Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 92 Laatste
Acties:
  • 415.888 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:44
dragon2 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 10:39:
[...]

Je hebt een kweekvorm gekocht, een Mikrogeophagus ramirezi Golden Ram (of gewoon Gold).

Geslachtsonderscheid is op kleur (geen idee of dat bi kweekvormen ook werkt), en de 2 voorste rugvinstralen van een man zijn langer.
Okay, bedankt voor je reactie. Ik zie bij wat ik denk dat de vrouw is een beetje een roze plek bij de buik en lees dat dit vaak een indicatie van wat dan de vrouw zou zijn, zou leuk zijn als het een paartje is want het zijn mooie visjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
The_Cyberspace schreef op woensdag 27 december 2017 @ 19:09:
Dat met de tijdschakelaar zal het hier dan ook wel zo gaan dan.

Zat me te bedenken dat ik op m`n werk ook geregeld mensen tegenkom uit de koelingswereld en heb geregeld Co2 horen vallen, binnenkort maar eens vragen wat hun voor me kunnen betekenen en hoogstwaarschijnlijk gaat me dat ook een hoop centen schelen :+
Je kan ook een horeca fles nemen. Die kan je zo ruilen bij de Hanos e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Inmiddels een hoop klein guppy's er bij. ik heb gewone en Endler er in zitten. Een gedeelte verstopt zicht onder in de bak en een gedeelte is alleen maar boven aan het water actief. Is hier een verklaring voor?

In leeftijd en grote zit er geen verschil in, dus daar kan het niet aan liggen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Stress? Wat zijn je waterwaarden? Hoe vaak ververs je? Heb je planten?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:44:
Stress? Wat zijn je waterwaarden? Hoe vaak ververs je? Heb je planten?
Wekelijks 30% water ververs ik. Bak staat voor zeker 75% vol met planten. Schuilplaats genoeg. Waterwaardes zijn ook goed. Ze zitten er nu toch al bijna 2 weken. Het zijn er nog altijd even veel. Nog geen dode tot nu toe.

Kan het niet zijn dat de ene groep endler zijn en de andere gewone guppy's?

Ik houd het ook regelmatig in de gaten. Ze worden ook niet opgejaagd of niks. Ook boven in de bak is er genoeg schuilplaats onder de planten en inlaat buis van de filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Wellicht dat dit normaal gedrag is.

Ik heb hier ook vissen waarvan het jonge spul(weliswaar net uit ei) vooral bij de bodem blijft. Als je er geen kwijt raakt dan even blijven en monitoren.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-06 10:33
Hi Allemaal,

Zojuist een (2ehands) aquarium opgehaald volgens mij een leuke complete set. die er verzorgd uitziet.
en waarmee we op ons gemak gaan beginnen aan een huisdier :)

Set in kwestie heeft o.a. thermostaat en pomp e.t.c. erbij echter ontbreken de handleidingen...

dus meteen mijn eerste vraag: weet iemand welk type pomp dit is en hoe werkt hij/monteer ik hem het beste

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4650/39111623364_527f53e6a2.jpg

ik zie niet wat dat bovenste slangetje zou moeten doen?

komende weken spenderen aan opstarten over een paar weken verhuist de zwarte leeuwenkop (???) uit zijn vissekom :F naar deze bak en vervolgens opzoek naar uitbereiding. Voorkeur voor koudwater vissen i.v.m. hoge stroomkosten van de verwarming :9 maar voorlopig is dat nog niet aan de orde want eerst wil ik alles schoonmaken en opstarten

Ondertussen is de buitenkant goed schoongemaakt met warm water, de kap met azijn. Mag ook de bak met azijn of juist alleen met warm water?

[ Voor 37% gewijzigd door Reloader op 21-01-2018 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Reloader schreef op zondag 21 januari 2018 @ 20:20:
Hi Allemaal,

Zojuist een (2ehands) aquarium opgehaald volgens mij een leuke complete set. die er verzorgd uitziet.
en waarmee we op ons gemak gaan beginnen aan een huisdier :)

Set in kwestie heeft o.a. thermostaat en pomp e.t.c. erbij echter ontbreken de handleidingen...

dus meteen mijn eerste vraag: weet iemand welk type pomp dit is en hoe werkt hij/monteer ik hem het beste

[afbeelding]

ik zie niet wat dat bovenste slangetje zou moeten doen?

komende weken spenderen aan opstarten over een paar weken verhuist de zwarte leeuwenkop (???) uit zijn vissekom :F naar deze bak en vervolgens opzoek naar uitbereiding. Voorkeur voor koudwater vissen i.v.m. hoge stroomkosten van de verwarming :9 maar voorlopig is dat nog niet aan de orde want eerst wil ik alles schoonmaken en opstarten

Ondertussen is de buitenkant goed schoongemaakt met warm water, de kap met azijn. Mag ook de bak met azijn of juist alleen met warm water?
De bak mag rustig met azijn (gewoon witte azijn, geen schoonmaakazijn). Wel goed naspoelen uiteraard.
Een stanleymesje wil oook weleens helpen om de ergste kalkresten eraf te schrapen. Kijk uiteraard dan wel erg uit in de buurt van kit.

Stroombesparing, tja... Het grote nadeel van koudwatervissen is dat ze een mega bak nodig hebben. Een te kleine bak is geen optie dat geeft interne vergroeingen (foei, vissenkom....). Tropisch daarentegen kan al vanaf 60cm.
Dat filterding gaat een koudwater goudvissenbak dan ook absoluut niet redden. Denk aan een fikse bak (een leeuwenkop wordt tot 30cm) en een navenant fiks filter (de bakinhoud minimaal 2x/uur, liever meer). Dat zal dus altijd een extern filter moeten wezen. Wat je nu hebt is speelgoed vergeleken daarmee...

Afbeeldingslocatie: https://blog.nationalgeographic.org/wp-content/uploads/2013/01/RTXL007-950x647.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
dragon2 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 20:48:
[...]

De bak mag rustig met azijn (gewoon witte azijn, geen schoonmaakazijn). Wel goed naspoelen uiteraard.
Een stanleymesje wil oook weleens helpen om de ergste kalkresten eraf te schrapen. Kijk uiteraard dan wel erg uit in de buurt van kit.

Stroombesparing, tja... Het grote nadeel van koudwatervissen is dat ze een mega bak nodig hebben. Een te kleine bak is geen optie dat geeft interne vergroeingen (foei, vissenkom....). Tropisch daarentegen kan al vanaf 60cm.
Dat filterding gaat een koudwater goudvissenbak dan ook absoluut niet redden. Denk aan een fikse bak (een leeuwenkop wordt tot 30cm) en een navenant fiks filter (de bakinhoud minimaal 2x/uur, liever meer). Dat zal dus altijd een extern filter moeten wezen. Wat je nu hebt is speelgoed vergeleken daarmee...

[afbeelding]
Tot zover red de vis uit de vissenkom en upgrade hem naar een grotere bak :+
T liefst heb ik er een paar kleine kleurige visjes in zoals neon's e.t.c. alleen zie ik een beetje op tegen de kosten om t hele jaar die bak op 23 graden te houden :/

Maar goed het hierop volgende dilemma is: de vis hij zit nu eenmaal in een vissenkom (niet mijn idee... ;) )
Toch maar verhuizen naar deze bak ook al is deze eigenlijk ook te klein? een grotere bak is geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Reloader schreef op maandag 22 januari 2018 @ 08:16:
[...]

T liefst heb ik er een paar kleine kleurige visjes in zoals neon's e.t.c. alleen zie ik een beetje op tegen de kosten om t hele jaar die bak op 23 graden te houden :/

Maar goed het hierop volgende dilemma is: de vis hij zit nu eenmaal in een vissenkom (niet mijn idee... ;) )
Toch maar verhuizen naar deze bak ook al is deze eigenlijk ook te klein? een grotere bak is geen optie
Je zet er niet bij hoe groot die bak is. Maar in 60cm kun je subtropisch een koppeltje Apistogramma borelli houden, dat scheelt weer wat graden. Vanaf 80cm-1m kan er wat meer.

Een goudvis/goudvis-achtige in een te kleine bak houden betekent dat de vis van binnen vergroeit, met uiteraard ongemak/pijn (?) en een flink kortere levensduur tot gevolg. De ergste gevallen van vergroeing kun je aan de buitenkant ook zien, kromme rug, dikke buik, pop-eyes. al is dat bij kweekvormen als dit lastiger te zien.
Ik vind het serieus dierenmishandeling, maar dat moet je zelf weten... Wat mij betreft horen goudvissen in een vijver. Of binnen-sloot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
dragon2 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 08:58:
[...]

Je zet er niet bij hoe groot die bak is. Maar in 60cm kun je subtropisch een koppeltje Apistogramma borelli houden, dat scheelt weer wat graden. Vanaf 80cm-1m kan er wat meer.

Een goudvis/goudvis-achtige in een te kleine bak houden betekent dat de vis van binnen vergroeit, met uiteraard ongemak/pijn (?) en een flink kortere levensduur tot gevolg. De ergste gevallen van vergroeing kun je aan de buitenkant ook zien, kromme rug, dikke buik, pop-eyes. al is dat bij kweekvormen als dit lastiger te zien.
Ik vind het serieus dierenmishandeling, maar dat moet je zelf weten... Wat mij betreft horen goudvissen in een vijver. Of binnen-sloot ;)
dat vind ik ook, maar de wederhelft heeft t beest al in zo'n vissenkom zitten. :'(

de bak is binnenmaat 60x30x30

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4719/38922423665_10c19561bc.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Reloader op 22-01-2018 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Reloader schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:12:
[...]
dat vind ik ook, maar de wederhelft heeft t beest al in zo'n vissenkom zitten. :'(

[afbeelding]
Leesvoer, vooral ook voor je wederhelft: https://www.aquariumfans.nl/goudvissen-wat-moet-je-weten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:20

heuveltje

KoelkastFilosoof

Reloader schreef op maandag 22 januari 2018 @ 08:16:
[...]

Ik heb een tijdje een bak gehad, en ik heb niet het idee dat dit nu echt een significant bedrag aan stroom koste. (zeker niet ivm met voer inrichting, filters, dood visje vervangen, algen bestrijden etc)
Ik had meer het probleem om het tijdens de hetere zomerweken niet te hoog te laten worden.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:23
Met een 50 watt heater (voor 50 liter) zou continu branden laten je 83 euro kosten (0,19c/kwh)
Maar gelukkig branden ze niet continu... stelregel is dacht ik 1/3e van de tijd dat ze branden. Dus: ongeveer 30 euro per jaar.

Dat zijn de kosten volgens mij niet zo :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:33

Boullie

Da Bulster

Waah schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:48:
Met een 50 watt heater (voor 50 liter) zou continu branden laten je 83 euro kosten (0,19c/kwh)
Maar gelukkig branden ze niet continu... stelregel is dacht ik 1/3e van de tijd dat ze branden. Dus: ongeveer 30 euro per jaar.

Dat zijn de kosten volgens mij niet zo :-)
Mijn ervaring is dat het vaak de verlichting is, die brandt +- 10 uur per dag. Ik ben dan zelf ook geswitched naar led verlichting voor mijn vision 180. Nu kan dit natuurlijk niet uit omdat je ook de ledbalken moet kopen maar het komt in ieder geval niet maandelijks terug.
Ook je pomp/filter moet 24/7/365 draaien en hier kun je ook nog een paar tientjes op besparen(ongeveer15 euro per jaar op een verschil van 10 watt)

[ Voor 0% gewijzigd door Boullie op 22-01-2018 14:49 . Reden: filter toegevoegd ]

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@Boullie klopt, maar het ging over warmwater aquarium. Verlichting en pomp heb je in een koud-water aquarium ook.

Heb zelf ook LED verlichting, maar voor goed helder licht heb je toch veel strips nodig die vrij sterk zijn. Hier scheelt het niet eens de helft aan stroom tov T5 balken. Maar licht is inderdaad de grootste kostenpost.

Pomp kosten valt kwa stroom enorm mee inderdaad. de 900 liter versie van JBL neemt bijvoorbeeld 11 watt.... of 20 euro per jaar. en de E402 (voor 40 tot 120 liter) neemt slechts 4 watt....

Sinds ik nu vissen hebben waar geen planten bij hoeven (Malawi-cichliden/mbuna's) moet ik toch nog eens kijken naar nieuwe led-strips.... Maar welke kleur het mooiste is, is best lastig uit te vogelen.

[ Voor 20% gewijzigd door Waah op 22-01-2018 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Elke hobby kost geld. Die 5 euro per maand voor verlichting en verwarming(17 cent per dag) kan je vast ergens anders wegsnoepen.
Waah schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:56:
Sinds ik nu vissen hebben waar geen planten bij hoeven (Malawi-cichliden/mbuna's) moet ik toch nog eens kijken naar nieuwe led-strips.... Maar welke kleur het mooiste is, is best lastig uit te vogelen.
7000k tot 10000k licht wordt veel gebruikt voor de basisverlichting en eventueel naar smaak een warmere kleur. Juwel specificeert de kleur op hun standaard bakken. Je zou daar eens kunnen kijken.

Ik heb mijn kweekbakken voorzien van 5630 type LED-strips met aluminium profiel. Zorgen voor zo'n 30 tot 40 lumen per liter en is een van de meest efficiëntere type LED's momenteel verkrijgbaar. Meer dan genoeg voor de meeste planten. Op aliexpress kan je die zeer betaalbaar krijgen.

Oh en de strips volgen met eigen controller nu een zon en maanintensiteit profiel waardoor het stroomverbruik ook zeer is afgenomen. :)

[ Voor 85% gewijzigd door LED-Maniak op 22-01-2018 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@LED-Maniak ik heb momenteel ook 5630. Maar daar heb ik toch wel 4 strips voor nodig om het mooi uit te lichten. En dat met 60leds/meter. Efficiënt zijn ze zeker, maar ze verbruiken toch ook wel wat.

Maar zal eens kijken naar wat "blauwer" licht inderdaad. Planten hoeven niet te groeien want die heb ik (gelukkig) niet meer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Als je geen planten hebt dan heb je niet veel licht nodig. Tenzij je een blackwater aquarium hebt.
Zonder planten kan ik helemaal zo'n intensiteitsprofiel aanraden in plaats van vol aan en uit. Scheelt zeker de helft aan stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@LED-Maniak Intensiteitsprofiel? die volg ik even niet?
Wat zou jij dan aanraden voor 120cm aquarium?

Ik heb al een TC-420 waarmee ik kan dimmen en zonsopgang ed kan simuleren.

[ Voor 27% gewijzigd door Waah op 22-01-2018 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
De zon gaat niet hard aan en hard uit. Die verandert van intensiteit van 0 tot 100% met een gaussische curve waarbij er een piek van 100% licht is rond het middaguur.

Vissen hebben weinig licht nodig om actief te worden en zo een curve is veel natuurlijker.

Ik heb hier zelf een controller voor ontwikkeld maar zijn ook wel te koop. Netto scheelt het een hoop energie.

Die tc-420 zal wel iets vergelijkbaars doen.

Wat je nodig hebt is een rekensommetje. Ga uit van 30 tot 40 Lumen per liter.

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 22-01-2018 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Ah duidelijk. dat heb ik dus al (TC-420) en dat scheelt zeker een hoop elektriciteit.
YouTube: Juwel 260 LED Daylight simulation

Al wil ik nog wel eens de TC-421, die is via WIFI te bedienen/updaten.

Zal wel even uitrekenen en kijken wat ik nodig heb. Thanks!

[ Voor 10% gewijzigd door Waah op 22-01-2018 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
gebruik je dan warm of 'koud" witte led strips?

Aangezien ik nu semiverplicht ingestapt ben in deze hobby ga er ook maar voor, zeker als de berekening zoals hierboven haalbaar zijn en ik het aquarium betaalbaar op 22c kan houden kan ik er maar beter iets moois van maken

@Waah in je youtube video zeg je 2x 1m wit ledstrip 5630 en 1x RGB [https://nl.aliexpress.com...10e3917&priceBeautifyAB=2

?

stom aquarium :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@Resistor klopt, maar heb later nog 2x 1m ledstrip 5630 toegevoegd. Was toch niet fel genoeg.
De RGB strip was puur voor de kleuren van de zons-opgang en ondergang. Is meer een sierstrip dan dat die echt voor licht zorgt.

Maar de kleurtemperatuur is rond de 4000k van die strip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:20
Nu we het over LED hebben, heeft iemand hier ervaring met Juwel HeliaLux LED + Day&night controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Waah schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:59:
@Resistor klopt, maar heb later nog 2x 1m ledstrip 5630 toegevoegd. Was toch niet fel genoeg.
De RGB strip was puur voor de kleuren van de zons-opgang en ondergang. Is meer een sierstrip dan dat die echt voor licht zorgt.

Ik heb al heel lang niet meer gepost. Volgens mij bedoelde je @Reloader

Ik moet nodig weer wat doen aan het aquarium naast het gewone onderhoud. Echinodorus begint erg groot te worden, als in: dat is zo'n beetje de enige plant in een 120l bak :$

En algen, en troep op de bodem. Waterwaarden zijn wel goed volgens zo'n alles-in-1 teststripje.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Alexknl schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:56:
Nu we het over LED hebben, heeft iemand hier ervaring met Juwel HeliaLux LED + Day&night controller?
Ik ben wel laatst overgestapt naar aquatlantis easy led tube op mijn Juwel 240. Ik heb 2 balken en een controller gekocht. Ben hier tevreden over. Merk geen verschil dat de planten opeens niet meer groeien o.i.d.
Licht staat nu op 85 tot 90%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Weet iemand of deze http://www.evolutionaqua.com/aquariums/the-aquascaper.html in Nederland te koop/te bewonderen zijn? Zit er aan te denken om een 900 te kopen maar wil graag de kwaliteit zien. Vooral in verhouding tot bijvoorbeeld ADA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Waah schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:08:
@LED-Maniak Intensiteitsprofiel? die volg ik even niet?
Wat zou jij dan aanraden voor 120cm aquarium?

Ik heb al een TC-420 waarmee ik kan dimmen en zonsopgang ed kan simuleren.
Om hier nog even op terug te komen:

120cm aquarium is neem ik aan 120 x 50 x 62 cm ongeveer? Dat is netto zo'n 350 liter?

Dan zit je aan 350 * 35lumen/liter = 12250 lumen. Bij voorkeur in 3 strips naast elkaar verspreid en dus ~4100 lumen per strip.

Een 5630/5730 LED is 50 tot 55 lumen per stuk. Dan heb je 82 LED's op 100cm nodig.
Deze strip heb ik en heeft 36 LED's op 50cm: https://www.aliexpress.co...=a2g0s.9042311.0.0.HVYZK3

Neem je 6 van deze strips (2 in de lengte en 3 naast elkaar) dan zit je aan 36*2*3*50 = 10800 Lumen.

Komt in de buurt, mis je 1450 lumen, kan je opvullen met een RGB LED-Strip.

Stroomverbruik?
Geheel werkt op series van 3 LED's á 12 Volt, 150mA = 72 stringen. 12*0.15*72 = 130Watt.

Hopelijk heeft iemand er iets aan in de zoektocht naar LED's. Is puur theoretisch natuurlijk... maar hier werkt het. :)

Overigens ter vergelijk kan je kijken naar een Juwel Rio 350. Die gebruikt maar twee LED-Strips en gaat uit van 19 Lumen per liter. Een LED-Strip is 9000 kelvin, de andere 6500 kelvin. Dat is de helft van het voorbeeld hierboven(Stroomverbruik ligt dan ook op de helft bij Juwel). Het is een afweging en afhankelijk van je planten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 22 januari 2018 @ 23:35:
[...]

Om hier nog even op terug te komen:
Wat ik heb gemerkt naar de zoektocht van Led, Is dat op elke site weer iets anders staat. Er staat nergens duidelijk uitgelegd hoeveel je er nodig hebt. Vandaar dat ik heb gekozen voor de easytube. Hierdoor hoef je ook niks aan de bestaande bak aan te passen. En ik kan nog altijd terug op t5 gaan mocht het nodig zijn.

Als ik de uitleg van jou eerder had gelezen, had ik wellicht ook led strips gepakt. Voor mij was het in de zoektocht naar led, een kwestie van bomen niet meer kunnen zien in het bos.

Hoe heb jij de led strip bevestigt? Ik weet dat je ze kunt plakken maar dit laat toch los met de vochtigheid van het water neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Waah schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:59:

Thx de TC421 is ook niet erg duur zie ik binnenkort maar zo'n set laten komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
@LED-Maniak je rekensom geeft wel aan dat je geen LED hoeft te nemen voor je stroomrekening.
Mijn aquarium is 250 liter. ik kom dan op 105 watt. De T5 tl buizen die er in zitten zijn 2x 54 watt= 108 watt

Maar er zijn genoeg andere voordelen aan LED natuurlijk. Maar kwa stroombesparing heeft het dus niet zo heel veel zin blijkbaar.

Het setje dat je aanhaalt is wel erg interessant. Zal even een bestelling plaatsen en kijken of er iets soortgelijks is met 10.000K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Mijn post kan wat nuance gebruiken merk ik:
Racer89 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 07:23:
[...]

Wat ik heb gemerkt naar de zoektocht van Led, Is dat op elke site weer iets anders staat. Er staat nergens duidelijk uitgelegd hoeveel je er nodig hebt. Vandaar dat ik heb gekozen voor de easytube. Hierdoor hoef je ook niks aan de bestaande bak aan te passen. En ik kan nog altijd terug op t5 gaan mocht het nodig zijn.

Als ik de uitleg van jou eerder had gelezen, had ik wellicht ook led strips gepakt. Voor mij was het in de zoektocht naar led, een kwestie van bomen niet meer kunnen zien in het bos.
Het probleem is dat er niet een eenduidig antwoord is. Elk jaar wordt er wel een nieuwe methode bedacht wat het beste is. Nu begint men over PAR en CRI te spreken.. Als die tubes werken, dan zou ik het gewoon doen. Maar het is altijd een (lastige) afweging.
Hoe heb jij de led strip bevestigt? Ik weet dat je ze kunt plakken maar dit laat toch los met de vochtigheid van het water neem ik aan?
Je kan deze strips vastschroeven/vastlijmen of een adaptertje maken zodat ze in T-5 passen.
Waah schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:39:
@LED-Maniak je rekensom geeft wel aan dat je geen LED hoeft te nemen voor je stroomrekening.
Mijn aquarium is 250 liter. ik kom dan op 105 watt. De T5 tl buizen die er in zitten zijn 2x 54 watt= 108 watt

Maar er zijn genoeg andere voordelen aan LED natuurlijk. Maar kwa stroombesparing heeft het dus niet zo heel veel zin blijkbaar.

Het setje dat je aanhaalt is wel erg interessant. Zal even een bestelling plaatsen en kijken of er iets soortgelijks is met 10.000K
Een TL met LED vergelijken is niet geheel eerlijk. De efficientie van beide lichtbronnen is verschillend en een TL buis straalt 360 graden rondom de buis terwijl dit bij een LED alleen gericht naar het water is. Bij TL gaat er een hoop van je licht al verloren doordat het niet of slecht gereflecteerd wordt.

Ik ken de exacte TL-buis specs niet. Maar het kan zomaar zijn dat die buis zo'n 4400 lumen geeft op 54Watt. Dat is 8800 lumen voor je gehele aquarium en gezien er een deel(zeg 20%) verloren gaat doordat het licht verkeerd schijnt hou je nog maar 7040 lumen over. Doe je de LED rekensom nu opnieuw dan kan je nog beter LED's gebruiken(zit je aan ~80Watt?).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:11
ik heb zelf een ledbalkje van aliexpress (15euro) boven mijn bakje hangen, geeft meer licht dan ik verwacht had :)
het aquarium heb ik zelf in elkaar gezet van 2 overgebleven glasplaten. Best leuk en spannend om een bak helemaal zelf te maken en dan voor de eerste keer te vullen.
de maten zijn 73 breed, 25 hoog en 33 diep.
bakje draait nu 3 weken du smoet nog even goed ingroeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Mooie bak!

Je visjes halen wel vaak adem. Zeker dat je nitrogen cycle al rond is? 3 weken na start krijg je vaak extreme pieken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
LED-Maniak schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:27:
Mooie bak!

Je visjes halen wel vaak adem. Zeker dat je nitrogen cycle al rond is? 3 weken na start krijg je vaak extreme pieken.
ik had er voor het filmpje net wat voer ingegooid, vandaar dat ze wat spastisch doen. ik ververs de afgelopen 3 weken elke 2 dagen 30% ivm de bodem die ik gebruik (en de ninitriet die het af kan geven) en het filter kwam ingedraaid en al van mijn andere bak af.
Maar ik zal de visjes even extra in de gaten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ahh oke. Elke 2 dagen 30% klinkt voor een start met sterke visjes prima. :) Zijn dat vuurneons?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
LED-Maniak schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:09:
Ahh oke. Elke 2 dagen 30% klinkt voor een start met sterke visjes prima. :) Zijn dat vuurneons?
Yep Vuurneons, en een berg vuurgarnalen, die in deze setup ook lekker door blijven jongen. De vuurgarnalen zijn qua waterkwaliteit ook wel goede graadmeters of het goed zit, want die vallen vrij snel om als er iets niet goed zit qua nitriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Gh0stw4lk3r schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:18:
[...]

Yep Vuurneons, en een berg vuurgarnalen, die in deze setup ook lekker door blijven jongen. De vuurgarnalen zijn qua waterkwaliteit ook wel goede graadmeters of het goed zit, want die vallen vrij snel om als er iets niet goed zit qua nitriet.
Worden die garnalen niet opgegeten? Zelf heb ik Crystal Red garnalen, echter in een aparte bak zitten. Omdat ik bijna overal terug zag dat ze gegeten worden door vissen? Vooral guppy's zouden garnalen interessant vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Vrijwel alle vissen eten kleine dingen die bewegen en in hun mond passen.

Bij garnalen is het van belang om genoeg schuilplaatsen hebben voor de momenten dat ze kwetsbaar zijn(jonge garnalen en tijdens het huid wisselen). Dan kweken ze snel genoeg om die paar die gepakt worden te compenseren.

Vuurneons ging bij mij altijd goed met garnalen. Ligt echt aan het soort vis dat je hebt. Guppies zou ik niet bang voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
LED-Maniak schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:19:
Vrijwel alle vissen eten kleine dingen die bewegen en in hun mond passen.

Bij garnalen is het van belang om genoeg schuilplaatsen hebben voor de momenten dat ze kwetsbaar zijn(jonge garnalen en tijdens het huid wisselen). Dan kweken ze snel genoeg om die paar die gepakt worden te compenseren.

Vuurneons ging bij mij altijd goed met garnalen. Ligt echt aan het soort vis dat je hebt. Guppies zou ik niet bang voor zijn.
Ik zal kijken als ik er genoeg heb om er een groepje over te zetten in mijn grote bak. Ik zag dat ik nu in mijn kleine bak al een hoop jongen had >:) Gaat snel zo te zien. _/-\o_ O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-06 19:08

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik heb mijn vuurgarnalen ook samen met maanvissen / tetra's / guppen / baarsjes zitten,
Ja er sneuvelen er een hoop per dag, maar ik zie de populatie niet slinken.
Denk dat ik er zo'n 400 a 800 in de bak heb zitten (1000 Liter), en ze planten zich goed voort.
De bak draait in de huidige samenstelling nu zo'n 3 maanden. Op het begin ging het snel omdat de garnalen nog niet doorhadden dat het onveiliger was geworden. Maar tegenwoordig gaat het goed.
Alleen mijn vriendin vind het jammer en wilt een aparte garnalen bak, omdat de garnalen nu niet meer vrij door het aquarium zwemmen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:19
Ik heb nu een aantal maanden een nano aquarium draaien met vuurgarnalen. Nu (gelukkig) om de haverklap zwangere garnalen en ze laten zich volop zien. :*)

Nu heeft een van de garnalen al een tijd een soort groene alg (??) onder de pootjes en boven de oogjes. Het is een beetje lastig om het op de foto te krijgen, maar het is dus echt groen. Weet iemand wat dit kan zijn en of ik hier iets mee moet doen? De garnaal zwemt al weken rustig rond en lijkt er verder niet echt last van te hebben. Toch benieuwd wat dit dan kan zijn.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hT2VTQ4.jpg
(klik voor groter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Is dit een garnaal van een nakweek? Kan een mutatie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Ik heb heel veel planten gekocht om er achter te komen welke niet worden opgegeten door mijn pleco's en andere vissen.
Maar nu heb ik veelste veel planten over en ze passen echt niet meer.(allemaal in de temp range van 24 -26 graden). zelfs al een extra aquarium gestart om de planten kwijt te kunnen.
heb nog 2 emmers over.
Iemand in de buurt van denbosch / einhoven die die planten wilt hebben.
Eventueel ruilen tegen vissen.
Planten zijn nog niet in het aquarium geweest.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
SPX420 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 22:25:
Weet iemand of deze http://www.evolutionaqua.com/aquariums/the-aquascaper.html in Nederland te koop/te bewonderen zijn? Zit er aan te denken om een 900 te kopen maar wil graag de kwaliteit zien. Vooral in verhouding tot bijvoorbeeld ADA.
Naar mijn weten nog niet. george farmer liet wel weten dat er binnenkort meer info over komt met importeurs/winkels etc.

Ik heb de bakken wel gezien afgelopen vivarium beurs en ik had bijna mijn geld getrokken daar om een complete 1200 te kopen ;)
Kwaliteit van het glas, meubels, verlichting was dik in orde. _/-\o_

Nu nog eerst mijn eigen meter bak verkopen voor ik een nieuwe koop ;)

Nog liefhebbers? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Reloader schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:12:
[...]

[afbeelding]
naar aanleiding van dit heb de bak goed schoongemaakt en er een beetje water in gedaan, gisteren een achterwand geplaatst een sinds vandaag is de bak troebel. kan dat door de (nieuwe) achterwand komen?

ik wilde namelijk vanavond plantjes en een nieuwe bodem gaan halen/, twijfel nog over grind of zand maar daar laat ik wel over adviseren bij de winkel. (staat vrij om tips te geven natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
Reloader schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:02:
[...]

naar aanleiding van dit heb de bak goed schoongemaakt en er een beetje water in gedaan, gisteren een achterwand geplaatst een sinds vandaag is de bak troebel. kan dat door de (nieuwe) achterwand komen?

ik wilde namelijk vanavond plantjes en een nieuwe bodem gaan halen/, twijfel nog over grind of zand maar daar laat ik wel over adviseren bij de winkel. (staat vrij om tips te geven natuurlijk)
Achterwand eerst goed afgespoeld? Maar zou alsnog kunnen dat het water dan even troebel blijft door de verstoring in de bak.

Filterzand is het beste en goedkoopste. Als je corydoras hebt zou ik voor fijn zand gaan 0,4-0,8mm, anders is fijn grind (afgeronde korrel) van 1-2mm ook prima. Bij zwart zand of grind ben je wat duurder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Alexknl schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:12:
[...]

Achterwand eerst goed afgespoeld? Maar zou alsnog kunnen dat het water dan even troebel blijft door de verstoring in de bak.

Filterzand is het beste en goedkoopste. Als je corydoras hebt zou ik voor fijn zand gaan 0,4-0,8mm, anders is fijn grind (afgeronde korrel) van 1-2mm ook prima. Bij zwart zand of grind ben je wat duurder uit.
achterwand inderdaad afgespoeld, denk dat ik de bak vanavond helemaal leeg maak, het nieuwe zand (we willen donker, dus zal zwart of grijs worden twijfel alleen tussen steentjes en zand) en de nieuwe pomp en de plantjes er maar in zet en dan de bak af vul en dan laat draaien met de pomp aan.

mocht het dan weer troebel worden kijk ik het een weekje aan en anders vul ik hem opnieuw of tenminste een flinke verversing, of denk ik nu verkeerd

wat ik online lees:

Beperk verlichting: die is uit totdat ik thuis kom van mijn werk en blijft dan een tijdje aan, verder is er natuurlijk gewoon daglicht.

bij het kopen van de plantjes vraag ik om "meststoffen" :)

bedankt voor de tips tot zo ver

[ Voor 15% gewijzigd door Reloader op 05-02-2018 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Kom ik vandaag thuis, missen twee penseelvissen één oog. De rest is OK. Ik had ze sinds zaterdag niet gevoerd omdat ik niet thuis was. Zal een vis honger hebben gehad en hem er uit hebben gezogen? Of ruzie tussen de penseelvisjes?

Het is een luguber gezicht :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Reloader schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:02:
[...]ik wilde namelijk vanavond plantjes en een nieuwe bodem gaan halen/, twijfel nog over grind of zand maar daar laat ik wel over adviseren bij de winkel. (staat vrij om tips te geven natuurlijk)
Moet je vooral doen als je geld teveel hebt...

Gewoon het eerder genoemde filterzand halen (bouwmarkt, geen aquariumzaak). Dit is er in zandkleur maar ook in zwart als je dat perse wilt. Goed uitspoelen vantevoren (moet met ieder zand/grind).

Sowieso geen grof grind en al helemaal geen scherp/niet afgerond grind nemen.
Veel 'beginners' willen Corydoras die houd je beter niet op grind (sloopt de baarddraden), en voor andere grondelende en/of gravende vissen (sommige meervallen, de meeste cichliden enz) is zand ook veel fijner. Ook is het beter schoon te houden.

Het fijnere speelzand kan ook, maar dit slaat wat sneller dicht, is ook wat lastiger als je planten wilt. Wel goedkoop en zeer goed verkrijgbaar.

Ga in ieder geval voor 1 soort, geen korrelmaten van zand mixen en al helemaal niet grind+zand dat slaat dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:07

Wildfire

Joy to the world!

Cory's kunnen prima op grond zolang je maar speciaal geprepareerd grind hebt. Daar staat vaak ook op dat het geschikt is voor bodemvissen zoals cory's.

Heb het zelf ook en heb al jaren cory's zonder ook maar een enkel probleem. Corydoras Paleatus en Corydoras Sterbai, beide soorten doen het echt uitstekend hier. :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Wildfire schreef op maandag 5 februari 2018 @ 22:58:
Cory's kunnen prima op grond zolang je maar speciaal geprepareerd grind hebt. Daar staat vaak ook op dat het geschikt is voor bodemvissen zoals cory's.
Kan wel zijn dat het hun baarddraden niet afslijt dan. Maar het grondelen, dus omwoelen van de bodem, gaat dan niet en de kieuwen doorspoelen met zand ook niet. Zich ingraven zoals bv een braadpanmeervalletje graag doet zal ook niet gaan dan.

Dat vind ik dan toch een beetje zielig omdat dat natuurlijk gedrag dan niet mogelijk is en het simpel is op te lossen met een geschikte bodem... But that's me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
dragon2 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:37:
[...]

Moet je vooral doen als je geld teveel hebt...

Gewoon het eerder genoemde filterzand halen (bouwmarkt, geen aquariumzaak). Dit is er in zandkleur maar ook in zwart als je dat perse wilt. Goed uitspoelen vantevoren (moet met ieder zand/grind).

Sowieso geen grof grind en al helemaal geen scherp/niet afgerond grind nemen.
Veel 'beginners' willen Corydoras die houd je beter niet op grind (sloopt de baarddraden), en voor andere grondelende en/of gravende vissen (sommige meervallen, de meeste cichliden enz) is zand ook veel fijner. Ook is het beter schoon te houden.

Het fijnere speelzand kan ook, maar dit slaat wat sneller dicht, is ook wat lastiger als je planten wilt. Wel goedkoop en zeer goed verkrijgbaar.

Ga in ieder geval voor 1 soort, geen korrelmaten van zand mixen en al helemaal niet grind+zand dat slaat dicht.
Ik moet zeggen dat ik erg correct geholpen ben, het is fijn zwart grind geworden van 1mm in zwart en soort van wit. Daarnaast wat eenvoudig te houden plantjes. Nu hopen dat t lekker opstart :)

ben nog wel even aan t vechten met de temperatuur, heb er een jager thermostaat in zitten welke ik op 22c heb ingesteld. vanochtend was het water echt 25,5 :o Nu verdenk ik de thermostaat. dus ik ga binnenkort maar even een nieuwe halen. Ik zit te denken aan de superfish nanoheater vanwege zijn kleine formaat :)

wat denken jullie ervan?

- te weinig groen?

AQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ziet er netjes uit, dat groen groeit nog wel van de planten die je er nu in hebt.
Ben wel nieuwsgierig wat het doel is van dat potje in het midden? En persoonlijk zou ik het waterniveau hoger doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
toolkist schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:56:
Ziet er netjes uit, dat groen groeit nog wel van de planten die je er nu in hebt.
Ben wel nieuwsgierig wat het doel is van dat potje in het midden? En persoonlijk zou ik het waterniveau hoger doen.
Gewoon even geduld hebben dus en nog geen groen bijkopen?

waterniveau nog wat verhoogd want dat is inderdaad aan de lage kant, dat potje is even tijdelijk, ik moet nog wat met het hout doen zodat dat "zweeft" daar moet ik nog even over nadenken.
(het hout ligt dus op het potje)

vanochtend was t aquarium wat wittig, lijkt me een bacterie explosie i.v.m. de opstart en zal het nog een paar dagen aankijken.

Ik houd jullie op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Ziet er goed uit, ik zou inderdaad ook even wachten met nog meer planten kopen, gewoon even laten groeien. Hoeveel liter is de bak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Vwb de planten, voor de moerasplanten (iig midden en links zo te zien) heb je daar al kleibolletjes bijgedaan?

Vwb "wwevend hout"/hout van bovenaf kun je met zuignappen, tieraps enz wellicht iets mee (ophangen aan wand, kap, strip, ...), dus van boven naar beneden denken. Wellicht niet makkelijk met zo'n massief stuk, wel echt gaaf met "wortel-achtig" hout.

Dit idee:
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/R2MhjNQCRB8/maxresdefault.jpg

Of als je meer een schuilplaats bedoelde, een ander stukje hout, steen of perspex eronder staat mooier dan zo'n potje.

[ Voor 8% gewijzigd door dragon2 op 06-02-2018 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
En aanvullend op de vraag van @Racer89 ,wat is de capaciteit van je filter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
Reloader schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:40:
[...]

Ik moet zeggen dat ik erg correct geholpen ben, het is fijn zwart grind geworden van 1mm in zwart en soort van wit. Daarnaast wat eenvoudig te houden plantjes. Nu hopen dat t lekker opstart :)

ben nog wel even aan t vechten met de temperatuur, heb er een jager thermostaat in zitten welke ik op 22c heb ingesteld. vanochtend was het water echt 25,5 :o Nu verdenk ik de thermostaat. dus ik ga binnenkort maar even een nieuwe halen. Ik zit te denken aan de superfish nanoheater vanwege zijn kleine formaat :)

wat denken jullie ervan?

- te weinig groen?

[afbeelding]
Ziet er goed uit, maar zonde van die witte bodem. Die gaat zich namelijk helemaal mengen met het zwarte grind. Als je er terrassen tussen had gezet zou dat niet gebeuren. En zou er nog een paar plantjes bij zetten op den duur, ligt er ook een beetje aan hoe deze gaan groeien.
dragon2 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:07:

Vwb "wwevend hout"/hout van bovenaf kun je met zuignappen, tieraps enz wellicht iets mee (ophangen aan wand, kap, strip, ...), dus van boven naar beneden denken. Wellicht niet makkelijk met zo'n massief stuk, wel echt gaaf met "wortel-achtig" hout.

Dit idee:
[afbeelding]
Ziet er fraai uit maar lijkt me erg onpraktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
de bak is +- 60 Liter, de filter is de aquaflow 10, (50tot 200 liter per uur, staat nu op 50)

Bij elke plant zit een kleibolletje bij :)

de witte bodem was een idee van de vrouw des huizes, mijn vermoeden is ook dat visjes er mee aan de haal zouden kunnen gaan, maarja als het niks is dan maken veranderen we het wel eens ooit of misschien mengt het zich wel leuk :)

moet dat "stokje" van de filter boven het water of onder water b.t.w. ?

[ Voor 54% gewijzigd door Reloader op 06-02-2018 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Met dat stokje bedoel je een spraybar neem ik aan? Daar mag je mee spelen tot je een gewenste flowrichting hebt.

Overigens is 50 liter/uur voor een 60 liter aquarium krap. Vaak wil je liever 2, 3, 4 keer de tankinhoud per uur rondpompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
Spraybar zou ik eraf halen, of in ieder geval het dopje van de spraybar, beperkt alleen maar de stroming in de bak. Zou hem zelf onderwater zetten en iets naar boven richten zodat het wateroppervlak goed beweegt i.v.m. zuurstofuitwisseling. Of onderwater en dan de gaatjes in de spraybar naar boven, hoe dan ook, zonder dopje.

Is dit de aquaflow 100? Op de laagste stand? Ik had deze in mijn 30L bakje al minstens op de helft staan en toen de spons wat vuiler werd zelfs op de max gezet. Lijkt mij dat voor 60L hij sowieso op de max moet staan, normaal zit er een aquaflow 200 bij een 60L bakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Hmm, wist ik niet, ik ga straks als ik thuis kom direct het dopje eraf halen en hem op maximaal instellen :)

er stond op Aquaria tot 100 liter, maximale pomp capaciteit 200 liter per uur.
Het perfecte filter voor kleine tropische en koudwater aquaria. Het Easy Clean clicksysteem maakt het reinigen van het filter eenvoudig. De Dual Action filter cartridge/filtercassette bestaat uit 100% open structuur filterschuim voor optimale filtering en Actieve kool dat organisch vuil, chemicaliën en kleurstoffen uit het water verwijdert. Vervang eens per maand de filtercassette voor een optimale werking.
Aquaria: 50-100 liter
Pompcapaciteit: 200 liter per uur
Afmetingen: 6 cm x 5 cm x 14 cm (L x B x H)
Verbruik: 3,5 watt.
edit: pomp harder gezet, nu wel veeeel stroming de bak is dat niet te veel of kan dat niet?

[ Voor 64% gewijzigd door Reloader op 06-02-2018 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Er mag afhankelijk van de vis best stroming zijn. Je kan het regelen door te spelen met de richting.

Mocht iemand nog Kleine vlotvaren (Salvinia Natans) willen hebben.. Tegen verpakkings+verzendkosten heb ik twee handen vol in de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Ik heb van @Smuggler nog e.e.a. gekregen aan plantjes maar ook daar heb ik weer van over, helaas heb ik niet de kennis om de benamingen met jullie te delen maar deze plantjes mogen hier kosteloos opgehaald worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Iemand ervaring met deze mini verwarmingselementen:

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1dQsLNVXXXXa7aXXXq6xXFXXXI/228172925/HTB1dQsLNVXXXXa7aXXXq6xXFXXXI.jpg

qua formaat erg mooi, maar wel van Alie express B)

Schijnt 100 watt te zijn en daarme tot 75 liter te kunnen verwarmen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Reloader op 07-02-2018 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Reloader schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:09:

[afbeelding]

Lijkt erg op de versie die ik hier heb gebruikt in een nano-aquarium, maar die kwam uit de EU. Die werkte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Min persoonlijk streven is om niks met een stekker van alie en consorten te halen, of het moet bewezen van een 'fatsoenlijk merk' (lees veilig merk) zijn, bv Xiaomi, NEO Coolcam, Ugreen. YMMV...

[ Voor 4% gewijzigd door dragon2 op 07-02-2018 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Zelfs de merken als superfish laat ik links liggen.

Voor een bepaald vermogen wil je een bepaald formaat ivm. afgifte van warmte. Vraag mij af of die verwarming dat goed kan. Je zal er in ieder geval een flinke stroming tegen aan moeten drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06 13:26
LED-Maniak schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 15:53:
Zelfs de merken als superfish laat ik links liggen.

Voor een bepaald vermogen wil je een bepaald formaat ivm. afgifte van warmte. Vraag mij af of die verwarming dat goed kan. Je zal er in ieder geval een flinke stroming tegen aan moeten drukken.
Ik heb toevallig de superfish verwarming uit mijn bak getrapt. De thermostaat is echt kansloos, zelfs op 31 graden schakeld hij bij een watertemperatuur van 23 graden al uit. (Niet handig als je target 24 graden is)

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
hmm, dan laat ik het ook linksliggen, hoorde zojuist van een kennis van me met een groot aquarium dat de schaalverdeling van mijn jaeger thermostaat misschien niet klopt, als ik hem instel op 22c dan loopt de temperatuur in de bak op naar 25. nu terug gezet naar 18 kijken wat dat dan doet met de daadwerkelijke temperatuur.

(Ik meet dat overigens met zo'n plakkertje op het glas en een thermometertje wat in de bak zit, deze wijken 1 graad af van elkaar)

zojuist met zo'n strip mijn water getest en daar kwam wonder boven wonder niets uit wat buiten de toleranties loopt :) volgende week nog maar eens aankijken en dan bij de lokale aqarium zaak laten testen. Volgens mij kost dat 2,50€.

Bak staat er nu zo bij:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4602/39427380744_04dc3b0dd1.jpg

Waterpeil moet nog wat hoger en dan nog eens een keer schoonmaken want de rand is flink vies, hoe maken jullie het bovenste randje van de bak schoon gewoon met een doek?

[ Voor 36% gewijzigd door Reloader op 07-02-2018 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Reloader schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 20:46:
hmm, dan laat ik het ook linksliggen, hoorde zojuist van een kennis van me met een groot aquarium dat de schaalverdeling van mijn jaeger thermostaat misschien niet klopt, als ik hem instel op 22c dan loopt de temperatuur in de bak op naar 25. nu terug gezet naar 18 kijken wat dat dan doet met de daadwerkelijke temperatuur.

(Ik meet dat overigens met zo'n plakkertje op het glas en een thermometertje wat in de bak zit, deze wijken 1 graad af van elkaar)

zojuist met zo'n strip mijn water getest en daar kwam wonder boven wonder niets uit wat buiten de toleranties loopt :) volgende week nog maar eens aankijken en dan bij de lokale aqarium zaak laten testen. Volgens mij kost dat 2,50€.

Bak staat er nu zo bij:

[afbeelding]

Waterpeil moet nog wat hoger en dan nog eens een keer schoonmaken want de rand is flink vies, hoe maken jullie het bovenste randje van de bak schoon gewoon met een doek?
Heb je een bacterie starter gebruikt en/of een klein beetje vlokvoer in de bak gedaan? Verder gewoon nog ff niet aankomen, nog geen waterwissels o.i.d. en de boel een week of 2-3 laten draaien. Dan pas je waterwaardes gaan/laten meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
toolkist schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 21:11:
[...]

Heb je een bacterie starter gebruikt en/of een klein beetje vlokvoer in de bak gedaan? Verder gewoon nog ff niet aankomen, nog geen waterwissels o.i.d. en de boel een week of 2-3 laten draaien. Dan pas je waterwaardes gaan/laten meten.
Bacteriestarter gebruikt inderdaad : Sera Bio Nitrivec en ik heb tetra Aquasafe staan

Vlokvoer voor goudvissen heb ik ook, maar dat is denk ik al oud is het verstandig om daarvan wat in de bak te doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Reloader schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 20:46:

Bak staat er nu zo bij:

[afbeelding]

Niet zo vreemd dat er uit je test nog niets komt. De gevaarlijke zone zit rond de 2-4 weken, dus rustig 4 weken in laten draaien en dan pas gaan meten is logischer (en scheelt geld).

Een aquariumzaak laten meten heeft enkel zin als ze zelf geen strips gebruiken. Sowieso heeft nu laten meten nog helemaal geen zin, zie hierboven, Beter koop je zelf een goede testset (zo'n koffertje met vloeistoffen, dus geen strips).

Rand schoonmaken kan met schoon sponsje, plastic pasje (toch nog ergens goed voor al die kortingspasjes >:) ) of mits je bij de kit uit de buurt blijft een scheermesje. Als je het waterpeil te laag laat moet je dat vaker doen want dat levert kalkranden op ;)
Reloader schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 21:13:
[...]

Bacteriestarter gebruikt inderdaad : Sera Bio Nitrivec en ik heb tetra Aquasafe staan

Vlokvoer voor goudvissen heb ik ook, maar dat is denk ik al oud is het verstandig om daarvan wat in de bak te doen?
Meh, bacteriestarter helpt je niet (ik zou het houden voor eventuele noodgevallen zoals een filter dat te lang is uitgeweest), een beetje visvoer werkt net zo goed. Gewoon de tijd nemen om in te draaien, is al dat watertoevoegingsspul nergens goed voor. Aquasafe al helemaal niet (ja voor de winkel), tenzij je in Belgie woont (?). In NL gewoon niet kopen, zonde van je geld.

Wat WEL helpt is een handje bodemgrind/zand of beter nog, een handje filterkeramiek (als je een potfilter had) of een stukje spons of een spons uitknijpen in je bak, uit een filter van een goed ingedraaid aquarium. Als je iemand in de buurt hebt die een goed ingedraaide bak heeft staan, doen. Niet langer dan half uur - 3 kwartier wachten na het uit het filter halen, dus die persoon moet niet te ver wonen ;-)

edit: zit me nog te bedenken dat het zeker voor een beginner nog wel eens interessant kan zijn om af en toe nitriet te meten, dan kun je zelf de nitrietpiek zien en weer zien verdwijnen...

En leesvoer: https://www.aquainfo.nl/het-opstarten-van-de-stikstofcyclus/

[ Voor 32% gewijzigd door dragon2 op 07-02-2018 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
dragon2 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 21:22:
[...]

Beter koop je zelf een goede testset (zo'n koffertje met vloeistoffen, dus geen strips).

edit: zit me nog te bedenken dat het zeker voor een beginner nog wel eens interessant kan zijn om af en toe nitriet te meten, dan kun je zelf de nitrietpiek zien en weer zien verdwijnen...

En leesvoer: https://www.aquainfo.nl/het-opstarten-van-de-stikstofcyclus/
Ik ben ook geen fan van de test strips, ze zijn over het algemeen vrij onnauwkeurig.

Met de complete koffertjes heb ik een haat liefde verhouding, ze zien er aanlokkelijk uit en het ruimt makkelijk op. Het nadeel kan zijn dat je bij al je testen aan 1 merk vast zit. Als ik in mijn eigen kast kijk heb ik al test sets liggen van 3 verschillende merken. Ook zal je merken dat je veel van de testen heel weinig doet. Je kan imho beter een paar losse test setjes halen
Zelf merk ik wel dat ik met mijn zoutwater bak steeds minder test. Als je bak eenmaal echt goed draait dan zie je meteen als er iets niet klopt, en pas dan ga je testen. Nitriet meet ik bijvoorbeeld nooit en Nitraat meet ik amper. (en als ik nitraat meet zit dat altijd tegen 0 aan).

Wat ik wel regelmatig meet is mijn KH en PO4 waardes. Maar dat zijn ook waardes die ik wekelijks bij moet sturen. Mijn PO4 wordt verbruikt door de bewoners en KH wordt verdunt door mijn waterwissels. (Ik vervang zo'n 9l / 30% per week, dat is het voordeel van een nano bak 8) )

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
SnowDude schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 23:34:
[...]
Als je bak eenmaal echt goed draait dan zie je meteen als er iets niet klopt, en pas dan ga je testen.
Ach ja, ik heb 1] overbevolkte bakken (malawi cichliden, roofvissen) en 2] 27 jaar ervaring (als ik de goudvissen en waterschildpadjes niet meereken ;) )
Ik test ook niet zo vaak. En als er wat is, is 1e reactie flink waterverversen... Maar voor iemand met minder ervaring zou ik mijn werkwijze niet aanraden :+ En als je planten enzo in leven wilt houden moet je ook weleens wat gaan meten. Planten doen het bij mij nooit zo goed ahem O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
dragon2 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 23:41:
[...]

Ach ja, ik heb 1] overbevolkte bakken (malawi cichliden, roofvissen) en 2] 27 jaar ervaring (als ik de goudvissen en waterschildpadjes niet meereken ;) )
Ik test ook niet zo vaak. En als er wat is, is 1e reactie flink waterverversen... Maar voor iemand met minder ervaring zou ik mijn werkwijze niet aanraden :+ En als je planten enzo in leven wilt houden moet je ook weleens wat gaan meten. Planten doen het bij mij nooit zo goed ahem O-)
Dat is het voordeel van zeewater, ik heb geen planten :+

Ik ben wel met je eens dat veel meten voor een beginner en met nieuwe bakken zeker een must is.

[ Voor 7% gewijzigd door SnowDude op 08-02-2018 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Een aquarium draait niet in zolang er geen leven in voorkomt.

Puur je water met plantjes en een vlokje voer doet weinig. Je zal er een belasting(aka vis) mee moeten nemen. Wat voor de grote aquaria nog wel eens wordt gedaan is het toevoegen van ammonium.

Aquastart + vis na 3 dagen werkt overigens ook prima. Wel regelmatig kleine hoeveelheden water verversen en je zal zeker in het begin veel algen tegenkomen(= goed teken van einde van een cycle).

Water meten doe doe ik overigens zeer zelden. Dat kan als je met regelmaat je aquarium onderhoudt. Mocht een vis ziek worden dan gaat er een teststrip tegenaan en eventueel een druppelset.

Gewoon het geduld opbrengen als je net bent begonnen.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 08-02-2018 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Reloader schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:09:

[afbeelding]

Schijnt 100 watt te zijn en daarme tot 75 liter te kunnen verwarmen :)
Heater https://imgur.com/a/89NIV
Deze ken ik wel. Zelfde vorm maar 55 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
LED-Maniak schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:07:
Een aquarium draait niet in zolang er geen leven in voorkomt.
Zodra je planten in je bak zet begin het bacteriologisch leven al, er komen altijd bacteriën mee met de planten.
Puur je water met plantjes en een vlokje voer doet weinig. Je zal er een belasting(aka vis) mee moeten nemen. Wat voor de grote aquaria nog wel eens wordt gedaan is het toevoegen van ammonium.

Aquastart + vis na 3 dagen werkt overigens ook prima. Wel regelmatig kleine hoeveelheden water verversen en je zal zeker in het begin veel algen tegenkomen(= goed teken van einde van een cycle).
Er zijn meerdere wegen naar Rome. Je kan een bak op verschillende manieren opstarten. Wat het beste voor jou werkt is persoonlijk. Waar ik me altijd aan hou is het advies opvolgen van 1 specialist (of iemand van wie je weet dat die een probleemloze opstart heeft gehad) Waar het vaak fout gaat is tegelijkertijd naar meerdere personen luisteren die verschillende methodes hanteren en die door elkaar heen gebruiken, dat is vragen om problemen.
Water meten doe doe ik overigens zeer zelden. Dat kan als je met regelmaat je aquarium onderhoudt. Mocht een vis ziek worden dan gaat er een teststrip tegenaan en eventueel een druppelset.

Gewoon het geduld opbrengen als je net bent begonnen.
Geduld is sowieso altijd een goed advies. Behalve als je denkt dat je een ziekte of iets dergelijks hebt, dan is het van belang om zo snel mogelijk te achterhalen wat er mis is, maar het betekent niet dat je als een gek allerlei flesjes oplossingen in je bak moet gooien zonder dat je weet wat er echt speelt. Het achterhalen van het probleem moet direct. Voor het oplossen kan soms geduld echt noodzakelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
https://www.algone.com/fishless-aquarium-cycling

Kleine uitleg over 'start vissen' en de nitrogen cycle. Bacterien zitten inderdaad standaard in planten, maar ze moeten wel een voedingsbodem hebben om te groeien(ammonia). Ga je puur cyclen met een paar vlokjes, dan is de kans groot dat het aantal bacterien te laag is als je er een groep vissen in zet en is de kans groot dat je alsnog ammonia pieken krijgt en je vissen kapot gaan. Ook omdat de bacterien constant gevoed moeten worden en dit lastiger op het juiste constante niveau te krijgen is met puur een paar vlokjes.

De 'start vissen'(zoals een vuurtetra) zorgen voor voldoende ammonia productie waardoor het process beter verloopt.

Verloop van een normale cycle:
Afbeeldingslocatie: https://assets.theaquariumwiki.com/w/images/thumb/1/1f/Cycling_graph.png/350px-Cycling_graph.png
Als je gaat meten kan je aan de hand hiervan kijken hoever je in de cycle bent. Net voor het einde kan je een algenexplosie verwachten en je water zal enige tijd troebel zijn(bacterie explosie). Heb je geen zin in water testen, wacht dan minimaal tot het eind en ga daarna wekelijks 25 tot 50% water verversen. Eventueel kan je daarna nog testen.

Met een verse fles aquastart(heel belangrijk) en een sterk visje valt deze cycle te verkorten maar ook dat kost tijd(ik besef mij hoe vervelend dat klinkt als je net begint!).

Mocht je zonder vissen willen cyclen maar alleen met wat vlokjes, zorg dan in ieder geval er voor dat je niet direct je aquarium helemaal vult met vis nadat de cycle over is. Doe er een of twee vissen in, wacht een week en bouw zo het aantal vissen op.

Uiteindelijk geeft al het advies hetzelfde resultaat en komt het op hetzelfde neer: wachten.

[ Voor 36% gewijzigd door LED-Maniak op 08-02-2018 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
LED-Maniak schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 16:12:
Met een verse fles aquastart(heel belangrijk)
Ik blijf dat een goeie vinden van de LFS sector... Al die flesjes hadden we vroeger echt niet nodig en er zitten in de opstart-bacterien-flesjes niet eens de exact goede bacterieen (!) want die overleven zo'n flesje namelijk niet... Die aquastart/aquasafe waterverbeteraar flesjes zijn ontwikkeld voor landen met 'troep' in het leidingwater waar we in NL geen last van hebben. Dus die zijn al helemaal NIET nodig hier.

Ook zo'n leuke is het volgens de fabrikant frequent moeten vervangen van filterschuimpatronen. Ja doei, die dingen zijn amper kapot te krijgen en de baterieen erin zjin goud waard. Filterwatten vervang je wel, en filterkool als je dat gebruikt (eigenlijk alleen na medicijngebruik nodig), de rest niet vervangen alleen af en toe schoonspoelen met wat aquariumwater.

Wil je een snelle start van je aquarium? Ingedraaid bodemmateriaal en vooral ingedraaid filtermateriaal in je bak, vullen met zoveel mogelijk 'oud' aquariumwater (1/3 zou mooi zijn), aanvullen met leidingwater en gaan. Op die manier kun je een nieuwe bak zo ongeveer direct opstarten zelfs.
Als je je filter een maandje laat meedraaien in een reeds draaiende bak kan dat ook.

En anders, paar maand geduld hebben en een beetje visvoer, met eventueel wat slakjes/sterke garnaaltjes/een gup.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Gewoon de bak rustig laten indraaien en niet gaan haasten werkt nog het beste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
dragon2 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 16:35:
[...]

Ik blijf dat een goeie vinden van de LFS sector... Al die flesjes hadden we vroeger echt niet nodig en er zitten in de opstart-bacterien-flesjes niet eens de exact goede bacterieen (!) want die overleven zo'n flesje namelijk niet... Die aquastart/aquasafe waterverbeteraar flesjes zijn ontwikkeld voor landen met 'troep' in het leidingwater waar we in NL geen last van hebben. Dus die zijn al helemaal NIET nodig hier.
Aquasafe is iets heel anders dan aquastart. De eerste is een verbeteraar die alleen in landen met chloor bevattend water nuttig zijn. De tweede is afhankelijk van het merk wel nuttig voor het snel opstarten van een aquarium. Dat is gewoon wetenschappelijk aangetoond en ook youtube staat vol van mensen die met twee aquaria dit zij aan zij hebben getest. De flesjes moeten echter wel vers geproduceerd zijn anders zijn je bacterien dood.

Vroeger dacht men dat de stoomtrein overbodig was en koeien er van slag raakten. Tegenwoordig hebben we Tesla's.. Ook een hobby ontwikkelt zich wetenschappelijk.
Ook zo'n leuke is het volgens de fabrikant frequent moeten vervangen van filterschuimpatronen. Ja doei, die dingen zijn amper kapot te krijgen en de baterieen erin zjin goud waard. Filterwatten vervang je wel, en filterkool als je dat gebruikt (eigenlijk alleen na medicijngebruik nodig), de rest niet vervangen alleen af en toe schoonspoelen met wat aquariumwater.
Sowieso zijn filters met patronen zonde van je geld. Behalve dat kool dat na korte tijd niets meer doet en de watten die op een gegeven moment schadelijk voor je water zijn kan je ze inderdaad lang laten zitten.
Wil je een snelle start van je aquarium? Ingedraaid bodemmateriaal en vooral ingedraaid filtermateriaal in je bak, vullen met zoveel mogelijk 'oud' aquariumwater (1/3 zou mooi zijn), aanvullen met leidingwater en gaan. Op die manier kun je een nieuwe bak zo ongeveer direct opstarten zelfs.
Als je je filter een maandje laat meedraaien in een reeds draaiende bak kan dat ook.
Water zit weinig in maar inderdaad, oud bodem- en filtermateriaal is het beste voor een snelle start(maar ook met omwoelen van bodemmateriaal kan je een ammoniapiek krijgen).
En anders, paar maand geduld hebben en een beetje visvoer, met eventueel wat slakjes/sterke garnaaltjes/een gup.
Nog steeds het beste. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
LED-Maniak schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 16:46:
[...]

Aquasafe is iets heel anders dan aquastart.
Wat ik ken als aquastart is van Colombo:
"colombo Aqua start verwijdert schadelijke stoffen uit kraanwater." Dus een waterverbeteraar. In ieder geval dus geen algemene naam voor opstartbaccies als je dat bedoelde...
De eerste is een verbeteraar die alleen in landen met chloor water nuttig zijn. De tweede is afhankelijk van het merk wel nuttig voor het snel opstarten van een aquarium. Dat is gewoon wetenschappelijk aangetoond en ook youtube staat vol van mensen die met twee aquaria dit zij aan zij hebben getest. De flesjes moeten echter wel vers geproduceerd zijn anders zijn je bacterien dood.

Vroeger dacht men dat de stoomtrein overbodig was en koeien er van slag raakten. Tegenwoordig hebben we Tesla's.. Ook een hobby ontwikkelt zich wetenschappelijk.
Hah

hah.

Sterk argument. Nieuwe technologie dus moet goed zijn? _O-

Echt, die flesjes zijn onzinnig en bevatten nooit de goede baccies. Dat KAN namelijk niet gezien die stromend water nodig hebben. Ik wil er nog wel een universitaire studie biologie tegenaan gooien hoor maar geen zin in (zit ziek thuis).
Dat er mensen zijn waarbij het spul geholpen heeft zal best, er zit namelijk wel een ander soort baccies in die ook wel wat helpen, en er zijn ook mensen zat die helemaal niks gebruiken de bak volplempen met vis en geen problemen hebben (zelf ook weleens gedaan in noodgevallen). Maar dat spul "moeten" kopen, nope, alleen maar goed voor de LFS.
En ik heb daar nog een poosje gewerkt ook, bijbaantje tijdens studie biologie ;)
Sowieso zijn filters met patronen zonde van je geld. Behalve dat kool dat na korte tijd niets meer doet en de watten die op een gegeven moment schadelijk voor je water zijn kan je ze inderdaad lang laten zitten.
Nou dat filterkool na een tijdje niets chemisch meer filtert klopt natuurlijk, maar het schijnt ook geen verkeerd biologisch medium te zijn dus laten zitten is niet eens erg (al zijn bioballen, keramiek enz natuuurlijk beter in dat opzicht).

Met 'patronen' bedoelde ik trouwens alles ook filtermatten uit potfilters enz, als die niet bijgeleverd zijn of toch ooit eens uit elkaar vallen/je ze wilt vervangen na ziekte oid zijn die uit een grote mat te knippen als je kosten wilt besparen. Netjes voor kool kun je maken uit een panty, enz. Ik bedoel dus eigenlijk meer 'filter inhoud' in het algemeen denk ik :+
Water zit weinig in
Klopt helemaal, het is in dit geval dan ook bedoeld om de baccies uit de bodem en filter in leven te houden ipv ze direct in puur kraanwater te doen.

[ Voor 23% gewijzigd door dragon2 op 08-02-2018 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Wat ik ken als aquastart is van Colombo:
"colombo Aqua start verwijdert schadelijke stoffen uit kraanwater." Dus een waterverbeteraar. In ieder geval dus geen algemene naam voor opstartbaccies als je dat bedoelde...
Er zijn dan ook maar twee merken waarbij de juiste bacterien in het potje zitten waar tetra er een van is en het moet een vers potje zijn dat niet in de vriezer in een vrachtwagen gelegen mag hebben.

Heb je geduld of een bestaande cultuur dan heb je niets nodig. Heb je dit niet, dan zijn starter bacterien een mogelijkheid om het proces te versnellen.

"Vroeger hadden we het niet nodig dus nu ook niet" is een nog zwakker argument. Er is gewoon wetenschappelijk bewijs dat het werkt als je aan de juiste voorwaarden voldoet(vers materiaal, geconditioneerd getransporteerd).

Maar hey, gezien je toon heb ik geeneen de behoefte om een beknopte samenvatting en bron voor je hierin te plakken, dus die mag je zelf zoeken.

[ Voor 23% gewijzigd door LED-Maniak op 08-02-2018 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:07

Wildfire

Joy to the world!

Schijnt dat er over een tijd gewerkt gaat worden aan het elektriciteitsnetwerk hier in de buurt. Het kan dan dus gaan gebeuren dat een paar uur de stroom foetsie is... hoe gaat dat met mijn aquarium dan? Ben bang dat als het echt een paar uur duurt m'n filterbacteriën het loodje gaan leggen... :(

Was net zo blij dat m'n aquarium dusdanig in balans is dat ik er bijna geen hand naar uitsteek en alles echt prima blijft draaien (waterwaardes ok, vissen allemaal happy, metingen die ik af en toe doe laten geen rare dingen zien).

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-06 15:17

InFamous

excommunicado

Mwa paar uurtjes is echt geen probleem bij een bak in balans. Dat herstelt zichzelf redelijk snel weer zonder schade. Alleen even opletten dst de temperatuur niet te veel zakt.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Wildfire schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 20:31:
Schijnt dat er over een tijd gewerkt gaat worden aan het elektriciteitsnetwerk hier in de buurt. Het kan dan dus gaan gebeuren dat een paar uur de stroom foetsie is... hoe gaat dat met mijn aquarium dan? Ben bang dat als het echt een paar uur duurt m'n filterbacteriën het loodje gaan leggen... :(

Was net zo blij dat m'n aquarium dusdanig in balans is dat ik er bijna geen hand naar uitsteek en alles echt prima blijft draaien (waterwaardes ok, vissen allemaal happy, metingen die ik af en toe doe laten geen rare dingen zien).
Dit was ik me dus laatst ook aan het afvragen. Ze hebben namelijk een tijd geleden bij mijn broertje in de straat gewerkt. dit heeft dus dik 6 uur geduurd voordat ze weer stroom hadden.

@InFamous Wat wil je er aan doen als de temperatuur te ver zakt zonder stroom? Je bent dan eigenlijk een beetje machteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Racer89 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 07:16:
[...]

Dit was ik me dus laatst ook aan het afvragen. Ze hebben namelijk een tijd geleden bij mijn broertje in de straat gewerkt. dit heeft dus dik 6 uur geduurd voordat ze weer stroom hadden.

@InFamous Wat wil je er aan doen als de temperatuur te ver zakt zonder stroom? Je bent dan eigenlijk een beetje machteloos.
Warm water wisselen.

@Wildfire heb je een intern of extern filter? Bacterien zitten niet alleen in je filter maar ook in het substraat enzo dus qua bacterie cultuur zal het wel loslopen. Als het echt een paar uur gaat duren en je een extern filter hebt kan het geen kwaad om die wel een kleine beurt te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Ik zit er dus aan te denken om een UPS bij mijn aquarium te zetten.
Op die manier heb ik makkelijk 24 uur speling mocht de stroom uitvallen.
Op dit moment krijg ik een mailtje als de stroom uitvalt, maar dan begint het werk pas.

Ik ben er alleen nog niet uit hoe groot mijn UPS zou moeten zijn.
Heb ook geen zin om er heel veel euro's tegen aan te gooien. Maarja niet uitgeven geeft nog meer rotzooi als het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
toolkist schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 08:36:
[...]

Warm water wisselen.

@Wildfire heb je een intern of extern filter? Bacterien zitten niet alleen in je filter maar ook in het substraat enzo dus qua bacterie cultuur zal het wel loslopen. Als het echt een paar uur gaat duren en je een extern filter hebt kan het geen kwaad om die wel een kleine beurt te geven.
Zonder stroom heb ik ook geen verwarming/ warm water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Racer89 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:42:
[...]

Zonder stroom heb ik ook geen verwarming/ warm water?
fluitketeltje op het gasfornuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:41
Smuggler schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:08:
Ik zit er dus aan te denken om een UPS bij mijn aquarium te zetten.
Op die manier heb ik makkelijk 24 uur speling mocht de stroom uitvallen.
Op dit moment krijg ik een mailtje als de stroom uitvalt, maar dan begint het werk pas.

Ik ben er alleen nog niet uit hoe groot mijn UPS zou moeten zijn.
Heb ook geen zin om er heel veel euro's tegen aan te gooien. Maarja niet uitgeven geeft nog meer rotzooi als het mis gaat.
Een UPS is over het algemeen bedoeld om voor een relatief korte tijd een vrij hoog vermogen te leveren. Wat jij zoekt is waarschijnlijk een oplossing die gedurende een langere periode een wat lager vermogen kan leveren. Kun je een overzicht geven van de elektrische apparaten die je van backupstroom wilt voorzien en het vermogen dat ze ieder nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Racer89 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 07:16:
[...]

Let op deze temperaturen zijn voor zeewater!! Maar het principe blijft gelijk

Mijn bak draait op 24 graden, ik heb een warning staan op 23 graden vanaf 26 graden ga ik koelen. Mijn alerts staan op 21.5 en 28. Ik ga me pas echt zorgen maken als de temperatuur onder de 21 komt of boven de 29.

1 simpele regel is dat zonder externe koeling water nooit onder de kamertemperatuur kan komen dus als de kamer 21 graden is heb ik geen probleem. Ook koelt het water minder snel af als je geen stroming hebt.

Voor nood gevallen heb ik een gaskachel die ik in huis kan zetten om de kamer temperatuur hoog te houden. Of je zet gewoon je gasfornuis aan! (Wel de CO en CO2 waardes in de gaten houden!!)

Als ik al een UPS naast mijn aquarium zou zetten is dat voor mij puur om de controller aan te houden en om een klein beetje stroming te houden. Ik zou de lichtste stromingspomp er achter zetten die in mijn bak zit, of de opvoerpomp als die lichter is kwa verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Afhankelijk van hoeveel liter aquarium je hebt: Zo snel koelt een aquarium niet af... en een paar graden lager is voor veel vissen geen enkel probleem. Dat is in de natuur ook prima mogelijk (sterker nog, temperatuurverschil tussen 1 en 2 meter diep kan zo een paar graden zijn). Bij zoutwater is dat lastiger (want een oceaan koelt minder snel af ;-) ).

Kwa filter: De meeste bacteriën zitten toch in de bodem. Dus daar zou ik mij niet al te druk over maken. Ik heb een paar keer gehad dat mijn filter is kapot gegaan, maar geen enkel probleem bij een reeds ingedraaide bak. Het ging hier mis nadat ik een nieuwe bodem had, en toen na een week de pomp er mee op hield. Toen legde wel bijna alles het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:41
Misschien dat je met een luchtpompje op een 12 Volt accu al voldoende gered bent. Van diezelfde accu kun je dan je telemetrie voeden, weet je altijd netjes hoe de boel er bij hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Vooral vissen uit rivieren kunnen aardig afkoelen voordat het een probleem wordt. Vissen uit de grote meren (met name Tanganyika, verder Malawi enz) kunnen gemiddeld veel slechter tegen temperatuursveranderingen.
Zolang het afkoelen (en alter het opwarmen) rustig gebeurt zal het voor de gemiddelde vis echt geen problemen opleveren. Eventueel kun je je bak vantevoren inpakken met piepschuim ofzo, om de warmte binnen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Waah schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:50:
Bij zoutwater is dat lastiger (want een oceaan koelt minder snel af ;-) ).
Ik weet niet of je wel eens gedoken hebt? Maar in de oceaan kan op een rif het water door de stroming ook gewoon een paar graden verschillen.

Wat wel een groot verschil is met de natuur is de vis belasting per liter water. Er is geen rivier, meer of oceaan te vinden waar net zoveel vissen per liter water zitten als in onze aquaria.

Pagina: 1 ... 7 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.