Formerly known as Ragdoll
Hmm ik pompte 24/7 bio co2 in mn 40l bakje vol garnalen. Geen probleem mee gehad, fokten als een malle. Wel heel veel planten.toolkist schreef op maandag 13 maart 2017 @ 17:29:
[...]
Neem aan dat je met name garnalen in dat bakje zult zetten, pas dan heel erg op met co2. Die houden daar nl niet echt van.
Vet!InFamous schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 18:03:
Ik heb sinds een week ook een leuke garnaal ik mijn aquarium zitten.
[afbeelding]
Dat is een afrikaanse blauwe waaierhand garnaal
Ik wil sowieso maanvissen in de bak, alleen ben ik nog heel erg aan het nadenken over visjes die ik hiermee samen kan houden. De lijst zoals ik die in het hoofd heb is als volgt:
- 16-20 Corydoras (waarschijnlijk de Sterbai)
- L091 (heb ik nu al)
- Nog een L nummer erbij (misschien 2)
- groep maanvissen (8 stuks)
- Mogelijk 2 of 3 harems dwergcichliden
- Nog een scholenvisje?
Wat vinden jullie van deze samenstelling?
My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
10x Kardinaal tetra
xx vuurganalen
6x Anentome Helena, kon er iig 5 weervinden
2x Ancistrus (Koppel)
1x Waaierhand garnaal
5x Glaswelsjes, leven er nog 3 van
5x Corydoras (std zwart), leven er nog 3 van
5x Corydoras Julii, leeft er nog een van
3x Gourami blauw RIP
5x Long fin danio's RIP
bovenstaand is over een periode van +- 2 jaar, niet alles in 1x overleden ofcourse. Meest is overleden in het laatste half jaar waar ik de bak een beetje verwaarloosd heb (waterwissel 1x in de 3 a 4 maand). Dit kwam doordat zich een kaamlaag begon te vormen en de bak er eigenlijk niet meer uit zag. Was een periode dat ik de bak eigenlijk weg wilde doen, nu zit ik juist te denken om een grotere te halen

Nu is die kaamlaag nogal hardnekkig, wissel nu om de 2 a 3 dagen een paar emmers water en toch vormt zich steeds die laag op het water (begint wittig, blijft het te lang liggen is het een groene drap)
Het water is volgens mij wel redelijk goed, want de Ancistrussen hebben vorige week eitjes gekregen
YouTube: Ancistrus met eitjes
YouTube: Ancistrus met eitjes uitgekomen

Alleen vinden de Tetras de eitjes wel erg lekker, 3/4e is al opgegeten, hierom het holletje maar even afgesloten:

Momenteel staat de bak er zo bij:

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989
My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Known as dlm | PSN ID = Rickz1989
Hoe groot is je bak ook alweer? 8 maanvissen (scalaar? Of groter?) is namelijk al best stevig. Voor scalaren wordt normaliter 50liter per vis geteld.Riqy schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 09:21:
Ik ben weer eens aan het nadenken over een nieuwe samenstelling van mijn aquarium, aangezien ik weer terug wil naar Zuid-Amerika en dan specifiek Rio Negro/Orinoco
Ik wil sowieso maanvissen in de bak, alleen ben ik nog heel erg aan het nadenken over visjes die ik hiermee samen kan houden. De lijst zoals ik die in het hoofd heb is als volgt:
- 16-20 Corydoras (waarschijnlijk de Sterbai)
- L091 (heb ik nu al)
- Nog een L nummer erbij (misschien 2)
- groep maanvissen (8 stuks)
- Mogelijk 2 of 3 harems dwergcichliden
- Nog een scholenvisje?
Wat vinden jullie van deze samenstelling?
Na een (nog steeds onduidelijke) ziekte ben ik in mijn bak 4 van de 6 geo's kwijt en een aantal roodoogzalmpjes. Dus ik heb nu min of meer besloten om inhoud qua vis te gaan veranderen, meer van minder soorten en minder druk. De rest van de roodoogjes probeer ik nu dus uit te vangen, maar dat moet met een vis val gezien de grote stukken hout in mn bak waar ze anders achter schuilen. En aangezien ik er per half uur proberen zo'n beetje 3-4 vang, ben ik nog wel ff bezig
My iRacing
Zijn er tweakers die een soortgelijk project hebben gedaan en kan ik bijvoorbeeld goedkoop Nitraat, Nitriet, CO2 en nog meer waarden meten en doorgeven aan mijn Pi (en verder).
Of zijn die sensoren erg duur/niet praktisch? Morgen eens goed in verdiepen.
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Ga zoeken, ik zal mijn plan mss in een blog oid neerzetten en bijhouden.Bockelaar schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:53:
dáár ben ik nou héél benieuwd naar! Zoek iets met z-wave icm aquarium metingen, ik hoor graag wat je bevindingen zijn!
Ben developer en heb Azure toegang en IoT wordt mijn nieuwe trainingsdoel :-)
Sensoren zijn volgens mij wel het duurste van de hele setup, tevens moet je deze om de zoveel tijd vaak ijken om goede meting te blijven garanderen.
My iRacing
en ook voor @TennisbalRiqy schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 11:39:
Zoiets ben ik ook wel erg benieuwd naar, ik zoek zoiets om onder andere ph, geleidbaarheid en temperatuur te meten.
Sensoren zijn volgens mij wel het duurste van de hele setup, tevens moet je deze om de zoveel tijd vaak ijken om goede meting te blijven garanderen.
Op het oude [url=www.aquaforum.nl}aqua forum[/url] staat een topic van iemand die zelf een aquarium computer in elkaar heeft gezet. Daar zitten ook delen bij voor temperatuur en ph meeting.
Mogelijk kan je uit dat topic nog wel info halen die je graag wil hebben.
Ik kan me wel herrinneren dat je voor 1 van de sensoren toch echt filtering moet toepassen omdat het anders niet realiseerbaar is. (geloof dat het de ph sensor was).
Je moet natuurlijk ook rekening houden met calibratie e.d.
Ph en temp is heel makkelijk, heb al een plan klaarliggen en niet duur. Ik wil meer waarden meten, wat is de url? Je post toont geen urlfreggell schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:04:
[...]
en ook voor @Tennisbal
Op het oude [url=www.aquaforum.nl}aqua forum[/url] staat een topic van iemand die zelf een aquarium computer in elkaar heeft gezet. Daar zitten ook delen bij voor temperatuur en ph meeting.
Mogelijk kan je uit dat topic nog wel info halen die je graag wil hebben.
Ik kan me wel herrinneren dat je voor 1 van de sensoren toch echt filtering moet toepassen omdat het anders niet realiseerbaar is. (geloof dat het de ph sensor was).
Je moet natuurlijk ook rekening houden met calibratie e.d.
Ik poste geen url omdat ik die niet meer wist.Tennisbal schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:19:
[...]
Ph en temp is heel makkelijk, heb al een plan klaarliggen en niet duur. Ik wil meer waarden meten, wat is de url? Je post toont geen url
Maar Waah wist deze wel, of heeft het opgezocht.
thanks! Interessant hoe hij het opgepakt heeft, met oa waterverversing enzo.freggell schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:10:
[...]
Ik poste geen url omdat ik die niet meer wist.
Maar Waah wist deze wel, of heeft het opgezocht.
Ik wil dit project als basis houden: http://blog.repsaj.nl/ind...s-to-an-aquarium-monitor/
Ik ben .NET developer en heb Azure toegang en kennis. Wil IoT gaan koppelen met Azure en Windows 10 IoT gaan gebruiken in combi met Pi 3.
Doel is kennis vergaren en tegelijk een gaaf aquarium project op te zetten.
Ph en Temp meten is easy maar ik wil dus meer. Die link van jullie meet ook alleen ph en temp.
http://www.aquariumfans.nl/waterwaarden-van-aquariumwater/ worden alle waarden beschreven. Allemaal meten lijkt mij wat overkill maar ik kan natuurlijk altijd gewoon extra sensors bijprikken later.
Welke waarden zijn voor jullie belangrijik? CO2/O2/Nitraat/nitriet leken me handig.
O2 Zuurstof
kH Carbonaathardheid
pH Zuurgraad
PO4 Fosfaat
gH Hardheid
NO3 Nitraat
NO2 Nitriet
NH3 & NH4 Ammoniak en Ammonium
CO2 Koolstofdioxide
Cl Chloor
Fe IJzer
Cu Koper
update:
Nitraat sensor die ik gevonden heb kost minimaal 200 euro... damn
[ Voor 11% gewijzigd door Tennisbal op 29-03-2017 13:27 ]
Sommige waarden zijn de sensoren behoorlijk duur. Waardes terug krijgen van een sensor en daarna er scaling op toepassen is inderdaad niet zo extreem lastig.Tennisbal schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:16:toon volledige bericht
[...]
thanks! Interessant hoe hij het opgepakt heeft, met oa waterverversing enzo.
Ik wil dit project als basis houden: http://blog.repsaj.nl/ind...s-to-an-aquarium-monitor/
Ik ben .NET developer en heb Azure toegang en kennis. Wil IoT gaan koppelen met Azure en Windows 10 IoT gaan gebruiken in combi met Pi 3.
Doel is kennis vergaren en tegelijk een gaaf aquarium project op te zetten.
Ph en Temp meten is easy maar ik wil dus meer. Die link van jullie meet ook alleen ph en temp.
http://www.aquariumfans.nl/waterwaarden-van-aquariumwater/ worden alle waarden beschreven. Allemaal meten lijkt mij wat overkill maar ik kan natuurlijk altijd gewoon extra sensors bijprikken later.
Welke waarden zijn voor jullie belangrijik? CO2/O2/Nitraat/nitriet leken me handig.
O2 Zuurstof
kH Carbonaathardheid
pH Zuurgraad
PO4 Fosfaat
gH Hardheid
NO3 Nitraat
NO2 Nitriet
NH3 & NH4 Ammoniak en Ammonium
CO2 Koolstofdioxide
Cl Chloor
Fe IJzer
Cu Koper
Er zijn ook waarden die je kan bereken aan de hand van andere gemeten waarden. Dat is iets dat best makkelijk te doen is.
Bij mijn aquaria hield ik voornamelijk de pH, Temp goed in de gaten en daarnaast geregeld NO2 en af en toe NH3/NH4. En als er vreemde dingen gebeurde moest de PO4 meting er ook aan geloven. Voor de rest eigenlijk niet.
Hardheid vind ik niet echt nodig, maar dat lag ook aan de vissen die gehouden werden. En daarbij is het redelijk makkelijk te weten aan de hand van wat je in het water hebt zitten en van het water wat je erbij voegt.
Ik heb dit apparaat gevonden die voor 500 dollar aardig wat meet. Mindstream Aquarium Monitoring System (https://www.mindstreamh2o.com/). Waarschijnlijk moet het dus mogelijk zijn deze waarden goedkoop te meten, misschien eens in China kijken wat er te koop is.freggell schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:29:
[...]
Sommige waarden zijn de sensoren behoorlijk duur. Waardes terug krijgen van een sensor en daarna er scaling op toepassen is inderdaad niet zo extreem lastig.
Er zijn ook waarden die je kan bereken aan de hand van andere gemeten waarden. Dat is iets dat best makkelijk te doen is.
Bij mijn aquaria hield ik voornamelijk de pH, Temp goed in de gaten en daarnaast geregeld NO2 en af en toe NH3/NH4. En als er vreemde dingen gebeurde moest de PO4 meting er ook aan geloven. Voor de rest eigenlijk niet.
Hardheid vind ik niet echt nodig, maar dat lag ook aan de vissen die gehouden werden. En daarbij is het redelijk makkelijk te weten aan de hand van wat je in het water hebt zitten en van het water wat je erbij voegt.
Al die andere waarden lezen hoeft misschien niet nuttig te zijn maar wel tof om dat realtime op je telefoon etc te zien.
De enige parameters die "makkelijk" electronisch te meten zijn voor thuisgebruik zijn eigenlijk temperatuur en PH.Tennisbal schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:16:
[...]
En daarbij is een PH sensor ook niet heel goedkoop (en gaat maar 1 jaar mee).
Als ik naar mijn aquarium kijk is mijn PH erg stabiel (vanwege toevoegen van CO2, overigens wel zonder CO2-computer). En de temperatuur is ook prima.
Wat meet ik het meest? NO2, PO4 en soms KH+PH om CO2 waarde te kunnen aflezen in een CO2 tabel.
Laat van deze zaken nu eigenlijk alleen PH waarde electronisch te meten zijn.

Dat ding bestaat nog niet eens en meet ook niet heel interessante waardes voor een zoetwater bak.Tennisbal schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:32:
[...]
Ik heb dit apparaat gevonden die voor 500 dollar aardig wat meet. Mindstream Aquarium Monitoring System (https://www.mindstreamh2o.com/). Waarschijnlijk moet het dus mogelijk zijn deze waarden goedkoop te meten, misschien eens in China kijken wat er te koop is.
Al die andere waarden lezen hoeft misschien niet nuttig te zijn maar wel tof om dat realtime op je telefoon etc te zien.
Even een ideetje he.. Als je dan toch waterwaardes wilt testen.. Zou je niet geautomatiseerd zo'n teststrip in je aquariumwater kunnen proppen en dan met machine-visie de kleuren van de teststrip aflezen om zo de waterwaardes te bepalen? Of nog mooier... geautomatiseerde drop-checker.
Dan heb je geen electronische sensoren nodig.

[ Voor 47% gewijzigd door FragDaddy op 29-03-2017 13:47 ]
Have a wheelie good weekend!
dat zou een idee kunnen zijn als ik geen sensors kan regelen, liefst realtime waardenFragDaddy schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:36:toon volledige bericht
[...]
De enige parameters die "makkelijk" electronisch te meten zijn voor thuisgebruik zijn eigenlijk temperatuur en PH.
En daarbij is een PH sensor ook niet heel goedkoop (en gaat maar 1 jaar mee).
Als ik naar mijn aquarium kijk is mijn PH erg stabiel (vanwege toevoegen van CO2, overigens wel zonder CO2-computer). En de temperatuur is ook prima.
Wat meet ik het meest? NO2, PO4 en soms KH+PH om CO2 waarde te kunnen aflezen in een CO2 tabel.
Laat van deze zaken nu eigenlijk alleen PH waarde electronisch te meten zijn.
[afbeelding]
[...]
Dat ding bestaat nog niet eens en meet ook niet heel interessante waardes voor een zoetwater bak.
Even een ideetje he.. Als je dan toch waterwaardes wilt testen.. Zou je niet geautomatiseerd zo'n teststrip in je aquariumwater kunnen proppen en dan met machine-visie de kleuren van de teststrip aflezen om zo de waterwaardes te bepalen? Of nog mooier... geautomatiseerde drop-checker.
Dan heb je geen electronische sensoren nodig.
[afbeelding]
Ik ben na er zo'n 20 jaar uit te zijn geweest ook maar weer eens begonnen met het opbouwen van een aquarium. Ik heb een leuke bak via MP weten te scoren en ga met een klein groepje Multifasciatus aan de slag. Lekker ingelezen (en gekeken) wat tegenwoordig heel wat makkelijker en leuker is door het internet wat heel wat beter gevuld is dan 20 jaar geleden, er zijn echt super leuke youtube kanalen!
Ik heb wel twee praktische vraagjes.
Ik zoek nog wat om water mee te testen, wat is de beste prijs/prestatieverhouding voor een leuke test kit? Ik heb vanuit china al 5 meter ph testers onderweg voor anderhalve euro maar ik wil ook graag de andere belangrijke waarden kunnen meten, alleen zou een kit van 50 euro ongeveer evenveel kosten als mijn totale investering tot nu toe!
Tweede vraag.
Hoewel ik begin met een filter wil ik graag binnen redelijke tijd over naar een zelfgemaakte beplante ondiepe (15cm) sump. Ik wil die graag beplanten om nitraat tegen te gaan, ik kan mijn aquarium zelf niet beplanten door de multi's die alles om gaan ploegen.
Wie weet welke planten hiervoor makkelijk zijn en redelijk tot goed hun werk doen? Ze moeten snel groeien want dan nemen ze het meeste op begrijp ik, ik heb geen CO2 en de bak is zo'n 26-27 graden.
Ik zou het liefst planten hebben die in het water blijven en/of erop drijven, ik zie ook wel setups waarbij de planten er tientallen centimeters bovenuit groeien, dat is niet echt mijn ding.
De sump krijgt grind op de bodem en zal leeglopen in het aquarium en worden gevuld door een pomp die uitloopt op mechanische filtering en dan doorloopt naar biologische filtering.
Pistia stratiotes is een mooie drijfplant die ook erg snel groeit.
Thanks!ErikG2 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 07:18:
Braziliaanse klimop groeit als een malle, net als eendenkroos trouwens, maar kroos kom je nooit meer van af als je het eenmaal hebt
Mijn vrouw heeft een paar soorten sla meegenomen dus die heb ik er maar ingeprikt, ik ben benieuwd of/hoe dat gaat groeien. Ze staan in grind en de worstels staan in het water.
Het is wel een monsterlijke setup geworden, het betere Macgyver werk.
Vanavond de multi's halen, ik heb er zin in!
My iRacing
Riqy schreef op donderdag 6 april 2017 @ 08:55:
En we zijn natuurlijk erg nieuwsgierig geworden, dus een paar foto's zijn nooit weg

Snelle foto van gisteravond, voelt wel een beetje fout om het in deze staat te posten maar goed.
Bij mij begonnen de maanvissen er ineens aan te eten, binnen een week geen kroos meer te zienErikG2 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 07:18:
Braziliaanse klimop groeit als een malle, net als eendenkroos trouwens, maar kroos kom je nooit meer van af als je het eenmaal hebt
Ha, nee inderdaad niet, er komen 5 multi's in het aquarium. Geen vissen in de sump, dat is geen prettige plek om te leven.ErikG2 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:19:
Ik vermoed dat R3m3d7 geen maanvissen in zijn sump van 15 cm hoog houdt
Boven:

Midden:

Onder/midden:

Onder:
De brochys en l nummers die nog in mn bak zitten.
Die is echt prachtig.
Hujeta niet kunnen vinden, men verwacht dat die de komende tijd ook lastig leverbaar is ivm de overstromingen in Colombia.
De maanvissen zijn wat kleiner dan gehoopt, maar wel van een bekende en goede kweker (Jos Hut) dus nu zelf maar opkweken.
Helaas hadden ze maar 1 volwassen Uaru bij de 4 winkels die ik bezocht heb. Wel echt een enorm mooie vis.
Ik kwam wel een hele mooie groep Geophagus Altifrons F1 tegen, dus die zwemmen nu rond. Ze lijken het prima naar de zin te hebben, binnen een half uur waren diverse mannetjes al bezig met het bepalen wie de baas van het stel is.
My iRacing
Bij De Maanvis in Nijmegen, de volledige naam is Pterophyllum scalare red back rio manacapuruRiqy schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 20:49:
Mag ik je vragen waar je die maanvissen gekocht hebt en welke je precies hebt (ik wil zelf in mijn nieuwe inrichting straks ook maanvissen en die van hem staan erg goed aangeschreven)
Ben benieuwd of het uit gaat komen.. het is in ieder geval veelbelovend dat ze als koppel de eieren bewaken
Eitjes zijn mooi oranje..geen schimmel vooralsnog.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik heb zo'n ding gemaakt om wat mee te spelen en plantjes te laten groeien maar ik heb grote moeite om de temperatuur van het water te krijgen waar ik het wil hebben voor mijn multi's, zo rond de 26 graden.
Ik heb een 60 liter aquarium met twee 50 watt verwarmingselementen die beide constant aan staan, volgens mij zou ik met 100 watt zonder problemen 60 liter moeten kunnen verwarmen. Nu zakt de temperatuur af en toe net iets onder de 24 graden.
Ik heb het idee dat de sump door het ongeveer twee keer zo grote water oppervlakte veel meer energie nodig heeft om goed te verwarming, dat is in ieder geval mijn huidige theorie, ik ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben of het logisch zouden vinden dat dit het is of niet. Ik overweeg om deze reden om de sump te vervangen met een normaal filter systeem.
update: ik heb de sump vervangen met een normaal filter, binnen een paar uur was mijn aquarium 2 graden warmer en waar ik hem wilde hebben.
Voor mij is de les dus als ik die sump wil inzetten dat ik meer verwarmingscapaciteit nodig heb, ik vermoed dat wellicht 75% van de warmte via het wateroppervlakte verdwijnt dus als je dat 2x zo groot maakt (wat ik ongeveer had) heb je al snel een flink groter element nodig. Ik ga er voorlopig niet meer aan beginnen om die reden.
[ Voor 21% gewijzigd door R3m3d7 op 15-04-2017 12:50 ]
Het begint allemaal wat gewoontjes worden. Ben al een tijdje aan het rond kijken voor een leuk visje wat net iets groter is dan mijn huidige en wat meer in de midden laag zit.
Op het moment zitten er 9 Marmarbijlzalmpjes in en nog een restje van 4 of 5 Rasbora Galaxy. Die Galaxy's zijn/waren echt mijn visje! maar om de een of andere reden sterft mijn halve groep af als ik weer eens een uitbreiding wil doen. Half jaar geleden weer 10 stuks toegevoegd om het geheel op te krikken naar een stuk of 18 ofzo. Inmiddels nog maar een paar van over
Terwijl de Zalmpjes en mijn garnalen weinig tot geen kuren vertonen .....
Hoe zit dat eruit dan? Nou zo! (Het Monte Carlo tapijtje zit er zo verlept uit door de HDR Modus op mijn telefoon)

Zelf zit ik aan een triootje dwerg gourami te denken, maar dat is ook best ook oppervlakte vis en daar hangen die zalmen al. Wie heeft er een leuke suggestie voor mijn bestand?
Tevens word ik ook ziek van de baardalg die maar blijft komen op mijn stenen, die er inmiddels al uit zijn want werd er gek van om die elke week te schrobben. Op het hout had ik laatst ook alles weg gehaald maar lijkt weer gewoon terug te komen. Zelf stukken die in de volle stroming staan

Bak is verlicht van 1530u - 2130u en CO2 word in die tijd toegevoegd en gemonitord met een dropchek.
Elke week een aardige water verversing van +- 60L en daarna gaat er weer een complete planten voeding in om alles op pijl te houden.
Gaat om een Juwel Vision 190.
Grappig. Ik denk dat wij echt exact in dezelfde situatie zitten. Hier ook nog 4 rasborra galaxy's over van een leuk schooltje, en ook al meerdere keren aangevuld voor aardig wat geld. Het zijn prachtige visjes, maar niet al te robuust.JayZeeTie schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 17:29:toon volledige bericht
Kennen jullie dat, dat je je afvraagt wat die bak met water eigenlijk in je woonkamer staat te doen?![]()
Het begint allemaal wat gewoontjes worden. Ben al een tijdje aan het rond kijken voor een leuk visje wat net iets groter is dan mijn huidige en wat meer in de midden laag zit.
Op het moment zitten er 9 Mermerbijlzalmpjes in en nog een restje van 4 of 5 Rasbora Galaxy. Die Galaxy's zijn/waren echt mijn visje! maar om de een of andere reden sterft mijn halve groep af als ik weer eens een uitbreiding wil doen. Half jaar geleden weer 10 stuks toegevoegd om het geheel op te krikken naar een stuk of 18 ofzo. Inmiddels nog maar een paar van overDaar zijn ze me toch echt iets te duur voor! Vroeger in m'n kleinere oude bak (70L) leek het een stuk beter te gaan.
Hoe zit dat eruit dan? Nou zo! (Het Monte Carlo tapijtje zit er zo verlept uit door de HDR Modus op mijn telefoon)
[afbeelding]
Zelf zit ik aan een triootje dwerg gourami te denken, maar dat is ook best ook oppervlakte vis en daar hangen die zalmen al. Wie heeft er een leuke suggestie voor mijn bestand?
Tevens word ik ook ziek van de baardalg die maar blijft komen op mijn stenen, die er inmiddels al uit zijn want werd er gek van om die elke week te schrobben. Op het hout had ik laatst ook alles weg gehaald maar lijkt weer gewoon terug te komen. Zelf stukken die in de volle stroming staan![]()
Bak is verlicht van 1530u - 2130u en CO2 word in die tijd toegevoegd en gemonitord met een dropchek.
Elke week een aardige water verversing van +- 60L en daarna gaat er weer een complete planten voeding in om alles op pijl te houden.
We hebben dezelfde vissensmaak denk ik. Ik heb ook al dwerg gouramies gehad, maar die zijn echt vrij agressief. Let op. Moet zeggen dat ik denk dat ze wel samen gaan met een oppervlakte via hoor. Bij mij hingen ze in ieder geval niet echt aan de oppervlakte.
Grappig is dat de Japonica garnalen die ik kocht bij de aanschaf van mijn aquarium het nog altijd goed doen, en dat is al zo'n vier jaar geleden. Ook de school vuurgarnalen doen het prima.
Ik wacht nu rustig af tot de laatste rasborras ook naar het vissenhiernamaals verhuizen, en dan verkoop ik mijn aquarium. Ik vind het momenteel meer een last dan een lust. Ik merk dat ik er nog maar weinig naar kijk tegenwoordig.
Al eens aan een groep knorgourami's gedacht? Zitten enkel bovenin als ze een nest bouwen. Of een pseudophromenus soort?JayZeeTie schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 17:29:toon volledige bericht
Kennen jullie dat, dat je je afvraagt wat die bak met water eigenlijk in je woonkamer staat te doen?![]()
Op het moment zitten er 9 Marmarbijlzalmpjes in en nog een restje van 4 of 5 Rasbora Galaxy. Die Galaxy's zijn/waren echt mijn visje! maar om de een of andere reden sterft mijn halve groep af als ik weer eens een uitbreiding wil doen. Half jaar geleden weer 10 stuks toegevoegd om het geheel op te krikken naar een stuk of 18 ofzo. Inmiddels nog maar een paar van overDaar zijn ze me toch echt iets te duur voor! Vroeger in m'n kleinere oude bak (70L) leek het een stuk beter te gaan.
[afbeelding]
Tevens word ik ook ziek van de baardalg die maar blijft komen op mijn stenen, die er inmiddels al uit zijn want werd er gek van om die elke week te schrobben. Op het hout had ik laatst ook alles weg gehaald maar lijkt weer gewoon terug te komen. Zelf stukken die in de volle stroming staan![]()
Inrichting qua vissenbestand is nu dus klaar, al moeten de snoekjes als ze iets gegroeid zijn nog wel ff de laatste paar roodoogzalmpjes vangen.
Als ik zie hoe ze daar nu al naar kijken, terwijl de roodoogjes nog te groot zijn, dan gaat dat helemaal goedkomen
Misschien heb je het al ergens gemeld maar kon het zo snel niet vinden.
[ Voor 30% gewijzigd door ErikG2 op 17-04-2017 11:21 ]
Het is ook maar eens tijd om mijn nieuwe bak hier te showen. Het is een Rio 240 met een HMF. (Hamburger Matten Filter)
Het volgende zit er nu in:
8 corydoras panda
4 corydoras habrosus (Overblijvers)
3 tanichtys albonubes (Overblijvers)
1 betta siamorientalis (Overblijver)
6 moenkhausia pittieri (komen er nog 10 bij)
Wat nog komt:
6 microgeophagus altispinosa

[ Voor 77% gewijzigd door ErikG2 op 19-04-2017 11:45 ]
Maar kunnen ze hieraan nog dood gaan ook al is de temperatuur nu flink gezakt.

Ps krijg nu een pushmelding als de temperatuur te hoog word
Formerly known as Ragdoll
Ligt er ook helemaal aan wat voor vissen je hebt natuurlijk. Veel vissen kunnen tijdelijk best wel een hoge temperatuur hebben. En net wat ragdoll zegt, als ze er niet tegen konden waren ze al dood.Tinusvolkel schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 17:19:
Verwarming kapot, maar alle vissen leven nog...
Maar kunnen ze hieraan nog dood gaan ook al is de temperatuur nu flink gezakt.
Ps krijg nu een pushmelding als de temperatuur te hoog word
wat raden jullie aan om als schoolvisje in dit (kleine) bakje te houden?

Zelfs voor micro rasboras is dit bakje eigenlijk al te klein, maar dat zou denk ik de enige optie zijn
Zoiets bedoel ik: http://www.seriouslyfish.com/species/boraras-brigittae/
My iRacing
Wat voor CO2 -systeem heb je in gebruik? Geef nu momenteel CO2-vloeibaar, maar jouw plantjes staan er een stuk mooier bij dan de mijne.JayZeeTie schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 17:29:toon volledige bericht
Op het moment zitten er 9 Marmarbijlzalmpjes in en nog een restje van 4 of 5 Rasbora Galaxy. Die Galaxy's zijn/waren echt mijn visje! maar om de een of andere reden sterft mijn halve groep af als ik weer eens een uitbreiding wil doen. Half jaar geleden weer 10 stuks toegevoegd om het geheel op te krikken naar een stuk of 18 ofzo. Inmiddels nog maar een paar van overDaar zijn ze me toch echt iets te duur voor! Vroeger in m'n kleinere oude bak (70L) leek het een stuk beter te gaan.
[afbeelding]
Mijn monte-carlo wil namelijk niet echt een tapijtje worden..
Er zijn namelijk zoveel setjes in de omloop, dat ik door de bomen het bos niet meer zie..
Prijzen gaan ook van minder dan 100 euro, tot 500+ euro

Ik heb 'gewoon' een simpel setje. 500Grams fles, reduceer erop en een diffuser met bellen teller die ik op Vivarium gekocht heb afgelopen jaar. Nog een dropcheck erbij om het geheel een beetje in de gaten te houdenDeadKnight schreef op maandag 24 april 2017 @ 10:51:
[...]
Wat voor CO2 -systeem heb je in gebruik? Geef nu momenteel CO2-vloeibaar, maar jouw plantjes staan er een stuk mooier bij dan de mijne.
Mijn monte-carlo wil namelijk niet echt een tapijtje worden..![]()
Er zijn namelijk zoveel setjes in de omloop, dat ik door de bomen het bos niet meer zie..
Prijzen gaan ook van minder dan 100 euro, tot 500+ euro
Ik zou voor zoiets gaan van APO zelf. kost je rond je €180. Ligt er een beetje aan hoe groot je je fles wilt hebben en hoe groot je bak is.
Met mijn 500 Grams fles doe ik ongeveer 5 weken en laat deze vullen bij de lokale aquarium boer voor €6,50. Gelukkig kan ik erop wachten. Wel even handig om uit te zoeken of je makkelijk kunt vullen in de buurt. Anders is het nog een optie om een fles te huren via de een slijterij. Betaald je borg voor je fles en een bedrag X voor de vulling.
Verder geef ik elke week 50ml all in one plantenvoeding van Plantedbox.
Kunt natuurlijk ook marktsplaats beetje afstruinen, zat volk dat van hun CO2 spul af willen.
Succes!
Ik denk dat je met deze inrichting en afmeting al snel vastzit aan garnalen, een dwergkreeftje kan ook al niet omdat de bak open is. Veel vissen vinden dat open water niet zo fijn en hebben liever wat beschutting.Gh0stw4lk3r schreef op maandag 24 april 2017 @ 08:51:
Dit is mijn 35 liter bakje (Dennerle scaper's tank), nu nog met mijn Betta, maar ik wil die graag verhuizen naar een bakje met een geschiktere inrichting. (ben bezig die nu op te starten)
wat raden jullie aan om als schoolvisje in dit (kleine) bakje te houden?
[afbeelding]
Top! Bedankt voor het advies.JayZeeTie schreef op maandag 24 april 2017 @ 18:02:toon volledige bericht
[...]
Ik heb 'gewoon' een simpel setje. 500Grams fles, reduceer erop en een diffuser met bellen teller die ik op Vivarium gekocht heb afgelopen jaar. Nog een dropcheck erbij om het geheel een beetje in de gaten te houden![]()
Ik zou voor zoiets gaan van APO zelf. kost je rond je €180. Ligt er een beetje aan hoe groot je je fles wilt hebben en hoe groot je bak is.
Met mijn 500 Grams fles doe ik ongeveer 5 weken en laat deze vullen bij de lokale aquarium boer voor €6,50. Gelukkig kan ik erop wachten. Wel even handig om uit te zoeken of je makkelijk kunt vullen in de buurt. Anders is het nog een optie om een fles te huren via de een slijterij. Betaald je borg voor je fles en een bedrag X voor de vulling.
Verder geef ik elke week 50ml all in one plantenvoeding van Plantedbox.
Kunt natuurlijk ook marktsplaats beetje afstruinen, zat volk dat van hun CO2 spul af willen.
Succes!
Die APO ziet er wel zeer interessant uit, tevens gelijk die all in one plantenvoeding besteld van Plantedbox.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=OVSdT2Reqvo]
Gisteren was mijn Aziatische waaierhandgarnaal lekker aan het filteren, komen ook nog een paar kersengarnalen voorbij, die planten zich lekker snel voort, aan het begin waren het er vijf. Nu al een stuk of 30
- Begonnen met een bakje van 12 liter met Chinese Danio's
- 54 liter bak met diverse bezettingen
- 250 liter bak met 2 pauwogen en een Panaque Nigrolineatus
De 250 liter bak was een keer geklapt toen ik een avondje was wezen stappen. Dat is niet fijn thuiskomen kan ik jullie vertellen
Vervolgens gaan samenwonen en nooit echt de ruimte / tijd gehad om het weer op te pakken. Afgelopen weekend wilde mijn 8 jarige dochter bij ons in de lokale dierenwinkel kijken. Dus even rondgekeken daar en toen zag ik een Fluval Edge staan. Leuk bakje van 23 liter waar je toch kleine visjes in kunt houden. Het is allemaal heel wat kleiner als vroegah maar wel weer leuk om dat weer eens op te starten.
Ben nog steeds het meest fan van Zuid-Amerikaanse vissen en ben van plan om nog een keer een mini biotoop te maken. Die Fluval Edge is ook mooi vormgegeven, enige nadeel is de kleine opening van boven waardoor je er wat minder makkelijk bij kunt. Iemand die toevallig ervaring heeft me dit aquarium?

En de opening is idd wat lastiger maar het is gewoon te doen.
Verder ben ik (tegen alle adviezen van forums in (want in de winkel verkopen ze gewoon vissen)) er gewoon vissen en garnalen in gaan houden. en de meeste houden het al bijna 2 jaar vol.
Filteren doet ie ook best goed want water waardes blijven mooi stabiel.
Maar je zou ook voor de fluval edge 2 kunnen gaan, die is 1x zo hoog dus zit je al rond de 40 liter.
Even een knuppel in het hoenderhokErikG2 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 08:07:
Tja, het is je eigen keuze idd of je er vissen in doet. Onze goudvis heeft het zelfs 13 jaar uitgehouden in veeel te kleine bakjes, maar of hij zich lekker voelde is een 2e.
Een vis voelt zich niet lekker, of niet lekker. Een vis is een (vrij simpel) dier dat enkel reageert op een paar triggers. De belangrijkste zijnde angst en honger. Zolang ze niet constant schrikken, en gewoon te eten krijgen en het water niet zo slecht is dat hij langzaam oplost zal die zich "lekker" voelen.
Veel mensen praten dieren graag menselijke emoties/gedachtes aan. Zolang het "normale" gedrag niet verstoord word.... een vis van 50cm in een 80cm betekend natuurlijk geen normaal natuurlijk gedrag
Zelf trouwens een Fluval Edge 23l met Red Rili garnaaltjes en een groepje Microrasbora (want die worden niet groter dan een cm, als ze dat al halen). Lastig schoonmaken valt op zich best mee, met het juiste gereedschap. Je moet alleen niet vergeten wat water eruit te halen voor je je handen erin steekt.
En sommige vissen voelen echt wel meer dan alleen wat prikkels, maar dan hebben we het idd niet over vissen die in een fluval edge passen
Laten we het dan op gedrag gooien, in een grotere bak zal je leuker gedrag van je vissen zien dan in een (te) kleine bak
99% van de vissen groeit alleen niet afhankelijk van de grootte van het verblijf. Goudvissen doen dat, maar dat is eigenlijk ook 1 van de weinige aquariumvissen die dat truukje hanteren.ErikG2 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:46:
Mwa, als een dier pijn heeft door vergroeing zal dat echt wel stress op leveren hoor. Dan heb ik het wel over onze arme goudvis die we jaren verkeerd hebben gehouden, niet over de microrasbora's
En sommige vissen voelen echt wel meer dan alleen wat prikkels, maar dan hebben we het idd niet over vissen die in een fluval edge passen
Laten we het dan op gedrag gooien, in een grotere bak zal je leuker gedrag van je vissen zien dan in een (te) kleine bak
Vergroeiing komt eerder door het doorfokken en inteelt. Wat niet zo gek is als je een nestje hebt, en die jongen weer een nestje krijgen
maar inderdaad, een grotere bak geeft leuker gedrag. Dus ik zou zelf ook niet zo snel vissen nemen in een klein aquarium (op de microrasbora na dan). Maar dat is toch vooral omdat grote vissen in een klein aquarium lastiger te houden is en meer schoonmaken betekend.
Een goudvis doet dat ook niet. Die blijft gewoon doorgroeien. Alleen doordat de vis zelf groeiremmende hormonen afscheid wordt de groei geremd. Maar dat is zeker geen goed iets.Waah schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 11:59:
[...]
99% van de vissen groeit alleen niet afhankelijk van de grootte van het verblijf. Goudvissen doen dat, maar dat is eigenlijk ook 1 van de weinige aquariumvissen die dat truukje hanteren.
Ik heb nog nooit gehoord van een vis (of ander dier) dat groeit naar het verblijf grootte. Misschien over een verloop van meerdere jaren en meerdere generaties dat een soort niet meer zo groot zal worden maar dan wordt zoiets evolutie genoemd.

Hopen dat die het overleeft. Misschien aangevallen door andere vis ofzo. Zwemt ook niet meer, ligt alleen maar stil
Verschrikkelijk bakje (echt waar) om onderhoud in te doen. Erg mooi om te zien. Ik kan hem echt aan niemand aanraden, en al helemaal niet voor een beginner (mijn moeder bv vond het een mooi bakje).Vlassie1980 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:05:
Fluval Edge
Ik heb er een poosje 1 gehad, eerst met garnalen daarna met een harem Neolamprologus multifasciatus erin. Totdat poeslief een paar dvd's (of zichzelf?) heeft laten vallen op het bakje

We zijn nu bezig met een kuur van JBL Nedol Plus 250 tegen de Freeskopworm, maar dit lijkt niet te helpen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Welke medicijnen kan ik het beste gebruiken tegen de wormen op de foto?
https://ibb.co/jQEPNa
[ Voor 14% gewijzigd door Grote Smurf op 26-05-2017 19:28 ]
Ik moet morgen eens een grote waterwissel doen, vind ik altijd een irritante klus. Maar ja... het wordt weleens tijd voor wat fris water na de temperaturen van de laatste tijd. Daarnaast moet ik nog een TL-lamp vervangen die afgelopen week de geest gegeven heeft. En wellicht wat plantjes wat inkorten omdat ze iets te enthousiast groeien.
-- Edit: kijk, daar heb je het al. Na een nachtje dutten heb ik nu echt nul komma nul zin in een waterwissel. Of om een TL-lamp te wisselen.
[ Voor 12% gewijzigd door Wildfire op 03-06-2017 08:18 ]
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
... Gaat straks zijn CO2 fles maar weer eens laten vullen, ook zoiets.
En toen zwom er opeens een prachtig koppel electric blue ramirezi in mijn bak
[ Voor 13% gewijzigd door JayZeeTie op 03-06-2017 21:55 ]
Anoniem: 52990
Ik heb bv voor een paludarium een opvoer pomp gehad om een achterwand te bevloeien of is hetv voor een nevel/regen pomp? Een eb en vloed systeem, of gewoon een bio filter?
In het algemeen draait het om opvoer hoogte, soms heb je hogedruk pompjes nodig.
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeAnoniem: 52990
Als je water door die kleine zwarte buisjes wil pompen zoals in de video (die hebben meer weerstand ) dan heb je een hogedruk pomp nodig. Die kan je kant en klaar kopen ( b.v. http://www.dutchrana.nl/p...latie-vernevelaar/pompen/ ) maar je kan op diverse elecktronica sites ook shoppen( expresso apparaat pompen b.v.) maar die zijn vaak niet echt stil en het is vaak moeilijk om de juiste slangmaat adapter te vinden. Ik zou ookl even vragen of die 2 M halen. Voor deze slangmaten (4 & 6 mm ) zijn er ook druppel tussenstukjes te koop.
Je kan ook gewoon een dompelpomp halen met voldoende opvoer hoogte, met standaard aquarium slang en eventueel een kraantje voor extra doorvoer regeling, die opvoerpompen van b.v. eheim hebben vaak ook een schuif om de opvoersnelheid op de pomp te regelen.dan een verdeel dinges verzinnen. Denk dat dat de goedkoopste oplossing is.
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 52990 op 06-06-2017 01:40 ]
Vooral de laatste zin is belangrijk. Voor beginners is die bak echt af te raden, en eigenlijk alle nano-aquaria. Hoe kleiner hoe moeilijker het is om stabiel te houden, qua waterwaardes en dergelijke.dragon2 schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 19:03:
[...]
Verschrikkelijk bakje (echt waar) om onderhoud in te doen. Erg mooi om te zien. Ik kan hem echt aan niemand aanraden, en al helemaal niet voor een beginner (mijn moeder bv vond het een mooi bakje).
Wat betreft onderhoud: Het is inderdaad gehannes en duidelijk het grootste nadeel van de Fluval Edge-bakken.
Het is wel te doen, hoor, maar het is gewoon minder makkelijk dan een volledig open bovenkant.
Een ander nadeel is dat het licht heel gecentreerd is. Ikzelf heb er een extra LED-staafje (of hoe je dat ook noemt) erin gedaan, werkt super.
Dat gezegd hebbende is het wel een héél mooi bakje, ik heb de Fluval Edge 2, en als je het wat moeilijkere onderhoud voor lief neemt (en je went er wel aan, moet ik zeggen), dan is het een prachtbak en een echte showpiece in je huiskamer.
Pro-tip:
De filter/pomp is dezelfde als het merk Aquaclear. Dit merk is wat makkelijker te krijgen dan specifieke Fluval Edge-producten (voor filterwatten op maat enzo).
En de Aquaclear 20, 30, 50 en 70 zijn identiek, het verschil zit hem in de grootte van de vinnetjes op de impellor. Deze is voor minder dan 10 euro te krijgen. Dus als je goedkoop je pompvermogen wil vergroten dan zet je er een andere impellor in en klaar
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Dus wil de Fluval-Edge helemaal leeg maken en schoonmaken. En dan misschien in de toekomst weer wat mee gaan doen. Maar hoe zorg ik ervoor dat ik elk laatste restje zeker dood krijg? Hij kan evt wel een lange tijd gewoon droog staan maar ik ben bang dat dat niet genoeg is.
Azijn, evt gemengd met soda?Waah schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:27:
Mijn Fluval-Edge is volledig overgroeit met baardalg (en mijn grote aqua heeft er ook last van). Vervelende is dat je er haast niet vanaf komt (ondanks proberen met vloeibare CO2 waar het dood van gaat, het blijft toch in je bak).
Dus wil de Fluval-Edge helemaal leeg maken en schoonmaken. En dan misschien in de toekomst weer wat mee gaan doen. Maar hoe zorg ik ervoor dat ik elk laatste restje zeker dood krijg? Hij kan evt wel een lange tijd gewoon droog staan maar ik ben bang dat dat niet genoeg is.
Dat klinkt nog niet eens zo slecht. Ik heb geen sproeiers nodig, maar tot nu toe lijkt dit een goed alternatief voor dompelpompen die ontworpen zijn voor veel grotere volumes, en waarbij ik een optie zou moeten hebben om de doorvoer te kunnen regelen, en zit ik met een hoger stroomverbruik.Anoniem: 52990 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 00:01:
Twee meter is best veel, je zal een krachtige pomp nodig hebben. En je wilt ook een stille pomp neem ik aan.
Als je water door die kleine zwarte buisjes wil pompen zoals in de video (die hebben meer weerstand ) dan heb je een hogedruk pomp nodig. Die kan je kant en klaar kopen ( b.v. http://www.dutchrana.nl/p...latie-vernevelaar/pompen/ ) maar je kan op diverse elecktronica sites ook shoppen( expresso apparaat pompen b.v.) maar die zijn vaak niet echt stil en het is vaak moeilijk om de juiste slangmaat adapter te vinden. Ik zou ookl even vragen of die 2 M halen. Voor deze slangmaten (4 & 6 mm ) zijn er ook druppel tussenstukjes te koop.
Je kan ook gewoon een dompelpomp halen met voldoende opvoer hoogte, met standaard aquarium slang en eventueel een kraantje voor extra doorvoer regeling, die opvoerpompen van b.v. eheim hebben vaak ook een schuif om de opvoersnelheid op de pomp te regelen.dan een verdeel dinges verzinnen. Denk dat dat de goedkoopste oplossing is.
Is er nog een specifiekere naam voor het type pomp dat jij aanraadde, zodat ik daarop kan zoeken?
toevallig weet ik wat van "boosterpompen" zoals ze ook heten en dan ineens een stuk goedkoper te krijgen zijn dan wanneer het sproeipompen voor een paludarium zijnMei schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:41:
[...]
Dat klinkt nog niet eens zo slecht. Ik heb geen sproeiers nodig, maar tot nu toe lijkt dit een goed alternatief voor dompelpompen die ontworpen zijn voor veel grotere volumes, en waarbij ik een optie zou moeten hebben om de doorvoer te kunnen regelen, en zit ik met een hoger stroomverbruik.
Is er nog een specifiekere naam voor het type pomp dat jij aanraadde, zodat ik daarop kan zoeken?
https://www.osmoseapparaat.nl/boosterpompen.html
hier zijn de stille pompen dus ook te krijgen, ik gebruik zelf die van 65 euro voor mijn paludarium van 2 meter hoog. is echt een stille pomp en kan met gemak de 2 meter aan en dan nog eens door 3 sproeikoppen heen.

[ Voor 7% gewijzigd door Gh0stw4lk3r op 06-06-2017 17:48 ]
die van 2012 is een totaal ander bak, deze staat er net een paar wekenErikG2 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 07:18:
Dat is een mooie bak die je daar hebt staan. Wat zit er allemaal in? De Youtube link is van 2012, ik neem aan dat er inmiddels wel wat veranderd is?
Bak is incl onderkast 210cm hoog 80 breed en 60 diep
palugedeelte is 160 hoog, zelf een achterwand incl nepboom gemaakt en verder ingericht.
Qua kikkers zitten er nu alleen een stuk of 10 Tricolors / Anthony in.
een wat recenter filmpje
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubemeteen maar even mijn sig aangepast
[ Voor 3% gewijzigd door Gh0stw4lk3r op 07-06-2017 10:39 ]
Mooi !Gh0stw4lk3r schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:38:
[...]
die van 2012 is een totaal ander bak, deze staat er net een paar weken
Bak is incl onderkast 210cm hoog 80 breed en 60 diep
palugedeelte is 160 hoog, zelf een achterwand incl nepboom gemaakt en verder ingericht.
Qua kikkers zitten er nu alleen een stuk of 10 Tricolors / Anthony in.
een wat recenter filmpje
[video]
meteen maar even mijn sig aangepast
Wat voor een verlichting heb je daar in hangen?
Een stuk minder dan de meesten verwachten.Anoniem: 52990 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 21:36:
[...]
Mooi !
Wat voor een verlichting heb je daar in hangen?
2 led "bouwlampen" van 20w
1 led panel van 60x30 van 20w
Alle 3 de lampen zitten rond 6500k qua kleurtemperatuur
Dat is echt heel netjes, heb je wel eens bloeiende plantjes ?Gh0stw4lk3r schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 21:51:
[...]
Een stuk minder dan de meesten verwachten.
2 led "bouwlampen" van 20w
1 led panel van 60x30 van 20w
Alle 3 de lampen zitten rond 6500k qua kleurtemperatuur
Het mos doet het iig super.

Bak heeft een tijdje bij het raam gestaan waardoor er veel zon op viel. Heeft nu een andere plek gekregen zonder zonlicht
Tja. Afzuigen afzuigen afzuigen. Alles wat je ziet zitten. Eventuele bron weghalen (dichtgeslagen/vervuilde bodem? Rottend hout? Vuilophoping?). Verlichting terug naar 6 u/dag. Crashen (pas als het moet): bak enkele dagen (6-7) helemaal afplakken (met vuilniszak oid) en licht uit.HansAnders07 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 23:09:
Ik heb volgens mij blauw alg in m'n bak.. Iemand ervaring mee? Heb het meeste van de week weggezogen en besmette planten weg geknipt en het hout schoongemaakt. Daarna veel water ververst. Vandaag weer weggehaald en water ververst. Blijft terugkomen al was het wel minder.
Bak heeft een tijdje bij het raam gestaan waardoor er veel zon op viel. Heeft nu een andere plek gekregen zonder zonlicht
Wat zijn je waterwaardes? (niet meten met strip) En dan met name Nh4/Nh3, NO2, NO3, PO4.
Vaak zit het hem in fosfaat of nitraat. Deel de NO3 door het PO4. Als je dan op een getal dat lager is dan 10 uitkomt zit je in de "blauwalg" gevaren zone. Deze methode heet "de redfield ratio". Als je PO4 nu erg hoog is moet je daar wat aan doen. Zorg dat je redfield ratio zo rond de 15 ligt. Dan zit je goed.
Dus 0.5 mg/l PO4, dan wil je een NO3 van 7.5 mg/l (liever hoger dan lager).
[ Voor 25% gewijzigd door dragon2 op 10-06-2017 00:41 ]
Anoniem: 926911

Iemand enig idee?
Anoniem: 926911
Ik heb een tijdje geleden een vijftal Otocinclus in een winkel gekocht. Ik wil er graag wat bij hebben.
Nu is deze winkel helaas voor mij best ver weg, dus wil ik het elders halen.
Maar ik weet niet precies welke soort het is. Ik heb de winkel gebeld welke soort ze verkopen en hij zei dat ze verkocht worden als 'Otocinclus Affinis', maar dat-ie niet z'n hand in het vuur durft te steken of het de Affinis is of bijv de Vestitus of Vittatus (wat ik vermoed)
Weet iemand welke Otocinclus dit is?

Als er een andere foto nodig is, roept u maar, het aquarium staat naast me
Ik denk dat er een duidelijker foto van de staart nodig is.anandus schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 09:50:
Heeft iemand verstand van Otocinclus?
Ik heb een tijdje geleden een vijftal Otocinclus in een winkel gekocht. Ik wil er graag wat bij hebben.
Nu is deze winkel helaas voor mij best ver weg, dus wil ik het elders halen.
Maar ik weet niet precies welke soort het is. Ik heb de winkel gebeld welke soort ze verkopen en hij zei dat ze verkocht worden als 'Otocinclus Affinis', maar dat-ie niet z'n hand in het vuur durft te steken of het de Affinis is of bijv de Vestitus of Vittatus (wat ik vermoed)
Weet iemand welke Otocinclus dit is?
[afbeelding]
Als er een andere foto nodig is, roept u maar, het aquarium staat naast me
Volgens mij zou het ook nog de Mariae of de hoppei kunnen zijn.
Maar het identificeren van een Otocinclus vind ik altijd wel lastig.
Dank voro je reactiefreggell schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 10:55:
[...]
Ik denk dat er een duidelijker foto van de staart nodig is.
Volgens mij zou het ook nog de Mariae of de hoppei kunnen zijn.
Maar het identificeren van een Otocinclus vind ik altijd wel lastig.
Zou dit helpen?

Dit topic is gesloten.