Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 92 Laatste
Acties:
  • 415.358 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 18:43:
@dragon2
Zat nu vooral te kijken naar 4 trio's. Welke ga ik nog even bekijken.
Hoe groot is je bak?
edit: en wat voor filter?

edit: kwam een oude post van mij tegen, even een copy/paste misschien nog handig:

Tips voor Malawi mbuna:

Inrichting:
1) plaat piepschuim !!
2) grote stenenstapel
3) zandbodem
4) water

Voer:
Plantaardig voer (droogvoer speciaal voor mbuna afgewisseld met verse groenten, diepvriesvoer voor mbuna etc), aangevuld met een beetje (!!) harde kreeftachtigen zoals diepvries mysis, gedroogde of diepvries vlokreeftjes enzo.
Absoluut geen rode muggelarven of vlees voeren, en in principe ook geen "standaard" visvoer.
Ik heb zelf het idee dat mbuna niet goed tegen voerpauzes kunnen, ze krijgen bij mij meer en vaker gevoerd dan de vlees/vis/insecteneters die ik ook heb.

Bakbezetting:
Mutjevol (!). Te weinig vissen zeker bij de medium/hoge agressie soorten geeft teveel agressie in de bak, met vaak dode vissen tot gevolg. Bij eventuele toevoegingen aan de bakbezetting: de hele inrichting opnieuw doen zodat de boel er heel anders uitziet, en dan alle vissen er tegelijk weer indoen, zodat de territoria geheel opnieuw kunnen worden verdeeld.

Verdeling:
Houden in harems, 1m/2vminimum. Hoe agressiever de soort, hoe meer vrouwen per harem. Hoe agressiever de soort, hoe hoger de bakbezetting om agressie te verdelen.

Filter:
Flink overbemeten, ivm de overbezetting en het vele voeren. Geen standaard intern filter dus, een grote externe potfilter is noodzakelijk (voor grotere bakken is een bioloog natuurlijk beter). Ter referentie, ik heb zelf een potfilter van 1800 l/uur op een bak van 160 liter.

Als je een malawi bak wilt zonder agressie problemen, of je hebt een bak die aan de kleine kant is voor mbuna (1m tot 1.2m) neem dan alleen 1 of meerdere van de volgende 4 soorten:
Labidochromis caeruleus, Iodotropheus sprengerae, Pseudotropheus saulosi en/of Pseudotropheus socolofi.
Zolang je wat meer vrouwen dan mannen neemt kan dit eigenlijk niet fout gaan.

Als je een grote bak hebt (1.2m of groter) en het een beetje goed aanpakt kun je ook rustig als malawi/cichliden beginner de medium-agressieve soorten nemen:
Labidochromis sp hongi red top (en andere Labidochromis), Pseudotropheus cynotilapia, Pseudotropheus elongatus, Pseudotropheus sp perspicax orange cap, Cynotilapia axelrodi nkhata bay, Pseudotropheus sp. acei enz

Ik zou echt wegblijven van de zeer agressieve soorten, tenzij je er 1 van erg tof vindt en je hele bak zou willen voldoen met die ene soort, dan is het nog wel te doen.

Hoe agressiever de soort, hoe meer vrouwen per man je neemt.

Je kunt soorten Labidochromis wel combineren, ik zou geen kleurvormen combineren (bv verschillende kleuren caeruleus) ivm kruisen.

Hoe agressiever de mbuna hoe beter je op moet letten met combineren van op elkaar lijkende soorten, bv zwart/blauw met strepen in dezelfde richting zijn nogal wat soorten van.

Voor ervaren malawi houders en grote 1.5m+ bakken (want: zeer agressieve soorten):
Alle Melanochromis, alle Labeotropheus, Pseudotropheus demasoni, Metriaclima lombardoi, Pseudotropheus crabro, alle mbuna met horizontale strepen (er zijn nu ook soorten buiten Melanochromis geplaatst).

Gewoon beter niet doen: mixen van mbuna soorten en niet-mbuna, zoals Aulonocara. Kiezen dus, mbuna bak of Aulonocara's.
Ook beter niet doen: mixen van de zeer agressieve mbuna met minder agressieve soorten.

[ Voor 92% gewijzigd door dragon2 op 17-10-2017 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 15:56:
@Paulus07 kan je wel een leuk zakcentje verdienen....

Maar dan ga ik ook maar voor zo'n plastic rooster zoeken. Kijken of die ook in het zwart te vinden is, aangezien mijn zandbodem ook zwart is.
Ik zou er iets van vijverfolie (met die grind look) eroverheen leggen, dan zie je het rooster in ieder geval niet als je vissen weer eens flink gegraven hebben. Bijkomend voordeel, dan maakt de kleur van het rooster ook niet echt meer uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:09
@toolkist goed idee!

@dragon2 met die info moet ik wel ff vooruit kunnen. Heb een 1.20m aquarium. Zla de soorten ff doornemen die je hebt genoemd

Morgenavond komt iemand de huidige bezetting ophalen dus zal alvast alle drijfplanten ed eruit halen zodat ze makkelijk te vangen zijn morgen. Vooral de Kuhlii's zijn een b*tch om te vangen.

Idee nu eerst:
PSEUDOTROPHEUS CRABRO
Aulonocara Sp.Fire Red
LABIDOCHROMIS CAERULEUS YELLOW

Cynotilapia Zebroides
Labidochromis Caeruleus
Pseudotropheus Saulosi OF Pseudotropheus Johannii
Labeotropheus trewavasae (misschien)

En nog ff zien wat ik nog meer mooi vind.

[ Voor 60% gewijzigd door Waah op 18-10-2017 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 19:38:
@toolkist goed idee!

@dragon2 met die info moet ik wel ff vooruit kunnen. Heb een 1.20m aquarium. Zla de soorten ff doornemen die je hebt genoemd

Morgenavond komt iemand de huidige bezetting ophalen dus zal alvast alle drijfplanten ed eruit halen zodat ze makkelijk te vangen zijn morgen. Vooral de Kuhlii's zijn een b*tch om te vangen.

Idee nu eerst:
PSEUDOTROPHEUS CRABRO
Aulonocara Sp.Fire Red
LABIDOCHROMIS CAERULEUS YELLOW

En nog ff zien wat ik nog meer mooi vind.
Eh, je doet nu alles wat ik afraadde....

Crabro: veruit de grootste mbuna, en 1 van de aggressiefste, en past helemaal niet in 1.2m
De combi 'lieve' en 'zeer agressieve' mbuna
De combi Aulonocara - mbuna: hoe ga je dat regelen met voeren dan?
De combi Aulonocara - crabro is sowieso een heel slecht idee, Aulonocara wil een rustige bak, om de agressie van crabro's wat te dempen moet je bak echt overvol zitten.
Aulonocara in 1.2m bak is m.i. dubieus, als je het al doet zou ik het bij 1 soort en 1 harem houden, verder hooguit een meerval erbij. Maar beter vanaf 1.5m bakken.

Back to the drawing board zou ik zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ah, deze kwamen uit dezelfde bak (kweker in de buurt) 8)7 . Maar als ik het zo lees wordt dat niets. Dan ga ik eerst ff wat meer inlezen in alle soorten _/-\o_ O-)

EDIT:
Dit lijkt er al meer op volgens mij:
Cynotilapia Zebroides
Labidochromis Caeruleus
Pseudotropheus Saulosi OF Pseudotropheus Johannii
Labeotropheus trewavasae (misschien)
Allemaal omnivoor of herbivoor. Allemaal Mbuna's en geen risico op kruisingen (al ben ik niet van plan actief te fokken)

Al moet ik wel zorgen niet 2 soorten met allebei blauw/zwart gestreept nemen :+
Weet nu wel weer waarom ik het eerst maar bij een gezelschapsaquarium heb gehouden :Y)

[ Voor 76% gewijzigd door Waah op 18-10-2017 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Zelf dit topic maar ff een kickje geven.

Dit weekend aquarium omgebouwd naar Malawi. Resultaat:

En na 3 dagen deze al:
[YouTube: https://youtu.be/Kgk87StHBRI]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00
Ik zal me hier ook maar weer eens melden.

Ik heb al meerdere aquariums gehad in het verleden. Ben ooit begonnen met een klein zoet water aquarium van 40 liter. Deze werd al snel vervangen door een bak van 180 liter en die heeft een jaar of 5 in mijn huis gestaan. Daarna ben ik in de ban geraakt van zee aquariums en heb een jaar of 5 een 200 liter zee aquarium gehad. Tot een jaar of 5 geleden, na een lekkage in een extern filter tijdens een vakantie was mijn laminaat vloer beschadigd geraakt. En heb ik mijn aquarium weg gedaan. Uiteraard blijft het toch altijd kriebelen en ben 2 jaar later weer met een nano zoet water aquarium begonnen. Deze heeft tot mijn verhuizing afgelopen winter erg goed gedraaid en heb toen voor de verhuizing alle bewoners aan een vriend van me gegeven die zijn zoet water bak net aan het inrichten was.

Voor mijn huidige huis waar ik veel meer ruimte heb staat nu een grote (+/- 500 liter) zeewater bak in de planning. Deze zal waarschijnlijk over een jaar of anderhalf komen en tot die tijd wilde ik wel al een beetje tweaken aan de LED verlichting en Arduino aansturing, Hiervoor heb ik mijn nano Cube bak van 30 liter weer boven water gehaald en deze alvast gevuld met wat steen en ondertussen ook de eerste button koralen.

Momenteel verwacht ik vandaag of morgen een kleinere verwarming binnen te krijgen zodat die beter tegen de achterwand geplaatst kan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WJ8vQMkz7KZH5lT26OzuAlRH/full.jpg

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Zout blijft gaaf. Ben heel benieuwd hoe het eindresultaat wordt!

Ga je losse led-lampen gebruiken? of led-strips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
18 en 19 november weer richting http://www.vivariumbeurs.nl/
Eens wat nieuwe planten inslaan en nieuwe scape maken in de bak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 19:58:
Zelf dit topic maar ff een kickje geven.

Dit weekend aquarium omgebouwd naar Malawi. Resultaat:
[video]

En na 3 dagen deze al:
[video]
Owww let wel heel erg op met die johanni... Die gaat je bak terroriseren.

Volledige tegenpool van de saulosi, die had je beter kunnen nemen.

"Voor ervaren malawi houders en grote 1.5m+ bakken (want: zeer agressieve soorten):
Alle Melanochromis, alle Labeotropheus, Pseudotropheus demasoni, Metriaclima lombardoi, Pseudotropheus crabro, alle mbuna met horizontale strepen (er zijn nu ook soorten buiten Melanochromis geplaatst)."

De stenenstapels zijn wel heel magertjes nu, ga je dat nog uitbreiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
dragon2 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:54:
[...]

Owww let wel heel erg op met die johanni... Die gaat je bak terroriseren.

Volledige tegenpool van de saulosi, die had je beter kunnen nemen.

"Voor ervaren malawi houders en grote 1.5m+ bakken (want: zeer agressieve soorten):
Alle Melanochromis, alle Labeotropheus, Pseudotropheus demasoni, Metriaclima lombardoi, Pseudotropheus crabro, alle mbuna met horizontale strepen (er zijn nu ook soorten buiten Melanochromis geplaatst)."

De stenenstapels zijn wel heel magertjes nu, ga je dat nog uitbreiden?
Na wat meer onderzoek lijkt het eerder een Pseudoptropheus Demasoni (horizontale strepen en blauwe vrouwtjes, bij Johanni zijn de vrouwtjes niet hetzelfde gekleurd als de mannen). Al blijf je dan met hetzelfde issue. Stenen ga ik misschien nog wel uitbreiden, al zijn er veel plekken om te verstoppen en doorheen te zwemmen. Het zijn er meer dan het lijkt denk ik, aangezien er toch een dikke 50KG al in zit en alle vissen zonder problemen kunnen verdwijnen als het nodig is. Heb de bak al eens "leeg" gezien nadat ze geschrokken waren. Allemaal verstopt. Als ik ga uitbreiden ga ik in ieder geval voor kleinere stenen voor het midden en minder hoog dan de zijkanten. Al kunnen die nog wel wat hoger gestapeld. maar het liefst rommel ik zo min mogelijk in de bak.

En vanwege de agressie heb ik ook 2m/4v gekozen. Al is de 2e man zich toch als een vrouw aan het kleuren/gedragen. Kwa agressie is het zeker de vis die het meest "jaagt" maar van schade of continue dezelfde vis opjagen is tot nu toe geen sprake. Het hele idee van Mbuna is dat er juist wat actie in zit. Zolang de medebewoners het kunnen hebben zie ik nog geen problemen. De Auratus is ook horizontaal gestreept en dus aggressief volgens jouw bron. Wat dat betreft zijn vooral de Yellows die wat "buiten de boot" vallen.

Maar theorie en praktijk verschilt nog wel eens. Ik heb ook Mbuna-bakken gezien met kreeftjes, iets wat sterk wordt afgeraden, en toch al jaren goed gaat. Niet dat ik dat van plan ben (iets te groot risico). In mijn bak zie ik enkel wat jagen op de eigen soort, en niet langer dan een korte spurt. Dan is de aanvaller zijn "prooi" alweer kwijt tussen de andere vissen. De Yellows worden eigenlijk sowieso met rust gelaten.

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 25-10-2017 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Tja ik hoop dat het goed gaat. Ik zou je echt wat rustigere soorten aanraden, en een stenen muur over de hele lengte, liefst zelfs tot aan de waterhoogte. Nu heb je 2 stapeltjes, dat worden 2 territoria straks. En dan heeft de rest niks. 2 mannen van agressieve soorten in een dergelijke kleine bak gaat ook fout ben ik bang, als je dan toch voor de agressieve gaat neem dan 1 soort en prop de bak goed vol, dan kun je meerdere mannen houden. 1 op 2 is ook wel erg weinig voor agressieve soorten, die vrouwen gaan de dupe worden van de mannen.
De yellows zullen wellicht de dupe worden als eerste, omdat ze niet veel terugdoen, maar qua kleur zijn ze dermate anders dat dat nog weleens wil helpen. Maar 'actie' ga je krijgen zo, ja. Houd het goed in de gaten zou ik zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Waah schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:00:
Zout blijft gaaf. Ben heel benieuwd hoe het eindresultaat wordt!

Ga je losse led-lampen gebruiken? of led-strips?
Ik heb een MakersLED slim heatsink van 15 x 30 cm : http://www.makersled.com/products/makers-slim-heatsink/

Daar op heb ik 11 leds gemonteerd.

3 x 5W @1500mA Wit van 4500k
6 x 5W @1500mA Royal blue
2 x 3W @700mA 410nm UV/Violet

Voor de witte en blauwe LED gebruik ik 3 700mA meanwell drivers en voor de UV leds een 500mA driver waardoor ze allemaal ongeveer op 2.1W uit komen, en ik nu totaal ongeveer maximaal zo'n 22W aan verlichting heb (En met zwaardere drivers en powersuply kan ik dit pushen naar +/- 50W).
De 4 drivers kan ik onafhankelijk van elkaar aansturen met een 10bit PWM module waardoor ik alle 4 de kanalen (wit, blauw, blauw, UV) in 4096 stappen kan dimmen.

Aangezien zelfs de 22W momenteel al overkill is, dim ik het terug tot ongeveer 65% met in het midden van de dag een uur lang een piek van 80%.

's Nachts blijft 1 blauw kanaal heel flauw branden, de licht sterkte in de nacht is wel afhankelijk van de stand van de maan. Bij nieuwe maan heel weinig licht en bij volle maan net iets meer.

Hier de licht unit met de nacht verlichting aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Xg7WxCdF0EkSEqMj4RC6z1CO/full.jpg

Hier boven op mijn bak, dit is van een aantal weken geleden toen de stenen nog aan het indraaien waren. Momenteel heb ik de stenen anders ingericht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4Lg6LkzZu7RHlLcS92tcXTYz/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TvBsqZ5gE7OIsING2OfZy8kL/full.jpg

In het echt is het lang niet zo blauw als op de foto, maar dat is meer de witbalans van mijn iphone.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:49
mooie bakjes komen er weer voorbij :)
dit is mijn bakje (35 liter)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xrX87ep.jpg

komen er nog tweakers naar Vivarium in november?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Mooie bakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayZeeTie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-06 14:46
Laatst heb ik, als het goed is 2 koppeltjes Ramirezi gekocht bij de LFS. Echter ik kom er meer niet uit. Wat is nu wat :9

Zelf heb ik het idee dat die rechts boven een vrouwtje is (en misschien ook niet helemaal 100% ramirezi. De vinnen zijn veel hoger dan bij de andere 3) Hopelijk zijn er hier experts aanwezig die het weten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DhuaoMNZ2qud5yEOxUCmRjxa/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UeE1luqgTvQjJcVWmYYJRqwv/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0TO5Fc3dh5HRvZ0npEFM4AEA/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JQJtDKmGD8FEwFeaPcMmYHxn/medium.jpg

Tevens enkele weken geleden van T8 de overstap gemaakt naar T5 in mijn Vision 180 bak. Als 'laatste' poging om er iets van te maken. Zoals gehoopt lijkt alles weer veel beter te groeien 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:36
Ik zou zeggen dat de 2 op de linker 2 foto's vrouwtjes zijn en de 2 op de rechter 2 mannetjes. bij mannetjes loopt de rugvin vaak verder door in een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hier trouwens nog mensen interesse in een lichtbak? heb er thuis nog 1 over die ik niet meer gebruik.
Zit nog de originele verpakking bij. Wel eventueel zelf de T5 buizen vervangen. Weet niet meer of die nog goed zijn. :)

Nieuwwaarde was destijds ergens rond de 150 euro.

4x39Watt T5
90cm x 19cm x 5,5cm

Door uitschijven van de beugels is het te gebruiken voor bakken van 90-110 cm

Afbeeldingslocatie: https://aqua-life.ro/image/cache/data/odyssea-4-tubes-T5HO-lighting-with-leds-Quad-Aquarium-Lighting-4X24W-plante-marin-500x500.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i1268.photobucket.com/albums/jj570/fishmybest/2014-11-10/odyssea%204%20tube%20lighting/50B26E38622A56FE20140715170834.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i1268.photobucket.com/albums/jj570/fishmybest/2014-11-10/odyssea%204%20tube%20lighting/50B26E38622A56FE20140715170826.jpg

Dus als iemand interesse heeft geef maar een seintje.

[ Voor 6% gewijzigd door Paulus07 op 26-10-2017 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:56
Ik was vorige week eens langs de LFS en zag daar een L81. Ik kon de verleiding niet weerstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Gisteren een poets garnaal aan mijn bak toegevoegd, en als het goed is krijg ik morgen een anemoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Met vivarium wil ik een nieuwe scape starten en daar nieuwe planten gaan kopen. Maar wil dan een aantal van mijn huidige planten niet zomaar in de kliko gooien. Dus zijn er nog eventueel liefhebbers voor die ook naar de vivariumbeurs gaan zodat ik ze kan meenemen (versturen zijn ze te groot voor)?

Gaat dan over onder andere:

- Cryptocoryne balansae (groot,lang)
- Microsorium pteropus trident
- Ludwigia repens
- Ludwigia sp. Mini Super Red

+ eventueel de lichtbak (zie aantal berichten hierboven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:06

Saffie_time

Why use this? 42!

Zijn er hier mensen die ik blij kan maken met een Jewel (80*35*50 b*d*h) met alles erop en eraan?
Lampen denk ik wel dat je moet vervangen maar dat mag geen probleem zijn.
Is inclusief de bijpassende onderkast van Jewel.
Staat al wel even leeg dus samen kijken hoe het met de kitranden zit is geen overbodige luxe ;).
Anders gaat hij op MP en dan zie ik het wel.

@SPX420 Regio Den Bosch
Richtprijs heb ik nog geen idee van. Ik zal vanavond thuis eens wat foto's maken.

Reden voor verkoop: Ik heb er altijd veel plezier in gehad en de tijd voor. Door scheiding in een huurhuis terecht gekomen en geen idee hoe lang ik daar zou gaan zitten dus niet meer opgebouwd op dat moment. Nu een huis gekocht waar er geen ruimte voor is en een mega koi-vijver aanwezig is waar ik voorlopig wel meer dan tijd zat aan kwijt ga zijn.
Dus een kwestie van keuzes maken.

[ Voor 40% gewijzigd door Saffie_time op 06-11-2017 11:43 ]

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Paulus07 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 10:29:
Met vivarium wil ik een nieuwe scape starten en daar nieuwe planten gaan kopen. Maar wil dan een aantal van mijn huidige planten niet zomaar in de kliko gooien. Dus zijn er nog eventueel liefhebbers voor die ook naar de vivariumbeurs gaan zodat ik ze kan meenemen (versturen zijn ze te groot voor)?

Gaat dan over onder andere:

- Cryptocoryne balansae (groot,lang)
- Microsorium pteropus trident
- Ludwigia repens
- Ludwigia sp. Mini Super Red

+ eventueel de lichtbak (zie aantal berichten hierboven)
Jaaa javavaren welkom hier :) Crypto's evt ook :)

edit: Ludwigia alleen als je hem anders toch weggooit, denk dat ik te weinig licht heb zelf maar kan altijd proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door dragon2 op 06-11-2017 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Saffie_time schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:53:
Zijn er hier mensen die ik blij kan maken met een Jewel (80*35*50 b*d*h) met alles erop en eraan?
Lampen denk ik wel dat je moet vervangen maar dat mag geen probleem zijn.
Is inclusief de bijpassende onderkast van Jewel.
Staat al wel even leeg dus samen kijken hoe het met de kitranden zit is geen overbodige luxe ;).
Anders gaat hij op MP en dan zie ik het wel.
Wat is je richtprijs en welke regio woon je? Ik zoek nog wel iets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Weer nieuwe bewoners er bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1W6vCsD8AJAuXUBDBzrGVeY9/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CdvcpJm0Xq3Orz57LiVfZ45V/full.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door SnowDude op 06-11-2017 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Het lijkt wel een handelstopic :+ waar het Vivarium al niet goed voor is :9

Hier ondertussen een dikke tegenslag helaas.

De vissen hebben blijkbaar het filterkorfje eraf gekregen (geen idee hoe) en die is onder de stenen gerold. Nooit opgevallen dus. 1 vis is in de instroom gezwommen en klem komen te zitten. Daardoor heeft het filter niet gedraaid. Tenminste, het filter draaide prima maar er werd geen water rondgepompt. Resultaat: Alle goede bacteriën dood.

Vorige week vrijdag kwam ik thuis en lagen er een aantal vissen op de bodem. Meteen gekeken naar de uitstroom en inderdaad: geen stroming. Enige stroming kwam van de pomp die ik heb om het oppervlaktewater extra in beweging te houden. Nitriet gemeten, 1,8mg/l en dus veel te hoog. Direct 50% waterwissel en toen was het 0,9ml/l. Tot dan toe "slechts" 3 slachtoffers. Zaterdagochtend al totaal 9 slachtoffers, de rest zwom nog wel vrolijk rond. Nitriet nog steeds op 0,9ml/l. Zondagochtend weer slachtoffers, waardoor ik slechts 3 vissen overhad (van de 18). Nitriet was wel 0 en Nitraat 5mg/l (niet hoog). Ook NH3/NH4 was 0.

Ondertussen een week verder en de 3 overgebleven vissen doen het goed. Heb zelfs nog 1 baby-visje zien rondzwemmen die het wel heeft overleefd. Erg balen, maar hier heb ik helaas weinig aan kunnen doen.Vooral omdat de uitstroom direct naast mijn stromingspomp zit. Daardoor nooit gezien dat het filter niet meer draaide (en het filter draait al 3 jaar prima, en is een nieuw-gekocht filter).

Maar goed, direct maar actie ondernomen. Ik was van plan om de JBL E901 in de toekomst te upgraden naar een E1501. Maar heb nu via MP een JBL E1501 gekocht als extra naast de JBL E901. Kwa kosten scheelt het weinig op MP. En kwa stroomverbruik is het ook niet schokkend (de extra E1501 kost mij ~40 euro per jaar extra. En dankzij de zonnepanelen waarschijnlijk "niets").

Heb het filterkorfje nu maar vastgezet met een drupje aquaria-kit. Komt die sowieso niet meer los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Waah schreef op maandag 6 november 2017 @ 11:23:
Het lijkt wel een handelstopic :+ waar het Vivarium al niet goed voor is :9

Hier ondertussen een dikke tegenslag helaas.

De vissen hebben blijkbaar het filterkorfje eraf gekregen (geen idee hoe) en die is onder de stenen gerold. Nooit opgevallen dus. 1 vis is in de instroom gezwommen en klem komen te zitten. Daardoor heeft het filter niet gedraaid. Tenminste, het filter draaide prima maar er werd geen water rondgepompt. Resultaat: Alle goede bacteriën dood.

Vorige week vrijdag kwam ik thuis en lagen er een aantal vissen op de bodem. Meteen gekeken naar de uitstroom en inderdaad: geen stroming. Enige stroming kwam van de pomp die ik heb om het oppervlaktewater extra in beweging te houden. Nitriet gemeten, 1,8mg/l en dus veel te hoog. Direct 50% waterwissel en toen was het 0,9ml/l. Tot dan toe "slechts" 3 slachtoffers. Zaterdagochtend al totaal 9 slachtoffers, de rest zwom nog wel vrolijk rond. Nitriet nog steeds op 0,9ml/l. Zondagochtend weer slachtoffers, waardoor ik slechts 3 vissen overhad (van de 18). Nitriet was wel 0 en Nitraat 5mg/l (niet hoog). Ook NH3/NH4 was 0.

Ondertussen een week verder en de 3 overgebleven vissen doen het goed. Heb zelfs nog 1 baby-visje zien rondzwemmen die het wel heeft overleefd. Erg balen, maar hier heb ik helaas weinig aan kunnen doen.Vooral omdat de uitstroom direct naast mijn stromingspomp zit. Daardoor nooit gezien dat het filter niet meer draaide (en het filter draait al 3 jaar prima, en is een nieuw-gekocht filter).

Maar goed, direct maar actie ondernomen. Ik was van plan om de JBL E901 in de toekomst te upgraden naar een E1501. Maar heb nu via MP een JBL E1501 gekocht als extra naast de JBL E901. Kwa kosten scheelt het weinig op MP. En kwa stroomverbruik is het ook niet schokkend (de extra E1501 kost mij ~40 euro per jaar extra. En dankzij de zonnepanelen waarschijnlijk "niets").

Heb het filterkorfje nu maar vastgezet met een drupje aquaria-kit. Komt die sowieso niet meer los.
That sucks!

Gelukkig heb je er nog een paar kunnen redden. Ik heb ooit zoiets vergelijkbaars gehad tijdens mijn vakantie, en toen heb ik de hele bak opnieuw kunnen inrichten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Wat kan ik het beste doen als mijn planten niet groeien? Bak is 1.5 m breed. Lampen lijken ook, bodem is nieuw dus wss ligt het daar aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Tennisbal schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:50:
Wat kan ik het beste doen als mijn planten niet groeien? Bak is 1.5 m breed. Lampen lijken ook, bodem is nieuw dus wss ligt het daar aan?
Wat voor bodem ligt er in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
SnowDude schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:52:
[...]

Wat voor bodem ligt er in?
Grijs grind nu ongeveer 6 mnd ik heb geen voedingsbodem

[ Voor 6% gewijzigd door Tennisbal op 06-11-2017 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Wat voor verschijningen hebben de planten? https://www.aquariumbemes...ion/gebreksverschijnselen

Wat heb je voor extra informatie voor ons? Hoelang branden de lampen, welke lampen, waterwaardes? wel/geen CO2 toevoeging etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Dan neem ik aan dat je planten gewoon geen voeding krijgen, en/of C02 te kort komen. Maar dat kunnen de zoetwater specialisten hier beter vertellen dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:53
Vanmorgen keek ik raar op toen de verlichting in mijn aquarium het niet deed, ik dacht eerst dat de tijdschakelaar kapot was, dus ff de stekker zonder de schakelaar erin, en nope.. Geen verlichting.

Ik heb er sinds een maand of 3 een LED balkje in zitten, 6watt. Ik weet dat LED bijna niet kapot kan gaan, heeft iemand enig idee hoe dit kapot heeft kunnen gaan?

Straks maar even naar de intratuin kijken of ze daar ook LED verlichting voor aquarium verkopen.. Jammer van 't geld weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
BlazeMuis schreef op zondag 12 november 2017 @ 10:56:
Vanmorgen keek ik raar op toen de verlichting in mijn aquarium het niet deed, ik dacht eerst dat de tijdschakelaar kapot was, dus ff de stekker zonder de schakelaar erin, en nope.. Geen verlichting.

Ik heb er sinds een maand of 3 een LED balkje in zitten, 6watt. Ik weet dat LED bijna niet kapot kan gaan, heeft iemand enig idee hoe dit kapot heeft kunnen gaan?

Straks maar even naar de intratuin kijken of ze daar ook LED verlichting voor aquarium verkopen.. Jammer van 't geld weer.
Het regelgedeelte van led kan natuurlijk wel stuk gaan. Dat zou het kunnen zijn. De strip zelf zal dan nog prima kunnen werken. Maar heb je geen garantie?

Hier is de verwarming stuk. Nu 3x 55 watt erin. Dus dat lukt nog wel even. Maar iemand tips voor een goede verwarming? Liefst onopvallend (zwart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Tennisbal schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:53:
[...]

Grijs grind nu ongeveer 6 mnd ik heb geen voedingsbodem
Easlylife Carbo en Profito gebruiken. Werkt top voor je planten. Ik heb hier een nanobak sinds 2 maanden en moet al gaan snoeien. Licht brandt bij mij 9 uur per dag.

https://www.easylife.nl/producten/zoetwater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Ik weet dat LED bijna niet kapot kan gaan, heeft iemand enig idee hoe dit kapot heeft kunnen gaan?
Nou, ik heb anders al in 5 bakken geloof ik de leds stuk. Van alieexpress spul tot kitelight. Zwaar irritant, en best duur.

De combi vocht & leds zal grotendeels wel verantwoordelijk zijn, denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:53
dragon2 schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:15:
[...]

Nou, ik heb anders al in 5 bakken geloof ik de leds stuk. Van alieexpress spul tot kitelight. Zwaar irritant, en best duur.

De combi vocht & leds zal grotendeels wel verantwoordelijk zijn, denk ik...
Ik heb het net bij de intratuin om kunnen ruilen gelukkig, scheelt weer 50 euro.

Kreeg wel een hele preek dat de lampen een slijtage voorwerp zijn en dat ze het meestal niet omruilen, ik had geluk dat ik binnen 3 maand zat. Wat ik overigens wel onzin vind, we hebben tenslotte recht op 2 jaar garantie.

Hopelijk gaat deze niet weer stuk binnen een paar maand..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

445033

BlazeMuis schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:24:
[...]

Ik heb het net bij de intratuin om kunnen ruilen gelukkig, scheelt weer 50 euro.

Kreeg wel een hele preek dat de lampen een slijtage voorwerp zijn en dat ze het meestal niet omruilen, ik had geluk dat ik binnen 3 maand zat. Wat ik overigens wel onzin vind, we hebben tenslotte recht op 2 jaar garantie.

Hopelijk gaat deze niet weer stuk binnen een paar maand..
Led slijtage voorwerp? Ja, na 10/15 jaar wel ja. 3 maanden? Nee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:34

Wildfire

Joy to the world!

Frappant dat sommigen zo'n moeite met planten hebben. Mijn zoetwaterbak verwaarloos ik praktisch, de vissen doen het prima en de planten groeien de bak uit :P

(ik verwaarloos het aquarium natuurlijk echt niet, maar het enige wat ik doe is het filter reinigen of gedeeltelijk wisselen wanneer ik merk dat de uitstroom echt ver begin terug te lopen en daarnaast gemiddeld 1x per maand een 30 tot 40% waterwissel; waterkwaliteit blijkt elke keer nog prima te zijn dus ik vind het prima zo)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Wildfire schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:45:
Frappant dat sommigen zo'n moeite met planten hebben. Mijn zoetwaterbak verwaarloos ik praktisch, de vissen doen het prima en de planten groeien de bak uit :P

(ik verwaarloos het aquarium natuurlijk echt niet, maar het enige wat ik doe is het filter reinigen of gedeeltelijk wisselen wanneer ik merk dat de uitstroom echt ver begin terug te lopen en daarnaast gemiddeld 1x per maand een 30 tot 40% waterwissel; waterkwaliteit blijkt elke keer nog prima te zijn dus ik vind het prima zo)
Dat is niet frappant. Als je bak eenmaal goed in balans is, blijft hij dat ook. Met name bij een opstartend aquarium zijn er vaak problemen. En zeker met kleine bakjes (bijvoorbeeld mijn Nano) is de balans krijgen in het begin lastig. Met vijvers buiten idem dito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Waah schreef op zondag 12 november 2017 @ 11:34:
[...]

Het regelgedeelte van led kan natuurlijk wel stuk gaan. Dat zou het kunnen zijn. De strip zelf zal dan nog prima kunnen werken. Maar heb je geen garantie?

Hier is de verwarming stuk. Nu 3x 55 watt erin. Dus dat lukt nog wel even. Maar iemand tips voor een goede verwarming? Liefst onopvallend (zwart)
Als het echt onopvallend moet zijn kan je een externe nemen van bijvoorbeeld het merk Hydor.
Zijn dit soort elementen: https://www.aquaplantsonl...00-watt-12-mm-aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayZeeTie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-06 14:46
445033 schreef op zondag 12 november 2017 @ 11:40:
[...]

Easlylife Carbo en Profito gebruiken. Werkt top voor je planten. Ik heb hier een nanobak sinds 2 maanden en moet al gaan snoeien. Licht brandt bij mij 9 uur per dag.

https://www.easylife.nl/producten/zoetwater
Met profito en carbo ben ik ook begonnen. Kwam er alleen al snel achter dat je daar nog heel veel elementen mee vergeet.

Ben sinds 2 jaar over op de complete planten voeding van plantedbox (Staat ook op Vivarium ;-)) en sinds dien bijna geen problemen meer! Ik neem het trouwens ook niet al te nauw met de dosering.

Geloof dat ik 50ml van dat spul in m'n 180L bak gooi waar ook CO2 op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

JayZeeTie schreef op zondag 12 november 2017 @ 14:48:
[...]

Met profito en carbo ben ik ook begonnen. Kwam er alleen al snel achter dat je daar nog heel veel elementen mee vergeet.

Ben sinds 2 jaar over op de complete planten voeding van plantedbox (Staat ook op Vivarium ;-)) en sinds dien bijna geen problemen meer! Ik neem het trouwens ook niet al te nauw met de dosering.

Geloof dat ik 50ml van dat spul in m'n 180L bak gooi waar ook CO2 op zit.
Moet nu al snoeien, dus harder hoeft het van mij niet te groeien. Anders zit mijn groenbak te snel vol. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-06 20:33

Canon23

>>MY<< world

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/24m6hy8.jpg

Zo staat hij er nu bij.
De stenen liggen er nog steeds op want het hout zinkt maar niet...Al vanaf 10/2 ligt het hout in het water.
Het middelste deel was met 7dgn ingewaterd, maar die andere 2...ARGH!!!!

Stootte vorige week de rechter steen er af, gelukkig naar het midden en niet tegen de ruit aan de zijkant :/
Bovenstaande was de situatie tot augustus 2016.
Inmiddels verhuist en de bak ook geupdate

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/jnk4Fw/FB_IMG_1510520147035.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/crrN2b/FB_IMG_1510501730443.jpg
De eerste foto is savonds rond 21 uur, de ander een paar uur eerder.
150*60*60, 2x jbl e1501, 2*300watt thermostaten en led diy met tc420 controller
Bezetting:
7 maantjes
25 kardinalen,
15+ cory's( diverse)
L001
L176
En L? Borstelneus iig
En vd de week nog 4 maronii halen

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:09
Je hebt geen voedingsbodem, dus moet je plantenvoeding aan het water toevoegen voor planten met waterwortels en tabletten of bolletjes rondom de wortels van planten met wortels in de bodem.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude

Spuit 11

Als er bij LED wat kapot gaat dan is het vaak de driver. LED's stuur je aan op basis van constante stroom. De driver is verantwoordelijk om de stroom op de juiste waarde te houden.

Dit is een voorbeeld hoe het bij mij geschakeld staat:

Afbeeldingslocatie: http://www.indepshop.it/indepshop/images/Schema%20LDD3-new-640.jpg

Wat je wel ziet is dat de LED's per driver in serie staan, dus 1 defecte LED zorgt er voor dat alle LED's niet meer werken

Anoniem: 926911

Help.. ik kom er even niet uit. Heb een bak van 300 liter waar 2 mannelijke zonnebaarsjes in wonen. Nu wil ik dit graag opvullen met andere vissen maar ik heb echt totaal geen idee wat er bij kan iemand hier nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:09
Bij mij was een ancistrus verdwenen, hij bleek 30 jonkies te verdedigen in een kokosnoot. Nu dus 30 jonge ancistrus red longfin :). Eerste nestje voor de ancistrussen (en mij) dus ik zie wel hoe het verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:17
Na 10 jaar een 60cm bak te hebben gehad krijg ik deze week een 100cm bak binnen(juwel rio 180 met LED).

Kan niet wachten! oOo

Krijgt éindelijk mijn bejaarde Botia Striata koppeltje de ruimte(die zijn dus ook al zeker 10 jaar oud :) ). Ze leven met zijn tweeën dus al heel lang in een te kleine groep in te klein aquarium, maar zien er prachtig uit met strakke kleuren en zijn nieuwsgieren.. Dus blijkbaar kan het goed gaan.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

dragon2 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 01:10:

[...]

Je aquarium zal niet veel stroming hebben zo te zien? Gastromyzon houdt wel heel erg van veel stroming (10-15x de inhoud van de bak per uur), veel zuurstof in het water, niet te hoge temperatuur en erg schoon en helder water.

Ze eten/grazen van bealging en de bijbehorende microorganismen (aufswuchs).

Het is typisch een soort voor een hillstream bak.

Toch niet dat een visje dat ik in een gezeldschapsbak zou plaatsen, maar ik hoop dat het goed gaat met ze zo.

Een tip schijnt te zijn om in een 2e bak stenen te laten be-algen en die dan steeds in je hoofdbak te plaatsen (dit doe ik ook voor mijn mbuna, gewoon een bakje in de zon buiten). Ook een opengewerkt binnenfilter wordt gewaardeerd/afgegrazen. Luchtpompjes, stromingspompen e.d. zijn naast een flink bemeten filter waarschijnlijk ook nodig. En een goed afgesloten aquarium.

Vanwege de niet-standaard 'houdbaarheid' van Gastromyzon zijn ze helaas vaak al in niet te beste staat als je ze koopt...

</pet peeve>
Ondertussen vier maanden later en ze doen het prima.

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/gastromyzon.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Kwam een ouder videootje tegen van mijn 2 mesvissen (Xenomystus nigri), geluid aan:

De eerste keer dat ze dat deden zat ik TV te kijken, duurde ff voordat ik snapte waar die herrie vandaan kwam 8)

• LED-Maniak
dragon2 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 23:24:
Kwam een ouder videootje tegen van mijn 2 mesvissen (Xenomystus nigri), geluid aan:

[video]

De eerste keer dat ze dat deden zat ik TV te kijken, duurde ff voordat ik snapte waar die herrie vandaan kwam 8)
hehe, prachtig :)

Zoiets had ik in het begin met mijn botia striata ook. Ze kunnen een krakend/klikkend geluid maken met hun bek(schijnen tanden te hebben om slakken te eten). Verwacht je niet :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Ik hoor tegenwoordig regelmatig "gerasp" uit mn bak, is mn nieuwe L190 die mn hout aan t slopen is O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:20

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

toolkist schreef op donderdag 23 november 2017 @ 22:41:
Ik hoor tegenwoordig regelmatig "gerasp" uit mn bak, is mn nieuwe L190 die mn hout aan t slopen is O+
Heb hetzelfde met mijn L330 :), geweldig om te horen en te zien.
Af en toe probeerd de vis ook slakken te schrapen, en dat is helemaal goed hoorbaar.

Ondertussen begint bij bak aardig te vullen, volgende week de laatste restjes erin.
De waterwaardes zijn goed en stabiel, en alles groeit,
Dieren bestand in de bak 2,5meter en bijna 1M³ water.

Vuurgarnalen: 400? (we zien er meestal 50, en met etenstijd rond de 100), veel jongen.
CPO kreeftjes: 10

Guppen: 50? (4 grote, de rest zijn jongen).

Corydoras julii – Luipaard Pantsermeerval : 9
Ancistrus L144: 5
L 330 Panaque / watermeloenpleco 20cm atm : 2

Appelslakken: 20?
Hoornslakken: 20?
St helena slakken: 8? (ben bezig deze stuk voor stuk eruit te halen, ze eten te veel slakken).

Komende week wil ik het volgende nog toevoegen:
Kardinaaltetra: 10
Antenne baars: 5
bijlzalm: 10
Maanvis: 10

En dan is de bak compleet :) :)

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-06 20:33

Canon23

>>MY<< world

YouTube: L001 bloemkool

Hier eet mn l001 van mn vork. Vandaag at hij uit mn hand. Binnenkort gaat hij pootje geven :p

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Hmmm, ik wil wel weer eens wat torenslakjes aan m'n aquarium toevoegen. Kan ze echter zo 1-2-3 nergens vinden. Iemand in regio Tilburg die er een stapel heeft en waar ze vanaf willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik ben de godfather van deze topicreeks :p

Heel lang weggeweest. Hebben het destijds opgegeven toen 1 ziek gekochte vis ons hele aquarium dood maakte. Heel erg was dat. Maar, we zijn terug

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NInYJ5UdAVHq4lZiw8ZM9nY6/thumb.jpg

Niet het grootst aquarium van de wereld maar, het is een begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Wildfire schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 22:36:
Hmmm, ik wil wel weer eens wat torenslakjes aan m'n aquarium toevoegen. Kan ze echter zo 1-2-3 nergens vinden. Iemand in regio Tilburg die er een stapel heeft en waar ze vanaf willen?
Beetje uit de buurt maar laatst had brouwers in Roosendaal ze dacht ik. Zijn open om 12:00. Bel ze even om te vragen.

Edit, het zou ook kunnen dat ik ze bij een dienwinkel in Oudenbosch heb gezien.

[ Voor 9% gewijzigd door tlpeter op 03-12-2017 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Dit weekend het vissenbestand aangevuld :),
Was bang dat de bak aardig vol zou lijken, gelukkig is dit niet het geval.
Hieronder foto's van de verschillende bewoners van de bak.
Sommige foto's zijn beter gelukt dan anderen, de vissen willen altijd snel / vreemd zwemmen als ik foto's neem.

Aquarium
Mijn aquarium foto's
combi van bijna allesbijlzalmantennebaars
Aquarium zelfkardinaal tetrasCPO
maanvissenL144Meloen Pleco
overzichtPantzermeervalappelslak
st helena

Mijn planten worden helaas nu wel snachts kapot gegeten, eerst dacht ik dat het de pleco's waren, die waren vermagerd en wilden eerst niet eten in mijn aquarium, op het moment de de planten werden aangevallen, begonnen de pleco's ook weer te eten.
Heb ze flink lopen voeren. maar de planten gaan er elke nacht verder op achteruit.
Nog maar een keer aankijken en anders andere planten in de bak zetten, deze dienen nu te veel als voer.

[ Voor 6% gewijzigd door Smuggler op 03-12-2017 12:16 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:06

Saffie_time

Why use this? 42!

Helaas moet ik mij aquarium de deur uit doen ivm verhuizen en geen ruimte in nieuwe huis.
Staat in V&A overige voor de mensen die interesse hebben.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Mooi afgewerkte bak! Wat is de reden dat je de waterspiegel zo laag hebt?

De combinatie aan vissen enzo die je hebt is potentieel 'gevaarlijk'. De guppen staan erom bekend om aan vinnen van maanvissen te knabbelen en zodra je maanvissen wat groter zijn staan je kreeftje, de vuurgarnalen en de neons op het menu.

Met de L nummer op de 9e foto ga je waarschijnlijk constant nieuwe planten toe moeten voegen, daarnaast produceert ook een berg afval waar je akelig van wordt ;) Ben dus ook wel benieuwd wat voor filter/filters je erop hebt staan.

Ik heb sinds kort een vergelijkbare schijtfabriek en aangezien mijn filtering maar net genoeg was voor de liters die ik heb ga ik 1 van m'n filters vervangen door een Fluval FX4. Valt alleen nog niet mee om die in NL te vinden. Nu dus maar 1 bij Zoo Zajac besteld en over een week of 2, als ik 2 weken vrij heb, m'n leidingwerk vervangen en het nieuwe filter aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

toolkist schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:43:
Mooi afgewerkte bak! Wat is de reden dat je de waterspiegel zo laag hebt?
Dankje, water is zo laag omdat ik dat mooier vind,
De combinatie aan vissen enzo die je hebt is potentieel 'gevaarlijk'. De guppen staan erom bekend om aan vinnen van maanvissen te knabbelen en zodra je maanvissen wat groter zijn staan je kreeftje, de vuurgarnalen en de neons op het menu.
vergeet niet dat de guppen zelf ook op het menu komen te staan.
Heb de wat grotere ondersoort van de kardinaaltetra's genomen en dwergmaanvissen genomen. zodat er meer kans is dat het goed blijft gaan.
De kreeftjes en garnalen hebben als het goed is zoveel schuilplekken waar de maanvissen niet kunnen komen en planten zich zo hard voort dat ik denk dat ze beiden nog lang aanwezig zullen zijn in de bak.
Guppen zijn trouwens ook gek op garnalen.
Maar sinds de kreeftjes erin zitten worden de garnalen minder gegeten :D
Met de L nummer op de 9e foto ga je waarschijnlijk constant nieuwe planten toe moeten voegen, daarnaast produceert ook een berg afval waar je akelig van wordt ;) Ben dus ook wel benieuwd wat voor filter/filters je erop hebt staan.
Gewoon zorgen dat er makkelijker voedsel in de bak ligt dan de planten zelf, betreft filters ben ik ondertussen opzoek naar iets sterkers. voorlopig gaat dit filter nog goed, maar wel op het randje heb ik het idee.
Onderstaande idee ga ik waarschijnlijk volgen maar dan met een Fluval FX6 3500Lph.
Ik heb sinds kort een vergelijkbare schijtfabriek en aangezien mijn filtering maar net genoeg was voor de liters die ik heb ga ik 1 van m'n filters vervangen door een Fluval FX4. Valt alleen nog niet mee om die in NL te vinden. Nu dus maar 1 bij Zoo Zajac besteld en over een week of 2, als ik 2 weken vrij heb, m'n leidingwerk vervangen en het nieuwe filter aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Smuggler schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:20:
Gewoon zorgen dat er makkelijker voedsel in de bak ligt dan de planten zelf, betreft filters ben ik ondertussen opzoek naar iets sterkers. voorlopig gaat dit filter nog goed, maar wel op het randje heb ik het idee.
Onderstaande idee ga ik waarschijnlijk volgen maar dan met een Fluval FX6 3500Lph.
De FX6 past bij mij niet in m'n kast, dus vandaar de FX4.
Gisteren eerst even gemeten of ik de slang (25mm binnenwerk) wel achter m'n bak kwijt kan, past gelukkig net. Al twijfel ik nog of ik het niet gewoon met PVC afwerk achter de bak.
Met wat PVC bochtjes etc kan de in- en uitstroom in ieder geval netjes de bak in en uitgeleid worden, de standaard aansluit'module' van Fluval is nou niet bepaald praktisch

Daarna filter dus besteld bij Zoo Zajac maar vergeten om de betaalwijze aan te passen (nou ja vergeten, 't stond er nou niet bepaald duidelijk) dus die staat nu nog op vooruitbetaling. Aangezien ik niet voornemens ben om een losse bankbetaling te gaan doen heb ik dus maar een berichtje gestuurd of ze de betaalwijze om kunnen zetten, dus dat is nog even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Welke volgorde van filtermedium hebben jullie bij externe filters?

Ik heb de volgorde nu zo, maar het water wordt niet helder:
1. Grof filter(blauwe spul) (http://images.discountlei...m/1380636391-12005600.jpg)
2. Bio balls (http://images.wiltec.info/50/teichfilter/50197/50197-bb.jpg)
3. Fijn filter (https://guide.alibaba.com...XXXXXXXX_!!0-item_pic.jpg)
4. Keramische buisjes (https://images-na.ssl-ima...I/514RHtuwvtL._SY355_.jpg)

Is dit correct zo?

[ Voor 55% gewijzigd door LED-Maniak op 04-12-2017 21:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:43

InFamous

excommunicado

Ik heb van onder naar boven:

1. Keramische pijpjes
2. Grof filter materiaal
3. Bio balls
4. Medium filter materiaal
5. Fijn filter materiaal

Dit stond zo aangeschreven bij mijn jebao filter.
@LED-Maniak let wel op, je volgorde is afhankelijk van je flow. Bij mij gaat de flow van onder naar boven andere filters kunnen weer een flow hebben van boven naar onder.

[ Voor 30% gewijzigd door InFamous op 05-12-2017 07:37 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Na een lange tijd heb ik vandaag eens planten moeten snoeien. Heel lang problemen gehad met de planten groei. Het lijkt nu stukken beter te gaan, na proberen van tips wat ik hier op het forum/internet heb gekregen. En natuurlijk zelf proberen.

Aquarium 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-02 21:01

jubeth

%^)

LED-Maniak schreef op maandag 4 december 2017 @ 21:13:
Welke volgorde van filtermedium hebben jullie bij externe filters?

Ik heb de volgorde nu zo, maar het water wordt niet helder:
1. Grof filter(blauwe spul) (http://images.discountlei...m/1380636391-12005600.jpg)
2. Bio balls (http://images.wiltec.info/50/teichfilter/50197/50197-bb.jpg)
3. Fijn filter (https://guide.alibaba.com...XXXXXXXX_!!0-item_pic.jpg)
4. Keramische buisjes (https://images-na.ssl-ima...I/514RHtuwvtL._SY355_.jpg)

Is dit correct zo?
Ik zou de bioballs boven (of zelfs door) de keramische doen.. Dus fijn en bio balls omwisselen. En als je het sneller helder wilt hebben, misschien nog een extra grof laagje erbovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
InFamous schreef op maandag 4 december 2017 @ 21:22:
Ik heb van onder naar boven:

1. Keramische pijpjes
2. Grof filter materiaal
3. Bio balls
4. Medium filter materiaal
5. Fijn filter materiaal

Dit stond zo aangeschreven bij mijn jebao filter.
@LED-Maniak let wel op, je volgorde is afhankelijk van je flow. Bij mij gaat de flow van onder naar boven andere filters kunnen weer een flow hebben van boven naar onder.
Trekt van mij ook van onderen naar boven. Wat ik aangaf is wat in zover als ik kan zien door sunsun wordt aangeraden. Ben je niet bang dat je pijpjes volslippen?
jubeth schreef op woensdag 6 december 2017 @ 10:30:
[...]

Ik zou de bioballs boven (of zelfs door) de keramische doen.. Dus fijn en bio balls omwisselen. En als je het sneller helder wilt hebben, misschien nog een extra grof laagje erbovenop.
Is dit met de achterliggende gedachte dat je zo schoon mogelijk water er doorheen trekt zodat goede bacteriën hier aan hechten zonder vuil? De stroming is zelfs iets te sterk(heb een spray bar met 1000l/uur pomp en 180 liter aquarium). Gezien het water al twee weken wat troebel is wil ik nog een fijn filter toevoegen.

Omdat mijn Scarlet Badis puur en alleen levend voer eet(jaja, handig!) heb ik artemia gekweekt. De eerste kweek van Sera ging grandioos fout en er kwamen er maar 10 uit. Toen een potje gekocht.. Nu heb ik van één theelepel op een liter water zoveel levende artemia dat ik hier wel 3 weken mee kan doen. 8)7

Er zwemt na de eerste keer voeren na 3 uur nog een hele zwerm van artemia rond 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:43

InFamous

excommunicado

@LED-Maniak
offtopic:
Doe je geit eens terug :+

Maar eergisteren filter schoongemaakt en pijpjes waren wel vies na 4 maanden, maar niet vol met troep.
Ik heb het mandje met pijpjes even in een emmer met aquarium water schoon geschud en klaar.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Geitje present. :+

Klinkt goed!
Ik heb net nog twee lagen fijn filter toegevoegd maar de mini artemia worden en gewoon levend doorheen gezogen 8)7 . Morgen maar eens watten halen in de supermarkt. Het water blijft hele fijne deeltjes stof houden.

• Smuggler

Smuggler

Wat een stress afgelopen weken met mijn aquarium.

Mijn Vissen hadden stip, had het wel eerder gezien op de Antenne baarsjes die ik heb, maar niet gerealiseerd op dat moment dat het witte stip was, dus 3 dagen later toen ik een dode vis zag ben ik pas actief gaan opletten.

Alle vissen waren besmet behalve mijn guppen.
Dus EXIT erin gedaan en de temperatuur verhoogd naar 30 graden.
Filter ging stuk dus met spoed een nieuwe besteld.
En toen dus een water verversing en een nieuw filter op hetzelfde moment, geen ideale combinatie.
Tijdens wat werkzaamheden in het aquarium nog een libelle larve tegen gekomen, zit nu weer ergens verstopt.

Ben zo'n 10 Kardinaal tetra's verloren aan stip, de rest van de vissen hebben het overleeft.
Nu de stip weg is bezwijken al mijn guppen vrouwtjes (4 vandaag) ergens aan. Ik heb nog geen idee wat er daarmee aan de hand is.
Temperatuur is nog wel 30 graden om stip echt het aquarium uit te krijgen, (na 3 weken doe ik de temperatuur weer terug naar 25. Wellicht kunnen guppen vrouwtjes daar te slecht tegen.

Ook nog goed nieuws?
Door de waterwisselingen en temperatuursverhoging denken de vissen dat het paar tijd is.
de L144 lijken een nestje te hebben nu, een hol wordt goed verdedigd en net daarbuiten liggen wat losse eitjes.
2 Maanvissen lijken 1 plek hard te verdedigen. nog geen eitjes kunnen spotten.
2 Antenne baarsjes zitten ook een plek hard te verdedigen en vallen zelfs mijn pleco's aan als ze langs zwemmen. de pleco's reageren er niet op (zijn ook 20x groter), maar des te leuker is het om te zien.
En een appelslak heeft eitjes achter gelaten op de deksel, mocht ondertussen wel een keer, zitten er al een half jaar in.

Straks een week op vakantie, toch even kijken hoe ik deze situatie ga overdragen aan de buren. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Als er iets gebeurd komt alles in één keer helaas... :O

Is er toevallig iemand die al ervaringen heeft met Easy Led tubes van Aquatlantis? Met de controller er bij.
Ik ben namelijk van plan 2 stuks te kopen voor mijn Rio240.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Ik heb in mijn Rio 180 twee RGB en een warm wit strip van de ledkoning en een controller uit China. De strips heb ik in het midden tegen de onderkant gelijmd. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-04 15:00
Racer89 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 07:27:
Als er iets gebeurd komt alles in één keer helaas... :O

Is er toevallig iemand die al ervaringen heeft met Easy Led tubes van Aquatlantis? Met de controller er bij.
Ik ben namelijk van plan 2 stuks te kopen voor mijn Rio240.
Je bedoeld die grote balken? Daarvan heb je met 1 balk wel genoeg voor een Rio240 denk ik, 2 is denk ik echt overkill.
Wat voor biotoop of vissenbestand heb je?

Ik heb zelf een aquatlantis bak van 150x50x60 (60 waterhoogte) met daarin 2 van deze balken, met daarin Rio Orinoco biotoop en ik heb de lampen op 40% staan (dmv dimmer).

[ Voor 14% gewijzigd door Riqy op 22-12-2017 08:50 ]

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Riqy schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 08:47:
[...]

Je bedoeld die grote balken? Daarvan heb je met 1 balk wel genoeg voor een Rio240 denk ik, 2 is denk ik echt overkill.
Wat voor biotoop of vissenbestand heb je?

Ik heb zelf een aquatlantis bak van 150x50x60 (60 waterhoogte) met daarin 2 van deze balken, met daarin Rio Orinoco biotoop en ik heb de lampen op 40% staan (dmv dimmer).
Dat model bedoel ik niet, daar zitten namelijk meerdere strips naast elkaar in toch ? Volgens mij hebben ze dat type nog niet zo lang. Het is een enkele stip die je rechtstreeks in de TL houder kunt plaatsen. kost tussen 70 á 80 euro.

Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/006950/files/087185897/aquatlantis-easy-led-tube-590-mm-12v-15a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
Heb net even de specs bekeken, denk dat je inderdaad wel 2 lampen kan gebruiken. De lichtwaarden zijn minder dan de helft van die easyled balken

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Zelf was ik ook van plan om er 2 in te doen. Deze gekoppeld aan een controller. Ik kan helaas alleen niks vinden of mensen al ervaringen hebben met deze balken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
toolkist schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:43:
Vandaag bezig geweest 't installeren van de FX4 en wat andere aanpassingen. De Fluval ziet er zeer degelijk uit. Goede bouwkwaliteit en erg praktische dingen, bijvoorbeeld een extra uitlaat waaraan een slang gekoppeld kan worden zodat je daarmee je waterwissel kunt doen. Opstarten was ook ideaal. Litertje of 10 water erin (dus net halfvol ofzo), aanzetten, en hij werkt zelf de lucht eruit. Apparaat stopt ook om de 12 uur uit zichzelf een minuutje, om eventueel lucht uit 't filter te werken, en gaat dan weer door. En de stroming die dat ging geeft, heerlijk :) Maar goed dat wil ook wel lukken met de 2.750 l/uur capaciteit van dat ding.

1 van de 2 Eheims is verplaatst naar rechts in de kast, zodat 't leidingwerk wat van links naar rechts liep verwijderd kon worden (waarom heb ik dat ooit zo gedaan? :? ) Nu loopt ie gewoon recht omhoog en niet meer met 90 graden bochtjes, dus veel beter voor de stroming van die pomp.
De 2e Eheim heb ik ook nog gewoon draaien, oftewel ik heb nu 3 filters op m'n bak draaien. 1 van de 2 Eheims ga ik helemaal volproppen met filterwatten, om al het zweefvuil uit het water te filteren.
Al met al heb ik nu genoeg filtering voor zo'n 1700 liter, dus heb nu ruim 2x m'n aquarium aan filtering.

Zo komt alles nu de bak binnen aan de linkerkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9ivw4SFH1ZMUl2nHMxnOKNHD/medium.jpg
En zo staat het in de kast, past allemaal netjes dus ondanks de beperkte ruimte (qua hoogte):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GMx5YsjTqeiv04doxC70uz7O/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:55
Zijn er hier meer mensen die HOB’s gebruiken? Ik heb een Tidal 110 uit Italie gehaald nadat ik deze nergens in Nederland kon vinden. Het is minder mooi om te zien maar het is wel erg makkelijk qua onderhoud. Erg tevreden over dat ding.

Ik overweeg BIO Co2 te gaan gebruiken, zijn er hier mensen met ervaring daarmee? Ik vraag me af of het in de praktijk op langere termijn haalbaar is en welk recept het beste is.

Edit
Nog een laatste vraag, ik heb vandaag twee antennebaarsjes gekocht maar ik betwijfel of dit wel antennebaarsjes zijn :X Ze zijn ongeveer 2,5 - 3 cm lang en het zou een paartje zijn, er zit echter maar weinig kleur op, weet iemand of dit klopt en zou het al mogelijk moeten zijn om het geslacht te bepalen?

https://imgur.com/a/D8tMp#0SivClP

[ Voor 29% gewijzigd door R3m3d7 op 24-12-2017 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Heeft een van jullie toevallig de red tail loach cq. blue botia cq. Redtail Botia (Yasuhikotakia Modesta)?

Ik mis elke ochtend vis en volgens mij heb ik de schuldige gevonden...

"If kept with smaller fish, there's a chance they will be eaten"

40 euro aan vis in zijn buik. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

welke vis was de dader?

[ Voor 21% gewijzigd door Smuggler op 25-12-2017 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Staat in de eerste zin. Ik verdenk hem er van.

[edit]
Zo, vis opgehaald door nieuwe eigenaar. :)

[ Voor 37% gewijzigd door LED-Maniak op 26-12-2017 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:55
Volgens mij geld het voor bij alle omnivoren in het aquarium, als het in de mond past zal het daar uiteindelijk wel een keer terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
R3m3d7 schreef op zondag 24 december 2017 @ 11:03:
Zijn er hier meer mensen die HOB’s gebruiken? Ik heb een Tidal 110 uit Italie gehaald nadat ik deze nergens in Nederland kon vinden. Het is minder mooi om te zien maar het is wel erg makkelijk qua onderhoud. Erg tevreden over dat ding.

Ik overweeg BIO Co2 te gaan gebruiken, zijn er hier mensen met ervaring daarmee? Ik vraag me af of het in de praktijk op langere termijn haalbaar is en welk recept het beste is.

Edit
Nog een laatste vraag, ik heb vandaag twee antennebaarsjes gekocht maar ik betwijfel of dit wel antennebaarsjes zijn :X Ze zijn ongeveer 2,5 - 3 cm lang en het zou een paartje zijn, er zit echter maar weinig kleur op, weet iemand of dit klopt en zou het al mogelijk moeten zijn om het geslacht te bepalen?

Als die antennebaarsjes nog zo klein zijn kan het wel kloppen dat ze nog weinig kleur hebben, jonge visjes hebben vaak meer schutkleur. Dat komt vanzelf als ze wat groter worden :Y

My iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Jullie hier hebben vast en zeker wel ervaring met het toevoegen van Co2 toevoegen aan je bak.

Voor mij is deze wereld compleet nieuw en heb al wat rond gezocht en op Youtube gespiekt en het lijkt voor mij als beginner het handigst om een complete set te kopen, bijvoorbeeld deze: JBL Proflora M501.
Heb een bak van 160liter, dan is deze set ruimschoots voldoende lijkt me.

Is dit een mooi setje voor een beginner of kan ik beter naar iets anders gaan kijken? :)

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
The_Cyberspace schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 16:39:
Jullie hier hebben vast en zeker wel ervaring met het toevoegen van Co2 toevoegen aan je bak.

Voor mij is deze wereld compleet nieuw en heb al wat rond gezocht en op Youtube gespiekt en het lijkt voor mij als beginner het handigst om een complete set te kopen, bijvoorbeeld deze: JBL Proflora M501.
Heb een bak van 160liter, dan is deze set ruimschoots voldoende lijkt me.

Is dit een mooi setje voor een beginner of kan ik beter naar iets anders gaan kijken? :)
Zou dan zelf voor een hervulbare 2 liter fles gaan.]
Op deze site hebben ze gunstig geprijsde setjes.
Ongeveer 100 euro voor een niet hervulbare set en 160 voor een 2kg set.
https://www.devisvoerwebw...esting/complete-co2-sets/

[ Voor 4% gewijzigd door SPX420 op 26-12-2017 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Niet online

the_cyberspace

Bedankt voor de tip @SPX420 ! :)

Alleen nog overwegen voor een niet hervulbare fles of juist wel.
Hoe lang zal zo`n fles ongeveer mee gaan qua inhoud? Zal er ondertussen ook op verder googlen.

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
The_Cyberspace schreef op woensdag 27 december 2017 @ 09:19:
Hoe lang zal zo`n fles ongeveer mee gaan qua inhoud? Zal er ondertussen ook op verder googlen.
Hoe lang is helemaal afhankelijk van de hoeveelheid CO2 die je toe moet voegen om de door jou gewenste waterwaardes te halen:

En let dan even op dit grafiekje:

Afbeeldingslocatie: http://www.piranha-fury.nl/forum/uploads/monthly_04_2007/post-3013-1177152603.jpg

Je meet de KH en de PH en dan moet je in de ideale situatie in het groen uitkomen. Of in het geel.
Meer CO2 toevoegen drukt de PH naar beneden. Bij teveel CO2 kom je vanzelf in het rood en gaan je vissen drijven ipv zwemmen ;)

Ik deed in mijn vorige bak ongeveer 5 maanden met een 2 liter fles. Maar ik had 300 liter water. Ik heb twee flessen. Anders heb je een probleem als je je fles een week kwijt bent om hem te laten vullen. Sommige aquarium winkels hebben een ruil systeem. breng je je lege fles weg, krijg je meteen een volle fles mee terug.

Oh. Leuk weetje: De meeste (goedkopere) drukregelaars (dat ding met 2 manometers bovenop de fles) gaan (veel) meer CO2 doorlaten als de fles bijna leeg is. Dat is even een dingetje om in de gaten te houden!

Overigens ben ik zelf niet kapot van zo'n co2-ladder als in de set die je voorstelde. Die ladders zie je heel goed hangen en ik vind zelf dat de de co2 niet perfect in het water mengen.

Ik heb een co2 reactor van sera (ik heb de grote, maar de klein voldoet voor jou ook wel denk ik). Die neem je op in de aanvoerleiding van je aquariumpomp naar de bak en hij lost het co2 op in het water. Kan dus mooi naast je pomp uit het zicht!
Afbeeldingslocatie: https://farm5.static.flickr.com/4107/5218908783_8460ef49d9_o.jpg

Een alternatief is een diffusor, maar die lost co2 meestal niet 100% op en dan krijg je dat 'spa-rood' effect (kleine bubbeltjes in de uitstroom van je pomp of als de diffusor in het water hangt, uit je diffusor). Dat vind ik niet mooi om te zien en het wijst er ook op dat de co2 niet voldoende wordt gemengt.

Ik begrijp de verleiding om zo'n starters-set aan te schaffen, maar ik zou persoonlijk gewoon losse onderdelen aanschaffen. Zonde als je binnen een paar maanden de meeste onderdelen weer vervangt voor iets anders.

Wat heb je echt nodig:Een elektrische klep voor de CO2 toevoer. En een goedkope tijdschakelaar (je wilt alleen CO2 toevoegen als je lampen aan zijn. In het donker nemen je planten geen CO2 op). En een terugslagventiel zodat er geen water in je elektrische klep of in je regelaar loopt. Als laatste een bellenteller zodat je weet hoeveel CO2 je toevoegt. Gewoon een losse in de CO2 slang. Dus niet zo'n ladder. Een fatsoenlijke drukregelaar op je fles. Oh, het draaien aan de regelknop van de drukregelaar is letterlijk een haartje meer of een haartje minder en dan een minuut of 5 wachten voor je echt resultaat ziet (meer of minder bellen per minuut). En niet te vergeten een manier om CO2 in je bak te krijgen. reactor, diffusor of ladder

[ Voor 5% gewijzigd door FragDaddy op 27-12-2017 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
R3m3d7 schreef op zondag 24 december 2017 @ 11:03:

Je hebt een kweekvorm gekocht, een Mikrogeophagus ramirezi Golden Ram (of gewoon Gold).

Geslachtsonderscheid is op kleur (geen idee of dat bi kweekvormen ook werkt), en de 2 voorste rugvinstralen van een man zijn langer.

[ Voor 12% gewijzigd door dragon2 op 27-12-2017 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Mijn co2 set heb ik via marktplaats kunnen overnemen van iemand voor 100 euro. Ik zou inderdaad op de drukregelaar en naald ventiel niet sparen. Een bellen teller heb ik er tussen gehad maar telkens als de magneetklep open ging kwam de druk vrij waardoor het water uit de bellen teller werd geblazen.

Nu heb ik een Diffusor met ingebouwde bellen teller. Omdat deze al tegendruk heeft van het water, blijft het water ook er in staan waardoor de bellenteller ook goed werkt. Bij het set zat een 500 gram co2 fles. ik heb er nog een tweede fles bij gekocht via een drankhandel van 2 kg. Zoals al eerder aangegeven zou ik wel kijken voor 2 flessen. Zodat je deze kunt omwisselen als de ene leeg is. op 240 liter doe ik met de 2 kg ook bijna een half jaar, de 500 gram doet het ongeveer 2 maanden.

Voor de co2 te meten heb ik zon glazen druppel in het Aquarium hangen. Zo kun je de co2 in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Ik haal de 10kg CO2 fles bij de slijter vandaan. Veel goedkoper dan in de LFS + bij ruilen/wisselen van de fles voor een nieuwe heb je ook weer een gekeurde variant terug :) Je betaald in het begin wel even de borg (is voor elke maat volgens mij hetzelfde) maar daarna ben ik met de wissel voor 13 euro klaar voor 10KG co2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Niet online

the_cyberspace

FragDaddy schreef op woensdag 27 december 2017 @ 10:07:
Ik begrijp de verleiding om zo'n starters-set aan te schaffen, maar ik zou persoonlijk gewoon losse onderdelen aanschaffen. Zonde als je binnen een paar maanden de meeste onderdelen weer vervangt voor iets anders.
Bedankt voor deze heldere uitgebreide uitleg! _/-\o_ En ook dank aan anderen die met ervaringen en/of tips komen, ik heb weer een hoop stukje huiswerk gekregen om uit te pluizen :D

We zitten hier op tweakers dus zat er zelf ook al aan te denken om zelf iets samen te stellen want ik herken het wel dat ik dan over een tijdje iets ga vervangen.

Ik heb een extern filter van JBL, de "CristalProfi e901 greenline" en deze bevalt me uitstekend, vandaar de keuze voor die complete co2 set.
Maar ik kan de reactor dus opnemen in de aanvoerleiding, en zoals jij al zegt, netjes uit het zicht plaatsen! Naast het filter heb ik nog zeeën van ruimte dus ook de fles past hier wel naast. Ik zit alleen met de hoogte van max 42cm.

Zijn er nog merken of winkels die ik moet vermijden? Want ik zie een hele hoop voorbij komen op google
Zo zag ik je grafiekje ook al voorbij komen. Ook een pH meter die de co2 weer regelt op basis van de waardes. Maar das de volgende stap, eerst een goed werkend co2 systeem ;)

Ik lees ook de tips voor 2 flessen, goed idee inderdaad en lees ook dat dit bij een drankenhandel te krijgen is. Moet ik dan denken aan een Gall en Gall bijvoorbeeld? Ik ben niet zo van de drank dus ik kom daar amper. Ik bouw ze soms wel voor m`n werk, maar dan staat er vaak nog geen drank enzo... :+

Dus samengevat wat ik moet hebben:
- 1 fles, liefst 2 voor als de 1e leeg is
- drukregelaar
- elektrische (magneet)klep (kom ik zo nog even op terug..)
- terugslagventiel
- diffusor (eventueel met bellenteller ingebouwd) of een reactor (zo`n ladder vind ik persoonlijk ook niet mooi dus die kan ik skippen)
- bellenteller

En nog even terug komend op de elektrische klep. Voor de verlichting heb ik een led controller die automatisch de verlichting regelt. Denk dat ik hier dan wel de 12volt vanaf kan halen voor de magneetklep? Of zal dit niet gaan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
The_Cyberspace schreef op woensdag 27 december 2017 @ 12:52:
En nog even terug komend op de elektrische klep. Voor de verlichting heb ik een led controller die automatisch de verlichting regelt. Denk dat ik hier dan wel de 12volt vanaf kan halen voor de magneetklep? Of zal dit niet gaan werken?
Te moeilijk! Gewoon een 220v klep met stekker en een tijdschakelaar.

Dan ben je ook flexibeler: Ik schakelde de CO2 in ruim een uur voordat de lampen aan gingen. Dan was er al wat CO2 aan het water toegevoegd voordat de planten begonnen te assimileren.

Maar dat is allemaal 'fine tuning'.

PH controller heb ik (bewust) nooit gebruikt. Niet nodig. Gewoon handmatig water testen met testsetjes en afhankelijk daarvan bijsturen. Dan begrijp je ook wat er gebeurt. Daarnaast heeft een PH controller een dure electrode die elk jaar / half jaar moet worden vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Belangrijke tip bij die glazen/plastic CO2 checkers die je in je aquarium moet hangen: Ze lopen uren achter en ze zijn niet nauwkeurig.

Ik heb zo ook altijd gebruikt, maar ze geven je niet meer dan een indicatie. En eigenlijk zijn ze overbodig.

Wil je nauwkeurig meten en direct resultaat gewoon de PH en de KH waarde meten en die tabel uit mijn eerdere post erbij pakken. Kost je 5 minuten (2 minuten per test en 1 minuut om de tabel te lezen) en je weet exact wat er er gebeurt ipv ongeveer.

Ik heb hele goede ervaringen met de volgende testen:

Een KH test (van Sera of van JBL, dat maakt niet uit)
Afbeeldingslocatie: https://koi-company.de/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/7/0/70030-2611.jpg

Deze PH-test
Afbeeldingslocatie: https://www.jbl.de/images/container/w470_h470/55198.jpg
Niet die van Sera kopen, deze JBL PH test heeft een nauwkeurigere schaal namelijk van 6 tot 7,5. De sera loopt van 4,5 tot 9 en laten we eerlijk zijn als je in een gewone gezelschapsbak ergens onder de 6 of boven de 7.5 zit hoef je niet meer te meten om te merken dat je een probleem hebt :P

[ Voor 59% gewijzigd door FragDaddy op 27-12-2017 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Niet online

the_cyberspace

Zo`n test setje lijkt mij ook het handigst. En moet eerlijk zeggen dat ik het liefst ook zo min mogelijk in het zicht heb zitten.

Inmiddels het nodige opgezocht en bekeken en een hoop wijzer worden geworden weer.

Zit alleen nog te loeren naar 1 of 2 flessen, en wat wijsheid is wat betreft inhoud en waar ik ze het beste kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Test setjes zijn best een must. Eens in de zoveel tijd controleren of alles nog klopt kan geen kwaad!

CO2 kan je eventueel ook nog zelf produceren. Twee flessen: een met water, een met suikerwater+gist. Kan ook via een klep aan en uit. Op aliexpress staan daar mooie kits van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
The_Cyberspace schreef op woensdag 27 december 2017 @ 14:31:
Zo`n test setje lijkt mij ook het handigst. En moet eerlijk zeggen dat ik het liefst ook zo min mogelijk in het zicht heb zitten.

Inmiddels het nodige opgezocht en bekeken en een hoop wijzer worden geworden weer.

Zit alleen nog te loeren naar 1 of 2 flessen, en wat wijsheid is wat betreft inhoud en waar ik ze het beste kan halen.
2 liter lijkt me een mooie maat. Doe je lang genoeg mee en ze worden veel gebruikt. Dus misschien wel goedkoper dan 0,5 liter.

Als je ergens in de buurt een bedrijf (aquariumzaak of drankhandel) kunt vinden met een ruilsysteem is dat ideaal. Je merkt vroeg zat dat je fles bijna leeg is (de druk in de fles blijft constant totdat de fles bijna leeg is en dan zakt de druk langzaam in.. Als je dat ziet gebeuren weet je dat je binnen een week een andere fles moet aankoppelen).

Kun je geen ruilsysteem vinden: Koop gewoon een 2 liter fles. Kun je er over een jaar (als deze leeg is) nog een kopen en deze laten vullen. Dan heb je er twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
De magneet klep heb ik ook gewoon via en tijd schakelklok. 1 uur voor licht aan gaat, en 1 uur voordat het licht weer uitgaat. Het duurt namelijk even voordat de CO2 op gang komt.

Ik ga mijn flessen altijd vullen bij een materialen zaak, deze vullen ook flessen voor te lassen. En camping gas flessen. Alleen de nieuwe fles heb ik bij een dranken handel op internet vandaan. Deze was stukken goedkoper. Als je marktplaats in de gaten houd kom je ze ook wel eens tegen. Alleen even letten op de keur datum. deze is dacht ik bij een nieuwe fles 10 jaar. Opnieuw laten keuren is bijna net zo duur als een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Niet online

the_cyberspace

Dat met de tijdschakelaar zal het hier dan ook wel zo gaan dan.

Zat me te bedenken dat ik op m`n werk ook geregeld mensen tegenkom uit de koelingswereld en heb geregeld Co2 horen vallen, binnenkort maar eens vragen wat hun voor me kunnen betekenen en hoogstwaarschijnlijk gaat me dat ook een hoop centen schelen :+

Pagina: 1 ... 6 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.