Ah, dit topic ben ik uit het oog verloren toen er een nieuw deel werd aangemaakt.
Ik heb al een paar jaar een nano bakje, waar nog 2 overgebleven Japonica garnalen (> 5 jr oud) en 2 dwergrasbora's die ook al een tijdje langer leven dan de rest van hun soortgenootjes.
Nu ben ik verhuisd en heb ik nog een grotere bak staan die ik een tijdje geleden van iemand kreeg. Deze staat hier veel mooier in de woonkamer ivm de hoge plafonds. Deze bak is 44x44x50 (lxbxh!). Netto zo'n 75 liter dus.
Tijd om daar eens wat mee te doen. Maar wat precies?
Ik heb een LED balk besteld en donker zand (ik heb nu wit filterzand, en wilde wat anders).
Maar verder ben ik nog inspiratie aan het opdoen. De bewonertjes van de nano mogen hun oude dag in de nieuwe bak slijten, dat sowieso. Maar ik ben nog op zoek naar een eye-catcher voor de nieuwe bak, waar ik de inrichting en rest van de bewoners op af wil stemmen.
Zomaar een paar ideeen:
- Dwergkogelvissen: Ik denk aan 2, max 3 stuks. Volgens mij redelijk makkelijk te houden. Af en toe wat levend voer. Verder prima icm grotere Japonica garnalen of oto's, misschien een kleine Corydoras soort.
- Een koppeltje Apistogramma Borelli: Iemand ervaringen met dit formaat bak met deze soort? Seriouslyfish.com zegt 45x30 cm minimum voor een paartje. Lijkt me aan de krappe kant, tenzij het puur een kweekbak is. En volgens mij wil je een natuurlijk ontstaan koppeltje, wat ook niet makkelijk te krijgen zal zijn. Vereist natuurlijk ook wat zachter water, dus dat is een aandachtspuntje.
-Een harem/groepje Trichopsis Pumila: Ik maak me een beetje zorgen om het welzijn van de Japonica's icm met deze beruchte garnalen jagers, al zijn de Japonica's zo'n 5-6 cm lang. Verder zal de bak een open bovenkant hebben, en al wordt het nooit echt koud in de woonkamer (vloerverwarming met een constante temp.), toch gaat dat een paar graden schelen met het water.
Dus, iemand nog een leuk idee?
Killi's lijken me leuk, maar icm de open bovenkant lijkt me dat geen goed plan.
Dario Dario is ook afgevallen door voedingseisen en het simpelweg heel moeilijk vinden van vrouwelijke exemplaren.
Een Betta is misschien voor de hand liggend, maar spreekt me qua gedrag niet erg aan.