Aquarium 1:FrankHe schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:39:
[...]
Een UPS is over het algemeen bedoeld om voor een relatief korte tijd een vrij hoog vermogen te leveren. Wat jij zoekt is waarschijnlijk een oplossing die gedurende een langere periode een wat lager vermogen kan leveren. Kun je een overzicht geven van de elektrische apparaten die je van backupstroom wilt voorzien en het vermogen dat ze ieder nodig hebben?
Filter : 41 Watt
Verwarming: 300 Watt
Licht: 48 Watt
Aquarium 2:
Filter: 4 Watt
Verwarming 30 Watt
Licht: 10Watt?
Totaal dus een kleine 450 Watt piek vermogen.
Wat nu veel leuker is is dat mijn maanvissen deze week zijn begonnen met eitjes leggen.
Afgelopen weekend was de eerste leg, maar die was na een nacht verdwenen.
Woensdag zag ik een 2e leg, en heb de verlichting nu 's nachts niet meer helemaal uit en de eitjes blijven nu zitten er 2 koppetjes in de bak beiden met eitjes.
1 leg van woensdag en 1 leg van vandaag. de 2 stelletjes zitten hun gebied hard te verdedigen.
maar nemen daarmee wel meteen 50% van mijn aquarium in beslag, de andere 5 maanvissen zijn verbannen naar de andere helft van het aquarium, en de 2 stelletjes houden elkaar goed in de gaten omdat ze best wel dicht bij elkaar zitten.
Nu gaat maanvissen kweken vaak niet goed, maar ik wacht gewoon af wat er gaat gebeuren.
enige nadeel is dat ik nu geen water wissel kan uitvoeren.
1 stel heeft de eitjes afgezet op de filter buis ipv van op een plant, en nog best hoog in het water ook.
Waardoor de eitjes droog komen te staan als ik het water laat zakken.
Op 1 gup na is alles wat nu rond zwemt geboren in de bak zelf.
Merk wel dat ik een rare mutatie in de bak heb zitten waardoor bij de mannetjes lijkt alsof er een hap uit de staart is genomen. Al deze mannetjes heb ik eruit gevist en in een ander aquarium gestopt.
Op die manier is mijn verhouding man:vrouw een stuk beter. en heb ik minder kans dat de volgende deze mutatie ook zullen krijgen, maar krijg ik mooiere guppen zoals mijn andere mannetjes
Heeft iemand hier ervaring met pleco's. Ik heb 2 L330's in de bak zitten. een mannetje en een vrouwtje.
Prachtige beesten, maar ze hebben altijd wel een beetje mot met elkaar. ze vechten elkaar niet de pan uit maar de 1 jaagt wel altijd de andere op zodra hij de andere in zijn nabijheid spot. (binnen een straal van 40cm). Terwijl ik stiekem had gehoopt dat ze zich als stelletje zouden gaan ontwikkelen.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber