geleden. Waterwaardes waren prima, weinig anders dan normaal eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggell
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-08-2024
TerminalNL schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 01:36:
Langzaam opbouwen scheelt al een hoop, voor mijn bak was 10ml de aanbevolen hoeveelheid en zat op 20ml in een 4 weken tijd. Werkte fantastisch voor de planten en de vissen leken er ook geen last van te hebben. Niet gek boven zwemmen of iets.
Planten haden er veel profijt van, alles groeide als een gek.

Hoevaak verversen jullie je water? Ik deed elke 2 a 3 weken 30% alleen door drukte was het erbij ingeschoten en was het een goede 8weken geleden. Waterwaardes waren prima, weinig anders dan normaal eigenlijk.
Water wissel en hoeveel je wisseld is natuurlijk ook afhangkelijk van je bezetting en hoe zwaar je filtering is.
Wisselen doe je niet alleen voor de meetbare waarden.
Vissen scheiden ook hormonen af (groei remmend) deze verwijder je ook met de water wissels, alleen zijn ze niet meetbaar met de water testen.

Je kan een aquarium behoorlijk lang laten draaien zonder water wissel als je verhoudingen goed zijn.
Ik heb wel eens een aquarium gezien met een lichte bezetting en veel planten waar al een jaar geen waterwissel was geweest met uitstekende waardes en hele blije vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
Zijn er nog mensen hier die ervaring hebben met het verwijderen van zweefalg of waterbloei? Ik heb al wat verschillende zaken geprobeerd, maar lijk nog nietecht succes te hebben hiermee.

Dit heb ik al geprobeerd:
- Bodem vervangen (had kleikorrels, nu gewoon filterzand)
- Easylife carbo toevoegen
- CO2 toevoegen (bio co2, maar effect is hetzelfde)
- Filtermateriaal schoonmaken
- HS Aqua Clear (zou moeten zorgen voor samenklonteren van de algen, maar ook geen effect)

Verlichting staat gewoon op de standaard tijd die ik altijd hanteer (ongeveer 9-10 uur per dag) en staat ingesteld op 75% lichtsterkte.
Bak is 150 x 50 x 70 cm met een JBL 1901 filter met hierin gewoon het standaard filtermateriaal (buisjes onderin en verder alleen sponsfilters)

Water verversen helpt over het algemeen 2 dagen en daarna is het weer net zo hard terug...

[ Voor 5% gewijzigd door Riqy op 10-01-2017 10:54 ]

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
Riqy schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:53:
Water verversen helpt over het algemeen 2 dagen en daarna is het weer net zo hard terug...
Een UV sterilisator zou kunnen helpen. Gelukkig zelf geen probleem met algjes, en anders zou m'n algeneter dat toch opeten :)
Dacht dat ik ook een UV sterilisator kan gebruiken, maar dan voor slechte bacteriën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
UVC filter ben ik aan het overwegen, maar das wel weer ff een uitgave...

Vreemd genoeg heb ik dat eerder nooit nodig gehad...

[ Voor 28% gewijzigd door Riqy op 10-01-2017 11:42 ]

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
Riqy schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:53:
Zijn er nog mensen hier die ervaring hebben met het verwijderen van zweefalg of waterbloei? Ik heb al wat verschillende zaken geprobeerd, maar lijk nog nietecht succes te hebben hiermee.

Dit heb ik al geprobeerd:
- Bodem vervangen (had kleikorrels, nu gewoon filterzand)
- Easylife carbo toevoegen
- CO2 toevoegen (bio co2, maar effect is hetzelfde)
- Filtermateriaal schoonmaken
- HS Aqua Clear (zou moeten zorgen voor samenklonteren van de algen, maar ook geen effect)

Verlichting staat gewoon op de standaard tijd die ik altijd hanteer (ongeveer 9-10 uur per dag) en staat ingesteld op 75% lichtsterkte.
Bak is 150 x 50 x 70 cm met een JBL 1901 filter met hierin gewoon het standaard filtermateriaal (buisjes onderin en verder alleen sponsfilters)

Ik heb dit ook wel eens gehad, ik heb daar toen niks aan gedaan en het ging vanzelf weer weg bij mij. Ik heb mijn normale regime aangehouden, elke week water wisselen (30%) en de filter spons wekelijks uitknijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-06 19:12
Hi allen,

Sinds de jaarwisseling heb ik een Eheim 250 classic filter aan mijn aquarium hangen. Echter, maakt hij een constant zoemend geluid. Alle lucht is eruit (dit maakt meer een ratelend geluid, ook aan het begin gehad), maar nu dus nog steeds het motorgeluid. Het is iets te dempen door een zwaar voorwerp bovenop het filter te zetten, maar het is nog steeds goed te horen door heel mijn huiskamer.
Ik had juist zoveel goede dingen gehoord over dit filter, inclusief dat ie fluisterstil was (er gaan veel verhalen rond op het internet van personen die alleen aan de flow kunnen zien dat het filter aanstaat). Mijn ervaring is daar dus verre van. Iemand enige suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggell
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-08-2024
Viccers schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:02:
Hi allen,

Sinds de jaarwisseling heb ik een Eheim 250 classic filter aan mijn aquarium hangen. Echter, maakt hij een constant zoemend geluid. Alle lucht is eruit (dit maakt meer een ratelend geluid, ook aan het begin gehad), maar nu dus nog steeds het motorgeluid. Het is iets te dempen door een zwaar voorwerp bovenop het filter te zetten, maar het is nog steeds goed te horen door heel mijn huiskamer.
Ik had juist zoveel goede dingen gehoord over dit filter, inclusief dat ie fluisterstil was (er gaan veel verhalen rond op het internet van personen die alleen aan de flow kunnen zien dat het filter aanstaat). Mijn ervaring is daar dus verre van. Iemand enige suggesties?
Klinkt mij alsof het filter deels verstopt zit. De pomp moet dan meer moeite doen en gaat over het algemeen ook meer geluid maken.

Maakt het filter nog steeds teveel lawaai als je al het filter materiaal eruit haalt en deze test buiten je aquarium? Testen mbv emmers oid.
Als het zonder filter materiaal wel stil is, kan je eens kijken naar je filter materiaal en dan steeds een beetje testen om te bepalen wat wel werkt

[ Voor 6% gewijzigd door freggell op 13-01-2017 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:50
Viccers schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:02:
Hi allen,

Klinkt een beetje als resonatie vanuit de propellor. Maak die eens grondig schoon, als er rotzooi aan een schoep blijft kleven en hij raakt in onbalans wil dat best voor trillingen/herrie zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-06 19:12
Bedankt voor de input; helaas nog niet opgelost. Het filter is gloednieuw en maakt dit geluid vanaf het begin al. Ik heb wat filtermassa eruit gehaald maar dat gaf geen verandering in het geluid. Tevens de propeller eruit gehaald maar die is nog brandschoon (draait nu 3 weken dus niet zo gek). Geen idee waar het aan kan liggen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-06 12:38
Net gesnoeid :) 180x60x60cm

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/npo4wxkdsp9y.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Ik denk er aan om ook appelslakken in mijn aquarium te doen. Hier zitten nu nog geen vissen in.
Is het verstandig om eerst te beginnen met vissen of kan ik ook beginnen met appelslakken?

Is er toevallig ook nog iemand die nog wat appelslakken over heeft? Ik las dat deze niet meer mochten worden verkocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-06 12:38
Je kunt wel beginnen met slakken hoor, zijn ook nog gewoon te koop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Ik hoorde het bij de lokale winkel. Slakken komen nog, ben nu begonnen met Corydora's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:31
een maandje geleden het begin van mijn bakje gepost
dit is de status van vandaag, aardig gegroeid :)
de vuurtetra's heb ik vervangen voor 1 betta

draait best ok zo met de bio co2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayZeeTie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-06 16:23
Mooi bakje Gh0stw4lk3r!
Doe je die stenen nog schoon maken of blijven ze zo mooi bij jou :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hevling
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-06 12:12
Gh0stw4lk3r schreef op zondag 15 januari 2017 @ 18:55:
een maandje geleden het begin van mijn bakje gepost

[...]

dit is de status van vandaag, aardig gegroeid :)
de vuurtetra's heb ik vervangen voor 1 betta
[video]

draait best ok zo met de bio co2
Welk type van verlichting hangt er boven jouw bak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Is de ruit van een juwell vision bak (gekromd) goed schoon te krijgen met een scheermesje?

ik wil mss een juwell vision 450 of 260 kopen. De 450 lijkt me super tof maar ook best prijzig, stroom/planten/vissen etc. Mss beter voor de 260 gaan mits de voorruit goed schoon te maken is

[ Voor 51% gewijzigd door Tennisbal op 18-01-2017 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
Kun je beter met een pasje doen en heb je meteen het voordeel dat deze mee buigt met de ruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:50
Ik heb een aquarium waar ik vanaf wil. Waar moet ik de vissen laten? het is een Juwel Rio180 met een paar vissen en plantjes.

De bak zou ik op marktplaats kunnen zetten of weggooien, dat is geen probleem.
Maar ik zit met de vissen... Er zit een meerval in die best groot is. En paar bodemvissen een gourami en een paar bodemvisjes.

Waar moet ik de vissen laten?

mvg. Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Laatst online: 13:31
hevling schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 16:02:
[...]

Welk type van verlichting hangt er boven jouw bak?
Er hangen 2x 5 watt led lampjes van dennerle boven.
Afbeeldingslocatie: http://www.aquariaveldhuis.nl/domeinen/aquariaveldhuis/www/products_pictures/enlarged/Dennerle_Nano_Power_LED_5.jpg
JayZeeTie schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:33:
Mooi bakje Gh0stw4lk3r!
Doe je die stenen nog schoon maken of blijven ze zo mooi bij jou :) ?
Ik doe aan stenen schoonmaken niets, blijkbaar is de boel aardig in balans zo

[ Voor 11% gewijzigd door Gh0stw4lk3r op 18-01-2017 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayZeeTie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-06 16:23
Tennisbal schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 16:13:
Is de ruit van een juwell vision bak (gekromd) goed schoon te krijgen met een scheermesje?

ik wil mss een juwell vision 450 of 260 kopen. De 450 lijkt me super tof maar ook best prijzig, stroom/planten/vissen etc. Mss beter voor de 260 gaan mits de voorruit goed schoon te maken is
Gaat prima! Heb hier een Vision 180 staan, die maak ik altijd schoon met een pasje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:35
Heijmenberg99 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 16:59:
Ik heb een aquarium waar ik vanaf wil. Waar moet ik de vissen laten? het is een Juwel Rio180 met een paar vissen en plantjes.

De bak zou ik op marktplaats kunnen zetten of weggooien, dat is geen probleem.
Maar ik zit met de vissen... Er zit een meerval in die best groot is. En paar bodemvissen een gourami en een paar bodemvisjes.

Waar moet ik de vissen laten?

mvg. Jaap
Marktplaats? Dierenwinkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:41

The Executer

Lekker belangrijk!

Iemand die dit gedrag herkend?

Het zijn 2 Kardinaaltetra's welke zich raar gedragen (het lijken meer, maar dat is reflectie) Afgelopen weekend heb ik 10 nieuwe exemplaren gekocht welke bij mijn bestaande groepje van 6 toegevoegd zijn. De nieuwe vissen zagen er goed uit in de winkel, goed actief, goed van kleur. In eerste instantie schoolde de groep mooi samen. Vandaag merkte ik dat een aantal vissen "rechtop" zwommen. De vissen die zich nu vreemd gedragen zijn echter de oude vissen welke al een aantal jaren rond zwemmen. Helaas bleek dat er al 1 overleden is vandaag. Voor mij onduidelijk waar dit door veroorzaakt word.

Overigens heb ik 2 keer eerder geprobeerd de groep uit te breiden, met telkens het resultaat dat ik op mijn oude groepje weer uit kwam. Deze zijn makkelijk te herkennen omdat ze flink groter zijn. In 2 à 3 maanden raak ik de nieuwe vissen dan weer kwijt (plotseling valt er af en toe 1 weg welke ik nooit meer aantref, o.a. vanwege garnalen en een algeneter) zonder echte ziekteverschijnselen. Zo ben ik langzaam ook mijn cory's bijna allemaal kwijt geraakt, antennebaarsjes, goerami's. Het lijkt wel alsof er een ziekte in de bak zit die het spul langzaam aanvreet...

Bak: Trofis Puntius 1000
Inhoud: ongeveer 350L
Pomp: JBL Crystalprofi e1500
Licht: 8 uren per dag
Vissen:
Plus minus 15 kardinaaltetra's
2 cory's
1 plecostomus
Waaierhandgarnaal
Vuurgarnalen

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
Brrr, gisteren een torenslak uit m'n bak gevist na een volledige uitroeiing ervan.
Vind het maar vieze beestjes die m'n bak er erg lelijk laten uit zien.
Gelukkig tot nu toe geen meer gezien. Zal ook maar eens m'n setje black molly's moeten verkopen en wat guppen en platy's kopen (vrouwtjes én mannetjes) zo kan ik nog meer terug verdienen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

CDA441 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:45:
Brrr, gisteren een torenslak uit m'n bak gevist na een volledige uitroeiing ervan.
Vind het maar vieze beestjes die m'n bak er erg lelijk laten uit zien.
Gelukkig tot nu toe geen meer gezien. Zal ook maar eens m'n setje black molly's moeten verkopen en wat guppen en platy's kopen (vrouwtjes én mannetjes) zo kan ik nog meer terug verdienen :P
Vind zelf persoonlijk de torenslak beter dan de kleine ronde slakjes die zich in een mum voortplanten. De torenslak ziet er tenminste nog een beetje fatsoenlijk uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:42

Wildfire

Joy to the world!

Plus de torenslak is goed voor de bodem. Ik heb dan ook zelf liever torenslakjes dan andere slakjes in m'n bak.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
Ik had er echt een pest van :')
Ze zaten er echt met 1000den stuks in, wel goed voor de bodem, maar slecht voor het biologisch evenwicht. Die slakjes doen ook hun behoefte in de bak.
Kon voor ik ze had uitgeroeid (door de bodem te vervangen) kon ik ze in klompjes uit het water vissen.
Ik had ook 2 anatome helena's, maar die konden natuurlijk niet de hele populatie opeten binnen de zoveel maanden.
En dat allemaal door 1 torenslakje die mee was gekomen bij mijn nieuwe visjes :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Prachtige bakken allemaal. Krijg er wel heimwee van naar de bakken die ik met mijn ex-man in de VS had. We hebben ons gericht op Lake Tanganyika en hadden in een bak Cyphotilapia frontosa en Synodontis multipunctatus. De frontosa's kochten we jong en na een jaar of zo hadden we een kolonie die zich ook voortplantte. Aangezien het mondbroeders zijn, was het echt enorm boeiend om naar te kijken. Onze hoop was natuurlijk dat de Synodontis zich ook zou voortplanten maar helaas. In die bak hadden we ook een paar Julidochromis (welke weet ik zo even niet meer) maar die werden echt een plaag, leken net guppen.

Wat me overigens opvalt dat is ik niets lees over quarantaine-bakken (mogelijk dat dat in de vorige delen ter spake is gekomen maar daar mag ik niet bij). Wij hadden twee quarantaine-bakken en een kweekbak voor de guppen die we aan de frontosa's voerden. Wij kochten meestal ook onze vissen in een keer en voegden zeer zelden iets toe, bang voor ziektes, maar als er iets bijkwam ging dat eerst apart. Doen jullie dat ook?

Ik heb helaas geen digitale foto's van mijn bakken, die zijn ook in de VS achtergebleven ;-) maar ik zal eens kijken of ik iets kan digitaliseren. We hadden ook nog een bak waar de bevolking nog al eens wisselde maar waar we heel veel plezier van hadden was een grote groep Botia macracantha.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Vandaag weer eens goed huisgehouden in m'n aquarium. Grote waterwissel (40% deze keer, had het ook gewoon eerder moeten doen zodat ik het beperkter kon houden), het interne filter compleet gewisseld, pompje schoongemaakt, slangen gereinigd, externe filter helft van het filtermateriaal vervangen en ditmaal 10x baby platy's er uit gevist :P Meteen maatregelen genomen zodat klein grut niet meer het externe filter in zou moeten kunnen komen.

Kan weer vooruit dus. :)

Fijn om te zien dat de Gastromyzon Borneo (6x) zich prima vermaken in m'n bak. Zie ze regelmatig op de ruiten of op planten gekleefd. Leuk om te zien. :)

Het interne filter heb ik na aanschaf van het externe filter laten zitten en gebruik het meer als een veredeld stromingspompje, dat het ook nog wat filtert is mooi meegenomen.

[ Voor 21% gewijzigd door Wildfire op 04-02-2017 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Deze week een stress volle week geweest, dinsdag na het schoonmaken van mijn bak knapt er een stabilisatie strip. Diezelfde avond stond de ruit een 1,5cm bol en snel het aquarium voor de helft leeg laten lopen en de hulp ingeschakeld van een kennis met grote lijmtangen.
Daarna de strip gekit en laten uitharden, helaas bleef de strip te los zitten en de ruit te bol staan. Toen gelukkig via internet diezelfde strips tegengekomen en besteld. Vanavond erin gelijmd en alles zit weer zoals het hoort.

Als je moet werken in de wetenschap dat die ruit bol staat en kan knappen gaat de tijd aardig langzaam. Moet er niet aan denken om 450liter water over de vloer te krijgen en een berg dooie vissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

InFamous schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 23:08:
Deze week een stress volle week geweest, dinsdag na het schoonmaken van mijn bak knapt er een stabilisatie strip. Diezelfde avond stond de ruit een 1,5cm bol en snel het aquarium voor de helft leeg laten lopen en de hulp ingeschakeld van een kennis met grote lijmtangen.
Daarna de strip gekit en laten uitharden, helaas bleef de strip te los zitten en de ruit te bol staan. Toen gelukkig via internet diezelfde strips tegengekomen en besteld. Vanavond erin gelijmd en alles zit weer zoals het hoort.

Als je moet werken in de wetenschap dat die ruit bol staat en kan knappen gaat de tijd aardig langzaam. Moet er niet aan denken om 450liter water over de vloer te krijgen en een berg dooie vissen.
Ik moet er al niet aan denken dat mijn 100 liter over de vloer gaat... en inderdaad, dan ook nog de vissen. Zou het zo ontzettend zielig vinden...

-- Edit: crap... gisteren is er, denk ik, iets misgegaan met het reinigen van m'n extern filter. Voorheen was dat ding altijd fluisterstil, nu zit er een bromtoon in. Straks maar weer afkoppelen en opnieuw reinigen. Zal wel iets niet goed gedaan hebben... :(

-- Edit #2: denk dat het aan een rubberen afdichtring lag. Nu gefixed maar zal maar nieuwe bestellen.

[ Voor 16% gewijzigd door Wildfire op 05-02-2017 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
Nog iemand interesse in een Sera 130 zeewater aquarium, compleet met alles erbij:

http://link.marktplaats.nl/m1133682951

Prijs is uiteraard bespreekbaar!

==

Met mijn andere bak (150cm zoet water) weer wat progressie gemaakt de laatste tijd:
- toch een UVC filter geplaatst, bak is nu weer bijna helder
- gister nog een groepje (8 stuks) Corydoras Sterbai aangeschaft om de bodem schoon te houden

Voor de komende maanden de volgende planning (globaal):
- Achterwand vervangen voor een sterkere (huidige wordt gesloopt door Lnummers)
- Volledig opnieuw inrichten (waarschijnlijk in Rio Negro stijl)
- Manier verzinnen om pH onder controle te houden (wil eigenlijk zonder CO2 naar een pH waarde van 6-6,5)

Als iemand hier nog ideeen heeft voor het laatste punt, dan houdt ik me aanbevolen.
Zat zelf te denken aan een soort aquarium computer met pH elektrode die in een bepaalde marge eikenblad extract toevoegt dmv een druppelaar, maar ik weet niet hoe ideaal dat is (en wat zoiets kost)

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
Riqy schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:17:
Nog iemand interesse in een Sera 130 zeewater aquarium, compleet met alles erbij:

http://link.marktplaats.nl/m1133682951

Prijs is uiteraard bespreekbaar!

==

Met mijn andere bak (150cm zoet water) weer wat progressie gemaakt de laatste tijd:
- toch een UVC filter geplaatst, bak is nu weer bijna helder
- gister nog een groepje (8 stuks) Corydoras Sterbai aangeschaft om de bodem schoon te houden

Voor de komende maanden de volgende planning (globaal):
- Achterwand vervangen voor een sterkere (huidige wordt gesloopt door Lnummers)
- Volledig opnieuw inrichten (waarschijnlijk in Rio Negro stijl)
- Manier verzinnen om pH onder controle te houden (wil eigenlijk zonder CO2 naar een pH waarde van 6-6,5)

Als iemand hier nog ideeen heeft voor het laatste punt, dan houdt ik me aanbevolen.
Zat zelf te denken aan een soort aquarium computer met pH elektrode die in een bepaalde marge eikenblad extract toevoegt dmv een druppelaar, maar ik weet niet hoe ideaal dat is (en wat zoiets kost)
Ik kan je i.i.g. al wel vertellen dat overal afgeraden wordt om eikenbladextract rechtstreeks je aquarium in te brengen. Je wil echt niet dat er net een vis onder de druppel doorzwemt, dat spul is niet echt fijn zo onverdund. Ik denk dat osmosewater een betere optie is voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
Dankje voor de tip, goed om te weten :)

Ik gebruik eikenblad extract momenteel vooral tijdens het water verversen, maar dan is het opgelost in een emmer water, dus dan zal het effect niet zo sterk zijn

Ik zou eens verder moeten uitzoeken wat je kan halen met osmosewater en meerdere bakken met turf tegelijk in het filter (heb een JBL 1901). Ze zeggen alleen dat er een soort ondergrens is waar je met turf kan komen, maar dat heb ik zelf nog nooit uitgetest.
Iemand hier daar ervaring mee?

[ Voor 19% gewijzigd door Riqy op 08-02-2017 19:01 . Reden: water verversen ]

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
Ik heb ook turf in mijn bak zitten maar niet zo veel dat de Ph erg laag wordt, als ik net onder de 7 zit vind ik het best. Waar je met turf mee uit moet kijken is een Ph-val, Hoe het precies allemaal werkt weet ik niet, maar turf haalt ook je hardheid omlaag en als dat te laag wordt kan je Ph drastisch dalen, dat gebeurt als je Kh onder de 2 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
Maar daarentegen lees ik ook dat de buffer die je KH vormt, ook deels wordt overgenomen door turf. Zodra ineens zuur bindende stoffen vrij komen wordt dat ook opgenomen door de turf (heel moeilijk scheikundig verhaal met ionenwisseling enzo)

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
Ja precies, dat is dus het deel dat ik niet begrijp :) Maar er zit een risico aan vast als je veel turf gaat gebruiken, dan zou je ook zelf je Kh moeten sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ah, dit topic ben ik uit het oog verloren toen er een nieuw deel werd aangemaakt. :)

Ik heb al een paar jaar een nano bakje, waar nog 2 overgebleven Japonica garnalen (> 5 jr oud) en 2 dwergrasbora's die ook al een tijdje langer leven dan de rest van hun soortgenootjes.

Nu ben ik verhuisd en heb ik nog een grotere bak staan die ik een tijdje geleden van iemand kreeg. Deze staat hier veel mooier in de woonkamer ivm de hoge plafonds. Deze bak is 44x44x50 (lxbxh!). Netto zo'n 75 liter dus.
Tijd om daar eens wat mee te doen. Maar wat precies?

Ik heb een LED balk besteld en donker zand (ik heb nu wit filterzand, en wilde wat anders).
Maar verder ben ik nog inspiratie aan het opdoen. De bewonertjes van de nano mogen hun oude dag in de nieuwe bak slijten, dat sowieso. Maar ik ben nog op zoek naar een eye-catcher voor de nieuwe bak, waar ik de inrichting en rest van de bewoners op af wil stemmen.

Zomaar een paar ideeen:

- Dwergkogelvissen: Ik denk aan 2, max 3 stuks. Volgens mij redelijk makkelijk te houden. Af en toe wat levend voer. Verder prima icm grotere Japonica garnalen of oto's, misschien een kleine Corydoras soort.

- Een koppeltje Apistogramma Borelli: Iemand ervaringen met dit formaat bak met deze soort? Seriouslyfish.com zegt 45x30 cm minimum voor een paartje. Lijkt me aan de krappe kant, tenzij het puur een kweekbak is. En volgens mij wil je een natuurlijk ontstaan koppeltje, wat ook niet makkelijk te krijgen zal zijn. Vereist natuurlijk ook wat zachter water, dus dat is een aandachtspuntje.

-Een harem/groepje Trichopsis Pumila: Ik maak me een beetje zorgen om het welzijn van de Japonica's icm met deze beruchte garnalen jagers, al zijn de Japonica's zo'n 5-6 cm lang. Verder zal de bak een open bovenkant hebben, en al wordt het nooit echt koud in de woonkamer (vloerverwarming met een constante temp.), toch gaat dat een paar graden schelen met het water.

Dus, iemand nog een leuk idee?
Killi's lijken me leuk, maar icm de open bovenkant lijkt me dat geen goed plan.
Dario Dario is ook afgevallen door voedingseisen en het simpelweg heel moeilijk vinden van vrouwelijke exemplaren.
Een Betta is misschien voor de hand liggend, maar spreekt me qua gedrag niet erg aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -BaJo-
  • Laatst online: 25-06 10:50

-BaJo-

N51 50.546 E004 22.186

Ik zou er een mooie betta voor overwegen als eye-catcher. Maar misschien is bak daar wat te groot/diep voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
-BaJo- schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:22:
Ik zou er een mooie betta voor overwegen als eye-catcher. Maar misschien is bak daar wat te groot/diep voor
Ah, je hebt net mijn edit niet meer gezien. ;) Geen Betta dus, spreekt me gewoon niet aan. Ik denk te weinig dynamiek als er maar 1 exemplaar van een soort in de bak zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:05
Laatst wat corydoras laser gold stripe in mijn aquarium gezet en dat zijn ook wel leuke visjes als eye-catchers.

Afbeeldingslocatie: http://www.aquabeek.nl/CMS/data/upimages/corydoras_goldstripe.jpg
foto van internet, heb zelf nog geen fatsoenlijk foto gemaakt :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:40

Winkiller

De Mopperpot

The Executer schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 22:54:
Iemand die dit gedrag herkend?

[video]

Het zijn 2 Kardinaaltetra's welke zich raar gedragen (het lijken meer, maar dat is reflectie) Afgelopen weekend heb ik 10 nieuwe exemplaren gekocht welke bij mijn bestaande groepje van 6 toegevoegd zijn. De nieuwe vissen zagen er goed uit in de winkel, goed actief, goed van kleur. In eerste instantie schoolde de groep mooi samen. Vandaag merkte ik dat een aantal vissen "rechtop" zwommen. De vissen die zich nu vreemd gedragen zijn echter de oude vissen welke al een aantal jaren rond zwemmen. Helaas bleek dat er al 1 overleden is vandaag. Voor mij onduidelijk waar dit door veroorzaakt word.

Overigens heb ik 2 keer eerder geprobeerd de groep uit te breiden, met telkens het resultaat dat ik op mijn oude groepje weer uit kwam. Deze zijn makkelijk te herkennen omdat ze flink groter zijn. In 2 à 3 maanden raak ik de nieuwe vissen dan weer kwijt (plotseling valt er af en toe 1 weg welke ik nooit meer aantref, o.a. vanwege garnalen en een algeneter) zonder echte ziekteverschijnselen. Zo ben ik langzaam ook mijn cory's bijna allemaal kwijt geraakt, antennebaarsjes, goerami's. Het lijkt wel alsof er een ziekte in de bak zit die het spul langzaam aanvreet...

Bak: Trofis Puntius 1000
Inhoud: ongeveer 350L
Pomp: JBL Crystalprofi e1500
Licht: 8 uren per dag
Vissen:
Plus minus 15 kardinaaltetra's
2 cory's
1 plecostomus
Waaierhandgarnaal
Vuurgarnalen
Als ik dit zo bekijk lijkt het op een zuurstof tekort, als je goed kijkt ademen ze heel snel en dat hoort niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -BaJo-
  • Laatst online: 25-06 10:50

-BaJo-

N51 50.546 E004 22.186

@Zamorano Dan zou ik ook voor wat cory's gaan zo'n groepje scharrelend over de grond ziet er altijd leuk uit. En dan een koppeltje Apistogramma (borellii ofzo) erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Winkiller schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:46:
[...]

Als ik dit zo bekijk lijkt het op een zuurstof tekort, als je goed kijkt ademen ze heel snel en dat hoort niet.
Thanks voor je reactie.Ik zat zelf ook aan een zuurstof probleem te denken gezien het snelle ademen en aan het oppervlakte hangen. Hierop heb ik de uitslag meer richting oppervlakte gericht wat voor flink wat oppervlakte beweging zorgde. Helaas heeft dit alles niet geholpen. Inmiddels is de groep niet meer wat het geweest is, heb er nu nog 1 zwemmen. De laatste vissen leken wel wat tekenen van ziekte te tonen (slecht/niet eten, klein wit plukje bij enkele exemplaren, lichte buikkleur). Qua overzetten heb ik elke 5 minuten een kopje water bij de zak ingedaan . Nu las ik later op internet dat aan te raden is om ze "over te druppelen".

Het vreemde is dat de overige vissen nergens last van hebben. Deze eten goed (zeer goed zelfs) zijn actief, nieuwsgierig etc. Ook de vuurgarnalen zetten het weer op een kweken. Ik ga voorlopig geen nieuwe vis toevoegen om te zien hoe dit verhaal eindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
-BaJo- schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:50:
@Zamorano Dan zou ik ook voor wat cory's gaan zo'n groepje scharrelend over de grond ziet er altijd leuk uit. En dan een koppeltje Apistogramma (borellii ofzo) erbij.
Ik zou het wel omdraaien, de Apisto's als eye-catchers. Zeker een overweging, zoals ik al aangaf. Maar icm Cory's lijkt me niet verstandig. Zit toch wel wat in elkaars vaarwater lijkt me, zo op de bodem met een relatief kleine footprint van 44*44.

Interessant, die gouden Cory's. Ik vraag me af of het wel natuurlijk oogt, zo'n goudkleurige vis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

The Executer schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:55:
[...]

Thanks voor je reactie.Ik zat zelf ook aan een zuurstof probleem te denken gezien het snelle ademen en aan het oppervlakte hangen. Hierop heb ik de uitslag meer richting oppervlakte gericht wat voor flink wat oppervlakte beweging zorgde. Helaas heeft dit alles niet geholpen. Inmiddels is de groep niet meer wat het geweest is, heb er nu nog 1 zwemmen. De laatste vissen leken wel wat tekenen van ziekte te tonen (slecht/niet eten, klein wit plukje bij enkele exemplaren, lichte buikkleur). Qua overzetten heb ik elke 5 minuten een kopje water bij de zak ingedaan . Nu las ik later op internet dat aan te raden is om ze "over te druppelen".

Het vreemde is dat de overige vissen nergens last van hebben. Deze eten goed (zeer goed zelfs) zijn actief, nieuwsgierig etc. Ook de vuurgarnalen zetten het weer op een kweken. Ik ga voorlopig geen nieuwe vis toevoegen om te zien hoe dit verhaal eindigt.
Het kan aan mij liggen maar ik zie naast snel ademende visjes veel stof en een witte waas op de oppervlakte wat kan duiden op veel dode bacteriën en mogelijk verhoogde nitriet waarden. Kan je een foto of filmpje plaatsen van het gehele aquarium, hoe vaak ververs je water ? werkt je filter nog goed en meet je nitriet en andere waterwaardes?

Verder zou ik het ook niet weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:05
Zamorano schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:59:
[...]

Ik zou het wel omdraaien, de Apisto's als eye-catchers. Zeker een overweging, zoals ik al aangaf. Maar icm Cory's lijkt me niet verstandig. Zit toch wel wat in elkaars vaarwater lijkt me, zo op de bodem met een relatief kleine footprint van 44*44.

Interessant, die gouden Cory's. Ik vraag me af of het wel natuurlijk oogt, zo'n goudkleurige vis.
Tja mijn aquarium is ook niet echt natuurlijk :9
Tinusvolkel schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 21:47:
Na veel meelezen en af en toe een vraagje is het ook wel is tijd om mijn aquarium te showen.
Ik heb hem iets anders ingericht als de meeste hier :9

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ondanks de vele negatieve adviezen over een klein bakje (mocht niet groter van de vrouw :/ ) gaat het hier eigenlijk heel goed, de water waardes blijven stabiel, en nog nooit last van alg gehad.
Deze bak draait inmiddels bijna een jaar, en de garnalen zitten er een maand of 4 in en hebben zich al lekker voort gepland. (dus ze zullen zich wel aangenaam voelen in mijn bakje :) )

Ook leeft mijn betta in harmonie met de garnalen, hoewel ze er in het begin een stuk of 2 gegeten heeft maar blijkbaar toch niet lekker vond ;) verder was er pas een grotere garnaal de betta aan het wegjagen. en het lukte hem ook nog.

Met planten heb ik nog niet zoveel succes aangezien ik geen voedingsbodem heb en ook niet bijvoet of CO2 toevoeg. Dus destijds toen ik de garnalen aanschafte maar de meest makkelijke mossoort aangeschaft en deze groeit lekker door :)

Onderhoud stelt ook niet veel voor, het is alleen wekelijks een derde water verversen met voor gekoeld (vinden de garnalen fijn) water. en heel af en toe de filters doorspoelen en wat schoonmaken.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Vanmiddag meteen maar even langs de LFS voor inspiratie.
Ze hadden zowel Trichopsis Pumila en dwergkogeltjes (Carinotetraodon Travancoricus). Die laatste vind ik toch wel erg leuke visjes. Ik ga me daar nog even meer in verdiepen.
Tinusvolkel schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 14:16:
[...]

Tja mijn aquarium is ook niet echt natuurlijk :9

[...]
Haha, duidelijk. :+
Dan is dat ook geen punt nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Winkiller schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 14:13:
[...]

Het kan aan mij liggen maar ik zie naast snel ademende visjes veel stof en een witte waas op de oppervlakte wat kan duiden op veel dode bacteriën en mogelijk verhoogde nitriet waarden. Kan je een foto of filmpje plaatsen van het gehele aquarium, hoe vaak ververs je water ? werkt je filter nog goed en meet je nitriet en andere waterwaardes?

Verder zou ik het ook niet weten...
Heb eigenlijk altijd wel een kaamlaagje gehad, altijd zeer minimaal. Deze laag zie ik van bovenaf niet eens op het water. Op onderstaande foto lijkt het ook erger dan het is, o.a. doordat ik de foto met mijn telefoon heb genomen. Daarnaast hangen er ook 2 stuks T5 buizen op ongeveer 4 centimeter boven. Water verversen is momenteel minimaal, 1 keer per maand oid. Komt voornamelijk doordat ik daar geen goede mogelijkheden meer voor heb. Komt er op neer dat ik nu continue met emmers heen en weer moet, omdat ik geen slang aan de kraan in de keuken kan. Onlangs heb ik nog No3 en Po4 gemeten, gezien de matige plantengroei. Mijn Po4 was rond de 2, mijn No3 was 0. Deze heb ik inmiddels aangevuld met stockoplossing. Bij het testen heb ik mijn No2 niet gemeten, was inderdaad misschien wel handig geweest.
Pomp heb ik onlangs schoongemaakt. De blauwe matten zaten aardig vol met drek. Deze uitgespoeld en daarna het filter weer in elkaar gezet.

Afbeeldingslocatie: https://i20.photobucket.com/albums/b215/TheExecuter/Tweakers/62e97fb1-f3d0-41bf-9267-0dd04c6ed232_zpsbzsyxgyg.jpg

Ben momenteel bezig om van de Hygrophila Polysperma een soort straatje te maken naar achteren. Misschien niet de meest handige plant hiervoor aangezien het een snelgroeier is. Rechts daarvan heb ik Lysimachia Nummularia geplant. Voornamelijk door deze plant werd ik getriggerd om No3/Po4 te meten. De planten welke vooraan staan is een Echinodorus, welke ondersoort weet ik zo niet. Was een behoorlijk grote plant, maar sinds de verhuizing is dit niet meer gelukt. Hij maakt nog wel flink wortels aan, en regelmatig nieuw blad, maar groot wordt ie niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Pffft, ff paniek in de tent. De stroom viel hier zojuist in de hele wijk uit. I.v.m. het filter maar goed dat het binnen vijf minuten weer terug was, langer dan zo'n half uur zou ik echt niet willen dat het filter uit bleef...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-06 20:06

TNW

Wildfire schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:03:
externe filter helft van het filtermateriaal vervangen en ditmaal 10x baby platy's er uit gevist :P Meteen maatregelen genomen zodat klein grut niet meer het externe filter in zou moeten kunnen komen.
Vandaag het filter van mijn schildpaddenbak maar eens verschoond, liep niet echt lekker door. Onderin dat filter zitten ook altijd babyguppen. Ik kan daar weinig tegen doen, want waterschilpadden geven zoveel rotzooi dat je geen fijnmazige aanzuigfilters kan gebruiken.

In mijn guppenbak heb ik daar geen last van, zit een hamburger mattenfilter in.
Wildfire schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:41:
Plus de torenslak is goed voor de bodem. Ik heb dan ook zelf liever torenslakjes dan andere slakjes in m'n bak.
Ik vind dat ook leuke slakken. Mooier dan die standaardslakjes, kunnen ook vrij lang worden. Ik heb er wel eens tientallen uit een filter geplukt, die deden zich al maanden te goed aan al het langsdrijvende afval :)

Weblog | Straling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikG2
Wildfire schreef op zondag 12 februari 2017 @ 21:00:
Pffft, ff paniek in de tent. De stroom viel hier zojuist in de hele wijk uit. I.v.m. het filter maar goed dat het binnen vijf minuten weer terug was, langer dan zo'n half uur zou ik echt niet willen dat het filter uit bleef...
Je kan een stroomstoring van een paar uur hebben hoor. Ik heb wel eens 3 uur zonder gezeten zonder problemen (wel spannend, zo lang...). Als de storing langer dan een half uur duurt je filter van de stroom afhalen en schoonmaken, de bacteriën in je aqaurium doen hun werk nog wel. Zodra de stroom er weer is, je filter aansluiten en dan gaat het ook prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
ErikG2 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 07:44:
[...]

Je kan een stroomstoring van een paar uur hebben hoor. Ik heb wel eens 3 uur zonder gezeten zonder problemen (wel spannend, zo lang...). Als de storing langer dan een half uur duurt je filter van de stroom afhalen en schoonmaken, de bacteriën in je aqaurium doen hun werk nog wel. Zodra de stroom er weer is, je filter aansluiten en dan gaat het ook prima :)
Yep, hier ook wel eens een paar uur zonder gezeten. Geen probleem. Thermostaat die uitvalt vind ik spannender dan het filter trouwens, in de winter dan vooral.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

The Executer schreef op zondag 12 februari 2017 @ 20:52:
[...]

Heb eigenlijk altijd wel een kaamlaagje gehad, altijd zeer minimaal. Deze laag zie ik van bovenaf niet eens op het water. Op onderstaande foto lijkt het ook erger dan het is, o.a. doordat ik de foto met mijn telefoon heb genomen. Daarnaast hangen er ook 2 stuks T5 buizen op ongeveer 4 centimeter boven. Water verversen is momenteel minimaal, 1 keer per maand oid. Komt voornamelijk doordat ik daar geen goede mogelijkheden meer voor heb. Komt er op neer dat ik nu continue met emmers heen en weer moet, omdat ik geen slang aan de kraan in de keuken kan. Onlangs heb ik nog No3 en Po4 gemeten, gezien de matige plantengroei. Mijn Po4 was rond de 2, mijn No3 was 0. Deze heb ik inmiddels aangevuld met stockoplossing. Bij het testen heb ik mijn No2 niet gemeten, was inderdaad misschien wel handig geweest.
Pomp heb ik onlangs schoongemaakt. De blauwe matten zaten aardig vol met drek. Deze uitgespoeld en daarna het filter weer in elkaar gezet.

[afbeelding]

Ben momenteel bezig om van de Hygrophila Polysperma een soort straatje te maken naar achteren. Misschien niet de meest handige plant hiervoor aangezien het een snelgroeier is. Rechts daarvan heb ik Lysimachia Nummularia geplant. Voornamelijk door deze plant werd ik getriggerd om No3/Po4 te meten. De planten welke vooraan staan is een Echinodorus, welke ondersoort weet ik zo niet. Was een behoorlijk grote plant, maar sinds de verhuizing is dit niet meer gelukt. Hij maakt nog wel flink wortels aan, en regelmatig nieuw blad, maar groot wordt ie niet meer.
Ziet er verder prima uit, je kan eventueel een skimmer nemen voor je kamlaag. Met emmers water slepen ja dat doe ik ook altijd, eens in de 2 weken 4 emmers eruit en vers er weer in. Met tuinslangen werken vind ik weer vervelend omdat de watertemperatuur tijdens vullen verloopt, soms spontaan te koud. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Laatst online: 21:36
460liter aquarium, 30-40% waterwissel, best veel emmers hoor, dan wil je echt gewoon tuinslang etc gebruiken :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Bockelaar schreef op maandag 13 februari 2017 @ 12:46:
460liter aquarium, 30-40% waterwissel, best veel emmers hoor, dan wil je echt gewoon tuinslang etc gebruiken :)
QFT ik ga echt geen emmers gebruiken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
ErikG2 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 07:44:
[...]

Ik heb laatst een stroomstoring van een paar uur gehad terwijl ik niet thuis was. Toen de stroom er weer op ging is de pomp weer gaan lopen en heeft alle dode bacteriele zooi uit het filter het aquarium in geblazen. Gevolg was een paar uur later, toen ik thuis kwam, een enorm hoge nitraatwaarde en een paar dode vissen.

Dus helemaal onschuldig is een stroomstoring niet!

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Dit ding is echt briljant daarvoor:
Afbeeldingslocatie: https://www.dieboshop.nl/images/ot/105690.900x900.jpg?e=Lanczos3&q=75&crop=no&rotation=0&origin=no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
FragDaddy schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:53:
[...]

Ik heb laatst een stroomstoring van een paar uur gehad terwijl ik niet thuis was. Toen de stroom er weer op ging is de pomp weer gaan lopen en heeft alle dode bacteriele zooi uit het filter het aquarium in geblazen. Gevolg was een paar uur later, toen ik thuis kwam, een enorm hoge nitraatwaarde en een paar dode vissen.

Dus helemaal onschuldig is een stroomstoring niet!
Nee is zeker niet onschuldig als je niet thuis bent. Vandaar ook mijn opmerking om de filter er uit te halen. Als je geen weet van de stroomstoring hebt dan krijg je wel ellende....:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:04

Boullie

Da Bulster

toolkist schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:10:
[...]

[afbeelding]
Heb hem zelf ook gekocht en hij is een beetje duur om aan te schaffen(€50,-) maar na 1 keer water wisselen wil je niks anders meer. Hoef nu niet meer te dweilen na het water wisselen :)

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

InFamous schreef op maandag 13 februari 2017 @ 12:54:
[...]

QFT ik ga echt geen emmers gebruiken :X
Goed toch ? ik blijf mijn speciale aquarium emmer gebruiken, ik weet niet beter, stelletje luiwammesen. ;)
Zijn er hier techspecialisten die iets met scheikunde hebben, ik zit me af te vragen of dit of dit echt werkt, met andere woorden heeft iemand hier zoiets op zijn vissenbak staan ?

Afbeeldingslocatie: http://www.aquabilzen.net/WebRoot/Belgacom/Shops/Becloud-20130619-000419/5516/EAF2/ACBD/A792/13A5/0A0C/05E0/B98B/1868_0.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
toolkist schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:10:
[...]

[afbeelding]
Heb 'm ook! Beste sifon die ik tot nu toe heb gebruikt, alleen is het kraantje bij mij lek :/
Ben er voor de rest erg blij mee. Voor het te laten aflopen heb ik een paar meter pvc slang die naar de WC loopt. en voor te vullen breng ik eerst de douche op temperatuur en gaat het direct het aquarium terug naar binnen.
Gelukkig geen chloor of andere brol dat ze in de watervoorziening gooien dus daar zit ik wel goed :)

Losstaand van dit, mijn visjes beginnen stuk voor stuk te sterven. Ik heb al een deel (50%) water vervangen en heb Esha 2000 en Esha Exit gebruikt.
Symptomen zijn:
- Lusteloos op de grond liggen
- Zwemblaasproblemen (bij deze is het buikje vooral ingezakt)
- Popeye
- Snel ademen
Bij de zieke visjes zie ik meestal rode kieuwen.
Bak temp: 26,5°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:34
Winkiller schreef op maandag 13 februari 2017 @ 16:33:
[...]

[...]

Goed toch ? ik blijf mijn speciale aquarium emmer gebruiken, ik weet niet beter, stelletje luiwammesen. ;)
Zijn er hier techspecialisten die iets met scheikunde hebben, ik zit me af te vragen of dit of dit echt werkt, met andere woorden heeft iemand hier zoiets op zijn vissenbak staan ?

[afbeelding]
Allemaal heel leuk dit soort apparatuur maar het goedkoopst en meest efficiënt zijn toch nog steeds de denitrificerende bacteriën. Het is niet voor niks dat de waterzuivering met actief slib werkt. Het beste verkoop argument is nog dat je meteen vissen in je nieuwe bak kunt doen.
Ik vind het dus heel erg zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Niconing schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:36:
[...]

Allemaal heel leuk dit soort apparatuur maar het goedkoopst en meest efficiënt zijn toch nog steeds de denitrificerende bacteriën. Het is niet voor niks dat de waterzuivering met actief slib werkt. Het beste verkoop argument is nog dat je meteen vissen in je nieuwe bak kunt doen.
Ik vind het dus heel erg zonde van het geld.
Jij bedoel zoiets als JBL Denitrol, ook dat werkt niet altijd om een bak stabiel te krijgen, ik heb er ervaring mee.
Mijn eerste reactie over dat stream ding was ook zeer sceptisch maar enkele aquarianen die hem getest hebben zijn erg enthousiast, kristalhelder water met aanzienlijk minder algen problemen en minder visziekten. En dan kan je slechts het zelf gaan proberen, baat het niet schaad het niet, misschien wat centjes minder. :')

Ik weet het echt niet, ik wacht nog wat meer reacties af en desnoods probeer ik het ding zelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauranvh
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-03 20:00
Ik heb een vraag.
Ik heb sinds een aantal weken een stuk of 8 vuurgarnalen in mijn 60l aquarium. Nu wil ik ze iets meer eten geven dan het stofvoer dat ik ze geef. En ik las over eiken bladeren. Nu zitten er natuurlijk geen bladeren meer aan de bomen maar er liggen er nog wel op de grond als ik deze laat drogen en ze daarna blancheer kan ik ze dan gewoon in het aquarium gebruiken?

Een stuk komkommer heb ik al geprobeerd, daar waren ze niet zo happig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
Met bladeren op de grond heb je veel kans op vervuiling (o.a. hondenpoep/plas). Ik pluk ze zelf in de herfst van de bomen (alleen de bladeren die vanzelf los komen, als nog vast zitten lekker laten zitten).
Ik zou zelf het risico niet nemen. Beter koop je wat Cattapa blad, is nog eens goed voor je water ook.

Wat mijn garnalen heerlijk vinden is een stukje gekookte broccoli.

Binnenkort gaan de brandnetels weer groeien, als je ze wil zien smullen moet je dat maar eens plukken, wel ver van de auto en brommerpaden/wegen i.v.m. vervuiling. Pluk ze ook niet laag bij de grond maar wacht tot ze hoog staan ;)

[ Voor 23% gewijzigd door ErikG2 op 18-02-2017 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
2,5 weken geleden mijn 45x45x50 bak ingericht en de 2 amano's en 2 overgebleven rasbora's overgezet.

De Eheim 2213, een groot deel van de planten, hout en stenen en wat water ging mee. Wel een nieuwe (zand-)bodem, en een boel extra planten. Waterwaardes en gedrag van de vissen even goed in de gaten gehouden maar dat ging allemaal heel goed.

Woensdag even wat extra amano garnalen gehaald. Ze hadden er nog 4 bij de LFS. Grappig om die kleintjes van zo'n 2,5 cm dan te zien naast de 2 amano's die ik al had van >5 jaar oud en ca 5,5 cm lang.

Na veel inlezen wist ik eigenlijk wel dat ik hier een aantal dwerg kogeltjes aan wilde toevoegen.
Vandaag even langs de Rifwachter met mijn vriendin, om te kijken wat we leuk vinden. Ze hadden helaas geen dwerg kogels. Nog even bij diverse dwergcichliden gekeken en daar zaten mooie exemplaren tussen (de Apistogramma Nijsseni en de goudblauwe kweekvorm van de Ramirezi vonden we allebei mooi), maar ik was toch niet overtuigd.

Daarna dus naar Hoeben in Haarlem gereden, waar ik vorige week al een groepje mooie jonge Carinotetraodon Travancoricus had gezien, en daar 3 hummeltjes van elk ruim 1 cm lang mee naar huis genomen.
Ze leken me een tikje aan de magere kant, maar ik kreeg het advies mee dat ze door de stress waarschijnlijk toch niet zouden eten en dat voeren vandaag geen zin had.

Thuisgekomen het transportzakje in de bak gehangen om te laten acclimatiseren en het duurde misschien 20 seconden voor een kogeltje door het plastic heen naar een slakje begon te happen wat hij op het glas zag kruipen. Kogeltje 2 en 3 volgden zijn voorbeeld snel.

Na acclimatiseren en vrijlating hebben ze zich binnen een uurtje ook tegoed gedaan aan 80% van de zichtbare slakjes. Super leuk om te zien hoe ze elk hoekje en plantje afspeuren naar eten. De bejaarde rasbora's laten ze met rust. Die mogen zelfs met ze meezwemmen. De garnalen waren eerst erg interessant maar die blijken toch wel fel van zich af te bijten.
Naar elkaar toe zijn de kogeltjes wel vrij fel, maar dat duurt nooit lang, want tussen het hout, de stenen en de vele planten raken ze toch snel weer uit elkaars zicht.

Al bij al erg leuke beestjes. Ik heb bij 1 exemplaar wel al de fluoriscerende blauwe kringen achter de ogen gezien, wat erop zou duiden dat het een mannetje is. Ik hoop op 1m/2v, maar we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Ik wil mijn nanobak 40 liter weer gaan opstarten met een dwergkogelvis. In het verleden gehad en super leuk gedrag.

Ik wil er wat visjes bij en zit te denken aan kuhli's en mss tetra's. Wat kan er nog meer bij? Uiteraard niet teveel. Verder wil ik hem uiteraard goed gaan beplanten etc.

Ook leek het me leuk het eea te monitoren met sensoren en die te koppelen aan Azure cloud etc. Wat zijn leuke projecten? Zit te denken aan PH monitoring etc. Wellicht webcam erop gekoppeld en wat meer?

Iemand tips?

update:

Volgens mij moet deze combi lukken:

1 dwergkogel
x aantal kuhli's
x aantal vuurgarnalen

[ Voor 15% gewijzigd door Tennisbal op 05-03-2017 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Dwergkogel? 40 liter? Dan geen andere vis erbij. En reken er maar op dat je met *veel* garnalen moet beginnen, anders zijn die ook zo weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
40 liter is ook al te klein voor kuhli's zels zonder dwergkogel. En idd in een 40 liter is 1 dwergkogel meer dan genoeg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Ik zou inderdaad ook geen andere vissen erbij doen. Wat zijn de afmetingen van de bak?
En ik zou persoonlijk Amano garnalen doen, ipv vuurtjes, tenzij het de bedoeling is om ze als voedselbron te houden. De Amano's zijn m.i. ook efficientere opruimers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:01

SaN

Er wordt altijd wel erg overdreven gereageerd op het aantal vissen in een aquarium hoor. Een dwerg kogeltje is echt minuscuul. Gaat best in 40 liter met een paar hele kleine visjes erbij.

Wat wel een zorg kan zijn is het karakter van het kogelvisje. Die verschillen nogal. Kijk maar eens bij de aquariumwinkel. De ene kogelvis zit achter anderen aan, de ander hangt alleen maar voor bij het glas, en er zijn er ook die zich verstoppen achter een plantje.

Ik denk dat ik geluk heb gehad met die van mij. Hij liet andere kleine visjes met rust, en mijn vuurgarnalen deden het ook prima. Toegegeven, toen het kogelvisje was overleden kwamen er wel vrij vlug iets meer garnaaltjes bij. Maar ook met de kogelvis erbij breidde de school zich langzaam uit.

Maar nogmaals, als je toevallig een dwergkogeltje koopt die agressief is, en heel erg van vuurgarnaaltjes houdt kan het natuurlijk een heel ander verhaal worden.

Je moet eigenlijk ook iets van kleine slakjes in je bak hebben. De tanden van een dwergkogeltje groeien door en moeten ergens op slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
SaN schreef op maandag 6 maart 2017 @ 00:06:

Wat wel een zorg kan zijn is het karakter van het kogelvisje. Die verschillen nogal. Kijk maar eens bij de aquariumwinkel. De ene kogelvis zit achter anderen aan, de ander hangt alleen maar voor bij het glas, en er zijn er ook die zich verstoppen achter een plantje.
Dit dus. Het gaat niet om de waterbelasting maar het karakter. Als je dus pech hebt heb je in zo'n kleine bak meteen oorlog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

De waterbelasting is zeer zeker ook van belang. Anders zit je zo met vervuild water en worden je vissen en garnalen zeker niet happy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
SaN schreef op maandag 6 maart 2017 @ 00:06:
Er wordt altijd wel erg overdreven gereageerd op het aantal vissen in een aquarium hoor. Een dwerg kogeltje is echt minuscuul. Gaat best in 40 liter met een paar hele kleine visjes erbij.

Ik denk dat ik geluk heb gehad met die van mij. Hij liet andere kleine visjes met rust, en mijn vuurgarnalen deden het ook prima. Toegegeven, toen het kogelvisje was overleden kwamen er wel vrij vlug iets meer garnaaltjes bij. Maar ook met de kogelvis erbij breidde de school zich langzaam uit.

Maar nogmaals, als je toevallig een dwergkogeltje koopt die agressief is, en heel erg van vuurgarnaaltjes houdt kan het natuurlijk een heel ander verhaal worden.
Het is ook inderdaad water belasting, en zeker niet alleen fysieke ruimte. Dwergkogeltjes eten nogal slordig en eten vooral levend en diepvries voer. Dat icm met een kleine bak is niet heel bevorderlijk voor de waterkwaliteit. In een grotere bak wordt dat iets minder erg, maar ze kunnen slecht tegen verhoogde NO2/NO3 waardes.
Je moet eigenlijk ook iets van kleine slakjes in je bak hebben. De tanden van een dwergkogeltje groeien door en moeten ergens op slijten.
Nee, de tanden van dwergkogeltjes hebben geen schelpdieren of ander hard voedsel nodig om de tanden te slijten. Als je ze wel eens een slakje ziet eten, weet je dat ze eigenlijk alleen het vlezige deel uit het huisje "slurpen". Neemt niet weg dat bijvoeren met slakjes goed voor ze is, zowel qua voedingswaarde als om ze te prikkelen. Ik merk dat de mijne het erg leuk vinden om tussen de bladeren en het hout door naar slakjes te speuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Na een flink aantal jaar ertussenuit geweest te zijn stort ik me weer in het aquariumleven :)

Je weet wel hoe het gaat. Op jezelf heb je een aquarium en dan ga je samenwonen en dan opeens niet meer en dan verhuis je eindelijk naar een groter huis en dan kan het weer :P

Anyway, het was nog wat discussie, want mijn vrouw ervaart een aquarium als een lelijke bak, dus het moest een design-dingetje worden.
Ze wilde het liefste een Biorb 15 liter (:X), nu hebben we een compromis kunnen sluiten en zijn we uitgekomen op een Fluval Edge 2. Een 46 liter bak. Nog steeds niet groot, maar wel beter dan 15 liter :P

Anyway. Ik heb veel minder tijd dan vroeger en ben ook veel minder kritisch op wat erin komt (ik was van de biotoop-aquaria, dus dit is een heel ander verhaal).

Het moet een low-maintenance, makkelijk, aquariumpje worden.

Dus ik dacht, bijvoorbeeld aan iets als garnaaltjes, mini-algenetertjes (hoe heten ze, oto's of zo?), misschien wat zebra-danio's? Dat soort dingen. Maar ik heb nog niet echt iets bedacht.
Guppy's dan weer niet, want dan is het in no-time vol, dacht ik zo :P

Kunnen jullie mij op weg helpen met leuke suggesties? :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:13
Otocinclus vittatus ;)

Heb pas net dit topic beetje ontdekt. Al jaren aquaria gehad.
Heb sinds een paar weken weer een Rivulatus in het bezit en gelijk een nestje jongen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/he4Y5BuP8QInKLgudsRhSOMu/thumb.jpg

Bak heeft een zelfgemaakte achterwand met led verlichting. Filterzand op de bodem. Verder zit er nog 2x geographys altifrons, 2x heros rotkeil, 2x kwi kwi meervallen en een blonde ancistus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
anandus schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 16:26:
Na een flink aantal jaar ertussenuit geweest te zijn stort ik me weer in het aquariumleven :)

Je weet wel hoe het gaat. Op jezelf heb je een aquarium en dan ga je samenwonen en dan opeens niet meer en dan verhuis je eindelijk naar een groter huis en dan kan het weer :P

Anyway, het was nog wat discussie, want mijn vrouw ervaart een aquarium als een lelijke bak, dus het moest een design-dingetje worden.
Ze wilde het liefste een Biorb 15 liter (:X), nu hebben we een compromis kunnen sluiten en zijn we uitgekomen op een Fluval Edge 2. Een 46 liter bak. Nog steeds niet groot, maar wel beter dan 15 liter :P

Anyway. Ik heb veel minder tijd dan vroeger en ben ook veel minder kritisch op wat erin komt (ik was van de biotoop-aquaria, dus dit is een heel ander verhaal).

Het moet een low-maintenance, makkelijk, aquariumpje worden.

Dus ik dacht, bijvoorbeeld aan iets als garnaaltjes, mini-algenetertjes (hoe heten ze, oto's of zo?), misschien wat zebra-danio's? Dat soort dingen. Maar ik heb nog niet echt iets bedacht.
Guppy's dan weer niet, want dan is het in no-time vol, dacht ik zo :P

Kunnen jullie mij op weg helpen met leuke suggesties? :)
Leuk! Herkenbaar. :)

46L is inderdaad niet heel groot, dus zwemmers als zebra-danio's zou ik misschien niet doen.
Maar een klein scholenvisje en wat garnalen en/of oto's is een prima plan.
Een kleine Hyphessobrycon soort misschien, of rasbora's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
ik ga mijn 40 liter nanobak weer opstarten, vandaag planten besteld :) Heeft een CO2 systeem zin in zo'n bak? Heb daar nooit mee gewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb een 100 liter bak en red me met EasyCarbo en af en toe een CO2-tablet in een CO2-reactor:

Afbeeldingslocatie: https://www.tiendanimal.es/images/descimages/mta771-SERA-CO2-Tabs-plus-20-Tabletas-2.jpg

Planten doen het prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Wildfire schreef op zondag 12 maart 2017 @ 01:47:
Ik heb een 100 liter bak en red me met EasyCarbo en af en toe een CO2-tablet in een CO2-reactor:

[afbeelding]

Planten doen het prima. :)
groeien je planten echt veel beter met co2 erbij?>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Tennisbal schreef op zondag 12 maart 2017 @ 01:48:
[...]

groeien je planten echt veel beter met co2 erbij?>
Ik kan eerlijk gezegd niet echt vergelijken aangezien ik het vanaf het begin al zo doe.

Nou ja, buiten de EasyCarbo dan. Daar ben ik mee begonnen toen ik een algenprobleem had. Na amper twee weken aan de EasyCarbo was de overdaad aan algen zo goed als verdwenen. Sindsdien geen algenproblemen meer gehad. En da's al zeker weer twee jaar geleden ofzo. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Wildfire op 12-03-2017 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Wildfire schreef op zondag 12 maart 2017 @ 01:49:
[...]

Ik kan eerlijk gezegd niet echt vergelijken aangezien ik het vanaf het begin al zo doe.

Nou ja, buiten de EasyCarbo dan. Daar ben ik mee begonnen toen ik een algenprobleem had. Na amper twee weken aan de EasyCarbo was de overdaad aan algen zo goed als verdwenen. Sindsdien geen algenproblemen meer gehad. En da's al zeker weer twee jaar geleden ofzo. :)
interessant! ga ik eens bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Moet je nagaan dat ik ook nog eens veel minder vaak doseer dan de verpakkingen aangeven. Dus gaat het best goed allemaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Een beetje een vreemde vraag, maar ik wil een 60L aquarium nemen en ben daarvoor opzoek naar vissen die er in kunnen. En dan het liefste vissen die veel poepen 8)7 . Ik wil namelijk een aquaponics maken. Maar welke vissen zijn geschikt voor een bak van 60 liter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Tennisbal schreef op zondag 12 maart 2017 @ 01:27:
ik ga mijn 40 liter nanobak weer opstarten, vandaag planten besteld :) Heeft een CO2 systeem zin in zo'n bak? Heb daar nooit mee gewerkt?
Neem aan dat je met name garnalen in dat bakje zult zetten, pas dan heel erg op met co2. Die houden daar nl niet echt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
toolkist schreef op maandag 13 maart 2017 @ 17:29:
[...]

Neem aan dat je met name garnalen in dat bakje zult zetten, pas dan heel erg op met co2. Die houden daar nl niet echt van.
Tnx voor de tip!!
Pagina: 1 ... 3 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.