Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 92 Laatste
Acties:
  • 415.131 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-06 10:09

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

FrankHe schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:39:
[...]

Een UPS is over het algemeen bedoeld om voor een relatief korte tijd een vrij hoog vermogen te leveren. Wat jij zoekt is waarschijnlijk een oplossing die gedurende een langere periode een wat lager vermogen kan leveren. Kun je een overzicht geven van de elektrische apparaten die je van backupstroom wilt voorzien en het vermogen dat ze ieder nodig hebben?
Aquarium 1:
Filter : 41 Watt
Verwarming: 300 Watt
Licht: 48 Watt

Aquarium 2:
Filter: 4 Watt
Verwarming 30 Watt
Licht: 10Watt?

Totaal dus een kleine 450 Watt piek vermogen.

Wat nu veel leuker is is dat mijn maanvissen deze week zijn begonnen met eitjes leggen.
Afgelopen weekend was de eerste leg, maar die was na een nacht verdwenen.
Woensdag zag ik een 2e leg, en heb de verlichting nu 's nachts niet meer helemaal uit en de eitjes blijven nu zitten er 2 koppetjes in de bak beiden met eitjes.
1 leg van woensdag en 1 leg van vandaag. de 2 stelletjes zitten hun gebied hard te verdedigen. O+
maar nemen daarmee wel meteen 50% van mijn aquarium in beslag, de andere 5 maanvissen zijn verbannen naar de andere helft van het aquarium, en de 2 stelletjes houden elkaar goed in de gaten omdat ze best wel dicht bij elkaar zitten.
Nu gaat maanvissen kweken vaak niet goed, maar ik wacht gewoon af wat er gaat gebeuren.

enige nadeel is dat ik nu geen water wissel kan uitvoeren.
1 stel heeft de eitjes afgezet op de filter buis ipv van op een plant, en nog best hoog in het water ook.
Waardoor de eitjes droog komen te staan als ik het water laat zakken.

Op 1 gup na is alles wat nu rond zwemt geboren in de bak zelf.
Merk wel dat ik een rare mutatie in de bak heb zitten waardoor bij de mannetjes lijkt alsof er een hap uit de staart is genomen. Al deze mannetjes heb ik eruit gevist en in een ander aquarium gestopt.
Op die manier is mijn verhouding man:vrouw een stuk beter. en heb ik minder kans dat de volgende deze mutatie ook zullen krijgen, maar krijg ik mooiere guppen zoals mijn andere mannetjes O+ O+ O+

Heeft iemand hier ervaring met pleco's. Ik heb 2 L330's in de bak zitten. een mannetje en een vrouwtje.
Prachtige beesten, maar ze hebben altijd wel een beetje mot met elkaar. ze vechten elkaar niet de pan uit maar de 1 jaagt wel altijd de andere op zodra hij de andere in zijn nabijheid spot. (binnen een straal van 40cm). Terwijl ik stiekem had gehoopt dat ze zich als stelletje zouden gaan ontwikkelen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-06 23:10
Help:

er zitten witte sluier dingen in mijn aquarium, het water is ook aan de groene kant

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4756/26307911738_ec53ea1b38_c.jpg

watskeburt?

en belangrijker hoe los ik het op ?

[ Voor 9% gewijzigd door Reloader op 10-02-2018 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Reloader schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 08:55:
Help:

er zitten witte sluier dingen in mijn aquarium, het water is ook aan de groene kant

[afbeelding]

watskeburt?

Bacteriebloei. Niet erg in een niew aquarium, gaat vanzelf weer weg. Slakjes eten dit op, eventueel kun je het ook voorzichtig afzuigen en (dus) een beetje water verversen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
oh nice, ik dacht dat het draadalg was :)

er hangt ook een klein beetje aan een plantje

[ Voor 37% gewijzigd door Reloader op 10-02-2018 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:08
Reloader schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 08:55:
Help:

[afbeelding]

watskeburt?

Ziet er uit als een soort schimmel, al ben ik absoluut geen expert. Maar omdat het op je hout zit kan dat best schimmel zijn. Kan vaak geen kwaad, en komt vaak doordat de voedingsstoffen die nog in het hout zitten vrij komen wat een voedingsbodem is.

Je kan het hout eruit halen en even afschrobben. Het groene van het water weet ik zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 18:52
Smuggler schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 22:16:
[...]

Heeft iemand hier ervaring met pleco's. Ik heb 2 L330's in de bak zitten. een mannetje en een vrouwtje.
Prachtige beesten, maar ze hebben altijd wel een beetje mot met elkaar. ze vechten elkaar niet de pan uit maar de 1 jaagt wel altijd de andere op zodra hij de andere in zijn nabijheid spot. (binnen een straal van 40cm). Terwijl ik stiekem had gehoopt dat ze zich als stelletje zouden gaan ontwikkelen.
Geen twee vissen zijn 100% gelijk maar ik heb wel ervaring met ancistrus kweken ik herken dit gedrag en het is totaal onschuldig zolang je geen verwondingen ziet.
Zorg voor legholen die stabiel blijven liggen en voed ze goed, en daarmee bedoel ik meer dan je waarschijnlijk denkt dat ze willen eten, ik had er 7 en mikte daar 2 keer per week bijna een volwassen man-portie sperziebonen de bak in (na het koken) en op de andere dagen nog een aantal (3-4) van die tabletten.

Na 24 uur waren die bonen weg, als ze volwassen zijn en je hebt een paartje dan heb je binnen 1-2 maanden eitjes maar bij mij alleen als ik ze vors ging voeden. Naar mijn mening zijn de mensen die ze af en toe zo'n tablet geven en dat is alles ze enorm aan het ondervoeden, dan hebben ze niet of nauwelijke de middelen om eitjes te maken, ik gaf ze voor proteïne ook repashy community plus, dat is na levend voer naar mijn mening het beste visvoer wat er is BTW.

Als je een heel schoon en net aquarium wil gaat dat niet echt lekker samen met ancistrus kweken naar mijn mening, het mannetje zit ook dagen zonder echt te eten op de eitjes en als hij dan bij de start al ondervoed is kan dat ook mis gaan.

Dus voed ze minimaal 1x per week zeer stevig (bv voor de water wissel) als je ze wilt kweken. Oh, en gebruik alleen verse groente (in blik zit er vaak al zout en andere voor vissen slechte spullen bij) en haal de zaadjes uit de bonen voordat je ze erin doet, die kunnen ze niet eten, koken zonder zout, even laten afkoelen en zo de bak in. Het zijn na guppies zo ongeveer de makkelijkste vissen om te kweken. Ik vond het kweken leuk om te doen maar heb het na twee keer wel weer gezien.
Het leuke is wel dat je grote kans hebt op een aantal albino, dat is in ieder geval mijn ervaring en de variatie maakt de vissen wel interessant.

Mocht iemand kleine wildkleur ancistrus willen in regio Leiden heb ik ze hier om b.v. te ruilen tegen een Appistogramma C. Orange man.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

R3m3d7 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 09:08:
[...]

Geen twee vissen zijn 100% gelijk maar ik heb wel ervaring met ancistrus kweken ik herken dit gedrag en het is totaal onschuldig zolang je geen verwondingen ziet.
Zorg voor legholen die stabiel blijven liggen en voed ze goed, en daarmee bedoel ik meer dan je waarschijnlijk denkt dat ze willen eten, ik had er 7 en mikte daar 2 keer per week bijna een volwassen man-portie sperziebonen de bak in (na het koken) en op de andere dagen nog een aantal (3-4) van die tabletten.

Na 24 uur waren die bonen weg, als ze volwassen zijn en je hebt een paartje dan heb je binnen 1-2 maanden eitjes maar bij mij alleen als ik ze vors ging voeden. Naar mijn mening zijn de mensen die ze af en toe zo'n tablet geven en dat is alles ze enorm aan het ondervoeden, dan hebben ze niet of nauwelijke de middelen om eitjes te maken, ik gaf ze voor proteïne ook repashy community plus, dat is na levend voer naar mijn mening het beste visvoer wat er is BTW.

Als je een heel schoon en net aquarium wil gaat dat niet echt lekker samen met ancistrus kweken naar mijn mening, het mannetje zit ook dagen zonder echt te eten op de eitjes en als hij dan bij de start al ondervoed is kan dat ook mis gaan.

Dus voed ze minimaal 1x per week zeer stevig (bv voor de water wissel) als je ze wilt kweken. Oh, en gebruik alleen verse groente (in blik zit er vaak al zout en andere voor vissen slechte spullen bij) en haal de zaadjes uit de bonen voordat je ze erin doet, die kunnen ze niet eten, koken zonder zout, even laten afkoelen en zo de bak in. Het zijn na guppies zo ongeveer de makkelijkste vissen om te kweken. Ik vond het kweken leuk om te doen maar heb het na twee keer wel weer gezien.
Het leuke is wel dat je grote kans hebt op een aantal albino, dat is in ieder geval mijn ervaring en de variatie maakt de vissen wel interessant.

Mocht iemand kleine wildkleur ancistrus willen in regio Leiden heb ik ze hier om b.v. te ruilen tegen een Appistogramma C. Orange man.
Dankje, Ik zie inderdaad geen verwondingen aan de vissen.
Ik voer ze ruim 1 courget,1 komkommer en ongeveer een volle hand aan tabletjes per week. wel verspreid over de week en voer ze 2x per dag.
Ja ze eten flink, maar zijn helaas ook kieskeurig in voedsel, ze gaan liever dood dan ander voedsel te proberen, als ze het dan uiteindelijk proberen en ze lusten het dan eten ze het daarna heel makkelijk.
Houd ook zodra het kan hun buik in de gaten, zodra ze niet genoeg gegeten hebben is daar een kleine inkeping te zien.

Wat is dat voedsel duur, zal het eens aanschaffen, kijken of het wat is.

@Reloader Bij mij hebben de slakken het schimmel probleem in een dag opgegeten, zelfde schimmel in mijn toen nieuwe aquarium.
En anders gaat het vanzelf ook wel weer weg, het zijn gewoon opstart verschijnselen.

Zo eens kijken of de maanvis eitjes de nacht hebben weten te overleven

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
LED-Maniak schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:59:
Met dat stokje bedoel je een spraybar neem ik aan? Daar mag je mee spelen tot je een gewenste flowrichting hebt.

Overigens is 50 liter/uur voor een 60 liter aquarium krap. Vaak wil je liever 2, 3, 4 keer de tankinhoud per uur rondpompen.
Ik vind dat je bij dit soort dingen wel moet aangeven dat deze "regel" te maken heeft met mechanische filtratie, voor biologische filtratie (de enige "filtratie" die vereist is in een aquarium) heb je, zeker in een een goed beplant aquarium niet meer nodig dan een sponsfilter en een luchtpompje.
Ik heb een 160 liter bak en gebruikte maanden lang 1 2,5 euro kostend chinees sponsfiltertje via aliexpress.com met 30+ guppen in de bak, het resultaat was alleen waterwissels voor nitraat dus perfect werkende biologische filtratie.
Op dit moment heb ik een kleine HOB erbij gehangen die ik om de zoveel tijd opstart voor de mechanische filtratie via een fijne stuk filter, als ik die een dag laat draaien is mijn water weer helder en gaat hij weer uit, ik doe dit na een waterwissel zodat de fijne elementen uit het water worden gehaald.
Verder reinig ik op de even weken het ene sponsje en op de oneven weken de andere, het is zo'n duo ding, meer doe ik er niet aan.

2, 3 of 4 keer per uur de hele inhoud rondpompen is voor kristalhelder water en/of een aquarium zonder planten maar een beplant aquarium heeft dat absoluut niet nodig om gezond te zijn voor je vissen, ik denk dat ik maximaal 10-20% van mijn bak per uur rondpomp. Vergeet niet dat bacterienen overal op zullen groeien, je planten, je grind, je glas.
Zolang je niet voor een steriele omgeving gaat, lekker veel planten gebruikt en de boel qua vissen langzaam opbouwd kan je met zeer kleine filtratie prima uit vwb de nitraat-cycle.
Sterker nog, als je tig keer per uur de boel door je filter laat lopen krijgen je planten amper de kans om de ammoniac direct op te nemen en pikt je filter alles in en zet dit om naar nitraat, dan kunnen je planten alleen maar dat pakken. Ik ben dus van mening dat je beter iets te weinig filtratie kan hebben (biologisch gezien) dan veel teveel, want als een plant de kans krijgt om ammoniac uit het water te pakken dan ben je spekkoper want dat levert namelijk 0 nitraat op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
Smuggler schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 10:02:
[...]

Wat is dat voedsel duur, zal het eens aanschaffen, kijken of het wat is.
Bedoel je Repashy? Ja, dat is niet goedkoop maar een klein potje gaat lang mee, je lengt het aan met 2/3 water, het is echt top voer en het spul waar mijn vissen echt van uit hun dak gaan.
Ik kan het iedereen aanraden om een keer te proberen, het kan makkelijk een dag in het water blijven liggen (als je vissen het dan nog niet op hebben).
Water koken, 1/3 Repashy, 2/3 water, goed roeren (dit stink wel flink) en dan in een vorm gieten en later afkoelen, het voedsel zet niet uit in de buik en is bijna 100% puur goede ingredienten naast de gel basis. Echt ongeloofelijk goed voedsel. Ik maak elke week een beetje en bewaar het gemaakte in de koelkast en geef om de dag dat spul, alleen levendvoer is meer geliefd in mijn aquarium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:04
Smuggler schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 22:16:
[...]

Aquarium 1:
Filter : 41 Watt
Verwarming: 300 Watt
Licht: 48 Watt

Aquarium 2:
Filter: 4 Watt
Verwarming 30 Watt
Licht: 10Watt?

Totaal dus een kleine 450 Watt piek vermogen.

Wat nu veel leuker is is dat mijn maanvissen deze week zijn begonnen met eitjes leggen.
Afgelopen weekend was de eerste leg, maar die was na een nacht verdwenen.
Woensdag zag ik een 2e leg, en heb de verlichting nu 's nachts niet meer helemaal uit en de eitjes blijven nu zitten er 2 koppetjes in de bak beiden met eitjes.
1 leg van woensdag en 1 leg van vandaag. de 2 stelletjes zitten hun gebied hard te verdedigen. O+
maar nemen daarmee wel meteen 50% van mijn aquarium in beslag, de andere 5 maanvissen zijn verbannen naar de andere helft van het aquarium, en de 2 stelletjes houden elkaar goed in de gaten omdat ze best wel dicht bij elkaar zitten.
Nu gaat maanvissen kweken vaak niet goed, maar ik wacht gewoon af wat er gaat gebeuren.

enige nadeel is dat ik nu geen water wissel kan uitvoeren.
1 stel heeft de eitjes afgezet op de filter buis ipv van op een plant, en nog best hoog in het water ook.
Waardoor de eitjes droog komen te staan als ik het water laat zakken.

Op 1 gup na is alles wat nu rond zwemt geboren in de bak zelf.
Merk wel dat ik een rare mutatie in de bak heb zitten waardoor bij de mannetjes lijkt alsof er een hap uit de staart is genomen. Al deze mannetjes heb ik eruit gevist en in een ander aquarium gestopt.
Op die manier is mijn verhouding man:vrouw een stuk beter. en heb ik minder kans dat de volgende deze mutatie ook zullen krijgen, maar krijg ik mooiere guppen zoals mijn andere mannetjes O+ O+ O+

Dit heeft toch iets meer voeten in de aarde dan je op het eerste gezicht zou denken. In het onderstaande overzicht heb ik de boel even uit elkaar getrokken in filter en licht aan de ene kant en verwarming aan de andere kant.

filter 141
licht 148
filter 24
licht 210
verwarming 1300
verwarming 230
Watt103330
power factor0,61,0
VA subtotaal ( 230 Vac )172330
VA totaal ( 230 Vac )502
runtime24 uur24 uur
Ah ( 12 Vdc )206660
Ah @ 12 Vdc (conversie rendement 85%)240776
Ah ( 12 Vdc ) totaal1016
Ah @ 24 Vdc (conversie rendement 85%)120388
Ah ( 24 Vdc ) totaal508
Ah @ 48 Vdc (conversie rendement 85%)60194
Ah ( 48 Vdc ) totaal254

( Het is mogelijk dat er hier en daar een foutje in zit, roep als je blieft wanneer je verbeteringen hebt. Enkele getallen heb ik afgerond )

Alles opgeteld en voorzien van power factor correctie en conversieverlies van de DC naar AC inverter. Het filter en de verlichting zijn een inductieve last waardoor ze in 'VA' zwaarder tellen. Een verwarmingselementen is een resistieve last waarbij Watt gelijk is aan VA. Ik ga er even van uit dat alles altijd aan staat en stel de gelijktijdigheidsfactor op 1,0.

Je zou ervoor kunnen kiezen om alleen de filters en verlichting van noodstroom te voorzien en de verwarming aan te sluiten zonder noodstroom.

Een gemiddelde UPS kan deze opstelling voor pakweg 12 minuten van noodstroom voorzien. Als je gedurende 24 uur stroom wilt hebben dat zul je een factor 100 meer energie moeten opslaan dat wat de gemiddelde UPS in zich heeft.

Een mogelijke oplossing zou zijn de MultiPlus 500VA van Victron Energy. Dit is een acculader, inverter (het maken van 230 Volt ac) en transfer switch in een apparaat.

Je zou het ook in losse componenten kunnen samenstellen. Kijk dat bijvoorbeeld naar een 250VA Phoenix Inverter VE.Direct van Victron Energy met een losse Filax 2 transfer switch. Dan moet je er zelf nog een acculader bij verzinnen.

Vervolgens is het een kwestie van een hele berg energie oplaan in lood-zuur of lood-gel accu's of een heel groot LiPo pack bouwen. Uitgaande van de 240 Ah bij 12 Volt, dat zijn zeg maar 4 auto accu's van 60 Ah parallel. Of 120 Ah bij 24 Volt met dezelfde vier accu's in serie-parallel schakeling. Of 60 Ah bij 48 Volt alle vier in serie aangesloten.

De kosten komen in de richting van de 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:19
R3m3d7 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 10:11:
[...]

Ik vind dat je bij dit soort dingen wel moet aangeven dat deze "regel" te maken heeft met mechanische filtratie, voor biologische filtratie (de enige "filtratie" die vereist is in een aquarium) heb je, zeker in een een goed beplant aquarium niet meer nodig dan een sponsfilter en een luchtpompje.
Ik heb een 160 liter bak en gebruikte maanden lang 1 2,5 euro kostend chinees sponsfiltertje via aliexpress.com met 30+ guppen in de bak, het resultaat was alleen waterwissels voor nitraat dus perfect werkende biologische filtratie.
Spons filtertjes zijn erg effectief voor hun doel, zeker. Zit bij mij ook in alle kweek aquaria. Eens in de week even over de bodem de restjes weghalen bij het water verversen en klaar. Dit zou niet goed werken in mijn gewone aquarium.

Het probleem als je al een te krap bemeten filter koopt voor een leeg aquarium, dat je vervolgens niet meer kan schalen naar een grotere verversing mocht dit nodig zijn. Na verloop van tijd gaan die filters langzamer lopen doordat het materiaal volloopt en hou je nog minder over. Filtratie en grootte van de pomp hangt natuurlijk sterk af van de vis die je er in stopt. Dan liever meteen een groter filter kopen dan een kleintje en later er achter komen dat het niet voldoende is.

Er zal op dit vlak geen eenduidig antwoord zijn. :)
R3m3d7 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 10:16:
[...]

Bedoel je Repashy? Ja, dat is niet goedkoop maar een klein potje gaat lang mee, je lengt het aan met 2/3 water, het is echt top voer en het spul waar mijn vissen echt van uit hun dak gaan.
Ik kan het iedereen aanraden om een keer te proberen, het kan makkelijk een dag in het water blijven liggen (als je vissen het dan nog niet op hebben).
Water koken, 1/3 Repashy, 2/3 water, goed roeren (dit stink wel flink) en dan in een vorm gieten en later afkoelen, het voedsel zet niet uit in de buik en is bijna 100% puur goede ingredienten naast de gel basis. Echt ongeloofelijk goed voedsel. Ik maak elke week een beetje en bewaar het gemaakte in de koelkast en geef om de dag dat spul, alleen levendvoer is meer geliefd in mijn aquarium.
Leuke tip, dat eens proberen!
Ik maak nu blokjes met gelatine+muggenlarven+spirulina. Op zich werkt het, maar heb nog geen heilige graal gevonden waar alle visjes gek op zijn. Mijn Characidium fasciatus en badis bengalensis zijn veel te kieskeurig.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
LED-Maniak schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 13:01:
[...]

Spons filtertjes zijn erg effectief voor hun doel, zeker. Zit bij mij ook in alle kweek aquaria. Eens in de week even over de bodem de restjes weghalen bij het water verversen en klaar. Dit zou niet goed werken in mijn gewone aquarium.

Het probleem als je al een te krap bemeten filter koopt voor een leeg aquarium, dat je vervolgens niet meer kan schalen naar een grotere verversing mocht dit nodig zijn. Na verloop van tijd gaan die filters langzamer lopen doordat het materiaal volloopt en hou je nog minder over. Filtratie en grootte van de pomp hangt natuurlijk sterk af van de vis die je er in stopt. Dan liever meteen een groter filter kopen dan een kleintje en later er achter komen dat het niet voldoende is.

Er zal op dit vlak geen eenduidig antwoord zijn. :)

[...]

Leuke tip, dat eens proberen!
Ik maak nu blokjes met gelatine+muggenlarven+spirulina. Op zich werkt het, maar heb nog geen heilige graal gevonden waar alle visjes gek op zijn. Mijn Characidium fasciatus en badis bengalensis zijn veel te kieskeurig.
Ik zou het zeker eens proberen, ik weet niet of het de heilige graal is maar voor mij komt het er in ieder geval dicht bij in de buurt. ;)

En qua filters, uiteraard hangt het af van het visbestand....of eigenlijk de hoeveelheid voeding. Elke zoveel miljoen bacterien kunnen zoveel gram voedsel per dag omzetten in nitraat, zo kijk ik er naar in ieder geval.

Wanneer je bak helemaal nieuw is zitten er nergens bacterien maar na verloop van tijd overal zolang je het niet belachelijk schoon gaat maken.

Ik kijk er zo naar, puur voor biologische filtratie kan een langzaam opgebouwde 160L bak met planten en een normale hoeveelheid gezelschapsvissen prima draaien op een enkele kleine sponsfilter, ja, ze gaan langzaam verstoppen maar af en toe even uitspoelen in oud aquariumwater en naar mijn ervaring gaan zeker een jaar mee, minimale kosten en complexiteit, en je bak is gezond. Ik weet zelfs van mensen die alleen een luchtsteen gebruiken om het water een beetje in beweging te houden en verder de bacterien op het grind, glas en planten hun werk te laten doen, ook dat kan dus in een gezelschapsaquarium goed gaan.

Het is maar net wat je doelstelling is, wil je kristalhelder water dan moet je met behoorlijke aantallen liters per uur gaan werken met mechanische filtratie (fijne filterpads), dan kom je ook niet weg met een sponsfiltertje.

Het leuke van deze hobby is onder andere dat je dingen op zoveel verschillende manier kan aanvliegen en inrichten, filters zijn daar een belangrijk onderdeel van. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Ben er nu achter waarom de eitjes van de maanvissen zo snel verdwijnen. :)
De guppen vinden de eitjes heerlijk terwijl de maanvissen de andere maanvissen en antennebaarsjes zitten weg te jagen. :(
Hopen dat de maanvissen daar achter komen in 1 van de volgende broedsels zodat de guppen ook worden geweerd uit hun broed gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:35
Even een vraagje, ik heb hier nog een aqua test box van Sera van jaren geleden die dus sinds 8-2016 'over datum' is. Weten jullie wat hier precies aan kapot gaat? Ik wilde hem doorverkopen maar heb dus geen idee of het nog iets waard is... Bijna alle potjes zijn ook nog helemaal vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
tijd om weer eens met de schaar door de bak te gaan. weer een oerwoud geworden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Smuggler schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 20:47:
Ben er nu achter waarom de eitjes van de maanvissen zo snel verdwijnen. :)
De guppen vinden de eitjes heerlijk terwijl de maanvissen de andere maanvissen en antennebaarsjes zitten weg te jagen. :(
Hopen dat de maanvissen daar achter komen in 1 van de volgende broedsels zodat de guppen ook worden geweerd uit hun broed gebied.
Bij mij hebben 2 uarus nu een koppel gevormd, maar dat heeft de L-190 door. Zodra ze dus een steen schoonpoetsen gaat ie in de buurt liggen en binnen 5 minuten na t leggen van de eitjes komt ie even op bezoek om alles op te ruimen. 1 van de uarus probeerde em net weg te jagen maar heeft nu wat krassen op zn zij dankzij de L-190, dus zal nu hopelijk ook doorhebben dat dat niet zo'n heel goed idee is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
toolkist schreef op zondag 11 februari 2018 @ 14:29:
[...]

Bij mij hebben 2 uarus nu een koppel gevormd, maar dat heeft de L-190 door. Zodra ze dus een steen schoonpoetsen gaat ie in de buurt liggen en binnen 5 minuten na t leggen van de eitjes komt ie even op bezoek om alles op te ruimen. 1 van de uarus probeerde em net weg te jagen maar heeft nu wat krassen op zn zij dankzij de L-190, dus zal nu hopelijk ook doorhebben dat dat niet zo'n heel goed idee is ;)
Ik heb twee antennebaarsjes die het elke maand proberen met twee ancistrus die je bijna vanaf een afstandje al ziet likkebaarden, kansloos verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 13:13
FrankHe schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 13:00:
[...]

Dit heeft toch iets meer voeten in de aarde dan je op het eerste gezicht zou denken. In het onderstaande overzicht heb ik de boel even uit elkaar getrokken in filter en licht aan de ene kant en verwarming aan de andere kant.

filter 141
licht 148
filter 24
licht 210
verwarming 1300
verwarming 230
Watt103330
power factor0,61,0
VA subtotaal ( 230 Vac )172330
VA totaal ( 230 Vac )502
runtime24 uur24 uur
Ah ( 12 Vdc )206660
Ah @ 12 Vdc (conversie rendement 85%)240776
Ah ( 12 Vdc ) totaal1016
Ah @ 24 Vdc (conversie rendement 85%)120388
Ah ( 24 Vdc ) totaal508
Ah @ 48 Vdc (conversie rendement 85%)60194
Ah ( 48 Vdc ) totaal254

( Het is mogelijk dat er hier en daar een foutje in zit, roep als je blieft wanneer je verbeteringen hebt. Enkele getallen heb ik afgerond )

Alles opgeteld en voorzien van power factor correctie en conversieverlies van de DC naar AC inverter. Het filter en de verlichting zijn een inductieve last waardoor ze in 'VA' zwaarder tellen. Een verwarmingselementen is een resistieve last waarbij Watt gelijk is aan VA. Ik ga er even van uit dat alles altijd aan staat en stel de gelijktijdigheidsfactor op 1,0.

Je zou ervoor kunnen kiezen om alleen de filters en verlichting van noodstroom te voorzien en de verwarming aan te sluiten zonder noodstroom.

Een gemiddelde UPS kan deze opstelling voor pakweg 12 minuten van noodstroom voorzien. Als je gedurende 24 uur stroom wilt hebben dat zul je een factor 100 meer energie moeten opslaan dat wat de gemiddelde UPS in zich heeft.

Een mogelijke oplossing zou zijn de MultiPlus 500VA van Victron Energy. Dit is een acculader, inverter (het maken van 230 Volt ac) en transfer switch in een apparaat.

Je zou het ook in losse componenten kunnen samenstellen. Kijk dat bijvoorbeeld naar een 250VA Phoenix Inverter VE.Direct van Victron Energy met een losse Filax 2 transfer switch. Dan moet je er zelf nog een acculader bij verzinnen.
Niets op je berekening aan te merken. Wat je nog kan doen om de load te beperken is maar de helft van de verlichting en pompen aan te sluiten.
Vervolgens is het een kwestie van een hele berg energie oplaan in lood-zuur of lood-gel accu's of een heel groot LiPo pack bouwen.
LiPo zou ik nooit doen voor een UPS. LiPo's zijn namelijk niet echt geschikt om altijd vol te zitten.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:58
ben toch wel blij zo met mijn setup :) links mijn paludarium(160x60x80) en rechts mijn zelf gemaakte aquarium (73x33x25)
het aquarium draait in de huidige staat nu zo'n 2 weken, dus moet nog even goed ingroeien.
Ik gebruik qua verlichting een el cheapo led bar van aliexpress en 2 Dennerle nano lampjes.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fHyZeS6.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Prachtig! :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Niet van mijzelf, maar een vriend van mij heeft weer een aquarium gebouwd. Zat een bar van de keuken, maar daar zaten ze nooit aan... dus:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tzuv4iWl.jpg

Misschien dat ik dat ook ooit nog eens door hem laat doen. Wij zitten er ook bijna nooit eigenlijk.

Volledig zelfbouw, zelfgemaakte achterwand ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 12-02-2018 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:04
SnowDude schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:55:
[...]

Niets op je berekening aan te merken. Wat je nog kan doen om de load te beperken is maar de helft van de verlichting en pompen aan te sluiten.
Het is aan @Smuggler om te bepalen wat het beste is. Een kleiner pompje en minder vermogen verlichting scheelt inderdaad in de dimensionering van de noodstroomvoorziening. Verwarming zou ik sowieso niet op batterijen laten lopen.
[...]
LiPo zou ik nooit doen voor een UPS. LiPo's zijn namelijk niet echt geschikt om altijd vol te zitten.
In beginsel ben ik het met je eens. Het is te overwegen om de LiPo cellen niet tot 4,2 V maar slechts tot 3,9 V te laden. Dan gaan ze namelijk heel veel langer mee al kost het wel ongeveer 35% van de capaciteit. Lood-gel werkt het meest betrouwbaar en veilig voor een binneninstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 926911

Weet er hier toevallig iemand een shop waar ik vandaag planten bestel en die ze morgen kan leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Anoniem: 926911 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:17:
Weet er hier toevallig iemand een shop waar ik vandaag planten bestel en die ze morgen kan leveren?
https://www.dieboshop.nl/...caping-inrichting-planten

Goede ervaringen mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Valt tegen wat ze hebben en het is redelijk duur.

www.aquaplantsonline.nl

Verzenden een aantal dagen in de week. Als je nu bestelt of morgen ochtend dan heb je het woensdag. Komt dan direct van de kweker en zijn in topconditie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:31
Die dieboshop.nl valt inderdaad flink tegen. Heb zelf ook wel goede ervaringen met www.aquarium-planten.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
aquarium werd gisteren echt heel troebel... de oplossing bleek echt de meest stomme beginnersfout ever...

na t ruitje zuivermaken was t water weer prima. Ik heb wel nog wat last van de witte slierten zoals eerder op de foto gezet. en het water is wat groenig maar verder is het zicht wel goed. dus hopen dat dat nog wat weg zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 15:23
Waah schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:16:
Niet van mijzelf, maar een vriend van mij heeft weer een aquarium gebouwd. Zat een bar van de keuken, maar daar zaten ze nooit aan... dus:
[afbeelding]

Misschien dat ik dat ook ooit nog eens door hem laat doen. Wij zitten er ook bijna nooit eigenlijk.

Volledig zelfbouw, zelfgemaakte achterwand ook.
Tof hoor. Ik heb zelf ook altijd onze aquariums gebouwd. 2 meter en langer. Misschien is het een idee voor je vriend om ook het filter in het aquarium te bouwen. Kan je naar eigen wens compartimenten maken met verschillende filtermateriaal. Is ook makkelijk weg te werken, helemaal als je vriend zijn eigen wanden maakt.

[ Voor 5% gewijzigd door kobus71 op 13-02-2018 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
Reloader schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 11:53:
aquarium werd gisteren echt heel troebel... de oplossing bleek echt de meest stomme beginnersfout ever...

na t ruitje zuivermaken was t water weer prima. Ik heb wel nog wat last van de witte slierten zoals eerder op de foto gezet. en het water is wat groenig maar verder is het zicht wel goed. dus hopen dat dat nog wat weg zakt.
Als de waterwaarden hersteld zijn komt het allemaal goed. Vaak heb je bij een startend aquarium last van hoge hoeveelheden nitriet en nitraten. Heb je er al vissen in? Het aantal zou ik nl langzaam opbouwen , ivm de belasting van het water en filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
kobus71 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:43:
[...]

Als de waterwaarden hersteld zijn komt het allemaal goed. Vaak heb je bij een startend aquarium last van hoge hoeveelheden nitriet en nitraten. Heb je er al vissen in? Het aantal zou ik nl langzaam opbouwen , ivm de belasting van het water en filter.
ik heb het water laten testen bij een speciaalzaak die gaven aan dat het er heel netjes uit zag en dat er visjes in mochten dus er zitten nu 6 kardinaal tetra's in.

Ik had er bij gezegd dat het aquarium pas 2,5 week stond maar dat was geen probleem. ze adviseerde me wel om volgende week nog even terug te komen voor nog een water test

ben helaa sde waterwaarden kwijt. maar ze waren allemaal binnen de toleranties (dat geven mijn teststrips ook dagelijks aan)

het water is ondertussen ook weer helemaal helder, alleen lijkt het wat groenig maar dat kan misschien door de planten en de verlichting komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
Reloader schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:51:
[...]

ik heb het water laten testen bij een speciaalzaak die gaven aan dat het er heel netjes uit zag en dat er visjes in mochten dus er zitten nu 6 kardinaal tetra's in.

Ik had er bij gezegd dat het aquarium pas 2,5 week stond maar dat was geen probleem. ze adviseerde me wel om volgende week nog even terug te komen voor nog een water test

ben helaa sde waterwaarden kwijt. maar ze waren allemaal binnen de toleranties (dat geven mijn teststrips ook dagelijks aan)

het water is ondertussen ook weer helemaal helder, alleen lijkt het wat groenig maar dat kan misschien door de planten en de verlichting komen :)
Goed nieuws dus. Naar verloop zal het biologische deel van je filter de waterwaarden mooi constant kunnen houden. heb je ook geen last meer van de groene tint in het water (zweefalg).Wel af en toe een verversing van een deel het water doen. Mooie start 6 tetratjes. Veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
kobus71 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:57:
[...]

Goed nieuws dus. Naar verloop zal het biologische deel van je filter de waterwaarden mooi constant kunnen houden. heb je ook geen last meer van de groene tint in het water (zweefalg).Wel af en toe een verversing van een deel het water doen. Mooie start 6 tetratjes. Veel plezier ermee.
thanks, ja ik hoop dat dat groene er snel uit gaat want dat is niet echt heel charmant, is het de moeite om t filter even uit te spoelen ik zie namelijk dat er bij de inlaatjes wel wat groene dingetjes zitten?

Is een waterwissel nu al aan te bevalen en dan aquasafe gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Iemand hier wel eens blackworms aka Lumbriculus variegatus gehad? Ik zoek een entportie maar lijkt hier nauwelijks verkocht te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Reloader schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:58:
[...]

thanks, ja ik hoop dat dat groene er snel uit gaat want dat is niet echt heel charmant, is het de moeite om t filter even uit te spoelen ik zie namelijk dat er bij de inlaatjes wel wat groene dingetjes zitten?

Nope, niet aan je filter komen tijdens de indraai periode. Gewoon geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
Reloader schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:58:
[...]

Net wat Toolkist al zegt. Je waterwaarden waren goed. Nu is het biologische deel van je filter zich aan het bevolken met de juiste bacteriën. Het gaat nu alleen maar beter worden met je water. Ik zou het nu niet verstoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
LED-Maniak schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 15:08:
Iemand hier wel eens blackworms aka Lumbriculus variegatus gehad? Ik zoek een entportie maar lijkt hier nauwelijks verkocht te worden.
Wat zijn dat voor akelige dingen haha :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
kobus71 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 15:49:
[...]

Net wat Toolkist al zegt. Je waterwaarden waren goed. Nu is het biologische deel van je filter zich aan het bevolken met de juiste bacteriën. Het gaat nu alleen maar beter worden met je water. Ik zou het nu niet verstoren.
Exact, niet teveel ermee rommelen in de bak maar het ecosysteem de tijd geven en over wat langere tijd de juiste balans vinden tussen lichtduur en intensiteit, plantenvoeding, waterwissels en voeding in de bak. Leer het systeem kennen en kijk naar wat er gebeurt. Hoe eerder je "in tune" bent hoe beter maar geef jezelf se tijd en besef dat het vaak in het begin soms. alle kanten op gaat zeker als je wat minder ervaring hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
LED-Maniak schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 15:08:
Hebben we het hier over Tubifex? Wil je het gebruiken als voer? Want die waren altijd bij demeeste siervis handelaren wel te krijgen.

Wat ik zelf vaak vaak "kweekte"was artemia. Is ook goed voor vissen met rode kleur.

Tubifex kan je hier bestellen:https://www.ruinemans.com/nl-NL/60/levend-visvoer.html

• Racer89
  • Niet online
@kobus71 volgens mij is het niet voor voer, maar voor in het aquarium. Ik kon er niet zo heel veel over vinden, op internet helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexknl
Rio 240 vorige week gekocht en staat inmiddels te wachten om ingedraaid te worden. Vandaag krijg ik de planten, Eheim filter en Hydor inline-heater binnen. Heb er zin in :D

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:06
Alexknl schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:05:
Rio 240 vorige week gekocht en staat inmiddels te wachten om ingedraaid te worden. Vandaag krijg ik de planten, Eheim filter en Hydor inline-heater binnen. Heb er zin in :D
Heb zelf ook de 240, wat ga je er van maken?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
kobus71 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 21:27:
[...]

Hebben we het hier over Tubifex? Wil je het gebruiken als voer? Want die waren altijd bij demeeste siervis handelaren wel te krijgen.

Wat ik zelf vaak vaak "kweekte"was artemia. Is ook goed voor vissen met rode kleur.

Tubifex kan je hier bestellen:https://www.ruinemans.com/nl-NL/60/levend-visvoer.html
Nee, ik heb het over de broze slibworm. Tubifex valt onder de slingerwormen.
De Lumbriculus zijn geschikt om dagelijks te voeren aan vissen om ze in conditie te houden voor kweek.

Lumbriculus raken niet besmet met Myxobolus cerebralis(een schadelijke parasiet voor de vis) en leven in een schonere omgeving. Daarnaast kan je ze als perma-cultuur in je eigen aquarium houden zodat ze de bodem omwoelen en schoonhouden(je hele levenscyclus is dan rond). Ze worden groter dan tubifex.

In het westen van het land heb ik shops gevonden, maar gezien ik in het oosten woon is het een dure grap om ze hier heen te halen(Shops vragen 7 euro terwijl het ook in een brievenbusdoosje kan).

Morgen krijg ik er weer drie aquaria bij. Twee dedicated voor levend voer oOo . De derde om ruimte te maken voor mijn kweekvissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexknl
Gynnad schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 12:23:
[...]

Heb zelf ook de 240, wat ga je er van maken?
Mooi gescaped gezelschapsbakje. Zal nog wel een keer foto's plaatsen. Heb toevallig zojuist al alles binnen gekregen. Ga ik er zometeen aan beginnen :)

• kobus71
LED-Maniak schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 13:07:
[...]

De Lumbriculus zijn geschikt om dagelijks te voeren aan vissen om ze in conditie te houden voor kweek.

Lumbriculus raken niet besmet met Myxobolus cerebralis(een schadelijke parasiet voor de vis) en leven in een schonere omgeving. Daarnaast kan je ze als perma-cultuur in je eigen aquarium houden zodat ze de bodem omwoelen en schoonhouden(je hele levenscyclus is dan rond). Ze worden groter dan tubifex.

In het westen van het land heb ik shops gevonden, maar gezien ik in het oosten woon is het een dure grap om ze hier heen te halen(Shops vragen 7 euro terwijl het ook in een brievenbusdoosje kan).

Morgen krijg ik er weer drie aquaria bij. Twee dedicated voor levend voer oOo . De derde om ruimte te maken voor mijn kweekvissen.
Interessant. Zelf heb ik ook nooit tubifex gevoerd. Er is beter levend voer. Wat voor vissen houd je en kweek je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Mits de tubifex schoon is, dan is dit zeer gezond voer voor een vis.

Ik voer ook artemia nauplien, maar de grotere vissen kijken daar niet naar en de voedingswaarde gaat na de eerste dag dat ze uit ei komen sterk achteruit. Muggenlarven zijn ook niet ideaal om levend te houden en dood wordt hier niet zo goed geaccepteerd als levend. Watervlooien zijn leuk om de vissen bezig te houden.

Deze worm wordt druk onderzocht omdat hij mogelijk ook in de kweek van vissen voor menselijke consumptie geschikt is als hoofdvoer(en een duurzamer alternatief is dan wat er nu gevoerd wordt).

Momenteel kweek ik pseudomugil gertrudae en danio margaritatus(geselecteerd op 'origineel' uiterlijk).

Mocht iemand wel eens bij Romberg in Delft komen en mij een entbroed levendvoer willen sturen met een brievenbuspakketje(uiteraard betaal ik), dan zou ik dat zéér waarderen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
LED-Maniak schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 13:07:
[...]

Veldhuis lijkt ze ook te kunnen leveren en kan je LFS ze anders niet bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
toolkist schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 05:34:
[...]

Veldhuis lijkt ze ook te kunnen leveren en kan je LFS ze anders niet bestellen?
Veldhuis probeer ik zoveel als mogelijk weg te blijven. Kan hun praktijken niet zo waarderen.
De waterlelie kan ze blijkbaar bestellen, duurt twee weken maar goed, dan maar even wachten.

Vandaag weer wezen shoppen:
2x badis bengalensis
9x sumatraan in 3 kleuren
10x otocinclus (Je kan niet genoeg algeneters hebben :+ )
4x halfsnavelbekje
5x penseelvis

Gezellig gevulde boel aan het worden in de aquaria :Y

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 16-02-2018 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LED-Maniak schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 18:09:
[...]

Veldhuis probeer ik zoveel als mogelijk weg te blijven. Kan hun praktijken niet zo waarderen.
De waterlelie kan ze blijkbaar bestellen, duurt twee weken maar goed, dan maar even wachten.
haal daar regelmatig wat als ik in de buurt ben van Enschede nooit geen problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zoek maar eens op reviews over veldhuis. Op verschillende fora en google reviews zijn ze behoorlijk negatief. Daarnaast proberen ze concurrenten weg te werken door leveranciers te verbieden aan de concurrent te leveren. De website klopt van geen kant en afgezien van een paar werknemers zit er onbehulpzaam personeel.

Gelukkig is de waterlelie een compleet andere wereld en ook in Hengelo kan je prima terecht bij dierenwinkelxl.

[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 16-02-2018 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je bedoelt Jos ter Brugge neem ik aan? Daar heb ik zelf nog een appeltje mee te schillen maar was meer door onkundig personeel. Ik zit nu nog steeds met 2 Zonnebaarsen die hij niet wil hebben en die ik ook niet zo maar weg kan doen.

Qua prijs en volledigheid betreft leveren is het wel een die stipt op tijd is daar kan Veldhuis wel wat van leren :X

Even echt ontopic:
Foto van nieuw bakje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eg9OIcz0oRj5n64VKGYoV5Yb/medium.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 926911 op 16-02-2018 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Klopt. Tot nu toe prima mailcontact met hem gehad en ook in de winkel geholpen door een wat oudere werknemer die echt de tijd nam en goed luisterde.

Zonnebaarsen worden volgens mij flinke dingen, is dat het probleem? Wellicht wil de waterlelie ze, die heeft ook grote vissen zitten.. Als ik wat koop dan heb ik ze vooraf al opgezocht. Ik ga niet zomaar op advies van de verkoper wat kopen. Die weten er vaak net te weinig over.

Ze zijn niet het goedkoopst, maar wel fijne volledige winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Tja Veldhuis, ze hebben voor mij meestal interessante vissen zitten en ik heb er meermaals zonder problemen gekocht, en ook 1 keer een aanvaring mee gehad. Met name de manier waarop ze reageren bij een vraag of klacht is, ehm, apart. YMMV ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik woon praktisch naast de winkel dus is wel handig als ik echt wat met spoed nodig heb. Die oudere werknemer waar jij op doelt en ja als hij een bril heeft is de eigenaar.

Tja die zonnebaarsen waren leuk toen ze klein waren tot ik op een dag in het aquarium keek en er zat geen vis meer in behalve die 2. Ze zouden volgens hun namelijk zo klein blijven. Heb ze gekocht met 2,4 cm en nu zijn ze al het dubbele en ze worden nog groter tot 15cm en uit een bepaald gebied zelfs 25cm :X

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 926911 op 16-02-2018 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
nieuwe bewoner gespot:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4672/39625830004_748d860b80.jpg

van wat ik gelezen heb zijn ze wel prima als het er maar niet teveel worden. Lijkt me op een puntslak heb nu deze en 1 heeeel kleintje gespot

met een plantje meegekomen denk ik weekje geleden

[ Voor 18% gewijzigd door Reloader op 18-02-2018 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Anders even een slakkenvalletje maken, hou je het ook in de toom als het te erg wordt.

Ik hoop al jaren slakken tegen te komen om mijn botia te voeren, maar helaas. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
LED-Maniak schreef op zondag 18 februari 2018 @ 22:13:
Anders even een slakkenvalletje maken, hou je het ook in de toom als het te erg wordt.

Ik hoop al jaren slakken tegen te komen om mijn botia te voeren, maar helaas. :+
als ik er straks 100 heb mag je ze gratis komen halen ....

tot op heden geen nieuwe gezien, wel aan het stunten met de TC421 Ledcontroller. Werkt ansich prima alleen het programma op de PC werkt niet dus zit nu de schema's die ik heb te kopieeren met mijn telefoon :( (overnemen dus)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Heb wat vis gekocht, beruchte sumatranen waarvan alle van oudere leeftijd zijnde aquarianen ten sterkste afraden deze te nemen:

Ik ben er blij mee! :Y

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 23-02-2018 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-06 00:19
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/10mk6dz.jpg

Zag zojuist dat mijn witte? crystalred eitjes heeft. Afwachten wat deze voor mooie tekening geeft.

[ Voor 6% gewijzigd door BurnerT op 23-02-2018 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
LED-Maniak schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 23:23:
Heb wat vis gekocht, beruchte sumatranen waarvan alle van oudere leeftijd zijnde aquarianen ten sterkste afraden deze te nemen.
Sumatranen geven problemen ja als je ze in te kleine groepjes in een te kleine bak houdt, en dan bij voorkeur bij langvinnige vissen (maanvissen enz). Dan gaan ze vinnenbijten en matten.
Zolang je bovenstaande niet doet, dus een leuke school in een meterbak of groter geven ze geen enkel probleem.

Ik heb 20jr geleden al mooie show/wedstrijdbakken gezien met sumatra-biotoop, dus er zijn echt wel oudere aquarianen die niet tegen sumatranen zijn ;) Maar zoals zoveel vissen hebben ze niks te zoeken in 60cm bakjes en dat is helaas waar de meeste terechtkomen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Daar zijn ze inderdaad veel te druk voor, die kleine bakjes. En daar moet je ook van houden, die drukte. Ze lijken alles full speed te doen, de hele dag door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader

heb er ondertussen 5 gespot... weet niet of je in de buurt woont maar gezien t feit dat ze zich wel exponentieel zullen voortplanten kun je hier gratis voer komen halen straks :+

Krijg ze niet goed op de foto, vraag me af welke soort t is

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4749/38669742570_3f9cef66d7.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4700/40437085402_ef5bcb0d24.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:09

The Executer

Lekker belangrijk!

Ik ben op zoek naar LED-vervanging van de 2 t5 balken die ik er nu in heb zitten. De ene buis heeft het 2 weken terug begeven, de andere deze week. Helft van de buis brand nog maar. Het gaat om een lengte van 890/895mm. Ik heb een lichtbalk in het midden met ingebouwde EVSA. Daarop zitten de afdekplaten ook vast.

Volgens mij zijn er dan 2 mogelijkheden:
- Lampen vinden die in de huidige armatuur geplaatst kan worden
- Losse lampen

De eerste optie is niet de meest mooie, ook omdat bv. de EVSA er compleet verlijmd in de kap zit. Deze krijg ik er dus niet uit.
- Je hebt dan bijvoorbeeld de Superfish RetroLED die hier buitenom gaat, maar vraag mij af of hier genoeg licht in zit. Daarnaast vindt ik de kwaliteit van Superfish niet heel geweldig.
- Ook kom ik bijvoorbeeld lampen van JMB tegen, die in principe gemonteerd kunnen worden in een bestaande situatie met behulp van beugels. Je loopt dan wel tegen een prijs van ± € 320 aan, terwijl nieuwe buizen op ± € 60 zitten. Kwaliteit schijnt wel goed te zijn, maar er lijken niet heel veel LED's in te zitten.
- Juwel Helialux lees ik een aantal negatieve ervaringen over. Daarnaast behoorlijk duur (± € 430). Lijkt wel met de huidige afdekplaten gebruikt te kunnen worden, maar zeker weet ik dit niet. Als het niet past, ben ik de klos en mag ik nieuwe afdekplaten zien te regelen.

Nu kom ik op internet topics tegen waar mensen losse strips in de kap geplakt hebben, maar het aantal ervaringen hiermee zijn niet veel. Daarnaast vraag ik mij af of plakken wel lukt op de afdekkappen, aangezien deze tijdens en na de nacht vaak erg nat zijn. Ook kom je met waterdichtheid te zitten...

Zijn er mensen die mij tips kunnen geven waar ik mijn lampen mee zou kunnen vervangen? LED lijkt mij erg mooi, helemaal in combinatie met een TC420.

China-shopping ben ik niet vies van, als de kwaliteit maar goed is.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:44
The Executer schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:01:
Ik ben op zoek naar LED-vervanging van de 2 t5 balken die ik er nu in heb zitten. De ene buis heeft het 2 weken terug begeven, de andere deze week. Helft van de buis brand nog maar. Het gaat om een lengte van 890/895mm. Ik heb een lichtbalk in het midden met ingebouwde EVSA. Daarop zitten de afdekplaten ook vast.

Volgens mij zijn er dan 2 mogelijkheden:
- Lampen vinden die in de huidige armatuur geplaatst kan worden
- Losse lampen

De eerste optie is niet de meest mooie, ook omdat bv. de EVSA er compleet verlijmd in de kap zit. Deze krijg ik er dus niet uit.
- Je hebt dan bijvoorbeeld de Superfish RetroLED die hier buitenom gaat, maar vraag mij af of hier genoeg licht in zit. Daarnaast vindt ik de kwaliteit van Superfish niet heel geweldig.
- Ook kom ik bijvoorbeeld lampen van JMB tegen, die in principe gemonteerd kunnen worden in een bestaande situatie met behulp van beugels. Je loopt dan wel tegen een prijs van ± € 320 aan, terwijl nieuwe buizen op ± € 60 zitten. Kwaliteit schijnt wel goed te zijn, maar er lijken niet heel veel LED's in te zitten.
- Juwel Helialux lees ik een aantal negatieve ervaringen over. Daarnaast behoorlijk duur (± € 430). Lijkt wel met de huidige afdekplaten gebruikt te kunnen worden, maar zeker weet ik dit niet. Als het niet past, ben ik de klos en mag ik nieuwe afdekplaten zien te regelen.

Nu kom ik op internet topics tegen waar mensen losse strips in de kap geplakt hebben, maar het aantal ervaringen hiermee zijn niet veel. Daarnaast vraag ik mij af of plakken wel lukt op de afdekkappen, aangezien deze tijdens en na de nacht vaak erg nat zijn. Ook kom je met waterdichtheid te zitten...

Zijn er mensen die mij tips kunnen geven waar ik mijn lampen mee zou kunnen vervangen? LED lijkt mij erg mooi, helemaal in combinatie met een TC420.

China-shopping ben ik niet vies van, als de kwaliteit maar goed is.
Ik heb een Rio 180 met zo'n vaste unit in het midden. Ik heb heb hier twee RGB en een witte ledstrip op geplakt met een TC420 controller.
Ik heb de strips, kabels en lijm bij de ledkoning vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Ik heb 4 philips hue strips van 2 meter in de bak hangen.
totaal dus 8 meter aan ledstrip voor net iets minder dan 1M² water.

Tot op heden ben ik zeer tevreden met de verlichting.
Alles is mooi instelbaar. en er komt ook mooi maanlicht vanaf.
Via alternatieve aps op android en windows kan je de kleur temperatuur heel exact instellen. en gaat het licht langzaam aan en uit.
De planten doen het goed onder de verlichting, de vissen denk ik ook, (hoe meet je dat?).

Ze worden niet waterdicht geleverd, maar heb een siliconenspray gehaald waarbij ik alle open contacten heb ingespoten en dat lijkt het nu al 9 maanden probleemloos te doen.

Omdat de ophanging in mijn bak van de ledstrips niet ideaal is ga ik ze binnenkort wel vervangen door de GU10 Hue ledspots.(18 stuks). Dit omdat ik dat beter in de deksels kan verwerken en mijn ledverlichting staat nu altijd op 100% overdag, ik schroef dat liever terug naar 50%, zodat ik extra licht kan toevoegen als ik dat nodig acht, (met schoonmaak werkzaamheden enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Ik kan je wel wat eitjes opsturen , heb je er meteen 100 slakken bij.
Vorige week de trosjes in het water gegooid, maar ik heb alweer 2 nieuwe trosjes hangen.
Ik kan je ook 2 hele grote geven die niet opgegeten zullen worden, zij zullen je voorzien van een regelmatige aanvoer van nieuwe eitjes en dus nieuwe slakken }:O

[ Voor 15% gewijzigd door Smuggler op 03-03-2018 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiesD
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 14:42
Ik heb twee Ledstrips boven mijn bak: warm white en RGB..
De strips heb ik met kabelbindertjes vastgemaakt aan de oude TL-balk.
De Ledstrips zijn gekocht bij Ledstripkoning en van het waterdichte type, speciaal voor aquaria.
Dit draait nu anderhalf jaar en tot volle tevredenheid. Ik heb ook beduidend minder last van alg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-06 02:07
Ik heb een aquatlantis 101 x 45 x 65 aquarium (LxDxH). Momenteel zitten er een stuk of 15 neon tetra’s in. 6 corydorassen, wat garnalen en 1 vrouwtje dwerg gourami. Zuid Amerikaans achting ingericht.

Ik ben al een aantal dwerg gourami’s kwijt door de gourami ziekte. Nu ook weer het mannetje.

Wat is wijsheid, mannetje erbij halen, hopen dat deze niet de ziekte heeft. Of een ander koppelvisje ? Bijv een apistogramma soort. Antennebaarsje vindt ik ook mooi. In de buurt zit een hobby kweker die deze vissen op leidingwater kweekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Vraagje aan jullie:
Ik ben vorig jaar met een aquarium begonnen zoals eerder gedeeld in dit forum.

de indeling die ik toen verzonnen had, is vernietigd door een L330.
Daarbij heb ik nog legholen geplaatst om die L330 het meer naar z'n zin te maken.
Maar de legholen liggen in de weg en er is geen plek meer om rustig op een zandbodem te liggen.

In paint snel de situatie geschetst:
indeling

Geel = zand
lichtgrijs Grijs = steen
donker Grijs = grind / voedingsbodem.
bruin = hout.
groen = planten
rood of bruin met grijs eromheen = legholen.
Zwart = pvc buizen voor water in en uitvoer.

Omdat de L144 nogal gravers zijn wil ik een dikkere laag zand neerleggen.
Links een voedingsbodem voor bodemplanten zoals javamos en andere korte planten.
Daarbovenop stukken hout.

In het midden wil ik de legholen plaatsen voor de verschillende holenbroeders. De ruimte boven deze holen wil ik gebruiken voor de planten, zodat de wortels lekker diep kunnen wortelen tussen de holen. en de ruimte boven de holen nuttig gebruikt worden, ook liggen de holen dan niet zo in het zicht en zijn er alleen wat gaten aan de zijkanten te vinden.
Rechts een lege zandvlakte. een mooie plek voor vissen om gewoon te liggen en het zand te gebruiken voor hun kieuwen.

Bak is in totaal 2,5 Meter.
Hebben jullie nog eventuele ideeen voor een betere indeling?

Vissen / dieren bestand:
2x L330
5x L144
3x AntenneBaars
12x corydoras
9x maanvissen
30x kardinaal tetra's
10x bijlzalmen
30x volwassen guppen (50 kleintjes op dit moment, dienen vooral als voer voor de maanvissen).
8x CPO kreeftjes
300x vuurgarnalen
200x appelslakken
100x Puntslak
100x Physidae(slak).
12x Helena slakken

Elke vis moet toch toch wel fijn voelen in het aquarium
Dus genoeg hout, schuil, rust en zwemplekken.
Verbeteringen of nieuwe ideeën zijn dus welkom :D

En zijn er ideeen hoe je een aquarium in 1x verbouwd.
Mijn idee is nu:
Bad vullen.
Op temperatuur zetten en houden met een verwarmings element.
Pomp verplaatsen naar badkuip.
Alle grote vissen die elkaar niet opeten in de badkuip zetten zonder planten.
Aquarium 2 opzetten voor de kwetsbare dieren, (jonge dieren, en garnalen die als voer dienen zonder bescherming).
Daar alle garnalen/kreeftjes/jonge vissen naar toe verplaatsen, en een paar slakken, die populatie hersteld zich toch wel weer.

Daarna aquarium helemaal leeghalen en vanaf de grond weer opbouwen met nieuwe zand en nieuwe voedingsbodem planten erin doen en vullen met nieuw water.
Pomp weer terug zetten.
Alle kwetsbare dieren eerst terug zetten zodat ze een verstop plek kunnen vinden in een nieuwe omgeving.
Een uur later de vissen uit het bad weer terug zetten.

Daarna ben ik klaar met de grote vernieuwing. zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie?
Aquarium leeg maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Smuggler schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 19:38:
En zijn er ideeen hoe je een aquarium in 1x verbouwd.
Mijn idee is nu:
Bad vullen.
Op temperatuur zetten en houden met een verwarmings element.
Pomp verplaatsen naar badkuip.
Alle grote vissen die elkaar niet opeten in de badkuip zetten zonder planten.
Ik zou een badkuip niet aandurven, vanwege resten van schoonmaakmiddelen. Kun je geen anderre oplossing verzinnen, zoals een speciekuip kopen, een stapel emmers, een aquariumbak kopen/lenen (80 cm bakje ofzo), een binnenvijvertje maken, ..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

dragon2 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 20:10:
[...]

Ik zou een badkuip niet aandurven, vanwege resten van schoonmaakmiddelen. Kun je geen anderre oplossing verzinnen, zoals een speciekuip kopen, een stapel emmers, een aquariumbak kopen/lenen (80 cm bakje ofzo), een binnenvijvertje maken, ..?
Nee mijn L330 zijn zo'n 25 a 30 cm, een emmer kan ik ze gewoon niet aandoen,
Zeker niet omdat ik denk toch wel een aantal uren bezig ben met het verbouwen van de bak
Een speciekuip ga ik eens over nadenken.
Het bad is in zoverre makkelijk, dat het makkelijk vullen en leeg te maken is.
Bad maak ik natuurlijk wel goed schoon van te voren.
Ik ga er sowieso nog over nadenken.
Dankje voor de ideeen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Bij de action kan je plastic bakken kopen voor nop waar ze makkelijk in passen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Smuggler schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 20:22:
[...]

Nee mijn L330 zijn zo'n 25 a 30 cm, een emmer kan ik ze gewoon niet aandoen,
Als je ze kunt krijgen zijn er ook grote transportzakken voor vissen (dus zonder hoekjes), of wellicht een piepschuim transportbox (ook verkrijgbaar voor mensen-eten), al weet ik niet hoeveel water daar in kan voordat ze knappen... Ik ben zelf voor het transport van mijn 30 cm lange Polypterus ook voor een emmer gegaan ipv de piepschuim koelbox omdat ik niet inzag hoe ik met die box moest gaan sjouwen in m'n eentje, en het ook niet aandurfde dat 'ie zou knappen ofzo... Maar die box werd dus aangeboden als serieuze optie dus wellicht kan het wel.

Kunnen die meervallen een beetje buigen? Een 35-40cm Tilapia van mij vroeger moest noodgedwongen ook even in een emmer vertoeven, die vis boog mee dus dat ging (net).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Bij de bouwmarkt een speciekuip halen. Hier ook altijd 1 extra staan :)

https://www.hornbach.nl/s...34-cm/274260/artikel.html

Je hebt ze ook in 90L variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Kwam vanavond een leuke verrassing tegen, Eerste nestje van mijn L144 :).
De hele leghol ligt nog vol met minstens 30 vissen, maar 100 is ook prima mogelijk.

Toch is er 1 die de buitenwereld durft te verkennen.
Ben benieuwd hoeveel het er gaan overleven.
Dit nestje laat ik helemaal z'n gang gaan, als er geen kleintjes overblijven ga ik kijken of ik dingen kan verbeteren of ik verplaats ze naar een andere aquarium zonder jagers.
Heb ze er nu een halfjaar in zitten, 1 mannetje op 4 vrouwtjes, wat extra L144 zal niet verkeerd zijn voor het aquarium.

[ Voor 11% gewijzigd door Smuggler op 06-03-2018 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
Smuggler schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:15:
Kwam vanavond een leuke verrassing tegen, Eerste nestje van mijn L144 :).
De hele leghol ligt nog vol met minstens 30 vissen, maar 100 is ook prima mogelijk.
[video]
Toch is er 1 die de buitenwereld durft te verkennen.
Ben benieuwd hoeveel het er gaan overleven.
Dit nestje laat ik helemaal z'n gang gaan, als er geen kleintjes overblijven ga ik kijken of ik dingen kan verbeteren of ik verplaats ze naar een andere aquarium zonder jagers.
Heb ze er nu een halfjaar in zitten, 1 mannetje op 4 vrouwtjes, wat extra L144 zal niet verkeerd zijn voor het aquarium.
Gefeliciteerd!
Let erop dat de man wel kan bijeten voordat hij met de volgende vrouw aan de gang gaat, anders kan je hem flink verzwakken. Bij deze vissen is een omgekeerd trio of meer wellicht beter in dat opzicht.
Bij mij ging de tweede vrouw na een dag of 3-4gewoon haar eitjes er even bij leggen, en die arme man maar de boel fannen dag en nacht! :)

Ik heb ze uiteindelijk moeten weggeven zoveel had ik er, als ze eenmaal goed op gang komen komt er geen einde aan. Voor mij was het een opluchting dat sommige mensen er 20 tegelijk kwamen halen en ik er nu nog maar een paar heb zitten waarbij ik de volwassen mannen en vrouwen niet zomaar meer bij elkaar ga zetten, 60-80 van die vreetzakken vraagt serieus veel onderhoud in vergelijking met normale kleine visjes zoals guppies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-06 14:48
Ik ga binnenkort verhuizen en dan moet mijn 60 cm aquarium ook mee. Iemand hier ervaring mee of tips? Ik lees op veel sites dat voor grote aquariums je de hele inhoud moet verwijderen (snap ik), maar ik heb de stille hoop dat ik met dit kleine aquarium er makkelijker vanaf kan komen door het meeste water af te hevelen en op te slaan; aquarium op een plank zetten en dan vervoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Viccers schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 09:23:
Ik ga binnenkort verhuizen en dan moet mijn 60 cm aquarium ook mee. Iemand hier ervaring mee of tips? Ik lees op veel sites dat voor grote aquariums je de hele inhoud moet verwijderen (snap ik), maar ik heb de stille hoop dat ik met dit kleine aquarium er makkelijker vanaf kan komen door het meeste water af te hevelen en op te slaan; aquarium op een plank zetten en dan vervoeren?
Ik heb dat zelf enkele malen gedaan. Bodem erin laten zitten, dus nat en zwaar. Ging prima, totdat de bodem een keer KRAK zei.

Een ouderwets stevige bak met dik glas wil misschien nog wel. Zo'n juwel achtig ding met dun glas en zwevende bodem, gewoon niet doen. Of een reserve bak klaar hebben staan.

Zeker met zo'n klein bakkie, haal hem nou gewoon leeg dat stelt niks voor. Ik moet 4 grote bakken verhuizen, dat is andere koek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

tlpeter schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 13:02:
[...]

Ik heb een Rio 180 met zo'n vaste unit in het midden. Ik heb heb hier twee RGB en een witte ledstrip op geplakt met een TC420 controller.
Ik heb de strips, kabels en lijm bij de ledkoning vandaan.
Hmm, heb naar aanleiding van je post even geGoogle'd. Ik kom bij de ledstripkoning een aquariumset tegen met 5 strips, controller etc. welke 4000 lumen zou doen. Wat ik mij afvraag (en waar ook voor gewaarschuwed wordt op het aquaforum, om China-led te vermijden ) is of deze verlichting wel voldoende zal zijn voor planten?

Inmiddels is de verlichting helemaal uitgevallen 2 dagen terug. Blijkbaar waren de buizen verder heen dan ik dacht.

[ Voor 8% gewijzigd door The Executer op 07-03-2018 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Viccers schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 09:23:
Ik heb mijn 120 cm bak toen der tijd overgekocht op marktplaats inc. inhoud. We hebben toen alles zware dingen er uit gehaald, zoals grote stenen en andere decoratie. Bak voor 1/5 deel nog met water gevuld en vissen die we niet kregen gevangen er in gelaten. Tevens nog 8x10 liter emmer aan water mee overgenomen. En zo de bak verhuist. Wel voorzichtig natuurlijk. En eenmaal thuis weer alles gevuld en de rest met nieuw water bijgevuld.

Alleen wat @dragon2 zegt kan ook gebeuren, Gelukkig niet bij mij. Ik weet niet of je dit kunt voorkomen door b.v. een OSB plaat op maat te zagen en er onder te schuiven en hem hiermee verplaatsen? Deze ook evt. verstevigen met 2 of 3 kepers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
The Executer schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:53:
[...]

Hmm, heb naar aanleiding van je post even geGoogle'd. Ik kom bij de ledstripkoning een aquariumset tegen met 5 strips, controller etc. welke 4000 lumen zou doen. Wat ik mij afvraag (en waar ook voor gewaarschuwed wordt op het aquaforum, om China-led te vermijden ) is of deze verlichting wel voldoende zal zijn voor planten?

Inmiddels is de verlichting helemaal uitgevallen 2 dagen terug. Blijkbaar waren de buizen verder heen dan ik dacht.
Planten groeien het beste met zeer intens licht voor een beperkt aantal uren per dag tov matig licht voor meer uren, het spectrum is veel minder belangrijk voor de planten en is meer voor de mens, je moet er natuurlijk geen groen licht op gaan zetten maar verder gaat het om het het aantal par dat op de planten land.
Zie dat als de gashendel op je brommer (vroeger?), als je qua licht een vorse stap omhoog doet gaan je planten ineens veel sneller groeien (harder rijden), dan heb je dus ook meer plantenvoeding (benzine) nodig anders gaat dat mis.
Ik gebruik zelf een 5 euro kostende led strip uit china (type 5050, cold-white) aan een oude 12v adapter verbonden met mijn domoticz systeem met rflink en KAKU apparatuur. Werkt prima en de planten groeien goed maar niet naar hun potentie, als ik dure aquariumverlichting zou kopen van een goed merk zal de groei aanzienlijk sneller zijn maar dan moet ik ook meer onderhoud plegen en daar zit ik niet op te wachten, ook is de kans op algen dan groter, je moet helemaal opnieuw de balans zoeken in je bak en dat kan best wat werk zijn. En 4000 lumen voor een bak van 30 centimer hoog is enorm veel maar als je aan aquarium hebt wat 80cm hoog is komt slechts een fractie van het licht nog maar op de bodem bij je planten, het gaat altijd om het licht wat de bodem raakt. Nicrew maakt goedkope aquariumverlichting die op een bak tot 50 centimer hoog prima werkt en zelfs qua par waarde sommige duren lampen verslaat, zorg wel dat hij niet in het water terecht komt, daar kunnen ze niet tegen.

[ Voor 12% gewijzigd door R3m3d7 op 07-03-2018 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

R3m3d7 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:06:
[...]

Planten groeien het beste met zeer intens licht voor een beperkt aantal uren per dag tov matig licht voor meer uren, het spectrum is veel minder belangrijk voor de planten en is meer voor de mens, je moet er natuurlijk geen groen licht op gaan zetten maar verder gaat het om het het aantal par dat op de planten land.
Zie dat als de gashendel op je brommer (vroeger?), als je qua licht een vorse stap omhoog doet gaan je planten ineens veel sneller groeien (harder rijden), dan heb je dus ook meer plantenvoeding (benzine) nodig anders gaat dat mis.
Ik gebruik zelf een 5 euro kostende led strip uit china (type 5050, cold-white) aan een oude 12v adapter verbonden met mijn domoticz systeem met rflink en KAKU apparatuur. Werkt prima en de planten groeien goed maar niet naar hun potentie, als ik dure aquariumverlichting zou kopen van een goed merk zal de groei aanzienlijk sneller zijn maar dan moet ik ook meer onderhoud plegen en daar zit ik niet op te wachten, ook is de kans op algen dan groter, je moet helemaal opnieuw de balans zoeken in je bak en dat kan best wat werk zijn. En 4000 lumen voor een bak van 30 centimer hoog is enorm veel maar als je aan aquarium hebt wat 80cm hoog is komt slechts een fractie van het licht nog maar op de bodem bij je planten, het gaat altijd om het licht wat de bodem raakt. Nicrew maakt goedkope aquariumverlichting die op een bak tot 50 centimer hoog prima werkt en zelfs qua par waarde sommige duren lampen verslaat, zorg wel dat hij niet in het water terecht komt, daar kunnen ze niet tegen.
Het voordeel van een TC420/TC421 erbij is dat de lichtsterkte ingesteld kan worden.

Waar ik over (blijf) twijfelen is of deze verlichting zal bieden wat ik zoek ten opzichte van de prijs: Goede vervanging voor de 2 T5 buizen die er nu inzitten. Bij de TL buizen weet ik zeker dat ik safe zit en eigenlijk geen problemen zal hebben met de verlichting, voor in verhouding (puur aanschaf, niet kijkende naar levensduur) een goedkopere prijs.

De verlichting waar ik naar zat te kijken: https://www.ledstripkonin...d-100cm/#products_reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
The Executer schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:05:
[...]

Het voordeel van een TC420/TC421 erbij is dat de lichtsterkte ingesteld kan worden.

Waar ik over (blijf) twijfelen is of deze verlichting zal bieden wat ik zoek ten opzichte van de prijs: Goede vervanging voor de 2 T5 buizen die er nu inzitten. Bij de TL buizen weet ik zeker dat ik safe zit en eigenlijk geen problemen zal hebben met de verlichting, voor in verhouding (puur aanschaf, niet kijkende naar levensduur) een goedkopere prijs.

De verlichting waar ik naar zat te kijken: https://www.ledstripkonin...d-100cm/#products_reviews
Ik heb geen ervaring met T5 en zou een vergelijking met LED niet aandurven mede omdat er zoveel verschillende LEDs zijn met verschillende eigenschappen.
Ik weet wel dat je T5 met regelmaat moet vervangen omdat het zwakker wordt over tijd en dat LED's slechts een paar procent output verliezen over hun leven.

Ik zou zelf geen 199 euro betalen voor een LED strip met een TC420, die kan je los bij Aliexpress.com bestellen voor 25 euro
Niemand gaat mij zonder gedegen 1:1 vergelijking met par metingen overtuigen dat de strip die je hier linkt de meerprijs waard is tov die van mij van een paar euro die dezelfde type aanduiding heeft en mijn bak ook prima verlicht. Het voordeel van LED strips tov een LED lamp is dat je strips kan bijplakken of loshalen, zo ben ik begonnen met 1 strip en zitten er nu 3 op van 1 meter, dat had het gewenste resultaat op mijn bak van 1 meter. De rol was 5 meter, voor ik geloof 8 euro, geen 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

R3m3d7 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:20:
[...]

Ik heb geen ervaring met T5 en zou een vergelijking met LED niet aandurven mede omdat er zoveel verschillende LEDs zijn met verschillende eigenschappen.
Ik weet wel dat je T5 met regelmaat moet vervangen omdat het zwakker wordt over tijd en dat LED's slechts een paar procent output verliezen over hun leven.

Ik zou zelf geen 199 euro betalen voor een LED strip met een TC420, die kan je los bij Aliexpress.com bestellen voor 25 euro
Niemand gaat mij zonder gedegen 1:1 vergelijking met par metingen overtuigen dat de strip die je hier linkt de meerprijs waard is tov die van mij van een paar euro die dezelfde type aanduiding heeft en mijn bak ook prima verlicht.
Het voordeel van LED strips tov een LED lamp is dat je strips kan bijplakken of loshalen, zo ben ik begonnen met 1 strip en zitten er nu 3 op van 1 meter, dat had het gewenste resultaat op mijn bak van 1 meter. De rol was 5 meter, voor ik geloof 8 euro, geen 5.
En dat is waar bij mij de twijfel om de hoek komt. Ik wil graag over op LED (Vanwege simulatie, stroomkosten, mogelijkheden), maar wie zegt mij dat dit bv. geen China-strips zijn van € 1,25 inkoop bij wijze van.

Ik rij straks even naar de Hornbach en pik daar even nieuwe buizen op. Zekerheid dat ik goede lampen heb en eerst vooruit kan. Draai nu 2 (of was het inmiddels al 3) dagen zonder verlichting, dat zal de planten ook geen goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
The Executer schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:28:
[...]

En dat is waar bij mij de twijfel om de hoek komt. Ik wil graag over op LED (Vanwege simulatie, stroomkosten, mogelijkheden), maar wie zegt mij dat dit bv. geen China-strips zijn van € 1,25 inkoop bij wijze van.

Ik rij straks even naar de Hornbach en pik daar even nieuwe buizen op. Zekerheid dat ik goede lampen heb en eerst vooruit kan. Draai nu 2 (of was het inmiddels al 3) dagen zonder verlichting, dat zal de planten ook geen goed doen.
Ik zou dan gewoon met chineze strips beginnen en een 420 controller van aliexpress.com en als dat niet bevalt heb je niet zo gek veel geld verloren op de strip en koop je die zogenaamde super-strip los ergens anders.
In de tussentijd heb je dan je nieuwe buizen en blijven je planten ook goed terwijl je wacht op de china strip en daarna wellicht op de betere strip mocht dat nodig zijn.

Via aliexpress.com kan je nu ook die controller halen maar dan de 430 (als ik mij niet vergis) die is wifi enabled.
Ik zou de meerwaarde van programma's die er al op staan en nederlandse handleiding alleen serieus nemen als je echt weinig tot geen ervaring heb met controllers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
R3m3d7 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:43:
[...]

Ik zou dan gewoon met chineze strips beginnen en een 420 controller van aliexpress.com en als dat niet bevalt heb je niet zo gek veel geld verloren op de strip en koop je die zogenaamde super-strip los ergens anders.
In de tussentijd heb je dan je nieuwe buizen en blijven je planten ook goed terwijl je wacht op de china strip en daarna wellicht op de betere strip mocht dat nodig zijn.

Via aliexpress.com kan je nu ook die controller halen maar dan de 430 (als ik mij niet vergis) die is wifi enabled.
Ik zou de meerwaarde van programma's die er al op staan en nederlandse handleiding alleen serieus nemen als je echt weinig tot geen ervaring heb met controllers.
De 421 is met wifi.

En ik heb zelf met de TC420 gedraaid met een goedkope RGB led (Op die manier heb je controle over de kleur licht, dus ook een beetje op de PAR volgens mij) en daarnaast een paar witte strips.

Planten deden het prima, al deed ik het daar niet voor. Maar ik moest regelmatig snoeien en gewoon gezonde bladeren.

Ik heb een lange tijd geleden een stukje geschreven over LED, de TC420 controller en hoe je het kan aansluiten. Het is oud en een rommelige manier van aansluiten maar hier draait het al bijna 2 jaar zo langzamerhand.

https://docs.google.com/d...TrCA96_A/edit?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Waah schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:49:
[...]

De 421 is met wifi.

En ik heb zelf met de TC420 gedraaid met een goedkope RGB led (Op die manier heb je controle over de kleur licht, dus ook een beetje op de PAR volgens mij) en daarnaast een paar witte strips.

Planten deden het prima, al deed ik het daar niet voor. Maar ik moest regelmatig snoeien en gewoon gezonde bladeren.

Ik heb een lange tijd geleden een stukje geschreven over LED, de TC420 controller en hoe je het kan aansluiten. Het is oud en een rommelige manier van aansluiten maar hier draait het al bijna 2 jaar zo langzamerhand.

https://docs.google.com/d...TrCA96_A/edit?usp=sharing
Dat ziet eruit als een doordacht stuk, ik ga dat eens lezen, bedankt! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
The Executer schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:28:
[...]

Ik heb voor mezelf zonet deze besteld, komt neer op 15 euro incl. verzendkosten:
Modbreak:Je bedoelt deze?
https://nl.aliexpress.com...420-DC12/32627484328.html

Het is niet bon ton om je referral in een tinyurl te verstoppen.

En hier is een duidelijke video over hoe te programmeren:

YouTube: TC420 LED Time Controller - review and progamming

Oh, ik las op een amazon.com review dat de 421 alleen per half uur kan worden geprogrammeerd en niet per minuut zoals de 420, iets om op te letten dus.

[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 09-03-2018 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@R3m3d7 op zich is per half uur op prima IMHO. Als je elke minuut een andere kleur gaat instellen worden je vissen ook stapelidioot volgens mij.....

Dus op zich is dat geen ramp. Alleen een snelle zonsondergang met wisselende kleuren wordt lastig als je enkel per half uur een kleur kan wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
R3m3d7 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:40:

Het is niet bon ton om je referral in een tinyurl te verstoppen.
Uhm, sorry maar ik wist niet dat daar een referral in zat, ik wilde alleen een kleine URL plaatsen.
Wist eigenlijk helemaal niet dat aliexpress zoiets had.
Excuses!

[ Voor 3% gewijzigd door R3m3d7 op 09-03-2018 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een vraagje ik krijg morgen mijn Juwel Vision 180 binnen. Ergens in een opwelling gekocht maar nu weet ik eigenlijk niet wat ik er mee wil ga doen. Ik zou graag discusvissen erin willen hebben maar ik twijfel of dat wel mogelijk is dit ivm met de hoogte.

Mensen die ideeën hebben graag. Ik zal hier van begin tot eind wel een foto reportage maken van hoe het gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
Anoniem: 926911 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 23:09:
Een vraagje ik krijg morgen mijn Juwel Vision 180 binnen. Ergens in een opwelling gekocht maar nu weet ik eigenlijk niet wat ik er mee wil ga doen. Ik zou graag discusvissen erin willen hebben maar ik twijfel of dat wel mogelijk is dit ivm met de hoogte.

Mensen die ideeën hebben graag. Ik zal hier van begin tot eind wel een foto reportage maken van hoe het gaat worden.
Een Rio 240 is zelfs nog te klein voor discussen. Ze moeten namelijk ook meer hoogte hebben. 180 is zeker te klein. Ik ben zelf een visbestand aan het plannen voor mijn Rio 240 op dit moment. Wat vind je nog meer mooie vissen? Schooltje kardinaaltetras is altijd wel leuk om mee te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alexknl schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 23:25:
[...]

Een Rio 240 is zelfs nog te klein voor discussen. Ze moeten namelijk ook meer hoogte hebben. 180 is zeker te klein. Ik ben zelf een visbestand aan het plannen voor mijn Rio 240 op dit moment. Wat vind je nog meer mooie vissen? Schooltje kardinaaltetras is altijd wel leuk om mee te starten.
Aha dan maar voor een gezelschansaquarium gaan. Het liefst met zoveel mogelijk kleur erin. Wil niet de fouten maken die ik in mijn huidige bak hem met die zonnebaarsen. Vandaar dat ik ook hier advies vraag ipv in de dierenwinkel.

Zelf denk ik dan aan wat kreeftjes en neon tetra's eventueel mocht het mogelijk zijn nog wat kemp vissen erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Vraagje over aquariumglas.
Ik heb momenteel (oa) een 160 liter bak en wil graag een kleine upgrade naar iets van de maat van (toevallig staat hij hierboven) een Rio 240.

Het grote nadeel van mijn 160 liter is dat het glas zo groen is, dat wil ik niet meer bij een volgend aquarium maar ik weet niet hoe ik dit kan voorkomen.
Het lijkt namelijk wel mee te vallen als hij leeg is maar als je hem vult krijg je meteen zo'n groene tint en dat maakt het minder natuurlijk.

Weet iemand of bv de Rio 240 dat ook heeft of kan ik beter naar een ander type aquarium kijken?
Ik las wat dingen over optiwhite maar kan er bijna geen aquarium mee vinden, ook trof ik enorm uiteenlopende prijzen aan. Het moet wel leuk blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Anoniem: 926911 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 23:30:
[...]

Aha dan maar voor een gezelschansaquarium gaan. Het liefst met zoveel mogelijk kleur erin. Wil niet de fouten maken die ik in mijn huidige bak hem met die zonnebaarsen. Vandaar dat ik ook hier advies vraag ipv in de dierenwinkel.

Zelf denk ik dan aan wat kreeftjes en neon tetra's eventueel mocht het mogelijk zijn nog wat kemp vissen erbij.
Een andere optie is Malawi cichliden. Dan heb je een bak vol met rotsen, geen planten, en de meest flitsend gekleurde zoetwatervissen die er zijn. Je kunt er dan niks anders bijzetten (!!), behalve evt een groepje mini Synodintis (meervalletjes uit het Tanganyika meer) en je moet het goede voer voeren (groenvoer, geen gewoon voer).
Jouw bak zit aan het minimale voor malawi er zijn 4 soorten die wel kunnen, je moet de bak sowieso goed vol vis doen dus dat betekent een groot extern filter (intern filter is ongeschikt).

Geschikte soorten: Labidochromis caeruleus, Pseudotropheus socolofi, Pseudotropheus saulosi en Iodotropheus sprengerae.

PS denk je eraan dat je bij kempvissen (Betta splendens) maar 1 man kunt houden per bak, tenzij je een bak hebt van maat vijver en zelfs dan nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

dragon2 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 11:29:
[...]

Een andere optie is Malawi cichliden. Dan heb je een bak vol met rotsen, geen planten, en de meest flitsend gekleurde zoetwatervissen die er zijn. Je kunt er dan niks anders bijzetten (!!), behalve evt een groepje mini Synodintis (meervalletjes uit het Tanganyika meer) en je moet het goede voer voeren (groenvoer, geen gewoon voer).
Jouw bak zit aan het minimale voor malawi er zijn 4 soorten die wel kunnen, je moet de bak sowieso goed vol vis doen dus dat betekent een groot extern filter (intern filter is ongeschikt).

Geschikte soorten: Labidochromis caeruleus, Pseudotropheus socolofi, Pseudotropheus saulosi en Iodotropheus sprengerae.

PS denk je eraan dat je bij kempvissen (Betta splendens) maar 1 man kunt houden per bak, tenzij je een bak hebt van maat vijver en zelfs dan nog...
Ook leuk dus ook maar een 200 liter bak daarvoor gekocht

Aankomend weekend dus heel druk met de onderstaande aquaria

180 liter bak
Deze helemaal compleet.

200 Liter bak
Deze wordt voor de malawi cichliden.

Hoezo hobby begint extreme vormen aan te nemen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
R3m3d7 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 09:02:
Vraagje over aquariumglas.
Ik heb momenteel (oa) een 160 liter bak en wil graag een kleine upgrade naar iets van de maat van (toevallig staat hij hierboven) een Rio 240.

Het grote nadeel van mijn 160 liter is dat het glas zo groen is, dat wil ik niet meer bij een volgend aquarium maar ik weet niet hoe ik dit kan voorkomen.
Het lijkt namelijk wel mee te vallen als hij leeg is maar als je hem vult krijg je meteen zo'n groene tint en dat maakt het minder natuurlijk.

Weet iemand of bv de Rio 240 dat ook heeft of kan ik beter naar een ander type aquarium kijken?
Ik las wat dingen over optiwhite maar kan er bijna geen aquarium mee vinden, ook trof ik enorm uiteenlopende prijzen aan. Het moet wel leuk blijven.
Mijn Rio 180 is totaal niet groen. Ook regelmatig in de aanbieding.

Eergisteren is er een steen in het aquarium verschoven en nu zit er een kras in het glas :/
Is dat nog te fixen? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LED-Maniak schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:56:
[...]

Mijn Rio 180 is totaal niet groen. Ook regelmatig in de aanbieding.

Eergisteren is er een steen in het aquarium verschoven en nu zit er een kras in het glas :/
Is dat nog te fixen? :X
Hier ook al eens last van gehad en toen laten polijsten voor een belachelijk bedrag maar je kon het nog steeds zien. Dus zit er helaas maar 1 ding op het vervangen van de ruit of er niet meer aan ergeren.

Edit: o en koperpoets en tandpasta in het aquarium zijn niet echt aan te raden wat je wel eens hoort.
Maar echt balen zeg ;(

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 926911 op 12-03-2018 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
Hebben jullie misschien nog tips voor een leuk visbestand voor een Rio 240 gezelschapsbak?
Zwarte achterwand, zwart zand 0,4-0,8mm (hornbach), redelijk wat planten.

Zat zelf te denken aan:
- 30 Kardinaaltetras
- Koppel Diamantgourami
- 10 Corydoras Sterbai
- 6 Ottocinclus Affinitus
-?

of iets anders leuks.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Nannostomus eques, Microrasbora galaxy, Pseudomugil Gertrudae?
Wat meer voor de schoonmaakploeg? Zoals Sewellia lineolata?
Halfsnavelbekjes of bijlzalmen voor de bovenste laag?

Wat zoek je precies qua kleur, formaat, biotoop? Rio 240 past echt heel veel in(en grote groepen kleintjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Alexknl schreef op maandag 12 maart 2018 @ 17:53:
Hebben jullie misschien nog tips voor een leuk visbestand voor een Rio 240 gezelschapsbak?
Zwarte achterwand, zwart zand 0,4-0,8mm (hornbach), redelijk wat planten.

Zat zelf te denken aan:
- 30 Kardinaaltetras
- Koppel Diamantgourami
- 10 Corydoras Sterbai
- 6 Ottocinclus Affinitus
-?

of iets anders leuks.. :)
Ik zou overwegen om er een trio guppy's bij te gooien, dan heb je 2x per maand wat levend voer in je aquarium en dat houd de jagers (in dit geval iig de Gourami's) scherp en actief. En je hebt kans dat een aantal toch opgroeien en als je mooie guppen hebt gekocht is het geen probleem die kwijt te raken.
Pagina: 1 ... 8 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.