Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 92 Laatste
Acties:
  • 415.310 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freggell
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-08-2024
Ja dat helpt.
Het is geen Affinis.
geen Mariae
volgens mij ook geen Vestitus.

ik twijfel tussen een Hoppei en een Vittatus. Waarbij ik denk dat het een Vittatus is gezien wat er meestal geïmporteerd wordt. Maar het is en blijft een uitdaging :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raek
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-06 22:08
Na zoveel tijd op T.net te hebben gespendeerd, kom ik er nu pas achter dat er een aquarium topic is :+ Leuk om te zien dat er nog meer liefhebbers zijn, ik blijf Paludariums (Paludaria?) ook schitterend vinden om naar te kijken.

Ik wilde graag een low tech bakje, met als doel Cystal Red garnalen hierin te houden. Lang verhaal kort, dit is niet gebeurd, maar ik heb er ontzettend veel van geleerd.

Aquarium:

Bak: Juwel Rekord 600 (60x30x42)
Meubel : DIY ADA Style (DIY topic op Ukaps)
Verlichting : Philips t840 & LED balk
Filter: JBL Cristalprofi e401 & Intern sponsfilter
Substraat : ADA Amazonia Soil
Hardscape : Spiderwood & Seiryu stone

Planten:

- Cryptocoryne Balansae
- Microsorum Pteropus Trident
- Micranthemum sp Monte Carlo
- Echinodorus Magdalensis
- Fissidens Fontanus
- Vesicularia dubyana

Inwoners:

- Boatload aan vuurgarnalen
- Tiental boraras
- Vijftal oto's

Ik heb een zogenaamd journal bijgehouden op Ukaps.org vanaf begin tot aan heden, voor de liefhebber wellicht leuk om door te lezen, met heulveul meer foto's.

Net opgestart;

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/20zyb78.jpg

Maart(opstart) - Mei - Augustus;

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/34j2o2t.jpg

Huidige staat;

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/1zzkorl.jpg

Zoals ik al aangaf ben ik aan het uitzoeken wat ik nu met m'n bak wil gaan doen. Voor mijn gevoel is het doel wat ik voor ogen had gelukt, voornamelijk een tapijtje zonder co2. Mijn dochtertje wil liever naar visjes dan garnalen kijken, dus grote kans dat ik 'm binnenkort leeg haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
mooi bakje hoor @Raek ! mocht je nog eens fissidens over houden, dan houd ik mij aanbevolen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Gh0stw4lk3r op 13-06-2017 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Mooie bak @Raek. Waarom zou je em leeg halen, als je er ook visjes in kunt doen die niet enorm schuw zijn? Wat neons lijkt mij enorm mooi staan. Of een dwergkogeltje, super nieuwsgierig en kijkt je ook echt aan en volgt wat je aan het doen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raek
@Gh0stw4lk3r Als ik 'm leeghaal, kan ik de restanten wel opsturen naar je, ik laat het dan wel weten. Weet wel dat deze mossoort ontzettend graag troep vasthoudt en er snel rommelig uitziet, tenzij je geen andere planten hebt dan deze.

@toolkist De bak is niet ideaal voor Neons, plus, die eten gegarandeerd m'n garnalen op. Nu doen alle vissen dat wel, maar rasbora soorten doen dit minder snel is mijn ervaring. Een dwergkogeltje is inderdaad door m'n gedachten geschoten, misschien daar eens verder over inlezen.

Inmiddels staat de bak er minder fris bij, door mijn eigen laksheid. De MC blijft maar groeien en is inmiddels een dikke mat, baardalg komt op steeds meer plaatsen tevoorschijn en omdat ik in mijn ontwetendheid de Cryptocorynes eigenlijk verkeerd geplaatst heb, ziet het er allemaal niet meer zo mooi uit vind ik.

Zoals ik zei, ik heb er dus veel van geleerd en wil nu eigenlijk de opgedane kennis toepassen in een nieuwe bak. Maargoed, nog maar eens een paar nachtjes over slapen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Nu online
@Raek alvast bedankt :) mijn nieuwe scape ga ik binnenkort starten en het idee is om alleen fissidens te gebruiken en verder helemaal niets.

Dwergkogelvis heb ik zelf ook gehad, maar die gaat 100% achter je garnalen aan.
Dit was mijn bakje met dwergjes en toen nog een paar garnalen (45*30*30)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Gh0stw4lk3r schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:17:
@Raek alvast bedankt :) mijn nieuwe scape ga ik binnenkort starten en het idee is om alleen fissidens te gebruiken en verder helemaal niets.

Dwergkogelvis heb ik zelf ook gehad, maar die gaat 100% achter je garnalen aan.
Dit was mijn bakje met dwergjes en toen nog een paar garnalen (45*30*30)
[video]
Klopt dat ie geheid achter de garnaaltjes aan gaat, maar met 60 garnalen in de bak moeten die er toch wel tegenop kunnen fokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raek
Mooie scape @Gh0stw4lk3r ! Fissidens is prima te houden, maar nogmaals, er blijft erg snel vuil in hangen. Echter, ga je er alleen garnalen inzetten, verwacht ik dat je er niet al te veel last van zult hebben. Wat wil je in de nieuwe bak, CR's of iets in die richting?

Dwergjes staan er inderdaad om bekend, onderschat hun eetlust niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Raek schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 17:15:
Mooie scape @Gh0stw4lk3r ! Fissidens is prima te houden, maar nogmaals, er blijft erg snel vuil in hangen. Echter, ga je er alleen garnalen inzetten, verwacht ik dat je er niet al te veel last van zult hebben. Wat wil je in de nieuwe bak, CR's of iets in die richting?

Dwergjes staan er inderdaad om bekend, onderschat hun eetlust niet :D
Klopt, maar met je huidige inrichting zijn er meer dan genoeg schuilplaatsen voor de garnaaltjes. Je moet ze hoogstens niet elke dag allemaal naar 'buiten' lokken met voer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:47
Ik ben sinds kort ook begonnen, omdat mijn dochter de aquaria in Artis altijd erg leuk vind. Had eerst een 30L bak van Superfish gekocht, maar liep al snel tegen de beperkingen op qua vissen en inrichting. Ben nu een Juwel Primo 70 aan het indraaien, terwijl de visjes nog even in de Superfish verblijven.
Ik heb nu:
5 kardinaaltetra's
3 corydoras panda (waarvan 1 mogelijk eigen kweek is of toch stiekem meegeglipt is)
1 corydoras sterbai
1 visje met een zuigmond (op aanraden winkel genomen, ken de wetenschappelijke naam niet)

In de nieuwe bak hoop ik er nog een stuk of zeven tetra's bij te plaatsen, 1 sterbai en 1 mannelijke gup met twee of drie vrouwtjes. Volgens mij heb ik dan een leuk bestand. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met dit CO2 systeem van JBL: https://www.aquastorexl.nl/jbl-proflora-bio80-eco-2.html Met name voor de eerste periode om de plantjes wat in te laten groeien.
Ook vroeg ik me af of jullie een all in one voeding gebruiken of toch een kit zoals deze:
https://planted-box.com/product/estimative-index-kit/

[ Voor 23% gewijzigd door AgeOfPanic op 18-06-2017 15:52 . Reden: Per ongeluk gepost, voordat ik klaar was. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

AgeOfPanic schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:49:
Ik ben sinds kort ook begonnen, omdat mijn dochter de aquaria in Artis altijd erg leuk vind. Had eerst een 30L bak van Superfish gekocht, maar liep al snel tegen de beperkingen op qua vissen en inrichting. Ben nu een Juwel Primo 70 aan het indraaien, terwijl de visjes nog even in de Superfish verblijven.
Ik heb nu:
5 kardinaaltetra's
3 corydoras panda (waarvan 1 mogelijk eigen kweek is of toch stiekem meegeglipt is)
1 corydoras sterbai
1 visje met een zuigmond (op aanraden winkel genomen, ken de wetenschappelijke naam niet)

In de nieuwe bak hoop ik er nog een stuk of zeven tetra's bij te plaatsen, en 1 mannelijke gup met twee of drie vrouwtjes
Ik zou juist geen guppen doen. Die fokken als idioten en voor je het weet heb je tig guppen, zelfs als je maar met één mannetje begint -- een vrouwtjesgup kan per keer tientallen mini-guppen de wereld op helpen.

Ik heb mijn aquarium op een gegeven moment zelfs helemaal leeggeruimd om maar van alle guppen af te kunnen komen.... :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik ben bij de guppen uitgekomen, omdat ik een leuk kleurrijk visje zocht dat makkelijk te verzorgen is. Gaat het fokken echt zo snel? Ook als er andere vissen aanwezig zijn, die de kleintjes kunnen opruimen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

AgeOfPanic schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:05:
Ik ben bij de guppen uitgekomen, omdat ik een leuk kleurrijk visje zocht dat makkelijk te verzorgen is. Gaat het fokken echt zo snel? Ook als er andere vissen aanwezig zijn, die de kleintjes kunnen opruimen?
Ze worden niet voor niets ook weleens "miljoenenvisje" genoemd. Ze fokken als idioten, per keer kan het vrouwtjes wel tot 70 baby-guppen de wereld op helpen (gemiddeld 25).

Er overleven altijd wel genoeg baby-guppen die weer opgroeien om dan weer verder te fokken.

Ja, dat gaat best rap zo.

Mede hierdoor zijn ze inderdaad geschikt voor beginners, al gaan er dingen fout in je aquarium, vanwege het tempo waarin ze fokken overleven er altijd wel genoeg. :P

[ Voor 12% gewijzigd door Wildfire op 18-06-2017 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 926911

Hmm.. zit nu rond te kijken wat ik nu wil met mijn oude bak van 92 liter.

Denk dat ik voor de Neon Tetra's ga en links en recht een partij rotsen en in het midden als bedekking mos met 1 a 2 planten. Overige planten komen tussen de rotspartijen aan de linker en rechterkant. Nu zou ik hier ook graag wat garnalen hier bij in specifiek crystel red garnalen. Nu lees ik tegenstrijdige verhalen of het handig is. Wat is jullie mening hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Ik weet niet wat het met garnalen is, maar in m'n Juwel Rekord 800 heb ik nog nooit succesvol garnalen kunnen houden... vuurtjes die het bij praktisch iedereen prima doen, zijn bij mij binnen een paar weken uitgestorven.

Japonica garnalen houden het hier wat langer vol, die komen wel een paar maanden mee maar ook die zijn uiteindelijk foetsie. Ik heb er iig al een tijd geen meer gezien in m'n aquarium.

Crystal Reds zijn wat gevoeliger dus ik waag me er al helemaal niet aan.

Toch raar, want de vissen doen het verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-03 17:07
Eten je vissen de garnalen niet op?

Ik had eerst een paar garnalen en het werden er steeds minder. Toen heb ik de guppen naar een ander aquarium verbannen en nu heb ik bijna teveel garnalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zit nu wel in mijn maag met mijn 2 zonnebaarsjes. Ze gooien het hele aquarium overhoop.

Nu wil ik ze liever kwijt maar niemand hier in de omgeving die ze wil hebben zelfs niet voor in de vijver. Ben even ten einde raad wat ik er nu mee aan moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-04 15:00
terugbrengen naar de LFS? Doe ik wel vaker met visjes die ik niet meer wil hebben

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Riqy schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 22:06:
terugbrengen naar de LFS? Doe ik wel vaker met visjes die ik niet meer wil hebben
LFS? Verklaar je nader want die begrijp ik even niet :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-04 15:00
LFS staat voor Local Fish Store, of wel aquariumzaak :)

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Ik betwijfel dat die ze willen, die raken ze ook vast niet kwijt.
Je zou ze op marktplaats kunnen zetten (gratis afhaen), misschien dat iemand ze wel wil hebben als levend voer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Toen ik destijds regelmatig guppen over had waren die met een gratis af te halen berichtje op Marktplaats dezelfde dag nog de deur uit. :)

Nou zijn guppen natuurlijk iets anders zonnebaarsjes, maar toch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
Mijn nieuwe aquarium is bijna klaar met indraaien jeej :)

Ik wilde er eigenlijk een schooltje tetra's in maar kwam vandaag bij de LFS Sumatraantjes tegen. En die zien er toch ook wel heel erg grappig uit, maar kreeg wel waarschuwing dat deze nog wel eens aan vinnen van andere visjes wilde knabbelen en planten wilde slopen. Heeft iemand ervaring mee hoe erg dat echt is? Aangezien ik toch wel een overwegende planten bak heb waar dus ook wel wat zwakkere planten in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
AnnaAnjo schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 17:35:
Mijn nieuwe aquarium is bijna klaar met indraaien jeej :)

Ik wilde er eigenlijk een schooltje tetra's in maar kwam vandaag bij de LFS Sumatraantjes tegen. En die zien er toch ook wel heel erg grappig uit, maar kreeg wel waarschuwing dat deze nog wel eens aan vinnen van andere visjes wilde knabbelen en planten wilde slopen. Heeft iemand ervaring mee hoe erg dat echt is? Aangezien ik toch wel een overwegende planten bak heb waar dus ook wel wat zwakkere planten in staan.
Als je bak te klein is (<1m) en je te weinig sumatranen neemt (8+ meen ik meer=beter) dan worden het etters ja. Dus slimpies die ze in 60-80cm bakken doen met maanvissen oid gaan problemen krijgen ja. Als je echter zeg een 120cm bak hebt met 12 sumatranen om maar wat te noemen zijn het chill vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Sumatraantjes zijn in mijn beleving ook wel altijd druk bezig, daar moet je ook maar net van houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
Daarom leken me zo ook wel leuk, omdat het drukke visjes zijn. Maar ik neem ze dan maar toch niet aangezien mijn bak 80cm is. Dan toch maar gewoon tetraatjes of ander schoolvisje :)

[ Voor 5% gewijzigd door AnnaAnjo op 02-07-2017 13:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:18

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Zo ik mag mij bijna gaan aanmelden in dit topic,
Na 15 jaar zonder aquarium te hebben gezeten, nu eindelijk weer beginnen met een nieuwe mooie start:

aquarium
250 bij 50 bij 70 l*b*h.

Vissen
Wordt een zuid amerikaanse bak met verschillende vissen:
Luipaardpantsermeervallen
De Gemarmerde Bijlzalmen
Kardinaaltetra's
Maanvissen
Borelli's dwergcichlide
en guppies (al vervloekt iedereen me daarvoor).
Aantallen nog onbekend.

Aquarium krijgt 4 gebieden.
Vooraan (1/3 deel) een strook zand van en open zwemruimte.
Achteraan 3 gebieden.
1 met grote stukken hout.
1 met grote stukken rots en verder leeg.
1 met veel planten.

bodem
Maar ben met een aantal dingen nog een beetje onbekend.
ik lees 1000 verhalen over de grond.

Mijn plan is nu, de onderste laag helemaal van zand maken.
Daarbovenop kan ik stenen neer leggen.
Achterste gedeelte kan ik een voedingsbodem aanbrengen voor wat planten.
Over de voedingsbodem leg ik een laag grind neer, waardoor de keuze voor de vissen beperkt is tot zand of grind. Iemand die mij een juiste richting kan duwen, of zit ik al op de juiste weg?.

planten
De planten zelf moet ik nog exact naar kijken.

wens der garnalen
Verder wil ik ook nog garnalen in deze bak stoppen, maar als ik zoek op zuid amerikaanse garnalen krijg ik geen resultaten,
Temperatuur van de bak zal zo'n 23 graden zijn.
Dus de garnalen zullen vreemdelingen zijn in de bak, maar ik heb geen idee welke leuk en relatief makkelijk zijn en passen met de andere aanwezigen in de bak.
Ideeen zijn zeker welkom :).

planning
Wil deze week nog de grond erin stoppen.
Volgende week de planten erin en het water erin.
En dan 3 weken later de eerste vissen erin (afhankelijk of de waarde al de goede richting op gaan).
een maand aankijken of alle processen opgang zijn gekomen en dan de rest van de vissen erbij.

en nu
Heb er zoveel zin in, zal dus komende weken foto's posten van de vooruitgang.
Hint en suggesties na aanleiding van dit verhaal zijn welkom :)

[ Voor 7% gewijzigd door Smuggler op 13-07-2017 15:38 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Smuggler schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:28:
Zo ik mag mijn bijna gaan melden in dit topic,
Na 15 jaar zonder aquarium te hebben gezeten, nu eindelijk weer beginnen met een nieuwe mooie start:
offtopic:
Welkom, maar je afbeelding doet het niet.. :'(
d:)b d:)b

[ Voor 19% gewijzigd door Glashelder op 13-07-2017 15:40 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Glashelder schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:35:
[...]

offtopic:
Welkom, maar je afbeelding doet het niet.. :'(
offtopic:
fixed? edit: bedankt, heb het nu snel kunnen oplossen :).

[ Voor 12% gewijzigd door Smuggler op 13-07-2017 15:44 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:11
Zo dan, dat is een beste plons water die je daar in moet gaan gooien :) Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Voedingsbodems worden over het algemeen afgeraden omdat ze maar beperkt werkzaam zijn en je dan je hele bak leeg moet gaan halen om hem te vervangen, in een nano bakje nog wel te doen, in jouw geval lijkt me dat niet fijn (zacht uitgedrukt...) Je kan beter kleibolletjes of voedingscapsules in de bodem doen voor de wortelende planten.

Ik heb bij Utaka in Amersfoort wel eens een zuid amerikaanse garnaal gezien, maar dat wordt wel erg duur voer voor je vissen, je kan beter flink wat mos o.i.d. (lomariopsis lineata werkt bij mij heel goed) in je bak laten groeien en dan als eerst beginnen met garnalen, neem de goedkoopste want je vissen gaan ze gegarandeerd opeten, maar als je veel fijn mos o.i.d. hebt zijn er altijd wel een paar die overleven.

Voor planten zou je naar de Echinodorus soorten kunnen kijken, die zijn niet zo veeleisend en worden lekker groot, wat in dit formaat bak wel fijn is. Braziliaanse klimop is een mooie snelgroeier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Ik heb een tijd terug een kreeft gehad van een vriend die ik in mijn lege aquarium gezet heb. Later lwas hij dood en heb ik besloten vissen erin te stoppen. Kardinaaltetras clownbotia's oa. De bak is 150 lang.

Gisteren kwam ik erachter dat de kreeft leeft, ik blijk dus zijn vervelling weg gedaan te hebben.

Ik heb nu wel een probleem denk ik want hij eet vissen neem ik aan? Hij is wss een blauwe kreeft. Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 22:03

InFamous

excommunicado

Wil je de vissen houden of de kreeft? Je tetra's en botia's worden zeker weten te pakken genomen.

Als je niks om de vissen geeft dan lekker laten gaan, anders de kreeft weg doen. Dit zo laten gaan gaat je vissen kosten.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
InFamous schreef op zondag 16 juli 2017 @ 18:34:
Wil je de vissen houden of de kreeft? Je tetra's en botia's worden zeker weten te pakken genomen.

Als je niks om de vissen geeft dan lekker laten gaan, anders de kreeft weg doen. Dit zo laten gaan gaat je vissen kosten.
Dat dacht ik al.. kreeft is eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceria
  • Laatst online: 08-06 18:42

Oceria

I've been in between....

Wat doen jullie met Cabomba dat niet wil groeien? Ik heb een Amazone biotoop geprobeerd te maken, filter over turf, voedingsbodem met daaroverheen kleibolletjes. De echonidorus groeit als een malle, de vallisnera groeit matig, de cabomba schiet telkens spruiten, maar groeit niet. De sloot achter de tuin daar-en-tegen...
Ik heb easycarbo geprobeerd, de echinodorus worden daar inderdaad mooier van, maar met name de cabomba doet daar niks op. Belichting heb ik van 6 uur via 8 uur naar 12 uur geprobeerd, maakt geen verschil. pH is 6,8, gH/kH weet ik niet uit mijn hoofd maar is redelijk zacht (ik vul alleen bij met gedemineraliseerd water) en nitraat/nitriet is ruim binnen de normen. Mijn vissen (blauwe maanvissen, rode fantoom zalmen, neon en cardinaal tetra's, en 2 ancistrussen) doen het prima, weinig ziekte, weinig doden. Ook mijn japonica's (horen er eignelijk niet in) doen het prima en kweken (goed vissenvoer) flink, Ik heb weinig slakken door 4 anentome Helena's. Wat doe ik fout?

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikG2
Ik weet niet of je echt iets fout doet, cabomba is best een moeilijke plant. Heeft veel licht nodig en volgens mij ook co2. Braziliaanse klimop is ook een goede snelgroeier uit Zuid-Amerika, deze is wel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

ErikG2 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 07:51:
Ik weet niet of je echt iets fout doet, cabomba is best een moeilijke plant. Heeft veel licht nodig en volgens mij ook co2. Braziliaanse klimop is ook een goede snelgroeier uit Zuid-Amerika, deze is wel makkelijk.
Cabomba moeilijk? Ik heb tijden lang cabomba gehad en het groeide m'n bak uit, net zoals de waterpest. En ik deed helemaal niets speciaal! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Wist helemaal niet dat dit topic bestond. _/-\o_

Bij deze een foto van mij Aquarium. deze heb ik nu iets meer dan één jaar. Juwel Rio 240.
Ben nu vooral bezig met planten. Hier had ik tot nu toe geen succes mee. Onlangs een CO2 installatie
aangeschaft. En nu begint het langzaam goed te draaien.

Aquarium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikG2
Wildfire schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 08:45:
[...]

Cabomba moeilijk? Ik heb tijden lang cabomba gehad en het groeide m'n bak uit, net zoals de waterpest. En ik deed helemaal niets speciaal! :)
Ja en toch hebben veel mensen er moeite mee. Bij mij wilde het ook totaal niet. Had je misschien een hoge bezetting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceria

Oceria

I've been in between....

ErikG2 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 22:55:
[...]

Ja en toch hebben veel mensen er moeite mee. Bij mij wilde het ook totaal niet. Had je misschien een hoge bezetting?
Misschien had ik het inderdaad wat te dicht op elkaar geplant. Als ik de bak ga renoveren zet ik het wat verder uit elkaar. De rest doet het uitstekend en de vissen zijn aktief, dus nu ga ik even niet te veel in de bak rommelen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Zo ik ben lekker begonnen nu.
Foto's van afgelopen 2 weken:
Het begin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/US58IXCqurSa5BPLMXW8Qndb/medium.jpg

Eerst eens het licht in orde maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OMOACMJWHQyJVZjj0WExH7LZ/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ls10VSbRXAh4Buoip6Nfh2EV/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TjWGNfqAagVmCWalIyjl9yaa/medium.jpg
Gebruik gemaakt van Philips hue lightstrips. makkelijk te bedienen, en makkelijk lichtschema's maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zEWk5xAPsq9u1Ji2Q01StCiD/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MoT9LjGrz3XehqzWOQVvlfLb/medium.jpg

Daarna het eerste water erin om te kijken of het allemaal waterdicht is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dErbAnKPQ9CdDxSQ6432QAxz/medium.jpg
Bleek niet zo te zijn, maar dat was snel gefixed.

Eerste plantjes er alvast in die ik graag snel op het hout wilde zetten. en daarna de spullen erin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3dcIUHlrCpaAVFQAln52yi7b/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/i9WiCRLBCGtVeQ9nXEmbXNpf/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dtDVfuqXUmpL5AC2Se4fQt6n/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uy5PUOBfhYyPldBznsypofgV/medium.jpg

En vandaag de dag ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0tbeenL07GlZ1PdY2hzFykmQ/medium.jpg
Op het hout links zit nu nog een bacterie / schimmel? maar die is alweer snel aan het verdwijnen, delen van het hout hebben ondertussen niets meer erop zitten.

Op dit moment bezig het water goed te krijgen.
Gezien de hardheid van het water hier uit de kraan een osmose filter aangeschaft, voor langere termijn.
En spul aangeschaft om de KH snel te verlagen (zit nu op 15 en wil naar 4).

Dan nog een vraag over opstart waarden:
Als ik deze grafiek bekijk:
Afbeeldingslocatie: http://www.hobbykwekers.nl/images/stories/artikelen/Aquarius-Tubanti/Evenwichten/concentratie%20verloop%20tijdens%20opstartfase%20aquarium2.gif
Dan moet je Nitriet gaan zien zodra de ammoniak afneemt.
Amoniak is al flink aan het dalen en zit nu op 0.1. Maar heb nog totaal geen Nitriet kunnen meten... Betekend dit dat het nog moet komen of kan ik er nu al voorzichtig de eerste vissen bij doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online

[afbeelding]
250 bij 50 bij 70 l*b*h.

Vissen
De Gemarmerde Bijlzalmen
Kardinaaltetra's
Maanvissen
Borelli's dwergcichlide
Aantallen nog onbekend.

Achteraan 3 gebieden.
1 met veel planten.

bodem

Over de voedingsbodem leg ik een laag grind neer, waardoor de keuze voor de vissen beperkt is tot zand of grind. Iemand die mij een juiste richting kan duwen, of zit ik al op de juiste weg?.

planten

wens der garnalen
Verder wil ik ook nog garnalen in deze bak stoppen, maar als ik zoek op zuid amerikaanse garnalen krijg ik geen resultaten,
Dus de garnalen zullen vreemdelingen zijn in de bak, maar ik heb geen idee welke leuk en relatief makkelijk zijn en passen met de andere aanwezigen in de bak.

planning
En dan 3 weken later de eerste vissen erin (afhankelijk of de waarde al de goede richting op gaan).
een maand aankijken of alle processen opgang zijn gekomen en dan de rest van de vissen erbij.

en nu
Guppies en maanvissen kunnen een hele slechte combo zijn. Guppies willen nog wel eens aan de vinstralen van de maanvissen knabbelen en zijn heel druk, daar houden maanvissen ook niet van.
Tetra en maanvis kan ook tot problemen leiden, waarbij de tetras als voer eindigen. Kan lang goed gaan, maar als ze eenmaal de smaak te pakken hebben...
Persoonlijk zou ik sowieso maar voor 1 grote school gaan ipv guppen en tetras, maar dat is persoonlijk. Net zoals ik de steen eruit zou halen en meer hout er in, Zuid Amerikaanse bakken staan toch bekend om het gebruik van veel meer hout. Maar goed, ook daar is persoonlijk.
Als je de stenen erin houdt, zorg dan dat er iets onder ligt wat je glas bodem beschermt. Zand wordt weggegraven door je meerval. Trespa wordt nogal eens gebruikt, maar ook vloertegels, piepschuim of een rubber mat (let op dat het rubber niet af geeft aan het water!) kan. Wat betreft je steen, weet je zeker dat deze geen kalk bevat? Anders heeft je osmose apparaat ook weinig nut. Je kunt dit makkelijk checken door wat schoonmaak azijn op een stukje steen te doen. Gaat het bruisen? Foute boel.
Ik weet niet of je ook wat drijfplanten gaat nemen, maar als je er nog niet over nagedacht hebt, zeker doen. Dempt het licht wat in je bak, vinden je vissen heerlijk. Daarnaast halen ze veel afvalstoffen uit het water, dus ze zijn nog nuttig ook.
Wat betreft de vissen, weet je al welke aantallen je wil?
Ook hier weer persoonlijk, maar ik hou zelf van grotere groepen van minder soorten. ( En groter, wat zeker kan in deze bak)
Ik heb zelf nu 6 geophagus, 7 uarus, 3 hujetas, groepje brochis en wat l nummers in een bak van zeg maar 200*60*60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Dat begint er al goed uit te zien _/-\o_ , zijn die strips waterdicht? En op hoeveel volt werken ze i.v.m. veiligheid?
Ik ben namelijk ook aan het kijken voor LED verlichting, echter staat er zo veel op internet dat je niet eens meer weet wat je moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

de ledstrips zijn niet waterdicht.
maar heb isolerende lak gekocht.
en daarmee alle contact en openingen mee ingespoten. daarmee hoop ik dat alles goed blijft. tijd zal dat mij leren.
de transformator zit im de droogruimte. dus er zit geen 230v in de bak.

@toolkist
bedankt voor de remarks.
drijfplanten zijn al onderweg. :)
en die maanvissen moet ik sowieso nog over nadenken. lees van beide kanten verhalen. bijvoorbeeld als je ze bij elkaar zet als de maanvissen nog klein zijn. dat het dan goed blijft gaan.
nog genoeg om over na de denken.
stenen moet ik nog naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo hier weer een extra aquarium aangeschaft puur alleen voor aquascaping. Nu zoek ik daar wat leuke ideeën voor. bak is zelf 40x40x40. Deze komt midden op een tafel te staan dus heeft iemand tips en eventueel wat linkjes?

O er komen het eerste jaar absoluut nog geen levende dieren in. Misschien als ik tevreden ben met het resultaat dat ik er dan garnalen bij in ga doen.

Zit te denken richting een Azië biotoop of richting zuid-amerika. Wil er dan ook maximaal 2 uur per week druk mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Smuggler schreef op zondag 23 juli 2017 @ 10:37:
de ledstrips zijn niet waterdicht.
maar heb isolerende lak gekocht.
en daarmee alle contact en openingen mee ingespoten. daarmee hoop ik dat alles goed blijft. tijd zal dat mij leren.
de transformator zit im de droogruimte. dus er zit geen 230v in de bak.

@toolkist
bedankt voor de remarks.
drijfplanten zijn al onderweg. :)
en die maanvissen moet ik sowieso nog over nadenken. lees van beide kanten verhalen. bijvoorbeeld als je ze bij elkaar zet als de maanvissen nog klein zijn. dat het dan goed blijft gaan.
nog genoeg om over na de denken.
stenen moet ik nog naar kijken.
Het kan heel lang goed gaan ja. Maar, als er een keer een tetra schrikt en door de bak vlucht in de buurt van 1 van je maanvissen.. dan heeft die de smaak te pakken en kan het heel snel gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Ik zal komende week maar eens wat achterstallig onderhoud aan m'n aquarium gaan plegen. Ik ben al tijden te lui voor een fatsoenlijke waterwissel maar dat moet er nu toch echt maar eens weer een keer van komen.

Zal komende week 30 tot 40% waterwisselen. Extern filter reinigen. En wat planten terugsnoeien want het woekert alle kanten uit :P

En dan maar eens naar de aquariumzaak voor een paar nieuwe visjes om het bestand wat aan te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-02 11:22
Bleh, weeral een slakken infestatie gekregen...
Dacht echt dat ik alle slakken kwijt ben gespeeld bij de vorige opruiming. Niet dus :(

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
CDA441 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:23:
Bleh, weeral een slakken infestatie gekregen...
Dacht echt dat ik alle slakken kwijt ben gespeeld bij de vorige opruiming. Niet dus :(
Zet er 1 anatome helena in, dat is een slak etende slak die er ook nog eens mooi uitziet.
Die vermenigvuldigen zich ook wel, maar als er geen slakjes meer zijn om te eten gaat de populatie vanzelf achteruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
toolkist schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:28:
[...]

Zet er 1 anatome helena in, dat is een slak etende slak die er ook nog eens mooi uitziet.
Die vermenigvuldigen zich ook wel, maar als er geen slakjes meer zijn om te eten gaat de populatie vanzelf achteruit
Heb ik ook, had er 2, maar de andere slakken vermenigvuldigen zich nog sneller dan de anatome helena ze kan vangen. Zal ooit wel weer eens het grind weer vervangen naar een ander kleurtje, want het witte grind is een beetje gelig/groen aan het worden na dat ene jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
CDA441 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:31:
[...]

Heb ik ook, had er 2, maar de andere slakken vermenigvuldigen zich nog sneller dan de anatome helena ze kan vangen. Zal ooit wel weer eens het grind weer vervangen naar een ander kleurtje, want het witte grind is een beetje gelig/groen aan het worden na dat ene jaar.
Uit de bak halen, omspoelen, terugdoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online

[afbeelding]
250 bij 50 bij 70 l*b*h.

Vissen
De Gemarmerde Bijlzalmen
Kardinaaltetra's
Maanvissen
Borelli's dwergcichlide
Aantallen nog onbekend.

Achteraan 3 gebieden.
1 met veel planten.

bodem

planten

wens der garnalen

planning

en nu
Ik snap de combi niet helemaal... Borelli & guppen verlangen een lagere watertemperatuur. Maanvissen juist een hogere. De rest zit daar tussenin (uit m'n hoofd, ik ben vooral van de Afrikanen de laatste jaren, niet Amerikanen). 23 graden is te laag voor de meeste vissen uit je bestand, AFAIK.

Guppen ook graag op harder water dan de rest.

Ik zou nog eens goed naar dat visbestand kijken!

Als je de temp omhoogdoet, de guppen en borelli's eruit, een andere apisto neemt en keizertetra's bv (gezien de maat) zou het m.i. beter passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

dragon2 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 08:12:
[...]

Ik snap de combi niet helemaal... Borelli & guppen verlangen een lagere watertemperatuur. Maanvissen juist een hogere. De rest zit daar tussenin (uit m'n hoofd, ik ben vooral van de Afrikanen de laatste jaren, niet Amerikanen). 23 graden is te laag voor de meeste vissen uit je bestand, AFAIK.

Guppen ook graag op harder water dan de rest.

Ik zou nog eens goed naar dat visbestand kijken!

Als je de temp omhoogdoet, de guppen en borelli's eruit, een andere apisto neemt en keizertetra's bv (gezien de maat) zou het m.i. beter passen.
Als ik mijn bronnen raadpleeg:
Borelli:
Temperatuur: 20-28 graden
Guppen:
optimaal: 23-25 °C
Minimaal: 17-28°C

Maanvissen:
Temperatuur: 24 - 28 °C

Bak staat ondertussen al op 24°C

Ook de hardheid is compitable met elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikG2
De catch zit hem in de minimum temperatuur van de Borelli, deze vissen leven langer en zijn minder aggressief als ze in de winter op de minimum temperatuur zitten, deze vissen een minimum van 24 graden geven verkort de levensduur aanzienlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
De maanvissen willen ook niet continu op de minimum temperatuur zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Guppies niet doen... ze fokken als idioten en op een gegeven moment ga je echt alle guppen de bak uit willen. En ik heb met m'n 100 liter aquarium al gemerkt dat ik dat alleen voor elkaar kreeg door het hele aquarium leeg te ruimen want anders ontsnappen er altijd wel ergens wat babyguppen en voordat je het weet is het wederom raak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Wildfire schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:32:
Guppies niet doen... ze fokken als idioten en op een gegeven moment ga je echt alle guppen de bak uit willen. En ik heb met m'n 100 liter aquarium al gemerkt dat ik dat alleen voor elkaar kreeg door het hele aquarium leeg te ruimen want anders ontsnappen er altijd wel ergens wat babyguppen en voordat je het weet is het wederom raak...
Misschien krijgen die maanvissen de smaak te pakken })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Smuggler schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:40:
[...]

Misschien krijgen die maanvissen de smaak te pakken })
Ja maanvissen en kleinere vissen zoals guppen is geen goede combinatie. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik heb hier wel guppen en gaat prima (geen grote vissen).
Gewoon zorgen dat je enkel mannetjes hebt... dan gaat fokken nogal lastig.

Vind ze erg mooi naast de kardinaaltjes. Toch veel kleur zo'n gup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceria

Oceria

I've been in between....

Ja, ik had ook alleen mannetjes, maar kijk wel uit van welke kweker je ze afneemt. Via Pets Place kun je ongeveer 1-3 maanden van je guppen genieten en dan zijn ze al dood, nog voordat je maanvissen door hebben dat die guppen er überhaupt in zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Nou het was wat werk maar het zit erop... extern filter gereinigd en filtermateriaal gedeeltelijk vervangen, slangen gereinigd, ongeveer een 40% waterwissel gedaan en uiteindelijk ook een joekel van een plant verwijderd die echt alle kanten op aan het woekeren was en ook flink wat licht tegen hield. Ook de ruiten maar eens gereinigd, begonnen toch wel wat kalkvlekjes zichtbaar te worden.

Nieuwe plantjes erin voor de middenzone, moeten nog wat gaan groeien. Aquarium lijkt nu opeens kaal omdat die joekelplant weg is. :P

Wel een stuk fijner uitzicht zo, de vissen hebben nu weer echt de ruimte om te zwemmen. En de vissen die wat beschutting nodig hebben kunnen nog mooi naar de linkerhoek waar één of andere varenachtige staat op hout, flink wat verbergplekken daar. :)

Moet nog ff kijken voor een smalle hoge plant voor tegen de achterwand. Geen waterpest of cabomba ofzo, ja het groeit prima maar woekert hier altijd alle kanten uit. Liever een traag groeiende smalle plant die max zo'n 30 tot 40 cm hoog wordt. Eens gaan rondneuzen dus bij Aquaplantsonline -- tenzij iemand nog een goede tip heeft :)

Ook een paar nieuwe bewoners trouwens, tenminste bijna nieuwe bewoners want ze moeten eerst nog overwennen: zebrabarbeeltjes. d:)b

Kunnen lekker door het aquarium ravotten, ruimte genoeg :)

-- Edit: crosspost uit het "heb je iets nieuws"-topic:

Ze zwemmen de hele tijd druk rond (bezige baasjes) dus maar ff van Google Images een foto geplukt:

Afbeeldingslocatie: http://store.aquatic.bg/wp/wp-content/uploads/2015/03/zebra-danio-300x185.jpg

Zebrabarbeel, acht stuks aan m'n aquarium toegevoegd. Een eigenschap van deze soort is dat ze nogal actief zwemmen en ja hoor da's precies wat ze doen. Waar platy's en dat soort vissen op hun gemak een beetje het aquarium rondzwemmen zijn de zebrabarbeeltjes echt druk op en neer aan het zwemmen. Al zal het gedeeltelijk zijn omdat ze nog aan het nieuwe aquarium moeten wennen :P

-- Edit #2: dagje later, nog een paar nieuwe bewoners: Gastromyzon. Specifieke subsoort ontgaat me even :P

Ook maar weer een foto via Google opgesnord, ze zitten nu ergens achter een varen verscholen en ik zie ze niet :+

Afbeeldingslocatie: https://www.aquariaveldhuis.nl/domeinen/aquariaveldhuis/www/products_pictures/enlarged/gastromyzon-borneo-VISSEN-Aquaria-Veldhuis-Vijver-Centrum-Enschede.jpg

[ Voor 54% gewijzigd door Wildfire op 28-07-2017 15:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Toch nog een eigen foto van de gastromyzon (eentje van de groep, de rest zat wederom ergens achter planten op de ruit verborgen, deze lag te luieren op het voorfilter :P):

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/gastromyzon800x600.jpg

En een shot van het aquarium in z'n geheel:

Klik voor fullsize
Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/aquarium800x600.jpg

De rechterkant van het aquarium (waar dus het voorfilter hangt) is vanaf m'n normale zitplaats net niet zichtbaar dus valt dan ook niet op. Vandaar geen probleem dat het "in het zicht" hangt. :P

Oh ja, ik heb idd geen achterwand. Vind ik niet zo belangrijk en de slang voor de filteruitlaat is mooi verborgen door de plantjes op de achtergrond dus vind het verder prima zo. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Wildfire op 31-07-2017 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Wildfire schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 17:56:
-- Edit #2: dagje later, nog een paar nieuwe bewoners: Gastromyzon. Specifieke subsoort ontgaat me even :P
Je aquarium zal niet veel stroming hebben zo te zien? Gastromyzon houdt wel heel erg van veel stroming (10-15x de inhoud van de bak per uur), veel zuurstof in het water, niet te hoge temperatuur en erg schoon en helder water.

Ze eten/grazen van bealging en de bijbehorende microorganismen (aufswuchs).

Het is typisch een soort voor een hillstream bak.

Toch niet dat een visje dat ik in een gezeldschapsbak zou plaatsen, maar ik hoop dat het goed gaat met ze zo.

Een tip schijnt te zijn om in een 2e bak stenen te laten be-algen en die dan steeds in je hoofdbak te plaatsen (dit doe ik ook voor mijn mbuna, gewoon een bakje in de zon buiten). Ook een opengewerkt binnenfilter wordt gewaardeerd/afgegrazen. Luchtpompjes, stromingspompen e.d. zijn naast een flink bemeten filter waarschijnlijk ook nodig. En een goed afgesloten aquarium.

Vanwege de niet-standaard 'houdbaarheid' van Gastromyzon zijn ze helaas vaak al in niet te beste staat als je ze koopt...

</pet peeve>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

dragon2 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 01:10:
[...]

Je aquarium zal niet veel stroming hebben zo te zien? Gastromyzon houdt wel heel erg van veel stroming (10-15x de inhoud van de bak per uur), veel zuurstof in het water, niet te hoge temperatuur en erg schoon en helder water.

Ze eten/grazen van bealging en de bijbehorende microorganismen (aufswuchs).

Het is typisch een soort voor een hillstream bak.

Toch niet dat een visje dat ik in een gezeldschapsbak zou plaatsen, maar ik hoop dat het goed gaat met ze zo.

Een tip schijnt te zijn om in een 2e bak stenen te laten be-algen en die dan steeds in je hoofdbak te plaatsen (dit doe ik ook voor mijn mbuna, gewoon een bakje in de zon buiten). Ook een opengewerkt binnenfilter wordt gewaardeerd/afgegrazen. Luchtpompjes, stromingspompen e.d. zijn naast een flink bemeten filter waarschijnlijk ook nodig. En een goed afgesloten aquarium.

Vanwege de niet-standaard 'houdbaarheid' van Gastromyzon zijn ze helaas vaak al in niet te beste staat als je ze koopt...

</pet peeve>
Op de foto niet te zien maar er is zeer zeker wel stroming in de bak en ik heb er al een paartje gastromyzon een paar maanden inzitten, dus ik weet dat ze het goed doen in de bak. Plus de aquariumzaak waar ik ze haal weten echt wel waar ze het over hebben en heb ik het volste vertrouwen in. :)

Luchtpompje heb ik ook, daarnaast heb ik nog een Söchting Oxydator in het aquarium dus de zuurstofvoorziening is zeer zeker wel goed in orde.

De ruiten hebben hier eigenlijk altijd wel een dun laagje algen waar ze van profiteren en daarnaast voer ik bij met algenwafers en algentabletten.

[ Voor 4% gewijzigd door Wildfire op 31-07-2017 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik was net bij het graf van mijn oom die 24 jaar geleden is overleden. Ik vond daar een mooie schelp die daar toevallig in de buurt lag. Heeft iemand eigenlijk enig idee of ik die kan uitkoken en in mijn discusbak kan leggen?

Discussen zijn redelijke vervuilers dus ik vervang sowieso meestal wel 30 tot 50% van het water elke week. Schelpen bevatten veel kalk maar als je elke week zoveel water vervangt, dan zal het toch niet zo heel veel boeien lijkt mij toch?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 22:03

InFamous

excommunicado

Als je goed lang laat uit koken is er niks aan de hand. Hier ook steen liggen wat uitgekookt is en ook geen last van de kalk.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
In een malawi of tanganjikabak kun je prima schelpen gebruiken, in een 'normale' bak beter niet en bij een Z-A bak (laat staan een discusbak) zou ik het zeer zeker niet doen.

Koken heeft (uiteraard) niets te maken met de hoeveelheid kalk die gaat vrijkomen in een aquarium. Stenen enzo altijd testen met azijn/sterker zuur voordat je ze in je bak doet, ook weer minder nodig bij een malawi/tangabak (sterker nog, dan is 'kalk'steen juist wel handig).
Schelpen zijn gemaakt van kalk dus die hoef je niet eens te testen ;)

Ik zou zelf een schelp met emotionele waarde op een andere manier ten toon stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zoiets had ik al begrepen uit een korte zoektocht.. bedankt allebei, maar met mijn discussen ga ik toch geen risico's nemen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik weet niet zeker of dit via het forum mag, maar ik zit een beetje in mijn maag met een borstelneusmeerval in mijn aquarium. Ik heb die destijds op advies van de dierenwinkel gekocht toen ik mijn 30 liter bak aan het invullen was. Ik wist niets van de vis. Na wat research besefte ik me dat deze vis niet geschikt was voor mijn aquarium en ik ben ook niet zo'n fan van deze soort.
Misschien dat iemand in de regio Amsterdam er interesse in heeft. Stuur me dan een DM en dan kan je hem gratis af komen halen. Anders ga ik kijken of de winkel hem terug wil nemen.

• CDA441
Een paar dagen geleden een 8 tal platies gekocht om weer te kweken, bewuste keuze gemaakt voor platies, want die deden vonden het wel goed met de mollies. :)

Pas bij het "in het aquarium steken", had ik pas door dat één van de mannetjes platies een mickey mouse platy, met een high fin is. :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vQF92mtl.jpg

Vreselijk leuk :D
Tevens ook weer aan het kijken naar Guppies, want die zijn allemaal jammer genoeg gestorven door een "freak accident". 60% van mijn vispopulatie verloren door een defect verwarmingssysteem midden in de winter.
De temperatuur van de bak was iets rond de 18°C toen ik op vakantie was :'(

Hoop snel weer m'n bakje vol te krijgen met livebearers :)

• Smuggler

Smuggler

Hier begint mijn bak ook goed te draaien.

Op dit moment bestaande uit:
8 vrouwtjes guppen
2 manntjes guppen
+- 50 kleine guppen.
10 pantzermeervallen
5 Ancistrus L144 Red.
+- 150 vuurgarnalen
10 helena slakken
+- 50 appelslakken
+- 300 blaashoorn slakken.

Echt fantastisch om naar het geheel te kijken.
De guppen zwemmen door de hele bak.
De Pantzermeervallen die zwemmen meestal met z'n 10en bij elkaar of splitsen zich in groepen van 3 vissen.
De Ancistrus L144 is een leuke vis om naar te kijken, al moeten die van mij nog flink groeien, en ze moeten eens doorwerken om de algen weg te eten :).
Er lijken er 2 een boomstronk geclaimt te hebben :D

De vuurgarnalen dacht ik kwijt te zijn nadat 2 dagen nadat ik ze erin had gedaan, er geen 1 meer van de 150 meer kon vinden.
Ondertussen zijn ze gewend en tel ik er meestal zo'n 40 a 50 in het zicht. super leuke beestjes

De helena slakken heb ik nog geen andere slakken zien eten, maar wel een mooie aanwinst voor het aquarium. hoop dat ze de voorkeur geven aan de blaashornslakken boven de appelslakken.

Zo even foto's toevoegen van de beestjes :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
Zo, weeral het substraat eruit gehaald, en nu eindelijk tegeltjes gelegd in de bak.
Zijn keramische tegels van de Gamma (9€ voor rond de 12+ stuks, geloof ik).
Minder om schoon te maken, en toch poreus genoeg om bacteriën in te laten groeien :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/t6HXWjbl.jpg

Gibbiceps heeft nu ook z'n eigen halve PVC buis, en is er erg blij mee :D
Misschien nog eens de luchtslangen vervangen en wat beter organiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-06 12:51
Wat is jullie ervaring met het toevoegen van maanvissen aan een al bestaand tweetal wat oudere manen? Wil er weer een aantal bijzetten maar lees wisselende verhalen..

En wat zouden jullie adviseren als scholenvis bij manen? Mn kardinalen zijn bijna op, Mn zwarte tetra's zijn er nog 2 die heb ik al jaren ben benieuwd hoelang die nog mee gaan, daarna wil ik een verse scholenvis die ook echt schoolt.

En hoelang staat jullie licht aan? Dat van mij nu van 10 tot 23u, las dat 12 of 13u geen kwaad kan maar ben benieuwd naar ervaringen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
HansAnders07 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 21:57:
Wat is jullie ervaring met het toevoegen van maanvissen aan een al bestaand tweetal wat oudere manen? Wil er weer een aantal bijzetten maar lees wisselende verhalen..
Hoewel manen relatief rustig zijn vergeleken met wat ik heb, zou ik het hetzelfde aanpaken als bij iedere andere territoriale cichlide: eerst alle vissen eruit halen, dan de bak compleet opnieuw inrichten en dan alle cichliden (dus nieuw en oud) er tegelijkertijd in. Op die manier wordt het een heel nieuw territorium om te verdelen en is er geen 'oude gevestigde groep meer, dus dan zou je 1 nieuwe groep manen moeten krijgen in een voor hun nieuwe bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Laatst online: 17:34
Kan iemand een ammonium test kit aanraden? Heb de 6-1 van tetra gehaald, maar zie nu dat deze geen ammonium test. 7(8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Clavis op 11-09-2017 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005

The Executer

Lekker belangrijk!

Ik zit de laatste tijd de twijfelen om een spray bar in te zetten in het aquarium om zo een betere stroming te krijgen. Ik heb hier al mee getest, en op zich zit er flink stroming in wanneer ik de spray bar gebruik.

Situatie:
Bak: Trofis Puntius 1000 (275 liter)
Pomp: JBL CristalProfi e1501 (1400L/h)
Outtake: Links bovenin
Intake: Rechts onderaan achterin in de hoek

Huidige situatie:
Outtake: Links bovenin, standaard mondje, schuin naar voren en komt in het midden tegen de vooruit.
Voordeel:
- Redelijk rustige brede stroom, ideaal bij het voeren. Voer waait rustig door de bak en kan door de vissen prima gepakt worden.
Nadeel:
Bodem zou meer stroming mogen hebben.

Spray bar links naar rechts, schuin omlaag gericht (± 30 graden schuin):
Voordeel:
- Zeer goede stroming door de hele bak (Met uitzondering van links onderin).Stof wordt richting intake gestuurd waarna opgenomen door de pomp
- Redelijke circulatie van waterkolom, draait mooi terug richting spraybar waarna weer rondgepompt te worden.
- Troep wat op de bodem blijft liggen verzamelt zich vooraan, makkelijk af te zuigen.
Nadeel:
- Geen oppervlakte-beweging met kaamlaag als gevolg
- Bij voeren zakt het voer totdat het in de stroming van de spraybar komt waarna de snelheid van het voer te hoog is voor de vissen.
- Kardinalen lijken de stroming niet helemaal fijn te vinden. Bak wordt (vanaf de voorzijde gezien) diagonaal doorgesneden waardoor de vissen aan de ene kant blijven, of aan de andere kant hangen.

Spray bar links naar rechts, schuin omhoog/gelijk aan wateroppervlakte (Nog niet getest):
Voordeel:
- Zeer goede stroming door de hele bak
- Stroming in de bak zelf lijkt mij gematigder dan wanneer spraybar schuin naar beneden sproeit
Nadeel:
- Voer wordt nog steeds door de hele bak geblazen

Spray bar van achterzijde naar voorkant (nog niet getest):
Voordeel:
- Zeer goede stroming door de hele bak.
Nadeel:
- Doordat stroming van achter -> voor -> beneden -> achteren gaat lijkt mij dat er veel stof zal blijven zweven, omdat het niet de intake van de pomp zal bereiken.
- Voer wordt nog steeds door de hele bak geblazen (voornamelijk langs de ruit, wat de vissen niet prettig vinden).

TL;DR: Plaatsing spray bar, stroming bak, voeren etc.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
Oeps, vandaag water vervangen met een slang direct naar de wc, visje in de wc gekomen :/
Snel eruit gevist en hopen maar dat ie niet een ziekte ofzo krijgt. Is nogal een lange slang (6 meter), dus zal wel een rollecoaster geweest zijn.
Terug in de bak gestoken, en zwemt als normaal rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

CDA441 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 17:38:
Oeps, vandaag water vervangen met een slang direct naar de wc, visje in de wc gekomen :/
Snel eruit gevist en hopen maar dat ie niet een ziekte ofzo krijgt. Is nogal een lange slang (6 meter), dus zal wel een rollecoaster geweest zijn.
Beter eerst in quarantaine houden voordat 'ie iets uit de WC meebrengt het aquarium in... dan zijn je andere vissen straks ook nog eens de pineut...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
Wildfire schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 18:00:
[...]

Beter eerst in quarantaine houden voordat 'ie iets uit de WC meebrengt het aquarium in... dan zijn je andere vissen straks ook nog eens de pineut...
De wc pot was al gevuld met oud aquariumwater, maar toch is het wel inderdaad handig om in heml in quarantaine te steken. Alleen heb ik geen 2de bak en verwarming :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
The Executer schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:35:
TL;DR: Plaatsing spray bar, stroming bak, voeren etc.
1e vraag: houden je vissen van de extra stroming? Maanvissen houden daar bijvoorbeeld niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005

The Executer

Lekker belangrijk!

toolkist schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 19:06:
[...]

1e vraag: houden je vissen van de extra stroming? Maanvissen houden daar bijvoorbeeld niet van.
Bezetting bestaat uit 22 kardinaaltetra's, 9 Cory's, 2 antennebaarsjes en 2 Rasboras. Ik heb het idee dat de kardinalen het niet heel prettig vinden, die zwemmen liever zonder te veel stroming heb ik het idee.

[ Voor 34% gewijzigd door The Executer op 19-09-2017 21:05 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Volgende keer een filter korf op de slang zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikG2
Ik heb om die reden horgaas aan het uiteinde van de slang (met een elastiekje vastgezet) Zo komen er zelfs geen garnalen door, wat met een korf nog wel kan nl.

• toolkist
  • Niet online
The Executer schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:04:
[...]

Bezetting bestaat uit 22 kardinaaltetra's, 9 Cory's, 2 antennebaarsjes en 2 Rasboras. Ik heb het idee dat de kardinalen het niet heel prettig vinden, die zwemmen liever zonder te veel stroming heb ik het idee.
Ik zou hiervoor zou gaan:
Spray bar links naar rechts, schuin omhoog/gelijk aan wateroppervlakte (Nog niet getest):
Voordeel:
- Zeer goede stroming door de hele bak
- Stroming in de bak zelf lijkt mij gematigder dan wanneer spraybar schuin naar beneden sproeit
Nadeel:
- Voer wordt nog steeds door de hele bak geblazen
En dan iets omhoog mikken zodat t oppervlak in beweging blijft, is tevens goed voor het zuurstofgehalte. Voor de tetras is het dan ook makkelijker om de echte stroming te ontwijken, als ze daar behoefte aan hebben.
Voer overal door de bak is alleen maar goed vind ik, dat geeft ook de langzamere eters de kans om genoeg te eten. En ze vinden het echt wel, sowieso de corys.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Nice, nooit geweten dat er hier ook een aquarium topic was :)

Morgen hier de bak weer wat voorzien van een waterwissel + wat snoeiwerk en aanvulling van de plantenvoeding etc. Planten groeien allemaal als een malle en moet er weer wat vorm inkrijgen ipv een jungle.

Tijdje terug stond het er zo bij:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/20626607_1756622277700566_6558996768358663456_o.jpg?oh=43311c76062423119ffdc50f3e20a85d&oe=5A49C9AA

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Welke plantenvoeding gebruik je? Ziet er goed uit. Ik gebruik co2 sinds 2 maanden. Echter zie ik niet echt verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Racer89 schreef op zondag 24 september 2017 @ 00:54:
Welke plantenvoeding gebruik je? Ziet er goed uit. Ik gebruik co2 sinds 2 maanden. Echter zie ik niet echt verbetering.
Heb er hier een 10KG CO2 fles aanhangen (haal ik altijd bij de slijter ipv aquariumzaak. Stukken goedkoper en kan de fles dan omruilen als die leeg is dus altijd een nieuw gekeurde fles).

Verder hanteer ik voor de plantenvoeding de Estimative Index methode.
Deze koop ik in poedervorm en mix ik dan zelf in flessen. Deze heb ik aan een doseerpomp van GHL hangen die dan de rest elke dag doet :)
Hiermee voeg ik toe:

- KNO3
- KH2PO4
- K2SO4
- sporenelementen

+ ik voeg nog Easy Carbo toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Paulus07 schreef op zondag 24 september 2017 @ 16:20:
[...]

Heb er hier een 10KG CO2 fles aanhangen (haal ik altijd bij de slijter ipv aquariumzaak. Stukken goedkoper en kan de fles dan omruilen als die leeg is dus altijd een nieuw gekeurde fles).

Verder hanteer ik voor de plantenvoeding de Estimative Index methode.
Deze koop ik in poedervorm en mix ik dan zelf in flessen. Deze heb ik aan een doseerpomp van GHL hangen die dan de rest elke dag doet :)
Hiermee voeg ik toe:

- KNO3
- KH2PO4
- K2SO4
- sporenelementen

+ ik voeg nog Easy Carbo toe.
Klinkt als veel werk ;) maar het resultaat is er wel naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
toolkist schreef op zondag 24 september 2017 @ 21:12:
[...]

Klinkt als veel werk ;) maar het resultaat is er wel naar.
mwa valt mee hoor. CO2 zit op schakelkolk en de doseerpompen doen elke dag hun werk :P
Ik hoef alleen de planten te snoeien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
en weer met de schaar door de bak aan het gaan. Lijkt wel onkruid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Paulus07 schreef op zondag 24 september 2017 @ 22:58:
[...]

mwa valt mee hoor. CO2 zit op schakelkolk en de doseerpompen doen elke dag hun werk :P
Ik hoef alleen de planten te snoeien :P
Dat vind ik al irritant zat, ik heb dan dus ook een bak zonder planten ;)
En met Uaru's, dus al zou ik er planten in zetten, dan zijn die in no-time verdwenen. Heb het 1x met voor 20 euro aan drijfplanten geprobeerd, 's avonds erin 's morgens verdwenen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
toolkist schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 15:21:
[...]

Dat vind ik al irritant zat, ik heb dan dus ook een bak zonder planten ;)
En met Uaru's, dus al zou ik er planten in zetten, dan zijn die in no-time verdwenen. Heb het 1x met voor 20 euro aan drijfplanten geprobeerd, 's avonds erin 's morgens verdwenen _O-
Cichlids FTW inderdaad *O* ;)

Alhoewel mijn tanga bak ineens een aantal lange sprieten waterpest-achtig iets heeft ontwikkeld, blijft nog leven ook (respect). Mijn malawi mbuna bak hoef ik niks te proberen qua planten uiteraard, en mijn roofvissenbak krijgt zelfs javavaren dood (ieder jaar een nieuwe moederplant @ vivarium).

Verder heb ik het maar opgegeven met aquariumplanten :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
voor mij is het altijd planten boven vis :P Binnenkort weer eens kijken voor een leuke scholen vis. De kegeltjes die ik heb/had van denk een 9 jaar geleden zijn er nu nog 2 van over. Dus weer eens tijd voor wat anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
Ik wordt juist gek van die planten. heb het een tijdje best mooi gehad vind ik zelf... Maar ik ben gewoon geen tuinier. Als ik planten wilde, had ik de voortuin ook niet vol stenen gegooid.

Dus momenteel bezig om mijn visjes te verkopen (wat best goed lijkt te lukken) en er Malawi's voor terug te kopen. Bak vol stenen en gaan met die banaan. Alleen hier ff de vraag:
Is het echt nodig om op de bodem piepschuim/Tempex te leggen? ik snap dat het tegen vallende stenen is, maar als je een goede zandlaag hebt, lijkt mij dat dat hetzelfde effect heeft? dan wordt de kracht van de vallende steen ook gedempt lijkt me....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:25:
Ik wordt juist gek van die planten. heb het een tijdje best mooi gehad vind ik zelf... Maar ik ben gewoon geen tuinier. Als ik planten wilde, had ik de voortuin ook niet vol stenen gegooid.

Dus momenteel bezig om mijn visjes te verkopen (wat best goed lijkt te lukken) en er Malawi's voor terug te kopen. Bak vol stenen en gaan met die banaan. Alleen hier ff de vraag:
Is het echt nodig om op de bodem piepschuim/Tempex te leggen? ik snap dat het tegen vallende stenen is, maar als je een goede zandlaag hebt, lijkt mij dat dat hetzelfde effect heeft? dan wordt de kracht van de vallende steen ook gedempt lijkt me....
Vissen graven...
Ik zou niet voor tempex gaan, want als ze dat uitgraven en erin happen heb je in no time tempex bolletjes in je aquarium drijven.
Wat nogal eens gebruikt wordt, voor zover ik gelezen heb iig, zijn roofmate platen of gewoon keramische tegels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Doe mij maar een bak vol planten zoals bijvoorbeeld in portugal nu nog staat:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=JyPHgtpl3ec]

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
@toolkist vandaar mijn vraag of het daadwerkelijk nodig is om überhaupt iets op de bodem te leggen... Als er een steen valt, heb je dan echt direct een puntbelasting met kapot glas als gevolg? of vang het zand de steen op waardoor het ook geen puntbelasting vormt.

Ik had al gekeken naar dit:
Afbeeldingslocatie: https://imgcdn.thewebconsole.com/ZWEB2701/product-item/54e1735ca0c21.jpg?v=2&geometry(1000%3EX1000%3E)

Maar mijn vraag was dus meer of het echt nodig was. De reden die jij noemt is precies waarom ik geen zin heb in piepschuim onder andere. Ik kan evt zelf wel met tegellijm en Epoxy alles dichtsmeren zodat het keihard wordt (vroeger ook zo wel achterwanden gemaakt) maar daar heb ik niet zo heel veel zin in (kost veel tijd).

@Paulus07 Dan weet ik wel een mooie plek voor je:
Afbeeldingslocatie: https://sabehtours.nl/wp-content/uploads/2015/10/keukenhof-1.jpg

Nee het is zeker mooi, maar hoeveel tijd zit daar wel niet in, elke week weer. Ik zou het liefst zoutwater willen, maar daar heb ik echt geen tijd meer voor. Ik heb ook nog een landgup die veel meer tijd vraagt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 15:47:
@toolkist vandaar mijn vraag of het daadwerkelijk nodig is om überhaupt iets op de bodem te leggen... Als er een steen valt, heb je dan echt direct een puntbelasting met kapot glas als gevolg? of vang het zand de steen op waardoor het ook geen puntbelasting vormt.

Ik had al gekeken naar dit:
[afbeelding]

Maar mijn vraag was dus meer of het echt nodig was. De reden die jij noemt is precies waarom ik geen zin heb in piepschuim onder andere. Ik kan evt zelf wel met tegellijm en Epoxy alles dichtsmeren zodat het keihard wordt (vroeger ook zo wel achterwanden gemaakt) maar daar heb ik niet zo heel veel zin in (kost veel tijd).

@Paulus07 Dan weet ik wel een mooie plek voor je:
[afbeelding]

Nee het is zeker mooi, maar hoeveel tijd zit daar wel niet in, elke week weer. Ik zou het liefst zoutwater willen, maar daar heb ik echt geen tijd meer voor. Ik heb ook nog een landgup die veel meer tijd vraagt :+
Heb bij iemand ooit gezien die niks onder de stenen had maar door het graven van malawi's was het zand dus ook onder de stenen weggehaald. Resultaat: paar blokken Ardenner breuksteen begonnen te bewegen en "stuiterde" dus op de bodem glasplaat. Scheur/breuk erin en water op de vloer/in meubel.

Die is daarna overgestapt op piepschuim maar was ook niet echt een succes met de vissen en had na verloop van tijd kleine stukje piepschuim drijven. Daarna is hij ook gegaan voor zo'n plastic raster/rooster :)

Ohhh en ik moet geen tulpen in de bak hebben :P incl bussen toeristen :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
@Paulus07 kan je wel een leuk zakcentje verdienen....

Maar dan ga ik ook maar voor zo'n plastic rooster zoeken. Kijken of die ook in het zwart te vinden is, aangezien mijn zandbodem ook zwart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:25:

Welke malawi's? Mbuna? Ja dan altijd piepschuim onder je stenenstapel.Niet alleen tegen vallende stenen, hoe vaak komt dat nou voor als je goed stapelt, maar vooral tegen puntbelasting. Je maakt voor mbuna namelijk een dermate grote stenenstapel, van meestal zware stenen (lavasteen is een no-no helaas), dat zodra ze gaan graven of omdat de stenen al een zandkorreltje of puntje eronder hebben dat verkeerd zit de bodem kan knappen. Leuk, bij de waterhoeveelheden van een mbuna bak...

En dat afknagen, dat doen ze zeer zeker bij piepschuim achterwanden (een no-no dus), maar bij bodemplaten heb ik er nooit last van gehad. Gewoon een 2,5 cm piepschuim plaat nemen die iets kleiner is dan de bakbodem, kunnen ze ook niet bij de randjes. Let op met 'willekeurig' plastic zomaar in je bak doen, sommige soorten zijn giftig (en rubber al helemaal, been there done that bijna alle vis dood).

Volgorde:
1) piepschuim
2) stenenstapel opbouwen
3) zandbodem erin
4) alle mbuna er tegelijkertijd in (wil je dit niet, dan zijn je andere opties of de muur weer afbreken na stap 4 en alleen de bodemstenen laten liggen totdat alle vis in je bak zit, dan weer opbouwen, of de hele bak weer leeghalen voor het toevoegen van de laatste mbuna en dan geheel opnieuw lees anders opbouwen en alles er tegelijk er weer in).

En allereerst nog een piepschuim plaat onder je hele aquarium, tenzij je een zwevende bodem hebt (Juwel bv) dan mag er juist niks onder.

Ik heb al 25+ jaar mbuna, dus als je wat wil weten, vraag maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
@dragon2 kijk dat is duidelijke info! Klinkt als een goed plan. Ik heb inderdaad een aquarium met een zwevende bodem, dus niks er onder.

Voor de bodem ga ik toch kijken naar wat ze in de USA wel "egg-crate" noemen. Drijft niet, voorkomt ook puntsbelasting en is niet aan te vreten. Kwa volgorde houd ik het wel hetzelfde. Dus zand eruit, egg crate Erin, stenen stapelen, zand, en dan alle vissen.

Zat nu vooral te kijken naar 4 trio's. Welke ga ik nog even bekijken.
Pagina: 1 ... 5 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.