Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 10
Acties:
  • 423.034 views

Onderwerpen

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-04 17:34

Wijnands

Afbeeldingslocatie: https://i45.photobucket.com/albums/f81/wijnands/banner_AQT_zps4e4cc0ed.png

VORIGE DELEN

Het aquarium topic - Deel 7
Het aquarium topic - Deel 6
Het aquarium topic - Deel 5
Het aquarium topic - Deel 4
Het Aquarium topic - deel 3
[Pics] Aquarium topic - Deel 2
[Pics] Aquarium Topic

EEN AQUARIUM BEGINNEN
:? Denk na voor je begint!
Als je denkt dat aquarium houden een simpele hobby is dan heb je het mis, want er komt (helaas ;) ) meer bij kijken dan alleen het aquarium vullen, inrichten en af en toe de vissen eten geven. Het hoeft allemaal niet heel veel tijd te kosten, maar je moet wel regelmatig tijd hebben (maken) om je aquarium te onderhouden. Voor een goed draaiende beplante zoetwater bak kun je rekenen op een uurtje per week. Hou er ook rekening mee dat goed verzorgde vissen oud kunnen worden. 5-6 jaar voor een tetra is niet ongewoon en veel soorten meervallen kunnen 30 jaar of ouder worden.
Om het wat makkelijker te maken voor de (beginnende) aquariaan staat hieronder een soort van stappenplan om een tropisch zoetwater aquarium te starten en draaiende te houden.

In deze startpost gaan we het niet over zoutwater aquaria hebben, aangezien die door de flink hogere investering voor veel beginners niet bereikbaar is.

Een zoutwateraquarium beginnen ? >> DinX in "Het aquarium topic - Deel 5"

:? "Ok, ik ben een beginner, weet niks van vissen af dus laat ik om te beginnen maar een klein aquarium aanschaffen"
Een helaas veel gemaakte denkfout bij beginners. Het klinkt gek, maar het zit zo: stel je gooit een bepaalde hoeveelheid van stof X in een klein en een groot aquarium, dan zal stof X bij het kleine aquarium veel harder aankomen dan bij het grote, aangezien het kleine aquarium minder water heeft om stof X te verdunnen :) Daarnaast heb je met een kleine bak veel minder soorten vis om uit te kiezen.
Het is dus natuurlijk ook weer niet nodig om dan gelijk maar een bak van 2 meter neer te zetten :P , maar een aquarium van minimaal 80/100 cm breed is toch wel aan te raden om te beginnen. Heb je de ruimte niet overweeg dan een starter set van 60cm breed.

:? Nieuw of tweedehands?
Bij nieuwe bakken kan je er natuurlijk van verwachten dat ie helemaal in orde is, maar vul het aquarium toch altijd ff een keer voor de zekerheid met alleen water om te checken of hij echt niet lekt.
Bij tweedehands bakken kijk je het beste naar:
• De kitranden, check of de kit nog soepel zit en of er geen beschadigingen zijn. Het kan namelijk zo zijn dat wanneer het aquarium voor een langere tijd heeft 'droog' gestaan dat de kit wat harder wordt en niet meer zo goed gaat zitten, met lekkages als gevolg.
• Lichtkap, check of alles nog werkt en vraag hoe oud de tl-lampen zijn.
• Filters en verwarming moeten ook functioneren.
• Wees terughoudend met het aanschaffen van een aquarium inclusief vis. Vaak is dit een slecht samengesteld vissenbestand met een hoop problemen.
Als het kan check je het aquarium het beste bij de verkoper als hij nog gevuld is, dan weet je iig zeker dat ie niet lekt.

:? Goed, het aquarium is aangeschaft, maar waar kan ik hem nou het beste neerzetten?
Zet het aquarium in ieder geval
• Op een plaats waar géén direct zonlicht op valt. Er zullen dan zeer makkelijk alg problemen kunnen ontstaan.
• Op een plaats waar niet de hele dag mensen voorbij lopen. (stress voor de vissen) maar ook weer niet op een plek waar bijna nooit iemand komt, aangezien de vissen dan niet "aan je wennen".
• Op een plaats waar gewicht geen bezwaar is. Een beetje leeg aquarium weegt al snel 25kg. Daar komt dan nog 's 15kg aan zand en stenen bij en water a 1kg/liter.

:? Wat voor vissen kan ik allemaal nemen?
Dat ligt voor een groot gedeelte aan de grootte van je bak en natuurlijk aan je eigen voorkeur.
Het beste neem je vissen die allemaal van hetzelfde continent afkomstig zijn (of beter: uit hetzelfde biotoop/habitat) Dit puur omdat je dan niet zit met vissen die zeer verschillende waterwaarden* vereisen en omdat het zo het meest natuurgetrouw is. In de dierentuin zie je immers ook geen pinguins tussen de olifanten lopen.

Grof gezegd kan je het beste een keuze maken tussen vissen uit de volgende continenten:
• Afrika
• Azië
• Midden Amerika
• Zuid Amerika

Je kan eventueel om wat specifieker te gaan een biotoop of habitat uit dat continent nemen en die proberen na de bootsen in je aquarium (bijvoorbeeld een stukje van de Rio Negro rivier uit het continent Zuid Amerika om maar wat te noemen). Inspiratie voor een biotoop kun je o.a. vinden in de JBL biotoop wedstrijd (let ook op het commentaar van de jury in de kantlijn)
Hou bij een keuze ook rekening met je leidingwater. Nederlands water is vaak redelijk hard. Gevoelige soorten die uit een zacht water rivier komen kunnen moeite hebben om zich aan te passen. Vuistregels:
Als een vis in de bek van een andere past dan eindigt deze daar vroeg of laat ook
Voor een weinig actieve soort moet de bak 6x de volwassen lengte van de vis zijn, voor een actieve vis minstens 8-10 keer.

:? Ik weet nu welke vissen ik wil, hoe ga ik nu mijn bak nu inrichten?
Gebruikelijk is het om een achterwand in of op het aquarium te doen. Hierdoor trekt de inhoud van het aquarium de aandacht en niet het bloemenbehang erachter. Hiervoor zijn verschillende oplossingen mogelijk. Soms wordt er een poster bijgeleverd bij kleinere aquaria, wat onnatuurlijk kan ogen. Een donkerblauwe of zwarte poster heeft dit nadeel niet. Verder kun je achterwanden kopen bij de aquarium-speciaalzaken, van goedkoop tot bijna onbetaalbaar. Als je creatief bent, kun je de achterwand ook zelf maken.
Ok, we beginnen met de bodem bedekking. Je hebt inprincipe 2 keuzes: zand of grind.
Hier kan ik kan ik erg kort over zijn: kies voor zand.
Waarom zand?
• Natuurlijker, waar vind je in de natuur grind op de bodem???
• Door de fijne structuur van het zand, krijgt het vuil niet de kans om door de bodem te dringen. Het blijft er als het ware opliggen, waardoor het veel gemakkelijker is om het af te hevelen. Bij grind kan het vuil wel door de bodem met alle gevolgen van dien (rotting, dichtslibben). Indien men zand gebruikt neemt men rivierzand dat naast de kwaliteit nog zeer goedkoop is ook.
• Zand is ook vriendelijker voor bodembewoners, die graag in de bodem wroeten. Ze kunnen makkelijk verwondingen oplopen aan de scherpe kantjes van grind.
Rivierzand kun je bij de meeste bekende doe-het-zelf zaken kopen voor een paar euro per 25 kg. Dit zand wordt in de doe-het-zelf zaken 'metselzand' genoemd. Je moet het alleen wel goed wassen voordat je het in je aquarium gaat doen. Gewoon in een emmer uitspoelen tot het water helemaal helder is. Tegenwoordig kun je ook filterzand krijgen. Dit heeft een iets grotere korrel en is voorgewassen.
In de aquariumhandel betaal je voor hetzelfde soort zand minstends het driedubbele.
Een voedingsbodem kun je beter niet gebruiken onder zand. Onder grind kan het maar ga dan voor kwaliteit zoals Dennerle of Tetra. Voor zand zijn klei kogels zoals de JBL 7+13 een goede optie. Deze duw je in het zand onder de plant.

Ben je klaar met de bodem dan kan het aquarium gevuld worden en gaan we verder met inrichten. Wat voor decoratie je gebruikt hangt af van wat je probeert na te bootsen. Voor een Zuid Amerikaans biotoop bijv. kun je het beste (lees: meest natuurgetrouw) de bak inrichten met veel wortel/kienhout en eventueel enkele (kleine) ronde keien en wat plantjes.
Dan kan de techniek (filter, verwarming etc) worden aangesloten en is het inrichten zo goed als klaar.

:? Het aquarium is gevuld en ingericht, wat nu?
De vissen erin hoor ik je al denken :P Helaas zul je daar nog even mee moeten wachten, en wel hierom:
In een aquarium onstaan ammoniak en ammonium door vissen en ander dierlijk leven. In een goed ingedraaid aquarium zijn bacterien aanwezig die het schadelijke ammonium/ammoniak omzetten naar minder giftige stoffen zoals nitraat.

Deze omzetting van ammoniak en ammonium naar nitraat wordt ook wel nitrificatie genoemd. Het proces verloopt in twee stappen.
• 1e stap: omzetten ammonium in nitriet (NO2)
• 2e stap: omzetten nitriet in nitraat (NO3)
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e9/Aquarium_Nitrogen_Cycle.png/640px-Aquarium_Nitrogen_Cycle.png

Het probleem is echter dat bij een pas opgestart aquarium nog geen bacteriën aanwezig zijn om stap 2 uit te voeren. Als je meteen vissen in het aquarium doet, komen ze in aanraking met een te hoog ammonia gehalte en dat is zeer dodelijk voor vissen.

Je zult dus moeten wachten op de bacteriën. Deze bacteriën zullen zich vooral in het filter gaan nestelen dus het is belangrijk dat je zeker in het begin niet je filter gaat schoonmaken. Bacteriën kun je toevoegen uit een flesje of wachten tot ze spontaan langskomen. Toevoegen van plantjes helpt hierbij wel, vaak liften ze daar op mee. Water uit een draaiend aquarium toevoegen heeft weinig tot geen zin, daar zitten nauwelijks bacteriën in. Filter materiaal van een draaiende bak helpt wel enorm.
De traditionele Nederlandse methode van "indraaien" omvat het inrichten en beplanten van een aquarium, dan een week of 2 wachten en dan de eerste vissen erin. Omdat lang niet altijd er voldoende bacteriën zich gevestigd hebben wil dit nogal eens tot dode vissen leiden.
Uit het buitenland is nu een meer wetenschappelijke methode over gewaaid. Hiervoor heb je wat ammoniak nodig en een test setje. Je voegt genoeg ammoniak toe om tot 4mg/l te komen en die concentratie hou je ook aan en dan wacht je terwijl je elke paar dagen test. Na ongeveer anderhalve week begin je nitriet te meten, na 3-4 weken zul je zien dat die 4mg/l binnen 12 uur verdwijnt. Op dat moment doe je een 50-75 water wisseling en kun je vis toevoegen. Je hebt dan voldoende bacteriën gekweekt om de afvalstoffen van een vol aquarium te kunnen verwerken.

Is het aquarium ingedraaid en heeft het de goede waterwaarden*, dan kunnen de vissen erin.

:? Ok vertel nu maar wat je met waterwaarden bedoelt :P
Met waterwaarden wordt de hoeveelheid van in het wateropgeloste stoffen aangeven. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld de pH (zuurgraad), kH (hardheid) en de al eerder genoemde NO2 en NO3.
Elke vis heeft bepaalde eisen voor de waterwaarden, check dus altijd of je waterwaarden passen bij de vissen die je wilt kopen.
In elke aquarium-speciaalzaak kun je testsetjes kopen, waarmee je eenvoudig je waterwaarden kunt meten. Voor een vlugge indicatie zijn 6 in 1 strips goed genoeg, wil je de hobby enigszins serieus nemen dan heb je druppeltests nodig voor NH4, NO2 en NO3 en is GH en pH toch ook makkelijk. Colombo en JBL maken test sets die soms in de aanbedieding zijn. Op ebay vind je vaak de API master testkit voor een scherpe prijs.

:? Hoe vaak en hoeveel moet ik waterverversen?
Dat hangt er vanaf wat voor visbezetting je hebt en hoe groot je bak is, maar als basisregel kan je ongeveer 25-50% per 1 a 2 weken nemen.
Het is aan te raden als je gaat verversen met leidingwater, een waterbereider toe te voegen. Deze zorgt o.a voor de binding van zware metalen zodat het geschikt wordt voor het aquarium. Voorbeelden van waterbereiders zijn bijv. Aquasafe van Tetra of Prime van Seachem

ALGEMENE LINKS

DO IT YOURSELF LINKS

UPDATES EN PLANNEN
  • Layout aanpassen
  • links naar aquarium blogs van tweakers
  • zoutwater info uitbreiden
  • FAQ
Opmerkingen, suggesties, klachten, alles is welkom via een DM

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-04 08:40
Ik zal hier mijn nieuwe aanwinst nog even showen:

Afbeeldingslocatie: http://www.riqy-online.nl/wp-content/gallery/Zeewater-130/DSC_0101.JPG

Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

• -BaJo-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-04 21:41

-BaJo-

N51 50.546 E004 22.186

Deel 8 alweer? Tijd voor een nieuwe foto.

Van de week wat planten en stenen bij gehaald, het is nog steeds niet helemaal naar m'n zin, maar anders is de lol er ook snel vanaf :+

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/29921322/Aqua28-06.jpg

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-04 22:04
Is dit normaal voor een vis?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PJ1Kh4H.jpg?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6XY9cxI.jpg?1

Hij zit heel vaak in de bloemen :')

En nog een vraagje,

We hebben ook een zwarte sluiterstaart vis die heel veel alleen lijkt te zwemmen.
Meestal zitten alle andere vissen bij elkaar samen. Is dat goed/slecht of maakt het niet uit?

Update 22:47;

Blijkbaar is het slecht want hij is zojuist overleden. Rip 'zwarte vis'

Morgen even terug om na te vragen wat we verkeerd hebben gedaan of dat we pech hebben gehad. 4 of 5 dagen geleefd ofzo

[ Voor 26% gewijzigd door Aschtra op 02-07-2016 22:48 ]

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-04 17:04

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Aangezien er behoorlijk wat alg in mijn aquarium is gekomen en omdat het toch al de bedoeling was om er wat garnalen in te doen gisteren wat garnalen gehaald:
- 4 vuurgarnaaltjes (1 à 1,5 cm)
- 4 japonica's (ca. 3 cm)
- 1 blauwe waaierhand (ca. 8 cm)

Laatstgenoemde is sinds het loslaten nog niet weer gesignaleerd..

De vuurgarnaaltjes laten zich wel goed zien:

Vuurgarnaal

En de japonica's zijn wel gespot maar zitten gezellig met elkaar op een kluitje verscholen in de bak.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Gisteren is m'n bak bezorgd bij de aquarium zaak dus vandaag uiteraard even wezen kijken en vast wat foto's gemaakt. Komende woensdag gaat ie geplaatst worden, dus dan volgen er meer foto's.

De kast (200x60x60) met afklikbare frontjes (magneetjes):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wmo1qipme9Cy3IVql001BB8f/medium.jpg

Met aan de rechterkant wat schappen, zodat ik daar 't voer etcetera netjes op kan bergen. Rechts ervan komt 1 van de filters, helemaal links komt de andere.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kkqUEFTUx3KxRWeJ65RiGatt/medium.jpg

Achteraf gezien had ik wellicht beter 1 ipv 2 planken kunnen doen, wellicht dat ik dat nog verander.
Links van het midden ga ik zelf nog een plaat MDF of iets dergelijks vastzetten, zodat ik daar de verdeeldozen op vast kan zetten, en tevens de controller van de verlichting (LED).

De bak zelf (200x60x ik dacht 65, iig 55 waterhoogte)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OZJZDg1YHyTD3AriKl5KDTPL/medium.jpg

M'n bad ligt al een maandje vol met wat hout.
Er gaat meer hout in, maar dat ligt nog in m'n huidige aquarium 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xaaz5stsrypolDQYgCWWxrM1/medium.jpg

En afgelopen weekend vast een krat vol stenen gehaald hier in de buurt. Tot nu toe verreweg het goedkoopste onderdeel, 15 euro voor een kilo of 50 :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OH9vab4bcjijmhVuSIFZfhn0/medium.jpg

Vandaag vast m'n Juwel Vio 40 leeggehaald en schoongemaakt (oh wat vonden de maanvissen de vuurgarnaaltjes lekker }) ):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sBrtOHfDM3gr04NhimkwB5jM/medium.jpg

Onder de Vio zie je trouwens het rubber wat ik in m'n nieuwe bak ga leggen, als bescherming van de bodemplaat. Aangezien er een paar stevige stenen in gaan, wil ik niet het risico lopen dat er ergens een zandkorrel verkeerd ligt en die steen dan m'n bodemplaat vernielt.
Oh en mocht iemand interesse hebben in die Vio, hij gaat 1 dezer dagen Marktplaats op ;-)

• toolkist
  • Niet online
Inmiddels heb ik ook de LED balkjes en controller binnen, dus nu kan ik gaan spelen met de instellingen voor de verlichting. Ben bang dat het wel ff gaat duren voordat ik dat helemaal naar wens heb staan, zeker aangezien je de mogelijkheid hebt om per minuut, per kanaal, in te stellen hoe hard de verlichting moet branden:

Afbeeldingslocatie: http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/led-control.jpg

Geeft dus ook de gelegenheid om tijdens (een deel van) de nacht met nachtverlichting te werken :)

Tevens vast een stukje MDF op maat laten zagen en daarop 2 verdeeldozen vastgezet met tie wraps en bevestigingspunten voor de LED controller en trafo voorbereid, zodat ik dat allemaal mooi in de kast weg kan werken.

• toolkist
  • Niet online
Inmiddels staat de bak en is ie gevuld oOo

De kast stond zo op zn plek:
Kast geplaatst

De bak erop was wat zwaarder, maar met zn vieren uiteindelijk ook zo geplaatst.
Bak erop

Totaalplaatje:
Totaal

Gevuld:
Gevuld

To-do:
- verlengsnoer voor led rechts aansluiten als ie binnenkomt, nu haalt ie de controller niet
- daarna het verlichtingsprogramma finetunen. Nu had ik gisteren ineens een roze/paarse bak _O-
Oepsie
- 2 of 3 echinodorus bleheri plaatsen. Zouden gisteren binnen zijn, maar wordt een weekje later.
- 1 van die maskers boven de bak naar rechts verplaatsen
-zooi om de bak heen opruimen ;)

Foto's van de vissen volgen zodra de verlichting in orde is. Zal ook kijken of ik dan een filmpje kan schieten.

Bestand is nu:
6x Pterophyllum scalare
8x Geophagus brachybrancus
44x Moenkhausia sanctaefilomenae
2x L-397
2x ander L-nummer, weet zo niet welke

Bak draait op 2 filters. Die uit mn oude bak en een nieuwe, waar ik de helft van het filtermateriaal uit mn andere filter in heb gedaan.

• JayZeeTie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:41
Ik vroeg me al af hoe ik mijn aquarium zou aantreffen na 4 weken vakantie. Had er een voeder automaat op staan en de verlichting/CO2 met 2 uur gekort.

Kom je thuis... Euhhh zit hier nog iets levends in? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S8FUN0km6z85PIQdWSG7vRbi/full.jpg

Links was na wat poets werk met een oud pasje, rechts zoals ik het aantrof.

Grote waterwissel gedaan en alvast veel bladeren weg gehaald die onder baard alg zaten (Damn wanneer blijven ze nou eens weg :9 ).

Had nog geen zin om alles te kort wieken, daar ga ik me morgen aan wagen met de wekelijkse beurt :)

• toolkist
  • Niet online
Gisteren eindelijk de planten in de bak kunnen doen, met dit als eindresultaat:

Met planten

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-04 08:40
Nog een plaatje van mijn zeewater bak:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14055087_1473659985994512_5900243138279097007_n.jpg?oh=d8221f4fcfbf444fdbf7dded5d48e13a&oe=5851635E

Draait ondertussen alweer ruim 2 maanden, er zit momenteel het volgende in:
- 4x heremiet kreeft (2 kleine en 2 wat grotere)
- 1x harlekein garnaal
- 1x boxerkrab
- 1x krab die meekwam uit de levend steen
- 1x Henkie
- 1x zandhapper
- Aantal kleine koraaltjes

Volgende stap is een "koppel" clownvisjes en mogelijk een anemoontje erbij _/-\o_

Tevens ondertussen nog met mijn bak van 150 bezig, wil hier een aquascape in gaan maken, blijf alleen twijfelen over de scape die ik wil gaan maken. Ga deze ook via de dry start methode opstarten, zodat de planten het mooiste groeien. Zodra daar binnenkort weer wat in zit, komen hier wel weer wat foto's langs :)

Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Resistor schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 07:24:
Sinds maandagavond zitten de rouwtetra's van The-Source in "Het aquarium topic - Deel 7" in mijn aquarium, en nu zie ik al jongen _O-

En ik vond de 8 oude visjes van hem al wat veel voor een redelijk vol 120l bakje, ik wilde nog wat meer soorten. Moet nog een algeneter bij, en wat garnalen. Als ik niet oppas heb ik een schoenlepel nodig om ze er bij te krijgen.
En een heel ruim jaar later zijn er nog 5 van de originele 8 vissen in leven. Volgens mij alleen de mannetjes.

En ze hebben gezelschap gekregen van een algeneter, 10 neontetra's en 10 rasbora's (weet alleen het juiste type niet, en dat boeit mij ook niet veel), en 2 appelslakken.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/RPTZMjz.jpg
Juwel Lido 120
De enige planten die echt goed groeien zijn de baardalgen, de rest is afgelopen week er in gezet. (behalve die hele grote, dat is een oude plant. Ik ben benieuwd hoe het er over een paar weken (als de planten echt aangeslagen zijn) is.

En dat Dennerle Mini-Flipper (gelijk bij de planten maar een Dennerle CO2 Bioset 120 besteld) is grappig om naar te kijken. Ik zit regelmatig CO2 belletjes te volgen :+ (heel grappig om te zien hoe ze groot onderin beginnen, en steeds kleiner worden naarmate ze hoger in de flipper komen)

Op de verlanglijst staan nog wat garnalen, maar eerst dit een beetje stabiel.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

-BaJo- schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 08:38:
[...]

Heb je wel de goede dan? volgens Hobbykwekers zijn er 2 die erg op elkaar lijken: De Crossocheilus kallopterus lijkt sprekend op de Crossocheilus oblongus maar dit is geen goede algeneter
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ELKxRAL.jpg?1
Dit lijkt toch echt op de vissen die ik met 'Crossocheilus Oblongus' kan vinden, maar de streep stopt voor de staart.

En hij 'staat' meer op de vinnen dan hij vastgezogen zit. Dat laatste heb ik hem maar een paar keer zien doen, paar 'hapjes', en dan weer verder wachten op 'normaal' voer.

Ach, dan maar met het grijpertje de grootste plukken baardalg weghalen, is wel bij te houden.

-edit-
Hmm... Nee, toch niet. Die van mij heeft geen 'rechte' streep tot de kop. Ik zal wel weer iets heel anders hebben :P

-edit2-
Ik denk dat het een Garra soort is, https://theaquariumwiki.com/Garra_cambodgiensis want gekocht bij een tuincentrum
Identification

This fish is often sold as the very popular Siamese algae eater or Flying fox by less knowledgeable aquarium shops. However its long bright line above the dark band and the fact the dark band does not go right up to the end of the caudal fin is the clue to its true identity. It's fins are tinted yellow.

[ Voor 24% gewijzigd door Resistor op 23-08-2016 09:31 ]

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-04 15:13

InFamous

excommunicado

Gisteren de bak weer een opknapbeurt gegeven met een aantal nieuwe planten.

Nou maar hopen dat de bodem vissen de planten met rust laten :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/swNtL8ct88ioPHps12EawyVd/medium.jpg

Formerly known as Ragdoll

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Gisteren is mijn nieuwe aquarium afgeleverd *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WvOYnlCFSVSfJbi5GPr2ovMu/full.jpg

Jewel Vision 260 in donkerbruin. Is nu nog een beetje rommelig maar we gaan straks nog wel een klein beetje schuiven met plantjes. En de stenen liggen op het hout omdat dat begon te drijven :)

Voorzien van Juwel HeliaLux LED 1200 en bijbehorende controller. Verder zit er ook een Dennerle PH controller met CO2 set op aangesloten. Binnenkort maar ff een paar black molly's van het oude aquarium erin gooien om het indraaien wat te versnellen :p

* Glashelder is happy

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Die achterwand heb ik er inderdaad door de winkel in laten zetten. Op de foto ziet het er een beetje raar uit maar als ik voor het aquarium zit vindt ik het wel meevallen. Het is net alsof er verschillende lagen rots over elkaar heen lopen :)
Wildfire schreef op zondag 04 september 2016 @ 10:49:
[...]

Mooi bakkie! Benieuwd hoe het eruit ziet wanneer het uiteindelijk geheel klaar is :)

Wat voor vissen overweeg je?
Uit mijn andere aquarium heb ik nog twee algeneters en wat black molly's. Verder wil ik er vier of vijf discussen in hebben. Die zijn zo mooi :9~

Vindt het maanlicht 's nachts ook mooi. Enig idee of dat algen gaat stimuleren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zp5CXrTttVzzrRIcKLOxQWDf/full.jpg

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03:15
Een tijd geleden postte ik dat ik een ledbalk ging maken, vandaag voor het eerst aangesloten en testen dus een update :)
Het inrichten en alles moet nog komen en ik moet nog lenzen en een soort kap oid om de balk maken want nu kijk je er recht in. En 1 koud witte led is niet goed gegaan, verbrand (productiefout of vuil op de led denk ik) maar doet het nog maar moet nog wel vervangen worden (is onderweg) Misschien wat lagere houders maken, hij staat erg hoog (15cm vanaf de rand vh aquarium)
De voeding is een oude PC voeding, 6 led drivers, een serie leds per driver. Driver houder en beugels met een lasersnijder gemaakt. Leuk geknutsel
8 koud witte 5W, 6 warm witte 5W en 3 blauwe 3 W leds.

Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/o7irJnd.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/G46aGTD.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/e0q6LL3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/S0tdDfU.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/x3XOdJp.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/XgCZQzf.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/zgC4pHH.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/F3N3GVs.jpg

Hij brand sinds vanmorgen half 11 en de balk is iets warm maar lang niet te, de drivers worden wel aardig warm en zitten met hotglue vast..wil ze niet te permanent vastmaken ivm vervangen maar is misschien toch beter.

Het hout schimmelt nog steeds aardig paar maanden later, het water is ook goed geel/bruin dus qua lichtkleur nog niet zoals het moet zijn. Ben zoo benieuwd of dit samen met een DIY Co2 set mooi gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Mutatie op 22-09-2016 17:04 ]

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Oh ja, lekker gezellig, die garnaaltjes die lekker met z'n negenen (er is er 1 doodgegaan) door het hele aquarium heen scharrelen...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XEbTtRh.jpg?1
4 zichtbaar bij het filter, 1 zit er nog buiten (linksboven bij de uitstroomopening), en ik vermoed dat de overige 4 ook wel in het filterhuis zitten want ik zie ze nooit.

}:|

• Aschtra
Ons aqaurium :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RBmduxI.jpg?1

• JayZeeTie
Eindelijk eens wat tijd gevonden om mijn bak om te gooien! Ik wou wat meer 'zwemruimte' en iets van wat een scape voor moet stellen in mijn bak.

Via Marktplaats wat stenen voor een prikkie op de kop getikt en eens wat gaan spelen. Maar ik blijf het lastig vinden, aan de ene kant wil ik heel graag gewoon een lekkere Hollandse planten bak maar aan de andere kant ook een mooie 'lege' scape met enkel wat mos en een voorgrond gras/HC. (Ja een 2e bak zou de oplossing zijn, maar geen zin, tijd en ruimte voor :9 )

Voor mijn idee heb ik een best aardig compromis weten te sluiten tussen de scape en beplanting.
Ben erg benieuwd hoe het staat als alles weer een beetje ingegroeid is :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wccmFs0lDZB20yBwOxjmdZo6/full.jpg

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:59

Wildfire

Joy to the world!

Eén van m'n Hemelse Pareldanio's had vandaag veel interesse in één van m'n japonica's en bleef maar in z'n buurt rondzwemmen :P

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/pareldanio.jpg

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:16
Bakje! (kutfoto met phone, sorry!)

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/eitftvzi48vx.jpg

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Komende week wat uitbreiding voor m'n aquarium...

20x Neocaridina davidi var. "Bloody mary"
Afbeeldingslocatie: https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/shrimpsroyal/image/cache/full/e86d6747190135121c467c260c5cf538facf9601.jpg

10x Caridina Japonica
Afbeeldingslocatie: https://www.heevis.nl/media/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/j/a/japonica-11_large.jpg

2x Pomacea bridgesii
Afbeeldingslocatie: http://www.aquariumfans.nl/wp-content/uploads/2015/09/hqdefault-8-430x322.jpg

Gezellig :)

• CDA441
  • Laatst online: 11-03 12:56
Ik heb eindelijk alle MTS uit mijn bak kunnen scheppen, eindelijk geen lelijke slakjes meer die overal plakken :D
Ook opnieuw ingericht naar een wat lichter en minimalistisch thema :)

Afbeeldingslocatie: https://i1146.photobucket.com/albums/o531/CDA441/IMG_20161204_113942_zpsnxtec0nw.jpg

Visjes voelen zich er redelijk goed bij, en de Gibbiceps zwemt nu ook rond i.p.v. zich altijd te verstoppen en komt af en toe eens kijken wat ik doe :')

Wel sterven een paar van de black molly's aan een genetisch defect omdat ze vooral inteelt zijn :/

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

• Aschtra
ErikG2 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 08:24:
Ik wil niet de boeman spelen maar ik ga er toch e.e.a. over zeggen. Zo te zien is je bak veel te klein voor zoveel sluiers. De minimale maat voor 1 sluier is 1 meter (liefst groter). Een sluier kan 25 cm groot worden!

Ik zie in je film geen filter maar ik zie ook niet de hele bak dus misschien heb je die wel? Een filter met grote capaciteit is een must met zoveel vissen die zo groot kunnen worden nl. En wat planten voor de zuurstof voorziening zullen ze ook fijn vinden.

Je vis zwemt dus op zijn kop omdat hij problemen heeft, deze problemen worden veroorzaakt door het feit dat ze verkeerd gehouden worden. Ik wil je niet aanvallen maar je zou je even wat beter in moeten lezen zodat je je vissen de juiste verzorging kunt geven.

Een sluierstaart kan zonder verwarming gehouden worden, ze zwemmen ook vaak in vijvers (niet elke soort is daar geschikt voor).

Ik heb hier e.e.a. opgezocht voor je:
http://www.aquariumfans.nl/sluierstaart-goudvissen-aquarium/
https://aquafora.nl/viewtopic.php?t=7534
https://aquafora.nl/viewtopic.php?f=24&t=7250&hilit
Ik had alle planten uit de bak gehaald om hem schoon te maken, net als met het filter. Normaal gesproken ziet de bak er ongeveer zo uit. Plantjes en indeling varieer ik nog wel eens mee.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KFIrt4S.jpg

'De vis zwemt zo omdat deze problemen heeft, die veroorzaakt worden omdat ze niet juist worden gehouden'

Deels waar, in dit geval had deze vis last van lucht in zijn zwemblaas omdat we voer hadden dat bleef drijven (van die vlokken) Deze gebruikte we even omdat het zinkende voer op was.
Vis is toen 3 dagen apart gelegd zonder eten en doet het sinds die tijd weer prima.

Dus ja bak is misschien te klein voor zoveel vissen. Maar ze doen et allemaal prima en de bak wordt goed onderhouden imo.

• p0st
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-04 09:22

p0st

Dutch Reefer

Hmm het is alweer tijden geleden dat ik hier mijn laatste ervaringen op het gebied van zoutwater met jullie gedeeld heb, dus tijd voor een update! Ik ben eind januari dit jaar verhuisd naar Dronten en heb toen mijn 450L doorkijk aquarium verkocht, en een 525L Red Sea Reefer aangeschaft voor in het nieuwe huis. Die draait dus inmiddels alweer bijna een jaar naar volle tevredenheid, ook de doorstart is destijds prima verlopen. Qua verlichting ben ik overgestapt op een "hybride" lamp, dus met zowel T5 (4x80w) als LED (4x75W), waarvan ik overigens alleen de Marine en Royal Blue LED's gebruik, i.c.m. 4 ATI Coral Plus T5 lampen. Verder de standaard layout, een UV-c lamp, een eiwitafschuimer, wat wieren om nitraat en fosfaat laag te houden, een koeler/verwarming en een doseerpomp om alle waterwaardes stabiel te houden. Hier maar even een dump van wat foto's en video's van de afgelopen periode, laat maar weten als je vragen hebt, kennis is er om te delen!

Wat Linkjes
Mijn YouTube kanaal: YouTube: Anton Post
Mijn Instagram pagina: https://www.instagram.com/p0st.nl/
Mijn Facebook pagina: https://www.facebook.com/dutchreefer/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aUYxAI1h.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4HZLRiIh.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/C8p6fDIh.jpg

🐠 Reef Tank @ Instagram 🖥️ x570 \\ 5950x \\ RTX3070

• CDA441
InFamous schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 19:13:
Jij ook al een kapotte verwarming, hier ook al. Bak was ineens nog maar 26 graden i.p.v 30 graden. Dat was overigens een Tetra HT300 van nog geen jaar oud. Verwarming word nog wel warm maar krijgt de bak niet hoger dan 26 graden. Nu maar een jäger erin gedaan en hopen dat deze wat langer heel blijft.
Ik heb zo even gekeken naar het verwarmingselement en die was totaal gesmolten aan z'n plastic kooi.

Afbeeldingslocatie: https://i1146.photobucket.com/albums/o531/CDA441/IMG_20170103_195525_zpscwc2rmjs.jpg

Zo even ook nog de restjes RGB strip aan de oude connector gesoldeerd en mooi vastgeplakt. Hopelijk laat de lijm niet los :')

• CDA441
Vandaag nog even verder geknutseld aan de afdekplaat:

Afbeeldingslocatie: https://i1146.photobucket.com/albums/o531/CDA441/IMG_20170104_151958_zpssyeog41p.jpg

Gat gemaakt voor de verluchting want ik had hier niet aan gedacht, en deze ochtend was alles onder de condensatie.
Hier dan ook een ventilator van een oude server op geplakt (op 12v maakt die veel herrie), maar versnelt het proces wel :)

Afbeeldingslocatie: https://i1146.photobucket.com/albums/o531/CDA441/IMG_20170104_152027_zpssfdpxywo.jpg

Ook de LED strip vast kunnen plakken. Ik vertrouw de plakstrip niet, dus heb ik op strategische plaatsen wat ducttape geplakt, want dat is ook waterproof :)

• DeadKnight
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:13
Heb nu ook al geruime tijd een rio 180 draaien.

Zitten momenteel een aantal Kardinaaltetras in en drietal glasmeervallen, tweetal kuhlii's en daarnaast nog een 20+ kersengarnalen en 10+ Japonica garnalen, waaierhandgarnaal.
Tevens zwemt er nog een ancistrus rond, die komt meestal alleen in de avond te voorschijn.

Hier stond het aquarium net een aantal uren te draaien.
Afbeeldingslocatie: https://i1149.photobucket.com/albums/o596/alex_jager1/Aquariumdag1_zpscc9mmxc6.jpg

Hier groeit alles lekker!
Afbeeldingslocatie: https://i1149.photobucket.com/albums/o596/alex_jager1/Aquariumdag6_zpsbfs2kbsl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i1149.photobucket.com/albums/o596/alex_jager1/Aquariumdag4_zpsryfxd04c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i1149.photobucket.com/albums/o596/alex_jager1/Aquariumdag5_zpsfquaatjo.jpg
(Incl Aziatische waaierhandgarnaal)

Hoe het er momenteel bij staat:
Afbeeldingslocatie: https://i1149.photobucket.com/albums/o596/alex_jager1/Aquariumdag7_zpsh5lgugye.jpg

(Heb wel aardig lopen knippen afgelopen tijd..)

Op een rare wijzen groeien mijn planten een stuk minder dan voorheen, komen gaten in..
Waterwaardes zijn goed, heb af en toe last van een kaamlaag. Daarvoor zet ik af en toe een luchtpomp aan.

Gok zelf dat ik te kort aan co2 heb en meer moet toevoegen, kan dat gewoon met easycarbo?

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:16
Net gesnoeid :) 180x60x60cm

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/npo4wxkdsp9y.jpg

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:02
hevling schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 16:02:
[...]

Welk type van verlichting hangt er boven jouw bak?
Er hangen 2x 5 watt led lampjes van dennerle boven.
Afbeeldingslocatie: http://www.aquariaveldhuis.nl/domeinen/aquariaveldhuis/www/products_pictures/enlarged/Dennerle_Nano_Power_LED_5.jpg
JayZeeTie schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:33:
Mooi bakje Gh0stw4lk3r!
Doe je die stenen nog schoon maken of blijven ze zo mooi bij jou :) ?
Ik doe aan stenen schoonmaken niets, blijkbaar is de boel aardig in balans zo

[ Voor 11% gewijzigd door Gh0stw4lk3r op 18-01-2017 19:36 ]

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:51
Laatst wat corydoras laser gold stripe in mijn aquarium gezet en dat zijn ook wel leuke visjes als eye-catchers.

Afbeeldingslocatie: http://www.aquabeek.nl/CMS/data/upimages/corydoras_goldstripe.jpg
foto van internet, heb zelf nog geen fatsoenlijk foto gemaakt :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:30

The Executer

Lekker belangrijk!

Winkiller schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 14:13:
[...]

Het kan aan mij liggen maar ik zie naast snel ademende visjes veel stof en een witte waas op de oppervlakte wat kan duiden op veel dode bacteriën en mogelijk verhoogde nitriet waarden. Kan je een foto of filmpje plaatsen van het gehele aquarium, hoe vaak ververs je water ? werkt je filter nog goed en meet je nitriet en andere waterwaardes?

Verder zou ik het ook niet weten...
Heb eigenlijk altijd wel een kaamlaagje gehad, altijd zeer minimaal. Deze laag zie ik van bovenaf niet eens op het water. Op onderstaande foto lijkt het ook erger dan het is, o.a. doordat ik de foto met mijn telefoon heb genomen. Daarnaast hangen er ook 2 stuks T5 buizen op ongeveer 4 centimeter boven. Water verversen is momenteel minimaal, 1 keer per maand oid. Komt voornamelijk doordat ik daar geen goede mogelijkheden meer voor heb. Komt er op neer dat ik nu continue met emmers heen en weer moet, omdat ik geen slang aan de kraan in de keuken kan. Onlangs heb ik nog No3 en Po4 gemeten, gezien de matige plantengroei. Mijn Po4 was rond de 2, mijn No3 was 0. Deze heb ik inmiddels aangevuld met stockoplossing. Bij het testen heb ik mijn No2 niet gemeten, was inderdaad misschien wel handig geweest.
Pomp heb ik onlangs schoongemaakt. De blauwe matten zaten aardig vol met drek. Deze uitgespoeld en daarna het filter weer in elkaar gezet.

Afbeeldingslocatie: https://i20.photobucket.com/albums/b215/TheExecuter/Tweakers/62e97fb1-f3d0-41bf-9267-0dd04c6ed232_zpsbzsyxgyg.jpg

Ben momenteel bezig om van de Hygrophila Polysperma een soort straatje te maken naar achteren. Misschien niet de meest handige plant hiervoor aangezien het een snelgroeier is. Rechts daarvan heb ik Lysimachia Nummularia geplant. Voornamelijk door deze plant werd ik getriggerd om No3/Po4 te meten. De planten welke vooraan staan is een Echinodorus, welke ondersoort weet ik zo niet. Was een behoorlijk grote plant, maar sinds de verhuizing is dit niet meer gelukt. Hij maakt nog wel flink wortels aan, en regelmatig nieuw blad, maar groot wordt ie niet meer.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• toolkist
  • Niet online
Bockelaar schreef op maandag 13 februari 2017 @ 12:46:
460liter aquarium, 30-40% waterwissel, best veel emmers hoor, dan wil je echt gewoon tuinslang etc gebruiken :)
Dit ding is echt briljant daarvoor:
Afbeeldingslocatie: https://www.dieboshop.nl/images/ot/105690.900x900.jpg?e=Lanczos3&q=75&crop=no&rotation=0&origin=no

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:32

Winkiller

De Mopperpot

InFamous schreef op maandag 13 februari 2017 @ 12:54:
[...]

QFT ik ga echt geen emmers gebruiken :X
Bockelaar schreef op maandag 13 februari 2017 @ 12:46:
460liter aquarium, 30-40% waterwissel, best veel emmers hoor, dan wil je echt gewoon tuinslang etc gebruiken :)
Goed toch ? ik blijf mijn speciale aquarium emmer gebruiken, ik weet niet beter, stelletje luiwammesen. ;)
Zijn er hier techspecialisten die iets met scheikunde hebben, ik zit me af te vragen of dit of dit echt werkt, met andere woorden heeft iemand hier zoiets op zijn vissenbak staan ?

Afbeeldingslocatie: http://www.aquabilzen.net/WebRoot/Belgacom/Shops/Becloud-20130619-000419/5516/EAF2/ACBD/A792/13A5/0A0C/05E0/B98B/1868_0.png

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:41
Otocinclus vittatus ;)

Heb pas net dit topic beetje ontdekt. Al jaren aquaria gehad.
Heb sinds een paar weken weer een Rivulatus in het bezit en gelijk een nestje jongen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/he4Y5BuP8QInKLgudsRhSOMu/thumb.jpg

Bak heeft een zelfgemaakte achterwand met led verlichting. Filterzand op de bodem. Verder zit er nog 2x geographys altifrons, 2x heros rotkeil, 2x kwi kwi meervallen en een blonde ancistus.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb een 100 liter bak en red me met EasyCarbo en af en toe een CO2-tablet in een CO2-reactor:

Afbeeldingslocatie: https://www.tiendanimal.es/images/descimages/mta771-SERA-CO2-Tabs-plus-20-Tabletas-2.jpg

Planten doen het prima. :)

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-04 15:13

InFamous

excommunicado

Ik heb sinds een week ook een leuke garnaal ik mijn aquarium zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ESkU9U1dTTIuv29xH1FoCNh8/medium.jpg

Dat is een afrikaanse blauwe waaierhand garnaal

Formerly known as Ragdoll

• Rickz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-04 13:28
Volgens mij heb ik ooit in het vorige topic wel eens gepost en mijn aquarium laten zien, vissen bestand die in de bak heeft gezeten:
10x Kardinaal tetra
xx vuurganalen
6x Anentome Helena, kon er iig 5 weervinden
2x Ancistrus (Koppel)
1x Waaierhand garnaal
5x Glaswelsjes, leven er nog 3 van
5x Corydoras (std zwart), leven er nog 3 van
5x Corydoras Julii, leeft er nog een van :'(
3x Gourami blauw RIP
5x Long fin danio's RIP

bovenstaand is over een periode van +- 2 jaar, niet alles in 1x overleden ofcourse. Meest is overleden in het laatste half jaar waar ik de bak een beetje verwaarloosd heb (waterwissel 1x in de 3 a 4 maand). Dit kwam doordat zich een kaamlaag begon te vormen en de bak er eigenlijk niet meer uit zag. Was een periode dat ik de bak eigenlijk weg wilde doen, nu zit ik juist te denken om een grotere te halen _O-

Nu is die kaamlaag nogal hardnekkig, wissel nu om de 2 a 3 dagen een paar emmers water en toch vormt zich steeds die laag op het water (begint wittig, blijft het te lang liggen is het een groene drap)

Het water is volgens mij wel redelijk goed, want de Ancistrussen hebben vorige week eitjes gekregen :D
YouTube: Ancistrus met eitjes
YouTube: Ancistrus met eitjes uitgekomen
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2868/33544701206_7c7fbae760_c.jpg20170319_133408 by Rickz89, on Flickr
Alleen vinden de Tetras de eitjes wel erg lekker, 3/4e is al opgegeten, hierom het holletje maar even afgesloten:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2877/33585142125_4bde2ae795_c.jpg20170321_193601 by Rickz89, on Flickr
Momenteel staat de bak er zo bij:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2847/33428579432_3ce432548f_c.jpg20170319_155413 by Rickz89, on Flickr

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:16:
[...]

Welke waarden zijn voor jullie belangrijik? CO2/O2/Nitraat/nitriet leken me handig.
De enige parameters die "makkelijk" electronisch te meten zijn voor thuisgebruik zijn eigenlijk temperatuur en PH.
En daarbij is een PH sensor ook niet heel goedkoop (en gaat maar 1 jaar mee).

Als ik naar mijn aquarium kijk is mijn PH erg stabiel (vanwege toevoegen van CO2, overigens wel zonder CO2-computer). En de temperatuur is ook prima.

Wat meet ik het meest? NO2, PO4 en soms KH+PH om CO2 waarde te kunnen aflezen in een CO2 tabel.

Laat van deze zaken nu eigenlijk alleen PH waarde electronisch te meten zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.hobbykwekers.nl/images/stories/artikelen/Aquarius-Tubanti/Co2/Evenwicht%20tussen%20pH%20KH%20en%20CO2/pH%20KH%20CO2%20tabel.gif
Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:32:
[...]

Ik heb dit apparaat gevonden die voor 500 dollar aardig wat meet. Mindstream Aquarium Monitoring System (https://www.mindstreamh2o.com/). Waarschijnlijk moet het dus mogelijk zijn deze waarden goedkoop te meten, misschien eens in China kijken wat er te koop is.

Al die andere waarden lezen hoeft misschien niet nuttig te zijn maar wel tof om dat realtime op je telefoon etc te zien.
Dat ding bestaat nog niet eens en meet ook niet heel interessante waardes voor een zoetwater bak.

Even een ideetje he.. Als je dan toch waterwaardes wilt testen.. Zou je niet geautomatiseerd zo'n teststrip in je aquariumwater kunnen proppen en dan met machine-visie de kleuren van de teststrip aflezen om zo de waterwaardes te bepalen? Of nog mooier... geautomatiseerde drop-checker.

Dan heb je geen electronische sensoren nodig.

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/5fdGsM-3iyM/maxresdefault.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door FragDaddy op 29-03-2017 13:47 ]

Have a wheelie good weekend!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:27
Riqy schreef op donderdag 6 april 2017 @ 08:55:
En we zijn natuurlijk erg nieuwsgierig geworden, dus een paar foto's zijn nooit weg :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zk2Vu0o.jpg

Snelle foto van gisteravond, voelt wel een beetje fout om het in deze staat te posten maar goed.

• toolkist
  • Niet online
Morgen op zoek naar de nieuwe bewoners voor m'n bak:

Boven:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/64/Amerikanischer_Hechtsalmler_Ctenolucius_hujeta_Tierpark_Hellabrunn-1.jpg/800px-Amerikanischer_Hechtsalmler_Ctenolucius_hujeta_Tierpark_Hellabrunn-1.jpg

Midden:
Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/d1/d3/8a/d1d38a8205fdc519432ec81a84894392.jpg

Onder/midden:
Afbeeldingslocatie: http://www.hobbykwekers.nl/media/zoo/images/Uaru-amphiacanthoides082_26535edfab91a873f8f7b70c78d2161c.jpg

Onder:
De brochys en l nummers die nog in mn bak zitten.

• JayZeeTie
Kennen jullie dat, dat je je afvraagt wat die bak met water eigenlijk in je woonkamer staat te doen? :9

Het begint allemaal wat gewoontjes worden. Ben al een tijdje aan het rond kijken voor een leuk visje wat net iets groter is dan mijn huidige en wat meer in de midden laag zit.

Op het moment zitten er 9 Marmarbijlzalmpjes in en nog een restje van 4 of 5 Rasbora Galaxy. Die Galaxy's zijn/waren echt mijn visje! maar om de een of andere reden sterft mijn halve groep af als ik weer eens een uitbreiding wil doen. Half jaar geleden weer 10 stuks toegevoegd om het geheel op te krikken naar een stuk of 18 ofzo. Inmiddels nog maar een paar van over :| Daar zijn ze me toch echt iets te duur voor! Vroeger in m'n kleinere oude bak (70L) leek het een stuk beter te gaan.

Terwijl de Zalmpjes en mijn garnalen weinig tot geen kuren vertonen .....

Hoe zit dat eruit dan? Nou zo! (Het Monte Carlo tapijtje zit er zo verlept uit door de HDR Modus op mijn telefoon)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IfUoyQDB9T61kVtdZikye3jR/full.jpg

Zelf zit ik aan een triootje dwerg gourami te denken, maar dat is ook best ook oppervlakte vis en daar hangen die zalmen al. Wie heeft er een leuke suggestie voor mijn bestand? :)

Tevens word ik ook ziek van de baardalg die maar blijft komen op mijn stenen, die er inmiddels al uit zijn want werd er gek van om die elke week te schrobben. Op het hout had ik laatst ook alles weg gehaald maar lijkt weer gewoon terug te komen. Zelf stukken die in de volle stroming staan |:(

Bak is verlicht van 1530u - 2130u en CO2 word in die tijd toegevoegd en gemonitord met een dropchek.
Elke week een aardige water verversing van +- 60L en daarna gaat er weer een complete planten voeding in om alles op pijl te houden.

Gaat om een Juwel Vision 190.

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:36
Oh gelukkig maar dan, of jammer, een bak van een meter of 7 is ook wel gaaf 😂

Het is ook maar eens tijd om mijn nieuwe bak hier te showen. Het is een Rio 240 met een HMF. (Hamburger Matten Filter)
Het volgende zit er nu in:
8 corydoras panda
4 corydoras habrosus (Overblijvers)
3 tanichtys albonubes (Overblijvers)
1 betta siamorientalis (Overblijver)
6 moenkhausia pittieri (komen er nog 10 bij)

Wat nog komt:
6 microgeophagus altispinosa

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/N2CH8Lfja68yF5lPjHcWjMta/thumb.jpg

[ Voor 77% gewijzigd door ErikG2 op 19-04-2017 11:45 ]

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:51
Verwarming kapot, maar alle vissen leven nog...
Maar kunnen ze hieraan nog dood gaan ook al is de temperatuur nu flink gezakt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JzlgV9r.jpg

Ps krijg nu een pushmelding als de temperatuur te hoog word

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Gh0stw4lk3r
Dit is mijn 35 liter bakje (Dennerle scaper's tank), nu nog met mijn Betta, maar ik wil die graag verhuizen naar een bakje met een geschiktere inrichting. (ben bezig die nu op te starten)

wat raden jullie aan om als schoolvisje in dit (kleine) bakje te houden?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p0gHYPa.jpg

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:03
Vroeger heb ik diverse aquaria gehad:

- Begonnen met een bakje van 12 liter met Chinese Danio's
- 54 liter bak met diverse bezettingen
- 250 liter bak met 2 pauwogen en een Panaque Nigrolineatus

De 250 liter bak was een keer geklapt toen ik een avondje was wezen stappen. Dat is niet fijn thuiskomen kan ik jullie vertellen :( Alle vissen dood op de grond en een gigantische pleuresbende. Gelukkig geen houten vloer want dan heb je echt een mega probleem.

Vervolgens gaan samenwonen en nooit echt de ruimte / tijd gehad om het weer op te pakken. Afgelopen weekend wilde mijn 8 jarige dochter bij ons in de lokale dierenwinkel kijken. Dus even rondgekeken daar en toen zag ik een Fluval Edge staan. Leuk bakje van 23 liter waar je toch kleine visjes in kunt houden. Het is allemaal heel wat kleiner als vroegah maar wel weer leuk om dat weer eens op te starten.

Ben nog steeds het meest fan van Zuid-Amerikaanse vissen en ben van plan om nog een keer een mini biotoop te maken. Die Fluval Edge is ook mooi vormgegeven, enige nadeel is de kleine opening van boven waardoor je er wat minder makkelijk bij kunt. Iemand die toevallig ervaring heeft me dit aquarium?

Afbeeldingslocatie: https://media12.mediazs.com/bilder/fluval/edge/i/5/400/50873_PLA_hagen_fluval_edge_I_schwarz_5.jpg

• Aschtra
Ik kom thuis en mijn zwarte vis heeft bijna geen staart meer :')

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n0m67nU.jpg?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QuNW4o3.jpg?1

Hopen dat die het overleeft. Misschien aangevallen door andere vis ofzo. Zwemt ook niet meer, ligt alleen maar stil

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Verschrikkelijk bakje (echt waar) om onderhoud in te doen. Erg mooi om te zien. Ik kan hem echt aan niemand aanraden, en al helemaal niet voor een beginner (mijn moeder bv vond het een mooi bakje).

Ik heb er een poosje 1 gehad, eerst met garnalen daarna met een harem Neolamprologus multifasciatus erin. Totdat poeslief een paar dvd's (of zichzelf?) heeft laten vallen op het bakje ;w

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/6uuv2wjd87lrhts/DSC_0144.jpg?dl=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/mrig5yewxkado7v/20130522_175048.jpg?dl=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/w6hay349n7cikus/lek2.jpg?dl=1

• Gh0stw4lk3r
Mei schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:41:
[...]

Dat klinkt nog niet eens zo slecht. Ik heb geen sproeiers nodig, maar tot nu toe lijkt dit een goed alternatief voor dompelpompen die ontworpen zijn voor veel grotere volumes, en waarbij ik een optie zou moeten hebben om de doorvoer te kunnen regelen, en zit ik met een hoger stroomverbruik.
Is er nog een specifiekere naam voor het type pomp dat jij aanraadde, zodat ik daarop kan zoeken?
toevallig weet ik wat van "boosterpompen" zoals ze ook heten en dan ineens een stuk goedkoper te krijgen zijn dan wanneer het sproeipompen voor een paludarium zijn ;) ( zie nu trouwens dat rana ook een "goedkopere" heeft, voorheen was het of een plunjer pomp of een van 120 euro.

https://www.osmoseapparaat.nl/boosterpompen.html
hier zijn de stille pompen dus ook te krijgen, ik gebruik zelf die van 65 euro voor mijn paludarium van 2 meter hoog. is echt een stille pomp en kan met gemak de 2 meter aan en dan nog eens door 3 sproeikoppen heen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HEzGtgV.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Gh0stw4lk3r op 06-06-2017 17:48 ]

• Gh0stw4lk3r
Ja zeker, nu ook bloemen in een plantje zitten, oaar weken geleden nog in een plant die op de bodem groeit
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/91pkOMc_d.jpg

Verwijderd

Ik heb een tijdje geleden een aquarium overgenomen van iemand waar een aantal van de onderstaande vissen inzitten. Nu weet ik niet welke vissen dit zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/256bwbb.jpg

Iemand enig idee?

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heeft iemand verstand van Otocinclus?

Ik heb een tijdje geleden een vijftal Otocinclus in een winkel gekocht. Ik wil er graag wat bij hebben.
Nu is deze winkel helaas voor mij best ver weg, dus wil ik het elders halen.

Maar ik weet niet precies welke soort het is. Ik heb de winkel gebeld welke soort ze verkopen en hij zei dat ze verkocht worden als 'Otocinclus Affinis', maar dat-ie niet z'n hand in het vuur durft te steken of het de Affinis is of bijv de Vestitus of Vittatus (wat ik vermoed)

Weet iemand welke Otocinclus dit is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7s4oU9JHEVYq6TFg6FaoOViZ/full.jpg

Als er een andere foto nodig is, roept u maar, het aquarium staat naast me :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
freggell schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 10:55:
[...]

Ik denk dat er een duidelijker foto van de staart nodig is.
Volgens mij zou het ook nog de Mariae of de hoppei kunnen zijn.
Maar het identificeren van een Otocinclus vind ik altijd wel lastig.
Dank voro je reactie :)

Zou dit helpen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kNleSdVfGmHucR29IX5CPg2e/full.jpg

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Raek
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-04 19:48
Na zoveel tijd op T.net te hebben gespendeerd, kom ik er nu pas achter dat er een aquarium topic is :+ Leuk om te zien dat er nog meer liefhebbers zijn, ik blijf Paludariums (Paludaria?) ook schitterend vinden om naar te kijken.

Ik wilde graag een low tech bakje, met als doel Cystal Red garnalen hierin te houden. Lang verhaal kort, dit is niet gebeurd, maar ik heb er ontzettend veel van geleerd.

Aquarium:

Bak: Juwel Rekord 600 (60x30x42)
Meubel : DIY ADA Style (DIY topic op Ukaps)
Verlichting : Philips t840 & LED balk
Filter: JBL Cristalprofi e401 & Intern sponsfilter
Substraat : ADA Amazonia Soil
Hardscape : Spiderwood & Seiryu stone

Planten:

- Cryptocoryne Balansae
- Microsorum Pteropus Trident
- Micranthemum sp Monte Carlo
- Echinodorus Magdalensis
- Fissidens Fontanus
- Vesicularia dubyana

Inwoners:

- Boatload aan vuurgarnalen
- Tiental boraras
- Vijftal oto's

Ik heb een zogenaamd journal bijgehouden op Ukaps.org vanaf begin tot aan heden, voor de liefhebber wellicht leuk om door te lezen, met heulveul meer foto's.

Net opgestart;

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/20zyb78.jpg

Maart(opstart) - Mei - Augustus;

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/34j2o2t.jpg

Huidige staat;

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/1zzkorl.jpg

Zoals ik al aangaf ben ik aan het uitzoeken wat ik nu met m'n bak wil gaan doen. Voor mijn gevoel is het doel wat ik voor ogen had gelukt, voornamelijk een tapijtje zonder co2. Mijn dochtertje wil liever naar visjes dan garnalen kijken, dus grote kans dat ik 'm binnenkort leeg haal.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-04 23:13

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Zo ik mag mij bijna gaan aanmelden in dit topic,
Na 15 jaar zonder aquarium te hebben gezeten, nu eindelijk weer beginnen met een nieuwe mooie start:

aquarium
250 bij 50 bij 70 l*b*h.

Vissen
Wordt een zuid amerikaanse bak met verschillende vissen:
Luipaardpantsermeervallen
De Gemarmerde Bijlzalmen
Kardinaaltetra's
Maanvissen
Borelli's dwergcichlide
en guppies (al vervloekt iedereen me daarvoor).
Aantallen nog onbekend.

Aquarium krijgt 4 gebieden.
Vooraan (1/3 deel) een strook zand van en open zwemruimte.
Achteraan 3 gebieden.
1 met grote stukken hout.
1 met grote stukken rots en verder leeg.
1 met veel planten.

bodem
Maar ben met een aantal dingen nog een beetje onbekend.
ik lees 1000 verhalen over de grond.

Mijn plan is nu, de onderste laag helemaal van zand maken.
Daarbovenop kan ik stenen neer leggen.
Achterste gedeelte kan ik een voedingsbodem aanbrengen voor wat planten.
Over de voedingsbodem leg ik een laag grind neer, waardoor de keuze voor de vissen beperkt is tot zand of grind. Iemand die mij een juiste richting kan duwen, of zit ik al op de juiste weg?.

planten
De planten zelf moet ik nog exact naar kijken.

wens der garnalen
Verder wil ik ook nog garnalen in deze bak stoppen, maar als ik zoek op zuid amerikaanse garnalen krijg ik geen resultaten,
Temperatuur van de bak zal zo'n 23 graden zijn.
Dus de garnalen zullen vreemdelingen zijn in de bak, maar ik heb geen idee welke leuk en relatief makkelijk zijn en passen met de andere aanwezigen in de bak.
Ideeen zijn zeker welkom :).

planning
Wil deze week nog de grond erin stoppen.
Volgende week de planten erin en het water erin.
En dan 3 weken later de eerste vissen erin (afhankelijk of de waarde al de goede richting op gaan).
een maand aankijken of alle processen opgang zijn gekomen en dan de rest van de vissen erbij.

en nu
Heb er zoveel zin in, zal dus komende weken foto's posten van de vooruitgang.
Hint en suggesties na aanleiding van dit verhaal zijn welkom :)

[ Voor 7% gewijzigd door Smuggler op 13-07-2017 15:38 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 75kwh EV(Tesla), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER),+ sygenergy 54kwh Tibber

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Wist helemaal niet dat dit topic bestond. _/-\o_

Bij deze een foto van mij Aquarium. deze heb ik nu iets meer dan één jaar. Juwel Rio 240.
Ben nu vooral bezig met planten. Hier had ik tot nu toe geen succes mee. Onlangs een CO2 installatie
aangeschaft. En nu begint het langzaam goed te draaien.

Aquarium

• Smuggler

Smuggler

Zo ik ben lekker begonnen nu.
Foto's van afgelopen 2 weken:
Het begin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/US58IXCqurSa5BPLMXW8Qndb/medium.jpg

Eerst eens het licht in orde maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OMOACMJWHQyJVZjj0WExH7LZ/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ls10VSbRXAh4Buoip6Nfh2EV/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TjWGNfqAagVmCWalIyjl9yaa/medium.jpg
Gebruik gemaakt van Philips hue lightstrips. makkelijk te bedienen, en makkelijk lichtschema's maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zEWk5xAPsq9u1Ji2Q01StCiD/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MoT9LjGrz3XehqzWOQVvlfLb/medium.jpg

Daarna het eerste water erin om te kijken of het allemaal waterdicht is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dErbAnKPQ9CdDxSQ6432QAxz/medium.jpg
Bleek niet zo te zijn, maar dat was snel gefixed.

Eerste plantjes er alvast in die ik graag snel op het hout wilde zetten. en daarna de spullen erin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3dcIUHlrCpaAVFQAln52yi7b/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/i9WiCRLBCGtVeQ9nXEmbXNpf/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dtDVfuqXUmpL5AC2Se4fQt6n/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uy5PUOBfhYyPldBznsypofgV/medium.jpg

En vandaag de dag ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0tbeenL07GlZ1PdY2hzFykmQ/medium.jpg
Op het hout links zit nu nog een bacterie / schimmel? maar die is alweer snel aan het verdwijnen, delen van het hout hebben ondertussen niets meer erop zitten.

Op dit moment bezig het water goed te krijgen.
Gezien de hardheid van het water hier uit de kraan een osmose filter aangeschaft, voor langere termijn.
En spul aangeschaft om de KH snel te verlagen (zit nu op 15 en wil naar 4).

Dan nog een vraag over opstart waarden:
Als ik deze grafiek bekijk:
Afbeeldingslocatie: http://www.hobbykwekers.nl/images/stories/artikelen/Aquarius-Tubanti/Evenwichten/concentratie%20verloop%20tijdens%20opstartfase%20aquarium2.gif
Dan moet je Nitriet gaan zien zodra de ammoniak afneemt.
Amoniak is al flink aan het dalen en zit nu op 0.1. Maar heb nog totaal geen Nitriet kunnen meten... Betekend dit dat het nog moet komen of kan ik er nu al voorzichtig de eerste vissen bij doen?

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 75kwh EV(Tesla), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER),+ sygenergy 54kwh Tibber

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Nou het was wat werk maar het zit erop... extern filter gereinigd en filtermateriaal gedeeltelijk vervangen, slangen gereinigd, ongeveer een 40% waterwissel gedaan en uiteindelijk ook een joekel van een plant verwijderd die echt alle kanten op aan het woekeren was en ook flink wat licht tegen hield. Ook de ruiten maar eens gereinigd, begonnen toch wel wat kalkvlekjes zichtbaar te worden.

Nieuwe plantjes erin voor de middenzone, moeten nog wat gaan groeien. Aquarium lijkt nu opeens kaal omdat die joekelplant weg is. :P

Wel een stuk fijner uitzicht zo, de vissen hebben nu weer echt de ruimte om te zwemmen. En de vissen die wat beschutting nodig hebben kunnen nog mooi naar de linkerhoek waar één of andere varenachtige staat op hout, flink wat verbergplekken daar. :)

Moet nog ff kijken voor een smalle hoge plant voor tegen de achterwand. Geen waterpest of cabomba ofzo, ja het groeit prima maar woekert hier altijd alle kanten uit. Liever een traag groeiende smalle plant die max zo'n 30 tot 40 cm hoog wordt. Eens gaan rondneuzen dus bij Aquaplantsonline -- tenzij iemand nog een goede tip heeft :)

Ook een paar nieuwe bewoners trouwens, tenminste bijna nieuwe bewoners want ze moeten eerst nog overwennen: zebrabarbeeltjes. d:)b

Kunnen lekker door het aquarium ravotten, ruimte genoeg :)

-- Edit: crosspost uit het "heb je iets nieuws"-topic:

Ze zwemmen de hele tijd druk rond (bezige baasjes) dus maar ff van Google Images een foto geplukt:

Afbeeldingslocatie: http://store.aquatic.bg/wp/wp-content/uploads/2015/03/zebra-danio-300x185.jpg

Zebrabarbeel, acht stuks aan m'n aquarium toegevoegd. Een eigenschap van deze soort is dat ze nogal actief zwemmen en ja hoor da's precies wat ze doen. Waar platy's en dat soort vissen op hun gemak een beetje het aquarium rondzwemmen zijn de zebrabarbeeltjes echt druk op en neer aan het zwemmen. Al zal het gedeeltelijk zijn omdat ze nog aan het nieuwe aquarium moeten wennen :P

-- Edit #2: dagje later, nog een paar nieuwe bewoners: Gastromyzon. Specifieke subsoort ontgaat me even :P

Ook maar weer een foto via Google opgesnord, ze zitten nu ergens achter een varen verscholen en ik zie ze niet :+

Afbeeldingslocatie: https://www.aquariaveldhuis.nl/domeinen/aquariaveldhuis/www/products_pictures/enlarged/gastromyzon-borneo-VISSEN-Aquaria-Veldhuis-Vijver-Centrum-Enschede.jpg

[ Voor 54% gewijzigd door Wildfire op 28-07-2017 15:26 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Toch nog een eigen foto van de gastromyzon (eentje van de groep, de rest zat wederom ergens achter planten op de ruit verborgen, deze lag te luieren op het voorfilter :P):

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/gastromyzon800x600.jpg

En een shot van het aquarium in z'n geheel:

Klik voor fullsize
Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/aquarium800x600.jpg

De rechterkant van het aquarium (waar dus het voorfilter hangt) is vanaf m'n normale zitplaats net niet zichtbaar dus valt dan ook niet op. Vandaar geen probleem dat het "in het zicht" hangt. :P

Oh ja, ik heb idd geen achterwand. Vind ik niet zo belangrijk en de slang voor de filteruitlaat is mooi verborgen door de plantjes op de achtergrond dus vind het verder prima zo. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Wildfire op 31-07-2017 00:11 ]

• CDA441
Een paar dagen geleden een 8 tal platies gekocht om weer te kweken, bewuste keuze gemaakt voor platies, want die deden vonden het wel goed met de mollies. :)

Pas bij het "in het aquarium steken", had ik pas door dat één van de mannetjes platies een mickey mouse platy, met een high fin is. :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vQF92mtl.jpg

Vreselijk leuk :D
Tevens ook weer aan het kijken naar Guppies, want die zijn allemaal jammer genoeg gestorven door een "freak accident". 60% van mijn vispopulatie verloren door een defect verwarmingssysteem midden in de winter.
De temperatuur van de bak was iets rond de 18°C toen ik op vakantie was :'(

Hoop snel weer m'n bakje vol te krijgen met livebearers :)

• CDA441
Zo, weeral het substraat eruit gehaald, en nu eindelijk tegeltjes gelegd in de bak.
Zijn keramische tegels van de Gamma (9€ voor rond de 12+ stuks, geloof ik).
Minder om schoon te maken, en toch poreus genoeg om bacteriën in te laten groeien :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/t6HXWjbl.jpg

Gibbiceps heeft nu ook z'n eigen halve PVC buis, en is er erg blij mee :D
Misschien nog eens de luchtslangen vervangen en wat beter organiseren.

• Paulus07
  • Niet online
Nice, nooit geweten dat er hier ook een aquarium topic was :)

Morgen hier de bak weer wat voorzien van een waterwissel + wat snoeiwerk en aanvulling van de plantenvoeding etc. Planten groeien allemaal als een malle en moet er weer wat vorm inkrijgen ipv een jungle.

Tijdje terug stond het er zo bij:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/20626607_1756622277700566_6558996768358663456_o.jpg?oh=43311c76062423119ffdc50f3e20a85d&oe=5A49C9AA

:)

• Waah
  • Laatst online: 13:55
@toolkist vandaar mijn vraag of het daadwerkelijk nodig is om überhaupt iets op de bodem te leggen... Als er een steen valt, heb je dan echt direct een puntbelasting met kapot glas als gevolg? of vang het zand de steen op waardoor het ook geen puntbelasting vormt.

Ik had al gekeken naar dit:
Afbeeldingslocatie: https://imgcdn.thewebconsole.com/ZWEB2701/product-item/54e1735ca0c21.jpg?v=2&geometry(1000%3EX1000%3E)

Maar mijn vraag was dus meer of het echt nodig was. De reden die jij noemt is precies waarom ik geen zin heb in piepschuim onder andere. Ik kan evt zelf wel met tegellijm en Epoxy alles dichtsmeren zodat het keihard wordt (vroeger ook zo wel achterwanden gemaakt) maar daar heb ik niet zo heel veel zin in (kost veel tijd).

@Paulus07 Dan weet ik wel een mooie plek voor je:
Afbeeldingslocatie: https://sabehtours.nl/wp-content/uploads/2015/10/keukenhof-1.jpg

Nee het is zeker mooi, maar hoeveel tijd zit daar wel niet in, elke week weer. Ik zou het liefst zoutwater willen, maar daar heb ik echt geen tijd meer voor. Ik heb ook nog een landgup die veel meer tijd vraagt :+

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-04 10:15
Ik zal me hier ook maar weer eens melden.

Ik heb al meerdere aquariums gehad in het verleden. Ben ooit begonnen met een klein zoet water aquarium van 40 liter. Deze werd al snel vervangen door een bak van 180 liter en die heeft een jaar of 5 in mijn huis gestaan. Daarna ben ik in de ban geraakt van zee aquariums en heb een jaar of 5 een 200 liter zee aquarium gehad. Tot een jaar of 5 geleden, na een lekkage in een extern filter tijdens een vakantie was mijn laminaat vloer beschadigd geraakt. En heb ik mijn aquarium weg gedaan. Uiteraard blijft het toch altijd kriebelen en ben 2 jaar later weer met een nano zoet water aquarium begonnen. Deze heeft tot mijn verhuizing afgelopen winter erg goed gedraaid en heb toen voor de verhuizing alle bewoners aan een vriend van me gegeven die zijn zoet water bak net aan het inrichten was.

Voor mijn huidige huis waar ik veel meer ruimte heb staat nu een grote (+/- 500 liter) zeewater bak in de planning. Deze zal waarschijnlijk over een jaar of anderhalf komen en tot die tijd wilde ik wel al een beetje tweaken aan de LED verlichting en Arduino aansturing, Hiervoor heb ik mijn nano Cube bak van 30 liter weer boven water gehaald en deze alvast gevuld met wat steen en ondertussen ook de eerste button koralen.

Momenteel verwacht ik vandaag of morgen een kleinere verwarming binnen te krijgen zodat die beter tegen de achterwand geplaatst kan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WJ8vQMkz7KZH5lT26OzuAlRH/full.jpg

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• SnowDude
Waah schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:00:
Zout blijft gaaf. Ben heel benieuwd hoe het eindresultaat wordt!

Ga je losse led-lampen gebruiken? of led-strips?
Ik heb een MakersLED slim heatsink van 15 x 30 cm : http://www.makersled.com/products/makers-slim-heatsink/

Daar op heb ik 11 leds gemonteerd.

3 x 5W @1500mA Wit van 4500k
6 x 5W @1500mA Royal blue
2 x 3W @700mA 410nm UV/Violet

Voor de witte en blauwe LED gebruik ik 3 700mA meanwell drivers en voor de UV leds een 500mA driver waardoor ze allemaal ongeveer op 2.1W uit komen, en ik nu totaal ongeveer maximaal zo'n 22W aan verlichting heb (En met zwaardere drivers en powersuply kan ik dit pushen naar +/- 50W).
De 4 drivers kan ik onafhankelijk van elkaar aansturen met een 10bit PWM module waardoor ik alle 4 de kanalen (wit, blauw, blauw, UV) in 4096 stappen kan dimmen.

Aangezien zelfs de 22W momenteel al overkill is, dim ik het terug tot ongeveer 65% met in het midden van de dag een uur lang een piek van 80%.

's Nachts blijft 1 blauw kanaal heel flauw branden, de licht sterkte in de nacht is wel afhankelijk van de stand van de maan. Bij nieuwe maan heel weinig licht en bij volle maan net iets meer.

Hier de licht unit met de nacht verlichting aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Xg7WxCdF0EkSEqMj4RC6z1CO/full.jpg

Hier boven op mijn bak, dit is van een aantal weken geleden toen de stenen nog aan het indraaien waren. Momenteel heb ik de stenen anders ingericht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4Lg6LkzZu7RHlLcS92tcXTYz/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TvBsqZ5gE7OIsING2OfZy8kL/full.jpg

In het echt is het lang niet zo blauw als op de foto, maar dat is meer de witbalans van mijn iphone.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Gh0stw4lk3r
mooie bakjes komen er weer voorbij :)
dit is mijn bakje (35 liter)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xrX87ep.jpg

komen er nog tweakers naar Vivarium in november?

• JayZeeTie
Laatst heb ik, als het goed is 2 koppeltjes Ramirezi gekocht bij de LFS. Echter ik kom er meer niet uit. Wat is nu wat :9

Zelf heb ik het idee dat die rechts boven een vrouwtje is (en misschien ook niet helemaal 100% ramirezi. De vinnen zijn veel hoger dan bij de andere 3) Hopelijk zijn er hier experts aanwezig die het weten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DhuaoMNZ2qud5yEOxUCmRjxa/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UeE1luqgTvQjJcVWmYYJRqwv/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0TO5Fc3dh5HRvZ0npEFM4AEA/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JQJtDKmGD8FEwFeaPcMmYHxn/medium.jpg

Tevens enkele weken geleden van T8 de overstap gemaakt naar T5 in mijn Vision 180 bak. Als 'laatste' poging om er iets van te maken. Zoals gehoopt lijkt alles weer veel beter te groeien 8)

• Paulus07
  • Niet online
Hier trouwens nog mensen interesse in een lichtbak? heb er thuis nog 1 over die ik niet meer gebruik.
Zit nog de originele verpakking bij. Wel eventueel zelf de T5 buizen vervangen. Weet niet meer of die nog goed zijn. :)

Nieuwwaarde was destijds ergens rond de 150 euro.

4x39Watt T5
90cm x 19cm x 5,5cm

Door uitschijven van de beugels is het te gebruiken voor bakken van 90-110 cm

Afbeeldingslocatie: https://aqua-life.ro/image/cache/data/odyssea-4-tubes-T5HO-lighting-with-leds-Quad-Aquarium-Lighting-4X24W-plante-marin-500x500.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i1268.photobucket.com/albums/jj570/fishmybest/2014-11-10/odyssea%204%20tube%20lighting/50B26E38622A56FE20140715170834.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i1268.photobucket.com/albums/jj570/fishmybest/2014-11-10/odyssea%204%20tube%20lighting/50B26E38622A56FE20140715170826.jpg

Dus als iemand interesse heeft geef maar een seintje.

[ Voor 6% gewijzigd door Paulus07 op 26-10-2017 13:04 ]

• SnowDude
Weer nieuwe bewoners er bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1W6vCsD8AJAuXUBDBzrGVeY9/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CdvcpJm0Xq3Orz57LiVfZ45V/full.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door SnowDude op 06-11-2017 14:51 ]

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-04 11:38

Canon23

>>MY<< world

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/24m6hy8.jpg

Zo staat hij er nu bij.
De stenen liggen er nog steeds op want het hout zinkt maar niet...Al vanaf 10/2 ligt het hout in het water.
Het middelste deel was met 7dgn ingewaterd, maar die andere 2...ARGH!!!!

Stootte vorige week de rechter steen er af, gelukkig naar het midden en niet tegen de ruit aan de zijkant :/
Bovenstaande was de situatie tot augustus 2016.
Inmiddels verhuist en de bak ook geupdate

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/jnk4Fw/FB_IMG_1510520147035.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/crrN2b/FB_IMG_1510501730443.jpg
De eerste foto is savonds rond 21 uur, de ander een paar uur eerder.
150*60*60, 2x jbl e1501, 2*300watt thermostaten en led diy met tc420 controller
Bezetting:
7 maantjes
25 kardinalen,
15+ cory's( diverse)
L001
L176
En L? Borstelneus iig
En vd de week nog 4 maronii halen

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

• SnowDude
BlazeMuis schreef op zondag 12 november 2017 @ 10:56:
Vanmorgen keek ik raar op toen de verlichting in mijn aquarium het niet deed, ik dacht eerst dat de tijdschakelaar kapot was, dus ff de stekker zonder de schakelaar erin, en nope.. Geen verlichting.

Ik heb er sinds een maand of 3 een LED balkje in zitten, 6watt. Ik weet dat LED bijna niet kapot kan gaan, heeft iemand enig idee hoe dit kapot heeft kunnen gaan?

Straks maar even naar de intratuin kijken of ze daar ook LED verlichting voor aquarium verkopen.. Jammer van 't geld weer.
Spuit 11

Als er bij LED wat kapot gaat dan is het vaak de driver. LED's stuur je aan op basis van constante stroom. De driver is verantwoordelijk om de stroom op de juiste waarde te houden.

Dit is een voorbeeld hoe het bij mij geschakeld staat:

Afbeeldingslocatie: http://www.indepshop.it/indepshop/images/Schema%20LDD3-new-640.jpg

Wat je wel ziet is dat de LED's per driver in serie staan, dus 1 defecte LED zorgt er voor dat alle LED's niet meer werken

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

dragon2 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 01:10:

[...]

Je aquarium zal niet veel stroming hebben zo te zien? Gastromyzon houdt wel heel erg van veel stroming (10-15x de inhoud van de bak per uur), veel zuurstof in het water, niet te hoge temperatuur en erg schoon en helder water.

Ze eten/grazen van bealging en de bijbehorende microorganismen (aufswuchs).

Het is typisch een soort voor een hillstream bak.

Toch niet dat een visje dat ik in een gezeldschapsbak zou plaatsen, maar ik hoop dat het goed gaat met ze zo.

Een tip schijnt te zijn om in een 2e bak stenen te laten be-algen en die dan steeds in je hoofdbak te plaatsen (dit doe ik ook voor mijn mbuna, gewoon een bakje in de zon buiten). Ook een opengewerkt binnenfilter wordt gewaardeerd/afgegrazen. Luchtpompjes, stromingspompen e.d. zijn naast een flink bemeten filter waarschijnlijk ook nodig. En een goed afgesloten aquarium.

Vanwege de niet-standaard 'houdbaarheid' van Gastromyzon zijn ze helaas vaak al in niet te beste staat als je ze koopt...

</pet peeve>
Ondertussen vier maanden later en ze doen het prima.

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/gastromyzon.jpg

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik ben de godfather van deze topicreeks :p

Heel lang weggeweest. Hebben het destijds opgegeven toen 1 ziek gekochte vis ons hele aquarium dood maakte. Heel erg was dat. Maar, we zijn terug

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NInYJ5UdAVHq4lZiw8ZM9nY6/thumb.jpg

Niet het grootst aquarium van de wereld maar, het is een begin.

• Smuggler

Smuggler

Dit weekend het vissenbestand aangevuld :),
Was bang dat de bak aardig vol zou lijken, gelukkig is dit niet het geval.
Hieronder foto's van de verschillende bewoners van de bak.
Sommige foto's zijn beter gelukt dan anderen, de vissen willen altijd snel / vreemd zwemmen als ik foto's neem.

Aquarium
Mijn aquarium foto's
combi van bijna allesbijlzalmantennebaars
Aquarium zelfkardinaal tetrasCPO
maanvissenL144Meloen Pleco
overzichtPantzermeervalappelslak
st helena

Mijn planten worden helaas nu wel snachts kapot gegeten, eerst dacht ik dat het de pleco's waren, die waren vermagerd en wilden eerst niet eten in mijn aquarium, op het moment de de planten werden aangevallen, begonnen de pleco's ook weer te eten.
Heb ze flink lopen voeren. maar de planten gaan er elke nacht verder op achteruit.
Nog maar een keer aankijken en anders andere planten in de bak zetten, deze dienen nu te veel als voer.

[ Voor 6% gewijzigd door Smuggler op 03-12-2017 12:16 ]

• Racer89
  • Niet online
Na een lange tijd heb ik vandaag eens planten moeten snoeien. Heel lang problemen gehad met de planten groei. Het lijkt nu stukken beter te gaan, na proberen van tips wat ik hier op het forum/internet heb gekregen. En natuurlijk zelf proberen.

Aquarium 1

• Racer89
  • Niet online
Riqy schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 08:47:
[...]

Je bedoeld die grote balken? Daarvan heb je met 1 balk wel genoeg voor een Rio240 denk ik, 2 is denk ik echt overkill.
Wat voor biotoop of vissenbestand heb je?

Ik heb zelf een aquatlantis bak van 150x50x60 (60 waterhoogte) met daarin 2 van deze balken, met daarin Rio Orinoco biotoop en ik heb de lampen op 40% staan (dmv dimmer).
Dat model bedoel ik niet, daar zitten namelijk meerdere strips naast elkaar in toch ? Volgens mij hebben ze dat type nog niet zo lang. Het is een enkele stip die je rechtstreeks in de TL houder kunt plaatsen. kost tussen 70 á 80 euro.

Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/006950/files/087185897/aquatlantis-easy-led-tube-590-mm-12v-15a.jpg

• toolkist
  • Niet online
toolkist schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:43:
Ik heb sinds kort een vergelijkbare schijtfabriek en aangezien mijn filtering maar net genoeg was voor de liters die ik heb ga ik 1 van m'n filters vervangen door een Fluval FX4. Valt alleen nog niet mee om die in NL te vinden. Nu dus maar 1 bij Zoo Zajac besteld en over een week of 2, als ik 2 weken vrij heb, m'n leidingwerk vervangen en het nieuwe filter aansluiten.
Vandaag bezig geweest 't installeren van de FX4 en wat andere aanpassingen. De Fluval ziet er zeer degelijk uit. Goede bouwkwaliteit en erg praktische dingen, bijvoorbeeld een extra uitlaat waaraan een slang gekoppeld kan worden zodat je daarmee je waterwissel kunt doen. Opstarten was ook ideaal. Litertje of 10 water erin (dus net halfvol ofzo), aanzetten, en hij werkt zelf de lucht eruit. Apparaat stopt ook om de 12 uur uit zichzelf een minuutje, om eventueel lucht uit 't filter te werken, en gaat dan weer door. En de stroming die dat ging geeft, heerlijk :) Maar goed dat wil ook wel lukken met de 2.750 l/uur capaciteit van dat ding.

1 van de 2 Eheims is verplaatst naar rechts in de kast, zodat 't leidingwerk wat van links naar rechts liep verwijderd kon worden (waarom heb ik dat ooit zo gedaan? :? ) Nu loopt ie gewoon recht omhoog en niet meer met 90 graden bochtjes, dus veel beter voor de stroming van die pomp.
De 2e Eheim heb ik ook nog gewoon draaien, oftewel ik heb nu 3 filters op m'n bak draaien. 1 van de 2 Eheims ga ik helemaal volproppen met filterwatten, om al het zweefvuil uit het water te filteren.
Al met al heb ik nu genoeg filtering voor zo'n 1700 liter, dus heb nu ruim 2x m'n aquarium aan filtering.

Zo komt alles nu de bak binnen aan de linkerkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9ivw4SFH1ZMUl2nHMxnOKNHD/medium.jpg
En zo staat het in de kast, past allemaal netjes dus ondanks de beperkte ruimte (qua hoogte):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GMx5YsjTqeiv04doxC70uz7O/medium.jpg

• FragDaddy
The_Cyberspace schreef op woensdag 27 december 2017 @ 09:19:
Hoe lang zal zo`n fles ongeveer mee gaan qua inhoud? Zal er ondertussen ook op verder googlen.
Hoe lang is helemaal afhankelijk van de hoeveelheid CO2 die je toe moet voegen om de door jou gewenste waterwaardes te halen:

En let dan even op dit grafiekje:

Afbeeldingslocatie: http://www.piranha-fury.nl/forum/uploads/monthly_04_2007/post-3013-1177152603.jpg

Je meet de KH en de PH en dan moet je in de ideale situatie in het groen uitkomen. Of in het geel.
Meer CO2 toevoegen drukt de PH naar beneden. Bij teveel CO2 kom je vanzelf in het rood en gaan je vissen drijven ipv zwemmen ;)

Ik deed in mijn vorige bak ongeveer 5 maanden met een 2 liter fles. Maar ik had 300 liter water. Ik heb twee flessen. Anders heb je een probleem als je je fles een week kwijt bent om hem te laten vullen. Sommige aquarium winkels hebben een ruil systeem. breng je je lege fles weg, krijg je meteen een volle fles mee terug.

Oh. Leuk weetje: De meeste (goedkopere) drukregelaars (dat ding met 2 manometers bovenop de fles) gaan (veel) meer CO2 doorlaten als de fles bijna leeg is. Dat is even een dingetje om in de gaten te houden!

Overigens ben ik zelf niet kapot van zo'n co2-ladder als in de set die je voorstelde. Die ladders zie je heel goed hangen en ik vind zelf dat de de co2 niet perfect in het water mengen.

Ik heb een co2 reactor van sera (ik heb de grote, maar de klein voldoet voor jou ook wel denk ik). Die neem je op in de aanvoerleiding van je aquariumpomp naar de bak en hij lost het co2 op in het water. Kan dus mooi naast je pomp uit het zicht!
Afbeeldingslocatie: https://farm5.static.flickr.com/4107/5218908783_8460ef49d9_o.jpg

Een alternatief is een diffusor, maar die lost co2 meestal niet 100% op en dan krijg je dat 'spa-rood' effect (kleine bubbeltjes in de uitstroom van je pomp of als de diffusor in het water hangt, uit je diffusor). Dat vind ik niet mooi om te zien en het wijst er ook op dat de co2 niet voldoende wordt gemengt.

Ik begrijp de verleiding om zo'n starters-set aan te schaffen, maar ik zou persoonlijk gewoon losse onderdelen aanschaffen. Zonde als je binnen een paar maanden de meeste onderdelen weer vervangt voor iets anders.

Wat heb je echt nodig:Een elektrische klep voor de CO2 toevoer. En een goedkope tijdschakelaar (je wilt alleen CO2 toevoegen als je lampen aan zijn. In het donker nemen je planten geen CO2 op). En een terugslagventiel zodat er geen water in je elektrische klep of in je regelaar loopt. Als laatste een bellenteller zodat je weet hoeveel CO2 je toevoegt. Gewoon een losse in de CO2 slang. Dus niet zo'n ladder. Een fatsoenlijke drukregelaar op je fles. Oh, het draaien aan de regelknop van de drukregelaar is letterlijk een haartje meer of een haartje minder en dan een minuut of 5 wachten voor je echt resultaat ziet (meer of minder bellen per minuut). En niet te vergeten een manier om CO2 in je bak te krijgen. reactor, diffusor of ladder

[ Voor 5% gewijzigd door FragDaddy op 27-12-2017 10:21 ]

• FragDaddy
Belangrijke tip bij die glazen/plastic CO2 checkers die je in je aquarium moet hangen: Ze lopen uren achter en ze zijn niet nauwkeurig.

Ik heb zo ook altijd gebruikt, maar ze geven je niet meer dan een indicatie. En eigenlijk zijn ze overbodig.

Wil je nauwkeurig meten en direct resultaat gewoon de PH en de KH waarde meten en die tabel uit mijn eerdere post erbij pakken. Kost je 5 minuten (2 minuten per test en 1 minuut om de tabel te lezen) en je weet exact wat er er gebeurt ipv ongeveer.

Ik heb hele goede ervaringen met de volgende testen:

Een KH test (van Sera of van JBL, dat maakt niet uit)
Afbeeldingslocatie: https://koi-company.de/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/7/0/70030-2611.jpg

Deze PH-test
Afbeeldingslocatie: https://www.jbl.de/images/container/w470_h470/55198.jpg
Niet die van Sera kopen, deze JBL PH test heeft een nauwkeurigere schaal namelijk van 6 tot 7,5. De sera loopt van 4,5 tot 9 en laten we eerlijk zijn als je in een gewone gezelschapsbak ergens onder de 6 of boven de 7.5 zit hoef je niet meer te meten om te merken dat je een probleem hebt :P

[ Voor 59% gewijzigd door FragDaddy op 27-12-2017 13:45 ]

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-04 18:53
Hi Allemaal,

Zojuist een (2ehands) aquarium opgehaald volgens mij een leuke complete set. die er verzorgd uitziet.
en waarmee we op ons gemak gaan beginnen aan een huisdier :)

Set in kwestie heeft o.a. thermostaat en pomp e.t.c. erbij echter ontbreken de handleidingen...

dus meteen mijn eerste vraag: weet iemand welk type pomp dit is en hoe werkt hij/monteer ik hem het beste

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4650/39111623364_527f53e6a2.jpg

ik zie niet wat dat bovenste slangetje zou moeten doen?

komende weken spenderen aan opstarten over een paar weken verhuist de zwarte leeuwenkop (???) uit zijn vissekom :F naar deze bak en vervolgens opzoek naar uitbereiding. Voorkeur voor koudwater vissen i.v.m. hoge stroomkosten van de verwarming :9 maar voorlopig is dat nog niet aan de orde want eerst wil ik alles schoonmaken en opstarten

Ondertussen is de buitenkant goed schoongemaakt met warm water, de kap met azijn. Mag ook de bak met azijn of juist alleen met warm water?

[ Voor 37% gewijzigd door Reloader op 21-01-2018 20:25 ]

• dragon2
  • Niet online
Reloader schreef op zondag 21 januari 2018 @ 20:20:
Hi Allemaal,

Zojuist een (2ehands) aquarium opgehaald volgens mij een leuke complete set. die er verzorgd uitziet.
en waarmee we op ons gemak gaan beginnen aan een huisdier :)

Set in kwestie heeft o.a. thermostaat en pomp e.t.c. erbij echter ontbreken de handleidingen...

dus meteen mijn eerste vraag: weet iemand welk type pomp dit is en hoe werkt hij/monteer ik hem het beste

[afbeelding]

ik zie niet wat dat bovenste slangetje zou moeten doen?

komende weken spenderen aan opstarten over een paar weken verhuist de zwarte leeuwenkop (???) uit zijn vissekom :F naar deze bak en vervolgens opzoek naar uitbereiding. Voorkeur voor koudwater vissen i.v.m. hoge stroomkosten van de verwarming :9 maar voorlopig is dat nog niet aan de orde want eerst wil ik alles schoonmaken en opstarten

Ondertussen is de buitenkant goed schoongemaakt met warm water, de kap met azijn. Mag ook de bak met azijn of juist alleen met warm water?
De bak mag rustig met azijn (gewoon witte azijn, geen schoonmaakazijn). Wel goed naspoelen uiteraard.
Een stanleymesje wil oook weleens helpen om de ergste kalkresten eraf te schrapen. Kijk uiteraard dan wel erg uit in de buurt van kit.

Stroombesparing, tja... Het grote nadeel van koudwatervissen is dat ze een mega bak nodig hebben. Een te kleine bak is geen optie dat geeft interne vergroeingen (foei, vissenkom....). Tropisch daarentegen kan al vanaf 60cm.
Dat filterding gaat een koudwater goudvissenbak dan ook absoluut niet redden. Denk aan een fikse bak (een leeuwenkop wordt tot 30cm) en een navenant fiks filter (de bakinhoud minimaal 2x/uur, liever meer). Dat zal dus altijd een extern filter moeten wezen. Wat je nu hebt is speelgoed vergeleken daarmee...

Afbeeldingslocatie: https://blog.nationalgeographic.org/wp-content/uploads/2013/01/RTXL007-950x647.jpeg

• Reloader
dragon2 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 08:58:
[...]

Je zet er niet bij hoe groot die bak is. Maar in 60cm kun je subtropisch een koppeltje Apistogramma borelli houden, dat scheelt weer wat graden. Vanaf 80cm-1m kan er wat meer.

Een goudvis/goudvis-achtige in een te kleine bak houden betekent dat de vis van binnen vergroeit, met uiteraard ongemak/pijn (?) en een flink kortere levensduur tot gevolg. De ergste gevallen van vergroeing kun je aan de buitenkant ook zien, kromme rug, dikke buik, pop-eyes. al is dat bij kweekvormen als dit lastiger te zien.
Ik vind het serieus dierenmishandeling, maar dat moet je zelf weten... Wat mij betreft horen goudvissen in een vijver. Of binnen-sloot ;)
dat vind ik ook, maar de wederhelft heeft t beest al in zo'n vissenkom zitten. :'(

de bak is binnenmaat 60x30x30

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4719/38922423665_10c19561bc.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Reloader op 22-01-2018 10:04 ]

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:35
Ik heb nu een aantal maanden een nano aquarium draaien met vuurgarnalen. Nu (gelukkig) om de haverklap zwangere garnalen en ze laten zich volop zien. :*)

Nu heeft een van de garnalen al een tijd een soort groene alg (??) onder de pootjes en boven de oogjes. Het is een beetje lastig om het op de foto te krijgen, maar het is dus echt groen. Weet iemand wat dit kan zijn en of ik hier iets mee moet doen? De garnaal zwemt al weken rustig rond en lijkt er verder niet echt last van te hebben. Toch benieuwd wat dit dan kan zijn.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hT2VTQ4.jpg
(klik voor groter)

• Reloader
dragon2 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:37:
[...]

Moet je vooral doen als je geld teveel hebt...

Gewoon het eerder genoemde filterzand halen (bouwmarkt, geen aquariumzaak). Dit is er in zandkleur maar ook in zwart als je dat perse wilt. Goed uitspoelen vantevoren (moet met ieder zand/grind).

Sowieso geen grof grind en al helemaal geen scherp/niet afgerond grind nemen.
Veel 'beginners' willen Corydoras die houd je beter niet op grind (sloopt de baarddraden), en voor andere grondelende en/of gravende vissen (sommige meervallen, de meeste cichliden enz) is zand ook veel fijner. Ook is het beter schoon te houden.

Het fijnere speelzand kan ook, maar dit slaat wat sneller dicht, is ook wat lastiger als je planten wilt. Wel goedkoop en zeer goed verkrijgbaar.

Ga in ieder geval voor 1 soort, geen korrelmaten van zand mixen en al helemaal niet grind+zand dat slaat dicht.
Ik moet zeggen dat ik erg correct geholpen ben, het is fijn zwart grind geworden van 1mm in zwart en soort van wit. Daarnaast wat eenvoudig te houden plantjes. Nu hopen dat t lekker opstart :)

ben nog wel even aan t vechten met de temperatuur, heb er een jager thermostaat in zitten welke ik op 22c heb ingesteld. vanochtend was het water echt 25,5 :o Nu verdenk ik de thermostaat. dus ik ga binnenkort maar even een nieuwe halen. Ik zit te denken aan de superfish nanoheater vanwege zijn kleine formaat :)

wat denken jullie ervan?

- te weinig groen?

AQ

• dragon2
  • Niet online
Vwb de planten, voor de moerasplanten (iig midden en links zo te zien) heb je daar al kleibolletjes bijgedaan?

Vwb "wwevend hout"/hout van bovenaf kun je met zuignappen, tieraps enz wellicht iets mee (ophangen aan wand, kap, strip, ...), dus van boven naar beneden denken. Wellicht niet makkelijk met zo'n massief stuk, wel echt gaaf met "wortel-achtig" hout.

Dit idee:
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/R2MhjNQCRB8/maxresdefault.jpg

Of als je meer een schuilplaats bedoelde, een ander stukje hout, steen of perspex eronder staat mooier dan zo'n potje.

[ Voor 8% gewijzigd door dragon2 op 06-02-2018 12:09 ]

• Reloader
Iemand ervaring met deze mini verwarmingselementen:

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1dQsLNVXXXXa7aXXXq6xXFXXXI/228172925/HTB1dQsLNVXXXXa7aXXXq6xXFXXXI.jpg

qua formaat erg mooi, maar wel van Alie express B)

Schijnt 100 watt te zijn en daarme tot 75 liter te kunnen verwarmen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Reloader op 07-02-2018 13:23 ]

• Reloader
hmm, dan laat ik het ook linksliggen, hoorde zojuist van een kennis van me met een groot aquarium dat de schaalverdeling van mijn jaeger thermostaat misschien niet klopt, als ik hem instel op 22c dan loopt de temperatuur in de bak op naar 25. nu terug gezet naar 18 kijken wat dat dan doet met de daadwerkelijke temperatuur.

(Ik meet dat overigens met zo'n plakkertje op het glas en een thermometertje wat in de bak zit, deze wijken 1 graad af van elkaar)

zojuist met zo'n strip mijn water getest en daar kwam wonder boven wonder niets uit wat buiten de toleranties loopt :) volgende week nog maar eens aankijken en dan bij de lokale aqarium zaak laten testen. Volgens mij kost dat 2,50€.

Bak staat er nu zo bij:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4602/39427380744_04dc3b0dd1.jpg

Waterpeil moet nog wat hoger en dan nog eens een keer schoonmaken want de rand is flink vies, hoe maken jullie het bovenste randje van de bak schoon gewoon met een doek?

[ Voor 36% gewijzigd door Reloader op 07-02-2018 20:49 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:44
https://www.algone.com/fishless-aquarium-cycling

Kleine uitleg over 'start vissen' en de nitrogen cycle. Bacterien zitten inderdaad standaard in planten, maar ze moeten wel een voedingsbodem hebben om te groeien(ammonia). Ga je puur cyclen met een paar vlokjes, dan is de kans groot dat het aantal bacterien te laag is als je er een groep vissen in zet en is de kans groot dat je alsnog ammonia pieken krijgt en je vissen kapot gaan. Ook omdat de bacterien constant gevoed moeten worden en dit lastiger op het juiste constante niveau te krijgen is met puur een paar vlokjes.

De 'start vissen'(zoals een vuurtetra) zorgen voor voldoende ammonia productie waardoor het process beter verloopt.

Verloop van een normale cycle:
Afbeeldingslocatie: https://assets.theaquariumwiki.com/w/images/thumb/1/1f/Cycling_graph.png/350px-Cycling_graph.png
Als je gaat meten kan je aan de hand hiervan kijken hoever je in de cycle bent. Net voor het einde kan je een algenexplosie verwachten en je water zal enige tijd troebel zijn(bacterie explosie). Heb je geen zin in water testen, wacht dan minimaal tot het eind en ga daarna wekelijks 25 tot 50% water verversen. Eventueel kan je daarna nog testen.

Met een verse fles aquastart(heel belangrijk) en een sterk visje valt deze cycle te verkorten maar ook dat kost tijd(ik besef mij hoe vervelend dat klinkt als je net begint!).

Mocht je zonder vissen willen cyclen maar alleen met wat vlokjes, zorg dan in ieder geval er voor dat je niet direct je aquarium helemaal vult met vis nadat de cycle over is. Doe er een of twee vissen in, wacht een week en bouw zo het aantal vissen op.

Uiteindelijk geeft al het advies hetzelfde resultaat en komt het op hetzelfde neer: wachten.

[ Voor 36% gewijzigd door LED-Maniak op 08-02-2018 16:25 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Reloader
Help:

er zitten witte sluier dingen in mijn aquarium, het water is ook aan de groene kant

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4756/26307911738_ec53ea1b38_c.jpg

watskeburt?

en belangrijker hoe los ik het op ?

[ Voor 9% gewijzigd door Reloader op 10-02-2018 08:56 ]

• Gh0stw4lk3r
ben toch wel blij zo met mijn setup :) links mijn paludarium(160x60x80) en rechts mijn zelf gemaakte aquarium (73x33x25)
het aquarium draait in de huidige staat nu zo'n 2 weken, dus moet nog even goed ingroeien.
Ik gebruik qua verlichting een el cheapo led bar van aliexpress en 2 Dennerle nano lampjes.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fHyZeS6.jpg

• Waah
  • Laatst online: 13:55
Niet van mijzelf, maar een vriend van mij heeft weer een aquarium gebouwd. Zat een bar van de keuken, maar daar zaten ze nooit aan... dus:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tzuv4iWl.jpg

Misschien dat ik dat ook ooit nog eens door hem laat doen. Wij zitten er ook bijna nooit eigenlijk.

Volledig zelfbouw, zelfgemaakte achterwand ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 12-02-2018 12:16 ]

Verwijderd

Je bedoelt Jos ter Brugge neem ik aan? Daar heb ik zelf nog een appeltje mee te schillen maar was meer door onkundig personeel. Ik zit nu nog steeds met 2 Zonnebaarsen die hij niet wil hebben en die ik ook niet zo maar weg kan doen.

Qua prijs en volledigheid betreft leveren is het wel een die stipt op tijd is daar kan Veldhuis wel wat van leren :X

Even echt ontopic:
Foto van nieuw bakje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eg9OIcz0oRj5n64VKGYoV5Yb/medium.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2018 19:01 ]

• Reloader
nieuwe bewoner gespot:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4672/39625830004_748d860b80.jpg

van wat ik gelezen heb zijn ze wel prima als het er maar niet teveel worden. Lijkt me op een puntslak heb nu deze en 1 heeeel kleintje gespot

met een plantje meegekomen denk ik weekje geleden

[ Voor 18% gewijzigd door Reloader op 18-02-2018 14:08 ]

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-04 15:47
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/10mk6dz.jpg

Zag zojuist dat mijn witte? crystalred eitjes heeft. Afwachten wat deze voor mooie tekening geeft.

[ Voor 6% gewijzigd door BurnerT op 23-02-2018 23:32 ]

• Reloader
LED-Maniak schreef op zondag 18 februari 2018 @ 22:13:
Anders even een slakkenvalletje maken, hou je het ook in de toom als het te erg wordt.

Ik hoop al jaren slakken tegen te komen om mijn botia te voeren, maar helaas. :+
heb er ondertussen 5 gespot... weet niet of je in de buurt woont maar gezien t feit dat ze zich wel exponentieel zullen voortplanten kun je hier gratis voer komen halen straks :+

Krijg ze niet goed op de foto, vraag me af welke soort t is

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4749/38669742570_3f9cef66d7.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4700/40437085402_ef5bcb0d24.jpg

• Smuggler

Smuggler

Vraagje aan jullie:
Ik ben vorig jaar met een aquarium begonnen zoals eerder gedeeld in dit forum.

de indeling die ik toen verzonnen had, is vernietigd door een L330.
Daarbij heb ik nog legholen geplaatst om die L330 het meer naar z'n zin te maken.
Maar de legholen liggen in de weg en er is geen plek meer om rustig op een zandbodem te liggen.

In paint snel de situatie geschetst:
indeling

Geel = zand
lichtgrijs Grijs = steen
donker Grijs = grind / voedingsbodem.
bruin = hout.
groen = planten
rood of bruin met grijs eromheen = legholen.
Zwart = pvc buizen voor water in en uitvoer.

Omdat de L144 nogal gravers zijn wil ik een dikkere laag zand neerleggen.
Links een voedingsbodem voor bodemplanten zoals javamos en andere korte planten.
Daarbovenop stukken hout.

In het midden wil ik de legholen plaatsen voor de verschillende holenbroeders. De ruimte boven deze holen wil ik gebruiken voor de planten, zodat de wortels lekker diep kunnen wortelen tussen de holen. en de ruimte boven de holen nuttig gebruikt worden, ook liggen de holen dan niet zo in het zicht en zijn er alleen wat gaten aan de zijkanten te vinden.
Rechts een lege zandvlakte. een mooie plek voor vissen om gewoon te liggen en het zand te gebruiken voor hun kieuwen.

Bak is in totaal 2,5 Meter.
Hebben jullie nog eventuele ideeen voor een betere indeling?

Vissen / dieren bestand:
2x L330
5x L144
3x AntenneBaars
12x corydoras
9x maanvissen
30x kardinaal tetra's
10x bijlzalmen
30x volwassen guppen (50 kleintjes op dit moment, dienen vooral als voer voor de maanvissen).
8x CPO kreeftjes
300x vuurgarnalen
200x appelslakken
100x Puntslak
100x Physidae(slak).
12x Helena slakken

Elke vis moet toch toch wel fijn voelen in het aquarium
Dus genoeg hout, schuil, rust en zwemplekken.
Verbeteringen of nieuwe ideeën zijn dus welkom :D

En zijn er ideeen hoe je een aquarium in 1x verbouwd.
Mijn idee is nu:
Bad vullen.
Op temperatuur zetten en houden met een verwarmings element.
Pomp verplaatsen naar badkuip.
Alle grote vissen die elkaar niet opeten in de badkuip zetten zonder planten.
Aquarium 2 opzetten voor de kwetsbare dieren, (jonge dieren, en garnalen die als voer dienen zonder bescherming).
Daar alle garnalen/kreeftjes/jonge vissen naar toe verplaatsen, en een paar slakken, die populatie hersteld zich toch wel weer.

Daarna aquarium helemaal leeghalen en vanaf de grond weer opbouwen met nieuwe zand en nieuwe voedingsbodem planten erin doen en vullen met nieuw water.
Pomp weer terug zetten.
Alle kwetsbare dieren eerst terug zetten zodat ze een verstop plek kunnen vinden in een nieuwe omgeving.
Een uur later de vissen uit het bad weer terug zetten.

Daarna ben ik klaar met de grote vernieuwing. zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie?
Aquarium leeg maken

Verwijderd

dragon2 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 11:29:
[...]

Een andere optie is Malawi cichliden. Dan heb je een bak vol met rotsen, geen planten, en de meest flitsend gekleurde zoetwatervissen die er zijn. Je kunt er dan niks anders bijzetten (!!), behalve evt een groepje mini Synodintis (meervalletjes uit het Tanganyika meer) en je moet het goede voer voeren (groenvoer, geen gewoon voer).
Jouw bak zit aan het minimale voor malawi er zijn 4 soorten die wel kunnen, je moet de bak sowieso goed vol vis doen dus dat betekent een groot extern filter (intern filter is ongeschikt).

Geschikte soorten: Labidochromis caeruleus, Pseudotropheus socolofi, Pseudotropheus saulosi en Iodotropheus sprengerae.

PS denk je eraan dat je bij kempvissen (Betta splendens) maar 1 man kunt houden per bak, tenzij je een bak hebt van maat vijver en zelfs dan nog...
Ook leuk dus ook maar een 200 liter bak daarvoor gekocht

Aankomend weekend dus heel druk met de onderstaande aquaria

180 liter bak
Deze helemaal compleet.

200 Liter bak
Deze wordt voor de malawi cichliden.

Hoezo hobby begint extreme vormen aan te nemen :+

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik me hier heb gemeld, dus weer eens wat plaatjes.

Overzichtsshotje. Het lijkt een beetje rommelig maar toch wel opgeschoond van de buitengewoon hard groeiende Valisneria (ondanks dat ik al maanden geen plantvoeding of CO2 meer toevoeg), en ben ik blij dat ik ook al tijden geen problemen meer heb met draad- of borstelalgen. Waterwissels hou ik bijzonder beperkt met één keer in de twee/drie maanden een 30-40% wissel, en dat lijkt eigenlijk alleen maar positief uit te pakken ook al lijkt de algemene consensus daarover nogal af te wijken. Waterwaarden (althans degenen die ik kan meten) zijn goed en stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4784/40743882922_ae5a5abbbb_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4781/40743645032_418411078e_c.jpg

Enige tijd geleden heb ik 4 rouwtetra's erbij genomen om de uitdijende populatie (levendbarende) Platy's onder controle te krijgen, en dat heeft in de afgelopen maanden goed gewerkt. Echt hele leuke vissen vind ik dit type tetra, brutaal en fel zonder vervelend of onrustig te zijn naar de rest van het bestand, en effectief om te veel jonge aanwas in te perken. Ik vind het ook mooie vissen om te zien, wat mij betreft qua vorm ook een goed alternatief voor maanvissen die voor deze bak (Rio 125) te groot zijn maar ik die wel altijd graag had willen hebben.

Ze zijn behoorlijk gegroeid ook in de afgelopen maanden en alle vier nog in leven en gezond. In dit plaatje ook nog twee Chinese Danio's waarvan ik van de oude garde nog maar één overhad, vier heb bijgeplaatst en ook deze vijf in totaal nog in goede gezondheid zijn. Wonderlijk blijf ik vinden dat de vorige groep Danio's vrij snel na elkaar kwam te overlijden, er dus één overbleef, die nu na enkele maanden nog steeds overleeft tussen de vier nieuwe exemplaren, en daarmee inmiddels een behoorlijk oudje is geworden.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4776/25914366867_d6d756cd49_c.jpg

Ook zo'n bijzonder geval in die context is m'n enig overgebleven Oto. Hier had ik er in eerste instantie vijf van, maar na korte tijd verdween de een na de ander. Uiteindelijk is er dus één overgebleven die het heel goed blijft doen, ook al is het niet ideaal dat ie alleen is. Ik ben wel klaar met Oto's nu, ze zijn me te onvoorspelbaar om te houden, ook na meerdere pogingen heb ik werkelijk geen idee wat nu van invloed is op hun overlevingskans. Deze zit dus inmiddels al maanden in m'n bak, geen enkel probleem, terwijl alle anderen om onduidelijke redenen zijn uitgevallen.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4775/38975613470_ce3bba7c2f_c.jpg

Een beetje hetzelfde verhaal geldt voor m'n Cory's. Dit is het enig overgebleven exemplaar nadat eerder 4 van z'n groep vrij snel na elkaar kwamen te overlijden, ik er vier van een iets andere variant bij heb geplaatst zodat er weer een groep was, deze na enige tijd ook vrij snel uit de bak verdwenen, en deze dus als laatste overbleef. Hij doet het al maanden goed sindsdien ook, ziet er goed uit, eet goed, ook al is het ook hier natuurlijk niet ideaal dat ie nog maar alleen is. Maar net als met Oto's stop ik met nieuwe Cory's om dezelfde reden dat ze me, ondanks de juiste waterwaarden, te onvoorspelbaar zijn in wat het maakt dat ze het goed lijken te doen tot het moment dat ze binnen een maand zonder aanwijzingen ineens allemaal omvallen.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4789/38975617580_77e216b4f6_c.jpg

Ook bij de Platy's was er een moment dat de een na de ander uitviel, maar dit werd gecompenseerd door hun eigen nieuwe aanwas. De drie oorspronkelijke exemplaren overleven nu ook al maanden zonder enig probleem, en ook de aanwas groeit en doet het verder goed. Gelukkig blijft de omvang van de groep nu dus ook beperkt door de inzet van de rouwtetra's, dus nu wel in balans waar eerst door hun voortplantingsdrang het bestand uit de hand dreigde te lopen.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4792/40743643662_bbc6b35050_c.jpg

Tot slot de echte senior van de bak, de Aziatische waaierhandgarnaal. Het tweede exemplaar wat ik erbij had gezet heeft het niet lang volgehouden, maar deze op de foto is nu inmiddels denk ik een jaar of twee, en blijft het goed doen op z'n vaste plek bij de stromingspomp.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4775/38975615440_c6912276a6_c.jpg

Verder kruipen er ook nog (in ieder geval 4) Helena slakken rond in de bak die jacht maken op de overpopulatie torenslakken. Die lijken het dus ook verder goed te doen. De populatie cherry garnalen die ik ooit had is na een jaar of 2 wel gedecimeerd maar was dan ook een behoorlijk oude groep die denk ik uiteindelijk ten onder is gegaan aan inteelt, of misschien niet de juiste waterwaarden uiteindelijk. Zo nu en dan zie ik er nog wel een of twee, en zodra deze uiteindelijk niet meer te vinden zijn ga ik denk ik weer een nieuw groepje garnalen kopen van een iets hogere orde, maar wil dus eerst zorgen dat de oude populatie verdwenen is om kruising te voorkomen.

Fijn dat de bak nu helemaal in balans lijkt iig, ik buiten het regelmatig moeten snoeien van de Valisneria er eigenlijk geen omkijken naar heb, en de diertjes en de bak fijn en zorgeloos hun gang kan laten gaan.

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-04 08:54
Wildfire schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:40:
Van cory's kan ik je iig vertellen dat het "tough bastards" zijn. Bij mij zitten ze er sinds het prille begin in en al mijn beginnersfouten hebben ze overleefd. Dit terwijl daarbij o.a. wel allerlei tetra's en andere vissen het tijdelijke met het eeuwige hebben verwisseld...

Lijkt me dat cory's dus zeker geen slechte keus zijn en zeker niet "gevoelig". In ieder geval niet de corydoras paleatus, da's de soort waar ik mee begonnen ben. Later nog wel corydoras sterbai bij gekomen. :)
Ik ga zaterdag 30 Kardinalen ophalen, daar ga ik toch maar mee beginnen, en een week later 10 Corydoras Sterbai. Ben benieuwd hoe het uit gaat zien :)

edit; oh ja, als bij de kardinalen de rode buik nog niet zo vol gekleurd is in de winkel, dan komt dit door stress toch? Neem aan dat ze in mijn bak langzaam dan beter kleuren?
Bijvoorbeeld zoals de Tetra rechtsonder:
Afbeeldingslocatie: http://www.kinderdijkkoi.nl/images/Aquariumvissen/kardinaaltetra.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Alexknl op 15-03-2018 22:08 ]

Pagina: 1 2 ... 10

Dit topic is gesloten.